ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/05/2018

ישיבת מעקב אחר ביצוע תכנית משרד האוצר ומשרד הרווחה והשירותים החברתיים לטיפול בחסרי בית צעירים על ידי הרשויות המקומיות

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



46
ועדת משנה לטיפול בצעירים וצעירות חסרי בית
16/05/2018

מושב רביעי



פרוטוקול מס' 11
מישיבת ועדת המשנה של ועדת העבודה הרווחה והבריאות
לטיפול בצעירים וצעירות חסרי בית
יום רביעי, ב' בסיון התשע"ח (16 במאי 2018), שעה 9:30
סדר היום
ישיבת מעקב אחר ביצוע תכנית משרד האוצר ומשרד הרווחה והשירותים החברתיים לטיפול בחסרי בית צעירים על ידי הרשויות המקומיות
נכחו
חברי הוועדה: מירב בן ארי – היו"ר
חברי הכנסת
קארין אלהרר
מוזמנים
נרד בראון - עו"ס, מפקחת ארצית, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

רות מנע - מנהלת האגף לטיפול בחריגים, משרד השיכון

ציפי לפלר - ממונה על מחלקת ילד נוער ומשפחה, אגף הרווחה, עירית ירושלים

יהודית גבאי - עו"ס, מנהלת המחלקה לנוער וצעירים, אגף הרווחה, עירית ירושלים

אילה קדמי חקלאי - קידום נוער וצעירים, עירית ירושלים

אריה דרזי - מנהל היחידה לטיפול בצעירים, עירית חיפה

עמית פרלסון - מנהל יחידת חיפה, "עלם" - העמותה למען נוער במצבי סיכון ומצוקה

אוריה תורג'מן - רכזת עבודת רחוב בחיפה, ""עלם"" - העמותה למען נוער במצבי סיכון ומצוקה

יאיר הס - מנכ"ל עמותת "הלל"

שלי שטרכר-שלו - מנכ"לית פורום צעירות בסיכון

זיוה אסייג - פעילה חברתית

רחל כהן - שדלן/ית (עו"ד גויסקי-קשרי ממשל יעוץ ושירותי חקיקה) מייצג/ת את הל"ל - האגודה ליוצאים לשאלה

מתן אלקלעי

שדלן/ית (ברדוגו יועצים) מייצג/ת את פורום כפרי הנוער
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר תרגומים


ישיבת מעקב אחר ביצוע תכנית משרד האוצר ומשרד הרווחה והשירותים החברתיים לטיפול בחסרי בית צעירים על ידי הרשויות המקומיות
היו"ר מירב בן ארי
בוקר טוב לכולם, לא התכנסנו הרבה זמן אז אני שמחה לראות את כולכם. אני אפתח את ישיבת ועדת המשנה של ועדת העבודה והרווחה לטיפול בצעירים וצעירות חסרי בית. זו ישיבת מעקב אחר ביצוע התכנית של משרד האוצר ומשרד הרווחה, לטיפול בחסרי בית צעירים על ידי הרשויות המקומיות.

נתחיל במשהו אופטימי, כמו שאני אוהבת. ביום ראשון היינו בביקור ב-"הגג הורוד", השֶלטֶר הייעודי החדש לצעירים וצעירות בקהילה הלהט"בית שנפתח בשכונת התקווה בתל אביב. הוא בעצם יהיה ההמשך של "בית דרור", שאתם כולכם מכירים. מקום מקסים, יפה, בלב שכונת "התקווה". נכון שיש בעיות עם השכנים, אתם מכירים את זה טוב אבל בסך הכול, המקום מאד יפה ומאד מזמין, נקי, מסודר עם צוות מקסים שפגשנו והכרנו. עשינו במקום סיור יחד עם משרד הרווחה ויחד עם הרשות המקומית, עם שרון מלמד.

חוץ מהעובדה שהמקום מאד יפה ומזמין, הופתענו ממספר המתאכסנים. זאת אומרת, השֶלטֶר פתוח חודשיים בסך הכול, אנחנו מדברים על מאות שכבר עברו אפילו לשלש-ארבע שעות, שאתם מכירים גם, למקלחת, להתארגן, לאכול משהו ולצאת. הופתענו, מאות. זה גם יכול להיות אותו צעיר שחזר פעם שלישית להתארגן אבל 12 מיטות מלאות כמעט תמיד כל לילה וזה כל פעם מפתיע אותי, הצריכה. זאת אומרת, אנחנו לומדים בכלכלה על הצריכה הגבוהה של צעירים, גם אם זה לכמה שעות, גם אם זה לבוא לדבר עם מבוגר.

חשוב לומר שכמובן לפני חודשיים הייתי גם בהוסטל שנפתח בחולון, שהוא בעצם המענה הטיפולי-שיקומי לצעירים להט"בים גם הוא. "אותות" לא נמצאים פה אבל הם יגיעו. הם היו אתי ביום ראשון. ממש חשוב לפרגן להם. הקימו, גם שֶלטֶר, גם הוסטל, הכול מיועד לקהילה הלהט"בית וגם בהוסטל היינו. גם מלא, מלא. ומצד אחד זה מאד יפה, מצד שני, אני אומרת לעצמי: איפה הם היו עד היום? איפה הם היו? הרי משתמשים, הצריכה גבוהה, איפה הם היו עד היום? כנראה הם ברחו, או לצערי במה שנקרא, באותן תכניות שנותנים משהו בתמורה כדי לקבל מיטה, אתם בטח מבינים.

היה מעניין גם לשמוע על חוסר הרצון לשימוש בגגונים וכאלה, הם לא מוצאים את עצמם במקומות של מבוגרים. הם מעדיפים להיות ברחוב, או אצל חבר או חברה, או לצערי, בתמורה לכסף, אז היה מעניין לשמוע על הייחודיות של השֶלטֶר. אנחנו תיכף נדבר גם על שאר הרשויות אבל זה היה מעניין לשמוע, על כמה השֶלטֶר חשוב להם, אל"ף, כי הם לא מתחברים לגגונים של המבוגרים ובי"ת, כי בעצם סוף סוף יש להם קורת גג שלהם, ייעודית שלהם. אז זהו, משהו אופטימי. יש שם בעיה גם, יש מדריך אחד בלילה, זה מאד מאוד בעייתי. מדריך אחד, 12 חוסים שישנים. זה מאד מאוד בעייתי, אני אקח את זה לטיפול.

דבר נוסף אופטימי וכמובן, רות כאן, ממשרד השיכון, נגיד על התכנית לסיוע לצעירים חסרי בית שאת תתייחסי אליה גם. המשכנו את זה גם השנה. תכנית טובה מאד. אני אתן לרות גם להציג קצת מספרים אבל גם זה חלק מאותו רצף טיפולי מהשֶלטֶר לקורת הגג, לדירת המעבר והדיורית או כל אופציה של דירה, משם לתכנית לסיוע בשכר דירה ומשם לעצמאות.

תראו, הוועדה הזו היא ועדה שהמטרה שלה לעקוב אבל כמובן, אנחנו גם יוצאים לסיורים. הסיור בהוסטל, נגיד, היה סיור של הוועדה, ממש, עם פרוטוקול. הסיור ב"הגג הוורוד" היה סיור שלי, עם משרד הרווחה והרשות המקומית, כך שאם יש דברים שאתם רוצים שאני אראה, אתם מוזמנים כמובן לומר לי.

דבר נוסף לפני שנעבור גם לרשויות וגם למשרד. אני קצת מרגישה שברגע שייפתחו ותיכף נשמע מחיפה וחסר לי עדיין את תל אביב, שהבנתי שהצעירים כבר ממש בשלבים אחרונים, הצעירות עוד לא, תיכף נשמע את ירושלים, אני מרגישה שביום שבירושלים יפתח סופית ובתל אביב, אנחנו נחליט אם להמשיך לקיים את הוועדה.

אני כתובת בשבילכם תמיד, לכל דבר, ואנחנו צריכים להחליט ביחד אם להמשיך את הוועדה כוועדת משנה, או פשוט להמשיך את ההתקשרות שלי אתכם, עם העמותות, עם המשרדים. אני אתן לזה זמן את המושב הזה ואם באמת נראה צורך אז נמשיך במושב הבא ואם לא אז נעשה כינוס כאן לסיום של הוועדה. אמנם אין הנחתום מעיד על עיסתו אבל הוועדה הזו באמת עשתה שינוי בנושא של צעירים חסרי בית. אני מרגישה את זה, אני לא רוצה לדבר על עצמי, אני מדברת על הוועדה, כי יש כאן כמה גורמים, יש את משרד הרווחה, יש את משרד האוצר ששם כסף, יש את הרשויות, משרד השיכון אבל אנחנו צריכים להחליט יחד אם הוועדה אם עדיין צריך אותה או פשוט להמשיך בתקשורת שלי אתכם, שהיא תימשך כל עוד אני בכנסת ואתם יכולים להיות בוודאות. לא סתם לקחתי על עצמי את העניין הזה, חשוב לי בלי קשר לוועדה. הוועדה היא טובה כי המשרדים באים, כי אתם מרגישים נוח לבוא ולשטוח כאן את הדברים. שוב פעם, במושב הקיץ יהיה עוד כינוס אחד, אני מניחה באזור סוף יוני תחילת יולי ואז נחליט יחד אם אנחנו ממשיכים או נשארים. את זה היה לי חשוב להעיר לפרוטוקול.

לפני שנתחיל עם הרשויות, אני רוצה רגע את רות, שהגיעה ממשרד השיכון, לתת לנו כמה מלים על התכנית לסיוע. אני גם אשמח לדעת מה הסטטוס, מה המצב כי בשנה שעברה נגמר הכסף והוספנו עוד, אז בואו נראה מה המצב, כמה צעירים נעזרים. כולכם מכירים את התכנית לסיוע בשכר דירה לצעירים חסרי בית, של משרד השיכון ביחד עם הרווחה, נכון? רק שם ותפקיד לפרוטוקול.
רות מנע
שמי רות מנע, אני מנהלת האגף לטיפול בחריגים במשרד השיכון. בתחילת 2016, ביוזמה מאד מבורכת של חברת הכנסת מירב בן ארי, פרסמנו תכנית מיוחדת למסלול מהיר, לצעירים וצעירות בסיכון. התכנית הייתה בשילוב עם משרד הרווחה, אשר באמצעות העמותות מאפשר את ההגדרה של הצעיר בסיכון ואנחנו הגורם שמשלם לו את הסיוע בשכר דירה. התכנית הזו, מ-2016, מתוקצבת באופן ייעודי לתכנית. ב-2016 קיבלנו תקציב של 2.4 מיליון וזה נתן מענה ל-200 צעירים. ב-2017 קיבלנו עוד קצת כסף באמצעות מירב, עוד 2 מיליון שקל, זה נתן מענה ל-166 צעירים ול-2018 קיבלנו עוד 6 מיליון לעוד166 צעירים. סך הכול התכנית עד עכשיו תוקצבה ב-8.4 מיליון שזה אומר 166 ועוד 166 ועוד 200, סדר גודל של 520 צעירים.
היו"ר מירב בן ארי
מהו המצב ב-2018?
רות מנע
ב-2018, עד עכשיו יצאו אישורים ל-42 צעירים.
היו"ר מירב בן ארי
42 שאושרו על ידי המשרד וקיבלו את הסיוע.
רות מנע
כן.
היו"ר מירב בן ארי
כמה יש לך מונח?
רות מנע
עוד 120 לנצל עד סוף שנה.
היו"ר מירב בן ארי
אבל יש לך כאלה שבטיפול עדיין, או שעוד לא הגיעו?
רות מנע
בצנרת תמיד יש, כי ציפי נחשון משחררת, המכון שלי מקבל ואני התחנה האחרונה. אני מניחה שיש עוד בצנרת אישורים אבל אולי ציפי נחשון תוכל להגיד לך.
נרד בראון
ציפי לא פה.
היו"ר מירב בן ארי
הנציגה שלה כן תגיע.
נרד בראון
אני כאן. ממשרד הרווחה.
היו"ר מירב בן ארי
כן.
נרד בראון
אני כפופה לציפי נחשון. זה אמנם לא תחום הפיקוח הייעודי שלי אבל - - -
היו"ר מירב בן ארי
את לא מכירה כמה?
נרד בראון
מספרים לא אבל אני יודעת שתמיד יש בצנרת.
רות מנע
כן, כן, גם לנו יש. בירושלים ואני יודעת שבשנה שעברה הייתה לנו בכלל בעיה כי חלק חיכו, צעירים חיכו ולא יכלו. המכסה הסתיימה יחסית מהר.
היו"ר מירב בן ארי
אז הבאנו כסף, תזרימו בקשות. בפעם שעברה הסתיים והבאנו עוד בתוך השנה ועודפים. מה עם "הלל"?
יאיר הס
לא כל הבקשות שלנו מתקבלות אבל - - -
היו"ר מירב בן ארי
אבל כל מי שצריך שלחתם לו.
יאיר הס
כן, אנחנו שולחים כל הזמן. שלום לָך, בואי, בואי, שבי לידי, שלום לחברת הכנסת קארין אלהרר. בדיוק התחלנו לדבר, התחלנו בתכנית לסיוע בשכר דירה לצעירים חסרי בית. יש כרגע 42 שכבר הגישו להם ויש אפשרות לעוד 120 לקבל. חיפה, תגישו.
אריה דרזי
אנחנו מגישים, חיכינו עם שנה ב', כלומר, עם השנה השנייה שבתחילה זה לא אושר בגלל בעיות תקציביות.
רות מנע
רגע, אנחנו לא נוכל לתקצב שנה שניה, הסיוע הוא לשנה אחת.
היו"ר מירב בן ארי
סיוע לשנה, כן.
רות מנע
זה לא - - -
אריה דרזי
שנה ב', כן אנחנו מגישים כשיש.
היו"ר מירב בן ארי
תראה, המטרה היא בסוף, שאחרי שהוא עובר את השֶלטֶר, אחרי שהוא עובר את ההוסטל, ואחרי שהוא עובר את דירת המעבר, אחרי שהוא נכנס לסיוע בשכר דירה אנחנו רוצים לתת לו שנה ומהשנה שאחרי זה שתהיה לו עצמאות, שיפתח עצמאות ויצליח לשכור דירה. השאלה היא האם אלה שנמצאים אצלכם, כולם הגישו את הבקשה.
אריה דרזי
כל מי שהגשתי. אני חושב שהגשנו לארבעה צעירים אצלנו שכן הסתייעו.
רות מנע
חבל, הכסף הזה ילך ואני לא יודעת - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא, אל תדאגי, הוא יהיה. אנחנו ננצל אותו. שנה שעברה נגמר לנו גם הכסף באמצע והשגנו עוד. אנחנו ננצל את הכסף.
אריה דרזי
דיברת על משהו תהליכי, כן, אחר כך אני אפרט כי אנחנו רוצים להתחיל ממקום שהוא לא ישירות לשכר דירה.
היו"ר מירב בן ארי
ברור, ברור. התכנית לסיוע בשכר דירה צריכה להיות אחרי הרצף הטיפולי שאותו צעיר עובר. בטח לא נתחיל אתה, כי אם נתחיל אתה אז הוא יצטרך גם שנה שניה. אנחנו רוצים שזו תהיה השנה של ה- "פיק" שלו, שהוא כבר עבר דיורית או דירה וכבר היה עצמאי.
יהודית גבאי
אני רק רוצה לומר לגבי אופן ההתקשרות עם המשכיר, כלומר, הפרוצדורה היא מאד מקשה.
היו"ר מירב בן ארי
למה?
יהודית גבאי
מהבחינה זו שבעצם הרבה פעמים הצעירים לא רוצים להיות מוגדרים או להיות באיזו תפיסה שהם בסיכון, כבר היו משכירים, יש לנו עכשיו למשל איזה משכיר שביקש מאתנו לדעת מי זה, מהן הבעיות שלו, זה כתנאי לעשות את ההתקשרות. לדעת מה, מי, מאיפה הוא מקבל את הסיוע.
רות מנע
המשכיר לא צריך לדעת מאיפה הוא מקבל את הסיוע?
היו"ר מירב בן ארי
הזכאי מקבל אליו את הסיוע. מה קשור המשכיר? זה לא שהכסף עובר למשכיר.
רות מנע
הם כן עושים את זה.
רות מנע
הכסף אמור לעבור למשכיר ובמקרים חריגים, שאתם משקפים לנו קושי, אז אנחנו באופן חריג משלמים את הכסף לפקודת הזכאי. אנחנו מעדיפים וחושבים שזה יותר נכון, שזה יעבור לבעל הדירה.
יהודית גבאי
זו הבעיה.
היו"ר מירב בן ארי
נכון. לא, אבל מה - - -
רות מנע
אני רק אומרת שיש אפשרות כזאת. יש לנו עכשיו - - -
היו"ר מירב בן ארי
היה לנו עם זה כבר עניינים וכבר בשנה שעברה אמרנו שבעניינים מיוחדים שתפנו מטעמים מיוחדים, יהיה אפשר להעביר לשוכר. את טיפלת בזה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה משהו שאני מוכרחה להגיד, שלא נעביר את זה - - -
רות מנע
אבל בואו, במינון, ורק באותם מקרים שמאד קשה. זו לא תכנית, זה חריג מאד. אותם מקרים שאתם מזהים קושי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני מבינה למה וסליחה שאני מתפרצת.
היו"ר מירב בן ארי
לא, לא, תרגישי חופשי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני מבינה למה רוצים להעביר את זה ישירות למשכיר אבל אני גם מאד מבינה למה משכיר פוטנציאלי בסך הכול רוצה לעבור את החודש ולקבל שכירות בזמן, וגם רוצה שוכר שהוא לא מוגדר כבעייתי. למה זה יהווה אצלו בעיה זו שאלה - - -
רות מנע
דווקא שכירות בזמן, זה כסף בטוח.
קארין אלהרר (יש עתיד)
כסף בטוח זה בסדר אבל ברגע שאדם מוגדר או מתויג כאדם בסיכון, אז אני לא יודעת - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא, הוא לא מגדיר, כי יש לך גם את החד הוריות שמקבלות סיוע בשכר דירה, גם מקבלי אבטחת הכנסה, בסוף לא באים ואומרים: אוקיי, הצעיר הזה הוא צעיר חסר בית אלא באים ואומרים שהוא מקבל סיוע, שהוא זכאי לסיוע.
ציפי לפלר
במקרים האלה הכסף לא עובר למשכיר. חד הוריות או - - -
רות מנע
במסלולים הרגילים - - -
היו"ר מירב בן ארי
איזו עוד קבוצה שבה עובר הכסף ישר למשכיר?
קריאה
רק צעירים בסיכון.
רות מנע
עד עכשיו זה עבד, היו לי חריגים בודדים מאד.
יהודית גבאי
אנחנו לא הגשנו. אני יכולה להגיד שיש צעירים שלא קיבלו, אחד או שניים, חמש.
היו"ר מירב בן ארי
אל תשכחי שהעמותות שלכם מגישות לציפי. אתם הרשות אבל "עלם", שיושבות, נגיד, סתם, כי יש לי שם את ריקי, אז ריקי, לדוגמה, היא מ"גלגל" והעמותה הגישה עליה, היא שוכרת בירושלים, גם ראיתי את התמונות של הדירה, מאד יפות. זאת אומרת, חשוב לזכור שהרשות אמנם כאן צריכה קצת יותר אולי להגיש, אבל בסוף גם יגאל מ"החוט המשולש", גם "הלל" שיושבים בירושלים, הייתי בדירה שלכם בירושלים, הם מגישים. זאת אומרת, אם את לא מגישה וגם חשוב לומר שאלה שכבר הגישו קיבלו את הסיוע. זאת אומרת, היו לנו מקרים בודדים, כי בואי, עם הכסף גמרנו עם השנים, זאת אומרת שזה הולך אליהם.
רות מנע
400 צעירים קיבלו כסף והיו לי בודדים חריגים.
ציפי לפלר
אני רוצה להגיד חצי מילה.
היו"ר מירב בן ארי
עירית ירושלים. תגידי רק שם ותפקיד.
ציפי לפלר
ציפי לפלר, ממונה על מחלקת ילד נוער ומשפחה באגף הרווחה בעירית ירושלים. אני מברכת על היוזמה, גם של מירב, גם שלכם משרד השיכון, בעצם של כל המערכת וכל צעיר שיכול ליהנות מזה יבורך. את אומרת שיש איזושהי חריגות. נעביר לציפי את החריגות ונתקדם.
יהודית גבאי
מעולה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני רוצה לשאול, מה תקציב ה - - -
היו"ר מירב בן ארי
היא אמרה לפני שבאת. עד היום 8.4 מיליון שקל סיוע בשכר דירה לצעירים חסרי בית.
קארין אלהרר (יש עתיד)
רק לשנה אחת?
רות מנע
זה תקציב שאנחנו מקבלים בפתיחת כל שנה, זו לא תכנית. ב- 2016 קיבלנו 2.4 מיליון ב- 2017 עוד 2 מליון וב- 2018 עוד - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
ומה גובה הסיוע?
היו"ר מירב בן ארי
אלף שקל לחודש. רות, מה בעניין של התכנית לסיוע?
רות מנע
זהו, אנחנו - - -
היו"ר מירב בן ארי
אני רוצה רק לעשות כאן, לאור זה שאני מעורבת בתכנית, אני מבקשת תרשמי לך תזכורת, בספטמבר להגיש לי "מצב", כי אני לא רוצה שנגיע לדצמבר בלי מיצוי. שנה שעברה נגמר לי התקציב והוספנו, ב-16' נגמר התקציב והוספתי עוד 2 מיליון באמצע. אל"ף, תנצלו את הכסף, אל תחששו מחסר, אני קצת מכירה את שר השיכון אבל בלי קשר לזה, תעדכני אותי אם לא מנוצל, חייבים לנצל את הכסף.
אריה דרזי
בנושא, אם אני יכול בקשה?
היו"ר מירב בן ארי
כן.
אריה דרזי
לשקול אפשרות למקרים חריגים של צעירים או צעירות שנמצאים בשרות לאומי. עד עכשיו הם - - -
היו"ר מירב בן ארי
אי אפשר, אני כבר אומרת. אני התעסקתי גם עם צעירים בסיכון בשרות לאומי, ואגב, הגדלנו ב-300 תקנים את תקני הדיור. אני זוכרת גם את הסיור שעשינו אצלך, פגשנו את הבן של השרות לאומי, אני גם ליוויתי את החוק של השרות לאומי, עשינו את זה גם עם ציפי נחשון, אגב, את ההגדלה של התקנים, אני יכולה להגיד לך שמה שיש לשרות הלאומי זה: א' - תקני דיור, ב' - אלה שמסיימים שרות לאומי יש להם את התכנית לסיוע בשכר דירה של משרד הביטחון, שהיו כאן בישיבה והם אמרו לי שזה גם שרות לאומי וגם חיילים בודדים. זאת אומרת, מי שמסיים שרות לאומי שהוא חסר עורף, יכול לקבל גם תכנית לשנה, לסיוע בשכר דירה ממשרד הביטחון. היינו שם. יש להם תכנית ייעודית, שמו על זה מיליונים, גם לסיוע בשכר דירה - - -
רות מנע
חיילים בודדים אנחנו משלמים, זה נכון.
היו"ר מירב בן ארי
גם עבור אלה של השרות לאומי. תראה, אם יש לך בעיה עם צעיר חסר בית מהשרות הלאומי, אתה יכול לפנות אליי, אני אחבר אותך למי שצריך.
נרד בראון
אתה יכול לפנות אליי, אני במקרה המפקחת על השרות הלאומי לנוער - - -
היו"ר מירב בן ארי
גם משרד הרווחה וגם אצלי, בסדר? עירית ירושלים, בואי, תתחילי לספר. אגב, רק משהו לגבי התכנית לסיוע, הרי צעירים חסרי בית שנמצאים אצלך, נמצאים במסגרות של העמותות – כולם?
יהודית גבאי
לא, ממש לא.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי, זאת אומרת שאלה שעוברים אצלך אחרי שהם עברו מסגרות טיפוליות, את בעצם צריכה לכתוב לציפי - - -
יהודית גבאי
יש לנו צעירים שגרים גם במחסנים, אחד גר באוטו, זאת אומרת, אנחנו מדברים על אוכלוסייה - - -
היו"ר מירב בן ארי
רק שלכם, שלא קשורה לעמותות.
יהודית גבאי
נכון, נכון.
היו"ר מירב בן ארי
קודם כל, בואי נתחיל עם הצעירות, עם השֶלטֶר, שהבנתי שהבעיות שם עם השכנים הסתיימו, נכון? תעדכני אותי רק על השֶלטֶר ואחרי זה נעבור לשמוע על - - -
ציפי לפלר
אני רוצה רק לתאר את התמונה הכוללת בכמה מלים ואז יהודית תמשיך. יש לנו בעצם היום בירושלים את השֶלטֶר של הבנות, שמופעל באמצעות "עלם", יצא חוק חדש, חוק המכרזים, שמחייב היום, המשרד כבר לא יכול להעביר - - -
היו"ר מירב בן ארי
כסף לעירייה שתעביר לעמותה. זה לא חוק, זו תקנה, של המשרד ואני רוצה לשמוע גם מה דעתכם עליה.
ציפי לפלר
מקשה מאד. בעייתי מאד. מנכ"ל משרד הרווחה הוציא הנחיה חד משמעית שאי אפשר להמשיך - - -
היו"ר מירב בן ארי
זה לא חוק, זו הנחיה של המנכ"ל. אתם כתבתם לו? שרון מלמד, כשהיינו ביום ראשון בגג הוורוד, היא אמרה שהיא הולכת להיפגש אתו. אתם, חיפה – תיכף נגיע גם אליהם – ירושלים, חייבים לקבוע פגישה עם המנכ"ל. אני, דרך אגב, אשב גם עם אלין מ"אלול" אבל אתם חייבים לעזור לי. זו הנחיה מאד מאוד בעייתית, מאד בעייתית. אתם צריכים - - -
ציפי לפלר
אני הבנתי שזה חוק, שזה בחוק המכרזים.
היו"ר מירב בן ארי
זה לא חוק, זו תקנה של המנכ"ל, זה לא חוק. אם זה היה חוק אני וקארין כנראה היינו יודעות על זה. זה לא חוק, אלו תקנות. אתם חייבים לטפל בזה מול מנכ"ל המשרד.
ציפי לפלר
אני שמחה לשמוע כי זה תוקע אותנו, סליחה על הביטוי, בצורה מאד רצינית, במקרה הזה ובמקרים אחרים באותה מידה.
היו"ר מירב בן ארי
זה מהחודש האחרון.
ציפי לפלר
נכון. לפני שבועיים.
היו"ר מירב בן ארי
תסבירי בדיוק לפרוטוקול במה מדובר.
ציפי לפלר
מדובר על זה שבעצם אם עד היום, אקח למשל את השֶלטֶר של הבנות ש"עלם" מפעיל, משרד הרווחה היה הולך לוועדת מכרזים ומוציא בעצם פטור ממכרז שאותו העביר אלינו ואנחנו יכולנו להתקשר, במקביל אני הלכתי לוועדה אצלנו של ספק יחיד והמשכתי עם הפטור ממכרז, היום אני לא יכולה לעשות את זה. מה שציפי נחשון עומדת לעשות עכשיו, היא הולכת להארכת החוזה אתנו, כי לפרסם מכרז - - -
היו"ר מירב בן ארי
זה שנה לפחות.
ציפי לפלר
זה מינימום שנה והמשמעות של זה הייתה פשוט לסגור את השרות, זו הייתה המשמעות. ציפי מנסה עכשיו להאריך את חוזה ההתקשרות אתנו, שאנחנו נוכל להאריך את חוזה ההתקשרות עם "עלם" - - -
היו"ר מירב בן ארי
אבל לא עשיתם חוזה לחמש שנים עם "עלם"?
ציפי לפלר
חוזה לשנה, אין חוזה לחמש שנים.
היו"ר מירב בן ארי
כל הבנייה, כל השיפוץ של השֶלטֶר שלקח חודשים.
ציפי לפלר
כלום. בעצם היא מנסה עכשיו לעשות את זה ובמקביל – ואני פה כן מכניסה עוד משהו – במקביל, לשנות את התעריף. התעריף היום של השֶלטֶר לא מספיק - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא קשור למציאות.
ציפי לפלר
לא נותן מענה, אם קודם דיברתם על ההוסטל של הלהט"בים שיש מדריך אחד, גם אצלנו יש מדריך אחד.
יהודית גבאי
ו- 18 צעירות.
היו"ר מירב בן ארי
בלילה מלא אצלכם.
ציפי לפלר
זו אוכלוסיית קצה.
היו"ר מירב בן ארי
אני יודעת.
ציפי לפלר
גם אצל הבנות, אני עוד מעט אעבור לבנים. זו המשמעות, אני מקווה שציפי נחשון תצליח להעביר את זה, אם לא – השֶלטֶר נסגר.
היו"ר מירב בן ארי
המשמעות - - -
ציפי לפלר
אני בקשר עם ענבל, מנכ"לית "עלם", היא מודעת לזה, אני מאד מקווה שלא נצטרך לסגור את השֶלטֶר.
היו"ר מירב בן ארי
השֶלטֶר לא ייסגר. אנחנו נוודא שלא יקרה, זה לא יקרה. לא יסגרו את השֶלטֶר, אחרי כל כך הרבה שנים שחיכו לפתוח אותו.
ציפי לפלר
אבל פה מחויבת תוספת תעריף, התעריף לא מספיק למסגרת היום. בעצם התעריף ששעליו בנוי היום השֶלטֶר, זה התעריף של ההוסטל של "הלל", שזו אוכלוסייה אחרת לגמרי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
במה הוא לא מספיק, לכוח האדם?
היו"ר מירב בן ארי
כן.
יהודית גבאי
אני אסביר.

שמי יהודית גבאי ואני מנהלת המחלקה לנוער וצעירים באגף הרווחה בעירית ירושלים. קודם כל, מספר הצעירות שנמצאות שם, היינו השבוע בוועדת היגוי, הוא עובר את ה-18 ללילה. יש מדריכה אחת, הם מדווחים על מצבים בלתי נסבלים, של צעירות שמתפרקות וצריך לפנות אותן ואין מישהו שיחזיק את כל הקבוצה. ייאמר לזכותם של "עלם", שהם מגייסים הרבה מתנדבים ועל אף זאת, עדיין, זה לא נותן את המענה. לעומת זאת, אני אגיד שהשֶלטֶר של הצעירים, אנחנו מתקשים שם, גם בלגייס מתנדבים, יש לנו צוות מאד מצומצם - - -
היו"ר מירב בן ארי
הבנים ב"גלגל", הישן, כן?
יהודית גבאי
במבנה של "גלגל" - - -
היו"ר מירב בן ארי
וכמה ישנים שם?
יהודית גבאי
יש כרגע עשרה - - -
היו"ר מירב בן ארי
וזו הפעלה של העיריה בלי עמותה.
יהודית גבאי
נכון. באמצעות תאגיד עירוני אנחנו מפעילים אותו, האיגוד הירושלמי.
היו"ר מירב בן ארי
את יודעת למה את לא מצליחה לגייס מתנדבים? כי אם זה היה של "עלם" - - -
יהודית גבאי
זה מתחבר לעניין הזה של היכולת שלהם - - -
היו"ר מירב בן ארי
"עלם" הוא באיגוד הירושלמי.
יהודית גבאי
אנחנו נעזרים, אנחנו עובדים ביחד, אני מלווה גם את "עלם" אז אנחנו - - -
ציפי לפלר
יש להם יותר ניסיון, בעיקר עם בנות ופחות עם בנים.
יהודית גבאי
זו גם אחזקה, זה דורש הרבה הרבה אחזקה והכשרות והם עושים את זה. אנחנו נעזרים בהם בעניין הזה. עדיין, אני אומרת, הצוות הוא מאד מצומצם, צוות היום. תכניות לשעות היום, כיום יש לנו צעירים שם ואני אדגיש שהצעירים של השֶלטֶר של הבנים הם בקצה קצה קצה הרצף. הם עם בעיות של התמכרות קשה – הרבה מהם, עבריינות, תחלואה כפולה, בריאות הנפש ובאמת, המענים שהם צריכים - - -
היו"ר מירב בן ארי
מתי נפתח ממש 24/7 לבנים?
יהודית גבאי
בנובמבר הוא נפתח ל-24/7, באוגוסט הוא נפתח, התחלנו על הבסיס של "גלגל".
היו"ר מירב בן ארי
"גלגל" היה רק בלילה ואז הפכת - - -
יהודית גבאי
לא, ביום היה "גלגל" והשֶלטֶר בלילה. אנחנו פתחנו באוגוסט שעות יום ומנובמבר אנחנו שם 24/7.
היו"ר מירב בן ארי
לבנים.
יהודית גבאי
לבנים. אני כן אגיד שבאוגוסט שרות התמכרויות גם ייכנס. מתוך הגוון של האוכלוסייה אנחנו חיברנו, שרות נוער וצעירים הכניס את שרות התמכרויות, חשבנו שהם גם יבואו עם איזשהן תכניות ומענים אבל הם גם מוגבלים. עד 2019 בעצם. אני מבינה שגם שירות נוער וצעירים וגם שרות התמכרויות לא יכולים לתת תקציבים נוספים ותכניות נוספות. לא יכולים, לא נותנים.
היו"ר מירב בן ארי
אז עם מה הם באים, מה הם עושים?
יהודית גבאי
אני אומרת לך, ביומיום - - -
ציפי לפלר
לא, סליחה. הייתה התחייבות להגיע לוועדת תעריפים עכשיו ביולי אבל גם התעריף שהם מדברים עליו, כבר היום הוא לא יספיק, התוספת. אנחנו בעצם היום בירושלים מדברים על שהתכנית הייתה לפתוח ארבעה שֶלטֶרים, שניים לבנות, צעירות, אני מדברת 18 - - -
היו"ר מירב בן ארי
אנחנו רק ב- 18.
ציפי לפלר
18+, שניים לבנות, שניים לבנים. הבנות היום בשֶלטֶר של "עלם" הן בקצה הרצף.
היו"ר מירב בן ארי
כן, הייתי שם.
ציפי לפלר
בעיקר בקצה העיסוק בזנות. אמרנו: נפתח שֶלטֶר לבנות יותר מוחזקות. עירית ירושלים לא מסוגלת יותר לעמוד בשכר הדירה. המשרד מממן 150,000 שקל לשכר דירה. במקרה הפעם זה הספיק. מאד קשה למצוא מבנים. צריך תגבור ובזמנו דובר על זה שיהיה תגבור לטיפול על קצה הרצף של הבנות. אני לא מקבלת שום תגבור וכנראה שאני גם לא אקבל. אני לא יודעת איך נמשיך עם זה. אני לא פותחת שֶלטֶר נוסף, אין לנו שום יכולת. לגבי הבנים, עירית ירושלים שכרה מבנה ביד חרוצים, מה שדיברנו מזמן, העלות של שכר הדירה היא 400,000 שקל, משרד הרווחה נותן לי 150,000. העיריה השקיעה בשיפוץ המקום מעל מיליון שקל. אני לא מקבלת שקל.
היו"ר מירב בן ארי
מי נכנס עכשיו למבנה ביד חרוצים?
ציפי לפלר
מי שייכנס ליד חרוצים, אלה צעירים מוחזקים יותר.
היו"ר מירב בן ארי
מוחזקים יותר אבל עדיין, חסרי עורף משפחתי.
ציפי לפלר
כן, כאלה שלא בהתמכרויות. אנחנו עושים אבחנה בין התמכרות קשה - - -
היו"ר מירב בן ארי
גם בתל אביב יש את "הלב", שהוא יותר לחבר'ה שעוסקים בזנות, אל מול שֶלטֶרים כמו שעכשיו יפתח של "עלם", שהוא לא לצעירות בזנות.
ציפי לפלר
נכון, מה שאני זקוקה לו זה גם תקצוב הולם יותר - - -
היו"ר מירב בן ארי
רגע, התקצוב של המבנה ביד חרוצים שאתם שיפצתם, התקצוב של הצעירים הוא דרך המשרד?
ציפי לפלר
כן. זה יהיה שייך לציפי והשני יהיה לשרות התמכרויות אבל גם לטפל בקצה הרצף, הנה, היה לנו - - -
היו"ר מירב בן ארי
מתי ייפתח המבנה ביד חרוצים לצעירים, מתי יכניסו?
ציפי לפלר
כשאני אקבל תקצוב, עוד לא קיבלתי הודעת תקצוב.
קריאה
זה לשֶלטֶר החדש.
היו"ר מירב בן ארי
רגע, אני לא מצליחה להבין.
ציפי לפלר
הוא מוכן, הוא מוכן כבר חצי שנה.
היו"ר מירב בן ארי
השֶלטֶר החדש מוכן להכיל צעירים? יש כסף, למה אתם לא לוקחים את הצעירים?
ציפי לפלר
עוד לא קיבלתי הודעת תקצוב.
היו"ר מירב בן ארי
תזכירי לי את השם שלך ממשרד הרווחה.
נרד בראון
נרד, אני לא מכירה את הסוגיה הזאת.
ציפי לפלר
יש החלטה, יש אישור עקרוני. בעצם ציפי נחשון ממשיכה לממן את השֶלטֶר ברחוב יפו עד אוגוסט ואז באוגוסט ייכנסו משרות ההתמכרויות.
היו"ר מירב בן ארי
היא מתקצבת במקומה ואז את הכסף היא תעביר למבנה ביד חרוצים.
ציפי לפלר
כן.
היו"ר מירב בן ארי
למרות שהמבנה כרגע מוכן? ויש לך גם צעירים שהם יכולים להיכנס, שהם מוחזקים יותר ושהם עדיין חסרי עורף.
ציפי לפלר
ברור.
היו"ר מירב בן ארי
אז זאת אומרת שהיא אמרה לך שעד אוגוסט היא תממן את הגלגל, אני קוראת לזה גלגל, אתן יודעות למה אני מתכוונת ברחוב יפו, ואז, באוגוסט השרות להתמכרויות ייכנסו - - -
יהודית גבאי
הם ייכנסו אבל היא עדיין תתקצב את 2018.
היו"ר מירב בן ארי
את מה שנשאר?
קריאה
עד 2019 התקצוב - - -
היו"ר מירב בן ארי
אני אדבר אתה.
ציפי לפלר
אני רוצה להכניס עוד דבר ואני יודעת שזה עלה פה לא פעם. אמרתי את העניין של התעריף, את העניין של תכניות היום לכל השֶלטֶרים. אני חושבת שאין תקצוב הולם לתכנית יום - - -
היו"ר מירב בן ארי
כל השֶלטֶרים הם - - -
ציפי לפלר
נכון. ודבר נוסף, שהוא מאד מאוד קריטי וזה עלה כבר בדיונים הקודמים. כמות השירותים ואני מברכת על זה, שמשרד הרווחה נכנס ומתקצב היא עצומה. אין לי גורם מתכלל לזה. אנחנו לא יכולים להמשיך. אני דוחה, דוחה, דוחה אבל לא יכול להיות שמשרד הרווחה – וזה נכון לגבי כל השירותים, זה לא רק לגבי "נוצץ" לא יכול להיות שמשרד הרווחה יתקצב שרות, גם אם הוא מכניס לשם - - -
היו"ר מירב בן ארי
אבל עכשיו בכלל רוצה שהכול יעבור דרככם.
ציפי לפלר
אבל הוא חייב - - -
היו"ר מירב בן ארי
רגע, יש לי שאלה. אם משרד הרווחה מפרסם תקנה חדשה, שבעצם לפי התקנה החדשה הוא נותן ישירות לעמותה, הוא לא נותן לכם את הכסף?
יהודית גבאי
לא, לרשות.
היו"ר מירב בן ארי
בתקנה החדשה ההחלטה היא לתת את הכסף לרשות ושאתם תפעילו?
ציפי לפלר
כן.
היו"ר מירב בן ארי
אבל את יכולה לצאת למכרזים.
ציפי לפלר
ייקח לי שנה, שנה וחצי.
היו"ר מירב בן ארי
המכרז הוא כאילו מכרז שלך מול העמותות ולא של המשרד מול העמותה.
ציפי לפלר
יש החלטה חד משמעית במרכז לשלטון מקומי, ששירותים חוץ ביתיים, זאת אומרת כשיש לינה, האחריות על היציאה למכרז היא של משרד הרווחה ושירותים בקהילה ללא לינה היא של הרשות. המשרד לא עומד בזה. זה הסכם מלפני שנים. אני חוזרת עוד פעם ואני בטוחה שאותו דבר קורה בחיפה ואותו דבר קורה בתל אביב, אין לנו את הכוח אדם שיפעיל את השירותים האלה, זה המון השקעה ואין.
היו"ר מירב בן ארי
בסדר, הפרויקט הזה, דיברנו על זה.
ציפי לפלר
מהיום שאני מכירה אותך אנחנו מדברות על זה.
היו"ר מירב בן ארי
בתל אביב, שהוא שם דרך אגב, הוא רוצה לקחת.
ציפי לפלר
נכון. ואני יודעת שציפי - - -
יהודית גבאי
אחזקה שוטפת של כל הפרויקטים, הכול נמצא אצלי. כל הפרויקטים, השֶלטֶרים, עכשיו הניידות הדיוריות, "יתד", הכול הכול נמצא אצלי.
היו"ר מירב בן ארי
כמה עובדות קיבלת של "יתד"?
יהודית גבאי
"יתד" קיבלנו חמש.
היו"ר מירב בן ארי
למה לא אחת שזה יהיה התפקיד שלה?
ציפי לפלר
אז יש, אחת היא ראש צוות. זה בסדר אבל היא אחראית על "יתד".
היו"ר מירב בן ארי
לא, שהיא תהיה אחראית גם על הצעירים חסרי בית.
ציפי לפלר
שוב, אני אדבר על ירושלים. כמות האוכלוסייה בירושלים וכמות המטופלים בירושלים היא עצומה והתכניות. אני מוכנה להעביר לך פירוט של כל המשימות – זה בלתי אפשרי. חייב להיות מישהו - - -
היו"ר מירב בן ארי
שמתכלל את כל הסיפור.
ציפי לפלר
צריך למצוא מבנים, זה ציוד, זה הכול. יהודית ואני נוסעות בשבוע הבא ל"איקאה" לחפש ציוד למבנה ביד חרוצים.
היו"ר מירב בן ארי
הבנתי, בסדר, רשמתי. יש עוד משהו של ירושלים? מתי אתן חונכות את השֶלטֶר של הצעירות, הטקס נדחה בגלל הבלגן? תקבעו, זה חשוב. מקום חדש, מקום יפה. אמנם יש לו בעיות - - -
ציפי לפלר
כשתהיה לנו תוספת תקציבית שאפשר להפעיל את זה באמת כמו שצריך.
היו"ר מירב בן ארי
תקשיבי, זו הביצה והתרנגולת הרי. אם לא תעשי אירוע ולא תזמיני את המשרד, את כל האנשים, יש לך מקום יותר טוב לבוא ולשטוח את הטענות שלך, שכולם רואים בעיניים כמה שהמקום יפה?
ציפי לפלר
אבל כשהם באים, סותמים לי את הפה ואת יודעת את זה.
היו"ר מירב בן ארי
מי? אני אבוא אתך. אם יש משהו שאי אפשר זה לסתום את הפה. תעשי אירוע, תזמיני את האנשים, תזמיני חברי כנסת, תזמיני את ראש העיר ומספיק שתבוא מדריכה אחת ותגיד: אני פה לבד בלילה, זה מעלה, כי אם את עדיין שם בשקט ואף אחד לא יודע מי את, אני מכירה את זה. יש חברי כנסת, את יודעת, היינו אז בסיור עם עליזה לביא, זה מעלה למודעות. אנשים מכירים את הפרויקט הם הרבה יותר מגויסים אליו. אני בכל מקרה, אטפל במה שאוכל אבל אני רק אומרת לך שזה חשוב בעיניי.

עכשיו חיפה. בפעם האחרונה שהיינו דיברנו על המבנה של "ערים בלילה" ואז עשיתי שיחה עם המנכ"ל. תעדכנו אותי מה קורה שם. שם ותפקיד.
אריה דרזי
אריה דרזי, אני מנהל היחידה לטיפול בצעירים בעירית חיפה. בנוסף, לפני כשנה וחצי קיבלתי אחריות על הנושא של דרי רחוב ואני חייב לציין, היה קושי בתחילת ההפעלה של המקום אבל המקום הפך להיות בעצם מענה לכל אגף הרווחה של עירית חיפה.
היו"ר מירב בן ארי
השֶלטֶר?
אריה דרזי
כן, השֶלטֶר, לאו דווקא לדרי רחוב. היו הפניות ושיתופי פעולה עם כל הגורמים האפשריים, כולל מחוץ לחיפה וכולל שיקום האסיר וכולל גורמים אחרים. לשמחתנו, כמה שהמקום נראה קטן, הצלחנו לתת מענה לכולם, כולל צעירים שאותרו על ידי "עלם", 25% בערך מן ההפניות שהיו, 128 הפניות לשֶלטֶר, משהו כמו 14 מתוכם לא הגיעו, הגיעו לשעה שעתיים, אכלו, מקרים בודדים, והלכו. זה נותן מענה לעיר חיפה ולסביבתה, בכל מה שקשור למחוסרי דיור ודרי רחוב. נקלטו, גם מעבר לצעירים, נקלטו גם דרי רחוב, אסירים, מחוסרי קורת גג ואני חושב - - -
ציפי לפלר
אתה מדבר על 18- 25?
אריה דרזי
אני מדבר בכלל.
היו"ר מירב בן ארי
הוא מדבר על מעל גיל 18.
אריה דרזי
מגיל 18, אני חושב שהצעיר ביותר היה בין 19 והמבוגר ביותר שקלטנו היה בן 72. גם זה היה. בדיון האחרון שהיה עם מריה, חבל שהיא לא נמצאת, בהחלט חשבו אפילו על אפשרות לשלב נשים בתוך המסגרת הזאת. אותן נשים שאין מענה הולם עבורן, כי הן לא בזנות אז הן לא מופנות ל"אופק נשי" או למסגרת אחרת. זה גם שיקול שעלה. זה לגבי שֶלטֶר שנותן - - -
היו"ר מירב בן ארי
שהוא מלא תמיד.
אריה דרזי
מלא - - -
היו"ר מירב בן ארי
הייתי שם בשֶלטֶר הזה, הוא קצת שונה מירושלים, החיפאי, יש שם פחות אנשים וגם זה לא אותן כמויות, זו התנהלות אחרת.
אריה דרזי
מה שחשוב, באמת אני חושב, בשנה וחצי האחרונות לא היה מקרה שלא נמצא לו מענה, כולל נכים עם נכות פיזית ולמרות שאין גישה. היו לנו שני מקרים של נכים שנאלצו להרים אותם, וכולל כוח סיעוד שהגיע לשֶלטֶר וליווה אותם. לגבי חיפה אני יכול להגיד בלב שלם, מחוסר דיור או מחוסר קורת גג, יש לו איפה לישון בלילה, לאכול ארוחה חמה - - -
היו"ר מירב בן ארי
מה עם המרכז של עמית, של "עלם", שם למטה, עם - - -
אריה דרזי
אני רוצה לציין שסוף סוף, אחרי מאמצים כבירים, מתחילים היום את השיפוץ של שֶלטֶר צעירים. כן תוקצבנו לפחות לשנה הראשונה ומאד היה חשוב לי שזה יהיה מבנה של עירית חיפה, בגלל הדברים האלה. לא יהיה לשכירות, יוציאו אותנו, לא יוציאו אותנו, זה מבנה עירייה, קיבלנו תקציב נוסף של 200,000 שקלים - - -
היו"ר מירב בן ארי
ממשרד הרווחה.
אריה דרזי
משרות "נוצץ" לנושא הזה של שיפוץ המבנה והצטיידות. נכון שלגבי כוח אדם אני מתחיל להרגיש את זה מעכשיו ונכון שאני להתרוצץ להצעות מחיר, לציוד ולדברים ומראש, החשיבה של חלק מהצוות של היחידה לצעירים, יְתַּגברו שם, מלכתחילה. אני מודע לכל הקשיים - - -
היו"ר מירב בן ארי
מצאתם מבנה של העיריה, ההפעלה תהיה של?
אריה דרזי
ההפעלה תהיה גם של עירית חיפה.
היו"ר מירב בן ארי
גם של העיריה.
אריה דרזי
מניסיון, לפי מה שלמדתי מהשֶלטֶר שהיה שם שרי רחוב והיום הוא משרת את כלל אוכלוסיית מחוסרי קורת גג בחיפה - - -
היו"ר מירב בן ארי
השֶלטֶר הזה יהיה ייעודי לצעירים.
אריה דרזי
ייעודי לצעירים, 18- 25.
ציפי לפלר
המנהל עובד עירייה?
אריה דרזי
סליחה?
היו"ר מירב בן ארי
מנהל השֶלטֶר?
אריה דרזי
הם יועסקו, נכון, יש חלק מהצוות שיועסק על ידי אחד המתנ"סים שלנו אבל הכפיפות והאחריות על המקום וכוח האדם המקצועי בהנחיה, יהיו של היחידה.
היו"ר מירב בן ארי
עכשיו אתה הולך לשפץ אותו, כמה מיטות?
אריה דרזי
הוא כבר התחיל. אני אצטרך, אמרו לי: את הציוד, אני מדבר על 12 מיטות שיהיו שם ואני מניח שאפשר יהיה להסתדר המצב קצת שונה מירושלים. לגבי מענים נוספים לגבי בנות, יש לנו את דירת המעבר לבנות - - -
היו"ר מירב בן ארי
ראיתי, המשופצת.
אריה דרזי
בכוונה כן להמשיך לכיוון של דיורית. יש שאיפה, כן, בית חם גם לפתוח לצעירים, משהו שיהווה תכנית המשך לשֶלטֶר.
היו"ר מירב בן ארי
כמה זמן השֶלטֶר אמור להיפתח?
אריה דרזי
אני מקווה שתוך חודש ימים. אני מאד מקווה, אני מודע להמון בירוקרטיות בדרך שמוציאות אותי מדעתי, אבל - - - בסופו של דבר. כרגע, זה 100% מימון ואני מודע - - -
היו"ר מירב בן ארי
100% מימון של משרד הרווחה?
אריה דרזי
100% מימון של משרד הרווחה ומאחר ואמרתי שזה יהיה מבנה של עירייה, כי כל השֶלטֶר של דרי רחוב הוא של העיריה, אז אני רואה איך אפשר להתגבר - - -
יהודית גבאי
אני אגיד לך, אל תתלהב כי מה שקורה באופן של התקצוב, אחד מהדברים שהוא דווקא לא גמישים, זה שאי אפשר לקחת, נאמר, אתה לא צריך שכר דירה, אתה רוצה לקחת לטובת מדריך - - -
אריה דרזי
אי אפשר, נכון - - -
יהודית גבאי
אי אפשר להעביר מסעיף לסעיף.
היו"ר מירב בן ארי
אני יודעת, בגלל זה הוספנו את ה-200,000 לשיפוץ. אי אפשר היה להציל את הכסף - - -
יהודית גבאי
שכר דירה 150,000 שקל אתה לא יכול לנצל - - -
אריה דרזי
נכון אבל - - -
עמית פרלסון
לפחות הוא לא במינוס כשהוא משלם - - -
ציפי לפלר
מעבר לתקציב.
יהודית גבאי
אבל אתה צריך לשאוף לזה שכן תהיה אפשרות להעביר מסעיף לסעיף.
ציפי לפלר
בדברים אחרים בהחלט יש לך את הגמישות בתוך התעריף עצמו, לעשות - - -
אריה דרזי
נכון שבזה אין משחק.
היו"ר מירב בן ארי
זה יהיה 18-25, זאת אומרת, יהיו רק צעירים.
אריה דרזי
כן.
היו"ר מירב בן ארי
המבנה יהיה גם ברחוב הרצליה?
אריה דרזי
לא רחוק אבל ראיתי שאנחנו יכולים לתת תנאים וכאן גם העבודה מול "עלם", היינו צריכים להסתכל איך אנחנו מכניסים צעירים יחד עם אנשים מבוגרים, עם היסטוריה של דרות רחוב - - -
יהודית גבאי
ממש לא מתאים.
אריה דרזי
אבל זה נתן לנו מענה. כלומר, הם לא היו ברחוב בכל מקרה. נכון שהיה צריך השגחה אחרת, להפריד אותם לחדרים - - -
היו"ר מירב בן ארי
זה קצת אחרת, אני הייתי בגגון בתל אביב, מול הדירה הנחמדה הזאת, הגגון הרבה יותר קשוח. ברור שצריך מענה ייעודי, בגלל זה הרבה פעמים הם באו לעמית, להתקלח ולהתארגן ולא נשארו לישון אבל זה שיהיה להם עכשיו מקום - - -
אריה דרזי
מערכת משלימה.
היו"ר מירב בן ארי
מה לגבי צוות?
אריה דרזי
שניים כבר מגוייסים מבחינתי כמדריכים. ברגע שנתנו לי אור ירוק ואני רואה את הטווח בערך שייקח השיפוץ, אז זה לגייס צוות, עובדות סוציאליות, מדריכים ואם בית.
עמית פרלסון
ויש גם מנהל.
אריה דרזי
יש גם מנהל אבל אני באמת נזהר, אני עושה את הכול בהדרגה. אני מניח, מהניסיון שהיה לי עם השֶלטֶר שאני מלווה כמעט שנתיים, אני חושב שכן אפשר לתת מענה טוב לכל התנאים שנמצאים בחיפה. אוכלוסיית הצעירים שעבר דרך השֶלטֶר הייתה בערך 25%, של 19-25, רמות שונות לחלוטין, חלק עם התמכרויות, בעיות נפשיות, כמעט כל מה שאפשר לדבר עליו. הצליחו להכיל את כולם. לא היו מקרי אלימות. הקיצוני ביותר היו שני מקרים של קללות, קיללו את המדריך.

אני חייב לציין, הגבולות מאד ברורים. כן יש כוח בידי המדריך או המדריכה שנמצאים שם להוציא מישהו הוא מְסכן ויש הרחקה. אני אומר, אני שמח על הפעולה הזאת, זה באמת עבד, בדרך לא דרך זה עובד. הם מקבלים את התנאים אבל מקבלים המון חום, אוכל חם שאנחנו מביאים מבית חולים "בני ציון" מדי יום, שמעבירים אותו לשם. תרומות מסביב וגם עזרה מכל מי שמוכן לתת. אני מקווה שבטווח של חודש אנחנו נוכל כבר לגייס את הצוות ולראות את תום השיפוץ, קבלנים כבר היו, היום מתחילים את העבודה.
היו"ר מירב בן ארי
דירת המעבר של הבנות גם מלאה, נכון?
אריה דרזי
דירת המעבר של הבנות מלאה. חושבים על הדיורית ובנוסף, כניסה של "יתד" לחיפה, של שני - - -
היו"ר מירב בן ארי
כמה יש?
אריה דרזי
שניים כפול 75%, שזה נותן עוד מענה לאוכלוסיות שאולי לא הצלחנו להגיע אליהן, אנחנו גם את זה, זה חדש, בסך הכול חודש ימים. "יתד" פועלת בחיפה - - -
עמית פרלסון
רובם מירושלים.
אריה דרזי
כן, יש עובדים מירושלים ואנחנו מברכים על זה, עם ניסיון עשיר בירושלים, מ"גלגלים" ומכל מיני מקומות שהיו בהם. אנחנו לומדים, בתהליך אבל אני שמח שלפחות הצלחנו להגיע לזה.
אוריה תורג'מן
אני רוצה לומר שאני מרגישה שזה שלמדנו כל כך הרבה בזמן של השֶלטֶר, כשאנחנו מפעילים אותו, גם של הבנים, גם של הבנות, אני מזמינה אתכן - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, הייתם אצלם?
אריה דרזי
לא, אני רשמתי לעצמי.
היו"ר מירב בן ארי
תלך לשם, חשוב. הפריה הדדית.
אוריה תורג'מן
גם החשיבה, מהשֶלטֶרים ובכלל, כמו קורות הגג, לפעמים יש צעיר שנכון יהיה לו להיות במקום אחר, להתרחק - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, מה גם שהרבה פעמים זה חוצנים - - -
עמית פרלסון
ברור, לא ירושלמים.
אוריה תורג'מן
אצלנו הרבה לא ירושלמים.
היו"ר מירב בן ארי
גם אצלם, דרך אגב, הרבה מהקריות, הרבה מכפרים מסביב.
אריה דרזי
עכו, לוד, מזרח ירושלים, הם מגיעים מכל מקום. אני אומר, כולם קיבלו מענה, לא היה מי שנשאר בחוץ ואמרנו: אי מקום או שיש בעיה לקלוט אותו. ואנחנו רוצים להתקדם הלאה, כן לתת מענה נפרד לצעירים.
היו"ר מירב בן ארי
אני באמת מציעה שתלכו, אני חושבת שזה מאד חשוב לעשות את החיבורים.
אריה דרזי
נהדר, חשבתי על זה שאחרי שמישהו מגויס לצוות להגיע אתו, שילמד מה זה.
אוריה תורג'מן
אנחנו עדיין מרגישים, אנחנו למדנו תוך כדי תנועה ועדיין לומדים, מאחר ולא קיבלנו מודל שהוא מפורט ומתאים ונכון, אנחנו בונים את זה תוך כדי.
אריה דרזי
זה פתח לשיתופי פעולה ואפילו איגור שהגיע לירושלים וכו', אנחנו מלווים ואני חושב שכן, פתח שיתופי פעולה או קשר ישיר.
היו"ר מירב בן ארי
תודה, עמית.
עמית פרלסון
עמית מ"עלם" חיפה. קודם כל אני אגיד שבאמת יש עם מי לדבר בעירייה, עם זמינות ומאד שונה ממה שדיברנו בעבר, חשוב לציין את זה. עובדים על הרבה דברים. אני אתחיל מ"הלב" שנפתח בחיפה ופועל, עם לינת חירום ראשון עד חמישי.
היו"ר מירב בן ארי
זה "ערים בלילה", "הלב"?
עמית פרלסון
כן.
היו"ר מירב בן ארי
הייתי שם במבנה היפה הזה.
עמית פרלסון
כן, גם, זה התמלא כמובן בשניות אבל הבעיה היא הסופשבוע.
היו"ר מירב בן ארי
למה?
עמית פרלסון
כי אין, זה לא מופעל, אין תקציב לסוף שבוע.
היו"ר מירב בן ארי
זאת אומרת שהוא עובד חמישה ימים כולל לילה.
עמית פרלסון
כן.
היו"ר מירב בן ארי
כשאני באתי לא היה לילה.
עמית פרלסון
לא היה.
היו"ר מירב בן ארי
היו מיטות, לא ישנו עליהן.
עמית פרלסון
אז עכשיו יש - - -
היו"ר מירב בן ארי
היו מיטות עם מצעים גם.
עמית פרלסון
הכול היה מוכן.
היו"ר מירב בן ארי
עכשיו זה ראשון עד חמישי?
עמית פרלסון
כולל ששי בוקר אבל זהו, ששי צהרים הם צריכים ללכת.
אריה דרזי
לשֶלטֶר.
עמית פרלסון
ואז אנחנו - - -
היו"ר מירב בן ארי
רגע, מהו ההבדל, מהו התעריף של ששי שבת?
עמית פרלסון
גם התעריף של עכשיו הוא לא מספיק בדיוק. למשל, יום שני היה סגור כי מדריכה לקחה יום חופש ואין תקציב שמישהי תחליף אותה. זה ממש כאילו על - - - עוד פעם, השֶלטֶר הוא לא מותאם לצעירים ולא מותאם לחבר'ה בזנות, אז לא תמיד יש - - -
היו"ר מירב בן ארי
זה שקיים היום?
עמית פרלסון
כן, ואנחנו מנסים לראות בינתיים, עד שייפתח שֶלטֶר לצעירים, אנחנו כן מנסים להשיג תקציבים. כרגע, תקציב שהשגנו של "עלם" זה רק בשביל לאפשר למדריכות לילה שהן יוכלו לעבוד עד עשר בבוקר ולא לגרש את החבר'ה בשמונה בבוקר, אז אנחנו אפילו לא חולמים על סופשבוע - - -
היו"ר מירב בן ארי
היום הוא עובד ראשון עד חמישי 24 שעות?
עמית פרלסון
הוא לא ממש עובד ממש 24/7.
היו"ר מירב בן ארי
הבנתי, זאת אומרת בבוקר הם הולכים, כמו שהיה ב"גלגל".
עמית פרלסון
כן. בבוקר הם הולכים, יכולים לחזור בארבע אחר הצהרים.
היו"ר מירב בן ארי
מהן שעות העבודה של המדריכה?
עמית פרלסון
המדריכה בשמונה בבוקר צריכה ללכת אבל יש פעילויות אחרות שהם יכולים לבוא, שלא עם מדריכת הלילה. יש צוות צהרים, נקרא לזה.
היו"ר מירב בן ארי
מהן שעות העבודה שלה? היא מתחילה לעבוד מארבע עד שמונה בבוקר?
עמית פרלסון
מדריכת הלילה?
היו"ר מירב בן ארי
המדריכה שלך ב"עלם", כן.
עמית פרלסון
אחת עשרה. מדריכת לילה באה באחת עשרה בלילה.
היו"ר מירב בן ארי
מי פותח את השֶלטֶר?
אוריה תורג'מן
יש לפני כן רכזות ערב. כמו שהיה לפני כן, זה נשאר אותו דבר. פשוט - - -
עמית פרלסון
יש רכזות שמחזיקות. כל רכזת מחזיקה שני - - -
היו"ר מירב בן ארי
השֶלטֶר שאתה פותח יקבל את אלה בסופי שבוע?
אריה דרזי
בינתיים גם מי שלא מצא פתרון אז השֶלטֶר הקיים נתן להם מענים בששי שבת.
עמית פרלסון
רגע, רק בנים.
אריה דרזי
רק בנים כרגע, כן, כי כל החלטה לקבל נשים - - -
היו"ר מירב בן ארי
מה עושות צעירות חסרות עורף, חסרות בית, שנמצאות שם חמישה ימים? מה הן עושות בסוף שבוע?
אוריה תורג'מן
את מה שהן עשו לפני שזה נפתח.
עמית פרלסון
את יודעת, מוצאים מקום לישון. השאלה היא איזה מחיר הן משלמות.
היו"ר מירב בן ארי
מה לגבי מקום לצעירות, לא הציעו לכם? היה לזה תקציב.
אריה דרזי
דובר על דיורית, כן.
היו"ר מירב בן ארי
איפה זה עומד?
אריה דרזי
בינתיים יש מענה ב"אופק נשיי". לצעירות בזנות יש - - -
היו"ר מירב בן ארי
"אופק נשי" אני מכירה, הייתי אצל אודט אבל זה לנשים בזנות. אם היא לא עוסקת בזנות, אם היא סתם חסרת בית?
אריה דרזי
כמו שאמרתי, גם לגבי את מי שהכנסנו, גם אוכלוסייה של צעירים שהם לא בסמים ורק מצאו את עצמם זמנית ברחוב, אנו מענה. בגלל זה היינו צריכים את ההפרדה. הנושא שב ועולה ואני - - -
היו"ר מירב בן ארי
דרך אגב, הדיורית היא לא קורת גג לצעירות. דיורית היא שלב המשך, אחרי קורת גג ואחרי עוד דברים.
אריה דרזי
אבל אפשר יהיה להכניס אוכלוסייה יותר גדולה. זה לא - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, אבל דיורית באופי שלה. אם היית בדיורית, גם בדיורית בירושלים, מאד מתפקדות, הן בתפקוד גבוה יחסית, בדיורית. יש להן מדריכה אחת.
אריה דרזי
כמו דירת מעבר?
היו"ר מירב בן ארי
כן, זה ממש כמו דירת מעבר, הן עובדות. זה לא קשור לצעירות חסרות בית שבסוף שבוע אין להן איפה לישון. מה שהיה צריך לעשות שבאמצע השבוע "ערים בלילה" "הלב", יעבוד ואז, בסופי שבוע לצורך העניין זה יהיה רק לאותן צעירות. כי נגיד אותם חבר'ה יכולים להשתלב אצלו אבל שזה יהיה סגור מיום חמישי עד ראשון רק לצעירות, שתהיה להן קורת גג.
ציפי לפלר
מישהו צריך לתקצב את זה.
היו"ר מירב בן ארי
כן, הקטע שיש מלא כסף והוא פשוט לא מגיע, זה העניין.
ציפי לפלר
איפה הכסף?
היו"ר מירב בן ארי
הכסף נמצא. קודם כל, הוא לא יכול להיות, גם ה-200,000 שקל שהוא עכשיו לקח לשיפוץ ואֲת לקחת, זה היה אחרי שאני וציפי דיברנו עם פריצקי, כי יש את הכסף. בגלל זה אנחנו עושים את הדיון הזה. חבל שבסוף שבוע בסוף, בחיפה, הן צריכות למצוא להן מקום.
עמית פרלסון
אני אחזור על דברים שאמרו, שאני מרגיש כמישהו כאילו מבחוץ ולא מתוך העיריה, מאד חסר התכלול הזה, ממש קשה לעבוד בלי התכלול וכשמסתובבות לָך כל מיני עמותות בעיר, כי גם לעובדות - - - לעמותות, אנחנו עובדים על זה קשה בעיר ואין לנו כרגע פתרון. אנחנו מנסים עכשיו איזה פיילוט, דווקא סביב עבודת האיתור, לעשות - - -
היו"ר מירב בן ארי
אתם גם עושים את האיתור.
עמית פרלסון
כן, אבל לעשות איזשהו תכלול כי זה הרבה גורמים.
היו"ר מירב בן ארי
איזו עוד עמותה משמעותית לצעירים חסרי בית נמצאת בחיפה?
עמית פרלסון
זה לא רק עמותה, זה גם שרות "יתד", עד רבע אחוז הוא אמור להיות באיתור, דרי רחוב יש להם רבע אחוז של איתור, יש כל מיני גורמים.
אריה דרזי
גם את זה קיצצו בצורה דרסטית.
עמית פרלסון
כן, והקצב, אני חייב להגיד, הקצב של עירייה ושל עירית חיפה כנראה - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, אני יודעת.
עמית פרלסון
אנחו במצוקה הזו המון זמן.
היו"ר מירב בן ארי
תגיד, אתם הוצאתם את המבנה הזה למכרז?
אריה דרזי
איזה מהם?
היו"ר מירב בן ארי
שאתם הולכים לפתוח, את השֶלטֶר.
אריה דרזי
לא, זה פטור ממכרז.
היו"ר מירב בן ארי
ישר העיריה מפעילה את זה?
עמית פרלסון
עירית חיפה בהצהרה לא רוצה להוציא כלום החוצה. המנהלת החדשה רוצה לעשות הכול כשסבך הכול אני בעד, הבעיה היא הקצב.
היו"ר מירב בן ארי
של רשות מקומית.
קריאה
אישורים וועדות - - -
היו"ר מירב בן ארי
בסדר.
עמית פרלסון
והיא צריכה לעשות שם סדר, היא קיבלה ירושה מורכבת.
היו"ר מירב בן ארי
מי?
עמית פרלסון
מאירה.
אריה דרזי
מנהלת האגף.
עמית פרלסון
היא שנה בתפקיד, היא קיבלה, היא צריכה לעשות שם הרבה סדר. זה שהיא עסוקה אתי – אני אומר: מסכנה.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי, תודה. עמותת "הלל". אתם רוצים להוסיף, להגיד מה קורה אצלכם?
יאיר הס
אנחנו כרגע עוברים ממיזם משותף לחוזה של מכרז - - -
היו"ר מירב בן ארי
של מכרז, במימון מלא של משרד הרווחה?
יאיר הס
כן.
היו"ר מירב בן ארי
יופי.
יאיר הס
מימון מלא למעט זה שהתעריף הוא לא באמת - - -
היו"ר מירב בן ארי
התעריף שהיה שלכם?
יאיר הס
כן. זה מימון מלא במירכאות.
היו"ר מירב בן ארי
אתם תְּתגברו את זה בכסף שלכם?
יאיר הס
אין ברירה. אי אפשר להפעיל במימון מלא, רק בכסף ממשלתי.
היו"ר מירב בן ארי
מתי זה כבר קורה? אתה מעדכן אותי עם זה כבר כמה פעמים.
יאיר הס
זה כבר קורה, זאת אומרת, אנחנו - - -
היו"ר מירב בן ארי
עברתם?
יאיר הס
עברנו, הבית החדש - - -
היו"ר מירב בן ארי
אותו בית שהייתי בו?
יאיר הס
הבית שהיית בו, עבר מארנונה למלחה - - -
היו"ר מירב בן ארי
הוא עבר מקום?
יאיר הס
למלחה, העברנו אותו.
היו"ר מירב בן ארי
כמה יש עכשיו שם, צעירים?
יאיר הס
מספר צעירים וצעירות זהה - - -
קריאה
כמה?
קריאה
שתים עשרה.
יאיר הס
שש צעירות וששה צעירים. המבנה החדש מאפשר לנו הפרדה יותר טובה בין הצעירות לצעירים. זה מבנה של שלש קומות. קומת האמצע היא סלון וחדר אוכל ומטבח, שנועדו לצעירים וגם לצעירות. הקומה למעלה היא מגורים של הצעירים והקומה למטה היא בעצם יחידת דיור נפרדת, שיש לה גם כניסה נפרדת וגם מעבר פנימי. יש בה גם מטבח לצעירות שלא מעוניינות לעלות לקומה למעלה. זאת אומרת, לצעירה יש את האפשרות לקום בבוקר, לאכול את ארוחת הבוקר שלה, לשתות את הקפה ולצאת לעבודה בלי להיתקל בצעירים, אבל יש לה גם את האפשרות והיא מוזמנת לעשות את זה, בתוך המרחב.

זו נוסחה כחלק מהעניין אנחנו גם רוצים לעשות לצעירים וצעירות שיוצאים מהחברה החרדית, לתרגל בסביבה מוגנת את התקשורת בין המינים. אנחנו לא רוצים להקים מקום שהוא נפרד לחלוטין. מצד שני, אי אפשר להת"עלם" מזה שהיו אצלנו גם בעיות של הטרדה מינית ואנחנו חייבים להגן יותר על הצעירות. לכן עברנו למבנה הזה. השטח הוא הרבה יותר גדול בגלל הדרישות האלו ושכר הדירה בהתאם. זאת אומרת ששכר הדירה גדל בצורה משמעותית והוא לא מתומחר בתעריפים של משרד הרווחה.
היו"ר מירב בן ארי
אתה בתעריף של 150 בשכר דירה?
יאיר הס
מה זה "150"?
נרד בראון
אני לא יודעת, זה בסביבות 1,250,000 לשנה לכל דייר.
היו"ר מירב בן ארי
כמה שכר דירה?
יאיר הס
שכר הדירה 800 לדייר.
היו"ר מירב בן ארי
800 שקל לדייר?
יאיר הס
אני חושב, משהו כזה, כן.
נרד בראון
בנוסף - - -
יאיר הס
800 לדייר לחודש, יש לי 12 דיירים, זה נותן לי פחות מ-10,000 שקל, אני משלם שכר דירה 18,000 שקל.
ציפי לפלר
איפה בירושלים את יכולה למצוא מבנה ב-10,000 שקל?
נרד בראון
כן אבל זה בנוסף ל-8,000 ומשהו לכל צעיר שנמצא - - -
יאיר הס
אני מדבר רק על השכר דירה.
נרד בראון
פלוס 800 שקל.
ציפי לפלר
בסדר אבל את לא יכולה לקחת - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, אבל את לא יכולה לקחת מן האוכל לשכר דירה.
נרד בראון
לא, אני לא אמרתי שאני יכולה לקחת, אני רק ציינתי את העובדה - - -
היו"ר מירב בן ארי
השכר דירה הוא אותו תקצוב אצל כולם, בתל אביב, בירושלים.
יאיר הס
אבל מירב, צריך גם לקחת בחשבון, שניה, אני רוצה לעזור לך בזה. צריך גם לקחת בחשבון שאי אפשר לתקצב, צריך להיות פה גם תקציב דיפרנציאלי. עלות שכר דירה בתל אביב, חיפה, ירושלים, זה לא כמו בנתיבות או - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, רק שבנתיבות אין לי.
ציפי לפלר
אני אומרת את זה באופן כללי.
יאיר הס
רק - - - שכר דירה בנתיבות.
ציפי לפלר
לא יכול להיות, או באחד המושבים במטה יהודה, לא יכול להיות, שכר הדירה פה חייב להיות דיפרנציאלי. אנחנו מנסים לדבר על זה עם המשרד שנים, עם חנן פריצקי, עם כל המנכ"לים לשעבר ולא זז כלום. לא יכול להיות שהכול יהיה מאד דיכוטומי.
היו"ר מירב בן ארי
נכון. כמה זמן הבית החדש הזה שאתם נמצאים בו?
יאיר הס
קודם כל יש רצף. זאת אומרת, ביום שבו עברנו הצעירים קמו בבוקר לבית חדש, הלכו לישון בלילה מיטה בבית החדש, עברנו לפני שלושה חודשים והכול פיקס במקום, מסודר - - - ואנחנו נכנסים עכשיו לחוזה. יש לנו בעיות בירוקרטיות עם החוזה החדש, שיש דרישה של גלאי עשן שמכון התקנים לא אישר לנו, אבל אלו רק בעיות מימון שאנחנו אחראים עליהן, השרות ממשיך באופן רציף ויהיה לנו פער של חודש שאנחנו נממן.
היו"ר מירב בן ארי
תגיד, כמה זמן הצעיר או הצעירה נמצאים אצלך שם בבית?
יאיר הס
ארבעה חודשים.
היו"ר מירב בן ארי
אחרי זה הוא אמור לצאת לתכנית של סיוע בשכר דירה או לדירה?
יאיר הס
או לסיוע בשכר דירה או לדירות מעבר שיש לנו עשרים וארבע מיטות בדירות מעבר, או לפתרונות אחרים.
היו"ר מירב בן ארי
דירות מעבר בתוך ירושלים?
יאיר הס
לא, יש שתיים בירושלים ושתיים ברמת גן.
היו"ר מירב בן ארי
שהן של "הלל".
יאיר הס
שהן של "הלל".
היו"ר מירב בן ארי
במימון?
יאיר הס
הן ממומנות באותו חוזה, במימון מלא של משרד הרווחה.
היו"ר מירב בן ארי
הדירות גם מלאות?
יאיר הס
הדירות מלאות, כן.
היו"ר מירב בן ארי
אם צעיר עבר אצלך את ה"קורת גג", כך אני קוראת לה, למרות שהיא יותר מקורת גג אני הייתי שם וזה ממש כמו הוסטל, הוא עבר אצלך את הדירת מעבר, הוא כבר עובד וכבר מתפקד, למה בעצם אמרת שלא אישרו לך את הסיוע בשכר דירה? על מה זה נופל?
יאיר הס
חלק מהצעירים שלנו שביקשו סיוע בשכר דירה לא קיבלו. זאת אומרת, זה - - -
היו"ר מירב בן ארי
על מה זה נפל? הוא כבר עבר שתי מסגרות.
יאיר הס
לא. קודם כל, יש כאלה שהופנו ישירות מהמקלט - - -
היו"ר מירב בן ארי
לסיוע בשכר דירה?
יאיר הס
כן, יש גם כאלה. יש גם כאלה שאנחנו מפנים, גם שלא היו. עכשיו לדוגמה הפנינו מישהי שלא יכולה להשתלב בדירה.
היו"ר מירב בן ארי
בדירת מעבר?
יאיר הס
כן, היא לא יכולה להשתלב בדירת מעבר בגלל בעיות בריאות, בגלל כל מיני סיבות ולא אושרה בטענה שיכול להיות שהיא נכונה, שהיא ללכת למסלול שיקום של ולא דרך המסלול הזה, אבל אני שוב, לא הגעתי מוכן עם כמות המקרים - - -
היו"ר מירב בן ארי
אין בעיה, רק ציינת את זה בהתחלה כשדיברנו עם רות על העניין. אמרת שלא אישרו אז אמרתי לעצמי: רגע, עמותה כזו מסודרת שיש לה את ההוסטל שלה ויש לה את הדירות שלה, זה אמור להיות מצב Win-win בשביל להגיע בסוף - - -
יאיר הס
ההוסטל והדירות שלנו הם 36 מיטות, אנחנו מטפלים ב-1,250 איש. זאת אומרת, לא כולם מגיעים לדירות, לא כולם נמצאים ואנחנו מנסים למצוא לכל אחד את הפתרון. לפעמים אנחנו נבקש סיוע בשכר דירה, כשאנחנו רואים שהוא לא יכול להשתלב בדירה. בדרך כלל זה כן לבוגרי הדירות אבל שוב, זה שיקול הדעת. אני צריך לבדוק לעומק. יכול להיות שההפניות של לא היו מותאמות במאה אחוז, אני רוצה לבדוק את המקרים האלה - - -
היו"ר מירב בן ארי
אגב, אפרופו תל אביב וחיפה. אתה בעצם המקום היחיד שמתעסק ביוצאים לשאלה מן החברה החרדית?
יאיר הס
בתחום הדיור כן.
יהודית גבאי
אני חייבת להגיד שיש לנו הרבה מהאוכלוסייה של מחוסרי קורת גג, גם השֶלטֶרים, גם שאנחנו מטפלים בה, שהרבה מגיעים מהקהילה החרדית. שני שליש הייתי אומרת, כמעט.
יאיר הס
ודאי, אני לא אומר - - - שמיועדים ספציפית לאוכלוסייה, בוודאי - - - גם במקומות נוספים. אנחנו לא עובדים עם נוער, דרך אגב.
היו"ר מירב בן ארי
לא עובדים עם נוער, רק עם צעירים, רק עם 18+.
ציפי לפלר
נבדק מתוך כל אלה שהיו בזולות, מעל 80% הם מבתים חרדים.
היו"ר מירב בן ארי
כי זה מאד מאפיין של ירושלים גם.
ציפי לפלר
מגיעים מכל הישובים החרדים. הרוב הם דווקא לא ירושלמים.
היו"ר מירב בן ארי
עוד משהו שרציתי לשאול אותך. אתה מדבר על מאות אבל אצלך יש עשרות אז בעצם, מהי האלטרנטיבה?
יאיר הס
צריך להגיד. כשאני אומר 1,250 איש זה לא כולם צעירים חסרי עורף משפחתי בקצה הרצף.
היו"ר מירב בן ארי
באים להתייעצויות?
יאיר הס
אנחנו עובדים עם אנשים צעירים שיצאו לשאלה וחלקם במצב - - -
היו"ר מירב בן ארי
חלקם חיילים בודדים.
יאיר הס
חיילים בודדים, בוודאי יש מאה מתוכם שהם חיילים.
היו"ר מירב בן ארי
שרות לאומי?
יאיר הס
יש הרבה מאד סטודנטים, יש אנשים שתקופת הסיוע שלנו נמשכת על פני לפחות חמש שנים אבל אם מישהו היום הגיע לדירה למשל, לפני שלש שנים, היום הוא עדיין מקבל גמלה, גם כשהוא נמצא בצבא ואנחנו נמשיך ללוות אותו עד שהוא יסיים את התואר השני. אז כשאני מדבר על 1,250 אני מדבר על אנשים שנמצאים בכל מיני דברים של התהליך. מתוכם יש, במסגרת החוזה שלנו עם משרד הרווחה, 250 שמטופלים במרכזי הסיוע ובמרכזי הייעוץ שלנו. מעבר לדיור יש מרכזי סיוע שהם יותר אינטנסיביים ביעוץ של עובדים סוציאליים, בהכוונה לתעסוקה, בהכוונה להשכלה. אנחנו מסייעים שם להרבה אנשים אבל בחוזה עם משרד הרווחה מוגדרים 250 שהם אוכלוסיית רווחה שמקבלת סיוע.
ציפי לפלר
הזכרת סיוע בתעסוקה ובדברים כאלה, אתם משתמשים בשירותים העירוניים, במרכזי תעסוקה?
יאיר הס
אנחנו גם נעזרים בשירותים הנוספים וגם נמצאים אתם בקשר רצוף, אבל יש משהו בזה שיוצא לשאלה שכבר מגיע אלינו למועדון, מגיע לארוחה ביום ששי בערב, שרכזת התעסוקה תופסת אותו משם ומושכת אותו לאיזשהו כיוון או מסלול ויש לנו את המומחיות שלנו לגבי האוכלוסיות היוצאים לשאלה, של מה ספציפית יכול להתאים עבורם.
היו"ר מירב בן ארי
גם מבחינת מה שהם למדו, בעיקר לא למדו.
יאיר הס
אנחנו נמצאים בתיאום עם כל המרכזים. צריך להגיד - - -
היו"ר מירב בן ארי
תגיד, ההחלטה הזאת של המנכ"ל, תשפיע עליך מבחינת ההתנהלות, ההחלטה שדיברנו בה בתחילת הדיון? עכשיו, כשנגיד יצאת למכרז של מימון מלא של המשרד, מה, הוא לשנה?
יאיר הס
לא, המכרז הוא לחמש שנים.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי
יאיר הס
יש את מרכזי הייעוץ שלנו, שכרגע נמצאים במיזם משותף.
היו"ר מירב בן ארי
אבל מה שכל הזמן דיברנו על זה ובסוף והנה זה הגיע זה לחמש שנים של מימון מלא של המשרד, יחדם עם הסיוע הפילנטרופי שתה מכניס כעמותה?
יאיר הס
כן. ברגע שיש מכרז אז המכרז הוא לחמש שנים. יש תחנות יציאה חד צדדיות של המשרד, הוא יכול לצאת אחרי שנה - - -
היו"ר מירב בן ארי
גם אתה, אריה, בחיפה, זה גם לחמש שנים המימון המלא של המשרד?
אריה דרזי
כרגע אנחנו מדברים על השנה הקרובה.
היו"ר מירב בן ארי
למה לא לעשות לכמה שנים? לוקחים, פותחים משפצים.
אריה דרזי
עד שחתמו אותו, עד שזה לקח - - -
יהודית גבאי
יש הבדל בין הסוגים, אנחנו יצאנו למכרז של המסגרות החוץ ביתיות של היוצאים לשאלה ועמותת "הלל" זכתה. החוזה הוא לשנתיים עם אופציה להרחבה לעוד שלש שנים, בסך הכול חמש שנים.
היו"ר מירב בן ארי
כן.
יהודית גבאי
במקרה של הלנת חירום המשרד מעביר את הכסף לרשות, בתנאי שהרשות בעצמה מפעילה.
היו"ר מירב בן ארי
כן, הוא כבר אומר לך שהוא מפעיל, אז למה אתם לא עושים לחמש שנים, לתת שקט, למה צריך כל שנה? כבר אומר לך, הוא מפעיל, הוא שם לך את זה בדירה של העיריה, הוא מביא צוות, למה לא לתת לאנשים בטחון תעסוקתי אל"ף? הוא לוקח עכשיו מדריך, בא, אומר לו: תשמע, ניפגש עוד שנה, נראה. זה גם בטחון תעסוקתי, זה גם בטחון בשבילכם, שיש לכם מסגרת במימון מלא, שלכם, כמובן העיריה תסייע אבל למה לשנה?
קריאה
יהודית היא ממסגרות חוץ ביתיות, אני מציעה להציג בפניה את כל - - -
היו"ר מירב בן ארי
מי, על מי את מדברת?
קריאה
ויקי.
ציפי לפלר
אבל זה לא בסמכות של ויקי - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא מצליחה להבין, כבר יש מסגרת - - -
ציפי לפלר
אלין, חנן והלשכה המשפטית.
היו"ר מירב בן ארי
כן, יש מסגרת, יש לך אנשים, גם אנשים רוצים לבוא, הם עובדים לשנתיים שלש, לא כל שנה יפתחו להם את החוזה מחדש. זה לא עובד כך. מילא, אפשר לעשות שנתיים עם פוטנציאל לשלש כמו שאמרת, אבל מראש, לתת כסף ורגע, ואל תגידי לי שבסוף השנה יצטרכו עוד פעם לצאת למכרז.
ציפי לפלר
זה לא מכרז.
קריאה
היה פטור ממכרז.
ציפי לפלר
אבל עכשיו הוא לא יוכל לעשות את זה.
היו"ר מירב בן ארי
אבל עכשיו - - -
ציפי לפלר
לא. בתקנה, אם העיריה מפעילה ישירות זה בסדר, אין בעיה.
יאיר הס
אני יכול להגיד מה שקרה אצלנו ואני חושב שזה משקף את המצב. מיזמים משותפים שיש להם פטור ממכרז נחתמים לשנה בלבד וכך אנחנו היינו בארבע השנים האחרונות, כל שנה חידשנו חוזה. ברגע שעברנו למכרז וזכינו במכרז, המכרז הוא לחמש שנים. שוב, שנתיים פלוס שלש.
ציפי לפלר
זו התקשרות עם עמותה ישירה.
יאיר הס
זה מה שאני יודע על המדיניות - - -
היו"ר מירב בן ארי
אני יודעת, עושים את זה עם כמה עמותות. המשרד עושה את זה, אני מלווה את ציפי, אבל אני אומרת שאם עם עמותה אתה עושה אז למה לא לעשות את זה עם רשות מקומית? זה מה שאני אומרת. אם אתה סומך על עמותה שתנהל.
יאיר הס
אין ספק, אני מסכים בעניין הזה.
היו"ר מירב בן ארי
טוב, את זה גם רשמתי לעצמי. יש עוד הערות נוספות?
יהודית גבאי
לא הזכרתי שאנחנו פותחים, במסגרת תכניות "יתד", דירות מעבר נוספות בירושלים. שתי דירות. במערב העיר אנחנו פותחים דירה לצעירות, דירה לצעירים. במזרח העיר אנחנו פותחים דירה לצעירים. הדיורית גם כן - - -
היו"ר מירב בן ארי
קודם כל, הדיוריות, מה שאני ואת דיברנו - - -
ציפי לפלר
זה עוד לא נגמר.
היו"ר מירב בן ארי
הדיורית של החרדיות, של - - -
ציפי לפלר
אני מקווה שזה ייגמר עכשיו, כי פה היו גם כל מיני כללים של עירית ירושלים.
היו"ר מירב בן ארי
כן, אני יודעת, מה שדיברנו על ועדת המכרזים.
ציפי לפלר
יצא עכשיו לוועדת מכרזים וזה ייסגר, כי יצאנו בקול קורא.
היו"ר מירב בן ארי
הדיורית של החרדיות תמשיך?
יהודית גבאי
כן, יש לנו כוונה לפתוח עוד דיורית אבל כשנתמודד עם הפרוצדורות - - -
ציפי לפלר
לא רק הפרוצדורות, אני שוב מדברת על המתכלל. אני עוצרת, אני הבלם.
היו"ר מירב בן ארי
שתי דירות במערב ועוד אחת במזרח, זה כבר יצא לדרך?
יהודית גבאי
לא, עכשיו יש מסגרת ממשרד הרווחה ועכשיו אנחנו הולכים לחפש את הבתים, את הדירות.
ציפי לפלר
צריך למצוא דירה - - -
יהודית גבאי
וצוות וכאלה.
היו"ר מירב בן ארי
זאת אומרת, יש לך תקציב, עכשיו את צריכה פשוט למצוא אבל את תפעילי את הדירות, העיריה?
יהודית גבאי
כן.
היו"ר מירב בן ארי
הבנתי. במימון מלא של המשרד?
יהודית גבאי
כן, נקווה שהוא יספיק.
היו"ר מירב בן ארי
עד כמה שיספיק.
יהודית גבאי
נקבל בשכונות שהן יותר פריפריאליות.
היו"ר מירב בן ארי
קודם כל, תודה רבה שבאתם. אני רשמתי לעצמי כמה דברים שנעשה follow up עליהם. נדבר גם עם אלין ומה שצריך. נתחיל אתה, אם זה לא יסתיים שם אז נדבר עם המנכ"ל.

הישיבות האלו מאד חשובות כי הן מאד מקצועיות בעיניי. אנחנו באים ושמים גם את ההערות שלכם, שאני אקח אתי, אבל גם בעניין של לבוא ולשמוע באמת איך הדברים מתקדמים.

אין ספק שיש כאן כמה דברים שאפשר לתקן אותם. קודם כל של תקציב, עשיתי את זה אז עם השיפוץ. חייבים לעשות את זה, בטח ובטח בעניין של השכר דירה, שלא תואם את המציאות. והדבר השני זה הכוח אדם. אני אמרתי להם ביום ראשון בגג הוורוד, שאם היה אירוע אלימות, כבר שם היה אירוע ואנחנו רק חודשיים, היה אירוע מאד קשה שם, של חסר בית שהתפרץ בצורה קשה מאד, ממש, עד שהוא עזב, עד שהמשטרה הגיע הוא כבר לא היה שם, כבר הלך אבל אם יהיה אירוע קשה עם מדריך אנחנו כולנו נשלם את המחיר ונגיד שהכתובת הייתה על הקיר והמתנדבים לא מתנדבים, זה לא רלבנטי בלילה, רובם הולכים הביתה לישון. שמונה תשע בערב.
ציפי לפלר
הייתה פה הזדמנות כי זה בדרך , ההזדמנות עכשיו.
היו"ר מירב בן ארי
כן, כן, אני יודעת כי גם כשהייתי בירושלים, כשהיינו אצלכם זה גם עלה ואי אפשר גם להסתמך פה על מתנדבים. צריך איש מקצוע שזה התפקיד שלו, שזו ההכשרה שלו, הוא יודע מה הוא עושה ואיך לטפל, לטפל בהתנגדויות, אנשים עוברים פה שנים של הכשרה בזה.

אני שמחה על הדברים שנפתחים. גם על המעבר של "הלל" למבנה גדול יותר, היציאה שלכם למכרז. אני שמחה על חיפה. כתוב לי פה ב-24 לפברואר שהם יצאו למכרז, אז סך הכול, אני לא יודעת באיזו שנה זה היה, זה מעניין, כי בסוף - - -
יאיר הס
האישור הסופי באמת היה השנה בפברואר.
היו"ר מירב בן ארי
נכון, הנה, זה כתוב לי כאן במעקב שלי ושיש את הבית אבל אנחנו חייבים לטפל בסופי שבוע, זה לא יכלו להיות שאנחנו זורקים אותם לרחוב. כבר התמודדנו עם זה. כמובן שכשיפתח המקום תזמין אותנו לבוא לראות, זה חשוב.
נעלה את הנקודות אבל אני גם מבקשת, בעיקר מירושלים, לכתוב או להיפגש, שרון מלמד הולכת למנכ"ל, היא אמרה לי אבל גם אתן חייבות ללכת ולדבר על הבעייתיות של התקנה, זו תקנה, זה לא חוק. זה בידי המנכ"ל. ירצה יתקן לא ירצה לא יתקן, זה לא ברמה של הכנסת. תלכו, תעשו את המחאה שלכן. בחיפה זה פחות כי באמת הם מסתדרים אבל עיר גדולה עם משמעויות יותר גדולות כמו תל אביב, אם זה הולך לתקוע את כל הסיפור, אתם חייבים, אי אפשר שרק אני אבוא ואלין. אם הרשויות בעצמן, בטח שתי החזקות, לא יבואו למנכ"ל ויגידו: שמע, זה יכול להמיט עלינו אסון, זה יכול לסגור לנו את המקומות. אני דיברתי עם תל אביב, אני מנצלת את הנוכחות שלכם פה, ללכת עם מי שצריך, מנהלת האגף - - -
ציפי לפלר
לא, לא, בסדר, אני יודעת.
היו"ר מירב בן ארי
עדיין בוני שם?
ציפי לפלר
לא, לא.
היו"ר מירב בן ארי
התחלפה? מי מנהלת האגף?
ציפי לפלר
המנהל - - -
היו"ר מירב בן ארי
תלכו לשם ושהיא תדבר עם שרון, כי אם אני אלך לאלין ואתם לא התלוננתם אז - - -
ציפי לפלר
היא בקשר צמוד של שרון, זה בסדר.
היו"ר מירב בן ארי
יופי, כי זה מה - - -
ציפי לפלר
אני אשב אתה היום בצהרים, אני אעדכן אותה.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי, בסדר גמור. אנחנו ניקח את הדברים שהעליתם כאן. רק יש לי משהו אחד שלא סגור. הרשות להתמכרויות תיכנס לירושלים לצעירים?
קריאה
בפיקוח, לא בתקצוב. השנה לא יהיה תקצוב שלהם. אחר כך - - -
היו"ר מירב בן ארי
הסיפור שהעלינו אז לגבי סל שיקום לחסרי בית, התקדם משהו אצלכם?
יהודית גבאי
יש תהליכים ופעולות. אני יכולה כן להגיד שבמסגרת השֶלטֶר דווקא שרות התמכרויות גייס את פאולה רושקה, את משרד הבריאות - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, היא המומחית לתחלואה כפולה.
יהודית גבאי
אנחנו אתם באיזשהם תהליכים לראות מה הם יכולים לתת, הבנו שתקציבים אי אפשר - - -
היו"ר מירב בן ארי
תגיד, אצלכם, יש לכם קשר לסל השיקום של בטוח לאומי, לאותם צעירים שנמצאים אצלכם?
אריה דרזי
תלוי, אם תחלואה כפולה או בעיות נפשיות, שיש - - -
יהודית גבאי
אין שום קשר, זה לא העניין.
היו"ר מירב בן ארי
יש תקצוב, עלה אז העניין של סל שיקום.
קריאה
אין בעיה - - -
היו"ר מירב בן ארי
בסדר גמור, טוב, אז אנחנו נסכם שנקיים עוד דיון אחד במושב הזה. אני אקח לעצמי לפחות חודש חודש וחצי, כדי לטפל בדברים שהעליתם כאן ונראה איך אנחנו יכולים להתקדם. כמובן שבאופן שוטף, להתקשר אלי, לעדכן אותי, לשלוח לי מייל, מה שאני ואתה גם דיברנו בתחילת השיחה שלנו, לעדכן אותי באופן שוטף בדברים והדבר שהוא לא הכי חשוב אבל בין החשובים, אני ממש מבקשת, גם מ"הלל", גם מהרשויות, שתנצלו את הכסף של הסיוע בשכר דירה, כי גם אם הוא ייגמר היא יודעת שאנחנו יכולים לטפל בזה אבל אני לא רוצה להגיע למצב שיישאר כסף.
קריאה
אני כן בכל זאת מבקשת, גם קיבלתי הודעות מהעובדים שלי בקשר לזה, כן את הגמישות. אני אגיד עוד שתי נקודות. בעלי הבתים, קודם כל, יש להם בעיה עם זה ששכר הדירה מתפצל, כי בעצם, חלק ניתן מהמשרד, חלק הצעיר צריך להוסיף. דבר שני, הם לא מוכנים לתת את הפרטים שלהם לצעיר, לא סומכים על זה. דבר נוסף, הם רוצים מזומן, כלומר, יש פה הרבה דברים - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא, לא, תשמעי, המזומן, גם אני שוכרת דירה ואני לא נותנת מזומן. בואי, פה, עם כל הכבוד, יש דברים שמשכירים קצת חיים בהזיות. לא צריך להסכים לכל דבר, אין למה לעשות, לחפש עוד דירות. גם כשאני חיפשתי לשכור דירה, חיפשתי ובסוף מצאתי מישהו נורמלי.
רות מנע
בסדר, זה מבורך אבל - - -
היו"ר מירב בן ארי
יש דרכים שאפשר.
יהודית גבאי
אבל אלה לא הצעירים שלנו.
היו"ר מירב בן ארי
אין בעיה, תראי, בואי, אנחנו מדברים פה על כמעט שש מאות שכבר קיבלו, חמש מאות פלוס. יש דברים שחייבים להבין, קודם כל, שכירת דירה היא ענין מורכב. יש דברים שאפשר להתגמש, כמו שאמרה רות בהתחלה, על העניין הזה של המשכיר, אם יש אירועים מיוחדים נטפל בהם אבל יש דברים שהם מבחינת נהלים של המשרד, אם זה תשלום שלא יכול להיות במזומן ואם זה העניין הזה שאנחנו צריכים להבין שאנחנו רוצים לתת לצעירים אבל לפעמים זה קצת מייגע לחפש דירה, אנחנו יודעים את זה, בטח מי שגר בשכירות.
רות מנע
אנחנו מאד מלווים אותם בזה.
היו"ר מירב בן ארי
אני יודעת.
יהודית גבאי
אני מקבלת את זה, אני רק אומרת שכדי לתת ליותר צעירים - - -
היו"ר מירב בן ארי
אם יש משהו ספציפי, בעיה ספציפית - - -
רות מנע
חסמים כאלה יטופלו - - -
היו"ר מירב בן ארי
אז תגידו ואנחנו - - -
יהודית גבאי
למעלה מארבע מאות אנשים קיבלו.
היו"ר מירב בן ארי
יותר, יותר, למעלה מחמש מאות, ב-2016. תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.
יאיר הס
סליחה, מילה אחת לגבי "קרן ידידות", שאני מסתייע בה ברגעי משבר, הם נותנים סיוע בשכר דירה למשך חודש אחד, כדי לאפשר לצעירים והצעירות לצאת מאותו משבר זמני שנמצאים בו. זה לשבחם, זו עירית חיפה.
היו"ר מירב בן ארי
בסדר גמור, יופי, תודה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:55.

קוד המקור של הנתונים