ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 22/05/2018

חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון מס' 23 - הוראת שעה), התשע''ח-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



33
ועדת הכספים
22/05/2018


מושב רביעי

פרוטוקול מס' 1047
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ח' בסיון התשע"ח (22 במאי 2018), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון - סכום ההשתתפות הרגיל בהוצאות התקציב של מועצה), התשע''ו-2016
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
איתן ברושי
מיכל בירן
יואב בן צור
יצחק וקנין
מיקי לוי
מוסי רז
מוזמנים
שני מנדל לאופר - רפרנט תקציבים, משרד האוצר

עודד פלוס - מנכל, המשרד לשירותי דת

חגי אברהמי - ממונה, המשרד לשירותי דת

יחזקאל כהן - מנהל אגף בכיר, המשרד לשירותי דת

דוד נחום - תקציבן, המשרד לשירותי דת

איגי פז - מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

רמי לב - מנהל אגף חשבות, עיריית אשדוד, פורום ה- 15

צביה סעדון - מנהלת אגף חשבות בעיריית באר שבע, פורום ה- 15

ישראל נדיבי - מנכ"ל, מרכז המועצות האזוריות

שלמה דולברג - מנכ"ל מש"מ, מרכז השלטון המקומי

יורם מאי - סגן היח' הכלכלית, מרכז השלטון המקומי

איתי חוטר - סמנכ"ל כלכלה, מרכז השלטון המקומי

מירה סלומון - מנהלת מח' משפט, מרכז השלטון המקומי

יהושע פרידמן - מנהל המרכז ללאום דת ומדינה, המכון הישראלי לדמוקרטיה

דורון סלע - אחראית קשרי ממשל, המכון הישראלי לדמוקרטיה

גלעד וינר - חוקר, המכון הישראלי לדמוקרטיה

יותם ברום - מנהל קשרי ממשל, פנים איגוד ארגוני יהדות ישראלית

דוד דהאן - נציג של הארגונים החברתים בכנסת

יהושע שלמה זוהר - שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע''מ) מייצג/ת את פורום ה-15 הערים העצמאיות

מבשרת נבו - שדלן/ית (ריפבליק יועצים בע''מ) מייצג/ת את מרכז המועצות האזוריות
ייעוץ משפטי
שגית אפיק, שיר שפר
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
לאה קיקיון
הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון - סכום ההשתתפות הרגיל בהוצאות התקציב של מועצה), התשע''ו-2016, פ/3121/20, הצעת ח"כ משה גפני
היו"ר משה גפני
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את הדיון. אני מבקש להודיע שפנו אלינו מרשות החברות הממשלתיות וביקשו להסיר מסדר היום את האישור של השקעת המדינה בחברת "שביט". הודעתי להם – ביקשו שאדחה את הדיון, ואמרתי שבשום פנים ואופן אני לא דוחה את הדיון. אני יכול לא לקיים הצבעה, נשמע, הרי הנושא של העובדים יקר ליבנו. דיברו אתי מההסתדרות וגם מרשות החברות הממשלתיות. אמרתי להם שאני לא מתכוון לדחות את הדיון. מה, אנחנו לא צריכים לדעת שיש ויכוח בין העובדים לבין משרד הביטחון? אנחנו לא חלק מהעניין הזה? צריכים לעשות את זה במחשכים?
מיקי לוי (יש עתיד)
זו חברה של משרד הביטחון.
היו"ר משה גפני
אמרתי להם – אם אתם מבקשים, לא נצביע, אבל נקיים את הדיון כדי שנדע מה המחלוקות, מה הוויכוחים. אם אתם לא מעוניינים – תמשכו את הבקשה. אז הם משכו את הבקשה, שבעיניי זה מעורר תמיהות אבל בסדר. משכו את הבקשה, זה לא על סדר היום. אני לא הסכמתי שלא לקיים את הדיון הזה על פי בקשתם. לא הבנתי כל כך למה, אבל אני חושב שאנחנו צריכים להיות בתוך העניין. אני, אגב, נפגשתי אתמול עם שר האוצר, כפי שהבטחתי בוועדה. יש נכונות מצדו להיכנס לתוך העניין הזה. יש כמובן את הוויכוח בין משרד האוצר למשרד הביטחון, יכול להיות שלגבי התרעה – יכול להיות שהם ילכו על זה חצי-חצי, אבל כפי שאמרתי נפגשתי עם שר האוצר ויש נכונות מצדו, אנחנו ניתן כמה שבועות שיבדקו מה שעושים. הוא ביקש גם מהעוזרים שלו לבדוק עם משרד הביטחון, עם פיקוד העורף מה מתכוונים לעשות ואנחנו נתכנס ב"ה עוד חודש לשמוע איפה זה עומד.

לחבר הכנסת מיקי לוי יש הצעה לסדר.
מיקי לוי (יש עתיד)
הבשורה הטובה – שעובדי מערך להב"ה זכו אתמול בבית המשפט לעבודה בתביעה שלהם נגד המדינה ובית המשפט הורה למדינה לקלוט 80 עובדי להב"ה, שרובם אקדמאים. למה אני אומר את זה? כי אני נלחם באוצר מהבחינה שהוציאו מכרז למערך להב"ה, שבו הורידו את הדרישות מהעובדים לשכר מינימום. אין שם אקדמאים, אין שם שום דבר. לא אני המצאתי את להב"ה, רק שזה היה קרוב לליבי וטיפלתי בו בכל המרכזים של לימוד חומרי מדעי המחשב – לתת ידע בסיסי במחשב, בפרט לקהל הערבי ולקהל החרדי, להכשיר אותם – באו בעיקר נשים וילדים, זה היה פרויקט מבורך. אז הנה, העובדים סוף סוף זכו בתביעה שלהם נגד המדינה. 80 ייקלטו. אני לא אוותר בעניין הזה. אני אדרוש גם מהאוצר, ודיברתי גם עם שר המדע שגם אינו שבע רצון מהמכרז, כי המכרז הלך על מינימום של כסף אבל לא על איכות. הולכים לזרוק כסף, ככה. לא לעשות את זה בצורה מסודרת, חד משמעית, ומדובר אם אני לא טועה ב-120 מיליון שקל לאורך שנים. זה יהיה חבל.
היו"ר משה גפני
אבל אני מבין שהבג"ץ לא פסק על הכל, הוא פסק על חלק.
מיקי לוי (יש עתיד)
נכון. אני דיברתי עם השר אקוניס. הוא לא מאושר. הוא אמר לי – תגיש בקשה לדיון לגבי מהות המכרז. דיברתי גם עם האוצר. לא יכול להיות שיורידו את דרישת האוצר, ישלחו מדריכים ברמה ו'. לפחות ה-80 האלה זכו והם ייכנסו לתוך המערך שזה עושה לי נחת. אבל אני לא מתכוון לוותר. הם יבואו לכאן ויסבירו למה. ביקשתי בקשה לדיון מיוחד יחד עם הטכנולוגיה, נראה מה לעשות עם העניין הזה, אבל זה בהחלט משובב נפש, בבוקר. המדינה לא תמיד צודקת.
מהיו"ר משה גפני
מי קובע?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הרוב קובע. לא תמיד צודק, אבל קובע.

שמעתי אותך היום בבוקר ברדיו על המיגון.
היו"ר משה גפני
אני שאלתי אותם – אתם באים בטענות למה אנחנו לא קיימנו דיון – למה אתם לא העליתם את זה על סדר היום? הרי שני גורמים יכולים לקבוע דברים על סדר היום – זה התקשורת והכנסת, הוועדה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני ביקרתי גם בבית החולים בצפת וגם ביישובי רמת הגולן, ביישובים הכפריים של המועצה האזורית חסרים 300 מיליון שקל כי 2,700-2,500 בתים נבנו בטרם היתה החלטה למגן את הבתים, כולל בעיר קצרין. לא כדאי לחכות. כדאי לזרז את ההחלטה. עשינו את זה בזמנו בעוטף עזה.
היו"ר משה גפני
אתה כנראה לא יודע באיזו מדינה אנחנו חיים. ימגנו את הצפון, זה ייקח זמן, לצערי הרב זה המצב. מה היה בדרום? אני זוכר את ההתחלה בדרום.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בדרום זה לקח זמן ואז הקריטריון היה 4.5 ק"מ, הטווח שכיפת ברזל לא עובדת. אחר כך הגדרנו את זה לכיוון נוסף.
היו"ר משה גפני
נכון. 7 ק"מ.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
היה הבדל ענק בין "עמוד ענן", שלא היה מיגון, לבין "צוק איתן" שהיה מיגון. הבדל ענק בתחושה של התושבים וביכולת שלהם לעמוד במצב. גם שימגנו את בתי הכנסת, אדוני היושב-ראש.
היו"ר משה גפני
הדרום היום עובד. הם לא יכולים לאיים עלינו שנעצור את החיים. הם לא יכולים, זה המצב.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אחרי מלחמת לבנון השנייה היה שיקום של הצפון, אבל מאז לא התקדמו בעניין. השקיעו הרבה במקלטים, שהיום לא רלבנטיים.
היו"ר משה גפני
הדרום נותן מושג חדש מה זה מיגון. היה עם הבית ספר של החינוך העצמאי בשדרות. העליתי את זה במליאת הכנסת. הם פשוט טעו במיגון. היתה בעיה של משרד הביטחון והיו צריכים למגן את זה מחדש. היום המיגון שם – אני נמצא שם וזה יותר טוב מאשר בתל אביב. לא צריך לצאת כשיש "צבע אדום". הם לא יכולים לגרום נזק – לא בתעשייה, לא בחינוך ולא בחקלאות. זה כסף, אגב.

אנחנו עוברים לסעיף הראשון בסדר היום - הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון - סכום ההשתתפות הרגיל בהוצאות התקציב של מועצה), התשע''ח-2018, הכנה לקריאה ראשונה. רבותי, תראו. קודם כל אני מודה לוועדת שרים לחקיקה שאישרו את החוק. אמנם מרגי הצביע נגד אבל הרוב הצביע בעד. אני מבקש לחזור על מה שאנחנו מדברים עליו.

יש בעיה עם המועצות הדתיות. יש בעיה, ועודד, אני מציע – תסתכלו על הנושא ממבט רחב, איך שאנחנו נראים עם כל העניין הזה. כל השירותים שנותן השלטון המקומי יחד עם הממשלה הוא נדרש לתת מקסימום 25%. יש מקומות שגם את זה הוא לא נדרש. לפעמים הוא נדרש לתת רק 10% אם בכלל, בעיקר בכיכרות ובתחבורה, עד שזה מגיע לשירותי דת. המדינה אומרת – אני לא צריכה את זה. בשבילי מספיק לתת רק 40%. המדינה היא מקור התקציב, לשלטון המקומי יש תקציב מוגבל. המדינה היא מקור הסמכות בעניין הזה. היא אומרת אמירה אידיאולוגית וגם אומרת אמירה תקציבית. היא אומרת – שירותי דת לא חשובים לי. לא חשובים מאז ומתמיד. תמיד החוק אמר שהמדינה צריכה לתת 40% - איך אומרים עורכי הדין? - אתה הרי עורך דין, רבותי, המציאות הזו היא מציאות שבה אומרת המדינה: שירותי הדת לא חשובים לי. ואז באו עם תוכנית טובה, שהתחילה גם להימאס עלי. התוכנית היא לעשות את זה דיפרנציאלי. לא משנים את החוק, 40-60 נשאר קדוש, לא נוגעים בזה, רק מביאים את זה כל פעם לאישור ועדת הכספים, ובו הגדולות ייתנו כסף לקטנות. לא נותנים חס וחלילה מהפכה, שינויים דרמטיים שאומרים שהקטנות יקבלו יותר כסף מהמדינה. לא. ואני מציע לא להביא את ה-40 מיליון שקל האלה שהמדינה נתנה כי למשדרים אחרים היא נתנה הרבה יותר. ראינו את זה בתקציב. הם לא עשו טובה עם הנושא של ה-40 מיליון. זה גם לא מספיק. שירותי הדת הניתנים במדינת ישראל – עובדי שירותי הדת משתכרים משכורות רעב, שאני לא מבין איך בשנים שאנחנו חיים יש דבר כזה. מה שתראו בשירותי דת – תראו רמה נמוכה של תקצוב. ככה זה בעובדי בתי הדין הרבניים, ככה זה בעובדי המועצות הדתיות, ככה זה ברבנים, ככה זה במשגיחי כשרות - הכל נמוך. האמירה של המדינה היא – זה לא מעניין אותי, תלכו לכל הרוחות. זו האמירה, והאמירה הזו היא במשמרת שלנו. אני יושב-ראש ועדת הכספים. יש שר פנים, יש סגן שר אוצר, יש אנשים שנמצאים בתוך העניין הזה.

אנחנו נותנים את ידינו לעניין והחלטתי לעשות לזה סוף. אל"ף, אני רוצה להגדיל את התקציב. אני רוצה שהמצב יהיה שונה אבל קודם כל שהתשתית תהיה שונה. שיהיה כמו חינוך, כמו רווחה. ישבתי עם אנשי משרד האוצר, עם עודד פלוס, כמובן, שאנחנו לא זזים בלעדיו. אמרו לנו אנשי משרד האוצר שלא יכול להיות שאחרי שאושר תקציב ישנו את כללי המשחק. אמרו לי שזה לא הגון מצדי. קיבלתי את זה ואמרתי – נכון, האוצר צודק. היה דיון. לא קיבלתי את הבקשה לשינוי הכללים אלא רק ממש בסוף השנה התקציבית, אחרי שהיו דיונים עם היועץ המשפטי של ועדת הפנים שלקחו מדי הרבה זמן, אנחנו לא אשמים בזה, ואז אמרתי – אתם הרי אמרתם שתשנו את הכללים, כך היתה פה הבטחה של אגף התקציבים כבר לפני שמונה שנים, אני מבקש לשנות את זה. אז הם אמרו – אחרי התקציב זו בעיה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אנחנו אחרי קריאה טרומית?
היו"ר משה גפני
בקריאה טרומית זה אושר. אנחנו בקריאה ראשונה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
למה אנחנו מאריכים? מה הבעיה?
היו"ר משה גפני
יש בעיה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש מתנגדים, אבל המליאה אישרה.
היו"ר משה גפני
אז מה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אז אנחנו יוצאים פה מנקודת מוצא שזה אושר.
היו"ר משה גפני
כן. אנחנו רוצים לאשר את זה גם בקריאה ראשונה, אבל אנחנו רוצים לעשות את זה עם שכנועים.

ואז אמרנו – בסדר, 2018 לא משנים, נצטרך לשנות את הכללים. גם שכנעו אותי שצריך לשנות את הכללים במהלך כל הרפורמה הזאת, אבל אנחנו ב-2019 נעשה שינוי קטן שהאוצר יצטרך לעזור לנו בזה, ותתחיל רפורמה של 5% מהשלטון המקומי למדינה, עד 2025. תהליך ארוך שיהיה אפשר – זה יהיה בכלל בתחילת הקדנציה הבאה, כל הרפורמה הזאת. למה זה חשוב לעשות עכשיו| משום שפעם אחת ולתמיד צריך לשנות את המצב. זה יתחיל ב-2020, יתפרס על פני 5 שנים. בסוף זה לא יהיה 75% אלא זה יהיה רק 70% כדי לאפשר למשרד הדתות לשנות בין חלשות ליותר חזקות, כדי שיוכלו עם העניין הזה להסתדר, מבלי שיבואו לוועדת הכספים. יוכלו לעשות את השינוי הזה ולכן ההצעה שלנו היא שמתחילים את זה עכשיו, רגיל, ממשיכים ב-2019 עם שינוי קל שאני מקווה שהאוצר יעזור לנו בזה, ולאחר מכן הרפורמה תתחיל מ-2020 עד 2025, תהליך של חמש שנים שבו הרפורמה הזו בסופה תהיה ששירותי דת לא שונים ממקומות אחרים. אמרתי את זה בישיבה הקודמת ואני אומר גם עכשיו – אני לא יודע איפה אני אהיה בקדנציה הבאה. אם יהיו חברים במקומי מיהדות התורה אני אומר להם, ואם אני אהיה זה מה שאני אעשה – לא יהיה תקציב למדינה בקדנציה הבאה אם שירותי הדת לא יהיו שווים לשירותים האחרים. משפחה שעובדת במועצה דתית או בבית דין רבני לא יכולה - - -
מוסי רז (מרצ)
מה זאת אומרת משפחה? שכיר שעובד.
היו"ר משה גפני
שכיר שעובד ומביא פרנסה למשפחה אז המקביל שלו מביא משכורת מסוימת, הוא עושה פחות או יותר את אותם הדברים, והוא מביא ממש שכר רעב. אין ויכוח על העניין הזה. עשינו דיון על הבלניות, העלינו את התקציב שלהן, אבל בסופו של דבר זה דבר שאנחנו נצטרך לעבוד עליו. לא נוכל לעשות את זה עכשיו באופן מסיבי אבל נוכל לעשות את זה בתקציב הבא שיהיה כנראה בקדנציה הבאה.
שגית אפיק
אני אגיד באופן כללי איך זה בנוי, גם לאור שאלות ששאל אותי חבר הכנסת וקנין קודם – ביחס לשנת 2018 אנחנו מאריכים את המועד להגשת אמות המידה לסכום ההשתתפות המיוחד ככה שבשנת 2018 המצב יישאר כפי שמשרד הדתות הביא אותו. בשנת 2025 ואילך תתחיל הוראת הקבע של 70-30. לצד הוראת הקבע תהיה אופציה למשרד הדתות לשנות למעלה או למטה דיפרנציאלית בין הרשויות המקומיות בשיעור של 5% בלי לחזור לוועדת הכספים, על פי אותם קריטריונים שהיום השרים פועלים לפיהם, אבל זה לא ידרוש את התוספת הזאת של אישור הוועדה, והם יצטרכו לעשות את זה בלוח זמנים קצר יותר מזה שנעשה היום, כך שהרשויות המקומיות יוכלו לדעת איפה הן עומדות כשהן כבר מאשרות את התקציב שלהן ולא לאחר אישורו.

לגבי השנים 2019 ו-2020, ההפחתה תהיה נמוכה יותר. זאת אומרת, בשנתיים האלה סך ההפחתה בסכומי ההשתתפות בין הממשלה לבין משרד הדתות תהיה של 5%, בשנת 2019 – 2%, בשנת 2020 השלמה של 5% כשבשנים האלה למעשה כן – כפי שאמר יושב-ראש הוועדה – כן תהיה איזושהי התחייבות תקציבית איך זה ייסגר כדי שלא ייפגע תקציב המועצות הדתיות, ומשנת 2021 מתווה יורד של 5% כל שנה, כשסכום ההשתתפות של הממשלה גדל וסכום ההשתתפות של הרשויות המקומיות קטן.
עודד פלוס
הדיפרנציאליות עד 25.
שגית אפיק
הדיפרנציאליות עד 25 – כרגע עומדת על שיעור של 5%, זה יכול להיות 10%. בישיבה הקודמת היו שתי הערות לעניין הזה. הערה אחת של משרד הדתות שביקש שיעור הגדלה-הקטנה גבוה יותר מ-5% על מנת שהוא יוכל לייצר דיפרנציאליות כפי שיש כיום – ישנן היום רשויות מקומיות שמשלמות 25% ואין כוונה לפגוע בהן. בקשה נוספת בסגנון אחר היתה של מרכז השלטון המקומי. הם ביקשו שבתקופת הוראת השעה, כלומר בין 2019 ועד 2025 ימשיך סכום ההשתתפות המיוחד ואמות המידה ימשיכו להגיע לאישור ועדת הכספים. אני חושבת שצריך לדון על זה, אולי אפשר להציע פתרון שהוא בין לבין או משהו אחר. זה אחד הדברים שצריך לדון עליהם היום.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני בעיקרון מצטרף לגישה שהוצגה גם במליאה וכראש מועצה אזורית אני יכול לומר שפעלנו רבות לחיזוק שירותי הדת ושירותים שקשורים גם לחינוך. אני יכול לומר מה שאמרתי לא פעם בעמק יזרעאל – ויש לנו יישובים דתיים, ואולי יותר מאשר שם זקוקים לשירותי דת זקוקים להם ביישובים חילונים. ישובים דתיים יש להם רבנים בדרך כלל וגם יש להם את היכולות. שירותי הקבורה ובוודאי הנישואין הפכו להיות צרכים של האוכלוסייה כולה, זה לא מתחלק לפי דתיים וחילונים. צריך לומר את זה. אני לא נכנס כרגע לדתות אחרות. צריך לדבר לא רק על השכר של משרתי הקודש אלא גם על השירותים שניתנים.
היו"ר משה גפני
של המזכירה שיושבת במשרד, שמקבלת חצי ממה שמקבלת מזכירה במקום אחר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
החלק הזה הוא ברור ודעתך ידועה כעקבית בתחומים שהם לא רק השירותים האלה. אבל אני מדבר גם על השירותים שניתנים לציבור. מה הוא התקציב לפעולות, לא רק לשכר? אני חושב שזה לא דבר שהוא באחריות המפלגה הדתית אלא באחריות של כולם. אבל אני רוצה לומר שצריך להיזהר במה הוא המיפוי של השירות הזה. לא כל מועצה מקומית או אזורית - - - נגיד ברמת ישי, יש מועצה דתית. אני לא בטוח שזה מה שחסר לה. כלומר, המיפוי של השירות. למשל, יש ועדות מרחביות לבנייה, ולא לכל אחד ועדה מקומית. אני חושב שאם יוצרים את השירות הזה, בעיקר אם הוא לא קיים, צריך ליצור מצב שלא עושים טעות. ליצור אשכולות של יישובים, ליצור חיבורים, ולא כל מועצה אזורית או מקומית צריכה. לנו, למשל, היתה תמיד מחלקה, ויש לנו את הרב של שדה יעקב, אני חושב שזו הזדמנות, אדוני היושב-ראש לתקצב, אבל כתוצאה מזה שאתה מתקצב – גם לנהל את זה. הם צריכים לקבוע כללים של מספר תושבים או איזשהו קריטריון שלא כל אחד יפתח מועצה ואחר כך לא יודע איך לקיים אותה. צריך לשמור על רמה מכובדת של שירותים ואני על כן מדבר על משהו מרחבי, שאחד המודלים זה ועדות מרחביות לבנייה, אבל זה לא מחייב.
היו"ר משה גפני
אני לא שולל את זה, רק צריך לדעת באיזה קריטריון זה נעשה. כרגע אין כלום.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אז אני אומר שאם הולכים לתקצב ולתת השפעה יותר גדולה למשרד על העניין אז גם לנהל אותו כדי לא להסתבך אתו. אבל בגדול אני מקבל את העניין. גם לא קיבלתי את ההסתייגות של המחנה הציוני במליאה ולכן נמנעתי. אני חושב שההתנגדות של המחנה הציוני, זה לא היה מספיק שקול, ובעיקר חוסר הבנה של צעירים שלא מבינים את הנושא, כמוני.
היו"ר משה גפני
מרצ הצביעה בעד.
מוסי רז (מרצ)
אנחנו הצבענו בעד, אני גם אסביר למה. אני כמובן - קודם כל אני בעד שירותי דת, אני לא בעד השיטה של מועצות דתיות, אני אומר את זה כבר מראש. החוק הזה הולך בכיוון של צמצום שיטת ה-matching, שהיא מבחינתי שיטה בעייתית בכל מקום שהיא נמצאת בישראל. השיטה הזו בעצם אומרת – על כל שקל שרשות מקומית נותנת אנחנו ניתן שקל, חצי או שניים – תלוי בתוכנית עצמה ובמשרד עצמו. בעצם המשמעות האמיתית של הדבר הזה הוא שמדינת ישראל בתקציב המדינה מחזקת את הרשויות החזקות. אני רוצה או לנהוג בשוויון או לחזק את המוחלשות. לכן, גם אם היית מציע 100% הייתי תומך, ו-70% זה יותר ממה שהיה קודם. לכן אנחנו במרצ תמכנו בהצעה הזו, אני חושב שהיא קצת משפרת את המצב הקיים. היא לא פותרת את הבעיה. גם אתה יודע את זה ומבין את זה, אבל היא יותר טובה מהמצב הקיים.
היו"ר משה גפני
חברת הכנסת בירן, רצית להגיד משהו?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
לא, אני באתי להקשיב.
עודד פלוס
אני מקבל את הקו של אדוני מבחינה זו שמדינת ישראל צריכה לשים הרבה יותר משאבים בשירותי הדת. לשם אני רוצה להגיע. לכן, כל מהלך שיגדיל את הכסף – אני בעד. הדבר שאני חושש ממנו – ואני שומע אותו מאנשים אחרים שלוחשים, הם אומרים: אין שום בעיה, נשנה את האחוזים אבל הסכום יישאר אותו סכום. זאת אומרת שאם היום אני ב-240 מיליון וכנגד זה יש 360 - - - אני מדבר על שנת 2019, זאת אומרת שיש לי 600 מיליון בסך הכל. אז אם אני אשאר ב-240 וזה יירד ל 50-50, אז אנחנו מתכווצים
ל-480 מיליון.
היו"ר משה גפני
אני לא אעביר את זה בקריאה שנייה ושלישית אם זה יהיה המצב. דבר אחד אני לא אעשה – אני לא אוריד את מה שיש עכשיו, ובמשרד האוצר יודעים את זה. אני חושב שהם התנהגו בעניין הזה בסדר.
עודד פלוס
לכן זה באמת מה שחשוב לי. מבחינתי מה שחשוב – שה-600 מיליון - - - זה גם לא מספיק. חברת הכנסת מיכל בירן לא ביקשה את רשות הדיבור אבל אדוני דיבר על העלאת שכר העובדים, ואני לא יודע אם אדוני זוכר, באחד הדיונים הופיע פה בחור מדהים בשם שי בירן, שאמר בתחילת הישיבה שהוא אחיה של חברת הכנסת בירן, מההסתדרות. הוא אחד האנשים החזקים בהסתדרות ואנחנו נמצאים אתו בשיח כדי שההסתדרות תדרוש ותעשה ואנחנו בצד שלהם בעניין הזה.
היו"ר משה גפני
לתת גיבוי לעובדי בתי הדין על השביתה.
עודד פלוס
ולכולם, להעלות את השכר, כי אני מאוד מתחבר לזה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
חוץ מהניים דרופינג – איך זה מתקשר לנקודה?
עודד פלוס
שאנחנו בעד העלאת השכר וכדי שאני אוכל להעלות את השכר אני צריך כסף. אני יכול לעשות עכשיו משא ומתן מול ההסתדרות ולהעלות את השכר של העובדים ואז למועצות הדתיות לא יהיה מאיפה לשלם.
היו"ר משה גפני
מדובר על העלאת תקציב, אחרת אי אפשר.
עודד פלוס
ה-600 מיליון נותן לי איזו נקודה שמתחת לה אני לא יכול לרדת, אחרת אני ממש מתחיל לעשות את הדברים הרעים – שיצא לנו לדבר עליהם לא אחת, על כל מיני רבנים שעובדים בחלקיות משרה, עובדים שלא מקבלים – אני לא שם. ה-600 מיליון מאפשר לי לייצר את הבסיס.
היו"ר משה גפני
למה הזכרת את זה? אני בעד זה שיתחילו עם חלקיות משרה – גם ראשי ערים, גזברים, רבנים – כולם. למה רק רבנים? נראה אותך עושה את זה לראשי ערים.
עודד פלוס
אני לא עושה את זה. אני לא רוצה. אז בשביל זה צריך את הכסף.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני סיימתי את זה עם העוזרים הפרלמנטרים. אתה זוכר את זה?
היו"ר משה גפני
נכון.
עודד פלוס
דבר נוסף – הדיפרנציאליות חשובה. אחרי שכבר סגרנו את האחוזים של השתתפות המדינה מול הרשויות המקומיות, עדיין יש חשיבות להטיל קצת יותר עומס על הרשויות החזקות לטובת הרשויות החלשות, אני חושב שכדאי שהנושא הזה יישמר, בוודאי בתקופה הזו עד 2025. אם יש צורך לבוא לפה גם במהלך התקופה הזו כדי לשמור על אותה מסגרת, אני מוכן לבוא לפה, ואני חושב שזה חשוב שאני אבוא לפה.
הדבר הבא שחשוב לי זה הסיפור של 2018. חייבים להעביר את אמות המידה שנקבעו על ידי השרים ב-2018. יש כרגע אי ודאות שאני חוסם אותה אבל חשוב מאוד שאמות המידה יאושרו כדי לפתור את בעיית האי ודאות. מילה אחת לדברים שאמר חבר הכנסת ברושי – אנחנו לא מקימים היום מועצות דתיות חדשות ואנחנו באמת מנסים לחשוב על איזושהי חשיבה יותר רחבה להשאיר את המועצות הדתיות במסגרת הכוללת אבל לדבר על עבודה משותפת. למשל, בדוגמאות, יש לי עכשיו סיפור כזה – יש מועצה דתית שדות נגב ולמולה מועצה אזורית שער הנגב שאין בה שירותי דת. אנחנו מנסים עכשיו, אתמול קיימתי על זה ישיבה, שהמועצה הדתית שדות נגב תספק שירותים לתושבי שער הנגב. זאת אומרת, אנחנו לא נקים מועצה דתית חדשה בשער הנגב אבל אנחנו נדאג שיהיו שירותים שיסופקו.
היו"ר משה גפני
אבל זה לא מספיק מה שאתה אומר, אתה צריך לבדוק אם זה נכון. אולי יש בשער הנגב רבים שצורכים שירותי דת.
עודד פלוס
שם זה נכון, אני מדבר עכשיו אחרי שיח שהתקיים מולם. אני לא מדבר על הכתבה מלמעלה. אנחנו עושים את זה גם בקרית שמונה ובגליל העליון - - -
היו"ר משה גפני
גליל עליון?
עודד פלוס
כן. מועצה דתית קרית שמונה מספקת שירותים במועצה אזורית גליל עליון – שירותי קבורה, שירותי - -- לקיבוצים, לכל הקיבוצים.
יצחק וקנין (ש"ס)
עודד, אני מלכתחילה הסכמתי למהלך הזה שיושב-ראש הוועדה הביא לפה אבל עם הרבה חששות, אני אומר את הדברים. אני לא אומר את הדברים סתם, אני אומר את הדברים מתוך הניסיון שיש לי פה בוועדה הזאת במיוחד בנושא של המועצות הדתיות, דברים שיושב-ראש הוועדה הוביל אותם בשנים הקודמות – הנושא של הלנת שכר, עובדי בתי עלמין, בלניות, היו פה שורות. ישבו פה וקוננו על המצב הקשה. חשב מלווה, חשב מלווה. בשנים האחרונות יש רגיעה מוחלטת במועצות הדתיות. זאת אומרת שיש פה מתווה שיוצר מצב שאתה אומר: בלי זה אני לא יכול, מתחת לזה אני לא מתפקד. בשנים האחרונות המצב הזה הביא לרגיעה מוחלטת במועצות. אין גירעונות, המועצות מתנהלות בצורה מסודרת, כל מועצה יודעת את התקציב שלה. ברור לחלוטין שאם הכסף בסופו של יום בחוק הזה יביא למועצות הדתיות פחות ממה שאתם עומדים פה היום – אני לא אצביע עבור החוק. אני אצביע בתנאי שאני אדע במפורש שהאוצר שם את כל חלקו האמיתי באחוזים. אמרתי לאורך כל הדרך שמצדי שהרשויות ישלמו את החלק שלהן כמו בחינוך, כמו ברווחה – אין לנו בעיה עם הדבר הזה. הבעיה הגדולה ביותר תהיה במידה ואנחנו נמצא את עמנו בסופו של יום עם פחות תקציב ממה שאתה עומד בו היום. לכן אני אומר מראש – אתה יודע את המספרים המדויקים שאתה צריך לקבל באוצר. אני מציע שלא תהיה פרווה בדבר הזה. אנחנו לא נהיה פרווה, אבל אתה צריך לשים אותנו עם המספרים הנכונים על מנת שאתה תוכל - - -
עודד פלוס
אדוני, אני אמרתי שמ-600 מיליון - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
בסדר, אבל זה לאיזו שנה?
עודד פלוס
ל-19.
יצחק וקנין (ש"ס)
בסדר. המתווה הזה הולך לשנת 2025 באחוזים שיורדים בכל שנה מהשלטון המקומי ועוברים למדינה. המדינה צריכה להשלים את החוסר הזה. לכן אני מציע שתהיה פה טבלה מסודרת עם המספרים המדויקים, על מנת שכל אחד יידע על מה הוא מצביע, בסופו של יום. ואני שוב אומר: אני בעד הצעת החוק, כל עוד זה לא פוגע במועצות הדתיות, לא פוגע במערכת, במשרד לשירותי דת. הרי זו הזרוע הארוכה שלכם לביצוע כל שירותי הדת.
היו"ר משה גפני
לא יהיה צריך להצביע נגד, מכיוון שאני לא אביא את זה להצבעה, אם לא יהיה כסף. אני לא אוריד את התקציב של המועצות הדתיות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
חשבתי שתגיד שלחבר וקנין יש אמון גדול באוצר.
היו"ר משה גפני
אם האוצר לא ייתן כסף לא יהיה חוק.
יואב בן צור (ש"ס)
אין ספק שהפעולה שתיעשה ואם תיעשה והתקציב יגדל, אז אין ספק שאנחנו עושים דבר חיובי. לצערנו ההתייחסות לשירותי דת בכל המקומות היא כאילו שזה איזשהו נטל על העיריה או על ראש העיר, שהוא מחפש כמה שפחות לתת לשירותי הדת, כששירותי הדת לא ניתנים לדתיים אלא לכלל האוכלוסייה כולה. כולם נזקקים בסופו של דבר לאותם השירותים.

אני רוצה לדבר על משהו שדיברתי עליו עם היושב-ראש, אני חושב שהוא אבסורד, הוא קשור בצורה כזו או אחרת לעניין. יש שני רבנים בארץ שמכהנים גם כאבות בתי דין. יש פה אבסורד – במקום שהרבנים הללו יקבלו תוספת לשכרם באופן אבסורדי כל חודש מפחיתים משכרם 6,000 שקל בנטו. ראש אבות בתי הדין שמכהן גם כרב עיר בוודאי חוסך למדינת ישראל כסף רב על משכורת של רב. לא ייתכן שרב רגיל יקבל את מלוא שכרו וראש אבות בתי דין שעושה שני תפקידים יחד – כרגע אנחנו מדברים על שני רבנים, בפתח תקווה ובבאר שבע, ששניהם ראשי אבות בתי דין מפסידים כל חודש 6,000 שקל משכרם. תגידו לי בבקשה איפה ההיגיון פה? למה הם צריכים להפסיד משכרם? לא מבקשים תוספת, אבל שיקבלו כמו ראש אב בית דין במקומות אחרים. הם מקבלים שכר ב-6,000 שקל יותר ממי שמכהן גם כרב עיר. אני חושב שהדבר הזה צריך תיקון מידי.
היו"ר משה גפני
אתה יכול לענות על זה?
עודד פלוס
אני לא מודע לזה. זו פעם ראשונה שאני שומע על זה.
היו"ר משה גפני
יש שני רבנים - - -
עודד פלוס
כן, הרב דרעי והרב אטיאס. הוא מקבל את המשכורת שלו לא מהמועצה הדתית, אלא מבתי הדין.
היו"ר משה גפני
מה זה משנה? אתה המנכ"ל.
עודד פלוס
אתה צודק. פעם ראשונה אני שומע את זה. אני אבדוק את זה.
יואב בן צור (ש"ס)
אני סומך על היעילות של עודד, תוך ימים זה יסודר.
עודד פלוס
מה שאני מתפלא זה שהרב דרעי לא פנה אלי עד היום. זה פשוט - - -
היו"ר משה גפני
כי הוא נוגע בדבר. אני פונה אליך, הוא פונה, זה דבר שיכול לקרות רק בשירותי דת. זה לא יכול לקרות בשום מקום אחר במדינה. זו מציאות שהיא פשוט בלתי מתקבלת על הדעת. אומרים לו – אתה לא יכול לקבל עכשיו רכב, בגלל שאתה רב. אתה לא יכול לקבל בתור רב כי אתה ראש אבות בתי דין. למה אנחנו מלמדים את הילדים שלנו על חלם? אנחנו צריכים ללמד אותם על זה.
יואב בן צור (ש"ס)
צריך לדעת שהם לא נטל על המועצה הדתית, כי השכר שלהם משולם מבתי הדין. אז אם הוא משולם, שישולם כמו ראש אבות בתי הדין, רגיל. זה שהוא עושה עבודה נוספת כרב עיר? יבורך.
היו"ר משה גפני
הוא לא מקבל שתי משכורות.
יואב בן צור (ש"ס)
ודאי שלא.
חזי כהן
לגבי הנושא של התקציב. לפני אישור התקציב הרשות המקומית אמרנו שניתן את האומדן ולא את התקציב עצמו כי לא ניתן מבחינה טכנית להגיש את התקציב עצמו. אז צריך לתקן את זה בניסוח.
עודד פלוס
זה מופיע בניסוח החדש.
יהושע פרידמן
אנחנו פרסמנו מחקר די עב כרס על שירותי הדת.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מי הזמין את המחקר הזה|?
יהושע פרידמן
המכון הישראלי לדמוקרטיה מייצר מחקרים באופן עצמאי. המסקנה היא שצריך שיפור ניכר בשירותי הדת ודרך נתינת שירותי הדת. שאלת התקצוב וה- matching’ השאלה איך נותנים שירותי דת בישראל ומה הדרך האופטימלית לא רק לתקציב אותם אלא גם לתת אותנו. המסקנה שלנו היא שהמועצות הדתיות הן לא הדרך הנכונה. אם אדוני טורח להשוות את המצב של שירותי הדת מבחינה תקציבית למצב של החינוך ושירותים אחרים שנותנים לאזרחים, אפשר לעשות את אותו הדבר גם במובן המבני, כלומר, להעביר את שירותי הדת לרשויות המקומיות, כי המצב היום הוא - -
היו"ר משה גפני
אני נגד. אני נגד, הצעתי הצעה אחרת .
יהושע פרידמן
- - שרוב המועצות הדתיות לא מתפקדות. מבקר המדינה הצביע על כך בדוח האחרון.
היו"ר משה גפני
מה לא מתפקד?
יואב בן צור (ש"ס)
הוא גם אמר קודם שיש משפחות שעובדות שם. כל המשפחה. כמו בית משפט, בערך.
יהושע פרידמן
59 מהמועצות הדתיות מונו, הרשויות הדתיות, על ידי השר לשירותי דת, כלומר, התקציב שאנחנו מעבירים עכשיו לאוצר ישמש לתקצוב האנשים שמונו על ידי השר, סוג של מינויים שהם לא בהכרח בהרכב שהחוק ממליץ עליו, כלומר – פוליטיים. בסופו של דבר צריך לתקן. צריך להשוות את השכר וצריך לעשות הרבה דברים כדי שהשירות הזה יעבוד כמו שצריך. זה נכון, אבל זו הזדמנות לתקן את זה - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
אני מוכן ללכת אתך. אתה נראה לי אדם רציני. נשאל אותך שאלה אמיתית עכשיו – עשית את המחקר הזה? קראת אותו?
יהושע פרידמן
בטח.
יצחק וקנין (ש"ס)
בדקת במועצות האזורית כשאין מועצות דתיות מה קורה שם?
יהושע פרידמן
כן.
יצחק וקנין (ש"ס)
מה בדקת? אני בא ממועצה אזורית. תגיד לי.
יהושע פרידמן
הרב הראשי לישראל - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
תענה לי, תענה לי. מועצה אזורית. לאן אתה בורח? שאלנו אותך שאלה, אדוני.
קריאה
תן לו לענות לך.
יצחק וקנין (ש"ס)
הוא לא עונה.

תענה לי. אתה לא באת לפה לעשות הצגה, נכון?
יהושע פרידמן
הרב הראשי לישראל - - - את תפקוד - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
סליחה, שאלתי שאלה ואתה לא עונה לי. מועצה אזורית, אין בה מועצה דתית. יש מחלקה. זה מה שאתה רוצה, אני אתך. בדקת שם?
יהושע פרידמן
כן.
יצחק וקנין (ש"ס)
מה, מה קורה? יש תקציב לדת?
יהושע פרידמן
יש מקומות שהשירות מתפקד היטב ויש - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
יש תקציב? אין. שום דבר לא מתפקד כי אין תקציב בכלל.
קריאה
- - -
יהושע פרידמן
ודאי שכן.
מוסי רז (מרצ)
- - -
יצחק וקנין (ש"ס)
תאמין לי, אני בא עם ידיים נקיות ואני אומר מה שהוא לא מסוגל לומר, ואמרתי את זה בישיבות הקודמות: במועצות האזוריות שאין מועצה דתית תקציב הדת שואף לאפס. אפס. זו בעיה כי ראש הרשות לא מעניין אותו בכלל. זה בכלל לא עניינו.
יהושע פרידמן
הרי ממילא יש רשויות שבהן זה עובד מצוין. יש מודלים - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
אל תגיד לי |"מודלים". אם לא יהיה תקציב רשום שום דבר לא - - - אני מספיק זמן בבית הזה. אני לא רוצה שנעבוד על אף אחד בעיניים. אני מוכן ללכת אתך, בוא נפרק את הכל, אבל בוא נשים את הכסף לציבור שמגיע לו – לא הדתי. צריך לקבור מתים גם בציבור החילוני. אני, אדם דתי לא צריך את המועצה הדתית.
יהושע פרידמן
בוא נעשה מהלך משולב – פעם אחת התקציב יעבור בתקצוב של המדינה כמו שמוצע פה. פעם שנייה המבנה ישתנה וזה יעבור - - -
יואב בן צור (ש"ס)
היה לך מודל כזה שניסית והוא עבד? על מה אתה מדבר בכלל?
יצחק וקנין (ש"ס)
אתה לא רציני. סיפורים תספר למישהו אחר, לא לי.
היו"ר משה גפני
המסקנה של הדברים שלך?
יהושע פרידמן
שיש פה הזדמנות לתקן, אבל לתקן באופן - - -
היו"ר משה גפני
היות ולי יש ניסיון רב שנים בעניין הזה אני רוצה לדעת – יש הצעת חוק שעומדת על סדר היום. צריך לשנות את הרכב המועצות הדתיות? – בסדר, זו אמירה טובה, אני חולק על זה, זה צריך להיות ברשויות המקומיות. אני יכול גם לנמק, אבל זה לא עומד על סדר היום. עומד על סדר היום שינוי שיטת התקצוב. אז אני מסכים עם חבר הכנסת וקנין – אם כתוצאה משינוי שיטת התקצוב יירד עוד התקצוב של המועצות הדתיות, אני לא אביא את זה להצבעה. זה ברור לגמרי, באגף התקציבים יודעים את זה. אנחנו יוצאים מתוך הנחה שהתקציב לא יירד, או שהוא יעלה או שיישאר כמו שהוא. אני שואל אותך לגבי זה, לא לגבי כל הדברים האחרים. אני גם בעד לשנות את הרכב משרד החינוך – יש לי טענות על מה שקורה שם מפה ועד הודעה חדשה. אנחנו בעד לשנות הרבה דברים, אבל אנחנו לא עוסקים בעניין הזה. היות ויש לי רזומה של כל מה שעשיתי במשך 30 שנה, היתה הצעת חוק שלי שעובדי המועצות הדתיות יהיו כמו עובדי מרכז השלטון המקומי או עובדי מדינה. זו תהיה רשות כמו שיש רשות לכל מיני נושאים שהקימו – תהיה רשות למתן שירותי דת. ואז המשכורות יהיו אותן משכורות. אני הצעתי את ההצעה הזו, התקדמתי אתה. בסוף המפלגות הדתיות התנגדו. אגב, יש לי פה מכתב מאשר אוחנה, ממונה במועצה דתית. המכתב אומר: "היום קראתי על הכוונה לשנות את שיעור ההשתתפות 70% ממשלה – 30% רשויות. בעת כהונתי העברתי בקריאה ראשונה – 75% ממשלה ו-25% רשויות. דקות ספורות לפני הקריאה השנייה והשלישית ביקש ממני אלי ישי, ראש הסיעה, למשוך את החוק".

גם אז ביקשו ממני ש"ס והמפד"ל למשוך את החוק. משכתי. ניסיתי הרבה פעמים כאן, בכנסת, לשנות את ההרכבים האלה. ניסיתי לעשות שזה יהיה משהו יותר מודרני. אני חולק עליך בנושא של מתן שירותי דת. אנשים בציפורניים שלהם נותנים שירותי דת עם משכורות עלובות שאתה לא מדבר על זה, עם מציאות כזו שאתה דורש מאנשים לעשות את מלאכתם נאמנה – אין בלנית שעזבה את משמרתה, מה שלא קיים בשום משרד אחר.
יצחק וקנין (ש"ס)
אשים אותך בפוקוס – במועצות אזוריות שאין מועצה דתית, מי קובר את המתים, אתה יודע? תשאל פה. אתה לא יודע. עשית עבודה עבת כרס. אז מה אתה מספר? אין מועצה דתית שם. אתה מחפש מתנדב שיקבור את המת, שיחפור את הקבר. למה במשרד החינוך אתה לא מחפש מתנדב שיהיה מורה? אתם באים לפה ואתם חושבים שיש פה חבורה שאתם יכולים לסובב אותה איך שאתם רוצים.
יהושע פרידמן
אנחנו חושבים שצריכים לתת שירותי דת באופן ראוי, אבל בכל אופן - - -אנחנו מסכימים שצריך לעשות רפורמה, גם אדוני יושב-ראש הוועדה מסכים לזה. זה הזמן לקחת את העניין הזה ולעשות גם וגם.
היו"ר משה גפני
אני שאלתי אותך ועל זה רציתי תשובה. זה שצריך לשנות ולייעל – אני יודע. אגב, אני למדתי כאן במשך השנים שכסף זה פונקציה של פעילות. אין מציאות כזאת שאתה נותן משכורות רעב ואתה נותן תקציב עלוב באופן יחסי לכל מה שאתה בוחן בתקציב המדינה ואתה מבקש גם אחרי זה שירותים נורמליים. יכול להיות שיש כאלה שרוצים שלא יהיו שירותים נורמליים, בשביל מה צריכים את זה? זה לא נבחרת ארגנטינה ולא נבחרת האירוויזיון. שם צריך להוסיף כסף ולא פה – יש כאלה שאומרים את זה. בשביל מה צריכים את זה? יש אנשים, רבים מאוד במדינת ישראל ולאו דווקא דתיים, שצריכים את השירותים האלה. אתה נותן להם שירותים ברמה נמוכה מכיוון שאתה לא מחזיק אנשים, אין לך כסף לזה.
יהושע פרידמן
אדוני היה שוקל לחזור אל הצעת החוק ההיא?
היו"ר משה גפני
אני לא מפסיק לחשוב על שירותי הדת במדינת ישראל. אני לא מבין למה זה צריך להיות סוג ג'.
קריאות
- - -
יותם ברום
נציג של ארגון "פנים". אנחנו, כמו מגישי ההצעה וחברי הכנסת שתומכים בהצעה, תומכים בשירותי דת טובים והגונים לאזרחים אבל מסתבר שיש לא מעט ליקויים בתוך המועצות הדתיות ואנחנו מציעים לנסות ולתקן, לעשות רפורמה. אתה, היושב-ראש כל הזמן מדבר על המשכורות של המועצות הדתיות. יכול להיות שיש הרבה צדק בדבריך, אבל בהצעה לא כתוב שהתקציב ילך דווקא למשכורות אלא הוא יכול ללכת לכל מקום אחר. למשל, אחד מהליקויים שהצביעו עליהם לא מעט זה עניין של התמיכות. תמיכות זה אמנם אחוז קטן מתקציב המועצות הדתיות אבל יש שם ליקויים חמורים מאוד. יש שם גם ליקויים שדוח מבקר המדינה מצביע עליהם לא אחת וגם ביקורת פנימית שבמועצות, כמו למשל בבאר שבע, חיפה, אשקלון, כפר סבא – שם מתריעים על בעיות בהעברת התמיכות. מי אמר שהכסף ילך לטובת משכורת של בלנית שאתה אומר שהיא נמוכה, ולא ילך לארגון ותמיכה שהיא לא מבוקרת ולא מפוקחת על פי ביקורת שהמוסדות המוסמכים לכך מצביעים עליה? אז אני אומר – בוא נעשה יד ביד. כולנו מסכימים שצריכים להיות שירותי דת טובים ושוויוניים לכל האזרחים. כמו שציינו פה, זה לא שירותי דת לדתיים זה לכל מי שנזקק להם, ולכן זה אינטרס של כלל הציבור ולכן זה צריך להינתן לכלל הציבור באופן שוויוני והוגן. אני מציע שנכנס ביחד את הגדלת התקציב והגדלת התקצוב של הממשלה יחד עם רפורמה משמעותית שמתקנת את הליקויים החמורים שמצאנו. לא יכול להיות שמגדילים את התקציב בלי שמתקנים את הליקויים.
היו"ר משה גפני
גם בחקלאות. אני מנסה יחד עם איתן ברושי ויצחק וקנין להגדיל את התקציב של החקלאות. ומי אומר שזה לא יילך לגרעינים תורניים רק של הציונות הדתית, כמו שאנחנו מגלים את זה? למה אתה לא אומר את זה?
יותם ברום
אל"ף, אני אומר את זה.
היו"ר משה גפני
אנחנו מדברים על המבנה?
קריאות
- - -
צביה סעדון
אני רוצה להתייחס לדבריו של מר עודד לגבי הנושא של הדיפרנציאליות. אני חושבת שזה נכון וראוי לעשות את זה, אבל אני רוצה להתייחס לנושא של הרשויות הדרומיות ברמה סוציואקונומית 5 שבעבר הוחרגו. מאחר ועומדות בפניהן אתגרים לא מעטים ראוי לתת לזה מענה, שגם יילקחו בחשבון במסגרת אמות המידה שבסופו של דבר יקבעו את התקצוב הסופי של אותה רשות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
את מבאר שבע? את מציעה להקים אשכול של רשויות לצרכי דת?
צביה סעדון
לא. אני מדברת על העובדה שלאמות המידה הקיימות, סוציואקונומי 5 - ולמרות הגודל של רשות - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתם 5?
צביה סעדון
כן, ואני מדברת גם בשם אשקלון, אילת, ויש בפנינו לא מעט אתגרים שאנחנו מתמודדים אתם.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא מדובר רק על שירותי דת, מדובר על שירותי רווחה, למשל. הוויכוח בשלטון המקומי שאומר שאם אנחנו נוריד למישהו ניקח למישהו אחר הוא סותם את הסיפור של הדיון שאת מציעה. אם היתה הבנה עם הממשלה שאומרת שחלוקת המשאבים של הממשלה היא דיפרנציאלית – לא לקחת מהחזק לחלש, אז אפשר להתקדם בעוד דברים, גם בחינוך וגם ברווחה. זה לא יהיה רק הצעת חוק לשירותי דת. אם הולכים על דיפרנציאלי ולא לקחת מהחזק לחלש – שזה מלחמת אחים בתוך השלטון המקומי, היינו מגיעים לפתרון, גם בשירותי דת, גם ברווחה וגם בחינוך. זאת אומרת שמי שהוא סוציואקונומי עד 5 לא ישלם או ישלם מעט. אתם לא מבינים את זה גם כערים. אין לכם יכולת להגיע להסכמה בתוך השלטון המקומי אז חייבים להתנגד לכל הסדר דיפרנציאלי. במקום להגיע להבנה – זה לא ייפתר - - -
איתי חוטר
אני סמנכ"ל כלכלה במרכז השלטון המקומי. אנחנו כמובן רוצים לברך על הצעת החוק ולהודות לך על הקידום שלה. בעניין המשרה של הדיפרנציאלי אנחנו שותפים לעניין הזה שהמשרה צריכה להיות גדולה, בטח בתקופת הוראת השעה, מעבר ל-5% פלוס מינוס, כי אם זה יישאר ככה המשמעות היא שרשויות חלשות שהיום משתתפות בשיעור של 25% או 35% לצורך העניין, ייאלצו להשתתף בשיעורים הרבה יותר גבוהים בתקופת הוראת השעה. לדעתנו צריך לבצע את ההפחתה באופן כזה שישמר מצד אחד את הרשויות שהשתתפו בשיעורי השתתפות נמוכים כך שלא יעלו, ומצד שני הרשויות החזקות לכאורה - - - ונאמר פה בצדק - - -
היו"ר משה גפני
לא לכאורה. תל אביב היא עיר חזקה.
איתי חוטר
אבל אמות המידה הרבה פעמים לא מבחינות בין רשויות חזקות באמת לרשויות חזקות פחות, גם בגלל המשקל העודף שניתן למדד הסוציואקונומי שלא תמיד מתואם עם החוזק והיכולת של הרשות המקומית.
היו"ר משה גפני
יש הצעה של היועצת המשפטית, להעלות את זה בתקופת הוראת השעה ל-10%, עם יכולת בעיר חלשה להעלות את זה יותר.
שגית אפיק
באישור הוועדה.
היו"ר משה גפני
אני לא אוהב את אישור הוועדה.
שגית אפיק
רק ביותר. רק לגבי הרשויות - - -
היו"ר משה גפני
החלשות.
עודד פלוס
10% בלי צורך לבוא לפה, ומעבר ל-10% לבוא לפה.
היו"ר משה גפני
אני לא אוהב את ההצעה שבאים לפה. אני מתחיל לקבל טלפונים מראשי ערים שמסבירים לי כמה הם חלשים. בסדר, אבל אני בדיעבד אקבל את זה כדי שלא תהיה פגיעה. אני רוצה להוציא את ועדת הכספים מהעניין הזה.
איתי חוטר
האם אפשר לייצר מצב שבמהלך ההדרגתי הזה – לצורך העניין, אנחנו מצלמים תמונת מצב של אמות מידה ל-2018. לצורך העניין, יש לנו 10 רשויות שהן בהשתתפות 25, לייצר סיטואציה שבה על פני 5 שנים לא מעלים אותם אלא מפחיתים.
היו"ר משה גפני
אבל אי אפשר להישאר ב-25 עכשיו. אפשר לעשות את ההצעה הזאת שזה יהיה 10% - - -
איתי חוטר
למה אי אפשר?
היו"ר משה גפני
הפירוש הוא שאנחנו לא מתחילים כלום. לא יקרה שום דבר.
איתי חוטר
המשמעות היא שכל אחוז שאתה מביא מהאוצר יבוא להפחתה של הרשויות החזקות, זו המשמעות.
היו"ר משה גפני
בינתיים אני מקבל את ההצעה הזו של 10% ולא צריך לבוא לוועדה. לבוא לוועדה זה נושא שמתחיל פה לחצים על חברי הוועדה ובצדק. תקשיב לי. אם רק על מה שרוצים להפחית יותר מזה צריך לבוא לוועדה זה מצמצם את הלחצים. אני לא אוהב את האישור הזה של הוועדה. הוא לא קיים בשום מקום. זה רק פה הומצא. אתה מכיר עוד מקרה כזה? רק פה זה הומצא.
מירה סלומון
גם בחינוך יש תקציבים שמגיעים לוועדה להתייעצות.
היו"ר משה גפני
מה למשל?
מירה סלומון
צו החינוך בכל שנה מגיע לאישור ועדת החינוך.
היו"ר משה גפני
צו שירותי הדת אני גם מסכים שיגיע, כל שנה. כשהם נותנים לעירית גבעתיים שהיא תיתן בשירותי חינוך יותר כסף או פחות כסף. תגידו, אתם - - -
מירה סלומון
זו המשמעות, אדוני, של החלוקה הדיפרנציאלית של ה - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, אבל זה המקרה היחיד.
מירה סלומון
- - - בדיוק צו שמייצג את הדיפרנציאליות.
אדוני, במהלך חמש השנים שעד להסדרה - - -
היו"ר משה גפני
את יודעת שאני אתכם, אני לא רוצה לפגוע בכם. אני רק אומר לכם, גם לטובתכם – מה שחוזר לפה, אתם יודעים איך הוא נכנס אתם לא יודעים איך הוא יוצא. אין את זה בשום משרד אחר, בשום מקום אחר, שום שירותים אחרים שאתם נותנים.
איתי חוטר
אני מנסה להבין מה ההצעה של אדוני.
היו"ר משה גפני
אני הבנתי שזו הדרישה שלכם. אז מציעה היועצת המשפטית פשרה. 10% הפחתה – לא צריך בכלל את ועדת הכספים.
איתי חוטר
לצורך העניין, ב-2019 מ-58% ל-48% - - -
עודד פלוס
בין הרשויות, לא במספרים הגדולים
היו"ר משה גפני
עזוב את 18. 18 עבר כבר.
איתי חוטר
אמרתי 19. ב-19 זה 58% השתתפות של הרשויות המקומיות. ברגע שאת פותחת פלוס-מינוס 10% זאת אומרת שהרשות שתשתתף בהכי מעט תשתתף ב-48%.
היו"ר משה גפני
אלא אם כן החליט משרד הדתות ש-48% ליישוב פלוני-אלמוני זה יותר מדי כסף והוא סובר שצריך להוריד אותו ל-25%. הוא צריך לבוא לוועדה.
עודד פלוס
אבל זה לא יהיה פרטני, זה חייב להיות שוויוני.
איתי חוטר
יש עשרות רשויות כאלה שהן מתחת ל-48. אני מנסה להסביר את המשמעות. יש עשרות רשויות כאלה שהן מתחת 48% היום.
היו"ר משה גפני
טוב. נגיע לפה.
יובל טלר חסון
אני מאגף התקציבים. אני יודע שוועדת הכספים אינה כפופה להחלטות ועדת השרים אבל אנחנו כן כפופים להחלטות ועדת השרים ולכן אני כן רוצה להגיד את הדברים שעמדו בבסיס החלטת הוועדה. ההחלטה קיבלה את האישור להעברת הצעת החוק בקריאה הטרומית בכפוף לשני תנאים. התנאי הראשון הוא שהנושא חוזר לדיון נוסף לפני קריאה ראשונה לוועדה. הדבר השני – שאין להצעת החוק עלות תקציבית נוספת. אני אדייק את הנוסח – שלהצעת החוק אין מקור תקציבי נוסף.
היו"ר משה גפני
מה פירוש? למה אני מבזבז את זמני בכלל? הרי הם אומרים את זה כל הזמן. אתה חושב שזה מה שיהיה בסוף? לא יהיה חוק. הם לא יודעים את זה? מה פירוש "אין עלות תקציבית נוספת? הרי החוק הזה בבסיסו – המדינה צריכה לתת יותר כסף. אז מה זאת אומרת שאין עלות תקציבית נוספת?
יובל טלר חסון
הצעת החוק לא מדברת על זה שהמדינה נותנת יותר כסף. הצעת החוק אומרת שהמשקל - - -
היו"ר משה גפני
אז אני מבקש לכתוב בהצעת החוק שיש עוד כסף שהולך לעניין הזה, זה לא בא מהמקור הרגיל של מועצות דתיות, זה מגיע מקופת המדינה. אני מבקש שזה יהיה כתוב בחוק. אל תהפכו אותי לגולם.
יואב בן צור (ש"ס)
הם חשבו שהם הולכים להרוויח פה.
היו"ר משה גפני
נרוויח. זה יהיה כתוב בחוק. מה חשבתם, שאני אגיד שהמדינה תיתן באחוזים יותר אבל פחות כסף? וששירותי הדת יפחתו?
יובל טלר חסון
אדוני היושב-ראש, אין כוונה להפוך - - -
היו"ר משה גפני
הכל בסדר. את זה אני אכתוב, תחזיר את זה לוועדת השרים, בסדר גמור. זה יהיה כתוב. אחרי שאני מדבר 30 שנה, עוד הקודמים לך לדורותיהם במשרד האוצר – הפכתם את שירותי הדת למצב שהוא בלתי מתקבל על הדעת במדינה דמוקרטית, אז אני עכשיו אוריד משירותי דת? מישהו מכם חושב ככה? אריאל יוצר חושב ככה? כל מה שתביאו אני אבקש להפחית מהתקציב, ואם לא – תחזירו לוועדת השרים אחרת אני אצביע נגד. מה זה הדבר הזה? אני ביקשתי שבשנת 2019 תוסיפו קצת כסף כדי שלא יהיה מצב שב-2019 אנחנו עושים שינוי ותהיה הפחתה. היה נראה שאתם מסכימים. יש מישהו שאחר כך אמר לכם שלא תסכימו לשום דבר.
איתי חוטר
לא להאמין. 10 מיליון שקל - - -
היו"ר משה גפני
לא עולה על דעתי אבל יהיה חוק. אנחנו בצמתים נפגשים כל הזמן. מה, אתם לא תיתנו יותר? אז בשביל מה עשינו את החוק?
שגית אפיק
הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון – סכום ההשתתפות הרגיל בהוצאות התקציב של מועצה), התשע"ח–2018

תיקון סעיף 11א
1.
בחוק שירותי הדת היהודיים [נוסח משולב], התשל"א–1971 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 11א –




(1) בכותרת המשנה, המילה "הרגיל" – תימחק;







סעיף 11א' עוסק בסכום ההשתתפות הרגיל בהוצאות התקציב של מועצה. היום החוק בנוי משני סעיפים. סעיף 1 שקובע את סכום ההשתתפות הרגיל, שהוא הסעיף המרכזי, והסעיף הנוסף שקובע את סכום ההשתתפות המיוחד. אנחנו כרגע מבטלים בעצם את המנגנון הזה ולכן בכותרת המשנה המילה "הרגיל" תימחק כי עכשיו זה יהיה סכום התקציב.

אני ממשיכה בקריאה:

תיקון סעיף 11א
1.
בחוק שירותי הדת היהודיים [נוסח משולב], התשל"א–1971 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 11א –




(1) בכותרת המשנה, המילה "הרגיל" – תימחק;




(2) במקום סעיף קטן (ג), יבוא:




"(ג) סכום ההשתתפות של הממשלה בהוצאת התקציב של כלל המועצות יהיה 70% וסכום ההשתתפות של רשות מקומית בהוצאות התקציב של מועצה הנמצאת בתחום שיפוטה, בכל שנת כספים, יהיה שווה ל-30% מהוצאות התקציב של כלל המועצות באותה שנת כספים."



זה בעצם סעיף הוראת הקבע שיתחיל משנת 2025 ואילך, והוא קובע את החלוקה של 70-30.
היו"ר משה גפני
אני רק מבקש להוסיף סעיף. ה-70% שהמדינה נותנת יבוא מתקציב המדינה, לא מתקציב המועצות הדתיות ולא מתקציב השלטון המקומי.
שגית אפיק
ה-70% יבוא מתקציב המדינה. אתה רוצה לומר שבהתבסס על תקציב 2019 יחושב ה-70% - - - שהוא לא יפחת מזה.
היו"ר משה גפני
נכון.
איתי חוטר
יש כשל לוגי במשפט. החצי הראשון של המשפט מדבר על סכום השתתפות של רשות מקומית בודדת בעוד שהחלק השני מתייחס ל-30% מהוצאות התקציב של כלל המועצות. זה אמור להיות מתואם. זאת אומרת – 70% סכום השתתפות של רשות מקומית בודדת, והשתתפות הרשות תהיה 30% מהוצאות התקציב של אותה מועצה.
היו"ר משה גפני
הערה נכונה, בסדר.
שגית אפיק
אני ממשיכה בקריאה – תיקון סעיף 11ב' – שהוא היום סכום ההשתתפות המיוחד, למעשה. "השרים" זה שר הדתות, שר הפנים ושר האוצר.

תיקון סעיף 11ב
2.
בחוק העיקרי, במקום סעיף 11ב, יבוא:



"שינוי סכום ההשתתפות על ידי השרים
11ב
(א) השרים, [בהתייעצות עם מרכז השלטון המקומי], רשאים להפחית או להגדיל את סכום ההשתתפות של רשות מקומית מסוימת בשיעור שלא יעלה על 5% מהוצאות התקציב ביחס למועצה שבשטח שיפוטה, לפי אמות מידה אלה:








(1) מספר התושבים במועצה;








(2) שיעור השתתפות הרשות המקומית בתקציב המועצה הדתית מביצוע התקציב הרגיל הכולל של הרשות המקומית;








(3) שיעור מענק איזון שמקבלת הרשות המקומית מסך כל הכנסות הרשות;








(4) מעמד החברתי-כלכלי של הרשות המקומית;








(5) עיר בירה.



אלה הקריטריונים הנוכחיים. השאלה האם נכון להכניס אותן לחוק, או – יש כמה אופציות אחרות, שיהיו נכונות יותר.
צביה סעדון
אבל אנחנו לא רוצים שזה ייכנס לחוק.
שגית אפיק
אז אני בדיוק אומרת שלצד היתרונות שיש בהכנסת אמות המידה לחוק יש לזה גם חסרונות: של חוסר גמישות, של התקבעות על משהו מסוים, ביחוד אם אנחנו רוצים לאפשר לשרים לעשות את זה מחוץ לוועדה ולקבל החלטות כאלה. אז יש אפשרות לקבוע שאמות המידה האלה יהיו בין היתר, ולאפשר לשרים לקבוע אמות מידה נוספות מדי שנה - - -
היו"ר משה גפני
אז בשביל מה צריך את זה? אם הם כותבים את ה-5% - - -
שגית אפיק
כי אתה רוצה לתת איזושהי קריאת כיוון איך זה יהיה.

אופציה אחרת היא שאמות המידה ייקבעו באמות מידה באישור הוועדה?
היו"ר משה גפני
לא.
עודד פלוס
בואו נקבע את זה שוויוני. אנחנו הולכים לדברים האלה - - -
שגית אפיק
אתה רוצה לא לקבוע בכלל קריטריונים ולכתוב שהם יעשו את זה באמות מידה שוויוניות?
היו"ר משה גפני
שיקבעו אמות מידה שוויוניות, בין היתר שייקחו בחשבון את הפרמטרים האלה, בין היתר.
איתי חוטר
אנחנו מציעים ראשית, שייקבע באמת "בין היתר", מסיבה מאוד פשוטה. ראשית, הנסיבות יכולות להשתנות. דבר שני, אנחנו יודעים שמשרד הפנים עובד על מדד חוסן רשותי. ככל שיהיה כזה, אנחנו רוצים שהוא יהיה משולב.
היו"ר משה גפני
בסדר. זה מה שהצעתי. הבנתי שזה מה שאתה הולך להגיד.
שגית אפיק
זאת הוראת הקבע אז פה זה יהיה 5%, כי זה מתייחס להוראת הקבע. בהמשך להוראת השעה נעשה תיקונים.
איגי פז
כיוון שהסעיף הזה בעצם מחליף את סעיף 11ב הקיים אז צריך להוסיף פה הוראה שאומרת שהשינוי הזה של למעלה ולמטה ב-55 לא יביא לחריגה מההשתתפות הכוללת של הממשלה והרשויות המקומיות כיוון שלא יכול להיות שהשרים בעצם מתגברים על חוק התקציב.
היו"ר משה גפני
בסדר. אני מסכים אתך, אני מסכים עם משרד המשפטים, אבל זה לא גורף. רק בעניין הזה.

אני חוזר על זה כדי שלא תהיה תקלה: אמרת שאם נניח השרים מחליטים להגדיל ב-10% הם יכולים להגדיל את זה רק במסגרת התקציבית הקיימת. בתוך המסגרת התקציבית הקיימת יש להם אפשרות ליישוב שהוא בסוציואקונומי נמוך להגדיל את האחוז. בסדר. אבל אם אני להגדיל את התקציב – לא קשור בכלל לסעיף הזה.
איגי פז
זה – בחוק. בחוק התקציב.
היו"ר משה גפני
מצוין. בסדר.
שגית אפיק
אני ממשיכה בקריאה:







(ב) החליטו השרים להפחית או להגדיל את סכום ההשתתפות של מועצה מקומית כאמור בסעיף קטן (א), יודיע על כך השר או מי שהסמיכו לכך לרשות המקומית לא יאוחר מחודש דצמבר שלפני תחילת שנת התקציב, ובלבד שבחודש ספטמבר שלפני תחילת שנת הכספים יודיע השר או מי שהסמיכו לכך לרשות המקומית על אומדן צפוי לסכום ההשתתפות שיחול לגביה.".
עודד פלוס
אני אומר: אומדן – בסדר. דצמבר – זו קצת בעיה בשבילנו.
היו"ר משה גפני
אבל תדע לך שאנחנו הופכים את החוק למודרני. זאת אומרת, לא יוכלו לבוא אל השלטון המקומי בטענות. יכול להיות שיהיה קשה לכם.
עודד פלוס
אני הייתי רוצה להישאר באומדן, גם בדצמבר – יש נתונים שאני מקבל אותם מאוחר יותר.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
אני בצד שלך. כל מה שאני רוצה זה שיהיה חוק מודרני. אני רוצה שיהיה מצב שלא יבואו בטענות על הדברים הטכניים, ואתה התקדמת עם העניין הזה, מה שנאמר קודם – גירעונות, בסדר. אתה יכול לבוא בדצמבר ולהגיד לראש העיר – התקציב שלך הוא סכום מסוים, אבל תדע שיש את הנושא של הפנסיה שעוד לא קיבלתי את הכסף, ועוד סכום – אני לא יודע מה. לפי דעתי זה יתיישר. לא יתיישר? אז הדברים דברים האלה, שאין לך נתונים עליהם בדצמבר, אתה תגיד לו – תדע, יש פנסיה.
עודד פלוס
אני רוצה לתת לאדוני דוגמה. תקציב המדינה, הכנסת בדרך כלל מאשרת אותו עד סוף השנה, 31 בדצמבר. חלק מגובה התקציב שהוא יצטרך לשלם בשנה מסוימת הוא פונקציה של תקציב המדינה, מה שדיברנו קודם. תקציב המועצות הדתיות יגדל, ובאופן אוטומטי – גם ה 70-30 יגדל. אוקיי?
היו"ר משה גפני
בסדר, אז תכתוב את זה. אפשר למצוא איזה נוסח. תקציב המדינה מועבר ב-31 בדצמבר. הוא לא יודע סופית מה התקציב שעומד לרשות המועצות הדתיות מטעם המדינה, יכול להיות שיותר, יכול להיות שפחות.
קריאות
- - -
עודד פלוס
אני יכול להודיע שאם יש הסתייגויות - - -או יש לי נתוני פנסיה שאני עדיין לא יודע מה הם, אני כן אוכל לכתוב - - -
היו"ר משה גפני
תכתוב את הכחול, תכתוב את הכחול.
שגית אפיק
אפשר לעשות משהו אחר - שאם התקציב עובר מאוחר יותר מ-1 בינואר, כמו שקורה לפעמים, אז ניתן לך מועד נוסף - - -
עודד פלוס
אני צריך לתת בדצמבר.
שגית אפיק
חוק התקציב הוא כבר אחרי החלטות ממשלה, הוא כבר 95% - - -
עודד פלוס
- - - בממשלה, זה ברור.
שגית אפיק
אז אתה כבר יודע. אין מצב שלא תדע.
היו"ר משה גפני
אתה יכול לכתוב שאם הכנסת תשנה אז - - - ועל פי רוב השינוי הוא כלפי מעלה, הוא לא כלפי מטה.

הוא טוען טענה נכונה. הוא אומר – הוא מעביר אליך, מה התקציב שלך. הוא נותן לך אומדן בספטמבר, ובדצמבר הוא נותן לך תקציב. הוא אומר לך – התקציב שלך יהיה מיליון שקל. הוא מסייג את זה למשל - - -הוא לא מקבל את הפנסיה, את הדברים ש - - -לגבי העניין הזה הוא יכתוב. אבל הוא יכתוב עוד דבר: התקציב מבוסס על תקציב המדינה שאם בקריאה השנייה והשלישית הוא ישונה, ישונה גם זה, שעל פי רוב זה כלפי מעלה.
איתי חוטר
אותי מפחיד רק כלפי מעלה, לא מפחיד כלפי מטה.
היו"ר משה גפני
עודד – מרץ. מתחיל ספטמבר ואחר כך במרץ.
קריאות
- - -
מירה סלומון
אם אפשר, אדוני – המדינה, כך נראה, בכל זאת הממשלה מתייעלת. לפחות אם אנחנו מסתכלים על תקציב 2019 שעבר במרץ. יכול להיות שאפשר להניח שגם לעתיד לבוא תקציבי המדינה לשנות התקציב הבאות יגיעו מוקדם יותר. אז אם אפשר לעשות כלל – עד דצמבר, וככל שהתקציב לא יאושר עד - - -
שגית אפיק
לתת לו את האופציה של מרץ לתיקון נוסף.
היו"ר משה גפני
בסדר. הסכמנו לזה.
איגי פז
צריך גם להתייחס לסיטואציה שבה התקציב עובר מאוחר יותר מה-1.1.
שגית אפיק
אז זה יפתור את זה. זה ייתן לך את מרץ.
קריאות
- - -
שגית אפיק
שנת בחירות? זה תמיד יעבור - - -
עודד פלוס
כמו שיש היום בחוק זה 90 יום מיום תחילת השנה או ממועד קבלת התקציב השנתי, לפי המאוחר. גם היום זה מופיע.
מירה סלומון
זה בהנחה שלא יתקבל עד ה-1 בדצמבר או עד ה-1 ינואר. לזה אתם מתכוונים?
היו"ר משה גפני
מרץ – פותר את הבעיה. אנחנו מדברים על ספטמבר, דצמבר ומרץ. אתם לא תלושים מהמציאות, אתם מחוברים למציאות שמתהווה ואתם יודעים את זה. אם הממשלה נופלת או פתאום מחליטים להביא תקציב באיזשהו חודש אחר. על פי הוראת שעה - - -
איתי חוטר
זאת אומרת זה החריג.
היו"ר משה גפני
כן. אתם מחוברים – מה שאתם מתלוננים היום שאתם מאשרים תקציב ואתם לא יודעים בכלל מה הולך להיות ומה מקבלים – אתם מחוברים. במועדים האלה אתם מקבלים את העדכון המיידי. אם פתאום יקרה שיאושר תקציב - - -
איתי חוטר
אפשר לגדר את אחוז השינוי בין האומדן והתקציב?
היו"ר משה גפני
לא, לא.
שגית אפיק
אתה זוכר שמדברים רק על ה-5%.
עודד פלוס
ב- 30-70 זה חסר משמעות.
מירה סלומון
צודקת היועצת המשפטית שכך זה מנוסח אבל כן היינו מבקשים אומדן גם לכאלה שלא נמצאים ב- - -
שגית אפיק
אבל את לא צריכה אומדן, הוא קבוע לך בחוק, האחוז שלך.
איתי חוטר
אבל התקציב גדל. בשנת 2019 יש תוספת של – כמה? 100 מיליון שקל. אז מה אם את מגדירה רק שינוי של 5%, תחשבי בכסף, בסכום, מה הולך להיות בכל מועצה מקומית.
היו"ר משה גפני
בסדר, ננסח את זה.
חגי אברהמי
מה קורה במקרה שהתקציב של שנת 2018 לצורך הדוגמה, עובר בספטמבר 2019? התיקון בחוק - - -
היו"ר משה גפני
לא הבנתי. אתה מדבר על שנים שאני מכיר אותן.
חגי אברהמי
שתקציב של שנה מסוימת עובר רק בשנה שלאחר מכן.
היו"ר משה גפני
אז הולכים לבחירות.
חגי אברהמי
אבל קרו מקרים - - -
היו"ר משה גפני
רק בתקציב דו שנתי. מה פירוש התקציב לא עובר? אנחנו בשנה רגילה שאושר תקציב לשנה הזו. אחרי זה, לשנה הבאה, אנחנו צריכים לאשר את זה ב-31 בדצמבר. לא אישרנו את זה? לא הצליחו לגייס רוב לתקציב ועברו שלושת החודשים הראשונים של השנה הבאה ועדיין לא אישרו את התקציב? – הולכים לבחירות, זה החוק.
חגי אברהמי
באותה שנה עדיין צריך לקבל החלטה לגבי תקצוב המועצות - - -
היו"ר משה גפני
לא צריך לקבל החלטה, הולכים לבחירות. מה עושים עם תקציב הביטחון? אתה שואל אותי על השלטון המקומי?
חגי אברהמי
אבל אז לא ניתן יהיה לעשות את המשחק של ה - - -
היו"ר משה גפני
אתה צודק. נו, אז מה|? מה אפשר לעשות, אין תקציב.
חגי אברהמי
אז התיקון של "מיום קבלת התקציב השנתי, נכתב בעקבות הדבר הזה, בשנים שבהן היו בחירות, והמשרד וועדת הכספים לא היו יכולים להעביר את ה- - -
היו"ר משה גפני
מה עושים עם כל התקציבים האחרים?
חגי אברהמי
אני לא יודע מה לגבי תקציבים אחרים אבל בתקציב הזה יש אפשרות לשנות עד מועד מסוים. אם נעבור את מרץ יהיו בחירות באותה שנה, לא נוכל לשנות את התקצוב.
היו"ר משה גפני
אני מסכים עם מה שאתה אומר, אבל לא כל הארץ היא חוקים. מה עושים כשאין תקציב, ויש חלילה מלחמה. מה עושים? אין תקציב. תקציב הביטחון לא אושר. אז לוקחים 1 חלקי 12 ונותנים. המדינה לא עוצרת מלכת בגלל שחברי הכנסת פה לא הסתדרו. אותו הדבר פה. כמו שבכל תקציב המדינה, כשאין תקציב הולכים לבחירות ועובדים לפי אחד חלקי 12 אז גם פה. את זה לא צריך לכתוב.
שגית אפיק
אתה שואל על ה-5% הנוספים?
חגי אברהמי
אבל צריך להבין שלא ניתן יהיה לעשות את הדיפרנציאציה. בדיוק. אחרי הבחירות לא ניתן יהיה לעשות את הדיפרנציאציה. לכן יש את התוספת הזו בחוק, שאנחנו תיקנו – "מיום קבלת התקציב השנתי בכנסת".
היו"ר משה גפני
אני לא רוצה לפגוע ביועצים המשפטיים אבל בגלל היועצים המשפטיים הגיע אלינו הנושא של הכללים החדשים לשנת 2018 מאוחר. מה אנחנו עושים עכשיו? אנחנו עושים הוראת שעה, שהשנה זה יהיה יותר מאוחר. אותו הדבר יהיה גם פה. נעשה הוראת שעה - - -
איתי חוטר
למה?
היו"ר משה גפני
כי לא רוצים שחלשים יקבלו - - -
איתי חוטר
אבל נשאלת השאלה אם במצב כזה אפשר להגדיר שזה ייקבע כמו שאתה הולך לאחד חלקי 12. שיעור ההשתתפות ייקבע לשנה קודמת.
היו"ר משה גפני
בסדר, אנחנו נצטרך להתחשב בזה גם על שנה קודמת. אתה צודק, אני לא מתווכח. תמצאי לזה פתרון. הבעיה ברורה, אין לנו מחלוקת בעניין הזה, נמצא לזה פתרון ניסוחי.
שגית אפיק
אני ממשיכה בקריאה:

הוראת שעה לשנת 2018
3.
בשנת הכספים 2018 בסעיף11ב(א) לחוק העיקרי, במקום הסיפה המתחילה במילה "ובלבד" יבוא "ובלבד שההחלטה תינתן עד ליום ב' בתמוז התשע"ח
(15 ביוני 2018)".



הכוונה היא שב-2018 סכום ההשתתפות ואמות המידה המיוחדות שהביאו השרים לוועדת הכספים יוכלו להיות מאושרים עד 15 ביוני. אני שואלת את היושב-ראש אם הייתי אופטימית. זה בסדר? ואז בעצם – מרגע זה אתם מפרסמים את אמות המידה, את סכום ההשתתפות המיוחד ויוצאים לדרך כפי שהבאתם את זה. אחרי שהוועדה תאשר להם את אמות המידה המיוחדות.
היו"ר משה גפני
עוד יהיו עם זה בעיות, אבל בסדר.
שגית אפיק
אני ממשיכה בקריאה:

הוראת שעה לשנים 2019-2024
4.
בשנות הכספים 2019 עד 2024 יקראו את סעיף 11א(ג) כך:




"(ג) סכום ההשתתפות של הממשלה בהוצאת התקציב של כלל המועצות וסכום ההשתתפות של רשות מקומית בהוצאת התקציב של מועצה הנמצאת בתחום שיפוטה –





(1) בשנת הכספים 2019 – הממשלה-42%; הרשות המקומית- 58%;





(2) בשנת הכספים 2020 – הממשלה-45%; הרשות המקומית- 55%;



(3) בשנת הכספים 2021 – הממשלה-50%; הרשות המקומית- 50%;



(4) בשנת הכספים 2022 – הממשלה-55%; הרשות המקומית- 45%;



(5) בשנת הכספים 2023 – הממשלה-60%; הרשות המקומית- 40%;



(6) בשנת הכספים 2024 – הממשלה-65%; הרשות המקומית- 35%.".



עכשיו רוצים להוסיף לכאן הוראת שעה לגבי ה-5%.
מירה סלומון
10%.
שגית אפיק
אז אנחנו אומרים שבתקופת הוראת השעה, במקום 5% יהיה 10%, ואם השרים ירצו - - -
היו"ר משה גפני
ואז לא צריך לבוא לוועדת הכספים.
יובל טלר חסון
אני כן רוצה להזכיר שכן יש בהצעת החוק כבילה של שיקול הדעת של המשרד. בסופו של דבר, כל מה שאנחנו עושים – זה משתמשים באותם קריטריונים שמוגדרים פה בתוך החוק, לכן אין פה מרחב של שיקול דעת/
היו"ר משה גפני
הקבע – ודאי שלא.
יובל טלר חסון
גם החל משנת 2019-20 עדיין השיקול דעת נתלה רק בחמשת הקריטריונים - - -
קריאה
לא. לא.
עודד פלוס
פתחנו את זה כבר. "בין היתר", כתבנו.
שגית אפיק
אז מה שנציע זה שב-19 ו-20 תהיה לכם אופציה ל-15% בלי לחזור לוועדת הכספים. זה מביא אתכם כמעט ל-75%, ולא צריך - - -
יובל טלר חסון
זה מביא, בסופו של דבר ל-43%, שכל הרשויות המקומיות שנותנות היום 25% - - -
עודד פלוס
לא, מגבילים אותי רק בלמעלה לא למטה. זאת אומרת, -58 אתה יכול להוסיף 15, אתה מגיע ל-73. להוריד אני יכול.
שגית אפיק
אז 19 ו-20 יהיה 15 - - -
מירה סלומון
ומעל 15 מגיעים לוועדה?
היו"ר משה גפני
לא יגיעו לוועדה.
שגית אפיק
יכולים רק עד 15.

ההצעה היא כזו – הוא, השרים יכולים להגדיל ב-15% עד 15% ולא יותר מ-15% ב-19 ו-20. הם יכולים להפחית ביותר מ-15%, בהתאמה, לפי מה שהם יגדילו, כמובן, ובלבד שהמסגרת הכוללת נשמרת. על 19 ו-20 15% למעשה מספיק לכם. עד 15%. ב-2021, 2022 - 12%, ו-2023,2034 – 10%.
עודד פלוס
הסעיף שאדוני אמר רלבנטי גם פה? לגבי הנושא הזה של הכסף.
היו"ר משה גפני
בוודאי. איזו שאלה. אני רוצה להודיע: בסעיף שמוסיפים בעניין הזה, אם יורד התקציב של המועצות הדתית, אני מושך את החוק, לא באתי לקלקל. זה חד משמעי ואני מקבל את מה שאמר פה חבר הכנסת יצחק וקנין. לא בא בחשבון. יכולה ועדת שרים להגיד שלא יאשרו את זה. אז לא יאשרו, עוד כמה דברים לא יאושרו.
צביה סעדון
אני חושבת ש-15% - -
היו"ר משה גפני
זה מגיע ל-73.
צביה סעדון
נכון, ואז למעשה לנו, כרשויות, אין שום say.
שגית אפיק
עד 15.
היו"ר משה גפני
נדבר על זה עוד. בינתיים אנחנו בתהליך ארוך. אנחנו צריכים לאשר את זה כאן בקריאה ראשונה, אנחנו שולחים את זה לוועדת השרים, ואז נתחיל לדבר עם ועדת השרים. אחרי זה – זה יחזור לפה לקריאה שנייה ושלישית, אם נעבור את כל התהליך הזה.
שגית אפיק
אני ממשיכה בקריאה:
תיקון סעיף 11ג

5.
בסעיף 11ג לחוק העיקרי, בכל מקום, המילים "הרגיל או המיוחד" – יימחקו.
היו"ר משה גפני
את מדברת על הקבע?
שגית אפיק
אני מדברת על הקבע, שאנחנו בעצם מבטלים את המנגנון, אם כי אם תעשו סכומי השתתפות מיוחדים מעבר להודעה לרשויות המקומיות כדאי גם שתפרסמו את זה ברשומות? אז אני אוסיף גם מועד לפרסום ברשומות של הסכומים החדשים.

תיקון סעיף 11ד
6.
בסעיף 11ד לחוק העיקרי, בכל מקום, המילים "הרגיל או המיוחד" – יימחקו.

תיקון סעיף 11ה
7.
בסעיף 11ה לחוק העיקרי –



(1) בסעיף קטן (א), בהגדרה "יחס השתתפות רגיל", בכל מקום, המילה "רגיל" – תימחק וההגדרה "יחס השתתפות מיוחד" – תימחק.



(2) בסעיף קטן (ב), בפסקה (1), המילים "הרגיל או המיוחד" והמילים "הרגיל או יחס ההשתתפות המיוחד" – יימחקו.



(3) בפסקה (2), במקום "כאמור בסעיף 11ב(א)" יבוא "כאמור בסעיף קטן 11א(ג) או (ד)", המילים "הרגיל או המיוחד" – יימחקו, המילים "הרגיל או יחס ההשתתפות המיוחד, לפי העניין" – יימחקו.

תיקון סעיף 11ו
8.
בסעיף 11ו לחוק העיקרי –



(1) בסעיף קטן (א), בפסקה (1), המילים "הרגיל או המיוחד" - יימחקו



(2) בסעיף קטן (ג), המילים "הרגיל או יחס ההשתתפות המיוחד, לפי העניין" – יימחקו.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לסכם, לפני ההצבעה. החוק הזה הוא חוק שמביא את הנושא הזה של המועצות הדתיות למצב מודרני יותר, לא למצב של מה שהיה פעם. אני לא רוצה לחזור על הבדיחה שאמרתי במליאה – איך זה הגיע ל 60-40. עוד יבוא איזה פרופסור להסביר את זה, מקצועית ומשפטית, אבל אנחנו הרי יודעים את האמת. אנחנו עושים בזה תהליך שהתהליך הזה הופך להיות תהליך מודרני. המציאות שבה השלטון המקומי לא צריך לתת יותר כסף ממה שהוא נותן בשירותים אחרים, תקציב המועצות הדתיות לא ייפגע, ואנחנו נצטרך לדבר על כל מה שנילווה לעניין.

אני חושב שזה חוק טוב. אני רווי התנגדויות. במהלך ה-30 שנה שאני בכנסת הבאתי הרבה חוקים שנוגעים לעניין הזה. גם מה שנאמר מטעם המכון הישראלי לדמוקרטיה. הבאתי הרבה חוקים, לא הצלחתי להעביר אותם. אני לא בטוח לגבי החוק הזה, לא בטוח. אני מקווה שכן כי זה נכון, מה שצריך להיות. זה נכון. הבאתי אז חוקים וקראתי לכם את מה שכתב לי אשר אוחנה. זה כבר היה לקריאה שנייה ושלישית, החוק הזה, וביקש ממני אלי ישי ראש הסיעה למשוך את החוק. אז החוק נמשך.
יובל טלר חסון
מתפקידי רק להגיד שהצעת החוק היא תקציבית.
שגית אפיק
יש לך עלות תקציבית לתת לנו לפרסום לקראת הקריאה הראשונה?
יובל טלר חסון
כן. לפי הנוסח שהוקרא עכשיו העלות התקציבית לשנת 2019 היא 12 מיליון שקלים. לשנת 2020 – 18 מיליון שקלים נוספים, ומ-2021 עד 2025- בכל שנה 30 מיליון שקל נוספים לבסיס.
היו"ר משה גפני
יש לי שאלה אליך. כל פעם שאנחנו מוסיפים כסף בעניין של השלטון המקומי אז אתם קוראים לזה תקציבי. שאלתי הרבה פעמים – מה אתם רוצים, השלטון המקומי יצטרך לתת כסף. אתם אומרים – אין דבר כזה. השלטון המקומי נותן כסף? אז זה נקרא תקציבי. אמרו לי שהיות שמעלים בשלטון המקומי והשלטון המקומי יצטרך לתת יותר כסף - -
איתי חוטר
נכון. הצעת חוק תקציבית.
היו"ר משה גפני
- - זו הצעת חוק תקציבית. זו המציאות פה. אנחנו לא מוסיפים פה כסף. כלום. אנחנו אומרים שבמקום שעירית אופקים תיתן – תיתן את זה המדינה. אז למה זה תקציבית? הרי אנחנו לא מוסיפים כסף, אנחנו משנים את צורת החלוקה. אני אשאל את הממשלה, אני אשאל את היועצת המשפטית: האם זה תקציבי? אני לא אומר שצריך להוסיף כסף. אני אומר – שהחלוקה תהיה שונה. צריך לתת שקל? במקום שייתן את זה ראש עירית אופקים ייתן את זה אוצר המדינה. אז למה זה תקציבי? אני לא מוסיף כסף.
קריאות
- - -
קריאה
חבר הכנסת גפני, זה לא הגון להגיד את זה, בגלל שמקור ההצעה נובע מזה שהם רצו להגדיל והרשויות לא רצו לשים את ה- matching. אפשר להגיד את זה, למה להסתיר את זה?
היו"ר משה גפני
אני מוחק את הסעיף שהוספתי לגבי תוספת התקציב. כמובן שאני מודיע שלא יהיה עם העניין הזה בעיה ואז זה לא תקציבי.
יובל טלר חסון
תגיד היועצת המשפטית. אם המשמעות של הצעת החוק שיישאר אותו כסף – אז יש לה משמעות תקציבית.
היו"ר משה גפני
אין לה. אני מוריד את הסעיף.
יובל טלר חסון
אם המשמעות של הצעת החוק, כפי שהיועצת המשפטית תסביר לנו, המשמעות היא שלא מוסיפים עוד כסף אלא נשארים במסגרת התקציב הקיים, אז אין להצעת החוק עלות תקציבית.
היו"ר משה גפני
אבל השלטון המקומי ייתן פחות והמדינה תיתן יותר.
קריאה
ולכן זה לא תקציבי.
קריאות
- - -
שגית אפיק
אני רוצה להגיד לך, יובל. מה שאנחנו סיכמנו גם בישיבות הפנימיות וגם במתווה שהושג כאן בוועדה –שתהיה התחייבות ביחס ל-2019 ו-2020 כדי לשמור על בסיס התקציב. מאותו רגע ואילך ההצעה היא לא תקציבית כי שינוי היחסים, כמו שאתה יודע, זה לא דבר שהופך אותה לתקציבית.
יובל טלר חסון
אמרתם שהסכום לא יפחת - - -
שגית אפיק
אבל הוא הוריד את הסעיף הזה. בהינתן זה שהוא לא רושם את הסעיף הזה, ההצעה לא תקציבית. זו הסיטואציה.
יובל טלר חסון
אני סומך על היועצת המשפטית של הוועדה.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור ההצעה בקריאה ראשונה? ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

בעד – 1
נגד – אין
נמנעים – 1
הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון - סכום ההשתתפות הרגיל בהוצאות התקציב של מועצה), התשע''ו-2016 אושרה לקריאה ראשונה.
היו"ר משה גפני
הצעת החוק אושרה, תודה רבה.

אני מודה לכם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:50

קוד המקור של הנתונים