ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 01/05/2018

מחדל זיהום האויר בפתח תקווה

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-05-13OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 610

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, ט"ז באייר התשע"ח (01 במאי 2018), שעה 13:14
סדר היום
מחדל זיהום האוויר בפתח תקווה
נכחו
חברי הוועדה: יואב קיש – היו"ר

יעל כהן-פארן
חברי הכנסת
נורית קורן
מוזמנים
יעל אורן - מנהלת תחום פסולת מסוכנת, המשרד להגנת הסביבה

רבקה ליכטמן - מנהלת תחום פיקוח ואכיפה מחוז מרכז, המשרד להגנת הסביבה

רועי טל - מנהל תחום תעשיות מחוז מרכז, המשרד להגנת הסביבה

גדעון מזור - מנהל מחוז מרכז, המשרד להגנת הסביבה

עינב אהרוני - לשכה משפטית, המשרד להגנת הסביבה

נטע דרורי - עו"ד, לשכה משפטית, המשרד להגנת הסביבה

זוהר שקלים - יועצת משפטית למחוז מרכז, המשרד להגנת הסביבה

גיא לסט - ראש תחום מניעת זיהום אוויר, המשרד להגנת הסביבה

גיתית פנקס הלמר - דוברת, המשרד להגנת הסביבה

ניר ברטל - ראש ענף ביטוח כללי, משרד האוצר

תמרה לב - יועצת מדעית למשנה ליועמ"ש, משרד המשפטים

איזבלה קרקיס - מנהלת מח' אפידמיולוגיה סביבתית, משרד הבריאות

איציק ברוורמן - ראש העיר, עיריית פתח תקוה

אורנה דוידאי - סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק איכות הסביבה, עיריית פתח תקוה, פורום ה-15

אהוד שטיין - מנהל אגף איכות הסביבה, עיריית פתח תקוה, פורום ה-15

רמי גרינברג - חבר מועצת העיר פתח תקווה

אינה פישר - מנהלת מח' איכות אויר, עיריית פתח תקוה, פורום ה-15

עידן דורון - סגן מנהל מח' שירות לתושב ועוזר ראש העיר, עיריית פתח תקווה

אבנר לינדר - תושב אם המושבות וחבר בצוות הפעולה של תושבי השכונה

אור שטיבלמן - משפטנית, תושבת אם המושבות וחברה בצוות הפעולה של תושבי השכונה

יעל דויד - ביולוגית, תושבת אם המושבות וחברה בצוות הפעולה של תושבי השכונה

יניב חליבה - תושב אם המושבות וחבר בצוות הפעולה של תושבי השכונה

ליאורה לייבוביץ' - תושבת העיר פתח תקווה

שרה קריכלי - תושבת אם המושבות

שי שטרק - תושב פתח תקווה

שלומי לנגר - ראש מועצת אורנית

גיתית הירש - החברה להגנת הטבע

ג'מילה הרדל ואכים - מנהלת, עמותת אזרחים למען הסביבה

איל עופר - עו"ד, ראש הקליניקה הסביבתית, המרכז האקדמי למשפט ועסקים - הקליניקה לזכויות עצורים

טל יעבץ - סטודנטית בקליניקה לשינוי מדיניות, המרכז האקדמי למשפט ועסקים - הקליניקה לזכויות עצורי

מרים עליימי שחאדה - סטודנטית בקליניקה, המרכז האקדמי למשפט ועסקים - הקליניקה לזכויות עצורי

אחמד מינדאווי מסאלחה - סטודנט למשפטים, המרכז האקדמי למשפט ועסקים - הקליניקה לזכויות עצורים

איזבלה איליזרוב - סטודנטית, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים - הקליניקה לזכויות עצורים

רעות ברג - רכזת פעילות, המשמר החברתי

יהושע שלמה זוהר - שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את פורום ה-15 הערים העצמאיות

יהודה כהן - שדלן/ית (י.כ שירותי לובינג ויחסי ציבור), מייצג/ת את התאחדות קבלני השיפוצים
ייעוץ משפטי
לירון אדלר
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
רותם צור, חבר תרגומים

מחדל זיהום האוויר בפתח תקווה
היו"ר יואב קיש
שלום לכולם, צהריים טובים. אני שמח לראות פה את כולם. אנחנו פותחים פה את הדיון, אני רוצה להגיד כמה מילים בפתח הדברים. ראשית, רק שאנשים יבינו, אני נחשפתי לאירוע הזה של הבעיה של זיהום האוויר באם המושבות בפתח תקווה כבר, אני חושב שאיזה שנה פלוס, עם פניות של ציבור בעניין הזה ללשכה שלי, אני חושב שזה היה לפני שנה שבא אליי רמי גרינברג, שהוא חבר מועצת העיר פתח תקווה, בעניין הזה וביקש ממני לקדם את זה, אז עוד לא הייתי יושב ראש ועדת הפנים.

אני אומר את זה גם כגילוי נאות, אני מכיר פה גם כמובן את ראש העיר, איציק ברוורמן, ואורנה, וגם את רמי, אני תושב רמת גן, שכנים של פתח תקווה, וכמובן שאנחנו גם בסיטואציה של לפני בחירות והכל מתוח. אני מבקש, כולם בעניין הזה, אני מבקש לשים את הדברים הרגישים האלה בצד ואני כן מתכוון באמת לגעת בנושא הזה בצורה הכי מקצועית שאפשר, כי זו המטרה של הדיון הזה והמטרה של העבודה שאנחנו עושים פה.

הנושא, כמו שאמרתי, כבר אז פנו אליי. לאחר שגם נכנסנו קצת יותר לעומק ודיברנו עם המשרד להגנת הסביבה, מי פה מהגנת הסביבה? תציג את עצמך רק.
גדעון מזור
גדעון מזור, מנהל מחוז מרכז, ויש עוד נציגים נוספים.
היו"ר יואב קיש
אני דיברתי גם עם המנכ"ל על זה, והייתה לי שיחה איתו ספציפית על העניין, אבל כמובן שאתם גורם מאוד משמעותי לעניין הזה. מבחינת סדר הזמנים, אני קודם כל מתנצל על האיחור, אנחנו פה ביום מאוד מאוד עמוס ואני רץ מישיבה לישיבה. אני עוד פעם מתנצל על העיכוב, היה דיון של שעה, אנחנו ננסה לראות, יכול להיות שנצטרך קצת לקצר בשביל לחתוך את העיכוב, בכל מקרה כל אחד שיהיה חשוב לו לדבר, שמבקש להירשם, אז נא שיירשם.

מבחינת סדר הדברים, מה שאני מבקש זה בעצם, חבר מועצת העיר רמי גרינברג, אתה תציג את העניין שביקשת לקדם בנושא של הטיפול בנושא של זיהום האוויר, לאחר מכן אני מציע שנשמע את משרד הגנת הסביבה ואז את ראש העיר. זה נראה לי סדר הדברים, אורנה, אם את רוצה גם אחרי זה, כמובן. אז רמי גרינברג, בבקשה.
רמי גרינברג
צהריים טובים. קודם כל באמת תודה על היוזמה ועל הנכונות לבוא ולהעלות את זה פה. זו בעיה קשה ומקיפה וצריך להבין, שכונת אם המושבות בפתח תקווה זו שכונה שהיא למעשה כמו עיר קטנה. יש שמה קרוב ל-30,000 תושבים, אם נדבר על זה, גם השכונות הסמוכות נוספות לאזור הבעיה, יש גם את נווה דקלים ושיפר, גם שכונות שיש בהן את הבעיה הזאת, שהם סובלים מהבעיה הזאת. מדובר בשורה תחתונה בעשרות אלפי תושבים, אלפי ילדים ונערים, שכבר בשנתיים האחרונות קיימת שם מצוקה קשה מאוד בנושא הזה של זיהום אוויר, ריחות, על כל המשתמע מכך.

הנושא הזה עלה בצורה מאוד חזקה כבר לפני שנתיים. לפני שנתיים הנושא עלה, קם שם ועד פעולה, ועד מאבק, שהתחילו להתעסק בנושא.
היו"ר יואב קיש
יש פה מישהו מוועד הפעולה, דרך אגב?
קריאה
אנחנו.
רמי גרינברג
יש פה כן, יש פה את שי שטרק, יש פה את גיורא, יש פה עוד חברים.
היו"ר יואב קיש
אוקיי, בסדר.
רמי גרינברג
והתחילו לבוא ובאמת העלו את הדברים והציפו את הבעיות האלה ובזמנו פנו ישר לעירייה, כי יש את האגף לאיכות הסביבה עירוני, שזה חלק מהותי מהתפקיד שלו, לבוא ולטפל בפניות כאלה ובעיות כאלה, הם אלה שאחראים ואמונים על כל הנושא של זיהום אוויר וריחות, בטח על המפעלים השונים שנמצאים באזור התעשייה, והפנייה הייתה לעירייה. התושבים עצמם הם ישירות פנו לעירייה. ובאמת בזמנו, לפני שנתיים בערך, העירייה הלכה ועשתה דו"ח של בדיקה של הנושאים עם חברת גלית. יצא דו"ח לפני שנתיים של חברת גלית, פחות או יותר, שהצביע על זה שבאמת באזור הזה של המפעלים קיימת בעיה בנושא הזה של ריחות, שבצורה כזו או אחרת מסביב למפעלים יש את הבעיה הזו.

הדו"ח הזה עלה לאתר של העירייה באגף לאיכות הסביבה, תושבים הצליחו להוריד אותו, הדו"ח הזה קיים בידיים שלהם, הם ראו מה כתוב שם, ראו את הבעיות, ומאז שהדו"ח הזה יצא העירייה פתאום שינתה את הגישה למרות הדו"ח הזה, שקיים מלפני שנתיים, שהעירייה עשתה אותו, לא התושבים. התושבים על סמך אותו דו"ח דרשו באמת פעולות ומאז העירייה שינתה כיוון מסוים לא בהתאם לדו"ח, ואמרה 'נכון, אנחנו עושים את הבדיקות שלנו, שמים מכשירי ניטור בצורה כזו או אחרת, עושים בדיקות, אבל אנחנו לא באמת חושבים שיש איזושהי בעיה, או שמגלים שיש בעיה שקיימת שמה'. והם התחילו לעסוק בכל מיני תהליכים שאולי הבעיה היא מאזורים שהם לא מפתח תקווה, מכפר קאסם, מקלקיליה, אולי אפילו יותר רחוק מזה, ואמרו 'לא, הבעיה כנראה לא מפתח תקווה, אנחנו בודקים, לא מוצאים כלום'. למרות אותו דו"ח של גלית, שהיה והצביע על זה, לפני שנתיים אני מדבר, שיש כנראה סיכוי לבעיה מסוימת.

דרך אגב, במהלך השנתיים האלה עשו כל מיני בדיקות ניטור, גם המשרד להגנת הסביבה, הם עשו את זה בתוך השכונה, עשו את זה בתוך שכונת אם המושבות, ופחות עשו את זה באזור התעשייה, איפה שיש את המפעלים, שלטענת התושבים, שהיו מאוד פעילים, והם בעצמם הלכו ורצו לשמה כל ערב, וכל פעם שהייתה הבעיה היו מגיעים ליד המפעלים ומצלמים ומסריטים ומראים את הבעיות שיש שמה, למרות כל זה לא נעשתה באמת פעילות אמיתית למנוע את הנושא הזה. יתרה מזאת, באיזשהו שלב גם כל מיני אנשים, שיש קשר כזה או אחר, זה פחות רלוונטי, לעירייה, ייצגו את המפעלים וגם אפילו ניהלו תביעת דיבה נגד מובילת המאבק בזמנו, הגברת ענת זנזורי. הם ניהלו נגדה תביעת דיבה כדי להשתיק את המאבק הזה. אני לא אומר דברים שהם סודיים, אלה דברים גלויים, יש מסמכים על הכול.

ראינו שזה לא עוזר, פנינו, פניתי גם אני בזמנו לשר זאב אלקין, השר להגנת הסביבה, שבאמת גם נרתם לנושא מהר מאוד, וקיים איתנו פגישה, איתי ועם ועד הפעולה בנושא הזה מטעם התושבים, קיימנו דיון בלשכה בירושלים, והוחלט שמה שהמשרד יעשה הוא בדיקה עצמאית שלו, לא תלויה בשום דבר. ובאמת המשרד סיים את הבדיקה הזאת לפני זמן לא רב ומהבדיקה הזאת עלו נתונים שבאמת הצביעו על המפעלים כיכול להיות מקור מאוד בעייתי בנושא הזה.
היו"ר יואב קיש
כן. שלום לחברות הכנסת. הדו"ח של הבדיקה נמצא, מה-21 למרץ 2018. כן, בבקשה.
רמי גרינברג
ואז באמת יצא דו"ח שאומר שכנראה התושבים לא הזו, לא סיפרו סיפורים, לא שיקרו, לא פעלו ממניעים פוליטיים, אלא באמת סך הכל בסופו של יום באו והריחו דבר שקיים והם עשו הכל להילחם על איכות החיים שלהם ועל איכות החיים של הילדים שלהם. הדו"ח הזה שהוא דו"ח שאף אחד לא יכול לערער עליו, הוא לא מטעם העירייה והוא לא מטעם ועד הפעולה או תושבים אחרים, זה דו"ח באמת שבא והיה דו"ח מקצועי והצביע על הבעיה.

בעקבות הדו"ח הזה באמת נחשף המחדל, שזה העיקר של הדיון, למרות שהדו"ח של חברת גלית לפני שנתיים, שבמשך שנתיים כשהתושבים נלחמים ודורשים לפתור את הבעיה, מטעם הרשות המקומית, שצריכה לטפל בנושא הזה באופן ישיר, כי המשרד להגנת הסביבה הוא אחראי על כל הארץ, האגף לאיכות הסביבה או העירייה הם הגורם הראשוני שאמור לטפל באזורי התעשייה שלהם, במשך שנתיים למעשה לא הצליחו לבוא ולמצוא מה שבבדיקה פשוטה המשרד בסוף בא ומצא.

יתר על כן, אנחנו קיימנו דיונים במועצת העיר בנושא, והעלינו את זה במועצת העיר וביקשנו להקצות תקציבים לבדיקות האלה שבסוף המשרד להגנת הסביבה עשה. וגם בישיבות מועצה, כשזה עלה בדרישה כזאת, בעירייה הורידו את זה מסדר היום ולא עשו את הבדיקות האלה. התושבים עצמם עשו בדיקה נוספת מטעם חברת גלית, מכספם שלהם, ברגע שראו שהעירייה לא פועלת, בדצמבר 2017. שגם זה, גם הדו"ח הזה, הצביע שבאמת יש בעיה איפה שהתושבים טוענים, באזורי התעשייה. כמובן עכשיו הדו"ח הנוסף שהמשרד עשה גם מאשר את הדו"ח הזה ואת הדו"ח הראשון לפני שנתיים.

התושבים, אתה יודע, אין להם את האמצעים, אין להם את הכספים, אין להם את היכולות, ניסו מה שאפשר לעשות. היו פגישות והיו דיונים, אבל בפועל שנתיים ימים, תושבים שם, אני לא יודע איזה נזקים בלתי הפיכים, יש פה נציגים של משרד הבריאות, אז נוכל לשמוע, אני יודע שרופאי עיניים, מטעם השכנים שמעתי, באזור השכונה, אומרים שבשנתיים האלה עלו התלונות והבדיקות על נושא של עיניים ונשימה בעשרות אם לא מאות אחוזים. פנינו גם למשרד הבריאות, שיציג את הנתונים האלה, ומדברים על הדבר הזה. בסוף מדובר בחיים של אנשים, לא בפוליטיקה ולא בכלום, מדובר בחיים של אנשים, שיש אנשים שהתפקיד שלהם, הם מקבלים על זה משכורת, והתפקיד שלהם לבוא לדאוג לדברים האלה.

אם זה לא נעשה, אנחנו חושבים שיש פה נזק בלתי הפיך גם לבריאות של התושבים, ובהרבה מאוד פרמטרים אחרים. קח דוגמא גם בעניין של ערך הדירות, שם התושבים באם המושבות קנו את הדירות במיטב כספם, בהרבה מאוד כסף, וכל חוסר הטיפול הזה שבמשך שנתיים אנשים סובלים וזה עולה לכותרות, זה גם פוגע בסופו של דבר בתדמית של השכונה ובערך הדירות. אם היו מטפלים בזה כמו שצריך בזמן אמת וישר, כמו שבסוף כן התגלה שאפשר לטפל בזה, אני חושב שגם הבריאות הייתה נשמרת, גם איכות החיים של התושבים, גם ערך הדירות שלהם וגם התדמית של השכונה ושל העיר.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. אני רוצה לשמוע, כמו שאמרתי, את המשרד להגנת הסביבה. בבקשה, גדעון מזור.
גדעון מזור
כן. טוב, אז צהריים טובים. אנחנו מכירים את הנושא הזה באופן אינטנסיבי, איפשהו מהאזור של אוקטובר-נובמבר 2016, כשהתחילו באמת הרבה מאוד פניות של תושבים למשרד. אני יכול להגיד שבאותו זמן התלונות היו על משהו שהוא בין כימי לשרוף, לעוד כל מיני דברים, וזה גם נכנס לנו לתוך גל תלונות מאוד גדול בשרון על שריפות, וגם לנו לקח זמן - -
היו"ר יואב קיש
הדיון הבא הוא גם על שריפות.
גדעון מזור
- - בדיוק, הדיון הבא הוא גם - - -
היו"ר יואב קיש
דאגתי לשים את זה באותו יום.
גדעון מזור
אחד אחרי השני, כן.
נורית קורן (הליכוד)
מה, שריפת פסולת או שריפה?
היו"ר יואב קיש
פסולת.
גדעון מזור
כן, זה הסיפור שאז היינו פה.
היו"ר יואב קיש
הדיון הבא. כן, אבל בוא נחזור לעניינו.
גדעון מזור
אז אני אומר, אני חושב שגם לנו לקח טיפה זמן להבין שיש כאן משהו שהוא כנראה גם נוסף ומעבר לזה, ואיפה שהוא בסוף 2016 היו פניות, גם של העירייה וגם של התושבים, למשרד לבוא ולעשות בדיקות. אני צריך לציין שלאורך כל התקופה היו גם לא מעט מקרים שבהם כוננים, או של המשרד או של אגף איכות סביבה, יצאו לאירועים בזמן אמת וצריך להבין שלא פשוט לתפוס את זה בזמן אמת, כי מדובר פה במשהו שיש לו אופי של גלים ובין הזמן שאנשים מריחים את זה לזמן שמגיע כונן לפעמים הריח - - -
היו"ר יואב קיש
כמה זמן זה לוקח לכם לשלוח כונן לשטח?
גדעון מזור
כונן שלנו, אם זה שעות הערב, יכול להגיע גם לשעה.
היו"ר יואב קיש
ואחרי שעה הריח נעלם?
גדעון מזור
בחלק מהמקרים כן. בחלק מהמקרים זה היה אירועים של שריפות, ובחלק מהמקרים - - -
נורית קורן (הליכוד)
אז זהו, זה אירועים של שריפות או גלים של ריחות שבאים מאזור התעשייה? מה?
גדעון מזור
גם וגם, גם וגם. את יודעת, זה דברים שקשה מאוד לאפיין אותם.
נורית קורן (הליכוד)
לא, אבל מה שבדקתם עד עכשיו, מה?
גדעון מזור
אז אני תכף, אני אמשיך.
היו"ר יואב קיש
כן, בבקשה.
גדעון מזור
בסופו של דבר, בעקבות פניות גם של העירייה וגם של התושבים, יצאנו לסדרה של מדידות שנעשו ב- 2017, כאשר הצבנו - -
היו"ר יואב קיש
סוף 17' מן הסתם.
גדעון מזור
לא, אמצע 2017. אני מדבר איתך עוד משהו לפני כן.
היו"ר יואב קיש
זה לפני הדו"ח? אתה לא מדבר על הדו"ח.
גדעון מזור
לא, לפני, לפני. עשינו שם מדידה, גם כמה שבועות שבהם הייתה תחנת ניטור של המשרד, ובמקביל, מאחר ותחנת ניטור לא מודדת הכל - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
תחנת ניטור או דיגום?
גדעון מזור
מאחר שתחנת ניטור לא מודדת הכל נעשה גם דיגום, בשלושה תאריכים שונים, כאשר אנחנו מדברים על תקופה של מרץ עד מאי 2017. גם התוצאות של תחנת הניטור וגם התוצאות של הדיגום, לא הראו שיש איזשהן חריגות.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
רגע, מרץ 2018?
גדעון מזור
לא, 17'. 17'. אני מדבר איתך עוד לפני.
היו"ר יואב קיש
לא לא לא, הוא עוד לא הגיע לדו"ח.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
סליחה.
גדעון מזור
אני נותן את הרקע של - -
קריאה
מדובר על אמצע 17'.
גדעון מזור
- - כן. קצת את הרקע של איך הדברים קרו. המדידות, הדיגומים נעשו, כמו שנאמר כאן קודם, בשכונה. רצינו לראות האם יש כאן איזושהי חשיפה שמסכנת את התושבים. ואותם - - -
נורית קורן (הליכוד)
איזו שכונה זאת?
גדעון מזור
אם המושבות. והתוצאות היו, לא היו חריגות בכל הפרמטרים שנבדקו. דרך אגב, היו גם כמה חודשים שיחסית היה שקט, איפשהו באוקטובר 2017 התחילו שוב מטרדים מאוד קשים והרבה מאוד תלונות על ריחות.
נורית קורן (הליכוד)
כן.
גדעון מזור
אני אומר, באוקטובר-נובמבר התחלנו שוב לקבל הרבה מאוד פניות של תושבים וגם היו פגישות של השר עם העירייה, עם תושבים, ובסופו של דבר הוחלט שאנחנו נצא למדידות נוספות, כאשר הפעם המשרד בחר לעשות לא רק בשכונה אלא לשים דווקא את המוקד באזור התעשייה, שמשם, לכאורה לפחות בתחושה, היה חשד שיש לנו שם זיהום. עבודת בחירת הנקודות הנכונות, וזו גם עבודה לא פשוטה, נעשתה ביחד עם אגף איכות הסביבה של העירייה, ובסופו של דבר יצאנו לשלושה סבבים של מדידות.

אנחנו מדברים על 3 בדצמבר 2017, ואחר כך על 8 בפברואר 2018, ועוד סבב אחרון ב- 14 במרץ. רק להציג את התוצאות ככה בקצרה, אני אגיד שמי שליווה את הדיגומים החל מבחירת הנקודות דרך כל הביצוע והיישום של זה, זה אנשי אגף איכות אוויר של המשרד, אנשים הכי בכירים, ביחד, שוב, הנקודות יחד עם העירייה. הנקודות שנבחרו בתוך אזור התעשייה נבחרו מלכתחילה כנקודות שבהן היה חשד לזיהום הגבוה ביותר, וגם המדידות נעשו בזמנים שהמטאורולוגיה הייתה המחמירה ביותר, כדי לתפוס כל סיכוי של בעיה ככל שהיא קיימת, ונעשה דיגום גם בשכונה וגם באזור התעשייה.
היו"ר יואב קיש
עשיתם הצלבה בין תקופת הבחינה של הדיגום, היא שוטפת, אני מבין, מול, אם הייתה סיטואציה שפתאום קיבלתם תלונות - - -
גדעון מזור
לא, זה שלושה ימים שנבחרים מראש. אני רק אסביר, מה שאתה עושה אתה לוקח איזושהי קולונה שסופחת, שמים אותה 24 שעות, אחרי זה שולחים אותה לאנליזה במעבדה בחו"ל שיש לה את כל ההסמכות הנדרשות, אין לנו כזאת בארץ, לוקח כמה שבועות עד שזה מתקבל.
היו"ר יואב קיש
והבדיקה האחרונה הייתה, אמרת, ב- 14 למרץ?
גדעון מזור
הייתה ב-14 במרץ, כן.
היו"ר יואב קיש
אז כמה שבועות? ב- 21 במרץ כבר יש דו"ח סיכום.
גדעון מזור
לא, אני אגיד לך ככה. כבר אחרי הסבב השני, עוד לפני שהגיעו התוצאות של הסבב השלישי, ראינו שיש בעיה.
היו"ר יואב קיש
הבנתי. אז הכנתם את הסיכום - - -
גדעון מזור
ראינו שיש בעיה ואמרנו שאנחנו לא מחכים לסבב השלישי, אנחנו כבר נוקטים בפעולות.
היו"ר יואב קיש
הבנתי. זאת אומרת הסיכום הוא לא כולל את הסבב השלישי?
גדעון מזור
יצא תיקון. לא תיקון, יצא עדכון לסיכום הזה, מלפני כמה ימים, שכולל בתוכו גם את הסבב השלישי.
היו"ר יואב קיש
שמה קורה בסבב השלישי? מחזק את המסקנות?
גדעון מזור
הסבב השלישי, למעשה, אם אתם רוצים אולי ניתן כמה מילים לגבי המסקנות של ה - - -
היו"ר יואב קיש
אוקיי, בבקשה.
גדעון מזור
אז אני אבקש מגיא לסט, מהאגף לאיכות אוויר.
היו"ר יואב קיש
תפקידו?
גיא לסט
אני ראש תחום מניעת זיהום אוויר מתעשייה, מאגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה. לגבי השאלה שלך, רק לדייק, דיגום זה לא ניטור, דיגום זה פעולה מוגבלת בזמן של איסוף דגימה במשך 24 שעות, לעומת ניטור שזה מתמשך.
נורית קורן (הליכוד)
תקופה. כמה זמן זה, חודש בערך? ניטור?
גיא לסט
לא, 24 שעות.
נורית קורן (הליכוד)
לא, ניטור.
גיא לסט
ניטור זה כמה זמן שהתחנה עומדת.
נורית קורן (הליכוד)
לא, אבל הם משאירים. כמה זמן אתם משאירים את הניידת?
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
כמה זמן אתם משאירים את הניטור?
גדעון מזור
התחנה הניידת הייתה בין פברואר למאי 2017, הייתה תקופה לא קצרה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אבל היא מודדת רק ערכים של בעיקר - - -
נורית קורן (הליכוד)
זיהום אוויר. כן, זיהום אוויר. לא מים, לא בדיקות מים.
היו"ר יואב קיש
טוב, בואו נשמע את הבדיקות, כן. כן, בבקשה.
גיא לסט
זה נכון, היא לא מודדת הכל, בגלל זה עושים גם דיגומים, לזהות מזהמים נוספים. המזהמים שזוהו, זוהו גם מזהמים שהם לאו דווקא אופייניים לפעילות תעשייתית, וגם מזהמים שהם כן אופייניים לפעילות תעשייתית, מהסוג שמתקיים, שזה חומרים אורגניים מוכלרים שהם חומרים שמאפיינים פעילות תעשייתית בריכוזים שעולים על ערכי היעד בחלק מהמקרים ובריכוזים שעולים על ערכי הסביבה. שוב, הריכוזים האלה נמצאו רק בנקודות הדיגום שהיו מסביב למפעלים. בנקודות דיגום שהיו בשכונות נמצאו מזהמים כמו בוטאדיאן-1,3, שהם לאו דווקא מאפיינים פעילות תעשייתית, הם יכולים לאפיין שריפת דלקים, תחבורה, ואי אפשר לשייך אותם בצורה ישירה. המזהמים שנמצאו קרוב לתעשייה לא נמצאו בריכוזים האלה, או לא נמצאו כמעט בכלל בנקודות הדיגום באוכלוסייה.
היו"ר יואב קיש
אז מה שאתה אומר שבאזור התעשייה זיהיתם חריגות וזיהומים, ושבדיגום שעשיתם באם המושבות לצורך העניין, לא גיליתם את זה שם. מה המרחק בין אזור התעשייה לאם המושבות?
גיא לסט
כן. היה אפשר לראות את זה, והמזהמים - - -
גדעון מזור
500 מטר.
היו"ר יואב קיש
500 מטר. אז ב- 500 מטר, הזיהומים שפוזיטיבית גיליתם שקורים באזור התעשייה נעלמו, עד שהם הגיעו ל- 500 מטר לאם המושבות.
גיא לסט
לאו דווקא נעלמו - - -
גדעון מזור
כן, יש בוטאדיאן-1,3, שזה אחד שיש שם באמת חריגה של משהו כמו 1.5 מהתקן, אבל הוא טיפה מורכב - - -
היו"ר יואב קיש
אני פשוט רוצה לעבור רגע לעברית ואני רוצה לשאול שאלה פשוטה, מצאתם זיהומים באזור תעשייה, כן או לא?
גדעון מזור
כן. חריגות.
היו"ר יואב קיש
חריגות, ברור. חריגות מעבר למותר.
גדעון מזור
בדיוק.
נורית קורן (הליכוד)
אבל שזה אופייני.
היו"ר יואב קיש
מה זה אופייני? זה מעבר למותר, אסור שיהיה גם באזור תעשייה.
נורית קורן (הליכוד)
אבל זה אופייני שזיהום כזה יהיה באזור תעשייה.
היו"ר יואב קיש
לא אופייני, מה זה אופייני? אסור שיהיה.
נורית קורן (הליכוד)
אני יודעת שאסור, אבל זה אופייני שאם - - -
היו"ר יואב קיש
אבל התעשייה מסבירה את הזיהום, זה אולי במקום להשתמש במילה אופייני, בסדר. ואז השאלה השנייה שלי, 500 מטר משם, קו אווירי, בשכונה, לא מצאתם. זה מה שאתה אומר לי.
קריאה
הם מצאו.
גדעון מזור
לא, נמצאו. 1,000 מטר, מדייק אותי מנהל אגף איכות הסביבה בפתח תקווה.
אהוד שטיין
מאיפה שדגמנו בתעשייה.
גדעון מזור
אבל מה שאני אומר זה, שם נמצא בוטאדיאן-1,3, זה הגורם היחידי שנמצא כחריגה.
היו"ר יואב קיש
ומה הגורם הזה, מאיפה הוא מגיע? מפעילות - - -
גיא לסט
בוטאדיאן-1,3 הוא מזהם שיכול להיגרם גם מפעילות תחבורתית, גם משריפה של דלקים.
היו"ר יואב קיש
אז אתה לא עונה לי על השאלה. אז אתה אומר שמהתעשייה לא הגיע - - -
גדעון מזור
רגע, אז פה אני רק רוצה לדייק בדבר אחד.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
עשיתם בדיקות - - -
היו"ר יואב קיש
רגע רגע, הוא מסביר. חברת הכנסת פארן, תני לו.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
רק כדי להשלים.
היו"ר יואב קיש
אחרי שהוא שיסיים.
גדעון מזור
מבחינת חריגות זה הגורם היחידי שהוא חורג. יחד עם זאת צריך להגיד שמצאנו ערכים גבוהים יחסית של כמה חומרים נוספים, וזה לא חורג מתקן, אבל מאחר שזה גבוה יחסית למקומות אחרים מבחינתנו זה בהחלט מעורר את תשומת הלב ו - - -
היו"ר יואב קיש
מה עשיתם בעקבות הבדיקה הזאת?
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
שנייה רגע, יש תיקון. מופיע בבית ספר "רמז", בז'בוטינסקי בבני ברק, אז נכון שזה יכול להיות מתחבורה, אבל שם זה כן חורג מתקן של הבנזן.
גדעון מזור
זה נקודת ייחוס שנלקחה בדיגום הראשון רק כדי להשוות את פתח תקווה עם מקום אחר.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
הבנתי.
היו"ר יואב קיש
מה עשיתם בעקבות הדו"ח?
גדעון מזור
בעקבות הדו"ח אנחנו עשינו כמה דברים. קודם כל הוצאנו מיידית - - -
ליאורה לייבוביץ'
כל ההערכות היו הערכות חסר.
היו"ר יואב קיש
תכף, תכף אנחנו ניתן גם לתושבים. לא להתפרץ. עד עכשיו הדיון, אני אומר למרות הזה, דיון ככה צריך להתנהל ואני מבקש לשמור על זה כך. בבקשה.
גדעון מזור
אנחנו הוצאנו לשני מפעלים, שבהם נמצאה סבירות גבוהה שזה בא מהם, שזה אקוכם וטביב, מכתב שמחייב אותם להוציא את החומרים האלה מתוך הפעילות שלהם.
היו"ר יואב קיש
זאת אומרת לא סגירה, רק למנוע פעילות מסוימת.
גדעון מזור
למנוע את הפעילות בחומרים האלה, שזה קבוצה של חומרים שהופיעו במספר דיגומים וראינו איזושהי קביעות בעניין הזה. צריך להגיד, הדיגום הוא דיגום שמשתרע על פני כמות גדולה מאוד של חומרים, מתוכם נמצאו החומרים האלה בחריגות.

אני אתייחס רגע להערה שנאמרה כאן, וזה נכון, הייתה כאן בעיה בדיגום של המעבדה, ואין להם נתונים מספיק טובים על חלק מהחומרים. הכשל הזה מבחינתנו זוהה, ואני אגיד את זה כבר עכשיו, אנחנו עושים בימים האלה סבב נוסף, רביעי, של דיגום שבו כבר ניתן מענה מבחינת המעבדה, ישבנו איתם ועד שהם לא נתנו לנו מענה שימנע את הדבר הזה ונוכל לקבל תוצאות מלאות ואמיתיות, בהמשך למה שנאמר כאן, למעשה הדיגום הזה לא יצא לדרך. הוא ייצא לדרך בימים הקרובים ואני מקווה שיהיו לנו תוצאות הרבה יותר טובות.
היו"ר יואב קיש
מה הסטטוס של הצו של מניעת שימוש בחומרים?
גדעון מזור
שריר וקיים. מבחינתם הם לא משתמשים בחומרים האלה.
היו"ר יואב קיש
אתם עושים מעקב על זה, או שאתם - - -
גדעון מזור
עושים מעקב על זה, מגיעים לשם לסיורים, עושים בדיקות.
היו"ר יואב קיש
אוקיי, תודה. ראש העיר, בבקשה.
גדעון מזור
רק אני אוסיף שנערך למפעלים האלה שימוע, הם נדרשו להעביר לנו הרבה מאוד חומרים. הם העבירו את חלקם, חלקם עוד לא, ואנחנו צריכים להמשיך את הבדיקה של החומרים שהם הביאו. בלי שום קשר אנחנו שוקלים כרגע מקצועית פעולות כאלה ואחרות נוספות, כדי להגביר את היכולת של הפיקוח ומניעת תקלות.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
יש לי רק שאלה אליו, סליחה. בדו"ח שלכם לא מופיע שום ניתוח מצב הרוחות. כאילו, באותו יום אפשר לעשות ניתוח מקומי.
גדעון מזור
אני אגיד לך מה התשובה, וגיא יתקן אותי אם יש משהו נוסף. הנחת המוצא היא שב- 24 שעות יש לך כיווני רוחות מכל הכיוונים, זאת אומרת זה לא בא בצמוד לרוח מסוימת ולכן לא מתחשבים בזה, כי זה יכול לבוא מכל הכיוונים ב- 24 שעות.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
כן, אבל הנחה זה יפה. השאלה היא, אתה יודע, יש מצב מטאורולוגי מסוים, אולי דווקא באותו יום היו רוחות דרומיות עזות וכל הזיהום בכלל לא התקרב לשכונה. אני מגזימה בכוונה.
גדעון מזור
אז זה לא היה בהכרח המצב, אני יכול להגיד לך כרגע שהדיגום הבא הוא דיגום שאמור להיות מחולק לכל שש שעות, כדי לתת לנו גם את האפשרות לעשות ניתוח טוב יותר לעניין הזה, לשפר אותו.
היו"ר יואב קיש
אני רק רוצה כמובן לומר, אם זה לא היה ברור מדבריי, זה שאין אולי linkage ישיר בין החריגות באזור התעשייה לאם המושבות, זה לא אומר שזה בסדר. ברגע שיש חריגה זה בעיה והיא חייבת טיפול מיידי.
גדעון מזור
ברור, ממש לא. יותר מזה, אני אמרתי שגם בחומרים שלא הייתה בהם חריגה, אבל אנחנו רואים שיש ערך גבוה ביחס למקומות אחרים, זה מחדד את תשומת הלב שלנו לבדוק אם יש כאן משהו שנדרש בבדיקה.
היו"ר יואב קיש
מאה אחוז.

איציק ברוורמן, בבקשה.
איציק ברוורמן
צהריים טובים. הבעיה בעצם התחילה, כפי שנאמר פה, עם נושא ריחות. אמנם זה דיון אחרי זה, אבל בעצם זה שלוב וצריך להבין כי הדברים באמת שלובים זה בזה.
היו"ר יואב קיש
אתה נשאר גם לדיון אחרי זה?
איציק ברוורמן
אני נשאר. אני נהנה אז אני נשאר.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
הוא סידר לו לאותו יום את כל הדברים.
איציק ברוורמן
בכל מקרה, מה שקרה זה שלפני שנתיים התחילו תלונות לגבי ריחות ואנחנו התחלנו לבדוק את הנושא. יש לנו את האגף לאיכות הסביבה בעיריית פתח תקווה, אבל הגורם המקצועי מבחינתנו, בר הסמכא באמת זה המשרד להגנת הסביבה. נעשו בדיקות למיניהן, לא נתגלו באמת ממצאים, וגם הסבירו לנו, אני חושב שגם היום יגידו, שריח זה לא שווה ערך לזיהום, זה שני דברים נפרדים.
היו"ר יואב קיש
אתה אומר שהבדיקות שעשו לא גילו ממצאים? כי, רמי, אתה אמרת שבבדיקה מלפני שנתיים כן היה ממצאים.
רמי גרינברג
יש בדיקה של גלית, שהעירייה עשתה, מלפני שנתיים.
היו"ר יואב קיש
אז אתה מדבר גם בבדיקה הזו?
איציק ברוורמן
לא, אני מדבר לאורך כל השנתיים. היו בדיקות - - -
ליאורה לייבוביץ'
מדובר על בדיקת ריח.
רמי גרינברג
הייתה בדיקה שגלית עשתה.
ליאורה לייבוביץ'
חברת גלית עשתה בדיקת ריח, במריחים מוסמכים.
היו"ר יואב קיש
אני פשוט רוצה להבין כי אני רוצה להבין מה - - -
איציק ברוורמן
התלונות היו על ריחות. אנחנו פנינו למשרד, אנחנו עצמנו. אני גיליתי להפתעתי שיש חברות שהמומחיות שלהן זה הרחה. יש אנשים עם אפים ארוכים שזה המקצוע שלהם כנראה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
לא, אל תגיד שהם עם אפים ארוכים, זה לא נשמע טוב.
איציק ברוורמן
אוקיי. במשך השנתיים הללו, התקופה הזו, נעשו בדיקות למיניהן. אנחנו פנינו וניסינו לבדוק, לא נמצאו ממצאים על זיהום ויותר מזה, מה שנאמר לנו בעצם זה שכנראה מקור הריחות בבעיות השריפות, האשפה וכל השאר. אני בזמנו פניתי בדרישה, עשיתי גם כינוס חירום בפתח תקווה, בהשתתפות גם של דודי אמסלם, שאז היה יושב ראש הוועדה, גם היה מנכ"ל המשרד, ובעצם הוסבר לנו שהבעיה, וזה בעקבות תלונות שכאן הוזכרו, שהם לא רק היו מאזור פתח תקווה אלא לאורך כל הקו הירוק לשעבר. הוסבר לנו שהמקור של הריחות זה בבעיה של פסולת שנשרפת בעיקר ביישובים ערביים מעבר לקו, ששם אין הטמנות אלא שורפים ושזו בעיה שהיא לא רק בפתח תקווה, ויותר מזה, שבעצם יש מגבלות או אי יכולת למדינה באמת לטפל בבעיה הזאת. אז אני דרשתי, ודודי אמסלם התחייב, לקיים דיונים בכנסת בעניין הזה ולראות איך להתמודד עם זה, וגם מנכ"ל המשרד נכנס לעובי הקורה. אבל לא היו ממצאים על זיהום. להבדיל מריחות, שהיו ריחות, אבל לא יכולנו לשים את היד ולהגיד זה בא מפה או מפה. ההסברים שקיבלנו היו אלו, וזה בטח נרחיב בדיון הבא.

לאחרונה, בעקבות תלונות חוזרות ונשנות, עשו את הבדיקות הללו ואכן התגלה ליד שני מפעלים, בעצם זה מפעל אחד, שני חלקים ששייכים לטביב, התגלה חריגה וזיהום. יצא דו"ח חריף שקבע שהזיהומים הללו מסכני בריאות באופן מהותי. המשרד, מה שעשה, הוציא צו לאסור עליהם את השימוש אך ורק בחומרים הללו, שנתגלו. אני כראש העיר ראיתי אחריות, מאחר שבעיניי האחריות היא לתושבים עצמם מעל הכל, נתנו התראה למפעלים, ומשלא נחה דעתנו אני חתמתי על צווי סגירה לשני המפעלים הללו.
נורית קורן (הליכוד)
לאיזה מפעלים?
ליאורה לייבוביץ'
טביב ואקוכם.
נורית קורן (הליכוד)
אבל טביב לא - - -
קריאה
זה אותו דבר, טביב ואקוכם.
נורית קורן (הליכוד)
אבל הם עוסקים במחזור.
איציק ברוורמן
לא לא לא, חומרים מסוכנים.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
הם ממיסים את החומרים ואז מעבירים אותם למחזור או להטמנה או מה שצריך.
נורית קורן (הליכוד)
אבל הם לא מביאים אותם לפתח תקווה. הם מביאים אותם לפתח תקווה?
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
כן, זה די נורא, אני מסכימה איתך. באמצע היישוב.
קריאה
נורא ואיום.
איציק ברוורמן
עכשיו, מה שקרה, אני הוצאתי את צווי הסגירה. האמירה שלי הייתה מאוד ברורה, אם יש חומרים מסוכנים במפעל שהוא עוסק מעצם טיבו - - -
היו"ר יואב קיש
הם עם רישיון עסק המפעלים?
איציק ברוורמן
כן.
נורית קורן (הליכוד)
רגע, אנחנו מדברים על מפעלי טביב, הוזמנו נציגים שלהם?
איציק ברוורמן
כן, אקוכם וטביב זה שניהם טביב.
נורית קורן (הליכוד)
יש נציג שלהם? לא, בכל זאת מאשימים אותם פה בהאשמה. יש נציג?
קריאה
היה להם שימוע, היה להם את זכות ה - - -
היו"ר יואב קיש
ספרי מה היה.
קריאה
ניתן להם יומיים, גם בשימוע וגם בבית המשפט.
נורית קורן (הליכוד)
לא לא, זה לא קשור לזה. אני שואלת אם יש נציג לצורך הדיון.
היו"ר יואב קיש
הם לא פה כרגע. כרגע לא. בבקשה, איציק.
איציק ברוורמן
הם לא פה. עכשיו, הטענה שלי הייתה, שמאחר שהדאגה מעל הכל זה לבריאות ורווחת התושבים, כל עוד שלא שוכנעתי שאין סכנה, צריך לסגור את המפעל עד שנבין ונקבל תשובה חד משמעית שאין יותר סכנה. למה? כי בעיניי הבעיה היא לא רק בחומר הספציפי הזה. ברגע שיש מפעל שעוסק בחומרים מסוכנים ונוצר מצב שיש דליפה של חומר מסוים, מחר יכול להיות שתהיה דליפה מאיזה הליך כימי שמתנהל שם, שלא מהחומרים הללו. אני באתי ואמרתי, אני מוציא צווי סגירה, או שייסגרו לתמיד ויעברו משם, דרך אגב, יש להם עוד מפעלים באזורים מרוחקים, אמרתי 'תעבירו את הפעילות לשם', או שאני אקבל חוות דעת חד משמעית שאומרת שאין שום סכנה. הם פנו לבית משפט באופן טבעי, בית המשפט שמע, היו דיונים, והחליט שבשלב הזה הוא לא סוגר את המפעל.
היו"ר יואב קיש
זאת אומרת הצו שלך בוטל, אבל הצו של המשרד להגנת הסביבה נשאר בתוקף על השימוש - -
איציק ברוורמן
הצו שלהם נשאר, הצו שלי בוטל.
היו"ר יואב קיש
- - איסור שימוש בחומרים הספציפיים.
איציק ברוורמן
נכון. אבל החומרים המסוימים הללו. עכשיו, הטענה שלי היא מאוד פשוטה. אני בא ואומר, המפעל הזה לא עוסק רק בחומרים האלה, אלא הוא מהווה מחזור, הוא מגיע אליו, הוא אוסף את כל החומרים המסוכנים מהאזור, ולא רק מפתח תקווה, עושה הפרדה, אוגר אותם ומעביר אותם להטמנות.
נורית קורן (הליכוד)
המפעל של ההפרדה נמצא בפתח תקווה באזור תעשייה שם?
איציק ברוורמן
זה זה, זה המפעל הזה, שעל הגדר שלו נעשה הדיגום. מה אני בא ואומר? וגם אני עכשיו תובע מהמשרד את זה, ואני אומר, אין די ולא מספיק לעשות את הבדיקה לגבי החומר ולהוציא אותו, כי מחר יכול להיות, כמו שדלף חומר אחד יכול גם לדלוף חומר אחר. אני אומר שמבחינתי כל עוד אני לא מקבל תשובה חד משמעית שאומרת שאין סכנה לתושבים, חייבים לסגור את המפעל.
היו"ר יואב קיש
זה נכון, אבל אני שואל עוד שאלה, בשביל גם שנוכל ללמוד מזה. לאורך השנתיים האחרונות, לא יכולנו לעלות על הדבר הזה יותר מוקדם?
אורנה דוידאי
אני הייתי רוצה לענות על זה.
היו"ר יואב קיש
בבקשה. סיימת את דבריך?
איציק ברוורמן
לא, בסדר היא תשלים אותי, בבקשה. הנה, אורנה היא גם מחזיקת תיק בריאות הסביבה.
היו"ר יואב קיש
אורנה, בבקשה, סגנית ראש העיר בעצם.
אורנה דוידאי
כן, אני מחזיקה את תיק איכות הסביבה ואני פעלתי בעניין הזה באמת יום יום וכולל לילה, והתושבים פה, חלקם יודעים שאני גם יצאתי בלילות ולא ישנתי בלילות בגלל זה, כי גם הייתי מקבלת תלונות ישירות לטלפון שלי וגם פשוט יצאתי להריח בבתי תושבים. לא רק שאני יצאתי להריח - - -
היו"ר יואב קיש
והרחת? ויש ריחות, היו ריחות?
אורנה דוידאי
ליד המפעל יש ריח, חד משמעית. אני לא מריחה מוסמכת, אני אדם פשוט.
היו"ר יואב קיש
בסדר, אני יוצא מהנחה שאת מריחה ממוצעת.
אורנה דוידאי
כי כשאני הלכתי עם אנשי מקצוע הם אמרו לי 'אה, זה לא ריח חריג, זה ריח'. ההבדל בין אדם פשוט שאומר 'כככ, אני נחנק' לבין מריח מוסמך שיודע מה הריחות בדרך כלל במפעלים מהסוג הזה, כנראה הוא הבדל מהותי.
גדעון מזור
אפרופו ריחות, צריך לציין שכשהיו הדגימות הללו של הזיהום לא היה ריח. זאת אומרת זה שני דברים שונים. אני גם כן הגעתי למקום, בזמנים הללו לא היה ריח. בימים אחרים היה ריח, אבל לא היה זיהום.
היו"ר יואב קיש
טוב.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
רגע, יכול להיות שהיה זיהום אבל לא של חומר שמדדו.
אורנה דוידאי
שמריח.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
לא. יש חומר שמריח ויש זיהום שיכול להיות רכיבים שונים, ואנחנו לא יודעים בדיוק.
אורנה דוידאי
אנחנו לא יודעים, אבל בכל מקרה אני חייבת לציין משהו שלא ציינו פה.
היו"ר יואב קיש
כן, תנו לאורנה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
וחוץ מזה מפגע ריח זה קשה בפני עצמו.
אורנה דוידאי
אני יכולה רק לסיים?
איציק ברוורמן
השאלה היא, הבעיה היא כשאתה אומר מפגע ריח וזו באמת בעיה כי אני אומר, לא הצלחנו, והמשרד, שהוא בעצם המקור המוסמך והוא באמת האורים והתומים - - -
היו"ר יואב קיש
כן, שנתיים שלא עלינו על הזיהום הזה.
איציק ברוורמן
לא, היא שואלת על הריח. לא הצליחו להראות מאיפה הריח באזור ורק ההסברים שקיבלנו והתוצאות, והראו לנו משטרי ריחות שמובילים לשריפות - - - עוד פעם, זה בטח יהיה בהרחבה בדיון הבא.
היו"ר יואב קיש
טוב, אורנה, בבקשה. תנו לה לסיים את דבריה.
אורנה דוידאי
אני רוצה לפרט את הפעולות שעשתה העירייה.
היו"ר יואב קיש
בבקשה.
אורנה דוידאי
וזה מאוד חשוב, כי אנחנו הפעלנו קודם במוקד צוות מיוחד של השיטור העירוני, שהקפצנו אותו בזמן אמת. עכשיו, מה הבעיה? ששיטור עירוני וסיירים הם לא מריחים מוסמכים. היו תלונות שכשהם באים למטה לבניין שהוא 20 קומות ומישהו מתלונן מהקומה העליונה, זה לא אותו דבר. אז נתתי הנחייה שיעלו לבתי התושבים להריח. אז התושבים התלוננו למה באים אליהם באמצע הלילה מעירים אותם. אחר כך שמנו סייר מיוחד גם, שיסייר מסביב לסגולה, יחפש דברים שונים. בנוסף לזה שמנו שתי תחנות ניטור ב- 120,000 שקל כל אחת לשנה, שהן מודדות, עד כמה שהוסבר לי מאנשי המקצוע, זיהום תעשייתי, לא תחבורתי. שתי תחנות ניטור, אחת באזור התעשייה סגולה והשנייה באם המושבות, שישבו שם במשך כמעט שנתיים ולא גילו שום ממצא חריג. התוצאות שלהם כל הזמן באתר האינטרנט העירוני וכל הזמן יש תלונות על ריח.

אנשי המקצוע, גם אגף איכות הסביבה וגם המשרד להגנת הסביבה, וגם השר להגנת הסביבה, שנפגשתי איתו עם תושבים, והמנכ"ל של המשרד, הסבירו לי שתלונות כאלה הן אופייניות לערים מסוימות ושמאוד קשה למצוא את מקור הריח וכנראה שזה מקור משולב מכל מיני מקורות, גם משריפות פסולת באזור, ויהיה מאוד קשה למצוא, מה שבאמת קשה. אני בזמנו נפגשתי עם תושבים, גידי מזור אפילו הגיע, ישב איתם, הסביר להם ואמר להם שניטור אפשר לעשות באופן רציף, דיגום אי אפשר, דיגום צריך לעשות - - - עשינו דיגומים והדיגומים יצא לא חריג.

המשכנו, המשכנו, ראיתי שהתלונות ממשיכות, ביקשתי מהשר לשלוח כוננים מיד, כמה שאפשר, כמה שיותר מהר, כוננים מוסמכים, אחת מהם תושבת השכונה. היא אמרה שזה לא ריח חריג. עכשיו התושבים נורא כעסו. הם מריחים את הריח כמו שאני מריחה אותו והכוננים המוסמכים אומרים 'זה לא ריח'. באתי למנכ"ל, אמרתי לו, 'תקשיב - - -
קריאה
גם לה לקח 50 דקות ל - - -

-
היו"ר יואב קיש
רגע, אני אתן לך זכות דיבור.
אורנה דוידאי
שנייה. באתי למנכ"ל של המשרד, שמאוד משתף פעולה, בכלל המשרד מאוד שיתף פעולה איתנו, אני חייבת לומר, למרות שבעיניי התהליכים הם מאוד איטיים ומסורבלים, אם אני הייתי יכולה הייתי עושה אותם יותר מהר, אבל זה לא הכל בידיים שלי. אמרתי לו, 'תקשיב, יש בעיה במפעל הזה, נכון שאנחנו לא מוצאים, אבל לא יכול להיות, יש שמה ריח כל הזמן'. אז הוא אמר - - - בנוסף לזה גם כנראה התושבים האחרים פנו אליו, ובסוף הוחלט לעשות דיגומים נוספים על הגדר של המפעל ואת זה קבעה אינה, שיושבת פה, היא המומחית לזיהום אוויר בעירייה, הם קבעו שהדיגומים יהיו ממש על הגדר של המפעל. אז באמת יצאו תוצאות חריגות. אני מסכימה עם ראש העיר, שהדבר הראשון שהיינו צריכים לעשות, וזה מה שעשינו, זה לסגור את המפעלים. -
היו"ר יואב קיש
נא לסיים בבקשה.
אורנה דוידאי
בנוסף לזה, כשהיה ריח בעלי המפעל הבטיחו לי, אמרו לי, 'אנחנו נעשה קירוי ואנחנו נציב לפי הדרישה של האגף תחנת ניטור על הגדר', שתמדוד באופן רציף. לצערי הרב, הם משכו אותנו ומשכו, אמרו 'אין לנו היתרים, אין לנו זה', זה לא בוצע. אני הזמנתי אותם אליי למשרד ודרשתי מהם להפסיק את המטרד, ואז הוא אמר לי, 'תשמעי, אין לך הוכחות'. מה שהיה לי ביד זה דו"ח ריח בבדיקה של גלית, שבבדיקה עם הגורמים המשפטיים אמרו לי שהוא לא קביל, אין מה לעשות איתו.
היו"ר יואב קיש
טוב, אני רוצה רגע מהתושבים.
אור שטיבלמן
אפשר רגע את זכות הדיבור?
היו"ר יואב קיש
כן, מה שמך?
אור שטיבלמן
שמי אור שטיבלמן.
היו"ר יואב קיש
ואת, מי?
אור שטיבלמן
אני מאם המושבות, אני מצוות הפעולה של אם המושבות, אנחנו נבחרנו בצורה, הייתה הצבעה, בצורה דמוקרטית, ארבעה תושבים שנבחרו, שבמהלך החצי שנה האחרונה אנחנו ישבנו ולמדנו לבד את החומר. אף אחד מאיתנו לא בתחום איכות הסביבה, אף אחד מאיתנו לא עובד בעיריית פתח תקווה או באיזשהו תחום פוליטי כזה - - -
היו"ר יואב קיש
פעילה מאם המושבות, בבקשה.
אור שטיבלמן
לא פעילה פוליטית, חשוב לציין.
היו"ר יואב קיש
לא אמרתי פוליטית, פעילה, לא כל פעיל זה פוליטי, זה גם לא גנאי להיות פעיל פוליטי.
אור שטיבלמן
אין לי בעיה עם פעילים פוליטיים, אני מעריכה את פועלם של כולם, בזכותכם יש לנו מדינת חוק.
איציק ברוורמן
רק למען הפרוטוקול, השם של השכונה הוא "הדר המושבות", רק למען הפרוטוקול, כן.
היו"ר יואב קיש
הדר המושבות? אתה רואה, אני אפילו לא ידעתי.
אור שטיבלמן
והתושבים מתעקשים על "אם המושבות". לא נורא, זה אנקדוטה.
איציק ברוורמן
זאת הכוונה.
אור שטיבלמן
אני אתחיל מראשיתו של עניין. הכל פה נסמך - - -
היו"ר יואב קיש
אבל רק סקירה. אנחנו ניתן עכשיו באמת מהציבור לכמה אנשים, אני מבקש שתיים-שלוש דקות כי יש לנו בערך עוד רבע שעה לסיום הדיון ואני רוצה להתקדם. בבקשה.
אור שטיבלמן
אין בעיה. אנחנו נתחיל מראשיתו של עניין של החוק. החוק של הגנת הסביבה, חוק אוויר נקי, וחוק למניעת מפגעים אלו חוקים יחסית חדשים, בתוליים, שאין להם מספיק פסיקה ואין להם מספיק תקדימים בחוק. אלה חוקים שכדי לאכוף אותם, אם תשב ותקרא את החוק כלשונו, הוא מפנה לתקנות שאמור לייצר אותן המשרד להגנת הסביבה. המשרד להגנת הסביבה קובע תקנים שבסופו של דבר מנורמלים לטובת מה שמתאים למדינת ישראל כביכול, אלא שכולם נסמכים על תקנים אירופאים ואמריקאים. אין לי שום בעיה עם העובדה שאנחנו נסמכים על כאלה שיש להם יותר ניסיון, אין חכם כבעל ניסיון, יחד עם זאת, אי אפשר לנרמל איך שזה מסתדר לי. זה נקודה ראשונה.

דבר נוסף שצריך להתייחס כמו שאמר כבוד ראש העיר, יש הבדל בין ריח לזיהום. העובדה שקיים ריח, יכול להיות שיש ריח, אבל באותו רגע אין זיהום. כמו שאמרה חברת הכנסת פארן, היא דיברה על כך שיש עניין של רוחות, אז זה גם נכון, אבל בסופו של יום, אחרי שאני מנקה את כל הדברים האלה, יש עניין של הלכה למעשה. אנחנו חיים בשכונה 24/7, יותר נכון הילדים שלנו חיים 24/7, כי הם הולכים לגנים ובתי הספר בשכונה, הם לא הולכים לגנים מחוץ. אנחנו נוסעים מחוץ לשכונה, הם לא. כך שאנחנו צריכים להתייחס לזה בראייה הזו. הדו"ח האחרון, לא הדו"ח הסופי, אבל הדו"ח של ה- 21 למרץ, ניתנה עליו חוות דעת רפואית של ד"ר שפר. בחוות הדעת היא ציינה מפורשות שהזיהום הוא זיהום מסכן חיים לילדים, לנשים בהריון ולעוברים. כמובן שאנחנו גם לא יודעים מה ההשלכות לטווח הרחוק. העניין שהרצון שלנו הוא לעבוד על פי החוק ובסופו של דבר בית משפט נסמך על החוק ועל תקדימים והרצון שלנו להסתמך על תקדימים ועל החוק, משאיר אותנו, התושבים, חשופים.

אף אחד לא בדק, המשרד להגנת הסביבה, אף אחד מהגורמים לא בדקו את החוק ביחס למה קורה לבן אדם פרטני. לא בדקו את החוק ביחס למה קורה לילדה עם VSD. בדקו את החוק ברמה הכללית, אף אחד לא בדק אותו ברמה הנקודתית. המקום הזה הוא מאוד רלוונטי, המקום שבו הכנסת יש לה את הכוח לבחון את הנתונים האלו. למפעלים יש את הזכות, על פי חוק יסוד חופש העיסוק, לעסוק, חד משמעית, אך לי, כבן אדם פרטי במדינת ישראל יש את הזכות לחיות, על פי חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. על פי החוק הזה הזכות שלי לחיים ושמירה על החיים היא זכות בסיסית והיא גוברת, על פי פסקת ההתגברות, על הזכות של חוק יסוד חופש העיסוק. לצערי הרב, אף אחד לא נתן את הדעת על זה עדיין, גם לא בתי המשפט, באופן כללי, בפסיקות גם לאו דווקא במקרים שלנו, וגם לא העירייה.

דבר אחרון שאני רוצה לציין, לא רק טביב ואקוכם הם המפעלים שנידונים בעניין, גם א.ש אקולוגיה הועלו בדו"ח. בנוסף לכך יש עוד מפעלים בדרגת A שנבחנים בהסתכלות הכללית. צריך לבחון באופן כללי, בראייה כוללת, האם ייתכן שיהיו מפעלים בדרגת זיהום A בסמיכות לילדים ותושבים. זו הבחינה. אני חושבת שבוצעה פה בקשה לצו סגירה, שכרגע עומדת על כרעי תרנגולת בעקבות בית המשפט, אני חושבת שצריך לראות איך אנחנו מפסיקים את הדיבורים והופכים הלכה למעשה לעשייה בפועל. זו הבקשה שלי, תודה רבה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. ליאורה לייבוביץ'?
ליאורה לייבוביץ'
שלום. אני פעילת ציבור ואני גם נציגת ציבור בוועדה לאיכות הסביבה של העירייה ואני מלווה את מאבק התושבים מזה שנתיים.

אני חושבת שמציגים פה איזשהו מצג שהוא חלקו נכון וחלקו לא נכון, מציגים פה מצג ורוד מדי של עיריית פתח תקווה. עיריית פתח תקווה התעלמה מקריאות התושבים, לפני שנתיים הדו"ח היה כבר בידיים שלה, כל הכוח נמצא בידיים שלה, המשאבים נמצאים בידיים שלה, ועדיין נעשה מעט מדי. אנחנו זעקנו לכל מקום, לכל עבר כדי שישמעו. נעשו הרבה מאוד שיחות טלפון, התעלמו מהנושא הזה, כולל גם באחרונה כשכבר הכל נחשף ואנשים פנו אל ראש העיר תוך כדי הליכה שלו ליד המפעלים בסיור, הוא אפילו לא טרח לסובב להם את הגב.

אני חושבת שהוועדה הזו, הכותרת בחוץ זה "מחדל זיהום האוויר באם המושבות", אז אני חושבת שיש פה מחדל בטיפול בתושבים. לתושבים, לנו, מגיע באמת לנשום אוויר נקי, מגיע לנו לחיות ולגדל את ילדינו בבטחה, אבל מגיע לנו שהעירייה, שאנחנו משלמים לה ארנונה, שהיא האוּרים שלנו לשלטון המרכזי, היא הציר המרכזי, היא צריכה לתת לנו את השירות ואנחנו לא צריכים לבוא ולכופף את ידה בכל מיני צעדים. אנחנו הצטרפנו למהלך המשפטי על מנת להשיג את זה, באמת, עורך דין בהתנדבות ואנשים שהגיעו בהתנדבות, בזמן שאנחנו מקדישים בהתנדבות.
היו"ר יואב קיש
אתם הוצאתם את הדו"ח הנוסף?
ליאורה לייבוביץ'
אנחנו עשינו בדיקה שלנו עצמאית. דו"ח גלית, שגם אנחנו יכולים לשלוח לכם אותו, בדצמבר, יש פה חד משמעית דו"חות נקודתיים שמצביעים על בעיה. עיריית פתח תקווה יכלה להתעורר קודם. זו עירייה עם 2 מיליארד שקל תקציב, היא יכלה להתעורר קודם ולטפל בתושבים שלה ולא לחכות לדברים נוספים. עיריית פתח תקווה זו לא עירייה קטנה, זו אחת מהערים הכי גדולות במדינת ישראל ולמנהלים שלה יש את כל הכוח לעשות את זה. הם לא עשו את זה, הם כשלו בתפקידם.
היו"ר יואב קיש
תודה. יש עוד תושב? אחרונה, בבקשה. יעל דויד, כן.
יעל דויד
שכונת "הדר המושבות", הדר-אם המושבות. קודם כל אנחנו מאוד מבקשים, אנחנו מתכוונים להמשיך לנשום עוד שנים רבות אז אנחנו מאוד מבקשים ללמוד מהעבר אבל להתעסק בעתיד, ואנחנו רוצים לבקש מאוד שמהוועדה פה נצא גם עם דברים קונקרטיים שבאמת יכולים לקדם תהליכים. יש את כל אנשי המקצוע, יש את הרשות, יש את הרשות המדינית, מבקשים שכולם יירתמו לזה. אנחנו כתושבים מסתכלים על מפעלים שחורגים שוב ושוב, עם פעם דליפה, פעם ביקורת שהעלתה ממצאים, בשורה התחתונה, אם אורנה העלתה כאן כדוגמא את הקירוי או פילטרים או דברים שנדרשו ולא נעשים, ההנהלות של המפעלים האלה מתנהלות בצורות מאוד מגמתיות ועקביות. אנחנו מבקשים גם את זה לקחת כשיקול כשהמשרד שוקל איך לטפל בעניין, כי זה בדיוק כמו ששוטר עוצר מישהו עם עבירה ראשונה או עם היסטוריה ארוכה.
היו"ר יואב קיש
תודה.
יעל דויד
שנייה רגע, בקצרה. גם לנושא האכיפה מול המפעלים האלה, מאחר שעד היום במבחן התוצאה לא התקדמו דברים מסוימים, שהוועדה תתגייס אולי, שהשקיפות, אני יודעת שהמשרד עוקב אחרי הדברים, אם אפשר לשקף את זה גם לוועדה ואז אפשר יהיה אולי לגייס את כל הגורמים שצריכים, בממצאים שנמצאו עד היום ופתוחים עדיין, ומה צריך לעשות.

ודבר שני, רצינו מאוד לבקש, והוסכם על כך גם עם ראש העיר באחת הפגישות הראשונות, חוות דעת מומחה בלתי תלוי. מאחר שגם בתי משפט, גם תחום של מחקרים - - -
היו"ר יואב קיש
למה? יש לך את חוות הדעת של המשרד להגנת הסביבה.
יעל דויד
אז זה מה שאני רוצה להסביר, גם בתי משפט, גם מחקרים קליניים, גם מחקרים אחרים, שיטות מחקר בכלל, מדברים תמיד על בדיקות באופן בלתי תלוי ואנחנו מאוד מבקשים - -
היו"ר יואב קיש
המשרד להגנת הסביבה הוא בלתי תלוי לחלוטין.
יעל דויד
הוא תלוי. הוא תלוי, הוא גורם תלוי במדינת ישראל, הוא זה שנותן את ההיתר, הוא זה שעושה את הביקורות - - -
היו"ר יואב קיש
לא לא, בבית משפט עם כל הכבוד, אני לא מכיר אמירה כזו ש - - -
יעל דויד
ואנחנו מאוד מבקשים חוות דעת מ - - -
היו"ר יואב קיש
טוב, אני רוצה רגע לסכם. אנחנו שמענו - - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אני יכולה להגיד בבקשה כמה מילים?
היו"ר יואב קיש
בבקשה, חברת הכנסת פארן, ואחרי זה נסכם.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
תודה רבה. אז קודם כל, אני מברכת אותך, אדוני היושב ראש, על קיום הדיון הזה, הדיון המאוד חשוב, אני הייתי גם בקשר עם חלק מהתושבים וועד הפעולה.

אני רוצה לומר שני דברים. קודם כל, מפגע ריח הוא מפגע בפני עצמו שצריך לטפל בו, גם אם מזהים או לא מזהים את הרכיב החלקיקי שמהווה את אותו ריח, זה קודם כל. דבר שני, הדיגומים שראינו כאן מצביעים בבירור על חריגות, אם זה בפתח המפעל וגם חלק מהנתונים באותה המרפסת שנמדדה, שהייתה רק אחת. צריך לשים לב שערכים, למשל של בנזן, אנחנו דנו על הערכים האלה כאן בוועדה עוד בתקופה של היושב ראש הקודם לפני איזה שנתיים ואישרנו, שאני מאוד התנגדתי לזה, שמותרות שבע חריגות יממתיות בשנה. עכשיו, אף אחד לא בודק, עשו פה דיגום חד פעמי, אז עשו שלושה, אין שום יכולת לוודא שאתה מגיע לשבע בשנה. לצורך העניין, צריך לקחת את הדיגום הזה כאילו זה המצב ביומיום. אם 3.9 זה היעד ומגיעים ל- 3.6, או 2.5 בבית, זה גבוה, ואם זה המצב היומיומי, אין ספק שזה מאוד גבוה וזה לא ראוי, ובנזן זה חומר מסרטן ודאי לאדם.

השאלות שעולות כאן רבות על התשובות, ואני רוצה לקרוא מכאן לא לעשות, בעיניי, חקירה לאחור אלא בואו נסתכל קדימה, איך פותרים את זה. אני רואה שיש כאן, לפחות לפי ראייתי כרגע, התגייסות, גם של העירייה, גם של המשרד להגנת הסביבה. יש כאן בעיה של מפעל ויש כאן אגב בעיה שלא הוזכרה כאן בכלל, של קרקעות מזוהמות באזור התעשייה סגולה וקרית אריה. זה המקום המזוהם ביותר בארץ, יותר מתעש השרון, יותר מתעש מגן. ברשימה של המשרד להגנת הסביבה, בדו"ח של 2009 של קרקעות מזוהמות, זה היה מספר אחת, מתעשיות עבר של עשרות שנים של עורות וכל מיני כאלה. גם את זה צריך לבדוק.

ולסיום, בואו ניקח את זה קדימה, אם צריך, כן, אם צריך אז לסגור מפעלים ולתת להם את הפיצוי כדי לעבור, כי היום הקרבה של מפעלים עם חומרים מסוכנים לריכוז אוכלוסייה כל כך גדול היא בלתי נתפסת בעיניי. תודה.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה רבה. אני רק רוצה להגיד לגבי ההערה שלך לגבי קרקעות, היא יכולה להיות מאוד נכונה אבל חייבים להתמקד. אנחנו פה בדיון אחר ואני לא רוצה לערבב.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אבל זה יכול להיות גם קשור.
היו"ר יואב קיש
לא קשור, אני אגיד לך למה. קודם כל אני רוצה להגיד, אני מאוד מודאג, ואני אומר את זה בעיקר למשרד להגנת הסביבה. דו"ח חריג, עם בעיות מורכבות. אפשר באמת להתייחס מה עשתה העירייה בשנתיים קודם, שמענו דעות כאלה, דעות אחרות, אני לא רוצה להיכנס לעניין הזה. אני רואה שהעירייה עכשיו הבינה היטב שיש פה בעיה אמיתית ושלחה את ההנחיות לסגירה, ובעניין הזה אני מבין שכולם מאוחדים. חבל שאנחנו לא נמצאים במצב הזה לפני שנתיים, אבל מה לעשות, הגענו לרגע הזה ואנחנו ברגע הזה חייבים לטפל. אי אפשר יותר לטאטא מתחת לשולחן את הבעיה הזו, הבעיה הזו חייבת פתרון והפתרון הזה צריך לבוא לדעתי מהכיוונים הבאים.

קודם כל, אני לא יודע לגבי רישיון העסק, האם דרך רישיון העסק אתה יכול, דרך דרישות של המשרד להגנת הסביבה, לבטל רישיון עסק ולהתחיל לפעול בנתיב הזה. אני אומר, אם אנחנו בסיטואציה שבית משפט כרגע מכבד רק צו מניעה על פעילות מסוימת ולא על כל המפעל, אני חושב שמפעל כזה, אם ההתחייבות היא לתחנת ניטור בכניסה, כל הדברים שנאמרו וזה לא קורה, אז נא תגישו את הדרישות האלה לרישיון עסק, העירייה תבטל את רישיון העסק, ונתחיל לפעול. אני מאוד מאוד חושש ממפעלים מזהמים, פוגעים בבריאות שנמצאים בלב אזורים של מגורים, מאוד חושש. יש מקומות, שאם זה נעשה בצורה מבוקרת ובלתי נמנעת, בסדר, אבל במקום הזה, זה נראה לי שזה זועק לשמים. לא יכול להיות שתושבים שנתיים צועקים והעסק הזה כל פעם מתחפשש לנו בגלל סיבה כזו אחרת.

אז אני מבקש בעניין הזה, באחריות המשרד להגנת הסביבה, לבחון את כל ההגדרות של הטיפול של אותם מפעלים בחומרים מסוכנים וכיוצא בזה, במורכבות, בתוך אזור בנוי מאוכלס עירוני צפוף, לראות האם יש דרישות נוספות שעקב זה צריך לעלות לנושא רישיון העסק, ואת שיתוף הפעולה של העירייה בעניין הזה.
איציק ברוורמן
אני רוצה להגיד באופן חד - - -
היו"ר יואב קיש
רק שנייה, לא - - -
איציק ברוורמן
לא, זה חשוב לי להגיד. אם יהיו דרישות שהמשרד יעלה כמי שמעמיד ואם לא - - - אנחנו נוציא צו סגירה.
היו"ר יואב קיש
בדיוק.
איציק ברוורמן
כמו שפעלנו עכשיו, ברגע שיש את האקדח המעשן, אני פועל. ברגע שאין לי יכולת - - -
רמי גרינברג
יש לך יכולת להביא את האקדח המעשן ולא עשית את זה שנתיים. זה בדיוק ההבדל.
היו"ר יואב קיש
אז אני אומר ככה. חברים, אנחנו צריכים לסיים. אני מבקש ללכת למיקוד הזה כדי שלפחות נצא הפעם מהבדיקה המעמיקה הזו של המשרד באחד משני הכיוונים, או שיש פה בעייתיות ואז הולכים לכיוון של סגירה כי אנחנו לא מאפשרים את זה, ואם הכל עובד, אז לפחות ידענו שבדקנו והכל נבחן.
רמי גרינברג
תודה רבה לוועדה על הזמן.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:06.

קוד המקור של הנתונים