ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/06/2018

הפיקוח והבקרה על מוסדות החינוך במגזר החרדי

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



52
הוועדה לזכויות הילד
05/06/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 221
מישיבת הוועדה לזכויות הילד
יום שלישי, כ"ב בסיוון התשע"ח (5 ביוני 2018), שעה 11:00
סדר היום
הפיקוח והבקרה על מוסדות החינוך במגזר החרדי
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר
ינון אזולאי
חברי הכנסת
יעקב אשר
מוזמנים
יוסף גולדרינג - מפקח כולל מחוז חרדי, משרד החינוך

אלימלך פופר - מפקח כולל בית ספר לבנים מחוז חרדי, משרד החינוך

אפרת בן צור - מפקחת כוללת חינוך מיוחד במחוז החרדי, משרד החינוך

אילן קוטנר - מכרז בכיר מיפוי ותכנון, משרד החינוך

דנה פולק - מרכזת מטיפוי ותכנון מוסדות חינוך, משרד החינוך

מרדכי מיכאל אלפר - חבר מועצת העיר, עיריית חיפה

שי בלומנטל - חבר מועצת עיר, עירית חיפה

כרמית כהן-פולק - יועצת משפטית, המועצה הלאומית לשלום הילד

יוסף רוזנברג - ועד הורים בית ספר נתיבות משה

אליהו זלמנוביץ - יו"ר ועד הורים במוסד לחינוך מיוחד, ביתר עילת

אלחנן וייסנשטרן - מנכ"ל חינוך ועתיד, בית ספר לב החינוך החרדי, בית"ר עילית

יוסף אליהו זלפריינד - מנהל בית ספר לב החינוך החסידי, משכן שמעון ודרך התורה

נתנאל אפרים לפק - מנהל חינוכי ישיבת נחלת צבי, לב החינוך החסידי

קרן ולס - ועד הורים, חינוך ועתיד ולב לחינוך

חנה גרינברג - ועד הורים לב לחינוך

חנה פריי - ועד הורים לב לחינוך

אסתר קרמר - אחראית תחום חינוך דתי חרדי מחוז ירושלים, קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים

הניה מרמורטשיין - מנהלת עלה - עזר לילד המיוחד

טובה סולומון - מתנדבת, מעורבות

גדי כהן - הורה

אוראל בן סימון - הורה

ר"ב - הורה

אביטל יחזקאלי - יועצת לחבר הכנסת יפעת שאשא ביטון
מנהלת הוועדה
תמי ברנע
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר תרגומים

הפיקוח והבקרה על מוסדות החינוך במגזר החרדי
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוקר טוב לכולם. אני ברשותכם פותחת את דיון הוועדה בנושא הפיקוח והבקרה על מוסדות החינוך במגזר החרדי. זהו לא הדיון הראשון שאנחנו מקיימים בנושא. אנחנו למעשה נמצאים בדיוני מעקב, כשבין לבין הדיונים אני גם נמצאת בקשר עם גורמים שונים שנמצאים בשטח.

הדברים לגבי החינוך החרדי לא ברורים. מי מפקח מי לוקח אחריות? מי מוודא שהילדים במגזר החרדי לומדים במסגרות שהן ראויות גם מבחינת המבנים הפיזיים וגם מבחינת מה שהם מקבלים בתכנים הלימודיים ולשם כך אנחנו בעצם נמצאים כאן.

אני מוכרחה לומר כבר בפתח דברי, אי אפשר להתעלם מכך שיש הרבה פוליטקות בתוך הסיפור הזה ואני מבקשת להשאיר את הפוליטיקה מחוץ לחדר. אנחנו רוצים לדבר נטו על הילדים ונטו על החינוך במגזר החרדי ולראות איך אנחנו מוודאים שהמסגרות שבהן נמצאים הילדים הן באמת מסגרות ראויות.

אז אני רוצה ראשית לפנות למשרד החינוך. נמצאת איתנו גם דנה פולק, אלימלך פופר ויוסף גולדרינג. אני רוצה לדעת מכם - תחליטו אתם מי פותח ובאיזה סדר של הדברים אתם עושים את זה - איך מתנהל הפיקוח על המגזר החרדי. אני נחשפתי לפחות לשני מקרים שבהם הילדים נמצאים בתת תנאים. לדעתי יש הרבה מאד אחראים לסיפור הזה, אבל האבא והאמא, מה לעשות, של מערכת החינוך במדינת ישראל זה משרד החינוך. נכון שלצד זה יש גם את הרשות המקומית, יש גם את ההורים, שממשיכים לשלוח כל בוקר את הילדים שלהם למקום שאם אני הייתי אמא אני לא הייתי שולחת לשם, שגם זה משהו שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו.

אני רוצה לדעת איפה אתם בתמונה. איך אתם באמת מוודאים שהילדים נמצאים במסגרות ראויות. תגידו שם מלא ותפקיד לפרוטוקול.
יוסף גולדרינג
יוסף גולדרינג, מפקח כולל על בית הספר בקריית שמואל בחיפה. אני רוצה לציין קודם כל לפרוטוקול שחשוב לדעת שיש הפרדה בין הנושא של החינוך הפדגוגי, שעליו מופקדים המפקחים הכוללים, לבין הנושא של הבינוי, שנמצא בידיים אחרות. דנה פולק בעצם מייצגת את אגף הבינוי של משרד החינוך, כאשר החינוך החרדי מבוסס על עמותות בדרך כלל. רשתות במקרה הזה של החינוך העצמאי שלי, במקרה של קריית שמואל. בית הספר בעצם מפוקח על ידי מבחינה פדגוגית.

מבחינה פדגוגית בית הספר עושה עבודה נפלאה, מצוינת. יש שם אגף בנים, אגף בנות. יש שם קרוב ל-400 תלמידים. מנהל בית הספר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יוסף, ברשותך אני עוצרת אותך. תקשיבו, במקום שילדים לומדים במחסן או בשירותים אין פדגוגיה. אין פדגוגיה. אל תספרו לי עכשיו שהם עושים עבודה פדגוגית כמו שצריך. לא כי מישהו שם לא יודע ללמד או משהו, אי אפשר לצפות מילד שילמד בכלל בתנאים כאלה. אוקיי? אז כשבאים, ואני אשת חינוך, אז אני מרשה לעצמי גם להגיד את הדברים. אני לא יכולה לנתק את הפדגוגיה והחינוך מהסביבה שבה נמצא הילד. בדיוק כמו שאני לא יכולה לנתק את הפדגוגיה מהמצב הרגשי של הילד, מהסביבה החברתית שלו ומכל מה שהוא חווה גם מסביב, לא רק במורה שמלמד אותו מתמטיקה או שפה.

אז בואו תנסו רגע, ואני לא באתי עכשיו לשבח את בית הספר או להגיד אם הוא טוב או לא טוב. אני באה לנסות ולהבין יחד איתכם אם נראה לכם נכון ומתאים שהילדים לומדים בסביבה כזו. גם אתה, כמפקח פדגוגי, צריך לבוא ולהגיד סליחה, ילדים לא יכולים ללמוד בסביבה כזאת. מה זה משנה עכשיו אם המורה הוא מורה טוב או לא?
יוסף גולדרינג
אז התשובה שלי לשאלה הזאת אומרת אני מגיש את חוות דעתי כמפקח כולל להנהלת המחוז, אשר היא בודקת את זה יחד עם הבינוי ועם הרישוי. אני חלק, כלומר אני מגיש חוות דעת פדגוגית. יש בנוסף אלי עוד אנשים במשרד החינוך שמקבלים את ההחלטות. חוות הדעת שלי התבססה על חוות דעת הפדגוגית וגם כללה בתוכה את הנושא של מצוקת המבנה החריפה, שבה נתקלתי ובאמת היא כתובה בתוך חוות הדעת ועמדה מול מקבלי ההחלטות, כלומר הנהלת המחוז והרישוי.

אנשי הרישוי שולחים לשם את האנשים שלהם, אנשי הבריאות שולחים להם את האנשים שלהם והם מחליטים האם בית הספר ראוי ללמידה או לא. מכיוון שככה בית הספר עבר שתי חוות דעת תחתי, כאשר אני ציינתי מצוקת מבנה חריפה מאד בחוות הדעת שלי ואמרתי שזה פוגע ופוגם לדעתי באיכות הלמידה, ביכולת הלמידה, ביכולת התפקוד של המנהל בעבודה שלו, ולמרות זאת לבית הספר יש רישוי מטעם המחוז החרדי לקיום למידה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שזאת תקלה, אגב. כי אחרי מספר דיונים שאני קיימתי ואחרי השיח שקיימתי גם עם האנשים מהמקום וגם בכלל עם הסביבה, משרד החינוך צריך לדעת שהוא לא יכול לתת רישוי ללימודים של ילדים בתנאים כאלה, בלי קשר עכשיו אם העירייה רוצה לתת, לא רוצה לתת, המבנה ניתן על ידי שמואל, על ידי משה, זה בכלל לא רלבנטי. ילדים לא יכולים ללמוד במסגרת כזו, ואם משרד החינוך היה שם את האצבע שלו ואומר ילדים לא ילמדו ככה, אנחנו נסגור את המסגרת הזו, אני בטוחה שהיה נמצא פתרון, בלי שהיינו צריכים אפילו לכנס את הדיון. זה כבר דיון שלישי או רביעי בנושא.

לאן פנינו עכשיו?
יוסף גולדרינג
אנחנו קיימנו פגישה מכינה אצל גילה נגר, המשנה למנכ"ל, ביחס לבית הספר. עמדת משרד החינוך, שהיא מבוססת גם כאן על הרישוי, משרד החינוך מוכן להעניק כספים לשיקום בית הספר, לפיתוח בית הספר, לכל פיתרון בינוי שיעלה מטעם הרשות למצוקת הדיור. אנחנו רואים ברשות כגורם שמעקב את הבינוי של בית הספר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כי אתם מתעקשים שהבינוי ייעשה באותו מקום.
יוסף גולדרינג
אנחנו לא מתעקשים על שום פתרון. אנחנו באים ואומרים הכסף נמצא, אנחנו נעזור בכל אפשרות שתראה לנכון מטעם הרשות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה עשיתם בשביל שזה יקרה? כשאנחנו ישבנו בדיון הראשון, ישב כאן מר זהבי, ישבנו בחדר אחר ואנחנו דיברנו גם עם ההורים והיה ברור שצריך להימצא פיתרון. בין אם זה במבנה הזה שמלכתחילה אומרים שהוא בכלל ניתן ככולל ונבנה בו מוסד חינוכי, ובוא נודה על האמת – אנחנו יודעים שזה קורה וזה לא המקום היחיד שבו זה קורה. צריך גם להגיד את הדברים כמו שהם. ואמרנו אין לנו בעיה, תמצאו פתרונות אחרים במרחב הגיאוגרפי הזה. תבואו ותציעו.

מה קרה מאז? מישהו ישב? ישבתם ובדקתם איפה אפשר עוד להקים מסגרת כזו, לאן אפשר להזיז אותה, או שיש פה התבצרות בעמדה שאך ורק בתוך המקום הזה אנחנו רוצים להיות?
יוסף גולדרינג
אז אני אומר שמבחינתנו כמשרד החינוך, בעצם גם גנדי, גם תמיר בן משה שעמדנו איתם בקשר בעניין הזה, באו ואמרו אנחנו מוגבלים ביכולת שלנו לעשות בינוי ופיתוח איך שלא יהיה, כל זמן שהרשות לא מגיעה אלינו ואומרת לנו אנחנו רוצים פתרון כזה וכזה. כשהעירייה תבוא ותאמר לנו אנחנו רוצים פתרון כזה וכזה הכסף יהיה שם.

שנית, נשלח מטעם העירייה, כבר הועבר לביצוע 105,000 שקלים לטובת שיפוץ השירותים בבית הספר והכסף תקוע בעיריית חיפה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה, שיפוץ השירותים? בשביל מה, בשביל שכשהם ישחקו דמקה בשירותים אז יהיה להם יותר נעים? אני לא מצליחה להבין את זה. הרי הסיפור הוא שבכלל אין לילדים האלה מקום שם, אז במקום לשחק בחצרות הם משחקים בשירותים. אז לא הבנתי למה אנחנו צריכים לשפץ את השירותים.
יוסף גולדרינג
אני אומר מבחינת הנתונים. אני לא אמרתי - - -
קריאה
וגם הסכום הזה לא הועבר.
יוסף גולדרינג
אני לא אמרתי שזה הפתרון המושלם והכולל, אני רק מציין עובדה שגם מדברת על זה שאנחנו לא מקבלים את שיתוף הפעולה של עיריית חיפה לצורך פיתרון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. אנחנו נשמע את נציגות עיריית חיפה מיד. רק נסגור עם משרד החינוך את הסוגיה הזו. משרד החינוך רוצה להתייחס לעניין הזה? עניין של הבינוי? כי אנחנו לא דיברנו רק על המבנה הזה ואנחנו יודעים שבמבנה הזה יש בעיה ואני צללתי לעומק בחודשים האחרונים כדי להבין באמת מאיפה זה התחיל ומאיפה הבעיה. ויש גם אפשרויות אחרות, אז איפה אתם בסיפור.
דנה פולק
קודם כל כל אפשרות אחרת - - -
תמי ברנע
בבקשה לדבר למיקרופון ותציגי שם ותפקיד.
דנה פולק
דנה פולק, מינהל הפיתוח. אני אומרת שאני הרפרנטית מול עיריית חיפה. אני בקשר רציף איתם. כל פעם אני שואלת ומוודאת למה הם לא מכניסים את הבקשה הזאת למערכת. גם אם אין עכשיו פתרון, יכול להיות שבמשך הזמן. זאת אומרת אנחנו לוחצים עליהם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כי זה פיקציה. אני לא מקבלת את האמירה. תקשיבו, 105,000 שקלים לשיפוץ של שירותים, פשע. פשע בכלל לשים שקל אחד במקום הזה, אם לא ברור לנו שאנחנו הולכים להרחיב אותו, אם לא ברור לנו שאנחנו הולכים להתאים אותו, אם לא ברור לנו שאנחנו הולכים להתאים אותו. אוקיי, לבוא ולהגיד נתנו 100,000 שקלים לשירותים, באמת, ככה משרד החינוך אגב נראה. אני רואה את זה גם במקומות אחרים. אנחנו שמים, שמים, שמים כספים ובסוף אנחנו מגלים שזה בכלל לא מותאם למה שאנחנו רוצים.
דנה פולק
אבל עדיין, עד שהרשות - - -
קריאה
כספים ששמו ובכלל לא השתמשו בהם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, הם לא שמו.
קריאה
לא, לא, הם לא השתמשו, לא עשו.
יוסף גולדרינג
במה, ב-105,000?
קריאה
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא לנהל לי פה שיחות צד.
דנה פולק
אני אומרת עד שהרשות תסכים ותאתר קרקע וכל הליך הבינוי שלוקח מספר שנים, כמה מהר שירצו לעשות את זה, עדיין אנחנו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז משפצים שירותים בתוך בית ספר ולא כיתות.
דנה פולק
אנחנו מוגבלים כי המבנה הוא לא בבעלות עיריית חיפה. זאת אומרת גם למשרד החינוך יש קושי להעביר כל סכום שהוא, גם הכסף הזה שהועבר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה מבין? בכלל זה לא בבעלות של העירייה.
שי בלומנטל
אבל אפשר לעשות הקצאה. השטח הוא שטח של העירייה.
דנה פולק
בסדר, נכון, אבל העירייה לא עושה שום דבר.
שי בלומנטל
והגג שייך לעירייה. אפשר לעשות הקצאה.
דנה פולק
אפשר, אבל העירייה לא עשתה עד היום. בגלל זה אנחנו - - -
שי בלומנטל
העירייה לא יכולה לעשות בלי שיתוף פעולה.
קריאה
זה לא מבנה של אבא שלנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב, אני כבר למדתי שיש פה מדינה בתוך מדינה בכל ההתנהלות הזאת של מערכת החינוך ואולי פה אנחנו נצליח לשבור קצת את הגבולות האלה. תודה רבה דנה.

אני חייבת להגיד שאני יודעת שאתם השליחים, אבל אני חייבת להגיד שהתשובה של משרד החינוך לא מספקת אותי מהמקום הפשוט שלא היינו מרשים שזה יקרה באף מסגרת אחרת. ואם במסגרות הממלכתיות יש גן שלא עומד בתקן או מסגרת שלא עומדת בתקן, סוגרים אותה ושישברו את הראש. גם עכשיו אני יודעת שיש סיפור בירושלים, קראתי אתמול במעומעם.
קריאה
בנווה יעקב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו לא מאפשרים לדברים האלה לקרות, אבל משרד החינוך מפחד להתמודד. מפחד להתמודד. יש מגזרים ויש מקומות שמשרד החינוך מפחד להתמודד ואז יוצא שאנשים עושים מה שבא להם. ואנחנו לא צריכים להיות שם, דנה, אני אומרת לך - - -
דנה פולק
רגע, אבל אני מסכימה איתך שאם לא היו נותנים רישיון, אולי ה- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם, משרד החינוך נתן רישיון.
דנה פולק
אבל מבחינת מצוקה של בנייה, זאת אומרת יש הרבה מוסדות בארץ שהם בתת תנאים וצריך למצוא להם פתרון וזה לא קשור למגזר ספציפי. זאת אומרת גם בחינוך הממלכתי, גם בממ"ד, בערבי. יש הרבה מוסדות השם במצוקה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא ככה. וגם פה המבנה בכלל מלכתחילה לא היה אמור לשמש לטובת מערכת חינוך ומשרד החינוך נתן להם אישור. למה משרד החינוך נותן רישיון לדבר כזה? כי אם משרד החינוך לא היה נותן רישיון, אז היו מוצאים פתרון במקום אחר, שהוא ראוי יותר. כי אין מה לעשות, בשביל לקבל רישיון של משרד החינוך צריך לעמוד בתנאים ולא היינו נמצאים כאן היום.

אז מלכתחילה התחלתם את הבעיה, כי עכשיו אנחנו מנסים לתת לגיטימציה למשהו שמלכתחילה לא היה צריך להיוולד.

בבקשה, עיריית חיפה.
שי בלומנטל
שי בלומנטל, חבר מועצת העיר, כמי שהופקד מטעם ראש העיר כבר מכמה שנים על הנושא הזה.
קריאה
סליחה, אפשר לשאול מה תפקידו?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אני שואלת.
שי בלומנטל
חבר מועצת העיר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר מועצת עיר, נשלח על ידי נציגות עיריית חיפה. יש פה איזו שהיא בעיה? אנחנו לא בוחרים את הנציגים.
קריאה
פשוט לא הכרנו אותו עד עכשיו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנה הוא פה. בבקשה.
שי בלומנטל
תודה. אני מקבל את - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא נשלח על ידי העירייה, נכון? מבחינתנו הוא נציג העירייה באופן רשמי. בבקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
עד הבחירות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה בכלל לא משנה. גם אנחנו פה עד הבחירות. גם אתה פה עד הבחירות, חבר הכנסת ינון אזולאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו אפילו לפני, אבל אני לא סתם מציין את זה אצלו. הוא יודע גם למה אני מציין את זה.
שי בלומנטל
חבר הכנסת אזולאי, אצלי הזמן קצוב, אצלך לא.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה בסדר, גם אצלי זה קצוב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, זה בדיוק מה שאמרתי. לא תיכנס פוליטיקה לשולחן הזה, חברה. זה לא מעניין. הוא עכשיו חבר מועצה בעיריית חיפה.
שי בלומנטל
ודאי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה, קדימה.
שי בלומנטל
מה שגברתי אמרה בתחילת דבריה, שלא ניכנס לצדדים הפוליטיים, אני מקבל את זה, כי הכל אפוף פה בפוליטיקה, אבל אני לא רוצה לגעת בדברים האלה, אלא אני אגע בדברים המקצועיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.
קריאה
אמרת דברי שקר.
שי בלומנטל
גברתי, עוד מילה אחת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תקשיבו, לא, רגע.
שי בלומנטל
זה לא יתכן. אני מבקש פה את הגנתך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה, אתה לא - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אל תאיים, יש פה יושבת ראש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אחד שידבר שלא בזמנו ייצא החוצה. בסדר? יתנהל פה דיון מתורבת. זה לא דיון ראשון. אני כבר מכירה את כל הסיפור. כבר שמעתי את כל הצדדים, קראתי כל מסמך אפשרי. גם מסמכים שלא הוצגו בפני לפני כן. אז בואו נשמור על כבוד הדיבור. תקבלו אחר כך את האפשרות לדבר.
שי בלומנטל
אני אומר את הדברים ואני רוצה להגיע לסוף של הדברים כדי למצוא פתרון ולא לספר כאן היסטוריה, כי אני יכול לשבת פה שעות ולספר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אני מכירה כבר את ההיסטוריה.
שי בלומנטל
נכון. אני גם ליוויתי אותה, אז אני מכיר. אבל אין בתוך השכונה מקום, קרי מבנה או שטח, שאפשר לתת לטובת בית ספר נתיבות משה. אבל מתוך הבנתנו, ואנחנו יודעים שיש מצוקה ואנחנו יודעים שאפשר לתת פתרונות ואני אתן דוגמאות. הפתרון שניתן כבר מעל שנה, אולי אפילו שנה וחצי, של הקצאת הגג לתוספת של עוד כיתות פלוס התאמות בתוך המבנה הקיים, עיריית חיפה לקחה ארכיטקט, אדריכל ומהנדס שהגיע ובדקו והכינו תכנית שאפשר מחר, אם יוחלט ויוסכם על ידי כל הצדדים, להתחיל לבצע אותם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
במקום הקיים?
שי בלומנטל
במקום הקיים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מה השטח של המקום הקיים? בוקר טוב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוקר טוב.
שי בלומנטל
המקום הקיים - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
כמה סך הכל?
שי בלומנטל
אז אם כבודו היה שומע את תחילת דברי, אנחנו לא מדברים להרחיב, אנחנו מדברים על לבנות לגובה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני שואל כמה השטח שלו וכמה לפי פרוגראמה הכי פשוטה שמשרד החינוך צריך ל - - - בשביל ילדים.
שי בלומנטל
אז את הפרוגראמה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, שנייה.
שי בלומנטל
אם נצטרך נגיש את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שנייה, חבל שלא הקשבת לכל ההקדמה שלי, כי אני לא רוצה לעשות את זה עוד פעם. אני הצלחתי לעשות את זה בצורה עדינה, אני לא בטוחה שאני אוכל לעשות את זה בצורה - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, זה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא, אני, אני. אני לא בטוחה שאני אצליח לעשות את זה בצורה עדינה פעם נוספת. אז בוא רגע נשאיר את ה - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, זה שאלות חשובות.
שי בלומנטל
בסדר, אז- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נקודת המוצא היא ששם לא הייתה צריכה לקום מערכת חינוך. משרד החינוך כשל, נתן רישיון למקום שלא היה צריך להיות שם. המקום הזה נולד בחטא. עכשיו אנחנו מנסים להסדיר אותו.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש שם צורך גדול מאד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא משנה. אבל יש צורך לאו דווקא שם. אפשר גם למצוא פתרונות במרחב הפיזי במקומות אחרים.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש גם שם עוד כמה דונמים פנויים היום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בואו נשמע את ההצעה. אנחנו שומעים את ההצעה ומחליטים.
שי בלומנטל
אז אני אומר עוד פעם - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
הוא לא התייחס למה שאמרתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, כי דובר פה על 105,000 שקלים לשיפוץ של שירותים, ואז כולם מלינים למה לא השתמשו בכסף הזה. אז מעניין, אז לשפץ את השירותים כן, להרחיב לא? בואו נשמע מסודר, אחר כך נגיב.
שי בלומנטל
אז גברתי, זו הצעה אחת. אני רוצה עוד פעם את הנושא של 105,000 שקלים שהוקצו על ידי משרד החינוך, לאו דווקא רק לשירותים, גם לעשות שם כל מיני התאמות בנושאי בטיחות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ו-?
שי בלומנטל
ועיריית חיפה שלחה את הצוות הבכיר, המקצועי של אגף החינוך, מינהל החינוך, לפגישה בבית הספר, כדי להתחיל את ביצוע העבודות, לתכנן אותן. הגיעו לפגישה עם מנהל בית הספר. מנהל בית הספר אמר להם סליחה, תמתינו, צריך להגיע נציג היהדות החרדית בעיריית חיפה - יושב כאן מיכי אלפר - תנהלו איתו את השיחה. אמרו לו הגורמים המקצועיים סליחה, אנחנו גורמים מקצועיים, אנחנו רוצים לדבר איתך. אמר אני לא יכול לדבר אתכם. מאז לא פנו ולא אמרו שום דבר.
קריאה
אני מבקש להגיב מיד בסוף דבריו.
שי בלומנטל
בסדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מדינה בתוך מדינה, כבר אמרתי, כן.
שי בלומנטל
אמרתי, אני מסכים איתך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מה, אתה גורם מקצועי לצורך העניין?
שי בלומנטל
לא, ממש לא.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אוקיי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל הוא מייצג את עיריית חיפה.
שי בלומנטל
אני מייצג את עיריית חיפה ונשלחתי על ידי עיריית חיפה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא מבין למה הם לא שלחו מישהו מקצועי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, עם כל הכבוד, אתה מנהל את עיריית חיפה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
זו בדיוק הבעיה. אתה מנהל שם חווה פרטית שלך בכל המקום הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה, סליחה - - - חבר הכנסת, בוא. בואו לא נתנשא אנחנו. כולנו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
למה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, אני אגיד לכם למה.
קריאה
אבל זה לא נכון. תשאלי אותו גם מה הקשר שלו לציבור החרדי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מבקשת לדבר.
שי בלומנטל
הלאה, אני - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה רגע, שי.
שי בלומנטל
בבקשה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כולנו נבחרי ציבור. היום אנחנו פה, מחר אנחנו לא. אני הייתי סגנית ראש עיר, אני יודעת שגם אתה היית בראשות עיר, נכון?
יעקב אשר (יהדות התורה)
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואנחנו יודעים שאנחנו מתוקף תפקידנו מנהלים את התהליכים שקורים בעיר. ואני לא חושבת שאי פעם מישהו שאל אותך בתור ראש עיר או אני שאלו אותי בתור ממונה על החינוך, אם אני גורם מקצועי - אף על פי שאני גם באה מהחינוך - אם אני גורם מקצועי או שאני נציגה של העירייה. אז בואו ננסה. אני מבינה את הרגישות שיש פה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני אסביר את זה תיכף, אם תתני לי לדבר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא צריך להסביר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
במילה אחת אני אסביר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש פה נציג עירייה שנשלח על ידי ראש העיר. זה אומר שהוא סוברני בעצם - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
שאלתי רק למה, זה הכל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כי ככה ראש העיר החליט. בסדר?
יעקב אשר (יהדות התורה)
בדיוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ראש העיר החליט ולראש העיר יש את הזכות להחליט מי ייצג אותו. והוא בא ואומר בשם ראש העיר – לנו יש פתרון. אנחנו מוכנים לעשות א', ב', ג'. ציין את זה לפרוטוקול, אין צורך שאני אחזור. אנחנו עכשיו צריכים לראות - - -
שי בלומנטל
יש עוד פתרונות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, בבקשה.
שי בלומנטל
קודם כל צריך לציין שמתוך 370 או כמה תלמידים שנמצאים, אין לי את המספר המדויק, אבל בבדיקה שלנו, של מערכת החינוך, כ-40% מהתלמידים אינם תושבי קריית שמואל, כך שגם פה היה אפשר לפתור את בעיית הצפיפות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואז לאיפה? יש פה תושבים מחיפה, קריית אתא, קריית ים, קריית מוצקין, קריית ביאליק.
קריאה
20%.
שי בלומנטל
40%.
קריאה
20%.
שי בלומנטל
40% אני אומר - - -
קריאה
אין מה להתווכח.
שי בלומנטל
בסדר, גם אני לא מתווכח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה, יש לי פה את הנתונים שאתם נתתם.
שי בלומנטל
אבל יש לי את הנתונים של עיריית חיפה, של מערכת החינוך שפתחה את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש לי את הנתונים שאתם נתתם. יש פה הרבה מסביב. אבל מה הפתרון?
שי בלומנטל
אז רגע, אז זה כבר פיתרון שאם הפתרון יינתן רק לתושבי הקריה, אז זה יהיה הרבה יותר קל מאשר לתת לכל מי שהגיע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הבנתי.
שי בלומנטל
שני פתרונות נוספים עומדים על הפרק. 10 דקות נסיעה על השעון, אולי אפילו פחות, עומד בית ספר שערי תורה, שניתן על ידי עיריית חיפה לחינוך העצמאי, שהוא גם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל זה מה שביקשנו בדיון הראשון שיינתן.
שי בלומנטל
אז אני אומר, קיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אמרו פה כולם - - - זה לא שקר, זה כתוב בפרוטוקול.
שי בלומנטל
10 דקות נסיעה עומד שם מבנה. נקודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה, זה כתוב בפרוטוקול. שאף אחד לא ינסה לפקפק ולו בחצי מילה שאני מוציאה מהפה. כל הדברים שאני אומרת מגובים. אנחנו צולמנו – תודה לאל – בכנסת הכל מתועד בה. הכל מתועד גם בפרוטוקול וגם בשידור. אנחנו ישבנו בדיון. ישב מולי אבא שאיתו הייתי בקשר ואיתו קבוצה של הורים ואמרו שהם מוכנים לכל פתרון בתוך המרחב הגיאוגרפי, גם אם זה לא במבנה הספציפי הזה. נאמר מפורשת. נכון?
קריאה
ברור, ברור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה.
שי בלומנטל
יש עוד פתרון.
מרדכי מיכאל אלפר
הוא מציע מבנים מאוכלוסים.
שי בלומנטל
לא, המבנה לא מאוכלס, יש שם מקום מיכי, אתה יודע את זה טוב מאד. ובואו נלך למקום ונבדוק את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה.
מרדכי מיכאל אלפר
אני לא יכול להתמודד עם עובדות שלא קשורות למציאות.ך
שי בלומנטל
אני יכול להתמודד עם עובדות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, אפשר לבדוק את זה. מחר יורדים לחיפה, רואים אם המבנה הזה מאוכלס או לא. הוויכוח פה הוא מיותר.
שי בלומנטל
בדיוק, יפה. אפשרות שלישית שהייתה אפשרית ואני נלחמתי על זה, אבל לצערי מסיבות כאלה ואחרות לא התקבל, יש מבנה שהעירייה הקצתה לטובת גנים לציבור החרדי. הגג לא שייך - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע סליחה, איך קוראים לבית הספר?
שי בלומנטל
שערי תורה. יש מבנים שהוקצו לטובת גני ילדים לציבור החרדי. הגג, מי שמבין בהקצאות, מי שבא מהתחום, הגג שייך לעירייה. העירייה הקצתה את זה לגוף חרדי. באנו לגוף החרדי ואמרנו מה אתם רוצים לעשות שם? אמרו לנו מכון לבר מצווה, מכרז תורני. אמרנו איך אתם, יש לכם את הרצון ללכת לאקסטרה. מכון בר מצווה – ממול יש מתנ"ס, תקבלו לעשות אותו שם. 1,000 מטר. בואו נבנה על המבנה הזה פתרון לבית הספר. אמרו לא, אנחנו דורשים או מבנים של החינוך הממלכתי דתי או שטחים שמיועדים לחינוך הממלכתי דתי. זה הרצון. לא אכנס למה. זה הרצון של הציבור. לא פתרון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הרצון הוא נחמד, אנחנו מחפשים פתרונות. מה נבנה בסוף על הגג הזה שם?
שי בלומנטל
עכשיו הולכים לבנות מרכז תורני ומכון לבר מצווה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
שהוקצה מתי?
שי בלומנטל
לפני 5 שנים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
למי?
שי בלומנטל
לטובת עמותה - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז מה אתה מציע?
שי בלומנטל
רגע- - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
העיפו את העמותה הזו, שקיבלה הקצאה כדת וכדין - - -
שי בלומנטל
אין בעיה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
שבדקו את הפעילות שלה ותעיפו אותה.
שי בלומנטל
לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל סליחה, חבר הכנסת אשר, בוא לא ניתמם. אתם רוצים לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה?
שי בלומנטל
בדיוק, בדיוק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
למה לאכול את העוגה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, אומרים לך פה, הרשות באה ואומרת נתנו לכם אפשרות – 1,000 מטר – לקחת ולהכשיר את זה לטובת - - -
מרדכי מיכאל אלפר
זה לא 1,000 מטר. זה גג 300 מטר.
שי בלומנטל
אוי, באמת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
כמה דונם?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אמרת מספר? אמרת 1,000 מטר?
שי בלומנטל
אמרתי 1,000 מטר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אמרת, נכון? לא חטאתי ב - - -
מרדכי מיכאל אלפר
המגרש הוא 500 מטרים, המבנה הוא בקושי 300 מטר.
שי בלומנטל
לא נכון.
מרדכי מיכאל אלפר
המבנה - - - לשימוש של גני ילדים. אין שום ייתכנות תכנונית - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בשורה התחתונה בחרתם - - -
מרדכי מיכאל אלפר
אין שום ייתכנות תכנונית לקיים על המבנה הזה מבנה בית ספר, נקודה. והוא מודע לעניין.
שי בלומנטל
אני מודע.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בסדר.
שי בלומנטל
לסיכום דברי, יש פתרונות ואני אומר את זה בצורה ברורה. אנחנו נתקלים בחומה בצורה. הנה, נתתי - - -
יוסף רוזנברג
מה עם המבנה הריק?
שי בלומנטל
אם הייתי יודע לא הייתי - - -
יוסף רוזנברג
יש מבנה ריק.
שי בלומנטל
איפה?
יוסף רוזנברג
באהרון הרועה בנות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תקשיבו, זה לא תכנית כבקשתך. אם הרשות מקצה מקומות ונותנת אפשרויות ואומרת תבחרו מתוכם - - -
יוסף רוזנברג
למה הוא לא מראה את זה.
שי בלומנטל
אני אראה את זה. אתה יודע מה, אני אראה את זה.
יוסף רוזנברג
בבקשה.
שי בלומנטל
סליחה על הביטוי, אתם מתחילים אפילו להתחיל להרגיז אותי. אני לא יכול - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אנחנו לא מתרגזים פה.
שי בלומנטל
לא, אני לא יכול לשמוע - - -
גדי כהן
הילדים שלי ברגע הזה יושבים ונאנקים ואתה אומר שאנחנו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה רגע, סליחה.
גדי כהן
אנחנו פשוט מזועזעים. מזועזעים מהרוע שעומד בפנינו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברה, תירגעו. אני לא ראיתי פה שום רוע. אני רואה פה מקום שמנסים למצוא פתרון, אבל כנראה שלכם יש קו פתרון אחד ואין בלתו.
גדי כהן
לא, לא.
יוסף רוזנברג
לא, לא.
גדי כהן
את אומרת דברים לא נכונים. זה לא נכון, הוא משקר לך בעיניים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אתן לך לדבר, אבל תתנו לו לסיים.
שי בלומנטל
אז אני רוצה ל - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
תאמיני לי שאת לא שם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני שומעת את השיח.
יעקב אשר (יהדות התורה)
את יותר מדי ישרה ל- - -
שי בלומנטל
אני אשיב דבר דבר.
גדי כהן
הוא קיים הפגנה מול בית הספר כדי שלא יתנו לנו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מבקשת.
גדי כהן
הוא קיים הפגנה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם רוצים להישאר פה או לצאת החוצה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
חברים, חברים, תרגיעו את עצמכם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא. יסיים לדבר האדון ואחר כך ידבר חבר הכנסת ואחר כך אני אתן פה להתייחס ואחר כך גם חבר הכנסת אזולאי להתייחס. אנחנו נעשה את זה מסודר. בבקשה.
שי בלומנטל
גברתי, אני רוצה להתייחס למה שנאמר כאן, עומד בית ספר ריק. אז אני לא אכנה את הדברים, אלא אני אתן עובדות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.
שי בלומנטל
החינוך הממלכתי דתי, בתקופה ארוכה מאד חי בתוך חושות, בתוך מקלטים, בתוך קרוואנים, כי לא היה מקום. אני אוהב את רשרושי הרקע האלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תתעלם.
שי בלומנטל
דאגנו, בעבודה שלנו, יחד עם העירייה, יחד עם משרד החינוך, למצוא פתרון לקריה שהתפתחה ובנינו מבנה לטובת בנים של הממלכתי דתי. הבנים נמצאים במבנה אחד והבנות נמצאות בשני מבנים, כי ככה זה המקום והמקום מאוכלס כולו. כל הסיפורי בדים ש - - -
קריאה
הוא משקר.
שי בלומנטל
די, נו, באמת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, נו, באמת. אז כל מה שאתם אומרים זה אמת וכל מה שאחרים אומרים זה שקר. אני כבר פעם שלישית שומעת פה, גם כשאני מדברת, את המילה שקר.
שי בלומנטל
בדיוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
די.
שי בלומנטל
תשמעי, יש את השטן הגדול, זה אני, או השטן - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, בואו, אני לא נכנסת לזה.
שי בלומנטל
אבל זה בסדר, אני מכיר את זה. אני לא מתרגש מזה. אני מאמין במה שאנחנו עושים. אנחנו – אני אגיד משפט אולי קצת קשה – אבל לטעמי הילדים וגם ההורים, לצערי, בני ערובה בידי אנשים שיש להם בעיה פוליטית עם ראש העיר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אנחנו לא מכניסים פוליטיקה.
שי בלומנטל
לא, ולכן אני אמרתי – הפתרונות קיימים. יש רצון - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בשורה תחתונה – יש פתרונות - - -
שי בלומנטל
נתתי שלושה פתרונות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש רצון.
שי בלומנטל
יש רצון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואנחנו יכולים להגיע בשיח איתם לפתרון שמקובל על כולם. אוקיי.
שי בלומנטל
רק שינותק הנושא הפוליטי מכל המאבק הזה. נקודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לנציג עיריית חיפה. אני רוצה לומר משהו. אני ראיתי אותך, את תקבלי רשות דיבור, בסדר? אמרתי. הראיתי לך אפילו את הסדר של הדוברים וזה יגיע אלייך, אז את אפילו יכולה להיות רגועה. בסדר?

אני רוצה לומר משהו. מעבר לזה שאנחנו מתנקים את הפוליטיקה, אנחנו גם צריכים לנתק את העניין של אם לצורך העניין אני מסכימה או לא מסכימה עם מדיניות כזו או אחרת של רשות. יש ראש רשות. יש מועצה. הם אומרים מבחינתנו יש פתרונות כאלה וכאלה שהם מקובלים. אי אפשר עכשיו לבוא ולהגיד למה לא הפתרון ההוא ולמה לא הפתרון הזה וכשיושב פה נציג ואומר חברים, בית הספר מאוכלס, אז להגיד זה שקר. כי אתה יודע, אלה דברים שקל לבדוק. אני היום נוסעת לחיפה - - -
שי בלומנטל
נכון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה מה שאני רוצה לבקש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שנייה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני רוצה סיור של הוועדה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם יכולים גם רגע להיות בנחת - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, דברי איתי, אני חבר כנסת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אבל אני מדברת עכשיו, שנייה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בסדר, מותר לי להתפרץ. גם את עושה את זה, זה בסדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אני לא עושה את זה הרבה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
למה לא?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כי ככה, כי אני לא בתרבות הזאת של להתפרץ.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה הפרנסה שלנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תקשיבו - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני רוצה סיור של הוועדה, ברשותך, שם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תקשיבו. אני שמחה ואנחנו כבר ירדנו וסיירנו בכמה מקומות. הדברים האלה של אם מבנה הוא מאוכלס או לא מאוכלס, זה משהו שאפשר לבדוק אותו.

דבר נוסף, גם אם עירייה אומרת את המבנה הזה אנחנו לא, כי יש לנו משהו אחר אבל אנחנו מוכנים לתת את הפתרון – 1, 2, 3, 4, 5 ואנחנו יודעים שיש פה מספר פתרונות – אז יש על מה לדבר וזו זכותם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מעולה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני יכולה להסכים, אני יכולה לא להסכים, אני יכולה לאהוב את זה ולאהוב את זה פחות. הכל בסדר, אבל בסוף יש פה את מי שקובע את המדיניות ויש אותנו, שמה שמעניין אותנו – ואני אומרת את זה הכי ביושר – שלילדים האלה יהיה מקום ראוי ואמרתי את זה גם בדיון הראשון. זה לא מעניין אותי אם זה יהיה פה או פה או פה. מעניין אותי שהילדים האלה ילמדו בסביבה ראויה. זה הסיפור. על זה אני כאן.

בבקשה, חבר הכנסת אשר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
גברתי, קודם כל תודה על העקביות שלך בדיונים. באמת, אני חושב שיש ועדות שדברים מתאיידים אחר כך ומגיעים ואני באמת רוצה לומר מההתפרצות שלי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הכל בסדר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה חברי לגמרי ואת יודעת את זה. אני באמת מציע, יש ועדות שעושות סיורים, אני חושב שגם את עשית כמה סיורים. בואי נעשה שם סיור, נראה גם את ההצעות היפות וגם את ההצעות הפחות יפות. בואו נראה את הדברים האלה. תאמיני לי, אם את באת מהשלטון המקומי וגם אני קצת בא מהשלטון המקומי, אנחנו נוכל באמת לדעת, אולי באמת יש פה איזה משהו שאנחנו לא רואים אותו ולא מבינים אותו. אני כן מציע, לא בשביל להיכנס לדרמות ולסיפורים, אנחנו צריכים לראות על מה מדובר. כי אני מכיר את כל הדבר הזה בצורה אחרת.

אני רוצה גם שתדעי, כי אני לא רוצה ברמה האישית. אני לא מכיר את בלומנטל, מעולם לא רבתי איתו, הוא לא חייב לי כסף, אני לא חייב לו גם שום דבר. אבל עם כל הכבוד, אני יודע את השיחות שהיו לי עם ראש העיר. ראש העיר אמר לי תעשה לי טובה יעקב, אנחנו חברים טובים יונה יהב ואני, כראש עיר, כקולגות היינו חברים מאד טובים. עם הרב גפני הייתה לו חברות נהדרת בהרבה מאד שנים, גם בכנסת וגם ברשות המקומית - תעשו לי טובה, תסתדרו עם בלומנטל וזה לא על רקע מקצועי. יש כאן דבר שכנראה שאחת הבעיות שחסרות לנו זה לפרגן גם לאחרים.

אני הייתי ראש עיר בבני ברק והיו לי שם קבוצות של אוכלוסייה. את יכולה לברר בפרדס כץ, בבית ספר בפרדס כץ, שאני עשיתי בזמנו, את אחיטוב. אנחנו הבאנו כיתות. זה היה אינטרס שלי לשמור על בית הספר הזה ולטפח אותו לא פחות מכל בית ספר אחר. בבני ברק, אדוני, הקולגות שלך. יעקב סולר ואחרים. יש בתי ספר שבגלל שהאוכלוסייה עזבה את בני ברק, נשארו על בסיס של 30% תושבי המקום והשאר מגבעת שמואל וממקומות אחרים. והעירייה לא הוציאה אותם עד היום הזה, שיש מצוקה אדירה בציבור החרדי.

אתה מדבר איתי, אתה רב איתי אם זה 30% מהשכונה או לא? זה ילדי השכונה ברובם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא משנה, חבר הכנסת אשר, אנחנו לא שם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, לא. זה דיון - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, רק תתני לי. תתייחסי אלי לפחות בצורה המקצועית כמו שהתייחסת לחבר מועצה מקצועי, שהוא נציג העירייה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, בשמחה אני גם אתן לך יותר. אתה רואה שאני גם נותנת לך לדבר - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
בואי ניקח את זה בפרופורציות. שנייה, אני רוצה להגיע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בדיוק, בוא ניקח את זה לפרופורציות. כי הסיפור שלי עכשיו זה לא כמה תלמידים יש שם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני מסכים איתך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הסיפור שלי זה איזה פתרון אנחנו נותנים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תקשיבי גברתי יושבת הראש, אני מסכים איתך שאני לא אנהל ויכוח אם יגידו כאן או כאן או כאן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, זה לא - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
ואני לא מחפש ארבעה כיווני אוויר ואני לא מחפש דיזינגוף פינת ארלוזורוב. לא זו השאלה. השאלה אמרת מילה אחת וזה שם המפתח של הכל – מקום ראוי. ראוי זה אומר ראוי ללימודים פיזית וראוי ללימודים, להגיע ללימודים ולהיות שם.

אם היה מחסור, אם היה מדובר בעיר צפופה, בשכונה צפופה, בתוך הדר, אותו פתרון שהוא דיבר על בית ספר או בית ספר שנמצא בהדר, במקום הכי צפוף בעיר. פה מדברים על שכונה שיש לה עתודות קרקע גם של מוסדות ציבור, גם עתודות אחרות. זה לא מקום שיש בו צפיפות כמו שאנחנו מכירים את זה מערים אחרות. כשיש בתוך השכונה – והוא דיבר על זה – דאגנו – איך אמרת? אתה דאגת במו ידיך לציבור הממלכתי דתי וזה בסדר. עשית את שליחותך נאמנה.

למיטב ידיעתי – ותתקן אותי אם אני טועה – ההקצאה ששיניתם בתקופתו של יהב, הייתה על אותה הקצאה שנתן עמרם מצנע, ממפלגת העבודה, לא מדגל התורה – נתן לבית הספר הזה.
שי בלומנטל
אני אשמח אם תראה לי את ההקצאה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא, עזוב.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני אענה לך.
שי בלומנטל
אני מחפש את זה כבר כמה שנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מר בלומנטל, בואו.
שי בלומנטל
לא, הוא שאל אותי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, בוא לא ניכנס לזה. זה לא רלבנטי. אנחנו יכולים ללכת לפוליטיקה לפני חמש שנים, לפני 10 שנים.
שי בלומנטל
הוא שאל.
שי בלומנטל
תאמין לי שאני יודע לצעוק - - -
שי בלומנטל
לא, אני לא צועק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא רלבנטי. מר בלומנטל, חבל.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני אענה לך. ביקשת, תקבל. יש לנו מכתב - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבל, בואו. זה לא משנה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יש לנו מכתב בעניין הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני גם לא רוצה להזכיר ראשי ממשלה שמתו והגיע ולהסכמים וגמרנו. ואנחנו במקום אחר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני בא ואומר דבר אחד, הוא ייצג את עצמו לא רק כגורם המקצועי אלא גם כגורם שמייצג את הממלכתי דתי. הממלכתי דתי בלי עין רעה, פר ילד, תגידי כמה מטר יש לו פר ילד. זו הבחינה הכי פשוטה. אני מתפשר איתך – מה שיש לך פר ילד – אני מתפשר איתך על 40% פר ילד, לילד חרדי גם. וה-40% האלה זה בדיוק זה.

כשאתה בא ואומר תיקחו את המגרש שהוקצה לעמותה אחרת שהולכת להגיע לבנייה, מה אתה בעצם בא ואומר? אתה אומר חברה, תתרכזו. אם אני יכול לשים אתכם כמה שיותר רחוק ובמגדל אחד גדול, שקומה ראשונה תהיה גן ילדים, קומה שנייה בתי ספר, עמותה, ההקצאה היא ואם יש גם בית תמחוי שעוזר לתושבים או סניף של עזר מציון, תדחפו שם, כי גם זה חרדי.

תקשיב אלי ואני אומר לך את זה, את בסיור אחד, כל מי שהיה שם בסיור, כולל הדרג המקצועי של משרד החינוך, שמפחד לדבר. כי מר בלומנטל הוא איש חזק בבית היהודי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הדרג של משרד החינוך כשל. כשל כי הוא פחדן, כי הוא נתן רישוי במקום שהוא לא צריך לתת רישוי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מר בלומנטל הוא איש חזק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
די, נו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא זה הכישלון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה הכישלון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה הכישלון, כי הם מפחדים לעשות את העבודה שלהם והם מפחדים מהלחצים הציבוריים והם נותנים רישוי במקומות שהם לא צריכים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
את יודעת מה, גם זה כישלון. בואו נדבר על הכישלון המהדהד יותר. אני ישבתי עם הדרג המקצועי. אני לא רוצה לצטט, אני לא רוצה לסבך אף אחד. הם ישבו בישיבות שמי שהוזמן אליהן על ידי שר החינוך היה מר בלומנטל, שהוא איש מרכזי בבית היהודי וכל הדברים שם היו מוטים פוליטית.

הייתה הצעה, יש טיפת חלב לא רחוק מבית הספר, שיושב על 5-6 דונם. נכון יש טיפת חלב שם?
שי בלומנטל
דונם וחצי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, נכון.
שי בלומנטל
לא, לא, אני רוצה שתהיה מדויק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, רגע. יש שם כמעט 2 דונם שעל רבע מהמגרש יושבת טיפת חלב. דיברנו, השר בנט קיבל את זה, הסכים עם זה. גם ראש העיר הסכים, זה היה פה במזנון הכנסת. כאן. אני ישבתי איתם, עם היועץ של השר. אמרתי להם אתם יודעים מה, אני מוכן ללכת על זה. על הכי פשוט. על הכי קטן. עם דונם וחצי, אם נבנה גם על הגג של טיפת החלב, אפשר בצורה הזאת לעשות בניין. לא יהיו לא חצרות גדולות, אז נבנה אותו בטרה יותר גדולה, עם יותר שטחי מרחב פנימיים והכל. תנו לנו רק את זה. רק את זה. גם לזה סירבת ונתת וטו לשר החינוך ולראש העיר.

אני אומר לך דבר אחד, גברתי, זה לא ייגמר סביב השולחן הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב. זה ייגמר סביב השולחן הזה, כי אם לא אז זה אומר שאין לכם כוונה לפתור את זה. זה נורא פשוט.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, דקה. לא, כדי שתוכלי לגמור את זה סביב השולחן הזה, טוב מראה עיניים. אני אומר לך, זה הדבר הכי נכון. ואני אומר לך, סיור אחד, תאמיני לי, אני בא מהשטח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, הבנתי את זה. אמרת את זה שלוש פעמים. בפעם הראשונה כבר קלטתי, חבר הכנסת אשר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני מציע בואי נעשה את זה, לאחר מכן הדיון יהיה הרבה יותר קל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב.
יעקב אשר (יהדות התורה)
גם עם בלומנטל הוא יהיה יותר קל. היום לשבת ולהגיד הצעות שהן מבזות. מבזות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת אשר - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
מדובר בילדי ישראל. מה הם עשו? הם לא מצביעים? אני יודע מה הם מצביעים? אני נאבק בשבילם והם מצביעים בשביל אזולאי, לש"ס. אז מה? אז הם כן מצביעים לבית היהודי או לא מצביעים לבית היהודי, במה הורע גורלם הילדים, שאתה מייצג אותם בכבוד גדול?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת אשר תודה רבה. הסיפור פה, עם כל הכבוד, זה לא הבית היהודי וזה לא ש"ס או אתם. יש פה גם מפלגת כולנו, תפרגנו גם לנו קצת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ודאי. עכשיו שר האוצר הולך - - -בתקופה הזאת. צריך לנצל את זה שהוא - - -
שי בלומנטל
לא, אנחנו מפרגנים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון. כי אנחנו לא שם.
שי בלומנטל
כי גם אני משם. כי גם אני הייתי שם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני היום גם שם, אבל אני רוצה להגיד לך משהו, באמת, במחילה. זה שאתה אומר לי תרדי לשטח תראי, אין טוב ממראה עיניים, פספסת בענק. פעם אחת, הדיון הראשון - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אולי, בגיל שלי זה קורה לי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אומר לך למה. פעם אחת כי הדיון הראשון בכלל נולד ממה שאני קיבלתי מהסרטונים והתמונות וכל מה שקורה שם. לא צריך - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, לא לראות את המצוקה הזאת, לא לראות את ה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע. לא צריך להיות גאון גדול - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
את הקרקעות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע.
יעקב אשר (יהדות התורה)
את הפתרונות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע. לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שהילדים נמצאים בתת תנאים. זה דבר אחד.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא את זה ביקשתי שתראי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איפה הפספוס שלך? הפספוס שלך שאותי זה לא מעניין איזה קרקע או מה מקצה עיריית חיפה ויש לה את הזכות להחליט מה היא מקצה לכל אחד, לא רק לכם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
גם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע. כל אחד. אתה ראש עיר, אני מחלקת, אני יוצרת חלוקה של משאבים ואני אומרת את זה אני רוצה להקצות ככה ואת זה לככה - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
גם אם יש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע. ובתנאי שהילדים של כולם לומדים במסגרות ראויות. אם אומר לנו פה נציג העירייה, לצורך העניין היום זה שי, יכול גם לשבת במקומות מישהו אחר שראש העיר שולח. אומר לנו יש לנו מספר פתרונות, בואו נלך ביחד ואתם תחליטו מה הכי נכון לכם. בעיני מה שהוצע פה על שערי תורה, שזה בית ספר שהוא ריק, שהוא 10 דקות משם - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל זה מה שאני אומר לך. את פשוט מוטעית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מוכנה לרדת ולראות אם הוא מאוכלס או לא.
יעקב אשר (יהדות התורה)
על זה אני מדבר. לא ביקשתי שתבואי לראות את בית הספר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע. אם למר שי יש את האומץ לשבת בוועדה ולשקר ולומר - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
יש לו אומץ לדברים יותר חמורים.
שי בלומנטל
לא, לא, נו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, שנייה, סליחה.
יוסף גולדרינג
סליחה רגע - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, סליחה רגע.
יוסף גולדרינג
אני מפקח.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הוא מפקח משרד החינוך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש שם אנשים? המבנה מאוכלס?
יוסף גולדרינג
אני אומר לגבי המבנה הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שאלתי אם הוא מאוכלס.
יעקב אשר (יהדות התורה)
נתונים בלבד.
יוסף גולדרינג
המבנה הזה מאוכלס בבית ספר בנות של חסידי גור. הוא מאוכלס בבית ספר שערי תורה. אולי יש 3-4 חדרים ריקים.
שי בלומנטל
אני קיבלתי מידע על יותר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש שם אנשים במבנה הזה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
ודאי.
שי בלומנטל
המבנה הוא מבנה גדול. מערכת - - -
גדי כהן
שקר ראשון נחשף.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, סליחה. עוד רגע אתה בחוץ, באמת. אני מאבדת את הסבלנות. אתה מאבדת אותה.
גדי כהן
באמת, אני מאד מכבד אותך. יש לי שלושה ילדים ש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא רגע. אתה בחרת לשים אותם שם, אוקיי? אז שנייה רגע.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל זה הילדים שלו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין מה לעשות, צריך להרגיע אותו. אי אפשר כל שנייה להתפרץ.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה בסדר. אני אעזור לך להרגיע אותו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
המבנה מאוכלס?
שי בלומנטל
המבנה הוא מבנה גדול שהוא מאוכלס על ידי מוסדות נוספים שאפשר למצוא פתרון להכניס גם חלק מהמוסד של - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אה, חלק?
שי בלומנטל
לא יודע חלק. נראה כמה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
פתאום זה חלק.
שי בלומנטל
בואו נבדוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שנייה רגע, אני רוצה להציע משהו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
פתאום זה המבנה. ניקח אותם עם הרכבל.
שי בלומנטל
לא, לא עם הרכבל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה להציע משהו.
ינון אזולאי (ש"ס)
אין לך פתרון.
שי בלומנטל
אבל זה פתרון.
ינון אזולאי (ש"ס)
אין לך פתרון אם אתה אומר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת ינון אזולאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
פתרון - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת ינון אזולאי - - -
שי בלומנטל
אבל אתה שומע כבר, אמרו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שי - - - תקשיבו, אני לא בשביל הפטישים האלה ולא בשביל הוויכוחים האלה. אני סוגרת את הדיון ואנחנו יוצאים. באמת אני אומרת. אני לא מנהלת את השיח הזה בצורה כזו. אולי זה מתאים לוועדות אחרות. אני יודעת שזה קורה הרבה בכנסת, אני פה, מה לעשות, אני מורה, לא יכול להכיל את השיח הזה. אז בואו נעשה את זה רגע בצורה מכובדת.

שי, אני רוצה רגע לקחת את המושכות, בסדר? אתה נתת פה מספר אופציות, אני מבינה שיש אופציות נוספות. אני כן מוכנה לקחת בעצמי את האחריות ולרדת גם לראות מה שאתה מציע, את המקומות שאתם מציעים.
שי בלומנטל
ברוכה הבאה, מצוין.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זהו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואנחנו נגיע לפתרון. אני רוצה לראות בעיניים את השיח אתכם, איתם, את ההצעות השונות ולראות ובאמת לבחון מה הכי נכון, אל מול מה שהם נמצאים היום. בסדר?
שי בלומנטל
מה אחוז.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בלי התעקשות. אני לא אקבל שום התעקשות שלא, אנחנו רוצים דווקא כאן. כי בדווקא - אני לא בן אדם של דווקא.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אבל דווקא בעיר הזאת ודווקא בשכונה הזאת זה בסדר, נכון? באופן רגיל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא. לא.
קריאה
זו לא שכונה רגילה. את צריכה להבין, זו עיר בפני עצמה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, אני אגיד לך למה. כי זה אנטי תזה מוחלטת למה שעלה פה בדיון. אני אסביר לך. אני ישבתי פה בשלושת הדיונים עוד לפני שהיית כאן. בשיח שהיה לנו אמרו גם החברים עצמם, ההורים, אנחנו רוצים פתרון ראוי לילדים שלנו, גם אם זה לא באותו מרחב גיאוגרפי. גם אם זה לא שם, אבל אנחנו רוצים שבתוך הסביבה - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל אני שואל אותך מה את רוצה, כנציגת ציבור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה אני רוצה? אמרתי לך מהתחלה. אני רוצה שהילדים יהיו במבנה ראוי, נקודה. זהו, זה מה שמעניין.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, גברתי, אין לי קול כל כך חזק כמו שלך, את לא צריכה פטיש. תקשיבי, היום את מדברת עם הורים שמוכנים ללכת לשים אותם על הירח, העיקר שיהיה משהו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב לילדים שלהם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בדיוק. כי היום המצב הרע שלהם הוא שני דברים, הוא המצב הפיזי הרע ולא בשביל זה ביקשתי שתבואי לשם, כי את זה בתמונות ובסרטונים ראית לבד. אני רוצה שתראי את האפשרויות. הם מוכנים להתפשר היום על הכל. אנחנו לא צריכים להתפשר על הדבר הזה. אני לא מחפש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל שי אמר, אתה לא היית פה בתחילת דבריו, שהוא גם מוכן שייבנו לגובה, שלדעתי אגב זה גם לא פתרון, אבל אם תחליטו שכן ושמתאים - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אגב, את מדברת עם ראש עיר שהיה בזמנו מנהל אגף חינוך ושבא בזמנו למשרד החינוך לראשונה שיאשרו מבנים לגובה וד"ר שי כנעני כמעט זרק אותי מהמדרגות. היום משרד החינוך בא ללמוד אצלי בבני ברק איך עשינו את זה בניצול הקרקע. אגב, זה דבר שהולך עכשיו להיות. אני בעד בנייה לגובה, אבל אני אומר יש מינימום מסוים על מה מדובר. אנחנו לא מדברים פה על חמישה ושישה דונם. אנחנו לא אימפריאליסטים, אנחנו לא שומרים את הקרקע הזאת, אין לנו התנחלויות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה בכלל לא משנה. אתה רואה לאיזה כיוון אתה הולך?
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אני אגיד לך - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם נעולים על משהו - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל את לא נותנת לי לסיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לי, כי אתה עוד פעם חוזר אחורה. אתה נעול בתוך איזה שהוא מקום. אני אומרת לך ואמרתי את ז בתחילת הדיון - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
שמה? איזה מקום? איך אני נעול? באיזה מרחב גיאוגרפי אני נעול?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אומרת את זה פעם חמישית – לי משנה שלילדים האלה יהיה פתרון ראוי. בתוך השכונה, מחוץ לשכונה - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
גם אם זה יהיה בקריית אתא?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא, במרחב גיאוגרפי שהוא סביר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
סביר, זה הכל. מאה אחוז, אז אין לי ויכוח איתך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, חבר הכנסת צינון אזולאי, בבקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רק רוצה לומר קודם כל בנושא הזה של הפתרון במרחב הגיאוגרפי. קריית שמואל היא כמעט עיר בפני עצמה, יש גם דיבור בכלל להפריד אותה מחיפה. כשאומרים בתוך קריית שמואל להביא זה בסדר, אבל אי אפשר לשלוח אותם לנווה שאנן ולהגיד להם הבאנו לכם שם פתרון. כי אז אחר כך נילחם גם על הסעות ואז נעשה דיונים גם על זה.

אז קודם כל אם הם מדברים שהם מוכנים, ההורים האלה מוכנים במקום, בקריית שמואל. אני גם מכיר את המקום, היום ההורים שלי תושבי המקום שם ולכן אני אומר, המקום, קריית שמואל מספיק רחב, יש שם גם עוד משהו שאני יודע, משהו כמו 5 דונם שעדיין לא הוקצו ואפשר להקצות את זה לבית הספר. 5 דונם שעדיין לא הוקצו, שאני חושב שזה די והותר.

כשאנחנו אומרים לא להכניס פוליטיקה אני מסכים איתך והדבר הזה מעולה, אבל לא יכול להיות שראש עיר אומר אני שם חבר מועצה שהוא מהמפלגה השנייה, שהוא בעצם ייצג את הציבור החרדי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זה משנה?
ינון אזולאי (ש"ס)
זה משנה, כי הוא לא מכיר. אני אסביר לך למה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו יושבים פה מפלגת כולנו, יהדות התורה, ש"ס - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אבל אני אסביר לך - - -
שי בלומנטל
אבל אני מחזיק תיק הכספים, אולי גם פה אני לוקח רק לבית היהודי כספים?
ינון אזולאי (ש"ס)
שנייה, שי, שי - - -
שי בלומנטל
לא, תסביר. אולי.
ינון אזולאי (ש"ס)
תיקח עוד קצת ו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, חבר הכנסת ינון אזולאי, אתה חבר כנסת, מותר לך להגיד הכל, אבל זה לא לעניין.
ינון אזולאי (ש"ס)
את צריכה להבין דבר אחד, אני יכול להגיד. אני אגיד לך, אם הוא בא והם יודעים שאין לו שיג ושיח איתם, אין להם. יש בפנים איתו, אני לא רוצה להגיד - - -
אוראל בן סימון
הוא הפגין נגדנו.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא בעצמו לקח אנשים והפגינו מול בית הספר. איך את רוצה שהוא ייצג?
אוראל בן סימון
הוא אמר לנו עכשיו שהם שונאים אותנו, שאנחנו שונאים חרדים בקריה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אמרתי שאני לא אשמע פה הערות מהצד.
ינון אזולאי (ש"ס)
בן אדם שבא ובעצם ראש העיר אמר שהוא מייצג והוא רוצה להיות, זה בסדר גמור, אבל לא יכול להיות שאתה תיקח אדם מהבית היהודי, שאני מכבד את כולם ויש לנו חברים ואנחנו פה בכנסת עושים את זה, אבל לא יכול להיות שתיקח אותו והוא יגיד טוב, אני אפתור להם את הבעיה ובעצם הוא לא בא ממקום נקי, כי השכונה הזו ברובה התחילו מהדתיים הלאומיים והוא צריך לדאוג לאוכלוסייה שלו וזה בסדר ואני מש"ס גם אדאג לאוכלוסייה שלי, אבל גם לכלל. אבל הוא לא יכול להיות באמת בן אדם אובייקטיבי בנושא הזה וזה עיקר הבעיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מבקשת לא להגיב.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם היה לוקח את מנהל מחלקת החינוך ואומר לו שם איתם ותנסה לפתור את הבעיה, יכול להיות שהוא בא ממקום נקי וזה היה יותר טוב.

עכשיו לגבי משרד החינוך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה להגיד לך משהו. אני נפגעתי באופן אישי עכשיו מהדברים שלך ואני אגיד לך גם למה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, מה פתאום, לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אגיד לך למה ואני אגיד לך כמה השיח הזה הופך להיות לא ענייני וחבל ואנחנו כולנו פה על הגב של הילדים המסכנים האלה.

כשאני הייתי סגנית ראש עיר וממונה על החינוך, הייתי בכלל ממפלגה אחרת. ראש העיר היה בהתחלה מפד"ל ואחר כך ליכוד. ייצגתי נאמנה את החינוך בעיר, בלי קשר - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
ברור, אני לא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, רגע - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אבל את לא מבינה מה אני אומר. את אומרת דבר שאני מסכים איתו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, אני רוצה להגיד לך את הדברים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מסכים איתך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה אל תגיד לי - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא לא ממונה על החינוך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז מה, אני גם הלכתי וייצגתי את העיר. אתם יודעים מאיפה הקשר שלי עם כחלון? איך בכלל הגעתי לפה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
נו, הגיע הזמן שתחשפי את זה. בכלל על סיפור אחר שהיה קשור במשרד התקשורת. לא הייתי ממונה על התקשורת בעיר ולא היה לי שום קשר. נסעתי עם ראש העיר למשרד התקשורת כדי לטפל במשהו אחר, דואר ועניינים וסיב אופטי ועוד אלף ואחד דברים ומשם הכרתי את כחלון. ובזכות העבודה המקצועית שלי מולו, למרות שלא הייתי מהמפלגה שלו, הוא היה ליכוד, אני הייתי משהו אחר; ולמרות שלא הייתי ממונה על התקשורת בעיר, בזכות העבודה המקצועית שלי איתו היום אני יושבת פה לפניכם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יפה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב, רע, אני לא יודעת, אבל זאת המציאות. ולמה אני אומרת לך שנפגעתי אישית, כי אנחנו לא יכולים - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
בגלל שהיית מקצועית.
שי בלומנטל
לא, בגלל הסיב האופטי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה נכון, בגלל הסיב האופטי, אגב, כי בסוף עשינו את זה בתוך בית הספר. הצלחתי לשכנע אותו לעשות את זה בבית ספר בקריית שמונה. אבל למה אני אומרת נפגעתי באופן אישי – זה לא משנה עכשיו מי יושב פה ואיזו מפלגה הוא מייצג. אנחנו לא יכולים - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל זה לא נכון. ברור שלא, אני מסכים איתך - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא מטילה בך דופי ואני לא מטילה בו דופי. אני לא מטילה באף אחד.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני גם לא מטיל בו דופי, אבל אני אסביר לך דבר אחד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שלח אותו ראש העיר? מבחינתי יונה יהב יושב פה. זהו.
ינון אזולאי (ש"ס)
את צריכה להבין דבר אחד - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
איזה שלח אותו? הוא יושב לו על הווריד פה, מה את רוצה?
שי בלומנטל
נכון, אחד מתוך 31 אני יושב לו על הווריד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה, אתה לא. מה שמותר לי, לא מותר לך.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני יכול להגיד לך שכולנו פה יושבים ומייצגים את כל העם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אתה איבדת את האובייקטיביות שלך - - - את זה היא לא יודעת. שהיא תדע את זה אתה תחטוף ממנה, לא רק ממני.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נו, מספיק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
היא לא יודעת. היא עוד לא הגיעה עם הסיב אופטי אליך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מספיק, מספיק.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל אדם שבעצם לא מקובל, כשאני בא לעשות גישור או משהו, צריך שאני אהיה מקובל על שני הצדדים. הוא לא מקובל פה על שני הצדדים. הוא מקובל פה על צד אחד של ראש העיר וזהו. ולכן אני אומר זה לא מקובל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב, אוקיי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
- - - מעמד שלי, תשאל את החברים שלך בבני ברק.
שי בלומנטל
לא, אל תזרוק לי. אתה זורק לי - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
תשאל את חברים שלך בבני ברק אם התנהגתי אליך - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא. טוב, תקשיבו - - -
שי בלומנטל
אבל מה אתה חושב, שאני אשב פה ויזרקו לי מילים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מבקשת שקט.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל עמדת בהפגנה מול בית הספר או לא עמדת?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת ינון אזולאי שקט, באמת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תשאל את יעקב - - - הייתי - - - עם הציבור הדתי לאומי בבני ברק והייתי ראש עיר חרדי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת אשר, אני קוראת אותך לסדר פעם ראשונה וזו פעם ראשונה שאני עושה את זה בדיוני הוועדה שלי. שלוש וחצי שנים אני פה, בחיים לא קראתי איש לסדר. הגזמתם. הגזמתם. באמת אני אומרת. המאבקים פה הם לא פוליטיים, זה לא מעניין אותי מאיפה אתם באים. באמת, אם אתם תמשיכו לריב פוליטיקה - - -
קריאה
אבל שם זה הפוליטיקה.
קריאה
זה לא היה פוליטי, היה פתרון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תקשיבו להערה של המועצה לשלום הילד, אין פה אמון בכלל גם עם הרשות, אז זה לא הסיפור ואני נכנסתי פה וצריך לטשטש וזה צריך להיות גשר וזה מה שאנחנו מציעים.
כרמית כהן-פולק
מה שאני אומרת זה שכולנו צריכים לחתור לפתרון, כי ברור שיש פה ילדים ואנחנו גם קיבלנו מהם את התמונות והיינו איתם בקשר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
המועצה לשלום הילד.
כרמית כהן-פולק
הדבר הזה הוא מזעזע, באמת ואי אפשר לעבור עליו בשתיקה. אבל אנחנו רואים פה גם דיס אינפורמציה. זאת האמת, סליחה. אנחנו רואים פה אינפורמציות סותרות. קשה להבין ככה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כרמית, אני צללתי לסיפור הזה. כל מילה שיוצאת מפה, חוץ מהסיפור של שערי תורה מאוכלס או לא, אנחנו נרד ואני אמרתי, עולים פה עניינים, אנחנו נלך לבדוק אותם, אבל אני גם יודעת דברים שהם מתחת לפני השטח, בסדר? משני הצדדים, אגב. אז בגלל זה אני אומרת אני גשר פה. אני לא סתם אמרתי. את יושבת פה כל דיון. מתי פתחתי ואמרתי אנחנו משאירים פוליטיקה בחוץ נכנסים נקי?
כרמית כהן-פולק
ברור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז בואי, אף אחד פה לא נקי. אני אומרת לך את זה הכי פתוח וגם אם ייכעסו עלי.
כרמית כהן-פולק
אני מסכימה עם האמירה שלך שבסוף מי שנופל בין הכיסאות זה הילדים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה ממש לא בסדר להגיד - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה לעשות?
יעקב אשר (יהדות התורה)
זו פשרה מפ"איניקית, אבל זה לא מסתדר איתם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת אשר אין מה לעשות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ההורים האלה הם בסדר גמור ונציגי הציבור בחיפה, זה בסדר גמור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז צריך לראות מה קורה שם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
צריך לדעת באופן ללמוד ולדעת - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
גם למשרד החינוך יש אחריות. אם היה רוצה, יכול היה לנעול דרגים אחרים בשביל להגיע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רק למשרד החינוך האחריות. משרד החינוך חטא כשהוא נתן רישיון.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם היה רוצה היה נועל ברז אחד. יונה יהב היה נועל ברז אחד, תאמיני לי שהיום הכל היה מסתדר, רק לא עושים את זה. כשהם רוצים הם יודעים להפעיל שרירים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת ינון אזולאי, הם לא היו צריכים לסגור את הברז ליונה יהב, הם היו צריכים לא לתת רישיון לבית הספר.
ינון אזולאי (ש"ס)
בסדר, אבל יש צורך והם לא עשו את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שיתנו את הרישיון למקום שצריך.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז מה את רוצה, שנזרוק אותם?
יעקב אשר (יהדות התורה)
17 שנה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כבר בהתחלה. זה הוקם ככולל, הפך לגן, הפך לבית ספר - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, לא, לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
די, נו, יש לי את זה מהם. הם שלחו לי את זה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הבניין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא הוא שלח לי, אתם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תקשיבי, הבניין, לא הרישיון. הרישיון לבית ספר לא קשור לכולל ולא קשור לכלום. הפוך. הכולל מארח אותם בבניין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אדבר איתך על זה אחר כך. בבקשה – הכולל מארח אותם במבנה שלהם. אם הם לא אמורים - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל אלה הטעויות. הם צריכים להיות בתוך מוסד - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
עיריית חיפה הייתה צריכה להקצות להם לפני 15 שנה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה, אני הבטחתי להם ואחר כך את.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל כבר אז הוא לא נתן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני דילגתי פה, נתתי לשני חברי הכנסת לשחרר קצת. בבקשה, מישהו מכם, שם ותפקיד.
מרדכי מיכאל אלפר
מיכאל אלפר, חבר מועצת העיר חיפה. אני לא מתיימר לומר שנשלחתי בשם עיריית חיפה ואני לא חושב שיש פה גורם המייצג את מערכת החינוך או גורם מקצועי מתוך מערכת החינוך וכל מה שהיה צריך להיאמר בעניין הזה נאמר.

אני מלווה את העניין קרוב ל-10 שנים. בית הספר הזה הוקם מתוך ידיעה שבכל רשות נורמטיבית כשקם בית ספר מקצים לו קרקע, כך היה בשנת 2002. 17 שנה, 20 שנה אחורה, מאז שבית הספר קם מנסים למצוא לו פתרון. מצנע בשנת 2002 הקצה קרקע לבית הספר. בשנת 2004 יהב - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, ברשותך. אתה היית פה בכל הדיונים.
מרדכי מיכאל אלפר
נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כל פעם אתה יושב במקום אחר, אני אפילו יכולה להגיד לך איפה ישבת בדיונים הקודמים.
מרדכי מיכאל אלפר
מה לעשות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, שתבין שאני זוכרת. אנחנו לא חוזרים על אותו סיפור.
מרדכי מיכאל אלפר
אני רוצה להתייחס למשהו שאמרת ממש לפני שתיים-שלוש דקות. אמרת בית הספר הזה קם ככולל, הוא בעצם הפך מגן לבית ספר, מכולל לבית ספר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא צמח.
מרדכי מיכאל אלפר
כאילו הוא צמח, כאילו הוא קם בחטא. בית הספר קם מתוך ידיעה שהרשות תעמיד לו קרקע וכך היא עשתה. רשות נורמטיבית. ראש העיר מצנע העמיד קרקע 8 דונם לבית הספר, לפי מפתח של חצי דונם לכיתה, 16 כיתות, כיאה לבית ספר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא נבחר מצנע. מה לעשות? איפה אנחנו עכשיו? לא, באמת.
מרדכי מיכאל אלפר
היה ראש עיר, זה מה שהוא עשה. יהב נכנס לתפקיד בשנת 2004, ביטל את אותה הקצאה. על אותה הקצאה – 8 דונם – נבנה בית ספר שחברי מקודם הזכיר, האהרון הרועה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מכירה את זה כבר. רשמתם את זה גם במצגת. יש לי גם את האישורים, נו.
מרדכי מיכאל אלפר
אז בית הספר לא קם בחטא. זה אכן לא נושא פוליטי. זה ילדים שסובלים מדי יום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איך מתקדמים מפה? אנחנו כאן ועכשיו צריכים למצוא פתרון.
מרדכי מיכאל אלפר
אמר חברי בלומנטל שאין קרקע בשכונה. אחד, יש קרקע בשכונה. אמר שיש פתרון הקצאה על הגג. מיקי אוטמזגין, אדריכל מוערך בחיפה, נשלח על ידי העירייה לבחון את האופציה הזאת וחזר מסיור במבנה - ואת מה שאני אומר תבדקי - חזר מסיור במבנה ואמר חד משמעית אין ייתכנות לתוספת שטחים במבנה הקיים. לא תכנונית מבחינה תב"עית ולא פיזית. אין חצר לבית ספר, אי אפשר בקונטור כל כך קטן לבנות עוד קומות. מעלית, הנגשה - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
מיכאל תסלח לי שאני אשאיר אותך לבד?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אדבר איתך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אנחנו נשב ביחד וגם נעשה סיור ביחד. אני מזמין את כולם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אדבר איתך. לא את כולם. אנחנו נלך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תודה רבה. שלום שלום.
מרדכי מיכאל אלפר
שלום, שלום, תודה. מעלית, חדר מדרגות תקני גומר את שטח בית הספר. לא יישאר מקום לכיתות. שוחחתי גם עם אנשי מקצוע שבחנו את זה ברמת הפרוגראמה. אין ייתכנות על המבנה הקיים. מבלי להתייחס לעובדה שמהבנה לא שייך לבית הספר והוא מוקצה לגורם אחר ונעשה בו שימוש אחר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בעניין הזה יש לי רק שאלה אחת. אני לא מתכננת, אני לא מהנדסת, אין לי מושג בבניין ואני גם לא מתכוונת להיכנס לזה.
מרדכי מיכאל אלפר
יש לי מושג, אני אענה לך. תשאלי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא רלבנטי. יש לי רק שאלה אחת. הגיע צוות מקצועי, ביקש לדבר עם מנהל בית הספר, אמרו לו תחכה למי שאחראי פה?
יוסף רוזנברג
לא. אני אגיד לך בדיוק מה שאמרתי - - -
מרדכי מיכאל אלפר
מנהל ה- - - יתייחס לעניין.
יוסף רוזנברג
הוא מבין בזה, אני לא מבין בזה, הוא מלווה אותי. מה כל כך קשה בזה?
מרדכי מיכאל אלפר
וכפי שהוא מייצג את עיריית חיפה, אני יכול לייצג את תושבי העיר, בטח בפגישה מהסוג הזה. מה גם שאני עוסק בנושאים תכנוניים ביום יום. אני מבין בתחום. אני רוצה לשמוע אם עושים סיבוב על המערכת הזאת או באמת נותנים פתרון. בחנתי את העניין ואין ייתכנות לפתרון. ידעתי גם קודם, אבל קיבלתי חיזוק לעניין ממתכנן שהעירייה שלחה לבחון את הנושא.

הזכירו קודם את ה-105,000 שקלים. זאת דוגמא לכסף שמשרד החינוך שלח, לא פותר את הבעיה. כמו שאמרת, חמור מאד, אבל עושה את זה קצת פחות קשה. יש לילדים מתקן שירותים נורמאלי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, שהם ישחקו דמקה בשירותים יהיה להם נעים. תעשה לי טובה, נו, בחייך.
מרדכי מיכאל אלפר
לא, יהיה להם מתקן שירותים נורמאלי. אולי יחליפו שם דלת, שכשפותחים אותה היא עפה על פרצוף של ילד והוא מפונה לבית חולים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
פשע.
מרדכי מיכאל אלפר
פשע. גם את הכסף הזה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
פשע גם לבזבז את הכסף הזה כשאנחנו לא יודעים. עדיף כבר לקחת מבנה - - -
מרדכי מיכאל אלפר
גם הכסף הזה לא הגיע לילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, תקשיבו רגע. זה גם המאבקים שלי בתוך העיר שלי. כבר עדיף להחליט על מקום ולקחת את הכסף הזה ולאגם אותו עם כספים נוספים ולהשקיע כמו שצריך כדי שלילדים האלה לא יהיה טלאי על טלאי על טלאי.
מרדכי מיכאל אלפר
אכן, אכן, אבל המכתב הזה נשלח והתקציב הזה הועבר וחוסר האכפתיות שמשקף המקרה הקטן הזה של ה-105,000 שקל, מספר את הסיפור כולו ולכן אני מתייחס לזה. אני בהחלט לא חושב שזה פתרון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, כשהכל נולד פה בחטאים.
מרדכי מיכאל אלפר
הזכיר חברי 40% תלמידים לא תושבי השכונה, 20%. יש לי פה מסמך מדויק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היינו שם כבר. דיברנו. מה יש לך להוסיף? יש פה אמהות בוערות.
מרדכי מיכאל אלפר
נושא הגנים שוב תכנונית הוא לא מתאים. הוא לא מתאים, מה לעשות? הוא גם מוקצה למישהו אחר, אבל הוא לא מתאים. זה כמו שאני אציע לפלוני בית של מישהו על מצוקת חדרים שיש לו. אבל הוא גם לא מתאים כי אין שם חדרים. אין אפשרות.

הציע חברי את בית הספר שערי תורה. בית ספר שערי תורה מאוכלס. לא היה לי את האומץ להציע בית ספר מאוכלס ולחשוב שאני מעביר את זה בוועדה וזה נשמע לרגע טוב. בית הספר הזה מאוכלס. לא רק שהוא מאוכלס, יש שם היום בקשה לתוספת בינוי כי הוא צפוף. כי לגור אין תיכון. אתה מסכים איתי או לא? נציג משרד החינוך?

אז הוא מציע הצעה של מבנה קיים, מאוכלס, משכונה מרוחקת, שאין מי שיממן את ההסעות, חצי שעה נסיעה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כל מי שמדבר הערות ביניים לא מדבר אחר כך. חבל.
מרדכי מיכאל אלפר
יש קרקע בשכונה. משרד החינוך צריך להקצות אותה. סליחה, עיריית חיפה צריכה להקצות אותה. משרד החינוך מתקצב בינוי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז זה הסיפור. אתם נעולים על הקרקע הזאת.
מרדכי מיכאל אלפר
לא, לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואני אומר לך, אני לא יכולה לבוא לייצג פה עכשיו פתרון אחד.
מרדכי מיכאל אלפר
אבל תמיר בן משה, כשמסייר בשכונה וראש מינהל הפיתוח במשרד החינוך גם חושב שזה הפתרון - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא יכולה. זה לא סמכות שלי בכלל. אבל זה לא מעניין.
מרדכי מיכאל אלפר
את מי לא מעניין, אם לא תמיר בן משה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני אסביר לך. זה לא מעניין ואני אגיד לך למה, כי אני לא יכולה לייצג שום פתרון אחד מהצד הזה, כמו שאני לא יכולה לייצג שום פתרון אחד מהצד הזה.
מרדכי מיכאל אלפר
אבל אם לוועדה הזאת יש סמכות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין לי סמכות.
מרדכי מיכאל אלפר
איזו שהיא סמכות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין לי סמכות.
מרדכי מיכאל אלפר
להביע אמירה, בסדר?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, שלילדים האלה יימצא פתרון ראוי, זאת האמירה שלנו.
מרדכי מיכאל אלפר
נכון, ושמשרד החינוך לא יתקצב בינוי כיתות ברמת הנשיא כשעוד אין צורך בכיתות האלה. סתם, בשביל לייצר מערכת בחירות נחמדה יותר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תקשיבו, אני לא נכנסת לפתרון - - -
מרדכי מיכאל אלפר
ויעביר לעיריית חיפה מאות מיליוני שקלים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, תעצור, זהו. סיימת לדבר מבחינתי.
מרדכי מיכאל אלפר
רגע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סיימת לדבר מבחינתי.
מרדכי מיכאל אלפר
רגע, לא, זה לא בסדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כי אני לא בתעמולת בחירות עכשיו.
מרדכי מיכאל אלפר
אבל אני גם לא. אני גם לא. אני דואג לילדים. אני לא בתעמולת בחירות, אני דואג לילדים. אם משרד החינוך מעביר מאות מיליוני שקלים לעיריית חיפה בלי שיש צורך, בלי שיש רשימות תלמידים שמחכים לבית הספר הזה, ופה הוא לא מתקצב או לא כופה על העירייה בית ספר, אז הוא עושה חטא. כי זו הייתה סנקציה שהייתה גומרת ליהב להקצות קרקע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. יש לנו פה סוגיה נוספת שאנחנו צריכים להגיע אליה בבית"ר עילית. תתנחמו, אתם לא לבד, רק ששם הדברים הם קצת אחרים. אני אומרת לכם, אני לא בתחרות מי קיבל ככה, מי עשה ככה.
מרדכי מיכאל אלפר
זאת לא תחרות. אני הסברתי שלמשרד החינוך יש יכולת לייצר סנקציה מול יהב, בשביל שיעשה בסוף את החשבון מה יותר כדאי לו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מבקשת ממך בזה הרגע לסיים, תודה רבה.
מרדכי מיכאל אלפר
סיימתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה להתייחס.
מרדכי מיכאל אלפר
אני סיירתי בבית הספר לפני חודש, בכיתי בפעם העשירית כשראיתי את הילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה להתייחס. אני אומרת את זה עוד פעם, אם זה לא היה ברור למישהו, כי נדמה לי שזה לא ברור. אני לא באה לייצר פתרון מסוים. אין לי גם סמכות לייצר את הפתרון הזה או את הפתרון הזה, אז אני גם לא מתיימרת. אני חוזרת ואומרת, אני פה כדי שיימצא פתרון ראוי לילדים. תמשיכו להיות נעולים על הקרקע המסוימת הזו, לא יהיה פתרון. הם יהיו נעולים על פתרון אחד, לא יהיה פתרון.
מרדכי מיכאל אלפר
אנחנו לא נעולים על הקרקע. הציע תמיר בן משה גם את מבנה הבנות שחציו ריק. אנחנו מוכנים גם לזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא יודעת מי זה תמיר בן משה.
מרדכי מיכאל אלפר
הוא ראש מינהל הפיתוח במשרד החינוך, אבל אנחנו מוכנים לכל פתרון - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא ראש העיר של חיפה?
מרדכי מיכאל אלפר
הוא ראש מינהל הפיתוח במשרד החינוך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני יודעת, נו באמת. לא, אני לא מאמינה שהוא עונה לי.
מרדכי מיכאל אלפר
הגוף שמקים חדר מצב בתחילת שנת הלימודים, כשבית הספר לא נפתח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב. אנחנו נצטרך לשבת ולראות את כל הפתרונות שמוצעים ואתם תצטרכו במסגרת מה שמציעים לראות מה הכי נכון ומתאים לילדים, כל עוד שאנחנו מוודאים שזה באמת נותן מענה ראוי. יותר ברור מזה אני לא יודעת להגיד את זה.
מרדכי מיכאל אלפר
אנחנו ניקח כל פתרון. בינתיים לא הוצע כזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה גברתי.
ר"ב
שלום. רציתי קודם כל להתנצל שדיברתי ללא תור ולהסביר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הכל בסדר. אני מבינה את הרגשות.
ר"ב
פשוט הייתי נרגשת ומאד התפלאתי בגלל שאנחנו הרבה זמן פועלים בשביל בית הספר וזה קשה, לוקח קשות. באחת ההפגנות שהיינו פשוט מר בלומנטל הגיע עם עוד כמה אנשים והפגין נגדנו. כאיש ציבור, היה לי קשה לראות את זה. חשבתי שהוא מייצג אותנו, את השכונה שלנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא השיח. באמת, עם כל הכבוד, זה לא השיח.
ר"ב
אוקיי, כי זה היה לי מוזר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, זה לא רלבנטי בכלל. שלחו אותו כנציג העירייה. יש לו את הסמכות להביא פתרונות, די. מבחינתי זה גמור.
ר"ב
דבר שני, על שטחים - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
זה לא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה לעשות? הוא נבחר ציבור. מה, אני בוחרת מי יישב איתי פה? לא.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל בן אדם שהוא מפגין נגדי, אתה רוצה שהוא יבוא להיות מגשר שלי? זה לא מובן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא לא בא לגשר.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא בא לגשר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא בא לומר מה הפתרונות שעיריית חיפה מציעה. אני המגשרת.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, הוא מינה אותו שיגשר.
ר"ב
בנוסף הוא פתח כל מיני קבוצות ווטסאפ לאיך להוציא אותנו ולהיפטר כמו הפתרון האחרון - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא נכנסת לעניינים של חיפה, יש לי מספיק צרות משל עצמי. בואי נדבר על הילדים ועל הפתרונות של בית הספר.
ר"ב
בסדר. ורק - - - מתנכל - - - הוא פה צילם, מחייך, זה לא נעים לי. אף אחד אחר לא צילם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.
קריאה
זה לא בסדר, שי.
ר"ב
עכשיו לגבי הפתרון, דבר נוסף שמאד העליב אותי בתור אישה דתייה.
שי בלומנטל
אני מודה לכם.
ר"ב
בבקשה. דבר נוסף, הפתרונות היו, כמו שכולם הסבירו, פתרונות נוספים וזה לא רק השטח הזה וכל פתרון אחר לקחו, לקחו, לא בשבילכם. יש כאן תחושה שפשוט לא רוצים אותנו.

לגבי העניין שזה בכלל מחוץ לקריית שמואל, צריך להבין שלמרות שקריית שמואל, נכון שהיא שייכת לחיפה, אבל היא מאד רחוקה מהעיר חיפה. איך אומרים? - - - הייתה בגלל הבת שלי. אין פתרונות אזוריים, אז באמת היא נוסעת ללא ברירה, היא בהסעות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כל ידי החינוך המיוחד ככה בארץ.
ר"ב
כן, אני יודעת. זה גם פתרון לא קל. בעשרה לשבע אני כבר צריכה לקחת אותה החוצה, לחכות להסעה, בגלל שיש את הפקקים בשעות האלה. אז חבל לי על יתר הילדים שלי ועל יתר הילדים בשכונה, שהם יצטרכו. ושי, אתה יודע שזה לא 10 דקות נסיעה. הוא יודע את זה. זה לא סוד. זה לא 10 דקות. אם הבת שלי בעשרה לשבע צריכה לצאת וזה מיניבוס, זה לא הרבה ילדים בדרך. מיניבוס שאני חושבת אולי עם 6-7 ילדים. להגיע בשמונה ורבע לבית הספר, זה המון זמן. היא חוזרת מותשת.

אז אם זה מה שהוא מציע בשביל ילדים בריאים, שהם לא צריכים לעבור את הטרגדיה הזאת, אז מאד עצוב לי שזה מה שאתה מציע, שזה הפתרון לילדים שלא צריכים.
מרדכי מיכאל אלפר
זה פתרון לא קיים גם. זו דמגוגיה.
ר"ב
אם אתה אומר שיש, אז תעזו לנו למצוא פתרון בתוך השכונה. אנחנו גרים שם, אנחנו חברים איתכם, אנחנו שכנים. אנחנו עוזרים אחד לשני, אישה יולדת, אנחנו לא מסתכלים איזו כיפה יש לבעלה, אנחנו עוזרים אחד לשני, אנחנו אוהבים אחד את השני. אני מכירה את אשתך, היא אישה נפלאה, למה להוציא אותנו? למה לא לתת לנו את הפתרון? ואתה יודע שיש פתרון שקיים. זה מאד עצוב שזה המצב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה רבה ר'.
ר"ב
רק משפט אחד לגבי העניין עם הגג של מקום אחר, אל תשלח אותנו לריב עם גוף אחר על מקום שלא שייך לנו. זה מזכיר לנו את רוסיה הקומוניסטית, ש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם לא צריכים לריב. אם יש הקצאה, אם באים ומציעים - - -
ר"ב
אבל זה משהו אחר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה, אם באים ומציעים לאוכלוסייה למגזר, למי שאמון שם, אני לא יודעת מול מי היה השיח - מה אתם רוצים לעשות בזה והם בוחרים לעשות בזה משהו אחר – וואלה, זה מעורר מחשב.
ר"ב
לא, זה לא שלנו. לא, לא, זה כבר ניתן למישהו אחר. את תשלח אותנו ל - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
מועצה שהגישה בקשה להקצאה, קיבלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, כי הם ביקשו לעשות בזה משהו אחר. זה לא משנה, גם כל בית הספר הזה - - -
ר"ב
לא, לא, זה לא אנחנו ביקשנו, זה לא נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מאה אחוז. אני רק רוצה לומר משהו לטובת הילדים, רק כדי לפחות, את יודעת, השתמשת פה במילים קשות – טרגדיה של ילדים שנוסעים מוקדם – כל הילדים של המועצות האזוריות - - -
ר"ב
כואב לי הלב עליהם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שלא יכאב לך הלב עליהם, הם נוסעים, הם יוצאים גם בשש וחצי בבוקר, מועצות אזוריות, קיבוצים ומושבים, לומדים בבתי ספר נפלאים, מתחנכים בצורה נפלאה. אף אחד מהם לא יוותר על בית הספר שלהם וזאת לא טרגדיה. אז בואו נשים את זה גם בפרופורציות - - -
אוראל בן סימון
אבל אנחנו משלמים מיסים לעיריית חיפה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה הכל גם באותו מרחב. אתם נכנסים עכשיו למקומות שלא צריך. אני רק מנסה לומר שילד שנוסע לבית ספר, זה לא טרגדיה. גם ילדים רגילים, לא של החינוך המיוחד. בואו ניכנס לפרופורציות.
ינון אזולאי (ש"ס)
רגע, אבל היום שאת בטרגדיה את מסכימה. היום המצב שלהם באמת טרגי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אני מדברת על משהו אחר. אני התייחסתי לאמירה אחרת.
ינון אזולאי (ש"ס)
בסדר, אבל היא אומרת בתור אמא זו ההרגשה שלי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל ינון, היא לא מדברת על הטרגדיה שהילדים לומדים בתת תנאים, היא מדברת על ילד שנוסע.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל היא האמא. תני לה להתבטא. את אמא גם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היא מתבטא. אנחנו לא עושים פה עכשיו הכללות. בוא, רק תקשיב למה שהיא אומרת, אז אתה תדע גם למה התייחסתי.

קריית שמואל - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
יש לי משהו מאד חשוב לומר.
שי בלומנטל
יש לי הצעה פרקטית, לא דמגוגיה. ואני אומר את זה על דעת גם.
קריאה
שקר בקריית שמואל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תתעלם בבקשה מההערות, אחרת לא נסיים עם זה.
שי בלומנטל
את שמה לב שאני מתעלם. אני מציע שנקיים דיאלוג בלי אנשי ציבור ששמעת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, מי זה נקיים?
שי בלומנטל
אז אני אומר ככה – ראשת מערכת החינוך אילנה טרוק. בואו ננטרל גם את כל הפוליטיקה מהצד השני, שנקרא לה. החינוך העצמאי, שהוא הבעלים של בית הספר. יפגשו יחד וינסו למצוא יחד פתרונות, לפי מה שאמרתי. בואו ננטרל, כי כל אחד בא עם מטען – את שומעת. אז בואו ננטרל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה מרשה לי להיות שם כצופה מהצד?
שי בלומנטל
בוודאי. זה מה שרציתי לשלב הבא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מקובלת על כולם, נכון? אני באה באמצע.
שי בלומנטל
אז זה מה שרציתי להציע. אמרתי לך מאיפה היתרון שלך, מקריית שמונה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מאה אחוז, אני מקבלת את זה. תודה רבה.
גדי כהן
חברת הכנסת, אני גם רוצה להתבטא בבקשה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל דברים שלא נאמרו ולעשות את זה בכבוד. יש לי פה עוד סוגיה לטפל.
שי בלומנטל
גברתי יושבת הראש, אבל זה הפורום. החינוך העצמאי, את ועיריית חיפה, הדרג המקצועי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כתבתי. מאה אחוז.
אוראל בן סימון
סליחה, חברת הכנסת, גם נציגות הורים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
והם לא נציגי הורים? הם לא הורים?
שי בלומנטל
אמרתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, בבקשה.
גדי כהן
גברתי אנחנו באמת מאד מעריכים אותך על הפעילות שאת עושה ועל העקביות שלך. זאת כבר פעם שלישית שאנחנו מגיעים לכאן לדיון בוועדה. היינו בדיונים אחרים בוועדת החינוך של הכנסת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה במשפט, כי אנחנו צריכים לסיים ויש לי עוד סוגיה לטפל בה.
גדי כהן
שנייה, זה מאד חשוב ואני הולך לומר משהו מאד עקרוני. אין לי ספק שאת רוצה שנגיע לפתרון. בשביל להגיע לפתרון אנחנו צריכים לדעת מי יכול להביא את הפתרון, למי יש את היכולת ואנחנו יודעים שהיכולת להביא את הפתרון זה שני גורמים מרכזיים – עיריית חיפה ומשרד החינוך, כאשר עיריית חיפה היא הגורם המרכזי. בשלב הבא אנחנו צריכים לדעת האם הגורמים האלה רוצים לתת פתרון. את רוצה, השאלה אם הם רוצים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אומר פה נציג עיריית חיפה, עכשיו הציע הצעה, את ההצעה הכי פרקטית ששמעתי בשלושה דיונים שאנחנו כאן.
שי בלומנטל
כולל נציג משרד החינוך.
גדי כהן
רגע, חברת הכנסת יפעת, תני לי לסיים את דברי בבקשה.
שי בלומנטל
תכניסי גם את נציג משרד החינוך.
גדי כהן
שי, תן לי לסיים את דברי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה. לא לחזור על הדברים.
גדי כהן
יש לך מספיק ראש על הכתפיים כדי להבין וכדי לדעת האם באמת רוצים למצוא פתרון או לא רוצים למצוא פתרון. תסתכלי אחורה. בדיון הראשון בוועדה עיריית חיפה לא הייתה. דיון שני בוועדה עיריית חיפה לא הייתה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא חוזרת אחורה.
גדי כהן
שנייה. דיון שלישי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא חוזרת. אתה רוצה להמשיך לדבר, אני לא חוזרת אחורה. מה יש לך פרקטי? הציעו לנו פה הצעה פרקטית שמתיישבת עם מה שאתה אומר.
גדי כהן
אני מקבל את ההצעה הזאת, אבל אני רוצה שלא נהיה בת יענה שנטמון את הראש בחול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.
גדי כהן
חברת הכנסת, שנייה. אני רוצה לומר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא בת יענה.
גדי כהן
אני יודע שאת לא בת יענה ולכן את מכנסת את הוועדה בפעם השלישית, אבל יש לי משהו מאד חשוב לומר שוב. אנחנו צריכים לדעת האם הם רוצים למצוא פתרון או שהם רק רוצים לכנס. אנחנו רוצים לדעת. אני לא יודע. אני רוצה לדעת אם הוא באמת רוצה לכנס כדי למצוא פתרון או - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הם רוצים ואני פה.
גדי כהן
מי אמר לך?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אומרת לך.
גדי כהן
על סמך מה? מה, את בוחנת כליות?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
על סמך זה שאני פה. אם אתה לא מאמין, בואו נקפל את הכל, נסגור את הדיון, נלך, שלום, תודה.
גדי כהן
אני מאמין בך, אבל בו אני לא מאמין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז זה לא העניין.
גדי כהן
יש לי שלושה ילדים בבית הספר שסובלים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מבקשת ממך אדוני, תעצור בבקשה. אני מבקשת שתעצור.
ינון אזולאי (ש"ס)
גדי, הביאו לפה רעיון, נתנו הצעה, תנסו לזרום איתה.
גדי כהן
אבל זה עוד סחבת כדי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא עניין של לזרום, תקשיבו.
גדי כהן
אבל זו עוד סחבת. זה הילדים שלנו. על הגב של הילדים שלנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה אתה רוצה עכשיו? מה אתה רוצה? מה יכול לצאת מפה עכשיו יותר מהצעה קונקרטית כזאת, באמת? שיגידו לך שאתה מקבל את ה-5 דונם שביקשת? מה אתה רוצה?
גדי כהן
אני רוצה שיגידו את האמת בפנים לעיריית חיפה, שמשקרים לנו בפנים. לא רוצים למצוא פתרונות. הפתרונות שמציעים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סיימת לדבר בבקשה. תקראו בבקשה לאיש משמר. אני מוציאה אותך החוצה.
גדי כהן
הפתרונות שמציעים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מוציאה אותך החוצה אם אתה לא מפסיק עכשיו.
גדי כהן
סליחה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מוציאה אותך החוצה. יש לי את הסמכות.
גדי כהן
אני חושב שיש לי זכות להתבטא גם כהורה, גם כחבר נבחר בוועד השכונה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה התבטאת. אוקיי, אני מוציאה אותו החוצה, אנשים. באמת, עם כל הכבוד.
גדי כהן
יש לי זכות להתבטא ואני חושב שזה לא בסדר שאת רוצה להוציא אותי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מבינה את הרגשות, אני מבינה שכל אחד רוצה להגיד את מה שהוא רוצה. אתה מסוגל עכשיו לשבת? אתה לא צריך לצאת, נכון? אבל תישאר פה ליתר ביטחון. אני מבינה את כל מה שקורה כאן. הכל בסדר. אבל אם אנחנו כל הזמן נהיה במקום של מי מאמין להם, אז בשביל מה התכנסנו פה בכלל? אל תשבו פה בכלל אף פעם אם אנחנו לא מאמינים אחד לשני. בסוף בסוף יש פה שלושה גורמים שצריכים להגיע לכדי פתרון: משרד החינוך, עיריית חיפה ואתם. אני פה כגשר. אני גשר. אני לא יכולה להגיד לא לכם מה נכון ולא יכולה להגיד להם מה נכון. אני יכולה לראות לאיזה פתרון אתם מגיעים ולהגיד ראוי או לא ראוי לילדים. זה המנדט שלי.

בסוף בסוף זה אתם מקבלים את ההחלטות ואני מוכנה, למרות שזה לא מתפקידי - יגידו לך כל מי שנמצא פה, זה לא מתפקידי בכלל - אני מוכנה להיות חלק מהתהליך הזה.
גדי כהן
ואנחנו מודים לך על כך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לבוא ולשבת. אני משקיפה. רק רואה שבאמת כולם באים בידיים נקיות ועושים את זה ביושר. זהו ובשביל זה אני שם. ההצעה היא פרקטית, אני רק יכולה לברך עליה.
שי בלומנטל
אני רק רוצה להוסיף משהו קטן, ממש לשדרג את ההצעה הזאת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא צריך. כל מי שמוסיף גורע.
שי בלומנטל
לשדרג את ההצעה הזאת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לעוד איזה נציג?
שי בלומנטל
לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז מה?
שי בלומנטל
את כחברת כנסת, אם יש אפשרות כזאת, מכון המחקר של הכנסת או כל גוף אחר, שייצר פרוגראמה של השכונה, שמייצרת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא דיבר על סחבת. חבל. לא.
שי בלומנטל
לא, אפשר לעשות את זה מהר ולבוא עם זה לאותה ישיבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין דבר כזה. בסדר. אנחנו נשב, שלושת הנציגים כל הנפשות הפועלות מכירים את המציאות. אני רק אומרת לכם מראש, אם אתם רוצים אותי חלק אמיתי מהתהליך הזה, אף אחד לא בא כשהוא מבוצר בעמדתו. כי אם כל אחד בא מבוצר בעמדתו, חבל על הזמן שלי, אני יכולה לעזור לעוד ילדים במדינת ישראל בדיונים שאני אעשה פה במקום לרדת לחיפה. אני רוצה שכולם יבואו בידיים נקיות. נשב, נחשוב, נעשה מיפוי, נראה מה כל האפשרויות ומתוך זה אנחנו נתקדם.

אז תודה רבה. תודה רבה גם לכם ואני מבינה את האמוציות, אבל עכשיו בואו, אתם יכולים גם להישאר. יש לנו את הסוגיה של בית"ר עילית. אנחנו לא דנים עכשיו בסוגיות, במקרים פרטיים כדי לפתור אותם, אלא כדי ללמוד מהם על הכלל.

בית"ר עילית גם, בית ספר של חינוך מיוחד, נמצא בתת תנאים. העולם שותק. אף אחד לא יודע מה קורה מבחינת העברת הכספים. אני פונה למשרד החינוך מבחינת הפיקוח. יש לנו אוכלוסייה של תלמידים שנמצאת בסיטואציה כזו. מה הסמכות שלכם מול הרשות? אתם מעבירים כספים – איך אתם מוודאים שהכספים האלה מגיעים לילדים ולא עוברים בדרך למקומות אחרים או לא עוברים בכלל. איך אתם מוודאים שילדים לא ילמדו בתת תנאים כאלה, כי תקשיבו, אם אני הייתי שם במשרד החינוך, אני אומרת את זה הכי גלוי, לא הייתי נותנת להם לקיים שם בית ספר. הייתי סוגרת את זה. שהרשות תשבור את ראש.

לא הייתי נותנת להם לקיים בית ספר בתנאים כאלה. איפה אתם כמשרד? איפה אנחנו כמדינה? אתם מכירים את הסיפור של בית"ר עילית?
אפרת בן צור
כן. שלום וברכה. שמי אפרת בן צור ואני מפקחת על החינוך המיוחד בעיר בית"ר עילית, מפקחת של בית הספר. אני מכירה את בית הספר מהיום שהוא היה מאוכלס בתוך שני מתחמים של קרוואנים, שהיו אחד מול השני. הדרך שלנו היא באמת מעבר לבדיקה החינוכית, הפדגוגית, המקצועית של התנאים והטיפולים שבית הספר אמור לספק ביחס למשאבים שמוצקים לו ואנחנו מאשרים אותם ואנחנו בודקים את האיוש שלהם ואת הטיפול ואת ההקצאה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ובסוף הילדים לומדים בתנאים כאלה?
אפרת בן צור
אנחנו גם בודקים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אגב, שם אני ירדתי לשטח. אביטל פה, שם אנחנו ירדנו לשטח לצלם, כי לא האמנו לתמונות.
אפרת בן צור
מצוין. זה בית ספר שאנחנו מלווים אותו באופן צמוד ואנחנו מפקחים עליו ומבקרים בו ואנחנו בודקים היטב היטב את המבנה ואת התנאים הפיזיים. אגב בית הספר קיבל פעמיים צווי סגירה ממשרד החינוך לאור התנאים שהוא שכן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז איך הילדים שם?
אפרת בן צור
אנחנו עשינו וכינסנו פגישה. מנהל המחוז כינס פגישה בזמנו בנוגע לתנאים שבית הספר היה נתון בהם. הרשות התחייבה וסידרה ותיקנה את הליקויים שהיו. לאורך השנתיים שבית הספר נכנס בחלקו למבנה החדש, הרשות נענתה לפניות שלנו וטיפלה ואנחנו היינו במעקב מאד צמוד סביב הנושא הזה.

עכשיו השאלה אם רוצים להיכנס בדיוק לפרטי הפרטים שלה סוגיות, כי זה מאד - - -, בשביל להבין את התמונה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אני רוצה להבין שני דברים.
אפרת בן צור
אני ראיתי את התמונות שאתם קיבלתם והתמונות האלה לא הסתדרו לי באמת עם המציאות שאני מכירה את בית הספר והמבנה שנכלל ברישיון שנתנו לבית הספר. התמונות שקיבלתם לא מוכרות לנו מבחינת המבנה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ירדנו לשטח. קיבלנו את התמונות - - -
אפרת בן צור
ואנחנו - - - אגב להעביר תמונות של מבני הקרוואנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
קיבלנו תמונות, תקשיבי. אמרתי אין מצב שיש פה ילדים. אין מצב. לא נראה גם שמישהו זז שם. ירדנו לשטח. ירדה אביטל עם מצלמה, כי הורדנו אותה יום אחרי שקיבלנו את התמונות. שתבינו, כדי לא להיגרר יותר מדי. נכון שלא הכל הוא ככה, אבל הילדים נמצאים בתת תנאים מחפירים. לא מתמונות ששלחנו לנו, ממראה עיניים. מנציגות חיה ונושמת.
קריאה
הוא עבר שיפוץ בחודש האחרון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מבן אדם שירד וראה את זה. עכשיו אני רוצה לומר, אתם אומרים שאתם מלווים את בית הספר. אני לא מבינה פעם אחת איך קורה הפשע הזה, שילדים של חינוך מיוחד, דווקא חינוך מיוחד, שאגב הבנתי שנבנה להם מבנה חדש, הם היו אמורים בכלל להיות במקום אחר. ילדים חורגים לאלוהים מוצאים את עצמם בתוך מקום שלא ראוי. את יודעת מה, אני אגיד לך את זה בצורה בוטה – גם לא חתולים וכלבים ראוי שיהיו שם, בסדר? באמת, זה לא נראה אפילו כמו עזובה שייכנסו אליה.

ופעם שנייה, אתם אומרים שפעמיים ניתן צו סגירה ובכל את יש שם ילדים. אז מי בסוף שומר על הילדים האלה?
אפרת בן צור
תראי, מבנה של בית הספר שקיבל צו סגירה זה דווקא המבנה הבנוי והחדש בגינו התקבל צו הסגירה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה?
אפרת בן צור
כי כשבית הספר נכנס למבנה הזה, אז בתחילת דרכו הוא נכנס כשעוד לא הסתיימו עבודות קבלן. אז פניתי למנהל תחום הבטיחות במשרד שלנו והוא הגיע למקום ונתן צו סגירה לאור המציאות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מישהו אוכף את זה?
אפרת בן צור
מנהל המחוז כינס אז פגישת חירום עם ראש העיר, הבעלות והפיקוח וביקש מהרשות להאיץ את פעולות הבנייה ולסגור את זה וביקש מהם לזרז את הפעולות האלה אז, באותה תקופה, בימים של חול המועד, כדי שלאחר החגים באמת התלמידים יכנסו לבית הספר ובאמת הגענו למצב שיכולנו לתת רישיון. בית הספר נמצא במבנה והמבנה הבנוי הוא מבנה ראוי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עכשיו כל זה על המבנה הבנוי והקרוואנים שנמצאים בהם הילדים?
אפרת בן צור
המבנה הבנוי הוא ראוי והשאלה מאיזה היבט את רוצה להוביל את ה- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זאת אומרת איזה היבט? יושבים שם ילדים של החינוך המיוחד בתוך מבנים לא ראויים.
אפרת בן צור
המבנה הבנוי הוא ראוי לכל הדעות. יש בו את התנאים, יש בו את ה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל אני מדברת איתך על המבנה האחר, על הקרוואנים.
אפרת בן צור
המבנה של הקרוואים, מהחלק שאני מכירה אותו ומציגים אותו בפני, ואגב, שוכנות שם שלוש כיתות של החינוך המיוחד. יש שם כיתות במתחם קרוואנים שכראות עיני ולפי מה שפניתי למנהל תחום הביטחון, הקרוואנים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה נראה לך ראוי?
אפרת בן צור
מה זה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הם נראים לך ראויים?
אפרת בן צור
הם קרוואנים שלמים, מצוידים, יש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה שלמים?
אפרת בן צור
אז אני לא יודעת מה הראו לכם, אבל יש שם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תקשיבי, לא רק לפי התמונות שהם שלחו, אני מסתמכת על מה שאביטל ראתה בעיני. תגידו לי.
אפרת בן צור
יש שם חדרי טיפולים, יש שם מרחב חצר עם משטח - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם ראיתם את החלונות שם? ראיתם את התקרה שם?
אפרת בן צור
יש שם סככה. אנחנו שלחנו תמונות אגב מכל כיווני החצר. במקרה אני מכירה את בית הספר מכל כיווניו, כי באופן טבעי אנחנו נכנסים לביקורים דרך הכניסה הראשית, אבל במקרה הזה של בית הספר, לאחרונה הוסיפו קרוואן נוסף מהצד האחורי ובסיור האחרון שהגעתי לבית הספר ביקרתי שם. כך שיצא לי לראות את בית הספר מכל כיווניו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את יודעת מה מטריד אותי?
אפרת בן צור
מעבר לזה, אלוקים בוחן כליות ולב, אבל זה המבנה שאני מכירה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אפרת, את יודעת מה מטריד אותי? שמבחינת משרד החינוך זה ראוי ונכון. ואם מבחינת משרד החינוך המבנה הזה הוא ראוי ונכון, וואלה, חברים, אנחנו פושעים. אין לי שום הגדרה אחרת.
אילן קוטנר
אולי אפשר להסביר את הפער?
אפרת בן צור
תראי, לכל הדעות, הרבה יותר ראוי שכל מוסד לימודים יהיה במבנה בנוי וזאת התכנית ה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא, לא, סליחה. אני הצמחתי בית ספר בתוך מבנים יבילים, שהם קרוואנים – זה מילה יפה. והם היו לעילא ולעילא. הם לא ישבו בתוך מה שאביטל ירדה וצילמה לנו בשטח.
אפרת בן צור
תראי, אני שלחתי בעקבות הדיס אינפורמציה הזאת שהתקבלה, שאני באמת לא מכירה אותה במציאות ובתור מפקחת שאני מלווה את בית הספר כבר שנה רביעית - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אולי כדאי. מפקחת, מלווה את בית הספר שנה רביעית, לא ראית את זה בשטח?
אפרת בן צור
את התמונות האלה שהתקבלו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא את התמונות, את בית הספר, את הקרוואנים.
אפרת בן צור
את בית הספר אני מכירה. יש חדרי לימוד שהם ש- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היית בקרוואנים האלה?
אפרת בן צור
כן, הייתי. אגב, נוספו קרוואנים חדשים השנה עם מתחם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תקשיבו, זהו. עכשיו - - -
אפרת בן צור
עם מתחם של בית מדרש ושל חדרי טיפולים נוספים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הבטן שלי מתהפכת.
אפרת בן צור
עם חדר מוסיקה, חדרים נוספים, חצר שהיא מטופחת. בית הספר אבזר את החצר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מטופחת?
אפרת בן צור
כן, יש שם דשא סינטטי, יש שם אדניות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אביטל, את היית בבית הספר הזה?
אביטל יחזקאלי
אני אשמח להתייחס כתושבת העיר הסמוכה.
אפרת בן צור
רק שנייה, רק אני אסיים. יש שם - - -
אביטל יחזקאלי
תשמעי, אני הייתי ב-20 בפברואר שם ומה שאני ראיתי לא ראוי לאף ילד ובטח לא לחינוך מיוחד, שמצריך מבנים נוספים וחדרים נוספים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש לנו תיעוד של זה. היא צילמה לנו בלייב והעבירה לנו את זה.
אפרת בן צור
אז אני אשמח שנלך יחד.
אביטל יחזקאלי
הרצפה שם, אי אפשר לדרוך עליה. אני הלכתי ב-20 בפברואר, גשם זלעפות, הילדים לא יכולים לעבור בין מבנה למבנה, ניחא. חשמל פתוח, שאפשר לגעת בו במרחק של להרים את היד. חלונות שהם שבורים, כסאות לא ראויים לשבת עליהם. מקום שאי אפשר לאכול בו. מקום שאי אפשר לבשל בו. אני יועצת של חברת הכנסת והלכתי לשטח בביתר עילית במיוחד, בתיאום עם הגורמים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו קיבלנו את התמונות אחר הצהריים. בוקר אחר כך התייצבה אביטל בבית הספר.
אביטל יחזקאלי
זה לא מה שאני ראיתי. כיור שאי אפשר לשטוף בו ידיים. שירותים, פשוט - - -
אילן קוטנר
סליחה, אולי אני אנסה להסביר את הפער, בסדר?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שנייה, אני אתן לך.
אפרת בן צור
הביקור האחרון שלי היה ב-3 במרס והתמונות שאני שלחתי זה נכון לשבוע הזה.
אביטל יחזקאלי
את יכולה להסתכל בטלפון שלי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כנראה שלא הראו לך את המקום שבאמת לומדים ילדי החינוך המיוחד. אני כן רוצה בכל זאת לחדד את זה שהילדים האלה בכלל לא היו אמורים להיות שם, הם היו אמורים להיות במבנה אחר. כנראה בגלל שהם ילדי חינוך מיוחד אז היה מאד קל "לנקות" אותם – סליחה על איך שאני אומרת את זה – לתוך המבנים האלה, שגם על זה אנחנו צריכים לתת את הדעת. אני כבר לא נכנסת אפילו לכל הסוגיה של כספים שהועברו לרשות והיו אמורים לעבור לטובת בית הספר וגם כאן משרד החינוך לא עושה את העבודה שלו ומוודא שהכסף מגיע ליעדו.

כל הדברים האלה – בית"ר עילית הם מקרה בוחן. היום זה בית"ר עילית, יכול להיות שיש את זה במקומות נוספים והשאלה שאני חוזרת ושואלת זה איפה אנחנו - משרד החינוך, המדינה - משגיחה על הילדים האלה.
אפרת בן צור
הנושא של הכספים שציינת, אגרות החוץ, ככל הידוע לי רשות בית"ר שילמה חלק יחסי מהכסף, לפי חישוב שהיא עשתה. היא ציידה את בית הספר בציוד כנראה שווה ערך של הכסף גם וכל הנושא הזה נמצא בדיון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זה כנראה? אני משרד החינוך, אני רוצה לדעת מה קורה עם הילדים שלי במדינת ישראל. אני מעבירה שקל לטובת בית ספר, אני רוצה לדעת שהוא הגיע לשם. מה זה כנראה, כביכול?
אפרת בן צור
אגב, כל הנושא הזה נמצא בהתחשבנות ובהליך משפטי. היינו בבג"צים לפני שבוע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני יודעת, קראתי את זה.
אפרת בן צור
תראי, יום לפני הביקור שאני הגעתי לבית הספר, אז בית הספר דיווח לי וגם הראה לי שהעירייה שלחה משאית עם ריהוט לבית הספר וציידה אותו. אז יכול להיות שהביקורים שלנו והפעולות שאנחנו עושים מניעים את התהליכים האלה ודוחפים אותם. אנחנו כן רואים תנאים לילדים האלה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רק אחרי שיש קרייסס.
אפרת בן צור
גם מבחינת טיפולים וגם מבחינת הציוד שחדרי הטיפולים האלה צריכים וגם הציוד של חדרי הכיתות. אנחנו היינו ואנחנו נשמח, אגב, לעשות את הביקור הזה במשותף. אני, אחרי הסתירה בין התמונות, הפניתי את כל הדיווח הזה אצלנו למנהל תחום הביטחון והבנתי שהם הולכים ממש לבדוק את זה לעומד באופן יסודי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. מאה אחוז. אנחנו גם נעקוב. בבקשה, מי אדוני. אחר כך אני אתן לכם.
אילן קוטנר
אילן קוטנר, מרכז בכיר מיפוי ותכנון במינהל הפיתוח במשרד החינוך. אני אחראי בין היתר גם על בית"ר עילית. אני לא רוצה לתת ציונים או משהו כזה, רק להתייחס לעובדות. עוד פעם, אני לא מתייחס, התמונות בעד עצמן הן עובדות והעובדות הן שהאחזקה, התחזוקה השוטפת והניקיון של המבנה באחריות הבעלות. זאת אומרת בית הספר עצמו צריך לדאוג לניקיון שוטף ולתחזוקה של המבנים. ככל שהם לא עושים את זה, אנחנו נראה תמונות כאלה. זה בניגוד לכל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ותקבלו את זה בשאט נפש, או שתגידו חברים - - -
אילן קוטנר
לא, לא, עוד פעם, אמרתי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אגב, אני רק רוצה להתייחס לדברים שלך. סליחה שאני קוטעת, אבל זה מתחבר. יש למשרד החינוך בכלל כלים וסנקציות שהם יכולים להפעיל נגד מנהל בית ספר עד לרמה של תלונה או משהו, של בעלות?
אילן קוטנר
אני לא יודע. זה לא המגרש שלי, אבל עוד פעם, כיוון שמדובר פה במוסד שהוא פרטי, בהגדרתו הוא מוכר שאינו רשמי, זה לא המגרש שלי, אני לא יודע להגיד על זה, אבל מרחב התמרון שלנו הוא מוגבל פה בעניין הזה. אדרבה, ככל שהמוסד יתחזק את עצמו וינקה את עצמו, הוא לא ייראה ככה. זה אחד.

עכשיו מבחינת הפערים שיש. עצם זה שהילדים לומדים במבנים יבילים, באמת זו לא המציאות שאנחנו רוצים להגיע אליה, אבל זאת המציאות שאנחנו נתקלים בה, כיוון ש- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הסיפור שזה לא מבנה יביל, שזה פח. לא פח במבנה שלו, זה נראה כמו פח. סליחה שאני אומר את זה.
אילן קוטנר
לפי מה שדווח לי על ידי העירייה, מדובר בחלק מהמבנים שהם בבעלות המוסד עצמו ומבנה אחד שהובא על ידי העירייה, ככה שעוד פעם זה חוזר למגרש של הבעלות.

העירייה הגישה בקשות במסגרת בקשות תקציב 2018 שהוגשו באחרונה ל-9 מוסדות, בתי ספר לחינוך מיוחד בעיר. ככל שהפיקוח יתמוך בבקשות אנחנו כמובן נתקדם איתן והרשות תגיש מסמכי קרקע ואנחנו נתקדם לבינוי. השאיפה היא לתת פתרון לא רק לתלמידי החינוך המיוחד, אלא בכלל לכל תלמידי העיר במבני קבע ראויים, לפי הפרוגראמה שלהם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אילן, אני חייבת להגיד, משרד החינוך לא מפסיק להדהים אותי. כאילו, כל פעם נדמה לי שגיליתי הכל. מה זה המבנה, התחזוקה שלו והניקיון שלו באחריות של הבעלות? בסוף אנחנו שם ו - - -
אפרת בן צור
זו המציאות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, רגע. ואם אנחנו רואים שיש מבנה, לא שהוא מלוכלך כי לא שטפו אותו בבוקר, אלא שהוא נמצא בתת תנאים, יש לנו סמכות לסגור אותו. לסגור אותו.
אפרת בן צור
בגלל זה הוא קיבל שני צווי סגירה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ומה עשיתם עם זה? ואם הם לא מקיימים את זה ומצפצפים על משרד החינוך? איזה סנקציות יש לנו להפעיל מולם?
אפרת בן צור
חלק מהיעדים שהצבנו לבית הספר בליווי הצמוד שהוא קיבל מהפיקוח וממדריכה צמודה שהוצמדה לבית הספר, שמבינה בתחום הלקויות שבית הספר מפעיל, חלק מהיעדים זה הנושא של אקלים מטבי, של אקלים סביבתי, של המבנה ה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברה, אתם לא שם.
אפרת בן צור
של הציוד, של התנאים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב.
אביטל יחזקאלי
ולכן כדי להגיע לחדר המוסיקה צריך לרדת אל הכביש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב, באמת, חבל על הזמן.
אפרת בן צור
של הלימוד - - - בעבודה שלנו. זה א', ב' בעבודה שלנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברה, בואו אני אגיד לכם את זה – ואני אומרת אנחנו, לא אתם, בסדר? פושעים. פושעים. כי אם אנחנו יודעים שיש מבנים כאלה ואנחנו לא ניגשים לשם להגיד חברה, פה לא יהיו ילדים ושהרשות תשבור את הראש עם הגוף העצמאי, אם הוא כן מתחזק או לא מתחזק, מי צריך לסדר את החלון ומי לא צריך לסדר את החלון. שלא לדבר על זה שגם לא כל הכספים שהם צריכים לקבל עוברים אליהם.

אם אנחנו לא נהיה שם, אנחנו כושלים בתפקיד שלנו. כי אני אומרת לך, הרי כל שנה בית הספר צריך לקבל רישיון, לא רק במגזר החרדי, אלא בכלל. נכון? אם יש בעיות תברואה - - -
אפרת בן צור
לא. כשהכל תקין, בית הספר מקבל אצלנו המלצה לרישוי לחמש שנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואגב מוכר שאינו רשמי זה לא פרטי, כי הם עדיין מקבלים תקצוב מהמדינה.
אילן קוטנר
בסדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הם עצמאים, אבל הם לא מקבלים - - -
אפרת בן צור
כשהכל תקין בבית הספר, בית הספר מקבל בסדר העבודה הרגיל המלצה לרישיון לחמש שנים. אגב, הרישיון כולל שלושה מרכיבים. את המרכיב של הבטיחות, את המרכיב של הבריאות, את המרכיב של הפדגוגיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ממה שאנחנו ראינו אין שם בטיחות.
אפרת בן צור
החלק שלנו זה הפדגוגיה בלבד. הוא עבר וקיבל את האישורים האחרים שהוא צריך ובית ספר הזה מקבל מאיתנו רישיון לשנה אחת בלבד, לאור המצב והסיטואציה שהוא נמצא בהם והוא נמצא במבחן ובמעקב. הוא מקבל כלים לעמוד בדרישות שמצופה ממנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה אפרת. אני מרגישה שאני צריכה שמישהו יצבוט אותי כדי לדעת אם זה חלום או מציאות.
אילן קוטנר
אגב, מהידוע לי, גם כל בית ספר שעובר רישיון כזה צריך לקבל גם אישור של משרד הבריאות. אז אני מניח שהם קיבלו גם את אישור משרד הבריאות לטובת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה בושה. זה פשע. כל מי שנתן פה אישור לילדים הלאה ללמוד בתנאים האלה פושע.
אילן קוטנר
אני לא מתווכח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נו, אני אומרת את זה. אני מוכנה גם לבוא לבית משפט על האמירה הזאת, אם אני חוטאת כלפי מישהו. אני אומרת לך, מי שנתן לילדים במקום הזה, זה פשוט פשע ואי אפשר כל הזמן להגיד זה נתן אישור, ההוא נתן אישור. איפה אנחנו אומרים חברה, עזבו אתכם רגע אם אני אחראי על הפדגוגיה או אחראי על זה. בסוף אנחנו אחראים על מערכת ולבוא ולקחת אחריות באופן אמיתי על הילדים שלנו. אז היום זה המגזר החרדי ומחר זה מגזר אחר וכל פעם בחינוך המיוחד ובחינוך הרגיל ואנחנו פוגשים את זה כל הזמן. איפה אנחנו בסוף לוקחים אחריות אמיתית על הילדים ולא אומרים שישברו את הראש מי שצריך לנקות את בית הספר.
יוסף גולדרינג
אפשר להגיד משהו?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן.
יוסף גולדרינג
האנשים שיושבים פה, אלה עמיתי שנמצאים כאן, כולם אנשי מקצוע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני יודעת, אתם השליחים. זה לא אליכם.
יוסף גולדרינג
רק רגע, אבל אם את באמת אומרת ביושרה, אז תיקון המצב הזה צריך לצאת מהבית הזה, מהמקום הזה שהוא מייצג את כלל חלקי האוכלוסייה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה, תגיד מה אנחנו צריכים לעשות שאנחנו לא עושים.
יוסף גולדרינג
יש פה מגזר שלם של מגזר חרדי, שמבחינת ההשקעות והתשומות והתפוקות של המדינה, לא משקיעים בו כמו שצריך. ולכן יש פה את המציאות הזאת שאנחנו רואים וכמו שאמרת זה אבן בוחן. זה מקרים ש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תקשיב, באמת, אני לא בטוחה שאני-. גם את הכסף שהם היו צריכים לקבל הם לא קיבלו, על מה אתה מדבר? אתה הקפדת שהם יקבלו את הכסף שמגיע להם?
יוסף גולדרינג
אני עשיתי כמיטב יכולתי בשביל זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז מה אתה רוצה מהבית הזה, רגע, לפני שאנחנו מדברים על מה עוד צריך בתוספת ותמיד בסוף אנחנו מגיעים לחור שבגרוש. אני רוצה לדעת קודם כל שהם בכלל קיבלו את מה שמגיע להם. התשובה היא לא. מישהו במשרד החינוך דאג שהם יקבלו את מה שמגיע להם? התשובה היא לא. מישהו במשרד החינוך ירד לשטח ואמר חברה, לא מקובל עלינו שהילדים לומדים בתנאים כאלה, בואו נדפוק בדלתות של מי שצריך? התשובה היא לא.
אלחנן וייסנשטרן
גברתי, אני רוצה להגיב, בסדר?
יוסף גולדרינג
כבוד יושבת הראש, אני לא מכיר את הסיפור הזה, כי הוא לא תחת אחריותי, אבל בקריית שמואל אנחנו הפעלנו את כל האנשים שמסוגלים לעמוד בנושא הזה ונתקלנו בחומה בצורה ואת יודעת את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. לא, אני לא, אבל עכשיו אני אכנס ואנחנו נפרק אבן אבן בחומה הזאת משני הצדדים. בבקשה.
אלחנן וייסנשטרן
אלחנן ויסנשטרן ואני המנכ"ל של הבעלות. אני רוצה דבר ראשון להסביר את הפער בין שתי קבוצות התמונות, או בין שני מקבצי התמונות האלו. אנחנו פשוט מדברים על תקופה שונה. בתקופה היותר קרובה לתחילת השנה אנחנו עשינו שם מערך של שיפוצים לא מעטים, הוספנו גם קרוואן, כמו שהמפקחת מסבירה. זה קרוואן שאנחנו הוספנו על חשבוננו, עם חדרי טיפול נוספים, חדר טיפול יפיפה אגב, שכמו שאמרתי, אנחנו עשינו את זה על חשבוננו.

באופן טבעי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש לכם אחריות, אגב, תפסיקו להגיד על חשבוננו. אתם מחזיקים ילדים – תדאגו שיהיו להם תנאים נורמאליים. זה גם אחריות שלכם, שלא תתבלבל. זה שאני מפנה למשרד החינוך, כי זה לא בגלל שזה לא על חשבונכם, אנחנו נסדר לכם. זה כי אני הייתי סוגרת לכם את המקום עד שאתם תסדרו אותו. בואו נשים גם את הדברים על השולחן.
אלחנן וייסנשטרן
לא רק שאין לי שום ספק במה שאת אומרת, לא רק שאני מקבל את זה לחלוטין, אלא אנחנו הלכנו לאותם שיפוצים למרות שאנחנו לא קיבלנו את התקציב שנדרשים לו. אנחנו בשביל זה נזקקנו לכל מיני גורמים, בין היתר להלוואות, כי הבנו שבסופו של יום יש לנו תלמידים ואנחנו מחויבים להם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היום אם אביטל יורדת לשטח היא רואה משהו אחר?
אלחנן וייסנשטרן
היא רואה תמונה שונה לחלוטין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כי אנחנו גם בשבועות האחרונים עדיין המשכנו לקבל התייחסות לגבי הסיפור הזה.
אלחנן וייסנשטרן
הקרוואנים בעצמם הם קרוואנים ישנים. אנחנו קנינו, גם הקרוואן החדש שקנינו, קנינו אותו יד שנייה או שלישית או רביעית, אני לא יודע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא משנה.
אלחנן וייסנשטרן
יש לזה מחיר מבחינת הנראות שלו, מבחינת האיכות שלו. יש לזה מחיר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תקשיב, חלון שבור זה חלון שבור. הקרוואן יכול להיות בן 100, אבל עם חלון תקין. אנחנו לא מדברים עכשיו בן כמה זה ואם הוא יפה או לא יפה. אנחנו מדברים אם התקרה לא נופלת, אם החלונות לא שבורים, אם אין שם מפגעי בטיחות. עכשיו אני לא מסתכלת על הדירה הנאה, שהיא חשובה מאד, אבל אנחנו אפילו לא שם.
אלחנן וייסנשטרן
אני מנסה להשיב, אוקיי? כל מה שקשור לטיפול ולתחזוקה השוטפת מונח לפתחנו. הדרך הטבעית והחוקית והתקנית למימון של הדבר הזה הוא באמצעות מה שנקרא אגרות תלמידי חוץ. אילו זה מגיע באופן שוטף, בהתאם לחוזרי מנכ"ל, בהתאם לחוק, אז יש לנו את היכולת לטפל בזה בצורה שוטפת. במידה וזה לא מגיע במשך כמה שנים, אין לנו ברירה אלא לנסות להתגרד – לקחת מפה, להסתובב לשם, להשתגע מזה ואז, כשהשמיכה היא קצרה, מנסים למשוך מכל כיוון. אז בכל רגע נתון יש בעיות. זה באופן טבעי וזה גם לפי התקנים.

אני לא מתכחש לרגע למחויבות הבסיסית שלנו לטפל בנושא הזה. גם הכניסה הזאת למבנה, ייאמר דווקא לשבחה של המפקחת שנכנסה לעניינים לפני שלוש שנים, כשהיא התחילה לטפל במבנים. לפחות 9 כיתות שכן נכנסו למבנה החדש, אני לא יודע, אולי כן אמרתי לה תודה על זה, אבל זאת הזדמנות לומר תודה על זה.

גם הכיתות הנוספות שנמצאות במבנה, אני יודע שהמפקחת דיברה על זה בעירייה. אני רוצה לקוות שמפה תהיה הקריאה, גם אולי תמיכה במפקחת, כדי שהנושא הזה יטופל כמה שיותר מהר. זה באמת לא מקום ראוי. אין דרך, גם אם נשפץ אותו ככל שנשפץ אותו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני יכול למה את ילדי החינוך המיוחד השארתם שם ולא מצאתם להם מקום בתוך המבנה החדש?
אלחנן וייסנשטרן
את שואלת אותי?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן.
אלחנן וייסנשטרן
לא אני מחליט. כל המערכת שלנו היא חינוך מיוחד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם בבנוי זה חינוך מיוחד?
אלחנן וייסנשטרן
גם בחדש, כן. יש שם, זה מבנה שחולק לשניים, חלקו חינוך רגיל, אבל לא קשור אלינו. לא אנחנו החלטנו כמה כיתות מועברות ל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם כולכם זה חינוך מיוחד.
אלחנן וייסנשטרן
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לחינוך הרגיל בעצם מי שהחליט זה הרשות, שהילדים של החינוך הרגיל עוברים לבניין החדש ואתם נשארים ב - - -
אלחנן וייסנשטרן
החינוך הרגיל הוא לא קשור אלינו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני אומרת, מי החליט? הרשות בעצם החליטה?
קריאה
כל מוסדות החינוך בעיר בית"ר עילית עוברים הקצאה על ידי העירייה, כי הוא לא מוכר שאינו רשמי או מוסדות פטור - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז העירייה החליטה שאתם תהיו.
אפרת בן צור
אגב, היו לה נימוקים למהלך הזה והיא השמיעה בפנינו את הנימוקים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני בטוחה.
תמי ברנע
חשוב להגיד שהם הוזמנו לדיון ולא הגיעו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.
אליהו זלמנוביץ
אפשר?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
במשפט, אם יש לך להוסיף על מה שכבר נאמר. תשתדל להכאיב לי קצת פחות ממה שהכאיבו לי עד עכשיו.
אליהו זלמנוביץ
אוקיי, קוראים לי אלי זלמנוביץ. אני נציג ועד הורים. אנחנו קודם כל רוצים להודות לך על קיום הדיון הזה, זה לא מובן מאליו ואנחנו מעריכים את זה. בגלל החשיבות של העניין אנחנו הגענו בהרכב מלא – ארבעת חרי ועד הורים, המנהל הכללי ושני מנהלי חינוך של הקרוואנים ושל הילדים הצעירים יותר שבמבנה.

אני רוצה להגיד, אנחנו כהורים עוברים הרבה מאד קשיים עם הילדים בבית. אין לנו חופשים כי אף אחד לא לוקח את הילד לשבת. הילדים האחרים, האחים והאחיות של ילד מיוחד סובלים. יש לי תמונות של ילדים ממש עד זוב דם. הילדים האלה שוברים חפצים. יש בעיה מאד מאד קשה. אנחנו באים למוסד ואנחנו רואים בעצם את ההשלכות התקציביות על ההתנהגות של הילד בבית.

המינימום שאנחנו רוצים, ובאמת, אנחנו לא מאשימים את העירייה, העירייה חלשה, עירייה עם בעיות. לא רוצים פה להאשים את העירייה. מה שאנחנו אומרים להם בצורה ישירה, אנחנו באים ומציגים עובדה שאני פניתי למשרד החינוך מחודש אוקטובר 2017. יש לי פה רשימה של 16 מיילים, התכתבויות שאני פניתי לאיציק זהבי למשה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא מעניין. מה כתוב שם?
אליהו זלמנוביץ
רשימה של אנשים שאנחנו מבקשים פגישה איתם, לדבר איתם על הנושא של הקרוואנים, להראות להם את מה שהראינו לכם. לא הסכימו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואתה מנקה את העירייה מהסיפור הזה שלא העבירה לכם את הכספים?
אליהו זלמנוביץ
לא, ממש לא, אבל אני בא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, כי זה מה שאמרת. עירייה חלשה, מסכנה. העירייה לא צריכה לעשות כלום. שתעביר לכם את הכסף שמגיע לכם.
אליהו זלמנוביץ
לא, לא, אני אמרתי משהו אחר, שאני כרגע לא מחפש את האשמים, אבל כשאני - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל אתה מתחיל להקריא לי רשימה של אנשים שפנית אליהם ואתה זורק את האשמה כאילו למקום אחר.
אליהו זלמנוביץ
לא, שנייה. יש פה רשימה של אנשים במשרד החינוך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה אתה מצפה שהם יעשו?
אליהו זלמנוביץ
ביקשנו מהם פגישה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה?
אליהו זלמנוביץ
אפילו לפגוש. ואז קבעו לנו פגישה לפני חודש וביטלו אותה. אני בא להגיד שמשרד החינוך, אני מבין את אפרת, היא לא הגורם שכנראה מקבל החלטות, היא מפקחת, אבל זה צריך להיות באיזה שהוא מקום גבוה יותר במשרד החינוך. משרד החינוך דואג שבמיוחד ילדים של חינוך מיוחד לא לומדים-. לא יכול להיות מצב שיש כל כך הרבה מבנים של ילדים בחינוך רגיל שלומדים במבנה, ודווקא החינוך המיוחד בקרוואנים. צריך לתת איזו שהיא קדימות. כמו שנכים מקבלים קדימות בכל מקום. הרי אלה ילדים נכים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה יודע מי אחראי לזה?
אליהו זלמנוביץ
מי?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני יודעת שאתם לא רוצים להכניס אותם לתוך השיח פה – הרשות המקומית.
אליהו זלמנוביץ
אבל משרד החינוך הוא הרגולטור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היא בוחרת מי יהיה איפה.
אליהו זלמנוביץ
נכון, נכון. אבל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עכשיו אני רוצה להגיד לך, כולם אשמים. אתה אל תגיד, אני אגיד. כולם אשמים. משרד החינוך, שהוא נותן לכם בכלל ללמוד במקום הזה ולא סוגר אתכם ואז אולי אנשים שם היו מתעוררים ומוצאים לכם פיתרון. הרשות המקומית שלא מעבירה לכם את הכספים שמגיעים לכם. זאת אומרת אל תנסה עכשיו לנקות אחד, כולם פה, כל מי שהוא חלק משרשרת המזון הזאת ולא לקח אחריות – כל אחד במקום שלו ובזמן שלו – מבחינתי הוא כשל.
אליהו זלמנוביץ
ועוד חצי משפט בקשר לנושא שעלה גם בדיון הקודם, אגב, ילדים שמגיעים מחוץ לעיר. הילד, לא משנה אם הוא בן 5 או 7 או 9, הוא לא בוחר איפה ללמוד. שולחים אותו, יש ועדות שיבוץ. הילד הזה, לא יכולים להגיד אתה מחוץ לעיר, אז אתה תלמד בתת תנאים. הוא ילד במדינת ישראל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אף אחד לא אמר את זה, מה זה רלבנטי?
אליהו זלמנוביץ
לא - - -
קריאה
היא דיברה על הדרך, היא לא דיברה על המקום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא הבנתי מה הקשר של זה לסיפור. הילדים לומדים שם, אתה חושב שמעניין אותי מאיפה הם מגיעים?
אליהו זלמנוביץ
אז אני אסביר. במהלך הדיונים שלנו גם מולך וגם מול אחרים, באו ואמרו לנו בקרוואנים 40% הם ילדים מחוץ לעיר. נו, מה הם אשמים? אני מייצג אותם, אני - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מקבלים עליהם. מי שאמר לך את זה הוא פושע ושישים את המפתחות וילך הביתה. אלה ילדים שנמצאים בתוך מערכת החינוך ואלה ילדים שאתם מקבלים עליהם כסף. אגב, כל הילדים שמגיעים מבחוץ עם אגרות החוץ, אתם מקבלים עליהם כסף. גם הרשות המקומית. מה זה משנה מאיפה הילד? הם נמצאים - - -
קריאה
בזכותם אנחנו שורדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנה, בזכותם הם שורדים.
אליהו זלמנוביץ
בזכות הילדים שבאים מבחוץ.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני יודעת. תאמין לי, אתה לא צריך לחזק אותי. אני יודעת טוב מאד מה אני אומרת. אז מה זה הקשקוש הזה – אם הם ילדים מבחוץ נדאג לתנאים כאלה? וגם, עדיין יש 40% מבחוץ, 60% מבפנים. אף ילד לא מגיע לו ללמוד בתנאים כאלה, נקודה. ולנו אסור לאפשר את הלמידה שלו בתנאים כאלה והרשות המקומית אסור לה לתת לזה יד ואנחנו צריכים למצוא פתרון, נקודה.
אליהו זלמנוביץ
אני רק רוצה להוסיף שבימים האחרונים, כולל היום בבוקר, היה סיור עם גורמים מקבלי החלטות בעיריית בית"ר עילית בשטח ויש להם רצון טוב לפתור את זה. אני חייב לציין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אני שמחה.
אליהו זלמנוביץ
אני מקווה מאד שזה יקרה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו כבר הרבה אחרי הדיון. אני מבקשת לסיים את הדיון, אנחנו כבר הרבה אחרי הזמן, אבל זה היה מספיק חשוב.

כמו שאני אמרתי מקודם, המקרים שאנחנו שמענו כאן הם קייס סטדי. זה מקרה בוחן בכלל איך אנחנו מתייחסים לא רק לילדי החינוך המיוחד, לא רק לילדי המגזר החרדי, אלא איפה אנחנו פה לוקחים אחריות על התלמידים שלנו במדינת ישראל בכל מקום שהם נמצאים. ואני חושבת שהראשונים שצריכים לתת את הדעת זה משרד החינוך.

משרד החינוך צריך לוודא שכל הילדים נמצאים בתנאים שראוי שהם יהיו וילמדו. אם צריך לבוא ולהיות בדין ודברים מול הרשות המקומית, אז עושים את זה מול הרשות המקומית ואם זה מול העמותה העצמאית, אז עושים את זה מול העמותה העצמאית. לא משנה מול מי, בסוף-בסוף באחריות שלנו שהילדים יהיו במקום ראוי. והילדים לא בבית"ר עילית ולא בקריית שמואל נמצאים במקום הזה.

אז אני רוצה לסכם ולומר. קודם כל לברך על ההצעה שהביאה עיריית חיפה. אנחנו נשב, נציגת העירייה, שזו בעצם מנהלת מחלקת החינוך, נציג החינוך העצמאי, נציג משרד החינוך ואנוכי כמשקיפה, כדי לראות שבאמת התהליך מתקיים ואנחנו נמצא פתרון לילדים האלה כבר לשנה הקרובה בעזרת השם, אני מקווה.

אני מבקשת שבסיפור של בית"ר עילית פעם אחת תהיה השגחה ויהיה מעקב על התנאים הפיזיים שהם נמצאים. גם אנחנו נרד שוב לשטח כדי לראות אם זה באמת נכון, שמה שהוצג לנו ומה שאנחנו ראינו לפני מספר חודשים השתנה בשטח.

אני מבקשת מהמפקחת - - -
אלחנן וייסנשטרן
חלק השתנה, לא הכל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני רוצה, כי אתה יודע, יש פה איזו שהיא מכבסה של דברים. אנחנו לא מכבסים. אנחנו באים ורוצים לראות את המציאות כמו שהיא.

אני מבקשת מהפיקוח, כשאתם רואים דברים כאלה לא לאשר את זה. לא לאשר. ואם יש סנקציות שאפשר להפעיל, אם זה מול מנהל בית ספר, אם זה מול העמותה עצמה, אם זה מול הרשות, לעשות את זה. ואם אין לכם כלים, אז כן, הנה אנחנו כאן בבית המחוקקים מוכנים לתת לכם את הכלים שיהיה צריך.
אפרת בן צור
אם אני יכולה, תרשי לי להגיד שאנחנו באמת פעלנו לאורך כל הדרך בכל המישורים בנושא של סידור התנאים שבית הספר והתלמידים נמצאים. טובת הילדים חשובה לנו מעל הכל ויותר מזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אסור היה להם ללמוד לפני מספר חודשים.
אפרת בן צור
אנחנו שמנו את בית הספר בעדיפות עליונה אצלנו בהדרכה ובמעקב של - - -
אליהו זלמנוביץ
ילד שיוצא מכיתה לשירותים - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
זה נכון שהמפקחת עושה באמת מעל ומעבר אבל יש מעליהם ממונים במשרד.
אפרת בן צור
ומול הצוות ובאמת כשהיו כשלים והיו לקויים פנינו לכל הגורמים שהיו צריכים לטפל, גם לרשות, בוודאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
היא בסדר. תגידו גם מילה טובה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש לכם סנקציות?
אפרת בן צור
בוודאי. עובדה שהם קיבלו פעמיים צווי סגירה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, קיבלו צווי סגירה, אבל - - -
אליהו זלמנוביץ
לא, במבנה החדש. הסגירה הייתה במבנה החדש בכלל, לא בקרוואנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה רגע. אנחנו כבר בסיכום, אנחנו לא פתחנו דיון חדש.
אפרת בן צור
צו סגירה משמעותו שלילת רישיון והקפאת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יופי ואם הם מצפצפים על הצו?
אליהו זלמנוביץ
זה היה במבנה. זה היה במקום אחר בכלל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תגיד, אתה חושב שאתה מפקפק ביכולת ההבנה שלי? אני לא מבינה את זה. אנחנו כבר דיברנו על זה. היינו שם.
אפרת בן צור
אנחנו מדברים בעצם על בית ספר אחד ש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני שאלתי אותך שאלה. ואם הם מצפצפים – לא משנה עכשיו אם זה הם או במקום אחר – על המבנה או על החינוך המיוחד. זה לא רלבנטי כרגע. יש לכם סנקציות שאתם יכולים להפעיל מולם?
אפרת בן צור
בוודאי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שהם?
אפרת בן צור
קודם כל יש את הדו"חות הפדגוגיים. אתה רוצה להוסיף?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יופי, נתת דו"חות, נתת צו סגירה. לא עשו את זה. יש לנו סנקציות? אנחנו יכולים דרך בית המשפט לסגור להם את בית הספר? אנחנו יכולים להגיש תלונה?
אפרת בן צור
אנחנו נמנעים מלהגיע למצבים האלה לאור העובדה ש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז מה? אז עדיף שהילדים ילמדו בתנאים האלה שהם למדו?
אפרת בן צור
ילדים של חינוך מיוחד, שלא יכולים להיזרק לרחוב. זה גם עומד לנגד עינינו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז תדאגו להם. אפרת, זה בדיוק העניין. תדאגו להם.
אפרת בן צור
הסנקציות שאת מציינת קיימות באופק, אבל אנחנו נמנעים מלהגיע אליהן, לטובת הילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אפרת, אז מה שאני מבקשת – תדאגו לילדים האלה. אם לטובת הילדים - - -
אפרת בן צור
אנחנו עושים את זה. עושים את זה במלוא העוצמה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לטובת הילדים לא ללמוד בתנאים שהם היו, נקודה. הם לא צריכים להיות שם.
אליהו זלמנוביץ
אין לנו טענות על המפקחת, היא מאה אחוז. היא אפילו מיליון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני הבנתי את זה.
אליהו זלמנוביץ
אבל איך ילד יוצא מכיתה והוא נרטב מהגשם?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה, אז יש לך טענות. כי בסוף כולם נמצאים - - -
אלחנן וייסנשטרן
אבל מה היא יכולה לעשות? אין לה מה לעשות. הלוואי והיה לה מה לעשות.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה לא המפקחת ש - - -
אליהו זלמנוביץ
לא, המפקחת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברה, לא לאשר - - -
אלחנן וייסנשטרן
אם זה היה בידיים שלה זה היה נפתר ביום - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה גם בידיים שלך.
אליהו זלמנוביץ
הוא בסדר גמור, יש אנשים מעלי.
אלחנן וייסנשטרן
היכולת שלי זה רק להשבית לימודים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה גם בידיים שלך.
אלחנן וייסנשטרן
זה רק להשבית לימודים. אני יכול צריך לעשות את זה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אנחנו סיימנו את הדיון. אני מבקשת ממשרד החינוך לעקוב אחרי מה שקורה ואם הילדים נמצאים בתת תנאים, לא לאשר את השהייה שלהם שם. ברגע שאתם לא תאשרו את השהייה שלהם שם, כולם יתכנסו למציאות שצריכה להיות.

תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:45.

קוד המקור של הנתונים