ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/05/2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



45

16/05/2018


מושב רביעי


פרוטוקול מס' 60
מישיבת ועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון
לענייני איו"ש
יום רביעי, ב' סיוון התשע"ח (16 במאי 2018), שעה 09:45
סדר היום
סטאטוס כבישים ומעברים ביהודה ושומרון
נכחו
חברי הוועדה: מרדכי יוגב – היו"ר
מנחם אליעזר מוזס
רועי פולקמן
מוזמנים
רס"ן עמוס זוארץ - רת"ח מעברים, משרד הביטחון

מיכה פיטארו - ראש יחידת מנהל ותקציב, משרד הביטחון

אל"מ עופר הינדי - פקמ"ז, צבא ההגנה לישראל, משרד הביטחון

ישראל אפריאט - קמ"ט תחבורה, משרד התחבורה

איתן טי - מנהל תחום תקציבי פיתוח, אגף תקציבים, משרד התחבורה

אושרית קלפוס - רכזת תקציבי פיתוח, משרד התחבורה

יהושע בורוטקר - צוות תכנו אב לתחבורה ירושלים, משרד התחבורה

אלי מורגנשטרן - רפרנט תחבורה, אגף התקציבים, משרד האוצר

גונן סער - ראש אגף רשויות, נתיבי ישראל

אבי רועה - ראש מועצת בנימין

שלמה נאמן - ראש מועצת גוש עציון

יוחאי דמרי - ראש מועצת הר חברון

יואל קופונד - רמ"ט מועצה אזורית הר חברון

אלון קרקוכבסקי - רמ"ט מועצה אזורית הר חברון (היוצא)

שמעון נוימן - מנכ"ל החברה לפיתוח השומרון

רונית סלע - האגודה לזכויות האזרח

חגית עופרן - שלום עכשיו
מנהל הוועדה
אסף דורון
רישום פרלמנטרי
ר.כ. חבר המתרגמים

סטאטוס כבישים ביהודה ושומרון
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו נתחיל כדי שנספיק, במגבלה של זמן ועם רצון למצות את הזמן. צריך לעבוד על עיקר וטפל ולראות מה נספיק והנושאים הם רבים.

אז ברוכים הבאים לכולם, בוקר טוב. ישיבת ועדת חוץ וביטחון, ועדת משנה לענייני יהודה ושומרון. הדיון הוא גלוי, לא חסוי לפי סעיף 122 ב'. אז אין פה תקשורת כמו שהיה בוועדה הקודמת. אנחנו לא עושים את ועדות של תקשורת. - - - ממש תקשורת. אם כי זו ועדה עניינית.

הוועדה שלנו היא ועדת משנה כבישים, המטרות שלה הן ברורות מאד, להביא לתכנית אב לתחבורה ביהודה ושומרון, עם תשתיות ראויות שעונות על צרכי האוכלוסיות השונות – יהודית וערבית, לשנת 2050, מתוקצבת, בלוחות זמנים וכך תכניות שדרוג הכבישים הקיימים ותוך זה המעברים מיהודה ושומרון ועוטף ירושלים, כולל שדרוג והעברה למשרד הביטחון, שהמעבר שלכם, יוחאי - -
יוחאי דמרי
מיתר.
היו"ר מרדכי יוגב
מיתר, על ראש שמחתנו. אז קודם כל אני אומר תודה לכל מי שהגיע ואני רוצה קודם לשמוע את האנשים ולראות מה מתקדם, מה מתחדש, גם בנושא תכנית אב לתחבורה ואחר כך נוכל גם להתייחס. נמצאים איתנו פה גם ראשי מועצות – יוחאי מדרום הר חברון ומנהלי חל"פים ונציג נתיבי ישראל, גונן סער ומיכאל מרשות המעברים. כמובן גם יהושע, איתן, עופר, ישראל, אלון, יוחאי ואתם, תזכירו לי, מאיזה ארגון?
חגית עופרן
מארגון שלום עכשיו.
היו"ר מרדכי יוגב
שלום עכשיו, יפה. איך השם?
חגית עופרן
חגית עופרן.
היו"ר מרדכי יוגב
נכון, אנחנו מכירים.
רונית סלע
רונית סלע מהאגודה לזכויות האזרח.
היו"ר מרדכי יוגב
מצוין, טוב, אז אנחנו מתחילים. יהושע, אתה מתחיל בדרכנו, תכנית אב לתחבורה. תן לנו עדכון מהמציאות.
יהושע בורוטקר
אז אנחנו נעשה את זה בקצרה, למרות שיש כמה שקפים שהכנו. כמו שפרטנו את טבלת לוחות הזמנים שלנו, אמרנו שהפרויקט הזה אמור להימשך 24 חודשים, כאשר אמרנו שחלק מהעבודה תעשה במקביל ולכן אפשר יהיה לסיים את זה בשנה וחצי – ב-18 חודשים. אנחנו כבר חמישה חודשים אחרי, הווה אומר עוד שנה וחודשיים.
היו"ר מרדכי יוגב
אתה מדבר כרגע על התכנון?
יהושע בורוטקר
כן, אני מדבר על כל התהליך, עד שתהיה תכנית אב לתחבורה ליהודה ושומרון, שכוללת התייחסות לכבישים, תחבורה ציבורית, מסופים, תחנות אוטובוס וכו'.
היו"ר מרדכי יוגב
ואתם מכוונים ל-שנת 2040 או 2050, שנהיה בשפה משותפת.
יהושע בורוטקר
2045 בערך.
ישראל אפריאט
2040.
היו"ר מרדכי יוגב
מי מתכנן? - - - 2045.
ישראל אפריאט
זה לא שהוא מתכנן, יש פה איזה שהוא מהלך שהוא אחד מכמה מהלכים.
היו"ר מרדכי יוגב
בסדר, עזוב, לא בזה כרגע, לא ניגע אם זה 2040, 2045, נכוון. גם עמוס הגיע, בוקר טוב. אז אתה אומר 24 חודשי תכנון, שזה אומר סיום?
יהושע בורוטקר
בערך בעוד שנה, שנה וחודשיים.
היו"ר מרדכי יוגב
צפי סיום אוגוסט 2019?
יהושע בורוטקר
כן.
קריאה
זה כולל גם תכנון של רכבות?
יהושע בורוטקר
כן, כולל.
יוחאי דמרי
ראשי הרשויות שותפים לתכנון?
יהושע בורוטקר
כן, נפגשנו עם כל הרשויות.
היו"ר מרדכי יוגב
כל הרשויות? גם עם יוחאי?
יהושע בורוטקר
הגענו אליהם, לא הבאנו אותם אלינו. הגענו אליהם, אספנו מהם מידע, העברנו להם דף עם כל הנתונים שאנחנו רוצים וצריכים וישבנו. גם שמענו קצת על הקשיים, על הבעיות, על הצרכים, על הרצונות, על השאיפות ועוד, הכל, כדי שהכל יהיה על השולחן ואחר כך מזה ננסה לבנות תכנית.
יוחאי דמרי
חשוב רק שזה גם יהיה בהמשך. אכן הייתה פגישה ראשונה לפני כמה חודשים. חשוב שזה יקרה גם בהמשך.
יהושע בורוטקר
זה לא יהיה רק בהמשך, זה ימשיך כל הזמן, כי תכנית אב צריכה להיות מתוחזקת. זה לא רק תכנית ששמים וזהו אלא היא כל הזמן צריכה להתעדכן בהתאם לשינויים הדמוגרפיים.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקיי, בא תמשיך. יוחאי, תרשמו לכם שאלות. הזמן שלנו קצר.
יהושע בורוטקר
אנחנו נמצאים בשלב איסוף הנתונים. אנחנו לקראת סיום איסוף הנתונים. אנחנו נתחיל עם זה שאספנו את כל הנתונים שהיו אצל חברות הבת כמו עדליא, נתי, ספירות תנועה וכאלה; פנינו למינהל האזרחי, הייתה פגישת התנעה עם רמ"א. בעקבות הפגישה הזו נפתחו הדלתות במינהל האזרחי והתקיימו פגישות עם קציני המטה שם והתחלנו לקבל נתונים. זה בתהליך, זה עוד לא הסתיים, אבל אני מניח שבחודש-חודשיים קרובים התהליך הזה יסתיים. גם פיקוד מרכז, ראש קש"צ יושב פה, אנחנו עונים על הסוגיה עם ספירות. יש שם מצלמות המפוזרות ביהודה ושומרון ואפשר יהיה לקבל שם נתונים על נפחי תנועה.

כמו שאמרתי קודם, נפגשנו עם כל המועצות האזוריות והמקומיות ביהודה ושומרון כדי לשמוע, לאסוף מהם נתונים וגם לשמוע את הצרכים שלהם. כמו שאמרתי אנחנו מבצעים כרגע סקרים בשטח. אנחנו ביצענו כבר במטה בנימין וגוש עציון לפני שנתיים, כי זה במסגרת תכנית האב של ירושלים. היות והרחיבו את תחום האחריות שלנו גם לשומרון, אז היינו צריכים להשלים נתונים שם ולכן אנחנו עכשיו עושים סקר על הרגלי נסיעה בשומרון, דרום הר חברון ובבקעה. זה יסתיים בחודש יוני הקרוב.

עשינו, אנחנו באמצע, סקר נוסעים בתחבורה הציבורית בכל הקווים ביהודה ושומרון, וגם פה הסקר יסתיים ביוני הקרוב. אנחנו מבצעים – לקראת סיום – סקר במעברים הביטחוניים – בכל המעברים הביטחוניים בעוטף יהודה ושומרון. זאת אומרת זה מצטרף ל-14 מעברים שעשינו לפני שנתיים, זוכרים? ועכשיו עוד 18 מעברים.
היו"ר מרדכי יוגב
מה בסיס הנתונים שאתם מסתמכים עליו לשנת 2040? אוכלוסיות?
יהושע בורוטקר
קודם כל אלה תחזיות. לקחנו גם את - - - לטובת העניין הזה. אנחנו יחד איתו, הוא מומחה. הוא היה בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בעזרתו אנחנו בונים את התחזיות. זה בתהליך, אני עוד לא יודע להגיד לך מה יהיו התחזיות, אבל אנחנו ניצור מספר תרחישים, כי זה תלוי בהרבה מאד דברים.
היו"ר מרדכי יוגב
הצטרף אלינו חבר הכנסת רועי פולקמן.
יהושע בורוטקר
שלום רועי.
היו"ר מרדכי יוגב
בוקר טוב.
יהושע בורוטקר
זהו, אז אנחנו נכין מספר תרחישים לתחזיות דמוגרפיה.
היו"ר מרדכי יוגב
נמצא פה הבכיר ביותר בצה"ל, עופר מפיקוד מרכז ועמוס מהמתפ"ש. ממה שאנחנו פה גם, עם גורמים נוספים, כולל אפילו פרופסור דה לה פרגולה ואחרים ובמשרד בישיבות נוספות מקבילות, זה לא מספר שהוסכם עליו, אבל זה מספר שאנחנו משערים אותו ואני מציע וביקשתי שיעשו על זה סטטיסטיקות יותר משמעותיות, על סדרי גודל של למעלה מ-4 מיליון. 4.5 מיליון אולי פלסטינים וכ-1.5 מיליון יהודים. זה פחות או יותר. זה אומדן. אין לי איזה בסיס מעבר לחשיבה משותפת של מומחים, כי לפני כן היה פה אומדן שהוצג, שהיה לגמרי שגוי. הוא דיבר על 550,000 יהודים, שזה מחר בבוקר, בעוד שנתיים בערך, ו-4.6 מיליון פלסטינים.

אז 4.6 מיליון פלסטינים אני לא בא לסתור כי אין לי שם התמצאות רבה, אבל הם גם אמרו שזה מעל 4 מיליון. הם לא ידעו להגיד כמה. אז העמדנו את המספר הזה כמספר אצבע שאין לי - - -
יהושע בורוטקר
הכנת האומדנים זה באמת תהליך לא פשוט, לכן אנחנו לקחנו מומחים. לקחנו את ד"ר אליהו בן משה, שהוא דמוגרף מומחה. אנחנו נעזרים בו. זה לא סוגיה פשוטה. גם כדי לדעת מה קורה היום זה לא דבר - - -
היו"ר מרדכי יוגב
נכון.
יהושע בורוטקר
שלא לדבר על תחזיות. אז יכול להיות ש - - -
היו"ר מרדכי יוגב
מסכים. אין לי לומר את זה, חוץ מעמוס שנמצא פה כנציג מתפ"ש, שזו הערה שגם אומר אותה ואני אומר אותה כל הזמן, אמרתי אותה גם לראש הממשלה והייתה פה עוד ישיבת דמוגרפיה שדווקא עמד בראשה נחמן שי והיה פה אורי מנדס. חוסר הידע על כמות האנשים הוא תקלה חמורה. אני חושב שאנחנו בסוף – וזה לא אליכם - - -
ישראל אפריאט
זה אחד הדברים שאני - - -
היו"ר מרדכי יוגב
זה לא רק בכבישים. אנחנו צריכים לדאוג להם למים שנת 2050.
ישראל אפריאט
זה אחד הדברים שאני לא הולך להיכנס אליהם.
היו"ר מרדכי יוגב
קוטר הצינורות. קוטר כל מה שצריך.
ישראל אפריאט
זה אחד הדברים שאני לא הולך להיכנס אליהם.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקיי, אז לא ניכנס, רק צריך לשים אותם כהערת פרוטוקול.
ישראל אפריאט
אז אני אומר לך, המשנה למנכ"ל אמור להיפגש עם ראש המינהל. זה אחד הנושאים שיעלו לשיקול שלהם. אני לא נכנס לדברים האלה. אני תחבורה.
היו"ר מרדכי יוגב
זה לא ככה. ישראל, אתה יודע שאנחנו חברים, אבל אני אומר לך שכשמסתכלים רק על מחר בבוקר ולא על מחרתיים, אז שמים עשרות מיליונים במקום שאפשר היה ש- - - ולא נרחיב כרגע. כיכר אדם מול ציר המחצבות. לשים שם את ה-150 ולא לשים שם את ה-80 ולהסתכל על מחרתיים ולא על אתמול.
ישראל אפריאט
נתונים זה סבירות של רכבים שנוסעים.
היו"ר מרדכי יוגב
כן, בסדר, זה אומדן ואתה יודע שזה יגדל, אז באומדן אתה צריך להסתכל, כמו שאתה מסתכל בתל אביב ובגליל או בנגב. בסוף יש שם אנשים. טוב. יהושע, כן.
יהושע בורוטקר
כמו שאמרתי אנחנו עושים גם ספירות תנועה. עשינו מעל 70-80 ביהודה ושומרון. זה גם כן מסתיים בקרוב. זהו. זה שלב של איסוף נתונים, כמו שאמרתי במקביל גם לעבודה עם הרשויות ואז מתחילים לזהות את הבעיות וחלופות וכו', אבל זה השלבים הבאים של העבודה.
היו"ר מרדכי יוגב
נשאלה פה שאלה גם על רכבות וחיבורים נוספים. בשעתו אני ציינתי בפניך גם שני דברים בעיקר, מה שנקרא כביש 578 וכביש לא 80 אלא 8, מבחינת חזון יום וגם אפשרות של שדה תעופה, היה כזה. הוא לא יכול להיות פעיל, אבל הוא יכול היה להיות פעיל. בגללו טדי קולק עשה את כל האצבע הגדולה הזאת. מדברים על זה כל יום, עד שמגיעים לסבב מלחמת ששת הימים. אדם וכפר עקב וקלנדיה. דיברנו, אז לא נרחיב את זה כאן.

מה עוד יהושע?
יהושע בורוטקר
זהו. זה שלב של איסוף נתונים.
היו"ר מרדכי יוגב
מה שנקרא נרד לקרקע העכשווית עכשיו?
יהושע בורוטקר
כן.
רועי פולקמן
יש להם תוכנות סימולציה. פעם הייתי קשור לתכנית אב לתחבורה, יש להם תכניות סימולציה.
היו"ר מרדכי יוגב
אני יודע, גם עבדתי מולם, אבל יכול להיות שצריך לבקר עוד פעם כדי להיזכר. נדב הוחלף? היושב ראש הוחלף?
יהושע בורוטקר
כן, כן.
היו"ר מרדכי יוגב
מי זה היום?
יהושע בורוטקר
זוהר זולר. הוא היה המשנה שלו.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקיי, טוב. אז הוא בא מתוך הידע.
קריאה
הוא חבר של רועי.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקיי, אז אלף אני מבין אותך, אבל ב', מכיוון שצמצמנו לנו פה מאד את הזמן, אז אנחנו נהיה מאד תכליתיים. מי כרגע זה שיתחיל בפרויקטים שמתוכננים ושמבוצעים, בסטאטוס בכבישי יהודה ושומרון ואני פה ברצף של הדיון הקודם אזכיר לכולם שזו ישיבה מספר 18 בחמש השנים האחרונות. הצגת ההתקדמות בפרויקטים שמבוצעים ביהודה ושומרון. זה סיכום מפעם קודמת.
רועי פולקמן
אז אני רק אשאל ברשותך, מוטי, שאלה קטנה. אני, עולמי צר כעולם נמלה, אז אני אשאל רק שאלה שאנחנו עוסקים בה. האמת שגם חבר הכנסת גליק ואני מדברים על הנושא הזה ואני חושב שגם דיברנו עליו בינינו, על הסוגיה של מעבר בית"ר, שגם קשורה לכביש עוקף חוסאן. היה דיון ארוך.
היו"ר מרדכי יוגב
זה נוגע למעברים. יש פה את נציג המעברים.
רועי פולקמן
כי הרי יש תכנית שמדובר עליה עכשיו על תכנית מעברים חדשה וכל הטיפול במעברים.
היו"ר מרדכי יוגב
הוא הגיע. זה יהיה קצת יותר מאוחר – הצגת התקדמות המעברים.
רועי פולקמן
טוב, אם אתה קובע את הסדר.
היו"ר מרדכי יוגב
כן, כי הזמן התקצר לנו. זה הסיכום, בהחלט, אני רושם לעצמי גם את מעבר בית"ר.
רועי פולקמן
יש עליו דיון ארוך מאד כבר - - -
היו"ר מרדכי יוגב
כן, כן. אוקיי, ישראל או איתן? איתן, קדימה. שלום עליכם חבר הכנסת מוזס.
מנחם אליעזר מוזס
שלום.
היו"ר מרדכי יוגב
כן. איתן ממשרד התחבורה סוקר. נתחיל עם החזקים. עוקף אל ערוב, עוקף חווארה, שיקוע קלנדיה – או איך שאתה רוצה.
איתן טי
כן, כן, אנחנו נתחיל לפי הסדר.
היו"ר מרדכי יוגב
את המצגת אתה משאיר לנו?
איתן טי
היא כבר אצלכם. קודם כל אני רוצה להזכיר לכולם שהייתה החלטת ממשלה לגבי 800 מיליון שקלים, שכללה את הפרויקטים הבאים. אנחנו מדברים על שיקוע קלנדיה, שיצא לביצוע. יש - - - הצעת עבודה לקבלן. אמנם הפרויקט הוא מבחינת הממשלה, כי יש פה גם - - - ל-80 מיליון שקלים. פרויקט מפרדן מודיעין-לפיד, הרחבה של כביש 446 לדו נתיבי, דו מסלולי, כולל שביל אופניים. יש שם הרבה מטיילים בשטח וגם - - -. אנחנו מקציבים 120 מיליון שקלים. פרויקט עוקף מפרדן יהודה, מה שנקרא עוקף אל ערוב – 250 מיליון שקלים, הוא נמצא בתכנון מפורט לקידום זמינות.
היו"ר מרדכי יוגב
רק שנייה, תן לי לעקוב אחריך וזה יחסוך לי לרשום, רק אם תהיינה התייחסויות.
איתן טי
החלטת הממשלה ציינה את הפרויקטים האלה. למעשה הסיכום של שר התחבורה וסגן שר הביטחון זה לגבי חלוקת התקציב לכל אחד מהפרויקטים והקיבוע של המספרים האלה, כי מאד חשוב לנו שפרויקטים יעמדו ב-800 מיליון שקלים ולא נגיע למצב שלא נוכל לעשות פרויקט בגלל שאין לנו מספיק תקציב.

אנחנו מדברים על עוקף אל ערוב, דיברנו על זה. עוקף חווארה, משרד הביטחון, זה במצב קצת יותר מתקדם, לקראת מכרז. יש לנו את הפרויקט של בית אריה ונשאר סכום כסף לתאורה, שהחלטת הממשלה ציינה את זה במיוחד.

זו תמונת המצב לגבי ה-800 מיליון שקלים. אם יש שאלות על זה, אני אוכל להסביר.
אלון קרקוכבסקי
אני אשמח לשאול לגבי התאורה.
היו"ר מרדכי יוגב
תאורה יצאה כבר לביצוע?
איתן טי
לא. יש לנו מקטעים מוכנים ושר התחבורה צריך להחליט על הנושא.
יוחאי דמרי
אני רק רוצה הזכיר בפני הוועדה שהוועדה הזאת, בפרוטוקול הקודם קבעה שציר המוות בין בית חגי לבית עתניאל, שנרצחו שם 24 אנשים, במשך 23 שנים, קיבל עדיפות עליונה גם של פיקוד מרכז, גם של הוועדה ואני מצפה משר התחבורה לנהוג בהתאם ולהקצות לזה משאבים. התכנון נמצא בעיצומו, אמור להסתיים בעוד חודש-חודשיים. מדובר בסך הכל ב-10 מיליון שקלים ומבקש שזה ייצא ראשון. אני מבקש שזה ייכתב בפרוטוקול הוועדה.
היו"ר מרדכי יוגב
הדברים לגמרי נכונים. אני שואל אותך אם אתה הולך לפרט או שבזה אתה סגרת את הדבר הזה?
איתן טי
אני יכול לפרט.
היו"ר מרדכי יוגב
אז תפרט בבקשה.
רועי פולקמן
רק רגע, כשאתה אומר 24 מיליון שקלים לתאורה, מה הקריטריונים? לפי מה אתם מחליטים? האם שיקול בית חגי – עתניאל זו דוגמא?
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו נגיע. כל השיקולים בפנים. מיד נגיע.
איתן טי
כל השיקולים בפנים, אנחנו מכניסים. אנחנו קודם כל שקופים גם מול משרד האוצר. יושב פה רפרנט משרד האוצר שבודק אותנו על הדברים האלה. כרגע, שוב אני אומר, לא הוחלט מה הם הפרויקטים ואנחנו צריכים ומחכים להכרעת שר התחבורה.
יוחאי דמרי
אני מבקש שוב בכל לשון של בקשה, להביא את סדרי העדיפויות שנקבעו בפיקוד מרכז על ידי שר הביטחון ובוועדה המכובדת הזאת בפני שר התחבורה.
היו"ר מרדכי יוגב
יוחאי, אנחנו יודעים. זה לגמרי סגור ולגמרי נאמר בכל המקומות, שהמקטע הזה של בית חגי – עתניאל ספג הכי הרבה הרוגים מכל ההיבטים ושמגיע לו.
איתן טי
בסדר, אני מזכיר שזה דיון לא ברמתי, בקיצור.
היו"ר מרדכי יוגב
בסדר.
מנחם אליעזר מוזס
בסעיף 2 שראיתי מודיעין-לפיד, מתי הצפי לגמר העבודות? זה רק התכנון עכשיו.
היו"ר מרדכי יוגב
הנה, זה מה שאנחנו רוצים לקבל עכשיו, צפי של לו"ז.
איתן טי
עוקף אל ערוב – בעצם התוואי שמסומן באדום זה התוואי הקיים. הכחול זה התוואי החדש. יש שם מספר סוגיות מול המינהל האזרחי שאנחנו מנסים ואולי ישראל יוכל להסביר לגבי סוגית הניקוז שם, אבל אנחנו נמצאים בשלב של תכנון מפורט וקידום זמינות לפרויקט. אם הכל ילך כשורה, אני מעריך שתוך כשנה נוכל לצאת לביצוע.
היו"ר מרדכי יוגב
תוך כשנה לצאת למכרז?
איתן טי
כן.
היו"ר מרדכי יוגב
אם ניתן לכם זמנים אז זה אוגוסט 2019 עם מכרז, או יוני 2019.
איתן טי
למי שמעוניין בפרטים, כן, משהו כזה.
היו"ר מרדכי יוגב
מה כתוב שם? זה חשוב.
איתן טי
אלה הנתונים.
היו"ר מרדכי יוגב
אז מה לוח הזמנים?
איתן טי
אני אומר, תוך כשנה נהיה מוכנים. שוב, אנחנו תלויים בגורמים חיצוניים. אנחנו עומדים בקשר רציף עם המינהל האזרחי שצריך לתת עוד אישורים לדבר הזה.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקיי, בסדר גודל של שנתיים ביצוע, במה זה עומד?
איתן טי
קשה לדעת. הליך מכרזי של כחצי שנה ועוד שנתיים ביצוע.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקיי. הלאה. נכנס גם אבי רועה, ראש המועצה האזורית בנימין, בוקר טוב. בואו נמשיך.
איתן טי
לפיד מודיעין. מפרדן אדם – כולם מכירים, כבר בביצוע. הייתה הסטת תנועה לפני מספר ימים.
קריאה
יומיים.
איתן טי
לפני יומיים, שהסיטו את התנועה שם וצפי להשלמת הביצוע עד סוף השנה.
היו"ר מרדכי יוגב
מה צפי להשלמת ביצוע? ביצוע של מה? איזה מפרדן?
איתן טי
אדם.
היו"ר מרדכי יוגב
אתה מדבר על אדם? אוקיי, סליחה. כי זה לא היה קודם בתוך ה - - -
איתן טי
נכון, כי הוא פרויקט בביצוע, הוא סוכם מזמן.
היו"ר מרדכי יוגב
כל הסיפור שם, צפי סיום בשנת 2018? כל התת קרקעי והכל?
קריאה
אוקטובר 2018.
היו"ר מרדכי יוגב
אבי יהיה מבסוט.
איתן טי
לפיד-מודיעין עילית, אנחנו מדברים על הרחבת כביש דו נתיבי, דו מסלולי. הזכרנו גם שיש שם מדרכה שהיא שביל אופניים, כל הטיפול של העתקת תשתיות, מהירות תכן גבוהה. זה התוואי. אתם מכירים את התוואי, זה התוואי הקיים, פשוט הרחבה שלו. אנחנו מדברים על לוחות זמנים, כשאנחנו זהירים בלוחות הזמנים. אני מודע לזה שזה לוחות זמנים קצת ארוכים ואנחנו עושים מצידנו כל מאמץ להקדים את לוחות הזמנים. שיפוט 3 זה אומר מוכנות למכרז. זו הטרמינולוגיה.
היו"ר מרדכי יוגב
שיפוט 3?
איתן טי
כן.
היו"ר מרדכי יוגב
זאת אומרת מוכנות למכרז רק בעוד שנה וחצי?
איתן טי
שוב אמרתי, אנחנו מודעים לכך שלוחות הזמנים-. אנחנו זהירים שם, כי אנחנו בתחילת הדרך. אנחנו עושים כל מאמץ - אולי גונן יוכל להרחיב – להקדים את לוחות הזמנים. אני מאד מקווה שנוכל להקדים.
מנחם אליעזר מוזס
מה כל אורך הכביש? כמה קילומטרים זה?
איתן טי
זה לא ארוך, זה 2.5 קילומטרים.
מנחם אליעזר מוזס
2.5 קילומטרים צריכים לקחת כמה?
היו"ר מרדכי יוגב
שנה וחצי תכנון? מה? מי המתכנן?
איתן טי
אני לא יודע.
מנחם אליעזר מוזס
אני לא מבין. 2.5 קילומטרים לוקחים במדינה במשך - - -
קריאה
אבל מי אמר לך שזה משהו פנימי?
מנחם אליעזר מוזס
אני רואה.
היו"ר מרדכי יוגב
טוב, הם יסבירו אחרי זה. כן, תוספות אחר כך. מוזס, בוא נתקדם כי הזמן שלנו קצר מאד ועמוס.
מנחם אליעזר מוזס
לדבר גם - - -
היו"ר מרדכי יוגב
נדבר פה, נשמע גם את האנשים.
איתן טי
מוקדי סיכון, יש לכם פה מפה.
היו"ר מרדכי יוגב
שיקוע קלנדיה – לא נתת לנו. תן לנו, אם כבר דיברת על הפרויקטים, תן לו"ז. שיקוע קלנדיה.
ישראל אפריאט
אוקטובר 2018.
היו"ר מרדכי יוגב
מה, מוכנות למכרז?
איתן טי
לא. שיקוע קלנדיה - - -
ישראל אפריאט
- - - יצא פרסום לקבלן, הם בבחירה - - -
היו"ר מרדכי יוגב
ואז צפי סיום ביצוע? שנתיים? כמה?
איתן טי
בערך ממוצע שנתיים.
היו"ר מרדכי יוגב
סיום ביצוע – יוני 2020. הלאה, עוקף חווארה.
איתן טי
הוא באחריות משרד הביטחון.
עופר הינדי
הוא באותו סטאטוס כמו עוקף אל ערוב, קצת יותר מתקדם.
היו"ר מרדכי יוגב
מה, יהיה מכרז בעוד שנה?
עופר הינדי
אני מניח שאולי קצת לפני.
איתן טי
כן.
היו"ר מרדכי יוגב
ועוקף לובאן? זה עופר, לא? אתה המלך.
עופר הינדי
אני חושב שזו שאלה לאוצר. הוא טרם תוקצב.
היו"ר מרדכי יוגב
אין פה אף אחד מהאוצר, נכון?
עופר הינדי
יש, יש.
היו"ר מרדכי יוגב
כן, שלום.
אלי מורגנשטרן
אני מהאוצר, אלי מורגנשטרן, רפרנט תחבורה באגף תקציבים.
היו"ר מרדכי יוגב
כן, אז מה עם עוקף לובאן?
אלי מורגנשטרן
עוקף לובאן תוקצב לתכנון מפורט למקטע 7 זה נקרא, שעליו סוכם לאורך הדרך על הביצוע שלו.
היו"ר מרדכי יוגב
כמה?
אלי מורגנשטרן
2 מיליון שקלים.
היו"ר מרדכי יוגב
2 מיליון שקלים תכנון?
עופר הינדי
אלי, זה עבר?
אלי מורגנשטרן
עבר בתחבורה, עכשיו הביטחון צריך לקחת מהם את הכסף.
היו"ר מרדכי יוגב
ומה הצפי לגמר תכנון?
עופר הינדי
הרכבת - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אלי, מה הצפי לגמר תכנון? מי יודע? לאן זה ניתן? זה עבר, הגיע אליך?
עופר הינדי
בקצה אלינו עוד לא הגיע, לכן עוד לא התחיל התכנון המפורט. אני מניח שאלי כבר עדכן. אני מניח שבימים, בשבועות הקרובים זה יגיע. נקדם את התכנון.
אלי מורגנשטרן
יש טיפול של חשבות בעניין. החשבות שלנו צריכה להעביר לחשבות של משרד הביטחון. זה ברמת החשבים.
היו"ר מרדכי יוגב
ולכם יש כבר מתכנן לסיפור?
אלי מורגנשטרן
המתכנן זה של משרד התחבורה.
היו"ר מרדכי יוגב
ישראל, אתם סגורים בלו"פ? מה הצפי לתכנון?
עופר הינדי
ברגע שיגיע הכסף, להערכתי סדר גודל של בין 4 ל-6 חודשים תכנון.
היו"ר מרדכי יוגב
אז זאת אומרת שאנחנו מניחים שהתכנון, גמר התכנון עד תחילת שנת 2019. טוב. ל - - - ביו"ש אתה תתייחס אחר כך, נכון?
איתן טי
אני אמרתי. אני תקציבים – הוקצו 24 מיליון שקלים.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקיי, ברור. בסדר. אז בואו נעבור הלאה, לפי הסדר שלך. יש עוד שאלות לגבי מעברים ודברים אחרים, אז כתוצאה מהריצה המהירה יישאר זמן.
איתן טי
מוקדי סיכון – אלה הם מוקדי הסיכון. אתם יכולים לראות שהרבה כבר הסתיימו. צומת הכיכר הגדולה יצא לביצוע, אולי ישראל יוכל להרחיב על זה.
ישראל אפריאט
ב-28 בחודש הוא מסתיים.
איתן טי
אוקיי. בכל המקומות האלה כמובן הקריטריונים לקביעת מוקד סיכון זה בוועדה בין משרדית, שבוחנת את זה ביחס לכלל תאונות הדרכים בארץ. יש פה תהליך שוויוני לחלוטין. צומת גבעת אסף בביצוע. כל מי שנוסע שם רואה את הסדרי התנועה.

לגבי כביש 437 זה ממעלה אדומים, ליד המחצבות, לכיוון ענתות. שם הפרויקט הוא מורכב מאד מבחינה הנדסית. יש שם גם עיקולים, גם שיפועים אנכיים, אז לכן הפרויקט עדיין בתכנון מפורט. אנחנו מקווים מאד שאם פתיחת כביש 437 יהיה סגור, זה יאפשר לנו להסיט תנועה לשם ואז לבצע את מוקד הסיכון.
ישראל אפריאט
לא, יש משהו אחר. מקצרים. היינו חייבים לסגור את הכביש ואין ייתכנות לסגור את הכביש, כי אין חלופה. ואז מה שעושים, אנחנו נקצר טיפה את הגבול של התכנית ואז אפשר לממש את זה כמה שיותר מהר.
רועי פולקמן
בלי סגירה, זה מה שאתה אומר?
ישראל אפריאט
אי אפשר בשלב הזה לסגור.
רועי פולקמן
ברור, ברור.
היו"ר מרדכי יוגב
ואיתן אמר דבר אחר, שאם ייפתח כביש ענתות-אזעיים, אז הוא יוכל לשמש חלופה זמנית.
איתן טי
לא אם. כשייפתח, לא אם. כשייפתח.
ישראל אפריאט
כשייפתח אתה מבין. הם לא יודעים.
איתן טי
הכביש מוכן. הוא סלול, מוכן, יש מעברי בידוק.
היו"ר מרדכי יוגב
שייפתח עלי. אם אין פה נציג בט"פ, אז אני מבין שהוא לא ייפתח.
איתן טי
כן, בזמן האחרון הם לא מגיעים לדיונים, נציגי הבט"פ.
היו"ר מרדכי יוגב
את זה גם כן צריך לראות. אוקיי, אנחנו לא נעמוד על זה עכשיו.
ישראל אפריאט
לפני פרסום היום בבוקר בעיתון, זה נדחה בחצי שנה.
היו"ר מרדכי יוגב
בסדר. קיבלת תשובה, איתמר? הבנת? אוקיי.
איתן טי
אלה פרויקטים שהוכרו לאחרונה והם מתוקצבים לתכנון, בשנה הבאה הם יהיו לביצוע. אנחנו מדברים על צומת בית הערב, ליד ים המלח. צומת בית אריה, האזור של הכניסה לשילה ועלי.
היו"ר מרדכי יוגב
שילה-עלי זה לא הכביש, אלא זה שתי הכניסות, שני הצמתים.
איתן טי
זה בעיקר הכניסה לשילה.
היו"ר מרדכי יוגב
ועלי.
איתן טי
יש שם צומת מסוכן.
היו"ר מרדכי יוגב
שניהם מסוכנים. גם בעלי נהרג נער בשעתו.
איתן טי
הפרוגראמה לא מפורטת פה, אבל כן, הטיפול הוא כוללני לכל המעבר. בקיצור, הנתונים לפניכם. צומת המשטרה הבריטית, צומת רחלים.
היו"ר מרדכי יוגב
זה נמצא פה אצלך במה שיש לנו?
איתן טי
כן.
היו"ר מרדכי יוגב
כל המוקדים האלה הם מוקדים שנהרגו בהם אנשים.
ישראל אפריאט
ברור.
איתן טי
לכן הם מוקדי סיכון.
היו"ר מרדכי יוגב
אם אנחנו מחכים עוד קדימה - - -
יוחאי דמרי
פתרנו את הבעיה שההרוגים הפלסטינים לא נספרים על הכבישים?
ישראל אפריאט
כן. פחות או יותר כן. השבוע אני סיימתי מיפוי של כל התאונות ביהודה ושומרון על פי כל הנתונים, כולל שקיבלנו חלק מהרשות הפלסטינית.
יוחאי דמרי
חלק?
ישראל אפריאט
מה שקיבלנו ומה שהופיע במשטרה מופיע על מפה כבר. יודעים את הנקודות, דקרנו. בעזרת השם אנחנו בשבוע-שבועיים הקרובים נעשה כמה סנכרונים מול המרחב, שיודע גם איפה אנחנו היינו צריכים לטפל, לחזק את זה. נזהה את המקומות העיקריים. מה שאתה רואה פה זה אותו מיפוי שעשינו – 13-15 ואתה רואה שכולם בפנים. עכשיו סיימנו מיפוי 17 ואני מאמין שזה גם ייכנס.
יוחאי דמרי
השאלה רק אם יש מנגנון מסודר שיודע לקחת אותם מהרשות.
איתן טי
אני אנסה לענות על זה. התבססנו בעבר רק על נתוני למ"ס. לצערנו למ"ס לא סופר תאונות דרכים שמעורבים בהם פלסטינים. הייתה על זה שערורייה, אבל נשים את זה בצד.
עופר הינדי
זאת אומרת זה לא למ"ס, זה המשטרה.
איתן טי
עכשיו, לאיך שאנחנו מתגברים על זה, מה שישראל ציין, הוא מביא את נתוני המשטרה שהם סופרים את כלל התאונות - - -
יוחאי דמרי
פלסטינים-פלסטינים המשטרה לא סופרת. אני אומר לכם מהשטח. פלסטינים-פלסטינים, כשמהמשטרה לא מעורבת, היא לא סופרת.
ישראל אפריאט
אני יכול לענות? תודה.
יוחאי דמרי
אני דיברתי עם הלמ"ס.
היו"ר מרדכי יוגב
רגע אחד, אני מבקש לא לייצר פה עכשיו את הדיון. אני אומר לך ישראל, זה רכב נאמר פה פעמים קודמות בביטחון מלא שיש כן ספירה.
ישראל אפריאט
אבל אם היית נותן לי להתייחס, אז זה אולי לא הייתה שאלה והוא לא היה כועס.
היו"ר מרדכי יוגב
אז תענה, קדימה.
ישראל אפריאט
הרעיון זה שאנחנו עושים מיפוי. תסכים איתי שכל יהודה ושומרון לא סופרים באותו יחס, אוקיי? בגדול, נעשתה הקלה ליהודה ושומרון בגלל הבעיה עם הפלסטינים, אבל יש לנו גם תיאום משטרתי מולם. קצין את"ן ש"י העביר את הנתונים. אבל בכדי לקדם למוקדי סיכון צריך שני דברים – אחד את הכמות, שניים איזה סוגי תאונות. כי פרוגראמה לתכנון או לטיפול בצומת זה בהתאם לסוג התאונות. אתה הבנת?

מה שאני מנסה להגיד – להעביר את זה בוועדה אני צריך להביא את שני הנתונים, אני צריך להיות הרבה יותר מסודר. היה, אתה צודק. מי שצעק – קיבל. נגמר. מה שאתה רואה פה – מי שיבדוק, גם עם הפלסטינים ייצא לו שזה העיקרי. זה לא משנה, כי זה באותו יחס. בכל יהודה ושומרון יושבים ועושים סנכרונים על זה. הייתה הקלה. אם האוצר דרש 8 ב-3 שנים, ביהודה 6 ב-3 שנים, ביהודה ושומרון – המשרד הכיר בזה. הוועדה הבין משרדית הכירה בזה שביהודה ושומרון יש בעיה ואם בשלוש שנים - - -
היו"ר מרדכי יוגב
ישראל, אבל זה לא מתחיל ביחס. אתה יודע. כמות הרכב הפלסטיני היא סדר גודל של פי שישה, שבעה. כמות התאונות שהם מייצרים והנסיעות המשוגעות, כפי שאנחנו חווים, הן גם פי כמה וכמה. אין לי שום מושג פי כמה. אנחנו רואים את זה ביום יום, מעשה שבכל יום. עוקף אותך זה כשמולך רכב ומעיף אותו הצידה. זאת אומרת זה הרבה מעבר לכך. אם זה לא יהפוך לדבר וזה לא תביעה אליך. זה תביעה שלי למי שלא נמצא פה - - -
ישראל אפריאט
מוטי, אני הוא זה שהוביל את זה והכיוון הוא מאד פשוט. גם הקלה שאושרה על ידי המנכ"לית, שאם בישראל אתה צריך 8 תאונות עם נפגעים בשלוש שנים, ביהודה ושומרון יספיק 6, כי יודעים שיש בעיה עם הפלסטינים. המשטרה הישראלית לא בדיוק מגיעה לכל האירועים והפלסטינים גם יש בעיה של הקטע שלהם ברישומים, כי הם לא עושים את הרישומים כמו שאנחנו יכולים לקבל. זה אחד.

שנית, במקביל אנחנו גם עשינו את ההקלה. במקביל אני יודע שאתה קצת הרבה שנים ביהודה ושומרון. אני לא זוכר שאנחנו ראינו עד לפני כמה שנים דבר כזה, שזה מסודר, נכנס ואתה רואה באמת. כולם יודעים איפה התאונות. אתה רואה באמת פגיעות. זה מה שהיה באותה תקופה, ואם אתה תראה את המתוכנן, שזה עכשיו, אז אתה במקרה מכיר את חלמיש-נווה יאיר. כולנו מכירים את המקומות האלה, שהם הבעייתיים. רחלים יודעים עליהם. במשטרה הבריטית אמור להיות רמזור. זאת אומרת אנחנו בגדול מכירים את המקומות האלה, אין פה איזה סוד. אתה רואה כל הזמן את האירועים במקומות האלה. הם בולטים גם.
יוחאי דמרי
ישראל, אני רק מסתכל - - -
היו"ר מרדכי יוגב
לא יוחאי, אנחנו נמשיך. אני עוצר אותך, סליחה, אנחנו חייבים להמשיך. מובן לכולנו, ידוע לכולנו. אני בבאג של הישיבה זאת שהיא קוצרה ברבע שעה ולכן לצערי נמשיך, אבל זה לא אומר שאנחנו לא עוקבים וגם נקרא את הדו"ח הזה אחד לאחד. חסר לי פה באמת נציג הבט"פ. הוא חסר מאד, כי גם האכיפה המשטרתית לא קיימת וגם הדיווחים שלא לא קיימים. צריך מינימום של קצין אג"מ מחוז ש"י לפעם הבאה ונבקש ממנו את הדו"חות.
איתן טי
פניות שמאלה – בעצם יש סל לפניות שמאלה בכל הארץ. במסגרת זו באופן שוויוני גם ניתן לאזור של יהודה ושומרון. הקריטריונים לפניות שמאלה – אנחנו קוראים לזה לפני שזה הופך להיות מוקד סיכון. בעצם כשיש פנייה שמאלה שהיא מסוכנת או לא מוסדרת, למשל כביש 90, המשרד יכול לפרט לכם על כביש 90 - כביש בין עירוני מהיר. יש פנייה לאיזה יישוב שרכב מנסה לצאת או להיכנס וזה פשוט מקום שצריך - - -
ישראל אפריאט
זה השלמה למה שאמרת מקודם, יוחאי, תקשיבו. זה משהו שיוחאי מכיר את זה. היות והייתה בעיה עם הנתונים של מוקדי הסיכון והיות ואנחנו בפרמטרים של תאונות ונפחי תנועה יחסית קצת בעייתיים, כי זה אזור כפרי, יצא פרויקט של הסדרת צמתים שאינם תקניים. יוחאי עכשיו צילם, אם שמתם לב, כי תלם אדורה מופיע לו שם.
יוחאי דמרי
לא, כי השר הבטיח לי בשנת 2018 ועכשיו אני רואה שזה ברבעון השני של שנת 2019, לכן צילמתי, אבל זה כבר משהו אחר.
היו"ר מרדכי יוגב
ישראל, הדבר היחידי שתוקנן כמו שצריך ונעשה עם הפרדה ועם הכל, זה המחצבות של אבו טריף על כביש 60. אז חברה, אל תספרו לנו סיפורים.
ישראל אפריאט
על זה גם הוגש בג"ץ, נדמה לי, אם תוקפים אותי - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אל תספרו לנו סיפורים, יאללה. בואו נתקדם.
ישראל אפריאט
גם על זה תוקפים אותו?
היו"ר מרדכי יוגב
עצור. בוא נמשיך לשמוע את הסקירה של איתן.
ישראל אפריאט
אני בינתיים משיב לעתירה.
היו"ר מרדכי יוגב
עם החיוך בזווית הפה הימנית.
איתן טי
לוחות הזמנית של מה שהציג יהושע בתחילת הדרך, של התכנית האסטרטגית או התכנית התחבורתית הכוללת, אתם יכולים לראות פה בעצם את הלו"ז. כמובן שמאחורי זה מסתתרים עשרות ומאות פעולות שונות. אנחנו נמצאים עכשיו במאי ובעצם כל הצהוב הזה זה איסוף וניתוח הנתונים שאנחנו מתקרבים לסיום התהליך.
היו"ר מרדכי יוגב
על מה אתה מדבר? על תכנית האב?
איתן טי
כן, תכנית האב.
היו"ר מרדכי יוגב
של יהושע, השלמה למה שאומר יהושע.
יהושע בורוטקר
שלנו. שלנו.
היו"ר מרדכי יוגב
אני אומר לך יהושע, באמת חשוב ואני אומר את זה בהקשר לשתי האוכלוסיות, מה שאמר פה יוחאי, שתקבעו לכם את צירי הזמן שבהם אתם חוזרים גם למינהל ודרכו לפלסטינים וגם להתיישבות ודרכה לראשי הרשויות. אני מוכרח לומר שהייתי בשבוע שעבר בשכם, בתוך העיר. תשאלו אותו איך יוצאים משם ואיך נוסעים שם. בעיקר אם גם חלק חסום בסלעים, אבל זה כבר בעיה פנימית שלהם. אבל על הסדר הנורמאלי ושאוכלוסיות מכפילות את עצמן, אז גם אתם לא עוסקים בתוך העיר, כדרך שנתיבי ישראל לא עוסקים בתוך עיר. זה עניין הרשות, אבל היציאות והכניסות, חלק.
שלמה נאמן
אם אפשר להעיר. ישראל העיר הערה מאד נכונה ואולי כדאי שיעשו את זה באמת כמו שאתה אומר, שבאמת אחרי התכנון, כל התכנון יעבור למועצות, ליישובים כדי לקבל - - -
ישראל אפריאט
מה פתאום?
שלמה נאמן
לא, כי אחר כך - - -
היו"ר מרדכי יוגב
להערות, להתייחסויות.
שלמה נאמן
הסדרה לא נכונה. אתם עושים הסדרה לא נכונה. אני רואה פה את צומת - - -
היו"ר מרדכי יוגב
ישראל, זה קריטי.
שלמה נאמן
אני אומר למשל הצומת של עינב, שלוש פעמים תקנו אותו והוא עדיין - - -
ישראל אפריאט
עוד לא התחלנו את ההסדרה. אז האם אתה ראית - - -
שלמה נאמן
לכן אני אומר, מה שאמרת זה נכון, אבל צריך להבהיר את התכנון לאנשים בשטח.
ישראל אפריאט
תקשיב מוטי, לא שאכפת לי, אתה יכול להמשיך ככה וזה בסדר. אתה ראית את עינב בפנים. יש לי הפתעה בשבילך, מי שקובע – משרדי האם מתקצבים. הם מתקצבים את זה. הם יכולים להגיש פרוגראמה, הצעה. מי שאמור לאשר, להיות רגולטור, לתקן, זה אנחנו, במינהל. הרעיון הוא מאד פשוט – אתה רואה את עינב, את הצודק. עינב לכן הוא בפנים עכשיו, להסדרות פניות שמאליות, כי כמו שאתה אומר הוא לא תקני.

מה שאני רציתי שתראו פה ומה שאני שמח שאיתן עשה פה עבודה, והוא עשה עבודה נפלאה. אני ממש מודה לו ולאלי. אתם רואים פה פעם אחת תכנית שממפה - אין קשר לישראלים ופלסטינים, אין חלוקה כזאת, אין סרטים כאלה. יכולים להגיד את זה, אבל זה לא נכון - שממפה את כל יהודה ושומרון. אני כתבתי את היישובים, כי אם אני אגיד לכם כפרים אף אחד לא יבין מה זה. אז זה כל הסיבה שיש את זה פה. הרעיון שאתם רואים סדר ביהודה ושומרון. אני חייב להסביר.

אנחנו עשינו קודם כל את כל הכבישים עבור נתיבי ישראל. פעם שנייה שיקמנו את הכבישים לנושא בטיחותי. השלמנו 4,600 תמרורים שלא היו. הקמנו מרחב ייעודי ליהודה ושומרון. יש תכנית חומש לטווח של החמש שנים, שזה חלק ממנה, שהיא רצה במסלול אחד; ויש את תכנית האב שאנחנו גם נערכים בראייה אסטרטגית ל-2040, כך שהתשתיות יותאמו לגידול של האוכלוסייה ולנפח התנועה. אנחנו רואים פה ממש קומות שהדבר הזה מאד מסודר, כולל מחשבה לשנת 2040, שלא נופתע.
יוחאי דמרי
ישראל, אלף אני אומר יישר כוח על עצם העבודה, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שהכבישים ביהודה ושומרון ברובם הינם כבישים סטטוטוריים שנבנו לפני 70 שנה - - -
היו"ר מרדכי יוגב
יוחאי, אני נאלץ לעצור אותך, סליחה. אני אומר לך, ישראל - - -
ישראל אפריאט
- - -
היו"ר מרדכי יוגב
ישראל, אני עוצר אותך. אני רוצה את המשך הדיווח הסדיר.
ישראל אפריאט
אנחנו - - - זה לא מופיע פה.
היו"ר מרדכי יוגב
ישראל, עצור. אני עוצר אותך רק בגלל חוסר הזמנים. אתה יודע את שני הדברים כאחד. אתה יודע היטב שיש התקדמות ואתה יודע היטב שהיא אפס לעומת מה שקורה ברחבי הארץ ואני אומר גם אפס ביחס לתכנית האב. 10 מיליון שקלים לתכנון תכנית אב הם אפס. הנה, אתה מדבר פה על 2 מיליון ל-2 קילומטרים. מה זה 10 מיליון?
ישראל אפריאט
מותר לענות?
היו"ר מרדכי יוגב
אין גם תכנון על כביש לובאן ל-2 קילומטרים, אז מה זה 10 מיליון שקלים לכל יהודה ושומרון?
ישראל אפריאט
מותר לענות?
היו"ר מרדכי יוגב
זה אפס כסף, זה אומר שהשר שלך לא שם שם את מה שצריך ביחס לכל אזורי הארץ האחרים. זה אומר ששתי האוכלוסיות ייתקעו אלה באלה בכבישים פקוקים, כפי שקורה היום, שקשה להתנהל בהם או שהם פחות בטיחותיים, באמת על תשתיות ישנות והטענות הן נכונות. אז פעם אחת צריך להגיד תודה על כל מה שהתקדם וגם בתקופתך. בהחלט אני אומר התקדם הרבה ואני אומר את זה לכולם. ופעם שנייה זה באמת קומץ שלא משביע את הארי לשתי האוכלוסיות. לכל מי שנוסע בכל מוקד. אני לפעמים לוקח את עצמי להיתקע במעבר של חיזמה.

אתה יודע כמה היום מורה או אחות בבית חולים, בשביל להיות בהדסה עין כרם או בהדסה הר הצופים בשמונה בבוקר, מתי היא יוצאת מבית אל? אתה יודע מתי? אם היא תצא אחרי חמש וחצי היא לא תגיע. שעתיים וחצי. אם היא תיסע אחרי חמש וחצי בכדי להגיע בשבע, שבע וחצי, היא לא תגיע. מבית אל להדסה הר הצופים, לא תגיע. ואותו דבר במקומות אחרים. זה לא נורמאלי. ואם היא תצא – אני לא רוצה להגיד גילוי נאות במקטעים שלנו, שטיפה השתפרו, ייספר לך יהושע. למה שאני אספר? איך בשבוע שעבר שעה ו-50 דקות לשילת על כביש של 22 דקות. שעה וחמישים דקות.

זה היקפים שכשאנחנו מסתכלים על 2050 צריך להסתכל על היקפי אוכלוסייה, על היקפי רכב, על מעברים לתחבורה ציבורית, על כל מה שאנחנו מסתכלים עליו באותם היבטים. ושוב אני אומר, להסתכל על מדינת ישראל כולה. להסתכל על כביש 6 למי שיוצא ממנו אחרי חמש וחצי מהצפון לדרום, הוא יגיע לתל אביב כעבור שלוש שעות, כי הוא כבר יתקע מיקנעם לבקה אל גרבייה תקיעה ראשונה ותקיעה שנייה במרחב חדרה ותקיעה שלישית במרחב נתניה ויימצא את עצמו בתל אביב בשעה עשר, לא בשמונה לעבודה.

אז מדינת ישראל מחייבת כביש 8 – אני קורא לו – ואנחנו יודעים על מה אנחנו מדברים. זה לא - - -
ישראל אפריאט
אני לא דרג מדיני, אני דרג מקצועי.
היו"ר מרדכי יוגב
זה לא הקרצוף, ריבוד. זה לא שם.
ישראל אפריאט
על עובדות אני רק יכול להגיב.
היו"ר מרדכי יוגב
אני אומר את זה לעוזר מנכ"ל מע"ץ- נתיבי ישראל.
ישראל אפריאט
אני רק רוצה להתייחס לדבר אחד. אני דרג מקצועי, אני לא דרג מדיני כמוך.
היו"ר מרדכי יוגב
בסדר.
ישראל אפריאט
בהיבט שלי אני יודע להגיד עובדות. עובדתית סבתא עשתה דייסה במשך 20 שנה וליו"ש לא הגיע כלום.
היו"ר מרדכי יוגב
בסדר.
ישראל אפריאט
אנחנו היום עומדים והשינוי המהותי שנעשה, והצלחתי ברוך השם העזרה של כולם, זה להיכנס פשוט למודלים של מדינת ישראל - - -
היו"ר מרדכי יוגב
לזה אני מסכים.
ישראל אפריאט
ואז אתה רואה שאתה גם מופיע עכשיו בתכניות עבודה וזה השינוי המהותי.
היו"ר מרדכי יוגב
בסדר. אז בהקשר הזה, אני אשמור את זה לסוף ונמשיך בסקירה של איתן. דבר וחצי שעוד צריך, פשוט חייבים, פעם אחת זה הקו המפריד. הוא ביהודה ושומרון לא משחק נכון. חייבים לשים אותו על הכבישים הראשיים ולסמן מאיפה הוא קו רציף, איפה הוא מקווקוו, לצד שמאל, לצד ימין, כי הוא גם גורם לאנשים לעבור ולגרום, כי מה שעשה אותו פעם לקח סיכונים במקומות שאסור והוא מקווקוו ושם כיסויים במקומות שאפשר והראייה היא קדימה ושם רציף כפול. דיברנו על זה כבר הרבה שנים.
רועי פולקמן
בעיני המהפכה של מה שהוא אמר כאן זה שמסתכלים על זה כעניין אחוד. אין הפרדה בין תכניות עבודה ליהודה ושומרון ולכן גם הדיון- - -
היו"ר מרדכי יוגב
למעט, וגם זה לזקוף לזכותו של ישראל.
רועי פולקמן
- - - יש בכל מקום. אני אומר שאפשר לדבר ואם היינו בודקים עכשיו את הדיון על מדינת ישראל, יש בעיות. יש פקקים בהרבה מקומות במדינת ישראל, אבל התפיסה היא נכונה. זה לא כסף קואליציוני, לחצים, וראש מועצה שצועק או חס וחלילה הרוגים.
היו"ר מרדכי יוגב
אתה צודק. עדיין - - -
רועי פולקמן
האתגרים בבית אל או בשילה דומים לאתגרים, ואתמול הייתי בנתיבות ויש שם בעיה בצומת ויש גם בעיה בכניסה לבאר שבע.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו לא מבקשים פריווילגיות, רועי. לא מבקשים פריווילגיות לכולם.
רועי פולקמן
נתיבות מכפילה את עצמה, נפחי גג מלפני חודשיים. יש אתגרי תחבורה אדירים שם - - -
היו"ר מרדכי יוגב
רועי, לגמרי - - -
רועי פולקמן
אני שוב אומר, צריך בדיוק באותם כלים של גידול אוכלוסייה, בעיות בטיחות ולא לפתח במיליגרם יישוב ב - - -
היו"ר מרדכי יוגב
רועי, בוא נעצור ונשמע.
ישראל אפריאט
אבל יש משהו אחד שמוטי צודק. אני אמרתי את זה ואני לא התביישתי לומר. כשאני נכנסתי לתפקיד זה היה לפני 5 שנים, באתי עם ספר טלפונים – זה רק היה תמרורים.
היו"ר מרדכי יוגב
אתה כבר 6.5 שנים בתפקיד.
ישראל אפריאט
ו - - - כזה אין תמרורים ביו"ש. היינו צובעים כביש, גונן היה מקבל צעקות - - -
רועי פולקמן
ברור. כי זה היה - - -
ישראל אפריאט
היו עושים את הצבע, - - - כשהאספלט היה מפורק. אני מנסה להגיד – אנחנו מתקדמים. אי אפשר להגיד שזה מה שהיה. צריך להגיד גם את האמת. יחד עם זה נכנסנו למכלול. יחד עם זה מוטי, אני רוצה להגיד לך, זה היה החלום שלך: לא לראות רק לחומש אלא לראות בראייה אסטרטגית ל-2040. גם זה בוצע, כולל רכבות. ושורה תחתונה לכל אלה בארץ וביו"ש, כל העולם מראה. אנחנו חייבים להישאר ישר כבר על הסעת המונים.
רועי פולקמן
ברור, ברור.
ישראל אפריאט
כי כל דבר אחר זה רק לזמן קצר.
היו"ר מרדכי יוגב
טוב, נעצור רגע אחד ומיד נשמע פה את סדר הדוברים. נכנס לפה נציג של בית אריה עופרים, לא היית. הם תוקצבו על תכנון מפורט 2 מיליון שקלים ומתוקצב מתוך ה-876. גמר תכנון תחילת שנת 2019. הכסף צריך לעבור מהאוצר למשרד הביטחון.
אלי מורגנשטרן
מהתחבורה לביטחון.
היו"ר מרדכי יוגב
מהתחבורה לביטחון, כך דיווח פה ואחרי זה תרצו, תדברו, תקבלו יותר פרטים. אני לא רוצה לחזור על זה.
ישראל אפריאט
והיית מאחל שכל משרדי הממשלה יעשו כמו התחבורה.
היו"ר מרדכי יוגב
כן.
איתן טי
רק לסיום מה שהצגנו. קודם כל יש עוד הרבה פעילות שלא הוצגה פה, אם זה תכנונים שהוצגו בוועדות קודמות, תכנונים של הרחבת כביש 60 ו-465 וכל מיני דברים כאלה. אני מסכים מאד מאד עם מה שאמר חבר הכנסת רועי פולקמן. אנחנו מתייחסים באופן שוויוני לחלוטין, מתייחסים באותה מתודולוגיה כמו שמתייחסים לנתיבות, ככה מתייחסים גם לאוכלוסייה הפלסטינית וגם לאוכלוסייה הישראלית שם והכל בהחלט אחיד.

משפט אחרון.
היו"ר מרדכי יוגב
אז בוא נהיה קונקרטיים, לא הצהרות כלליות. נעבור על דברים שלא אמרת אחד לאחד ואחר כך נעשה סבב של האנשים הנוספים. איפה עומד במשרד התחבורה כביש שער בנימין מחצבות, שיקוע קלנדיה, סטאטוס.
איתן טי
הוא תוקצב ב-2 מיליון שקלים לתכנון.
ישראל אפריאט
איזה כביש?
היו"ר מרדכי יוגב
45, מחצבות. עד עכשיו הוא היה עבודה פרטית. תוקצב תחבורה?
ישראל אפריאט
לא.
איתן טי
למה אתה אומר לא?
ישראל אפריאט
הוא מדבר על ציר ציון - - -
איתן טי
נכון, חברת מוריה - - -
ישראל אפריאט
זה לא - - -
היו"ר מרדכי יוגב
מחצבות, כן.
איתן טי
יש פה שני תהליכים במקביל. משרד השיכון מקדם תב"ע. במקביל משרד התחבורה תקצב את חברת מוריה ב-2 מיליון שקלים לטובת החיבור לנושא הזה, כשכבר התחברו לתהליך התכנוני וגם יבחנו את החלופות השונות במרחב שם.
היו"ר מרדכי יוגב
זאת אומרת אז עכשיו התכנון הוא בשליטה של משרדי ממשלה. זה מה שאני רוצה לשמוע, כי האם אתה קורא למתכנן ומקבל ממנו – תראה לי תכנון?
ישראל אפריאט
שבוע שעבר ישבתי עם המתכנן. יש חמישה-. זה גם יענה לשאלה של יוחאי ושל עוד כמה לגבי מה הולך עוד בכבישים. בחומש יש מספר פרקים, אחד הפרקים זה תב"עות. איך אמרת, הם לא סטטוטוריים. בכדי להרחיב כביש יש תקציב. מי שעושה כביש יודע איך זה. זה תקציב, מקרקעין – שזה הפקעות וסטטוטוריקה שזה תב"ע. זה שלוש רגליים שונות של פרויקט.
היו"ר מרדכי יוגב
ישראל, הזמן קצר.
ישראל אפריאט
משפט. משרד השיכון מקדם את 45, את התב"ע. היא מחכה.
היו"ר מרדכי יוגב
נשאל רגע את אבי. אבי, אתה יודע על כאלה דברים?
ישראל אפריאט
מוטי, אני הולך לענות לך משהו שכדאי לך שתשמע. היא מחכה יחד עם עוד 4 כבישים לאישור דרג מדיני בכדי להכניס את זה להפקדה. אני לא מתבייש להגיד, אנחנו סיימנו. זה אושר תחבורתית. חתמתי על זה וזה ממתין לאישור דרג מדיני להפקדה. אני מעריך שזה יהיה בתקופה הקרובה. יש תב"עות שמקודמות על ידי נתיבי ישראל גם כן, אבל הן עדיין לא הסתיימו, הן עדיין נכנסו וכבר יש משחק של בדיקה ותיקונים, אבל המהלך הזה של תב"עות נעשה גם על ידי שיכון, גם על ידי - - -
היו"ר מרדכי יוגב
ישראל, בסדר, אני עוצר אותך כי אני לא רוצה להיות בסעיף כללי. סעיף כללי אנחנו מכירים.
ישראל אפריאט
הצעתי לך הצעת ייעול.
קריאה
תקרא לאפריאט לפ"ע אצלך.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו מדברים עם אפריאט מספיק, תאמין לי. בוקר טוב אנחנו אומרים. הלאה. דיברת על כביש המנהרות, אלעזר.
איתן טי
כן, הוא נמצא בתכנון מפורט מתקדם לקידום זמינות.
היו"ר מרדכי יוגב
הצפי לסיום תכנון?
איתן טי
אם אני זוכר נכון, המכרז אמור לצאת בסוף השנה הנוכחית, המכרז הראשון.
מנחם אליעזר מוזס
לתכנון?
היו"ר מרדכי יוגב
צפי מכרז זה אחרי תכנון מפורט. צפי מכרז סוף 2018.
ישראל אפריאט
אתה לא יכול לדעת, כי יש לי איזה סוד קטן – חייבים היתר בנייה. בהיתר שלילה, עד שאיננו ובמקביל אתה צריך לעשות את ההפקעות, שזה גם צו. וכמו שאנחנו יודעים, גם במדינת ישראל, גם ביהודה ושומרון יש התנגדויות. לכן להגיד צפי זה לא מדויק.
היו"ר מרדכי יוגב
אני מבין אותך מצוין. אני מדבר על צפי סיום תכנון. היה לפני כן יולי 2018, אני מבין שעד לקראת סוף 2018. הלאה. אדם-חיזמה לדו נתיבי, דו מסלולי.
ישראל אפריאט
מקודם במוריה 4 פרויקטים של תב"ע. אחד זה הקטע הזה, שתיים זה הקטע שבירושלים. קטע מ-437 הוא בכלל בעיריית ירושלים ועוד שני קטעים מ-437 – אחד מהצד של המחסום ואחד בחיבור לכביש 1. ארבעתם מתקדמים.
היו"ר מרדכי יוגב
צפי סיום תב"ע?
ישראל אפריאט
עוד פעם, זה יעלה לאישור דרג מדיני. אתה שם, אתה יכול לבדוק מתי.
אבי רועה
מה זה דרג מדיני? התב"ע מוכנה?
ישראל אפריאט
כן, אבל אני אצטרך גם להכניס לוועדות. אתה יודע שאתה צריך דרג מדיני. לפרסום, להפקדה, אתה חייב.
היו"ר מרדכי יוגב
הבנו. 45 ו-437 – שניהם תלוי דרג מדיני. ברור. הלאה – 367 – צומת גוש עציון-גבעות.
ישראל אפריאט
מקודם תב"ע, כולל מפורט. גם כן משרד השיכון. סיים תכנון, גם כן ממתין לדרג מדיני.
מנחם אליעזר מוזס
וטראמפ היום הנשיא ולא אובמה. מה הבעיה של הדרג המדיני?
ישראל אפריאט
אני לא דרג מדיני, כבוד הרב.
היו"ר מרדכי יוגב
הלאה. עכשיו אני שואל בשביל רועי – כביש חוסאן-בית"ר עילית-צור הדסה. ישראל?
ישראל אפריאט
חוסאן גם כן, זה גם אחד הכבישים שמקודמים - - -
היו"ר מרדכי יוגב
מי אחראי לתב"ע שלו?
ישראל אפריאט
גם כן משרד השיכון. 5 כבישים משרד השיכון. אתה שאלת עכשיו על שלושה, זה הרביעי. גם כן עלה וגם הוא. כל החמישה האלה מחכים לאישור דרג מדיני להכניס לוועדה להפקדה.
היו"ר מרדכי יוגב
מה המספר של הכביש הזה?
ישראל אפריאט
375, משהו כזה.
רועי פולקמן
זה אחרי תכנון?
ישראל אפריאט
התכנון הסתיים, אישרתי אותו.
רועי פולקמן
אוקיי, זאת אומרת למה זה מחכה?
ישראל אפריאט
לא, זה תב"ע, זה תכנון.
רועי פולקמן
כן, ברור, ברור.
ישראל אפריאט
זה תכנון לתב"ע, זה רק ייעודי קרקע. אחרי זה יש תכנון מפורט.
רועי פולקמן
אתה אומר לתכנון מפורט, בסדר, אבל אתה אומר שהתב"ע הושלמה וזה רק מחכה לאישור.
ישראל אפריאט
עולה לדרג מדיני ואמור להיכנס להפקדה.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקיי, הלאה. 505 יש לו כסף לביצוע? אני מבין שגמר תכנון מתפ"ש.
ישראל אפריאט
505 משלימים גם בו תב"ע. יש לך קילומטר בפצאל, וגם כן, זה החמישי שעושה משרד השיכון והוא עושה את הקטע של צומת תפוח עד צומת דומא, יותר נכון.
היו"ר מרדכי יוגב
האם למישהו מהם יש גם תקציב ביצוע בשנת 2019?
ישראל אפריאט
לא.
איתן טי
ל-375 הכנסנו לתכנית החומש הבאה של נתיבי ישראל. כדי שזה כבר יהיה בשל לביצוע, אז אנחנו מכניסים כבר ב-2019 קידום זמינות, שזה אומר הסטת תשתיות, תכנון מפורט וכל זה, כדי שאיך שתתחיל תכנית החומש החדשה, נוכל להכניס את זה לביצוע.
היו"ר מרדכי יוגב
זה 375.
איתן טי
כן.
היו"ר מרדכי יוגב
ו-505?
איתן טי
עוד לא.
היו"ר מרדכי יוגב
ו-367 גם לא. ואדם חיזמה?
איתן טי
גם.
ישראל אפריאט
אתה לא סיימת עוד תב"ע.
היו"ר מרדכי יוגב
הבנתי אותך. אני לא אשאל שאלות יותר קשות כרגע.
רועי פולקמן
רגע, רק להבין, החומש הבא זה מ-?
איתן טי
2021.
היו"ר מרדכי יוגב
החומש הבא יהיה עד 2021?
רועי פולקמן
לא. מ-2021.
איתן טי
ב-2021 יתחיל החומש הבא.
היו"ר מרדכי יוגב
החומש הבא מ-2021. 2024. הלאה. כביש 55.
ישראל אפריאט
בכביש 55 יש לך שני מהלכים שם. אחד השלמת תכנון מפורט עד ציר 60, מנווה ימין.
היו"ר מרדכי יוגב
מ-444.
ישראל אפריאט
כן. והשלמת תב"עות – יש שם גם השלמת תב"עות.
איתן טי
כשישראל אומר תכנון מפורט הוא מתכוון - - -
ישראל אפריאט
לא, לא, יש שם קטע של השלמת תב"ע.
איתן טי
לביצוע - - -
ישראל אפריאט
רגע, רגע, יש השלמת תב"ע שזה עד כביש 60. את השלמת התב"עות עושים משרד התחבורה, נתיבי ישראל. קטע נווה ימין-אלפי מנשה בתכנון מפורט ואמור להיכנס, עד כמה שאני יודע ייכנס גם לביצוע. ופה צריך תקציב לצורך העניין.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקיי, הבנתי אותך. שר התחבורה היה שם, דיווח לי ראש מועצת קרני שומרון, שיש לו איזו שהיא הבטחה משלשום, אבל אני לא יודע מהמשמעות של הבטחה שלטונית.
ישראל אפריאט
השר הציג לו את הסטאטוס, הוא צודק.
היו"ר מרדכי יוגב
טוב. 446 דיווחתם. 437 דיווחתם. כביש הטבעת הסגור 437 מענתות לאזעים – מה אתם עוד יודעים לומר פה, כאשר חסר לנו פה את נציג המשרד לביטחון פנים.
איתן טי
אנחנו צריכים את עזרת הוועדה מול המשרד לביטחון פנים.
היו"ר מרדכי יוגב
טוב, אנחנו נצטרך בישיבה הבאה מנכ"ל או סמנכ"ל בט"פ.
איתן טי
ממש אנחנו צריכים דיבור ישיר, כי טקס הפתיחה נקבע. הכביש מוכן, הוא יכול להיפתח מחר בבוקר.
היו"ר מרדכי יוגב
כולל מעברים, אבל אין מי שיחזיק את המעבר.
איתן טי
הדבר היחיד שצריך זה - - -
היו"ר מרדכי יוגב
כן, כוח אדם.
רועי פולקמן
נגיע למעברים, אפרופו?
היו"ר מרדכי יוגב
עוד רגע אני מגיע למעברים. כביש 935 – תכנון שכרגע הוא בידי המועצה. גוש טלמונים דולב ל-443, כרגע הוא בידי המועצה, לא הגיע עוד אליך, נכון, ישראל? לא שמעת עליו או שכן?
ישראל אפריאט
אני מעדיף לא להגיב.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו שמים אותו על סדר היום.
ישראל אפריאט
כי זה לא הגיע אלי, אז אני לא רוצה עדיין להגיב.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקיי, אז אבי, כדאי שיגיע גם אליו, כמו 45.
ישראל אפריאט
אתה מדבר על עוקף עין עריק?
היו"ר מרדכי יוגב
אני מדבר על חלופות, של כל חלופה שבסוף תאושר באופן כללי וצורך.
ישראל אפריאט
אני לא ראיתי את התכנית.
היו"ר מרדכי יוגב
בסדר.
יוחאי דמרי
אין עדיין תכנית. יש רעיונות.
היו"ר מרדכי יוגב
נכון, יש חלופות. יש רעיונות, נכון. גם חלופה רעיונית היא חלופה. מנהרות וגשרים. אנחנו נשים את זה בסיכום. כביש 578 זה יותר לתכנית האב, יהושע, בראייה כללית של מדינת ישראל. הוא נקרא 578 או 538? דרך אלון בתכנית אב אני מדבר. 375. על היתר לא נדבר.

מוקדי סיכון ערכתם והם נמצאים, אני לא אעבור עליהם. דיברתם על מוקדי סיכון מתוקצבים, שמאלה דיברתם, נדלג עליהם. עוטף ירושלים לא נגענו פה ואנחנו נבקש לפעם הבאה, בגלל המחסור בזמן. יש פה מישהו מעוטף ירושלים?
יוחאי דמרי
יש - - - פניות שמאלה לפניות ימינה?
ישראל אפריאט
לא, כי זה מה שאתה צריך, פנייה שמאלית. פנייה ימנית יש לך.
היו"ר מרדכי יוגב
ההערה שלו היא הערה פוליטית, אז אנחנו נעזוב אותה. מעברים. אני מדלג על עוטף ירושלים ואנחנו נבקש אותו בישיבה הבאה. נייחד לזה זמן. אני מבקש את זה לשעתיים, את כל נושא כבישי הטבעת והסטאטוס שלהם וגם את כל נושא אזעיים, מעלה אדומים. ניגע בזה בפעם הבאה, נחסוך זמן.

מעברים. מי מציג? עמוס, אתה? רק תגיד לי דבר אחד, קשת יהונתן, יש שם איזה שהוא שקל?
ישראל אפריאט
זה לא שלנו.
היו"ר מרדכי יוגב
של מי זה?
ישראל אפריאט
מי שעשה את זה שישאל איפה הכסף, את זה אני לא יודע.
קריאה
משרד הביטחון.
היו"ר מרדכי יוגב
אבל יש מאחורי זה שקל? מי יודע להגיד?
עופר הינדי
אין שום שקל. כלום אין פה.
ישראל אפריאט
יש לי קופה קטנה אם אתה רוצה 200 שקלים.
היו"ר מרדכי יוגב
טוב, שלושת ראשי הרשויות שפה, ברוך הבא לראש מועצת גוש עציון. קשת יהונתן הוצג לכם. זו בעיה שלכם ושלנו, אין מאחורי זה כלום. בסדר. ככה להבנתי.
עופר הינדי
חבר הכנסת רועי פולקמן, לגבי המעברים אני אומר לך ככה, דבר אחד. יש מעברים בעוטף, יש מעברים של צה"ל ויש מעברים שמנוהלים ברמים. כרגע אנחנו במסגרת תקציב ייעודי שניתן לנו במזרח הקרוב, כשאני מברך את כל האנשים שנטלו חלק בעניין. קודם כל אנחנו בעוטף ירושלים עובדים על מעבר קלנדיה ורחל. אני מקווה שעד סוף שנה זאת מעבר רחל וקלנדיה ייראו אחרת לגמרי, הן בהיקף היכולת ו- - -
היו"ר מרדכי יוגב
גמר ביצוע סוף 2018?
עופר הינדי
סוף 2018 כבר, עד רמה שהתושבים יוכלו לעבור ברמה של ספיד-גייט. זאת אומרת השערים האוטומטיים, החשמליים ללא מגע עם חיילים, ברמות באמת המתקדמות ביותר. אני חושב שזה יעשה שינוי. אני מצדיע פה גם למשרד התחבורה, חברת מוריה, על העניין של השיתוף גם בנושא של התחבורה הציבורית.
היו"ר מרדכי יוגב
כמה היה התקצוב לכל מזרח קרוב?
עופר הינדי
304 מיליון שקלים. מבחינתנו גם חברת מוריה שנכנסה במעבר קלנדיה לשיפור - - -
היו"ר מרדכי יוגב
ברמדאן הזה כבר יהיה איזה שהוא שדרוג, או שזה עוד - - -
עופר הינדי
ברמדאן הזה אנחנו עדיין לא רואים שינוי מרמאדנים אחרים בשיטת התפעול, אבל אני מקווה וכולי תקווה שברמדאן הבא זה כבר ייראה אחרת לגמרי. זה עד רמה של גשרים להולכי רגל, נתיבי תחבורה ציבורית, מעבר בספיד גייט גם ברחל, גם בקלנדיה. אין לי ספק שזה היה צורך השעה וטוב שככה.
היו"ר מרדכי יוגב
אני אומר פה וגם חגית, שתדעי, אנחנו סיימנו שם ולמרות צורך חריף פה של ההתיישבות – מעבר מיתר ומעברים אחרים – גם אנחנו אמרנו – מעבר קלנדיה ראשון. כי ביום יום עוברים שם היום 20,000, אז עברו 15,000 ובסוף החודש הזה 150,000 ביום.
עופר הינדי
היעד שלנו שאדם לא יעמוד במעבר הזה יותר מ-10 דקות, 15 דקות גג, בזמנים הכי קשים.
היו"ר מרדכי יוגב
אבל יחד עם זה הלאה, אחרי קלנדיה ורחל באיזה עוד מעברים אתם נוגעים?
עופר הינדי
רק קלנדיה ורחל. אין לנו יותר מעברים.
רועי פולקמן
רק שאלה להבין. דיברו על העברה לרמים - - -
היו"ר מרדכי יוגב
לא, לא, זה לא קשור. זה לא קשור.
עופר הינדי
לא, לא, רגע, רגע.
היו"ר מרדכי יוגב
מיד נגיע לזה.
עופר הינדי
במסגרת המעברים אנחנו ניסינו לקדם המשך תהליך של אזרוח מעברים, כי אנחנו חושבים שהגוף האזרחי של רמים הוא הגוף שאמון לתפעל מעברים. בעוטף ירושלים אפילו קידמנו הצעת מחליטים מצומצמת, כדי שהאוצר לא ייבהל מהמחירים. אמרנו בואו נלך למעברים האקוטיים, במסגרתם הכנסנו את מעבר כביש הטבעת, קלנדיה, רחל וביתוניא.
מנחם אליעזר מוזס
443.
עופר הינדי
לא, לא דיברנו על 443 בלבנה של הצעת המחליטים הראשונה. ובעניין הזה אנחנו מסתכלים על זה איפה יש יתרון יחסי מובהק לכוח אזרחי על פני חיילי צה"ל ובמעברים האלה ובטכנולוגיות האלה יש יתרון מובנה. הנושא הזה נעצר. הוא נעצר כל האזרוח, גם בדיונים שהיו במל"ל שניסינו לקדם את הצעת המחליטים. ופה אני משיב לך לגבי מעבר בית"ר. בראייתנו המעבר הבא ביהודה ושומרון, לא בעוטף, כי העוטף הוא באחריות משטרת ישראל. המעבר הבא שתכננו לאזרח הוא מעבר בית"ר.

כשאני אומר מעבר בית"ר מאוזרח, אתה צריך להבין שזה פסיליטיס מלא. זאת אומרת נורמת - - , טכנולוגיות מתקדמות - - -
היו"ר מרדכי יוגב
זה כולל מעבר ל - - -
עופר הינדי
והוא היה המעבר הבא שתוכנן.
היו"ר מרדכי יוגב
זה גם נושא שאנחנו לא נצליח כרגע.
עופר הינדי
כולל מעבר סחורות שתכננו לעשות שם ואף לבחון דברים נוספים.
רועי פולקמן
אני חייב להבין למה זה נעצר. מה העלויות? זה עניין תקציב?
עופר הינדי
קודם כל העניין הוא עלויות תקציביות.
רועי פולקמן
מה העלויות של האזרוח הזה?
עופר הינדי
קודם כל הצגנו תכנית. גם בתכנית קשת יהונתן הצגנו תכנית רב שנתית, שכוללת את אזרוח כלל המעברים ביהודה ושומרון ועוטף ירושלים וכוללת בתוכה שדרוג התשתיות. כי בהבנתנו הבעיה היא לא רק במעבר עצמו, אתה צריך הסדרי תנועה, חנייה, לפני המעבר, אחרי המעבר.
רועי פולקמן
מה העלויות? אני רוצה להבין את העלויות. סליחה, רק מה העלויות?
עופר הינדי
אל תתפוס אותי במילה, אבל במסגרת קשת יהונתן, בטר"ש אמרנו, 1.2 מיליארד שקלים.
רועי פולקמן
מה, לחומש?
עופר הינדי
לטר"ש, כן, לחומש. לעשות את הפעילות הזאת במעברים.
היו"ר מרדכי יוגב
לא יקרה. לא יקרה. עופר, את הישיבה הזאת, בגלל קוצר הזמן, אני לא רוצה להשאיר לשום תיאוריה.
עופר הינדי
אני רוצה לתת לו תשובה.
היו"ר מרדכי יוגב
אני יודע. לא להשאיר לשום תיאוריה. יש פה את מיכה, הוא אחראי על התקצוב ברמים. עמוס?
עמוס זוארץ
כן, שתי מילים רק.
היו"ר מרדכי יוגב
לא תיאוריה, ביצוע.
עמוס זוארץ
רק ביצוע. תכנית המזרח הקרוב, באמת שיתוף פעולה של שר האוצר עם ראש הממשלה הפלסטיני, ביחד עם פצמ"ר מתפ"ש ופקמ"ר, להשיג את שיתוף הפעולה הכללי. כרגע מתוך הפרויקט זה כבר אחרי ביצוע של 21%, בתהליך ביצוע של 57% וכל השאר - - -
היו"ר מרדכי יוגב
דבר איתנו בשמות, לא באחוזים.
עמוס זוארץ
מה, איפה עשינו ואיפה לא עשינו?
היו"ר מרדכי יוגב
כן.
עמוס זוארץ
אוקיי. סיימנו כבר שרוולי הולכי רגל בארבעה מעברים - שלושה בשומרון ואחד בחשמונאים, באזור בנימין. כבר הגדלנו את הספיקה של הולכי הרגל - אני מדבר על שעות בפיק הבוקר - בכ-7,000 פועלים. אני רק מנסה להזכיר שבשנת 2017, יושב ראש הוועדה, עלינו ב-20% בהיקף המעברים. הקבינט הכלכלי חברתי אישר תוספת של עוד ביצוע של 12,000 פועלים וכל המטרה בתשתיות זה בעצם להיערך לאותה ספיקה.

נדבך נוסף שעשינו זה כל מה שנוגע לגידול במעברי הסחורות. רמים הובילו תהליך של החלפת האמצעים, כך שיאפשרו גידול בספיקת הסחורות והיקף המטענים של 30%. אנחנו כבר בחצי הדרך. כלומר שני מעברים - - - את זה. טיפלנו באופן גורף, רוחבי, מקצה לקצה בכל מה שנוגע לאיכות השירות - - -
היו"ר מרדכי יוגב
האם יש מעבריות של מידע בין הסקרים שאתם מבצעים על המעברים אליהם?
עמוס זוארץ
כן, בוודאי.
היו"ר מרדכי יוגב
ואתה יודע להגיד לי לגבי בית"ר, כי יש פה פנייה של ראש מועצת דרום חברון. לא לחינם הוא פה לאורך כל הישיבה. על מעבר מיתר – על חוסר הספיקה, זה הצרות היומיומיות שם. אתה יודע להגיד לי האם מיתר והאם בית"ר – ככה יצא בחרוז הזה, לא התכוונתי – שניהם נמצאים במקום שבו – ואנחנו נבקש בפעם הבאה את סמנכ"ל רמים החדש. מה שמו, מיכה? מי שהחליף את קמיל?
עמוס זוארץ
הוא לא סמנכ"ל, הוא ממלא מקום.
היו"ר מרדכי יוגב
ממלא מקום, איך קוראים לו?
מיכה פיטארו
צידון ארז.
היו"ר מרדכי יוגב
ארז צידון? אני מבקש אותו לפעם הבאה. אני לא מכיר. הוא בא מתוך המערכת?
מיכה פיטארו
הוא מנהל יחידת הביטחון.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקיי, והוא כרגע ממלא מקום. מנכ"ל עוד לא נבחר. רמים. הוא לא נושא גם בתפקיד סמנכ"ל במשרד הביטחון?
עמוס זוארץ
לא.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקיי, רק ממלא מקום מנכ"ל רמים.
עמוס זוארץ
זה שני מכרזים שונים.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו נבקש אותו, כי כשהוא יצטרך לבוא לפה, אז אולי הוא גם יסחב איתו קצת הבטחות וכסף, כי לך לא נתנו בכיס כסף בשביל לעשות את מעבר בית"ר, אבל אני שואל אם מתוך המערכת אתה יודע שמיתר ובית"ר נידונו בעדיפות?
עופר הינדי
הוא ניזון מהכסף שהחברה בצד שלך לא היו נותנים.
היו"ר מרדכי יוגב
ברור לי.
עמוס זוארץ
רגע, לשאלתך בית"ר לא, מיתר כן. ואני חושב שראש המועצה מעודכן.
היו"ר מרדכי יוגב
שמה? לוחות זמנים. מה זה אומר?
יוחאי דמרי
רק דקה, בוא נבין על מה מדברים. מעבר מיתר קודם כל מבחינת הספיקה שלו, ב-10 בשנים האחרונות הוא גדל פי עשרה. מ-500 כלי רכב ביום אנחנו מגיעים היום ל-6,000. מ-1,200 אנשים אנחנו מגיעים היום לסדר גודל של 12,000. בחודש עוברים שם כ-200,000 אנשים.

הבעיה במעבר מיתר היא שיתוף הפעולה בין כל מי שנמצא שם. יש שם גם צדדים של המשטרה, גם צדדים של המינהל האזרחי, גם צדדים של רמים, גם צדדים של פיקוד מרכז ויש שם בעיה גדולה מאד של משילות עם הרבה מאד דברים. לכן אני חושב שלסוגיה של מעבר מיתר נכון להבין מסביב לשולחן הזה את כל מי שעוסק בעניין.

יש לי שיתוף פעולה מצוין עם עופר ועם רמים. יש שם היום באמת פיתרון שקודם גם על ידי - - -
היו"ר מרדכי יוגב
קמיל היה שם, ככל שאני זוכר. ביקשנו ממנו שיהיה והוא היה.
יוחאי דמרי
קיבלנו פיתרון. כרגע יש פיתרון מצוין לכל מה שקשור לחנייה של כלי רכב. זה בביצוע. אין שם תקציב לאספלט. יש שם בעיה גדולה מאד של משילות. יש שם בעיה מאד גדולה של רוכלות. יש שם בעיה גדולה מאד של פרוטקשיין, אבל זה כבר לא נמצא אצלם. זה נמצא בדברים אחרים. היום מי שלא משלם כסף - - -
היו"ר מרדכי יוגב
מכיוון שאני רוצה לתת עוד סבב לאנשים, העניין ברור. אנחנו גם נייחד לו, למעבר מיתר, על כל הגורמים הנוספים שרציתי שיהיו פה היום. זה לא עלה בידינו. אנחנו יודעים לחכות עם זה את החודש וחצי או כמה שאנחנו נתאם פה בוועדה. אני אומר בחיוך לאסף.

אני רוצה להעיר לגבי מעבר בית"ר. מעבר בית"ר – ואני אומר לכם – אי היכולת של האנשים לעבור בספיקה ראויה במעבר בית"ר מביא לבעיה ביטחונית, משום ששם אין גדר ואין חומה ולא תהיה כנראה בשנים הקרובות, משום שמדינת ישראל תקצה למיגון הצפון, בצדק ותקצה לעוד דברים שהאיומים שם יותר גדולים. וכאשר אין ספיקה במעבר, אז כולם עוברים דרך צור הדסה.
עופר הינדי
רגע, רגע, אתה עושה פה קודם כל מישמש מהנתונים.
היו"ר מרדכי יוגב
אני לא עושה מישמש.
רועי פולקמן
אז תנו לי דקה אחת.
עופר הינדי
הוא מדבר על פועלים פלסטינים, אתה מדבר על - - -
היו"ר מרדכי יוגב
נכון, זה גם וגם.
עופר הינדי
אין שם מעבר - - -
רועי פולקמן
אז אני רוצה להגיד רגע. הייתה לנו שיחה גם - - -
היו"ר מרדכי יוגב
זו תקלה. המעבר הרשמי הוא דרך הגדרות של צור הדסה.
עופר הינדי
אבל זו סוגיה אחרת. אנחנו - - -ביטחונית לסגור את התוואי.
היו"ר מרדכי יוגב
בסדר. תסגור את התוואי. מאיפה יבואו?
עופר הינדי
יתנו את הכסף, נסגור.
רועי פולקמן
ברשותכם. אחד, היה דיבור גם של מג"ב ולהבנתי גם של המח"ט, שיש צורך, בגלל שאין דרך ובגלל שיש שם בעיית שב"חים, זה ציר מרכזי של כניסת שב"חים, צריך לאפשר מעבר פועלים במחסום בית"ר, לפני כל הדיבור כן רמים, לא רמים. כלומר, בגלל שאין שם מעבר, הם פשוט הולכים לוואדי סוקין ועושים את המעבר, כי אין מעבר, או עוברים שלוש שעות. ולכן - - -
עופר הינדי
תרשה לי - - -
רועי פולקמן
אני מכיר המלצה מקצועית של - - -
עופר הינדי
אני ארבע שנים מלווה, כולל חמישה מפגשים בצור הדסה, כולל עם העוזר שלך.
רועי פולקמן
כן.
עופר הינדי
המשמעות של מה שאתה אומר, רק שתבין, זה להקים תשתית נוספת לבידוק פלסטינים.
רועי פולקמן
נכון.
עופר הינדי
זאת אומרת, אם אנחנו מנסים לאזרח מעברים ולתת תפוקות, אתה אומר בוא נרחיב את תוספת המעברים. אני אומר לך פה עניינית, על אף שזו לא סמכותי אני אומר לך, אם תתקצבו את מעבר בית"ר, על העלויות, תשתיות שלו, כוח אדם לטיפול שלו ואזרוחו באופן מלא, אין בעיה.
רועי פולקמן
לא, אני שואל את עמדתך המקצועית. אתה מתנגד לזה? אני באמת שואל, זה לא ויכוח.
עופר הינדי
עמדתי המקצועית לא.
היו"ר מרדכי יוגב
איפה הם יעברו?
רועי פולקמן
אז איך הם יעברו?
עופר הינדי
הם עוברים דרך הל"ה. מה שאתה אומר, אתה נכנס פה ואני לא רוצה להיכנס לדיון פנימי.
רועי פולקמן
זו באמת שאלה מקצועית.
עופר הינדי
זאת אומרת איך הפועלים של צור הדסה מגיעים?
רופי פולקמן
לא. אפילו בית שמש - - -
עופר הינדי
רוב הפועלים היום - - -. אבל יש מעבר בל"ה. מעבר הל"ה, יש מעבר מוסדר שמאפשר שם אלפים. דרך אגב, במעבר הל"ה עכשיו אנחנו בעבודות של שדרוג, של תוספת שרוולים, של תוספת כוח אדם לטובת העניין הזה.
היו"ר מרדכי יוגב
סליחה, אני דואג פה לפועל הפלסטיני. תקשיב, עופר. פועל פלסטיני שעובר בל"ה לבית"ר עילית יעשה ככה, ככה, ככה, ייסע שעה ומשהו לעבודה שלו?
עופר הינדי
מבית"ר עילית הוא לא עובר מעבר.
היו"ר מרדכי יוגב
הבנתי אותך.
עופר הינדי
בבית"ר עילית הוא - - - בשער של בית"ר עילית.
היו"ר מרדכי יוגב
טוב. סבב התייחסויות קצר. האם מישהו מחברי הכנסת רוצה עוד לומר משהו? ראשי המועצות?
מנחם אליעזר מוזס
אם אפשר לגבי מודיעין לפיד, לא קיבלתי תשובה.
היו"ר מרדכי יוגב
קיבלת תשובה שמשתדלים לקצר את התכנון ולא סוף 2019.
מנחם אליעזר מוזס
למה 2.5 קילומטרים צריכים לקחת כמעט 4?
היו"ר מרדכי יוגב
אז אמרו פה גם גונן וגם ישראל - - -
ישראל אפריאט
יש שם גם הפקעות. אתה רוצה גם שביל אופניים, זה עוד יותר רחב.
היו"ר מרדכי יוגב
מי רוצה שביל אופניים?
מנחם אליעזר מוזס
אני רוצה, אבל מי - - -
ישראל אפריאט
הרב גוטרמן - - -
היו"ר מרדכי יוגב
מדרכה.
מנחם אליעזר מוזס
הוא רוצה לעבור באופניים?
ישראל אפריאט
תראה, אני רוצה שזה יהיה - - -. אין ספק שיהודה ושומרון לא טופלה במשך שנים. אין ספק אבל יחד עם זה שאנחנו מתחילים לסגור פערים. אין ספק.
היו"ר מרדכי יוגב
אין לי זמן כרגע, ישראל. ביקשת שלא תבואו בהצהרות כלליות, לכן אני שואל אותך גם על הכביש המזרחי – קריית ספר, כפר רות, 443 – סטאטוס.
ישראל אפריאט
המקטע חלקו בישראל, חלקו ביו"ש. בחלק הישראלי מול ועדה מחוזית.
היו"ר מרדכי יוגב
איך השם המספרי שלו?
ישראל אפריאט
קראו לו גם כן 45.
היו"ר מרדכי יוגב
חליף 455. מקודם. אנחנו מבקשים אותו לסטאטוס גם כן בפעם הבאה, כי הוא המוצא של הדבר הגדול הזה.
ישראל אפריאט
הוא יעלה לדרג מדיני ונמתין.
עמוס זוארץ
אתמול ראש המינהל נפגש עם ראש עיריית מודיעין עילית. אני מניח שזה חלק מהדברים האלה.
היו"ר מרדכי יוגב
כן.
שמעון נוימן
שלושה דברים בקצרה. אחד, אני חושב הערה צדדית.
היו"ר מרדכי יוגב
רק תגיד מה שמך, בשביל הרשם.
שמעון נוימן
שמעון נוימן, מנכ"ל החברה לפיתוח השומרון. כל הסיפור של אזרוח המעברים זה דבר מדהים. המקצועיות שלו היא מדהימה ואני רק רוצה להעיר את זה כהערה. זה משהו באמת - - -
מנחם אליעזר מוזס
לברך אותם.
שמעון נוימן
לברך אותם.
היו"ר מרדכי יוגב
נכון.
שמעון נוימן
לגבי הנושא של מה שהעלו מקודם, אני הייתי רוצה אם אפשר שכל הנתונים שמשרד התחבורה אוסף כרגע לגבי כל הסקרים והכל, האם אפשר גם את הנתונים הגולמיים לפרסם ולתת להם שקיפות? אנחנו חייבים אותם לצורך כל מיני דברים שקורים בפועל עכשיו. אף אחד לא מחכה למכרזים תחבורה ציבורית, חינוך ופתיחת שנה וכן הלאה. אם אפשר בבקשה את הנתונים האלה, זה יעזור לנו מאד בכל הדברים השוטפים.
היו"ר מרדכי יוגב
תבואו לישיבות שוטפות, תשבו ביחד, תקבלו.
שמעון נוימן
לא, הנתונים שהם עכשיו אוספים לגבי סקר הרגלי נסיעה, סקר תחבורה ציבורית, ספירות תנועה. את כל זה הם אומרים שזה לקראת סיום, אם אפשר לפרסם את הנתונים האלה.
היו"ר מרדכי יוגב
ראש מועצה מול ראש פרויקט – זו הדרך. תשבו. תשבו. תזמן את יוסי דגן למטרופולין ירושלים, תשבו ותקבלו. אנחנו לא נוכל לעסוק בזה פה ברוחב. אנחנו נקבל את התוצרים, כי זה פרטי פרטים שפשוט לא נוכל לרדת עליהם.
רועי פולקמן
זה רק - - - מטרופולין שאנחנו רוצים שיהיה, אבל - - - רק שתדע.
היו"ר מרדכי יוגב
בסדר. מיכה, אתה רוצה לומר עוד משהו? עמוס? עוד מישהו מהאנשים? ישראל?
ישראל אפריאט
אני רק רוצה להגיד לגבי התכנית אב, שיהיה ברור לכולם. התכנית הזאת, גם הניתוחים שלה, כל מה שייעשה ייעשה על בסיס הנתונים היבשים. שאף אחד לא יחשוב שכאילו אם אנחנו נותנים - - -הרי מה זה תכנית אב? היא צריכה להיות מקובלת על כולם, לכן לא עושים תמ"א. לכן אין בעיה שכולם יהיו מעורבים, כולם יידעו מזה, כי הרעיון הוא להגיע לתכנית שמוסכמת על כולם.
היו"ר מרדכי יוגב
בוודאי. יוחאי, אתם רוצים עוד משהו? שלמה?
שלמה נאמן
אני רק רוצה לגבי הסיפור של מעבר מיתר, שאתה מקדיש לזה את הזמן הראוי.
היו"ר מרדכי יוגב
רשמתי, כן בהחלט. קיוויתי שזה יהיה כבר היום. לא צלחה דרכנו בעניין הזה. חגית.
חגית עופרן
תודה רבה.
היו"ר מרדכי יוגב
אתם רוצים עוד משהו? טוב, אז נסכם בכמה מילים בודדות. אני כל פעם מסכם את הדבר הזה גם בתודה למי שכן עושה וכולם פה כן מקדמים כל אחד וגם בהבנה שיהודה ושומרון באמת נותרה כחצר אחורית במידה מסוימת ואנחנו עולים על זה בשנה-שנתיים האחרונות בתכניות אב לגבי כל הדברים, כי בסוף גם ב-2050 נצטרך להשקות שם את האנשים, לדאוג ולא משנה איזה הסדרים יהיו. ככה זה וככה זה גם יהיה בסוף ברצועת עזה, כי גם היא – אני אומר את זה הקשר – לא מעניינת אף אחד חוץ מאת ישראל וטורדת אותנו מאד.

אז נצטרך להיות מעורבים שם גם בפגיעה בטרור, אבל גם בהומניטארי עד הסוף. נדמה לי שיש על זה אפילו הסכמה. שמעתי היום את ציפי לבני אומרת בדיוק את אותם דברים, בדאגת על ובכלל לא חשוב כמה אנחנו בפנים או לא, אבל דאגת על תהיה עלינו ולא אז הביוב יפרוץ והדרכים לא תהיינה דרכים וזה יהפוך לבעיה שלנו.

הדגשנו פעם קודמת – ואת זה אני מבקש מכם עמוס וישראל – תקצוב הכבישים – אין סיבה שלא יהיה גם מתקציב הרשות הפלסטינית. היקפי הנסיעה שלהם הם פי שבעה ושמונה מאיתנו ולכן אין סיבה שלא יילקח גם מהם תקצוב לפיתוח הכבישים בכל דרך כזו ואחרת, שיהיו איתם במשאים ומתנים, אבל יהיה בזה עוד נתח שמאפשר תכנון, מאפשר ביצוע לטובת שתי האוכלוסיות.

אנחנו לא נעבור בפרטני על מכלול הדברים. אני אשתמש פה בדו"ח של משרד התחבורה שאיתן טי הגיש לנו. כן אני אומר באופן הפרטני שהוא משפיע על תאונות ומשפיע. זה להעמיד מהנדס לבדיקת קו לבן בסדרי עדיפויות, כביש 60, כבישים אחרים.
ישראל אפריאט
מוטי, הרי אתה יודע שחצי מהכבישים היום ה - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אני לא רוצה להיכנס איתך למיקרו.
ישראל אפריאט
עכשיו מקצים מתכננים ועושים תכניות תמרור לכל הקטעים החסרים. זה עובד, אבל ל - - -
היו"ר מרדכי יוגב
לא ניכנס למיקרו. במעברים – אני אומר לך עמוס – תתייחסו פה למה שנאמר. גם לצורך העניין מעבר מיתר וסדרי העדיפויות באזרוח. גם כשאתם מתייחסים כבר לשנת 2019, כי בשנת 2018 לא יקרה כלום, או לחומש הבא.
עופר הינדי
יש הצעת מחליטים, תקדמו אותה. הכל מוכן, עבודת המטה מוכנה.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו יודעים. נאמר פה תודה רבה בינתיים לכולם. אנחנו נוציא את הסיכום ונשתדל שהישיבה הבאה תהיה כמה שיותר מהר כדי לעקוב אחרי הדברים.

תודה לכם.


הישיבה ננעלה בשעה 11:02.

קוד המקור של הנתונים