ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 30/05/2018

המשבר בכדורסל הישראלי ובמעמד הכדורסלן הישראלי

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



21
ועדת החינוך, התרבות והספורט
30/05/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 631
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום רביעי, ט"ז בסיון התשע"ח (30 במאי 2018), שעה 09:40
סדר היום
המשבר בכדורסל הישראלי ובמעמד הכדורסלן הישראלי - דיון מהיר של חה"כ פריג' עיסאווי
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
יוסף ג'בארין
מסעוד גנאים
מאיר כהן
עודד פורר
חברי הכנסת
זוהיר בהלול
דב חנין
עיסאווי פריג'
מוזמנים
עופר בוסתן - ראש מינהל הספורט, משרד התרבות והספורט

דוד מלכא - סגן ראש מינהל הספורט, משרד התרבות והספורט

אברהם פסקל - יו"ר מחלקת כוח אדם ורכש, ארגון המורים העל-יסודיים

אהרון קנר - רכז רווחה, ארגון המורים העל-יסודיים

מאיר ברדוגו - מנהל רגולציה, המועצה להסדר ההימורים בספורט

דורון שפר - שחקן כדורסלן לשעבר, מכבי ת"א

משה ביבי - שדלן/ת (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את המועצה להסדר ההימורים בספורט
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

המשבר בכדורסל הישראלי ובמעמד הכדורסלן הישראלי - דיון מהיר של חה"כ פריג' עיסאווי
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, 30 במאי 2018, ט"ז בסיון תשע"ח. הנושא על סדר היום: המשבר בכדורסל הישראלי ובמעמד הכדורסלן הישראלי, דיון מהיר ביוזמתו של חבר הכנסת עיסאווי פריג'. אנחנו מודים לו על הגמישות, שאישר לנו לדחות בשבוע. ועדת החינוך היא הוועדה, לפחות בתקופתי הקפידה והתמידה שדיונים מהירים מתקיימים באותו שבוע, סמוך להחלטה, אבל במקרה של עיסאווי היו אילוצים כאלה ואחרים שגם האורחים שביקשו, נראה לי לא נמצאים כאן, אלה שביקשו לדחות, וגם חברי הכנסת שביקשו לדחות לא נמצאים כאן, ואני לא יודע להישאר חייב ואני באמת מקווה שליגת הכדורסל וענף הכדורסל לא נראה כפי שהרצינות של הנוגעים בדבר.

בבקשה, חבר הכנסת עיסאווי פריג'.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לכל החברים, עמיתיי הנוכחים, החל ממסעוד וזוהיר ומאיר ועודד, אנחנו מקיימים דיון פנימי בלבד.

תראו חברים את האבסורד, ברגע שהייתה שליטה - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
סליחה שאני מפריע לך. זה יהיה הדיון האחרון, כי אם איגוד השחקנים המחוצפים האלה שבשבילם אתה עושה - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
שפנו אלינו בשביל זה.
מאיר כהן (יש עתיד)
שפנו אליך ובשבילם באנו לכאן.
היו"ר יעקב מרגי
ואין כאן ייצוג של השחקנים?
מאיר כהן (יש עתיד)
לא מטריח את עצמו. זאת חוצפה. אנחנו לא מזלזלים בהם, הם מזלזלים בהם.
היו"ר יעקב מרגי
אין ספק. בבקשה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
חברים, כשפנו אלינו לקיים דיון מהיר בנשיאות הכנסת יחד עם חברי מאיר כהן שאנחנו בנשיאות, הצלחנו להעביר דחיפות הדיון. בא יושב ראש הוועדה, גילה הבנה ואמר, כן, נלך על זה. אמרנו שליגת כדורסל וכדורסל במדינה צריך להתקיים בדיון ציבורי פתוח ולא במחשכים, לא בחדרי עסקנים, ואמרנו, נקיים דיון. פנו מעלה לכנסת ולכדורסל. אמרנו, אנחנו לא מאמנים ואנחנו לא נקבע מתווים, אבל דבר שנוגע לכל ילד וילד וכל ישוב ויישוב, מחייב ומחויב לבוא לדיון פתוח בכנסת ובוועדת החינוך. איפה האבסורד, חברים? העסקנים למיניהם של הקבוצות התחילו להפעיל חברי כנסת והשפעתם על ידידי רחב הלב וטוב הלב, מר יעקב מרגי שהסכים לדחות את הדיון בזמן שהשביתה הייתה בשיאה. פנו והצליחו לשכנע, ובכדי לנטרל את הציבור מלדעת, בכדי שישאירו את הדיון במחשכים. זה מה שהיה. כשאני אומר, כל העסקנים, אני אומר, החל משמעון מזרחי וכל הקבוצות, וזאת, איך אמרת ידידי מאיר, זאת חוצפה שארגון השחקנים פנה אלינו שנקיים את הדיון הזה ועכשיו הוא מאוים מגוף מעליו. חתמת? אל תלך לדיון, אבל תראו הוזהרתם, עכשיו פניתם ועשיתם את העוקץ הזה, ונציגי הקבוצות והמינהלת, אבו עלי, אני המינהלת, האבו עלי שהפעילה לחצים על כל הגורמים לא לבוא לדיון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מי איים עליהם?
קריאה
מה האינטרס?
עיסאווי פריג' (מרצ)
חתמנו על מזכר הבנות. שרת התרבות זרקה איזה 5 מיליון שקל דמי שתיקה בשביל כמה כותרות. כמה חברים כאן פנו ליושב ראש הוועדה, אל תקיים דיון, ומה שהיה נהיה יותר גרוע בהסכם. הם לא רוצים שזה יועלה באופן ציבורי או פתוח. מי מאיים? השחקנים שנמצאים בכל המשחק הזה, זה המינהלת, זה ארגון השחקנים, זה ההסתדרות של העובדים בארץ ישראל, וזה משרד החינוך והתרבות.
היו"ר יעקב מרגי
היית פעם חבר הסתדרות?
עיסאווי פריג' (מרצ)
תראה, הייתי לפרקים.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע לחקות אותם טוב.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ושרת התרבות. כל אחד בחודש האחרון דאג לקחת כותרת, "אני הבאתי את ההסכם". בינתיים הביאו פארסה אחת - מה שהיה הוא מה שיהיה והשחקן הישראלי ימשיך להיות מאחור, לא יקבל את מה שמגיע לו. האיומים השתלמו. למה השתלמו? מסיבה פשוטה, הכסף. איך הכסף? נכון שהשרה זרקה 5 מיליון דמי חנוכה בשביל כותרת, אבל זה לא פותר.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
מה 5 מיליון, מה זאת אומרת?
עיסאווי פריג' (מרצ)
זרקה 5 מיליון - - -
היו"ר יעקב מרגי
תמריץ - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
יעני חלק מהמתווה איך כל קבוצה יכולה לקחת שישה שחקנים זרים. אם היא לוקחת פחות מחמישה זרים, תקבל תמריץ. מי ישלם את התמריץ?
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני מכיר את זה, אבל ה-5 מיליון זה ממנה למתווה?
עיסאווי פריג' (מרצ)
כן, ממנה למתווה, למה? תראה, כספי הטוטו, החלוקה, עברו למשרד.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
למה השרה צריכה לתת כסף?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא צריך להיות לכם טענה לשרה.
היו"ר יעקב מרגי
אין לנו שום טענות לכלום. רבותיי, לפני שנבוא בטענות, אני הייתי מציע - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני רק משפט ומסיים.
היו"ר יעקב מרגי
תסיים. ידידיי משרד התרבות או מי שבענף הזה בדרך כלשהי, יספר גם לטובת המאזינים והצופים שלנו ברשת האינטרנט וגם לטובתנו אנחנו, שיכניסו אותנו לשורש הבעיה ולמשבר. לא כל אחד בקיא בכל הפרטים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
משפט ומסיים. חברים, מה עמד לנגד עיניי בעלי האינטרסים? עמד, אם נבטל את הליגה עכשיו, השביתה תימשך, יעלה 150 מיליון שקל למינהלת, למה? כי השחקנים הזרים רוצים פיצוי על זה שהם לא לוקחים חלק במשחקי הפלייאוף, ומשחררים אותם. ואי, 150 מיליון שקל, איך יוצאים מזה? חייבו, כפפו את ארגון השחקנים ושהשחקן הישראלי ילך קיבינימט. כיפפו אותם, אילצו אותם ואנסו אותם לחתום על ההסכם.
היו"ר יעקב מרגי
אתמול אמרתי "פלצנים" במובן הפלצני, אז זה לא התקבל הכי יפה. "קיבינימט" עוד יותר לא יפה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני מסכם, אדוני. מה שקרה היום, ארגון השחקנים והמינהלת וכל בעלי העניין והשחקנים שלא באו מלבד משרד התרבות, אני רוצה שנראה את זה בחומרה רבה על זה שפונים אלינו לקיים דיון ועושים מה שעשו, ותציין על רוחב הלב של - - -
היו"ר יעקב מרגי
של יו"ר הוועדה. אני אסביר.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני רוצה להגיד משהו. אנחנו לא צריכים לריב עם שרת התרבות. יש לנו מספיק זמן לריב איתה, אבל במקרה הזה זאת שרה שרצתה לפתור משבר. בסדר גמור.

שני טיעונים, אחד זה נגד האיגוד. הדבר השני, צריכים לדבר על המהות, האם הכנסת רוצה לחוקק חוק - - -
היו"ר יעקב מרגי
סוף-סוף בשבועות שהיא שקטה אתם תוקפים אותה. היא הייתה בסדר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
היא נתנה איזשהו פתרון שזה יעבוד, אבל זו לא הבעיה.
מאיר כהן (יש עתיד)
בסדר גמור.
היו"ר יעקב מרגי
רבותיי, אני מתייחס רק לרוחב הלב של ראש הוועדה ואני אמשיך הלאה. אצלי הכול על השולחן. לימדו אותי שהדרך הקצרה והקלה והטובה זה לשים את הדברים על השולחן, ואני אומר אותם. נכון, חבר הכנסת מיקי זוהר ביקש ממני לדחות את הדיון כי הוא לא יכול היה להיות בשבוע שעבר. חשבתי שהוא יוכל להיות השבוע. מסתבר שגם השבוע הוא לא יכול.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אבל יכול להיות שהוא בעל עניין.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, אני לא מסיק מסקנות עכשיו. בסוף הדיון. זוהיר, אני כדרכי בקודש, יגיד לך מאיר, משתתף קבוע, המסקנות אצלי באות בסוף הדיון. מעבר לזה, היססתי, לא מייד נעניתי. עכשיו למה יצאה מנהלת הוועדה לבדוק? אומרת לי, אני הולכת להוציא את המיילים של מי שפנה אלי לדחות. ברגע שפנו אלי גם במייל, אני לא רוצה לומר את הזהות שלהם כי אני לא זוכר, היא תביא אותם, וגם חבר הכנסת, ונאמר לי שכרגע זה במשא ומתן או בניסיון. כל דיון שלך יכול ליצור מצב שאחד הצדדים יקשיח את העמדות שלו, אמרתי, למה אתעבר על ריב לו לי? בוא נזוז הצידה, לא מבטל את זה. המשבר הוא משבר. גם אם ב-5 מיליון זה יגמר, זו תרופה רגעית. זה יכול להיות תמריץ להשלמת העונה.

מינהלת הליגה, אתם מכירים? זה גוף לפחות שאפשר לכבד אותו?
עיסאווי פריג' (מרצ)
היא פעלה להחרמה והרימה טלפון עם מכתבים.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, רוחב לב של יו"ר הוועדה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, המכתב ששלחה ליו"ר השחקנים, לארגון השחקנים לא לבוא.
היו"ר יעקב מרגי
מאחר ואני אוהד של הפועל באר שבע בכדורגל ולא הולך לשום משחק - "מינהלת הליגה, שלום רב ותודה על ההזמנה, נציגי מינהלת הליגה מבקשים לדחות את הישיבה במספר ימים. ביום שני הנ"ל מתקיימים משחקי המחזור האחרון בליגה. נציגי הקבוצות והמינהלת יתקשו להגיע. שמעון מזרחי נמצא בחו"ל. בכבוד רב, שלומי פרי, סמנכ"ל תקשורת, מינהלת ליגת ווינרסל".
עיסאווי פריג' (מרצ)
מינהלת הליגה שלחה מכתב לארגון השחקנים ואיימה עליהם לא לבוא לדיון.
היו"ר יעקב מרגי
אוקי, יפה, אז זה הדיון. עכשיו תן לנו לנהל את הדיון.

ברשותכם, אין לי בעיה לתת התייחסות לחברי הכנסת אם חברי כנסת יודעים לשים על השולחן את המשבר ומהותו. אם לא, ניתן לנציגי משרד התרבות.

בבקשה, בואו תתייחסו, חברי הכנסת. עודד.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בקצרה. תראה, מעבר לכל הדברים שאמר עיסאווי והוא צודק במאה אחוז, אני חושב שזו בושה וחרפה. כן מסכימים, לא מסכימים, כן רוצים, לא רוצים, יש דיון בוועדה. אם נוח להם או לא נוח להם, היה ראוי שכל הנוגעים בדבר היו נמצאים פה. זה זילות בכנסת ואני חושב שאנחנו נצטרך, כפי שהם מתייחסים לכנסת, אני חושב שגם הכנסת יכולה להתייחס לנושאים האלה, כי כמו שהם מנהלים את הענף, ככה זה נראה.

בצעירותי הייתי אוהד כדורסל של מכבי תל אביב, מהשרופים ביותר. לכל המשחקים בכל הארץ. הרגשתי זיהוי עם הקבוצה, והנה אני אומר את זה פה לפרוטוקול, אני לא רואה היום את המשחקים שלהם. אני לא יכול לפתוח את הטלוויזיה ולראות אותם. אני לא יודע בכלל מי אלה השחקנים שמתרוצצים על המגרש. זה בכלל לא מעניין אותי. עם כל הכבוד לארגון השחקנים, זו לא הבעיה שלהם, זו הבעיה של מדינת ישראל. אם אין כדורסל ישראלי, זאת הבעיה שלנו. עם כל הכבוד, כמו שהם מנהלים את העסק וכמו שההסכם הזה נראה וכמו שאחרי שהם חתמו הסכם ונתנו אופטלגין לפתור את זה לשנה, נתעורר עם הבעיה הזאת שוב, לא יהיה כדורסל ישראלי, וכשאין כדורסל ישראלי גם רואים את ההישגים של נבחרת ישראל. חבר'ה, נבחרת ישראל לפני 30 שנה, לפני 40 שנה, היו בדרגים גבוהים באירופה. לא מתקרבים למה שהיה בשנות ה-80.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
ב-79' נבחרת ישראל זכתה במקום השני.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אנחנו לא מתקרבים לשם היום. המשמעות היא שהלכנו אחורה, לא הלכנו קדימה, ולכן אני אומר בהקשר הזה, כנראה שאנחנו צריכים, אדוני היושב ראש, אולי להפקיע או לבקש ממשרד הספורט להפקיע ממי שמנהל היום את העניינים האלה, את היכולת לנהל אותם ולקיים סדרה של דיונים על מה צריך לעשות כדי להציל את הכדורסל הישראלי, כי אלה שמנהלים היום את הכדורסל הישראלי, בין אם זה בארגון השחקנים ובין אם זה במינהלת הליגה, גמרו את הכדורסל הישראלי. אין כדורסל ישראלי. צריך להציל פה, ופה צריך להגיש תוכנית חירום. החבר'ה האלה נכשלו בתפקידם.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, מאיר.
מאיר כהן (יש עתיד)
אדוני, בוויכוח הגדול של איגוד השחקנים נוצר מצב שהליגה הבכירה, הכדורסל המקצועני בארץ רווי ומלא בכדורסלנים שמגיעים מחוץ לארץ. אין שום ספק שעודד צודק. ברגע שחלון הראווה של הכדורסל הישראלי מתמלא באנשים שמובאים מבחוץ, אז זה דוחק למדרון אחורי את השחקנים שלנו, ולא כך אמור להיות. אם אנחנו באמת רוצים לייצר מסורת של כדורסל מקצועני של אנשים טובים שצומחים כאן והופכים להיות לשחקנים ולנבחרת שתייצג אותנו בכבוד, אז אין שום ספק שבכל מקום שנכנסים זרים במסות כאלה, אז זה מוריד את החבר'ה שלנו אחורה.

יש כל מיני מדינות שהגנו על עצמן בכל מיני תקנות. למשל, כולם דיברו על החוק הרוסי.
היו"ר יעקב מרגי
מה אומר החוק הרוסי?
מאיר כהן (יש עתיד)
בכל זמן נתון חייבים להיות שני שחקנים מקומיים על הפרקט.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ורישום ללא הגבלה.
מאיר כהן (יש עתיד)
יש כאן התנגשות איתנים של בעלי עניין ובעלי הון, כמו בכל מקום, במיוחד החבר'ה ממכבי תל אביב שמבחינתם בצדק אומרים, אנחנו מתמודדים, אנחנו נושמים את אבק הגבהים של המפורסמים והטובים ואנחנו מוציאים המון כסף ואף אחד לא יגיד לנו אם אנחנו רוצים להביא זרים או לא להביא זרים. מצד שני, התחושה הלאומית של כל אחד מאיתנו, אגב, הלאומית של כמו שאמר עודד, אתה מסתכל על מכבי, פעם היו כולם ישראלים.
היו"ר יעקב מרגי
פעם אחרונה שראיתי את גביע אירופה לאלופות זה היה עם מיקי ברקוביץ'. עכשיו תחשבו את השנים.
מאיר כהן (יש עתיד)
אחד הרעיונות בכדי להקשות, להכביד את היד על בעל הסיכונים היה, אתה יודע אדוני, כשמביאים שחקן, כשקונים אותו, אתה פטור ממס הכנסה, אז היה רעיון ב-2014 כשאני הייתי בממשלה, להחזיר את המיסוי, זאת אומרת שלא לפטור אותך ממיסוי.
היו"ר יעקב מרגי
שלא יהיה תמריץ
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה מה שצריך לעשות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני חושב שזאת צריכה להיות התגובה להתנהלות הזאת.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני אמרתי, אם יתגבש דבר כזה, צריך לבחון אותו לעומק.

אני חייב להגיד, אנחנו כועסים כשאנחנו באים חברי כנסת, אני בא מדימונה וכל אחד מגיע ממקומו, באים בזמן.
היו"ר יעקב מרגי
אני באתי אחרי אזעקה ב-2:00 בלילה.
מאיר כהן (יש עתיד)
על אחת כמה וכמה, והם מקבלים כל מיני הוראות כאלה מצ'וקמקות להחרים אותנו ולא להגיע. אבל העניין הזה הוא לא עניין של טובים ורעים. זה לא שיש צד אחד שהוא רע וצד אחד שהוא טוב.
היו"ר יעקב מרגי
זה אינטרסים כלכליים.
מאיר כהן (יש עתיד)
התנגשות של אינטרסים, שזה צודק. אני בצד של זה שאומר שחייבים לפתח את הרגש הלאומי. יש אחרים שיגידו, תשמע, אנחנו שוק חופשי, אנחנו רוצים ליגה. הכנסת צריכה באמת להיכנס - - -
היו"ר יעקב מרגי
לומר את האיזונים הנדרשים.
מאיר כהן (יש עתיד)
לגמרי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. זוהיר.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
יש לי הצעה קיצונית. אני אומר, אנחנו צריכים להצטלם צילום קבוצתי, להפיץ לעיתונות עם כיתוב שאנחנו נפנה עורף כמחוקקים לכדורסל הישראלי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא לכדורסל, למינהלת.
היו"ר יעקב מרגי
בואו נשמע עד הסוף. חייבת להיות פרובוקציה, השאלה איזו.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
תשמע ממני.
היו"ר יעקב מרגי
לא ירדתי לסוף דעתך.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
תחת הכותרת "חפשו אותנו". הרי זה משפט אלמותי. אנחנו לא יו-יו. אתה באת ב-02:00 לפנות בוקר, אני ב-05:30 יצאתי מעכו. כולנו באנו לכבד את הכדורסל הישראלי, עם כל הכבוד, והם עושים לנו זובור? למה מי הם? אנחנו המחוקקים כאן. דיבר ידידי מאיר על כך שכשהיה מיסוי, רצו אותנו, כי אנחנו מחוקקים. אתה כיושב ראש ועדת החינוך צריך לומר, על גופתי. שתחיה עד 130 שנה. על גופתי דיון על הכדורסל הישראלי לא יתקיים בשנה הקרובה. בואו נקצין. למה אנחנו כאילו מוחלים על כבודנו?
היו"ר יעקב מרגי
עוד לא מחלנו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
הצעת החוק על המיסוי שהוועדה תגיש, תשנה את כל - - - .
היו"ר יעקב מרגי
הם ירוצו פה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ירוצו. עכשיו אנחנו מגישים הצעת חוק - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
גם כדורגל - - - ?
היו"ר יעקב מרגי
יוסוף, אנחנו עוד לא הבנו את המכניזם של הכדורסל, אתה רוצה עכשיו כדורגל? חכה עם הכדורגל.
קריאה
אלה הערבים מה מבינים?
היו"ר יעקב מרגי
אני לא הבנתי.
קריאה
שני אבנים ובועטים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מוחה, כי היום הליגה הישראלית בכדורגל, הייצוג, במיוחד הפועל באר שבע הביאה. שחקני כדורגל הערביים מביאים כבוד לליגה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
חמישה בהרכב.
היו"ר יעקב מרגי
זוהיר, תמשיך בבקשה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני אגיד לך עוד משהו באמת במאמר מוסגר. אני רציתי לבקש בצורה מהפכנית, כמעט חסרת תקדים, שאתה תחזור פעם שנייה על אותו נאום, כיוון שהנאום שלך היה מבריק, ועכשיו אתה לא רוצה להקשיב לי? אני אומר לך באמת, מר מרגי, יושב ראש הוועדה, עזוב אותו.
היו"ר יעקב מרגי
זוהיר, הוא רגיל שבוועדת החינוך עוקצים אותו, לכן הוא עשה ככה. אם תרצה הסבר, אחרי הדיון.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
עודד, אם לא נהיה ממש חד משמעיים ולא נמחל לכל אלה שפגעו בנו בצורה הזו, באמת כל כך מעליב שאני רואה מושבים ריקים, אם לא נעשה פעולה קנטרנית, התרסתית כנגדם, אבל נעמוד מאחוריה, שאתה שנה לא תטפל בכדורסל הישראלי - - -
היו"ר יעקב מרגי
אלא במסגרת החוק.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אלה במסגרת מה שיטיל עליך החוק.
היו"ר יעקב מרגי
החוק שנחוקק.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
בסדר, בעיקר לרבות החוק ולרבות העניין של המיסוי. שיחפשו אותנו.
היו"ר יעקב מרגי
מקובל.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
עוד משהו. אני גם מוחה על ה-5 מיליון. אני אומר, ה-5 מיליון האלה, בוסתן, הם אתנן פסול מכיוון ש-א', מדובר בעסק של מקצוענים וה-5 מיליון היו צריכים ללכת לספורט ההמוני בישראל.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, ההערה במקום.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
עוד משפט קטן. יש שחקן ערבי בכדורסל הישראלי, השחקן הטוב ביותר בשנה שעברה. שמו כארם משעור. כמו שהם ככה, מלתעות, לקחו אותו למכבי תל אביב. לא נותנים לו דקה לשחק. אני לא מתערב בעניין הזה, אבל באנו לכאן כדי להגן על הכדורסלנים המקומיים, כולל כארם משעור, שלא רואים כדורסל, ושגב וכל האחרים האלה. אנחנו באנו לעזור, פתאום נותנים לנו מכה על העכוז? נו, באמת, יש גבול.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, אדוני, תציג את עצמך.
עופר בוסתן
שמי עופר בוסתן, ראש מינהל הספורט במשרד התרבות והספורט. אני חייב לציין שבעברי הייתי שחקן כדורסל ואימנתי שנים רבות.
היו"ר יעקב מרגי
מזל שאמרת "בעבר".
עופר בוסתן
היום לא.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בתקופה של מי?
עופר בוסתן
שיחקתי בהפועל עפולה ואימנתי שנים רבות בנות, נערות, בוגרים מהמועצה האזורית גלבוע.
עיסאווי פריג' (מרצ)
נמרוד ברין שיחק איתך?
עופר בוסתן
הוא שיחק כדורגל. יוסי הררי וכו'.

אני רוצה לומר שבאמת הכדורסל של הצעירים הוא מאוד חשוב לליבנו, הכדורסלנים וגם למשרד.

לגבי המשבר, אני חייב לציין שלאור אי ההסכמה או ניגוד העניינים בין השחקנים למינהלת, אני חייב לציין שהתערבות השרה סייעה מאוד בכלל להביא אותם לידי משא ומתן ולקבלת החלטה כלשהי.
היו"ר יעקב מרגי
לא להפסיק את הליגה בטרם זמנה.
עופר בוסתן
מאוד נראה תמוה כשיש הסכם שהוא בעצם לא הופר והם מחויבים בהסכם עד ה-15.6 לשחק, והם מפרים איתם הסכם משחק אחד לפני סיום הפעילות.
היו"ר יעקב מרגי
כל אחד משתמש במנופים שלו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
עופר, על פי ההסכם קמה ועדה שצריכה להעביר מסקנות עד ה-1 באוגוסט.
היו"ר יעקב מרגי
תן לו, הוא יסביר. למה אתה קופץ לוועדה? תמשיך את הסקירה שלך. תן לנו ללמוד.
עופר בוסתן
אני אומר, הושג איזשהו הסכם הבנות שהוא עוד לא נסגר. הוסכם שתוקם ועדה משותפת של המינהלת, של האיגוד, של יועצים שייבחרו לטובת הנושא, כשהמטרה היא מעמד השחקן הישראלי ויכולתו. אני יכול לומר שהמשרד כבר פועל לקידום השחקן הישראלי. אנחנו מבצעים פרויקטים שונים ברחבי הארץ לאיתור שחקנים וטיפוחם. אנחנו הקמנו ועדה עכשיו בנושא מעמד המאמן. אנחנו חושבים שלמאמן יש חלק חשוב מאוד בהכשרתו של השחקן הישראלי. השחקן הישראלי צריך לקבל את המאמנים הטובים ביותר, לטעמנו, בגילאים הצעירים, על מנת שהוא יקבל את היסודות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
העברנו חוק.
עופר בוסתן
צריך שיאמנו בקבוצות המאמנים הטובים, ועכשיו אנחנו הקמנו ועדה לראות איך אנחנו משדרגים את הנושא הזה של מאמנים.

יש לנו פרחי הספורט שכמו שאתם יודעים, אנחנו יוצאים לפרויקט חדש שגם הוא ייתן תשובה לנושא של הכשרתו של השחקן הישראלי.
היו"ר יעקב מרגי
תבורכו. עכשיו לעניין המשבר.
עופר בוסתן
עכשיו אני רוצה לומר משהו לעניין המשבר. רוצים להעלות את רמתו של השחקן הישראלי ותמיד השאלה שנמצאת במחלוקת, האם הוא משחק עשר דקות, אני אתן לדוגמא נגיד על מכבי תל אביב, או משחק 40 דקות בקבוצה בליגה לאומית, מה עושה אותו שחקן יותר טוב, האם רק הדקות שהוא משחק ומתנסה או אם הוא בקבוצת עילית והאימונים שם הם יותר טובים? ואני אומר שהתשובה היא לא חד משמעית. יש דעות לכאן ולכאן. יש כאלה שטוענים שאם הוא מתאמן ברמה גבוהה ומשחק ברמה הגבוהה, הוא יהיה שחקן יותר טוב, אבל אם הוא לא משחק בכלל, זה נושא שצריך לטפל בו.

לגבי החוק הרוסי אני אומר עוד פעם, היות והוועדה תקבע בסוף מה צריך לעשות, הדעות גם כאן חלוקות לגבי הצלחת החוק הרוסי. עובדתית, חברי הכנסת ציינתם שבפועל רמת השחקנים ירדה, אז הדעות הן חלוקות משום שאם אתה מובטח בהרכב על ידי חוק, זה לא אומר שאתה צריך להתאמץ ולהיות שחקן ברמה. מצד שני, אם לא יהיה חוק, אולי הוא לא יהיה על המגרש, לכן המחלוקת הזאת שאמרתי, בגדול, אם אני מצמצם אותה, זה כמה דקות השחקן הישראלי הזה משחק. יש דעות לכאן ולכאן. גם בעבר הצענו או ליגת משנה, כי בעולם קיימים נושאים של ליגות פיתוח. יש לצד הקבוצה הבוגרת - - -
קריאה
קראו לה "ליגת מילואים" בישראל.
עופר בוסתן
ליגת מילואים או ליגת פיתוח, כמו שעכשיו יש הצעה באוויר, שהשחקן הישראלי הזה משחק מגיל 18 עד 23 בקבוצת בת כזאת. ההצעה היא תמיד לפני משחק של הקבוצה הבכירה, ושניים-שלושה השחקנים האלה גם ירשמו בטופס של הקבוצה הבכירה וככה יהיה איזשהו מעבר של השחקנים למעלה או למטה לנסות לתת להם גם ניסיון משחק וגם להתאמן ברמות הגבוהות.
מאיר כהן (יש עתיד)
כל זה בגלל מכבי תל אביב. שים לב, מדינה שלמה מתנהלת בגלל איזו קבוצה נחמדה ככל שתהיה שמכתיבה את החיים במדינה הזאת, שבאה ואומרת, אנחנו נעשה ליגה כזאת. הדעת אומרת שמדינה שחפצה לפתח ספורט, משתחררת מכל התפיסות האלה של כן לעשות. לוקחים חבר'ה צעירים, א', המדינה צריכה להשקיע בהם המון. אני לא צריך שליגות יעשו את זה. ב', ברגע שהם נכנסים לקבוצה, חלק מפיתוח השחקן הוא גם לתת לו - - - , אין מה לעשות.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
עופר, אין כאן דעות לכאן ולכאן. אם שחקן משתייך למועדון עילי והוא לא משחק ומתאמן ברמות הגבוהות, הוא לא יהיה שחקן כדורסל. אתה שם אותו במזווה, מה שנקרא, במקפיא. אין פה דעות לכאן ולכאן. אני בעסק כבר 50 שנה.
עופר בוסתן
אני אומר דבר כזה ואמרתי את זה גם קודם, השאלה היא לא אם הוא לא משחק בכלל, אם הוא משחק במובן של עשר דקות, 15 דקות לעומת אם הוא משחק מלא בליגה תחתונה. זה דבר שהוא מקצועי.
היו"ר יעקב מרגי
עופר, תודה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני שאלתי שאלה, לא קיבלתי תשובה. אם עד ה-1 באוגוסט הוועדה לא תביא המלצות, מה יקרה?
היו"ר יעקב מרגי
למה אתה שואל ככה? מה מועד הגשת ההמלצות? מה קבעתם?
עופר בוסתן
קבענו שאנחנו עד אוגוסט - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני לא שואל אם הוועדה לא תגיש המלצות. אנחנו מבקשים ודורשים, ועדת החינוך, שעם הגשת ההמלצות ב-1.8 או בכל מקרה עם המלצות או בלי המלצות, לדווח לוועדה ולהגיע לוועדה. זה בנוסף לדברים האחרים שאנחנו נעשה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני הייתי מציע יותר מזה, שיהיה דיון באמצע יולי על התקדמות הוועדה.
היו"ר יעקב מרגי
עוד לא סיימתי. אם בסוף הדיון יחסר לך משהו, תבקש.

רוצה להוסיף, אדוני?
מאיר ברדוגו
אני נציג של הטוטו.
היו"ר יעקב מרגי
מה שם כבודו?
מאיר ברדוגו
מאיר ברדוגו. אני יכול להגיד שאנחנו לא מנהלים ולא מתערבים בניהול הליגה, אבל רק לציין שאנחנו נותנים כ-2.5 מיליון שקל בשנה תמריץ לעידוד ישראליות בקבוצות, ומרבית הקבוצות מנצלות את התמריץ הזה. זו התרומה שלנו לעניין.
היו"ר יעקב מרגי
חבריי רוצים להתייחס? בבקשה, תזדהו אחד-אחד ודברו.
אברהם פסקל
שמי אבי פסקל, אני בא לכאן עם שני כובעים. אני הגעתי לכאן דרך ארגון המורים. אנחנו מכבדים את הוועדה. הזמינו אותנו, באנו. יחד עם זה, אני יושב ראש אגודת ספורט מכבי ארזים רמת גן. בעבר היה לכדורסל, אני שיחקתי לפני למעלה מ-50 שנה גם כדורסל. בעיקר הייתי שחקן כדוריד. מכבי ארזים היא קבוצת כדוריד.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
בן משפחתו של עמי פסקל?
אברהם פסקל
לא. הוא פזקל, אני פסקל.

הבעיה של הכדורסל היא לא בעיה רק של הכדורסל, היא בעיה של כל הספורט הישראלי, וכל הספורט הישראלי מתחיל לחלחל, כולל בכדוריד, שחקנים זרים. כשזה נעשה במינון נכון, אז יתכן שזה מוסיף.
היו"ר יעקב מרגי
מה לדעתך קורה בכדורגל ובכדורסל? זה מינון נכון?
אברהם פסקל
בכדורסל ודאי זה לא מינון נכון. גם יש להתייחס לכמות. כדורסל משחקים חמישה אנשים.
היו"ר יעקב מרגי
הכול יחסי. מדברים יחסי.
אברהם פסקל
חמישה שחקנים בכדורגל פחות מורגש מאשר חמישה שחקנים בכדורסל.
היו"ר יעקב מרגי
זו המגבלה בכדורסל, חמישה.
אברהם פסקל
אני נותן דוגמא. חמישה מתוך 11 - - -
היו"ר יעקב מרגי
כמה שחקנים זרים אפשר בקבוצת כדורסל?
קריאה
שישה.
היו"ר יעקב מרגי
מסתבר שיש לי עוזר שהכין שיעורי בית.
אברהם פסקל
אבל מה שאני רוצה להגיד, חמישה או שישה מתוך 11, זה לא חמש מתוך חמש.
היו"ר יעקב מרגי
ברור.
אברהם פסקל
ולכן בכדורסל לדעתנו זה מוגזם.
היו"ר יעקב מרגי
מה, אין מגבלה בכדורסל?
אברהם פסקל
יש את החוק הרוסי. יחד עם זה, החוק הרוסי לפי דעתי זה חוק לא ספורטיבי. אתה לוקח שני בחורים או משלם להם כסף רק בשביל שיהיו שם, לעשות 'וי' שהם נמצאים על המגרש. מבחינתנו זה לא ספורטיבי. צריכה לשבת פה ועדה של ספורטאים, זאת אומרת של אנשי ספורט שתשב ותדון. האמת היא לא לכאן ולא לכאן, היא באמצע.
היו"ר יעקב מרגי
צריך למצוא משהו מאוזן.
אברהם פסקל
צריך למצוא משהו מאוזן. לפי דעתי צריכים לעשות את זה אנשי מקצוע.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. בבקשה אדוני.
אהרון קנר
אני אהרון קנר. גם באתי מארגון המורים.
היו"ר יעקב מרגי
קודם כול, אני גאה סוף-סוף שיש לי נציגות מארגון המורים בדיון אמנם בספורט, אני לא מזלזל. בחינוך לא רואים אותם בכלל. לא פותח דיון, רק תעביר מסר למורה לספורט. אני שלוש שנים מתגעגע אליו, רוצה אותו בוועדה.
קריאה
תזמין אותו לוועדה, הוא יבוא.
היו"ר יעקב מרגי
הוא מוזמן כל הזמן. תודה. בבקשה, אדוני.
אהרון קנר
רציתי להאיר פה את פני הדברים. כשאנחנו מדברים על פני הכדורסל הישראלי, זה מטעה פה את כולם. יש כרגע ליגה מקצוענית של ליגה ראשונה. הליגה מהשנייה ומטה, כולל ילדים וקטסל ונוער והכול, שייך לאיגוד הכדורסל. זה שני גופים שונים שיש בהם ניגוד אינטרסים. הליגה הראשונה היא ליגה מקצוענית, ולכן אם אתם שואלים אותי, אם אתם רוצים לדעת איך אני רואה פתרון, הבעיה של הכדורסל הישראלי זה צריך להתחיל בבתי הספר בכלל. כל הספורט הישראלי צריך להתחיל בבתי הספר. לצערי הרב בתי הספר הולכים אחורה. כשאני אימנתי כדורסל לפני המון שנים, עובי של ספר הכדורסל היה כזה. מה הכוונה עובי? היו המון קבוצות. כל קיבוץ, היו לו כמה קבוצות.
מאיר כהן (יש עתיד)
אתם ארגון המורים. תילחמו על זה.
אהרון קנר
יכול להיות שנעשה את זה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אנחנו קיימנו פה דיון בהקשר הזה וזו טענה שיש לנו למשרד החינוך, אגב, שלא הגיע לדיונים, ואמרנו, זה צריך להיות שיתוף של משרד החינוך ומשרד הספורט, שמורים לספורט זה שלוב במעמד המאמן.
היו"ר יעקב מרגי
אני לוקח את זה כהערה. משרד החינוך הודיע שהדיון הזה, זה דיונים שאנחנו עושים על ספורט, שזה לא התחום שלו ולכן הוא לא שלח נציגים. מהיום והלאה כשמגיעה תשובה כזו במייל, להזמין באופן קבוע ולהתעקש שיגיע מי שאחראי על הספורט במשרד החינוך.

בבקשה אדוני.
אהרון קנר
לכן רציתי להעיר את ההערה הזו, ולכן כשדנים על הליגה המקצוענית, זה עסק מקצועני לכל דבר ועניין. אנשים מתעסקים שם במיליונים של דולרים וזה לא שייך לאגף הישראלי.
מאיר כהן (יש עתיד)
למה לא שייך?
אהרון קנר
תן לי להשלים משפט, אני אגיד לך לאן אני מכוון. מה שאני אומר זה דבר פשוט. היום השחקן הישראלי באיכותו לא מספיק לרמות הגבוהות, ומשלמים המון כסף לשחקנים שלא שווים את אותו כסף, כי אין ברירה, כי צריכים להחתים אותו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
איך בעבר היה עם דורון ג'מצי וברקוביץ'?
אהרון קנר
מה שציינתי, בעבר בכדורסל היו הרבה יותר שחקנים. מאלפים אתה יכול להוציא אלופים. ממעטים קשה להוציא אלופים.
היו"ר יעקב מרגי
אצלנו אומרים בבתי המדרש, אם אין גדיים, אין תיישים.
אהרון קנר
צודק, ולכן כשאנחנו רוצים לדבר בעניין של ספורט בכלל, צריכים לתפעל את הגיל הצעיר ולהגדיל את הכמות ולהשקיע שם המון משאבים. אני הולך עם עופר ואני שמח לשמוע שרוצים להעצים את המאמן, כי לפי דעתי זו אחת הרעות החולות בספורט הישראלי. לוקחים מאמין שבקושי עבר חצי קורס מדריכים ונותנים לו להדריך ילדים, שמה שהוא עושה זה אימון לפני משחק. הוא מדבר איתם על המשחק, ואימון אחרי משחק הוא מדבר איתם על מה היה, ולכן הם בכלל לא מתאמנים. צריך לעשות תשתית מלמעלה עד למטה.

דוגמא אחרונה אני רוצה לתת. יש אליפויות שנקראות אליפויות של בתי הספר. חוץ מהליגה הראשונה בבתי הספר, שזה עשר קבוצות בארץ, כל היתר זה בדיחה, למה? הם נוסעים במקרה הטוב למשחק אחד או שניים ובזה גומרים את העונה. אם יעשו בבתי ספר ליגה שתהיה לכל אורך השנה ואז בתי הספר יהיו מעורבים ויהיו ילדים ויהיה קהל וזה יעלה עניין, כל העסק יראה אחרת.
היו"ר יעקב מרגי
אתה צודק, אני מתחבר. יש דוגמאות. כשמשרד החינוך רוצה להעצים תחום, ניקח דוגמא שעולה לי עכשיו מיידית, כי שבוע שעבר הייתי ראש צוות השופטים בחידון התנ"ך במועצה האזורית מרחבים. מבחינתי הייתה לי חוויה, לראות ילדים ולאו דווקא דתיים. מקום ראשון לא היה מבית ספר דתי. לראות ילדים בכיתה ו', נכנסו לסוגיות. וזה מסלולים של חידון בית-ספרי, חידון שכבה, חידון אזורי, חידון מחוזי, עד שמגיעים לארצי והעולמי, ועוד תחומים שעושה את זה משרד החינוך, לכן בדיונים כאלה משרד החינוך חייב להיות. צריכים להקצות משאבים באמת לטפח דור. אם רוצים לטפח את זה חייבים להתחיל מחינוך. אין ספק שמשרד התרבות צריך להעצים את זה.
עופר בוסתן
עוד מילה אחת על מה שהוא אמר, אם אפשר.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני חייב להסב את תשומת ליבך, נדמה לי שהוא היה שחקן בינלאומי לשעבר.
היו"ר יעקב מרגי
דורון שפר, ברוך הבא. נשמע אותך אם תרצה, על ליגת הכדורסל ומה שקורה על המשבר הנוכחי.

בדיוק אני כותב את הסיכום ונוזף ורואה בחומרה את אלה שנעדרו מהדיון, אלה שהתחננו וביקשו לקיים דיון ואלה שביקשו לדחות בשבוע כדי שיספיקו לבוא לדיון, ולא הגיעו. עקצו אותנו ואנחנו לא נפגעים, מחכים בסיבוב, בפינה. באמת רוצים להיכנס לשורשו של המשבר.

הסוגיה המרכזית, מה שהעליתי פה, ואני לא בקיא הכי גדול בכדורסל, שאין מגבלה במספר השחקנים הזרים. יוצר מצב שהשחקנים הישראלים ממורמרים. נוצר גם מצב שאין מוטיבציה לטפח דור. הענף הזה הולך ונשען כולו על שחקנים זרים. צריך את האיזון בין המצוינות בתמיכה של השחקנים הזרים ובין זה שתהיה, אם אומרים ליגה ישראלית וליגה לאומית וליגה במילים יפות ומכובדות, שתישען על משהו לאומי, משהו ישראלי. איך אתה רואה באיזון הזה את הצרכים?
דורון שפר
דורון שפר, שחקן כדורסל לשעבר.

אני לא בקיא בפרטים בשביל להיכנס לעובי הקורה.
היו"ר יעקב מרגי
אתה היית מצדד בהגבלת מספר השחקנים הזרים בקבוצה?
דורון שפר
קודם כול, ודאי שעניי עירך קודמים. אנחנו צריכים לחזק את המקומיים, את הישראלים.
היו"ר יעקב מרגי
עד איפה? עד כמה? מה נראה לך?
דורון שפר
בתור התחלה, שיהיו תנאים שווים. הבנתי שיש נטייה עם המיסוי.
היו"ר יעקב מרגי
זו הסנקציה שאנחנו שוקלים להפעיל.
דורון שפר
שאלות יותר מעניינות וחשובות, אני חושב שזה נושא, אם זו אלימות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו לא שם. אם תרצה, ניזום דיון אחר. אנחנו כרגע על המשבר הנוכחי.
דורון שפר
כן, אז ודאי שעניי עירך קודמים.
היו"ר יעקב מרגי
בדיפלומטיה טובה יצאת מזה.

עופר, בבקשה.
עופר בוסתן
אני רוצה לומר בקשר למה שאמר נציג ארגון המורים. אנחנו בעבודה משותפת עם משרד החינוך, עם הפיקוח על החינוך הגופני. אנחנו הולכים לתוכנית שנותנת תשובה, גם ציינתי בתחילת דבריי, לגבי הורדת הגיל, כי אחד הדברים שאנחנו רוצים זה שהילדים יגיעו עם אהבת הענף ולא המאמנים, מה שציין, עסוקים בטקטיקה ולא בטכניקה. הם רוצים לנצח, אז הם יורדים בגילאים הצעירים ישר לטקטיקה, אז המטרה שלנו היא לעשות תוכנית, אנחנו עומדים להציע אותה, את פרחי הספורט, מכיתה ב' עד י'. בגילאים שלנו יש לנו שני משברים, אחד בגילאים הצעירים ואחד בגיל המשבר שהוא עובר את כיתה ו' ויש נשירה, אז יש לנו תוכנית שאנחנו מסיימים אותה ואנחנו צריכים גם להציג אותה בכנסת, בהחלט תוכנית שתהיה פתרון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
עופר, כואב לי. פרחי ספורט חמש שנים, מה עשתה עד עכשיו?
עופר בוסתן
פרחי הספורט, מי שנמצא במגזר ומעורה כמוך, יודע על התרומה שזה עשה ביישובי הפריפריה. אם המבחן הוא רק כמה עלו לספורט ההישגי, אז הפרויקט לא הצליח. אם התשובה היא כמה ספורטאים נחשפו ופעלו ובמיוחד במגזר הערבי, אם תיקחו את הנרשמים לפעילות החוגית או לפעילות הספורט, נכון, לא הגיעו לליגת העל, לא הגיעו לנבחרות. לטעמי הפרויקט, צריך להסתכל עליו בשני היבטים. אנחנו לוקחים את התוצאה של הפרחים שהייתה כמו שהיא, עם הנושא, ואנחנו רוצים להתעסק בתוכנית החדשה עם הורדת הגיל ועם העלאת הגיל ועם התמקצעות בחלק מהדברים, להוביל יותר התמקצעות, רק מצד שני להגדלת החשיפה ביישובי הפריפריה, בפריפריה החברתית, לכן יש לי הרבה תקוות בתוכנית הזאת. תמצא תשובה גם לבתי הספר, לשיתוף הפעולה. אני חושב שבכל העולם עובדים בשיתוף פעולה עם בתי הספר. אני חושב שזה יסייע לפתרון של השחקן הישראלי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מאיר כהן.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני רוצה להתחבר למה שאמרת, אדוני. כשניהלתי בית ספר, דאגת שתהיה לי קבוצת כדורסל, אלא מה, שעוד פעם אנחנו מתחילים להתעסק בבתי ספר שהם מבוססים, אז הם יכולים לייצר להם נבחרת. אגב, ליגת בתי הספר התיכוניים משודרת. אני ישבתי עם מועצת הכבלים והייתי מאלה שדחפו. היא משודרת וזה נהדר, זה עושה המון. תסתכלו על ארצות הברית. הליגות של בתי הספר, המכללות, הקולג'ים, זה פשוט מדהים.

אני הייתי מציע, וזה דבר שאדוני, תנסה לעמוד באיזה משא ומתן מול משרד החינוך, מול המשרד לתרבות וספורט. אם רק היו פונים לבתי ספר תיכוניים בקול קורא ואומרים להם, רבותיי, מי שמקים קבוצת כדורסל משמעותית עם צוות הספורט, אנחנו כן יכולים לעזור לו במלגה מסוימת, נניח של 30,000 שקל לשנה, זה היה משנה. כל בית ספר היה מקים קבוצת כדורסל, ואני לא רוצה להכביר במילים מה זה היה עושה במעגלים הרבה יותר משמעותיים. קבוצת כדורסל בבית ספר תיכון עושה המון. קבוצת כדוריד, אגב, עושה המון, אבל לצערי הגדול רוב בתי הספר, אין להם כסף להחזיק קבוצות כאלה. הם מקבלים ממינהלת הספורט שעות. זה שעות חוגים. שעה עולה איזה 60 שקל. אני לא מכיר מאמן טוב שיגיע לעבוד עם 60 שקל ברוטו, לכן הנה, זאת הזדמנות פז שיכולה לצאת מהדיון הזה. תרימו את הכפפה, משרד התרבות והספורט ביחד עם משרד החינוך לבוא ולהוציא קול קורא ולהקציב לזה נניח בשנה הראשונה 10 מיליון שקל ולהוציא קול קורא. אני מבטיח לכם שמאות בתי ספר יפנו ותוך שלוש-ארבע שנים עושים שיח אחר סביב הכדורסל. זה גם ייצר כוכבים.

אדוני, יש בדימונה קהילה של עבריים. אתם מכירים אותם? יש שם שחקנים נהדרים. הם גם בנויים ככה, והם הרבה פעמים באו ואמרו, אנחנו רוצים להקים קבוצה, ואני חייב להגיד, לא היה לי כסף לתת להם. היום סיפר לי, בני, ראש העיר, שהיות ויש יותר רווחה כלכלית אז הוא הקים קבוצה ונותן להם. זה משנה את השיח.
עופר בוסתן
אנחנו רצינו לפנות שם לבנות. הן היו גבוהות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הזכרת לי, בבאר שבע בשנות ה-70'-80', בני יעקב ז"ל הקים ליגה של בני נוער עם טורנירים, בשכונות. יום שישי זו הייתה חוויה. לא רוצה להגיד לך עם איזה נעליים היינו הולכים לשחק, עם הפיקה של הברזל, אבל הולכים למגרשי הכדורסל. בני יעקב, יהודי, שלא תגיד עשיר, היה גר בשכונה ד'. בנפשו הקים ליגת שכונות עם טורנירים ועם גביעים. יצאו ממנו שחקים לבית"ר באר שבע, מכבי באר שבע והפועל באר שבע.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
כן, אני מכיר את האיש ואת פועלו.
היו"ר יעקב מרגי
ידעתי, לכן ביקשתי לדבר לפני שתתייחס.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני חושב שמוסדות הספורט בעולם מבקשים לנתק את הפוליטיקה מהספורט ודי בצדק, ובכל זאת אני אומר, אני מנסה לאתגר אותך אדוני היושב ראש, ולומר שאולי צריך באמת לדרוש הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתבדוק את מעמדו של הכדורסל הישראלי, איפה נעלם, איך התאייד לו הכדורסלן הישראלי לנוכח מכונת הזרים שמציפים את הכדורסל הישראלי, ואולי בעניין הזה, זה גם מסלים את הלוחמנות שלי היום, כי אני מאוד פגוע בעניין הזה.
היו"ר יעקב מרגי
דברי הסיכום מבטאים.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אז אולי ועדת חקירה פרלמנטרית.
היו"ר יעקב מרגי
אני איש קואליציה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני גם מודה בשם כולנו לדורון שפר שהגיע לדיון הזה. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
לפני סיכום, חבר הכנסת המציע ואני אסכם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זוהיר, פוליטיקה לא מפרידים מספורט, כי כל הפוליטיקה נמצאת בספורט, לא כאן.
היו"ר יעקב מרגי
התחלת עם עקיצה על רוחב הלב. סיימת עם הפוליטיקה. קדימה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לסכם. קבוצות גדולות קונות את הישראלים הטובים ומייבשת אותם. דוגמא, לוטפי משעור שמכבי תל אביב קנתה אותו, שחקן הטוב ביותר. קנתה אותו ולא נתנה לו לעלות על הפרקט, על הספסל, במקום שיהיה בקבוצה אחרת, בני הרצליה או קבוצה אחרת, שתתרום לתחרויות. אני החזק, קונה את כל החזקים כי יש לי מספיק כסף, העיקר שלא יהיו אצל היריבה.
היו"ר יעקב מרגי
גם בכדורסל יש אלי טביב כזה?
עיסאווי פריג' (מרצ)
אלי טביב אין.
היו"ר יעקב מרגי
לא, כזה, כזה, לא אותו דבר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כן. הנקודה הנוספת שרציתי לדבר עליה, מה שקרוי המתווה, הקומבינה שהגיעו אליה. המתווה שעכשיו אני מחזיק אותו, שעל פי המתווה צריך ב-1 באוגוסט להביא את התוצאות. לא יגיעו להבנות. מה יהיה הלאה?
היו"ר יעקב מרגי
אני אופטימי, אתה יודע למה? כי אתה תשמע בסיכום שהקמתי כבר ועדת משנה לספורט שתתכנס עוד לפני 1 באוגוסט ותקרא לסוררים, לנעדרים מהדיון הזה להגיע שוב, ותקדם כבר הליך חקיקה שיאזן בין הצרכים. כשהם יראו את המנוף הזה שהולך ליפול עליהם, חקיקה, הם לא יעדרו, הם יבואו להשפיע, וזה הכלים שיש לנו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תקשיבו חברים מה כתוב כאן. "הוועדה תחל לפעול מייד בסיום עונת המשחקים הנוכחית ותסיים עבודתה על הסכם רב שנים ביום ה-1 באוגוסט. הוועדה תקבל הסכמותיה פה אחד.
היו"ר יעקב מרגי
הוועדה מורכבת מיהודים? אין סיכוי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אם צד יגיד, אני לא רוצה, אז אין. על מי אתם באים לצחוק? פה אחד.
היו"ר יעקב מרגי
אין סיכוי פה אחד.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אין סיכוי, אז זו קומבינה.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה החוק הרוסי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אדוני, אני מבקש שתחזיר לנו את הכבוד.
היו"ר יעקב מרגי
לא אבד, אתה תבין מייד. אני מסכם, רבותיי.

הוועדה מודה לחבר הכנסת המציע, עיסאווי פריג', וכן לחברי הכנסת שהשתתפו הדיון.

הוועדה רואה בחומרה את העובדה שמינהלת הליגה שביקשו את דחיית הדיון בשבוע, לא טרחו להגיע לדיון.

הוועדה רואה בחומרה את היעדרותם של איגוד השחקנים שביקשו את הדיון בפניות לחברי הכנסת, ונעדרו מהדיון.

הוועדה מברכת את משרד התרבות על הקמת הוועדה, ואת הטוטו על הזרמת סכום הביניים כתמריץ לסיום עונת הכדורסל.

הוועדה קוראת למשרד התרבות להגיש לוועדה את מסקנות הוועדה שהקים, לפני פרסומן, לדיון בוועדה.

ועדת משנה שהקמתי, לספורט, בראשות חבר הכנסת עודד פורר, תקיים דיון מעקב ותנסה להזמין שוב את הנעדרים מהדיון.

ועדת המשנה תקיים דיון לקידום חקיקה שתאזן בין הצרכים של ענף הכדורסל הישראלי.

תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:33.

קוד המקור של הנתונים