ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/06/2018

היעדר שקיפות התקציבים המופנים להוסטלים לאנשים עם אוטיזם ומוגבלות שכלית - התפתחותית - דיון המשך

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



3
הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור
20/06/2018


12/08/2018
13:01
מושב רביעי


פרוטוקול מס' 141
מישיבת הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור
יום רביעי, ז' בתמוז התשע"ח (20 ביוני 2018), שעה 9:30
סדר היום
היעדר שקיפות התקציבים המופנים להוסטלים לאנשים עם אוטיזם ומוגבלות שכלית-התפתחותית – דיון המשך
נכחו
חברי הוועדה: סתיו שפיר – היו"ר
חברי הכנסת
מרדכי יוגב
מוזמנים
ד"ר אביגדור קפלן - מנכ"ל, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

גדעון שלום - ראש מינהל מוגבלויות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

חנן משה פריצקי - מנהל אגף תקצוב, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

לילית - ליליאן שפרן - מנהלת שירות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

ענבל לוריא - יועצת מנכ"ל, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

יונית אפרתי - עו"ס, מנהלת תחום שילוב בקהילה, משרד המשפטים

נעמה לרנר - מנהלת מחלקה, עמותת בזכות

עדי עזוז - עו"ד, מנהלת אגף קידום זכויות, אלו"ט

דוד עטאס - ראש חטיבת בוגרים, אלו"ט

יעל אבן - עו"ד, אגף לקידום זכויות, אלו"ט

תמר בן דוד יונה - אימא אפוטרופוס, אלו"ט

יצחק מימוני - אפוטרופוס, אלו"ט

נועה בן צבי - עו"ד, מנהלת מחלקת סנגור משפטי, אקי"ם

אולגה וילנבקי - חברת ועד מנהל, עמותת חברים בנגב

עדי רודריגז ברנע - מייסדת וחברת ועד מנהל, עמותת חברים בנגב

צביקה רייסמן - חבר ועד מנהל, עמותת חברים בנגב

יוסף הירש - גמלאי משרד מבקר המדינה

אבישי לבבי - מנהל, מרכז יום טיפולי אהל שרה

נתנאל לוין - מנהל, מרכז שק"ל

יעל מתן - אפוטרופוס, דנאל

יאיר גולדמן - הורה, ארגוני הורים

נ' - עוזר הוראה, בית אקשטיין

בוני גולדברג - הורה

רונית עובדיה - הורה

אפרת עציון פאר - הורה

טינה מרלי - הורה

יובל פורת - הורה

יעקב פלדמן - הורה

שרית רוטנברג - הורה

פיה מרום - הורה

נועם חמרני - הורה

רבקה משי טובלי - הורה

רחל ארנסטוף - הורה

רון צוקרמן - הורה
מנהל/ת הוועדה
לאה גופר
רישום פרלמנטרי
אלון דמלה


היעדר שקיפות התקציבים המופנים להוסטלים לאנשים עם אוטיזם ומוגבלות שכלית-התפתחותית – דיון המשך
היו"ר סתיו שפיר
בוקר טוב לכולם, אני מתכבדת לפתוח את הוועדה החשובה הזאת של ועדת השקיפות בנושא שאנחנו עוסקים בו כבר קרוב לשנה מהרבה זוויות שונות. היום גם נמצא אתנו מנכ"ל משרד הרווחה, מר אביגדור קפלן, שאני מאוד שמחה שביקש להצטרף לדיון הזה, וכמובן נציגי המשרד שהיו אתנו גם בדיונים הקודמים.

הנושא שעומד על הפרק הוא הפיקוח של משרד הרווחה ואופן התקצוב של השירותים המופרטים, ההוסטלים והבתים לחיים לאוכלוסייה של האוטיסטים ושל אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית. לקח לנו הרבה מאוד זמן לקבל נתונים ממשרד הרווחה על אופן התקצוב הזה ובדיון הקודם – אני אזכיר למי שלא נכח פה – עלתה סתירה עצומה בין המידע שמשרד הרווחה מסר לבין המידע שמסרו מדריכים ומנהלים בהוסטלים, ובעיקר המידע שמסרו ההורים והאחים מהחוויות שלהם מהעבודה מול החברות והעמותות שמנהלות את ההוסטלים שהילדים שלהם חיים בהם. משרד הרווחה טען שמדריך בהוסטל מתוקצב בכ-40 שקלים לשעה – אני רואה חיוכים שעולים אצל חלק מההורים והמדריכים. אף אחד מאתנו שמבקר בהוסטלים, שמדבר עם מדריכים, לא שמע מעולם על עלות שכר כזאת שבאמת מגיעה למדריכים.

בשנים האחרונות אני מבקרת באופן תדיר בהוסטלים מהסוג הזה, מכל האופציות הקיימות, לרוב במסגרת של ביקורי פתע. והדיון שאנחנו מקיימים היום הוא לא דיון רק על המספרים, זה לא באמת דיון על תקציב, זה דיון על החיים של אנשים שחיים במקומות האלה. זה דיון על ילדה עם אוטיזם שמגיעה אחר כך הביתה עם סימנים כחולים ואף אחד לא מבין מאיפה הסימנים האלה ומה קרה שם, אין שום צילום ואי אפשר לדעת מה התרחש, ומסתבר בדיעבד שזה בכלל לא דווח למשרד הרווחה.

זה דיון על הוסטל שכבר מעל חצי שנה אין בו עובדת סוציאלית והמדריכים בו מתחלפים כמעט מדי חודש. הוא נמצא במרכז הארץ, בשכונה יוקרתית, אבל כשאני נכנסת לתוך ההוסטל הזה לביקור פתע, אז הדיירים שואלים אותי: את המדריכה החדשה? וזה דיון על הוסטל אחר שבו הסתבר שניתנה לדיירים מנת יתר של תרופות הרגעה בגלל שאין מספיק עובדי צוות כדי לשמור עליהם; ועל מקום נוסף שבו ביקרנו, ששם לדיירים אין שום אפשרות ללכת לחדרים שלהם סתם כמו כל בן אדם בבית שלו, בגלל שהחדרים נעולים כי אין מספיק אנשי צוות. מאחר ומשרד הרווחה שהחליט שהיחס המועדף הוא אחד לשישה, אחד לארבעה, אין מספיק אנשי צוות, אז כל הדיירים לא יכולים להסתובב בהוסטל, בבית שלהם, באופן חופשי, והם לכודים באותו מקום; או על הוסטל אחר, שכשהגענו אליו ושאלנו: למה לא יוצאים לשמש, יש יום יפה בחוץ? אז אמרה אחת המדריכות: אה, זה בסדר, אוטיסטים לא צריכים שמש.

אלה הדברים שאנחנו מדברים עליהם היום. מאחורי שורת התקציב – שאנחנו מנסים להבין מהי ולמה היא מתוקצבת בצורה הזאת, ואם הכסף באמת מגיע להוסטלים או לא מגיע, ואיך נראה מערך הפיקוח של משרד הרווחה – מאחורי המספרים האלה נמצאים אנשים ולאנשים האלה מגיע לחיות בכבוד, והתפקיד של משרד הרווחה זה לוודא שהם חיים בכבוד. גם אם המשרד החליט, הממשלה החליטה, להפריט את השירותים האלה – ועל זה ברור שיש ויכוח ויש דיון גם בינינו – מרגע שהחליטו להפריט את השירותים האלה, ההפרטה היא לא הסרת אחריות. זה לא שולח עכשיו את האנשים לדאוג לעצמם. ההפרטה הזאת חייבת להיות מפוקחת בצורה המיטבית ביותר, עם סטנדרט ברור מה מותר ומה אסור, איך אמור להיראות הטיפול, איך אמור להיראות הבית, איך נראה בית באמת ולא מוסד טיפולי אפרורי ומפחיד. את כל הסטנדרטים האלה, משרד הרווחה, זו אחריות שלכם לוודא.

השאלה שאנחנו ננסה לברר פה היא מאיפה נובעים הפערים האלה. איך אתם מוודאים כשבסוף יש תשלום על פעילות אחר הצהריים, הכסף באמת משומש לצורכי הדיירים ולא נעלם איפשהו בחשבונות של החברות הפרטיות שמנהלות את ההוסטלים? מי נמצא אתנו מהחברות? אני רואה את אלו"ט. מי עוד?
אבישי לבבי
שק"ל, אהל שרה.
קריאה
יש הורים.
היו"ר סתיו שפיר
הורים, אני רואה , בוודאי.
קריאה
מדנאל.
היו"ר סתיו שפיר
הנהלת דנאל נמצאת פה?
לאה גופר
לא, הורים.
היו"ר סתיו שפיר
הנהלת דנאל לא הגיעה?
יאיר גולדמן
על בסיס קבוע.
לאה גופר
גם בדיון הקודם, נכון.
קריאה
לא בכדי.
יאיר גולדמן
אין להם מה להפסיד. הם מבינים איך המערכת עובדת.
היו"ר סתיו שפיר
הנהלת דנאל הוזמנה לדיון הזה פעמים רבות וגם – ואני אגיד את זה גם פה – ביקשו ממני במשך הרבה זמן פגישה אישית כדי להיערך לדיונים האלה וכדי לקבל את עזרתנו בענייני התקצוב שלהם, וזה לא מתקבל על הדעת שכשהם מוזמנים לדיון בוועדה הם לא מתייצבים ונוח להם לעשות את זה רק בפגישות אישיות ולא להגיע ולענות בפני הציבור. זה ממש לא מתקבל על הדעת ואנחנו גם נחשוב מה צריך לעשות עם זה.
קריאה
עמותת אקי"ם ישראל פה כגוף המסנגר של ההורים עם מוגבלות שכלית.
היו"ר סתיו שפיר
כן. אני רואה את אקי"ם, אני רואה את אלו"ט ואת שק"ל. אם יש פה עוד אז תעדכנו אותי. אנחנו מאוד רוצים לשמוע את זה. יש זווית, ויש זווית חשובה, גם לחברות הפרטיות ולא רק לעמותות בעניין הזה. התקצוב הכולל הוא לא תקצוב מספק, אבל גם את התקצוב הקיים היה אפשר לנצל יותר טוב ופה נכנס מערך הפיקוח.

אני רוצה לשאול אותך, מנכ"ל משרד הרווחה: 80% מפעילות משרד הרווחה, כ-7 מיליארד שקלים, מופעלת דרך גופים פרטיים. אפשר לומר שכמעט כל - - -
גדעון שלום
וציבוריים.
היו"ר סתיו שפיר
ציבוריים במובן של עמותות?
גדעון שלום
כן.
היו"ר סתיו שפיר
עמותות וחברות פרטיות, כן. אני כוללת את כולם בפרטיות.
אביגדור קפלן
כל סוגי התאגידים.
היו"ר סתיו שפיר
איך המשרד רואה בכלל את הפיקוח על כל הגופים האלה?
אביגדור קפלן
אני אגע בכמה דברים, גם במה ששאלת וגם בכל הנושא שאנחנו דנים בו. זה נכון שבמשך הרבה מאוד שנים שירותי הרווחה עברו במיקור חוץ לכל מיני סוגי ארגונים בכל צורות ההתאגדויות המשפטיות: גם חברות פרטיות למטרות רווח, גם עמותות, גם חברות לתועלת הציבור, ואנחנו אמורים לפקח עליהם. ואכן, מערך הפיקוח שלנו, שמונה היום כ-244 מפקחים, עושה את מלאכתו. אחד הדברים שמצאתי לנכון לחזק בצורה דרמטית זה את מערך הפיקוח הזה. מתארגן במטה המשרד כרגע מינהל פיקוח ובקרה. אנחנו מעבים את כל מערך הפיקוח במחוזות שלנו והתכלית היא אחת: לגרום לכך שאכן כל ספק שמספק לנו שירותים יספק שירותים לפי ההתחייבות שלו במכרז, לפי החוזה שנחתם אתו, ולא יעשה אתנו כל מיני תרגילים כאלו או אחרים. אנחנו לא נכנסים לניהול השוטף של אותם ארגונים, אנחנו לא יכולים להיכנס לניהול השוטף ואנחנו לא רוצים להיכנס לשם.
היו"ר סתיו שפיר
למה?
אביגדור קפלן
כי אנחנו לא חושבים שניהול שוטף של תאגיד עצמאי, שמעסיק את עובדיו ושיחסי עובד-מעביד קיימים בינו לבין העובדים, נשלול ממנו את הניהול – אז לשם מה ההפרטה? – וננהל אותו במקומו. אבל אנחנו חושבים כן לדרוש – ואני חושב שזו בהחלט תביעה לגיטימית – שגם הם יהיו שקופים. כפי שאת דורשת מאתנו בצדק שהמשרד יהיה שקוף לציבור – ויש גם כמה בג"צים שמתנהלים סביב העניין הזה – אני חושב שבאותה מידה יש לדרוש מהמפעילים להיות שקופים.
היו"ר סתיו שפיר
אני מסכימה מאוד ואנחנו דורשים את זה מהם.
אביגדור קפלן
אני חושב שהם בהחלט צריכים להשקיף את מה שהם משלמים לעומת מה שהם מקבלים. הם מקבלים מאתנו X ומשלמים Y, ההפרש הזה צריך להיות ברור לציבור והוא המרווח של אותן עמותות ואותן חברות.
תמר בן דוד יונה
זה לא מדויק.
היו"ר סתיו שפיר
אבל מר קפלן, אתם משרד הרווחה, אתם יכולים להגדיר במכרזים שהם חייבים להיות שקופים.
אביגדור קפלן
לא, אין לנו בדיוק את הסמכות לעניין הזה. הבוקר פניתי למנכ"לית משרד המשפטים לראות את ההיבטים החוקיים, איך אפשר לגרום לכך שספקים יהיו שקופים, שדוחות כספים שלהם יהיו שקופים. הם מסרבים, ולעיתים גם בחוזים, במכרזים, הם עומדים על כך שהם לא יעמידו לרשותנו את הדוחות הכספיים, עסקאות בעלי עניין, ניגודי עניינים, כל מיני דברים מהסוג הזה שאכן גורמים לכך שאין לנו שמץ של מושג מה הרווחיות שלהם. יכול להיות ששקיפות הייתה גם עוזרת לראות מצבים שאכן התעריפים גורמים לכך שהספק הוא במצוקה, אבל באותה מידה צריך גם לראות איך התעריפים שלנו מתנהגים לספקים שאכן לא משקיפים את עצמם.

אני אתן לך כמה עובדות ואני אשאיר לך אותן. למשל, בשינויים בשכר, במרכיב השכר – שזה עיקר העבודה ועיקר השירות – אם אני לוקח את הפנימיות או את המסגרות לאוטיסטים: השכר הממוצע במשק עלה מ-2016 ל-2018, שנתיים, ב-6.5%; שכר המינימום עלה ב-13.4%; מרכיב השכר שלנו בתעריפים עלה ב-15.1%. משמע שלא קיפחנו אותם לעומת ההתנהגות במשק.
היו"ר סתיו שפיר
כמה הם קיבלו?
אביגדור קפלן
אין לי שמץ של מושג. זו לא שאלה שאני יכול לענות לך עליה.
תמר בן דוד יונה
למה?
היו"ר סתיו שפיר
אבל זה בדיוק העניין.
אביגדור קפלן
זו שאלה שאת צריכה - - -
קריאה
תעריף לבן אדם?
גדעון שלום
אני יכול להשלים.
היו"ר סתיו שפיר
רגע, זו שאלה שאני צריכה?
אביגדור קפלן
אני אומר שאת השאלה הזו צריכים לדרוש מאותן מסגרות שאכן יודיעו וידווחו מה הם משלמים לעומת מה שהם מקבלים. אם אכן אנחנו אומרים שהם מקבלים 40 ומשלמים 30, עשרת השקלים האלה נשארים אצלם למימון תקורות – וזה לגיטימי בחלקו – אבל לפעמים המרווחים הם גדולים מדי כדי להותיר להם עודפים, או רווחים, אם מדובר בחברות למטרות רווח. אם אני מדבר על מעונות לאנשים עם מוגבלויות - - -
היו"ר סתיו שפיר
רק שנייה, מר קפלן. אני מאוד מסכימה אתך, אבל אתם נותנים להם את המכרזים האלה, אתם יכולים לדרוש במכרז שהם חייבים לפרסם את הדברים.
אביגדור קפלן
אבל לא תמיד הם מסכימים להם.
היו"ר סתיו שפיר
מה זה "לא מסכימים להם"? אז גם לא מקבלים את המכרז.
תמר בן דוד יונה
כספי ציבור.
היו"ר סתיו שפיר
הם עושים רווח מכספי ציבור בעניין הזה כדי למלא מטרה מסוימת. אם הם לא יכולים להשקיף את הנתונים, אז הם לא צריכים לזכות במכרז.
אביגדור קפלן
אז אני אומר: את צודקת, אנחנו צריכים אכן לכלול סעיפים כאלה במכרז, אבל לעתים הם מתאגדים במסגרת ארגונית – שלא לדבר שאני לא יודע אם זה עומד בכלל במבחן הגבלים עסקיים, יש גם חוק הגבלים וקרטלים במדינה הזו – והם מסרבים קולקטיבית לחתום על זה. אז מה אני יכול לעשות כמנכ"ל משרד? ללכת להתלונן לממונה על הגבלים עסקים כי יש כאן התאגדות לא חוקית.
היו"ר סתיו שפיר
והתלוננת?
אביגדור קפלן
גם את זה עשיתי.
היו"ר סתיו שפיר
התלוננת ומה היא אמרה?
אביגדור קפלן
אני לא יודע מה שהממונה על הגבלים העסקים עושה עם זה.
גדעון שלום
יש פה הוראות ממשלתיות.
אביגדור קפלן
אבל מעבר לכך אני רוצה עוד להגיד: יושבים פה ארגונים שהם גם מסנגרים וגם מפעילים ויש בזה ניגוד עניינים מסוים.
היו"ר סתיו שפיר
מה זאת אומרת?
קריאה
זה החיים.
אביגדור קפלן
זה החיים, אוקיי.
יצחק מימוני
זה החיים. במצוקה כזאת גדולה הורים עושים גם את זה וגם את זה. אין בזה פסול מוסרי.
אביגדור קפלן
אני לא מדבר על ההורים.
היו"ר סתיו שפיר
יש ארגוני הורים.
אביגדור קפלן
אני מדבר על הארגון. ההורים – שיתארגנו ויסנגרו כמה שהם רוצים.
יצחק מימוני
זה החיים.
אביגדור קפלן
אני חושב שארגון לא יכול להיות באותו זמן גם מסנגר וגם מפעיל.
יצחק מימוני
זה לא מפעיל.
היו"ר סתיו שפיר
אני לא הבנתי את האמירה.
יצחק מימוני
זה ממש לא מפעיל.
היו"ר סתיו שפיר
סליחה, אני לא הבנתי את האמירה. מה זה "גם מפעיל"? אתם העברתם את האחריות לגופים פרטיים. חלק מהגופים מנוהלים בידי הורים, חלק מהגופים האלה הם חברות פרטיות. העברתם את האחריות ועכשיו אתה אומר לי: מה אני אעשה, הם לא שקופים? אתם העברתם את האחריות, אתם שמתם את הילדים ואת אחים שלנו בבתים האלה, זו אחריות שלכם, העברתם את האחריות ואתם אומרים לנו עכשיו: אנחנו לא יכולים לדעת מה עושים עם הכסף כי הם לא נותנים לנו? מה זה "לא נותנים לנו"?
אביגדור קפלן
מכובדיי, אני לא מתנער משום אחריות. אנחנו צריכים לפקח, צריכים לעמוד על כך, לשפר. הדיון כאן נסוב סביב שקיפות, וסביב שקיפות אני אומר ששקיפות צריכה להיות הדדית ודו-צדדית. אם את מסתכלת בצורה שקופה על מה שאנחנו משלמים – ואני אשאיר לך את כל הנותנים האלה – אני חושב שאנחנו משלמים תעריפים הוגנים - - -
היו"ר סתיו שפיר
אבל אתם לא יודעים אם הם מגיעים.
אביגדור קפלן
גם עדכנו אותם במשך הזמן. השיטה היא – אנחנו לא מצאנו שיטה יותר טובה משיטה של ממוצעים, לקבוע מחירון שהוא אכן משקף באיזושהי צורה ממוצעת את השכר. אי אפשר לבוא ולדון על שכרו של בן אדם בודד, של מדריך, ולהשוות אותו לשכר שהוא בתעריף, כי התעריף הזה הוא תעריף ממוצע. יכולים להיות מצבים שבסוג מסוים של פעילות, של מרכיב בתעריף, מקבלים תשלום ביתר, בסוג אחר תשלום בחסר, בממוצע התעריף הזה משקף. 18,000 שקל - - -
היו"ר סתיו שפיר
המספרים – וגם לי יש את הטבלאות האלה לפניי – לא אומרים כלום. אני הצטרפתי למפקחות של משרד הרווחה לבקר בהוסטלים. המפקחות לא הסתכלו על תלושי שכר. כששאלתי למה לא מסתכלים – וגם גדעון שלום אמר לי את זה בוועדה – אמרו: אנחנו לא רוצים להתערב למנהלים. אז מצד אחד אתם אומרים לי: אנחנו משלמים שכר שהוא נאות, ומצד שני אתם אומרים: אנחנו לא רוצים להסתכל בהוסטלים אם הם באמת נותנים את השכר הזה או לא. זה אתם בוחרים שלא להתערב.
אביגדור קפלן
אבל אני אומר כך: אנחנו לא ניכנס ליחסי עובד-מעביד בינינו לבין עובדי המסגרות הללו כאשר נטפל בכל עובד, בכל מדריך, מה הוא מקבל ומה תפקידו.
היו"ר סתיו שפיר
לא, לא, זה חלק מפיקוח על הוסטל.
אביגדור קפלן
זה לא תפקידנו. בפיקוח אנחנו אכן נשפר. את צודקת שמפקחות היום לא בודקות את הנקודה הזו ואנחנו צריכים להעמיק את הפיקוח.
היו"ר סתיו שפיר
ומהיום מפקחות יבדקו את תלושי השכר?
אביגדור קפלן
לא מהיום, אבל אנחנו מתארגנים לכך שהפיקוח יהיה פיקוח הרבה יותר עמוק, לא רק בצד הטיפולי אלא גם בצד הכלכלי-מינהלי, ששם הייתה קצת לקונה, ואני חושב שאנחנו צריכים לשפר את עצמנו ונשפר את עצמנו, כן.
היו"ר סתיו שפיר
את זה אני מאוד שמחה לשמוע. זאת התחייבות שלך שמעכשיו מערך הפיקוח יסתכל על השכר של המדריכים?
אביגדור קפלן
אני אומר, זה תהליך, זו התארגנות. לא נסתכל על שכר מדריך בודד, אלא על עלויות השכר ונעמיק את הניתוח הכספי של הספקים שלנו.
היו"ר סתיו שפיר
זה לא עוזר לנו. אביגדור, זה לא עובד כך כי ברגע - - -
תמר בן דוד יונה
לא מדברים על כספים.
היו"ר סתיו שפיר
סליחה, אני מיד אתן, גם יש פה המון אנשים שרוצים לדבר. אני חייבת לחדד את השאלה הזאת: מה אומרים מנהלי ההוסטלים? אני שנייה אדבר מהזווית שלהם. הם אומרים: אנחנו לא מקבלים מספיק תקצוב. אם אנחנו רוצים לתת כסף למנהל מצוין של המקום, אז אנחנו צריכים לחתוך מהתקציב של המדריכים ולהעביר את זה למנהל, או שאנחנו צריכים לחתוך מהתקציב של המדריכים ולהעביר את זה לשיפוץ, זה מה שהם יגידו. אז אם אתם לא נכנסים לתלושי השכר של המדריכים – שהם האנשים שפוגשים את הדיירים כל הזמן, הכי הרבה פעמים, שיש להם את החשיבות הכי גדולה ביום-יום של הטיפול – אם אתם לא נכנסים לדבר הזה אז זה לא יעזור לנו, זה לא יהיה פיקוח של ממש.
חנן פריצקי
סתיו, אני חושב שבאומץ רב אני אמרתי בדיון הקודם שמערך הפיקוח שלנו לא מספק. אני חושב שמה שאומר המנכ"ל פה זה באופן מאוד ברור שאנחנו הולכים על שינוי מגמה מאוד רדיקלי מבחינתנו, הן מבחינת השקיפות והן מבחינת מה שאנחנו הולכים לדרוש, פעם אחת. פעם שנייה, בכלל, כל מערך הפיקוח, עלה לראש סדר העדיפויות במשרד עם הקמתו של אגף הפיקוח.

אני אמרתי בדיון הקודם ואני אומר את זה עכשיו: מבחינתנו, אנחנו חושבים שאנחנו צריכים לשפר גם את הפיקוח החשבונאי באופן מאוד ניכר – וזה מה שאמר המנכ"ל לגבי רווחים, לגבי מה עובר למה. אנחנו חושבים שאנחנו צריכים לבדוק את השכר; אנחנו לא חושבים שאנחנו צריכים לבדוק שכר ברמת שורה. אמרתי פעם קודמת – ועל זה התעכבתי וזה גם היה באחד הדיונים על השקיפות שדיבר על אם להשקיף את המודל פר שורה או פר מקבצים – העמדה שלנו הייתה פר מקבצים, אנחנו בסוף "נכנענו" ואנחנו הולכים פר שורה למרות שאנחנו חושבים שזה לא נכון. אני אגיד למה אני חושב שזה לא נכון – כי אנחנו חושבים שאנחנו לא יכולים כל הזמן לבדוק ברמת שורה כל עובד כי זה יהפוך לבלתי אפשרי לניהול של מסגרת.

אני חושב שאנחנו צריכים לבדוק את הדברים ברמת מקבצים ואנחנו נבדוק את זה ברמת מקבצים. כשאני אומר ברמת מקבצים זה אומר שאנחנו נבדוק את השכר שאנחנו משלמים לקבוצת מטפלים ומדריכים – דהיינו, טיפול ישיר – מול מה שניתן בפועל. אני לא אבדוק אם מוישל'ה קיבל 8,762 שקל, אלא אני אבדוק שלכל קבוצת המדריכים והמטפלים העברתי 48,000 שקל וניתן 48,000 שקל, גרוסו מודו, לתוך המטפלים האלה. זה מה שאנחנו רוצים לעשות. אנחנו רוצים לאפשר למנהלים ולגופים לקבוע את הגמישות שלהם. לא דין מדריך בתל אביב כדין מדריך בפריפריה, פעם אחת. פעם שנייה, יש כאלה, כמו שאת אמרת, שייקחו מנהל יותר ותיק עם מדריך פחות ותיק, ויש מקומות שייקחו מנהל הרבה יותר חדש וצעיר וייקחו מדריכים הרבה יותר מנוסים. אנחנו צריכים לאפשר למסגרות לנהל. המסגרות בשטח יודעות לנהל.
תמר בן דוד יונה
אתה צריך לתת להן תקציב ריאלי.
היו"ר סתיו שפיר
אבל אמר מנכ"ל המשרד: המסגרות האלה לא מוכנות להעביר לנו אפילו דוחות כספיים, לא מוכנות להעביר לנו בשקיפות את התקציב שלהן, וליד זה אתם רוצים לתת להן לנהל?
קריאה
זה ממש לא נכון גם.
חנן פריצקי
אז אני חוזר ואני אומר, המנכ"ל אמר: אנחנו בשינוי מגמה, אנחנו רוצים לגרום לכך שתהיה שקיפות הרבה יותר גדולה, הן מבחינת הדוחות הכספיים והן מבחינת מה שהם מציגים.
תמר בן דוד יונה
והאם התקציב הוא ריאלי.
חנן פריצקי
היום זה מתבצע בחלקו, עם עמותות קצת יותר, עם חברות פרטיות קצת פחות. אנחנו רוצים לגרום שבסופו של יום אנחנו נדע הרבה יותר על מה שקורה במסגרות.
אביגדור קפלן
אני חוזר ואומר את מה שאמרתי: אנחנו נעמיק את הפיקוח גם על הסוגיות האלה של תשלומים לעובדים של המפעילים. לא ניכנס, כמו שאמר חנן, לרמת שורה, ניכנס לרמת מקבצים. לא עשינו את זה בעבר, אנחנו נערכים לעשות את זה. זה כרוך בהתארגנות. זה לא מהיום למחר. הקמנו אגף שלם שמתעסק בזה.
תמר בן דוד יונה
התמקצעות, אדוני המנכ"ל.
אביגדור קפלן
אנחנו מתקשרים עם כל מיני גורמים שיעזרו לנו לעשות את זה. אנחנו נחייב את כל המפעילים בשקיפות. מי שלא יהיה מוכן להיות שקוף, אז כמובן שכל טענותיו, כולל טענות כאן – ולהשתמש בפלטפורמה לא קונבנציונלית כנגדנו – אנחנו נהדוף אותן.
היו"ר סתיו שפיר
מי שלא יהיה מוכן להיות שקוף, מה אתם תעשו עם זה?
אביגדור קפלן
או שנחדל לעבוד אתו, או שאכן הוא יהיה שקוף בסיכומו של יום, או שנפעיל איזושהי סמכות חוקית שאני מנסה לברר אותה עם משרד המשפטים, עד כמה יש לי סמכות לגרום לכך שהם יהיו שקופים.
היו"ר סתיו שפיר
זאת אמירה חשובה מאוד. אני אאפשר לשלושה-ארבעה נציגים של הורים. יש הרבה אנשים רוצים, כדי שנוכל להמשיך את הדיון אחר כך אני אתן לכמה שרק אפשר.
אפרת עציון פאר
קוראים לי אפרת ואני אימא של ז'. זו תמונה של ז'. ז' נמצא בבית לחיים במרכז הארץ, בתל אביב. לא מעניין אותי שום דבר – פיקוח, לא פיקוח – אני מדברת כאימא של ז'. אני חושבת שלז' מגיע לחיות חיים נורמליים ורגילים. אתם קמתם כולכם היום בבוקר, אדוני המנכ"ל, צחצחתם שיניים, התלבשתם ויצאתם לעבודה. יצאת לעבודה בהסעה, ברכב שלך, לא חשוב. הבן שלי וילדים כמוהו מתוקצבים על ידי המשרד שלך ב-57 שקלים לחודש להסעה. 57 שקלים לחודש. היום בבוקר סיפרה לי השכנה שלי שהיא משלמת על הסעה לכלב שלה, לפנסיון, יותר ליום. לא יעלה על הדעת. מה אתם רוצים? שילדים שלנו יישארו 24/7 בתוך ההוסטל שהם חיים בו? שיהיה כמו בית כלא? שלא יצאו לעבודה? לא מגיע להם חיים נורמליים? כן, הם אוטיסטים, אז מה? אני מאמינה שהם צריכים לחיות כמו בן אדם כמעט רגיל, אולי אפילו רגיל. למה אתם לא מתקצבים? שמעתי בתור אימא: כן לפתור את זה, כן לשלם את זה, כן, לא – קיבלנו את הדוחות שלכם, אתם מתקציבים ב-57 שקלים לחודש לילד.
גדעון שלום
אנחנו מתקצבים ב-18,467 שקל לחודש עבור הבן שלך.
אפרת עציון פאר
אתם מתקצבים ב-57 שקלים לילד לחודש.
גדעון שלום
את שומעת את מה שאני אומר לך? 18,467 שקל דמי החזקה לחודש, זה המספר.
היו"ר סתיו שפיר
בסך הכול – היא מדברת על ההסעות.
אפרת עציון פאר
אני מדברת על ההסעות.
היו"ר סתיו שפיר
בכמה אתם מתקצבים את ההסעות? כמה ההסעות מתוך הדבר הזה?
גדעון שלום
ההסעות היא סוגיה אחרת. אנחנו כרגע - - -
אפרת עציון פאר
זה 57 שקלים לחודש.
גדעון שלום
ההסעות היא סוגיה שאנחנו כרגע בודקים אותה. אנחנו מבינים שיש כרגע איזושהי בעיה בעניין הזה, אבל להציג מתוך - - -
קריאה
כרגע.
אפרת עציון פאר
אנחנו מדברים על שנים של בעיה.
היו"ר סתיו שפיר
למה? סליחה, אני יושבת מול הדוחות שלכם, גדעון. בדוחות שלכם כתוב שההסעות זה 58 שקלים.
גדעון שלום
אני אמרתי שלא? לא התייחסתי עוד לעניין.
חנן פריצקי
תקשיבי, בקטע הזה אני אף פעם לא יכול להתווכח עם הורים. אני חושב שההורים, מהבחינה הזאת, צודקים לחלוטין כי הם רוצים להשיג לילדים שלהם כמה שיותר. אנחנו גם - - -
אפרת עציון פאר
לא, אנחנו רוצים לתת לילדים שלנו מה שמגיע להם.
חנן פריצקי
אם תקשיבי לסוף המשפט – זה בדיוק מה שרציתי להגיד. בסופו של יום, השירות שאנחנו רוצים לתת ויכולים לתת, יש אתו פערים. אנחנו עושים את המקסימום. שדרגנו את התעריפים במאות אחוזים. לבוא ולקחת חצי שורה מתוך מרכיב דמי ההחזקה – אני חייב להגיד שזה פופוליסטי. אני אסביר למה.
היו"ר סתיו שפיר
אתה רוצה שאני אראה לך שורה אחרת? בבקשה: חינוך – 29 שקלים.
קריאה
ביגוד – 50 שקל.
היו"ר סתיו שפיר
הכשרה – 15 שקלים. תסביר לי את השורות.
חנן פריצקי
אז אני רוצה להסביר לך – כי זה שינוי תפיסה מוחלט. כי כאשר אנחנו התייחסנו לפנימיות לאוטיסטים בקטע הזה, התייחסנו לפנימייה ל-24 שעות. כך זה תוקצב, כך הייתה הדרישה הראשונית, כך התייחסו לזה.
היו"ר סתיו שפיר
מתי?
תמר בן דוד יונה
לפני הרבה מאוד שנים.
חנן פריצקי
מאז הוא שודרג עשרות פעמים, כאשר הפעם האחרונה הייתה לפני שנתיים, שדרוג מאוד ריאלי ומאוד גדול. עכשיו ביקשו - - -
היו"ר סתיו שפיר
חנן, תסביר לי רגע מה החישוב.
חנן פריצקי
אני מנסה להסביר.
היו"ר סתיו שפיר
אם אתה מעלה במאות אחוזים משני שקלים אז לא הגענו להרבה. אני שואלת אותך: לפי מה נקבעת השורה הזאת?
חנן פריצקי
אז אני מנסה להסביר. זה לא יעזור כי אנחנו לא נוכל להתווכח פה על כל מרכיב התעריפים כל הזמן ושינוי תפיסה. יש הבדל בין שקיפות לבין אם אנחנו רוצים לתת יותר או פחות וכמה. אנחנו, מבחינתנו, כל הזמן רוצים לשדרג את התעריפים, לשדרג את המודלים - - -
תמר בן דוד יונה
להתמקצע.
חנן פריצקי
והלקוחות שלנו כל הזמן רוצים בצדק לקבל שירותים יותר טובים. אנחנו כל הזמן עושים את זה. בקטע הזה אנחנו נמצאים בוויכוח די ארוך על שינוי תפיסה, כשלשינוי תפיסה יש פלוסים ומינוסים. אנחנו תקצבנו את הפנימיות לאוטיסטים ב-24 שעות ביממה ולזה יש כללים איך מתקצבים ואיך עושים את זה.
תמר בן דוד יונה
כוח אדם לא מקצועי.
חנן פריצקי
מהבחינה הזאת, כבר נמצאת על השולחן הפרדה של הטיפול בין הוסטל לבין מסגרת יומית, שזו הפרדה לשני מסגרות, ל-16 ול-8. יש לה כללים אחרים - - -
אפרת עציון פאר
שנים, שנים אני שומעת את זה – לא משתנה כלום. שנים.
חנן פריצקי
יש לה כללים אחרים. זה לא בהכרח להוציא יותר כסף כי יש פלוסים ומינוסים. זה לא בהכרח אותו מפעיל - - -
היו"ר סתיו שפיר
רגע, אני רוצה לשאול שאלה אחרת, הבנו את התשובה שלך.
חנן פריצקי
מה שאני רוצה להגיד הוא שזה קונספט שונה לחלוטין. לבוא ולקחת שורה כלשהי מתוך שורה כלשהי זה פשוט פופוליסטי.
היו"ר סתיו שפיר
אני אגיד לך רגע מה הקונספט. סליחה שעצרתי אותך באמצע, אבל אני אגיד לך בדיוק מה הקונספט.
קריאה
מה פופוליסטי? זה החיים של הילדים שלנו.
אפרת עציון פאר
זה החיים שלנו, איזה פופוליסטי?
היו"ר סתיו שפיר
מר קפלן, אני רוצה לשאול אותך: אני לא מדברת עכשיו על כסף, אני מדברת על התנאים – איך אתה חושב שצריך להיראות יום בחיים של דייר בהוסטל? מה הדברים שמגיעים לו, לא בכסף?
תמר בן דוד יונה
טיפול.
אביגדור קפלן
לכל דייר במסגרות צריך לתת את מיטב התנאים - - -
היו"ר סתיו שפיר
מהם?
אביגדור קפלן
אני לא אפרט אותם כרגע, אני לא חושב שזה נכון לפרט - - -
היו"ר סתיו שפיר
זאת השאלה שעומדת לגזור את התקציב.
יאיר גולדמן
תתחיל מהמכרזים. במכרזים כתובים הדברים והם לא נאכפים ולא נעשים.
קריאות
- - -
לילית - ליליאן שפרן
אני מוכנה להגיב.
היו"ר סתיו שפיר
אבל אני שאלתי את המנכ"ל, רגע.
אביגדור קפלן
עם כל הכבוד, יושבת כאן ליליאן, היא המומחית לנושא של האוטיסטים. את רוצה לשמוע את מרכיב השירות - - -
היו"ר סתיו שפיר
אני שואלת שאלה פשוטה: מהם התנאים הרצויים שמשרד הרווחה חושב? לא שאלתי עכשיו על כסף, שאלתי קודם מהם התנאים. אחרי שקובעים את התנאים, קובעים כמה כסף צריך. זה התפקיד של מדינה, לא רק המסחרה עם משרד האוצר על כמה משרד האוצר מוכן לחלק. מה התנאים הנדרשים?
תמר בן דוד יונה
מי מלמד אותם מה צריך - - -
לילית - ליליאן שפרן
אני חושבת שהרצון שלנו כמדינה – ואני חושבת שבזה אין לנו פערים, לדעתי לפחות, כגוף מקצועי – לנסות לתת לאדם, כמו שאמרה האימא, את התנאים לחיות חיים נורמטיביים ורגילים ככל אדם כמיטב יכולתנו. זה אומר שיש לו סדר יום שבבוקר הוא יוצא או לבית ספר, או לעבודה, או לתעסוקה, למרכז עיסוקים – כל אחד ברמת היכולת שלו – חוזר לבית אחר הצהריים ומקבל כמובן את כל התנאים הפיזיים של אוכל, ביגוד, ככל האדם.
תמר בן דוד יונה
מה אתם עושים?
לילית - ליליאן שפרן
אני אומרת מה אנחנו דרשנו במכרזים מבחינה מקצועית, זה מה שאני עונה עכשיו. אחר הצהריים הוא זכאי לשעות פנאי. בניגוד למה שאמרת, שעות הפנאי זה בקרן 30 ולמפעיל אין שום אפשרות לעשות מזה קומבינות כיוון שהוא מקבל פר פעילות שהוא מבצע אחר הצהריים – אני מתקנת אותך, אני מצטערת.
היו"ר סתיו שפיר
לא, המפעילים לא מוכנים לדווח מה הם עושים עם קרן 30 אז אני ממש בספק שקרן 30 עובדת - - -
לילית - ליליאן שפרן
אני מודיעה לך שזה לא נכון.
יאיר גולדמן
אז אני מודיע לך שזה כן נכון ולנו יש פז"ם די רציני בעניין. אתם מכירים טוב מאוד את המכרזים ואתם לא אוכפים אותם.
לילית - ליליאן שפרן
המכרז לא כולל פעילות פנאי. פעילות פנאי באה מקרן נוספת שממנת פר אדם פעילות פנאי, אבל אם תרצו אנחנו נראה את הניירות.
היו"ר סתיו שפיר
מה זו הקרן הנוספת הזאת?
יאיר גולדמן
אתם יכולים להראות, אבל הם לא מראים.
לילית - ליליאן שפרן
גם הם מראים, כי הם צריכים להביא את קבלות.
יאיר גולדמן
אבל הם לא.
לילית - ליליאן שפרן
הם כן, חבל על הוויכוח. אני לא מתווכחת.
יאיר גולדמן
הם גם עד היום, מהישיבה הקודמת, לא פנו אלי ולא עשיתם עם זה שום דבר. הם לא מראים.
גדעון שלום
הם מראים - - -
יאיר גולדמן
התחייבת להוציא מכתב ולא נעשה עם זה דבר.
היו"ר סתיו שפיר
סליחה, יש לכם קבלות?
לילית - ליליאן שפרן
ברור.
היו"ר סתיו שפיר
אז תעבירו אלי את הקבלות.
לילית - ליליאן שפרן
זו קרן שמופעלת על ידי חשבות והקבלות - - -
היו"ר סתיו שפיר
אז תפרסמו.
לילית - ליליאן שפרן
יש הורה שיושב אתנו בקרן, הוא לא נמצא פה. הורים שותפים בקרנות - - -
היו"ר סתיו שפיר
תפרסמו את הקבלות.
יאיר גולדמן
ליליאן, ההורים לא שותפים.
לילית - ליליאן שפרן
זה מאות אלפי קבלות.
יאיר גולדמן
ליליאן, ההורים לא שותפים. מנפנפים אותנו. אנחנו פונים, מר גדעון שלום הבטיח להוציא מכתב בעניין ועדיין לא נעשה הדבר. לא נעשה. חד וחלק.
לילית - ליליאן שפרן
אני יכולה לסיים? אני לא מתווכחת, אני רוצה רק לסיים.
יאיר גולדמן
אבל זה לא נכון שהם משתתפים. זה כתוב אבל זה לא נעשה.
לילית - ליליאן שפרן
פעילות פנאי, ציינתי שהיא ממומנת לא באמצעות המכרז אלא באמצעות קרן נוספת, פעילות פנאי - - -
גדעון שלום
כתוספת.
לילית - ליליאן שפרן
כתוספת. בנוסף, כמובן, כל הטיפול הרפואי שצריך, הטיפול הפיזי שצריך - - -
אפרת עציון פאר
100 שקל תרופות – על איזה טיפול רפואי את מדברת?
לילית - ליליאן שפרן
אני אמרתי מה אנחנו חשבנו במכרז - - -
אפרת עציון פאר
אתם צריכים לתת לנו - - -
היו"ר סתיו שפיר
רגע, סליחה.
לילית - ליליאן שפרן
היא ביקשה לשאול מה אנחנו דרשנו.
היו"ר סתיו שפיר
ליליאן, אני רוצה רגע לחדד את העניין. ברור שבתאוריה, לדבר על כך שמגיעה להם פעילות פה פעילות שם זה בסדר. זה בכותרות. אני שאלתי שאלה אחרת. אני גם הצגתי לכם, אגב – אולי הבאתם לי את התשובות על זה – שאלות כמה כסף מושקע בתרופות וכמה מושקע במדריכים. זו עוד תשובה שאני רוצה לקבל ממשרד הרווחה, לגבי נתונים. אבל ברגע שפעילות מצטמצמת לכדי פעילות אחת – כי לוקחים את כל התקציב של הקרן ועושים פעילות אחת לכל הדיירים, שהיא לאו דווקא מתאימה לכל הדיירים כי בדירה של 12 או 24 אנשים זה לאו דווקא מתאים לכולם, בדרך כלל הולכים למכנה המשותף הנמוך, אז את שומעת את התגובות האלה מהורים, ובצדק.
לילית - ליליאן שפרן
למה? תשאלי את אלו"ט איזו פעילות חברתית יש להם. ואם הם באמת מנמיכים את הפעילות. הם דואגים לפעילות. הם מגישים את החשבוניות. הם בוחרים את התכנית. אז זה לא הוגן להגיד לנו: ההורים עצמם יחד עם - - -
יצחק מימוני
אז הם פוגעים בתקציב אבל.
לילית - ליליאן שפרן
לא, היא מדברת על איכות הפעילות, על איכות השירות. אני ישבתי לא מעט בוועדי ההורים, גם של אלו"ט, שקובעים את התוכנית של קרן 30, והם הגדירו מה התוכנית שהם רוצים. כמובן, שלא תמיד זה מתאים לכל הורה והורה כי יש רוב, נכון? מה לעשות? זו קבוצה. אני מסכימה אתך. זו מסגרת ביתית קבוצתית, זו לא דירה פרטנית, ולכן, מטבע הדברים, הדברים ניתנים - - -
היו"ר סתיו שפיר
אז, ליליאן, אולי התקציב לא מספיק ואי אפשר לתת ל-12 הדיירים את אותו תקציב. מגיע לבני אדם גם לקבל תכנית פרטנית וצריך לתקצב בהתאם.
יאיר גולדמן
נכון, פרטנית, וזה לא נעשה.
לילית - ליליאן שפרן
אני אגיד לך בדיוק מה התקציב. התקציב זה הקרן 30, שהיא בערך - - -
היו"ר סתיו שפיר
600 שקל לחודש.
לילית - ליליאן שפרן
לאדם בכל מסגרת.
היו"ר סתיו שפיר
אני אגיד משהו אחר וזה יהיה הדיון שיעמוד פה על הפרק. אני אומר מראש שאני לא - - -
לילית - ליליאן שפרן
על תקציבים חנן יענה, אני קובעת את הקרן המקצועית.
היו"ר סתיו שפיר
אם הכסף הזה שאתם משקיעים, ה-18,000, באוטיזם, במוגבלות שכלית-התפתחותית, זה פחות - - -
לילית - ליליאן שפרן
הרבה פחות.
היו"ר סתיו שפיר
הרבה-הרבה פחות.
קריאה
זה יותר, בגלל התקן.
היו"ר סתיו שפיר
12,000? אם הייתם מביאים את הכסף הזה למשפחה, סביר להניח שבכסף הזה הילד היה מקבל קצת יותר פעילויות - - -
יאיר גולדמן
עוזרת צמודה.
היו"ר סתיו שפיר
כן, אולי אפילו מטפל צמוד. זה מה שהיה נגזר מזה.
יאיר גולדמן
בחצי מחיר.
היו"ר סתיו שפיר
לא כל המשפחות יכולות לשאת באחריות הזאת. הפחד הכי גדול זה מה שקורה אחרי שהמשפחה כבר לא יכולה לתת את הטיפול הזה. אבל תחשבו רגע על הפערים. אם מעבירים את הכסף הזה לבית, אם באמת הוא היה מגיע לילד, לבוגר, לדייר, אז הוא היה מקבל טיפול הרבה יותר מקיף, עם פעילויות פנאי, עם כל הדברים שנדרשים כדי שהוא יוכל לפתח את חייו בצורה המיטבית.
גדעון שלום
אני רוצה לענות. הנקודה שאת מציגה היא שאלה של מדיניות במובן הכי עמוק והכי משמעותי של המילה. המדינה נותנת שירותים לאנשים בשתי צורות: היא נותנת קצבאות באמצעות המוסד לביטוח לאומי והיא נותנת שירותים באמצעות משרדי ממשלה אחרים, רווחה, בריאות, חינוך וכו'. הקונספציה שבאה ואומרת: תנו את הכסף למשפחה והמשפחה תעשה עם הכסף הזה את המיטב לטובת בן המשפחה שלה, היא שאלה שהיא במהות התפיסה של מתן שירותי הרווחה. אנחנו, בתפיסה שלנו, כרגע עובדים בצורה כזאת שמשפחה שמעוניינת לקבל שירותים ממשרד הרווחה עושה את זה באמצעות המערכת שאנחנו בונים כרגע, שזה המפעילים המקצועיים, לא הפרטיים, שצריכים לתת את השירות לכל האנשים. אם אנחנו, כמדינה, נחליט שאנחנו נותנים רק קצבאות ולא נותנים שירותים ושהמשפחות יעשו מה שהן רוצות עם הקצבה הזאת, אני לא כל כך בטוח - - -
היו"ר סתיו שפיר
זה לא מה שהצעתי, שאלתי על הפער.
גדעון שלום
איזה פער יש?
היו"ר סתיו שפיר
שאלתי על הפער. לא הצעתי שתעשו את זה. אני חושבת שזה גם עלול לגרום – משפחות מסוימות לא יכולות לקחת את האחריות הזאת. אני לא אומרת את זה.
לילית - ליליאן שפרן
אבל זה לא כל ה-18. אל תשכחי שזה ביטוח לאומי - - -
היו"ר סתיו שפיר
אני שאלתי על הפער. תחשבו איזה פער עצום - - -
לילית - ליליאן שפרן
הפער הוא לא 18. הפער הוא לא 18 כיוון שכשהורה שולח את ילדו למסגרת הקצבאות מפסיקות ומגיעות - - -
היו"ר סתיו שפיר
ברור.
לילית - ליליאן שפרן
אז זה לא 18.
היו"ר סתיו שפיר
לא, לא, בגלל זה שאלתי על ה-18 ועל הפער. כן, בבקשה.
תמר בן דוד יונה
גברתי, אדוני, איש הכספים מהרווחה, בוגר אוטיסט בגיל 20, 21 – או בואו נתחיל יותר מוקדם, ילד עד גיל שבע –מקבל מרשויות המדינה, רק לחינוך 20,000. בזה יש 20 שעות מקצועיות לילד בן שבע. ילד בחינוך עד גיל 21 – אותו דבר. בין 20 ל-40 שעות מקצועיות. 20,000 עלות למדינה – חינוך. 21 ויום, ברגע שהוא סיים את החינוך ועבר לרשות שלכם, לרווחה, נגמרה העבודה המקצועית, בין אם אתה נותן לו את זה בבית ובין אם אתה נותן לו את זה בתעסוקה ובין אם אתה נותן לו בדיור. התקציבים האלה לטיפול – מה קרה? הוא לא הפסיק להיות אוטיסט? הוא לא הפסיק להיות אוטיסט בתפקוד נמוך? הוא בוגר, יש לו צרכים. בתוך התקציב שאתם נותנים אין שעות מקצועיות כמו שיש שעות מקצועיות בחינוך, אין שעות טיפול. ההוסטלים היום הופכים להיות לבתי חולים. הם נראים כמו בתי חולים.
אפרת עציון פאר
או לבייביסיטר.
תמר בן דוד יונה
אני והורים רבים כאלה בארץ – אנחנו מדברים על אוטיסטים בתפקוד נמוך, אי אפשר עם התקציב שאתם נותנים להם לטפל. אתם מדברים על מדריכים וזה מה שיש – עבודה לא מקצועית של מדריכים. העבודה היא מאוד קשה. התחלופה של המנהלים היא גדולה מאוד כי העבודה היא מאוד קשה. אם אנחנו מתקצבים שם אחד, מדריך אחד לארבעה, אם יש שם רגרסיה, אם יש שם מצבים קשים, ויש - - -
היו"ר סתיו שפיר
אם מישהו חולה הוא צריך ליווי לרופא.
תמר בן דוד יונה
הדבר היחידי שאני מבקשת לדיון הבא, חברת הכנסת סתיו שפיר, זה את דוח משרד הרווחה: כמה אירועים חריגים יש בהוסטלים האלה, כמה מצבים קשים מדווחים לכם – ומדווח לכם שליש או חצי כי יש הרבה יותר. כשיש מצבים קשים כאלה בתוך העמותות ובתוך ההוסטלים אין אנשי מקצוע לטפל בזה. מגיל 21 ויום, כל בוגר שעובר מאחריות של החינוך לאחריות של הרווחה, בין אם הוא בבית, בין אם הוא בהוסטל ובין אם הוא בתעסוקה, אין שעות מקצועיות לקדם אותו, לטפל בו, למנוע את זה. וזה גורם לרגרסיה וזה גורם לאלימות. הדבר היחידי שיש תשובה לכל הילדים האלה זה תרופות - - -
יאיר גולדמן
נכון.
תמר בן דוד יונה
הילדים האלה מגיעים להוסטלים ומתחילים לקבל תרופות בכמויות לא נורמליות. הם משמינים. אין אפילו אנשי מקצוע באופן פרטי. כשנתקלתי במצב הזה בחודשיים האחרונים שלוש פעמים, הייתי במצב קשה כי לא יכולתי אפילו לקנות באופן פרטי, כי אין. ברגע שיש תקציבים נוצר מצב כזה. אנחנו לא צריכים לעמוד אצלכם כל פעם כמו עניים בפתח ולבקש מכם עוד 400 ועוד 500 שקל. אתם צריכים לתפקד כמו בעולם הנאור. בעולם הנאור, מי שמייעץ לשירותים, למשרד הרווחה, זו האקדמיה. יש פה מרכז בין-לאומי שנפתח בהדסה ובאוניברסיטה העברית, הם צריכים לייעץ לכם מה החבר'ה שלנו צריכים לקבל.

המצב בהוסטלים – הם כמו בתי חולים. זה לא יכול להימשך. אתה לא יכול להגיד לי שילד קטן בחינוך מקבל, שילד בן 15 מקבל, וילד בן 21 ויום מקבל 17,16,15, 18, זה מספיק. זה לא מקצועי. תבואו לשטח. מה שקורה זה שיש מלחמת עולם בין ההורים, ששומעים על המצב הקשה שלהם עם הילדים, לבין הצוות שנמצא בשטח, הצוות שעובד קשה, כי הם הכתובת שלנו. מה אני יכולה להגיד למדריך שהבן שלי היכה אותו? מה אני יכולה למדריכים שעובדים כל כך קשה עם מתבגרים? התקציב הוא לא ריאלי. אין לך שעות מקצועיות למניעה, לקידום, לטיפול. ילד, שיום לפני הלך לחינוך בין 8:00 ל-16:00 קיבל 20,000, יום אחרי, הוא הלך אליך, הוא הולך לאותן שעות בתעסוקה בין 8:00 ל-16:00. אני אגיד לך מה יש - יש 57 בוגרים אוטיסטים בתעסוקה במית"ל בירושלים.

אדוני המנכ"ל, קפלן, יש להם 17 שעות מקצועיות של מנתח התנהגות, שזה אומר פחות מחצי שעה לבן אדם. זה אומר שאם מנתח ההתנהגות הזה יבנה לו תכנית, אין מי שיקיים אותה. מתוך 17 השעות האלה, רוב השעות הולכות למצבים קשים, למצבים מורכבים. אז תוריד מה-17 – מה נשאר לחברים? אין שעות מקצועיות. ההוסטלים שלנו והתעסוקה של הילדים שלנו נראים כמו בתי חולים. הבן שלי, תוך שלוש-ארבע שנים, עוד תרופות, והרבה מאוד מהחברים ובכל העמותות. אני יודעת. ליליאן חייה את זה. המפקחים יודעים את זה. מה הם יכולים להגיד למנהל הוסטל שבא ואומר: מה אני יכול לעשות? זה התפרץ, וזה המצב הקשה שלו. המפקחים שלכם בוודאי מכירים את המצב הזה.

אתם צריכים ללכת אתנו ביחד, לדרוש חוק שבתקציב המדינה יהיה תקציב ריאלי לטפל בילדים האלה. אתם ישבתם – ועדת וגשל ישבה שנים, אלפי שעות מקצועיות, ובדקה את המצב בשטח. אל תקשיבו לנו, ההורים. השפלתם אותנו ואנחנו מושפלים כל פעם לבוא ולבקש עוד טיפה ועוד טיפה. לכו לוועדת וגשל שישבה עם כל אנשי המקצוע, עם האקדמיה, ואמרה מה שהילדים האלה צריכים. אנחנו לא מבקשים חוץ מזה שום דבר.
היו"ר סתיו שפיר
תודה. כן, בבקשה.
רונית עובדיה
שמי רונית ואני אימא של י'.
היו"ר סתיו שפיר
אני רק חייבת לומר לכם משהו לפרוטוקול – אתם רואים פה גם מצלמות אז אני מניחה שאתם יודעים – הישיבה הזאת מוקלטת ומשודרת, הפרוטוקול וגם שידורי הישיבה יפורסמו באתר האינטרנט של הכנסת. לפי סעיף 120 לתקנון ניתן באופן חריג לחסות פרטים מזהים של אנשים או דברים שנאמרו בדיון, בין היתר, אם הדבר דרוש לשם הגנה על עניינו של קטין או של חסר ישע, או אם פרסום הפרוטוקול יגרום נזק למוזמן לוועדה או לאדם אחר. אם יש בקשה כזאת, בבקשה תעבירו אותה לוועדה. כמו שאתם רואים, גם יש פה צילום והוועדה משודרת עכשיו באינטרנט, אז כל מי שאומר שמות של ילדים, אחים, אתם צריכים להכיר את זה. תודה.
תמר בן דוד יונה
אין את הפריבילגיה הזו לפרטיות.
רונית עובדיה
שמי רונית, אני מראשון-לציון, אימא של י'. י' בן 13.5. אני שומעת פה את כל המספרים וחשוב לי שתבינו מה עומד מאחורי החלטה של הורים להכניס ילד והילד בעצם "משוחרר", במירכאות, מהבית. זאת החלטה מאוד-מאוד-מאוד קשה. י' הוא הבן הבכור שלנו והוא יחסית קטן. לא חלמנו שנצטרך להכניס אותו למסגרת אחרת. זה רק מהסיבה שכבר לא יכולנו להמשיך ולגדל אותו בבית. זה גם אלימות וזה גם עוד שני ילדים קטנים בבית שסופגים המון-המון ומשלמים מחיר מאוד-מאוד יקר.

לי באופן אישי קצת קשה לשמוע את המספרים שעומדים מאחורי כל הדברים האלה, ואני שומעת את החלוקה ומה הבן שלי מקבל. אני פונה אליכם כי אתם הכתובת. אני פונה אליכם ממש בגרון חנוק מדמעות כי אני יושבת עכשיו פה והבן שלי נמצא שם. אני לא יודעת מה קורה אתו – ואני שומעת פה עוד הורים – זה נורא-נורא קשה. הכנסתי את הבן שלי להוסטל מכיוון שבאמת לא יכולתי כבר לטפל בו בשעות אחר הצהריים. בשעות הבוקר הוא עדיין בבית הספר, אחר הצהריים אין לי מענה עבורו. אין לי יכולת לטפל בו. זאת הסיבה שהכנסתי אותו להוסטל, כי אני מצפה שבהוסטל יעסיקו אותו ויהיה לו יום אחד כזה ויום אחד כזה, מה שבבית לא יכולתי להרשות לעצמי.

גם מכיוון שהבן שלי הוא מתחת לגיל 18 אנחנו גם, ההורים, נדרשים לשלם השתתפות. זאת אומרת, גם הקצבה נשללה ממנו וגם אנחנו נדרשים לשלם השתתפות שמאוד-מאוד קשה לנו לעמוד בה. זה מצריך ממני לעבוד בעבודה נוספת על מנת לממן את השהות שלו שם. אם אני שומעת שהבן שלי מקבל שם תרופות כדי להרגיע אותו, ואם אני שומעת שזה באמת נראה כמו בית חולים – הבן שלי נכנס רק לפני כמה חודשים להוסטל, אני יחסית חדשה בכל התחום, עם המון-המון חששות וחשוב לי שתשמעו גם אותנו ההורים. באמת אני לא באה בטענות לאף אחד, אני באה בבקשה. אני מבקשת מכם שתעשו ככל יכולתכם, א', שתמנע התחלופה הזו של כל המדריכים. אני גם בעצמי כבר חצי שנה פוגשת כל יום מישהו אחר שפותח לי שם את הדלת. זה נורא קשה לי. אני עוד לא התרגלתי, אז אני אומרת: מה עובר על ילד שלא מדבר? אז בבקשה, אני פונה בבקשה. תודה.
אבישי לבבי
שמי אבישי ואני עובד סוציאלי ומנהל מרכז יום טיפולי כבר שלוש שנים וחצי. הייתי פה גם בוועדה הקודמת. אני רוצה רק להציג קצת מהעיניים שלי – אני לא מפעיל, אני מנהל מרכז, אני נמצא בחזית. אני חושב שהגברת פה אמרה דברים מאוד נכונים, מאוד אמיתיים על כל הסוגיה של 21 פלוס. אני מנהל מרכז יום לאנשים עם מוגבלות שכלית, חלקם גם עם קווים אוטיסטים. אני נמצא גם במערך הדיור – אני נמצא גם כעובד סוציאלי בהוסטל וגם בשלוש דירות בנים. אני חושב שאנחנו עושים הרבה דברים נפלאים אבל יש בעיות קשות, שמציינים אותן פה. אם ניקח את התפקיד שלי: על 30 בוגרים בני 21 עד 55 שיש אצלי אני מוגדר 50% משרה. זה הכובע שלי – 50% משרה מנהל. מה קורה ב-50% השני? כדי באמת להצליח גם לפרנס את המשפחה שלי, 50% השני אני עובד סוציאלי. יש לי כובע יחסית מלא כי אני גם עובד סוציאלי וגם מנהל, אבל לצורך העניין - - -
היו"ר סתיו שפיר
כמה מסגרות אתה מנהל ב-50%?
אבישי לבבי
ב-50% אני מנהל מסגרת של 30 הבחורים האלה עם מוגבלות שכלית. זאת אומרת, הדרישה של משרד הרווחה אומרת, התקן שלה, שמי שצריך לנהל מרכז כזה של 30 אנשים – אני מדבר גם על אנשים עם מוגבלויות פיזיות, כיסא גלגלים, עם התנהגות מאתגרת. אתמול נשברו לי המשקפיים כי חטפתי אגרוף מבחור כי רציתי לעזור למדריך. המדריך שנמצא באמת בחזית צריך להתמודד – אני אמרתי פה את המספרים ואני חוזר עליהם – מדריך אחד על שישה, זה התקן. אם הם סיפרו פה על ארבעה, אולי יש מקומות של ארבעה. התקן שלי – ואני מדבר עם המפקחת כל פעם מחדש, היא הייתה אצלי לפני שבוע – הוא: אחד על אולי חמש וחצי עכשיו, כששינו קצת, אבל מדריך על שישה בחורים, שחלק מהם מטוטלים, חלק מהם אלימים, חלק מהם עם בעיות כאלה ואחרות.
היו"ר סתיו שפיר
מה קורה כשלאחד הבחורים יש בעיה, נגיד, הוא חולה וצריך לקחת אותו למרפאה?
אבישי לבבי
אני אגיד יותר מזה: בגלל שהעמותה מספקת גם את הצד של אחר הצהריים, את ההוסטל, אז אנחנו נמצאים במצב שאני מקבל אנשים גם עם דלקת עיניים, שזה יכול להדביק את האחרים, אבל מה נעשה? מה, אני אירה לעצמי ברגל? אני צריך לדאוג למדריך שילך אליו ואז אני מוריד מהסד"כ, נקרא לזה, מהצוות שלי? אז הוא נמצא אצלנו. קרו, לצערי, לפני שנתיים דברים גם – זה לא המקום לדבר על זה אז אני לא אגיד, אבל הקושי הוא באמת עצום.

יש לנו מרפאה בעיסוק בתקן של שש שעות שבועיות, שגם את זה לקח לי למצוא מעל שנה. מעל שנה לקח לי למצוא מרפאה בעיסוק. קלינאי תקשורת, גם משהו כמו שש שעות שבועיות שנמצא. הם לא באמת יכולים לעשות משהו. הם יכולים במקסימום לנסות להדריך את הצוות. הצוות, שזה מדריך בלי תואר נדרש כלשהו, בלי הדרכה או הכשרה כלשהי – המדריך נכנס והוא נכנס ישר ללופ. יש לי מצבים – למשל, מי שמנהל את ההוסטל איתי ביחד נמצא שם כמדריך כבר מעל חצי שנה, אני חושב, כי מדריך לא שורד יותר משבועיים, כי יש שם אלימות, יש שם מקלחות, יש שם דרישות גבוהות משכר נמוך. אם דיברנו על השכר, אז כן, 30 שקלים לשעה זה מה שהוא מקבל. יש לי מדריך ש-15 שנה - - -
היו"ר סתיו שפיר
אגב, גם אם הוא היה נשאר חמש שנים?
אבישי לבבי
אני בא להגיד: יש לי מדריך של 15 שנה, שעכשיו התעורר קצת וניסה ככה – אז אמנם העלינו לו ל-32.5 - - -
היו"ר סתיו שפיר
32.5 אחרי 15 שנה?
אבישי לבבי
32.5 הוא קיבל אחרי 10 שנים. עכשיו הוא ביקש קצת לראות אם אפשר יותר, אז אנחנו אומרים לו: לא, אין לנו מה. הדבר היחידי שיש זה קורס הכשרות מטפלים - - -
היו"ר סתיו שפיר
רגע, אני חייבת שנייה לעצור אותך. אתם יכולים להסביר לי את הדבר הזה? אתם שומעים את הנתונים, אלה הנתונים. אתם חושבים שאתם מתקצבים את זה ב-40 שקל לשעה ועוד מהתחלה. זאת המציאות.
גדעון שלום
אנחנו מתקצבים שכר מטפל במעל 10,000 שקל לחודש, ועל זה - - -
קריאה
אל תדבר לחודש, דבר בשעה.
היו"ר סתיו שפיר
זאת המציאות.
גדעון שלום
ועל זה מוסיפים תנאים סוציאליים. זה השכר שמשרד העבודה והרווחה מעביר בתעריף שלו עבור שכר מטפל.
היו"ר סתיו שפיר
גדעון, אבל זה מה שאתם מעבירים. זאת המציאות, היא לנגד עיניך. 32.5 שקלים אחרי 15 שנה בתפקיד. אני רוצה לראות אותך או מישהו אחר שורד בכלל בתפקיד כזה חצי שנה.
אפרת עציון פאר
אבל הם לא נותנים לדברים אחרים, אז נאלצים לקחת משכר מדריכים. זו חוכמה נורא גדולה לכתוב. גם אני יכולה לכתוב.
היו"ר סתיו שפיר
אני יודעת. אני שואלת את משרד הרווחה. אלה העובדות. זאת המציאות.
גדעון שלום
אנחנו לא נכנסים לניהול השוטף. אם המנהל מחליט, או הארגון מחליט – ודרך אגב, אנחנו - - -
היו"ר סתיו שפיר
ואם הוא היה מחליט לתת שישה שקלים לשעה?
גדעון שלום
יש חוקים במדינת ישראל. כל עובד שלא מקבל כחוק את מה שמגיע לו, יכול לפנות - - -
היו"ר סתיו שפיר
אבל זה לא העניין, גם יש תעריפים. אתם מתקצבים – גדעון, תקשיב לי שנייה.
גדעון שלום
אני מקשיב, אני שומע אותך כל הזמן.
היו"ר סתיו שפיר
אני יודעת שזה לא נעים לך אולי לפעמים. אתם מתקציבים, לטענתך, 40 שקלים לשעה. גם זה חלק מהחוק. הכסף הזה, שאזרחי ישראל מתקצבים – מגיע להם, מגיע לכולנו, שהוא באמת יגיע למדריכים. זאת ההחלטה של משרד הרווחה. אתם רואים שאין אף מדריך – ובכל הביקורים שלי בהוסטלים, הייתי בעשרות, בחיים שלי לא פגשתי מדריך שמקבל 40 שקל לשעה.
חנן פריצקי
אמר המנכ"ל ואני אמרתי בהמשך שאנחנו חושבים שאנחנו צריכים לעשות שינויים בקטע הזה, ואנחנו נעשה שינויים בקטע הזה. אמרתי: אנחנו לא נבדוק כל מדריך ספציפי אם הוא מקבל 40 או לא, אבל - - -
היו"ר סתיו שפיר
תגיד לי, למה אני, כשאני מגיעה להוסטל, חנן, אני יכולה לשאול אותם כמה הם מרווחים, ואתם לא יכולים לשאול אותם כשאתם מגיעים להוסטל?
חנן פריצקי
את יכולה לשאול אותם. מבחינתנו, אני חוזר ואומר, אנחנו צריכים לאפשר למנהל שמנהל מקום לעשות גם דיפרנציאציה בתוך המדריכים שלו. לטעמי, למדריכים ותיקים הוא צריך לתת יותר ולמדריכים צעירים צריך לתת פחות.
היו"ר סתיו שפיר
32.5 לעומת 30?
חנן פריצקי
א', צריך לבדוק גם מה זה כולל. אני חייב להגיד שאסור לשכוח שיש תנאים סוציאליים, אסור לשכוח שיש תנאים נלווים. השכר השעתי שנותנים הוא הרבה פעמים שונה ממה שמקבלים עם כל התנאים הנלווים. זה תלוי מה את שואלת, זה תלוי מה אומרים לך ותלוי איך - - -
היו"ר סתיו שפיר
תן לי את הדוגמאות. חנן, תן לי עכשיו 10 מקומות שבהם יש מדריכים מהסוג הנבחר שמקבלים 40 שקלים לשעה.
חנן פריצקי
חברת הכנסת סתיו שפיר, אמרנו שאנחנו הולכים לעשות שינויים בבקרה שלנו - - -
יאיר גולדמן
אל תלכו – תעשו.
חנן פריצקי
עדיין אנחנו חושבים שאנחנו לא נבדוק שכר פר עובד בודד.
היו"ר סתיו שפיר
אז למה התקדמנו? אני כבר חשבתי שיש לנו התקדמות.
גדעון שלום
אני רוצה להוסיף משהו חשוב.
אפרת עציון פאר
כן, אבל עד שלא תוסיפו לנו, למשל הסעות, אי אפשר יהיה לשלם כמו שצריך למדריכים. אנחנו הולכים.
גדעון שלום
אנחנו הולכים באוטיסטים למהלך שעשינו באגף מש"ה - - -
היו"ר סתיו שפיר
של מדריך מוסמך.
גדעון שלום
של הסמכה של האנשים.
לילית - ליליאן שפרן
כבר התחלנו. זה בקורס.
גדעון שלום
התחלנו, כרגע פתחנו שני קורסים גם לתחום הזה של האוטיזם.
היו"ר סתיו שפיר
ל-60 איש?
קריאה
למי?
גדעון שלום
אנחנו נרחיב את המגמה. אנחנו מתחילים כרגע עם שני קורסים, נרחיב את זה כבר בשנת 2019.
קריאה
מדריך משלם על זה 8,000 שקל.
אפרת עציון פאר
מי ישלם את זה?
גדעון שלום
תרשו לי להשלים את התשובה. המשמעות של העניין הזה היא תוספת – היות ואנחנו מעוניינים מאוד-מאוד לתמרץ את ההסמכה של המטפלים, אני מניח שהם יעשו עבודה יותר טובה, אנחנו נותנים תוספת מאוד-מאוד משמעותית בגין קורס ההסמכה, שזה כ-3,000-4,000 שקל לבן אדם עבור ההסמכה הזאת. אני מאמין - - -
אפרת עציון פאר
אבל הוא צריך לשלם. המדריכים פה אומרים שהם משלמים על זה.
קריאה
לשלם 8,000 שקל על הקורס הזה.
אפרת עציון פאר
אנשים פה מדריכים, הם אומרים שהם משלמים על זה.
גדעון שלום
המפעיל יקבל את התוספת הזאת ויהיה לו בעצם פול נוסף שמתוכו הוא יוכל לתת - - -
היו"ר סתיו שפיר
למה המדריכים צריכים לשלם את הכסף הזה?
גדעון שלום
המדריכים לא משלמים את הכסף.
אפרת עציון פאר
הנה, הם אומרים, הם פה יושבים.
קריאה
8,000 שקלים.
גדעון שלום
מי משלם מה?
קריאה
המדריך.
נתנאל לוין
8,000 שקל.
נתנאל לוין
הייתי שולח 10 מדריכים. 8,000 שקל קורס.
גדעון שלום
קודם כול, זה היה מה שעשינו בעבר ואנחנו שינינו את התפיסה הזאת. אנחנו כרגע - - -
נתנאל לוין
אבל הכול השתנה רק בשנה הזאת - - -
תמר בן דוד יונה
נכון.
גדעון שלום
רגע, חברים. אנחנו הגענו להסדר שלא המדריך משלם את זה אלא המפעיל משלם את קורס ההסמכה.
תמר בן דוד יונה
מהכסף של הילדים, מהמכסות של הילדים.
אפרת עציון פאר
להוריד משכר המדריכים.
תמר בן דוד יונה
מהמכסות של הילדים.
גדעון שלום
כי בסופו של דבר, לארגון, וגם למדריך, שווה לעשות את הקורס - - -
תמר בן דוד יונה
לא משרד הרווחה, משרד החינוך צריך למקצע.
אפרת עציון פאר
לא, לא שווה. זה על חשבון המנגו והתותים שלא קונים לילד שלי אף פעם.
גדעון שלום
אני אמרתי לך מקודם שהמשרד מעביר 18,000 שקל לכל מפעיל.
אפרת עציון פאר
בסדר, אתה אמרת לי.
גדעון שלום
בבקשה, תלכי למפעיל שאת עובדת אתו, שאת מקבלת שירות ממנו, ותבדקי את זה.
אפרת עציון פאר
אני ראיתי שאתה מתקצב את ה-10 ב-57 שקלים לחודש. אני ראיתי את זה, אבל - - -
תמר בן דוד יונה
גדעון, הם צריכים לשלם - - -
היו"ר סתיו שפיר
סליחה, רגע.
תמר בן דוד יונה
אבל גם מהמכסות נשלם את השתלמות, את ההדרכות?
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו ממשיכים את הדיון, המנכ"ל רצה - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
חצי הערה, שהמנכ"ל לא יברח.
היו"ר סתיו שפיר
אני אתן לך חצי הערה ואני - - -
תמר בן דוד יונה
הוא רוצה להעמיס על המכסה את ההדרכה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני רוצה לומר למנכ"ל הערה קטנה. אני לא נכנס למהות הדיון, בין היתר ומתוך הכרות, תעשו את העבודה עם אוטיזם גם כעבודה מועדפת, כדי שיבואו אליה - - -
לילית - ליליאן שפרן
זה נעשה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
זה לא קיים. יש מדריכים שפנו אלי מחוות הנוער הציוני, פה בירושלים - - -
גדעון שלום
עכשיו זה נעשה, לאחרונה. היה שינוי.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
הוא אומר שהם קיבלו שלילי, חבר'ה שבאו מצה"ל וביקשו לעבוד בתחום.
היו"ר סתיו שפיר
שנייה, חברים, אנחנו ממשיכים את הדיון. אל דאגה, יישאר אתנו הצוות של המשרד, המנכ"ל צריך ללכת. אני רוצה רגע רק להבהיר פה כי משהו לא הובן לי. אמרת, כבוד המנכ"ל, לפני כמה דקות שאתם הבנתם שצריך לעשות שינוי במערך הפיקוח, שאתם הולכים לדרוש מהגופים המפעילים שקיפות מלאה. בירכתי על זה, אני מאוד-מאוד שמחה על ההתקדמות הזאת; זה מאוד-מאוד חשוב. אבל לצד זה אנחנו שומעים מגדעון ומחנן שלא רוצים להיכנס לניהול של המפעילים. כלומר, יש פה איזושהי סתירה וזאת ההבהרה שאנחנו מבקשים.
תמר בן דוד יונה
הוא רוצה להעמיס את ההדרכה גם על המכסות.
אפרת עציון פאר
הוא מעמיס. הוא לא רוצה – הוא עושה.
היו"ר סתיו שפיר
תראו, כשאין מספיק כסף, התוצר של זה זו הצפיפות בבתים. כשיש צפיפות – מתעוררת האלימות. כשמתעוררת האלימות, אז אומרים לנו, למשפחות, שצריך לתת יותר תרופות, כי אין מה לעשות, הדיירים לא מסתגלים למקום, אז צריך להעמיס עליהם תרופות. ואז, במקום דיירים עם אוטיזם, או עם מוגבלות שכלית-התפתחותית, הם הופכים להיות זומבים של תרופות. הדבר הזה - - -
תמר בן דוד יונה
ממש.
לילית - ליליאן שפרן
זה לא הוגן.
היו"ר סתיו שפיר
"זה לא הוגן"? זה לא הוגן לדיירים. מה זה "זה לא הוגן"? לא הוגן למשרד הרווחה? ליליאן, באמת.
לילית - ליליאן שפרן
גם אני הייתי במאות מסגרות.
קריאות
- - -
לילית - ליליאן שפרן
בסדר, אני מצדיקה את הוויכוח ואת השיח הזה, אבל לעשות הכללות ולהגיד אמירות בצורה כזאת, שהמסגרות - - -
היו"ר סתיו שפיר
מה הכללות? הבעיה היא שזה לא הוגן כלפי הדיירים.
קריאה
אנחנו ההורים ואנחנו אומרים את זה.
היו"ר סתיו שפיר
לא אתם ולא אף אחר פה הוא זה שסובל מחוסר הוגנות. אלה הדיירים שסובלים מחוסר הוגנות והאנשים שמטפלים בהם ונמצאים איתם כל יום.
לילית - ליליאן שפרן
אני לא דיברתי על הצורך. אני לא דיברתי על הצורך.
גדעון שלום
זאת כנראה רק דעתך.
היו"ר סתיו שפיר
זאת כנראה רק דעתי.
לילית - ליליאן שפרן
אני לא מדברת על הצורך להוסיף, לדבר ולמקצע. אני מדבר על האמירה שעוברת כאן ככה בעדינות - - -
היו"ר סתיו שפיר
שמה?
לילית - ליליאן שפרן
האמירה שהמסגרות, המוסדות, הם בתי חולים. כולם - - -
היו"ר סתיו שפיר
תגידי, את היית גרה במקום כזה? נו, תעשי לי טובה. היית גרה במקום כזה או שולחת את הילד שלך למקום כזה?
לילית - ליליאן שפרן
רגע, רגע.
תמר בן דוד יונה
התפרצויות על בסיס יומי.
היו"ר סתיו שפיר
סליחה, ואני גם אגיד את המשפט הבא – אתם יודעים מה קורה מעבר לכל זה? - - -
לילית - ליליאן שפרן
לא נותנים להגיד אז אני לא אגיד.
קריאה
הדייר אשם.
לילית - ליליאן שפרן
לא אמרתי שהוא אשם.
היו"ר סתיו שפיר
אביגדור, אתם יודעים מה קורה - - -
אפרת עציון פאר
אז מי אשם? אנחנו ההורים?
לילית - ליליאן שפרן
לא.
אביגדור קפלן
סתיו, תני לי רק שנייה אחת - - -
אפרת עציון פאר
אז מי כן? מישהו שלא נותן את התנאים.
לילית - ליליאן שפרן
אם אני לא יכולה לסיים אני לא אגיד.
היו"ר סתיו שפיר
אני רק אסיים את המשפט. סליחה, אפשר להשלים את המשפט?
נעמה לרנר
יש להם תקציב לצאת יומיים בשנה לטיול, יומיים חופש בשנה.
היו"ר סתיו שפיר
ומה שקורה מעבר לכל זה, זה שגם אומרים להורים: חבר'ה, אם לא טוב לכם אז נוציא את הילד. ואז הורה, משפחה, אחרי שהיא עוברת תהליך של חודשים של ניסיון קליטה, גם סופגת את האיום הזה שמוציאים את הילד. את מעקמת את הפנים - - -
לילית - ליליאן שפרן
כי זה מקרים - - -
היו"ר סתיו שפיר
הדבר הזה קורה וראיתי אותו בהרבה מסגרות. אני מקבלת ומטפלת בפניות של הורים ואני גם עוברת את זה בעצמי. אז לפני שאת מתערבת ואומרת פה שזו רק דעתך, בבקשה – יושבים עשרות הורים שכולם עוברים את הדברים האלה במקומות שהם נמצאים בהם. אתם לא יכולים פשוט להסתכל עליהם, לעצום עיניים ולהגיד: זה לא קורה. זאת המציאות.
אביגדור קפלן
אם אפשר, רק שנייה אחת - - -
אפרת עציון פאר
הם מזלזלים בנו. זו לא עצימת עיניים. על עצימת עיניים הייתי סולחת.
קריאה
זה זלזול.
אביגדור קפלן
רק שנייה אחת - - -
יצחק מימוני
אתם, משרדי הרווחה – אני אגיד לך מה הבעיה – אתם, על הגב שלנו, מתנפחים במשרדים, מתנפחים בכוח אדם, ואז אנחנו שומעים: 10 מיליארד שקל. אולי חמישה מיליארד הולך למשכורות שלכם ואם זה לא היה הולך למשכורות שלכם אז היה לכם לתת גם לילדים שלנו.
היו"ר סתיו שפיר
סליחה, זה לא - - -
יצחק מימוני
אני אומר לך, ככה זה. אני רואה איך אתם מתנפחים. התחלתם - - -
היו"ר סתיו שפיר
אדוני, תן רגע למנכ"ל לענות. זה לא השכר, עם כל הכבוד, זה לא המשכורות שלהם.
יצחק מימוני
כי הם התנפחו על הגב שלנו. בזמנו, כשהקימו - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא עובדי משרד הרווחה פה הם אלה - - -
קריאה
חבל על הזמן, אתה לא בכיוון הנכון.
יצחק מימוני
כן בכיוון הנכון.
אביגדור קפלן
אם אפשר לדבר, תנו לי רק שנייה אחת, היות, ואני מתנצל, אני צריך פשוט לצאת לאיזושהי פגישה דחופה אחרת שלא יכולתי לדחות אותה. אני בהחלט כואב את כאב ההורים. אין פה שאלה בכלל שצריך לעשות את המרב כדי שכל אחד מילדיכם יקבל את הטיפול המיטבי. אני רק רוצה להעיר כמה הערות: אנחנו הגדלנו את התקציבים למען אוטיסטים מ-200 מיליון לכ-500 בפרק זמן קצר, בזמן הכהונה של הממשלה הנוכחית. זו דמגוגיה מה שאתה אומר, הסיפור שאנחנו לוקחים את המשכורות ומנשלים את - - -
יצחק מימוני
אתם מתנפחים על הגב שלנו.
קריאה
לא, לא.
אביגדור קפלן
עזוב, אני לא רוצה להתווכח אתך בכלל על זה.
היו"ר סתיו שפיר
אביגדור, אני כבר הגנתי עלייך, אין לך מה להיכנס לזה.
אביגדור קפלן
עכשיו לעניין. כפי שהבטחנו, אנחנו מעמיקים את הפיקוח, אנחנו נחייב את הספקים להיות שקופים כלפינו, נעשה את המרב בעניין הזה. אני חושב שאכן צריך לעשות צעד גדול בכיוון שתהיה שקיפות מלאה. אנחנו לא ניכנס - - -
תמר בן דוד יונה
תתחברו לאקדמיה.
אביגדור קפלן
אין שום סתירה בין מה שאני אמרתי לבין מה שחנן אמר: אנחנו לא ניכנס ברמת העובד הבודד, כי יש גם חוקי עבודה במדינת ישראל ואנחנו לא נסתבך עם חוקי העבודה; פתאום נהפוך, בדרך עקיפה, למעסיקים של אותם עובדים ונקיים יחסי עבודה.
היו"ר סתיו שפיר
איך זה מפר את חוקי העבודה?
אביגדור קפלן
אז תבדקי את זה, תראי שאכן - - -
היו"ר סתיו שפיר
בדקתי את זה. איך זה מפר את חוקי העבודה?
אביגדור קפלן
אני גם בדקתי - - -
יאיר גולדמן
כשאתה שולח מפקח לבדוק את הכסף הציבורי שלנו שאתה נותן למפעיל, אתה צריך לראות שמשהו - - -
אביגדור קפלן
כשאתה דיברת אני שתקתי - - -
יאיר גולדמן
אני לא דיברתי. אז אתה צריך לדאוג לו.
אביגדור קפלן
אז תקשיב גם לי. יש תרבות דיבור במדינה, לא מדברים שניים ביחד. תקשיב.

אני אומר עוד פעם כדי שנסכם את הקטע שלי, ויישארו חבריי כאן ויסבירו את כל מה שצריך להסביר בשקיפות מלאה. אם יש צורך פה ושם לתקן עיוותים, ויש כמה עיוותים שמטופלים – הסיפור של ההסעות אכן מטריד אותנו, נבדוק את העניין ונחפש איזשהו פתרון לעניין. אבל מעבר לכך, לבוא ולשפוך את התינוק עם המים ולהגיד שאנחנו לא מטפלים כמו שצריך, נדמה לי שיש מרחק גדול בין מה שנעשה בשטח לבין מה שנאמר פה.
היו"ר סתיו שפיר
אז תסביר רגע את הסיפור של חוקי העבודה.
תמר בן דוד יונה
ד"ר קפלן, אין הכשרות מקצועיות.
יאיר גולדמן
אנחנו מסכימים שיש מרחק גדול.
היו"ר סתיו שפיר
האמירה על חוקי העבודה, סלח לי, במלוא הכבוד, זאת לא אמירה נכונה. אין בעיה, אין שום דבר, אין שום חוק שמונע מכם לבדוק תלושי שכר מאחר ואנשים האלה – לא כמעסיקים שלהם, הם מספקים את השירות והם המטפלים בדיירים.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ואם חברה שזכתה במכרז, כמו דנאל – שנדמה לי שהיא נסחרת גם בבורסה – פער השכר של המנכ"ל, אם נכון מה שקראתי פה, הוא בעננים - - -
יאיר גולדמן
חברה שהרוויחה 800% ב-2016.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
וענייניו הוא רווח, מי אומר - - -
אביגדור קפלן
זו חברה ציבורית שעוסקת במרחב גדול של פעילויות.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
יכול להיות, אבל זה לא אומר שהיא יכולה לטפל בילדים אוטיסטים.
יאיר גולדמן
אנחנו הפכנו למספר.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
זה שאנחנו מפריטים את הטיפול בילדים אוטיסטים זה לא אומר – זה לא ניסוח שלי, אני קורא פה מדוח שאולי כתבה חברת הכנסת סתיו שפיר – אנחנו לא יכולים להפריט את האחריות על הילדים הללו. נדמה לי שפה המשרד, ובעיקר האמירה הזאת של חנן – אני ממש-ממש לא מקבל אותה.
אביגדור קפלן
שכנסת ישראל תלאים את השירות הזה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
יש לי גם קצת ניסיון בעבודה ציבורית.
היו"ר סתיו שפיר
אתה בעד?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כשצריך לפקח אתה מפקח עד הגרוש האחרון של השכר של המדריך, כדי מהמיקרו הזה לעלות למאקרו ולדעת שיש טיפול בעובדים, גם במטר המרובע - - -
אביגדור קפלן
אני חושב שיש הרבה יותר חסרונות מיתרונות. יש סוגים מסוימים שאני בעד ויש סוגים שאני נגד.
היו"ר סתיו שפיר
במקרה הזה אתה חושב שהיה צריך שהשירות יהיה בידי המדינה?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אדוני המנכ"ל, אני לא מכיר אותך מספיק טוב כדי להגיד שאתם מסירים את האחריות. המילים הן יפות, בסוף צריך לבצע.
תמר בן דוד יונה
התמקצעות באוטיזם.
קריאה
ברור בידי המדינה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
זה לא מספיק מילים יפות, שאני מתחשב ואני מכיר את ההורים. בסוף צריך לדעת כמה קיבל המדריך ומה הפער בין מנכ"ל דנאל, או האיש הזה שעומד שם בראש. חברה כזאת לא יכולה לקבל אחריות לטיפול בילדים אוטיסטים. זה כמו שלא הפרטנו את בתי הכלא, מסיבה ברורה ומדויקת. זה לא יכול להיות.
אביגדור קפלן
אתה כמחוקק תחוקק חוק שכל המעונות וההוסטלים צריכים להיות מולאמים. אני מניח שזה לא יעבור - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני לא אמרתי, אתה הלכת לקיצוניות השנייה.
אביגדור קפלן
אני לא הלכתי לשום קיצוניות. לא הלכתי בכלל.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אמרתי לפקח כמו שצריך.
היו"ר סתיו שפיר
שאלתי אם משרד הרווחה בעד? משרד הרווחה בעד?
חנן פריצקי
לא.
אביגדור קפלן
לא.
היו"ר סתיו שפיר
מה?
אפרת עציון פאר
אני חייבת להגיד משהו, אדוני המנכ"ל.
היו"ר סתיו שפיר
רגע, שנייה. למה לא?
אביגדור קפלן
הוא לא בעד הלאמה גורפת. משרד הרווחה, בחסות הנוער, היה בעד לקחת ולהלאים את המעונות האלה, אבל מכאן ולעבור מקצה אחד לקצה שני, מלאכה שנעשתה ב-30 שנה – ויש המון מוסדות פרטיים שנותנים שירותים מצוינים - - -
לילית - ליליאן שפרן
טובים.
אביגדור קפלן
ויש כאלה שלא נותנים שירותים סבירים, ותפקידנו לגרום לכך שהשירותים יהיו טובים על ידי כולם. זה לא אומר שצריכים לקחת ולהלאים. לא ראיתי מסגרות שמופעלות על ידי המדינה שפועלות ביעילות מרבית.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
לא אמרתי את זה. אתה לקחת את זה לקיצוניות של הלאמה. אני דיברתי על יותר פיקוח. אם זה פער המחירים - - -
אביגדור קפלן
אני הסכמתי לזה. לא אמרתי שלא יפקחו.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
פה נאמר שלא יפקחו על שכר המדריך.
היו"ר סתיו שפיר
אבל אתה אמרת שיש לכם בעיה עם חוקי עבודה. הדבר הזה הוא לא נכון. אין שום דבר שעוצר בעדכם לבדוק תלושי שכר.
אביגדור קפלן
סתיו, גם מבחינת מדיניות שלנו וגם מבחינת העניין – ותבדקי את זה יותר לעומק – אנחנו לא רוצים להיכנס לניהול השוטף של המסגרות במובן זה שנבדוק ברמת העובד הבודד מה הוא מקבל ומה הוא לא מקבל. מי שאחראי כלפיו זה אותו מפעיל. אנחנו יכולים לראות שקבוצה הומוגנית – מדריכים, מטפלים, עובדים סוציאליים וכן הלאה – מקבלים את מה שאנחנו משלמים, מקבלים כדין והחוקים מקוימים כלפיהם. זה מה שאמרתי וזה לא עומד בסתירה למה נאמר על ידי חבריי. אני ממש מתנצל, סתיו, אני כבר פשוט חייב ללכת.
היו"ר סתיו שפיר
אם לא בודקים את התלושים אז אי אפשר לדעת אם הם משלמים. תודה.
אפרת עציון פאר
אדוני המנכ"ל, אני רק רוצה שתשמע אותי במשפט האחרון. אתם מבחינתנו הרגולטור, אנחנו ההורים ואנחנו לא רוצים להתעסק בכל הנושא של: יש לכם, אין לכם, קיבלתם, לא קיבלתם, מתי - - -
רבקה משי טובלי
בדיוק.
אפרת עציון פאר
אני מצפה ממך, בתור מנכ"ל משרד הרווחה, שתהיה שותף שלי כאימא של ז' לאיכות חיים הרבה יותר טובה ממה שיש לו. אני לא רוצה לשמוע שיש לכם ואין לכם, ואתם נותנים לנו ואתם לא נותנים לנו, ואתם תפתרו את הבעיה, ויש פה בעיה של הסעות ואתם תפתרו אותה, ואין בעיה של פנאי – אני רוצה שתפתרו את זה.
היו"ר סתיו שפיר
תודה.
אביגדור קפלן
גברתי, שמעתי אותך לכל אורך הדרך. אל תחשבי שזה עובר לידי,. אני לוקח את זה לתשומת לב ואכן אנחנו נעשה את הכול כדי לשפר את רמת חייהם של כל המטופלים על ידינו, לרבות האוטיסטים. אנחנו עושים את זה במשך כל השנים, נעשה את זה גם הלאה. מעמידים לנו מקורות מסוימים, אותם אנחנו מנצלים בצורה המיטבית, ותפקידנו אכן לפקח שז' יקבל את השירות המיטבי.
תמר בן דוד יונה
ושתקבל בתקציב המדינה פר ילד. האוטיסטים מתרבים. אם לא נקבל מתקציב המדינה לא יהיה לך.
היו"ר סתיו שפיר
תודה. משרד המשפטים, בבקשה.
יונית אפרתי
אני יונית אפרתי מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. הנציבות מבצעת גם ביקורי פתע במערכי הדיור. בשנת 2017 ביקרנו ב-37 מסגרות. אנחנו רואים - - -
היו"ר סתיו שפיר
ביקורי פתע ממש? לא עם הודעה מוקדמת.
יונית אפרתי
כן. בתיאום עם משרד הרווחה, אבל מבחינת המסגרת זה פתע. כלומר, התיאום הוא עם המשרד אבל המסגרת לא יודעת על זה. אנחנו רואים שוני בין המסגרות. ישנן מסגרות שהן באמת מאוד-מאוד טובות ואיכותיות, וישנם מקומות שהתנאים בהם הם הרבה-הרבה פחות טובים, עד ממש תנאים שאף אחד מאתנו לא היה רוצה לחיות בהם.

כשאנחנו מדברים על השקיפות – השקיפות לא צריכה להיות רק בתקציבים; השקיפות צריכה להיות גם בסטנדרט של תנאי המחיה, בסטנדרט של איכות הטיפול, בסטנדרט של תנאי המגורים. אנחנו רואים שוני בתנאים המחיה, בצפיפות, בסטנדרט המגורים בין המסגרות, ואנחנו רואים גם בתוך המסגרת עצמה. אז כשאנחנו מדברים על שקיפות זה צריך לכלול גם את זה. כשאנחנו מדברים על שקיפות אני חושבת שצריך לפרסם גם את דוחות הפיקוח של המשרד עצמו, כמו שעושה משרד הבריאות. זה מאפשר גם לציבור עצמו לראות ולפקח; זה מאפשר לכל הציבור בעצם להיות שותף; זה מאפשר גם בחירה אחרת של ההורה במסגרת כשהוא רואה סטנדרט; וזה מאפשר למסגרת עצמה להשתפר.

דובר פה קצת על ההפרדה בין הפיקוח המקצועי לפיקוח התקציבי - - -
היו"ר סתיו שפיר
אגב, יש דרישה כזאת של משרד המשפטים ממשרד הרווחה?
יונית אפרתי
דרישה לפרסם את הדוחות? אנחנו לא מפרסמים את הדוחות שלנו. הדוחות שלנו עוברים למשרד עצמו.
היו"ר סתיו שפיר
מהם, לפרסם את הדוחות שלהם.
יונית אפרתי
לא דרשנו את זה עד כה.
היו"ר סתיו שפיר
עמדתכם?
גדעון שלום
הם משרד ממשלתי אחד, אנחנו משרד ממשלתי שני, הם לא אומרים לנו מה לעשות.
היו"ר סתיו שפיר
מה עמדתכם בעניין הזה?
קריאה
מה הם עושים עם הנתונים? מה עושים איתם?
גדעון שלום
לגבי דוחות הפיקוח, מה שנראה לי שאנחנו נעשה – בניגוד למשרד הבריאות, דרך אגב, שעושה ביקורת פעם בשנה במסגרת, יש לנו מפקחים שנמצאים במסגרות שלנו פעם בשבוע, פעם בשבועיים, וזו פחות או יותר התדירות. אני חושב שנעשה משהו שהוא תקופתי. כל דוח פרטני, נעשה איזשהו משהו תקופתי.
היו"ר סתיו שפיר
למה לא לפרסם את כולם?
גדעון שלום
כי אני אומר, ההיקפים של ביקורי הפיקוח אצלנו הם היקפים מאוד-מאוד גדול של ביקורים באופן יחסי. כל פעם גם בודקים דבר אחר, נושאים אחרים. אני חושב שזה נותן תמונה לא נכונה. אני חושב שתמונה שתאגם את כל הממצאים של דוחות הפיקוח בצורה תקופתית - - -
היו"ר סתיו שפיר
אבל מה זה "תמונה"? לקחת ולפרסם את זה במובן של להעלות את זה לאינטרנט, זה לא דורש עוד עבודה. יש כבר דוחות.
קריאה
למה לפרסם?
תמר בן דוד יונה
מפקח אחד על כל מחוז.
גדעון שלום
אני אומר עוד פעם, אני חושב שאין משמעות לפרסם דוחות פיקוח שוטפים של פעם בשבוע, פעם בשבועיים וכו'.
היו"ר סתיו שפיר
למה? בעינינו, יש משמעות – אתם מוכנים לפרסם?
גדעון שלום
אני חושב שתינתן תמונה יותר טובה על המסגרת אם יהיה איזשהו דוח מסכם תקופתי, וזה משהו שאנחנו מוכנים לשקול לפרסם את זה.
לילית - ליליאן שפרן
המסגרת מקבלת.
היו"ר סתיו שפיר
לא, פרסום לציבור.
גדעון שלום
זה דבר אחד. דבר שני שחשוב לי להגיד בעקבות כמה דברים שעלו פה: אנחנו הולכים לצאת למכרז לבדיקה של צריכת יתר של תרופות, לא רק של אנשים על הספקטרום האוטיסטי אלא על כל סוגי האוכלוסיות שהיום מטופלות אצלנו, גם במוגבלות שכלית-התפתחותית וגם במוגבלויות אחרות.
תמר בן דוד יונה
ומה תיתן במקום תרופות? אנחנו צריכים טיפול.
גדעון שלום
אני אמרתי שאנחנו הולכים קודם כול לדעת האם הטענות שמלעיטים את האנשים בתרופות וכו' הן טענות - - -
תמר בן דוד יונה
יש מצב קשה.
אפרת עציון פאר
איך אפשר לבדוק דבר כזה?
גדעון שלום
את לא רוצה שאני אעשה מחקר?
קריאה
אדרבה.
גדעון שלום
תודה רבה.
קריאה
לא, אני רוצה שתתחום את זה בזמן.
היו"ר סתיו שפיר
חבר'ה, סליחה, תנו לו לסיים.
גדעון שלום
דבר שני, הטענה שלך לגבי הפער בין משרד החינוך למשרד הרווחה היא בהחלט טענה מוצדקת. התשובה של משרד האוצר לדרישה שלנו של השוואת התנאים אומרת שמבחינתם – ואני מדבר כרגע על כל סוגי המוגבלויות, לא רק הספקטרום האוטיסטי – שבקטע של הגילים הצעירים יש תהליך של למידה ותהליך של הקניית מיומנויות. אנחנו חושבים כמוך, שזה נמשך, שזה לא מפסיק בגיל 21, אבל יש פה פער תקציבי - - -
רבקה משי טובלי
צריכים לשמור על המיומנויות האלה.
גדעון שלום
בדיוק. יש פה פער תקציבי מאוד משמעותי. אני אשמח, חברת הכנסת שפיר, שתצטרפי לדרישה שלנו בעניין הזה מול האוצר, להשוואת התנאים בין מערכת החינוך לבין מערכת הרווחה בפער של השינוי.
לילית - ליליאן שפרן
לא להשוואה, זה צריך להיות יותר.
גדעון שלום
אבל אני רוצה להגיד בכל זאת, וחשוב לי להגיד, שעל התקן של 24 הדיירים שאנחנו מתקצבים את המסגרות, יש תשעה וחצי תקנים שהם תקנים שמעבר למטפלים, שמבחינתי הם אנשי מקצוע וזה יכול להיות רכז חינוך, עובד סוציאלי, פרה-רפואי, מדריכים וכו'.
יונית אפרתי
יש לי עוד שני עקרונות מאוד-מאוד חשובים לפני שאסיים את דבריי.
היו"ר סתיו שפיר
אני אתן לך להשלים, רק שנייה. העובד בבית אקשטיין, בבקשה.
נ'
שלום, בוקר טוב. אני מסיים עכשיו את שנת העבודה השנייה שלי כעוזר הוראה ברשת. יש לי ניסיון של למעלה מ-10 שנים בעבודה עם בעלי צרכים מיוחדים. התבקשתי להגיע לכאן היום על מנת לתאר את ההתנהלות בשני בתי הספר בהם עבדתי בשנתיים האחרונות, ואני מניח שאחרי שאני אומר את הדברים שאני רוצה להגיד אני אפוטר.
קריאות
- - -
נ'
זה מה שקרה לכל עובד שאני מכיר שניסה להתבטא אודות ההתנהלויות שאינן תקינות ברשת, או שניסה להתאגד יחד עם עובדים אחרים. על אף הסכנה למשרתי, הסיבה שאני נמצא כאן היום היא טובתם של הילדים וזו היא בלבד העומדת לנגד עיניי.

אני חייב לציין בפתיחה כי בשני בתי הספר שבהם עבדתי עושים אנשי הצוות, מרמת ההנהלה, המורים, עוזרי ההוראה ואנשי המקצוע הפרה-רפואיים, ככל יכולתם כדי להעשיר את התלמידים ולקדם אותם, אך ללא האמצעים המתאימים אין הם מצליחים לממש את כוונותיהם הטובות ואביא מספר דוגמאות. תקן לא מספק של כוח אדם לכיתה עם לילדים אוטיסטים החווים התפרצויות זעם והתקפי אלימות קשים. אין הלימה בין כוח האדם לבעיות האובייקטיביות של הילדים. מורה ושני עוזרי הוראה אינם מספיקים על מנת לקדם תלמידים בכיתה של תשעה תלמידים, שחלקם חווים מידי יום התפרצויות זעם והתקפי אלימות קשים. לעתים גם צוות של שלושה לא קיים מסיבות שונות ופעמים רבות במהלך השבוע מוצא עצמו עוזר ההוראה או מורה לבדו עם כיתה שלמה, מה שעשוי לגרום לפגיעה פיזית של ילדים בחבריהם.

הכשרת כוח אדם – עוזרי הוראה חדשים אינם מקבלים הדרכה כלשהי בהגיעם לעבודה ומתחילים לעבוד עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, מה שעלול לפגוע הן בילד והן בעוזר ההוראה. אני אתן דוגמה ראשונה: אני מכיר באופן אישי בחורה צעירה נמוכת קומה שהגיעה לעבוד אצלנו והמורה נתנה לה להיות אחראית על נער שגבוה ממנה בשני ראשים, בעל התפרצויות אלימות תכופות, שכבר גרם לעובדת אחרת לשבור את ידה, והכול כדי לבחון אותה אם היא תוכל להתמודד מולו. דוגמה נוספת: בשנת הלימודים הקודמת מצאתי את עצמי אוחז בכל אחת מידיי נער בגיל העשרה – שני נערים, אחד בכל יד, שניהם בהתפרצויות זעם ואלימות, כשהמורה נמצאת מאחורי הדלת הסגורה והמנהלת לא נמצאת בבית הספר.
קריאה
פוחדים.
נ'
שיעורי העזיבה של עוזרי ההוראה – זה חשוב, אני אחכה שתסיימו לדבר – שיעורי העזיבה של עוזרי ההוראה את בתי הספר הוא עצום. חלקם עוזבים אחרי ימים ספורים, שבועות, חודשים, או שנת לימודים אחת. הסיבות: דבר הראשון, השכר השעתי הנמוך – 29 שקלים לשעה. לי העלו בשקל משנה שעברה. שנה שעברה קיבלתי 28, אז תודה רבה לכם. שנית, חוסר האונים שהם מצויים בו אל מול מערכת שאינה מספקת להם את הכלים להתמודדות מספקת בעבודתם. הסכנה בתחלופה גבוהה של אנשי צוות היא בהשפעה הקשה על בעלי הצרכים המיוחדים. הכאב הגדול שהם חווים בעת פרידה כזו מוסיף לחוסר היציבות הרגשית שגם כך הם סובלים ממנו. מההתרשמות שלי, ההתפרצויות של אותם נערים ונערות רק הולכות ומחריפות במקרים אלו.

אני אשמח שכל אנשי משרד הרווחה יסתכלו אלי כי אני מדבר איתם.
גדעון שלום
אתה לא מדבר אתנו, אתה מדבר על מערכת החינוך.
יצחק מימוני
זה אותו דבר בדיוק. זה אותו דבר בדיוק. אין שוני. זה מה שאתם לא מבינים - - -
קריאות
לא, לא - - -
חנן פריצקי
כרגע אמרו שהחינוך נפלא ואנחנו גרועים – אז מה בדיוק אותו דבר?
נ'
איכות המזון - - -
יאיר גולדמן
כדאי שתקשיבו כי זו תופעת טבע בבית אקשטיין-דנאל.
היו"ר סתיו שפיר
כן.
נ'
איכות המזון – בעוד חלק ניכר מהילדים עמם עבדתי סובלים מבעיות אכילה, אכילה כפייתית או הרעבה עצמית, המזון המוגש לתלמידים הינו מלא בשמן באיכות ירודה. אחוז השומן בו גבוה, פחמימות שולטות בכל ארוחה. הירקות שמסופקים – אין לנו את הזמן לחתוך אותם. בשנתיים האחרונות חזרתי והתלוננתי על איכות המזון, משהו התחיל להשתנות אבל לא מספיק.

תנאי תחזוקה ותברואה מסכני חיים. מסכני חיים. בתי הספר אינם מגודרים כראוי. למשל, בשנת הלימודים הקודמת אני שומע ילד בחצר צועק: snake, snake – הוא מדבר באנגלית – אני מתקרב אליו ואני רואה במרחק של מטר ממנו שני נחשי צפע מזדווגים. יש גם תמונות של זה, אפשר לראות את זה. אגב, ביקשתי חסימה של הגדר – כלום לא קרה. אחלה פיקוח.

ויכולות לא ממומשות – בכיתות שלימדתי, אני מעריך כי חלק מהתלמידים יכולים להתמודד בבחינות מסוימות אבל אין כוח אדם שיעשה את זה. האפשרות היחידה לקדם נערים ונערות אלה היא באמצעות הוראה פרטנית, איש צוות שמלמד ילד. אני העברתי בכיתה שיעורי ספרות השנה: נתן זך, יהודה עמיחי, רחל, "הכניסיני תחת כנפך" של ביאליק, שאגב היה בבגרות, אבל לבחינה הם לא מגיעים. חמור מכך, בהעדר קידום, המצב של חלק מהילדים מדרדר ואין על זה בכלל ויכוח. ביוזמה אישית שלי פיתחתי מספר פעילויות לטובת הילדים: פתיחת היום במדיטציה, בחירה לימודית לתלמידים, היענות לצרכים מידיים.

הדוגמאות שהבאתי לכם עכשיו הן רק חלק קטן מהחוויות שעברתי שם. לכן אני עכשיו חייב להזהיר, להזהיר שעקב ההתנהלות הבלתי האחראית של הרשת הזאת ושל אנשים שיושבים פה בחדר, ממוקסמים רווחים, ממוקסמים רווחים על חשבונם של בעלי צרכים מיוחדים.
קריאה
לנדל"ן.
נ'
ממוקסמים רווחים – תקשיבו טוב למה שאני אומר – על חשבונם של בעלי צרכים מיוחדים וזה רק עניין של זמן עד שיתרחש אסון ואז כולם יגידו שהם לא ידעו. אני לא מבין למה אתה מחייך.

מפאת זמנו הקצוב של הדיון הזה אני צריך לקצר את דבריי ואני אגיד רק את ארבעת המשפטים האחרונים שלי. בעיר ספרטה שביוון היו נוהגים להשליך את החלשים, להשליך את החלשים, את בעלי המוגבלויות, אלה שעל-פי הגדרתם של הספרטניים הם לא פרודוקטיביים. מעבר לחומה היו זורקים אותם. הכול בשם הפרודוקטיביות והתרומה למאמץ המלחמתי. היום, בישראל 2018, אלו שהכי זקוקים, הכי זקוקים לנו, הולכים ודועכים בשם מקסום הרווחים. אז אומרים שאי אפשר להסיק שום דבר מההיסטוריה – אני יודע דבר אחד מההיסטוריה, שספרטה נכחדה, אתונה בסוף שגשגה. תודה רבה.
היו"ר סתיו שפיר
תודה רבה. חבר הכנסת מוטי יוגב, בבקשה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ברשותכם, אני חייב ללכת למקום נוסף. א', תודה רבה ליושבת-הראש – אני לא נמצא בוועדת השקיפות בדרך כלל, בוועדות אחרות, ולא תמיד אנחנו גם מסכימים בכל דעותינו. אני אומר פה לכם, אנשי משרד הרווחה, שברור לי שגם אתם עובדים קשה. אנחנו כולנו מודעים – אני מודע לזה יותר בשנים האחרונות כי יש לי שני ילדים שעוסקים בנושא, לא אאריך כרגע – שהאוטיזם, כל הרצף, זה אחד מהדברים היותר קשים. אני אציין רק את אמירתו של יהודה מרמורשטיין, ראש "עלה", שאמר לי: הלוואי שנצליח להיכנס גם לתחום הזה, אנחנו עוד לא שם – והרי הוא עושה הרבה מאוד, ועם מה שהוא עושה הוא אומר: אני עוד לא מצליח להגיע גם לשם.
לילית - ליליאן שפרן
הוא כבר נכנס.
אפרת עציון פאר
הוא נכנס – הוא פתח בית בגדרה.
תמר בן דוד יונה
לא כולם רוצים לעבוד עם התפקוד הנמוך.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
זו אמירה לפני כשנה, כשביקרתי אצלו בשניים-שלושה מקומות – בבני ברק, "עלה" נגב ועוד מקומות – ושאלתי אותו על הכניסה לאוטיזם. זה אחד.
שניים, אני באמת מודע לכך, מהורים רבים, שהנושא הזה של ההפרטה – והיטיב לתאר את זה פה המדריך, המורה, שאינני יודע את שמו – קיים המתח הזה בין חברות שהן מסחריות ונסחרות, שלוקחות את הכסף לא למיצוי. אולי לא צריך להוסיף שקל אבל בעזרת הפיקוח שלכם אפשר למצות את הטיפול. אני חושב שצריך להוסיף, ואני מברך על כך שהתקציב עלה מ-200 מיליון ל-500 מיליון. צריך לראות האם זה מספיק. אולי צריך לפרוץ את תקרת הזכוכית, בין בגלל שאולי יש יותר שאובחנו, או יש יותר בפועל והחברה מודעת לכך שיש יותר צורך בטיפול, ובין בגלל שיש צ'אנס להביא אנשים למקום יותר טוב.

אנחנו יודעים היום שבצה"ל, ואישית ביקרתי ביחידות כאלה, יש יחידות בהן מעסיקים גם אוטיסטים, בשירות הלאומי. אנחנו יודעים שאפשר להביא את האנשים למקום יותר טוב. אישית, אחד המקרים שטיפלתי בו – לא אאריך כרגע על עצמי – כשהבאתי אותו לאבחון בגיל 18 וחצי, שילמתי מכיסי. ד"ר ג'ודי גדליה, בשערי צדק, נתנה לי את הנחה על ה-1,600. בגיל 18 וחצי הצלחנו להכניס אותו למרכז שיקום-יום הורקניה. זה לא אדם שאני קשור אליו אבל אני עוקב אחריו עד היום. עד אז בכלל, או שהוא נפגע או שהוא פגע, כי בכלל לא התייחסו אליו. היום הוא עבר כבר את ידידה, הסגור, והיום הוא במקום פתוח, בהוסטל אחר. הוא לא קרוב משפחה שלי, לצורך העניין.

לגופו של עניין, אני חושב שמוטלים עליכם שני דברים: אחד, לפקח הרבה יותר וכן להיכנס גם לגרוש. אם אתה לא בודק את המיקרו אתה לא תגיע למאקרו. אם לא תשמע על ה-29 שקל – כך אי אפשר להחזיק עובד שצריך גם להחזיק משפחה. אם הוא מסור והוא טוב – למתח שבין חברה מסחרית לחברה שמטפלת בבני האדם, לשם צריך להיכנס. יכול להיות שבתקני המכרז בכלל הם לא צריכים להיות שם.

אני לא רוצה להאריך, גם אמרתי שאני אקצר. אני חושב שאנחנו צריכים לעשות דיון מעקב – אני אשמח להיות מודע גם אם אני לא חבר – דיון מעקב גם על הפיקוח. את תקבעי את קבועי הזמן. אני לא יודע להגיד מה קבועי הזמן פה – חודשיים, שלושה – לפיקוח על החברה הזאת וכל הבתים שלה.
היו"ר סתיו שפיר
היא לא החברה היחידה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
היא לא היחידה, אז פיקוח על כל בתי ההוסטלים.
ועוד דבר אחד
אני מודע גם לפניות של הורים לטיפול בילדים צעירים, ובעיקר אני מודע גם – משרד העבודה והרווחה, שם ביקשתי וטיפלתי – לפערים רפואיים בדרום, בצפון, בפריפריה. בדרום אין טיפולים פרה-רפואיים והילדים שנמצאים במרכזי שיקום-יום בגיל הרך לא מקבלים כמעט כלום בתחומים הללו. שוב, ברי לי הפער הכללי והקושי להשיג את האנשים, אבל גם בדרום משלמים להם פחות. זה במשרד הבריאות, צריך להביא גם אותו, שיהיה רגולטור על הכשרה בדרום, הכשרה באוניברסיטת הדרום, שמשום מה סירבה להכשיר - - -
קריאה
בריאות וחינוך ביחד.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ועל סטאז' בדרום, שמשום מה אין באוניברסיטת בן-גוריון, ועל מימוש בסוף של השירותים הרפואיים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, אוטיסטים בגיל הרך, בדרום.
היו"ר סתיו שפיר
תודה רבה, תודה שהצטרפת אלינו.

רישום הישיבה הופסק בשעה 11:00.


הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים