ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 29/05/2018

חוק מועצת הצמחים (ייצור ושיווק) (תיקון מס' 10), התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



3
ועדת הכלכלה
29/05/2018


18/06/2018
11:47
מושב רביעי



פרוטוקול מס' 763
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, ט"ו בסיון התשע"ח (29 במאי 2018), שעה 11:30
סדר היום
הצעת חוק מועצת הצמחים (ייצור ושיווק) (תיקון מס' 10), התשע"ד-2014 (מ/871)
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר
יצחק וקנין
חברי הכנסת
ג'מעה אזברגה
נאוה בוקר
איתן ברושי
שרן השכל
דן סידה
מוזמנים
עו"ד, משרד החקלאות ופיתוח הכפר - דפנה טיש

סמנכ"ל בכיר למימון והשקעות, משרד החקלאות - צביקה כהן

סמנכ"ל מחקר כלכלה ואסטרטגיה, משרד החקלאות - אורי צוק-בר

ממונה בכירה-מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - אביטל שטרנברג

חבר דירקטוריון, מועצת הצמחים - עופר אריאל

ו. ענפית פירות, מועצת הצמחים - בני קלמן

שולחן ענבים, מועצת הצמחים - משה פאיז

שולחן תמר, מועצת הצמחים - שי שטרן

ו. ענפית ירקות, מועצת הצמחים - נחום גליל

מנהל אגף מקצועי, ארגון מגדלי הירקות, ארגוני מגדלים - אליהו אהרון

מזכיר ארגון מגדלי הירקות, ארגוני מגדלים - מאיר יפרח

יו"ר מועצת הארגון מגדלי הפירות, ארגוני מגדלים - מוטי צמיר

חבר מזכירות, ארגון מגדלי הפירות, ארגוני מגדלים - עופר דנין

יו"ר אגף המשק, תנועת המושבים, תנועות ההתיישבות - פלג אוריון

חקלאות, התנועה הקיבוצית, תנועות ההתיישבות - חיים חבלין

מנהל המחלקה להתיישבות, האיחוד החקלאי, תנועות ההתיישבות - ירון סולומון

דוברת תנועת המושבים, תנועות ההתיישבות - דפנה כהן נוריאל

נשיא התאחדות האיכרים בישראל
-
דובי אמיתי

ועדת משק, התאחדות חקלאי ישראל - יצחק כהן

מנכ"ל, התאחדות האיכרים והחקלאים בישראל - ישי פולק

יועמ"ש, התאחדות האיכרים והחקלאים בישראל - אמיר שניידר

חקלאי, התאחדות האיכרים והחקלאים בישראל - אביעם גפני

יו"ר התאחדות החקלאים החדשה בישראל, איגוד לשכות המסחר - אברהם דניאל

יו"ר הוועדה החקלאית, מועצה אזורית ערבה תיכונה, נציגי מועצות אזוריות ומקומיות - אורן קורין

יו"ר העמותה, עמותת מאבק החקלאים - דוד ישראלי

חקלאי, עמותת מאבק החקלאים - יפרח סבלדי

חקלאי, נציגי חקלאים - יעקב בלום

מנכ"ל, חברת דרך המעבדה - דורון בריקמן

ראש תחום חקלאות, חברת דרך המעבדה - אלון זקס

מוזמן/ת - יהונתן פלס

שדלן/ית (ריפבליק יועצים בע"מ), מייצג/ת את התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוצים, מועצת הצמחים - טל בנוש
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח


הצעת חוק מועצת הצמחים (ייצור ושיווק) (תיקון מס' 10), התשע"ד-2014, מ/871
היו"ר איתן כבל
שלום לכולם. בוקר טוב גברתי מנהלת הוועדה, היועץ המשפטי, דובר, חברי הכנסת, אורחים נכבדים, לעונג הוא לי, איזה ריח של אדמה. נראה שרובכם כבר מזמן לא באדמה. הכל דיבורים. רובכם כבר ראיתם אדמה כמו שאני רואה בגינה. ברשותכם, יש כאן חברים נכבדים משני המתרסים, אלה שהולכים לריב ואלה שהולכים לריב בצד השני אז ברשותכם, אני כבר אומר את זה בצורה מאוד מאוד ברורה: אם אתם רוצים, הרי בסוף אני אקבל החלטה, הרי ברור לכם, לא יעזור לאף אחד. כולכם מכירים אותי. אפשר לעשות את זה בטוב או ברע. מה אני צריך מכם? אני מכיר את הדיכוטומיה שמתקיימת כאן, היא לא חדשה. איך אומרים? משנת 87 שהגעתי למשרד החקלאות, עניין המועצות - כאילו לא השתנה כלום. אותו דבר. בונים מועצה חדשה, גם אומרים שצריך להחליף אותה ומשנים, קוראים לזה מועצה... הכל אנחנו מכירים. אז בבקשה, אני אשתדל שאף אחד לא יהיה מרוצה. זאת אומרת, נקודת המוצא שאין מצב שאני גורם למישהו לצאת ולהגיד: וואלה, ניצחנו. אין ניצחון פה. הנקודה היא למצוא את נקודת האיזון הנכונה שתיתן מענה, וזה נושא טעון, רגיש. אין כאן אף אחד שיכול ללכת עם הדגל ולצעוק: אני צודק בצורה מוחלטת. יש שאלות לכאן ולכאן. שר החקלאות, הממשלה היא הריבון. היא מביאה בפנינו את ההצעה שלה. אני כבר אומר, כמובן, שחברי הכנסת אינם חותמת גומי, בוודאי לא בוועדה הזאת. זה לא חדש פה לאף אחד שיושב כאן, בוודאי בנושאים הכלכליים שאנחנו עוסקים בהם.

יחד עם זאת, אני רוצה להבהיר כאן שאנחנו נשקול את הדברים בשום שכל וגם אם נידרש לעשות שינויים כאלה ואחרים, אנחנו לא נהסס לעשות אותם. אני רוצה גם להבהיר, כדי שנדע גם את כללי המשחק היום: כללי המשחק, זה דיון ראשון בהצעת החוק. אנחנו היום נאפשר לכל אחד שירצה לשפוך את מררתו, יוכל לעשות זאת. בדיון הבא מתחילה ההקראה. אלה הנהלים בכל הצעת חוק שמונחת, אלה הכללים צוק בר. למרות השם היפהפה שלך, שם של טייס, צוק בר, אנחנו לא משנים כללים. אלה הכללים, הצעת חוק שמגיעה לדיון ראשון, ככה אני פועל על כל עניין ואז זה גם עושה את הדיון הבא, בהקראה, יותר פשוט וגם יותר ענייני גם אם הוויכוחים הם וויכוחים קשים ונוקבים. בסדר?

איתן ברושי, בבקשה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, אני רוצה לומר פה במסגרת ההצעה לסדר בטרם הדיון, שבראשותך התקיים פה דיון מאוד רציני על משבר המים. היה דיון מאוד דומה גם בוועדת הכספים עם חברינו גפני. אני רוצה לומר לך שנכון לימים האחרונים וגם אתמול בערב, אין הובלה של הטיפול במשבר החמור של משק המים גם בהיבט הלאומי אבל גם בהיבט שלנו, של ההתיישבות והחקלאות, והמציאות שהכל תקוע על פערים בפיצוי, אין קיצוץ מרצון, אין פיצוי לקיצוץ, ואין גורם שמתכלל ומוביל את העניין. התוצאה היא שלפי דעתי אנחנו כבר חודש עוד מעט – ב-1 במאי נכנס הקיצוץ לפועל ואין החלטה ואין מדיניות ואין מנהיגות.

אני קורא לך, כמי שהוביל פה דיון וגם סיכם אותו כולל שימוע לקיצוץ שלפי דעתי לא היה גורם ציבורי שאישר אותו, עם כל הכבוד למועצת המים, אני קורא לך להתערב ולנקוט בצעדים מידיים כדי להגיע להבנה עם האוצר על גובה הפיצוי, כדי לאפשר קיצוץ מרצון אחרת יהיה "פלאט" וזה מזיק, וגם כדי לעורר את הממשלה שנכשלה במדיניות שהיא הביאה למשבר וגם לא מביאה שום בשורה חדשה למשק המים הלאומי. בקיצור, צריך אותך.
היו"ר איתן כבל
תודה, תודה אדוני. אני מודיע לך שאני הודעתי על התערבותי. אני מתכוון – עוד היום אני אודיע לך ולגורמים, לראשי המערכות החקלאיות. אני הודעתי למשרד האוצר שיזמן אותי לדיון יחד אתם לאלתר עם הגורמים החקלאיים, ואמרתי להם שאם לא נקיים דיון נוסף פה בוועדה, זה נושא דרמטי שגם שנוי במחלוקת. גם בין אנשי המקצוע, ואני קורא חומרים שמגיעים אלי מהאנשים – איך אומרים? כל אחד בא עם הפרופסור שלו וההוכחה שלו. יש כאן שאלות שצריך לתת עליהן את הדעת. אין ויכוח ואין חולק שמדובר במשבר אבל צריך גם להחליט איך מתמודדים אתו, איך מטפלים בו באמת וכשעושים קיצוץ, למה עושים קיצוץ? איפה עושים קיצוץ? האם דין מי שיש לו איקס גידולים שמצליחים דינו כמי... עוד היום אדע לאן הדברים הולכים וברשותכם, אני אפתח את הדיון. אנחנו נעשה את זה כפי שאנחנו נוהגים לעשות – משרד החקלאות, צוק בר או צביקה מציג את החוק, וכשהוא מציג את החוק, איך אומרים? אפילו הדבוראים שומעים את הדבורים כשהם הולכים לרדות את הדבש. אף אחד לא מפריע, זו הצגה של הדברים. לאחר מכן, אני אאפשר גם לחברי הכנסת, גם לאורחים הנכבדים לומר את הדברים וכמובן אני לא אאפשר לחזור על הדברים של אחרים אלא אם כן הם התחייבו בבית שמראים אותם מדברים. מי שלא, אז נוותר על העניין הזה.
צביקה כהן
אני אעשה את זה קצר: אני סמנכ"ל השקעות במשרד, ולצורך הדיון אני נציג המשרד בהצעת החוק. איתן, אני קודם כל מודה לך שקיבלת את מה שהשר ביקש, לקיים את הדיון בתיקון 10 לחוק המועצה. אני לא רוצה להיכנס לפרטים, את זה אורי יעשה. התיקון הזה הוא תיקון טכני – כשאני אומר "טכני" אז כועסים עלי אבל זה תיקון שיאפשר סך הכל למועצת הצמחים להתקין תקנות חדשות, תקנות היטלים, מה שלא הותקן בעשר השנים האחרונות. רק דוגמה קטנה: בחוק היום כתוב שה-0.8, המגבלה של ההיטל, לא תגדל מהפדיון של השנה האחרונה. טכנית, הפדיון של השנה האחרונה מגיע קצת אחרי השנה האחרונה ואנחנו לא יכולים לחשב אותו אז לכן, זה סתם תיקון אחד קטן וטכני שאנחנו רוצים שזה יהיה בשלוש השנים האחרונות חוץ מהשנה האחרונה. זה סוג התיקון שאנחנו מבקשים, אדוני היושב ראש.
היו"ר איתן כבל
אתה נשמע צנוע בבקשה.
צביקה כהן
נכון, אני תמיד צנוע, אתה מכיר אותי. צר לי שהתיקון הזה מעורר הרבה אנשים ו"אגואים" וקשיים כאלה ואחרים. אני מקווה שבסוף נקריא ונעביר את התיקון כדי שהמועצה תוכל לתפקד כמו שצריך.
היו"ר איתן כבל
תודה צביקה חברי. בבקשה, צוק בר.
צוק בר
אני רק אשלים עוד כמה פרטים - -
היו"ר איתן כבל
לא, אני לא רוצה שתשלים. אתה מציג את הפרטים. זה לא להשלים, זה להציג את החוק, מה התכלית הראויה?
צוק בר
הבנתי. אני משמש כיו"ר מועצת הצמחים בתפקידי מטעם המשרד. מהות התיקון הזה היא קודם כל לאפשר להתקין תקנות היטלים. מכיוון שלאור כמה קשיים, שאחד מהם זה הצורך בחישוב לאחור של התקרה. הדבר השני זה החובה שאם רוצים לעשות היטל שונה לכל מין ומין, חייבים להתייעץ עם וועדות משנה, ולא כמו ועדות משנה, לא היה צורך בהקמתן ואין ועדות משנה אז אחד התיקונים כאן הוא שכשרוצים לעשות היטל שונה לכל מין, אין חובה להתייעצות עם ועדת משנה. הדבר הנוסף שבחוק נדרש לשם התקנות אישור של ועדת הכספים לאור זאת שיש כאן כמה וכמה שלבי אישור, גם מליאת המועצה, גם שני השרים וגם בסופו של דבר הכנסת אישרה שהמגבלה היא 0.8%, לכן המשחק הזה בין 0.25 שזה מינימום ל-0.8%, אותו חשבנו שמספיק כאן לעשות את האינסטנציות שקיימות ולא צריך עוד דיון כי זה דיון כבר בתוך מרווח קיים. אלה שלושת הדברים בחוק הזה. אין מעבר לזה כלום.
היו"ר איתן כבל
תודה צוק בר, אני רוצה קצת להרים את הדיון. הוויכוח הוא קצת יותר גדול - -
צוק בר
אין בעיה, אני רק הסברתי את החוק.
היו"ר איתן כבל
רבותי, בואו נשים את הדיון כמות שהוא גם אם נצטרך לקבל החלטות. הרי צריך לשים את הדיון, להניח אותו. החקלאים שנמצאים פה, לפחות חלקם, לא הגיע לכאן אם זה 0.8 או 0.9 או 0.20. אין מקום לפיל הגדול, אין מקום בחדר לפיל, להכניס אותו לתוך הרחבה הזאת. יש כאן שאלה עקרונית ברורה ובסוף, החלק שאתה מבקש הוא החלק הקל. הוויכוח על ה-0.8 או על ה-0.9 זה הוויכוח הקל כי אנחנו צריכים קודם כל לצלוח את הדיון, והוא הדיון הערכי, הוא הדיון העקרוני ואת עמדתו של השר אני יודע כי ברגע שהשר הניח את הצעת התיקון לחוק, משמעותו שהוא תפס צד בדיון ומבחינתו מועצת הצמחים צריכה להמשיך ולפעול, אני מבין את זה. אבל יש כאן אנשים שלדעתם מועצת הצמחים, בוודאי במתכונת הנוכחית, לא צריכה לפעול. אני לא רוצה להתחמק מהשאלה הזאת ולנצנץ. זו הנקודה. הנקודה כאן היא האם נדרשת מועצת הצמחים או לא נדרשת או לחלופין, אם היא נדרשת, מה הפעולות שמצפים ממנה לעשות או לחלופין מה המחיר שנדרש כדי ש... אלה פחות או יותר בגדול מבלי שאני אעמיק ברזולוציות או אעלה ברזולוציות. זה מה שאני רוצה שאנשים יגידו. ועוד דבר, לא ייתר על המידה. תאמינו לי, כמו שאמרתי בפתיחת הדברים האלה, שום דבר לא השתנה. אותן שאלות אבל יחד עם זאת, ראוי שנשים את זה כי אני לא מתכוון לפתוח את זה שוב. זאת אומרת, כשאנחנו נעבור להקראה ואם השר לא יבקש ממני פתאום איזו בקשה אחרת, אנחנו עוברים להקראה על כל המשתמע מכך. צביקה משפט, ואנחנו פותחים את הדיון.
צביקה כהן
רק להזכיר לכולנו שגם השר, גם הדרג המקצועי במשרד דן בנושא עם ועדות כאלה ואחרות, והיתה החלטה שלקחה בחשבון את כל מה שהחקלאים שאמרת שמתנגדים למועצה, וההחלטה הזאת הוציאה מהמועצה, גרעה מהמועצה תשעה או עשרה ענפים מהותיים בנושא הפירות מכיוון שכך חשבו החקלאים. ולכן אני אומר איתן, שהדברים כבר קיימים. אנחנו, הדרג המקצועי, חושבים שכרגע – אנחנו גם הגנו על הבג"ץ שהיה נגד הגריעה הזאת, שכרגע נדחה.
היו"ר איתן כבל
נדחה מבחינת מה?
דפנה טיש
לא, הוא לא נדחה.
צביקה כהן
הבג"ץ לא נדחה. לא קיבלו צו מניעה להחזיר אותם חזרה.
היו"ר איתן כבל
תקשיב, אני מכיר את זה, אני הגשתי בג"צים וכל אחד מחפש איפה הוא הרוויח בתהליך. עזוב צביקה, אנחנו נמצאים במקום שאנחנו רוצים להבין - -
צביקה כהן
אז אני אסביר.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה להבהיר: האם בית המשפט אמר: אנחנו קובעים מועד רחוק?
צביקה כהן
כן, יפה. זה הכל.
היו"ר איתן כבל
אני אגיד לך מה הוא עושה: הוא אומר: למה לי לשבור את הראש? שכבל ישבור את הראש.
קריאות
בדיוק ככה.
היו"ר איתן כבל
איך אומרים? אנחנו מכירים את זה.
צביקה כהן
איתן, רציתי להבהיר שהדיון שאתה מדבר עליו, הדיון הזה, בהקשרים במשרד, נתקבלו פה החלטות לא קלות. נגרעו עשרה ענפים מהמועצה, אלה הענפים שאולי חלק מהאנשים שיושבים פה - אני רק ציינתי את העובדה שכבר היה דיון והתקיים, אנחנו כבר שם והורדנו עשרה ענפים.
היו"ר איתן כבל
תודה. אני רק רוצה להבהיר את הדבר הבא: תראו, בסוף בסוף, ברשותכם, וחשוב לי צוק בר וצביקה כיוון שאני אאפשר לכם אחר כך לסגור את ההתייחסות לדברים אז אנא להקשיב ולרשום את הדברים למרות שאתם כבר מכירים את הכל. איך אומרים? יודעים לקרוא את זה מהסוף להתחלה רק שאני מבקש לומר לכם, לכל המכובדים וצביקה, זה מה שחשוב: כשאתם בסוף תגידו מהי התבנית החדשה שמונחת, שלעניות דעתו של השר, מה זה בעצם נותן זה שגרעת עשרה ענפים. זה בסדר? בסוף אני צריך מה התמונה הכוללת אבל בדרך כלל הייתי נותן לך לעשות את זה בפתיח אבל כיוון שזה כמו במערכון של הגשש, הם כבר יודעים את התשובות שלך ואתה יודע את השאלות שלהם אז אנחנו נאפשר לכם לעשות את זה.


ברשותכם, וחשוב לי צוק בר וצביקה, אני אאפשר לכם לסגור את ההתייחסות לדברים אז אנא להקשיב ולרשום את הדברים, יודעים מהסוף להתחלה. אני מבקש לומר לכם, לכל המכובדים ש – וצביקה, זה מה שחשוב – שאתם בסוף תגידו מהי התבנית החדשה, שלעניות דעתו של השר – מה זה בעצם נותן? זה שגרעת עשרה ענפים זה בסדר, בסוף אני צריך מה התמונה הכוללת אבל בדרך היה צריך לעשות את זה בפתיח אבל כמו במערכון של הגש,, אנחנו נאפשר לכם לעשות. רוב אלה שנמצאים פה גם מכירים את זה מספיק טוב. רוב אלה שנמצאים פה מכירים את זה מספיק טוב.

עם מי נתחיל ברשותכם? מי מבקש לדבר ראשון? חברת הכנסת שרן השכל תפתח ואחריה יצחק וקנין, ואחר כך נעבור לסדר הדוברים.
שרן השכל (הליכוד)
תודה רבה היושב ראש. אני שמחה על הדיון הזה. אנחנו כמובן לא דנים היום במועצת הצמחים או לא מועצת הצמחים, אני בטוחה שכולם פה יודעים שאני לא חסידה של המועצה וגם אני לחצתי על מנת להוציא - -
היו"ר איתן כבל
אני קשור כדי לא ליפול...
שרן השכל (הליכוד)
- - להוציא את השולחנות מתוך המועצה עצמה, ואני מקווה שככל שהזמן יעבור נוכל להוציא עוד שולחנות מהמועצה אבל לא על זה הדיון היום. וכל עוד קיימת מועצת הצמחים, אנחנו צריכים לוודא שהאינטרס של מועצת הצמחים הוא ההצלחה של החקלאים כל עוד היא קיימת. וחלק מהתיקונים שהביאו בפנינו היום מעלים שאלה, שאלה כזו שבעצם יוצרת ניגוד עניינים בין האינטרסים האלה. ופה השאלה שלי ופה גם התיקונים וכמובן הסתייגויות לחלק מהסעיפים, ואני אקריא את חלקם:

אחד הדברים שכתוב פה הוא שההיטלים על המגדלים יהיו בהתאם לשטח גידולם או משקלם. אנחנו יודעים היום שגם חלק מהפרדסים למשל, תפוזים, שחלקם בעונה מסוימת נהיתה להם איזו פטריה והחקלאים לא יכולים אפילו למכור תפוז אחד. לא הרוויחו את העונה הזאת, הכל היה צריך להשמיד. זאת אומרת שלפי ההצעה הזאת, וזה מה שצריך לשנות ולתקן - -
היו"ר איתן כבל
זאת אומרת, מחויבים לשלם גם אם...
שרן השכל (הליכוד)
עדין מחויבים לשלם. מאיפה הם יביאו את הכסף הזה? איך המועצה מתכוונת להכניס אותם לבור יותר עמוק? אז אם אנחנו כבר עכשיו מתכנסים וזה חלק מההסתייגות שלי, בואו ונקבע שההיטלים של המועצה יצאו ויחושבו רק על ידי משקל של הכמות ששווקה, כי הכמות ששווקה היא הרווחה של החקלאים. בזיעת אפם כל השנה הם מתמודדים עם הדבר הזה - -
היו"ר איתן כבל
התלהבות בסוף.
צביקה כהן
אנחנו מסכימים.
צוק בר
הבנו את השאלה, רשמנו.
שרן השכל (הליכוד)
ולכן, אחת ההסתייגויות הראשונות שלי לשנות את ההגדרה כיצד למעשה הם גובים את ההיטלים כדי שהאינטרס שלהם יהיה שהחקלאים ירוויחו, וירוויחו כמה שיותר - -
היו"ר איתן כבל
יש בזה שכל.
שרן השכל (הליכוד)
- - כי אז הם יקבלו גם היטלים יותר גבוהים.

הדבר השני הוא הפיקוח, ועל הפיקוח אנחנו דנים. אני לא רוצה סתם לבוא ולומר דברים. זה משהו שאני נמצאת בדיונים אל מול המועצה כדי לברר כל מיני דברים או האם ישנם אי סדרים או דברים כאלו אבל הפיקוח על המועצה הוא חשוב, וגם חשוב שיהיה לחקלאים שהיום עדין נמצאים בחלק מהשולחנות יכולת לומר את דעתם. וכפי שהצעת החוק הזאת מנוסחת, למיטב ידיעתי ואני אשמח אם יתקנו אותי במידה וזה שגוי אבל ועדות המשנה הן למעשה השולחנות של המגדלים. ואם לשולחנות המגדלים לא יהיה "סיי" ומה יהיה ההיטל שלהם אז איפה יישמע הקול שלהם? איפה האינטרס שלהם נשמע בתוך המועצה הזאת, שאנחנו לצערי לא מצליחים עדין לבטל. הם עדין כפופים לה, הם מחויבים לה. ולכן, חשוב לי שהאינטרס של המגדלים, של החקלאים, יישאר עדין גם תוך כדי דיון ויאושר על ידם כאשר קובעים מה ההיטל שלהם.

ועוד דבר נוסף הוא כמובן העניין של ועדת הכספים. בגלל שאנחנו יודעים שנעשו כמה - -
היו"ר איתן כבל
חברים, אתם רוצים שאני אוציא אתכם?
שרן השכל (הליכוד)
לצערי, בגלל שהיו כמה מקרים מצערים כמו ששמענו, יושבים פה חלק מהחקלאים שנתבעו בעשרות אלפי שקלים, מאות אלפי שקלים שעיקלו להם טרקטורים, עיקלו לחקלאיות בנות 80 את חשבון הבנק שלהן וכולי בגלל חובות שהצטברו למועצה מסיבות כאלה וסיבות אחרות, גם חלקם כתוצאה מכך שהם לא יכלו לשלם כי לא היה להם רווח בגלל איך שזה מסודר ומצד שני, זה היה גם מרד שסוף כל סוף הוציא את חלקם מתוך המועצה, חשוב לי ואני רוצה לשמוע גם את עמדת משרד החקלאות למה הם רוצים להוציא את ועדת הכספים מתוך מי שמסוגל לתת את ההחלטה או את הביקורת או את הפיקוח כי פה נשמר גם האינטרס שלנו כמחוקקים בסופו של דבר להגן עליהם. אז אלה חלק מההסתייגויות - -
היו"ר איתן כבל
ברור. זה ברור שזה לא יתקבל.
שרן השכל (הליכוד)
נהדר. אני שמחה לשמוע. וכמובן שתוך כדי ההקראה אני אבוא ואסביר עוד פעם את הדברים.
היו"ר איתן כבל
תודה לך. אני רוצה לציין אותך לשבח למרות שאת ליברטנית בתפיסותיך, את מציגה אותן בצורה מכובדת ויישר כוח.
שרן השכל (הליכוד)
תודה רבה. רק אל תגיד את זה בחוץ.... סתם.
יצחק וקנין (ש"ס)
אדוני, אני ואתה מכירים את הנושא הזה של המועצות במשך שנים כבר. אני מכיר את כל הנפשות שיושבות סביב השולחן הזה, מכיר אותן לפני ולפנים. אני מבין מאיפה חלק מהם, בצדק אולי, רוצים להשתחרר מהעול הזה של המועצה אבל חייב לומר דבר אחד פה: חברים, אני אמרתי את זה לאורך כל הדרך ואני חקלאי כמוכם, מסתכל לכם בעיניים. כמה מכם יודעים כמה מועצות היו לפני 10 שנים ולפני 15 שנים? הדרים, הירקות, הפירות, הכל היה מאוגד כל אחד בנפרד. עשו סדר בדבר הזה, הקימו מועצה אחת שמאגדת בתוכה את כל הענפים למיניהם. אני אמרתי לאורך כל הדרך: חברים, יכול להיות שיש לנו דברים שהם כואבים לנו בבטן ואנחנו בדרך הזו לפעמים רוצים להביע איזו מחאה. אני אומר: חבר'ה, בואו נסתכל קדימה ונראה שאנחנו לא הורגים את הכל. ולצערי הרב, אני אומר לכם שלו משרד החקלאות על כל שלוחותיו היה מתקצב, היה עושה את הדברים במלא המרץ שלו אז יכול להיות שכל הנושא של המועצות היה מתייתר ולא היינו צריכים את זה. לו. אבל לצערנו זאת לא המציאות. בלי המועצות, אני לא חושב שאפשר יהיה לקיים פה חקלאות במדינת ישראל בשום פנים ואופן. אני יכול לתת דוגמה חיה עכשיו: במקום שיש מועצה, עד איפה הכאוס של הדבר הזה לוקח אותנו? כיוון שיש איזו מחשבה אצל אותם אלה שהם דווקא לא חקלאים. אלה שדואגים לציבור, ליוקר המחיה ולדברים אחרים. לא צריך תקנון בענפים, לא צריך מועצות, לא צריך מישהו שינסה לתכלל את כל המציאות של החקלאות למקום נכון. רבותי, חקלאות בלי תכנון זאת לא חקלאות. אי אפשר לייצר פה עגבניות כמה שאנחנו רוצים, ומלפפונים כמה שאנחנו רוצים ותפוזים כמה שאנחנו רוצים וגם פטם אי אפשר לייצר כי היום החקלאי מקבל 2.80 על הפטם שלו, וכולם מתאדים אחד אחרי השני ואף אחד לא סופר אותם ממטר, ואין תכנון בענף. ואני בשבוע שעבר הערתי הערות קשות לשר החקלאות בדיון בוועדת הכספים.

ולמה אני אומר את זה רבותי? אנחנו, יש לנו איזה יכולת להרוג את עצמנו. אנחנו, החקלאים. אז יש כמה כאלה שאולי פגעו להם בבטן הרכה ואני מכיר אותם, הם יושבים פה בשולחן והם בדרך שלהם, לאורך כל הדרך, להרוג את כל מה שיש. ואני אומר לכם: תמיד אמרתי ואיתן עד לכך, שהמועצות זה ההסתדרות של החקלאים - -
קריאה
כדאי שיסגרו.
יצחק וקנין (ש"ס)
כדאי שיסגרו. את יודעת למה? כי זה לא מזיז לך כי את לא יודעת מה זה חקלאי שפשט את הרגל. את לא יודעת מה זה חקלאי שהיום מקבל – אני אומר לך שיש חקלאים שמקבלים עכשיו 400,000 שקל הפסד בפטם. למה? כי אין תכנון, כי לדעתך לא צריך תכנון. כי את אבירת שלטון החוק מה שנקרא.
שרן השכל (הליכוד)
אבל אתה לא צריך לתקוף אותה, יש בעיה גם עם המשחטות, נכון?
יצחק וקנין (ש"ס)
סליחה, אל תגידי לי מה לומר. לא הפרעתי לך ואת לא תפריעי לי. אני חי את הכאב הזה, לא את חיה אותו. את שומעת? אני חי את הכאב של החקלאי כי אני הולך לבקר אותם, אני רואה את המציאות. את לא ראית מה זה חקלאי שכל מה שיש לו הלך ברגע אחד. חקלאי שהפסיד 400,000 שקל לא מגדל יותר פטם. הוא הלך, הוא יצא מהמערכת. אז יש איזה גוף שעוד עוזר לו ותומך בו בלי הרבה בירוקרטיות, זה המועצות. ואני אומר לך את זה באחריות כי אני מכיר. אני שייך למועצת הלול, וכשיש לי נזק ומחלות, עם מי אני מנהל את העסק שלי? אם הייתי צריך לנהל את זה מול המשרד, 20 שנה לא הייתי יוצא מזה ולא הייתי מקבל פיצוי גם. אני אומר לך את האמת שלי כחקלאי.

עכשיו, הוציאו חלק מהשולחנות, את אמרת את זה. מי שלא רוצה, שילך אבל יש כאלה שלא רוצים לצאת כי הם מבינים את ההגנה על החקלאי. הם מבינים את זה. עכשיו, לא תגידו את מה שאמרו בעבר, שיש לנו את מועצת ההדרים או את מועצת הפירות, מועצת, מועצת, מועצת. שמו את הכל בגוף אחד. צמצמו את כל ההוצאות. אני חושב שמה שאת אמרת פה, את לא כל כך מבינה אותו, סליחה שאני אומר לך. לעשות אותם לפי קילוגרם, אז אני אומר לך שהם יפסידו כסף החקלאים.
שרן השכל (הליכוד)
לפי קילו משווק? ממש לא.
יצחק וקנין (ש"ס)
בסדר, אז תשמעי מה שאני אומר לך, אני מכיר את זה יותר טוב. אני בא משם, לא ממקום אחר. ותאמיני לי, אין לי שום אינטרסים. אני חושב שהמפלגה היחידה שאין לה שום ייצוג באף מועצה זה ש"ס. אני בא לפה נטו, נטו, להגיד את הכאב האמתי. ולכן חברים, בואו לא נשפוך את הדלי עם התינוק. צריך לשמור על המועצה ולתת לה את מה שהיא צריכה כדי שהיא תטפל. לא יכול להיות שאנחנו כמדינה אומרים שצריך מועצה ומצד שני, הידיים נעולות, סגורות, אי אפשר לעשות כלום. רבותי, יש מועצה, היא צריכה לתפקד. תודה.
היו"ר איתן כבל
תודה אדוני. אבו, אתה רוצה לדבר?
אבשלום וילן
אני מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל. אדוני היושב ראש, אתה הרחבת את הדיון לא לסעיף שמבקשים שינוי אלא למה שאמר חבר הכנסת וקנין, על כל תפקידן של מועצות ה - - -. אני חושב שמדינת ישראל הלכה רחוק מדי. באיזה מובן? אין בעולם כמעט חקלאות שאין בה סוג כל שהוא של תכנון. כשאני משווה את מצבנו לאירופה המערבית, ואני אקח ענף שראש הממשלה אוהב להתנגח בו, מועצת החלב למשל. באירופה בוטל התכנון בחלב לפני שלוש שנים. נכון לעכשיו יש שם כאוס כללי. כל התמיכות הישירות, כל מה שלא מנסים לעשות מבחינת מחירים, ואני לא צריך לספר לך מה זה ענף החלב בהולנד, איזו עוצמה זאת. הם על עברי פי פחת. ואלה מדינות שיש להן גם יצוא של מוצרים חקלאיים וכולי. כלומר, כאשר לא מציעים אלטרנטיבה – היה מנכ"ל קודם למשרד החקלאות, רמי כהן, שהיו לי הרבה מאוד ויכוחים אתו. הוא רצה לפרק את מועצת הצמחים. החשבון שהוא הגיע אליו, שאם הוא מפרק את המועצה, הוא צריך להביא מידית כספי מדינה כ-250,000,000 שקל. עכשיו, אני שואל אותך: אם היה בא האוצר ואומר: אוקי, אין לי בעיה. אני לא רוצה מועצת צמחים אבל אני ב-300,000,000 שקל לוקח את כל הטיפול בנושא. את כל הטיפול במחקרים, במו"פ, בכל מה שהמועצה עוסקת, יצור, שיווק, פיתוח, בואו נדבר ברצינות. אבל אני לא ראיתי שאוצר מדינת ישראל, שממשלת ישראל בחקלאות מנסה לעזור במשהו מכספי מדינה. אתה יודע מה?
היו"ר איתן כבל
אבו, אני רוצה לשאול אותך שאלה ברשותך, ואנחנו גם חברים מעבר לכל ואתה ותיק בעסק הזה. השאלה שכל הזמן עומדת מולי: מה עומד כאן, העיקרון הוא גרוע או הניהול גרוע? אלה הדברים שמונחים - -
קריאה
- - - גם וגם.
היו"ר איתן כבל
- - אלה הדברים שמונחים כאן, על השולחן כי יש כאן שתי נקודות. יש נקודה אחת, ואני לאו בהכרח כנגד מועצת הצמחים, שלא ישתמע חס וחלילה באופן אישי כלפי צוק בר. אני מדבר ברמת העיקרון כי הרבה פעמים מה שקרה הוא שפשוט הניהול היה כל כך מזעזע שזה גרם לאנשים לחשוב שכל העיקרון הוא עיקרון לא נכון וצריך, איך אומרים, למצוא את האיזון.
אבשלום וילן
כמו יהודי טוב, אני אשיב לך בשאלה: מס הכנסה, העיקרון גרוע או - - - אף אחד לא אוהב לשלם מיסים. מה לעשות שבחוק, כדי שהמועצה תמלא את הפונקציות שלה, קבע המחוקק שיש מיסים. הניהול יותר טוב, פחות טוב, הסיבה האמתית למרד היא הרצון של החקלאים באופן טבעי לא לשלם את המס הזה.
היו"ר איתן כבל
לא, שניה. אבו, אתה לוקח אותי למקומות קיצוניים.
אבשלום וילן
כי השאלה היתה קיצונית.
היו"ר איתן כבל
לא, לא. כי אני רוצה להגיד לך את הדבר הבא: לפחות ממה שמדברים אתי, ההתקוממות של חלק ניכר מהחקלאים, הם אומרים: תשמע, אתה צודק, אף אחד לא אוהב לשלם. לא קשור, זה לא רק עניין של תימנים. תמיד מפילים את זה עלינו, בסוף הצד השני הרבה יותר חזק בענין רק זרק את זה עלינו אבל אני רוצה לומר לכם עכשיו לגופו של עניין וברצינות: - -
קריאה
הם עוד יאמינו שתימנים קמצנים...
היו"ר איתן כבל
שלא יבואו אלינו. תקשיב, מה שאני רוצה לומר ברצינות זה את הדבר הבא: תראה, הטענות של החקלאים הן כאלה: אומרים שיש מועצה, כל מועצה. מה אני מקבל באמת מהמועצה? זאת אומרת, זה המבחן. ולצערי, במבחן הזה שנים דרך אגב, אני אומר את זה גם לחברי, חבר הכנסת וקנין, לא באמת צללו לתוך העניין הזה לראות את התמונה האם יש - -
יצחק וקנין (ש"ס)
מי מנע מהוועדה הזאת לבקש ממועצת הצמחים להציג את כל התקציב שלה על פי שלוחות, מה היא נותנת, מה לא נותנת?
היו"ר איתן כבל
שניה. חברים, זה שהשר מאשר אותה זה יפה. אתה יודע כמה דברים השר מאשר ואחר כך אפשר להגיד איך המשרד נראה? עזוב, אני לא רוצה להיכנס לזה. חברים, זאת איננה תשובה. לכן אני אומר - -
אבשלום וילן
אתה לא דיברת עם הגופים הגדולים. לדוגמה: היתה החלטה שצביקה כהן הזכיר אותה ואחרי זה "בגצו" אותה. מי "ביגץ" אותה? הרוב המכריע שלהם היו מגדלי התפוחים בצפון וברמת-הגולן. מדוע? זה מגדלים גדולים. היו שם 130,000 דונם. זה משום שהשר חרג מהסיכום שהיה לנו אתו לתת חלק כדי לפתור את הסוגיה, וענפים שלא רוצים שלא יישארו במועצה והכניס ענף כמו תפוח שצריך רק דבר אחד: בלי המועצה הזאת לא היו מייצרים יותר תפוחים בארץ. אתה יודע למה? כי האמריקאים, בשבילם, רבע מדינה שם, כל שנה מנסים בהסכמי הסחר אתנו להכניס יותר תפוחים לארץ. מי שחוסם אותם זה המועצה והעובדה שרוב המגדלים הם לא גבול הצפון. אין אחר שחוסם את זה. אלי הם כל פעם מגיעים ואנחנו מדברים את אותו תקליט. אז אם זה היה תלוי ולא היה גוף כזה הם היו נכנסים מזמן. לכן אני אומר לך – בבקשה, יספרו אנשי המועצה, אני מכיר את התקליט הזה בעל-פה אבל אני לא מתכוון לדקלם אותו עכשיו. אני אמרתי לך: לא מועצה, שתביא 300,000,000 שקל מקופת מדינת ישראל - -
היו"ר איתן כבל
את זה אני יודע - - -
אבשלום וילן
- - ונראה את הפונקציות שהמועצה מקיימת, איך עושים אותן. זה לב העניין. ולכן, כשאתה אומר המגדלים, אני מכיר את הניירות שאנחנו הוצאנו כהתאחדות חקלאי ישראל, שמייצגת למעלה מ-90% מהמגדלים, ואני ראיתי גם חקלאים שחושבים אחרת אבל בסופו של יום, אתה חייב להסתכל מה המדיניות הלאומית - - - ולא מה אבו או מישהו אחר אמר.
היו"ר איתן כבל
תודה. דובי אמיתי, אתה רוצה עכשיו?
דובי אמיתי
האמת, אני מתלבט, אני אומר לך בכנות.
היו"ר איתן כבל
מכל מקום, תציג את עצמך ברשותך.
דובי אמיתי
אני נשיא התאחדות האיכרים. האמת, באמת אני מתלבט. תודה על רשות הדיבור, ואני חייב להצטרף לידידי יצחק וקנין. אני מסכים אתו ברוב הדברים, ואני מקווה שהוא יוכל להתייחס לאחר מכן, אם אתה תסכים. מועצות ייצוא ותכנון בענף החקלאות זה דבר מחויב המציאות. הרי כולנו מדברים על מוצרים בעלי אורך חיי מדף מאוד קצרים, ואת זה צריך לדעת לתכנן. זה גם מופיע בחוק מועצת הצמחים. אני חושב שמועצת החלב עושה את זה מצוין, ואני חושב שמועצת הלול עושה את זה מצוין רק מועצת הצמחים מזמן החליטה שהיא לא מתעסקת בתכנון שוק ובתכנון. לא מתעסקת. אין תכנון במועצת הצמחים.
קריאה
תדייק, תדייק.
דובי אמיתי
מי אמר לי לדייק? אני אתך לא מתווכח, שנינו יודעים שאנחנו לא באותו מגרש אז בוא נחסוך את זה.
היו"ר איתן כבל
חברים די.
אליהו אהרון
גילוי נאות – אני חושב, איתן, שצריך לעשות בפתח הדברים ולהגיד שאתה באופן אישי חייב 120,000 שקל למועצה. קודם כל גילוי נאות.
היו"ר איתן כבל
מה שם אדוני? אלי אהרון, תודה על הגילוי הנאות שאתה עושה למישהו אחר.
אליהו אהרון
לא, אני ציפיתי שהוא יעשה את זה.
היו"ר איתן כבל
שניה. חברים יקרים, זה שאנחנו אל מאותו... לא ייתן לכם נקודות בהמשך. חברים, בבקשה. אני אמרתי שאני מבין כל מי שמדבר פה, הוא לא אמר שהוא מדבר בשמך. הוא אומר את דעתו, לא את דעתך, והכוונה כאן היא ללבן דעות של אחרים, שכל אחד ילבן את דעתו שלו. בבקשה אל תפריעו. אני לא רוצה להוציא אף אחד. עד עכשיו זה מתנהל – מה אתה חושב, שאני עם כל דבר מסכים? זה לא יכול לעבוד כך. תבקשו את רשות הדיבור, אני אאפשר. בבקשה.
דובי אמיתי
אני אשמח שיציגו - -
היו"ר איתן כבל
לא, אל תתייחס לדברים שלו.
דובי אמיתי
קיבלתי איתן, אני אמשיך: מועצת הצמחים לא עוסקת בתכנון ולא עומדת בהגדרות שמופיעות בחוק ולכן ההתמרמרות של החקלאים בשטח. יצחק סגר מטע אבוקדו ועוד הרבה ענפים נשחקו כי יושבים פה עשרות ומאות חקלאים שהמשק שלהם נסגר כי אין תכנון.

לגופו של ענין, בהצעה שמונחת לפניך יש כמה דברים, ובאמת אני אומר שקשה לי להסכים. אני חושב שמתפקידכם לבחון את זה, את מה שמונח כי היו פה מספר אי דיוקים. הדבר הראשון - מתברר שמעולם לא היו שולחנות מגדלים בחוק. וכל הטענות וכל המפגשים של כולנו, כולל של ידידי אבו, ששולחנות המגדלים מקבלים את ההחלטות עבור המגדלים כי המגדלים מנהלים את מועצת הצמחים. אז שמענו עכשיו שהם בכלל לא יהיו בחוק. ויותר מזה, אנחנו שומעים עכשיו שמוציאים אותם ולא הולכים להתחשב בדעתם. זה מופיע כאן. אז פתאום אין שולחנות, אין ועדות משנה, נעלמו. שנים דיברנו שהם מקבלים את ההחלטות.

הדבר השני – אני אומר לך כמי שמופקד על יוקר המחיה, כמי שנלחם ביוקר המחיה, כמי שעושה הכל כנגד יוקר המחיה וזה אתה, לא יעלה על הדעת שהסיטונאים והקמעונאים שמתעללים בנו, החקלאים, ולוקחים את פערי התיווך הכי גבוהים, הם יהיו חברת הגביה של ההיטלים להוציא מהחקלאים. היום זה קיים בענף הירקות. מי שגובה את הכסף עבור מועצת הצמחים זה "רמי לוי", זה "שופרסל", זה "יינות ביתן". זה כל החברות האלו, הן חברות הגביה. אין בעיה, אתם רוצים מועצה?
קריאה
- - -
דובי אמיתי
לא שאלתי אותך. אמרתי לך, אני לא אתך באותו מגרש. לא היינו ולא נהיה. תכבד וזהו. הם גובים את הכסף. הם שולחים את הצ'ק בסוף החודש. הם גורמים לפער התיווך. הם ישבו בדיון במשרד החקלאות לפני חודש ואמרו: אנחנו המצילים של החקלאות, הרשתות הגדולות.
היו"ר איתן כבל
תסיים בבקשה.
דובי אמיתי
עוד שני משפטים: זה לא יעלה על הדעת שהם יהיו חברת הגביה. מנציחים את זה פה.
הדבר השלישי
יש גוף שאני סומך עליו, בואו לא נחזור על טעויות. ועדת הכספים זה הגוף שמפקח והוא צריך לאשר את גובה ההיטל. כל שינוי צריך להגיע לאישור ועדת הכספים, ואני מבקש להשאיר את זה שם.
היו"ר איתן כבל
אוקי, תודה.
דובי אמיתי
ומילה אחרונה: הדבר האחרון, אני אומר לך, אין לי חלילה שום דבר כנגד המועצה. כלום. אם היו עושים את העבודה שלהם כפי שמוגדר בחוק - -
היו"ר איתן כבל
חברים, לא שילמתם, זאת לא קומדיה.
קריאות
זאת טרגדיה.
דובי אמיתי
אם ככה, אני מבין את הגיחוכים, אני אומר משפט אחרון ואני מבקש שיירשם בפרוטוקול.
היו"ר איתן כבל
אל תדאג, גם אם לא תרצה הוא יירשם.
דובי אמיתי
אז המשפט האחרון שלי אומר ככה: התברר לאחרונה שכספים של מגדלים, של מגדלי ירקות, ששולמו למועצת הצמחים נכנסו לקרנות השתלמות עם תוספת של מועצת הצמחים רק לחלק מהמגדלים. אנחנו נשמע את זה תוך שבוע, שבועיים - -
היו"ר איתן כבל
זה דבר שצריך להיבדק אבל לא עכשיו, פה.
דובי אמיתי
זה ייבדק.
קריאה
מה עם החוק?
היו"ר איתן כבל
תודה. חברים, איך אומרים? המתח שקיים פה הוא ברור, אתם לא צריכים להוסיף עליו וזה גם לא מרגש אותי. בסוף אתם צריכים לרגש אותי, לא את עצמכם. אם אתם מרגשים האחד את השני זה לא עוזר. אנחנו אלה שצריכים להשתכנע, לא אתם. זאת החוכמה, ואתם טועים לפעמים. אתם משוחחים עם עצמכם. אתם צריכים לשוחח אותנו, לשכנע אותנו.

עכשיו אני אקריא את הרשימה, רק לא למחזר. זה לא דיון מחזור: צבי אלון ביקש, נילי אבן חן, דוגי, יעקב בלום, יפתח סבלדי, ירון סולומון, עמרם ילוז, עופר אריאל ולאחר מכן כמובן נאפשר לכולם. הקראתי את מי שנרשם, אני אאפשר לכם.
רני בר נס
אני רשום?
היו"ר איתן כבל
אני יודע. רני, אני מכיר אותו קצת, שניה וחצי מה שנקרא. ברשותכם, איתן, אתה רוצה עכשיו לדבר?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
תן להם.
היו"ר איתן כבל
צבי אלון, בבקשה חברי.
צבי אלון
תודה רבה. אני מבין, איתן, שאחר כך למהות של הסעיפים זה יהיה בזמן ההקראה?
היו"ר איתן כבל
כן, כן. אבל ברשותך, כיוון שעלו כאן על ידי דובי ועל ידי שרן ולא משנה עכשיו מה עמדתי, לפחות שתיים, שלוש נקודות, האם יש לך עמדה ביחס אליהן? העניין הזה של השולחנות. זה נושאים עקרוניים שאם אתה יודע לפרק אותם עכשיו, זה ייתן לנו בהמשך גם יכולת, כשנתחיל את ההקראה, להתמודד עם זה בצורה יותר טובה. כמדומני, אני מחבר, היא אמרה על שולחנות המגדלים, העניין של מתי אתה גובה את ההיטל בשנה פחות טובה ואיך מחשבים? שיטת החישוב. היה נדמה לי עוד – הפיקוח הפרלמנטרי. הפיקוח הפרלמנטרי, אני לא צריך אתכם, אנחנו נחליט לבד. דעתכם בעניין הזה לא חשובה, אנחנו מחליטים בעניין הזה. בסדר? אבל באמת, לשתי הנקודות המרכזיות, אם יוכל אדוני להתייחס. בבקשה צבי.
צבי אלון
אני אתחיל באמת מהנושא של שיווק שחברת הכנסת השכל הזכירה, ואני אומר בצורה הכי פשוטה: הנושא של גביה לפי שיווק שהיא הציגה הוא חשוב, הוא נכון. ככה צריך לנהוג מטעמים רבים. ככה גם היה במועצות כשהן תפקדו לבד. חל שינוי בענף המטעים, ענף הפירות, כשהמועצה אוחדה וחשוב לי שתדעו למה. והשינוי גרם לכך שרק בעף הפירות גובים לפי שטח ולא לפי שיווק. הטיעונים, והיא יצאה אז אני מקווה שמישהו יעדכן אותה. השיקול שהיה וגרם לשינוי הוא פשוט מאוד: חשב מי שחשב בענף הפירות שיש אנשים הגונים שיש להם יבולים של שלושה טון, חמישה טון, שישה טון לדונם, הם משווקים, הם מחויבים פי ההיטל והם משלמים. ולידם יש אנשים, בעוונותינו רובם במשק המשפחתי, גם במושבים וגם במושבות, שרצים ליד העגלה והשיווק שלהם זולג הצידה ולא נרשם. הם נהנים מכל מה שעושה המועצה אבל משתתפים נאמר בחצי ממה שהם היו צריכים. זה היה השיקול שיעשו "הבה נתחכמה" ואמרו: איתן, אתה חכם גדול? אתה, יש לך מטע מצוין, יש לך חמישה, שישה טון כמו לי אבל אתה שלושה, ארבעה טון מוכר בצדי הדרך. אז תסלח לי, אנחנו עכשיו משנים את הכללים. לך יש עשרה דונם? לי יש עשרה דונם? שנינו משלמים אותו דבר ותמשיך לעשות את התעלולים שלך בשיווק. זה היה השיקול העיקרי בפירות מדוע הגביה אצלם עברה לפי החלטה שלהם למודד של לפי דונם.

אנחנו חושבים שהגביה היא נכונה דרך השיווק, מה שאמרה חברת הכנסת השכל. יש ענפים רבים, גם במטעים, שהם גם בגביה לפי דונם רואים ברכה. אין שם תעלולים, בין שזה בעיקר לייצוא ובין שזה רובם ככולם אנשים הגונים, לא חשוב מה. הם אומרים: צביקה, אל תכפה עלינו לעבור לפי שיווק, זה עובד טוב, זה עובד נכון. יש לי 100 דונם, קבעת לי 50 שקל לדונם, אני משלם כל בוקר את הכסף ועזוב אותי. והצעת החוק הזאת, כשהיא תגיע לכדי כללי היטלים, היא תאפשר או לפי זה או לפי זה. רוב רובם עובדים לפי מה שהיא אמרה, לפי השיווק, והיא צודקת. זה גם נכון כאשר אתה, יש לך יבול נמוך או נפגעת או משהו, אתה לא משתתף בזה. זאת תשובתי הפשוטה וגם הסברתי לכם למה בקטע אחד של הפירות, בהדרים, בירקות, בשמן הזית זה לפי השיווק.

לעניין של השולחנות – דובי קצת טועה. כל השנים, עוד לפני שהיתה מועצה מאוחדת ועוד לפני שאני הייתי בתמונה וכדומה, היו שולחנות אבל זה מושג מהשכונה. מה שאנחנו מכנים "שולחנות", אצלנו בחוק זה ועדות מייעצות. יש בחוק.
דובי אמיתי
ועדות משנה.
צבי אלון
לא. בדיוק פה אני מתקן אותך. בחוק יש שתי קטגוריות: אתה יכול למנות ועדות משנה, ואתה יכול למנות ועדות מייעצות. זה אותו חוק. כשאנחנו התחלנו להרהר איך לפעול, אז קודם כל, אני רוצה להסביר לכולם ושוב, תמסרי בבקשה לחברת הכנסת: מי שקובע את ההיטל הם מגדלים לחלוטין שנבחרו על ידי מגדלים ברחבי הארץ. הוועדות המייעצות שמתפקדות אצלנו נבחרו בבחירות שנעשו על ידי המועצות האזוריות. אנחנו חילקנו נניח בתפוח – אז יש במועצה האזורית בערבה, אין תפוח. בגליל העליון – 50% תפוח. לכל אחד נתנו את המשקל שלו ואמרנו להם: חבר'ה, יש ועדה של 25 איש, 23 איש, אתם תשלחו, חלקכם זה ארבעה אנשים. תבחרו בגליל העליון – הנחנו אותם. או שתעשו אסיפה של המגדלים ותחליטו או שתשאלו מי רוצה כי לא היו כל כך הרבה קופצים גם, וכל אחד שלח את נציגיו במשקלו היחסי לשולחן תפוח.
רני בר נס
כולל התאחדות האיכרים.
צבי אלון
להתאחדות האיכרים שהיא קטנה, שלא יכעס עלי דובי, ומפוזרת בהרבה מקומות, ודובי ביקש אז, כשעוד היינו בשיתוף פעולה מלא ואני מקווה שזה יחזור, הוא אמר: סליחה צביקה, אני הולך פה לאיבוד. זה בערבה וזה בבקעה וכולי. אז עשינו מועצה נפרדת והיו נציגים כפי משקלם של חקלאי המושבות באותם שולחנות. וברוך השם, כשהתקיפו אותנו אתם, המועצה והמועצה והמועצה אז אמרתי לדובי: יושב ראש האגס הוא איש המועצות. יושב ראש הרימון הוא איש המועצות. יושב ראש - -
יצחק וקנין (ש"ס)
המושבות.
צבי אלון
כן. יושב ראש השסק זה איש של זיכרון מהתאחדות האיכרים. יושב ראש המשמש... כלומר, זה היה מודל ולא עשינו שום - -
היו"ר איתן כבל
אוקי, העניין ברור.
צבי אלון
אנחנו פה, בתיקון, מבקשים דבר שהוא הכרחי בשבילנו. החוק אומר: או שתעשה היטל אחד לכולם, שזה לא עולה על הדעת שהמשמש והאבוקדו ישלמו אותו היטל. כל אחד לפי הצרכים שלו שמחליטים המגדלים פעם בשנה. אם אתה רוצה שזה לא יהיה אחד לכולם אלא דיפרנציאלי, ולאבוקדו ולתמר יש את הצרכים שלהם עם פיתוח ייצוא וכדומה, אז תעשה ועדות משנה. קל וחומר בירקות, סלרי וצנון וצנונית וכולי. אז אנחנו מתבססים לא על ועדות משנה על פי החוק, שהן קשיחות עם בירוקרטיה, עם מנהלות, ואנחנו עובדים בוועדות מייעצות שנבחרו כמו שהסברתי לך איתן. ובסוף בסוף, את כל זה מאשרת הוועדה הענפית של הירקות שיושבים שם מגדלים. חוץ מהמגדלים יושבים הפקידים האלה שאתה קצת מכיר אותם. זהו. מגדלים מחליטים מדי שנה מה ההיטל על פלפל ועל אגס ועל אפרסק ועל שזיף. זו הנקודה הזאת. אז עניתי על שתי השאלות המהותיות שעלו פה. על ועדת הכספים אמרת שאתה מחליט בכלל בלי לשאול אותנו.

הדבר הנוסף שחשוב לי להגיד שפה זרקו – איך אתה אמרת? האם לא מרוצים או האם הביצוע גרוע? אז אני אדם מאוד צנוע. אני אומר לך שהביצוע של המועצה הוא למופת. כשאנחנו מציגים מדי שנה, וזה שאמרת שהשר מאשר זו לא ערובה לכלום. זה נכון אבל אנחנו מדי שנה, לשרים שונים, מציגים את התקציב, מציגים את התכנית.
מילה אחרונה
בפעם האחרונה שהיינו אצל בן כמנכ"ל המועצה, היושב ראש אמר לו: בן, המועצה הזאת מבחינת עלויות המנהל שלה היא הכי יעילה מכל המועצות.
היו"ר איתן כבל
תודה אדוני. נילי בבקשה. בקצרה, נילי אבן-חן. לאחר מכן איתן ברושי ודוגי ישראלי. בבקשה.
נילי אבן-חן
האמת שהפתעת אותנו שפתחת את זה לנושא כל כך רחב ועקרוני.
היו"ר איתן כבל
אם אין לכם רצון להתייחס, אני אשמח.
נילי אבן-חן
אני סמנכ"לית כלכלה ומחקר בתנועה לאיכות השלטון. אנחנו עוסקים בנושא הזה כבר שנים. אני חושבת שהשותפים האידיאולוגים שלנו זה החקלאים בניגוד ללובי החקלאי פה, שהיה רוצה להשמיד אותנו כמו את עודפי התוצרת. אני רק אגיד שאנחנו הוצאנו מכתב בן 15 עמודים שעניינו למה לא רק צריך לסגור את מועצת הצמחים אלא למה חובה לסגור את מועצת הצמחים, ואם היא לא תיסגר, מדובר בסמכות שיש לשר החקלאות שלעמדתנו המשפטית זו סמכות שהפכה לסמכות שבחובה. זה לא עניין של שיקול דעת. אנחנו פה שוקלים משפטית את הנושא האם בכלל מועצת הצמחים, האם בכלל יש לה סמכות מכוח החוק להמשיך ולעבוד.

אני רק אגיד שלפי סעיף 69 לחוק מועצת הצמחים יש שלוש עילות שבעטיין השר רשאי לסגור את המועצה - -
קריאה
- - -
נילי אבן-חן
גם באשר לכך שהמועצה לא ממלאת את חובותיה והתחייבויותיה, אז אני מקריאה מהחוק: אינה מבצעת ביעילות את המטרות שלשמן הוקמה ו/או טעם אחר. לעמדתנו, שלושת הדברים האלה מתקיימים. לא רק שמתקיימים אלא מתקיימים בצורה מובהקת. אני אגיד שלא אני אלא שר החקלאות בעצמו התבטא לעניין סגירת המועצה, ואני מקריאה ציטוט מתוך הדברים שלו, לא שלי, לטענה שהמועצה אינה מתאמת את תפקידיה יש בסיס איתן. המועצה לא מפעילה את כל סמכויותיה. אין סיבה מוצדקת להשאיר מועצה סטטוטורית זו על כנה. זה מתוך מכתב של שר החקלאות. ניתן להסתפק בארגון וולונטרי. אז אלה דברים שנאמרו על ידו, ואנחנו מקווים שהם באמת יקרו בפועל.

אני רוצה להגיד בקצרה כמה - -
קריאה
- - -
נילי אבן-חן
אני מצטטת. אם הוא חזר בו, ראוי לשמוע למה הוא חזר בו. אני לא בטוחה שהוא חזר בו. אז דיברת קודם על האם צריך אותה והאם - -
עמרם ילוז
- - -
היו"ר איתן כבל
עמרם, קוצץ לך הזמן. בבקשה נילי.
נילי אבן-חן
אז בצדק אמרת שיש פה שני דיונים, האם בכלל צריך אותה בצורה עקרונית והאם היא מתנהלת בצורה ראויה.
היו"ר איתן כבל
ואני זוכר את תשובתך.
נילי אבן-חן
ותשובתי לא, ולא רבתי. אז אני אתחיל ממשהו שהוא יותר פשוט – יש רשות הפרעה אין סופית? אולי פעם אחת אני אגיד את זה לשלל הגברים שנמצאים פה, שיש להם תחושה שהם יכולים להפריע בכל רגע נתון ואין פה שום התחשבות בעניין הזה. אני מבקשת מיושב ראש הוועדה שייתן לי לדבר - -
היו"ר איתן כבל
חברים, אתם רוצים שאוציא אתכם? די, די, באמת. לא מכובד כבר. אלי, אני אוציא אותך. היא מציגה את עצמה, אנחנו יודעים בדיוק את הכל כמו שאני יודע מה אתה תגיד. אז מה, אני אאפשר לה להפריע לך? בבקשה.
נילי אבן-חן
אז אני אגיד ככה לגבי הניהול: אז לא אני אלא ועדת - - - קבעה שהניהול גרוע. לא אני אלא כל הכישלון ב"אגרקסקו", נאמר שם על ידי המפרק, שלמועצת הצמחים ונציגיה ב"אגרקסקו" היה חלק משמעותי בהליכים אשר הובילו לקריסתה. לא אני אלא דוח מבקר המדינה מדבר על התנהלותה העגומה של מוצעת הצמחים, והוא כותב שהיא נמנעת מקיום חובותיה בנושא השמדת עודפים באופן מתמשך ולאורך שנים. לא אני אלא 3,000 חקלאים, שאני חושבת שאולי מזה היה צריך להתחיל, שמדברים על זה שהמועצה שאמורה לייצג אותם לא מייצגת אותם.
היו"ר איתן כבל
משפט אחרון נילי.
נילי אבן-חן
לא, זה המשפט הראשון.
היו"ר איתן כבל
לא, לא. גברתי, אני מוכן להזמין אותך לכוס קפה, את יודעת שאני פתוח אליך אבל נא לא להגזים. בבקשה.
נילי אבן-חן
דיברתי עכשיו על למה מועצת הצמחים, התנהלותה גרועה ואני אדבר בשתי מילים למה לא צריך אותה. המועצה, אם תסתכלו בתוכן שלה מעבר לכותרת מועצה, מה היא עושה בפועל. היא עושה שלושה דברים שאת שלושתם לא נדרש שבכלל תהיה מועצה בשביל לבצע אותם. לא הדברה, לא ביטוח ולא מו"פ. הדברה היא בקושי עושה, רק בהדרים ואת שאר ההדברה אנחנו יודעים שהיא לא נחוצה ואפשר גם לבצע אותה לא על ידי המועצה. ביטוח – אנחנו מודים לכם, תודה רבה אבל השוק יודע להתנהל מצוין עם סוכני ביטוח, לא צריך את המועצה בשביל להתנהל דרכו. ומו"פ – תכלס, משרד החקלאות עושה את רוב העבודה וכשיהיה גוף ייצוגי אז לא צריך חוק שכופה ומטיל היטלים אלא כמו בכל מקום, כשאנשים רוצים להיות מיוצגים אז הם יתנהלו וולונטרית.
היו"ר איתן כבל
נילי תודה.
נילי אבן-חן
אני אסיים במשפט אחרון, שבכל העולם ההתאגדויות החקלאיות הופכות להיות וולונטריות. יש שרידי דינוזאורים אחרונים, ובערך הדינוזאור האחרון מצוי במדינת ישראל.
היו"ר איתן כבל
תודה גברתי. איתן ברושי ולאחר מכן דוגי ישראלי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, חברי מהגופים השונים וממשרד המשפטים. תראו, הדיון כפי שנקבע מראש הוא לא אם מועצה אלא איך תתנהל המועצה. על האיך הזה יש יותר חילוקי דעות אבל הדיון עם מועצת הצמחים הוא כנראה לא יסוכם בשלב הזה. לכן, האיך הזה הוא חשוב.

דבר שני – אני רוצה לומר ממה שאני מבין: המועצה היא לא מטרה אלא אמצעי. השאלה שנשאלת באיך, אם אנחנו עושים את הניהול המיטבי כאמצעי במועצה וגם דברים נוספים כדי לשרת את החקלאים ואת החקלאות.

אני רוצה מפה לשלוח בטח בשמכם ברכה וחיזוק לחקלאי עוטף עזה, שהיום הוא היום הקשה ביותר מאז "צוק איתן". עשינו את זה גם במערכת החינוך, ויש פה כאלה שבאים משם. ונכון, איתן, שגם יהיה ביטוי לזה בדברים שאתה אומר וכולנו מחזקים אותם אבל לעניין עצמו: תראו, תמיד היו קשיים בחקלאות והיו משברים אבל לפי דעתי חברי גם מהממשלה, מעולם לא היה פער כזה גדול בין עומק המשבר וחוסר היכולת להיחלץ ממנו. היו תמיד קשיים ויצא לנו, גם איתן וגם אני היינו אבל יש פה סיטואציה שעומק המשבר גדול מאוד וחוסר היכולת בולטת מאוד בכל המערכות. והשיא של הדבר הזה הוא השתלטות של האוצר גם על משרד החקלאות. כלומר, אנחנו נמצאים בתוך מערכת שהאוצר עם פקידות חסרת יכולת לפי דעתי, משתלט. איפה אני רואה את זה? בשני מקרים. לא רק על חוק עידוד השקעות הון שטרטרו את כולנו, ואני לא רוצה למנות מפאת מגבלת הזמן אבל אני רואה את זה בשני דברים דרמטיים שלא מטופלים: זה הפשיעה החקלאית ומשבר המים. שני דברים שקורים היום. הרי עוד אתמול בערב דיברתי עם עדי חכמון, היא עוד מחכה למשרד לביטחון פנים. זאת אומרת, היא תשפוט את ההיערכות הביטחונית כדי - -
צביקה כהן
שתחכה עוד.
היו"ר איתן כבל
עשה לי טובה, אתה יודע שקבענו דיון לעניין הזה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני אומר את זה פה לומר גם לכם וגם לשר שלא פה, וגם לחברים שלנו. עכשיו, תראו מה אנחנו עושים: אנחנו בשיא המשבר עם שיא הקשיים, חלקם בידי שמיים וחלקם לא, אנחנו בשיא הפיצולים שלנו. כלומר, אנחנו, בהתנהלות שלנו, לעתים על זוטות לא יודעים להתאחד ועושים לנו הפרד ומשול כל בוקר וכל ערב. אז מה אנחנו בסך הכל? 30 מיליארד שקל ייצור בקיפאון, ייצור בירידה? חקלאים מזדקנים? למה עוד צריך להגיע שנבין שחלק מהפתרון טמון בהתנהלות שלנו. וזה מה שהממשלה עושה. היא לא מסוגלת להתאחד לתת פיצוי לקיצוץ. היא לא מסוגלת לטפל בפשיעה, והיא לא מסוגלת לטפל בלנהל תקציב למנהלת השקעות, דברים שלא היו לעולם. ומשרד האוצר, שתמיד היה קשה אתו, לעולם לא היה עד כדי כך עוין וכל כך דומיננטי מול משרד שלא מסוגל להשפיע עליו.

אני אתן דוגמה, רק עוד משפט אחד: אני אמרתי גם לחברים קודם, אני נגד להוציא את ועדת הכספים מה"לופ" הזה. אני אומר לכם בדיוק הפוך: הרי ועדת הכספים מאשרת את תקציב המדינה ואת תקציב משרד החקלאות. הוצאנו את ועדת הכספים ממועצת המים, תראו איך זה נראה. קבוצת חסרת אחריות במועצת המים, שלרובה אין שום מושג, היא קובעת את המדיניות וגם לא משלמת את המחיר על הכישלון. אתם משלמים, אנחנו משלמים. ועדת הכספים חייבת להיות בכל מקום, גם ועדת הכלכלה בתחומים שלה, כי ועדת הכספים יכולה לקבוע תקציב. היא יכולה להחליט שבמקום שמועצת הצמחים תשלם, המדינה תשלם. היא הוועדה שצריכה להיות מעורבת במינימום אבל אל תוציאו את הוועדה שהיא יכולה להיות ההגנה מפני התעמרות משרד האוצר כי ועדת הכספים יכולה גם אם היא רוצה לנהל את האוצר ולא להיות השפוטה שלו. תודה.
היו"ר איתן כבל
תודה איתן ברושי. דוגי ישראלי, בבקשה. לאחר מכן יעקב בלום או יותר נכון קודם עמרם ילוז ואחר כך נעשה אחד אחד.
דוד ישראלי
מי שלא מכיר אותי, אני מעמותת מאבק החקלאים. אנחנו מייצגים כמה אלפי חקלאים בכל הנושא של מועצת הצמחים. אני יודע שמה שאני מבקש ממך, כבוד היושב ראש, יכול להיות שדברי יעוררו פה התנגדות ואני מבקש את הגנתך פה.
היו"ר איתן כבל
אין שום בעיה.
דוד ישראלי
מילה לגבי תיקון מס' 10: החוק תוקן בשנת 2007 בתיקון מס' 8. תיקון מס' 8 לא מומש ולא נקבעו כללים עד עצם היום הזה על מנת לאפשר את עבודת המועצה על פי חוק, והיא פועלת, ופה אנחנו מתעסקים כולנו בסעיף 36 שזה סעיף קביעת ההיטלים, זה בעצם הטריגר לכל תיקון 10. עד היום לא הותקנו כללים, ועד היום עבודת גביית המועצה נעשית אך ורק על פי ההסתמכות החוקית של חוק ההמשכיות, סעיף 23, על פי קביעת בג"ץ בזמנו, שמאפשר את המשך ההפעלה של המועצה בעניין ההיטלים על פי תקנות שמחון משנת 2007, פברואר 2007.

כשאנחנו התחלנו לעמוד על דעתנו בעניין הזה, וזה היה בשנת 2012, והוגשה תובענה ייצוגית על ידי חקלאי מגבעת עדה שהגיעה לערעור בעליון, אז "הומצא" הסיפור הזה של תיקון 10, על מנת להראות לבג"ץ שאין אפשרות לקבוע כללים בגלל איך שהחוק בנוי היום. ומאז ועד היום, מנסים לתקן את החוק שכל פעם צץ ועולה הדיון הזה פה בעקבות איזה שהוא טריגר בבג"ץ, כמו שבג"ץ נתן למועצה ולמשרד החקלאות לאחרונה 90 יום בשביל להראות שהם פעילים והם אכן מתקנים את החוק. לכן אנחנו יושבים פה היום, אמנם לא אחרי 90 יום אלא אחרי 120 יום אבל זה במסגרת אותו עניין. אז זה מבחינה היסטורית הסיפור הזה.

אני רוצה לציין עוד משפט אחד שאמרה כבוד הנשיאה של בית המשפט העליון, שאמרה בבג"ץ שאנחנו הגשנו שאם שר החקלאות רוצה לסגור את המועצה, שיסגור אותה על דרך המלך, ואני מצטט: שיסגור אותה על דרך המלך ולא בצורה של ייבוש המועצה בצורה כזו או אחרת, ואני מסכים לזה בכל ליבי. אני חושב שזאת הדרך הנכונה, כמו שנילי אמרה קודם, שלפי סעיף 69 לסגור את המועצה.

לגופו של תיקון מס' 10 – בסעיף הראשון מדובר על סעיף ב(1), להגדיל היטלים על מגדלים, משווקים - - -
היו"ר איתן כבל
לא, יש לי בקשה דוגי ישראלי. הדיון הוא דיון עקרוני - -
דוד ישראלי
אני מדבר פה בצורה מאוד עקרונית.
היו"ר איתן כבל
לא, אתה כבר יורד אתי לרזולוציות של סעיפים. לכשנגיע לדיון, אין לי שום בעיה לאפשר לאדוני להתייחס לסעיף. אני הבנתי את העיקרון של ההתנגדות של אדוני לקיומה של המועצה וזה בסדר, זה לגיטימי, אני יודע את זה. אדוני נדמה לי כבר לא חבר במועצה אם אני לא טועה.
קריאות
הוא גם לא חקלאי אדוני.
היו"ר איתן כבל
בסדר, את זה אני לא יודע.
דוד ישראלי
אדוני, אני מבקש לסיים את דברי, יש כמה דברים עקרוניים שעלו פה קודם: נושא ועדות המשנה, כפי שהמועצה מודה שמעולם לא הוקמו ועדות משנה ויש איזה שהוא בלבול תחומים בין שולחנות מגדלים לוועדות משנה, זה שני דברים שונים. מונח לפני פה החוק, לא כתוב בשום צורה ועדות ייעוץ או כל מיני דברים שאדון אלון קודם אמר. מדובר על ועדת משנה, אך ורק ועדת משנה, שוועדת המשנה, השר עצמו יכול להורות על הקמתה. ולדעתי, במסגרת ההתנהלות של המועצה, שהיא היום למעשה מתנהלת בצורה ברורה על פי תקנות השר שמחון מ-2007 בכל הנושא של קביעת ההיטלים, יש פה - -
היו"ר איתן כבל
משפט אחרון בבקשה.
דוד ישראלי
- - יש פה בנושא קביעת ההיטלים, אנחנו רואים פה עוד אלמנט של הוצאת הלמ"ס מהתחולה של החוק בנוסף להוצאת ועדת הכספים. היום הלמ"ס הוא ספק החומר הבלעדי למועצה על פי חוק. המועצה רוצה להוציא את הלמ"ס החוצה ולפעול אך ורק על פי שיקול דעתה - -
קריאות
זה לא נכון.
היו"ר איתן כבל
חברים סליחה, תודה יקירי. עמרם ילוז, בבקשה תתקרב לשולחן ולאחר מכן יעקב בלום. בבקשה.
עמרם ילוז
אני חקלאי 52 שנה, לא נפרד מ - -
היו"ר איתן כבל
איך אתה רשום בתעודת זהות?
עמרם ילוז
רשום חקלאי, עמרם ילוז מיבנאל. אני חקלאי 52 שנים בדיוק, עובד אדמה מבוקר עד ערב כולל היום.
היו"ר איתן כבל
איפה אתה גר?
עמרם ילוז
אני גר ביבנאל אבל אני עובד בכל מיני מקומות. אני מגדל כ-1,500 דונם אבטיחים לשוק המקומי ואני משווק אותם. המחיר טוב אבל הברד עשה לנו שמות וגמר לנו על 500 דונם.
היו"ר איתן כבל
דווקא האבטיחים טובים השנה.
עמרם ילוז
נכון. לעניין שלנו, אני יושב ושומע מהצד את כל הדיון הזה, אני רואה שני מחנות יריבים ואויבים. זה מה שהולך פה, לא מתעסקים בעיקר. לא מתעסקים באמת מה המועצה הזאת לחקלאים שמתעסקים בירקות. המטעים זה עולם אחר והירקות זה עולם אחר. אני חושב שהגיע הזמן לאחד את המועצה, לתת לה את הכוח, לתת לה שתוכל להילחם בממשלה הזאת. כל הבעיה שלנו היא הבעיה ושר החקלאות שלנו. חבר'ה, אין לנו לובי חקלאי, אנחנו מסכנים. אין לנו לובי חקלאי. פה המלחמה העיקרית ולא בין אמיתי לבין צביקה או צביקה עם אמיתי. המלחמה היא הנציגים האלה שישבו בכנסת. אני אביא להם ארוחת צהרים כל יום. שישבו חודש ימים בכנסת שיהיה לובי חקלאי שיילחם, שיעשה, שיזיז דברים. אחרת, אני לא יודע מה יהיה עם דור ההמשך, לא נשארו חקלאים. אני בא ממושב שהיו שם קרוב ל-200 נחלות. היום יש אולי שלושה חקלאים מסכנים, זה מה שנשאר. איך הבן שלי אמר לי: אבא, למה אני אבוא ליבנאל. מה, לא יותר טוב להקפיץ את הכדור וללמד ילדים כדורסל? אמרתי לו: אבל אתה יכול לעבוד בחקלאות, יש לאבא שלך משק להמשיך. הוא אומר: לא, אני לא רוצה חקלאות עם מדיניות כזאת שלא מסבסדים את החקלאים, לא דואגים לחקלאים. הוא אומר: אני רואה את ההתמרמרות שלך, יש גשם, אין גשם, יש חום, אין חום, יש פועלים, אין פועלים. למה אני צריך את זה?
היו"ר איתן כבל
משפט אחרון.
עמרם ילוז
דקה ואני מסיים: חשיבות המועצה חשובה לנו כי היא הגוף היחידי. יש לי היום מלחמה עם קנ"ט (קרן נזקי טבע בחקלאות). דוגמה מהמשק שלי: 50 דונם שום שהוצאתי מהאדמה לייבש אותו, בא הגשם ב-25 לאפריל, הוצאתי את השום מהאדמה, שמתי אותו בשורות להתייבש על מנת לחתוך אותו ולקחת אותו הביתה. הגיעו 60,70 מ"מ, גמרו את השום הזה, השחירו אותו. פניתי לקנ"ט, הם אומרים: יש לך ביטוח אבל הביטוח הוא רק כשהשום בתוך האדמה. אמרתי להם, תכניסו אותי לתוך האדמה, שם בטח לא יהיה לי ביטוח. למה הוצאת אותו מהאדמה לייבש? עכשיו אין לך ביטוח.
היו"ר איתן כבל
ככה זה עובד עם הביטוח.
עמרם ילוז
חבר'ה, יש דברים שצריך להילחם עליהם. יש דברים שאנחנו צריכים את העזרה של המועצה, של הארגונים ושלך. תודה.
היו"ר איתן כבל
תודה עמרם. שי שטרן ולאחר מכן רני בר נס.
שי שטרן
עמרם, אני בדיוק במצב שלך. אני חקלאי מראש פינה, מגדל פירות ואני בדיוק באותו מצב שלך. החקלאות על הפנים, המצב של החקלאים מכל הסיבות האפשריות, מעובדים זרים ועד קיצוץ של 35%, ואני לא אספר פה את כל הצרות איתן.
היו"ר איתן כבל
מכיר.
שי שטרן
אני רק אדבר על מה שאנחנו מדברים היום, על המועצה. עמרם נתן דוגמה – קרן נזקי טבע. לדעתי היא חברה טובה. אף אחד לא יודע שלמועצה יש דירקטורים שם, שהם אמורים לשמור עליך, שהם אמורים לטפל בפוליסות.
צבי אלון
הם גם ישמרו עליו...
שי שטרן
סליחה, לא הפרעתי לך. וקרן נזקי טבע עושים את עבודתם נאמנה אבל את הפוליסות הם עושים בשיתוף פעולה ובלי שיש יועץ מקצועי אחד במועצת הצמחים שנותן את הדעת על זה.
קריאה
יש.
שי שטרן
אין. אני הייתי בהנהלת המועצה - -
היו"ר איתן כבל
די, מספיק. אבל הוא אמר, אתה אמרת? דרך אגב, שאף אחד לא יתבלבל, הפילטרים שלי הם כלפיך וכלפי כל אחד מהאנשים פה. אני יודע בדיוק במה אני עוסק, אל תבלבלו אותי. זה שעכשיו הוא אמר, מה זה אומר? ברור לי, אני שומע.
דובי אמיתי
הוא הלקוח שלך, צבי.
היו"ר איתן כבל
צבי אלון, דובי אמיתי, יש פה בית קפה. לא מתאים. נתתי לך לדבר, לא מתאים. יש כאן אנשים נוספים. אתם רוצים, אני אסגור את הישיבה, אין לי בעיה. ממילא אני רעב.
שי שטרן
אמנם אני חקלאי מראש פינה שמגדל כ-500 דונם מטעים אבל הייתי גם בהנהלת המועצה, צבי אלון, ואני מכיר על בוריו את כל הדברים האלה.
היו"ר איתן כבל
אל תדבר אל צבי אלון, תדבר אלי.
שי שטרן
סליחה, אני עכשיו אחזור לגופו של עניין איתן, ואני שמח על הדיון. אני אדבר במספרים: מציגים אנשי משרד החקלאות 0.8%. הבעיה שלנו איך אנחנו גובים את הכסף. למה? זה בשנה הבאה עמרם ואני ועוד הרבה אחרים משלמים מס הכנסה. איך אני משלם מס הכנסה? אני משלם מקדמות. אין בעיה בחוק. תבוא החבורה הזאת, אם יש להם בעיה, וייקחו מקדמות. אחרי שנה יתקנו את המקדמות. מה ההבדל? למה מס הכנסה זה בסדר והם צריכים מראש לעשות את הדברים האלה? למה הם צריכים ללכת ולעשות את כל הסיבוב הזה בצורה מאוד ברורה. הם לא רוצים פיקוח. שולחנות המגדלים לא קיימים עבורם, הם מבטלים אותם בהצעת החוק. הם מבטלים גם את הפיקוח הפרלמנטרי. איתן ברושי – הלך. אין פיקוח פרלמנטרי. את ה-0.8 אפשר לסדר.
היו"ר איתן כבל
יהיה פיקוח.
שי שטרן
וה-0.8, אותו דבר, היתממות. אי אפשר לגבות. טכנית אפשר לגבות, אני רוצה לחזור למספרים אחרים: אמר פה אבו וילן – תביא לי 300,000,000 שקל. אדוני, כנראה שהוא התכוון לזה שהוא גובה מהחקלאים 300,000,000 שקל. ככה אני הבנתי, אולי אני טועה.
קריאות
- - -
היו"ר איתן כבל
יש לך עוד שני משפטים ואתה מדבר אלי. אתה לא מנהל שיח עם האנשים.
שי שטרן
עוד שני משפטים: תקציב המועצה, במיוחד בענף הפירות שנפגעים בו כל כך, בין 40% ל-50% מפונה למנהלה בכללי מנהל תקין כאשר יוציאו משם דברים שהם צינור. קרן נזקי טבע שגובים ממני, המועצה, זה לא לפעילות שלה. היא גובה, מעבירה לקרן נזקי טבע, זה בתקציב. כששמים שם 10,000,000 שקל או 20,000,000 שקל זה מעלה את הדבר, מובן הדבר בוועדת הכלכלה.
היו"ר איתן כבל
ומשפט אחרון.
שי שטרן
המשפט האחרון זה שאנחנו בתור חקלאים היינו רוצים שיהיה לנו ארגון יציג אבל את מועצת הצמחים צריך לפרק אותה מהיום הראשון שהיא התחילה לא לייצג את החקלאים. תודה.
היו"ר איתן כבל
תודה אדוני. אני רוצה להקריא את השמות של הדוברים כדי שנסכם את העניין הזה: עכשיו ידבר רני בר נס, חבר הכנסת סידה, מתי שאתה רוצה תגיד לי. מתי שתגיד לי אתה תדבר. לאחר מכן יפרח הסובל, ירון סולומון, עופר אריאל, שי שטרן ואת מי שכחתי? אורן ברנע, איתן אביבי, בני קלמן, אמיר שניידר. זהו. סגרנו את הבסטה. אני מבקש, גובים מס על הדיבורים שלכם אז בקצרה. בבקשה.
רני בר נס
קודם כל, אני לא יודע למה אתם חוזרים – לא סוגרים שום שולחנות. השולחנות קיימים, ובשביל להבהיר עוד יותר השולחנות זה מגדלים כמוני. אני מגדל, חי מגידול מטעים ופירות בלבד. ואני אומר לכם שהשולחנות זה כולם או רובם, חוץ מנציגי המדינה, מגדלים כמוני וכמוכם שמשלמים היטלים או לא משלמים היטלים, ואנחנו קובעים כמה יהיה ההיטל ומה נעשה בכסף הזה. ואני מבקש מכם, תפסיקו לחזור על זה שסוגרים שולחנות. אין דבר כזה, המצאה. המועצה זה המקום היחיד של החקלאים להיפגש, להביא בעיות לשולחן, לדון בהן ולפתור אותן וגם מממנים אותם מכיסם.

קודם כל, אני רוצה לעמרם – אני מתנגד בתוקף שאומרים חקלאים מסכנים. החקלאים לא מסכנים. יש לנו בעיה זמנית ונתגבר עליה. אנחנו רחוק מלהיות מסכנים.
עמרם ילוז
כשהילדים יחזרו.
רני בר נס
עכשיו, אני אומר לכם בפה מלא שהחקלאות הישראלית המודרנית לא היתה במקום המכובד שלה כלפי העולם אם אין את המועצות שבמקום הזה מביאים את כל הבעיות לליבון וקידום. אנחנו עושים מחקרים ב-21,000,000 שקל. קידום מכירות, טיפוח זנים, הגנת הצומח, ביטוח ואני לא אמשיך הלאה. כולם נהנים מזה, גם אלה שלא משלמים היטלים, והלוואי ויגיע היום שאני אצליח להביא לשיטה שאנחנו חוסמים בפניהם את הכל. לא היתה לי שום בעיה שלא ישלמו.

את התכנון, דובי, אני רוצה להזכיר לך ואני כבר ותיק במועצה גם. את התכנון ביקשו אנשי המושבות לבטל, לא אף אחד אחר. לא הקיבוצים ולא המושבים.
דובי אמיתי
אז יש תכנון או אין תכנון?
היו"ר איתן כבל
לא נתווכח עכשיו, הוא רק אמר לך.
רני בר נס
לנילי אני רוצה להגיד – את נותנת פה נאומים גדולים מאוד. עם אנשי המועצה את בחיים לא ישבת או עם אבו, לשמוע מה זה מועצה ומה עושים שם. את ניזונה ממספר אנשים שהביאו לך רעל, אתנו לא ישבת בחיים. אני פעיל מאוד במועצה, את בחיים לא דיברת אתי. אז מנין - -
היו"ר איתן כבל
תזמיני אותו נילי.
נילי אבן-חן
- - -
רני בר נס
את לא עונה לי.
היו"ר איתן כבל
רני.
רני בר נס
עכשיו, אני רוצה להסביר דבר קטן שתראו איך הדבר מתגלגל מהר. לא מחכים הרבה זמן. הוציאו מספר ענפים מהמועצה ואין להם ביטוח. מי שרצה, הלך ועשה לבד ביטוח. 20,000 דונם היו מבוטחים במועצה רגיל שלא בביטוח רשות. מתוך ה-20,000 האלה רק 2,000 ביטחו את עצמם. 18,000 דונם נשארו ללא ביטוח ועכשיו איתן, חקלאים חטפו בומבות כאלה בברד ואין להם ביטוח. משקים שאתה לא תאמין - -
יצחק וקנין (ש"ס)
צריך לרדת לשטח. הבעיה שכולם מדברים פה מלמעלה. אף אחד לא יורד לראות את המציאות העגומה הזאת.
יצחק וקנין (ש"ס)
עכשיו, אני רוצה לומר דבר אחד - -
יצחק וקנין (ש"ס)
- - - לא ראית בחיים שלך את זה שנמק עם מה שיש לו. לא ראית את זה. - - -
שרן השכל (הליכוד)
לפני שלושה שבועות הייתי במרחביה, מה אתה מקשקש, לראות את השדה - - - נכון, רק אתה - - -
היו"ר איתן כבל
רני, אני אתרגש מאוד אם אדוני יסיים.
רני בר נס
אתה יכול להתרגש, משפט אחרון: כל אלה שיושבים פה ומשמיצים את המועצה בסגנון כזה או אחר זה אנשים שחייבים כסף ולא משלמים. אם תגיד להם לא לשלם כסף, הם אוהבים מאוד מאוד את המועצה.
היו"ר איתן כבל
תודה אדוני. רני, אני מודה לך מאוד. אנחנו נמשיך כך: חבר הכנסת דן סידה, בבקשה. לאחר מכן, יפרח סבלדי.
דן סידה (ש"ס)
תודה אדוני. אני חבר הכנסת דן סידה, כמו שהיושב ראש ציין. אני רואה לפי הבעות הפנים של כמה חברים שאני לא מוכר אז אני אציג את עצמי: אני בן מושב ספסופה, משק חקלאי פעיל, גפנים, כרמים, מטעים. אני כרגע בכנסת מזה חודש ממפלגת ש"ס.
יצחק וקנין (ש"ס)
הייצוג הכי גדול של החקלאים זה ש"ס. אתם לא בוחרים בנו, זו הבעיה.
דן סידה (ש"ס)
בזמן המועט שאני פה - -
היו"ר איתן כבל
כולם בוחרים באלה שדופקים אותם...
דן סידה (ש"ס)
בזמן המועט שאני פה, שזה חודש נטו, אני מזדהה לחלוטין עם הקו של חברי יצחק וקנין בצורה טבעית וגם של איתן ברושי ושאר החקלאים והדוברים שדיברו פה לפני, שבזמן הזה לא סוגרים כלום. אין שום מצב לסגור, הבעיה שלנו היא שיש לנו בעיה עם המשרד, שהוא אמור להיות האבא שלנו, הוא אמור להיות הגוף שמייצג אותנו ואני רואה שיוצא שהוא היריב שלנו ולא הגוף שמייצג אותנו.
דובי אמיתי
אני לא חושב ככה.
דן סידה (ש"ס)
אני אומר את דעתי ואני אחזור עליה עד שהדבר הזה ישתנה.
דובי אמיתי
- - -
דן סידה (ש"ס)
כשאני אחוש שזה משתנה - -
דובי אמיתי
- - - הוא לא הוגן.
דן סידה (ש"ס)
התחושה שלי בזמן הקצר הזה, יכול להיות שאני טועה - -
קריאות
- - -
דובי אמיתי
זה לא נוח לך, נכון? יש משרד שעשה שינויים.
קריאות
- - -
היו"ר איתן כבל
די, די. חבר'ה, אתם לא מבינים כמה אתם משעממים. אין לכם אפילו מושג, זאת בדיחה. אף אחד מכם לא הצליח להעלות חיוך על שפתי, אפילו הבדיחה של סבלתי די לא הצחיקה אותי. די, חאלס. מספיק. זה משעמם. אתם חוזרים על עצמכם. אני מאפשר לכם לדבר, נותן לכולכם אז די. בבקשה.
דן סידה (ש"ס)
התחושה שלי מכל המפגשים עם חברי, גם עם מי שלא נמצאים פה ובאגפים אחרים, לול וכל זה, היא שהמשרד נגדנו בכל החזיתות. פשוט בכל החזיתות חוץ מחזית מזרחית, שאני יודע ששם יש ישובים מסגנון מסוים שמקבלים מה שמגיע להם. אני בעד אבל לא על חשבוננו ועל חשבון מקומות אחרים. אני אומר שבתקופה הזאת כולם צריכים להתאחד ולא לעשות שום שינוי, לשמור על הקיים. תיקונים תמיד צריכים להיות. תקלות, זיופים, דברים שלא מתפקדים מנסים לתקן וננסה לתקן בתקופה שלי אבל לסגור בתקופה שלי, עד שלא תחלוף הרעה הזאת, אני חושב שכדאי שכולנו נמתין. כשיהיה זמן ראוי ויהיה לנו משרד עם אנשים שהם אתנו ולא נגדנו, נצטרך לעשות את השינויים האלה.
היו"ר איתן כבל
תודה. יפרח ולאחר מכן ירון.
יפרח סבלדי
כמו שהיושב ראש אמר בפתח דבריו, שמ-87 כבר מתנהל הדיון ואפשר להגיד המלחמה בין העסקנים לבין החקלאים. לעסקנים מצטרפים גם כאלה שקרובים לצלחת, כמו שדובי כבר הזכיר. זה רק אומר שהשיטה הזאת לא עובדת. אם 30 שנה לא מתקיים דיאלוג שמגיעים להסכמה, סימן שהשיטה לא עובדת.

ולי יש הצעה פשוטה אבל צריך בשביל כך הרבה אומץ ואורך רוח. שתי מילים לשנות בחוק: במקום "מועצת הצמחים", "הוועדה החקלאית" זאת אומרת שכל הסמכויות שיש היום במועצה יעברו לוועדות החקלאיות. ראשי הוועדות החקלאיות וראשי המו"פים וראשי המועצות יודעים לדבר אחד עם השני באזורים שונים, הם לא צריכים מתווך. ואז הם יוכלו לרכז את המאמץ החקלאי, כל אזור לאזור שלו. אם צריך לעשות שיתוף פעולה, יהיה שיתוף פעולה. לא צריך מתווך ולא צריך שום דבר. הם יודעים לעשות את זה לבד, וזה מה שצריך לעשות בדיוק כמו שכחלון עשה עם הסלולרי. הוא בסך הכל שינה מילה אחת – מזיכיון לרישיון. זה כל מה שהוא עשה והתהפך העולם הסלולרי. אותו דבר בחקלאות. אחרי 30 שנה הגיע הזמן לעשות את זה.
היו"ר איתן כבל
תודה יקירי. אני מאוד מעריך שגם היית קצר. ירון סולומון מהאיחוד החקלאי, בבקשה.
ירון סולומון
כבוד היושב ראש, שאלת האם העיקרון גרוע או הניהול גרוע או - -
היו"ר איתן כבל
שניהם גם יחד.
ירון סולומון
אז אני טוען שהעיקרון גרוע. לגבי ענף הפירות במועצה, זו הדרך והעיקרון שגובים את ההיטלים. יש לנו דוגמאות של ענפים אחרים שהגביה נעשית לפי השיווק בפועל, ויפה שעה אחת קודם לעשות את השינוי הזה או לתת מה שנקרא את האפשרות שיבחרו, ואז למעשה לדעתי זה ייפתר.

לגבי הנושא של יוקר המחיה – יש פה איזה מישהו שטען שכתוצאה מהתשלום הגבוה מאוד של ההיטלים, זה מעלה את יוקר המחיה. אז אני עשיתי איזה חשבון קטן שחקלאי שמשלם 50 שקל לדונם על איזה שהוא ענף, על איזה שהוא גידול, אם הוא מגיע לארבעה טון לדונם אז הוא משלם בסך הכל 1.2 אגורות. ואם הוא מגיע לשלושה טון, הוא משלם 1.6 אגורות. אני שואל האם זה מה שגורם לעליה של יוקר המחיה?

הדבר האחרון – אני בא ואומר שאם לא היתה מועצה, היה צריך להמציא אותה.
היו"ר איתן כבל
תודה אדוני. תודה גם על זה שהיית ממוקד וקצר. חבר הכנסת אזברגה, בבקשה. לאחר מכן עופר אריאל.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, תודה רבה. אולי אני לא אתרום הרבה לדיון אבל זה דבר יפה, שמעתי במשך שעה את ההתארגנות של המועצה וזה דבר יפה ומכובד. חברי וקנין, ברושי ודן סידה, כולם חקלאים ואני גם חקלאי אבל בצד אחר, חקלאי שלא מאורגן. אני מגדל שלחין וזיתים בסך הכל, לא יותר, וחבל שזה לא קיים. ואני אומר שאולי נסתכל מזווית אחרת של הדיון וזה מכובד ויפה: האם במועצות האלה, אם זה מועצת הלול, מועצת הפטם, מועצת לא יודע מה, האם יש ערבים? האם יש חקלאים ערבים מהמגזר הבדואי? אנחנו עוברים שינוי דרסטי גם בצורת החיים ולפעמים השינוי הזה, בצורת המגורים אפילו. גם בצורת החשיבה. האם השינוי הזה משלב וחבל, אולי - -
היו"ר איתן כבל
איך זה מועצת הזית? סליחה שאני שואל.
צוק בר
הנציג שלהם מהמגזר בדירקטוריון של מועצת הצמחים.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
זה בצפון. בדרום יש? אני שואל אם לזיתים - -
צוק בר
לזיתים יש נציג אחד.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
האם יש אחד במועצה של... זו שאלה חשובה. ואני אגיד לך שגם יש לנו חקלאים שמתעסקים בחקלאות אמנם, בלי מים, בלי סבסוד - -
קריאה
הנה, אתם יכולים - - -
צבי אלון
הם אצלנו.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
יש מקום להכניס ולשלב את האוכלוסייה הערבית בדרום, במיוחד בדרום - -
צוק בר
בוודאי.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
זו גם שאלה - -
צוק בר
כל מי שמגדל הוא במועצה. ברור, ולפי השטח והשיווק. זה אחד לאחד. מי שיש לו שטח יכול לבחור במועצה.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
המועצה מתעסקת בשלחין?
צבי אלון
כן, כן. ירקות לתעשייה.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
תפוחי אדמה זה בעיקר הקיבוצים.
צבי אלון
אני אשמח להיפגש אתך ולהציג לך את הדברים באופן מפורט.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
אני גם אשמח. תודה.
היו"ר איתן כבל
תודה חבר הכנסת אזברגה. עופר אריאל, בבקשה.
עופר אריאל
שלום. אני עופר אריאל מקיבוץ בית העמק, יושב ראש שולחן הבננות במועצת הצמחים. אני רוצה לתת כמה מילים על ענף שאני חושב שייתן אולי קצת פרספקטיבה שונה לכמה מהאנשים ששמעתי פה: לענף הבננות יש בערך 30,000 דונם במדינת ישראל, הכל בשוק מקומי. כ-180,000 טון, לדעתי הפרי עם היבול הכי גבוה, והכל בשיווק של שוק מקומי, הגדה ועזה. אנחנו מתפרנסים בכבוד. אני אומר את זה כמה שנים טובות, מתפרנסים בכבוד - -
היו"ר איתן כבל
אבל משהו קרה לבננות בזמן האחרון, הן פחות טעימות.
עופר אריאל
רגע, אני אגיע גם לזה. עד 2007 היתה גביה לפי משקל. היבול הרשום היה משהו כמו שלושה טון לדונם. הסיטונאים בחרו כמה לשלם מתוך מה שהם מקבלים. מ-2007, שהיתה גביה לפי דונם, יש 100% תשלום. 100% מהחקלאים, אני חושב שזה גם אומר שהם מרוצים. אולי לא כולם אבל אם יש 100% תשלום, אין חקלאי שלא משלם, אז אני מניח שרובם ככולם מרוצים מהמערכת. אנחנו מכירים פחות או יותר את כולם, יש בשוק השיתופי 30 מגדלים, בשוק המשפחתי 200 מגדלים ובסך הכל לכולם יש קול ולכולם יש נציגות בשולחן. בפועל, נפל עלינו בשנתיים האחרונות, מי ששמע, מחלת פנמה. איום קשה. ישבנו יחד עם המועצה, עם המדען הראשי, והגענו למערכת ייצוגית של שישה מיליון שקל בשלוש שנים, שני מיליון שקל בשנה – מיליון על חשבון החקלאים ומיליון על חשבון המדינה - -
קריאה
כל שנה.
יצחק וקנין (ש"ס)
כמה המועצה נותנת?
עופר אריאל
המועצה לא נותנת כלום. המגדלים משלמים. אני אומר שוב - -
קריאות
הוא אומר לא והם כן.
עופר אריאל
כל ההחלטות הן דרך השולחן, גם - -
רני בר נס
כל הכסף של המועצה זה מגדלים - -
שאול פלס
- - -
דובי אמיתי
שאול, אחת הבעיות המרכזיות זה אתה. עדיף שתשתוק. אין לך פה שום "סיי". כן.
היו"ר איתן כבל
דובי די.
מאיר יפרח
דובי זה הטרור החקלאי
היו"ר איתן כבל
די, לא יפה. תחזור בך, אני לא מקבל את זה. אני לא מקבל את זה. יש גבול.
דובי אמיתי
אם אתה לא מוציא אותו על אמירה כזאת אז אני יוצא.
קריאות
תצא.
היו"ר איתן כבל
דובי שב. שמעת? אני הערתי לו. שב דובי, תודה. מאיר, אני אומר לך שזאת פעם אחרונה. אני אוציא אותך ולא אאפשר לך יותר להיכנס כל עוד אני יושב ראש ועדת כלכלה. זאת אזהרה אחרונה באמת כי עברת את הגבול. ואני אומר את זה לכם ודובי, אם אתה תגיד עוד מילה אני לא ארשה לך להיכנס לדיון הבא. די, עברתם את הגבול, חאלס. אתה יודע מה הבעיה? שאתם עכשיו רבים על זה ולמה אני לא מתערב? אתם עוד כמה זמן יכולים להיות גם חברים כי יש לכם אינטרס משותף אחר. מה, אני לא מכיר את זה? אל תבלבלו לי את המוח. תהיו רגועים, אני יודע על מה כולם רבים אז די. בבקשה. בינתיים הוא מדבר פה, תובנות הוא נתן לי מספיק אז אל תפריעו לי.
עופר אריאל
בנושא מחלת פנמה - אנחנו גם הגדרנו שאנחנו דורשים להיות חלק ממי שיגדיר את ניהול המחקר, ושנבחר דרך אגב כמו"פ צפון, ובעצם יחד עם המועצה ישבנו וגם עשינו הסכם תמלוגים שבעזרת השם, אם הראש היהודי ימצא לנו פתרונות אז גם יהיו לנו פתרונות לכל העולם וגם שולחן הבננות ייהנה מתמלוגים עם הסכם שהמגדלים מאוד מרוצים ממנו. בסך הכל, גם המערכת של קרן נזקי טבע נמדדת כל שנה מחדש. באים שמולי תורג'מן המנכ"ל ולפני כן דודיק, היינו באים ויושבים ועושים את המשא ומתן איך משנים את הפוליסה לכל המגדלים. אני חושב שיש הרבה מאוד דברים במועצה שיש לי ביקורת עליהם אבל אני חושב שאחד הדברים שאסור לעשות זה פשוט לבטל אותה. אני חושב שיש הרבה דברים שאפשר לשנות וצריך לשנות, ואני מסכים פה עם חלק גדול מאוד מהביקורת אבל אני חושב שזה כלי מצוין למגדלים ואסור לוותר עליו.
היו"ר איתן כבל
תודה. באמת תודה לך עופר על הדברים שלך. שי שטרן, בבקשה.
שי שטרן
אני מקיבוץ עין הנציב. לפני קרוב ל-40 שנה יצאת עם "פרגוסון 145" למטע התמרים ומאז אני פחות או יותר בענף התמרים. הרבה שנים בשולחן, הייתי גם יו"ר השולחן כמה שנים, עד לא מזמן. אני בכלל לא רוצה לחשוב, ולא בגלל שהייתי יושב ראש. אני לא רוצה בכלל לחשוב מה היה קורה אם לא היה לנו שולחן מגדלים. אני הייתי עד לא מזמן גם יו"ר שולחן התמר. אני לא רוצה בכלל לחשוב מה היה קורה אם לא היה לנו שולחן. יש לנו אתגרים אדירים להתמודד אתם, אם זה חדקונית הדקל האדומה - -
היו"ר איתן כבל
היא הרגה לנו את הדקל בבית.
שי שטרן
כן. אם זה הגידול בכמויות התמרים. ענף התמרים הוא אולי הענף הכי צומח במדינה. כל שנה בין עוד 15% יבול. מישהו צריך לפתח שווקים לעשות את זה, זה רק השולחן עושה. רק השולחן עושה מחקרים. אני חייב להגיד, חברים, שהשולחן, מי שקובע בו זה המגדלים. אתם מדברים על פקידים, מי שקובע זה המגדלים. זה רק חקלאים, זה רק נציגי האזורים, זה רק מרכזי וועדות חקלאיות. אני לא זוכר שהפריעו לנו. תמיד נתנו לנו גיבוי, תמיד הלכו אתנו. אנחנו, ההיטל שלנו לפי דונם. ההיטל, לשמחתי הוא גבוה מאוד, קרוב ל-80%,90%.
היו"ר איתן כבל
העניין ברור.
שי שטרן
חברים, מי שלא משלם 80 שקל לדונם, זה לא בגלל שאין לו, זה פשוט כי הוא לא רוצה להשתתף והוא מנסה להמציא משהו חדש. אל לנו לוותר על המועצה ועל השולחנות. זה הכלי היחיד היום ש - - - לחקלאי.
היו"ר איתן כבל
תודה. אורן ברנע, בבקשה. לאחר מכן איל בלום, איתן, בני ואמיר וסגרנו. חבר'ה, אתם כבר קצת מתישים אותי עם החזרות. בבקשה. תשתדלו להיות קצת יותר יצירתיים.
אורן ברנע
אני מארגון מגדלי הירקות. אני מקיבוץ סעד. הבוקר היה לנו מופע זיקוקים, היה בהחלט מרהיב וגם נגמר בשלום. בכלל, אנחנו עוברים תקופה לא קלה באזור הזה, אזור שיש בו הרבה תפוחי אדמה וגזר. זה שני ענפים שמנוהלים בצורה פנטסטית על ידי המועצה. אנחנו יושבים בשולחנות נציגי המגדלים ולמעשה, ההתנהלות היא דרכנו. אנחנו בוחרים מה יהיה המו"פ. בניגוד למה שנאמר פה, יש לנו תכנון. אנחנו עוסקים בתכנון, חושבים הרבה על התכנון. כשיש בעיות ברוסיה, דרך השולחנות אנחנו מנהלים את זה. אנחנו גם עוסקים בנושאי ביטוח, יושבים עם קנ"ט, נציגי המגדלים יושבים. השנה ישבנו והעלינו 15 סעיפים שביקשנו לשנות ולשפר את מהלך הביטוח. קנ"ט גם קשובה לזה והדברים מנוהלים בצורה פשוט יפה וטובה, ובשם האזור הזה, אני מבקש שלא יגעו בדבר הזה שהוא בהחלט אחד הדברים שמגנים עלינו ונותן לנו להתנהל נכון.
היו"ר איתן כבל
תודה אורן.
אורן ברנע
אני רוצה להוסיף משהו למה שאמר רני – הוא דיבר על המגדלים שנפגעו מהברד. הבוקר התקשרתי לקנ"ט וכאמור, המגדלים האלה לא ביטחו אבל ביקשתי שינסו לבצע הערכה מה בכל זאת הנזק שהיה לאותם אלה שלא ביטחו ולא יקבלו. אז כאמור זה לא בוטח, לא קראו לשמאים אבל הם עשו איזה שהוא חישוב פנימי והם הגיעו ל-3,5000,000 שקל הערכה. תראו, עשינו ניסוי על קבוצת מגדלים. הניסוי הזה היה מאוד יקר, עלה להם 3,5000,000 שקל ואין לנו כרגע איך לעזור להם. אנחנו, בניסוי הקצר הזה שעשינו פגענו בהם קשות. נדלקה לנו צ'קלקה מה לא לעשות בהמשך.
היו"ר איתן כבל
אוקי, תודה.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני חייב להוסיף משהו על מה שמדברים פה. תראו, אני חוויתי את זה, אני, לא מישהו אחר. אתם יודעים, אני בענף ההטלה. מטע האבוקדו שלי דרך אגב, כתשובה אליך, דובי, לא עקרתי אותו אלא לקחו לי אותו לאזור תעשייה שלומי, הפקיעו לי את האדמה, נגמר. אין לי יותר אבוקדו, הלך. מה אני יכול לעשות? זה לא תלוי בי. אבל לי יש ענף הטלה פעיל, ולפני שנתיים, סיפרתי את זה פה, גילו את ה"ניו קאסל". תראו, אני כחבר כנסת יכולתי לעשות מה שכל החקלאים עושים. יושב בשקט, לא מדווח לאף אחד. לקחתי את העופות לבדיקה במעבדה, והכל בדוק. אפשר לבדוק את הדברים אחד לאחד, מצאו את ה"ניו קאסל". מה עושים במקרה כזה? מחסלים את הלהקה, משמידים להקה. וזה להקה חדשה, העלות שלי קרוב ל-100,000 שקל, אתה מקבל פיצוי 60,000 שקל, אתה מתחיל ב-40,000 שקל וזה לא אחד. תחשבו, אני לא הייתי בודד במקרה הזה. אם לא היה לי ביטוח דרך המועצה ודרך כל הפעילות הזאת, מה היה קורה אתי? איפה אני נמצא? רבותי, אין אף אחד שיסתכל עלי. אני אבוא למשרד החקלאות, עם מי אני אדבר? לא חלילה וחס אני תוקף אותם, אני לא תוקף. המערכת הבירוקרטית, הממשלה היא בירוקרטיה אחת גדולה. המערכת השנייה היא יותר - -
היו"ר איתן כבל
יצחק וקנין חברי, אני חייב לסיים.
יצחק וקנין (ש"ס)
בלי המועצות אי אפשר לעשות שום דבר רבותי.
היו"ר איתן כבל
תודה. איתן בבקשה. סליחה, קודם כל אייל.
אייל בלום
אני ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה. כמו שכולם יודעים, רוב הכלכלה בערבה התיכונה היא חקלאות, הרבה חקלאים. צריך לשים לב פה לדבר חשוב, שהחקלאים הגדולים רוצים לפרק ולחקלאים הקטנים יותר, המועצה חשובה להם. אנחנו אלופים בלפרק את הגופים הקיימים ואז לשאול למה אף אחד לא עוזר לנו. המועצה מאוד חשובה. אני אתן דוגמה קטנה: היה את כל הבלגן של השיטפונות והרוחות בערבה התיכונה עם האירוע המצער בנחל צפית. נפלו לנו 500 דונם של חקלאים שעפו בסופה. היחידים והראשונים שהגיעו לערבה זה הסוקרים של מועצת הצמחים. הראשונים שאתם הלכנו למשרד החקלאות זה מועצת הצמחים, והיחידים שיבואו ויעזרו לחקלאים בסופו של דבר זה מועצת הצמחים. הגוף הזה חשוב. הוא חשוב בעיקר למשקים המשפחתיים, למשקים הקטנים יותר ואנחנו ברמה האזורית עובדים בשיתוף פעולה מצוין. חשוב לנו לשמור על הגוף הזה. יש לנו קשר מצוין. בסוף צביקה וצוק בר, מולם אנחנו עובדים עם משרד החקלאות בעניינים האלה, ויש את מועצת הצמחים שמולם אנחנו עובדים. שיתוף הפעולה מלא. אני לא מבין למה לבוא ולרצות להרוס את הדבר הזה.
היו"ר איתן כבל
תודה אייל. אתה ראש מועצה ובכל זאת באת להגיד את הדברים, יש לזה חשיבות. איתן אביבי ולאחריו בני קלמן. בבקשה איתן.
איתן אביבי
אני מקיבוץ עין חרוד איחוד. אני רוצה להבהיר - יש לי הרבה דברים מה להגיד אבל רובם נאמרו וחבל סתם לחזור על הדברים וזה יהיה קצר. בעין חרוד הקמנו, בתהליכים של הקמה של ענף שום מאוד גדול כאשר השום עד עכשיו התבסס על ידיים עובדות. אנחנו ממכנים עם הרבה הוצאות את כל הענף הזה וגם אצלנו כמו אצל עמרם, ירדו גשמים שלא בעתם במהלך אפריל-מאי, והנזק הוא גדול, גדול מאוד. סדר גודל של 30% מ-500 דונם שגידלנו.

אנחנו כמובן הזמנו את אנשי קנ"ט, והבהירו לנו שהאירוע הזה לא כלול בפוליסה. מה לעשות? זה אירוע שבאמת קורה אחת לכמה שנים ולא חשבו על זה. ישר הרמנו טלפון - -
היו"ר איתן כבל
זה בדיוק יפה בחברות ביטוח, הן לא חושבות על הדברים האלה. אתה מכיר את זה לא רק מהפוליסות של החקלאות.
איתן אביבי
- - הרמנו טלפון למועצת הצמחים וכבר למחרת הגיעו אלינו נציגים של מועצת הצמחים והם הביאו אתם את משרד החקלאות ואת אנשי הארגון, וכמובן הם ישר נכנסו לעבוד לטובת העניין. נכון, אנחנו גם שילמנו פוליסה של קרן נזקי טבע וגם של אסונות טבע ונפלנו בין הכיסאות. אני חושב שאם לא היתה מועצת הצמחים, מי היה עוזר לנו ומי היה דואג לנו?
היו"ר איתן כבל
תודה איתן. בני בבקשה. תגיד, יש בעין חרוד איחוד מנין?
איתן אביבי
בעין חרוד איחוד ובעין חרוד מאוחד ביחד יש מנין בשבת.
היו"ר איתן כבל
אני שוקל להצטרף אם כך.
איתן אביבי
בשמחה. יש פעם בשבוע שיעור פרשת השבוע ופעם בשבוע שיעור גמרא.
היו"ר איתן כבל
יפה מאוד. כל הכבוד. בני קלמן, בבקשה.
בני קלמן
צהרים טובים לכולם. לא אגזול הרבה מזמנכם. אני אדבר קצת עובדות אבל לא הרבה כסף. אני חבר קיבוץ ברעם, בעברי 20 שנה בגידול מטעים ושיווק התוצרת שלנו. כיום עובד בחברה לחקלאות בגליל העליון, מרכז את הוועדה של הנוטעים, שכל שנה אני נדרש למצוא נציגים לשולחנות הגידול במועצה. אני חבר בארגון מגדלי הפירות, חבר בשולחנות המגדלים וחבל לי מאוד שפה שמעתי כל מיני דברים שנאמרו על ידי אנשים שלא בקיאים ואומרים עובדות לא נכונות. את כל הדברים האלה אני עושה בהתנדבות, אף אחד לא משלם לי כסף. בצפון אני עוסק במיזם להדברת זבוב הים התיכון, בהדברה משולבת ויש פה ידידים מהצפון, גם דובי וגם יעקב בלום, שדי נהנים מהעניין הזה שהוא בסופו של יום בתוך התוחלת של מועצת הצמחים. הייתי עד לפירוק מועצת הפירות, שבעבר מגדלים שהיו משלמים דרך תעודות המשלוח, מי ששיווק דרך תעודות משלוח. מי שלא שיווק דרך תעודות משלוח לא שילם, ולא ידעו כמה קופון גוזר הסיטונאי כשאני הייתי יושב אתו לסגור את המחירים. החקלאים ששילמו שם לא ידעו כמה הם משלמים. היום כשנדרשים לשלם אז הם יודעים איזה כואב, ופה פירט, מי שישבתי במקומו, פירט כמה זה יוצא - -
היו"ר איתן כבל
אוקי.
בני קלמן
אני חושב שבזה שיפרקו את כל הדברים האלה, מי שיינזק מזה הם החקלאים עצמם. ודבר אחרון, מה שמשרד החקלאות כן עושה זה לדאוג לעשות הפרד ומשול בין החקלאים. אסור לנו ליפול במלכודת הזאת.
היו"ר איתן כבל
תודה רבה. צביקה אתם עושים משהו?
רני בר נס
איתן, מילה אחת: יושבים פה אנשי משרד החקלאות ואנחנו תוקפים את המשרד, זו לא המטרה. האנשים האלה עובדים אתנו 24 שעות ביממה - -
היו"ר איתן כבל
עזוב, אני במקרה מכיר את צביקה, אתה לא יודע כמה נזק הוא גורם... שהפרוטוקול לא יטעה, צביקה הוא חבר, וגם צוק בר וגם צביקה הם באמת מהיותר טובים שיש במשרד באמת. אינני אומר זאת בלשון מליצה. מר שניידר, בבקשה.
בני קלמן
אבל היבוא של התפוחים מסין לא בא מצביקה, הוא בא מהמנכ"ל והסמנכ"ל שלו.
היו"ר איתן כבל
תודה. תצביעו כמו שאתם צריכים להצביע, הכל ישתנה. תאמין לי, נמנע את זה. שניידר בבקשה.
אמיר שניידר
אני מהתאחדות האיכרים. אני רק רוצה להגיד שלכולם פה אכפת מנושא החקלאות ואני חושב שאנחנו באותו צד. אני בתור יועץ משפטי, אני לא ארחיב על הדברים האחרים שנאמרו. פשוט אני לא מצליח להבין – המטרה שלנו בהסתייגות היתה להגן. כמו שמישהו בא להתייעץ אתי על חוזה משפטי, אני בודק איך אני מגן על הזכויות שלו. גם פה פשוט נראה לי שאנחנו, כדי להגן כמה שיותר על זכויות המגדלים החוקיות, צריכים להשאיר את הנוסח המקורי שמדבר על להשמיע את עמדה של ועדת המשנה והוועדה הענפית. העובדה שלא היו קיימות ועדות משנה בכל השנים האלה, אני רואה את זה דווקא ככישלון כי בסופו של יום, שולחנות וולונטריים ככל שהם יהיו טובים ובאמת עושים עבודה טובה, כאשר הם לא מוגדרים כוועדות משנה, כלל הסמכויות שמוקנות להם - -
היו"ר איתן כבל
אנחנו נדון בזה כשנגיע לנוסח.
אמיר שניידר
ולנוסח הזה ספציפי, אני ישבתי על זה עם אורי וגם שלחתי מכתב אליך מטעם ההתאחדות לפני הרבה חודשים על הנושא הזה כי זה אך ורק כדי לחזק את זכויות המגדלים בתוך המועצה.
דבר אחד אחרון
תיקון לחוק זה דבר שלפחות בשלוש השנים האחרונות לא נתקלתי שהביאו תיקון לחוק הזה. ניסינו להביא. אם כבר מביאים תיקון לחוק, בואו נביא תיקון מלא שמטפל בכשלים אחרים כמו ניגוד האינטרסים המובנה עם הקמעונאים והסיטונאים - -
היו"ר איתן כבל
את זה צריך לבקש מהמשרד ולא ממני.
אמיר שניידר
אז אני מבקש גם במעמד זה מהמשרד. אני חושב שהיה ראוי עד שמביאים תיקון, להביא תיקון מלא.
היו"ר איתן כבל
תודה אמיר. נילי בבקשה, תתקפי חזרה את רני.
נילי אבן-חן
אני לא אתקוף, אני רוצה שזה פשוט יהיה - -
היו"ר איתן כבל
רק שהוא לא יצטרך לבקש זכות דיבור חזרה.
נילי אבן-חן
אני לא תוקפת באופן אישי וזו הסיבה שביקשתי זכות תגובה. שני דברים: 1. אין ארגון שביקש, לא קיים ארגון שביקש לדבר אתנו ולא נענינו. עובדה היא שמועצת הדבש שביקשה להיפגש, נפגשנו והקדשנו את כל הזמן שהם רצו וישבנו אתם. אז זה לעניין הפגישה. לא התקבלה בקשה לפגישה כזאת ממועצת הצמחים. לגבי מידע - כל ה-15 עמודים במכתב מבוססים על דוחות, על חומר מקצועי ועל בקשות חופש מידע שהוגשו למועצת הצמחים. ועל כן, כל החומר, אם יש טענה לגבי מקצועיות החומר, היא נובעת מתשובות שקיבלנו ממועצת הצמחים.
היו"ר איתן כבל
תודה נילי. לא, אנחנו נקיים דיון נוסף, אני רוצה ללכת לאכול. הרגתם אותי, מתשע וחצי לא קמתי.
נילי אבן-חן
וככל שיש נתון לא מדויק, אני אשמח לשמוע עליו.
היו"ר איתן כבל
תודה. צביקה, אתן לך לנעול את הדיון. אני רק רוצה לומר לכם תודה, ומה שחשוב לי - חברים, דברים נאמרו בצורה מאוד ברור. בדיון הבא, צוק בר, מה שאני מבקש זה ככה: בדיון הבא אין הרצאות, אין נאומים, זה נגמר. נתתי לכם את ההזדמנות שכל אחד יבוא הביתה ויגיד לאשתו: וואלה, ראית איך אמרתי לו? בסדר, אמרתם,. אמרנו, אנחנו עכשיו מקריאים סעיפים ומתייחסים לסעיפים עצמם. זה מה יהיה. תודה רבה לכם. הישיבה נעולה. נעמתם לי מאוד.


הישיבה ננעלה בשעה 13:28.

קוד המקור של הנתונים