ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 29/04/2018

סיור וישיבת ועדה בבית העלמין "פרדס חנה", בית העלמין "שער מנשה", ו"בית העלמין היהודי הישן של כרכור

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-05-10OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 43

מישיבת הוועדה מיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן

יום ראשון, י"ד באייר התשע"ח (29 באפריל 2018), שעה 13:00
סדר היום
סיור וישיבת ועדה בבית העלמין "פרדס חנה", בית העלמין "שער מנשה", ו"בית העלמין היהודי הישן של כרכור.
נכחו
חברי הוועדה: נורית קורן – היו"ר

איתן כבל
מוזמנים
מאיר אמסלם - גנז ההורדות, רשות האוכלוסין וההגירה

יצחק ישי - מנהל אגף, המשרד לשירותי דת

אסף גרניט - מפקד מש"ק (שוטר קהילתי), פרדס חנה-כרכור

האני סלאמה - קצין אג"מ באקה אל גרבייה

צבי חסיד - הרב, מנכ"ל זק"א תל אביב

אורית מסמי - סמנכ"ל פורום חברות קדישא

נחמיה כהן - יו"ר המועצה הדתית כפר פינס ושערי מנשה

שלום ישראלי - מנכ"ל חברה קדישא פרדס חנה

משה לוי - מנכ"ל חברה קדישא כרכור (לא אחראי על בית העלמין היהודי הישן)

יוסי אודסר - מנהל בית עלמין 'שער מנשה'

רחמים עדן - יו"ר הוועד להנצחת ילדי תימן

יונה מוכתר - נציגי משפחות הנעלמים

אליהו יצחק - נציגי משפחות הנעלמים

ציון הדר - נציגי משפחות הנעלמים

ירדנה הדר - נציגי משפחות הנעלמים

אסתר פיש - נציגי משפחות הנעלמים

בצלאל פנחס - נציגי משפחות הנעלמים

אלי דנג'ר - נציגי משפחות הנעלמים

שמואל גמליאל - נציגי משפחות הנעלמים

אפרת יהושע - נציגי משפחות הנעלמים

ישי כהן - נציגי משפחות הנעלמים

נחמן מזעקי - נציגי משפחות הנעלמים

ראובן עודד - נציגי משפחות הנעלמים

יואב קעתבי - נציגי משפחות הנעלמים

גירת בן ציון - נציגי משפחות הנעלמים

שלום ג'מילי - נציגי משפחות הנעלמים

יעקב אליאך - דובר הוועדה
ייעוץ משפטי
דן מרזוק
מנהל/ת הוועדה
מירב שמעון

שירלי בראשי – ע. מנהלת הוועדה
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים

סיור וישיבת ועדה בבית העלמין 'פרדס חנה, בית העלמין 'שער מנשה', ובית העלמין היהודי הישן של כרכור
היו"ר נורית קורן
שתי חלקות אנחנו רוצים לראות, יש בית עלמין אחד שהוא היה של המעברה עין שמר ושם קברו את רוב הילדים. עד עכשיו היה שם רק קוצים, אף אחד לא טיפל בזה ובעקבות הפנייה שלי חברה קדישא באה וניקתה, למרות שזה לא נמצא בתחום האחריות שלה. אף אחד לא לקח אחריות על בית העלמין שיהיה מוסדר וכרגע אנחנו מול המשרד לשירותי דת, שהם ייקחו את זה עליהם ולסדר מצבות והכול. אבל קודם אנחנו רוצים לדעת מי קבור שם, מי נמצא שם.
קריאה
יש שמות?
היו"ר נורית קורן
אנחנו לא יודעים בדיוק כי הם גם לא מצאו את ספרי הקבורה ובעקבות הניקיון וכל מה שהם עשו הבנתי שהם מצאו, אבל אנחנו נלך איתם עכשיו ואנחנו נראה.
איתן כבל (המחנה הציוני)
כמה קברים יש כאן, נורית?
היו"ר נורית קורן
אני לא יודעת, עוד מעט את כל התשובות ייתנו חברה קדישא. יש להם מחשב מסודר, הם ייתנו לנו את הנתונים שצריך ואנחנו אחר כך נעבור לבית העלמין של פרדס חנה כרכור, שגם שם קבורים חלק מהילדים.
קריאה
זה של פרדס חנה.
היו"ר נורית קורן
כן, אז יש פה שתי חלקות שונות. יש ישן יותר ויש יותר חדש.
קריאה
ואלו של עין שמר איפה נקברו?
היו"ר נורית קורן
יש חלקה מיוחדת בחלק הישן, עוד מעט הם ייקחו אותנו, אנחנו נלך לשם, אנחנו נראה ומשם אנחנו נמשיך. חלק מהאנשים זו פעם ראשונה שאנחנו כאן, אני מאוד מבקשת, הם פקידים, הם לא יודעים מה היה, לשמור על כבודם. הם היום בעצם מנסים לפתור את התעלומה יחד איתנו ואני צריכה להגיד להם תודה שהם משתפים פעולה ועוזרים ומסייעים למצוא את הקברים. למרות שאנחנו כועסים על כל מה שהיה, הם פקידים.
קריאה
הם לא אשמים.
יואב קעתבי
שאלה. ראינו את הקברים, אנחנו יכולים לדעת מי מה, יש בקשה לפתיחת קברים?
היו"ר נורית קורן
עכשיו אנחנו באים לסיור, לראות את החלקה עצמה, אני לא יודעת מה הם הכינו לנו, מה לא, בחלקה עצמה אנחנו נראה, אנחנו נקבל מהם תסקיר פחות או יותר מה קורה בחלקה ואז, אם אנחנו יודעים תעודת זהות של הנפטר או הנפטרת, של הילד, של ההורים, לא משנה מי, אנחנו העברנו להם כי ועדת החקירה הממלכתית הכינה רשימה של כל ילד שהמשפחות פנו, איפה הוא קבור. אנחנו ריכזנו את כל הרשימה הזו והעברנו להם מספר שמות. אם הם איתרו, אז הם יגידו לנו, 'הילד הזה והזה ששאלתם, הוא כאן', אם לא, אנחנו משאירים להם ואז אחר כך הם חוזרים ונותנים לנו. כך אנחנו בעצם לאט לאט פותרים את הפאזל איפה כל אחד נמצא.
יואב קעתבי
אבל אם כתוב עזב?
היו"ר נורית קורן
אנחנו לא נכנסים לרישום של משרד הפנים. כרגע זה מי שרשום לנו לפי ועדת החקירה הממלכתית, שהיא אמרה שהוא נפטר, הוציאה תעודת פטירה והיא אמרה איפה הוא קבור. אז אנחנו ריכזנו את הכול - - -
ראובן עודד
הוציאה תעודת פטירה בדיעבד?
היו"ר נורית קורן
כן, בדיעבד.
ראובן עודד
איך הם הוציאו בדיעבד?
היו"ר נורית קורן
הם הוציאו תעודות פטירה בדיעבד.
ראובן עודד
סליחה, אני הייתי בוועדה, ובשעתו הייתה הוכחה ואני הבאתי סיווג של משרד הפנים שכתוב 'הילד עזב', לא כתוב שנפטר, איך הם יכולים לכתוב נפטר בדיעבד?
היו"ר נורית קורן
אז אני אסביר לך מה היה ההליך. הם פנו למשרד הפנים, ראו את הניירת שיש במשרד הפנים. עכשיו, לפעמים לקחו ניירת של אותו ילד שנעלם וניסו להתאים, כמו אצלנו במשפחה, הילדה הייתה בת שנתיים, הם קבעו שהיא בת חמש והיא נפטרה כי היה לה שיתוק מוחין והיא סבלה מזה כבר זמן רב. בגלל זה אנחנו כאן. אם הם יוכלו להוציא, אני לא יודעת אם הם יוכלו להוציא תעודות פטירה, אם הם יכולים להוציא מסמכי קבורה. יש גם רישיון קבורה.
ראובן עודד
הם לא יכולים להוציא, נורית. אני אגיד לך למה, כשאחי היה בן 15, באו לגייס אותו. אני זוכר, הייתי בן 12, משהו כזה, באו לגייס אותו אז איך הם יכולים להוציא עכשיו תעודת פטירה? מה, אנחנו מטומטמים? עד כדי כך?
קריאה
אז הוא לא נפטר.
ראובן עודד
בטח שהוא לא נפטר.
היו"ר נורית קורן
רגע, אני אסביר. יש רשימה של אנשים שנולדו בארץ, יש להם תעודת זהות והכול. ברגע שהם נעלמו לא הוציאו הודעות פטירה. חלק מהילדים, בואו נודה על האמת, חלק מהם נפטרו, אבל הם לא נמסרו להורים, ההורים לא קברו אותם, ההורים לא ראו אותם. ברגע שלא הוציאו תעודת פטירה, אי אפשר להוציא את הילדים ממרשם התושבים. מה שקרה, שב-1961 היה מפקד ובמפקד הזה הגיעו לכל בית, לפני כמה שנים עשו את זה עוד פעם, מגיעים לכל בית, סופרים כמה אנשים יש באותו בית, ברגע שהם ראו ילד חסר, אז כתבו שהוא נפקד, או 'חדל להיות תושב'. ברגע שכתבו 'חדל להיות תושב', לא יודעים עליו שום דבר, אבל הוא לא נמצא בארץ.
מאיר אמסלם
הוא לא נמצא במפקד.
היו"ר נורית קורן
מאיר הוא ממשרד הפנים, הוא אחראי על ההורדות וההכנסות של מרשם התושבים וזו התשובה שלו כרגע. ברגע שאנחנו מדברים על מישהו מסוים, הוא בודק אם יש לו מסמכים, איזה מסמכים ומה, אנחנו מגיעים אפילו למשרד הבריאות וממשרד הבריאות אנחנו מוציאים ניירת. זה מה שאנחנו יכולים כרגע לקבל וברגע שהמשפחה, כאן אני באה לשאלה של פתיחת קברים, ברגע שאנחנו מאתרים איפה הקבר וכבר איתרתי כמה, המשפחה רוצה לפתוח את הקבר, מגישים בקשה לבית משפט למשפחה, צריך להביא את כל המסמכים, צריך להביא את המסמכים, מה שיש, אנחנו עוזרים למשפחה רק להביא את כל המסמכים. אחרי שפנו אליי, יש לך מסמכים, אתה פונה לבית משפט בבקשה לפתוח את הקבר, בית המשפט עושה שיקול, יכול, לא יכול, קבור לבד, לא קבור לבד.

יש כמה שאלות שהחוק עמד עליהן, על הסוגיות הקשות, ואז ייתנו אישור לפתוח, ייקחו דגימת דנ"א ויבדקו מי זה הילד. ברגע שהדנ"א של הילד מתאים למשפחה, אם הוא קבור לבד הוא יחזור למקומו, אם הוא לא קבור לבד, הוא יקבל קבר בנפרד משלו ואז גם תוצא תעודת פטירה כחוק על ידי בית משפט ופה סגרנו מעגל אחד, למשפחה יהיה סוף סוף קבר. אם לא מצאנו, הדנ"א לא מתאים, אז אנחנו מחפשים אותו - - - לפני שבודקים דנ"א אנחנו גם מחפשים במקומות אחרים אם אין לנו ניירת, יש לי גישה לתיקי אימוץ, אומרים לי אם יש תיק, אין תיק, אבל בהרבה במקרים, אם לא יהיה תיק אימוץ, מכיוון שהאימוץ נעשה על ידי אנשים שהיו מאורגנים, פשע מתועב, שלקחו את הילדים בלי להגיד להורים, בלי לבקש רשות, בלי לעשות שום דבר, אבל אנחנו קודם צריכים לשלול שהוא אינו בין החיים.
בצלאל פנחס
נורית, את מכירה אותי, כבר הופעתי אצלך כמה פעמים. אני בצלאל פנחס מקרני שומרון. מה דינן של משפחות שלא ידעו מסיבה כזו או אחרת על ועדת מלינקובסקי, ועדת בהלולל וכו' וכו', רק עכשיו נודע להם על זה, התחילו לטפל במקרה? לא מוצאים קבר, אני הייתי במשרד הפנים, מופיע שם שההורים שלי עלו למחנה עין שמר. נלך עכשיו לבית העלמין ולא ימצאו קבר. יש לי עדות מוקלטת של אישה, אני הקלטתי אותה, אני איש משטרה לשעבר, הקלטתי אישה בת 92, הוצאתי את זה החוצה, אנשים הצטמררו, ומעידים שהייתה לנו אחות. מה יהיה בנדון במקרה הזה?
היו"ר נורית קורן
אז גם אלה אנחנו חוקרים, פחות או יותר, מנסים לעלות ולראות מה ובמידה שאין שום דבר אנחנו צריכים לראות מה לעשות.
ראובן עודד
קודם כל להעביר את ההקלטה, שאפשר אולי יהיה למצוץ משם איזה קטע קטן.
בצלאל פנחס
יש לי את ההקלטה.
ראובן עודד
תעביר את זה לנורית, לוועדה. אבל אני חושב ש - - -
היו"ר נורית קורן
רגע, חברים, אחד אחד.
ראובן עודד
אני חושב שלך, כראש הוועדה, את לא צריכה לקבל את תעודות הפטירה שוועדת כהן או ועדת שלגי קבו, מכיוון שברגע שהם אומרים שיש תעודת פטירה סימן שהילד נפטר, אז הבעיה היא - - -
היו"ר נורית קורן
אני מודה לך, עודד. חברים, אני לא סתם נלחמתי כדי להקים את הוועדה. אני באתי ואמרתי לראש הממשלה, אני כבר הבנתי שזה הולך למקום לא טוב ויהיו הרבה מאוד סימני שאלה ולכן אני עמדתי על כך שצריכה לקום ועדה בכנסת, לא בשום מקום אחר, למה בכנסת? הכנסת שקופה, כל מה שאני עושה, כולכם יכולים לראות. אתם יכולים להיכנס לדיונים אחרים שלי, הכול שקוף. לא רק זה, גם אם יש כשל חקיקתי, אני מיד מתקנת. בשביל זה בא החוק לפתיחת קברים ויש גם חוק לאימוץ ויהיו עוד חוקים.

אני לא מקבלת שום תעודת פטירה, אני לא מקבלת את מסקנות ועדת כהן-קדמי, לא מקבלת אותן בשום פנים ואופן, לכן קמה הוועדה, לכן אני חוקרת, לכן אני מנסה להגיע לכל מקום. נכון, המשאבים שלי דלים, היכולות שלי דלות, אבל מספיק שאנחנו מגיעים למסמכים שמעולם לא ראו אור יום, אוקיי? גם זה. ואני ממשיכה ואני אמשיך ואני רוצה להפגיש את המשפחות. עובדה שהקמתי מאגר של דנ"א, 1,500 איש נדגמו, שלושה אנשים מבוגרים, ילדים מאומצים, נפגשו עם המשפחות הביולוגיות שלהם, יש לי את הרביעית עכשיו בדרך, אני מאוד מקווה שזה יסתדר, כי הילדה לא רוצה לפגוש את האמא, אנחנו יודעים מי זה מי.

ופה נפתח תיק אימוץ, במקרה הזה, ואני אומרת לכם, אני לא אנוח ולא אשקוט, אבל אני לא רוצה לנצל את המשפחות ואני לא מנצלת את המשפחות, אני באה לעזור למשפחות. יש אנשים שמנצלים את המשפחות.
שמואל גמליאל
מה שקרה אצלנו, אמא שלי לקחה את אחי הקטן, בן חודשיים לקופת חולים, הייתה לו נזלת בסך הכול, הרופא, אני יודע את השם שלו, אם הוא היה חי הייתי יורה בו היום.
קריאה
לא, לא.
היו"ר נורית קורן
הכול בסדר.
שמואל גמליאל
בקיצור אמר לה הרופא, 'יש לו וירוס קשה מאוד, תשאירי אותו בחוץ בבית חולים הלל יפה'. לקחו אותו להלל יפה, אבא שלי בא למחרת, אמרו לו שהילד מת, התינוק מת.
קריאה
כמו כל הסיפורים.
שמואל גמליאל
אבל מה המזל שלנו? שאמרו לו 'בוא, הנה הוא עטוף' - - -
היו"ר נורית קורן
נתנו לו את הגופה. אז האבא קבר אותו?
שמואל גמליאל
אבל מה? הוא פתח, הכול צמר גפן. כל התוכן נלקח.
קריאה
עשו ניסויים.
שמואל גמליאל
כל התוכן נלקח. בגלל שאבא שלי היה כזה - - - אז הם נתנו לו ביד. הוא קבר אותו.
קריאה
אי אפשר לדון אותם
שמואל גמליאל
עוד דבר. בת דודה שלי, שרה, היא בת 90, כבר לא יכולה להתמודד עם זה. היא הייתה צריכה להיות פה. זהו, היא הרימה ידיים. גם הילדים שלה הרימו ידיים. אולי פיצויים או משהו כזה, זה מה שנשאר לנו.
היו"ר נורית קורן
תעבירו לנו פרטים. אנחנו ננסה לראות.
אלי דנג'ר
לי קוראים אלי דנג'ר. אני ראיתי את אחי שלוש פעמים.
היו"ר נורית קורן
בן כמה הוא היה?
אלי דנג'ר
אמא ילדה 12 ילדים ובפוריה, אנחנו גרנו בטבריה, שיכון א', ומההר עלינו ברגל, שלוש פעמים ראיתי את האח.
היו"ר נורית קורן
באיזה שנה זה היה?
אלי דנג'ר
אני חושב 59'. זאת שאלה טובה, כי ההגבלה בילדי תימן, צריך להיות עד סוף 63', גם היו ניסויים רפואיים עד 63'. ודבר נוסף, להתמקד יותר בדנ"א. מישהו אומר שראה אותי כמה פעמים בפלורידה, אני לא הייתי מעולם בפלורידה.
היו"ר נורית קורן
ואותו אחד יודע על מי הוא מדבר?
אלי דנג'ר
אנחנו יודעים.
היו"ר נורית קורן
אז תיצור איתנו קשר, אנחנו נטפל בזה.
אלי דנג'ר
מה שקורה, אנחנו עברנו, אני ואחיות שלי, הקרנות, ניסויים רפואיים, אני כבר 21 שנה בלוס אנג'לס, במקרה הגעתי בטיימינג הזה ואני עברתי השתלת מח עצם, טיפולים כימותרפיים, עד היום יש לי עם כפתור טיפול של 15,000 דולר כל חודש, אבל גם העניין הזה של ההקרנות, גם מתו ילדים. ההתמקדות היא גם בכאלה שאין לנו את השמות שלהם. אני מבקש גם את העניין של אלה שנחטפו בגיל אפס, כשנולדו.
היו"ר נורית קורן
מתי אתה חוזר ללוס אנג'לס?
אלי דנג'ר
מיד אחרי שבועות ומיד אני הולך לטיפול.
היו"ר נורית קורן
תהיה בריא, קודם כל. בשבוע הבא, ה-8.5, בשעה 11:00 יש דיון, אמנם זה לא קשור, אבל כדאי שתבוא לדיון, תיתן לנו את הפרטים שלך ואנחנו נבוא.

חברים, אני רגע רוצה להפסיק את הדיון, אנחנו נעשה ישיבה בסוף. בואו נלך לראות - - -
אלי דנג'ר
כאלה שבלי שמות, ראיתי פה בתעודת זהות, אין שם ואין תעודת זהות ולהתמקד יותר בדנ"א. תודה.
אליהו יצחק
כבוד היושבת ראש, מנהלת הוועדה והמזכירה שלה והחברים הפרלמנטריים עבדו קשה בפגרה, שייצא הסיור הזה, אז לתת כבוד אחד את השני וגם לכבות טלפונים.
קריאה
הם באים עם רשימות? יזהו קברים?
היו"ר נורית קורן
אני לא יודעת בדיוק, בואו נראה מה יהיה שם.
שלום ישראלי
יש חלקה בפנים שכנראה באותן שנים קברו. יש בתי עלמין נוספים, שאנחנו אמורים לעבור שם היום, אבל קודם כל - - - כי בעיקרון זה מרוכז פה לפי השנים פחות או יותר, זה לא מפוזר. עכשיו, זה לא מחייב שזה רק ילדי תימן, אין אפיון שיכול להגיד שזו חלקה של תימנים, זה לא עובד ככה.
היו"ר נורית קורן
לא, סליחה, סליחה, זה לא רק תימנים. קודם כל זה לא תימנים, זה ילדים שנעלמו, הרוב היו תימנים, היו מכל העדות.
שלום ישראלי
אז אין אפיון לזה.
היו"ר נורית קורן
אז עכשיו, זו חלקת ילדים, לפי מה שאני מבינה. בוא תראה לנו, נראה מה יש. זה לא מסודר, אבל זה לפי השנים. איך אנחנו יכולים לדעת מי נמצא ב - - -
שלום ישראלי
מה שלנו יש זה מה שקיבלנו כנתון. אני לא הייתי באותן שנים, העמותה הוקמה בצורה מסודרת ברשם העמותות בשנת 87' ולכן גם מה שנכתב וגם מה שקיים זה על בסיס נתונים שלפני שנים רבות העבירו וזה עבר מהנהלה להנהלה. לכן אני יכול להראות מה שאני יודע ומה שקיבלתי. אני לא יכול לבוא ולהגיד שאני יודע.
היו"ר נורית קורן
אבל עכשיו השאלה, יש לך רישום, נכון? אנחנו העברנו לך מספר שמות.
שלום ישראלי
לא.
מירב שמעון
לא, לא לו.
שלום ישראלי
שאלתי אותך אם את רוצה שנכין משהו, אמרת לי 'לא, סיור מקדים, נעבור, נראה'.
היו"ר נורית קורן
בסדר.
אפרת יהושע
אני הייתי כאן בשנות ה-70, בשנות ה-80, מצאתי פה את הקבר שהוועדה הממלכתית, המדינה, החליטה שהוא קבור פה, ב-17.7.51, שלושה חודשים אחרי שמצאו. עכשיו, אחרי שבדקתי בחברה פה, יש קברים גם של אנשים מבוגרים, של בני 80 ואנחנו הלכנו לפי גילאים. ברגע שמצאנו תינוק קבור, הם שייכו אותו אלינו. עכשיו באותה רשימה, באותן שנים - - - פלוני אלמוני שהוא בן 80. לפי הרשימות ולפי התאריכים אצלנו הקבר שופץ. כשאני הייתי כאן בשנות ה-70 הקבר היה הרוס לגמרי. כשהגעתי לכאן לפני חודש וחודשיים, הוא שופץ ואז שאלתי את חברה קדישא, מי תרם לי את המצבה, מה קרה פה? אז הוא אמר שיש עמותה - - -
שלום ישראלי
לפני מספר שנים, אני מעריך שבע שנים בערך, היו לוחות, כמו שאת רואה את הפלטות האלה - - -
היו"ר נורית קורן
אלה הפלטות המקוריות?
שלום ישראלי
אני לא יודע לענות לך.
אפרת יהושע
אבל אני יודעת לענות. חלק מהן מקוריות, כי מה שאמר לי פה הבחור מחברה קדישא, הוא ליווה אותי לכאן, שהייתה עמותה שתרמה כספים לחדש את המצבות. חלק מהן חודשו וחלק עוד לא, מחכים לעוד מחזור של כספים. הקבר אצלנו חודש, לכן התעניינתי.
שלום ישראלי
עשו פה תבנית של יציקת בטון ושמו, כדי שזה יהיה מכובד. זה הכול.
אפרת יהושע
מה שהיה פה, כשאני ראיתי בשנות ה-80, זה היה הרוס.
היו"ר נורית קורן
אתה יכול לדעת עכשיו בוודאות שהסימון של הקבר, זה הקבר? או שאתה לא יודע? אתה לא יודע.
שלום ישראלי
ברמת העיקרון, אני אומר שוב, הלוחיות היו - - -
היו"ר נורית קורן
בית העלמין הזה נמצא בפורום? כן, אם את פה אז כן.
אורית מסמי
לא, אני באה גם למי שלא, אבל במקרה הם כן.
היו"ר נורית קורן
אבל אתם לא מיפיתם פה.
אורית מסמי
זה ממופה פה, אצלו זה ממופה, רק הוא אומר לך שזה מידע שהוא קיבל מקודמיו.
היו"ר נורית קורן
בסדר, אני רק שואלת. אם מישהו היום מגיש בקשה לפתוח קבר, אז המצבה פה היא לא בוודאות ששם באמת הקבר.
אורית מסמי
אז איך אנחנו יכולים לדעת? זה מידע שהוא קיבל. אני יכולה למפות על פי המצבות, רק על פי זה. אם את שואלת על מיפוי GIS, גם כאן יהיה, גם אצלו יהיה מיפוי GIS, אבל זה לא אומר שזה באמת המקום, כי אנחנו - - -
היו"ר נורית קורן
אנחנו עוד לא יודעים.
שלום ישראלי
- - - הנתונים, מה שיש לנו במחשב.
היו"ר נורית קורן
רק צריך לבדוק שמי שהעתיק את הנתונים העתיק אותם נכון.
שלום ישראלי
אנחנו עכשיו במקביל סורקים מהארכיון את כל הנתונים מבחינת רישום. אבל שוב אני אומר, ברמת העיקרון זה מה שמופיע ב - - -
היו"ר נורית קורן
ברישום.
שלום ישראלי
בדיוק. זה משהו שהתקבל - - -
אורית מסמי
אין סיבה להניח שזה לא המקום.
יואב קעתבי
דודה שלי במשך שבועיים ישבה להם על הנשמה והחזירו. בסוף אמרו לה שהוא מת, היא ישבה בצעקות, בשאגות - - -
היו"ר נורית קורן
זה סיפור חשוב.
יואב קעתבי
אני אביא אותו לוועדה.
אורית מסמי
זה בבית העלמין הזה?
יואב קעתבי
לא, היא ישבה, עשתה להם טרור, אחרי שבועיים החזירו לה.
היו"ר נורית קורן
פה למשל לא כתוב - - - מה שהיה רשום.
שלום ישראלי
פה כתוב בן שנה לחייו, חידשו את זה, עשו פלטה, אבל אין פה - - - עשו פה יציקה, שיהיה מכובד, זה הכול. אז לא עשו - - - קטן, אם כבר עשו, עשו יציקה יותר מכובדת. זה הכול, זה מה שעשו פה, כדי לכבד את זה.
היו"ר נורית קורן
איך קברו כאן? קברו כאן לפי הסדר של הזמנים שבאו לקבור?
שלום ישראלי
אני רואה לפי השנים.
היו"ר נורית קורן
לפי השנים יש פה קפיצות.
שלום ישראלי
זה לפי השנים.
היו"ר נורית קורן
בעצם גם זה וגם שם זה ילדים, או שיש בפנים גם מבוגרים?
שלום ישראלי
אני לא יודע לענות לך, אני בדיוק כמוך יודע את הנתונים לפי מה שאני רואה. מי שכתוב בן שנתיים אני יכול לראות שזה תינוק. ברור שהמצבה לא מאפיינת את הקבורה בפנים, שוב אני אומר, עשו פה חידוש כדי שזה יהיה מכובד ולא ידרכו על זה. אנחנו גם לא יודעים, אם הלוח הזה היה פה והילד קבור פה ומישהו עובר ודורך על זה, אז אנחנו לא יודעים.
היו"ר נורית קורן
אז עשיתם גדול יותר.
שלום ישראלי
בדיוק. בגודל מסוים כדי שלא - - -
קריאה
זה לא היה?
שלום ישראלי
לא היה את היציקות האלה, עשו את היציקות כדי למנוע ביזוי.
היו"ר נורית קורן
אתה יכול לברר מתי עשו את היציקות?
שלום ישראלי
אני פה כמעט שש שנים, זה היה אולי לפני שמונה שנים, תשע שנים, שעשו את היציקות.
היו"ר נורית קורן
תוכל לבדוק?
שלום ישראלי
הבעיה שקודמי נפטר.
היו"ר נורית קורן
אבל לא רשום? אין ניירת?
שלום ישראלי
לא יודע, זה ברמה של תחזוקה שוטפת - - - התחלנו מפה, כי זה מה שחידשנו ורואים גם את השנים. יש פה עוד המון מצבות של ילדים שאפשר לראות, לפי הגודל של המצבה.
היו"ר נורית קורן
בקיצור, צריך לעשות פה עבודה. קודם כל פה אנחנו נעביר לךְ מה שאנחנו יודעים שהוועדה מצאה, דבר ראשון, דבר שני, כל הילדים, אני יודעת שבמחשב אפשר לבדוק לפי השנים, לפחות שתהיה לנו רשימה של ילדים בצורה מסודרת.
אורית מסמי
זה הוא יכול לשלוף דוחות מהמחשב, זה לא בעיה.
היו"ר נורית קורן
כן, ואז אנחנו נתחיל לראות.
אורית מסמי
את חושבת שיש כאלה שמחפשים ילדים שאולי נמצאים?
היו"ר נורית קורן
כן, בדיוק.
קריאה
יש גישה לאזרחים לרשימות האלה?
אורית מסמי
אני לא חושבת, עוד לא. אבל כאשר אנחנו נסיים את המיפוי ה-GIS אז יהיה כמובן מהנייד לכל אחד. אנחנו עושים מיפוי GIS של בתי העלמין אז זה יהיה כמו וייז, זה ממש ייראה כמו וייז, יכתבו את השם, ומהבית את תקבלי תמונה של הקבר. אנחנו מצלמים מצבה מצבה, אנחנו עושים עכשיו עבודה בכל הארץ, מצלמים בכל בתי העלמין מצבה מצבה.
קריאה
גם מה שלא קשור לפורום?
אורית מסמי
לא, כרגע אנחנו עושים את מה שקשור לפורום, אני מקווה שאחר כך השאר יצטרפו אלינו, אבל אנחנו 70% מהקבורה בארץ. אז את תוכלי לראות את התמונה של המצבה ולקבל הוראות, ממש תעברי לתוכנה כמו וייז, להגיע מהבית עד הקבר. זה ינגיש לציבור גם את המידע.
היו"ר נורית קורן
אבל זה לא אומר בהכרח, לגבי הילדים, שזה בדיוק המקום.
אורית מסמי
יום אחד צריך לעשות ניסוי באיזה שהוא מקום.
היו"ר נורית קורן
בסדר, אחרי שנעשה ניסוי, אני חושבת שאני אקח מדגמי בכל בית עלמין.
אורית מסמי
צריך לחפש ניסוי איפה שהיה נראה הכי מדויק, לעשות שם ניסוי ואז ללכת ל - - - איפה נראה לכם הכי מדויק?
היו"ר נורית קורן
בירושלים הכי, מהסיבה הפשוטה שזה אדמת סלע ושם לא היו תזוזות, אבל מצד שני סגולה - - - אבל צריך לקחת מכל בית עלמין ולקחת ילד בגיל גדול יותר כדי שיהיה לנו דנ"א.
שלום ישראלי
גם מבחינת התיעוד, אני לא מזמן סרקתי רישיונות של שנות 50 ומשהו וחלק מהרישיונות, כבר משרד הבריאות בזמנו שהוציא, אין תעודת זהות, יש שם, יש מספר רישיון.
היו"ר נורית קורן
אין בעיה, אבל אפשר להעלות - - - הדבר הכי נורא, שפשוט לא שמו תעודות זהות כדי לטשטש את הכול.
שלום ישראלי
נכון, אין מספר תעודת זהות.
היו"ר נורית קורן
בגלל זה זה עושה עוד יותר תעלומה על כל הפרשה.
שלום ישראלי
לכן לנו מאוד קשה להעיד על זה, כי אין לנו ממה.
היו"ר נורית קורן
וגם אין לך את מי לשאול.
שלום ישראלי
אין לי, נכון, ממש כך.
היו"ר נורית קורן
אפרת, תספרי את כל הסיפור.
אפרת יהושע
לנו האח, הבן, הלך לאיבוד. הוא נחטף מאזור הבית, לא כמו ילדי תימן, אנחנו עלינו ממצרים. הוא נחטף מאזור הבית, מהחצר, מהסביבה. הגשנו תלונה במשטרה, גבו עדויות, חיפשו, לא מצאו ונשארנו עם תקווה שהוא חי איפה שהוא, תמיד היו שמועות.
היו"ר נורית קורן
באיזה שנה?
אפרת יהושע
אפריל 51', הוא הלך לאיבוד. מאז ועד היום אנחנו מחפשים בכל אמצעי התקשורת, בכל העיתונים, הגענו לארצות הברית. הוועדה האחרונה, הוועדה הממלכתית - - -
היו"ר נורית קורן
כהן קדמי.
אפרת יהושע
הלכנו, מסרנו עדויות, שלחו לנו ב-2001 מכתב שמצאו קבר שמתאים, שלושה חודשים לאחר היעדרו, יש להניח שהוא קבור פה. ב-17.7.51, שלושה חודשים לאחר ההיעלמות. הגופה לא זוהתה, אף אחד לא זיהה מי קבור כאן, לא ידענו שהוא נקבר, אנחנו חיים עדיין בתקווה שהוא חי, לפי הרישומים של חברה קדישא תינוק נקבר כאן. מיהו התינוק לא יודעים. המדינה החליטה שהוא אחי.
אורית מסמי
בן כמה הוא היה?
אפרת יהושע
שנתיים וחצי כשהוא נחטף.
מירב שמעון
גם חשוב להגיד שכל הרישומים של המשטרה נשמרו, כי מבחינת המשטרה הוא עדיין נעדר.
היו"ר נורית קורן
נכון, הכול נשמר, יש לה את כל המסמכים.
אפרת יהושע
הכול נשמר. יש לי גם את המכתב של הוועדה מ-2001, היא שלחה אותי בעצם לפה, על אף שאני הייתי פה גם בשנות ה-70 וה-80 וחיפשתי לבד, חקרתי לבד, ומצאתי כל מיני קברים ישנים וניסיתי להתחבר לאחד הקברים, אבל אחרי שהוועדה החליטה שזה אכן זה אז נצמדתי לזה.
קריאה
לפי מה היא החליטה?
אפרת יהושע
החליטה.
קריאה
לפי הדנ"א נוכל לדעת שזה הקבר. אבל לפי מה אז החליטו?
אפרת יהושע
תשאלי את הוועדה.
היו"ר נורית קורן
אנחנו ניסינו לראות לפי הניירת, לקבל ניירת ולא מצאנו ניירת. אולי אתה תוכל לראות אם סרקתם משהו עם רישיונות הקבורה.
שלום ישראלי
אני יכול לבדוק, אבל קשה מאוד כשכתוב פלוני אלמוני לדעת בדיוק.
היו"ר נורית קורן
לא, אבל אתה לא יכול לדעת מי זה? תעלה את כל הפלוני אלמוני - - - יש לי הצעה, אתה מחשבת את הכול - - -
מאיר אמסלם
ברישומים שלכם צריך להיות שמות.
קריאה
אין שמות.
היו"ר נורית קורן
רגע, בוא נגיד שאין להם שמות - - -
מאיר אמסלם
זה כמו בחיפה, שהיה כתוב 'פלוני אלמוני' ואצלם היה רשום השם, פשוט אף אחד לא שילם על המצבה.
היו"ר נורית קורן
מאיר, לגביה אנחנו הבאנו ניירת, מה עשינו?
מירב שמעון
לא.
היו"ר נורית קורן
מה שאני מבקשת עכשיו, סתם ככה עולה לי רעיון, תעלה פלוני אלמוני, את כל המצבות שיש לך, תסתכל 17.7.51, בוא נראה במחשב מה זה נותן, אם זה יעלה משהו. אתה מחשבת את הכול, זה צריך לקפוץ, ואז אנחנו נוכל לדעת אם יש לך רישיונות קבורה.
קריאה
כבר בדקנו את זה.
היו"ר נורית קורן
אבל עכשיו זה ממוחשב. זה עכשיו ממוחשב, זה להתחיל לעשות חקירה, אין כלום, למצוא משהו. אז אני מציעה שאנחנו נתחיל מזה. אם יהיה לו רישיונות קבורה אז נוכל, אם לא, אז אנחנו צריכים לגשת לבית המשפט ולבקש לפתוח את הקבר.
שלום ישראלי
יש לי שאלה. נניח שבית המשפט יגידו לפתוח והכול בסדר ויבדקו וזה לא באמת אח שלהם וזה לא - - - בגלל שאנחנו לא יודעים שם - - -
היו"ר נורית קורן
אין בעיה. בשביל זה חוקקתי את החוק לפתוח את הקבר, לקחת את הדנ"א. יעשו דנ"א, זה לא מתאים להם, יהיה כבר - - -
שלום ישראלי
יהיה דנ"א של מישהו אחר, אולי - - -
היו"ר נורית קורן
בדיוק, יש כבר מאגר דנ"א שאני הקמתי ויש מאגר שעכשיו הם יקימו ואנחנו נשווה. כי כל תוצאה שתצא ישוו אותה - - -
שלום ישראלי
תשתייך למישהו.
היו"ר נורית קורן
בדיוק, היא תהיה צריכה. לא נמצא, אז הוא יחזור להיות פלוני אלמוני, אבל לפחות היא תדע והיא תדע שאח שלהם לא קבור פה. אם הוא קבור, יעשו מצבה כמו שצריך ויהיה לו שם, שזה חשוב, ויהיה שקט נפשי לסגור פרשה אחת. וזו פרשה כאובה ביותר.
קריאה
אמא שלי כבר נפטרה עם הצער הזה.
בצלאל פנחס
לגבי הדנ"א, כאחד שעשה דנ"א באותו יום בכפר סבא, אם הצד השני לא עושה בדיקה לא עשו כלום.
היו"ר נורית קורן
בסדר, אבל אנחנו עושים מה שאנחנו יכולים.
קריאה
מדברים על אלה שיש - - -
קריאה
נכון, אם הצד השני - - -
בצלאל פנחס
מסרב לעשות דנ"א, זה כמו להבדיל במשטרה.
אורית מסמי
אבל מה אתה מחפש בכפר סבא?
בצלאל פנחס
אני הולך לכל - - - גם לי נעלמה אחות.
קריאה
כל הקברים פה, 51', 52' זה בערך ליד - - -
היו"ר נורית קורן
53', 54'. זה אח שלכם?
קריאה
זה אח שלי.
היו"ר נורית קורן
בן כמה הוא היה? חודשיים, אמרנו.
קריאה
חודשיים.
היו"ר נורית קורן
אפשר לראות מסמכי קבורה?
שלום ישראלי
אני אומר שוב, לדעתי היא הופיעה במחשב, יש גם רישיון קבורה איפה שהוא, כנראה סרוק במחשב.
היו"ר נורית קורן
אז אני אשמח לקבל אותו.
קריאה
כל השנים האלה, 52', 53' - - -
קריאה
אם היה אפשר לבדוק את אלה, זה גם ילדים.
קריאה
כל השורה הזאת.
היו"ר נורית קורן
כן, אנחנו נתחיל עבודה, אבל עבודה יסודית כזו זה לוקח זמן. אני מתחילה מהמשפחות שפנו אליי, כי זה מה שחשוב. משפחה שפנתה אליי, אני יכולה לעבוד. אם לא, אני לא יכולה. אני רק רוצה להגיד לכם, זו פעם ראשונה שיש כאן קבר, זו משפחה שאומרת 'קיבלנו גופה והגופה הייתה בפנים ללא איברים פנימיים' וזו עדות לזה שעשו ניסיונות או נתיחה שלאחר המוות.
שמואל גמליאל
פשע עשו.
קריאה
זה שמעת מאביך?
שמואל גמליאל
כן.
היו"ר נורית קורן
תדעו לכם שהצוות הרפואי היה חייב לקבל אישור מהמשפחה, ליידע את המשפחה, וזה לא נעשה פה וזה חמור. זה ב-1953, נראה לי שהיה את החוק של נתיחת גופה.
שמואל גמליאל
אמא סיפרה שבסך הכול היה לו נזלת בלבד, היא באה לקנות טיפות והרופא פקד עליה, את מכירה אותו פה, 'אנחנו ניקח אותו לבית חולים'.
היו"ר נורית קורן
באיזה בית חולים היא הייתה?
שמואל גמליאל
בהלל יפה.
קריאה
אתה בטוח שזה בהלל יפה, או בית חולים ליד הלל יפה?
היו"ר נורית קורן
עצוב, עצוב.
שמואל גמליאל
מה זה עצוב? אני גמור. אני אומר לך, אני באתי ל - - -
היו"ר נורית קורן
אנחנו נראה מה לעשות, נראה מסמכי קבורה ונמשיך הלאה עם זה. בסדר.

פה סיימנו. עכשיו יש בצד השני? בואו.
מירב שמעון
עכשיו אנחנו צריכים ללכת לבית העלמין 'שער מנשה'.
היו"ר נורית קורן
בואו, נסכם פה ונמשיך. אנחנו ראינו כאן שיש קברים, הם עשו מצבות זמניות, הם לא יכולים בדיוק להצביע לנו על הקבר עצמו. יש שמות, אנחנו צריכים לבדוק בצורה יזומה, אבל זה יהיה מאוד קשה, אנחנו רק עושים בדיקה יזומה רק אם פונים אלינו. כרגע יש את הקבר של אפרת יהושע, אח שלה וגם את של משפחת גמליאלי, אני מקווה שהוא ייתן לנו עכשיו ניירת לראות מי הביא אותו לקבורה ומה רשום בתעודת הפטירה שלו, כי זה מה שצריך להיות אצלו. אז אנחנו נחכה חמש דקות.

אנחנו מכאן נוסעים לבית העלמין 'שער מנשה',
קריאה
למה לא עדיף כרכור?
היו"ר נורית קורן
יש לנו שיקול. השיקול שלנו, בית העלמין בכרכור לא מוסדר לגמרי, יש שם בעיה. אנחנו ניסע קודם ל'שער מנשה' ואז. יש לנו גם אילוצים של זמנים.
אסתר פיש
נורית, אולי כדאי, כל השמות שאף אחד לא פונה לגביהם, כן לפרסם כדי שאנשים שלא פונים שבאמת יידעו ש - - -
היו"ר נורית קורן
ברגע שהם יסיימו את הפעולה של המיפוי אנחנו נפנה אליהם.
ראובן עודד
מה עם יום בשנה לציון ה - - -
קריאה
קודם כל שתהיה הכרה של המדינה.
היו"ר נורית קורן
יש הכרה.
ראובן עודד
יום יזכור בשנה.
קריאה
את מי זה מעניין, חוץ מאותנו הנפגעים?
ראובן עודד
יום בשנה, לזכור את כל אלה אשר - - -
קריאה
אין צורך, יש יום זיכרון להרוגי המלכות. מספיק ימי זיכרון יש לנו.
ראובן עודד
ראובן עודד מציע לקיים יום יזכור לכל חטופי ילדי תימן, הבלקן ואחרים.

(בהמשך הסיור)
היו"ר נורית קורן
מה החלקה הזאת?
יוסי אודסר
בעצם כל החלקה, אלה כבר קברים חדשים, אבל כל אלה קברים, יש פה מהמלב"ן בזמנו, פרדס חנה, עד הסוף שם, זה קברים מאוד ישנים. הקברים האלה זה שחזור, אני לא יודע מי עשה את זה, אבל פשוט לא - - -
היו"ר נורית קורן
כמה זמן אתה כאן?
יוסי אודסר
אני אחראי על בית העלמין כשלוש-ארבע שנים.
היו"ר נורית קורן
ומי שהיה לפניך בתפקיד חי עדיין?
יוסי אודסר
היה ראש המועצה הדתית, אבל בגדול עשו פה, עוד משער מנשה, יש פה כמה קבורים שהם חסויים, עשו רישום, הכניסו את זה למחשב לפני הרבה הרבה שנים, מי עשה את אלה? אני לא יודע.
קריאה
מה זה חסויים?
היו"ר נורית קורן
יש פה בית חולים.
יוסי אודסר
פה, צמוד 'שער מנשה', יש חוסים, לא חסויים. אין להם הרבה משפחה והם נקברים פה, יותר בחלק ההוא, אבל כל שנות ה-40, 50, זה נמצא פה. השמות נלקחו כנראה - - - אם אתם רואים, המצבות לא - - - אז זה שחזור של מישהו שעשה את זה ועל פי זה גם נעשה הרישום. כשהקימו את התוכנה במחשב עברו על הכול ו - - -
היו"ר נורית קורן
כן. גם הכול ממופה אצלכם?
יוסי אודסר
כן. יכול להיות שיש טעויות לפעמים, זה יכול להיות ח' או ה'.
היו"ר נורית קורן
בכיתוב.
יוסי אודסר
כי לא תמיד זיהו מה שהיה כתוב במקור. אלה מצבות מאוד מאוד עתיקות.
היו"ר נורית קורן
כן. ובעצם כאן זו חלקה של ילדים או גם מבוגרים?
יוסי אודסר
לא, אין פה ילדים. אולי יש פה ילדים, אבל אין משהו מסוים של ילד.
היו"ר נורית קורן
אז אנחנו לא יכולים לדעת, רק לפי הרישומים שלך בספר.
יוסי אודסר
במחשב.
היו"ר נורית קורן
עכשיו שהעברתם הכול למחשב.
מירב שמעון
שם כתוב את הגילאים של האנשים?
יוסי אודסר
בחלק מהמצבות, אם את רואה, כתוב, 1880 - - -
קריאה
1880 עד 60'.
יוסי אודסר
כן, בחלק. בחלק כתוב רק נפטר י"ט, נפטר כ"א, מה הגיל? אין לנו מושג.
מירב שמעון
מה שרשום פה זה מה שהיה בספרים או מה שהיה - - -
היו"ר נורית קורן
לא, זה מה שהיה על המצבה.
יוסי אודסר
זה העתיקו מהמצבה המקורית מה שהצליחו. אפילו יש אחד או שניים שאי אפשר היה לקרוא מה כתוב ו - - -
היו"ר נורית קורן
כן. יש לכם גם אלמונים פה?
יוסי אודסר
אני אומר, יש אולי אחד או שניים שלא זיהו את ה - - - היו כמה שניסו לברר, קבורים פה, אבל השמות שהם נתנו זה לא מופיע.
היו"ר נורית קורן
בוא נעבור קדימה. כאן הכול אותו דבר? ככה זה נראה, בעצם כל החלקה הזו?
יוסי אודסר
אם היו משפחות שידעו - - -
היו"ר נורית קורן
החלקה הזו היא משנות ה-50? או שיש מ-60, אני רואה, 60.
יוסי אודסר
יש תש"כ.
מירב שמעון
יש גם 80.
יוסי אודסר
זה משנות ה-50-40.
רחמים עדן
יש פה יותר מ-51', יש פה מ-49'-50'?
קריאה
60, אני תש"כ.
רחמים עדן
עברנו פה על כל הקברים, לא ראינו.
קריאה
תש"י זה 50.
רחמים עדן
אני רוצה לשאול אותך משהו, אם אפשר. אני עשיתי עבודת מחקר פה על כל הנושא של עין שמר.
היו"ר נורית קורן
אבל זה לא עין שמר.
רחמים עדן
עין שמר זה פה. יש פה אחד שעבד בקבורה, שקראו לו יוסף צברי, יש עדות שלו. קודם כל זה לא היה פה - - -
מירב שמעון
באיזה שנה אתה מדבר?
רחמים עדן
אני מדבר על 49'-50'. הוא אומר, יש עדות שלו, שהם היו מקבלים בערימות סגורים, לא היו שמות, לא היה שום דבר. היו הולכים חמש דקות עד לגשר, כתוב פה, אנחנו הלכנו בעקבות שלהם. אני אמרתי וכאב לי למה קדמי ואלה לא לקחו את הבן אדם, הוא כבר בא, הוא קרקס אותם. אני אראה לך את החומר. קח את הבן אדם, תביא אותו, 'תראה לי איפה בית הקברות'. הוא אמר ככה, 'היינו הולכים', יש פה את הגשר, בהמשך פה זה הגדר, והוא אמר 'אחרי הגשר היינו קוברים אותם'.
היו"ר נורית קורן
ואין שום ציון.
רחמים עדן
אין כלום, הוא כתב ש - - - הוא אמר שאין כלום. כלומר כאן במקום הזה זה מתאים לי בול למה שבדקתי על פי מה שכתבה הוועדה, שיש גוש-חלקה-קבר. בכל עין שמר יש אולי שלושה שכתוב עליהם גוש-חלקה-קבר וזה בפרדס חנה. כל היתר אין כלום פה, לא ימצאו פה כלום. זה בכייה לדורות. חבל שלא עשו את זה פה. במקום להביא את הבן אדם, יש לך בן אדם חי.
היו"ר נורית קורן
כן, אז אנחנו עכשיו צריכים לנסות לראות למה נגיע.
רחמים עדן
עכשיו פה אין. אנחנו עברנו על כל הקברים פה, אין קבר אחד משנת 50'.
היו"ר נורית קורן
אוקיי. אנחנו רוצים לראות פה עוד משהו? אז הכול אותו דבר כאן בעצם.
קריאה
מה זה ראשי התיבות מלב"ן?
יוסי אודסר
בפרדס חנה היה מקום ש - - -
קריאה
כתוב על המצבה.
היו"ר נורית קורן
איפה זה?
רחמים עדן
בקברים הראשונים.
יוסי אודסר
יש פה מ-47' ויש פה גם בודדים. אין רישומים מקוריים, הכול נאסף ממה שבשטח והעלו.
היו"ר נורית קורן
אבל את המקור לא שמרו?
יוסי אודסר
אין מקור, מה זה מקור?
היו"ר נורית קורן
הספרים.
יוסי אודסר
לקחו מה שנמצא בבית העלמין ופשוט העלו את זה על המחשב. אין משהו מקורי שעל פיו עבדו. מה שבשטח, רק מה שבשטח.
היו"ר נורית קורן
כלומר אין ספר, מי הביא לקבורה, מי הודיע, אם יש רישיון או לא.
יוסי אודסר
לא. אולי ב'שער מנשה', כשחיפשו מישהי לפני הרבה הרבה שנים, אולי קצת יותר, אבל אין להם את הרישומים של המקומות האלה של המלב"ן.
היו"ר נורית קורן
אבל לכם יש היום רשימה שמית מי יש.
יוסי אודסר
הכול, ממופה לפי חלקות, שמות. אבל אין שם נתונים, מי ההורים, מה תעודת הזהות, אין לנו. הכול נעשה מתוך השטח.
היו"ר נורית קורן
אבל תעודת זהות יש שם?
יוסי אודסר
לא, גם לא.
היו"ר נורית קורן
זה פשוט נורא. הזלזול הזה במשפחות, שלא יהיה להם קבר, זו פשוט חוצפה.
יוסי אודסר
יש פה קברים משנת 47', לא היה משהו ש - - -
היו"ר נורית קורן
טוב.

(בהמשך הסיור)
שלום ישראלי
אני לא יודע בדיוק מה הפרטים פה. יושב ראש המועצה הדתית של כפר פינס, נחמיה כהן, לקח אחריות פה קצת על תחזוקת המקום. המקום הזה היה עזוב די הרבה שנים, שם יש עוד עשבייה. הוא לא יגיע.
אורית מסמי
אני דיברתי איתו, עם נחמיה, והוא אמר לי שבבית העלמין הזה נקברו מי שנפטר במעברה, גם מבוגרים, גם ילדים, נקברו פה. אבל איפה הייתה המעברה?
שלום ישראלי
בעין שמר. אני לא יודע בדיוק איפה, אבל הבנתי שבעין שמר הייתה מעברה שלשם עלו עולי תימן בזמנו.
אורית מסמי
לא חברה קדישא קברה כאן, זה אני מבינה, כי אף פעם לא היה רישיון. יצחק יכול להגיד את זה, לא היה לאף חברה קדישא, ועד היום אין לאף אחד, זה בית העלמין היחיד, אולי בנוסף לעוד אחד קטן בארץ, שלאף חברה קדישא אין עליו רישיון קבורה.
היו"ר נורית קורן
כלומר גם לא קוברים פה היום?
אורית מסמי
לא קוברים פה. יצחק, אני צודקת? אין לאף חברה קדישא רישיון קבורה על בית העלמין הזה וגם לא קברה פה חברה קדישא. לפי מה שנחמיה אמר לי, המדינה הקימה את בית העלמין והמדינה קברה בו. זה באמת היחיד בארץ ששמעתי עליו.
משה לוי
שלום לכם. אני מנהל של בית העלמין כבר משנת 2000, אני חושב שאני עושה עבודה טובה, ברוך ה', עד עכשיו אף אחד לא התלונן.
היו"ר נורית קורן
הלקוחות לא מתלוננים.
משה לוי
אני החזקתי את בית העלמין הזה עד 2010, דאגנו לנקות פה ו - - - אמנם אני לא יודע מי קבור פה, אבל - - -
צבי חסיד
מי שיקם את המצבות?
משה לוי
אין לי מושג. המשפחות פה באו לעצמן.
צבי חסיד
זה לא משפחות, זה הכול אחיד, זה שיקום אחיד של כל המצבות. זה לא משפחות, זה יוזמה - - -
משה לוי
אני לא יודע, אולי הייתי אז בן 6. אולי בשנת 60', אני יליד 56', אבל זה ככה נראה הרבה שנים. כמו שאתם רואים, המקום מוזנח, הוא לא יכול להישאר ככה. זה בושה. אם זה היה באמריקה או באירופה אז היו צועקים געוואלד, אבל פה בגלל שזה בישראל אין דין ואין דיין.
אורית מסמי
משה, מי קבר פה, אתה יודע?
משה לוי
פה היו כאן עשבים יותר גבוהים ממני וניקינו את זה במשך שנים.
היו"ר נורית קורן
גם שם אנחנו רואים שיש. לא הספקתם.
משה לוי
כן, היינו מנקים פה ובזמנו ביקשתי ממשרד הדתות לתת לנו תקציב ואני מוכן להחזיק את זה. הם לא רצו לתקצב את זה, רצו שנעשה וולונטרי. אין לי מספיק כסף, לא יכול, אז זה נעצר ועכשיו אני דואג שהמועצה תנקה את זה לפחות פעם-פעמיים בשנה. שוב, זה לא יכול להישאר ככה.
צבי חסיד
יש לכם רישומים של מי שקבור פה?
היו"ר נורית קורן
יש ספרי קבורה?
משה לוי
לא. יש לי רשימה, אני צריך לחפש אותה. בזמנו הביאו לי אותה בדפים מודפסים, קופי על קופי על קופי, וכשפונים אליי אנשים, פונים אליי כל שבוע לפחות שלושה-ארבעה אנשים, אין לי מענה, לצערי. גם אם אני מסתכל. ברישומים שם הכול מוסדר, בבית העלמין השני, אבל פה אין סדר, למרות שיש רשימה. גם אם תרצי לחפש, רוב השמות כבר מחוקים, אז זו בעיה. אני חושב שמפאת כבוד הנפטרים, בלי שום קשר לילדי תימן או כל דבר אחר, צריך לבוא לעשות פה עבודה מקיפה, לסדר את הקברים, ליישר אותם, לצקת כאן משטחי בטון מתאימים. לא יודע, צריך לכבד את הנפטרים, זה לא משנה מתי הם נפטרו, אי אפשר להשאיר את זה ככה.
צבי חסיד
לפחות מיפוי תעשו.
משה לוי
אתה יודע, יש לך איזה שהוא מושג מי פחות או יותר קבור כאן?
משה לוי
לא. לפי השמות. מי קבר? אני אגיד לכם - - -
אורית מסמי
נורית, זה חשוב, כי אז שאולי נמצא את המקום למידע.
צבי חסיד
אבל הוא אומר שיש לו רשימות, שהוא צריך לחפש אותם.
היו"ר נורית קורן
לא, הוא אומר שאין. לא של כאן.
צבי חסיד
הוא אומר שהוא קיבל קופי על קופי.
משה לוי
יש לך את הרשימה אתה גם כן. לנחמיה יש.
אורית מסמי
חמי אמר שיש לו רישום, אבל מה שהם רשמו מהמצבות, ולא להיפך.
משה לוי
יכול להיות. אצלי יש תאריך עברי לכל נפטר, אני יכול למצוא את זה, אני אוכל למצוא את זה.
היו"ר נורית קורן
אנחנו מדברים על כל הנפטרים פה.
משה לוי
פה.
היו"ר נורית קורן
אתם עשיתם איזה שהוא מיפוי מכל הניירות שקיבלת?
משה לוי
אני לא עשיתי שום מיפוי. אני קיבלתי מהקודם, זה מה שאני מחזיק. אני אומר - - -
היו"ר נורית קורן
אתם העליתם את זה למחשב או משהו?
משה לוי
מה פתאום? לא, רק בניירות. אני אומר עוד פעם, אפשר למפות את זה, אפשר לעשות הצלבה עם הרשימה שיש אצלי, אפשר לעשות הצלבה עם הרשימה שיש לחמי וכדאי שיעשו את זה, כדאי לשמר את הקיים. פוקדים פה אנשים את המקומות האלה.

בזמנו יצחק ישי שאל אותי למה בית העלמין מוזנח, אמרתי לו 'תסתכלו אצלכם, על הפנים שלכם, למה זה מוזנח. זה לא שייך לי, זה שייך לכם. אני מוכן לעזור, תקציבו לי לשיפור המקום, אני מוכן - - -
יצחק ישי
דרך אגב - - -
משה לוי
אבל נכון שבזמנו דיברנו עליו? מה אני אמרתי? אמרתי 'תנו לי תקציב ואני אטפל בזה', נכון?
יצחק ישי
הקרקע של הרשות. ברגע שהרשות שלך תיתן לך את הזיקה לקרקע, נורית אמרה, ויחד איתנו נמצא תקציב.
משה לוי
אין בעיה.
יצחק ישי
רק שראש הרשות שלך כבר חמש שנים - - -
משה לוי
אבל הוא כבר לא נמצא. באוקטובר בעזרת ה' יהיה לנו ראש מועצה חדש ואני הפנים שלי כלפי העתיד.
יצחק ישי
ביקשתי בסך הכול, נורית יודעת, אי אפשר להיכנס לקרקע ולהשתלט עליה. אנחנו ביקשנו מהמועצה - - -
משה לוי
הפנים שלי חיובי כלפי העתיד.
היו"ר נורית קורן
רגע, בואו נעשה את זה בצורה מסודרת. צריך שהמועצה תיקח - - -
יצחק ישי
המועצה צריכה להוציא החלטה שהיא מקצה את הקרקע לאדון - - -
היו"ר נורית קורן
לחברה קדישא.
משה לוי
אין לי בעיה.
יצחק ישי
והוא כעיקרון יגיש בקשה למשרד לרישיון, אפילו לתחזק את זה, ואנחנו ננסה לאתר תקציב, ביחד איתךְ, זה מה שאמרנו.
היו"ר נורית קורן
אוקיי, בסדר. בכמה קברים מדובר כאן?
משה לוי
אני חושב בסביבות 660. בסביבות 600.
היו"ר נורית קורן
המון. אבל גם כאן אין חלוקה לילדים, אני רואה שזה לא רשום בכלל.
קריאה
בהמשך, נורית, יש שם חלקות.
משה לוי
תראי מה שאני מציע.
אורית מסמי
חבל שנחמיה לא הגיע, כי לאבא שלו היה יותר ידע על מה שהיה כאן בעבר. חבל שהוא לא כאן.
משה לוי
אבא של חמי?
אורית מסמי
כן.
משה לוי
אבא של חמי כבר לא יזכור כלום.
אורית מסמי
לא, אבל הוא שמע מאבא שלי.
משה לוי
שמועה שמענו וציר בגויים שילח, נכון?
אורית מסמי
אבל זה יכול לעזור.
מאיר אמסלם
זה הבחור של חברה קדישא, זה בית החולים הגריאטרי. כל מי שכתוב, כל החלקה הזאת - - -
משה לוי
אני אסביר לכם. יש פה נפטרים מכמה תקופות. זה התחיל בשנת 49' ונגמר בערך ב-56', עד כמה שאני יודע. יש פה ילדי תימן, יש פה ניצולי שואה, יש פה מהמרכז הגריאטרי, הם קבורים פה. אני חושב שבשנת 56', 58' נגמרה הקבורה פה.
היו"ר נורית קורן
מאיר, מלב"ן זה מוסד שהמדינה החזיקה?
משה לוי
נכון, המדינה. כל מי שקבור פה המדינה קברה.
היו"ר נורית קורן
בואו נרד למטה. אורית, אם אנחנו נדבר דרך המשרד, חשוב שתעזרו פה למפות את הכול. לפחות את המצבות, מה שנשאר.
אורית מסמי
מי זה 'תעזרי'?
היו"ר נורית קורן
אתם, גם אם תעזרי, שהמדינה - - -
אורית מסמי
אם יהיה תקציב אין לי בעיה, אני לא אשלח את הצוות - - -
היו"ר נורית קורן
בסדר, אני עכשיו מצלמת פה, אני אבקש תקציב מיוחד, רק תגידו לי כמה כסף צריך.
אורית מסמי
את רוצה שאני אמפה את זה לתוך - - -
היו"ר נורית קורן
לפי המצבות אתה כבר לא רואה מי זה בכלל, אם אין ניירות, זהו, נגמר. תראי, יש פה - - -
אורית מסמי
כן, שקשה לראות. תאמיני לי, אני מכירה את זה.
היו"ר נורית קורן
לא פה, פה עוד אפשר לראות.
אורית מסמי
זה נראה ששחזרו את המצבה, פה זו הפלטה הישנה, שמו על החדש. אני לא בעד שיעשו ככה, אני יותר בעד כמו שעשו בטרומפלדור, ששחזרו כמו שזה היה פעם, חומרים שהיו פעם.
היו"ר נורית קורן
זה נורא. זה אסור שיהיה. אורית, תראי.
אורית מסמי
זו מצבה שהתפרקה. אני מכירה את זה.
היו"ר נורית קורן
תראי את זאת, אין פה כלום.
אורית מסמי
נורית, בכל בית עלמין את תמצאי כאלה.
היו"ר נורית קורן
אין בעיה, אבל יש לך רישום.
אורית מסמי
לא תמיד, לפעמים כתוב לי 'פלוני אלמוני'. אני מכירה את זה, כי אני מיפיתי בית עלמין בכפר סבא, בעיר שאני עבדתי בה, לפני 25 שנה - - - מצבות כאלה ש - - - אצלנו כתוב 'מצבה ללא שם'.
שלום ג'מילי
אבא שלי מת מהצער, מהשבר הזה. הוא עמד, היה כמו הקברים האלה, כל זה היה שורה, אנחנו עכשיו דורכים ו - - -
היו"ר נורית קורן
אנחנו לא יודעים.
שלום ג'מילי
בדיוק. אנחנו פה דורכים על קברים, אין ספק.
היו"ר נורית קורן
כן, אבל אין שום מיפוי, אז אתה לא יכול לדעת.
שלום ג'מילי
זה התמוטט כזה, שיפצתי אותו ועשיתי אותו שלא יזוז, שלא יברח.
אורית מסמי
זה נפל בטח, אבל כדאי, כדי שזה לא יילך לאיבוד. מאיזה שנה? 86'.
קריאה
זה לא הרבה שנים.
היו"ר נורית קורן
אבל המצבה נראית יותר ישנה.
משה לוי
משהו פה לא הגיוני. זה תשי"א.
אורית מסמי
כשאת לוקחת חומצת מלח ואת שמה על זה, אז זה מוריד את כל השכבה ואפשר לראות. יש לנו ניסיון בזה. יש כל מיני מברשות מתכת.
קריאה
מה זה הקבר הזה שם?
אורית מסמי
יותר מעניין מה אלה. אנחנו מחפשים ילדים.
היו"ר נורית קורן
שם עכשיו זה קברים שהוא איתר לנו, אלה קברים שהיו במעברה, היה שלג ב-1950 והגג קרס על האנשים ושלושה אנשים נפטרו.
קריאה
זו החלקה של התימנים. כל אלה.
מירב שמעון
כל אלה תימנים, נורית. זה כנראה הקבר של המשפחה של רחל דותן, אני אגיד לך למה, כי רשום, השם הפרטי המלא מופיע ו - - -
קריאה
זה גבר, לא?
מירב שמעון
זה גבר, זה האבא שהגג קרס עליו.
היו"ר נורית קורן
שלושה גברים נהרגו.
מירב שמעון
ארבעה. והם קבורים פה, אנחנו יודעים, וזה השם היחידי שתואם.
קריאה
לא, אבל חממה זה האמא.
מירב שמעון
חממה זה האמא, אבל אם רשום 'זכרך לא ימוש מלבנו' אז זה - - - אבל מן הסתם זה משפחה עשתה, לא?
יוסי אודסר
השאלה ממתי, כי לפי זה זה משהו - - -
מאיר אמסלם
הספר מקדימה זה די חדש.
יוסי אודסר
אלה גם עשו כנראה, מישהו עשה אחידות, כמו שעשו אצלנו בשער מנשה. זה כבר חידוש שני, זה לא המקורי. המקורי פה כנראה - - -
מאיר אמסלם
המקורי, את רואה איפה הוא היה.
אורית מסמי
נכון, זה זז.
היו"ר נורית קורן
זה זז, אבל יכול להיות שהיה עוד אחד.
מירב שמעון
היה מקרה שגג קרס על משפחה במחנה עין שמר וארבעה נהרגו, הם קברו אותם פה, אבל המשפחות לא יודעות איפה. אחד מהם זה כנראה זה.
היו"ר נורית קורן
יש שם שלום חממי, ופה מי? איזה משפחה הם?
קריאה
סולימן חייט.
קריאה
שלום חממי.
היו"ר נורית קורן
מי זאת בטלפון?
קריאה
זאת אחת שסבא שלה הוא אחד מארבעה האלה.
היו"ר נורית קורן
אז הנה, יש פה.
קריאה
אבא שלה כל הזמן בא לכאן, פעם בשנה - - -
היו"ר נורית קורן
אז הנה, המצבה מתוחזקת. לדעתי זו הרביעייה הזאת.
קריאה
איפה מעודה?
קריאה
זה בית קברות, אלוהים ישמור. חייבים לטפל בזה, זה לא קשור לכלום.
היו"ר נורית קורן
עכשיו אנחנו נטפל בזה, דיברנו על זה קודם.
קריאה
זה זוועת אלוהים.
שלום ישראלי
את שמעת מה שהוא הסביר עכשיו? הוא אמר - - -
משה לוי
הנפטרים של עין שמר, הם לא נקברו בקיבוץ. קראו לזה עין שמר, כי זה היה סמוך לקיבוץ עין שמר, מעברת עין שמר ישבה בבסיס של האנגלים שהתפנה מעין שמר. היו - - - שעמדו ריקים, אז הם הכניסו לשם את האנשים. ברגע שהם פינו את המעברה מי שנשארו שם זה התימנים ואלה שבאו מעירק, מפרס, אשכנזים מהשואה, שנשארו שם במרכז מה שנקרא גריאטרי, הפכו את זה למלב"ן, לבית חולים גריאטרי. אמא שלי עבדה שם.
שלום ישראלי
איפה שהיינו קודם, לפי מה שהוא טוען שם הייתה הקבורה של עין שמר.
משה לוי
בדיוק, לא בקיבוץ.
שלום ישראלי
זה לא מלב"ן.
אורית מסמי
אז איזה ילדי תימן נקברו פה?
משה לוי
חלק מהם. המקום הזה הוקצה גם לקבורה כי לא - - - שיש שם מקום, אז באו והקימו גם את זה. תוך כדי בנו גם פה וגם שם - - -
היו"ר נורית קורן
אז בעין שמר עצמו, אם יש שם, זה של הקיבוץ.
משה לוי
לא של הקיבוץ.
קריאה
חבר'ה, אל תבלבלו.
היו"ר נורית קורן
רגע, אנחנו שואלים. סבלנות, אנחנו מקליטים פה, אז אחד אחד.
קריאה
שם קבורים אנשים של - - -
משה לוי
של הקיבוץ.
קריאה
לא של המעברה.
משה לוי
לא.
היו"ר נורית קורן
זה מה שרציתי לדעת. כלומר אם יש עכשיו את בית העלמין של עין שמר, זה הכול של הקיבוץ.
משה לוי
עכשיו תחליפו את השם מעין שמר לשער מנשה.
איתן כבל (המחנה הציוני)
משה, מה שאתה אומר, מה ששואלת גם חברתי, שבעצם אין מצב שמישהו אולי נקבר שם? יש מצב כזה?
משה לוי
נראה לך?
איתן כבל (המחנה הציוני)
אנחנו לא יודעים. אנחנו רק שואלים.
משה לוי
אין מצב. קוראים לזה עין שמר כי שדה התעופה במחנה הצבאי נקרא עין שמר, לפי הקיבוץ, אבל מי שקבור, המדינה קברה מהעולים ומהגריאטריים היו שם, זה במה שנקרא היום שער מנשה. זה המקום.
היו"ר נורית קורן
עכשיו אם אנחנו מחפשים ילדים, יש מצב שהם יהיו כאן.
משה לוי
יכול להיות, חלק.
איתן כבל (המחנה הציוני)
יש מיפוי של זה בכלל?
היו"ר נורית קורן
לא, אין פה מיפוי, אין פה שום דבר.
מירב שמעון
ואין גם מי שיתחזק את המקום.
איתן כבל (המחנה הציוני)
זה אני רואה.
היו"ר נורית קורן
אין ספרים, אין כלום ואין שום אחזקה. הוא ניקה פחות או יותר, אחרי שפנינו למועצה, פנו אליו והוא ניקה פה. עכשיו צריך לדאוג פה לתקציב כדי שזה ייראה נורמלי. אני לא יודעת אם עברת וראית - - -
איתן כבל (המחנה הציוני)
ראיתי.
אורית מסמי
אני מוכנה להביא את אנשי המקצוע שלנו - - -
איתן כבל (המחנה הציוני)
אין מיפוי אפילו פה - - -
משה לוי
לא. היום יש אמצעים קלים. היום באים עם רחפן מלמעלה, מצלמים ו - - -
אורית מסמי
זה לא בדיוק. צריך להוריד פה - - -
משה לוי
בסדר, בהתחלה לראות את המפה הכללית, לאחר מכן לקחת מדידות, אחרי המדידות לוקחים את השמות, מתאימים. כמו שעשיתי אצלי, התאמתי שם למצבה, כמה שיכולתי ו - - -
מירב שמעון
מה העלות, אורית, שאת מעריכה שדרוש לדבר כזה?
משה לוי
יש אנשים שפוקדים פה את המקום הזה כל שבוע, יש כאלה שכן ייתנו את הכלים שלהם פה. אפשר לפרסם מודעה בעיתון, מי שחושב שהיה או מכיר, מזהה את הקבר של המשפחה שלו - - -
אורית מסמי
אבל קודם בוא נעשה מיפוי ואז נפרסם.
משה לוי
כן, ודאי.
צבי חסיד
אמרת שיש רשימות, קופי על קופי, שקיימות אצלך.
אורית מסמי
כן, את זה אתה תיתן לנו.
היו"ר נורית קורן
אתה חייב למצוא את זה כדי שאנחנו נוכל לעשות הצלבה של הכול.
אורית מסמי
שחמי ייתן לנו גם ונעשה הצלבה של הכול.
מירב שמעון
אתה תוכל להעביר לוועדה העתקים? כי אנחנו מחפשים - - -
משה לוי
אני חושב שאני אמצא את זה. אני אמצא את זה.
מירב שמעון
לסרוק ולהעביר לנו?
היו"ר נורית קורן
כן, זה ממש חשוב, כי אולי ככה נוכל להגיע לשמות. במעברה קרס גג וארבעה אנשים נהרגו, אז אנחנו דיברנו כאן עם מישהי שסבא שלה קבור כאן והיא אמרה לנו שאבא שלה מגיע פעם בשנה, אז הנה, אתה רואה שיש כאן מצבה מסודרת.
איתן כבל (המחנה הציוני)
כן.
היו"ר נורית קורן
אז אנחנו מניחים שזה גם פה. השם קצת ככה מרמז על השמות.
אורית מסמי
את זה אפשר לחשוף.
היו"ר נורית קורן
כן, זה כנראה, אחד, שניים, שלושה, הרביעי גם. כי סביר להניח שקברו אותם באותו יום, אחד אחרי השני. עכשיו, המשפחות מחפשות, בגלל שאין שום רישום אנחנו לא יכולים להגיד להם, הנה, זה פה. אז אתה מבין שבעצם אנחנו מתקנים פה את כל העוול שנעשה באותם ימים, שלא נתנו למשפחות, אם זה היה ילדים וגם אם זה היה מבוגרים שקרה אסון - - -
איתן כבל (המחנה הציוני)
לא נתנו מידע.
היו"ר נורית קורן
לא, לא נתנו להם לקבור אותם, להשתתף אפילו בלוויה. כמה זה נורא. ועכשיו אני חושבת שצריך, הכבוד של האנשים שקבורים פה, שלפחות יהיה השם שלהם, כמו בן אדם.
איתן כבל (המחנה הציוני)
בטח.
היו"ר נורית קורן
אז אני מודה לך, אני מודה גם ליצחק ישי, שהוא מהמשרד לשירותי דת. הוא משתתף בוועדה כל הזמן, הוא בא, הוא התריע על הסיפור הזה, בזכותו אנחנו נמצאים פה היום וגם אני פניתי למשרד לשירותי דת לבוא לכאן ולנקות ולסדר. אני מקווה שאנחנו נוכל באמת להביא סכום כסף, שזה לא ייראה ככה.

אני רוצה גם להודות לאורית מסמי, שהיא מלווה אותנו כאן, ולכל האנשים של חברה קדישא, גם של כרכור, גם של פרדס חנה, שבאו איתנו והראו לנו בסבלנות את הכול.

עכשיו בואו נראה כאן. וואו, אני לא מאמינה. תקשיבו, זה רק מראה - - - לפני חודש אני הייתי בבית העלמין בחגי דוד, משפחת ג'ראפי מצאו אחרי 68 שנה, וזה לא רחוק מזה. זה פשוט לא ייאמן. תראו כמה חשוב למשפחה שיהיה להם קבר לבכות עליו. ושוב ושוב אני אומרת, זה הדבר החשוב, שאם כבר נקברו הילדים או נקברו אנשים מהמשפחה, שלמשפחה יהיה קבר לבוא, להגיד קדיש ולעשות אזכרה. זה פשוט לא ייאמן, תראו מה זה.
משה לוי
כנראה ניקו את זה.
אורית מסמי
כן, זה המקור, המקורי, שתלו את זה בתוך המצבה.
היו"ר נורית קורן
לא ייאמן. בעצם אנחנו רואים שקברו, רק עכשיו צריך למצוא את כל המסמכים כדי שנוכל לתאם.
שלום ישראלי
מה שרשמתם זה אצל חמי במשרד. אז אם אתם רוצים, זה בכפר פינס, זה קרוב לפה, ניגש לשם.
היו"ר נורית קורן
ניגש לשם, נעשה את הסיכום ונראה מה חמי עוד יכול לספר ונסיים את הסיור.

(בהמשך הסיור)
היו"ר נורית קורן
בית העלמין הישן, ופה קברו את כל הנפטרים שנפטרו בעין שמר. אין כאן הבדלה בין ילדים לבין מבוגרים ואנחנו חיפשנו את הקברים של ארבעה גברים שנהרגו כאשר קרס הגג ב-1950, ירד שלג והגג קרס עליהם, הם בדיוק ישבו לאכול. המשפחות, לא כולם ידעו איפה הקבר. פה יש ארבעה קברים, יש קבר אחד, שניים, פה שלום חממי, כן זיהו אותו והמשפחה עשתה מצבה, וכנראה פה הרביעי. הוא נמצא כאן, כנראה שזה הסבא של רחל דותן.
מירב שמעון
זה כנראה הסבא.
היו"ר נורית קורן
זה הקבר. תראו, זה 1950, עד היום, 3.2, זה המועד שקרס הגג, לכן אנחנו יודעים שאלה ארבעת הקברים. אנחנו ננסה לנקות את הכתוביות ולדעת בדיוק מי קבור פה. המשרד לשירותי דת, אנחנו נבקש ממנו תקציב כדי להביא ולסדר פה את כל בית העלמין הזה. הזנחה פושעת, חייבים לסדר, חייבים שהמשפחות תדענה מי קבור פה וסוף סוף יהיה להם קבר לבכות. אנחנו רואים שפה, אחרי 63 שנה המשפחה מצאה, ושם גם כן איזה נכד הקים את המצבה. אנחנו צריכים לסדר את זה. אני אמשיך ואפעל למען כל המשפחות, שיידעו היכן יקירם.

(בישיבה)
היו"ר נורית קורן
אז אנחנו מסכמים את הסיור. תודה רבה לכולכם שהגעתם לפה. מה שהכי השאיר בנו רושם זה בית העלמין האחרון של כפר פינס-כרכור - - -
נחמיה כהן
לא, רק כרכור. כרכור-עין שמר, ככה קוראים לזה.
היו"ר נורית קורן
כרכור-עין שמר, אוקיי, שבעצם אנחנו רואים ששם אין מי שיתחזק, אין מי שעושה. אנחנו הגענו אליך, חמי, כי רצינו לדעת אם יש איזה שהוא ניקוי או משהו ואני רואה שיש סיבה. אז בוא, תספר לנו פחות או יותר.
יצחק ישי
אני רק רוצה לשבח את חמי, מאחר שאנחנו לפני כמה שנים פנינו לרשות שתקצה את הקרקע לחמי וראש הרשות סירב, ולא ניכנס פה כרגע, כי באמת הוא עבר משהו ונאחל לו רפואה שלמה. אנחנו ביקשנו מראש הרשות, בגלל שזה בתחום סמכותו להעביר את ההקצאה לנחמיה מכפר פינס שהביע מתוך ציונות אפשרות לטפל בזה והוא באמת לפני כל חג מרסס, מנקה, וכשראינו שהיה סירוב ביקשנו מחמי לעשות מיפוי, גם עובד שיצא לפנסיה אצלנו עזר במיפוי. נכון לעכשיו יתחלף ראש רשות, אנחנו נשב איתו כמובן ואם יושב ראש הרשות יקצה את זה לחברה שאנחנו נרצה, אם זה הוא או שזה - - - נשקיע בעזרת ה' כסף ונעשה כמו שצריך שבית עלמין צריך להיראות. אבל באמת עד היום מי שתחזק את זה ברמה סבירה ועשה מיפוי, יחד עם עובד שלנו, זה נחמיה.
נחמיה כהן
טוב, אז ככה, באמת יצחק פנה אליי לפני שלוש שנים שאין בעל בית לבית העלמין הזה והמועצה המקומית פרדס חנה מתעלמת ואני, במסגרת העיסוקים שלי בבתי עלמין, יש לי תשעה כאלה במרחב, תשעה שאני אחראי, יש עוד חמישה של הקיבוצים, אבל תשעה בתי עלמין, שער מנשה ועוד שמונה יישובים שאנחנו מנהלים ומתחזקים ולקחנו גם את זה. ריססנו קיץ וחורף, קצת גזמנו אתהעצים, לא יותר מדי.

חיפשנו את המיפוי, היה יהודי במשרד שקוראים לו יהודה אסף, פניתי אליו, הוא אמר שהוא קיבל איזה רשימות. תרשמו לכם, היה יהודי, קראו לו צדוק, הוא נפטר לפני מספר שנים, לפני משה לוי, לא יודע מה קורה עם הניירת, אני יודע שהוא היה בקשר בזמנו עם הוועדה. דיברתי עם אבא שלי, שיהיה בריא, שהיה ראש מועצה פה לפני 20 שנה והוא עדיין זוכר, הוא אומר שהיה פה ואפילו באו ופתחו קברים.
היו"ר נורית קורן
כן, אמרו לי שפתחו פה.
נחמיה כהן
יפה. שאלתי אותו 'יש חומר?' הוא אמר 'הכול נשאר אצל צדוק', לא אצלו. בקיצור, אני קיבלתי - - -
קריאה
אולי בוועדה יש.
אורית מסמי
נכון, בוועדה.
היו"ר נורית קורן
אנחנו ננסה.
נחמיה כהן
אני קיבלתי שרטוט על A4 קטן, צילום מצב של הקברים, חילקתי את זה לשני דפים ובמסגרת עבודת קיץ של סטודנטית ביקשתי ממנה שתמספר את הקברים ותעלה שם שם שורה שורה. היא עשתה קובץ אקסל, הכנסנו את כל המספור ואת כל השמות, לאחר מכן, יש לנו מערכת כרמל, של ניהול בתי עלמין, ולנו יש שני בתי עלמין, 1 ו-2, קראו לזה בית עלמין 3 והכנסנו את כל החומר לפי הנתונים שיש לנו פה לתוך המחשב. ואז אנחנו יודעים לפי שם ושם משפחה או תאריך פטירה, הכרמל, אם הוא מצליח לזהות. אבל הרשימות יותר חזקות ולא תמיד מה שהקלידו, לא יודע, במקום 'יעקב' כתבו משהו אחר ומספיק רק שם אחד שבן אדם שמכיר ויודע את המשפחה ולפי שם אחד, שהוא היה פרטי וכתבו אותו משפחה, או משהו כזה, או על שם הסבא ולא על שם האבא, היו פה מקרים שאנשים מצאו וזיהו את הקברים שלהם.

אז מה שעשינו, מספרנו, עשינו קובץ אקסל לפי מספר קבר, מ-1 עד 600 ומשהו, מצד שני עשינו קובץ אקסל לפי שם משפחה ויש לנו קובץ אקסל לפי תאריך פטירה, לפי המידע שיש לנו ברשימות אז אפשר לקבל את זה במייל, קובץ כזה, קובץ אחר, עוזר בהחלט. כשבאים לחפש, אתה אומר תש"כ, תשי"ט, אז אתה מחפש בתקופה, אתה לא רץ סתם.

זהו, זה מה שאנחנו מצאנו, זה מה שאנחנו עושים. דרך אגב, גם ב'שער מנשה' לפני חצי שנה, משפחה שבאה, הם טוענים ש-50 שנה הם לא בארץ והצלחנו למצוא את זה. זה גם ילדי תימן, היה מאוד מרגש, אבל זה רק בודדים. זה לא מעיד על הכלל.
היו"ר נורית קורן
יש לנו עכשיו את ארבעת הקברים של הקריסה של הגג, אם אפשר לדעת, אנחנו יודעים שאחד זה שלום חממי. חממי זה המשפחה, יש שם את המצבה, יש לו מצבה. יש שם עוד שלושה שאין להם מצבה.
נחמיה כהן
איזה מספר המצבה?
היו"ר נורית קורן
אני לא יודעת. אני לא יכולה לדעת. היא תראה לפי 'שלום חממי'.
אורית מסמי
אפשר לראות גם בשרטוט. בשרטוט שלך זה ממש קרוב לגדר.
היו"ר נורית קורן
היא הייתה שורה אחת לפני אחרונה, שנייה מהסוף.
נחמיה כהן
שנייה מהסוף? זה ההתחלה. בסוף בסוף בסוף?
היו"ר נורית קורן
כן. בוא נראה כאן.
אורית מסמי
באלפון.
מירב שמעון
יחיא יוסף סאלם זה ה - - -
אורית מסמי
אז ב-ס', חפשי ב-ס', סאלם.
היו"ר נורית קורן
לא, המשפחה היא חממי.
מירב שמעון
חממי זה המצבה שהכינו כבר.
נחמיה כהן
בסדר, אני רוצה לדעת איזה אזור זה. איזה שנה?
היו"ר נורית קורן
הנה, חממי. סאלם דוד, זה זה?
נחמיה כהן
כן.
היו"ר נורית קורן
מה היה כתוב?
נחמיה כהן
תש"י.
אורית מסמי
מה כתוב על המצבה?
נחמיה כהן
תש"י, 50'.
היו"ר נורית קורן
אז זה זה. אז מה זה אומר? זה המספר, 33. זה הקבר.
נחמיה כהן
הוא פה.
היו"ר נורית קורן
אז עכשיו אנחנו רוצים לדעת אחד לפניו.
אורית מסמי
הנה, סולימאן חיים, מוסא שודיה ואלנה יחיא יוסף.
מירב שמעון
אלנה לא תואם.
נחמיה כהן
אז אולי זה אילנה, אולי זה ירדנה.
אורית מסמי
זה לא אילנה.
נחמיה כהן
גבר?
מירב שמעון
זה סאלם יחיא יוסף ותאריך הפטירה הוא אותו תאריך.
נחמיה כהן
תש"י? הנה, אותו יום.
היו"ר נורית קורן
אז רגע, גם אישה הייתה?
נחמיה כהן
זה לא אילנה, זה שם אחר, מישהו טעה. יחיא יוסף, אם יש לך פה תש"י.
קריאה
נפטר ב-3 בפברואר 1950. בתעודת הפטירה רשום.
נחמיה כהן
ט"ז שבט, כתוב.
קריאה
חמי, זה בדיוק התאריך הלועזי.
נחמיה כהן
הנה, נעמה בדקה.
מירב שמעון
זה התאריך הלועזי. אז ה'אלנה' לא נכון.
מאיר אמסלם
גם, נורית, אני לא זוכר שנתקלתי אי פעם בתימנייה מהתקופה ההיא שקראו לה אלנה.
נחמיה כהן
לא, זה טעות סופר.
קריאה
זה אמור להיות סאלם.
נחמיה כהן
כתוב סאלם דוד.
היו"ר נורית קורן
כן, לפי זה אנחנו מנסים למצוא מי ליד.
מירב שמעון
אלה של האדון?
שירלי בראשי
היה עוד אחד בשם מעודה. רחל דותן אמרה.
נחמיה כהן
אנחנו נעביר את כל קובץ האקסל. לטובת עם ישראל, לא לאף אחד אחר.
שירלי בראשי
מאיזה שנה מעודה? ארבעת ההרוגים.
היו"ר נורית קורן
אין פה מעודה.
קריאה
שמות המשפחה לפי א'-ב'?
נחמיה כהן
כל משפחה לפי א'-ב'. איזה שם נוסף יש לך חוץ ממעודה?
שירלי בראשי
לא, רק שם המשפחה.
נחמיה כהן
אז תסתכלי בפרטי.
היו"ר נורית קורן
לא, מעודה זה שם משפחה.
נחמיה כהן
אז אולי כתבו בפרטי. את יודעת איך זה. שוודיה, מה זה שוודיה.
היו"ר נורית קורן
שודיה.
נחמיה כהן
שודיה, אתם יודעים מי זה? שודיה שמעון.
היו"ר נורית קורן
לא. יש פה הרבה תימנים.
נחמיה כהן
נכון, יחיא ונהרי.
היו"ר נורית קורן
כן.
נחמיה כהן
אהרון יוסף מורי, זה גם תימני.
היו"ר נורית קורן
כן. טוב, אתה תיתן לנו את זה ואנחנו נשב ונראה מול השמות שאצלנו מחפשים אנשים.
נחמיה כהן
כן, בבקשה. תקשיבי, סעידי יוסף, זה הכול תימנים.
היו"ר נורית קורן
אבל אנחנו לא יכולים לדעת אם זה - - - נכון? כולם קבורים שם?
קריאה
בלי קשר - - - להביא מזור למשפחות.
היו"ר נורית קורן
טוב, אוקיי.
נחמיה כהן
אלה הממצאים שיש לנו, אנחנו נצלם לכם את זה בצבע, ניתן לך - - -
אליהו יצחק
כל מי שמעין שמר קבור פה? בחלקה שהיינו עכשיו?
נחמיה כהן
יש כאלה שקבורים פה בכרכור, עין שמר ושער מנשה. הייתה מעברה בעין שמר, זה לא עין שמר האמיתי. יש כאלה שקבורים בפרדס חנה, אני לא יודע.
אליהו יצחק
כל זה איפה שהיינו עכשיו, האחרון?
נחמיה כהן
כן, זה השטח, שתי החלקות יחד.
אורית מסמי
זאת הרשימה שמשה לוי מחזיק ביד או שאצלו יש משהו אחר?
נחמיה כהן
אני לא יודע מה הוא מחזיק ביד. מה משה לוי מחזיק ביד?
אורית מסמי
אנחנו לא יודעים. הוא לא יודע, אנחנו לא יודעים.
קריאה
לא יודע, הוא אמר שהוא יבוא לפה, יביא את זה.
היו"ר נורית קורן
חברים, אני רוצה לסכם. יש לי רק עוד שאלה אחת, איפה שראינו שיש משטח ישר, שאין שם מצבות. אתה לא יודע אם יש שם קברים?
נחמיה כהן
אני לא יודע, לא הייתי - - -
אורית מסמי
אבל ג'מילי אמר שהוא זוכר שיש שם מצבות, ואני אומרת לך גם מניסיון של שיקום בתי עלמין עתיקים, לפעמים כשאת חופרת קצת, את מגיעה למצבות שלמטה. יש שם סחף והסחף מכסה את המצבות.
נחמיה כהן
בהחלט יכול להיות.
אורית מסמי
הוא אומר שהוא זוכר שהיה. לקחתי את הטלפון שלו כדי שהוא יוכל לבוא ולהעיד איפה הוא זכר שהיו מצבות.
היו"ר נורית קורן
מעולה. אני רוצה לסכם את הסיור שלנו. אני רוצה באמת להודות לך, אורית, מפורום חברות קדישא, וגם לך יוסי ולך שלום, על העבודה שעשיתם פה, לבוא ולהסביר לנו ולהראות לנו את כל הקברים. המזעזע ביותר היה בית העלמין שהוזנח שנים על גבי שנים על ידי המדינה, בעצם נאמר לנו, על ידך, אורית, שזה המקום היחיד שהמדינה היא בעצמה קברה שם ולא על ידי חברה קדישא.

אני צריכה לציין פה את השר לשירותי דת, חבר הכנסת דוד אזולאי, שברגע שפניתי אליו עם בית העלמין הזה ואמרתי לו שצריך להסדיר, הוא מיד פעל כדי שתהיה שם תחזוקה או משהו. מכאן נאחל לו רפואה שלמה, כי הוא היה אמור להיות איתנו כאן, לכן הסיור התעכב. אני רואה שבשילוב של המשרד לשירותי דת וגם שלך, חמי, יש לנו כאן מיפוי של כל הקברים שיש על פי שמות. אנחנו עכשיו נצטרך לפנות גם למשרד הפנים ולראות מה יש, איזה שמות, כי אין לנו תעודות זהות, אין לנו פרטים טובים שנוכל לאתר וננסה לאתר פה את שלושה ההרוגים הנותרים מהאסון של קריסת הגג ב-1950 בחדר האוכל. ירד שלג והגג קרס בעקבות השלג.

אז אנחנו נמשיך ונפעל ואני מודה לכם שוב, גם ליצחק ישי, מהמשרד לשירותי דת, שעשית הכול על מנת שהוועדה תגיע לכאן ואנחנו ננסה לדאוג לתקציב על מנת שיהיו שמות מסודרים על המצבות ושבית העלמין הזה יתוחזק. אני חושבת שזה הכבוד של מדינת ישראל, שסוף סוף בית העלמין הזה יהיה מתוחזק כמו שצריך והמשפחות תדענה שפה קבורים האנשים. אנחנו ראינו בסיור, אגב, שהייתה שם משפחה אחת שכתבה על המצבה שאחרי 63 שנה הם מצאו את מקום הקבורה, אז תראו כמה זה חשוב לאנשים שבאמת יהיה להם קבר.

אז תודה רבה לכולם, אני אסיים פה ואני באמת מודה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 15:00.

קוד המקור של הנתונים