ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/05/2018

חוק תאגידי מים וביוב (תיקון מס' 12), התשע"ט-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



44
הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הפנים והגנת הסביבה לדיון בהצ"ח תאגידי מים וביוב
15/05/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 9
מישיבת הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הפנים והגנת הסביבה
לדיון בהצ"ח תאגידי מים וביוב
יום שלישי, א' בסיון התשע"ח (15 במאי 2018), שעה 13:30
סדר היום
הצעת חוק תאגידי מים וביוב (תיקון - צמצום מספר תאגידי המים והביוב), התשע"ז-2016 (פ/3523/20) של חה"כ איציק שמולי, אורן אסף חזן, יואב קיש, ענת ברקו, אמיר אוחנה, אברהם נגוסה
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
חמד עמאר
חברי הכנסת
ענת ברקו
איציק שמולי
מוזמנים
יוסי אל-עזרה - מנהל אגף ייעוץ משק המים, משרד האנרגיה

תמרה לב - עו"ד, משרד המשפטים

תמר לוי בונה - רפרנטית חקלאות באגף תקציבים, משרד האוצר

שניר ניב - רפרנט אנרגיה באגף תקציבים, משרד האוצר

יוסי בנישתי - מנהל תחום בקרה תקצוב ופיתוח, משרד הפנים

אורית מלמד - עו"ד, משרד הפנים

אתי נתן זלצמן - אגף שפכי תעשיה, המשרד להגנת הסביבה

גיורא שחם - מנהל הרשות ויו"ר המועצה, רשות המים והביוב

אפי דביר - ממונה על התאגידים, רשות המים והביוב

ניר וילנר - סגן בכיר ליועצת משפטית, רשות המים והביוב

עומר ורדי - עוזר ראש ליועצת משפטית, רשות המים והביוב

חי מיארה - יועץ מנהל הרשות, רשות המים והביוב

גלעד פרננדס - סמנכ"ל בכיר כלכלה, רשות המים והביוב

טל שביב וינברג - ממונה יעוץ משפטי, רשות המים והביוב

חיים ביבס - ראש עיריית מודיעין מכבים רעות ויו"ר מש"מ, מרכז השלטון המקומי

שלמה דולברג - מנכ"ל מש"מ, מרכז השלטון המקומי

איתי חוטר - סמנכ"ל כלכלה, מרכז השלטון המקומי

ציון נקאש - כלכלן, מרכז השלטון המקומי

איתן גינזבורג - ראש עיריית רעננה, מרכז השלטון המקומי

רפי כהן - עוזר רוה"ע רעננה, מרכז השלטון המקומי

יהודה סיסו - מנכ"ל מעיינות העמקים, תאגידי מים וביוב

אבישע קליין - מנכ"ל תאגיד מי יבנה, תאגידי מים וביוב

יאיר לייפר - מנכ"ל מעיינות אתא, תאגידי מים וביוב

אברהם דניאל - יו"ר התאחדות החקלאים החדשה בישראל, איגוד לשכות המסחר

אוריאל בן חיים - ראש תחום חקלאות קיימות וסביבה, מרכז המועצות האזוריות

אלעד נצר - ראש תחום אנרגיה ותשתיות, התאחדות התעשיינים

והיב חביש - ראש מועצה מקומית ירכא

גיל ליבנה - ראש מועצת שוהם

יונתן דרוקר - תכנית "הכל כלול"
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם



הצעת חוק תאגידי מים וביוב (תיקון - צמצום מספר תאגידי המים והביוב), התשע"ז-2016 (פ/3523/20) של חה"כ איציק שמולי, אורן אסף חזן, יואב קיש, ענת ברקו, אמיר אוחנה, אברהם נגוסה
היו"ר דוד ביטן
טוב, רבותיי, תראו - עכשיו גם סיימתי שיחה עם מנכ"ל משרד הפנים - המצב הוא כזה: אנחנו קרוב לשמונה חודשים מנסים לגבש פשרות עם כל משרדי הממשלה. ברוב הפשרות הצלחנו. כל פעם בא מישהו, כולל מרכז שלטון מקומי, שולח איזה תנאי, חושב שזהו, שבגלל שזה תקוע בהחלטת ממשלה וצריך לעבור ועדת שרים בקריאה ראשונה אז הוא יכול לשים לי תנאים. אני מודיע לכם שלא. אם תרגיזו אותי, אני אחזור להיות מה שהייתי כיושב-ראש קואליציה, אני אעביר את זה בכנסת בלי ועדת שרים. אני רוצה לגבש הסכמות. אני לא אהיה מוכן לקבל שום תנאים. אני יכול לשכנע את משרד האוצר להסכים עם משהו שמשרד הפנים רוצה? אחרי ויכוחים של 20 שנה הם רוצים שאני אסדר את זה בצעת החוק הזאת. זה לא רלוונטי, זה לא מה שיקרה. אני כן רוצה להגיע להסכמות עם כל משרדי הממשלה, עם חברי הכנסת, עם מרכז שלטון מקומי, על מנת שנבוא למשהו מסודר, מוסכם על כולם. אנחנו עושים מאמצים לכיוון הזה. אף אחד לא יכול להגיד שאנחנו לא עושים מאמצים, אנחנו עושים מאמצים. זה דבר ראשון. הניסוחים לא מסוכמים, אז אמרנו - -
אמרנו איתי עצמון
חלק מהנושאים העקרוניים.
היו"ר דוד ביטן
חלק כן. אמרנו שבישיבה הזאת נתחיל להקריא את הדברים המסוכמים. לגבי הדברים שלא מסוכמים נקבל את הניסוחים, נעשה ישיבה בעוד שבוע. אני רוצה לסיים קריאה ראשונה תוך שבועיים. את השנייה והשלישית עד סוף המושב, אם אני אצליח, כי רוב הדברים מסוכמים. את מה שלא מסוכם נסגור עד אז. זה מחייב אותי לעשות עוד שתי פגישות, משהו כזה, כדי לגמור את זה.

אני רוצה להודות לרשות המים וגם למשרדי הממשלה: האוצר, המשפטים, הפנים, על המאמצים שעושים כדי להגיע לפשרות. כמובן לצוות הוועדה, ליועץ המשפטי של הוועדה. בגדול, הצעת החוק הזאת שהוגשה על ידי חברי הכנסת, אין בה בשר, אין בה כלום. למה? כי החוק היום איפשר, הוא צמצם את מספר התאגידים ל-11, עד חודש יוני היו צריכים לצמצם את זה ל-11. מה הצעת החוק הזאת אמרה? במקום 11 נצמצם ל-14. זאת אומרת, לא הייתה איזו שהיא בשורה בחוק הזה. אני חושב שאפילו הח"כים שהגישו לא היו ערים לסיטואציה שבעצם לא צריך את החוק, לא צריך את הצעת החוק הזאת, יש חוק שכבר אושר.
איתי עצמון
ב-2013.
היו"ר דוד ביטן
ב-2013. הוא חייב את כל התאגידים להצטמצם ל-11. כל פעם דחו את החיוב הזה. הפעם האחרונה הייתה צריך להיות ביוני 2017, נכון?
איתי עצמון
יש כמה מועדים.
היו"ר דוד ביטן
יש כמה מועדים, אבל לא משנה. בוא נגיד שעד סוף השנה. היה ברור שלא צריך את הצעת החוק הזאת, רק צריך לבוא ולדחות את המועד. בגלל הבחירות המוניציפאליות פיצלנו את החוק, דחינו את המועד עד אחרי הבחירות לעיריות. ברגע שיש בחירות הכל הופך להיות פוליטי, אף אחד לא מתייחס לגופו של עניין. מצד שני, בדיונים עם משרדי הממשלה אמרתי להם: תראו, ברור לי שאתם רוצים לצמצם, כי יש רצון של צד אחד, של האוצר, להשתלט על התאגידים, לעשות את זה כמו מקורות, כמו חברת החשמל. זה לא פותר את הבעיה לתושבי המדינה. מצד שני, ברור שאם אנחנו נבטל את כולם ונעביר אותם לעיריות זה לא יחסוך בכסף, כיוון שכל עיר תחזיק מנהל אגף שהוא כמו המנכ"ל וההוצאות יימשכו רגיל. מצד שלישי, בדקתי וראיתי שעלויות התפעול לא משפיעות על מחיר המים, ממש בשוליים שבשוליים. לא בגלל זה מחיר המים. מחיר המים הצטמצם בשנתיים האחרונות כמעט בשלושים ומשהו אחוז בזכות ש"ס, בזכות מה שהם עשו, בזכות האוצר, בזכות רשות המים. מחיר המים שהיה לפני 4 שנים לא דומה למחיר המים של היום. את זה משום מה הציבור לא רואה. מחיר המים ירד בצורה דרסטית. הוא לא עולה, הוא רק יורד. אמרתי יחד עם החברים שהשתתפו בישיבות: בואו, יש בעיה של תדמית גדולה מאוד לתאגידי המים, הציבור לא רוצה אותם מכל מיני סיבות. זה אומר שאנחנו כרגע דוחים את כל הנושא. ברור שגם אם הם לא יבוטלו, אנחנו נצמצם, על זה אין ויכוח בכלל. אנחנו נותנים תקופת זמן שכל הסוכריות האלו שאנחנו נותנים יחלחלו לציבור. אני רוצה לראות תוך 3 שנים מה המצב. לדעתי זה כן ישפיע. על מה שאני רוצה לשבת איתכם היום זה על העקרונות, להגיד לכם מה העקרונות שאנחנו עושים. יש דברים שכבר ניסחנו, אנחנו נדבר על זה. העקרונות הם פשוטים. אחת הבעיות המרכזיות של תאגידי המים זה הנושא של פריצות, דליפות מים מהצנרת.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אחת הבעיות.
היו"ר דוד ביטן
אחת הבעיות. מה שקורה בפועל זה שאנשים מקבלים חשבונות של 10, 15 ו-20 אלף שקל לשלם, כאשר מורידים להם לפי החלטה של הרשות איזה שליש. לך עכשיו ותבקש מהאנשים לשלם עשרת אלפים שקל. באותו רגע הם נגד התאגיד, נגד ראש העיר, ובצדק, למרות שהתאגיד לא אשם שיש דליפת מים. את זה אנחנו מתקנים. אל"ף, בהסכמת האוצר ורשות המים אנחנו מכניסים הוראה בחוק לגבי מדי המים. יש מדי מים שאפשר לעלות על דליפת המים. כשזה מגיע אליהם ישירות, הם יכולים להתריע ולתקן את זה באופן מידי. עכשיו אנחנו מחייבים בחוק שלכל הבתים בישראל תוך 6 שנים יחליפו את מדי המים. זה יהיה על חשבון התאגידים, לא על חשבון התושבים. כולם יוחלפו.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
מה לגבי השעון, הוא מגלה את הדליפה?
היו"ר דוד ביטן
מגלה במקום. הוא רואה שינוי במגמה של השימוש.
ענת ברקו (הליכוד)
זו קריאה מרחוק?
היו"ר דוד ביטן
מרחוק. אז התאגיד מצלצל לבית ואומר: אדוני, יש לכם דליפת מים, טפלו בזה מיד. זה דבר ראשון. דבר שני, והם גם הסכימו, שהחיוב יהיה שונה על מים שהם כתוצאה מדליפה. למה זה יקר? זה מעלה לך את השימוש הממוצע למספרים הגבוהים של המים. הסכמנו שמנקודה מסוימת החיוב יהיה שקל לקוב, נכון?
סאלח סעד (המחנה הציוני)
על המים שדלפו?
היו"ר דוד ביטן
לא, על מים מגובה מסוים. בדקנו את זה מבחינת ממוצע.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
אם יש דליפה, מה הוא עושה?
היו"ר דוד ביטן
דליפה מאצלו, לא דליפה מבחוץ. מה שעשינו, בדקנו את הממוצעים. אם היום על דליפת מים אדם היה משלם 7,000 שקל, על הדליפה הזאת הוא ישלם 300 שקל. זה לא נורא. אם הוא היה צריך לשלם מעל 10,000 שקל, עכשיו הוא ישלם 700 שקל. בגדול, את הבעיה העיקרית בחיכוך בין הצרכן, תאגידי המים והעיריות בנושא הזה אנחנו פותרים באופן מוחלט. זה יוריד את החיכוך בצורה דרסטית.

דבר נוסף, אין דבר כזה היום הנחה סוציאלית במים. כשהיינו בעיריות הייתה הנחה סוציאלית. זה לא אצל כל העיריות. לחלק מהעיריות היה, לחלק לא היה. בראשון זה היה. הייתה לנו ועדה סוציאלית. מי שהביא חוות דעת סוציאלית קיבל הנחה. זה בדיוק כמו הוועדה להנחה בארנונה. אנחנו מחזירים את האפשרות הזאת. זאת אומרת, נכניס בחוק הזה את הפלטפורמה שתאפשר להקים ועדות הנחות.
ענת ברקו (הליכוד)
מה שיעור ההנחה המקסימאלי שיכול להיות?
היו"ר דוד ביטן
עד 70%. זה יהיה. את זה עוד לא ניסחנו. כמובן שזה ילווה בתקנות של שר האוצר, של שר הפנים וכו'. בגדול, יש עם זה קצת מחלוקת, תיכף אני אסביר מה המחלוקת, אבל תהיה פלטפורמה של הנחות סוציאליות. זה לא כולל הנחות כלליות, כמו למשל הנחות לנכים או דברים מהסוג הזה. בחשמל יש איזו שהיא קרן שממנה מקבלים באופן גורף. אני אומר, עזוב אותי גורף, אני מדבר על בדיקה פרטנית. אם לאדם אין מה לאכול, הוא חולה סרטן, או כל מיני דברים, הוא יוכל להביא דוח סוציאלי. תהיה פלטפורמה של ועדת הנחות שתוכל לתת לו את ההנחה. זה דבר שהם הסכימו. אין את זה בשום חוק ובשום מקום.
שניר ניב
בנושא הזה יש פערים מבחינת מי שדיבר איתך.
היו"ר דוד ביטן
לא, אדוני. הסכמנו על העיקרון. עכשיו אני אגיד מה המחלוקת. אני אומר עכשיו באופן כללי. אנחנו לא הולכים עכשיו להתחיל את כל הדיון. המחלוקת שלי עכשיו היא עם משרד האוצר בעיקר, לא כל כך עם רשות המים, וזה על איפה עושים את ההנחה הזאת – האם עושים אותה בעירייה, או עושים אותה בתאגיד. תמיד סברתי שעדיף לתת את זה לעירייה, שעדיף שנאפשר לעירייה לתת את זה מהתקציב שלה.
ענת ברקו (הליכוד)
גם יש לה את המידע.
היו"ר דוד ביטן
בוא נגיד ככה, הבעיה הכי גדולה היא מאיזה כסף יעשו את זה. הרי הכל זה כסף. ראשי ערים, עם כל הכבוד, צריכים לתת. כמו שהם נותנים הנחה בארנונה, שיתנו גם הנחה בזה, אלה תושבי העיר שלהם.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הוא לא אחראי על המים. איך הוא ייתן לו הנחה?
היו"ר דוד ביטן
הוא לא צריך להיות אחראי על המים, הוא צריך לתקצב את זה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
התאגיד ישב - - ?
היו"ר דוד ביטן
תיכף אני אתייחס לבעיה, בדיוק זאת הבעיה. ראשי הערים לא נותנים תוספת בחינוך על מה שמשרד החינוך נותן? הם אחראים על החינוך? לא.
והיב חביש
אתה מרוויח ממשק המים בעירייה, לכן אתה נותן הנחה.
היו"ר דוד ביטן
עם כל הכבוד, לא כולם מרוויחים. זאת בדיוק הבעיה. איפה שיש רווח, איפה שלוקחים דיבידנד אין בעיה, נכון? חלק מהדיבידנד הזה תיתן להנחות. זה בסדר גמור, על זה אין לי מחלוקת עם האוצר. הבעיה הכי גדולה זה איפה שאין רווח. יש הרבה תאגידים – תתפלאו אבל תאגידים רציניים - כמו התאגיד של עיריית חיפה שלא מרוויח, זאת למרות שהעירייה חזקה. תל אביב וחיפה יכולות לתת מהתקציב שלהן הנחה במים, אין בעיה. שני התאגידים לא רווחיים. תתפלאו שגם התאגיד של תל אביב לא רווחי. למה? מכל מיני סיבות. בתל אביב – בגלל שלא השקיעו בתשתית המים הרבה שנים, ובחיפה – בגלל הגובה. הגובה קובע את העלות של הטיפול. יש תאגידים שכן מרוויחים. פה יש לנו מחלוקת. פה נצטרך לשבת עם משרד האוצר. ברור שיש לזה עלויות. אם אני לא אסתדר איתם, אני אשב עם שר האוצר. אני חושב שיש מקום לתת תקציב מסוים לתאגידים ולעיריות שאין אצלם רווח במים. לאלה צריכים לעזור, כי אחרת הפריפריה לא תקבל הנחה במים, הערים החזקות כמו ראשון לציון, מודיעין כן יקבלו. אנחנו לא רוצים להגיע למצב הזה. זאת המחלוקת. אנחנו לא נסגור את זה היום.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
לעניין תוספת עררים, תוספת ריביות פיגור.
היו"ר דוד ביטן
זה לא קשור לחוק שלנו. זה הוויכוח שלי עם משרד הפנים. אחת הבעיות המרכזיות בשכונות ותיקות ובשיקום שכונות זו הצנרת הפרטית. עד לשטח הגבול הציבורי זה פרטי. שם יש המון סתימות, המון בעיות. הם לא מטפלים בזה. בהרבה מקומות ראשי הערים רוצים לעזור מהתקציב של התאגיד, אבל הם כמעט ולא יכולים. למה הם לא יכולים? כי זה שטח פרטי. אני חושב שצריך לתקן גם את פקודת העיריות. פה יש הסכמה על כך – אנחנו נעשה את התיקונים הדרושים - שאם ראש עיר, אם ראש מועצת עיר רוצה להיכנס לשטח פרטי בשכונות בעייתיות על מנת לטפל בבעיה, הוא יוכל להיכנס ולטפל.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
עד עכשיו הם לא יכלו?
היו"ר דוד ביטן
עשו איזה ניסוי. אני מציע שזה לא יהיה בניסוי, אני מציע שזו תהיה אפשרות מסודרת. גם בזה לא סיכמנו את הניסוחים, נכון?
איתי עצמון
נכון.
היו"ר דוד ביטן
את זה אנחנו נעשה. דבר נוסף, בהסכמת האוצר ורשות המים נעשה מבצע לגביית חובות, מבצע הנחות משמעותי.
ענת ברקו (הליכוד)
כמה זמן?
היו"ר דוד ביטן
לחצי שנה, כדי שלא תהיה להם ריבית והצמדה על החוב. זה לא סוכם עד הסוף, אבל יש הסכמה עקרונית שזה גם יבוא.
ענת ברקו (הליכוד)
לא יהיה גם קצת קיזוז?
היו"ר דוד ביטן
הריבית זה קיזוז גדול, אין לך מה לדאוג. הריבית שם היא יותר מהחוב, כמובן תלוי ממתי החוב. אם החוב הוא לפני 8 שנים, 80% זה הריבית, 20% זה החוב. יותר גרוע מהבנקים העניין הזה.

דבר נוסף, הנושא של הדיבידנד שמחלקים. זה ילך למטרות ספציפיות, לא לכל דבר. ראש העיר לא יכול לקחת את זה לכל דבר. זה יהיה כתוב בחוק. מה זאת אומרת? יהיה כתוב שזה ילך לחינוך, לרווחה, לקיזוז חובות, לנושא של הנחות סוציאליות. יהיה כתוב מה האפשרויות. מועצת העיר תצטרך לקבל החלטה. לא יהיה דבר כזה שהעירייה תחליט מה שהיא רוצה. זה לא יקרה.

אחת הבעיות של צמצום תאגידים זה שראשי הערים לא משתפים פעולה. כל ראש עיר רוצה את חלקת האלוהים הקטנה שלו כך שערים קטנות לא יכולות להיכנס. הדבר נובע בגלל שתי בעיות. בעיה ראשונה, בעיה של דירקטורים, כל אחד רוצה ייצוג של דירקטורים לעיר שלו. מצד שני, העיר הגדולה לא רוצה להפחית מהכוח שלה. עשינו תיקון מוסכם על ידי כל המשרדים לאיך נבנה את הדירקטוריון, כדי שהבעיה המרכזית של האיחודים תזוז הצידה. אני חושב שמצאנו פתרונות.
ענת ברקו (הליכוד)
באיזו צורה?
היו"ר דוד ביטן
זה ילך לפי גודל עיר. אם לעיר אחת יש 200 ולעיר אחרת 50,000, החלוקה תהיה בהתאם. עיר קטנה תקבל בונוס. ברור שלעיר של 7,000 ניתן אחד. כדי לעשות את זה הגדלנו את האופציה מ-9 ל-11. במצבים כאלה נוכל להגדיל את מספר הדירקטוריונים.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל אז יהיו דירקטוריונים מנופחים.
היו"ר דוד ביטן
לא מנופחים. החלטנו שזה בסדר, אין בעיה עם 11. את חושבת שחמישה מחליטים יותר טוב מ-11? לא.
ענת ברקו (הליכוד)
מספיק חמישה.
היו"ר דוד ביטן
בדירקטוריון של תאגיד מים יש נציגי עירייה, נציגי ציבור וחברי מועצה. לחברי המועצה ולעובדי העירייה לא מגיע כסף. אם יתנו לאנשי ציבור, שזה גג 3,4, אז העלויות הן שוליות, זאת אומרת, הגדלת הגודל של הדירקטוריון לא משמעותי במבחינה ציבורית. ההיפך, ברגע שאת נותנת תקציב לכולם, אז לכל יחיד יש "סיי" בדירקטוריון.

בעיה שנייה היא בעיית הנכסים, שכל אחד אומר: אלה הנכסים שלי, אני השקעתי בהם, למה זה שלא השקיע בנכסים נהנה ואני מפסיד. זה מונע את האיחודים. גם את זה פתרנו על ידי זה שאמרנו שכשנפצל או נפרק, כל אחד יקבל את הנכסים שלו. זה בניגוד לפקודת החברות. אם עיריית ראשון התאחדה עם עיריית לוד, כאשר בעת האיחוד היא הביאה נכסים בסדר גודל של חצי מיליארד ולוד הביאה נכסים בגודל של מיליון שקל, אז כשהם מתפרקים, היא מקבלת את החצי מיליארד, ההיא מקבל את המיליון.
ענת ברקו (הליכוד)
הנכסים המקוריים.
היו"ר דוד ביטן
בנכסים שהתאגיד עשה במשותף זה ילך לפי היחס, אין בעיה. למה ראשי רשויות הסכימו לתאגידים, אתם יודעים למה? כי חוץ מהבונוסים מהאוצר נתנו להם גם את עלות ההשקעות הראשוניות שלהם. אם לא היו תאגידים הם לא היו מקבלים, מכון הביוב היה נשאר מכון ביוב. הם קיבלו כסף. נתנו להם אישור באוצר להשתמש בזה לתקציב הרגיל, לא לתקציב פיתוח. עם זה הם כיסו את כל החובות. הם חיו עם זה 10,15 שנים. עכשיו יש להם עוד פעם חובות, אז הם לא רוצים את התאגידים. לא ניכנס לזה כרגע.
איתן גינזבורג
אדוני היושב-ראש, היו הרבה מאוד הפגנות נגד תאגידים.
היו"ר דוד ביטן
בגדול, המגמה כרגע היא לצמצם את התאגידים בתוך 3 שנים. ברור שזה יצומצם. אנחנו גם מפשטים את התהליך כך שראשי הערים שהתנגדו יתנגדו עכשיו פחות בגלל שיהיה להם בדירקטוריון את הייצוג שהם רצו, יהיה להם את כל מה שהם צריכים. את הדברים שפגעו בציבור נחזיר לציבור, כדי - -
איתי עצמון
להגברת האמון.
היו"ר דוד ביטן
להגברת האמון. ניתן שנתיים לסיים את העניין. כרגע לא תהיה חובת תאגוד. את חובת התאגוד דחיתי. מה שאמרתי עכשיו יהיה מיד. חובת התאגוד נדחתה. למה? כדי לאפשר לרשות המים ולעיריות לשבת על האיחודים האלה.
יונתן דרוקר
אבל למה צריך כל כך הרבה דיונים? הבטחת לפני שנה וחצי. למה אתה מורח אותנו?
היו"ר דוד ביטן
אני לא מורח אף אחד. אתה מורח את הציבור, לא אני. אתה יודע למה אתה מורח? מכיוון שאתם באתם ועשיתם חצי שנה תעמולה על חוק שכבר יש.
יונתן דרוקר
הוא עבר בקריאה ראשונה.
היו"ר דוד ביטן
מה בניתם? היה חוק של 11, עשיתם חוק של 14.
יונתן דרוקר
הוא מתקדם? אתה התראיינת אצלנו מספר פעמים. הבטחת במושב הקודם, אחרי זה במושב הזה.
היו"ר דוד ביטן
מה, אני חייב לך משהו?
יונתן דרוקר
לא, אתה לא חייב, רק תגיד את האמת. אתה לא אומר את האמת. גם עכשיו אתה מורח אותנו.
היו"ר דוד ביטן
קודם כל, בהצעת החוק המקורית - עשיתם עליה סיפור גדול, היא אמרה שזה הדבר הכי חשוב שהיה לה אי פעם בתכנית - אין כלום.
יונתן דרוקר
איפה זה עומד עכשיו?
היו"ר דוד ביטן
אין בה כלום, כי החוק איפשר עד יוני לצמצם עד 11. הבאתם הצעת חוק לצמצם ל-14. מה עשיתם פה, לא הבנתי. הוספתם שלושה?

דבר שני, אתם טענתם שמחיר המים גבוה. יש את כל ההוכחות שמחיר המים ירד בקרוב ל30%, אפילו יותר. על מה אתם מדברים? אז נכון שאפשר להתווכח על הנושא של ההוצאות שמשיתים התאגידים, אם זה טוב או רע, אבל ברור דבר אחד - גם אם אתה מבטל את התאגידים, עיריות לא יבחרו ראש אגף מים וביוב? ייקחו. ברור שהם ייקחו, ודאי שהם ייקחו, ודאי שיהיו עובדים. זה יחסוך בשוליים.
חיים ביבס
דרך אגב, זה גם רלוונטי לצמצום של העשרה.
היו"ר דוד ביטן
הדבר היחיד שהתאגידים כן עשו זה נושא של השקעות בתשתית. פעם העיריות היו לוקחות את הכסף לדברים אחרים. פה יש משק סגור. אין היגיון שבתל אביב הגדולה התאגיד לא יהיה רווחי. למה הוא לא רווחי? כי התברר שתל אביב לא השקיעה לאורך שנים בתשתיות את מה שהיא הייתה צריכה להשקיע. אם תל אביב לא השקיעה, בטח ערים יותר קטנות לא השקיעו. לתאגידים היו דברים טובים ודברים רעים. דבר אחד בטוח - היום הציבור נגד. למה הוא נגד? בגלל הדברים האלה שאמרתי. אם יש משהו חדש, תגידו, אין לי בעיה.
יונתן דרוקר
אם אתה מסכים על משהו, למה צריך עוד דיון ועוד דיון כבר שנה וחצי? בואו נסיים את זה.
היו"ר דוד ביטן
אני אגיד לך למה. בניגוד אליך, אני צריך להגיע להסכמות. אנחנו מקיימים הרבה ישיבות מקצועיות עם הצוות. גם שמולי השתתף בישיבות האלו. אנחנו עובדים על זה. אנחנו בדרך לסיום. לדעתי, תוך שבועיים-שלושה אנחנו מסיימים.
יונתן דרוקר
גם לפני חצי שנה אמרת את אותו דבר.
היו"ר דוד ביטן
מה אני יכול לעשות? תגידו שאני לא בסדר. אני עובד על זה, אני לא משחק עם זה, בסדר?

דבר נוסף, שלו אין פתרון, זה שיש תאגידי מים עם חובות. האוצר לא מוכן לכסות את החובות האלה. החוב של תאגידי המים מגיע ל-1.7 מיליארד שקל. אם זה יעבור, מישהו צריך לשלם את זה. אני לא מדבר על דברים אחרים, על בונוסים. את החובות האוצר לא מוכן לכסות. אמרנו שנלך בשיטה אחרת - ניתן אפשרות לצמצם בצורה דרסטית, נתקן תיקונים על-מנת להגביר את אמון הציבור, ונעשה פיילוט של שנתיים. בשנתיים האלה נראה אם הכל משתנה. תמיד הכנסת יכולה להתכנס ולדון על זה. נסמוך על חבר הכנסת שמולי שלא יוותר בעניין הזה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני חושב שהצעת החוק בנויה על שני חלקים. אני אתחיל דווקא מהחלק השני, מההטבות הסוציאליות. בואו נאמר את האמת, בהתחלה הוא לא היה. הוא תולדה של הפעילות שלך. בחלק מהדברים יש בשורה של ממש. ההחלטה להכניס את זה לתוקף מיידי היא החלטה טובה, היא תגביר את אמון הציבור. מגיעה פה גם מילה טובה לממשלה.

החלק העיקרי שהיה בהצעת החוק הוא החלק שמדבר על מבנה משק המים. אתה הנחת הנחת מוצא על השולחן שאומרת שמספר התאגידים הוא לא הבעיה. מספר התאגידים, בעיני, זה כן הבעיה.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו נצמצם אותם.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
כשאנחנו הנחנו את הצעת החוק ידענו מה אנחנו מניחים. אמרנו שאנחנו עושים את זה, כדי שתהיה לנו פלטפורמה לדבר גם על ביטול מוחלט של התאגידים.
היו"ר דוד ביטן
מה הצעת החוק אומרת? שאתה מצמצם ל-14. תגיד את זה להם פעם אחת.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אין לי בעיה להתעמת עם הכל, אבל בואו נשים את האמת על השולחן. האמת הייתה שאנחנו מעבירים את הצעת החוק בנוסח הזה, כדי לעבור את המליאה ואת הממשלה, ואז להגיע לכאן לדבר גם על האופציה של ביטול מוחלט.
והיב חביש
אתה נתת שלושה חודשים להכין את ההצעה החדשה.
היו"ר דוד ביטן
זה היה בהצעת החוק הקיימת?
והיב חביש
כן.
היו"ר דוד ביטן
אוקי, תביא את הצעת החוק. תביא את דברי ההסבר. בואו נתעמת עם זה, אין בעיה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הצעת החוק לא מדברת על ביטול, הצעת החוק מדברת על צמצום.
היו"ר דוד ביטן
אבל אין צמצום. פה שינינו.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אנחנו דיברנו על איך נמצא את הדרך להוציא את מי שרוצה לצאת מהתאגיד.
חיים ביבס
מי שהוביל את ההצעה היה אלי כהן יחד עם שמולי. הפגישה באה ונועדה להביא הצעת חוק שתפקידה לבטל את התאגידים ולייצר אחד משניים: מי שמתנהל טוב יפעיל את עצמו, מי שלא מתנהל טוב יתנהל על ידי תאגיד.
היו"ר דוד ביטן
אבל יש 30 שמתנהלים טוב.
חיים ביבס
מה קרה? באו מהאוצר, לצערי אני אומר, והפכו לאלי כהן את ההצעה. בסוף הגישו הצעה שהיא בדיוק הפוך ממה שהוא רצה להשיג. צמצום תאגידים, אני אומר את זה בצורה מאוד ברורה, זה בלוף. זה יביא להפחתה בשירותים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
צמצום יביא לפגיעה.
חיים ביבס
מאז מנסה דוד ביטן, יושב-ראש הוועדה, לנסות להגיע למשהו. אני יודע להתנהל במודיעין מצוין בלעדיהם. חבר הכנסת ביטן מנסה להביא משהו מותאם. אחת הבעיות המרכזיות שהעלו בערוץ 10 בזמנו הייתה העובדה שבן אדם מקבל חשבון מים של 20,000 שקל. זה נראה לכם הגיוני?
היו"ר דוד ביטן
על זה הם דיברו בעיקר, רק על זה.
יונתן דרוקר
לא דיברנו רק על זה, דיברנו על עוד דברים. כל יום אנחנו מקבלים פניות. כל יום אזרחים מתלוננים שהתאגידים מתעמרים בהם. בשום מקום בעולם אין 56 תאגידים על אוכלוסייה כל כך קטנה.
היו"ר דוד ביטן
מי שלא בסדר - שיטפלו בזה.
יונתן דרוקר
פתאום השתנית. לפני שנה וחצי דיברת אחרת.
היו"ר דוד ביטן
מה אמרתי?
יונתן דרוקר
אמרת עוד במושב הקודם שאתה בעד הצעת החוק הזאת, שאתה הולך לצמצם את התאגידים במהרה.
היו"ר דוד ביטן
בחברת החשמל יש חברה אחת, נכון? אתה מרוצה שם מהשירות?
יונתן דרוקר
לא.
היו"ר דוד ביטן
אז מה אתה מדבר שטויות. מה שיקרה זה שהאוצר ישתלט על התאגידים, העיריות יצאו לגמרי, ואז נראה את השירות לאזרחים.
יונתן דרוקר
אבל עדיין לא צריך כל כך הרבה עובדים.
היו"ר דוד ביטן
יש הבדל בין ביטול לגמרי, שאז זה חוזר לעיריות. אתה יודע מה? בזה הייתי מוכן לתמוך. אנחנו באים ואומרים: בואו כרגע נצמצם. אנחנו לא מוותרים על הביטול הכללי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
ההצעה שהייתה פה על השולחן לגבי מבנה משק המים אמרה כדלקמן: נקבע אמות מידה, קריטריונים לרשויות המקומיות.
היו"ר דוד ביטן
זה מה שאנחנו עושים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
כאשר מי שעומדת באותם קריטריונים, שזה כנראה הרשויות הגדולות יותר - -
היו"ר דוד ביטן
אנחנו עושים את זה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אבל איך עושים את זה? עכשיו אתה מדבר על כך שבעוד 3 שנים נעשה את השינוי במבנה משק המים, זה מה שהבנתי מהדברים שלך.
היו"ר דוד ביטן
קבעו חוק ב-2013, נכון? למה לא עשו את זה עד עכשיו? אתה בא רק אלי בטענות? אתה לא הצבעת על דחייה?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תגיד, אתה הופך עלי את כל העסק? אני לא מפיל עליך כלום.
היו"ר דוד ביטן
לא 3 שנים – שנתיים, בגלל הבחירות המוניציפאליות.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הייתה חובה להיכנס לתאגידים. אנחנו דחינו את החובה להיכנס לתאגידים למשך שנתיים.
היו"ר דוד ביטן
למה לאלה שהפרו את החוק ולא נכנסו מגיע בונוס ולאלה שבפנים לא מגיע לצאת? האוצר, כמה חובות יש לתאגידים? אמרתם בישיבה האחרונה מיליארד 700, נכון? מי מכסה את זה? אם עכשיו סגרתי את התאגידים, מי מכסה? עזוב את מודיעין שיש לה כסף.
והיב חביש
המועצות.
היו"ר דוד ביטן
אתם תכסו?
והיב חביש
אני מוכן.
חיים ביבס
חבר'ה, על תתחייבו.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה, יש לכם מרכז שלטון מקומי. אתם גיבורים גדולים. יש לך מענק איזון?
והיב חביש
יש לי מענק איזון.
היו"ר דוד ביטן
אז אתה מוותר עליו?
והיב חביש
אם היית תושב ירכא, ג'וליס, טייבה או כפר יאסיף היית מוותר. התאגיד הרס לנו את החיים, למועצות ולתושבים. התעללו בנו.
היו"ר דוד ביטן
אתה רוצה שנשנה את כל הארץ בגלל ירכא?
והיב חביש
תבוא לירכא. תבוא ותראה במו עיניך. אתה לא חי שם. אנחנו חיים.
היו"ר דוד ביטן
משרדי הממשלה הסכימו לדברים שבחיים לא היינו מקבלים אותם. אנחנו מנצלים את הוויכוח הזה, כדי להגיע לכל מיני הסכמות על דברים שהם אף פעם לא הסכימו להם, זה הדבר הכי חשוב. על משק המים נדבר, אין לי בעיה לדבר על זה. תסתכלו על כל התמונה, לא רק על חלק מהתמונה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני רוצה שיהיה ברור, ההטבות הסוציאליות שיש בחוק - -
היו"ר דוד ביטן
לא הסוציאליות.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני מדבר גם על הגבלת הצריכה המשותפת, גם על ההנחה שניתן לתת מסיבות סוציאליות, גם על דיבידנדים שהולכים לטובת הנחות, גם על כניסה לצנרת פרטית בתוך שיקום שכונות, גם על מבצע לגביית חובות. כל אלה הם דברים שיש בהם ממש, אלה הישגים סוציאליים אמיתיים. אחרי שאמרתי את זה, ביטן, המודל שראיתי לנגד העיניים - -
היו"ר דוד ביטן
מה אתה רוצה, לצמצם ל-14?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני אגיד לך מה אני רוצה. בהתחלה דיברנו על ביטול מוחלט. מה זה ביטול מוחלט? שזה עובר לעיריות במשק כספי סגור והן מנהלות את זה. תוך כדי דיון אמרנו: זה נתקע בחומה בצורה, לכן בואו נלך לבחון מודל שבו רשות מקומית שעומדת בקריטריונים תוכל לנהל את משק המים בעצמה.
היו"ר דוד ביטן
יש את זה בחוק היום. האם ירכא עומדת בקריטריונים?
והיב חביש
היא עומדת בכל הקריטריונים.
היו"ר דוד ביטן
זה מאוד מעניין. מה אם אתה לא עומד?
והיב חביש
אם אני לא עומד אני לא רוצה.
היו"ר דוד ביטן
מה שאמרנו היה בניגוד לעמדת מרכז שלטון מקומי. מרכז שלטון מקומי רצה ביטול מוחלט. המצב הוא שיהיה פה צמצום דרסטי. אתם צריכים להבין, הצמצום הוא לא מ-56 למטה, הצמצום הוא מ-80 למטה. למה? כי לפי הדרישה של רשות המים כל העיריות צריכות להתאגד בדרך כזאת או אחרת. יש יותר מ-56 מועצות. בשיטה הזאת יהיה צמצום דרסטי. הצמצום יהיה בין 20 ל-30. יש שיפור שירות. למה דחינו את זה לשנתיים? אל"ף, בגלל הבחירות לעיריות, שאז אנחנו יודעים שאף אחד לא יעשה מה שצריך לעשות, ובי"ת, אנחנו רוצים שהדברים ייעשו בהסכמה. להסכמה צריך לתת זמן. אתה לא יכול לבוא ולהגיד: תעשו את זה בחודשיים. מה שכן אפשר, ובזה הוא צודק, זה לתת פרמטרים שיאפשרו להגיע להסכמה הרבה יותר מהר.
ענת ברקו (הליכוד)
תודה, אדוני היושב-ראש. אני חושבת שהחוק הזה מתבקש. אנחנו חתמנו על החוק הזה מתוך הבנה ומתוך כל הגלגולים שהיו – האם זה יהיה חוק ממשלתי, האם זה יהיה חוק פרטי. מבחינת חברי הכנסת שחתמו על חוק קודם ועל החוק הזה הייתה בהירות לקראת מה אנחנו הולכים.

הנושא של צמצום התאגידים בא גם מהאזרחים. אנחנו מקבלים אין ספור פניות מאזרחים על הסיפור הזה של דליפות מים וחשבונות מופקעים. אני יכולה להגיד לך, אדוני היושב-ראש, יש לי זיכרון מלפני הרבה מאוד שנים, שעיריית רמת גן בזמנו הייתה שולחת מכתב לכל אחד על כך שראש העיר מתנגד לתאגידים, על כך שהוא בעל כורחו הולך למהלך הזה, למרות שהוא חושב שזה לא טוב.
היו"ר דוד ביטן
איזה ראש עיר?
ענת ברקו (הליכוד)
צבי בר. היו ראשי ערים שממש התנגדו. הם ראו את הנולד, לכן הם אמרו שזה לא יהיה טוב לאזרחים.
היו"ר דוד ביטן
או שהם קיבלו 80 מיליון.
ענת ברקו (הליכוד)
אני לא יודעת להיכנס לזה, אבל אני יכולה להגיד שאם היום יש עיריות שיכולות לקחת על עצמן ולהחזיר את מחלקת המים אליהן, אז זה אף פעם לא יגיע למנגנונים המנופחים שאנחנו רואים בתאגידים האלה.

רציתי לבקש, אדוני, עם כל הפרמטרים שאתה הצגת בפנינו לגבי הדליפות, לגבי החלפת השעונים, לגבי ההנחה על רקע סוציאלי שחייבת להיות לא בגלל עירייה זו או אחרת אלא באופן אחיד וגורף לכולם, לגבי מבצע של גביית חובות ללא ריבית, נכסים, דירקטורים שלא יהיו מנופחים, שהצעת החוק הזאת תעבור במושב הזה, שייקבע לוח זמנים מאוד מאוד מוסדר.
היו"ר דוד ביטן
זה מה שאני רוצה.
ענת ברקו (הליכוד)
להעביר אותה בקריאה שלישית.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו צריכים לסגור את ההסכמות. לוקח להם זמן לנסח, מה אני יכול לעשות.
ענת ברקו (הליכוד)
הדברים שעלו כאן הם צורך השעה.
היו"ר דוד ביטן
ב-2008 הוקמו התאגידים. האם העיריות ניהלו את זה מצוין לפני הקמת התאגידים?
ענת ברקו (הליכוד)
התשתית לא טופלה.
היו"ר דוד ביטן
יש לכם ביטחון מלא בכך שאם העיריות יקבלו את זה כוח האדם יהיה מצומצם, הכל יהיה בסדר.
ענת ברקו (הליכוד)
דוד, נכון, אתה צודק, התשתית לא טופלה כראוי.
היו"ר דוד ביטן
לא רק התשתית, גם היה בזבוז משווע של כוח אדם.
ענת ברקו (הליכוד)
מה שצריך לעשות זה שכל אגורה שתיכנס ממים תהיה למשק המים ולתשתית, שלא יהיה מצב שייקחו את זה בעיריות לכל מיני דברים אחרים.
היו"ר דוד ביטן
הטענות הגדולות ביותר של ראשי הערים נגד רשות המים זה שהיא משגעת אותם עם כל מיני כללים שלא מאפשרים להם לזוז. אני חושב שרשות המים, לפחות בעניין של צמצום כוח אדם, פועלת כנדרש, אבל לא ניכנס לזה כרגע.
ענת ברקו (הליכוד)
אני חושבת שצריך לנסות להעביר את זה במושב הקרוב, לא להתפשר על העניין הזה.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
אני חושב שבדיון האחרון שהיה כאן לפני הפגרה סוכמו כמה דברים. אתה עשית עבודה יפה, יסודית, מסודרת. אני גם יכול לצטט אותך מהישיבה האחרונה לפני שיצאנו לפגרה, שאמרת שבמושב הקיץ החוק יסתיים בקריאה שלישית.
היו"ר דוד ביטן
במושב הקודם. הבעיה הגדולה ביותר הייתה שבמושב הזה לא הספקנו בגלל תקציב המדינה וחוק ההסדרים. באותו רגע שקבעו שיסגרו את התקציב במושב הקודם - בהתחלה כשדיברנו לא היה תקציב המדינה - כל המערכת של ועדת הכלכלה זזה לכיוון של חוק ההסדרים, לא היה עם מי לשבת. ביקשתי להעביר את החוק קריאה ראשונה, אבל לא ניתן היה טכנית לבצע את זה ברגע שהביאו את התקציב ואת חוק ההסדרים. לא היה מי שיעבוד.
יונתן דרוקר
אמרת את זה גם במושב הקודם, לא רק במושב הזה.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
שניים-שלושה דברים שחייבם לתקן בחקיקה הזאת. אני מבית ג'אן. הבן שלי יוצא צבא, השכן שלי יוצא צבא. תאגיד המים לוקח על מטר מרובע 133 שקל. זה נקרא דמי הקמה. ברמת השרון, בתל-אביב, בחיפה, בנתניה לוקחים 77 שקל.
היו"ר דוד ביטן
קיבלתי מכתב ממשרד הפנים על כך שזה תנאי לחוק. תיכף אני אגיד שיש לנו בעיה עם זה. זה לא קשור לחוק הזה.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
זה לא מעניין אותנו. את האזרחים זה לא מעניין.
היו"ר דוד ביטן
זה לא קשור לחוק הזה.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
זה כן קשור. אתה מתקן עכשיו חקיקה. אני מציע שיהיה מה שקורה בתל אביב, ברמת השרון, בנתניה. את דמי ההקמה צריך לגבות בלי תוספת צפיפות. צריך לחזור ל-77 שקלים. אם חוזרים ל-77 שקלים, תאמין לי, האזרחים יכולים לשלם במקום 20,000 אלף 8,000 שקל. אני מדבר על היטל בשביל לבנות בית, בשביל לקבל היתר בנייה. התנאי הוא שאתה צריך לשלם 133 שקל עבור דמי הקמה. האם זה יכול להיות?
חיים ביבס
בזה הוא צודק במאה אחוז.
היו"ר דוד ביטן
כן, אבל אי אפשר שזה ייכנס לחוק הזה.
חיים ביבס
זה אבסורד. לא מספיק שהם בסוציו, עוד מטילים עליהם משהו - -
היו"ר דוד ביטן
קודם כל, גם קיבלתי על זה מכתב ממשרד הפנים. זו מחלוקת בין המשרדים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
מה אשם התושב?
היו"ר דוד ביטן
זה לא קשור להצעת החוק הזאת. הצעת החוק הזאת מדברת על צמצום תאגידי המים, אפילו לא על ביטול. היועצים המשפטיים של הכנסת לוחצים אותי חזק מאוד לקיר, הם אומרים שאנחנו לא יכולים להשאיר בהצעת החוק הזאת יותר מידי דברים שלא קשורים להצעת החוק המקורית.
איתי עצמון
לנושא של הצעת החוק.
היו"ר דוד ביטן
זה לא קשור. מה הם אומרים? הם רוצים לעצור להם את הכל. היה לי ויכוח על העניין הזה. אם אני אכניס את זה, אנחנו נאריך את זה עוד פעם בכמה חודשים כי יהיו ויכוחים גדולים, והיועמ"ש של הכנסת יגיד: אתה לא יכול להעלות את זה בכלל לקריאה ראשונה.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
ביטן, יש לי הצעה בשבילך. בוא תאמץ את הצעת החוק הקיימת היום בקנה, הצעת החוק שלי. הוועדה תאמץ את החקיקה על הפחתת דמי הקמה.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו נביא את זה לוועדה הזאת. זה לא קשור לחוק הזה. נדון בהצעת חוק ספציפית. איזו ועדה דנה בזה?
סאלח סעד (המחנה הציוני)
לא יודע, זה עדיין - -
היו"ר דוד ביטן
לא העברת את זה טרומית עדיין?
סאלח סעד (המחנה הציוני)
לא, עדיין לא טרומית.
היו"ר דוד ביטן
צריך להעביר את זה טרומית.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
מי יעביר לך את זה טרומית?
סאלח סעד (המחנה הציוני)
אני מבקש תמיכה שלכם להצעה הזאת.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כל דמי ההקמה הם בתקנות שהתקינה רשות המים, זה אפילו לא בחוק. רשות המים יושבת כאן. אנחנו מקדמים חוק שקשור לרשות המים. אנחנו יכולים לבקש מרשות המים שתשנה את התקנות. זה בתקנות, לא בחוק.
איתי עצמון
אני רוצה להשלים את מה שאמר יושב-ראש הוועדה. הנושא של הצעת החוק הוא צמצום מספר תאגידי המים והביוב. אני מודה שאנחנו מתחנו קצת כאן את היריעה, שאנחנו שילבנו בהצעת החוק תיקונים נלווים נוספים שנועדו, כפי שאמר יושב-ראש הוועדה, להגביר את אמון הציבור בתאגידים, הכל כדי להשלים את המהלך הכולל, את המתווה הכולל של תאגוד אזורי. אני לא חושב שניתן במסגרת הזאת לשלב כל נושא שקשור למשק המים. יש עוד נושאים שקשורים למשק המים שלא ניתן לשלב אותם כאן.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
אתה מדבר כאן על תאגידי המים.
איתי עצמון
אתה יודע כמה נושאים יש בחוק תאגידי מים וביוב? יש המון נושאים.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
אתה רוצה את אמון ראשי המועצות. ראשי המועצות הם אלה שסובלים, הם אלה שנמצאים בחזית מול התושבים, על מה אתם מדברים בכלל?
היו"ר דוד ביטן
אם נבטל את התאגידים, לא תהיה לך בעיה?
סאלח סעד (המחנה הציוני)
מצוין, תבטל.
היו"ר דוד ביטן
אז איך תממן, מעניין אותי לדעת. איך תממן את ההקמה? תעלה את ההיטלים? מה תעשה?
סאלח סעד (המחנה הציוני)
היה סיכום בישיבה שהתקיימה במושב האחרון על כך שכל מועצה שמתנהלת נכון תוכל לצאת.
היו"ר דוד ביטן
לא, אין דבר כזה. איפה היה סיכום כזה?
סאלח סעד (המחנה הציוני)
היה סיכום כזה בוועדה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
ביטן, נתת הרגשה לכל ראשי הרשויות שאתה הולך לבטל את התאגידים. כל ראש רשות שהגיע לכאן יצא בהרגשה שאתה מבטל את התאגידים, שאתה הולך לצמצום, שאתה הולך לתת אפשרות. אתה נתת את ההרגשה. אתה דיברת על לאפשר לראשי הרשויות לצאת. לא סיכמנו.
היו"ר דוד ביטן
אני לא מתחמק. אמרתי משהו שאני לא חוזר בו. אמרתי שאם לא נעשה את השיפורים הדרושים לא יהיו תאגידים. אני אומר את זה גם להם, הם יודעים את דעתי. אם נביא את השיפורים הנכונים, נעשה את הבדיקה וזה יעבוד מבחינה ציבורית, אין בעיה. אם לא, נסגור. מה הבעיה? אני לא אומר כלום. הם גם הסכימו בגלל העמדה של חברי הכנסת. אני לא יכול לשכנע חבר כנסת במשהו שהוא נגד העמדה. אם נביא פלטפורמה שהיא בסדר, שהיא ראויה, אז אני יכול לשכנע. הם הסכימו להביא. מה אתה רוצה?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני מכיר ביכולות שלך. אני אומר לך שנושא של דמי הקמה - -
היו"ר דוד ביטן
זה חצי שנה.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
שני דברים אמרת: אל"ף, כל מועצה שמתנהלת נכון, והדבר השני, אני אזכיר לך, זה שיש לחץ אדיר במשרד הפנים על ראשי מועצות - -
היו"ר דוד ביטן
את זה עצרנו.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
ראש המועצה של עוספיא, וג'יה כיוף, התקשר אלי לפני שעתיים ואמר לי שלוחצים אותו לקיר להיכנס לתאגיד. הוא עוד לא שם בכלל. אני לא מבין, או שלוחצים אותו לקיר, או שלא.
היו"ר דוד ביטן
קודם כל, בעניין הזה הבאנו מענה בתיקון האחרון.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
אני אומר לך עכשיו.
היו"ר דוד ביטן
אני אגיד לך איפה הבעיה. מה הם טוענים? הם טוענים שלמועצות הקטנות - בדרך כלל זה מועצות דרוזיות וערביות, פחות מועצות יהודיות - יש גירעון שכל הזמן גדל בגלל הנושא של המים. הן מנהלות את המים. הן לא מסכימות להתאגד, כי הן אומרות שהן לא מוכנות לממן את זה. יש מועצה, אני לא זוכר איזה, שיש לה 10 מיליון שקל גירעון בשנה כתוצאה מניהול המים. זו הסיבה שמשרד הפנים רוצה לחייב. הכרחנו אותם עד סיום הדיונים לא ללחוץ.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
הנה העובדה - -
היו"ר דוד ביטן
אז נבדוק את זה.
איתי עצמון
אולי בעילה אחרת.
היו"ר דוד ביטן
אולי משהו אחר.
איתי עצמון
לא בתוך החוק הזה.
היו"ר דוד ביטן
אחת הבקשות שלנו, של חבר הכנסת, הייתה לבטל את התאגידים. אמרתי שאם אנחנו רוצים לבטל מה הטעם להקים בחודשים האלה. זה מה שהתכוונתי, זה הציטוט שלי. מה שאנחנו אומרים זה שבמצב הזה שאולי נבטל אנחנו לא נקים. רשות המים לא תחייב. אמרנו שאם ראש מועצה רוצה זה עניין שלו. בדלית אל כרמל הוא רוצה, אז מה אני יכול להגיד לו? אני יכול להגיד לו אל תעשה, כן תעשה? מה, אני מנהל את העיר? אמרנו שעד שהחוק הזה לא מסתיים לא יוקמו תאגידים חדשים, זה מה שאמרנו, ובאמת לא מוקמים.
איתי עצמון
חובת התאגוד קיימת כבר. היא בתוקף מ-2007. דחינו את סמכות - -
היו"ר דוד ביטן
דחינו. אני עמדתי במילה שלי. זה לא שאמרתי שלא יוקמו בכלל, אמרתי שבתקופה שאנחנו דנים בחוק לא יוקמו.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
אמרת שמועצה שעומדת בקריטריונים - -
היו"ר דוד ביטן
אבל אין קריטריונים. אתה רוצה שאני אקריא לך? יש סעיפים לפיהם רשות המים ומשרד האוצר יכולים לפטור מחובת תאגוד.
איתי עצמון
תאגוד אזורי.
היו"ר דוד ביטן
ותאגיד לא?
איתי עצמון
תאגוד זה באישור ועדה.
היו"ר דוד ביטן
אף אחד לא יכול לעמוד בתנאים האלה. אפילו ראשון לציון ומודיעין לא יכולים לעמוד בזה. זה ממש תנאים בלתי אפשריים.
והיב חביש
אדוני היושב-ראש, חשבתי שכנסת ישראל מנהלת את מדינת ישראל ומקבלת החלטות. לצערי, אם אתה כיושב-ראש ועדה אומר לי שהאוצר מנהל את המדינה, אז אני במקום - -
היו"ר דוד ביטן
מה, אתה לא יודע את זה?
והיב חביש
אני יודע.
היו"ר דוד ביטן
הם מנהלים, אבל את נושא תאגידי המים אנחנו מנהלים.
והיב חביש
שר הכלכלה במדינת ישראל אומר שביטול התאגידים יחסוך 500 מיליון שקל.
היו"ר דוד ביטן
זה לא יחסוך 500 מיליון שקל.
והיב חביש
יש את זה אצלי מוקלט. ב-5 בדצמבר זה נאמר. כל הקלטות אצלי, אני אעביר לכם אותן. תן לי לתת לך בכמה דקות מה מצבנו על אמת.
היו"ר דוד ביטן
על העיר שלך אתה מדבר?
והיב חביש
כן, לתאגיד שלי, תאגיד אל-עין.
היו"ר דוד ביטן
מה זה התאגיד הזה?
גלעד פרננדס
תאגיד ראשי במגזר הערבי.
היו"ר דוד ביטן
זה התאגיד הכללי?
והיב חביש
תשעה ישובים. הדוחות של מינהל המים מראים שזה נכשל בגדול. זה מסומן באדום. מה זה האדום הזה? אני אסביר לך מה האדום הזה. הביוב עכשיו זורם לנו בשדות, אחרי 8 שנים שאנחנו בתאגיד. אתה רוצה לראות סרטונים?
היו"ר דוד ביטן
אני לא מכיר את הבעיה.
והיב חביש
הביוב שלנו זורם בשדות, הביוב של ג'ת זורם באדמות של ירכא. אתה רוצה להגיד לי שלא עשו קו? זה לא פוטר אותך שלא עשיתם קו. תזרים אותו לשדות שלך, לא לשדות שלי. זה אחד.

שניים, זה מכשיל אותנו כמועצות. למה זה מכשיל אותנו? זה הורס לנו את כל התשתיות. אני מזמין אותך לביקור אישי. תבוא עם מינהלת המים ותראה מה עשו לנו.
היו"ר דוד ביטן
אני לא שר התשתיות.
והיב חביש
הרסו לנו את התשתיות. הישוב שלי מונה 16,000 תושבים סך הכל. אני מקדם קירוי לבית ספר. הקירוי עולה לי 400,000 שקל, כאשר התשלום לתאגיד עולה לי 200,000 שקל. איך אני אשלם אותם, מאיפה יהיה לי הכסף? אתם מונעים הקמת מוסדות ציבור בגלל התשלומים האלה. התושבים שלנו לוקחים פטישים ושוברים את השעונים. 500 שעונים בחודש אחד נשברו, אתה יודע למה? הם תלו תקווה בך שאתה מבטל את התאגיד. אם לא תבטל את התאגיד, לא יהיה שעון אחד בישובים שלנו. תבינו את התושבים. התושבים בונים לא חוקי. אם כשאני בא לבנות בית אתה מבקש ממני 60,000, 70,000 שקל אגרה, אז אני בונה ללא היתר, יותר משתלם לי. אתה מביא אותי כמועצה למקום לא טוב, למקום שהתושבים שלנו ייראו כעבריינים. הם לא רוצים להיות עבריינים. 8 שנים התאגיד לא מחזיר לי את העלות. חלק מזה נתן לי במניות. שבעה מיליון שקל הם חייבים לנו. במשך 8 שנים לא החזירו שקל אחד. מינהלת המים מאריכה להם. הבנק שולח לי הודעה שהתאגיד לא יכול לשלם את המלוות, שאני צריך לשלם אותן. הוא לקח לי את המערכת. מאיפה יהיה להם כסף לתקצב? תן לי את הניהול, אני יודע לנהל את זה הרבה יותר מהם.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו לא נכנסים פה לסוגיות ספציפיות.
והיב חביש
אתה חורץ את גורלם של התושבים שלי. אתה חייב להיכנס.
היו"ר דוד ביטן
זה לא התפקיד שלנו לנהל עכשיו את התאגידים או את העיריות. מכיוון שחברי הכנסת מבקשים, האם אתה יכול לתת איזו שהיא תשובה קצרה פה?
והיב חביש
תתחיל מהסטטוס של התאגיד, כמה הוא מוצלח, כמה דיבידנדים הוא כבר חילק. תתחיל מפה. תושבים חייבים לתאגיד 100 מיליון שקל. אני רוצה לקבל את הכסף הזה. תראה את הדוחות הכספיים שלהם.
היו"ר דוד ביטן
כמה חובות ארנונה יש לתושבים?
והיב חביש
אני גובה 89%. אני לוקח עלי את ה-5% של אותן משפחות שאין להן מה לאכול בבית. תן לי את ההזדמנות לעזור לתושבים שלי.
היו"ר דוד ביטן
כמה יישובים יש בתאגיד?
והיב חביש
תשעה ישובים.
אפי דביר
בתאגיד אל-עין יש שבעה ישובים.
היו"ר דוד ביטן
ככה ייראה התאגיד האזורי שאתם מדברים עליו. אני לא מדבר על 11 או על 14, אמרתי שיהיה צמצום בין 20 ל-30. זה משאיר את הגדולות כמעגל של קליטה. זה לא שאחד יחזיק 26. ככה זה ייראה.
אפי דביר
לתאגיד אל-עין יש 7 רשויות מקומיות. בהחלט יש בעיות אמיתיות שם. הדבר הכי מרכזי זה שהרשויות מסרבות למנות דירקטורים מזה 3 שנים כדי שהתאגיד יתנהל בצורה נורמלית. זה רובץ לפתחן של הרשויות המקומיות שם. אני עברתי אחת אחת.
והיב חביש
אני לא אמנה. אני מוותר על הדירקטורים שלי, אני לא רוצה. שום דבר לא עשית.
אפי דביר
כדי שהתאגיד יתנהל באופן תקין צריך שיהיה לו דירקטוריון ומנכ"ל. לצערי, בתאגיד הזה ראשי הרשויות, מסיבות שהם גם פירטו פה, מסרבים למנות דירקטורים. זה כמו שהוא אמר. הוא אפילו לא רוצה את הנציג שקיים לו. יש ראש רשות שנפגשתי איתו על זה במיוחד. הוא אמר לי שמבחינתו שהתאגיד יתפרק, הוא לא ימנה. במצב כזה התאגיד מתנהל בקשיים ברורים לכולם, הוא לא יכול לזוז. אי אפשר לבוא בטענות בהקשר הזה אליו. לגבי החובות שהוא ציין, הוא רק שכח לציין שלרשות המקומית שהוא עומד בראשה יש חוב מים אדיר לתאגיד.
והיב חביש
למה זרקת את מנהל החשבונות שם? כי רואה החשבון שלך לא יודע הנהלת חשבונות? הם חייבים לי.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
מה אם התאגיד נכשל?
אפי דביר
מה זאת אומרת "תאגיד נכשל"? לפי איזה מדד תאגיד נכשל?
סאלח סעד (המחנה הציוני)
הוא אומר לך שהתאגיד נכשל.
אפי דביר
אמרתי שיש לו קשיים.
והיב חביש
אני לא חייב לך שקל.
אפי דביר
לי אתה בטח לא חייב.
והיב חביש
המועצה לא חייבת לך שקל.
היו"ר דוד ביטן
ראש המועצה, אי אפשר להיכנס לגופו של עניין, אנחנו לא פורום לבוררות. עזוב, כרגע אנחנו לא מסוגלים להיכנס, אבל אנחנו נתייחס לזה. ניכנס לזה אחר כך, לא עכשיו. בפגישה שאנחנו רוצים לעשות עם משרד הפנים, עם מנכ"ל משרד התשתיות ועם רשות המים על הנושא של הדרישה של מנכ"ל משרד הפנים, אני מבקש שגם הח"כים מהמגזר הדרוזי והערבי יוזמנו. אני רואה שהבעיה בעיקר שם.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הבעיה לא בעיקר שם. התאגיד יצר את הבעיה. התאגידים ורשות המים יצרו את הבעיה. כשאתה בא ואומר שבאותם אזורים אתה צריך לשלם דמי הקמה בסך של 133 שקלים – היה 167, עכשיו הורידו - כאשר מי שגר ברעננה, שהמצב שלו הרבה יותר טוב מזה שגר בצפון, משלם 70 שקל - כאן יצרנו בעיה. רשות המים ומשרד האוצר יכלו לפתור את הבעיה. את זה עשו בתקנות. אנחנו כאן מחוקקים חוק. גם אנחנו יכולים ללחוץ עליהם לתקן את התקנות ולהוריד את זה ל-70 שקל. יש להם את האפשרות לעשות את זה שווה בכל הארץ.
היו"ר דוד ביטן
למה מחיר המים לא אחיד בכל הארץ?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
למה יש אי שוויון? אני אגיד לך עוד דבר - אם יש לך קומה אחת שאתה רוצה להוסיף עליה קומה נוספת, שזה לא עולה לתאגיד המים שקל, אתה משלם את אותו דבר, אתה משלם דמי הקמה על סך של 133 שקלים כאילו בנית בית חדש. התושבים מתלוננים, הם לא יכולים לסבול משהו שנקרא תאגידי במים. לא רק במגזר הדרוזי, לא רק במגזר הערבי, גם במגזר היהודי לא רוצים לשמוע את הנושא הזה. רשות המים יכולה לתקן את הנושא הזה. בנושא הזה אנחנו יכולים להפעיל לחץ על רשות המים. אנחנו לא יכולים לשנות את זה בחוק, אבל אנחנו יכולים להפעיל לחץ על מנת להוריד את דמי ההקמה ל-70 שקל.
היו"ר דוד ביטן
תלוי מה. דמי הקמה - זה מה שמנכ"ל משרד הפנים רצה, נכון?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
זה תקנות של רשות המים.
היו"ר דוד ביטן
היה עוד נושא, אבל לא משנה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
זה בתקנות שלכם. אתם יכולים לשנות אותן.
טל שביב וינברג
דמי הקמה זה על מבני ציבור.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני לא מדבר על מבני ציבור.
היו"ר דוד ביטן
הוא הכניס גם את הנושא של דמי הקמה במקום שאין עלות, כמו קומה ראשונה וקומה שנייה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אין שם בכלל עלות.
והיב חביש
אדוני היושב-ראש, קירוי לבית ספר, הצללה. יש אי שוויון. אתה היית סגן ראש עיר, אתה יודע על מה אני מדבר.
היו"ר דוד ביטן
תאמין לי שיש לך לוחם גדול בעניין הזה, קוראים לו מנכ"ל משרד הפנים ושר הפנים. הם עכשיו מתנים את כל החוק בזה. יש לי איתם ויכוח על העניין הזה. אמרנו שניכנס לסוגיה. אני לא יודע מה הפתרון. זה לא קשור לרשות המים. הבעיה זה משרד האוצר, משרד החינוך. עזוב מבנה רשות. מבנה רשות זה על חשבון המועצה, היא גובה. מה זה חשבון המועצה? היא גובה היטל השבחה, היא בונה מבנה רשות. זה בסדר. בית ספר או אולם ספורט, אם זה בא מטעם משרד החינוך, לא נכנסים לתחשיב של המועצה. אם היו מכניסים את זה לתחשיב, לא היית מקטר, היית משלם את זה בכייף, נכון? הם לא מכניסים את זה לתחשיב. זה לא כלול בתחשיב. זה לא דבר שקשור לרשות המים. אם יבוא משרד החינוך ויממן את זה, גם משרד האוצר יגיד שאין בעיה. זה לא דבר שאפשר לפתור אותו ברגע זה.
והיב חביש
לא על זה אני מדבר. אני מדבר על הצללה.
היו"ר דוד ביטן
הצללה זה ציבורי, שטח ציבורי.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני לא מדבר על זה, אני מדבר על התקנות של רשות המים. אני בעצמי קראתי וראיתי אותן. רשות המים יכולה לשנות את זה, היא יכולה לעשות שוויון בין כל התושבים.
היו"ר דוד ביטן
אני חושב שבעניין הזה אפשר קצת לחשוב על שינוי מסוים, למרות שזה לא חלק מהחוק הזה. אפשר לחשוב על שינוי מסוים בהנחיות. הרי לא יעלה על הדעת לבוא ולהגיד שהתאגידים רווחיים והם סתם לוקחים את זה מהציבור. זה גם כן לא הגיוני. אם הם גבו את כל העלות בקומה הראשונה ואין בקומה השנייה עלות מיוחדת, למה צריכים לגבות על המטראז' של הקומה השנייה את אותו סכום? פה, אני חושב, צריך לתקן את החוק.
גלעד פרננדס
לוקחים בחשבון את כל המטראז'.
היו"ר דוד ביטן
מה זה "את כל המטראז'? אתה לוקח על משהו שעוד לא בנו? אתה לא לוקח על משהו שעוד לא בנו.
גלעד פרננדס
אתה לוקח על משהו שאמורים לבנות.
היו"ר דוד ביטן
אבל גבית את זה בהתחלה.
גלעד פרננדס
אם אחרי כמה שנים אני רוצה להגביה את הבניין, זה אומר שגם התאגיד צריך להרחיב את הצנרת כדי שתהיה גישה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אתה לא עושה שום דבר. אני גר שם. אתם לא עושים שום דבר, אתם רק באים ולוקחים כסף. שום דבר אתה לא עושה - לא מרחיב, לא כלום. אתה מדבר שטויות. אני גר שם. לא ראיתי אתכם באים להחליף את כל הצנרת. אתם רק לוקחים כסף.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו לא נצא מזה עכשיו. נתקדם בחוק. מכיוון שגם מנכ"ל משרד הפנים ביקש, אז נעשה דיון - אני לא מכניס את זה כרגע בחוק - בעניין הזה. נביא את משרד החינוך, שזה העיקר פה, את משרד האוצר, את מנכ"ל משרד הפנים, נראה מה אפשר לעשות. אם יהיה להם את הכסף זה לא מעניין אותם. נעשה דיון על הכל. עזוב כרגע את החוק, אם ייכנס או לא ייכנס. יש לי בעיה עם הייעוץ המשפטי של הכנסת שלא מוכן שהדברים האלה ייכנסו, אני אומר לכם את האמת, אבל אנחנו נעשה דיון, נראה מה אפשר לעשות. יש עוד משהו שמישהו רוצה לפני שאני מתחיל להקריא?
איתן גינזבורג
הצעת החוק המקורית שהועברה לכולם, גם של אלי כהן וגם של איציק שמולי, הייתה על ביטול התאגידים.
היו"ר דוד ביטן
לא היה דבר כזה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
בטח שהיה.
היו"ר דוד ביטן
זה לא נכון.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אל תגיד שזה לא נכון.
היו"ר דוד ביטן
הייתה הצעת חוק שהגשת?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
עם 85 חברי כנסת. אל תגיד שזה לא נכון. מה אתה אומר שזה לא נכון?
היו"ר דוד ביטן
זה לא מה שבא אלינו.
היו"ר דוד ביטן
למה לא המשכתם עם זה?
איתן גינזבורג
מכיוון שוועדת שרים אמרה: אם אתם רוצים שזה ייכנס לדיון בקריאה ראשונה, תתפשרו. זה מה שהם עשו, הם התפשרו על צמצום, לא על ביטול.
היו"ר דוד ביטן
אתה בעד צמצום?
איתן גינזבורג
אני בעד ביטול.
היו"ר דוד ביטן
אתה מוכן להעביר את רעננה להיות יחד עם ירכא?
איתן גינזבורג
אני בעד ביטול התאגיד.
היו"ר דוד ביטן
אתה לא בעד צמצום. למה אתה בעד הצעת החוק הזאת?
איתן גינזבורג
כי בהצעת החוק הזאת אני צריך להתאגד.
היו"ר דוד ביטן
אתה רוצה מחר להתאגד עם ירכא?
איתן גינזבורג
לא.
היו"ר דוד ביטן
אין חובה לאזור, אפשר להתאגד גם בלי אזור. אתה מוכן?
איתן גינזבורג
אנחנו נגד.
היו"ר דוד ביטן
זאת בדיוק הבעיה, אתם לא מוכנים. אתם לא מוכנים לכלום. אתם רוצים להשאיר את הקטנים לבד, כאשר כל אחד מכם, הגדולים, רוצה לנהל את זה לבד. זאת בדיוק הבעיה שלנו, אתה מבין? למה הקטנים מקטרים? רק בגללכם, בגלל הגדולים. .
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
גם הקטנים רוצים לצאת.
היו"ר דוד ביטן
למה? כי אין להם אלטרנטיבה. איפה הם יהיו, עם עצמם? תאמין לי, אתם מתחילים לשכנע אותי אולי לעשות שינוי לגמרי, להגיד מראש מי מתאחד עם מי. אנחנו נצמצם, אבל בצמצום נגיד מי יתאחד עם מי. אתה רוצה את זה? אתם גיבורים על כולם, מה שנקרא.
איתן גינזבורג
דיברת אחרת לגמרי בישיבות הראשונות. דיברת על ביטול התאגידים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
בוא תן לי שם רשות חזקה שתיתן כסף. לקחו את ג'וליס, ירכא, אבו סנאן, שמו אותן ביחד בתאגיד. כולן במצב הכי גרוע שיש.
היו"ר דוד ביטן
אתה יודע, אני פעם העליתי הצעה שאומרת שעירייה גדולה תתמוך בקטנה. אמרתי שנגיש הצעת חוק שאומרת שראשון תתמוך בקרית שמונה, שמודיעין תתמוך בשדרות וכו'. אתה יודע מי התנגד? כל העיריות הגדולות, כל מרכז שלטון מקומי התנגד. למה? מה, זה כסף שלכם, של אבא שלכם הכסף הזה של הארנונה? אתם מדברים הרבה כלוביסטים של העיר שלכם, אבל ברגע שנוגעים לכם במשהו - נגמר.
איתן גינזבורג
במלחמת לבנון השנייה תמכנו בקרית שמונה. גם את האמת הזאת צריך להגיד.
היו"ר דוד ביטן
היום בחוק אתה לא יכול לתת.
איתן גינזבורג
נכון.
היו"ר דוד ביטן
כשבאתם ואמרתם שהחוק לא בסדר, אמרנו שנתקן את החוק, אבל אז התנגדתם לתיקון של החוק. לא אתם, כל העיריות הגדולות.
גיל ליבנה
האם תאגיד עם 60 אלף תושבים שעומד בקריטריונים ברמה גבוהה חייב להתאגד?
היו"ר דוד ביטן
אתם לא מבינים את החוק כנראה. האוצר ורשות המים מתים לצמצם ל-11. למה? הם משתלטים על הכל. מצידם שיהיה אחד. מה, אני אתן להם את מה שהם רוצים? לא, אני לא אתן להם. הצעת החוק הזאת לא מבטלת את חובת התאגוד, היא מצמצמת את התאגידים. היא מחייבת אותך להתמזג. חובת התאגוד קיימת, הצעת החוק לא משנה את זה. היא מצמצת ל-14, כאשר לפני זה היה 11. זה כל השינוי. מישהו עם 60,000 חייב להתאגד או להתאחד עם מישהו שיש לו תאגיד.
איתי עצמון
אלא אם יש לו פטור.
היו"ר דוד ביטן
אלא אם יש לו פטור. הפטור כתוב בחוק. לעמוד בתנאים שלו זה קשה מאוד. אתה רוצה שאני אגיד לך מה התנאים? אני יכול להגיד לך מה התנאים.
גיל ליבנה
אנחנו בידיו של אפי. אם אפי מאפשר יש לנו פטור, ואם אפי לא מאפשר אין לנו פטור.
היו"ר דוד ביטן
אני יכול להגיד לכם את התנאים של הפטור, אין בעיה.
גיורא שחם
אני רוצה להודות ליושב-ראש ולוועדה. אני רוצה לפתוח במשהו שהוא כאילו קצת מעבר לדיון בפרטים פה. נשלחתי לפני כחודש לפורום המים העולמי. 20,000 אנשי מים מכל העולם, מ-150 מדינות, התכנסו לשבוע ימים על-מנת לספר על בעיות המים שלהם. אני אומר לכם, אין נביא בעירו. לביתן של ישראל הייתה עלייה לרגל לא רק ממדינות שכוחות אל, גם ממדינות מפותחות כמו אוסטרליה, דרום אפריקה, ארצות הברית, מדינות דרום אמריקה, מדינות אפריקה. כולם באו לראות את הפלא הישראלי, איך באזור מדברי, שחון, איך מדינה מצליחה להרים משקי מים. כולם יודעים את מצב הבצורת פה במזרח התיכון. במשך 5 שנים אין הפסקת מים אחת. בברזיליה, בירת ברזיל, שם נערך הכנס, יומיים בשבוע אין מים בבתים. מה כל הקסם הגדול שיש פה? תאגידי המים, ואת זה אני אומר לכם במלוא האחריות, הצילו את משק המים הכללי ואת משק המים העירוני. אני אומר לכם את זה בצורה מקצועית.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
כמה מדינות, גיורא, הולכות לאמץ את ההצעה הפנטסטית להקמה של 60 תאגידים? אולי אוסטרליה, אולי ארצות הברית? תסביר לנו כמה מדינות בעולם החליטו לקחת את המודל שאתה כל כך מתפאר בו. לא אתם הקמתם פה את כל התפלת המים, אל תיקח את זה עליך. גם לא רשות המים.
גיורא שחם
אני לקחתי את זה עלי?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
לא אמרתי עליך אישית. גם לא רשות המים. אנשים עלו לביתן של מדינת ישראל בגלל העניין של טכנולוגית המים, זה בסדר, אבל מה בין זה לבין 60 תאגידים, אתה יכול להסביר לנו?
גיורא שחם
צריך לצאת לעולם ולראות באיזה מעמד נמצאת מדינת ישראל מבחינת הניהול של משק המים וההתמודדות עם האתגרים האלה, כדי לראות אל"ף, שאין נביא בעירו, ובי"ת, קצת גאווה ישראלית. את זה אני אומר לכם מתוך ההיכרות שלי. אמנם אני חדש יחסית בתפקיד, אבל אני אומר את זה מתוך ההיכרות העמוקה שלי עם משק המים. תאגידי המים והביוב הצילו את משק המים באופן כללי, ואת משק המים העירוני בפרט. אני לא חושב שצמצום ל-11 או ל-14 תאגידים זה דבר טוב. זה לא טוב למים, זה לא טוב לאזרח. אני מסתכל על האזרח, על משתמש הקצה.
היו"ר דוד ביטן
ומ-56 לפחות?
גיורא שחם
נכון. צריך לאגד באופן רציונאלי, לא באופן דורסני. לא לעשות מע"צ אחת או חברת מים אחת. למים יש ערכים חיצוניים. זה לא רק המים בברזים, יש להם גם השלכות סביבתיות וכך הלאה. הם חלק מהקהילה, הם חלק מהקשר הישיר עם האזרח, לכן צרך לעשות את זה באופן רציונאלי, לא באופן דוגמטי. השאלה כמה לצמצם. הם בטוח לא יהיו 10, גם לא 14. אם הם יהיו 40 או 38, את זה צריך לעשות בפינצטה, עם עיפרון מאוד מחודד לראות את השילוב הנכון, התמהיל הנכון בין רשויות. בסופו של דבר הן צריכות להתאגד כולן.

לעניין ההנחות אני אומר את הדברים כללית. בסך הכל אנחנו עדים לכך שהתשלום למים מבית אב מהווה פחות מאחוז מסל ההוצאות. אם נלך להנחות בצורה לא מבוקרת, זה ישפיע על תעריף המים הכללי. צריך לעשות את הדברים בצורה מקצועית, אחרי שעושים תרחישים כאלה ואחרים, אחרי שרואים כמה הנחה ניתן לתת, מה תהיה ההשפעה.
היו"ר דוד ביטן
זה לא נכון מה שאתה אומר. חלק גדול מההנחות יבוא מדיבידנדים. יותר טוב שהעיריות ייקחו את הכסף מאשר שהאזרח ייקח אותו?
שניר ניב
אין מחלוקת על הדיבידנד.
היו"ר דוד ביטן
זה לא יעלה את מחיר המים אם זה יהיה מהדיבידנד. האוצר, שימו קצת יד בכיס, לא יקרה לכם כלום. לחברת החשמל נתתם 80 מיליון.
שניר ניב
אם יש דיבידנד, אז צריך להחזיר אותו לציבור.
היו"ר דוד ביטן
אתה משווה מים, שזה מצרך חשוב לחיים, לחשמל? אם אין חשמל, אין חשמל, אבל אם אין מים, אתה מת. עזוב, זה לא ויכוח. כסף אתם צריכים לשים פה, לא יעזור לכם כלום. גם אם תעשו את זה תקציבית, זה לא יעזור לכם, כי אני אעביר את זה מעל 50 ח"כים.
גיורא שחם
שתי הערות קצרות לנושאים שעלו פה במהלך הדיון. לגבי תאגיד אל-עין כבר נאמר. פירמה שאין לה הנהלה לא תתפקד בדרך כזאת או אחרת. מסיבות כאלו ואחרות אין לה הנהלה.
היו"ר דוד ביטן
לא משנה, על זה נעשה ישיבה מיוחדת.
גיורא שחם
רק הערה כללית לגבי דמי הקמה. תראו, כאשר הישובים מתפתחים באמצעות פיתוח של רמ"י או של משרד הבינוי והשיכון, כמובן שהדברים האלה מוטמעים בפנים. את דמי ההקמה באזורים ההרריים אנחנו מכירים, אנחנו מנסים לפתור את הבעיה, לתת לה מענה. זה רלוונטי רק לקרקעות פרטיות. בדרך כזאת או אחרת נמצא את הדרך לטפל בזה.
היו"ר דוד ביטן
עזוב, נקיים דיון על זה. אני רוצה להגיד לכם שרשות המים משתפת פעולה בהרבה דברים. זה בניגוד לעבר. צריך לבוא ולשבת איתם. למי שמשתף פעולה לא צריך לתת פטיש 5 קילו בראש, צריך לשבת איתו.
גיורא שחם
אני לא רוצה להישמע כמישהו שמתחנף, אבל אני באמת רוצה להביע את הערכה העמוקה שלי ליושב-ראש, מר ביטן, וגם לכלל חברי הוועדה. לקחתם על עצמכם משימה ציבורית לא פשוטה. בסופו של יום אתם מביאים אותה לקו הסיום עם הישגים ציבוריים די משמעותיים. זה לא מובן מאליו. מבחינתי זה ראוי להערכה רבה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני בהלם פה מתחילת הישיבה.
היו"ר דוד ביטן
על מה אתה בהלם?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
כי נעשו פה הסכמות מאחורי הגב.
היו"ר דוד ביטן
איזה הסכמות?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
על מבנה משק המים.
היו"ר דוד ביטן
לא עשינו כלום. אמרנו שכרגע לא נבטל את התאגידים, נכון? נצמצם אותם. אתה ער לזה, לא? לא נעשה את זה מיד. נעשה את זה בהסכמה, ניתן קצת זמן. בחיים לא סיכמתי מאחורי הגב שלך מילה. זה לא מדויק מה שאתה אומר. לא היה ולא נברא.
יונתן דרוקר
אני זה שבשנתיים האחרונות מקבל את הטלפונים מאנשים מבוגרים, מניצולי שואה, מהקשישים, על כך שהם מקבלים חיובים של 2,000,3,000,5,000 שקל.
היו"ר דוד ביטן
טיפלנו בזה. מה אתה רוצה? 6 שנים ייקח להקים את המערכת ההיא, אבל מהרגע הראשון תתחיל ההנחה בדליפות מים כך שהאדם לא ישלם יותר מ-200,300 שקל. יש הבדל, הבנת?
יונתן דרוקר
השאלה מתי זה קורה.
היו"ר דוד ביטן
מיד. איך שגורמים את החוק זה ייכנס.
יונתן דרוקר
הדבר השני שמאוד הפריע לי זה העניין של הדחיות.
היו"ר דוד ביטן
דחיות של מה?
יונתן דרוקר
אנחנו עושים פה בשנה וחצי דיונים.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו עובדים על זה. מה אתה רוצה שנעשה, אני לא מבין. קודם כל, זו שנה. בא עכשיו חבר כנסת שדיבר על דמי הקמה. גם מנכ"ל משרד הפנים בא ואמר שדמי ההקמה מפריעים לכל העיריות ולכל התאגידים. אם ניכנס לתמונה, זה יאריך לנו את העסק עוד פעם. זה לא שלא עשינו כלום בדרך. הסברתי לך שבמושב הקודם רציתי להעביר קריאה ראשונה. אתה יודע מה, ביקשו ממני, גם שמולי וגם השר, להעביר את החוק שלהם קריאה ראשונה. לא יכולנו. תבין, אנחנו חברי כנסת, הכל טוב ויפה, אבל יש לנו צוות. הצוות היה כולו מופנה לתקציב המדינה ולחוק ההסדרים. מה רצית שאני אעשה? אם הייתי מעביר קריאה ראשונה בלי כלום היית מבסוט, כי היית אומר שיש התקדמות. זה לא מה שהיה.
לאה ורון
יונתן מדבר על נושא אחד, אבל לוועדת הכלכלה ולוועדות המשותפות שלה יש שורה שלמה של נושאים שהם לא פחות חשובים מהנושא הזה.
יונתן דרוקר
אני מסכים איתך.
היו"ר דוד ביטן
מה אתה רוצה שנעשה? את הקריאה הראשונה נעביר תוך שבועיים-שלושה. מכיוון שפה אנחנו כבר עובדים על הקריאה הראשונה בצורה יותר רצינית, אז בין הראשונה לשנייה ושלישית לא יהיו הבדלים גדולים. נכון, לאה?
לאה ורון
אם החוברת הכחולה תהיה מושלמת - -
היו"ר דוד ביטן
אם לא יהיו הרבה תוספות אחרי זה, אז נוכל לגמור שנייה ושלישית מהר. אם לא, זה יצטרך להידחות למושב הבא. אני רוצה לגמור את הכל במושב הזה. זה לא שנתתי מילה שאני חייב לעמוד בה. אני עובד על העניין הזה. זה לא שאני יושב בצד ולא עושה כלום.
איתי עצמון
יש גם משרדי ממשלה רלוונטיים שהמציעים התחייבו לתאם איתם, גם את זה צריך לזכור.
היו"ר דוד ביטן
יש החלטה של ועדת שרים שהחוק הזה לפני קריאה ראשונה בכנסת יעבור עוד פעם ועדת שרים. מה אתה חושב, זה תהליך שעובר ביומיים?
יונתן דרוקר
כשהתחלנו את הדברים הוכחנו בצורה מאוד מדויקת שיש שני דברים מרכזיים. דבר ראשון, שהציבור עובר התעללות בזמן שהוא מחכה, בחיובים כאלה ואחרים.
היו"ר דוד ביטן
מחכה למה? הוא מקבל חשבונות מים - -
יונתן דרוקר
מבחינת חיובים, מבחינת אם הוא מחכה בתור 6,7 שעות. כל אחד וההתעללות שלו. הוכחנו את זה בלא מספיק תחקירים, בלא מספיק דברים שעשינו. זה דבר ראשון שהוכחנו. דבר שני שהוכחנו והראינו, וגם לא מעט אנשים ציינו את זה, זה ש-56 תאגידים זה כר פורה לג'ובים פוליטיים. אפילו חברי כנסת מהסיעה שלכם, מהליכוד, ציינו את הדבר הזה.
היו"ר דוד ביטן
אתה יודע מה הטענה הנגדית? שאם נוסיף עובדים יעלה מחיר המים. זה בדיוק סותר את מה שאמרתם בהתחלה. אמרתם שבגלל כוח האדם מעלים את מחיר המים.
לאה ורון
אולי אפשר לדעת בכמה אנשים נגעתם בתחקיר שערכתם, כמה אנשים התלוננו בפניכם, מה היו עיקרי התלונות?
יונתן דרוקר
אלפי אנשים.
לאה ורון
אלפי אנשים? אפשר לקבל את הרשימה?
יונתן דרוקר
בואי ניכנס לפייסבוק שלנו, אני אראה לך.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
זה לא אלפי. זה סיפורים.
היו"ר דוד ביטן
יכול להיות שיש הרבה מתלוננים, אני לא אומר שלא, לכן אמרתי מההתחלה שאנחנו צריכים לשפר את אמון הציבור בתאגידים. אם לא, נסגור אותם, אני אומר את האמת, אני אומר זה בצורה ברורה. אני לא יודע למה נפגע שמולי. לא הגעתי לשום הסדר.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
נפגעתי, כי אני לא שותף להסכמות האלו.
היו"ר דוד ביטן
לא הייתה שום הסכמה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
זה לא החוק שלי. אני מושך את ידיי מהחוק הזה.
היו"ר דוד ביטן
אתה רוצה שלא נעביר את החוק?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אתה יכול להעביר אותו גם בלעדיי. אני לא חייב להיות חתום על החוק הזה.
היו"ר דוד ביטן
אם לא תסכים לחוק, אני מושך את החוק הזה. נעשה בדיוק מה שרצית, את ה-14, ונגמור עם זה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני לא רציתי 14.
היו"ר דוד ביטן
הפעם אני לא אתן לכם לעשות את זה. אני לא לבד פה במערכה. תקשיב, אם חברי הכנסת לא יסכימו לעניין הזה, נלך על הצעת החוק שלך, על ה-14, בלי הטבות, בלי כלום.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
ההצעה שלי לא אומרת 14.
היו"ר דוד ביטן
אני אומר בצורה ברורה, לא הגעתי לשום הסכמות עם האוצר. הדבר היחיד שאמרתי בישיבה הקודמת זה שאם הם רוצים שאנחנו נלך לקראתם בזה שלא יהיה ביטול אלא צמצום משמעותי, הם צריכים לבוא עם דברים שיגבירו את אמון הציבור. את זה אמרתי תמיד. על זה ישבנו. גם על זה אתה ישבת איתם. כשתגיע התמונה לחברי הכנסת, הם יצטרכו לקבל החלטה. מה שאני אומר זה דבר מאוד פשוט: בשיטה שאנחנו מדברים זה לא יצומצם ל-14, זה נכון, זה יצומצם בין 20 ל-30, שזה אפשרי. זה צמצום של חצי מהתאגידים שיש היום. אתם צריכים לקחת בחשבון שאם היינו מקבלים את מדיניות החוק של היום, אז זה לא 56, זה 80.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
ביטן, אני מסכים איתך שבזמנו נתנו את הארכה של השנה וחצי או מה שהיה - גם אמרנו את זה פה בוועדה - כדי לדון ברצינות גם על האופציה של ביטול מוחלט.
היו"ר דוד ביטן
עשינו 3 ישיבות על זה. כל אחד מהגופים המקצועיים בא והסביר מה המצב. אני מוכן גם לדון על זה, אין לי בעיה. בבקשה רק תגידו לי, ועוד פעם אני חוזר, מי יממן את כל הכסף. זה לא דבר פשוט.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
מי מממן עכשיו את המינוס?
היו"ר דוד ביטן
זה כלול במחיר המים. ההשקעות האלו כלולות במחיר המים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הציבור.
קריאה
מחיר המים לא מושפע מהחובות האלה.
היו"ר דוד ביטן
מה זה "לא מושפע"? זה חלק מהעניין.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
האוצר מביא את המיליארד 700 לתאגידי המים?
היו"ר דוד ביטן
לא. מי שקיבל את המיליארד 700 זה העיריות. בוא אני אסביר לך למה העיריות הסכימו. הן קיבלו בזמנו את הכסף. עכשיו הן רוצות לקבל אותו חזרה. איך שכנעו עיריות להיכנס? אמרו להן: קחו בונוס. נתנו להן 30,40 מיליון שקל. אחרי זה אמרו להן: בואו נעשה הערכה של כל הנכסים שהבאתן. הנכסים לא היו שווים כלום, כי כל הנכסים האלה היו מלפני 30 שנה. נתנו להן על זה –אני מדבר על ערים גדולות, לא על ערים קטנות - בין 80 ל-100 מיליון שקל. האוצר הסכים שזה ייכנס לתקציב השוטף, דהיינו להוצאות השוטפות ולהחזר חובות. יישרו קו באובליגו. עכשיו כבר אין להן את הכספים האלה. עכשיו הן באות ואומרות: תחזירו את זה אלינו. בשביל מה, כדי שבעוד 20 שנה נחזור למצב שהיינו כשהקמנו את התאגידים?

אני לא אומר שהתאגידים הם בסדר לגמרי. ברור שהם לא בסדר, אחרת הציבור לא היה נגדם. הציבור נגדם, כי הם לא בסדר, מה יש פה להתווכח. לא צריך עכשיו לסגור את הכל. צריך לצמצם, לשפר. לבטל לגמרי יש לנו בעיה. אם האוצר יבוא ויגיד: אנחנו מוכנים לממן את כל ההפסדים, אנחנו מוכנים לממן את הכל, אז בא הפתרון. אסור לשכוח שיש עובדים. מה תעשה עם העובדים? העובדים ילכו לעבוד בעיריות, לא? מה נראה לך, שהעירייה לא צריכה לטפל במשק המים? איך היא תעשה את זה? לעירייה יש תקן כוח אדם באופן כללי, להם יש תקן רק שלהם. עובד שנכנס לעבוד בביוב והולך, מכניסים במקומו אחד אחר. בעיריות יש משחק. אם עובדים עכשיו 100 עובדים במים וביוב, מחר הם יכולים לשים 120. את משרד הפנים זה לא מעניין. מה שמעניין אותם זה התקן הסופי. אתם יודעים מה יקרה? בסופו של דבר, בלי להרגיש, העסק יגדל ויגדל, יהיו יותר עובדים ומחיר המים יעלה. בואו נשים את הדברים בפרופורציה.
והיב חביש
אם תאחד תאגידים, מה תעשה עם העובדים?
היו"ר דוד ביטן
יהיו צמצומים. ברור שיהיו צמצומים.
והיב חביש
את התאגיד מותר לצמצם ואת העירייה לא?
היו"ר דוד ביטן
העירייה לא יכולה לצמצם. היא תיקח את העובד למקום אחר, היא לא תצמצם את מספר העובדים. אז איפה החיסכון?
גיל ליבנה
אתה יודע מאיפה ממומן המיליארד 700? מתעריף המים.
היו"ר דוד ביטן
אתם קיבלתם את זה. מי קיבל את הכסף?
גיל ליבנה
העירייה קיבלה את הכסף.
היו"ר דוד ביטן
אז תחזיר. לא שמעתי אתכם אומרים שאתם מחזירים את הכסף.
גיל ליבנה
אתה מוכן לאפשר לעירייה שמוכנה - -?
היו"ר דוד ביטן
לא מוכנה, זה כולם ביחד. אתה לא יכול לבטל לאחד ולשני לא.
גיל ליבנה
למה לא? קח את רעננה, יש להם תאגיד.
היו"ר דוד ביטן
אין רעננה. צריך לבטל את כולם. מה, זה אחד כן, אחד לא?
גיל ליבנה
למה לא?
היו"ר דוד ביטן
לך מגיע כי לך יש כסף?
גיל ליבנה
לא בגלל שיש לי כסף. אני דוגמה מצוינת למה כל החוק הזה היה מיותר.
היו"ר דוד ביטן
אתה חוכמולוג. אתה יודע למה אתה חוכמולוג? כי יש לך ישוב שכולו מבוסס, כולם עשירים, כולם חיים טוב, הכל בסדר. דבר על יישוב כמו שלו, שיש בעיות. חבר'ה, אין בעיה, אם תביאו הצעה לבטל, תגידו מי מממן. נדבר על זה, אין שום בעיה. שהעיריות יממנו את הכל, שהעיריות יתחייבו גם לא לקחת כוח אדם. מי הדירקטוריון של התאגידים? אתם, נכון? יש יותר מידי כוח אדם בתאגידים? אתם אלה שאישרתם אותו.
איתן גינזבורג
דוד, במחלקת המים בעיריית רעננה היו 25 עובדים. היום בתאגיד יש 35 עובדים.
היו"ר דוד ביטן
כל הדירקטוריונים שייכים לעיריות. אם ראש העיר הוא יושב-ראש הדירקטוריון, אז בכוח האדם המיותר שיש שם הם אשמים.
איתי עצמון
אני רוצה להגיד שני משפטים לפני תחילת הקראת הצעת החוק. כפי שאמר יושב-ראש הוועדה בתחילת הישיבה, הנוסח שמונח כרגע על שולחן הוועדה זה נוסח שגובש בשיתוף פעולה עם רשות המים ומשרד האוצר. אני מודה להם על שיתוף הפעולה. הנוסח שמונח כרגע על שולחן הוועדה כולל חלק מהנושאים שהוסכמו במספר ישיבות ממושכות, ישיבות ההכנה שקיים יושב-ראש הוועדה, כאשר התקיימו כמה וכמה כאלו.
היו"ר דוד ביטן
זה לא אני לבד. בחלק מהישיבות גם היה שמולי והיו אחרים.
איתי עצמון
נכון, אבל אתה הובלת.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מסתבר שהייתי בחלק מהישיבות, לא בכולן.
היו"ר דוד ביטן
לכולן הוזמנת.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
נכון.
איתי עצמון
אנחנו בהכנה לקריאה ראשונה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני את הנוסח הזה לא מכיר, מה לעשות.
היו"ר דוד ביטן
אתה לא היית בישיבה האחרונה, נכון? הנוסח הזה הגיע בישיבה האחרונה. מה אתה רוצה, שאני לא אעשה ישיבה בגלל שלא היית? הנוסח הזה מגיע לוועדה כטיוטה. עכשיו כל אחד יגיד את הטענות. מה, אתה חושב שאני מאשר את זה בשנייה? אמרתי שנתחיל לדון בזה. אנחנו לא נסכם את זה היום, ברור שלא.
איתי עצמון
הנושא הראשון שנכלל כאן בנוסח נוגע לדחייה נוספת במועדים המחייבים לתאגוד אזורי. כל חוק תאגידי מים וביוב כפי שתוקן ב-2013 ותוקן מספר פעמים לאחר מכן, קבע מועד מחייב שבהגיע אליו רשות מקומית וחברה, כלומר תאגיד, מחויבים להתמזג או להקים תאגיד אזורי, חברה אזורית. הדחייה המוצעת כרגע היא בשישה חודשים.
היו"ר דוד ביטן
תסביר למה דוחים.
איתי עצמון
הוועדה, כפי שציינת בסבב הדיונים הקודם, פיצלה מהצעת החוק את נושא המועדים, דחתה בשנה וחצי בשל הבחירות לרשויות המקומיות. כעת, כפי שאנחנו הבנו, נדרשת היערכות נוספת.
היו"ר דוד ביטן
על מנת להגיע להסכמות בצמצום.
איתי עצמון
מכיוון שיש עוד תיקונים נלווים שנדרשים לעניין התאגוד - -
היו"ר דוד ביטן
בגלל הבחירות המוניציפאליות אי אפשר לעשות ישיבות לפני אוקטובר 2018. אין מספיק זמן להגיע להסכמות בין כל העיריות כדי לצמצם את התאגידים, לכן נתנו עוד חצי שנה לעניין הזה.
איתי עצמון
התאגוד האזורי הוא לא תהליך מיידי.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
מתי המועד?
היו"ר דוד ביטן
חצי שנה מאוחר יותר.
איתי עצמון
חצי שנה מעבר למועדים שקיימים היום. אני אקריא את החוק בנוסח היום ואת התיקונים המוצעים.

הצעת חוק תאגידי מים וביוב (תיקון – צמצום מספר תאגידי המים והביוב), התשע"ז-2016
תיקון סעיף 2 1. בחוק תאגידי מים וביוב, התשס"א-2001 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 2 –

(1) בהגדרה "המועד הקובע" –

זה המועד הקובע שציינתי קודם לכן לעניין תאגוד אזורי.

(1) בפסקה (1), במקום "ב' בכסלו התש"ף (30 בנובמבר 2019)" יבוא "ח' בסיוון
התש"ף (31 במאי 2020)";

(2) בפסקה (2), במקום "ג' בכסלו התש"ף (1 בדצמבר 2019)" יבוא "ט' בסיוון
התש"ף (1 ביוני 2020)";

(3) בפסקה (3), במקום "כ"ז בסיוון התשע"ט (30 ביוני 2019) – ט"ו בכסלו התשפ"א
(1 בדצמבר 2020)" יבוא "ג' בטבת התש"ף ( 31 בדצמבר 2019) – כ"א בסיוון התשפ"א
(1 ביוני 2021)";

הדחייה ל-31 במאי 2020 נוגעת לרשות מקומית שאין לה היום תאגיד, רשות מקומית ללא חברה.
מחמד עמאר (ישראל ביתנו)
מוסיפים לה עוד חצי שנה?
איתי עצמון
יש דיפרנציאציה במועדים לפי סוג הגוף. יש רשות מקומית, יש חברה, ויש חברה חדשה. אני אגיד מה המועד שיחול לגבי כל אחד מסוגי הגופים שקבועים בחוק. לגבי רשות מקומית שהיא לא חברה, כלומר רשות מקומית שלא הקימה תאגיד, המועד יהיה 31 במאי 2020. לגבי חברה, כלומר תאגיד מים וביוב, המועד יהיה 1 ביוני 2020. יש הוראה מיוחדת לגבי תאגידי מים חדשים שהוקמו מ-31 בינואר 2014 עד 31 בדצמבר 2019. כאן ניתן מועד מאוחר יותר, כדי לאפשר להם זמן היערכות. המועד החדש הוא 1 ביוני 2021.

(2) בהגדרה "רשות מקומית בלא חברה", במקום "כ"ז בסיוון התשע"ט (30 ביוני 2019)"
יבוא "ג' בטבת התש"ף (31 בדצמבר 2019)".

תיקון סעיף 6א 2. בסעיף 6א(ב) לחוק העיקרי, במקום כ"ז בסיוון התשע"ט (30 ביוני 2019)" יבוא
"ג' בטבת התש"ף (31 בדצמבר 2019)".

סעיף 6א קובע את חובת התאגוד שקיימת בתוקף כבר מ-2007, וקובע שרשות מקומית שלא העבירה את שירותי המים והביוב שלה לתאגיד עד ל-31 ביולי 2013, מועצת רשות המים קוראת לה להקים חברה או להצטרף לחברה קיימת. כאן מוצע לדחות את המועד בעניין הזה.
היו"ר דוד ביטן
יש לך הערות לזה?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
ההערה שלי היא לא להצביע היום. זאת ההערה והבקשה שלי.
היו"ר דוד ביטן
אתה מתנגד לסעיף הזה?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
כן.
היו"ר דוד ביטן
למה?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מכיוון שאני חושב שמשהו אחר צריך להיות בסיפור של מבנה משק המים.
היו"ר דוד ביטן
מה?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אם דוחים את הסיכום של ביטול התאגידים או צמצום התאגידים, אז באים עם מודל אחר לנגד העיניים. כאן דוחים וזהו.
היו"ר דוד ביטן
בנו מודל. אמרנו אותו. המודל הוא פשוט. מכיוון שעשינו דחייה שקשורה לבחירות המוניציפאליות, ואתה מסכים איתי - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
נכון.
היו"ר דוד ביטן
גם הסכמת אז.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
נכון.
היו"ר דוד ביטן
סך הכל מה שעשינו זה דחינו בעוד חצי שנה. למה דחינו? כי עד אוקטובר אף אחד לא יכול לשבת עם אף אחד. אחרי זה רצינו לתת קצת זמן.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אם ממילא הערך המוסף, הממשי בחוק זה ההטבות הסוציאליות - -
היו"ר דוד ביטן
לא רק זה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
למה אתה צריך להתעסק בחלק הזה? אם אתה עכשיו לא נוגע בו - -
היו"ר דוד ביטן
אנחנו לא מעבירים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
זו הבעיה שלנו? אנחנו צריכים לשלם? זו לא בעיה שלי. אני לא צריך לפתור להם את הבעיות. אני הייתי מוכן לדחייה בתנאי לזה שיש פה מודל אחר מוסכם.
היו"ר דוד ביטן
יהיה מודל אחר.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אין פה.
היו"ר דוד ביטן
אמרתי שצריך עוד לנסח. הרי זה לא יבוא לקריאה ראשונה אם זה לא הכל ביחד, אתה מסכים איתי? אתה רוצה להצביע על הכל ואז עוד פעם להתחיל לקרוא את הכל, זה מה שאתה אומר?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני חושב שכרגע יש טעם להצביע רק על הסיפור של ההטבות הסוציאליות.
היו"ר דוד ביטן
אין לי בעיה לא להצביע עכשיו. החוק יכלול שני דברים: אחד, את כל ההטבות הסוציאליות, ושניים, מתווה מסוים שיאפשר את האיחודים, מה שהיום אין. מה שניסיתי להסביר בהתחלה זה שכשבאים לשבת עם ראשי ערים, אז כל אחד בא עם הקשקושים שלו. לקחנו את כל הבעיות שעולות מכל הישיבות עם ראשי הערים. אני שמעתי ראשי ערים, גם האוצר בא עם כל מיני דברים. ראינו איפה הבעיות. אמרנו שעם הבעיות האלו נתמודד בחוק, כדי שתהיה פלטפורמה שתאפשר איחוד. שני הדברים האלה יהיו בחוק הזה. אנחנו נותנים עכשיו דחייה, כדי שאפשר יהיה לשבת על הדברים האלה ביניהם. אם תגידו לי שאתם לא מוכנים לשום דבר, אין בעיה. אין בעיה, לא נצביע היום.
איתי עצמון
תיקון סעיף 6ג 3. בסעיף 6ג לחוק העיקרי, אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:

הסעיף הזה, אדוני, נוגע למינוי דירקטורים בחברה אזורית במצב שבו אין הסכמה בין הרשויות המקומיות שמרכיבות את התאגיד האזורי הזה על מינוי הדירקטורים.

"(ג1) בהעדר הסכמה בין בעלי המניות בחברה אזורית בדבר אופן מינויים של
דירקטורים, וכל עוד החברה האזורית היא בשליטת רשויות מקומיות, יחולו
הוראות אלה
(1) לכל בעל מניות בחברה האזורית תהיה זכות למנות דירקטורים במספר השווה
למכפלה של מספר הדירקטורים המרבי שניתן למנות בה לפי סעיף 63 בשיעור השווה
ליחס שבין מספר התושבים ברשות המקומית לבין סך כל מספר התושבים ברשויות
המקומיות שבתחום החברה האזורית, מעוגלת כלפי מטה; בפסקה זו, "מספר
התושבים"

כאן, אדוני, התלבטנו ביום חמישי איך להגדיר את מספר התושבים הרלוונטי –האם בהתאם לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, או בהתאם למספר התושבים הרשום במרשם האוכלוסין. הבדיקה – כמובן שמשרד הפנים כאן, הוא יוכל להתייחס - שלי העלתה שיש דוגמאות בחקיקה להפניה למספר תושבים שרשום במרשם האוכלוסין, אלא אם כן יש סיבה להתייחס דווקא לנתוני הלמ"ס.
היו"ר דוד ביטן
בעניין הזה הכוונה שחלוקת הדירקטורים תהיה לפי גודל העיר, נכון?
איתי עצמון
מספר התושבים.
היו"ר דוד ביטן
זאת אומרת, אם עיר של 200 מתאחדת עם עיר של 100,000, החלוקה תהיה שליש-שני שליש.
איתי עצמון
היחסי.
היו"ר דוד ביטן
בדיוק. אז כל עיר תשמור על כוחה. לא יהיה מצב כמו שהיום יש דירקטוריון קטן, העיר הגדולה מקבלת פחות - -
איתי עצמון
אלא אם כן הם הסכימו אחרת.
היו"ר דוד ביטן
אם הסכימו, אין לי בעיה.
איתי עצמון
אני רוצה לשמוע את התייחסות משרד הפנים לעניין.
קריאה
אין הערות.
איתי עצמון
אבל יש כאן שתי אפשרויות.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
איזו אפשרות אתם לוקחים?
קריאה
מרשם האוכלוסין.
היו"ר דוד ביטן
מרשם האוכלוסין דווקא? מרכז שלטון מקומי רוצה לפי משרד הפנים.
קריאה
מרשם האוכלוסין זה משרד הפנים, אדוני.
היו"ר דוד ביטן
אם זה זה, בסדר, אין בעיה.
איתי עצמון
(2) מספר התושבים כאמור בפסקה (1) ייבחן אחת לחמש שנים, ובהתאם לכך
יעודכן מספר חברי הדירקטוריון לפי הוראות אותה פסקה, ובלבד שחבר דירקטוריון
שכיהן בדירקטוריון במועד העדכון ישלים את תקופת כהונתו לפי דין;

הכוונה לעדכון של מספר התושבים. כמובן שלא תופסק כהונה של חבר דירקטוריון לפני תום כהונתו.
היו"ר דוד ביטן
החוק או התקנון מחייב שהחבר יהיה 3 שנים. אם אדם יושב שנתיים והשתנה היחס בין העיריות כך שצריכים להחליף, אז הוא יסיים את ה-3 שנים, רק אז יוחלף.
איתי עצמון
(3) הזכות למנות דירקטורים מעבר לסך הדירקטורים לפי פסקה (1) ועד למספר
המרבי של דירקטורים שניתן למנות בחברה כאמור, תחולק בסדר יורד בין
בעלי המניות, החל מבעל מניות שנותרה לו השארית הגבוהה ביותר לפי
פסקה (1)."
היו"ר דוד ביטן
יש פה הערות? לגבי הדירקטורים, האם יש תוספת שמישהו רוצה לבקש?
איתי עצמון
תיקון נוסף בנושא הדירקטורים הוא בסעיף 7 להצעת החוק, תיקון סעיף 63.

תיקון סעיף 63 7. בסעיף 63(א) לחוק העיקרי –


(1) במקום פסקה (1) יבוא:

"(1) מספר חברי הדירקטוריון של החברה יהיה לפחות חמישה ולא יותר מתשעה
ואולם מספר חברי הדירקטוריון בחברה שבתחומה מעל 100,000 תושבים ושאמצעי
השליטה בה מוחזקים בידי ארבע רשויות מקומיות לפחות, לא יעלה על אחד עשר;"

אני מניח שכאן צריך להבהיר שמדובר על חברה אזורית או רב רשותית.
טל שביב וינברג
זה חל על כולם, על כל מי שמצטרף. זה לא יהיה רק בחברות אזוריות.
איתי עצמון
אמרתי בחברה אזורית או בחברה רב רשותית. נבדוק בנוסח אם לא צריך להבהיר את זה.
טל שביב וינברג
אין רב רשותי בחוק.
איתי עצמון
אני יודע שלא קיים המונח, אבל קיימת היום חברה שנותנת שירותים לכמה רשויות מקומיות.
היו"ר דוד ביטן
הכוונה היא בעיקר אם יש איחודים בין הרשויות. אם יש 4 או 5 שהם מעל 100,000, אז יש פה הסדר איך אנחנו מטפלים.
איתי עצמון
(2) בפסקה (1א) –
(1) במקום "עולה על שבעה" יבוא "שמונה או תשעה";

(2) בסופו יבוא "ואם מספר חבריו עולה על תשעה – לא יפחת ממספר
הדירקטורים שאינם חיצוניים".

זה תיקון שגובש על ידי רשות המים. אני חושב שיהיה יותר נכון שאתם תסבירו אותו.
טל שביב וינברג
בדירקטוריון של תשעה יש היום מינימום של ארבעה דח"צים, כלומר שמרנו על אותו היחס. גם בדירקטוריון של 11 יהיה מינימום של חמישה דח"צים. פשוט העלינו את זה בהתאמה, זה הכל. בחוק היום כל 11 הדירקטורים בחברה אזורית אמורים להיות דח"צים. שינינו את זה כך שעדיין חברי המועצה ועובדי העירייה ימשיכו לכהן בדירקטוריון התאגיד. כאשר עולה מספר הדירקטורים ל-11, צריך יהיה לשמור על האיזונים של הדח"צים בהתאמה.
היו"ר דוד ביטן
מישהו רוצה להגיד משהו? זהו, כולם דיברו. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 15:50.

קוד המקור של הנתונים