ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 14/05/2018

פניות ציבור בנושא הכשלים התחבורתיים החמורים בירוחם

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



21
הוועדה לפניות הציבור
14/05/2018


מושב רביעי


פרוטוקול מס' 137
מישיבת הוועדה לפניות הציבור
יום שני, כ"ט באייר התשע"ח (14 במאי 2018), שעה 14:06
סדר היום
פניות ציבור בנושא הכשלים התחבורתיים החמורים בירוחם
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
חברי הכנסת
מיכאל מלכיאלי
מוזמנים
עמיחי לוי - ממונה תחבורה ציבורית מחוז דרום, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

מיכאל ביטון - ראש המועצה המקומית ירוחם

אריה אברהם - סגן ראש המועצה המקומית ירוחם

רחמים רוקח - יועץ תחבורה לראש המועצה המקומית ירוחם

אביה ברנפלד - מנהלת אסטרטגיה, מועצה מקומית ירוחם

אילן קרני - מנכ"ל חברת מטרופולין לתחבורה ציבורית

סיון שירי - מנהלת פניות הציבור, חברת מטרופולין

לבנת כהן דן - מנהלת שיווק וקשרי לקוחות, חברת מטרופולין

נטע רוזנטל - מנהלת מחקר, אמון הציבור

גיל יעקב - מנכ"ל 15 דקות, ארגון צרכני תחבורה ציבורית

חנה בריגע - מוזמן/ת

כנרת סויסה - מוזמן/ת

שני שפירא - שדלן/ית (צור יעוץ אסטרטגי וניהול קמפיינים בע"מ), אינו/ה מייצג/ת לקוחות בדיון זה (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: פורום חברות התחבורה הציבוריות הפרטיות)
ייעוץ משפטי
ורד קירו זילברמן
מנהל/ת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
רותם צור, חבר המתרגמים









פניות ציבור בנושא הכשלים התחבורתיים החמורים בירוחם
היו"ר ישראל אייכלר
שלום וברוכים הבאים לישיבה של הוועדה לפניות הציבור, בנושא הכשלים התחבורתיים החמורים בירוחם.

הוועדה מתכנסת בעקבות פנייתו של חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי, חבר הוועדה, שביקש להעלות את סוגיית התחבורה הציבורית בירוחם בעקבות כתבה ששודרה בתקשורת. פעם, חשבתי שחברי הכנסת עושים דיונים בנושאים ואחרי זה הדוברים שלהם מוציאים את זה לתקשורת, אבל לא שמעתי שהתקשורת מפעילה את חברי הכנסת.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
היום התקשורת מעלה נושאים, כן.
היו"ר ישראל אייכלר
בכל אופן, הבעיה היא משתמשי התחבורה הציבורית. מתברר ש- 58% ממשתמשי התחבורה הציבורית, זה כלי התחבורה הציבורית שלהם בירוחם. ו- 76% מהם מתלוננים על בעיות אמינות ותדירות. ו- 13% מתלוננים על היעדר קו פנימי בירוחם בשירות התושבים.

אני לא אאריך בכל הדברים שאתם בעצמכם תעלו פה, אני רק אומר שירוחם היא עיר מאד מאד חשובה, לא רק כי "מודה ועוזב ירוחם", אלא ככתוב בתורה ש"לא תיקרא עוד לא-רוחמה אלא רוחמה". ירוחם זה אהוב, אפילו בערבית – רחמו. אז היא עיר מאד אהובה. אני יודע על הרבה אנשים שרצו לבוא לשם לגור שם ולא עלתה בידם, כנראה שזה מקום חשוב מאד. אבל יש שם 10,000 תושבים כתוב פה, והיא נבנתה ב – 51'. עוד לא היה שם איזה תושב שיעשה מה שעשו על דימונה, סלאח, על איך שבנו את ירוחם.
שלומית אבינוח קואולמן
הבמאי הוא מירוחם.
היו"ר ישראל אייכלר
חשבתי שעל דימונה, סליחה. אתם פה גם בירוחם, מכל הסיפור על ירוחם?
קריאה
ירוחם על ראש שמחתנו עכשיו.
היו"ר ישראל אייכלר
מותר לי כיו"ר וועדה להגיד, שבסיפור המזעזע והמרגש הזה שהוא עשה, חסר קטע אחד הכי הכי חשוב, התרבות והמסורת והדת והאמונה וכבוד הורים, כל הדברים האלה שהביאו העולים כשהם באו לשם, אשר ניטל מהם או שהם נותקו ממנו, לזה כמעט אין אזכור בכל הסרט הזה. למרות שנראה שם בעליל שגם אחיו וגם גיסתו, הם אנשים חרדים ממש, זאת אומרת, ההורים שלו היו אנשים חרדים. חסר לי בסרט הזה אמירה אחת, זה שלקחו אותם כעובדים או כפועלים, יכול להגיד המעביד "רצינו לספק להם תעסוקה", על כל דבר יש פירכה אבל כאן לקחו מסורת כל כך יפה ואדירה וניתקו דור שלם מזה. אמנם התברכה ירוחם כמו שכתוב ש"הדור הרביעי ישובו הנה" שכולם חוזרים שם ומתחזקים, אבל זה לא נמצא בכלל בסרט הזה. כך שמאד מעניין אותי מה הכשל הזה, יכול להיות שיבוא מישהו פעם ויעלה את הנושא הזה, כי את זה עוד אפשר לתקן. את השנים האבודות של העבודה והפועלים, את זה אי אפשר לתקן. אבל את החזרה אל המסורת ולאמונה, את זה אפשר לתקן.

טוב, בואו נתקן קודם כל את הדברים עליהם נתכנסנו, העניין של התחבורה. אני רוצה להגיד לכם שכשפנה אליי חה"כ מלכיאלי, ברגע הראשון, לא לקח שנייה והסכמנו על זה, למרות שהוועדה שלנו היא וועדה לפניות ציבור על כל הנושאים, אבל התחבורה הציבורית לוקחת מאיתנו את רוב הזמן. כי הבעיה האמיתית של האזרח זו התחבורה הציבורית, בכל מקום בארץ. וכמה שמדברים על פיתוח הכבישים והרכבות, והנמלים, ונמלי התעופה, ושמיים פתוחים, עדיין תחבורה פתוחה עוד לא עשו. יש הרבה שיפורים, אבל יש מחסור גדול בקווים, יש מחסור בנהגים, כל התשובות שיש בכל הארץ, קשה לקבל אותן על ירוחם. כי ירוחם היא עיר מרוחקת, ואם כזה אחוז גדול של הציבור תלוי בתחבורה הציבורית אז זה ממש מחנק, וצריך לפתור אותו.

אז את רשות הדיבור אנחנו נותנים בדרך כלל לפונים שלנו. הרב מלכיאלי ידבר מייד אחרי הפונים, כי הוא ייתן את התשובה כמו שאומרים. כנרת סויסה וחנה בריגע, בבקשה.
חנה בריגע
את המקרה של ירוחם, אנחנו מובילות כבר מעל לשנה. לא שזה לא התחיל לפני כן, זה התחיל הרבה לפני, אבל ההתעוררות בקרב התושבים היתה לפני קרוב לשנתיים. בסך הכל ירוחם כמו שאתה רואה, 58% משתמשים בתחבורה ציבורית שזה בהחלט חלק גדול. יש גם עוד נתון ששווה להתייחס אליו, שאם התחבורה הציבורית היתה באמת טובה, היו משתמשים בה יותר וככה היינו חוסכים לעצמנו זיהום אוויר, עומס וכו'.

עשינו כבר כל מה שאפשר כדי לנסות לשפר את המצב, אנחנו גם בהחלט מודעות לזה שהמצב בכלל במדינה הוא קטסטרופה מבחינת תחבורה ציבורית, מחסור בנהגים תשתיות וכו'. זה לא רק בירוחם, המאבק הזה צירף אליו גם את מצפה רמון ואת רמת נגב והבנו שגם את הפזורה, כולם סובלים מזה שם. אנחנו קצת יותר מחוייבות לזה, אז המאבק של ירוחם ממשיך, אבל זה משליך על עוד הרבה מאד נוסעים.

היו לנו מספר פגישות הן עם חברת עמיחי והן עם חברת מטרופולין, אבל שום דבר לא עוזר. היום קיבלנו את התגובה של משרד התחבורה, שמדברת איתנו על אחוזים ובאחוזים זה באמת נשמע לא נורא, כשרק אחוז אחד מסך הנסיעות הוא איחור או שבכלל ההאוטובוס לא מגיע. צריך מאד להבין שבסופו של יום בשורה התחתונה, זה משפיע על אנשים. שמענו כבר על אנשים שפשוט פוטרו מהעבודה שלהם, בגלל איחורים. הם עובדים טובים ומצוינים, אבל אני יכולה גם להבין את המעסיקים שלהם. אנשים שפוטרו מהעבודה, אנשים שפספסו תורים רפואיים, זה לא יכול להימשך ככה.

אנחנו יודעים בוודאות, ומטרופולין יכולים לאשר את זה או לא לאשר את זה, שכל בוקר יוצאים מבאר שבע הסעה של נהגי מטרופולין, אנחנו מדברים על חוסר בנהגים נכון, שעובדים בקווי כפר סבא-רעננה-הוד השרון וכו'. זה קורה. זה קורה, כי מאד נוח לפגוע בפריפריה החברתית והגיאוגרפית, כי שם אנשים פחות צועקים, ולקחת את זה להשלים חוסרים במרכז. ויש חוסרים במרכז, אני לא אומרת שלא. אבל זה לא יכול להיות שכל יום ייצאו, בהסעה, 15 נהגים, שיכולים אולי במעט לשפר את המצב. אנחנו הגשנו בקשת חופש המידע למשרד התחבורה, גם, קיבלנו את הנתונים מאד באיחור, ועולים פה דברים, עוד פעם, אני לא מדברת באחוזים, אני מדברת במספרים לגמרי. קו 58 שהוא הקו העיקרי בירוחם, מתוך 3,669 נסיעות- 436 נסיעות ברבעון האחרון של 2017, 436 נסיעות באיחורים של מעל חמש דקות, עשר, חמש עשרה ושלושים. וזה עוד לא דיברנו על הקווים שבכלל לא הגיעו, קווים שבכלל לא הגיעו.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם מידע על הדילוגים של הקווים?
חנה בריגע
יש לנו את כל המידע. משרד התחבורה דאג לתת לנו אותו. ומה שעוד יותר תמוה בעינינו, שאנחנו באמת לא יודעים האם מטרופולין בסופו של דבר נקנסים על הדבר הזה. אנחנו כן יודעים שיש מספר תושבים, גם מהקהילה החרדית, שיש שם תושבת מאד פעילה בעניין הזה, הגישה תלונה בספטמבר 2017 ועד היום לא קיבלה אף תגובה.
שלומית אבינח
חצי שנה לוקח תהליך הבדיקה של משרד התחבורה.
חנה בריגע
אנחנו כבר מעל חצי שנה. אני לא מבינה קודם כל, אם בקשת חופש מידע הצלחנו לקבל אחרי 60 יום, את כל הנתונים, למה לטפל בתלונה שהיא מפרטת אותה, באמת בחורה חרוצה, פירטה את זה מצוין, כמה זמן לוקח לטפל בתלונה? אם אנחנו בוועדת פניות הציבור, אז משהו בעבודה של פניות הציבור גם במשרד התחבורה וגם במטרופולין פשוט בלתי ייאמן. וזה כשעוד לא דיברנו על ההתמודדות ביום יום.
היו"ר ישראל אייכלר
המנהלת לא שמעה מה שאמרת עכשיו, כי אחרת היא היתה אומרת לך שהיא עושה את זה יום יום. הטענה הזאת היא המרכזית שלה מול משרד התחבורה, ולהבדיל מכל משרדי הממשלה, השישה חודשים שאורך לטפל בתלונה, באופן רשמי זו תשובת משרד התחבורה שישה חודשים.
שלומית אבינח
את צריכה להתלונן, למסור את פרטי הנהג וגם איזה אוטובוס לא הגיע.
חנה בריגע
יש את כל הפרטים, היא פירטה את זה בצורה נפלאה ממש, ולא נסיעה אחת. היא פירטה את זה בצורה נפלאה ולא נסיעה אחת.
היו"ר ישראל אייכלר
ראש העיר, העיר שלך, בבקשה.

אז אני רוצה רק להגיד שהמנהלת עוסקת בזה יום יום, כי הבעיה הזו שאת דיברת על משרד התחבורה של שישה חודשים זה בכל מקום בארץ, בכל הבעיות. מה שאת אומרת לגבי פניות הציבור את יותר מצודקת, כי אין עוד מקום שיש לנו בעיות עם תשובות לפניות הציבור, כמו עם משרד התחבורה. עשיתי אפילו "ברוגז" עם שר התחבורה, הוא כעס עליי, הוא חשב שאני כועס עליו בנושאים אחרים, יותר גדולים. בסוף הוא אמר לי, "על מה אתה כועס?", אמרתי לו "אתה לא תאמין. אני לא כועס עליך על כל הדברים האלה שיש בינינו חילוקי דעות, אתה עושה עבודה נפלאה. על האישה והזקן והילד שעומדים בתחנת האוטובוס והתחבורה הציבורית זה החצר האחורית של משרד התחבורה, על זה אני כועס. אתה עוסק בכבישים גדולים, במחלפים ובנמלים ובנמלי תעופה, דברים גדולים וחשובים. אבל האוטובוס". ואני אמרתי לו, שפניות הציבור בכל משרדי הממשלה הם הרבה יותר יעילים מאשר במשרד התחבורה. למה? כי הם טוענים, ואני אגיד לכם כבר את התשובה שלהם, ולא יודע אם זה תפקידי להגיד. כדי לקנוס חברה, ולברר האם על איחור מגיע לה קנס – כי הקנס הוא גבוה, זה לא איזה קנס קטן – זקוקים לשישה חודשים, לכן זו התשובה שנותנים.
חנה בריגע
לזה אני רוצה להתייחס, כי מה שמאד תמוה בעיניי זה שלא צריך לצפות שתושב יתלונן. הרי אם אני ביקשתי בקשת חופש מידע וקיבלתי את הנתונים, זאת אומרת שמשרד התחבורה יודע שמטרופולין איחרה, או שהאוטובוס לא הגיע. היא אמורה לקנוס אותה גם בלי שאני אהיה עירנית ואגיש תלונה. למה צריך לחכות לתלונה? קצרו תהליכים. לוקח לכם חצי שנה לטפל בתלונה? לא צריך תלונה. הנתונים, אתם נתתם אותם, הם שלכם.
היו"ר ישראל אייכלר
יש להם חברות שבודקות את האיחורים האלה. הרי את החומר הזה הם נתנו לך ממידע ש - - -
חנה בריגע
בסדר גמור, אתה יודע שהוא איחר, תפנה אליו אתה. למה צריך לחכות לתלונה?
היו"ר ישראל אייכלר
אז על זה אנחנו נדבר. אני רק רוצה לומר לך גברת בריגע, שהבעיה של ירוחם זו לא הבעיה שדיברת עליה, זו הבעיה של כל הארץ.
חנה בריגע
נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
אז לא תפתרי כלום. בואי נתמקד על ירוחם, כדי שאתה תצא מפה, אדוני ראש העיר, עם בשורה לירוחם. בבקשה, אז יש עוד מישהי מהפונות? כנרת?
שלומית אבינוח קואולמן
כנרת, ואמון הציבור גם רוצה.
כנרת סויסה
אני רוצה להתייחס, לומר שאני נוסעת בתחבורה ציבורית כל יום, אני עובדת בבאר שבע. נוסעת מירוחם לבאר שבע כל יום בתחבורה הציבורית. אנחנו פוגשים את זה כל יום. כל יום אנחנו פוגשים את האיחורים, את הדילוגים על האוטובוסים, תושבים שעומדים שם בגשם, מחכים בחום, צריכות לא מעט אמהות להביא את הילדים מהגנים, לא מעט סידורים שהם מאד חייבים לעשות, לכולנו יש לו"ז מאד עמוס, אנחנו רוצים לעשות הכל. אנחנו פוגשים כל הזמן את אוזלת היד של תחבורה שמגיעה באיחור, נהגים שמתנהגים בצורה מאד נוראית לתושבים, לאזרחים שנוסעים וצריכים לקבל את השירות כמו שצריך, אוטובוסים שמגיעים במצב נורא, בין אם זה נהג שמעשן את נשמתו בתוך האוטובוס ואנחנו כנוסעים לא יכולים לעלות לאוטובוס, או אוטובוסים מתפרקים, הרבה פעמים חלונות רועדים לנו בתוך נסיעה, נסיעות שהן לא בהכרח נסיעות בטיחותיות, ואנחנו כל הזמן נאלצים להתמודד עם הדברים האלה. אנחנו פונים יום יום, אני אישית יש לי גם את הטלפון האישי של אילן, אנחנו מדברים לא מעט גם עם ברוך, אין תשובות. אין תשובות, ואנחנו פשוט בחוסר אונים מול הדבר הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני עכשיו אעבור לחבר הכנסת מלכיאלי, שהוא יזם את הדיון.
שלומית אבינח
פניות הציבור גם רוצים לדבר.
היו"ר ישראל אייכלר
הם ידברו, אבל לא עכשיו. עכשיו זה הפונים. אחרי מלכיאלי, אני רוצה שראש העיר יגיד את דברו, ואחרי זה אנחנו נפנה לאמון הציבור והלאה. אחרי זה, אנחנו ניתן לכם לענות על הכל.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
קודם כל תודה רבה, אדוני יו"ר הוועדה, על קיום הוועדה. כמו שאמרת, ממש כשהגעתי אליך וסיפרתי לך את התלונות שגם צפו בתקשורת וגם כשבאו אליי, באותו רגע אמרת שיתקיים דיון מיידית, באמת "שכוייח" לך ולמנהלת הוועדה.

ירוחם התברכה בראש עיר מהטובים. הייתי בירוחם לא מזמן, כאורח של ראש העיר ושל סגנו הרב אברהם, הסתובבתי בעיר ודיברתי עם אנשים. אני רגיל לפגוש אנשים, אתה שומע הרבה מצוקות, בפרט בעיר כמו ירוחם. נושא התחבורה בירוחם תפס כמעט את הכותרת, והוא היה קונצנזוס בעיני התושבים שם. לא צריך לדבר על הקשיים של ירוחם, זה וודאי ראש העיר ידבר.

לעניין מציאת מקומות תעסוקה, אנשים אומרים אנחנו נזרקים ממקום למקום, אלה לא אנשים שיש להם כלי רכב פרטיים, בגלל הבעיה של האיחורים של התחבורה. אני חושב שצריכים לנצל את השולחן שאתם נמצאים כאן, גם אנשי התחבורה וגם העירייה וכמובן בראשות יו"ר הוועדה, למצוא פתרונות כמה שיותר מיידים וזמינים. מה שנאמר כאן ע"י גברתי זה חמור מאד. ש- 15 נהגים נוסעים כל יום מבאר שבע לכפר סבא? מה, תושבי כפר סבא טובים יותר מאשר התושבים בירוחם? למה, כי במרכז יודעים להקים קול מחאה יותר מאשר בפריפריה? אני חושב שאנחנו בוועדה הזאת כאן הולכים להיות השופר של אנשי הפריפריה, ולומר להם שאנחנו נדרוש מחברת מטרופולין שאם יש נהגים בדרום, תשאירו אותם בדרום. תשאירו אותם לאותם תושבים בירוחם שבלאו הכי הרבה אצלם לא כמו תושבי המרכז, ואנחנו מקווים שאנחנו נצא עם בשורה לתושבי העיר, להקל מעליהם את המשא הקשה הזה של התחבורה הציבורית.
היו"ר ישראל אייכלר
אדוני ראש העיר, אני רוצה לשאול אותך משהו. אין באמת תחבורה ציבורית פנימית בכל ירוחם?
חנה בריגע
אין עדיין.
מיכאל ביטון
טוב עד היום ירוחם היתה 9,000 איש, ועכשיו הקמנו שתי שכונות, ואז זה מחייב. אבל אני אתייחס באופן סדור לכל הסוגייה הזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה.
מיכאל ביטון
ראשית, היו"ר, תודה על זימון הדיון במהירות, ולחה"כ מלכיאלי, שותף שלנו, מ"מ ראש העיר אריה אברהם, חברות של אוטובוסים – אילן קרני, נציג משרד התחבורה, נציגי ציבור. יש פה סוגיות יסוד, חלקן יכולות להיות בתחום האפור, להתווכח כמה זה רע, כמה השירות רע. אני רוצה קודם להתחיל במה שמוחלט, ואחרי זה נלך לאפור, בסדר? וזה דבר שלא יעלה על הדעת, אוטובוס לבאר שבע של מטרופולין, מחיר הנסיעה שלו 6.40 ₪ , חצי שעה נסיעה. אוטובוס דימונה-ירוחם של אגד, מחיר נסיעה 9.1 ₪.
שלומית אבינוח קואולמן
אגד לא הוזמנו לדיון, כי הבנו שהבעיה העיקרית זה מטרופולין.
מיכאל ביטון
נעשה דיון נוסף, פגישת מעקב, אם רוצים לתקן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, הטענה שהוא מדבר זה למשרד התחבורה, כי הוא קובע את המחירים.
שלומית אבינוח קואולמן
בסדר, אבל מבחינת אגד הם לא יכולים להגיב.
מיכאל ביטון
אבל אם הפגישה הזו תהיה חד פעמית, לא עשינו כלום.
שלומית אבינח
יהיה מעקב.
מיכאל ביטון
אם נציק להם 20 פעם, אולי משהו יקרה. זה מה שהולך להיות, אנחנו נציק, כן. אז סתם פגישה, לא עשינו כלום. אם תהיה פגישת מעקב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתה רוצה להגיד?
מיכאל ביטון
רבע שעה נסיעה לדימונה עולה 9 ₪, חצי שעה נסיעה לבאר שבע 6 ₪.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל מה חשוב יותר לתושב ירוחם, באר שבע או דימונה?
מיכאל ביטון
ואם הוא עובד בדימונה כל יום? אם יש עוזרת גננת בדימונה שצריכה לנסוע כל יום, מה זה חשוב? האם יכול להיות במדינת ישראל, שרבע שעה נסיעה תעלה יותר מחצי שעה נסיעה באותה תחבורה ציבורית? לא יעלה על הדעת. יש לשים לזה סוף ולטפל מייד.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
שלא יעלו את המחיר של ה- 6.5 ₪.
היו"ר ישראל אייכלר
זהו, הם יעשו שוויון.
מיכאל ביטון
אגב, פה זה נושא לבג"צ. אנחנו נביא צו מניעה, נעשה מיצוי הליכים. העירייה תסדר קצת דברים, נעשה בג"צ, אולי ישנה להם את כל המחירים במדינה.
היו"ר ישראל אייכלר
עשרות שופטי בג"צ יהיו נהגי אוטובוסים.
מיכאל ביטון
אבל אתה הקול הצלול של הציבור, אתה הקול הצלול. אגב, הרב רוקח יושב צנוע, מיניתי אותו לאיש קשר בסוגיית התחבורה הציבורית.
קריאה
עושה עבודת קודש.
מיכאל ביטון
ופועל למען כלל הציבור, ומקיים דיונים, ועושה בקרות. אז יש פה קול צלול אחד, החרפה הזאת צריכה להיגמר. זה צריך לעלות פחות מנסיעה לבאר שבע. דבר שני, סטודנטים, הולכים ללמוד בספיר, יש להם אוטובוס מדימונה למכללת ספיר, מערד למכללת ספיר, רק מירוחם אין להם אוטובוס.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה סטודנטים?
מיכאל ביטון
עשרות סטודנטים. עכשיו פתחנו תכנית לימודים עם ספיר השנה, תואר ראשון בספטמבר, ואין להם אוטובוס. כאילו האפליה הזאת, זה לא הגיוני. זו סוגיה מוחלטת שצריך לטפל בה. לגבי קו פנימי ירוחם, ירוחם לא היתה פרוסה, עכשיו נבנו בתים בהגדלת רדיוס של 700-800 מטר, יש אכלוס בקיץ של הבתים האלה, ואנחנו דווקא כן עובדים עם עמיחי על קו פנימי ותחנות וזה יקרה, זה דווקא יקרה. וזה קורה, אז חבל להגיד על משהו שהוא קורה.
חנה בריגע
אבל אין לו"ז.
מיכאל ביטון
לא, זה תלוי בנו. זה לא תלוי באף אחד אחר. תלוי בנו, שיהיו תחנות, שתהיה תכנית, ונעשה את זה.
חנה בריגע
מי שצריך לתת לו"ז, שיגיד את זה כאן בוועדה, חשוב שזה יישמע.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי ראש העיר ייתן לו"ז.
מיכאל ביטון
לא, אנחנו מקימים את התחנות במימון שלהם, ההכרעה שהקו משתנה זו הכרעה של רגולטור, זה הוא יכול להשית. אנחנו עשינו את הצעדים המקדימים לדבר הזה. אז זה יקרה.

לדבר שנשאר פה במחלוקת, יש צדדים לכאן ולכאן. אילן כבן אדם וברוך כבן אדם, הם זמינים ועונים לי ולתושבים. הם באתר של ירוחם, הם חוטפים קללות, אם יש איזה התנהגות חריגה ואני פונה, הוא מטפל. אבל באופן יסודי, היקף התחבורה הציבורית בירוחם והעמידה שלה בזמנים היא לא מספיק טובה. עכשיו השמיכה דקה, זה יגיד אין לי נהגים, זה יגיד אין לי רגולציה, זה אני לא אישרתי לו, אני אומר לך, זה אפשרי כשרוצים.

מה שאנחנו צריכים מהוועדה הזאת, זה כובד משקל ודרישה גם מהחברה וגם מהרגולטור, להציג לכם תכנית עבודה עוד חודשיים לשיפור השירות. בין אם כמות האוטובוסים, עמידה בזמנים, מדד הקטנת התלונות והדו"ח השקוף הזה. עכשיו הדו"ח הזה נמצא בוויכוח, אנחנו מביאים דו"ח של פניית אזרחים ויש פה אי עמידה בזמנים, אז אומרים "לא, אנחנו נתווכח על הנתונים האלה". צריך נתון אחד מוסכם, ומי שצריך לייצר את הנתון זה משרד התחבורה, לא אף אחד אחר. לא שמועות, לא "הוא אמר לי", לא "שמענו ככה".

זה חלק מהדרישה שלנו מול משרד התחבורה, תשובות ברורות. אנשים באים לאוטובוס, מחכים חצי שעה, הוא לא בא. עומדים בתחנה, האוטובוס מדלג עליהם. דברים שלא יעלה על הדעת. אנחנו רוצים שהוועדה הזו תהווה בשבילנו כלי לשיפור התחבורה הציבורית בירוחם, לא מפגש חד פעמי, אלא עם פגישת בקרה עוד חודשיים-שלושה ועוד חצי שנה, ואנחנו נשמח לדווח לך היו"ר שבזכותכם משהו השתפר. תודה.
היו"ר ישראל אייכלר
אינשאללה. אם אני אחכה לדבר הזה, זה יהיה עוד הרבה זמן.
היו"ר ישראל אייכלר
אמון הציבור, בבקשה.
נטע רוזנטל
כן, תודה רבה. אז באמת ע"פ הנתונים שאנחנו קיבלנו ממשרד התחבורה לבקשת חופש המידע, ברבעון האחרון של שנת 2017 אנחנו מדברים על אחת מתוך 15 נסיעות שהסתיימה באיחור של למעלה מעשר דקות או הקדימה. זאת אומרת מדובר באיחור מהותי, באחת מתוך 15 נסיעות. ברור שבמציאות כזו תושבי ירוחם לא יכולים להסתמך על תחבורה ציבורית, בוודאי שלא על מנת להגיע למקומות עבודה וגנים. וע"פ תשובה שאנחנו קיבלנו ממשרד התחבורה ב- 25 לאפריל, במהלך כל שנת 2017 משרד התחבורה מצא לנכון לקנוס את חברת מטרופולין ב- 22,500 ₪ בלבד. זאת אומרת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
על כל האיחורים או על כל נסיעה?
נטע רוזנטל
על כל שנת 2017, כאשר הנתונים שאני הצגתי הם רק על הרבעון האחרון של שנת 2017. בכל שנת 2017, 22.5 אלף שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא עוזר לאזרח.
נטע רוזנטל
מדובר כמובן על סכום זניח לחלוטין, משרד התחבורה בעצם מסמן לתושבי ירוחם "תסתדרו". זה איכשהו בסדר ולגישתנו בהחלט יש מקום חיוני ומהותי, שהכנסת תחייב את שר התחבורה לבוא ולהגיד איך הוא הולך לפתור את הדבר הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
כשאנחנו דנים על ירוחם, אני רוצה להתמקד בירוחם. זה אולי לא הוגן לשאול על השוואות למקומות אחרים, אבל בגלל שאת ארגון "אמון הציבור" שעוסק גם במקומות אחרים, תעשי לי השוואה של איחורים ודילוגים בירוחם לעומת ירושלים למשל.
נטע רוזנטל
אז אנחנו נצטרך לקבל את הנתונים האלה ממשרד התחבורה, ונשמח לחזור אליכם עם תשובות.
היו"ר ישראל אייכלר
אין לכם?
שלומית אבינוח קואולמן
הם לא ביקשו.
היו"ר ישראל אייכלר
הם לא ביקשו. לא, אני חשבתי שאתם יודעים מעוד מקומות כמו תל אביב או מקומות אחרים.
נטע רוזנטל
לא, אין לנו את הנתון הזה כרגע אבל אנחנו בהחלט מאד נשמח לעשות איזושהי השוואה לקראת הדיון הבא.
היו"ר ישראל אייכלר
זה מאד יעזור לדיון אם אנחנו נדע במה מדובר, למרות שלאנשי ירוחם זה לא יעזור כי ירוחם מרוחקת.
נטע רוזנטל
בוודאי. אלה נתונים שאנחנו יכולים להשיג ולהגיש לקראת הדיון הבא.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר. לפני משרד התחבורה, הרב סגן ראש העיר רוצה להוסיף משהו, או שאחרי מטרופולין? אחרי. יש לנו את הכבוד, אילן קרני, מנכ"ל מטרופולין, הגיע פה. אני רוצה קודם כל להגן עליך.
אילן קרני
אל תגן, זה בסדר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אגיד לך במה ואתה לא תשמח עם זה. סיפרתי את זה הרבה פעמים בוועדה שלנו, אבא שלי היה הנהג של "חברא קדישא". אז שאלתי אותו פעם, תגיד לי אבא אתה לא מפחד, אתה יודע, נפטרים? אז הוא אומר: ממתים אף פעם אל תפחד. אם הייתי מוביל אנשים חיים, זה יושב פה וזה יושב שם, אף פעם נפטר לא אמר לי איפה שמתי אותו. הרבה יותר קשה להוביל אנשים חיים, מאשר להפך. אני רוצה שאתם תמיד תובילו רק אנשים חיים ובריאים. עכשיו, כשאתה מוביל אנשים חיים ובריאים אז תמיד יש בעיות ותמיד יש תלונות, בדרך כלל התלונות מוצדקות. מתוך ניסיון של הועדה, בדרך כלל המתלוננים צודקים. לעיתים רחוקות קורה, וזה קורה אני חייב לציין את זה גם, שנהגים מותקפים ע"י אזרחים ונוסעים עצבניים בצורה לא צודקת, וזה עושה אותם עוד יותר עצבניים, ואחר כך הנוסע שעלה בתחנה הבאה חוטף מהנהג את מה שהוא חטף מההוא. עד כאן דברי ההגנה, עכשיו תגן על עצמך.
אילן קרני
אתחיל מהשורה שאמרת, ואחרי זה נפרט: התושבים צודקים. יש לא מעט איחורים, והם רק יגברו. שלא יתפלא. יש בעיית תשתיות דרמטית, היום היא גם נמצאת בירוחם, שאני מניח שזה קצת יסתדר אחרי שיפסיקו לחפור את העיר. התופעה רק מתחדדת. בבאר שבע, אני הוזמנתי להיות נציג המפעילים לפני ארבע-חמש שנים, כשפתחו את התחנה המרכזית בבאר שבע. אמרתי בצורה חד משמעית: כולכם פה עכשיו גוזרים סרטים, התחנה הזאת לא תכיל את האנשים. כל יום שזה קורה, כל פעם שמישהו מוסיף עוד קווים, התחנה יותר ויותר עמוסה. זה מודגש במיוחד, 50% מהאיחורים קורים ביום ראשון וחמישי.

אני רוצה להגיד יותר מזה. במדד אי הביצוע שלא כל כך התייחסו אליו, אנחנו סביב ה – 1%, שזה מבחינתנו מדד מאד מאד קריטי – אני לא מזלזל לחלוטין באיחורים, אני מבין את כל מה שאמרו על האיחורים, אני גם אתייחס לנושא של הנהגים – וזה רק אומר כמה קשה אנחנו צריכים כל היום לגלגל נסיעות, לכל אורך היום להחליף לנהגים את הסידורים על מנת להגיע למצב שהנסיעות מבוצעות ברמת שירות כזאת או אחרת. לכן אני אומר שהתושבים צודקים. רמת אי הביצוע היא ארגומנט אחד, שבו אנחנו באמת עומדים על 1%, שזה גם כללי, אתה מכיר את זה גם בשולחן הזה, רמת הביצוע היא מאד נמוכה. ויחד עם זאת, ברמת האיחורים, אנחנו נסבול יותר ויותר, במיוחד בימי ראשון וחמישי, הבסיסים שיורדים, החיילים בימי ראשון וחמישי, התחנה שכבר באיזשהו מקום, רק לפני שבועיים היה לנו מקרה דריסה נוסף בבאר שבע, שהבן אדם קיפד את חייו כתוצאה מלחצים של נהגים עוברים. זאת אומרת המצב שם בקטע הזה הוא קטסטרופאלי.
היו"ר ישראל אייכלר
אז תסביר לי, אני לא גר בירוחם.
אילן קרני
אני אמרתי באר שבע.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, הבעיה היא בבאר שבע. כי הצגת משהו שהיה נראה לי רחוק.
אילן קרני
לא, אני אמרתי במפורש.
היו"ר ישראל אייכלר
העיכובים שלך הם בבאר שבע.
אילן קרני
רוב העיכובים שלי הם בבאר שבע, זה מתגלגל.
היו"ר ישראל אייכלר
עד שאתה יוצא ועד שאתה נכנס.
אילן קרני
אנחנו מתעסקים בגלגול. אני קורא לזה במושג המקצועי שלנו "גלגול נסיעות" כל הזמן. למרות שאנחנו עומדים במרחק 1% מביצוע, כל הזמן אנחנו משנים לנהגים את הסידורים. עכשיו אני רוצה לקחת את הנקודה הזאת שני צעדים אחורה. לפני שמונה שנים, תשע שנים, לא זוכר מתי נכנסנו לירוחם, הייתה לנו בשורה. כשאנחנו נכנסנו לכל מקום בנגב, אני בנגב עובד 16 שנה, אנחנו זכינו כתוצאה מכך שהורדנו את המחיר ב- 45%. כשאנחנו נכנסנו נסעו ב – 18 ₪ מבאר שבע לתל אביב, אז כשאנחנו התחלנו לעבוד עבדו ב- 11 ₪.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם קובעים את המחירים?
אילן קרני
המכרז היה על מחיר, כמה הזכיין מוכן לתת במחיר.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, כי היום משרד התחבורה קובע.
אילן קרני
המחיר, אפרופו המחיר שדיבר קודם מיכה על המחיר של דימונה, הוא נגזרת מכך ששם לא הייתה רפורמה. אבל אנחנו הורדנו את המחיר ב- 45%. עד יוני, אני מתחבר, אני לא יודע מה היה לפני יוני, ביוני היה הליך רה-ארגון די גדול בכל איזור הנגב, נוספו לנו הרבה מאד נסיעות, אנחנו גם עשינו טעות שלנו שעשינו את זה גם על חודש הרמדאן, על כל המשמעויות, בטח גם בשולחן הזה דנים ברמדאן מה המשמעות שלו, ואנחנו בחוסר נהגים, אנחנו במחסור, ואנחנו משך שלושה חודשים, היו גם מספר פעמים ביישוב, ליקקנו את הפצעים ואמרנו אנחנו אשמים, לקחנו את כל האשמה עלינו.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי תיקח תושבי ירוחם כנהגים.
אילן קרני
אגיע גם לזה. נוצרת פה איזו תופעה שכאילו אני לוקח את הנהגים כל יום ומהגר אותם כל יום בחזרה. אני רוצה להגיד לך שאנחנו החברה הראשונה שהעלתה, יש פה אנשים שראו את הקמפיין טלוויזיה שעשינו, העלינו שכר בצורה משמעותית, ל- 43 ₪. אגד עכשיו עשה 43.5 ₪, שים לב, זה היה ב- 39 ₪. זה מלאכה שאנחנו עשינו לפני שלושה חודשים.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת החצי שקל בזכותך.
אילן קרני
לא, שום דבר לא בזכותי. אני אומר פה בוועדה לפניות הציבור, שהנהג צריך להרוויח גם 50 ₪, אתה יכול לצטט אותי. זאת המטרה שלי. המטרה שלי כל הזמן, לצורך העניין פניתי גם לרשויות מקומיות, אמרתי אני מוכן לקחת את הנהגים, אני מוכן ללמד אותם.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה נהגים יש לך מירוחם?
אילן קרני
יש לנו לא מעט, אבל אני רוצה להדגיש.
שלומית אבינוח קואולמן
אין לו קווים.
אילן קרני
אני רוצה להדגיש. אפשר להגיד הכל. היום, בנגב, אין לי מחסור בנהגים.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, אין לך מחסור בנהגים. אתה ממש מבורך, כי בירושלים חסר להם עשרות נהגים.
אילן קרני
אני אומר לך שזאת הסיבה. אני אומר במפורש, מה שקודם לא היה נכון, אנחנו עשינו מהלך, יוני, יולי ואוגוסט, אפילו חצי ספטמבר אוריד את הראש בהכנעה, אם היית מזמין אותי ביוני, יולי, אוגוסט וספטמבר הייתי אומר לך כן המפקד, אתה צודק ב- 100% בכל מה שתגיד. אלא מה, מאז עשינו הרבה מאד פעולות. גייסנו נהגים, הצענו בכל מקום רק לבוא, הסכמנו להכשיר, גם כשסגרו מפעל בירוחם פניתי אליו ואמרתי, אני מוכן מחר להכשיר אותם להיות נהגים. ללא שום קשר, תמיד יש נהגים שאני יכול להכניס אותם למערכת, תאמין לי. יש נהגים פחות טובים שאני יכול גם לשחרר, זה לא קשור.

אני אומר מעבר לזה, בעיית הנהגים היא לא הבעיה שלי. אני אומר שוב, זה שאני לוקח נהגים מירוחם ומדימונה לעבוד, אני בסופו של דבר מספק להם גם עבודה, עם כל הכבוד לכל הציוריות הזאת שאני "לוקח נהגים ומעביר אותם לתושבי כפר סבא". אני מספק עבודה. עם כל הכבוד, בשכר הכי גבוה בארץ, נכון להיום. אז בואו, אל תשחירו אותי. זה פעם אחת. פעם שנייה אני אומר עוד פעם: אני אמשיך לאחר בצורה יותר ויותר גדולה, עד שיימצא פתרון לנושא התשתיות במדינת ישראל, במיוחד בתחנה המרכזית בבאר שבע כשזה נוגע להם, זה במקומות אחרים קיים גם כן. אני מאד מקווה, אנחנו עכשיו דנים, נמצאת פה אביה, אנחנו דנים על נושא של מסוף שאני אמור - -
היו"ר ישראל אייכלר
את זה חשבתי להגיד לך, כי בבני ברק עשינו את אותו הדבר.
אילן קרני
אני הצינור שצריך להביא את הכסף, למבנה הנהגים שאנחנו עכשיו מתכננים אותו.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה, בירוחם?
אילן קרני
בירוחם. מבנה נהגים שאז בעצם - - -
מיכאל ביטון
רק תסביר לו. הקו יצא מבאר שבע, אם הוא התעכב שם, כל הנסיעה והחזרה מתעכבת. עכשיו הרעיון, אחד יוצא, עוצר, נגמר.
אילן קרני
אלה נסיעות דו כיווניות.
מיכאל ביטון
הבא בתור שיוצא מירוחם בזמן מתקשר, יש לו יציאה בזמן מירוחם, הוא לא תלוי ב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת זה לא מעגל?
מיכאל ביטון
לא מעגל.
אילן קרני
היום זה מעגל, אז יש לזה גם משמעויות.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל יש לי רעיון נוסף, שעושים את זה בבני בברק, אולי תעשה בקצה באר שבע, לא בתחנה המרכזית, בשיא, מסוף לתושבי ירוחם שמגיעים לשם, ומשם הם יוצאים לירוחם הלוך-חזור.
אילן קרני
אני סה"כ עובד תחת רגולציה, אפשר לחשוב על הרבה פתרונות.
היו"ר ישראל אייכלר
בימי עומס, זה יכול לעזור לך הרבה.
אילן קרני
אמרתי בתחילת דבריי ואומר שוב, אתם צודקים בכל מה שתגידו על האיחורים.
היו"ר ישראל אייכלר
כאן אנחנו מחפשים פתרונות.
אילן קרני
הפתרונות יבואו רק כאשר יימצא פתרון תשתיתי, רק כאשר אולי באמת נמצא את הפתרון, עכשיו עובדים על זה, גם העבודות בירוחם משפיעות עלינו כרגע בחודש וחצי האחרונים, ראשון וחמישי אנחנו שורדים בצורה דרמטית, ועם כל הכבוד אנחנו לא כזה מפעיל גרוע.
היו"ר ישראל אייכלר
עד מתי המכרז שלכם?
אילן קרני
הוא התחיל ב- 2014, יש 12 שנה. עשינו את זה מ- 2002.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו יש פה איזה סיפור עם עיר הבה"דים שנמצאת קילומטר וחצי מירוחם, זה צריך לשפר את מערך התחבורה, לא?
אילן קרני
מה זה משפר?
היו"ר ישראל אייכלר
כי יש יותר שיירות מצויות, יש יותר זרימה, יש יותר - - -
אילן קרני
זרימה של מה?
היו"ר ישראל אייכלר
של אנשים וקווים, לא? ביקוש.
אילן קרני
שוב, אני לא קובע כמה אוטובוסים אני אפעיל, אם ירצו להוסיף לי 30-40 אוטובוסים אני אוסיף מחר בבוקר 30-40 אוטובוסים.
היו"ר ישראל אייכלר
השאלה הזאת היא לעמיחי, בסדר. אני משחרר אותך מהשאלה הזאת.
אילן קרני
לא, אני אומר שמבחינתי - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
הנתון הוא קרוב ל- 300 ירוחמים שכבר הולכים לעבוד בעיר הבה"דים. אז זה כבר נתון דרמטי, זה המפעל הכי גדול שלנו.
אילן קרני
מעולה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז זה אמור לשפר, לא?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לא, אתה צריך עוד יציאות ועוד קווים. הגדלת התכיפות.
אילן קרני
הבעיה לגמרי אפשר להגיד, תאונות ביום ראשון וחמישי, תאונות תמיד. אני לא מסתכל על זה, אני לא רוצה סתם לבוא ולזרוק סיבות ולציין תירוצים. אני אומר, כל זמן ששני ה-"האבים" (hub) שאני קורא להם, שזה התחנה בבאר שבע והתחנה בירוחם, לא יהיו תחנות שאפשר לייצר בהן תחבורה סדירה יותר, אנחנו לא נגיע לשעת אי, ונשב פה פעם נוספת.

עכשיו, אני אגיד יותר מזה, גם כשבאים, ו- 14%, צריכים גם לרדת לרזולוציה. אוטובוס זה לא רחפן ולא טיל ששולחים אותו בשניה מסויימת. אוטובוס בסופו של דבר, עם כל הכבוד, אם אתם רוצים לספור חמש דקות איחור שזה המסה הקריטית שלי, בין חמש לעשר דקות, בעולם של תחבורה ציבורית על כל המשמעות של תשתיות, זה קצת באיזשהו מקום לעשות לנו עוול.

בנושא של נהגים, אני אומר פה ושיירשם שאני מתחייב, שכל פנייה שתבוא על נהג - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הנה, המנהלת רשמה לי. זה מה אתה אומר לנהגים השניים ו - - -
אילן קרני
כל תלונה שתבוא על נהג ספציפי, תטופל ברמת שימוע. אני פעם חטפתי מחנה בריגע שלא שמתי לב שאני בקבוצה, כשאמרתי אני מבקש להזמין את הנהג הזה לשימוע, אז חנה באה ואמרה: אם ככה אתה רוצה לפתור את הבעיות של ירוחם, אז עם כל הכבוד אל תפתור אותם בדרך הזו. כי מה זה שימוע? שימוע זה לא אומר שהוא הולך הביתה מחר בבוקר. אני מבחינת שירות, מתחייב פה בוועדה, כל תלונה שירותית לדווח מיידית לפונה, נמצאת פה גם מנהלת שיווק וקשרי לקוחות, מנהלת פניות הציבור, לא הבאתי את אנשי התפעול שיספרו לי סיפורים, הבאתי את האנשים שעובדים מול הקהל שלכם.

את מדברת על אוטובוסים? הייתה ביקורת של משרד התחבורה על כל האוטובוסים בתחבורה, ועוד הם לא עובדים אצלי, רמת התחזוקה, מאחר ואני עובד עם רמת תחזוקה שהיא בעצם, אין לי מוסכניקים שלי, אין לי אגף שלי שמבצע את זה אלא רק אותם יבואנים שאני קונה מהם אוטובוסים מחוייבים ל- 100% תקינות. אם יש בעיה ספציפית, עם כל הכבוד, המייל שלי, ואת יודעת להשיג אותי, המייל שלי והטלפון שלי פתוח לחלוטין, בכל דבר תקבלי תשובה של 24 שעות.
היו"ר ישראל אייכלר
את אמרת שהחלונות שבורים.
כנרת סויסה
כן, אני נסעתי והחלון ככה.
היו"ר ישראל אייכלר
הגשת תלונה?
כנרת סויסה
לא, האמת שלא.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי כדאי שתפני לפניות הציבור שם.
אילן קרני
אבל אני אומר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבין שזה דבר טכני, לפי מה שאתה אומר זה דבר טכני.
אילן קרני
כל דבר טכני וכל דבר שירותי של נהג ספציפי, אני מתחייב לטפל בו מיידית.
היו"ר ישראל אייכלר
יש אוטובוסים ישנים?
אילן קרני
לא, שנת 2014 זה האחרון. ודרך אגב, עכשיו הם גם הולכים להיות מוחלפים, עכשיו הזמנתי עוד 15 להתחיל להחליף, מעל מכסת ק"מ, אני חייב להחליף אוטובוס. אנחנו כבר ב- 2018, אני מחליף אוטובוסים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אתה כן מרוצה מהאוטובוסים?
אילן קרני
אם אני מרוצה? יש כאלה שזוללים יותר דלק, פחות דלק, זה לא רלוונטי. אני אומר שברמת השירות תמיד יש בעיות. יש בעיות עם נהג מעשן? עם כל הכבוד, נילחם בזה מיידית. אין לו שום זכות לעשן ברכב. אם הוא מדבר לא בסדר, הוא יטופל. להיפך, היו לי בזמנו פניות, תעזוב את הנהג הזה. היו פניות במועצה, את הנהג הזה בקטע הזה, אנחנו מבקשים שתיתן לו הזדמנות נוספת. אתה זוכר מיכאל? היו נהגים שאנחנו החלטנו שהם לא שירותיים, אז היו פניות מהרשות המקומית – תן לו הזדמנות נוספת. קיבל הזדמנות נוספת, דרך אגב זה לא עזר לו. אחרי פעמיים שלוש הוא היה צריך ללכת הביתה. מה אני יכול לעשות?

נושא השירות מאד חשוב. בנושא של האיחורים, אני אומר שוב, ידיי כבולות. אני אומר את בצורה הכי - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אגב אילן, אף אחד לא ניסה להשחיר את פניך, ההיפך הגמור.
אילן קרני
לא, אני עניתי על הקטע שאמרו שאני לוקח נהגים, פוגע בפזורה.
חנה בריגע
לא, לא, אילן, אלה תירוצים. תירוצים, לא יודעת, סיבות שהעלו.
אילן קרני
כשבאים ואומרים לי, חופרים אצלי ואומרים לי: "אתה לוקח 15 נהגים מירוחם, 15 נהגים אתה גונב מירוחם ומביא אותם לכפר סבא", איזה טיעון זה?
חנה בריגע
זה גם התגובות שלכם שיהיה בסדר, ובכל תכנית שהייתה.
היו"ר ישראל אייכלר
רבותיי.
חנה בריגע
מחסור בנהגים זו אמירה שלכם, לא שלי.
אילן קרני
דרך אגב, בחודשים יולי, אוגוסט וחצי ספטמבר אכלתי קש, אני אומר לך ואמרתי את זה במפורש במועצה, אמרתי בכל מקום שהוא: היה פה הליך רה-ארגון שכביכול היה גדול עלינו, אפילו עמיחי, שהוא הממונה עליי, אמר – אתה רוצה שנחזור למפה הקודמת? ואני אמרתי לא, אני אלחם על זה בשיניים. אני אקיא דם, סליחה על הביטוי, ואני אלחם בזה ואני לא אשבור את האוכלוסייה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
כן, אבל הוועדה רוצה לעזור לך.
אילן קרני
אני אומר, אם אתם יכולים לעזור לי בתשתיות אני אשמח. אני אפתור את כל הבעיה של האיחורים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני רוצה להמשיך בדיון. אני רוצה להגיע גם לסיכומים. שלומית, תרשמי את הרעיון שלי לעשות מסוף מחוץ לעיר.
חנה בריגע
לא, כי זה נראה כאילו נפתרה בעיית הנהגים, אז המצב לא השתפר, אז עכשיו צריך לתפוס בעיה אחרת.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
גבירתי, או שאם נחדד את הוועדה, איפה צריך למקד את האש.
היו"ר ישראל אייכלר
ההבדל בין הוועדה הזו לוועדות אחרות, לוועדות אחרות אנשים באים בשביל להביע דעה, ולפרסם אותה ולעשות אג'נדה ולעשות מלחמה, ואין להם שום מטרה אחרת, מבחינה פוליטית אני מדבר. הוועדה הזו היא וועדה א-פוליטית, שמטפלת אמנם בדברים קטנים של המיקרו, אבל אנחנו מגיעים תמיד לאיזשהם סיכומים, אז לכן לא צריך ויכוחים שמעבר.

עמיחי, עכשיו המשא עליך.
עמיחי לוי
יש פה הרבה נוסעים, אז בוא נתחיל בקצרה.
היו"ר ישראל אייכלר
בוא נתחיל מהסוף. עלתה פה בעיה של באר שבע. אתה רק דרום?
עמיחי לוי
אני מחוז דרום.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. אבל יש מחוזות אחרים, שיש הרבה חברות שבאות בטענה הזאת. יש בעיות בהרבה חברות אוטובוסים, שבעיר מסוימת יש פקקים נוראיים והם מעכבים את כל המעגלים. אני הבנתי עכשיו מאילן שהבעיה המרכזית של הדיון שלנו זו הבעיה של באר שבע. בבני ברק למשל עשינו שבימי עומס יש שני מוקדי יציאה, הלוך וחזור, כדי שלא יצטרך כל אוטובוס לעבור את כל המכשולים שהוא צריך לעבור. אני מבין שהתחנה המרכזית בבאר שבע זה המכשול הגדול ביותר מבחינתו. אולי תעשה לו, לשעות עומס, תחשוב על זה, יחד עם עיריית באר שבע ועיריית ירוחם, ירוחם אני כבר מבין שאתם מקימים מסוף, להקים איזה מסוף, זמני, לא גדול, לא השקעה גדולה, לזמנים מיוחדים, שאז הוא מוציא אוטובוסים של ירוחמים הלוך וחזור בשעות העומס. אם תצטרכו שזה יהיה קבוע יותר, תהיה תשתית קבועה יותר. לא צריך תשתיות גדולות. אני חושב שזה הפתרון המעשי עכשיו. בבקשה.
עמיחי לוי
אני אתייחס. קודם כל נפתח בזה שיש לנו, כמשרד התחבורה, קשר רציף עם המועצה. הם מגיעים לדיונים שוטפים, גם נפגשים עם תושבים, ויש איזשהו תהליך רב שנתי של שיפורים בתחבורה הציבורית, לצד הבעיות. אם עד לפני כמה שנים היה שירות רק לתחנה מרכזית בבאר שבע ולדימונה, בשנים האחרונות נפתח השירות להרבה מאד יעדים באמצעות חברת מטרופולין. אם זה מצפה רמון, אופקים ונתיבות, ירושלים, בני ברק, תל אביב, ובסופי שבוע עוד יעדים שמשרתים בעיקר ציבור חרדי, ולצד זה יש לנו עוד כמה משימות להשלים. הוזכרו פה כבר הקו הפנימי שאמור להיפתח עד סוף השנה.
שלומית אבינוח קואולמן
מה זה סוף השנה?
עמיחי לוי
2018.
שלומית אבינוח קואולמן
סוף 2018, עד אז?
עמיחי לוי
רגע. הפתיחה של הקו מותנית בשני דברים שראש המועצה הזכיר, אחד זה הכשרת תחנות ע"י המועצה, ודבר שני זה תקציב שצריך לבוא מאצלנו בשביל שיהיה רכש אוטובוסים וכדומה. אז שני התהליכים האלו מתקדמים, ואם לא יהיו עיכובים אנחנו מתכוונים עוד השנה להשיק את הקו הפנימי. בינתיים, לשאלתך, מתאפשרת נסיעה פנימית בתוך ירוחם באמצעות הקו הבינעירוני, קו 58, הוא מעלה ומוריד בתוך היישוב.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, הוא משמש גם את תושבי העיר בתוך העיר.
אילן קרני
גם עירוני וגם בינעירוני.
עמיחי לוי
אכן. מה שלא מקובל ביישובים אחרים, פה בגלל שעדיין אין קו פנימי אז הדבר הזה מתאפשר, קצת מעכב את הנוסעים שרוצים לנסוע לבאר שבע אבל כרגע זה הפתרון.
היו"ר ישראל אייכלר
למה אתה צריך שישה-שבעה חודשים מעכשיו עד סוף השנה? לבנות תחנה זה דבר שאפשר לעשות בחודשיים.
מיכאל ביטון
שמנו תחנות, זו לא בעיה.
עמיחי לוי
יש תהליך של אישור התחנה ושל הביצוע של הגיאומטריה בשטח, ויש גם תהליכים של תקצוב.
מיכאל ביטון
מימון. מה שמעכב זה המימון.
עמיחי לוי
תקציב 2018 - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש לך תקציב עד ביאת המשיח, אישרנו כבר. עד 2014 כבר מאושר, נכון?
עמיחי לוי
אישרתם את תקציב המדינה. אבל בין אישור תקציב המדינה לבין קבלת הרשאה מהאוצר יש פער של כמה חודשים.
היו"ר ישראל אייכלר
נו, ואין לך קשר עם כחלון?
מיכאל ביטון
זה נתון חשוב. האם הקו הפנימי מתוקצב בסעיף תקציבי, כן או לא?
עמיחי לוי
הוא מתוקצב עבור השנה, אבל ההרשאה טרם התקבלה.
מיכאל ביטון
מי נותן למי את ההרשאה?
עמיחי לוי
משרד האוצר.
היו"ר ישראל אייכלר
הרפרנט של משרד האוצר. מי זה?
עמיחי לוי
אני יכול למסור אחרי זה את הפרטים.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, תמסור גם לראש העיר, שיתחיל לעשות טלפונים.
מיכאל ביטון
שלא יעכב אותנו.
גיל יעקב
הראל שליסל.
עמיחי לוי
כן, הראל שליסל, יש לי את הפרטים.
היו"ר ישראל אייכלר
הראל שליסל, תרשום לך.

אין שום סיבה שייקח חצי שנה.
עמיחי לוי
אנחנו עכשיו בחודש מאי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אני מכיר אותו. הוא היה בוועדה שלנו הרבה פעמים.
עמיחי לוי
אנחנו במגעים שוטפים עם האוצר, והובטח לנו שבשבועות הקרובים ההרשאה, לא מדובר רק על ההרשאה הזאת אלא על הרשאות יותר רחבות, יעברו, וביום קבלת ההרשאה אנחנו מוציאים למטרופולין הוראת רכש, ויש תהליך של רכש אוטובוסים שלוקח משהו כמו חמישה חודשים, משהו כזה.
חנה בריגע
אז הגענו כבר לסוף שנה, איך?
מיכאל ביטון
עמיחי, האתר שנמצא מדרום לתחנה מרכזית שחונים בו האוטובוסים, תחנה מרכזית, למי הוא שייך, האדמה הזאת?
עמיחי לוי
יש שם חניון של המפעיל העירוני, של דן באר שבע.
אילן קרני
כן, אבל אתה צריך לשלב אוטובוסים, זה לא בדיוק ככה. אתה לא יכול לבוא ולהגיד: אוקיי, אני שם אוטובוסים שהם רק, אין בעיה, אם ימלאו אותם בנסיעות, ירוחם-באר שבע, ירוחם-באר שבע, זה יהיה בסדר. הם צריכים להתמלא אבל. שאז הם יוצאים מהמפה הכוללת.
קריאה
אתה לא מגיע בזמן לתחנה של ירוחם בגלל שהתחנה המרכזית פקוקה. יש לך שם אדמה של עשרות דונם עם אוטובוסים חונים סתם, סתם חנייה, תשים שם תחנה. את זה אתה יכול לעשות, אתה הרגולטור ואף אחד אחר לא יכול לעשות את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, זה של חברת מטרופולין?
עמיחי לוי
זה של חברת דן באר שבע.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה יכול לחייב אותם לארח את מטרופולין?
עמיחי לוי
יש להם הסכם עם עיריית באר שבע על השטח הזה והחניון הזה מלא, זה לא שיש שם שטח פנוי. הם עצמם סוגרים את החניונים.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, מה שמציע ראש העיר שמטרופולין יעשה הסכם - - -
מיכאל ביטון
תוציא את החנייה החוצה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא את החנייה הזאת.
מיכאל ביטון
זה צריך להיות מסוף, לא תחנה, המקום הזה.
עמיחי לוי
מבחינת התכניות של עיריית באר שבע, הולך לקום שם מגדל.
היו"ר ישראל אייכלר
מיכאל, מה אכפת לך שמטרופולין ישכור מקום ליד זה?
מיכאל ביטון
אין בעיה. משהו מרכזי, ליד הרכבת.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה צריך להמשיך גם לעניין המחירים.
עמיחי לוי
הכל רשום לי. הדבר השני, חוץ מהקו הפנימי, דובר על זה ואני חושב שזה נוגע לעניין האמינות - - -
חנה בריגע
רגע, אבל עמיחי, עצרנו אותך בעניין שאמרת שחמישה חודשים ייקח הרכש. אז כבר הגענו לסוף השנה ועדיין אנחנו - - -
עמיחי לוי
אנחנו עכשיו בחודש מאי, אם עכשיו תתקבל הרשאה, 5 חודשים זה אוקטובר, וזה עדיין השנה.
מיכאל ביטון
אם הקו יפעל עד סוף שנה זה טוב. רק שלא תאחר, רק שיפעל.
עמיחי לוי
זאת הציפייה.
מיכאל ביטון
בוא תעמוד בהצהרה שלך, זה טוב. אם אין סעיף תקציבי זה חסם גדול מאד. נטפל בזה.
עמיחי לוי
אמרתי, יש סעיף תקציבי, בפועל אין הרשאה לנושא.

הדבר השני שהוזכר פה זה תחנת קצה בירוחם, מסוף, זה יותר מסוף לנהגים, לא לנוסעים, אבל היום אין תחנת קצה בירוחם וזו הסיבה מספר אחת לבעיות האמינות. כי עיכוב בבאר שבע, קו סיבובי, ואין שעת יציאה מירוחם.
מיכאל ביטון
וכשהוא מוריד נוסעים הוא אוסף את החדשים. וכל הדבר הזה.
עמיחי לוי
אנחנו ביצענו מהלך עם המועצה, תכננו מה המסלול הנכון.
שלומית אבינוח קואולמן
מתי יתחיל לפעול?
עמיחי לוי
יתחיל לפעול בחודשים הקרובים, גם פה צריך רכש, זה מעלה את כמות האוטובוסים, המועצה צריכה להציב תחנות, זה אני מקווה יפעל עוד במהלך הקיץ, עוד אין תאריך סגור אבל זה גם בטוח יקרה השנה. אז זה שני מהלכים שישפרו מאד את השירות בחודשים הקרובים.
היו"ר ישראל אייכלר
אפשר להגיד לקראת החגים באוקטובר שזה כבר יהיה? בתחילת ספטמבר.
עמיחי לוי
אני יכול להגיד שנעשה הכל כדי שזה יקרה, אבל אנחנו נדע תאריכים מדוייקים יותר קרוב ל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז אולי תשלח לנו לוועדה.
עמיחי לוי
אנחנו נעדכן את הוועדה כשייקבעו תאריכים בשיתוף עם המועצה. בנוגע לתשתיות בבאר שבע, בשנת 2014 נפתחה התחנה החדשה, כמות הרציפים גדלה כמעט פי שתיים, וזה אף פעם לא מספיק. תמיד יש בעיית תשתיות, וכמה שבדרום יש שטח, בבאר שבע עצמה הגמישות בשטחים היא לא גדולה, ועל אף זה נוספו רציפים. וכמו שאמר אילן הבעיות הם בעיקר בימי ראשון שיש מסה של חיילים שמגיעה לבאר שבע, מסה של אוטובוסים, המשטרה מאד מחמירה בבדיקות הביטחוניות בכניסה לתחנה, זה יוצר תורים של אוטובוסים שממתינים לבידוק, יש בעיה. יש בעיה אמיתית.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מציע, שלא לשלוח את כל הקווים דווקא לתחנה המרכזית. בירושלים עושים את זה, כי אם היו שולחים את כל קווי ירושלים לתחנה המרכזית, אף אחד לא היה נוסע בעיר הזאת.
עמיחי לוי
אז את החיילים אנחנו שולחים היום גם לרכבת באר שבע צפון, משם יש להם הסעות לעיר הבה"דים, אנחנו מנסים לפזר את השירות גם למוקדים אחרים בבאר שבע, ויש לנו תכניות להמשך, גם בוחנים הקמה של קומה שנייה בתחנה המרכזית, בסוף לבן אדם נוח מאד להגיע לתחנה המרכזית. אנחנו לא רוצים שהוא יגיע לאיזה מגרש נטוש בקצה העיר.
אילן קרני
ההוא בירוחם שגר בתל אביב, יגיע לבאר שבע ואז יצטרך ללכת למסוף של ירוחם.
עמיחי לוי
לנסוע לאיזה מגרש. הכי נוח תחנת הרכבת, היא יושבת צמוד לתחנה מרכזית. הכי נוח להגיע לתחנה המרכזית, צריך לשפר את התפקוד של תחנה מרכזית. והיינו שמחים גם להקלות מהמשטרה בבדיקות הביטחוניות, אבל זה כנראה לא בידינו. צריך להגיד שזה מהווה עיכוב מאד משמעותי. עכשיו אני רוצה לחזור לנתונים. אני חושב שאין מחלוקת על הנתונים. הנתונים שהוצגו זה נתונים שנמסרו על ידינו, והם נכונים למחצית השנייה של שנת 2017, שכמו שאילן ציין היתה מחצית מאד בעייתית. באמת, היתה בעיה קשה בשירות, אנחנו העברנו לוועדה נתונים גם מ- 2017, גם מ- 2018, ובחודשיים האחרונים אנחנו רואים שיפור ניכר בביצוע.
היו"ר ישראל אייכלר
מלכיאלי, בנווה יעקב היית שמח עם כאלה.
עמיחי לוי
אתם בירושלים, אתם עוקבים על הנתונים. תמיד יש לאן להשתפר, אבל אני לא חושב שיש ויכוח על הנתונים. אני כן חולק על הנתונים שהוצגו פה ע"י אמון הציבור לגבי הקנסות.
נטע רוזנטל
אלה הנתונים שקיבלנו מכם.
עמיחי לוי
אני צריך לבדוק את השאילתא מה בדיוק. הנתונים שיש לנו הם על קנסות בשבע ספרות, ואילן יכול לאמת את הנתונים.
נטע רוזנטל
אלה הנתונים שהתקבלו מאצלכם, נשמח לתיקון.
עמיחי לוי
עלתה פה השאלה אם הנתונים מוסכמים ואמרתי, הנתונים על הביצוע מוסכמים, אבל אני חולק על הנתון הזה ואני אשמח לבדוק זאת.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל הדברים שלך הם הדברים המוסמכים לפרוטוקול של הוועדה. כמה הקנסות שהוטלו השנה?
עמיחי לוי
אלה דברים שהם חסויים מתוקף הסכמים, אבל אני אומר, זה בשבע ספרות.
גיל יעקב
למה זה חסוי בעצם?
עמיחי לוי
אני חושב שזה דיון שלא נוגע ל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לספר לכם, שהיה לנו דיון וגם אפילו הצעת חוק שלנו, שהכסף של הקנסות ששמים על החברות יחולקו באופן פרטי לאדם שנפגע. יש לנו עוד בעיות איך מזהים אותו, יעקב גיל מ- "15 דקות" מכיר את ההצעה הזאת, כי זו ההצעה היחידה - - -
שלומית אבינח
היום יש הצעות וולונטריות, שחברות התחבורה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אנחנו הצענו הצעת חוק שעד סכום מסויים של 5,000 ₪ לאוטובוס, ושאותם האנשים שהיו בתחנה ויש אפשרות לזהות אותם, והם חיכו ולא הגיע להם אוטובוס אחרי רבע שעה, לא חמש דקות אל תדאג, אז שיקבלו את הכמה מאות שקלים מתוך ה- 5,000. אחרת זה הולך לאוצר המדינה, והאזרח לא הרוויח כלום.
עמיחי לוי
לא, זה הולך לקרן שחוזרת בשיפורים לנוסעים, בסככות, קרן שיפורים.
היו"ר ישראל אייכלר
ומי מפקח על הקרן הזו?
עמיחי לוי
משרד התחבורה.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם כבר מה לבדוק?
גיל יעקב
עמיחי, אני רק רוצה לעדכן לגבי החיסיון שהיה במבקר המדינה אם אני לא טועה, אמר שהתשובות של משרד התחבורה לבקשות חופש המידע בנושא החיסיון, הן לא חוקיות ואין חיסיון על הנתונים האלה.
עמיחי לוי
זה דיון בפני עצמו, לא נוגע לירוחם.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, זה טוב שאמרת את זה, יעקב. טוב שאמרת את זה לפרוטוקול, אבל איש משרד התחבורה עמיחי מטפל בדרום ובירוחם עכשיו, אז בוא נשחרר אותו.
עמיחי לוי
נכון, אני לא בא לייצג את הייעוץ המשפטי של המשרד, ואפשר לזמן את הייעוץ המשפטי שייתן חוות דעתו על זה, זה לא בתחומי.
היו"ר ישראל אייכלר
תמשיך.
עמיחי לוי
בנושא התעריפים, אני חושב שזה גם נושא שמוכר לוועדה. הרפורמה בתעריפים בכל הארץ כללה מספר שלבים, הייתה הפחתה במע"מ, היה חודשי-חופשי מטרופוליני, עכשיו נכנס חופשי יומי ארצי, ויש שלב ברפורמה בתעריפים שבא לתקן עיוותים, ויש עיוותים בתעריפים בין יעדים שונים, השלב הזה עוד לא יצא לדרך, הוא לא תוקצב, יש עלות לשלב הזה.
מיכאל ביטון
אבל עמיחי, שנים אתה יודע על זה.
עמיחי לוי
נכון, אנחנו יודעים על זה שנים וירוחם היא רק דוגמא אחת. אנחנו יכולים להביא עוד דוגמאות על ההבדלים בין החברות השונות. אילן תיאר קצת מה התהליך שהביא לזה, יש לזה תג מחיר ואני חושב שהשאלות פה צריכות להיות מופנות למשרד האוצר.
מיכאל ביטון
אנחנו צריכים את העזרה של הוועדה, לפני שנצא למלחמה.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו כוועדה, מאד מברכים על כל מבצע ששר האוצר עושה בהורדות מחירים מפעם לפעם, אבל תמיד כשעושים רפורמה באיזור מסויים צריך לקחת בחשבון את כל ההשלכות, לכן יש מספיק מנהלי חשבונות, שלא יווצרו עיוותים כאלה. ואם נוצר עיוות במקום מסויים כמו בירוחם, לא צריך לחכות לקמפיין הבא של כחלון על רפורמות, צריך פשוט לתקצב את הדבר הזה.
עמיחי לוי
אמרתי, עיוותים קיימים בעוד מקומות ובכל מקום צריך את התקצוב ויש פה בסוף ראיית רוחב.
מיכאל ביטון
כן, אבל זה לא 10% אלא זה מאות אחוזים. נסיעה של חצי מהדרך, עולה כמעט פי 2 שזה כאילו הפקעה של 200 אחוז.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה עלות התקצוב של ירוחם עצמה, למה אתה צריך להיות תלוי ברפורמות?
עמיחי לוי
אני לא יודע להגיד מה העלות של ה - - -
מיכאל ביטון
עמיחי, אי אפשר לחיות עם זה בשקט. אני אומר לך, אנחנו נעשה על זה ברדק ואנחנו נבקש מהוועדה הזאת להתחיל, אם אנחנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אולי נפנה לשר האוצר שיושיב את הפקידים שלו על הקו הזה. מה אני צריך לדאוג לרפורמה שלמה שתהיה באיזור - - -
מיכאל ביטון
נכון, או להוציא את אגד מדימונה ומטרופולין יעשה את זה בחצי מחיר, או שיורידו מחיר. צריך לעשות את זה כי יש פועלים פשוטים ויש תלמידים, שנוסעים כל יום לדימונה בהפקעת מחיר ולאדם עני זה נזק מצטבר של מאות שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
עמיחי, תעביר לשר התחבורה וגם אנחנו נפנה אליו ולשר האוצר, שאנחנו מבקשים את התיקון של הקו הזה ספציפית, בלי לתלות את זה במיליארדים של מהפכות גדולות שיהיו לפני הבחירות הבאות. אני מדבר על הוראת שעה.
עמיחי לוי
קודם כל, אני אעביר את המסר לוועדת המיסוי.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. כי יש פה עיוות בולט, זה לא איזה שקל.
עמיחי לוי
מה שצריך להגיד, יש היום אפשרות שלא הייתה קודם לחודשי-חופשי דימונה-ירוחם למי שנוסע כל יום, פה אכן יש אחידות.
מיכאל ביטון
אתה מגרד את הראש עם היד הלא נכונה, באמת.
עמיחי לוי
אני לא אומר שזה כל הפתרון, אבל לחלק מהאנשים - - -
מיכאל ביטון
עשיתם רפורמה, דפקתם את הנסיעה של דימונה-ירוחם, אתה אומר לי תעשה חודשי-חופשי. זה צריך להיות באופן מהותי.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל הוא אומר משהו הגיוני, אתה מדבר על האנשים שנוסעים כל יום לעבודה. שם כן יש מחיר.
מיכאל ביטון
אבל זה עדיין יקר יותר. גם בחודשי-חופשי, זה בעלות מוחלטת.
עמיחי לוי
החודשי-חופשי לא תלוי בחברה מסוימת.
מיכאל ביטון
אבל בעלות מוחלטת. החודשי-חופשי של דימונה, יקר יותר מפי 2 בקילומטראז' לבאר שבע.
עמיחי לוי
אבל העיוות בחודשי-חופשי, לא מושפע ממחיר הנסיעה הבודדת כי הוא לפי מרחק.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זה לא משנה. את האדם הקטן זה לא מעניין, כי הוא בסוף משלם בנסיעה קצרה יותר.
היו"ר ישראל אייכלר
זו השאלה. חה"כ מלכיאלי, אתה אומר שאם תושב ירוחם שעובד בדימונה, קונה חודשי-חופשי אז הוא לא משלם את הפער הזה?
קריאה
הוא משלם אפילו יותר יקר.
עמיחי לוי
זה לא קשור לתשע שקל של נסיעה בודדת, יש את התעריף של החודשי-חופשי דימונה - ירוחם.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
שהוא יותר יקר.
חנה בריגע
נכון, הוא יותר יקר.
היו"ר ישראל אייכלר
עמיחי, תבדקו את זה. למה?
עמיחי לוי
אני אומר, פה הרפורמה כבר הגיעה.
היו"ר ישראל אייכלר
אם אתה צודק ואם מדובר ברוב האנשים שנוסעים יום יום.
עמיחי לוי
נבדוק את זה מייד כשנצא מפה.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נבדוק את זה, בדיוק, גם אתה תבדוק, תשלחו לנו, ואז נפנה לשר האוצר. אם זה כמו שאתה אומר, שמי שלא נוסע בבודדת, פעם ביובל הוא נוסע, לא הופכים עולם בשביל זה. אבל אם זה אדם שעובד, אישה שעובדת בדימונה, בירוחם, ויש לה אפשרות דרך חודשי-חופשי לקבל מחיר שווה וזול יותר, אז נחה דעתנו. אם לא, צריך לבקש החלטה ספציפית על הקו הזה להשוות אותו.

בעניין הסטודנטים.
עמיחי לוי
רגע, בעניין עיר הבה"דים.
שלומית אבינח
חודשי-חופשי 200 ₪, קנה מידה להשוואה למה?
עמיחי לוי
200 ₪ דימונה - ירוחם, כמה לבאר שבע?
רחמים רוקח
ירוחם - נתיבות זה גם 200 ₪, כי זה בתוך אותה טבעת, ירוחם - דימונה זה גם 200 ₪, שזה גם עיוות.
עמיחי לוי
טוב, עיר הבה"דים נשאלתי. לעיר הבה"דים באמת יש הרבה עובדים מירוחם, הם מגיעים בהסעות של החברה המפעילה שם, זאת אומרת פחות מתבססים על תחבורה ציבורית. ועדיין חיילים או כל מבקר שרוצה להגיע לעיר הבה"דים, הקו מירוחם לבאר שבע עוצר בכניסה לעיר הבה"דים, יש את האפשרות להגיע.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אתם כבר נערכים עכשיו לזמנים שזה יפעל בהמונים?
עמיחי לוי
עיר הבה"דים פועלת עכשיו בהפעלה מלאה. היא התאכלסה באופן מלא. לא כל כך משפיע על ירוחם כי היא נמצאת באמצע הדרך לבאר שבע. זאת אומרת, יש לה מערך קווים שלה שנותן שירות לחיילים.
רחמים רוקח
רק שזה בכניסה האחורית, לא בכניסה הראשית.
עמיחי לוי
בכניסה האחורית, נכון, לא בכניסה הראשית.
כנרת סויסה
עוצר בכניסה האחורית כשאנשים צריכים את הכניסה הראשית.
עמיחי לוי
לא, אז אני יכול לעדכן שבעוד שבועיים נסיעות הבוקר של החיילים שמגיעים לבסיס ייכנסו לשער האחורי, ב- 27 לחודש.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו נשאר לך הסטודנטים.
עמיחי לוי
הסטודנטים למכללת ספיר, הבקשה הזאת עלתה מראש המועצה בחודשים האחרונים, אנחנו בוחנים אותה לשנת הלימודים האקדמית הבאה שתתחיל באוקטובר. צריך להגיד שקיבלנו נתונים ממכללת ספיר, והנתונים שנמסרו הם על 37 סטודנטים תושבי ירוחם - - -
שלומית אבינוח קואולמן
אם יהיה קו, אז יהיו יותר.
מיכאל ביטון
חכמה האישה הזאת. שמעת מה היא אמרה?
עמיחי לוי
בסדר, אני אמרתי אלה הנתונים.
מיכאל ביטון
זה כמו הביצה והתרנגולת. תעשה קו, יהיה 100 סטודנטים ואם אין אוטובוס אז אין סטודנטים.
עמיחי לוי
צריך עוד לציין, שכדי להגיע - -
היו"ר ישראל אייכלר
היא הייתה צריכה להיות 20 שנה מנהלת וועדה, כדי שאתה תבוא לתת לה את הכבוד.
מיכאל ביטון
תשמע, האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם.
עמיחי לוי
כדי להגיע למכללת ספיר חייבים ממילא לעבור בבאר שבע, והיום יש את האפשרות לעשות את המעבר הזה בתדירות די טובה. אמרתי, אנחנו בוחנים לקראת אוקטובר לפתוח גם קו ישיר.
שלומית אבינח
אתה יודע, היה לנו דיון על תל-חי. שוב, זה דומה ושונה. ובאו החבר'ה מתל-חי ליום הסטודנט, והם הודיעו לנו פה אחד ואמרו שהם צריכים להיכנס לקרית שמונה, אז אמרו יש כל מיני כפרים וכל מיני של הדרוזים, לא רוצים להיכנס לזה. אז היה פה דיון, וזה היה נראה חסר סיכוי, ואחרי הדיון קיבלנו תשובה וואלה, כאילו באמת הם צודקים, ושינו את זה. אז לפעמים כשאתה שומע ממקור ראשון זה - - -
עמיחי לוי
אז אני מקווה שאני אוכל לבשר גם את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
המנהלת כתבה לי עכשיו, מה שהכי קריטי עכשיו זה הקו הפנימי, שנשים צועדות, אנשים צועדים, בחום, בערב ובקור וזה הכי דחוף. אז תרשום לך.
עמיחי לוי
אז זה נמצא בעבודה.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, אנחנו נרצה לאפשר לממלא מקום ראש העיר רק מילת סיכום.
גיל יעקב
רק לגבי התעריפים, אני הסתכלתי תוך כדי, אם רוצים לדעת. על התעריפים בין דימונה לירוחם, מה שקורה זה שהם נמצאים בטבעת החיצונית של איזור באר שבע, ואז אם רוצים לעבור בין האיזורים החיצוניים חייבים לקנות גם את האיזור הפנימי יותר, ואז זה יוצא יקר. זאת אומרת אין היום תעריף בין האיזורים של הטבעת, ואז זה פשוט מייקר את הנסיעה, גם החופשי יומי, וזה איזושהי טעות שצריך לתקן.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת זה לא פתרון כמו שאמר מיכאל?
קריאה
מה המחיר של חופשי יומי?
גיל יעקב
החופשי יומי אם אתה קונה טבעת פנימית, נגיד ללא באר שבע, זה 18 ₪.
היו"ר ישראל אייכלר
18 ₪ לנסיעה?
גיל יעקב
יומית, תעריף יומי.
חנה בריגע
אבל בלי להגיע לבאר שבע.
גיל יעקב
בלי להגיע לבאר שבע אבל חייבים לקנות טבעת יותר פנימית בשביל זה. צריך לקנות את הטבעת היותר פנימית ואז זה יקר. במקום שזה יהיה 13.5 ₪.
היו"ר ישראל אייכלר
אריה אברהם, בבקשה.
אריה אברהם
אני רוצה להודות לידידי, חה"כ מיכאל מלכיאלי שבאמת ירוחם יקרה לו והוא יקר לירוחם, גם אתה יו"ר הוועדה. הייתי בכמה ישיבות עם קרני שבאמת עושה כל מה שהוא יכול לטובת הסבל שנגרם בירוחם, אבל עדיין עם הרצון הטוב אי אפשר עוד לקנות במכולת. ואנשים בירוחם, בהיעדר קו פנימי, צריך עדיין להסיע את הזקנים והזקנות לקופת חולים, אנחנו נצטרך כנראה עוד לעשות את זה בהתנדבות עד שהם יפתרו את הבעיה הזאת, ויפה שעה אחת קודם. חוץ ממה שאלה שסובלים כבר מבחוץ, אלה העובדות והעובדים, אז באמת הזקנים והילדים בטיפת חלב, כל השירותים בירוחם, כל אדם שצריך איזשהו, זה הקו, זה האוטובוס שאיתו הוא יכול לקבל שירות, ובהיעדר הקו הזה אז באמת יש שמה סבל גדול מאד.

אני רוצה להוסיף קו אחד נוסף שהוא באמת מעיב מאד, זה הקו של ירוחם-דימונה, בני ברק, ירושלים, קווים שכבר לפחות פעמיים הגיעו בכניסת השבת, איחור של שעה-שעתיים, לא עשר דקות-רבע שעה, אני חושב שזה דבר חמור מאד.
חנה בריגע
זה לא קשור לבאר שבע.
אילן קרני
הודעתי בצורה מאד ברורה, שזה היה כשל חמור מאד.
קריאה
מודה ועוזב ירוחם.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אתה תדאג שזה לא יהיה פשוט.
גיל יעקב
אם כבר עלה הנושא של ירושלים, אז רק להגיד שגם מהסקר שהתושבים עשו יחד איתנו, וגם מפניות ציבור, עולה שהקו שנוסע לירושלים מגיע הרבה פעמים לירוחם כבר מלא ובעצם אין מספיק נסיעות, והבקשה הייתה להוסיף נסיעה או שתיים בבוקר.
היו"ר ישראל אייכלר
מאיפה הוא מגיע מלא, מבאר שבע?
גיל יעקב
מדימונה וזה עלה כאחד היעדים דווקא בסקר.
היו"ר ישראל אייכלר
עמיחי, תרשום לך שצריך לעדכן את זה.
עמיחי לוי
צריך לעדכן שנוספה נסיעת בוקר, 6:30 בבוקר, מדימונה דרך ירוחם לירושלים, בדיוק בשביל אנשים שצריכים להגיע יום יום. נסיעה שלא הייתה קודם.
גיל יעקב
אבל צריך לבדוק שהמצב הזה לא נמשך כי התלונות עדיין מגיעות. בשעות מאוחרות.
היו"ר ישראל אייכלר
יכול להיות שירוחם כבר מצדיקה בעצמה קו, השאלה כמה נוסעים יש לירושלים מירוחם כל יום.
עמיחי לוי
אני אבדוק.
היו"ר ישראל אייכלר
תבדקו את זה. טוב, אני רוצה לסכם את הדיון לפני שהשגרירות האמריקאית תרעיש לנו פה.

הוועדה תקיים בעזרת השם ישיבת מעקב לנושא ירוחם, אנחנו מקווים שעד אז כבר כל העניינים יוסדרו.

הוועדה תפנה לשר התחבורה בבקשה לבדוק את עניין תמחור הקווים בירוחם, בעיקר בקווים בתדירות גבוהה. הוועדה מציעה לבדוק הקמת מסוף יציאה וכניסה נוספים מבאר שבע לתושבי ירוחם. הוועדה מבקשת שהסטודנטים שנוסעים לספיר ימצאו להם פתרון ישיר בקו ישיר.

בעניין המחירים הוועדה רשמה את הודעת משרד התחבורה שהם יבדקו את העיוות שנוצר בין נסיעה מירוחם לדימונה לבין נסיעה מירוחם לבאר שבע. אם אכן יש אפשרות של חודשי-חופשי, בסדר, אם לאו, אנחנו נפנה לשר האוצר ולשר התחבורה לא לחכות לרפורמה הבאה, אלא כבר עכשיו לתקן את העיוות הזה בין שני הקווים.

הוועדה רשמה לפניה את הודעת עמיחי לוי, ממונה תחבורה מחוז דרום במשרד התחבורה, בקשר לעיר הבה"דים וגם לגבי הקו למכללת ספיר. הדבר הכי חשוב, אנחנו מבקשים לזרז את פתיחת הקו הפנימי בירוחם מוקדם ככל האפשר, כדי שלא יצטרכו לחכות שבעה חודשים כפי שנמסר לוועדה.

לגבי מה שאמר פה מנכ"ל מטרופולין על הבעיות שיש בתחנה המרכזית בבאר שבע, עצה לגבי ירוחם אבל זה יכול להיות עצה למקומות אחרים שיש לך בעיה, לבזר ולווסת קווים בבאר שבע שלא כולם יצטרכו להיכנס לתחנה המרכזית. זה נעשה במקומות אחרים, ואין שום סיבה לא לעשות את זה גם בבאר שבע וכך להקל על הפריפריה של באר שבע שלא תהיה תלויה בכל הבעיות שיש בעיר באר שבע.

אנחנו שמחנו לארח אתכם, תודה רבה.
מיכאל ביטון
אנחנו רוצים להודות לך היו"ר, ולחה"כ מלכיאלי. תודה רבה.
גיל יעקב
תודה לכם.


הישיבה ננעלה בשעה 15:10.

קוד המקור של הנתונים