ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 01/05/2018

דיווח משטרת ישראל לשנת 2017 , לפי ההוראה בחוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים (תיקון מס' 2), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-05-13OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 749

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, ט"ז באייר התשע"ח (01 במאי 2018), שעה 12:19
סדר היום
דיווח משטרת ישראל לשנת 2017, לפי ההוראה בחוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים (תיקון מס' 2), התשע"ו-2016.
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

עבד אל חכים חאג' יחיא

מאיר כהן
מוזמנים
רוני ברקוביץ' - מנהל אגף אכיפה ופיקוח, משרד הבריאות

ברק שפירא - משרד הבריאות

יפעת רווה - עורכת דין, משרד המשפטים

אתי כהנא - עורכת דין, הרשות למאבק באלימות, סמים ואלכוהול, המשרד לביטחון פנים

איריס ענבים - קצינת חקירות נוער ארצי ומדור נוער, המשרד לביטחון פנים

דנה זוננפלד - ראש מעבדת סמים, מז"פ, המשרד לביטחון פנים

ליאור חיימוביץ' - המשרד לביטחון פנים

ענת מססה קינן - ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

ציון אפרתי - סגן ממונה יחידת הסמים והלבנת הון, רשות המיסים, משרד האוצר

אהוד אור-טל - מנהל תחום מבצעים סמים, רשות המיסים

עמיחי תמיר - מומחה לנוירופרמקולוגיה

מאיר שטרית - ראש תחום מנהיגות, ניהול ואסטרטגיה, מכללת רופין

איילת רוזין בית אור - עורכת דין, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
ראש תחום פרלמנטרי
אתי שבתאי
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

דיווח משטרת ישראל לשנת 2017 , לפי ההוראה בחוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים (תיקון מס' 2), התשע"ו-2016
היו"ר אלי אלאלוף
היום ה-1 במאי 2018, ט"ז באייר תשע"ח, השעה 12:19 דקות. הנושא: דיווח משטרת ישראל לשנת 2017, לפי ההוראה בחוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים אסורים לשימוש ובעיקר מסכנים.

תודה, א', שעמדתם בלוח הזמנים והגשתם את זה כרגיל בזמן. אנחנו לא רואים את התופעה בצורה כזאת יפה ככל שאר הדרישות ולכן אני אוהב לציין דברים טובים במיוחד על המשטרה.

ברשותכם, אתם תפתחו ואחר כך יהיו לנו כמה שאלות, כרגיל.
איריס ענבים
אני איריס ענבים, קצינת חקירות נוער ארצי ומדור נוער במטה הארצי. הגעתי לתפקיד לפני כשלושה חודשים. לפני כן הייתי קצינת נוער של מחוז ש"י.
היו"ר אלי אלאלוף
אז את רגילה לעבוד בגבהים, לא?
איריס ענבים
גם.
היו"ר אלי אלאלוף
שלום. היום מאיר שטרית ידידי עבר להיות גם ראש תחום במדרשת רופין שאני אוהב. הייתה לי חברה שם כמה שנים טובות, עברה עכשיו לאחווה, פרופ' שוש ארד. בזכות עבודה משותפת הקימה את המכון לביוטכנולוגיה בבן גוריון. זה מחזיר אותי. ברוכים הבאים. אתה רוצה להסביר מי החבר'ה שלך?
מאיר שטרית
יש פה חלק של מרצים וסטודנטים שלMBA ברופין בתחום שנקרא מנהיגות, ניהול ואסטרטגיה. אני ראש התחום הזה ברופין ומלמד אותם מדיניות ציבורית. במסגרת הלימודים במדיניות ציבורית רציתי שיראו איך נקבעת המדיניות הציבורית, לכן הסיור בכנסת נותן מושג אמיתי מעבר להרצאות ולהסברים שלי, מושג אמיתי איך המערכת עובדת, ואני באמת מודה לך, אדוני, על האירוח אצלך בוועדה. היינו עד עכשיו בוועדת הפנים, היינו בוועדת הכלכלה ורצינו גם את ועדת העבודה והרווחה שהיא ועדה חשובה לא פחות, אולי יותר מוועדות אחרות.
היו"ר אלי אלאלוף
כולן חשובות אבל פה זה מיוחד, אני מודה.

היום יש לנו דיווח של המשטרה לפי החוק של המאבק בשימוש של חומרים מסכנים, קרובים ודומים לסמים. לפי החוק אחת לשנה אנחנו מקבלים דיווח מהמשטרה. פספסתם ברכות שאמרתי למשטרה, כי זה אחד הגופים הבודדים שעומד בכל הדרישות של הדיווח השנתי.
ליאור חיימוביץ'
אדוני, אני רק אזכיר שהדיווח הוא מאת השר.
היו"ר אלי אלאלוף
אז ברכות לשר, מגיע לו גם על זה. ניתן גם למשרד הבריאות מחמאות, אבל באמת מגיע למשטרה, במיוחד לשר הממונה עליה.

אם תרצו להצטרף לדיון ולהסביר, זה לא דיון לחוץ. הלחוצים היו אתמול. היום זה דיון שקט.

בבקשה, המשטרה התחילה לדווח לנו.
איריס ענבים
החוק נכנס לתוקף באוגוסט 2013 ולמעשה הביא להצלחת לחימה בתופעה ונתן את כל הכלים הנדרשים כדי להביא לפתיחת תיקים ולהגשת כתבי אישום בתחום ואנחנו באמת הגענו לנקודת זמן שבאמת אפשר להביא את כל המעטפת, והחשיבה מאחורי החוק הייתה מאוד מוצלחת, כי מי שמכיר את החוק, יש אפשרות לנקוט גם בהליכים מנהליים, גם בהליכים פליליים, אז כל המעטפת שניתנה העלה למעשה את כל המניעה המצבית של התופעה, זאת אומרת סוחרי הסמים הבינו שכרגע יש סל אפשרויות של המשטרה לפעול כנגד כל הנושא של הפצת סמים מסכנים ואפשר למשטרה להתמודד בצורה נכונה וראויה, מה שלא היה לפני כן.

מי שמסתכל באמת על תמונת הפשיעה של החומרים המסכנים בשוק, רק בסיבוב ברחוב אלנבי, כבר מבין שסמי פיצוציות למעשה לא נמצאים ברחובות. כבר אין את הטייטל שזה חומר או סם חוקי. בני הנוער וצעירים מבינים טוב מאוד שמדובר בחומר שיש לו את כל האפקט, שהשימוש בו יכול להיות אפילו יותר גרוע מסם אחר כי יש בו כל המרכיבים הכימיים, ובכך למעשה אנחנו הצלחנו להגן על הציבור ולמנוע את ההתדרדרות במצבו הבריאותי.
היו"ר אלי אלאלוף
זה מסביר את הירידה במספרים שדיווחתם לעומת שנה שעברה?
איריס ענבים
בדיוק. בנוסף, מאוד חשוב לי להסביר את כל הנושא של הטיפול המשטרתי. אנחנו פועלים גם לאכיפה, כמובן של כל הנושא של חומרים מסכנים. מאוד חשוב לנו כל הנושא של התחום הזה בקרב בני נוער וצעירים, כי זה תוקף אותם הכי קשה שאפשר, וראינו ושמענו בני נוער כאלה שמכורים, לאן זה הולך אותם ואת המשפחות שלהם.

משטרת ישראל נמצאת בפריסה ממש מלאה בכל שבעת המחוזות שלה על פני הארץ. יש לנו קציני מניעה והסברה מחוזיים. קציני המניעה האלה מעבירים אלפי הרצאות מדי שנה. בין השאר יש לנו מערך שיעור על החומרים המסכנים ומעבירים לבני נוער את כל הסכנות, כל ההשפעות וגם נותנים להם להכיר את החוק, ככה שאנחנו באמת מרגישים בשיחה עם בני נוער גם נורמטיביים, גם נערים בסיכון וגם נערים עוברי חוק. בשיחה איתם אנחנו יכולים להגיד שבאמת יש עלייה ברמת המסוכנות של הנוער כלפי הסם הזה, מצד בני נוער וצעירים, אז אפשר להגיד שגם לזה יש חלק בלתי נפרד בהצלחה בירידה של התיקים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני זוכר בדיון של שנה שעברה, כבאר שבעי, אני תמיד הולך מייד לדרום להסתכל ואני רואה שאנחנו ממשיכים להיות מחוז פורה בתחום הזה. כל התיקים שפתחתם גם כן נמצאים. אנחנו מייד אחרי תל אביב, שזה בגלל אולי הגודל, אבל אני רואה שאזורים בעיקר הצפוניים, נראה שהפעילות נחלשה.
איריס ענבים
לא לשכוח שבמחוז הדרומי יש לנו את העיר אילת, שהעיר אילת מייצרת פעילות של סחר בסמים וסחר של חומרים מסכנים, ומין הסתם בגלל זה המחוז הדרומי בולט מבחינת כמות התיקים, אבל בכל הארץ יש ירידה בכמות התיקים. בכל מחוזות משטרת ישראל יש ירידה בכמות התיקים.
מאיר שטרית
בטבלה ג' כתוב: נתונים אודות כתבי אישום ברמה ארצית ובחלוקה למחוזות. בשורה התחתונה כתוב: כמות מעצרים – 86. תום הליכים והחלטה אחרת – 6, מתוך 86. מה קרה ל-80 האחרים?
איריס ענבים
זה עניין של מדיניות בתי משפט, אבל אל תסתכל על זה, תסתכל על מה שהיה לפני כן, כי לפני כן אנשים היו סוחרים, מפיצים את החומרים האלה ברחוב. היינו צריכים להחזיר להם את החומרים. היום הם נעצרים, מוגשים כתבי אישום, יש גזרי דין. ברמה של תום הליכים זה כבר עניין של מדיניות של בתי משפט, האם יש מסוכנות, מה העבר שלו, ככה שזה מאוד מורכב.
מאיר שטרית
יש לדעתך יד רכה מדי של בתי המשפט נגד עבריינים?
איריס ענבים
אני כרגע לא יכולה לתת את זה על סמך הנתונים האלה. זה משהו שצריך לבחון אותו ולשאול את הגורמים שמטפלים במיוחד בנושאים האלה, אבל אנחנו כמשטרה, ברור שאנחנו היינו רוצים שיהיה רף ענישה מאוד גבוה לכל הנושא הזה של הפצה של סמים מסכנים כדי ליצור את ההרתעה, וזה בהמשך למאמצים שאנחנו עושים. רק אני רוצה להגיד שיש לנו שותפים. יש לנו את שאר משרדי הממשלה שעושים גם עבודה טובה. אנחנו לא לבד. גם בחוק הזה שותפים כלל משרדי הממשלה ובאמת זה מודל עבודה יפה שהצליח.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
מהדוחות שלכם אנחנו לא רואים, מה-80, אם היו הרשעות.
איריס ענבים
יש הרשעות.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
שתהיה לנו המחשה לדעת אם היה פסק דין או גזר דין, כך שהוא לא צריך במעצר.
איריס ענבים
אני אפרט. יש הרשעות בשנת 2017, 64 פסקי דין על 82 תיקי משטרה. גם יש הרשעות ויש הצלחות.
נעה בן שבת
העונשים שהוטלו בהליכים, זה גם כן דבר שהיה צריך לדווח עליו.
איריס ענבים
יש גם פירוט של העונשים.
היו"ר אלי אלאלוף
במשלוח שקיבלנו לא ציינתם.
איריס ענבים
אני אדווח. אני פשוט אקח את הדברים העיקריים.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
איריס ענבים
הטלת מאסר על תנאי, יש 62 פסקי דין. מאסר בפועל – 30 תיקים. פסילת רישיון נהיגה – 6 תיקים וקנס – 38. יש עוד כמה, אבל זה בודדים, אז חבל שאני אציין אחד או שניים, ככה שכן אנחנו רואים שהדברים מגיעים לבתי משפט.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה לחזור להערה של חברי, מאיר שטרית, שביקש לבדוק את אתם מרגישים שמערכת המשפט הולכת אתכם במאבק הזה עם רמת העונשים שמוטלים והזריזות בטיפול התיקים האלה, כי אנחנו, חאג' יחיא ואני נמצאים בדיון בתחום אחר, בנושא הבנייה, תאונות בבנייה, ואנחנו רואים איזו רשלנות יש שם. אתה זוכר את המספרים, הם מזעריים במינוס שלהם.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא רק זה. הכריזו שהם מקימים את היחידה.
היו"ר אלי אלאלוף
הקימו. עכשיו קיבלו תקציב.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אנחנו לא בטוחים שתפעל ב-2019.
היו"ר אלי אלאלוף
לא נפתח את נושא הבנייה.
ליאור חיימוביץ'
גם בנושא הזה אני יכול להעיר שהיא תפעל ב-2018.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו רוצים לדעת אם באמת אתם מרגישים שמערכת המשפט מבינה את הצורך להיות קשוחה יותר, מענישה יותר, זריזה יותר בטיפול הזה.
איריס ענבים
לצערי, ואני מבינה שהשאלה מאוד חשובה וגם לנו יש היבטים מאוד חשובים כמו שאמרתי, אבל לצערי אין לי פה את הנתונים אז אני לא יכולה להתייחס.
היו"ר אלי אלאלוף
אז אני אבקש שתעבירו לנו את הנתונים, כי אנחנו נפנה לשרת המשפטים ואנחנו נבקש חוות דעת של המשרד.
נעה בן שבת
למרות שגם הנתונים חסרים. בדיווח בכתב הקראת עכשיו כמה מספרים. לא הספקנו אפילו לעקוב אחרי הדיווח ולראות איך אנחנו מסתכלים על המספרים. בעצם בדיווח בכתב הייתם צריכים למסור גם ההרשעות וגם על העונשים. זה היה מאפשר אולי לחברי הכנסת להביע עמדה לגבי זה.
איריס ענבים
אני אשלים את זה. בסוף הדיון אני אעביר את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקי. תעבירו לנו את זה בכתב ובהשוואה לשנה שעברה. זה מאוד חשוב.

ציון אפרתי.
ציון אפרתי
אני ציון אפרתי, אני מיחידת הסמים של המכס.

בעצם העבודה שלנו כזרוע תפיסה במעברי הגבול בכניסות למדינה, אנחנו הראשונים שבעצם נוגעים בסמים האלה החדשים שאנחנו מדברים פה בפקודה. לאורך השנים, אם אנחנו ניקח קצת שנים אחורה, נכון, לפני שנכנסה הפעילות סביב הנוהל החדש והחומרים המסכנים החדשים, היו כמויות גדולות מאוד של סמים מעוצבים שהיינו קוראים להם סמי פיצוציות, ולאורך השנים, בשנים 2016-2017 וגם ב-2018 יש ירידה גדולה בייבוא של החומרים האלה, ככה אנחנו מזהים לפי הכמויות שאנחנו תופסים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כולל ה-11 קילו של הימים האחרונים?
ציון אפרתי
11 קילו זה קוקאין, זה לא פה. לא קשור לדיון.

מה שאני רוצה להגיד זה שאני מצפה, ואולי אפשר לבקש בשם הוועדה, שבדיווחים שהם מעבירים יהיה גם את הנושא של תיקים שנפתחו ליבואנים. הרי אנחנו, כשתופסים את החומרים, מעבירים אותם לטיפול משטרתי חקירתי. אולי היה כדאי שמשטרת ישראל, לדווח גם, ופה אני מבקש שזה יהיה, כמה תיקים וכמה פעילויות פליליות נעשו על היבואנים של החומרים האלה, כי בעצם כל תיק שאנחנו פותחים, הם עושים את ההליך הפלילי.
היו"ר אלי אלאלוף
ואתם יודעים לציין את מספר התיקים שהעברתם לטיפולם?
ציון אפרתי
הבאתי איתי נתונים של כמות חומר שתפסנו. מספר התיקים זה מאות.
היו"ר אלי אלאלוף
מה כמות החומר? אתה אומר, לעומת שנה שעברה.
נעה בן שבת
אבל אתם תופסים לא מתוך החוק הזה. אתם תופסים מכוח זה שאתם מכס.
ציון אפרתי
אנחנו תופסים מכוח זה שאנחנו עובדי מכס וקיבלנו סמכות מטעם המדינה לתפוס סמים בכניסה למדינה.
נעה בן שבת
אבל זה לא מכוח החוק הזה.
ציון אפרתי
אנחנו תופסים מכוח החוק הזה. אחרי שאנחנו תופסים, החומרים עוברים למעבדות מז"פ של המשטרה, זאת אומרת, אנחנו הזרוע הראשונה.

לפני בערך שנה וחצי קנינו גם מכשיר חדש, ממוחשב, חדיש, שעוזר לנו יותר טוב לזהות את החומרים. אם עד לפני יותר משנתיים-שלוש, שנים 2013 ו-2014 עד תחילת 2015 היינו לוטים בערפל, לפעמים היינו מעבירים חומרים למז"פ שבסוף היו מזדהים כלא חומר מסכן, בשנה-שנתיים האחרונות אנחנו עובדים עם מכשיר חדש שהוא דומה למכשירים של מז"פ, ואנחנו עובדים הרבה יותר מסודר והרבה יותר זיהוי נכון. החומר שתפסנו, המכשיר נותן לנו זיהוי הרבה יותר חד.
היו"ר אלי אלאלוף
במקום?
ציון אפרתי
כן. מכשיר נייד דומה למה שיש לפקחי תנועה. מכשיר ממוחשב שמכוונים אותו לחומר, נותן לנו סריקה כימית בדיוק מה סוג החומר וזה הרבה יותר יעיל ממה שהיה לנו בעבר בתחום של סמים מעוצבים. כשאנחנו מדברים על קוקאין וכל הדברים האחרים, יש לנו ערכות אחרות.
היו"ר אלי אלאלוף
וכשאתם תופסים, אתם יכולים לשער באחוזים את הכמות שתפסתם לעומת הכמות המשוערת שנכנסה, שלא הצלחתם לתפוס?
ציון אפרתי
זו שאלת מיליון הדולר, כמה נכנסו ועברו אותנו, הברחות שלא תפסנו. זה מה שקורה, אתה שואל?
היו"ר אלי אלאלוף
רק בתחנות המכס, לא בשכונה שלי.
ציון אפרתי
אם יש הברחות שאותן אנחנו לא תופסים בכל מעברי הגבול, דרך אגב, זה לא רק נתב"ג, זה כל מעברי הגבול, יבשתיים ואויר.
היו"ר אלי אלאלוף
בלי מעבר גבול מעבירים.
ציון אפרתי
כן, גם במעברים יבשתיים, אם זה באילת ממצרים, מירדן ובכל מעבר גבול, באלנבי, בנהר הירדן בבית שאן. בכל המעברים יש הברחות. זה לא רק נתב"ג וזה לא רק נמלי ים. אין לנו תשובה כמה עברו אותנו, סמים. דרך אגב, אנחנו גם יודעים להגיד שבשנים האחרונות זה הרוב בדואר. מעל 80% זה הברחות סמים בדואר ישראל או משלוחי בלדרות של חברות בלדרות בינלאומיות. אין לי את הנתון ואני לא חושב שלמישהו יש אפשרות לתת נתון כמה עברו אותנו, סמים. יש לי את הנתון כמה תפסנו, אז אם אני סתם לוקח דוגמא, בשנים 2013 ו-2014 דיברנו על 100 או 200 קילו ובשנת 2015-2016 ירדנו ל-46 או 20 או 22 קילו בפרק סמים מעוצבים, אז כן, אנחנו שותפים לאותה דעה שיש ירידה רצינית בכמות הסמים המעוצבים לאור כל מה שעשתה הפעולה הזאת של השינוי בחקיקה.

דבר נוסף שאני רוצה להגיד, שב-2017 אנחנו זיהינו בעקבות המכשיר שאנחנו יודעים להגיד שמה שתפסנו בעבר, כנראה כשכתבנו - - - , ב-300 וב-400 קילו, הם כנראה היו אמפטמינים, והיום בעזרת המכשיר, אז יש לנו ב-2017 100 קילו אמפטמין שנכנסו למדינה, שכבר המכשיר אומר לנו, זה אמפטמין, זה לא סם מעוצב. במוצגים של סמים, אמפטמין זה לא מקבוצת הסמים המעוצבים המסכנים, אז זה שני דברים. יש ירידה רצינית במעוצבים ומצד שני בשנה האחרונה, 2017 וגם ב-2018 יש עלייה גבוהה מאוד באמפטמין. לצורך העניין, חשבתי גם שאולי רצוי שהכנסת תדע איזו פעילות בוצעה על מספר תיקי הייבוא ומה בוצע עם היבואנים האלה במישור הפלילי.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. כן, בבקשה.
דנה זוננפלד
דנה זוננפלד, ראש מעבדת סמים, מז"פ, משטרת ישראל.

יש טיפה בלבול. יש סמים מסוכנים ויש חוק המאבק, חומרים מסכנים. זה שתי חקיקות אחרות, זה שני דברים שונים. דובר פה בעצם קצת על שני הדברים.
היו"ר אלי אלאלוף
החיים זה לא החוק. שניהם מסכנים.
דנה זוננפלד
כן, כן, בוודאי, אני לא מזלזלת. אנחנו בודקים גם את אלה וגם את אלה. מכיוון שהשיחה הייתה על חומרים מסכנים ולא על סמים מסוכנים, אז רק רציתי לעשות את האבחנה, כי פה דובר בעצם על שני הדברים ביחד. היום בעצם אין כמעט חומרים בחוק המאבק. חוק המאבק, יש רשימות שמתפרסמות מפעם לפעם. בהתחלה היו הרבה. כמו שנאמר פה, זה התחיל ב-2013. בהתחלה היו הרבה מאוד הכרזות, זה נקרא הכרזה מהירה. היו הרבה. מסוף 2015 למיטב זכרוני לא הייתה אף אחת עד עכשיו, לפני פחות מחודש, ובעצם ההכרזה היא תקפה לשנה. אחרי שנה אם לא הפסקנו להכניס או החלטנו שלא להכניס את החומר לפקודת הסמים, הוא בעצם הופך להיות חומר לכאורה תמים, אבל אנחנו כן הכנסנו. בעצם היום כל החומרים האלה נמצאים בפקודת הסמים. זה מה שרציתי לחדד, את ההבדל בין חומרים מסכנים ומסוכנים, בלי להגיד שאחד מהם טוב מהשני. שניהם גרועים.
נעה בן שבת
רק אם אפשר לשאול, האמפטמין שהזכרת זה נחשב סם מסוכן?
דנה זוננפלד
סם מסוכן לחלוטין. בסמים מעוצבים, מה שנאמר כאן, אז גם סמים מעוצבים הם רובם ככולם הייתי אומרת היום בפקודת הסמים חוץ ממשהו שיבוא מחר והוא לא, כי הפתעות תמיד יכולות להיות, אבל יש הרבה פחות הפתעות.
נעה בן שבת
רק עוד שאלה לגבי חומרים שאתם עוד לא הוכרזו, לא חומר שהפך להיות חומר אסור בהפצה בגלל ההכרזה שלו אלא חומר שנתפס, לפי החוק מדובר על חומר שהוא לא מזוהה, אם אתם מוצאים כדורים שאין עליהם סימון או איזשהו חומר. האם יש תפיסות כאלה של חומר שהוא לא חומר אסור בהפצה אפילו. אתם ניגשים לאיזו קבוצה, אתם לא מכירים עדיין את החומר. פוגשים לראשונה את החומר הזה, כי זה גם כן נתון שהתבקש לפי החקיקה. נדרש לדבר על כמות התפיסות ועל התדירות של התפיסות, על ההיקף שנתפס.
דנה זוננפלד
אנחנו מעבדה כימית. אם יש הטבעה או אין הטבעה זה פחות חשוב, כי בסוף אנחנו מזהים את החומרים באמצעים אנליטיים, מדויקים וכו'. אני יכולה לומר שאין כמעט חומרים שאנחנו לא מכירים. הרוב כבר מהדברים המוכרים והוותיקים. יש מעט מאוד כניסה של חומרים חדשים. אגב, מכיוון שכבר די הרבה שנים יש פקודת סמים גנרית, מה שאומרת שיש חומרים שהם בעצם במשפחות, אז גם כשנכנסים חומרים חדשים היום לא צריך בעצם להכריז עליהם בהכרזות מהירות מכיוון שהם כבר כלולים כמעט כולם בפקודת הסמים. אני ממש לא יכולה לחשוב על איזושהי דוגמא.
אתי כהנא
הנה, אלה שהכרזנו עליהם בחודש שעבר, שלא היו קודם לכן בשום רשימה.
דנה זוננפלד
אין קונספטים חדשים כמעט, כרגע, ואין משהו שלא נופל בקטגוריה שאפשר כבר לכלול אותה.
היו"ר אלי אלאלוף
מה זה אומר? זה אין מפני שאתם יודעים מה מתרחש בעולם ואצלנו ואתם חושבים ששלטתם או אתם שולטים היום בכל סוגי החומרים או מפני שאתם עוד לא יודעים את זה?
דנה זוננפלד
אנחנו כמובן בודקים את מה שמגיע אלינו.
היו"ר אלי אלאלוף
לדעתי תהיו תמיד סקפטיים בכמות הידע שלכם מפני שיש הרבה דברים שלא קיימים מפני שלא יודעים, אז כדאי שתהיו סקפטיים. אנחנו יודעים שאתם לא רצים לפני הסוחרים אלא הסוחרים רצים לפניכם, אז אני משאיר את זה למודיעין וליכולות שלכם לנתח את הדברים, אבל תהיו סקפטיים.
מאיר שטרית
אפשר לדעת מה קורה בתחום הקנאביס?
היו"ר אלי אלאלוף
יש דיון עוד מעט על זה. יש הצעת חוק של חוק הקנאביס. אם מישה רוצה לתת למאיר הסברים מיוחדים, בבקשה.
אתי כהנא
עורכת דין אתי כהנא מהרשות למאבק באלימות, סמים ואלכוהול בתוך המשרד לביטחון הפנים. זו הרשות החדשה שהוקמה. מציל"ה, עיר ללא אלימות והרשות למלחמה בסמים התאחדו בתוך המשרד לביטחון פנים. שמה הוא הרשות למאבק באלימות, סמים ואלכוהול.
היו"ר אלי אלאלוף
מה זה עשה למערכת? זה טוב האיחוד הזה?
אתי כהנא
אנחנו תמיד מקווים רק לטוב. זה גוף שהתחיל לפעול במתכונתו החדשה בשבוע השני של חודש פברואר שנה זו.
היו"ר אלי אלאלוף
אולי נקיים דיון על זה. אנחנו נשמח לקיים דיון על זה.
אתי כהנא
בבקשה.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
אתי כהנא
אני משמשת בתפקידיי גם כמרכזת הוועדה לבחינת חומרים פסיכואקטיביים, שזאת הוועדה שממליצה לשר הבריאות על הכללת חומרים חדשים בפקודת הסמים, ואני גם גורם מייעץ למנכ"ל משרד הבריאות על ההכרזות על חומרים האסורים בהפצה, כך שהנושא הזה בהחלט מוכר לנו.
היו"ר אלי אלאלוף
קשה להמליץ על נושא שלילי כזה. תחפשי טרמינולוגיה אחרת.
אתי כהנא
להכריז עליהם כאסורים בהפצה זה המעשה החיובי שבדבר.

היו כמה הערות ואני רוצה להגיד כמה מילים לנושא הזה. קודם כול הנושא הזה של החומרים המסכנים הוא נושא שעבר תיקון מערכתי מאוד משמעותי בראשותו של השר לביטחון פנים עוד הקודם בשנת 2013 ואנחנו רואים היום בהחלט את הפירות של ההתמודדות הזאת באותם דיווחים אתם מקבלים היום, אותה הפחתה של כמות חומרים חדשים, אותה הפחתה של תפיסות וכו'. היא בהחלט תוצר של אותה פעילות שנעשתה הן בחקיקת החוק הזה שתחילה היה הוראת שעה וב-2016 קיבל מעמד של חוק קבע וגם באותה מדיניות שננקטה, בגישה שננקטה בהכללת חומרים גם כחומרים מסכנים וגם בפקודת הסמים באופן גנרי, כמו שהזכירה דנה, כלומר חומרים לרבות הנגזרות הכימיות שלהם, בכך שהיום למעשה חומרים חדשים שפעם היה מאוד קל להוציא אותם מכלל פיקוח, מצויים היום תחת אותו פיקוח של חומרים מסכנים ופקודת סמים מכוח היותם נגזרות כימיות. הנושא הזה גם באמת עלה לתודעה בצורה מאוד משמעותית גם בקמפיינים ומסעי פרסום שאנחנו, הרשות הלאומית למלחמה בסמים עשינו בשעתו כשתופעה הייתה באמת מאוד חריפה.
מאיר כהן (יש עתיד)
סליחה שאני מפסיק אותך. אני חושב שהכוונה הייתה בנושא של הקנאביס הרפואי. הקנאביס הרפואי - - -
אתי כהנא
נושא אחר לגמרי. זה אולי יותר מעניין, אבל זה נושא אחר.
מאיר כהן (יש עתיד)
מבחינת המשטרה, אחד הנתונים שהכי מעניינים זה כמה, היות ואנחנו גם בוועדה הזאת, ליושב ראש יש הרבה דיונים סביב הקנאביס הרפואי ואנחנו שומעים נתון מדהים שאנחנו אחת מהמדינות המובילות בעולם באישור קנאביס. ראיתי את הנתונים מול גרמניה שהיא 70 מיליון ואנחנו. מה שמאוד מעניין וסליחה שאני קוטע אותך. שמעתי את היושב ראש אומר שצריך להיות דיון סביב הנושא.
היו"ר אלי אלאלוף
לנו יש דיון איתם. השר לביטחון פנים שהביא לוועדה זו בהחלטה אישית שלו את כל הנושא של הענישה בנושא שימוש בקנאביס.
מאיר כהן (יש עתיד)
בדרך ללגליזציה.
היו"ר אלי אלאלוף
כן.
אתי כהנא
מדיניות אי הפללה, לא לגליזציה.
היו"ר אלי אלאלוף
יש ועדת משנה, ועדה שלקחה הגברת זנדברג, נושא של הקנאביס והקנאביס הרפואי.
מאיר כהן (יש עתיד)
כמה אתם מעריכים, אנשי המשטרה, מהקנאביס הרפואי נמצא בשוק הפיראטי?
אתי כהנא
זה דיון אחר.
קריאה
זה נושאים מודיעיניים.
מאיר כהן (יש עתיד)
מה זה נושאים מודיעיניים?
קריאה
אתה צריך לשאול את זה אדם אחר במשטרה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
תאפשרו לי להמשיך בדיון.
מאיר כהן (יש עתיד)
היום פנה אלי מישהו שביקש העלאה בגרמים, חולה סרטן שביקש העלאה, ואומר שאחד הרופאים שהוא ניגש אליו, עם רישיונות, אמר לו, אני צריך לבדוק אתכם טוב, כי חלק מכם מוכרים את זה בשוק.
היו"ר אלי אלאלוף
זה ידוע. אוקי, תסיימי.
אתי כהנא
אני רוצה רק לחזור לעניין הזה. אז אמרתי, קודם כול ההתמודדות הייתה מערכתית בתופעה הזאת, גם בחקיקה כמובן שנותנת את פירותיה וגם באמת בקמפיינים שנעשו ובהעלאת המודעות הציבורית לנושא הזה, שמלמדת גם לפי סקרים שנערכו על ידי הרשות הלאומית למלחמה בסמים, על תפיסת המסוכנות המאוד גבוהה שהייתה ונשארה לחומרים האלה, והחומרים האלה גם קיבלו ביטוי. הנושא של החומרים המסכנים בחוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים שאנחנו בעצם מקיימים את הדיון לגביו היום, קיבל גם ביטוי בחקיקה חדשה, כמו למשל חוק סמכויות לשם מניעת ביצוע עבירות שזה הנושא של הגבלת הגישה לאתרי אינטרנט שמהם מתבצעות עבירות פליליות. גם האינטרנט וגם במקומות הפיזיים גם יש בעצם תחולה לגבי עבירות לפי חוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים, שוב, מתוך אותה תפיסה של התופעה החמורה.
מאיר כהן (יש עתיד)
בתי הספר התיכוניים בארץ מלאים בחומרים מסכנים. מפוצצים.
מאיר שטרית
אדוני היושב ראש, סליחה שאני מפריע לך, אני מבקש להודות לך על האירוח פה. אני צריך להמשיך בתוכנית שלנו.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו שמחים לראות אותך.
מאיר שטרית
תודה רבה.
אתי כהנא
בנושא של הפסיקה, זה לא שיש לי איזה בשורות בעניין של פסיקה. אני גם לא מחזיקה אצלי את הפסיקה שאומרת בכל דבר ועניין מה העונש. אני יכולה לציין שב-2016 היה פסק דין מאוד חשוב בבית המשפט העליון, כי התיקים האלה לא מגיעים בדרך כלל לבית משפט עליון, זה תיקים של בית משפט שלום, אבל היה דיון בבית המשפט העליון שבו בהחלט יש אמירה ברורה של בית המשפט העליון שתופעת החומרים המסכנים וההתמודדות עם התיקים האלה צריכה לקבל בהחלט התייחסות וענישה משמעותית.
היו"ר אלי אלאלוף
אחרי ההצהרה הזאת מה קרה?
אתי כהנא
מה אני אומר, אדוני? שרמת הענישה גם בעבירות סמים היא לא מין הגבוהות. אני הייתי פרקליטה, בעוונותיי, 25 שנה וזוכרת את ראשית ימיי טוענת בתיקים של עשר ו-15 שנות מאסר.
היו"ר אלי אלאלוף
בואי נהיה תכליתיים. בהצהרות אנחנו חזקים. צריך להיות גם תכליתי. במה זה תלוי היום לשנות את הנישה? החוקים אינם טובים או השופטים מקלים?
אתי כהנא
זה עניין של מדיניות ועם השנים גם בעבירות סמים, לא רק בעבירות חומרים מסכנים שזה יחסית עבירות חדשות, רמת הענישה בעבירות סמים נשחקה. אמרתי, אני זוכרת של הגנה על עשר ו-15 ו-20 שנות מאסר בעבירות סמים. היום אנחנו מדברים על חודשים ספורים גם לסוחרים, לפעמים גם עבודות שירות, לפעמים אפילו ללא הרשאה. אתם יכולים ודאי לשמוע על זה בתקשורת, אז הבעיה הזאת של רמת ענישה היא לא ייחודית לתופעת הענישה בעבירות לפי החוק הזה שלנו אלא בכלל - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לדעתם צריך לתת עונשי מינימום? זו שאלה, כי לפי מה שאת אומרת, כמעט ואין ענישה.
אתי כהנא
כבוגרת פרקליטות, הגישה תמיד הייתה שעונשי מינימום הם לא עונשים טובים, זה לא צריך להגביל את שיקול הדעת השיפוטי. הרשות למלחמה בסמים בזמנו כן חשבה שצריך ללכת על עונשי מינימום.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני מסכים איתך, אבל אם אנחנו מגיעים למצב שאנשים גם סוחרים ומוכרים, ולא זה שצורך בעצמו אלא זה שמוכר והוא במספר חודשים חוזר, והוא חוזר לאותו מקום ומנהל את הכספומט הזה של המכירה, אז יכול להיות שבמקרים מסוימים אתם צריכים לבדוק את זה אצלכם, אולי ליזום שינוי בחוק, כי זה המשרד. אם אני אגיש שינוי לחוק, זה יידחה, אבל אם תגישו כמשרד, זה יכול להשתנות. אולי תשקלו את זה.
איריס ענבים
זו בהחלט סוגיה חשובה.
ליאור חיימוביץ'
חבר הכנסת חאג' יחיא, המדיניות החדשה של השר לביטחון פנים נועדה בדיוק להתמודד עם האבסורד הזה של הענישה הקלה והמקלה וההיעדר של ההרתעה. המדיניות החדשה נועדה למקד את המשטרה ואת בתי המשפט, את הפרקליטות בסוחרים וכו', במשתמשים הכבדים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
השאלה אם אתם באים ויוזמים עונשי מינימום. זו השאלה ששאלתי.
מאיר כהן (יש עתיד)
הם יכולים לעצור 20 איש, להביא אותם לעבוד חודשיים במשטרה. אני יודע את זה מהדרום בנושא של גניבות רכב, שהם לילה שלם ישנים בכבישים, עשרה שוטרים, תופסים את גנב הרכב שכבר גנב 20 רכבים, מביאים אותו לבית המשפט, הוא משוחרר בחצי שעה.
היו"ר אלי אלאלוף
בואו לא נפתח נושא כל כך גדול לשיחה קצרה מדי. עבד אל חכים, אתה מעלה נקודה. מאיר אומר לי בצד, בוא נעשה ועדה משותפת עם ועדת חוקה, חוק ומשפט ואולי נחשוב. בואו נמשיך. תסיימי גברת.
אתי כהנא
רציתי לומר בכל אופן שעברנו כברת דרך מאוד משמעותית בטיפול בתופעה הזאת. אנחנו בהחלט רואים תוצאות חיוביות. זה לא שאנחנו יכולים לנוח על זרי הדפנה. אגב, אני רק רוצה לומר שנכון שיש הפחתה בכמות החומרים החדשים, אבל החוק בהחלט - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
מהדוחות האלה לא בטוח שיש הפחתה. יש הפחתה במה שתופסים. צריך לדייק.
איריס ענבים
אנחנו יכולים להגיד באמת שיש ירידה בנושא של חומרים מסכנים, כי אנחנו מסתכלים על זה על גבי השנים ורואים את הפעולות ואפשר באמת לבוא ולנתח את זה שיש הצלחה בלחימה בתופעה, כי כמו שדיברנו, זה שלל גורמים שמתעסקים עם זה.
מאיר כהן (יש עתיד)
בוודאי. במדפים יש פחות.
אתי כהנא
קודם כול אין על המדפים בחוץ. החוק הוא בהחלט חי ונושם. אנחנו רק לפני חודש פרסמנו הכרזה חדשה, אחרונה, וגם עצם קיומו של החוק מהווה את אותה הרתעה מפני זה שהחומרים האלה לא ימכרו באופן גלוי כפי שהיה לפני שהחוק הזה נחקק ב-2013 וקודם לכן.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקי, תודה. כן, בבקשה.
ליאור חיימוביץ'
ליאור חיימוביץ' מהמשרד לביטחון פנים.

אני רק רוצה להוסיף בהקשר הזה, באמת לאור ההצלחות הללו והאמירות הללו שאין היום את החומרים האלה על המדפים, אנחנו רואים כמו בהרבה תחומים אחרים של פשיעה, זליגה של הפשיעה בנושא הזה גם לאינטרנט, ובהקשר הזה חשוב לי מאוד לציין, זה אמנם לא קרה בוועדה הזו, זה קרה בוועדת חוקה, אבל בשנה האחרונה עברו שני חוקים מאוד משמעותיים, חוק אחד של הגבלת גישה לאתרי אינטרנט. אנחנו התעקשנו שיכנסו לתוך החוק הזה גם אתרי אינטרנט שדרכם מוכרים סמי פיצוציות, כמובן סמים אבל גם סמי פיצוציות, ושניים, לאור תופעה שאולי איריס יכולה להרחיב עליה, של מכירת סמי פיצוציות באמצעות טלפון. לא צריך להיות מתוחכמים, גם בטלפון אפשר היום להזמין, אז גם עבר חוק שמאפשר לחסום מספרי טלפון שמשמשים למכירת סמים וסמי פיצוציות. אני חושב שזה חוקים מאוד חשובים. החוק הזה עבר ממש בתום המושב האחרון.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
רוני ברקוביץ'
ד"ר רוני ברקוביץ', מנהל אגף אכיפה במשרד הבריאות.

יש לי מספר הערות קצרות. קודם כול לגבי המכשיר שציון דיבר עליו. יש לנו שיתוף פעולה מלא עם המכס, עם העובדים של ציון, שכאשר הם תופסים ודוגמים חומר, אז יש לנו קבוצה משותפת שתוך שנייה אנחנו כבר אומרים להם מה מהות החומר הזה ואם להעביר אותו. בגלל המכשיר הזה ושיתוף הפעולה התהליכים נורא התקצרו.

אני חייב להגיד שנייה לפני שגם ברק יגיד, משהו על האופי של החומרים, איך שהוא השתנה מבחינת הענישה שדיברנו, ואני עוד פעם סוטה טיפה לנושא שאנחנו עובדים בו, על התרופות המזויפות ועל הסטרואידים אנבוליים, שזה סמים בספורט, שרוב התיקים לא קורה כאן. בסופו של דבר הענישה, אף אחד לא נכנס לכלא כמו שאמרנו. באיזשהו מקום זה מתמסמס ולכן גם בנושא של הסטרואידים, שזה סמים בספורט שמשתמשים בהם ספורטאים שימוש לרעה, אף אחד עד היום לא נכנס לכלא.

רק אתמול הייתה פעילות ענקית ברשות המיסים וימ"ר ירושלמים, שנתפסה מעבדה שייצרה סטרואידים אנבוליים ומכרה אותם גם לארץ וגם בארצות הברית ושם היא בפקודת הסמים, ולכן הגיעו במיוחד חבר'ה מה-DEA, שזו רשות הסמים האמריקאית להשתתף בפעילות הזאת, כי זה נעשה בשיתוף פעולה איתם, ורשות המיסים והמשטרה חוקרים את הנושא הזה עכשיו, ולכן אנחנו גם עם משרד המשפטים ועם המשטרה ועם רשויות המיסים רוצים להעביר חוק ייעודי בנושא של סמים בספורט יחד עם הוועד האולימפי. בגלל שאין ענישה ובגלל שהשוק הוא ענק, הפקודה של הרוקחות והדברים שאנחנו משתמשים הם לא מספיקים, לכן אנחנו רוצים להעביר בדיוק כמו שעשינו עם החוק הזה, חומרים מסכנים, חוק בנושא של סמים בספורט.
היו"ר אלי אלאלוף
זו יוזמה של משרד הבריאות?
רוני ברקוביץ'
כן, של אגף לאכיפה של משרד הבריאות.
היו"ר אלי אלאלוף
אז אנחנו נשמח לתת לזה את הדחיפות הנדרשת. תביאו את זה.

בבקשה, ברק.
ברק שפירא
אני אנסה לעסוק בנבואה למרות שאתם יודעים לי היא ניתנה.

אנחנו בעצם גם סורקים את מגמות החומרים הסינתטיים באירופה וארצות הברית ואנחנו מנסים להבין מה עשוי להגיע לארץ בהמשך. כמובן שאנחנו מבינים שהמנגנונים שלנו מאוד מתוחכמים. כמו שדנה ציינה, יש לנו את מנגנון ההכרזה הגנרית שמאפשר לתפוס לא בחכה אלא ברשת דייגים את כל החומרים. למרות זאת אנחנו מצפים לחומרים ייחודיים. הקבוצה הראשונה היא כנראה תהיה הקטינונים הסינתטיים, חומרים ממריצים שאנחנו רואים שהם מאוד חזקים כרגע במועדונים באירופה. אנחנו לפחות חושבים שתהיה איזו נטייה לראות אותם בארץ יותר.

הקבוצה השנייה שבעצם אנחנו חושבים שגם יש סיכוי שהיא תגיע והיא יותר מדאיגה אותנו מכל שאר הקבוצות, זה החומרים שהם האופיאטים הסינתטיים. אנחנו מכירים את החומרים האלה.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה המילה אופיום?
ברק שפירא
נכון, נגזרות של אופיום, מורפיום. אנחנו בעיקר מודאגים מהנגזרות של החומר שנקרא פנטניל, חומר שהוא נמכר בארץ, חומר רפואי שנמכר בצורה של מדבקות, אבל הצליחו לסנטז אותו לצורה של כדורים, חומרים מוזרקים וזה אחראי למגיפה מאוד קשה של הרבה מאוד מקרי מוות. אתם יודעים שבארצות הברית תוחלת החיים ירדה למעשה בשנים האחרונות בעקבות מגפת האופיאטים הזאת שיש לנו בעולם והגעה של החומרים האלה היא בעצם מאוד בעייתית ומאוד מסכנת. הם חומרים שהמכורים לחומרים אופיאטים עלולים בעצם לצרוך והם מאוד פוטנטים, חזקים ומשכרים.
מאיר כהן (יש עתיד)
כשאתה אומר "הגעה", הם צריכים להגיע פיזית או הנוסחה לייצר אותם מגיעה?
ברק שפירא
בדרך כלל החומרים הסינתטיים מגיעים לארץ. אנחנו לא יצרנים של חומרים סינתטיים כאלה. בדרך כלל הם מגיעים לארץ. צריך באמת לשים לב בנקודת ההגעה במכס כמובן. אנחנו עושים את זה בשיתוף פעולה איתם, לראות אם אנחנו רואים משהו בסגנון הזה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
השלה אם החומרים האלה מוכרזים גם?
אתי כהנא
הם בפקודת הסמים.
ברק שפירא
אני רק אציין שבהכרזה האחרונה שעשינו ב-2017 אנחנו הכללנו שניים מהחומרים האלה ואכן כמו שציינו, בפקודת הסמים אנחנו לקחנו את המשפחה של הפנטנילים והכרזנו עליה כהכרזה גנרית, ככה שאנחנו גם מקדימים תרופה למכה שאם תגיע נגזרת של הפנטניל, אנחנו כבר נתייחס אליה כסם מסוכן.
היו"ר אלי אלאלוף
טוב. זה מה שאמרתי, שלא מספיק יודעים כשאומרים שיודעים על הכול.
דנה זוננפלד
כל מה שהוא אמר, אנחנו מכירים.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר.
דנה זוננפלד
אנחנו רואים אותם, אנחנו מזהים אותם ובדרך כלל, אגב, מה שברק אמר שצפוי, פנטנילים כמעט ואין. כן יש זליגה מהרפואה, אותם פדים שהוא דיבר עליהם .
מאיר כהן (יש עתיד)
מה זה זליגה מהרפואה?
דנה זוננפלד
זאת אומרת שזה לא מישהו שייצר סמים. נגיד, הרואין אין ברפואה, אז זה מישהו דואג לזה שייבאו את זה או ייצאו את זה. כשאתה מקבל משהו שהוא טבליה או פד או משהו רפואי שנמכר בצורה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לי יש תיאוריה שלצערי בשנה האחרונה במיוחד. אנחנו הכרזנו שהקנאביס, אפשר יהיה לייצא אותו, לייצר אותו.
קריאה
הרפואי.
היו"ר אלי אלאלוף
אל תתקנו אותי כל מילה. אני לא מכיר קנאביס שנולד רפואי. הופכים אותו לרפואי, אז בואו נתחיל מזה שזה קנאביס לפני הכול. אחר כך השימוש הוא רפואי. בתודעה הציבורית, תודה להערה שלך, כי היא מבטאת מצב, אנחנו אומרים, מותר. קנאביס רפואי מותר. אני הבאתי לאחותי קנאביס רפואי. שנינו בכינו כמו לא יודע מה. מה זה קנאביס רפואי? זה קנאביס קודם כול, ולכן היום בתודעה הציבורית קנאביס זה דבר מותר. הרבה אנשים כולל הצעירים עברו לקנאביס ולכן לא הלכו יותר לשימוש בחומרים מסכנים, ובזה צריך להיות מאוד זהיר ולדעתי אנחנו צריכים לעשות על זה את הזעקה. קנאביס זה כמו קנאביס, זה קודם כול סם וכל מי שמנסה לעשות מזה שימוש לא נורא ידידותי, זה משפר את היחסים האנושיים בינינו. זה רק מסכן יותר. התופעות מה שברק אמר, התופעות בשלב זה ראשוניות, אבל הקנאביס זו השתוללות במערכת. כדאי שנהיה זהירים בעניין הזה ולא ניפול בפח, כי לפני הכול וקודם כול זה סם וכל מי שחושב שקנאביס זה דבר טוב, אז שיסתובב באמסטרדם, הוא יראה מה זה טוב.

כן, בבקשה.
עמיחי תמיר
ד"ר עמיחי תמיר, ארגון הנכים, אבל הפעם בתואר דוקטור, כי אני פרמקולוג במקצוע.

בשנה שעברה היה כאן דיון מקביל וההגדרה של הסמים האסורים, החומרים האסורים, הורחבה לפרמקולוגיה ולא לכימיה, כי כל שינוי כימי קל של מולקולה הופכת חומר אסור לחומר מותר ואז למשטרה יש בעיה, הם לא יכולים לקחת את החומר הזה, ואני תמיד אומר, כך בפרמקולוגיה אנחנו מחלקים את החומרים לקבוצות. היום אפשר באופן גורף להחרים וכבר נמצא איזו קבוצה מתאימה כדי לשלול את זה, כי כשמביאים את החומרים האלה, המטרה מוגדרת וברורה, להרוויח על חשבון אלה, וזה דבר אחד.

מהצד השני, רציתי לדעת מאנשי המשטרה האם מבוצעת עבודת הסברה בבתי הספר התיכוניים בנושא, כי אני חושב שתמיד מניעה טובה יותר מכל דבר.
איריס ענבים
כבר התייחסתי לזה. יש לנו מערך שלם של מניעה והסברה במשטרת ישראל. יש לנו בכל מחוז במשטרת ישראל קצין מניעה והסברה שהוא אמון על כל הפעילות של המניעה והסברה לבני נוער, וזה כולל גם בבתי ספר וזה כולל פרויקטים וזה כולל ימי מניעה מרוכזים. אנחנו נותנים אלפי הרצאות לבני נוער וצעירים במגוון נושאים כדי להצביע על מסוכנות. אחד הנושאים שאנחנו מעבירים זה מערך שיעור שלם על נושא החומרים המסכנים וזה באמת מעלה בקרב בני נוער את התודעה למסוכנות של החומר. בשיחות עם בני נוער הם מכירים את האפקטים ההרסניים של השימוש בחומר מסכן ונרתעים מזה.
עמיחי תמיר
את יכולה לומר שכל תלמיד תיכון במדינה נחשף להסברה הזו?
מאיר כהן (יש עתיד)
מה זה משנה?
עמיחי תמיר
זה חשוב מאוד.
אתי כהנא
זה חלק מתוכנית הלימודים.
מאיר כהן (יש עתיד)
היות ו-20 שנה ניהלתי בית ספר תיכון, אז אני כל הזמן אמרתי לשוטרים כששמעתי את הדברים האלה, אתם מדברים עברית אבל לא בשפה של הצעירים. שיהיה ברור שבעקבות מה שאמר היושב ראש, שמעתם את הדברים, מאוד חמורים. היום ה"לא" בבתי הספר, חומרים מסוכנים, הוא לא ברור, הוא מאוד מגומגם. הילדים, כולל המורים, הולכים עם איזו תחושה שקנאביס זה דבר שהוא בסדר גמור, שהוא על גבול המותר. יתרה מכך, שמעתי מנהלי בתי ספר שאומרים שההשפעות של הקנאביס הן פחות גרועות מאשר השפעות האלכוהול.
אתי כהנא
אבל זה נכון.
מאיר כהן (יש עתיד)
מה זה משנה? אנחנו מדברים בגבולות המותר והאסור מבחינת החוק. אלכוהול עדיין לא אסור אבל קנאביס כן. מה קורה? כאשר ממסדרונות הכנסת, יש כאן חברי כנסת שאומרים שאפשר לעשות לגליזציה, מה הבעיה, הכול בסדר, זה משדר לציבור. בבתי ספר תיכון, אני רוצה להגיד קטגורית חבריה, ואני יודע מה שאני אומר. אני כל שבוע מלמד בימי חמישי אזרחות, אני מתמיד, בבתי ספר תיכון, כחבר כנסת. אני עומד עם החבר'ה בהפסקות. בתי הספר התיכוניים מוצפים. יש שיח בבתי ספר שבכל טיול ובכל מסיבה ובכל מקום יש. מי שאומר לא נכון, שיבדוק את הילדים שלו. שישאל אותם וידבר איתם בעברית שלהם, לא שלכם. לא בנו-נו-נו. תגידו להם שיספרו לכם מה קורה בבתי הספר.
אתי כהנא
זה אתגר מאוד רציני, אם יותר לי להגיד, וזה חלק מהנושא שבמסגרת גם המדיניות החדשה שבאה לידי ביטוי באותה הצעת חוק שתבוא לדיון בפני הוועדה, היא התופעה גם - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אם אתם שמח שאתם קמתם, כי באמת כראש עיר היה לי מזה ומזה קצת ולא היה איזה גוף שמתכלל את זה, אז אחד הדברים הראשונים שאתם צריכים לעשות, זה לעבוד בהלימה ובשיח עם משרד החינוך. ה"לא" צריך להיות ברור. ה"לא", הוא הלך ונשחק. לא לחומרים מסוכנים הלך ונשחק.
אתי כהנא
אז אמרתי, זה אתגר מאוד רציני והוא באג'נדה לגמרי את ההתמודדות גם בהיערכות לקראת המדיניות החדשה.
מאיר כהן (יש עתיד)
בכיתה ט' במסיבות יש אלכוהול.
אתי כהנא
כיתה ט' זה טוב. כיתה ו'.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני יודע.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אבל אם כבר יש את ההסברה בבתי הספר, אולי לעשות הסברה גם ליועצים באותם בתי ספר, כך שהיועצים יעשו את זה ולא רק השוטרים, כי יש מקומות מסוימים ששומעים ליועצת יותר מאשר שומעים לשוטר, אז העניין של הסברה ליועצים או יועצות בתוך בתי הספר, לתת להם את החומר, לכוון אותם ושהם גם יעבירו את ההרצאות האלה לתלמידים. זה מאוד חשוב.
דנה זוננפלד
יש את זה במשרד החינוך.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני רוצה את התאום שלכם. במקום השוטר שנותן את ההרצאה, אותה הרצאה יקבלו היועצים ואז הם יוכלו להעביר.
אתי כהנא
אתה מתפרץ לדלת פתוחה, פשוט כי הנושא הזה שהוא גם היום וגם היה בעבר במנדט של החינוך והמניעה, הוא בדיוק נעשה כך. זה לא רק המשטרה עושה פעולות לחינוך ומניעה.
היו"ר אלי אלאלוף
המאבק בסמים, שהחליף את המלחמה בסמים, את רוצה דברי סיכום?
אתי כהנא
אני פשוט אומרת כמענה למה שנאמר פה שהנושא הזה של חינוך ומניעה הוא לא מופקד בידי משטרת ישראל. משטרת ישראל לוקחת חלק במערך של חינוך ומניעה. זה נעשה כמובן בשיתוף עם משרד החינוך וגם הרשות הקודמת והחדשה, זה המנדט שלה, לעסוק בנושאים האלה והיא גם עוסקת בהם, ויש הכשרות למורים, למנהלים, ליועצים. אמרתי, זה אתגר מאוד קשה. בנושא של חומרים מסכנים דווקא יש הצלחה מאוד גבוהה, כי תפיסת המסוכנות היא מאוד גבוהה. הצליחו לשמר תפיסת מסוכנות גבוהה כלפי החומרים האלה. לגבי הקנאביס, אתגר מאוד רציני.
נעה בן שבת
רק עוד שאלה ששאלו אותנו לפני הדיון. הייתה פה נציגה של מרכז הסיוע לנפגעי תקיפה מינית, דיברה על סמי אונס. מה האחוז שלהם בתוך כל התפיסות של החומרים המסכנים?
דנה זוננפלד
יש מספר חומרים שהם נחשבים מוכרים כסמי אונס. מבחינת תפיסות, יש תפיסות של משטרת ישראל. אנחנו תופסים סמי אונס בדרך כלל דרך המכס, זאת אומרת, זה מגיע בייבוא. יש סם אחד שנכנס בפעם האחרונה לפקודת הסמים, נקרא קטמין. זה חומר שהוא גם כלול במשפחה הזאת, בין השאר של סמי אונס, ואני יכולה לומר שמאז שהכנסנו אותו לפקודת הסמים, אז יש ממש פריחה שלו בארץ. יש תפיסות מרובות של קטמין יחסית ללפני שהוא נכנס לפקודה. זה יכול להיות במקרה, אבל יש גל של קטמין. קטמין זה חומר מרדים. הוא משמש בווטרינריה. גם היו הרבה שנים שבאמת הייתה התנגדות. המון שנים היו לובים שונים שהתנגדו להכניס אותו לפקודת הסמים. בסוף הוא נכנס. יש לנו הרבה תפיסות של קטמין.
היו"ר אלי אלאלוף
יש מדיניות להתרכז בסם הזה שנקרא סם אונס, להתמודד טוב יותר עם זה?
דנה זוננפלד
אני לא יודעת לענות על זה. אני יודעת לענות על מה שאני בודקת.
ציון אפרתי
לי יש הערה בנושא, אם אפשר. אנחנו במכס בתחום של סם האונס יודעים שהתופעה נצברת בדרך כלל לקראת הקיץ, לקראת עונת המסיבות. אנחנו נערכים תמיד בחודשים מרץ, אפריל, מאי, אפילו גם ביוני בהיערכות מיוחדת של עבודה ופעילות לכיוון החומר הנוזלי יותר. נכון שאנחנו עובדים עם כלבים ועובדים עם כל האיכויות שלנו לתפוס גם דברים אחרים. אנחנו מנסים להכווין את עצמנו דווקא בחודשים האלה ביתר שאת על חומרים שהם נוזליים, ואנחנו יודעים שהרבה נוזלים שאנחנו תופסים שהם בסופו של דבר בקבוצת סמי האונס, הם באים בעשרות ליטרים, ועשרות ליטרים זה המון לשתי טיפות שאדם משתמש. פה אני נכנס לנישה הפלילית, שאני הייתי מצפה שדווקא אם ניקח את סמי האונס, מישהו יעשה איזושהי עבודה וייקח את אותו יבואן שהביא עשר ליטר סם אונס, מה עשו איתו.
היו"ר אלי אלאלוף
הייתה תמונה לפני כמה ימים.

כן, בבקשה.
ברק שפירא
ברשותכם, אני רק רוצה להסביר לכם שהנושא הזה הוא קצת יותר מורכב, כי סמי אונס כמו שדנה אמרה, זה לא סם אחד, זה מספר סוגים של סמים. חלקם, יש להם שימוש רפואי ואפילו שימוש רפואי מציל חיים ולכן אי אפשר באמת לקחת סם אונס ולהכניס את כולם לפקודת הסמים, ולכן זה קצת יותר מורכב ובטח לא בטיפול המשטרתי תמיד, כי מדובר הרי בתרופות לרוב.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה גברת.
אתי כהנא
הנושא הזה של סמי האונס הוא ממש באג'נדה שאנחנו עוסקים בו ויש לנו כמה פרויקטים שעשינו בעניין הזה, אחד מהם היה בסילבסטר, נדמה לי שנה קודמת שהיה פרויקט בשיתוף עם משטרת ישראל בכל אתרי הבילוי שחילקו תחתיות לכוסות עם הסברה והעלאת מודעות באותם פאבים ואתרי בילוי, במשקאות שאפשרו לעשות בדיקה דרך אותן תחתיות כוסות, האם הוכנס למשקה סם אונס. כמובן שלא נתפסו באותו מבצע סמי אונס, אבל הייתה חשיבות מאוד גדולה של הנושא הזה בהעלאת המודעות. במקביל, אנחנו בשנה-שנתיים האחרונות עושים פרויקט של בדיקות שיער לאיתור סמי אונס. הבעיה עם סמי אונס זה שהם מתנדפים מהגוף בטווח מאוד קצר של זמן. חלקם עדיין לא מספיק זמן, ואם אנחנו מדברים על התופעות הקשות שלאחר לקיחה של סם אונס, של מצב של ניתוק מוחלט של מי שקיבל את הסם ושכחה, אז הזמן שחולף עד שזה מגיע לכדי בדיקת מעבדה הוא בדרך כלל ארוך יותר מהזמן שבו ניתן לאתר בגוף את השרידים של החומרים האלה. בדיקת שיער מאפשרת גילוי לאחר חצי שנה. זה פרויקט שהוא פרויקט שאנחנו בודקים אותו עכשיו בשיתוף פעולה של משרד הבריאות ועוד גופים אחרים, עם מעבדה בחו"ל שמבצעת את הבדיקות האלה של בדיקות השיער, שאנחנו רוצים בעצם לראות מה הולידציה של זה, באמת כמה הבדיקות האלה יכולות ללמד אותנו להיות אולי איזושהי פריצת דרך בנושא הזה של עוד דרך לאיתור וביסוס שימוש בסמי אונס.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
שאלה למשרד הבריאות. לא כל אחד יכול לייבא ולהיות פיקוח על זה. מי שייבא אותו, לאן הוא מעביר אותו כך שיהיה פיקוח? אחרת אפילו מי שמייבא אותו, אם זה מסתובב - - -
אתי כהנא
קודם כול, היום קטמין בפקודת הסמים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני חייב לסיים את הישיבה. רצית עוד מילה? בבקשה.
רוני ברקוביץ'
רק להגיד משפט אחד לנושא של הפרויקט של השיער. יש תיק אחד בנושא סם אונס בשיער שנמצא עכשיו בפרקליטות, פיזור החומר בשיער, וגם האגף לאכיפה ופיקוח עומד להעיד בבית משפט בנושא התיק הזה. אני מקווה שזאת תהיה הפעם הראשונה בארץ שכן יהיה ניתן להוכיח את השימוש בסמי אונס בשיער, כי יודעים שהוא נמצא, שהוא קיים, וממש התיק עכשיו מתנהל.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקי. ברשותכם, אני אסכם.

א', אני מודה לכולם, באמת לכל המשרדים. תודה שבאתם. הדיון, למרות הכמות הקטנה, ענייני מאוד, של כל המשרדים. זו באמת הזדמנות להודות במיוחד, כי המשטרה היא שמביאה את הדוח ובאמצעותה אנחנו יכולים להתכנס ולדון יחד אתכם.

אם תמצאו לנכון, מותר לכם לדווח לנו על דברים מסוימים או לבקש דיון דחוף או לבקש פשוט ליידע אותנו לכל אורך השנה. לא חייבים להמתין.

קבענו דיון על הנושא של הקנאביס עם סגן שר, ביוני. אנחנו נדבר על ההשלכות של הנושא של הקנאביס בכלל, כי התירוץ כאילו קנאביס זה רפואי, זה אותי מאוד מצחיק.
אתי כהנא
יש תאריך?
היו"ר אלי אלאלוף
תתקשרו אלינו בתחילת שבוע הבא, תקבלו את המועד.

תעבירו לנו אם אתם רוצים נושאים מיוחדים שנעלה. אנחנו ניתן מספיק זמן בדיון הזה כדי לדבר על ההשלכות. חלק, אנחנו נדון בהצעת החוק שיש בפנינו, אבל אנחנו פה נרצה דיון פתוח על כל הנושאים הקשורים לקנאביס.

אני רוצה להודות ולקבל מכם, ברשותכם, את הנתונים הנוספים שאנחנו יכולים להשוות.

אני אבדוק את האפשרות שנעשה דיון משותף עם ועדת חוקה, חוק ומשפט כדי שבדיון הזה נוכל לדבר גם על הצורך בעונשים או מדיניות העונשים הקשורה לכל נושא הסמים והחומרים המסכנים בעצם בסוף את ילדנו ומשפחותינו.

אני מודה לכם. כל טוב.

הישיבה ננעלה בשעה 13:19.

קוד המקור של הנתונים