ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/05/2018

תאונות בני נוער באתרי בנייה

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



15
הוועדה לזכויות הילד
15/05/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 217
מישיבת הוועדה לזכויות הילד
יום שלישי, א' בסיון התשע"ח (15 במאי 2018), שעה 11:00
סדר היום
תאונות בני נוער באתרי בנייה
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר
יוסף ג'בארין
חברי הכנסת
עבד אל חכים חאג' יחיא
מסעוד גנאים
דב חנין
מוזמנים
מני אברהם - רכז בכיר אכיפה-רישום-סיווג קבלנים, משרד הבינוי והשיכון

אורטל יונה - מינהל התכנון, מנהלת תחום אגף תקנות, משרד האוצר

ארז מימון - ראש מינהל הבטיחות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

רן כהן - מנהל תחום בטיחות בעבודה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

הדיל יונס - עורכת דין, מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

ליאת לב - ק' חוליית חקירות, המשרד לביטחון פנים

גדעון זעירא - מרכז המחקר והמידע של הכנסת

שלמה יצחק - מנהל תחום דמי פגיעה, המוסד לביטוח לאומי

ורדית איל ביקלס - מהנדסת בטיחות, חברת אגודת הבטיחות בלשכה, לשכת המהנדסים והאדריכלים

פבי שליט רייטמן - מנהל מרכז הדרכה, בטרם-המרכז הלאומי לבריאות ובטיחות ילדים

הדס תגרי - מנהלת, הקבוצה למאבק בתאונות בניין

זאב גולדבלט - מנכ"ל, פורום וועדי ההורים היישוביים

אורי מתוקי - יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, הנוער העובד והלומד

עמרי בן עברי - אגף לאיגוד מקצועי לנוער, הנוער העובד והלומד

שרית אולשביץ - האיגוד המקצועי לנוער, הסתדרות הנוער העובד והלומד

לירון אשל - עורכת דין, המועצה הלאומית לשלום הילד

יהודה כהן - שדלן/ת (י.כ שירותי לובינג ויחסי ציבור), מייצג/ת את התאחדות קבלני השיפוצים

נועה מירון - שדלן/ת (פוליסי בע"מ), מייצג/ את התאחדות בוני הארץ
מנהל/ת הוועדה
תמי ברנע
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

תאונות בני נוער באתרי בנייה
היו"ר יפעת שאשא ביטון
צהריים טובים לכולם, אני ברשותכם פותחת את דיון הוועדה בנושא תאונות בני נוער באתרי בנייה. זה למעשה דיון שני, דיון מעקב בנושא. אנחנו התכנסנו כאן במושב הקודם, דיברנו בעצם על הסכנות הטמונות בנוכחותם, ואני בכוונה מדגישה, בנוכחותם של בני נוער וילדים באתרי בנייה. דיברנו קצת גם על הנושא של הגדרות, מה זה אתר בנייה ומתי אנחנו בעצם מכילים את האיסור, ואנחנו ביקשנו מהמשרדים השונים לצאת ולעשות עבודה ולהגיע עם תשובות.

הייתה לי שיחה בשבוע האחרון עם חלק מהגורמים המקצועיים. אנחנו תיכף נשמע אותם. אני מבינה שהכיוון הוא לא ללכת לאיסור, משום שכבר בחוק יש הגבלות שחלות על עיסוקים שונים או פעולות שונות של בני נוער באתרי בנייה. זה לא מספק אותנו. אני אומרת את זה כבר בתחילת הדיון כדי שלא נמחזר את הדברים אלא ננסה למצוא פתרון. זה לא מספק אותנו מהטעם הפשוט, פעם אחת, כי אתר בנייה כשלעצמו הוא אתר מסוכן לילדים. פעם שנייה, גם אם אנחנו בעצם מכילים איסור על עבודה בגובה, בתוך עמנו אנחנו חיים. הרגע מגיע פקח, רואה שהילד על הקרקע, בעוד שלוש דקות כשהוא הולך, הילד כבר יכול לא להיות על הקרקע, ואם הבוס שלו מבקש ממנו לעלות ולעבוד על הפיגום, כי אם לא, הוא יפסיד את מקום העבודה שלו, הוא יעלה ויעבוד על הפיגום כי אין לו את הכוח לעמוד מול המעסיק ולהגיד לו, לא, את זה אסור לי לעשות, תן לי לעשות דברים אחרים, אז בשביל למנוע גם את הדילמה הזו בקרב בני הנוער ובשביל באמת להיות אחראים על הבטיחות שלהם ועל שלומם, אני חושבת שיש לנו אחריות אמיתית ומוטלת עלינו החובה לאסור את הכניסה שלהם לאתרי הבניה.

דבר נוסף שאני אתייחס כבר בראשית דבריי זה עניין מספר הנערים שבעצם נהרגו באתרי בנייה. נכון שאנחנו מדברים על חמישה נערים, אבל ביחס למספר העובדים אנחנו יודעים שבאחוזים זה אחוז גבוה. אין הרבה בני נוער שעובדים באתרי בנייה, מה שגם מחזק את זה שגם אם אנחנו נטיל איסור, אנחנו לא נפגע פה עכשיו באיזשהו ענף שלם או בהרבה מאוד בני נוער, אלא אנחנו פשוט נגן על אלה שכבר חושבים או מתכוונים להגיע לשם, ואני תמיד אומרת, צריך לקחת בחשבון לא רק את מי שמת באתר, אלא גם אלה שנפצעו ונשארו נכים או פגועים לאורך כל חייהם, אז אני באמת מתוך התייחסות לכל הרבדים האלה מבקשת לקיים את הדיון ולראות איך אנחנו מתקדמים עוד צעד קדימה ולא נשארים באותו מקום.

בבקשה, חבר הכנסת עבד אל חכים חאג' יחיא.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כבוד היושבת ראש, אנחנו מדברים על תאונות עבודה של נערים או ילדים מתחת לגיל 18, קטינים. לרוב הם ילדים שבאו עם המשפחה לעבוד. אין לשכת תעסוקה שמפנה ילדים כאלה או קטינים כאלה ללכת לעבוד בבניין. העובדים האלה באים מתוך המשפחה. הם באים עם האבא, עם האח, עם הדוד. רובם ככולם הם מהיישובים הערביים, אנחנו נגיד את האמת.

מה שאנחנו צריכים, יש לנו את מנהלי העבודה. יש חוק, יש את היזמים שאנחנו צריכים אולי להקפיד על זה שהעונש יהיה גם אישי על המעסיק ועל מנהל העבודה ועל היזם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
העונש על מה?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
על זה שמאפשרים כניסה של קטינים לאתרי בנייה לעבודה, כי אחרת האבא אולי קבלן משנה, אולי הוא עובד במקצוע אחד, אולי טייח, אולי רצף, אולי בנאי, שהוא רוצה לחסוך בעלות של העוזר, מביא את הבן. הוא בא כדי לחסוך בימי החודשיים האלה של הקיץ, הוא בא לחסוך בעלות של העוזר שלו. אם אנחנו נקפיד שלא נכנסים, ומי שמכניס, לא מחכים שתהיה תאונה אלא מפקחים מגיעים לשטח, רואים, ובמיוחד בחודשי הקיץ. זה רק החודשיים. הפיקוח על העבודה יפרסם את העמדות שלו, שהוא נכנס, שהוא מקפיד בתקופה הזו, שהוא מתגבר את הפיקוח על העבודות בבניין ומי שיימצא שם, יקנסו ואולי אפילו נלך לכיוון פלילי, אני חושב שבזה אנחנו נוכל לחסוך הרבה חיי אדם והרבה בריאות של אותם ילדים שהחיים בפניהם, שהם יישארו נכים לכל החיים. זה מאוד קשה, לכן הלכתי על הצד האופרטיבי, לא לאפשר להם והאחריות תהיה גם על היזם, על בעל הבית, לא זה שהעסיק אותו, כי הוא בסך הכול אפילו אולי לא קורא עיתון, מי שמביא את הבן שלו לשם, אז אם לא מרשים לאבא עם הבן שלו, עם המשפחה להיכנס בכלל לאתר, אתה חוזר הביתה, אתה לא עובד היום עם הילד. זה אחד.

שניים, יש גם אתרי בנייה שמי שנפגע מהילדים האלה הם גם אנשים שנכנסים לא רק לעבודה, אלא נכנסים לאתרים ובזה אנחנו צריכים גם לדאוג לגידור. רק מי שמורשה יוכל להיכנס, אחרת אנשים נכנסים. לפעמים משעמם להם, רוצה לראות מה עושים בפנים והוא נופל, אז גם זה, או אחרי העבודה. צעירים אולי רוצים להיכנס לעשן, לא יודע מה לעשות בפנים, וזה קורה גם. לפעמים גם אחרי זמן העבודה, אם אתה לא נועל את השער, אם אתה לא סוגר את האתר שלך, מגדר אותו, יש גם את האפשרות הזו של אנשים שייכנסו, לכן אני חושב שלהתגבר על התופעה הזו קל מאוד אם יש רצון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקי, תודה רבה לך. אנחנו נשמע את משרד העבודה והרווחה. בבקשה, ארז מימון.
ארז מימון
בוקר טוב. אנחנו עשינו איזשהו ניתוח של מקרים שהתרחשו בשנתיים האחרונות, של החמישה נערים. מהניתוח עולה ששלושה מהם אכן נהרגו מנפילה בגובה, אחד מהתחשמלות ואחד בעבודות עפר. אם אנחנו בודקים את התקנות שקיימות היום, למעשה הדחיקה הקיימת אמורה לתת מענה למקרים האלה. יש לנו תקנות לגבי איסור עבודה בגבוה ומין הסתם גם התחשמלות מופיעה לנו בתקנות.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
למה לא איסור כללי על עבודה באתרי בנייה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת דב חנין, זו הבקשה הראשונה שלשמה אנחנו כאן, אז בוא רגע נשמע את ההתייחסות שלו.
ארז מימון
מבטיח לך שאני אתייחס גם לזה ואפילו תופתע.

גם בבדיקה של הרגולציה בעולם, עד כאן מה שעשינו בבדיקה לא לגמרי מעמיקה, הבנו שמקומנו יחסית זהה להרבה מאוד מקומות שאנחנו מחזיקים בהם כמקומות עם רגולציה טובה ואיתנה, לכן בהקשר הזה, נכון לעכשיו כפי שאמר חבר הכנסת, אנחנו מזהים כווקטור המרכזי שיכול לעזור לנו בהקשר של טיפול בתאונות עבודה בכלל וגם בווקטור של בני נוער באתרים, זה וקטור האכיפה.

אני אגיד כמה מילים לגבי וקטור האכיפה. וקטור האכיפה שלנו קיבל מימד חדש מאז שהשר נכנס לנושא בצורה מאוד איתנה. הווקטור הזה, יש לו מספר מרכיבים. וקטור אחד, כפי שאתם מבינים, זה העיצומים הכספיים שאנחנו כבר מגיעים להיקפים מאוד גדולים, ואומר לכם שמפקחים שלי רואים את זה בשטח, רואים כבר משהו שמשתנה. האם זה כבר מופיע במספרים? כנראה שלא. זה תהליך, זאת אבולוציה שאנחנו מתקדמים אליה בצורה טובה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
סליחה, העסקת קטין זה נקרא עבירת בטיחות מבחינתכם?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, רק העסקה בגובה.
ארז מימון
אם תמתין עוד רגע, תקבל תשובה גם לזה.

יצאנו למבצעים משולבים עם המשטרה, עם רשות ההגירה, עם רשם הקבלנים וכו'.
לשאלתך, באירוע האחרון באשדוד איתרנו קטין. הוא לא היה בגובה. תשאלנו אותו. יש לנו חוקרים שיודעים לעשות את העבודה הזאת, ובקלי קלות הבנו שהוא עובד בגובה. האתר הזה נסגר. לא רק שהאתר הזה נסגר, אני פניתי לרשם הקבלנים וביקשתי את טיפולו נקודתית מול הקבלן שהעסיק את הקטין בעבודה בגובה, לכן האכיפה אכן עושה את שלה. לפחות מתחילה לעשות את שלה.

אנחנו למעשה שינינו את סדר העבודה שלנו ואנחנו מסיתים לשטח מפקחים מתחום התעשייה. אנחנו פוגעים בבטיחות במידה מסוימת. אנחנו מפנים את המפקחים שלנו מתחום התעשייה לתחום הבנייה. זה גוזל מאיתנו לא מעט משאבים. אנחנו מכניסים טכנולוגיות שלדעתי לא היו מאז מעולם בתחום הזה. מחר אתה מוזמן לבוא אלי למשרד. ישנן ארבע חברות שמציגות לנו טכנולוגיות, מרחפנים, דרך מצלמות, דרך אפליקציות, ויש לנו כבר חוזה התקשרות איתם. זה לא בכאילו, זו לא סיסמא, זה משהו שיאפשר לנו להגדיל משמעותית את יכולת האכיפה שלנו. הדבר הזה אמור להכפיל כוח ביכולת שלנו להגיע להרבה יותר מקומות ולתת דגש לדברים שהורגים אותנו.

מעבר לזה יש לנו פה גם כן הרבה מאוד דיונים בסוגיה של להכניס טכנולוגיות חדשות שימזערו פציעות ובטח הרוגים. גם פה היריעה ארוכה. אני לא חושב שזה המקום לפרט. גם הרבה מאוד תקינה ודחיקה שאנחנו בתהליך, שאמורה להכניס, בשאיפה, עוד בעלי תפקיד, לדוגמא, שנושאים באחריות לתחום הבטיחות. גם דב חנין יוזם איזושהי הצעה ויש עוד מספר הצעות בקנה, כך שאנחנו בתהליך עמוק.

יחד עם זאת, ברור לי שנכון לרגע זה המצב באתרי הבנייה הוא בעייתי. ישנם שם גורמי סיכון שלא מנהלים אותם בצורה נכונה ולכן בעגה המקצועית הם הופכים להיות סיכונים, ולכן ברור לי שכיום אתרי בנייה הם מקום שהוא מסוכן. ברור לי שנער שמגיע, אם בגין 14 ואם בגיל 15-16, שיקול הדעת שלו והיכולת שלו באמת להשתלב בהנחיות שהוא מקבל היא יכולת מוגבלת, ולכן אנחנו כן ניכנס לתהליך של RIA שבו אנחנו נבחן את האפשרות להוציא פה איזשהו עדכון לתקנה כהוראת שעה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוראת שעה שבעצם תאסור על כניסה של קטינים לאתרי בנייה?
ארז מימון
בתהליך ה-RIA אנחנו נגיע למסקנה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מפחדת כשאומרים RIA, כי זה אומר תהליך ארוך ואנחנו תלויים בכאן ועכשיו.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ה-RIA זו אחת המכות הגדולות שהונחתו עלינו. במקום לעשות רגולציה איפה שצריך, תוקעים את הרגולציה איפה שלא צריך.
ארז מימון
חברים, עם כל הכבוד, אני שומר חוק ואני עובד לפי הנחיות. ישנה הנחיה ברורה ובדקתי אותה אתמול פעמיים, וההנחיה שגם בהוראת שעה אני חייב לבצע RIA.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
פיקוח נפש דוחה RIA.
ארז מימון
התשובה היא לא. אנחנו לא מחכים ל-RIA. יש לנו עוד כמה דברים שאנחנו עושים.

השר כבר למעשה הנחה את המוסד לבטיחות וגהות להרחיב את הניתוח שהוא עשה בתחום הרגולציה. אנחנו נצטרך גם על פי חוק לשבת ולהתדיין עם מועצת אגודת הנוער שגם כרגע כבר בדקנו והצוות שלה לא בדיוק צריך שם חידוש של כתבי מינוי וכו', וכמובן צריך להיפגש עם הגופים השונים, קבלנים שונים ולהבין באמת את העומק ואת מגוון האפשרויות, ואי אפשר לחכות לזה. RIA ייקח זמן, מה לעשות. זה לוקח זמן וגם בואו לא נשכח שיש לנו כמה דברים בקנה חוץ מאשר הנושא הזה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
RIA זו מערכת מתוחכמת של בלמים וחסמים כדי למנוע להגן על חיי אדם.
ארז מימון
במקביל, הקיץ מגיע ומין הסתם ההסתברות לתאונות היא הסתברות שהולכת ועולה. אני מכיר את המספרים. אני מכיר את הסיכון העולה ולכן אנחנו עושים מספר דברים. גם בהנחיית השר אנחנו יוצאים לקמפיין הסברתי למגזר הערבי לגבי הסיכונים שקיימים בהעסקת בני נוער באתרי הבנייה. אנחנו ממשיכים בתהליך האכיפה המשולב כאשר המיקוד, ואלה ההנחיות שהורדתי בצורה מאוד ברורה, שחלק מהמיקוד באכיפות האלו בתקופת הקיץ זה המיקוד של בני נוער, לראות שבאמת אם יש לי כבר בני נוער, במה הם מעסיקים אותם.

אני חושב שזה כרגע הפתרון הטוב ביותר שאנחנו יודעים לתת ואני חושב שהוא בהחלט מחזיק מים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקי, תודה רבה ארז. בוא, אני אנסה לעזור לך רגע עם פתרונות נוספים. קודם כול, כל מה שאתם עושים זה חשוב וזה נכון וזה טוב, רק זה לא מספק אותנו, אנחנו שיושבים סביב השולחן, ומה שמעניין אותנו כרגע זה באמת הנושא של חיי ילדים. על זה אנחנו אמונים וברור שאתם עושים עוד הרבה מאוד פעולות חשובות בכלל כדי להגן על מי שנמצא בתוך אתרי הבנייה, בין אם בגירים ובין אם קטינים.

לגבי הסוגיה שאמרת על קמפיין. קמפיין גם במגזר הערבי זה חשוב וזה טוב אבל בוא נודה על האמת שמסוכן ככל שיהיה, אם האבא קם בבוקר ואומר לילד, אתה בא איתי, הוא יבוא איתו. הוא לא יגיד לו, לא, אבא, זה מסוכן, ואנחנו מכירים גם את מערכות הלחצים וגם את הביטחון של הילדים, ובסופו של דבר גם הם מגיעים שלם.

להיות באתר בניה זה מסוכן כשלעצמו, בין אם הוא עלה לפיגום או לא, ואמרתי את זה גם מקודם. זה מסמרים שמפוזרים, זה דברים שיכולים ליפול עליו כשהוא למטה ואחרים למעלה, ואנחנו לא נמצאים באיזשהו מצב אידיאלי מבחינת אתרי הבנייה, ולכן העניין של הוראת שעה הוא אקוטי. אם אני לא טועה, RIA זה רק כשבאה הצעה ממשלתית, נכון?
רן כהן
הצעה פרטית של חבר כנסת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אם אנחנו אולי נקדם את זה בהצעה פרטית, צריך להציע לשר, אנחנו ניתן לו את מלוא הקרדיט ואת כל מה שצריך, אנחנו נעשה את זה בערוץ פרטי כדי לחסוך את כל התהליך הזה ואז אנחנו נוכל בעצם להביא להוראת שעה או לחוק שמבחינתי, תגדירו אותו, עד שהמערכת תהיה מאורגנת. אני רוצה שבקיץ הקרוב יהיה ברור לכולם בלי עכשיו התפלפלויות, שלקטינים אין מה לחפש באתרי בנייה, לא כמי שנכנס לעשן שם כי הוא מצא שם צל ולא כמי שנכנס לעבוד שם ולא בכלל, ואז דבר כזה גם מאוד קל לאכוף. לא צריך לבוא לשאול אותו מה אתה עושה שם. הוא פשוט לא צריך להיות שם. אז אם אנחנו יכולים לעזור בזה, וכחברי כנסת להוביל את זה בפרטי, אני מוכנה להתגייס לעשות את זה אד הוק ונבטיח לפחות את הקיץ הבא עד שאתם תתארגנו, ואני יודעת, צריך גם לומר ביושר, אתם עושים יופי של עבודה מבחינת תגבור האכיפה. אתם בהחלט נמצאים בכיוון הנכון, אבל עד שזה יקרה, אולי נצליח להציל כמה ילדים בדרך. אני מבקשת לשקול את זה. אתם יכולים אפילו תוך כדי דיון ואני אשמח לקבל תשובה.
הדס תגרי
הצעת חוק, הכוונה שלך?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הכוונה שלי היא בחקיקה. אנחנו נאפשר לך לדבר.
הדס תגרי
אני רוצה להבין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אסביר בצורה פשוטה. תהליך שלRIA לוקח זמן. אני הבנתי ש-RIA בעצם נדרש כאשר מגיעה הצעת חוק ממשלתית.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
או כל הסדרה ממשלתית.
הדס תגרי
אבל זה לא חוק, זו תקנה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא משנה עכשיו, תקראי לזה איך שאת רוצה. לי זה לא משנה איך זה קורה. באמת המכניזם לא מעניין אותי. מעניין אותי שזה יקרה, אז אם בערוץ אחד זה יכול לקחת הרבה זמן ובערוץ אחר זה ייקח פחות זמן, אז אני מוכנה להתגייס לערוץ האחר ולקדם את זה. הטרמינולוגיה והמסלולים לא רלוונטיים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אבל תקנות זה RIA.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל בכל מקרה אם הם מביאים את זה ממשלתי, אז זה ב-RIA. אנחנו ננסה להעביר את זה בחקיקה. תבדקו בבקשה עם המשרד אם הם מוכנים. אנחנו נעביר את זה בחקיקת בזק. יש לנו זמן. אנחנו יודעים לעשות את זה, ונעשה את זה אפילו בהגבלה של שנתיים, שהחוק עצמו יוגבל, כל דרך משפטית שתציעו כדי שאנחנו נבטיח שהשנה הקרובה ילדים לא יהיו שם ואני מקווה שבשנה הזו תצליחו להתארגן בצורה כזו שנוכל להגן עליהם.

בבקשה, חבר הכנסת יוסף ג'בארין.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
עם כל הכבוד להצעות השיפור, צריך לעשות מעקב הדוק על הפעילות הזו, גם על הקמפיין שאתם מתייחסים אליו. זה נושא גם סופר חשוב. הסוגיה עד כמה באמת הקמפיין יהיה אפקטיבי, בשפה הערבית, מותאם לחברה הערבית, ואני כאן רוצה להדגיש עד כמה המציאות הזו היא נפוצה לא רק באתרי בנייה של קבלנים מהחברה הערבית במרכז הארץ, אלא גם בתוך היישובים הערבים עצמם, שם אני לא בטוח עד כמה עבודת הפיקוח היא יעילה.

אני אישית זוכר את עצמי כקטין עובד בבנייה, ואולי אני לא מגזים, הייתי אומר לכם שהעבודה בבניין בקרב צעירים ערבים מקבילה כמעט אולי למילואים של הצעירים היהודיים, במובן הזה שזה נפוץ כל כך שצעירים, בין אם זה בחופש בין י"א ל-י"ב, בין אם זה מייד אחרי י"ב, המקום המיידי שבו נקלטים זה פשוט בעבודת הבניין בלי שום הכנה, בלי שום הכשרה, בלי שום ידע מראש לסיכונים ולקשיים, וכשאנחנו מכירים גם את המציאות הזו שבכלל יש קשיים חמורים של בטיחות בתוך מקומות העבודה, אז על אחת כמה וכמה זה מקרין לחומרה על קטינים שנמצאים באתרים. שוב, אני מדגיש את חשיבות הפעילות הזו ואני מקווה, כבוד היושבת ראש, שבאמת נוכל ללוות את זה באופן הדוק ומיידי, שנראה גם עשייה יעילה בשטח. תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה חבר הכנסת יוסף ג'בארין.

הסתדרות הנוער העובד והלומד, בבקשה.
אורי מתוקי
קודם כול תודה רבה על ההזמנה לדיון החשוב הזה.

אני רוצה לפתוח ולהגיד בעמדה שאמרנו גם בפעם הקודמת. בסופו של יום לטעמנו בני נוער לא צריכים לעבוד באתרי בנייה ואני מבדיל את זה משיפוצים ואני מבדיל את זה מתיקונים וכל מיני עבודות מין הסוג הזה, ובהיכרות שלנו והניתוח שלנו את עבודת הנוער כולה, צריך להגיד, זה גם לא אחוז גבוה כל כך של בני נוער. זה גם לא בני נוער שעובדים בזה כעבודה מלאה. באמת בקיץ אנחנו נראה עלייה גדולה של הדברים האלה. הפגיעה לא תהיה פגיעה רבה מדי ואני חושב שהדבר הזה נדרש.

לא בתחומי מומחיותי ולא בתחום סמכותי להתייחס לעבודת מבוגרים, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה, ואמרת בעצמך, אתרי הבנייה היום צריכים לעבור תהליך גדול ואני סמוך ובטוח שאתם תעשו את העבודה הנכונה. אנחנו מכירים יותר את מינהל האכיפה וההסדרה, אבל אנחנו יודעים שיש אנשי מקצוע טובים וגם רצון טוב.

בעניין הזה אני רוצה להגיד שכמו שהצבא למד להתמודד עם תאונות קשות בדרך ארוכה, קודם כול עוצרים וחודלים ואחר כך מתחקרים ו- RIAותהליכים ועניינים. אני חושב בעניין הזה שאין מנוס מלשים הגבלה על אתרי בנייה כבר בקיץ הזה ופשוט לעצור את העניין הזה, ותוך כדי לבחון את העניין הזה. אני בטוח שמועצת הנוער העובד יהיה תמיכה גדולה לעניין הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה גבירתי יושבת הראש. אני מברך על הדיון הזה, כמו גם על באמת המחויבות והמעורבות שלך, גבירתי יושבת הראש, לנושא הזה לאורך כל הדרך.

את אמרת שפה כמעט אפשר לעשות ישיבת סיעה של הרשימה המשותפת, וזה נכון שהיינו פה קבוצה גדולה ועדיין אנחנו קבוצה גדולה של חברי כנסת, כי המכה הזאת כואבת במיוחד כשאנחנו מדברים בציבור הערבי. אנחנו מדברים על חמישה נערים שנהרגו בשנה וחצי האחרונות, כולם ערבים. אגב, שניים מהם מהעיר ערבה בגליל, וזו מכה שאי אפשר להשלים איתה.

דייק מאוד חברי, חבר הכנסת ד"ר יוסף ג'בארין שהוא אמר שזה מאוד רווח. אגב, זה לא רק רווח אצל קבלנים. גם אפילו, את יודעת, אנשים בונים למשפחה ומגייסים את כולם, כולל את בני הנוער והילדים וכדומה, וזו באמת מציאות שצריך לשנות אותה.

הדבר הזה הוא כמובן רק חלק מאיזושהי הפקרות כללית שנמצאת בענף הבניין בתחום הבטיחות. אני חושב שדייקת מאוד בתיאור המצב הקשה שאנחנו צריכים להתמודד איתו. אנחנו בתחום ענף הבניין צריכים לעבור בסופו של דבר למערכת אחרת לגמרי שתתאפיין גם על ידי מקצועיות, גם על ידי בטיחות וגם על ידי אחריות. כשאני מדבר על השילוב הזה של עבודה מקצועית, בטוחה ואחראית, זה לא מתאים לבני נוער, ולכן עם כל הרצון של בני נוער למצוא עבודה והרצון של המשפחה להתפרנס, התחום הזה לא מתאים. אנחנו רואים את זה למרבית הצער בהוכחות מאוד כואבות.

מה צריך לעשות עכשיו? ראשית, צריך לאכוף בצורה הרבה יותר אפקטיבית את האיסורים שכבר קיימים, למשל האיסור על עבודה בגובה. כשאנחנו רואים שנערים נופלים מגובה, זה אומר שהאיסור כבר היום קיים ולא צריך לתקן שום דבר. זה כבר קיים. זה לא נאכף. אכיפה כזו מחייבת גם הגברה של הפיקוח כמו שאנחנו אומרים תמיד, באתרי בנייה, וגם סנקציות יותר חריפות. אם כזה דבר קורה ונער נופל מאתר בגובה, אז מישהו אפשר לו לעלות לשם, ואותו אדם שאפשר לו לעלות לשם, צריך לתת את הדין על כך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זה אפשר? מישהו ביקש ממנו, מין הסתם.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ביקש ממנו, הורה לו, הנחה אותו או לכל הפחות לא מנע ממנו.

מעבר לזה, אני לגמרי מסכים שצריך לייצר איסור מוחלט על הימצאות של ני נוער בתחום של אתרי בנייה. תחום של אתרי בנייה זה לא מקום לבני נוער. הדבר הזה מחייב נורמה חדשה וכאן אנחנו נמצאים במלכודת הנוראית הזאת, אני מצטער שאני אומר את זה, אני אומר את זה בכל הנושאים שאנחנו מגיעים למכה הזו שנקראת RIA. המדינה, הממשלה אימצה מנגנון קטלני שפוגע ביכולת לעשות רגולציה כדי להגן על חיים של בני אדם, כדי להגן על בריאות של בני אדם, כדי להגן על הסביבה, כדי להגן על כל הערכים החשובים לנו כחברה, כדי להבטיח רווחים יותר גדולים במערכת הכלכלית. זה RIA. RIA בעברית פשוטה זה רע. זה פשוט רע. המנגנון הנורא הזה שהממשלה אימצה אותו בשנה שעברה ושאני בזמנו התרעתי עליו כאן בכנסת, לצערי לא כולם אולי הבינו עד כמה הדבר הזה קטסטרופלי, כרגע קושר את ידיה של הממשלה. אדוני, אתה צודק, הוא קושר לכם את הידיים מאחורי הגב. אתם כבולים לאיזשהו מנגנון שהוא סוג של מיטת סדום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אבל זה לא סוף פסוק. אנחנו יכולים להתיר את ידיהם מהקשרים ופשוט לקדם את זה בערוץ פרטי.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני בעד שני הדברים. אני בעד גם להתיר את ידיהם מהקשרים ולבטל את מנגנוני RIA. בואו נתחיל ברעיון הבסיסי, אגב, לדעתי גם הייעודי הישן, שכל דבר נדחה מפני פיקוח נפש. פיקוח נפש דוחה הכול חוץ משפיכות דמים, גילוי עריות ועבודה זרה. בטחRIA זה לא נכלל בשלושת הדברים האלה שפיקוח נפש לא דוחה אותם. פיקוח נפש דוחה RIA. בואו נקבע את זה. אני חושב שזה צריך להיות חלק ממסקנות הוועדה הזו במכתב לשר הממונה.

גבירתי, במקביל לזה אני לגמרי תומך בהצעה שלך. כיוון שאני לא סומך על זה שהממשלה תתפוס שכל ותבין שחיי בני אדם יותר חשובים מאשר רווחים של בעלי הון, אז בואו נעשה את זה במקביל גם בהצעת חוק פרטית. אני אשמח כמובן להצטרף, את, גבירתי, תובילי. בואו ננסה לעשות את זה בהליך מהיר, חקיקה ברורה, נקודתית, שלא מחייבת תקנות ואומרת באופן ברור, לא תתאפשר כניסה של בני נוער לתחומים של אתרי בנייה. תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה חבר הכנסת דב חנין.

אני באמת לא נכנסת לכל הדיון המעמיק לגבי ה-RIA. יכול להיות שזה גם טוב ונכון, כי גם מישהו צריך פה לפקח על תהליכים, אבל אין שאלה שבמקומות שאנחנו נדרשים לעשות את הדברים בצורה קצת יותר מהירה, הנה, בעובדה, יש ערוצים נוספים, צריך רק רצון טוב ונכונות של כל הצדדים. אני בטוחה שכל מי שיושב כאן סביב השולחן, לגמרי מסכים שזה מה שצריך לעשות. אנחנו צריכים רק לקבל את התשובה ממשרד העבודה והרווחה ואפשר יהיה לצאת לדרך.

הדס תגרי, בבקשה.
הדס תגרי
קודם כול תודה לך שכינסת את הדיון הזה ועל הנחישות שבה את מובילה את הקידום של הפתרון לנושא הזה.

אני אתייחס בקצרה לנקודות שהעלה ארז מימון, כי הרי אנחנו לא בסיפור הזה מהיום וגם לא מלפני חצי שנה כשקיימת את הדיון הקודם בינואר. אנחנו בסיפור הזה כבר שנתיים וחצי. לפני הקיץ הקודם, זאת אומרת לפני יותר משנה וחצי פנינו לשר. אז עוד לא היינו בקטע הזה של האכיפה. תאכפו, תאכפו. גמרנו את הקיץ עם הרוג באתר בנייה. בספטמבר קיבלתי תשובה מראש מינהל הסברה - - - , שלא ענינו לך באוגוסט כי היינו בחופש. מה לעשות שבאוגוסט זה הזמן שבו הנערים נופלים באתרי בנייה, גם עובדים אחרים, דרך אגב, אז את המנטרה הזאת של האכיפה שמענו והיא הביאה לנו עוד גופות בינתיים. זה לא מספיק אפקטיבי ועם כל הכבוד למאמצים שעושים באופן כללי באכיפה, עדיין באתרי הבנייה הפקרות מטורפת, מלכודות מוות. זה המצב האתרי הבנייה היום. לדבר על אכיפה זה באמת לא נותן לנו מענה, לא בכלל ובטח לא לבני נוער.
ארז מימון
גם אם מחר בבוקר את עושה חוק שבני נוער לא נכנסים, מישהו צריך לאכוף את זה. זו בדיוק אותה זרוע שהוא מדבר עליה. אין זרוע נוספת.
הדס תגרי
אז אני אסביר למה זה שונה. קודם כול, אני לא אומרת שזה יפתור את הכול בכול מכול, אבל אני אסביר למה אנחנו נהיה במצב הרבה יותר טוב. אני אתייחס לדברים האלה, אבל עוד לפני כן אני רוצה להתייחס למה שאתה מציע, המסלול ו-RIA וכמהRIA זה קשה וזה ייקח לנו מלא זמן, לא יודעת. אנחנו היינו פה לפני חצי שנה ואנחנו יצאנו מהדיון הזה עם החלטה באמת מאוד נחושה של חברת הכנסת שאשא ביטון לשר העבודה, תחזור לפה עוד חודש וחצי עם נוסח של תקנות. זה לא התאפשר אחרי חודש וחצי כי הכנסת הייתה עסוקה בדברים אחרים, אבל לשר היה זמן ולמשרד העבודה היה זמן, אז אפשר היה לעשות, אם נורא חשוב לעשות RIA ואם זה לוקח חודשיים-שלושה, לדבר מאוד נקודתי, אפשר היה לעשות את זה בינתיים, ואם לא עשיתם, אז שנסו מותניים ותעשו את זה בזריזות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עזבו, אתם נכנסים עכשיו ל-RIA ולמקום הטפל בעיניי. ברגע שמתקבלת החלטה, אפשר לקדם את זה, אז בואו ננסה רגע להיות ממוקדי מטרה.
הדס תגרי
זו תעודת כבוד לך ולחברי הכנסת שיושבים פה.

אני רוצה להגיד עוד דבר. כשאני יצאתי עם ההצעה, אנחנו יצאנו למאבק בתאונות בניין, לאסור באופן מוחלט על עבודה של בני נוער באתרי בנייה, אמרו לי, לא, ומהמגזר, וזה מקובל במגזר, כי כנראה שיש אנשים שחושבים שזה מקובל במגזר שנערים בני 16 ו-17 לא יחזרו לבית ספר בסוף הקיץ, והנה מגיעים לפה, כמו שאת אומרת, גם בימים המאוד קשים האלה למגזר, חצי מחברי המשותפת, ערבים ולא ערבים כדי להגיד, זה חשוב לנו ואנחנו מבקשים שתעשו את זה. מי מתנגד לזה? למה לא? אז זו תעודת כבוד לחברי הכנסת שמוכנים לעשות את זה בערוץ מהיר.

אני מבחינתי, שיעבור האיסור הזה ואם הם לא עושים את מה שהם צריכים לעשות, אז אהלן וסהלן, תעשו אתם. אני חושבת שאין שום סיבה שזה יהיה. יש חוק ולשר יש כוח להתקין תקנות הגבלה על עבודת בני נוער. כל מה שצריך לעשות זה להתקין תקנה. מאוד פשוט. זה עניין מאוד נקודתי. כמעט כל מי שנוגע בדבר אומר, אנחנו רוצים את זה, אז זאת תעודת עניות תהיה לשר העבודה והרווחה אם הוא לא מתקין את התקנה הזו ועושה אותה, באמת אפשר בתוך שבוע. אם זה מה ששר העבודה והרווחה בוחר, אז באמת אהלן וסהלן וכל הכבוד לכם ואנחנו אתכם ובואו נעביר את זה. בחודש הבא יוצאים תלמידי התיכונים לחופש.

אני רוצה להתייחס ללמה זה לא אותו דבר. קודם כול, בגלל שאי אפשר לאכוף את האיסורים המוגבלים האלה. זה לא מציאותי, אתה לא יודע מה הוא כן עשה ומה הוא לא עשה. איסור מוחלט הרבה יותר קל לאכוף, אבל הדבר היותר חשוב, אתם אמרתם, בואו נצא בקמפיין. באיזה קמפיין תצאו, בקמפיין למה? שמותר לבני נוער לבוא לאתרי בנייה אבל אסור להם לעשות ככה וככה וככה? איזה מין מסר מעבירים? לחקיקה יש תפקיד חוץ מאשר התפקיד המאוד מעשי.
ארז מימון
קמפיין מכוון להורים ששולחים את הילדים שלהם.
הדס תגרי
שמה יגיד להם, אל תשלחו? למה? אתם מתירים להם. למה שהם לא ישלחו? וזו הנקודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא מקבלת את הגישה הזו, כי אנחנו עושים הרבה מאוד קמפיינים שהם מאוד חשובים, שהעולם מתיר לעשות את הדברים השונים ואנחנו אומרים, חברים, זה מסוכן, הורים, שימו עין על ילדים.

אני לא מבטלת לחלוטין את מה שנאמר פה. אני חושבת שהצעדים הם חשובים. היום אנחנו נמצאים במציאות שהם לא באמת יקדמו אותנו בקצב שאנחנו רוצים להגנה על הילדים, אז אנחנו אומרים, במקביל נעשה הוראת שעה ואתם בינתיים תתקדמו עם התוכניות האחרות.
הדס תגרי
אני רוצה להמחיש את העניין הזה. קודם כול, אני כבר עושה קמפיין על הנושא הזה. אני אומרת שיש בעיה לעשות קמפיין ובטח למשרד העבודה. אם משרד העבודה לא יוצא במסר חד משמעי, אין להם מה להגיד מספיק אפקטיבי להורים. המטרה של חקיקה זה לא רק במישור המעשי במובן של עכשיו אני אלך ואכוף ואני אטיל עיצום בגלל שהיה נער. המטרה של חקיקה זה לייצר נורמה ולהגיד נורמה ברורה ולא רב משמעית ולא ביד אחת אני אומרת, מצד אחד ככה ומצד שני. אני, משרד העבודה, חושב שבני נוער לא צריכים להיות. זה המסר שלי החד משמעי, אני מדבר בקול אחד ולכן אני אומר גם לכם. אני אומר את זה גם לחברות הקבלניות שמבקשות את זה מכם, תנו לי את הכלי הזה כי בא לי קבלן משנה עם האחיין שלו, שאם ההורה שלו כן יודע או לא יודע שהוא נמצא באתר הבנייה ואני לא יכול להגיד לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מי שרוצה לא להכניס ילדים, לא יכניס ילדים.
הדס תגרי
זה לא כל כך פשוט.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה פשוט מאוד, כי אם אני כקבלן במקום מסוים חושב שילדים לא צריכים להיות שם ויבוא לי מישהו עם האחיין שלו, אני אגיד לו, סליחה, לא בבית ספרי, והוא לא יהיה שם, אז אני עכשיו לא באה לעזור לכל מיני אנשים שהם חסרי חוליות לטפל בזה.
הדס תגרי
אבל אם שר העבודה חסר חוליות, למה שהקבלן יהיה עם חוליות?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הדס, יש לנו את אותו אינטרס, בסדר?
הדס תגרי
בהחלט.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואני בגלל זה אומרת, אני לא מתחילה עכשיו לחפש למי אני עוזרת. אני פה בשביל הילדים. לילדים אין מה לחפש שם ואנחנו צריכים לדאוג שהם לא יהיו שם. זה כל כך פשוט שלא צריך לנסות לחפש מסביב.

תודה רבה, הדס. זאב, בבקשה, פורום ועדי הורים יישובים.
זאב גולדבלט
אני שב על העמדה שהצגנו בעצם בכל הדיונים עד היום, אבל גם בדיון האחרון, שתומכת באיסור מוחלט של העסקת בני נוער באתרי בנייה.

צר לי שהכנסת בחרה בשלב זה להימנע מחקיקה האוסרת את העבודה באתרי בנייה על בני נוער. לחילופין, אנחנו מציעים שהענישה על אי הקפדה על הנחיות הבטיחות הקיימות כפי שציינו כאן, כאשר עסקינן בבני נוער, יוטל על מנהל העבודה והיזם, שילוש קנס אפילו וגם סגירה של האתר לכמה ימים, זאת אומרת לא לחכות שמישהו יפגע, ייפול, ימות, אלא ברגע שמאתרים, פשוט שילוש ואפילו סגירת האתר לכמה ימים. הניסיון מלמד שכשפוגעים ביזמים בכיס, וחזק, יש לזה השפעה מאוד דרמטית, כי בסופו של דבר היזם עושה את כל הפרויקט הזה לטובת עסקיו האישיים ורווח אישי ואם נפגע לו דווקא שם ושולי הרווח שלו ייעלמו, הוא פשוט יפסיק להעסיק אותם, ולכן לא רק את מנהל העבודה, אלא גם את היזם עצמו. תודה רבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקי. אנחנו ביקשנו בדיון הקודם לקבל נתונים על מספר הדוחות והעיצומים, לקבל קצת נתונים על מה שקרה שם. לא קיבלנו עדיין. אם יש לך, אז אנחנו נשמח לשמוע, ארז.
ארז מימון
עד היום אנחנו הפצנו 740 עיצומים לקבלנים שכבר הגיעו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שקשורים בעבודת נוער או בכלל?
ארז מימון
בכלל. אגב, ב-drilldown שעשינו לא מצאנו שום אירוע חוץ מהאירוע שרן עלה עליו שבוע שעבר, של העסקת בני נוער, וזה משהו שנבדק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זהו, זה חמור, כי אנחנו יודעים שהם שם. ברור לנו שדברים לא טובים קורים שם, אבל אנחנו לא מסוגלים לגעת עם האצבע.
ארז מימון
אבל המשפט הבא שלי היה, הגם שהנחינו אותם בצורה מפורשת לגעת ולחפש את זה, אז כנראה שאם הנחינו והם היו שם, כנראה שהדברים אומרים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, כנראה שאנחנו לא יודעים לאכוף.
ארז מימון
ברור לי שהדבר לא יהיה דומה בתקופת הקיץ ולכן אמרתי את מה שאמרתי.
הדס תגרי
מה תאכפו?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, שנייה, הוא מסביר, הוא אומר שבמשך החודשים אולי לא היה. לדעתי פשוט אנחנו לא מסוגלים לאכוף. אומר לך האדון, בקיץ אנחנו נאכוף. אנחנו סתם נכנסים אחד בדברי השני.
הדס תגרי
אבל מה הם יאכפו? הם יבואו, הם יראו נער בן 17, הכול בסדר כי מותר לו להיות באתר ושלום על ישראל. מה הם יאכפו? זאת הנקודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אם הוא עולה לגובה או לא עולה לגובה, ותיכף יש פה איזושהי שאלה, אז שנייה הדס. השורה התחתונה ברורה לכולנו. עכשיו אני מנסה רגע להבין מה בכלל נעשה שם כדי לחדד את הסוגיה הזו, אז אתם להתווכח? יש פה מזנון ממש נחמד, שבו על כוס קפה, תתווכחו כמה שאתם רוצים.
ארז מימון
בקנה יש לנו עוד 800 שנמצאים בתהליך, רגע לפני - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שוב, שהם גם כלליים. הם לא בני נוער.
ארז מימון
עוד פעם, חברים, אנחנו מגיעים לאתר לחפש את הבעיות. הבעיות יכולות להיות בני נוער, יכולות להיות בעיות של פיגומים. זה כל הבעיות. אני לא הולך רק לבני נוער, אבל מה שאמרתי שריר וקיים. זה בהקשר הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בעיניי זה רק מחזק את זה, ואני מוכרחה לומר כאן שבשיח שהיה לפני כן, משרד העבודה לא היה משוכנע שצריך ללכת לכיוון של לאסור גם אם באופן זמני את הכניסה של ילדים ובני נוער לאתרי בנייה ואני שמחה שאנחנו נמצאים בנקודה שאנחנו כבר מסכימים שזה הכיוון, וצריך גם את זה לומר, כי השיחה היום לא דומה לשיחות הקודמות, אז אנחנו רק צריכים למצוא את הדרך.

מישהו עוד רוצה להתייחס? בבקשה, המועצה לשלום הילד.
לירון אשל
ממש בקצרה. קודם כול אני מודה על קיומו של הדיון ועל המעורבות המאוד גדולה שלך בנושא. כמו שאמרנו בדיון האחרון, וכולם מסכימים שכל עוד התקנות תוחמות עבודות ספציפיות, אין באמת יכולת ממשית לפקח על הנעשה באזורים האלה.

כמו שנאמר פה, מבחינתנו צריך בעצם איזשהו שילוב של הזרועות השונות, זאת אומרת גם חקיקה שאוסרת, חקיקה בצורה הרמטית שלא יכנסו לאזורי בנייה, גם עניין של הרתעה והטלת סנקציות. העלינו את זה גם בדיון הקודם, שבאופן כללי בנוגע להעסקת בני נוער בעבודות שהן לא חוקיות, אין כמעט פיקוח על זה, אין כמעט עיצומים, וגם כמו שאמרת על הבקרה או הפיקוח הכלליים, יכול להיות שצריכים לבוא בפעולות יזומות כדי לאתר מקומות שמעסיקים בני נוער, כדי שזה יטיל סנקציה מסוימת על התחום הבעייתי הזה. אנחנו מתקרבים באמת לתקופת הקיץ ואנחנו מקווים שהפעילות תהיה פעילות מהירה גם בהקשר כמו שחברת הכנסת אמרה, החקיקה, גם עניין ההתרעה וגם הפיקוח היומיומי והמאוד ממוקד סביב העסקה של בני נוער.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקי, תודה רבה. מישהו נוסף? בבקשה, רק שם לפרוטוקול.
ורדית איל ביקלס
שמי ורדית איל ביקלס, יועצת בטיחות, מהנדסת בטיחות וגם ממונה בטיחות.

אני יודעת שלא פעם מפקח עבודה ראשי מוציא גם נהלי בטיחות בנושאי הבטיחות בעבודה כמובן, ויש בעיה אחת, שיש נוהל שהיה קיים, של - - -, שאומרת שיש אתרי בנייה שלא מחויבים אפילו בתנאי עבודה, אתרי בנייה שבתנאים מסוימים כמו צביעת בתים, סלילה של אזורים קצרים וכך הלאה, ושם אפילו אין לי את הגוף מטעם הקבלן שיפקח לי אם יש לי אותו עובד יבוא עם הבן שלו או לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לצביעה של בית?
ורדית איל ביקלס
גם, לדוגמא, או בנייה של אפילו עד גובה 1.5 מטר או דברים נוספים למיניהם. יש תנאים מסוימים שאפילו אין מנהל עבודה בשטח, אז בטח שאין גם אכיפה מטעם הקבלן לעניין הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב, בית שצובעים אותו בפסח, בראש השנה, כל הבתים במדינת ישראל הם אתרי בנייה, אז אנחנו לא מכוונים לשם.
ורדית איל ביקלס
אבל כאשר יש לי בנייה שהיא בנייה של שלוש קומות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה סיפור אחר כבר.
רן כהן
בנייה של שלוש קומות צריך מנהל עבודה גם לפי הנוהל.
ורדית איל ביקלס
אבל כשזו רק צביעה של אותו בניין ואני צריכה לצבוע את החלק החיצוני של אותם מדרגות - - -
רן כהן
וגם בנוהל הזה יש אחריות וחובה על הקבלן שהוא עדיין הממונה. אין חובה לדווח לנו על מנהל העבודה. זה לא פוטר אותו ממנהל עבודה. בואי, הנוהל הזה מורכב מעוד כמה פסקאות.
ורדית איל ביקלס
אני חושבת שיש אפשרות גם שמפקח עבודה ראשי יוציא נוהל ולא שזה יחכה רק לחקיקה. בנושא הזה אם זה עניין של הוראת שעה, שבינתיים הוא יוציא את ההוראה הזאת מטעמו שאין אפשרות שיגיעו ויכנסו ילדים ונערים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. הממ"מ רוצה בעצם לחדד את הסוגיה של עבודה בגובה, פיגום. בבקשה.
גדעון זעירא
תודה, כבוד יושבת הראש. גדעון זעירא, מרכז המחקר והמידע של הכנסת.

אני רציתי להסב את תשומת לב הוועדה שבאחד המסמכים שכתבתנו עלתה שאלה האם עבודה על פיגום נחשבת עבודה בגובה, ולעניין בני נוער, למעשה האם על פי התקנות כיום בני נוער יכולים לעבוד על פיגום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למיטב הבנתי ומהשיח שלי איתך, האם פיגום נחשב עבודה בגובה, ואם בן נוער עובד על פיגום, אז הוא עובד בגובה. ממה שאני הבנתי, כן, יש פה סייגים. הרי אנחנו יודעים שעל פי התקנות השונות, לבני נוער אסור לעבוד בגובה. האם עבודה על פיגום נחשבת עבודה בגובה?
הדס תגרי
אני אגיד שמבחינה משפטית אם יש גידור, זה לא נחשב עבודה בגובה. אני חרשתי את התקנות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בואו ניתן לאנשי המקצוע בבקשה לענות. ארז, אתה יודע?
ארז מימון
אני לא מכיר את זה. אני צריך לבדוק את זה ולתת תשובה בהתאם. אני הבנתי שכן, אבל מאחר והשאלה הזו עלתה, אני צריך לחדד ולבדוק בדיוק מה הייתה כוונת המפקח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מאה אחוז, למרות שאני אומרת, אני עושה את זה בשביל הנימוס, אבל מבחינתנו הם פשוט לא צריכים להיות שם. זה לא משנה עם פיגום, בלי פיגום, על גובה, לא גובה.

אני רוצה סוגיה נוספת. משרד השיכון, דיברנו בדיון הקודם על הנושא של חובת שילוט. מי לוקח אחריות על הסוגיה הזו?
מני אברהם
מני אברהם מרשם הקבלנים.

בתקנות רישום קבלנים יש חובה על הקבלן להציב שלטים. מה שאנחנו עושים במסגרת בדיקות שאנחנו עורכים, בדרך כלל באתרים שאין בהם שילוט יש בהם עוד כמה בעיות. אנחנו בודקים מי הקבלן המבצע, אם יש לו רישיון, אין לו רישיון. אם יש לו רישיון, אם הוא לא חורג מהסיווג שלו. במידה והוא עובר על אחד מאלה, אנחנו מוציאים צו הפסקת עבודה לאותו אתר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אומרת יש חובת שילוט.
מני אברהם
יש חובת שילוט, יש תקנות רישום קבלנים על הצבת שלטים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקי, וזו גם פעולה שצריך לאכוף אותה. היא חלק מתהליך האכיפה.

טוב, אני רוצה לסכם את הדיון. זה יהיה מאוד פשוט. היום אנחנו באמת יכולים לומר שאנחנו תמימי דעים כאן סביב השולחן שצריך ללכת למהלך שאוסר על כניסה של קטינים לאתרי בנייה.

לגבי זה שצריך לאסור על קטינים להיכנס לאתרי בנייה, אני מברכת את משרד העבודה והרווחה שבאמת הגיע למסקנה הזו שלצד כל הצעדים החשובים שאתם נוקטים, בהוראת שעה, בגלל שבמציאות אנחנו עדיין לא נמצאים בשטח, אנחנו לא נמצאים במציאות שאנחנו רוצים להיות בה, אז אנחנו נעשה את זה גם אם זה לזמן קצוב. אני מאוד מבקשת, אני מבינה שלא דיברתם עם מישהו כדי לתת לנו את התשובה לגבי העניין שאנחנו נקדם את זה בהוראת שעה בלי RIA, אם בהצעה פרטית ואם בצורה אחרת.
ארז מימון
אני יכול להתייחס. תראי, אני לא יודע להגיד לך, תכיני הצעת חוק פרטית או לא. תעשי את זה. זה הגיע מלשכת השר ולטפל בזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אני לא משחקת את המשחקים האלה. אנחנו יושבים פה בדיון ועדה רציני. אם אתם בודקים מול השר ואומרים, תקשיב, אנחנו צריכים לאכוף את הנושא של ה-RIA מהסיבה הפשוטה שהקיץ בפתח, אין לנו זמן, אז בוא נעשה את זה בצורה, אם אפשר בתקנות שלא מצריכות את זה, אם אפשר בהוראת שעה מסוג כזה או אחר. אני לא יועצת משפטית. אנחנו רוצים לוודא בשולחן הזה שאנחנו מגיעים לקיץ כשבני נוער, אסור להם להיכנס לאתרי בנייה. בכל דרך שהשר יודע לעשות את זה, בשמחה ובאהבה. השר, אין לו את הכלים לעשות את זה ורק חברי הכנסת יכולים לקדם את זה, הנה אני כאן לרשותכם, אנחנו נעשה את זה בערוץ הזה. רוצה השר חבר כנסת אחר, לא משנה לי איך. חשוב לי שבשורה התחתונה אנחנו מגיעים לקיץ, אין בני נוער בתוך אתרי הבנייה.
ארז מימון
אני אגיד שני דברים. אנחנו נפעל מול לשכת השר באמת כדי לנסות לראות אם אפשר לקדם את הווקטור הזה. לגבי הלו"ז, אנחנו נראה בהתאם איך אנחנו מתקדמים. אנחנו נעשה את המאמץ. להגיד לך שבקיץ אני אגיע עם עדכון תקנה, אני לא יכול להבטיח את זה. אני רוצה להגיע לשם אבל להגיד לך היום שעד הקיץ, אני אעשה את המאמץ.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אעשה את כל המאמץ.
ארז מימון
בדיוק.
הדס תגרי
אבל למה זה תלוי בהם אם הולכים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כי גם כשאת מגישה הצעת חוק פרטית, המשרד צריך לאשר לך אותה. זה לא שאני מביאה הצעת חוק ובזה זה נגמר. יש פה תהליך של עבודה מאוד שיטתית וסדורה שלא אנחנו המצאנו אותה. נמצאת כאן מקום המדינה. זו הסיבה. בלי אישור של השר ובלי הסכמתו לא נוכל לקדם שום דבר. אני משאירה לו את זה. איך שהוא ירצה, שיביא את זה, העיקר שבקיץ יהיה לנו את זה מוכן.

תודה רבה לכולכם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:50.

קוד המקור של הנתונים