ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 08/05/2018

תאונות דרכים במרחב העירוני

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



21
ועדת משנה לבטיחות בדרכים
08/05/2018


17/07/2018
13:56
מושב רביעי



פרוטוקול מס' 16
מישיבת ועדת המשנה של ועדת הכלכלה
לבטיחות בדרכים
יום שלישי, כ"ג באייר התשע"ח (08 במאי 2018), שעה 9:17
סדר היום
תאונות דרכים במרחב העירוני
נכחו
חברי הוועדה: יעקב אשר – היו"ר
חברי הכנסת
חמד עמאר
מוזמנים
חן כהן - מנהלת אגף א' הנדסת תנועה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

איציק סרור - מנהל אגף א' שירותי תחזוקה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

נעה סגל ליפשיץ - מנהלת תחום תקציבי פיתוח, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

רחלי טבת ויזל - מנכ"לית הרשות, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

ד"ר יעל הדר - חוקרת, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

צביקה דן - משנה למנכ"לית, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

מרב רפאלי - ראש תחום מטה וקשרי ממשל, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

הודיה מאזוז - הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

מוריה מלכה - דוברת, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

יותם שדה - האגף לתכנון מדיניות, משרד הפנים

אלברט אסרף - ראש מחלקת מו"פ אגף התנועה, המשרד לביטחון פנים

טל בר און - יועצת השר, המשרד לביטחון פנים

סימונה זילבר - ראש תחום יעוץ וחקיקה, המשרד לביטחון פנים

אלי מורגנשטרן - רפרנט תחבורה באגף תקציבים, משרד האוצר

שי אגמון - מתמחה, משרד המשפטים

שלמה דולברג - מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, מרכז השלטון המקומי

יוחאי וג'ימה - ראש מינהל בטחון, מרכז השלטון המקומי

אבי אלון - מנהל אגף חינוך, מועצה אזורית גוש עציון

ישראל מוטעי - מחזיק תיק תחבורה, עיריית ראשון לציון

יפה הראל - מנהלת מח' בטיחות בדרכים, עיריית חולון

אלי דלל - מ"מ וסגן ראש העיר נתניה

אילן בן סעדון - סגן ראש העיר מודיעין

גיל צ'רנובסקי - מנהל מטה בטיחות בדרכים בגבעתיים

מיכל גרוס - מנהלת מח' מידע הדרכה ובטיחות בדרכים, עיריית תל אביב

רמי ריחן - מנהל הרשות לחניה, תנועה וחניה, עירית תל אביב

ישראל וקנין - רכז בטיחות בדרכים, עירית כפר סבא

סיגל שטרית - מנהלת רשות עירונית לבטיחות בדרכים, עירית כפר סבא

אפרת דוד - חברת מועצה, עיריית טירת הכרמל

אייל לרנר - סיעת כח 1, עיריית טירת כרמל

עינת שגיא אלפסה - דוברת, בטרם-המרכז הלאומי לבריאות ובטיחות ילדים

בני ביאליק - חבר הנהלה, עמותת עיניים בדרכים

יחיאל מונטג - מנכ"ל עיניים בדרכים

ד"ר יעקב אדלר - חבר הנהלה, אנשים באדום

דורון קדמיאל - תא"ל במיל., יו"ר עיניים בדרכים

חגית אוריין - מקימה ומנהלת, מחזירים את המדרכות להולכי הרגל

אורי קריב - מנכ"ל סייפר פלייס

דן מיכאל קדרון - עמותת תנו יד לחרש נכים למען נכים

שבתאי בריל - בעל רעיון לטיפול בתאונות הדרכים

יעקב גולדפיין - פעיל בנושא בטיחות בדרכים, מורה דרך ותיק

גיל ביילין - זוכה פרס יו"ר הכנסת לבטיחות בדרכים

טל אלוביץ - שדלן/ית (פוליסי בע"מ), אינו/ה מייצג/ת לקוחות בדיון זה

איתן אלון - שדלן/ית (גלעד יחסי ממשל ולובינג), מייצג/ת את בטרם
מנהלת הוועדה
דיקלה טקו
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס – חבר תרגומים


תאונות דרכים במרחב העירוני
היו"ר יעקב אשר
בוקר טוב לכולם. הייתי בוועדת הפנים, הייתה צריכה להיות הצבעה. מתנצל על האיחור, זה כבר רבע שעה, איחור רציני, אני מתנצל בפני כולם. תודה לכולם, לנוכחים. אני רוצה לפתוח את הישיבה מספר 17 של ועדת המשנה לבטיחות בדרכים. אני לא מציין את זה רק כמספר, אלא באמת אני חושב שזה מראה גם את העבודה הרצינית של הוועדה כזרוע של ועדת הכלכלה שגם קיימה הרבה מאוד דיונים בראשותו של איתן כבל ושמינתה את הוועדה הזאת.

הנושא שלנו יהיה היום בעקבות ישיבה קודמת שבה נחשפנו לנתונים שברוך השם יש ירידה במספר האבסולוטי של ההרוגים בתאונות, הייתה ירידה ב-2017 לעומת 2016.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
שנה שעברה זה התחיל ככה, בוא לא נדבר.
היו"ר יעקב אשר
לא, השנה שעברה גם הייתה ירידה. השנה בינתיים, אבל אנחנו אומרים בלי עין הרע ובעזרת השם אנחנו מקווים. אני חושב שזה לא בא סתם, זה בא באמת בגלל הרבה מאוד עבודה שנעשית ועדיין חסרה הרבה עבודה, אבל עצם זה שאנחנו מעלים את זה ודוחפים את משרדי הממשלה ואת כל הגורמים, אז אני חושב שיש לנו חלק לפחות קטן בעניין הזה.

מה שנחשפנו אליו בעצם שבתוך הנתונים של שנה שעברה שהיו חיוביים ברמה האבסולוטית, ראינו עליה ותיכף נראה את זה במצגות, ראינו עליה בתחום העירוני לעומת הבין עירוני. אני רוצה להזכיר לכם מה שאמרתי אז, נציגי משטרת ישראל נמצאים, אני רוצה גם לתת מילה טובה, אני חושב שבאמת המהפכה החשיבתית וגם המבצעית שהוצאתם אותה לפועל בשנה וחצי האחרונות, ואמרתי את זה בכמה ישיבות וברוך השם שכיוונתי גם נכון, עשתה את שלה. זאת אומרת גם תוספת משאבים היא עדיין לא מספיקה וברור שהם צריכים עוד אבל זה רק מוכיח לפעמים שגם כשאתה נמצא פחות או יותר באותו משאב אבל אם אתה מנצל אותו נכון, אם אתה עובד נכון, הנראות היום בבין עירוני היא יותר גבוהה, היא עדיין לא מספיקה, היא עדיין חסרה, אנחנו רואים מה קורה בדרום עם דברים שהם גם בטיחות בדרכים אבל גם בטיחות סתם של אנשים, והתוצאות באמת הראו שבבין עירוני יש ירידה, לעומת זאת בעירוני יש עליה. זה נושא הדיון היום שבו אנחנו נפתח את הדברים, נראה מה הסיבות, נחפש את הסיבות ביחד, נמצא אותן עד כמה שאפשר ונעורר את הדברים כדי שיגיעו לביצוע.

דבר נוסף שאני רוצה לומר, היה אמור להיות השבוע על סדר היום וכנראה שזה נדחה לשבוע הבא מבחינה טכנית, אני מקווה טכנית, לפחות אני לא יודע אחרת, אבל היה אמור לעבור החוק של הרשות הלאומית בקריאה ראשונה, חוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שפג לפני חצי שנה, הארכנו אותו במתכונתו הקיימת בחצי שנה ואני מאוד מקווה שהחוק הזה בנוסח החדש שלו יעבור. אני מבין ששר התחבורה קידם את זה, היו דיונים במשרד התחבורה, כשבסופו של דבר אנחנו באמת רוצים לראות רשות לאומית יוזמת, שומרת, בעצם כמו שקראתי לזה "השעון המעורר" של כל המערכת כדי גם להגיע לדברים הטכניים הנכונים, גם להביא את הפתרונות הנכונים, גם לעשות מחקר וידע של הדברים וגם במיוחד לעורר ולשבת להיות המעורר הלאומי בנושא תאונות הדרכים. אני מאוד מקווה שהחוק הזה יעבור בקריאה ראשונה, אם לא השבוע אז בשבוע הבא, אני מברך על כך ואני מקווה שכך יהיה.

אנחנו נתחיל בדיון, אני אבקש ממנכ"לית הרלב"ד.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני רק אגיד כמה דברים. אני לא אכנס לדיון עצמו אבל אני חייב להגיד כמה משפטים על הנושא של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כי אני יושב גם בנשיאות. אתמול דיברנו בנשיאות על הנושא, כי אמרת שזה דבר טכני, דיברנו בנשיאות שהמליאה תהיה פתוחה עד השעה 11:00. כל החוקים שיכולים להגיע עד שעה 11:00 אנחנו יכולים להעביר אותם. אני עדיין לא מבין למה החוק של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ירד כשהמליאה נסגרה בשעה 9:00. יכולנו להשאיר את זה ויכולנו להעביר את זה, גם לא היו הרבה דוברים בנושא הזה בקריאה ראשונה, כי הנושא הזה נוגע לכל אחד ואחד, כולם תומכים בחוק הזה. אני קורא מכאן, לנציגים של משרד התחבורה שיושבים כאן להעביר לשר התחבורה, אנחנו חייבים להעביר את חוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. היושב ראש של ועדת המשנה לבטיחות בדרכים פתח בזה שיש ירידה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים, ואנחנו רואים שינוי אדיר ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשנתיים האחרונות, אנחנו רואים תוצאות, אנחנו רואים עבודה. חבל שאותם עובדים שעובדים שם ימשיכו לשבת שם והם לא יודעים לאן הם מתקדמים ולאן מגיעים. אנחנו חייבים להעביר את החוק הזה ואני חושב כאן כוועדה ואני קורא גם ליושב ראש הוועדה, שכל נושא שנוגע בתחבורה בוועדת הכלכלה, צריך לעצור את זה עד ששר יביא את זה לקריאה לראשונה, צריך לעצור את זה. מספיק.
היו"ר יעקב אשר
לפני הסנקציות בוא נראה, יכול להיות ששבוע הבא זה עובר.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אנחנו כבר חצי שנה מחכים. חצי שנה מחכים לנושא הזה. יעבירו את זה, יש תמיכה של קואליציה ואופוזיציה בנושא הזה, צריך להביא את זה לכנסת, להעביר את זה בקריאה ראשונה, להעביר את זה בוועדת הכלכלה, להכין לקריאה שניה ושלישית תוך שבועיים אנחנו צריכים לגמור את החוק הזה שיהיה חוק במדינת ישראל, שאותם עובדים ידעו שהם בטוחים בתוך העבודה שלהם.
היו"ר יעקב אשר
קודם כל אני מסכים עם חמד, לא תיאמנו בינינו לדבר על אותו נושא, אבל הנושא הזה באמת חשוב. אני יוצא מנקודת הנחה שבאמת זה ירד אתמול טכנית ויגיע ביום שני בשבוע הבא, ואנחנו מחזקים את ידי העושים במלאכה שזה יגיע ויעבור בקונצנזוס רחב, קואליציה אופוזיציה, לדעתי לא יהיה עם זה שום בעיות. אז תודה לחברי חמד עמאר. עכשיו מנכ"לית רלב"ד רחלי טבת ויזל. מי שרוצה רשות דיבור שיירשם עכשיו אצל מנהלת הוועדה.
רחלי טבת ויזל
אדוני תודה רבה. תודה גם לחבר הכנסת עמאר. הנושא של קידום החוק הוא באמת קריטי. אני לא חושבת שמישהו רוצה להכשיל את זה בכוונה, אבל בסוף זה צריך לקרות. אני רק רוצה לפני שאני מתחילה את הסקירה לגבי המצב בתחום העירוני, אמנם זה בקטן אבל להסתכל שניה בכדי לתת לכם איזו שהיא תמונת מצב של נכון להיום של תאונות דרכים במדינת ישראל. כפי שציין היו"ר בשנה שעברה הסתיימה בסופו של דבר בירידה, לא דרמטית, לא מספיקה אבל ירידה. אם אני מסתכלת על הדו"ח היומי שלהיום, אנחנו רואים פה מספר מוקדים שיש בהם ירידה שהם באמת, אני מקווה כבר תוצאה של עבודה מאומצת של מספר גופים.

זה אמנם הדו"ח של אתמול אבל אין שינוי מהותי מאתמול, לשמחתי. 15 הרוגים פחות מאשר אותה תקופה בשנה שעברה בסך הכל. נקודות שצריך לשים לב אליהן במיוחד, לפחות מבחינתנו, זה מינוס 14 הרוגים בחברה הערבית יחסית לשנה שעברה. המספר הוא 24 הרוגים מתחילת השנה, זה עדיין מספר גבוה, אבל זה לפחות מתחיל להתקרב לחלקה של החברה הערבית באוכלוסייה. עד לפני שנה הם נטלו חלק מ-30% מההרוגים, יש פה תוצר של עבודה מאומצת מאוד בחברה הערבית של הרבה מאוד גופים - - -
היו"ר יעקב אשר
עבודה הסברתית שלראשונה בשנה האחרונה הפכה להיות הסברתית בשפה ובסוג החיים של האנשים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
גם המעורבות של המשטרה בנושא וכניסתם לתוך הישובים הערבים משפיע מאוד.
רחלי טבת ויזל
יש מעורבות של המשטרה. אדוני, כל מה שאני אומרת זה בשיתופי פעולה גם עם המשטרה כמובן, כשותפים חשובים שלנו. שני תחומים נוספים שאני רוצה לציין לפני הנושא של העירוני והבין עירוני זה הנושא של אופנועים ואופניים. לגבי אופנוענים, אמנם נהרגו שבעה פחות מאשר בשנה שעברה באותה תקופה. אני עדיין לא רואה בזה בשורה מכיוון שכשאנחנו מסתכלים על האופי של תאונות הדרכים של האופנוענים עדיין חלק ניכר זה תאונות עצמיות ושימוש בעייתי בכלי. זה אחד הנושאים שאנחנו עוסקים בהם. הנושא השני הוא הנושא של האופניים בדגש על האופניים החשמליים, אנחנו עוד מעט ניגע בזה כשנדבר על העירוני. אנחנו מתחילת השנה עם שבעה הרוגים באופניים חשמליים, כולם במרחב העירוני, כאשר בשנה שעברה כל השנה היו שבעה הרוגים. מצב מאוד לא טוב.

אני רוצה להתייחס ספציפית למה שקורה לנו במרחב העירוני.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
שבעה הרוגים - - -
רחלי טבת ויזל
שבעה הרוגים מאופניים חשמליים. אופניים רגילים יש שישה הרוגים, שזה גם נתון קשה. אדוני, זו הזדמנות מצוינת לדבר דווקא בתקופה הזאת, אדוני היה ראש עיר. נפגשנו גם עם יו"ר השלטון המקומי ועם מנכ"ל השלטון המקומי.
היו"ר יעקב אשר
המנכ"ל היה פה ונעלם.
קריאה
הוא יצא לוועדת הפנים.
היו"ר יעקב אשר
הוא יחזור לפה?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אין הצבעה בוועדת הפנים. הוא יכול לבוא.
היו"ר יעקב אשר
תכתוב לו שאני מבקש שהוא יחזור לפה.
רחלי טבת ויזל
אני חושבת שאנחנו צריכים לנצל את ההזדמנות הזאת שאנחנו נמצאים בשנת בחירות, אני לא מתכוונת לעשות תעמולת בחירות. אנחנו נמצאים בשנת בחירות, ב-30 באוקטובר בחירות לרשויות המקומיות. אנחנו קוראים בכל הזדמנות לכל אזרח לבדוק את המצע של ראש העיר. לא של ראש העיר, של המועמד לראשות העיריה ולראות עד כמה הוא באמת בתוך המצע שלו שם דגש על נושא הבטיחות בדרכים. אנחנו בשיתוף עם השלטון המקומי מתכוונים לקיים בתחילת יוני כנס, הזמנו את אדוני, כנס של מנכ"לים וראשי רשויות ונראה באמת עד כמה הם רציניים כי אנחנו מתכוונים לתת להם את הכלים. יש כלים ויש מה לעשות, הם צריכים לעשות את זה. פשוט צריך לשים את זה בראש סדר העדיפויות.

עכשיו קצת נתונים. נתחיל עם הרוגים בעירוני ובבין עירוני. אם תשימו לב, כמו שאדוני ציין בבין עירוני מתחילה להיות מגמה של הורדה, לעומת זאת בעירוני במקום שירדו מספר ההרוגים, מספר ההרוגים הולך ועולה. בשנת 2017 נהרגו 148, נכון לתקופה הזאת נהרגו 148 אנשים במרחב העירוני, זה לא כל השנה. כשאם אנחנו מסתכלים בכלל מ-2013 עד 2017 - - -
היו"ר יעקב אשר
לא לא, 148 רק לחמישה חודשים - - -
רחלי טבת ויזל
סליחה, שנתי. שנתי. 2017 שנתי. נחזור, אני אומר בדיוק. במרחב העירוני נהרגו השנה 50 בני אדם - - -
היו"ר יעקב אשר
תודה על המבחן שעשית לנו על הערנות שלנו.
רחלי טבת ויזל
מה שמטריד זה שאנחנו מסתכלים על האורך של הכבישים במרחב העירוני מול הבין עירוני, מול 56 בבין עירוני זה מתקרב למספרים של הבין עירוני. שוב, אם נסתכל במשך השנים, תסתכלו פה על השקף של הרוגים במרחב העירוני במשך השנים, אין ירידה, יש אפילו עליה, זה רק הולך ומתגבר, וכשאנחנו מסתכלים על האוכלוסיות שנפגעות זה מטריד במיוחד. 55% מההרוגים במרחב העירוני הם הולכי רגל, שזה נתון שצריך להטריד את כולנו, חלקם של רוכבי האופנוע 14%, רוכבי האופניים 5%. כשאנחנו מסתכלים על תאונות הדרכים, עוד פעם, פגיעה בהולך רגל וכולי, מה שמטריד אותי זה מי האנשים שנפגעים. דיברנו על זה באחת הוועדות הקודמות.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הייתה בדיקה בדיוק איפה נהרגים הולכי הרגל, האם זה על מעברי חציה, אם זה בהיסח דעת?
רחלי טבת ויזל
אני כבר אתייחס לזה, עשינו סקר תצפיות בכדי להבין איפה ההרוגים, שזה מצער כי חלקם באמת נהרגים במקומות שמותר להם להיות בהם. אם אנחנו בודקים מי האוכלוסייה, תסתכלו על בני ה-65 ומעלה במגזר היהודי, הנתח המשמעותי ביותר זה אזרחים ותיקים ש- - - במרחב העירוני. 75 ומעלה מככבים, אבל אנחנו מתחילים עם 65 ומעלה, בחברה הערבית הרוגים הם בעיקר בקרב הצעירים יותר. כששאלת אותי מאיפה זה בא, אנחנו מסתכלים על התנהגויות של הולכי רגל במעברי חציה במרחב העירוני. זה עוד בלי שדיברנו על נהגים שנותנים או לא נותנים זכות קדימה.

עשינו סקר תצפיות ברחובות שונים, אתה רואה ש-33% מהאנשים שכבר יש להם מעבר חציה, חוצים באור אדום. כשיש כבר מעבר חציה, כשיש להם איך לחצות בצורה בטוחה בכל זאת חוצים באור אדום, בצמתים מרומזרים. זאת אומרת יש לנו התנהגות שהיא משולבת גם של הנהגים עצמם שלא נותנים זכות קדימה.

אני מזכירה, יש דו"ח של המשטרה של רשימת העבירות שמככבת שבגינן ניתנים דו"חות לעברייני תנועה, בראש הרשימה לא נמצאת המהירויות. בראש הרשימה נמצאת אי מתן זכות קדימה להולך הרגל, 20% מהעבירות הן אי מתן זכות קדימה להולך הרגל. כך שיש לנו שני צדדים. יש לנו את הצד של הנהגים עצמם ויש לנו מצד שני את הצד של הולכי הרגל שגם הם לא מתנהגים מספיק טוב. אפשר להגיד "בסדר, לא אחריות הולכי הרגל. הנהג, זו האחריות הראשונית שלו", אנחנו לא שם. כל מי שיכול לתרום לבטיחות, הוא חלק מהאירוע. אנחנו מדברים על תרבות, על שינוי תרבותי של כולם. של הנהגים וגם של הולכי הרגל עצמם. זה מעביר אותנו גם לנושא של איך אתה עובר את הכביש כשכבר אתה עובר את הכביש. זה מסקר תצפיות.

אני חושבת שאין פה מישהו שלא עצר לפני מעבר חציה ומישהו אחר עבר את הכביש כשהוא או עם אזניות או עם טלפון ביד, זה די ברור. פשוט עם הטלפון ביד, הולכים למעבר חציה, יוצאים מתוך נקודת הנחה שכנראה נעצור להם אבל לא כולם עוצרים, בסך הכל 25% מסקר תצפיות שלנו חוצים כשהם בכלל לא מרוכזים בכביש. אז זה באמת מביא אותנו לתוצאות המאוד בעייתיות בעירוני.

למי שלא שם לב, אנחנו עלינו לא מזמן עם קמפיין של "תסתכלו לנו בעיניים" או לפני זה "אבא תעצור אני רוצה לעבור" כשהפניה היא לא רק לנהג עצמו. הפניה היא גם להולך הרגל. אגב, הותקפנו על זה לא מעט, על זה ש"מה אתם רוצים מהולכי הרגל, האחריות היא של הנהגים". אני אומרת שכולם פה צריכים להיות בתוך הדבר הזה, תסתכלו על הסקר, 25% חוצים עם היסח דעת מאוד ברור.

מהירויות, שזה אחד הדברים המאוד משמעותיים. 60% מהנהגים ברחוב מאסף עירוני, זאת אומרת רחוב מרכזי בעיר, נוסעים מעל המהירות המותרת. כך שגם אם יש איזה שהוא הולך רגל שעושה טעות או רוכב אופניים שעושה טעות, שמתקרב אליך, האפשרות שלך לעצור יורדת בצורה דרמטית ויותר מזה, הפגיעה שלך בהולך הרגל או ברוכב האופניים עולה פי כמה מונים מכיוון שהמהירות היא מעל למותרת, זה גם סקר שהוא מאוד מטריד, על הנסיעה המאוד מהירה בתחומי הערים.

הרוגים ברכבים הלא מרושיינים למיניהם, באופניים רגילים, נהרגו בשנת 2017 שמונה בני אדם, שלושה כבר השנה. אופניים חשמליים בשנה שעברה במרחב העירוני נהרגו ארבעה והשנה כבר שבעה. אנחנו אתמול צילמנו ברחובות תל אביב ששם יש - - -
היו"ר יעקב אשר
ארבעה זה נתונים שנתיים?
רחלי טבת ויזל
ארבעה בנתונים שנתיים של שנה שעברה במרחב העירוני מול שבעה כבר השנה, כשאנחנו עוד לא חצינו את השנה. אתמול צילמנו קמפיין לרכיבה עם קסדות באופניים חשמליים ובקורקינט וכולי. צילמנו ברחובות תל אביב, משש בבוקר עד שמונה בערב, במקומות שכולם מכירים, ליד הבימה, ליד הים וכולי. אנשים חופשי, ילדים, מבוגרים, רובם המכריע בלי קסדות, לא משנה על איזה כלי תחבורה, מרושיין או לא מרושיין, מתחת לגילאים. אגב, מה שהיה מטריד לא פחות זה שמשש בבוקר ועד שמונה בערב לא ראינו ולא פקח אחד, ומקומות מאוד משמעותיים בתל אביב.
היו"ר יעקב אשר
אגב, זו נקודה שרציתי לשאול אותך.
רחלי טבת ויזל
אנחנו נדבר על זה.
היו"ר יעקב אשר
לא, כי יש כאלה שאומרים שחלק מהעלייה הזאת היא בגלל שבעצם, אני לא ראיתי את הפיקוח כמוך, אבל בגלל שיש פיקוח אנשים יותר מפחדים היום לנסוע על המדרכה אז יורדים לכביש וממילא שם אחוז ההיפגעות המסוכנת יותר, קורית בכביש ולא במדרכה. אז צריך להתייחס.
רחלי טבת ויזל
אדוני אני לא מכירה את זה.
היו"ר יעקב אשר
תסתכלי על הכל.
רחלי טבת ויזל
אנחנו הסתכלנו אתמול משש בבוקר, עשר בלילה, במקומות מאוד הומים בתל אביב שיש שם שבילי אופניים. יש בתל אביב שבילי אופניים בחלק ניכר מהמקומות, בוודאי בסמוך לאזורי הבילוי. חוצים בכבישים, על מדרכות, כן מעברי חציה לא מעברי חציה, אדום על כביש, בכל צורה שהיא, ולו פקח אחד לרפואה לא ראינו כל היום. יכול להיות שיש פקחים סמויים אבל זה לא, אני לא יודעת, אני לא ראיתי.
היו"ר יעקב אשר
אין מסתערבים.
רחלי טבת ויזל
אני לא ראיתי לא פקח, לא שום דבר דומה לזה. שימו לב - - -
היו"ר יעקב אשר
אני מקווה שמר גולדברג יגיע במהלך הישיבה ואז נשאל אותו או את יוחאי שיגיד לנו מה קורה.
קריאה
אסור להם להיות סמויים.
רחלי טבת ויזל
יש פה מספרים גם לגבי הקורקינט החשמלי וגם לגבי הקלנועית.
היו"ר יעקב אשר
שלמה ברוך הבא. אנחנו שומרים לך פה את מקום הכבוד. תראה, בדיון הזה בשונה מדיונים אחרים אתה שחקן די מרכזי פה היום. אגב, אני רוצה לומר בהמשך לדברים שלך, אני לא אפסיק אותך, שאני בימים אלה מכין הצעת חוק לגבי הנושא הזה כי אני כל הזמן חושב שהיינו צריכים הצעת חוק הרבה יותר כוללת על האופניים ואני רואה שאיך אומרים, אנחנו שוברים את הרגליים בדברים האלה, כל פעם מפילים אותנו מכיוון אחר. אני בימים אלה מכין הצעת חוק לגבי הנושא של לפחות חבישת הקסדה, להפוך אותה ל - - -
רחלי טבת ויזל
רגע, קסדה חובה זה מתקדם.
היו"ר יעקב אשר
אני לא יודע איפה זה אוחז, אם זה בא ממשלתית - - -
רחלי טבת ויזל
בממשלתית קסדה חובה על אופניים חשמליים מתקדמת.
היו"ר יעקב אשר
אז ברור שכיוונתי - - -
סימונה זילבר
לא, רק קורקינט.
רחלי טבת ויזל
רגע, אני אסביר. בממונעים הלא מרושיינים, קורקינט חשמלי, הוברבורד ואופניים חשמליים מקדמים חבישת קסדה חובה ללא הגבלת גיל. בכל מצב של - - -
היו"ר יעקב אשר
אז אם אפשר תעדכנו אותי כי אני והצוות שלי כבר ישבנו על ה- - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כי הוא תמך בחוק להוריד את הקסדה ל- - -
היו"ר יעקב אשר
אולי תעדכני אותנו, נעשה פאוזה שניה אחת במצגת. כן.
סימונה זילבר
אני יכולה לדייק את הדברים ולומר שבשנת 2016 כשעברו התקנות לגבי גלגינוע, הקורקינט החשמלי הממונע שהוא מוכר ורשמי ומה שנקרא חוקי, יחד עם ההגדרה של הכלי עברה חובה לקסדה וחובה לאפוד זוהר, זאת אומרת שאלה חובות חוקיות שכבר קיימות - - -
היו"ר יעקב אשר
על הגלגינוע.
סימונה זילבר
על הגלגינוע. הפער ומה שבעצם אנחנו כמשטרה ביקשנו כבר ב-2016 כשהתקנות של הגלגינוע עברו, ביקשנו להשוות מצב גם לאופניים החשמליים, וביקשנו שגם לגבי האופניים עם מנוע עזר, הכלי החוקי, תהיה חובת קסדה וחובה של אפוד זוהר. אני יכולה לעדכן שממש אתמול ישבנו בוועדת תיאום לתיקוני חקיקה בתחום התעבורה במשרד התחבורה וזכינו אתמול לתמיכה של הוועדה בנושא האפוד הזוהר, אנחנו מחכים עכשיו שזה יקודם בתקנות על ידי משרד התחבורה אחרי שהייתה הסכמה. לגבי הקסדות, לגבי אופניים חשמליים גם יוזמה שלנו כבר מ-2016, מאותו זמן של תקנות הגלגינוע שמתקדמות במשרד התחבורה - - -
היו"ר יעקב אשר
אני שואל שאלה, האם יש - - -
רחלי טבת ויזל
זה כבר עבר ועדת תיאום.
היו"ר יעקב אשר
עבר ועדת תיאום?
סימונה זילבר
עבר את ועדת התיאום ב-2016, והופץ ממשרד התחבורה לסבב התייחסויות ביולי 2017. מהעדכון האחרון שקיבלתי ממשרד התחבורה לפני כחודש זה אמור להיות מוגש, מונח בכנסת בימים הקרובים, זה לגבי הקסדות.
היו"ר יעקב אשר
וזה אומר באיזה גיל החובה?
רחלי טבת ויזל
חובה מגיל 16 והלאה. מה זאת אומרת בגיל 16? גיל 16 זה הגיל שמותר.
היו"ר יעקב אשר
מהגיל שמותר - - -
רחלי טבת ויזל
על אופניים חשמליים חובת חבישת קסדה. נקודה.
היו"ר יעקב אשר
בעירוני ובבין עירוני?
רחלי טבת ויזל
בכל מקום.
היו"ר יעקב אשר
הבין עירוני היום גם - - - אני מברך על זה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
רק שתדעו, בקדנציה ה-18 הייתה חובת קסדה, מי שהוריד את הקסדה זה היה משרד התחבורה וגם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לא התנגדה בוועדה כאן, עמדה לצד משרד התחבורה. עמדתם לצד משרד התחבורה. היחידי שהתנגד בוועדה זה היה אני, והעברנו את החוק שמורידים את הקסדה כאן בוועדה הזאת, וחבל מאוד. היום אנחנו באים ואומרים "לא, צריך להחזיר את הקסדה" גם המשטרה לא התנגדה, היא ישבה כאן ולא התנגדה. חבל על כלהרוג שנגרם כתוצאה מהורדת הקסדה, כשישבנו כאן ונלחמנו להשאיר את הקסדה, אמרנו לא יכול להיות שאבא ירכב על האופניים והבן שלו יהיה חייב בקסדה והוא לא חייב בקסדה, כאן משרד התחבורה אמר "אנחנו חייבים להוריד את זה" כי רצו לקדם את הנושא של האופניים, לשכור אופניים בתוך העיר תל אביב. בשביל, כלכלית.
היו"ר יעקב אשר
רגע, דקה. אני רוצה לסכם את הדברים. קודם כל טוב שזה קורה, אני פשוט אמרתי כי באמת התחלתי לעבוד על העניין הזה, וברוך השם שזה מגיע מהממשלה וזה מצוין. בואו לא נבכה על העבר ונתקדם לעתיד.
סימונה זילבר
כן. זה מתקדם.
היו"ר יעקב אשר
אבל אני רוצה הערה אחת. אני מנסה לחשוב, אולי תחשבו על זה גם אתם. אם אנחנו כבר הולכים על קסדה, כי דיברתם על האפוד הזוהר. האפוד הזוהר הוא חשוב מאוד.
קריאה
צריך להיות אבל ראליים.
היו"ר יעקב אשר
לא, לא במקום. סבלנות. אני מתכוון דבר אחד. זה שהמדינה הולכת לחייב את הקסדה והכל, זו בשורה שיהיו עליה הרבה טענות מהרבה אנשים, אבל בסדר גמור. אנחנו גם מעלים פה קנסות ואנשים כועסים עלינו. וזה בסדר. לגבי האפוד הזוהר, משטרת ישראל, זה סוג של דבר שלאנשים מבוגרים יכול להיות קצת בעייתי כי בעצם אותו אדם שנגיד ישים את הקסדה כי הוא חייב וינהג באופניים עם רישיון ולא יעשה את כל ה, להגביר את המנוע והכל, אבל מה, הוא צריך להתלבש בצורה כזאת שאיך אומרים, זה קצת פדיחות. כאילו בוא נאמר, אדם מבוגר, אני בא ואומר שיכול להיות שצריך למצוא איזו חלופה. כי הרי זה לא דומה האפוד הזוהר לאדם שיוצא בכביש ראשי לתקן את הגלגל שלו ששם צריך את האפוד כולו על כל המשמעות.
קריאה
- - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, אני מעלה נושא לסדר היום, תהיו סבלניים. אנחנו לא הולכים להחליט פה עכשיו וזה לא חוק. וכשיגיע החוק לזה אז אני גם אגיד את הדברים. אני מבקש שתעשו עבודה על זה, רחלי.
רחלי טבת ויזל
יש, אנחנו יודעים על זה, גם העברנו - - -
היו"ר יעקב אשר
אני מסתכל כרגע, הציבור החרדי. בסדר?
רחלי טבת ויזל
אבל לא קידמנו, אנחנו בכלל פה מדברים על אפודים זוהרים, אנחנו מדברים על קסדות, אנחנו מדברים על הוספה של אמצעי תאורה.
היו"ר יעקב אשר
אם ידברו - - -
רחלי טבת ויזל
לא דיברנו על קסדות. זה לא ב- - -
היו"ר יעקב אשר
בדיוק. אם ידברו על אפוד זוהר אני מציע לחשוב על חלופות. אחד – אם יש כבר קסדה, אז שבקסדה יהיה - - - שתיים – אפשר לחייב צעיף זוהר קטן, לא יודע, משהו, אלמנט כזה או אחר שיכול. כי בנאדם בסופו של דבר, אנחנו לא רוצים שאנשים יעברו על החוק ולא רוצים שיסתכנו, אבל בנאדם, אדם במקצוע חופשי או אדם חרדי שמתלבש עם הכהה וצריך מאוד את הזוהר, אבל לא צריך שכל החליפה תהיה זוהרת. יכול להיות אם יש נקודה אחת או שתיים כזאת, לכן צריך להיות חכמים כי כשנהיה חכמים אנשים גם יכבדו את הדברים האלה ויעשו את זה.
רחלי טבת ויזל
ההצעה שלנו מדברת על קסדות ועל עוד אמצעי על הכלי עצמו.
היו"ר יעקב אשר
מצוין. שוב, ברוך שכיוונתי.
רחלי טבת ויזל
אני אתקדם עוד כמה דקות ואני מסיימת. רק אדוני, תשומת הלב לגבי מעורבות בתחבורה ציבורית, יש מעורבות של נהגים, שימו לב לגבי אוטובוסים, 13, גם כאן המספרים הם מאוד גבוהים. יש נושאים שצריך לקדם בנושא הזה.
היו"ר יעקב אשר
לא, לעומת שנים עברו, עוד פעם. זה משחק.
רחלי טבת ויזל
זה משחק אבל זה גבוה. ישנם מספר רעיונות גם בתחום הזה לגבי אמצעי בטיחות, לגבי שטחים מתים - - -
היו"ר יעקב אשר
איפה אתם רואים במיוחד את ה - - -
רחלי טבת ויזל
אנחנו רואים את הבעיה בעיקר במקומות שיש מול גם הולכי רגל, נגיד ברמזורים כפולים של ירוק וירוק, גם מול אופניים וגם מול אופניים חשמליים יש את האזור של נהג המשאית שהוא לא רואה - - -
היו"ר יעקב אשר
המשאית והאוטובוס שלא רואה את ה- - -
רחלי טבת ויזל
בדיוק. שהאוטובוס והמשאית, הכלי רכב הכבד שלא רואה את הולך הרגל, בפניה ימינה - - -
היו"ר יעקב אשר
שאגב אחת התאונות שהיו עכשיו, נכון?
רחלי טבת ויזל
זה גם, אבל בפניות ימינה, גם אופניים, גם הולכי רגל, בפניות ימינה כשהם לא מזהים את הולך הרגל.
היו"ר יעקב אשר
מה ההצעות שלכם בעניין הזה?
רחלי טבת ויזל
ההצעות בין היתר, קודם כל צריך הכשרה לנהגי הרכב הכבד ועובדים גם על זה, כדי שיהיו מודעים לזה, זה דבר אחד. דבר שני הוא הנושא של באמת למצוא עזרי בטיחות שמכסים גם את השטחים המתים כי כרגע זה דבר שצריך לעבוד עליו וכרגע אנחנו לא מוצאים פתרון מול משרד התחבורה.
היו"ר יעקב אשר
יש לדעתך צורך שנעשה אולי דיון באחד החודשים הקרובים בעניין הזה?
רחלי טבת ויזל
מעקב אפשרי, אבל צריך - - - בכלל.
היו"ר יעקב אשר
במיוחד עם התחבורה הציבורית, זאת אומרת עם חברות התחבורה הציבורית וכולי?
רחלי טבת ויזל
אני חושבת שיש לזה מקום. אני חושבת שיש לזה מקום. כי יש כמה נושאים, זה לא רק זה. כמה נושאים שקשורים אליהם, שאפשר לתקן. אם אני מסכמת את הנתונים, אני מדברת על עליה במרחב העירוני, מבחינת תאונות דרכים שלא מעורבים בהן הולכי רגל, זה חזית-צד שאלה תאונות שמאופיינות בצמתים בדרך כלל וכמו שאמרתי פגיעה בהולכי הרגל, בולטים הנתונים של בני ה-65 פלוס, האזרחים הוותיקים שנפגעים בתאונות - - -
היו"ר יעקב אשר
שעל זה אגב עשינו ישיבה. והיה צריך לראות את שיתוף הפעולה מול המשרד לאזרחים ותיקים.
רחלי טבת ויזל
אז איתם זה פחות, אבל התקדמנו מול הרשויות המקומיות.
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש לדעת סטטוס באותן נקודות שדיברנו, זה היה ממש בסוף מושב החורף, דיברנו אז, הייתה ישיבה די מעמיקה בעניין הזה ואני רוצה לראות מה באמת קרה מאז, מה עוד צריך לעשות, כי דיברנו על שיתוף פעולה שיכול לעזור פה גם של המשרד - - -
רחלי טבת ויזל
נכון. כרגע אנחנו בעיקר מול הרשויות המקומיות בתכניות ממוקדות, - - - אזרחים ותיקים, זה הכיוון, וכמובן הנושא של האופניים החשמליים.

לפני שאני מסיימת ועוברת להמלצות אדוני, כבר הצגנו את זה פעם אחת אבל אלה נתונים שהם בולטים. אנחנו אוספים, גם השנה אנחנו אוספים, אין הבדלים דרמטיים גם השנה בין מספר התאונות ל-1,000 נפש בשטח העיר. כל סוג של תאונה חוץ מפח. אני מדברת על נפגעים. על מה אני רוצה להצביע? אגב, התפרסמו בעיתונות גם נתונים של ארגונים אחרים שהם שונים משלנו, אני רוצה להדגיש שבנתונים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אלה נתונים שכוללים יוממות. זאת אומרת אוכלוסיית תל אביב היא לא רק האוכלוסייה של מי שישנה שם בלילה, אלא מבחינתנו זה מול אוכלוסיית תל אביב של כל האנשים שמסתובבים בעיר הזאת ולאו דווקא הם תושביה.

השקף הזה מדבר, אשקלון מככבת, באר שבע, בת ים וכולי. שקף שמטריד אותי יותר מהשקף הזה של היפגעות ל-1,000 נפש בשטח העיר, זה השקף שמדבר על היפגעות בלי קשר לשטח העיר. היפגעות תושבי העיר בכלל במדינת ישראל. מה שמטריד אותי אדוני, זה שישנה התאמה שאותי הפתיעה בהתחלה, אבל התאמה מטרידה בין ההיפגעות בתוך העיר לבין היפגעות תושבי העיר בכלל בכל המרחב הכללי. אם ניקח את אשקלון, אשקלון מככבת בשקף הזה פה ופה.
היו"ר יעקב אשר
מה גם בבין עירוני וגם בעירוני?
רחלי טבת ויזל
לא רק בבין עירוני, בכלל בהיפגעות. אני אקח דוגמה יותר מובהקת. לדוגמה בחברה הערבית, ששם נתוני ההיפגעות היו מאוד מאוד גבוהים, אחת הטענות הייתה שהתשתיות במרחב העירוני נוראיות ולכן זה מה שקורה, אבל כשאתה בודק את הנתונים של החברה הערבית, אתה רואה שרוב הנפגעים עם מחוץ לעיר. זאת אומרת שישנה התאמה, ופה אני כן פונה לשלטון המקומי - - -
היו"ר יעקב אשר
הבעיה היא יותר שמירת החוקים שם. תרבות נהיגה ושמירת החוק.
רחלי טבת ויזל
הנושא של תשתיות הוא קריטי, הוא חשוב, הוא גם מטופל אני מתארת לעצמי על ידי משרד התחבורה בצורה כזאת או אחרת.
היו"ר יעקב אשר
לא הבנתי, איפה ראית את אשקלון מככבת?
רחלי טבת ויזל
לא, במקרה פה אשקלון. אשקלון היא ראשונה ברשימת ההיפגעות של אנשים בתוך העיר, לאו דווקא אשקלונים ואשקלון היא גם ראשונה במספר תושבי אשקלון שנפגעים ברחבי המדינה.
קריאה
שנפגעים בתל אביב.
רחלי טבת ויזל
שנפגעים בכלל.
היו"ר יעקב אשר
זה סתם מזל רע.
קריאה
הסטטיסטיקאים אומרים משהו אחר.
רחלי טבת ויזל
אדוני, זה יכול להיות סתם מזל רע, אבל שתי הטבלאות האלה מספרות סיפור שהוא די בולט.
היו"ר יעקב אשר
את אומרת בעצם שיכול להיות שתרבות ההליכה - - -
רחלי טבת ויזל
אגב, זה בולט לא רק בערים הגדולות.
היו"ר יעקב אשר
משרד החינוך כאן? צריך לבדוק מה קורה בבתי הספר באשקלון.
רחלי טבת ויזל
שניה, אני אגיד מילה על אשקלון. אשקלון ראו את הדו"ח הזה והתייחסו אליו מאוד ברצינות, ראש העיר נרתם לזה, יש תכנית, אנחנו עובדים עם קבוצה של קרן וקסנר שלוקחת את אשקלון במיקוד. יש תכנית. זה העיקרון של מדדים כאלה שאתה יכול להציג אותם בכדי ללמוד. אבל מה שאני רוצה להגיד זה שיש התאמה בין מה שקורה בעיר לבין איך שמתנהגים תושבי העיר ולכן אני חושבת שההשפעה של מה שקורה בעיר לאו דווקא מבחינת תשתיות אלא מבחינת מה שאומרים ראשי העיר עד כמה הם משקיעים בזה, היא דרמטית.
היו"ר יעקב אשר
זרקור יפה על העיר. יש לי שאלה. האם ראיתם קורלציה בין מצב צפיפות הרשות? זאת אומרת קחו את בני ברק, במקרה אני מכיר את בני ברק. העיר הכי צפופה במדינת ישראל פר שטח לנפש. כי אני רואה שבטבלה היא יחסית - - -
רחלי טבת ויזל
כן אבל אתה יודע למה היא לא מככבת. זה די ברור. קודם כל יש ימים שבהם לא נוסעים ומספר המחזיקים ברישיון - - -
היו"ר יעקב אשר
אני ממליץ לכולם אגב את היום הזה.
רחלי טבת ויזל
מספר הנוהגים הוא קטן יותר, בצורה משמעותית.
היו"ר יעקב אשר
נכון. כי זה הרבה יותר תחבורה ציבורית.
רחלי טבת ויזל
אנחנו יודעים שאתה נוהג רק מגיל מסוים, השימוש בתחבורה ציבורית עולה. שימוש בתחבורה ציבורית בוודאי מוריד הרוגים, אין חוכמות. זה ברור. תסתכל על בית שמש, בני ברק, ירושלים.
היו"ר יעקב אשר
יש את בת ים, בת ים למשל היא כן עיר צפופה. השאלה אם זה בא בגלל זה, כי מצד שני ראשון לציון - - -
קריאה
אשקלון היא לא צפופה.
היו"ר יעקב אשר
אשקלון לא צפופה. זאת אומרת שיכול להיות שיש כמה פרמטרים שמשחקים גם בניגוד לזה כי למשל ראשון לציון היום היא עיר גדולה שיכול להיות שם מה שהוגדר שם עירוני, בעיר צפופה וקטנה זה בין עירוני כי זה כבישים רחבים, וזה מהירויות יותר גבוהות.
רחלי טבת ויזל
נכון. אדוני צודק, אנחנו ניסינו למדוד את זה בכל מיני פרמטרים, אבל בסוף אתה רוצה פרמטר שאפשר להבין ממנו תמונה, שאפשר ממנה להתייחס הלאה וזה משמעותי. יש פה גם רשימה של רחובות, הצגנו את זה לאדוני, זה פחות דרמטי כרגע.

יש כלי נוסף שאנחנו משתמשים בו ומוצג ברשויות המקומיות. אנחנו עושים בקרת רשויות תמרור בכל אחת מהרשויות המקומיות ומגישים את זה בסוף לראש העיר. עשינו בקרות כבר ב-162 רשויות תימרור, זו בקרה מקצועית של מהנדסים, יש כמה דברים שעולים שצריך לתת עליהם את הדעת. קודם כל בחלק גדול מהרשויות ממנים אנשים טובים וחכמים ובסדר גמור, אבל הם לא מהנדסים, לבצע עבודות. לפי החוק לא חייבים להיות מהנדסים מי שמאשרים את כל נושא התנועה והתחבורה בעיר.
היו"ר יעקב אשר
את מדברת על הוועדה עצמה?
רחלי טבת ויזל
כן. גם בוועדה, גם מי שאחראי בתוך העיר בנושא תחבורה, זהירות בדרכים.
היו"ר יעקב אשר
לא, כי יכול להיות ועדה שאם קודם כל החוק לא מחייב שיהיו מהנדסים - - -
רחלי טבת ויזל
החוק לא מחייב.
היו"ר יעקב אשר
רגע. הוא לא מחייב. קודם כל. יש הרבה אנשים טובים שהם אנשי ציבור שהם פריקים של בטיחות ודברים. זה נכון שהם לא מהנדסי תנועה. השאלה האם בכל ועדה כזאת אין מהנדס תנועה גם כן? יש.
קריאה
יש. יש יועץ תנועה שהוא מהנדס, לוועדה.
קריאה
ויש מהנדס תנועה שיושב בוועדה.
רחלי טבת ויזל
אבל לא בכל עירייה יש מהנדס תנועה. שוב, אדוני אני מראה - - -
היו"ר יעקב אשר
לא, לא צריך להראות. אני רואה בכם לא רק משהו ששם את המראה, אלא גם משהו שנושך קצת.
רחלי טבת ויזל
אני מצביעה על כשל שראינו ברשויות מקומיות.
היו"ר יעקב אשר
אבל הייתי רוצה לזקק את הכשל הזה, כי אני לא רוצה לבוא ולאמר שחבר מועצה שהוא איש שבאמת אכפת לו מהנושא הזה, הוא לא בעל מקצוע כי הוא לא למד את נושא התנועה, אבל הוא למד מה שנקרא ברגליים. הוא חי את זה והכל והוא חבר בוועדה וזה בסדר גמור. זה בסדר גמור, זה אפילו טוב כי יש לו גם כוח ציבורי שהוא יכול לגרום לדברים להשתנות. אבל לדעתי, אני מבקש דבר אחד. אני מבקש בדיקה שלכם בשיתוף עם השלטון המקומי לראות באיזה מקומות בוועדות תמרור לא נוכח איש מקצוע, אם יש דבר כזה, אני חושב שעל פי חוק מחייבים.
אלי דלל
דרך אגב, נציגי משטרה יושבים שם ונציגי משרד התחבורה.
היו"ר יעקב אשר
בסדר, נציג משטרה חייב להיות. מהנדס תנועה חייב להיות.
ישראל מוטעי
אני יושב ראש רשות התמרור ואני יושב ראש הוועדה בראשון לציון. אני יושב ראש הוועדה, אני מחזיק התיק ואני ראש רשות התמרור, ואין כזה דבר שוועדה תיפתח בלי מהנדס תנועה. אין כזה דבר.
רחלי טבת ויזל
יש עיריות שלא מקפידות. לא בכל העיריות מקפידים על זה, זה עולה בצורה ברורה מדו"חות הבקרה. אם זה היה מוקפד בכולם לא הייתי מעירה.
היו"ר יעקב אשר
אז אני מבקש שתוציאו מכתב למר שלמה דולברג בעקבות הישיבה הזאת, בלי להיות - - -
רחלי טבת ויזל
בכמה רשויות. בסדר.
היו"ר יעקב אשר
שהוא יעשה את הבדיקה שלו והוא גם ישלח להם מכתבים שבו יסביר להם, קודם כל מבחינת החוק חייב להיות הדבר הזה ודבר שני שאנחנו רואים את זה גם בהשתקפות בתוצאות העגומות.
קריאה
זה צריך להיות תנאי. כמו שבוועדת מכרזים בלי יועץ משפטי לא פותחים, בוועדת תנועה בלי מהנדס תנועה לא פותחים את הוועדה.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק.
רחלי טבת ויזל
אנחנו מעבירים בימים אלה ונעביר עותק גם לאדוני, דו"ח מסכם של הבקרות שעשינו, יעבור לשלטון המקומי, אני מצביעה פה על נושאים מטרידים שעלו מתוך - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל אני מבקש - - -
רחלי טבת ויזל
רשימה. בסדר גמור.
היו"ר יעקב אשר
גם רשימה אבל גם פניה ברורה. עדינה, אפשר שתהיה עדינה, אבל נורא תקיפה וברורה, כי אתם צריכים להיות הגורם שהוא לא רק הגורם העיוני של העניין הזה הוא גם הגורם שבודק ושיפחדו. את יודעת מה, אם ראש עיר יקבל נזיפה מהרלב"ד - - -
רחלי טבת ויזל
הם מקבלים כל הזמן.
היו"ר יעקב אשר
לא, נזיפה פומבית. זה יכול לפגוע בו גם כן בבחירות. אז בואו נעשה את זה בחוכמה.
אפרת דוד
זה בדיוק המקום גם לעדכן את הציבור. לפרסם את הדו"חות האלה כדי שתהיה את האפשרות גם - - -
רחלי טבת ויזל
אדוני, הדו"חות האלה מפורסמים, הם לא שקופים ולא שום דבר. הדו"חות האלה מפורסמים. מי שייכנס לאתר יראה, כל אזרח - - -
היו"ר יעקב אשר
אתם צריכים יועץ תקשורת שימנף את זה קצת.
רחלי טבת ויזל
כל אזרח יכול לראות את הדו"ח של העיר שלו. זה הדבר הכי שקוף שיש.
היו"ר יעקב אשר
את יודעת מה, אבל האזרח שמגיע, יש לו דברים אחרים לחפש. אם תעשו באז תקשורתי לעניין הזה, אז זה יהיה.
רחלי טבת ויזל
פורסם, אבל בסדר. אני מקבלת את ההערה של אדוני. יש פה רשימה של נושאים שעלו בצורה ברורה מכל הדו"חות האלה, יש מקומות שמשתמשים בהתקני תנועה, כל עירייה קיבלה את שלה. התקני תנועה לא מאושרים, תאורה לא מאושרת, אי קיום תהליכי בקרה על קבלנים בעבודות ביצוע, זאת אומרת יש פה באמת שצריך לתקן אותם בצורה משמעותית.

דברים שצריך לעסוק בהם, ואני קוראת לכל ראשי הרשויות וכמובן לשלטון המקומי. כל נושא החינוך וההסברה, אני חושבת שלא צריך להרחיב על זה יותר מדי, זה מתחיל משם, אכיפה במרחב העירוני, יש לזה שני גופים. בנושא אכיפה יש את המשטרה, עשינו איזה שהוא פיילוט עם המשטרה באחד המחוזות במרכז לגבי תגבור שלנו בתשלום שלנו על ניידות של המשטרה בכדי שיגבירו אכיפה, אבל צריך לקחת בחשבון, המשטרה לא יכולה להיות בכל פינת רחוב ובכל צומת ואני כן קוראת לרשויות המקומיות, לא סתם תיקנו את התקנות של המפקחים ברשויות המקומיות. אמנם אין להם המון סמכויות אבל ניראות של פקחים בדרכים היא דרמטית ולא רואים אותם, אין מה לעשות. יש כמה ראשי רשויות שנרתמו לפעולה ואני קוראת לשלטון המקומי, בבקשה.
היו"ר יעקב אשר
מצידי גם שיתחפשו לשוטרים, זה עוד יותר מרתיע.
רחלי טבת ויזל
יש פה הזדמנות, יש הכשרות לפקחים, אנחנו כמובן נעזור בזה אבל חייבים להיות. הנושא של מיתוני תנועה בערים, אדוני, יש את זה בכל העולם. יש לא מעט ערים בעולם מכובדות ורציניות לא פחות מאשר שלנו, שכבר ירדו ל-30 קמ"ש ו-40 קמ"ש, אנחנו פנינו בנושא הזה גם למשרד התחבורה ואנחנו רוצים לקדם את זה, אבל הייתי מבקשת שתהיה קריאה גם מכאן, לבדוק את נושא מיתוני התנועה ולהוריד מהירות בערים. זה קורה בהרבה מאוד ערים באירופה ובארצות הברית, ונושא של סלילת שבילי אופניים. ישנם כבר תקציבים, ישנה כבר אמירה של משרד התחבורה לסלילת שבילי אופניים, ישנן ערים שעושות את זה אבל רבות הערים שלא סוללות שבילי אופניים.

אני רוצה לסכם את הדברים שלי. אני אומרת, גם אם הרלב"ד תגיד כל יום לכל ראש עיר בנפרד, אם לא תצא קריאה לכולם, אם האזרחים עצמם לא יבדקו את ראשי הערים שלהם עד כמה הם עושים או לא עושים, זה לא באמת יקרה. כי בסוף אם נעביר את זה למגרש האישי ולאחריות האישית, זה לא מספיק. צריכה להיות פה איזו שהיא אחריות של ראשי הרשויות. תודה אדוני.
היו"ר יעקב אשר
השאלה איך עושים את זה בלי שזה יגרום למצב, הייתי מטיל עליכם את העניין הזה באמת לאתגר את ראשי הרשויות והכל, אבל פה צריך להיות מאוד זהיר בעניין הזה כי זה עלול גם, שהם יגידו "מה, עשיתם לי נזק ובסוף התברר שאני לא אשם ואני לא זה", צריך לחשוב על זה.
רחלי טבת ויזל
התייעצנו עם הפרקליטות, קיבלנו ייעוץ משפטי של פרקליטות המדינה.
היו"ר יעקב אשר
אני דיברתי על שכל, לא דיברתי על הפרקליטות עכשיו.
רחלי טבת ויזל
על איך אנחנו לא נכנסים לתחומים של, איך שהוא נוגעים בבחירות כן או לא. אבל עדיין הנושא של הקריאה שלנו לאזרחים, לראשי הערים. אנחנו בכל מה שקשור לחינוך והסברה לפחות ברמה הלאומית, אנחנו נמצאים שם וגם בבתי הספר, אבל צריך לקחת את זה צעד קדימה.
שלמה דולברג
אפשר לשאול שאלה?
היו"ר יעקב אשר
גם לשאול שאלה וגם אנחנו נאמר מה שמקודם כשלא היית אמרנו, שיש כנס שאתם יזמתם ביחד עם הרלב"ד, אני מזמין גם את חברי הכנסת להשתתף בכינוס הזה.
שלמה דולברג
אתה גם משתתף?
היו"ר יעקב אשר
אני כבר אישרתי את השתתפותי, אכן כן. ב-12 ליוני. שבו בעצם מוזמנים ראשי הרשויות, המנכ"לים. ואולי אחד הדברים גם שנדבר עליהם יהיה גם העניין הזה וגם אולי רעיונות שלכם איך לאתגר את ראשי הרשויות בלי לפגוע חלילה בראש עיר שאנחנו לא רוצים סתם לפגוע בו, בטח לא במועד כל כך קרוב לבחירות.
רחלי טבת ויזל
יש ראשי רשויות שעושים מעשה ובסוף אתה רואה, זה ניכר בעיר. רואים, שיש השפעה של ראש העיר, בסוף רואים את זה בעיר.
היו"ר יעקב אשר
רצית לשאול שאלה? כי אתה הולך גם לדבר אחר כך. והמשטרה.
שלמה דולברג
אני הייתי רוצה לשאול, אחר כך אם אפשר גם לשמוע את נציגי הרשויות המקומיות שנמצאות פה, נמצא פה ממלא מקום ראש עירית נתניה, גם סגן ראש העיר מודיעין צריך להיות פה, אני לא יודע אם הוא הגיע, והסמנכ"ל שלנו לנושא בטיחות, יוחאי.

אני רק רוצה לשאול לגבי אכיפה ופעילות המשטרה המקומית בעניין. לא ראינו כאן איזה שהוא נתון, אני לא ראיתי לפחות, לגבי מה היקפי האכיפה והיקפי מאמץ האכיפה של המשטרה בתוך הערים, יחסית לנתונים האלה?
רחלי טבת ויזל
אני אגיד שני דברים ואני אעביר את זה למשטרה. כי אני לא משטרה. אני רוצה להגיד שני דברים. קודם כל אני מזכירה שברלב"ד ישנה חטיבת מבצעים ועם פרישה של אנשים מול כל הרשויות המקומיות, כך שאם יש אירוע נקודתי, עובדים מול מנהל בטיחות אזורי שיודע גם לעבוד מול האת"ן המקומי. מול המשטרה המקומית בכדי למקד אותה. כך שיש נציגים שאפשר לעבוד מולם ואני מציעה לעשות את זה.

לגבי המשטרה עצמה, אנחנו ביחד איתם יוצאים גם בפעולות הסברה וגם באכיפה מקומית, אבל זה באמת לא בידיים שלנו.
שלמה דולברג
אבל אין שום נתונים כמותיים?
רחלי טבת ויזל
יש פה נציגי משטרה, אני לא יכולה לדעת - - -
היו"ר יעקב אשר
את הנתונים האלה אני רוצה לשמוע מהם, כי אני אחזור בחצי מילה על מה שאמרתי בתחילת הדברים, שלדעתי חלק גדול מהירידה בבין עירוני הייתה פעילות משטרתית שהשתנתה מאוד בשנה וחצי-שנתיים האחרונות. איך אומרים, עכשיו כשאתם כבר יודעים לעשות את זה כמו גדולים, בוא נראה איך אנחנו גם מטפלים בנושא העירוני. בבקשה. מי מדבר?
אלברט אסרף
אני רמ"ח מחקר ופיתוח במשטרת ישראל, אגף התנועה. קצת לדייק את הנתונים שיושבת ראש הרלב"ד דיברה עליהם.
רחלי טבת ויזל
מנכ"לית מספיק.
אלברט אסרף
מנכ"לית. תודה על התיקון. מבחינת הנתונים, לציין שאני מתייחס לתחום העירוני, בסך הכל נכון לעתה ירידה של 10% בכמות התאונות הקטלניות וגם 10% בכמות ההרוגים, פצועים קשה, אנחנו אפילו מדברים על 15% ירידה בכמות הנפגעים קשה שנה מול שנה. בסך הכל בכל הפרמטרים שמאפיינים תאונות דרכים במסגרת הנתונים שלנו וזה נתונים מדווחים, יש ירידה בנפגעים ובתאונות בכל דרגות החומרה.

אם אנחנו מתייחסים להולכי רגל, רמת המעורבות שלהם בתאונות אכן גבוהה כפי שציינה המנכ"לית, אבל השנה אנחנו יכולים לציין שיש לנו ירידה של 7% בכמות המעורבות שלהם בתאונות קטלניות ובתאונות קשות 12%.
שלמה דולברג
בתוך העיר?
אלברט אסרף
בתוך העיר. אני מדבר כרגע רק על תוך העיר. אז גם בפרמטר של הולכי רגל, ירידה בתאונות דרכים חמורות בכל הפרמטרים. איפה אנחנו כן מוצאים אותם יותר מעורבים? אנחנו מוצאים אותם מעורבים בתחום צומת, כפי שצוין, במקום שמותר להם, ורמת המעורבות שלהם יותר עם רכבים, רכבים פרטיים, ושימת לב אליהם עם כל היבטי היסח הדעת שנמצאים וקיימים בתוך הרכב, ולאו דווקא בגלל השמטה - - -
היו"ר יעקב אשר
העלייה היא יותר בנהגים מאשר בהולכי הרגל?
אלברט אסרף
העלייה מאפיינת יותר את אי מתן זכות הקדימה מקרב הנהגים.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, אבל לא של ההרוגים עצמם.
אלברט אסרף
לא. לכן אנחנו ככלל היינו יותר מעדיפים, לא שאנחנו מעדיפים, אנחנו העלינו את כמות האכיפה שלנו כלפי נהגים וזה צוין פה, בתחום הצומת, גם בגלל היבטי היסח הדעת וגם בגלל הנושא של המתן זכות להולכי רגל בצורה מאוד מהותית, בעשרות אחוזים, אבל יחד עם זאת היינו שמחים יותר לראות תשתיות מונעות חיכוך כדי להפריד בין הולכי רגל וגם רוכבי אופניים עם אופניים חשמליים, מהתחבורה.
היו"ר יעקב אשר
אבל אני שואל, עוד פעם, המלצות על דברים שצריכים להיעשות אם זה תימרורים והכל, אז אם יש לך מקומות שאתם יודעים עליהם והכל, תתריעו בפני הרשויות המתאימות.
אלברט אסרף
זה מה שאנחנו עושים.
היו"ר יעקב אשר
השאלה האם מבחינת הנוכחות שלכם, או מה הסד"כ שלכם בעניין הזה, זאת אומרת איפה אנחנו צפויים לראות עליה בטיפול שלכם בעניין, כי אם אתה אומר לי שהיום המיקוד הוא יותר באמת בצמתים ומקומות כאלה, זאת אומרת שזה גם מקומות נייחים יחסית, שקל לכם יותר לאכוף בצורה כזאת או אחרת. השאלה איך המשטרה מתכוונת לעשות, לשחזר את ההצלחה – בלי עין הרע אני אומר כל הזמן – בבין עירוני, לתחום העירוני. זו גם הייתה שאלתו של שלמה אם הבנתי נכון.
אלברט אסרף
אחד הדברים העיקריים שהמשטרה עושה, היא פועלת בצורה ממוקדת על פי נתוני מחקר על ידי מיפוי גיאוגרפי והפניית הכוח ועיקר המשאבים לעשייה במוקדים החמים. כל הנושא הזה מלווה. נקבעו יעדים מאוד ברורים למפקדי התחנות בנושא של מניעת תאונות דרכים. הם גם נמדדים על זה. היום אין פורום תחנתי על בסיס יומי בכל ישיבת בוקר שבו המת"ח לא מתייחס ומטפל בתאונות דרכים כאשר הוא בקיא בכל מה שקשור ומפנה את כל התשומות שעומדות לרשותו ואפילו יותר מזה, לטיפול בתאונות וטיפול ממוקד בתאונות בכל סוגי המעורבויות ואנחנו רואים את התוצאות. אנחנו מזהים שיש ירידה בתאונות דרכים בתחום העירוני בשנת 2018, זה תודות ל- - -
היו"ר יעקב אשר
לא, אה בסך הכל - - -
אלברט אסרף
בתאונות דרכים בתחום העירוני בסך הכל וגם בהולכי רגל.
שלמה דולברג
זאת אומרת שאתם לא רואים בזה מוקד חם שמחייב טיפול מיוחד.
אלברט אסרף
לא, אנחנו רואים את זה בנקודות - - -
אלברט אסרף
אני לא כל כך אוהב את התשובה הזאת. אני אומר לך את האמת, אתה יודע שאני מלא הערכה, אבל אני לא אוהב את התשובה. אני הייתי אוהב יותר אם היית אומר לי, גם אם לא היית מוציא לי בשורה עכשיו, אם היית אומר "אנחנו הולכים להכין איזו שהיא תכנית בשביל לראות איך אנחנו מגבירים את ההרתעה" כי שוב, זו הרתעה, אם יעמוד שוטר. הוא לא צריך גם ניידת בשביל זה. תאמין לי שאם ניידת תפזר ארבעה שוטרים לעמוד בכמה צמתים בעיר לשעה, לעמוד ביום, איזה שהוא גלגול של פעם ביום, פעם ביומיים או משהו אחר, בואו תחשבו מחוץ לקופסה. עשיתם את זה מצוין.
אלברט אסרף
אם יורשה לי לחדד.
היו"ר יעקב אשר
בוודאי. אני מאתגר אותך אם אתה לא שם לב.
אלברט אסרף
לא, אתה לא מאתגר, אנחנו כבר שם. אנחנו נמצאים, נוכחים, התוצאות מעידות, אנחנו נוקטים בפעולות מאוד יצירתיות גם גלויות וגם סמויות, שילוב של כוחות הסברה גם מהרשות וגם פעילות משטרתית ממוקדת, ולא בכדי. אם צוינה ב-2018 עליה של 16% באכיפה כנגד משאיות שמעורבות בתאונות דרכים בתוך התחום העירוני, אנחנו מדברים על אכיפה שגברה כלפי אוטובוסים, 10% יותר. אם אנחנו מתייחסים לאכיפה כנגד אופניים חשמליים, זה עליה על עליה. בשנת 2017, 17,000 דו"חות ניתנו לרוכבי אופניים חשמליים, השנה אנחנו עליה על עלייה. זאת אומרת עליה של 41% כבר מתחילת השנה, משטרת ישראל - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אבל התוצאה היא הפוכה. מה ששמעתי עכשיו, שבעה הרוגים באופניים חשמליים ושישה הרוגים באופניים רגילים מתחילת השנה, כאשר בשנה שעברה כל השנה נהרגו רק שבעה רוכבי אופניים חשמליים.
אלברט אסרף
אני מדגיש, משטרת ישראל עושה הכי טוב את התפקיד שמוטל עליה - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
ארבעה אנשים.
אלברט אסרף
- - - המנדט שלה זה הרתעה ואכיפה. זה מוכח בנתונים ומבחינתנו אנחנו - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
איך מוכח? הנתונים מדברים להיפך. עליה מארבעה כל השנה שעברה, עד עכשיו אנחנו במאי, התחלת מאי, שבעה הרוגים של אופניים חשמליים. זו עליה.
אלברט אסרף
אבל אנחנו רוצים גם לחדד את הנתונים של המעורבות באשמתם. צריך להבין שהם לא לבד - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני קורא כאן - - -
היו"ר יעקב אשר
אגב, מה החלוקה בשבעה האלה. רגע חמד, שניה.
רחלי טבת ויזל
כולם בעירוני.
אלברט אסרף
הם לא לבד, וסך הכל - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני מעריך מה שאתם עושים ואמרתי לכם, בבין עירוני ראינו ואני רואה את המעורבות שלכם - - -
אלברט אסרף
גם בעירוני.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כשאנחנו באים לכאן ומסתכלים על הנתונים, 55% מההרוגים עם הולכי רגל. 5% עם רוכבי אופניים ו-15% עם רוכבי אופנוע. אתה מדבר על 75% מתוך ההרוגים, ידועים, זה אופניים, אופנועים והולכי רגל. שם אנחנו צריכים להתמקד עכשיו. אתה דיברת איתי על המשאיות עכשיו ועל אוטובוסים. אתה לא דיברת איתי על - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, בוא ניתן לו לסיים.
אלברט אסרף
ברשותך תן לי להמשיך. אז קודם כל עליה של אכיפה מאוד מהותית כלפי רוכבי הדו גלגלי, אנחנו כבר מתחילת השנה אכפנו למעלה מ-10,000 דו"חות.
רחלי טבת ויזל
באיזה תחומים?
אלברט אסרף
בתחומים שהם מעורבים. ברחובות.
רחלי טבת ויזל
בכביש או במעברי חצייה?
אלברט אסרף
ברחובות ובמעברי חצייה או בצמתים שהם מעורבים. הרי הדגשתי שאנחנו פועלים על פי מיקוד שהוא מבוסס נתוני תאונות דרכים. אנחנו לא מתפזרים, אנחנו ממוקדים. התוצאות הן שאנחנו מגבירים אכיפה והמנדט שאנחנו מקיימים, אנחנו עושים אותו בצורה הכי טובה ומשתדלים לעשות יותר. תיכף אני גם אפרט מה המגמות הנוספות.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. תתקדם לכיוון הזה.
אלברט אסרף
אם אנחנו מתייחסים לאופניים חשמליים, עליה של 41% וזה עליה על עליה. זאת אומרת במסגרת המשאבים הקיימים אנחנו עוד אפילו הוספנו יותר תשומת לב ועשייה וזה ללא הנתונים שהרשויות המקומיות אמורות להביא בתחום הגברת האכיפה או הפעילות שלהן לאור הסמכויות שהוקנו להן.

מבחינת פעולות נוספות, אז קודם כל הזכרת והזכרת נכון, הוגדרו תחנות ייעודיות בתוך המגזר, להן נצבעו שוטרי תנועה בתקן, עבודה שמוביל השר לביטחון פנים וגם היום אנחנו יחד איתו ובהובלה שלו, מתכוונים להעצים יותר שוטרי תנועה בתחום העירוני ויש על זה גם עבודה - - -
רחלי טבת ויזל
יש לזה גם ניידות?
אלברט אסרף
אני מניח שזה סעיף שבא ביחד. שוטרים לא הולכים לבד, הם הולכים עם ניידות.
רחלי טבת ויזל
כן, אבל יש מספר נתון של ניידות. השאלה אם מסיטים ניידות מפה לפה או שמוסיפים ניידות.
אלברט אסרף
יש ניידות ויש גם הגברת אכיפה שלנו בתחום העירוני בתוספת של יחידות ייעודיות מתחום הבין עירוני אל תוך העירוני. אני יכול להביא נתונים שמשטרת התנועה הארצית, סייעה גם למבצעים בתוך התחום העירוני ובהובלה של סיירת האופנועים, כמובן אנחנו נמצאים עם יותר מיד ורגל בתחום פעילות האכיפה, ניסיון לסייע גם בתחום ההסברה וגם בתחום התשתיות בייעוץ, ויש לא מעט תכניות של להעצים ולהעצים יותר את התחום העירוני. אני חושב שמה שעושה גם את ההבדל זה שיש יעדים מאוד ברורים למפקדי התחנות וכשיש מיקוד, התוצאות לא מאחרות לבוא והן מדברות בעד עצמן. אנחנו מזהים שכתוצאה מצפיפות או תיעדוף כפי שהזכירו, של תחבורה ציבורית, רמת המעורבות של הרכב הציבורי גוברת, אנחנו גם שם בפעילות גלויה ופעילות סמויה לטפל בנהגים, בהגברת הנוכחות האקטיבית שלהם ובהבנה הסביבתית של כל מה שמתרחש, בעיקר על תנועת הולכי רגל ו - - -
היו"ר יעקב אשר
האם לקחתם בחשבון בעירוני להגביר יותר סיירת אופנועים שהיא הרבה יותר פרקטית ואפקטיבית מאשר - - -
אלברט אסרף
אכן כן. אנחנו משלבים את הסיירת לפעילות.
היו"ר יעקב אשר
לא, יש איזה שהוא גידול במספר האופנועים או הדברים מהסוג הזה?
אלברט אסרף
אין שום גידול ביחס לקיים, אנחנו פשוט מתעדפים את המשימות בקשב מחולק בין העירוני לבין עירוני, וכמובן בעונתיות, בתקופות שבהן לעירוני יש יותר מבחינת הנתונים, רמת המעורבות יותר מאופיינת כמו בחופשות הקיץ, הסיירת נכנסת ואפילו יחידות השיטור הבין עירוניות הקלאסיות גם כן מסייעות וזה חוץ משיתופי פעולה, אני יכול להעיד גם על מבצעים שנערכים בשבועיים האחרונים, מבצעים גדולים שמובילים גם במחוז המרכז, גם במחוז ירושלים וגם במחוז תל אביב, שממוקדמים בגורמי התאונות וזה בשיתוף פעולה גם עם רשויות וגם עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
היו"ר יעקב אשר
בתוך העיר?
אלברט אסרף
בתוך העיר.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. אני עדיין, אתה יודע עם התחושות שלי וקצת הניסיון שלי, הזקן הלבן, אני כן אנסה לבקש או לאתגר אתכם לקראת הישיבות הבאות לנסות להביא אולי תכניות עוד יותר ממוקדות, עוד יותר שנוגעות בזה, כדי באמת להגיע לתוצאות שאנחנו רוצים להגיע אבל יישר כח על מה שאתם עושים, אבל אנחנו כל הזמן מצפים ליותר. אני אומר את זה ותעבירו את זה גם לראש אגף התנועה שהוא יקיר הוועדה פה. באמת, שיבחנו אותו לא פעם ולא פעמיים, אז תגיד לו שאנחנו מאתגרים אותו. אנחנו רוצים לראות גם את התוצאות האלה.
אלברט אסרף
אנחנו לא מאותגרים, זו חובתנו, אנחנו נעשה את זה.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו רוצים לראות את התוצאות האלה גם בעירוני.
אלברט אסרף
אני חושב שזה כבר ניכר. צריך לראות ולשים לב לתוצאות של 2018.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. מאחר ולשלמה יש דיון ב-10:30 שאני חייב לשחרר אותו, אני אבקש מאלי דלל קודם, אחר כך יוחאי ואז אתה תסכם, ואז שאר הדוברים.
אלי דלל
אני ממלא מקום ראש עירית נתניה, אני יו"ר ועדת תנועה, אני גם רוכב אופניים ואני גם מהנדס.
היו"ר יעקב אשר
אתה גם מגיע לוועדות שלנו הרבה מאוד.
אלי דלל
מגיע לוועדות. אז קודם כל תודה לך חבר הכנסת יעקב אשר על הדיונים הפוריים והענייניים בישיבות האלה. אני רוצה להתחיל במה שקורה בנתניה וכמובן דיברת קודם ואמרת משהו שהוא מאוד מעניין, שבמגזר הבין עירוני הייתה הפחתה של התאונות ואנחנו רואים את זה, והסיבות הן ברורות. כבישים טובים יותר, וזה לא עניין של המהירות, המהירות גבוהה יותר אפילו. יש שם מצלמות, נוכחות משטרתית, בואו נשליך את זה למערכת העירונית ובוא נראה מה קורה במערכת העירונית. קודם כל בשנת 2017 הייתה עליה דרמטית בנתניה, כאשר ההרוגים בנתניה הגיעו לשמונה הרוגים, לעומת שניים או שלושה בשנים קודמות. זה משהו דרמטי. אנחנו ניתחנו את זה ביחד עם השותפים שלנו, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, העבודה הטובה שנעשית על ידי משרד התחבורה, ניתחנו את הדברים האלה ומה ראינו בעצם?
היו"ר יעקב אשר
סליחה, מישהו ממשרד התחבורה כאן?
אלי דלל
כן. יש פה את נעה סגל שעושה עבודה טובה מאוד וגם חן.
היו"ר יעקב אשר
מאה אחוז.
אלי דלל
ראינו וניתחנו את התוצאות יחד עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים וראינו שרוב ההרוגים הם הולכי רגל מעל 65 ורוכבי אופניים, היה רוכב אחד אבל היו גם יותר פצועים, אופניים חשמליים. זאת אומרת צריך להתמקד באוכלוסייה הוותיקה המבוגרת וברוכבי האופניים החשמליים שהם חבר'ה צעירים. זאת אומרת יש פה שני מגזרים, נוער שהוא בסביבות ה-16, 18, 20 ואנשים מבוגרים מעל 65 ומעלה.

אחרי הניתוח הזה שעשינו הכנו גם תכנית, ואני חייב לומר שלתכנית הזאת יש לנו מספר שותפים, אבל חייבים להגביר ולתת יותר תקציבים. מה התכנית בעצם? נוכחות יותר בבתי ספר בהסברות. אנחנו עושים את זה, אני אישית עושה את זה, יש לנו תכנית של מדריכים בדרכים בנושא של אופניים, מהרשות מגיעים, כולל משטרה לבתי ספר, מדריכים וכך הלאה. אנחנו מגיעים, גם אני אישית, לבתי אבות, לדיור מוגן, למרכזים קהילתיים ומסבירים לאנשים המבוגרים כי התאונות שהיו זה אנשים מבוגרים במפגשים של מעברי חציה, צמתים וכך הלאה.

היינו רוצים לראות, וזו בדיוק הנקודה, של תשתיות בתוך הערים. כי התשתיות מחוץ לערים נעשו בצורה מדהימה, ופה באמת יישר כח לשר כץ. בתוך הערים יש לנו בעיות, ולא מעט. מה הייתי רוצה לראות בתוך הערים? קודם כל נוכחות משטרה בצמתים, שאין את זה. אנחנו יודעים טוב מאוד באיזה צמתים אפשר לנתח ושם צריכה להיות נוכחות משטרתית ואני לא מדבר על הגבלת מהירות. באמת לא. גניבת רמזורים, אי ציות לרמזור, לתמרור עצור, הרבה מאוד דברים שנוכחות של משטרה, כולל מצלמות, יעזרו.
היו"ר יעקב אשר
זכות קדימה להולכי רגל.
אלי דלל
אנחנו רואים מה קורה במצלמות בתל אביב, בנקודות של הנתיב החופשי.
היו"ר יעקב אשר
תתכנס לסיכום.
אלי דלל
דבר נוסף, לגבי נושא של פיילוט ברישוי אופניים. צריך להבין ואמרתי את זה לא פעם ולא פעמיים בוועדות הקודמות, ואני אומר את זה כבר ארבע שנים. אופניים חשמליים זה כמו טוסטוס, אחד לאחד.
שלמה דולברג
שיורידו אותו מהכביש.
אלי דלל
כשמורידים את האופניים החשמליים לכביש, לא צריכים להתייחס אליהם כאופניים, הם אופניים חשמליים. לכן שם צריכים להיות החוקים של טוסטוס ולכן עירית נתניה הייתה מוכנה לקחת פיילוט ולתת רישוי לנושא של אופניים, כולל מספרים, כולל ביטוח, כל מה שצריך.

דבר נוסף והוא מאוד חשוב - - -
היו"ר יעקב אשר
ואחרון.
אלי דלל
אין תשתיות לשבילי אופניים ומדרכות. אני רוצה לומר לכם שאני פועל על שני שבילי אופניים. אני לא בא בטענות לאנשים שנותנים את ההרשאות, אבל התכנון בנושא אופניים הוא קשה ומקשה. אני לא יכול לעשות שביל אופניים שהוא פחות מ-2.5 מטר. יש תקנות, התקנות האלה חמורות, קשות, והמתכננים לא מסוגלים. אני אומר "תעשו שביל חד סטרי". לא מוכנים. איפה הוא יחזור לאן הוא יחזור? אני לא מסוגל היום בשני שבילי אופניים שמובילים לרכבת, במרחקים די קצרים, שאין בהם שביל אופניים, לצערי זו בעיה גדולה מאוד. תקציבים יש, אבל אני לא מסוגל לממש אותם ואני אישית, ממלא ראש העיר, לא מצליח. אני פריק באופנים, ולא מצליח לקדם את זה.
היו"ר יעקב אשר
אלי תודה רבה ותודה על ההשתתפות שלך. אני רוצה לגעת בנקודה האחרונה שהוא אמר, למשרד התחבורה. אני מבין שיש תקנות על רוחב שבילי אופניים וכולי, רק אנחנו צריכים לקחת בחשבון שמדינת ישראל לא חשבה על זה כשהקימו את הערים, זאת אומרת יש דברים שאתה צריך בעצם לעשות השתלה בתוך ערים קיימות. אני לא אומר לבוא ולשנות את הרוחב כשמגיעה עיר או שכונה חדשה ואז נותנים את ההנחיות של 2.5 מטר, בוודאי במקום חדש, בתב"ע חדשה, במקום שעוד לא בנו, מצוין. שיהיה הכי טוב שבעולם. אני הייתי כן מנסה לגרום, ואני אומר לכם את זה בתור אחד שבזמנו הגיע עם משרד החינוך להסכמות לשנות פרוגרמות לבתי ספר, מה גודל מגרש שצריך בית ספר. הסברתי להם שבעיר שאני מכהן בה, ואז הייתי בכלל עוד מנהל אגף חינוך כשדיברנו על זה, אין לנו שטחים גדולים. אז מה עדיף? שילמדו בקרוואנים או בדירות שכורות? אז במקום חצי דונם לכיתה ירדו בבני ברק ל-100 מטר לכיתה, ויצרו חצרות פנימיות וכל מיני.

יכול להיות שאתם צריכים לעשות קריטריון לשכונות קיימות, לדברים קיימים, שלא יהיה 2.5 מטר, יהיה 2 מטר. להקל על אותן רשויות שכן רוצות להשקיע, וגם אתם נותנים תקציבים לעניין הזה ובסוף נתקעים על תכנון.

תדעו לכם שהאויב של הטוב הוא הטוב ביותר. אם הוא לא ייסע בשביל של ה-1.70 מטר או 1.80 מטר, הוא ייסע על המדרכה או על הכביש שזו סכנת חיים. אז אני מציע, אני אשמע אותך אם יש לך מה לענות בבקשה.
חן כהן
אני מנהלת אגף הנדסת תנועה במשרד התחבורה. אני רוצה להגיד שאנחנו בימים אלה עובדים על עדכון ההנחיות לשבילי אופניים, בכלל לרחובות בערים אבל גם שמים דגש - - -
היו"ר יעקב אשר
אתם לוקחים בחשבון הבדלים בין מקומות צפופים - - -?
חן כהן
יש עניין כזה, תראה, גם היום בהנחיות יש נושא של נתיב אופניים ושביל אופניים. מאחר ושבילי האופניים לא היו כל כך פופולאריים בארץ והנסיעה באופניים לא הייתה רווחת, גם אחרי שהוצאנו את ההנחיות הראשונות רוב הרשויות נטו לעשות את שבילי האופניים שהם לוקחים קצת יותר מקום והם צריכים מרווח בין השביל לבין הכביש ובמקומות שבהם באמת יש פחות תנועת רכב, וזה רשום בהנחיות מה המיקומים המדויקים, ניתן לעשות גם נתיבי אופניים. יש פחות נטייה ברשויות לעשות את זה, זה קצת יותר מרתיע כיון שכביכול הדבר היחיד שמפריד בין האופניים והרכבים זה צבע, אבל זה תופס פחות מקום ואפשר במקומות מסוימים לבחון את הנושא הזה. אבל להגיד לך שלתת את ההנחיות של - - -
היו"ר יעקב אשר
אל תגידי לי כרגע כלום. אני מבקש שתעבירי לי ואני מבקש שגם ייצא מכתב שלנו של הוועדה, מתוך הדיון כאן. אני אומר לך, תאמיני לי אני בא מהחיים הפרקטיים. אוקיי? כנסת זה עלול להיות פחות פרקטי ואני רוצה להביא את זה לפרקטיקה. אתם צריכים לקחת גם נתיב וגם שבילים ולא יקרה כלום אם אתם תצבעו מקומות על פי הגדרה, שכונה ותיקה שכבר קיימת, כמובן שחייב להיות מינימום. אם יש מקומות שאין מינימום, אז אין שביל אופניים, אז אין. אבל זה לא חייב להיות במקסימום. תעשו את זה, אני אומר לכם, משרדים אחרים עושים את זה בדברים אחרים. אני אומר שוב, האויב של הטוב הוא הטוב ביותר. לפעמים אתה רוצה להיות הכי תקני שבעולם אבל מאחר ואין את התקני הזה אז אין כלום.
חן כהן
גם בהנחיות יש את המינימום האידיאלי מה שנקרא ויש את המינימום מזערי מוחלט. יותר מזה בהנחיות אנחנו לא יכולים לרדת.
היו"ר יעקב אשר
מה זה לא יכולים, זה תורה למשה מסיני שהגיעה באיזה שהוא מקום?
חן כהן
לא, יש איזה שהוא עניין בטיחותי.
היו"ר יעקב אשר
תשבו, תבדקו את עצמכם.
חן כהן
יש עניין בטיחותי מינימלי שבכל זאת אתה צריך.
היו"ר יעקב אשר
בסדר. עד הבטיחות. ודאי.
חן כהן
צריך לדעת לעשות גם, להוריד חניות או דברים כאלה, זה דברים שצריך לדעת לעשות.
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש בכל מקרה להעביר את בקשתי ואני חושב שגם האחרים מצטרפים אלי, וגבירתי המנכ"לית, הייתי רוצה שגם אתם תתייחסו לזה, אולי תעזרו להם בחשיבה בעניין הזה, אני רוצה כמה שיותר שבילים או נתיבי אופניים - - -
רחלי טבת ויזל
אנחנו חלק מהוועדה. יש לנו נציג בוועדה.
חן כהן
כן, בוועדה חברים גם ה- - - וגם כולם.
היו"ר יעקב אשר
אז אדרבה ואדרבה. אני מבקש מכתב שלנו עם מעקב שלנו באחת הישיבות הבאות. תודה.
ישראל מוטעי
רק שבתקנות יוסיפו רמזורים לאופניים. אתה משלב את הרמזור של האופניים שמגיע למעבר חציה לחצות כביש, כמו שיש שם אדום גם הוא יעמוד באדום. כמו שבאירופה זה קיים.
חן כהן
גם זה קיים וזה יתווסף להנחיות.
ישראל מוטעי
אבל הם לא רואים את זה ואז הם מתפרצים, נכנסים חופשי. תחייבו את הרמזורים, זה יקל עלינו באכיפה.
היו"ר יעקב אשר
תודה. הם מתפרצים, גם אתה התפרצת אבל בסדר. אני מבקש בכל זאת - - -
ישראל מוטעי
לא, זה חשוב מה לעשות, אנחנו מדברים על חיי אדם.
היו"ר יעקב אשר
שיבדקו את זה. יוחאי, אתה רוצה להוסיף משהו לפני שהמנכ"ל יסיים והוא ילך? אנחנו לא הולכים, אנחנו נשארים כאן עד 11:00 בעזרת השם.
יוחאי וג'ימה
אני ראש מינהל בטחון וחירום וגם נושא של בטיחות בדרכים, אני שותף יחד עם הרלב"ד בכל הנושאים שאני מנסה לקדם גם דרך הרשויות המקומיות.

אני רוצה לגעת בכל הנושא של האופניים החשמליים, כל מה שנעשה, אתה בקיא בהם, היית שותף בוועדה. הרשויות עשו גם הסמכות לפקחים, גם הסברה במסגרת החוק בבתי ספר ובכלל. לגבי האכיפה, חלק מהרשויות הגדולות אוכפות בתוך הערים, אבל האכיפה לא מספקת כי האכיפה - - -
היו"ר יעקב אשר
אותם מקומות שעברו הקורסים וההדרכות וההכשרות והדברים האלה, התחילה עבודה בשטח?
יוחאי וג'ימה
כן. כן.
קריאה
לא אושר חוק עזר.
יוחאי וג'ימה
לא, אצלכם אולי לא.
היו"ר יעקב אשר
רגע, רגע.
יוחאי וג'ימה
חוק עזר, אנחנו בניסיון לסייע לרשויות המקומיות עשינו איזה חוק עזר שעבר בתל אביב, עשינו לו שכפול, גם למשרד הפנים שלחנו אותו וגם לרשויות המקומיות, כדי שיוכלו להעביר אותו, שיהיה להם הרבה יותר קל בניסוחו.
היו"ר יעקב אשר
אגב, על זה דיברנו באחת הישיבות.
יוחאי וג'ימה
כן. עשינו את זה, יחד עם פורום ה-15 נקדם את זה. אני אומר שהאכיפה של הרשויות המקומיות, צריך להבין, זה רק על המדרכה. מה שקשור לכביש, אם אין אכיפה מקבילה ומשלימה, אז אנחנו פה מאבדים את האפקט. זה לגבי הנושא של האכיפה בערים.
היו"ר יעקב אשר
באיזה ערים האכיפה התחילה לעבוד חזק?
יוחאי וג'ימה
רמת גן, תל אביב, רעננה, נתניה, ראשון, כפר סבא.
קריאה
כמה רשויות?
יוחאי וג'ימה
יש בערך 12 רשויות. והן גדולות.
קריאה
לא חזק בתל אביב.
יוחאי וג'ימה
לגבי האופניים, כמה דברים שעלו כאן.
היו"ר יעקב אשר
בקצרה.
יוחאי וג'ימה
בקצרה. א. זה הניראות שלהם, אני מסכים איתך. אני גם רוכב אופניים. הניראות של האנשים על האופניים, אפשר למצוא איזה שהוא אלמנט כזה או אחר. אני גם רץ קצת אז יש גופיות, יש דברים שהם ממש קלים לשים, או איזה אלמנט מיגון, קסדה חובה, אכיפה משלימה דיברתי, ואני חושב שדבר שיש עליו מחלוקת אבל אין מניעה, אנחנו חייבים לעשות רישיון לאופניים חשמליים. חייבים. אחרת אנחנו מעלים ילדים פה, אין, אנחנו חייבים להמשיך, כמו שבנושא האכיפה שהעלינו את זה בפעם הראשונה שהפקחים יאכפו את זה, זרקו אותנו מהמדרגות, אבל לקח ארבע-חמש שנים, ובסוף נתנו גם את זה. אז אני אומר, גם הנושא של רישיון.

דבר אחרון, נושא התקציב. תקציב הפעילות של מטות הבטיחות, קוצץ בחמש השנים האחרונות מ-30 מיליון שקלים ל-18 מיליון שקלים. אני חושב שיש אולי איזו שהיא קורלציה לתקציב שלהם.
רחלי טבת ויזל
אני אענה על זה. יש שני סוגים של תקציבים שהעירייה מקבלת. אחד – זה תקציב שהיא מקבלת מאתנו לדברים שקשורים לחינוך, הסברה וכולי, ואחד תקציב שהיא מקבלת ממשרד התחבורה לתשתיות רכות כמו צביעה. אלה שני תקציבים שונים לחלוטין.
היו"ר יעקב אשר
כשאתה מדבר על מטות הבטיחות זה צביעה ודברים כאלה?
יוחאי וג'ימה
לא, לא. פעילות שלהם בנושא של הסברה וחינוך.
רחלי טבת ויזל
זה נגזר מתקציב הרלב"ד, אין פה יותר מדי - - - אלה התקציבים ש- - -
היו"ר יעקב אשר
רגע. תנו לי. אתם יודעים שאני מבין מהר כשמדברים לאט. אין תקציב של משרד התחבורה מעבר למה שאתם מעבירים- - -
רחלי טבת ויזל
יש. אני מסבירה.
היו"ר יעקב אשר
לא לצביעה. להסברה ולדברים הללו.
רחלי טבת ויזל
הסברה, מעבר לתקציב שאנחנו מעבירים, אין. אבל יש הרבה מאוד דברים שאנחנו מעבירים בהסברה ובחינוך לא דרך הרשות המקומית אלא דרך מערכת החינוך או דרך מערכות אחרות. התקציב נגזר מגודל העיר ומספר היפגעויות בעיר, ומתקציב הרלב"ד כפי שמאושר על ידי - - -
היו"ר יעקב אשר
כמה היום בתקציב שלכם מיועד להסברה ולרשויות?
רחלי טבת ויזל
15 מיליון.
צביקה דן
- - - בעוד סביב ה-17 מיליון.
שלמה דולברג
כמה זה היה לפני 5 שנים? 40? 30?
רחלי טבת ויזל
גם היה 500.
היו"ר יעקב אשר
בעבר זה היה, הם היו מחלקים מתנות, ניידות, כל מיני דברים כאלה. זה היה מקום חלוקה כזה. אוקיי.
רחלי טבת ויזל
אנחנו מוכנים לקבל תקציב יותר גדול ולהעביר אותו הלאה בשמחה רבה.
היו"ר יעקב אשר
כשאתה הולך לוועדת כספים עכשיו תגיד לגפני שביקשתי, שינסה. לפני שאתן לשלמה אני רוצה שאלה לנציג האוצר. קודם כל אני מפנה אליך גם את הבקשה הזאת, לנסות להעביר את זה הלאה למרות שאתה יותר בחלק הביצועי, או גם הרלב"ד - - -. באמת לראות, כי בסך הכל מדובר פה על המטות העירוניים שבעצם עושים את הפעילות של התכלול וההסברה, שהם בכסף קטן יחסית למדינה עושים דברים שהם חשובים מאוד.

מה שרציתי ממך זה נתון לפני שאני מעביר לשלמה, כי יכול להיות שזה גם רלבנטי, מה התקדם בעניין ניצול תקציבי הפיתוח של הרשויות המקומיות? כי דיברנו אז בזמנו שיש איזה שהוא דיליי בין האישור של התקציב לבין שהרשות מבצעת עושה את מעגל התנועה או את הצומת או את הרימזור או את מה שהיא צריכה לעשות. האם יש שיפור בעניין הזה, האם זו נקודה שצריך עוד לעורר אותה ולדבר עליה הלאה, לפני ששלמה ידבר. בבקשה.
אלי מורגנשטרן
אני רפרנט תחבורה באגף תקציבים, משרד האוצר.
רחלי טבת ויזל
אנחנו תוהים אם זה משרד התחבורה או הרשות המקומית צריכה לעשות את מעגל התחבורה, בדיוק בנושא שאדוני שואל עליו.
היו"ר יעקב אשר
הביצוע? הרשות המקומית עושה את זה.
רחלי טבת ויזל
בסדר, רגע. נכון.
אלי מורגנשטרן
בנוגע לפעילות שעכשיו הזכרתם, של הסברה בתוך הרשויות המקומיות, אני פשוט שומע מזה פעם ראשונה, אני לא מכיר את התחום.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, אני ביקשתי עכשיו את בדיקתך ואפילו - - -
אלי מורגנשטרן
אני יודע שיש פעילות כזו, ואני אשמח אם הרשות תציג תכנית עבודה שהיא רוצה תקצוב, אנחנו נבחן אותה ברצינות.
היו"ר יעקב אשר
הרשות מוגבלת קצת בבקשות האלה, אז אני אשמש לה כפה בעניין הזה, ואל תשאל אותי גם למה.
אלי מורגנשטרן
אנחנו משתדלים להתייחס במלוא הרצינות לכל בקשה וכל פניה שהרשות לבטיחות בדרכים, לעשות כל מאמץ לתרום ולמצוא את המקורות התקציביים לכל פעילות נדרשת.
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש את תשומת לבכם לעניין הזה ואני סומך עליכם.
אלי מורגנשטרן
בסדר גמור. לגבי הסיפור של ניצול תקציבים ברשויות המקומיות, אני אגיד משפט אחד, אני חושב שיותר מתאים שמשרד התחבורה ידברו על זה. היה שיפור מאוד מאוד משמעותי בעבודה בתחום הזה בשנה האחרונה, מתוך הסל שנועד לבטיחות בדרכים, ההקצאה של התקציבים המוגדרת מאוד לטיפול בבעיות תשתית שקשורות בתאונות דרכים עלתה דרמטית, מספר גבוה יותר של פרויקטים יצאו לדרך, אבל אני חושב שנסתפק במילים האלה ואני אתן למשרד התחבורה להרחיב.
היו"ר יעקב אשר
משרד התחבורה רוצה להשלים בשתי מילים?
נעה סגל ליפשיץ
כן. אני אחראית על התשתיות. בעצם באמת לאחרונה עשינו מהלך מאוד גדול עם הרשויות, שלחנו לכל רשות את כל ההתחייבויות - - - שפתוחות ובעצם האצנו ברשויות לנצל את התקציב, קצת איימנו שאם לא, ניקח את זה בחזרה. אבל זה באמת גרם לתנופה מאוד מאוד גדולה ואנחנו רואים עכשיו עליה בניצול התקציבים, וגם כמובן כמו שאלי הסביר, יש גם תקציבים חדשים שניתנים, וגם התקציבים הישנים - - -
היו"ר יעקב אשר
הדגש כרגע על הניצול. אתם רואים סגירת פער בין האישור לניצול?
נעה סגל ליפשיץ
כן. חד משמעי.
היו"ר יעקב אשר
ואתם עוקבים אחרי זה.
נעה סגל ליפשיץ
אנחנו גם עוקבים אחרי זה וגם עושים מהלך של להיות הרבה יותר יזמים בכיוון הרשויות. לפעמים יש כל מיני בעיות מול מקורות, דברים כאלה, עוזרים לרשויות להסיר את החסמים ולהתקדם בכיוון טוב שם.
היו"ר יעקב אשר
תודה. טוב. יעקב דולברג. אתה נרשמת?
אורי קריב
חשוב לי לדבר כשהמנכ"ל נמצא פה, כי זה קשור לשניכם בדיוק ואלה צעדים פרקטיים שאפשר לעשות.
היו"ר יעקב אשר
שזה קשור לשלטון המקומי?
אורי קריב
כן. בדיוק.
היו"ר יעקב אשר
אז בקצרה.
אורי קריב
אני מנכ"ל safer place, אנחנו נותנים את מצלמות האכיפה לנת"צ וחניה ברשויות מקומיות.
היו"ר יעקב אשר
בסדר. עכשיו הבנתי.
אורי קריב
בין היתר אנחנו נותנים אותם לבני ברק שלך, לראשון של ישראל, לתל אביב, ירושלים ועוד. מקום שמבוצעת בו אכיפה על ידי הרשות - - -
היו"ר יעקב אשר
- - - על הפרסומת.
אורי קריב
נכון. אבל יש לי במה להתגאות. מקום בו מבוצעת אכיפה במצלמה על ידי רשות, יש ירידה של בין 50%-80% בעבירות. הירידה הזאת קורית תוך שלושה חודשים בלי פקק בבתי המשפט, וזה לא כי המשטרה רעה, כי פשוט רשות יכולה לעשות הכל, היא יכולה לשים עמוד, לשים חשמל וכולי.

אם נעביר לרשויות את הסמכות לאכוף אי מתן זכות קדימה להולך רגל, מאותן מצלמות שהם כבר שמו, הם יכולים תוך שלושה חודשים להוריד לכם את ההיפגעות של הולכי רגל במעברי חציה, ואפילו לא צריך בשביל זה כסף. כי בזמן שהציבור - - - הרשות מקבלת את הדו"ח, אף אחד לא מבקש טובות ממשרד האוצר, רואים את השינוי בכביש מיד. פורום ה-15 רוצה את זה, ונמצאים פה נציגי רשויות שיגבו את הבקשה. כל מה שצריך, כמו שהעבירו לרשויות את הסמכות לנתיבי תחבורה ציבורית, לתת להם - - -
היו"ר יעקב אשר
מה עמדת המשטרה בעניין הזה? אגב?
סימונה זילבר
אנחנו פועלים לקדם מול רשויות אפשרות לקבל את החומר המצולם הזה כדי לבצע אכיפה. זאת אומרת שהאכיפה תהיה שלנו על הבסיס הראייתי שהם אוספים.
היו"ר יעקב אשר
אני שאלתי שאלה אחרת. האם יש איזו חשיבה. ברור שהחלטה עוד אין, אחרת היינו יודעים עליה. האם יש איזו שהיא חשיבה להאציל עוד סמכויות מסוימות מאוד לטובת העיריות, הרשויות, הפיקוח - - -
ישראל מוטעי
לחברות הביטחון שיש לנו. זה כמו משטרה.
סימונה זילבר
אני אומר. כל הצעה כזאת נשקלת לגופו של עניין, לאחרונה הייתה פניה של פורום ה-15 למשל להרחיב סמכות פקחים לנושא אכיפה כלפי דו גלגלי, כלפי אופנועים, במעברי חציה. אנחנו הבענו הסכמה.
היו"ר יעקב אשר
נכון. חגית רשומה על הפטנט הזה.
סימונה זילבר
אנחנו הבענו הסכמה לעניין הזה. זאת אומרת שהם לא אוכפים רק על מדרכות או בשבילים, אלא בעניין של - - -
היו"ר יעקב אשר
יש דיונים בעניין הזה?
סימונה זילבר
בוודאי.
היו"ר יעקב אשר
אז בדיונים הללו תחשבו, במקום לדון רק אחרי פניה, תנסו אתם לחשוב פעם קודם, להכין את עצמכם קודם, להגיד "אנחנו כמשטרה לא הולכים לפזר את הסמכויות שלנו לכל דורש", אבל יש X דברים שיכול להיות שרשויות שיגלו רצינות ויתחייבו, והפקחים יעברו הכשרות מסוימות, בדברים נקודתיים מאוד מאוד מאוד שהם גם הכי קריטיים מבחינת סכנת נפשות, אני חושב שחשיבה מקדימה שלכם לא צריכה לעמוד בפניה שלהם. זאת אומרת יכול להיות, אפילו – שוב, אני מדברת למשטרה עם העתק לרלב"ד. גבירתי, אני מציע חשיבה שבעצם תיקחו מגוון של עבירות, לא רבות מדי, כי בסוף גם הפיקוח העירוני יתמוטט. אני מדבר על כמה דברים נקודתיים שבהם אפשר לתת, באמצעים כאלה ואחרים.
רחלי טבת ויזל
אני מזכירה שאנחנו מפעילים את שומרי הדרך מול המשטרה וזה עובד נפלא.
היו"ר יעקב אשר
כן, אבל שוב החומר מגיע למשטרה והכל. וזה בסדר, וזה עובד מצוין.
סימונה זילבר
החומר מגיע למשטרה וגם מטופל.
היו"ר יעקב אשר
כן. ואני רוצה לשבח את המשטרה שגם הוסיפה כח אדם לעניין הזה. נכון? אז הנה, גם התודה. חבר'ה, אני מעורר דברים, אני נודניק בדברים האלה, אבל יוצאים מזה דברים טובים גם לפעמים. תחשבו, יכול להיות שיש נקודות שאפשר לתת את הסמכויות לרשויות שבאמת יוכיחו. ואגב, בנושא המצלמות והכל, יש גם מקומות שמנצלים את זה טיפה לרעה, את נושא הדו"חות המצולמים כאלה ואחרים, זה הפך להיות גם איזה קצת מענק איזון שלא דרך משרד הפנים, לכיסוי גירעונות. אני לא אוהב את זה כל כך, אסור לעשות בזה שימוש יתר. אני לא מדבר על עבירות של מעבר חציה ודברים כאלה, כן, לפעמים עושים עם זה קצת יותר מדי ובשעות שאולי לא צריך לעשות את זה וכולי, אבל זו רק הערה, כי יש עיר אחת שאני לא רוצה לנקוב בשמה שעושה את זה.
ישראל מוטעי
אנחנו בראשון היום ישבנו עם מפקד התחנה, ואנחנו מקדמים את חיבור התחנה למוקד המצלמות שלנו, למעלה מ-150 מצלמות מפוזרות בצמתים, בצירים המרכזיים, בבתי הספר, אנחנו מחברים את המשטרה ומשם תהיה אכיפה. אז נחשוף את זה שאין להם שוטרים.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו רוצים שכולם ידברו. שלמה, בקצרה.
שלמה דולברג
תודה על הדיון אדוני היושב ראש, תודה למשתתפים. אני מתנצל שאני צריך ללכת לוועדת כספים, אפילו גולומב בא לקחת אותי. הוא חשב ששכחתי את הדיון. אני רוצה להגיד תודה מיוחדת פה למתנדבים, יש פה מתנדבים של עמותות שעוסקות בנושאים האלה.
היו"ר יעקב אשר
נכון. ואני רוצה שהם ידברו, לכן אתה צריך לקצר.
שלמה דולברג
אני רוצה להגיד לכם בשמי תודה. אתם עושים עבודה יפה ועל חשבון זמנכם הפרטי וצריך להעריך את זה, ואנחנו מעריכים את זה. תודה לרלב"ד על שיתוף הפעולה. אנחנו נשתף פעולה בכל מה שניתן. צריך לקחת בחשבון שהנתונים שהוצגו כאן, חלקם על תרבות נהיגה ספציפית עירונית, הם נתונים די מפתיעים, אבל בוא נניח שהם נכונים, יש בעצם שני סוגים של פתרונות. סוג אחד, פתרון חינוכי שאפשר לסייע בו במערכת החינוך עם משרד החינוך ועם הרשויות המקומיות, והסוג השני זה אכיפה. הפרטנר העיקרי, הגורם העיקרי שמסוגל לעשות אכיפה זה המדים הכחולים של המשטרה. עם כל הכבוד, אני יוצא מהבית, לא ראיתי שוטר עומד ליד מעבר חציה. ראיתי צ'קלקה עומדת ב- - - לא ראיתי שוטר עומד, למתן זכות קדימה או ליד מעבר חציה. יתכבדו, עם כל הכבוד, יצאו מהאוטו, יראו את הנוכחות שלהם ויפגינו אכיפה בתוך העיר. אני אומר את זה בהערכה למשטרה, אני חושב שצריך לעשות את זה.

כל הרעיונות שעכשיו דיברנו עליהם, על מצלמות ושילוב בין מערכת אכיפה למערכת העירונית, אנחנו רוצים לבדוק את זה ברמה חיובית, אנחנו נשמח לעזור, כאשר צריך לקחת בחשבון שעדיין היכולות שלנו כרשויות מקומיות על הכביש הן מוגבלות. אין לנו את היכולות האלה, עד היום המשטרה לא נתנה לנו אפילו את זכות העיכוב במקרים עוד יותר בולטים.

אנחנו נמשיך בסיוע, נשתתף בפורומים שלך, אנחנו גם מזמינים את כל הנוכחים לפורום שיתקיים אצלנו ב-12.7. זימנו רשויות מקומיות, זימנו את כל הנוגעים בדבר ונשמח להמשיך בשיתוף הפעולה ואני מתנצל שאני צריך ללכת.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. יישר כח על שיתוף הפעולה שקיים. גם הנושא של סגירת הפערים בין התקצוב לבין הביצוע, שלמה נרתם לזה בזמנו, הוציא מכתב לכל הרשויות עם העתקים אלינו ואני חושב שזה באמת הביא את התוצאות. חגית אוריין בבקשה.
חגית אוריין
תודה רבה. אני פועלת כחמש שנים בהתנדבות למען בטיחות הולכי הרגל, גרה במרכז תל אביב. יש לי כמה נקודות אבל לפני כן, מה יעזרו לי המצלמות במעברי החציה כאשר מתוך עשרה כלי רכב במעבר החציה, מרבית אלה שלא מאטים במעבר, זה החשמליים. לחשמליים אין שום לוחית זיהוי. אז מה בדיוק תצלם המצלמה? רוכב ג'ינג'י שברח? אז זה לא עוזר.

אני מאוד שמחה שקיבלו את ההצעה שלי והמשטרה שוקלת סוף סוף את הבקשה שלי שהפקחים יקבלו סמכויות אכיפה במעברי החציה בכיוון הנסיעה.
סימונה זילבר
זה לא שוקלת, זה הסכימה.
חגית אוריין
אני יותר מאושרת ברגע זה. הם כבר נמצאים שם. כלומר הם לא נמצאים, אבל יש להם את הסמכות.
היו"ר יעקב אשר
חגית תמשיכי הלאה. את ראית שזה בטיפול. בואי נהיה פרקטיים. אני אומר את זה לפרוטוקול, את היית מאלה שצעקו על זה הרבה זמן ויש שכר לפעולתך. הלאה. בואי נתקדם.
חגית אוריין
אוקיי. אין אכיפה בתוך הערים של משטרת התנועה. אין גם הרתעה. שימו לי שוטר אחד או שני שוטרים ברחוב ראשי ואתם תראו את האפקט, כי אני רואה את זה, כשעומד שוטר אחד אני עומדת ומסתכלת מה קורה לכל המתניידים על המדרכות ועל הכביש. שוטר אחד בלבד. גם כשהוא ילך, יהיה אפקט אדיר.

בכל רגע שיש תאונות על הכבישים כל הדו גלגליים עולים למדרכות. אנחנו קשורים ככה בהם. יש ריבוי תאונות דו גלגליים בכבישים התוך עירוניים. מרביתם רוכבים כמו רוכבי קמיקזי. אני יודעת שרובם קמיקזים. זו גם אשמת המכוניות, זו גם אשמת תשתיות, רובם קמיקזים. המראות שאני רואה שהם דוהרים באור אדום, חשופי גולגולת, זה דברים שאני, אין שום - - -
היו"ר יעקב אשר
אפילו בלי כיפה. לא רק קסדה.
חגית אוריין
חבר'ה, בלילה הם טסים ללא קסדות ובלי פנסים, בלי פנסים, שזה משהו שאני לא קולטת ואני רכבתי שנים.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. אני מקווה שאנחנו לקראת סיום בזה גם כן.
חגית אוריין
ברגע שמוטי מורל כזה נדרס, או שהילד ברמת גן שעה אחריו נדרס, כולם עולים למדרכות. גם אלה שירדו בטובם, חוזרים למדרכות. אין אכיפה.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. חגית, לסיום?
חגית אוריין
אני רק רוצה להסביר לכם, ברגע שהרשות, עירית תל אביב אומרת לכם "הסמכנו 80 פקחים לאכיפה על המדרכות" תדעו לכם שמתוך ה-80 האלה, הם לא ייעודיים. מה זה לא ייעודיים? 70 מהם אוכפים ניקיון וחניה על אדום ולבן. עשרה מהם אוכפים בכל תל אביב, כאשר חולדאי מולי, בפגישה עם תומר חגית, לא תהיה אכיפה בכל השכונות. כלומר אין אכיפה, יש שכונות מלאות שלא היה פקח אחד מעולם וגם לא תהיה אכיפה.
היו"ר יעקב אשר
חגית תודה רבה.
חגית אוריין
רק רגע. עכשיו, אין גם תשתיות רכיבה בתל אביב. מספיק להגיד שיש בתל א ביב, כי אין תשתיות רכיבה לעומת כמות הנסועה שיש בתל אביב. דבר נוסף שנורא חשוב להגיד - - -
היו"ר יעקב אשר
ואחרון.
חגית אוריין
בסדר. אני אתאפק. יש לי המון להגיד לכם, על כל מה ששמעתי פה. אתם כל הזמן מדברים על הדרכה בבתי הספר. אם לא תדריכו את ההורים, זה לא שווה כלום. אם לא תתפסו את ההורים ותסבירו להם, הילדים – לא יעזור. לתאונה של ילד נדרס ברמת גן - - -
רחלי טבת ויזל
מחר בבוקר יש שידור רדיו.
היו"ר יעקב אשר
שידור רדיו חד פעמי?
רחלי טבת ויזל
לא, קמפיין. מחר בבוקר. קמפיין הסברה להורים בנושא הגיל המותר לאופניים חשמליים וב-22 למאי קמפיין טלוויזיה על הקסדות. אבל מחר בבוקר עולה על אופניים חשמליים, מיועד להורים. יש שם ממש אחד שאומר "הורים, תדעו, רק מגיל 16" וכולי.
חגית אוריין
עוד מילה אחת בבקשה. תראו, אני גמלאית ואני רואה מה קורה עם הגמלאים בעיר. חייבים להגיע בכל הרשויות למרכזים הקהילתיים, לבתי אבות, לכל מקום שיש בו ריכוז גמלאים ולהסביר להם את הסכנות שבהתניידות במרחב העירוני. אני רואה איך הם מתניידים, איך הם מסכנים את עצמם וזה גם בכבישים וגם במדרכות. אני עדיין לא מדברת על תשתיות שבכלל לא מותאמות, לא ברמזורים ולא במעברי חצייה.
היו"ר יעקב אשר
חגית, יש עוד אחרים שרוצים לדבר. תודה לך ותודה על ההשתתפות שלך ותודה גם על הדברים שאמרת. אפרת דוד, חברת מועצה מטירת הכרמל בבקשה. רק בקצרה כדי שבאמת כולם יספיקו לדבר.
אפרת דוד
תודה רבה על זכות הדיבור. קצר, אני רק רוצה רגע להחזיר, דיברנו פה - - -
היו"ר יעקב אשר
רק לא לחזור על דברים שנאמרו אלא נקודות חדשות. כל רעיון טוב יתקבל בברכה.
אפרת דוד
אני רוצה להחזיר רגע את הדיון לנושא של אחריות הרשות על הנושא של התשתיות. כמו שאמרתי, אני מטירת הכרמל ואני מגיעה בפעם השנייה לוועדה ומייצגת את כלל התושבים לגבי הדרישה לרמזור בצומת הדרומי בטירת כרמל. צריך להבין, אנחנו מדברים על צומת שעוברים בה 20,000 רכבים ביום, הצומת הזאת לא מרומזרת - - -
היו"ר יעקב אשר
נציגת משרד התחבורה.
אפרת דוד
אני לא מדברת על הולכי רגל שאין שם לא מעבר חציה ולא שום דבר.
היו"ר יעקב אשר
מי שאחראי על התשתיות, גבירתי אני רוצה לעזור לך. אנחנו בדרך כלל לא רוצים להפוך את הוועדה לתכנית כבקשתך, אבל חברת מועצה שבאה כבר פעם שניה מטירת הכרמל וזועקת, אני מבקש, זה תחת הפיקוד שלך? תקשיבו, אני מבקש אישית לקבל תשובה על עניין הזה עם העתק אליי.
אפרת דוד
אז זהו, התשובה של משרד התחבורה הייתה, האחרונה שב-2020 רק יוצאים למכרז. לא מתחילים את העבודות, אני מדברת על צומת שיש בה תאונות יום-יום, על צומת שילדים צריכים לעבור אותה - - -
היו"ר יעקב אשר
על איזה היקף עבודה מדובר שם?
אפרת דוד
250,000 שקל. רמזור. 250,000 שקל.
נעה סגל ליפשיץ
זה לא מדויק. אני מכירה את הסיפור הזה, באמת מה שקורה שהמקום הוא באמת מסוכן ואת צודקת ב-100%.
היו"ר יעקב אשר
אבל?
נעה סגל ליפשיץ
הוא בעייתי מבחינת תשתיות ואנחנו הכרנו את הטיפול שלו בתוך המוקד סיכון שלנו, זאת אומרת שהוא מיועד לטיפול מהיר. - - - אני לא זוכרת - - -
נעה סגל ליפשיץ
2020 זה לא - - -
היו"ר יעקב אשר
סליחה, אני מבקש. את רוצה לנהל במקומי, זה בסדר.
נעה סגל ליפשיץ
בעצם מה שקורה שהצומת הזאת, - - - שטיפול בכביש 4 וכשאנחנו מדברים על מכרז ב-2020 זה לא מכרז לטיפול בצומת. אני לא זוכרת את המספר המדויק, אבל זה כמה מיליונים. 5, 7, 9, אין דבר כזה רמזור - - - כמו שהיא אומרת, לזה לא קיים - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, יכול להיות מה שכן קיים, נער הייתי וגם זקנתי והייתי בדברים האלה, שלפעמים יש משהו דחוף במקום מסוים שהוא פרויקט של 250,000, 300,000 שקל. רק באים אלה שבודקים את הכדאיות הכלכלית של פרויקטים ואומרים "אנחנו תיכף מגיעים עם מגה פרויקט, חבל על הכסף" המגה פרויקט לוקח לו מגה של זמן להגיע, ובינתיים אנשים נהרגים. אני מבקש, אל תתני לי תשובה עכשיו. אוקיי?
נעה סגל ליפשיץ
אבל יש, אם אתה רוצה. אם לא - - -
היו"ר יעקב אשר
לא, אני לא רוצה להפוך את זה ל- - - אני רוצה תשובה דרך מנהלת הוועדה אם אפשר, אליי. אני מבקש שתבחני את העניין הזה, כי אם הפרויקט הגדול ייקח לו עוד זמן ויש משהו יותר מינורי באזורים כאלה שיכול להיעשות, אנא שייעשה. תודה רבה.
נעה סגל ליפשיץ
אנחנו באמת - - - מכיוון שאנחנו מודעים לסכנה שבצומת, יש - - - זה בתהליך - - - הסדרים זמניים בצומת כדי לתת את המענה ולא לחכות עד 2020 - - -
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. לסיום. מילה לסיום.
אפרת דוד
אני מבקשת את המעקב של הוועדה עלזה, אנחנו מקבלים את ההבטחות האלה כבר שש שנים.
היו"ר יעקב אשר
בואי, אני עשיתי לך ג'סטה, כי אחרת יבואו לי כל חברי המועצה עם כל מיני דברים. באת מרחוק, ריחמתי עלייך, עשיתי את הג'סטה הזאת, אם הצלנו כמה אנשים אז גם - - -
אפרת דוד
אנחנו צריכים להציל את האנשים. תודה רבה.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. יחיאל מונטג. עמותת "עיניים בדרכים" בקצרה. שוב, לברך אתכם על העבודה שאתם עושים ועל הדברים שאתם עושים.
יחיאל מונטג
בוקר טוב. אני מעמותת "עיניים בדרכים". רק מילה לחגית. מיזמי "נשק וסע" שאנחנו מריצים בכל הארץ, מוטו הפתיחה תמיד במצגות "כולנו אחראים לבטיחות בדרכים" זה נאמר במפורש מהילד הכי קטן ועד למנהלת או מנהל בית הספר. אני רוצה להדגיש את השפעת בתי הספר על התחבורה ברשויות כי כשבתי הספר לא בחופשה רואים את העומס בכבישים. מה קורה ביום הראשון של חופשת פסח? בום, פתאום אפשר לנסוע בכיף בכל מקום. וזה אומר משהו. כאשר אנחנו ניישם את מיזם "נשק וסע" בכמה שיותר בתי ספר אנחנו נתקרב למצב הזה, וזו כמובן המטרה שאנחנו חותרים אליה.

מנתונים שקיבלנו מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה שבימי חופשה יש פחות תאונות מאשר בימי לימודים רגילים. קיבלנו את זה ממחלקת המחקר. זה דבר אחד.

עדכון קצר, בימים האחרונים - - -
היו"ר יעקב אשר
אתם נפגשתם עם הרשות הלאומית?
יחיאל מונטג
בוודאי.
רחלי טבת ויזל
קודם כל הם קיבלו פרס בכנסת ביום הבטיחות האחרון. בוודאי. אנחנו מאוד - - - את העבודה, יש עבודה משותפת על מנת לראות איך מרחיבים את זה לכל, בוודאי.
יחיאל מונטג
קשר שהולך ומעמיק.
היו"ר יעקב אשר
יפה.
רחלי טבת ויזל
קשר מעמיק, ואנחנו חושבים שהעבודה שלהם - - -
היו"ר יעקב אשר
הוא מעמיק עד תקציבים - - -
רחלי טבת ויזל
העבודה שלהם היא משמעותית ביותר.
היו"ר יעקב אשר
אני יודע את זה, אני רק רציתי לדעת, גם אתם יודעים. אוקיי. משפט לסיום.
יחיאל מונטג
אנחנו מרחיבים את המיזם, ממש השבוע יצא מיזם חדש נוסף בבקעה אל גרביה ועוד שניים מתווספים ממש בקרוב בבאר שבע. תגובת הורה מבית ספר ששמענו אותה לפני שבוע - - -
היו"ר יעקב אשר
לסיום, עם טעם טוב.
יחיאל מונטג
קצר קצר. הורה שחווה את המיזם, הוא פתח את החלון ואמר "סוף סוף אין פקקים". אז זאת החשיבות של המיזם ברשויות.

משפט אחרון, רחלי, בקשה לרשות. גילינו שההנחיות של ווייז גורמות לגודש ליד בתי ספר. היה לנו ניסיון אחד בהוד השרון, ראינו פקק מאוד רציני. עברנו ממכונית למכונית "למה עברת דרך פה?" "כי ווייז הנחה אותי". העברנו איזה שהוא מסר לווייז וזה פסק. אם אפשר דרככם, כי אנחנו - - -
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. אילן בן סעדון סגן ראש עיר מודיעין.
אילן בן סעדון
תודה לכבוד יושב ראש הוועדה. אני סגן ראש העיר בעירית מודיעין מכבים רעות, אני שמח לבשר שדווקא העיר מודיעין זכתה לציון גבוה מבחינת בטיחות בדרכים כי אנחנו עושים עבודה מאוד מאוד מאומצת, אנחנו נמצאים בשטח.

אני שמח שהוועדה הזאת, הרי בסופו של דבר כל מי שיושב כאן רוצה דבר אחד, לצמצם את הנפגעים ככל שניתן, בסופו של דבר, זה יכול להגיע אפילו למשפחות שלנו. יש לי את הזכות גם להודות לך יחיאל שלמדתי ממך המון, אתה הפכת אצלנו להיות בן בית בעיר מודיעין, וגם לך גיל ביילין על כל שיתופי הפעולה, אבל חשוב מאוד לציין שאם אנחנו רוצים באמת לייצר את אותה נקודה שאנחנו רוצים להגיע אליה, חשוב מאוד שנעשה כמה שיפורים כי בסופו של דבר יש לנו את האנשים שרוצים לבוא ולהיות שותפים, יש לנו את האנשים שנמצאים פה ונרתמים ומתנדבים, אבל עדיין חשוב לקחת גם את הנושא של בטיחות בדרכים, לפחות למצב שם תקן שיהיה מחייב ומתגמל ושיהיה מעמד ברשות לבטיחות בדרכים. כרגע אין שם מישהו שנמצא וכל הזמן עם היד על הדופק, וחשוב שאנחנו נדאג ונוודא, שיש מישהו שנמצא שם, יש אל מי לפנות, יש מי שמפקח על הדברים.
היו"ר יעקב אשר
מה, בכל רשות מקומית? יש ראש מטה.
רחלי טבת ויזל
מנהל מטה בטיחות שעובד מול הרלב"ד.
אילן בן סעדון
זה צריך להיות בכל רשות על מנת לקחת את העשייה שאנחנו עושים.
רחלי טבת ויזל
אבל יש.
היו"ר יעקב אשר
יש.
אילן בן סעדון
מרביתם מתנדבים, גם אצלנו זה על הדרך וחשוב מאוד לתת לו תקן.
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה לומר משהו בעניין הזה. רשויות מקומיות חזקות שלא מממנות כזה דבר, זה פשע. אלה שלא מממנות.
רחלי טבת ויזל
יש חוזר מנכ"ל לגבי חלקיות משרה, אבל יש מקומות קטנים ש- - -
היו"ר יעקב אשר
אבל אני חושב שגם חוזר המנכ"ל היה צריך לבוא ולעשות הבדל בין הרשויות האיתנות יותר, החזקות יותר, ופחות. אלה שפחות, לדעתי, צריכים לקבל איזה שהוא סיוע כדי שיהיה איש, לפחות בחצי משרה, אני מסכים, מצטרף לעניין הזה.
אילן בן סעדון
כי בסופו של דבר מטילים את זה על תפקיד נוסף, על מישהו - - -
רחלי טבת ויזל
עירית מודיעין לא יכולה לממן ראש מטה בטיחות?
אילן בן סעדון
תופתעי, אנחנו מממנים כל כך הרבה דברים, מעדיפים לקחת את הכסף הזה, ויש לנו תכניות כל כך ברורות כמו שעשינו בסמים ואלכוהול, לקחנו פעילים - - -
היו"ר יעקב אשר
אתה יודע מה, כשאמרתי רשויות איתנות, התכוונתי גם למודיעין. אבל אני לא רוצה לנהל את השיחה הזאת עכשיו. אבל הרעיון שלך הוא נכון, אני חושב שרשויות חזקות, זו שאלה של סדרי עדיפויות. אז יהיה פחות אומן אחד באירועים כאלה ואחרים ויהיה תקן לעניין הזה. משפט לסיום.
אילן בן סעדון
עכשיו אני מסתכל גם על - - - , אז קודם כל אני מברך ואני רוצה לומר כדי שבאמת נוכל לבוא עם תוצאות טובות, אני רק רוצה לספר לך, אני נמצא כמעט כל יום בשטח ליד כל בית ספר אחר, אני רואה את הנהגים שנוסעים. עשינו קו הפרדה לבן, עם מונטג הלכנו ובדקנו ועשינו את הכל כדי לשפר, אבל בסופו של דבר אנשים - - -
היו"ר יעקב אשר
סיכום. משפט אחרון כי יש עוד שני אנשים שצריכים לדבר.
אילן בן סעדון
חייבים לתת לנו את הכלים כי לפעמים אתה רואה את אותו נהג שנוסע עם הטלפון, הוא עוקף בתוך מעבר חציה, לפעמים חסר את אותו שוטר, חסר את אותו פקח.
היו"ר יעקב אשר
אלה הכלים שדיברנו ואנחנו גם עומדים לעשות דיון בעניין הזה, גם תובנות שבאו מכאן וגם כבר התחלנו לבקש ישיבה בעניין של האכיפה של כל הדברים הללו. גיל ביילין, זוכה פרס יו"ר הכנסת לבטיחות בדרכים ואחרון חביב ד"ר יעקב אדלר.
גיל ביילין
אני רוצה לומר בקצרה שני דברים. קודם כל מה שאני רואה בתקופה האחרונה גם מהרשות לבטיחות בדרכים וגם מהמשטרה, אני רואה שקורה דברים מאוד מאוד טובים. אני נורא שמח לשבת פה ולהגיד את זה לכי לפני שנתיים ושנה וחצי שישבתי פה אמרתי דברים אחרים ודברים הפוכים לגמרי.
היו"ר יעקב אשר
אני מסכים איתך.
גיל ביילין
שני דברים ספציפיים שאני רוצה להתייחס לדברים שנאמרו: אחד- האופניים החשמליים הם טוסטוס לכל דבר. למה יש יותר הרוגים בשנה האחרונה? אנחנו בעצם הורדנו את רוכבי האופניים החשמליים לכביש אז במקום שהם ידרסו, הם נדרסים.
היו"ר יעקב אשר
שאלתי איזה ממצא ברור, נכון?
רחלי טבת ויזל
לגבי האם האכיפה של הורדה מהמדרכה של רוכבי האופניים, האם היא גרמה ליותר הרוגים בקרב רוכבי האופניים.
גיל ביילין
בקרב רוכבי האופניים לפי המגמה אנחנו בשנה פחות טובה וזה הגיוני, בגלל שהם פשוט בכביש. הם בכביש אבל בלי הדרכה.
רחלי טבת ויזל
- - - אבל היו - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל היו הרבה תאונות שקרו על המדרכה.
רחלי טבת ויזל
למשל בשנה שעברה היו לנו הרוגים על המדרכה. היה לנו הרוג על המדרכה מאופניים חשמליים.
גיל ביילין
נכון. ולכן על המדרכה יש בעיה אחת, על הכביש יש בעיה אחרת.
היו"ר יעקב אשר
משפט אחרון.
גיל ביילין
אופניים חשמליים חייבים להיות כמו טוסטוס. הם צריכים להיות עם רישוי, עם ביטוח לכל כלי ועם רישיון לכל רוכב. ואז על הכביש זה ייראה אחרת.
היו"ר יעקב אשר
דיברנו על זה. תודה רבה וברכות על הפרס מיו"ר הכנסת. אחרון חביב ד"ר יעקב אדלר שמלווה אותנו כל הזמן, אני מודה לך.
יעקב אדלר
תודה רבה. אנשים באדום מדריכים גם ילדים בגילאים הצעירים ביותר בבתי הספר, תכנית "משפחה מתחשבת" וכוללים גם את ההורים וגם את הסבים והסבתות בהדרכה הזאת, כי ילדים נוהגים כפי שההורים נוהגים ולכן צריך לשלב אותם בכל הדרכה.

דבר שני, שבילים לאופניים. בחוץ לארץ מה עשו בערים הצפופות במרכז אירופה? לקחו חלק מהכביש למכוניות הפרטיות והרחיבו את שבילי האופניים. אז עשו כבישים חד סטריים. אנחנו צריכים לקבוע שהעדיפות היא לבטיחות ולא לריבוי רכבים פרטיים בערים. אם יהיה פחות מקום לרכבים פרטיים, אנשים ייסעו בתחבורה ציבורית ועל אופניים חשמליים על השבילים. זו בהחלט החלטה שצריכה להתקבל ברמות הכי גבוהות.

דבר שלישי, קרה לפני כמה חודשים מקרה שאדם נהג ברכב ללא רישיון. מעולם לא הוציא רישיון. זה היה בדרום. הייתה לו פי חמש רמת אלכוהול בדם. הוא נעצר, המשטרה רצתה להגיש נגדו תלונה ולא יכלה, מכיוון שאי אפשר לשפוט אדם עם רמת אלכוהול גבוהה כשהוא לא נהג לפי ההגדרה המשפטית. הוא לא נהג כי אין לו רישיון נהיגה. אז הנושא הזה נזרק והוא לא הועמד לדין. לכן לדעתנו כל אדם שנוהג ללא רישיון נהיגה, חייב להיכלל בקבוצה של העבריינים המועדפים. זה הכל.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. אני רוצה לסכם את הדיון. קודם כל אני חושב שהייתה ישיבה טובה, כרגיל. אני מבקש מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הרלב"ד, להוציא למר דולברג בשלטון המקומי מידע, לבקש מידע ונתונים לגבי הרשויות שאין להן מהנדס תנועה בוועדת התימרור כפי שדיברנו.
רחלי טבת ויזל
הוא יקבל את כל הסיכום של כל הבקרות, יש שם מהנדס וגם - - -. העתק יעבור אליך.
היו"ר יעקב אשר
משרד התחבורה, כיצד ניתן להקל על ההוראות והתקנים לרשויות בסלילת נתיבים ומסלולים לאופניים, כולל הרעיונות שנאמרו כאן. אני חושב שאם המשרד יקים צוות מקצועי לחשיבה שזאת המטרה שלנו, איך אנחנו מגיעים למצב שיש יותר שבילי אופניים במקומות שבהם יש ראשי רשויות שרוצים את זה, אך יש להם ירושה מלפני 80 שנה, עיר ותיקה.

המרכז לשלטון מקומי, לפעול להכנסת עוד רשויות לפיקוח ולראות את האכיפה של העבירות הללו. משטרת ישראל, בדברים שדיברנו, כמה אתגרים שאתגרנו אתכם, גם המשך ה- - - ויותר ניראות בצמתים והדברים האלה, אבל לא על חשבון הבין עירוני. זה ממש לא תהיה חוכמה אם אנחנו פתאום נראה שהכוחות עברו לפה ואז הסטטיסטיקות הולכות לשם. צריך לחשוב על דברים חכמים יותר, פיזור, אם בבין עירוני את צריכה לפחות שניים או שלושה שוטרים כדי לאכוף דברים, בעירוני מספיק שוטר אחד שעומד שעה במקום, יכול לתת פתרונות גדולים במקומות שהם בעייתיים מאוד, והנושאים הנוספים שדיברנו, תוספת כוח לפקחים או דברים מהסוג הזה, שייבחנו.

רחלי טבת, מנכ"לית הרלב"ד, להמשיך הלאה את התיכלול ואת הדברים שדיברנו עליהם. אני אבקש ממנהלת הוועדה שנשלח מכתבים שיצאו, לפי הסיכומים ולא רק הסיכום שאמרתי עכשיו כי יהיו עוד דברים, על מטלות שדיברנו לכל אחד, תזכורת בדברים שלו. יכול להיות שנעשה טופס כזה.
אפרת דוד
אדוני היושב ראש, רק להתייחס בסיכום בבקשה לצומת, רק אם תוכל.
היו"ר יעקב אשר
סליחה, אמרתי קודם שזו לא תכנית כבקשתך ואני גם לא אעשה לך עכשיו את הפריימריז למועצה. אנחנו רוצים להציל חיי אדם, ישבה פה ממשרד התחבורה וקיבלת את התשובות ואני מקווה שהדברים יהיו. אני מודה לכולם על הדיון הענייני והטוב, גם לך חברת המועצה, אני מאחל לך בהצלחה בבחירות.
אפרת דוד
תודה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:02.

קוד המקור של הנתונים