ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 30/04/2018

תקנות הביטוח הלאומי (ילד נכה) (תיקון), התשע״ח-2018

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-05-29OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 746

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, ט"ו באייר התשע"ח (30 באפריל 2018), שעה 12:30
סדר היום
הצעת תקנות הביטוח הלאומי (ילד נכה) (תיקון), התשע"ח-2018
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

אילן גילאון
חברי הכנסת
קארין אלהרר
מוזמנים
אייל מדן - רפרנט רווחה באגף תקציבים, משרד האוצר

הדיל יונס - עורכת דין, משרד המשפטים

לימור לוריא - מנהלת אגף נכויות, המוסד לביטוח לאומי

איילת כהן קלוזנר - ביטוח לאומי

יעל אבן - עו"ד באגף לקידום זכויות, אלו"ט

עדי עזוז - מנהלת אגף קידום זכויות, אלו"ט

אבנר עורקבי - יו"ר, אהב"ה - ארגון הנכים בישראל המיוחד

דפנה אזרזר - מנכ"לית, אהב"ה - ארגון הנכים בישראל המיוחד

ליאור שמואלי - מנכ"ל, עמותת גדולים מהחיים

סימונה עמר - חברת עמותה, עמותת טוהר לב

לילך בן טובים - עוזרת מנכ"לית, עמותת טוהר לב

מנחם גולדין - מנהל יחידת המידע ומיצוי זכויות, ארגון קשר - משפחות עם צרכים מיוחדים

נעמי מורביה - יו"ר, מטה מאבק הנכים

עמיחי תמיר - יו״ר ומנהל הקבוצה, ארגון ה-נכים

ליאור רייזמן - נכה, סטודנט במכללה להכשרה פוליטית בקורס יועצים פרלמנטריים

משה בר - עמותת "תנו יד לחרש" נכים למען נכים

יובל יפת

שדלן/ית (עצמאי/ת) מייצג/ת את אהבה ארגון הנכים בישראל המיוחד
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת

דניאל בלמס
ראש תחום פרלמנטרי
אתי שבתאי
רישום פרלמנטרי
אתי בן-שמחון

הצעת תקנות הביטוח הלאומי (ילד נכה) (תיקון), התשע"ח-2018
היו"ר אלי אלאלוף
צהריים טובים, אני מתכבד לפתוח את ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. היום ה-30 לאפריל, 2018. הנושא: הצעת תקנות הביטוח הלאומי (ילד נכה) (תיקון), התשע"ח-2018.

בהמשך להתחייבויות של שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, ובתמיכה של שר האוצר, אני שמח שאנחנו עומדים בהתחייבות להגדיל את הקצבאות של הילדים הנכים ב-50 מיליון שקל בפעימה הנוכחית. תהיה פעימה שנייה ב-2020 בסך של עוד 100 מיליון שקל.

אנחנו אמורים בתקנות האלה לשפר את המצב של שתי אוכלוסיות - השלישית בינתיים ההמלצה היא לא לגעת. יש מבוגרים נכים 50%, לעומת הגדרה של 188% שגם כן יקבלו תוספת, לעומת זאת, ה-100% בשלב זה לא יתקנו את הקצבה שלהם. הדברים האלה יוסדרו לנו על ידי נציג הביטוח הלאומי.
לימור לוריא
אני סגן ראש מינהל הגמלאות וראש אגף נכות במוסד לביטוח לאומי.

היום יש לנו 58 אלף משפחות שמקבלות קצבה, מה שאנחנו קוראים קצבת ילד נכה. 19 אלף מקבלות קצבה בשיעור 50%, שזה כ-1,100 שקלים. 32 אלף משפחות מקבלות קצבה בשיעור 100%, שזה 2,570 שקלים. יש לנו 7,000 ילדים שמקבלים את הקצבה ברמה הגבוהה ביותר של ה-188% שזה סדר גודל של 4,500 שקלים. בפעימה הזאת יש לנו 50 מיליון שקלים. ההנחה, ההמלצה שאנחנו הבאנו בפני הוועדה היום אומרת כזה דבר – בתיקון של הסכם הנכים הבוגרים, נתנו 200 שקלים למי שמקבל את השר"מ הגבוה מתוך הנחה שאנשים שמעסיקים עובד, ועם העלייה בשכר המינימום יש צורך לבצע התאמה. אז כבר מתוך ה-50 מיליון שהוקצו - 200 שקלים המלצנו להגדיל לאלה שהם ברמה הגבוהה ביותר שתלויים לחלוטין בעזרה של אדם אחר, ואנחנו יודעים שהמשפחות מעסיקות עובד זר בדרך כלל, אז 200 שקלים אנחנו מציעים לתת תוספת ל-188% - זה מיישר קו עם הבוגרים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
רק על השר"מ.
לימור לוריא
בשנים שעברו הרבה לפני שהיינו פה אנחנו, היום מי שמקבל 100% גמלה, מקבל 100% פלוס 17% שזה סוג של קח"ן שזה 372 שקלים. למי שמקבל 50% אין את הקח"ן בכלל. לכן רצינו לנצל את ההזדמנות לתקן עיוות או עוול שהיה בעבר, יש 19 אלף משפחות שהמשפחות מקבלות גמלה בשיעור 50% שרצינו לתת להם תוספת של 150 שקלים. מדובר במשפחות עם ילדים עם ליקוי שכלי התפתחותי, עם תסמונת דאון, עם בעיות השגחה התנהגות קשות ונוספים. אנחנו מבקשים להעלות גם להם ב-151 שקלים.

אני יודעת שציינת את זה לגבי ה-100% שלא מקבלים, זה 32 אלף משפחות. אבל אם היינו מחלקים את זה שווה בשווה, אז המון משפחות היו מקבלות 54 שקלים. זאת אומרת, כן בדקנו את האפשרות לתת בין כולם שווה, אבל 54 שקלים בסוף אף אחד לא מרוויח שום דבר משמעותי.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה להיות ברור. לגבי הפעימה השנייה שאמורה להיות ב-2020, היא לא חייבת להיות בפרופורציות של ההחלטה של היום.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אפשר להקדים את הפעימה?
דפנה אזרזר
אם יוכלו להקדים את הפעימה, ה-100% יוכלו לקבל לפחות גם את ה-100 שקלים.
נעה בן שבת
הפעימה שמדובר עליה זו פעימה עתידית, זאת אומרת, זו לא פעימה שכבר נמצאת פה. מה שמוצע כאן זה לתת את הסכומים מראשית 2018, וזה במסגרת ה-2 מיליארד שקלים. אם אני מבינה נכון, ה-2 מיליארד שקלים שיש כבר עכשיו. מדובר על תכנית העתידית – מדובר באותם 2 מיליארד נוספים שאמורים להגיע בשלב העתידי.
דפנה אזרזר
אבל גם אצל הבוגרים הקדימו את הפעימות, והיה שם מדובר במיליארדים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה פעימות ידועות.

אני רוצה לשאול, אם אפשר את הביטוח הלאומי, לימור, את יכולה להגיד לנו מה סדר גודל של הסכום שדרוש כדי לתת גם ל-100%?
לימור לוריא
כל 100 שקלים ל-100% זה 38 מיליון שקלים. זאת אומרת, 50 שקלים זה 19 מיליון.
אילן גילאון (מרצ)
כמה יש ב-100%?
לימור לוריא
32 אלף משפחות.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שאם נקבל את ההחלטה לאשר, להצמיד לזה התניה או בקשה לשר העבודה ולשר האוצר, לפנות אליהם כדי לנסות ולהקדים את הפעימה השנייה במקרה הספציפי של הילדים. אנחנו נקיים דיון המשך אולי בעוד חודש, חודש וחצי, אם אנחנו נרגיש שבאמת יש אפשרות כזאת, בפנייה של הוועדה, אני חושב שנוכל להצמיד כבר את הפעימה השנייה במידי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני אשמח לקבל סכום מדויק, על איזה סכום אנחנו מדברים.
היו"ר אלי אלאלוף
יש כרגע החלטה להשתמש ב-50 מיליון שקל, יש אישור לביצוע רטרו-אקטיבית מינואר. יש פנייה שנייה ב-2020. מה שאנחנו מבקשים – להקדים את הפעימה של ה-2020 של 100 מיליון שקל ולהפעיל אותה מידית, מחלוקה כזו או אחרת - שאנשי הביטוח הלאומי ינתחו את זה ושיביאו את זה לאישור. אנחנו נפנה לעשות את הפעולה הזאת של להקדים את הפעימה השנייה, כי היא משמעותית בשביל המשפחות האלה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
האם אנחנו יודעים מה הסכום שיוקצה לזה בפעימה השנייה? למיטב זכרוני, כשחוקקנו את התיקון, אמרנו שאנחנו לא יודעים בעצם מה הסכום.
היו"ר אלי אלאלוף
הם יכולים להביא לנו הצעה.

ההיגיון הראשוני אומר, שמה שמאושר בפעימה הראשונה צריך להמשיך אתו. לאור ההערות שיהיו והיו, וכבר הגיעו אלינו בקשות אחרות, תעשו הצעה שונה, אבל במקביל לזה נפנה לאוצר ולשר העבודה, מפני שפה זה נראה לי שזה צריך להיות יותר גמיש, אבל זה לא מגביל את ההחלטה של היום. היום אנחנו יכולים לקבל את ההחלטה לגבי ה-50 מיליון שייכנסו כפי שאמרנו, החל מינואר 2018.
אילן גילאון (מרצ)
האמת היא, אדוני, שאנחנו עוסקים סך הכול בלהביא 50 מיליון.
היו"ר אלי אלאלוף
ההרגשה הטובה של הכלכלה שלנו אומרת שאפשר יהיה לפנות לאוצר למרות שוודאי לא נקבל את ההסכמה המידית.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא, לא מידי.

מה שאני מבקשת אם אפשר. מכיוון שאנחנו באמת רוצים לשמור על איזשהו עיקרון של שוויון בין הקבוצות שגם ככה יש ביניהם שונות, אבל כן עיקרון השוויון בחלוקה של משאבים נוספים. אני הייתי מציעה אדוני, אבל, שוב, זה כמובן נתון להחלטת הוועדה, ולרוב הוועדה, אם אפשר הרי האוצר יכול לתת תשובה לגבי סכום של 50 מיליון בתוך כשבוע, שבוע וחצי, ובלאו הכי מדובר בסכומים שהם מחולקים רטרו-אקטיבית. לכן, שאלתי או הצעתי, לבקש להמתין עם ההצבעה עד למתן תשובה והאוצר שבוע.
היו"ר אלי אלאלוף
תפקידך להקדים את הבחירות...

תפקידי להקדים את התשלום לילדים, אני בטוח, גם את מסכימה אתי.
אילן גילאון (מרצ)
אנחנו בסך הכול עוסקים כאן בלהעביר 50 מיליון שקלים. אני חושב, בכלל, כל קצבת ילד נכה היא נולדה בכם, כמו שאר הדברים. מה זה ילד שהוא נכה ב-188%? כאילו איזו מין קבוצה זאת ואיך מתייחסים לדבר הזה. איך אמר קורצ'ק על ילדים – ילדים זה כמו אנשים מבוגרים רק שהם יותר נמוכים. ילדים נכים, הם כמו אנשים מבוגרים רק שהם יותר נכים.

לכן, כאשר אני למשל יוצא מנקודת הנחה טבעית, שכאשר אני מגדיל את קצבת הנכות הכללית, אני מגדיל באופן יחסי גם לילד בדיוק באותה מידה. הנה, אנחנו משחקים פה איזשהו משחק שהוא תוספתי לגמרי. ולכן, התיקון הגדול הוא לא יקרה היום. כאן במקרה של היום, אנחנו צריכים להגיד, אתמול וכמה שיותר מהר וכמה שיותר כסף, מה שאפשר. אנחנו מעבירים 50 מיליון שקלים – בוא לא נבזבז זמן כי זה חבל. בגדול, בסופו של דבר, צריך ללכת ולבטל את הקבוצות המיוחדות שמסבכות לנו את החיים כל כך. ילד נכה 188%, הוא ילד שמקבל שר"מ, מה המשמעות של הדבר הזה?
אבנר עורקבי
הוא לא מקבל שר"מ.
אילן גילאון (מרצ)
הוא לא מקבל, אני אומר הוא היה צריך לקבל שר"מ.

לכן, בואו לא נצטעצע במלים. בואו נלך לחלוקה. אתה יודע, אני בעד חלוקה קצת דיכוטומית. אני אומר, בגדול, כל אחד צריך לקבל על פי הסטטוס שלו, לא משנה באיזה גיל, רמת הקושי שלו, ישלם מסים על פי ההכנסות שלו, פר, מספיק, אבל זה לא אומר שאנחנו נעשה את זה היום, כי היום אנחנו בסך הכול מעבירים 50 מיליוני שקלים. אני מציע – בואו נעביר את זה מהר. לגבי המהפכה הגדולה – אנחנו צעירים, לא...
עדי עזוז
אני מאלו"ט.

אנחנו קיבלנו המון פניות מהורים שהם מרגישים שהם ברמת העוול ואפליה כלפי הילדים שלהם, כי הביטוח לאומי יודע שרוב האוטיסטים זה 100% גמלת ילד נכה. רובם ככולם לא מגיעים ל-188% בגלל שהמבחנים שיש היום הם לא מותאמים לנכויות כמו אוטיזם, אלא יותר נכויות שהן פיזיות. אנחנו בתהליך מול ביטוח לאומי באמת להתאים את המבחנים, אבל זה לוקח זמן וזה לא קורה. בינתיים אותם הורים כן נושאים בנטל מאוד גדול. אז אוכלוסיית האוטיסטים בביטוח לאומי זה כ-14 אלף שמקבלים את ה-100% גמלת ילד נכה וזה הרוב. בעצם האוטיסטים לא יקבלו אגורה של העלאה פה. אנחנו מתנגדים לחלוקה הזאת. מצד שני, אנחנו לא רוצים לחלק את ה-50 מיליון אחרת, כי אנחנו חושבים שאם יחלקו 52 לכל אחד, זה באמת לעג לרש. אנחנו כן בעד 150 שקלים ל-50% ואת ה-200 שקלים ל-188%. אבל כן צריך לתת לפחות תוספת של 100 שקלים ל-100%, או לפחות, במקביל להחלטת הוועדה, לחייב את האוצר תשובה תוך שבוע וחצי או שבועיים, כי אחרת הנראות של זה היא לא טובה.
היו"ר אלי אלאלוף
מתי בפעם האחרונה נעשתה בדיקה יסודית של קצבאות לילדים נכים - בכל ההיבטים? על ידי הביטוח הלאומי - את בדקת, זה אפקטיבי, לא מספיק? האם הכנסנו את האוכלוסיות השונות? כמו שאמר ידידי אילן - זו חלוקת כסף. זה לא כמו קצבאות הנכים שזה היה מלווה במספר צעדים שמאפשרים גם תיקונים של דברים נוספים. אין לי זיכרון כזה של מעל לשלוש שנים בנושא הזה, אבל הייתי רוצה לדעת אם הביטוח הלאומי בדק בצורה יסודית פעם את הקצבאות נכים של הילדים.
לימור לוריא
אדוני צודק מאוד. ב-2010, נעשו שינויים יחסית מהותיים בקצבת ילד נכה בעקבות ועדה בראשות פרופסור אור-נוי. עדיין גם לנו יש השגות לאופן שבו בנוי המערך הזה שנקרא קצבאות ילד נכה. אל"ף, השם כבר בעייתי, אבל מעבר לזה, כל תקנות ילד נכה, אנחנו קוראים לזה רשימת מכולת של מחלות. מי שבספקטרום לא משנה מה המצב התפקודי שלו, יקבל גמלה בשיעור 100% בין אם מצבו התפקודי קל, לבין אם מצבו התפקודי הוא קשה. אנחנו חושבים שבעצם לא צריך להיות רשימה של מחלות, אלא בעצם לשלם קצבאות בהתאם למצב התפקודי, שזה באמת מהפכה שהיא בסדר גודל גדול יותר.
היו"ר אלי אלאלוף
למה אתם לא יוזמים מהלך כזה?
אילן גילאון (מרצ)
הם ביטוח לאומי, הם לא ממשלת ישראל, אל תתבלבל.
היו"ר אלי אלאלוף
לא. אבל הביטוח הלאומי יש לו מעמד של יועץ לממשלה.

הנקודה הזאת נראית לי מאוד מרכזית כדי שאני אוותר. אני בעד, אם תסכימו, שאנחנו כוועדה נזמין חשיבה מחודשת בנושא קצבאות הילד הנכה, כולל ההגדרות כפי שאמרת. אני בעד לעשות את זה. אנחנו בהחלטות שלנו נרשום את זה, ונשב עם מנכ"ל הביטוח הלאומי בהזדמנות קרובה, ננסה לקדם את העניין הזה.
סימונה עמר
אני מנהלת עמותת "טוהר לב".

מבחינת ה-100% נכות, יש לנו ילדים שמחולקים – אפילפסיה, שיתוק מוחי והתפתחותי, מי שמקבל הגדרה של אפילפסיה ושיתוק מוחי, מוגדר ב-188%, ומי שהתפתחותי נופל בין הכיסאות בהרבה תחומים, לא רק בקצבה שהוא ב-100%. אנחנו בעצם עם אותם אחוזי נכות שהילד לא הולך, הילד בכיסא גלגלים, הילד צריך עובד זר - מה עושים פה? הוא נופל בהגדרה – מי שאין לו שיתוק מוחין ואפילפסיה נופל בין ההגדרות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
עיכוב התפתחותי ברמה כזאת לא מוגדר לפי הצרכים?
לימור לוריא
בעיקרון, על מנת לקבל 188% כקצבה הגבוהה ביותר, אנחנו בעצם בודקים תפקודית את חמשת הפעולות של היום-יום. אם יש מקרים פרטניים קודם כל שאתם חושבים שנעשתה להם עוול, נשמח אם תעבירו אלינו ואנחנו נבדוק. ככלל, וזה יתרון ב-188%, שלא משנה אם זה אפילפסיה או שיתוק או מה שזה. אנחנו בודקים את פעולות היום יום, את חמשת פעולות היום-יום. אם הילד לא מסוגל לבצע את פעולות היום-יום בהתאם לגילו, אז אנחנו נשלם את ה-188% - ואם טעינו נתקן.
קארין אלהרר (יש עתיד)
באמת תעבירו להם. אם יש אגף אחד שאני יודעת להגיד בלב שלם שבאמת מתקן זה שם.
ליאור שמואלי
אני מנכ"ל עמותת "גדולים מהחיים".

קודם כל, גם הגשנו נייר עמדה. אנחנו מאוד מברכים על ההגדלה של הקצבאות, זה לא מובן מאליו. אנחנו גם עושים בדיקה ומחקרים בעול, בעצם זה שילדים חולי סרטן בישראל מקבלים את הקצבה הגבוהה ביותר של 188% במהלך תקופת הכימותרפיה – אנחנו מאוד מברכים על זה. הרבה בזכות הוועדה הזאת, ובזכות החברים בביטוח הלאומי שתמיד היו לטובת העניין.

עם זאת, הגיע באמת הזמן לעשות מחקר שבודק את הצרכים מלמטה. כי היום קצבת הביטוח הלאומי מחושבת הרבה על ההוצאות הרפואיות של הילד. אבל אנחנו יודעים שהקצבה ברגע שהיא נכנסת למשפחה, היא לא באה רק כדי לממן את ההוצאות הרפואיות. הרבה פעמים היא עוזרת גם בפרנסה של ההורים שלא יכולים לעבוד בגלל שהם נמצאים עם הילד בבית החולים, ואם זה במקרה שלנו, אז בבית החולים לתקופה של שנה או שנתיים.

באמת, הגיע הזמן, לעשות סקר שבודק את הצרכים מלמטה מה שנקרא, ולבדוק את הדברים. סך הכול, בביטוח הלאומי יש להם את הנתונים של כל המשפחות. היום גם אפשר לעשות את הדברים על ידי מחקרים אינטרנטיים ושאלונים, כדי לבוא ובאמת לבחון איזה אחוז מתוך הקצבה הוא מממן את הצרכים הרפואיים, ואיזה אחוז הוא בא לסייע גם בכלכלת המשפחה, כי אין מה לעשות, כלכלת המשפחה נפגעת. לפי דעתי, ולפי דעתנו, ובסקר שאנחנו עשינו, מתי שישכללו ביחד את כל הנתונים, אז יראו שקצבת ה-100% היא באמת מזערית. אבל ה-100% בהשוואה לצרכים גם הרפואיים, וגם הפרנסה של ההורים לכלכל את המשפחה, באמת לא נותן מענה ראוי לרווחת הילד הנכה.
היו"ר אלי אלאלוף
לצערי, אני מסכים אתך עם כל מלה. אני רואה את זה במשפחה שלי.
אבנר עורקבי
אני באופן אישי מברך אותך על המאמץ. אני מברך אתכם על העמדה הזאת, צריך כבר להעביר אותה. זה יותר מדיי זמן שהילדים סובלים בהגדרות. צריך להעביר את זה. כמובן, אנחנו דורכים על הרצפה בנושא של ה-100% - הם גם צריכים לקבל. אנחנו חושבים שה-188% שמקבלים את ה-200 שקל, אני אומר את זה באופן אישי - זה לעג לרש. כי ילד נכה ב-188% גם מעסיק עובד זר. להעסיק עובד זר, זה חתיכת מכה רצינית. יש כאלה שמעסיקים שתי עובדים זרים סביב השעון, להעביר את זה, אין זמן.
מנחם גולדין
קשר הבית של המשפחות המיוחדות. אני כן רוצה להוסיף. באמת, המשפחות שאנחנו רואים, זה באמת יש פה עניין של לעג לרש. אנחנו תמיד מדברים על כמה לא להעסיק עובד זר, אבל גם אם אתה צריך לפטר עובד זר, פתאום אתה צריך לשלם לו 60 אלף שקל, זו גם שאלה מאיפה אתה לוקח את הכסף. יש עוד הרבה מקרים כאלה.

אני רוצה לתת עוד כיוון מחשבה, אם כבר עושים חשיבה מחודשת. אפשר תמיד לתת למאה, לתת לחמישים, לתת למאה שמונים ושמונה, אבל יש גם אפשרות קצת לפתוח את השער יותר למאה שמונים ושמונה. כפי שנשמע פה מדובר על חמש פעולות היום-יום. אני מזכיר, בשירותים מיוחדים אצל הבוגרים, יש עוד מנגנון, ועוד מבחנים שנקראים עזרה במשק הבית שגם מה שקשור למשפחות. ברגע שאתה פותח את הקריטריונים האלה, יש גם אפשרות להעביר את המשפחות יותר ל-188%, בכך לאפשר להם יותר, וגם זה מתחבר לילד שלכם שמתייחס לנושאים התפקודיים יותר.
משה בר
אני יו"ר עמותת תנו יד לחירש, נכים למען נכים. אני מודה ליושב-ראש על הישיבה הזאת, היא חשובה מאוד.

אני רציתי לשאול פה את כל המלומדים. זוג חרשים הורים שיש להם ילדה אוטיסטית, היא מקבלת 50% שזה לא יכול לעזור לה בשום דבר, ההורים האלה חיים על ביטוח לאומי. הם לא יודעים מה לעשות עם הילדה. הילדה הזאת הולכת לאיבוד, אני לא יודע למה לא לזוג כזה, אם הם חרשים, או נכים, למה לא מקבלים יותר סיוע?
קארין אלהרר (יש עתיד)
איך יכול להיות? אין סרט כזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע. מקרים ספציפיים תעלו בכתב ותעבירו לביטוח הלאומי.
משה בר
רציתי להעלות את זה לכלל הנכים.
היו"ר אלי אלאלוף
פה לפי התגובה, אני מבין שזה לא יכול להיות כזה.
עמיחי תמיר
אני מארגון הנכים.

במסגרת ארלוזורוב, בדיונים שניסינו להגיע להסכמות, הסכום שדובר עליו היה כפול 100 מיליון שקל ולא 50 מיליון שקל. כאשר מכניסים את הביטוח הלאומי לסד של תקציב נמוך, אז ברור שתהיה הדרה של אוכלוסייה, במקרה הזה של אוכלוסייה ראויה עם 100% נכות, וכמובן שאנחנו מתנגדים לזה.

לכן, לדעתי, הוועדה צריכה לדרוש מהאוצר שלא יחזיק את הכסף קצר, ויקציב קצת יותר למטרה שהיא כל כך חשובה, ואני בטוח שאתה מסכים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מסכים תמיד לתת יותר. זה - אלוקים, תן לי מה לתת. מי לא רוצה לתת? אני אשמח מאוד שניתן. אבל אל תשכח שבחוק שעברנו על הנכים, התנאי היה שגם יהיה בזכות כל המאבקים של כולכם, שאתם דרשתם והסכמתם לחלוקה הנוכחית, אז בואו נהיה עקביים עם ההחלטה. ההחלטה הייתה אז 50 מיליון שקל לילדים - אז בואו נבצע אותה. בהחלטה, אני לא מדבר על דיונים קודמים בארלוזורוב. כרגע, אנחנו מדברים על זה, אמרנו שנעשה מאמצים לנסות להגדיל את זה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני מצטרפת להצעתו של אדוני, לבחון מחדש את קצבאות נכה לילדים.
דפנה אזרזר
בנושא של בדיקה מחדש בקצבאות הילדים, הייתי רוצה שכבודו התייחס לנושא שברוב המקרים הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, אחד מבני הזוג לא עובד. ויש גם לבדוק את הנושא הזה של אי כושר השתכרות להורים כאלה, מה שהיום לא מקבלים ההורים האלה. גם הנתונים של המוסד לביטוח לאומי, מראים את אחוזי הגירושין הגבוהים, ואת האחוזים שבמידה ויש זוג הורים שמטפלים בילד, אחד מהם לא עובד. אני חייבת להתייחס לנתון, שאם אני מחר מחליטה להרים ידיים ולהגיד, שאני לא מגדלת את הבן שלי בבית, אז מוסד או כל דיור חוץ ביתי, יקבל בחודש 17,000 שקלים עליו, אז אני לא מבינה את ההיגיון למה לא לעזור להורים שמגדלים את הילדים בבתים, בחיק המשפחה הטבעית, כמו שמראים המחקרים שצריך לעשות.
היו"ר אלי אלאלוף
יש הגיון אין תשובה.
דפנה אזרזר
צריך לראות את הנתונים. אבל כמו שאתה תעשה בחינה מחדש גם על זה.
היו"ר אלי אלאלוף
החינוך החוץ ביתי הוא יקר מאוד, ופחות טוב, אני בטוח. אני מתנגד לשים וודאי את הבן שלי באיזו פנימייה, אבל ככה זה המצב, בואו לא נתקן את כל העולם.
אילן גילאון (מרצ)
למה לא.
היו"ר אלי אלאלוף
כל יום מתקנים קצת.
אילן גילאון (מרצ)
לגבי מתווים קודמים שהיו. גם אנחנו דיברנו על קצבת נכות בסיסית של 5,300 שקלים, ואני הצבעתי בעד המתווה שהיה פה, ואני גם אצביע היום בעד זה, אני לא אוהב את זה, זה רחוק מכל מה שאני חושב. מה שדפנה דיברה זה ההיגיון הצרוף, אז לך אין. לצורך העניין הזה זו לא בעיה שאנחנו לא מבינים מי צריך מה וכמה ולמה מבחינת העיקרון. האם אנחנו מוכנים לשלם את זה? אני אומר, אנחנו הממלכה או לא מוכנים לשלם את זה. זה עניין של תפיסה בסיסית של הביטוח הכולל שאנחנו נותנים.

אני, לדעתי, חושב שהדבר הזה ייפתר בדיון הרחב כאשר אנחנו נעשה, באמת נחבר - יש חוקים בעניין הזה. הנושא של גרירת זכויות ממקום למקום, אם בן-אדם צריך פתרון חוץ ביתי, והוא מקבל אותו בבית, הוא צריך לקבל את הכסף של החוץ ביתי בבית, וזה דבר שהוא טריוויאלי וברור. אם אנחנו פועלים בחשיבה הגיונית וגם הוגנת זה דבר מאוד בסיסי.

ולכן, בעניין הזה, כל הסיפור של ילד נכה, כרגע אנחנו עוסקים בחלוקת ה-50 מיליון שקלים, אנחנו לא עוסקים במשהו אחר. בסופו של דבר, צריך לקרות כמה דברים, וסלח, כי אני אומר, כן צריך לתקן פעם אחת את כל העולם.

אחד - לשנות בכלל את כל המעמד של הביטוח הלאומי, חוץ מזה שלימור צריכה להיות המנכ"לית, זה חד-משמעי.

הביטוח הלאומי, לצערי הרב, הוא כמעט בגיל המדינה, והוא עדיין עוד לא יצא מהארון – הוא לא יודע עד היום את זהותו המינית, הוא לא יודע אם הוא ביטוח או מס. יש כאן בלבול יוצרות מוחלט. הביטוח הלאומי צריך להיות משוחרר לחלוטין ממשרד האוצר, המעמד שלו צריך להיות כמו של ה-CIA האמריקאי, אם אתם מבינים את כוונתי, ואז צריך ללכת לכמה דברים שהם הכי הגונים.

ילד נכה הוא כמו מבוגר נכה ואת הדברים צריך לקבוע על פי הצרכים. בן-אדם צריך לקבל את קצבתו על פי צרכיו ושישלם מסים. פה מפחדים להעלות מסים, כי זה לא בסדר, כי מה יקרה, מה יגידו? כי החזקים ששולטים במערכת הם שקובעים מה מעלים ומה מורידים. לכן הכול בעצם באותו דיון אותו סיבוב. אז אנחנו כרגע בסך הכול נמצאים במצב שאנחנו רוצים כמה שיותר, כמה שיותר מהר. תאמינו לי, אם יגידו לי היום, קח את הכסף של האוצר, שים אותו בכיכר ציון, תגיד לאנשים לבוא לקחת, אני אפילו בעד ההצעה המטומטמת הזאת, יותר נכונה ויותר טובה מאופן החלוקה שהוא מתרחש אצלנו. אבל את הדברים האלה צריך להבין עד שורשם, וההחלטות האלה הן החלטות פוליטיות, לא ביטוח הלאומי הוא קובע אותם. הביטוח הלאומי נמצא במעמד שכרגע צריך לשחרר אותו.

לכן אני מציע, להצביע בעד מה שאדוני אומר. לערוך דיון כולל לגבי כל מדיניות הרווחה, ולהחליף את השלטון....
דניאל בלמס
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 221, 222(ג) ו – 400 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה – 1995

(להלן – החוק), לאחר שנועצתי במועצת המוסד לפי סעיף 12 לחוק, באישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 2

1.

במקום תקנה 2(4) לתקנות הביטוח הלאומי (ילד נכה), התש"ע – 2010 (להלן – התקנות העיקריות) יבוא :

"(4)

(א)

סכום השווה ל – 26.09% מקצבת יחיד מלאה בעד ילד שמשתלמת בעדו גמלה לפי פסקה (3);

(ב)

סכום השווה ל – 17% מקצבת יחיד מלאה בעד ילד שמשתלמת בעדו גמלה לפי פסקה (2);

(ג)

סכום השווה ל - 6.88 מקצבת יחיד מלאה בעד ילד שמשתלמת בעדו גמלה לפי פסקה (1)"

(לתשלום על פי סעיף זה יקרא להלן - גמלה מיוחדת)
נעה בן שבת
למעשה, אדוני, הסעיף הזה אומר שאנחנו מתקנים רק את הקח"ן, מה שנקרא, שנוגע לילדים, כשבמקום 17% שניתן עד היום גם לילדים ברמה הבינונית של ה-100%, וגם לילדים ברמה הגבוהה של ה-188% שהיה בשיעור של 17%, הרמה הבינונית נשאר ב-17%, הרמה הגבוהה עולה ל-26.09%, הרמה נמוכה מקבלת לראשונה את הקח"ן בשיעור של 6.88% קצבת יחיד מלאה. רק רצינו להזכיר שהקח"ן, שמדובר בנכים, למעשה, בקצבת הנכות בעצם בוטלה הקח"ן, והוא נכנס למסגרת הגמלה. אתם לא עשיתם את השינוי הזה כרגע, השאלה אם זה נועד לצורך - - -
לימור לוריא
גם לא בשר"מ.
נעה בן שבת
ולכן השארתם את זה, כי אתם תופסים את זה יותר כשר"מ מאשר כקח"ן.
לימור לוריא
חד-משמעית זה כמו השר"מ. אני רוצה להזכיר בהזדמנות הזאת, נניח ב-188% בשר"מ יש לו קח"ן של 930 מקסימלי, בעוד שבקח"ן בילד נכה, זה 327 שקלים. צריך קודם כל ליישר, ואחר כך נכניס פנימה.
דניאל בלמס
תיקון תקנה 10

2

בתקנה 10(ב) לתקנות העיקריות, במקום "סכום השווה ל – 205%" יבוא "סכום השווה ל – 214.09%".
נעה בן שבת
זה למעשה התקרה שאליה מגיעים ברמה הגבוהה של 188%, עם הגמלה המיוחדת.
דניאל בלמס
תחילה

3.

(א)

תחילתן של תקנות אלה ביום י"ד בטבת התשע"ח (1 בינואר 2018) (להלן – יום התחילה) והן יחולו על גמלאות המשתלמות בעד התקופה שמיום התחילה ואילך.

(ב)

תשלומים ראשונים לפי תקנות אלה בעד התקופה שמיום התחילה עד תום 30 ימים מהאחד בחודש שלאחר פרסומן (להלן – המועד הקובע), ישולמו במועד הקובע.
נעה בן שבת
התשלום יבוצע 30 ימים אחרי - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יש לכם התנגדות שלפרוטוקול תצורף הטבלה עם המספרים המדויקים.
נעה בן שבת
אם תרצו אולי להקריא את הסכומים. אני מבינה שהיום אנחנו מדברים ברמה הנמוכה של ה-50%, אנחנו מדברים על 1,098 שקלים. סך הגמלה אחרי השינוי יהיה 1,249 שקלים. יחד עם התוספת של הגמלה המיוחדת, הסכום ברמה הבינונית של 100% הסכום הנוכחי יחד עם הגמלה המיוחדת הוא 2,569 שקלים, ויישאר הסכום. הגמלה ברמה הגבוהה הסכום כיום הוא 4,501 שקלים, כולל הגמלה המיוחדת, עם התוספת לגמלה המיוחדת יהיה 4,701 שקלים.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. המספרים ייכללו בפרוטוקול.
לימור לוריא
אנחנו נשלם רטרו-אקטיבית מינואר.
נעה בן שבת
לפי נוסח התקנות, 1 בחודש אחרי יום הפרסום, וממנו עוד 30 ימים למועד התשלום.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל רטרו-אקטיבית.

ברשותכם, מי בעד התקנות כפי שהותקנו?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

תקנות הביטוח הלאומי (ילד נכה) (תיקון), התשע"ח-2018, אושרו.
היו"ר אלי אלאלוף
פה אחד.

שנית, אני מוסיף את ההמלצה שלנו שמקובלת על זה שהביטוח הלאומי יעשה בדיקה יסודית של כל נושא קצבאות הילדים. אנחנו נשמח לקיים דיון בהקדם. אני אשב עם המנכ"ל ואסכם אתו את מועד קבלת החומר מכם והמלצותיכם. נוכל לקיים דיון, תעשו את זה כמה שיותר - הזמן לוחץ.

הישיבה ננעלה בשעה 13:15.

קוד המקור של הנתונים