ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 01/05/2018

התמודדות משטרת ישראל עם תופעת הירי בחתונות במגזר הבדואי וההתפרעויות בכבישי הנגב

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-05-13OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 608

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, ט"ז באייר התשע"ח (01 במאי 2018), שעה 9:05
סדר היום
התמודדות משטרת ישראל עם תופעת הירי בחתונות במגזר הבדואי וההתפרעויות בכבישי הנגב
נכחו
חברי הוועדה: יואב קיש – היו"ר

טלב אבו עראר

זוהיר בהלול
חברי הכנסת
איתן ברושי

יונס ואאל

דב חנין

חייםי ילין

מאיר כהן

איימן עודה

עאידה תומא סלימאן
מוזמנים
ליאנה בלומנפלד מגד - עו"ד, מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

שיר פורת - מתמחה, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עידו לבנה - סגן ממונה מחוז דרום, משרד הפנים

אמנון אלקלעי - סממ"ז דרום, משטרה, המשרד לביטחון פנים

יעקב אבקין - קצין אח"מ, מחוז דרום, משטרה, המשרד לביטחון פנים

ירום גונן - מנהל תחום בכיר ותכנון ותקצוב ברשות החדשה, המשרד לביטחון פנים

איילה ויינשטיין - ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

עמיר ג'יבלי - ס' מ' מתנ"א, המשרד לביטחון פנים

ליאור פנחס שחר - מנהל אגף תיאום ובקרה, משרד הפנים

פיני בדש - ראש מועצת עומר

ארז קלימי - קצין יישובים, מג"ב דרום

עוז דרור - דובר, עמותת אור ירוק

ריאן סעדה - עו"ד, מנהל "קהילות בטוחות", קרן אברהם
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
הדס לוי, חבר תרגומים

התמודדות משטרת ישראל עם תופעת הירי בחתונות במגזר הבדואי וההתפרעויות בכבישי הנגב
היו"ר יואב קיש
בוקר טוב לכולם, אנחנו פותחים את הדיון על נושא של התמודדות משטרת ישראל עם תופעת האלימות וירי בחתונות, בכבישים שראינו בדרום, בכבישי הנגב, במגזר הבדואי.

אתמול סיימנו מאוחר את המליאה, אני רוצה קודם כל להודות באמת לכל חברי הכנסת שהגיעו. אני יודע שהדיון הזה חשוב.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זה לא היה אתמול זה היה היום בארבע.
היו"ר יואב קיש
זה היה היום בארבע. בארבע אני מודה שזו הייתה השעה שכבר נכנסתי למיטה, אמנם, אתה נכנס לדקויות האלה, אבל סיימנו בשלוש וחצי אתמול וזה באמת חשוב מאוד שיש נוכחות יפה של חברי כנסת פה בדיון הזה ואני באמת מברך את זה ומכבד את זה.

אנחנו בעצם עשינו דיון, אני רוצה להגיד לכם שהיו פניות רבות לדיון מהיר של חברי כנסת בנושא הזה ואחרי שראו שאנחנו מקיימים את הדיון היום אז בעצם כמובן שזה מהות הדיון, ולכן אין לי פה רשימה של חברי כנסת שהם יוזמים או רוצים להיות בדיון המהיר אבל אני בטוח שכל מי שטרח כאן להגיע אחרי השעות האלה הוא למעשה היה מצטרף לדיון המהיר, מן הסתם, בעניין זה ואני אתייחס לכך מבחינת חברי הכנסת.

אנחנו לאחר טריגר, נקרא לזה, שהגיע מהסרטון הדיי מחריד שראו אותו עם הירי וההתנהלות האלימה הזו שם בכבישים. ואני רוצה להגיד שלאחר הרבה פניות ושיחות עם אנשים, תושבים ומהאזור אני לא רואה את זה כתופעה חריגה. אולי זו מהות הבעיה. ואני רוצה דרך אגב להתייחס לזה גם לעניין דוברות המשטרה, אני מניח שהם לא נמצאים פה, הדוברות, יש פה? אני חושב שתגובת דוברות המשטרה רק העצימה את הפערים שנתפסים בציבור, בעיקר לתושבי הדרום, מול המציאות העגומה בעניין הזה.
קריאה
אירוע חד פעמי.
היו"ר יואב קיש
אירוע חד פעמי. אני חושב שצריך לתת פה הערה קשה לדובורות, אני לא יודע איך אתם מבחינת ה- - - אבל למה אני אומר הערה קשה לדוברות? כי זה נותן הרגשה כאילו זה מגמד את הבעיה ואז ההרגשה היא כאילו מנסים לטאטא, להסתיר, לא להתמודד עם המציאות. דווקא אם היו אומרים המצב מורכב, המשימה היא מורכבת ונכנסים יותר לפעילות או אולי להגיד מה עושים ולא מנסים חד פעמי, נתן הרגשה רעה מאוד ועורר מחדש את המהלך של באמת להבין לעומק.

ואני אומר לכולם, ממה שאני שמעתי, אני לא גר בדרום, אבל פנו אליי הרבה מאוד אזרחים מהדרום, מכל המגזרים דרך אגב, קצת הרגשה של No man's land. חבל ארץ שהוזנח. והנושא של אכיפה שם והרתעה לא קיים בצורה שאנחנו מצפים לראות במדינת ישראל.

אני יכול להזכיר לכולם את חזונו של בן גוריון ליישב את הנגב, עם המשפט הידוע שבנגב ייבחן העם בישראל ומדינתו. וההמשך של אותו משפט הוא "כי רק במאמץ מלוכד של עם מתנדב ומדינה מתכננת ומבצעת נוכל למשימה הגדולה של הפרחת השממה ויישובה." ופה הוא שם דגש על הנושא של מדינה מתכננת ומבצעת כי אני חושב שאנחנו במציאות שבאמת נובעת לא רק מאכיפה נקודתית על עבירה כזו או אחרת אלא באמת על חשיבה יותר כללית, התמודדות גם עם נושא המורכב עם הייחודיות שלו של המגזר הבדואי ואני חושב שיש הרבה דברים שאנחנו צריכים לעשות ודווקא ועדת הפנים כגורם מתכלל בעניין הזה היא מקום מאוד מאוד רלוונטי.

אני רוצה להתמקד היום בדיון, לא בהכרח לדעת רק באותו מקרה ספציפי ולדבר עליו אלא באמת לדבר על מה שאמרתי, על התפיסה הכוללנית, הכללית של התמודדות עם התופעות האלה של, לא יודע אם לקרוא לזה פריקת עול או סוג אחר של נורמות שקיימות במקומות האלה, איך המשטרה מתמודדת, איפה הקשיים שלכם, איפה אתם צריכים שאנחנו, אם צריך לעזור, צריך לעזור. אבל בוודאי ובוודאי להגיע לסיטואציה שהמקרים האלה יפסקו, יהיו באמת שוליים ולא יהיו תופעה שלצערי מלמדת על תופעה הרבה יותר רחבה.

אני יכול להגיד שחלק מזה כמובן זה הנוכחות בשטח, שגם זה נושא שאני אשמח לשמוע התייחסות. חלק מזה זה הנושא של בתי המשפט וההתמודדות שלהם במקרים שכן המשטרה מביאה כתבי אישום - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתמול החליטו על המשפט העברי - - -
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת איתן ברושי, ידידי, יש לך גם דיון חשוב מחר. תאמין לי, אני יכול להגיד לך שבאמת יש הרגשה לא טובה ובעניין הזה אז שילוב של מה שאנחנו רואים בטרור החקלאי, בשילוב של עבירות הפרוטקשן בנושא - - - באמת שבסופו של דבר מי שנפגעים מהעניין הזה הם אנשים נורמטיביים, אנשים שומרי חוק ומי שרוצה באמת לחיות פה בשלום ולהתפרנס ובסוף מגלה שקשה לו והוא לא יכול. נושא הנוכחות בכבישים והדברים האלה אני מבקש לשמוע את כל ההתייחסות מהעניינים האלה. מה שאני מציע, נשמע רגע את הסקירה של סגן הממ"ז ואחרי זה חברי הכנסת אני אתן לכם סבב דוברים. אז בבקשה, הבמה שלך.
אמנון אלקלעי
בוקר טוב לכולם. אנחנו כמובן מוקיעים את האירוע שהיה האירוע האחרון ואנחנו כמובן נדבר גם על המכלול ולא רק על האירוע זה. ברור שזו התנהגות מסוכנת ואנטי חברתית, כמובן גם פעילות חמורה. ואין כזה דבר, אין מקום כזה במדינה שלנו כולל בחתונות תופעה כזאת. אני יכול להגיד שהמחוז פועל גם בנחישות לטפל בכל תופעת הירי, ותיכף אני טיפה ארחיב את ההתייחסות בעניין הזה. וגם אנחנו הגדרנו את זה כיעדים ליחידות. כלומר, במסגרת היעדים שאנחנו מתקפים אותנו אז זה התכנון של המגזר הבדואי, זה חלק מיעדים, יעדי האמון מה שנקרא אצלנו בעניין הזה.

אני רק רוצה להדגיש, בטרם אני אמשיך, שרוב האוכלוסייה היא אוכלוסייה נורמטיבית, צריך לזכור את זה, להדגיש את זה. מיעוטה עושה עבירות פליליות. בסך הכל צריך להדגיש את העניין הזה.

עוד אמירה לגבי האירוע האחרון – באירוע האחרון כן - - - את החקירה בגלל שזה היה יחסית יותר חריג מאירועים אחרים הוטלו חקירה לימ"ר, אותרו חשודים שנמצאו בסרטים, חלקם כבר נעצרו, מיעוטם יקבלו גם כתבי אישום כולל כלי הרכב שנתפסו, וזה לגבי האירוע המדובר. ככה שאנחנו פועלים כנגדם בצורה חמורה בכדי לבוא ולהביא אותם לדין, שיתנו את הדין.
היו"ר יואב קיש
יש אנשים במעצר?
אמנון אלקלעי
כן. העיקרי שראו אותו בסרטון במעצר. אנחנו פועלים במספר מישורים בנושא הירי. ראשית נושא הירי הוא חולל בעיקר כמה תופעות מרכזיות: אחת ירי בין עבריינים. אם אנחנו מדברים על המגזר הערבי, המגזר הבדואי. שתיים, ירי בסכסוכי חמולות ושלוש ירי בחתונות. הדיון פה התמקד בחתונות אבל חתונות, אנחנו מעריכים, כרגע לפי הדיווחים שלנו, משהו כמו 10% סך הכל מאירועי הירי בכללותם. אנחנו פועלים במספר - - -
היו"ר יואב קיש
איך החלוקה בין שתי הקטגוריות האחרות?
אמנון אלקלעי
האחוז ההרבה יותר קטן זה אירועים בין עבריינים - - - בוא נגיד כולם בסוף, גם סכסוכי חמולות זה עבירה חמורה, אבל בין עבריינים זה הכוונה סכסוכים על רקע סמים וכאלה, זה אחוזים יותר נמוכים בהרבה.
היו"ר יואב קיש
רוב האירועי ירי זה הסכסוכים של חמולות.
אמנון אלקלעי
חמולות קטטות וכאלה, כן. בצורה גסה אני אומר בחלוקה, התמקדנו באירועי חתונות כי אתם ביקשתם. כ-10% לפי המספור שאנחנו עשינו. אנחנו פועלים במספר כיוונים. כמובן, החלק הראשון זה הנושא של האכיפה ואני אתמקד כרגע באירועי ירי, בנושא של הירי ואחרי זה אפשר לדבר על אכיפה בכלל. באכיפה אנחנו מתמודדים פעם אחת מול התופעה של הירי עצמו. כלומר, להגיע לאנשים שיורים בעצמם. ושתיים, כלפי תופעת החזקת האמל"ח. אני רק אדגיש לגבי אמל"ח זו פעילות בעיקרה יזומה של המשטרה, היא תלויה יותר ביכולת שלה והיא עתירת משאבים באופן טבעי כי היא אוספת מודיעין וכל מה שקשור בזה, מנסה להגיע לאמל"ח עצמו שהוא בדרך כלל מוצלח ומפה משחידה את העבריין. והסיפור של האירוע ירי אנחנו יותר נסמכים גם על עדויות של אנשים, קורבנות וכו', ולכן זה יותר קשה בהיבט הזה של איסוף הראיות.

אנחנו השנה יש לנו אכן עלייה בכמות אירועי הירי, תיקים פליליים שפתחנו על אירועי ירי, יש לנו עלייה של 103 תיקים לעומת 61.
היו"ר יואב קיש
אתה מדבר על איזה תקופה?
אמנון אלקלעי
בשנה האחרונה, ארבעת החודשים האחרונים.
היו"ר יואב קיש
מול הארבעה חודשים של תחילת 17'?
אמנון אלקלעי
נכון. זה מצביע א' על התופעה, על היקף התופעה וב' זה מצביע על זה שאנחנו, בוא נגיד ככה, כשיש הודעות לרוב ההודעות מגיעות על ידי שמיעת יריות. לרוב ההודעות מגיעות על שמיעת יריות מההיקף הכולל. חלקם מגיע גם מתוך התושבים הסמוכים וחלק מהיקף של היישובים הסמוכים ואנחנו ניגשים לכתובות האלה, לאזורים שאנחנו מבינים ששם מבוצע הירי ומנסים לאתר ראיות לגבי שבוצע ירי ומי ביצע את הירי. ולכן אנחנו מקפידים גם על נושא של פתיחת תיקים. משתדלים לראות שיש אכן ממצאים בפתיחת תיקים כי לרוב זה מגיע דרך שמיעת ירי.

אז השנה יש לנו 103 תיקים, יש לנו עלייה בכמות כתבי האישום בנושא הירי עצמו.
היו"ר יואב קיש
כמה כתבי אישום היו בנושאי ירי?
אמנון אלקלעי
בנושא ירי עצמו משהו כמו 10, אם אני זוכר נכון, 56 עצורים, 10 תום הליכים.
היו"ר יואב קיש
זה ב-17'?
אמנון אלקלעי
על 18', הנוכחית.
היו"ר יואב קיש
ארבעה חודשים.
אמנון אלקלעי
כן. עיקר המאמץ הוא גם באחזקת - - -
היו"ר יואב קיש
10 כתבי אישום - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
10 כתבי אישום?
אמנון אלקלעי
כן נכון. 10 תום הליכים, - - - עצורים ו- - -
היו"ר יואב קיש
כמה מקרים של ירי זה?
אמנון אלקלעי
103 תיקים, כ-10%. לגבי החזקת אמל"ח שם יש לנו עלייה דרמטית בהחזקת אמל"ח כי זה תלוי, באופן טבעי, בפעילות המשטרה גרידא. יש לנו 158 אירועים של אמל"ח לעומת 111 שנה קודמת שזה 42%, כולל עלייה אדירה ב-70 כתבי אישום בהחזקת אמל"ח בנגב - - -
היו"ר יואב קיש
רוב האמל"ח זה איזה סוג של נשקים, אקדחים בעיקר?
אמנון אלקלעי
לא. גם רובים, גם רימונים, יש סוגים שונים.
היו"ר יואב קיש
אבל אתם מתייחסים אותו דבר אם זה רובה או אקדח מבחינת חומרת העבירה?
אמנון אלקלעי
מבחינת חומרת העבירה זו אותה עבירה.
מאיר כהן (יש עתיד)
כמה צה"לי?
אמנון אלקלעי
אני לא יודע להגיד לך עכשיו כרגע מספרים כי לא הבאתי מספרים צה"ליים. אנחנו מכירים את התופעה הזאת של הצבא, אנחנו כולנו מכירים את זה מבעבר שחלק מארסנל הנשק מגיע מהצבא.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
כשאתה מדבר על החזקת אמל"ח, הם עצורים או שיש לך מידע שהם מחזיקים אמל"ח. הם עצורים האנשים האלו?
אמנון אלקלעי
נכון, נכון, אמרתי- -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
150.
היו"ר יואב קיש
כן.
אמנון אלקלעי
- - בנושא של החזקת אמל"ח היו 184 עצורים, 76 תום הליכים.
היו"ר יואב קיש
תום הליכים זה כתב אישום - - -
יעקב אבקין
158 זה אומר שלצד אדם תפסנו גם כלי כי אי אפשר להאשים אותו בהחזקת נשק ולא תפסנו כלי. כלומר יש לפחות 158 נשקים.
אמנון אלקלעי
יש עלייה גדולה בתום הליכים, רואים שיש פעילות עניפה בתקופה האחרונה בכדי לנסות ולאתר כאלה שאוחזים בנשק שלא כדין ולמצות איתם את הדין מבחינתנו. בצד חקירה כלפי אירועי ירי עצמם, כלומר שמישהו עושה שימוש בירי. אז זה בעניין הזה.

לגבי החתונות רק קצת להכיר מספרים, אנחנו מצליחים למפות בשבועות האחרונים, בתקופות השיא של החתונות שזה הקיץ והאביב לערך, אנחנו רק בשבועות האחרונים מיפינו מעל 40 חתונות, 44 אם אני אדייק בשבוע הקודם. המיפוי נעשה בעיקר א' על ידי הסתובבות של כוחות, ניידות, פרסומים שאנחנו מזהים אותם ומודיעין.
היו"ר יואב קיש
מיפוי אתה מדבר על חתונה שהיה בה אירוע?
אמנון אלקלעי
לא. חתונות שיש בכלל. בצד הפעילות אכיפה אנחנו עושים פעילות נוספת שהיא פעילות מניעה, נקרא לזה, יש לנו מה שנקרא מודל חתונות ואנחנו מנסים למפות את החתונות. כשאנחנו ממפים את החתונות אנחנו קוראים למשפחות ועושים איתם גם אזהרות וגם הדברות בכדי שיימנעו - - -
היו"ר יואב קיש
כל הנתונים שאתה נותן לנו זה על המגזר הבדואי בדרום?
אמנון אלקלעי
בדרום.
היו"ר יואב קיש
בלבד, רק הבדואי בדרום?
אמנון אלקלעי
אני מדבר על בדואים - - - אנחנו מעל 40 חתונות רק בסופי שבוע אחרונים, 44 חתונות היו, ככה זה נכון מדיי שבוע. מה שאנחנו אספנו את הנתונים. יכול להיות, ואני מניח ש- - -
היו"ר יואב קיש
לא, לא, בסדר.
אמנון אלקלעי
מה שאנחנו אספנו על 44 חתונות אנחנו בדרך כלל קוראים למשפחות, זה המודל שאנחנו עושים, ואז גם אזהרות וגם שיח שיימנעו מהעניין הזה של הירי בחתונה. אנחנו כן רואים - - -
היו"ר יואב קיש
אז אתם עושים פעילות מונעת בעניין הזה.
אמנון אלקלעי
כן, משתדלים למפות את כל החתונות שאנחנו מכירים ולעשות פעילות מונעת. לעתים זה עוזר. אני יכול להגיד שבחלק מהמקומות שיש הדברות יותר טובה עם הנכבדים או עם הסביבה דוחה את זה, ראינו דוגמאות בביר הדאג' ודוגמאות נוספות, וגם ברהט אפשר להגיד. אתה רואה שהתופעה של ירי בחתונות פוחתת. לכן אנחנו כן משקיעים גם בעניין הזה, בעניין הזה של ירי בחתונות. וזה חשוב להדגיש.

הייתי רוצה להדגיש עוד דבר. אם אנחנו מדברים על אכיפה, חלק מרכזי מאכיפה, אנחנו כולם מבינים את זה, זה הנושא של הרתעת הענישה - - - חלק מהעניין זה נושא הענישה ופה אני חושב שחשוב להבליט את זה. התחושה שלנו שהענישה היא ענישה מקלה מטבע הדברים, אבל אני גם אתן דוגמאות. לדוגמה היה לנו כתב אישום להחזקת נשק ואדם עם עבר פלילי שכבר ביצע מאסרים, כולל שיבוש מהלכי משפט שזה דבר שאנחנו נתקלים בו ומתמודדים איתו. בנאדם קיבל ענישה מחמירה, השופט אומר ענישה מחמירה 19 חודשים. אני מזכיר, השימוש בנשק או החזקת אמל"ח שלא כדין זו עבירה של חמש שנים. עבירה של ירי בשטח בנוי בלבד זה שנה בלבד. אתם תראו בצורה משמעותית שאנשים מקבלים, לדעתנו, ענישה שהיא לא מספקת.
מאיר כהן (יש עתיד)
יש הצעת חוק ממשלתית.
אמנון אלקלעי
כן. אני חושב שבצד - - -
היו"ר יואב קיש
במקרה הזה היו לך עבירות נוספות, שיבוש וכל מיני. כמה ביקשו בתביעה לאותו מקרה שאתה אומר ש- - -
אמנון אלקלעי
אני לא יודע להגיד כמה ביקשו, אתה יודע להגיד לי כמה ביקשו?
קריאה
מבחינת ענישה עד 36 חודשים.
אמנון אלקלעי
מה שאנחנו רואים ואני חושב שזה דבר שצריך להדגיש אותו זה שרמת הענישה, אם אנחנו רוצים ליצור הרתעה באמת לעבירה שיש בה פוטנציאל אלימות כזה גדול ובחלקו גם אלימות, כן נפגעו אנשים, צריך שיהיה ביטוי למסוכנות הזאת ולהיקף התופעה הזאת. ולכן אנחנו כן רואים מקום שצריך לטפל בזה גם בהיבט של רמת הענישה בעבירות הקיימות וגם בהגדרת העבירות, בוא נגיד ככה, כי ירי בשטח בנוי יש לו מגבלות שזה ירי בשטח בנוי - - -
היו"ר יואב קיש
אתה יכול גם להתייחס גם לעבירות נוספות של באמת גם אם זה בנהיגה פרועה, גם הנושא, לא נכנסנו לזה בכותרת, אבל הנושא של פשע מאורגן יותר של פרוטקשן ודברים כאלה ואיפה זה.
אמנון אלקלעי
אני אנסה להרחיב.
היו"ר יואב קיש
נסה להרחיב כל מה שקורה. כי בסוף ההרגשה של האזרחים זה אמנם היה טריגר אבל אני שומע על הרבה מאוד אווירה והרגשה של חוסר אונים מסוים מול המציאות הזו ואני מנסה לא רק - - - אני אומר טוב הנתונים שאתה מעלה ובטח גם חברי כנסת יתייחסו לנושא הספציפי, אבל אני מבקש לעטוף את זה באמת בכל הסיטואציה שאתה רואה מסביב ב- - -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
כל מה שעושים הבדואים, לזה הוא התכוון. כל מה שעושים הבדואים - - - ירי, כל דבר.
היו"ר יואב קיש
אל תגיד הבדואים, חלק קטן מהמגזר הבדואי. הוא התחיל בדבריו אז שלא ישתמע מדבריך שאתה מכליל את כל המגזר הבדואי חבר הכנסת.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אתה בשונה מהשר, זה בסדר גמור, לא מכליל. כל הכבוד.
קריאה
גם השר מקפיד לא להכליל.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אתה העוזר שלו, תרגע, אני שמעתי אותו בתקשורת.
היו"ר יואב קיש
בוא נשמע, בבקשה.
אמנון אלקלעי
א' אנחנו תושבי המקום, אנחנו מכירים היטב. בוא נגיד ככה, אנחנו נולדנו במקום הזה אז אנחנו מכירים היטב את הנגב ומכירים את רחשי הציבור היטב. אני אתייחס לזה גם, אני אשתדל להתייחס גם לזה. אני עוד רוצה להדגיש, בוא נדבר על זה - - - לאחרונה אנחנו עושים במקביל ובעקבות האירוע גם יש מפקדה משימתית שהמטרה שלה להגביר את תחושת הביטחון כי הרבה אנחנו גם מדברים על תחושות וזה מעבר לדברים שמתרחשים, על ההד הציבורי שנוצר והתחושה של חוסר ביטחון על הצירים, ולכן יש מפקדה שזה ייעודה, ייעודה לשפר את הביטחון, גם בבאר שבע גם - - -
היו"ר יואב קיש
זה משהו חדש?
אמנון אלקלעי
בתקופה האחרונה, כן. בעקבות האירוע הזה ובעקבות רחשים שאנחנו הבנו אז הבנו שצריך לעשות משהו נוסף והמשהו הנוסף הזה זה שכרגע יש מיקוד מאמץ בצירי הנגב - - -
היו"ר יואב קיש
אוקיי, אז בוא תרחיב על זה קצת באמת.
אמנון אלקלעי
אז יש מפקדה שאנחנו פורסים איתה ניידות לאורך הצירים ועושים פעילות - - -
היו"ר יואב קיש
היה פה לפני, לדעתי, מתי היה הדיון על האירועים בדימונה וירוחם עם ראש תחנת דימונה שהגיע לפה?
קריאה
לפני שבועיים.
היו"ר יואב קיש
שבועיים, שלושה. ושמענו מצב של תחנת דימונה שפרוסה על שטח מאוד רחב - - -
אמנון אלקלעי
אני אדבר על הפריסה גם.
היו"ר יואב קיש
בסופו של דבר חשוב לי לשמוע גם משאבים, גם נוכחות בשטח, בבקשה.
אמנון אלקלעי
אנחנו נגיע גם לזה, זה יהיה החלק הסופי אבל כרגע אנחנו מדברים מהצד של הפעלת הכוח. אחרי זה נדבר גם על ה- - -
היו"ר יואב קיש
אז אתה אומר שכן עשיתם בעקבות האירועים איזשהו מהלך מרכז שאמור לראות אותו בשטח, אנשים כבר היום צריכים לראות אותו בשטח?
אמנון אלקלעי
נכון.
היו"ר יואב קיש
שזה אומר יותר ניידות בצירים - - -
אמנון אלקלעי
נכון. ובצד זה אנחנו בצד אחד בבאר שבע ובצירים עושים פעילות של תחושת ביטחון ומצד שני עושים גם פעילות ממוקדת כלפי עבריינות.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
במה זה יכול לעזור?
אמנון אלקלעי
בהקשר למה? הרגשת הביטחון?
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אני עובר כל יום שם. יש ניידת משמר הגבול, ניידת משטרה, בצומת. מה היא עושה?
היו"ר יואב קיש
איפה, מתי?
מאיר כהן (יש עתיד)
בצומת שרה.
היו"ר יואב קיש
שמתי זה היה?
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
בצומת שרה כל הזמן.
היו"ר יואב קיש
לא, לפני חודש היה?
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
במה זה יכול לעזור, במה, מה זאת אומרת?
היו"ר יואב קיש
אני חושב שזה יכול לעזור.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
במה? תחושת מלחמה, לא יודע. לא קורה ביישובים הבדואים אלא בצמתים המרכזיים, במה זה יכול לעזור?
היו"ר יואב קיש
אני אגיד לך בתור אזרח. איפה שלא רואים ניידת, לא משנה, עזוב אותך בדרום ובזה, כשאתה רואה נוכחות משטרתית, כשאתה רואה ניידת, כשאתה רואה את הנצנצים יש לזה אלמנט מרסן, מה לעשות. מה, לא ברור?
אמנון אלקלעי
אני חושב שנוכחות משטרה מועילה להרתעה ומועילה לתחושה של ביטחון, זה מוכח בכל העולם וזה לדעתי גם פה.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אז למה לא בתוך יישובים, יואב, למה לא בכניסה ליישוב בוא נגיד?
היו"ר יואב קיש
בסדר, זו שאלה בסדר. אז אני אומר, כרגע ממה שהיה, האירועים שנוצרו, הייתה הרגשה כאילו זה - - - יש את הנושא של האלימות בתוך היישוב, את הבעיה בתוך המגזר עצמו בתוך היישוב. זה נושא אחד. נושא שני זה כן בצומת, זה הגיע לצומת. האלימות שנבעה בתוך היישוב פנימה גלשה החוצה לצומת וזה המקום שזה פתאום כולם - - -
קריאה
- - -
היו"ר יואב קיש
נכון, היא צודקת.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
כל עוד שהיא בפנים לא צריך - - -
היו"ר יואב קיש
לא, זה לא שלא צריך, זה - - -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
לא צומת מסוים שהיא - - -
היו"ר יואב קיש
בסדר זה אני מבין - - -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
החתונה עברה משם, בצומת מרדכי, לא בכל הצמתים. אני לא מבין עד עכשיו מה המטרה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
לא, גם - - - ואתם לא עזרתם. האבא של החתן - - -
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, אני אתן לך לדבר, אבל מה שאומר חבר הכנסת טלב בו עראר שהאלימות הייתה קיימת וקיימת עדיין בתוך היישוב בפנים וגלשה החוצה ועכשיו זה שאתה שם את הניידת בחוץ מה קורה עם האלימות בפנים, איך אתה מטפל בה. שאלה טובה, תיכף נגיע אליה. בבקשה, תמשיך.
אמנון אלקלעי
אני אתייחס גם, אשתדל.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אני מבקשת שיתייחס לעובדה שדווקא במקרה הירי הספציפי הם קיבלו מידע, תלונה, מהאבא של החתן שהוא אמר שהוא חושד שקבוצה של אנשים שהם עבריינים עלולים להגיע ולירות ואף אחד לא זז, מפקד התחנה לא זז. ורק לאחר שזה התפרסם המשטרה - - -
היו"ר יואב קיש
איזה תחנה?
קריאה
תחנת שגב שלום.
היו"ר יואב קיש
אני אמרתי שאחרי שהוא יסיים את דבריו אני אתן לחברי הכנסת להתייחס ולשאול. חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, בגלל השאלה המעניינת שלך את תהיי הראשונה לשאול. אתה תקבל את השאלה הזו אחרי שתסיים את הסקירה אז נא תמשיך עם הסקירה ויש לנו עוד כ-5-10 דקות לסיים את זה ונתחיל עם ה- - -
אמנון אלקלעי
אין שום בעיה. אני אומר עוד פעם, אמרתי לך שבעקבות ההתרחשות אנחנו והבנה של תמונת המצב הקמנו כוח, ואתה שומע שאכן חבר הכנת טלב אבו עראר ראה את זה, שנוכח בצירים. במקביל לזה אנחנו עושים פעולות נקודתית כנגד עבריינים בכדי למצות איתם גם כן את הדין. אז זה בעניין הזה.

אנחנו עושים בחודשים האחרונים בהתאם לכיווני הממ"ז עושים מספר פעולות נוספות שמתקשרות למה שאתה מדבר. האחד זה כל מה שקשור לתנועה. אנחנו עושים מבצעים נקודתיים בנושא של התנועה, אחת עם מתנ"א, כל יחידת מתנ"א ירדה לנגב, לדרום ועשינו פעילות מאוד עניפה בכל הדרום, גם ביישובים היהודים וגם ביישובים הערבים. גם בצירים הבין עירוניים וניתנו אלפי דוחות, לרבות פסולי נהיגה וכל מה שקשור בזה. ואנחנו עושים אחת לתקופה כל הזמן מבצעים כאלה שמעבר לנוכחות השגרתית, ככל שהיא קיימת. אנחנו עושים גם פעילות ממוקדת. כל זה נעשה בתקופות האחרונות, אגב, קודם לאירוע וגם כמובן עכשיו. אז זה בעניין הזה.

פעילות כנגד מאפייני פשיעה בתחום הסמים והרכוש כמו שאמרנו, הוגשו גם כתבי אישום. אני לא חושב שזה כרגע, המספרים, אתה רוצה אני אומר אותם: 61 כתבי אישום בסמים, וזה במגזר, אנחנו מדברים כרגע על המגזר, 48% מעצרים, עליה ועוד רכוש. בצד זה גם יש התמודדות גם בתופעות של מדיי פעם יידויי אבנים. אנחנו רואים בעיקר נוער וילדים, גם בזה אנחנו מתמודדים איתם בצירי התנועה וזה גם בעניין הזה.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
זה כל הזמן או חד פעמי?
אמנון אלקלעי
זה לא חד פעמי. זה משהו שקורה, מתרחש לא במספרים גדולים אבל זה מתרחש. גם זה ילד זורק זה עדיין מסכן מכוניות, ולכן אנחנו נוטים לזה בכובד ראש ומנסים להתמודד עם זה. גם פה חקרנו חשודים וכל מה שקשור בזה, גם הגענו לכתבי אישום אבל זה לא העיקר כי רובם זה נוער וילדים. ובצד זה גם עושים פעילות גם הסברה וגם מניעה.

לגבי השאלה שלך לגבי הפרוטקשן זה דבר שעולה באזורי הנגב לא מעט. יש לנו יחידות שאמונות על העניין הזה. דווקא בפעם האחרונה שנפגשנו - - -
היו"ר יואב קיש
אני אפילו שמעתי, אני לא יודע אם זה קשור ישירות לפרוטקשן, אבל היה גם בתקשורת את הנושא של החוק הבדואי, החוק של המשטרה, למי פונים, מה פונים. מכיר את זה, שמעת את זה?
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
- - -
אמנון אלקלעי
חג אלערב.
היו"ר יואב קיש
אז בוא, גם על זה תוסיף, תתייחס גם לזה.
אמנון אלקלעי
בסדר אבל זה אני הייתי, אולי חברי הכנסת הבדואים פה יודעים יותר טוב ממני - - -
היו"ר יואב קיש
לא, אבל בשטח מה קורה? יש מצב שאזרחים, כולל מהמגזר, מעדיפים לא לבוא למשטרה והולכים למקום אחר כי - - -
אמנון אלקלעי
יכול להיות שכן - - -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
לא, זה לא קשור - - -
אמנון אלקלעי
הם עושים חג אלערב שלהם - - -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
המשטרה תעשה את שלה וחג אלערב יעשה את שלו. בדיוק ככה.
קריאה
מבחינת מגמה יש מגמה כזאת שאנשים לא מעדיפים ללכת למשטרה.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
תשמע, יש כאלה אנשים - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אנשים לא מערבים את המשטרה, כל מי שמנסה - - -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
המשטרה לא מרתיעה אותם, חג אלערב מרתיע אותם.
היו"ר יואב קיש
אז אתה אומר שזאת בעית פנים של המגזר- - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
כאשר אין אמון במערכת מסוימת פונים למערכת היותר מוכרת, היותר נגישה, אין מה לעשות.
היו"ר יואב קיש
טוב, אז בוא תחזור רגע למה שהתחלת להגיד לגבי הפרוטקשן, זה לא קשור ל- - -
אמנון אלקלעי
האמירות האלה ב- - - אי אפשר להגיד שלא היה במרחבי הנגב גם פרוטקשן. זו עבירה שיש צורך לחשיפה. אני יכול לומר באמירה סגורה, לא שאני מתעלם מזה, שבדיון האחרון שהיינו עם השר וראשי ערים דווקא הם אמרו שתופעת הפרוטקשן כמעט ולא קיימת אבל עדיין אנחנו כל הזמן ערניים לעניין הזה, יש לנו יחידה ייעודית שזה תפקידה. כרגע אנחנו לא יכולים לזהות משהו שהוא כרגע רחב- - -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
היה פעם מעמד למנהיגים הבדואים. היום אין, ככה אתה אומר.
היו"ר יואב קיש
לא הוא דיבר על משהו אחר עכשיו. טוב, רגע, פרוטקשן. כן.
אמנון אלקלעי
אני אעבור קצת אחרי הפעלת הכוח אני אדבר קצת בעניין הכוח. אני יכול לומר שבשנים האחרונות יש תגבור של תקנים במגזר הבדואי. סך כל בשלוש שנים האחרונות 140 תקנים הועברו לתחנות של המגזר הבדואי.
קריאה
הכוונה לדרום.
אמנון אלקלעי
לדרום. 100 תקנים לתחנות ועוד 40 למעטפת, ימ"רים וכאלה, בנוסף לזה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אמנון, כמה מתוכם מהמגזר הבדואי שבמשטרה?
אמנון אלקלעי
שוטרים? לא הרבה. אנחנו מנסים לגייס שוטרים בדואים, זה מאוד קשה. בוא נגיד ככה - - -
היו"ר יואב קיש
יותר קל בצפון אולי, להביא מהצפון לדרום?
אמנון אלקלעי
אנחנו גם מביאים לפעמים מהצפון, לפעמים - - - המנהלת המגזר הערבי שלנו ייעודה לגייס בני מיעוטים למשטרה. היא עושה מאמצים. אני אומר שזה לא פשוט, בודדים שבבודדים.

אז אמרתי 140 תקנים הוספו לאזור הזה בשלוש שנים האחרונות. כ-100 תקנים ותחנות, רהט ותחנת עיירות הגדילה את היכולת שלה. בוא נגיד ככה, יש כוונה שלנו להקים תחנה נוספת בספטמבר במגזר הבדואי שהיא ב- - - אגב, וזה הכוונה גם אחרי הביקור שר של השר שהוא אמר את זה. והכוונה שלנו להקים תחנה נוספת במגזר הבדואי שתחצה את גזרת עיירות שהיא גזרה גדולה שם, יש לנו שתי תחנות עיקריות. יש גם בדואים באזור דימונה ובערד ובכו', אבל רוב הגזרה של המגזר הבדואי זה רהט ועיירות. היא תחצה את גזרת עיירות לשתיים והיא תאפשר נוכחות יותר גדולה, יותר אזורי סיור, יותר חקירות, יותר חודשים. וזה הכוונה שלנו, עד ספטמבר אנחנו בתהליך של פעילות עניפה בעניין הזה ומאומצת בכדי להקים תחנה נוספת במגזר הבדואי שמיקומה ברהט והיא תתן מענה לגזרה הדרומית שלה.
קריאה
אם אפשר רק להוסיף שמדובר לאחר 15 שנה שלא הוקמה תחנה במגזר הבדואי בדרום מדובר בתחנה ראשונה שתוקם השנה - - -
היו"ר יואב קיש
ברהט בסוף אתה אומר - - -
אמנון אלקלעי
תוקם בערוער. יש לנו שתי תחנות כרגע, רהט ועיירות שהן התחנות המרכזיות ואנחנו - - -
היו"ר יואב קיש
יש שטח כבר?
אמנון אלקלעי
כן. אנחנו כבר ישבנו עם כל הרשויות - - -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
תיקון, לא ערוער, ערערה בנגב, עתרנו לבג"ץ ושינינו את השם. אתם ממשיכים להגיד ערוער כי זה שם יהודי. ערערה בנגב. תדייקו.
אמנון אלקלעי
אחלה.
היו"ר יואב קיש
לך לבג"ץ על שימוש בשם. נו בוא, בסדר.
קריאה
ערערה בגליל יש גם?
היו"ר יואב קיש
נא לסיים - - -
אמנון אלקלעי
מה שאני אומר שיש מאמץ. אני חושב שהנוכחות המשטרתית הנוספת היא תתן משקל רב לעניין הזה. אכן לא הקימו תחנה מ-2004. ב-2004 הקימו את רהט, ב-92' הקימו את עיירות ויש תחנה להקים תחנה נוספת עכשיו.
היו"ר יואב קיש
אני רק רוצה שתתייחס ב- - - זו כי אני מבין על הנושא של פתיחת תחנה בספטמבר. הנושא שמעניין אותי, רק תגיד כמה מילים על הפעילות המיוחדת שהתחלתם בעקבות האירועים.
אמנון אלקלעי
בעקבות האירועים הקמנו מפקדה שהיא - - - מרחב הנגב יחד עם מג"ב שעיקרה סיורים בצירים, נוכחות בצירים. יש מוקדים של הצירים. חוץ מזה אנחנו לקחנו, אני לא רוצה להרחיב פה, אבל לקחנו פעילות יזומה שלנו כלפי עבריינות ואנחנו מכבידים או יוצרים מאמץ נוסף מעבר למאמצים שציינתי לך קודם בכדי להגיע לאותם עבריינים ולמצות איתם את הדין. אני לא רוצה בצד הזה - - -
היו"ר יואב קיש
אוקיי. עכשיו מבחינת משאבים וניידות ונוכחות ו - - -
אמנון אלקלעי
אנחנו הגברנו את הנוכחות שלנו בצורה משמעותית. פשוט ריכזנו מאמץ - - -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
יש מחסור בכוח אדם שם. אני ישבתי עם - - -
היו"ר יואב קיש
לא להתפרץ, אתה תקבל את הזמן שלך. אני רוצה לשאול אותך שאלה, אתה אומר ריכזת מאמץ. השאלה אם זה מאמץ שהוא מתמשך ויכול להתמשך או שאתה רואה שזה מאמץ נקודתי שעוד חודשיים שלושה נמצא אותו נעלם?
אמנון אלקלעי
נכון לעכשיו אני לא רוצה לנקוב כי זה בכל אופן ריכוז - - -
היו"ר יואב קיש
לא עלה מפעילות המודיעינית, הפעילות היזומה בשטח.
אמנון אלקלעי
הפעילות היזומה בצירים, שוב, אני אומר, זה מאמץ לתקופה, זה לא מאמץ שאפשר להמשיך אותו לכל הזמן, הוא על חשבון גזרות אחרות, הכל תלוי פר הערכת מצב. אם מחר תהיה מתיחות משמעותית במקום אחר אז זה יכול לשנות את תמונת המצב. אבל אני חושב שלצד המפקדה הזאת שהוקמה שהיא מיועדת לתת מענה אד הוק, הפעולות שאנחנו עושים גם לגבי עיבוי המערכים, גם לגבי מימוש התקנים, גם לגבי בנייה של תחנה היא תתן עוד מרחב. בטח שחסר כוח אדם, אני תמיד אומר את זה ותמיד כולנו אומרים את זה, אבל אני מנסה לומר מה הפעולות שנעשות. זה הפעולות שאנחנו עושים כרגע.

העיר פה פיני ובצדק, יש חוץ מתחנת עיירות ותחנה רהט יש לנו נקודות. נקודות זה יחידות ת"פ תחת פיקודה של התחנה גם בשגב שלום גם בתל שבע וזה העיקרים שבהם. שאר המקומות זה 13 מש"קים, אנחנו פזורים גם במש"קים בפזורות. זה ת"פ התחנה. זה נותן ביטוי נוסף לפיזור שוטרים בשטח.
היו"ר יואב קיש
השאלה אם גם אותם צריך לעבות באופן קבוע לא רק - - -
אמנון אלקלעי
באופן טבעי אנחנו מאמינים שנעשה תחנה שמפצלת את העניין הזה ונגביר את אזורי הסיור, זה כמות הניידות שמסתובבות בשטח ואת הבלשים ואת היס"מ, אנחנו נגביר את הנוכחות בצורה משמעותית.
היו"ר יואב קיש
טוב, מאה אחוז. אני הבטחתי לך חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן אז בבקשה, עם שאלה ספציפית לאירוע שהיה, בבקשה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אם אפשר מעבר לשאלה כבוד היושב ראש כי ב-10:00 אני חייבת להתחיל את הדיון בוועדה שלי. אני חושבת המקרה הספציפי הזה וכינוס הוועדה מעיד על גישה כללית לצערי הרב. כל הנושא של פשיעה ופשיעה חמורה, ואני מתחילה לקרוא לה מעכשיו פשיעה ולא אלימות. כי לקרוא לזה אלימות אני חושבת שאנחנו טועים. במקרה הספציפי זה פשיעה ורוב המקרים האלה מעורבים בהם אנשים שמוכרים למשטרה שיש להם רקע פלילי שהיו צריכים לטפל בהם בהרבה נושאים אחרים גם מעבר. אני חושבת שחשוב להגיד את זה כדי לא להפוך את זה לעניין תרבותי או משהו אחר.

כל עוד גישת המשטרה היא גישה ביטחוניסיטית לטיפול בפשיעה הזו בתוך האוכלוסייה הערבית, שכל עוד שהיא תחת קונטרול כזה ככל שהיא נמצאת בתוך הכפרים הערבים אז בסדר. ברגע שהיא גולשת החוצה, כמו המקרה הזה, ברגע שהיא יוצאת לצירים המרכזיים או שחס וחלילה היא עלולה לפגוע מחוץ לאוכלוסייה אז המדינה מתעוררת, אז יש בעיה, אז צריך לכנס ישיבות - - -
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, אני מבין שאת בשיא, אני לא יכול שלא להגיב, אני מתנצל. עשינו בוועדה הזו, ואת שותפה היית לדיון הזה, זה לא שהמדינה מתנערת מאחריות למאבק בפשיעה. עשינו לפני הדיון הזה - - - את צודקת לחלוטין בזה שאין ספק שהמקרה הזה גדש סאה ועלה לרמה אחרת בעניין הזה, אבל אני אומר לך שיש מאמצים רבים של המנגנונים, במיוחד במשטרה, ואת שותפה למהלך, או לפחות מהוועדה הזו ודיברנו על זה לפני מספר חודשים ויש פה אנשים שהיו בישיבה, ולכן אני אומר רק במילה אחת שלא ישתמע כאילו לא עושים כלום. יכול להיות שלא עושים מספיק, אפשר לתת ביקורת, אבל עושים. בבקשה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אני לא אמרתי שלא עושים, אני אמרתי שצריך שינוי בצורת החשיבה ובנקודת המוצא בטיפול בבעיה. כלומר, אם לא מסתכלים על זה בדיוק כבעיה והמשטרה לא מסתכלת על עצמה כנותנת שירות ומבטיחה את האזרחים, כלל האזרחים, כולל האוכלוסייה הערבית ולא שולטת במצב באוכלוסייה הערבית - שום דבר לא ישתנה. במקרה הספציפי ששודר נודע לי שהאבא של החתן התקשר לתחנה ואמר שהוא חושש ודיבר עם המפקד שעלולים להצטרף לשיירה של הבאת הכלה ממקום המגורים שלה כל מיני אנשים עם רקע פלילי שעלולים להתחיל בעניין של יריות והוא לא רוצה בכך. והרגיעו אותו ואמרו לו שיהיה בסדר ושאין מידע כזה.

ולאחר שהיו היריות הייתה, לפי מה שנאמר לי, ואני סומכת על הבנאדם שאמר לי, שהייתה גם תלונה ובכל זאת המשטרה לא זזה. ורק ברגע שהתפרסם כל המקרה הזה המשטרה הגיעה ועצרה את החתן. ורק לאחר שהתחיל לצאת שבעצם הייתה תלונה שלא נחקרה ולא נעשה איתה כלום שוחרר החתן. אני רוצה לדעת האם זאת צורת הטיפול האמיתית שהייתה, מה היה בעניין הזה ולמה היחס הוא - - - חבר הכנסת קיש, יושב ראש, זה בדיוק מעיד על מה שאמרתי בהתחלה.
היו"ר יואב קיש
בסדר, בוא נשמע התייחסות שלו.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
ודבר נוסף רק ברשותך. לא צריך רק לאבטח את הצירים המרכזיים. צריך לאבטח את האזרחים גם היהודים וגם הערבים שעוברים בצירים האלה. אבל גם ובעיקר צריך לאבטח את אלה שסובלים יום ולילה, ואתם יודעים שהם סובלים יום ולילה וקיימות היריות האלה וההשתוללויות של אנשים עם רקע פלילי בתוך הכפרים. הצורך הוא בלהיות פנימה, בלשלוט פנימה ולאבטח את האזרחים ולא רק לשלוט בתוככם תעשו מה שבא לכם.
היו"ר יואב קיש
טוב. תודה. אני מבקש רק לשמוע אם באמת הייתה תלונה והתייחסות לאיך היא טופלה ו- - -
אמנון אלקלעי
אני אענה עקרונית ואחרי זה גם אנחנו צריכים, בוא נגיד ככה, זה עדיין בחקירה ועדיין צריכות להיות פה רגישויות אחרות שאנחנו לא - - - ראשית היה הטלפון של האבא, זה נכון. שנית, לפי מה שמתואר פה - - -
היו"ר יואב קיש
למי? למפקד? זה הגיע ישירות ל- - -
אמנון אלקלעי
אני אענה. הוא לא דיבר עם המפקד נקודה. מבחינתו הוא התקשר למפקד הנקודה, הוא לא דיבר איתו, הוא דיבר עם מישהו אחר, עם שוטר. לא לפי מה שהיא סיפרה, לחלוטין לא. הוא אמר שהוא מוטרד שיבואו אנשים וירו.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
ככה היא סיפרה גם.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
ככה סיפרתי.
היו"ר יואב קיש
חבר'ה, סליחה, תנו לו לענות. שמענו, בוא נשמע אותו, הכל בסדר.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אבל ככה סיפרתי, למה הוא אומר לא בדיוק כמו שהיא סיפרה.
היו"ר יואב קיש
תני לו רגע לסיים את דבריו, אולי הוא היה באמצע משפט ואחרי זה נשמע. כן.
אמנון אלקלעי
לא, את תיארת שהוא אמר שישתלבו לשיירה וזה לא מה שנאמר אבל אני כרגע לא ארחיב מעבר לזה.
היו"ר יואב קיש
הייתה שיחת טלפון מהאבא של החתן זה - - - כן.
אמנון אלקלעי
הייתה שיחת טלפון מהאבא של החתן כלפי שוטר על החתונה הספציפית הזאת, שהוא מוטרד מהחתונה הזאת שהוא אמר, אני צופה את זה. זה דבר שגם ידוע וגם פורסם. ואכן היו שם ניידות ואכן - - - אירוע הירי, אגב, בוצע גם איזשהו מרדף, אני לא ארחיב את זה כאן. אירוע הירי היה בתהליך של נסיעה של כל השיירה להעביר את הכלה בכלל ממקום אחר ובמהלך הדבר הזה הם עשו ירי גם בשגב שלום וגם בעיקר בכביש בצומת וואגן. זה העובדות.

עכשיו אני גם אגע באמירה הכוללת שהיא גם אמרה- - -
היו"ר יואב קיש
לא, רק לגבי הטיפול של התלונה אתה לא יכול להתייחס, זה בחקירה?
אמנון אלקלעי
היום זה בחקירה. חלק מהדברים נמסרו, גם לא בטוח שאותם אנשים שהתקשרו לא התכוונו לעשות את זה פה בפורום כזה. אם אני רומז פה איזה עניין, לכן בוא נשאיר את זה כך - - -
היו"ר יואב קיש
אז מה שרק אני מסכם כי אנחנו לא נכנס יותר לעומק של העניין הזה - אתה אומר, אכן הייתה פנייה למשטרה, הנושא ייבדק וייחקר. מדוע ומהות הטיפול תהיה על זה בדיקה מעמיקה שלכם. אתה אומר שזה רגיש ואתה לא רוצה לפרט יותר.
אמנון אלקלעי
לא רוצה כרגע.
היו"ר יואב קיש
אוקיי, תמשיך.
אמנון אלקלעי
הדבר השני, לגבי העניין עצמו. לעניין עצמו - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אני מבינה - - -
היו"ר יואב קיש
רגע, עכשיו הוא מדבר מהותית.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
זהות המתלונן היא עניין רגיש אבל התנהגות המשטרה, סליחה, היא לא עניין רגיש. צריך לדווח מה עשתה המשטרה במקרה הספציפי.
אמנון אלקלעי
אמרתי לך שניגשו ניידות, אפילו בוצע בשלב מסוים מרדף אחרי רכבים, בסדר? ניגשו ניידות, שמעו ירי, לא ראו ירי, בוצע מרדף אפילו באחד המקומות כלפי - - -
היו"ר יואב קיש
לא, השאלה אבל אם בעקבות לא משנה מתלונן, השאלה, ברגע שמגיעה שיחה כזו איך אתם מטפלים בהתראה כזו ומה עושים.
אמנון אלקלעי
שיחה כזאת יחסית - - -
היו"ר יואב קיש
לא, אבל זה פנים משטרתי, בזה היא צודקת. היא אומרת מה הנוהל המשטרתי.
אמנון אלקלעי
הנוהל המשטרתי, כמו שאמרתי לך, עושים מודל חתונות, אנחנו ניגשים שם, עושים סיורים במקום, מדברים עם האבא והחתן, מנסים לסכל את זה קודם כל - -
היו"ר יואב קיש
המהלך הזה קרה לחתונה הספציפית הזו?
אמנון אלקלעי
- - אם יודעים קונקרטית שזה פלוני אלמוני יורה אז ברור שעושים כלפי פלוני אלמוני - - -
היו"ר יואב קיש
לא, אני מדבר לפני, מדברים בשלב המניעה.
אמנון אלקלעי
בשלב המניעה יש לנו - - -
היו"ר יואב קיש
בשלב המניעה במקרה של החתונה הזו אחרי שהייתה התראה ממישהו, לא משנה עכשיו, האם אתם עשיתם פעולות באותה- - -
אמנון אלקלעי
ביצעו סיורים.
היו"ר יואב קיש
לא סיורים. גם כולל שיחות עם נכבדים או עם גורמים מסויימים.
אמנון אלקלעי
אני לא יודע את כל השיחות שעשו. עשו שיחות עם המשפחה, כמובן, שהיא בעצמה עושה - - -
היו"ר יואב קיש
מה שאני מנסה להגיד שכשאתה אומר שאתה בודק את הדבר הזה מבחינת ההליך המשטרתי, פחות על הנושא של מי הגיש תלונה, מתי הגיש תלונה ואיך הגיש תלונה. הגיע מידע, תקרא לו מודיעיני אפילו מצידי. בסיטואציה הספציפית של החתונה הזו, האם נעשה מהלך שהייתם עושים בחתונות אחרות כמו שתיארת על אותן 44 חתונות.
יעקב אבקין
בוקר טוב. באירוע הספציפי, שאנחנו לא רוצים להתייחס אליו יותר מדיי, אנחנו מדברים על התראה בלבד, זה לא מידע מודיעיני, לא מדברים פה על מי, מתי ואיפה. בעצם אפשר לקבל התראה כזאת כמעט בכל אירוע חתונה. ברור שכמעט בכל אירוע חתונה יכול להיות מצב שיהיו יריות. כשמגיע המידע הספציפי על אדם מסוים או על קבוצה מסוימת המשטרה כן מזמינה אותם, מסבירה להם מה המשמעות של ירי וסוג של סיכול כזה.
היו"ר יואב קיש
במקרה הזה זה לא נעשה כי לא היה מידע כזה.
יעקב אבקין
במקר הזה זה לא נעשה, דיברו באופן כללי שיכול להיות אירוע ירי. שוטר קהילתי יום לפני הגיע למקום, סייר, היה במקום, דיבר על זה שאסור שזה יקרה וזה מה שאפשר לעשות במידה ואתה מקבל אירוע - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
כשטורחים ומתקשרים - - -
היו"ר יואב קיש
רגע, הוא רוצה להתייחס לנושא המהותי עכשיו.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
מדברים שאין שיתוף פעולה אבל כשיש התרעה רוצים דברים יותר ספציפיים. חסר שיחזיקו לכם את ה - - - ביד, ימסרו - - -
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, אי אפשר, לא, קודם כל תביני שאנחנו מדברים על נושא רגיש מאוד ויש לו משמעויות כולל להיות אם יאמרו פה דברים שלא צריכים להאמר. אז אני מנסה קודם כל טיפה במקום הזה להוריד את הלהבות. זה אחד. ולא להכנס לפרטים שיכולים לפגוע בכל מיני אנשים בסיטואציה הזו. מה שכן, ובזה אני מקבל את ההערה שלך זה לשמוע איך המשטרה מתמודדת בסיטואציה כזו, ומה שהוא תיאר לך, לפחות כרגע עושה שכל מבחינתי.

למה אני מתכוון עושה שכל? אם יש מידע מודיעין קונקרטי על אדם מסוים שהוא הכתובת אז הולכים לכתובת, וזה מה שהוא אמר לך. הוא אומר שבמקרה הזה זה לא היה ואז היה מהלך יותר כללי. ברור שהוא פחות אפקטיבי אבל מה את רציתי שהם יעשו? הוא אומר שהיה שוטר קהילתי שהגיע בעקבות העניין הזה. בסדר, אני מבקש, אני לא רוצה לעסוק יותר בהתראה הנקודתית, אני מבקש לחזור לנושא הכללי שהעלתה חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן.
אמנון אלקלעי
היא צודקת ואנחנו רואים עין בעין איתה בהקשר לפעילות בתוך היישובים. אנחנו חושבים שאכן צריך לעשות פעילות יותר בתוך היישובים. בשביל זה אנחנו גם מעבים את הפעילות שלנו ואת הנוכחות שלנו בתוך היישובים. בשביל זה ביקשנו להקים עוד תחנה בתוך היישובים והיא צודקת לחלוטין ואנחנו חושבים שזה אכן כך צריך להיות.
היו"ר יואב קיש
אני חושב שזו תשובה טובה. מאיר לפני שאתה אני רוצה לשמוע את פיני בדש, ידידי, מועצה מקומית עומר, ראש המועצה, בבקשה. אני רוצה לשמוע - - - כמו ששמעתי - - - אני רוצה לשמוע גם אותו.
פיני בדש
קודם כל אני שמח שהסרטון הזה הופץ כי זה דבר שבשגרה. אנחנו בכלל לא מופתעים, גם מאיר כהן לא מופתע כי גם הוא נוסע על הצירים האלה ועל הכבישים האלה. נושא הירי בחתונות הוא דבר שכיח, אנחנו שומעים את זה כמעט - - - בימי שישי זה בכלל, זה תרגילים גדודים מסביבנו והכדורים מגיעים לעומר. לפני שבועיים פגע כדור בסלון של בית, לפני כן חדר למכונית ולפני כן חדר עוד פעם לסלון של בית. מתקשרים ומתלוננים ולא יודע, או שהחליטו, אני באמת עובד מאוד מאוד צמוד עם המשטרה, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה, אנחנו באותו צד.

אבל קורים מקרים, אתה יודע, שאומרת לי תושבת שהיא התקשרה לאיזה קצין והוא אמר לה "זה נגב, תתרגלי". לא רוצים להתרגל. ויש פה בעיה של רתיעה. אין ענישה בכלל. אם היה מרדף אחרי רכב גנוב שידעו שיש בו נשקים, הוא נכנס בטעות לעומר והוא נכנס בטעות לרחוב ללא מוצא ונעצרו וברחו, תפסו אותם, והיו שלושה נשקי אם 16 בפנים. ואחר כך הקצין משטרה אומר לי, תקשיב, בערב שלחו למעצר בית, בערב. בריחה ממשטרה, רכב גנוב, שלושה נשקים, יצאו למעצר בית. ראש רשות נעצר קודם כל השבוע במעצר. שבוע במעצר. איפה הפרופורציות אני עוד לא מבין. והחוק, הסתבר לי כי אני כל הזמן טענתי שצריך להיות חוק מינימום לשופטים כמו שהייתה פעם בריחה ממשטרה, לפני כמה שנים, ועבר חוק שמי שבורח מניידת משטרה זה שנתיים מאסר.
היו"ר יואב קיש
אין מינימום. עם ההיכרות שלי עם המשפט הישראלי, פיני, יש פה עורכי דין - - -
פיני בדש
לא משנה, ברגע ש- - - הבריחה מהמשטרה - - -
היו"ר יואב קיש
לא, אבל הנושא של מינמום שאתה אומר הוא משהו מאוד בעייתי, בדרך כלל כמעט לא נמצא, רק במקרי קצה, וכמעט ואין מקומות שבהם, וגם כשיש מינימום יגידו לשיקול השופט. מאוד נזהרים מזה.
פיני בדש
אתה יודע מה קורה היום? החוק אומר עד שנת מאסר - -
היו"ר יואב קיש
על מה?
פיני בדש
- - מי שירה בחתונה, מי ש- - - רכב גנוב, מי שנתפס עם נשק - - -
היו"ר יואב קיש
זה נושא שדיברנו לפני שנכנסת. אבל איך על הרכב הגנוב, על הבריחה וכל זה שחררו אותו?
פיני בדש
זה נראה עד שנת מאסר זה סביר. השופטים בדרך כלל לא נותנים מאסר במקרים האלה. המקרים החריגים האלה - - - סבירים, בפרופורציות. עכשיו מה זה אומר? זה אומר שאין ענישה אז הפשיעה משתלמת. אין מה לעשות, אין ענישה, אין הרתעה ואם שופט אומר לי, תשמע הגיע אליי בחור 40 פעמים נתפס גונב רכב, 40 פעמים, כשתופסים 5%, ולא ישב יום אחד בבית סוהר. זה לא הגיוני.
היו"ר יואב קיש
איך זה יכול להיות? זה לא מסתדר לי.
פיני בדש
הבעיה זה לא הם, הבעיה זה בתי המשפט. אני כל הזמן תוקף את בתי המשפט כי זה מגוחך מה שהולך. אתה תראה ענישה, לא נעים להגיד אני אגיד את זה גם בחדר הזה, לפעמים יש לי תחושה שגם השופטים מפחדים. אני רואה פסקי דין ואני לא מצליח להבין אותם, אני אומר, יכול שגם הם מפחדים, הם בני אדם. לא סביר. ואני אומר את זה כמילה קשה, חלק גדול מהם גרים אצלי ואני אומר להם את זה ביום יום. יש לי תחושה, אין לי הסבר אחר, מענישה מטורפת בעניין הזה.
היו"ר יואב קיש
40 מקרים של - - - שווה ספציפית לראות את המקרים האלה כי מה שאתה מתאר, שני המקרים האלה נראים לי הזויים.
פיני בדש
אתה רואה חבר'ה צעירים בני 20 פלוס עם מכוניות של מיליון וחצי שקל, 1.2 מיליון שקל. אתה יודע, היום יש ב.מ.וו חדשים עם חלונות נפתחים, דלתות כלפי מעלה ואני אומר, רגע, איפה. אני יום אחד התעמתתי עם איזה בחור שמגיע לדואר אצלי, עולה על המדרכה, כמעט נכנס לסופר עם האוטו עם ג'יפ ב.מ.וו. נסע רוורס, כמעט דרס אותי וברח. לקחתי את המספר. אחרי שבועיים שצעקתי מה קורה, מה קורה אמרו לי אוקיי, זה על שם מישהי בת 84 מתל שבע. התקשרתי לגובה הראשי של מס הכנסה, במקרה גר אצלי, אמרתי לו, תקשיב, יש לי פה מישהי בת 84 עם ב.מ.וו שעולה איזה מיליון פלוס. איך זה יכול להיות? הוא אמר תן לי את השם, אני רוצה לבדוק את זה. אמרתי לו, היא גרה בתל שבע. אתה יודע מה הוא אמר לי? תלך תסע אתה לתל שבע. זה התשובה שקיבלתי. אז מה התחושה שלי? שיש פה מדינה בתוך מדינה. חלק גדול מאוד מהרכבים נוסעים עם מספרים - - - יש לנו מערכת שמצלמת את כל הרכבים. אתה רואה מספר אוטו בכלל לא תואם למספר סוג הרכב. כל הרכבים שאנחנו - - -
קריאה
- - -
היו"ר יואב קיש
מעניין אותי, מה אתה רוצה, הוא מדבר מהשטח, זה דברים שאני לא מכיר, אני רוצה לשמוע.
פיני בדש
זה הכל מתחיל בזה ואז אתה רואה שהמספר בכלל לא תואם לסוג הרכב ברגע ש- - -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
זה הרצאה- - -
היו"ר יואב קיש
טלב, בסדר.
פיני בדש
רגע, טלב, בוא - - -
היו"ר יואב קיש
בסדר, הוא יסיים עוד רגע.
פיני בדש
- - - ברגע שנוסעים - - -
חיים ילין (יש עתיד)
טלב, אם אתה רוצה שיפתרו את הבעיה תקשיב.
פיני בדש
זה לטובת, תאמין לי, אתה יודע כמה טלפונים קיבלתי מהמגזר, אנחנו - - - בתל שבע - - -
היו"ר יואב קיש
פיני, נא לסיים.
פיני בדש
ברגע שעוקפים מימין ומשמאל ובזה כשאתה נוסע באיילון אתה רואה מישהו - - -
היו"ר יואב קיש
פיני נא לסיים, שורה תחתונה מבחינתך.
פיני בדש
שורה תחתונה - ברגע שנוסעים איך שרוצים בכבישים, ברגע שבונים איפה שרוצים ומה שעושים, ברגע שלוקחים פרוטקשן, ברגע, ברגע, אתה מגיע שאתה יורה ברחובות הראשיים, אתה יורה בצמתים הראשיים. העבודה זה טיפול שורש, זה לא רק משטרה, זה תהליך של תכנית. זה תחנות, זה נכון, צריכה להיות גם יותר ענישה, חקיקה. יש פה מהלך, תכנית מסודרת ואסור שזה יהיה כיבוי שריפות לשבוע שבועיים, חייב להיות מתמשך.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. חבר הכנסת מאיר כהן.
מאיר כהן (יש עתיד)
אדוני היושב ראש - - -
פיני בדש
ועוד משפט אחד בנושא איסוף נשק - חבר'ה זה לא מכת מצרים וגזירה משמיים. אם ברגע שיראו מהמגזר שהמשטרה באמת נחושה באיסוף נשק היא תתחיל לקבל הרבה הרבה מודיעין וגם אתם בטוח שאתם גם רוצים את זה.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אתה רואה שהיא נחושה?
פיני בדש
עדיין לא. אם היא תהיה נחושה הם יקבלו הרבה מאוד - - -
היו"ר יואב קיש
למה היא לא נחושה?
פיני בדש
כי היא לא נחושה. אני רוצה להגיד לך שאני הפניתי בחור לא משנה מאיפה שאמר לי שהתקשר למשטרה, מזדה 3, ארבעה נשקים מוציאים ברחוב - - -
היו"ר יואב קיש
ולא נעשה כלום.
פיני בדש
אמרו לו תבוא לתחנה להגיש תלונה - - - עם מי לדבר עכשיו. בשבוע האחרון הוא נצמד למשטרה, אספו 60 כלי נשק. זאת אומרת, הם בעצמם יגידו מי ברגע שיראו שיהיה פתרון.
היו"ר יואב קיש
בבקשה, מאיר כהן.
מאיר כהן (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, חבריה. אני רוצה להגיד שהמצב הוא הרבה יותר חמור ממה שאנחנו מתארים אותו, שיהיה ברור. אני נוסע כל יום על כביש 25. גם אבו עראר נוסע בכביש 25, אבל אי אפשר לפתור את הבעיה רק בשיח של משטרה ושל שוטרים וכו' וכו'. הבעיה הרבה יותר עמוקה. א' אני רואה בעבריינות הזאת מיעוט בתוך החברה הבדואית, אבל העבריינות הזאת, אדוני היושב ראש, היא התרסה. היא התרסה. היא החלטה שאנחנו מקימים מדינה בתוך מדינה. בצר לנו, לא בצר לנו, אבל זאת התרסה. החבר'ה האלה שיורים בכבישים הם לא יורים כי סתם בא להם. הם יורים בכבישים להגיד רבותיי, אנחנו זאת המדינה שלנו, זה הטריטוריה שלנו ואנחנו נעשה מה שאנחנו רוצים.

אני משוחח עם האנשים האלה, האנשים האלה יושבים אצלי בבית, הם השכנים שלי, הייתי 10 שנים ראש עיריית דימונה ושש שנים יושב ראש הרשות לפיתוח הנגב. ופיני מכיר את הפעילות, פעלנו ביחד. ויצרנו שיח יוצא מן הכלל. שיהיה ברור, אנחנו לא מתנהגים שם כריבון. הריבונות הישראלית לא חלה ביישובים הבדואים בנגב, לא לטוב ולא לרע, שיהיה ברור.

יש 5000 ילדים בדואים מגיל שלוש שלא נמצאים במערכת החינוך. שיהיה לכם ברור, ה-5000 ילדים האלה זה היורים הבאים, זה הנוסעים, המתפרעים הבאים. והמשטרה תציב כמה שתציב על הצירים, אם העבודה לא תהיה בתוך היישובים, בתוך מערכות החינוך, בתוך בתי המשפט. פיני, אתה צודק, שופטים לא עושים דיי ושופט אצלך, אתה יודע מה, אני לא יודע למה שרפו לו את האוטו, צריך לבדוק, אתה זוכר את הסיפור אצלך בעומר.
פיני בדש
אני אגיד לך בדיוק אחר כך למה.
מאיר כהן (יש עתיד)
לכן אני אומר, כשאנחנו מתייחסים לבעיה הזאת יש שני דברים. ההחלטה, וזה מה שצריך, אדוני, לצאת מהוועדה, לקרוא למדינת ישראל להתנהג כריבון. הנגב הוא לא שטח אקס טריטוריאלי, אין שתי מערכות חוק. אף אחד בדימונה לא יוצא בחתונה ויורה, ואף אחד בירוחם לא יורה. אבל השתרשה איזה תרבות שאנחנו מסכימים איתה.

ואני מצפה, אלקלעי, שאני מעריך אותך מאוד ולא היה איש טוב ממך שהמשטרה תשלח ברוב הגינותך, אני מכיר אותך, הוא היה מפקד תחנת דימונה, אבל אני אומר, אם מישהו מתקשר ואומר לכם שיכול להיות שירו בחתונה בדימונה הרי אתם מיד תציבו שוטר. אבל בגלל שאתם יודעים שזאת תרבות במגזר הבדואי אז אתם משערים שירו אבל אם אין לכם איזה משהו ספציפי לא תלכו. לא אם מישהו מתקשר ואומר שיכול להיות שירו, שני שוטרים צריכים להיות שם. וכשתופסים אותם ומטפלים בהם בפעם הבאה הם יחשבו.

יש זריקת אבנים בציר, אדוני היושב ראש, זה דבר איום ונורא, כשאני מספר את זה, זה לא שאנחנו נוסעים על צירים ביהודה ושומרון. תושבי דימונה ותושבי ירוחים ותושבים מערוער ותושבים מהפזורה מפחדים לנסוע בכבישים. כי כשמישהו זורק אבן אז הוא לא בטוח שזה רק אוטו מדימונה, זה יכול להיות אוטו מאבו סול, זה יכול להיות - - -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
לא כל יום.
מאיר כהן (יש עתיד)
לא כל יום, בוודאי. זה לא משנה, חבריה, מספיק שזה קורה פעם בשבוע, זאת תחושה מאוד קשה, לכן אני אומר. א' אני מצר על כך ואני מבקש שירשם בפרוטוקול כי היו צריכים להיות כאן יאיר מעיין והרשות לפיתוח הבדואים היו חייבים להיות כאן. הם אלה היום, לצד המשטרה, שמתכננים את כל הפעילות. ויש להם מה להגיד לטוב ולרע. לכן אני אומר, אדוני היושב ראש, צריך להיות ברור, צריכה להיות סדרה של דיוני המשך עם יד על הדופק, עם הזמנה של כולם, גם של אנשי משרד החינוך שיסבירו למה 5000 חבר'ה לא נמצאים, של משרד הבריאות, של כל משרדי הממשלה. ממשלת ישראל מתייחסת לנגב בהסתר פנים. מזל שיש את השומר ויש אצל החבר'ה הבדואים כל מיני עמותות שמטפלות בהם, אבל אנחנו כריבון הרמנו ידיים. אני גר שם 50 שנה ולא, אני לא זוכר תקופה יותר סוערת בכבישי הנגב - - -
פיני בדש
- - - אצלך בעד 48' נסעו בשיירות ומ-2008 התחילו לנסוע בשיירות. אתה אמרת את זה.
מאיר כהן (יש עתיד)
כן, אמרתי את זה. הייתה תקופה שהחבר'ה שלנו הצעירים בדימונה היו מתכנסים ביום שישי בערב בשיירות ונוסעים מדימונה לבאר שבע בשיירה. לא תאמינו, זה לא היה ב-48'. לכן אני אומר אדוני היושב ראש, הדיון הזה הוא מצויין, הוא יהיה עוד יותר טוב אם יהיו לו דיוני המשך. והמשטרה מגיעה ומציגה כאן את הדברים, צריך להיות ברור שלא צריך להסתפק בעוד הקמת תחנה בערערה שבנגב אלא צריך לתת עוד אמצעים. וראשי הרשויות, אני קורא באמת לכל ראשי הרשויות, הבדואיות והיהודיות, אתם המפתח לכל שינוי בנגב וחבל שהם לא נמצאים כאן כולם. תודה אדוני.
היו"ר יואב קיש
תודה. אני מאוד מזדהה עם דבריך, התחלתי את דבריי בזה שזה חייב להיות מאמץ מתכלל, אי אפשר לעסוק רק באכיפה משטרתית. ברור שזה אחד הנושאים החשובים, אבל כמו שאמרת זה מתחיל בחינוך, זה עובר למערכת המשפט ששמענו גם התייחסות לזה, זה אומר לתקציבים, זה אומר בכלל לגישה, כמו שאמרת, למגזר הבדואי במדינת ישראל בדרום הארץ, דרך אגב, יש גם הבדל בין הדרום לצפון. ואין ספר, פתחתי בדבריי ב-No man's land וזו ההרגשה ואני מקבל מאה אחוז את דבריך. תודה.

טלב אבו עראר בבקשה.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
תודה מכובדי היושב ראש על קיום הדיון החשוב הזה - - -
היו"ר יואב קיש
סליחה, אני רק מזכיר שיש ועדת משנה שאתה ביקשת להקים בנושא המגזר הבדואי שתתכנס ותתחיל לעבוד בעניין הזה, בעקבות בקשתו של - - - בבקשה.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
תודה. האמת, אירוע חמור, אנחנו לא חלוקים על חומרת האירוע שהיה, אירוע הירי. אבל למרות שזה חמור מאוד זה טוב שקרה. למה? שהמשטרה באמת אולי תתעורר - - -
פיני בדש
לא טוב שקרה, טוב שצולם. זה קורה כל הזמן.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
טוב שצולם, צודק, זה תיקון נכון. אבל זה באמת לא קרה אף פעם, זו עליית מדרגה, אף פעם לא קרה בכבישים. ירי בחתונות קיים, ישנו, בתוך היישובים, זה נכון, אבל בכבישים ובצירים המרכזיים לא, בכלל לא היה. אבל מה, האבא של החתן באמת התקשר, אבל המשטרה לא אמרה שהיא עצרה את החתן, אמנון, אתה לא ציינת את זה. החתן נעצר והבאתם אותו לבית המשפט, בית המשפט שאמרו שהאבא אמר אני - - - למשטרה, מיד השופט שחרר את החתן. אתה מבין? כי המשטרה לא עשתה כלום כשהתקשר האבא.

ולכן, חברים, כאן העניין, בוא נפצל את זה לשניים: ירי בחתונות וירי בכלל. אני והרבה כמוני, לא עובר שבוע ומתקשרים מתחנת עיירות, זו תחנה לכל הבדואים בנגב בצומת שוקת שמדווחים על ירי ביישובים. לא ירי קטטות, קורה שיש קטטות גם, אבל מה שיש משטרה אחרת או צבא אחר שמתאמן בתוך היישובים. אתה שומע מה אני אומר? תעביר את זה למפקד - - - אני אומר דברים חשובים ואתם צוחקים - - -
היו"ר יואב קיש
אני מקשיב טלב.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
התכנסנו כאן כדי לדון בעניין שחשוב לכולנו. היו לנו הרבה ישיבות עם מפכ"ל המשטרה, אנחנו כמגזר ערבי והזהרנו אם - - - אם המשטרה לא תכנס ליישובים והיא תמגר או תמנע את הפשיעה ואת העימות זה יגיע ליישובים היהודים. הנה פה, ראש מועצת עומר שכבר הגיע הזמן שיחליפו אותו, הוא כבר 30 שנה שם, דיי מספיק, 30 שנה.
פיני בדש
אני עד שלא יפתרו את בעיית הבדואים לא זז.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אז בסדר אני ואתה נפתור את הבעיה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הוא אומר שזו הסיבה לפתור את הבעיה.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב ראש, למרות האירוע הזה לבוא - - - לבוא ו- - - את הבדואים. אני גם כעסתי על השאלה שלך שהפנית למשטרה, דווחו לי על הסמים, על הנהיגה, כאילו מה, עד היום לצייר את הבדואים ככה בצורה הזו?
היו"ר יואב קיש
התחלנו את הישיבה, גם הוא אמר וגם אני אמרתי מיעוט. אז מה אתה רוצה.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
- - - לא סמים ולא - - - לזה התכנסנו. זה מספיק חשוב ו - - -ולכן לבוא, שר ביטחון הפנים, שמעתי את הראיון שלו, הוא דיבר על הבדואים. הרי לא כל הבדואים היו באותו אירוע של ירי וירו כולם ביחד. היו שניים, שלושה, כמה היו? ואני לא רוצה שהמשטרה כאן והמדינה תהיה - - -
קריאה
מעודי עוד לא ראיתי חבר כנסת מצטלם עד כדי כך, כולם מצלמים אותך.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
זה כל הכבוד. אני לא ראיתי משטרה במדינה כל כך חזקה ככה- - - המשטרה עומדת חלשה, חסרת אונים מול קומץ של עבריינים. למה? האם זו מדיניות? הרי אני לא - - - ולא - - - כל היישובים קו. המגזר הבדואי, כל כולו כמעט, או רובו, מדברים ביניהם שהמשטרה מעוניינת - - - מעוניינת שהאלימות תמשך, הרצח - - -
היו"ר יואב קיש
למה?
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
כי היא לא עושה כלום!
היו"ר יואב קיש
לא, מה האינטרס של המשטרה?
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
תשאל אותם, לא יודע. כל עוד - - -
היו"ר יואב קיש
אתה אומר תוצאתית, ככה זה נראה.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
כל עוד אתה לא עוצר את זה, לא - - - של האלימות והפשיעה אתה שותף למשטרה. ככה אני מבין. יש להם את כל האמצעים, יש להם את כל הכוח, אנחנו מזמינים את המשטרה ליישובינו. הבתים של הערבים, של הבדואים, הם מלאים בנשקים. זה מסוכן גם לי וגם לך. לתל שבע וגם לעומר, זה מסוכן לכולנו. והמשטרה כלום לא עושה.
היו"ר יואב קיש
טוב.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אל תגיד טוב. אתה קטעת אותי ואתה אומר - - - תרגע.
היו"ר יואב קיש
טלב, אני לא צריך להרגע. תמשיך.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אז אני ארגע, בסדר - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
סליחה שאני מפריע לך, אבל כחברי כנסת זה נורא לבוא ולהגיד למשטרה אתם אשמים בהכל, זה לא הוגן.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אני אמרתי אני?
היו"ר יואב קיש
אני אומר לך שדווקא המשפט שנתת, אני חושב שפה אני לא חושב ש- - - הוא בא ואמר בצורה הכי ברורה: יש בעיה נקודתית עם קומץ מסוים שאפילו כל החברה הבדואית יודעת להגיד מיהו, יש אינטרס בחברה הבדואית לטפל בהם והוא לא רואה את המשטרה עושה את זה. זה מה שהוא אמר.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
בדיוק.
היו"ר יואב קיש
זה בסדר, אני אומר לך, אמר פה דברים - - -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אנחנו כבדואים, יש כאן יהודים מהנגב, אנחנו כבדואים ויהודים, חיים חיים משותפים, יש בינינו שיתוף פעולה מלא, גם עם המשטרה לגבי כל התופעות השליליות. אנחנו אף - - - הרי שים לב, גם ההנהגה הערבית, גם ההנהגה הבדואית, סיכמנו בינינו שבכל חתונה שמתבצע בה ירי אנחנו קמים והולכים, לא נשארים באותה חתונה, ככה סוכם. ואתם יכולים לבדוק- - -
היו"ר יואב קיש
וזה מה שאתה עושה כשאתה הולך לחתונות שאם מישהו יורה?
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
באמת, אני קם.
היו"ר יואב קיש
מישהו יורה אתה קם והולך?
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
גם והולך. לא רק אני. ראשי רשויות - - -
היו"ר יואב קיש
יפה מאוד.
ליאור פנחס שחר
פעם הבאה אולי כדאי שיתקשר למשטרה.
היו"ר יואב קיש
לא, טוב שהוא הולך, שמע, מה אתה רוצה ליאור, לא צוחקים.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
- - - אני אתקשר למשטרה - - -
ליאור פנחס שחר
- - -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אתה מתנהג כמו שר - - -
היו"ר יואב קיש
ליאור, בשביל מה זה היה, מיותר לגמרי נו.
ליאור פנחס שחר
אדוני היושב ראש - - -
היו"ר יואב קיש
אל תענה, מספיק. טלב עזוב אותו. אתה מדבר איתי לא איתו. שמענו. תמשיך.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אני אומר שמבחינתי להתקשר למשטרה והמשטרה - - - למה אתה לא מתקשר למשטרה. כאילו לא שמעת אני אומר. תודה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. אני רוצה לשמוע מילה אחת מכם לגבי המילה הברורה שמדובר בקומץ, יודעים לסמן אותם ושטענתו של חבר הכנסת טלב אבו עראר שהמשטרה לא עושה כלום והוא לא מבין למה.
אמנון אלקלעי
אני פירטתי לך לפני כן את הנתונים, אני חושב שהנתונים מדברים בעד עצמם. המושג קומץ, אמרתי לך, אני מזדהה עם זה שרוב האוכלוסייה היא אוכלוסייה נורמטיבית ואני חוזר על זה. כל מי שמשתמש בנשק בסוף של דבר הוא עבריין, לא משנה מה עברו היה לפני כן, עצם השימוש בנשק ועצם אחזקת הנשק היא עבירה בפני עצמה. ולכן אני לא רוצה להכנס ל - - -
היו"ר יואב קיש
חסר לכם משאבים, יש לך בעיה בחקיקה, יש לך בעיה בחינוך, בנורמטיביות? אני אומר עוד פעם, אני שותף להרגשה שהייתה פה שאם לא נעשה דיסקט בכל המערכות אנחנו נאבד את המגזר הבדואי בדרום. אנחנו במקום שאף אחד לא רוצה להגיע אליו, לא המגזר עצמו, הרוב הנורמטיבי כמו שאתה אומר, לא אף אחד משאר הגורמים ואנחנו הולכים לשם צעד אחר צעד בסוף.
אמנון אלקלעי
אני לא רוצה לתת כותרת אבל אני כן רוצה לומר שכן, חסר, אנחנו חושבים שתופסת של משאבים, בטח שהמשטרה, ולכן אנחנו פועלים בעניין הזה, גם משרד הבט"פ, אבל כן, ברור שנוכחות משטרה יותר רחבה היא תתן יותר ביטוי גם למניעה וגם ל- - -
היו"ר יואב קיש
שוטרים חוששים להכנס לכפרים?
אמנון אלקלעי
אני לא חושב שיש חשש.
היו"ר יואב קיש
כל סיטואציה שאתה רוצה להכנס אתה נכנס?
אמנון אלקלעי
אני עושה הערכת מצב מה המשמעות של זה. כלומר, אתה יכול להכנס לתוך חתונה ולעשות מהומה וחלילה - - -
היו"ר יואב קיש
לא, אין סיבה לעשות את זה.
אמנון אלקלעי
בשביל זה אני מדייק את הדברים. אבל כן, כעיקרון אנחנו נכנסים לכל מקום, אנחנו הולכים בכל מקום, אין פה עניין של - - - אבל אני כן חושב שמאמץ, אם שאלת אותי, מאמץ ענישה ושינוי חקיקה אכן יכול לבוא ולתת לנו כלים נוספים להתמודד עם העניין הזה. כלים משמעותיים, לא כלים פשוטים. לצד זה של תוספת משאבים גם עצם זה שיקבעו עבירות מסויימות. סיפרתי לך, אנחנו מביאים אנשים לדין, לפעמים או לעתים מקבלים עונשים שהם עונשים שהם לא מרתיעים, הם לא עושים את העבודה. ואז אתה עושה המון אכיפה, אתה מפעיל המון מערכות בכדי לבוא ולהגיע לידי עבריין ובקצה אתה מקבל הרתעה או הרחקה מהשטח.
פיני בדש
וזה קורה כל הזמן. אני רואה - - -
היו"ר יואב קיש
פיני, שמענו. המקרה הזה שהוא תיאר קודם עם הכניסה לעומר, רכב גנוב, בריחה משוטרים, שלושה - - -
אמנון אלקלעי
אני לא מכיר את המקרה. אני יכול להגיד לך שברגע שיש לנו מקרים כאלה, עבירות כאלה, אנחנו מביאים את זה לבית משפט ולרוב אם יש ראיות מגישים גם בקשה למעצר עד תום הליכים וככה זה עובד.
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה לך אדוני היושב ראש. אני הייתי בשבוע שעבר בסיור ביישובים ערבים בדואים בנגב. גם ביישובים מוכרים וגם ביישובים לא מוכרים. והייתי בסיור הזה, אדוני היושב ראש, כיושב ראש ועדת המשנה לענייני תחבורה ציבורית של הכנסת. והגעתי ליישובים, אגב, הגעתי גם ליישובים מוכרים, הכפר אום בטין, כפר של יותר מ-5000 אנשים שלא נכנס אליו אוטובוס. אין אוטובוס שמגיע לכפר. אנשים רוצים ללמוד באוניברסיטה - אין להם דרך להגיע. נשים רוצות לצאת לעבודה, אין להן דרך לצאת מהיישוב.

והייתי גם ביישוב, אגב לא מוכר, אל זרנוק, שבו ראיתי, אדוני היושב ראש, את אחד מבתי הספר הכי מרשימים שראיתי אותם בכלל בארץ. בית ספר ביישוב ערבי בדואי לא מוכר במבנים ארעיים. והסיבה שאני מזכיר את הביקור ביישוב הזה ובבית הספר הזה שבבית הספר הזה נעשה פרוייקט מאוד מרשים, אגב מקום מטופח להפליא, אמנם מאוד מאוד עני, מאוד דל, יושב במבנים ארעיים בצריפים, אבל מאוד מאוד מטופח, מאוד נקי, מאוד יפה.

ופרוייקט הדגל של היישוב הזה זה פרוייקט חינוכי שהם עושים עם התלמידים שמבוסס על המשפט השבטי ולוקח רעיונות מסורתיים לתפיסות סופר מודרניות של משפט, של צדק מאחה, פתרון סכסוכים. תהליכים מאוד מאוד מרשימים שאנחנו עושים אותם בחברה שלנו, אנחנו העברנו פה בכנסת חוק שאני אחד היוזמים שלו על הליכים חילופיים לבני נוער, חוק מאוד מאוד מתקדם עם מודלים של צדק מאחה, אני ראיתי את המודלים האלה במודל שבית הספר באל זרנוק פיתח. בית הספר נווה מדבר.

למה אני מתאר את הדבר הזה? כי בתוך האוכלוסייה הערבית הבדואית בנגב יש אנשים מדהימים, נפלאים, יש יוזמות חברתיות פנטסטיות. לצערי הגדול לא שומעים עליהן, וזה חבל שלא שומעים עליהן - - -
היו"ר יואב קיש
זה בכל ה- - - דרך אגב, תמיד שומעים על המיעוט הבעייתי הקיצוני ולא על ה - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
בדיוק. והדבר הזה הוא איזשהי רוח קרה ביחס לכל האנשים האלה הטובים ועושים מעשים, מייצרים, מתמודדים עם תנאים קשים, מפתחים פרוייקטים מדהימים, מייצרים פתרונות לאנשים, מייצרים תקווה, מייצרים אופטימיות, מייצרים פתרונות.

אני אומר לכם שמאוד מאוד חשוב את הדברים האלה לחזק ומאוד מאוד חשוב לדברים האלה להתחבר. אבל אני בהחלט רוצה להתייחס גם לנקודה שהעליתם בתחילת הדיון. אין ספק שבצד השני יש גם, כמו שאתה אמרת אדוני היושב ראש, מקרים של הפקרות, ממש הפקרות. מה שאנחנו ראינו בצילום זה הוא פשוט הפקרות. וכאשר אנשים באים לחתונה ויורים זו הפקרות ואני מאוד מברך על העמדה שהציג אותה חבר הכנסת אבו עראר של ההנהגה הערבית וההנהגה הבדואית, חתונה כזו, כל המנהיגים וכל המכובדים יוצאים החוצה במחאה. זה צעד מאוד מאוד חשוב ומאוד מאוד נכון.

אבל אני רוצה לומר לכם שאווירת ההפקרות הזאת קשורה מבחינתי להפקרה. לזה שהמדינה מפקירה את היישובים הבדואים, לא נותנת פתרונות, מזניחה, מפלה, אין תשובות, אין תחבורה ציבורית, אין שירותים מינימליים. אנשים חיים במציאות כזו, כשיש הפקרה, יש גם הפקרות. וכדי להתמודד עם ההפקרות, בוודאי, צריך משטרה ו- - -עם המשטרה, אני שותף לאמירה של חבר הכנסת אבו עראר. אני מציע לך, אדוני היושב ראש ועדת הפנים, תגיע ליישוב ערבי בדואי, תבחר עשרה אנשים, תשאל אותם מה אתם אומרים על המשטרה והאלימות ותמצא שעשרה אנשים מתוך עשרה יגידו לך בדיוק את מה שאמר חבר הכנסת אבו עראר.

לכן, המשטרה היא בוודאי חלק מהפתרון אבל אי אפשר להתחיל את הפתרון במשטרה, צריך להתחיל את הפתרון מלהבין שהאזרחים הבדואים צריכים תשובות בכל מישורי החיים.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. חבר הכנסת יונס, בבקשה.
ואאל יונס (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, חבריי. אני רוצה קודם כל לעבור מערערה שבנגב לערערה שבצפון, ואדי ערה. אני אספר סיפור ככה שהמשטרה גם, כולכם, תפיקו את הלקחים. ביום שישי שעבר אני ואשתי והילדים הלכנו למסעדה באום אל פחם, לסעוד ארוחת ערב ביום שישי בערב. אנחנו באמצע הארוחה ופתאום יריות חזקות, דבר מפחיד. התחלנו לשמוע צרחות וצעקות וכמובן, אי אפשר להיות אדיש. יצאתי החוצה וכבר המון אנשים נמצאים ברחוב כי שם הרחוב שיש בו הרבה בתי קפה. בחור אחד שוכב על הרצפה מדמם, הייתה לו פגיעה בחזה מהיריות. וכמובן אנשים מתחילים, תתקשרו למשטרה ולמד"א ומתחילים להתקשר.

ואני, בתור אחד שמעניין אותי גם הנושא הזה, האלימות והרצח והפשיעה במגזר הערבי שמתי סטופר. והתחנה של המשטרה באום אל פחם בדיוק רחוקה 300 מטר מהמקרה, מהמסעדה הזאת שישבתי בה. ו-14.5 דקות בדיוק הגיעה הניידת הראשונה והכעס והזעם והתסכול של האנשים כמעט הפכו את הניידת בגלל שיש כמה אנשים עם ראש על הכתפיים מנענו מהם לעשות את זה. ואני מבין את התסכול הזה. במד"א אותו דבר. אני יכול להגיע מחדרה עד אום אל פחם בזמן כזה. ואני מתחיל לשמוע לפני שהמשטרה הגיעה, תגידו להם, תגידו שמי שנפגע זה יהודי. אתם תראו שהמסוק חג תוך דקות למעלה. אם זה נפגע יהודי אתם תראו כמה זה - - - ככה אנשים מדברים אחד עם השני.

וזה אומר שככה ההרגשה שאדם ערבי מופקר. ולרצוח עוד אחד, נהרג עוד אחד, יורים על עוד אחד, מה זה משנה, זה בתוך אום אל פחם אז זה לא מעניין אף אחד. ואז אני שומע, ואני חוזר לנושא של הנגב, ואז אומר אחד בוא נרד לכביש הראשי ונתחיל לירות שם ונצלם כי ככה המשטרה תתחיל להזיז את התחת, סליחה על הביטוי. ואני אומר, אנחנו פשוט מופקרים. ואדי ערה יש כל יום יריות בחתונות ויש יריות אחד על השני. נרצחים, אתם כבר שומעים, כל יום, כל שני וחמישי יש לנו רצח ויש לנו פגיעה ברכוש ויש לנו פגיעה בבני אדם. והפשיעה הולכת. וזה דבר מדבק כמו מחלה מדבקת. היום באום אל פחם. מחר בעוד כפר ועוד כפר עד שיגיע לחדרה ועפולה ולכל ה- - - מה אנחנו מחכים לעשות.

המשטרה צריכה להתעקש ובאמת לעשות צעד טוב עם הכנסת, עם החוקים החדשים, צריך להגביר את הענישה. אנחנו פשוט עם כל חוק שיגביר את הענישה. מי שמחזיק נשק, אני לא יודע, אתמול מר נתניהו מתפאר שבתוך כספות, מרחק 1600 ק"מ ומביא ככה מהכספות של אירן. כל כך יש לנו מוסד ושב"כ חזק שאי אפשר ככה למגר את התופעה הזאת של נשק בלתי חוקי. אני בטוח ש-80% מהבתים בוואדי ערה יש בהם נשק - - -
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. איתן ברושי ואחריו איימן עודה. בבקשה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת. אני חושב שלאור שורת דיונים שאתה מקיים, יושב ראש הוועדה, וגם מחר, אני חושב שהשאלה שנשאלת תהיה האם המשטרה ערוכה נכון והאם יש לה את האמצעים והכוחות להתמודד עם כל האתגרים שאנחנו - - - פה מונחים על כתפיה. התשובה היא כנראה שלא. דרך אגב, יש קשר בין הירי או האירועים בנגב לפשיעה החקלאית. כי אם לוקחים את מג"ב, זה הכוח העיקרי שמתנייע בארץ, לטפל באיזורים שדיברו פה בישיבה בנושאים של הירי של הבדואים מפקירים את המרחבים הכפריים ואת השטחים החקלאיים ואז יוצרים חור. בדיוק כמו שאם לוקחים את מג"ב מהצפון לירושלים אז גדלה הפשיעה החקלאית בצפון, בטח נדבר על זה גם מחר.

כלומר, יש שאלה, בוודאי בכנסת שזה תפקידה לפקח, האם המשטרה היא בנויה נכון ויש לה את סדר הכוחות ואת המשאבים לטפל באירועים ובחברה על כל מרכיביה במאה ה-21, בלי שיש לי פה יכולת לסכם את הנושא, על פניו נראה שלא. אני חושב שהמשטרה לא מעוניינת בביקורת הזאת והיא ודאי הייתה רוצה מציאות יותר טובה. גם במה שנדון מחר וגם מה שדנים היום. לכן אני חושב, חבר הכנסת יואב קיש, שתפקיד הוועדה הוא לא לסתום חורים אלא ליצור מציאות אולי שונה.

הדבר הזה של המרחב הכפרי שנדון מחר והשאלה של הבדואים הם לא שאלות שנוצרו ביום אחד. וגם הירי, כפי שנאמר פה, אבל לא רק זה, צריך לומר שיותר משנים קודמות, אני חושב שיכולים לומר את זה חברי הכנסת הערבים, המדינה משקיעה יחסית הרבה מאוד משאבים. השאלה אם זה באמת קשר ישיר בין המנהלה לטיפול בבדואים שעושה עבודה גדולה בשנים האחרונות. אני לא זוכר- - - תמיד מאז שהייתי ילד אני זוכר כמה יהודים התפרנסו מזה שלא פתרו לבדואים את הבעיות.

האם הגידול באלימות הוא שאלה של השקעת המשאבים? אולי שאלות אחרות, למשל התרופפות המשטר והמשמעת בתוך היישובים הבדואים, במשפחות של הבדואים. לכן נדרשת פה גם תמונה שלמה, כולל מנהיגות מקומית. אצלנו תמיד אומרים שהכל מתחיל בחינוך. אז זה נכון בכל מקום, שעניין החינוך הוא מרכיב גדול.

אני רוצה להגיד משפט אחרון לשרת המשפטים, שאני לא יודע אם יש פה נציג שלה. יש לה יכולת לעסוק בהרבה מאוד דברים בבת אחת, כולל מעבר לים. אבל כשמגיעים פה לאכיפה, לחקיקה, ליכולת להרתעה זה לא קיים. כלומר, לא מובנת החולשה, באמת הערתי מקודם הערה אולי בעקבות המשפט היהודי, אתמול בכלל, אדוני חברי קיש, הממשלה קיבלה כמה החלטות חשובות שיקדמו אותנו לשנים הבאות. אבל אני שואל את עצמי מה עוד צריך לקרות שמשרד המשפטים יבין שהוא לא מצייד בכלים הנכונים ולא, זה לא מספיק קשה פה להיות עבריין או פושע כי כנראה שאין הרתעה. אפילו אנשים מתגאים בזה ומצלמים את זה. לכן אני חושב שגם בנושא הזה של הבדואים וגם - --
היו"ר יואב קיש
נשמע את משרד המשפטים תיכף - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני אומר שמשרד המשפטים לא בסדר. משרד המשפטים לא מסוגל לתרגם את התפיסות של המשטרה לענישה. אולי זה בגלל שיש מגבלה בבתי הסוהר. החלטתם לא להכניס אנשים לבית סוהר. אני רוצה לומר שבסופו של דבר אם אפשר להפיק משהו מהדיון הזה, אולי גם מהדיון של מחר, שנדרשת פה גם איזשהי תכנית ארוכת טווח ומשאבים. ואני מציע לגבות את המשרדים אבל לדרוש מהם גם תוצאות. התמונה של היום היא חולשה גדולה וחוסר משילות ואנחנו מאבדים אזורים נרחבים של מדינה שהיא לא מספיק גדולה ולא מספיק רחבה שהיא גם תוותר על מה שיש לה. תודה.
היו"ר יואב קיש
תודה. אנחנו נשמע אחרי זה את משרד המשפטים, אני רוצה לסיים את הסבב של חברי הכנסת. בבקשה, איימן עודה.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב ראש, יואב קיש, חברי הכנסת, נציגי המשטרה, נציגי המשרדים. אני לא מכיר עוד נושא בוער שיש בו תמימות דעים בקרב יותר מ-95% מהערבים ויותר מ-95% מהיהודים כמו הנושא של האלימות והפשיעה בקרב האוכלוסייה הערבית ובכלל. יש תמימות דעים, כולנו מסכימים, כולנו רוצים אותה תוצאה, שלא תהיה פשיעה, בוודאי שנרצה שלא תהיה אלימות כלל וכלל. אבל הנתונים לא משקרים. מאז שנת 2000 עד עכשיו ישנם 1260 הרוגים ערבים. בשנת 2017 58% מההרוגים במדינת ישראל הם אזרחים ערבים.

לפי הממ"מ בכנסת משנת 2014 עד 2016 183 מקרי רצח פוענחו רק 10% מהמקרים. ויש עוד עובדה שהיא לא פחות חשובה, כשערבי הורג או רוצח יהודי הפענוח הוא 100%. כשערבי הורג או רוצח ערבי הפענוח הוא 10%, אלה הם נתונים.
היו"ר יואב קיש
100% אין אבל לא משנה.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
לא, לא, לא, כשהיהודי הוא נהרג או נרצח על ידי ערבי הפענוח הוא 100%. אם זה בכפר קאסם, אם זה הסיפור שהיה ברחוב דיזנגוף לפני שנתיים וחצי, הפענוח הוא 100%.
היו"ר יואב קיש
אני יכול - - -טוב לא חשוב, אני לא אפריע לך.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
עכשיו אני דיברתי נתונים מאוד מאוד ברורים. אין ספק שכל ערבי, אני מניח גם שכל יהודי במדינה יודעים לו שני הרוגים באום אל פחם היו יהודים אין לנו שמץ של ספק - - -
היו"ר יואב קיש
מה שהיה ב-8 בפברואר, האירוע שהיה לפני כחודש חודשיים?
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
לא, לפני שבועיים. בשבוע האחרון חמשה הרוגים ערבים. בשבוע- - - אתה יודע מה יואב, תמצא לי טעות מבין ה- - - בסדר? אבל בוא נסתכל על המהות, זה העיקר. אין לי ספק שאין הפנמה עמוקה בקרב הרבה ממקבלי ההחלטות במדינה שהערבים הם אזרחי המדינה. הפנמה במובן העמוק ביותר. למשל, בכלכלה אין לי ספק שחלק מהרפרנטים באוצר מבינים שטובת כלל האוכלוסייה מבחינה כלכלית זה גם טובת האוכלוסייה הערבית. לכן השקענו ביחד ועבדנו על תכנית 922. בתכנית 922 מה שהיה מחוץ להסכמה, לשיתוף פעולה, זה נושא מיגור האלימות בקרב האוכלוסייה הערבית.

כלומר, הנושא הזה זה לא בשיתוף פעולה איתכם. איך יכול להיות? אנחנו הנהגת האוכלוסייה הערבית, מבחינתנו הנושא מספר אחד, ממש, אני הבטחתי בפני הציבור שלי שאני אשקיע יותר מ-50% מהזמן שלי נגד האלימות והפשיעה בקרב האוכלוסייה הערבית ופחות מ-50% מהזמן שלי בכל נושאי העולם. גם הכיבוש, גם המדיניות הגזענית, גם חוקים גזעניים וגם וגם, כל זה פחות מ-50% מהזמן שלי ויותר מ-50% מהזמן שלי אני רוצה להשקיע במיגור האלימות והפשיעה בקרב האוכלוסייה הערבית.

אין ספק שמי שמפנים שהערבים הם אזרחים מבין שטובתם היא טובת כלל האוכלוסייה במדינה. שרעתם היא רעת כלל האוכלוסייה במדינה. כלומר בנגב 31% הם ערבים, בוודאי שטובתם היא טובת הנגב. וטובת הנגב היא טובתם. אין הפנמה עמוקה עמוקה שהדבר הזה הוא נכון. לכן אני מסכים בכל הרמות, גם הפוליטית אזרחית וגם הכלכלית וגם - - - מה זאת אומרת - - - כפר בלתי מוכר? איך יכול להיות? אני למדתי על תיאוריות החלונות השבורים, כאשר אתה נמצא במקום נידח, לא מפותח בצורה טובה, מוזנח, אז אין ספק שהאלימות גואה. זה קרה במשחקי הכדורגל באנגליה, זה קרה בניו יורק. זה אפילו לא היה המשטרה, זה היה הטיפול שם רק בשביל להרגיש שייכות.

לכן אין ספק שזה נושא הוליסטי, חובק את כל הנושאים בעולם. אבל התפקיד של המשטרה הוא הייחודי ביותר, הוא החשוב ביותר. לכן אנחנו רוצים שכן תכנסו לכל היישובים, בדרך חוקית בוודאי, לא לעשות דברי משנה מפה ומשם, אלא בצורה הכי ברורה, לשרוף את כל הנשק, ממש ממש כך. להחמיר בעונש, בנאדם שיש לו נשק בלתי מורשה - להחמיר בעונש, יורים - להחמיר בעונש, פרוטקשן - להחמיר בעונש, שוק אפור - להחמיר בעונש. אנחנו נגיש הצעות חוק בכל הנושאים, להחמיר בעונש בכל הנושאים.

לכן המשטרה, אני מאשים אתכם בצורה הכי ברורה, אתם המואשים. אתם לא יכולים להגיד שאנחנו חלשים ולא יכולים כי כשזה מגיע ליהודים אתם יודעים מה לעשות, כשזה מגיע למשהו ביטחוני אתם יודעים מה לעשות. לכן אין ספק שיש מעשה לזדון. אתם מזניחים בזדון ואני מאשים אתכם. וגם אני מציע לכם בואו נעבוד ביחד. יש לנו נכונות בקרב הנהגת האוכלוסייה הערבית לעבוד ביחד עם המשטרה בשביל למגר את האלימות ואת הרצח בקרב האוכלוסייה הערבית ובקרב האוכלוסייה בכלל.
היו"ר יואב קיש
א' אמרת דברים קשים. אני אומר לך שאני חייב להגיב גם כיושב ראש הוועדה הזו ואני רוצה להגיד ככה: ראשית, אני בהחלט מסכים איתך בדבר אחד, הבעיה הזו היא בעיה של כלל אזרחי ישראל וכלל אזרחי ישראל, מוטיבציה, כולל הערבים, צריכים לטפל בעניין הזה, בוודאי היהודים והמשטרה וכל הגורמים. אני מאוד לא מסכים עם האני מאשים שאמרת עכשיו. אתה יודע מה, ההיפך.

אני שמחתי לשמוע את מה שאמר פה טלב אבו עראר אבל אני מאשים את ההנהגה הערבית שכן, כל מדיניות ההתרסה כנגד מדינת ישראל בלא מעט מהמקרים מגיעים גם מכם, כולל מה שאנחנו רואים פה בכנסת עם מקרי קיצון. אם היינו במקום אחר במקום הזה אז יכול להיות שכל ההתרסה של המגזר הבדואי, הירי, ודיברנו על זה, זה בא גם מהדבר הזה, שם צריך אתכם. לא יכול להיות שרק באים בטענות ואומרים אני מאשים. איפה הדוגמה האישית שלכם? אז אתה רוצה מצד אחד שיתוף פעולה, אתה רוצה להלחם באלימות? תבוא ותגיד אני אזרח מדינת ישראל. מדינת ישראל ריבונית, אנחנו נטפל בפשיעה כאזרחי מדינת ישראל שותפים ולא תקצינו ותובילו הקצנה גם פה בבית הזה.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
יואב, אני אשיב לך במשהו. חברים, בואו נחליט, או שאנחנו רוצים לחיות במדינה דמוקרטית לפי החוק או שלא. כלומר, אם אני עובר על החוק תעניש אותי בבקשה. אתה אל תגיד לי מה להגיד ומה לא להגיד, מי קיצוני ומי לא, האם הבית היהודי הוא מתון, האם הממשלה הנוכחית היא מתונה, האם למשל שר המשטרה שאומר שהוא יהיה - - - אויבים מבחוץ, זה רק לפני שבוע. האם זה נכון? אם זה נכון, דרך אגב, הוא שר המשטרה, אז שיחקור אותי כי זו עבירה פלילית. מי המתון, מי הקיצוני? או שאנחנו מחליטים שרוצים לחיות במקום דמוקרטי לפי החוק או שאתה רוצה לעשות הגמוניה פוליטית עליי. אני מבקש ממך לכבד את החוק - - -
היו"ר יואב קיש
אני מוכן להיות איתך בוויכוח על הנושאים המהותיים, העקרוניים שיש לא מעט כאלה שאנחנו לא נסכים עליהם, אין לי שום בעיה. אני לא מוכן לקבל התרסה כנגד המדינה ולצערי - - -
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
אתה - - - את החוק או - - - אם מישהו עובר על החוק - - -
היו"ר יואב קיש
חד משמעית. אתה רוצה איזה דוגמאות אני אתן לך? דוגמה של חבר כנסת שברח ממדינת ישראל כי מואשם בבגידה, דוגמה של חבר כנסת שיושב בבית הכלא. אז אני מבקש ממך, אני לא רוצה להכנס, אבל אני אומר לך עוד פעם. אני רוצה להוביל אמירה אחת - - -
חיים ילין (יש עתיד)
אתם מובילים את זה לא נכון - - - בשביל הכותרת - - -
היו"ר יואב קיש
לא, שום כותרת, הוא בא- - - לא, אתה התחלת עם אמירה קשה.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
חברי הפריימריז בליכוד שמעו אותך, זהו תעבור הלאה.
היו"ר יואב קיש
אתה אמרת אני מאשים בצורה הכי ברורה. אני אומר לך, אנחנו בוועדה הזו ישבנו - - - אנחנו שותפים למאמץ הזה של מיגור האלימות במגזר הערבי. אנחנו שותפים ואנחנו מובילים את זה ואני אומר לך אני מאלה, אחד האנשים שהכי דוחף את העניין הזה, ואתה יודע את זה היטב וזה לא - - -
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
- - -
היו"ר יואב קיש
נכון, אז אתה יודע. אז אני אומר לך, אתם לא יכולים, גם בעניין הזה, להתחמק מאחריות שלכם, ואני שמחתי לשמוע, ואני מציין את זה לטובה, את מה שאמר טלב. כמו שאתם לא נמצאים בחתונה שיורים יריות אתם עוזבים, ככה גם לא יכול להיות שיהיו תופעות אחרות. אתה יודע מה, אני לא רוצה להכנס בשביל לא להלהיט את הדיון למקום הזה, לא יכול להיות, יש תופעות שלא מקובלות. ואנחנו בנושא האלימות נשתף פעולה כי זה כמו שאתה אומר, יש אחידות דעים, אבל אני אומר לך, אם אתה שואל אותי, אני מקבל את הביקורת, אבל אני אומר לך אתם צריכים גם להבין שהביקורת הזו גם צריכה לבוא מהצד השני כי זה משפיע על כל התופעות, בוודאי במגזר הבדואי.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
תבחן אותי על פי החוק. תודה.
היו"ר יואב קיש
טוב. אנחנו לא נמשיך את העניין הזה. חיים ילין, בבקשה.
חיים ילין (יש עתיד)
אתם לוקחים את הדיון למקום לא נכון. אם אתם לוקחים אותו לדיון הפוליטי אין פה דיון בכלל. אם לוקחים אותו לכשל הניהולי שקיים במדינת ישראל - - -
היו"ר יואב קיש
אמרת אני מאשים, מה זה אני מאשים - - -
חיים ילין (יש עתיד)
אם לוקחים אותו לכשל הניהולי שקיים בכל ממשלות ישראל בלי ראייה או לתת גוון פוליטי לתופעה אז אנחנו נוכל לקרוא את הבעיה. יש במדינת ישראל כשל ניהול ברגע שיש תופעה שמעבר למשרד בודד אחד צריך לטפל. ואחד מאשים תמיד את השני. מי שחושב שאת האכיפה רק המשטרה יכולה לעשות או שר לביטחון פנים הוא אחראי רק על הנושא הזה אז הוא טועה ומטעה. כי יש גם את משרד המשפטים ויש את משרד הפנים שהוא אמון על השלטון המקומי. ואני יכול להסביר לכם שלזה מיועדת ממשלה כשהיא מנהלת, לא כשהיא פוליטית, שהיא מנהלת לא מאשים שר התחבורה על תאונות הדרכים את השר לביטחון פנים. והפוך. אלא לוקחים אחריות.

מהיום הראשון שאני בכנסת אני שומע את איימן ואת כל הסיעה שלו, שיש לה המון גוונים, מדברים על הנשק הבלתי חוקי ומדברים על אלימות בתוך המגזר ומדברים על המוות של נשים בתוך המגזר. כולנו שומעים את זה. ואת זה צריך לקחת. לא אם הם מבריחים פלאפונים, כי אם הם מבריחים פלאפונים התופעה הזאת תמשיך להתקיים. זה בדיוק מה ש- - - זה הטעות שלהם אבל זה כבר - - -
היו"ר יואב קיש
בדיוק. כשהם מאשימים פה זה הטעות שלהם. אי אפשר להתעלם - - -
חיים ילין (יש עתיד)
רגע, לא, בסדר, אבל יואב, השאלה מה אנחנו רוצים עכשיו. פריימריז וכותרת - - -
היו"ר יואב קיש
נו שמענו, עוד מישהו רוצה להגיד פריימריז? בוא מדברים איתך ענייני.
חיים ילין (יש עתיד)
אם רוצים לפתור את הבעיה צריך להסתכל על הבעיה הזאת ניהולית. עכשיו תראו, אני נותן תמיד את הדוגמה של חורה. חורה הוא יישוב שבא ד"ר, לקח את המועצה והפך אותה מאחד היישובים האלימים למקום שהלוואי אחוזי הבגרות והד"ר שיש שם וכל המהנדסים שיש שם וכל מה שאתם רוצים בכלל מדינת ישראל. זאת אומרת, אפשר, כמעט בלי משאבים. אפשר עם רצון - - -
קריאה
שם יורים בחמולות הכי הרבה אחד על השני.
חיים ילין (יש עתיד)
בסדר, אבל למרות הכל תסתכל מה שקורה שם. הם צריכים עזרה, זועקים לעזרה, בואו תוציאו את הנשק, תנו לנו לנקות. זה לא יכול לעשות ראש רשות, ראש רשות יכול לעשות הרבה מאוד דברים שנאמרו פה לגבי חינוך, לגבי רווחה ולגבי קהילתיות. והמשטרה צריכה - - - יש דבר אחד שאנחנו חייבים, משטרת ישראל פיתחה את המודל הקהילתי. המודל הזה הוא מודל שהוא מנצח. בעצם שהמשטרה נמצאת בתוך הקהילות. אין יותר טוב - - -
היו"ר יואב קיש
הוא מבוסס על אמון של הקהילה שבמקרה הזה לא קיים. את זה צריך.
חיים ילין (יש עתיד)
אבל זה מה שאני מנסה להגיד. אם אתה רק רוצה פוליטית ולגזור קופון אין מחר. אם אתה רוצה לנהל את האירוע הזה ולהסתכל על זה שהבדואים, כמו בגדס"ר, אתה יודע, כראש מועצה אני אימצתי את הגדס"ר הבדואי. למה? הוא בכרם שלום, שלושה אירועים ביטחוניים, חיילים חבל על הזמן, צ'רקסים, דרוזים, בדואים, יהודים ביחד, קח אותם כדוגמה, אפשר אחרת. עושים להם בגרות שם, נותנים להם את כל הכלים בשביל להתמודד אחרי זה. אנחנו פוגשים אותם אחרי זה במרעה אצלנו, תשעה חודשים, למה אין אלימות שם, למה הכל נראה אחרת? אני אגיד לך משהו יואב, כי יש גבולות ברורים ששמה הרשות המקומית יחד עם מג"ב יחד עם כל מה שניתן לעשות שם.

לכן אני רוצה לסכם ולהגיד לך, אתה צריך להכניס את הקהילתיות שם, אתה צריך לשים גבולות מאוד ברורים, המשטרה לא צריכה לפחד, משרד המשפטים צריך להעניש. חבר'ה, לא להוציא אותם מהכלא בשום פנים ואופן ושאני לא אשמע שהמשטרה לוכדת אנשים ולמחרת הם כבר בצד השני בגלל שאין הוכחות או אין. חבר'ה סרטים מביאים - - - בתי המשפט - - - לכן אני בא ואני אומר לכם, זה לא המשטרה לבד, זה ממשלת ישראל צריכה, אני אומר את זה יואב, ראש הממשלה צריך לדפוק על השולחן ולהגיד אין יותר, לקחת את כל המשאבים, לנווט לשם, אחרת לא יהיה נגב בתוך מדינת ישראל, תהיה אנרכיה, את זה אנחנו צריכים למנוע.
היו"ר יואב קיש
תודה. אחרון הדוברים, זוהיר, בקצרה, ואני מתנצל לשאר הדוברים שהגיעו, אנחנו פשוט על לוחות זמנים שלא יאפשרו.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
נדמה שהגולם קם על יוצרו והנושא הזה יצא מכלל שליטה לצערי הרב. אני כעיתונאי כבר טיפלתי בסוגייה הזו לפני המון המון שנים ואני אפילו שאלתי בכנס העיתונות באילת את אהרונוביץ' בזמנו, השר לביטחון פנים, מדוע לא מבצעים איזשהו קמפיין של מסירת הנשקים ואי הפללת האנשים בפרק זמן מסוים דבר שהנהנו בראש אבל לא הוציאו אותו אל הפועל.
ליאור פנחס שחר
דווקא קמפיין כזה בוצע לפני מספר חודשים.
היו"ר יואב קיש
ליאור, אל תפריע, בסדר, לא נתחיל לתקן חברי כנסת עכשיו. תן לו להגיד מה שהוא רוצה. לא להפריע בבקשה. זוהיר אין לנו זמן, אל תתייחס.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
זה באיחור ניכר נעשה.
חיים ילין (יש עתיד)
עדיף באיחור מאשר שלא יעשו בכלל.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
כאילו שאני חי מחוץ לקהילתי - - - טוב שאלת, אני לא מחלק ציונים, אבל כשאמרת דוגמה טובה - יוסי שריד בזמנו אמר שהחינוך מושתת על דוגמה טובה של מורים. לצערנו הרב זה לא תמיד קורה מכוון שבחינוך מלמדים ולא מחנכים. אבל קיבלת תשובה נוקבת מאבו עראב. אגב, אני חייב לומר שאבו עראר ומר יונס נתנו, הייתי אומר, עדות מצמררת של מה שקורה בשטח. באמת הסיפור שלך הוא מדהים. אבל אבו עראר אמר לך שהוא יוצא עם מנהיגות בדואית יוצאים מהחתונות כשמישהו מתחיל לראות. מה יותר דוגמה טובה מהדוגמה הזו.

ולסיום - קיבלתי כמה פניות מאנשי ציבור, מאינטלקטואלים ערבים שאמרו לי נא לפנות לנשיא המדינה בקמפיין חנינות לרגל 70 שנות קיומה של המדינה שלא יחון את האנשים שהיו מעורבים, מהציבור שלנו, בירי שגרם באופן סדרתי לפצועים והרוגים. אז הנה, משרד המשפטים כאן, זה מבורך ש- - -
היו"ר יואב קיש
במסגרת הקריטריונים את מכירה את הקריטריונים של השחרור מוקדם והקלות? האם האנשים האלה אמורים להשתחרר?
ליאנה בלומנפלד מגד
זו שאלה רחבה מדיי בכדי שאני אוכל להשיב עליה - - -
היו"ר יואב קיש
טוב תודה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני ממש מסיים. זה מבצע חשוב לחון את האנשים, יש מצוקת בתי סוהר וגם צריך לתת לבני אדם הזדמנות שנייה לשיקום. אבל האנשים האלה ללא מחילה וללא כפרה כי הם בעצם פוגעים בציפור נפשנו. אלה שהשתמשו בירי ופגעו באנשים חפים מפשע אלה לא ראויים לחנינה, נא להעביר את זה ללשכת נשיא המדינה.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה. אני גם אומר למשרד המשפטים, אני מתנצל בגלל הזמנים, לא תוכלו להגיב למרות שהיו דברים אליכם. אני יודע שיש מהלך בנושא החקיקה של נשק בלתי חוקי ואני מברך עליו. אני חושב שכל מי שהיה פה בדיון מברך.

אני רוצה לסכם את הדיון ולהגיד כמה דברים. ראשית הוועדה הזו ואני אומר לכם שגם אני באופן אישי לוקח כאחד היעדים הכי חשובים של הממשלה והמדינה לטפל באלימות בכלל במגזר הערבי, לא רק, כמובן, במגזר הבדואי שמה שנקרא שמו עליו פרוג'טור בשבוע שבועיים האחרונים. זה כולל ישיבות שעשינו פה בוועדה הזו, זה כולל ממשלה שאתה מכיר אותה גם כן, איימן, את התכנית עם השקעות נרחבות של פתיחת תחנות משטרה במגזר הערבי. זה כולל עבודה שנעשתה גם לפני שאני הייתי פה בוועדה עם הוועדה המשותפת.

מה שאני מבקש, אנחנו עוד במושב הזה נעשה סיור בדרום בפזורה הבדואית כדי להפגש גם עם מנהיגים בשטח ולשמוע הערות גם בשטח. אנחנו נארגן את זה. אני יכול להגיד לך, חבר הכנסת זוהיר בהלול וחבר הכנסת איימן עודה, שאין ספק, ופה אני עכשיו מפנה את הביקורת פנימה אליי, אני לא מסתכל, מה שאמרתי קודם אמרתי, אני אומר לך, אני מאמין כמוך בשיתוף פעולה בעניין הזה, באינטרס הדדי, אבל אני גם מאמין הרבה מאוד בהסתכלות פנימה ודוגמה אישית גם בעניין הזה.

והפריע לי, שאלת למה זה, הפריע לי האני מאשים הזה. כשאני אומר, אני לא אכנס לזה עוד פעם, אבל זה כלל של דוגמאות וזה שבדרום, עכשיו אני עוזב רגע את כל המגזר, מאיר רגע את אותו פרוג'קטור על ההתנהלות החסרת שליטה הזו של צעירים שמרגישים שאין דין ואין דיין, ה-No man's land הזה, אני אומר לכם, מושפע ממהלך של כישלון של מדינת ישראל של הובלת ריבונות במקומות האלה. ומה לעשות, זה מקרין.

זה מתחיל מחינוך, ודיברנו על זה, זה המקום הראשון ששם צריך לטפל ולראות, זה ממשיך עם האכיפה של המשטרה, ממשיך עם החקיקה והענשה, ממשיך עם דוגמה אישית, אמרתי, מאוד שמחתי לשמוע את מה שאמר טלב פה באירועים האלה, ובוודאי ובוודאי שותפות ומשאבים של הממשלה ושלנו כוועדה מפקחת לראות שהדברים האלה קורים.

זה יעד משותף, אנחנו צריכים לעבוד בעניין הזה ביחד, פחות לחלק ציונים מי אשם ומי לא אשם, אבל בהחלט ללכת למקומות האלה שיחזקו את הממשל ואת השלטון למנוע את הפשע כי הפשע הזה פוגע בכולם ולא מבדיל אם הוא יהודי ערבי או דרוזי או בדואי או צ'רקסי זה לא משנה. הפשע הזה חייב להסתיים, חייבים לטפל בו בכל הכוח. אני רק רוצה להגיד עוד הערה - שמחתי לקבל הודעה שהותר לפרסום פענוח של רצח שהיה באום אל פחם לפני חודשיים. כל הדברים האלה זה לוקח זמן, זה לא מייד. חס וחלילה כאשר קורה אירוע חריג זה לא ביום אחד- - -
ואאל יונס (הרשימה המשותפת)
אחרי 10 שנים 10% בינתיים.
היו"ר יואב קיש
בסדר. אז אני אומר לך שמשטרת ישראל פענחה ניסיו לרצח באום אל פחם. זה היה ב-8 בפברואר, זה לא 10 שנים. שני בגירים. בקיצור, יש מאמץ, אפשר להגיד תמיד לא מספיק וצריך להתמקד ולראות מה עושים. אני מחזק את ידי העושים במלאכה, אני שמח שבאת ושמענו גם דברים. מצד שני אני אומר עוד פעם, הנושא הזה של התעקשות, נכונות ודבקות בהובלה של הדבר הזה זה בא בסוף בעיקר גם על הכתפיים שלכם, אתם חייבים להמשיך במשימה הזאת.

תודה רבה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 10:49.

קוד המקור של הנתונים