ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 17/05/2018

הצעת חוק להבטחת דיור חלופי לתושבי גבעת עמל, התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



36
ועדת הפנים והגנת הסביבה
17/05/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 627
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום חמישי, ג' בסיון התשע"ח (17 במאי 2018), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק להבטחת דיור חלופי לתושבי גבעת עמל, התשע"ו-2016 (פ/20/2573) (פ/20/4) (פ/20/166), של חה"כ שולי מועלם-רפאלי, דב חנין, אורלי לוי אבקסיס, מכלוף מיקי זוהר, יוסי יונה, איציק שמולי, סתיו שפיר, אורי מקלב, יעקב מרגי, אילן גילאון, איימן עודה
נכחו
חברי הוועדה: יואב קיש – היו"ר
חברי הכנסת
דב חנין
שולי מועלם-רפאלי
מוזמנים
דניאל מלצר - רפרנט בינוי ורמ"י, אגף התקציבים, משרד האוצר

עמית גולדשטיין - רפרנט לשכת התכנון, מחוז תל אביב, מינהל התכנון, משרד האוצר

שירה תם - לשכה משפטית, רשות מקרקעי ישראל

איגי פז - מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אלון דביר - יועץ לשרת המשפטים, משרד המשפטים

כרמית פינטון - ממונה מחוז ל אביב, משרד הפנים

יוסף בנישתי - כלכלן, משרד הפנים

חנה רומנו - מנהלת מחלקת פיקוח ורישום, עיריית תל אביב-יפו

דוד טלמור - פקח נכסים, עיריית תל אביב-יפו

אלימלך קורצוויל - עו"ד מייצג את תושבי שכונת גבעת עמל

רונית אלדובי - נציגי תושבי שכונת גבעת עמל

רפאל כהן - נציגי תושבי שכונת גבעת עמל

חני שמוחה - נציגי תושבי שכונת גבעת עמל

רחל צמח - נציגי תושבי שכונת גבעת עמל

שרה לוי קדוש - נציגי תושבי שכונת גבעת עמל

ראובן יחזקאל - נציגי תושבי שכונת גבעת עמל

נועם חליף - נציגי תושבי שכונת גבעת עמל

מנשה חליף - נציגי תושבי שכונת גבעת עמל

רחל בטאט - נציגי תושבי שכונת גבעת עמל

גבריאל בטאט - נציגי תושבי שכונת גבעת עמל

אדלה בטאט - נציגי תושבי שכונת גבעת עמל

חנוך אלוני - נציגי תושבי שכונת גבעת עמל

רחמים חסון - נציגי תושבי שכונת גבעת עמל

יוסף כהן - נציגי תושבי שכונת גבעת עמל

סיון כהן - נציגי תושבי שכונת גבעת עמל

שבתאי רצבי - נציגי תושבי שכונת גבעת עמל

אליעזר סעידי עמרני - נציגי תושבי שכונת גבעת עמל

דורון דניאלי - נציגי תושבי תל גיבורים

מורן ישראל - נציגי תושבי תל גיבורים

יוסף ברוך - נציגי תושבי תל גיבורים

ערן אמיר - נציג אחותי-למען נשים בישראל

משה בר - יו"ר ארגון תנו יד לחירש ונכים למען נכים

דן קדרון - יו"ר ועדת ביקורת, עמותת תנו יד לחירש ונכים למען נכים
ייעוץ משפטי
רוני טיסר
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים


הצעת חוק להבטחת דיור חלופי לתושבי גבעת עמל, התשע"ו-2016
היו"ר יואב קיש
שלום, בוקר טוב לכולם, אני פותח את הדיון. הדיון הוא בנושא הצעת חוק להבטחת דיור חלופי לתושבי גבעת עמל, פ/2573, של חברת הכנסת שולי מועלם, חבר הכנסת דב חנין וחברי כנסת נוספים. יש עוד כמה, פ/4 ופ/166, שכולם מוזגו.

אני רוצה להתחיל בכמה מילים לפתיחת הדיון. ראשית אני לא הייתי ולא ליוויתי את כל התהליך הזה, בטח לא לפני וגם לא בכנסת הזו, אני בעצם נכנסתי לתפקידי לפני מספר חודשים וזה היה מונח על שולחן הוועדה תקופה מאוד ארוכה. בעצם כולם יודעים שמדובר בוויכוח עתיק יומין וזה לא משהו שנולד לאחרונה חדש. אנחנו מתעסקים בזה שנים רבים, גם במהלכי חקיקה שאני חושב שלמעשה לא הבשילו לסיום חקיקה ובעצם היום החקיקה, שעברה קריאה טרומית, זה המהלך הכי מתקדם שנעשה עד היום בכנסת בעניין הזה.

המקרה של גבעת עמל, אנחנו מתייחסים אליו פה בכנסת כמקרה ייחודי יוצא דופן, זאת אומרת החקיקה פה היא חקיקה ספציפית לאירוע שנקרא גבעת עמל. האירוע הזה הוא אירוע ספציפי וככה אנחנו מתייחסים אליו פה בחקיקה ולא ניתן להסיק מאותו מקרה למקרים אחרים. פנו אליי גם אזורים אחרים וביקשו לבוא לדיון ולהיות מעורבים בדיון, אמרתי להם בצורה הכי ברורה שהנושא הוא נושא ספציפי ומהותי לגבעת עמל עם כל ההשלכות הנקודתיות לגבעת עמל, אבל מה שכן אמרתי והסכמתי לנציג מתל גיבורים שרצה לבוא ולהגיד מספר מילים, הסכמתי שבפתיחת הדיון ניתן לך כמה דקות ואז אנחנו ניכנס לחקיקה. אבל אני אומר עוד פעם, מקרה תל גיבורים ומקרים אחרים, אין ממנו להסיק לגבי נושא גבעת עמל ולכן היה לי חשוב להתחיל בחידוד דבריי בעניין הזה.

מה שכן נעשה במהלך החקיקה, אני אומר לחברי הכנסת, אנחנו נצטרך לשקול היטב האם החקיקה הזו, באמת אנחנו מצליחים לייחד אותה לגבעת עמל ושאנחנו לא נכנסים פה להשלכות רוחב שיכולות להיות בעייתיות. זה דגש שאני מבקש בדיון, אנחנו נבחן אותו לעומק.

מעבר לכך אני רוצה לשתף פה את האנשים, שלכולם, אני מבין, יש עניין מאוד משמעותי בחקיקה הזו, איך התהליך הזה התכנס עד שהגענו לשולחן הזה. חברי כנסת, אמרתי, אתם התחלתם את זה בכנסת הזו, חלקכם אולי גם לפני, אבל אני למעשה רק מאז שנכנסתי לתפקידי קיבלתי ובמסגרת זו נאמר לי, אני מדבר על לפני מספר חודשים, שלחוק זה אין הסכמה במשרדי הממשלה ולא ניתן לקדם אותו ללא הסכמה, אין הסכמה תקציבית, אין הסכמה משפטית ולכן זה היה בצד. כך זה היה ואם מישהו רמז בתקשורת אחרת, אז זו האמת הכי פשוטה והכי ברורה.

לפני כשבוע, אולי קצת יותר, שבועיים, הודיעו לי ממשרד המשפטים, דרך אגב, מי פה ממשרד המשפטים? שמך?
איגי פז
עורך דין איגי פז.
היו"ר יואב קיש
הודיעו לי ממשרד המשפטים ומהאוצר, מי פה מהאוצר? שמך?
דניאל מלצר
דניאל מלצר.
היו"ר יואב קיש
שיש הסכמות לקדם את החקיקה לקריאה ראשונה בנוסח המקורי של החקיקה. כששאלתי מה הכוונה לקריאה ראשונה, אז אמרו לי שכרגע ההסכמות הן לקריאה ראשונה בלבד. אני אשמח לשמוע בהמשך גם התייחסות של המשרדים, אבל דבר אחד אני חושש, אני לא רוצה שאם נצליח להשלים את המהלך לקריאה ראשונה תצא מזה איזה שהיא תקווה כאילו פתרנו את כל הבעיות והליך החקיקה מתקדם ונפתר והעסק מאחורינו. אני אומר את זה הכי ברור לפרוטוקול ולכם כי אני בעניין של תיאום ציפיות ולהגיד את האמת בפרצוף, למה? אנחנו עוסקים פה בגורלות של אנשים, נושא רגיש, ואחרי זה יבואו אלינו בטענות 'למה אתם לא עושים?' הרי בתקשורת יצאו, איך ועדת הפנים משהה את החוק שנתיים?

שטויות, תבינו את העניין. מי שמנסה להאשים את הוועדה הזו, ופה אני לא מדבר עליי, כי אני רק הגעתי לפני חודשיים, אני מדבר גם על היושב ראש הקודם. לא הוא זה שעצר ושלא תחשבו שמחר מי שיעצור זה פה בוועדה. אני אומר את זה על השולחן, שיהיה ברור לכולם, אין אישור להמשיך את החקיקה הזו מעבר לקריאה ראשונה בלי פתרון עם המשרדים האלה, שהוא פתרון מהותי ודרמטי, ולכן שיהיה לכם ברור. אני אעשה כל מאמץ להוביל היום להכנה לקריאה ראשונה ולייצר את ההסכמה ויש לא מעט בעיות כי הנוסח הוא נוסח בעייתי, מורכב, עם הרבה שאלות, ננסה לייצר התקדמות.

כן, זה חשוב לי, אבל מי שחושב שעכשיו אני איש בשורה ובזה שהשלמנו את המהלך הזה הבעיות מאחורינו טועה. הלחץ לא צריך להיות בכיוון הזה, הוא צריך להיות בכיוונים שאתם מכירים היטב. אני אומר את זה על השולחן, שיהיה ברור לכולם.

אני קודם כל הבטחתי כמה דקות לך, אחרי זה נעשה הקראה מהירה של הנוסח הקיים של הטרומית ואחרי זה נדבר על החקיקה ונתחיל. מי שביקש לדבר הוא יוסף ברוך. שלוש דקות. אני אומר עוד פעם, זה נושא שונה, שלא יהיו השלכות פה, אבל גם פה אנחנו עוסקים במתחם שיש בעיות ספציפיות שלו והיה לי חשוב לשמוע לפחות את האמירה שלו ואנחנו מפה נמשיך הלאה. בבקשה.
יוסף ברוך
בוקר טוב לך, אדוני. אני יוסף ברוך, אבא לארבעה ילדים, ביניהם שני לוחמים בצה"ל, שהאחרון בהם, בן זקוניי, היה 50 יום בתוך 'צוק איתן'. הוריי עלו לפה ב-1950, גידלו שישה ילדים, ביניהם אח שלי הבכור שהוא נכה צה"ל, ארבע אחיות ואני בן הזקונים שלהם. נולדתי שם במקום הזה שאני מדבר עליו, תל גיבורים בחולון, חייתי, נשמתי את כל העוני שהיה שם ולרגע אחד לא רציתי שהבנים שלי והבנות שלי והעתיד של המשפחה שלי יהיה כמו שאני עברתי את החיים שם.

ב-2016, אני מקצר, כי אתם הייתם נקודת האור האחרונה שלי בחיים, אני אומר את זה אמיתי עכשיו פה . אני פונה אליכם כי אתם נקודת האור האחרונה שלי, כי בית המשפט אמר לי 'לך לכנסת, אני לא לשכת הסעד שלכם, לך לכנסת'. ההורים שלך שבאו לשם ב-1956 והקימו משפחה לתפארת, נכדים, נינים שמשרתים ביחידות צבאיות ובכל מקום בארץ, שבנו את הארץ הזאת, היום קבלן ב-2013, שקנה את השטח הזה, בא ואומר לי 'להורים שלך לא היו זכויות כאן, אין להם זכויות'. בהינף יד למחוק את השם של ההורים שלי, בהינף יד למחוק את המשפחה שלי. בעוד ארבעה חודשים אני נזרק לרחוב. לאן ללכת?

אני רוצה להגיד לך, אדוני היושב ראש, יש דבר אחד שאני קראתי היום בבוקר, על האות שקיבל הבן שלי ב'צוק איתן' וכתוב שם ככה, הנה התעודה שלו, כתוב שם למטה 'בהוקרה והערכה לאלו הנושאים בנטל, היו גאים בדרככם'. מה להגיד לילד הזה שהוא הלום קרב בתוך חדר בבית? איזה דרך בחרת? להיות בן אדם במדינה הזאת? שיזרקו אותך לרחוב בעוד ארבעה חודשים? שקבלן יכול להעשיר את הנכד ואת הנין שלא נולדו לו בעוד מיליונים ואותך נזרוק החוצה להיות הומלסים? על זה חינכתי את הילדים שלי? מה אתם רוצים שאני אראה, שיראו הנכדים שלי והילדים שלי? איך גוררים אותי מהבית ברצפה? אלה התמונות? אלה יהיו התמונות.

אני נשבע בנשמות של ההורים שלי, כל יום אני מגיע לשם ואני אומר להם 'אבא, אתה לא היית גנב, אתה לא היית נוכל, אתה הקמת את הארץ הזאת'. בושה וחרפה למחוקקים שחוקקו פה שאין להורים שלי זכות ואין להם זכות קיום. הכושי עשה את שלו, הכושי יכול ללכת. מה אני אגיד לילדים שלי, אדוני? מה להגיד להם? אין לי גם לאן ללכת, בית המשפט אמר לי 'לך תשכור בית', בהינף יד, ככה הוא אומר לי 'לך תשכור בית'. מאיפה? אני עושה מלחמת קיום בחיים שלי בשביל לפרנס את המשפחה שלי בכבוד. לא בפשע, לא באלימות, ביושר. הבן הבכור שלי היה בקורס טיס - - -
היו"ר יואב קיש
יוסי, אני רוצה להגיד לך - - -
יוסף ברוך
עוד מילה אחת. הבן הבכור שלי נשר מקורס טיס, הוא לא הלך להיות ג'ובניק, הוא הלך להיות בסיירת מובחרת. אני הבאתי אותו מארצות הברית, אני נשבע בברכה שיש על השולחן, בכוח. הוא היה שבע שנים שם, אמרתי לו 'אבאל'ה, אני לא יכול לדבר כבר, הבית שלך זה פה, זה לא שם'. היום הוא מסתכל עליי, אומר לי 'איזה בית התכוונת? לאיזה בית התכוונת, אבא, שהבאת אותי משם לפה? לאיזה בית?'
היו"ר יואב קיש
טוב, יוסי, תודה רבה. אני אגיד לך - - -
יוסף ברוך
יש לי להגיד עוד מילה, כבודך.
היו"ר יואב קיש
מילה אחרונה, כי פה גם - - -
יוסף ברוך
אני אגיד לך משהו. גבעת עמל, עם כל הכבוד שמגיע לה - - -
היו"ר יואב קיש
אל תתייחס לזה.
יוסף ברוך
לא מתייחס. הנושא שלי אקוטי כי בעוד שלושה-ארבעה חודשים אני הולך להיגרר לרחוב ואני לא יודע - - -
היו"ר יואב קיש
אני רוצה להגיד לך לגבי זה, יוסי. תשמע, קודם כל הדברים שלך מרגשים, אני אומר לך, כואבים ומרגשים - - -
יוסף ברוך
אבל אף אחד לא שומע אותי.
היו"ר יואב קיש
אז אנחנו שומעים אותך, בשביל זה הגעת לפה. אני אעשה דיון בנושא של תל גיבורים, ספציפי לתל גיבורים. יש פה גם את דורון דניאלי. אני אומר לך, היום אני רוצה להתעסק בגבעת עמל, אבל אני אומר לכם, יהיה דיון על תל גיבורים, אתם תבואו ותציגו את המקרה שלכם, אנחנו נשמע אתכם ואנחנו נראה מה הבית הזה יכול לעזור לכם.
יוסף ברוך
איש יקר, אין לי זמן.
היו"ר יואב קיש
הבנתי, זה יהיה בהקדם. דורון, מילה.
דורון דניאלי
אנחנו לא במצבים של לבוא ולמרוח את הזמן ולהתחיל דיונים מהתחלה. אנחנו במצבים שאנשים כבר עם פסקי דין, אנשים הולכים להיזרק לרחוב.
יוסף ברוך
לא ניזרק, אחי. לא ניזרק. אנחנו נמות שם על האדמה הזאת, כמו שאבא שלי מת שם.
דורון דניאלי
יש נושאים שאני בטוח שאתה יודע וגם דודי אמסלם, שיהיה בריא, התחיל עם הכול ואתה, אני מאמין שתמשיך את הדרך, אנחנו במצבים מאוד מאוד לא טובים. לך לסבתא שלי, שהיא גרה בבית לידי, האישה בשנות ה-90 לחייה, שתהיה בריאה עד 120 כמו כולם, מי ייתן לאישה כזאת משכנתא? מי ייתן לאבא שלי משכנתא? מי ייתן לדודים שלי משכנתא? מי ייתן לנו משכנתא?
יוסף ברוך
אני בן 63.
דורון דניאלי
זה עצוב שצריך להגיד את המילים האלה. לא די בכך, אתה מגיע למצב בסופו של דבר שגם עם הסכום שהקבלן מציע לך, אני לא יודע כמה אנשים באמת יודעים את זה, אבל מהסכום שאתה מקבל, באה המדינה, אותה מדינה שהושיבה את סבתא שלי ואת סבא שלי ואותו ואת כל האנשים שהקימו את המדינה הזאת, ולוקחת 30% של מס הכנסה.
יוסף ברוך
עזוב את המס, הוא מציע לי 400,000 שקל. זה טירוף.
היו"ר יואב קיש
דורון, יוסי, שניכם, אמרתי, יהיה דיון על תל גיבורים, אנחנו נעשה את זה בהקדם.
יוסף ברוך
אני מתחנן, בהקדם, כי אני לא רוצה מראות לא טובים במדינה.
היו"ר יואב קיש
בסדר. אני רוצה רק להגיד דבר אחד כללי, שבעיניי הוא דומה, כן, למרות שהמקרים שונים לחלוטין, כמו כל מקרה לגופו, יש דבר אחד שבעיניי מאפיין את המקרים האלה ובעניין הזה אני אומר את זה בצורה הכי ברורה, זה חוסר אחריות של המדינה. המדינה שמעבירה קרקע שלה ליזמים כאשר הקרקע עדיין תפוסה, ולא משנה מאיזה סיבות, אני אפילו לא נכנס לניתוח הזה, ומנסה להתנער מהעניין הזה, בעיניי זה לא קביל.
דורון דניאלי
היא מכרה את התושבים.
היו"ר יואב קיש
אני אומר, זה אולי משהו שבגלל זה אתם יושבים פה בתחילת הדיון. שמעתי אתכם, תודה רבה. אני אמרתי לכם, אנחנו נדאג לדיון.
יוסף ברוך
אני מודה לך מאוד מאוד.
היו"ר יואב קיש
בבקשה, יוזמת הצעת החוק, שולי מועלם-רפאלי.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
תודה רבה, אדוני. בוקר טוב לכולם. יואב חברנו, יש לך באמת את הזדמנות הפז להביא להתקדמות משמעותית בתיקון העוול. גם אני עדכנתי אותך, גם אנשים נוספים עדכנו אותך, מדובר פה בעצם על מציאות שהיא בלתי נסבלת מבחינת הערכים שמובילים את מדינת ישראל. מבחינתנו מדובר על אנשים שהמדינה שלחה אותם לשבת באזור הזה כשהוא היה אזור מאוד מאוד מאוד בעייתי, הוא היה הגבול של תל אביב עם קום המדינה. מדובר על אנשים שלאורך שנים נשחקו שוב ושוב הזכויות הכי בסיסיות שלהם. מעולם, בניגוד למקומות אחרים, לא הוצעה להם האפשרות על ידי מדינת ישראל לרכוש את הקרקע והמדינה מבצעת הסכם עם יזמים באותה שנת 1961 מפורסמת, היזם מקבל איקס, באיקס שהיזם מקבל מובאת בפירוש החובה שלו ביחס לתושבים, ביחס לדיור חלופי לתושבים והדבר הזה מתקדם, רק מה? הולך בשני אפיקים שהולכים ומתרחקים האחד מהשני.

היזמים, ככל שהשנים חולפות מקבלים יותר ויותר זכויות על הקרקע שנמכרת להם, עיריית תל אביב, שמנערת את חוצנה שוב ושוב מתושבים שלה, מתכחשת לחובה של העירייה ביחס לתושבים וזכויות של תושבים שהולכות ונשחקות. ככל שהיזם מקבל יותר ויותר זכויות על אותה חלקת קרקע התושבים מודרים יותר ויותר עד מציאות איומה ונוראית שבה בסוף ליזם יש פי מאות אחוזים ממה שהוא קיבל בהסכם הראשון, שנחתם ב-1961. כמובן שזה מתגלגל מיזם ליזם, מי שהיום אנחנו נפגשים איתו שם זה לא מי שנעשה איתו ההסכם ב-61' והתושבים איכשהו נעלמים.

הצעת החוק הזו מורכבת, אבל אני מאוד מתחברת למה שאמרת, היא הצעת חוק לגבעת עמל, מסיבה פשוטה. זו סיטואציה שהיא אחרת ממקומות אחרים. יש מקומות שבהם הקרקע היא של המדינה, זו סיטואציה אחרת, יש מקומות שבהם לא ברור מי האנשים, זו סיטואציה שנייה, פה ברור לחלוטין. ודבר נוסף שצריך להגיד, וזאת אמירה ליזמים, הרי היו פה שתי שכונות, גבעת עמל א' וגבעת עמל ב' ושני יזמים שונים. בשכונה מעבר לכביש נבנו מגדלים, הוצאו התושבים באופן אמיתי, בהסכמים ראויים שאפשרו ליזם לבנות לפני שנים רבות, להרוויח את הרווח שלו.
קריאה
אקירוב.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני לא עושה פה, לא לכאן ולא לכאן. אני מבקשת לא להזכיר, זה לא עניין פרטי שלי מול היזמים, לא אלה ולא אלה, זה עניין של כנסת ישראל או ממשלת ישראל בהתייחסות שלה לתושבים. ברור לחלוטין שמבחינתנו יש פה שתי נקודות מרכזיות שאמרנו אותן שוב ושוב בכל הדיונים וגם אותם נגיד היום. אחת, מי שאמור לפצות את התושבים הוא היזם, אין בכלל שאלה על הדבר הזה. זה ההסכם שלו עם המדינה. גם כשזה התגלגל מיזם ליזם אחריות היזם לפיצוי התושבים לא השתנתה, אלא אם כן מישהו פה יגיד אחרת מטעם המדינה. מה שאומרים היזמים זה לא מולנו, חברי הכנסת.
היו"ר יואב קיש
לא, מקשיבים להם, אבל את אומרת שאנחנו לא מסכימים עם זה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אנחנו לא מסכימים איתם. הדבר השני זה שאלת הזכאות, מי הזכאים, מי האנשים שאותם אנחנו חושבים שצריכים לפצות. על שתי הנקודות האלה נעשו פה שעות של דיונים עם הרבה מאוד כאב ותסכול.
היו"ר יואב קיש
ומה התשובה?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
והתשובה היא פשוטה, מבחינתנו יש פה אמירה ערכית של מדינת ישראל וגם אם בשלב הזה עדיין לא הגענו להסכמה בשאלה מי הזכאים ישנן דרכים שבהן אנחנו יכולים להתקדם אל הקריאה הראשונה ולהגיד אמירה ברורה, או שאנחנו מעבירים את הצעת החוק המקורית כמו שהיא, עם האמירה שאתה אמרת ואני אומרת וחברי כנסת אחרים יודעים להגיד, שזאת נקודה שעליה נצטרך להביא פתרון לקראת השנייה והשלישית, או שאני אשמע מרוני, אם יש לייעוץ המשפטי הצעות אחרות, איך זה נפתר במקומות אחרים.

עכשיו אני רוצה להגיד פה משהו שהוא לחלוטין בשדה הפוליטי. יש הסכמה של שני השרים להתקדם לקריאה ראשונה, זו הסכמה שחזרה על עצמה בפנינו גם אתמול בערב לקראת הדיון היום. יכול להיות שלאנשי המקצוע במשרדים יש עמדות אחרות, מבחינתי אני פועלת מול שרים.
היו"ר יואב קיש
אני יכול לעצור רגע?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כן.
היו"ר יואב קיש
במילה אחת, גם בעניין הזה אנחנו בחקיקה פרטית, בסוף הכנסת היא סוברנית בעניין הזה, לכן אני רוצה להסביר רגע למה התכוונתי. אם בסוף נחליט, זה לא ש - - - הרבה פעמים אני אומר את זה ועושה את זה, אני לא צריך את המשרדים, אני לא תלוי בהם, למה במקרה הזה באתי ואמרתי אחרת? בגלל השפעות הרוחב ובגלל שאנחנו מבינים שיש השלכות - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
ובגלל שבעדינות גמורה צריך להגיד שאני הסכמתי בוועדת שרים להתקדם תוך הסכמה עם המשרדים. מבחינתי המשרדים מיוצגים על ידי השרים.
היו"ר יואב קיש
נכון. לכן בעניין הזה זו הנקודה ואני חושב שאנחנו סוברנים. בוודאי אנחנו נעשה את זה, אם צריך, אבל אני אומר שכרגע יש חשיבות גדולה למהלך של להביא את הסכמות השרים, גם בהקשר למה שאמרה - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
ומשפט אחרון שאני אגיד. המציאות בחוץ מכתיבה חלק מהמהלך הזה, שגם אם עדיין לא הגענו להסכמות ועדיין, לדעתי, המדינה לא עשתה את כל מה שהיא יכולה מול היזמים, ובצער גדול אני אומרת את זה פה, שהיא לא עשתה את מה שהיא יכולה מול היזמים, המציאות בחוץ מחייבת את העברת החוק הזה בקריאה ראשונה כיוון שבמקביל לתהליכים בכנסת מתנהלים תהליכים בבתי המשפט, מתנהלים תהליכים של הוצאת אזרחים מהבית באופן שכמעט אני אגיד הופך את העבודה שלנו פה בכנסת לחוכא ואטלולא, זו בדיחה גרועה של עיריית תל אביב והיזמים שמתנערים לחלוטין מהחובה שלהם ביחס לאזרחים ואני חושבת שהעברת החוק בקריאה ראשונה תעביר מסר חד גם להם. אני אשמח לגלות שהיום עיריית תל אביב נמצאת פה - - - אה, ברוכה הבאה, גברתי, אין לי אלא לשמוח בך. באמת אני שמחה בך.

אני חושבת, אדוני, שזה המהלך שאיתו אנחנו רוצים לסיים היום ולהביא את זה בקריאה הראשונה אל המליאה ולחזור להרבה שעות של דיונים, עם האמירה הברורה שגבעת עמל הוא מקרה ייחודי. אין פה השלכות רוחב. ברור לחלוטין שגם אנחנו, חברי הכנסת, מבינים שאנחנו לא מביאים פה עכשיו רצון להכניס את המדינה לאיזה שהוא סחרור. אבל כמו שמצאו פתרון נקודתי במקומות אחרים יימצא גם הפתרון הנקודתי פה וכך נפתור עוול נוסף, בדרך לפתרון כוללני. כי מחכים לך, אדוני, כיושב ראש הוועדה, עוד השכונות תל גיבורים וכפר שלם ושכונות נוספות ושכונת הארגזים. הכול ידוע ומונח פה על השולחן שלך, מונח לפתחך.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה לך, אדוני היושב ראש, תודה על כינוס הדיון הזה, אפילו תודה מיוחדת, אני יודע כמה הוועדה שלך נמצאת בעומס ואתה מכנס אותנו כאן ביום חמישי, שהוא לא יום רגיל של הכנסת. אני מאוד מאוד מעריך את זה, באמת תודה.

גבעת עמל היא פצע. אנחנו מדברים על האזור הכי עשיר, הכי מפותח, הכי יפה של תל אביב-יפו. במקום הזה - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא, ירושלים היא הכי יפה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ובמקום הזה, מול מגדלי הפאר הכי יוקרתיים, הכי יפים והכי עשירים, חיים אנשים בבתים דלים, הייתי אומר חלקם הם מין מבנים חצי טרומיים - - -
היו"ר יואב קיש
בגלל זה זו הצעה טרומית עכשיו.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כן, לכן אנחנו עדיין בטרומית. והם חיים ונאחזים בקרקע הזו שהם או הוריהם, או לפעמים אפילו הסבים שלהם, הגיעו לשם אחרי הקמת המדינה. הקבוצה הזו שהגיעה לשם היא בעצם קבוצה - - -
קריאה
לפני הקמת המדינה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ולפני הקמת המדינה. הקבוצה שהגיעה לשם היא קבוצה של פליטים בעצם מיפו, שכאשר המצב הביטחוני שם היה בלתי אפשרי הם הועברו לשם על ידי ההגנה ויושבו שם במקום הזה.
קריאה
לא רק מיפו, מנווה צדק, מכל השכונות מסביב.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כן, מיפו רבתי. הם חיים שם כל השנים ומאז ועד היום בעצם הם נמצאים באיזה מין עולם שהוא לחלוטין לא הוסדר מבחינה משפטית. זה לא שהם חיים בתנאים טובים, מסביב השכונות נפלאות. אדוני, תבוא לגבעת עמל, אולי כבר היית, אתה תראה איך הם חיים. הם חיים באמת בתנאים ששום בן אדם אחר באזורים האלה בצפון תל אביב לא חי כמוהם.

ואני רוצה להתחיל דווקא ממשהו שהוא לי מאוד כואב באופן אישי. במרחק 700 מטר מגבעת עמל בקו אווירי יש שכונה אחרת, שגם היא נבנתה על אדמות נפקדים באותה תקופה, שיכון צמרת. שיכון צמרת, אותה אדמה, אותו מצב משפטי, גם לשם נשלחו אנשים, אנשים אחרים, לא האנשים של גבעת עמל. האנשים שנשלחו לשיכון צמרת, היו להם תפקידים בסוכנות, בממשלה, בכל מיני, והיום הם נמצאים בעולם אחר, הם נמצאים בכוכב אחר. בשיכון צמרת יש וילות מסודרות. אני עוד לא שמעתי על מישהו שמציע לגרש את התושבים משיכון צמרת ולהגיד להם היום 'עכשיו אנחנו רוצים במקום שלכם לבנות מגדלים ולעשות כסף', עוד לא נתקלתי בזה, אבל בגבעת עמל אומרים את זה לאנשים.

אני רוצה לומר לך, אדוני היושב ראש, אני מלווה את המאבק הזה הרבה הרבה זמן ויש פה קבוצה של אנשים שהם נאבקים על הצדק הכי מינימלי ואני מדגיש את המילים הכי מינימלי, כי הם הרי היו יכולים לבוא ברמה העקרונית ולהגיד, 'אוקיי, המדינה הביאה אותנו לכאן, האדמות האלה היו שלנו, אתם רוצים לבנות מגדלים? אין שום בעיה, המגדלים שלנו, אנחנו נמכור את הדירות שיהיו במגדלים. הביאו אותנו למקום טוב בתנאים קשים ואנחנו מוכנים לפתח את זה, מוכנים שיהיו שם מגדלים, כדי שיהיו פתרונות לעוד המון המון אנשים שצריכים דירות, אבל זה שלנו'. הם לא באים מהמקום הזה, הם באמת מסתפקים במינימום. הם אומרים 'אנחנו נמצאים כאן ואנחנו רוצים את המינימום של דירה תמורת דירה, אנחנו רוצים מול הקרקעות האלה, שאנחנו מוכנים לפנות אותן', וזאת כבר אמירה מרחיקת לכת, 'אנחנו רוצים פיצוי הוגן', לא יותר מזה.

אמרה חברת הכנסת מועלם, בצדק, יש כאן בעיה מאוד גדולה בהתנהלות של המדינה. הקרקע הזאת הייתה קרקע של המדינה, המדינה גלגלה את הקרקע ליזמים. האמת היא שגם היום יש בידי המדינה, אני לא רוצה להיכנס לכל הפרטים, כי הסיפור הוא מאוד מורכב, אבל גם היום יש בידי המדינה כלים שהיא לא השתמשה בהם עד היום מול היזמים, היא הייתה צריכה להשתמש בהם, עוד לפני שנים, וגם היום היא יכולה להשתמש בהם מול היזמים כי יש את הכלים האלה. אבל ברמה של מדיניות, אדוני היושב ראש, מה שקרה זה שהמדינה בעצם התנערה מאחריות, גלגלה אל היזמים והשאירה את האנשים האלה להתמודד מול יזמים שבעצם בגדול לא סופרים אותם.
היו"ר יואב קיש
נא לסיים, דב.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני ממש מסיים. הסיפור של גבעת עמל הוא סיפור מאוד קל לפתרון, למה הוא קל לפתרון?
היו"ר יואב קיש
אתה הראשון שאומר את זה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הוא קל לפתרון - - -
אליעזר סעידי עמרני
למה משה כחלון בהינף יד פתר את הבעיה של ליפתא?
היו"ר יואב קיש
עצור, תודה. הערות ביניים זה רק חברי הכנסת. בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הסיפור הזה הוא מאוד קל לפתרון מסיבה אחת פשוטה, כי אנחנו נמצאים על הקרקע הכי יקרה במדינת ישראל ולכן יש במתחם הזה המון המון המון כסף. היזמים האלה שהולכים לבנות שם הולכים להתעשר מהבנייה הזאת בצורה פנטסטית ואף אחד מהתושבים לא בא ואומר 'אנחנו רוצים חלק מהעושר', התושבים בסך הכול אומרים 'אנחנו רוצים את הפתרון שלנו'.

אני חייב לומר שאני גם מתפלא לאורך השנים על ההתנהלות של היזמים. אם אני הייתי יזם בקרקע הזאת הייתי בא לתושבים האלה מזמן ואומר להם 'חברים יקרים, מה אתם רוצים כדי לעזוב היום בטוב?' תעזבו בטוב, תקבלו את מה שמגיע לכם ואז היזמים יכולים להתחיל לבנות את התכניות שלהם. הרי אם יקרה, אז יהיה בית משפט שלום ואחר כך בית משפט מחוזי והכול יגיע לבית המשפט העליון, שנים רבות של מלחמות.

אני רוצה לסיים בפתרון שלנו. אדוני היושב ראש, יש פה הצעת חוק, כמו שאתה רואה, של חברי כנסת באמת ממגוון סיעות בבית הזה והמכנה המשותף שלנו הוא ניסיון לייצר פתרון נקודתי לגבעת עמל. אתה העלית שאלה שהיא שאלה חשובה, האם יכולות להיות לזה השלכות רוחב על דברים אחרים? ואני רוצה לומר לך, כמו שמדינת ישראל ידעה בזמנו לחוקק חוק ספציפי לפני שנים שנקרא חוק פינוי בינוי כפר שלם, למה? כי זו הייתה בעיה חברתית ורצו לפתור אותה, כך מדינת ישראל היום יכולה לייצר פתרון ספציפי לגבעת עמל. עשינו את זה, המדינה כבר חוקק חוק כזה בעבר. קונקרטית לגבי הצעת החוק - - -
היו"ר יואב קיש
ניכנס לזה אחר כך, דב.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אז אני רק אומר נקודה אחת מאוד משמעותית. אנחנו התחייבנו, כיוזמי החוק, גם בהידברות שהייתה לנו עם המדינה, יש פה עשרות רבות של שעות שהושקעו בחוק הזה עוד לפני הדיון, לא רק בדיונים הפורמליים, אלא גם בישיבות שהיו לנו מול נציגי המדינה, אנחנו הסכמנו וגם התושבים מסכימים להביא בהצעת החוק כבר בשלב הזה, בהכנה לקריאה ראשונה, שהחבות לפצות את התושבים חלה על בעלי הקרקע, על היזמים, לא על המדינה. זאת צריכה להיות מבחינתנו התוספת הגדולה שצריכה להיכנס לכאן. עכשיו, אני ער לשאלות המשפטיות והאחרות שקיימות, גם הייעוץ המשפטי של הוועדה וגם גורמים אחרים שדיברנו איתנו לאורך הדרך העלו את זה, אני אתייחס לזה גם במהלך הדיון, אני יכול להגיד באופן כללי שאלה הן שאלות שצריך יהיה לעסוק בהן בהכנה לקריאה שנייה ושלישית.

אני רוצה להביע תקווה, בהזדמנות הזו שאנחנו מדברים, שאחרי שהחוק הזה יעבור קריאה ראשונה יעבור המסר לכל העולם ואולי אולי, אני מקווה, לא נצטרך את זה. אולי היזמים יבינו שיש פה כנסת רצינית, יש פה מחויבות ויישבו מסביב לשולחן עם התושבים ויגיעו לפתרונות הוגנים - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מסרים שבאמת רוצים למסור פה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ויש שרים שמחויבים ויגיעו לפתרון. אני מקווה שזה יהיה המצב. אם זה לא יהיה המצב אנחנו נצטרך לחזור לפה, לשולחן הזה, תהיה לנו הרבה עבודה לקראת הקריאה השנייה והשלישית, אבל אני מציע שלא נתחיל אותה עכשיו כי יהיה לנו עוד הרבה על מה לדבר.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. בהמשך לדבריך אני רוצה לשמוע מהייעוץ המשפטי של הוועדה באמת מה הבעיות המשפטיות שאת רואה בהצעת החוק. בבקשה.
רוני טיסר
הצעת החוק שמונחת בפנינו היא הצעת חוק שחסרה במספר נקודות מרכזיות. אני אצביע תחילה על המרכזיות שבהן ועל הבעיות שהן מעוררות. השאלה הראשונה היא מעגל הזכאים. הצעת החוק בעצם קובעת, ואני אזכיר מושכלות יסוד שנאמרו בדיונים הקודמים, שטחי גבעת עמל נמכרו בשנות ה-60 ליזם פרטי על ידי מינהל מקרקעי ישראל, בזמנו רשות הפיתוח, תוך שהיזם התחייב בהסכם לדאוג לאותם תושבים לדיור חלופי. ברבות הימים גם בתי המשפט פירשו את אותו הסכם וקבעו שאותו דיור חלופי צריך להינתן למי שהתגורר במתחם לפני 1961 והמשיך להתגורר במתחם. הצעת החוק מגדירה מעגל זכאים רחב בהרבה, לרבות אנשים שהגיעו ברבות השנים - -
קריאה
לא.
היו"ר יואב קיש
לא להפריע. אחרי זה כשתרצו תתייחסו, עכשיו לא מפריעים.
רוני טיסר
- - מי שנולדו או בנו בתים נוספים וכן הלאה. דבר זה, לאור גם מה שנאמר פה על ידי חברי הכנסת, לאור העובדה שההסכמה היא שהאחריות לפיצוי תוטל על היזם מעלה קשיים חוקתיים וקנייניים, כי בעצם יש כאן הרחבה של החבות של היזם מעבר למה שנקבע בדין. אנחנו סבורים שלנושא הזה צריך להינתן מענה בקריאה הראשונה, לא ניתן להשאיר אותו לקריאה שנייה ושלישית.

דבר נוסף, כאמור, זה משהו שניתן לו מענה, שאלת מי החייב בפיצוי. כאמור, אם ייקבע שזה היזם מדובר בשאלה חוקתית וקניינית, אם ייקבע שהחובה היא על הממשלה אני רוצה להגיד כבר עכשיו שמדובר בהצעת חוק תקציבית שנדרש לה בהצבעה במליאה הסכמה של למעלה מ-50 חברי כנסת.

דבר נוסף, סוגיית הדיור החלופי שמובטחת למפונים. בהצעה שמוצעת לפנינו לא ברור מהו אותו דיור חלופי, מה השווי שלו, מי יקבע אותו וכן הלאה. יש עוד משהו שחסר, שזה אותה מפה של הגושים והחלקות שנכללים בתוך המתחם. זה אנחנו כן סבורים שאפשר לפתור בקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. אנחנו נעשה ככה, ראשית אני רוצה שהמשרדים יתייחסו, משרד האוצר ומשרד המשפטים, עיריית תל אביב, אתם פה ואנחנו נשמח לשמוע אתכם. תושבים, אני מבקש שני נציגים של התושבים, יש לכם שניים שאפשר לבחור?
קריאה
אנחנו נקבע עוד רגע.
היו"ר יואב קיש
תקבעו, תעבירו לי שני שמות. ויש פה נציג של היזמים? הגיעו?
קריאה
לא.
היו"ר יואב קיש
לא הגיעו, אף אחד. אוקיי, טוב. אז בואו נתחיל עם משרד המשפטים, מי מייצג את דעת משרד המשפטים פה בדיון?
איגי פז
אני.
אלון דביר
אני מייצג את השרה.
היו"ר יואב קיש
אתה את השרה ואתה את המשרד?
איגי פז
אני רק רוצה להבהיר שאני נציג היועץ המשפטי לממשלה. אני משמש פה בוועדה כנציג היועץ המשפטי לממשלה.
היו"ר יואב קיש
הבנתי, זאת אומרת יש חילוקי דעות בין היועץ המשפטי לממשלה למשרד המשפטים.
איגי פז
התפקיד שלנו הוא להציף את הקשיים המשפטיים כפי שאנחנו רואים ואני משמש פה כנציג היועץ המשפטי לממשלה.
היו"ר יואב קיש
בבקשה, איגי, בוא נשמע מה דעתך. שמענו את הדעה של הייעוץ של הוועדה ואני רוצה לשמוע את דעתך.
איגי פז
תודה. אני אתחיל מהנקודה הראשונה שכבר דוברה פה, לגבי הגורם שמפצה. חברת הכנסת מועלם וחבר הכנסת חנין התייחסו לנקודה הזאת ובאמת יש פה מבחינתנו תמימות דעים שמי שצריך לפצות, זה גם בהתאם למצב החוקי שקיים היום, זה היזם. היזם התחייב בהסכם משנת 61' לפצות את התושבים שהיו שם עד שנת 61', בסופו של דבר הייתה לזה כמובן משמעות במחיר, במחיר ששולם עבור המקרקעין ואנחנו חושבים שזה דבר שצריך להימשך.

לגבי הנקודה השנייה זה לגבי מעגל הזכאים, הנקודה שדוברה פה. היזם התחייב בשנת 61' לפצות את התושבים שהיו במקום בשנת 61'.
היו"ר יואב קיש
רק להבין. רוני, היועצת המשפטית, אמרה שגם בהטלה על היזם זה מעלה אולי שאלות - - -
רוני טיסר
ברגע שמרחיבים את מעגל הזכאים.
היו"ר יואב קיש
זאת אומרת אם זה נשאר מצומצם אין בעיה להטיל על היזם, ברגע שמרחיבים פה נוצרת הבעיה.
רוני טיסר
נכון.
איגי פז
זו בדיוק הנקודה שרציתי להתייחס אליה. ככל שאנחנו נצמדים יותר להתחייבות שהייתה בהסכם שנת 61' הקשיים החוקתיים והקניינים מצטמצמים יותר, ככל שאנחנו מרחיבים את מעגל הזכאים יותר ככה יש לנו יותר קשיים חוקתיים וקנייניים. אני לא יודע לפי מה נקבע הגיל הזה, 28 או 21, אבל אני לא רואה בראייה המשפטית שלנו, כייעוץ המשפטי לממשלה, אנחנו לא רואים איך בית המשפט יכול להעביר הצעה כזאת מבחינה חוקתית, מבחינה קניינית.
היו"ר יואב קיש
יש לי שאלה, אם זה רק מקרה נקודתי של גבעת עמל ואנחנו אומרים שאנחנו לא נכנסים פה להשלכות רוחב זה לא משהו שיכול להקל על המורכבות בעניין?
איגי פז
לא, השלכות רוחב זו הנקודה השלישית. אני כרגע עוד לא מדבר על השלכות רוחב. זה לא משנה, גם אם אתה - - -
היו"ר יואב קיש
כלומר ספציפית לאירוע המקומי יש בעיה עם זה.
איגי פז
גם אתה מחוקק חוק ספציפית על עניין נקודתי עדיין יש פה זכויות שנפגעות.
קריאה
אבל תמורת זה - - -
היו"ר יואב קיש
לא, אני מבקש לא להפריע. מי שיפריע יאבד את זכות הדיבור שלו בהמשך.
איגי פז
הנקודה השלישית, מעבר לקשיים החוקתיים והקנייניים, יש פה גם עניין עקרוני שבסוף איזה מסר אנחנו מוציאים פה מהצעת החוק, זה יכול לעלות במקרים אחרים, גם כשהמדינה היא הבעלים, ואז באמת אין לנו קשיים חוקתיים וקנייניים, אבל יש לנו קשיים אחרים מהבחינה הזאת שאנחנו מוציאים מסר שמי שבנה בלי היתר בסופו של דבר מקבל פיצוי. אני אתן דוגמה, שתי משפחות שגרו בגבעת עמל, שניהם חיו לפני שנת 61', הייתה לשתי המשפחות דירה לפני שנת 61' והם ידעו שהם זכאים לפיצוי והם חיכו לפיצוי מהיזם כי הם ידעו שהזכות הזו הובטחה להם - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
חיכו עד כלות, איגי.
איגי פז
חיכו הרבה זמן - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא, עד כלות, עד היום לא קיבלו.
קריאה
שימותו כל ההורים שלנו, עד ש - - -
היו"ר יואב קיש
את ניצלת זכות יתר שיש לך, חברת הכנסת מועלם, עד עכשיו הדיון התנהל עניינית ואני אומר את זה פה לכל מי שמקשיב, כולם, שנים של משקעים, אני לא מסתיר את זה, ולדיון הזה יש שתי אפשרויות - - -
קריאה
לא, הוא מסלף את - - -
היו"ר יואב קיש
רגע, תקשיב. אתה מקשיב עכשיו או שאתה יוצא החוצה. אנחנו בסיטואציה מורכבת עם הרבה מאוד משקעים. אני אמרתי שתהיה לכם הזדמנות לדבר. אתה שם לב שיש פה נכונות ורוצים להוביל מהלך חיובי מבחינתכם ובהתפרצויות שלכם אתה מסכל את זה. אני אומר לך - - -
קריאה
שלא - - -
היו"ר יואב קיש
הוא יגיד כל מה שהוא חושב, אנחנו לא נפריע לו ונקשיב לו, ככה זה מתנהל פה. והדבר היחידי שיכול לקרות מההתפרצויות, זה או שאני בסוף אוציא אתכם, ואני לא רוצה לעשות את זה, או שאנחנו נגמור את הדיון הזה בלי הצבעה. אלה שתי האפשרויות שיכולות לקרות אם ההתנהלות הזו תהיה. אם ההתנהלות תהיה עניינית, שקטה ואתם תשמעו גם דברים קשים שאתם לא אוהבים, אז אפשר יהיה להגיע למשהו. אם על כל דבר שקשה לך לשמוע אתה תתפרץ לא יהיה פה דיון. תמשיך, בבקשה.
איגי פז
שתי המשפחות, משפחה אחת ידעה שהיא צריכה לקבל פיצוי עבור אותה דירה והיא חיכתה והיא ידעה שהיא לא יכולה לבנות בלי היתר. משפחה אחרת בנתה חמש דירות מסביב, בסמוך לדירה המקורית, דירה לכל אחד מהילדים, זה לא משנה, אני לא רוצה להיכנס עכשיו לזה, אבל זה לא רק דוגמה תיאורטית, אלה דברים שקרו, כי מעגל החיים נמשך ובסופו של דבר המסר שיוצא מהוועדה זה שמי שבנה חמש דירות, הוא יקבל שש דירות, לא דירה תמורת דירה, אלא שש דירות תמורת דירה ואותו בן אדם שנשאר באותה דירה ואמר לילדים שלו 'אין מה לעשות, אתם צריכים ללכת להסתדר', לשלם שכירות, לשלם משכנתא, כמו שבן אדם בכרמיאל או בירוחם או כל בן אדם רגיל במדינת ישראל אומר לילדים שלו, בסופו של דבר הוא יקבל דירה אחת והוא יקבל שש דירות. המסר הזה ייצא ויש פה השלכות רוחב, כמו שאדוני יושב הראש דיבר על הנקודה הזו.

יש פה השלכות רוחב והמסר הזה ייצא למקומות אחרים בצפון ובדרום וזו נקודה שלנו, כגורם מקצועי בייעוץ המשפטי לממשלה, והיא נקודה שמאוד מאוד חשוב לנו לחדד. לכן העמדה שלנו, אני רוצה לסכם, שאם רוצים להעביר את ההצעה הזו לקריאה ראשונה אז קודם כל צריך לקבוע שהבעלים של המקרקעין הם הגורם שאחראי לפיצויים, ושתיים, שמעגל הזכאים הוא מצומצם כמה שיותר בהתאמה להסכם של שנת 61'.
היו"ר יואב קיש
הבנתי. תודה רבה לך.
קריאה
למה לא ציינת שהם קיבלו - - -
היו"ר יואב קיש
סליחה, לא להפריע.
קריאה
למה את זה לא ציינת?
היו"ר יואב קיש
אני רוצה לראות מי נציגי התושבים שקיבלו? מי זו רונית אלדובי ומי זה רפאל כהן? הבנתי. זה מקובל על כל התושבים שהם ייצגו?
אליעזר סעידי עמרני
אני גם רוצה לדבר.
היו"ר יואב קיש
אני אתן גם לך, בסדר. אתה תקבל גם, שלושה, אבל זהו, כי אנחנו רוצים להתקדם בדיון. אם יהיה זמן ידברו יותר.
קריאה
אני רוצה לדבר. אני מבקש לדבר.
היו"ר יואב קיש
מאה אחוז, אני אמרתי שאם יהיה זמן אני אתן ליותר תושבים לדבר. בבקשה, משרד האוצר. רגע, אתה רוצה להתייחס?
אלון דביר
אני רק אגיד את עמדת השרה.
היו"ר יואב קיש
תגיד, בבקשה. תציג לפרוטוקול את השם והתפקיד.
אלון דביר
אלון דביר, יועץ שרת המשפטים. שרת המשפטים תומכת בכל נוסח שיאושר היום בקריאה ראשונה.
היו"ר יואב קיש
מה זה אומר? ואם אני אכתוב בנוסח שמשרד המשפטים - - -
אלון דביר
היא סומכת על חברי הכנסת שיגיעו לנוסח מוסכם.
היו"ר יואב קיש
אוקיי, אז אתה אומר שהיא לא רואה בנוסח המקורי, אין לה התנגדות כלפיו וכל נוסח ושינויים שייעשו מקובלים באופן עקרוני. ואיך זה מסתדר עם הבעיה שיש ליועץ המשפטי לממשלה?
אלון דביר
לא חייבים להסכים.
היו"ר יואב קיש
לא מסכימים. אוקיי, גם בסדר, אפשר להגיד שלא מסכימים. משרד האוצר, בבקשה.
דניאל מלצר
ברשותך, אדוני, אני אתייחס בקצרה, בהמשך למה שאמרה גם היועצת המשפטית של הוועדה וגם כפי שנאמר על ידי הדוברים האחרים. הצעת החוק בנוסח של הטרומי מהווה בעייתיות משמעותית בשבילנו כשהחבות חלה על המדינה. מדובר בהצעת חוק תקציבית ולא בצורה קטנה, אלא במאות אם לא ביותר, עשרות ומאות מיליונים, ולכן אנחנו לא יכולים לתמוך בהצעה כפי שהיא. אנחנו בהחלט יכולים לדבר על - - -
היו"ר יואב קיש
רגע, לא הבנתי. אתם לא תומכים בהצעה, זה מה שאתה אומר, כמו שהיא? אם זה ישתנה, שהיזם הוא הגורם המפצה, אתם תומכים בזה?
דניאל מלצר
בהתאם למה שאמר נציג משרד המשפטים אנחנו יכולים לדבר על - - -
היו"ר יואב קיש
קודם כל היו שני נציגים למשרד המשפטים. היה נציג שרת המשפטים ונציג היועץ המשפטי לממשלה.
דניאל מלצר
אני אחדד, היועץ המשפטי לממשלה.
היו"ר יואב קיש
אז אתם תומכים בדעת היועץ המשפטי לממשלה.
דניאל מלצר
אנחנו מוכנים לדבר בהחלט על כיוון כזה, אבל אני גם רוצה - - -
היו"ר יואב קיש
לא, אתה בלבלת. בוא נעשה ככה, אנחנו הולכים לכיוון, אני מבין שאנחנו לא נטיל את זה על המדינה כי אז יש גם התנגדות של האוצר, זה גם תקציבי, מורכב וגם בצדק בסופו של דבר היזם הוא זה שהיה מחויב, לפחות בהסכם הראשוני ב-61'. אנחנו כנראה נלך לכיוון שהגורם המפצה יהיה היזם, זו כנראה הכוונה, זה גם להבנתי חלק מההסכמות. אז לבוא ולהגיד שאתם לא מסכימים לנוסח הטרומי, זה בסדר, זה לא רלוונטי, אני שואל עכשיו שאלה, במידה שעכשיו אנחנו אומרים שהגורם המפצה הוא היזם האם יש הסכמה של משרד האוצר? simple as that.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לקריאה ראשונה. אדוני רוצה להתייעץ?
היו"ר יואב קיש
אני שואל, יש תשובה לזה?
דניאל מלצר
אנחנו נראה נוסח ואנחנו נתייחס לזה.
היו"ר יואב קיש
לא, הנוסח, היום מצביעים. אני רוצה לדעת אם יש הסכמה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה הנוסח, החבות היא על היזם.
היו"ר יואב קיש
לא, שולי. השאלה היא כזו, אני נותן לך עכשיו כמה דקות להתקשר, אני רוצה לשמוע את תשובת עמדת משרד האוצר, אני לא רוצה לשמוע 'אני רוצה נוסח'. עמדת משרד האוצר, חוק ייראה מאוד דומה למה שיש פה, עם שינוי שמי שיהיה הגורם המפצה זה היזם ואני מבקש את עמדת משרד האוצר. אם אתה לא יודע לתת לי אותה עכשיו תן לי אותה עוד חמש דקות.
דניאל מלצר
אין בעיה, בסדר גמור.
היו"ר יואב קיש
יש לך עמדה, או שאתה רוצה לבדוק?
דניאל מלצר
לא, אני אבדוק. רק אם אפשר אני אשמח אם גם רשות מקרקעי ישראל תתייחס לעניינים, לא רק של חבות התשלום.
היו"ר יואב קיש
אוקיי, בבקשה. אתם רוצים עכשיו? אבל אתה תעשה את הבדיקות שלך בינתיים כי אני צריך תשובה ברבע השעה הקרובה. כן, בבקשה.
שירה תם
שירה תם מרשות מקרקעי ישראל.
היו"ר יואב קיש
מה תפקידך?
שירה תם
היועצת המשפטית של החטיבה לשמירה על הקרקע. אנחנו רוצים להתייחס בעיקר לנושא של השלכות הרוחב שעלה כאן בהתחלה לדיון ונאמר שאנחנו לא רוצים שיהיו כאן השלכות רוחב, אנחנו חוששים מאוד וסבורים שיש השלכות רוחב, גם לאמירה שמדינה באה ואומרת, בעיקר בנושא של הרחבת מעגל הזכאים, ברגע שאנחנו מתייחסים גם לדור שני ודור שלישי ואולי כאלה שנשארו כשההורים שלהם כבר קיבלו פיצוי ועזבו את המקום ואנחנו קובעים בחקיקה - - -
היו"ר יואב קיש
לא יודע אם זה רלוונטי, אבל אתם תקשיבו למה שהיא אומרת.
קריאה
אין דבר כזה.
היו"ר יואב קיש
גם אם אין דבר כזה זה לא משנה.
שירה תם
ברגע שמעגל הזכאים הוא רחב בצורה שאנחנו מכניסים דור שני ודור שלישי, ככלל יש לנו בעיה עם זה, אנחנו חושבים שיש לזה השלכות רוחב, זה יכול להשפיע גם על מתחמים אחרים, צריך לקחת את זה בחשבון, צריך לראות איך אנחנו משאירים את אותה זיקה לאותו מתיישב מקורי משנת 61', נצמדים לאותו הסכם שהיה עם היזמים. אם לא, זה לא המתחם היחיד בארץ, אנחנו מתמודדים עם הקשיים האלה במתחמים נוספים, גם באזור תל אביב שאנחנו מכירים, אבל גם באזור הצפון, יש לנו גם באזור ירושלים, יש לנו גם סתם מחזיקים שלא כדין באזורים אחרים ואנחנו חוששים מאוד להשלכות הרוחב ולקושי שיהיה לנו בהליכים לפינוי.
היו"ר יואב קיש
מאה אחוז. כן, חברת הכנסת שולי מועלם.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
גברתי, האם מינהל מקרקעי ישראל פועל באותו אופן גם כלפי היזם? גם כלפיו שמרתם על אותו הסכם מ-1961? הרי גברתי יודעת את התשובה, אז יש פה - -
שירה תם
לא, אנחנו הזכרנו גם דיונים - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
- - איזה התנהלות שהיא בעיניי מאוד מאוד בעייתית, לבחור על מה להתייחס זה בסדר, אבל גברתי יודעת שבשעה שהיזם המשיך לקבל עוד ועוד ועוד אחוזי בנייה וזכאויות על אותו מתחם אתם לא עשיתם עם זה כלום. אי אפשר פה לבחור להתייחס רק למה שאולי יותר נוח ופחות מרעיד את הכיסאות של מינהל מקרקעי ישראל. מינהל מקרקעי ישראל לאורך כל השנים המשיך לתת, ביחד עם עיריית תל אביב, שתיכף נשמע גם אותה, אחוזי בנייה שהלכו וגדלו ליזמים והפקיר את התושבים. אז זה ממש מקומם לשמוע אותך שאת רוצה להיצמד להסכם של 61' רק ביחס לצד אחד בהסכם הזה.
שירה תם
לא, גברתי, אני רק חייבת לציין בעניין זכויות הבנייה, שברגע שרשות מקרקעי ישראל היא כבר לא הבעלים לא הייתה לנו שליטה על זה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אז אני אשמח שתפני אותי למי נתן להם עוד ועוד אחוזי בנייה.
שירה תם
מוסדות התכנון בעירייה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מצוין. אני מאוד אשמח לשמוע.
שירה תם
בוועדה המחוזית.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אז איך לא זעקתם? איך לא זעקתם?
שירה תם
אבל ברגע שהמדינה היא כבר לא הבעלים, גם בכל מה שקשור לזכויות בנייה, היא לא יכולה להתערב.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אבל אי אפשר לאחוז את החבל הזה בשני קצותיו. אם את לא הבעלים שחררי את הדאגה לגבעת עמל. אי אפשר להיות בשני הקצוות האלה באותו הזמן.
היו"ר יואב קיש
תודה. דב חנין, בבקשה. תיכף אתם מקבלים, התושבים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני בכל זאת רוצה שננסה כולנו להתקדם צעד מעשי אחד קדימה. אדוני היושב ראש, אני צריך אותך פה. אני שומע את הדאגות של כמה מהנציגים של המדינה להשלכות הרוחב ולכן ביחד עם התושבים אנחנו, כיוזמי הצעת החוק, עבדנו על מהלך של צמצום נוסף של הגדרת קבוצת הזכאים כדי להבטיח שמדובר בקבוצה מאוד מאוד מתוחמת, קטנה ומצומצמת. הנוסח שאנחנו מציעים כרגע, שהוא בתיקון להצעת החוק, אומר שבעצם הזכאי יהיה בן אדם שעומד בשני תנאים. התנאי הראשון, הוא מחזיק היום בנכס בשכונה. זאת אומרת מי שכבר פונה ופוצה, שילמו למשפחה שלו וכדומה, יוצא החוצה מהתמונה. אנחנו מדברים על מי שמחזיק היום נכס בשכונה. זה התנאי הראשון.

על התנאי הראשון הזה מתווסף עוד תנאי אחד, שהוא יכול להיות אחד משני מצבים, או שמדובר בבן אדם שהיה חי בשכונה הזאת במועד הקובע ב-1961, או שהבן אדם הזה היה - -
היו"ר יואב קיש
עמדת משרד האוצר התקבלה עכשיו גם אליי.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
- - או שהבן אדם הזה הוא צאצא של מי שגר לפני 1961 ובתנאי שמלאו לו 28 שנים. זאת אומרת אנחנו לא מדברים על צאצא שהיום הוא ילד בן 5 או בן 7 או אפילו על נער בן 18.
היו"ר יואב קיש
זאת אומרת הגיל, במקום 21, 28.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
28, צאצא.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
שהוא מחזיק נכס ושהוא צאצא ישיר. ניסינו עוד יותר לצמצם.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אנחנו יצרנו פה קבוצה מאוד מאוד מאוד מתוחמת, מאוד מאוד מתוחמת. אני רוצה בהקשר הזה להגיד לך, אדוני, שאני באמת מאוד מעריך את הנכונות של התושבים ללכת פה ולוותר על אולי עוד אנשים שנמצאים ונערים וצעירים וכדומה. זו הגדרה מאוד מאוד מצומצמת.
קריאה
מה עם אלה שפונו ולא פוצו?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לכן אני אומר שאנחנו פה יצרנו מנגנון שנותן תשובה מוחלטת לבעיה של השלכות רוחב. אין פה, לדעתי, שום סכנה של השלכות רוחב.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה. אנחנו נשמע את נציגי התושבים.
קריאה
רגע, עיריית תל אביב. סוף סוף היא הגיעה.
היו"ר יואב קיש
למה? היא לא מגיעה לדיונים?
חנה רומנו
אני מגיעה תמיד.
היו"ר יואב קיש
היא תמיד מגיעה. אומרת לי מנהלת הוועדה, היא אמרה את זה קודם רק לי, שעיריית תל אביב מגיעה כל פעם לוועדה, אבל אני מציע אחרי התושבים. אז אנחנו דיברנו על רונית אלדובי, בבקשה.
רונית אלדובי
אז רפאל כהן יתחיל ראשון.
היו"ר יואב קיש
רפאל כהן, בבקשה.
רפאל כהן
אני רוצה להתייחס לדברים שאיגי אמר.
היו"ר יואב קיש
כל הדברים שנאמרו, לא רק מה שאיגי אמר.
רפאל כהן
אוקיי.
היו"ר יואב קיש
אבל בשלוש דקות, בבקשה.
רפאל כהן
בעיקרון החבות כלפי הדור שגר בשכונה בשנת 61' היא לא מוטלת בספק גם ברמה המשפטית. זאת אומרת אם בית המשפט היום צריך להכריע בסוגיה הוא מכריע שמגיע להם. זאת אומרת הסעיף הראשון בהצעה הוא רק מאשרר את מה שהיזמים היום מנסים לערער בבית המשפט. היזמים מנסים לערער בבית המשפט על הדור של 61' בשביל שלא יתעורר דיון על כל מה שקרה אחר כך.
היו"ר יואב קיש
הבנתי. אוקיי.
רפאל כהן
הם היו צריכים תוך חמש שנים לבנות שיכון במתחם, הם לא עשו את זה, זה תנאי יסודי בחוזה, מינהל מקרקעי ישראל בעצמו קבע שההסכם הופר ויש לו משכנתא רשומה עד היום על הקרקע שהוא יכול לממש אותה עכשיו, בזה הרגע. על כל שנה שלא נבנה הוא יכול לדרוש מהיזם 6% מערך הקרקע והוא לא עשה את זה. למה מינהל מקרקעי ישראל לא פועל מול היזם חמש שנים אחרי ש - - -
היו"ר יואב קיש
חוזית, מה שנקרא.
רפאל כהן
חוזית.
קריאה
בגלל הצבע של התושבים.
רפאל כהן
למה הוא בוחר לא לפעול? יותר קל לו לבוא אלינו. אנחנו באים לכנסת בדיוק בשביל להשלים את הפער הזה, זאת אומרת שיהיה משהו בצד השני של המאזניים מהמדינה שהוא אומר אמירה נורא נורא ברורה. אנחנו לא ניתן ליזמים לתקוף את התושבים בבית המשפט ולנשל אותם בצורה צינית.

כשאני אומר יזמים אני לחלוטין גם מתכוון לעיריית תל אביב. עיריית תל אביב מחזיקה 12% מהזכויות בקרקע, זה אומר 166 יחידות דיור במגדלים, שני המגדלים שבהם יהיו הדירות של עיריית תל אביב יושבים על רוב מי שחי היום בשכונה.
היו"ר יואב קיש
אבל העירייה אמורה לקבל דירות? לא.
רפאל כהן
העירייה תקבל 166 יחידות דיור.
היו"ר יואב קיש
מה, יש לכם דרך לעשות קומה מבונה בלי שהעברנו את החקיקה פה בוועדה?
רפאל כהן
זה פחות או יותר המספר של הדירות ש - - -
היו"ר יואב קיש
מה קורה? איך עשיתם את זה? טוב, תמשיך.
רפאל כהן
איך הם עשו את זה? הם עשו את זה עם תב"ע 1880 - - -
קריאה
חולדאי עושה הכול.
רפאל כהן
זה נורא מעניין, זה קסם.
היו"ר יואב קיש
כי אתם אמורים לקבל קרקע, לא קומות.
רפאל כהן
לא, בסדר, זו עסקת קומבינציה, הם מימשו את היחידות שלהם.
היו"ר יואב קיש
קיבלו קרקע, עשו קומבינציה ויצא דירות?
חנה רומנו
לא, זה קרקע בלבד.
רפאל כהן
היום זה קרקע עם זכויות של 166 דירות, אולי הם יעשו קומבינציה, אולי לא.
חנה רומנו
לא נעשה.
רפאל כהן
מה שחשוב בזה, שרוב התושבים שנמצאים היום בקרקע ונתבעים היום על ידי היזמים בבית המשפט יושבים על הקרקע שעליה יקומו המגדלים של עיריית תל אביב ומי שפועל נגד התושבים לפינוי התושבים מהקרקע זה היזם. העירייה בעצם מתחבאת מאחורי היזם. העירייה עשתה הסכם עם היזם ב-2013 שאומר שהיזם יפנה גם מהשטחים של העירייה ובתמורה יקבל היתרי בנייה.
היו"ר יואב קיש
בבקשה, רונית. אחריה אליעזר.
רונית אלדובי
אני פשוט רק רוצה לבקש שתעמדו לצדנו. אנחנו יודעים שזה הגיע אליך ככה בצורה מפתיעה, פתאום כולם נפלו עליך, 'מה קורה עם החוק?', וזה באמת בגלל פסקי הדין שעוד רגע יהיו לתושבים ואנחנו חושבים שיש לך, אנשים מאוד ישמחו אם תצא מפה היום בשורה, גם בשכונה ובעוד הרבה מקומות ובעוד הרבה שכונות שמסתכלות ורוצות לראות שסוף סוף הנושא הזה נפתר, מתחיל להיפתר.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. אליעזר, בבקשה.
אליעזר סעידי עמרני
אני רוצה להתחיל בזה שהנציגים המשפטיים שיושבים פה, של העירייה, של הממשלה - - -
היו"ר יואב קיש
העירייה עוד לא דיברה.
אליעזר סעידי עמרני
לא משנה. הם טוענים שהיו משפחות שבנו עוד חמש יחידות דיור והיו משפחות שבנו יחידה אחת. זה בכלל לא מעניין כי הפיצוי הוא קודם כל על האדמה, זה קודם כל. זה לא רק על יחידת הדיור. יש פה התחייבות של הממשלה, זאת אומרת מינהל מקרקעי ישראל, זה הממשלה, הם אומרים ש'אנחנו מכרנו וזה עכשיו באחריות היזם', אז אני לא מבין מה הם עושים פה. אם זה כבר לא באחריותם, למה הם באים להגן על היזם? מה האינטרס שלהם לבוא להגן על היזם? בגלל שהם מפחדים שהם לא עמדו בהתחייבות החוזית, כמו שאתה ציינת, והם יודעים שפה יש אנשים בשכונה שתבעו את מינהל מקרקעי ישראל, הם באים עכשיו לעשות כיסוי תחת. סליחה על הביטוי.

אנחנו באנו לפה לפני שאנחנו מקבלים פסקי דין, שהשופט כבר רמז שחלק לא יפוצו, חלק יפוצו וחלק הוא מבטל את התביעה של תשובה נגדם, זאת אומרת שהם יוכלו להישאר על האדמה לנצח, ואני בין אלה. ההורים שלי בחיים, הם דור ראשון.
היו"ר יואב קיש
עד 120.
אליעזר סעידי עמרני
אני לא באתי להגן על עצמי פה. שיהיו בריאים עד 120, ההורים שלי עדיין בחיים, אבל כשהממשלה התחייבה ונתנה לו את האדמה, ליזם הראשון, שזה סולל בונה שהיה, נתנו לו רק 400 יחידות דיור. באו כל השנים ואמרו, 'תשמעו, השכונה התרחבה, הם בנו עוד יחידות דיור, אנחנו רוצים לבנות עוד יחידות דיור' והעירייה נתנה להם.
היו"ר יואב קיש
לא רק העירייה.
אליעזר סעידי עמרני
העירייה נתנה להם, מ-397 דירות, כבודו, הם הגיעו כבר ל-1,250 והם רוצים להגיע היום ל-1,600. זה לא מעניין אותי, שייתנו להם 16,000 יחידות דיור, אני רוצה לקבל מה שמגיע לי ולצאת החוצה.
היו"ר יואב קיש
ברור, תודה רבה.
אליעזר סעידי עמרני
זו המלחמה שלנו. וסליחה רגע, האבסורד בעניין, שאני בא לפה ואני רואה תושבים מתל גיבורים שאחד מהם היה שכן שלי, משפחת זרגר, אני לא יודע אם אתם מכירים, הם קיבלו פיצוי אצלנו בשכונה, הם הלכו וקנו היום בתל גיבורים וגם שם - - -
היו"ר יואב קיש
אל תערבב. זה לא העניין.
אליעזר סעידי עמרני
למה לא?
היו"ר יואב קיש
עזוב, תשאיר את תל גיבורים לתל גיבורים, אנחנו עוסקים עכשיו בגבעת עמל. תודה רבה.

הגיע משרד האוצר. יש לך תשובה של עמדת המשרד?
דניאל מלצר
כן. אנחנו לא נתנגד לנוסח שאומר שהחבות חלה על היזם.
היו"ר יואב קיש
אתם תומכים?
דניאל מלצר
אנחנו לא נתנגד.
היו"ר יואב קיש
קשה להגיד תומך כשאתה אומר לא מתנגד?
אליעזר סעידי עמרני
אבל סליחה רגע, לא סיימתי את דבריי.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
ראש מטה שר האוצר הסמיך אותי להגיד בשמו שהשר תומך - - -
אליעזר סעידי עמרני
אבל, סליחה, אני לא גמרתי את הדברים שלי, אמרת לי שיש לי שלוש דקות.
היו"ר יואב קיש
אני אתן לך עוד דקה. אז אני אסכם את עמדת משרד האוצר, גם אני קיבלתי, כמו שראיתם, שיחה ובאמת האוצר תומך בהצעת החוק בכפוף לכך שהשר יישא בחבות. זה מה שנאמר לי בצורה הכי ברורה. רצית עוד משהו להשלים את דבריך, או שזה בסדר?
דניאל מלצר
תודה.
היו"ר יואב קיש
אני רוצה לעבור לעיריית תל אביב, בבקשה.
חנה רומנו
שלום לכם. אנחנו מאוד רוצים לקדם פתרון לתושבים שלנו. השכונה הזאת, יש עוד מספר שכונות שהן באמת כמורסה בעיר, שכונות שבעבר באמת המדינה - - -
היו"ר יואב קיש
רק מורסה זה תיאור לא טוב, תגידי שיש פה פצע פתוח.
חנה רומנו
פצע פתוח.
היו"ר יואב קיש
בתרגום פצע פתוח. לזה היא התכוונה, נכון, אני צודק?
חנה רומנו
צודק לגמרי.
קריאה
לא, מורסה זה מוגלה.
היו"ר יואב קיש
נכון, בגלל זה זה לא נשמע טוב, אבל היא לא התכוונה לזה, אני יודע. אז שאלתי, למה התכוונת?
חנה רומנו
לא התכוונתי, התכוונתי לפצע.
היו"ר יואב קיש
אם את רוצה תשתמשי - - -
חנה רומנו
אני התכוונתי לפצע פתוח.
היו"ר יואב קיש
פצע פתוח, זו האמירה. בבקשה, תמשיכי.
חנה רומנו
בעיר עצמה. לצערי שכונת גבעת עמל, כמו עוד מספר שכונות, אלה שכונות שהמדינה בעבר למעשה הביאה את התושבים ממקומות אחרים ולא דאגה להם ולא קידמה את הפתרון לשיכון שלהם ולכן אני חושבת שהמדינה צריכה לקחת אחריות, גם על השכונה הזאת. בכל מקרה אנחנו נתמוך בכל פתרון שיעזור לתושבים ולעיר ומהבחינה הזאת אנחנו גם מוכנים לעזור עם היזם ולקדם פתרון, באמת למען התושבים והעיר.
אליעזר סעידי עמרני
אני יכול להשלים את מה שרציתי להגיד.
היו"ר יואב קיש
אני אחזור אליך. רמ"י, הייתה פה הערה שהעלה אותה רפאל כהן, שאמר שהיזם הראשון לא עמד בהסכם הראשוני מול רמ"י, לא בנה בניין חילופי במשך שנים ולכן הפיצוי, השאלה היא כזו, האם את מכירה את העובדות האלה ונשמח להתייחסות שלכם? האם יש לכם יכולת, לתפיסתכם, להיות מעורבים במימוש הפיצוי לתושבים?
שירה תם
זה נבחן בזמן אמת, גם מול משרד המשפטים, כל הנושא הזה של הבטחת בנייה ומשכנתא שלקחנו לצורך זה. אנחנו לא יכולנו, גם אז, לא בזמן אמת, וגם לא היום, לבטל את ההסכם. היזם הציג לנו את כמות הפינויים שהוא עשה, מספר התושבים שהיו באותה עת שבה היזם רכש את הקרקע היה מספר הרבה יותר נמוך מאשר התושבים אחר כך שנכנסו, הוא עשה לאורך השנים פינויים. אנחנו בחנו את זה מבחינה משפטית, יחד עם משרד המשפטים ועם הפרקליטות, לבטל את ההסכם.
רפאל כהן
בחוות הדעת של היועץ המשפטי כתוב - - -
היו"ר יואב קיש
איזה יועץ משפטי?
רונית אלדובי
בשנת 1984 יצאה חוות דעת פנימית במינהל מקרקעי ישראל שהיועצים המשפטיים של מינהל מקרקעי ישראל כתבו שם שחור על גבי לבן, 'ההסכם הופר, מטרת ההסכם סוכלה, אבל אנחנו לא נמשוך את הקרקע'. זה מה שכתוב שם.
רפאל כהן
מסיבות כלכליות. זאת אומרת המינהל לא - - -
שירה תם
זה לא מדויק. אני לא יודעת איך חוות הדעת הגיעה אליכם - - -
היו"ר יואב קיש
אוקיי, אני עוצר את הדיון. לא לענות. אני אגיד בצורה פשוטה. אני לא הולך להיות שופט בנושא הספציפי הזה, זה גם לא תפקיד הוועדה, אבל אני יכול להגיד במילה כללית, ובעניין הזה אני כן מזדהה עם התושבים, שהממשלה התנהלה בצורה - - - בעיניי היא עשתה המון טעויות לכל אורך הדרך ואם היו מתנהלים אחרת יכול להיות שלא היינו נמצאים פה. אני חושב שזו אמירה שהיא מאוד נכונה ואני לא נכנס עכשיו ספציפית אם במקרה הזה היה טיעון משפטי לפסול את ההסכם או לא היה. בכלל, אני אומר שההתנהלות הזו של למכור כשבשטח עדיין מתגוררים אנשים היא בעייתית. היום אי אפשר? אז לפחות את זה למדנו.
שירה תם
זה תיקון בחוק שאנחנו תמכנו בו.
היו"ר יואב קיש
אז לפחות את זה למדנו לעשות היום, בסדר. אני רוצה לתת לעוד שני תושבים לדבר. אתה רוצה להשלים את דברך?
אליעזר סעידי עמרני
כן.
היו"ר יואב קיש
ואחרי זה היה בחור, ניתן לך לדבר ולעוד אחד וזהו.
אליעזר סעידי עמרני
אני אומר שיושבת הראש של ועדת הפנים שהייתה, מירי רגב, שהתחילה בכל הנושא הזה, יחד עם דב חנין ושולי מועלם ועוד כמה חברי כנסת נכבדים, אילן גילאון וכל אלה, הבטיחו לנו ואמרו לנו ש'לא אכפת לנו כמה שהיזם ירוויח, העיקר שהתושבים יפוצו במלוא הזכויות שלהם'. לימים עלה דודי אמסלם ואז הוא עלה ואמר שהוא הבטיח וככה וככה וככה, אמרתי לו 'כבודו, למה אתה מתכוון? מי צריך לקבל את הפיצוי?' אז הוא אמר, 'מבחינתי דור ראשון ודור שני ודור שלישי, כל מי שגר שם יקבל. זו הבטחה שלי'.
היו"ר יואב קיש
אוקיי, טוב.
אליעזר סעידי עמרני
רגע.
היו"ר יואב קיש
אנחנו רוצים להתקדם, אני לא עוסק בהיסטוריה. עד עכשיו בהיסטוריה לא הגיעו לקריאה ראשונה, נכון?
אליעזר סעידי עמרני
אני יודע.
היו"ר יואב קיש
אז בוא נמשיך. תודה. בבקשה.
נועם חליף
אני תושב גבעת עמל, חליף נועם, אני לא יודע להתבטא טוב - - -
היו"ר יואב קיש
לא נורא, מקשיבים לכל אחד, הכול בסדר. דעתך שווה כמו כולם.
נועם חליף
לפני ארבע שנים באו אליי שוטרים, איזה 150 שוטרים לשכונת גבעת עמל, פינו אותי בכוח, אותי ואת כל המשפחה שלי. בגדול, מאז אני ארבע שנים זרוק ברחוב. יש לי ילד קטן. אני בן 64 ויש לי אחים יותר גדולים ממני וזרקו אותם לרחוב, בלי פיצוי של שקל. יותר מזה, עיקלו לי את חשבון הבנק שלי ומשכו לי 50,000 מהבנק בטענה שתשובה רוצה דמי שימוש על הקרקע, כאילו שהתיישבתי וגרתי על קרקע שלו. 50,000 שקל לקחו לי מהבנק פיזית, וזה היה חיסכון של הבן שלי שהוצאתי אותו.

ארבע שנים אני מסתובב ברחוב, גר פעם פה ופעם שם ואין לי איפה לגור. והמדינה שותקת, כולם שותקים. אני הולך לעירייה, לא שומעים אותי, הולך לכל מקום, אף אחד לא שומע אותי.
היו"ר יואב קיש
והמשפחה, אף אחד מהמשפחה לא קיבל פיצוי כשהוציאו?
נועם חליף
יש לי אח אחד שקיבל והלך. הוא היה גר, לא איתי, לידי. יש לי עוד אח שהוציאו אותו ולא נתנו לו שקל, הוא גר פעם אצל אחותי, פעם פה ופעם שם. גועל נפש. זו המדינה.
קריאה
שרירות לב. שרירותי לגמרי.
קריאה
הייתה תקופה שהוא גר בעסק שלו, בתוך החנות. לא היה לו איפה לגור.
נועם חליף
עשינו את החובה שלנו למדינה, אני משלם מסים, אנחנו אנשים טובים, אנחנו בלי תיקים במשטרה וככה עשו לנו.
היו"ר יואב קיש
אנחנו נעשה הפסקה, אני רוצה התייעצות סיעתית, אני רוצה את חברי הכנסת, אנחנו נחזור לפה ב-10:20.


(הישיבה נפסקה בשעה 10:12 ונתחדשה בשעה 10:43.)
היו"ר יואב קיש
נא לשבת כולם. אני אגיד לכם, אנחנו התכנסנו קודם בישיבה סגורה של חברי הכנסת בדיון בהצעה שאני אעלה להצבעה. אני רוצה להגיד ראשית לכולם, אני חושב שהדיון הזה התנהל בצורה עניינית, עד כמה שהנושא הזה טעון ואני מעריך את כולם על היכולת לשמוע דברים לפעמים קשים ונוגדים את האמת הבסיסית של כל אחד שיושב פה, אבל זה אופי הדברים פה בכנסת. היום אני ודב יושבים ביחד ולא מתווכחים, יש מקרים שאני והוא חושבים שחור ולבן על דברים ועדיין - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הוא חושב את השחור, אני את הלבן.
היו"ר יואב קיש
תמיד אתה דופק את השחורים. בסדר, נו, מה אני אגיד לך? בקיצור, זה לגיטימי שיש חילוקי דעות, אבל אני שמח שהשיח היה מכבד ומכובד. אני רוצה להגיד מה הכיוון שאני מציע. דרך אגב, גם בגלל אילוצים אני חייב בעוד עשר דקות ללכת, אנחנו לוקחים פה את ההחלטה עכשיו, אני אומר לחברי הכנסת, זה הסיכום.

יש מקרים שגם בקריאה ראשונה, פעם, דרך אגב, זה היה הרבה יותר נפוץ, בכנסת הזו זה קרה במעט מקרים, שהכנסת משאירה מעין טווח, מעין ספקטרום ולא לוקחת את ההחלטה. עשינו את זה בחוק ההסדרה, לא יודע מי מכיר, לא מכיר, אבל היה דיון מאוד מעמיק האם זה יהיה רטרואקטיבי או לא רטרואקטיבית ובקריאה ראשונה זה עבר בשתי גרסאות. יש חוק בבית הזה, שלי ולחברת הכנסת מועלם יש - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כל מי שיושב פה מכיר את זה.
היו"ר יואב קיש
- - יש חילוקי דעות גדולים וכן הצלחנו לייצר הסכמה לנוסח, לפחות לקריאה ראשונה, כי הנושא מהותי, חשוב ורצינו שהכנסת תאמר את דברה. אני הצעתי פתרון מבוסס על המתווה הזה, כי שמענו את המורכבות ואת הבעייתיות שהעלו פה הייעוץ המשפטי של הממשלה והייעוץ המשפטי של הוועדה ואני אומר שאנחנו נמצאים בעולם של ספקטרום מסוים.

אני יכול להגיד לכם פה, והפנייה הזו היא לא רק אליכם כמובן, היא גם ליזמים, זה שהחלטנו שזה היזמים ועל זה יש תמימות דעים במקרה הספציפי של גבעת עמל, כך זה צריך להיות. לגבי מי ומה וכמה. אנחנו ככנסת מעדיפים, אני אומר את זה עוד פעם, שזה ייסגר בהסכמה במתווה בין היזמים לדיירים. במידה שלא, אז הכנסת שמה את זה על השולחן והיא תיכנס לדיון מעמיק במקום הזה, אבל לי חשוב היום להעביר מסר, שיעבור במליאה בשבוע הבא בקריאה ראשונה בעזרת ה', ולכן במסר הזה, אני עדיין לא נכנס בדיוק להגדרה של מי ומה מקבל, אבל אני אומר ליזמים ואני אומר גם לכם, אם לא תהיה ברירה אז אנחנו ניכנס לזה, עם כל המורכבות ועם המשרדים, ואני לא יודע אם נצליח, משימה מורכבת. אני אומר לכם, עדיף לסגור את זה, ואני אומר ליזמים, שלא נמצאים פה, לצערי, אבל אני מניח שהם גם ישמעו וגם יראו וגם יבינו, שאם הם ימשיכו בשיטה שלהם בסופו של דבר הם יפסידו הרבה יותר ממה שהם יכולים אם הם יבואו להידברות.

אם בכלל לתפיסתם הם בתביעות של פיצויים, פה באמירה הזו אנחנו אומרים קודם כל אין דבר כזה, צריך לשלם. קודם כל. כטווח ראשוני. נכון שיש ויכוח עדיין והוויכוח הזה, אני אומר עוד פעם, נתנו לו ספקטרום, שתי גרסאות. אני אעבור להקראה ואני חושב שבזה נצביע ונסיים את הדיון.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
רק לפני שרוני מקריאה, אדוני, אני רוצה באמת להודות לך, כי אני חושבת שיושבים פה רבים שכבר שנים מגיעים לדיונים חוזרים ונשנים, חוזרים ונשנים, שלא הצלחנו להביא אותם לידי סיום. אז אני רוצה להודות לך ולשרים שלא פה, שאמרו אמירה ברורה, שגם אתה אומר אותה, יש לכנסת ישראל אמירה מהותית שנאמרת קודם כל ביחס לאזרחים ולשמירה על הזכויות שלהם, ויש אמירה ביחס ליזמים ויש אמירה ביחס לרשויות המדינה ויש אמירה ביחס לרשויות מוניציפליות. אני חושבת שהשילוב הזה של ההבנה שאתה מוביל, של האפשרות שבאמת הובאה על ידך, של שתי אופציות, היא תהיה מונחת על השולחן. חברי הכנסת ואתה בתוכם ממשיכים לעשות את מה שאנחנו מאמינים שהוא הדבר הנכון. אני מאוד מקווה, כמוך, שהדבר הזה יגיע לידי סיום לא בפינויים אלימים, לא במשפטיזציית יתר. בסוף מדובר, צריך לזכור את זה, על 70 שנה למדינת ישראל, על אנשים שנשלחו לשם וזה היה הגבול כשהוקמה המדינה. אז תודה רבה, אדוני.
היו"ר יואב קיש
מאה אחוז, תודה רבה. אני רוצה להגיד דבר אחד, למי שפה לא מבין את המשמעות. ההקראה תהיה הקראה סטנדרט, סעיף אחד משותף לשתי הגרסאות ואז לסעיף (2) יהיו שתי גרסאות. גרסה אחת של סעיף (2) מצמצמת וגרסה אחת רחבה. דרך אגב, אני הבנתי שאתם הסכמתם לגיל 28, אני משאיר את זה על גיל 21, זאת אומרת מבחינתי אנחנו הולכים בטווח המלא ומקווים שזה ייגמר שלא בבית הזה ואם צריך אז גם בבית הזה יכול להיות שזה ייגמר. תקריאי, בבקשה.
רוני טיסר
סעיף המטרה הוקרא והוצבע כבר בדיון הקודם, אני לא מקריאה אותו.

סעיף 2. הגדרות. בחוק זה –
"גורם מפנה" – בעל זכויות במקרקעין המפנה נכס במתחם, בעצמו או על ידי מי מטעמו;
"המועד הקובע" – ח' באדר התשכ"א (24 בפברואר 1961);

הגדרת השכונה הוקראה והוצבעה בדיון הקודם.
"זכאי" אחד מאלה
(1) אדם שהחזיק בנכס בשכונה לפני המועד הקובע והמשיך להחזיק בנכס עד ליום הפינוי;
גרסה א'
(2) יורשיו של אדם, כאמור בפסקה (1) שנפטר והוא מחזיק בנכס האמור באותה פסקה ביום פינויו;
היו"ר יואב קיש
גרסה ב'.
רוני טיסר
גרסה ב', שאני רוצה להבהיר ולהדגיש לפרוטוקול שגרסה זו, בעינינו יש לה קשיים חוקתיים וקנייניים קשים מאוד והיא לא תעמוד, לדעתנו, מבחינת בתי המשפט.

(2) צאצא של אדם, כאמור בפסקה (1) המחזיק בנכס בשכונה ומלאו לו 21 שנים עד יום תחילתו של חוק זה והוא מחזיק בנכס ביום הפינוי.
"מפונה" – זכאי שפונה מנכס שבחזקתו בשכונה.

זכאות לדיור חלופי. 3.
(1) על אף האמור בכל דין או הוראת מינהל, מפונה יהיה זכאי לדיור חלופי בעד פינוי הנכס שבו התגורר בכפוף להוראות לפי חוק זה שיועמד לרשותו על ידי הגורם המפנה.
(2) דיור חלופי לפי סעיף קטן (א) יינתן למפונה על ידי הגורם המפנה, בדרך של הקניית דירה שוות ערך לדירה ממנה הוא מפונה בשכונה; שר האוצר יקבע בתקנות הוראות לעניין חישוב שווי דירה כאמור ודרכי הקנייתה.

כאן הוספנו הסמכה לשר לקבוע בתקנות את הוראות עניין חישוב שווי הדירה כי יש כאן שאלה לגבי מהו שוויו של אותו דיור חלופי. כמו כן יש שאלה לגבי אלה שכבר קיבלו פיצוי או שפונו ולא קיבלו פיצוי בכלל. כאן אני חושבת שנכון להבהיר שמי שקיבל פיצוי לא יוכל לקבל פיצוי על פי הוראות חוק זה.
היו"ר יואב קיש
4. תמשיכי.
רוני טיסר
ביצוע ותקנות. 4.
שר הבינוי והשיכון ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי, בהסכמת שר האוצר ושר המשפטים, להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו של חוק זה.

התוספת
(סעיף 2)
מתחם גבעת עמל

זה ייקבע לקראת קריאה השנייה והשלישית, מהם אותם גושים וחלקות.
היו"ר יואב קיש
סיימנו הקראה?
רוני טיסר
כן.
היו"ר יואב קיש
אוקיי. מה רציתם, רמ"י?
שירה תם
אנחנו רוצים לציין רק לגבי החלופה השנייה, שבעצם מרחיבה - - -
היו"ר יואב קיש
סעיף (2) גרסה ב'.
שירה תם
סעיף (2) גרסה ב', שבעצם מרחיבה את הזכאים ויכולה לכלול גם כאלה שכבר קיבלו פיצוי בעבר. זה נוגע לכל הסדר שנעשה.
היו"ר יואב קיש
היא אמרה שמי שקיבל - - -
קריאה
מי שקיבל לא יקבל.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה מופיע בסעיף של מהו דיור חלופי.
רוני טיסר
אמרתי שצריך להוסיף את זה.
שירה תם
צריך להוסיף את זה.
היו"ר יואב קיש
היא אמרה, לא כולל מי שקיבל פיצוי בעבר.
שירה תם
כרגע הנוסח הוא לא כזה.
היו"ר יואב קיש
אז תוסיפי. אמרנו, יתווסף.
רוני טיסר
נכון, אמרתי שזה לא ברור - - -
שירה תם
אוקיי. אנחנו אומרים שגם מעבר לזה זה כולל כאן דור שני ושלישי והרחבה מעבר.
היו"ר יואב קיש
נכון, זו הרחבה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זאת ההרחבה.
היו"ר יואב קיש
זו האמירה שאנחנו - - -
שירה תם
אנחנו לא מתנגדים, אנחנו רק מציינים את השלכות הרוחב.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אמרה היועצת המשפטית של הוועדה שיש עם זה בעיות חוקיות - - -
היו"ר יואב קיש
היא מציינת לפרוטוקול, בסדר.
שירה תם
אני רק מציינת את השלכות הרוחב מבחינתנו שיכולות להיות.
קריאה
אתם רוצים להימנע מהשלכות רוחב? תעשו את מה ש - - -
היו"ר יואב קיש
חברים, אני מבקש שקט, אנחנו לקראת הצבעה.
דניאל מלצר
אפשר הערה?
היו"ר יואב קיש
הערה, משרד האוצר.
דניאל מלצר
לגבי סעיף 3, אנחנו מבקשים להוריד את הסיפא שמדברת על קביעת תקנות לחישוב השווי.
היו"ר יואב קיש
אני לא מוריד את זה, תודה. אנחנו רוצים שזה יישאר ככה.
דניאל מלצר
אנחנו לא חושבים ש - - -
היו"ר יואב קיש
ששר האוצר צריך לקבוע, אני חושב שכן.
דניאל מלצר
אנחנו - - - על תביעות, אנחנו - - - בסוף אנחנו - - -
היו"ר יואב קיש
בסדר, מישהו צריך להחליט את זה ואם יהיו בעיות אין לי גורם אחר. תקבעו את זה בתקנות. חברים, אני מעלה להצבעה.
קריאה
הערה של התושבים, חשובה.
היו"ר יואב קיש
מי אתה?
אלימלך קורצוויל
אני העורך דין שמייצג חצי מהמשפחות. עורך דין אלימלך קורצוויל. בסעיף 3(ב), שיש הגדרה של הפיצוי, כתוב שם בנוגע לדיור חלופי ודירה שוות ערך, שיהיה ברור שני דברים. אל"ף, שזה שווי של דירה בבעלות, שלא יהיו התחכמויות עם שכירויות וכאלה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה רק מי שבעל הנכס, אלימלך, אז ממילא הנכס בבעלותו.
אלימלך קורצוויל
אבל שוות ערך למה? שוות ערך לדירה בשכירות? שוות ערך לדירה בבעלות? צריך להיות ברור שזו דירה בבעלות אחרת אנחנו מדברים על משהו אחר לגמרי. אלה התחכמויות שאנחנו שומעים אותן. ושתיים, שזה ברור שזה כולל גם את החצרות - - -
היו"ר יואב קיש
מה זה דירה בשכירות? אני לא מכיר שוות ערך.
קריאה
זה דבר שתשובה אומר לנו, 'אתם תקבלו שכירות לכל חיים'.
היו"ר יואב קיש
אז זה דירה בבעלות, לא שכירות. הבנתי, 'אני שוכר לכם דירה כל עוד אתה חי'.
אלימלך קורצוויל
בדיוק.
היו"ר יואב קיש
לא, זה דירה בבעלות. בסדר. זה האוצר יקבע תקנות, למרות שהוא לא רוצה.
אלימלך קורצוויל
במיוחד אני אומר, והדבר השני שהוא רלוונטי, דווקא לחלופה שהיא כן מוסכמת על המשרדים השונים, החלופה הראשונה, שעלינו היא לא מוסכמת, דווקא אם חוזרים לנכס המקורי של 61', הנכס המקורי של 61' כולל גם חצרות גדולות כפי שהיה נהוג אז בשכונות אז. אז שזה יהיה ברור שזה כולל גם את החצרות.
היו"ר יואב קיש
אני לא נכנס לזה, יש הגדרה משפטית ברורה, אני לא עכשיו אפתח מה שהיה בבג"צ וכל מיני כאלה. זה לפי בג"צ. טוב, חברים, נגמר הדיון.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
שר האוצר העיר לי על זה ששר האוצר יקבע את התקנות. משרד האוצר מעירים לי על זה.
היו"ר יואב קיש
בסדר, אני שומע אותו. שמעתי וזה מה שיהיה. לקריאה ראשונה כך זה עובר.
דניאל מלצר
אנחנו - - -
היו"ר יואב קיש
אז תתנגדו, אין בעיה. לקריאה ראשונה כך זה עובר. מי בעד ההצעה והכנתה לקריאה ראשונה? פה אחד.

הצבעה
בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הצעת החוק לקריאה ראשונה – אושרה פה אחד.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
שרוני תוסיף את העניין הזה שזה בבעלות.
היו"ר יואב קיש
דירה בבעלות, הגדרנו.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
שיהיה ברור, מה שרמ"י אומרים, שמי שכבר קיבל פיצוי לא יקבל עוד פיצוי. כל הדברים שנאמרו מעבר לנוסח.
היו"ר יואב קיש
נכון, אלה הוגדרו. בבקשה, משפט אחד.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, אל"ף, תודה לך על הדיון הזה. המסר המרכזי מהדיון הזה צריך להגיע לאנשים שצופים בנו עכשיו בשידור ולא נמצאים כאן. המסר המרכזי מהדיון הזה צריך להגיע ליזמים. חברות וחברים, תבינו, הכנסת רצינית, אנחנו מעבירים את זה לקריאה ראשונה, אנחנו מייצרים מנגנון שהמדינה אפילו טוענת שהוא רחב מאוד. אני מציע לכם לקרוא היטב את החוק הזה, להזמין מחר בבוקר את התושבים לשיחות רציניות ולהגיע לפתרון הוגן וצודק כדי שהכנסת לא תצטרך להמשיך לעבוד.
היו"ר יואב קיש
תודה. אני רוצה להגיד, אנחנו ממש נסיים את הדיון ברגעים אלה. אני קודם כל שמח ומודה לחברי הכנסת על ההתקדמות, אני מודה לתושבים ואני רוצה להגיד דבר אחד מאוד פשוט, דבר אחד אני רוצה להגיד לכם, ועוד פעם, מאוד חשוב לי לא לייצר ציפיות יתר. אנחנו עשינו פה קריאת כיוון ראשונה שהיא מורכבת מהרבה מאוד גורמים שנתנו את ידם לעניין הזה, כולל גם לפעמים אי הסכמות שראיתם שהן הגיעו עד לרגע האחרון. הדרך הנכונה, ובזה אני מצטרף לקריאתו של חבר הכנסת דב חנין ובוודאי גם של חברת הכנסת שולי מועלם, זה שאתם ביחד עם היזמים תגיעו למתווה שכל צד בסוף מתפשר קצת ומייצר סיטואציה שלא חוזרים לשולחן הזה. זו הדרך הנכונה.

השאלה שהשארנו פתוחה היא שאלה קשה ומהותית, אתם הבנתם את זה. אנחנו יודעים שבנושא גבעת עמל מגיע פתרון מסוים שהוא מאוד נכון והבעיה שנתקלנו בה, כמו שאמר נציג היועץ המשפטי לממשלה, שאם נלך לכיוון הזה בגבעת עמל זה פתח להרבה מאוד מקומות אחרים. בגלל זה הלכנו למתווה עם שתי גרסאות ואני מאוד מקווה שאנחנו באמת נצליח לייצר הסכמות בין היזמים, שאני אומר עוד פעם, הם בסוף יכולים למצוא את עצמם במציאות שהם לא חשבו ואני מציע להם להתכנס להסדר עם הדיירים. תודה רבה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 10:56.

קוד המקור של הנתונים