ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/05/2018

חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תיקון מס' 19 והוראת שעה), התשע"ח-2018 , הצעת חוק המרכז לגביית קנסות אגרות והוצאות (תיקון - גביית חובות לרשויות מקומיות), התשע"ז-2017

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



60
ועדת החוקה, חוק ומשפט
15/05/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 604
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, א' בסיון התשע"ח (15 במאי 2018), שעה 11:30
סדר היום
1. הצעת חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות (תיקון מס' 18 והוראת שעה), התשע"ח-2018
2. הצעת חוק המרכז לגביית קנסות אגרות והוצאות (תיקון - גביית חובות לרשויות מקומיות), התשע"ז-2017
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר
קארין אלהרר
ענת ברקו
מרב מיכאלי
אורי מקלב
מוזמנים
עו"ד יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - מיכל אלבז

מנהל אגף בכיר ועדות מקומיות, משרד האוצר - אורית הלנה לנדסברג

רפרנט ממשל ומינהל באג"ת, משרד האוצר - אייל טולדו

חטיבת בתי חולים, משרד הבריאות - אלי רוזנפלד

עורכת דין, משרד הפנים - נאוה אושר

מתמחה, משרד הפנים - שרה ברוכים

כלכלן, משרד הפנים - יוסף בנישתי

מנהל המרכז לגביית קנסות, רשות האכיפה והגביה - דורון תשתית

מנהל רשות האכיפה והגביה, משרד המשפטים - תומר מוסקוביץ

יועמ"ש רשות האכיפה והגביה, משרד המשפטים - ענת הר אבן

דוברת-רשות האכיפה והגביה, משרד המשפטים - שמרית רגב

ועדת הוצלפ, לשכת עורכי הדין - לירום סנדה

ועדת הוצלפ, לשכת עורכי הדין - סופיה גורוביה

סמנכ"ל כלכלה, מ.שלטון מקומי - איתי חוטר

יועמ"ש, מ.שלטון מקומי - מרים סלומון

מנהל אגף גביית ארנונה ומים, מרכז השלטון המקומי - גל פרויקט

סגנית מנהל אגף לתפעול תל אביב, מרכז השלטון המקומי - אוסנת הרוש

סגן יועמ"ש עיריית ירושלים, עיריית ירושלים - זאב גבאי

מתמחה, עיריית ירושלים - אתי עטיה

נציגת אגודה לזכויות האזרח - דברה גילד-חיו

כיו"ר ועדת זמורה לתכנון ובנייה, יו"ר פורום ועדות מרחביות - רון מוסקוביץ

מנהלת תחום צדק משפטי, רבנים לזכויות אדם - עידית לב

ממונה חקיקה, לשכת עו"ד - פנחס מיכאלי

המשמר החברתי - יוסף רוזנמן

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ ), מייצג/ת את פורום ה-15 הערים העצמאיות - רחל יעל וידל

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ ), מייצג/ת את פורום ה-15 הערים העצמאיות - יהושע שלמה זוהר
ייעוץ משפטי
תמי סלע
מנהל/ת הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
הילה מליחי

הצעת חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות (תיקון מס' 18 והוראת שעה), התשע"ח-2018, מ/1209
הצעת חוק המרכז לגביית קנסות אגרות והוצאות (תיקון - גביית חובות לרשויות מקומיות), התשע"ז-2017
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. אני לא יכול להגיד: זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו. על יום ירושלים, בהחלט כן. זה התחיל שלשום ונגמר אתמול. כי בפועל, יום ירושלים התחיל בכ"ח ונגמר בכ"ט, וגם עשה עמנו קצת חסד טראמפ, שבזכותו כולם נזכרו שיש יום ירושלים, והיו הרבה אירועים שבשנה רגילה ביום ירושלים הם אינם. הוסיף לנו עוד יום. אני התכוונתי לחוק. מזה הרבה זמן החוק הזה, מסים – גבייה, השם הכולל שלו, בלשון עדינה, לא מוצא חן בעינינו; בלשון יותר עדינה, רצינו שיטפלו בו וישנו אותו כמעט מן היסוד, כל אחד לפי דרגתו. ישנו חוק של חברי כנסת, חוק פרטי של מרב מיכאלי, רועי פולקמן ודוד ביטן, כמעט מכל המפלגות, שמנסה לטפל בעניין. נדמה לי שהייתה אז החלטה של ועדת שרים שזה יהיה כפוף לחוק ממשלתי. היינו מנועים מלדון, ולמרות הכול, ואף על-פי כן, קיימנו שתי ישיבות ועדה לפחות בנושא הזה רק כדי לתמרץ. לפחות שתיים. שתיים שאני זוכר. אחת מהן הייתה באולם שם כדי לתמרץ, ואז שמענו גם את היעילות של מרכז הגבייה ביחס לגופים הפרטיים. את כל זה עשינו כדי לתמרץ את הממשלה.

והנה הגיעה, סוף כל סוף, הצעת חוק ממשלתית, אבל הצעת חוק שלא מתקרבת אפילו למה שרצו המחוקקים חברי הכנסת העצמאיים, ולא מה שאנחנו התכוונו. הצעת חוק פרווה כזו, אבל זו התקדמות. זו הכנסת רגל במרווח של הדלת, שיכול להיות שלאט לאט תיפתח. יכול להיות שאני אפספס במספרים, אבל מה שאני זוכר מהישיבות שהיו, שישנם היום כ-150 גופים שמשתמשים בפקודה הזו. מגוף אחד שאליו זה נועד, זה התרחב והתרחב וזה כבר בנים, נכדים, נינים, 150. זה דבר אחד. לצערי, הצעת החוק הממשלתית מדברת רק על גוף אחד מתוך כל הגופים. דבר שני, ההצעה, שאנחנו חשבנו שתהיה עוצמתית, היא מדברת רק על נושא של התנדבות, או מישהו שרוצה. כלומר, אין החלטה של השלטון. זה לא נועד וכולי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
למה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
שנייה. צריכים להבין שגם לגבי הנושא של רשויות מקומיות, זה כמו הרבה חוקים שנתקלנו בהם, שהיסוד שלהם, גם בתובענות הייצוגיות – אני לא רואה כאן מחלוקת כרגע– בעיקרו היה דבר טוב, רק יכול להיות שהוא התפתח והיה צריך לרסן. גם פה, אני חושב שבהתחלה הייתה מחשבה טובה אולי, כי היו רשויות שלא יכלו להתמודד עם גבייה עצמית – או בגלל מבנה של שבטיות, או חמולות, או מסיבות אחרות – ולכן להעביר את זה לגוף אחר שיעשה את זה, יכול להיות שזה היה פתרון טוב. אני מניח שבחלק מהן רמת הגבייה עלתה מאוד ביחס לזה. אז יכול להיות שזה התחיל טוב, אבל זה נהפך למעצמה, למונסטר. בחלק מהמקרים זה לא רק לגבייה, זה נהפך כבר לניהול חשבונות, לפעמים יש מקומות שזה מנהל כמעט את הרשות המקומית כולה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
יש תמריץ למי שרוצה באופן וולונטרי?
היו"ר ניסן סלומינסקי
שנייה. לכן אני אומר, בחוק הזה יש שני דברים מרכזיים שהם בעייתיים. דבר שלישי – א', זה מטפל כרגע רק בנושא של מגזר אחד, שירותים מקומיים. ב', זו לא הנחייה, אלא מי שמתנדב, מי שרוצה. ג', זה גם לא על כל הגבייה. זה מדבר רק על הגבייה של הקנסות. אלה שלושת ההבדלים. אבל, כמו שאמרתי קודם, זה טוב, זה נותן לנו דריסת רגל, שיכול להיות שזה ילך ויתרחב. הרבה פעמים אומרים נעשה פיילוט, נעשה ניסיון, ונראה אם הוא מצליח. אם הוא יצליח, נגדיל את זה לעוד, אז אולי יותר ויותר יתנדבו, ויכול להיות שבסוף זה יהפוך לחוק מחייב יותר. לפעמים פיילוט, אם הוא נעשה נכון וטוב, זה יכול להיות כלי עזר עם טווח אוויר נשימה ארוך יותר כדי להועיל. זו הצעת החוק הממשלתית שיש לנו כרגע, שעליה אנחנו דנים. אני לא יודע אם אנחנו נמזג או לא נמזג.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
תיכף נראה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אסביר לך למה אני לא מציע לכם עוד למזג. חוק אחד שלי אני לא מיזגתי. ברגע שאת ממזגת, החוק שלך בטל ומבוטל ודנים על החוק הממשלתי. נכון ששמך יוזכר לתפארת עולם כשהחוק הממשלתי יעבור, אבל יעבור רק החוק הממשלתי. לעומת זאת, אם את לא ממזגת, עדיין החוק הפרטי שלך קיים ועומד, ויכול להיות ששווה לשמור עליו בינתיים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא הבנתי את הנפקותא הזו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מבחינת המיזוג?
אורי מקלב (יהדות התורה)
כן. עם המיזוג, השם גם נשאר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
השם נשאר, אבל התוכן נגמר.
תמי סלע
אין זהות מלאה בין ההצעות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל היא יכולה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אתה לא תוכל בחוק הממשלתי לעשות כזה שינוי דרמטי, להפוך אותו לחוק הפרטי, כי אז יכול להיות שהממשלה תמשוך אותו, כי זה מוצמד לזה. יש כאן הבדלים של שמיים וארץ. הסברתי את זה עד עכשיו, אולי לא שמעת. הסברתי את ההבדלים הגדולים בין החוק הפרטי, בין מה שצריך היה להיות, לבין מה שהממשלה הציעה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא אמרת - - - אמרת מה שחשבנו ומה שהממשלה הציעה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו הייתה ההקדמה. איך את רוצה? את רוצה שנסביר? את רוצה שהם יסבירו?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני רוצה, לפני שמתחילים להסביר את החוק הממשלתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
החוק הממשלתי הוא חוק עם פרטים, אז זה לא הכלל. אם אלו רק חוקים פרטיים, נותנים למציעים להסביר. אם זה חוק ממשלתי שעליו דנים, אז זה תלוי – אתם מתמזגים, אולי. אם לא, אז ודאי שלא. כך אני מניח. אבל זה לא משנה, אני אתן. ענת?
ענת הר אבן
אני אדבר בקצרה. אם אנחנו בשלב ההקדמה טרם שלב ההקראה, אני אגיד שהחוק הזה מטפל בשלושה נושאים מבחינת רשות האכיפה והגבייה. קודם כל, אחרי עשר שנות פעילות של רשות האכיפה והגבייה, אנחנו מבקשים להביא למרכז לגביית קנסות – שהפך להיות מנגנון גבייה עבור כל משרדי הממשלה באמצעות העבודה שאנחנו עשינו ובאמצעות התמיכה שלכם – כלים מסוימים שיש בחוק ההוצאה לפועל ואינם בחוק המרכז. אנחנו מבקשים לשאוב אותם באותה תצורה שבה הם קיימים בחוק ההוצאה לפועל. יש מאגרי מידע שיש בחוק ההוצאה לפועל ועדיין אינם נמצאים בחוק המרכז וביקשנו לשאוב אותם. כמו למשל מידע על כתובות שאינן נמצאות בגוף ציבורי, שזה כבר מרכז מוסמך, כמו מידע על מספרי טלפון. כמו האפשרות לנקוט במקרים חריגים מאוד בהליכים לפני המצאת דרישה ראשונה – במצב שמנהל המרכז אולי ידע שחייב רוצה להבריח את נכסיו, בטח יהיו מקרים נדירים. כמו תחליף המצאה, הליך שקיים בהוצאה לפועל, וגם אנחנו נתקלים במצוקה הזו שאין אפשרות לאתר לעתים את החייבים. אנחנו מבקשים שיהיו לנו את הכלים האלה, שהם כלים שבחלקם הם באמצעות רשם לענייני המרכז, שהוא רשם ההוצאה לפועל שלפי חוק המרכז יושב כרשם לענייני המרכז. זה נדבך אחד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
במילים פשוטות אני אסביר. החוק הממשלתי הזה מורכב משני חלקים. החלק השני, שעליו דיברנו בעיקר, מתמודד עם החוק הפרטי ושם ההבדלים. החלק הראשון לא קשור לזה אלא בא למצוא פתרונות ולייעל את עבודת המרכז לגבייה. מצאו תוך כדי עבודה שיש כל מיני דברים שהם צריכים, חסר להם, כדי לתקן את זה, שזה לא קשור בהכרח לחוק הפרטי. זה קשור קצת אבל לא בהכרח. אלה שני החלקים.
ענת הר אבן
זה בעצם שלושה. החלק השני זה מה שאדוני אמר, שהוא כולל הסמכה של שלושה גורמים: המרכז לשלטון מקומי, שאדוני הזכיר בהרחבה, הנושא של הוועדות המקומיות, שעד היום יכולות לגבות לפי פקודת המסים גבייה, ופה אנחנו פותחים את הפתח שהוועדות המקומיות שתרצנה בכך תוכלנה לגבות באמצעות המרכז לגביית קנסות. ישנם בתי דין מינהליים שהיום לא מוסמכים לגבות הוצאות שהם משיתים, שחשבנו שנכון להסמיך את המרכז לגביית קנסות.
תמי סלע
בהוצאה לפועל כי זה נחשב כפסק דין .
ענת הר אבן
נכון, היום הם - - - בהוצאה לפועל. במשרדי ממשלה גובים במרכז לגביית קנסות, ולכן חשבנו שזה – נכון, הם לא גובים לפי פקודת המסים (גבייה).
אורי מקלב (יהדות התורה)
אמרת בתי דין מינהליים. למה את מתכוונת?
ענת הר אבן
כל מיני ועדות ערר למיניהן. יש רשימה.
תמי סלע
נגיע לזה בסעיף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו נדבר על זה, נראה את הפירוט.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ועדות ערר הן ועדות מקומיות?
תמי סלע
בתי דין מינהליים זאת הגדרה רחבה מאוד. כל גורם שנקבע בחוק ויש לו סמכות מעין שיפוטית, הסגה על החלטה של רשות, הוא בית דין מינהלי לפי ההחלטה. למעשה לא לגמרי ידוע מה רשימת כל הגופים האלה שנחשבים בית דין מינהלי, לכן אני חושבת שצריך לצמצם את זה או לוותר על זה ולהשאיר את זה להוצאה לפועל. אבל תיכף נגיע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני גם את הצמצום לא יודע עוד. אני עוד שואל על הצמצום, לא על ההרחבה.
ענת הר אבן
הדבר השלישי, שאחרי עשר שנות פעילות חשבנו שנכון יהיה לעגן את רשות האכיפה והגבייה ואת מנהל הרשות בחוק. זו ההזדמנות שלנו לעשות את זה ולהבהיר באמצעות החוק שיש שתי זרועות לרשות האכיפה והגבייה ולעגן את המינוח הזה. אז יש שלושה חלקים שהחוק מונה. אם אתה רוצה, אפשר לעבור לשלב ההקראה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היא צודקת מבחינתה שהחוק הפרטי לא חופף, אבל מאחר ואנחנו יושבים ביחד, אני לא אמנע טוב מבעליו, או לא נחסום שור בדישו. ניתן למרב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש להם מספיק ניסיון שגם אם לא תיתן, בהתייחסות לחוק הממשלתי אפשר להגיע לחוק הפרטי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אתן למרב ואני אתן אחר-כך לאנשים, אם ירצו, להתייחס כללית. אחר-כך נתחיל לדבר על החלק הראשון.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
תודה רבה אדוני. כמו שציינת, בצדק, אני הגשתי מזמן את הצעת החוק לביטול פקודת המסים (גבייה), שהיא פקודה מנדטורית דרקונית שמייצרת מצב שבו יש גוף שהוא גם התובע, גם השופט וגם התליין, ויש לו גם כלים מרחיקי לכת מאוד לבצע את התליינות, שכאמור בכלל לא עברה הוכחה בסוג של בית משפט בהליך כזה או אחר. בעקבות הצעת החוק קיימנו דיון בוועדה, שהיה מן דיון כמעט רעיוני, ובעקבותיו האוצר והמשפטים לקחו על עצמם לצמצם. קודם כל לבטל את העבודה הנפרדת של משרדי הממשלה עם הפקודה, ולהעביר את הגבייה של משרדי הממשלה למרכז לגביית קנסות וחובות, שפועל מתוקף חוק עדכני של מדינה דמוקרטית. בהמשך, מה שאמרת הוא נכון.

לצערי, אנחנו עדיין לא יכולות לבטל לחלוטין את הפקודה, אבל אנחנו עושות עכשיו צעד נוסף לצמצם את השימוש בה. הרשויות המקומיות הרבות האלה הן חלק משמעותי מאוד מי ממשתמשים היום. נגיד שלפעמים משתמשים גם לרעה בפקודה, וזה בלי להקל ראש במצבן הכלכלי הרעוע של חלק מהרשויות, או במצב הכלכלי הרעוע שהיה טרם הם קיבלו זכות להשתמש בפקודה. אין סתירה בין הדברים. אבל עדיין יוצא שהקלות הבלתי נסבלת של העיקולים ושל הטרטורים ושל רדיפה בעקבות חובות מזעריים, או אנשים שמזמן כבר לא גרים וגרות באותה עיר ואלה ששכרו אחריהם לא סידרו, או כל מיני סיפורים רבים. אני אספר בסוגריים שמכל הנושאים שאני מתעסקת אתם, אחד מאלה שאני מקבלת עליהם הכי הרבה פניות, בכפולות אדירות, אלו סיפורים מטורפים על רדיפות בחסות פקודת המסים (גבייה) ובאמצעותה.

מה שאנחנו באות לעשות פה זה צעד הדרגתי. מה זה הדרגתי? זה סופר הדרגתי. זה פיילוט, הוראת שעה, רק בהתנדבות. מבחינתי, הדבר הנכון היה להעביר הצעת חוק שאומרת שהגבייה – בטח של חובות ובטח של קנסות – לא תיעשה על-ידי הרשויות עצמן – ואת זה חשוב להגיד – אלא תיעשה על-ידי גוף אחר ששייך למדינה. משום שהפרשנות של הפקודה באופן הזה שאפשרה לרשויות ולגופים אחרים לקחת חברות גבייה פרטיות – ובשונה ממה שאדוני ציין, אנחנו רואות יותר ויותר מקרים שבהם חברות הגבייה גובות את הכסף שלהן, אבל הרשות לא מקבלת מזה כלום, ויוצא שיש רק נזק לאזרח וכמה אנשים שעושים מזה כסף, אבל הרשות לא מרוויחה מזה. מעבר לזה, התפיסה העקרונית, אני מאמינה שגבייה של גוף שלטוני צריכה להיעשות על-ידי גוף שלטוני, או לפחות גוף שקיבל סמכות על-ידי השלטון, ולא מגוף פרטי, נקודה. לא הסמכה ולא שום דבר אחר, לא לתת את זה לגופים פרטיים. ולכן אני חושבת שהאפשרות שאנחנו נותנות ונותנים בחוק ברשויות המקומיות ללכת לגוף שהוא גוף של המדינה, לעשות את הגבייה בשבילה ולא ללכת לגוף פרטי, זה דבר משמעותי מאוד. כאמור, כרגע זה רק בהתנדבות, אבל אני בטוחה – יש לי אמון ברשות לגביית חובות וקנסות שתעשה עבודה כל כך טובה, שיותר ויותר רשויות ירצו לעבור לעבוד דרכה, ואנחנו נצמצם את העוול שנגרם לציבור מצד אחד, ולא רק שלא נפגע ברשויות, אולי אפילו נשפר את יכולת הגבייה שלהן בשורה התחתונה.

הפער הכי משמעותי בין שתי ההצעות, הממשלתית והפרטית, היא כמו שאמרת, תמי, בצדק – אני מאמינה שאנחנו צריכות לאפשר להם לגבות גם חובות. וצריך להגיד שבכל מקרה, לא מדובר על הגבייה השוטפת של הארנונה, מה שזה לא יהיה, דברים שהרשות גובה בהתנהלות השוטפת שלה. אין לנו עניין לגעת בדבר הזה, חס וחלילה, אנחנו לא לוקחות את הריבונות של הרשות. אנחנו מדברות ומדברים על דברים שהם קנסות והם חובות.
ענת הר אבן
רק על קנסות.
תומר מוסקוביץ
רק על קנסות.
ענת הר אבן
לא חובות.
תומר מוסקוביץ
גם גבייה של ארנונה שמגיעה להליכי גבייה, זה לא יעבור. זה יכול להיות בהוצאה לפועל גם היום, ויש לנו הרבה תיקים שמדובר על הקנסות הפליליים שלהם.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לא חשוב. יש היום מצב של רשויות שמנהלות את זה כפול – נותנות את זה גם להוצאה לפועל וגם גובות בעצמן את החובות האלה. זה מצב בעייתי מאוד מאוד.
תומר מוסקוביץ
נכון, אבל לא מדובר בחוק הזה. לא בחוק הזה.
מירה סלומון
אדוני, אנחנו לא נתערב - - - אבל זה לא - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא, מירה, את לא תתערבי, אבל את מתערבת.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אדוני, אני מקווה מאוד שאנחנו נוכל לפתור את כל הדברים שדורשים פתירה ולהעביר את זה בהקדם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אם אפשר רק לשאול, אני מבינה שכרגע מדובר על וולונטריות. גם אם הרשות היא רשות חזקה שיש לה אפשרות, אני לא רואה מצב שבו במקום שהיא תתעסק בעצמה, היא תעביר את זה למסלול הנכון והטוב, אלא אם כן יהיה לה תמריץ או חובה ברורה. אם משאירים את זה וולונטרית, צריך להבין שיכול להיות מאוד שזה פשוט לא יקרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
א', את צודקת. ב', אני רוצה לציין שיש רשות אחת לפחות, שנציגה נמצא אתנו כאן, גל, כבר הרבה ישיבות, שהיא עושה את הכול בעצמה, והיא עושה את זה מצוין. זו אפשרות. היא לא צריכה להזדקק לא לזה ולא לזה. אולי יש עוד אחרים, אני לא יודע, אבל אני אומר שיש. בינתיים הממשלה החליטה ללכת על פיילוט, ואני מניח - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
ניסן, אם היו אנשים שכולם עושים את הדבר הנכון והטוב, לא היינו צריכים חקיקה. אנחנו צריכים חקיקה דווקא במקום שבו יש אנשים שאומרים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו יכולה להיות מחלוקת בינינו – אם החוק נועד רק לזה, או שהוא נועד להביע גם ערכים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הוא בעיקר לזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, הוא נועד גם להביע ערכים לחברה, כדי שהחברה תדע איך נהוג ואיך צריך להתנהג, לא רק לזה. אבל זה ויכוח שונה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
צריך להגיד שהיום החוק לא מאפשר לרשויות להשתמש בזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לצורך העניין, אני מניח, ממה ששמעתי, ואנחנו עוד מעט נשמע את זה יותר, שישנן כמה רשויות שמוכנות להיכנס לפיילוט הזה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל חוק פקודת מסים (גבייה) יישאר כמות שהוא?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כן. כרגע הפקודה נשארת ללא שינוי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה לא נוגע בה כרגע.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
צריך להגיד יותר מזה, שגם הרשות היא אחד מהגופים שרשאים להשתמש בפקודה.
תמי סלע
אבל בכפוף להוראות - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
רשות האכיפה והגבייה.
תומר מוסקוביץ
איזו רשות, אנחנו? לא, חוק המרכז והקנסות דומה לפקודת המסים (גבייה), אבל אנחנו לא יכולים - - -
תמי סלע
הוא גם מפנה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
הוא מפנה. בטח שהוא מפנה.
קריאה
אבל יש בו את האיזונים - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל יש בו יותר איזונים, בוודאי. אבל הפקודה כרגע נשארת. ברגע שאתה מצמצם את מספר התיקים שמשתמשים בה, יקל עלינו אחר-כך לבטל. היום כולם נתלים בזה שהם אבודים בלי פקודת המסים (גבייה) ומה הם יעשו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני רוצה להאמין שברשויות מקומיות נבחרים אנשי ציבור שגם רוצים להשפיע בעניין הזה מכיוון שהם גם מומחים - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
בהמשך למה שאמרה חברת הכנסת אלהרר, אני לא יודעת מה מתכננת – אני אשמח לשמוע מהמרכז אם הם מתכוונים לפנות פנייה אקטיבית לרשויות וליידע אותן או להציע להן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לאט-לאט. אורי, אני אתן לך תשובה לשאלתך, ואחר-כך אנחנו נתחיל בדיון עצמו. לשאלה שלך, היה ראוי וטוב אם כל רשות הייתה יכולה להרים את הפרויקט הזה ולעשות את זה הכי טוב שבעולם, שאחוזי הגבייה יגיעו לנורמה המצופה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
קודם חשדת בי שלא הקשבתי לדבריך. אתה הגדרת שבגלל שיש מקומות שבגלל שבטיות וחמולות – אני הקשבתי לדבריך. אני מבין שלא כולם יכולים לעשות את זה לבד. אתה גם אומר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, ודאי שלא. אני אומר שישיבה כמעט שלמה הקדשנו בזמן – זה היה באולם נגב – כדי לעמוד על ההבדלים שיש בין חברות פרטיות שעושות את זה למרכז הגבייה והקנסות. זו לא הרשות המקומית. הרשות פונה, ואז תישאל השאלה ששאלת – מה ההבדל אם רמת גן תפנה לגוף פרטי או אליהם? אז עמדנו על ההבדלים וראינו שיש הבדלים גדולים מאוד. לא נפרט את זה עכשיו. בכל אופן, זה גוף ממשלתי, גוף מוסדר, גוף מאורגן. גם את צורת העבודה והיעילות ראינו ועמדנו על זה כבר, אז לא נעמוד על זה עכשיו עוד פעם. אני אתן זכות דיבור כללית, ואחר-כך אנחנו נעבור לחלק הראשון של החוק, שלא מדבר בזה, אלא שבא לתקן ולייעל כמה דברים בנושא של המרכז. כשנסיים את זה, נעבור לחלק השני.
תמי סלע
רק להבחין בין הביקורת שמושמעת באופן כללי על הגבייה המינהלית, על כך שהגוף שהוא בעל החוב הוא מפעיל את הליכי הגבייה, הוא מפעיל את שיקול הדעת. יש ביקורת על עצם העניין הזה והכלים שעומדים לרשותו לעומת גוף ניטרלי, שמלווה בגורם שיפוטי, כמו רשם, שחלק מההליכים עוברים דרכו, וזה בלי קשר לעניין העברת הגבייה לגורמים פרטיים. יש עדיפות בהרבה כתיבה ואמירה בביקורת שהושמעה גם כאן בוועדה לכך שיהיה גורם ניטרלי של המדינה שפועל מאינטרסים ציבוריים, וגם אם יש גורמים מסוימים שהם בעלי תפקיד שמפוקחים בצורה הדוקה יותר, שהוא לא בעל החוב עצמו והוא אחראי על הליכי הגבייה. בנושא של ההפרטה לחברות גבייה פרטיות, עם היתרונות שיש בצד זה – הושמעה ביקורת מעבר לעניין הזה. חשוב לציין שיש פסק דין של בית המשפט העליון שקבע שבהיעדר הסדרה מפורטת בחקיקה ראשית, הדבר הזה הוא אצילה אסורה, וניתנה שנה להסדיר את זה. כרגע יש החלטה. יש הצעת חוק ממשלתית בעניין הזה שנמצאת בוועדת הפנים, אמורים להתחיל לדון בה. מה שהיא עושה זה להסדיר את הגבייה באמצעות חברות גבייה פרטיות. כמובן שהדיון עוד לא התחיל.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני רוצה לקוות שמה שנעשה כאן ייתר את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה נראה משונה.
ענת ברקו (הליכוד)
הממשלתית זה לגבות עם חברות פרטיות?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
את הצבעת בעד זה.
ענת ברקו (הליכוד)
דרך משרד הפנים?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לא דרך משרד הפנים. הצעת החוק מסבירה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
מי מוביל את זה?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
מה זה מי מוביל את זה? הממשלה מביאה את זה. הממשלה עצמה. אתם הצבעתם על זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא מודע לזה, וגם קשה לי להאמין כי זה - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אתם הצבעתם על זה. אתם הצבעתם על זה וזה עבר קריאה ראשונה. איפה אתן חיות?
איתי חוטר
על איזו הצעת חוק אנחנו דנים? של חברת הכנסת מיכאלי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אין ספק שכשמונחת הצעת חוק ממשלתית, מצפים שהיא תהיה רחבה יותר ותכלול יותר, על הרבה דברים שדיברנו. אני חושב שבמקרה הזה דווקא כשלוקחים צעד אחר צעד, אני חושב שזה צעד נכון. שני דברים אנחנו יודעים שעליהם אין מחלוקות – שהפעילות של הרשויות דרך פקודת מסים (גבייה) הייתה פוגענית.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
עדיין.
אורי מקלב (יהדות התורה)
עדיין. הרבה מילים נשפכו פה. אני חושב שלמרב וגם לקארין מגיע את כל הקרדיט שהן הציפו את זה כאן באופן מתמשך הרבה שנים. את זה אנחנו יודעים. מצד שני, בעיני בכל אופן, המרכז לגביית חובות, אני חושב שהוא עשה עבודה טובה. אני חושב שבמהותו הוא שינה תפיסה. אני חושב שהוא הרבה יותר ידידותי, הרבה יותר רך. אני רוצה להגיד שגם בתוך מסגרת החוק – תלוי איך אנחנו פועלים בו. אני חושב שכל הזמן נגד עיניכם האפשרות להיות פחות פוגעני כלפי האזרח, כלפי החייב, אני חושב שזה נר לרגליכם, וזה בסדר, לכן טוב שאפשר להעביר לכם עוד סמכויות. אני מקווה שכל מה שהייתם תלויים ועומדים מבחינת – הייתם במבחן. אני רוצה לקוות שאחרי שסמכות נמצאת, כמו בהרבה מקומות, אנשים שוכחים מניין באת. אנשים כבר לא תלויים ועומדים בעניין הזה, לא צריך להוכיח את עצמם שפועלים בצורה אמתית מול האזרח, אלא מתחילים לפעול כדי לשרת גופים אחרים בלי מערכות האיזונים. אני תפילה במקרה הזה – ואני גם מקבל, כדברי הקדמה לחוק הזה – שהדברים יישארו כל הזמן - - - בעניין הזה. ככל שיהיה ככה, אנחנו יכולים לתת יותר סמכויות ולהרחיב יותר את המידע ואת הגישה. אני חושב שעד היום, באופן כללי – תמיד זה לא נעים, אבל הדברים נעשים בשום שכל, בהבנה ובמחשבה ראויה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מירה, ואחר-כך רון. אני מבקש לקצר כי אנחנו מדברים כרגע כללית, ואני רוצה שנתחיל לדבר לגופו של עניין, ואז נוכל לשמוע יותר ממי שיהיה לו מה לומר. כן, מירה.
מירה סלומון
תודה אדוני, אני אכן אשתדל לקצר. קודם כל, אני רוצה להעמיד כמה דברים על דיוקם. ראשית, הסמכות של גבייה בהליכים מינהליים היא סמכות שלטונית מהמעלה הראשונה. הרשויות המקומיות הוסמכו לעשות זאת ביחס לארנונה מכוח פקודת העיריות מלפני ולפנים, עוד הרבה לפני הסמכות שניתנה להם מכוח פקודת המסים (גבייה). המעבר מהעברת סמכות שלטונית בסיסית שכזו של דאגה שתשלומי החובה של הרשות המקומית ישולמו לקופה באופן ישיר, להסתמכות על גורם שיגבה עבור הרשות המקומית הוא מעבר לא פשוט בכלל, לא מובן מאליו. ההסתייעות בחברות גבייה פרטיות שנעשה באופן וולונטרי – וגם כאן, אני מזכירה, הצעת החוק הממשלתית מדברת על אופן וולונטרי – הייתה כרוכה בהרבה מאוד ליקויים וקשיים, וזו בדיוק הסיבה שיש הצעת חוק ממשלתית שאכן מונחת בפני ועדת הפנים, ושנועדה להסדיר את השימוש בחברות גבייה בשום שכל. כלומר, להשאיר את הסמכויות השלטוניות שקשורות בהליכי הגבייה בידיים השלטוניות, ולהשאיר סמכויות טכניות יותר במהות שלהן בידי חברות גבייה, כמו שאמרנו, לעניין אחר חובות אחרים ובפני ועדה אחרת.
דבי גילד-חיו
שכחת להגיד שהרשויות המקומיות מתנגדות להצעה של הגבייה הפרטית - - -
מירה סלומון
אני שתקתי כשהיית - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, דבי.
דבי גילד-חיו
- - - למה 12 שנים לא מציגים את זה? כי הם מתנגדים להצעה הזאת. היא שכחה לספר את זה. זה מעוות את הדיון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דבי, זו כבר הפעם השנייה בישיבה הזו שאני מעיר לך. אני מבקש, דבי, יהיה לך זמן ורשות אם תרצי לדבר. את מה שאמרת עכשיו היית יכולה להגיד כשיש לך זכות וכולם שומעים אותך. מירה.
מירה סלומון
להתייחס בכל זאת לאורך הזמן עד להסדרת החוק. זה לא תלוי, מן הסתם, במרכז השלטון המקומי, פעם אחת. פעם שנייה, בית המשפט קצב עד מרץ 2019 להסדיר את החוק הזה, כך שיש דד-ליין.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אז אתם בעד או נגד עכשיו?
מירה סלומון
חברות הגבייה? הצעת החוק הממשלתית? בוודאי שאנחנו בעד. בוודאי שאנחנו בעד. בעניין המרכז לגביית קנסות, הצעת החוק שמונחת בפני הוועדה הנכבדה כעת – אנחנו מוכנים להתקדם אתה. אנחנו חושבים שראוי לעשות פיילוט, לבדוק איך הדבר הזה יכול להיעשות. אבל הפיילוט הזה צריך להיות מוגבל לפרמטרים שאנחנו מסכימים עליהם מראש, שאנחנו יודעים אותם מראש, שיש להם מדדי הצלחה, כך שאנחנו יודעים שבחלוף תקופת הוראת השעה אפשר היה להבין מה נעשה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מהם מדדי ההצלחה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא, לא, בואו ניתן לה לסיים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני רוצה להבין את הדברים שלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע, אבל אם כל אחד ישאל באמצע את השאלות – היא לא תשלים את הרעיון שלה, ואף אחד מאתנו לא יבין. מה שמפריע לך – אבל לאחר מפריע בדיוק משפט אחר. לא נשמע מכל זה שום דבר בסוף והדיון יתארך.
קארין אלהרר (יש עתיד)
ניסן, אבל איך אפשר לגבש עמדה אם אני לא מבינה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כשלא תביני, את תשאלי, והיא תסביר לך את זה עוד פעם אם תצטרכי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא הבנתי, לכן אני שואלת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תשאלי אחרי שהיא תסיים. כל אחד יוכל לשאול. אחרת כל אחד ישאל מה שהוא לא מבין, יתחיל דו-שיח ולא יהיה כלום מזה.
מירה סלומון
מאחר שבכל מקרה התכוונתי לדבר על מדדי הצלחה – תודה אדוני, אבל אני אבהיר. מדדי הצלחה הם מדדים של הצלחה של גבייה של חובות מן הסוג הקל. של קנסות, לא חובות מסוגים אחרים – קנסות פליליים למיניהם. חובות מן הסוג הקל, חובות מן הסוג המורכב יותר, אחוזים, שיעורים של גבייה כזו, האופן שבו הדבר הזה נעשה, בשים לב לסדרי עדיפויות שיש ברשות המקומית. אלא מדדים שעליהם אנחנו מדברים במרכז. כאשר אני אומרת "המרכז", אני מדברת על המרכז לגביית קנסות, ועם האכיפה והגבייה. אנחנו מדברים על זה, עוד לא השלמנו נוסחה שמבהירה מהם המדדים להצלחה. כמובן, אם אנחנו מדברים על הוראת שעה, מן הסתם, חברי הכנסת יצטרכו להיות מודעים למדדים האלה כדי להבין, לכשיתבקשו להאריך או להפוך להוראת קבע, אם אכן ההצלחה נמדדה ונמדדה טוב.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל גברתי יודעת – וזה לא סוד הרי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
קארין, אנחנו לא נעשה ככה. אני רוצה שהיא תסיים ואז תשאלי. זה לא יכול להיות ככה, כי לאחרים יש אולי שאלות, וזה לא הנושא המרכזי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה דיון, לא?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. היא תסיים את הרעיון שלה. בכל פעם היא תתחיל מההתחלה כי בכל פעם מפסיקים אותה. אי-אפשר. כשהיא תסיים, תשאלי.
מירה סלומון
להשלמת דברי הפתיחה שרציתי לומר, אדוני, הסוגיה של שימוש בשני סוגי גבייה – הליך גבייה מינהלי ולצדו הליך גבייה אזרחי – זו סוגיה שהוסדרה בהנחיות היועץ המשפטי זה מכבר. לא ניתן לבצע את שני ההליכים במקביל. לא ניתן גם לפנות להוצאה לפועל וגם להטיל עיקולים בהליך גבייה מינהלי, צריך לבחור, וזה גם לא נעשה. הדבר הזה כבר מוסדר – צריך להחליט באיזה הליך משתמשים. אפשר לעבור מהליך להליך, אבל אי-אפשר לנהל אותם במקביל. זה חשוב להעמדת הדברים על דיוקם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה רבה. קארין, את רוצה לשאול משהו אותה?
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא, קיבלתי תשובה.
רון מוסקוביץ
אני מייצג את הוועדות המרחביות לתכנון ובנייה, יש 30 ועדות כאלה בארץ. אנחנו לא נתקלים בבעיה של גבייה. כשיש חייב, אנחנו פונים אליו בכתב והוא משלם את חובו. במקרים יוצאי דופן, לפעמים צריך מכתב מעורך-דין. אבל אנחנו לא שוללים את העניין האופציונלי, כי בכל זאת ישנן ועדות מסוימות, בעיקר במגזרים מסוימים, שכן מתקשים. לכן שימוש אופציונלי, כבחירה, של ועדה במרכז לגביית קנסות הוא מבורך בעינינו, ואנחנו מבקשים מאוד להשאיר את המצב ולאפשר לנו לגבות כפי שאנחנו עושים עד היום, זאת אומרת, שימוש במנגנונים שבסך הכול עובדים, והגבייה היא גבייה של 100% ברוב רובן של הוועדות, ולאפשר לאותן ועדות את השימוש במרכז על-פי התיקון המוצע.
עידית לב
עידית לב מרבנים למען זכויות האדם. אני רוצה בקצרה להפנות תשומת לב למשהו שהוא לא בהצעת החוק, אבל אני חושבת שצריך להיות במודעות שלכם כשאתם מדברים על זה. הצעת החוק הזאת מבקשת להכניס למרכז לגביית קנסות כלים שעוזרים לגביית החוב. אבל היא לא מביאה למרכז לגביית קנסות את הכלים שעוזרים לחייב שנמצאים בהוצאה לפועל. אני אתן דוגמה לשניים – אחד הוא העובדה שקבלת קהל במרכז לגביית קנסות היא אך ורק בירושלים. אם למישהו יש חוב ארנונה בקריית שמונה ויש לו איזושהי בעיה עם המרכז לגביית קנסות - - -
תמי סלע
ארנונה אין שם.
עידית לב
אני מדברת על ההרחבה.
קריאה
לא, לא היה ארנונה.
עידית לב
דוח חנייה. הדבר השני, בהוצאה לפועל יש אפשרות לחייב להגיש התנגדויות. הדבר הזה לא קיים במרכז לגביית קנסות. אנחנו פנינו בכתב למרכז בנובמבר. קיבלנו תשובה לפני שבועיים-שלושה.
תומר מוסקוביץ
פעם שנייה את אותה תשובה.
עידית לב
לא, לא קיבלנו אותה בפעם הראשונה. העלינו בה את כל הדברים האלה, ואנחנו מקווים שיהיה לנו דו-שיח שיעזור לחייבים להתגבר על זה. היכולת להתמודד עם גבייה של המרכז לגביית קנסות לחייבים שהם לא עורכי דין היא לא פשוטה היום.
דבי גילד-חיו
עורכת דין דבי גילד-חיו מהאגודה לזכויות האזרח. אנחנו הגשנו הערות לחקיקה, שאני לא אכנס אליהן. רציתי להתייחס רק לחלק של העברת הסמכויות למרכז, להגיד שאנחנו מאוד תומכים בזה. זה צעד חשוב מאוד. צריך לזכור שהשיקול פה הוא לא – מה שעולה בינתיים הם בעיקר השיקולים הכלכליים. אני לא מבטלת את זה, זה חשוב מאוד, אנחנו רוצים שהרשויות יהיו איתנות ושאנשים ישלמו את החובות שלהם. אבל הסיבה האמתית שבגללה מעבירים היא כדי לעשות איזון יותר נכון בין הזכויות של הנושים, שהן הרשויות במקרה הזה, לבין הזכויות של החייבים. זה לא שאנשים לא ישלמו את החוב, אבל יהיה איזון. במרכז, או ברשות, יש כלים מאוזנים יותר. עצם זה שרשות ממשלתית עושה את זה, זה משהו חשוב בפני עצמו. אנחנו יודעים שיש המון בעיות עם גבייה באמצעות גופים פרטיים. צריך לזכור שהפקודה מלווה גם בזה שגופים פרטיים עושים את הגבייה ברוב המקרים. זה הולך ביחד, ולכן זה מכפיל את הקושי שם. זאת דרך המלך, וכך זה צריך להיות.

רציתי עוד משפט אחרון. עמדתנו היא שלא צריך להשאיר את ההליך הזה כמשהו וולונטרי פתוח. אני מבינה שכנראה באיזושהי הידברות או משא ומתן אמרו בואו ננסה, נראה להם שאנחנו יכולים לעשות את זה, יהיה טוב ואחר-כך כולם ישמחו וירצו להצטרף. אני לא חושבת שזה צריך להיות ככה. מדובר פה בהגנה על זכויות של אנשים מוחלשים מאוד, והמדינה צריכה להגיד אנחנו רוצים לעשות פיילוט – נכריח X רשויות – לא אכפת שמשרד הפנים יבחר – ושיהיה פיילוט של תקופה, ויבחנו את התהליך הזה, ולא שיחכו. אם אף אחד לא יצטרף, מה השגנו בזה? או אם יצטרף בדקה ה-90 ואי-אפשר יהיה לבחון את זה, מה השגנו בזה?
אורית הלנה לנדסברג
אורית לנדסברג ממינהל התכנון. אני רק רוצה להבהיר לגבי הנושא של ועדות. הכותרת ועדות מקומיות נחלקת לשתיים – יש ועדות מקומיות ששייכות לרשויות, והוועדות המרחביות, שרון הציג את עמדתן, הן ועדות שמכנסות תחתן כמה רשויות ומטפלות בנושא תכנון של כמה רשויות. הנושא של הועדות המקומיות – השלטון המקומי מייצג אותן, ואת הוועדות המרחביות רוני גרטל ייצג. אנחנו מסכימים לגמרי עם העמדה של רון, שבשלב הזה זה צריך להיות וולונטרי. אנחנו יודעים שיש ועדות, כפי שרון אמר, שמתקשות, ויכול להיות שהם ירצו וישמחו להשתמש בכלי הזה.
לירום סנדה
קודם כל, אנחנו מברכים על כל שינוי שיוציא את הליכי הגבייה מפקודת המסים (גבייה), שהיא אכן פקודה קיצונית מאוד. עם זאת, לשכת עורכי הדין סבורה שנכון להיום, המקום המתאים לבצע את הליכי הגבייה האלה הוא רשות האכיפה והגבייה, אבל תחת חוק ההוצאה לפועל. עם המרכז לגביית קנסות יש היום עדיין המון בעיות שלא פתירות ברמה הפרקטית.
קריאה
שכר טרחה?
לירום סנדה
לא, לא קשור לשכר טרחה כלל וכלל. אחד הדברים הוא הנושא של קבלת קהל. למרכז לגביית קנסות אין כלל קבלת קהל. זה גוף שנמצא בירושלים. אין אף חייב במדינת ישראל שיודע איך להגיע אליו, אין מענה טלפוני. גם הפרקטיקה שנהוגה היום בהגשת בקשות לפריסה – יש אפשרות מצומצמת מאוד, סעיף 5(ב) ו-(ג) לחוק המרכז לגביית קנסות – אלו הליכים שלוקחים בין 120-90 יום עד שבכלל מקבלים תשובה מהמרכז לגביית קנסות. אני ראיתי בהוצאה לפועל שפרסתם עמדות – ראינו בתל אביב ובעוד כמה לשכות. אולי אם הנושא הזה ייפתר אפשר יהיה לקדם את זה. אבל אנחנו עדיין סבורים שהאכסניה המתאימה תהיה תחת חוק ההוצאה לפועל, שבו יש היום הרבה יותר הגנות לחייב, אפשרויות פריסה, רשם שבוחן את הנתונים האלה, ולא עובדים חסרי הכשרה. בתיקון שרוצים לעשות לסעיף 6 – מי שיהיה אמון על הפריסות כלל לא יהיה עורך דין, או כלל לא יהיה עורך דין בעל ניסיון של שלוש שנים, אלא אנשי מקצוע באופן כללי. אז אנחנו לא סבורים שזה המקום המתאים לבצע את הפריסות ולקבל את ההחלטות.
גל פרויקט
בעניין הכללי אני רוצה לציין גם לנציג לשכת עורכי הדין וגם לדבי שאם הם יעיינו בצורה מדוקדקת בחוק של המרכז לגביית קנסות, הם יראו שהסמכויות כלפי החייב הן בהרבה יותר דרמטיות מאשר פקודת המסים (גבייה). אני הקשבתי בקשב רב למה שאמרה חברת הכנסת מיכאלי. אני רוצה להזכיר לכם שרק היום מונחת על השולחן הצעה שלגביה קבע היועץ המשפטי לממשלה בהנחיות שהוא הוציא שלא ניתן לפעול כנגד חייב לפני שמוסרים לו התראה מראש, ויהי מה. אתם תיכף הולכים להצביע על סעיף שמייתר את ההחלטה הזאת, ואומר שניתן לפעול כנגד חייב גם בלי להוציא לו דרישה. אז אני עדיין לא מבין איך אתם כולכם תוקפים משהו אחד, ובאותה נשימה עושים משהו אחר שהוא הרבה יותר אגרסיבי ודרמטי ממשהו אחד שאתם תוקפים אותו. אז אני מציע לעבור ולקרוא את הסעיפים ולהשוות אותה לפקודת המסים (גבייה) ולהבין שהסמכויות שניתנות פה הן בהרבה יותר דרמטיות. זה חוץ מגופו של עניין, שאחרי כן נדון על זה בהמשך הישיבה. זה רק להשכלה כללית. מי שמהיר, שיקרא לפני זה את הפקודות.
דבי גילד-חיו
אנחנו קראנו, תודה רבה. זה אבסורד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דבי, זה לא דו-שיח. זה בסדר, כל אחד מדבר מנהמת לבו וסביבתו וזה בסדר.
איתי חוטר
אדוני יושב-הראש, תודה על זכות הדיבור. האמת היא שקצת הופתעתי מדברי הפתיחה של חברת הכנסת מיכאלי. אנחנו היינו משוכנעים שהצעת החוק הממשלתית היא פרי של הסכמות יחד אתה, גם העניין הוולונטרי. זה משהו שאנחנו עומדים עליו ונעמוד עליו ונתעקש עליו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
היא לא אמרה כלום על הוולונטרי, אני אמרתי. היא לא אמרה מילה על הוולונטרי, אני דיברתי על הוולונטרי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, הוא מדבר על משהו אחר. הוא מדבר על המשא ומתן ועל הדיונים שהתנהלו.
איתי חוטר
על הרעיון של מיזוג עם הצעת החוק של חברת הכנסת מיכאלי, שהוא פסול מבחינתנו. יש בהצעת החוק הממשלתית כמה סוגיות שאנחנו מבקשים ללבן עם המרכז לגביית קנסות, ואפשר ללבן אותן במסגרת דיוני הוועדה, אפשר ללבן אותן גם מחוץ לדיוני הוועדה. היינו רוצים לקבל עליהן מענה במסגרת הצעת החוק. זאת המסגרת שאנחנו סבורים שיש לדבר עליה, ונרצה לדבר עליה. תודה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו נעבור עכשיו להצעת החוק, וכפי שאמרתי, אנחנו נדבר בתחילה על החלק הראשון, שהוא קשור לייעודו של המרכז.
תמי סלע
יש גם נוסח משולב למי שנוח לו יותר לקרוא. התיקון הראשון הוא להגדרה של גובה. במקום ההגדרה הקיימת יבוא:

""גובה" –
בעל תפקיד לפי סעיף 5 לחוק ההוצאה לפועל וכן עובד ציבור שמינה מנהל המרכז לצורך גביית חוב לפי חוק זה".

בעיקר מחקו מההגדרה הקיימת חלקים שהם כבר לא רלוונטיים. אפשר לראות את זה בנוסח המשולב. היה כתוב גם מוציא לפועל לפי חוק ההוצאה לפועל ופקיד בית משפט או תיק של הנהלת בתי המשפט, שבפועל לא משמשים כגובה. אני רק מפנה את תשומת הלב לזה שכשאומרים בעל תפקיד לפי סעיף 5 לחוק ההוצאה לפועל, זה אומר גם מישהו שקיבל אישור מוועדת האישורים. זאת אומרת, גם גורמים שהם גורמים פרטיים מפוקחים, אבל לא עובדי מדינה. אבל זה לא משנה את המצב הקיים היום, זה רק עוד הסבר על הסעיף הזה.
ענת הר אבן
בדומה למצב הנוכחי.
תמי סלע
התיקון הבא להגדרת חוק. בסעיף קטן (2) זה רק עניין של הגדרה – "קנס מינהלי כמשמעותו בחוק העבירות המינהליות", יהיה בהגדרה קנס מינהלי, אחר-כך זה חוזר. זה בפסקה (א). בפסקה (ב) מתקנים את פסקה 8 להגדרה "חוב", ומוסיפים בנוסף להוצאות שפסק בית משפט – שזה משהו שהיום המרכז יכול לגבות – גם הוצאות שפסק בית דין מינהלי כהגדרתו בחוק בתי דין מינהלי. על זה אני רוצה להגיד כמה מילים ותתייחסו. כמו שאמרתי קודם, היום אם יש הוצאות שפסק בית דין מינהלי, אז יש לו סמכות לגבות לפי חוק ההוצאה לפועל, כי זה נחשב לפסק דין. הוא לא מוסמך לפי פקודת המסים (גבייה), זה לא העניין כאן. בית דין מינהלי זה יכול להיות כל מיני ועדות ערר או ערעור, או אפילו דברים שאין להם בדיוק שם כזה, או טריבונל על בית דין של הגבלים עסקיים, זה בית דין מינהלי. אבל יש הרבה מאוד גופים כאלה, כנראה מאות. אין מישהו שמחזיק את הרשימה המלאה.

הסיטואציה היא שהאזרח מגיש איזושהי הסגה על החלטה מינהלית שאותה רשות קיבלה, ויש לו איזשהו גורם – ועדת ערר או ערעור שבפניו הוא מסיג על ההחלטה. לפי חוק בתי דין מינהליים יש הוראות מסוימות שחלות על חלק מבתי הדין המינהליים, רק על כמה עשרות שמנויים בתוספת, לא על כולם. שם יש סעיף שמקנה את הסמכות להטיל הוצאות, בדרך כלל אלו הוצאות על אחד מבעלי הדין כמו בבית משפט. רוב הפסיקה שיש בהקשר הזה היא שמטילים הוצאות לטובת האזרח. לאזרח נגרמו הוצאות – הוא לקח עורך דין והקדיש ימי עבודה כדי לבוא להסיג על החלטת הרשות, ואם מוצאים שהרשות פעלה בצורה לא תקינה, אז יש הצדקה לפצות אותו ולתת לו הוצאות, וזה הגיוני. פחות פוסקים הוצאות לטובת הרשות, כי הרשות – אלו עובדים של הרשות, בדרך כלל יש לשכה משפטית שתייצג את העמדה בפני ועדת הערר, ולא נגרם לה נזק כמו שנגרם לאזרח. יש פחות מקרים כאלה של פסיקת הוצאות לטובת אוצר המדינה בהקשר הזה.

אחרי שאמרתי את כל זה, אני חושבת שבסיטואציות האלה, שאנחנו מדברים על הרבה מאוד גופים שהם חלק מהמינהל, שאני מניחה שהשימוש שלהם בהטלת הוצאות לטובת אוצר מהמדינה הוא מועט, ויש להם דרך במקרה הצורך לגבות – אני מניחה שבדרך כלל האזרח כן משלם, ורק במקרים נדירים צריך לנקוט בהליכי גבייה – במקרים שיש, שילכו להוצאה לפועל, ולאו דווקא עכשיו להרחיב את זה למשהו שאנחנו לא יודעים את ההיקף שלו.
תומר מוסקוביץ
הם לא יכולים. תמי, הם לא יכולים ללכת להוצאה לפועל.
תמי סלע
הם יכולים.
תומר מוסקוביץ
לא, זה לא חוב אזרחי.
תמי סלע
לפי חוק בתי דין מינהליים. כתוב שזה נחשב כפסק דין של בית משפט לעניין הוצאה לפועל.
מיכל אלבז
אם אפשר לומר משהו קטן בהקשר למה האדון מלשכת עורכי הדין אמר. אפשר לגבות את החובות האלה בהוצאה לפועל לפי החוק. העניין הוא שבהוצאה לפועל יש גם עלויות נוספות שחלות על החייב – למשל שכר טרחת עורך דין, כל מיני אגרות. ולכן יכול להיות שזה דווקא יתרון בהקשרים האלה להעביר את זה - - -
תמי סלע
מצד שני, אם הוא חסר יכולת אז יש לו כל מיני הגנות.
מיכל אלבז
בוודאי, יש איזונים.
תמי סלע
הרי אנחנו אפילו לא יודעים אילו כללים חלים כאן על אותה ועדת ערר לגבי פסיקת הוצאות, אם יש לה מקסימום, באילו נסיבות היא מטילה. דווקא פה יכול להיות שיש גורם שיפוטי יותר שאפשר להגיש התנגדות לחוק וזה יכול לעבור לבית משפט. הסיטואציה הזו אולי מתאימה יותר כשזה משהו שהוא לא הוצאות שפסק בית משפט. בכל זאת זה שונה.
ענת הר אבן
אי-אפשר להגיש התנגדות כי זו החלטה שדינה כפסק דין. כמו שעל פסק דין אי-אפשר להגיש התנגדות, כי התנגדות אפשר להגיש רק על תובענה או שטרות, אז על הוצאות אי-אפשר להגיש התנגדות.
תמי סלע
אבל אפשר לפנות לרשם ולהעלות טענות. אין פה איזו תופעה - - -
תומר מוסקוביץ
אם אפשר להציע הצעת ייעול בעניין הזה. לא אכפת לנו שזה יהיה בהוצאה לפועל. אני חושב שבגלל הדברים שאמרו פה חברותי, נכון יותר שזה יהיה אצלנו במרכז לגביית קנסות, כי התהליך יותר זול. אם החשש הוא מפני איזושהי רשימה לא ברורה של גופים, לא אכפת שהחוק יגיד שגופים כאלה – אם אנחנו רוצים לקבוע את - - -, אז אני כמנהל המרכז או מנהל רשות האכיפה והגבייה, אפרסם הודעה ברשומות של הגופים שאנחנו נגבה עבורם את ההוצאות המינהליות, ומאותו רגע אנחנו נגבה עבורם את ההוצאות כדי שכל אחד ידע בדיוק שזה מגיע אלינו, שזו לא איזושהי רשימה כללית כזו. זה נראה לי פתרון הגיוני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
קיבלנו אותה.
תומר מוסקוביץ
נפרסם הודעה שלי ברשומות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ואם פספסת, תמיד תוכל להוסיף עוד?
תומר מוסקוביץ
כן, ברור.
תמי סלע
אם כבר, הייתי מפנה לרשימת הגופים שבתוספת, שהם היחידים שהסעיף של פסיקת הוצאות חל עליהם. אני אומרת שוב, ברמה העקרונית, לפעמים כשדרך האכיפה היא קלה יותר, אז גם הדרך לפסוק הוצאות נהיית קלה יותר. לעתים. מכיוון שכאן בסיטואציה שנוצרה, שהוא מגיש הסגה על החלטה של רשות - - -
תומר מוסקוביץ
לא משנה, או הודעה שלי או הפנייה לתוספת. תסגרו את זה אחר כך בניסוח.
תמי סלע
שיטילו עליו בסופו של דבר - - - זה לא הדבר הכי שכיח או רצוי.
מיכל אלבז
אנחנו צריכים לעשות את הבדיקות שלנו, אבל אני שמחה על ההצעה הזו.
תמי סלע
אנחנו בתיקון 8 סעיף קטן (ג). מוסיפים אחרי פסקה (15) עוד סוג של חוב שהמרכז לגביית קנסות יוכל לגבות.

"(16) קנס שהטיל בית משפט או קנס מינהלי, המשולם לקופת ועדה מקומית כמשמעותה בחוק התכנון והבניה, ובלבד ששר המשפטים אישר לגבותו לפי הצעת מנהל המרכז ויושב ראש הועדה המקומית; הודעה על אישור כאמור תפורסם ברשומות; אישר השר כאמור לא ייגבה הקנס באמצעות פקודת המסים (גבייה)".
גם פה הערה קטנה לפני שתתייחסו. ועדת מקומית – אני מבינה שזה כולל גם ועדה מרחבית. ההערה שאני הערתי גם בנייר ההכנה, שבהקשר הזה, להבדיל מרשות מקומית, שזו באמת אופרציה אחרת וגוף בפני עצמו, אם יש איזושהי החלטת רוחב שיותר נכון להפעיל במקום – היום הם פועלים לפי פקודת המסים (גבייה) כשהם גובים, בגופים האלה. לרוב מדובר על קנסות, שזה התחום המקצועי של המרכז לגביית קנסות, שאפשר ורצוי לעשות את זה באמצעות גוף שהוא לא בעל החוב, שהוא עם הכלים המאוזנים שלו, אז נכון לקבל את זה כהחלטה שמחייבת, ולאו דווקא משהו וולונטרי. נאמר פה שכן חשוב שזה יהיה וולונטרי.
תומר מוסקוביץ
תשאירו את זה, חבל לריב. זה הסיפור, שיהיה וולונטרי?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כרגע.
מירה סלומון
מירה סלומון מהמרכז לשלטון המקומי. כמו שנאמר, הקנסות שמטיל בית משפט הם קנסות מינהליים של קופת הוועדות המקומיות. מרבית הוועדות המקומיות הן ועדות של הרשויות המקומיות ולא ועדות מרחביות של מספר רשויות מקומיות במאוחד. לנו יש קושי עם שתי סוגיות שיש לסעיף הזה. האחת – לפי הצעת מנהל המרכז ליושב-ראש הוועדה המקומית. היינו רוצים לראות מצב שבו המרכז לא יכול לסרב לוועדה מקומית שמעוניינת לקבל את השירותים שלו. אנחנו לא חושבים שזה נכון, גם בפיילוט, לעשות - - -
תמי סלע
זה לא פיילוט, זאת הוראה קבועה.
מירה סלומון
נכון. גם בפיילוט וגם אחרת, זה לא נכון שהמרכז יסרב לקבל גבייה של קנסות של ועדה מקומית שמעוניינת להעביר אליו. זו נקודה אחת שיש לנו בעיה. הנקודה השנייה שיש לנו בעיה עם הנוסח – אם כבר ניתן אישור, היה והגענו להסכמה ויש אירוע שבו הצו ניתן, אן ניתן אישור, לא ייגבה הקנס באמצעות פקודת המסים (גבייה). הסוגיה הזו היא רלוונטית ביחס למצב שבו כל הצו ישונה כתוצאה מההחלטה הזו, מהאישור לגבות באמצעות המרכז. הוחלט שבסופו של דבר המרכז לא יגבה מסיבות כאלו ואחרות, ואז הוועדה המקומית לא תוכל לגבות את אותו החוב באמצעות פקודת המסים (גבייה). אנחנו מתנגדים גם לאפשרות הזאת. שני הנושאים הם נושאים משלימים – האחד, הוועדה המקומית צריכה להיות זו שבוחרת. המרכז לא יכול לסרב לה אם היא רוצה שהוא יגבה עבורה קנס. שתיים, היה והוועדה המקומית רוצה בכל זאת לחזור בה – מסיבות שמוסכמות מראש, באישור, מסיבות רלוונטיות – מהגבייה באמצעות המרכז, צריך לאפשר לה כלים מתאימים כדי לגבות את הקנס המינהלי הזה.
תמי סלע
למה החלטה של יושב-ראש ועדה מקומית מסוימת צריכה להיות ההחלטה שקובעת איזה כלי ישמש אותם לגביית קנסות? יכול להיות שזה מאוד יעיל, אבל הם עושים את זה באופן שפוגע בזכויות של חייבים.
תומר מוסקוביץ
סיכמנו שזה יהיה בהסכמה, זה הסיכום.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אתה מדבר על משהו אחר ממה שתמי עונה.
תמי סלע
לא על הרשויות אני מדברת, אני מדברת על הוועדות המקומיות.
מירה סלומון
קנסות שמגיעים לקופה של הוועדה המקומית משמשים את הוועדה המקומית כפעילות של רשות מקומית, זה חלק מההסכמות. הוועדות המקומיות הן לא מנותקות. לפעמים אפילו אותם אנשים – ראש הרשות המקומית, ראש העירייה, הוא יושב-ראש הוועדה המקומית. מהנדס העירייה הוא מהנדס הוועדה המקומית, וכך הלאה. למעט מצב של ועדות מרחביות, שאמרנו את זה לפני כן, ששם יש כמה רשויות מקומיות.
תומר מוסקוביץ
ברשותכם, אני אשיב לשאלה הראשונה, והם ישיבו לשאלה השנייה. קודם כל, אשרינו שזכינו שכבר דואגים שנסרב. העניין של הסירוב הוא לא סירוב, זה פשוט עניין של משאבים של קליטה, של תיאום. זה עניין של משאבים. הרי בשביל דבר כזה צריך להקים ממשק ממוחשב, צריך להסתדר מבחינת משאבים, צריך להסתדר מבחינת תקציב מול האוצר. אנחנו נרצה. אם היו אומרים לי תעשה את זה לכולם, הייתי אומר לכם תחולה בעוד חמש שנים כדי שאני איערך. אני לא רוצה. אני רוצה תחולה מידית, אבל אז אני רוצה לראות כמה אני יכול לספוג. אני לא רוצה לקבל על עצמי גבייה שאני לא יכול לעשות אותה כמו שצריך, כי אני רוצה שכולם יבואו בסוף.
גל פרויקט
ואם רשות מוחלשת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא, לא. גל, בבקשה.
מיכל אלבז
אני רוצה להשיב, כיוון שהתבנית הזאת חוזרת בעוד כל מיני מקומות בחוק. הפרשנות שלנו – אם אין כבר את האישור של השר, אז אפשר לגבות לפי פקודת המסים (גבייה). מבחינתנו מדובר בסוגיה תיאורטית מכיוון שבכל המקרים שניתן אישור של השר, הלקוחות היו מרוצים ונשארו במרכז ולא היו לנו סוגיות של גופים שחזרו בהם. מבחינתנו, אם האישור מבוטל, המצב חוזר לקדמותו, לא משאירים את הגוף בלי שום כלי גבייה. זו לא פרשנות הגיונית.
ענת הר אבן
אני רק אוסיף ואשלים שעם כל גוף אנחנו מתאמים. יש גופים שרוצים שגם אם הצו פוקע, החוב ימשיך להיגבות באמצעות המרכז - - - עזרה. אם עולה סוגיה שהרשות אומרת אני רוצה לגבות בעצמי בחזרה, אז אנחנו נחזיר לה, אנחנו לא נחזיק בכוח חובות שאנשים לא רוצים שאנחנו נגבה. לעניין הראשון, אני אשלים את תומר ואגיד שאם הוועדות המקומיות כולן היו רוצות לבוא, אז בכפוף לזמן היערכות – אני לא יודעת אם זה יהיה חמש שנים – אין בעיה, כי היינו מסדירים את הממשק מול גוף אחוד. כשמדובר בוועדה מקומית כזו או אחרת שרוצה להצטרף, אנחנו לא נסרב, אבל יש פה עניין של תיאום. בגלל שיש פה עניין של תיאום, זה צריך להיות הדדי – הם פונים, אנחנו נסכים, אנחנו נקדם את זה. לא ראיתי גוף אחד שפנה ואנחנו לא התקדמנו בהסכמה.
תמי סלע
שאלה משפטית – אם צריך להבהיר שאם הצו בוטל, המצב חוזר לקדמותו. לי זה נראה ברור, אבל יכול להיות שמבחינת נוסח צריך להבהיר את זה. אבל הכוונה ברורה, נכון?
תומר מוסקוביץ
זה חוק הפרשנות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין אפשרות אחרת, אז מה כן יהיה? הוא יהיה באוויר – לא בשמיים ולא בארץ?
תמי סלע
ואם הצו בוטל, אז הסמכויות של גבייה קודמות - - -
מיכל אלבז
אבל יש את הסעיף הזה בעוד מקומות בחוק, ואם נבהיר, נצטרך להבהיר את זה גם בסעיפים אחרים.
תמי סלע
אם הוא אישר אז לא יגבו שוב.
ענת הר אבן
בפסקאות (13) ו-(14) זה כך מופיע, ולכן צריכה להיות - - - שלא יהיו הסדרים שונים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני חושבת שמספיק להגיד לפרוטוקול שזאת הפרשנות.
מיכל אלבז
אנחנו גם חושבים.
גל פרויקט
לא, סליחה. הסוגיה הזאת קצת יותר מורכבת מלהגיד לפרוטוקול. כשתקרא אחר-כך את הסעיפים של הפיילוט, אחד הוא הנושא. יכול להיות מצב שרשות – ובצדק – תעביר למרכז לגביית קנסות חובות מסוימים מנקודת זמן והלאה, לא תעביר חובות עבר – כי יש להם התחייבויות אחרות כאלה שגובים את החובות, כי החוב נמצא בתהליך, או כל דבר אחר.
תומר מוסקוביץ
אין בעיה.
גל פרויקט
אני יודע שאין בעיה. לא אמרנו שיש בעיה, זה בסדר. איך שזה מנוסח כרגע, זה יוצר בעיה. כי לכאורה, בהינתן שהעבירו את החוב למרכז לגביית קנסות, יש פה סעיף שאומר שאת החוב הזה – לא את מה שהעבירו, את החוב, סוג החוב, לא את הקנסות שהעבירו ספציפית – אסור לגבות בפקודת המסים (גבייה). זה לא מחייב פרשנות לפרוטוקול, העברות אחר-כך והעברות בכתב, זו הצעת חוק. זה מחייב שיהיה ברור, שזה מתייחס אך ורק למה שהעבירו להם.
תמי סלע
למה שהצו חל עליו.
גל פרויקט
יפה. לא לסוג הקנס. זה צריך להיות ברור לחלוטין. גם צריך להיות ברור שאם בתהליך, מכל סיבה שהיא, מעבירים חוב למרכז לגביית קנסות, והמרכז לגביית קנסות אומר אנחנו סבורים שאנחנו לא רוצים או לא יכולים לגבות אותו, בגלל כל מיני שיקולים – יכול לקרות אירוע. חייב התנגד, הם אומרים אנחנו סבורים שהחייב צודק, אנחנו לא מעוניינים לגבות את החוב הזה, והרשות סבורה אחרת וכן רוצה לנהל נגדו הליכים – בשביל זה יש בתי משפט. לא יכול להיות מצב שעכשיו היא לא יכולה לפעול בכלים שעומדים לרשותה, למה? כי העבירו את זה למרכז לגביית קנסות.
מיכל אלבז
בבית משפט בוודאי שאפשר.
גל פרויקט
הדבר השלישי, יכול להיות שבמסגרת התהליך באמצע מחליטה הרשות שהיא מרוצה יותר או מרוצה פחות, ומכל מיני שיקולים שונים רוצה להמשיך לגבות את אותם קנסות שכרגע נמצאים שם, ולא להעביר קנסות חדשים. גם פה הנוסח כפי שהוא כתוב לא מאפשר לרשות לעשות את זה ולהמשיך לגבות את החובות שהיא לא רוצה להעביר לפי פקודת המסים (גבייה). כפי שזה מנוסח זה לא מאפשר. אלו סיטואציות שיקרו. אין ספק שהן יקרו וצריך לנסח את זה בכזאת צורה שזה יהיה ברור, זה הכול.
ענת הר אבן
לא כל מה שלא ברור לגל, שהוא לא משפטן, ולא מה שלא ברור לא קורה בפרקטיקה. אנחנו עובדים עם הרבה משרדי ממשלה. כל החששות שגל מעלה הם חששות שהיו גם למשרדי ממשלה אחרים. אנחנו נוהגים במסגרת הצווים להבהיר מאיזו נקודת זמן אנחנו גובים. למשל עכשיו אנחנו מתקינים צו של משרד התחבורה. כתבנו שם במפורש על אגרות מאפריל 2015 ואילך כדי שיהיה ברור על מה זה חל. לכן ברור שגם אם יש חובות עבר שכבר התחילו להיגבות על-ידי פקודת המסים (גבייה), אין הכוונה לבלבל את האזרח שהיום גל גובה ומחר ענת גובה. על-פי רוב מתחילים להעביר חובות שעוד לא התחילו לפעול לגביהם לפי פקודת המסים (גבייה). היה לנו מקרה חריג של משרד מסוים שגבה באמצעות חברת גבייה פרטית וביקש להפסיק לעשות את זה. משרד המשפטים חייב אותנו לצרף את האיגרת בדרישה השנייה, מכתב שמבהיר לאזרח – אזרח יקר, אתמול גבו ממך לפי פקודת המסים (גבייה) באמצעות חברה X. דע לך, זה נפסק, עכשיו אתה עובר לגבייה באמצעות המרכז. אנחנו חושבים שהלשון הזו בהירה והיא מובנת, כך אנחנו פועלים, מכוח אותן מילים שקבועות בפסקאות (13) ו-(14).
תמי סלע
השאלה אם יש מניעה לכתוב שם שהסיפה מתייחסת לחובות שהצו חל עליהן. אני מסכימה שיש פה – יותר ברור, ואפשר לתקן את זה גם ב-(13) ו-(14).
ענת הר אבן
השאלה אם זה נחוץ. מבחינתנו זה ברור.
תמי סלע
כשדברים ברורים יותר זה מונע אחר-כך מחלוקות וויכוחים. זאת הגישה. אם כולם מסכימים על המהות, אולי עדיף להבהיר את זה, כי כרגע זה מנוסח קצת קטגורי.
מיכל אלבז
אני רק רוצה לומר שזה נוסח שאנחנו עובדים אתו כבר לא מעט שנים ולא התעוררו שאלות. חבל לסבך את מה שאינו מסובך. זו גם נקודה שצריך לחשוב עליה. אנחנו לא רואים בעיה, הצווים האלה מאפשרים איזושהי גמישות, ואפשר לקבוע בהם תאריכים וסוגי חובות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, נשאיר את זה כך. אם אתן אומרות שאתן עובדות עם זה כבר כמה וכמה שנים ואין עם זה בעיה, אז נשאיר את זה כך, כי בכל פעם שנעשה משהו עוד מישהו יגיד קודם זה לא היה, אז סימן ששיניתם וזה עוד יכול לסבך אותנו.
מירה סלומון
אדוני, אם אפשר בכל זאת לומר כמה משפטים כיוון שדווקא מההבהרות אני מרגישה קצת אי-נוחות. דווקא ההבהרות השאירו אותי עם תחושה של אי-נוחות. אומרת היועצת המשפטית של רשות האכיפה והגבייה שמרבית הגורמים שמסתייעים במרכז הם כאלה שמעבירים חובות שעוד טרם החלו לגביהם הליכי גבייה מינהליים, שהם יחסית חדשים. אנחנו רוצים בדיוק ההיפך. אנחנו רוצים שיהיו כל מיני סוגים של חובות, שגם חובות שהחלו לגביהם הליכי גבייה מינהליים יוכלו להיות מועברים למרכז, ולכן יש כאן שונות רלוונטית שמחייבת התייחסות מסוימת לסוגיה. אני מזכירה שכל הרעיון הוא שהמרכז יוכל לגבות דברים כדי לייתר הליכי גבייה מינהליים. לא צריך שזה יהיה רק מכאן ולהבא, אלא גם כאלה שכבר נפסקו לגביהם הליכי גבייה מינהליים.
תמי סלע
אין מניעה לפי הנוסח לעשות את זה.
מירה סלומון
הדבר השני שגרם לי להרגיש שכן נכון לייצר איזושהי הבהרה – אולי לא עם סיפת הסעיף, אולי בדרך אחרת לייצר לגבי זה הבהרה – הסוגיה של מה שנמצא באישור. באישור, כך אני מבינה, מדובר על קנסות החל מתאריך מסוים עד תאריך מסוים. למיטב הבנתי, הרעיון באישורים של גבייה של קנסות מהסוג הזה, קנסות של הוועדות המקומיות ושל הרשויות המקומיות, הוא לא רק מתאריך מסוים באופן גורף, אלא אפילו בתוך תקופת התאריכים יכול להיות מצב שבו קנסות מסוג מסוים יועברו וקנסות מסוג אחר לא יועברו.
קריאה
נכון, זו פרקטיקה קיימת.
מירה סלומון
לכן, שוב אני אומרת, יש כאן איזושהי שונות רלוונטית שאולי מצריכה – זה דיוק יותר בנוסח. זאת אומרת, לא לומר רק על התאריך.
מיכל אלבז
הדברים שמירה מתארת – ככה אנחנו עוברים.
ענת הר אבן
אני שמחה שזה עורר אצלך אי-נוחות. ביחס לאותם חובות שכבר הפעלתם את תהליכי פקודת המסים (גבייה) זה יהיה נכון, כמו שפעלנו עם משרד ממשלתי שפעל עם חברה פרטית, לצרף את האיגרת שאומרת לאזרח ומסבירה לו שאתמול גבו ככה, והיום גבו ככה. אין פה קושי משפטי, אלא בגלל שהמרכז רוצה לפעול נכון כך שהציבור יבין מה קורה, אנחנו נצרף את האיגרת. אני שמחה על אי-הנוחות כי כך יכולתי להסביר לך את העניין.
מירה סלומון
זה לעניין הרישה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו נתחיל להיכנס לפינות – לא, עזבו.
מירה סלומון
לא, אני רוצה לדבר על הטענה הראשונה.
ענת הר אבן
מירה, אני אשלים ואומר שאם החלטתם להעביר אלינו קנס מכוח סעיף 32(ב), לא משנה מה הוא, כל הקנסות מסוג סעיף 32(ב) אמורים להיגבות על-ידי המרכז. כי לא יכול להיות שאתם תגבו מגברת א' לפי פקודת המסים (גבייה) באמצעות חברה פרטית ומגברת ב' יגבו באמצעות המרכז. אנחנו נחליט ונסווג סוגי חובות. את אותו סוג חוב – הציבור ידע שאתם גובים.
מיכל אלבז
ואז זה מסתדר עם הנוסח.
מירה סלומון
בנקודה הראשונה שדיברנו, על היכולת של המרכז לסרב לוועדה מקומית שמעוניינת לקבל את שירותיו, אנחנו מציעים, אם אפשר, לוועדה את הפשרה שהמרכז ינמק סירוב.
ענת הר אבן
לא יהיה סירוב, יהיה תיאום. אנחנו מסבירים – לא יהיה סירוב, יהיה תיאום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה רבותי. אי-אפשר, זה חוק.
תמי סלע
פסקה 17.

"(17) כל חוב אחר שנקבע בחוק שיחולו עליו הוראות חוק זה".

אולי תסבירו איך אפשר היום להעביר סוגי חובות לסמכות המרכז.
ענת הר אבן
יש רשימת חובות שהמרכז מוסמך באמצעות חוק המרכז לגבות אותם. סעיף 1 בהגדרת "חוב" הוא ארוך מאוד כי הוא כולל רשימה ארוכה מאוד של חובות, אבל היא לא רשימה סגורה. בדברי חקיקה אחרים הרבה פעמים אומרים חוב זה ייגבה לפי פקודת המסים גבייה. או אז אנחנו לא עושים תיקון עקיף ומתקנים את חוק המרכז לגביית קנסות, אלא באותו חוק שמבקשים לגבות איזשהו חוק חדש, אנחנו מבקשים שיהיה כתוב בצורה מפורשת שחוב זה ייגבה באמצעות חוק המרכז לגביית קנסות. יש שתי רשימות – יש את הרשימה שכתובה פה, ויש רשימה בלתי סגורה שנמצאת בדברי חקיקה כלליים.
תמי סלע
מה שאני ביקשתי בשיחות לפני כן, ואין התנגדות, שיהיה מקום אחד שבו תרוכז כל הרשימה של החובות, כי היום זה מפוזר.
תומר מוסקוביץ
באתר שלנו. אנחנו נעשה את זה, אין בעיה. זה לא צריך להיות בחוק, אנחנו נעשה את זה.
תמי סלע
כן, שזה יהיה באתר. לפעמים יש תוספת, אבל אפשר לחיות פה עם רשימות. זה גם יותר שימושי לאנשים.
ענת הר אבן
קיבלת את הסכמתנו שהכול יהיה באתר רשות האכיפה והגבייה, נרכז את כלל החובות, גם את הגדרת חוב, גם את כל הצווים שפרסמנו וגם את כל דברי החקיקה שמסמיכים את חוק המרכז.
דבי גילד-חיו
אתם תוסיפו שזה חייב להופיע באתר? שאנשים ידעו שזה יופיע באתר?
תומר מוסקוביץ
לא צריך את זה בחוק. אנחנו נודיע לכם, זה יהיה באתר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא בחוק, זה כבר נאמר, יש את זה בפרוטוקול.
תומר מוסקוביץ
אין בעיה, נשים את זה באתר. אין בעיה.
דבי גילד-חיו
כמו במקרים אחרים שכתוב שחייבים לפרסם באתר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
פה לא.
תומר מוסקוביץ
מה את דואגת? אנחנו נפרסם באתר. מה את דואגת?
מיכל אלבז
אנחנו לא רוצים שזה יהיה כתנאי. אנחנו רוצים שזה יהיה שירות לציבור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כל פעם יש תוספות לחוק.
תמי סלע
בסעיף 2(א) במקום (להלן – המרכז) יבוא: (בחוק זה – המרכז). זה רק תיקון ניסוחי. בסעיף קטן (ב) במקום לסגניו, יבוא לסגנו, ובמקום למנות אחד מהם, יבוא למנותו. יש רק סגן אחד, אז אני מבינה שזה עניין של נוסח.
ענת הר אבן
אלו תיקונים טכניים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הכוונה שיש רצון למנות לו עוד סגן?
ענת הר אבן
לא, להיפך, היה כתוב סגנים. תיקונים טכניים בנוסח.
תמי סלע
גם אם כתוב סגן, יכולים להיות סגנים. זה מבחינת ניסוח.
קריאה
אני לא מבין למה מורידים מסגנים לסגן.
מיכל אלבז
יש את חוק הפרשנות ואפשר יהיה סגנים.
תמי סלע
זה עניין של נוסח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם ירצו להוסיף לו עוד סגן יצטרכו לעשות שינוי בחוק?
קריאה
לא, לא, ממש לא.
תמי סלע
יחיד זה גם רבים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יחיד זה רבים ורבים זה יחיד?
תומר מוסקוביץ
כן, זה חוק הפרשנות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אם אתה רוצה לדבר על סגן אחד ברשות מקומית, אם תכתוב סגן, זה יהיה סגן או סגנים.
תומר מוסקוביץ
אם אתה נותן סמכות לסגן, זה גם סמכות לסגנים. אם אתה כותב ימונה סגן, זה אחד. אם אתה סגן ראש הרשות, אם יש לו שני סגנים, זה שניהם. אגב, בחוק כתוב גם לשון זכר ללשון נקבה.
תמי סלע
מבקשים להוסיף סעיף קטן (ב1).

"(ב1) מנהל המרכז רשאי לאצול מסמכויותיו גם לעובד המרכז בעל ותק של שלוש שנים לפחות, ובלבד שלא יאצול לעובד כאמור את הסמכויות האלה:
(1) הסמכות למינוי גובה;
(2) הסמכות למתן הצעה לגביית חוב באמצעות המרכז, כאמור בפסקאות (13), (14) או (16) להגדרה "חוב"" – אחת מהן הוספנו עכשיו. שרת המשפטים בצו תקבע עוד סוגי חובות ויש למרכז את הסמכות לתאם, אז את זה לא להעביר.
"(3) הסמכות למתן הצעה לקבלת תשלום לפי סעיף 2ב" – סעיף לא קיים שעכשיו מוסיפים אותו. נגיע אליו.
"(4) הסמכויות לפי סעיפים 5(ד), 5ב(ב), 7, 7א או 8"".

אולי תסבירו את המטרה.
ענת הר אבן
אני אסביר. עקרונית, אנחנו רוצים שאת העבודה היומיומית מנהל המרכז יוכל להעביר לעובדים שלו. אנחנו מקבלים כ-20,000 בקשות לפריסה והפחתה, דברים שונים, הליכים שונים שצריך לעשות אותם במצבת התיקים שיש במרכז לגביית קנסות. כל הדברים היומיומיים – זה נכון שתהיה האצלה לגורמים נוספים פרט למנהל המרכז ולסגנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה אתם עושים היום? אתם עושים ככה גם בפועל.
ענת הר אבן
אנחנו מנסים לעגן את המצב הקיים. שזה יהיה חוקית מוסדר. אבל אנחנו לא רוצים להאציל סמכויות שהן שיקול דעת של מנהל המרכז. מנהל המרכז הוא זה שצריך לשקול אם אנחנו גובים עבור ועדה מקומית כזו או אחרת. מנהל המרכז הוא זה שיצטרך לשקול אם אנחנו נוקטים הליך לפני אזהרה, הוא גם יהיה צריך לחתום על התצהיר שאנחנו נגיש. אלה הליכים שאנחנו נוסיף בהמשך ההקראה. אנחנו מבקשים שמנהל המרכז יקבע כללים. ברור שמי שקובע את הכללים הוא מנהל המרכז ולא אחד מהעובדים. זה נדיר שאנחנו פונים לרשם ההוצאה לפועל ומבקשים שימונה כונס נכסים. שיקול הדעת אם פונים בתיק מסוים למנות כונס נכסים הוא שיקול דעת שאנחנו נרצה שמנהל המרכז יעשה אותו. הפנייה להגבלות מרשמי ההוצאה לפועל – זה גם שיקול דעת של מנהל המרכז. אם נבקש להפעיל עיכוב יציאה, שזה הליך נדיר שאנחנו נוקטים אותו, בוודאי שזה שיקול דעת של מנהל המרכז. אז עשינו הבחנה בין הפעולות היומיומיות, השגרתיות, שגם היום מנהל המרכז – לצערו, כי הוא לא יכול להשתלט על כלל התיקים – מאציל על העובדים שלו, לבין אותן החלטות שבוודאי שהוא מקבל, ושאנחנו רוצים שהוא ימשיך לקבל.
תמי סלע
ההערה שלי פה היא שאולי בכל זאת צריך לאפיין איזשהו רקע מקצועי של אותם עובדים שיקבלו סמכויות משמעותיות למדי, למשל פריסת חובות, זה בכל זאת שיקול דעת ועבודה מול החייבים. כי 6-3 שנים בלבד בלי שום - - -
ענת הר אבן
בהגדרות הפנימיות שלנו – אני לא נכנסת לעניינים המשא"נים – זה יהיה מנהלי מדורים. כשהתייעצנו איך לכתוב את זה, חשבנו שלא נכון יהיה להכניס הגדרות של ראשי צוותים, אבל זו הכוונה, שזה לא יהיה סתם ותק של שלוש שנים, אלא עובד שיש לו את המיומנות לעשות את זה. שהוא מוכשר.
דורון תשתית
הם יעברו הדרכה ארוכה מאוד עד שהם יקבלו סמכויות.
מיכל אלבז
אני רק רוצה לומר שאין כאן האצלה אוטומטית, בכל זאת מנהל המרכז בוחר את מי הוא ממנה, וצריך לזכור את שיקול הדעת שלו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
האצלת סמכות – הכוונה שבסופו של דבר האחריות היא על המנהל.
ענת הר אבן
בוודאי שהאחריות היא של המנהל.
מיכל אלבז
רק עוד תוספת קטנה, בהקשר של הפריסה – אתם תראו בהמשך שאנחנו מאפשרים למנהל לקבוע כללים לגבי הפריסה גם מתוך הבנה שהסמכות תהיה לעובדים אחרים, לא רק למנהל, ולכן בהקשר הזה יהיה יותר סדר, יותר ארגון וכללים יותר ברורים. זה גם מוסיף קצת.
עידית לב
אם אני מבינה נכון, הדברים האלה, לפחות חלקם, למשל הסדר תשלומים וכולי, אלו דברים שבהוצאה לפועל מי שעושה אותם הוא רשם. רשם הוא תפקיד שקשה להיבחר אליו, וברור מאוד איך מגיעים להיות רשם. כאן ההרגשה שלי היא שאתם מאצילים סמכות לאנשים שאני לא יודעת איך מלכתחילה הם הגיעו לתפקידם ומה ההגדרות שלהם. זה המון כוח לאנשים שלא ברור מה ההכשרה שלהם. ההחלטות הן שיפוטיות, של כבוד אדם. אני לא עורכת דין, אז אני אשתמש במילים שנשמעות משפטיות, אבל הן לא בדיוק – החלטה על מה הסדר התשלומים של בן אדם קובעת לבן אדם איך החיים שלו נראים. זאת החלטה ברמה גבוהה מאוד, ואני לא חושבת שבהוצאה לפועל עובדי ההוצאה לפועל עושים אותה, תקנו אותי אם אני טועה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מהרישומים שראיתי פה, מתוך 80 עובדים שיש לכם, 75 עונים על הקריטריון הזה.
ענת הר אבן
הכוונה היא לא לייצר לכולם, הכוונה היא - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות שהיא צודקת, כי אני מניח שהיחס בין הרשם לעובדים הוא לא יחס כזה, של כמעט 90%.
ענת הר אבן
ההשוואה לא צריכה להיות בין - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכן אני אומר, לקחת קריטריון ש-75 עובדים מתוך 83 עונים עליו, אז זה לא קריטריון. כדאי להוסיף, אם אפשר, משהו נוסף קצת לצמצמם אם את זה. אלא אם כן את חושבת שלכל העובדים אפשר להאציל סמכויות, כולל פריסה ודברים כאלו.
ענת הר אבן
לא, הכוונה היא לא להאציל לכולם. תמי שאלה כמה בעלי ותק של שלוש שנים, אז ענינו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל באופן פורמלי את יכולה למנות את כל אחד מהם.
תמי סלע
יש עבודות מינהליות, יש ניסיון שהוא מקצועי יותר, שהוא רלוונטי לתפקיד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תומר וענת, אם אתם רוצים לחשוב על הגדרה, ואתם צריכים קצת זמן, אפשר לתת לכם את הזמן. חמש דקות אני אתן לכם.
תומר מוסקוביץ
אני אגיד לך מה אני מציע. יש לנו כבר הצעה שהיא מקובלת פה, שזה לא יהיה בתנאים, אלא במספר. כלומר, הוא יהיה רשאי להסמיך לא יותר מאשר עשרה עובדים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא, לא. זה ודאי שלא. זה ודאי שלא. אני מניח שיש כאן כמה סמכויות שהן משמעותיות כגון פריסה. אם עושה את זה רשם בחלק האחד של הזרוע, זאת אומרת שזו סמכות משמעותית. אז להגיד שכל העובדים יכולים, זה לא טוב. להגיד עשרה מתוכם זה כאילו אמרת כולם, זה אותו דבר, אין לזה משמעות כי קבעת סתם עשרה. עשרה יכול להיות כל דבר. תנסו לחשוב אם יש לכם יכולת לעשות איזשהו דירוג. אני מניח שכבר יש דירוגים בתוכם. לא מבחינת השכר, אלא שיתאים יותר לסמכויות האלה.
מיכל אלבז
אפשר לנסות להשיב? קודם כל, ההשוואה כאן להוצאה לפועל היא מפתה מאוד, וגם אנחנו עושים אותה בהרבה מקרים. בהקשר הזה, לדעתי, בעיני, היא קצת פחות רלוונטית. בוודאי שזאת סמכות חשובה מאוד ומהותית מאוד, לפרוס חובות לחייבים. רשם הוצאה לפועל לא כפוף לאנשים אחרים. אין עליו אלא את מרותו של הדין, בניגוד לכאן, שאלו עובדים מינהליים והם כפופים למנהל המרכז, והוא יכול להנחות אותם. כמו שפירטתי קודם, אנחנו מעוניינים שמנהל המרכז יקבע כללים לגבי הפריסות האלה. זו מערכת שבנויה קצת אחרת ובהשוואה לדרישות תפקיד של רשם היא פחות רלוונטית, והכללים האלה מתווים את שיקול הדעת של העובדים האלה, כך שגם אם הם זוטרים, הם עדיין - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין לכם יכולת להגדיר הגדרה קצת יותר פוזיטיבית?
מיכל אלבז
אני לא מתנגדת לזה.
ענת הר אבן
יש הגדרה של משאבי אנוש.
מיכל אלבז
אנחנו לא רוצים הגדרה של משאבי אנוש בתוך החקיקה, אם אפשר משהו מהותי יותר.
ענת הר אבן
ראש צוות.
מיכל אלבז
לא ראש צוות, משהו עם תוכן.
תמי סלע
אם עושים סינון לפי השכלה מינימלית, תואר אקדמי, זה ייצא לנו מקצועי יותר.
דורון תשתית
הדרג הניהולי במרכז, שהוא - - - הוא מרכז בכיר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמה מרכזים בכירים יש לכם?
תומר מוסקוביץ
לא כותבים בחוק דברים כאלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני סתם רוצה להבין.
דורון תשתית
יש עשרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אלה העשרה שדיברת עליהם.
דורון תשתית
לא כולם יוכשרו, אבל הם הפוטנציאל.
תומר מוסקוביץ
לכן אמרתי שיהיו עשרה. ברור שנבחר את העשרה הכי מתאימים.
תמי סלע
אבל הנקודה פה היא לא המספר, למרות שזה גם נותן - - - יותר הרקע המקצועי הרלוונטי של אותם אנשים.
תומר מוסקוביץ
כמו - - - תפקיד ניהולי במרכז. אולי יהיה לו תפקיד ניהולי במרכז.
ענת הר אבן
אני לא בטוחה שלכל המנהלים יש השכלה אקדמית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם אתם כותבים בעלי ותק של שלוש שנים, אתם כן נכנסים להגדרה. אז במקום לכתוב את זה, אפשר בהחלט לכתוב הגדרה שתהיה הגדרה מכילה יותר.
ענת הר אבן
אין לנו בעיה שזה יהיה ותק של חמש שנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא יודע להגדיר. אני לא רוצה להגדיר במקומכם. אם אנחנו כבר נכנסים – ועובדה שאת נכנסת להגדרה בחוק – אז להגדיר מי שיכול לעשות את התפקידים האלה על הצד הטוב ביותר. אם אתם חושבים שכולם יכולים, אז לא הייתם צריכים להגדיר.
ענת הר אבן
אין לנו בעיה לאמץ את מה שאמרת, שעברו הכשרה מתאימה לכך.
תומר מוסקוביץ
באישור שלי.
ענת הר אבן
באישור של מנהל רשות האכיפה והגבייה.
תמי סלע
אולי חמש שנים והכשרה מתאימה זה מספיק.
דורון תשתית
לנוסח הזה מתווספות תקנות המרכז וגם נהלי המרכז. זה לא שכל אחד יכול לפרוס כמה שהוא רוצה למי שהוא רוצה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עוד פעם אני אומר, אם היית כותב יכול להאציל מסמכויותיו לעובד מרכז כפי שיופרט בתקנות, מקובל. מהרגע שכתבת בעלי ותק של שלוש שנים לפחות, נתת כבר איזשהו קריטריון שבדרך כלל הוא לא קריטריון שאומר. אם כבר, תן קריטריון שהוא - - -
ענת הר אבן
אנחנו מבהירים שהסמכות לפריסה תהיה סמכות של פריסה בהתאם לכללים שיקבע המנהל. יש לנו כבר טיוטה של הכללים האלה. ברור לנו מאוד שחובות מסדר גודל מסוים – לא זוכרת כרגע את הסכום – זה רק בסמכות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז למה רק שלוש שנים? מה קורה לאותם שישה עובדים שהוצאתם אותם? מתוך 75 - - -
ענת הר אבן
אפשר גם לקבוע חמש. כשכתבנו את הנוסח של החוק, העובדים היו צעירים יותר. היום לכתוב חמש מאפשר לנו גמישות.
תומר מוסקוביץ
נעשה חמש, הכשרה ואישור שלי.
תמי סלע
אישור זה ברור כי אתה זה שמאציל.
תומר מוסקוביץ
אישור שלי, לא שלו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה רשאי להציע. אתה מנהל המרכז.
תומר מוסקוביץ
לא, הוא מנהל המרכז. הוא ימליץ ואני אאשר.
ענת הר אבן
לטענה שעלתה כאן, אני חייבת להגיד, כמו שמיכל אמרה, זה לא נכון להשוות להוצאה לפועל. ברשות המסים, במוסד לביטוח הלאומי וגם ברשויות המקומיות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו לא הופכים את זה לזה, רק אמרנו שההגדרה של שלוש שנים כשזה חופף כמעט 90% מהעובדים זה מצחיק. לכן אמרנו חמש שנים והכשרה. נשאיר אותו כבעל הבית.
מיכל אלבז
זו סמכות שקבועה בחוק למנהל המרכז, אז אנחנו מעדיפים להשאיר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי, נשאיר מנהל המרכז ונשאיר סמכות שלא כתובה בחוק שאתה תוכל למנוע. אבל לא נכתוב את זה בחוק, והוא יישאר בעל הסמכות.
תומר מוסקוביץ
בסדר. מאה אחוז.
דבי גילד-חיו
הסמכויות האלה דרמטיות וקריטי מאוד מה יוחלט לגבי כל בן אדם, ולכן צריך שיהיה בן אדם מתאים. זה מחבר אותי לעוד סעיף, של הכללים, שנגיע אליו תיכף, אבל נראה לי שהם כרוכים אחד בשני, כי שם לא כתוב שהכללים הם חובה. כרגע הם אמרו שהם מכינים כללים כאלה, אבל צריך להיות כתוב בחוק. אנחנו נגיע לזה, אבל אחד כרוך בשני. זה המינימום שתהיה חובה להוציא את הכללים האלה, כדי שאם עובד כלשהו – שאני לא יודעת מה בדיוק תהיה ההכשרה שלו – מטפל, שזה יהיה בצמוד לכללים האלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כשנגיע, תעירי את ההערה או שנסתכל, וגם אז נשאל אותם.
ענת הר אבן
אותו סעיף כתוב בהתאם לכללים האלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מתי אתם חושבים שהכללים שלכם יהיו מוכנים?
ענת הר אבן
תלוי במשרד המשפטים. זה חייב להיות מעוגן בחקיקה שזה חובה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מתי הכללים שלכם יהיו מוכנים?
תומר מוסקוביץ
עד התחולה. אנחנו רוצים בינואר.
מיכל אלבז
הכללים האלה דומים לתקנות, אז הם צריכים לעבור גם תהליך אצלנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת שאתם לא רוצים שאני אתלה את זה עד שיועברו.
מיכל אלבז
לא. נכון. אנחנו לא רוצים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איך מזרזים אתכם? אנחנו למודי ניסיון שישנם חוקים שדורשים תקנות, החוק עובר והתקנות עוברות חמש או שש שנים לאחר מכן. אנחנו לא רוצים שזה יקרה.
מיכל אלבז
אני מצטערת על זה, אבל בתקנות של משרד המשפטים זה עדיין לא המצב. זה לא שאנחנו מעכבים משהו שכבר הגיע אלינו.
תמי סלע
זה ממש לא מופרך בסעיפי התחילה להגיד שהסעיף הספציפי הזה ייכנס לתוקפו כשיקבעו כללים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא יודע, היא אמרה שיש עוד סעיפים. בואו נתקדם הלאה ונגיע עוד מעט לזה.
תמי סלע
אחרי סעיף 2א לחוק העיקרי יבוא סעיף חדש, סעיף 2ב.

"2ב. קבלת תשלום בעד חוב שטרם חלף המועד לתשלומו –
(א) המרכז רשאי לקבל מאדם תשלום בעד חוב שטרם חלף המועד לתשלומו, ובלבד ששר המשפטים והשר הנוגע בדבר אישרו לקבלו לפי הצעת מנהל המרכז וחשב המשרד הממשלתי הנוגע בדבר; הודעה על אישור כאמור תפורסם ברשומות".
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכאורה זה נראה סעיף מכובד וטוב. אבל השאלה אם אתם תדרשו שישלמו על זה ריבית, כי היום כשאתה הולך לבנק, או לחוץ בנקאי קודם כל, להחזיר את הכסף לפני הזמן, אתה צריך לשלם כאלה קנסות שזה טירוף מוחלט.
תומר מוסקוביץ
זו לא הכוונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למרות שזה היפוך ההיגיון.
תומר מוסקוביץ
הכוונה היא בדיוק הפוכה. הכוונה היא לאפשר להם לשלם דרכנו בפריסה בלי לשלם תוספת פיגור.
ענת הר אבן
לא, זה לא בפריסה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא בפריסה. אם מישהו רוצה לשלם. נניח שהוא צריך לשלם בעוד חודשיים, והוא בא ומשלם לך את זה בעוד חודש.
דורון תשתית
לא, לא זו הכוונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא זה. אז מה הכוונה? תסבירו לי.
דורון תשתית
המרכז מוסמך לגבות חוב – זאת אומרת תשלום שמועד פירעונו חלף. אנחנו מציעים להוריד את זה ולאפשר לנו – כמובן באישור השרים – לגבות חוב שמועד פירעונו עדיין לא עבר, הוא עוד לא צבר ריביות. מכיוון שהרבה ארגונים, לא שווה להם להתחיל את הליך הגבייה בשביל שניים-שלושה-ארבעה חובות בשנה, אז הם מבקשים לגבות את זה מלכתחילה. זה שירות שנתנו חברות גבייה ואנחנו מציעים את זה. אנחנו עובדים ככה עם המשטרה וזה הוכיח את עצמו כי זה מונע טרטור של האזרח – הוא יודע שמתחילת התשלום ועד סופו הוא משלם באותו מקום וצריך להתדיין עם אותם גופים.
מיכל אלבז
אני רק רוצה לחדד משהו קטן. השתדלנו מאוד שיהיה ברור שלא מדובר בסמכויות גבייה, אלא קבלת תשלום. זאת אומרת, המרכז מוסמך לגבות ולהפעיל את כל הכלים שלו, כמו שאמר דורון, רק מרגע שחלף המועד. בהקשר הזה, זו סמכות לקבל את התשלום, לשמש כאיזושהי פלטפורמה שאמורה להקל על האזרח ולאפשר לו את כל אמצעי התשלום האפשריים של המרכז, שהם מפותחים מאוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מישהו כאן יודע להגיע שמאחורי הדבר הזה מתחבא משהו?
תמי סלע
לא שמתחבא, אבל יש לי הערה, שאלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק שנדע, כי יש אולי שבקיאים יותר.
תומר מוסקוביץ
אנחנו לא "מתחמנים", עומדים במה שאנחנו אומרים.
אייל טולדו
איל טולדו, אגף תקציבים. אל תדאג, זה צעד טוב שהרבה יחידות וגופים – עכשיו הנהלת בתי המשפט – גם בדיונים לעשות את זה. זה צעד שהוא יעיל, לרכז את כל תהליך הגבייה מההתחלה ועד הסוף במרכז, שעושה את זה בצורה יעילה יותר.
תומר מוסקוביץ
לא מחביאים פה כלום.
תמי סלע
לא סיימנו את כל הסעיף. אולי אני אסיים לקרוא אותו ואז אני אשאל.

"(ב) מידע שהגיע למרכז לפי סעיף קטן (א) ישמש רק לצורך קבלת תשלום כאמור באותו סעיף קטן.
(ג) הסמכויות לפי חוק זה יחולו לעניין חוב כאמור בסעיף קטן (א) רק לאחר שחלף המועד לתשלומו".
השאלה היא אם בשלב הזה, כלומר לפני שחלף המועד, והיום, במצב הנוכחי, לפני שזה עבר למרכז, האדם שצריך לשלם – הוא עוד לא חייב – יש לו דרך לפנות לגורם ולבקש פריסה או להגיד שהוא צריך הנחה, וברגע שזה יעבור מא' ועד ת' לא יהיה לו עם מי לדבר על זה, וגם בגוף שהעביר גם לא יהיה כבר עם מי לדבר. זה החשש, שלא ייגרע מצבו לעומת המצב - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא מבין את הנוסח. הסמכויות לפי חוק זה יחולו לעניין חוב כאמור בסעיף קטן (א), כשסעיף קטן (א) אומר שמותר לקבל גם חוב שטרם חל מועד פירעונו רק לאחר שחלף המועד.
תמי סלע
הסמכויות למשל לעניין הליכי גביית פריסה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, סעיף (א) זה זה. אחד סותר את השני.
ענת הר אבן
אני אסביר את שני המצבים. דיברתי בטלפון, משטרה נותנת לי דוח. היא נותנת לי דוח שכתוב שאפשר לשלם באמצעות אתר המרכז לגביית קנסות. המשטרה באותו לילה שידרה למרכז לגביית קנסות שיש לי קנס, ואם אני הולכת לכל סניף דואר עם השובר או בלי השובר – נגיד שאיבדתי אותו, אבל אני יודעת שיש לי – הדואר יודע כי שידרתי לו שיש את החוב הזה. כשחולפים 90 ימים – כי המשטרה אומרת לי גברתי, מותר לך לשלם את 500 השקלים האלה בתוך 90 ימים. ב-90 הימים האלה כל מה שאני עושה כשאני יודעת שיש חוב, אני מאפשרת לאזרח לסלוק את החוב במגוון אמצעי התשלום שקיימים למרכז. חלפו 90 ימים, המרכז מתחיל להפעיל את הסמכויות, זה סעיף (ג) שלא היה כל כך ברור. רק אז אני מתחילה להפעיל את הסמכויות. רק אז אני שולחת לאזרח דרישה ראשונה – דע לך, כדאי לך לשלם לפני שנתחיל הליכי גבייה. שלחנו את הדרישה השנייה בדואר רשום, ורק לאחר מכן מתחילה בצעדי גבייה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
באיזה מקום הצעדים האלו כתובים?
מיכל אלבז
בחוק המרכז, בשאר החוק. זה סעיף שנועד להגיב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה אתם שולחים את זה בסעיף קטן (א)?
ענת הר אבן
סעיף קטן (א) אומר שזה חוב - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה חוב שדן בטרם חלף המועד לתשלומו.
ענת הר אבן
עקרונית, כשאני מקבלת את הדוח, המשטרה לא אמורה להעביר למרכז. קיבלנו אישור מיוחד, כפיילוט, לפני שכותבים את זה בתוך החוק, רק לגבי המשטרה להתחיל עם זה. מאחר ויש דרישה של גופים נוספים, אנחנו חייבים לעגן את זה בחוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה את רוצה לעגן בחוק, שאתם יכולים לגבות טרם - - -
מיכל אלבז
לא לגבות, לקבל תשלום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טרם?
ענת הר אבן
נכון.
מיכל אלבז
רק לקבל, לא לקחת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה (ג) אומר?
תמי סלע
סמכויות לפי חוק זה, למעט הסמכות לקבל את התשלום לא יחולו, כי אחרת שום סמכות לא חלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
משהו כאן לא מסודר.
מיכל אלבז
יכול להיות שצריך להבהיר את הנוסח. אני רוצה לוודא שהיו"ר מסכים למה שרצינו להגיד. אולי יש בעיה באופן שבו ניסחנו. סעיף (ג) נועד להגן על האדם הזה, שעדיין לא שילם בתקופה שעוד מותר לו לא לשלם. הוא יכול לחכות עד היום האחרון של ה-90 יום, ועד אז אני לא רוצה שהמרכז יטיל עליו עיקול, ישלח לו דרישות תשלום. אנחנו גם לא רוצים שהוא יפרוס לו בגלל שהוא עדיין לא התחיל את כל התהליך הזה. כאן הוא רק משמש פלטפורמה, וסעיף (ג) נועד להבהיר את זה שעצם זה שמוסמכים לקבל את התשלום, לא אומר שמוסמכים לגבות אותו ולפעול מכוח הסמכות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה בסדר, אבל זה לא מה שכתוב פה לעין המתבונן.
מיכל אלבז
אז אם זה לא ברור, אנחנו מוכנים להבהיר את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא עכשיו, תנסחו ביניכם משהו שיגיד את מה שאמרת עכשיו, שזה בסדר.
ענת הר אבן
ולעניין הפריסה, נגיד שהנהלת בתי המשפט - - -
תמי סלע
אגב, או דברים אחרים – לערער, להסיג על ההחלטה מול הרשות עצמה. שזה לא גורע, העובדה שזה עובר - - -
ענת הר אבן
ודאי, הרשות מודיעה לנו – לא, גם עם המשטרה. אם המשטרה אומרת לנו עם החוב הזה אתם לא ממשיכים, אנחנו מקפיאים. נגיד שבתי המשפט ירצו להעביר לנו קנס של מיליון שקלים שנפרס ל-100 תשלומים, למרכז יש את המנגנון לחלק את זה ל-100 תשלומים כפי שהוא בפריסה גם באינטרנט וגם בדואר. המערכות האלה מוכוונות פריסת תשלומים. הפריסה היא לא סמכות של המרכז בשלב הזה, אלא פריסה של הגוף שהטיל את החוב, והוא אומר לנו איך החוב הזה משולם.
תמי סלע
אז איך זה עובד? אם בן אדם מבקש לשלם ומבקש לפרוס, הוא פונה אליכם. מה אתם אומרים לו?
ענת הר אבן
זו לא הסמכות שלנו.
תמי סלע
אז מחזירים אותו?
ענת הר אבן
אנחנו עובדים בצורה של ממשקים. באמצעות הממשק אותו גורם אומר לנו איך אנחנו פורסים את החוב.
תמי סלע
אז אתם פורסים לו לפי ההנחיות שקיבלתם?
ענת הר אבן
לא, הוא פורס. זו סמכות שלו והוא אומר לי שבחוב הזה במקום 1,200 זה 300, 300, 300.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות שהוא מעביר לכם את הגבייה כולה, ואתם נכנסים אחר כך לפריסה?
תמי סלע
הם אומרים שלא. הם לא פורסים.
ענת הר אבן
לא, לא העניקו לנו את הסמכות הזו.
תמי סלע
השאלה למה הם לא רוצים.
דורון תשתית
למשל משטרת ישראל מעבירה אלינו עבירות קנס. אנחנו פותחים את אפשרות התשלום לחייב, אבל זכותו עדיין עומדת לבקש להישפט. אחרי שהוא מגיש בקשה להישפט, האפשרויות אצלנו נחסמות, הוא מסיים את עניינו עם בית המשפט, ובית המשפט שולח לנו - - - זה לא פוגם לו באפשרויות לערער או לבקש פריסה. איפה פה היתרון? שאנחנו כן מודיעים לו יומיים-שלושה לפני שזה מגיע אלינו – דע לך שזה הולך לעבור מסטטוס של תשלום לחוב, גש לשלם, חבל, זה 50%. זה עוזר מאוד לאנשים לדעת, והם גם לא צריכים שוברים מיוחדים מבית משפט. אז יש בזה יתרון.
עידית לב
אני רוצה להגיד שאנחנו מפעילים מרכז זכויות בחדרה, חלקכם מכירים אותנו. אני חושבת שמנקודת מבט של אנשים, זה יהיה מבלבל מאוד. היום אם אתה מקבל לשלם משהו למשטרה, אתה משלם אותו למשטרה. אתה משלם לגוף אחד, אבל אם אתה מתקשר אליהם כי רצית לבקש פריסת תשלומים, ואז יגידו לך לא, זה לא אנחנו, לך למישהו אחר – אני לא בטוחה שזו הקלה על האזרח לפנות אליכם לעומת המצב הקיים, שהוא משלם לגוף שהוא צריך, ואם הוא לא משלם, אז הוא מגיע למרכז לגביית קנסות.
דורון תשתית
אחרי 90 יום הסמכות היא שלנו. אני אומר במקרה 90 – אחרי שעבר המועד לתשלום, הסמכות שלנו ולא מטרטרים אותו. לפני כן אני בכלל לא בטוח שיש אפשרות לפרוס את זה.
ענת הר אבן
זה תלוי בחוק המסמיך.
עידית לב
אני לא חושבת שהמשטרה יכולה לפרוס, אבל אני מניחה שזו דלת שפותחים, ואחרי זה יגיעו עוד דברים אחרים.
ענת הר אבן
כמו שהסברנו, הדוח או הקנס או הקנס המינהלי שמקבל האזרח מסביר את הדברים, הדברים מתואמים. אם יש סמכות פריסה, הגוף יסביר לאותו אזרח איך פורסים את החוב. אם הוא פונה אלי, אני אפנה אותו לאותו גוף כי זו לא תהיה סמכות שלי, אלא אם כן הסמכות הזו תואצל לי או שאני אהיה מוסמכת. אנחנו עוד לא נתקלנו בעניין של המשטרה ואנשים שמתבלבלים, וזו מסה של 50% מהיקף החובות שלנו.
גל פרויקט
יש לי שאלה לדורון. בהנחה שמישהו קיבל קנס והוא הועבר אליכם ועוד לא עבר מועד הפירעון, הוא יכול במקביל לשלם את זה באתר התשלומים הממשלתי כפי שהוא היה עושה עד היום?
ענת הר אבן
הוא מפנה אלינו.
גל פרויקט
דקה. או שבהינתן שזה אליך הוא לא - - -
דורון תשתית
כשהוא ייכנס לאתר התשלומים הממשלתי זה יעבור לחשבון שלנו. אנחנו גם לא קובעים את - - -
ענת הר אבן
כשהוא רוצה לשלם קנס משטרה, זה מפנה לסליקה שלנו.
גל פרויקט
זאת אומרת, הוא לא ידע - - -
ענת הר אבן
זה שקוף לו.
תמי סלע
זה שקוף מבחינתו.
מירה סלומון
בסעיף קטן (א) כתוב שהאפשרות הזו, של סעיף 2ב היא לפי הצעת מנהל המרכז וחשב המשרד הממשלתי הנוגע בדבר. "המרכז רשאי לקבל מאדם תשלום בעד חוב ... לפי הצעת מנהל המרכז וחשב המשרד הממשלתי הנוגע בדבר". האם יש לכם כוונה לבצע התאמה בנוסח כך שזה יחול גם ביחס להקדמת תשלומים של הרשויות המקומיות ושל ועדות מקומיות? האם תשלום בעד חוב שטרם חלף המועד?
ענת הר אבן
אם אתם מבקשים, אפשר להוסיף את זה.
מירה סלומון
אני שואלת אם יש לכם כוונה לשנות נוסח, או שהתכוונתם מלכתחילה להתייחס רק לחשב הממשלתי?
ענת הר אבן
אם קיים צורך אצלכם ואתם רוצים שנגבה גם מהיום הראשון, אנחנו מוכנים להוסיף את זה להוראת השעה. היא רוצה הקדמת תשלום של רשויות מקומיות, שאם תהיה רשות מקומית שתרצה שנגבה מהיום הראשון – הנוסח לא מותאם.
מירה סלומון
לא, אני שאלתי מה הייתה הכוונה שלכם, אני ממש לא יודעת שאנחנו מעוניינים בזה. ממש לא.
ענת הר אבן
כרגע את צודקת, הנוסח לא כולל את העניין הזה.
תמי סלע
זה באמת לא חייב להיות משרד ממשלתי.
ענת הר אבן
זה לא חל כרגע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, אם ירצו שינויים עוד משהו – עוד ישיבה. בואו נתקדם קצת.
תמי סלע
לאו דווקא חשב המשרד הממשלתי כדי שזה יוכל לחול על כל הגופים שמעבירים חובות לגבייה במרכז. לא כולם הם משרדי ממשלה. בואו נבדוק מה - - -
ענת הר אבן
אפשר רק באישור של השרים.
תמי סלע
בסך הכול זאת פרוצדורה פנימית שקודמת לצו. זה סתם מסרבל ויכול אחר כך ליצור - - -
ענת הר אבן
יש משרדים ממשלתיים שביקשו שזה יהיה באישור השר הנוגע לדבר. אני לא יודעת איך לנסח את זה לגבי המועצות המקומיות.
תמי סלע
שר המשפטים והשר הנוגע בדבר וזהו.
ענת הר אבן
מי השר הנוגע בדבר של רשות מקומית?
ענת הר אבן
יש שר שאחראי גם על תאגיד סטטוטורי.
מיכל אלבז
סליחה, אין בקשה לתקן.
תמי סלע
לא, להוריד את הפרוצדורה הפנימית הזו.
ענת הר אבן
אין בקשה כזו?
מיכל אלבז
אין בקשה כזו.
תמי סלע
אבל יש בזה היגיון, כי אנחנו כותבים החשב של המשרד הממשלתי ואין שם דבר כזה כי זה לא משרד ממשלתי בכלל, זה איזשהו גוף אחר שהעביר.
ענת הר אבן
אז אפשר להוריד את החשב ומנהל המרכז, שזה יהיה רק אישור השרים.
אייל טולדו
אנחנו מעדיפים להשאיר עם הממשלתי כי יש לזה השלכות – למשל, אם מחר גוף מסוים מעביר כמות משמעותית מאוד של חובות לגבייה במרכז, האישור הזה נחוץ על מנת שהגופים ילבינו ביניהם את הנושא התקציבי של הדבר.
תמי סלע
אבל השרים לא יחתמו. הרי יש עבודת תיאום.
תומר מוסקוביץ
בואו נשאיר את זה בלי הרשויות המקומיות, אחרי זה נתקן את זה.
אייל טולדו
תשאירו את המצב הקיים.
תומר מוסקוביץ
בואו נעשה שזה יהיה רק על הממשלה בינתיים. אם נרצה לעשות רשויות מקומיות, נעשה תיקון במיוחד לדבר הזה בהסכמה אתכם. לא חשבנו על זה, לא דיברנו על זה, לא רוצה.
תמי סלע
אולי חשב הגוף הנוגע בדבר.
תומר מוסקוביץ
לא, אני לא יודע. העיריות – זה כל כך רגיש אתן, לא דיברנו על זה אתן, הם לא יודעים. אנחנו לא רוצים להפתיע אותן.
תמי סלע
אז תבדקו את זה.
ענת הר אבן
חשב הגוף הנוגע בדבר.
תמי סלע
כי זה נכון שכרגע כמו שזה מנוסח – נגיד אם מדובר על רשות מקומית שרוצה להעביר, זה לא חל. למה? אין סיבה טובה מאוד. תבדקו איך לנסח שזה יענה.
ענת הר אבן
חשב הגוף הנוגע בדבר.
תמי סלע
בסדר. חשב הגוף הנוגע בדבר – זה פותר לי את זה.
נאוה אושר
אני יכולה להעיר משהו? נאוה אושר ממשרד הפנים. כרגע הנוסח תואם והוסכם אתנו לפי החלטת ועדת השרים בעניין. השינוי הזה דורש תיאום נוסף. כרגע מה שיש מקובל, יש עכשיו הוראה נוספת - - -
ענת הר אבן
לגבי הרשויות המקומיות זה לא רלוונטי כי השר לא אחראי על הרשות המקומית. זה לא רלוונטי.
נאוה אושר
אבל אני לא יודעת אם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
עזבו, רבותי, בין כה וכה אני כנראה לא אצביע על כל החוק כולו היום. יהיה לנו עוד זמן, אתם תבדקו את זה ותבואו לישיבה הבאה עם משהו מקובל. חבל שניתקע, ועוד משהו שהוא אחורה בכלל. אנחנו קדימה, לא אחורה.
תמי סלע
אנחנו בתיקונים לסעיף 3.

"בסעיף 3 לחוק העיקרי" – סעיף שעוסק בגביית חוב – "במקום סעיף קטן (ד) יבוא:
"(ד) חייב אדם בחובות, מסוגים שונים, כמפורט בהגדרה "חוב", יהיה סדר זקיפת הכספים שישולמו לחשבון כל חוב בהתאם למועד פירעון החוב"" - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע, שנייה אחת. איפה?
תמי סלע
זה תיקון לסעיף 3. מתחילים בתיקון של סעיף קטן (ד). זה שינוי בסדר זקיפת החובות, שהיום קבוע בצורה לאו דווקא הגיונית, וקובעים משהו כרונולוגי – נכנס ראשון, נגבה ראשון, למעט חריגים.

"יהיה סדר זקיפת הכספים שישולמו לחשבון כל חוב בהתאם למועד פירעון החוב החל בחוב שמועד פירעונו הוא המוקדם ביותר וכלה בחוב שמועד פירעונו הוא המאוחר ביותר, אלא אם כן ביקש החייב כי התשלום ייזקף לחשבון חוב מסוים".
יש חריג
"(ד1) על אף הוראות סעיף קטן (ד), חייב אדם גם בחוב שהוא פיצוי כאמור בפסקה (6) להגדרה "חוב"" – שזה פיצוי שנפסק לנפגע עבירה – "ייזקפו כספים שישולמו לחשבון החוב תחילה לחשבון חוב הפיצוי כאמור". פיצוי יקבל קדימות וכל השאר זה כרונולוגי, למעט אם יש חייב שמבקש.
ענת הר אבן
אני רק אשלים ואומר שההגדרה כפי שהיא מנוסחת היום לוקחת את סוגי החובות השונים בסדר אקראי. ניסינו להתחקות אחרי הסדר האקראי הזה, שלא הגיוני. רוצים לקבוע כללים פשוטים מאוד – ראשון, ראשון, אחרון, אחרון. אם האדם מבקש שמשהו מסוים ישולם קודם, יש לו את הזכות הזאת. מבחינת המרכז לגביית קנסות חוב לנפגע עבירה הוא החוב שאליו גובים ראשון. הוא חוב שאנחנו מתנקים את הקשר בין נפגע העבירה לחייב והוא זוכה לקדימות על פני חובות המדינה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא הכנסת את הרשויות המקומיות בעדיפות.
תמי סלע
אנחנו עוד לא בהוראת שעה.
מירה סלומון
גם בהוראת שעה, אבל גם הוועדות המקומיות שנמצאות בהוראת הקבע והחובות שלהן נמצאים בהוראת הקבע – סדר הקדימויות שקבוע זה כל הקודם זוכה. מי שבא ראשון מקבל ראשון. אנחנו סבורים שההסדר צריך להיות שונה. זה לא צריך להיות על בסיס מי שהגיע למרכז ראשון, זה צריך להיות מחולק באופן נכון יותר.
גל פרויקט
גם היום, בהוצאה לפועל, מי שחייב הרבה תיקים בהוצאה לפועל ובסוף הוא אומר אין לי יכולת לשלם, וקובע לו הרשם X שקלים לחודש, החלוקה לא מתבצעת כך שאת ה-200 שקל לחודש מקבל זה שהחוב שלו ראשון. החלוקה מתבצעת פרי-פסו בין כולם. אותו דבר פה, זה אותו מנגנון. למה אם למישהו יש חוב ישן ועכשיו מנהלים אכיפה על חוק חדש, הישן יקבל ראשון? בקצב הזה הבורג ילך אחורה. בפיילוט של הרשויות, אם היום עירייה תיתן דוח חנייה של 100 שקל ולחייב יש חובות במרכז של 50,000 שקל, לעולם הם לא יקבלו את החוב. זה ברור לכם שלעולם הרשות לא תקבל את החוב. כי אם ייקחו ממנו 300 שקל בחודש בעוד 30 שנה הוא יקבל. הכול פה סותר את מה שאתם רוצים לעשות.
תמי סלע
למה זה לא יחסי באמת?
מיכל אלבז
מה שקבוע כיום – למיטב ידיעתנו וניסיוננו לחפש היגיון, לא הייתה איזו חשיבה מאחוריו, מעבר לעדיפות לנפגע עבירה. המטרה כאן הייתה לקבוע איזשהו מנגנון שוויוני. ברור שבהתחלה אם יש נושה שמצטרף עכשיו כל החובות שלו הם חדשים, אבל עם הזמן הדברים האלה משתנים ויכול להיות גם שיש חייב שהחוב הראשון שלו יהיה לרשות מקומית או לוועדה מקומית ובהמשך הדברים יתאזנו. נראה לנו שלטווח הארוך זה מנגנון שיכול להיות הוגן ואין בו איזשהו פסול. מבחינת חייבים, יש לזה יתרונות וחסרונות – אולי חוב שנסגר קודם ולא מתפזר על פני חובות אחרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה האלטרנטיבה, לחלק את זה לכולם, יחסית על כולם?
תומר מוסקוביץ
פרי-פסו על כולם.
ענת הר אבן
האלטרנטיבה היא חלוקה פרי-פסו לפי גובה החוב.
תמי סלע
אז הוא יכול לא לסגור אף חוב.
ענת הר אבן
זה גורם לכל החובות להתנהל - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בדוגמה שהוא נתן, הרשות המקומית תקבל שני שקלים.
ענת הר אבן
נכון. ואני יכולה להגיד שמההוצאה לפועל יש המון פניות של לשכת עורכי הדין. הם לא רוצים לראות את שני השקלים האלה. מבחינת כדאיות כלכלית – רק השורות בחשבון, המכתבים שיוצאים וההתחשבנות, יש לה עלויות בפני עצמה. אנחנו גם משמרים לאזרח את האוטונומיה – בשונה מההוצאה לפועל, אנחנו שומרים על שוויון בין כלל האזרחים. במרכז לגביית קנסות יש חובות שיש להם מנגנוני זקיפת ריבית שונים. יכול להיות חוב שהוא לפי חוק העונשין שיש לו 50% תוספת פיגור ו-5% בכל שנה. יכול להיות שזה חוב שמתנהל לפי חוק פסיקת ריבית והצמדה. יכול להיות שמסיבות כלכליות כאלה ואחרות האזרח מעדיף לשלם חוב מסוים שייסגר כדי שלא יצבור יותר הפרשי הצמדה ככה שהחוב יגדל.
מיכל אלבז
או שיש לו חוב קטן והוא מעדיף לסגור.
ענת הר אבן
אנחנו לא מתנגדים לפרי-פסו, אבל חושבים שנכון שתישמר לאזרח האוטונומיה להחליט מה הוא משלם קודם.
גל פרויקט
זה תמיד זכותו של האזרח לבחור למה הוא רוצה לשלם.
ענת הר אבן
ובוודאי אנחנו ממשיכים לשמור על העיקרון של קדימות לנפגע עבירה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בין שתי האפשרויות, כשזה תלוי בכם?
ענת הר אבן
אנחנו מוכנים להחליף ראשון – ראשון, אחרון – אחרון לפרי-פסו. בשני המקרים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתם מוכנים? מה אתם מעדיפים? יותר מדי בקלות את משנה מזה לזה, כשיש לזה משמעות גדולה מאוד.
מיכל אלבז
העניין היה לעשות מנגנון הוגן ושוויוני שיש מאחוריו היגיון. שני המנגנונים האלה הם אפשריים מבחינתנו. יש יתרונות וחסרונות, כמו שענת אמרה, לכל אחד, ואין משהו שהוא במובהק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז צריכים להחליט, כי לקחת את החסרונות של שתי השיטות ודאי שאנחנו לא רוצים. את היתרונות של שתי השיטות אי אפשר לקחת, אז צריכים להחליט מה אתם מעדיפים.
ענת הר אבן
אני חושבת שבגלל ההתנגדות של הרשויות המקומיות והחשש שלהן, ובגלל שמצטרפים גופים נוספים שהם לא מדינה, כשכתבנו את זה – כתבנו את זה בשלבים – כדי להפיס אותן, החלוקה של פרי-פסו בכפוף לשני החריגים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל לא תמיד זה לטובתם. שוב, אם מדובר כאן באקראי, יכול להיות הרבה פעמים שהם הראשונים והם יקבלו. זה לא מוכרח שזה כך.
גל פרויקט
כבוד יושב-ראש הוועדה, אתה צריך להבין שאם יש חייב שקיבל דוח חנייה, ואנחנו יודעים שבמרכז לגביית קנסות יש לו חוב של 30,000 שקל – ברור לך שאם נעביר את הקנס למרכז לגביית קנסות הסיכוי שיקבלו את הכסף יהיה בעוד עשור שנים. ולכן איזה אינטרס יש עכשיו להעביר להם לגבות משהו שגם אם הם יגבו לא תקבל את הכסף? שום אינטרס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ואם תעשה בשיטה השנייה תקבל שני שקלים. תקבל שקל, תקבל חצי שקל, מה תעשה? אז כן תעביר את זה אז? גם לא יהיה לך אינטרס.
גל פרויקט
אז נשאלת השאלה מה עדיף – כלום או חלק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא יודע אם זה כלום או חלק. כנראה שזה יוצר תסבוכת אם אתה עושה את כולם. אם יש 20 בעלי חוב ומתחילים לחלק את הכול - - -
גל פרויקט
אני לא חושב שאותו גוף שנקרא רשות האכיפה – ביד אחת יש מנגנון א', וביד השנייה יש מנגנון הפוך לגמרי. כהערת אגב אני אומר. זה אותו גוף.
תמי סלע
זה שונה כי אלו זוכים פרטיים בעיקרם, ופה אתה מדבר על גוף ציבורי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נדמה לי שבגלל המחלוקת הזאת את חוק הירושה עוד לא העברנו, נכון?
מירה סלומון
זה דומה, אבל לא. דווקא בחוק הירושה יש פרי-פסו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו שחררנו את כולם, רק שתדעי, גם בירושות וגם לרשות המקומית שם.
מירה סלומון
העבירו לענת נתונים. לעניין הירושה העבירו אליך נתונים.
תומר מוסקוביץ
בגלל שהחובות במרכז בסך הכול הם חובות נמוכים מאוד לבן אדם – בדרך כלל 800 שקל זה הממוצע, נלך על הפרי-פסו, זה נראה לי הכי הגיוני, עם שני החריגים שהם דיברו עליהם, שהאדם יכול לבחור, ושנפגע עבירה קודם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם זה מה שאתם רוצים, בכבוד.
תומר מוסקוביץ
אנחנו מאשרים. כולם בעד.
ענת הר אבן
אני רוצה שתקשיבו. בגלל העברת הסכומים הקטנים שפוגעת בלקוחות בהוצאה לפועל לשכת עורכי הדין פנתה אלינו וביקשה שבמסגרת תיקון שאנחנו מקדמים בחוק ההוצאה לפועל סכומים מתחת ל-50 שקלים לא יועברו.
תמי סלע
שיצברו ואחר כך?
ענת הר אבן
כן. אפילו עד 100. כרגע זה 50 שקלים, ולשכת עורכי הדין ביקשה שזה יהיה עד 100 שקלים. כי כל העלויות סביב - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז ברגע שאת עושה פרי-פסו - - -
מירה סלומון
דוחות חנייה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מקטין מאוד את הסכומים. מה זה יצברו?
תומר מוסקוביץ
אז שלא יבקשו. אם הם יבקשו, ניתן להם, אבל חבל. אם הם רוצים ככה, תעשו פרי-פסו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם יש לכם מגבלה כזאת ואתם מדברים על הסכומים האלה, אז ככל שאתם מחלקים את הסכום ליותר חלקים, הוא קטן יותר ופחות מתעסקים אתו.
תומר מוסקוביץ
אבל לנו אין בעיה עם זה. אנחנו מוכנים להעביר גם 1.10 שקלים למי שירצה. אם מישהו ירצה להגיד לי תצבור לי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא שאתה מוכן וההם לא יקבלו.
ענת הר אבן
אפשר להעתיק את המנגנון שכתוב בסעיף 76 לחוק ההוצאה לפועל, שהשר יכול לקבוע צו של סכומים מזעריים שלא יועברו. אני אפתח ואקריא אותו, ואם זה מקובל על כל החברים, נעתיק את המנגנון הזה.
תמי סלע
שלא יעבירו סכומים קטנים. מצד שני - - - כל בעלי החוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שלא יעבירו בכלל סכומים קטנים?
תמי סלע
לא, הם צוברים את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
פעם היה שהיית מעגלת את הסכום בתשלומים. את מעגלת את זה. את יודעת כמה כסף עשו מזה?
תומר מוסקוביץ
אנחנו לא מוחקים את החוב, זה רק נצבר. אנחנו לא מוותרים.
ענת הר אבן
בסעיף 75 כתוב: "כספים שנזקפו כאמור בסעיף קטן (א)" – שזה פרי-פסו – "יועברו לידי הזוכה בהתקיים אחד מאלה לפי המוקדם: הסכום המצטבר שנזקף לזכות הזוכה עולה על סכום מזערי שקבע שר המשפטים בצו באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת". אז אפשר להכניס את המנגנון הזה. לקבוע פרי-פסו, להכניס את המנגנון הזה, ואם תהיה פניה, אנחנו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז נצטרך לאשר מה הסכום. אז יהיה עוד דיון על מה הסכום? נתחיל 50, 51, 53.
מירה סלומון
ממה שאני מבינה, אתם אומרים שיהיה פרי-פסו. סכומים יוכלו להצטבר אצלכם ולעבור בפעימות של צבר סכומים.
תומר מוסקוביץ
כן, כן. ברור.
קריאה
מקובל?
מירה סלומון
זה נשמע הגיוני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איזה סדר שאתם רוצים, אבל בואו נעשה את זה.
ענת הר אבן
ההמשך של הסעיף אומר שגם כשחולפת שנה, תמיד אתם תקבלו את הכסף. אנחנו צוברים עד סכום מסוים ועד שנה.
גל פרויקט
הבעיה היא על שאלה טכנית אחרת. עכשיו אני רוצה לדבר כחייב. נגיד שאני חייב שתי חובות בהוצאה לפועל.
ענת הר אבן
אני אומרת לך גביתי שני שקלים. אתה לא יכול - - -
גל פרויקט
רגע, חכי עם השאלה. נגיד שיש לי חוב מסוים שחלה עליו ריבית א', כי לא החזרתי לבנק כסף והם פתחו בתיק הוצאה לפועל, ויש חוב מסוים עם ריבית מסוימת; וחוב אחר שחלה עליו ריבית אחרת. בוא נניח שהריבית לבנק היא גבוהה יותר מהחוב לגוף האחר, ששם הריבית היא אפס. ועכשיו גביתם כסף ולא חילקנו כי שמנו בקופה בצד, בינתיים - - -
תומר מוסקוביץ
לא, אנחנו תמיד מחלקים, אנחנו רק לא מעבירים את זה. זה נזקף לטובתך.
גל פרויקט
אז כן תחלק, - - - רק את ההעברה?
תומר מוסקוביץ
כן, אנחנו מחלקים את זה בלילה. בכל לילה אנחנו עושים את החלוקה.
גל פרויקט
אז אין בעיה. ענית לי על השאלה.
תומר מוסקוביץ
התיק מזוכה, זו רק ההעברה הפיזית של הצ'ק.
גל פרויקט
ענית לי על השאלה.
דורון תשתית
אני רק רוצה לומר, אנחנו לא נשלח לך צ'ק על כל תיק ותיק. העברת 100,000 תיקים. מגיע לך אחרי חודש מיליון וחצי, אז תקבל מיליון וחצי שמורכבים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי.
מירה סלומון
אדוני, ככה זה כשמגיעים אליך לא מבושלים.
תומר מוסקוביץ
לא, הכול מבושל.
מירה סלומון
יש לנו שאלות - - - זה בדיוק מה שניסינו לחסוך מהוועדה כשניסינו לקיים דיונים לפני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עם מי קיימתם את הדיונים?
מירה סלומון
עם המרכז, עם רשות האכיפה והגבייה. קיימנו דיונים, יש לנו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל המרכז הוא רק צד אחד של העניין. תמי הייתה בדיונים?
מירה סלומון
לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז איך עשיתם הסדר? תקימי משולש עם שתי צלעות – בבקשה.
מירה סלומון
לקחנו לתשומת לבנו את הנקודה. יש לנו עוד שאלה, ברשותך. הכספים נגבים אליכם, נשמרים אצלכם. לכם אין יכולת לקזז מהכספים האלה לפני שזה עובר אלינו, להפחית, לעשות התחשבנויות. אלה כספים שהם צבועים אלינו בלבד, לרשויות המקומיות.
דורון תשתית
הם רשומים בתיק הספציפי הזה שהעברת.
תמי סלע
תיקונים לסעיף 5, שהכותרת שלו היא דרישת תשלום.

"בסעיף 5 לחוק העיקרי האמור בו יסומן (א) ובו במקום "צעדים" יבוא: "הליכים"". זה רק עניין של נוסח.
"אחרי סעיף קטן (א) יבוא: "פנה חייב למרכז בקשר לחוב מסוים או שילם חלק מחוב מסוים, יראו אותו כמי שהומצאה לו דרישה נוספת כאמור בסעיף קטן (א) לעניין אותו חוב"". אולי תסבירי, ענת.
ענת הר אבן
בחוק ההוצאה לפועל כאשר חייב מגיש בקשה בתיק מסוים, גם אם לא הומצאה לו אזהרה, זה שהוא מגיש את הבקשה באותו תיק, זה אומר שהוא קיבל את האזהרה. חוק ההוצאה לפועל אומר חזקה שהוא קיבל את האזהרה, זה נחשב כמסירת אזהרה. אנחנו מבקשים גם בחוק המרכז, אם חייב פונה ביחס לחוב מסוים – בדברי ההסבר כתוב שהוא פונה בכתב – אז אותה פניה תיחשב כאילו מסרתי לו דרישה שנייה, ואחריה אני יכולה להתחיל בהליכים. אנחנו נתקלים במקרים האלה היום – פונים במכתבים, הם יודעים בוודאות על החוב, אבל טכנית אנחנו לא מצליחים להוציא להם את הדרישה השנייה.
תמי סלע
יש לי הערה. בדרישה שנמצאת לידה יש גם נתונים לגבי החוב, ואני מניחה שגם הסברים לגבי ההליכים שניתן לנקוט ומאיזה מועד. פה השאלה היא אם זה שחייב פנה – יכול להיות שגם טלפונית, אבל גם בכתב – כתב איזשהו מכתב, האם זה בהכרח אומר שהוא יודע את המידע החשוב שמופיע בדרישה? האם מוודאים ומתעדים את הווידוא הזה, שהמידע הזה נמצא אצלו לגבי החוב העדכני ומאיזה מועד אפשר לנקוט הליכים? אז זה יכול להוות תחליף, ואני מבינה את היעילות, אבל השאלה איך אנחנו מוודאים את זה. שלא נודע לו שיש איזשהו חוב, אבל הוא לא ראה את הדרישה, והוא התקשר כי הוא נוסע לחו"ל והוא ביקש משהו, ועכשיו זה נחשב שאפשר לנקוט בהליכים והוא לא מודע לזה בהכרח.
ענת הר אבן
כשאנחנו כתבנו את הנוסח, אנחנו התכוונו לפנייה בכתב. נכון שהפרשנות סובלת – ואנחנו שמחים עליה, ואני רואה שהוועדה מסכימה שבפנייה טלפונית, אם החייב פונה ורואים באמצעות ניתוב השיחות שהוא יודע על חוב מסוים, שזה ייחשב גם כהמצאה. אין לנו בעיה שהמוקדן יידע אותו – דע לך שהשיחה הזאת נחשבת כהמצאת דרישה שנייה, ויהיה לו סוג של מלל שהוא יאמר לחייב כדי שהחייב ידע שעכשיו הוא צפוי להליכי גבייה.
דורון תשתית
דרך אגב, זה לא תמיד לרעת החייב. אנחנו נתקלים בהרבה מקרים של אסירים כאשר אנחנו מגיעים אליהם לבתי הסוהר – יש לי חוב, רוצה לפרוס אותו, אבל ידי כבולות כי אין לי דרישה שנייה. במקרים האלה לפעמים הם יודעים את החוב, רוצים פריסה כדי שזה לא יצבור 50%, או צבר בהפחתה, ואנחנו לא יכולים כי למסור לו מסירה בבית כלא, זה יקרה רק בעוד חצי שנה כשעובד שלנו יגיע בעוד חצי שנה. בעניין הזה נוכל לקבל ממנו פנייה – אני יודע על החוב, נא לטפל, ואז יהיה לנו קל יותר. כי אתם מכירים את דואר ישראל.
תמי סלע
טלפונית אפשר לכתוב ולוודא שהם יהיו מיודעים. פנייה בכתב – זו לאו דווקא בקשה פורמלית בהליך. פנייה בכתב יכולה להיות מכל מיני סיבות.
גל פרויקט
עמדת הוועדה היא שרואים כהמצאה פנייה טלפונית?
תמי סלע
אני חושבת. לא יודעת. השאלה אם הוא פנה והוא קיבל את כל המידע.
גל פרויקט
טלפונית רואים את זה כהמצאה לעניין הליכי אכיפה?
תמי סלע
אם הוא מודע לכל הפרטים.
ענת הר אבן
אם הוא פנה ביחס לחוב מסוים, בכפוף לזה - - -
גל פרויקט
פנה ביחס לחוב מסוים והסבירו לו טלפונית את החוב – עמדת הוועדה היא שרואים את זה כהמצאה?
תמי סלע
לא רק את החוב, אלא גם מה המשמעות.
גל פרויקט
את החוב לרבות המשמעות.
ענת הר אבן
גל, בהסמכה לחוק המרכז, לא באופן כללי.
מיכל אלבז
זו הסמכה בחוק.
גל פרויקט
אני שואל את עמדת הוועדה, לא קשור. במדינת ישראל החוק אחיד לכולם בדרך כלל.
מיכל אלבז
זו הסמכה בחוק.
גל פרויקט
אני הבנתי, ואני שואל את עמדת הוועדה.
דורון תשתית
אנחנו מקליטים את השיחות. אנחנו מנהלים הקלטה של כל השיחות כדי לוודא כי זו ראיה משפטית.
תמי סלע
אני לא הוועדה, אבל אני יכולה להגיד שאני חושבת שהרבה פעמים זה יהיה יותר טוב מאשר איזה מכתב שנזרק, שמישהו אמר לו במפורש מילולית ווידא שהוא יודע. זה יכול להיות משמעותי יותר ממכתב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בפרט שהם מקליטים את זה וזה משמש אותם כחומר ראייה.
תמי סלע
אם זה מתועד.
גל פרויקט
אם זו עמדת הוועדה.
תמי סלע
אני אישית לא רואה כאן בעיה. אבל זו החלטה שלכם. עלו פה שתי נקודות – אחת אם זה רק בכתב, או גם בעל-פה. דבר שני, אם אני כותבת במפורש שמאותה פנייה עולה שהוא קיבל את הדרישה – כי יכול להיות שיש פנייה שעולה ממנה שהוא קיבל את הדרישה אבל אישור המסירה לא הגיע. בפועל זה אצלו, אז אין לי בעיה. אבל לא מכל פנייה בכתב, זה מה שיעלה, זה לא מוכיח בהכרח את זה. זה דבר אחד.
ענת הר אבן
אנחנו שולחים שתי דרישות. דרישה ראשונה אנחנו שולחים בדואר רגיל. את הדרישה השנייה בדואר רשום. אנחנו שולחים את הדואר הרשום כדי לוודא שהאזרח יודע. יכול להיות שהאזרח את הדואר הרשום לא קיבל, אבל את הדואר הרגיל שמחלקים לו - - -
תמי סלע
הדרישה הנוספת זה הדואר הרשום. זה מחליף את הדואר הרשום לכאורה.
ענת הר אבן
נכון. נכון. אבל בזה שהוא פונה אלינו, זה אומר שהוא כבר יודע על החוק. כל ההוראות כבר כתובות בדרישה הראשונה. כל היידוע הנדרש – אלו אותן דרישות למעשה. פעם אחת שולחים בדואר רגיל, ואחרי 30 יום בדואר רשום. אז כשהוא פונה בכתב עם מספר תיק המרכז, בוודאי שהוא כבר יודע על החוב.
תמי סלע
זאת אומרת שזה לא מחליף את הדרישה הראשונה. זה חייב להיות כי הוא קיבל דרישה ראשונה?
ענת הר אבן
דרישה ראשונה תמיד נשלחת.
תמי סלע
ואין חידוש, למעט - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הפוך, זה רק נותן להם את הביטחון שהוא קיבל.
תמי סלע
נכון, אבל יש משמעויות לדרישה הנוספת – אני לא יודעת אם זה מופיע שם – מבחינת מה אפשר עכשיו לעשות. אילו הליכים אפשר לנקוט.
ענת הר אבן
הכול מופיע בשתי הדרישות אחד לאחד. אין שוני בין הדרישה הראשונה לשנייה. המטרה של הדרישה השנייה היא לוודא לפני שמתחילים בהליכי גבייה שהוא באמת יודע. אז אם הוא פונה ואומר אני פונה בקשר לתיק 123456, הוא יודע על החוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת שהוא קיבל אחד משני המכתבים, ומבחינתם זה בסדר – הוא קיבל את הראשון או את השני.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
איך זה נוגע לעניין של הטלפון? הייתי רגע בחוץ.
ענת הר אבן
לפעמים מתקשרים למוקד. כשמתקשרים למוקד, כדי להגיע למוקדן, הם חייבים להזדהות במספר אמצעי זיהוי. אחד מאמצעי הזיהוי זה מספר התיק. הוא לא יכול סתם - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני הבנתי מה את אומרת. עלתה פה שאלה אם יצטרכו לפנות בטלפון ולא בכתב. נכון?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, הם אומרים שבכל מקרה הם שולחים מכתב ראשון, ולאחר 30 יום שולחים מכתב רשום. הם צריכים לוודא שהאיש קיבל לפחות אחד משניהם כי בכל אחד מהמכתבים כתוב אותו דבר. ברגע שהוא מצלצל ויודע את מספר התיק, סימן שהוא קיבל לפחות את אחד המכתבים, ומבחינתם זה בסדר, ממשיכים הלאה. זאת אומרת שהוא יודע כבר.
תמי סלע
שאם עולה מזה – אחת, שהוא קיבל את הדרישה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אלא אחרת?
תמי סלע
יכולות להיות כל מיני - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוא קיבל את הדרישה הראשונה.
תמי סלע
ושתיים, שהוא באמת יודע את הנתונים העדכניים של החוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הם אומרים שזה כתוב גם בראשונה וגם בשנייה אותו דבר.
ענת הר אבן
הכול כתוב. זה אותו מכתב.
דורון תשתית
אני רוצה לחדד את העניין הזה. העניין הזה הוא רק כאשר הוא אומר אני מדבר לגבי תיק מספר 1234, שזה 500 שקלים. אז אנחנו יודעים שהוא יודע. אם הוא אומר לי אני רוצה לברר לגבי החובות שלי, זה לא הסעיף הזה. מבחינתי זו לא מסירה שנייה. איפה זה כן בא לטובתו? הרבה פעמים הוא קיבל מכתב, אימא שלו התקשרה אליו – הוא בחוץ לארץ – ואומרת לו קיבלת דוח תנועה, טפל בזה. הוא מתקשר אלינו, עוד אין לנו דרישה שנייה, עוד אין לנו כלום, אבל הוא יודע מהחוב, יש לנו דרישה ראשונה. הרבה היום מתקשרים ואומרים תפס אותי שוטר, תגידו לי מה אני צריך לשלם. יש הרבה. אנשים רוצים לשלם. בעניין הזה, אם הוא כבר אומר אני יודע שיש לי חוב, זה המספר, והוא מזהה אותו – את החוב הספציפי, לא חוב בכלל – אז מבחינתנו אנחנו רואים בזה – מבקשים שזו תהיה דרישה שנייה. יכול להיות שנמשיך לשלוח לו אותה, אבל היא תאפשר לנו לקנות סמכות לפרוס לו, למנוע לו את הריביות וכולי. אם הוא נעלם לנו.
ענת הר אבן
אנחנו מסכימים לסייג שאת הצעת, שאם מדובר בפנייה טלפונית, המוקדן יבהיר לו את כל העניינים שצריך להבהיר שכתובים בדרישה. גם את זה כבר בדקנו מול הגורמים הרלוונטיים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
מה שאם מדברים עליו זה רק פנייה של החייב.
ענת הר אבן
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
של החייב אליהם, והוא יודע את מספר התיק, זאת אומרת שהוא קיבל לפחות אחד משני המכתבים.
תמי סלע
את זה צריך להוסיף במפורש – בלבד אם מדובר בפנייה טלפונית, שימסרו לו את הפרטים העדכניים ואת המידע.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
צריך לחשוב על זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין לכם מצב שהם עובדים רק עם פנייה טלפונית?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
קודם כל, בואי לא נוסיף שום דבר, צריך לחשוב על זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש מצב שבמקום לשלוח שני מכתבים, אתם מרימים טלפון ואומרים לו את זה בעל-פה? אין כזה מצב. זה לא שייך. תמיד הם שולחים שני מכתבים – ראשון, ואם תגובה ואין כלום, הם שולחים גם את השני. מה שהם מבקשים, רק דבר אחד, שאם הוא חוזר אליהם - - -
גל פרויקט
זה לא מה שכתוב פה.
קריאה
אבל זה לא מה שכתוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שנייה. קודם כל נדע מה אנחנו רוצים, ואחר-כך נוודא שזה מה שכתוב. מה שהם אומרים, שאם הוא חוזר אליהם והוא יודע להזדהות – אם הוא שואל סתם שאלה כללית אם יש לי חוב או לא, זה לא אומר כלום. אבל אם הוא יודע להזדהות את מספר התיק, זאת אומרת שהוא קיבל את המכתב הראשון, או את השני או שניהם ביחד. מבחינתם, הוא קיבל את ההודעה והוא יודע, הם יכולים להמשיך הלאה.
תמי סלע
אז צריך לכתוב שעולה מן הפנייה שהוא באמת קיבל את הדרישה הראשונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי, אחרי שהגדרנו מה, עכשיו אתם צריכים לוודא שזה מה שכתוב גם.
מיכל אלבז
אבל יש עוד חלק.
ענת הר אבן
זה שהוא פונה עם מספר, הוא לא יודע את זה מרוח הקודש.
תמי סלע
זה מוריד את המקרים - - -
ענת הר אבן
- - - חוב מסוים. אנחנו לא יכולים לוודא אתו. הוא שלח מכתב עם מספר תיק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חוב מסוים – הכוונה היא מספר תיק, נכון?
ענת הר אבן
אולי הוא קיבל את הדרישה השנייה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חוב מסוים – הכוונה למספר תיק.
ענת הר אבן
כן, הכוונה למספר תיק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, שלא מישהו יחשוב שהוא מדבר על חוב שהוא חייב לעירייה, והוא לא יודע מספר.
תמי סלע
אפשר לפרש את זה ככה, אתה צודק. לכן עדיף להגיד במפורש שעולה מזה שהוא קיבל את הדרישה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חוב מסוים, ובסוגריים תכתבו - - -
מיכל אלבז
אני רק רוצה לומר שיש סעיף מקביל בחוק ההוצאה לפועל שכבר עוסק בעניין הזה. אני לא הייתי מעוניינת ליצור הבדלים מעבר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה שם כתוב?
תמי סלע
ראשית, שם זו בקשה בכתב. דבר שני, שהוא חשוב – אלא אם רשם ההוצאה לפועל הורה אחרת, וראיתי שהיו מקרים שערערו על זה, אמרו שזו חזקה ניתנת לסתירה. כרגע, כמו שזה מנוסח, זאת לא חזקה ניתנת לסתירה, זה דבר אחד שצריך להכניס אותו. דווקא לגבי הבקשה בכתב ובעל-פה, אני לא משוכנעת שזה יתרון, כי בעיני מה שחשוב זה שהוא מודע לכל הנתונים והוא קיבל את הדרישה הראשונה. כלומר, עולה מן הפנייה – או בכתב או בעל-פה – שהוא ראה את הדרישה הראשונה, הוא יודע על מה מדובר, ומבהירים לו את המשמעות של הדבר הזה.
מיכל אלבז
אבל יש לסעיף הזה עוד חלק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק שנייה. בואו נגמור את החלק הראשון.
תמי סלע
לגבי העניין הזה, אם מקובל להוסיף שזה ניתן - - -
מיכל אלבז
השאלה אם זה מתאים לחקיקה ראשית, לכתוב דבר כזה, או שזה יכול להיות בנוהל?
תמי סלע
שמנהל המרכז או הרשם – תשובה אחרת, שזה ניתן לסתירה?
מיכל אלבז
לא, לא את החלק הזה. את החלק שיודעים שהוא קיבל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לפרט מה זה חוב מסוים.
ענת הר אבן
מבחינתנו, אם הוא יודע את המספר, לא יכול להיות שהוא - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי אמר שחוב מסוים זה שהוא יודע את המספר? יכול להיות שהוא אומר חוב למשטרה או חוב לעירייה. זו השאלה.
תמי סלע
שהוא מודע ושהוא קיבל את הדרישה הראשונה.
ענת הר אבן
הוא יודע בתיק מסוים על חוב מסוים עם מספר מסוים - - -
תמי סלע
נדייק את זה.
דורון תשתית
רק אנקדוטה – העולם התקדם. היום, את רוב הפניות אנחנו מקבלים ב"וואטסאפ". אנשים מצלמים ושולחים לנו ב"וואטסאפ".
תמי סלע
אז מזה אתה יודע שהוא קיבל דרישה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה עוד יותר טוב.
עידית לב
אני שמחה על ההצעה שאמרתם, שצריך להיות ברור שהוא יודע את מספר התיק. החצי הנוסף, שכתוב שילם חלק מחוב מסוים. אני פחות יכולה להגיד על המרכז לגביית קנסות – יש לי פחות מקרים כאלה, אבל בוודאי בהוצאה לפועל יש לי מקרים של אנשים ששילמו חלק מחוב, הם חושבים שהם סיימו את החוב, ובעצם לא. שילם חלק מחוב מסוים זה לא אומר כלום מבחינת ההבנה שלו על איפה החוב הזה נמצא. אני לא חושבת שאפשר להכניס את זה כאן מהמצאה שנייה.
ענת הר אבן
טכנית – הוא נכנס לדואר, והדואר אומר לו: יש לך חמישה תיקים, אלו החובות בתיקים האלה.
קריאה
הוא לא יכול לשלם אפילו חלק מהחוב.
תמי סלע
דווקא זו נקודה חשובה. אני לא יודעת אם אני יכולה לייחס לתשלום את כל המשמעויות האלה.
ענת הר אבן
אז אפשר להוריד את שילם חוב מסוים.
דורון תשתית
לעניין שאת מציינת אני חושב שעדיף – במרכז לגביית קנסות, כשאתה רוצה לשלם תיק או חלק מתיק, אתה חייב לשלם את כל הסכום, אתה לא יכול חלקיות. זה דבר אחד.
תמי סלע
אז זה בכלל לא רלוונטי.
דורון תשתית
אם הוא נכנס, אז הוא שילם. הוא יודע שהוא שילם את זה, על פי רוב הוא סוגר את החוב. איפה הבעיה? הבעיה כאשר עיקלנו, ואז קיבלנו שני שקלים לטובת התיק. קשה לומר שהוא ידע מהחוב בתיק.
ענת הר אבן
אין בעיה. אין לנו בעיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז למחוק את זה?
גל פרויקט
כאחד שנפגש עם הרבה חייבים ויש לו מוקד טלפוני של 400,000 פניות בשנה – אנחנו מדברים פה על סמכויות של אכיפה מינהלית, לא לשכוח. המרכז לגביית קנסות פועל בסמכות של אכיפה מינהלית. אני חושב שלהסתמך על שיחת טלפון במקום לשלוח למען הרשום על-פי דין במדינת ישראל - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא במקום.
גל פרויקט
- - זה מתוחכם מדי. אתה לא יודע אף פעם מי מתקשר. זה שמישהו מתקשר ואומר אני ככה וככה, ואומר לך מספר תיק – יכול להיות שזה אח שלו, אימא שלו, אחות שלו. על סמך שיחת טלפון להגיד זו חלופה לשליחת דרישה כדין - -
תומר מוסקוביץ
זו לא חלופה.
גל פרויקט
- - - יפעל נגדו – אני אומר לכם עוד פעם, זה לא נוגע לנו כרשויות מקומיות, אבל אני חושב שצריך לחשוב על זה מחשבה מעמיקה מאוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם מכתב אתה יכול לשלוח בשם מישהו.
גל פרויקט
לא, מכתב אתה שולח לו כדרישת חוב - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא אמר שאת זה הם עושים.
גל פרויקט
- - לכתובתו במדינת ישראל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הם שולחים שני מכתבי דרישה.
גל פרויקט
כבוד היושב-ראש, אם תקרא את מה שמונח לפניך – כתוב שזה כחלופה לשליחת מכתב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גל, מה שאנחנו סיכמנו – ולפי מה שסיכמנו הם יסדרו את הנוסח. אני מסכם – ענת ומיכל, תהיו איתי.
גל פרויקט
אם שלחו שני מכתבים זה כבר לא רלוונטי.
תמי סלע
זה רלוונטי כי הם לא יכולים לעשות דברים מסוימים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בואו נסכם וזהו. בכל מקרה שלחתם מכתב ראשון, ולאחר מכן שלחתם אחרי חודש מכתב שני רשום. נקודה. זה בכל מקרה. אם הוא מצלצל אליכם והוא יודע לזהות את מספר התיק, סימן שהוא קיבל לפחות אחד משניהם ואתם יכולים להמשיך הלאה.
תומר מוסקוביץ
ואנחנו נשלח גם את השני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שהדברים האלה יבואו לידי ביטוי בנוסח שכתוב פה.
דבי גילד-חיו
זה לא מה שכתוב. כתוב שזה יהיה במקום המכתב.
קריאה
לא הדרישה השנייה, אבל לא תמיד.
דבי גילד-חיו
אבל זה לא ברור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דבי, תמי רשמה את זה. היא תוודא יחד אתם, יחד עם מיכל, שזה יהיה רשום כמו שדיברנו. אין ברירה, אם אנחנו מכינים את החוק ביחד. בפעם הבאה – חלק גדול מזה היה יכול להיחסך אם הייתם עושים אתם ביניכם קודם ואחר כך מגיעים לפה. להבא.
תמי סלע
סעיף קטן (ג). פה כל סעיף הוא סוגיה.

"(ג) מצא מנהל המרכז שלא ניתן לבצע המצאה של דרישת תשלום נוספת לחייב, רשאי הוא לפנות לרשם לענייני המרכז בבקשה להורות על ביצוע תחליף המצאה של דרישת התשלום הנוספת כאמור בסימן ד' בפרק ל"ב לתקנות סדר הדין האזרחי; בקשה לפי סעיף קטן זה תוגש בכתב ויצורף לה תצהיר שם אימות הסיבה המונעת את ביצוע ההמצאה".

תחליף המצאה יכול להיות גם בהדבקה של זה במקום שידוע שהוא גר בו או עבד בו או בסמוך. גם בפרסום הודעה בעיתון יומי או ברשומות – נראה לי שבזה לא עושים שימוש, בטח לא בעיתון. ובכל דרך אחרת שתיראה לרשם. זה לא דבר פשוט להשתמש בזה, השאלה מתי. מצד שני, אני מניחה שיש מקרים שאי-אפשר בשום דרך להגיע.
ענת הר אבן
אני אגיד שזה אחד מהסעיפים שאנחנו מעתיקים מחוק ההוצאה לפועל. סעיף 7(ב) בחוק ההוצאה לפועל קובע שהמצאת אזהרה תהיה בדרך שממציאים כתבי בית דין לפי תקנות סדר הדין האזרחי. מה שאנחנו מבקשים פה, שמנהל המרכז יוכל לפנות לרשם ההוצאה לפועל, זה לא יהיה שיקול דעת שלו, אלא שזה יהיה שיקול דעת של רשם ההוצאה לפועל. כמו שהיום רשם ההוצאה לפועל מפעם לפעם מקבל בקשות כאלה, ושואל אם לאשר או לאשר, אז גם במקרה הזה. מנהל המרכז יוכל לפנות, ורשם ההוצאה לפועל ישקול אם הוא מאשר או לא מאשר. מנהל המרכז יקבע לעצמו את המקרים שבהם הוא חושב לבצע את הפנייה. על-פי רוב אנחנו מצליחים לאתר את רוב החייבים. יש לנו כעשרה מיליון תיקים שנפתחו. נכון להיום, יש לנו כ-250,000 תיקים, שהם כ-75,000 חייבים שלא הצלחנו לאתר. הכוונה היא לא לפנות לכל אותם תיקים קטנים של סכומים פעוטים, אלא בסכומים המשמעותיים יותר, בתיקים שיש בהם נפגעי עבירה ואנחנו חושבים שיש חשיבות להתחיל את גביית החוב כמה שיותר מוקדם. לפעמים חייב יודע על התיק כתוצאה מזה שיש איזשהו הליך גבייה, ואז הוא מתחיל להגיע להסדר ויש לזה חשיבות גדולה מאוד, גם עבור החייב. מאחר ואנחנו מדברים על שיקול דעת של רשם לענייני המרכז, אפילו שיש פה הסדר מאוזן וברור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם זה מקובל, אנחנו נעצור פה. נעשה את זה בפעם הבאה, שיהיה בניחותא. הישיבה בנושא הזה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 14:00.

קוד המקור של הנתונים