ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 29/05/2018

חוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד) (תיקון מס' 2), התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



79
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
29/05/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 770
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, ט"ו בסיון התשע"ח (29 במאי 2018), שעה 9:15
סדר-היום
הצעת חוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד) (תיקון מס' 2), התשע"ז–2017.
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר
ג'מעה אזברגה
מירב בן ארי
אילן גילאון
דן סידה
איציק שמולי
חברי הכנסת
יעל גרמן
יצחק הרצוג
יעל כהן-פארן
איילת נחמיאס ורבין
רויטל סויד
דן סידה
נחמן שי
מוזמנים
אתי דקל - אחראית ארצית חוק נשיאת עוברים, משרד הבריאות

טליה אגמון - יועמ"ש, משרד הבריאות

מירב אלחדד - לשכה משפטית, משרד הבריאות

שמרית כהן לשם - לשכה משפטית, משרד הבריאות

מצדה מצלאוי - עוזרת ראשית מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

טלי שטיין - משרד המשפטים

שיר מזרחי - מתמחה, מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

רינה נשר - לשכה משפטית, רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול, משרד הפנים

ד"ר טלי בורלא - עו"ס, מפקחת ארצית, משפחות חדשות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

הרב רפאל פרנק - הרבנות הראשית לישראל

חדוה אייל - מנהלת פרויקט, ארגוני נשים

מאירה בסוק - יועמ"ש, נעמ"ת

תמר רובינשטיין - מנהלת, עמותת חיים חדשים

אבישג שחם חדד - מנהלת קשרי מימשל, ויצ"ו ישראל

הילה מירון - פונדקאית, עמותת חיים חדשים

שירי אור חכמון - פונדקאית בדימוס, מלווה נשים פונדקאיות, עמותת אישה לאישה

עודד פריד - ראש פורום המדיניות הציבורית למען הלהט"ב

יקי הרץ - מתנדב באגודה, האגודה למען הלהט"ב

גלעד שמיר - מתנדב באגודה, האגודה למען הלהט"ב

אודי לדרגור - יו"ר, עמותת אבות גאים

אנה וייס - שדלן/ית (עו''ד גויסקי-קשרי ממשל, ייעוץ ושירותי חקיקה) מייצג/ת את לשכת עורכי הדין בישראל
ייעוץ משפטי
ענת מימון
טל גוטשטיין (מתמחה)
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן-שמואל
רישום פרלמנטרי
רונית יצחק


הצעת חוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד) (תיקון מס' 2), התשע"ז–2017
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב לכולם, אני מתנצל על האיחור, היה דיון מוקדם בוועדת החוץ והביטחון על נושא השבויים בעזה. היום 29 במאי 2018, ט"ו בסיון התשע"ח, והשעה 09:18. הנושא: הצעת חוק הסכמים של נשיאת עוברים. זה הדיון השלישי, הרביעי?
אודי לדרגור
הרביעי.
היו"ר אלי אלאלוף
בנושא הרגיש הזה. ביקשנו הרבה בירורים ממשרד המשפטים. עמדתו של משרד המשפטים היא חד-משמעית לא לקבל, הוא לא הציע לנו שינויים לעומת ההצעה המקורית, ולכן האחריות חוזרת לחברי הכנסת. אני שמח שנמצאים פה חברי כנסת רבים. זה אומר שנצטרך לקחת את האחריות שלנו ולשים אותה על השולחן. בבקשה, את רוצה להתחיל? lady first.
יעל גרמן (יש עתיד)
אשמח מאוד, למרות שנמצא פה יושב-ראש האופוזיציה.
היו"ר אלי אלאלוף
האמת שציינתי את זה בצורה הכי ספונטנית כחבר לחבר, אבל אני מוכן לציין את זה בצורה פורמלית ולא פחות חמה, יושב-ראש האופוזיציה.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
בבקשה, ליעל. יש לי גם תרומה עניינית לנושא, אני אסביר אותה אחר כך.
היו"ר אלי אלאלוף
יעל, בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
תודה רבה לך, אדוני היושב-ראש. אני רוצה לספר לכולם על שני ספרים, אחד בוודאי כולם קראו, אחד אולי לא. על "1984" של ג'ורג' אורוול, ועל "2084" של בואלם סנסל, אולי לא שמעתם, אבל ממליצה לקרוא, קצת קשה. מדברים על כך שמדינה טוטליטרית, כמובן בשני המקרים, פשוט מסלפת עובדות, כותבת עובדות לא נכונות. היא מדברת על כך שהאויבים, אם הם רוצים שלום הם רוצים מלחמה; היא מוחקת את המלחמות; היא מייפה את ההיסטוריה. אז בוודאי שאני לא אומרת שאנחנו כאלה, רחוק מאוד מ-, אבל זה מאוד הזכיר לי את זה כאשר קראתי את ההסבר לדברי החוק.

אני רוצה לקרוא לך. כתוב ככה: מסופר כמובן על ההיסטוריה, על כך שהוקמה ועדה, ועדת מור יוסף, ושבמשרד הבריאות בחנו את הוועדה, הכול נכון. ואז כתוב דבר כזה: "לאחר בחינת המלצות ועדת מור יוסף הוחלט כי יש להרחיב את מעגל הנשים הזכאיות לבצע פונדקאות בישראל גם לנשים בלא בן זוג".

אז, חבר הכנסת אלי אלאלוף היקר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זה יפה, לא?
יעל גרמן (יש עתיד)
זה יפה, רק זה פשוט חוטא למציאות.
היו"ר אלי אלאלוף
זה הישג חלקי. שיהיה ברור, החברה לא תתפתח במהירות שאתם רוצים, אבל זה הישג בלתי רגיל.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מדברת על משהו אחר, אני מדברת על עובדות. אני מדברת על כך שאי-אפשר לשנות עובדות. לאחר שמור יוסף הגיש את המלצותיו הייתה ועדת יישום במשרד הבריאות שהגישה את מסקנותיה, מה אפשר לעשות, לשרת הבריאות אז. ושרת הבריאות אז יחד עם הוועדה קיבלה החלטות. אז אי-אפשר לסלף ולומר ש"לאחר בחינת המלצות ועדת מור יוסף הוחלט כי יש להרחיב את מעגל הנשים". לאחר בחינת המלצות ועדת מור יוסף הוחלט במשרד הבריאות. זאת הייתה החלטה שבאה לידי ביטוי בחוק, וההחלטה הייתה שיש להרחיב את הזכאות גם לבני זוג מאותו מין. למעשה, דיברנו על כך ששני בני אדם זכאים לבצע פונדקאות. זאת הייתה המסקנה במשרד הבריאות.

אנחנו לא ב-1984 ולא ב-2084, אנחנו לא יכולים למחוק עובדות; אנחנו לא יכולים למחוק חלקים מההיסטוריה שלא נוחים לנו; אי-אפשר למחוק את ההחלטה הזאת במשרד הבריאות; אי-אפשר למחוק את ההמלצות שהיו אז במשרד המשפטים ובמשרד הבריאות. ההמלצות שהובאו לידי ועדת השרים, המלצות שתמכו בחוק הפונדקאות שמדבר על שני בני אדם, אי-אפשר למחוק את ההיסטוריה שעל-פיה הכנסת – יותר מזה, הממשלה, כמו שסיפרתי בפעם הקודמת, ראש הממשלה הצביע בעד חוק הפונדקאות שמדבר על כך שתהיה פונדקאות לשני בני אדם, לא משנה אם זה גבר וגבר, אישה ואישה או אישה וגבר – אי-אפשר למחוק את זה.

החוק הזה מוחק את ההיסטוריה; החוק הזה מתכחש לעובדות; החוק הזה מוחק את העובדה שהכנסת הצביעה בקריאה ראשונה עבור חוק שבא לעשות צדק וצדק אמיתי. ולכן, החוק הזה כפי שהוא אינו ראוי. יש לי כמובן הסתייגויות. האם אני צריכה להגיש עכשיו את ההסתייגויות?
היו"ר אלי אלאלוף
אני רק מזכיר שאתם יכולים לדבר, אבל הייתי רוצה להגיע כמה שיותר מהר לקריאת החוק כדי לאפשר לפחות לחלק מהציבור ליהנות מהחוק הזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז הגשתי את ההסתייגויות.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
במה הוא נהנה מהחוק הזה? ממה הוא באמת ייהנה?
היו"ר אלי אלאלוף
בזה שאישה לבד יכולה להגיע לפונדקאות.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
נכון, אז למה צריך את התיקון על גבר ואישה? שים אדם יחידני, זאת הייתה ההמלצה כשאני הייתי שר הרווחה, המלצה שלי לוועדת מור יוסף. עמדת המשרד הייתה שהמטען הגנטי של אדם אחד יכול להביא לפונדקאות.

אני מלווה את חוק הפונדקאות, אדוני היושב-ראש, אם יורשה לי, מתחילתו. אני חושב שאני בן היחידים שזוכר את החוק הזה מתחילתו, זה היה בתקופת ממשלת רבין, שר הבריאות היה הד"ר אפרים סנה, זה נעשה בשיתוף פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים, ואפילו מבחינה הלכתית, לצורך העניין. אם למישהו יש שאלות בעניין הזה, ההמלצה של משרד הרווחה בתקופתי הייתה שמטען יחידני יכול לפתור את הבעיה. מדוע צריך לשנות את זה למילים גבר ואישה? אישה יכולה, גבר יכול, נקודה. זה פותר את הבעיה. אגב, למה לקלקל בכלל מנגנון שמתפקד לא רע בכלל מזה שנים רבות?
היו"ר אלי אלאלוף
אין לי תשובה.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
כי יש עמדה של המשרד מגובה היום בעמדה של משרד הבריאות, סגן שר הבריאות ושר הבריאות.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
ברור, ברור.
היו"ר אלי אלאלוף
אמרתי את זה לגבי משרד המשפטים, שיש עמדה ברורה, ולכן אני מקדם את זה לפי הרוח שקיבלתי משני הפרטנרים המרכזיים האלה, שהם במקרה גם הקואליציה. למרות שביקשתי התייעצות בקואליציה. אמרתי את זה בדיונים הקודמים ואגיד גם בעתיד, עמדתי אחרת ממה שאני מביא. יש אחריות ציבורית לפעמים ואחריות שלנו, של נבחרים, לקבל לפעמים החלטות בניגוד לעמדתנו.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
אבל אפשר לתקן. כי אתה פותר את העניין.
היו"ר אלי אלאלוף
במקרה זה, בדיון הזה, אני אומר שאין לי סמכות היום בשם הגופים והאנשים שאני מייצג להעביר את זה כפי שהייתם רוצים. הייתי רוצה את זה, אבל אני יודע מה מגבלות הכוח שלי. ולכן, אני חוזר ואומר, למרות הגישה הטבעית שלי שזה ככה היה צריך להיות, אני לא יכול.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
ועוד לא דיברנו על ההתפתחות האנושית.
היו"ר אלי אלאלוף
את זה אמרתי מראש. חבר'ה, יש הרבה מאוד דברים שמשתנים לטובה, אבל זה לוקח להם זמן. אולי נלמד מאחרים שזה פחות זמן, אבל בינתיים יש לך רק שתי מדינות שהעזו לעשות את מה שאנחנו היינו רוצים לעשות. כרגע ההשפעה מוגבלת פה בארץ, וזה מה שיש. אז אני יכול להגיד שאם זה לא מספיק טוב אז לא נעשה כלום. אני בדרך כלל בעמדה, בוא נעשה משהו, לפחות נתקדם. אני מאמין שיום אחד יבוא והצעירים יצליחו לעשות מה שזקנים כמוני לא הצליחו לעשות.
עודד פריד
כבוד היושב-ראש, מאיפה המידע לגבי זה שיש רק שתי מדינות שעשו?
היו"ר אלי אלאלוף
ככה נמסר לי, ארצות-הברית וקנדה. יש מדינות אחרות? יש לך?
עודד פריד
אני שואל לגבי מקור.
היו"ר אלי אלאלוף
שאלת, הבנתי. את מקור המידע אין לי. נתתי לך את שתי המדינות שאמרו לי. אם אתה יודע יותר, נעבור לוועדת חקירה בהמשך, לא עכשיו. עוד מישהו רוצה לדבר פה? משרדים? בבקשה, אדוני.
אודי לדרגור
דיברתי גם בשלוש הפגישות הקודמות של הוועדה, אז אני אהיה קצר במיוחד היום. אתם עומדים להצביע הצבעה איומה ונוראית. אני מבקש רק מכל אחד מכם, ממך וממך וממך, לזכור כשאתם הולכים לישון היום בלילה וכשהילדים שלהם ישאלו אתכם איפה הייתם ומה עשיתם כדי לעצור את ההצבעה היום על המשך האפליה ונגד השוויון לאבות גאים, תגידו: אני הייתי בחדר ולא עצרתי את זה. לכל אחת ואחד מכם יש סמכות לעצור את זה ולהתנגד, ולהגיד שאתם לא חותמת גומי של הממשלה, אלא שיש לכם סמכות מקצועית כוועדת הבריאות, העבודה והרווחה של הכנסת. אתם מועלים באחריות הזאת ובסמכות הזאת, ואתם הופכים היום לחותמת גומי ועושים דבר איום ונורא. אתם הייתם כאן בחדר כשהוצבע היום על המשך האפליה ונגד השוויון. תסתכלו על עצמכם ולילדים שלכם בעיניים כשאתם הולכים לישון היום. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה על הסגנון המאיים שלך.
אודי לדרגור
בבקשה.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה, גב', נציגת משרד הבריאות.
טליה אגמון
אני רוצה רק להבהיר, כי היה נראה שאולי יש מידה מסוימת של חוסר הבנה. קודם כול, כן נבחנו ההמלצות של ועדת מור יוסף גם לפני שהוצג התזכיר המתוקן. אני מזכירה שאנחנו מדברים על חוק באחריות מערכת הבריאות, שנועד לתקן ולסייע לטפל בבעיות רפואיות. בעיות רפואיות של נשים שלא יכולות לשאת היריון או להיכנס להיריון במסגרת זוגיות, ואנחנו רוצים עכשיו להוסיף את האפשרות לטפל בבעיות רפואיות של נשים יחידניות שלא יכולות להיכנס להיריון או לשאת היריון או שההיריון יסכן את בריאותן. זאת המטרה של התיקון הנוכחי, היא מטרה רפואית.

הכלי של שימוש בגופה של אישה אחרת כדי לשאת היריון הוא כלי, בוא נגיד שנוי במחלוקת, גם בעולם וגם בישראל. ולכן, ההצעה שלנו כרגע נועדה להוסיף פתרון לנשים שאינו קיים כיום. היום החוק מדבר רק על גבר ואישה. אנחנו מבקשים להוסיף התייחסות גם לאישה יחידה שיש לה בעיה רפואית.

רק בשביל לשים את הדברים בקונטקסט. זה השיפור שאנחנו מציעים, הוא גם מתבסס על הצעות מור יוסף. לא כל ההמלצות של ועדת מור יוסף התקבלו על הממשלה הנוכחית. הכללים אומרים שהצעה שעברה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת לא בהכרח ממשיכה להתקדם בכנסת הבאה. הממשלה החדשה צריכה להחליט שהיא ממשיכה לקדם אותה, והיא לא החליטה כך, היא החליטה להגיש הצעה אחרת, וכך אנחנו נמצאים היום. רק בשביל שיהיה ברור גם לפרוטוקול וגם לכל הנוכחים על מה אנחנו מדברים. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. אדוני.
עודד פריד
אני רוצה להתייחס לדבריה של נציגת משרד הבריאות זה עתה לגבי השינויים המבוקשים ועד כמה הנושא הזה שנוי במחלוקת. וכן, פונדקאות זה נושא ששנוי במחלוקת, ואני דווקא רוצה להתייחס למשהו שקרה כאן בכנסת אתמול. ראיתי סרטון שהעלתה חברת הכנסת שאשא ביטון לגבי דיון שהיא ערכה בוועדה שלה לזכויות הילד, שבו היא מדברת על איזו החלטה של משרד הבריאות. אני מצטט את מה שהיא העלתה בסרטון שלה: החלטה של משרד הבריאות שחיסונים מסוג מסוים יינתנו רק לילדים באזור המרכז ולא לילדים באזור הפריפריה. ובמשך 30 ומשהו שניות של סרטון - -
טליה אגמון
זה כבר לא נכון.
עודד פריד
- - היא מסבירה עד כמה זה לא הגיוני שיעשו איזושהי הבחנה שכזאת. אני לא נכנס לגופו של עניין, כי אני לא מכיר את העניין.
טליה אגמון
זה גם לא קשור, וזה לא נכון.
עודד פריד
זה קשור מאוד, כיוון שגם חיסונים, יש שיטענו שהוא נושא שנוי במחלוקת. אין כאן מחלוקת, סליחה שאני אומר את זה, אבל אין כאן מחלוקת לגבי הפונדקאות. את המחלוקת לגבי הפונדקאות מדינת ישראל כבר פתרה וקיבלה ואישרה, והפונדקאות היא חוקית במדינת ישראל, ואני לא חושב שהמשרד מציע לבטל את האיסור החוקי כרגע.

מה שיש כרגע זה המשך של אפליה שנמצאת בחוק. אני לא מציע, אדון כבוד היושב-ראש, ועדת חקירה משום סוג שהיא. אני כן מציע שחברי הכנסת של הוועדה ואנשים שנמצאים כאן יקבלו את המידע המלא כשהם מקבלים החלטה. ואני מסכים איתך, בסופו של דבר ההחלטה היא שלכם, אתם מקבלים את ההחלטה. יכול להיות שיש פה סיטואציה קואליציונית מסוימת, וצר לי על אנשים שיושבים כאן בחדר ומרגישים אחרת, ותומכים בעמדה אחרת, ורוצים לקדם דברים אחרים, אבל נאלצים לעשות את זה בצורה הפוכה וכנגד מה שהוא באמת צו מצפונם.

אני לא חושב שיש כאן איזושהי נימה מאיימת. אני חושב שיש כאן קול קורא, אני רוצה להגיד כמעט בבכי, בפעם שעברה זה גם היה באמת עם דמעות בעיניים.

חברים וחברות, אין כאן התקדמות לאט לאט, החוק הזה קיים כבר 20 שנה, אנחנו לא יכולים לחכות עוד טיפה. אני מבין את המחשבה הזאת שבה אולי הצעירים בעתיד, אבל חלקנו כבר לא כל כך צעירים, הכול יחסי, אבל אנחנו מחכים לתיקון הזה כבר 20 שנה. כבר הייתה עתירה לבג"ץ, היא כבר נמשכה, כבר היה חוק, כבר היו שינויים, היינו כמעט על סף הישג משמעותי, וחזרנו אחורה. אז לבוא ולהגיד לנו עכשיו שזה עניין של התקדמות חברתית. לא. צר לי, אני חושב שהחברה כבר נמצאת במקום הזה, החברה כבר מתקדמת, ורק בגלל סיטואציות קואליציוניות אין דרך אחרת לעשות את זה.

אני חושב שהפתרון שמוצע, והציע אותו חבר הכנסת הרצוג, כבוד יושב-ראש האופוזיציה, לתת את הפתרון הזה שבו אין אפליה בין נשים לגברים, תנו גם לגברים יחידניים. אני מבין את חוסר הרצון לקבל דרך חוק הפונדקאות הכרה במשפחות בני אותו המין. בסדר.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
נכון, מה הבעיה? הבעיה אחרת. גם גבר - - -
עודד פריד
אבל היעדר אפליה בין נשים לגברים, על זה אנחנו מדברים כאן. וכל תירוץ אחר – ובזה אני אסיים – כל תירוץ אחר; שזה מוטל בספק; שיש בעיות; ששואלים את השאלה אם פונדקאות היא מוסרית או לא; שאתן דואגות לשלומן של הנשים; שיש בעיה של היצע נשים שמעוניינות.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, אלו דברים ששמענו יותר מפעם.
עודד פריד
כל זה שמענו יותר מפעם אחת, ולכל זה כבר ניתנו תשובות גם בחקיקה הקודמת. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
אני יכול רק לשאול את נציגת משרד הבריאות משהו?
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו רואים אותך כל כך מעט שכשאתה מופיע זה כבוד.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
אני אשמח להיות חבר קבוע אצלך. שמעתי אותך אומרת שזה שנוי במחלוקת, זה כבר 22 שנה, זה לא שנוי במחלוקת, זה כבר מיושם בכל העולם. כשאני אומר לך, טיפלתי במאות מקרים בתור שר רווחה, ואף פעם לא שמעתי שמשרד הבריאות אומר שזה שנוי במחלוקת.
טליה אגמון
אני חושבת שהפונדקאות בלי ספק שנויה במחלוקת בעולם.
אודי לדרגור
רק כשמדובר בגברים.
טליה אגמון
לא, באופן כללי. יש מדינות שכבר למשל לא מאפשרות לפונדקאות עבור אנשים מחוץ למדינה, למה? כי זה שנוי במחלוקת, כי זה נתפס בחלק מהמקומות כניצול של הנשים. אפשר להתווכח על זה. התפקיד שלי הוא לא להתווכח על הפילוסופיה של הדבר הזה, אבל אי-אפשר להתעלם מהעובדות, אם חברת הכנסת גרמן דיברה על - - - , זה שנוי במחלוקת.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אבל אם זה שנוי במחלוקת זה אמור להיות שנוי במחלוקת לכולן. אם הטיעון שלך הוא שזה שנוי במחלוקת - - -
טליה אגמון
שנוי במחלוקת - - - נשים - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
רגע, מותר לי להעיר לך.
טליה אגמון
מותר לך.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אם הטיעון שלך אומר שזה שנוי במחלוקת בגלל מה שהגדרת, ניצול של הנשים, אז זה שנוי במחלוקת לגבי כל מי שעושה שימוש בכלי הזה, ולא ספציפית לגבי חד-מיניים. ולכן, הטענה שלך לא עולה בקנה אחד עם הליך החקיקה הזה.
טליה אגמון
אני חולקת עליך, כי לפעמים יש כלים שנויים במחלוקת, אז אנחנו משתמשים בהם בצמצום לפתרון בעיות רפואיות, ולא לפתרון בעיות אחרות שאינן רפואיות.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אתם גם צריכים להתמודד עם הטענה – אומנם בית המשפט העליון בפסיקה האחרונה של השופט ג'ובראן לא קיבל את העתירה, אבל הוא בהחלט הכיר בכך שיש אפליה בוטה בהסדר של הפונדקאות הקיים היום בישראל. הוא אמר שהאפליה הזאת היא מתמשכת ודינה לחלוף מן העולם. הוא, לדעתי בטעות, אבל אני מכבד את הפסיקה של בית המשפט, זרק את הכדור בחזרה למגרש של הממשלה והכנסת בטענה שזה תפקידן לבטל את האפליה הזו.

ולכן, כאשר הכנסת והממשלה נדרשות להליך של תיקון חקיקה שנוגע להסדרי פונדקאות במדינת ישראל, אבל היא שוב פעם מחדש לא מתייחסת לטענת האפליה הקיימת והשרירה, אני חושב שאתם עושים פה מעשה פסול שלא ייעשה.
היו"ר אלי אלאלוף
נחמן שי, בבקשה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אני רוצה להצטרף לקולות של חבריי בעניין הזה. אני חושב שיש פה אי צדק שצריך לעקור אותו ולהביא במקומו צדק ושוויון בין כל מי שמבקש להשתמש בפונדקאות כדי ליצור משפחה ולחיות חיים מלאים. זה מאוד מאכזב כשבסופו של דבר כאשר ניגשים לסוגיה הזאת סוף סוף, כי זה לא דבר שמטפלים בו בכל יום, ופותחים איזשהו פתח, הפתח הזה הוא פתח צר מאוד, והוא לא מאפשר להעביר את כל מי שמבקש לזכות ולחיות חיים מלאים, אני כך חושב. אני חושב שהמשפחה זה מרכיב כל כך חשוב להרבה אנשים. אני מתפלא שבסוף גם הוועדה הלכה בדרך הזאת, גם הממשלה הלכה בדרך הזאת. יש פה קול חזק מאוד שעולה מהציבור הישראלי שאומר אותו - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אבל מה אתה מתפלא? מה חשבת? ששר הבריאות יאשר את זה?
נחמן שי (המחנה הציוני)
אני חושב שבסוף השכל הישר גם צריך להגיע הנה.
מירב בן ארי (כולנו)
מה קשור כאן שכל ישר?
נחמן שי (המחנה הציוני)
כמה אנשים צריכים לשכב על הגדר? אני כבר דורות עוקב אחרי המאבקים של הקהילה. הם שוכבים על הגדר, כל אחד בשביל האחרים שיבואו. אבל כמה דורות כדי שסוף סוף יבינו שהקמת משפחה באמצעות פונדקאות זאת דרך לעשות אנשים מאושרים? אגב, לא כל אלה שנשואים ויש להם ילדים הם אנשים מאושרים.
מירב בן ארי (כולנו)
אתה משכנע את המשוכנעים.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אבל אני רוצה שהקול הזה יישמע, וזה מאבק ציבורי, אנחנו יודעים. אני לא משכנע את המשוכנעים. אם אני משכנע את המשוכנעים תצביעי איתנו.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, ואז מה? נו, באמת.
נחמן שי (המחנה הציוני)
עובדה שבסוף חברים שלי - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אם תצביעי איתנו החוק הזה לא יעבור?
מירב בן ארי (כולנו)
אל תדאגי, גם אם אני אצביע איתכם פה, נגיע למליאה, ונו, ברצינות.
נחמן שי (המחנה הציוני)
נכון, יפילו את זה. אני יודע.
מירב בן ארי (כולנו)
מספיק לזרות חול בעיני הציבור.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, אל תהפכו את זה לאישי, אני מבקש.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא נעשה מניפולציה רגשית.
מירב בן ארי (כולנו)
זה גם לא אישי, הם יודעים בדיוק.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אנחנו יודעים איפה הלב של חברים מסוימים נמצא, ואיפה היד שלהם נמצאת.
יעל גרמן (יש עתיד)
נכון.
נחמן שי (המחנה הציוני)
זה לא תמיד עומד בהלימה.
מירב בן ארי (כולנו)
נכון, נו, מה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אז אני רוצה לומר עוד פעם.
היו"ר אלי אלאלוף
במקרה הזה נסתפק בהצבעה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
נמשיך להיאבק את המאבק הזה כי הוא מאבק צודק, כי הוא מאבק נכון, והוא מאבק שהחברה הישראלית צריכה לעשות אותו כולה כדי לקיים את מידת השוויון והצדק שדיברתי עליה. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
מירב, את אחרונה, אחר כך מתחילים בקריאה.
מירב בן ארי (כולנו)
אני אסכם. אני רוצה להגיד לך שאני קרועה פה. מצד אחד אני כל כך רוצה שנשים רווקות – כתבה לי מישהי, גם ביקשה שאני אקריא, אבל אם היא רואה את השידור, אז אני אתנצל ואגיד שאין לי זמן להקריא את מה שהיא כתבה, אבל כתבה לי מישהי רווקה, אבל היא לא היחידה שיש לה בעיות בריאותיות והחלום שלה זה להביא ילד. אני יודעת מה זה, מה שנקרא מניסיון עד לא מזמן, ואני מאוד מאוד רוצה שלנשים רווקות תהיה הזכות להביא ילדים. זה באמת חשוב, ולכן החוק הזה שהסעיף הראשון שלו מרחיב את העניין ומאפשר להרחיב, שאלו לא רק יהיו הורים, אלא גם אישה בלי בן זוג שמעוניינת להיקשר עם אם נושאת.

אני הרבה פעמים מובילה את הקול של האימהות החד-הוריות יחידניות. שוב פעם, אני בהורות משותפת, אבל אני מאוד מאוד – אני די לבד בסיפור הזה של היחידניות, אז אני כל כך רוצה שזה יקרה. מצד שני, אני מכירה, מוקירה ונמצאת למען האוכלוסייה הלהט"בית כל הזמן, כל הזמן, מהיום שהגעתי לכנסת, שלוש שנים, אני יו"ר השדולה. אז, תשמע, אני בין עולמות. אני אומרת לעצמי מצד אחד בואו נקדם, בואו נאפשר לפחות בקואליציה הזאת לרווקות יחידניות; מצד שני, ברור שאני רוצה. מה, אני לא רוצה? מה, אני לא רוצה שלשמולי חבר שלי תהיה אפשרות להביא ילדים? אתה כבר יש לך.
עודד פריד
שלושה יש לו.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל כל כך הרבה חברים שלי שיושבים אצלי בבית, מה אני אגיד להם? אני אגיד לך את האמת, באתי לפה, כמובן שאתם יודעים כמה אני איתכם, מצד אחד; מצד שני, אני מרגישה שאם אני כאן - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
זה שבאת זה מעשה אמיץ.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה.
יעל גרמן (יש עתיד)
- - -
מירב בן ארי (כולנו)
אל תדאגו, להצביע זה הטכני פה. להיות כאן במהלך הדיון זה מה שחשוב. אני רוצה לבוא ולאפשר לרווקות להביא ילדים, אבל אם אני לא אתמוך, אז מה? אני אפסיד את הכול? אתה מבין? גם זה וגם זה? אני אעשה כל מה שאני יכולה, אני קבועה פה.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, יש גבול לחברים, חברי הכנסת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
משפט.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, לא, אנחנו חייבים להיכנס לחוק.
עודד פריד
נעשה דיון נוסף ואולי זה יעבור?
מירב בן ארי (כולנו)
אל תדאג, תמיד אפשר לתקן את החוק. תמיד אפשר. אלי, סיימתי, תודה.
יעל גרמן (יש עתיד)
לגבי ההסתייגות.
היו"ר אלי אלאלוף
בסוף.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
20 שניות.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, אני מכיר אותך. זה לא פייר, כרגע אמרתי לא לאחרים, וסגרתי את הרשימה, ומתחילים בקריאת החוק. בבקשה, ממשיכים בקריאה.
ענת מימון
בישיבה הקודמת באפריל עשינו את ארבעת הסעיפים הראשונים, וכעת אנחנו נמצאים בסעיף 5 להצעת החוק, עמ' 1153 בנוסח הממשלתי. סעיף 5 זה סעיף שהיום כבר קיים בחוק, הוא עוסק באישור ההסכם לפונדקאות, ועכשיו מבקשים לתקן אותו. הסעיף הזה למעשה עכשיו אחרי התיקון יכלול את כל התנאים לאישור ההסכם.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל אם יש לי הערות לגבי 4-1? אם יש לי הסתייגויות?
ענת מימון
לגבי 4-1 נחזור, ועכשיו לגבי הסעיפים האלה תגישי את ההסתייגויות תוך כדי שאקריא.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז תאמרי לי מתי, כי אני רוצה להגיש הסתייגות שלא כתבתי.
ענת מימון
בסדר. אני מקריאה.

"תיקון סעיף 5
5.
בסעיף 5 לחוק העיקרי –



(1) בסעיף קטן (א) –




(א) ברישה, במקום "נוכחה ועדת האישורים כי התקיימו כל התנאים המנויים בסעיף 2 רשאית היא, לאחר" יבוא "ועדת האישורים רשאית, לאחר";




(ב) במקום פסקה (1) יבוא:





"(1) האם הנושאת וההורים המיועדים הם תושבי ישראל;
(1א) מתקיימים באם הנושאת כל אלה
(א) היא אינה נשואה, ואולם רשאית ועדת האישורים לאשר התקשרות עם אם נושאת שהיא אישה נשואה, אם הוכח להנחת דעתה כי לא עלה בידי ההורים המיועדים, במאמץ סביר, להתקשר בהסכם לנשיאת עוברים עם אם נושאת שאינה נשואה;






(ב) היא אינה קרובת משפחה של אחד מן ההורים המיועדים;






(ג) היא הרתה וילדה בעבר שלא כאם נושאת, והילדים שילדה כאמור אינם נמצאים מחוץ למשמורתה בהתאם לצו שנתן בית משפט לפי דין;






(ד) בעת אישור ההסכם לנשיאת עוברים מלאו לה 22 שנים וטרם מלאו לה 38 שנים;






(ה) היא לא שימשה אם נושאת יותר מפעמיים ולא ילדה כאם נושאת יותר מילד אחד;





(1ב) הייתה האם הנושאת נשואה – הוסברו לבן זוגה, בשפה המובנת לו, השלכות ההליך לנשיאת עוברים והסיכונים הכרוכים בביצועו; בן הזוג של האם הנושאת רשאי להביע את עמדתו לפני ועדת האישורים והיא תובא לפני ההורים המיועדים בטרם אישור ההסכם לנשיאת עוברים;"



אני עוצרת פה. פה אלו למעשה כל התנאים לגבי האם הנושאת. אנחנו מסבירים את זה עכשיו בצורה מסודרת. התנאי הראשון זה שאם נושאת היא אינה נשואה, אבל יש פה חריג שאומר שהוועדה כן יכולה במקרים מסוימים לאשר שהאם הנושאת תהיה נשואה, אם יש קושי לאתר אימא שהיא רווקה.

בנוסף, אסור שתהיה קרבת משפחה בין האם הנושאת לבין ההורים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מה ההגדרה של קרבת משפחה?
ענת מימון
קרבת משפחה זה אם, בת, נכדה, אחות, דודה, בת דודה, או בת דוד. זאת קרבת דם, למעט בדרך של אימוץ. בנוסף, אותה אם נושאת חייבת להיות אימא, כלומר, שיש לה ילדים משלה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
סליחה, הערה. למה למעט בדרך של אימוץ, אגב? כי זה לא רק העניין הרפואי, יש פה גם עניין חברתי מאוד מאוד משמעותי. אני, אגב, כן הייתי מחריגה גם קרבת משפחה על רקע של אימוץ. אני חושבת שזה לייצר – בהסכם שהוא מורכב ממילא – לייצר בעיה מאוד קשה. אני בכל מקרה הייתי רוצה להסתייג מזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שזה היה.
ענת מימון
זה המצב הקיים.
טליה אגמון
זה החוק הקיים. זה המצב החוקי הקיים, זה עובד ככה 22 שנים.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
זה עובד בסדר 22 שנים.
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, אי-אפשר להעלות נקודה לסדר ואחר כך פרשנות ללא סדר. את רוצה לתת תשובה של משרד הבריאות, בבקשה?
טליה אגמון
ההגדרה של קרבת משפחה קבועה בחוק המקורי, היא כבר כך מאז שהוא נחקק. לא נתקלנו בבעיות מיוחדות בעניין הזה.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, גם מה העניין הזה עכשיו, - - - יש הגדרה בחוק.
טליה אגמון
ולכן אני לא רואה מקום לצמצם עוד יותר את הסעיף הזה. זה חלק מהשיקולים שנשקלו בהתחלה, ולא ראינו הצדקה לשנות את זה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כי זאת לא רק בעיה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
- - - את כל החוק.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בעיני זאת טעות. מותר לי להגיד שזאת טעות.
טליה אגמון
לא הייתה המלצה לשנות את זה בוועדה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני חושבת שזאת טעות. הייתי רוצה שההסתייגות שלי בעניין - - -
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
אבל זה חי, זה נושם. בזמנו אפרים סנה עם ממשלת רבין העבירה את זה בכוונה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אז אני חייבת להסכים?
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
לא. אני רק אומר שאני חושב שזה עובד בסדר, אגב.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני יודעת מתי הוא עבר.
ענת מימון
רשמתי את זה כהסתייגות שלך, להוריד את "שלא בדרך אימוץ". דבר נוסף זה הגיל, היא צריכה להיות בת 22 לפחות, ומקסימום בת 38.
מירב בן ארי (כולנו)
למה 38?
ענת מימון
להימנע מסיכונים.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה, אפשר לתת תשובה?
טליה אגמון
זאת הייתה ההמלצה הרפואית. גיל 38 הוא חלק מההמלצות של ועדת מור יוסף, והוא נשען על עניינים רפואיים. מידת הסיכון לפונדקאית בזמן של היריון הולך ועולה ככל שהגיל עולה, גם לפונדקאית עצמה, גם לעובר.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, אבל היום עם הרפואה המתקדמת זה כבר הרבה יותר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זאת ההמלצה של הוועדה. את רוצה הסתייגות?
טליה אגמון
זו ההמלצה שלנו וזאת - - - שלנו לגבי הגיל.
מירב בן ארי (כולנו)
אני רוצה גיל 40.
היו"ר אלי אלאלוף
את רוצה הסתייגות, נרשום אותה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
גם אני מצטרף לגיל 40.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה רעיון טוב. אני מצטרפת להסתייגות של מירב. תודה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
גם אני.
ענת מימון
רשמתי. והתנאי האחרון זה שפונדקאית יכולה לשמש כאם נושאת פעמיים, למעשה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
למה?
מירב בן ארי (כולנו)
גם דן מצטרף להסתייגות שלי.
היו"ר אלי אלאלוף
דני סידה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אנחנו שלושה מסתייגים.
נחמן שי (המחנה הציוני)
כן, גם אני.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
סליחה, ארבעה.
מירב בן ארי (כולנו)
רק לגיל 40.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אם מישהו לוקח אותי בחשבון.
היו"ר אלי אלאלוף
כמה חברי כנסת מטעם מפלגת העבודה יש פה?
נחמן שי (המחנה הציוני)
נביא את כולם הנה, אנחנו תומכים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה לשאול, ההסתייגויות זה גם למי שלא חבר ועדה?
ענת מימון
כן, כל אחד יכול.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כן.
יעל גרמן (יש עתיד)
עם הסתייגויות אין בעיה.
היו"ר אלי אלאלוף
אז חסר לכם עוד כמה. תביאו את השאר שתהיה חגיגה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אלי, תהיה אדיב אלינו, תהיה נדיב אלינו.
היו"ר אלי אלאלוף
הנה אילן בא, סוף סוף אחד משלנו, מהוועדה.
אילן גילאון (מרצ)
חשבתי מהעדה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כולנו מהוועדה, גם אם אנחנו לא פה, זה מנטלי.
היו"ר אלי אלאלוף
זה נכון.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני יכול לקבל הסבר על הסעיף האחרון של (ב)?
ענת מימון
כן. זה אומר שהיא יכולה להיות פעמיים פונדקאית. כלומר, אם היא כבר שימשה כפונדקאית וילדה ילד בפונדקאות היא יכולה עוד פעם אחת להיות פונדקאית, אבל אם היא ילדה תיאומים בפעם הראשונה שהיא שימשה פונדקאית אז למעשה היא לא לשמש פעם נוספת פונדקאית.
נחמן שי (המחנה הציוני)
מיצתה.
ענת מימון
כלומר, יש הגבלה על מס' הפעמים שאותה אם נושאת יכולה לשמש כפונדקאית בהליך.
טליה אגמון
אישה נושאת? אם נושאת.
ענת מימון
אם נושאת. נדבר על זה, נחזור לנושא.
עודד פריד
לא קיבלו את ההצעה שלך כנראה.
היו"ר אלי אלאלוף
גם הפרוטוקול לא קולט, ואחר כך אתם אומרים דברים חשובים. אז מה הייתה השאלה?
שירי אור חכמון
הייתה אמירה. אמרתי אישה נושאת ולא אם נושאת.
היו"ר אלי אלאלוף
הנושא של אימא או אישה. בסדר, בבקשה, נגיע לזה, נדבר על זה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני רוצה לשאול.
שירי אור חכמון
אפשר עוד מילה אחת בבקשה?
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
שיר מזרחי
כשאת משתמשת בצירוף "שימשה פונדקאית" זה מאוד צורם, אנחנו לא כלי שמשתמשים בו, זה יהיה נעים יותר אם תגידי "הייתה פונדקאית".
ענת מימון
אפשר לרשום את זה. אפשר במקום "שימשה", "הייתה".
היו"ר אלי אלאלוף
כן, מקובל. ריצית, איציק.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני רוצה לשמוע את השיקול המקצועי לגבי אם נושאת שבעצם ילדה תיאומים בפעם הראשונה, למה זה מגביל לגבי הפעם השנייה?
טליה אגמון
אנחנו מדברים על היריון של תיאומים שהוא יותר מסובך, יותר מורכב, יותר כבד, יותר מסוכן לאישה. אנחנו שוב חוזרים לנושא הזה שהשימוש, כפי שאמרה גב' אור, השימוש בגוף האישה הוא בכל זאת כן שנוי במחלוקת, ואנחנו משתדלים לצמצם אותו למינימום ההכרחי לפתרון בעיות רפואיות. ילד אחד, עוד אחד. שני ילדים בלידה אחת זה כבר סיכון משמעותי, ובפעם הבאה נמצא מישהי אחרת.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
תמר רובינשטיין
אני רוצה להגיב לעניין, להערה לעניין התיאומים. אם היה היריון פונדקאות ונולדו תיאומים, והיה היריון תקין, והילדים נולדו במשקל תקין, ולא היה שום דבר חריג, ופונדקאית רוצה לחזור על זה, לא רואה למה המדינה חושבת שהיא יודעת - - -
היו"ר אלי אלאלוף
כי ככה החליטה המערכת הרפואית.
תמר רובינשטיין
מה זאת אומרת המערכת הרפואית? על זה מדברים, לא?
היו"ר אלי אלאלוף
משרד הבריאות זאת המערכת הרפואית.
תמר רובינשטיין
מה זה החליטה? היא הוציאה את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
חברי הכנסת ירצו להצביע נגד, אז נצביע.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני יכולה לדבר כבעלת ניסיון? היה לי היריון רגיל היריון עם ילד אחד, והיריון עם תיאומים. זה לא אותו דבר, ויש גם סיכון אצל אישה שהיא בהיריון עם תיאומים שעוד הפעם זה יהיה היריון עם תיאומים, נניח בפונדקאות. הרי זה בסוף ניהול הסיכונים שעושים פה. זה לא אותו היריון, היריון רגיל עם עובר אחד והיריון עם שני עוברים.
תמר רובינשטיין
בוודאי שלא. אבל זה היריון שהסתיים, והוא היה בסדר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא משנה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה דיון על חוק, זה לא סימפוזיון רפואי. בבקשה.
תמר רובינשטיין
אני רוצה לעניין אחר, לעניין תושבי ישראל.
היו"ר אלי אלאלוף
לעניין אחר כשנגיע לנושא.
תמר רובינשטיין
אבל עברנו אותו, זה בסעיף (ב1), זה על התושבים, כי לא העלו את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה עכשיו?
ענת מימון
קראתי את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
תמר רובינשטיין
אני רוצה להגיד לכולם שהרבה פעמים מובאות בפני הוועדה בקשות של אזרח ישראלי שבן הזוג שלו הוא לא תושב קבע או אזרח ישראלי, כי הגיע מחו"ל וכי הוא נמצא בהליכי אזרוח. זה תהליך שיכול להימשך גם עד תשע שנים. מרכז החיים בישראל, וזוג כזה צריך לנסוע לחו"ל לעשות הליך פונדקאות. זה נראה לי לא סביר. לא סביר שאזרח ישראל שבן הזוג שלו, אישה או גבר, אני מדברת על זוג הטרוסקסואלי, הגיע מחו"ל ונמצא בהליכי אזרוח, נמצא פה, הילדים שלו יהיו בצבא, מתכוון להישאר פה לנצח - - -
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
אז איזה תיקון? אבל לא כתוב שם.
קריאות
- - -
ענת כהן-שמואל
זה בעייתי.
תמר רובינשטיין
אבל הם מתכוונים לתושב קבע.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל לא כתוב תושב קבע.
תמר רובינשטיין
אבל הם ככה מפרשים את זה, וכאן זה עוד יחזק את שיקול הדעת, וכבר לא יהיה שיקול דעת לוועדה. עוד היום יש להם שיקול דעת.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
אבל תושב זה ועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
שמענו מה שאמרת, רשמנו, נתייחס בהמשך.
טליה אגמון
אני רק רוצה להבהיר שזאת לא הערה לגבי האם הנושאת, אלא הערה לגבי ההורים, שזה סעיף שאמרנו שנחזור אליו.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
זה לגבי ההורים המיועדים, לא המאמצים.
היו"ר אלי אלאלוף
רשמנו, גב', לא על הכול תקבלי תשובה במקום.
ענת מימון
הדבר האחרון, נוסף תנאי לגבי אם נושאת שהיא נשואה, אז בן הזוג שלה גם - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
צריך להסכים.
ענת מימון
מסבירים לו והוא יכול להביע את דעתו.
טליה אגמון
הוא לא חייב להסכים, זה לא תנאי, זאת הבעת עמדה. זה לא זכות וטו, זה יידוע בפני עצמו.
ענת מימון
זה לא תנאי.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא אישור, אלא יידוע.
היו"ר אלי אלאלוף
אמרתי לכם, יש לכם בעיה בהצבעות אחרות, למפלגה.
ענת מימון
ישיבת סיעה. יש לי התחייבויות לגב' קודם, סליחה. בבקשה, גב'.
חדוה אייל
האמת שההערות שלי כלליות ולא לסעיף הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו רק בסעיף הזה. את בסעיף הזה, גב'? בבקשה.
רינה נשר
הנושא של תנאי התושבות, שבעצם על ההגדרה שלו דיברנו כבר בדיון הקודם, הוא תנאי הכרחי מבחינתנו. אנחנו לא נכנסים פה לעניין של הליך מדורג ומעמד בישראל. כל ההסדר הזה כפי שדובר הוא גם ככה חריג, מיועד לאזרחים ישראלים או לתושבי קבע, הן לגבי ההורים המיועדים והן לגבי הפונדקאים.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
השאלה היא למה. כלומר, אם בן זוג אחד הוא אזרח ותושב ישראל, מה זה משנה מה בן הזוג השני?
חדוה אייל
והשני הוא תושב ארעי.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
בסדר, אז הוא תושב ארעי.
רינה נשר
אז התהליך הוא לא תהליך מאוד ממושך. זה תנאי שהוא גם לגבי אימוץ. זה איזשהו תנאי אחיד שמקובל גם באמנות, ופה אנחנו לא מתכוונים לפתוח את זה גם לגבי כאלה שאין להם מעמד קבוע בישראל. כשהוא יקבל מעמד קבוע אז - - -
תמר רובינשטיין
כמה שנים לוקח?
חדוה אייל
צריך להיזהר מכלות בהזמנה, יש תופעה כזאת, אנחנו לא רוצים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
גב', לא נרשמת לדיון, אז לא יודעים את השם שלך.
חדוה אייל
הערתי רק שהנושא של התושבות הוא קריטי כדי למנוע מצבים שבהם מגיעים בדומה לכלות בהזמנה, שזאת תופעה ידועה, שמגיעים אנשים כתושבים ארעיים לצרכים מהסוג הזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
יפה. שלא תהיה פה תיירות פונדקאות, זאת הכוונה.
חדוה אייל
ברור, למנוע סחר.
היו"ר אלי אלאלוף
זה ברור שהעדיפות היא לתושבי ישראל. זה כל כך קשה למצוא את הזיווגים האלה, עדיף שזה יהיה לתושבי ישראל.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
לגיטימי.
יעל גרמן (יש עתיד)
נכון.
ענת מימון
אני ממשיכה להקריא, אנחנו בסעיף קטן (1ג) בעמ' 10154.
מירב בן ארי (כולנו)
שנייה, יש לי שאלה על (1ב). ב-(1ב) מוגדר שהאם הנושאת נשואה, הפונדקאית, מה קורה במקרה של האם הנושאת הנשואה שמשרד הפנים לא מכיר בנישואים שלה בחו"ל, היא התקשרה עם בת זוג. מה קורה כשבעצם כתבתם כאן שהוסבר לבן הזוג בשפה המובנת לו? זאת אומרת, אנחנו מניחים מראש שהאם הפונדקאית הנשואה היא במערכת יחסים עם בן זוג, אבל מצד שני, מה קורה אם יש לה בת זוג?
ענת מימון
תראי, העיקרון הכלל הוא שהיא אינה נשואה. כלומר, האם הנושאת לא נשואה, זה הכלל. החריג מאפשר לאם נושאת נשואה, ובמקרה כזה אומרים שצריך גם לאפשר לבן הזוג שלה להשמיע את - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל למה רק בן? ואם זאת בת?
ענת מימון
ככה כותבים, בן זוג. בכל החוקים כותבים בן זוג, לא בת זוג.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז בן זה גם בת.
מירב בן ארי (כולנו)
אוקיי, נתקדם.
ענת מימון
"
(1ג) מתקיימים לגבי ההורים המיועדים כל אלה
(א) בעת אישור ההסכם לנשיאת עוברים מלאו להם 18 שנים ולאחד מהם לפחות טרם מלאו 54 שנים, ואולם רשאית ועדת האישורים, במקרים מיוחדים שיירשמו, לאשר הסכם לנשיאת עוברים אף אם לא מתקיים לגבי ההורים המיועדים התנאי לעניין הגיל המרבי כאמור בפסקת משנה זו; אין בהוראות פסקת משנה זו כדי לגרוע מהוראות סעיף 11 לחוק תרומת ביציות, התש"ע–2010‏;







(ב) לגבי הורים מיועדים שהם בני זוג – אין להם יותר מילד אחד משותף, ולגבי אם מיועדת יחידה – אין לה יותר מילד גנטי אחד; לעניין זה, "ילד" – בין שנולד לאם נושאת כתוצאה מביצוע הסכם לנשיאת עוברים ובין שלא;







(ג) ההורים המיועדים לא הורשעו, בישראל או מחוץ לישראל, בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה קיים חשש של ממש לפגיעה משמעותית בטובת הילד שייוולד; מתנהלים נגד אחד ההורים המיועדים הליכים פליליים, בישראל או מחוץ לישראל, בקשר לעבירה כאמור, רשאית ועדת האישורים לדחות את החלטתה לפי פסקת משנה זו עד לסיום ההליכים כאמור; לעניין זה, "הליכים פליליים" – החל בפתיחה בחקירה על-פי דין;






(1ד) האם הנושאת היא בת דתה של האם המיועדת, ואולם אם היו כל הצדדים להסכם לא־יהודים רשאית ועדת האישורים לסטות מהוראות פסקה זו בהתאם לחוות דעת של איש הדת חבר הוועדה;"



אני עוצרת דקה. לגבי ההורים המיועדים אנחנו מוסיפים פה תנאי של גיל. כיום לא היה את התנאי הזה. זה צריך להיות 18 ומקסימום 54, כשיש אפשרות לחרוג מהגיל של 54 במקרים מיוחדים. אבל זה לא משפיע כמובן על סעיף 11 לחוק תרומת ביציות, ששם הגיל המרבי לקבלה של תרומת ביצית זה 54.

בנוסף, הפונדקאות זה למצב של שני ילדים. כלומר, הליך הפונדקאות הוא לא כדי להביא ילד שלישי ומעלה. כלומר, צריך להיות להם ילד אחד או שאין להם ילדים, אבל אם יש להם כבר שני ילדים או לאימא היחידנית יש שני ילדים, אז אי-אפשר לפנות להליך פונדקאות.

ובנוסף, יש דרישה שאין הרשעה כמובן בעבירה שיש בה חשש לפגיעה בילד או שהם נמצאים בהליכים פליליים כאלה. תנאי נוסף זה שככל שההורים המיועדים הם יהודים אז האם הנושאת צריכה להיות יהודייה. אם הם לא יהודים אז יש אפשרות שהאם הנושאת לא תהיה בת הדת של אותם הורים. יש איש דת שחבר בוועדה והוא זה שייתן את חוות דעתו.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מבקשת להעיר. על-פי הדת היהודית יש שתי דרכים על-פיהם מחליטים על דתו של היילוד, אחד זה באמת האם הנושאת; אבל שתיים, זה העובר עצמו. האם הביצית והזרע ניתנו, בעיקר הביצית, ניתנו מיהודייה. ולכן, להערכתי דתה של האישה הוא מן העניין, מפני שאם באמת הביצית היא של יהודייה, אז זה מה שקובע, אז מה זה חשוב מה הדת? ולמה לא להרחיב את האפשרויות?
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
למרות שזה קיים בחוק מקדמת דנא, אני יכול לומר היסטורית – הרב מרדכי הלפרין לא פה, נכון? –הייתה עבודה עם הרב מרדכי הלפרין, הוא בנה את החוק הזה בשנות התשעים בתיאום מלא עם משרד הבריאות, ולכן זה נוסח כפי שזה נוסח. לא הייתי נוגע בזה.
טליה אגמון
גם צריך לזכור שלא תמיד תרומת הביצית מגיעה מאישה יהודייה בהכרח, ולכן צריך שיהיה בחוק את - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אחד מן השניים, בדיוק. אז הניסוח הנכון היה: או שתרומת הביצית היא מאישה יהודייה או שהאם הנושאת היא יהודייה, אבל לא צריך את שניהם.
טליה אגמון
אנחנו מעדיפים לא להסתבך עם בדיקות אבהות, בדיקות על יהדות של תורמת הביצית, כשיש לנו את האישה הנושאת.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה לא העיקר, אבל זה גם מקשה.
היו"ר אלי אלאלוף
מישהו רוצה? גב'.
טלי בורלא
הנושא של אם נושאת מאותו דת מתבסס גם על אלמנט חברתי, כאשר אנחנו יודעים ממחקרים בתחום הפונדקאות של ילדים שנולדו כבר לפני 18 שנה ומעלה, שכן יש עניין בלהכיר את האם שנשאה אותם. כמו שבאימוץ אנחנו מקפידים על אלמנט הדת כדי לא למנוע במדינה שלנו, שמוחזק בה סכסוך לא פשוט, מצב שילד יגלה שגדל כיהודי כאשר נישא על-ידי אישה ערבייה מוסלמית, וזה עלול ליצור אצלו קושי, גם זה מובא בשיקול הזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מקווה שאנחנו חיים בעולם שהולך ומטשטש את ההבדלים האלה, ולא רוצה לחזק אותם.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, אני מציע שלא נדבר כולם על כל רבע סעיף.
מירב בן ארי (כולנו)
למה? מה זאת אומרת שיטשטש את ההבדל של הדת?
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה, אם זה משהו חשוב.
יעל גרמן (יש עתיד)
מה זה משנה זה שהוא ערבי או יהודי?
מירב בן ארי (כולנו)
בטח שזה חשוב להם.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מי שזה חשוב לו שיקפיד על זה.
מירב בן ארי (כולנו)
למה לטשטש את ההבדלים של הדת?
יעל גרמן (יש עתיד)
מפני שזה לא חשוב. מה שחשוב זה הבן אדם.
מירב בן ארי (כולנו)
לך זה לא חשוב, לי זה חשוב. מה זה העניין הזה?
קריאות
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, גם חברי הכנסת מדי פעם יבקשו אישור לקיים דיון. במיוחד דיונים נפרדים.
אילן גילאון (מרצ)
דת זאת הגדרה עצמית.
מירב בן ארי (כולנו)
דת זאת לא הגדרה עצמית, אני מצטערת להגיד לך. אולי בעיניך.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבקש עוד שנייה, אנחנו עם סדר, הסדר זה בזכות קריאה. מירב, באת לעזור לי? כולם באופוזיציה פה.
מירב בן ארי (כולנו)
אני עוזרת לך. מותר לי להגיד שהדת זה עניין חשוב.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז למי שזה חשוב זה חשוב.
מירב בן ארי (כולנו)
יפה. לך זה לא חשוב, לי זה חשוב.
אילן גילאון (מרצ)
דת זה חשוב, אבל זאת הגדרה עצמית, זה לא ביצית. דת זאת לא ביצית.
יעל גרמן (יש עתיד)
תני לי לקבל את ההחלטה בשבילי. מה את מקבלת עבורי החלטה מה חשוב לי?
מירב בן ארי (כולנו)
זאת ממש לא הגדרה עצמית גם. בסדר.
היו"ר אלי אלאלוף
ואי, ואי, מירב יקרה.
מירב בן ארי (כולנו)
אני הפסקתי.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
ענת מימון
אני ממשיכה בסעיף קטן (1ה).




"
(1ה) מתקיימים התנאים האמורים בסעיף 2(1) ו-(2);"



הכוונה לתנאים שהביצית אינה של האם הנושאת והזרע הוא של האב המיועד. ובאם יחידנית הדרישה היא שביצית היא שלה.




"
(1ו) בהסכם לנשיאת עוברים נקבעו הוראות שלפיהן ההפריה החוץ־גופית לצורך השתלת ביצית מופרית באם הנושאת, השתלת הביצית המופרית באם הנושאת, נשיאת ההיריון בעבור ההורים המיועדים והלידה, ייעשו בישראל; ואולם רשאית ועדת האישורים לאשר כי חלק מנשיאת ההיריון ייעשה מחוץ לישראל אם קיימים טעמים המצדיקים זאת ובהתאם לתנאים שתקבע;





(1ז) כל הצדדים עשו את ההסכם לנשיאת עוברים בהסכמה ומרצון חופשי ובהבינם את משמעותו ותוצאותיו.";




(ג) בפסקה (2), במקום "או בשלום הילד שייוולד" יבוא "ונקבע בהסכם לנשיאת עוברים כי לא ייעשו יותר משלושה ניסיונות להשתלת הביציות המופרות באם הנושאת";




(ד) אחרי פסקה (2) יבוא:





"(2א) לא קיים חשש לפגיעה בטובת הילד שייוולד;";"



אני אעצור פה.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה. יש לי חובות עבר.
חדוה אייל
הרציונל שמשרד הבריאות הציג הוא צמצום פגיעה באישה ובגופה לצורכי פוריות. אז אני לא מבינה למה בעצם לא מצמצמים את ההשתתפות של הורים מיועדים להורים שאין להם ילדים בכלל. למה צריכים להיות חלק מהקדר הזה של הורים שותפים, הורים שכבר יש להם ילדים. בואו נצמצם ונעשה את זה רק למי שאין ילדים. ואם הרעיון ביהדות הוא לצמצם פגיעה עתידית אז אני לא מבינה למה הוסר מהחוק הזה כל הסעיף שעסק בהצעת החוק של גרמן בהסדרת - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
חברת הכנסת גרמן.
חדוה אייל
סליחה, חברת הכנסת גרמן. כל הסעיף שעסק בהסדרה של פונדקאות בחו"ל. אין כאן שום דבר שנוגע לזה. אז לא תהיה פונדקאית מוסלמית בישראל, אבל מה חשבתם שהולך להיות בהודו? בנפאל? במזרח אירופה?
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
אבל זה קורה כבר בהודו באמנות בין-לאומיות.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא רוצים בכלל פונדקאות.
חדוה אייל
סליחה. מה הולך להיות שם? מה אתם חושבים? שאלו יהודיות כשרות שמה? כלומר, אי-אפשר לשחק על איזה רציונל של צמצום, ובאותה נשימה לפתוח את הדלת כדי לאפשר פגיעה, לא רק בנשים בישראל, אלא גם בנשים בחו"ל.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
רובנו לא רוצים לצמצם, רובנו רוצים גם להרחיב את זה לגברים.
חדוה אייל
אבל זה היה הרציונל של משרד הבריאות.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מזכיר, כבר דיברנו על זה, אנחנו מתרכזים בארץ בינתיים. בבקשה, אל תנסו באמצעות החוק לסדר גם במקרה זה את דרך בורמה.
מירב בן ארי (כולנו)
זה בא להסדיר, לא לצמצם.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, אני לא פותח את הדיון. רק פה בארץ, רק לישראלים. גמרנו, שלא יהיה ויכוח יותר על שום דבר אחר, למרות אנושיות, בכל זה אתם צודקים.
מירב בן ארי (כולנו)
לא לשאול שאלות. קדימה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
גב'.
שירי אור חכמון
אני עוד חוב. לעניין דתה של הפונדקאית הוא צריך להיות זהה לדתם של ההורים. היה שיש פונדקאית שהיא אינה יהודייה והיא רוצה להיות פונדקאית, היא מחויבת על-פי הנוסח של החוק כרגע למצוא זוג שאינו יהודי, ויש זוגות שרשומים כיהודים וזה לא חשוב להם. זה לא חייב להיות מאותה דת.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, אנחנו לא מדברים על מה רצוי ומה לא. זה חוק. החוק מוצע בצורה כזאת.
שירי אור חכמון
אין שום בעיה, החוק מוצג בצורה כזאת, אותה אישה יכולה להיות פונדקאית, ולא מתאפשר לה להיות פונדקאית כי היא מתקשה למצוא זוג שאינו יהודי.
היו"ר אלי אלאלוף
מה אפשר לעשות, לא כל הרצונות של האדם - - -
שירי אור חכמון
אנחנו מפספסים, יש כאן אפשרות לאפשר ליותר נשים להיות פונדקאיות.
היו"ר אלי אלאלוף
רשמנו את זה. אין לנו תשובה. לא צריך תשובה בכלל. אני חוזר לחברי הכנסת. את רוצה?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כן. אני פשוט מאוד רוצה להבין את הרציונל שאומר, ואם משהו לא ברור לי אני מתנצלת, מדוע אם יחידנית חייבת שהביצית תהיה שלה? אתם יודעים שהיום גם נשים צעירות סובלות מבעיה של ביצית.
טליה אגמון
התשובה מאוד ברורה.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
צודקת, איילת.
טליה אגמון
מאחר שאנחנו עוסקים בפונדקאות שבה הנחת היסוד היא שיש קשר גנטי לאחד ההורים המיועדים לתינוק שנולד, אנחנו לא מדברים על אימוץ ולא על סחר בתינוקות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
חס וחלילה סחר.
טליה אגמון
חייב להיות קשר גנטי בין אחד ההורים לבין התינוק שנולד. באם יחידנית הקשר הגנטי חייב להיות אליה, היא מקבלת תרומת זרע, הביצית חייבת להיות שלה.
יעל גרמן (יש עתיד)
מה שאומר שאם יש לה בעיה, הרי אנחנו אומרים שאנחנו רוצים לפתור בעיות של נשים שיש להן בעיות רפואיות, אנחנו לא פותרים את הבעיה של אישה שאין לה ביציות. זאת אומרת שהחוק הזה אפילו לא פותר את הבעיה של אם יחידנית.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בדיוק, אנחנו נמצאים במציאות - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אבל המטרה היא לסייע לנשים יחידניות.
קריאות
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
קיבלת תשובה?
מירב בן ארי (כולנו)
חצי.
היו"ר אלי אלאלוף
אומנם לא מספקת, אבל זאת התשובה. בואו נמשיך.
טליה אגמון
אם יחידנית, מה הקשר שלה לתינוק?
יעל גרמן (יש עתיד)
זה לא פותר בעיה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל למה שהיא לא תאמר לי את מה שהיא רצתה לומר לי?
היו"ר אלי אלאלוף
סליחה, בבקשה.
ענת מימון
אני רק רוצה להעיר שהנושא הזה עלה גם בפסק הדין של בית המשפט העליון, ושם נקבע גם חד-משמעית שכל הנושא של תינוק שאין לו שום קשר גנטי הוא בעייתי.
טליה אגמון
זה למעשה אימוץ.
ענת מימון
כן, זה לא בדרך של פונדקאות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
יכול להיות שאנחנו צריכים ללכת למקום שבו יש חוק אימוץ פונדקאות. אני פשוט רוצה שזה יירשם בחוק לעוד 100 שנה.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, אימוץ עוברים.
קריאות
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
יעל.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
רק הבהרה להמשך השאלה הקודמת. במקרה של בני זוג, אם לאישה אין ביציות וביציותיה לא פוריות, יש אפשרות אם זה מהזרע של הגבר שתהיה תרומת ביצית?
טליה אגמון
זה חייב להיות מהזרע של הבעל, ואז יש קשר גנטי לאחד מההורים המיועדים.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אוקיי. עכשיו השאלה שלי היא לגבי הסעיף של שלושת הניסיונות.
קריאה
עוד לא הגענו אליו.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
קראנו אותו.
היו"ר אלי אלאלוף
פעם הבאה תנהלי את הדיון. מה, את מנהלת לי את הישיבה?
תמר רובינשטיין
רק שלא תעזבו את סעיף (1ו).
היו"ר אלי אלאלוף
עוד לא סגרנו, היא מדברת.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
בסעיף (ג): "לא ייעשו יותר משלושה ניסיונות". מדוע נקבע המס' הזה, ומה הנתונים? האם הנתונים לגבי ניסיונות של פונדקאות מראים בצורה מובהקת ששלושה ניסיונות זה 90% ומשהו הצלחה? כי קיבלתי חוות דעת שזה מעט. שהרבה פעמים שלושה ניסיונות לא מצליחים, וצריך לתת אפשרות לחמישה או שישה.
היו"ר אלי אלאלוף
חברי הכנסת, אתם לא עוזרים לי לשמור על סדר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
סליחה.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה. סליחה, יעל, אני מתנצל, לא הבנתי כלום בגלל הרעשים.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
לא שמעת אותי? אז אני אחזור. השאלה היא מדוע בסעיף (ג): "לא ייעשו יותר משלושה ניסיונות"? האם זה מבוסס על 90% ומשהו אחוזי הצלחה? כי ממידע שהגיע אליי זה לא מספק, ולפעמים צריך יותר ניסיונות, ואתה כבר התחלת כזה תהליך, אז למה לא לאפשר חמישה או שישה ניסיונות? תודה.
הילה מירון
לפחות שישה.
טליה אגמון
ההתייחסות למס' הניסיונות מתייחס, שוב פעם, כמו הוראות רבות בחוק, בשמירה ובהגנה על שלומה של האישה שבעצם אמורה להיכנס להיריון, וכל טיפול כזה הוא טיפול שמסכן במידה מסוימת את - - - ובריאותה. לכן הגבלנו את מס' מחזורי ההחזרה. זאת ההמלצה הרפואית שקיבלנו על שלושה ניסיונות, שיותר מזה כבר נתחיל להעמיד אותה בסכנה רפואית, וזה הנוסח שהוגש בהסתמך על ההמלצות הרפואיות.

זה לא בהכרח מתקשר או מתכתב במדויק עם שיעור ההצלחה של הניסיונות, אלא כשמירה על הבריאות שלה. כי אם רוצים רק להגיע להיריון אז אפשר גם להגיד בלי גבול, וזה ממש לא מה שאנחנו רוצים. יש גבול כמה אפשר להעמיד את האישה בעוד ועוד טיפולים שנועדו לאפשר את קליטת ההיריון.
הילה מירון
אבל למה האישה לא יכולה להחליט? למה צריך להחליט בשבילה?
טליה אגמון
יש הרבה הוראות בחוק הזה שנועדו לשמור על בריאותה של הפונדקאית מתוך הבנה - - -
הילה מירון
אבל כמה אפשר לשמור? למה אני לא יכולה לשמור על עצמי?
טליה אגמון
זאת ההחלטה של משרד הבריאות, וזאת ההצעה.
הילה מירון
אבל אז זה מקטין את האישה. אני שואלת אותך למה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, גב', קיבלת רשות דיבור? רשות לשאלות? מה קורה?
טליה אגמון
ברור שזאת לא מתמטיקה מדויקת, ואני יודעת שיכול להיות שאפשר לתמך גם מס' של ארבעה ניסיונות או אולי חמישה.
הילה מירון
אולי שישה.
טליה אגמון
אבל זה גבול מסוים שחשבנו שהוא גבול נכון. אני חושבת שאם רוצים לקיים על זה דיון אפשר לשמוע רופאים.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אפשר לקבל איזו חוות דעת רפואית? הרי האישה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני שואל, אנשי משרד הבריאות.
טליה אגמון
מדובר באיזון.
היו"ר אלי אלאלוף
קביעת מס' הניסיונות, זה נקבע גם כמרכיב תקציבי?
טליה אגמון
לא, זה הרי לא משנה את הזכאות, למשל, מול קופת החולים. זה מוגדר במקומות אחרים, זאת לא שאלה של תקציב. זאת שאלה לגמרי נטו של בריאות הפונדקאית.
היו"ר אלי אלאלוף
ההמלצה שלכם היא לא לנסות יותר משלושה ניסיונות.
טליה אגמון
זו העמדה שהתגבשה, והמלצנו לא יותר משלושה. יש דעות שמאפשרות יותר, אני חייבת לומר שזאת שאלה רפואית בבסיס שלה. כמו בכל דבר ברפואה, יש טווח מסוים שאפשר לדון עליו ולגבש לגביו עמדה. העמדה שהגשנו היא שלושה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
מאיפה השישה ניסיונות?
שירי אור חכמון
- - - עד שישה ניסיונות.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
באיזה חוק יש שישה ניסיונות?
קריאה
- - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
בחוק הקיים זה שישה ניסיונות.
שירי אור חכמון
היום זה שישה ניסיונות.
יעל גרמן (יש עתיד)
ב-IVF רגיל, כן.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
יש הבדל בין IVF לפונדקאות.
קריאות
- - -
טליה אגמון
בחוק תרומת הזרע בהפריה חוץ גופית - - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
ב-IVF זה תהליך הרבה יותר קשה לאישה.
טליה אגמון
אבל זאת האישה, זה היא עצמה, זה על עצמה, על הילד שלה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
נכון, אבל זה תהליך הרבה יותר מורכב. אישה שהיא פונדקאית לא עוברת את אותו תהליך של קריעה ביציות, וזה התהליך שיש בו את הסיכון היותר גבוה.
טליה אגמון
גם בזה וגם בזה יש סיכון, כי צריך גם להכין את הגוף לקליטת היריון.
קריאות
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נשאיר את השאלה לדיון בסוף הדיון. נחזור אליה.
תמר רובינשטיין
אני רוצה להגיד משהו לגבי (1ו) אם אפשר.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
תמר רובינשטיין
הסעיף מציע שהשתלת הביציות תקרה בישראל. אני רוצה לומר שהיום בפועל, בהרבה מאוד הליכים של פונדקאות, כשזה תרומת ביצית הרופאים ממליצים לעשות את ההשתלה בחו"ל כדי שההחזרה תהיה עם ביצית טרייה ולא מוקפאת ומופשרת, זה משפר את הסיכוי. בסיטואציות כאלה נוסעת הפונדקאית עם בן הזוג ל-24 שעות או 36 שעות, משלמים לה על זה, לא פוגעים בה, זאת אופציה שלה, היא לא חייבת לעשות את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
מה את רוצה?
תמר רובינשטיין
אני רוצה שלא יחייבו שההשתלה תהיה בישראל בניגוד לנשיאת היריון. נשיאת היריון כן, אבל למה לא השתלה.
היו"ר אלי אלאלוף
מה אומר משרד הבריאות? משרד הבריאות, בבקשה, התייחסות להערה הזאת.
שמרית כהן לשם
יש דרישה שהביצית תגיע לארץ, כי בעצם אין שום דרך אחרת לפקח ולבדוק מה המקור שלה, וצריך לוודא שהמקור הוא לא של האם הנושאת, הוא לא של אם אחרת. זאת הדרך לוודא ולפקח שכל הבסיס של התהליך מתחיל באופן תקין. לכן, בדרך כלל הביציות צריכות להיבדק לפני תחילת התהליך.
היו"ר אלי אלאלוף
זאת תשובה. יעל, רצית.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מבקשת להעיר הערה שחשוב לי לומר אותה כאן, שזה יהיה ברור ומובן. בא משרד הבריאות לאחר שכבר אמרתי שהוא שינה את דעתו, בזמני דעתו הייתה שונה.
היו"ר אלי אלאלוף
בשביל זה יש בחירות, גב', אם את לא יודעת.
יעל גרמן (יש עתיד)
בסדר, אני עברתי דף. היום הוא אומר: אנחנו רוצים לצמצם את התופעה של הפונדקאות כדי להגן באמת על האם הפונדקאית ובכלל, ולעשות את זה כמה שיותר מצומצם, נכון? זה הרציונל, ולכן אנחנו לא נותנים לבני זוג מאותו מין, להומוסקסואלים אנחנו לא מאפשרים. כך אומר משרד הבריאות.

עכשיו שאלה חדוה שאלה טובה. היא שואלת: רגע, אם אתם רוצים לצמצם למה אתם מאפשרים שניים? למה אתם לא מאפשרים אחד? הרי לכאורה אפשר היה לומר: בואו נאפשר לכל פונדקאית רק אחד, אבל גם נכניס בני זוג מאותו מין, זאת תהיה אותה תוצאה מתמטית, אולי, פחות או יותר.

מה שאני רוצה לומר, אני רוצה לקרוע את המסכה מעל פניו של משרד הבריאות הנוכחי ולומר שהצעת החוק הזאת נגועה בהומופוביה, ונובעת מכך שלא רוצים לתת שוויון זכויות לבני זוג מאותו מין.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
נכון.
יעל גרמן (יש עתיד)
וכל הצטעצעות, וכל ניסיון להסוות את זה, אני מבקשת שכאשר הדברים יעמדו בפני בית המשפט הם יהיו ברורים.
עודד פריד
תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שהיות שזה לא קשור לסעיף הספציפי, אפשר להגיד את זה בכל סעיף.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה מה שהיא אמרה.
קריאות
- - -
אילן גילאון (מרצ)
אין כאלה דברים בישראל, מה פתאום.
היו"ר אלי אלאלוף
אמרה בכל סעיף, אבל לא עכשיו. בואו נמשיך, חבר'ה. אני מכיר פיליבסטר אחר, שיטה אחרת של פיליבסטר, בוא נסגור את הישיבה. אתם רוצים? יש מה לעשות.
יעל גרמן (יש עתיד)
כן, נכון, יש לי עוד שני דיונים עכשיו.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, אם אתם לא רוצים לבזבז את השעה וחצי שיש לנו לעבוד ביחד אז בואו נעבוד. אתם רוצים פיליבסטר, אני לא פה. אני סוגר את הישיבה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
הבעת עמדה זה פיליבסטר?
היו"ר אלי אלאלוף
לא. מספיק. אי-אפשר פה כל הזמן לנצל את הג'נטלמניות שלי. אני אגיד את זה בחוצפה, אי-אפשר יותר. תנו לעבוד. קיבלנו בסוף, תצביעו נגד. פיליבסטר תעשו במליאה, מספיק בושות שם. בואו נמשיך, בבקשה.
ענת מימון
פסקה (2) עמ' 1156:


"
(2) אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:




"(ב1) דחתה ועדת האישורים בקשה לאישור הסכם לנשיאת עוברים, תנמק בכתב את החלטתה; דחתה בקשה כאמור בשל תנאי הנוגע להורים המיועדים, תדון ועדת האישורים בבקשה נוספת שתוגש בידי אותם הורים מיועדים רק לאחר שחלפו שנתיים לפחות ממועד דחיית הבקשה, אלא אם כן חל שינוי מהותי בעובדות, בנסיבות או בתנאים ששימשו יסוד להחלטת הוועדה כאמור.




(ב2) חל שינוי בפרטים שמסרו האם הנושאת או ההורים המיועדים לוועדת האישורים וטרם הושתלה הביצית המופרית באם הנושאת בהתאם להסכם לנשיאת עוברים, יודיעו על כך לוועדת האישורים בהקדם האפשרי.""
שירי אור חכמון
סליחה, לא מצוין אם היא דחתה אותה בשל בעיה באם הנושאת.
ענת מימון
אם כלל אין, אתה שומע לאו. אין חובה להמתין שנתיים.
טליה אגמון
שינוי לאם הנושאת זה שינוי מהותי.
שירי אור חכמון
שהיא תנמק גם למה היא דחתה ולאפשר - - -
ענת מימון
לא שינוי, אם דחו.
טליה אגמון
הנימוק הוא בכל מקרה.
שירי אור חכמון
הם לא מנמקים.
ענת מימון
אז אפשר להגיש בקשה נוספת.
טליה אגמון
כי זה שינוי מהותי בעובדות.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה להמשיך.
ענת מימון
"תיקון סעיף 6
6.
בסעיף 6 לחוק העיקרי, האמור בו יסומן "(א)" ואחריו יבוא:



"(ב) צד להסכם לנשיאת עוברים בישראל או המבקש להיות צד להסכם כאמור, לא יקבל ולא ייתן, תמורה, בכסף או בשווה כסף, בעד ביצוע ההסכם כאמור, למעט תשלומים שאושרו בידי ועדת האישורים לפי סעיף קטן (א).""



סעיף 6 קובע שהוועדה היא זו שמאשרת את התנאים של ההסכם, לרבות התשלומים שהאם הנושאת תקבל. ופה אנחנו מוסיפים שלמעשה חוץ מאותם תשלומים שכתובים ומאושרים במסגרת ההסכם, אסור שיהיה תשלום נוסף שייעשה שלא אושר על-ידי הוועדה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
יש לי שאלה.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני פשוט לא מכיר. למה או אם יש, אני לא יודע, אין פשוט איזשהו הסכם סטנדרטי שקובע גם את התנאים של התשלום או את כל הדברים.
יעל גרמן (יש עתיד)
ופיקוח על המחירים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כנספח?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
כן, יש חוקים שבהם בחלק האחרון של החוק - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
תוספת.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
- - יש תוספת. אני מבין את החשש – תהיה שונות מאוד גבוהה מהסכם להסכם, אז למה לא לפתור את זה בהאחדה של ההסכם?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כולל סכומים?
יעל גרמן (יש עתיד)
כן, כולל סכומים, פיקוח על המחיר.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
טווח סכומים.
טליה אגמון
קודם כול, זה רעיון, אבל אנחנו שומעים פה כל הזמן גם על הרצון לשמר את האוטונומיה גם של האם הנושאת, גם של ההורים המיועדים. יש ועדה שבודקת אם ההסכם עומד בקריטריונים של שוויוניות ושל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אבל למה תבדוק כל הסכם והסכם? תציע הסכם סטנדרטי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
זה גם יחסוך לכם עבודה, גברתי.
טליה אגמון
זה עובד יפה. יכול להיות, אבל זה לא כרגע, זה שינוי מהותי.
מירב בן ארי (כולנו)
אני מסכימה איתה, כל זוג צריך לעשות את ההסכם שלו. גם אצלנו ההסכם נבדק.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה הופך את זה למשהו מסחרי.
מירב בן ארי (כולנו)
זה ממש לא עובד, זה שומר על האוטונומיה של בני זוג מול הפונדקאות, לעשות הסכם, לכל זוג יש - - -
טליה אגמון
גם כלפי הפונדקאית.
מירב בן ארי (כולנו)
ממש לא, להפך, אני חושבת שזה בדיוק העניין של לתת את חופש הפרט.
טליה אגמון
בשביל זה שני הצדדים חייבים להיות מיוצגים, האם מיוצגת.
מירב בן ארי (כולנו)
וגם יש ועדה מקצועית שבודקת את ההסכם. גם אצלנו ועדה בדקה את ההסכם.
טליה אגמון
הם יכולים לבחור ביניהם את ההסכם שמתאים להם.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אגב, אני בכוונה שואלת כדי להתריס, מי משלם?
מירב בן ארי (כולנו)
בני הזוג.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
רגע, בני הזוג משלמים את ההסכם ואת הייצוג גם של הפונדקאית?
מירב בן ארי (כולנו)
על הכול הם משלמים, בטח.
יעל גרמן (יש עתיד)
הכול.
טליה אגמון
בסופו של דבר הם משלמים על מה שהם הסכימו לשלם.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
תקשיבי רגע, זאת שאלה לא סתם.
מירב בן ארי (כולנו)
אמרת הפונדקאית, אמרתי שבני הזוג בכל מקרה משלמים הכול.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
יקירה, אבל זה לא מחויב המציאות, זאת בדיוק השאלה של שמולי. באופן תיאורטי, לצורך העניין, נניח שהפונדקאית היא יותר מוחלשת בתוך ההסכם הזה. זה לא קבוע בחוק, ואין תוספת שאומרת שבני הזוג, למשל, יממנו את הייצוג של הפונדקאית.
ענת מימון
זה כן כתוב. אני אקריא את החוק, הסעיף הקיים אומר: "ועדת האישורים רשאית לאשר תנאים בהסכם בדבר תשלומים חודשיים לאם הנושאת לכיסוי הוצאות ממשיות, הכרוכות בביצוע ההסכם, לרבות הוצאות עבור ייעוץ משפטי ודמי ביטוח, וכן לפיצוי על ביטול זמן, סבל, אובדן הכנסה או הפסד זמני של כושר השתכרות, או כל פיצוי סביר אחר."

ועכשיו הוספנו איסור, שמעבר למה שיהיה בהסכם אי-אפשר יהיה לשלם כל תשלום נוסף אחר.
טליה אגמון
שלא יהיו מתחת לשולחן תשלומים שהוועדה לא אישרה או הוצאות אחרות.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני חושב, גברתי, שאנחנו סותמים את החוק הלא נכון. זה נכון שיכולים להיות תשלומים מתחת לשולחן, אבל אני לא חושב שמי שרוצה לשלם מתחת לשולחן, הסעיף הזה יעצור אותו.
טליה אגמון
זה הופך אותו לעבריין.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
רגע, תני לי רק לטעון את הטיעון. אני חושב שבמסגרת מה שאנחנו קוראים תשלומים על זמן אבוד, על כל מה שהקריאה היועצת המשפטית, אני חושב שהטווח של השונות הוא רחב מדי, ובכללים, סליחה שאני אומר את זה בשפה הזאת, של היצע וביקוש יכול להיות ניצול לשני הצדדים.
יעל גרמן (יש עתיד)
בדיוק.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני שם לב שהנחת המוצא על השולחן היא שהניצול יכול להיות בכיוון אחד. אני לא מתעלם מזה, זה בהחלט נכון, יכול להיות ניצול גם כלכלי של האם הנושאת. אבל בגלל תנאים של היצע וביקוש יכול להיות ניצול לרעה - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
גם הפוך.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
- - גם שהוא בכיוון השני. אני חושב שדווקא בגלל הגישה שאת מציגה פה, גברתי, לאורך הדיון, שבעצם אין פה מתמטיקה בחלק מההחלטות בחוק, אלא שאתם מנסים לשקף איזון מסוים. אני חושב שהאיזון הזה נדרש גם כאן, הגנה שלכם על שני הצדדים מבחינה זו שיהיה הסכם סטנדרטי שלא יאפשר ניצול לרעה של האם הנושאת ולא של ההורים המיועדים. לדעתי זה הדבר הנכון לעשות.
חדוה אייל
ומה עם הסוכנויות? משלמים להן.
יעל גרמן (יש עתיד)
אלי, אני רוצה לתמוך בחברי, ואני רוצה להוסיף יותר מכך. ברגע שאנחנו גורמים לכך שיהיה אפילו פיקוח על המחיר, יהיה איזשהו מחיר שיוסכם, וזה יהיה המחיר, אנחנו עושים שני דברים. א'. אנחנו למעשה נותנים מענה לתחרות שישנה כאשר אין מספיק היצע. מה שגורם לכך שהמחיר עולה ואז זוגות שאין להם לא יכולים להרשות לעצמם להביא ילד. אז ברגע שאנחנו מפקחים על המחיר אנחנו מאפשרים ליותר זוגות להגיע למשאת נפשם.

אבל יותר מזה. אנחנו מתרעמים על כך שמתייחסים לפונדקאית כאל חפץ ושהכול הופך למסחר. ברגע שאנחנו מורידים את כל הנושא של הסחר-מכר ושמים אותו בצד, ההתקשרות היא הרבה יותר נקייה והרבה יותר נכונה, ולכן אני תומכת. ולא רק זה, אני הולכת עוד צעד וחושבת שצריך לקבוע פיקוח על המחירים. כך אי-אפשר יהיה גם לבוא ולהעלות את הטענה שאם הזוגות ההומוסקסואלים יכנסו לשוק הם יעלו את הביקוש, כשלא יהיה מספיק היצע, ויעלו את המחיר. אם יהיה מחיר אחד זה לא משנה אם גם הזוגות ההומוסקסואלים יכנסו לשוק.
היו"ר אלי אלאלוף
היום נקבעה איזו תקרת תשלום?
טליה אגמון
לא קבוע בחקיקה סכום או תקרה או סכום לדוגמה או הסכם לדוגמה. דרך אגב, זה גם לא היה בהצעת החוק של חברת הכנסת גרמן.
יעל גרמן (יש עתיד)
היה. בהחלט היה פיקוח על המחירים, והמחיר היה 160.000 קבוע.
טליה אגמון
אבל לא נוסח של הסכם, לזה התכוונתי.
יעל גרמן (יש עתיד)
היה פיקוח על המחיר, ואפילו מחיר.
טליה אגמון
לא נוסח של הסכם קבוע.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
הנוסח של ההסכם הוא לא העניין. זה לא עניין של סעיף כזה או אחר. העניין הוא באמת כדי שיהיה טווח מרחב פעולה לכולם, שלא יהיה חס וחלילה, לא ניצול של זה ולא ניצול של זה. אף אחד לא מדבר על ניסוח כזה או אחר, אלה התאמות שעושים אותן לכל זוג וזוג ולכל מקרה. הרעיון הוא לתחום את הגדרות שיכולות להוות כ - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני מאוד מבקש מכם לבחון את זה מקצועית. בבקשה, לפני שאת עונה תבחנו את זה מקצועית. בהיצע נמוך הניצול יכול להיות לשני הצדדים. אני אומר לך, אני לא יכול להגיד יותר מזה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
את מבינה שגם כשמדברים אומרים את זה גם מניסיון. לצערנו הרב, הנושא הוא רגיש, אבל אנשים גם התנסו בו. זאת אומרת, יש פה ממש טיעון שצריך לבחון אותו על סמך מקרים בשטח.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אז יהיו 1,000 פונדקאיות.
חדוה אייל
אני חייבת להוסיף שזאת לא משוואה רק עם שני צדדים, יש כאן צד שלישי שאתם לא מדברים עליו. יש כאן סוכנויות שהם עסקים פרטיים שעושים על המרחב הזה עסק לכל דבר, אז כשאנחנו מדברים - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אז את מחזקת.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
הסוכנות היא חלק מהבעיה לא מהפתרון, כי הסוכנות רוצה להגיע לפתרון בכל מחיר. ואם יש ניצול לרעה אז הסוכנות לכשעצמה לא תעצור את הניצול. הסוכנות רוצה לחתור להסכם בכל מחיר.
טליה אגמון
אין לכם ויכוח, היא מסכימה איתכם.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אה, סליחה.
חדוה אייל
אבל אם יש כאן יותר משני גורמים, יש כאן גם גורם שלישי, בואו נתייחס אליו, בואו נשים אותו על השולחן. למה צריך להגביל סכומים ואת הסוכנויות אנחנו לא מגבילים?
יעל גרמן (יש עתיד)
או שנוריד אותן מהשולחן. נוציא אותן בכלל.
חדוה אייל
נוריד אותם מהשולחן. רק בואו נמסגר אותם. בואו נגיד שאם זה חוק שלא נועד ליצור רווחים, למה יש כאן גורם שלישי שעושה רווחים כאוות נפשו? למה?
יעל גרמן (יש עתיד)
מסכימה, מסכימה, מסכימה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
ומנצל את שני הצדדים, משחק עם שני הצדדים.
שמרית כהן לשם
חשוב בהקשר הזה גם להזכיר את המלצת ועדת מור יוסף שהייתה להותיר את הבסיס הכלכלי בעצם כבסיס החוזי גם בעיני ההורים המיועדים לאם הנושאת, ולא לשנות, גם ככה לגבי פיקוח על מחירים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל הכול נוגע ליחסים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, רק תגמרי את המשפט.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
סליחה, אתה צודק.
שמרית כהן לשם
גם ההמלצה בנוגע לפיקוח על המחירים הייתה להותיר את המצב על כנו כפי שהוא מתבצע היום, כי מבדיקה שהם ערכו ברגע שקובעים גבול לכאן או לכאן בדרך כלל זה הקו שמתיישר, וזה הופך להיות המינימום.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל את מדברת על היחסים הישירים בין הפונדקאית לבין ההורים, נכון?
שמרית כהן לשם
נכון.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
העלו פה עכשיו את הנושא של הסוכנויות. האם מישהו טיפל בזה? מישהו עסק בזה? מישהו בדק את זה? מישהו שאל את עצמו האם מדובר במספרים? האם זה משנה באופן מהותי את המחיר שמשלמים הצדדים בהתקשרות הזאת או מקבלים הצדדים בהתקשרות הזאת? איך זה משפיע על הסדרת השוק?
טליה אגמון
קודם כול אני אתחיל מהבקשה של חבר הכנסת שמולי. ואני אומרת שוב, זה נושא חדש, הוא לא נמצא בהצעת החוק הזאת, הנושא של הסכם לדוגמה, למשל, או הסכם מחייב נוסח, לא היה גם בהצעת החוק הקודמת. אני מוכנה לקחת על עצמי כל עוד אני בתפקיד שלי לשקול ולדון בזה, אבל לא במסגרת הצעת החוק הזאת. תמיד אפשר לשוב ולתקן את החוק. וגם הנושא של חופש הבחירה, שוב, הוא נושא שיש לו דעות לכאן ולכאן.

הנושא של מעמד הסוכנויות הוא בלי ספק נושא חדש. נחזור למשרד נדון בו, זה לא במסגרת הדיון על הצעת החוק הזאת. אם יהיה רצון וצורך אחרי עבודה רצינית אולי נציע תיקון מחדש, תיקון אחר.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה להגיד לכם מניסיון בנושא של ביטוח לאומי, כשבדקנו את נושא הסוכנויות וקבעו להם שכר טרחה, אז כמו שנאמר על-ידי הגב' לשם - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אז זה סכום קבוע?
חדוה אייל
לא הסוכנויות האלה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, אחוזים קבועים.
חדוה אייל
אה, סוכנויות בביטוח לאומי.
היו"ר אלי אלאלוף
אחוזים קבועים שהפכו לאחוזים בסיסיים.
יעל גרמן (יש עתיד)
שהיו מינימום.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אתה מדבר על הגופים שנותנים ייעוץ בביטוח לאומי.
היו"ר אלי אלאלוף
כן. סליחה, הדבר העיקרי, אני חושב שההצעה של איציק היא מאוד חשובה.
טליה אגמון
אני מסכימה שצריך לחשוב על זה ולבדוק את זה, לעשות בדיקה רצינית, לא בחוק הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
שתהיה אפשרות בסיסית שלא רק בעלי ממון יכולים להיכנס לתהליך הזה, וכדאי שזה יהיה מסודר. אבל תהיה גם אפשרות – היות שהוועדה בודקת את ההסכמים – למי שרוצה כדי שיהיה ביטוי אישי יותר, שיעשו לעצמם הסכמים נוספים. אבל תיתנו את ההסכם המומלץ הבסיסי.
יעל גרמן (יש עתיד)
עם מחיר אחד.
היו"ר אלי אלאלוף
עם מחיר אחד, אני מסכים.
יעל גרמן (יש עתיד)
יפה מאוד.
היו"ר אלי אלאלוף
הצעת חוק של 160,000, אם זה נראה לכם סביר בוא נשאיר אותה, וצמודה. הוועדה יכולה מדי פעם לבדוק אם זה אפקטיבי או שצריך לשנות את הסכומים.
טליה אגמון
פה אלו נושאים שבאמת צריכים בדיקה, לא בהצעה הזו.
קריאות
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שתרכזי את הנושאים, בסוף נאשר את הבדיקות הנוספות שעשו אחרי החוק. מקובל, ההצעה מאוד טובה.
ענת מימון
בדיוק.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תודה, אדוני היושב-ראש.
היו"ר אלי אלאלוף
האם זה מקובל?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
כן, מקובל.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
הנחת העבודה, שבתנאים של היצע כל כך נמוך בסופו של דבר המחיר בתנאי שוק במצב כזה יהיה נמוך יותר להורים המיועדים ממצב שבו את מחילה פיקוח על המחירים שהוא חסר כל בסיס.
יעל גרמן (יש עתיד)
הוא הפוך.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
הוא הפוך לגמרי.
היו"ר אלי אלאלוף
בגלל זה אני בכלל שוקל אפשרות לעשות מניעת הקמת גופים שיטפלו בנושא הזה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לא, זה קשה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני שואל, אני לא משפטן.
יעל גרמן (יש עתיד)
אין שום צורך בגופים האלה, יש היום אינטרנט. זוג הורים שרוצה באמת מפרסם באתר באינטרנט וימצא, ולא צריך בכלל את הסוכנויות האלה בארץ.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל אנשים לא יודעים.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז ידעו.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אבל אנשים לא יכולים להתחיל לשוטט באינטרנט ולחפש.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז יפרסמו וידעו.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
הכול היום עושים עם סוכנות, צריך רק לעשות פיקוח.
יעל גרמן (יש עתיד)
אין צורך בסוכנויות.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שיש דברים שאסור להם להתעסק בהם, כמו מתווכים של תרומות איברים. לדעתי בחוק אסור לאפשר דבר כזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
כמו אתמול, עורכי הדין שעוסקים בהחזרת כסף לניצולי שואה. את כל המתווכים האלה צריך לרסן כמה שאפשר.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לרסן, זה נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
אז תהיה מדינה אידאלית. גב'.
תמר רובינשטיין
אני רוצה רק להתייחס לעמ' 1156 סעיף קטן (2). מה שכתוב בסעיף (ב1) זה שבעצם אי-אפשר לערער על החלטת הוועדה למשך שנתיים. אני חושבת שזה שגוי. גם בית משפט יכול לקבל החלטה, ואזרח יכול לפחות לערער על זה. לפעמים מגיע זוג, קיבל דחייה מאיזושהי סיבה, אני לא מבינה למה למנוע ממנו להגיע בפני הוועדה, ישמעו אותו פעם אחת, יקבלו החלטה. למה צריך למנוע ממנו שנתיים להגיע לוועדה?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אבל יש אופציה, ובהינתן שהשתנו הנסיבות, העובדות - - -
תמר רובינשטיין
אבל, סתם, התקבלה החלטה שהיא לדעתם שגויה, ואין שינוי נסיבות.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אבל הנחת העבודה של הוועדה זה שהגורמים המקצועיים, הוועדה הזאת שעליה ממליץ משרד הבריאות בחוק לא מקבלת החלטות סתם, היא מקבל החלטות מבוססות.
תמר רובינשטיין
אבל מה שאתה אומר זה שהם לא יכולים לשגות. גם בית משפט יכול לשגות ונותן לאזרח אפשרות לערער. רק על ועדה לאישור הסכמים אין מקום לערער.
היו"ר אלי אלאלוף
חברים, עד כאן, תודה. נמשיך בקריאה. תודה.
ענת מימון
אנחנו נמצאים בסעיף 7 להצעת החוק, עמ' 1157.

"החלפת סעיף 7
7.
במקום סעיף 7 לחוק העיקרי יבוא:



"התקשרות בהסכם לנשיאת עוברים וביצועו
7.
לא יתקשר אדם בהסכם לנשיאת עוברים שלא אושר בידי ועדת האישורים לפי סעיף 5, ולא יבצע אדם הסכם שלא אושר כאמור או שלא בהתאם להוראות ההסכם שאושר או לתנאי האישור.""



זה פשוט סעיף שקובע את הכלל שהכול צריך להיעשות לפי ההסכם.

"תיקון סעיף 10
8.
בסעיף 10(ג) לחוק העיקרי, במקום "ככל הניתן" יבוא "ככל הניתן; לא ימסור אדם למשמורת ולא יקבל למשמורת ילד שנולד לאם נושאת כתוצאה מביצוע הסכם לנשיאת עוברים שלא בנוכחות עובד סוציאלי לפי חוק הסכמים לנשיאת עוברים כאמור בסעיף קטן זה"."



פה אנחנו מגיעים כבר לסעיף 10, הוא נמצא בפרק ג', שעוסק במעמד הילד. סעיף 10 מדבר על המשמורת, האפוטרופסות והמסירה, ועל כל התהליך כשהילד נולד. מוציאים את צו ההורות ומעבירים את הילד למשמורת ההורים המיועדים. פה נאמר שהמסירה תיעשה בנוכחות עובד סוציאלי ובסמוך ללידה.
שירי אור חכמון
אפשר להעיר על זה משהו?
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
שירי אור חכמון
עובד סוציאלי שמגיע לבית החולים במעמד הזה ומשוחח עם הזוג והפונדקאית ומסביר לפונדקאית שהיא מוסרת את הילד וכל התהליך הזה, מגיעה פקידת סעד, עובד סוציאלי נכון לחוק הקיים. נדרשת שם איזושהי הדרכה או הכשרה לאותם אנשים, כי העובדות הסוציאליות שמגיעות לשם לא כל כך מבינות את החוק, לא כל כך מבינות את המורכבות בתהליך הזה. לפעמים נאמרים שם דברים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זה לד"ר ממשרד הרווחה, זה תפקידכם.
טלי שטיין
קיבלתי.
ענת מימון
אני ממשיכה בסעיף 9.

"תיקון סעיף 11
9.
בסעיף 11 לחוק העיקרי –



(1) אחרי סעיף קטן (א) יבוא:




"(א1) הוגשה בקשה לפי סעיף קטן (א) וסבר עובד סוציאלי לפי חוק הסכמים לנשיאת עוברים, כי קיים חשש לפגיעה בטובת הילד שבעניינו הוגשה הבקשה או נודע לעובד סוציאלי כאמור כי האם הנושאת מתכוונת להגיש בקשה לחזור בה מההסכם לפי סעיף 13, יודיע על כך לבית המשפט ובית המשפט לא יחליט בבקשה אלא לאחר קבלת תסקיר מאת העובד הסוציאלי; בית המשפט רשאי לדרוש קבלת תסקיר כאמור בסעיף קטן זה בכל עת לפני ההחלטה בבקשה, אם ראה צורך בכך.";



(2) במקום סעיף קטן (ב) יבוא:




"(ב) מצא בית המשפט כי הילד אשר בעניינו הוגשה בקשה לפי סעיף קטן (א) נולד כתוצאה מביצוע הסכם לנשיאת עוברים שנעשה ואושר בהתאם להוראות חוק זה, ייתן צו הורות להורים המיועדים, אלא אם כן נוכח לאחר קבלת תסקיר עובד סוציאלי לפי חוק הסכמים לנשיאת עוברים, שהוגש לפי סעיף קטן (א1), כי הדבר נוגד את טובת הילד; נוכח בית המשפט כאמור ייתן צו לפי סעיף 14.""



סעיף 11 למעשה קובע את הנושא של צו הורות. הבקשה לצו צריכה להיות מוגשת תוך שבעה ימים מיום לידת הילד על-ידי ההורים המיועדים. ואם הם לא מגישים אז העובד הסוציאלי צריך להגיש את הבקשה.

פה אנחנו מוסיפים שאם העובד הסוציאלי סובר שיש איזשהו קושי אז הוא צריך להגיש תסקיר, ובית המשפט צריך להכריע בבקשה הזאת. כיום בית משפט קיבל תמיד תסקיר מעובד סוציאלי לפני הוצאת צו הורות. כעת אנחנו משנים את זה וקובעים שברגיל העובד הסוציאלי לא מגיש תסקיר, אלא אם כן בית משפט סבור שהוא צריך תסקיר כזה, ואז הוא מבקש, או שהעובד הסוציאלי.
טליה אגמון
או שהעובד הסוציאלי סבור שיש חשש לפגיעה בטובת הילד; או שהאם הנושאת, הוא יודע שהיא מתכוונת להגיש בקשה להתנגד לצו הורות; או שבית משפט ביקש, אלו יהיה שלושת המצבים שבהם תהיה חובה לתסקיר.
ענת מימון
בדיוק.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אגב, סליחה על השאלה ההיסטורית, אבל זה מעניין לדעת, אתם מכירים בעיות שהיו עם צו הורות בשנים - - -?
יעל גרמן (יש עתיד)
עם אישה אם נושאת שאמרה שהיא רוצה להשאיר? לדעתי לא קרה אף פעם.
טליה אגמון
בישראל עדיין לא, שזה אומר שהמנגנונים - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
1,000 מקרים ואף לא אחד.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
את צודקת, צריך להכין את זה ל-worst case.
היו"ר אלי אלאלוף
לפעמים המנגנון מונע את זה.
שירי אור חכמון
היה מקרה שרשמו ילד תחת הפונדקאית. זאת אומרת שנעשתה טעות ורשמו את הילד בתעודת הזהות תחת הפונדקאית.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אה, טעות. אני לא מדברת על מצב כזה. זאת לא הייתה השאלה שלי.
ענת מימון
על חזרה מהסכם, מישהו שחוזר בו מהסכם.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בדיוק. זאת לא הייתה השאלה הזאת, טעות ביורוקרטית זה משהו אחר.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מה אומר צו לפי סעיף 14? מה זה אומר בעברית?
ענת מימון
קביעת מעמד הילד.
טליה אגמון
צו לפי סעיף 14 הוא בעצם צו כמוהו בסעיף 13(ג), שבית המשפט מאשר את חזרת האם הנושאת מהסכם לנשיאת עוברים. קובע בצו את מעמדה כאם וכאפוטרופוס של הילד, והוא הופך להיות בעצם הילד של הפונדקאית לכל דבר ועניין.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
של האם הנושאת?
טליה אגמון
זה מאוד נדיר, זה לא קרה בישראל עדיין. זה בעצם מצב שמבטל את הסכם הפונדקאות, למעשה, במידה מסוימת. אנחנו מקווים שתהליך הבקרה על ההסכמים מונע את זה, ועובדה שזה לא קרה עד היום.
ענת מימון
כאמור, זה לא קרה. אני ממשיכה בסעיף 10 להצעת החוק.

"החלפת סעיף 19
10.
במקום סעיף 19 לחוק העיקרי יבוא:



"עונשין
19.
(א) מי שעשה אחד מאלה, דינו – מאסר שנה, ואם הוא תאגיד, דינו – קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז–1977‏:








(1) ביצע הפריה חוץ־גופית לצורך השתלת ביצית מופרית באם נושאת או ביצע השתלת ביצית מופרית באם נושאת, בניגוד להוראות סעיף 2;








(2) קיבל או נתן תמורה בעד ביצוע הסכם לנשיאת עוברים בישראל, בניגוד להוראות סעיף 6(ב);








(3) התקשר בהסכם לנשיאת עוברים שלא אושר בידי ועדת האישורים או ביצע הסכם שלא אושר כאמור או שלא בהתאם להוראות ההסכם שאושר או לתנאי האישור, בניגוד להוראות סעיף 7;














(4) מסר למשמורת או קיבל למשמורת ילד שנולד לאם נושאת כתוצאה מביצוע הסכם לנשיאת עוברים שלא בנוכחות עובד סוציאלי לפי חוק הסכמים לנשיאת עוברים, בניגוד להוראות סעיף 10(ג).""



אלו למעשה ההוראות הפליליות שנגזרות מהוראות החוק שקראנו עד עכשיו.

"הוספת סעיף 19א
11.
אחרי סעיף 19 לחוק העיקרי יבוא
"סמכויות עובד סוציאלי
19א.
(א) לעניין ביצוע התפקידים לפי חוק זה של עובד סוציאלי לפי חוק הסכמים לנשיאת עוברים יחולו הוראות סעיפים 3 עד 6 לחוק הסעד (סדרי דין בענייני קטינים, חולי נפש ונעדרים), התשט"ו–1955‏.""



נותנים סמכויות נוספות, למעשה, בידי העובד הסוציאלי לצורך מילוי תפקידו לפי החוק הזה.

"תיקון סעיף 20
12.
בסעיף 20(ב) ו-(ג) לחוק העיקרי, במקום "שר העבודה והרווחה" יבוא "שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים".

תחילה ותחולה
13.
(א) תחילתו של חוק זה שלושה חודשים מיום פרסומו.



(ב) הוראות חוק זה לא יחולו על הסכם לנשיאת עוברים שאושר בידי ועדת האישורים לפי סעיף 5 לחוק העיקרי לפני יום התחילה."



כלומר, החוק נכנס עוד שלושה חודשים לתוקף, וכמובן שהסכמים שכבר אושרו, ההוראות החדשות לא יחולו לגביהם.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
לגבי סעיף 10, אדוני, אני שואל שאלת תם, אבל רק כדי להיות בטוח. בסעיף קטן (2) מצוינת המילה ישראל. בסעיפים (3) ו-(4) לא מצוינת המילה ישראל. אני לא רוצה שישתמע מזה מה שלא צריך להשתמע מזה, שבעצם יש פה איזושהי הגבלה או משהו מהסוג הזה לגבי הליך פונדקאות חו"ל. ברור שזאת לא הכוונה לפי סעיף (2), כי הוספתם את המילה ישראל. אבל התוספת של המילה ישראל בסעיף קטן (2), והיעדרה בסעיפים קטנים (3) ו-(4), עלולה להתפרש לשני הכיוונים. אז אני פשוט חושב שכדאי או להוריד מסעיף (2) - - -
ענת מימון
אפשר להוריד.
יעל גרמן (יש עתיד)
או להוריד או להוסיף.
רינה נשר
ממילא כתוב שזה בניגוד להוראות הסעיפים.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה בטוח שלמדת את המקצוע הנכון?
קריאות
- - -
ענת מימון
ההוראה שזה חייב להיות בישראל כבר קבועה בסעיף, זה בסדר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הייתי מוסיפה, לא הייתי מורידה. בסדר, אין בעיה, מקבלים. מקבלת את התשובה.
יעל גרמן (יש עתיד)
גם אני הייתי מוסיפה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
כן, הוספה.
ענת מימון
צמודי סעיפים.
טליה אגמון
הרי סעיפי העונשין הם סעיפים שמשקפים את הסעיפים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
סיימנו את החוק?
ענת מימון
כן. יש כמה נקודות שנשארו פתוחות ואנחנו צריכים לחזור אליהן.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותכם, סיימנו פה את הקריאה, אבל היו כמה נקודות במהלך הדיון.
יעל גרמן (יש עתיד)
כן, הסתייגויות שאני רוצה להעלות.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר, את יכולה, אבל היום לא נצביע לא על החוק ולא על ההסתייגויות, נעשה את זה בדיון בשבוע הבא כשנקבל את החוק מנוסח סופית.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
עד מתי אפשר להגיש הסתייגויות?
ענת מימון
אפשר להגיש עד ההצבעה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז אני מבקשת להוסיף את ההסתייגות, אולי היא תתקבל.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה, או עכשיו בעל-פה, יש לנו זמן.
יעל גרמן (יש עתיד)
כן, בעל-פה. בכתב כבר שלחתי.
היו"ר אלי אלאלוף
או שאפשר לשלוח עד להצבעה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני מבקשת רשות הסתייגות דיבור במליאה. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
את יכולה להגיד לנו מה תגידי שם?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לך באופן אישי בהחלט.
יעל גרמן (יש עתיד)
תיקון סעיף 4, סעיף קטן "(5) אחרי פסקה (6) יבוא", בעמ' 1153, כתוב (7) קטן: "טופס ויתור על סודיות רפואית של הצדדים להסכם". קיבלנו כולנו כאן חוות דעת של דורית נוי, שהיא פסיכולוגית קלינית, והיא טוענת שמה שקורה זה שכאשר האם הנושאת מוותרת על סודיות, לאחר מכן זה עובר לידיים נוספות, והיא מבקשת לקחת את זה לתשומת הלב שלא יעבירו לידיים נוספות. אי לכך, מה שהיא מבקשת זה בטופס ויתור על סודיות רפואית של הצדדים להסכם לכתוב: למעט אבחון פסיכולוגי, שיכלול רק המלצה. שכל ההיסטוריה הפסיכולוגית של האם הנושאת לא תעבור לידיים נוספות. זאת בקשה לא שלי, אני מעבירה את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא ניסיון להומור אבל זה ניסיון להסביר מה זה סודי. אומרים את זה בצרפתית, לא זוכר את ההומוריסט הצרפתי שאמר את זה, מה זאת הגדרה של סוד.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מה?
יעל גרמן (יש עתיד)
אנחנו במתח, אלי.
טליה אגמון
משהו שלוחשים לבאר בחמסינים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני הולך להגיד, רק שכדי לתרגם מצרפתית לעברית אני צריך זמן.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
תגיד בצרפתית, אני אעזור לך לתרגם. איציק גם פה, נתרגם ביחד.
יעל גרמן (יש עתיד)
בדיוק. תאמר לנו בצרפתית.
היו"ר אלי אלאלוף
זה דבר שאומרים לאדם אחד בבת אחת.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני מקסימום יכול לעזור לך בכורדית.
יעל גרמן (יש עתיד)
לאדם אחד בבת אחת. איך אומרים את זה בכל זאת בצרפתית?
היו"ר אלי אלאלוף
(אומר דברים בשפה הצרפתית). אז מי שחושב שסוד זה דבר שישמר, לצערי, זה לא.
טליה אגמון
ייתכן שניתן לחדד את זה או לדייק את זה, ושיהיה ברור שהוויתור על הסודיות הרפואית הוא בעצם מיועד לוועדה, כדי שהוועדה תוכל לברר פרטים נוספים אם היא צריכה. זה לא אמור להיות ויתור על סודיות כלפי כולי עלמא, זה ברור.
חדוה אייל
מה קורה בשטח?
יעל גרמן (יש עתיד)
לא מצביעים, נכון? אז אני מודה. אני עומדת על כל ההסתייגויות.
היו"ר אלי אלאלוף
יש עוד נקודות שהיו לך?
חדוה אייל
זה לא מה שקורה בשטח. מה שנאמר פה זה לא מה שקורה.
טליה אגמון
אנשים שמפרים את הסודיות זה משהו אחר.
היו"ר אלי אלאלוף
איציק, רצית משהו?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני עדיין לא יודע אם להגיש את זה כהסתייגות או לא. בינתיים אני לא אגיש את זה כהסתייגות, את הסיפור של הפיקוח על המחיר, עד לישיבה הבאה שאתם תבדקו את זה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אולי הם יבואו עם המלצה לתוספת.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
בגלל זה אין טעם להגיש הסתייגות.
טליה אגמון
הבהרתי, גם אם תהיה מחשבה, זה בטח לא יקרה תוך שבוע, זה דורש בדיקה יסודית, וזה לא יהיה בהצעת החוק הנוכחית, לדעתי.
היו"ר אלי אלאלוף
לא הייתי רוצה לעכב את הצעת החוק עד ש-.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אז אני אגיש הסתייגות לסעיף 6.
היו"ר אלי אלאלוף
החוק יעבור וההסתייגות לא תעבור, אז במקום שנגיע למצב כזה כדאי שיעשו את העבודה, ונעשה תיקון לחוק בהמשך. חבל. אני מציע טכנית. אם החוק יעבור ההסתייגות לא תעבור, ואני חושב שההסתייגות חשובה, וכדאי שתבוא לדיון בתוספת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל זה לא סותר.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אז תביא אותה בדיון פה.
טליה אגמון
יכול להיות שחבר הכנסת שמולי ירצה להציג הצעה משלו, הצעת חוק פרטית אחר כך.
היו"ר אלי אלאלוף
אז יתחיל התהליך הזה, הפסטיבל של ועדת השרים וכו'.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
היושב-ראש, אני יכולה להציע לך משהו?
היו"ר אלי אלאלוף
כן, תמיד.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כיוון שאתה חושב שההסתייגות נכונה, אני יכולה לגלות לך סוד, ההחלטה על זה שראש הממשלה ושר הביטחון יכולים להחליט על יציאה למלחמה לבד עברה בהסתייגות של יושב-ראש הוועדה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
במליאה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
במליאה. אז אם אתה חושב שההסתייגות נכונה, אני חושבת שזה לא מופרך לחלוטין להציע למשרד הבריאות לעשות פה עבודה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא מתעסק בדברים גדולים.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
זאת הייתה הסתייגות של ראש הממשלה, איילת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
- - - דברים קטנים.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אפשר להעיר?
היו"ר אלי אלאלוף
את מרשה לחברות הממושמעות לא לדבר לפני שנותנים להן? בבקשה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
בוודאי.
חדוה אייל
אני רק רוצה להעיר ליועצת המשפטית, בשטח אנחנו יודעות שיש פונדקאיות שלמרות שהן מבקשות שחוות הדעת המפורטת לא תגיע להורים היא כן מגיעה. כלומר, העובדה שהכוונה לא רשומה מילולית לא אומרת שזה לא קורה.
ענת מימון
להורים זה כן מגיע, זה גם עלה בדיון הקודם.
חדוה אייל
אז זה לא בסדר, זאת בדיוק ההסתייגות.
טליה אגמון
ההורים חייבים לקבל, ההורים כן זכאים, הם חייבים לדעת.
קריאות
- - -
שירי אור חכמון
זאת בדיוק ההסתייגות שמדברת עליה חברת הכנסת יעל גרמן, כדי להחריג את האבחון הפסיכולוגי המלא מידיהם של ההורים, ויש חוות דעת של פסיכולוגית.
טליה אגמון
אבל ההורים זכאים לדעת עם מי הם מתקשרים.
תמר רובינשטיין
בדיוק, זה הרעיון, לדעת עם מי אתה מתקשר.
שירי אור חכמון
אין שום בעיה, בהחלטה ובסיכום הם יודעים עם מי הם מתקשרים.
תמר רובינשטיין
לא בהחלטה ובסיכום, על הכול.
חדוה אייל
על הכול?
שירי אור חכמון
בסיכום ובהחלטה רשום.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, זה ויכוח ביניכם, אז אין בעיה, נעצור את הפרוטוקול. אם אתם רוצים שנחשוב איתכם, תשאירו את זה גם שיהיה סדר בפרוטוקול. סיימת את דברייך, גב'?
שירי אור חכמון
אני רוצה להקריא מה שכתבה פסיכולוגית קלינית בכירה דורית נוי-שרב, שהיא מאוד ותיקה בתחום, ועשתה עשרות אבחונים לפונדקאיות. אני אקרא רק את הפסקה האחרונה.

"בהליך האבחון עולים הרבה פרטים אישיים ביוגרפיים, ובעיקר רגשיים, כולל מנגנונים אישיותיים ונקודות תורפה אישיותיות שלעתים גם הנבדקת עצמה אינה מודעת להם. חשוב מאוד שחומר זה יגיע אך ורק לידי אנשי מקצוע מוסמכים בוועדה, ותישמר פרטיותה של המועמדת. כיום, בשל המעורבות של מכונים המסייעים בתחום, ובשל העובדה שהזוג המיועד משלם עבור האבחון, הדוח המלא עובר לעתים קרובות לידיהם, ובכך נפגע החיסיון שהפונדקאית וגם בן זוגה זכאים לו. לדעתי מספיק שההורים המיועדים יקבלו את הסיכום וההחלטה לגבי כשירות או אי כשירות המועמדת למלא את התפקיד, ואין צורך שייחשפו לכל החומר."

החומר כולל גם את רמת האינטליגנציה שלה, שזה לא רלוונטי לתהליך מה ה-IQ שלה, אם הוא 90 או 120, הוא כולל מידע שהוא לא רלוונטי לתהליך. בסיכום ניתן לתת את כל מה שרלוונטי לתהליך ורלוונטי לוועדה. הוועדה תקבל את מלוא האבחון, הזוג לא צריך לקבל את זה. יש שם מידע שהוא מאוד מאוד רגיש, שהוא אישי, שהוא גם לא מותאם לאדם הממוצע שלא מוכשר לזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אז טכנית איך זה מתבצע?
טליה אגמון
נבדוק את זה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זאת הערה מאוד חשובה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שאחרי שהוועדה בדקה את כל החומר שקיבלה - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
שאלו אנשי מקצוע.
היו"ר אלי אלאלוף
- - היא צריכה לשחרר את מה מזה שזה יגיע להורים העתידיים.
שירי אור חכמון
הפסיכולוגית כבר עושה את זה, היא נותנת סיכום והמלצה.
טליה אגמון
רק שהתהליך כרגע עובד בכיוון השני. ההורים המיועדים מקבלים את כל החומר, והם מגישים אותו לוועדה. זה לא שזה מוגש ישירות לוועדה. לפני שיש להם את כל החומר והם החליטו להתקשר עם הפונדקאית הזו הם לא מגיעים לוועדה בכלל.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
סליחה שאני אומרת, אדוני יושב-הראש, אבל יש הבדל בין היסטוריה של לחץ דם במשפחה והיסטוריה של סרטן שד או מעי גס, שהם סרטנים גנטיים, לבין ניואנסים שהם לא ניואנסים, הם ממש החיים, החשיפה של האישה עצמה. אני מבינה למה צריך סקירה פסיכולוגית, כדי להיות מסוגל להבין האם אפשר להתקשר עם האישה הזאת, במובן הזה בראש ובראשונה שבמידה שיצא ההסכם לפועל אז היא אכן תהיה מסוגלת למסור את הילד להורים. זאת אומרת, הדברים האלה מאוד חשובים. אבל אני חושבת שלדברים האלה, שהם חשובים, אפשר לתת מענה מבלי לפגוע בפרטיות שלה שלא לצורך, שהרי זה הניואנס החשוב, שלא לעבור איזשהו גבול.

סליחה, סתם אני אקח דוגמה מעולמה של הוועדה הזאת. אם למשל, לצורך העניין, שלא נדע זאת מישהי שעברה איזושהי פגיעה מינית קשה. האם זה מסוג הדברים שבהכרח מפריע ליכולת שלה ולשיקול הדעת שלה ולשיפוט שלה וליכולת הרגשית שלה לתת, אני לא יודעת שלא אגב, אבל בשביל זה יש אנשי מקצוע שצריכים להגיד את זה. אבל להפקיד את כל גורלה וההיסטוריה האישית שלה בידיים של הורים מעולים, ושאני שמחה שיהיה להם בסופו של דבר ילד, זה נראה לי קצת מסוכן.
טליה אגמון
אני חושבת שיכול להיות שניתן למצוא לדבר הזה פתרון באמצעות הנחיות למכונים הפסיכולוגיים ולפסיכולוגים כיצד כותבים חוות דעת לוועדה לפונדקאות, ומה הם צריכים ולא צריכים לכלול בתוך בתוכה.
חדוה אייל
יש הנחיות.
טליה אגמון
וזה משהו שאפשר לטפל בו לא בחקיקה.
היו"ר אלי אלאלוף
חייבים לעבוד דרך מכון?
טליה אגמון
לא חייבים, אבל צריך חוות דעת של פסיכולוג.
שירי אור חכמון
אבל על הפסיכולוג משלם ההורה, וכשההורה משלם על לפסיכולוג ההתקשרות מתנהלת מול ההורה, ואז הוא מעביר לו את האבחון, אז הוא קורא אותו.
קריאות
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
ואם זה לא יקרה?
טליה אגמון
אפשר לדאוג שחוות הדעת תכלול את מה שצריך, לזה אפשר לדאוג.
היו"ר אלי אלאלוף
אז ההורה הזה שלא הגיע לסוף הוא כבר יודע הכול על האישה.
שירי אור חכמון
נכון.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אלי, סליחה, אתה יודע, לפעמים אני משתגעת מדברי החקיקה שמונחים על השולחן שלנו. בוועדת הכלכלה לפעמים אני מתעסקת בגודל של שלט שיעמוד ליד מתקן קרינה סלולרית, מתקן שידור סלולרי, ופה שזה ממש ממש חיי אדם אף אחד לא חושב שצריך לעשות תוספת.
היו"ר אלי אלאלוף
בואו נעשה תיקון פה. למה צריך שהמשפחה המיועדת לקבל ילד מתהליך פונדקאות צריכה להביא את חוות הדעת לזה?
טליה אגמון
היא צריכה קודם כול להגיש את הבקשה. היא מגישה את הבקשה לאישור ההסכם אחרי שהיא החליטה להתקשר עם פונדקאית מסוימת. בשביל להחליט שזאת פונדקאית שהיא רוצה והיא סומכת עליה והיא מרוצה ממנה היא צריכה לדעת עליה את כל הדברים האלה. ואז היא מגישה את כל המסמכים, כולל חוות הדעת.
קריאות
לא, לא.
היו"ר אלי אלאלוף
מה, הפונדקאית עד כדי כך מתחננת לשרת אותה?
שירי אור חכמון
או, תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
מה זה פה?
טליה אגמון
לא יודעת.
היו"ר אלי אלאלוף
לדעתי יש פה תהליך הפוך ממה שצריך להיות. צריך להפוך את זה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בהקשר הזה פירמידה הפוכה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה לשאול למה אי-אפשר - -
טליה אגמון
זה התהליך כרגע.
היו"ר אלי אלאלוף
- - שתהיה בקשה ביורוקרטית שתגיע לוועדה, והוועדה תקבל המלצה מאותה משפחה ללכת לעסקה עם, סליחה על הביטוי, תתקנו אותי.
שירי אור חכמון
לתהליך.
היו"ר אלי אלאלוף
לתהליך הזה עם האם הפונדקאית, ואז האם הפונדקאית תיתן את זה אך ורק לוועדה. למה זה ככה?
שירי אור חכמון
שהאבחון יעבור לפונדקאית, והפונדקאית תעביר אותו לוועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
נכון.
שיר מזרחי
הזוג ישלם על זה. זה יכול להיות בשני ערוצים, שונים, זה לא צריך להיות מותנה.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה, אבל לא יכול להיות שזה - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הם אומרים לך שזה חייב - - -
טליה אגמון
אני מבינה את זה, אבל בסופו של דבר הוועדה תדון בהרבה מאוד בקשות שהצדדים בסוף לא ירצו אחד את השני.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אז בואו נחליט שבתוספת למשל, מחליטים, אני מבינה את ההיגיון של מה שאתם אומרים, בואו נחליט שהאבחון המלא עובר לוועדה.
קריאה
הסיכום.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
והמשפחה, ההורים צריכים לקבל איזושהי תמצית מנהלים לצורך העניין, איזושהי תוספת שמשרד הבריאות יחליט עליה.
היו"ר אלי אלאלוף
תנסו לתקן את זה כדי שזה ייכלל בחוק עכשיו.
ענת מימון
כן, כבר עכשיו.
טליה אגמון
נבחן את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
גם לפונדקאית יש זכויות מינימליות, מה זה.
ענת מימון
היום בחוק זה לא מוסדר, רק כתוב שבמסגרת הבקשה שמגישים לוועדה מגישים הערכה פסיכולוגית של שניהם. זה ההורים מגישים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כן, צריך להסדיר את זה. אני מודה לחברתי יעל גרמן שלא נמצאת פה, שבאמת העירה את הנקודה החשובה הזאת.
טליה אגמון
אף אחת לא חייבת להיות פונדקאית אם היא לא רוצה. אני חייבת גם בכל זאת להזכיר שאף אישה לא נכנסת להליך הפונדקאות בכוח אם היא לא רוצה.
היו"ר אלי אלאלוף
באמת, למה?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
ברור. אבל עדיין - - -
חדוה אייל
אז מה?
שירי אור חכמון
אני לא נמצאת בתהליך פונדקאות בכוח, ואני באה להגיד את ההסתייגויות שלנו הפונדקאיות.
טליה אגמון
מקובל עליי. אמרתי שהנושא הזה שווה בדיקה, ונבדוק אותו.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
צריך להגן על הצד הזה ועל הצד הזה.
טליה אגמון
הבנתי.
תמר רובינשטיין
אם אפשר?
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
תמר רובינשטיין
אני רוצה להגיד שהליך הפונדקאות זה לא כן לא, ממליץ או לא ממליץ ללכת עם פונדקאית. יש היבטים פסיכולוגיים, ואני חושבת שזוג שנכנס עם פונדקאית לתהליך ארוך כדאי שייחשף אליהם.
היו"ר אלי אלאלוף
מה התהליך שעוברים ב"הוא וקומפני"? איזה תהליך?
תמר רובינשטיין
מי שלא יכול בישראל ילך לאן שמאפשרים לו, לאן שאפשר בעולם. אבל בישראל - - -
קריאה
יותר ויותר מדינות סוגרות את השער.
היו"ר אלי אלאלוף
איפה? overdose של בקשות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
גב' רובינשטיין, אני מציעה שתגידי לנו מניסיונך מה את חושבת שהם הדברים החיוניים כדי לקבל החלטה, כדי לייצג את ההורים בפוזיציה הזאת, ומה הדברים שפחות חיוניים. אני לא חושבת שכל דבר ודבר, עם כל הכבוד, מחייה האישיים של הפונדקאית חייב להיות חשוף כדי שהם יהיו מסוגלים לקבל את ההחלטה האם הם מתקשרים או לא. את מוזמנת להביא מסמך כזה לוועדה.
שירי אור חכמון
אז איך את מקבלת את ההחלטה?
תמר רובינשטיין
את זה בדיוק אני רוצה לומר. אני חושבת שאולי נכון לומר ששני הצדדים זכאים לראות אחד את האבחון הפסיכולוגי של השני. הם נכנסים לתהליך רגשי עמוק, מורכב.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
גם להורים יש אבחון פסיכולוגי?
שירי אור חכמון
זה נכון, אבל ההורים עוברים אבחון הרבה פחות - - -
תמר רובינשטיין
ושני הצדדים יקבלו החלטה על סמך האבחון אם הם מעוניינים להתקשר זה בזה. אני גם חושבת שבתוך הוועדה יושבים שבעה חברים, שלבודדים מהם יש בכלל את ההבנה הפסיכולוגית יותר מאשר לזוג.
קריאה
יושבים שם פסיכולוג, עובד סוציאלי.
תמר רובינשטיין
אז למה שלא נאמר שרק האחד או שניים מחברי הוועדה שמבינים בזה ייחשפו לאבחון וייתנו את ההמלצה שלהם.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כי זאת ועדה מקצועית, וזה לא אותו דבר.
תמר רובינשטיין
דבר שלישי, אני חושבת שהאחריות על הוועדה תהיה ענקית, הם יחליטו אם הפונדקאית הספציפית הזאת מתאימה לזוג הזה. זה לא שכל פונדקאית מתאימה לכל זוג.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אז בואי נבטל את הוועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
אתי, בבקשה.
תמר רובינשטיין
בכלל לא, אני חושבת שהוועדה הזאת עושה עבודה מצוינת, ממש לא צריך לבטל אותה.
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, את לא חייבת להמשיך לדבר נון-סטופ. כשמעבירים את הדיבור למישהו אחר את מפסיקה. בבקשה, אתי מנהלת הוועדה שליוותה את הנושא הזה.
אתי דקל
כמו שזה עובד היום, החוק מבקש הערכה פסיכולוגית של כל הצדדים, גם של הפונדקאית וגם של ההורים המיועדים. הוועדה מקבלת את החומר הזה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל, אתי, לא שני הצדדים חשופים לזה.
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, תני לה לסיים.
אתי דקל
שני הצדדים חשופים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
להערכות הפסיכולוגיות?
אתי דקל
כן, אחד של השני.
הילה מירון
לא נכון.
קריאות
לא נכון.
שירי אור חכמון
זה לא נכון.
אתי דקל
זה כן נכון.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
סליחה, בגלל זה שאלתי.
שירי אור חכמון
אני לא חשופה להורים, הם חשופים אליי.
קריאות
נכון.
הילה מירון
נכון.
שירי אור חכמון
אין שוויוניות במקום הזה. וגם, האבחון הפסיכולוגי שעובר הזוג הוא קטן לעומת האבחון הפסיכולוגי שעוברת הפונדקאית.
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, חזרנו לרב-שיח פה?
שירי אור חכמון
סליחה.
היו"ר אלי אלאלוף
שאלנו את אתי, תנו לה לסיים, ואחר כך אם יש הערות תעירו.
אתי דקל
זה נכון שהעומק של ההערכה הפסיכולוגית הוא שונה בין ההורים לבין הפונדקאית. פונדקאית עוברת הערכה פסיכולוגית הרבה יותר מעמיקה, כולל מבחנים, וההורים חשופים לתוצאות של המבחנים האלה. עד כמה שאני יודעת, ברוב המרכזים ואצל רוב הפונדקאיות שמגיעות לוועדה הן כן גם חשופות לחוות הדעת של ההורים המיועדים.
שירי אור חכמון
יש מקרים שאפילו הפונדקאית לא חשופה לשל עצמה.
אתי דקל
יכול להיות שיש מקרים שלא, את זה אני לא יודעת, אבל אני יודעת שלרוב הפונדקאיות כן חשופות לחוות הדעת של ההורים, כי זה חשוב שהם כן ידעו אחד על השני כל מה שאפשר, כדי לדעת אם מתאים להם להתקשר אחד עם השני. אם חוות הדעת תגיע ישירות לוועדה בלי שההורים יודעים עם מי יש להם עסק זה לא רלוונטי, הם יוציאו הרבה כסף, זה יגיע אל הוועדה, הוועדה תאשר. הזוג יגלה מידע או הפונדקאית תגלה מידע על ההורים, יחליטו שזה לא מתאים להם, זה הופך את התהליך עקום.
היו"ר אלי אלאלוף
מה העומק של הצורך בידע וחוות דעת? מי קבע את העומק? מה זה, לדעת מס' נעליים? מה צריך לדעת?
אתי דקל
יש הנחיות מפורטות של הוועדה לכתיבה של חוות דעת פסיכולוגית, כולל מי הפסיכולוגים שיכולים לעשות חוות דעת כזאת, שנות ניסיון, ניסיון באבחון, דברים כאלה. זה מפורסם באתר של משרד הבריאות.
היו"ר אלי אלאלוף
מה, זה טירוף. צדיקות אלה שהסכימו אחרי זה להיות פונדקאיות.
שירי אור חכמון
כמה מקרים את מכירה שזוג הגיע לשלב של האבחון ואחרי האבחון אמרו שהם לא רוצים?
אתי דקל
זה קיים 22 שנים, כמו שאנחנו אומרים, וזה עובד לא רע.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל, אתי, שימי לב מה אמרת, אם לא אכפת לך. אמרת, ההורים צריכים לדעת עם מי יש להם עסק, אחרת הם יוציאו יותר מדי כסף.
אתי דקל
לא. גם הפונדקאית צריכה לדעת עם מי יש לה עסק. רק העניין הכספי - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל, אתי, סליחה, אני לא שופטת אותך, אבל אני מעירה על הדבר הזה, כי זה מה שאמרת, זה היה המשפט שבחרת לומר.
אתי דקל
נכון, כי העניין הכספי הוא על ההורים. הידע אחד על השני הוא הדדי, וההדדיות קיימת.
חדוה אייל
אז אפשר לומר, אפשר להמליץ על החלפת העדכונים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל אמרת שההורים ידעו עם מי יש להם עסק, לא אמרת שהפונדקאית תדע עם מי יש לה עסק.
אתי דקל
זו הייתה הכוונה, מתנצלת שלא הייתי ברורה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
טוב.
היו"ר אלי אלאלוף
מותר לי לתרגם גם מערבית מרוקנית?
קריאה
יאללה, מרוקנית.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
ואה, ואה.
היו"ר אלי אלאלוף
פה זה ממש עודף ידע, אז מה זה גורם?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בלבול.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, שמח מי שיודע אבל עוד יותר שמח מי שלא יודע. מה צריך להציף בידע את שני הפרטנרים?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
את המידע.
היו"ר אלי אלאלוף
זה ידע מטורף, זה מיותר.
תמר רובינשטיין
זה ידע רלוונטי מאוד.
קריאות
- - -
ענת כהן-שמואל
גם ככה זה מסובך.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי ניסיון אישי שלא אפרט אותו – מידע, סליחה, את צודקת – בנושא של המידע, אם הייתי יודע את כל מה שאני יודע היום, וואו, הייתי אדם אחר. אז פה תנו קצת לאמונה האישית לפעול. פה זה יותר מדי. האישה הזאת באה לתת דבר מדהים, והיא יוצאת משם, לדעתי - -
ענת מימון
מושפלת.
היו"ר אלי אלאלוף
- - מושפלת. כולם יודעים עליה הכול. מה זה פה?
אתי דקל
זה לא מדויק שכולם יודעים הכול.
היו"ר אלי אלאלוף
מה את אומרת? אותם הורים ישתקו 40 שנה?
אתי דקל
לא, אבל המידע שמתבקש הוא לצורך קביעה אם היא מתאימה לתהליך הפונדקאות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מעולה.
קריאות
- - -
שירי אור חכמון
מעולה, שיהיה לעיני הוועדה בלבד.
היו"ר אלי אלאלוף
אז שיישאר בוועדה, אבל לא יעבור דרך ההורים.
תמר רובינשטיין
אבל זה שלהם.
שירי אור חכמון
זה שהם שילמו על זה זה לא אומר שזה שלהם, זה שלה.
תמר רובינשטיין
זה לא עניין של מי שילם, זה עניין של נחיצות המידע.
קריאות
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
סליחה, כנראה שהדיון הזה לא ייגמר לעולם. משרד הבריאות, ומי שקובע אצלכם את הנהלים עם היועצת המשפטית, תגיעו לאיזושהי נוסחה ששומרת יותר על הפונדקאית. בבקשה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אדוני, אני רוצה לשאול מה קורה בחו"ל מבחינת הידע, למי הוא מועבר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מידע, מידע.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
מידע על הפונדקאית.
תמר רובינשטיין
איזה חו"ל?
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
בחו"ל.
קריאה
הוא אומר שזה לא רלוונטי. הוא לא רוצה להכניס את חו"ל לדיון הזה.
תמר רובינשטיין
אין עדכון ואין שום דבר.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
מה קורה במצבים כאלה בחו"ל? כדי לקבל פרופורציה על מה מקובל ומה לא מקובל ומה נדרש.
היו"ר אלי אלאלוף
היא שואלת אתכם במקום הגוגל.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אני שואלת כי יש פה את אנשי המקצוע, מה, אני צריכה לחפש?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הם עשו משפט השוואתי.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אדוני, אני רוצה לומר משהו עקרוני לפני סיום הדיון. קודם כול אני באמת רוצה לשאול, אני מניחה שהדברים האלה עלו בתחילת הדברים, בפתח הדברים על-ידי מרבית חברי הכנסת או לפחות על-ידי חברי הכנסת מסיעתי. השאלה שנשאלת כאן היא באמת ההגדרה של אם יחידנית, ולא הורה יחידני בלי קביעת מינו היא הכרחית לחוק הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
חזרנו להתחלת הדיון.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
האם אין בה כדי לפגוע בשוויון דווקא כנגד הגברים.
עודד פריד
ודאי שיש.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
כי להערכתי יש בה. זאת בעצם האמירה שלי. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מזכיר שאנחנו דנים בתיקון חוק ולא בחוק.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
בסדר, אבל גם בתיקון חוק אתה מכניס פה הגדרה של אם מיועדת יחידה ומתעלם מאב.
היו"ר אלי אלאלוף
היה דיון בנושא הזה, תביאי הסתייגות, ותהיה הצבעה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אני אכן אביא. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
כי ברור שיש פה מחלוקת פילוסופית בעניין הזה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני רוצה לזה גם הסתייגות דיבור.
היו"ר אלי אלאלוף
יש עמדה פוליטית ברורה, אז בואו לא נמשיך לשחק במעגל המטורף הזה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אבל גם עם עמדה פוליטית ברורה, שאני מבינה שיש, אדוני היושב-ראש, אבל יש גם שאלה משפטית של פגיעה בשוויון, זה הכול.
מירב בן ארי (כולנו)
זה כבר הלך לבג"ץ ואמרו במפורש שהממשלה צריכה להחליט. מה, אנחנו לא חושבים שיש פגיעה בשוויון? ברור שיש פגיעה בשוויון.
היו"ר אלי אלאלוף
אם יש תשובה משפטית, בבקשה, תגידו אותה, אין לי בעיה, אבל דנו בזה. למרות שיש לי עמדה אישית ברורה, והיא לא זאת שאני אצביע עליה.
מירב בן ארי (כולנו)
גם לי יש עמדה אישית ברורה.
עודד פריד
לכולם יש עמדה ברורה וזה לא נכנס כאן לחוק.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה עצוב לי.
היו"ר אלי אלאלוף
זאת עובדה.
מירב בן ארי (כולנו)
זה המקום שלנו.
קריאות
- - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מותר לי להגיד שזה עצוב לי?
ענת כהן-שמואל
מותר הכול, גם לו זה עצוב.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי שיקול דעת בחיים, ולכם יש שיקול דעת הרבה יותר רחב בחיים, ופה בנקודה הזאת אני מודה שמצביעים באצבע לא ביד.
מירב בן ארי (כולנו)
זה יפה - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל יפה שאמרת וחשוב שאמרת.
היו"ר אלי אלאלוף
אמרתי את זה בהתחלת הדיון.
ענת כהן-שמואל
הוא כל הזמן אומר את זה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בסדר, וזה שאמרת את זה שוב.
תמר רובינשטיין
נותרה סוגיית שלושת ההחזרות.
ענת מימון
יש כמה נקודות שעלו גם בישיבה הקודמת שהממשלה הבטיחה לדון ולחזור. השאלה הראשונה שעלתה היא שהוצג שאחד התנאים זה שהביצית יכולה להיות בתרומה, אבל כשמדובר על הורים הזרע חייב להיות של האב המיועד. אנחנו כרגע לא מאפשרים במסגרת החוק מצב של תרומת זרע לצורך ביצוע הפונדקאות כשמדובר בהורים.
טליה אגמון
לזוג.
ענת מימון
בזוג, בדיוק, אמרתי, כשמדובר בהורים. יושב-ראש הוועדה גם ביקש לבחון את האפשרות הזאת, ונאמר שיש תזכיר לגבי הסדרת חוק בנקי זרע. לכן אנחנו רוצים לשמוע את התשובה לגבי זה, ואיך זה ישפיע על החוק שלנו בהמשך כשהחוק הזה יקודם.
טליה אגמון
אחת הבעיות המרכזיות בנושא הזה הוא הנושא של הצד ההלכתי, ונמצא פה נציג של הרבנות.
היו"ר אלי אלאלוף
מי זה נציג הרבנות? אפשר לנחש.
אודי לדרגור
לא אני.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
הרב רפאל פרנק.
רפאל פרנק
אפשר גם בלי זה, זה בסדר, אני לא חבר כנסת שאני צריך את התואר. לא צריך את התואר, רפאל פרנק זה מספיק.
היו"ר אלי אלאלוף
איזה רבנות אתה מייצג?
רפאל פרנק
את הרבנות הראשית לישראל. אנחנו במקרה היינו מעורבים בגיבוש של החוק של בנק הזרע, תקופה ארוכה ישבנו על הנושא הזה. החוק מתגבש, לא יודע מה ההליכים הפרלמנטריים שצריך לעבור אותם. אני מתאר לעצמי שאם זה יעבור זה גם ייתן מענה לשאלה שאנחנו עוסקים בה עכשיו, בסוגיה הדתית.

המגמה שלנו היא אחת בכל העניין, זה ברור שזה בא מכיוון ההלכה. לנו יש אינטרס שלא תהיה הפקרות בסוגיה הזאת, שיהיה פיקוח, שנדע איך הדברים מתנהלים, שנדע מאיפה מקבלים, איך מקבלים, כי אנחנו מתייחסים בעיקר ליוחסין של האדם. אנחנו גם חושבים שיש השלכות לילד שייוולד או לבת שתצא מהסיפור הזה, שיהיו לזה השלכות הלכתיות. כדי למנוע חס ושלום סיבוכים, יצרנו הצעת חוק שמונחת בפני הגורמים שעוסקים בזה, והיא נותנת מענה מלא לשאלות הללו, לשאלות שאנחנו עוסקים בהן עכשיו.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה. בבקשה.
טליה אגמון
למעשה, האלמנט המרכזי בהצעת חוק בנקי הזרע שמתגבשת היא איזשהו יכולת לרישום ולהצלבה כדי למנוע נישואי אח ואחות. כאשר הדבר הזה יהיה מוסדר וברור אז אפשר יהיה גם בתנאים המתאימים לאפשר תרומת זרע גם ביחס לזוג, כי אחרת נוצר לגבי התינוק שייוולד חשש לפגיעה בכשירותו להינשא בעתיד וכו'. זה נושא שכרגע עדיין בלתי אפשרי מבחינה הלכתית ולכן הוא כרגע לא נמצא בהצעת החוק, אבל ברגע שיהיה לזה פתרון אנחנו לא מתנגדים עקרונית לסוגיה הזאת.
מירב בן ארי (כולנו)
תגידי, ומה לגבי ההסתייגות שלי על גיל 40? כי אני אומרת על הרפואה – עזבי שכבר היום יש 42 ו-43 ויותר, אבל הרפואה מתקדמת, ו-38, בעיני אם אתם יכולים פה קצת להתפשר.
טליה אגמון
אנחנו מדברים על האם הנושאת.
ענת מימון
על האם הנושאת.
מירב בן ארי (כולנו)
על האם הנושאת, כן, חד-משמעית, אם היא אם פורייה. יש היום נשים גם בגיל 42 ו-43 שיולדות.
הילה מירון
אני איתך בתור אם נושאת לשעבר, לגמרי, עד 42 בשקט.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, למה 38? תעשו עגול.
היו"ר אלי אלאלוף
תאפשרו למשרד הבריאות לענות. אפשר לענות במשרד הבריאות?
טליה אגמון
גיל 38 הוא המלצה רפואית. אני חושבת שזה מעמיד את האישה הנושאת, את האם הנושאת בפחות סיכון. אני רוצה לחזור למשרד להתייעץ עם הרופאים הרלוונטיים. יכול להיות ש-40 זה גיל שאפשר לדבר עליו.
מירב בן ארי (כולנו)
בסדר.
היו"ר אלי אלאלוף
אז תבדקו את זה ונכלול את זה בהצעת החוק הזאת.
תמר רובינשטיין
אני רוצה לשאול, אם יש בעיה לגבי הזרע לגבי זוג, איך זה מסתדר בלי בעיה עם היחידנית שמותר לה תרומת זרע?
ענת מימון
כי הביצית חייבת להיות שלה.
תמר רובינשטיין
הביצית תהיה שלה והזרע יהיה מתרומה. גם אצל זוגות הטרוסקסואליים לפעמים יש מצב שהביצית תקינה והזרע לא.
ענת מימון
אבל היא לא נשואה.
תמר רובינשטיין
אז לגבי זוגות הטרוסקסואליים צריכים להמתין לחוק, ולגבי היחידניות אין בעיה להתקדם. זה לא מסתדר.
טליה אגמון
מאחר והיא יחידנית היא לא אישה נשואה אז לא חלים כל מיני איסורים הלכתיים לגבי - - -
תמר רובינשטיין
אז זה לא קשור – אז אתם אומרים טיעון אחד - -
ענת מימון
זה טיעון אחר.
תמר רובינשטיין
- - ובפועל זה משהו אחר. אז הבעיה היא בכלל החשד אם - - -
טליה אגמון
יש כמה נימוקים הלכתיים שקשורים לנושא.
תמר רובינשטיין
אז למה לא לומר פשוט בבירור מה עומד מאחורי זה?
היו"ר אלי אלאלוף
מה עוד? נרשום.
ענת מימון
נקודה נוספת שהייתה בישיבה הקודמת זאת הבקשה לשנות את המונח אם נושאת לאישה נושאת. זה משהו שעלה על-ידי חלק, וחשוב שהממשלה תציג את העמדה, הם מתנגדים לשינוי של המונח.
היו"ר אלי אלאלוף
אני הייתי בעדכם, אבל אמרו לי שאני לא צודק מבחינה מינהלית.
טליה אגמון
העמדה שלנו מתנגדת לכך.
ענת מימון
גם אני.
טליה אגמון
הקונספט של החקיקה באופן רוחבי בישראל היא שמי שנושאת את ההיריון ויולדת היא אימו של הילוד. עובדה שגם ניתנת לה אפשרות לבקש לחזור בה מההסכם והילד יהיה שלה. היא לא סתם אישה שהיא רחם מהלך, היא אימא של הילד, ואחר כך אנחנו עושים הליך משפטי של כתב הורות שמנתק את הקשר בינה לבין הילד, ונותן את ההורות להורים המיועדים.
שירי אור חכמון
היא בשום שלב לא אימא של הילד.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
גם כשהיא עם ביצית שהיא לא שלה?
שירי אור חכמון
בשום שלב, היא בשום שלב לא אימא של הילד. התפיסה הזאת ממש פרימיטיבית.
מירב בן ארי (כולנו)
אסור שזאת תהיה הביצית שלה, זה כל העניין.
קריאות
- - -
טליה אגמון
אם היא לא הייתה אימו של הילד לא היינו צריכים צו הורות. היא אימו של הילד וצו הורות מנתק את הקשר ההורי בינה לבין הילד.
ענת מימון
צו הורות.
שירי אור חכמון
הלכתית, אבל לא כולן.
עודד פריד
צו הורות מצד ההורים המיועדים.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל אני לא מצליחה להבין אותך.
טליה אגמון
זאת התפיסה של החוק בישראל.
מירב בן ארי (כולנו)
הרי הביצית היא לא שלה, הזרע כמובן, אז?
קריאה
אבל הרחם.
שמרית כהן לשם
הזיקה מכוח הלידה.
מירב בן ארי (כולנו)
מכוח הלידה?
קריאה
ונשיאת ההיריון.
טליה אגמון
- - - את הילד מכוח הלידה, וזה הקונספט של החוק.
מירב בן ארי (כולנו)
כאילו את באה ואומרת: אוקיי, אני לא רואה בפונדקאית רק רחם.
טליה אגמון
זה הקונספט של מרשם האוכלוסין.
מירב בן ארי (כולנו)
זה היסטרי בעיני.
טליה אגמון
אני חושבת שזה נותן לה מקום מאוד מכובד, אם כבר דיברנו על מקומה של האישה שנושאת את ההיריון.
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה? זה מטורף.
קריאות
- - -
שירי אור חכמון
לא כל הפונדקאיות, זה לא נכון.
מירב בן ארי (כולנו)
איך פונדקאית לא יכולה להתנגד לזה, זה בא לקראתה בצורה מטורפת.
קריאה
זה נותן לה מקום הרבה יותר מכובד. למה לא נקרא לה רחם מהלך?
מירב בן ארי (כולנו)
זה לא רואה את הפונדקאית כרחם או כמכשיר כמו שאמרת, משתמש, אלא זה ממש מחזק. זה מטורף בעיני.
טליה אגמון
זה נותן לה הרבה כוח וחוזק, וזה דבר נכון בעיני.
שירי אור חכמון
אנחנו רוצות לתת לתפקיד הזה נופך אחר, לא של אימא. הוא תפקיד אחר, וראוי גם בתפקיד אחר שהיא תקבל את אותו כבוד, אבל לא שתהיה אימא.
מירב בן ארי (כולנו)
אני איתך. אני לא בצד, אז אני פשוט אומרת שזה מטורף בעיני – את מבינה את הקטע הזה?
טליה אגמון
יש פה מתח מובנה בכל התהליך.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
זה קצת מרחיק לכת.
מירב בן ארי (כולנו)
אני יכולה להבין את זה, אגב, בגלל העניין של ההיריון והלידה. אבל לסחוב את ההיריון ולעבור את הלידה – עזבו, אני נכנסת עכשיו לסרטים מלפני שנה, עזבו את זה. אני עדיין בשוק מזה. זה מטורף.
היו"ר אלי אלאלוף
גב', בבקשה.
טלי שטיין
אני פשוט מציינת שזה שיח משפטי לעומת רגשי.
מירב בן ארי (כולנו)
בוודאי.
טלי שטיין
מבחינה מהותית הן צודקות, אבל מבחינה משפטית קשה לנו להשתחרר מההגדרה הזאת, זה הכול.
חדוה אייל
זה לא רק רגשי.
היו"ר אלי אלאלוף
באותה מידה משפט הגיוני. זהו? עוד נקודה אחרונה ונסגור, ואז תוכלו להתבטא. מה הנקודה האחרונה?
ענת מימון
הנקודה האחרונה זה שביקשנו לבחון, משרד הבריאות, את מס' ההחזרות שייעשו. מבקשים לשבוע הבא גם תשובה לגבי מס' ההחזרות שעלה פה, שכרגע נקבע שזה שלושה הליכים, והבקשה היא לבחון את זה.
טליה אגמון
נתייעץ שוב.
היו"ר אלי אלאלוף
תנסו לסגור את זה בין הישיבות. ד"ר.
טלי בורלא
תודה. בנוגע לנושא של אם נושאת. יש פה גם את האלמנט המשפטי, אבל יש כאן בהחלט לדעת אנשי המקצוע גם את האלמנט הסוציאלי פסיכולוגי ונפשי של הילד. כמו שציינתי קודם, אנחנו רואים שיש הרבה מקרים במחקרים החדשים של ילדים שנולדו בפונדקאות, שכן יש להם עניין לדעת מי נשאה אותם מתוך תפיסה שיש לזה משמעות עמוקה. נושא של היריון, יש לזה גם התייחסות לחוויה שעוברת האם.

דבר נוסף, אני חברה בצוות לגיבוש אמנה בין-לאומית בתחום הפונדקאות, צוות של ה-ISS, והנושא של אם נושאת וההגדרה – אני אציין שישראל הולכת הרבה יותר רחוק מהעולם לעומת מדינות אחרות בזה שאנחנו אך ורק מתייחסים לאם נושאת, מדינות אחרות הרבה יותר קיצוניות.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל להם יש בעיה של יהדות? אין להם.
מירב בן ארי (כולנו)
אין להם את הבעיה.
טלי בורלא
לא במובן של יהדות. במובן של המשמעות של נשיאת היריון, ישראל יחסית פחות מחזיקה את המשמעות, על אף שהיא מדברת על אם נושאת. מדינות העולם הרבה יותר קיצוניות.
היו"ר אלי אלאלוף
בהצלחה בוועדה הבין-לאומית. בבקשה.
תמר רובינשטיין
לגבי שלושת ההחזרות. אני רק רוצה לומר שבהרבה מאוד מקרים חלק מההחזרות קורות בכלל בלי תמיכה הורמונלית. זאת אומרת שהאם הנושאת שעוברת שלושה הליכים לא בהכרח עוברת טיפולים הורמונליים קשים, וכאשר יצמצמו את זה לשלוש החזרות, הרבה מאוד הליכים שיכלו להסתיים בלידה מוצלחת יסתיימו בלא כלום אחרי שהן יעלו הרבה מאוד כסף.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה לסיים. אני מודה על הרצינות של הדיון. בפגישה הבאה תהיה תשובה סופית.
מירב בן ארי (כולנו)
והצבעות.
היו"ר אלי אלאלוף
והצבעות, כולל על ההסתייגויות. ומי שאחר כך מכיר את התהליך, אם חברי הכנסת רוצים, הם גם מעלים הסתייגויות במליאה. אני מודה לכולם. תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:14.

קוד המקור של הנתונים