ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 22/05/2018

סיור בגנזך רשות האוכלוסין וההגירה - הכרת החומרים הנמצאים בגנזך והעמידה על הקשיים במציאת תשובות לבני משפחות הנעלמים

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



43
הוועדה מיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן
22/05/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 46
מישיבת הוועדה מיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן
יום שלישי, ח' בסיון התשע"ח (22 במאי 2018), שעה 10:00
סדר היום
סיור בגנזך רשות האוכלוסין וההגירה - הכרת החומרים הנמצאים בגנזך והעמידה על הקשיים במציאת תשובות לבני משפחות הנעלמים
נכחו
חברי הוועדה: נורית קורן – היו"ר
מוזמנים
אלי לוי - מנהל תחום מרשם ודרכונים, רשות האוכלוסין וההגירה

מאיר אמסלם - מנהל הגנזך, רשות האוכלוסין וההגירה

אודליה אדרי - לשכה משפטית, רשות האוכלוסין וההגירה

רבקי דב"ש - ראש היחידה הממשלתית לחופש המידע, משרד המשפטים

יעקב אליאך - דובר הוועדה
ייעוץ משפטי
דן מרזוק
מנהל/ת הוועדה
מירב שמעון
שירלי בראשי – מזכירה בוועדה
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים



סיור בגנזך רשות האוכלוסין וההגירה - הכרת החומרים הנמצאים בגנזך והעמידה על הקשיים במציאת תשובות לבני משפחות הנעלמים
היו"ר נורית קורן
אנחנו פותחים ישיבה של הוועדה להיעלמותם של ילדי תימן, המזרח והבלקן, ישיבה מיוחדת שנעשית בבית הגנזך של המרשם לאוכלוסין, מארח אותנו כאן מאיר אמסלם והבוס שלו, אלי לוי. תודה רבה על האירוח.

אנחנו הגענו לכאן, מאיר, כי אני ביקשתי לראות איך נראה הגנזך, כל הזמן בחלומות אני מדמיינת כל מיני דברים אחרים, ולדעת גם איך הניירת מגיעה לוועדה והתשובות. כאשר משפחות פונות אלינו, אתה מביא לנו כל מיני מסמכים ואנחנו רוצים לדעת איך המסמכים נראים, בעצם מה אתה מביא לנו ועל מה אתה מסתמך. ברור לנו שאנחנו לא יכולים להסתכל בתיקים האישיים, אבל מספיק שאנחנו חווים פה את הישיבה בתוך, אפשר לומר, ארכיב, לא הכי משוכלל, אבל אולי הוא יהיה בעתיד.
אלי לוי
הוא יהיה, יש כוונה.
היו"ר נורית קורן
וזה מאוד מעניין, במיוחד אחרי שאמרו שאני מייצרת תעודות פטירה, שאני לבד מייצרת אותן, שאני נוהגת כמו שאר הוועדות ומייצרת תעודות פטירה. לא רק שאני מייצרת, אני גם דואגת לטיפול פסיכולוגי שלא צריך. אז אני חושבת שהדיון הזה מאוד חשוב כדי שנראה בעיניים ונוכל לספר את הספר, מה ראינו, איך הדברים עובדים ועל מה מבוססת כל תשובה שמאיר נותן לנו.

אז אני אתן לך, אלי, לפתוח. ספר לנו קצת למה זה תחום ולא אגף ומה התחום הזה כולל, חוץ מאשר הארכיב פה, יש עוד מקרים שמתקשרים?
אלי לוי
בכמה מילים. ברשות האוכלוסין יש ארבעה מנהלים, מינהל האוכלוסין, מינהל אכיפה וזרים, מינהל שירות למעסיקים ומינהל מעברי גבול. אנחנו מינהל אוכלוסין, במינהל האוכלוסין יש כרגע שני אגפים, אחד אגף לשכות, שיותר מנחה את הלשכות בנושאים המנהליים, תקן, כוח אדם, שעות, ויש את האגף המקצועי, שזה אגף מרשם ומעמד, שהוא מנחה את הלשכות בנושאים המקצועיים, תעודת זהות, דרכונים, אשרות עבודה, ויזות, אזרחות, ביטול אזרחות, ויתור אזרחות. בתוך האגף הזה יש שלושה תחומים, תחום אשרות, שהוא מתעסק בכל נושא האשרות, ויזות, כניסה - - -
היו"ר נורית קורן
כניסה למעברים גם כן?
אלי לוי
הוא מנחה גם את המעברים, איזה אשרה לתת. כל מי שמגיע מארצות הברית למעבר מקבל אוטומטית ב'2 לשלושה חודשים, כלומר אשרת תייר לשלושה חודשים. הוא אחראי על כל נושא האשרות. יש עוד מחלקה קטנה שהיא מתחום האזרחות, שמטפלת בכל מי שרוצה להתאזרח. אני לא מדבר על עולים, בעולים מטפלת מחלקת אשרות כי הוא מקבל אשרת עולה, מי שרוצה להתאזרח, תושב שרוצה להתאזרח, מי שנמצא פה במעמד של לא אזרח ורוצה להתאזרח. היא מטפלת בנושא הזה של אזרחים שרוצים לוותר על האזרחות שלהם, בחוץ לארץ. אלה שני הנושאים הגדולים. יש להם עוד בירורי אזרחות וכאלה. ויש את המחלקה השלישית, שזה התחום שלי, שזה תחום מרשם ודרכונים, שהיא אחראית על כל נושא מרשם האוכלוסין ומסמכי הנסיעה.

מרשם האוכלוסין זה בעצם מי שנולד בארץ או מי שעולה, בעצם הפעם הראשונה שאנחנו רושמים מישהו, קולטים אותו למרשם, או שהוא נולד, או שהוא עלה, או שהוא התאחמש, קיבל אחמ"ש, איחוד משפחות, אנחנו נותנים לו שאלון, מפה והלאה אנחנו מנהלים אותו כל החיים וגם אחרי. כלומר נולד בבית חולים, הוא מקבל הודעת לידה, בגיל 16 מקבל תעודת זהות, מתעדכן, מעדכן אותנו שהוא התחתן, עבר כתובת, שינה את המען, וכאלה וכאלה עד שבסופו של דבר אחרי 120 כשהוא נפטר אנחנו רושמים את הפטירה ומעדכנים את הפטירה. זה נושא אחד של המרשם.

הנושא השני זה כל מסמכי הנסיעה, דרכונים בעצם. כל אדם שרוצה דרכון זה שייך לתחום שלי, מי זכאי לקבל דרכון, מה התנאים לקבלת דרכון, איך מגישים את זה. היום הכול ביומטרי. יש את הנושא של מסמכי נסיעה זמניים למי שצריך דחוף, זה גם הנושא שלי, זה בגדול. ויש את הנושא השלישי שזה הגנזך. גנזך הורדות, קוראים לו גנזך מרכזי.

פה בעצם מתנהל כל המידע או כל החומרים שיש מלפני קום המדינה, אפילו עד שנת 55' בחלק מהמקרים, בחלק מהמקרים גם אחרי, עד 75', כלומר אני מדבר איתכם על ספרי לידות, ספרי פטירות שיש פה. בעבר היו פה גם תיקים אישיים של כל מי שנפטר או חדל להיות תושב. כלומר נפטר, אחרי כמה שנים היו מעבירים את התיקים לפה וזה היה נשמר פה, תיקי הנפטרים, ומי שעזב את המדינה והודיע, בעבר התיק שלו היה יוצא מהלשכה, אם הוא היה גר בפתח תקווה היו מוציאים את התיקים מפתח תקווה ומעבירים לפה. כל התיקים האלה שהיו אצלנו פה בגנזך, של הנפטרים ושל החדל להיות תושב, עברו יחד עם כל תיקי המרשם מכל הארץ לסריקה בחברה חיצונית והיום הם גנוזים בבית גנזים.
היו"ר נורית קורן
איפה זה?
אלי לוי
בית גנזים יושב ביד בנימין. הם אמורים לעבור לארכיון המדינה כשהוא יקבל את השטח הנוסף שהוא אמור לקבל.
היו"ר נורית קורן
נפטרים, אני מבינה, גם עוזבים אני מבינה, אז אתם שומרים את זה עכשיו בבית הגנזים, כמה זמן?
אלי לוי
לא, היום כל התיקים שיש, גם מהלשכות, גם של האנשים שחיים, לכל מי שחי יש תיק, יש קרוב לעשרה מיליון תיקים, זה לכל החיים, זה לא נגנז, באיזה שהוא שלב אנחנו צריכים להעביר את העוזבים ואת הנפטרים לגנזך המדינה. בגנזך המדינה כרגע אין מקום, בגלל זה זה נשאר אצלנו, על פי חוק, ברגע שיהיה לו מקום והוא יבקש את התיקים אנחנו אמורים להעביר לו את זה. גם כל שנה נפטרים, אנחנו יודעים להוציא את התיקים של הנפטרים, מוציאים רשימות ומעבירים את התיק. ברגע שהוא יהיה מסוגל לקלוט - - -
היו"ר נורית קורן
כמה זמן? כל התיקים האלה נשארים לתמיד?
אלי לוי
לתמיד, כל החיים. כלומר כל התיקים האלה נשארים כל החיים - - -
היו"ר נורית קורן
אין לזה תקופה? לנצח? זה בעצם צריך להישאר, זה לא נגרס בכלל.
אלי לוי
זה לא נגרס ולא מושמד.
מירב שמעון
אבל יש גיבוי לדברים האלה?
היו"ר נורית קורן
כן, הוא אומר שזה עבר לסריקה.
אלי לוי
היום לכל התיקים יש לנו סריקה שלהם.
מאיר אמסלם
כל התיקים שלא הועברו לגנזך המדינה עד התחלת הסריקה שלנו סרוקים, גנזך המדינה כרגע עובר תהליך של - - - הכול עובר סריקה, כולל החומרים שלנו. כשהוא יסיים את הסריקה של החומרים שלנו גם אנחנו נקבל את הקובץ הממוחשב ואז הכול יהיה הרבה יותר זמין לעובדים שלנו, אנחנו לא נצטרך לחכות כשאנחנו מזמינים תיק.
היו"ר נורית קורן
כי אתה מזמין את זה מבית הגנזים?
מאיר אמסלם
אני מזמין את זה מגנזך המדינה. אנחנו מדברים על היסטוריה ישנה.
אלי לוי
התיקים שהיו אצלנו נסרקו והמידע אצלנו. התיקים שהעברנו בזמנו על פי חוק לגזנך המדינה עד שנת 82' - - -
מאיר אמסלם
לא, עד אמצע 88'.
היו"ר נורית קורן
אז כבר העברתם הכול?
אלי לוי
מה שהעברנו עד 88' נמצא אצלם ואין לנו העתק שלו. הם כרגע סורקים, הובטח לנו שכשהם יסיימו את הסריקה הם יעבירו לנו את המידע הממוחשב וזה יהיה רלוונטי. דווקא מה שנמצא פה כרגע, יושב על המדפים, לא נסרק עדיין. ושוב פעם, אנחנו כל פעם חושבים על איך לעשות את זה, איך לסרוק את זה. איך אני מדבר על הספרים האלה, תיכף תראו אותם, על תיקי אימוצים שיש פה, הם גם לא נסרקו. בהתחלה לא נסרקו כי אמרו שהם ייסרקו, חשבו שזה יהיה ברשת, ישבנו עם מנהל אבטחת מידע שלנו ועם המנמ"ר הקודם שלנו וקבענו איזה שהיא תבנית איך כן לסרוק את תיקי האימוצים והמידע יישאר רק במקום אחד, שהמידע יהיה מאובטח בצורה רלוונטית, שהוא לא יהיה מחובר לשום כונן חיצוני או משהו כזה, זה יהיה רק מידע פנימי, יהיה עם גיבוי באיזה שהוא אתר גיבוי שלנו, שיש שם שמירה 24/7. יש איזה שהם כיוונים, אבל הלכה למעשה זה עדיין לא התחיל, אנחנו בדיבורים בנושא הזה.
היו"ר נורית קורן
אגב, גם כאן יש בבניין שמירה 24 שעות?
מאיר אמסלם
בוודאי, אנחנו תחת אבטחה של בתי משפט. כדי להיכנס בשער החשמלי צריך אישור של אבטחה של בתי משפט. להיכנס אלינו, כמו שראיתם, מי שבא במעלית יש מפתח, לא כל אחד יכול, וגם אחרי שעברת את הכול אתה מגיע לדלתות שלנו ואתה לא תיכנס לפה אם - - -
היו"ר נורית קורן
אבל בלילה יש אבטחה?
מאיר אמסלם
בלילה יש פה שומרים של בתי משפט. דרך אגב, החניה שלנו נסרקת כל 20 דקות.
היו"ר נורית קורן
בגלל שזה שופטים.
מאיר אמסלם
בגלל השופטים.
אלי לוי
הרווחנו.
מאיר אמסלם
אנחנו הרווחנו אבטחה מוגברת, החלונות שלנו נמצאים בגובה של מעל עשרה מטר מעל האדמה הקרובה, ולכן מהבחינה הזאת גם אין צורך בסורגים, למרות שאם מישהו ישים אצבע על החלון הזה, ברגע שהמערכת דרוכה כל המקום מתחיל לצפצף ואנחנו מחוברים לאזעקה שלהם גם, כשמצפצף אצלי אני מקבל טלפון מהם.
היו"ר נורית קורן
כמה זמן אתם יושבים פה?
מאיר אמסלם
אני קיבלתי את המקום הזה - - -
אלי לוי
לא הרבה זמן, חמש-שש שנים. במקום הקודם היינו ממש פה בכנפי נשרים, באתר יותר גדול, אבל אחרי שרוב החומר עבר לסריקה לא היינו צריכים שטח כזה גדול, אז יש לנו פה שטח קצת יותר קטן. ישבו פה בזמנו הארכיב של המכס או - - -
מאיר אמסלם
לא הארכיב, הלוגיסטיקה של המכס.
אלי לוי
הלוגיסטיקה, והם בדיוק עזבו והציעו לנו את המקום.
היו"ר נורית קורן
אוקיי. מאיר, החלק שלך.
מאיר אמסלם
אז החלק המקצועי יותר. בפינה הזאת יש לנו את הספרים, ספרי הלידות וספרי - - -
היו"ר נורית קורן
מאיזה שנה עד איזה שנה?
מאיר אמסלם
בעיקרון יש לנו ספרים שמתחילים גם ב-1917, תלוי באיזה עיר. מתחילת המנדט הבריטי עד 1955, כמו שאמרתי בישיבה הראשונה של הוועדה. בעקבות ההנחיה שלך שביקשת להתחיל לרכז חומר, כדי שלא ייעלם מלשכות, חלק מהלשכות העבירו לנו את הספרים שלהם, זה גם תהליך של מיון, עוברים עליהם ובודקים, והתחילו להעביר את זה לפה.
היו"ר נורית קורן
אבל הם לא עוברים סריקה שם, בעצם הם עברו אליך בלי שהם - - -
מאיר אמסלם
הם עוברים לפה בתור ספר. כשאני צריך אני פשוט מחפש בספרים.
היו"ר נורית קורן
הם פונים אליך.
מאיר אמסלם
נכון.
אלי לוי
רק להשלים, בשביל לסרוק את הספרים האלה צריך מכונה מיוחדת כי זה לא דף רגיל.
מאיר אמסלם
בוא נגדיר את זה, זה לא סריקה, זה צילום. בגלל גודל הדפים, פותחים אותם על מכונה מיוחדת, יש מצלמה, ידני, שמים את הדף, מפקסים, לחיצה ומעבירים הלאה.
אלי לוי
ישבנו עם החברה שעושה לנו את הסריקות, יש להם יכולת, אבל כל צילום של דף פה זה המון כסף, כשאנחנו עושים את החישוב התקציבי של זה - - -
היו"ר נורית קורן
כן, אבל אל תשכחו עוד דבר, שהכתב לא קריא - - -
אלי לוי
אנחנו יודעים, הדפים מתפוררים גם, אנחנו מכירים את כל הבעיות שיש.
מאיר אמסלם
כמו שראית שם יש לי פינת שיקום, אנחנו מנסים לשקם את מה שנקרע ומתחיל להתפורר. לפעמים אנחנו מייצרים צילום ממש, מצלמים את הדף ושומר אותו אצלי במחשב בתור צילום גיבוי ולכי תדעי מה יהיה, כי הדפים האלה באמת נעלמים. ודרך אגב, לשאלת הרישום המאוחר, דף שנעלם ובן אדם מציג לי תעודת לידה מנדטורית, הבן אדם הזה נרשם ברישום מאוחר, מהסיבה היחידה שאין לי את השורה שלו בדף, היא נמחקה.
דן מרזוק
מאיר, מה כולל ספר הלידות, אם פותחים אותו? תעודות לידה?
מאיר אמסלם
לא.
היו"ר נורית קורן
לא, זה לא תעודות לידה, זה רישום - - -
אלי לוי
זה הפרטים של הנולד וההורים שלו.
דן מרזוק
שנרשמו על ידי מי?
מאיר אמסלם
זה ספר של תל אביב, אוקיי? הספר הזה הוא משנת 1946, לידות, מי שנולד בתל אביב ב-1946, זה הספר. סתם דוגמה. כאן את רואה באיזה בית - - -
היו"ר נורית קורן
הכול כתוב כאן באנגלית.
מאיר אמסלם
הכול כאן באנגלית כי זה המנדט הבריטי, יש לנו ספרים גם בעברית, יש גם בערבית, כל בני המיעוטים, נצרת וכו', הספרים כתובים בערבית.
היו"ר נורית קורן
זה נראה - - -
מאיר אמסלם
הפקיד הבריטי מקבל ערמה ורק אז הוא רושם. שימי לב, תאריך הלידה 24.6, תאריך הרישום 8.7. יש הפרש. תמיד יש הפרש. זה השם שלו - - -
היו"ר נורית קורן
כן. כלומר הוא ישב באותו יום ואחד אחרי השני סידר.
מאיר אמסלם
בדיוק. בדרך כלל כשאת רואה הדסה, את תראי רישומים מאותו יום בכמויות גדולות, כי בית חולים הדסה היה מעביר - - - כל זה באותו יום נרשם.
היו"ר נורית קורן
זה ב-46'?
מאיר אמסלם
זה לדוגמה 46'. יש לנו עד 55' פה, חלקי, לא כולם. לדוגמה בעכו אין לי את כל הספרים, שנות ה-40 נעלמו לחלוטין, איש לא יודע איפה הם נמצאים.
אלי לוי
חדרה גם.
מאיר אמסלם
חדרה חסרים לנו קצת. אבל לא, חדרה נרשם במחוז חיפה ואז מ-49' נחשב ל - - -
דן מרזוק
באיזה מתכונת זה נרשם היום? הרי זה לא נרשם באותה מתכונת, אני מתאר לעצמי, היום.
מאיר אמסלם
היום זה ממוחשב. היום זה הודעת לידה מבית חולים, הודעת הלידה היא בעצם ספר הלידות. מה זאת אומרת? הודעת לידה מבית חולים באה, כל בית חולים מקבל הקצאה של מספרי זהות על גבי הודעת לידת חי, זה הספר, ואז הוא מזין, שולח אלינו, אנחנו מכניסים את זה למחשב, יש לנו את מרשם האוכלוסין, שזה ההודעה האורגינלית ויש לנו את הקובץ, שזה ההעתק שיש לנו, כל מה שאנחנו מעלים במחשב.
דן מרזוק
תעודת הזהות נקבעת על ידי בית החולים, אתה אומר?
מאיר אמסלם
היא לא נקבעת. אנחנו נותנים לבית החולים - - -
דן מרזוק
לא, אבל הקצאת של סריה - - -
מאיר אמסלם
אלי, לדוגמה , מקצה לבית חולים מספר ממספר עד מספר ובית החולים ממלא.
היו"ר נורית קורן
אבל היום זה לא ככה, לא? פעם זה היה ככה, היום זה לא ככה.
אלי לוי
היום כל בית חולים שולח לנו הודעות לידה, לכל הודעת לידה יש שלושה העתקים וכל הודעה יש כבר מספר תעודת זהות. נולד ילד, הם רושמים את הפרטים שלו - - -
היו"ר נורית קורן
עדיין על נייר, לא במחשב?
אלי לוי
עדיין על הנייר, לא על המחשב, אנחנו בעבודה מול משרד הבריאות לקבל מהם את זה בצורה ממוחשבת, גם את הודעות הלידה וגם את הודעות הפטירה. דרך אגב, את הודעות הפטירה התחלנו כבר לקבל חלק מהן בצורה ממוחשבת. יש הרבה קשיים בדרך כי, שוב פעם, בתי החולים הם לא ממשלתיים, למשרד הבריאות, הרגולטור, קשה לו ליישם את ההחלטות שלו על בתי החולים כי הם צריכים לשנות הרבה מערכות. אנחנו איתם כן בתמונה ויש רצון מאוד גדול מהמנכ"ל שלנו לעשות את זה ממוחשב.
היו"ר נורית קורן
שזה יהיה ממוחשב, כי זה לא הגיוני שזה נייר.
אלי לוי
אנחנו מאוד רוצים, אבל זה לא - - -
היו"ר נורית קורן
כי אחר כך ההורים צריכים לבוא ולרשום כמו פעם.
אלי לוי
הם לא צריכים, אנחנו קולטים את זה לבד.
מאיר אמסלם
הם לא צריכים, ככה נראה פנקס, בית חולים מקבל פנקס כזה.
היו"ר נורית קורן
כן, זה אני מכירה. חשבתי שזה השתנה.
מאיר אמסלם
אנחנו נלך על אחד ריק. לא, זה לא השתנה, שום דבר לא השתנה. ככה זה מגיע, זה האורגינל, ההורים מקבלים את העותק, יש עותק.
היו"ר נורית קורן
פעם זה היה ורוד.
מאיר אמסלם
זה עותק לביטוח לאומי.
אלי לוי
לביטוח לאומי, הם אמרו שהם לא רוצים.
מאיר אמסלם
זה משרד הבריאות, סליחה, ביטוח לאומי לא רוצים. פעם זה היה בארבעה עותקים, היום זה בשלושה.
היו"ר נורית קורן
אז הוא לא רוצה? אז איך הם מדווחים?
מאיר אמסלם
הוא מקבל את הקובץ מאיתנו.
רבקי דב"ש
מאיר, שאלה, אתם יודעים להגיד כמה פנקסים כאלה היו פר שנה? כלומר בכמה ערים?
מאיר אמסלם
אני יכול לספור, אבל - - -
רבקי דב"ש
לא, אבל איך אתה יודע נגיד להגיד אם פנקס חסר. אם אתה יודע שיש עשרה מוקדים אז - - -
מאיר אמסלם
לא. אני אסביר. אנחנו קיבלנו ירושה מהבריטים, זאת הירושה, אין משהו אחר. לדוגמה מי שנולד בלוד, אין לי, אין לי. מי שנולד בפזורה הבדואית בשנות ה-40 אין לי. מה שאין אין. לפי החוק אני לא מחויב לתת לאף אחד שנולד לפני ה-15.5.1948 תעודת לידה. זה מבחינתנו לידה בחו"ל, מדינת ישראל לא הייתה קיימת. אבל מכיוון שהחוק אומר רשאי לקבל מי שנולד בישראל ורשום בספר התושבים זה מבחינתנו ספר תושבים ולכן כל מי שיהיה רשום פה יקבל תעודת לידה.
רבקי דב"ש
אבל מ-48', לצורך העניין, עד 56', גם היו פנקסים כאלה והספרים האלה, בכמה מוקדים הם היו?
מאיר אמסלם
זה מחוזות של משרד הבריאות. ירושלים, חיפה, חדרה, הערים הגדולות בלבד.
רבקי דב"ש
לא, אתה יודע מה אני מנסה להבין. אם הטענה שנאמרה בוועדה, אמירה שנאמרה בוועדה, שגם הקיבוצים, ניתנה להם אפשרות - - -
מאיר אמסלם
הקיבוצים רשומים פה.
רבקי דב"ש
אז איך זה נעשה? לא היה להם פנקס?
מאיר אמסלם
לא, רגע, האפשרות של הרישום של הקיבוצים, מה שהם מדברים הוא על הרישום בשנת 48', במפקד.
רבקי דב"ש
אני מדברת רק על 48'. הבנתי, רק המפקד? אני אשאל ככה - - -
מאיר אמסלם
אנחנו מדברים על המפקד הראשון. אחרי המפקד הראשון חייב להיות הודעת לידה מבית חולים, אלא אם הבן אדם נולד בבית ואז הוא מעבר למשרד הבריאות הוכחות שנולד בבית.
אודליה אדרי
ההבדל, רבקי, בין רישום הלידות, זה מה שקורה בבית החולים, לבין רישום אוכלוסין, שזה רישום במרשם, שילד שעלה לארץ לא יהיה רשום בספר הזה, אלא רק במרשם.
רבקי דב"ש
אוקיי, והיו פנקסים בקיבוצים? אתה יודע להגיד לי?
אלי לוי
של מה, שאלוני רישום?
רבקי דב"ש
של הרישום, לא של הלידות, של המרשם.
מאיר אמסלם
בשום פנים ואופן לא, הם היו נרשמים במחוז של משרד הבריאות.
אודליה אדרי
לא, היא מדברת על הרישום במרשם.
מירב שמעון
כי בקיבוצים יש לנו את כל הנושא של הרישום המאוחר.
מאיר אמסלם
אין דבר כזה ספר כזה של קיבוץ.
רבקי דב"ש
לא, אל"ף, זה לידות, ספר מרשם, אבל שאלון רישום כזה הם קיבלו.
מאיר אמסלם
שאלוני רישום, מזכיר הקיבוץ קיבל הסמכה לרשום את המשפחות שחיות אצלו בקיבוץ. אבל זה כמו כל אחד ב-48', כל מי שהגיע ב-48', דפקו לו בדלת ביום המפקד, לא ביקשו מאף אחד תעודות או משהו כזה, אפילו לא תעודות נישואין, כי להרבה לא היה דבר כזה. הם באו כרגע מהשואה, הרבה משפחות, אין ניירת, עשו מפקד, הבן אדם חתם למטה, החתימה, אני חושב שהייתה שורה שם שכתוב 'בהן צדק' או משהו כזה, זה בשבילם היה 'הו הו', ונגמר הסיפור.
רבקי דב"ש
בקיצור, ההרשאות של הקיבוצים, של ויצ"ו וכו', ואגב - - -
מאיר אמסלם
רק ברישום הראשוני במדינת ישראל.
היו"ר נורית קורן
הראשוני שהיה באיזה שנה?
מאיר אמסלם
48'.
אלי לוי
זה היה גם למעברות וזה היה גם לצבא.
מאיר אמסלם
גם עין שמר מילאו את הטפסים, עשו את המפקד של עין שמר.
מירב שמעון
מאיר, אבל כל הנושא של הרישום המאוחר שהיה בשנת 61'?
מאיר אמסלם
תקשיבי, זה תיאוריה. אמרו שיוסיפוב מצא איזה שהוא משהו ואז הוא צמצם ל-3,000 תיקים. אמרתי, רק תביאו לי את ה-3,000 תיקים האלה, אני אבדוק אותם אחד אחד, אני לא אשן בלילה. אף אחד לא יודע להגיד מה יוסיפוב מצא, זה משהו ערטילאי שאמרו 'יוסיפוב מצא רישום מאוחר'.
מירב שמעון
לא, יש דוח שלו.
מאיר אמסלם
אני לא הצלחתי למצוא, הוא רק כתב איך.
אודליה אדרי
יש דוח שלו, הוא גם לא כתב איך, יוסיפוב בכלל, הוא לא הוסיף נספחים, אז אנחנו לא יודעים. הוא אומר כל מיני דברים ואנחנו לא יודעים להגיד - - -
מאיר אמסלם
אני לא ראיתי אותו מגובה בשום מקום ואני ישבתי וקראתי את הספרים של הוועדה שלוש פעמים. הוא לא כתב שום מילה. 'מצאתי', מצאת? בוא תגיד לי ואני אבדוק. אין איך לבדוק. היום אני ממוחשב, היום יותר קל לי לבדוק. היום אני ממוחשב קומפלט.
רבקי דב"ש
לטענתו, לפי הדוח הוא עשה שונות של המספרים הרצים מהמספרים משנת הלידה. זה מה שהוא אמר.
מאיר אמסלם
זה לא קשור.
רבקי דב"ש
לא, אני אומרת שזה מה שהוא אמר.
מאיר אמסלם
זה לא נותן שום דבר.
רבקי דב"ש
לא, זה נותן לך משהו. אגב, חתימת האגרון, אנחנו יודעים שזה נתן משהו, אבל זה לא שזה הסתמכות חד חד ערכי. זה מספרים חריגים, אנחנו יודעים ש - - -
מירב שמעון
אז כל הנושא של הרישום המאוחר. בישיבת הוועדה אמרת שהיו אחר כך עוד פעם מפקדי אוכלוסין.
מאיר אמסלם
מפקדי אוכלוסין היו כל הזמן, אבל במפקדי האוכלוסין זה לא שצצו לנו אנשים חדשים יש מאין. מפקדי האוכלוסין, מה שהם עשו לנו זה רק יותר בלגן, כי כל הילדים שמתו ולא דווחו לנו על ידי בתי החולים הפכו להיות 'חדל להיות תושב' כי הם לא נפקדו באותו מפקד.
היו"ר נורית קורן
אבל ההגדרה הזאת זו ההגדרה שהכי מדליקה אותי, מה זה חדל להיות תושב? לאן הוא הלך?
מאיר אמסלם
הוא לא הלך, את יודעת מה? אני רוצה להראות לך נייר.
היו"ר נורית קורן
זו הייתה טעות לכתוב את זה.
אודליה אדרי
זו הגדרה של חוק מרשם האוכלוסין.
היו"ר נורית קורן
לא, אבל תחשבי מה זה אומר.
אודליה אדרי
אני מבינה מה זה אומר.
מירב שמעון
מבחינת המשפחות הם חיים בחו"ל.
היו"ר נורית קורן
קשה להתמודד עם המילים האלה, 'חדל להיות תושב' מבחינתנו זה הוא הלך לארץ אחרת, איפה הוא?
אודליה אדרי
המונח 'חדל להיות תושב' זה - - -
קריאה
למה לא להגיד פשוט נפטר?
אודליה אדרי
כי זה מונח של החוק. אנחנו לא יודעים אם הוא נפטר או לא.
היו"ר נורית קורן
אבל הוא שונה היום?
אודליה אדרי
לא, אני אסביר לך למה אי אפשר לשנות אותו. בניגוד למצב שבוא אני יודעת לקבוע שיש פטירה כי יש לי תעודת פטירה או הודעת פטירה, במקרה הזה אני לא יודעת, אני כמרשם האוכלוסין, ולכן המרשם מתייחס רק למונחים המשפטיים שלו ואנחנו רושמים תושבים, המרשם הוא מרשם התושבים בישראל ולכן ברגע שיש לי בן אדם שרשום במרשם האוכלוסין ואין לי מושג מה קרה איתו מבחינתי הוא כבר לא תושב, כי תושבות היא גם מקרה של פטירה שלא נרשמה וגם מקרה של מישהו שהיגר ואנחנו לא יודעים לאן. ולכן המונח הוא של תושבים, לאו דווקא במובן של מישהו שעזב, אלא במישהו שהוא כבר לא חי פה, הוא לא חי, פה.
היו"ר נורית קורן
נכון. הוא לא תושב, אין לו זכויות ואין לו חובות.
קריאה
ואין ידיעה לגבי למה.
אודליה אדרי
אין ידיעה איך נסגר התיק, כן.
היו"ר נורית קורן
אני חושבת שזה צריך להיות משהו אחר.
מאיר אמסלם
נורית, זה אחד מהדברים שלנו. זה אחד שפנה לוועדה, זו פנייה לוועדה שאני עובד עליה עכשיו. שימי לב, מה כתוב?
היו"ר נורית קורן
'לשלוח לתיקיית הורדות, לא נפקדו'.
מאיר אמסלם
יפה, זה חדל להיות תושב. הקובץ שלנו, כשהעלינו את המערכת הממוחשבת שלנו כיום, לקחו את אלה שלא ידעו מה לעשות איתם ופשוט ההגדרה היחידה שהייתה להם זה 'חדל להיות תושב'.
היו"ר נורית קורן
בסדר, זה מה שהיא מסבירה.
אלי לוי
שהוא לא היה פה במפקד.
מאיר אמסלם
הוא לא נפקד, זה הכול. כאן לא כתוב שהוא עזב את הארץ. לא נפקד, זאת אומרת היה במפקד הקודם, לא נמצא במפקד הזה.
היו"ר נורית קורן
זו כרטיסייה של פעם?
מאיר אמסלם
זה תיק של פעם.
היו"ר נורית קורן
מה זה הסימן ש - - -
מאיר אמסלם
זה היה של IBM, זה כרטיסיות חירור. זה היה נכנס למכשיר עם מלא זיזים, איפה שיש חור הזיז היה יוצר נקודה חשמלית, מעגל, והמחשב היה יודע לתרגם את הנגיעות האלה לפרטים האלה. נכון, אלי, זוכר?
אלי לוי
כן, היום אף אחד לא יודע להסביר - - -
היו"ר נורית קורן
הוא נולד ב-1.12.49?
מאיר אמסלם
נכון.
היו"ר נורית קורן
וזה תעודת זהות שלו?
מאיר אמסלם
זה מספר הזהות שלו, נכון.
רבקי דב"ש
מאיר או אלי, במפקדים של שנות ה-60 רק משרד הפנים עשה, נכון?
מאיר אמסלם
רק את המפקד הראשון, משרד העלייה והקליטה ביצע. שאר המפקדים, מ-1952 זה הלמ"ס. אני העברתי רשימה של כל המפקדים, יש באתר הלמ"ס רשימה, תרשמו מפקד אוכלוסין למ"ס, יש רשימה של כל מפקדי האוכלוסין, תאריכים מדויקים, מה נבדק באותם מפקדי אוכלוסין, חלקם היו מפקדים מלאים וחלקם היו מפקדים מייצגים. יש מפקדים שבוצעו במדינה שלא כללו את כל טווח האוכלוסייה. הלמ"ס מציין שם, גם בתשובה שלי לוועדה שכתבתי לכם, כתבתי לכם את הנתונים מתומצתים וכתבתי שזה נלקח מאתר הלמ"ס, עם קישור לאתר.
אלי לוי
אני רוצה לתת לך דו גמה למה שאודליה אמר, לגבי תושב שאנחנו לא יכולים לעדכן לו פטירה גם אם אנחנו חושבים שהוא נפטר. לפני עשר שנים תוקנו תקנות מרשם האוכלוסין ונכנס שם גילאי 110. הרי היו טענות שאנשים מתחזים לכל מיני מבוגרים ומצביעים עבורם לבחירות בכנסת ואז יצאה תקנה שכל מי שמגיע לגיל 110 והוא מקבל קצבה, הוא לא מוכר בביטוח הלאומי שהוא חי פה בארץ, אנחנו שולחים לו מכתב, אנחנו אומרים לו 'יש לך תוך 60 יום לעדכן אותנו איפה אתה גר ומה הכתובת שלך ואם אתה לא מודיע, אנחנו לא רושמים אותך כנפטר', כי מאוד יכול להיות שנפטרו האנשים האלה, 'אנחנו מוחקים לך רק את המען'. ברגע שאני מוחק לו את המען הוא לא יהיה בפנקס. כי מי שאין לו מען הוא לא בפנקס, הוא ב-990 ואי אפשר ל - - - השנה הוצאנו 1,300 מכתבים כאלה, זה היה יום לפני יום העצמאות. החוק קובע לי מתי לעשות את זה, ב-א' באייר, הוצאנו 1,300 מכתבים, מאיר - - -
מאיר אמסלם
קיפל אותם.
אלי לוי
קיפל איזה 500 מהם, החבר'ה שלו פה.
היו"ר נורית קורן
אנחנו מומחים, יכולים לעזור לך.
אלי לוי
כן, הוצאנו אותם, עדיין לא קיבלנו תשובות. מתוך 1,300 מכתבים האלה אני יודע רק על חמישה שהם חיים פה בארץ. שביטוח לאומי אמר לי 'אלה חיים'.
היו"ר נורית קורן
והשאר לא?
אלי לוי
השאר לא ידוע עליהם כלום, אני לא יודע מה קורה איתם.
קריאה
אולי הם גרים אצל המשפחות שלהם?
אלי לוי
איפה? אם הוא גר אצל המשפחה שלו - - -
מאיר אמסלם
חברים, קחו בחשבון שבן אדם מבוגר שטס לחו"ל ומת לחו"ל ואף אחד לא הביא לי את התעודה הרשמית מאומתת - - -
אלי לוי
רוב ה-1,300 - - -
קריאה
אבל אם הוא גר לבד?
אלי לוי
אבל הוא היה מקבל קצבה מביטוח לאומי. הוא היה מקבל משהו. מישהו יודע עליו? הוא היה בקופת חולים. ביטוח לאומי היה יודע עליו, היה משלם לו קצבת זקנה, קצבת משהו. עד היום, אנחנו עושים את זה כבר עשר שנים, אחד לא טעינו אפילו.
היו"ר נורית קורן
אבל הכתובות אצלכם לא תמיד מעודכנות? זה בדיוק העניין, אנשים לא מקבלים. ואתם לא שולחים רשום, אתם שולחים רגיל.
אלי לוי
לא, רשום. החוק חייב אותי לעשות רשום. רשום אני שולח את כולם. דרך אגב, רובם חוזרים אליי, זה נכון.
היו"ר נורית קורן
וכמה חזרו מה-1,500?
אלי לוי
מה-1,300, עדיין אנחנו בתהליכים, רק לפני חודש הוצאנו. אבל חלקם חזרו, אני מאמין שרובם יחזרו. מה אני רוצה להגיד? רוב האנשים האלה שאני שולח להם את המכתבים, הם לא מוכרים על ידי שום גוף במדינה, כי אני שולח גם מכתב לעיריות שהם גרים שם, גם הם אומרים שהם לא מכירים אותם. גם ביטוח לאומי לא מכיר אותם, לא כמי שנותן להם גמלה ולא כמי שנותן להם שירותים של ביטוח בריאות וכאלה. הם לא מוכרים. האנשים האלה עזבו את הארץ בשנים הראשונות למדינה או במהלך השנים, לא חזרו, כנראה נפטרו בחוץ לארץ, לא הודיעו לנו על הפטירה שלהם, כי בשביל לעדכן אותם אני צריך תעודה ציבורית, תעודת פטירה.
קריאה
והם גם מוכרים כ'חדל להיות תושב'?
אלי לוי
הם לא, הם מופיעים רגיל.
היו"ר נורית קורן
הוא מוחק להם את הכתובת.
אלי לוי
הם יהיו כמו. אני מוחק להם את הכתובת, זה הסימן. אני רושם לי הערה ששלחתי מכתב והם לא, סביר להניח ש - - - בזמנו, כשהתקנה הזו תוקנה רצו לרשום 'הוצהר כנפטר', לעשות סטטוס חדש. חברי הכנסת לא הסכימו, אמרו מה פתאום? איך אתה תקבע אם מישהו נפטר אם אין לך תעודה ציבורית? בשום פנים ואופן לא. הדבר היחידי שאתה יכול לעשות זה למחוק להם את הכתובת, זה הסימן שלנו, אני רושם גם איזה שהיא הערה בגיליון הרישום שלנו וזהו. אסור לי לנגוע ולרשום להם 'נפטר' אם אני לא רואה תעודת פטירה.
היו"ר נורית קורן
אז הם לא נספרים, הם נספרים כתושבים?
אלי לוי
ברגע שאני אמחק להם את הכתובת הם לא - - -
היו"ר נורית קורן
הם לא נספרים.
מאיר אמסלם
הם לא נספרים. רק לחדד משהו שאלי אמר עכשיו. כשאלי ברשות האוכלוסין ניסה לשנות את התקנות כדי שנוכל לרשום עליהם 'הוצהר כנפטר', אל תשכחו שאנחנו מדברים ב-63', היו מקבלים את ההצהרות האלה, מה זאת אומרת? יש חלק מהפונים לוועדה שאומרים 'כתוב לנו על הילד נפטר, 64', אבל אמרו לנו שהוא נפטר ב-52', איך זה יכול להיות שבמשרד הפנים זה 64?' ואת שאלת אותי על אחד כזה. אני הסברתי לך שנפטר 64 זה לא באמת נפטר, זה או ההורה הצהיר שנפטר, או גורם ממשלתי, הגורם הממשלתי יכול היה להיות גם איש בדואר, הדוור, שהיה נשלח מכתב לאותו אחד והוא היה מחזיר את זה וכותב 'הנ"ל נפטר'.
אלי לוי
או השכן היה מדווח.
מאיר אמסלם
או השכן. אז היו רושמים את זה במפקד. לא היו מקבלים את זה, לא היו רושמים את הנפטר כנפטר, אבל פעם לא היה לנו את האופציה לעשות, מה שהיום יש לי גיליון ממוחשב, לכתוב מול הקובץ, מול העיניים, 'השכן דיווח שהוא נפטר', אז מה היו עושים, היו אומרים 'נפטר 64,'. נפטר 64 זה לא נפטר, זה קוד פנימי.
אלי לוי
שזה דיווח על ידי אחר ולא על ידי רשות.
דן מרזוק
לגבי אימוצים, מלבד מרשם האימוצים שאני מבין שהוא לא כאן האם יש גם לכם אינדיקציות בתיקים שלכם כאשר ילד עבר הליך אימוץ ושהוא לא חי עם ההורים הביולוגיים שלו? האם לכם יש אינדיקציה כזו?
אלי לוי
מה זה 'לכם'? תגדיר.
דן מרזוק
למשרד הפנים, רשות האוכלוסין וההגירה.
מאיר אמסלם
לרשות האוכלוסין יש אינדיקציה, אנחנו מה שנקרא גוף מבצע סופי. זאת אומרת שאני מקבל חומר מוגמר, אני לא חלק מההליך, דרך אגב.
דן מרזוק
אבל אתה כן יודע לומר אם אדם מסוים, ילד מסוים, אומץ?
מאיר אמסלם
אני יודע, אבל אני לא אומר את זה.
אלי לוי
רק הוא יודע.
מאיר אמסלם
רק אני יודע.
אלי לוי
בלשכות לא יודעים.
דן מרזוק
גם אתה לא יודע?
אלי לוי
גם אני לא יודע.
מאיר אמסלם
רק לי יש את היכולת - - -
אלי לוי
אין לי סמכות להיכנס לחדר אימוצים.
מאיר אמסלם
אני אומר לך את האמת, גם השר דרעי, שהוא הבוס הגדול והבלעדי שלי, יבוא לפה ויגיד לי 'אני רוצה להיכנס לחדר הזה', תפקידי להגיד לו, 'עם כל הכבוד אין לך מה לחפש בחדר הזה'. מנכ"ל הרשות לא יודע איך החדר הזה נראה בפנים והוא היה בסיור בגנזך.
מירב שמעון
אבל איך יכול להיות שכל המדינה מסתמכת על בן אדם אחד?
מאיר אמסלם
היא לא מסתמכת עליי, סליחה. יש את השירות למען הילד, מי שהמידע בחזקתו הוא השירות למען הילד, מי שבסמכותו למסור מידע לגבי מאומץ על פי הכללים שנקבעו בחוק זה השירות למען הילד. אני, גם אם אני יודע בוודאות ואני נותן הוראה ללשכה לעצור פעולה כלשהי כי אני יודע שהבן אדם מאומץ ויש כאן איזה שהיא הגבלה, האזרח לא יקבל את המידע הזה ממני. על פי חוק אני לא זה שרשאי להעביר.
דן מרזוק
ברור, אבל המידע נמצא אצלך.
מאיר אמסלם
המידע נמצא אצלי מסיבה אחת ויחידה, שכל אימוץ חייב להיות מבוטא במרשם האוכלוסין. חייב להיות לו ביטוי, לאימוץ הזה. מה זאת אומרת? הרי לא יכול להיות שיהיו לי בקובץ, סתם דוגמה, לא בקובץ אפילו, במרשם, מספר זהות אחד של ילד שהוא נולד איתו, שהוא מקושר להורה א' ו-ב', עכשיו נוצר מצב שיפוטי שמכונן לנו הורות חדשה, שאומר שהילד הזה מעכשיו או מלידתו הוא הבן של א' ו-ד', זה חייב לבוא לידי ביטוי בקובץ. לא יכול להיות שיהיו לך בן אדם אחד עם שני מספרים שונים שפה ההורים שלו זה דוד ותקווה ופה ההורים שלו זה שלום ומלכה. התפקיד שלי זה לקחת, זה השם המיתולוגי של המקום, 'גנזך ההורדות', לקחת את אותו מספר ביולוגי וקישור ביולוגי, לשמור אותו. זה לא נזרק, זה נשמר, לצרף את צו האימוץ שזה ההוראה לרשות האוכלוסין כיום לבצע את הרישום החדש, לייצר רישום חדש ואת הכפל רק אני יודע.
דן מרזוק
שאלה נוספת, מבלי להתייחס למקרה ספציפי, בכוונה אני אומר את זה כי אני לא רוצה שאתה תתייחס למקרה שאני אזכיר אותו. לאחרונה פורסם בתקשורת על שתי אחיות שהפגישו ביניהן אחרי תקופה ארוכה, הייתה טענה שאחת מהן קשורה לפרשת ילדי תימן וזה היה הפעם הראשונה שנמצאה ילדה שנעלמה במסגרת הפרשה. אתם מכירים את זה.
היו"ר נורית קורן
אתה מדבר על המקרה האחרון שלנו.
דן מרזוק
כן. המקרה שגם היה בתקשורת. אני מאמין שגם היו מקרים בעבר של כל מיני מפגשים בין קרובי משפחה שחיפשו אחד את השני כל חייהם ובסופו של דבר נפגשו. איך הדבר הזה בא לידי ביטוי ברישומים שלך? האם יש איזה שהוא קו מנחה, איזה קווי דמיון, מכנה משותף בין המקרים האלה שאפשר ללמוד מהם?
מאיר אמסלם
התשובה שלי מאוד פשוטה, אין לי מכיוון שאני לא מחזיק בחומר המקדמי לאימוץ, הווה אומר, אני לא צריך לדעת, אני ברשימת ה'לא צריך לדעת' של למה לקחו את הילד, למה הוציאו אותו מהבית, מה התסקיר של המשפחה המאמצת, האם היא ראויה, לא ראויה, איזה ועדות, זה לא אני. אני אקבל דבר כזה, ילד נולד בתאריך כך וכך להורים כך וכך, יש לי צו, הצו אומר 'מהיום הילד הזה הוא להורים האלה'. זה מה שיש אצלי. אני לא מתעסק על ההסכמה של האמא, אני לא מתעסק באיזה נסיבות הוציאו את הילד מבית חולים, אני לא מתעסק לאיזה משפחה ואיך זה נקבע. זה לא ענייני, אני רשות האוכלוסין, אני משרד הרווחה.
היו"ר נורית קורן
הוא נייר.
מאיר אמסלם
אני מקבל מה רלוונטי כדי לבצע את הרישום במרשם האוכלוסין.
היו"ר נורית קורן
מתי אתה תקשר נניח את שתי האחיות ואת שתי המשפחות?
מאיר אמסלם
לעולם לא.
היו"ר נורית קורן
רק עם צו של בית משפט?
מאיר אמסלם
רק עם צו של בית משפט שיבטל את האימוץ ויורה לי לרשום אותה בחזרה על ההורים הביולוגיים שלך.
היו"ר נורית קורן
אני אקח אותך למקום אחר. הפרשה הזו עם ילד המריבה, שההורים היו רק חברים, האבא לא ידע שהאמא - - -
מאיר אמסלם
מכיר את הסיפור .
היו"ר נורית קורן
מה קרה פה? פה היה צו אימוץ?
מאיר אמסלם
לא היה - - -
היו"ר נורית קורן
לא, במסמכים שלך. היה צו אימוץ ועכשיו בית משפט ביטל ונתן את התינוק לאבא.
מאיר אמסלם
אז יש ביטול אימוץ.
היו"ר נורית קורן
אז אתה בעצם מחזיר את כל הרישום הפוך?
מאיר אמסלם
נכון. רק לפי צו.
היו"ר נורית קורן
פה יש צו, יש צו של בית משפט. אז בעצם הוא מחזיר הפוך ועכשיו אתה רושם אותו כאילו האבא זה האפוטרופוס שלו?
מאיר אמסלם
אין זכר לזה שהיו לו הורים אחרים באמצע. במערכת הממוחשבת ובניירות בתיק האישי. הזכר נמצא אצלי במעטפה, הזכר הזה, אני בעצם - - -
היו"ר נורית קורן
זה יישאר בתיק שלו?
מאיר אמסלם
תמיד ולנצח, אני הגיבוי של משרד הרווחה. כשילד בא לפתוח את התיק במשרד הרווחה, מסיבה כלשהי לא מוצאים כי היה להם, בוא נגיד, עד שנות ה-80 ברדק אטומי, אז הם פונים אליי ואומרים לי 'מאיר, אני רוצה את הצו', אני מבקש את הצו, 'ועכשיו הוא רוצה לפתוח את התיק, אז גם תעזור לי לאתר את ההורים הביולוגיים שלו'.
מירב שמעון
אתה אומר שהיה בלגן, כל התיקים ששלחנו להם עד עכשיו לבדוק הם אמרו שאין תיקים.
מאיר אמסלם
לא, יש רשימות. כשאני אומר בלגן זה לא אומר ברדק, זה בלגן, זה אומר שקשה מאוד למצוא, צריך לחפש.
מירב שמעון
אבל התשובה, אם הם לא מוצאים אותו?
מאיר אמסלם
הארכיון שלהם, הם היום בנקודת זמן של היום נתנו לי גז, מזמן. יש להם מערכת ייעודית רק לזה, כל הארכיונים שלהם סרוקים לתוך המערכת הזאת, הם לא צריכים אותי יותר.
מירב שמעון
אבל אם במקרה הם לא מצאו?
מאיר אמסלם
לפעמים, כדי לוודא - - -
מירב שמעון
הם פנו אליך לשאול - - -
מאיר אמסלם
בוודאי. בוודאי. לפני שדבורית מוציאה תשובה לוועדה שאין אימוץ היא עוברת תמיד דרכי, היא יודעת. בשנים האלה תשובה שלילית לא תצא אם זה לא עבר דרכי. יש לי המון בקשות לבדיקה האם מדובר באימוץ או לא.
דן מרזוק
מאיר, לגבי תעודות פטירה, האם גם הדבר הזה נמצא אצלכם?
מאיר אמסלם
מה זה תעודות פטירה?
דן מרזוק
נגיד יש אדם שאנחנו יודעים שהוא נפטר, מחפשים עבורו את תעודת הפטירה.
מאיר אמסלם
בבית חולים בארץ? אז אני אתקן אותך. משפטית יש לנו שני מסמכים, אחד זה הודעת פטירה, שזה מוציא משרד הבריאות, הרופא חותם על זה, הוא מאשר שהפטירה אירעה, משרד הבריאות מאשר את הרופא - - -
היו"ר נורית קורן
רגע, הודעת הפטירה היא על ידי - - - אם נניח בן אדם נפטר בבית חולים הרופא המטפל מוציא את הודעת הפטירה.
מאיר אמסלם
נכון.
היו"ר נורית קורן
זה שמאשר שהוא נפטר.
מאיר אמסלם
נכון.
היו"ר נורית קורן
ואז זה עובר ללשכה המחוזית.
מאיר אמסלם
נכון, של משרד הבריאות שמאשרת שהרופא הזה בכלל יש לו סמכות להוציא דבר כזה.
היו"ר נורית קורן
זה דבר אחד. אבל הדבר השני - - -
אלי לוי
יש בתי חולים שיש להם סמכות של לשכת בריאות מחוזית.
היו"ר נורית קורן
כן, אבל הם בודקים שאין בעיה פלילית.
דן מרזוק
אבל בסוף זה מגיע אליך?
מאיר אמסלם
הודעת הפטירה מגיעה אלינו, הם חייבים להעביר לנו כי זה בעצם המסמך הציבורי שעליו אנחנו מסתמכים בעדכון הפטירה.
דן מרזוק
וזה נשמר אצלך?
מאיר אמסלם
זה נשמר אצלנו, כן.
דן מרזוק
ואתה מוריד בעצם את האדם ממרשם ה - - -
מאיר אמסלם
אני לא מוריד, מעדכנים את הפטירה. זה כבר עבודה של כלל לשכות הארץ, בן אדם לא יכול לעדכן את כל הפטירות של מדינת ישראל.
היו"ר נורית קורן
אז כל לשכה של מחוז - - -
מאיר אמסלם
היום כבר התקדמנו.
היו"ר נורית קורן
היום משרד הבריאות מעביר, לא המשפחה מעבירה?
מאיר אמסלם
לא, מה פתאום?
אלי לוי
משרד הבריאות, בתי חולים.
מאיר אמסלם
המשפחה בדרך כלל מקבלת הודעת פטירה בבית החולים, כאשר מוסרים להם את ההודעה על הפטירה, הם יורדים לקבלה והם מקבלים הודעת פטירה שאיתה הם הולכים לחברה קדישא ומבצעים את הקבורה על סמך זה.
אודליה אדרי
אלא אם מדובר בפטירה בחו"ל שאז המשפחה צריכה לעדכן.
מאיר אמסלם
זה משהו אחר.
היו"ר נורית קורן
אם הפטירה מחו"ל זה הליך שונה?
מאיר אמסלם
כן.
היו"ר נורית קורן
המשפחה צריכה, אין לנו עדכון ממשרד הבריאות.
מאיר אמסלם
לבוא אלינו עם תעודה.
היו"ר נורית קורן
לבוא אליכם עם התעודה ואז אתם מאשרים?
מאיר אמסלם
כי אנחנו לא יכולים לחייב את רומניה לשלוח לנו אזרח ישראלי שנפטר שם.
דן מרזוק
בשנים המדוברות של הפרשה יש לכם הודעות פטירה כאלה?
מאיר אמסלם
חלק כן וחלק לא. מרבית הצרות שלנו מתחילות שאין, למה? כי אם יש אז זה באמת פשלה רישומית שלנו, איכשהו זה לא נרשם, התפספס, יש לי הודעת פטירה. כמו במקרה של - - - מצאו במשרד הבריאות אחרי חפירות את הודעת הפטירה המקורית עדכנתי פטירה.
דן מרזוק
אל תאמר לפרוטוקול, אנחנו לא כותבים שמות של אנשים ואנחנו לא מזכירים - - -
מאיר אמסלם
לא, אני מדבר פה כדי שיהיה להם את המושג הכללי. במקרה הזה כן נמצא על ידי משרד הבריאות ועל סמך הודעת הפטירה הזו אני עדכנתי את הפטירה והוצאתי תעודת פטירה. במקרים אחרים, יש לי מקרים שאני מוצא פטירה בספרים, אבל, וכאן האבל הגדול, לא תמיד זה מספיק לי כדי לעדכן את הפטירה.
היו"ר נורית קורן
למה זה לא מספיק?
מאיר אמסלם
נתחיל מזה שאין מספרי זהות בספרים, זה כבר הופך להיות פחות חד ערכי. כאן אנחנו כבר מתחילים לשחק בנדמה לי. יש מקרים שיש לי את הפרטים ברמה כל כך מדויקת שאומרת כתובת ההורים, שזהה לכתובת שרשומה לאותו אדם במרשם ואין לנו ספק ומשרד הבריאות מצא לי איזה שהוא אישור. אם יש לי רישיון קבורה, מבחינתי רישיון קבורה וספר מספיק, זה אחד מחזק את השני.
אלי לוי
אם זה שמות נפוצים ואין מספיק פרטים, פרטי הורים - - -
היו"ר נורית קורן
אז זה בעיה.
מאיר אמסלם
אם זה משהו ייחודי ויש לי שיקול דעת, אני יכול לבקש אישור מהמחלקה המשפטית, אם יאשרו לי מה טוב, לרוב לא מאשרים. אף אחד לא לוקח אחריות על הדברים האלה.
אודליה אדרי
חוק מרשם אוכלוסין קובע במפורש איך נרשמת פטירה. זה או הודעת פטירה, או הוראת קבורה, אישור קבורה. אלא המסמכים ש - - -
היו"ר נורית קורן
בלי רישיון הקבורה?
מאיר אמסלם
רישיון קבורה, כן.
היו"ר נורית קורן
ואם יש בעיה, הרי היה ברישום הרבה בלבול בשמות, נכון? אז אם יש לך את רישיון הקבורה והודעת הפטירה השמות לא זהים אז את לא יכולה לעשות כלום.
מאיר אמסלם
לא רושם.
אודליה אדרי
לא רושמת, רק אם יש לי ודאות. במקרים כאלה אני מפנה את המשפחה לבית משפט לענייני משפחה לקבוע את המוות ואז על סמך פסק דין הצהרתי, זה מהווה תעודה ציבורית ש - - - אני יכולה לרשום.
היו"ר נורית קורן
את מפנה אותם לבית משפט, אז בעצם הם צריכים להגיד שהבן אדם לא חי איתם ולא היה איתם שנים.
אודליה אדרי
כן, בית משפט לפי כללי הראיות שלו, לפעמים התיעוד הזה יספיק לו כדי לקבוע מי הבן אדם שנפטר ואז אני יכולה להסתמך על זה כתעודה ציבורית.
מאיר אמסלם
זה בדיוק מה שקרה בוועדת שלגי כאשר ועדת שלגי הוציאה את המסקנות. רצו לעדכן לפי המסקנות של הוועדה ומיד עצרו את זה וכל משפחה הייתה צריכה ללכת - - - עמי חובב הרי חילק שם תעודות פטירה בלי מספרי זהות - - -
היו"ר נורית קורן
נכון, נכון.
מאיר אמסלם
אני לא יודע, אני מקבל, חלקם, עכשיו אני מקבל אותם בפניות מהוועדה וכמו שאת שמה לב, אני אומר לך 'אני לא מוציא תעודת פטירה', אני לא מקבל את זה כ - - -
היו"ר נורית קורן
כי זה לא עומד בכללים שלך.
מאיר אמסלם
מה שהחוק דורש ממני זה מסמך ציבורי, נקודה. אין לי. מסקנות ועדה זה לא מסמך ציבורי. שופט בדימוס זה לא שופט בפועל שישב בדין והוציא פסק דין. לכן משפחה שמעוניינת שכן לקבל את המסקנה של שלגי שהילד נפטר וכן רוצה את תעודת הפטירה, צריכה ללכת לבית המשפט ולהביא לי פסק דין שמצהיר שהבן אדם נפטר ורק אז אני אוכל לבצע את האקט המחשובי של הפטירה. עד כאן צודק, אודליה?
אודליה אדרי
הרישומי, לא מחשובי.
רבקי דב"ש
מאיר, סליחה שאני חוזרת שוב לרישום המאוחר, כי זו נקודה חשובה. קראתי שוב את הדוח של הוועדה, בעמוד 69, הם כן מתארים שם סיטואציה, לא רק בקליטה, למרות שהם לא מתייחסים לטווח השני, שלידות שהיו לידות שלא דווח עליהם בזמן הלידה ואחרי זה מגיעים ומדווחים עליהן והם כן לקחו, נגיד את בית חולים ברנדס כבית חולים שמצאו בו ממצא שבו באמת הרישום לא היה לפי הנהלים של משרד הפנים בתקופה ההיא. והם אומרים, 'לא מצאנו אף מקרה שבו ראינו ואמרנו כאן זה קרה, אבל אנחנו אומרים ברמת ההסתברות שזה משהו שיכול היה להיות כי היה רישום מאוחר', מה שהם קוראים לו רישום מאוחר.
מאיר אמסלם
עכשיו אני אנסה להסביר קצת יותר. נשאלנו על זה בישיבות הראשונות של הוועדה, אני באתי עם מספרים. אם את זוכרת, באתי עם נתונים, שום מבצע, שום קפיצה חריגה ברישומים מאוחרים. אנחנו התחלנו אפילו בתהליך של מחשוב, הקלדנו את כל הרישומים המאוחרים הידועים לנו, כבר יש לי טבלאות אקסל, אנחנו עוד מעט מאחדים אותן, הכול מסודר, ממוספר, אין קפיצות.
רבקי דב"ש
לא, רק תסביר, כשאתה אומר הרישום המאוחר שידוע לנו, כלומר אנחנו מדברים על התקופה - - -
מאיר אמסלם
הרישום המאוחר שבוצע במדינת ישראל.
רבקי דב"ש
כלומר יש לך איזה שהוא - - -
מאיר אמסלם
על סמך מה? הם באים או עם תעודת לידה, או שההורים הלכו לבית משפט והצהירו מול שופט, או שהם הביאו עדים - - -
מירב שמעון
אבל הצהרה מול שופט זה לא מספיק.
מאיר אמסלם
היום זה לא מספיק, פעם שופט היה מעין סגן של אלוהים, אל תשכחי את זה.
רבקי דב"ש
השאלה שלי, מאיר, יכול להיות שהמינוח, כמו שאתה אומר, הרישום המאוחר, המינוח הזה הוא לאו דווקא המינוח שאתם משתמשים. הסיטואציה שהוועדה מתארת שבה יכול להיות שילד, לא משנה מאיזה שהיא סיבה, הוא לא נרשם בזמן אמת. לטענתם נתנו לעוד גופים אפשרות לרשום את הילדים.
מאיר אמסלם
לא.
רבקי דב"ש
אתה אומר שזה היה רק ב-48'.
מאיר אמסלם
לא, עצרי. הרישום המאוחר התבצע אך ורק על ידי פקיד של משרד הפנים ובדרך כלל זה היה מנהל הגנזך. הרישומים האלה היו מרוכזים פה.
רבקי דב"ש
גם בשנות ה-50?
מאיר אמסלם
בכל השנים. יש מספרים החל מ-52'.
היו"ר נורית קורן
אבל מי העביר לו?
מאיר אמסלם
היו פונים ללשכה, הלשכה הייתה שולחת מכתב לגנזך, הגנזך היה מחפש בספרים, לא מצא, שלח להם תשובה, 'לא מצאתי', היו פונים לאדם, 'תביא הוכחות', אם היה צריך שלחו אותו לבית משפט, היו שולחים את כל החומר ואז היו מבצעים את האקט של הרישום מחדש, הרישום המאוחר. סליחה, לרישום מאוחר יש הגדרות מאוד מאוד מאוד מאוד ברורות. גם פעם. זה לא היה כל מי שבא ואומר 'זה הילד שלי' רשמנו אותו.
רבקי דב"ש
אתה אומר שמ-52' יש את התיעוד?
מאיר אמסלם
אפילו קצת לפני, אני תיכף אבדוק לך.
היו"ר נורית קורן
כן, כי זה חשוב גם באיזה שנים זה היה.
מאיר אמסלם
יש את זה בכל השנים. עד היום, דרך אגב, אני מבצע רישום מאוחר.
היו"ר נורית קורן
למה?
מאיר אמסלם
היום יש אנשים, אין לי ספרים, כמו שהסברתי לך, את כל הספרים במלואם, בן אדם נולד נניח בחדרה ב-47', לא מצאתי אותו בספרים - - -
היו"ר נורית קורן
לא, אני לא מדברת - - -
מאיר אמסלם
הביא לי איזה שהיא הוכחה ועל פי ההוכחה הזו אני כן ארשום אותו.
אלי לוי
הביא תעודת לידה.
מאיר אמסלם
תעודת לידה לצורך העניין.
רבקי דב"ש
לא, רישום מאוחר של יילוד.
מאיר אמסלם
רישום מאוחר של יילוד היום, לדעתי זה לא קורה, לא נתקלתי ברישום כזה.
היו"ר נורית קורן
כי אם הוא נולד בבית?
אלי לוי
החוק מסדיר מה צריך לעשות.
מאיר אמסלם
החוק מגדיר, מעל שנה נחשב רישום מאוחר.
אודליה אדרי
לא, יש כמה - - -
מאיר אמסלם
הנהלים שלנו, אני אתקן את עצמי.
אודליה אדרי
סעיף 6 לחוק - - -
היו"ר נורית קורן
אבל הם בדרך כלל מגיעים, עד שלושה חודשים הם מגיעים?
מאיר אמסלם
מה פתאום? גם בלידת בית תוך 48 שעות הוא מחויב. המקרה הכי קיצוני שאני נתקלתי בו זה תינוק בן שלושה שבועות שהאמא, כדי שלא ייקחו לה את הילד עשתה איזה שהיא קומבינה, אנחנו לא ניכנס לפרטים, החביאה את ההיריון, בגיל שלושה שבועות כבר אין ברירה, הילד צריך לראות רופא ואז רשויות הרווחה נכנסו. זהו. אני לא נתקלתי. את נתקלת?
אודליה אדרי
לא, לא רשמנו אותו עד שניתן פסק דין.
מאיר אמסלם
בטח, ואנחנו לא רושמים עד שיש לנו בדיקת דנ"א שהיא האמא. אני כן ארשום את הילד - - -
אודליה אדרי
לפי חוק, החוק קובע את זה, אם הוא לא נבדק, היולדת נבדקת תוך 48 שעות על ידי רופא מומחה ליילוד, שיכול לבדוק שהאישה הזאת באמת ילדה.
היו"ר נורית קורן
אז היא צריכה להגיע לרופא נשים בכל מקרה?
אודליה אדרי
תוך 48 שעות.
מאיר אמסלם
בטח.
רבקי דב"ש
נורית, היא גם לא מקבלת מענק ביטוח לאומי.
אודליה אדרי
48 שעות, הוא חייב. אם לא, הילד לא נרשם והיא מופנית לבית משפט, עושה בדיקה גנטית לבדוק שהיא באמת האמא שילדה.
היו"ר נורית קורן
ומי עושה את הבדיקה הגנטית? זה או תל השומר או - - -
אודליה אדרי
יש שבע מעבדות מוכרות בארץ.
היו"ר נורית קורן
אה, יש הרבה?
אודליה אדרי
יש רמב"ם, בילינסון, בהדסה.
היו"ר נורית קורן
זה לא כמו - - -
מאיר אמסלם
לא, תעשי הבדל - - -
דן מרזוק
כשהוא לא בחיים רק שתי מעבדות.
מאיר אמסלם
הפקת דנ"א מעצמות זה משהו אחר. אנחנו מדברים פה על - - -
היו"ר נורית קורן
לא, זה בסדר, אני בכוונה שאלתי, כי אם אנשים חיים אז יש יותר מעבדות. כשמדובר באנשים זה רק שתיים, אבל אחת מהן בפועל יכולה לעשות.
רבקי דב"ש
אז אתה אומר, מאיר, שגם מ-48' עד 54' לצורך העניין אם היה תינוק שפתאום מופיע, הוא היה מגיע לפקיד במחוז שלו והפקיד היה פונה פה למנהל הגנזך, הגנז, והוא היה בודק. אם זה היה בספר הלידות - - -
מאיר אמסלם
נכון. היו מחפשים עוד פעם, מחפשים שוב ושוב.
רבקי דב"ש
ואם לא?
מאיר אמסלם
ואם לא מוצאים אז הוא היה צריך להביא הוכחות, תעודת לידה לצורך העניין, או שופט. לכל אחד כתובה הסיבה.
רבקי דב"ש
הדברים שכתובים בדוח הם לא נכונים מבחינתך?
מאיר אמסלם
אני לא הצלחתי להוכיח שום דבר ממה שהם כתבו בנושא הזה בדוח. אני גם הבאתי מספרים, כתבו 'מבצע מיוחד לרישום מאוחר', מבצע מיוחד אומר, לא נעים לי להגיד שנתתי את המספרים שנה אחרי אותו מבצע כביכול והיו יותר רישומים מאוחרים מאשר באותה שנה, אז איפה המבצע?
רבקי דב"ש
ברישום מאוחר ידעת כי עשית את הפער בין המועד שנרשם לבין הלידה?
מאיר אמסלם
אני לא רק עושה את זה, אני עשיתי לכם גם את החיתוך. מה זאת אומרת? בחיתוך שאני עשיתי, נכון, נגיד סתם אני אומר לך 400 רישומים מאוחרים, נשמע וואו, המון, נכון? היום אם אני עושה 50 זה היסטרי, 400, אבל מתוכם רק 60 ילדים ומתוך אותם 60 ילדים 20 הם בכלל בני מיעוטים, אז הם לא קשורים לפרשה שלנו. כאילו אתם מצמצמים את זה פתאום למספרים הרגילים, שום מבצע מיוחד של ילדים. לא שאני ראיתי. בכוונה עשיתי את זה בתור טבלת אקסל ולטבלת האקסל הכנסתי גם את תאריך הלידה וגם את המגזר כדי שאני אוכל לעשות את החיתוך ולראות האם יש איזה קפיצה, משהו חריג. אין משהו חריג. לא הצלחתי למצוא משהו חריג. אם אדון יוסיפוב יביא לי את שיטת הצמצום שלו אני מוכן גם להעביר אותה במסננת שלי. זה מה שיש לנו על רישום מאוחר. אין לנו כאן משהו שמזכיר קיבוץ מעביר פתק, 'זה הבן של זה' ויאללה הילד נרשם. זה לא עובד כך.

ולצורך העניין גם עשיתי בדיקה מדגמית בזמנו, גם מול משרד הבריאות ועוד כמה גופים, לקחתי כמה מקומות מועדים לפורענות שבעדויות נמסר שהסתובבו שם ילדים שלא קשורים לקיבוץ ובסוף רשמו אותם כילדי קיבוץ, כל הלידות אחת לאחת, מה לעשות, יש דיווחים בבית החולים שהאימהות - - -
מירב שמעון
לא, אבל, מאיר, אתה חייב לנו עוד - - -
מאיר אמסלם
זה אני אעשה עוד חיתוכים, אין בעיה. בבדיקה מול משרד הבריאות - - -
מירב שמעון
מה שבדקנו - - -
מאיר אמסלם
יש להם הודעות לידה ובבדיקה מול משרד הבריאות אכן האמא הייתה בבית החולים מאושפזת וילדה באותו תאריך ולכן אין לי כאן ספק שלא מדובר פה ברישום מאוחר. אני לקחתי את כל הנולדים בשנה מסוימת שאמרו שהיו, כל מי שנולד באותה שנה בקיבוץ איקס, עשיתי את הבדיקה.
מירב שמעון
זה נבדק מול משרד הבריאות?
היו"ר נורית קורן
תגיד, כמה יכלה להיות טעות, למשל בית חולים השרון עכשיו, כמה יכול היה להיות מצב שאמא ילדה והתינוק נרשם על מישהי שכאילו אושפזה והיא נרשמה למישהו אחר.
מאיר אמסלם
זו שאלה שאני לא יכול לענות עליה מהסיבה שאני מקבל נייר מוגמר.
היו"ר נורית קורן
כלומר זה - - - אז זה אפשרי.
מאיר אמסלם
חברים, אני מקבל נייר מוגמר. זה כמו מה הסיכוי שמישהו יזייף לי צו של בית משפט? יביא לי צו בית משפט מקורי מאומת והפרטים שרשומים בו לא נכונים. מישהו יכול להגיד לי שזה לא יכול לקרות? זה יכול לקרות.
היו"ר נורית קורן
אז זו בעיה.
מאיר אמסלם
זה יכול לקרות.
אלי לוי
אבל זה אנחנו מסתמכים על - - -
מאיר אמסלם
אנחנו צריכים להסתמך על מה שהחוק קבע לנו. איך את מסתמכת על זה, איך את יודעת כמה כסף יש לך בבנק? לא את, מישהו אחר. על סמך מה שהבנק אומר לך. תתחיל להוציא את העובר ושב, תבדוק.
אלי לוי
נתקלנו במקרים במגזר שכשיש ישראלי ערבי שנשוי לשתי נשים, אחת מהן ישראלית, השנייה פלסטינית והפלסטינית באה ללדת, היו לנו כמה מקרים שהפלסטינית הגיעה עם תעודת הזהות של הישראלית וילדה והילד נרשם על השם של השנייה ואז כשהוא הגיע לגיל 18 הוא אמר 'זאת לא אמא שלי, זאת אמא שלי' ואז הבנו. העברנו למשטרה, חקירה, אבל הכול בדיעבד, ברוב המקרים לא נעשה עם זה שום דבר. לא הרבה מקרים כאלה, אבל היו כמה מקרים כאלה.
מאיר אמסלם
נורית, בסיס העבודה שלנו חייב לצאת מנקודת הנחה שמסמך שניתן לנו על ידי משרד הבריאות הוא מסמך אמיתי, כי זה מגיע ממשרד הבריאות, זה לא עובר דרך ההורה שנותן לנו את המסמך ביד. אנחנו מדברים פה על העברה בלתי תלויה, ממשרד הבריאות אלינו.
היו"ר נורית קורן
נכון. בסדר, זה רק אם הצוות היה באמת ישר והכול עשה - - - היה כמו שהיה.
מאיר אמסלם
אנחנו חייבים לצאת מנקודת הנחה שזה באמת מה שהיה. במקרה של בית חולים השרון - - -
אלי לוי
יש לי עכשיו מקרה על השולחן, אותו דבר, עם הודעת פטירה. רשמנו מישהו כנפטר, הילדה שלו הייתה צריכה דרכון, אמרנו לה 'את צריכה הסכמה', היא אמרה 'אבא לי נתן הסכמה בנציגות באוקראינה', אמרו לה 'אבל אבא שלך נפטר', היא אמרה 'לא, אבא שלי חי באוקראינה' ועכשיו אנחנו לא יודעים מי באמת נפטר פה בארץ. זה משהו ממש מהחודשיים-שלושה האחרונים. לקחנו את כל החומר, העברנו למשטרה אמרנו 'תחקרו, תפתחו את הקבר תראו מי קבור'. דיברנו עם סורוקה, איך כתבתם את הודעת פטירה? היא אמרה 'אפילו באה בת משפחה וזיהתה אותו'. אנחנו באמת לא יודעים. זה משהו מעכשיו, זה לא קרה לנו שנים, לא היה לנו דבר כזה ב-15 השנים שאני פה.
היו"ר נורית קורן
והמשפחה פתחה?
אלי לוי
העברנו להם את המידע, אני מאוד מקווה שהם ייכנסו לעובי הקורה. היה לנו מקרה כזה לפני כמה שנים, עם שני אחים, שאח אחד גנב לאח אחד את הזהות ונסע לחוץ לארץ והאח שנשאר בארץ היה מאושפז פה באיזה שהוא מוסד. הוא נהרג בחוץ לארץ על הפרטים של האח בארץ וככה נפטר והאמא הלכה להביא את הגופה והיא המשיכה את השקר.
היו"ר נורית קורן
היא ידעה?
אלי לוי
היא ידעה והמשיכה עם השקר הזה. הוא הגיע לארץ, נקבר פה בארץ ונרשם כנפטר. עכשיו, מי שנרשם כנפטר זה הבחור שמטופל פה. אחרי חודשיים הוא לא קיבל שירותים, רצו לזרוק אותו מהמוסד כי הוא נפטר. ואז הם פנו אלינו, פנינו למשטרה, המשטרה פנתה לבית המשפט, בית המשפט נתן צו לפתוח את הקבר, עשו בדיקת רקמות, הביאו את האמא, היא נתנה עדות שהיא שיתפה פעולה כי היא פחדה ואז הוציאו צו לסדר את כל העניין. הוציאו צו שמי שנפטר זה האחר. זה משהו שהיה לפני שלוש-ארבע שנים.
היו"ר נורית קורן
לא יאומן.
אלי לוי
אבל שום פעם, זה נדיר.
היו"ר נורית קורן
כן, אבל עוד פעם - - -
מאיר אמסלם
לדוגמה, במקרה של בית חולים השרון, הרי אני מצאתי את רוב רובם של המקרים. תשמעי, אם זה לא קונספירציה של כל רופאי בית החולים הרי לא היה שם ילד, היו שם אולי שניים מתוך 14 שחתום עליהם אותו רופא. כל אחד זה רופא אחר. וגם האישור של משרד הבריאות, כל אחד זה מישהו אחר במשרד הבריאות.
היו"ר נורית קורן
אבל עכשיו אתה גם קיבלת את התיק הרפואי, כי ביקשנו גם את התיקים הרפואיים.
מאיר אמסלם
לא, תיק רפואי אני לא קיבלתי. אני קיבלתי אך ורק הודעת פטירה.
היו"ר נורית קורן
במקרה הזה מה שאנחנו רוצים לבדוק, אם האפגר היה גבוה אז אין שום סיבה שהילד ימות.
מאיר אמסלם
טוב, זה אני לא רופא.
היו"ר נורית קורן
לא, בגלל זה.
מאיר אמסלם
אני דוקטור לניירות, אני לא רופא.
היו"ר נורית קורן
בסדר, אתה הסתכלת על נייר. עכשיו, אחרי שאתה אמרת את מה שאמרת, אני ביקשתי ממירב לפנות למשרד הבריאות ולקבל את התיקים ולראות בדיוק מה היה כדי שהמשפחה תדע.
מירב שמעון
כן, אבל יש לנו בעיה לקבל אותם.
היו"ר נורית קורן
בסדר, אנחנו נפתור את הבעיה הזאת. זה דבר אחד. דבר שני, יש 69 ילדים שהוועדה לא ידעה, וזה לא 69, זה 80.
מאיר אמסלם
זה קצת יותר וחלק מהמקרים נמצאים אצלי על השולחן וגם אני לא מוצא. אז אין לי יותר מדי במקרים האלה להגיד. זו בעיה מאוד רצינית.
מירב שמעון
חלק מהמקרים שנכללים ב-69 או 80 מצאת משהו שהם לא מצאו?
מאיר אמסלם
מספר זהות באחד או שניים מהמקרים. הגשתי לכם את זה שלהם. זהו.
מירב שמעון
וחוץ מזה כלום?
מאיר אמסלם
לא מעבר.
היו"ר נורית קורן
אלה פרטים מאוד מעניינים. מה בדיוק עלה בגורל הילדים?
מאיר אמסלם
תראי, סביר להניח שאם לא היו ניירות אז לא יהיה גם ניירות היום. זה לא שניירות צצים. במקרה שאולי מצאתי מספר זהות אולי עכשיו על מספר הזהות הזה נצליח למצוא איזה שהוא קצה של תיק אישי. אבל לא מעבר לזה. אם לא מצאו אותם בספרים פה, אני מחפש עוד פעם, אבל כשנותנים תשובה לוועדה כמו שלך בודקים את הספר לא פעם אחת, כל ספר נבדק פעמיים ושלוש.
מירב שמעון
כן, אבל ראינו שבמקרה של - - - תעודת הזהות של האבא נרשמה. בגלל זה לא מצאו את זה.
מאיר אמסלם
נכון. בגלל זה זה לא עודכן אף פעם, כי הם עשו שם טעות רישומית, הם רשמו את השם של האחות אבל תחת מספר הזהות הם רשמו את המספר של האבא.
היו"ר נורית קורן
אז אולי צריך לעשות לפי ההורים.
מירב שמעון
אולי צריך לעשות הצלבות גם של תעודות הזהות של ההורים.
מאיר אמסלם
אנחנו בודקים, אני בודק גם תיקי הורים כשאני עושה חיפוש. תראי, חלק מהמקרים שהילדים, במיוחד אם הם נולדו בתימן, התיק האישי הבסיסי של הילד בכלל רשום על כרטיס העולה של האבא, על שאלון הרישום של האבא ואז כשהילד מגיע לאיזה שהיא פעולה שצריך הוא לקבל תעודה מתבצעת פעולה של הפרדת שאלון רישום. זאת אומרת לוקחים את הפרטים מהשאלון של האבא ומעתיקים אותם לשאלון הרישום של הבן. לכן תמיד הדבר הראשון שאני עושה בילד שלא נולד בישראל זה להזמין את התיקים של ההורים ולראות מה רשום בתיקים של ההורים. תמיד.
רבקי דב"ש
במערכת שמרתם את מספרי העולה או לא?
מאיר אמסלם
לא צריך מספרי עולה, זה תחת מספר זהות.
רבקי דב"ש
לא, ילדים שנפטרו לפני שהם קיבלו תעודת זהות?
מאיר אמסלם
אין דבר כזה, אם ילד ירד ממטוס או מאונייה, אבא שלו נרשם, באותו רגע הוא קיבל את תעודת הזהות. זה לא היה בדיעבד.
רבקי דב"ש
הוא קיבל את המספר?
מאיר אמסלם
בירידה מהמטוס הוא היה מקבל מספר תעודת זהות.
היו"ר נורית קורן
תמיד.
רבקי דב"ש
אז חוסר תעודת הזהות זה בגלל טעות רישום?
מאיר אמסלם
על שאלון הרישום שלו, המקורי, יש חותמת כניסה ואת התאריך ומאיפה הוא נכנס לארץ.
היו"ר נורית קורן
איך אנחנו יכולים לדעת, אתה אמרת שחלק מהפעולות של התחום שלך זה אישורי המעבר ממדינה למדינה.
אלי לוי
מסמכי נסיעה.
היו"ר נורית קורן
כן, ואז אנחנו פנינו כדי לדעת מי יצא מהארץ.
מאיר אמסלם
לא, מה שהיא מבקשת, אלי, זה כניסות ויציאות מהתאריכים האלה.
אלי לוי
מאיזה שנים?
היו"ר נורית קורן
זה היה 53'.
אלי לוי
מי שהיה אחראי עד שנת 2010 זה המשטרה. מ-2010 אנחנו אחראים על זה, מינהל מעברי גבול, מינהל מקביל שלנו, אבל עד 2010 המשטרה הייתה אחראית ואני לא יודע אם יש להם רשימות.
היו"ר נורית קורן
הם אמרו לנו שזה היה כרטיסים.
מירב שמעון
הם אמרו שאתם ואתם אומרים שהם.
אלי לוי
מה, בשנת 52'?
היו"ר נורית קורן
כן. הם טענו שזה אתם. עשו לנו בלגן, סמטוכה.
מירב שמעון
אבל מה שנראה שזה העותק השני.
אודליה אדרי
אנחנו קיבלנו במהלך השנים העתקים של כרטסת ביקורת גבולות, אבל רק משנות ה-70 המאוחרות התחלנו - - -
מאיר אמסלם
הקובץ אמין אצלנו זה רק משנות ה-80, זה מה שמיכל יוסיפוב נתנה לי בזמנו כדי לתת תשובה לוועדה. הקובץ אצלנו, אפשר להתחיל לסמוך עליו משנות ה-80 והלאה.
היו"ר נורית קורן
בעיה, בעיה קשה.
אלי לוי
שגם הוא נבנה בדרך אגב, לא הייתה אפילו כוונה לעשות, לא חשבו על זה.
אודליה אדרי
כן, לא הייתה מטרה. זה לא פרט רישום. מרשם האוכלוסין לא מחייב לרשום כניסות ויציאות, זה סמכות של ביקורת גבולות בלבד.
היו"ר נורית קורן
והיום זה נשמר? היום משטרה עושה חקירה, רוצה לדעת מי יצא ומי נכנס, היום זה שמור?
אלי לוי
כן, שמור.
היו"ר נורית קורן
ואז פונים אליכם?
אלי לוי
כן.
היו"ר נורית קורן
וצריך צו של בית משפט כדי לראות את זה?
אלי לוי
המשטרה - - -
אודליה אדרי
חוץ מאדם על עצמו. אדם על עצמו יכול לקבל את המידע, גוף חוקר שיש לו סמכויות חקירה לצורך חקירה מוסמך לקבל את המידע, אבל בן אדם על זולתו חייב צו.
היו"ר נורית קורן
טוב. יש לנו עוד שאלות? אני חושבת שמיצינו, נכון?
מירב שמעון
כן.
היו"ר נורית קורן
דן? בעצם הדבר הכי מאתגר אותנו, אני חושבת שזה תיקי האימוץ, להבין בדיוק איך נעשה, איך אתם נותנים את ה - - -
מאיר אמסלם
זה פחות אני, זה יותר השירות למען הילד.
היו"ר נורית קורן
השירות למען הילד, הוא גם נותן את תעודת הזהות החדשה?
מאיר אמסלם
לא.
היו"ר נורית קורן
לא. זה אתם?
אלי לוי
מאיר נותן.
מאיר אמסלם
אני נותן.
היו"ר נורית קורן
אתה נותן מספר, וגם שם זה מספרים רצים או שזה מספרים אקראיים?
מאיר אמסלם
לא, אקראיים.
היו"ר נורית קורן
טוב.
מאיר אמסלם
בגלל זה אמרתי שמספרים חריגים זה לא סימן ל-.
היו"ר נורית קורן
לא, בסדר.
מאיר אמסלם
זה לא סימן לשום דבר.
היו"ר נורית קורן
תראה, רק אם היה כרטיס עולה - - -
מאיר אמסלם
היום אנחנו באופן יזום מחפשים את אותם חורים ישנים ומשלימים את מספרי הזהות האלה.
היו"ר נורית קורן
כן, אבל אם הוא עלה לארץ עם כל המשפחה והוא רשום בכרטיס עולה אז המספר שלו - - -
מאיר אמסלם
אז מספר הזהות הזה, לא יהיה רשום עליו שום דבר חוץ ממנו.
היו"ר נורית קורן
המספר שלו זה היה מספר רץ וככה אנחנו יכולים לגלות אם נכנס לארץ או לא נכנס לארץ.
מאיר אמסלם
נכון, זה אחד הדברים שאני בודק גם. אם אומרים לי עשה עלייה, אני פונה לסימון שליאכטר מהארכיון הציוני, אני מבקש ממנה את רשימת העולים - - -
היו"ר נורית קורן
הסוכנות, כן.
מאיר אמסלם
זה לא הסוכנות, זה הארכיון הציוני.
היו"ר נורית קורן
כן, בסדר, אבל הסוכנות היא זו שהפקידה שם את החומר.
מאיר אמסלם
כן. ואני שואל אותה האם ברשימת היורדים מהאונייה יש את השם הספציפי הזה. היה וכן, הוא אמור להיות בסדר הרץ. גם אם הוא לא הועלה לקובץ כי הוא נפטר והוא עבר לגנזך המדינה לפני שמחשבו אותנו, אז עדיין יש לי מספר זהות ויש לי תאריך פחות או יותר שנפטר ומצאתי ככה תיקים. ואז אני יכול לתת מידע למשפחה על סמך זה. אני גם מחפש לפעמים את אותו חור כדי לראות מה קורה.
מירב שמעון
יש לי שאלה, יש לכם קשרי עבודה עם קונסוליות בארצות הברית? נגיד אם אתם לא שמרתם את זה, אז יכול להיות שהם שמרו - - -
מאיר אמסלם
אני בטוח שלרשות האוכלוסין כן, לי לא. אני לא מתעסק עם קונסוליות, מלבד המחלקה הקונסולרית היום במשרד החוץ היום.
מירב שמעון
כי אולי אם יש להם קשרי עבודה ואנשים שעזבו את הארץ, אז יכול להיות שבארכיונים שלהם בחו"ל יש את המידע הזה.
אלי לוי
של מי?
מירב שמעון
של ילדים ש - - -
אלי לוי
של מדינות זרות או הנציגות שלנו?
היו"ר נורית קורן
זרות.
רבקי דב"ש
אבל מה התרחיש? שילד עזב?
מירב שמעון
כי אם נגיד זוג עלה לארץ - - -
היו"ר נורית קורן
רבקי, יש את העדות של שלומית מליק באוגוסט, היא אמרה בפירוש שהגיעו זוגות בלי ילדים והם יצאו עם ילד. היא נתנה להם - - -
רבקי דב"ש
זה נמצא גם בוועדה, כן.
היו"ר נורית קורן
היא נתנה להם אוכל והיא נתנה להם בגדים, שיהיה לתינוק להחלפה.
רבקי דב"ש
אני לא מדברת על זה, אני שואלת, באיזה תרחיש - - - אני לא מדברת כרגע אם היה או לא היה, אני שואלת באיזה תרחיש יהיה לך מידע מהקונסוליה. הרי אם זה זוגות שהם תושבי חו"ל ואזרחים שהגיעו לארץ ולקחו ילד, הם לא צריכים את הקונסוליה.
מאיר אמסלם
הם לא חייבים דין וחשבון לאף אחד.
היו"ר נורית קורן
אבל במעבר הגבול? איך הם יצאו עם ילד?
רבקי דב"ש
לא, את מדברת על השאלה של הקונסוליה - - -
אלי לוי
הם צריכים את הקונסוליה הזרה, להוציא לו דרכון זר.
היו"ר נורית קורן
הם יילכו לקונסוליה הזרה? אבל בקונסוליה הזרה הם צריכים מסמכים כדי לרשום אותו.
מירב שמעון
הם יצאו כזוג מארצות הברית, חזרו זוג עם ילד. איך הילד נרשם?
אודליה אדרי
צריך לזכור שיש מדינות שאין להם מרשם. יש הרבה מדינות שאין להם מרשם ולכן מספיק שזוג שהוא אזרח המדינה מדווח למדינה שיש לו ילד, נגיד בארצות הברית צריך שלושה מסמכים שזה טיפת חלב, אישור בית ספר ואז הם מכירים בו כילד שלו בלי שיש דיווח על לידה. לכן, במיוחד באותן שנים זה היה הרבה יותר - - - ויכול להיות שהייתה אפשרות לעבוד על המערכת בלי לדווח עליו בצורה מסודרת.
רבקי דב"ש
לא, אבל מה שאני אומרת, לא יהיה לך את זה בקונסוליות ישראליות.
היו"ר נורית קורן
כלומר הם יצאו מהארץ - - -
מירב שמעון
לא, לא ישראליות, שלהם.
היו"ר נורית קורן
אז הם הלכו קודם לקונסוליה והוציאו לו דרכון?
אודליה אדרי
לא, לא הלכו לשום דבר, הם - - -
היו"ר נורית קורן
לא, את לא מבינה מה אני אומרת. הגיע זוג בלי ילדים, לקחו ילד מבית אומנה, יצאו מגבולות המדינה. בגבול לא ביקשו מהם דרכון?
אלי לוי
הוסיפו אותו בדרכון של האמא אולי. זה מה שהיה - - -
היו"ר נורית קורן
הוסיפו אותו בדרכון של האמא אז?
מאיר אמסלם
כן, אז לא היו מסמכים נפרדים.
היו"ר נורית קורן
אוקיי, אז הם היו צריכים לבוא למשרד ממשלתי כלשהו, או לקונסוליה?
רבקי דב"ש
לא הייתי משליכה מההסדרים וההקפדה של היום על אז, הרי לא במקרה יש את אמנת האג לחטיפת ילדים כי היה מאוד קל להעביר ילדים, אפילו לא מדברת שנות ה-50, אז אני אומרת שוב, יכול להיות ש - - -
היו"ר נורית קורן
ממתי האמנה?
רבקי דב"ש
האמנה היא משנות ה-80, משהו כזה, לכן אני אומרת - - -
אודליה אדרי
לפני כן זה לא היה מוסדר. מספיק שאישה הייתה מביאה תינוק - - -
רבקי דב"ש
זה לא היה מוסדר והיה מאוד קל להעביר ילדים, כי יש מדינות שאתה גם לא צריך - - -
מאיר אמסלם
למה את הולכת רחוק? מה שאנחנו בישראל קוראים אימוצי ברזיל, היו נוסעים לברזיל, שבוע ימים - - -
אודליה אדרי
היה צו אימוץ.
מאיר אמסלם
היה צו אימוץ, אבל - - -
רבקי דב"ש
אני אומרת שלא הייתי משליכה מהסדרים של היום על אז.
מאיר אמסלם
אחרי התכנית של צופית אני בכלל לא בטוח מה היה שם. זה מפחיד.
היו"ר נורית קורן
גם היה עכשיו על ילדי ברזיל.
מאיר אמסלם
על זה אני מדבר.
היו"ר נורית קורן
לא של צופית, זה לא היה של צופית. יש רק טענה אחת שאני תמיד צריכה להפריך אותה, שבאמת אתה עושה חיפושים ואתה לא ממציא תעודות ולא מנפיק על באב אללה כי אין אמון. אין אמון.
מאיר אמסלם
אז אני גאה להגיד שכל מה שאני אומר מגובה אצלי בניירות שאני מוסר לאנשים. אם הייתה לי הודעת פטירה ועד לא מזמן הייתי יכול לכתוב להם שראיתי את הודעת הפטירה, היום אני מצרף להם את הודעת הפטירה. השגנו אישור יחסית חריג, שאודליה נתנה, לצלם להם את השורה מתוך ספר הלידות, כאשר אני נאלץ להסתיר, מטעמי צנעת הפרט, את השאר, אבל אני מראה להם שזה גם בסדר. כשאני מכסה את הספר אני מראה להם שהתאריכים באותו דף, אני משאיר אותם פתוחים, כדי שהם יראו מתי זה נרשם, מתי זה קרה ומתי הדברים האחרים קרו, אני פשוט מסתיר שמות. אין לי דרך אחרת לשכנע אנשים, אני לא יכול להוסיף דפים לספרים האלה, אי אפשר, הם ממוספרים, הדפים האלה רשומים - - -
היו"ר נורית קורן
השאלה אם היה מישהו שישב ושכתב אותם. זה הדבר הכי - - -
מאיר אמסלם
הדבר הכי הזוי, אלי, שאני שמעתי, שהכנסתם אותי לעבודה לפני 20 שנה כדי שיבוא היום ותהיה ועדה ואני אצטרך לתת לה תשובות.
היו"ר נורית קורן
את זה עוד לא שמעתי.
מאיר אמסלם
מה לא? יש את זה בפרוטוקול.
אלי לוי
מי אמר את זה?
מאיר אמסלם
כבר לפני 20 שנה גילו בי את הפוטנציאל.
היו"ר נורית קורן
גילו שאני אהיה חברת כנסת, מעניין.
אודליה אדרי
גם עלינו אומרים שאנחנו - - -
היו"ר נורית קורן
אז אני מודה לכולם, תודה רבה, באמת למדנו הרבה דברים וזה ממש חשוב ותודה לשניכם, גם לך, אלי, גם לך, אודליה, והכי הרבה שנובר בתוך ה - - -
אלי לוי
כן, מאיר שעושה עבודת קודש.
היו"ר נורית קורן
בתוך הניירות, למאיר, תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:50.

קוד המקור של הנתונים