ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/05/2018

חוק העונשין (תיקון מס' 132), התשע''ח-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



10
ועדת החוקה, חוק ומשפט
07/05/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 597
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שני, כ"ב באייר התשע"ח (07 במאי 2018), שעה 12:30
סדר היום
הצעת חוק העונשין (תיקון – איסור פרסום מודעות גיוס לזנות), התשע''ז-2017
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר
יעל גרמן
שולי מועלם-רפאלי
מיכל רוזין
חברי הכנסת
דב חנין
עליזה לביא
יעל כהן-פארן
מוזמנים
פרקליטה, מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - לילך וגנר

מנהלת היחידה למאבק בסחר בני אדם, משרד המשפטים - דינה דומיניץ

ע' יועמ"ש משטרה, המשרד לביטחון פנים - עדי טל נוסבוים

עוזרת יועמ"ש, ביטחון פנים - בוסנה ירדני

ר' חו' חוקרים ארצי, המשרד לביטחון פנים - שרית פרץ

פרקליטה, פרקליטות המדינה - אפרת גולדשטיין

מתמחה, פרקליטות המדינה - עינת שדה

עו"ד, המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות - ניצן כהנא

דוברת, קולך - פורום נשים דתיות - סיון יעקבסון

ממונה חקיקה, לשכת עורכי הדין - פנחס מיכאלי
ייעוץ משפטי
נעמה מנחמי
מנהל/ת הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון


הצעת חוק העונשין (תיקון – איסור פרסום מודעות גיוס לזנות), התשע''ז-2017, פ/4307/20, הצעת ח"כ שולי מועלם-רפאלי
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, אנחנו מתחילים את הדיון בנושא הצעת חוק העונשין (תיקון – איסור פרסום מודעות גיוס לזנות), התשע''ז-2017, הצעות חוק שהוגשו על-ידי שולי מועלם, דב חנין, עליזה לביא, רחל עזריה, מירב בן ארי ומיכל רוזין.

כדרכנו אנחנו נוהגים לתת למציעי, או לפחות לנציג מציעי ההצעות, להתייחס. רבותיי, זממנו קצר מאוד וזאת הצעת חוק שנראה לי שאנחנו יכולים לסיים אותה, אני מקווה. אם לא נסיים אותה, אני לא יודע מתי. שולי, את הראשונה. תסבירי בקיצור.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מבחינתנו זה עוד שלב במאבק שאנחנו מובילים בכנסת הזאת ואחורה שנים רבות למלחמה כוללת למיגור וצמצום של זנות במדינת ישראל, שיש לה תופעות מתופעות שונות. אחת התופעות הוא אותו פרסום מודעות גיוס לזנות. ברור לחלוטין שהכניסה לעולם של הזנות נעשית בכל מיני דלתות שפותחים אותן אנשים שמתנגדים כמובן למאבק הזה שאנחנו עושים, אם דרך מועדוני החשפנות, שזאת הצעת חוק אחרת שדנו בה פה בוועדה, ואם באיסור פרסום מודעות גיוס לזנות.

מה שמדהים אותי פעם אחרי פעם, אדוני, שאני מגלה שרוב המפרסמים נמצאים בסיטואציה פנימית שאומרת: לא, זה לא מודעות גיוס לזנות, את פשוט לא מבינה מה כתוב.

היה נראה לי שאם מציעים עבודה קלה לבנות צעירות, יפות, שאבודות בחלל, זה ממש גיוס לזנות - - -
נעמה מנחמי
וליברליות.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
וליברליות. תודה, גברתי היועצת המשפטית.

זו מילה שאני נזהרת לשים אותה פה, כי אני בעד פלורליזם וליברליות - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אני חשבתי שזה קוליות...
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
ובחירה אישית... בפרסום המודעות שמגייסות לזנות, אין לא בחירה, לא ליברליות ולא כבוד לנשים ולא לערכים, שאף אחד מאיתנו אינו מאמין שהם צריכים לעמוד בבסיס קיומה של מדינת ישראל. ולכן מבחינתנו צריך לאסור את פרסום המודעות האלה, שוב כחלק ממאבק גדול וכוללני, שאנחנו משלבים בו כוחות למלחמה בעולם הקשה הזה של זנות, נשים, גברים וקטינים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שכוייח. תודה. דב לא נמצא, אז עליזה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, בשנתיים האחרונות אנחנו עובדים בכל הזרועות האפשריות כדי למגר את תופעת הזנות. כיושבת-ראש ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות למעשה הוספתי את המאבק בזנות אל הוועדה. היא הוקמה בעבר לנושא של הסחר.
עם סחר מדינת ישראל מתמודדת. היו ימים שהתמודדנו יותר. אנחנו רואים גם היום תופעות חדשות לצערי של סחר, אבל מה שקרה כאן שאל תוך החלל הזה הזנות המקומית הולכת וגדלה. אנחנו רואים את זה במנעד הגילאים, אם זה זנות ילדים, זנות נערים, נשים, גברים, גם זנות מבוגרים שאנחנו פוגשים לא אחת.

מדינת ישראל היום מגיעה לנקודה שבה היא צריכה לבוא ולומר מה הם הערכים שלה. זו הפכה להיות איזה סוג של נורמה, כשילדים רואים את ההורים שלהם, את האבות שלהם. שמענו פה על טקסי חניכה בגילאי בר-מצוה, שאבא לוקח את הילד שלו, קיבלנו על כך עדויות קשות בוועדה. זה לא נגד החוק, אז לכאורה "אני לא עובר על החוק", זה גם תשובות שאנחנו שומעים.

חברה צריכה להגדיר לעצמה מה הם הערכים שלה, מה הן הנורמות שלה. זאת באמת שעת רצון. אנחנו עתידים להעביר במושב הזה את חוק הפללת הלקוחות, חוק שיבוא ויעביר את האחריות על הצרכנים. אנחנו באים ואומרים: די לצריכת הזנות.

והחוק החשוב הזה, שאנחנו דנים עליו כאן – ובאמת חברת הכנסת מועלם, שכבר שנים רבות בתוך העיסוק הזה – כדי לראות איך אנחנו ממגרים את התופעה. באנו מעוד זווית ומעוד מקום של המודעות הללו. אנחנו רואים אותן חדשות לבקרים במדיה הרגילה, במדיה המקוונת, באופנים שלא העלינו על הדעת.

אני אומרת לך כאן, לפרוטוקול. בשנתיים האחרונות אני נמצאת בהרבה מאוד סיורים ופגישות ואנחנו למדים איך הטכנולוגיה, שהייתה אמורה להיטיב, גוררת אותנו, ואנחנו, המחוקק, לעולם נהיה בדיליי.

למשל אני יכולה לספר לך שהיום שמעתי ולמדתי שהקבוצות שנעשו הן קבוצות דרך ווטסאפ. כלומר, לקוחות, קליינטים. אנחנו באים לפה ומחוקקים משהו שכבר מזמן היה צריך להיות בנושא הזה של מודעות. הנה, הטכנולוגיה מאפשרת גם לעקוף את זה. מצד שני, החוק הזה חשוב מאוד באמירה הערכית שלנו, בניקיון של המרחב הציבורי שלנו, ואני רוצה להודות על הדיון הזה ולקדם את החוק הזה כמה שיותר מהר. תודה, אדוני היושב-ראש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה, מיכל.
מיכל רוזין (מרצ)
קודם כול, אני מצטרפת לברכות ולדברים. באמת, שולי, כבוד על הניסיון הסיזיפי כמעט לפעול נגד התופעה הקשה של זנות, שאינה מכבדת לא את מי שבזנות ולא אותנו כחברה, כשזאת אחת התופעות הנלוזות ביותר שעדיין מקבלת איזו הצדקה או תמיכה חברתית, ואנחנו כמחוקקות וכמחוקקים חייבים להגיד בצורה חד-משמעית שזאת תופעה שלא מקובלת עלינו וצריך למגר אותה.

אני רוצה להציע, וצריך לדון בזה, בהזדמנות, שולי, להוסיף בעניין הזה של איסור פרסום מודעות גיוס לזנות – להוסיף גם חשפנות לצורך גירוי מיני. יש פסיקה חדשה מאוגוסט האחרון שקבע שחשפנות לצורך גירוי וסיפוק מיני איננו בידור, וצריך להתייחס אליו כזנות. ואני מציעה שהצעת החוק הזאת תהיה פתח שאנחנו כמחוקקים נכניס את העניין הזה, לפחות פה בעניין של גיוס. אותן נשים שמגויסות לחשפנות לצורך גירוי מיני וסיפוק מיני הן אותן נשים שמוצאות את עצמן אחר-כך בתעשיית הזנות או איך שאתם רוצים לקרוא לזה.

אני חושבת שזו הזדמנות טובה להכניס את הסייג הזה. אני מציעה לשקול את זה. אני פונה אלייך, לילך ממשרד המשפטים, תשקלו האם אתם חושבים שזה מוצדק היום לאור הפסיקה, לפחות בעניין הזה, של פרסום מודעות וגיוס לעבודה, לשקול את הדבר הזה. תודה.
יעל גרמן (יש עתיד)
באתי לתמוך בחברותיי. מצטערת שלא יצא לי לחתום על הצעת החוק הזאת. זאת הצעת חוק מבורכת. לדאבוננו ראינו ממש לפני שבוע שהסחר בנשים שחשבנו שהוא עבר מן העולם, הוא חי ובועט.
עליזה לביא (יש עתיד)
במקומות שבאנו להיטיב – מדינות שהורדנו מהן את הוויזה והתרענו – פתחנו.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני חושבת בין השאר שזה יהיה איזה אמצעי להילחם נגד זה.

אני רוצה להעיר עוד הערה. אני רוצה לשאול את חברותיי כאן וגם אותך, אדוני היושב-ראש, היעלה על הדעת שלצד החוק הזה נבוא ונאמר שאם מפרסמים, אז יפרסמו מתחת לזה אזהרה שזה אסור? זאת אומרת, להתיר את הפרסום בעיתונות הכתובה עם אזהרה שזה לא ראוי ולא מוסרי? מה דעתך?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו הרי רוצים שלא יפרסמו.
יעל גרמן (יש עתיד)
מה דעתך שתבוא העיתונות הכתובה מסיבה כלשהי ותאמר את זה? זו הסיבה שהגעתי לכאן. אני משערת לעצמי שאתה רואה את האבסורד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
האבסורד הוא שהמעשה עצמו מותר וכל מה שמסביב אסור. זה האבסורד הכי גדול.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה נכון.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אנחנו מקווים שעד סוף המושב הזה גם המעשה ייאסר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בואו נתקדם, כי אני רוצה לסיים.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מייד אסיים ואני לא אגזול זמן רב. אני בטוחה שאף אחד מן החברים שיושבים פה לא יעלה על הדעת שכאשר הוא בא ואומר שצריך לאסור את הפרסום, כדי למגר את התופעה, הוא ירשה את הפרסום בעיתונות עם איזה הודעה שאומרת שאסור.

אני חייבת לבוא ולומר, אם אף אחד לא הבין, אבל אני חושבת שכולם הבינו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא יקבל שלוש שנים. הודעה שהוא פרסם ידביקו לו על הגב בתוך בית הסוהר.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני חושבת שהדוגמה ברורה. מכאן ברור שהחוק שמנסים להעביר בכנסת שמותר יהיה לפרסם בעיתונות את העישון, אבל ליד זה יפרסמו את הנזקים שלו, לא עולה על הדעת, כמו שלא עולה על הדעת להתיר פרסום לזנות ולכתוב למטה שזה דבר שאינו ראוי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה. דב. רק תעשה את זה קצר כי אנחנו רוצים לסיים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני אהיה מאוד מאוד קצר, אדוני היושב-ראש.

אני רק רוצה לומר לך ולחבריי, חברי הוועדה, שאני מאוד שמח על הדיון הזה ואני שמח על הצעת החוק. ניסינו להתמודד עם התופעה הזאת של פרסום זנות כבר לפני כמה שנים בחקיקה שעברה בזמנו ביוזמת חברת הכנסת דאז, אורית זוארץ, ביחד איתי. ואני חייב לומר שהצעת החוק הנוכחית סותמת הרבה מאוד פרצות ומדייקת הרבה מאוד דיוקים שיאפשרו למערכת הזאת לעבוד בצורה יותר טובה, ולכן אני מאוד מברך על הדבר הזה ואני מאוד אשמח שזה יקודם במהירות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני מבינה שאולי לקריאה הראשונה זה לא יהיה, אבל אני מניחה בפנינו לשנייה ולשלישית את העניין של סוחרים ישראלים שמפרסמים מודעות גיוס בחו"ל, איך אנחנו יכולים להחיל את זה עליהם. אני לא יודעת אם אפשר או אי-אפשר, אני לא מחליפה אף פעם אתכם כמובן, אבל מגייסי נשים לזנות כמו שקורה היום. היום מפרסמים מודעות גיוס לזנות, ישראלים מפרסמים בעיתונות בארצות הדוברות רוסית, וכך אנחנו רואים מה שראינו בשבוע שעבר בכתבה שהייתה. כמו שנאמר פה קודם, רצינו להקל על התיירות מאוקראינה למשל, ואז אנחנו מקבלים סחר בנשים וזנות מחדש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לשכת עורכי הדין, אמרתם שאתם רוצים לומר משהו.
סוזי עוזסיני ארניה
אנחנו רוצים כמובן לתמוך בהצעה. בעבר ביחד עם חברת הכנסת עליזה לביא תמכנו כמובן בכל הנושא של מיגור בפורמטים השונים של הפללת צרכני הזנות וגם במקרה הזה. ובהחלט הסנכרון עם פסק הדין של השופט בארי, שמעמיק בסוגיה. אנחנו רוצים אכן לתמוך בכך שזה לובש צורות שונות, ביטויים שונים, ומנסה להתחבא בכל מיני פורמטים כאלה ואחרים, ולכן אני חושבת שההצעה נוגעת בדיוק בלב העניין בכדי למגר את התופעה של הבאת הנשים לידי זנות. בהחלט אנחנו תומכים ומשבחים את עורכיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה. ניצן.
ניצן כהנא
תודה רבה. היינו מעורבות בכתיבת הצעת החוק הזאת. המטרה שלנו היום היא לשים עוד גדר. אנחנו בדרך לשים חומה כדי לצמצם את הנורמטיביות של צריכת הזנות בישראל, אבל היום אנחנו מבקשות לשים עוד גדר בכניסה של רבות כל-כך לעולם שבו ההתחלה היא כמו מלכודת דבש, כשהמודעות מדברות על ההזדמנות, על היכולת ועל הכסף; והיציאה מהעולם הזה היא כמעט בלתי אפשרית.

חשוב לנו מאוד שהצעת החוק תדע להתמודד עם הסרסורים. בסוף אנחנו רואות שיש לנו בעיה במדינת ישראל שיש המון המון קופים שמועמדים לדין, הם גם נענשים בצורה מופחתת, כי גם הפרקליטות יודעת שהם הקופים וגם בתי המשפט יודעת שהם הקופים, ולכן בנוסח המקורי של הצעת החוק ביקשנו לשים חזקה שמדברת על זה שבעליו של בית הבושת, שפורסמה עבורו המודעה, חזקה כי הוא האדם שפרסם את המודעה, כדי שנוכל להעמיד אותו לדין. כל-כך קשה להעמיד אותם לדין, נוכל לפחות להעמיד אותם לדין בעבירה הזאת.
רק עוד שתי הערות קצרות
האחת מבחינת מורכבות העבירה והחשיבות של העבירה הזאת היום – יש לנו עבירה של שידול בחוק הישראלי, ואנחנו קוראים לה "שידול", עבירות של הבאת אדם.

מה אנחנו עושים עם אדם היום? כמו שראינו בשבוע שעבר יכול אדם לפרסם: מחפש בחורה נעה בין הגילאים 19 ל-21, אני אתן לה 300 שקלים למפגש ראשון, 1,000 למפגש שני, ואז אומרים לנו: יש פה מורכבות, כי הוא לא מביא אדם לעיסוק בזנות עבור אדם אחר, כמו סעיף 201, והוא לא מביא אותה לעיסוק בזנות אולי, כי זה פחות מערכתי, זה לא בית בושת, היא לעצמו.

אני מאוד מקווה שהצעת החוק הזאת תעזור בדרך להבנה שגם הדבר הזה חייב להיפתר, בטח בעולם של אינטרנט, בטח בעולם של פריצת הגדרות, כשאנחנו רואים איך בווטסאפ מציעים לבחורות להגיע לזנות, איך בטינדר ואיך בפייסבוק.

עוד הערה רק לחזק את שאלתה של חברת הכנסת מועלם. בעולם שבו הסחר בנשים לישראל מתחיל בעיקר באינטרנט ברוסית – הררי אתרים ברוסית עם תמונות של הטיילת בתל אביב מזמינים נערות לחלום את החלום, לבוא לישראל, לעשות המון כסף בשירותי מין בישראל – ודאי שצריך למצוא את הדרך להעמיד לדין את אותם סוחרי נשים, גם על הפרסום הזה, ואני מקווה שהצעת החוק תדע לתת תשובה גם לזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה. יעל כהן-פארן.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אני מבינה שכולם בירכו, גם אני מצטרפת לברכות. אני מקווה שהצעת החוק הזאת, שאין ראויה ממנה, תעצור את הפרסומות שמשדלות בנות דה-פקטו, משדלות אותן לזכות, גם אם זה בתכסית של המתקה של הנושא.

אני חושבת שצריך לשים דברים על השולחן. אני מצפה שהוועדה הזאת גם תקדם את הצעת החוק להפללת הלקוחות של הזנות, כי זה הפתרון האמיתי, לשם צריך ללכת. זה כבר עבר את הקריאה הטרומית, זה משום מה לא מתקדם יותר מדי מהר, ואנחנו רוצים לראות את זה מתקדם הרבה יותר מהר. תודה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה. משרד המשפטים – הממלכה. מי רוצה מטעם הממלכה?
דנה רוטשילד
אני מייעוץ וחקיקה פלילית. אני רק אזכיר ואומר שוועדת השרים תמכה בהצעה, בכפוף לשינויי נוסח שמונחים להבנתי גם בפני הוועדה כרגע.

העמדה שלנו במשרד המשפטים שכבר היום הנושא הזה של פרסום מודעות גיוס לזנות הוא כמובן בלתי לגיטימי וגם מהווה עבירה פלילית, לפי סעיף 202 לחוק של הבאת אדם לידי זנות.
מיכל רוזין (מרצ)
לא היה כל-כך קל בכנסת ה-18 לשכנע את המחוקקים לחוקק, בתור מי שעשתה את זה.
דנה רוטשילד
אני יודעת. העמדה היום, זה גם עלה בהקשרים אחרים, שהנושא הזה של פרסום מודעות יכול להיכנס גם לעבירה הזאת לפי החוק. עם זאת, חשבנו שנכון שתהיה עבירה נפרדת, שיהיה בה איזה אמירה לנושא הזה, הספציפי, של פרסום של מודעות גיוס, דבר שיכול גם לסייע בהיבטים של אכיפה, בעיקר ביחס לכל מיני גורמים בשרשרת הפרסום, למשל בית הדפוס שמוציא פרסום וכו'.
עליזה לביא (יש עתיד)
גם לגבי בית דפוס יש הצעה נפרדת. היא תגיע לפה.
דנה רוטשילד
עוד לא ראינו.
עליזה לביא (יש עתיד)
אנחנו עובדות בכל הדרכים.
דנה רוטשילד
ההצעה הזאת לתפיסתנו צריכה לכלול גם את ההיבטים האלה. יש לנו גם מספר הערות או הצעות שקשורות להצעה באופן ספציפי. אני לא יודעת אם תרצה שאני אתייחס עכשיו.
מיכל רוזין (מרצ)
את יכולה להתייחס למה שהערתי?
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק רגע. לנוסח הזה? לא הבנתי. לנוסח הקיים את רוצה הערות או לעתיד?
דנה רוטשילד
לנוסח הקיים יש עוד שתי סוגיות. אני אולי אומר בקצרה, ואז לילך גם תוכל להתייחס לשאלות שנגעו להיבטים של חוץ-לארץ.

יש סעיף נוסף בחוק העונשין שנוגע להגנות. סעיף - - -
נעמה מנחמי
סעיף 214ב.
דנה רוטשילד
214ב, עבירות פרסום שירותי זנות נכללות בו. אנחנו חשבנו שנכון גם לכלול את העבירה הזאת בתוכו. האם לקרוא את הסעיף?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא.
דנה רוטשילד
מדובר בהגנה בעיקר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
את כל זה אני כבר אעשה לקריאה השנייה והשלישית, את כל התיקונים.
דנה רוטשילד
זה נושא שלדעתנו ראוי להכניס גם להגנה הזאת, שבעיקר תגן למשל על דיווחים חדשותיים, שמביאים מודעות לדוגמה מתוך רצון להעלות מודעות של הציבור, כמובן לא מתוך רצון לגייס נשים לזנות. אנחנו חושבים שזה לא דבר שצריך להיות מופלל.

נושא נוסף. היום כל מה שקשור לפרסומים של שירותי זנות נכלל גם בשני חוקים נוספים, שמשלימים את כל ההיבט הזה של המאבק בתופעת הזנות, אחד מהם זה חוק סמכויות לשם מניעת ביצוע עבירות באמצעות אתר אינטרנט, והשני, חוק דומה, שנעשה בנושא של מספרי טלפון.

נזכר פה רבות הנושא של האינטרנט, אנחנו נגבש עמדה יותר מסודרת, אבל רצינו להעלות את זה כנושא שיהיה מקום לדון בו לקראת הקריאה השנייה והשלישית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה.
לילך וגנר
לגבי חוץ-לארץ – עבירה מוגדרת כעבירת פנים, שהמשפט הישראלי חל עליה, אם נעברה, "כולה או מקצתה בתוך שטח ישראל", או אפילו "מעשה הכנה לעבור עבירה, ניסיון, ניסיון לשדל אחר או קשירת קשר לעבור עבירה שנעשו מחוץ לשטח ישראל, ובלבד שהעבירה, כולה או מקצתה, הייתה אמורה להיעשות בתוך שטח ישראל". להבנתי כל המקרים שציינתם מוגדרים כעבירות פנים.

אני אוסיף ואומר שגם אם העבירה היא עבירת חוץ, אפשר להגיש כתב אישום אם המבצע הוא מבצע ישראלי, מכוח סעיף 15 לחוק העונשין, שמאפשר באישור יועץ להגיש כתבי אישום בישראל כאשר המבצע הוא ישראלי, ואף העבירה הזאת מצוינת בסעיף 15ב כמוחרגת מדרישת הפליליות הכפולה. זאת אומרת, אין צורך להוכיח שמדובר בעבירה במדינה בה היא נעברה. לכן אני חושבת שזה נותן מענה כולל לכל ההיבטים האלה.
מיכל רוזין (מרצ)
למה הייתה לנו בעיה בעבר להרשיע מישהו על כך שהוא פרסם באתר אינטרנט כשהשרת ישב במדינה אחרת?
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם הוא נמצא במקום אחר וגם השרת. כלומר, הכול נמצא במקום אחר.
לילך וגנר
אם אין שום קשר ישראלי. אתרים שפונים לישראלים, בוודאי מדובר בעבירת פנים. אם מדובר במישהו שהוא לא ישראלי, הוא מפרסם מחוץ לישראל לקהל שאינו ישראלי, אכן זו עבירת חוץ.
נעמה מנחמי
כשאין כוונה שהעבירה תתבצע בישראל.
לילך וגנר
בדיוק. כשאין שום קשר לישראל, לכן זאת עבירת חוץ.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עוד מישהו שפספסתי ורוצה לדבר?
יעל גרמן (יש עתיד)
אנחנו רוצים להצביע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם לא, נאמרו כאן כמה וכמה דברים, ואני בהחלט לא שולל את זה שלמרות שהנושא של חוץ-לארץ נמצא בחוק, יכול להיות שנרצה לקראת הקריאה השנייה והשלישית – בין כה וכה יש כאן כפילויות – יכול להיות שנרצה אולי להבליט את זה, כי לא כולם יודעים ללכת למה שאת הלכת. אני לא מדבר על המשפטנים חס וחלילה, אבל אותם אלה שהם עוברי העבירה, שידעו שזה חל גם על זה. אם זה לא יהיה כתוב, הם לא ידעו שזה נמצא שם. כל זה נעשה לקראת הקריאה השנייה והשלישית.

מה שאני מציע עכשיו, כולל הנושא שדיברת עליו בהתחלה, ההגנות וכו, נרכז הכול לקראת הקריאה השנייה והשלישית. אני מקווה שנעשה את זה בהקדם, כדי שנוכל להעביר את זה.

אם אין הערות, אני אעלה את זה להצבעה, לאישור.
נעמה מנחמי
אם אפשר, אני אקרא את הנוסח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תקראי.
נעמה מנחמי
אני אקרא את הנוסח שהוסכם במסגרת הדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה. נראה שנכון יותר להפוך את סדר הסעיפים, אבל נעשה את זה במסגרת הנסחות. כרגע נקרא את זה כפי שזה.

"בחוק העונשין, התשל"ז-1977, לאחר סעיף 205ג יבוא: "205ד. (א) המפרסם פרסום בדבר הצעה לקטין לעסוק במתן שירותי זנות, דינו – מאסר חמש שנים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4), ואם נעברה העבירה על ידי תאגיד – כפל הקנס האמור. (ב) המפרסם פרסום בדבר הצעה לעסוק בשירותי זנות שלא כאמור בסעיף קטן (א), דינו – מאסר שלוש שנים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4), ואם נעברה העבירה על ידי תאגיד – כפל הקנס האמור" - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה הפוך מהסדר.
נעמה מנחמי
בדרך כלל הקטין הוא המשני, אז נהפוך את הסדר ונתאים את זה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אם נעברה עבירה על-ידי התאגיד, מה לגבי עונש המאסר? האם הוא על ראש התאגיד או על בעל המשרה?
לילך וגנר
אחריות פלילית של תאגיד קיימת בישראל מכוח סעיף 23 לחוק העונשין. זה אומר שאפשר להרשיע את התאגיד עצמו בביצוע העבירה. אין אחריות אוטומטית לנושא משרה כשתאגידים לא ביצעו בעצמם את העבירה. אם אפשר להוכיח שנושא משרה אחראי באופן ישיר לביצוע העבירה, גם אותו אפשר להעמיד לדין.
נעמה מנחמי
כפי שנעשה במספר מקרים. כבר הרשיעו מספר גורמים בתאגיד.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
- - - הוא יידע שהוא ישב בכלא, ולכן הוא יקפיד על זה הרבה יותר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה חל לגבי הרבה הרבה חוקים.
נעמה מנחמי
יש פסק דין מפורסם שבו העמידו כמה וכמה ראשי עיתון על פרסום - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
המגישים והמגישות והייעוץ המשפטי, תשבו מייד אחרי שנאשר את זה, או אחרי שהמליאה תאשר את הקריאה הראשונה, תסכמו ביניכם את התוספות והניסוחים, כדי שנוכל לרוץ קדימה.

מי בעד לאשר את החוק כפי שנעמה קראה, ירים את ידו.

הצבעה

בעד – פה אחד
הצעת חוק העונשין (תיקון - איסור פרסום מודעות גיוס לזנות), התשע''ז-2017 אושרה ותעלה לקריאה הראשונה במליאה, בכפוף לתיקונים
היו"ר ניסן סלומינסקי
אושר פה אחד לקריאה הראשונה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אנחנו בשעת רצון.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
תודה רבה. אנחנו מתקדמים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יישר כוח לכולם.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
תודה רבה, אדוני. תודה רבה לחברות במשרד המשפטים על עוד צעד קדימה.
נעמה מנחמי
רק למען הסר ספק נוסיף את הדברים שעליהם דיברנו לדברי ההסבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:14.

קוד המקור של הנתונים