ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/05/2018

תמותה מזיהומים בבתי החולים - ישיבת מעקב שלישית: נתק בין הגורמים המקצועיים בתחום מניעת הזיהומים (דוח מבקר המדינה 63ג - ריבוי זיהומים במוסדות האשפוז ובקהילה)

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



34
הוועדה לענייני ביקורת המדינה
16/05/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 327
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
יום רביעי, ב' בסיון התשע"ח (16 במאי 2018), שעה 9:00
סדר היום
תמותה מזיהומים בבתי החולים - ישיבת מעקב שלישית: נתק בין הגורמים המקצועיים בתחום מניעת הזיהומים (דוח מבקר המדינה 63ג - ריבוי זיהומים במוסדות האשפוז ובקהילה)
נכחו
חברי הוועדה: שלי יחימוביץ– היו"ר
קארין אלהרר
חברי הכנסת
איציק שמולי
מוזמנים
דן בנטל - מנהל אגף, משרד מבקר המדינה

חיה פוליטי - סגנית מנהל אגף, משרד מבקר המדינה

משה גינצברג - מנהל ביקורת בכיר, משרד מבקר המדינה

פרופ' איתמר גרוטו - המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, משרד הבריאות

פרופ' יהודה כרמלי - מנהל המרכז הארצי למניעת זיהומים ועמידות, משרד הבריאות

דפנה חן - מרכזת תחום מניעת זיהומים- המרכז הארצי, משרד הבריאות

אמיר נוטמן - מרכז ארצי למניעת זיהומים, משרד הבריאות

דבורה בן דוד - רופאה בכירה ביחידה הארצית למניעת זיהומים, משרד הבריאות

ד"ר רותי ישי - אחות לשכת בריאות ירושלים, משרד הבריאות

ציפורה הלמן - מבקרת הפנים, משרד הבריאות

פרופ' מרים וינברגר - יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות, הר"י - ההסתדרות הרפואית בישראל

אורן צמחוני - מנהל היחי' למחלות זיהומיות, בי"ח קפלן, הר"י - ההסתדרות הרפואית בישראל

אסתר אדמון - יו"ר איגוד המיקרוביולוגים

ד"ר יובל גפן - מנהל המעבדה למיקרוביולוגיה קלינית, בית חולים רמב"ם

פרופ' אלון מוזס - מנהל מחלות זיהומיות, הדסה

פרופ' שלמה מעין - מנהל מערך הזיהומים, מרכז הרפואי ברזילי אשקלון

יעל וילוזני אזולאי - מרכזת תחום מניעת זיהומים, בית חולים ברזילי באשקלון

ד"ר יסמין מאור - מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומניעת זיהומים, בית חולים וולפסון

פרופ' אברהם בורר - מנהל פורום ליחידה למניעת זהומים, בית חולים סורוקה

ד"ר פנינה שטרית - מנהלת היחידה למניעת זיהומים, מרכז רפואי מאיר

רינה פדורובסקי - מרכזת תחום מניעת זיהומים, מרכז רפואי ע"ש רבין (בלינסון)

חתאם חוסין - מנהלת שירות בקרת זיהומים, בית חולים רמב"ם

פועה קופיט - אחראית מניעת זיהומים, בית חולים שערי צדק

ד"ר פואד עקאד - נציג הבכ"מ, הסתדרות כללית

לילי פרלמן - ראש אגף סיעוד בתי חולים, שירותי בריאות כללית

נונה ברמן - אחות למניעת זיהומים, לאומית שירותי בריאות

שירה אוסטרובסקי - אחות מניעת זיהומים, קופת חולים מאוחדת

נירית זידר - מתנדבת, האגודה לזכויות החולה

ניב עציוני - אבן מדיקל

מיכאל שפיר - מנכ"ל

יהושע שלמה זוהר - שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את שירותי בריאות כללית
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהל/ת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
הדס לוי, חבר תרגומים


תמותה מזיהומים בבתי החולים - ישיבת מעקב שלישית: נתק בין הגורמים המקצועיים בתחום מניעת הזיהומים (דוח מבקר המדינה 63ג - ריבוי זיהומים במוסדות האשפוז ובקהילה)
היו"ר שלי יחימוביץ
בוקר טוב לכולם. אנחנו מתחילים ישיבת מעקב שלישית, בקדנציה שלי לפחות, לסוגיית התמותה מזיהומים בבתי החולים בעקבות דוח מבקר חריף ביותר בעניין הזה. מי ידבר ממשרד המבקר? בבקשה, אבל ממש בקצרה, אנחנו בסך הכל חוזרים פה על ישיבה אבל כדי לשים לנו איזה נקודת עיגון על הממצאים שלכם, ממש שני משפטים על תמצית הדוח.
דן בנטל
אפשר לוותר. אנחנו דיון שמיני כבר אז הצגנו את זה כבר שלוש-ארבע פעמים.
היו"ר שלי יחימוביץ
בסדר גמור. פרופ' איתמר גרוטו אנחנו נתחיל בך. קודם כל תן לנו תמונת מצב מאז ישיבתנו הקודמת שבה נתגלה סכסוך עז בין הרופאים ובין משרד הבריאות. כמה שאלות - גם ספר לנו מה קרה באותן פגישות ועדת היגוי, אתם התחייבתם לנו לפגישה אחת בחודש, האם זה קרה. ומה קרה באותן פגישות משותפות, אם הגעתם לעמק השווה והכל נפלא עכשיו ואפשר לפזר את הישיבה.

כמה סוגיות ספציפיות שעלו בישיבה הקודמת, עלה שוב ושוב העניין של אפליה של בתי החולים הקטנים במודל התמרוץ שיצא שבתי החולים הגדולים והמבוססים במרכז הארץ נהנים יותר מהמודל הזה. עלה נושא שילוב נציגי הרפואה הקהילתית בוועדת ההיגוי וגם הפיילוט של המערכת הממוחשבת החדשה לזיהוי זיהומים. אמרתם לנו שזה יקרה במאי יוני אז תן לנו תמונת מצב איפה זה עומד.
איתמר גרוטו
הכנתי מצגת, אני אתחיל במצגת ואחר כך אני אתייחס לשאלות.
היו"ר שלי יחימוביץ
באופן יוצא דופן ונדיר אפשרנו לפרופ' גרוטו להציג מצגת. בדרך כלל אני לא מאפשרת להציג כאן בישיבות, זה פשוט תופס יותר מדיי זמן.
איתמר גרוטו
אני אשתדל לעשות את זה בקצרה. אז באופן כללי אנחנו רואים בזה כמובן אתגר לאומי ותכנית מרכזית ובעצם אנחנו רואים שלושה כיוונים שאפשר וצריך לטפל בהם: שיפור תשתיות והקטנת הצפיפות - זה בעיה מבנית של מערכת הבריאות ובתי החולים בישראל, הגדלה של אנשי הצוות וחיזוק הפעילות הממוקדת במניעת זיהומים. מה שאנחנו כמשרד הבריאות עושים זה תוספת מידות בינוי - - - על המרכז הארצי למניעת זיהומים שנמצא פה המנהל שלו פרופ' כרמלי, והתכנית הלאומית למניעת זיהומים.

למעשה מאז שהוקם המרכז לפני למעלה מ-10 שנים אנחנו רואים סימנים מסויימים של הצלחה למשל בנושא של CRE שמי שנדבק בזה זה 40% מקרי תמותה, אחד מהחיידקים שעלול להיות עמיד לאנטיביוטיקה. ואנחנו ראינו שכשהתחילה התכנית ב-2006-7 היו 1200 מקרים, היום אנחנו מדברים על 130 מקרים ב-2017. זה אומר מניעה של לפחות 500 מקרי מוות.
היו"ר שלי יחימוביץ
ואתם מייחסים את זה לפעילות שלכם?
איתמר גרוטו
זה מייצג גם בין היתר לפעילות, למודעות, היחידה הקימה סביב העניין הזה של ה-CRE בהתחלה ואכן עושה הרבה מאוד פעילות נרחבת. וכמובן זה לא רק היחידה, זה הפעילות של השטח שמתלווה אליה.

נושא של מקרי זיהום דם, הלך דם מה שנקרא, נרכש ביחידות טיפול נמרץ. גם זה משהו שגורם לתמותה גבוהה ולעומת 2012, 710 מקרים נמנעו כך שבאמת אפשר לראות שגם פה אנחנו מעריכים שאפשר למנוע כ-200 מקרי מוות בשנה. אפשר לראות שבאמת ב-CRE המצב של ישראל בהשוואה לכמה מדינות בעולם, דוגמה שאצלנו ירידה, בעולם עדיין מדינות רבות, לא כולן, אבל מדינות רבות לא מצליחות להתמודד עם התופעה הזאת ובהחלט רואים אצלן עלייה משמעותית.

אז הצלחנו גם במוסדות הגריאטריים. היחידה לא רק מתייחסת לבתי החולים הכלליים, גם במוסדות הגריאטריים שם באמת אנחנו רואים ירידה משמעותית בהמצאות של החיידק הזה בזכות עבודה גדולה שבעיקרה רגולטורית כי המרכזים הגריאטריים הם מרכזים שרובם לא שייכים למדינה או מוסדות פרטיים שהמדינה שולחת לאשפז שם בקוד אבל בעצם אנחנו רואים שם את הירידה.

קצת על התכנית למניעת זיהומים. יש תכנית בבסיס התקציב של משרד הבריאות, 50 מיליון שקל שהוקצה אכן מלפני - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
הנתונים שנתת קודם נכונים ל-?
איתמר גרוטו
פה יש 2016 אבל 2017. דרך אגב כל הנתונים, תיכף אני אגיד על זה, זאת אומרת הם מפורסמים באתר - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא הבנתי. מה שראינו בהתחלה זה 2017 כבר, כולל 2017.
איתמר גרוטו
זה עד 2015, זה 2017 מה שהצגתי פה, המקרים שנמנעו. אני אדבר תיכף גם על הפרסום של הנתונים, זה גם החלטה שקיבלנו. אז באמת מה שאנחנו עושים ב-50 מיליון שקל האלה זה את מודל התמרוץ, אני תיכף אתייחס אליו בהרחבה כי הוא חלק מסלע המחלוקת בין המשרד לבין האיגוד. אחיות למניעת זיהומים בבתי החולים ב-10 מיליון שקלים - - - של אחיות, הכשרה של צוותים, מחשוב, קמפיין שיצא והצגנו אותו בדיון הקודם, תכנית לאומית לשימוש מושכל באנטיביוטיקה והפרסום. משנת 2018 כל הנתונים שקופים בניגוד למה שהיה בעבר. אפשר להכנס ואחת לחודש אנחנו מוציאים דוח חודשי, דוח שמדבר על שלושת החודשים אחורה באתר של משרד הבריאות באופן שקוף שמאפשר לציבור ולכל מי שמעוניין לראות ברמה של בית חולים שזה לא היה בעבר, כל בית חולים מה המצב אצלו.
היו"ר שלי יחימוביץ
פרופסור גרוטו למה כל כך התעקשת על המצגת הזאת? הרי אנחנו לא מקבלים כאן מידע חדש. זאת אומרת אני מכבדת את זה שאפשרתי לך לעשות את זה אבל אלה נתונים ששמענו בישיבות קודמות.
איתמר גרוטו
זה מודל התמרוץ, אז ה-30 מיליון שקל בשנה שזה הולך למודל התמרוץ ופה יש באמת את המחלוקת אז אני אתייחס גם לדברים שאמרת. קודם כל המטרה של המודל היא לתגמל בהתאם לשיפור שהשיפור הוא עמידה בסטנדרטים שנקבעו כבר בעבר. יש פקטור שמתגמל יותר בתי חולים קטנים, אגב הנושא שדובר עליו של הפריפריה והקושי אז בית חולים קטן יכול לקבל יותר - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
זה חדש?
קריאה
לא, לא, זה היה כבר.
איתמר גרוטו
היה כל הזמן. זאת אומרת, כמעט כל מודל תמרוץ שאנחנו מוציאים יש לו מקדם פריפריה, אם זה מול הקהילה ואם זה מול בתי חולים. וגם פה יש מקדם לבתי החולים הקטנים, יש מבחנים שלא חלים למשל על חלק מבתי החולים הקטנים שרק הגדולים נדרשים לעמוד בהם, רק גדולים מעל 400 מידות למשל.

ב-2018 אנחנו מוסיפים גם מודל שמאפשר הצטיידות, לרכוש ציוד, שזה משהו חדש שהוספנו ב-2018. ואנחנו רוצים להגיע למצב שיהיה שיפור בתשתית, להשיג ירידה בזיהומים ולקבל את התמריץ הכלכלי. אני רוצה להגיד, אני אולי לא אעבור באמת על כל המודל, המודל היה בהדרגה ובשנת 2016 היו - - - גדולה כי אנחנו משנים אותו כל הזמן ומעדכנים. הרעש הגדול התחיל במודל של 2017 כי 2016 יותר בדק דברים אולי פחות קשים להשגה.

גם בעקבות הפניות שהיו אני הקמתי ועדת היגוי ואני עומד בראשה, קיימנו שלוש פגישות בתדירות של פעם בשבועיים שלושה. היו גם נציגים לאנשי האיגוד המחלות הזיהומיות וגם נציגים של המעבדות. מי שמייצג בעצם את המעבדות - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
שלוש פגישות מאז הישיבה הקודמת שלנו.
איתמר גרוטו
כן.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז עמדתם במכסה.
איתמר גרוטו
עמדנו במכסה. אני חייב לומר שבסופו של יום - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
ומה קרה שם?
איתמר גרוטו
יש שני תחומים, נתחיל עם החצי כוס המלאה, אז אם המעבדות שהיו להן השגות אנחנו הגענו להסכמה והבנה בפגישה השלישית לגבי נושאים שצריכים לשנות אותם במודל. לגבי הנושאים של מול האיגוד המחלות זיהומיות היו שני דיונים, התקדמנו במובנים מסויימים, רצינו להציג בפגישה השלישית את ההצעה הסופית אבל האיגוד הודיע לנו שהוא קיבל הנחיה מהר"י לא להגיע לדיונים ולמעשה נטש אותם באופן חד צדדי. אנחנו סיכמנו שכרגע אנחנו צריכים להתקדם עם המודל. המודל נמצא בשלב שהוא מופיע להערות ציבור וכמובן שעדיין אפשר להעיר עליו, הוא עדיין לא סופי. אנחנו חייבים - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אני רוצה להבין את הסוגייה הזאת. הר"י נתנה הנחייה לאיגוד לא להגיע לפגישות?
מרים וינברגר
היו שתי פגישות - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא, אחר כך תקבלי את רשות הדיבור, אני שואלת שאלה קונקרטית.
מרים וינברגר
הר"י ייעצה לנו לא להגיע לפגישה כי הפגישה השלישית שהתקיימה עם נציגי המעבדות התקיימה תחת איום הוועדים שלהם.
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב, אז אחר כך את תפרטי. על כל פנים מבחינתכם סיפור הפגישות שניסינו כאן בעמל רב לייסד איזה שגרה פשוט התפוצץ.
מרים וינברגר
הם הלכו לשום מקום. נאמר לנו שלא יהיה שום שינוי אז לא היה טעם לקיים אותה.
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב, הבנתי, בסדר. כן, פרופ' גרוטו תמשיך.
איתמר גרוטו
טוב בהחלט היו הצעות לשינויים שעבדנו ודיברנו - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
זה מאוד מאכזב לשמוע את זה. אגב, אני חושבת שגם אם לא משיגים כלום בפגישה ואין התקדמות ואתם מרגישים קיר אטום, יש איזשהי חשיבות לשגרת פגישות בסופו של יום. זה עושה את שלו. וזה ששברתם את הכלים, לא משנה, אני בטוחה שהם לא צדיקים ושבטענות שלכם יש ממש, אבל לחתוך בצורה כזאת איזשהו חוט שנקשר של משא ומתן ושל הדברות זה פשוט לא תקין.
איתמר גרוטו
זהו, אני חושב שאני לא רוצה להלאות אתכם בדברים נוספים שנעשים, הרבה מאוד פעילויות גם מחוץ למודל התמרוץ, הייתי כן מציין בגלל שביקשנו לעדכן לגבי הנושא של הפיילוט, לגבי שני דברים שלא עניתי - אחד, שילוב נציגי רפואה קהילתית, אנחנו בהחלט - - - כרגע רצינו להתמקד בלסיים את מודל התמרוץ, הכוונה היא להרחיב את הוועדה בהקשר הזה. ובנושא של הפיילוט כרגע גם שם, דרך אגב- - - זאת אומרת המחשוב- - - כי יש לנו חסם שהוא לא קשור לתקציב, הוא קשור גם לסוג שנקרא לזה הפוליטיקה הארגונית. בגלל שמערכת המחשוב תאפשר ליחידה המרכזית של משרד הבריאות לצפות בכל הנתונים של בתי החולים יש התנגדות מצד גורמים מסויימים בבתי החולים להעביר את הנתונים מתוך ראייה שאולי אין להם סמכות ואני צריך פשוט לקיים דיון בשבוע הבא כדי לנסות להתיר את החסם הזה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי. אז אתה מבחינתך מנסה לקיים דיון נוסף בהשתתפות כולם בשבוע הבא.
איתמר גרוטו
לא זוכר אם זה בשבוע הבא או בשבוע שאחריו אבל זה מתקיים. כי בעצם זה כרגע סוג של חסם שלא מאפשר לנו להתקדם.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי. פרופ' מרים וינברגר, יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות.
מרים וינברגר
אני חושבת שהמצגת הזאת שהוצגה מספרת את כל הסיפור. אין פה שום התייחסות לשיתוף פעולה עם אנשי המקצוע. איזה תכנית מדינית אפשר לעשות בלי לשתף את אנשי המקצוע. איך משרד הבריאות יכול לוותר על אנשי המקצוע בשטח, להתעלם מהם לגמרי ולרמוס אותם מקצועית. הם משתפים פעולה עם "Hand Hygiene Australia" אבל עם האיגוד המקצועי שמרכז בתוכו את כל הידע במחלות זיהומיות ובמניעת זיהומים אין להם שום כוונה לדון איתם ולקבל מהם איזשהו אינפוט - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל למה הדברים האלה לא עולים בישיבות המשותפות, אני לא מבינה.
מרים וינברגר
הם עלו בישיבות המשותפות. מה שקרה בישיבה הראשונה באמת היה וולקאם של שיקופית יפה אבל אחרי שהשיקופית היפה נגמרה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
מה היה כתוב בשיקופית היפה?
מרים וינברגר
שיהיו תכניות משותפות, שנוכל להשפיע על מודל התמרוץ, שנוכל לכתוב גיידליינס לאומיים. זה רשימה של דברים שהצעתי אותם במכתב לפרופ' גרוטו והייתי מאושרת שסוף סוף מישהו מתייחס אלינו. אבל בהמשך הישיבה נתקלנו בקיר אטום. שום דבר מהטיעונים שלנו, שום דבר מההצעות שלנו, שום דבר מהרעיונות שלנו לא התקבל, זה ממש היה קיר אטום. ובין הישיבה הראשונה לשנייה הם הוציאו את מודל התמרוץ 2018 בלי התייעצות מקצועית איתנו.

הרי כל המטרה של ועדת ההיגוי הייתה התייעצויות מקצועיות. אז אם יצא מודל התמרוץ בלי התייעצות מקצועית איתנו אז הרגשנו מאוד מאוד הייתי אומרת אולי קצת מרומים ומיותרים. בכל זאת, כתבתי מכתב לפרופ' גרוטו ושאלתי אותי, לאור זה שיצא מודל התמרוץ האם יש טעם לקיים עוד ישיבות. אז הוא כתב לי, כן, ודאי, ברור, תגיעו ותשפיעו. אז באנו, הנציגים שלנו הגיעו, כתבנו מסמך של איזה 40 סעיפים, אנחנו והמיקרוביולוגים, 40 סעיפים של השגות ורעיונות לגבי מודל התמרוץ. שום דבר מהרעיונות האלה לא התקבל.

הנציגים שלנו שישבו בוועדת ההיגוי, אני לא הייתי במקרה, מישהו אחר הלך במקומי, הואשמו בזה שאם הם רוצים לשנות סעיפים במודל התמרוץ סימן שחיי אדם לא חשובים להם, שמפקירים חיי אדם - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
מי אמר לכם את זה?
מרים וינברגר
נציגי המרכז הארצי. שחיי אדם לא חשובים לנו, שאנחנו לא אנשי מקצוע טובים. ובסוף הישיבה גם נאמר ששום דבר במודל התמרוץ לא ישתנה. זה מה שנאמר לנציגים שלנו. אז לאור זה לא היינו בטוחים שאנחנו יכולים להמשיך בדיונים כי לא היה דיון היה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
את יכולה להגיד לי מבין 41 הסעיפים, ואני כבר אומרת לך שבמשא ומתן להביא 41 סעיפים זה לערער על הכל בדרך כלל, מה הדבר הכי חשוב לכם שלא קיים במודל התמרוץ הנוכחי.
מרים וינברגר
האינפוט שלנו כגוף מקצועי.
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל זה נורא כללי. אני שואלת על נקודה שהיא בסופו של דבר - - - אם נגיד יש לכם אינפוט, יש לכם השפעה על מודל התמרוץ ואתם, מה השינוי הכי משמעותי שאתם רוצים להכניס בו?
מרים וינברגר
אנחנו רוצים לקבוע את ההנחיות הלאומיות לטיפול מושכל באנטיביוטיקה. אנחנו לא חושבים שהרגולטור צריך להוביל את התכניות לטיפול מושכל באנטיביוטיקה. בכל העולם מי שמוביל את התכניות האלה זה המומחים למחלות זיהומיות. יצאו עכשיו הנחיות אמריקאיות, יצא מאמר אמריקאי שבכל הגיידליינס בכל העולם המומחים למחלות זיהומיות הם שותפים, הם מובילים של התכניות לטיפול מושכל באנטיביוטיקה - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אנחנו תיכף ניכנס יותר בפירוט לסוגיית האנטיביוטיקה.
מרים וינברגר
- - טיפול מושכל באנטיביוטיקה, רק שכולם יבינו, זה מצד אחד לתת לחולים את הטיפול הכי נכון, הכי מכוון כדי שהם לא ימותו מהזיהום ומצד שני לתת רק את האנטיביוטיקה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
פרופ' וינברגר, אנחנו הזמנו בדיוק לצורך העניין הזה את פרופ' שלמה מעין אז הוא יפרט את העניין.
מרים וינברגר
רק אני אגמור את המשפט. לתת את האנטיביוטיקה בצורה כזאת שהיא לא תהיה מבוזבזת, שהחולה יקבל בדיוק את מה שצריך. וזה דיני נפשות. רק עכשיו יצא מאמר שהראה שאם מומחה למחלות זיהומיות משתתף בטיפול בחולה עם זיהום עם חיידקים עמידים התמותה יורדת ב-50%. איזה מודל - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי. יש עוד משהו שאת רוצה לומר ביחס למפגשים ביניכם? אני מבינה שזהו, שנגמר הסיפור.
מרים וינברגר
אנחנו מוכנים לחדש אם יהיה שמע. אין שום שמע. וגם בפורומים פרטיים מה שמגיע אלינו שאנחנו לא צריכים את המומחים למחלות זיהומיות, אנחנו יודעים הכל, לא צריך אותם.
היו"ר שלי יחימוביץ
פרופ' גרוטו זה ממש יריקה בפרצוף לפרסם את מודל התמרוץ בין פגישה לפגישה ובלי להגיד להם אפילו שזה יוצא ובלי להעביר להם טיוטא לפני שהיא מתפרסמת. זה בדיקה. איך אתה רוצה שהם יתייחסו ברצינות למפגשים האלה? אפילו סתם, אתה יודע מה, ברמה הפוליטית, תזמין אותה למשרד ותגיד לה, תראי אנחנו רוצים לצאת עם מודל תמרוץ, זה רק טיוטא, אנחנו מפרסמים את זה, כלום. זה כאילו אתם רוצים לפוצץ את זה.
איתמר גרוטו
קודם כל הם יודעים - - - הטיוטא הזאת הייתה בעבודה, כמו שהבטחתי להם גם נאמר להם שאנחנו נפרסם את זה בדרך בצורה מסודרת כי בעצם אנחנו צריכים להגיע לתהליך של לוחות זמנים שנעמוד בהם כדי שהמודל יהיה רלוונטי ל-2018 ולא יתפרסם בסוף השנה ואז ההשפעה שלו לא תהיה או תהיה בדיעבד.
היו"ר שלי יחימוביץ
איך שמעתם שמתפרסם מודל תמרוץ חדש?
מרים וינברגר
קודם כל היו שמועות ואחר כך זה פשוט הגיע לבתי החולים, להנהלה.
היו"ר שלי יחימוביץ
לא נראה לך הגיוני שהם בתוך ועדת ההיגוי, להגיד להם חברים, יש לחץ זמנים, אני מוציא טיוטא, זה לא סופי, ההערות שלכם ילקחו בחשבון - - -
איתמר גרוטו
נאמר בפגישה הראשונה שבדיוק זה התהליך שהולך להיות. אבל כמו שנאמרו פה דברים שלא נאמרו או - - - יכול להיות שהאוזניים שומעות מה שהן רוצות לשמוע. אני רק רוצה להגיד לגבי הנושא הזה, אני באתי לפגישה, הכנתי לקראת הפגישה השלישית שאתם לא באתם אליה, ישבתי בעצמי על הקובץ וניתחתי נקודה נקודה. ישבתי שלוש שעות על המודל, בניתי קובץ עם הצעות לפתרונות בכל נושא במטרה להציג את זה. לא באתם אז אני לא יכול, אני צריך להחליט לבד מה הפתרונות.
היו"ר שלי יחימוביץ
הטיוטא הזאת היא ברת שינוי?
איתמר גרוטו
הטיוטא הזאת ברת שינוי, ודאי. עוד נקודה לגבי הנושא, אני חושב שכן, אני שמעתי באמת דברים שאותי אישית קצת הפתיעו באמירות של הנציגים שהיו של האיגוד למחלות זיהומיות שאומרות בעצם, אוקיי, יש סטנדרט מסוים של טיפול שאנחנו חושבים שהוא נכון, לא יכולים לעמוד בזה אז אל תוציאו את זה במודל תמרוץ. זה המסר הכללי שהיה וזה מכאן אני חושב שזה לא נכון שאנחנו נתפשר בסטנדרט לטובת העניין שבאמת לא יכולים לעשות בגלל שאי אפשר לעשות את זה.

דוגמה למשל, משהו שלמשל אנחנו חושבים שצריך להתחיל טיפול באנטיביוטיקה ואני חושב שגם האיגוד יתחיל מה שיותר מהר בחולה, במטופל, ולא לדחות את זה 24 ו-48 שעות. ואחת מהמטרות היא להביא לטיפול מהיר ונכון במטופל לפי העמידות של החיידק. אחת האמירות היו במפורש, שנאמרה על ידי הנציגים של האיגוד שזה לא כל כך חשוב ואולי אפשר לחכות זמן ולתת טיפול אנטיביוטי אמפירי וזה בניגוד מוחלט למה שפרופ' וינברגר שאמרה שחשוב שהרופא הזה, הומולוג, יהיה מעורב בטיפול. אז אני חושב שזה מסר שקצת קשה לנו להתמודד איתו.

חייב לזכור שאנחנו רוצים להציב איזה יעד באמצעות מודל התמרוץ שחשוב מאוד שאנחנו נגיע לשם גם אם בסופו של יום בהתחלה מגיעים רק ל-60%-70% מהיעד ואחר כך ליותר. זה גם ההצעות שאני הצעתי בפשרה, להוריד את הרף של הדרישות כדי שלאט לאט נגיע ולא בבת אחת. כרגע זה באמת כמו שאמרנו התפוצץ.
היו"ר שלי יחימוביץ
אתה יודע מה הדבר הטראגי בכל הדיון הזה שהוא קצת קומי גם? שבסופו של דבר מדובר בחיי אדם, באלפי אנשים שמתים מדיי שנה לחינם וזה לא גזירת גורל ואפשר למנוע את זה. ואם הם היו נהרגים בנסיבות אחרות קצת יותר הרואיות כבר היו על זה כותרות ראשיות בעיתונים והיו ועדות חקירה ממלכתיות וצוותי חירום והממשלה היתה מתכנסת לישיבת חירום. וכאן אנחנו - - -
איתמר גרוטו
לא אבל מציגים כאילו שמודל התמרוץ שהיה של שנה שעברה הוא לא נכון וזה- - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא, אבל אתה לא מקשיב לי.
איתמר גרוטו
אני אומר שזה שיש ריב זה לא אומר שהפעילות בשטח לא מתקיימת ולא מורידים זיהומים. זאת אומרת, שזה כאילו שבגלל ה- - -
היו"ר שלי יחימוביץ
כן, אבל יש לך כאן שני גורמים שבאופן ברור לחלוטין צריכים להיות סימביוטיים ממש בקשר שלהם כדי לנסות לוותר קצת על מלחמות אגו לטובת הדבר הנכון והאמיתי והטוב והוא הצלת חיי אדם, ולא סתם הצלת חיי אדם, חיי אדם של אנשים רבים. ואתם פה מתבכבשים בגן ילדים שאף אחד לא מוכן לשמוע את השני ואתם לא מוכנים לתת קצת גרייס אחד לשני ולהתחשב זה בעמדתו של זה. מדובר בשני גופים שהם הכי רלוונטיים שאפשר ואתם מסרבים לדבר ואנחנו רואים את התוצאות. הרי בסוף אתם צריכים אותם כדי ליישם. גם את התכנית הטובה ביותר אתם תזדקקו להם.

אני ממש לא מצליחה להבין את זה. אתם צריכים איזה פוליטיקאי מיומן שיתווך ביניכם. באמת, לפעמים העולם הפוליטי נראה יותר הגיוני מהעולם הזה. לפחות בפוליטיקה אתה יודע שיריבים צריכים לשבת כדי לשתף פעולה לטובת המדינה. כאן זה אפילו לא אויבים, אתם מאותו צד, זה סיטואציה שהיא פשוט הזויה, באמת.

חבר הכנסת איציק שמולי, בבקשה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תודה רבה גברתי היושבת ראש. אני אקח את הדברים מאיפה שאת סיימת. יש לי הרבה מה לומר בהקשר לדוח הזה. קראתי אותו שוב ושוב ושוב. אבל אני חושב שמה שנמצא כאן בחדר היום, וצריך לברך אותך על זה שהעיסוק של הוועדה בראשותך הוא מתמיד בהקשר הזה, זה שמצד אחד אנחנו באמת רואים בעיה שהיא בעיה בסדר גודל לאומי, בעיה שאלפים נקטלים בה וזה הרוצח השקט בתוך בתי החולים, זה ברור לכולם. מצד שני הגנון שקורה פה בדקות האחרונות זה משהו שקשה להסביר. אני בטוח שאם - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
זה לא בדקות האחרונות, זה כבר הרבה זמן.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
וביתר שאת בדקות האחרונות. אני בטוח שאם היו עכשיו משדרים את מה שקורה פה בדקות האלו בלייב בתוך בתי החולים אני חושב שהייתה מתעוררת לא רק בושה גדולה אלא גם זעם גדול. כי בסוף יש פה שני דברים. א' - גם משרד הבריאות וגם אנחנו וגם הרופאים, כולם, כל אחד צריך להכיר בזה שלא כל החוכמה, פרופ' גרוטו, נמצאת אצלו. אנחנו פוגשים את הגישה הזו ביותר מדיי דיונים וביותר מדיי ועדות שנוגעות למשרד הבריאות. גם בסיעוד וגם במקומות אחרים.

ודבר שני, בסוף מונחים פה חיי אדם על השולחן. ויש נכונות, יש הכרה בבעיה, אני לא מבין מה, באמת מה ועדת ביקורת המדינה צריכה למנות גננת כדי לגרום לכם להסתדר? ואני מפנה את עיקר הדברים שלי אליך כי אתה הגורם האחראי. בעיניי אתה צריך להיות המבוגר האחראי. לא רק ברמה של המינסטריון אלא גם ברמה המקצועית. זה אינטרס שלך שכל הגורמים המקצועיים יעבדו ביחד. גם כדי שתצא התכנית המיטבית וגם בסוף שתוכל להוציא אותה אל הפועל. זה באמת גם מוזר מאוד וגם כואב מאוד.
איתמר גרוטו
טוב אני חושב שלקחתם את הסכסוך הזה כאילו שהוא משפיע כל כך על התכנית שבצורה כזאת שכלום לא מתבצע אבל זה ממש לא כך.
היו"ר שלי יחימוביץ
אף אחד לא טוען שכלום לא מתבצע.
איתמר גרוטו
או שזה אולי פוגע בשוליים אבל אני לא חושב שזה עד כדי כך.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי. אז אולי בכלל תעבדו בלי בתי החולים וזה לא יפגע בכלל גם לא בשוליים.

אסתר אדמון, יו"ר ארגון המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות.
פואד עקאד
היא לא כאן אבל אני אדבר בשמה.
היו"ר שלי יחימוביץ
תציג את עצמך.
פואד עקאד
ד"ר פואד עקאד, אני הסגן של אסתר ו- - - בארגון הביוכימאים ומיקרוביולוגים. התכנית הזאת, עד כמה שהיא חשובה ועד כמה שאנחנו רוצים בה ורוצים לעבוד איתה אנחנו לא יכולים לעבוד איתה במעבדות. מעבדות המיקרוביולוגיה באופן כללי עובדים רק במשמרות של בוקר. לפי התכנית המוצעת אנחנו אמורים גם לעבור לתכנית לעבודה של משמרות ששום דבר לא ניתן לנו, לא כוח אדם, לא תקנים - - -
פואד עקאד
לא, אנחנו לא הוזמנו. תיכף ד"ר יובל גפן ידבר ואז הוא יתן לך את התמונה הכללית איפה אנחנו נמצאים. אנחנו פשוט הוקצינו מכל הדיונים האלה של הוועדה הזאת.
היו"ר שלי יחימוביץ
יובל, תציג את עצמך בבקשה.
יובל גפן
ד"ר יובל גפן, אני מנהל את המעבדה המיקרוביולוגית בבית חולים רמב"ם ואני בכובע עכשיו שמייצג את האיגוד של המעבדות המיקרוביולוגיות. אני הצגתי את המעבדות המיקרוביולוגיות מבחינה מקצועית בוועדת ההיגוי של פרופסור גרוטו.
היו"ר שלי יחימוביץ
בישיבה השלישית שלה.
יובל גפן
בכל הישיבות, גם בישיבה השלישית.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי, בסדר. ובישיבה השלישית גם היית, זאת שהארגון - - -
יובל גפן
בישיבה השלישית האיגוד למחלות זיהומיות לא נכח. המעבדות המיקרוביולוגיות נכחו, אני הייתי הנציג שלהן.
היו"ר שלי יחימוביץ
ואיך מבחינתך הדברים התנהלו?
יובל גפן
לצד החיוב אני הרגשתי שהיה שינוי בקשב ובהבנה שיש צורך לעשות שינוי דרמטי בסעיפים רבים במודל. וזה פעם ראשונה שאני מרגיש שיש את הקשב האמיתי הזה, ולצערי הוא הגיע מאוד מאוחר. ולהרגשתי גם בגלל התערבות של האיגוד. אבל לצערי קיבלתי, כלומר, עד בעצם לפני חצי שעה לא קיבלתי את סיכום הישיבה מלפני שבועיים, קיבלתי אותו לפני חצי שעה ולצערי הסעיף הדרמטי ביותר והפוגעני ביותר, אני אקרא לו, מבחינת המעבדות המיקרוביולוגיות נשאר בעינו. זה בעצם סעיף שאומר, אנחנו רוצים דרך מודל התמרוץ, שהוא כלי מאוד מוגבל, הוא כלי חשוב, הוא כלי טוב - -
היו"ר שלי יחימוביץ
גם מבחינה תקציבית - - -
יובל גפן
- - אבל הוא כלי מאוד מוגבל, והסעיף הזה בעצם אומר, אנחנו רוצים דרך הכלי המאוד מוגבל הזה לשנות סדרי עולם במעבדות המיקרוביולוגיות ולהפוך אותן למעבדות שעובדות סביב השעון, 24 שעות, עובדים במשמרות, דבר שהיום הוא רחוק מהמציאות. ועם כל הרצון שלי וההבנה שלי שיש היגיון בלהפעיל את המעבדות 24 שעות ביממה, לא זו הדרך ליישם את זה. הדרך ליישם - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא הבנתי. אתה כן מסכים שהמעבדות צריכות לעבוד 24 שעות ביממה אבל זה בלתי ניתן ליישום? אני לא מבינה.
יובל גפן
לא, לא, לא, אני מסכים שאפשר למצוא היגיון בלהפעיל את המעבדות 24 שעות, כמו הרבה דברים שאפשר לשפר במערכת הבריאות. אבל מודל התמרוץ הוא רחוק מלהיות כלי שמסוגל להגיע למצב הזה כי זה מהלך שדורש שינוי - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
כלומר, באמצעות מודל התמרוץ אי אפשר לגרום לזה שהמעבדות יעבדו 24 - - -
יובל גפן
נכון.
היו"ר שלי יחימוביץ
מישהו מצפה שהעובדים יעבדו פי שניים ופי שלושה רק באמצעות מודל התמרוץ?
יובל גפן
כן. יש סעיף ברור במודל התמרוץ שאומר, "המעבדות המיקרוביולוגיות יבצעו זיהוי מהיר של חיידקים בכל שעות היממה"
איתמר גרוטו
לא, בין שמונה לשמונה.
יובל גפן
בין שמונה בערב לשמונה בבוקר.
פואד עקאד
ד"ר גרוטו זה 24 שעות.
היו"ר שלי יחימוביץ
רגע, שמונה בבוקר לשמונה בערב או שמונה עד שמונה.
קריאה
יש שני חלקים. נושא אחר, אני רק אסביר - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
תיכף יגיע תורך, אתה תדבר, הכל בסדר. מה צריך לקרות כן כדי שהמעבדות יעבדו משמונה עד שמונה?
יובל גפן
כדי שהמעבדות יוכלו לעבוד סביב השעון יש צורך ב- - - היום המעבדות המיקרוביולוגיות נמצאות במשבר קשה של כוח אדם שדורש גיוס והכשרה של עובדים חדשים שאנחנו היום לא מצליחים לעשות אפילו לשעות היום בגלל התנאים האיומים, תנאי השכר האיומים שבהם עובדות המעבדות. ולכן אם רוצים לעבור למהלך כזה צריך לעשות איזשהו - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אתה אומר שאין מספיק תקנים ואין מספיק עובדים שיעסקו בזה?
יובל גפן
קודם כל אין תקנון היום. המעבדה המיקרוביולוגית היא מגזר לא מתוקנן.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז אני רוצה להבין, איך שלא תהפכו את זה, גם עם כל הרצון הטוב שבעולם ועם ההסכמה שלך שברמה העקרונית המעבדות אכן צריכות לעבוד בקצב מהיר יותר פשוט אין כוח אדם.
יובל גפן
נכון. ואם נרצה שיהיה זה תהליך שיצטרך לקחת פרק זמן מאוד ממושך עם הבנה שיש פה צורך לשפר בצורה משמעותית את תנאי ההעסקה של המעבדות המיקרוביולוגיות ותהליך ההכשרה הארוך שהן נדרשות לו.
היו"ר שלי יחימוביץ
מישהו פתח במשא ומתן עם הסתדרות המיקרוביולוגים וכן הלאה כדי - - -
יובל גפן
להיפך, הסתדרות המיקרוביולוגים נמצאת כרגע בדרך להכריז על סכסוך עבודה בגלל חוסר ההענות לסיפור הזה.
היו"ר שלי יחימוביץ
פרופ' גרוטו, איך אתם יכולים להודיע שבמסגרת מודל התמרוץ המעבדות יעבדו משמונה על שמונה בלי לתת פתרון של כוח אדם?
איתמר גרוטו
אז לאור הדיונים אנחנו פשוט באמת הורדנו את זה משמונה בבוקר עד שמונה בערב שזה מה שסוכם שמקובל וקיים. לא צריך את בתי החולים ולא דורש עבודה בלילה.
היו"ר שלי יחימוביץ
וזה סיכום שהוסכם על דעת כל הצדדים או סיכום חד צדדי?
קריאה
חד צדדי.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז איזה מן סיכום זה אם הוא חד צדדי? זה לא סיכום, זה הנחיה שהם אומרים שהם לא יכולים לעמוד בה, אז מה זה יעזור.
איתמר גרוטו
לא, הם לא אומרים על זה, הם אומרים שהם לא יכולים בלילה לעבוד.
היו"ר שלי יחימוביץ
לא. אתה מדבר משמונה עד שמונה.
יובל גפן
אני מדבר על הפעלה של המעבדות משעות אחרי הצהריים ועד שעות הבוקר. היום המעבדה המיקרוביולוגית פעילה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל פרופ' גרוטו אומר שזה לא משעות הבוקר עד שעות הבוקר אלא הדרישה שלהם היא משמונה בבוקר עד 20:00.
יובל גפן
אז זה אני צריך לראות כי זה לא מה שאני - - - יכול להיות שאנחנו הבנו את השמונה עד שמונה בצורה הפוכה. קיבלנו את הסיכום הזה לפני חצי שעה אבל - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
עכשיו הראה לי פרופ' גרוטו שזה שמונה עד 20:00.
יובל גפן
אז אנחנו ראינו 20:00 עד שמונה.
איתמר גרוטו
זה כמו שפעם היה עם החניה בתל אביב שכתבו את זה הפוך ואנשים קיבלו - - - בסדר, אז הכוונה היא משמונה בבוקר עד 20:00.
היו"ר שלי יחימוביץ
אפשר לסכם פה, ונעשה אולי גם הצבעה על זה שזה שמונה עד 20:00. וכל הטיעונים שלך הם תקפים גם לגבי שמונה עד 20:00 או אתה נסוג קצת לאחור ואומר אני אבדוק את זה.
יובל גפן
זה משהו שצריך לבדוק אבל על פניו הדרישה לעשות את הזיהוי הזה בשעות פעילות היום היא יותר ישימה. אבל גם העבודה מ- - - כלומר, צריך לראות איך פותרים את שעות הערב המוקדמות האלה. אבל זה שונה מהפעלה של המעבדה 24 שעות.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי, טוב. פרופ' שלמה מעין, מנהל מערך הזיהומים במרכז הרפואי ברזילי באשקלון. שלמה בבקשה.
שלמה מעין
הפעם אני הגעתי לא רק כאינפקציולוג, מנהל מערך הזיהומים שרואה את הבעיה הענקית בשימוש מופרז באנטיביוטיקות מצד אחד, עמידות לחיידקים מצד שני, להסתכל לאנשים בפנים, קרובי משפחה שנפטרו מאסניטובקטר עמיד - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
מה זה אסניטובקטר עמיד?
שלמה מעין
זה אחד מהחיידקים שמאוד מאוד מטרידים אותנו שקשה מאוד למצוא לו אנטיובטיקה והוא עמיד לכל האנטיביוטיקות. וקורים כבר מקרים, לצערנו, שאנשים נפטרים מזה ואחרי זה אנחנו צריכים לדבר איתם ולנסות להסביר להם. אני רק רוצה להגיד לפני זה שאנחנו בתוכנה שלנו בברזילי יודעים שכל יום בבית החולים בין 40%-60% מכלל החולים בבית החולים מקבלים אנטיביוטיקות. זה נע. כלומר, מדובר במספרים עצומים של אנשים שנחשפים לאנטיביוטיקות.

כמובן שהבעיה שלנו שחלק מהאנטיביוטיקות לא ניתנות באופן נכון, חיידקים נחשפים למינונים לא נכונים של אנטיביוטיקות ומפתחים עמידות ואחרי זה החיידקים עוברים מחולה לחולה באמצעות הגיינת ידיים לא נכונה וכדומה. זה אנחנו אוכלים את הבעיה הזאת בכל בתי החולים בארץ כל הזמן, זה לא חדש. ועיקר המאמצים שיש כאן פה זה שוב, מי יפקח על השימוש הנכון, אני לא מייצג פה את האיגוד למחלות זיהומיות, למרות שאני חבר בו, אבל בסופו של דבר דעתי היא חד משמעית שאנחנו האינפקציולוגים, אנשי המקצוע, הם אלה שצריכים גם להחליט על מדיניות וגם לעזור בניטור השימוש הנכון באנטיביוטיקה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
כי השימוש היום הוא לא נכון?
שלמה מעין
הרבה פעמים הוא לא נכון.
היו"ר שלי יחימוביץ
הוא גורם לכשל בטיפול בזיהומים?
שלמה מעין
נכון מאוד. בגלל זה כקליניאי שמתעסק עם מחלות זיהומיות, כשמגיע חולה חולה ביותר אתה לא מתחיל לחשוב אנטיביוטי קונטרול, אתה נותן אנטיביוטיקה, אבל אם אחרי זה לא עקבת אחרי מה שקרה עם האנטיביוטיקות שנתת, לא בדקת במעבדה שאכן הגיעה דגימה למעבדה, לא בדקת את התוצאה, לא שינית את האנטיביוטיקה כתוצאה מכך שהגיע מידע מהמעבדה אבל אתה משום מה היית עסוק בדברים אחרים והמשכת לתת את האנטיביוטיקה רחבת הטווח שנתת בהתחלה כי רצית להציל את החולה, הרי בסופו של דבר הרחב טווח הזה לאט לאט משנה באותו החולה את כל החיידקים ומפתח עמידות. יש כאן הרבה מאוד נושאים שקשורים בחינוך צוותים רפואיים וזה חלק מהעבודה שלנו כאינפקציולוגים.

אבל אני אמרתי לעצמי אני אלך לכיוון קצת אחר - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אחר אתה מתכוון מההתקוטטות פה בין הצדדים.
שלמה מעין
נכון.
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב, אולי מישהו יגאל אותנו מהמעגל הזה.
שלמה מעין
מאחר שאנחנו כל הזמן, ואני יודע שתיכף יגידו פה שזה גם לא חדשני מה שעשיתי, אבל הלכתי למגזר הוטרינרי והשגתי מפרופ' אייל קלמנט ונעמה ספורלצקי שהיא סטודנטית ל-Phd אצלו, נתונים על צריכת אנטיביוטיקות במגזר בעלי החיים במדינת ישראל ועל שיעור התפתחות עמידות של חיידקים במגזר הזה לאנטיביוטיקות שאנחנו מכירים כל הזמן, אנחנו משתמשים בהן כל הזמן.
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב, יש לנו מספיק מגזרים במדינה, לא צריך להוסיף את מגזר בעלי החיים.
שלמה מעין
נכון, אבל מאחר שכולנו אוכלים עופות ומאחר שמסתבר שהמשק בישראל הוא בעיקר משק עופות יותר - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא ברור, רק התייחסתי למילה מגזר, זה הכל.
שלמה מעין
מסתבר ששיעור השימוש באנטיביוטיקה פר בעל חיים במדינת ישראל, ויש מדדים מאוד מאוד מוגדרים איך אתה מגדיר את זה, הוא הגבוה ביותר מתוך שבע מדינות אירופאיות שכולנו מכירים כמו הולנד, אוסטריה, בלגיה, נורווגיה וכדומה, שפר משקל של בעל חיים השימוש בישראל באנטיביוטיקות מהרבה מאוד סוגים הוא הגבוה ביותר.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז מה אתה אומר שאנחנו צורכים אנטיביוטיקה גם דרך המזון?
שלמה מעין
המון, כן.
היו"ר שלי יחימוביץ
כלומר, מתפתחת כאן עמידות כללית בפני אנטיביוטיקה?
שלמה מעין
אני לא אומר כללית, צריך להזהר, אבל מתפתחת עמידות לחיידקים כתוצאה מחשיפה של בעלי חיים לאנטיביוטיקות. תקראי לזה זרזי גדילה, תקראי לזה מתן חופשי של אנטיביוטיקות כשבעל החיים הוא חולה, בעיקר מדובר על תרנגולות, כי אנחנו משק תרנגולות בעיקר - -
דן בנטל
יש על זה דוח מבקר המדינה מלפני 5-6 שנים.
שלמה מעין
- - כלומר, שאנחנו מדברים על הפולמיקה בין היחידה הארצית לבין האיגוד למחלות זיהומיות לגבי שימוש באנטיביוטיקות בבתי חולים, שכמובן זו האוכלוסייה שמקבלת אנטיביוטיקות. כאמור אצלנו בין 40% ל-60% מכלל החולים מקבלים אנטיביוטיקה באיזשהו שלב, צריך גם לחשוב על עוד שימושים נרחבים של אנטיביוטיקות גם בקהילה וגם במגזר בעלי החיים.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז בוא תתקדם למה הפתרון שלך. הבטחת שתחלץ אותנו מה - - -
שלמה מעין
אני לא יודע אבל אני חשבתי שלאור העובדה שכאן, מה שנקרא באנגלית, מה שקורה פה זה irreconcilable - אי אפשר פה להגיע להבנה בין שני ה-entities האלה, זה בלתי אפשרי. אף אחד כאן לא רוצה לוותר - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אתה יודע זה לא החמאס וישראל, זה אנשים במערכת הבריאות שאמורים לשתף פעולה.
שלמה מעין
נכון, כל אחד חושב שהוא יודע את הכל. אנחנו כאינפקציולוגים בעצם לא מוכנים שיגידו לנו אנשים שהם לא מהתחום מה בדיוק לעשות. מה שאני חושב שצריך לעשות, מאחר שיש עוד מגזרים גדולים מאוד שמשתמשים באנטיביוטיקה, זה מנגנון העמידות של האיקולי בעוף בחשיפה לאנטיביוטיקה הוא בדיוק אותו מנגנון עמידות אצלי במערכת העיכול כשאני נחשף לאותה אנטיביוטיקה. אין פה, זה אותו הדבר, בדיוק אותו דבר. כלומר, יש לנו כאן מן עולם אחד. מה שנקרא One health approach של יונקים שמקבלים אנטיביוטיקות וכתוצאה מכך מפתחים - - -

ואני מציע להקים איזה מועצה ארצית לשימוש באנטיביוטיקות שתתייחס, יש כאן גיחוכים אבל אנילא חושב שזה מגוחך, אני חושב שיש מקום לדבר כזה, שמועצה שתסתכל בעין גדולה על כלל השימוש בכל המגזרים כי השימוש באנטיביוטיקה עבור המוטור שיוצר את העמידות של החיידקים, שבסופו של דבר יש לנו את בעיית ה-CRE ו-ESBL וכל הקטטות הגדולות האלה כאן שקשה מאוד לפתור אותם. מועצה שיהיו לה שיניים - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
שמי יהיו חברים במועצה הזאת?
שלמה מעין
א' כמובן האנשים שיושבים פה, נציגים של האיגוד - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל הם ישבו ויגידו אחד עם השני במועצה.
שלמה מעין
לא, לא, של הוטרינרים. להם גם יש, יש למשל מעט מאוד פיקוח על מתן טטרהציקלינים במגזר של בעלי חיים בארץ, מעט מאוד. אילולא העבודה הזאת של אייל ונעמה אנחנו אפילו לא היינו יודעים את זה.
היו"ר שלי יחימוביץ
בעצם מה שאתה אומר שיש איזשהו פתרון גג או דרך מאבק שיותר ברמת המאקרו ויותר משמעותית מאשר כל מודל תמרוץ כזה או אחר?
שלמה מעין
בהולנד קיים שימוש מושכל באנטיביוטיקה בבעלי חיים, במודל דומה למה שמנסים ליישם פה בבני אדם. זאת אומרת, מאחר שזה אותו מנגנון של התפתחות של עמידות לאנטיביוטיקות גם בבעלי חיים, גם בבני אדם, למה לא לעשות איזשהי מועצת גג שיהיו בה גם איגוד למחלות זיהומיות, היחידה הארצית, משרד הבריאות, מנהלי בתי חולים, וגם האיגוד הוטרינרי. ויש שם גם ים שלם של תתי איגודים ותאגידים שמה שמאפיין את כולם זה שימוש נרחב באנטיביוטיקה כאמור. פר יחידת משקל של בעל חיים שאנחנו צורכים השימוש באנטיביוטיקה בישראל הוא הגבוה ביותר יחסית לשבע מדינות שכולנו מכירים באירופה. וזה נמדד בעבודה של אייל קלמנט.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה רבה. תיכף נשמע התייחסויות לזה, אבל בינתיים הצטרפה אלינו אסתר אדמון אז אסתר תעזרי לנו פה ליישב את אי ההבנה שנוצרה. שמענו דברים מאוד קשים על עבודה סביב השעון 24 שעות ביממה. ואז אמר פרופ' גרוטו מי מדבר על 24 שעות ביממה, מדברים על 8 עד 20:00 אז בואי - - -
אסתר אדמון
זה לא פותר את הבעיה ואני מחזקת את הדברים שאמר ד"ר שלמה מעין ואני מסכימה איתו. שימוש מושכל באנטיביוטיקה יכול לפתור הרבה מאוד בעיות. אבל כדי להשתמש באופן מושכל באנטיביוטיקה צריך תשובת מעבדה זמינה, איכותית ומהירה. המעבדות בשני העשורים האחרונים הוזנחו. כ- 50% מעובדי המעבדות הם בתהליך פרישה. היום כדי להכשיר עובד מעבדה מיקרוביולוג מומחה שיכול לשחרר תשובה מהירה, איכותית ואמינה לוקח כשנתיים להכשיר אותו. גם אם נעבוד עד השעה שמונה בערב אין לנו כוח אדם היום שיכול לבוא ולבצע אתה עבודה הזאת. ולכן אני חושבת שהתכנית לתגבר את המעבדות כי תשובה מהירה מהמעבדות יכולה למנוע מתן אנטיביוטיקה מהיר על ידי הרופא צריך לחזור חזרה למקורות ולהתחיל לשקם את המעבדות ושיתנו תשובות מהירות. אני בהחלט - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
איזה השכלה נדרשת כדי לעבוד במעבדות?
אסתר אדמון
כ-90% מעובדי המעבדות הם Phd ותואר שני ומעלה. אנחנו צריכים אחר כך לעבוד סטאז', לעבור מבחן, לעבוד ארבע שנים, לעבור עוד מבחן כדי לקבל תעודה של עובד מעבדה בכיר ורק אז יש לנו את האפשרות לשחרר תשובות מעבדה. זאת אומרת שזה תהליך ארוך ואת כל הסקטור הזה לאורך השנים הזניחו. אז נכון, אני מסכימה עם הרופאים, איך שמגיע מטופל עם זיהום יש חשד לזיהום, ישר נותנים אנטיביוטיקה כדי קודם כל להגן עליו. אבל אם היה תשובה מהירה וזמינות של עובדי המעבדה באיכות טובה, וכמובן שאני מסכימה עם התכנית שעשה ד"ר כרמלי שצריך לעשות בקרות איכות, אני מסכימה עם כל דבר, אבל כדי לעשות את כל התכנית הזו צריך לחזור למקורות והמקורות הם מעבדה איכותית וטובה וזמינה לרשות הרופאים.
היו"ר שלי יחימוביץ
ואני מבינה שאין הרבה קופצים כי השכר הוא מאוד נמוך.
אסתר אדמון
השכר הוא מאוד נמוך, ההשכלה היא מאוד גבוהה ואין פרופורציה בין רמת ההשקעה לתגמול בסופו של דבר.
היו"ר שלי יחימוביץ
ואם נגיד הייתם רוצים לקלוט מסה של עובדים חדשים יש תקנים לעובדים האלה?
אסתר אדמון
יש לנו בעיה, אנחנו צריכים לקחת סטאז'רים, להכשיר אותם, שזה תהליך שלוקח שנה. הסטאז'רים האלה אין להם תקנים בכלל אז אנחנו בבעיה.
היו"ר שלי יחימוביץ
ולבתי החולים אין עניין לתגבר את המעבדות מהמשאבים שלהם?
אסתר אדמון
יש עניין לכל הבתי חולים, את מוזמנת, את בטח יודעת את הדוח של מבקר המדינה, את דוח של משרד הבריאות, כולם באים ומתריעים משנת 2010 שהמעבדות נמצאות בתהליך של קריסה והגענו לתחתית הבאר. מפה אי אפשר רק להתרומם ואם לא צר לי, אני חייבת לספר לך שאמא שלי מרגישה מאוד לא טוב בבית והרופא משפחה אמר לי, אני לא ממליץ להפנות אותה לבית חולים. זאת אומרת, שמערכת הבריאות מזוהמת. ובאמת צר לי, פה אני מדברת לא כיושב ראש, אלא כאזרח מהשורה שאני לא יכולה להשתמש בשירותים שעומדים לרשותי במערכת הבריאות כי אני חוששת מהם. ואני חושבת שבאמת זה ש- - -
היו"ר שלי יחימוביץ
כשאת אומרת את זה והציבור שומע זו ממש אזהרה.
אסתר אדמון
זה עצוב לי כי אני חושבת שמערכת הבריאות, אני מברכת על כך שהם הניפו את הדגל שחייבים למגר את הזיהומים בבתי חולים, אבל לצורך זה צריך לבוא באמת הסקטור היחיד שיכול לתת מענה מהיר ואיכותי זה המעבדות. וככה זה קורה גם באונקולוגית וגם בכל התחומים האחרים. פה במקרה הזה זה זיהומים. וגם בבריאות הציבור. כשהוא מדבר על ענף הלול גם כן. זה הכל, איך שלא תסתובבו, זה יחזיר אתם למקורות והמקורות זה המעבדה. ופה, מבקר המדינה כתב את הדוח ב-2016, לא נעשה כלום, הייתה לנו ישיבה, היה לנו עם האוצר, משרד הבריאות הקים דוח, כתב דוח מפורט וחזר על אותם ליקויים אבל שום דבר לא נעשה.
היו"ר שלי יחימוביץ
שום דבר, שום כלום?
אסתר אדמון
כלום, כלום, כלום! וממש עוד פעם אני מחזקת, כלום. וזה עצוב לי מאוד כי הנה אנחנו חוזרים עכשיו בדלת האחורית דרך הזיהומיות. כדי לאפשר לעובדי המעבדה הבקטריאולוגית היום לקיים את הדוח שכתב ד"ר כרמלי אנחנו צריכים כוח אדם. אי אפשר להשאיר בנאדם שיעבוד מ-16:00 עד 20:00 כשאין לו רישיון לתת תשובות. אנחנו לוקחים סיכון עוד פעם שהתשובה לא תהיה מהימנה, היא לא תהיה איכותית ועוד פעם נחזור על המעגל הזה שוב. צריך לתגבר ולפתור את הבעיה של המעבדות כי שהמעבדות יוכלו לתת מענה גם בענף הלול שלא יזריקו סתם אנטיביוטיקה וגם בבתי חולים וגם בסלמונלה. איך שלא תסתובבו המעבדות הן העיניים של הרפואה וצריך להתייחס אליהן בהתאם. עד עכשיו לא נעשה כלום.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה אסתם. פרופ' יהודה כרמלי, מנהל המרכז הארצי למניעת זיהומים ועמידות. גם תגיד מה שרצית להגיד וגם תתייחס לדברים שנאמרו.
יהודה כרמלי
אז גם אני אגיד שאני חבר באיגוד למחלות זיהומיות ואני לא מדבר בשם האיגוד. אני אתייחס דבר ראשון לבדיקות המעבדה. בדיקות המעבדה, אנחנו מדברים על בדיקות שנקראות בדיקות פאניקה. בדיקות פאניקה מוגדרות כבדיקות שחייבים לדווח את התשובה לרופא תוך זמן קצר והוא חייב לפעול תוך זמן קצר כי אחרת זה מסכן את חייו של החולה.

במעבדות למיקרוביולוגיה יש בדיקות כאלה שקיימות ובמשך בין 10 ל-12 שעות ביממה אף אחד לא מסתכל על התשובה. זאת אומרת, אין אדם שיראה, בסך הכל כל לילה יש כ-100 בקבוקי תרביות דם חיוביים שאומרים לחולה יש חיידק בדם, ואף אחד לא מסתכל על התשובה ולא מודיע לרופא שצריך לעשות משהו. זה נושא שחשוב לתיקון. אני חושב שהוא בלתי נסבל ואין דרך לא לתקן אותו. יכול להיות שהדרך הנכונה היא לא מודל התמרוץ אלא דרך אחרת אבל זה דבר שחייבים לתקן אותו.
היו"ר שלי יחימוביץ
מה זאת אומרת? אנחנו פה סבים כל הזמן סביב מודל התמרוץ וזה הדבר שקיים היום בעצם - - -
יהודה כרמלי
זו הדרך - - - אני אסביר.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז אתה לא יכול כלאחר יד להגיד בעצם אולי זאת הדרך - - -
יהודה כרמלי
לא, אולי יש דרכים אחרות טובות יותר, אבל הכלי - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אפשר גם במקביל, זה לא חייב לבוא במקום.
יהודה כרמלי
נכון. הכלי היחיד שעומד לרשותנו היום או לרשותי היום זה מודל התמרוץ. מודל התמרוץ מאפשר לתת למנהלי בתי חולים שעושים את הצעד סכום כסף מסויים שהם יביאו גם ממקורותיהם, ימצאו את הדרך, יתדיינו עם עובדי המעבדה, ימצאו איך לעשות את זה, חלקם יצליחו, חלקם לא יצליחו.
אסתר אדמון
לא, לא, אתה מגלגל את הכדור ממך לאחרים.
היו"ר שלי יחימוביץ
אני מבקשת לא להפריע בבקשה.
יהודה כרמלי
אין לי שום ויכוח עם שום איגוד עובדים, אני מבטיח. אני מדבר על העקרונות ועל המקצוע.
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל אתה יודע, פרופ' כרמלי, המודל תמרוץ הזה עם כל הכבוד לו שאנחנו דשים בו ודשים בו הוא כולה איזה 50 מיליון שקלים. זה פינאטס במונחים של מערכת הבריאות. אז אם ה- - - 50 מיליון האלה, אתה אומר שזה הכלי היחיד שיש לך לטפל בתופעה המחרידה הזאת?
יהודה כרמלי
לי כמנהל מרכז ארצי למניעת זיהומים זה מה שיש - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
זה הכל?
יהודה כרמלי
זה מה שיש לי לעשות כדי לדאוג לכך שיקראו את הבדיקות בלילה. איך אני יכול לגרום למנהל בית חולים לדאוג לכך שיקראו את הבדיקות בלילה? יש פה שני חלקים. אחד צריך להכניס את הבדיקה לעבודה אחרת היא מחכה 12 שעות לכך שמישהו יתחיל בכלל להתעסק איתה ועוד פעם 12 שעות היא מחכה שמישהו יקרא אותה. הכלי הצנוע הזה, כפי שאת אומרת, שעומד לרשותי, אני חשבתי שנכון להכניס נקודה כל כך חשובה לתוך הכלי הזה. ברור, ואני שומע שזה מעורר קשיים ומעורר חששות של האיגודים המקצועיים ושל העובדים במעבדות.
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל זה לא רק חששות. הם אומרים לך שבממצאים שיש בידיהם הם לא יכולים יותר לעמוד בזה.
יהודה כרמלי
אבל אני לא מחייב אף עובד מעבדה לכלום. אני נותן למנהלי בתי החולים שיעמדו בזה תמרוץ כספי כדי להשיג את זה. אם הם יכולים להגיע להסכם - יקבלו את הכסף. לא יכולים להגיע לסידור - לא יקבלו. אין פה שום בעיה ובזה אף אחד לא נפגע.
היו"ר שלי יחימוביץ
ברור לך שמי שמלכתחילה יכול לעמוד בסטנדרטים האלה זה בתי חולים מאוד חזקים שיש להם תורמים עם כיס עמוק.
יהודה כרמלי
אבל אנחנו הגדרנו את זה קודם כל רק לבתי חולים גדולים מעל 400 מיטות. יותר מזה, נתנו שנת הכנה, אמרנו שבשנה הראשונה כל מה שאנחנו מבקשים ממנהל בית חולים, אנא תגיש תכנית ישימה שתהיה חתומה גם על ידי מנהל המעבדה שבונה תכנית כיצד בשנה הבאה תעמוד בזה. התחייבות מצד מנהל בית החולים שלא בשנת 2018, אלא בשנת 2019, הוא יתחיל בביצוע הדברים האלה כאשר מצד אחד בא איגוד המיקרוביולוגים ואומר, המנהל בית חולים יטיל עליי מעמסה שאני לא מסוגל לעמוד בה. ואני לא פוסל את זה. אומרים, בוא תתן לי תקנים, לי אין תקנים.

יותר מזה, גם אם היה לרשותי תקן והייתי נותן להם תקן, אין להם תקנים בכלל, מה הם יעשו בתקן הזה. הם יגידו, הנה יש לך כבר את מר כהן כאן, הוא התקן. אין לי דרך אחרת להתמודד עם זה, זו הדרך היחידה להתמודד עם זה. האם נכון לבוא ולהגיד רגע, אתם יודעים, בואו נעזוב את העניין הזה, בואו נניח שחצי מהיממה לא נקרא תשובות פאניקה, במיקרוביולוגיה זה לא כל כך חשוב. אז זה מה שבאים גם האיגוד למחלות זיהומיות, סליחה, וגם איגוד המיקרוביולוגים ואומרים, הם, תשמעו, הם 12 שעות ביממה, חצי מהיממה, לא ניתן תשובות ולא נטפל נכון בחולים האלה. אני לא יכול לקבל את זה ואני לא חושב שנכון להזיז את זה ממודל התמרוץ.

אני אגע בנקודה השנייה של חקלאות. שימוש באנטיביוטיקה בחקלאות הוא דבר חשוב, מוכר, ידוע בעולם. אנחנו עוסקים יחד עם השירותים הוטרינריים, מונינו לפני כארבע שנים יחד עם השירותים הוטרינריים לעשות סקר בארץ, אני מניח שהנתונים שמדבר עליהם פרופ' מעין הם מהסקר הזה. נעשה סקר גדול מאוד על מאות חוות. הבעיה היא לא מזון. לא בעלי חיים שבבשר או בעוף עצמו אין אנטיביוטיקה כשהוא מגיע לצרכן. יש בדיקות מאוד מדוקדקות לגילוי כמויות אפסיות.

הבעיה היא בצרכים, בלשלשת, בסיכון בעצם איתם משתמשים אחרי כן לזיבול שטחים. הדברים האלה עלולים להגיע לחלקאים ומהחקלאים לאחרים. זאת אומרת, יש בזה תהליך שלם. הנושא הוא מאוד סבוך, מאוד מורכב. כלכלית, מאוד בעייתי. ואנחנו עובדים עם השירותים הוטרינריים, קודם כל אנחנו מקיימים בארבע שנים האחרונות כל שנה כנס הדרכה שמגיעים אליו 150-200 איש משהו כזה בכל שנה, כאשר בו הציגו גם את התכנית ההולנדית, גם דברים של ארגון הבריאות העולמי וכדומה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אתה חושב שצריכה להיות איזשהי מועצה מתכללת למניעת זיהומים שתכלול את כל העולם הזה של הזיהומים ואנטיביוטיקה במיוחד.
יהודה כרמלי
אני רוצה לומר דבר אחד בעניין הזה. יש כאן שאלות מקצועיות ומהמיקרוביולוגים שמענו שהם לא חולקים על העמדות המקצועיות שמוצגות במודל או בפעילויות אחרות שלנו. ואם יש דברים הם בשוליים וודאי שאפשר להגיע לסיכום. מהאיגוד למחלות זיהומיות אני לא שומע את הדבר הזה. ההיפך, שמענו שתשובות בלילה הן לא חשובות, זה מה שציין פרופ' גרוטו, זה לא כל כך חשוב שהרופא יקבל את התשובה בלילה ועוד דברים כאלה שמקצועית אני לא יכול לקבל אותם כי אני מעריך את האנשים שיושבים כאן מולי יותר מהדברים שנשמעים.
היו"ר שלי יחימוביץ
מה זאת אומרת? אתה חושב שאדם צריך לעבוד 12 שעות ביממה?
יהודה כרמלי
לא. אני לא מדבר על זה. אני מדבר על האיגוד למחלות זיהומיות שאמר בישיבות שלא חשוב לקבל מהמעבדה למיקרוביולוגיה בשעות הלילה את תשובת החיידק מכוון שזה לא חשוב לטיפול בחולה. מכוון שאני מעריך את האנשים - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
זה נאמר כאן? מישהו אמר את הדבר הזה? אני לא שמעתי.
מרים וינברגר
לא שידוע לי.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז למה אתה סותר טענה שלא נאמרה?
יהודה כרמלי
זה נאמר בישיבות ועדת ההיגוי שאליהן - - -
מרים וינברגר
זאת האשמה מאוד מאוד כבדה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
קשה לי להאמין שמישהו אמר - - -
מרים וינברגר
זאת השמצה מאוד גדולה והיא תטופל בדרכים הנכונות.
יהודה כרמלי
אז יושב פרופ' גרוטו ויגיד אם אני טועה.
היו"ר שלי יחימוביץ
לא הבנתי, מה יטופל?
מרים וינברגר
האשמות האלה.
היו"ר שלי יחימוביץ
ביד קשה.
יהודה כרמלי
בבקשה, אני אשמח - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
- - - לא חשוב לקבל בלילה בדיקה ממעבדה.
מרים וינברגר
מעולם זה לא נאמר.
יהודה כרמלי
אני יכול להראות גם התכתבות בכתב. זאת אומרת שאתם כן חושבים שחשוב לקבל בלילה את התשובות?
קריאה
אנחנו רוצים להגיב על זה בצורה מסודרת.
יהודה כרמלי
אין שום בעיה. אני עד היום לא שמעתי, זאת אומרת, האי הסכמות המקצועיות ששמענו מצד האיגוד למחלות זיהומיות היה לתפיסתי לא אי הסכמות מקצועיות אלא אי הסכמות לגבי מי קובע ומי מחליט. ויש כאן לאורך תקופה ארוכה, בעצם מהקמתנו, ערעור של האיגוד למחלות זיהומיות על העובדה שמשרד הבריאות ואנחנו כזרוע של משרד הבריאות קובעים מדיניות, קובעים דברים, וקובעים כיצד נכון להתנהל. אנחנו לא מתערבים בטיפול בחולה.

פרופ' וינברגר כאשר הייתה עדיין חברה בוועדה שזימנתי לייעץ לנו בנושא שימוש מושכל באנטיביוטיקה, אני פניתי אליה וביקשתי שהאיגוד למחלות זיהומיות יכתוב את הנהלים הארציים לטיפול במצבים זיהומיים שונים והיא התנגדה. היא אמרה שזה לא תפקידו של האיגוד, שכל בית חולים יכתוב לעצמו.
מרים וינברגר
וזה נכון מקצועית.
יהודה כרמלי
אין שום בעיה. האמריקאים כותבים - - - זה בסדר, אין בעיה, זה בסדר, אבל אי אפשר לבוא ולהגיד אתה לא - - - משרד הבריאות לא יכול לבוא ולומר, כל בית חולים חייב שיהיו לו הנחיות א', ב' ג'. וכל בית חולים צריך שיכלול את הסעיפים. אנחנו לא אומרים מה יהיה כתוב בסעיף, אנחנו לא אומרים לכם אם לתת תרופה א' או תרופה ב', אנחנו לא אומרים אם לעשות בדיקה א' או בדיקה ב', אנחנו רק אומרים, צריך להיות נוהל כזה.

אנחנו אומרים שצריך להיות מעקב מסודר אחרי רישום אנטיביוטיקה. אחת לשלושה חודשים, אחת לארבעה חודשים, צריך לעבור באופן מסודר על כל החולים שמקבלים אנטיביוטיקה ולנתח את הסיבות שהם קיבלו, האם הטיפול היה נכון, האם הדברים, להפיק מזה לקחים ולעשות דברים. אנחנו לא אומרים לכם כיצד לטפל בחולה.

אנחנו עוסקים בדברים שלצערי האיגוד למחלות זיהומיות לא עסק כל השנים. האיגוד למחלות זיהומיות לא כתב אפילו נוהל אחד בתחום האנטיביוטיקה ב-30 שנות קיומו או יותר. האיגוד למחלות זיהומיות לא עסק לא בחקלאות ולא בנושאים אחרים. וככל שאני מכיר האיגוד למחלות זיהומיות פשוט לא עסק. עכשיו אם היה עוסק - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
נו אז מה הקשר, אז הנה אתם כאן - - - קחו אתכם ותגרמו להם כן לייצר את - - -
יהודה כרמלי
אנחנו ביקשנו, בבקשה, אבל כמו שנאמר פה בניסיונות שונים - - -
מרים וינברגר
כתבנו והגשנו לכם - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
פרופ' כרמלי, משפט אחרון בבקשה.
יהודה כרמלי
הניסיונות כאן הן בדרכים כאלה ואחרות דרך ועדת היגוי, דרך מועצה, דרך כל מיני דברים כאלה, הם פשוט להגיד, שוב, אנחנו נהיה אלה שקובעים ולא משרד הבריאות. וזה מה שאני רואה בזה. אין כאן עצה מקצועית.
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב. חברים, אנחנו נעשה עכשיו סבב דוברים, אני מבקשת לצמצם בזמן ככל האפשר כדי שאני לא אצטרך לקטוע אתכם באמצע. ד"ר יסמין מאור, וולפסון, האיגוד, בבקשה.
יסמין מאור
אני רוצה להעלות ארבע נקודות שהן מאוד משמעותיות מבחינתי בעניין של המודל הזה. אז המודל הזה, ההשגות שלנו על המודל הן מתחלקות לשתי קבוצות. יש קבוצה שהיא אני חושבת המהותית ביותר וזה השגות מקצועיות. זאת אומרת, אנחנו חושבים שהשיטה והדרך שבה היחידה הארצית רוצה להפנים את העניין, למשל שהאנטיביוטיק סטיוארצ'יפ שהוא נושא מאוד מאוד חשוב, היא שיטה שגויה באופן מהותי מבחינה מקצועית. אז אני לא אתחיל עכשיו לפרט למה זה שגוי וכו' - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא את לא תתחיל. גם זה מדכדך אותי שזה צריך להיות פה בוועדה. הרי אני לא רופאה, זה לא המקצוע שלי, לכן בדיוק הייתם צריכים לשבת יחד באותה ועדה משותפת ולהגיד את הדברים.
יסמין מאור
אבל אני רוצה רגע לחדד פה נקודה שאולי היא לא מספיק מובנת. הסיבה שהתייחסו לטענות של המיקרוביולוגים, הסיבה שזה קרה רק בפגישה השלישית זה בגלל שהם הכריזו על סכסוך מקצועי, בגלל שיש להם את המנוף הזה. ואנחנו, הזיהומולוגים, שאנחנו סקציה קטנה בתוך הר"י, אנחנו הרי על זה לא נוכל לייצר סכסוך מקצועי, ולכן אין לנו מנוף. ובעצם - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב, אל תציגי את המיקרוביולוגים כאיזה מעצמה עם עוצמה, הם מאוד מוחלשים.
יסמין מאור
אבל זה מה ש- - - סכסוך מקצועי. אני רוצה להגיד, לצערי, שמה שהוא לרועץ לנו היום, לאורך כל השנים הללו זה זה שבסיכומו של יום אנחנו מאוד מסורים לחולים ואנחנו רוצים לעשות את הדבר הטוב בבית החולים, ואנחנו המשכנו לבלוע את הדברים הללו בלי להציג התנגדות מספיק חזקה ובגלל זה אנחנו נמצאים היום במקום הזה. זו מחלוקת שנמשכת ורק מועצמת לאורך הרבה שנים. זאת נקודה ראשונה.

נקודה שנייה, רק לסבר איך הדברים הולכים, אני למשל הבעתי ביקורת על איזשהו משהו שקשור - - - ליחידה הארצית. התגובה הייתה שהוציאו אותי מרשימת התפוצה בנושא מסויים על ידי האחות הראשית של היחידה הארצית. זה סוג מערכות היחסים שיש, אני לא רואה איך אפשר לעבוד בצורה כזאת. אז זאת נקודה שנייה שהיא רק אנקדוטה קטנה מתוך מגוון של אינטראקציות מהז'אנר הזה שיש לנו - -
קריאה
אפשר להקריא את ההתכתבות ולהבין למה.
יסמין מאור
- - והנקודה השלישית שאני רוצה להעלות זה באמת את המקום של בתי החולים היותר חלשים. פרופ' כרמלי מדבר על בתי חולים מתחת ל-400 מיטות. בית חולים וולפסון שאני נמצאת בו שהוא בית חולים חלש יחסית ועני יחסית הוא בית חולים מעל 400 מיטות. ורוב בתי החולים המוחלשים הם מעל 400 מיטות. המודל הזה הוא בלתי אפשרי בכל אמת מידה אפשרית, גם מקצועית, גם כוח אדם, גם תקציבים שצריך להשקיע. וזה שם אותנו במצב של מה אנחנו יכולים לעשות.

אנחנו יכולים להתאבד על המודל, למות ולא להצליח ואחרי זה להיות מפורסמים בעיתונים כבית חולים נוראי, מה שעוד יותר יחליש את הבית חולים. אנחנו יכולים מראש להרים ידיים ולהגיד שאנחנו בכלל לא רוצים להתעסק בזה כי זה בלתי אפשרי. אין לנו בלי תמיכה כלכלית משמעותית של משרד הבריאות יכולת להתמודד עם זה. ואנחנו לפני שנתיים שזכינו במקום גבוה יחסית במודל התמרוץ וקיבלנו כסף, כסף נבלע בגרעון של בית החולים, הוא לא צבוע לשום מטרה, אי אפשר להשתמש בו למניעת זיהומים - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אנחנו דיברנו על העניין של הצביעה.
יסמין מאור
בדיוק. אז יש פה הצעה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא, אבל אני רק רוצה להגיד, התשובות שנתן לנו פרופ' גרוטו בעניין הצביעה הן הגיוניות. הם רוצים לייצר מודל תמרוץ שיתמרץ את מנהל בית החולים ויתן לו כסף וכן הוא יעשה בו כרצונו. נכון שהאופציה האחרת של צביעה לצורך התמודדות עם זיהומים יש בה גם היגיון אבל זה לא מופרך המודל תמרוץ הזה.
יסמין מאור
אני לא חושבת שזה מופרך ואני לא מתנגדת ברמה עקרונית למודל תמרוץ, אבל צריך להיות איזה פער סביב בין הסכום שמקבלים לבין ההשקעה שנדרשת מבית החולים. הפערים בהקשר הנוכחי הזה הם עצומים, הם בלתי אפשריים, אי אפשר בכלל אפילו להתחיל לדון בזה, לא בהיבט של המעבדות, לא בהיבט של תקינה של היחידות עצמן, לא בכמות הרופאים שיש לנו.

והדבר הנוסף שקורה מתוך הדרישות שהן מאוד דורסניות, ואין להן אח ורע בשום מקום בעולם, כמות הדרישות של הדוחות, של הבקרות, ריבוי הפריטים. שאולי כל נושא לכשעצמו הוא בסדר אבל אין גם שום תעדוף. זאת אומרת, יש דברים שהם יותר חשובים, יש דברים שהם פחות חשובים, אין שום תעדוף בתוך המודל הזה. למשל, אנחנו נדרשים לעשות בקרה שהיא לוקחת המון זמן, היא בלתי אפשרית, על זיהום בדרכי השתן שהגדרות המדדים הם שרוב הפרמטרים במדד הזה אי אפשר בכלל לשנות אותם, הם לא פונקציה של התערבות או חוסר התערבות אבל עדיין אנחנו צריכים למלא דוחות אימתניים בנושא הזה.

וכתוצאה מזה לא רק שאין חיזוק, יש אפילו היום כבר החלשה. אנחנו בבית חולים שלי בשנה האחרונה, בגלל שמילאנו חלק מהדוחות הללו לא יכלנו לעמוד ולמלא את הכל ולחלק גם התנגדנו, אנחנו פחות נמצאים בשטח. מניעת זיהומים, אחיות ורופאים צריכים להיות בשטח גם באנטיביוטיק סטיורצ'י, צריך להכנס למחלקות, צריך ללמד, צריך אינטראקציה מאוד אינטרקאטיבית עם השטח. אם כל היום ממלאים דוחות אקסל כדי למלא אינסוף דוחות שמחודש לחודש עוד פריטי מידע, עוד אינפורמציה שאלוהים יודע בכלל למה היא כל כך חשובה כל הדקויות האלה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל ד"ר מאוד, בסוף, בסופו של דבר, משרד הבריאות הוא הגורם המתכלל והרגולטור וכדי שהוא יוכל לעשות משהו הוא כן צריך את הדוחות. הוא צריך איזשהי בקרה ברמת המאקרו.
יסמין מאור
אבל צריכה להיות מידתיות. אני בהחלט חושבת שהרגולטור צריך לקבל דוחות ואני מאוד מאמינה במדידה. ואני באמת מסכימה איתך שללא מדידה אי אפשר - - -אבל צריך להיות באלנס שהוא הגיוני בין כמה מודדים וכמה עושים, צריך להיות בלאנס הגיוני בין הדרישות לבין התמריץ. זה בכלל לא קיים במודל הזה. וכאמור, גם אין שום שיח ואין שום אפשרות להעביר את הביקורת ולו גם הקטנה ביותר.
היו"ר שלי יחימוביץ
ד"ר פנינה שטרית מבית החולים מאיר.
פנינה שטרית
אני מנהלת היחידה למניעת זיהומים במרכז רפואי מאיר, אני חברה באיגוד למחלות זיהומיות. אני חייבת לתת לזה זווית קצת שונה כי אני חושבת שאנחנו פה יש איזה מצג של הקוזאק הנגזל של האיגוד למחלות זיהומיות שלצערי בשנים האחרונות אני מתביישת להיות חלק ממנו.
היו"ר שלי יחימוביץ
אפשר קצת למתן את הרטוריקה. את יודעת, מתביישת להיות חלק ממנו.
פנינה שטרית
אני מצטערת כי אני באמת חברה באיגוד הזה הרבה שנים - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
רק אל תגידי שאת מתביישת להיות ישראלית כי אז יאונו לך הרבה דברים רעים.
פנינה שטרית
זה ממש לא. אני חייבת לומר שיש כמה מנהלי יחידות למניעת זיהומים בארץ, ומבחינת האיגוד למחלות זיהומיות הם לא קיימים. אם יש הדרה ההדרה היא של מנהלי היחידות למניעת זיהומים כי מבחינת האיגוד למחלות זיהומיות מניעת זיהומים זה לא מקצוע. כל מומחה למחלות זיהומיות יכול לעסוק בו בנוסף לעוד מאות דברים שמומחים למחלות זיהומיות יודעים ועוסקים בהם. ברשימת התפוצה של האיגוד למחלות זיהומיות מנהלי היחדות למניעת זיהומים לא קיימים. בהצבעות של האיגוד שכולם אומרים שפה אחד היו התנגדויות לדברים של המרכז הארצי לא היו מנהלי יחידות למניעת זיהומים.

אני עוסקת במניעת זיהומים ב-100% מזמני. אני לא חלק מהזמן עושה ככה וחלק מהזמן עושה מניעת זיהומים ויעידו מי שעוסק בזה ב-100% מזמנו שגם ה-100% הזה לא מספיק. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם אחיות, אנחנו צוות, אין פה הפרדה בין סיעוד לרפואה, יש צוות של מניעת זיהומים שעובד. אני חייבת להגיד שבלי המרכז הארצי למניעת זיהומים התחום של מניעת זיהומים בארץ לא היה מגיע לשום מקום. אנחנו לא היינו משיגים אף הישג. אני הייתי מהבודדים שעסקו במניעת זיהומים לפני שקם המרכז הארצי, עשינו את הדברים בצורה פרטיזנית ופרטנית. לא הייתה לנו שום תמיכה מהאיגוד למחלות זיהומיות - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב, הבנו, בסדר, מסכת ההשמצות - - -
פנינה שטרית
כי, סליחה, אבל היו פה שלוש שעות של השמצות מצד אחד - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
קודם כל לא שלוש שעות, אנחנו יושבים רק מתשע. כבר זה לא - - -
פנינה שטרית
כולל הישיבה הקודמת שלא הוזמנו. אז אני חושבת ואני מקווה שגם תשמעו את הקול של האחיות שעובדות מול היחידה הארצית, תשמעו את השטח כי השטח עובד ובלי הפרעות היינו עובדים עוד יותר.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה. שירה אוסטרובסקי, קופת חולים מאוחדת, בבקשה. אחות במקצועך.
שירה אוסטרובסקי
אני אחות מניעת זיהומים מקופת חולים מאוחד. אני רוצה שוב לשים על השולחן את נושא הרפואה הקהילתית. 70% מהרפואה במדינת ישראל מבוססת על רפואת הקהילה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
את רוצה לחזור על הדברים שאמרת בישיבה הקודמת?
שירה אוסטרובסקי
לא. אני רוצה להתחבר דווקא לדברים שנאמרו פה. אז קודם כל לא קיבלנו תשובה אם רפואת הקהילה תהיה חלק מוועדת ההיגוי. זה סוכם בפעם הקודמת.
היו"ר שלי יחימוביץ
מה התשובה?
איתמר גרוטו
התשובה היא שכרגע אנחנו דנים בנושא של המודל תמרוץ ושהוא רלוונטי לבתי החולים. אנחנו רוצים לדון בפורום שהוא רלוונטי לעניין וכשנדון בענייני הקהילה בוודאי נזמן נציגה פעילה.
היו"ר שלי יחימוביץ
ואתם מתכוונים לדון בסוגיית ה- - -
איתמר גרוטו
כן.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי.
שירה אוסטרובסקי
אז אני רוצה גם להתממשק לכמה דברים שנאמרו פה כמו שמסוכן להגיע לבית החולים ושיקוף של שימוש באנטיביוטיקה. אז אני חושבת שאפשר להמשיך ולשאול למה אחיות ורופאים בבתי החולים לא עושים הגיינת ידיים וזו שאלה נכונה, ואני חושבת שאפשר למצוא עוד פתרונות. ולדעתי הפתרונות זה באמת לחזק את רפואת הקהילה כדי שנוכל להוציא כמה שיותר מוקדם או שבכלל מטופלים לא יגיעו לבית החולים ללא צורך ולא יהיו חשופים לסיכונים שיש בבתי החולים.

אני רוצה לדוגמה להציג משהו שקורה בקופת חולים מאוחדת. אנחנו משקפים לרופאים ולהנהלה של הרופאים שימוש באנטיביוטיקה. לקהילה כפי שידוע יש חלק מאוד נכבד ביצירת עמידויות לאנטיביוטיקה. אנחנו משקפים להם את זה באופן קבוע. בנוסף אנחנו אפילו יצרנו שעונים שמציגים לרופאים ולמנהלים שלהם בחירה נכונה של אנטיביוטיקה ביחס לאבחנות מסויימות. אנחנו עושים את זה בעזרת מחלקת ה-BI שלנו, ואני חושבת שזה משהו שיכולים כולם ללמוד ממנו, ולכן אני חושבת שהרפואה הקהילתית כן צריכה להיות חלק נכבד בדיון פה.

עוד נושא - ראיתי פה במצגת לדוגמה הדרכות, שיעול, לדוגמה בנושא של סטריליזציה ועוד כל מיני דברים. אין לנו נוהל בנושא סטריליזציה בכלל של משרד הבריאות. אני עוד פעם חוזרת ואומרת מה שאמרתי פעם קודמת, אנחנו ברפואת הקהילה עוד יותר סובלים מבחינת הנחיות מקצועיות בנושא של מניעת זיהומים. אני צריכה לעשות אדפטציות של נהלים שמותאמים אך ורק לבתי החולים. אין איסוף של מידע מה קורה אפידמיולוגית של קהילה לחולים עם חיידקים עמידים. מה האינטרס שלי להוציא בנאדם שנמצא תחת כותרת של נשאות כשהוא מגיע אליי כדי שכשהוא יחזור לבית החולים הוא לא יהיה עם המדבקה הזאת ולא עוד פעם יהיה ביחידה של בידוד. אין לי הנחיות ברורות בנושא הזה ואני באמת מבקשת שהדיון - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
את אומרת דברים ממש ממש חשובים שלחלוטין אי אפשר להתעלם מהם כשאנחנו מעלים את כל הנושא של מניעת זיהומים.
שירה אוסטרובסקי
צריך לחשוב על זה בוועדת ההיגוי.
היו"ר שלי יחימוביץ
הרי האדם הזה שנכנס לבית חולים הוא מגיע מהקהילה והוא חוזר לקהילה, זה לא שתי ישויות נפרדות.
שירה אוסטרובסקי
אנחנו יכולים להיות נקודת האור, הקהילה וחיזוק של הקהילה, יכולה להוריד את העומסים בבתי החולים.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה רבה. פרופ' אברהם בורר, תציג את תפקידך.
אברהם בורר
קופת חולים כללית וגם אני מנהל יחידה למניעת זיהומים בבית החולים סורוקה. רציתי להגיד לגבי התמריץ ולגבי הכסף בלי להכנס לסכסוכים המקצועיים. אבל כשעושים תמריץ תמיד אני חושש שמשרד הבריאות יש לו את הנתונים מה התחשיב של בית חולים סורוקה מבחינת כוח אדם, יש רשיונות, יש הכל. אפשר לדעת כמה אנשים עובדים היום במצב הנוכחי. והדרך שפועל, ואנשי מקצוע כועסים הרבה פעמים, זה שאנחנו מפנים דוח לפרופ' יהודה כרמלי, דוח לדעתי חיוני, ומנתחים את הדוח הזה אז רואים שבהחלט מה שהוא אמר שבקבוקים עמדו 12 שעות עד שמישהו ניגש אליהם. מה שפרופ' יהודה כרמלי לא אמר אבל הוא גם יכול להגיד זה כמה אנשים מתו בגלל זה. אם יש איזשהו - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
ומה התשובה?
אברהם בורר
ברור.
היו"ר שלי יחימוביץ
מה ברור? מה רמת - - - כתוצאה מזה - - - הבדיקות לא מגיעות, אנשים מתים בגלל זה?
אברהם בורר
כן.
יהודה כרמלי
כנראה עשרות חולים בשנה.
היו"ר שלי יחימוביץ
עשרות או מאות?
אברהם בורר
אני לא - - - ניחוש. כן אני יכול להגיד שכמה שאנחנו קיבלנו באיחור מעל ארבע שעות התמותה עולה פי שתיים או שלושה, ומשרד הבריאות יש לו את הנתונים שהוא יכול לעשות הצלבה צ'יק צ'ק עם מערכות ולראות מי מת תוך שעות עד - - -

העניין, מה שאני מתכוון להגיד, אם אנחנו מתעסקים פה בחיי אדם ובאמת בפיקוח נפש ומצד שני יש כבר הוכחות שיש פה כשל שעולה בחיי אדם כמו במלחמה, נגמ"ש שמכניסים לעזה ולא ממוגן ומתו x חיילים, היום אנחנו יודעים שזה מה שמסרנו למשרד הבריאות, איפה הגמישות הניהולית שמשרד הבריאות נותן לאנשי מנהל. אני אומר כאיש מקצוע, עד כמה יש גמישות כשיש כבר הוכחות שאנשים מתים בגלל חוסר כוח אדם, יכול להיות מעבדה, יכול להיות יועץ למחלות זיהומיות. איך מתייחסים לזה. בגלל שפה ההוכחות ברורות. גם אנחנו יודעים טוב מאוד איזה מבתי החולים במשך 10 שנים לא הצליחו להתמודד אפילו עם חצי חיידק.
היו"ר שלי יחימוביץ
ומה, לאן אתה מוביל אותנו?
אברהם בורר
כשהמדינה קטנה ויש לך 30 בתי חולים, בית חולים אחד או שניים שלא הספיקו עם חיידק מסוים ממשיכים להדביק את כל שאר בתי החולים במדינה. בבית החולים סורוקה לדוגמה או בית חולים אחר, צריך לעבוד פי שניים כדי לזהות את כל החולים האלו בגלל שיש בתי חולים שבגלל, כנראה, אני לא יודע, גמישות ניהולית, לא עושים מה שהם צריכים לעשות. אז זה לא תכנית לאומית - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
ואיך זה מתכתב עם מודל התמרוץ?
אברהם בורר
בדיוק. אני חושב שמודל התמרוץ אני רואה כאקסטרה. אני לא חושב שהוא בכלל צריך להיות בתוך הנושא של מניעת זיהומים אלא צריך להיות, את יודעת מה, צ'ופר. אבל בלתי מתקבל על הדעת, אנשים מתים, יש הוכחות, יש תעודות זהות. איך זה יכול להיות שאין תוספת תקציב כדי להתמודד עם המצב. מה שהיא תיארה היום, אני יודע שזה האמת. מעבדות בקטריאולוגיות זה מוות או חיים. יש לכם הוכחה, צריך כסף, תשימו. המשכורת של טכנאי מעבדה הוא 5000 ₪ בחודש. על זה אתם מדברים על תקן אחד, שני תקנים, עשרה תקנים. זה נושא שכל איש מקצוע ממחלות זיהומיות יודע שמעבדות בקטריולוגיות הן פשוט ירדו ברמה, חלקן, ברמה שלא ניתן להמשיך ככה. ואני באמת תומך בהן מכל הלב.
היו"ר שלי יחימוביץ
יש לך תובנה מהדבר הזה, לפרופסור גרוטו?
אברהם בורר
כן. אני חושב שהמעבדות הבקטריולוגיות הן לא גורם שנותן הכנסות לבית חולים היא החלטה ניהולית גרידא, שלא הייתה להם מודעות, היום יש מודעות - - - לאנשי מנהל לדעת עד כמה הדבר הזה יכול לסכן חיים. והיום צריך לתקן את זה. זה כמו MRI, מחליטים לתת מכשירי MRI כשרואים שהאבחון הוא בדיליי והדבר הזה עולה בחיי אדם. אז מחליטים לשים עוד MRI.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה רבה. פרופ' אלון מוזס, הדסה.
אלון מוזס
אני מנהל מחלקה שנקראת המחלקה למיקרוביולוגיה קלינית ומחלות זיהומיות. תחת קורת גג אחת גם המעבדות למיקרוביולוגיה, גם המומחים למחלות זיהומיות וגם היחידה למניעת זיהומים. אני עצמי שאני לא איש מניעת זיהומים כמו שהוגדר פה, עוסק 20% או 30% מהיום במניעת זיהומים, כולנו עסוקים בזה.

אני חושב שיש פה דמגוגיה בעניין של זיהוי תרבית 24 שעות ביום. התרבית נלקחת לחולה שאתה חושד שיש לו זיהום. חולה שאתה לא חושד שיש לו זיהום אתה לא לוקח תרבית - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
נו, אבל זה דיי ברור.
אלון מוזס
אבל כשאתה חושד שיש לו זיהום אתה נותן לו אנטיביוטיקה כך שזה לא שהתרבית מגלה לך שלחולה יש זיהום. לרוב הוא מקבל אנטיביוטיקה כי זאת הסיבה שלקחו לו את התרבית. אני מנהל מחלקה, אחד מבתי החולים היחידיים, אולי היחיד בארץ - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אני לא הבנתי, אז מה זה אומר, שלא צריך בכלל את הבדיקה כי ממילא אתה מניח שיש לו זיהום וממילא כבר נתת לו אנטיביוטיקה?
אלון מוזס
נתתי לו אנטיביוטיקה, כדיי שאני אוכל לדייק בטיפול האנטיביוטי אני צריך את התרבית. במרבית המקרים נתתי אנטיביוטיקה שהיא רחבה יותר ואני אצמצם את הטיפול. במקרים מסויימים אני ארחיב את הטיפול כי אנטיביוטיקה לא מספיק - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אולי זו לא אנטיביוטיקה מתאימה למשל.
אלון מוזס
יכול להיות שהאנטיביוטיקה לא מתאימה, אני לא פוסל את הרעיון הזה, אני רק חושב שזה ודאי לא מאות חולים, זה חולים בודדים. אני בבית חולים שאנחנו אולי היחידים בארץ שיש לנו עובד מעבדה 24 שעות ביום ואנחנו נותנים את התשובות כמעט 24 שעות ביום- - -
היו"ר שלי יחימוביץ
תוך כמה זמן? מגיע חולה, אתה חושד שיש לו זיהום, אתה שולח תרבית למעבדה, תוך כמה זמן אתה מקבל תשובה?
אלון מוזס
יש לזה הרבה - - - המסלול הוא ארוך. עד שהתרבית מגיעה למעבדה לוקח זמן, עד ש- - -
היו"ר שלי יחימוביץ
כמה זמן, תגיד לי. אתה אומר זה ממש דחוף לי לקבל עכשיו - - -
אלון מוזס
זה לוקח שעות עד שהוא מגיע אבל החיידק צריך לצמוח - - - ההנחיה של החברות שמייצרות את המכשירים לתרביות דם זה שעד 24 שעות אפשר להגיע. אז יש פה איזשהי הקדמה - - -
יהודה כרמלי
בספרות שלוש שעות, בספרות תפתח את ה-CLSI כתוב בין שעתיים לארבע.
אלון מוזס
הדיון על זה שאנחנו היינו רוצים באוטופיה לתת מענה של 24 שעות הוא בלתי אפשרי במצב הנוכחי. אבל זאת הייתה רק הערה כי אני חושב שיש הגזמה. עוד שני משפטים.

כשמסתכלים על מודל התמרוץ נגעו בנקודה הזאת של הזמן מאז התרבית עד שהרופא מקבל את התשובה. יש עוד לפחות ארבעה או חמשה סעיפים כאלה שלא נכנסנו אליהם פה שהם אבסורדיים, שהם לא לוקחים בחשבון את המצב בשטח. הכמות, אני חושב שיסמין מאור אמרה את זה היטב, הכמות של הדוחות גם בנושא של שימוש מושכל באנטיביוטיקה לא לוקחים בחשבון את בתי החולים השונים ואת כמות העבודה שצריך להשקיע.

ואני חושב שמשפט הסיכום הוא, אנחנו, יש איזשהו זלזול ב-200 מומחים למחלות זיהומיות שמנהלים את השימוש באנטיביוטיקה 40 שנה ב-20 בתי חולים. במקום למצוא את הדרך לעבוד ביחד אנחנו מתגוששים במשך שנים, כל פעם בטענה שיושב ראש איגוד אחד הוא זה שהוא הגורם המפריע, זה הייתי פעם אני, זה היה אחר כך פרופ' נתי קלר, עכשיו זאת מירי וינברגר. תמצאו את הדרך שנעבוד ביחד ואל תגידו המודל יצא, זהו, אין זמן לתת את הטיוטא, צריך לתת תשובות. צריך מראש לתכנן את זה כך שאנחנו נהיה חלק מהעניין ונהיה השותפים. ההתנהלות מלמעלה היא לא תקינה, אי אפשר ככה להמשיך.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה רבה. מבקר המדינה, דן בנטל, מנהל אגף, בבקשה. כמה התייחסויות לדברים שנאמרו. יכול להיות שצריך לעשות כמה דוחות ביניים על דוחות שלכם?
דן בנטל
מדובר כאן בנושא מערכתי שמבקר המדינה העלה כבר במאי 2013 פעם ראשונה. מאז היו שמונה ישיבות פה בכנסת ובאמת צר לי, צר לי. אני מרגיש פה כמו גננת. זה שלושה גורמים שרבים אחד עם השני, לא מסתדרים, איגוד המחלות הזיהומיות, היחידות למניעת זיהומים, היחידה הארצית, משרד הבריאות. מדובר כאן בנושא מערכתי שהוא חובק הרבה תחומים ויכול להיות שזה באמת הפתרון. אם אני יכול להעלות על רעיון לפתרון זה אולי להקים מועצה לאומית, כמו שיש היום 22 מועצות לאומיות שדנות בנושאים המאקרו שקיימים במערכת הבריאות. אולי גם פה מועצה לאומית שתרכז בתוכה גם נושאי קהילה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
זאת אומרת ההצעה של פרופ' שלמה מעין נראית לך.
דן בנטל
כן. גם נושא הקהילה שיהיה בפנים, גם האשפוז יהיה בפנים, גם כל התחום הוטרינרי שיהיה בפנים, המעבדות שיהיו בפנים. יש סוגיות תקציביות - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
כן, אבל בסוף הם צריכים כסף ותקנים, המעבדות, הם צריכים עובדים, אתה יודע. אז תהיה לנו עוד מועצה נגיד. אני כן ערה לצורך להסתכל על הזיהומים ועל השימוש באנטיביוטיקה מנקודת מבט גלובלית מערכתית ולא רק מודל תמרוץ של 50 מיליון שקל.
דן בנטל
בדיוק. 50 מיליון לכל - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
ברור. אבל עדיין בסוף צריך משאבים. כמו שנאמר כאן, כמו שקנו מכשירי MRI כי היה צריך מכשירי MRI, צריך להעביר תקציבים למעבדות כי המעבדות צריכות לעבוד.
דן בנטל
יכול להיות שגורם כזה, מערכתי, לאומי כזה, יוכל יותר להציף את הדברים, יותר להסתכל בראייה לאומית, יותר, אין לי פתרון אחר, זה הדבר היחיד הפרקטי שאני רואה אולי כרגע לנסות להקים כזה דבר במשרד הבריאות.
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב. פרופ' גרוטו אני יכולה להפציר בך באמת לחדש את הפגישות ברוח כנה וטובה ולהבהיר כאן שהמודל שיצא הוא טיוטא בלבד ואפשר עוד להעיר עליו הערות ולהכניס בו שינויים באווירה של פשרה מסויימת?
איתמר גרוטו
המודל פורסם, כמו שאמרתי, הוא טיוטא עדיין, פורסם להערות הציבור, יש תהליך שיכולים כל אחד מהציבור, אבל כמובן שאנחנו נשמח לחזור לשולחן המשא ומתן ולדון. בהחלט יש דברים שאנחנו גם באותה ישיבה שהתכוונתי לבוא, כמו שאמרתי, חלק מהדברים הכוונה הייתה לשנות אותם ולהתאים - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
מתי הישיבה הבאה שלכם?
איתמר גרוטו
נוכל לקבוע במיידי.
היו"ר שלי יחימוביץ
היא יכולה להיות שבוע הבא כבר?
איתמר גרוטו
שבוע הבא אני לא חושב אבל - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אה, שבוע הבא גם יש לנו חג. אתם מוכנים לבוא לישיבה הבאה? אתם יכולים לחדש את הנוכחות שלכם בישיבות הוועדה?
מרים וינברגר
אם יש לנו סיכוי בטח.
היו"ר שלי יחימוביץ
יש להם סיכוי?
איתמר גרוטו
כן.
היו"ר שלי יחימוביץ
יש לכם סיכוי.
מרים וינברגר
אנחנו רוצים להגיע ולהשפיע.
היו"ר שלי יחימוביץ
אני ממש מבקשת מכם לבוא לישיבות הוועדה גם אם התחושה היא קשה וגם אם אתם נתקלים בקיר אטום.

וגם אני רוצה להגיד עוד משהו - - -
קריאה
אולי נזמין אותך.
היו"ר שלי יחימוביץ
יש אנשים יותר מוכשרים ממני לדבר הזה, באמת. תזמינו את גפני, הוא ממש טוב בזה. תראו, גם אני חייבת להגיד לכם שרמת האיבה היא לא נורמלית. באמת. זה כאילו שאתה חייב להיות במחנה אחד. גם יש בוגדים ויש עורקים ממחנה למחנה, זה פשוט הזוי, זה הזוי באמת.
איתמר גרוטו
זה קורה בהרבה תחומים דרך אגב ברפואה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אני יודעת, בסדר, אני לא ילדה קטנה. זה קורה בהרבה תחומים נקודה. לא רק ברפואה. אבל אני חייבת להגיד שכאן זה יותר חריף ויותר קיצוני ויש מחנות עם שנאה יוקדת ביניהם, ואני לא מגזימה עכשיו, אתם יודעים את זה, וזה פשוט מטורף. אתם אנשים מבוגרים, אתם אחראים על חיי אדם, זה האתוס שלכם, זה לא רק המקצוע, ואנשים שעוסקים בתחום הזה יש להם גם אמונה וערכים ותפיסת עולם. ואין שום דבר שהוא בלתי ניתן לגישור, זה לא יכול להיות, הרי זה לא שני מחנות יריבים. נכון פרופ' גרוטו?
איתמר גרוטו
לא.
היו"ר שלי יחימוביץ
אני ממש מפצירה בכם להפסיק. אני יודעת שאתם מגחכים בלבכם, אני מבקשת, אפילו אל תפרדו מהאיבה אבל לפחות תייצרו איזשהו מכניזם שמאפשר דיבור ואיזשהו שיתוף פעולה בסיסי. וגם אני חייבת להגיד עוד דבר, שמודל התמרוץ עם כל הכבוד לו הוא סבבה אבל הוא באמת, כמו שנאמר כאן, סוג של צ'ופר. וזה בסדר גמור שקיים מודל תמרוץ וזה טוב, אבל מודל תמרוץ מטבע הדברים התמרוץ ניתן למי שיש לו משאבים לקיים את מודל התמרוץ אז אנחנו בתוך לופ כזה שאין לו פתרון. ובית חולים שנהנה ממשאבים יפים ומתורמים, כמו שאמרתי, עם כיס עמוק ויכול בקלות רבה לעמוד בדרישות של מודל התמרוץ גם יקבל כסף. במקום שזה יהיה הפוך. הרי בסופו של דבר מה זה תקציב הבריאות ומה זה - - -
קריאה
זה עניין של סדרי עדיפויות לא של משאבים.
היו"ר שלי יחימוביץ
אני לא מקבלת את זה, סליחה. אני לא מקבלת את סוגיות סדרי העדיפויות. מערכת הבריאות כולה נמצאת בחסר משמעותי ביותר של תקציבים והיא מיובשת ובחלקים רבים שלה היא נלחמת על חייה כמו למשל תיאור ששמענו כאן על המעבדות שהוא תיאור מצמרר ונכון ומדוייק. ולכן אנחנו גם בסוגייה של היקף המשאבים. בסופו של דבר, לא כל דבר זה סדר עדיפויות, זה לא שמיכה קצרה שצריך - - - בפועל זה שמיכה קצרה אבל אין שום ספק שצריך לתקצב גופים כמו המעבדות למשל שפועלות בחסר כשברור לכולם שזה במידה רבה יוביל להפחתת התמותה מזיהומים. אנחנו מדברים פה על חיי אדם.

אז לכן אני אומרת את זה כהערת ביניים כי זה קרב שפה בוועדה אנחנו לא נמצא לו פתרון, פשוט הגדלת תקציב הבריאות בצורה משמעותית. האמירה הזאת היא אמירה כללית אבל היא לא רלוונטית, לצערי, לדיון הזה. היא רלוונטית בכלל לתקציב המדינה, לאופן שהוא מנוהל ולתפיסת המאקרו התקציבית של המדינה ולתקציבי הרווחה והבריאות וכן הלאה שעוברים קיצוץ רוחבי עמוק מדיי שנה כאילו לא קרה כלום. אבל לסוגייה הספציפית הזאת של ההדברות ביניכם אני ממש מפצירה ומתחננת שיוסרו מעט חומות האיבה ותתחילו לתקשר ביניכם לבין עצמכם. אני חושבת שאם הייתה כאן כיתת בית ספר עכשיו שהייתה מסתכלת היא הייתה מזדעזעת. באמת.

אנחנו נזמן אתכם לישיבה נוספת ואני ממש מבקשת שתייצרו פגישה שבה אתם מסתכלים אחד לשני בעיניים ומדברים עם איזשהי נכונות להגיע לפשרות כלשהן. הרי אף אחד לא ייצא מרוצה בסוף הפגישה הזאת אבל לפחות שתהיה תחושה שהקול שלהם נשמע ושמישהו סופר אותם.

אני חייבת להגיד גם לכם, בסופו של דבר יש משרד הבריאות, יש לו סמכות, הוא הרגולטור, הסמכות שלו היא בדין, הוא מבקש לדעת נתונים וזאת זכותו. וגם יש תחושה מכם שאתם פשוט לא מכירים בכלל בלגיטימיות שלהם להחליט לגביכם החלטות.
קריאה
ממש לא.
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב אז אני שמחה שאתם אומרים ממש לא.
פועה קופיט
משפט אחד?
היו"ר שלי יחימוביץ
בסדר, בגלל שאת אישה ודיברו כאן יותר גברים.
פועה קופיט
אני אחות אחראית למניעת זיהומים בבית חולים שערי צדק ונציגת ועד העמותה של האחיות האפידימיולוגיות. אני כן רוצה קצת לסיים בנימה חיובית. היחידה הארצית שאנחנו כל אנשי השטח, ואני אומרת את זה ככל אנשי השטח, בקשר הדוק עם היחידה הארצית לא רק להתפרצויות ובעיות ופתרון בעיות יום יומי. והקשר הוא מאוד הדוק וההנחיות שלהם שהם מעבירים לבתי החולים הן הנחיות, גם אם אנחנו מערערים עליהן, אבל זה קשר הדוק. הם מהווים עבורנו גורם מקצועי, גורם בעל ידע. וזה חשוב מאוד שהדברים האלו ייאמרו.
היו"ר שלי יחימוביץ
ובנימה אופטימית זאת נסיים. תודה רבה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 10:40.

קוד המקור של הנתונים