ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/05/2018

חוק העונשין (תיקון מס' 137), התשע"ט-2019

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



77
ועדת החוקה, חוק ומשפט
07/05/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 596
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שני, כ"ב באייר התשע"ח (07 במאי 2018), שעה 10:00
סדר-היום
הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 124) (עבירות המתה), התשע"ו–2015.
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר
זאב בנימין בגין
יעל גרמן
מרב מיכאלי
אורי מקלב
מיכל רוזין
אלעזר שטרן
חברי הכנסת
מיקי רוזנטל
מוזמנים
ד"ר אהד גורדון - שופט, הנהלת בתי המשפט, משרד המשפטים

לילך וגנר - פרקליטה, מח' ייעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים

תמר בורנשטין - ראש תחום פלילי, משרד המשפטים

יואב ספיר - הסניגור הציבורי הארצי, הסנגוריה הציבורית, משרד המשפטים

ישי שרון - עו"ד, מנהל תחום חקיקה ומדיניות, הסנגוריה הציבורית, משרד המשפטים

נטע סרוסי - עו"ד, משרד המשפטים

שיר פורת - מתמחה, משרד המשפטים

תובל בוך - סטודנט, משרד המשפטים

איילה ויינשטיין - ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

עדי טל נוסבוים - ע' יועמ"ש משטרה, המשרד לביטחון פנים

דניאל לוין - מדור חקירות אח"מ, המשרד לביטחון פנים

לרה צינמן - יו"ר, ארגון משפחות נרצחות ונרצחים

רותי אלדר - יועמ"ש, ארגון משפחות נרצחות ונרצחים

סוזי עוזסיני ארניה - פורום פלילי, לשכת עורכי-הדין

פנחס מיכאלי - ממונה חקיקה, לשכת עו"ד

עמיר פוקס - חוקר, המכון הישראלי לדמוקרטיה

תמר דהאן - עו"ס, "סלעית", מערך טיפולי תמיכתי לנשים במעגל הזנות, עיריית תל אביב

שמחה אברג'ל - מוזמן/ת

אלון ברקמן - מוזמן/ת

שושנה גולדשטיין - מוזמן/ת
ייעוץ משפטי
נועה ברודסקי-לוי
אפרת חקאק
מנהל/ת הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
רונית יצחק


הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 124) (עבירות המתה), התשע"ו–2015
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוקר טוב לחבריי חברי הכנסת כולם, בוקר טוב לאנשי הממלכה, ובוקר טוב ללשכת עורכי-הדין, למצטרפים, לסניגור – ששש, כבר אתם רבים? אז מה יהיה אחר כך?
ישי שרון
להפך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אה, אתם הולכים ביחד? או-אה. הרבה זמן לא היית אצלנו ביחס לנוכחות של גבי, שהייתה מרשימה.
לילך וגנר
הגיע הזמן. היא בת בית פה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו מתקדמים. החוק הוא חוק כבד מאוד, רציני מאוד, ואנחנו צריכים לשאוף להתקדם, לא בכל מחיר. ככל שאנחנו מתקדמים אנחנו רואים שזה אמור לעשות שינויים גדולים מאוד ביחס לחוק הקיים. תרצי לפתוח לפני שאני אתן להם? את רוצה לרענן גם את זיכרון האנשים בשני התחומים שבהם היינו?
נועה ברודסקי-לוי
כן, אדוני, בכמה מילים. בוקר טוב לכולם, התחלנו בדיון הקודם לדון בנושא של הקנטור, ההתגרות, אני אגיד כמה מילים ואז ניתן למשרד המשפטים להציג.

הנושא של הקנטור קיים גם היום בחוק העונשין, רק שכיום הוא בעצם נועד לעשות את ההבחנה בין הכוונה תחילה, שהיום נדרשת לגיבוש עבירת הרצח, לבין הכוונה הספונטנית שהיום נכנסת בהריגה. במדרג החדש שמוצע, ובעצם הוועדה כבר אימצה, יש לנו את עבירת הרצח הבסיסית – ששם בעיקרון יש שיקול דעת מלא לבית המשפט לעניין העונש, כי העונש הוא מרבי – ואת הרצח בנסיבות מחמירות, ששם באמת יש עונש מאסר עולם חובה. ואז השאלה היא קודם כול איפה המקום של הקנטור בתוך הזה.

כרגע בעצם מוצע לקבוע את הקנטור כנסיבה מקילה. זאת סיטואציה באמת שונה מהסיטואציה של החוק הקיים, כי גם כך יש לבית המשפט שיקול דעת, ואומצה תפיסה שכוונה רגילה נכנסת כבר לעבירת הרצח בכל מקרה. יש שיקול דעת, כמו שאמרתי, מלא לבית המשפט לעניין העונש. ואז השאלה היא קודם כול האם צריך בכל זאת את עבירת הקנטור כנסיבה מקילה, ובאיזה סיטואציה חושבים שיש צורך באמת לאפיין את זה כאשמה נמוכה יותר מאשר בכוונה ספונטנית שמביאה לעבירת הרצח.

אז כמו שאמרתי, קודם כול באיזה מקרים בכלל חושבים שצריך שזה יהיה אשמה נמוכה יותר, להכיר בכך כבעל אשמה מוסרית נמוכה יותר; ודבר שני, איך מאפיינים את זה. כי בנוסח המוצע למעשה כתוב כמובן שזאת התגרות ושהנאשם בעצם איבד את היכולת לשלוט בעצמו, ושבית המשפט מבחינה נורמטיבית חושב שיש בזה כדי למתן את האשמה. אבל אין פה בעצם איזושהי הכוונה ברורה של חוק העונשין מה מביא להפחתה באשמה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה הרקע שצריך להיות. יכול להיות שגם על חניה הוא מאבד את העשתונות ורוצח, ואז אנחנו אומרים שזה יהיה רצח מופחת?
נועה ברודסקי-לוי
אז זאת השאלה. כי בעיקרון סביר להניח שבתי המשפט לא יקבלו את זה, אבל המסר - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זאת לא שאלה, יש כבר פסיקה נרחבת בעניין הזה מה זה קנטור ומה זה לא.
לילך וגנר
אולי אני אסביר את זה שוב.
נועה ברודסקי-לוי
אבל אנחנו נמצאים בסיטואציה אחרת, כי הפסיקה לגבי קנטור נועדה לכך שיש הבחנה בין כוונה תחילה לבין כוונה ספונטנית. אנחנו בעצם נמצאים במצב שבו בתי המשפט יצטרכו לבחון מחדש גם את הקנטור, ואיפה יש כדי למתן את האשמה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה להזכיר לחבריי שלזה יש פסיקות, אבל מאחר שאתה כאן עכשיו מייסד חוק, אז אני מניח שבתי המשפט יצטרכו להתאים את עצמם לחוק ולא הפוך.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בוודאי. אבל אנחנו לא מתחילים עכשיו לכתוב את האל"ף-בי"ת מחדש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא את האל"ף-בי"ת, אבל אם אתה מכניס עבירת קנטור, השאלה אם אתה רק מגדיר את ההליך שעובר על האיש או גם את הסיטואציה מסביב.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אסביר את עמדתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לפעמים על הדבר הזה אדם יכול לאבד את הצפון, ואתה נותן לו כאילו הנחה באמירה שזה לא רצח אלא זה רצח מופחת. אז צריכים לדון אם זאת הכוונה או לא, אבל אחרי שתסבירי נראה, ניכנס לזה.
נועה ברודסקי-לוי
רק אשלים. למעשה הנוסח המוצע הוא כזה שמאפשר לבית המשפט את שיקול הדעת איפה יש בזה כדי למתן את האשמה. זה לא שאנחנו חוששים שבתי המשפט כאן עכשיו יתחילו להכיר בדברים לא מוסריים שכאלה, אבל אין פה הכוונה מטעם המחוקק, אין פה אמירה כזאת מטעם המחוקק שלדוגמה אותו ריב על חניה ייחשב כקנטור שמוצדק בשביל להפחית את האשמה המוסרית. זה ישאיר את זה לבית המשפט. אנחנו חושבים שחוק העונשין צריך בכל זאת להעביר איזשהו מסר יותר ברור וחשוב לדון ולחשוב איזה מקרים צריכים להיכנס לשם, ולנסות לאפיין אותם גם בחקיקה.

אפשר לקבל את הנוסח המוצע ובנוסף לו להוסיף איזשהם רכיבים שמבטאים את מה שהוועדה תחשוב שצריך להיכנס בתוך הקנטור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתן לך, לילך, אבל לפני כן אני רוצה לברך את הסטודנטים למימשל מה"בין-תחומי" שבאו לחזות בנפלאות המחוקק, אז ברוכים הבאים. לילך, המיקרופון לרשותך.
לילך וגנר
שלום, אני מאוד שמחה שאתם חוזרים לדון ברפורמה. אני אעשה תקציר של הדיון הקודם, שהיה באמת דיון מאוד מקיף, שבו סקרנו את ההיסטוריה של הקנטור במשפט הישראלי, והצגנו את השינויים של הצעת החוק. אני רוצה רק להדגיש שמדובר באחד התיקונים המשמעותיים מבחינתנו ברפורמה בעבירות ההמתה. תיקון שבעצם הטריגר לצוות קרמניצר לבחינת הרפורמה הוא בעניין ביטון שעסק בקנטור. זאת אומרת, כל הטריגר לצוות שבחן את יסודות עבירות ההמתה בא בגלל הנושא של קנטור.

בסופו של דבר, אני אתמצת את הדיון הקודם, הפסיקה קבעה מבחן נורמטיבי או אובייקטיבי בנוסף למבחן שכתוב בחוק העונשין היום, שאותו היא שאבה מהמשפט האנגלי כבר משנות השישים של המאה הקודמת. זה נקבע בפסיקה הישראלית, והמבחן האובייקטיבי השתרש. גם בעניין ביטון בית המשפט בסופו של דבר החליט לא לסטות ממנו. זאת אומרת שהיום במצב הקיים צריך שהנאשם יתקנטר בפועל ממעשיו של המנוח, וצריך גם להתקיים מבחן אובייקטיבי שאדם סביר בנעליו של הנאשם היה מתקנטר. המבנה הזה של חלק סובייקטיבי וחלק נורמטיבי נשמר גם בהצעה שלנו.

עם זאת, בהצעה התנערנו מאחד המאפיינים הבעייתיים ביותר ממבחן הקנטור, והוא האדם הסביר שזכה לביקורת גורפת באקדמיה, והאמת היא שגם בחלק מהפסיקה. כי אותו אדם סביר נטען שהוא לעולם לא יתקנטר, ולכן המשמעות של מבחן האדם הסביר היא בעצם לומר שלא מכירים לעולם במצבים של קנטור. אדם סביר הוא אדם ששולט ברגשותיו בצורה רבה, בן-אדם שלא יגיב גם לפרובוקציה רצינית ביותר, לא יגיב לעולם במעשי אלימות. זאת הייתה הביקורת כלפי האדם הסביר.

הדיונים בצוות קרמניצר בנוגע לניסוח המחודש של הנסיבה הזאת היו דיונים מאוד מאוד אינטנסיביים והיו מחלוקות רבות. בסופו של דבר הצלחנו להתכנס לנוסח שהיה מקובל על כל חברי הצוות. אני עוד מעט אבקש מכבוד השופט אהד גורדון, שהיה חבר בצוות, ובעצם גם כתב את הדוקטורט שלו בנושא של קנטור, לפרט יותר. כבר הסברתי את ההצעה, אבל אני חושבת שחשוב לשמוע גם ממנו, וגם אולי מהפריזמה היום איך הוא רואה את הדברים.

אבל בתמצית, אנחנו מדברים על שני מבחנים שיש להם גם מבחן סף, ובעניין הזה אני רוצה לשים שנייה בצד את הנושא של ההתגרות. הקפדנו להדגיש, גם בדוח וגם בהצעת החוק, שבמונח התגרות עצמו יש ממד אובייקטיבי או ממד נורמטיבי. כמו שפלר כתב: לא כל פרובוקציה היא התגרות. התגרות היא מונח משפטי, הוא לא מונח שאנחנו לומדים על המשמעות שלו מהשימוש הלשוני השגור בביטוי הזה בקרב הציבור, אלא שהוא באמת משמעות משפטית קונקרטית, בוודאי בהקשר הזה.

אז הרף הראשון זה שאותה התנהגות מקנטרת צריכה לעבור רף מסוים שהיא תיחשב כהתגרות. זה לפני שנכנסנו למבחנים הנוספים שמוצעים בנושא של הקנטור.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
ניתן לתרגם התגרות כקנטור חמור או שיש איזה חתך והבדל ממש עקרוני בין המילים, או שאנחנו צריכים מילים.
לילך וגנר
אני אקריא לכם, אני אצטט שוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
צריך כאן שני אנשים נורמטיביים, אחד שהוא נורמטיבי מבחינת המקנטר, ואחד נורמטיבי מבחינת המקונטר.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני לא שם, אני במעבר בין קנטור לבין התגרות.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא נגיע למוות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אנחנו עוד לא בתוצאה, אנחנו במהלך.
לילך וגנר
שני המבחנים הם מבחינת הנאשם. היסוד הנורמטיבי נועד באמת לנטרל מקרים שבהם בפועל הנאשם איבד את עשתונותיו והגיע למצב הקרוב להיעדר שליטה בעקבות ההתנהגות. אבל אנחנו כחברה לא מוכנים להכיר במעשים האלה כמעשים מקנטרים שמפחיתים את מידת האשמה ומאפשרים הרשעה בעבירה של המתה בנסיבות של אחריות מופחתת. בשביל זה נועד המבחן הנורמטיבי.

אני גם אומר שהמונח התגרות לכשעצמו מכיל בתוכו רק מבחן אובייקטיבי מסוים. לא כל פרובוקציה, לא כל פנייה לאדם בצורה שלא נעימה לו עונה למושג התגרות ונכנסת בכלל לסעיף הזה שמאפשר הקלה בעונש.

אני רק אזכיר שלפי המצב הקיים היום קנטור בעצם שולל כוונה תחילה, ואם בית המשפט נוכח שהתקיים קנטור הוא מרשיע בעבירת הריגה, שהעונש המרבי שלה 20 שנה. במובן הזה, מאחר שביטלנו ברפורמה, אנחנו מציעים לבטל את עבירת ההריגה, אין שינוי. אנחנו לא מציעים לשנות את העונש בצד מצבים של קנטור, אנחנו פשוט מציעים לכלול את זה יחד עם החבר של הקנטור – תכף אפרט יותר כשנגיע לזה – והוא ההתעללות.

זאת אומרת, מה שהטריד אותנו בוועדה זה שהתעללות ממושכת בקורבן נמצאת במדרג נורמטיבי אחר היום מאשר הקנטור, ואנחנו מיישרים קו. גם ההתעללות המתמשכת, שאפשר לקרוא לה במובנים מסוימים קנטור מצטבר או קנטור מתמשך, גם אותה התעללות שהמחוקק מכיר בה היום כאפשרות להקל בעונשו של נאשם שהורשע ברצח, היא כיום בתיוג של רצח עם אפשרות להקל בעונש. לעומת זאת, קנטור היום הוא במסגרת עבירת ההריגה שהעונש הוא 20 שנה.
הרפורמה מיישרת קו ואומרת
שתי הנסיבות האלה – ועוד נסיבות שנדבר עליהן, אני מניחה, בדיונים הבאים – הן באותו מדרג נורמטיבי. לא ראוי לכנות את המבצע רוצח, אלא ראוי לכנות אותו בשם אחר, כי יש אלמנטים מקלים במעשה שמפחיתים מאשמתו של הנאשם, והם מאוד דומים גם בנושא של ההתעללות וגם בנושא של הקנטור, ולכן צריך לסווג אותם בקטגוריה אחת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
קנטור זה חד-פעמי, אני מבין. התעללות זה משהו מתמשך.
לילך וגנר
נכון, התעללות זה מצב מתמשך, אבל שאין בו את אותו טריגר אחרון חמור כמו בקנטור. לכן זה טוב שאנחנו דנים בעצם בשתי הנסיבות האלה היום, אני מקווה בצוותא, כי הן שייכות בעיני לאותה משפחה של נסיבות מקילות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
עדיין לא הבנתי את ההתגרות ואת ההבדל בינה – השתמשת במונח אחר אז איך הוא מוגדר, או למה דרוש ההבדל.
לילך וגנר
שוב, אני אחזור אחורנית לנושא של המבחנים של הקנטור. אני פשוט גם רוצה שאהד יספיק לדבר, אבל אני רק אקריא לכם איך פרופ' פלר בספרו "דיני עונשין" מפרש את המונח התגרות, והפסיקה הלכה בעקבותיו, ואנחנו ברפורמה לא מתכוונים לשנות את המצב הקיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אגיד לך, לילך, כשפרופ' פלר היה שכן שלנו, ואמרתי לאשתי בשבוע שעבר: כל פעם ששמו מוזכר בוועדה כבר-סמכא, כמקור סמכות, יש לי איזו חדווה מיוחדת של הישארות הנפש של אדם באמת דגול. אז אני מאוד מודה לך. אני אחזור לאשתי ואספר לה, וגם לבתו, שהיא שכנה שלנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בני, זה מה שנקרא קנטור חיובי.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה באמת דבר יפה.
לילך וגנר
היה כנס לזכרו לאחרונה, ובאמת העלו על נס את פועלו של פרופ' פלר. פרופ' פלר כתב כך: "אשר למהות מעשה ההקנטה צריך הוא מטבעו להתבטא, מבחינה אובייקטיבית, כהתנהגות בלתי צודקת, פוגעת מבחינה פיזית או מורלית, ואולי אף בהתנהגות בניגוד לדין. כלומר, מעשה בלתי מקובל, שאין אדם עושה כלפי רעהו, כשם שאין הוא מוכן לקבלו מרעהו. המושג 'התגרות', בו נוקטת הוראת סעיף 301(א) לחוק העונשין, מקפל בתוכו את חוסר לגיטימיות של התנהגות המקנטרת, כמאפיין חיוני שלה מכוח החוק. לעומת זאת, התנהגות לגיטימית, ולא כל שכן התנהגות מכוח הדין או בהסכמתו, כלומר התנהגות שניתן להצדיקה מבחינת סדרי החיים התקינים בחברה, אינה יכולה להיחשב כהתגרות, אפילו כשהיא למורת רוחו של אדם; היא יכולה לגרום להתרגשות, אפילו לכעס ולרוגז או אף לרתחה או לפגיעה, אבל אין היא יכולה ועשויה להיחשב כהתגרות."

זאת אומרת, פרופ' פלר מכניס לתוך המונח התגרות את חוסר הלגיטימיות של אותה התנהגות שגרמה לאובדן העשתונות אצל הנאשם, וזה רק אובייקטיבי מסוים.

דיברתי המון בישיבה הקודמת, ואני אשמח לתת לאהד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מבקש מאהד, שהיה גם חבר בוועדה.
ישי שרון
הוא מוזכר בדברי ההסבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אהד גם שופט וגם עשה את הדוקטורט שלו בנושא הזה של הקנטור.
אהד גורדון
אתה אומר שהשחתתי כל כך הרבה שעות על הנושא שלפחות מגיע לי לדבר חלק מהישיבה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה יכול לדבר משלוש זוויות אולי.
אהד גורדון
לצערי אני לא מצליח להגיע לכל הישיבות, אבל קראתי את ההתנהלות בדיון האחרון, ואני יודע שגם אי-אפשר להאריך יותר מדי. אני אנסה לתמצת את זה, א'. בלהסביר מה זה קנטור; ב'. למה ההצעה כפי שהיא; ו-ג'. ההצעה האלטרנטיבית שעלתה. ובזה אני אנסה לתמצת. רק אני אומר שהדוקטרינה הזאת של הקנטור, שזה לא משהו חדש, זה לא משהו שהומצא בצוות, זה גם לא משהו שהומצא בפקודת החוק הפלילי אי-שם. זה משהו שהמלווה את המשפט הפלילי כמה מאות שנים, ולמעשה פיתח את עבירות ההמתה. אני אומר את זה כהקדמה משום שיש לזה אופי מסוים, ולטעמי אי-אפשר או לפחות מאוד מאוד לא רצוי לשנות את האופי. יכול להיות שצריך למצוא איך לעצב אותו, אבל לא ליצור פתאום משהו אחר מהקנטור.

מה זה הקנטור? אני אשתמש בסיפור, תמיד הכי טוב להסביר עם סיפורים. פסק דין מאוד מפורסם שנקרא קמפלין משנות השבעים באנגליה. בחור צעיר שנפגע מינית על-ידי אדם מבוגר, נגמר האקט, כלומר, לבחור הזה לא צפויה עכשיו שום סכנה, ואותו מתעלל לועג לבחור הצעיר. כל אחד מאיתנו יכול לשים את עצמו, ולו בדמיון, בנעליים של אותו בחור שלא רק שעכשיו נפגע באחת הצורות הכי קשות שיש, אלא גם לועגים לו על זה, והתגובה שלו הייתה זעם. זעם כזה שהוא משתק, משתלט על כל הגוף, וקשה לאיש לשלוט בעצמו. זה לא שהוא לא יכול, אבל קשה לו לשלוט בעצמו. קמפלין הרג את התוקף שלו עם מחבת, והגיע עד לבית הלורדים אחרי שהרשיעו אותו ברצח.

על הפרק השאלה האם לשלוח את האיש הזה לעונש המנדטורי, מוות אז, היום מאסר עולם אצלנו בחוק, אני לא אכנס לזה. רוב האנשים הללו, לפחות להבנתי את ההצעה, ילכו למאסר עולם לפי ההצעה החדשה אם יורשעו בהמתה שבוצעה מתוך כוונה מלאה ובלי נסיבות מקילות מיוחדות. והאם זה נכון לשלוח אותו, כמו שאני שולח את הרוצח השכיר שהוא חייל בארגון פשיעה וקיבל כסף כדי להתנקש במישהו, לשלוח את שניהם לאותו עונש.

מכאן הרעיון של קנטור. מה זה? דבר ראשון, זה לא אומר לקמפלין או למקונטר כלשהו: אתה צודק. את זה חשוב מאוד להדגיש. זה לא אומר לו: זה בסדר מה שעשית. ועל רקע הדיונים שראיתי בישיבה הקודמת חשוב נורא להדגיש את זה. הקנטור זה לא פטור, זה לא שולח אותו הביתה, זה לא מחלק לו פרחים, אלא בא ואומר לו: עשית משהו רע, השאלה כמה צריך להעניש אותך. האם במקסימום של המקסימום של המקסימום או בעבירה שהיא עדיין מן החמורות בספר החוקים ועונש מרבי של עשרות שנות מאסר. אנחנו קוראים לזה, למרות שזה לא מדויק לחלוטין, אבל יש לזה רוח של פטור. אנחנו מבינים שבנסיבות מסוימות כולנו כבני-אדם יכולים להתקשות לשלוט בעצמנו, לא בגלל שאנחנו צריכים לרצוח, חס וחלילה, או להמית, אלא בגלל שאנחנו בני-אדם ויש לנו מגבלות. קוראים לזה בפסיקה "חולשת הטבע האנושי".

הדוקטרינה הזאת של הקנטור כמעט בכל העולם – אני אומר כמעט כי יש מדינות בודדות שביטלנו אותה – מכירה בזה שיש סיטואציות שצריך קצת להוריד בעונש או באחריות ובעונש, בגלל שהמעשה נתפס כמעט פחות אשם, עדיין אשם. זה הקנטור.

איזה רכיבים יש לו – אני מנסה מאוד מאוד לפשט את זה – בגדול שני רכיבים, כשהשני מתחלק לשניים. יש את ההתגרות שעלתה פה שוב ושוב. מה זאת ההתגרות? זה מה שקורה מחוץ למקונטר, מחוץ לזה שממית, מה הוא רואה בעיניים, מה עשה המקנטר או שזה יכול להיות גם מישהו אחר שעשה, והוא הגיב כלפי קורבן, מה קורה בחוץ.

במישור הזה אני יכול רק לבקש, אני לא רואה שום טעם לגעת, למה? אני מבין את התהיות שעולות פה – מה, כל דבר ייחשב כהתגרות, וכל מישהו שיעשה קליק באצבעות ייחשב כמתגרה ואחרי זה תהיה הקלה אם הרגו אותו. זה פשוט לא בעולם המציאות המשפטית. בעולם המציאות המשפטית אין כמעט בעיות לגבי יישום רכיב ההתגרות. כולם מסכימים, כמו שצוטט פה מהספר של פלר – אדם שכולנו חיים לאורו במשפט הפלילי, אבל גם הוא לא המציא את זה – הרכיב הנורמטיבי, השאלה האם ההתגרות היא כזו שאנחנו מוכנים להכיר בה, מקובל על כולם. אף אחד לא נותן התגרויות על כל שטות. זה צריך להיות משהו עם רכיב שמבחינה אובייקטיבית כשאני מסתכל מבחוץ הוא מאוד מאוד פוגע, מאוד פוגע.

ואני אוסיף בהקשר הזה לפני שאני עובר לרכיב השני, עלה פה גם הנושא של בן זוג שממית את בת הזוג, שהוא חושב שבוגדת בו.
מיכל רוזין (מרצ)
נכון.
אהד גורדון
הדיונים על העניין הזה, מאמרים על גבי מאמרים, וספרים, ואפילו פסיקה. גם את ההסדר, לטעמי, לא ראוי להתוות לפי הסיטואציה הזאת מהסיבה הפשוטה שהיום במשפט המודרני היא כמעט ולא קיימת, בטח שלא במשפט הישראלי. במשפט הישראלי כשהזכירו את אזואלוס, והיה עוד לפניו בשנות השבעים שזה התקבל, אבל יש פסיקה אחר כך שקובעת חד וחלק שהדבר הזה הוא לא התגרות לצורכי הקנטור. לא מוכנים להכיר בחשד לבגידה כסיבה להגיב האלימות קטלנית.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל היה סיפור שהוא טען שהוא ראה מול העיניים, ואז זה גרם לו.
פנחס מיכאלי
זה לא חשד.
אהד גורדון
ידע על בגידה, גם כן.
פנחס מיכאלי
הוא ראה בפועל.
אהד גורדון
הוא רואה בפועל. הפסיקה בנושא הזה – ושוב, זה לא רק בישראל, בכל רחבי העולם, אני אומר בזהירות – היא סופר סופר סופר מצמצמת, וכמו שאמרתי, לפחות בארץ יש פסיקה, לרשות של השופט עמית, שקובעת שאנחנו לא נכיר בדבר הזה כהתגרות. אז אתם רוצים לומר שאולי היו מקרים נדירים, אקבל, אבל לא צריך להכתיב את ההסדר לפי הדבר הזה, כי הוא לא עוסק בזה. הוא לא עוסק בזה. הוא עוסק במקרים שאנשים מאבדים את העשתונות בסיטואציות אחרות שיכולות להיות רחבות מאוד, ולכן אי-אפשר להגדיר אותן בחוק. אני מבין שאתם מחפשים להכווין את בית המשפט, קשה. זה רכיב ההתגרות.

הרכיב השני שהוא יותר מרכזי, שבגללו בכלל נותנים איזושהי הקלה, זה מה קורה אצל האיש כשהוא רואה את ההתגרות, מה התגובה שלו. התגובה צריכה לקיים שני אלמנטים: אחד, האמוציה שלו צריכה להיות כזאת שמרעידה לו את הידיים והוא רואה שחור מול העיניים בלשונם של אנשים שטוענים את זה בחקירה, ראיתי שחור מול העיניים. זאת צריכה להיות רמת האמוציות.
מיכל רוזין (מרצ)
זה סובייקטיבי לחלוטין.
אהד גורדון
זה הסובייקטיבי. אני מייד מגיע לאובייקטיבי, אמרתי חצי משפט. זה הרכיב שהוא חייב להוכיח, ואם הוא לא יוכיח הוא לא יקבל. הוכיח את זה, זה עובר לעוד בחינה. אנחנו מסתכלים על המהלך הנפשי הזה שהוא עבר, ואנחנו אומרים האם בעינינו – תרצו, בית משפט, כחברה, מה שלא יהיה – אנחנו רואים בזה אלמנט שגורע מאשמתו. האם זה גורע מאשמתו באמת? אם זה מישהו שהוא פשוט חם מזג והוא מאבד את העשתונות כל פעם שמישהו צועק לו, לא אנקוב בשמן של קבוצות כדורגל, אבל: יאללה, איזושהי קבוצת כדורגל, וזה היריבים שלו, אז הוא ממית את זה שצועק, הוא לא יקבל הקלה. המבחן הזה שהמשפטנים מכנים "המבחן האובייקטיבי" הוא הקושי הכי גדול מבחינה של עיצוב החוק.

הדוקטורט שלי עסק בזה, ומטרתו הייתה לא שיהיה איזשהו ספר בספריה של הפקולטה למשפטים ואין כזה, אלה בסופו של דבר לנסות להציע נוסחה שתהיה כמה שיותר טובה, ואין נוסחה בלי כשלים. אבל כמו שלילך אמרה פה, בעבר השתמשו באדם הסביר. עדיין, מה זה בעבר, היום משתמשים באדם הסביר, נוסחה באמת עם בעיות רבות מאוד. ההמלצה שלנו היא לזנוח, ואני מבין שאין כל כך הצעות נגד לעניין הזה, אז אני אעזוב את זה, למה האדם הסביר בעיני לא מתאים.

אם יש מולכם את הנוסח, אני אנסה להסביר ממש במילים ספורות. אנחנו מדברים על סעיף (א) לעבירה של המתה באחריות מופחתת, שאומרת: "על אף האמור בסעיפים" כאלה וכאלה, זאת אומרת, על אף האמור בעבירת הרצח, עבירות הרצח, מתי אנחנו ניתן הקלה לקנטור? ראשית, המעשה צריך להיות "בתכוף לאחר התגרות כלפי הנאשם". פה יש את רכיב ההתגרות, חשוב לי מאוד לומר לייעוץ המשפטי, שאני מבין שהציע הצעה בנושא הזה, כשמחפשים מה יהווה התגרות ורוצים להכניס סייגים וכן הלאה, זה בכלל לא ב-(1) ו-(2) למטה. ב-(א) בהתחלה זה רכיב ההתגרות. לא נגענו בו מהסיבה הפשוטה שאני חוזר ואומר, הוא לא מעורר בעיות בפרקטיקה. ויש כבר בתוכו מבחן נורמטיבי שברור לכולם שהוא קיים. לשנות את הנוסח רק עלול ליצור את הבעיות שמהן אתם חוששים. משום שכרגע המונח הוא התגרות, המונח בחוק הקיים הוא התגרות, המונח בהצעה הוא התגרות, המונח בכל רחבי העולם הוא התגרות או התגרות מספקת או מה שלא יהיה, וכולם מבינים שזה כולל רכיב נורמטיבי, ולא רק זה שהאיש חשב שהתגרו בו. זה אחד.
ואחר כך בסעיפים קטנים (1) ו-(2) אנחנו עוסקים בשני רכיבי התגובה של המקונטר. עוד פעם, התגובה שלו, מה הוא חש ואיך אנחנו בוחנים את מה שהוא חש. סעיף קטן (1) מדבר על מה שהוא חש, כמו שנאמר פה נכון, המבחן הסובייקטיבי. זה צריך להיות מצב כזה שקשה לו מאוד לשלוט בעצמו. תנסו לדמיין כמה קשה להוכיח את זה בבית משפט, לא קל. לא קל. כי אם הוא עצבן אותי אז נתתי לו איזה אחת כדי להשתיק אותו, זה לא זה. זה צריך להיות מצב שהוא יצטרך להוכיח שהיה לו קשה לשלוט בעצמו.

ולא מספיק את זה, הוא צריך להראות את סעיף (2), שזה המבחן האובייקטיבי, זה לטעמנו מה שמחליף את מבחן האדם הסביר, וזה אותו קושי שהוא חש, התגובה האמוציונלית שלו היא כזאת שממתנת את אשמתו. זה הובהר בהצעת החוק, אבל אני מבהיר את זה שוב בעל-פה. זה לא נקבע מנקודת מבטו של המקונטר ולפי מה שהוא חושב אם זה כן או לא גורם לו להיות אשם, אלא בית המשפט יקבע את זה. וזה מבחן נורמטיבי, לפי נורמות של החברה, לפי השאלה אם אנחנו מוכנים להכיר בזה, כן או לא.

משפט אחרון. אני מבין את ההסתכלות על הסעיף הזה ולהגיד: מה, אם עכשיו זה הגיע לשופט שהושבע לפני שבוע והוא רואה את הנוסח הזה, הוא בתיאוריה יכול לתת את זה לכל אחד, כי הוא יחליט כן ממתן, לא ממתן את אשמתו, רקמה פתוחה. באמת אחרי בדיקה ובדיקת הנוסחים שמשמשים לעניין הזה בחו"ל, זה הפתרון הרע במיעוטו. גם מבחן האדם הסביר, כשאומרים האם האדם הסביר היה מגיב ככה, לא נותן שום הנחיה עדיפה על זה. גם אז בית המשפט מחליט כן או לא האדם הסביר היה מגיב ככה. אי-אפשר להיכנס לרזולוציה של מקרים. אי-אפשר.

אני מלמד קורס בעבירות ההמתה, והשיעורים שאני הכי אוהב הם על הקנטור, למה? כי הסיפורים הם בלתי נתפסים. זאת אומרת שאם מישהו היה עושה סרט על מקרי הקנטור זה היה נראה המצאה. מקרים שלא יכולים לקרות במציאות, אבל הם קורים במציאות. חיזור על-ידי הומוסקסואל. הייתה טענה שהיה חיזור כזה, והאדם שחיזרו אחריו הוא כנראה הומופוב, והוא המית את זה שהתחיל איתו, היו טענות שזה קנטור. הגנה תרבותית, זאת אומרת, אצלנו בחברה ככה עושים כשמישהו פוגע בכבודי, ועוד ועוד ועוד.

לא תצליחו – אני מרשה לעצמי לומר את זה, לא חלילה בהתנשאות, אלא בגלל שניסיתי כמה שנים – אין דרך להתוות פר מקרה. והמטרה פה היא לתת לבית המשפט שיקול דעת, אבל מי שחושש שזה יהיה רחב יתר על המידה, לטעמי לא צריך לחשוש, משום שהדוקטרינה הזאת מיושמת לא רק אצלנו, גם במדינות שלא משתמשות באדם הסביר, בפינצטה של פינצטה של פינצטה. קשה מאוד, יאמרו לכם פה החברים מהסנגוריה הציבורית.
יעל גרמן (יש עתיד)
נורמה חברתית.
מיכל רוזין (מרצ)
יש דוגמאות כאלה של רצח על כבוד המשפחה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני יכול לשאול אותו שאלה, אדוני? אולי תשמח שאני אשאל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אתן לך, רק שנייה. אותו מקרה יכול להיות אצל שניים או שלושה שופטים עם תוצאות אחרות לגמרי.
מיכל רוזין (מרצ)
בוודאי.
אהד גורדון
זה נכון לכל עבירה.
עמיר פוקס
בשביל זה יש אחרי זה ערעור ויש הלכות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם הערעורים יכולים להתברר בפורומים שונים עד שבסוף זה יגיע - - -
אהד גורדון
אתה כמובן צודק, זה נכון, ברגע ששמו את המשפט בידי בני-אדם שעשויים בשר ודם וטועים, וכולנו טועים, זה נכון. יכולות להיות תוצאות שונות של שופטים שונים, אבל במקרה של העבירה הנדונה כאן זה לא שופט אחד, אלו שלושה. זה תיק שהולך להרכב. זה דבר ראשון.

דבר שני, בטח אם האיש הורשע ברצח אין לו מה להפסיד, אבל אם הוא קיבל קנטור גם התביעה יכולה לערער, ואז יש עוד שלושה שופטים. זאת אומרת, שישה שופטים בוחנים את המקרה, מספיק שאחד מהם חשב אחרת. זה במינימום בלי הליכים של דיון נוסף וכן הלאה.

זאת השיטה שלנו, אף אחד לא מצא עדיין תוכנת מחשב שעושה את זה טוב יותר.
מיכל רוזין (מרצ)
זאת ההתעללות.
אהד גורדון
יכול להיות. השאלה אם לחרוג דווקא כאן ולהגיד: אני עכשיו אתן קטגוריות של מקרים. אני לא בטוח שבהסדר הזה שמטפל בעבירת הרצח זה נכון, אבל אני מבין את האמירה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נועה רוצה לשאול אותך, אחר כך ניתן לחבר הכנסת.
נועה ברודסקי-לוי
רציתי לשאול דווקא לגבי הדוגמה שהתחלת איתה. האם לא היית רואה בזה התעללות, בעבירת מין, האם זה לא היה נכנס מבחינתך להתעללות? במקרה שבו הוא עבר פגיעה מינית רגע קודם.
לילך וגנר
זה קנטור מובהק. גם אצלם בפסיקה זה קנטור מובהק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל זה היה חד-פעמי.
לילך וגנר
למה? זאת פעילות מתמשכת שגרמה למצוקה נפשית, זה קנטור.
נועה ברודסקי-לוי
אבל השאלה אם לא היה ראוי שזה יכנס לתוך זה.
לילך וגנר
כשאישה נאנסת יש לנו כמה פסיקות בזה.
קריאה
התעללות זה משהו מתמשך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אומר שזה היה חד-פעמי פה, זה יכול להביא אולי לקנטור, לא להתעללות, אם יישמנו את ההגדרה הזאת.
נועה ברודסקי-לוי
התעללות, לאו דווקא לעניין עבירת הרצח, אבל התעללות זה כשמדובר בקטינים וכאלה דברים, הרי הוכרה גם בפסיקה בהקשרים אחרים, לא ברצח, כאו משהו מתמשך או משהו חד-פעמי מאוד קשה.
אהד גורדון
רק הפוקוס קצת אחר. זאת אומרת שהסעיף של ההתעללות כיוון את עצמו למקרים בסגנון בוחבוט שמוכר. זאת אומרת, מישהו שעבר התעללות מתמשכת, הוא במצוקה נפשית, ברגע ההמתה אין סכנה, יכול להיות שהקורבן ישן. במקרים הטיפוסיים הקורבן ישן, שיכור, מה שלא יהיה, הבעל המתעלל.
מיכל רוזין (מרצ)
- - - היחידה לגבור עליו.
אהד גורדון
זאת פשוט קטגוריה אחרת של מקרים, לכן ניסית בראשית הדברים – הקנטור מטפל בסיטואציות של כעס, של זעם. הקורבן, שהיא קורבן להתעללות וממיתה, היא פועלת מתוך ייאוש, מתוך פחד, מתוך זה שהיא מרגישה שאין מוצא אחר, לא מתוך זעם. לכן, אם נמקד את ההסדר בהתעללות אנחנו נימצא חוטאים לאותם אנשים שהמיתו בגלל זעם כזה משתק, שראויים להקלה. יהיו כאלה, בודדים, לטעמי זה במקרים נדירים שבנדירים, אבל יהיו כאלה. אז אותם אנשים ילכו למאסר עולם בגלל שאנחנו לא מרוצים.
נועה ברודסקי-לוי
אז זה מוביל אותי לשאלה השנייה. למה אתה חושב שהם יקבלו מאסר עולם אם היום אנחנו מדברים על עבירת הרצח שהיא מאסר עולם כעונש מרבי, ויש בעצם שיקול דעת מלא לבית המשפט לקבוע את העונש. הוא יכול להקל בתוך עבירת הרצח, הוא לא חייב את הנסיבה המקילה בשביל זה.
אהד גורדון
אני מנסה לחשוב על מקרים, ועולים לי כל כך הרבה שאני פשוט אחסוך את זה.
מיכל רוזין (מרצ)
תיתן דוגמאות.
נועה ברודסקי-לוי
זה דווקא חשוב.
מיכל רוזין (מרצ)
זה חשוב. זה דווקא יעזור לנו.
אהד גורדון
בדרך כלל כשאדם – לא בדרך כלל, סליחה, זה ניסוח מופרז – פעמים רבות כשאדם ממית בזעם, אפילו ד"ר קוגל, אני אומר את זה אחרת, ד"ר קוגל זה המכון לרפואה משפטית.
מיכל רוזין (מרצ)
מכירים אותו היטב.
אהד גורדון
המעשים נעשים לפעמים באכזריות כזו, 25 דקירות, בסיטואציות שזה זעם, האיש לא רואה מול העיניים. במקרה כזה, אם תסתכלי בסעיף 7 להגדרה של רצח בנסיבות מחמירות הוא בפנים. אני אומר יותר מזה, כאן אני כן חושב שצריך לכוון את בתי המשפט. לא רוצה להגיד: ביטלנו את הקנטור, תשקלו לעונש, כן או לא, וכן הלאה.

כמו שאמרתי, היישום של הקנטור נוטה להיות מצמצם. אתם חוששים מהרחבה. בתי המשפט בדרך כלל נוטים לכיוון הצמצום.
נועה ברודסקי-לוי
חשוב לי להבהיר, אמרתי את זה גם בפתח הדברים. אנחנו לא חוששים שבתי המשפט עכשיו יקבלו קנטור בקלות, אלא השאלה היא האם לא צריך לעבור מסר גם בחוק עצמו. אנחנו בחוק העונשין, מה זה אותו קנטור או אותו מצב נפשי שמגיע אליו הנאשם, תלוי מאיפה מסתכלים על זה, שמוביל לכך שיש בזה אשם מוסרי נמוך יותר.
אהד גורדון
זה רשום פה, קושי בשליטה העצמית.
נועה ברודסקי-לוי
אני חושבת שכולם פה יסכימו שאם היינו מציעים את זה לגבי נסיבות מחמירות, אם בית המשפט חושב שיש בזה אשם מוסרי רב יותר, אז לכן אלו הנסיבות המחמירות. הרי כולם פה היו חושבים שאי-אפשר לכתוב דבר כזה בצורה כזאת, וצריך שחוק העונשין יהיה ברור. אז השאלה בכל זאת איך עובר פה המסר שלא כל זעם הוא זעם שמוריד את האשם.
אהד גורדון
המטרה של ההצעה הייתה להבהיר, בזה אני מאוד מסכים איתך. זאת אומרת, היום אנחנו חיים עם דוקטרינת קנטור שלא מבהירה כלום כי היא מדברת על אדם סביר – וכל אחד מנחש, לא מנחש, יש פה פסיקה – אבל בהתחלה ניחשו מה זה אומר. המטרה פה היא לכוון את בית המשפט מה אתה צריך לבחון. מה שהוא צריך לבחון כתוב לו, קושי ניכר בשליטה עצמית, לא זה שהאיש סתם כועס.
מיכל רוזין (מרצ)
אז זאת הבעיה שלי.
נועה ברודסקי-לוי
אבל איפה הקושי הניכר הזה הופך להיות – מתי ההבחנה ומתי זה מוריד את האשם מהמקרים ומתי לא, זאת השאלה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה סעיף (ב).
אהד גורדון
הוא צריך להחליט.
מיכל רוזין (מרצ)
האשם סובייקטיבי ולא אובייקטיבי.
לילך וגנר
זה רק מבחן אחד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ששש, מיקי, רגע, עמיר, לילך, רק שנייה, בואו נדון מסודר. אחרי נועם מיקי ביקש, וזכותו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תודה רבה. אדוני, דווקא בגלל שאני מאוד מכבד את דבריך ונוטה אפילו להסכים איתם, אבל אנחנו מדברים על עולם משתנה באופן מאוד מאוד דרמטי. השאלה שלי היא כדלקמן, האם אין צורך לעשות הבחנה בין התגרות מילולית או קנטור מילולי, שאנחנו היום נמצאים בתוך ביוב מילולי תרתי משמע, וכמעט כל הזמן אנשים מקנטרים עד כדי כך שרמת הזעם של הזולת - -
מיכל רוזין (מרצ)
לא רואים בעיניים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
- - עולה כל הזמן לבין קנטור פיזי שכרוך במגע או באיזה סוג של אלימות. לצורך העניין אני גם מדגים, כי השינויים הנורמטיביים, גם החוקיים אפילו, לא רק הנורמטיביים, הם בשינוי מתמיד. אני אתן דוגמה לצורך העניין, מופרכת אולי, אבל היא מסברת את העניין. עבר לא מזמן חוק הדגל, כמו שאתה יודע, ועכשיו נאמר שאנחנו נמצאים בהפגנה, ויש אדם שמקלל אותי או אני מקלל אחר, לא חשוב, לצורך העניין, ואנחנו רבים ריב קשה מאוד, כולל חילופי האשמות וקללות ונאצות, ואז הוא שורף את דגל ישראל, שזה מעשה לא חוקי במדינת ישראל. האם זה קנטור? האם בית משפט בעוד חמש שנים לא יחשוב שזה קנטור?
אהד גורדון
תלוי מה הרגשת, אם תוכיח את זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מה זאת אומרת, הדגל הוא גאוותי הלאומית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
וכתוצאה מזה רצחת?
לילך וגנר
השאלה אם התקיים המבחן הסובייקטיבי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כתוצאה מזה לא רצחתי, אני לא התכוונתי בכלל, הוא עצבן אותי מאוד. אני רציתי להציל את דגל ישראל, ובדרך נתתי לו מכה על הראש והוא מת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה משהו אחר לגמרי.
אהד גורדון
את זה אני השמטתי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני הכיתי אותו מכות נמרצות.
אהד גורדון
ברורה לי הדוגמה. זאת השמטה שלי בבסיס, הקנטור נכנס לפעולה רק במקרים של המתה מכוונת. זאת אומרת, רציתי להמית אותו. אם לא רציתי להמית אותו אין בכלל שאלה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני לא מדייק את הדוגמה, אני רוצה לומר משהו אחר. אני רוצה לומר שני דברים. אחד, האם העובדה שהקנטור המילולי הפך להיות בעצם מעשה יומיומי, זה יומיומי, האם לא צריך לדלג מעליו והמחוקק צריך להגיד: תראו, בעניין הזה גם הטכנולוגיה השתנתה, גם השפה השתנתה, גם התרבות השתנתה, גם הנורמות השתנו, והקנטור חייב להיות פיזי.
אהד גורדון
את זה אני מבין.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זאת השאלה המהותית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אחת ההצעות.
אהד גורדון
ראשית, בנושא של איום פיזי, ראיתי שיש את זה בהצעה שהופצה לקראת הדיון, הנושא של סכנה פיזית, וזה לא המקרה שלך, אני רק אומר כהתחלה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
עזוב את הדוגמה שנתתי, תתייחס לרישה. עזוב כרגע את הסיפה, כי היא הייתה באמת - - -
אהד גורדון
במקרים שאני חש איום פיזי, זאת אומרת, סכנת חיים במקרה הכי קשה, יש דברים אחרים, יש הגנה עצמית, סייג, וכן הלאה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת התגוננות, זה משהו אחר.
אהד גורדון
בעיני אסור לערב מין בשאינו מינו. ההצעה שלנו מדברת על זעם ועל כמה התגובה – מה אנחנו חושבים על זה שהוא זועם עד כדי כך שקשה לו לשלוט בעצמו. זה בלשון של בני-אדם.

התגרות מילולית, פרופ' קרמניצר לא כאן, אני אגנוב דוגמה מאחד מהמאמרים שלו שמדבר על ניצול שואה שמתהלך ברחובות – אני זורק, אני לא זוכר את העיר – ברלין, פוגש בגלוח ראש כזה, skinhead, שרודף אחריו וצועק לו: חבל שלא חיסלנו את כולכם בתאי הגזים. בוא נניח שזו האמירה, ובוא נניח שניצול השואה – אף אחד מאיתנו לא חושב שהוא צריך להסתובב ולהרוג אותו, נכון? זה לא מוצדק, אבל גם הקנטור לא מבקש להצדיק – אלא הוא עושה את זה מתוך חמת זעם כזו שהוא מתקשה לעצור את הידיים שנשלחות למה שלא יהיה, לסכין או לאלה שהוא מוצא. זאת התגרות מילולית.
מיכל רוזין (מרצ)
איפה זה יצא לו.
אהד גורדון
זאת גם דוגמת קיצון, ברור לי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זאת לא דוגמת קיצון, אדוני, מאחלים לי יום יום באינטרנט שחבל שלא שרפו את סבא וסבתא שלי בתאי הגזים, על זה בדיוק העניין.
אהד גורדון
אז תראה את הדרישה בתכוף - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אדוני, אני אומר לך, זה בדיוק הטיעון שלי, העניין של החריגות של האמירות הללו הולך ומשתנה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
נכון.
אהד גורדון
לשלול. זאת אומרת שאתה מציע להוציא את זה לגמרי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, אני לא מציע. אני מציע לשמוע את דעתך בעניין הזה, כי זה מטריד אותי.
אהד גורדון
אני חושב שהמבחנים שיש מאפשרים לבחון את המקרים המאוד מאוד מאוד חריגים, שבהם גם התגרות מילולית תיתן את – בסיטואציה שנגיד: האיש הזה לא צריך ללכת למאסר לכל חייו, ולא צריך להיות מורשע עם הכתם של רוצח. אם אתה מסתכל על דוגמת אותו ניצול שואה, אני חושב שזה בגדול עונה, בהנחה שהוא חש זעם, בהנחה שהוא הגיב, תשימו לב לנוסח: בתכוף לאחר ההתגרות. הוא לא יכול לראות אמירה בפייסבוק ואז לקחת מונית, לקנות אקדח, לקחת עוד מונית, ללכת לקורבן ולירות בו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל האמירות בפייסבוק מחלחלות למציאות שלנו, אתה יודע את זה. זה מתחיל בפייסבוק וזה נגמר אחר כך ברחוב, זה הגיע עד - - - . הרי אני לא מוטרד מהפייסבוק, אני מוטרד מהנורמה.
אהד גורדון
מה שניסיתי לומר זה שקנטור מטפל בזעם ספונטני, אז זאת לא נקמה. סיטואציות של נקמה, לא משנה כמה העליבו אולי, פגעו בכבודי, ולא משנה כמה כעסתי. יכול להיות שכעסתי והתקשיתי לשלוט בעצמי, אבל אם זאת נקמה זה לא - - -
מיכל רוזין (מרצ)
אני מוטרדת מזה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רק לסכם את העניין. אז אתה אומר שלא צריך לעשות את ההבחנה בין התגרות מילולית לפיזית, בעיניך.
אהד גורדון
לא בחוק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני מדבר על החוק.
אהד גורדון
גם קמפלין, כשהוא נתן את הדוגמה על אותו אדם שנאנס, ואחר כך הייתה ההתגרות, ההתגרות שהייתה בתכיפות למעשה הייתה התגרות מילולית, היא הייתה על רקע של פגיעה פיזית קודמת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל את זה אפשר לראות בסמיכות למעשה.
יואב ספיר
למשל, סיטואציה של בן-אדם עם פיגור שסופג מסכת של השפלות ולעג שמתמקדות במוגבלות השכלית שלו, זה מילולי לחלוטין. בעיני זאת התגרות הרבה יותר קשה ממישהו שחוטף סתירה, לצורך העניין, וזה פיזי. זאת אומרת, ההבחנה בין מילולי ופיזי הרבה פעמים, לדעתי, אין בה את הביטוי של החומרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מיכל.
מיכל רוזין (מרצ)
אני חושבת שמה שמטריד אותנו, סליחה, מיקי, אני אנסה להמשיך את הדברים שלך מהצד השני.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תודה. נכשלתי כנראה.
מיכל רוזין (מרצ)
סליחה. לא, ממש לא. אני רוצה עוד יותר לקחת את זה. כל הזמן אמרתי שזה סובייקטיבי, סובייקטיבי. מה שהתכוונתי בסובייקטיבי זה לא הסובייקטיביות של מי שמתפרץ ומתפוצץ ועושה את מה שהוא עושה. אני דווקא חושבת שהסובייקטיביות היא הסובייקטיביות החברתית, ובסוף של השופטים שמכריעים, ופה אני מודאגת. למה? כי מה שמקובל היום, למשל, הוא לא מה שהיה מקובל לפני 30 שנה, סתם לדוגמה. אני לא זוכרת, סליחה, אני לא תלמידת משפטים, נתתי את אותה דוגמה של האיש שנסע ברכב וראה מול העיניים את אשתו הולכת עם גבר זר, הוא יצא מהאוטו, ואני לא זוכרת אם הוא הרג אותה או אותו, לא משנה.
לילך וגנר
את שניהם.
אהד גורדון
את שניהם.
מיכל רוזין (מרצ)
בא השופט ואמר: עלתה בו חמתו, הוא רואה עכשיו את אשתו 30 שנה בוגדת. זאת אומרת, השופט הזדהה איתו, עם חמת הזעם שלו. כולנו מזדהים, כולנו פה שמענו את הדוגמה על הנאצי, ניאו-נאצי שהולך אחרי ניצול שואה, וכולנו מזדעזעים ואומרים: ברור שהוא היה צריך להחטיף לו עם אלה על הראש.
ישי שרון
לא, זה לא מה שאנחנו אומרים.
אהד גורדון
זה לא מה שאנחנו אומרים.
מיכל רוזין (מרצ)
רגע, תנו לי להגיד מה מפריע לי, ואני חושבת שגם לחבריי פה שמתלבטים. בסופו של דבר כבוד המשפחה – אני שונאת את המושג הזה, אבל זה שם קוד – לפני שנים שימש כאיזושהי עילה או הצדקה לפטור מעונש או מעונש חמור. היום אנחנו רוצים להילחם בזה כתופעה חברתית, אז אנחנו לא נאפשר. יש פה שאלה שנכנסת למוסריות ולערכיות החברתית, שזה בסדר, אני לא נגדה, אבל אני לא רואה בסעיפים פה את הצמצום המספיק בשביל שזה יהיה מדויק. זה מה שמטריד אותי.
יואב ספיר
אני חושב שדווקא בגלל מה שאת אומרת, שהתפיסות החברתיות משתנות עם השנים, ואת לגמרי צודקת בעניין הזה, זה נכון להכניס תיבה שאומרת שבית המשפט – ובית המשפט קובע את זה בזמן נתון, בסיטואציה חברתית נתונה – שאנחנו צריכים להכיר מבחינה נורמטיבית שיש בכך כדי למתן את אשמתו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
או הפוך.
יואב ספיר
אותן דוגמאות שאת נותנת על כבוד המשפחה, ברור שבית המשפט לא יגיד את זה, בטח כשאנחנו חיים בעידן שאותו רצח, גם אני לא אוהב את השימוש בביטוי הזה כבוד המשפחה, הוא בכלל נסיבה מחמירה ברצח.
מיכל רוזין (מרצ)
אז למה העניין של הסובייקטיביות? זה לא משנה.
לילך וגנר
הסובייקטיביות הוא תנאי שחייב להתקיים, אבל הוא לא הכרחי.
ישי שרון
אחרת מישהו יכול לקבל בדם קר את ההחלטה: אוקיי, זאת סיטואציה של קנטור.
יואב ספיר
חברת הכנסת רוזין מתכוונת לזה שלכל שופט יש איזושהי תפיסה כשהוא מיישם את המבחן הנורמטיבי, האובייקטיבי הזה, אבל מזה - - -
ישי שרון
התפיסה של השופט.
יעל גרמן (יש עתיד)
נורמות.
מיכל רוזין (מרצ)
ניצול שואה שהקניטו אותו ייראה לשופט יותר חריג או איש עם מוגבלות שכלית - - -
יואב ספיר
מזה אין מנוס. בסופו של דבר ברור ששופטים הם אלה שמיישמים את החוק, אבל הם מונחים ליישם אותו לא באופן כפי שהנאשם תפס את זה, אלא בנוסף, תנאי מצטבר – גם חייב שהנאשם יאבד את עשתונותיו וכו', אחרת הוא בכלל לא נכנס לתוך הקטגוריה, וגם הוא חייב לשקול את השאלה הנורמטיבית. ופה כמובן שיש שופטים, יש להם ערכאת ערעור.
לילך וגנר
נכון, ובאמת היו שינויים, יהיו שינויים במהלך השנים.
מיכל רוזין (מרצ)
השאלה אם זה מצומצם.
לילך וגנר
אני רק אגיד שלגבי העניין המילולי שהעלה חבר הכנסת רוזנטל, אין לנו כמעט דוגמאות שבהן, בעיקר בנושא של יחסים בין בני זוג, התקבלה טענה של קנטור על קללות וגידופים, אלא יש פגיעות נחרצות הפוכות של בתי המשפט שאומרות שלא די בהקנטות מילוליות כדי לקיים את יסוד ההתגרות שבקנטור. זאת אומרת, כרגע הפסיקה לא רואה – אין לנו את הדוגמאות שבהן זה עלה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אז אני שואל למה לא לעגן?
לילך וגנר
מה שאמרנו, חבריי מהסנגוריה וכבוד השופט אהד גורדון, הם התייחסו לדוגמאות שכיום לא היו מקרים כאלה בפסיקה הישראלית. אבל הם אומרים שהסעיף לא יכול כרגע להיות מגודר לאותם מקרים שחווינו, הוא צריך לצפות פני עתיד ולראות סצנריואים שבהם המחוקק יחשוב שיש מקום להפעיל את המבחן הנורמטיבי על-ידי בתי המשפט.
ישי שרון
לשקול אותו.
לילך וגנר
לגבי הנושא של בגידה. באמת זה נושא שעבר לא רק בחברה הישראלית, בכלל בעולם נעשה שינוי גדול ביותר. אני מדברת פה באופן אישי כמי שחקרה את הנושא לא בכובע של ייעוץ וחקיקה. למשל, בסיפור "סונטה קרויצר" של טולסטוי, אם אתם זוכרים זה גבר שהרג את אשתו כי הוא חשד בה בבגידה. במשפט הרוסי של אותה תקופה הוא שוחרר לגמרי מכל אשמה, הוא לא ישב שנייה בכלא. זאת אומרת, עצם החשד בבגידה היה פטור מאחריות פלילית. מאז עברנו כברת דרך, כולל בפסיקה הישראלית, מעניין אזואלוס ועד היום.
מיכל רוזין (מרצ)
היום ברוסיה מותר להרביץ לאשתך לפי החוק, דרך אגב.
לילך וגנר
ואני חושבת שזאת דוגמה מובהקת למצב שבו הנורמה השתנתה ובתי המשפט נתנו ביטוי לנורמה הזאת.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אז עכשיו החוק צריך לתת ביטוי.
לילך וגנר
אבל זה בלתי אפשרי שחוק יתייחס באופן קונקרטי לכל מקרה ומקרה. ההצעה שלי להקשר הזה – אני מסכימה לחלוטין עם מה שאהד אמר לגבי הנושא של איום. לא הייתי מערבבת את היסודות של הגנה עצמית בקנטור כי הם נובעים מרציונליים לגמרי שונים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה ודאי שלא.
לילך וגנר
ואנחנו גם נגיע לנושא ההגנות באחת הנסיבות הבאות, לסטיות מהגנות, ולזה יש פתרון באמת אחר ברפורמה. מה שכן, אם מציק לכם, וזה מה שניסיתי להגיד בתחילת דבריי, שהביטוי התגרות הוא לא מספיק מובן בעיניכם. אפשר לנסות להוסיף לו עוד איזה ממד שיחדד את האובייקטיביות שבו, כדי שיהיה ברור, אבל אי-אפשר מראש להחליט על כל שלל ההתנהגויות שיכולות לקרות לאדם בסיטואציות שונות, ולהגיד: לעולם לא נראה קנטור מילולי כקנטור או לעולם תמיד זה יהיה מלווה באלימות. יש מצבים שהם על גבול האלימות. זה נכון, אגב עלה הסיפור הזה של האינוס, תקיפה מינית בפסיקה נחשבת קנטור.

היה מקרה אחד שבו התביעה הגישה כתב אישום על 300א(ג), כלומר על התעללות, ובית המשפט אמר: לא, זאת לא התעללות, זה קנטור. ברגע שהיה פה מעשה אונס שבוצע בתכיפות למעשה ההמתה היא קונטרה, ומבחינת האחריות זה כמובן שונה מאוד. זה לא שיקול דעת לעניין העונש היום, אלא זה עובר לעבירת הריגה, והיא נידונה באותו מקרה לשנתיים מאסר. זאת אומרת שיש באמת הכרה בפסיקה בסיטואציות שנראה לי שכולנו נסכים שהן בגדר התגרות, ולעומת זה יש הרבה דברים שהפסיקה הוציאה החוצה.
לתחום את זה כיום ולהגיד
לעולם לא יהיה מצב שהתגרות מילולית היא תהיה קנטור, זאת אמירה שבעיני היא יותר מדי נחרצת, כי אנחנו לא צופים את כל ההתרחשויות שיכולות לקרות בסיטואציות שונות לגבי נאשמים שונים ומשונים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מרב.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני רוצה להתייחס באמת לעניין של הנורמה, בדיוק לעניין שאנחנו קובעות וקובעים נורמה. כי אני מרגישה שהדיונים שאנחנו מקיימות ומקיימים כאן ברצף הם דיונים באמת פר מקרים כאלה או אחרים, וספציפית אנחנו גם מביאות ומביאים מן הסתם דוגמאות שמראות כל מיני מקרים. אבל החוק בעיני לא בא לתת פתרון למצבים כמו שבאמת הוא קובע נורמה בראש ובראשונה. זאת אומרת, האקסיומה הזאת שאסור לקחת חיים של בן-אדם אחר ממנה אנחנו מתחילות, ועכשיו כאילו אנחנו באות לקבוע בעצם באיזה תנאים זה יהיה פחות נורא אם בכל זאת עברת על האיסור המוחלט והאולטימטיבי הזה.

החוק נוסח במקור תמיד מנקודת המבט של בעלי הכוח. ולכן, כמו שמיכל תיארה בצדק, המקום הזה של כאילו בעל כוח אחד מזדהה עם בעל כוח אחר על זה שהוא איבד את העשתונות בגלל שפגעו לו בסמכות, בכבוד, במעמד, ברכוש, ובכל הדברים האלה. אני מרגישה שבהתעקשות למצוא דרך לשמור על ההתגרות אנחנו בעצם שומרות פה על נורמה שאומרת: זה בסדר לאבד את העשתונות ולרצוח מישהו. אני מבדילה את זה מנקודת המבט של קורבן, שבאופן מסורתי לדורותיו לא בא לידי ביטוי במשפט, וברוך השם, בעשורים האחרונים היא מוטמעת במשפט.

אני אגיד שוב, הדוגמה שנתת לעניין האיש שקנטר אותו באופן מילולי, זה שאנס אותו לפני, הרי אלמלא היה האונס, הקנטור לא היה נתפס כנסיבה מקילה. זאת אומרת, בכל מקרה ההתייחסות היא לפגיעה, היא בכל מקרה התייחסות לקורבנות, לצורך העניין, של הממית.
אהד גורדון
לא, כי אחרת זה נקמה. אם הוא הולך וממית את האנס שלו סתם בלי התגרות זאת נקמה.
ישי שרון
בדוגמה שלי זה לא קשור לתקיפה פיזית.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הסמיכות עלתה?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לכן, מה שאני חושבת זה שאנחנו צריכות וצריכים למצוא את הפתרון במקום שאנחנו מגדירות באמת את העניין הזה של הקורבנות, ולא משאירות פתח לדבר הזה שאומר: יש אופציה שמישהו פשוט כל כך התעצבן, שהוא לא יראה בעיניים, ולכן הוא יהרוג מישהו.

אני רוצה רגע לדבר אתכן ואתכם על משהו. אני, שה"תחביב" הראשי שלי זה אונס, אבל כשהתחלתי לעבוד עם המקלטים של נשים מוכות לפני 20 שנה למדתי שם דבר אחד נורא נורא נורא משמעותי, גברים אלימים, מתי הם מרביצים? כשהם מאבדים את העשתונות. הם פתאום מתפוצצים על משהו, ואז הם מכים, הם מכים את האישה, את הילדות, את הילדים, הם גוזרים בגדים, הם שוברים צלחות. וראה זה פלא, סוג ההתעצבנות הזאת שגורמת להם לאובדן עשתונות ואובדן שליטה מוחלט היא לעולם לא קורית להם בעבודה, לעולם לא קורית להם מול חברות וחברים, לעולם לא קורית להם מול בני ובנות משפחה אחרים, ולעולם לעולם לעולם, לא משנה כמה הם מתעצבים וכמה הם מתרגזים ושוברים, הם לא פוגעים בטלוויזיה. חי אלוהים בספר התורה.

זאת אומרת שבחוסר השליטה הזה יש שליטה מאוד מאוד מאוד חזקה. ואנחנו באנושיות, מה לעשות, עושות ועושים את מה שאנחנו יכולות להרשות לעצמנו. הרי כל הדיון באכיפה הוא תמיד כזה, אנשים מדברים בפלאפון, תגדיל את הקנס ל-10,000 שקל, הופה, תוך שבוע אף אחד לא מדבר בטלפון, אם הם יודעים שתהיה אכיפה. אם הם יודעים שלא תהיה אכיפה, אז לא משנה, ברור.

אני חושבת שאנחנו צריכות וצריכים להשקיע פה מאמץ עליון בלחדד מה מייצרת הקורבנות הזאת שהופכת בעצם את, מוציאה את ההמתה מתחום הנקמה, ולהבדיל, כמובן, כל מה שקשור לסוגים שונים של מגבלות אישיותיות, שכליות, נפשיות, דברים כאלה שהם לגמרי לגופו של אדם. אלה שתי המחלקות שבהן אנחנו צריכות וצריכים להתרכז בחידוד ההגדרות, ולהוציא לגמרי את הקונספציה הזאת של התגרות מתוך החוק. זאת נורמה שלא יכולה להישאר בכלל בשום הסתייגות בעיני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יעל.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני לא אחזור על דבריהן של חברותיי, אני מסכימה איתן. אני רק רוצה לומר שמה שאותי מטריד זה שכאשר אנחנו משאירים את שיקול הדעת לשופטים – ובדרך כלל אני כאן תמיד בעד, ואני אומרת: מה, אתם לא סומכים על השופטים. תסמכו, ואני חושבת שכך צריך להיות. ואף פעם המחוקק לא יכול לרדת ולהגיע באמת לקוצו של יוד, ולהסביר בדיוק איך צריך השופט לשפוט. אבל בחברה רב-תרבותית כמו שלנו הסכנה היא ששופט חרדי יפסוק בשונה משופט דתי בשונה משופט חילוני בשונה משופט ערבי, אפילו.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא אמרת מתנחל.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
מתנחל על אחת כמה וכמה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
יש לנו סולברג כמתנחל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כל אלה הם מתנחלים, בני.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
כל אלה הם חרדים, דתיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כולל המתנחלים, עכשיו יש רק את הפיצול הפנימי.
יעל גרמן (יש עתיד)
חברי היקר בני בגין, לא עלה בדעתי דווקא זה. מה שהטריד אותי זאת באמת הרב-תרבותיות היותר גדולה, השבטיות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש לנו הרבה פחות מתנחלים ממה שהם, הם עושים רעש, בני.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
כאילו ההנחה שזה מה שמכתיב.
יעל גרמן (יש עתיד)
אותי זה לא הטריד.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
את אומרת שמה שמכתיב את הפסיקה זאת השייכות הקבוצתית.
יעל גרמן (יש עתיד)
אותי מטרידות הנורמות השונות והגישה השונה, באמת, בחברה הדתית ובחברה החרדית לעומת החברה החילונית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את מדברת מבחינת השופט.
יעל גרמן (יש עתיד)
כן, מול שופט, הוא תוצר של החברה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה גם אמור לגבי הנאשם שיש דברים שבגלל שהוא נמצא בתרבות כזאת, אז מוציא אותו מדעתו דבר מסוים - -
יעל גרמן (יש עתיד)
הוא יבין את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - שבתרבות אחרת - -
יעל גרמן (יש עתיד)
לא יבינו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - בכלל אדם יעמוד ויצחק, בכלל לא יצא מדעתו מזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
נכון. ואני נותנת את הדוגמה הקלסית של מה שאנחנו לא אוהבים לקרוא, אבל יש קוראים, ואנחנו מתנגדות לכך, רצח במסגרת המשפחה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נתנו שאין כזה דבר.
מיכל רוזין (מרצ)
על רקע רומנטי.
יעל גרמן (יש עתיד)
אנחנו זורקים את המילה כבוד, זה אפילו לא על רקע רומנטי, רצח במסגרת המשפחה. אז אני משערת לעצמי שבתרבות מסוימת יהיו שופטים שאולי יותר ייטו חסד או יותר יביעו הבנה לקנטור, so called, וזה מה שמטריד אותי.
ישי שרון
זה לא הוכר כנסיבה מחמירה?
יעל גרמן (יש עתיד)
עם כל ההערכה ובאמת הביטחון, ואני תמיד סומכת על השופטים, במקרה הזה השונות התרבותית פה במדינה היא כל כך גדולה, שאנחנו יכולים לקבל פסקי דין שונים.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
יש איזה דוגמאות?
לילך וגנר
מעולם לא הייתה דוגמה כזאת, זה מה שאני אומרת, מעולם לא התקבלה טענת קנטור כזאת.
תמר בורנשטין
יש לנו שופטים ערבים, יש לנו שופטים דתיים, ויש לנו שופטים חילוניים, ויש נשים, ואני לא חושבת שאת יכולה להשתית את החשש שלך על איזה מקרה קונקרטי שקרה בשנים האחרונות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
צריך להביא דוגמאות כשאומרים את זה.
מיכל רוזין (מרצ)
הסיפור של ניר, שכחתי את שם המשפחה, השוטר.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני רק רוצה לענות. - - - על מה שאני שומעת בגישה כלפי נשים בחברה החרדית ובחברה הדתית ובחברה החילונית.
תמר בורנשטין
אני חושבת שאת עושה עוול לחברה הדתית.
יעל גרמן (יש עתיד)
אלו גישות שונות לחלוטין, החל מהגישה הבסיסית דרך העמדה על יכולתן להשתבץ בצבא, ועוד דברים מהסוג הזה.
תמר בורנשטין
כך או כך, הגם שאני חושבת שאת עושה עוול לחברות האלה, אני חושבת שאם את מסתכלת על השופטים, שהם היום גם כן רב-תרבותיים, את לא יכולה לבסס את החשש שלך על המצב בשטח. כלומר, יש שופטים דתיים ויש שופטות דתיות, ויש שופטים ויש שופטות, ויש צעירים ומבוגרים, ושמרניים ופחות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני כגבר צריך לחשוש משופטת אישה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, פעם הייתה אולי התפיסה של ברק.
יעל גרמן (יש עתיד)
עדיין אם אנחנו משאירים את זה לנורמה החברתית, וזאת למעשה הכוונה כאן, זאת אומרת שהשופט שופט בהתאם לנורמה, אנחנו עלולים, אם לא הגענו למצב הזה עד היום, אנחנו בהחלט יכולים לענות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
יש לך ודאי נימוקים. תמיד יש לך נימוקים טובים. אני מציע, זה לא נימוק מהמעולים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אולי הייתה תפיסה של ברק למנות רק שופטים באותה תפיסה.
יעל גרמן (יש עתיד)
נישאר ונכבד אחד את השנייה, אבל זה הנימוק שלי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, עמיר, ואחר כך יואב.
מיכל רוזין (מרצ)
אתם יכולים להתייחס לסיפור של ניר סומך, למה הוא הורשע ואז למה הוא שוחרר?
לילך וגנר
אבל זה לא קנטור.
יואב ספיר
הגנה עצמית.
מיכל רוזין (מרצ)
למה?
לילך וגנר
זאת הייתה הגנה עצמית. בית משפט זיכה אותו בגלל הגנה עצמית, זה עניין עובדתי שבית משפט החליט שהייתה פה הגנה עצמית. אני לא מתווכחת.
מיכל רוזין (מרצ)
הוא בהתחלה הרשיע אותו ברצח כי הוא לא קיבל שזה הגנה עצמית.
לילך וגנר
ולכן זה לא רלוונטי לתיקון הספציפי.
יואב ספיר
מבחינה עובדתית בית המשפט באותו מקרה השתכנע שהוא היה תחת איום שהניפו כלפיו - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
חפץ.
תמר בורנשטין
מפתח הגה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
החפץ היה מונח בצד, היה מונח על הרצפה, הוכיחו שהיה שם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עמיר.
עמיר פוקס
לפני הכול אני רוצה להזכיר מה החוק הקיים, מה כתוב: "אם החליט להמיתו, והמיתו בדם קר, בלי שקדמה התגרות בתכוף למעשה". זה החוק הקיים שאנחנו חיים איתו, שבית המשפט למעשה כמעט מחק אותו בזכות המבחן המאוד מפוקפק של האדם הסביר, שלא כתוב פה בכלל. לא כתוב פה שום אלמנט של סבירות, אלא אם כן אתה מכניס את זה קצת לתוך ההתגרות, שיש לזה איזשהו אלמנט אובייקטיבי. אבל אין שום עניין שזה מוצדק או שאנחנו יכולים להבין או שאדם סביר היה מאבד את קור רוחו, אלא החוק הקיים לגמרי מתמקד באדם, והאם הוא היה בדם קר או בדם חם. זה המבחן היום של כוונה תחילה, שלכאורה התביעה צריכה להוכיח אותו, ובית המשפט, ובצדק בעיני, סירס את המבחן הזה כי לא מספיק להוכיח היעדר דם קר.

אבל מה שאתם מציעים זה למחוק לגמרי את עניין הקנטור, או שנדמה לי שזה מה שמרב מיכאלי מציעה. זאת אומרת שגם במקרה שהחברה מסכימה שיש פה באמת מצב שאנחנו יכולים להבין אותו, ואנחנו לא חושבים שמגיע לו להיות במצב של מואשם ברצח – ואני מסכים, אהד, שחלק גדול מהמקרים יהיו חייבים להגיע לרצח בכוונה תחילה – אז זה מאוד מאוד קיצוני לעבור ממצב שזה מה שכתוב בחוק, שבית המשפט סירס וסירס. בית המשפט בעניינים של ביטון קרא להקמת הוועדה הזאת כדי שיהיה מבחן טוב של קנטור, ולא כדי למחוק את הקנטור. אז זה א'.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אז בית המשפט טעה.
עמיר פוקס
בסדר, רק נתתי פה את המהלך ההיסטורי. עוד פעם, החשש מבית משפט שיחיל את זה על יותר מדי מקרים, אני מסכים עם נועה, הוא חשש מאוד לא מציאותי, כי בית המשפט עם החוק הקיים שהיה יכול להחיל המון מקרים, החיל כמעט כלום. המוטיבציה של בית המשפט הייתה כמעט ולעולם לא להכיר בקנטור, אלא להרשיע ברצח. זאת אומרת, גם מה שנכתוב, אני חושש שבית המשפט יפרש את זה יותר מדי בצמצום. אני חושב שבית המשפט ירשיע יותר ממה שאנחנו חושבים שהוא ירשיע ברצח, ויגיד: אה, קנטור, ההתגרות זה רק מקרים נורא נורא חמורים ונורא נדירים. מצבים שאנחנו מכירים בהקלה באשמות צריכים להיות מקרים הכי הכי חמורים, כי זה הקו של הפסיקה. הקו של הפסיקה היה תמיד לצמצם את הקנטור ולהפוך אותו לכמה שפחות, ומזה אנחנו צריכים להיזהר, שזה לא יימחק לגמרי.

עכשיו לגבי ההתגרות. אני מסכים שזה לגבי ההתגרות המילולית. שים לב, מיקי – אני לא יודע אמפירית עד כמה זה נכון – אבל נניח שבאמת יש תופעה של המון המון קנטורים מילוניים שהולכים וגדלים, ומאוד מאוד מאוד מעצבנים. לכאורה, אם אתה מוחק את הקנטור המילולי מהקנטור של החוק, אז אתה עוד יותר מגן על המתבטאים כך, כי אתה בעצם אומר שכל פעם שימיתו אותם זאת לא תהיה התגרות שאפשר להתחשב בה לעניין הקנטור. זאת אומרת, במובן מסוים אתה נותן פה חומת הגנה כלפי האנשים שמתבטאים כך. כמובן שאתה לא שולח פה מסר: קדימה, תמיתו אותם בעצם זה שיש קנטור, כי כבר היום יש קנטור, ואני לא רואה שאנשים הולכים - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אלו רק עילות להפחתה בעונש.
עמיר פוקס
במובן מסוים, ואני עוד פעם מסכים עם מה שאמר ישי, הכול תלוי נסיבות והכול תלוי מה בדיוק נאמר ומי זה שכלפיו זה נאמר, כמו שאמרנו פה עם ניצול השואה וכו'. בהרבה מקרים אמירה מילולית שיכולה להיות – או מאיימת או לא מאיימת או דברים כאלה – יכולה להיות הרבה יותר מרתיחה והרבה יותר מובן לי מאשר איזשהו אקט מעשי כלשהו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הבעיה היא שעד היום בית המשפט לא הגדיר את זה בגדר המילים כקנטור.
עמיר פוקס
נכון, בית המשפט מאוד צמצם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אז למה שהחוק לא ייתן את זה.
עמיר פוקס
אבל הוא לא אמר שלעולם זה לא יהיה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הוא לא אמר, אבל המחוקק צריך עכשיו להגיד.
עמיר פוקס
אבל אתה לא הולך לפי המקרים, אתה הולך לפי השאלה איך אתה מגדיר את העבירה, ומה נכון להגדיר, ולא לפי איזה מקרים ניתן. כי אם תלך לפי איזה מקרים ניתן אתה לא תגיע לשום מקום.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני לא הולך לפי זה, לא התחלתי משם. אני רק חיזקתי את הטיעון שלי, כי היום השדה של המילים משתנה מהותית. אתה יכול להגיד שזה פחות חמור בעיניך, אני אומר לך שזה מאוד חמור, אבל לא - - -
עמיר פוקס
אז ככל שאתה חושב שהעבירות נהיות יותר ויותר חמורות - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל הדרך להתמודד עם זה היא בעבירות המתה?
מיכל רוזין (מרצ)
מיקי, התוצאה תהיה הפוכה, יגידו: טוב, אז הוא אמר לך שאתה נאצי שונא ישראל, בסדר.
יעל גרמן (יש עתיד)
בדיוק, יום יום קוראים למישהו נאצי.
עמיר פוקס
חלילה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת לא סיבה שתאבד את הצפון.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
בכלל לא נוכל לקבוע מראש.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
להפך, אתה מרים את החומה מפני עבירות, מפני אלימות. אתה מרים את החומה, לטעמי.
מיכל רוזין (מרצ)
לדעתי הפוך. אני רוצה לשאול שאלה.
עמיר פוקס
ממש לא אמרתי שככה אתה מתמודד עם זה, ממש לא אמרתי את זה. אמרתי רק ששים לב שלהגיד שלעולם שום קנטור מילולי לא יהיה, זה בעצם להגן על מי שמדבר כך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי.
עמיר פוקס
שתיים, דבר אחרון, תשובה אלייך, יעל. תראי, הטענה שיש שופטים מגישות שונות יכולה להיות לגבי המון מושגי שסתום במשפט. אני מופתע שדווקא לגבי עניין הקנטור במשפט פלילי זה מטריד אותך שיש שופטים חרדים או ערבים או יהודים, שאני ואת, אני חושב - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
יש שופטים בירושלים ויש שופטים בתל אביב.
עמיר פוקס
- - שנינו מסכימים שעל עניינים חוקתיים, למשל, הם יכולים להיות הרבה יותר נתונים לענייני השקפה. אנחנו חושבים שלבית המשפט צריכה להיות איזושהי - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מדברת בעיקר בגלל הגישה לנשים.
עמיר פוקס
יש גם הרבה מאוד נשים בבית המשפט.
יעל גרמן (יש עתיד)
מה מדאיג אותנו כאן? שמת לב ששלוש חברות הכנסת באותה דעה. אותנו מטרידה האפשרות שמה שנראה כקנטור בין מישהו שחושב שמקומה של האישה במטבח, ולכן אם היא לא עושה את תפקידה אז הוא חושב שהיא מקנטרת אותו, אז - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
מי יקבל את זה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
את מדברת על השופט?
עמיר פוקס
אם יהיה מקרה כזה, חס וחלילה, אם יהיה אדם אחד כזה אז הוא יהיה במיעוט מתוך שלושת השופטים שיהיו.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מדברת על נורמות.
עמיר פוקס
והטענות צריכות להיות לוועדה למינוי שופטים. באמת, אני לא חושב שיהיה מקרה כזה. תודה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אתן ליואב, הוא כבר ביקש.
מיכל רוזין (מרצ)
אולי שיענה לי. יואב, אתה מוכן שאני אעלה קושיה נוספת ותענה גם לי?
יואב ספיר
כן, ודאי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא נתת לו אפשרות אחרת.
יואב ספיר
בשמחה אני אעשה את זה.
מיכל רוזין (מרצ)
אני לא אשתמש במושגים מעולמות אחרים, נתתי לו בחירה חופשית והוא בחר. אני חושבת שמה שמפריע לכולנו פה זה שאנחנו מחפשים יותר דיוק, וברור לי שאנחנו לא יכולים לדייק עד כדי כך שנענה על כל מה שיקרה במציאות. אבל אנחנו מנסים בכל זאת להרגיש שלמים עם ניסוח שלא יאפשר אחר כך באמת שימוש בקנטור בשלל דברים. אתה אומר לי שהסעיף הראשון של (א) – ולכן אני רציתי לפני שאתה עונה לי – נותן איזשהו סף, האם האדם הרגיש זעם כה רב, כמו שמרב תיארה את זה, שהוא בלתי ניתן לשליטה, ולכן הוא מוצדק כסף ראשון. אני חושבת שה-(ב) הוא לא מספיק חזק, אבל בסדר, נגיד.

עכשיו השאלה היא גם פה – סליחה שאני לוקחת את זה מכל מיני סדרות וסרטים הוליוודיים ואחרים – למשל, ליוויתי נפגעת עבירת מין שאומר לה השופט: את לא נראית לי בטראומה, את לא נראית לי פגועה, את לא נראית לי כאילו חווית משהו קשה. גם את זה אנחנו שומעים. זאת אומרת, אדם צריך לשכנע שבאותו רגע הוא היה בסערת רגשות. זה גם תלוי, אם הבן-אדם שעומד מולך הוא בן-אדם יותר רגוע והוא אומר לך: הייתי בסערה, ואתה אומר: לא נשמע לי; ואם הוא בן-אדם חם מזג, אתה אומר: וואלה, זה יכול להתעצבן ולחטוף קריזה, אני רואה שזה קורה לו. זאת אומרת שגם פה נכנסת שיפוטיות מאוד מאוד גדולה בהחלטה האם אדם כזה באמת לא היה יכול לשלוט בעצמו או אדם כן היה יכול לשלוט בעצמו. ופה נכנס אולי קצת מה שיעל התכוונה, עניין גם של איך אנחנו מסתכלים על אנשים אחרים. אנחנו אומרים: זה, טוב, הוא לא היה יכול לשלוט בעצמו, אבל היא הייתה יכולה לשלוט בעצמה, למשל.
יואב ספיר
אני מבטיח לנסות לענות גם על השאלה הזו. אני רוצה להתחיל ולומר, דווקא ההערות, אני לגמרי מבין את החששות שעולות פה, ובמיוחד של חברת הכנסת מיכאלי, אני חולק איתך את ההסתכלות על מערכת המשפט כמערכת שמשקפת הרבה פעמים יחסי כוחות, אבל אני חושב שאנחנו טיפה מפספסים פה. כשמכירים את מה שקרה עם הקנטור, הביקורת הנרחבת כיום כלפי הקנטור היא דווקא מהכיוון ההפוך. זאת אומרת שהמקונטרים היו שורה של אנשים חלשים שבית המשפט, בגלל שהוא מונה הרבה פעמים ממערכת של יחסי כוחות, לא השכיל לראות את המצוקות של האנשים האלה.

אני רוצה להקריא. פרופ' יורם שחר שמבקר את הדוקטרינה הקיימת מדבר על עד כמה בתי המשפט לא היו מוכנים להכיר בשום מצב. הוא אומר את הדברים הבאים על פסיקת בית המשפט העליון ש"נצברת בה רשימה הולכת ומתמשכת של התעללויות מכל סוג ומין אשר מעוללים קורבנות לרוצחיהם: עלבונות וגידופים, בוז ולעג, בדיבור ובהתנהגות, בין גברים לנשותיהם, בין ארוסות לחמיותיהן, בין אח לאחיו, בעניינים שבלב ובעניינים שבממון, בסכסוכים מרים משאול המגיעים עד משבר בהתפרצות אלימה, ובעימותים בני יום; ובכולם חוזר בית המשפט ומורה, פעם אחר פעם, כי האדם הסביר, על כל חולשותיו ופגמיו, לא היה עלול אפילו להיתקף באותה חמת זעם".

כשאנחנו מסתכלים על הפסיקה העיקרית – ואני באמת רוצה לשים את אזואלוס שהוא סוג של סטייה, וכולם מסכימים לזה היום, גם פסיקת בית המשפט העליון, שזה לא יעוור את עינינו – כשאנחנו מסתכלים על האנשים שטענו לקנטור בצורה רצינית, אלו בדרך כלל היו האנשים והנשים החלשים והחלשות. זה היה יונתן היילו, שהיה צריך להגיע עד בית המשפט העליון כדי שיכירו לו בקנטור, או שזה היה דוד ביטון, שזה אדם באמת על סף פיגור שכלי שנתון למסכת של איומים, שלוקח תרופות. אלה האנשים שבדרך כלל, ולכן החשש מנקודת - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל היו גברים שפגעו בנשים ולא השתמשו גם במונח ובנימוק הזה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל בית משפט לא הכיר בהם, ככה הם אומרים.
קריאות
- - -
יואב ספיר
היו שטענו, אבל באופן כללי כשאני מנסה לשים את האצבע ולנתח – ופרופ' שחר פה בהערת שוליים מביא עשרות דוגמאות – האנשים האלה שספגו התעללויות חמורות או התגרויות חמורות בדרך כלל היו בצד החלש, בין אם הן נשים ובין אם הם גברים, מכל מיני סוגים. ולכן, אני חושש מאוד שדווקא מנקודת המבט שלכן אתן צריכות לחשוש מצמצום יתר שימשיך את המגמה הזו, ולא להפך.

עכשיו בכל זאת לענות לשאלה הקונקרטית של חברת הכנסת רוזין. המקום שבו אנחנו מצמצמים, אנחנו לא הולכים פה בהצעה הזו בעקבות קריאות שהיו לזנוח לגמרי את המבחן האובייקטיבי, וללכת רק על הסובייקטיבי בגלל שהאדם הסביר זה רק איזה מלאך שבית המשפט העליון מדמיין, אנחנו ממש לא הולכים בכיוון הזה. והפן הסובייקטיבי שהוא איבד את שליטתו זה תנאי הכרחי, אבל זה לא תנאי מספיק. זאת אומרת, אם הוא לא איבד את שליטתו ולא היה לו קושי לשלוט במעשיו ולא ראה את השחור בעיניים, אז אתה בכלל לא נכנס באפשרות. למשל, חבר הכנסת רוזנטל שקרא בפייסבוק שאומרים לו מיני דברים ואחר כך הלך, חלילה, ותכנן איזשהו מעשה, זאת לא תגובה רגעית והוא לא נכנס בהיבט הסובייקטיבי, זה נפסל על הסף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה בכלל לא קשור.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זאת גם לא הייתה הדוגמה, אבל לא חשוב.
יעל גרמן (יש עתיד)
- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אחר כך עוד יבינו את זה כאילו זה מה שאמרתי.
יואב ספיר
חלילה, חלילה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא אמרתי את זה. אמרתי שהשיח בפייסבוק מחלחל למציאות, ואחר כך במציאות אנחנו נתקלים במצבי קיצון כאלה.
יואב ספיר
מה שאני רוצה לומר, שאתה לא נכנס לזה, אז אתה בכלל - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, אתה יודע, אפילו כבדיחה אני לא רוצה שתגיד.
יואב ספיר
אז אני חוזר – בסדר, השתמשתי רק בדוגמה הזו כדי לומר שאם פעלת בקור רוח אז זה בכלל לא בתוך הסל הזה. איפה כן הצמצום? חברת הכנסת רוזין, גם אם פעלת מתוך סערת הרגשות הזו, הצמצום הוא דווקא בשני יסודות אחרים: א'. ההתגרות, שחייבת על-פי כל הגדרה מקובלת, ויש לנו את זה גם בהצעת החוק, לא רק בדברים של פלר, בהצעת החוק המשמשת, וגם הדברים שאנחנו אומרים פה יכולים לשמש אחרי זה את השופטים: ה"מבחן... כולל בחובו ממד נורמטיבי, באופן שלא כל מעשה שהנאשם ראה בו פרובוקציה, נחשב להתגרות, אלא רק מעשים בלתי לגיטימיים במהותם, מנקודת מבט חברתית-מוסרית חיצונית לנאשם, שיש להם פוטנציאל משמעותי של הקנטה והרגזה". נו, אז באמת? יהיה שופט שיגיד שאישה שלא מילאה את תפקידה כביכול במטבח, זה עומד בקריטריונים האלה? אין שום חשש כזה. אז הדבר האחד זה ההתגרות.

והדבר השני, והוא העיקר, זה התוספת שבית המשפט צריך לומר את מה שד"ר אהד גורדון הרחיב לגביו, שיש בזה כדי למתן את אשמתו. זו אמירה נורמטיבית שהשופט אומר: לא מספיק שאיבדת את העשתונות, לא מספיק שזה עומד ברף של ההתגרות, עדיין אני צריך להשתכנע שזה ממתן את אשמתו.

ורק דבר אחד לסיום. אני רוצה משהו, וזה לא נימוק שאני נוהג להשתמש בו הרבה, כי כמובן שחברי הכנסת ריבוניים להחליט כפי שישתכנעו וכפי שיסברו, אבל אני כן רוצה לעמוד על משהו שהיה בדיוני הוועדה. בדיוני הוועדה, ואני חושב שזה הוזכר על-ידי לילך, שארכו כמה שנים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
על ועדת קרמניצר אתה מדבר.
יואב ספיר
על ועדת קרמניצר. נושא הקנטור תפס מקום מאוד מאוד מרכזי. ישבנו על זה לילות כימים, לא כמליצה, ועם סקירה משווה, והיו שם נציגים של התביעה הכללית, ונציגים של היועץ המשפטי לממשלה, ופרופ' קרמניצר, שהוא באמת אחד המומחים הטובים במשפט הפלילי, ונציגי סנגוריה, ובלא מעט מקרים שבאו בפני חברי הוועדה האלה ראיתם שהיה דעת רוב ודעת מיעוט. במקרה הזה הצלחנו להגיע לאיזושהי נוסחה אחרי שלמדנו את כל מה שקורה בעולם – ואת הכישלונות שהיו במקומות כמו אנגליה כשניסו להגדיר את זה במילים יותר מפורטות, ואז חזרו בהם, ואת המשפט הגרמני, ועוד ועוד – והצלחנו להגיע לאיזשהו משהו, שאני חושב שגם לעובדה הזו יש לתת משקל כלשהו.
יעל גרמן (יש עתיד)
בכל זאת שאלה אחת שמטרידה אותי לאורך כל הדרך, אני חושבת שהבעתי אותה. האם קרו מקרים, האם אנחנו יודעים על מקרים שבאמת בעקבות טענת הקנטור בן זוג שהרג את בת זוגו והוקל עונשו?
קריאות
- - -
קריאות
אזואלוס.
לילך וגנר
אזואלוס.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כן, אזואלוס.
עמיר פוקס
אזואלוס היה המקרה הכי מפורסם, אבל מאז בתי משפט אומרים שזאת הייתה טעות, וחוזרים בהם מהמקרה הזה.
לילך וגנר
זה פסק דין שזכה לביקורת נוקבת גם בפסיקות שבאו אחריו, לכן אני חושבת שבאמת בנושא הבגידה כן היה שינוי נורמטיבי, וכיום בתי המשפט לא מכירים בסיטואציות דומות לאזואלוס כקנטור.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני רוצה רגע לחדד את הטיעון שלי, כי לא התייחסתי לא לשופטות ולשופטים, ואני גם לא חוששת משימוש נרחב מדי, ולא כל הדברים האלה. אני באמת רוצה לדבר על רמת הנורמה. יואב, נתת דוגמאות שלשיטתי, גם בהיילו וגם בביטון, מה שקרה זה בגלל שבאמת ההבניה של החוק היא עדיין לטובת בעלי הכוח, אז בעצם הדרך היחידה של בית המשפט למצוא את האחריות המופחתת הייתה לעבור דרך הקנטור. אתה מבין מה אני אומרת? אתם משתמשים במבנה קיים, ואתם אומרים: איך בכל זאת בית המשפט כשהוא רוצה להשתמש בו לטובת – לקחת אותו, ובעצם להפוך אותו ולאזן את המצב, אז זה כלי בידיו.

אני רוצה להוציא את הכלי הזה, כמו שאמרתי, לחלק את זה. אני רגע מוציאה בכלל את ההגנה העצמית מחוץ לסיפור הזה. כל מה שאמרת כאן בצדק בעיני, לילך, קודם בעניין האיום והפגיעה הפיזית וכו', כל מה שקשור להגנה עצמית זאת מחלקה אחת. ושתי המחלקות שאותן בעיני צריך לדייק בהגדרה, וזה מייתר לחלוטין את הקונספציה של קנטור, זה באמת הגדרת הקורבנות כדבר שמייצר בעצם, אם תרצה זה סוג של – אני לא נכנסת עכשיו להצעה, שלא יובן מדבריי שאני נותנת הצעה לניסוח – אבל זה בעצם הופך את זה לסוג של כמעט הגנה עצמית, כמו במקרה של היילו, שזאת בעצם טראומה מתמשכת.

והדבר השני זה כאמור המגבלות האישיותיות, נפשיות, פסיכולוגיות, פיזיות אחרות, שמשבשות בעצם את שיקול הדעת או את היכולת לשאת וכו'. אתם נותנים לי דוגמאות, ואני לא באה בטענות, ושלא חס וחלילה ישתמע מדבריי איזשהו אי-כבוד לוועדה שישבה על המדוכה בצורה הכי רצינית, ואני בטוחה בזה. אני באמת חושבת שאתם מסתכלים על זה מנקודת מבט שהגיע הזמן לעבור ממנה, מנקודת המבט הזאת, ובאמת להגיד – הרי כל הדוגמאות שאנחנו נותנות ונותנים פה, ואתה בדבריך, הרי אמרת: על מי בעצם הקנטור בא להגן, בסוף יצא שמזה שהוא פעם הוצב כאילו ממקום שהוא כאילו על החזקים, היום הוא מגן על הכי חלשים שהיו נזקקים לו. ואני אומרת: בואו ננסח את החולשה הזאת, את המצוקה, כמו שאמרת בצדק, שהיא זאת שנותנת באמת את הרציונל העמוק שבגללו אנחנו כחברה מוכנות להפחית באשמה, ולא נזדקק לדבר הזה שאומר: משהו גרם לו לאבד את עשתונותיו. זה דבר שכקונספציה שהיא נורמה בחוק חייב לעבור מן העולם.
עמיר פוקס
כתוב בסעיפים (2) ו-(3), חברת הכנסת מיכאלי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל שוב, השאלה למה הסעיפים האלה. הסעיפים האלה צריכים להיות - - -
עמיר פוקס
בדיוק בשביל המקרים שדיברת עליהם.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אבל זה לא מספיק.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל אתה כבר מדבר על הקנטור, אני חושבת שנועה מבינה מה אני אומרת.
עמיר פוקס
לא על הקנטור. המקרים שאת אומרת מכוסים ב-(2) ו-(3), אז הוויכוח הוא האם צריך להיות (1).
נועה ברודסקי-לוי
אם אני מבינה נכון, מה שחברת הכנסת מיכאלי אומרת, ואני חושבת שמטריד גם את יתר חברי הוועדה, זה דווקא המסר שעובר בקנטור. לא זה שהדברים האחרים לא מכוסים, אלא מזה שאיזה מסר עובר בהגנה, בהפחתה שניתנת בעצם בקנטור.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כל מה שאתה רוצה להגן עליו באמצעות הקנטור אתה צריך למצוא במקומות אחרים, ואת הדבר הזה לשחרר.
יעל גרמן (יש עתיד)
שבעקבות קנטור יש אלימות.
עמיר פוקס
אני חושב שיש עוד מקרים.
יואב ספיר
אבל באיזה מקומות? אני מבין שוב את הדברים שלך וגם את הרקע לדברים שלך. אתה לא יכול לקבוע בחוק איזושהי הקלה קטגורית עם מי שהוא החלש, נגיד, או משהו כזה, אתה מוסיף לזה - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לא, לא רוצה קטגורית.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
תנאי מספיק או תנאי הכרחי.
נועה ברודסקי-לוי
אפשר להרחיב את ההתעללות או את המצוקה. זאת אומרת, אפשר ללכת לכיוונים כאלה, להתמקד.
יואב ספיר
כיוונים מצמצמים שאני לא חושב שאלה הכיוונים שחברת הכנסת מיכאלי מתכוונת אליהם.
לילך וגנר
בדיוק. ההתעללות והמצוקה הן סיטואציות קרובות משפחה, אבל נפרדות במובן הזה. אני חושבת שמבחינה נפשית הדרישה בקנטור היא לכמעט אובדן שליטה ולא למצוקה נפשית קשה, ואלו בכל זאת ביטויים שונים זה מזה. מצוקה נפשית קשה היא לא כמעט אובדן שליטה, ראית שחור בעיניים, כל מה שאהד תיאר.
ישי שרון
זאת איזושהי מלכודת.
לילך וגנר
זאת אומרת, אם את רוצה להפוך את זה למצוקה נפשית קשה, את בעצם מקילה את הדרישות להתקיימות הקנטור.
נועה ברודסקי-לוי
אני חושבת שלא מדובר פה על ניתוק מכל יתר הדברים, אלא יכול להיות באמת סביב עניין של התעללות או סביב מצוקה אחרת.
לילך וגנר
מה זאת אומרת התעללות? האישה שנאנסה על-ידי הגיס שלה, דוגמה שנתתי להם, והרגה אותו בסכין, במצב שבו בית משפט הכיר בקנטור, היית חושבת שהתיוג לא נכון? היית חושבת שהיא ראויה לעונש אחר? לא לשנתיים מאסר?
נועה ברודסקי-לוי
או לנסות להרחיב את ההתעללות.
לילך וגנר
אבל למה? אני שואלת אותך למה. למה לסווג את זה כהתעללות? היא קונטרה בזה שהבן-אדם אנס אותה, והיא לקחה סכין והרגה אותו.
יואב ספיר
אלו שתי קטגוריות נפרדות, נועה. בדרך כלל המקרים של ההתעללות - - -
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ששש, רבותיי.
יעל גרמן (יש עתיד)
זאת אלימות קשה, זה לא קנטור.
יואב ספיר
רק כדי לעשות את ההבהרה הזאת בין ההתעללות לקנטור. המקרים של ההתעללות, שזו קטגוריה שאנחנו בוודאי נדבר עליה, מאוד מאוד חשובה, שאולי גם בה צריך לחשוב על רפורמה. אבל במקרים של ההתעללות, מה שמאפיין אותם הרבה פעמים זה שהם נעשים בדם קר.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
התעללות מתמשכת.
יואב ספיר
זאת אומרת שכתוצאה, והיום אנחנו יודעים להסביר את זה, מחוסר ברירה ומצוקה ואין מנוס וכו', אבל הם נעשים הרבה פעמים בדם קר.
עמיר פוקס
וזה לא בתכיפות.
יואב ספיר
הרבה פעמים לא בסמוך. בדם קר במובן שאנחנו מדברים עליו במשפט הפלילי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
וגם לא בסמוך.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל זה מצב של התמשכות, לא מדברים פה על אירוע חד-פעמי.
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ששש, רבותיי.
יואב ספיר
זאת קטגוריה נפרדת. המקרה של אונס חד-פעמי שבעקבותיו אולי גם באה אחרי זה איזושהי השפלה מילולית לא קשור להתעללות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רותי, אני אתן לך עוד דקה. יעל, החשש שלך מפני השופטים והמגוון של השופטים, אז יוסף הביא לי - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
מפני הנורמה השונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הנורמה השונה. אז אקריא לך שופט דתי, כי הנורמה שונה, השופט סולברג, זה היה בבית המשפט העליון, מוזפר נ' מדינת ישראל.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
בכובעו כדתי או בכובעו כמתנחל?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא יודע, את זה תשאל אחר כך את יעל.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לצורך הדוגמה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בכובעו כמי שהוביל את ההתערבות של בית המשפט בחקיקת הכנסת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כי יעל ניסתה לחשוש מהתרבות.
יעל גרמן (יש עתיד)
מהנורמה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מהנורמה. אז הוא כותב כך: "אין לכחד. המערער נקלע לטלטלה עזה. בגידתה של המנוחה" – ואחר גם הקנטור, שכאן היא העליבה אותו וכו', וגם בגידתה. "עוצמת רגשותיו מובנת ואנושית. ברם, המערער, ככל אדם, עודנו נדרש לכבוש את יצרו, והוא כּשל בחמורה שבעבירות, בנורא שבמעשים: "שופך דם האדם"" וכו' וכו'.
יעל גרמן (יש עתיד)
זאת סיבה שאפשר לסמוך על בית המשפט העליון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
"משלא עבר המערער את משׂוּכת הוכחת המרכיב הסובייקטיבי שבקנטור, לא אדרש", וכו'. בקיצור, הוא דוחה אותו, והוא אומר: גם "זאת, שרובא דרובא ממעשי הרצח למן בריאת העולם ועד ימינו אלה, בוצעו בעידנא דריתחא." דרך אגב, גם בין הבל וקין היה קנטור, שהוא אמר לו, וכו'. ו"הריב"ש" – אחד מגדולי הפוסקים – "דחה באחת מתשובותיו טענת קנטור שנשמעה". כאן יש סיפור מדהים על דיין וכו', שהדיין עצמו כאילו קונטר, ואמר לבן שלו שהוא דחה גם כן את כל הנושא הזה.

את רואה שהנושא הזה הוא לא תולדה של – ואין מה לחשוש שמישהו שחונך בבית מדרש זה אולי לא יראה בדבר - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
מפני שפנית אליי, אני בכל זאת - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני מציע בכל זאת להחמיא, יעל, ליושב-ראש על השליפה המהירה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, את זה יוסף הביא.
יעל גרמן (יש עתיד)
נכון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כשהוא יראה דוגמאות מהפסיקה אז - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
וגם לשופט סולברג, וגם לבית המשפט העליון. מה שאני התכוונתי, אם לא הובנתי, אני דווקא חושבת שכן הובנתי, שהנוסח של סעיף 301ב(1)(ב): "יש בקושי האמור בפסקה (1) כדי למתן את אשמתו של הנאשם, בשים לב למכלול נסיבות העניין". יש פה משהו סובייקטיבי שקשה לנו לקבל, ואנחנו היינו רוצים אחד מן השניים, או שיבטלו או שידייקו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה נכון, אמת. אנחנו היינו רוצים, אנחנו שוברים את הראש הרבה למצוא הגדרה.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא להשאיר את זה למכלול הנסיבות, לנורמה כזו או אחרת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יעל, אני מניח שכל אחד מאיתנו, גם נועה וגם אני, מנסים למצוא, אם הייתה לנו איזושהי נוסחת פלא להנחות כאילו את בית המשפט בגבולות של הקנטור הכן מתקבל והלא.
יעל גרמן (יש עתיד)
זאת הכוונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא מצליח, כי כל מה שנעשה, גם המילולי, הייתה איזו סברה להגיד שצריך שתהיה איזושהי אלימות, נניח, אבל מתברר שזה גם כן לא, כי יש קנטור מילולי שהוא יכול להיות הרבה יותר קשה מקנטור אלים, וקשה מאוד לדעת. אז אני לא יודע להגדיר את זה. וגם זה נכון שהנסיבות משתנות.
יעל גרמן (יש עתיד)
אתה מאמין שבעקבות קנטור, קשה ככל האפשר, יש איזושהי הצדקה להקל בתגובה אלימה שמגיעה לרצח? להריגה? זאת הכוונה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני במפורש חושב שלא. אני חושב שלא, אבל, תראי, אפשר להוריד את כל הנושא של קנטור.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל - - - ההצעה של השופט גורדון. יעל, אני רוצה לשאול אותך וגם את מרב, באמת, האם אתן לא רואות הבדל בין רצח, מבחינת ההשקפה שלכן, שאני מאוד מאוד מכבד אותה ומתבלט בה, בין אדם שהוא רוצח לצורך הדוגמה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אשכרה רוצח.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
- - רוצח שכיר מטעם ארגון פשע לבין אדם שבנסיבות האלה שאתן אומרות, לא, לא, נורמטיבית, אנחנו רוצות להגיב, זאת לא תהיה עילה להקלה בעונש, האם אין הבדל בעיניכן? הרי יש גם בעיני הבדל. - - - בן אדם מאוד נבון ואינטליגנטי.
יעל גרמן (יש עתיד)
נתנו פה את הדוגמה של היילו. היילו זה לא קנטור, היילו זאת פעילות אלימה, זאת פעולה אלימה של אונס, זה לא קנטור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יעל, בואו ניתן לרות. רות ביקשה כבר מזה זמן רב.
רותי אלדר
תודה רבה ליושב-הראש. ראשית, אני מודה לחברי הכנסת הנכבדים על הדעות שהם השמיעו, ואני מאוד מזדהה איתם, במיוחד עם האמירה של חברת הכנסת מיכאלי. ראשית, לפני שאני מתייחסת באופן יותר פרטני, אני חושבת שיש פה איזושהי בעיה רצינית מאוד בזה שהמחוקק עצמו נותן בחוק לגיטימציה להמתה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא, לא.
קריאות
- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זאת לא לגיטימציה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חס ושלום.
רותי אלדר
יש פה איזושהי אמירה שהביאה מקרים מסוימים שבהם אנחנו מוכנים לקבל את הפתרון הזה. זאת אומרת, יש כל מיני פתרונות בחברה, זה פתרון שניתן לקבלו בהתקיים הנסיבות האלו שאתם מניתם. זה קודם כול ברמה העקרונית והמוסרית והערכית של מה תפקידו של המחוקק.

ברמה הפרטנית כשאני נכנסת לתוך החוק יש לי הרגשה שבאיזושהי מידה יש כאן ללכת עם ולהרגיש בלי. אתם שואבים למעשה אלמנט שהיה חשוב אולי בחוק הקיים היום, שבו יש עבירת רצח בכוונה תחילה שהעונש עליה הוא מאסר עולם חובה, ושהיה צריך למצוא איזשהן דרכים על מנת לשלול את הכוונה תחילה. ופה למעשה בהצעת החוק החדשה, שבאה למדרג מחדש ולמפות מחדש את עבירות ההמתה, יש שם את הפתרון בצורת ניסוח החוק. יש לנו את הרצח הרגיל שאיננו מחייב מאסר עולם, אלא מאסר עולם מהווה עונש מרבי, שהוא למעשה אמור לכלול את כל מגוון – אני נחרדת כשאני אומרת את המילה הזאת – מגוון הנסיבות והרקעים והסיבות שבן-אדם ממית את חברו, שזה כמובן דבר שאנחנו לא רוצים בשום פנים ואופן שיקרה, אבל קורה למרבה הצער. ולכך גם המחוקק, בין השלב שבו ישבה ועדת קרמניצר לבין השלב שבו אנחנו נמצאים היום, עשה תיקון גדול בחוק העונשין, תיקון 113, שבו הוא הכניס הרבה מאוד סעיפים, נדמה לי 16 סעיפים, שמדריכים ומנחים את כבוד השופטים כיצד להבנות את הענישה.

אני חושבת שההתגרות לכל היותר יכולה, וגם בדבריך, אתה דיברת בהתחלה הרבה מאוד על למתן את הענישה, לא מגיע לו העונש המקסימלי, לא מגיע לו מאסר עולם. אז, נכון, אולי בהסתכלות על הענישה יש להתגרות וגם למה שעובר באופן פסיכולוגי על הנאשם, יש מקום אולי להתחשבות, ויש מקום לשימת לב, ויש מקום לקחת את זה כנסיבה מקילה, אבל הכול לעניין העונש.

והיום כשהחוק החדש מונה את עבירת הרצח כמאסר עולם חובה ובית המשפט מחויב לתיקון 113 – לקחת את כל הנסיבות האישיות של הנאשם, והאובייקטיביות, והסובייקטיביות והקורבן, והנסיבות של המקרה עצמו, וכל יתר הדברים, תקראו את מגוון הסעיפים שיש שם – נותן לבית המשפט פתרון מצוין, איך להתייחס אל אותה התגרות, ואיך להקל על אותו נאשם בעונש, אבל לא באחריות. שבית המחוקקים יאמר: יש מצבים שזה בסדר לנו עם המתה של בן-אדם אחר, זה בעיני בלתי נסבל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חס ושלום, אין כזה דבר.
קריאות
- - -
יעל גרמן (יש עתיד)
מוכנים להקל.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
פה זה נאמר.
מיכל רוזין (מרצ)
זה נאמר, כמו גם לא ברשלנות, בקלות דעת, באדישות.
רותי אלדר
הדעת לא תסבול אותו, מבחינת הנורמה של המחוקק מה הוא אומר לחברה. זה לא יכול להיות שיקרה דבר כזה. ואני אומרת, היות שהחוק החדש בא לתקן את המצב שהיה קודם, הוא מתקן אותו נפלא, אין צורך בהתגרות הזו. היה בה צורך כשהייתה הכוונה תחילה בעונש מאסר עולם חובה.
לילך וגנר
אבל, רותי, יש נסיבות מחמירות שיכולות להיות במקרים האלה.
רותי אלדר
אבל אלו לא הנסיבות המחמירות, להפך. למה בנסיבות מחמירות?
מיכל רוזין (מרצ)
למה? אם הוא דקר 15 פעם, זה נסיבות מחמירות.
לילך וגנר
למשל הנסיבה של זהות הקורבן ולמשל הנסיבה של התאכזרות והתעללות.
רותי אלדר
אז אוי ואבוי לנו אם אנחנו בתוך הנסיבות המחמירות שמנינו, שהן ממש בודדות, שבפינצטה הוצאתם כמה נסיבות מחמירות שבהן אנחנו רוצים מאסר עולם חובה, שבהן אנחנו נקל על הנאשם שרצח? לא הייתי, לצערי, בישיבה הקודמת, קראתי בפרוטוקול את הדברים שנאמרו בהקשר הזה, ובאמת אני חושבת שהנסיבות המחמירות שמחייבות את מאסר העולם חובה, באף אחת מהן לא יבוא הקנטור להקל. ואם יהיה מקרה אחד יחיד, לא עושים חוק בשביל איזשהו מקרה קיצוני יחיד מיוחד שאין כדוגמתו, שהוא נפל על העולם וצריכים פתאום להתמודד איתו, שאז אולי יהיה דיון שני נוסף עם שבעה שופטים שיתמודדו עם הסוגיה הקשה.

אנחנו מדברים על המצב היומיומי שבו המחוקק בא לפתור מערכת של נורמות בחברה, ורוצה להציב בפני החברה את הנורמה הרצויה, לא את הנורמה שאנחנו מוכנים לקבל ולחיות איתה. אני חושבת שבנושא של המתה זה דבר שלא יעלה על הדעת.
יעל גרמן (יש עתיד)
אנחנו צריכים לזכור שלא קיבלתם את מה שביקשנו, להכניס רצח נשים לתוך נסיבות מחמירות.
רותי אלדר
נכון.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא קיבלתם את זה, למרות שקיבלתם הרבה מאוד נסיבות אחרות שמבחינת מס' הנרצחים הוא הרבה פחות. למשל, עדים שנרצחים זה הרבה פחות - - -
מיכל רוזין (מרצ)
מנשים.
יעל גרמן (יש עתיד)
בממוצע בין 17 ל-20 נשים נרצחות, ולא קיבלתם את זה כנסיבה מחמירה. אז עכשיו אתם רוצים – זה כאילו על אחת כמה וכמה לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא הבנתי את הקשר, אבל בסדר, לא חשוב.
יעל גרמן (יש עתיד)
בוודאי שיש קשר. אתם מצד אחד לא מכירים את זה כנסיבה מחמירה; ומצד שני אתם רוצים להכיר בקנטור, שכמו שאנחנו רואות את זה לא כמו שאתם רואים את זה של חלשים, שזאת יכולה להיות נסיבה מקילה מצד השופטים אם הם יחשבו שאישה קנטרה את אותו בן זוג שבסופו של דבר רצח אותה. זאת אומרת, יש לנו פעמיים, מבחינתי, עוול כלפי נשים, וכלפי רצח נשים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הנה, הקראתי לך פסק דין שהשופטים לא קיבלו את זה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל אנחנו מדברים כרגע על פרשנות לחוק.
לילך וגנר
הם אף פעם לא קיבלו את זה. מה שניסה להגיד יואב זה שבהקשרים של קנטור הדילמות של בתי המשפט עלו כשמדובר בקורבן מוחלש. והדוגמה שאני נתתי, למשל, של אישה שנאנסה על-ידי הגיס שלה והיא הרגה אותו, נניח שזה היה באכזריות מיוחדת וזה היה מגיע - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
זה לא קנטור, זאת אלימות. לילך, אל תקראי לזה קנטור.
לילך וגנר
אבל אין לזה ביטוי.
תמר בורנשטין
אבל אלימות היא קנטור.
לילך וגנר
אלימות היא קנטור.
מיכל רוזין (מרצ)
את צריכה למצוא לזה מענה אחר בחוק, ואין היום.
לילך וגנר
אלימות היא מקרה מובהק בעיני של קנטור. אלו המקרים שהפסיקה התירה. כרגע אתם לא נותנים פתרון אחר. תזכרו, אתם לא נותנים פתרון אחר.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל זה מה שאני אומרת. אני אומרת שאנחנו צריכות לנסח פתרון אחר שהוא לא צריך להיות קנטור.
יעל גרמן (יש עתיד)
בדיוק, בואו נמצא.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני מסכימה איתך שצריך למצוא פתרון למקרים האלו, אין לנו ויכוח.
מיכל רוזין (מרצ)
אחרת חסר.
רותי אלדר
יש פתרון פה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני רק חושבת שההצמדות לפתרון הקיים הפך להיות באמת קביים בהיעדר הפתרונות האחרים מתוך זה - - -
לילך וגנר
אבל, חברת הכנסת מיכאלי, את יוצאת מנקודת הנחה שלא קיים קנטור אמיתי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
בטח שקיים קנטור אמיתי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תראי, חברת הכנסת מיכאלי לא צריכה עזרה ממני, היא מתנסחת מצוין. שופטים מפרשים את זה, ואין בעיה בחוק היום, וכו' וכו.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כנורמה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בית המשפט עושה את מה שהוא עושה, בית המחוקקים, אבל היא אומרת לך במשפט אחד את הדבר הבא: צריך לקבוע נורמה חד-משמעית, זה הכול. זה מה שהיא אומרת לך.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
נכון. אני אומרת לך שאין קנטור אמיתי. קנטור יש, מה זאת אומרת, את יודעת כמה פעמים ביום אני מקונטרת? אני באמת אומרת את זה בשיא הרצינות.
לילך וגנר
במובן שלנו? לא במובן שלנו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אפילו אני קנטרתי אותה עכשיו.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
יש מצב שאני אפילו מקנטרת פה ושם, בואי.
מיכל רוזין (מרצ)
ורואה שחור בעיניים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
ורואה שחור בעיניים, חד-משמעית, תולשת שערות. אבל בהיותי בחורה, אני בדרך כלל מפנימה את האלימות ולא מחצינה אותה. זאת אומרת, זה חינוך מגדרי בסיסי. אני לא טוענת שאין קנטור בעולם. אני טוענת שאנחנו צריכות להוציא מהנורמה את האופציה של קנטור כנסיבה מפחיתת אשמה להמתה. ואת המקרים שאת מביאה לי, שהיום הדרך של בית המשפט למצוא הפחתה לאשמה הייתה להיעזר בקנטור באין להם סעיף אחר בחוק, אני טוענת שאנחנו צריכות לנסח סעיפים אחרים בחוק שיפתרו את הבעיה הזאת ויוציאו, ייתרו את הקנטור. הקנטור כנורמה לא צריך להיות בספר החוקים.
מיכל רוזין (מרצ)
פגיעה. במקום פגיעה. במקום קנטור תגידי: קדמה לאירוע – סתם, אני לא מנסחת – קדמה לאירוע פגיעה - -
יעל גרמן (יש עתיד)
פיזית.
מיכל רוזין (מרצ)
זה לא חייב להיות פיזית.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה מה שמיקי אומר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
יש פה לופ, מיכל, אני אומרת, אין ספק.
מיכל רוזין (מרצ)
פגיעה קשה. למה קנטור? למה מילת הקנטור? או התגרות? אתה צריך להוכיח שפגעו בך, לא התגרו בך.
לילך וגנר
שוב, המונח התגרות, למה אמצנו אותו. הקדמתי והתחלתי לדבר על הנושא של ההתגרות כי הבנתי שזה לא מונח שהפרשנות המילולית שלו בהכרח מייצגת את הפרשנות המשפטית. לכן הצעתי במובן הזה לנסות לעבות אולי את המונח התגרות בצורה שתחדד את הממד הנורמטיבי שפה, התגרות קשה, התגרות חמורה, התגרות ממשית.
מיכל רוזין (מרצ)
המילה התגרות היא מילה לא טובה.
יעל גרמן (יש עתיד)
תשני את זה לפגיעה.
לילך וגנר
אבל המילה התגרות זכתה לקיטונות של פרשנויות שהן טובות בהקשר הזה, וללכת עם מונח חדש כמו פגיעה זה ללכת עם הלא נודע. והעדפנו ללכת – שוב, הנושא של קנטור הוא לא ישראלי, הוא נושא שזכה לדיונים, במיוחד, נניח, במשפט האנגלי.
יואב ספיר
אני יכול להבין מה מפריע במושג הזה התגרות, כי זה יכול אולי להיתפס כמשהו קל ערך וכו', ויש לזה מענה, כמו שלילך אומרת, בפסיקה ובמטען ובהצעת החוק ובדברי ההסבר. מנגד גם יש למושג התגרות יתרון מסוים. היתרון הוא שלהבדיל מפגיעה, במושג התגרות יש משהו שמרמז על הקשר בין הדרך שבה הגבת למה שנעשה כלפיך. פגיעה יכולה להיות פגיעה ואחר כך המעשה הוא אחר ולא קשור. ההתגרות זה משהו שמגרה, משהו שגורם לאדם, מביא אדם לפעולה, זה הרעיון.
עמיר פוקס
פגיעה גם יכולה להיות לא מכוונת.
מיכל רוזין (מרצ)
אתה זוכר שכשהיינו ילדים היינו אומרים: לא נוגע בך, לא נוגע בך, לא נוגע בך, עד שאתה מחטיף את הסתירה, ואז את מי האשימו ולמי נתנו עונש? לזה שנתן סתירה, נכון? אבל זה שעשה לך שעה לא נוגע בך, לא נוגע בך, לא נוגע בך - - -
עמיר פוקס
גם פה מענישים, זה 20 שנות מאסר.
קריאה
אבל לא נתנו לך את אותו עונש אם היית סתם נותנת לו סתירה.
יואב ספיר
האוויר שלי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי.
מיכל רוזין (מרצ)
אני אומרת שהמילה התגרות היא מה שמטריד אותנו. אצל הילדים שלי, בסוף אחד נותן, ואז אתה מאשים אותו כי הוא נתן.
קריאות
- - -
יעל גרמן (יש עתיד)
מה המילה באנגלית להתגרות? אולי זה לא תרגום נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, אנחנו יכולים ככה להתגלגל. עמיר, יואב, ששש. אני רוצה רק להגיד שבייסוד החוק הזה עוד לפני ועדת קרמניצר, כשאני הגשתי אותו, מה היה היסוד שלו? הרגשתי שאי-אפשר להגדיר רצח, נניח, או משהו כזה, כדבר אחיד, כי יש בתוכו רמות שונות ומשונות, וברגע שאתה מגדיר את זה בדבר אחד אתה עושה עוול. כי יש רצח אשכרה, מה שנקרא בכוונה תחילה עם כל זה, יש רצח כזה, יש דרגות שונות, ורצינו להבחין ביניהן. ולכן, יש רצח בנסיבות מחמירות, ויש רצח כזה. כלומר, יש את ההבחנות האלה.
יעל גרמן (יש עתיד)
יש יותר חמור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני חושב שהקנטור בהגדרה שהוגדרה פה, שהיא באמת הגדרה הגדרה, מה שנקרא, לא הגדרה מדויקת, אבל היא נותנת מרחב מסוים, זה גם כן נותן לי איזו דרגה מסוימת, זה רצח, וזה לא נותן שום הכשר בגין זה לרצוח. אבל אם נרצח מישהו בגין זה, זה לא דומה, ואף אחד לא יכול להגיד שזה יהיה דומה למישהו שרצח בכוונה תחילה, בתכנון, וכו' וכו'. אז הדבר הזה בא לשים את המדרגות האלו, ולאפשר את זה. אני חושב שזה כל מהותו של החוק הזה, ושאף אחד לא יפרש את זה כאילו המחוקק או החוק - -
יעל גרמן (יש עתיד)
יקל עליו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - נותן אופציה לרצח או מקל. אין, אין. רק אתה אומר שבתוך המכלול הזה המילה רצח שהייתה פעם אחת, אתה מפרק אותה, כי לא הרי מי שתכנן ועשה ורצח כהרי זה שעשה את זה - - -
נועה ברודסקי-לוי
ועשינו גם את ההבדלה בין רצח לרצח בנסיבות מחמירות.
רותי אלדר
זה יהיה הסמינר המרכזי של הסנגוריה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל יש עוד כמה קטגוריות.
נועה ברודסקי-לוי
אבל השאלה היא איפה הזעם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמו שתגיעי להתעללות, יכול להיות שגם שם את יכולה להגיד: אין, בוא נגדיר רצח בדרגה ראשונה או בנסיבות מחמירות וכל הדברים האחרים - -
רותי אלדר
יהיו אנשים שהדם עלה להם לראש - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - מה שרותי אומרת, וכל הדברים האחרים יכנסו ברצח, ונגמר, אז אין לי לא זה ולא התעללות ולא קנטור, ולא את הדברים האחרים. אפשר אולי, אבל אם היינו רוצים להיות יותר מדויקים ולעשות את זה, ובית המשפט, לפחות ממה שאני מבין מפה, לא מרחיב את זה, אלא מצמצם את זה, ומשתמש בזה בפינצטה, רק במקרים מסוימים.
נועה ברודסקי-לוי
השאלה היא שאלה אחרת, האם החוק לא צריך להיות ברור, איזה זעם כן מוכר כמשהו שמוריד את האשמה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי שאם הייתי מוצא הגדרה טובה, שברתי את הראש גם כשדיברנו, אם הייתי מוצא הגדרה מצוינת להגדיר את זה הייתי שמח. אבל מתברר שאין כאן, שקשה מאוד, אני לא יודע להגדיר. אדרבה, כי כל הגדרה, אמרת נניח מילולי, יש רק מילולי לא וזה כן. אבל שוב, יש מקרים שיכולים להיות באופן תיאורטי קנטור מילולי שהוא פי אלף יותר קשה מקנטור אלים, אז את לא יכולה להוציא אותו לגמרי. אני לא יודע להגדיר.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל כן אפשר להגדיר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הדבר היחיד שאפשר לעשות, שוב, מה שאני פחות אוהב, זה לתת לשופטים לעשות את זה, שהם חשים את המקרה, הם רואים את המקרה. וגם מה שמיקי אמר, יכול להיות שמה שהיום נחשב כקנטור סופר סופר, יכול להיות שבעוד שלוש שנים זה יהיה פחות בגלל הנסיבות החברתיות. והדבר ההפוך, שהיום הוא פחות, יכול להיות שבעוד שלוש שנים או ארבע שנים זה יהיה קנטור נוראי. אנחנו לא יכולים כל הזמן לרוץ עם החוק ולשנות אותו בהתאם לזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל כן אפשר למקד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכן אין לנו לפעמים ברירה. ואני אומר שוב, אתם יודעים שאני כמה שפחות אומר את המשפט הזה, לפעמים אין לך ברירה, אתה צריך לתת את שיקול הדעת של השופט, אחרי שהוגדר הכול ואחרי שתוחם הכול, ואחרי שאתה גם רואה בפועל שהם לא משתמשים בזה בהרחבה יתירה מה שנקרא, אלא בדיוק הפוך, הם מצמצמים. אז אתה צריך לתת להם את הדבר הזה, כי אתה מרגיש שבכל אופן מי שרצח בגין קנטור, איך שהוגדר פה, הרצח הוא אסור וכו', אבל זה עדיין לא בדיוק כמו מי שרצח אשכרה, ותכנן וכו'.
יעל גרמן (יש עתיד)
ניסן, הרי מה קורה פה? כתוב: המעשה בוצע בתכוף לאחר התגרות, התגרות גרידא. אולי באמת קצת יותר לרדת לרזולוציה של איזה סוג התגרות, ולא להשאיר את ההתגרות בצורה אמורפית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בני, נעשה את מה שעשינו, התגרות קיצונית, בהגדרה של מלחמה, וכו', את תרפ"ט השלייקס האלה.
לילך וגנר
בדקתי מילים - - -
קריאות
- - -
יעל גרמן (יש עתיד)
זה לא עזר לכם, עדיין זה היה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא קיבלו את עמדתי, אני אמרתי משהו אחר.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא קיבלו את עמדתו של אף אחד, חוץ מאשר של ראש הממשלה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
בוא לא נחזור על התרגיל - - - , זה כבר הזיק לנו מספיק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שתהיה התגרות קיצונית, וכו'. צחקתי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זאת דוגמה לא טובה לחקיקה.
יעל גרמן (יש עתיד)
זאת דוגמה גרועה לחקיקה, לא רק לא טובה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שמענו את הדעות, בואו נמשיך הלאה.
לילך וגנר
אנחנו ממשיכים, יש לנו עד 12:30.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לנו עכשיו את ההתעללות. אחרי שקנטרתם אותנו, עכשיו אנחנו עוברים להתעללות.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מבינה שהוועדה המשותפת נמצאת בוועדה לזכויות - - -
קריאה
כן, כן.
נועה ברודסקי-לוי
כן, הוועדה המשותפת.
לילך וגנר
אולי אני אקריא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נמשיך הלאה למושג הבא. אני מבקש גם מחבריי חברי הכנסת, גם ממשרד המשפטים, לילך, תמר, גם מהסנגוריה, וגם מהאחרים, מי שתהיה לו לישיבה הבאה, אם תהיה לו איזושהי הגדרה, הרי כולנו מרגישים שמצד אחד אנחנו רוצים הגדרה יותר מדויקת, ואנחנו לא רוצים לבטל את המושג קנטור.
יעל גרמן (יש עתיד)
יופי, תודה. אנחנו רוצים אבל מבינים שזה קשה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו רוצים הגדרה יותר מדויקת. אם מישהו ימצא לקראת הישיבה הבאה משהו שיוכל להניח את דעתנו נעשה את זה בשמחה, ואז גם יהיה קנטור עם הגדרה יותר מדויקת. אדרבה, אם כל אחד פנוי, יכול להתייעץ אולי גם עם שופטים שאולי עברו את הניסיון וחוו כל מיני מצבים. יכול להיות שמישהו יודע להגדיר את זה. אנחנו לא מצאנו, נכון לרגע זה, אז בואו נמשיך הלאה. לילך.
יעל גרמן (יש עתיד)
לחדד את מושג ההתגרות, שבאמת יהיה ברור שזאת התגרות קשה.
לילך וגנר
אקריא לכם את פסקה (2) שעוסקת בהתעללות. ברקע שנתתי בדיון הקודם, ואני לא אחזור עליו, לחקיקת סעיף 300א לחוק העונשין, הזכרתי שבתחילה ההצעה הייתה ליצור אחריות מופחתת, אבל בסופו של דבר הכנסת בחרה ללכת במסלול של ענישה מופחתת ולא של אחריות מופחתת.

בעצם, ההצעה שלנו מנסה להחזיר את המתכונת שהוצעה בהצעת החוק המקורית על כנה, וליצור קטגוריה נפרדת עם תיוג שונה ואחריות שונה גם בנושא של התעללות, שמופיע היום בסעיף 300א. אני אקריא את הנסיבה, היא בדיוק אותו דבר כמו בסעיף 300א(ג) הקיים. אנחנו מציעים לכלול אותה שוב בעבירה שיש לה תיוג אחר, המתה בנסיבות של אחריות מופחתת, שהעונש בצידה הוא 20 שנות מאסר.


"(2) המעשה נעשה כשהנאשם היה נתון במצב של מצוקה נפשית קשה, עקב התעללות חמורה ומתמשכת בו או בבן משפחתו, בידי מי שהנאשם גרם למותו;"

אז כמו שהזכרתי, הצעת החוק נולדה בעקבות שתי פרשיות שהטרידו את הציבור הישראלי, עניין כרמלה בוחבוט ועניין שוקי בסו. בשני המקרים בפועל הנאשמים לא הורשעו בעבירה של רצח, אלא בעבירה של הריגה, והעונש שהוטל על כרמלה בוחבוט כמדומני היה ארבע שנות מאסר, והעונש שהוטל על שוקי בסו היה לדעתי עשר שנות מאסר. ובעקבות המקרים האלה, שחידדו את הבעייתיות במצב שבו אדם היה נתון להתעללות בתוך התא המשפחתי, שבעצם ממנו הוא לא היה יכול לברוח, וההתעללות הבלתי פוסקת הזאת, שהייתה במקרים האלה התעללות פיזית קשה, וגם התעללות מינית באימו של שוקי בסו, הובילה את הנאשם למצב של מצוקה נפשית מאוד מאוד קשה.

גם בתי המשפט וגם הציבור הרגישו שהתווית של רוצח על המקרים האלה היא לא תווית נכונה, היא לא מתארת את המעשה בצורה הולמת. היא לא נותנת ביטוי למה שספג אותו נאשם, ולכן צריך לסווג אותה אחרת. המחוקק בחר בגישה של לכלול את הנסיבה הזאת תחת סעיף שמאפשר לבית המשפט הרשעה אומנם ברצח, אבל קביעת עונש עד בעצם למאסר עולם בסיטואציות האלה.
מיכל רוזין (מרצ)
מה שיושם בערך פעם אחת.
לילך וגנר
זה כמעט לא יושם במציאות. למה זה כמעט לא יושם במציאות, סעיף 300א(ג)? עברתי, אני מקווה, על כל הפסיקה שבה הועלו הטענות האלה, מקרים רבים, כמו במקרה הֵיילו – או שקוראים לו הַיילו, אני אשמח אם מישהו יתקן אותי, כי אני אף פעם לא יודעת איך לכנות את המקרה הזה, נקרא לזה הֵיילו, בסדר? – במקרה הֵיילו זה נתן ביטוי לבעייתיות שקיימת היום, ובעצם מצדיקה את התיקון שלנו.
בית המשפט אמר
כשמדובר בקנטור אנחנו הולכים לעבירת ההריגה, העונש המרבי 20 שנה; כשמדובר בהתעללות, שהיא יכולה להיות הרבה הרבה יותר חמורה, התעללות מתמשכת בבן משפחה, בבן זוג, או בבן, במצב שבו הופכים את חייו לבלתי נסבלים, גורמים לו לרצות לא לחיות עוד, מביאים אותו למצבים קשים ביותר, בזה המחוקק בחר ללכת להרשעה ברצח עם אפשרות לענישה מופחתת.

אז בתי המשפט וגם הפרקליטות, שהגישה את כתבי האישום, לא עשו הרבה שימוש בסעיף הזה, אלא בחרו ללכת מראש או אחרי הגשת כתב האישום לעבירת ההריגה, שמאפשרת מרחב תמרון הרבה הרבה יותר גדול, גם לבית המשפט וגם לתביעה.

והדוגמה שהצגנו בדו"ח זה מקרה שאני מכירה באופן אישי, זאת הדוגמה של אלידה קריסטל שרצחה את בעלה אחרי התעללות ממושכת רבת שנים בה ובילדים, כתב האישום הוגש בעבירת הריגה, ולא ברצח בנסיבות של אחריות מופחתת. נדמה לי שנגזרו עליה שלוש שנות מאסר בסופו של דבר. זאת אומרת שמראש - -
היו"ר הניסן סלומינסקי
הלכו על הריגה, מה שאין לנו עכשיו.
לילך וגנר
- - הלכו על הריגה. בנושא היילו למה זה בולט? כי בית משפט מחוזי קיבל את טענת ההתעללות המתמשכת, והרשיע את היילו ברצח בנסיבות של סעיף 300א(ג), כלומר, תוך כדי התעללות. בית המשפט העליון חשב שזה לא הסיווג הנכון, והרשיע אותו בהריגה בנסיבות של קנטור. ושני שופטים ציינו מפורשות בפסק הדין שלהם שאם הייתה מתקבלת הרפורמה, ובעצם הקנטור וההתעללות היו חלות על אותו מדרג נורמטיבי ומאפשרות את אותו חופש בענישה ואת אותו תיוג, אז יכול להיות שהתוצאה הייתה שונה. ובמובן הזה יש לי ביקורת מסוימת, כי פסק דין היילו, בסופו של דבר הוא הורשע בהריגה בנסיבות של קנטור, מה שנקרא קנטור מצטבר או קנטור מתמשך, ובית המשפט מפנה לדין האנגלי, ששונה בהקשר הזה.

מה שאני אומרת זה שהמחוקק הישראלי בחר בדרך של נסיבה מיוחדת לאותם מצבים של התעללות, שלוקחת בחשבון את המצב הנפשי הקשה שמגיע אליו בן משפחה בהקשרים האלה, וקראה לזה בשם מיוחד. אין צורך ללכת מול המשפט האנגלי לדוקטרינות שהתפתחו מהקנטור כדי לתת ביטוי למצבים האלה, המחוקק הישראלי עשה את העבודה. מבחינתי גם ההגדרה שנמצאת היום בחוק העונשין היא הגדרה טובה, היא הגדרה נכונה, היא הגדרה שנותנת ביטוי הולם למצבים האלה.

ולכן, אנחנו מציעים בהצעת החוק הממשלתית להישאר עם ההגדרה הקיימת, שהיא הגדרה נכונה וטובה, אבל לשנות את המדרג שלה ולהפוך אותה בעצם לעבירה שמפחיתה את האחריות, נותנת אפשרות לחופש בענישה עד 20 שנה. ואז בית משפט יכול לתת ביטוי הולם בנסיבות המקרה לאותה התעללות שהובילה בעצם למעשה הקטלני.

זה נכון שיש ביקורת מאוד – חברת הכנסת מיכאלי ציינה בצדק, ואני חושבת שגם אהד הזכיר את זה – שיש ביקורת בכלל לגבי ההגנות, גם לגבי הקנטור וגם לגבי ההגנה העצמית, שכולן נכתבו מנקודת מבט גברית, שלוקחת בחשבון את התגובה האלימה של אדם למעשים שנעשים כלפיו. כותבות פמיניסטיות הצביעו על כך שהקורבן הנשי אינו נוקט בצורה הזאת של תגובה אלימה למעשים שנעשו כלפיו. המקרה של יעקובוב, אישה שהתאבדה כתוצאה מאלימות שהופעלה כלפיה, הוא מקרה שבעצם מעיד יותר על התגובה הנשית האופיינית. אני לא אוהבת את ההכללות האלה, אבל אני מצטטת גישות שיש בהן הרבה מהאמת למצבים כאלה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
רק אני אעשה סוגריים, ההכללות הן רלוונטיות לא בגלל עניין מהותני, אלא בגלל עניין תרבותי חברתי חוקי מצטבר של שנות אור. לכן הן רלוונטיות, ואין צורך להתנצל עליהן.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
קצת מסוכן אני חושב אפילו עם זה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לא, זה לא מסוכן, צריך להכיר במציאות.
מיכל רוזין (מרצ)
זה לא מסוכן. יש חינוך, יש תרבות, יש חברה, וכתוצאה מזה יש התנהגויות שונות.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
בדיוק.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
שלא יצטטו אתכן על שירות נשים ביחידות קרביות.
מיכל רוזין (מרצ)
איך זה שייך? זאת שאלה מהותנית וזאת שאלה חברתית.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בסדר, אני לא נכנס לזה, לא רוצה להיכנס לזה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
גם שם זאת שאלה חברתית ותרבותית. זה אחד לאחד אותו דבר, אבל חבל כרגע להסית את תשומת לב הוועדה מזה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
נכון, אמרתי את זה, רק צריך להיזהר מההגדרות האלו.
מיכל רוזין (מרצ)
אפשר לצטט אותנו תמיד.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אפשר לצטט אותנו, אנחנו עומדות מאחורי עצמנו.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
את יודעת איפה אני נמצא, ולכן אני חושב שההערה שלכן במקום בשביל לחדד את העניינים האלה, בגלל שזה יכול לקחת אותנו למקומות שאני לא בטוח שאנחנו רוצים להיות שם.
לילך וגנר
מה שאני מנסה להגיד זה שבמציאות בעולם גילו מה שאהד קודם ציין, ופרופ' קרמניצר וד"ר גנאים כתבו על זה גם בספר שלהם ובמאמרים, שלעיתים התגובה של בן משפחה שנתון למסכת של התעללויות היא לא בעקבות מעשה קונקרטי של אלימות, בעקבות תגובה אלימה מצידו, אלא ניצול מצב בגלל הפרשי הכוחות בינו לבין הקורבן, ניצול מצב שאותו מתעלל מנוטרל, ישן, שיכור.
מיכל רוזין (מרצ)
כמו שבוי ושובה.
לילך וגנר
במצבים כאלה. מהבחינה הזאת הנסיבה שלנו בדיוק לוקחת את המצבים האלה בחשבון. היא לא דורשת שיהיה אירוע שעולה עד כדי התגרות, שהוא הטריגר למעשה הקטלני, אלא היא רואה את מצבור ההתעללויות שנעשו כמסכת במהלך שנים, ואת המצוקה הנפשית שנוצרה בעקבות ההתעללויות האלה כמאפשרת הקלה מסוימת באחריות ובעונש של מי שניצל את ההזדמנות וקטל את חיי הבן אדם שהתעלל בו. במובן הזה אני חושבת שהנסיבה הזאת נותנת ביטוי נכון.

נועה, במסמך ההכנה שלה ניתחה את יסודות העבירה, את הקשר הסיבתי הנדרש. אגב, במקרים רבים, מבדיקת הפסיקה – מרב ומיכל, זה בשבילכן – הטענה הזאת עלתה על-ידי גברים שטענו שהנשים התעללו בהם, אני חושבת שאולי בכמחצית מהמקרים הטענה הזאת עולה. בית המשפט לא קיבל אותה, מעולם הוא לא השתכנע שבנסיבות המקרה הייתה באמת התעללות. אנחנו מודעים לבעייתיות בנושא של התעללות, שתמיד נמצאת בעבירות ההמתה, שאין לקורבן יכולת להתגונן, כי הגרסה שלו לא תישמע בפני בית המשפט כי חייו נקטעו.

אבל אני חושבת שלבית המשפט יש מספיק אינדיקציות חיצוניות לגבי מצבים כאלה של התעללות, והוא לא מבסס אך ורק את עמדתו על גרסה מאוחרת של נאשם, סוג של טענת הגנה שבדיעבד. פתאום לצייר מערכת יחסים, שהייתה מערכת יחסים עם עליות ומורדות כמו אצל כל זוג, פתאום צובעים את זה בצבעים שחורים. בית המשפט נזהר מאוד מאוד לא לקבל טענות כאלה בלי שהן מבוססות כדבעי.

לכן אני חושבת שגם הפרשנות הקיימת של הנסיבה וגם התיוג החדש עם הענישה החדשה שאנחנו מציעים יעשו את התיקון הנדרש בהקשר הזה. אני יודעת שעלו רעיונות להרחיב את הנסיבה הזאת. אני חושבת שאין כל צורך, ואני אגיב כמובן להצעות קונקרטיות בנושא הזה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
תגידי, לילך, האם אין אפשרות, יכול להיות שאפשר לראות בה סכנה, שתהיה הגנה נגיד לגבר מתעלל בזמנים האלה המודרניים, שהיא טענת נגד להנחה או לאמירה שהנאשמת לא יכולה להשתחרר מהתא המשפחתי. הסנגור של הבעל אולי יכול לומר: זה 2018 – היו, או היה ב-2015 – והיא יכולה להשתחרר, היא יכולה, נניח שאפילו אין ילדים או שהילדים כבר גדלו, זו אחת הטענות. לא טוב לך, תקומי ותלכי, כמו שפעם היו אומרים, תלכי לאימא שלך. אז זאת לא יכולה להיות או עלולה להיות איזושהי טענת הגנה שאולי בעבר אי-אפשר היה להעלות אותה על הדעת.
מיכל רוזין (מרצ)
אני רוצה לענות.
לילך וגנר
את רוצה להגיב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תעני, כי אני רוצה לשמוע גם את תמר.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אם את חושבת שמה שאמרתי הוא מופרך, תגידי שזה לא לעניין. זה בסדר.
לילך וגנר
אל"ף, בוודאי שטענות כאלה עולות כטענות. הם עלו במיוחד בסיטואציה שגבר טען שאשתו התעללה בו בהקשר הזה של התא המשפחתי. אני חושבת שבתי המשפט היום, בגלל שינוי הגישה של המחוקק ובגלל הבנה יותר גדולה לתסמונת האישה המוכה, מבינים שהמצוקה הנפשית שמגיע אליה מישהו שנמצא בתוך תא משפחתי, גם אם פורמלית אפשר לנתק את היחסים האלה, מבין שלהשתחרר מתא משפחתי גם כאשר זה לאו דווקא נשים מוכות, אלו יכולים להיות גם ילדים מוכים בעצמם או ילדים עדים למסכת של אלימות שמופנית כלפי האימא שלהם. זאת אומרת, הסיטואציה הזאת של אדם שנמצא בתא משפחתי כזה, גם אם פורמלית הוא יכול להשתחרר, יש הבנה שהמצב הזה הוא קשה מנשוא, וההשתחררות מהתא המשפחתי כתגובה למסכת של אלימות לא תמיד אפשרית.
מיכל רוזין (מרצ)
כולל ניסיונות.
לילך וגנר
לעיתים נשים נרצחות דווקא כאשר הן מפרקות את התא המשפחתי, והמורכבות הזאת ברורה לבית המשפט. בהרבה מקרים מובאות חוות דעת בהקשרים האלה, חוות דעת פסיכולוגיות, פסיכיאטריות לגבי המצבים הנפשיים. לא שזה נדרש לפי נוסח הסעיף, אבל במקרים רבים זה מובא. אני חושבת שהדברים האלה על השולחן, ויש הבנה בבתי המשפט לייחודיות של המצבים האלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמר, עובדת סוציאלית, נשמע אותה.
תמר דהאן
שלום לכולם, אני עובדת סוציאלית עם נשים, ובפרט עם מקרים של נשים בטראומה, נשים בזנות ונשים נפגעות אלימות. בעבר עבדתי עם נשים נפגעות אלימות, ואני דוקטורנטית באוניברסיטת תל אביב שחוקרת נשים שהורשעו בעבירות המתה של בן זוגן.

חשוב לי להעמיד כמה דברים על דיוקם. דבר ראשון, בכלא נווה תרצה היום ישנן שמונה נשים שהורשעו בעבירות המתה של בן הזוג שלהן, כאשר חמש מתוכן, שזה רובן, מורשעות בעבירת רצח, וזה סעיף 300 לחוק העונשין. חשוב לי לציין שאותן נשים, גם כשקוראים בפסקי הדין שלהן, גם כשפוגשים אותן, וגם כשקוראים את הדוחות הפסיכוסוציאליים שלהן, רובן נשים נפגעות אלימות על-ידי בן הזוג, נשים ששהו במקלטים, נשים שהגישו תלונות במשטרה, ויותר מאחד, נשים שאושפזו בבתי חולים בגין האלימות מצד בן הזוג. כלומר, הן פנו למוסדות, הן ביקשו עזרה, והן הגיעו לתחושה שהן לבד במערכה.

אני היום כאן כי אני חושבת שזה מחדל שאותן נשים מורשעות בסעיף של רצח ורובן במאסרי עולם, והן לא מורשעות כמו שנאמר פה, גם לא בענישה מופחתת.
מיכל רוזין (מרצ)
זה עדיין 20 שנים.
תמר דהאן
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עד 20 שנה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
זה ההבדל.
תמר דהאן
אבל הן עדיין לא מורשעות גם בזה. זאת אומרת, רובן מורשעות ברצח לכל דבר, מאסר עולם, שכאשר קוצבים את מאסר העולם זה בין 25 ל-30 שנים.

אני רוצה להגיד שנשים מבצעות את המקרה לאחר אירוע שחרג מהרפרטואר האלים מצד בן הזוג. למשל, באחד המקרים המפורסמים של דלאל דאוד, אישה שפנתה לרשויות והגישה תלונות במשטרה, הוא רצה לקיים איתה יחסי מין יומיים אחרי שילדה, דבר שאנחנו יודעים שזה בלתי אפשרי, ועל סמך זה היא ביצעה את המקרה בזמן שהוא ישן. בזמן שקורה האקט האלים אין להן אופציה להגיב, כי הכוח שלו רב מהכוח שלה.

אני גם אציין, מבחינתי אלימות פיזית ואלימות נפשית זה אותו הדבר, וגם מחקרים מראים שאלימות נפשית זאת אלימות הכי הכי קשה. אותן נשים סובלות מאלימות פיזית, נפשית, מינית על-ידי בן הזוג המתעלל, ולכן זה מחדל שהיום בכלא נווה תרצה חמש מתוך השמונה מורשעות ברצח. אותי אישית זה מקומם. גם פסק הדין ששמו באתר של הוועדה, אריקה פרישקין, אישה שהייתה שלוש פעמים במקלט לנשים מוכות, איך זה שהיא מורשעת ב-30 שנים?

אז אני חושבת שהיום הרפורמה זאת הזדמנות להרחיב ולהגמיש את החוק. אני לא משפטנית, אני עובדת סוציאלית, אני מטפלת, יש כאן משפטנים שידעו לעשות את זה טוב ממני, אבל אני חושבת שאי-אפשר להשאיר את המציאות הזאת ככה, חייבים לשנות אותה, זאת לגמרי מציאות פרובלמטית.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
רק הערה אחת קצרה. כל הדיון שלנו קודם על קנטור, עובדה שבמקרים האלה הקנטור לא שימש כלי.
לילך וגנר
אני רוצה להגיב על שני המקרים האלה. אבל, מרב, למשל בתיק של דלאל דאוד, היא הכחישה את ביצוע המעשה. הדיון בבית המשפט, כולל עד העליון בהקשר הזה, הטענה הייתה אם היא ביצעה את המעשה או לא ביצעה את המעשה. טענת ההתעללות לא עלתה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא שייך למקרים האלה.
לילך וגנר
לכן זה באיזשהו מקום לא הוגן לבוא לבית המשפט בטענות למה לא קיבלת את טענת ההתעללות כשהיא טענה שהיא לא עשתה את המעשה. זה מצב אחר. לכן מאוד חשוב במקרים האלה לקרוא את פסקי הדין של בית המשפט העליון, וגם את פרישקין. לחברי הכנסת אני יכולה להנגיש כמובן את כל הפסיקה בעניין הזה. בית המשפט בעניין פרישקין לא השתכנע שקיים קשר סיבתי בין ההתעללות לבין הרצח. אפשר להחליט שבית המשפט טעה.
מיכל רוזין (מרצ)
זה בדיוק העניין.
לילך וגנר
כמובן שבית המשפט יכול לטעות, אבל לא הנסיבה היא זאת שלא אפשרה להרשיע ולתת ענישה מקילה, בגלל שבית המשפט לא השתכנע בנסיבות המקרה שזה מה שהוביל לרצח. במקרה של פרישקין זה היה מקרה של פירוד, והיא טענה חזור וטעון שהיא הרגה אותו מחמת קנאה, מחמת זה שהוא הזניח אותה ואת בתה.
נועה ברודסקי-לוי
זה היה משולב.
לילך וגנר
יכול להיות שאנשים יחשבו אחרת מבית המשפט, אבל בית המשפט לא השתכנע בנסיבות המקרה. זה לא שהנסיבה עצמה לא מאפשרת להכיר בהתעללות מתמשכת, אבל ודאי שאם בית המשפט חושב שבנסיבות הקונקרטיות של המקרה העובדות לא הוכחו, הוא לא ייתן את ההקלה.
מיכל רוזין (מרצ)
אם יותר לי, כי זה נושא שאני מחכה לו מתחילת הצעות החוק האלו שעלו על שולחן הוועדה, וזה נושא שהוא מאוד מאוד חשוב לי והתעמקתי בו. אני שמחה שהנשיא החליט לקבוע שהקבוצה הזאת תהיה חריגה, למרות שהורשעה ברצח או בהריגה, תהיה חריגה לעניין 70 שנה לחנינה. אני מקווה שלפחות כמה יקבלו חנינה בעקבות כך.

אני חייבת להתחיל כך, קודם כול העובדות מדברות בשם עצמן, כי אם בסופו של דבר רוב הנשים, אני לא רוצה להגיד כל, אבל רוב הנשים הורשעו ברצח או בהריגה ויושבות, רובן, קרוב ל-20 שנה ומעלה בכלא, אז זה אומר שבית המשפט זה לא – שאנחנו יכולים לקחת כל מקרה לגופו. בסופו של דבר אנחנו יודעים שסעיף 300א של הפחתה בענישה לא עבד חוץ מאשר אצל כרמלה בוחבוט. אנחנו יודעים את זה.
תמר בורנשטין
זה לא נכון.
לילך וגנר
כרמלה בוחבוט הורשעה בהריגה. זה היה לפני הסעיף.
מיכל רוזין (מרצ)
בסדר, בעקבות זה עשו. אבל אם הרשיעו בסופו של דבר ונתנו ענישה כל כך מחמירה, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו האם בתי המשפט והמחוקק רואה את התופעה הזאת שאנחנו יודעים. הבאתי ממרכז המידע והמחקר של הכנסת מידע שמראה שיש כמה מדינות מערביות מתוקנות בעולם שמכירות בתסמונת האישה המוכה.

עכשיו מה אנחנו אומרים? אנחנו אומרים שאם פורץ אליך גנב הביתה ורוצה לשדוד אותך ויש לך אקדח מותר לך להרוג אותו כי הוא מאיים עליך, כי זאת הגנה עצמית. אבל אם מישהו מתעלל בך, פוגע בך, עושה בך שמות, ואת פונה למשטרה ומתלוננת ומספרת לסביבה, והולכת למקלט לנשים מוכות, והולכת לרווחה וצועקת חמאס, ואף אחד לא עוזר לך, אבל את לא הרגת אותו כשהוא כיוון מולך אקדח, זאת לא תהיה הגנה עצמית.

מה שקורה במקרה הזה, תחשבו רגע על סיטואציה של שבוי עם שובה. אתה יושב בשבי, אתה כלוא, מתעללים בך, מענים אותך, אונסים אותך, עושים בך הכול, ויום אחד השובה שלך נרדם. הוא נרדם, הוא עכשיו לא מאיים עליך, ואתה מצליח לגנוב ממנו את הנשק ויורה בו. האם מישהו מאיתנו היה מאשים את השבוי ברצח או בהריגה או שהיינו אומרים: הוא ניצל את ההזדמנות כדי להיחלץ על נפשו, כדי להציל את נשמתו ואת נפשו ולברוח משם. אחרת הכותרות בעיתונים לרוב הם אישה שנרצחה ולא גבר שנרצח על-ידי בת זוגו.

ולכן, הנשים האלה, שוב, זה לא שאישה תבוא ותטען: הוא התעלל בי אז רצחתי אותו. רוב הנשים האלה, יש הוכחות למכביר שהן ניסו לפנות, והן התלוננו, והן פנו לרשויות והלכו למשטרה, והלכו לבתי חולים, וההוכחות היו שם. בין אם היא טענה לכך ובין אם היא לא טענה לכך, אני לא יודעת מה היו השיקולים, אבל בסופו של דבר היו את ההוכחות לכך שהאישה הזאת הייתה אישה מוכה שהתעללו בה.

עכשיו השאלה האם נכון, לא רק שנכון להפחית את זה מרצח להריגה, האם נכון להשאיר את זה גם כהריגה. האם גם העונש הזה הוא עונש ראוי כאשר אנחנו כחברה אומרים שאם מנסים לגנוב לך קומביין מותר לך לירות כי זאת הגנה עצמית על הרכוש שלך. שוב אנחנו חוזרים לעניין הפטריארכלי שאומר: להגן על הרכוש שלך זה זכות להגנה עצמית, אבל להגן על הגוף שלי ועל החיים שלי, בואו נשאל אם יכולת ללכת, לא יכולת ללכת, קמת והלכת, לא קמת והלכת, כל השאלות האלה שהן לא רלוונטיות במקרה הזה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
שאלת ההסכמה הגדולה. בדיוק.
מיכל רוזין (מרצ)
ולכן אני חושבת שלא רק שחייבים לאמץ את הסעיף הזה, הוא לא מספיק. אני מצטערת, אנחנו כבר עושים שינוי מהותי בחוק, אז בין לקבוע שזו הגנה עצמית לחלוטין ופטור מוחלט לבין להגיד: אני מפחיתה את זה מרצח להריגה יש מרחק רב, וצריך להפחית עוד יותר.

ברור שבסופו של דבר בית המשפט ידרוש את ההוכחות. הוא ידרוש האם היא באמת ניסתה להיחלץ. יש את מה שפרוקצ'יה אמרה: זה לא מספיק שעברת התעללות, האם ניסית להיחלץ מכך, האם ניסית לצאת מכך, האם ניסית להתלונן. הן פנו לחברה, החברה היא זאת שסגרה בפניהם את הדלת ולא נתנה להן אופציה, ואז בסוף גם הענישה אותן בחומרה יתירה. למה? כי הן נשים, והן העזו לקום מול הבעל שלהן או בן הזוג שלהן.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
זאת פרשנות שלך.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לא, זו לא.
מיכל רוזין (מרצ)
אז אני שואלת אותך איך אתה מפרש את זה שכל אותן נשים שהרגו את בני זוגן - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
המתעללים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רובן.
מיכל רוזין (מרצ)
- - המתעללים, קיבלו עונשים מאוד מאוד גבוהים, קשים.
קריאות
- - -
קריאה
איפה נקודת המוצא? שכל הנשים שהתעלו בהן הואשמו ברצח. נראה את פסקי הדין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מיכל, דיברתן על שני מקרים, ולילך אומרת ששני המקרים האלה בכלל לא שייכים, לא היה שם שום טיעון של התעללות.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
כל אלה שעכשיו הן לא בנווה תרצה, נסתכל רק על אלה שכן.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הטיעון שאולי הייתה, אבל לא הציגו את הטענה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לילך אומרת שלא. טענה אחת היא אמרה שהיא לא רצחה בכלל, וטענה שנייה היא שזה היה מתוך קנאה.
לילך וגנר
אנחנו מדברים על המשפט של הרשעה ברצח.
תמר בורנשטין
במשפט חוזר זה קצת מאוחר.
תמר דהאן
אני רוצה להגיד שרוב הנשים לא דוברות אמת במשפט עצמו כחלק מתסמונת האישה המוכה, הן רוצות לחזור לילדים שלהן. ואז כשדלאל דאוד ביקשה משפט חוזר סירבו לה, וגם סירבו לתת לה חנינה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה דיברו, יש לה בטח עורכי-דין – טוב, אני לא יודע להגיד, אני לא מכיר את המקרים.
ישי שרון
מה חנינה, לא נתנו לה שליש.
מיכל רוזין (מרצ)
אחרי שכבר הנשיא קבע חנינה, גם את זה לא נתנו לה. היא עד עכשיו לא עברה למחלקה של השיקום על-ידי השב"ס. יש יחס מאוד מחמיר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני מסתכל אם את לא מקילה כאילו במשמעות של רצח, של הריגה או של נטילת חיים.
מיכל רוזין (מרצ)
ממש לא. אני מקילה ברצח? ממש לא.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
הפסדת את כל הדיון הקודם בנושא הקנטור.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
זה לא קשור.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה קשור, לגמרי קשור.
מיכל רוזין (מרצ)
זה קשור. אני מאוד לא מקילה. אבל לא ייתכן שבמשהו אחד אתה אומר: פה תהיה הפחתה וזאת תהיה אדישות וזאת תהיה רשלנות, ופה אתה אומר: אני נותן להן את העונשים הקשים ביותר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
באדישות העלינו.
קריאה
וזה בדיוק הפוך.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
ייקוב הדין את - - -
לילך וגנר
אנחנו מפחיתים היום, ושוב, אתן מסבירים שהמצב הקיים היום הוא שהמדרג של ההתעללות - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אין ויכוח שיש פה הפחתה, מה שמיכל אומרת שהיא לא מספיקה.
מיכל רוזין (מרצ)
שאם את משנה את החוק, אז - - -
קריאות
- - -
תמר בורנשטין
אתם רוצים פטור? מה? פטור מאחריות פלילית?
לילך וגנר
אני רוצה להבין, אתם רוצים הגנה עצמית מורחבת? כי את הדיון על הגנה עצמית מורחבת אולי צריך לעשות, אבל אנחנו כרגע לא בדיון בפטור, אלא אם מוצע שהנסיבה הזאת תהיה פטור מאחריות פלילית. אני לא חושבת שזה על הפרק כרגע, פטור מאחריות פלילית במצבים כאלה. ולכן, אם אנחנו לא חושבים שזה פטור, כי הערך של חיי אדם הוא ערך משמעותי, בתי המשפט עומדים על זה, גם בנסיבות הקשות של שוקי בסו, גם בנסיבות הקשות של שחר חדד.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל, לילך, מיכל לא מציעה פטור.
מיכל רוזין (מרצ)
נכון.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אז מה ההצעה?
תמר בורנשטין
אז מה היא מציעה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה ההצעה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה לא הדיון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל השופט יכול להפחית. אם את אומרת עד 20 שנה, השופט יכול לתת לה רק שנתיים אם הוא חושב. אני לא מכיר את המקרים שהיו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
נטילת חיי אדם היא חמורה מאוד, בין אם הנסיבה חריגה, בין אם הנסיבות הן רצח, בין אם הנסיבות מקילות או לא. הטענה שאם יש התעללות מתמשכת וכו' וכו', צריכה להיחשב בעניין הזה או להיות מוגדרת במיוחד או להיות – זאת השאלה.
לילך וגנר
אבל הצענו להגדיר את זה במיוחד. - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש פה גם עניין כמותי וגם עניין איכותי.
לילך וגנר
לא הבנתי את הטענה המהותית. את הטענה של העונש הבנתי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתם לא סותרים את הנתונים שניתנו פה.
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
סתרו אותן, לחלוטין סתרו. מיקי, על שתי הדוגמאות שנתנו אמרו שזה לא.
לילך וגנר
ביקשתי, גם נועה ביקשה לקבל את המקרים כדי שאני אבדוק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אם אתם סותרים את הנתונים אז אנחנו - - -
תמר בורנשטין
אני לא סותרת, אבל אני גם לא מאשרת. אני שומעת מי שאינה משפטנית שלא ראתה את פסקי הדין, שהתרשמה מדברי הנשים. אני מכבדת מאוד את הדברים, ואני מאוד מזדהה עם המצוקה, אבל אני רוצה לקרוא פסק דין לפני שאני מאשרת או מפריכה.
קריאות
- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
היא חוקרת את העניין.
תמר דהאן
ראיתי את פסקי הדין.
עמיר פוקס
אבל זה לא מדגם, זה רק הנשים שהיום בכלא. מה עם כל אלו שלא בכלא? אי-אפשר להסתכל רק על מי שהיום שבכלא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ששש.
מיכל רוזין (מרצ)
אין, אין, אין נשים שהרגו את בני זוגן שהן לא.
עמיר פוקס
כרמלה בוחבוט.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא שמעתם אותי עד הסוף. ההצעה היחידה היא שאתם תבדקו את זה ותשובו הנה עם תשובה מוסמכת.
תמר בורנשטין
אנחנו צריכים שמות. מה ההצעה שאנחנו אמורים לבדוק?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לילך כן הכירה.
לילך וגנר
אני ביקשתי לפני הדיון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אלו מקרים שונים לגמרי.
לילך וגנר
את שני המקרים האלה אני מכירה.
יואב ספיר
אפשר להתייחס רגע למקרים?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
האם יש הצעה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
ששש, רבותיי, בואו ניכנס בחזרה למסגרת. כרגע אנחנו מדברים, בהיעדר הנושא של הריגה, אנחנו עכשיו רוצים לדבר על כך שכשיש התעללות זה יהיה, נקרא לזה, רצח עם ענישה מופחתת. על המקרה הזה אנחנו מדברים.
לילך וגנר
זו ההצעה הממשלתית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כדי להגיד שעדיין לרצוח בן-אדם זה רצח.
עמיר פוקס
אבל כתוב המתה.
נועה ברודסקי-לוי
זו המתה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל כשאתה מדבר על מתן העונש - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אתה לא יכול להמית. לרצוח או להמית? נטילת חיי אדם.
קריאות
- - -
מיכל רוזין (מרצ)
עדיין אתה עושה מדרג.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נטילת חיי אדם. אבל כשאתה מגיע לעונש תעשה אותו מופחת אם באמת בית המשפט ישתכנע שהייתה כאן התעללות כפי שמוגדר פה. אם בית המשפט לא ישתכנע או אם לא טענו אפילו טענה של התעללות, אז זה נכנס למסגרת רגילה של מה שכל בית משפט דן. זאת המסגרת. אם יש הצעות אחרות.
נועה ברודסקי-לוי
אני רוצה לחדד את שתי השאלות שעולות כאן. אחת זה מה שחברת הכנסת רוזין העלתה בנושא של מה העונש המקסימלי שראוי לקבוע; והשאלה השנייה היא האם יש בעיה עם הנוסח הקיים.
לילך וגנר
זה מה שאני מנסה להגיד.
נועה ברודסקי-לוי
זאת השאלה שעלתה פה, האם זה חל על המקרים - - -
תמר בורנשטין
זאת השאלה.
נועה ברודסקי-לוי
נכון, בסדר, אז לפני שאנחנו עוברים ליואב ספיר - - -
מיכל רוזין (מרצ)
זה שעכשיו את אומרת שאין בעיה זה מטריד אותי. אז למה לעשות בכלל ענישה מופחתת אם אין בעיה? אם הם בכלל לא טענו לזה, לא, לילך, את שינית את עמדתך ב-180 מעלות.
לילך וגנר
למה? מה שאני אמרתי זה שאין בעיה עם הנוסח של הנסיבה.
קריאות
- - -
יואב ספיר
זה לא נכון.
מיכל רוזין (מרצ)
ברור שלא.
לילך וגנר
מבחינתנו הבעייתיות הייתה במדרג ובתיוג, וזה מה שהטריד אותנו, ובזה הייתה הסכמה בצוות, שאנחנו חוזרים לנושא של אחריות מופחתת ולא ענישה מופחתת כמו שקיים היום. אני אומרת שלא עלתה פה טענה שהיום ההגדרה של הנסיבה אינה מאפשרת למקרים שהייתם רוצים שיכללו בה להיכנס. לא ראיתי טענות כאלה ודוגמאות כאלה, לכן אני שואלת האם יש איזושהי טענה לגבי נוסח הנסיבה על מקרים שלדעתכם היו צריכים להיכלל בה והם לא נכללים בה.

לגבי העונש הבנתי את הטענה. הטענה היא שהעונש חמור מדי והיה ראוי להפחית אותו.
עמיר פוקס
כמה היה במקור, לילך?
תמר בורנשטין
מה במקור?
לילך וגנר
בצוות?
עמיר פוקס
אפשר להגיד את זה.
לילך וגנר
אפשר.
יואב ספיר
צריך להגיד את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שמה?
עמיר פוקס
הצוות המליץ על 15 שנים, ואצל היועץ המשפטי זה היה - - -
לילך וגנר
כן. סברנו שמאחר שאנחנו שמים את הנסיבות השונות תחת הקטגוריה הזאת ולא הפרדנו, כולל קנטור, שבעינינו יש מקרים חמורים של קנטור, שהעונש המרבי ראוי שיהיה 20 שנה. מאחר שהכללנו את זה ביחד באותה קטגוריה העלינו את הרף ל-20 שנה. אני הבנתי שהטענה הנטענת פה זה שהעונש של 20 שנה לגבי הנסיבה הקונקרטית הזאת הוא חמור מדי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עד 20. אנחנו פה מדברים על עד 20.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
יכול להיות שצריך להפריד, זאת אופציה, קודם כול מבחינתי.
מיכל רוזין (מרצ)
צריך להפריד. אנחנו משנים עכשיו, נכון?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
חוץ ממאסר עולם לדעתי אין פה חובה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל בחוק החדש אין. אנחנו משנים פה עכשיו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בחוק החדש אם זה הריגה בנסיבות מחמירות אז זה חובה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אז אמרתי שחוץ מזה אין בחוק חובת ענישה, יש עד.
לילך וגנר
נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יואב.
יואב ספיר
אני רק רוצה להעמיד דברים על דיוקם לגבי שני המקרים שעלו פה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
רעיון טוב.
יואב ספיר
בלי כרגע להגיד מה המסקנות שנגזרות מזה, לומר שטענת ההתעללות לא עלתה זה לא מדויק בלשון המעטה. בסיפור של אריקה פרישקין זה עמד במוקד הדיון. לומר שהיא לא טענה את זה זה גם - - -
לילך וגנר
לא טענתי על אריקה פרישקין. למה להגיד שלא דייקתי?
תמר בורנשטין
היא לא אמרה את זה.
לילך וגנר
על אריקה פרישקין לא אמרתי.
מיכל רוזין (מרצ)
אמרת.
לילך וגנר
לא. אמרתי לגבי אריקה פרישקין שבית המשפט לא השתכנע שיש קשר סיבתי. לא אמרתי שזה לא עלה. אמרתי את זה על דלאל דאוד.
מיכל רוזין (מרצ)
בסדר, זה שבית המשפט לא השתכנע זה לא אומר שלא הייתה הטענה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא דיבר על קנאה.
לילך וגנר
תדייקו בדברים שאתם מייחסים לי.
יואב ספיר
רגע. לילך, לא הפניתי את הדברים כלפייך.
מיכל רוזין (מרצ)
נתת את זה כשתי דוגמאות למשהו שלא נטען - - -
לילך וגנר
לא.
תמר בורנשטין
לא.
יואב ספיר
זה נאמר פה, הנה, יש עוד אנשים ששמעו את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ששש. לא, היא לא אמרה את זה. זה המקרה שהיא אמרה שבסוף היה - - -
קריאות
- - -
לילך וגנר
לא אמרתי. - - -
יואב ספיר
לא משנה מה נאמר.
לילך וגנר
אם זה משנה, שהדברים שלי יובאו בצורה מדויקת.
קריאה
היא דיברה על דלאל דאוד.
תמר בורנשטין
לא. היא הפרידה בין שני המקרים, התייחסה לכל מקרה בנפרד, והיא הסבירה כל מקרה עם הסבר אחר.
יואב ספיר
תמי, לא חשוב מה נאמר. העובדות. טענת ההתעללות כן נטענה.
תמר בורנשטין
באיזה שלב?
יואב ספיר
באריקה פרישקין היא נטענה לכל אורך הדרך – תכף אני אצטט גם את דעת המיעוט של השופטת ארבל – אבל להגיד שהיא אמרה שזה רק נקמה כאשר בחקירתה במשטרה היא אומרת: "לקחתי סכין יפנית, חשבתי שזה ייתן לי כוח להשתיק אותו כדי שהוא יקשיב לי וייתן לי לדבר. לקחתי עוד סכינים בשביל זה שלא יתקרב אליי ולא ירביץ לי כמו תמיד כדי שאוכל להתגונן." או שהיא אומרת: "נכון, אני רצחתי, אבל הוא רצח אותי שבע שנים." אלה דברים שנאמרו בחקירתה במשטרה, לא בשלבים מאוחרים כשעורכי-דין טענו טענות כאלה ואחרות.

במוקד הדיונים לאורך כל הערכאות עלתה שאלת ההתעללות. בית המשפט ברוב דעות קבע, וזו שאלה שצריך להכריע בה, אם מבחינת החוק אנחנו חושבים שזה נכון או לא נכון – בית המשפט קבע ששימוש בחריג של 300א הוא חריג שבחריגים, ושהוא שמור למקרים מצומצם ככל האפשר. בית המשפט קבע באותו מקרה בדעת רוב שלא ניתן לומר, מכיוון שחוץ מאותה מסכת של התעללויות – אולי כן כדאי להגיד על המסכת הזו כמה מילים.

דובר במי שחוותה אלימות במשך שנים ארוכות, בן זוגה המנוח הורשע בגרימת חבלה חמורה, היא נקלטה פעמיים במרכז לנשים מוכות, גם בימים שלפני ההמתה הוא נהג כלפיה באלימות. בית המשפט בדעת רוב שם את הדגש על מקרה שקרה באותו יום שבו היא ראתה את אותו בן זוג עם אישה אחרת, כנראה קטינה בת 17. בית המשפט בעצם ניתק את כל מסכת חייה של האישה, את מה שהיה לפני זה, וראה את האירוע הזה, ואמר שהאירוע הזה - -
מיכל רוזין (מרצ)
לא מצדיק.
יואב ספיר
- - הוא המניע לרצח. זה מה שקבע בית המשפט בדעת רוב. לעומת זאת, השופטת ארבל באותו עניין אמרה שלא ניתן לנתק את האירוע הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה אתה רוצה שנעשה? נעשה את החוק כמו נניח דעתה של השופטת ארבל? אנחנו מסוגלים להיכנס לזה? באמת.
מיכל רוזין (מרצ)
אנחנו קובעים פה נורמות בחוק הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל מה הנורמה? יש כאן נורמות.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
זאת לא נורמה, זה יישום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם זאת התעללות, יש, אם זאת לא התעללות, יש.
יואב ספיר
זה ויכוח עובדתי. אני לא יודע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא יודע, אני לא מכיר. אם בית המשפט שמע והשתכנע שהנקודה המרכזית שהייתה שבגינה בוצע רצח זאת הייתה נניח קנאה ולא התעללות, אז זה משהו אחר לגמרי. אם הוא היה משתכנע שהסיבה היא התעללות - - -
מיכל רוזין (מרצ)
זה לא ויכוח דתי, זה ויכוח על נקודת מבט, זה בדיוק העניין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה, אנחנו נכתיב נקודת מבט שמה?
מיכל רוזין (מרצ)
על זה דיברנו בקנטור, נקודת מבט מוסרית ערכית. יש סיבה שהם ראו את זה מצומצם, יש סיבה שהם ניתקו את זה מההתעללות הממושכת, ויש סיבה שארבל לא ניתקה את זה מההתעללות הממושכת, כמי שמבינה במשמעות של התעללות מינית והתעללות פיזית ותסמונת האישה המוכה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יואב, מי היו שני השופטים האחרים?
מיכל רוזין (מרצ)
יש סיבה לכך. אני לא שואלת מי הם.
לילך וגנר
חשין.
נועה ברודסקי-לוי
חשין ופרוקצ'יה היו בדעת הרוב.
יואב ספיר
דוד חשין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם הטיעון של נשים כאן לא - - -
מיכל רוזין (מרצ)
אני לא אמרתי טיעון נשים. שמעת אותי אומרת טיעון נשים?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, את אמרת - - -
מיכל רוזין (מרצ)
אתה לא מקשיב לי. אמרתי כמי שמבינה במורכבות של פגיעה.
יואב ספיר
אני רק רוצה לומר שהוויכוח לא היה עובדתי. הוויכוח היה בסופו של דבר ויכוח על - -
מיכל רוזין (מרצ)
מה גרם למה.
יואב ספיר
- - איך מפרשים את החוק, ואיך מפרשים את אותה מילה שמופיעה בחוק, שזה היה עקב ההתעללות הנמשכת. אומרת השופטת ארבל שהמניעים היו מגוונים: אהבה וקנאה ופחד וזעם וכמיהה לחיי משפחה נורמטיביים, ונכונות לסבול וכל הדברים האלה. אתה לא יכול לנתק ולהגיד שזה היה רק אירוע אחד, ואני שוכחת את ההתעללות שהייתה במשך שנים.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
שנינו אומרים בירושלים: הכוס נמלא נמלא נמלא עד שנשפך.
יואב ספיר
נכון.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אז אם זו הטענה, זו טענה מסוג אחר.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
על פניו, שוב, את רואה למה אנחנו מתעקשות על נקודת המבט? כי פה קלסי שהסיפור עם הבחורה יהיה קנטור על רקע מסכת ההתעללויות.
לילך וגנר
זה לא היה בתכוף למעשה, היא הלכה והצטיידה בסכינים וחזרה. זה לא היה קנטור בנסיבות המקרה.
יואב ספיר
ברשותכם, אני אתייחס גם למקרה של דלאל דאוד. זה נכון שדלאל דאוד בערכאות בסיבוב הראשון טענה שהיא לא ביצעה את מעשה ההמתה מכל מיני סיבות מורכבות גם של החברה שבה היא חיה. אבל לומר שהאלימות הגברית שהיא ספגה שם לא הייתה חלק מהתמונה זה מנותק לחלוטין מהמציאות.
תמר בורנשטין
איך זה משפיע על השופטים? - - -
יואב ספיר
סליחה, תמי, לא הפרעתי לך. התביעה כשהיא באה - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, זה מאוד חבל שאתה לא מאזין לזה, עם כל הכבוד, באמת. זה באמת דיני נפשות. אין יותר דיני נפשות מזה.
מיכל רוזין (מרצ)
כן, זה חשוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר.
יואב ספיר
כשהתביעה ביקשה להוכיח את מעשה הרצח התביעה עצמה הביאה ראיות לאלימות שאותה אישה ספגה במשך כל השנים. אומר התובע עוד בסיבוב הראשון בסיכומים: במחשבתנו של המנוח הנאשמת בגדה בו והילד שנולד לא היה שלו, ובמצב דברים זה לאור המנטליות התרבותית המוכרת והידועה היו חייה של הנאשמת בסכנה. את זה אומר התובע. ואומר גם: הנאשמת אשר חשה בסכנה המתקרבת ואשר הבינה את מוחשיותה נוכח מכלול הנסיבות והתבטאויותיו של המנוח, כולל איומיו כי הוא רוצה לרצוח מישהו, בחרה לקדם את פני הסכנה בדרך של רציחת המנוח.

אז זה נכון שהיא הכחישה בכלל באותו סיפור בהתחלה את מעשה הרצח, אבל האלימות - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כגורם לרצח. האלימות - - - כגורמת לרצח במילה עקב.
יואב ספיר
אבל האלימות הייתה לגמרי על השולחן. ואני אומר, אם המסגרת הנורמטיבית הייתה אחרת אולי התביעה הייתה בוחרת - - -
תמר בורנשטין
אתם קופצים מהר מדי, הדברים הרבה יותר מורכבים.
מיכל רוזין (מרצ)
אתה מדבר על דברים תיאורטיים. בואו לא נדבר על - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
די, באמת, יואב.
מיכל רוזין (מרצ)
השאלה, האם זה שראיתי שחור בעיניים, התעצבנתי והרגתי מישהו, זה שווה לזה שאני עוברת במשך עשר שנים, 20 שנים, התעללות ממושכת?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כולל איומים ברצח.
מיכל רוזין (מרצ)
פה בעצם את אומרת לי שזה אותו דבר.
תמר בורנשטין
אני לא אומרת.
מיכל רוזין (מרצ)
את אומרת שזה אותו דבר.
תמר בורנשטין
לא אמרתי כלום, רק לא שמעת אותי עדיין.
מיכל רוזין (מרצ)
לא את. מה שאת מכניסה בחוק. מה שהכנסת בחוק.
תמר בורנשטין
לא דיברתי, את לא שמעת אותי עדיין.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל את הכנסת את זה בחוק כאותו דבר.
לילך וגנר
אנחנו כן, אנחנו הכנסנו את זה בחוק תחת אותו מדרג.
מיכל רוזין (מרצ)
רואה, אני מנסה להסביר ליו"ר שמבחינת החוק עכשיו זה אותו דבר. באתי הרגתי זה אותו דבר כמו שחוויתי התעללות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ששש. רבותיי.
תמר בורנשטין
לדעתי, כל הכעס שעולה כאן אני חושבת שהוא מיותר או שאני לא מבינה אותו. כי אכן מה שנאמר כאן שבשעתו הייתה רק אפשרות של הגנה, או לא הגנה, אבל הקלה באמצעות הכלי של הקנטור, שהוא היה כלי שהתאים באמת יותר לאופי הגברי של תגובה מיידית, ותגובה אלימה להתגרות אלימה או אחרת. כאשר נשים, בגלל הבדלי הכוח, בין אם מול התרבות או לא מול התרבות, אבל בשל הבדלי הכוח הן מחכות ומבצעות את המעשה כאשר המתעלל הוא בעצם בעמדה חלשה. זה היה המצב בעבר, לפני התיקון שהיה בחוק בעבר. התיקון שהיה ב-300א(ג) הובא בדיוק לפתור את הסיטואציה הזאת של נשים או בני משפחה שמגיבים בשלב מאוחר, שלא יכולים ליהנות לא מהגנה עצמית ולא מקנטור. לכן באו ושינו את המצב, אבל השאירו את התיוג של רוצח, והיום מתקנים את זה שוב ובעצם מורידים את התיוג.

תכף אני אדבר על מקרים, לא על המקרים, אבל על מקרים. הסעיף נועד בדיוק לתת מענה לקושי הזה שאתן מרגישות, ואני מזדהה איתו, שגם הנשים צריכות, או הקורבנות – ולפעמים אלו יהיו גם גברים, אבל לרוב אלו יהיו נשים – צריכות לקבל מענה, וצריכים להתייחס לעובדה שהן לא מגיבות מיידית, והן לא יכולות להגיב באופן מיידי לאלימות. אבל הן כן נתונות להתעללות שמצטברת ומצטברת וגורמת למצוקה, ובסופו של דבר הן הורגות, ואז אנחנו נותנים להן בעצם אפשרות לא להיחשב כרוצחות ולא לקבל מאסר עולם חובה. זה בדיוק הסעיף הזה.
מיכל רוזין (מרצ)
לעומת זאת, מי שבא לגנוב ממך את מכירה בזה כהגנה עצמית.
תמר בורנשטין
כאשר מדברים איתי על מקרים, אני לא אדבר על מקרה שאני לא מכירה ולא מכירה את מלוא העובדות. יש את הוראת החוק, הרי גם לא רוצים לקבוע שכל אישה זכאית לפטור או להגנה או לעונש מופחת, הרי גם את זה לא רוצים, לא רוצים להקל עם נשים באופן שהוא בעיני חוסר שוויון. וגם נשים רוצחות, וגם נשים רוצחות בכוונה תחילה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כן.
תמר בורנשטין
גם נשים רוצחות מכל מיני מניעים, למשל כי הן בוגדות ומפחדות שהבגידה תתגלה, או מכל מיני סיבות. גם נשים יכולות לרצוח באופן שנחשוב שמגיע להן מאסר עולם, ולכן לא היא אותה אישה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
ולכן אנחנו לא מבקשות לשים בחוק הקלה לנשים.
תמר בורנשטין
לכן העובדה שיושבות שם נשים שבחלקן הורשעו ברצח לא מלמדת אותי דבר, וגם הרושם שנוצר, שאני מכבדת אותו, שנשים שהתעללו בהן – יכול להיות שזה נכון, אבל השאלה מה היה במשפט. אם אישה לא טוענת במהלך המשפט - - -
מיכל רוזין (מרצ)
זה מדהים שרק אחרי סיפור יונתן היילו אתם בכלל חשבתם להוריד את זה מרצח להריגה.
תמר בורנשטין
זה ממש לא נכון.
מיכל רוזין (מרצ)
ממש כן. רק כשחוויתם את זה כגבר אז פתאום יש פה - - - . לכן זה לא עניין של נשים וגברים.
לילך וגנר
אבל מה זה קשור?
תמר בורנשטין
הסעיף הזה קדם הרבה - - -
עמיר פוקס
הדו"ח היה הרבה לפי פסק הדין בכלל.
לילך וגנר
זה לא קשור בכלל.
מיכל רוזין (מרצ)
זה עניין של מי שנמצא תחת התעללות לאורך זמן, התעללות משמעותית.
לילך וגנר
ממש לא נכון.
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ששש, רבותיי.
לילך וגנר
אבל אני הצגתי את זה שהצעת החוק המקורית הייתה לאחריות מופחתת. התקבלה ענישה מופחתת, צוות קרמניצר המליץ הרבה לפני הסיפור הזה ליצור מדרג אחיד ולהפחית את האחריות ואת הענישה בהקשרים האלה.
עמיר פוקס
זה היה הרבה לפני היילו.
לילך וגנר
זה לא מדויק להגיד. אפשר להגיד, נכון, צוות קרמניצר, כמו שדייק עמיר פה ואמר, המליץ על ענישה מרבית של 15 שנה, ואפשר להתווכח מהו העונש המרבי ההולם, אך מכאן ועד להגיד: או שזה צריך להיות פטור לחלוטין מאחריות פלילית - - -
מיכל רוזין (מרצ)
אבל להגיד שאנחנו מבקשות את זה לנשים זה גם כן טיעון שלא צריך להיאמר פה. אנחנו לא דיברנו על נשים כנשים. דיברנו על מי שחווה התעללות ממושכת.
תמר בורנשטין
אז אולי לא הובנתי נכון.
מיכל רוזין (מרצ)
אז לא הבנת לחלוטין נכון.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
היושב-ראש, אני מבקש.
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ששש. לא, רבותיי.
מיכל רוזין (מרצ)
חבל, הבעיה אצלנו.
תמר בורנשטין
לא. כנראה שאני לא מסבירה טוב, אז אני אגיד את זה עכשיו בצורה יותר מדויקת.
מיכל רוזין (מרצ)
אמרנו בצורה חד-משמעית שאנחנו רוצות - - -
תמר בורנשטין
העובדה שרוב הנשים שיושבות, כפי שנטען, יושבות על רצח לא אומרת שיש בעיה כשלהי - - -
מיכל רוזין (מרצ)
תראי לי דוגמה הפוכה, תראי לי דוגמה של אישה שעברה התעללות, חוץ מכרמלה בוחבוט, והוכרה גם בהפחתה בעונש וגם בהפחתה - - -
לילך וגנר
יש דוגמאות רבות לכך שהתביעה מראש הגישה כתבי אישום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היא ממש הכניסה את זה במסגרת הריגה, היא הכניסה את זה מראש להריגה.
לילך וגנר
יש לי כאן סקירת פסיקה, רק אנחנו סיימנו את הדיון, אם אתן רוצות אני אספר לכן על כל המקרים ש - - - וכל המקרים שנגמרו בהריגה ולא ברצח בנסיבות שונות.
תמר בורנשטין
לכן הכעס והעוצמות של התחושה שמשהו לא תקין לדעתי הן מוטעות.
מיכל רוזין (מרצ)
כי זאת התעלמות מההתעללות.
תמר בורנשטין
המקרים מורכבים, ויכול להיות שהם הביאו לתוצאה שנראית לא נכונה או לא רצויה, אבל החוק מאפשר, והנוסח היום בוודאי מאפשר התמודדות ומתן מענה לכל המקרים שמטרידים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אנחנו לא חושבות ככה.
מיכל רוזין (מרצ)
אנחנו ממש לא חושבות ככה.
תמר בורנשטין
אני מוכנה לקבל את כל השמות של הנשים - - -
מיכל רוזין (מרצ)
במדינות רבות שיטות המשפט שלהם לא חושבות שאתן צודקות, וכן צריך - - -
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ששש. די, רבותיי. נכון שאתה חריג בנוף, בני, אבל יש לך זכות דיבור.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אדוני, ברשותך, אחר כך, אחרי מר בגין.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני חש צורך מבחינתי, כדי להיות חלק מהדיון באופן יותר ממשי, לשאול האם יש הצעה חלופית שמוצעת לנוסח? אז הדיון הכללי יקבל איזו משמעות יותר מוחשית ונדון בחלופות.
מיכל רוזין (מרצ)
לא ראיתי ששעתיים וחצי דנו על העניין של קנטור ומישהו העלה: תביאו הצעה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה לא? ועוד איך.
לילך וגנר
זה מה ששאלתי.
מיכל רוזין (מרצ)
בכל זאת, החזרנו את זה אליהם.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני לא יודע, מדובר בחקיקה.
מיכל רוזין (מרצ)
בכל זאת בסיום הקנטור החזרנו את זה לגורמי משפט: תמצאו לנו פתרון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נכון, כי לא מצאנו.
מיכל רוזין (מרצ)
אז אל תגיד לנו עכשיו תביאו פתרון.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני לא מבין, תאמיני לי.
מיכל רוזין (מרצ)
אני יכולה להביא פתרון, אבל אני מצפה מהם להביא פתרון. באמת, בני, זה לא טיעון, אחרי שעתיים שאנחנו מדברים על הקנטור ומבקשים מהם להביא פתרון, אז זה פתאום אנחנו.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
הן חושבות שהן הביאו פתרון, מיכל.
תמר בורנשטין
מיכל, אני יכולה לחזור ולהגיד - - - את הקנטור. אני יכולה להסכים עם ההצעה של - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לי לא אכפת, מיכל, אני לא אמרתי מי יביא בפנינו, בפני, מי יראה לי נוסח חלופי, זאת יכולה להיות נועה, זה יכול להיות היושב-ראש, זה יכול להיות יואב. אבל קשה לי, לי קשה לעבוד, אני רק גאולוג, חברים, אני לא משפטן, ורק אשתי עובדת סוציאלית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, חשוב לנו, מעבר לנושא שנחשוב, כמו שאמרנו קודם, אם יש הצעות חלופיות כדי לשים את זה יותר, חשוב לנו גם לדעת מה קורה לגבי החלק הקודם. אז ידענו מה היה בפסיקה, לפחות מה שאמרתם ולא היה על זה מחלוקת, וידענו איך השופטים מתייחסים להתגרות וכל הדברים, וזה עזר לנו מאוד. במקרה דנן יש חילוקי דעות קוטביים מה קיים בפסיקה. אז נורא חשוב לישיבה הבאה שתעברו קצת על הפסיקה, אחרים יעברו על הפסיקה.
נועה ברודסקי-לוי
עברנו את זה.
מיכל רוזין (מרצ)
יש לנו את כל הפסיקות ואת כל המקרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שמעתי כאן חילוקי דעות קוטביים אפילו על הפסיקה הזאת.
מיכל רוזין (מרצ)
לכן הגיעה לפה החוקרת שישבה איתן וחקרה את הכול, ישבנו לפגישה ארוכה של שלוש שעות עם הסנגוריה עם כל אחד מהמקרים.
תמר בורנשטין
נשמח לקבל את כל השמות של הנשים.
קריאות
- - -
לילך וגנר
ביקשנו את פסקי הדין והיא לא הסכימה לתת לנו.
תמר בורנשטין
אני מוכנה לקבל את השמות של כל הנשים שעליהן היא מדברת שהן יושבת, הורשעו ברצח, למרות שהן טענו התעללות, אבל נאמר לי שאי-אפשר להעביר את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אדרבה.
נועה ברודסקי-לוי
אנחנו גם ביקשנו לקבל, אבל היא חתומה על ויתור סודיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם לא תוכלי להעביר אז לא נוכל להשתמש, אבל אתן יכולות לראות.
תמר דהאן
אני לא יכולה להעביר כי אני חתומה על ויתור סודיות מול שירות בתי הסוהר, ואני לא מעוניינת שהם יתבעו אותי. אז מה שאני מציעה, שאתן ככנסת, וגם במפורש מנהלת כלא נווה תרצה אמרה שזה אפשרי, לפנות אליה ולבקש ממנה את השמות. זאת הפרוצדורה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לי הצעה יותר פשוטה. אם מדובר על שמונה נשים, זה לא הרבה, בטח הפסיקה לגביהן היא - - -
תמר בורנשטין
אני צריכה לדעת את השמות שלהן כדי למצוא אותן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אין יותר.
נועה ברודסקי-לוי
והשאלה אם הייתה טענה.
קריאות
- - -
מיכל רוזין (מרצ)
תבדקי את כל 20 הנשים. את יודעת מה, בואי נלך אחרת, לא מי שיושבת היום בכלא, תבדקי את כל המקרים, כל 20 המקרים של נשים שהרגו רצחו את בני זוגן. הרבה יותר פשוט מאשר לחפש עכשיו - - -
תמר בורנשטין
את רוצה להתייחס לנשים שעליהן - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז איך הדרך לקבל את זה?
תמר דהאן
כנסת ישראל יכולה לפנות לכלא נווה תרצה.
לילך וגנר
שטענו. אין שום בעיה, יש לנו סקירה של כל הפסיקה שאי-פעם מישהו טען - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
השאלה אם אנחנו כוועדה או אתם כמשרד המשפטים, אני לא יודע.
תמר בורנשטין
אפשר לנסות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תנסי. ואם לא, תראי בכותרות של ה-20.
תמר בורנשטין
זה בשביל להעשיר את הדיון, ואולי להבהיר ולתת עוד תמונה, אבל זה לא נוגע, בעיני, בהכרח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מסכים איתך, אבל כמו שנתנו בחלק הקודם תמונה, אז גם זה ייתן לנו תמונה לגבי השופטים.
תמר בורנשטין
אני אשמח לעשות מה שאפשר מהשטח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מרב. וננסה לסיים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
קודם כול, צר לי שהדיון הגיע לטונים האלה, את זה אני חייבת להגיד, חבל. לפרוטוקול אני אגיד בשם מיכל רוזין ובשמי שאנחנו לא חולמות לבקש פטור לנשים באשר הן נשים. לא. זה גם לא נאמר ולא נרמז שום דבר דומה לזה. מה שנאמר בצורה חד-משמעית הוא שההפחתות הקיימות, ולדעתנו באופן חד-משמעי גם ההפחתה המוצעת, הן לא מספיקות בשביל להתמודד עם הבעיה שכן באה לידי ביטוי במציאות, כפי שתיארה אותה תמר, גם אם אתן עוד לא סגורות על זה.

אני רוצה להגיד לעניין זה שגם אמירה כאילו המציאות שתמר מתארת משיחותיה ומהמחקר שלה עם הנשים האלה, שאכן המיתו את בני זוגן או גברים אחרים, אם היא לא משתקפת, האמירה שלך, תמי, כאילו זה לא רלוונטי למציאות המשפטית, זאת הבעיה בדיוק שאנחנו מדברות עליה. הפער עדיין בין חוויית החיים במציאות החיים של נשים לבין המשפט הוא עדיין גדול מדי. כי המשפט קיים מאות, אם לא אלפי שנים, לפני שלנשים היה איזשהו say בתוך המשפט. כולה אנחנו 100 שנה מאז שיש לנו גישה למשפט הזה, כמה עשרות שנים בודקות שאנחנו באמת פה מתחילות לעצב את השינויים. בסופו של דבר היום הפער בין היכולת של המשפט לתת באמת מענה, בכלל לייצג את מציאות החיים של נשים, הפער הזה עדיין גדול מדי.
תמר בורנשטין
מה את מציעה?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אנחנו מציעות לצמצם אותו, זה מה שאנחנו מציעות.
תמר בורנשטין
איך?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אפשר לדבר על איך, אבל זה מה שצריך להיות בדיון. הדיון צריך להיות על איך, זה העניין.
מיכל רוזין (מרצ)
אתן צריכות קודם להסכים על הבסיס, זה מה שהפתיע אותי.
תמר בורנשטין
אני גם אישה.
מיכל רוזין (מרצ)
זה לא קשור.
תמר בורנשטין
שנייה. וגם הרעיונות הללו בהחלט מדברים אליי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
מעולה.
תמר בורנשטין
אגב, אני הופעתי והפסדתי בעניין אזואלוס השני, כשדובר רק בעונש, ומאז הנושא עוד יותר מעניין אותי, אבל אני גם פרקליטה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
חד-משמעית, הכול בסדר, כולנו - - -
תמר בורנשטין
אני רואה הרבה תיקים של אנשים שרוצחים, ואני רואה את המורכבות שלהם, וגם חיי אדם הם בעיני ערך שצריך לעגן. ולכן הדברים הם זה מול זה, ואז השאלה מה הפתרון הנכון שמאזן בין הדברים. לדעתי הסעיף הקיים.
מיכל רוזין (מרצ)
זה לא מה שאנחנו עושים פה מתחילת החקיקה?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני באמצע דבריי. אני באמצע רשות דיבור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ששש.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כמי שממש בדיון הקודם פה דיברה בדיוק על זה שאני רוצה להוציא את הנורמה של הקלות שבה אפשר על פניו כאילו לקחת חיי אדם, אז אין לך ויכוח איתי במהות הזאת. אבל השאלה היא באמת מהי אותה קלות, ומה קובע את הסטנדרטים של מתי זה נחשב עילה מוצדקת להפחתה באשמה ובעונש ומתי לא. ועל זה אנחנו מדברות.

אין מה לעשות, נצטרך לשבת פה על המדוכה עוד קצת ולהביא פתרונות יותר טובים ממה שקיימים כרגע בהצעה על השולחן. אחת ההצעות שמיכל עכשיו התחילה שוב להגיד ,מה שאני אמרתי, קודם זה באמת להפריד. שמתם את זה בחבילת סל אחת. זה לא חייב להיות בחבילת סל אחת. מה גם שכמו שאמרתי קודם, אני חושבת שצריך למצוא פתרון אחר לעניין הקנטור. אז צריך יהיה להשקיע פה עוד מחשבה.

ושוב אני אומרת את זה בלי שמץ של חוסר הערכה לעבודה המאוד מאוד מסיבית שנעשתה, אבל היא באמת עשתה עבודה משפטית טהורה כמעט, צריך להגיד, של אנשים שרגילים לדבר את שפת המשפט, ושפת המשפט צריכה להשתנות בצורה יותר משמעותית, אין מה לעשות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
סליחה, מרב, אני רוצה לשאול פה את שתיכן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו כבר הרבה מעבר, אז בואו נעצור פה. מה שאני מבקש לישיבה הבאה, בני.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אתן מבקשות לתת משקל יותר גדול להתעללות רבת שנים, זה העניין.
מיכל רוזין (מרצ)
כן, מאשר קנטור.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לתת משקל בתיק, בטיעונים, למסכת ההתעללות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, אני רוצה רק לסכם את החלק הזה. את הנושא של הקנטור סיכמנו.
נועה ברודסקי-לוי
סיכמנו שנדבר על זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
סיכמנו שננסה להביא הצעות שיגדירו את זה יותר. אני לא רוצה לחזור עוד פעם, כי אנחנו כבר בחלק אחר. בנושא הזה של ההתעללות אני רוצה שני דברים: א'. שכל אחד מאיתנו יתאמץ ויחשוב איך הוא היה מגדיר לפי תפיסתו קצת שונה. שוב, בהנחה שמצד אחד חיי אדם זה ערך עליון, ומצד שני את הערך השני, לראות איך למצוא את השפה.

ומצד שני להביא דוגמאות של פסיקה או מקרים של פסיקה כדי שנוכל להבין איך היום בית המשפט מתייחס לנושא של התעללות. אם נצליח למצוא, כדי לדעת אם אנחנו בבעיה או שאנחנו בפחות בעיה, נגיד ככה, אז נעשה את זה לישיבה הבאה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:43.

קוד המקור של הנתונים