פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



28
ועדת החינוך, התרבות והספורט
29/05/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 628
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שלישי, ט"ו בסיון התשע"ח (29 במאי 2018), שעה 13:05
סדר היום
תשלומי הורים לשנה"ל תשע"ט
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
אמיר אוחנה
מירב בן ארי
איתן ברושי
יוסף ג'בארין
מסעוד גנאים
חנין זועבי
מאיר כהן
מנחם אליעזר מוזס
אברהם נגוסה
עודד פורר
נורית קורן
חברי הכנסת
קארין אלהרר
זאב בנימין בגין
יוסי יונה
שולי מועלם-רפאלי
איילת נחמיאס ורבין
מוזמנים
שמואל אבואב - מנכ"ל משרד החינוך

משה שגיא - מנהל מינהל כלכלה ותקציבים, משרד החינוך

סימה עובדיה פורצנל - מנהלת אגף יישומי חוק ומדיניות, משרד החינוך

גור רוזנבלט - מנהל מינהל רישוי, בקרה ואכיפה, משרד החינוך

חיים הלפרין - מנהל היחידה לתכניות משלימות למידה, משרד החינוך

מורן כהן - יועצת מנכ"ל משרד החינוך

עדן יאיר - תיאום פעולות מול ועדות הכנסת, משרד החינוך

אורי שלומאי - עו"ד, משרד המשפטים

דניאל לורברבוים - רפרנט חינוך, אגף התקציבים, משרד החינוך

מיכל מנקס - סמנכ"ל חינוך וחברה, מרכז שלטון מקומי

ורד וינדמן - מנכ"לית המועצה לשלום הילד

זאב גולדבלט - מנכ"ל פורום ועדי ההורים היישוביים

גד שמואל כהן - יו"ר ועד הורי נהריה, פורום ועדי ההורים היישוביים

גיא יארניצקי - יו"ר ועד הורים יבנה, פורום ועדי ההורים היישוביים

פז כהן - פורום ועדי ההורים היישוביים

שמעון יום טוב - מוביל השאלת ספרים, פורום ועדי ההורים היישוביים

משה אשכנזי - סגן יו"ר ועדת החינוך, מפלגת העבודה

ישראלה שפר - אימא, מטה המאבק בתשלומי הורים

עינב לוביץ' מצרפי - אימא, מטה המאבק בתשלומי הורים

גבריאל פיצ'י דובינר - אבא, מטה המאבק בתשלומי הורים

יובל חלביה - יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית

רעות ברג - המשמר החברתי

דוד טברסקי - מוזמן/ת
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים







תשלומי הורים לשנה"ל תשע"ט
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. היום ה-29 במאי 2018, ט"ו בסיון התשע"ח. על סדר היום תשלומי הורים לשנת הלימודים התשע"ט.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני רוצה הערה לסדר.
היו"ר יעקב מרגי
לא תקבל. עם ההערות לסדר שלך, הלך רבע מהדיון. אין הצעות לסדר.

אני אומר מספר מילות פתיחה וכדאי שתקשיבו להן כי זה עלול להקפיץ אותי אם יוכח שמישהו לא הקשיב לדברים וירצה התייחסות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אדוני, לפי התקנון אין הצעה לסדר?
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לך מה אומר התקנות אחרי שאומר את דברי הפתיחה. לפי התקנון, הצעה לסדר היא הצעה לסדר הדיון ולא נאום.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
רק לסדר הדיון.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה. לסדר הדיון, כדי שתחסכו ממני תגובות אגרסיביות – אני מתנצל עליהן מראש – אנחנו נציג את הנושא. דברי פתיחה שלי, מנכ"ל משרד החינוך, נציג את הטבלה ונעשה דיון של התייחסויות. בשעה 2:00 בדיוק תהיה הצבעה על תשלומי ההורים ובזה חסל סדר תשלומי הורים.
מירב בן ארי (כולנו)
יש כאן מצגת.
היו"ר יעקב מרגי
אין מצגת. אין ספק שתשלומי הורים, הלוואי שלא היו במערכת וכולנו היינו רוצים לבטל אותם. אנחנו מצהירים זאת פעם אחר פעם, כל שנה, ואנחנו מאשרים אותה אפילו בצער. זה לא יום חג. אבל מה לעשות, לעתים צריך גם לומר את הדברים ולשים אותם על השולחן, ולעתים גם אנשים עם קצת הוגנות והגינות צריכים להודות ולפעמים לומר גם תודה. כן, השנה יש הישגים. כן, השנה אין לנו עילה לבוא בטרוניה כמו בשנה שעברה. בשנים שהוזרמו למערכת כ-7 מיליארד שקלים שאפשר לכמת אותם במספרים, הורדת נטל התשלומים להורים במערכת החינוך שמסתכמים בקרוב ל-20,000 שקלים לשנה לתלמיד, אני חושב שאפשר לבוא ולומר, כן, אנחנו לא מבטלים את המאבק לביטול תשלומי הורים אבל השנה אנחנו ממתנים אותו ומשהים אותו. מותר לומר.

לא הכול נעשה ללא חשיבה והכול זה עניין, ואני לא רוצה לומר אמוציות אישיות, כל ארגון בא בזכות עצמו ועומדת לו הזכות להיאבק ולדרוש, אבל יש שנים שהמשרד היחיד שקיבל מסות של תקציבים – ואדוני המנכ"ל, אני לא אקח לך את ההצגה אלא אני רוצה שאתה תציג את הדברים בסעיפים השונים, אבל בקצרה ולכן ביטלתי את המצגת שלא צריך אותה. בשנים שהמדינה, שר האוצר ומשרד החינוך, בדחיפה של ועדת החינוך בנושא הצהרונים יחד עם השלטון המקומי שאף פעם לא שוכחים אותו. אני אומר לכם שהכתף שנתן השלטון המקומי בשנים האלה לקידום מערכת החינוך, תוך כדי לקיחת מטלות לא פשוטות על עצמו. אני לא יכול לומר את זה על ארגונים אחרים שקשורים למערכת החינוך. לקחו את זה באומץ וזה מה שאפשר לנו, הן בצהרונים, שזה מתקרב למיליארד שקלים, הן בבתי הספר של החופש הגדול והחגים.

לא שכחנו את הסייעות, תוספת הסייעת השנייה וגננת מובילה ועוד תוספות אחרות. אני רוצה לומר לכם שבמאבק אישי שלי, אנחנו כן רוצים להתחיל להוביל ביטולים של סעיפים מתוך תשלומי הורים. אני לא יכול לשכוח את המאבק שלי שלא הסתיים. אני אסיים את השינוי בחוק חינוך מיוחד ואני חוזר אליו. יש דיון בשבוע הבא בעקבות הצעה לסדר של חברת הכנסת קארין אלהרר. תוך כדי שאנחנו משקיעים את כל האמוציות והאנרגיות שלנו בתשלומי הורים, שאמרתי, הם צריכים להתבטל, באותה נשימה ובאותו זמן מתחת לרדאר גונבים אותנו במיליארדי שקלים בתל"נים. המוסר הכפול הזה של אותם הורים שנלחמים בדבר ההכרחי שאפשר שהמדינה תישא בנטל, שאלה תשלומי הורים, הדברים הבטוחים שהולכים, טיולים מתקיימים, תרבות מתקיימת וכל הדברים שאנחנו משלמים עליהם, שראוי שהמדינה תישא בהם, ואני אומר זאת בהצהרה, באותה נשימה אנחנו מאפשרים השתוללות פרועה באישור תכניות לימודים נוספים בתשלומים שלא תמיד אנחנו יודעים שהם מגיעים לילדים, אבל ההורים משתפים פעולה, ולמה? זה ממתג את בית הספר.

אמרה לי אחת האימהות שלא אכפת לה. אמרתי לה שהיא לא מקבלת תמורה, אבל לא אכפת לה, הבת שלה לומדת בבית ספר, לא רחוק מכאן, והעיקר שהיא לומדת בבית ספר לידה. המוסר הכפול, מי שמכיר אותי, אני לא הולך עם מוסר כפול. אני שם את הדברים כהווייתם. השנה אני בא גאה לאשר תשלומי הורים. ניסינו לדבר. שמעתי על מחטף? מישהו יכול להסתכל לי בעיניים ולומר לי מחטף בתשלומי הורים? שנה שלמה אנחנו בהידברות, מנסים והלוואי ונצליח.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
רק אתמול יצאה הודעה על כך ש- - -
היו"ר יעקב מרגי
בלי שתבקש, הייתי מתייחס לזה כי ידעתי שזה יצוף. תקשיב. אנחנו מנהלים משאים ומתנים עם האוצר. אם אין למדינה את אותם מיליארדים להשקיע בביטול תשלומי הורים, מנגנון גבייה חלופי, כמו שדיברנו בשנה שעברה, באמצעות הביטוח הלאומי, תוספת זניחה ושולית. זה לא ילך כי מתנגדים לכך. הלוואי וילך. אני לא פוסל על הסף.
קריאה
מי מתנגד?
היו"ר יעקב מרגי
משרד האוצר לא מקדם את זה. יש כמה סיבות טובות וכל אחד עומד לו הנימוק שלו. מנגנון גבייה חלופי.

רבותי, ניסיתי אני יעקב מרגי ואני יודע שגם משרד החינוך נפגש עם הנהגת ההורים. ניסו. לפי התקנון, אדוני, זה הוצג בסדר היום. זה שמישהו הבין את זה איך שהוא רצה להבין את זה, הונח בסדר ופורסם פרויקט השאלת ספרים/תשלומי הורים. זה שמישהו רצה להבין שזה קשור רק להשאלת ספרים, באנו לפני ולפנים משורת הדין ואני אפילו התנגדתי. אמרתי ליועצת המשפטית שאני לא רוצה כי זה דווקא ייתן חיזוק לטענה הזאת שמישהו ניסה לעשות כאן מחטף. לא נעשה. שמנו את זה על השולחן מתחילת הדרך.

לכן אני אומר שהשנה אני בא בגאווה לשר תשלומי הורים. כל הזעקות, עומדת הזכות לכולם למחות, להביע את דעתם, אבל אני כן אומר לכם שאני השנה גאה לבוא לוועדת החינוך עם ההישגים הרבים. אני אומר שהמאבק לא הסתיים ואני מודה לכל מי שמנהל מאבק כנגד תשלומי הורים, חלקם ארגונים ממוסדים וחלקם ארגונים פרטיים.

לכן אני חוזר פעם שלישית ואומר שהשנה אני בא בגאווה לאשר. ביטול סל תרבות למשפחות הצעירות, לא הסל אלא ביטול התשלום למשפחות שיש להם ילדים בשכבה א' ו-ב' בשווי של 30 מיליון שקלים במקסימום. לבטל את התשלום הזה והמשרד נאות. 30 מיליון זה לא סכום. האמירה שהנה התחלנו לבטל. האמירה שהנה התחלנו לבטל. אני אומר לכם שזה חשוב ואל תזלזלו בזה. תבינו, מיליון תלמידים, גם אם אני אעשה עכשיו הנחה של 30 שקלים בסעיף כלשהו, אלה 30 מיליון שקלים. זה שולי, זניח, אבל אלה 30 מיליון שקלים. החלטנו ללכת כרגע ולהתמקד באותן משפחות צעירות שנטל התשלומים האחרים כבד להן ולהוריד את זה מהן. אני מדבר על הורים בשכבה א' ו-ב'.

עד כאן הפתיחה שלי. הצעה לסדר הדיון. אני לא אאפשר מעבר לזה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אדוני, אם זה לא יהיה לסדר, תוציא אותי.
היו"ר יעקב מרגי
בחיים לא אוציא אותם. בבקשה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני השתתפתי לפני כן בדיון ברדיו עם מנכ"ל משרד החינוך וכל מה שאני מבקש בהצעתי לסדר ממנכ"ל משרד החינוך, אנא אל תסיטו את הדיון לנושאים אחרים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לא לקייטנות ולא לזה ולא לזה. אנחנו מדברים עכשיו רק על תשלומי ההורים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. שמעתי. תודה שעמדת בהצעה לסדר הדיון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש לי דיון מהיר בוועדה אחרת ולכן אני לא אוכל לשמוע את המנכ"ל אבל ביקשתי לדבר לפני. שלושה משפטים קצרים אדוני. הטענות ידועות. מדובר על חוק חינוך חובה חינם. אנחנו ביקשנו דיפרנציאליות ואין כאן דיפרנציאליות. ביקשנו את הנושא של הגבייה דרך ביטוח לאומי ולא הייתה בזה כל התקדמות לעומת מה שדובר בשנה קודמת. הסתכלתי גם על המצגת שיציג כאן המנכ"ל כי הניחו אותה בפנינו.

בהמשך למה שאמר חבר הכנסת יוסי יונה. אם מציגים בפנינו פרויקטים אחרים, מבורכים ככל שיהיו. בית הספר של חופש הגדול וכל מיני פרויקטים אחרים, נא להכניס פנימה גם למשל את ביטול הפיצול בכיתות א' ו-ב' ולהכניס פנימה גם את כל הדברים האחרים. אם באים לדבר על תשלומי הורים, דברו על תשלומי הורים. אם אתם באים ומכניסים דברים אחרים ואומרים עשינו את זה חלף תשלומי הורים, תגידו. לא ביטלת כל תשלום להורים שהילדים שלהם הם מעל כיתה ג'.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בדיוק.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
שום תשלום. לא בחופשות של בית ספר, לא החופש הגדול ולא בסל תרבות.
היו"ר יעקב מרגי
נכון. אנחנו ממוקדים במשפחות הצעירות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אם יש לי שלושה ילדים, אחד בכיתה ו', אחד בכיתה ח' ואחד בכיתה ט', אני משלם המון כסף ומי שיש לו ילד אחד בכיתה א', לא משלם.
קריאה
מזל שהילדים שלך לא בגיל שלוש. 4,000 שקלים בחודש.
היו"ר יעקב מרגי
סיימנו עם ההצעות לסדר. מי מציג את הטבלה?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הצבעה ב-2:00?
היו"ר יעקב מרגי
ב-2:00. כשיושב ראש הוועדה אומר שההצבעה היא בשעה כלשהי, זה מחייב אותו.
שמואל אבואב
רבותיי, כאשר אנחנו מדברים על נטל תשלומי הורים, אנחנו לא מדברים רק על אגרת תשלומי הורים. אנחנו שואלים את עצמנו את השאלה האסטרטגית המרכזית, גם אם היא לא נוחה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
נושא חדש.
שמואל אבואב
אתה תקרא לזה נושא חדש. אני רוצה לקרוא לזה הציר הראשי האסטרטגי שמשיב לעם ישראל מה המדינה הפחיתה בתשלומי ההורים. הטענה הייתה במשך שנים רבות, ובצדק, שהנטל על ההורים בתשלומי השירותים לחינוך הוא בהיקפים בלתי ניתנים. מתוך כך נוצר אי שוויון, נוצר נטל עצום על ההורים ומי שיש לו כסף שולח את הילדים, ומי שאין לו, לא שולח אותם. זה הנושא של המדיניות שבה אנחנו עסקנו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה עדיין נכון.
היו"ר יעקב מרגי
לא להפריע.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
מה זה קשור?
שמואל אבואב
זה קשור קשר עמוק.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש לאפשר למנכ"ל לומר כל אשר על לבו. אני אחליט מתי להפסיק אותו. אם הוא לא ידבר לעניין, אני אחליט מתי הוא לא מדבר לעניין.
שמואל אבואב
זה קשור בקשר עבותות. מי שהעלה את המחאה על מספר ילדים בכיתות, מי שדיבר על הנטל של הצהרונים שאי אפשר לעמוד בו, מי שדיבר על חוסר היכולת לתת בגני הילדים שירות והחזקים מממנים תוספת של כוח אדם.
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה קשור? היום הייתה הצעת חוק - - -
היו"ר יעקב מרגי
מירב. תודה.
מירב בן ארי (כולנו)
לא יכול להיות שתהיה קואליציה ואופוזיציה.
היו"ר יעקב מרגי
עודד, זה מפריע לי. צאו החוצה ותתווכחו בחוץ.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
מירב, אין דיון ענייני? זה לא עניין של קואליציה ואופוזיציה. אתם כל פעם באים לכאן ואתם מתנגדים.
מירב בן ארי (כולנו)
מה כל הקשקוש הזה?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
זה לא קשקוש. את מתנגדת לתשלומי הורים ובסוף מצביעה בעד.
מירב בן ארי (כולנו)
שבעה מיליארד שקלים.
היו"ר יעקב מרגי
רבותיי, המצלמות קלטו אתכם והכול טוב.
מירב בן ארי (כולנו)
מה עשית חוץ מזה?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אם אני אהיה בממשלה, אני אעשה. את לא שרת הכלכלה ולא הדוברת של שר הכלכלה. דברי עניינית.
היו"ר יעקב מרגי
יוסי, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
דברי עניינית.
מירב בן ארי (כולנו)
אני מדברת לעניין. אני אומרת שנורא נוח לשבת באופוזיציה.
היו"ר יעקב מרגי
מירב, אני לא רוצה לקרוא אותך לסדר. פעם ראשונה.
מירב בן ארי (כולנו)
זכותי לענות לו.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תצטרפי. את לא דוברת של שר האוצר.
מירב בן ארי (כולנו)
מה קשור?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
זה קשור כי זה מה שאת עושה כל הזמן.
היו"ר יעקב מרגי
יוסי, אני קורא לך לסדר פעם שנייה.
מירב בן ארי (כולנו)
איזה קשקוש.
היו"ר יעקב מרגי
מירב, אני מבקש ממך לעצור.
מירב בן ארי (כולנו)
עצרתי.
היו"ר יעקב מרגי
זהו. נגמר. מבחינתי הצלמים יכולים לצאת.
שמואל אבואב
רבותיי, מה שמובא כאן לדיון כרגע זאת הפחתה של 99 שקלים בסל התרבות כפי שאמר היושב ראש.

שנית. משנה שעברה, עת ישבנו כאן, מה השתנה מבחינת השירות והפחתת הנטל על ההורים. האחד, יצאנו עם קייטנות פסח. אנחנו ניגשים לקייטנות חנוכה, עשרה ימים בשנה, 400 מיליון שקלים. אליבא דכולי עלמא הפחתה משמעותית בנטל של ההורים.

דבר שני. ישבנו כאן בשנה שעברה ומה השתנה בשנה הזאת. הורדנו בצורה משמעותית את הנטל של הצהרונים. תזכרו את הלחץ ואת הזעם ואת המחאה הציבורית. מחירי הצהרונים מ-1,300 שקלים ירדו ל-650 שקלים. שינוי משמעותי ביותר. אנחנו ניגשים ל-15,000 מסגרות שיהיו בצהרונים. הכול קל, הכול פשוט. זאת דרמה גדולה ברחבי כל הארץ שצריך להסדיר את הנושא הזה.

דבר שלישי. צמצמו את מספר הילדים בכיתות, מה שהפסיק לחלוטין את מה שלא היה על פי דין אבל היה חזיון נפרץ ורחב היקף. הורים - שלא על פי היתר – נדרשו ונלחצו והוכוונו לשלם כדי להעסיק מורים נוספים, כדי לפצל כיתות. העסק הזה נגמר.

דבר רביעי. כפי שאמרתי, סייעת שנייה.

בכל המרכיבים האלה המשרד משקיע, בגיבוי של האוצר, 7 מיליארד שקלים. אם לוקחים בממוצע מה בשנים האחרונות חסכה משפחה שלפני כמה שנים היא הייתה צריכה להוציא את זה מכיסה, משפחה שיש לה שני ילדים באשכול 4, אחד בגן ילדים ואחד בכיתה ב', הנטל ירד ב-20,000 שקלים למשפחה בהשאלת הספרים, בקייטנות, בחוק שלוש-ארבע של גני ילדים, זה המשכי, זה דבר ברצף אבל זה הביא בצורה משמעותית להפחתה של הנטל.

כרגע השאלה שעומדת היא האם זה נכון שהמשרד ייקח מהשעות הקיימות של המתמטיקה ושל האנגלית ושל הפריפריה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני חושב שמי שנתן לכם את הנתון הזה טועה. אני מוכן להעביר לך. הוא טועה. הוא פשוט הוזה.
היו"ר יעקב מרגי
ברשות הדיבור שלך תתייחס.
מאיר כהן (יש עתיד)
לא חסכו 20,000 שקלים.
היו"ר יעקב מרגי
לא. זה מגובה. זה מפורט.
קארין אלהרר (יש עתיד)
20,000 שקלים, מה נעשה אתם?
היו"ר יעקב מרגי
קארין, אני קורא לך לסדר פעם ראשונה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הכול בסדר. תקרא לי לסדר. זה לא מאיים עלי.
היו"ר יעקב מרגי
חס ושלום, זה לא בא לאיים. זה בא לעשות סדר בדיון.
שמואל אבואב
רבותיי, לסיום. זו ההצעה שעומדת כרגע לדיון. אם מחר האוצר או כל גוף אחר יחליט שמבטלים את תשלומי ההורים ומשפים בסכום הכסף הזה, וזה לא יילקח מהסל הקיים של השעות כי איש לא משווה בנפשו שילדים ילכו בשעה 12:00 הביתה ואיש לא משווה בנפשו שנוריד את כל המערך של הפעילויות, יחליטו לצמצם בהיקף, זה מה שנעשה. זה התקציב שעומד לרשותנו ובתקציב הזה עשינו את הטוב ביותר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יוסי יונה, בבקשה. אני אגביל בזמן גם את חברי הכנסת כדי לאפשר גם לאורחים להתייחס.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני רוצה להתחיל מאנקדוטה מהימים האחרונים. התפרסם באחד העיתונים שהיום קיימת איזושהי יוזמה של הורים ומורים כדי לממן איזה שהם פרויקטים, מה שנקרא גיוס המונים למערכת החינוך. משרד החינוך אומר באופן חד משמעי שהוא נגד התופעה. אני לא יודע מה משרד החינוך עשה כדי למגר את התופעה. האם הייתה בקרה, האם הפסקתם את זה? הודעתם שאתם נגד. לדעתי זאת בעצם הרוח שנושבת במשרד החינוך של כאילו הסכמה בשתיקה לדבר הזה.

אדוני, עם כל הכבוד הורדתם 90 שקלים. דרך אגב, אנחנו התברכנו בהורדה של שקל אחד.
היו"ר יעקב מרגי
על פי בקשתכם.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
השנה אנחנו הורדנו 90 שקלים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל זה רק לכיתות א' ו-ב'.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
יפה מאוד. דרך אגב, בחטיבה העליונה הסיכום הכללי של כל תשלומי ההורים עומד על 3,700 שקלים בערך. זה הסכום שבעצם משרד החינוך מותיר להורים להוריד. גם אם אנחנו מברכים על הורדת הנטל של ה-90 שקלים, תארו לכם, דרך אגב, שכל שנה נוריד 90 שקלים מ-700 שקלים. בעוד עשר שנים נגיע ל-2,700 שקלים.
זאב גולדבלט
בדיוק 100 שנים.
היו"ר יעקב מרגי
זאב, פעם ראשונה. אני לא חייב לקרוא לך פעם ראשונה. אני אוציא אותך. פז ייצג את עמדת ההורים לא פחות טוב ממך.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תודה לזאב על קריאת הביניים. אם אנחנו נמשיך בקצב הזה, בעוד 100 שנים נביא לכך שיהיה ביטול מוחלט של תשלומי ההורים.

אני רוצה לומר לכם, אדוני המנכ"ל ואדוני היושב ראש, העובדות הן מאוד פשוטות ואתן אתם צריכים להתמודד. גם היום אנחנו רואים זיקה מאוד מאוד מלאה, מאוד מאוד מובהקת, בין היכולת של ההורים לשלם לבין ההישגים שלהם בחינוך. מערכת החינוך, אחד הליקויים הגדולים שלה הוא שהיא לא מבטיחה שוויון הזדמנויות.
היו"ר יעקב מרגי
צודק. הלוואי שאני ארגיש את אותן עוצמות גם בתל"נים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תשלומי ההורים הם עוד דבר שגורם להגדלת הפערים במערכת החינוך. אני מאמין שהכסף הזה של תשלומי הורים נדרש אבל הבעיה היא שבמקום שההורים ישלמו, מערכת החינוך צריכה לשלם ובאופן דיפרנציאלי. לכן אדוני היושב ראש, כל חברות וחברי הכנסת שיושבים כאן מזדעזעים, מתקוממים, מהקואליציה, באים לכאן מדי שנה בשנה ואומרים לא עוד, בשנה הבאה אנחנו כבר לא נסכים.
מירב בן ארי (כולנו)
האמת שהוא לא אמר את זה.
היו"ר יעקב מרגי
מירב, אני קורא לך לסדר פעם ראשונה.

יוסי, תסכם. אתה דיברת ארבע דקות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני מסיים. אתם באים ואומרים שבשנה הבאה, לא עוד. אנחנו נתנגד.
מירב בן ארי (כולנו)
זה לא מה שאמרנו.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כך אמרתם. לכן אני אומר לכם חברות וחברי הקואליציה שאתם דואגים לתושבים שלכם ודואגים לעם ישראל, אנא, יש לכם כאן הזדמנות לומר שאנחנו נגד תשלומי ההורים. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. איתן ברושי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי מנכ"ל משרד החינוך ושותפים לדיון החשוב הזה.
היו"ר יעקב מרגי
לפני כן, ברשותך, אני חייב לחדד. זה מתחבר לדברים שאמרתי ואולי לא חידדתי. הייתה עתירה של ההורים ואמרתי להם שעומדת להם הזכות והלוואי ויצליחו. ההורים הם חלק מהתהליך למרות שאני לא מחויב להיוועץ עם ההורים. ניסינו ביחד להביא פתרון בהידברות. ההורים הם חלק מהתהליך והלוואי, הלוואי והלוואי שנצליח במשימה לבטל. לא חידדתי את זה. המאבק הוא לגיטימי. למרות שאמרתי בתחילת הישיבה שהשנה אני גאה לבוא עם תשלומי ההורים לוועדה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
תשמע מה שהוא אומר. לא הקשבת לו.
היו"ר יעקב מרגי
למרות שהייתי רוצה לבטל אותם.

מירב, באמת תודה רבה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לא צריך אותך. אנחנו לא מתווכחים אתך ולא אתו.
היו"ר יעקב מרגי
יוסי, בוא נעשה הסכם, שאתה לא מתייחס להערות שלה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני מקבל.
קארין אלהרר (יש עתיד)
למה? חברת כנסת מכובדת.
היו"ר יעקב מרגי
בגלל שהיא מכובדת. בדיון הזה, לא להתייחס.
קארין אלהרר (יש עתיד)
היא גם חברה שלי וגם מכובדת.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. זו הפרעה אחרונה. אני אתן להורים הזדמנות להתייחס. אחרי חברי הכנסת יתייחסו הגופים המוסדיים, אני קורא להם כך ולא במובן הבנקאי, ואחריהם ההורים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה להמשיך ובמצוות הקיצור לומר שהדיון הזה הוא חשוב כי בסופו של דבר זה חלק מהדיון על דמות הבוגר של מערכת החינוך ומהו סדר העדיפות של משרד החינוך. בעצם זה הדיון כאשר תשלומי ההורים הם חלק מהמאגר הכולל של המשאבים והיכולות. יש ויכוח על התוצאות של מערכת החינוך בישראל. אין מאה אחוזי הסכמה לאן המשרד חותר ומה הן התוצאות. ראינו את זה לאחרונה בדוח של גורמים בינלאומיים. בכל זאת במדינה שהמשאב העיקרי שלה הוא ההון האנושי, למשרד החינוך יש משקל ענק ולכן גם התקציב שלו מאוד גדל. התקציב של משרד החינוך השנה, לא רק שהוא השני בגודלו אחרי משרד הביטחון אלא הוא תקציב גדול יותר מכל השנים האחרונות.

לכן, אדוני היושב ראש, היה צריך להציג כאן תכנית רב שנתית להקטנת תשלומי הורים. לא לבוא בכיתה א' ו-ב' שזה מאמץ גדול עם הקייטנות אלא לקחת את כל הילדים מלידה ועד גיוס לצה"ל ולעשות את הממוצע על כולם, אבל לא להתחשבן בקטנות אלא לבוא ולומר שאנחנו, הממשלה, מובילים תכנית של חלוקה צודקת, של מה שנאמר כאן על ידי חברי יוסי יונה, ולומר גם לחברי ממשרד החינוך שיציגו תכנית תוך כמה שנים איזה נטל יורד מההורים ואיך עושים את זה.

אני רוצה לומר עוד משפט. אני רוצה לברך את חברי פיצ'י שבא מקציר והוא מוביל במשך שנים את המאבק בנחישות גדולה.
היו"ר יעקב מרגי
זה גם בשמי. בשם כל החברים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
צריך לברך על התגייסות שבאה מתוך האיש.

אני רוצה לומר עוד משפט אחד גם למנכ"ל וגם לך, ויש כאן שותפים. אני מחזיק בוועדת שרים לחקיקה הצעת חוק במשך שנתיים-שלוש לעבודה מועדפת בחינוך. ממשלת ישראל – תקשיבו טוב – מוציאה 25 מיליון שקלים בשנה כדי לממן עבודה מועדפת בתחנות דלק. יש יוזמה, ואני פניתי גם למנכ"ל וגם לשר, והתשובה אומרת שיש לנו מספיק ויכוחים עם שר האוצר ולא נלך על עוד ויכוח. אבל זאת דוגמה ליכולת להפנות משאבים בעדיפות לחינוך שגם הייתה משרתת את החברה וגם מקטינה את העלויות. במקום זה אנחנו נותנים תקציב למתדלקים או למגישי קפה. עם כל החשיבות, החינוך קודם, במיוחד באזורים הרחוקים.
היו"ר יעקב מרגי
צודק. תודה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לכן אני מבקש שבסיכום זה ייאמר.
היו"ר יעקב מרגי
תגייס אותי, אולי נשלב ידיים וביחד ננסה להעביר את זה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה מתחיל במשרד החינוך. הסיכום צריך להיות תכנית רב שנתית לצמצום וביטול תשלומי ההורים ולא להסתפק בצעד חלקי השנה. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מאיר כהן.
מאיר כהן (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, אדוני המנכ"ל, חברות וחברי הכנסת. ברור לי שאנחנו לא נבוא לכאן ומישהו יקבל החלטה שכל הסעיפים האלה ירדו. זה ברור לגמרי. הייתי שר בממשלה וכל מי שהיה יודע שלפעמים זה התקציב של המשרד ואתה צריך להתמודד אתו. יחד עם זאת, יש בהצעה שלכם משהו שהוא לעג לרש.

להערכתי, ואני מתחבר למה שאיתן ברושי אמר, אם אתה כמנכ"ל המשרד מגיע לכאן ואומר, רבותיי, אלה שתי ההנחות שאני יכול לעשות השנה, אני מתחייב בשנה הבאה, אני רושם את זה, במקביל אני מוריד את כיתות ט' ו-י' מסל התרבות. בשנה הבאה. כך יש איזה מתווה שהוא מאוד ברור.
היו"ר יעקב מרגי
אני יכולתי להתחייב לזה. אמרתי.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה גם מקהה את כל הוויכוחים לשנה הבאה כי ממה נפשנו, אחד הדברים שהתושבים הישראלים חושבים שנכון ורוצים להיאחז בו הוא שהם רואים משרד שנותן איזו תכנית, מסמן תכנית לאורך זמן. אבל זה נראה עכשיו כאילו בגלל המאבק, זה משהו מאולץ, מישהו החליט לעשות אחד ועוד אחד, להשיג איזה 20 מיליון שקלים ולהוריד אותם מהתקציב. לכן אני אומר שזה לא מאוחר. אפשר לדחות את זה למחר ולבוא מחר ולהצביע ולהערכתי אתה תקבל הרבה מאוד אנשים.
היו"ר יעקב מרגי
אני אענה לך. אם הייתי יודע שזה אחראי מצד המשרד לבוא היום ולהתחייב לגבי השנים הבאות - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
בטח. זה משרד גדול.
היו"ר יעקב מרגי
נכון שאם נסתכל על 30 מיליון שקלים מתוך כל התקציב - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אבל יש עוצמה גדולה לוועדה הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
נכון.
מאיר כהן (יש עתיד)
אתה יודע, גם אם הוא לא יתחייב.
היו"ר יעקב מרגי
העוצמה של הוועדה באה לידי ביטוי בצהרונים, באה לידי ביטוי בצפיפות בכיתות, בקייטנות, בחינוך המיוחד אותו אנחנו מחוקקים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
איפה 20,000 אלף השקלים האלה?
מאיר כהן (יש עתיד)
לא מחוקקים. אני אומר שוב כי ההורים יצאו מכאן בתחושה.
מירב בן ארי (כולנו)
גם שר האוצר וגם שר החינוך..., ולא ביטלתם את תשלומי ההורים. די כבר עם זה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
שלוש שנים אתם שם.
היו"ר יעקב מרגי
אני זוכר שגם חברות הכנסת – לא את – של יש עתיד בקדנציה הקודמת, כשהיה שר האוצר לפיד, התגלחו עלינו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
די. תנוחי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. שולי מועלם, בבקשה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
תודה רבה אדוני. אני מבקשת להגיד בקצרה שלושה דברים. גם אני כמוך חושבת שראוי היה שתוצג תכנית של צמצום בתשלומי הורים. זה ברור לחלוטין.
קארין אלהרר (יש עתיד)
קצת הגיון.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני רק חושבת, חבר הכנסת יוסי יונה, שלהתעלם מהדברים המאוד משמעותיים שנעשו, זאת פריבילגיה שכרגע אין לנו אותה. אין לך פריבילגיה כזאת.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בואי נדון בתכנית.
היו"ר יעקב מרגי
לא, יוסי, אין לך רשות לענות לה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בתכנית הסייבר?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני לא דיברתי על תכנית הסייבר. אני דיברתי על הדברים המשמעותיים שהציג גם יושב ראש הוועדה וגם המנכ"ל על השינויים המשמעותיים שנעשו בשנה האחרונה והם נעשו. הם שם. הורים מכירים אותם, כל הורה לפי גילי הילדים שלו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
גם אנחנו הורים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בדיוק. גם אני אימא לשבעה ילדים וגם קארין אימא. כולם כאן הורים לילדים.

אני כן מבקשת לומר שהדבר הזה כבר כאן. מאיר, הדבר הזה כבר כאן. הרי מציג המנכ"ל הורדה של סל תרבות בכיתות א'-ב'. אתם רוצים להגיד שזה רק 90 שקלים, שזה רק 50 שקלים, אבל זאת ההדרגתיות. אי אפשר להגיד שאנחנו רוצים משהו הדרגתי וכאשר מוצג משהו, להתנגד. אי אפשר שכאשר מוצג משהו הדרגתי בתוך מכלול שלם של שינויים משמעותיים לטובת ההורי, לומר שעכשיו אנחנו לא רואים את זה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. קארין אלהרר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תודה רבה אדוני היושב ראש.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני רוצה לומר מזל טוב למנכ"ל על השמחה המשפחתית שלו.
היו"ר יעקב מרגי
חברות הכנסת, נא להירגע.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני רוצה להתחיל ולברך.
היו"ר יעקב מרגי
כשמתחילים לברך, אחריה בא המכה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא. למה אתה לא יכול לתת לי לברך? זה לא בא לי כל יום.
היו"ר יעקב מרגי
היושב ראש קורא לסדר ליעקב מרגי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני רוצה להתחיל בברכה. אני רוצה לברך אותך אדוני היושב ראש על המאבק שלך. אני יודעת שעבדת בזה הרבה מאוד זמן. אני רוצה לברך גם אותך אדוני המנכ"ל. זה לא שאנחנו לא רואים מה נעשה בחינוך. רואים. אבל כמו שאתם עושים את עבודתכם נאמנה, גם אנחנו צריכים לעשות את עבודתנו נאמנה. עבודתנו היא לכל הפחות, באמת, כפי שאמר חבר הכנסת ידידי הטוב מאיר כהן, לכל הפחות תביאו תכנית. תראו מה הולך להיעשות. יותר מזה, אדוני, דיפרנציאליות.

כולנו זוכרים את המקרה של הילדה מהדרום שהתאבדה כי לא היה להורים שלה כסף לתת לה לצאת לטיול השנתי.
היו"ר יעקב מרגי
לא הוכח שזה בגלל טיול שנתי. לא משנה, זה לא הדיון.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אנחנו מבינים, אדוני המנכ"ל, שיש משפחות, רוב המשפחות, שהן לא משפחות עם ילד אחד אלא הן משפחות עם מעל ילד אחד. נכון שתורידו את ה-99 שקלים וזה מבורך, אבל אנחנו מסתכלים על השורה התחתונה והיא מה ההורים צריכים לשלם בשנה. אם יש למשפחה יותר מילד אחד, אנחנו מכפילים את זה במספר הילדים. לא כל המשפחות – למרבה הצער אני אומרת את זה – בורכו במשאבים שמאפשרים להן. יש כאלה שעבורן אלה שטויות.
היו"ר יעקב מרגי
רק להזכיר לך באותה נשימה, מסכים אתך מילה במילה, שיש 100 מיליון שקלים שמיועדים למלגות עבור תשלומי הורים להורים שלא יכולים לשלם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
איפה באה לידי ביטוי הדיפרנציאליות בחוזר הזה?
היו"ר יעקב מרגי
אין דיפרנציאליות בחוזר. אני אסביר לך למה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תן לי קודם להשלים את המשפט. שני דברים שבעיני הם אקוטיים. גם אני מבינה שלא באנו היום לבטל את תשלומי ההורים. זה לא מה שיקרה כאן. אני מבינה שיש עוגה וצריך לחלק אותה. גם אני עברתי את השיעור הזה באגף התקציבים. כולם עברו את השיעור הזה. אחרי שלמדנו את השיעור ואחרי שהפנמנו אותו, אנחנו רוצים להבין איך אנחנו פועלים קדימה כדי לטפל גם בסוגיה הזאת כמו שסוגיית הצהרונים הייתה סוגיה כואבת , כמו שסוגיית הסרדינים הייתה סוגיה כואבת וכמו שסוגיית הסייעות הייתה סוגיה כואבת. הכול כואב. אדוני, לא אחד על חשבון השני.

זאת מציאות מורכבת ואני לא כופרת בזה אבל זה שצריך לטפל בזה, צריך גם וגם.
היו"ר יעקב מרגי
מסכים אתך. תודה. מירב בן ארי.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה אדוני היושב ראש. אדוני המנכ"ל, אני לא רוצה שתתבלבלו. גם אני נגד תשלומי הורים. ני פשוט שמה את הדברים בפרופורציות.
פז כהן
אבל תצביעי בעד.
היו"ר יעקב מרגי
בפעם הקודמת כולם דיברו נגד והצביעו בעד.
מירב בן ארי (כולנו)
אני אף פעם לא אומרת שאני נגד. אני אומרת שבמהות שלי הייתי מעדיפה כמובן להצביע נגד אבל אין מה לעשות.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני לא נגד. אני רק מצביע נגד.
מירב בן ארי (כולנו)
אני לא רוצה לכעוס. די. מספיק. גם אין סיבה לכעוס. אני רוצה לומר את הדברים בנחת. אני באמת חושבת ואני מקווה שיוסי יונה שאני מקווה שהוא מקשיב לי כי כרגע הוא מדבר בפלאפון - - -
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני מקשיב לך בקשב רב.
מירב בן ארי (כולנו)
אי אפשר לנתק את ההישגים שנעשו כאן. גם ניצנים, גם ההשתתפות בחופש הגדול שלא דיברנו עליה וצריך להזכיר אותה. כמובן הכיתה. אי אפשר לנתק כי בסוף – אל תבלבל לי את המוח עם סייבר – אם אתה תשלם פחות בצהרון, אתה נותן יותר כסף למשפחה.

אחרי שאמרתי את זה, אני מודה שהיום אם היו אומרים לי לבחור בין תשלומי הורים לבין מה שקורה בין הגילים של אפס עד שלוש, שם את ה-1,000 שקלים שאתם משלמים בשנה, אנחנו משלמים 4,000 שקלים או 3,000 שקלים בחודש, אז אני מודה שהייתי קודם כל מתקנת אצל הקטנים. אני באמת מודה בזה. תגידו לי, דיברת על עוגה?
היו"ר יעקב מרגי
תעזרו לי להקים את המועצה לגיל הרך שמשרד החינוך עדיין מתמהמה. יש לנו עוד מטלות. לכם יש פריבילגיה שלי אין אותה.
מירב בן ארי (כולנו)
את מדברת על דיפרנציאליות? הדיפרנציאלי שלי, אם היו שואלים אותי, הייתי מתחילה עם הדיפרנציאליות בגיל, לפני אזור המגורים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה יעשו ההורים שיש להם כמה ילדים?
היו"ר יעקב מרגי
מירב, לסיכום.
מירב בן ארי (כולנו)
לסיכום. בפעם שעברה אמרתי להורים בדיוק מה אני חושבת וגם ביקשתי ממך שתקשיב ליושב ראש הוועדה. ברור שבעולם דמיוני היינו מעדיפים להצביע נגד. אנחנו יודעים היכן אנחנו חיים ועם כל זה אנחנו גם אומרים מה נתנו להורים בשנתיים האחרונות, ונתנו להם. נתנו להם במשך תקופה ארוכה ואני יודעת שלפעמים זה לא נראה כך כי אתה אומר שנסתכל עכשיו על תשלומי ההורים, אבל יש שינוי. כשיש שינוי, זה נותן יותר כסף להורים. שאלת אותי מה הקשר. דימיתי את זה לסייבר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. נורית קורן יצאה. איילת נחמיאס ורבין.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
תודה רבה לך אדוני היושב ראש. למנכ"ל צריך לומר שותף אמיתי לכל המאבקים שאנחנו מנהלים כאן ששמעתי בוקר את הריאיון אתו. קודם כל, מזל טוב. שמעתי הבוקר את הריאיון אתך.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
על מה מזל טוב? שנגיד גם אנחנו מזל טוב.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
שמחה משפחתית. חיתן.
קריאה
לא. אישור תשלומי הורים. זאת השמחה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זאת דווקא לא שמחה גדולה כל כך.
היו"ר יעקב מרגי
חסל סדר ברכות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני רוצה לומר משהו. המנכ"ל, שמעתי הבוקר את הריאיון שלך ברשת ב' בנושא תשלומי הורים. כשאנחנו מדברים כאן על הצהרונים ואנחנו מדברים כאן על עלויות נוספות שיושתו על ההורים, על בית הספר של החופש הגדול, על כל מיני דברים שאני, לפחות בתחילת הקדנציה שלי, הייתי בין המובילים שלהם, בוודאי במאבק החופשות, אני אומרת לך שהסיבה שאנחנו היום נלחמים בדברים האלה היא כי הושתו לאורך שנים – לא רק בממשלה הנוכחית – כל כך הרבה עלויות על ההורים שעם כל הכבוד להתפעלות שהנה אנחנו עושים בית ספר, הרחבנו את בתי הספר של החופש הגדול, והנה אנחנו מפחיתים 99 שקלים, שוב, מאוד מוערך, לא בלתי מוערך, וטיפלנו בצהרונים. בוא אני אשאל אותך אדוני המנכ"ל למה בכלל צריך צהרונים? איך זה יכול להיות שמערכת החינוך לא יודעת לספק את השירות לילדים משעה 8:00 בבוקר עד השעה 4:00 אחר הצהרים? אגב, גם לפי ההסכמים זה כנראה אפשרי, אבל אני לא רוצה לסבך אותך עם הארגונים.
היו"ר יעקב מרגי
לסיכום.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא, אדוני היושב ראש. אם מירב מפריעה לי, אני רוצה להשיב לה.
היו"ר יעקב מרגי
לא. את לא משיבה לה. את מסכמת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני עונה לך עניינית. הילדים ממילא נמצאים במערכת עד השעה 4:30 אחר הצהרים כי הורים אחרת לא יכולים לצאת לעבודה. למה להעמיד פנים? רק שזה מושת על הרשויות המקומיות. לכן אני אומרת לך שאני לא רק מברכת את פיצ'י אלא אני מחבקת אותך. כי המאבק הזה הוא מאבק הוא מאבק מעצבן.

אני רוצה לבקש ממך אדוני המנכ"ל משהו שאני יודעת בוודאות שאתה יכול לעשות. להגדיר את הפיקוח כדי למנוע מילדים שידם של ההורים שלהם אינה משגת, לפחות שהם לא ייפגעו על ידי מערכת החינוך.

משפט אחרון, בקשה אישית שלי ביחס ליושב ראש שלי שאני מאוד אוהבת אותו למרות שאני לא חברת הוועדה. הוא שלח לך מכתב מאוד לא פשוט בעניין המנהלת בבית הספר בצפון תל אביב.
היו"ר יעקב מרגי
בית ספר נעמי שמר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אנחנו לא אומרים את השם.
היו"ר יעקב מרגי
מותר לומר את שם בית הספר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני מבקשת מכם, כמי שמלווה את ההורים שנה, זאת הזדמנות שאני רואה אותך, אני מבקשת מכם, הם לא עומדים יותר במה שקורה שם. אדוני המנכ"ל, בבקשה תשיב ליושב ראש. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. המועצה לשלום הילד.
ורד וינדמן
תודה אדוני היושב ראש. אני רוצה קצת לפזר את הערפל. אין כאן עובדה מוגמרת. אנחנו לא בפני עובדה מוגמרת ואסור שחברי הכנסת יתייחסו לעניין הזה. אנחנו לא מדברים על תשלומי הורים, אנחנו מדברים על מס ילדים. אלה לא תשלומים מרצון אלא אלה תשלומים מכורח. זאת לא תכנית לימודים נוספת אלא זו תכנית לימודים שנקנית בכסף. זה ממש לא חינוך חינם אלא זאת הנצחת פערים. מי שמרים היום את היד בעד אישור תשלומי הורים, אני מזכירה שאנחנו בחודש מאי, מצביע בעד הנצחת פערים בין חלשים לחזקים. כל המבחנים הארציים והבינלאומיים מעידים על כך. מי שמצביע היום בעד, נותן לדבר הזה יד.

הקטנה של התשלום ב-99 שקלים, יופי, אבל זה מסך ערפל, זה מסך עשן, זה לעג לרש. יש לכם הזדמנות היום לבוא למשרד החינוך ולומר לו שעד שאין תכנית לעתיד – ויש ועדות שלפני שנים הציעו הצעות טובות, לא אמרו נבטל וזהו אלא ועדת לנגרמן, טרכטנברג נתנו הצעות הגיוניות איך להשלים את הפער. תצביעו נגד כדי לתת זמן לבוא למשרד החינוך עם תכנית שלא נהיה בשנה הבאה בדיוק היכן שאנחנו היום. יש תכניות, הגשנו טיוטה של הצעת החוק אבל ישבנו כאן שנה שלמה ולא התקדם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הבנו.
מירב בן ארי (כולנו)
אותו נאום משנה שעברה.
ורד וינדמן
נכון. זה אותו נאום כי שום דבר לא השתנה.
היו"ר יעקב מרגי
את לא חייבת לענות לה. פורום ההורים. מי מייצג את הפורום? זאב וגיא.
זאב גולדבלט
חשבתי בתמימותי שנציג משרד החינוך יפתח את הישיבה באמירה כגון כשלנו, לא הצלחנו להכניס את נושא ביטול תשלומי ההורים בדיוני התקציב 2019, אבל במקום זה מוליכים אותנו שולל. משרד החינוך עשה ועושה בשלושת השנים האחרונות מהלכים מדהימים שאת חלקם מוביל פורום ועדי ההורים היישוביים, אבל מנגד גם פוגע בתלמידים ובהוריהם ומנסה לערער את אמינות נציגיהם. מחד, רפורמת צמצום מספר התלמידים בכיתות שהוביל הפורום והוביל בין השאר לתוספת תקציבית. הוא משקיע תקציב תוספתי, כמו גם בנושא רפורמת אופק חדש, אבל באותה נשימה ביטלו את שעות הפיצול לכיתות א'-ב'. למרות שביטול זה נקבע לפני שלוש שנים, המשרד מפיץ למנהלות שזה בעקבות בית ספר של החגים ולא היא.

מחד מיישם את דרישתנו מראש הממשלה לסייעת שנייה בגנים, ומאידך פוגע בילדים ובהוריהם בתחומים אחרים. גם זה, דרך אגב, תוספת תקציבית שדאגנו לה.

מנסים לזרוק לנו עצם יבשה, לדעתנו של שר תרבות לכיתות א'-ב'. בעצם מדובר על מחצית מתלמידי כיתות א'-ב' כי זה רק אלה שעושים את זה דרך משרד החינוך ולא דרך הרשויות המקומיות, בעלות של 15 מיליון שקלים ובו זמנית מחסלים בלא מעט ישובים את פרויקט השאלת ספרים.
היו"ר יעקב מרגי
תשלומי הורים.
זאב גולדבלט
אני מדבר על השאלת ספרים שזה בדיוק לנושא הזה. תקציבו קוצץ או מקוצץ השנה כמעט ב-20 מיליון שקלים. דהיינו, שני שליש מהתקציב מכוסח.

אנחנו דורשים, דרשנו ונמשיך לדרוש, כמוכם חברי הכנסת, את ביטול תשלומי ההורים שבעצם מהווים מס ופגיעה בשוויון הזדמנויות בחינוך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
יש איזו מילה טובה על התיקונים שנעשים?
היו"ר יעקב מרגי
הוא אמר.
זאב גולדבלט
משפט אחרון. בושו. אני חושב שחברי הכנסת צריכים להתבייש בזה ששנה אחרי שנה כולם בפה אחד אומרים דבר אחד ואחרי כן הקואליציה מצביעה אחרת.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אנחנו אומרים ועושים אותו הדבר, שצריך להתקדם לקראת ביטול תשלומי הורים ולעשות את זה באופן הדרגתי. לא לראות מה שנעשה, זו בחירה לגיטימית.
גיא יארניצקי
בחירה לא להכיר את החומר, היא גם בחירה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בינתיים מישהו מתחיל את זה. שרי חינוך קודמים אפילו לא התחילו את זה. אתה יודע שאתה ואני עובדים ביחד.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תצביעי נגד.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא. אני לא אצביע נגד במקרה הזה.
היו"ר יעקב מרגי
יוסי, אתה בקריאה שנייה. אתה עושה את זה בכוונה.
גבריאל פיצ'י דובינר
אני נפעם מהכושר הרטורי, יש כאן אנשים עם רטוריקה ואני באמת מתפעל מכך.
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו נשמע את שלך לא פחות משלנו.
גבריאל פיצ'י דובינר
אני בחרתי הפעם דווקא, כדי להיות יותר ממוקד ולהשתוות לרטוריקה שלכם, לקחת משהו שראיתי כתוב שמאוד עניין אותי. אין דבר יותר מסוכן מאשר להפריט את המערכת ולהפוך אותה לפרטית. זה ייצור פערים של ישראל ראשונה וישראל שנייה. 1949, למדינה אין כסף. יש פערים, יש בעיות, צנע, הכול מכל וכל. קם מנהיג ומחוקק חוק חינוך חובה חינם. אם אפשר היה לתת חינם, ליצור מערכת שהייתה דוגמה ומופת אז ב-1949, איך ב-2013 אי אפשר לעשות את זה? לא מקובל עלי. ב-2013 אמר את זה מנכ"ל משרד החינוך דהיום מר שמואל אבואב. אני שואל מר שמואל אבואב, אם היה אפשר ב-2013 לפי דבריך, אי אפשר היום? אני מתקומם. אני כועס. יש כסף למדינת ישראל. שר האוצר שלך באמת עושה עבודה נפלאה ויש כסף. מתפארים כל שנה על 20 מיליארד שקלים.

אני קורא להורי ישראל לא לוותר, לא לשלם. קורא לפורום לשתף אתנו פעולה, להפסיק לשלם. רק כך הם יבינו. מבינים רק כוח.

תודה שאתה מתייחס אלי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

שלטון מקומי, רוצה להתייחס?
מיכל מנקס
לא. יש בעלי עניין.
גיא יארניצקי
כבוד היושב ראש, אני רוצה לפתוח אם אפשר לפני הדברים שקשורים לנושא. יושב אתנו כאן פז כהן שזו הישיבה האחרונה שלו כיושב ראש פורום ועדי ההורים היישוביים. הוא מסיים את התפקיד שלו.
היו"ר יעקב מרגי
רציתי לומר את זה אחרי ההצבעה. אתה רוצה, תגיד עכשיו.
גיא יארניצקי
כבודך מונח במקומו, אבל בשם הפורום ובשם הורי ישראל אנחנו אומרים לו תודה רבה על השקעה באמת מדהימה ונתינה התנדבותית מדהימה לאורך שנים. הרבה בהצלחה בהמשך. אנחנו נצטרך אותך.
מירב בן ארי (כולנו)
גם בשם ועדת החינוך.
גיא יארניצקי
חברים, אנחנו לא פוליטיקאים אבל אנחנו מכירים את המשחק. אנחנו יודעים שיש קואליציה ויש אופוזיציה ואנחנו מבינים שכולם רוצים אבל לא יכולים. מבינים שבסוף כולם מצביעים עם משרד החינוך.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לא כולם. הקואליציה.
גיא יארניצקי
אנחנו מבינים את הלחץ שלכם מהעתירה שלנו לבג"ץ אבל זה לא מצדיק יציאה לתקשורת והכפשה של הפורום ושל ההורים והודעות שנועצתם אתנו. אפילו נאמר שם שסיכמתם אתנו. זה פשוט שקר. זה זלזול בנו, בציבור ההורים, בתקשורת, בחברי הכנסת וזה כבר בעייתי ברמות אחרות.

לצד עיוות הנתונים והסחת הדעת שהייתה כאן על כל מיני רפורמות, נזכיר את הקמפיינים האחרונים בתקשורת על דברים זזים בחינוך. למה לא מזכירים שם שביטלתם גם את שעות הרוחב, את הפגיעה הישירה בחינוך ואיכות החינוך? כאמור, ברור לנו שיישפכו כאן דמעות תנין והסוף, לפחות של היום, ידוע מראש.
היו"ר יעקב מרגי
להגיד לך דוגרי? חבל על הזמן שאני מבזבז. הייתי מצפה לנאום יותר מאוזן.
גיא יארניצקי
אני אומר משהו גם אליך כבוד היושב ראש.
היו"ר יעקב מרגי
לא. אף אחד לא הכפיש אתכם. עם כל הכבוד. זה שלא מסכימים אתכם, זאת לא הכפשה. עם כל הכבוד, יש עכשיו דיון על תשלומי הורים. שיתוף פעולה שלכם עם משרד החינוך הוא מבורך.
גיא יארניצקי
חד משמעית.
היו"ר יעקב מרגי
את הדברים אני אומר אחר כך בפגישה אישית אתכם. זה לא הנאום שהיית צריך לנאום.
זאב גולדבלט
להגיד שהיו הסכמות כשלא היו, זאת הכפשה.
היו"ר יעקב מרגי
לא היו הסכמות. היה משא ומתן.
זאב גולדבלט
היה שיח אבל הסכמות לא היו ובתקשורת הציגו כאילו היו הסכמות.
היו"ר יעקב מרגי
לא היו הסכמות.
גיא יארניצקי
יש דרך ויש דרך ארץ. זאת פנייה כבר אליך אדוני היושב ראש כחלק מכל הסיפור ואתה יודע כמה אנחנו מכבדים ומעריכים אותך ואת כל העשייה שלך בנושא החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
זה הדדי.
גיא יארניצקי
אבל הדיון הזה מתקיים מדי שנה במהלך החודשים יוני, אוגוסט ואפילו ספטמבר. לקיים את הישיבה הזאת במאי, אדוני היושב ראש, בהתרעה כל כך קצרה, ואמרת בהתחלה, אז אני מסתכל לך בלבן של העיניים – זו למעשה חד משמעית הונאה ומחטף. חד משמעית.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא מסכים אתך בעליל ואני אסביר למה. בגלל שטענת שזה מחטף, שזה חמור מבחינתך, אני אומר לך. תקשיב, גם בשנה שעברה כשזה בא בספטמבר, זה הוגש לי יומיים לפני כן על ידי משרד החינוך והנחנו את זה.
גיא יארניצקי
בספטמבר.
היו"ר יעקב מרגי
כן. כשאני בא ואומר כיושב ראש ועדה שהשנה אני גאה לבוא בגלל כל ההשקעה המסיבית והורדת נטל התשלומים מההורים בחינוך, אני מרשה לעצמי לבוא במאי. כן. לתת למנהלי בתי הספר ולמערכת החינוך להתארגן ולהיערך לכל הסעיפים האלה. תודה.
גיא יארניצקי
אני מסיים. זה בסדר. אנחנו נבחן את דרכנו. נמשיך לדאוג לחינוך, להורים ולתלמידים.
היו"ר יעקב מרגי
עומדת לכם הזכות.
גיא יארניצקי
תודה רבה. נשמח שתתייעצו אתנו קצת יותר. מדי שנה אתם מעלים את ההצגה הזאת. אז לא כהורים, כאזרחים, אנחנו מתביישים בזה ומסרבים להיות חלק מההצגה הזאת הפעם. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. משה אשכנזי, בבקשה.
משה אשכנזי
עד עכשיו שמעתי כאן דברים מדהימים של נתנו ועשינו. לרגע חשבתי שאנחנו באסטוניה שמגיל לידה עד תום לימודים אקדמאיים אנחנו מקבלים כאן חינוך חינם. הרי מה אתם נתתם? ממש פינאצ'. אתם מכפילים את הפערים, אתם פוגעים בשוויון בחינוך ועל זה אנחנו נשלם מחיר יקר. מר אבואב, אתה פשוט מתגאה בדבר שהוא כלום ושום דבר. בית ספר של הקיץ ושל החופשות, היישום שלו הוא לא נוגע אפילו ב-30 אחוזים מהרשויות המקומיות. אתה בא ומפוצץ כאן בלונים שאין בהם שום דבר.

בדיונים האלה היינו, הוותיקים בינינו. הם התקיימו לפני חמש, שש, שבע ושמונה שנים. השחקנים אותם שחקנים. הדיבורים אותם דיבורים.
היו"ר יעקב מרגי
דוקטור קדמן בזמנו אמר שהכלבים נובחים והשיירה עוברת.
משה אשכנזי
רציתי לומר.
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי שיש לך קושי לומר ולכן אמרתי אני.
משה אשכנזי
אני מבקש שתתנו תקווה שבתקציב של 60 מיליארד, שמתקרב ל-60 מיליארד שקלים - - -
היו"ר יעקב מרגי
רק תצביע לי על מה אתה רוצה שאני אבטל. אחרי הדיון תבוא אלי ותגיד לי מה אתה רוצה שאני אבטל בתקציב המשרד. תחתים על זה את כל הארגונים וההורים, כל מי שיושב סביב השולחן, ותבואו אלי ואני אעשה לך את זה. תודה. הפריבילגיה שיש לכם, לנו אין אותה.

פורום הורים, מרכז השאלת ספרים. מי זה?
שמעון יום טוב
אני.
שמעון יום טוב
למה אתה לא יושב סביב השולחן? איבדת את רשות הדיבור.
ישראלה שפר
שלום לכולם. אני לא באתי לכאן כאיזושהי קבוצה או משהו כזה אלא אני אימא במערכת החינוך. יש לי שני ילדים והם בכיתות ג' ו-ז'. כל התיקונים שאתם עשיתם, כמה שהם מבורכים, הם לא חלים עלי. לא יכול להיות. אני עבדתי שנים עם ילדים בסיכון, עם עולים חדשים, ואני עבדתי גם דרך משרד הרווחה. לא יכול להיות שכל ילד שלישי בישראל הוא ילד עני ועוד לפני שאנחנו מדברים על הילדים שהם בסיכון לעוני, שאתם תכבידו על ההורים עם תשלומי ההורים. מבחינתי אתם יכולים לקבל כאן איזו החלטה שאתם רוצים, אני לא נותנת לזה יד. גם אם אין לי קושי כלכלי, אני לא אשים משקולות על הכתפיים של האנשים העניים והמסכנים.

אני רוצה לומר שאם מישהו מכם מחברי הכנסת יצביע בעד העוולה הזאת, זאת פשוט בושה. בושה ואין לי מילה אחרת.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. קיבלנו את הבושה לפנים. עדיין אני אומר לך שאני השנה גאה להביא את תשלומי ההורים. תודה. השקעה מסיבית שהייתה במערכת החינוך בשנתיים האחרונות - - -
ישראלה שפר
תגיד את זה לאימא שעובדת קשה ולא יכולה לעמוד בתשלומים האלה.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר את זה לאבא שמשלם.
ישראלה שפר
איפה הפיקוח שלכם על תשלומי ההורים? גם בזה אתם לא עומדים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אל תפריעי.
גבריאל פיצ'י דובינר
יש כאן אנשים שבאו לתפוס כאן קומבינה ובסוף הם מגיעים לכאן, ואין להם מה לחפש. בואו נלך.
היו"ר יעקב מרגי
סדרן, להוציא את פיצ'י בבקשה. ההצגה השנתית.
גבריאל פיצ'י דובינר
זאת בושה וחרפה. יורקים לנו בפרצוף.
היו"ר יעקב מרגי
כל שנה אתה עושה את ההצגה שלך ואתה מקבל את זה לפרצוף. אני אטיח בכם. אתם ארגון הורים, תשביתו את מערכת ההורים. פלצנים. סליחה על הביטוי. כן. אם זה בוער בכם, אתם ההורים שתומכים בתל"נים. אתם ההורים שתומכים.
מאיר כהן (יש עתיד)
מרגי.
היו"ר יעקב מרגי
אל תפריע לי.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה לא ריב עם ההורים.
ישראלה שפר
על מה אתה מדבר?
היו"ר יעקב מרגי
תצאי החוצה בבקשה. 4 מיליארד שקלים, אתם מאפשרים לשדוד את ההורים בתל"נים. 4 מיליארד שקלים ההורים מפקירים למערכות החינוך השונות, לשדוד את ההורים. ואתם באים לכאן להלין? דמעות תנין? בושה וחרפה. אני עומד היום גאה, השנה, לאשר את תשלומי ההורים בחודש מאי. תודה.

אנחנו עוברים להצבעה.
קריאה
מרגי נגד תשלומי הורים.
היו"ר יעקב מרגי
חצופים. להטיל דופי. בושה. דמעות תנין.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
יושב כאן מאיר כהן שהיה שר ומבין בדיוק איך תחשוף את זה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אגב, אתה צודק אדוני. הנושא של התל"ן הוא הכי חשוב.
היו"ר יעקב מרגי
זה האתגר הכי גדול אבל כשאני בא לישיבות של התל"נים, כולם בורחים כמו עכברים.
מאיר כהן (יש עתיד)
אבל ההורים הם לא האויב שלנו.
היו"ר יעקב מרגי
אני עובר להצבעה שמית. אני מבקש לא להפריע בהצבעות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני מצביעה במקום חבר הכנסת סאלח סעד.

הצבעות
היו"ר יעקב מרגי
בעד.
אברהם נגוסה (הליכוד)
בעד.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
במקום מיקי זוהר. בעד.
אמיר אוחנה (הליכוד)
בעד.
מאיר כהן (יש עתיד)
אמיר, אתה יודע על מה מצביעים, נכון?
אמיר אוחנה (הליכוד)
כן.
נורית קורן (הליכוד)
בעד.
היו"ר יעקב מרגי
מישהו הגיע במקום מוטי יוגב?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כן. בעד.
מירב בן ארי (כולנו)
בעד.
היו"ר יעקב מרגי
מישהו הגיע במקום עודד פורר?
מירב בן ארי (כולנו)
לא. אין.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
בעד.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
נגד מהדהד.
היו"ר יעקב מרגי
במקום סאלח סעד, איילת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
נגד. גם מהדהד.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
נגד.
היו"ר יעקב מרגי
מהדהד.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
נגד מהדהד.
מאיר כהן (יש עתיד)
נגד.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
נגד.

הצבעה
בעד – 8
נגד – 6
חוזר תשלומי הורים לשנת הלימודים התשע"ט נתקבל.
היו"ר יעקב מרגי
התוצאות הן כדלקמן: 8 בעד ו-6 נגד.

אי לכך חוזר תשלום ההורים שהונח על שולחנכם והיה באתר אושר בשנה זו.
נורית קורן (הליכוד)
רציתי לומר שאני שמחה שבאמת משרד החינוך הביא את זה השנה מוקדם ובזמן. זה מאוד חשוב. צריך להמשיך עם הרפורמות. צריך להוריד כמה שיותר את התשלומים. הדבר החשוב ביותר הוא שברגע שגובים את הכספים הללו ויש הורים שלא יכולים לשלם ובית הספר עושה את זה בצורה הזאת שמרחיקים תלמיד - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא יהיה. אין דבר כזה.
נורית קורן (הליכוד)
עדיין זה קיים. אני מבקשת שאתם תדאגו שהדברים האלה ירדו ממקום אחר ולא לבייש את התלמידים.
היו"ר יעקב מרגי
שולי מועלם הגישה רביזיה על ההצבעה הזו. ההצבעה על הרביזיה תתקיים בעוד 30 דקות, בשעה 14:37.

תודה.


הישיבה ננעלה בשעה 14:07.

קוד המקור של הנתונים