ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 29/05/2018

תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (פעולות ברכב המותרות שלא במוסך או במוסך נייד), התשע״ח-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



18
ועדת הכלכלה
29/05/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 762
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, ט"ו בסיון התשע"ח (29 במאי 2018), שעה 10:30
סדר היום
תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (פעולות ברכב המותרות שלא במוסך או במוסך נייד), התשע"ז-2016 - בקשה לדיון מחדש ודיון מחדש מאת ח"כ איתן כבל, בתקנה 2 לעניין הוספת פעולות ברכב שניתן לבצען שלא במוסך או במוסך נייד
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר
יצחק וקנין
מוזמנים
סגנית היועמ"ש, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - חוה מרים ראובני

סגן בכיר ליועמ"ש, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - דוד טמיר

סמנכ"ל בכיר תנועה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - אבנר פלור

מנהלת תחום כלכלת רכב, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - יעל בן עמי

משפטן, מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - דרור וגשל

ממונה בכירה-מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - אביטל שטרנברג

עוזר ראש חטיבת המשק, דן, מפעלי התחבורה הציבורית - שמואל ליטבק

מנכ"ל שלמה SIXT, חברות ליסינג - דידי רוזנפלד

יו"ר איגוד המוסכים בישראל - רונן לוי

יו"ר ארגון תנו יד לחירש - משה בר

מוזמן/ת

אורן קורין

מוזמן/ת

מאיר יפרח

מוזמן/ת

רענן בר נס

מוזמן/ת

משה פאיז

מוזמן/ת

נחום גליל

מוזמן/ת

ירון סולומון

מוזמן/ת

עופר אריאל

מוזמן/ת

בני קלמן

מוזמן/ת

שאול פלס

מוזמן/ת

שי שטרן

מוזמן/ת

חיים חבלין

מוזמן/ת

יהונתן פלס

שדלן/ית, יועץ משפטי, מייצג/ת את איגוד יבואני הרכב - אהוד שניידר

שדלן/ית, עו"ד, מייצג/ת את איגוד המוסכים - אינגריד הר אבן

שדלן/ית (עצמאי/ת), מייצג/ת את איגוד השמאים בישראל (ע"ר) - לירן בן הרוש

שדלן/ית (ריפבליק יועצים בע"מ), מייצג/ת את קבוצת שלמה SIXT - טל בנוש

שדלן/ית - מבשרת נבו
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
אושרה עצידה


תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (פעולות ברכב המותרות שלא במוסך או במוסך נייד), התשע"ז-2016
היו"ר איתן כבל
אנחנו מתחילים את הדיון הבא בנושא תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (פעולות ברכב המותרות שלא במוסך או במוסך נייד), התשע"ח-2018.

אני רוצה רק להזכיר, בוודאי לפי הדברים הרשומים כאן, יש בקשה לדיון מחודש של חבר הכנסת איתן כבל בתקנה 2 לעניין הוספת פעולות ברכב שניתן לבצען שלא במוסך או במוסך נייד.
לאה ורון
אני רוצה לציין כי ייתכן והנוסח הסופי והמעודכן לא פורסם באתר הוועדה. לפיכך, נצלם עכשיו כמה עותקים של הנוסח ואני מקווה שזה לא יפריע לדיון.
היו"ר איתן כבל
סבבה, אני מאוד מקווה.

איתי עצמון, היועץ המשפטי, בבקשה.
איתי עצמון
אני אזכיר שהתקנות האלה נדונו ב-25 לינואר 2017, והן נוגעות לפעולות ברכב שניתן לבצע שלא במוסך או במוסך נייד.

בדיון בוועדה עלתה השאלה שנוגעת להתקנת אביזרים שונים ברכב. למשל, דיבורית לרכב, והאם פעולה כזו מחייבת ביצועה במוסך או לא. מכיוון שנוסח התקנות בהקשר הזה לא היה ברור, אתה ציינת שאתה מאשר את התקנות ומבקש ממשרד התחבורה לבחון שוב את הנושא ולבדוק אלו עוד פעולות יש צורך לקבוע כאן במסגרת החריג.

הבחינה ארכה לא מעט זמן. היא עוררה שאלות מקצועיות מורכבות שאני מניח שעו"ד ראובני תרחיב לגביהן. לפיכך, לאחר שהושלמה הבחינה על ידי המשרד הוגש נוסח מתוקן שבו הוספו עוד פעולות ברכב שאינן טעונות ביצוע במוסך או במוסך נייד, ומכאן הרביזיה.
היו"ר איתן כבל
בוקר טוב, חוה. בבקשה, גברתי.
חוה ראובני
תודה, אדוני. אני מבינה שעד פסקה (9) התנעה באמצעות כבלי התנעה, מה שאושר - אושר.
קריאה
נכון.
חוה ראובני
עכשיו אנחנו מדברים על פסקאות (10) (11) ו-(12). אם יורשה לי, שתיים-שלוש דקות להסביר רצוף בלי שאלות, אני חושבת שזה יחסוך לנו אחר כך הרבה שאלות. מבטיחה לא להאריך.

השאלה שמנהלת הוועדה עוררה בזמנו, וצריך לתת את הקרדיט למי שמגיע, פתחה למעשה תיבת פנדורה שלמה של איך אנחנו מטפלים בנושא התקנות ברכב, ומכאן הדיון שמאוד מאוד התמשך כי היתה אצלנו התלבטות רבה, בין היתר, בגלל שיש מגוון רחב של התקנות ולא כל התקנה היא אותו דבר כמו ההתקנה האחרת.
בסופו של דבר, המיפוי שלנו העלה שיש שלושה סוגים של התקנות: יש התקנה שהיא ייצור רכב. הדוגמה הכי פשוטה להסביר את זה זה אוטובוסים שמיובאים לארץ מיובאים ברמת שלדה וכל המרכב שלהם נבנה בארץ. לכאורה זה התקנה של מוצרי תעבורה, מתקינים חלקי מרכב. בעיננו, זה עונה להגדרה של ייצור רכב – זו קבוצה אחת של התקנות. קבוצה שנייה של התקנות של מוצרי תעבורה זה במסגרת תיקונים ותחזוקה של רכב, החל מהחלפת מנוע ודרך החלפת צמיגים וכלה בהחלפות של דיסקות בלם ושאר ההחלפות שאנשי המקצוע פה יוכלו לתת יותר דוגמאות – זו קבוצה שנייה שהיא מתכתבת עם הגדרת מוסך בחוק שזה מקום שניתנים בו שירותים של תיקון, אחזקה או בדיקה של רכב. במסגרת שירותי תיקון, אחזקה או בדיקה לעיתים מותקנים, מוחלפים, מוצרי תעבורה שונים. קבוצה שלישית היא לא זה ולא זה, אלא קבוצה שיורית שאפשר להמחיש אותה בהתקנת דיבוריות, מולטימדיה, אזעקות וספוילרים – דברים שהם יותר חיצוניים, שהם לא תיקון ואחזקה של הרכב והם גם לא ייצור.

במסגרת החשיבה הזו ייצור הרכב וההתקנות שהן בגדר ייצור יוסדרו בתקנות שהן אצלנו עדיין בהכנה מכוח פרק ייצור רכב. בהתאם למיון הזה אנחנו מציעים בפסקאות (10) ו-(11), וכעת אני ניגשת לפסקאות עוד לפני שאני מקריאה, הקונספט, סעיף (10) מדבר על פעולות שהן ייצור רכב. פעולות של ייצור רכב לא עושים במוסך. פעולות של ייצור רכב לפי סעיף 26 לחוק וסעיף 3 לחוק מבצעים במפעל ייצור. זאת אומרת שזה שאנחנו מוצאים איזה מוסך, אנחנו לא שולחים את זה למדרכה. אנחנו שולחים את זה למקום שהחוק קצב לפעולות ייצור, וזה מפעל ייצור.

קבוצה שנייה זה הקבוצה של הסיפא של פסקה (11), פעולה שהיא איננה ייצור, אבל היא התקנה לשם החלפה של מוצר תעבורה שהוא חלק מדגם הרכב. אלה פעולות שהן יהיו במוסך. התקנות האלה אינן מחריגות אותן. רק הקבוצה השלישית שהן התקנות שאינן ייצור ושאינן שירותי תיקון, אחזקה במוסך, הן גם יהיו מחוץ למוסכים. הן לא יהיו במפעלים. לגביהן ההסדר עוד צפוי להיבנות במסגרת התקנות שבהכנה.
איתי עצמון
שנוגעות לייצור?
חוה ראובני
שנוגעות לייצור. גם שם תיעשה איזושהי הבחנה. יכול להיות שנצטרך להשלים, ההסדר הזה עדיין בבנייה. בכל מקרה, המיון הזה גם משקף מצב קיים.

הפסקה השלישית היא עניין אחר לגמרי. נסביר אותו כשנקרא אותו, זה לא חלק מהעניין.
היו"ר איתן כבל
נתת סקירה מאוד נהירה וברורה. אבקש התייחסות של החברים. רונן, בבקשה.
רונן לוי
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל. אחד – לגבי עניין של ייצור רכב, זה כבר מוגדר בחוק עצמו - ההגדרה של ייצור רכב, איפה עושים את הייצור. פה היא מדברת על ייצור רכב ושיווקו. אני לא רואה פה הבדל בין יבואן רכב. אחרי שמייצרים רכב, מה העניין של פעולה במוסך? אחרי שהרכב מיוצר במפעל, וזה מוגדר בחוק, מה עניין של התקנה עכשיו שאת מדברת על פעולה שלא נעשית במוסך? לא הצלחת להבין את זה. גם בהסבר שלה היא לא נתנה דוגמה קונקרטית של מה שצריך לעשות - איזושהי פעולה בתוך הייצור במפעל. מוגדר בחוק שזה מיוצר במפעל, ובמפעל של אותו יצרן רכב מוגדר מה מותר לו לעשות - - - מפעל. מה פתאום להכניס את זה בתקנות האלה? זה לא נראה הגיוני, זה לא מובן.

גם לא הצלחנו עדיין להבין את עניין שיווק רכב פה ומה האינטרס של משרד התחבורה ומה הדוגמה הקונקרטית. אני מבקש שהיא תיתן לנו דוגמאות כדי שנבין מה משרד התחבורה רוצה כי גם מההסבר שהיא נתנה עכשיו, סליחה, פשוט לא הבנו.

זה רק על סעיף (10) ותיכף נדבר על - - -
חוה ראובני
לעניין הנושא של שיווקו – לרישיון קוראים רישיון ייצור רכב ושיווקו. זה רישיון הייצור, זה השם שלו. אין שום כוונה להוסיף לזה שום דבר. למה צריך לומר את זה? הדבר נובע מהעובדה שסעיף 128 מנוסח רחב. בעוד שהגדרת מוסך מדברת על תיקון ואחזקה, בסעיף 128 שזה האיסור שממנו אנחנו באים לפתור יש התקנה של מוצר תעבורה ברכב. עלול לעלות מזה שכל התקנה באשר היא כלולה באיסור של 128. על מנת להבהיר שהאיסור של 128 לא חל, נדרשנו לאמירה הזו.
רונן לוי
אני לא מצליח להבין. ביקשתי דוגמה קונקרטית ולא הצלחתי לקבל דוגמה קונקרטית בנושא.
היו"ר איתן כבל
אבנר פלור, בבקשה.
אבנר פלור
רונן, אביא לך דוגמה. מפעל מרכבים שמייצר אוטובוסים שמביא לפה את השלדה, המנוע והמערכות ומתקין פה את המרכב. הוא מייצר את המרכב על השלדה של האוטובוס. אתה אומר: אני כמשרד מאשר לו רישיון ייצור רכב, אני מאשר לו לבצע דברים שיצרן הרכב בחו"ל אפילו עושה, אני מאשר לו פה, אבל לבוא ולהתקין את המנוע עליו אני לא מאשר לו כי הוא צריך מוסך – זה המשמעות.
רונן לוי
אבל זה מוגדר בסעיף 128.
אבנר פלור
לפני 128, אני מדבר על ההגדרה של ייצור ומוסך.
רונן לוי
שאלתי שאלה ואתה לא עונה לי. הייצור של האוטו, אם זה אוטובוס, מוגדר בסעיף 128. אין בעיה, שיתקין מנוע, שיתקין את זה. אני לא מבין מה הבעיה. למה להכניס את זה לעניין של מוסכים? זה עכשיו עניין של תחזוקה. מוסך זה תחזוקה אחרי השיווק.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני מבין מה הוא אומר לך, תאמין לי. במקום שמרכיבים - - -
רונן לוי
רגע, אני עדיין לא סיימתי.
היו"ר איתן כבל
האמת שגם אני הבנתי את שאלתך והבנתי את התשובה. העניין ברור. רונן, החידוד הוא פשוט. יש מקום שיש לו הגדרה שהוא מייצר, יש מקום שמרכיבים. יש הבדל בין מקום שבו אתה מייצר, מקום שאתה מרכיב - הוא עדיין בליין של הייצור, הוא עדיין חלק מהייצור. יש דברים שאתה עושה את האחזקה השוטפת אחרי שהרכב קיבל את הפנים שלו, וזה יכול להיות מקטנוע ועד - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
כשמגיע מרכב של רכב, של אוטובוס, הוא מגיע עם המנוע וכל השלדה. אתה לוקח אותו למרכבים ומרכיבים עליו את כל הפלטה ואת כל המרכב.
היו"ר איתן כבל
וזה גם שם, זה המוסך של מרכבים.
קריאות
זה מפעל ייצור.
היו"ר איתן כבל
ברור.
יצחק וקנין (ש"ס)
לפי מה שהם כותבים פה, לא יכול להיות שבמרכבים ירכיבו גם את המנוע אם יש איזה תקלה או משהו.
רונן לוי
סליחה, אדוני לא הבנת את העניין. שוב, סעיף 128, ותקרא אותו שוב, מגדיר את זה שמותר לו לעשות את כל מה שהוא רוצה בשביל לייצר את האוטו. עכשיו אנחנו מדברים פה על מוסך ומוסך זה אחרי הייצור. הוא גמר את הייצור והאוטובוס הזה יצא. הוא צריך כרגע תחזוקה במוסך. אני לא מצליח להבין את הקשר. מה הקשר?
חוה ראובני
כשהוא צריך תחזוקה הוא יעשה את זה במוסך. אנחנו לא חלוקים, מר לוי. כולנו מסכימים ש - - - לא אמורה להיות במוסך. השאלה היא רק האם צריך לומר את זה בתקנות האלה או לא. אנחנו חושבים שצריך לומר את זה, ו- 128 מנוסח מאוד מאוד רחב.
היו"ר איתן כבל
זה לא פוגע בכם.
קריאה
- - - צודק.
רונן לוי
אנחנו חושבים שלא צריך.
דרור וגשל
בסדר, אבל זה לא פוגע בכם.
רונן לוי
אני לא בטוח. מחר מרכבים יגיד שזה חלק מהייצור - - -
היו"ר איתן כבל
לא, לא. רונן, עם כל הכבוד גם ליבואנים שהתייעצת איתם - - -
רונן לוי
לא התייעצתי איתם.
היו"ר איתן כבל
לא, הוא ענה לך שאתה צודק. הוא מחזיר לך ייעוץ על הייעוץ הקודם שנתת לטובתם.
לאה ורון
בכל מקרה, בדקתי. באתר פורסם הנוסח המעודכן שהוא לדיון היום.
היו"ר איתן כבל
זה בסדר.

אני לא מתיימר להיות איש מקצוע. מתבצעת כאן ההבחנה הברורה בכל אחד מהשלבים. יש שלב של ייצור, שלב של הרכבה ושלב של התקנה ואחזקה שוטפת שזה דבר שהוא בנפרד.
איתי עצמון
אדוני, אני רוצה להזכיר את הדיון שהיה בוועדה בזמנו בשני הסבבים של חקיקת החוק לעניין ביצוע פעולות ברכב. משרד התחבורה הציע סעיף שהיה מנוסח רחב שקובע שאסור לאדם לבצע שירותי תיקון רכב, התקנה של מוצר תעבורה ברכב, אחזקה או בדיקה של רכב, אלא במוסך שניתן לו רישיון. כלומר, לרבות מוסך נייד.

אני חשבתי שמכיוון שהאיסור הזה הוא רחב וצריך שיהיה ברור על מה הוא חל ועל מה הוא לא חל מכיוון שגם פעולות ברכב כפי שהוזכרו כאן בסעיף 128 שהקראתי אותו וגם הגדרת ייצור של רכב או מוצר תעבורה בסעיף ההגדרות, שתי ההגדרות האלה מנוסחות באופן רחב. לכן, מה שאני הצעתי, והוועדה קיבלה את ההצעה שלי, זה ששר התחבורה, באישור הוועדה, יקבע בתקנות פעולות ברכב, סוגי פעולות ברכב או נסיבות לביצוען שהוראות סעיף קטן (א) – האיסור, לא יחולו עליהן. ויתרה מכך, כל עוד לא הותקנו תקנות כאלה לא יחול האיסור מכיוון שהאיסור צריך להיות ברור.

לכן, אני חושב שנכון עשה משרד התחבורה, והנוסח הזה גם תואם איתי, שמנה באופן מאוד מדויק את כל הפעולות ברכב שביצוען אינו צריך להיות במוסך או במוסך נייד.
היו"ר איתן כבל
תודה, אדוני.

דידי, בבקשה.
דידי רוזנפלד
אני לא רוצה לדבר על סעיף 10, אני חושב שעד סעיף 10 שכחו שני דברים כשאחד מהם זה הוספת הנושא של פריצת רכב. אם מישהו שכח את המפתחות בפנים, מה תעשה? אתה צריך להזמין מישהו שיפרוץ לך את האוטו - לא ממש לפרוץ. דבר נוסף, מעקף מערכת המיגון.
קריאה
דידי, זה בסעיף קטן (1): כל פעולה הנדרשת להזזת רכב - -
קריאה
- - שהוא מצוי בדרך. אבל הוא לא מצוי בדרך, הוא חונה.
דידי רוזנפלד
הוא עומד במגרש חניה בצורה חוקית לחלוטין, אבל המפתחות נשארו בתוך האוטו.
היו"ר איתן כבל
זה לא אף אחד מהדברים שכתובים פה.
דידי רוזנפלד
אשר על כן, צריך להוסיף את זה.
איתי עצמון
לא, אבל אם זה לא נכלל בגדר ההגדרה של פעולות ברכב אז אין צורך ל - - -
דידי רוזנפלד
לא, לא. עם כל הכבוד, הדיון פה הוא מה מותר לעשות שלא במוסך.
דרור וגשל
לא. יש סעיף בחוק שמגדיר איזה פעולות אסור לבצע. הפעולה שאתה מציין בכלל לא נכנסת לאיסור, זה לא רלוונטי.
דידי רוזנפלד
איש יקר, בוא נחזור רגע לדף הראשון. אתה אומר: תקנת רישוי שירותים ומקצועות לרכב בענף הרכב (פעולות ברכב המותרות - - -
דרור וגשל
תקרא את החוק. החוק הוא זה שחשוב, לא התקנות.
איתי עצמון
אני מקריא את החוק. התקנות האלה מכוח סעיף 128 לחוק ואני מקריא: לא ייתן אדם שירותי תיקון רכב, התקנה של מוצר תעבורה ברכב, אחזקה או בדיקה של רכב (בפרק זה – פעולות ברכב), אלא במוסך שניתן לו רישיון להפעלת מוסך או במוסך נייד שניתן לו רישיון להפעלת מוסך נייד.

אנחנו עכשיו עוסקים בחריגים למה הוא בגדר פעולות ברכב שאין צורך לבצע אותן במוסך.
דידי רוזנפלד
שמותר לעשות אותן.
איתי עצמון
מחוץ למוסך.
דידי רוזנפלד
יפה. אני חוזר ואומר, מחוץ למוסך כאשר האוטו שלך עומד במגרש החנייה מתחת לבית שלך ושכחת את המפתחות בפנים וננעל האוטו, איך תקבל את המפתחות?
חוה ראובני
זה לא תיקון, זה לא התקנה, זה לא אחזקה, זה לא בדיקה - זה לא אסור.
היו"ר איתן כבל
דידי כשל הפעם.
כן, בבקשה.
שמואל ליטבק
שמואל ליטבק, חברת דן, אגף המשק. אם אנחנו מדברים על מרכבים, והוא נתן את הדוגמה הזו, מייצרים שם רק מרכב. אנחנו היום מייבאים אוטובוסים חשמליים. הפריטים של האוטובוסים החשמליים יכולים להגיע למרכבים בארגזים ושם מתבצעת ההרכבה של כל הפריטים. לא מדבר על גלגלים או על יחידות בלימה. איך המוסך הזה ייחשב? האם למרכבים תהיה הרשאה להרכיב או לא להרכיב, בדיוק מה שאנחנו עכשיו אוסרים על - - -?
אבנר פלור
בדומה, למה שקורה בחו"ל, הוא מוגדר כמפעל ייצור. הוא יכול לבצע את כל הפעולות כמפעל ייצור. אני לא יכול להגיד לו: אתה עכשיו יכול לייצר את האוטובוס, אבל בחשמל לך למקום אחר כי זה לא הגיוני.
היו"ר איתן כבל
הוא צודק, העניין ברור. אבל ההערה במקומה, תודה.

קודם כל, אני מעלה את הבקשה לדיון מחדש. מי בעד העלאת הבקשה של איתן כבל לדיון מחדש בתקנה 2? ירים את ידו.

הצבעה
בעד – פה אחד
בקשתו של חבר הכנסת איתן כבל לדיון מחדש בתקנה 2 אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר.

בבקשה, בואו נעבור להקראה.
חוה ראובני
אני מקריאה את פסקאות (10) ו-(11) שאותן הסברתי קודם. אנחנו בפעולות שלפי הרישא של תקנה 2: אדם רשאי לתת שירות של פעולות ברכב המפורטות להלן, שלא במוסך או במוסך נייד:

" (10) פעולה ברכב שעשייתה טעונה רישיון לייצור רכב ושיווקו.

(11) התקנה ברכב של מוצר תעבורה, שאינה פעולה ברכב כאמור בפסקה (10); פסקה זו לא תחול על התקנה לשם החלפה של מוצר תעבורה שהוא חלק מדגם הרכב בהתאם לאמור באישור לייצור דגם הרכב לפי סעיף 21 לחוק או ברישיון הייבוא לעניין אותו דגם רכב, לפי העניין."

זה החלוקה כפי שהסברתי קודם.
היו"ר איתן כבל
תודה.

אדוני, רצית להעיר ל-(11).
אהוד שניידר
אודי שניידר, מטעם איגוד יבואני הרכב. אני חושש ש-(11) לא מביא בחשבון את המורכבות של כלי הרכב שמיובאים לישראל בתקופה הזו. היום להתחבר למערכת חשמלית, מערכת אלקטרונית, מחשב רכב, וכל הפעולות האלה, הן פעולות, שראשית, יצרני הרכב מאוד מקפידים עליהן, וחלקם אוסרים את זה לחלוטין. וגם אלה שלא אוסרים את זה לחלוטין, ודאי מחייבים שהעניין הזה ייעשה בצורה זהירה. אני אומר את זה כי לא מעט מקרים קורים שכלי רכב נשרפים מפני שמישהו לא ידע לחבר את מרימי השמשות כמו שצריך או מישהו לא ידע לחבר את מערכת - - -
היו"ר איתן כבל
מה אתה רוצה להגיד לי כאן?
אהוד שניידר
אני אומר שזה צריך להיעשות במוסך וזה לא צריך להיעשות על ידי אדם שהוא לא הוסמך לכך.
איתי עצמון
אתה אומר שיש פעולות שהן לא פעולות ייצור והן התקנה שהן צריכות להיות במוסך.
אהוד שניידר
אני אומר שכל הפעולות שמתערבות במערכת הרכב צריכות להיות במוסך.
דידי רוזנפלד
לפני רגע אמר אבנר שכשמגיע האוטובוס החשמלי ומגיעים המצברים בארגז אז חברה שמייצרת את המרכב של הרכב יכולה להרכיב את המצברים. השאלה היא האם הוא באמת מוכשר להרכיב את זה. כדי להרכיב מצבר צריך מישהו שלמד או קיבל הסמכה.
היו"ר איתן כבל
לפי מה שאתם אומרים, מי שהוסמך.
חוה ראובני
והוא צריך להיות מפעל ייצור.
דידי רוזנפלד
אבל הוא לא מייצר את המצבר. זה חלק מהאוטו. את נתת לו הסמכה לייצר מרכב, והמרכב - - -
היו"ר איתן כבל
דידי, הרי ממה נפשך? אם הגיע אותו מצבר ומתקין אותו מישהו שהוא לא הוכשר לכך אז הוא ממילא פועל בניגוד לכללים ולחוק. הנחה העבודה היא שכשאתה מביא את - - -
דידי רוזנפלד
זה לא מה שנאמר פה.
היו"ר איתן כבל
לא נכון, נאמר. חברים, אני לא מוסכניק. אני מבין מה שנאמר כאן, יש פה שכל ישר. אני מנסה לפעול כאן כגורם שהוא חיצוני לתוך המערכת הזו ולהקשיב לשכל הישר שבעניין הזה, וברור. אחד הדברים שאנחנו מקפידים פה לאורך כל הדרך הוא שזה יהיה מוסך עם רישוי, עם הסמכות, עם מנהל מקצועי, עם מנהל זה, ואתה מחזיר אותי עכשיו. אם אתה הולך למוסך של חאפר או למקום שהוא לא מוסמך לייצר או להמשיך את תהליך הייצור אז ממילא הוא - - -
דרור וגשל
מה שעו"ד שניידר מעלה, וזה טיעון כן נכון, זה שיש פה עדיין מצבים שפה אנחנו יכולים במסגרת התקנות - - -
היו"ר איתן כבל
נכון. אני מנסה בעיני רוחי לראות האם אנחנו יכולים בחקיקה לעגן עוד דברים שאנחנו לא יכולים לראות אותם בעיני רוחנו.

רונן, בבקשה.
רונן לוי
קודם כל, ראשית, זה כבר מעוגן ועכשיו רוצים להוציא. כבר עיגנו את העניין הזה. אם עכשיו היה מעוגן שמולטימדיה שהיא חלק מהרכב והיא באמת כבר מחוברת כבר ל - - - של האוטו, זה כבר לא מולטימדיות, זה לא רדיו של פעם, אז צריך מישהו שיודע ומבין.
היו"ר איתן כבל
ברור.
רונן לוי
זה כבר מעוגן ועכשיו מנסים להוציא את זה.
היו"ר איתן כבל
למה מנסים להוציא את זה? האם תלך להרכיב מולטימדיה אצל מישהו שמרכיב - - -?
קריאה
אבל זה מה שאומרות התקנות, אדוני. אדוני, כתוב: אדם רשאי - - -
רונן לוי
שנית, עכשיו חלק מהמוצרים כמו מוביליי וכמו ווי גרירה שעכשיו המשרד מגדיר אותם כמוצר תעבורה, אם הוא מוצר תעבורה אז זה כבר עוגן שרק במוסכים - - -
היו"ר איתן כבל
רונן, הבנתי את הרצון שלך - באמת שהבנתי.
רונן לוי
אני שילמתי לעשות רישיון למוצר תעבורה שנקרא מוביליי.
אבנר פלור
אבל קיבלת מפעל ייצור, רישיון ייצור.
רונן לוי
והתקנה. אם זה מוצר תעבורה מתקינים אותו במוסך, ואם זה לא מוצר תעבורה שיגדיר אותו אחרת. אם הוא רוצה עכשיו לשחרר שיעשה עכשיו הגדרה בתוך. הוא לא יכול להחליט - - -
היו"ר איתן כבל
רונן, הבנתי. בחיי שהבנתי לאן אתה רוצה להגיע.
אהוד שניידר
אותה תקנה 2 אומרת: אדם רשאי לעשות את הפעולות, ואז בהמשך כתוב ב-10: התקנה ברכב של מוצר תעבורה שהוא לא מוצר התעבורה המקורי וכו'. זאת אומרת שכל אותן התקנות שהגברת ורון ביקשה להכניס לתקנות, עכשיו כל אדם רשאי לעשות אותן. אני אומר שזה לא סביר שכל אדם יוכל להתערב במערכות הרכב כי ההתקנות האלה הן התקנות שצריך לעשות למערכות הרכב.
היו"ר איתן כבל
אגיד לך מה יקרה. אם אני אנסה בבית שלי להרכיב את המולטימדיה אני יודע איך זה ייראה. יש אנשים שיש להם ידי זהב, אתה זוכר את האנשים האלה? אני לא קשור אליהם.
יצחק וקנין (ש"ס)
איתן, לפי השיטה הזו תגיד: אתה לא תעשה את זה.
היו"ר איתן כבל
נכון.
יצחק וקנין (ש"ס)
אבל יבוא איזה חאפר שכל היום מתעסק בזה.
היו"ר איתן כבל
אז מה אתה רוצה?
אהוד שניידר
אתה מתיר לחאפר לעשות את זה כי אתה לא דורש ממנו שום הסמכה.
היו"ר איתן כבל
לא נכון. תסלחו לי, לא כל מי שיודע, הוא חאפר. עשו לי טובה, לא אתם תחנכו אותי בעניין החאפרים. רונן יודע כמה נלחמתי על העניין הזה, ואני עדיין נלחם. זה יוסדר גם בכנס הזה.

אני מבין את העניין הזה. אני מנסה לייצר מצב שאני לא צריך על כל דבר שהוא לא חלק בלתי נפרד מהרכב, ושאני יכול לקרוא לשכן שלי ממעלה ולהגיד לו: אח שלי, תחליף לי את המנורה.
אינגריד הר אבן
אינגריד הר אבן, איגוד המוסכים. אני מבקשת להוסיף התייחסות משפטית לנוסח תקנה (11), בבקשה. תקנת משנה (11) מתחילה במילים: "התקנה ברכב של מוצר תעבורה". התקנה הזו עומדת להתיר התקנה ברכב של מוצר תעבורה בעוד סעיף 128 שבא לאסור מדבר על התקנה של מוצר תעבורה ברכב. זה בדיוק אותן מילים. תקנת משנה (11) למעשה סותרת את סעיף 128.
היו"ר איתן כבל
אני אגיד לכם מה אתם מזכירים לי בשיח הזה. אני כל כמה חודשים או שבועות צריך להזכיר חוק מאוד מפורסם שהעברתי, חוק החזר מוצרים. למה אני מזכיר את זה? האיומים: עכשיו ייפתח ליין וכל השכנים מהקומה השנייה יעלו לקומה השלישית או ירדו לקומה הראשונה לבקש מאנשים לבוא ולסדר להם את הרכב. חברים יקרים, אלו דברים שיקרו איתכם ובלעדיכם, אם זה כתוב או לא כתוב. בסופו של עניין, זה הרכב של אותו אדם. אם הוא הלך לחאפר או שנגרם לו כשל משמעותי ברכב, הרי הוא ירצה את חברת הביטוח בתוך התהליך הזה.
רונן לוי
לא שווה להיות - - -
היו"ר איתן כבל
רונן, שניה. אנחנו מונעים מהדברים המרכזיים להיעשות מחוץ לעניין הזה. כל מה שנקרא מעטפת או אבזור, כל מיני דברים קטנים כאלה – חבר'ה, אני לא מתכוון להגזים. אתם לא היחידים פה, יש גם ציבור שאני גם צריך לעזור לו.

אדוני, אני מעביר גם חוק שאסור לעבור באור אדום, ולא עוברים.
אהוד שניידר
רוב האנשים לא עוברים באור אדום.
היו"ר איתן כבל
תודה רבה. אני אזכיר לאדוני, 99% מהאנשים לא יעשו את זה לבד. אין סיכוי, ואני אומר לך את זה על סמך רוב האנשים שאני מכיר, כי הם עובדים ובגלל שאין להם זמן. בסוף בסוף אתה רוצה להכניס את זה למוסך. לא יעזור לכם, אני לא איתכם. חברים, איבדתם אותי.
רונן לוי
אתה נותן הרצאה על משהו שלא קשור. אנחנו לא אמרנו. אם משרד התחבורה רוצה עכשיו להגדיר משהו לא כמוצר תעבורה ורוצה להשאיר אותו לכולם, אין בעיה – שיגדיר, אבל אם הוא מוגדר כבר כמוצר תעבורה ואנחנו צריכים לעשות רישיון. תראה מה שכבר עכשיו עם מובילי ועם איווקס וכל החברות האלה. הכריחו אותנו לעשות רישיונות. אני וחברים שלי שילמנו מעל ל-10,000 שקל בשביל לקבל רישיון התקנה. מתקשרים למוקד והם שולחים להם ניידות, אז בשביל מה? אנחנו רק תפאורה? 95% מההתקנות נעשות במוסכים בניידות אז אל תעבדו עלינו. אני הוצאתי את ה-10,000 והחבר שלי - - -
היו"ר איתן כבל
גם ניידות הוא מוסך עם רישיון, תסלח לי.
רונן לוי
לא נכון.
דידי רוזנפלד
מוביליי נתן לו אישור על החלק שהוא הניח אותו.
רונן לוי
אל תענו על דברים שאתם לא יודעים כאילו אתם יודעים. לפי החוק עכשיו לא צריך לעשות במוסכים נייחים. אם אתה רוצה להפעיל ניידות תגיד שאתה מרשה להפעיל ניידת, לעשות התקנה של דבר כזה. אתה לא יכול לייצר לך 200 - 300 מוסכים ולעשות אותם תפאורה למישהו שיעבור על החוק. אנחנו שילמנו, הציבור משלם 1,500 מתוך ה-2,000 שקל - - -
היו"ר איתן כבל
רונן, אם מוביליי מחייב התקנה של גורם מקצועי ומגיע אליו מוסך נייד, מוסך שיורד עם צנחן או מטוס מגיע ונוחת לו בחצר של הבית והוא לא אחד שאושר לו והוא מתקין את זה, הוא עושה את הדברים שלא על פי דין – זה הכול.
אהוד שניידר
אבל זה לא נכון, אדוני. זה בדיוק מה שאנחנו אומרים מפני שהתקנה הזו תאפשר לאותו אחד שצנח מהמטוס שאין לו שום הסמכה להתקין.
היו"ר איתן כבל
אני לא מקבל את זה, זה לא מה שנאמר. אם מוביליי מצריך הסמכה, רישיון ייצור מחייב הסמכה – זה העניין.
אינגריד הר אבן
כבודו, הנוסח פה חוטא למטרה.
היו"ר איתן כבל
אינגריד, אם נצטרך לתקן - נתקן. אם לא – נאשר. מה העניין?
אבנר פלור
אדוני היושב-ראש, אתה האחרון שאני צריך להסביר לו את ההתפתחות וההתקדמות במהפכה של ענף הרכב כי אתה חווית את זה בנושא של קציני הבטיחות ואמרת: אני רוצה עכשיו - - -
לאה ורון
החוויה עוד לא הסתיימה.
היו"ר איתן כבל
היא לא מסתיימת, אנחנו כל כך נהנים ממנה. אגב, גם בג"צ נהנה ממנה.
אבנר פלור
אדוני היושב-ראש, אני מביא את זה כדוגמה כי אמרת, ובצדק: אבנר, קציני הבטיחות יותר ישקיעו בגורם האנושי, פחות ברכב.
היו"ר איתן כבל
נכון, צודק.
אבנר פלור
צריך גם להבין, רונן, שיש פה מצב קיים שיש מאות אנשים שמתקינים דיבוריות. אפילו לאה העלתה את זה והיועץ המשפטי איתי דיבר על זה הרבה. אנחנו הולכים להסדיר את הנושא. יש שמועות שמתקינים מולטימדיה. עושים המון המון פעולות כשהם לא מוסדרים. לבוא ולהטיל עליהם עכשיו כשאנחנו בעצם אוסרים את זה, זה מכת מוות למאות ולאלפים כשאנחנו גם לא נוכל לאכוף את זה. זו נקודה מאוד מאוד חשובה.

רונן, בשביל לא להטעות פה את החברים, יחד עם זאת, מערכות בטיחות שמתקינים לא מתחברות למחשבי הרכב. יש להן סליל השראתי והן לא מתחברות. אי-אפשר לבוא ולומר - - -

אדוני היושב-ראש, אנחנו לא מתעלמים. הבטחנו ונביא הסדרה לוועדה בנושא של התקנות.
היו"ר איתן כבל
גמרנו, תודה.
דרור וגשל
חשוב להגיד שזה שאמרנו שלא חייבים לעשות את זה במוסך, לא אומר שלא חייבים עדיין לקבל רישיון אחר.
היו"ר איתן כבל
זה שני דברים שונים, בדיוק. העניין ברור.
אהוד שניידר
מה שאמר עו"ד דרור וגשל הוא לא נכון מפני שברגע שאתה מתיר לכל אדם להתחבר למערכות הרכב, וזה מה שהתקנה הזו מאפשרת, אז אין צורך בהסמכה וכל אחד יכול לעשות את זה. אחר כך כלי הרכב האלה נוסעים בכבישים כאשר מישהו התערב במערכות הרכב שלהם.
היו"ר איתן כבל
חברים, הבנו.

משה בר, בבקשה.
משה בר
שמי משה בר ואני יושב-ראש עמותות תנו יד לחירש, נכים למען נכים. ברשותך, אני רוצה להעלות את נושא אביזרים לרכבי נכים. אני פועל על זה כבר הרבה מאוד זמן.
היו"ר איתן כבל
אבנר, לא נתת לו תשובה על זה עד היום. הוא כבר שלח לך מכתבים והתחייבת שתענה לו.
משה בר
עשינו גם ישיבה איתם, עם כולם, ולא נעשה כלום. המאבזר, אצ"מ, אומר: אני לא חייב לו, לא מעניין אותי ממנו. אני עצמאי, אני יכול לעשות מה שאני רוצה בזמן שאף אחד לא יכול לתקן את המערכות שלו. הלכתי לחברה אחרת ותיקנו לי. האוטו כמעט נשרף, הילד שלי נשרף בידיים כשהוא היה צריך לדחוף את החוטים. הדברים האלה מהווים סיכון. אני כבר עשרים אלף פעם פונה לאבנר, פונה גם אליך. אני חושב שצריך לעשות לזה חקיקה. קודם כל, בחמש השנים הראשונות המאבזר צריך להיות אחראי לגבי האוטו וגם הסדר. ברגע שאני מוציא מכתב נגדו על דברים שהוא לא עושה בסדר הוא פוסל אותך, הוא פוסל נכים אחרים. לא יכול להיות שאני מחזיק את הרכב שמונה שנים ואין לי אף אחד. נתקעתי פה בכנסת חמש שעות ועירבתי גם את אבנר פלור. הם עובדים על אבנר פלור. יש לי את הכול מוקלט. אמרתי להם: אני מוכן לשלם לכם, אני מוכן הכול. הם לא מוכנים להגיע. בסוף מהמשמר, ויש לי הוכחה של המשמר, באו ועזרו לי לתקן אחרי חמש שעות. השאירו אותי באוטו ובקור. אין לדבר הזה פתרון.

צריך לעשות דבר אחד – כל זמן שהנכה מחזיק באוטו של אותה חברה, החברה צריכה לתת לו שירותים, אם בכסף או אם בחינם - הם יחליטו.
היו"ר איתן כבל
תודה, יקירי.

אבנר, האמת שנמאס לי לשמוע את הטענות של משה, ואני אומר את זה בחברות. לא נמאס במובן של נמאס, אלא לא יכול להיות שכל פעם אנחנו מעלים את העניין הזה ולא ניתן מענה לדברים האלה. אתם תגרמו לי, וזו בשעה שאני מתחמק מלקיים דיון אחד שלם, להביא לפה את כל משרד התחבורה רק על העניינים שמשה בר מעלה. אני מנסה. חברים, תנו פתרון לעניין הזה, ושלום עלייך נפשי – די. צריך להסדיר או לתקן, זה לא נעים.
אבנר פלור
חלק מהדברים שהוא מעלה יתוקן במסגרת התקנות - - -
לאה ורון
נפגשתם ונתתם מענה.
אבנר פלור
ונתנו גם מענה, וזה יהיה גם בתיקון התקנות שנביא לוועדה - חלק מהדברים שלו.
היו"ר איתן כבל
תודה.

רונן, משפט.
רונן לוי
היה לי עכשיו אוטו חודש וחצי, חיפשתי את החוט שאיזה מתקין של נכים עשה. הוא חתך לי שם איזה חוט השראתי שאתה מדבר. הוא חיפש את הפלוס מינוס כשהוא לא כל כך מכיר את הרכב. חודש וחצי לקח לי למצוא את מה שהוא איבד שם. אולי אתם לא כל כך מכירים את השטח. אנשים כאילו שהם מתקינים מחפשים פלוס-מינוס באוטו שעכשיו הגיע לארץ. הם מתחברים לאיזה חוט ואחר כך לך ותחפש מה הם עשו שם ברכב. מה שהוא אומר זה נכון.

היום המכוניות הן ממוחשבות, זה לא מה שהיה פעם. כמו שאמרתי, זה לא רדיו תדיראן של פעם. צריך להבין שאם אתה מחליט שזה השראתי וזה לא מוצר, תוציא אותו מהגדרת מוצר תעבורה – זה אחד. שנית, הוא לא סיפר, אבל בבוקר במקרה הוא סיפר לי שיש לו עכשיו איזה בעיה עם המדחס ושהוא פנה לאיזה חברה שמפרסמת בפייסבוק שהיא חברה להתקנת מצברים. בגלל שהתקנה מאפשרת להתקין מצברים וכו', אז יש כמה חברות כאלה, אנחנו שולחים את זה למשרד התחבורה. כל הניידות האלה מציעות טיפולים, נכון?
משה בר
הן מציעות טיפולים. בבית שלהן, בחצר, הם מתקנים לך את האוטו.
רונן לוי
לכן, כתבתי לכם שזה מדרון מאוד מאוד חלקלק. אנחנו מכירים את זה.
היו"ר איתן כבל
רונן, אני חושב שהתקנות שהבאנו מביאות לסגירת כל הדברים האלה. החוקים הם לא בשביל הישרים, תמיד יהיו גנבים. אנחנו פה מחוקקים חוקים. אתה שומע על אנשים שעושים תאונות, חותכים אותך, ואחר כך אומרים: הוא היה איש נהדר וכך וכך. הוא "היה". מה העניין? חברות וחברים, כל הפעולות שאנחנו עושים פה, או חלק ניכר מהפעולות, הן בדיוק למענכם. אבל יש דברים שאתם גם צריכים להבין שאנחנו גם לא יכולים לבוא נגד האזרח.
איתי עצמון
לגבי הטענות שהועלו כאן, וקודם כל לגבי הדברים שאמרה עו"ד אינגריד הר אבן - בדיוק לשם כך נועד החריג הזה. אנחנו עוסקים כאן בתקנות שנועדו להגדיר את החריגים לכלל שנקבע בסעיף 128(א). לכן, אין שום בעיה, אין שום סתירה ללשון החוק.

דבר שני, כמובן, והדבר הזה נאמר לגבי פסקה (10), כל ההוראות בחוק ולפי החוק, התקנות שעוד ייקבעו לעניין ייצור רכב, ברור שהן יחולו. אין צורך לומר את זה. זה כתוב כבר בחוק. הפעולות האלה מוחרגות ותהיה לגביהן הסדרה נפרדת ומפורטת.
היו"ר איתן כבל
מאה אחוז.
איתי עצמון
אדוני, לדעתי פסקה (12) לא הוקראה ולא הוסברה.
היו"ר איתן כבל
נכון. בוא נקרא את (12) ונצביע על הכול.
חוה ראובני
ב-(12) אני מקריאה עם שינוי.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, גברתי. אני מקווה שנעמוד בו.
חוה ראובני
"(12) פעולות ברכב מסוג T, וכאן אני מוסיפה: למעט, טרקטורון, טרקטור משא ורכב שטח כהגדרתם בתקנות התעבורה, ובלבד שמנהל מקצועי של מוסך המחזיק ברישיון מסוג מתאים לעניין פעולות אלה, פיקח על ביצוען ואישר בכתב את תקינותן; לעניין זה, "סוג מתאים של רישיון" – בהתאם להוראות לפי סעיף 136(ב) לחוק."

תחזוקה של כלי צמ"ה, של טרקטורים מבוצעת בשטח, במקום שהם נמצאים. אי אפשר, לא נכון, אין צורך, להביא אותם למוסך. זה מצב קיים, זה מצב שיישאר. אבל כיוון שבנוסח כתבנו T, ובטעות, שזה רחב מדיי, אין שום סיבה לעומת זאת שטרקטורון, טרקטור משא ורכב שטח שהם כלים קטנים לא יגיעו למוסך ויטופלו שם, אז אנחנו מחריגים את אלה, והכול בכפוף לפיקוח מנהל מקצועי של מוסך מתאים.
היו"ר איתן כבל
על פניו נשמע לי הגיוני לגמרי.

הערות? תודה.

אני מבקש להעלות להצבעה את?
איתי עצמון
את תקנה 2 בפסקאות (10) (11) ו-(12) כפי שהוקראו עם השינוי שציינה גם עו"ד חוה ראובני?
היו"ר איתן כבל
אוקיי. תודה.

מי בעד? ירים את ידו.

הצבעה
בעד – פה אחד
תקנה 2, פסקאות (10), (11) ו-(12), בכפוף לשינויים, אושרו.
היו"ר איתן כבל
תודה, התקנות אושרו.

תודה רבה לכם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:25.

קוד המקור של הנתונים