ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 28/05/2018

אי העברת התקציב לטובת בי"ס למדעים בירכא מתכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי, אי העברת תקציב בינוי לטובת בי"ס למדעים בירכא מתכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי, אי העברת התקציב לטובת בי"ס למדעים בירכא מתכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי, אי העברת התקציב לטובת בי"ס למדעים בירכא מתכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



9
ועדת הכספים
28/05/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 1051
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, י"ד בסיון התשע"ח (28 במאי 2018), שעה 11:30
סדר היום
1. אי העברת התקציב לטובת בי"ס למדעים בירכא מתכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי
2. אי העברת התקציב לטובת בי"ס למדעים בירכא מתכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי
3. אי העברת תקציב בינוי לטובת בי"ס למדעים בירכא מתכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי
4. אי העברת התקציב לטובת בי"ס למדעים בירכא מתכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
עודד פורר
מוסי רז
חברי הכנסת
סאלח סעד
חמד עמאר
מוזמנים
כלכלן-מנהל תחום, משרד הבינוי והשיכון - יוסי שבת

עוזר לדובר, משרד החינוך - כמאל עטילה

מרכז בכירה, אגף מיעוטים, משרד הבינוי והשיכון
_
רויטל קדמי

מרכז בכיר מיפוי ותכנון, משרד החינוך - פרג' פראג'

אגף תקציבים, משרד האוצר
_
שני מנדל לאופר

מנכ"ל חברת מרשא – בנייה, ירכא - רמאל אמין

ראש מועצת ירכא - ווהיב חביש
ייעוץ משפטי
אייל בן-ארי
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אתי בן-שמחון


אי העברת התקציב לטובת בי"ס למדעים בירכא מתכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי, של ח"כ עיסאווי פריג' (מס' 10056).
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ועדת הכספים. היום ה-7 ליוני 2018. דיון מהיר. הנושא: אי העברת התקציב לטובת בי"ס למדעים בירכא מתכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי – הצעותיהם של חברי הכנסת חמד עמר ועיסאווי פריג'.

הצעותיהם של חברי הכנסת חמד עמר, סאלח סעד, אחמד טיבי, עיסאווי פריג'.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, תודה שאתה נענית לבקשה שלנו, ולהיכנס לדיון החשוב הזה. אנחנו מדברים כאן על בית ספר למדעים בכפר ירכא, זה בית ספר ייחודי שנמצא ביישוב דרוזי נטו בירכא, והוא מייחד את כל התלמידים המצטיינים של היישובים הדרוזים. זה בית ספר לתפארת העדה הדרוזית, מקום שאנחנו גאים בו, מקום שאנחנו השקענו המון כספים בכדי שנקים את בית הספר הזה. זה בית ספר שכל העדה הדרוזית לוקחת אותו כפרויקט אישי, כי זה מאחד את כל הילדים הטובים, ומשם צומחים לנו תלמידים אקדמאים מצליחים מאוד ברוב המקצועות.
היו"ר משה גפני
איפה הם לומדים?
סאלח סעד (המחנה הציוני)
בירכא.

חסר לנו כאן 2 מיליון ו-750 אלף שקל, שתיכף ראש המועצה התייחס לזה. מה שאני הבנתי שזה תקוע בתכנית חומש. משרד השיכון שילם את הכספים. משרד האוצר צריך להעביר למשרד ראש הממשלה. אדוני, זה תקוע בין הכיסאות, ואנחנו רגילים למצבים כאלה של משרדי הממשלה שמדברים הרבה משרדים, ומעבירים ממשרד לאחר. הדברים נתקעים במקומות שהם לא צריכים להיתקע.

אם כך, אני מבקש להתכנס לדיון הזה. לבדוק למה לא שולם הכסף הזה לכפר ירכא. אנחנו דורשים שהכסף הזה יעבור כמה שיותר מהר כדי שראש המועצה ובמועצה יפתחו את היישוב הזה, ויסדרו את בית הספר הזה כמו שצריך.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

ראש המועצה בירכא. תראה, אנחנו עוסקים פה בדיון מהיר שהחברים הציעו לגבי העניין הזה על נושא ספציפי. אני לא הייתי שם, אני לא יודע על מה מדובר. אם אתה יכול להגיד לנו איפה עומדים היום, כמה תלמידים יש, איפה הם לומדים באיזה מבנה?
ווהיב חביש
בשנת 2002, אני הייתי ראש המועצה של ירכא אז, פורום ראשי הרשויות. אני גם עכשיו ראש רשות. הייתי קדנציה אחת.
מוסי רז (מרצ)
הוא מתכוון שהוא היה והוא חזר.
היו"ר משה גפני
כמה תלמידים יש בבית הספר?
ווהיב חביש
אם הייתי ממשיך לא היינו פה היום.
היו"ר משה גפני
מה שאומר ראש המועצה, שלא בחרו בו פעם.
ווהיב חביש
לא, לא התמודדתי.
היו"ר משה גפני
אה, לא התמודדת. ואז אין בית ספר. ואם הוא היה ממשיך ברצף היה מבנה.
ווהיב חביש
אני ב-2003 לא התמודדתי, וירכא נכנסה למערבולת של ועדה קרואה של 7.5 שנים אחרי שנתיים וחצי.
היו"ר משה גפני
אני מכיר את הדבר הזה. ברשויות שיש ועדה קרואה, הרבה דברים והרבה תכניות חיוניות לאזרחים נעצרות.
ווהיב חביש
אמת.

ב-2002 פורום ראשי הרשויות איבחן את הצורך להקים בית ספר מיוחד לעדה הדרוזית. ההחלטה הייתה למדעים ולמנהיגות. אנחנו לא רצינו כל פעם לסמס ולהגיד לממשלה - תנו לנו, ופה גדל דור אשר יהיה מנהיגי העתיד ותעשייני העתיד. הפרויקט הזה הצליח בשיתוף עם קרן רש"י, אלי אלאלוף היה בזמנו מנכ"ל, תמך בנו בסכום כסף מכובד בהתחלה. בבית הספר סך הכול 200 תלמידים, מגיעים מכל היישובים הדרוזים כל יום בבוקר, ומלמדים שם.

בית הספר היום מקום ראשון בארץ, אין סיכוי שמישהו ייצמד אליו, כי הפער הוא גדול. כל התכניות של משרד החינוך היום מבחינת חמש יחידות מתמטיקה, חמש יחידות אנגלית, הם פשוט לקחו את המנהל שלנו למשרד החינוך, והוא מעתיק את התכניות שלנו לשאר מדינת ישראל. אז כל מה שאתם רואים היום תכניות של השר, הוא מעתיק מאתנו.
היו"ר משה גפני
אז הכול בסדר, אז מה הבעיה?
ווהיב חביש
ההישגים של בית הספר. 100% בגרות זה עבר מהשנה הראשונה. 71% מהתלמידים מצטייני מנכ"ל, שזה חמש יחידות בכל המקצועות והממוצע מעל 90. אז באמת יש לנו הרבה מה ללמד.
היו"ר משה גפני
כולם דרוזים?
ווהיב חביש
לא. חלק מהתלמידים נבחנו. אחד צ'רקסי והתקבל, בסוף הוא החליט לא להגיע. שתי בנות נוצריות נבחנו והתקבלו, אבל בגלל החגים, בגלל יום המנוחה, בגלל המורשת, מה שאנחנו מלמדים, אז החליטו בסוף לא – אז רק דרוזים.

בשנת 2009, ממשלת ישראל קיבלה החלטה אמיצה, שזה פרויקט לאומי לעדה הדרוזית. יש החלטה ב-2009 לדבר הזה. מה הבעיה עכשיו שאנחנו נמצאים פה היום? משרד החינוך אמר, אנחנו נבנה את זה בשלושה שלבים. שני שלבים תוקצבו, השלישי לא תוקצב. מאז שנכנסה ועדה קרואה, אנחנו נתקענו עם הפרויקט הזה.

במשא-ומתן עם האוצר, ועם כל העולם, הגענו למסקנה מהחלטת הדרוזים ייקחו את הכסף הזה מהכסף של תקציב מוסדות ציבור של משרד שיכון, יפחיתו לנו אותו, יעביר אותו למשרד ראש הממשלה, ומשרד ראש הממשלה יעביר לנו אותו. הכסף נלקח בשנת 2011 ממשרד השיכון, הופחת, חזר לאוצר, ומאז נעלם הכסף. לא מצליחים שזה יעבור למשרד ראש הממשלה שיעביר לנו את הכסף.
היו"ר משה גפני
בבקשה, משרד החינוך, תשכיל אותנו. דווקא מעניין הסיפור.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
בוקר טוב לכולם, קודם כל, אני רוצה להודות לך, אדוני היושב-ראש, על קיום הדיון החשוב הזה. אני איחרתי כי הייתי בבית משפט המחוזי בחיפה, הייתי צריך לתת עדות אופי. הדיון הזה מאוד חשוב. ישבתי עם ראש הרשות, ישבתי עם מנהל בית הספר, ישבתי עם כולם, הבנתי שיש כאן הבטחה שלטונית עם מסמכים שלטוניים שאמורים להעביר את הכסף לאותו קבלן שביצע את העבודה, ואם לא יעשו כן וזה יהיה נגד המועצה המקומית, או נגד כל הגופים שאחראים, שבעצם הם לא אשמים בשום דבר. יש מסמך רשמי של המדינה שצריך לעבור למועצה המקומית, ואז להעביר את זה לקבלן שביצע את העבודה - זה לא נעשה. זה הרבה שנים נמשך. קיימתי כמה ישיבות בנושא איתם, עד שהבנתי את כל העניין. לכן אמרתי רק כאן בוועדה הזאת, אנחנו יכולים לקדם את זה, ולחייב אותם להעביר את הכספים לאנשים שצריכים לקבל את הכסף.
היו"ר משה גפני
ראש המועצה טוען, זה כנראה מה שאמרת. ראש המועצה טוען - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
יש מסמכים, ויש מסמך התחייבות. יש מכתב של הגורם המוסמך שמראה שהם צריכים להעביר את הכסף, אנחנו יכולים גם לצרף את המסמכים שיש לנו.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
זה משנת 2012.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
נכון.

לכן יש מסמך ברור שאומר שהכסף הועבר מתכנית חומש של המגזר הדרוזי והועבר למשרד ראש הממשלה על מנת להעביר את הכסף הזה לפרויקט שבוצע בבית ספר מדעים. בית ספר מדעים, אדוני היושב ראש, הוא לא בית ספר של היישוב ירכא. הוא בית ספר שכל התלמידים המצטיינים של בני העדה הדרוזית מגיעים לשם, ואחוז הבגרות שם היא מהכי גבוה בארץ, ואחוז של אנשים שהולכים ללמוד רפואה, ותעודה צבאית, וכל המקצועות החשובים נמצאים בבית הספר הזה.
היו"ר משה גפני
כמה כסף זה?
ווהיב חביש
2 מיליון ו-726 אלף שקלים. הקרן.
היו"ר משה גפני
כמה כסף צריך עכשיו כדי להשלים?
ווהיב חביש
הקרן, אם יתנו לנו את הקרן - - -
היו"ר משה גפני
את ה-2 מיליון ו-726 אלף שקלים.
ווהיב חביש
לא רוצה ריבית.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הוא רוצה לגמור את זה.
ווהיב חביש
אם תהיה תביעה, זה יגיע ל-5 מיליון, אנחנו לא רוצים להגיע לזה.
היו"ר משה גפני
נברר את זה.

פארג', בבקשה, תשכיל אותנו מה קורה עם הדבר הזה.
פרג' פראג'
בית ספר קיים מאז שהוקם ב-2002. אנחנו עוקבים אחרי בית הספר, וכל הצרכים הפיזיים. לא ידוע לנו שצריך לגשר על פער, כי לא הייתה בקשה כזו בכלל למשרד החינוך, לאגף הבינוי, שחסר 2 מיליון ו-726 אלף שקלים. בכלל, מה שאני רואה, זה משרד הבינוי והשיכון. נכון שאנחנו ממונים על כל מערך הבינוי של מדינת ישראל, אבל הסוגיה הזאת אף פעם לא הועלתה. אפילו היינו בביקור עם המנכ"ל שלנו ב-1 לאפריל בבית הספר, וגם סוגיית הבינוי וגישור על הפערים לא הועלתה עד היום. אז לא ידוע לי בכלל הנושא הזה, וגם זה לא קשור אלינו, כי מדובר פה בסוגיה של העברת כסף ממשרד השיכון למשרד ראש הממשלה. מבחינתנו, אנחנו בודקים כל שנה את הצרכים דרך הרשות, והרשות היא מגישה לנו את הבקשות.
היו"ר משה גפני
רבותיי, עכשיו זה אצלנו. אתה איש יסודי. אתה היית עם המנכ"ל בירכא, וראית שם שיש חסר בבנייה. יש שם 200 תלמידים, שלומדים בבית ספר שהוא בית ספר מעולה, בכלל לא משנה, גם אם היה בית ספר עם תלמידים חלשים, ולא כמו שקורה שם בפועל, צריך שיהיה לכולם מבנה, ואתה דואג לעניין הזה. אני ראיתי אותך בפעולה בפעמים רבות, ביישובים שונים, יהודים ושאינם יהודים. אתה מגיע לשם עם המנכ"ל, ואתה רואה שאין בנייה, חסר. ל-200 התלמידים אין מקום שצריך להשלים בשלושה שלבים, והמציאות היא שאין לזה פתרון - אתם לא שואלים מה קורה?
פרג' פראג'
אין לנו בקשה כזאת.
היו"ר משה גפני
לא, אבל אתם רואים בעיניים שיש בעיה כזאת.
פרג' פראג'
הרי אתה יודע שאנחנו בודקים צרכים של כיתות. גם בביקור, וגם דרך שיתוף הפעולה עם הרשות, שהיא ירכא, שהיא ממונה על המקום שם, לא הייתה בקשה של גישור על פערי תקצוב או כיתות. אנחנו לא יכולים לדעת, גם בביקור שהיה עם המנכ"ל, גם לפני כן, לא הייתה פנייה כזאת, זו הפעם הראשונה.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
לא הייתה לך בקשה בכלל?
פרג' פראג'
לא, בכלל.
היו"ר משה גפני
בבקשה, משרד השיכון.
יוסי שבת
קודם כל, אנחנו מדברים על אירוע בשנת 2012, ואחרי זה היו אתנו בקשר, ואנחנו עשינו את הבדיקות אצלנו במהלך השנים, כי באו ושאלו. היה תקציב שהגיע למשרד הבינוי והשיכון, המשרד לא ידע להפעיל אותו, ואז היה בעצם סיכום, כמו שבעצם יש לכם ניירות, גם לי יש אותם ניירות שהתקציבים האלה בתיאום משרד ראש הממשלה מועברים אליו כמתכלל ויוקצו מחדש. מה קרה בהמשך, אצלנו זה לא היה אפשרות להפיל את זה. אז פשוט יצא לא דרכנו בתאום עם הגורם המתכלל.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הכסף הועבר למשרד ראש הממשלה?
היו"ר משה גפני
לא הבנתי.

הכסף הוקטן מהתקציב שלכם על מנת שזה יעבור למשרד ראש הממשלה.
יוסי שבת
משרד ראש הממשלה היה אמור לבוא ולהגיד, אני לוקח את הכסף. אני לא קיבלתי, אני לא יודע מה העמדה של משרד ראש הממשלה.
היו"ר משה גפני
לך ירד כסף.
יוסי שבת
אני לא הפעלתי את הכסף.
היו"ר משה גפני
לך ירד כסף מהתקציב שלך. עבר למשרד ראש הממשלה.


מי נמצא ממשרד ראש הממשלה? הוזמנו?

אדוני ראש המועצה, בבקשה.
והיב חביש
אני אגיד לאדוני מה הטענה של משרד ראש הממשלה שהוא אומר שמ-2016 והלאה יש מינהלת לדרוזים שם היא מטפלת בעניין של הדרוזים, לדעתי, זו תשובת התחמקות. לגבי השאלה שלך.
היו"ר משה גפני
מי אמר לכם את זה?
והיב חביש
מי שאמר בחור בשם גלבוע זינגר, שהוא עוזר של דן להב, הוא הסמנכ"ל של הפרויקטים שם. לגבי השאלה שלך – לבית הספר יש פרוגרמה מאושרת על ידי משרד החינוך של שלושה שלבים, זה לא היה בזמנו של פרג', הוא לא היה שותף לדיונים. מכיוון שיש הסכמות מאיפה יילקח הכסף, לכן הם לא צד בזה, זה נכון. הבינוי נעשה כבר, אדוני.
היו"ר משה גפני
אין לי טענות. אנחנו לא ועדת חקירה. אנחנו לא הולכים לבדוק מה היה ב-2012, ואנחנו לא הולכים לבדוק מה היה ב-2016. אנחנו רוצים לדעת מה יהיה עכשיו.
והיב חביש
הכסף כאילו נלקח. הכסף צריך לעבור לירכא.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
הכסף צריך לעבור לירכא.
שני מנדל לאופר
אני מאגף תקציבים. למיטב ידיעתנו, הכסף הועבר ממשרד השיכון למשרד ראש הממשלה, מה נעשה אתו לאחר מכן, אנחנו לא יודעים, כי אנחנו לא הגוף המבצע.
והיב חביש
אני בדקתי את זה לעומק, לא הועבר.
שני מנדל לאופר
אנחנו יודעים שזה הועבר.
היו"ר משה גפני
הרי זה הופחת ממשרד השיכון. עבר לרוה"מ - אתם יודעים שזה לא עבר.
שני מנדל לאופר
יודעים שזה כן הועבר.
היו"ר משה גפני
עבר, אז למה זה לא המשיך הלאה?
שני מנדל לאופר
אנחנו לא משרד רוה"מ, אנחנו לא יודעים.
היו"ר משה גפני
שאתם לא משרד רוה"מ אני יודע, משרד רוה"מ קטן עליכם, אבל לא חשוב.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אנחנו מדברים על בית ספר שנבנה. יצא מכרז, בוצעה העבודה. כסף נמצא, הכסף נע מכאן לכאן – משרד השיכון אומר, אני העברתי למשרד ראש הממשלה. יש התחייבות כספית, אבל הכסף לא הגיע ליעד – 2.7 מיליון שקל שאף אחד לא יודע איפה הכסף. אף אחד. קבלן שביצע יכול לפשוט רגל, המועצה שיכולה לשלם 5 מיליון שקל לקבלן אם הנושא ימשיך להתגלגל בבתי משפט והכסף נמצא, ואף אחד לא יודע איפה הוא.
היו"ר משה גפני
אתה ממשרד השיכון, אתה לא יודע מעבר לזה, ממה שהופחת הכסף.
יוסי שבת
אני לא יודע אפילו להגיד אם זה הופחת. אני אסביר מה כתוב במכתב. האגף המקצועי מבקש מאגף תקציבים במשרד הבינוי והשיכון להקטין את ההרשאה. משרד השיכון פנה להקטין את ההרשאה. משרד השיכון פונה למשרד האוצר, אני מבקש להקטין את ההרשאה. אבל אני אומר, אני לא יודע להגיד לך אם באמת עשו את הפעולה הטכנית, וזה לא הופעל.
היו"ר משה גפני
יש לי שני דרכים לפעול. האופן האחד – ללכת בכוח, להגיד תשמעו, צריך שם בינוי, ואני מבקש שלא יביאו. אנחנו הולכים לאשר פה כל מיני דברים של משרדי הממשלה השונים. אני מבקש פתרון, אבל אני מעדיף לא ללכת כך. לפי דעתי זה בר פתרון.

אני מבקש גם ממך משרד השיכון, אבל בעיקר מפראג' במשרד החינוך, יחד עם אגף תקציבים, זה בסדר, אבל בעיקר שניכם. מי שצריך לבנות זה משרד החינוך. מה היה ב-2012, אני לא יודע. 2012 זה עוד מימי המנדט. אי אפשר לדעת מי נתן למה, ואיזה מישהו היה באמצע, אין לי מושג. אתם צריכים לבנות.

נכון שאתם לא אשמים, לא העבירו אליכם, לא אמרו לכם, לא פנו אליכם. לא פנו אליכם, מכיוון שבדרך גם הייתה ועדה קרואה, ולא פנו אליכם בגלל שחשבו שזה ייפתר באמצעות משרד השיכון בהפחתה למשרד ראש הממשלה – מה חשוב שיהיה הלאה, אני לא יודע.

אחרי משרד ראש הממשלה מה יהיה? אני מבקש, אם אתם יכולים בתוך שבועיים, לחזור עם תשובות. אני מבקש מכם בהתנדבות, אתם לא חייבים לעשות את זה, אבל אני מאוד מבקש שתעשו את זה, בגלל שבאמת הכסף הגיע ממשרד השיכון, רחוק אמנם לפני כמה שנים. הוא הלך למשרד ראש הממשלה, מה עשו עם זה משרד ראש הממשלה, אף אחד לא יודע, בגלל שמשרד ראש הממשלה הוא לא משרד ביצועי, הוא לא משרד שבונה, הוא לא משרד השיכון והוא לא משרד החינוך.

מכיוון שאני מכיר את שניכם, אני יודע שאם אתם תיקחו את זה לידיים, אנחנו נגיע לפתרון. ואם הפתרון יצריך החלטה, אז נעביר גם החלטה, יכול להיות שהוא לא יצריך את זה. יכול להיות שאז התברר שאפשר לעשות את זה בדרך המקובלת והרגילה. לבדוק מה נעשה עם הכסף במשרד ראש הממשלה. אתם צריכים לבנות את זה. משרד החינוך צריך לבנות את זה. ובתוך שבועיים אני מבקש שתחזרו עם תשובות מה עושים עם העניין הזה, לא נשאיר את זה ככה. שאני לא אצטרך להגיע לשלב אחר.
והיב חביש
הבניין קיים, אדוני, הבניין בוצע, נבנה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הוא הבין את זה.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
אולי נצטרך להשלים את זה.
היו"ר משה גפני
אני מבקש תחזרו עם תשובות תגידו מה קרה. אתם תדעו להגיד את זה. שוב, משרד השיכון ממנו הופחת הכסף, ומשרד השיכון הוא משרד ביצועי והוא יודע לבצע דברים ואז הוא יידע להגיד. ואותו דבר, פארג', במשרד החינוך, מכיר את העניין הזה. אם המצב יהיה שהכסף נלקח למשהו אחר, אנחנו נדאג שהוא יחזור חזרה למקורו.
והיב חביש
אני מודה לאדוני. אני מודה על עצם קיום הדיון.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
צריך להודות לך מאוד, כי אתם עשיתם עבודה, וגם להודות למנהל הוועדה, שבאמת דאג שהוועדה תתקיים בגלל חשיבות העניין.
והיב חביש
דיון צריך להיות עם משרד ראש הממשלה.
היו"ר משה גפני
ניסית עם משרד ראש הממשלה? הצלחת? בסדר, אז אנחנו הולכים לדרך אחרת.

תודה רבה לכם.


הישיבה ננעלה בשעה 12:10.

קוד המקור של הנתונים