ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 30/04/2018

הצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (תיקון - איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק), התשע"ח-2017, חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (תיקון מס' 7), התשע"ט-2019

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-05-13OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 731

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שני, ט"ו באייר התשע"ח (30 באפריל 2018), שעה 9:30
סדר היום
1. הצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (תיקון - איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק), התשע"ח-2017 (פ/4868/20) של חה"כ איתן כבל, יהודה גליק, תמר זנדברג, עבד אל חכים חאג' יחיא, דב חנין, נחמן שי

2. הצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (תיקון - תמונה של נזקי עישון על מוצרי טבק), התשע"ז-2017 (פ/4531/20) של חה"כ איל בן ראובן, יעל גרמן, אכרם חסון, עבד אל חכים חאג' יחיא, דב חנין, נורית קורן, יהודה גליק
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר

יצחק וקנין

עבד אל חכים חאג' יחיא

דב חנין

שולי מועלם-רפאלי

איילת נחמיאס ורבין

לאה פדידה

רועי פולקמן

עיסאווי פריג'

נורית קורן
חברי הכנסת
איל בן ראובן

איתן ברושי

יהודה גליק

יעל גרמן

תמר זנדברג

בצלאל סמוטריץ'

מיקי רוזנטל

מוסי רז
מוזמנים
פרקליטה-מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - לילך וגנר

עו"ד-מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - גאל פני אזריאל

רכזת תורה וכלים, הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול - מורן טרבלסי

מנהלת המחלקה לחינוך וקידום בריאות, שירותי בריאות כללית - פרופ' דיאן לוין

מנהלת מח' הסברה וקידום בריאות, האגודה למלחמה בסרטן - אביטל פאטו בן-ארי

מנכ"ל, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת - שבי גטניו

חברת ועד, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת - ענת יליזרוב

נציג ההסתדרות הרפואית בישראל - אלעד גודינגר

נציגת המועצה לשלום הילד - רחל הכהן

מו"ל ובעלים, "הארץ" - עמוס שוקן

מנכ"ל, "ידיעות אחרונות" - ינון אנגל

מנכ"ל ג'יימס ריצ'רדסון, נציגי זכיינים של הדיוטי פרי בנתב"ג - אמנון תגורי

עו"ד חיצונית - ג'יימס ריצ'רדסון, נציגי זכיינים של הדיוטי פרי בנתב"ג - הלנה ביילין

סמנכ"ל מסחר ופיתוח עסקי, רשות שדות התעופה - יורם שפירא

מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, ההסתדרות הרפואית בישראל - חגי לוין

מנהלת רגולציה, פיליפ מוריס בע"מ, נציגי חברות ליבוא ולשיווק סיגריות ומוצרי טבק - קורל אבירם

יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון - עמוס האוזנר

חבר עמותה, עמותת אוויר נקי - העמותה נגד עישון - אלעד שפר

מנכ"ל המיזם הרב מגזרי למיגור העישון - שירה כסלו

היועץ המשפטי, המיזם הרב מגזרי למיגור העישון בישראל - אפי מיכאלי

יועץ משפטי, פיליפ מוריס בע"מ - דוד קינן

בית הספר לבריאות הציבור אוני'ברסיטת ת"א - לאה רוזן

פעיל חברתי - אליהו יצחק

מנהל עמותת "ובחרת לחיים" - צבי הרציג

מנהלת מחלקת חברה, מ.שלטון מקומי - רות דיין מדר

שדלן/ית, מייצג את דובק - דן פרידמן

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ ), מייצג/ת את ג'ימס ריצ'רדסון (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: העיתונים ידיעות אחרונות,גלובס והארץ) - נועה גונן

שדלן/ית (ברדוגו יועצים), אינו/ה מייצג/ת לקוחות בדיון זה (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: CONSUMER CHOICE CENTER) - בהירה ברדוגו

שדלן/ית (אימפקט (ל.א.ב) בע"מ), מייצג/ת את המיזם הרב מגזרי למיגור העישון - גדעון זאגא

שדלן/ית (אימפקט (ל.א.ב) בע"מ), מייצג/ת את המיזם הרב מגזרי למיגור העישון - אירדה קריימר
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

1. הצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (תיקון - איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק), התשע"ח-2017

2. הצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (תיקון - תמונה של נזקי עישון על מוצרי טבק), התשע"ז-2017
היו"ר איתן כבל
בוקר טוב לכם. אני שמח לפתוח את הדיון הראשון של ועדת הכלכלה בכנס הקיץ. אני מאחל לנו, חברי הכנסת, מעומק הלב – גברתי מנהלת הוועדה, היועץ המשפטי, רשמת, דובר, חברי הכנסת ולכולם – שזה יהיה כנס פורה, מוצלח, טוב לכל אחד מאתנו באופן אישי. כאן בוועדת הכלכלה בכוונתי להמשיך להוביל את העשייה. יש סדרה של נושאים מאוד משמעותיים ובהם הדיון הזה שאנחנו לא לחינם מתחילים בו את כנס הקיץ. בכוונתי להעביר אותו ולהעביר סדרה של חקיקה מאוד משמעותית בנושאים שונים שנדבר בהם רבות. לפני שאני מתחיל אני רוצה לומר הערה שאינני מתכוון לחזור עליה יותר.

חברים וחברות, בבתי הקולנוע של פעם כשלא היו מספרים היו שומרים מקומות. אין שמירת מקומות פה. אני אומר את זה ללוביסטים, ואני אומר את זה כאן לכולם – אין דבר כזה לשמור מקום. אני אומר את זה כדי שלא מישהו פה יטעה ויתבלבל. מי שמגיע מתיישב – כל אחד לפי כבודו, אין שום בעיה. אני אומר את זה גם לסדרנים בצורה מאוד ברורה. אם אני אראה פתק אותו לוביסט ששמר את המקום, לא אאפשר לו להיכנס. זה שהדברים יהיו ברורים וחדים וללא משחקים. תודה לכם. נתכנס פנימה.

אתם זוכרים שבוועדה הזאת אנחנו נוהגים להקריא בפתיחת כל דיון שיר. האמת היא שרציתי לכבוד פתיחת כנס הקיץ להקריא שיר שמאפיין בעיקר את האביב ואת ההתחלה של הכנס. אבל האסון הקשה מאוד שאירע בשבוע שעבר – אני באופן אישי מכיר את מייסדת המקום – אישה מדהימה שבנה נהרג בצבא. הוא היה חייל במגלן ונהרג בתאונת דרכים, והיא הקימה זאת לזיכרו. אישית נתתי הרצאות במקום. מצאתי לנכון למצוא שיר שיודע איכשהו להתכתב אם הטרגדיה הקשה הזאת.

אז כפי שאמרתי, בוקר טוב. היום יום שני, ט"ז באייר, 30 באפריל. בשבת נקרא את פרשת "בהר". היום אנחנו פותחים את כנס הקיץ של הכנסת. הייתי רוצה להתחיל בשיר אופטימי, אך אעשה זאת מחר. את השיר היום אני רוצה להקדיש לזיכרם של הנערות והנער שנהרגו באסון הנורא בנחל צפית. אין מילים לתאר את הטרגדיה הבלתי נתפסת. הלב נקרע על בני הנוער שחייהם נגדעו בדמי ימיהם ועל משפחותיהם שאיבדו את היקר להם מכול. המדינה כולה כואבת את כאבם, ואני חושב שראוי שנפתח בשיר לזיכרם.

לפני 12 שנים איבד הסופר דויד גרוסמן את בנו אורי זיכרו לברכה שנהרג במלחמת לבנון השנייה. לזיכרו נכתב השיר "קצר פה כל כך האביב" המבטא אושר ויופי שהסתיימו מהר מדי.

קצר פה כל כך האביב
מילים
דויד גרוסמן

לחן: יהודה פוליקר.

יש רגע קצר בין אדר לניסן

שהטבע צוהל בכל פה

הוא שופע חיים

שיכור ומבושם –

איך שיופי יכול לרפא!

נסער ומשולהב ומתיז

ניצוצות –

אך עוד רגע ייבול ויצהיב

כי הנה בשוליו כבר הקיץ ניצת –

קצר פה כל כך האביב.

קצר וחטוף ושובר את הלב

לחשוב שהוא תכף ידעך

מבטו רק נפקח

אך התחיל ללבלב –

רק ניתן לי ותכף נלקח.

אביב עול-ימים וסוער

וסופו –

כבר כתוב בעלי ניצניו,

אבל הוא מסתחרר

כפרפר במעופו

וכמוהו נצחי בעיניו.

קצר וחטוף ושובר את הלב

לחשוב שהוא תכף ידעך

מבטו רק נפקח –

אך התחיל ללבלב

רק ניתן לי ותכף נלקח.

ואת ואני היודעים

ונורא הדבר שרק הוא לא –

עד כמה קצרים החיים,

החיים הקצרים שניתנו לו.

נדיב ונסער ומכאיב

קצר פה כל כך

האביב.

חזק. סלחו לי.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
רק רציתי להוסיף עוד שני שמות: קייס אל-הוואשלה – יום לפני אותו אסון; וזה היום החמישי שמחפשים את איימן ג'אבר מטייבה, נהג המשאית.
היו"ר איתן כבל
בוודאי.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כשמקדישים שיר אז מקדישים שיר לכולם.
היו"ר איתן כבל
תודה על ההערה. אני מקבל אותה.

ברשותכם, אנחנו מתחילים את הדיון שלשמו התכנסנו כאן הבוקר: הצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (תיקון – איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק), התשע"ח-2017. ברשותכם, אני רוצה להודות קודם כול לשירה כסלו מהמיזם למיגור העישון שסייעה בהכנת הצעת החוק. חשוב לי לומר לה את התודה בעניין.

אני גם רוצה להודות מעומק הלב לחברי יהודה גליק שראוי להזכיר שבלעדיו הצעת החוק הזאת, כנראה, לא הייתה לעולם מצליחה להגיע לכדי העלאה, ובוודאי לא לקריאה טרומית. יהודה לא נמצא. הוא בחו"ל. ברשותכם, אני רוצה להקריא מכתב שהוא כתב לנו, וחשוב לי להקריא אותו כיוון שהוא דמות מרכזית מבחינתי בחקיקה הזאת.
לאה ורון
גם חברי הוועדה קיבלו אותו למייל הבוקר.
היו"ר איתן כבל
אני יודע.

"חבריי חברי ועדת הכלכלה, שלום וברכה, לצערי הרב, אין באפשרותי להשתתף בדיון שמתקיים היום בעניין הצעת החוק של איתן כבל ושלי בעניין איסור פרסומי מוצרי עישון עקב מחויבות קודמת. יחד עם זאת אני מבקש להבהיר כי אני מתרגש שהדיון על החוק הזה יוצא לדרך כי ביכולתו להציל חייהם של אלפים רבים ובראש ובראשונה ילדים ובני נוער. מקוממת במיוחד הקלות הבלתי נסבלת המאפשרת לצעירים לקנות מוצר שכל כולו רעל, ו-50 אחוז מהמשתמשים בו בהתאם להוראת הצרכן מתים ממנו. אנחנו כחברה וכמדינה איננו יכולים לנוח על זרי הדפנה שעה שמוצר זה מכניס עשרות מיליוני שקלים לכיסיהם של אינטרסנטים רבים הממשיכים "לחגוג" על חשבון חייהם של האזרחים. איך אנחנו יכולים להמשיך לראות את רשתות השיווק ובעלי הקיוסקים המציגים את המוצר הזה על כל צורותיו בכניסה לחנות על מנת למשוך את עיניהם של הקונים עוד לפני שיגיעו ללחם לגבינה או לבמבה? הטיפוס ברווחים מדי שנה חייב להטריד אותנו כמנהיגים. אני קורא לכל חבריי בכנסת ובמשרדי הממשלה לשלב ידיים באופן הכי קונסטרוקטיבי שאפשר ולעשות הכול לקצר את משך הזמן שהחוק הזה ישהה ויתגלגל בוועדה כדי להחזירו למליאה לסיום הליכי החקיקה במהירות האפשרית. בתפילה שנזכה לקיום מצוות "ובחרת בחיים" ו"לא תעמוד על דם רעך" למען אזרחי ישראל. אור וברכה, יהודה גליק".

מעבר לעובדה שאני מצטרף לכל מילה אני רוצה לומר גם כמעשן ותיק – עישנתי שנים רבות – נגמלתי, ברוך ה', לגמרי – לא רק שאינני מתגעגע, אני לא מבין בכלל איך עישנתי; ועישנתי שלוש קופסאות ביום. אני לא אעשה פרסומת לחברה שעישנתי את הסיגריות שלה.

יחד עם זאת אני רוצה לומר לכל מי שיושב כאן – ואלה שיידרשו להגיע לכאן – במה שתלוי בי – ואני יודע שזה תלוי בי במידה רבה וגם בכם, חברותיי חברי הכנסת, אני מתכוון ואעשה את הכול כדי שבכנס הקיץ הצעת החוק תהיה חלק מספר החוקים של מדינת ישראל. אני אומר זאת באופן הכי ברור, ברשותכם, כמו תמיד אנחנו נקשיב, אנחנו ננסה להיות פתוחים לכל מיני עניינים כאלה ואחרים. אבל החוק יעבור, ובוודאי באופן שאליו התכוון המחוקק. אני אומר זאת לא לחינם. מי שחושב שאני אאפשר כל מיני זליגות שיהפכו אותנו לחוכא ואטלולא בכל הנוגע לחוק הזה – טועה. אני לא אאפשר דיונים שמוציאים אותנו מתוך הקו הראשי שלשמו התכנסנו. שיהיה ברור.

אני רואה בנושא הזה שליחות אישית. אני אומר זאת כמעשן לשעבר; בעיקר כלפי הילדים שלנו הצעירים שעדיין לא מעשנים. אני מקווה שהחקיקה הזאת תהיה חלק בלתי נפרד מאותו מסע שימנע מהם להגיע לכדי מצב שהם מעשנים. אין ספק, לפחות לפי המחקרים, שאין קטלני יותר מהעישון. מספר המתים טרם זמנם כתוצאה מהעישון הוא, כנראה, הגבוה ביותר בכל קנה מידה. לכן אני אומר זאת בצורה ברורה – אני לא אאפשר התלהמויות וריבים. יש כאן דברים מאוד ברורים, מאוד פשוטים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
על מה הריבים?
היו"ר איתן כבל
על כסף. עיסאווי, חברי, אל תהיה מוטרד. זה יגיע. כל מילה כאן יש לה משמעות של כסף מול בריאות. אני רוצה שאנחנו, חברי הכנסת, כל הזמן נראה את הדברים.

דבר אחרון – אנחנו כל הזמן נשמע את השאלה: מה אתם מתערבים לנו בצלחת? אנחנו מכירים את הטענה הזאת, ואין טענה יותר מופרכת מהטענה הזאת כי היא משיתה על הכלכלה הישראלית נזקים שקשה לאמוד אותם של מיליארדים מדי שנה בבריאות, בטיפול. זה מעגל בלתי נגמר. כן, זאת חובתנו, חובתה של המדינה. יש מדינות בעולם שעשו כבר צעדים רבים ומתקדמים, ואני מקווה שגם אנחנו, בעזרת ה', בסופו של הדיון הזה נהיה חלק בלתי נפרד מאותן מדינות שמובילות את התהליך החשוב הזה.

יש כאן שתי הצעות חוק. אני רוצה להקריא את שתיהן: הצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (תיקון – איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק), התשע"ח-2017 של חברי הכנסת איתן כבל, יהודה גליק, תמר זנדברג, עבד אל חכים חאג' יחיא, דב חנין ונחמן שי. יש הצעה נוספת: הצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (תיקון – תמונה של נזקי עישון על מוצרי טבק), התשע"ז-2017 של חברי הכנסת איל בן ראובן, יעל גרמן, אכרם חסון, עבד אל חכים חאג' יחיא, דב חנין, נורית קורן ויהודה גליק.

ברשותכם, בדיון הזה אנחנו מאפשרים להעלות עניינים, התייחסויות והוראות כלליות. הדיון הבא הוא כבר הקראה. אני כבר מייצר לכם את הסדר שלא נטעה ולא נתבלבל. זה הקו. כל מי שיש לו מה לומר ממרומי מקומו שיאמר. הדיונים הבאים מתעסקים לגופו של סעיף. אז, ברשותכם, אני רק אאפשר לפני כן ליוזמי החוק.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני רוצה לומר משהו כללי. כל כך ריגשת אותי כשקראת את השיר. זה פשוט עשה לי תובנה עמוקה למשהו שכדאי שישמעו אותו. כשעם ישראל חטא בחטא העגל אז משה התפלל והתפלל ובסוף הקדוש ברוך הוא אמר לו: "סלחתי כדבריך, אבל ביום פוקדי ופקדתי". מה זה? כל פעם אני אתן לכם מנה קטנה מהחטא הזה. לא אתן לכם מכה גדולה שתזעזעו, אלא כל פעם תקבלו מכה קטנה, כי אני לא יכול לתת לכם מכה גדולה כי זה כדי למחול לכם.

שים לב, אני לא ממעיט משום דבר, אבל כמה הזדעזענו בשבוע שעבר מהאסון הכבד של עשרה הרוגים. אתם יודעים כמה מתים מעישון? אם נתחיל לספור זה מזעזע עד כמה אנחנו עוברים על זה לסדר היום. כל כך הרבה אנשים מתים מהדבר הזה וזה לא כל כך ריגש אותנו כמו העשרה שמתו בשבוע שעבר. כשיש מסה במכה אחת אנחנו מזדעזעים. בשנה מתים בתאונות דרכים 340. מעישון מתים יותר מזה. זאת אומרת כשאתה מקבל מכה גדולה קשה לך לקחת את כל הכובד עליך לעומת כשאתה מקבל מכה ועוד מכה, עוד אחד מת ועוד אחד סרטן. לכן זה נתן לי תובנה למה זה "ביום פוקדי ופקדתי". כשהמכה היא גדולה אנחנו מזדעזעים וכשהמכה היא לא גדולה אנחנו עוברים לסדר היום, וזה ממשיך ככה. כמה שנים אני יושב פה ודנים בנושא הגבלת העישון. אני לא מעשן ובחיים לא עישנתי - -
היו"ר איתן כבל
חבר הכנסת וקנין, בכנס הזה זה יעבור. זה לא יהיה כמו בכנסות הקודמות שמסמסו את זה. זה לא יקרה. אני אומר את זה בצורה מאוד ברורה. תודה, חברי.

תמר, אני מבין שאת צריכה לצאת. אחריה יעל ואחריה איל ומיקי.
תמר זנדברג (מרצ)
תודה. הצעת החוק הזאת היא חלק מסדרה של דברים שמדינת ישראל צריכה לעשות והתחילה בהם לפני 30 שנה בערך והייתה מובילה בתחום. איפשהו במהלך הדרך – ואני רואה כאן את כל הגורמים האזרחיים שמובילים את הדבר הזה – נרדמה בשמירה. היא נרדמה בדרך והפכה להיות אחת המדינות המפגרות בתחום המלחמה בעישון. נתקענו אי שם בעישון במקומות ציבור, ובינתיים העולם התקדם. כאן אנחנו דנים בפרסום. אני רוצה לציין את הנושא של החפיסות האחידות ואת הנושא של התמונות והפרסום על החפיסות ועוד נושאים רבים שהוכחו יעילים במלחמה נגד עישון, ומדינת ישראל זנחה אותם בשולי הדרך בין בגלל טענה שזה נורא וזה מגעיל וזה לא אפקטיבי ובין בגלל נסיבות אחרות. היום העולם נמצא במקום מאוד ברור, ומדינת ישראל חייבת להצטרף אליו – העישון הורג במדינת ישראל 8,000 איש בשנה מנזקי עישון. כל שנה מאבדים את חייהם מוות מוקדם בגלל עישון. אנחנו במצב מאוד ברור: יש מצד אחד תאגידים שאין בהם שום דבר מועיל, זה רק מזיק, זה רק רע. אפשר לחזור להיסטוריה איך קרה שהתחילו לפתח את המוצר הזה שלא מועיל בשום דבר, הוא לא טעים, הוא לא נחמד – אין בו שום תועלת - -
היו"ר איתן כבל
הוא שווק בהתחלה לא רק כמצ'ואיסטי אלא גם כבריא.
תמר זנדברג (מרצ)
בתחילת המאה, אדוני היושב-ראש, רופאים בחלוק לבן השתתפו בפרסומות של תאגידי העישון והסיגריות והסבירו לציבור, כמו שאתה אומר, שזה לא רק מזיק אלא גם בריא. היום יש קו פרשת מים מאוד ברור, ובחירת הצד היא ברורה – זה או בעד או נגד. אין באמצע. מדינת ישראל צריכה לבחור צד, והיא צריכה לבחור את הצד הטוב של ההיסטוריה. יש כאן כאלה שיכולים לספר את ההיסטוריה של הדבר הזה פה בכנסת. הייתה הצעת חוק מקיפה מאוד שקידם משרד הבריאות שניגפה. אפשר לקרוא את הפרוטוקולים – זה חומר קריאה מרתק. בחלקך נפלה הזכות להיות זה שמביא את הדבר הזה לכדי השלמה, וזה יהיה לזכותה של מדינת ישראל להצטרף לצד המואר של העולם. חלק מזה זה מה שעומד לפנינו. תודה.
יעל גרמן (יש עתיד)
עם ההחרגה של העיתונות?
תמר זנדברג (מרצ)
אה, סליחה. אנחנו ניכנס לזה בפתיחה. אמרת לומר דברי פתיחה.
היו"ר איתן כבל
זה בסדר.
תמר זנדברג (מרצ)
סליחה, יעל. אמרתי דברי פתיחה. אנחנו ניכנס לסעיפים.
היו"ר איתן כבל
תודה לך. נתתי לך להאריך כי עכשיו את עומדת בראש מפלגה.
תמר זנדברג (מרצ)
אה, זה היה נקרא להאריך? אני פשוט צריכה ללכת לוועדה אחרת.
היו"ר איתן כבל
תודה, תמר. בהצלחה. אנחנו עוד ניפגש כאן.

חברתי יעל גרמן, בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני רוצה להזכיר היסטוריה ולספר שבשנת 2005 מדינת ישראל חתמה על האמנה הבין-לאומית שמדברת על מיגור העישון באמצעות איסור על פרסום ועל שיווק כל מה שקשור לטבק. היא הגדילה לעשות בשנת 2011 כאשר היא העבירה החלטת ממשלה שהטילה על שר הבריאות להגיש בתוך 90 יום תקנות וחוק שמבטא את ההחלטה ואת האמנה, זאת אומרת לאסור באופן גורף על הפרסום בעיתונות. זה מסיבה פשוטה – המחקרים גילו קוהרנטיות וקורלציה מובהקת בין שני דברים: בין מחיר החפיסה והעישון ובין הפרסום לבין העישון. ככל שיש יותר פרסום יותר מעשנים, בעיקר צעירים; ככל שיש פחות פרסום – ואם אין בכלל – זה יורד. כנ"ל גם לגבי המחיר.

אבל הפלא ופלא, מאז ועד היום החוק לא עבר. כשאני הייתי שרת הבריאות אני הבאתי לוועדת הכלכלה בראשותו של ברוורמן חוק כולל שמדבר על איסור גורף. מי התנגד, אדוני היושב-ראש? תן לי ניחוש.
יצחק וקנין (ש"ס)
שר הבריאות של היום.
יעל גרמן (יש עתיד)
יפה מאוד. סגן שר הבריאות שהיה אז חבר אופוזיציה. מה זה התנגד – הוא יצר סביבו קואליציה של חברי קואליציה ושל חברי אופוזיציה עם לוביסטים שהסתובבו פה כמו עכברים ולחשו על אוזניהם של חברי הכנסת שמא, חס וחלילה, יעבור חוק באמת טוב שמדבר על כך שאין פרסום. וכשאנחנו אומרים אין פרסום – אין פרסום – לא באינטרנט ולא בעיתונים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ועכשיו סגן שר הבריאות בעד?
יעל גרמן (יש עתיד)
והנה, חברי הטוב, מביאים לפה חוק שבאופן כללי הוא באמת חוק טוב. הוא אוסר גם על הסיגריה האלקטרונית וגם על זאת שנקראת I Qoss, והוא אוסר לפרסם באינטרנט וכולי. אבל הוא מחריג את העיתונות? למה? למה, חברים? למה יש החרגה של העיתונות? במה העיתונות יוצאת דופן?
היו"ר איתן כבל
את יודעת למה?
יעל גרמן (יש עתיד)
אני חושבת שאני יודעת, ואם אומר זאת זה ייחשב תביעת דיבה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אנחנו רוצים לדעת. אני רוצה לדעת.
יצחק וקנין (ש"ס)
נשמור לך על החסינות.
יעל גרמן (יש עתיד)
היום עולה חשש לכאורה שסגן השר קשור לעיתון מסוים שבו מפרסמים את הסיגריות, והוא חושש לכך. עולה חשש לכאורה.
יצחק וקנין (ש"ס)
אם היית אומרת "ידיעות אחרונות" אני יכול להבין. לא העיתון הצדדי הזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
חברים יקרים, יכול להיות שהחשש הזה לכאורה אינו נכון, ואז חס וחלילה אני אלקה בגופי כי אני חושדת בכשרים. בכל מקרה, אדוני היושב-ראש כשהחוק הזה עלה בהצעה טרומית אני התנגדתי לו - -
היו"ר איתן כבל
נכון.
יעל גרמן (יש עתיד)
- - מפני שלא יכול להיות ולא יעלה על הדעת שאנחנו ניתן פרס לעיתונים, ולא רק שנאפשר את הפרסום, אלא עוד ניתן להם פרס שאם הם מפרסמים הם יקבלו עוד כסף על כך שנפרסם גם את האזהרה נגד. זאת אומרת למה שהם לא יפרסמו? הם מרוויחים פעמיים – פעם מחברת הסיגריות ופעם ממשרד הבריאות או מהממשלה. זאת איוולת ורעות רוח, זה סעיף שחייבים להוריד. לכל שאר ההחרגות יש הצדקה. ההחרגה הזאת נגועה באינטרס שאיני יכולה להבין אותו, ולהערכתי, הוא זר.
היו"ר איתן כבל
תודה לך, יעל. חבר הכנסת איל בן ראובן שגם לו יש הצעת חוק שצורפה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא צירפת את הצעת החוק שלך.
יעל גרמן (יש עתיד)
כן.
היו"ר איתן כבל
כן, הצמדנו את ההצעה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל אין החרגה.
היו"ר איתן כבל
חברים יקרים, שתי ההצעות עלו במליאה, והן מובאות לכאן. בסוף הדיון הזה נחליט על מיזוגן ונקיים את הדיון. חברים, לא להוציא את כל האנרגיות בדיון הראשון. לאט לכם.

חבר הכנסת איל בן ראובן, בבקשה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
איתן, אני רוצה לברך אותך על קביעת המועד של הדיון הזה כדיון ראשון בכנס הזה. יש לזה משמעות וטוב שכך. מה שהקראת בהתחלה זה נותן לזה עוד עומק. כי, לצערנו, במדינת ישראל אנחנו עשירים בדמעות בנושאים מאוד כואבים שקורים לנו. אנחנו יודעים לטפל בצורה מאוד ממוקדת כשהדברים באים בצורה ממוקדת אלינו. פה יש לנו מקרה שבאיזושהי צורה, כנראה, לא הצלחנו במעלה הדרך להבהיר עד כמה הדבר הזה כואב. 8,000 משפחות שכולות, דמעות, כאב, אובדן – איום ונורא - מ דבר שלכאורה נתנו לזה איכשהו לעבור. אנחנו בנקודת זמן קריטית. אני שמח על מה שאמרת,וכמובן, נתמוך ונעזור כדי שהדבר הזה ייעצר. בפתח דבריי אני אומר שהמילים הכתובות ששובצו בחוק לא מספיקות. אנחנו נצטרך גם לטפל בנושא האכיפה חזק מאוד כי זה מסוג הדברים שיש להם פוטנציאל לעבור ליד האנשים, ונצטרך לטפל בזה. אני בעד למזג את החוק ולצאת עם חוק אחד, חזק, ברור וכבד.
יעל גרמן (יש עתיד)
בלי ההחרגה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אני תכף אגיד על זה מילה.

בחוק שכתבנו יחד נכנסנו לעניין הפרסום האינטרנטי כי שדה המאבק האמיתי שלנו הוא בבני הנוער. רבותיי, אנחנו כנראה לא נשנה אנשים בני 60-50 מעשנים.
קריאה
לא נשארו כל כך הרבה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
המאבק הוא מול הילדים שלי שטווח הגילים שלהם הוא 19-5. שם המגרש בעניין הזה. המגרש שלהם הוא המגרש האינטרנטי, המגרש של הרשתות החברתיות. שם המגרש הכבד. בהצעה פה נדגיש מאוד את מניעת הפרסום האינטרנטי.

בטח נמצאים פה גם נציגי משרד הבריאות. אני גם המלצתי ואמרתי שנהיה מתואמים עם משרד הבריאות. אני רק מעלה שוב את שאלת התמונות הקשות. רבותיי, זה עובד במקומות אחרים. לכן תמוהה בעיניי ההתנגדות הגדולה למה לא לשים גם את הדבר הזה. כל הכלים כשרים כדי לעצור את התופעה, ובהקשר לכך בגדול אני גם מאוד מסכים עם יעל בנושא העיתונות. יכול להיות שנצטרך להמשיך את המאבק כדי להעלות עוד שלב בעניין הזה. מבחינתי בנושא הזה כל האמצעים כשרים כדי לעצור את זה. אני מברך על הדיון הזה.
היו"ר איתן כבל
תודה, איל. חבר הכנסת מיקי רוזנטל ואחריו חבר הכנסת חאג' יחיא.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, אני מברך את כל היוזמים. אני אתמקד בסוגיה של התקשורת הכתובה כי בעוונותיי אני לא מבין אם מישהו מתחיל לעשן או מגביר את צריכת הסיגריות, אם הוא נחשף לפרסומת באינטרנט או נחשף לפרסומת בעיתון גורלו נחרץ, והסרטן הוא אותו סרטן ולא מבחין בין האינטרנט לבין העיתונות הכתובה. לכן המהלך הזה של החרגת העיתונות הכתובה הוא בעייתי. גם אני חרד לגורלה של הדמוקרטיה, ואותי לא צריך לשכנע בחשיבותם של כלי התקשורת והעיתונות, תפקידם והמודל העסקי שלהם שצריך לדאוג לו. אבל הכול עניין של משקל ומידה ולא ייתכן שאנשים ישלמו בחייהם כי צריך לקיים עיתונים. מה גם שיש פה מהלך פסול ובניגוד למה שיעל ניסתה לרמוז אני אגיד את זה באופן הכי מפורש. כשאני יזמתי את חוק הפרסום הסמוי או התוכן השיווקי מי שעמד בראש המתנגדים היה חבר הכנסת ליצמן שגם הודיע לראש הממשלה חד וחלק שהוא מגן על עיתון "המודיע". זה לא רק עיתון שרעייתו עובדת בו, אלא זה עיתון שיש לו זיקה עמוקה לאגודת ישראל שהוא אחד מראשיה; ושימותו הקוראים, לשיטתו. אני אומר את זה באופן חד ונחרץ וחריג משום שהוא לא היחיד בעניין הזה. יש זיקה עמוקה ובעייתית בין נבחרי ציבור וחברי כנסת לבין הכיסוי התקשורתי. ראינו קצת מהגועל הזה שצף בחקירות האחרונות של ראש הממשלה. הדבר העקום הזה מתקיים יותר מדי שנים, וכלי התקשורת משלמים בכיסוי תקשורתי אוהד למי שמסייע להם כלכלית כולל בעניין הזה. צריך להגיד את הדברים במפורש, לא בערך ולא ליד. זאת תופעה מגונה מאוד, והמחיר הציבורי שלה הוא איום ונורא.

אז היום אנחנו נתמקד בעניין הזה. אני רואה פה את עמוס שוקן ואת נציג "ידיעות אחרונות". אני בהחלט מזדהה עם חלק מהדברים שייאמרו כאן.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
למה מציעי החוק הורידו את העיתונות?
יעל גרמן (יש עתיד)
שאלה טובה.
היו"ר איתן כבל
הממשלה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אבל אתם מציעי החוק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הממשלה דרשה את זה. זאת הייתה דרישה חד משמעית של ליצמן שעומד מאחורי זה. כמו שתיארתי פה הזיקה שלו לעיתון "המודיע" היא זיקה בעייתית. הוא בניגוד עניינים, ואסור היה לו בכלל לעסוק בזה. אבל זאת המציאות שלנו וצריך להגיד אותה כאן על השולחן.

בסופו של יום אין הבדל בין אדם שמתחיל לעשן אם הוא נחשף לזה בפרסום כזה או אחר, ואין שום היגיון להחריג את כלי התקשורת הכתובים. אם צריך לפצות אותם אז צריך לפצות אותם או למצוא מודל אחר שיסייע להם. הכול קביל והכול ראוי שיישמע. אבל בעניין הזה אסור שנעשה מסחרה על גבם של בני הנוער כשידוע לנו באופן חד-משמעי שיש שני דברים שבולמים את התרחבות העישון: האחד זה מחיר הסיגריות והשני זה החשיפה. אם אנחנו לא רוצים לרמות את עצמנו אנחנו צריכים לעשות את החוק הזה כראוי ולא להיכנע ללחצים הפסולים של סגן שר הבריאות ואחרים. ויש גם אחרים.
היו"ר איתן כבל
תודה. אני לא מתכוון להתעמק בעניין שהעלו יעל ומיקי. אני רוצה לומר לכם את הדבר הבא: גם אני לא אוהב את העובדה שהעיתונות הכתובה הוחרגה. אבל אנחנו חיים בבניין שחי במהלכים של פשרות. אני רוצה להזכיר שאינני רוצה לחיות בסאגה הקודמת של הדיונים הקודמים. אני מעדיף חוק של 80% מאשר חוק שלא מתקיים בכלל.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל בוא נשאף ל-100%.
היו"ר איתן כבל
יעל, תרשי לי. אני לא פותח את הדיון. אנחנו – גם יהודה וגם אני חיים בעולם של כנסת, ואני לא רוצה להיות צודק ולהיות לבד.
יעל גרמן (יש עתיד)
אנחנו איתך.
היו"ר איתן כבל
תודה רבה. גם כל האופוזיציה איתי, זה בסדר גמור. בסוף אני איתך, אבל אני רוצה שזה יעבור. בעזרת ה' אחרי שנעשה את המהלך הנחשוני אם יבואו אחרינו ויסגרו את הפער הזה בממשלה אחרת או בכנסת אחרת –נבורך. אני לא רוצה לייצר מצב שלא יהיה לנו בכלל חוק. מעבירים פה דברים לאין שיעור. כבר היום נתחיל את הדיונים באלף ואחד דברים שכולנו עומדים על בריקדות. אז מה זה יעזור? אני מעדיף חוק שהוא 80% שלם מאשר 100% עם כל הקושי. אני איתך לחלוטין בתוך העניין. אנחנו, כמובן, ננסה – אני לא אומר שאני לא אנסה בכל זאת לבדוק את כל האפשרויות. יש החלטת ממשלה, אני מחויב לה. זאת הייתה תמיכת הממשלה בקואליציה סביב העניין הזה וגם לי חשובה המילה. אנחנו נדון בזה, נתעמק בשאלה הזאת.
יעל גרמן (יש עתיד)
יש לך מושג למה הממשלה ביקשה להחריג?
היו"ר איתן כבל
כל אחד אמר את הדברים שלו.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כי זאת הממשלה. זה לא אנחנו.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה לא דת ולא מדינה, זה לא ימין ולא שמאל. אז למה? אין פה עניין של אידיאולוגיה.
מוסי רז (מרצ)
יש לי הצעת פשרה – אולי נציע שאנחנו לא מחריגים את העיתונות הכתובה, אלא רק את עיתון "המודיע".
קריאות
יפה.
היו"ר איתן כבל
מבחינתי החוק הזה מאוד חשוב מכדי שאתחיל ללגלג בעניין הזה. שנינות זה לא הצד החלש שלי – אם יורשה לי להגיד את זה – ואני לא מתכוון להתעסק פה בשנינות. אני רוצה להעביר את החוק כאן כמה שיותר מהר עם הבעייתיות שמתקיימת.

חבר הכנסת חאג' יחיא, בבקשה. לאחר מכן נעבור לאורח וחבר כנסת לסירוגין. לאחר מכן אלעד שפר.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני מברך על כנס הקיץ, ומקווה שיהיה פורה ותהיה הצלחה בו אפילו אם יהיה קצר.

עניין העישון – ברור שיש הסכמה שהוא מזיק לבריאות, ובמדינה ננקטו בעבר כמה צעדים בעבר שכנראה עדיין לא פתרו את הבעיה. אחד מהם הוא איסור העישון במקומות ציבוריים ובאוטובוסים; היום גם יש חוק שאוסר על עישון ברכב אם יש לך ילדים קטנים – וכל מיני הצעות אחרות. הייתה כוונה לממשלה – אני לא יודע אם הייתה כוונה לפגוע בעישון או להקטין אותו או יותר כוונה להכניס יותר כסף לקופת המדינה בכך שהעלו את המיסוי על הסיגריות כי זה לא הרתיע ולא שינה את הצריכה ואת כמות הסיגריות שאנשים מעשנים. פה אני מוסיף כמה מילים שמתארות מה זה עישון. אני אקרא אותן בערבית ואתרגם אותן. זה שלושה מ"מים בערבית: "מוקריף", "מוקליף" ו"מוטליף". "מוקריף" זה "מגעיל", "מוקליף" זה "עולה כסף" ו"מוטליף" זה "מקלקל את הבריאות". אלה שלוש המילים שמתארות את העישון.
יעל גרמן (יש עתיד)
יפה מאוד.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
יש לי תוספת שאולי חלק ממי שמסכים לחוק הזה לא יסכימו איתי. לא יכול להיות שנדבר על עישון ועל הצורך לצמצם אותו, ובמקומות אחרים נשמע שרוצים להפוך את הקנאביס לחוקי. זה לא יכול להסתדר זה עם זה.
היו"ר איתן כבל
מאוד יכול להסתדר.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אמרתי שחלק לא יסכימו איתי, אבל אני מאמין שגם קנאביס מזיק לבריאות, לנפש, לציבור, ואסור ללכת לכיוון של לגליזציה בנושא הזה.

בנושא ההחרגה של העיתונות הכתובה – לא היינו רוצים לראות את זה פה. אני אגיד עוד משפט בערבית ואתרגם: "מה שאתה לא משיג במלואו אל תוותר על רובו".
היו"ר איתן כבל
כמו שנקרא אצלנו: "טוב ציפור אחת ביד משתיים על העץ".
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כן. מה שאתה לא יכול להשיג במלואו אל תוותר על הכול. אתה יכול להשיג 70%, 80%, 90%. אני חושב שמתישהו נגיע למצב שהעישון יהיה אסור בהחלט.
היו"ר איתן כבל
אני מסכים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אנחנו בצעדים בכיוון הזה. אני מקווה מאוד שמהר מאוד נגיע לשם.
היו"ר איתן כבל
תודה לחבר הכנסת עבד אל חכים חאג' יחיא.

אלעד שפר, בבקשה. בקצרה. לאחר מכן חבר הכנסת עיסאווי פריג'.
אלעד שפר
אני מעמותת אויר נקי. חברת הכנסת יעל גרמן דיברה על ניגוד עניינים, ורציתי להגיד שעמותת אוויר נקי שלחה מכתב ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה להפקיע מליצמן את ההחלטות בנושא עישון, ולא קיבלנו תשובה עד עכשיו.

לגבי הפרסומות בעיתונות – אנחנו קוראים לחברי הוועדה לא להחריג את הפרסומות בעיתונות ולא לתת פטור. בנוסף לזה יש הנושא של הפרסום הסמוי. במוצאי שבת הקרובה יתחיל קמפיין גדול לעידוד בני נוער וצעירים להתחיל לעשן. קוראים לזה תכנית "האח הגדול" בטלוויזיה. זה אפילו הרבה יותר יעיל מאשר פרסומות בעיתונות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה זאת אומרת?
היו"ר איתן כבל
הוא אומר שההשפעה של תכנית "האח הגדול" היא גדולה. זה אנשים שהם סלבריטאים.
נורית קורן (הליכוד)
הם מקבלים שם סיגריות.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
רק זה יש לנו להגיד נגד "האח הגדול"?
נורית קורן (הליכוד)
לא. בהקשר של הסיגריות.
היו"ר איתן כבל
אנחנו עוסקים גם בענייני תקשורת, אבל לא היום, שולי.
אלעד שפר
90% מהמתמודדים שם מעשנים, וכנראה, לא במקרה כשמדובר על 20% מעשנים בציבור הכללי. ההתרחשויות המעניינות נעשות בפינות העישון – חוקיות או לא חוקיות, זה נושא לדיון אחר. רבים שם על תקציב לסיגריות, ובני הנוער מקבלים את המסר שמותר לוותר על מזון, אבל בשום אופן אסור לוותר על סיגריות. התכנית הזאת בכלל היא קמפיין לעישון, ונותנת לגיטימציה לבני נוער להתחיל לעשן. כדאי היה להתייחס גם לזה בהצעת החוק.
היו"ר איתן כבל
אני מודה לך.

חבר הכנסת עיסאווי פריג', בבקשה. לאחר מכן ד"ר אביטל פאטו בן ארי. חברים, אני מבקש להיות ממוקדים. אני כבר אומר לכם, אני נותן לכם את רשות הדיבור – נצלו אותה. לא עכשיו כל אחד יעשה לעצמו קמפיין. כל אחד יגיד בדיוק מה הנקודות המרכזיות בתהליך הזה כדי שכשנגיע אליו נוכל להבין איך זה נראה מנקודת המבט של הדובר. בבקשה, עיסאווי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה יודע, איתן חברי, מתחילים מושב עם הצעת חוק מעניינת כזאת. חברים, זה לא פשוט לצאת נגד מהלך ונגד הצעת חוק שהכותרת היא שזה מזיק לבריאות. אף אחד לא מתאר לעצמו שחבר כנסת או בן אדם ייצא נגד זה. זה גורם המוות מספר אחת בכל המקומות. זה לא פשוט. 8,000 איש מתים – יותר מכל גורם סיכון אחר. אני אולי חבר הכנסת היחיד שמעשן כאן - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא. גם לאה פדידה.
מוסי רז (מרצ)
אבל זה זמני. גם איתן עישן פעם.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
למה, כי אני אמות זה זמני?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
חס וחלילה. אנחנו נשכנע אותך.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
רצינו לשמוע הצהרה משניכם שאתם מפסיקים לעשן.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני התחלתי לעשן בגיל מאוחר, 29.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני בגיל 11.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מיקי, תעזור לי במחשבות. אני אומר שלושה דברים ומשאיר את הדברים לדיון השוטף.

אף אחד לא מוכן לתת יד להזיק לבריאות הציבור. לחסוך בנפש אחת זה הישג בפני עצמו. אני בעד הגבלת הפרסום – על זה אין ויכוח. אני אעז להגיד לא? אבל אני רוצה שנעשה סיעור מוחות יחד. האם מוכח שהגבלת הפרסומת מורידה את מכירות מוצרי טבק?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
חד וחלק.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
העלאת המחיר לא הורידה את זה.
יעל גרמן (יש עתיד)
יש כמה מחקרים שמוכיחים - - -
היו"ר איתן כבל
חברים, הוא שאל לא כדי שתענו לו.
יעל גרמן (יש עתיד)
זאת שאלה רטורית או אמיתית? אני שואלת באמת.
היו"ר איתן כבל
היא אמיתית.
יעל גרמן (יש עתיד)
אמיתית? אז התשובה היא "כן" עם סימן קריאה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מספר המעשנים הגדול ביותר בארץ הוא ערבים וחרדים. זה נתון.
מוסי רז (מרצ)
אצל גברים. אבל אם אתה לוקח בחשבון גם נשים זה דומה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בסדר. אלה חברות שמרניות אז הנשים פחות מעשנות. אבל אצל הערבים ואצל החרדים מספר המעשנים הוא הגבוה ביותר. אנחנו יודעים את זה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
ואצל חיילים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אנחנו נלחמים על הגבלת הפרסומת, וזה טוב; ונכפיל את הסיגריה בחנות ונפסיק לשים את זה בבולטות – האם זה יקטין?
יעל גרמן (יש עתיד)
ב-7%. זה מאות אנשים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מאות אנשים. יפה מאוד.
היו"ר איתן כבל
אל תפריעו לעיסאווי גם אם הוא מעלה פה תהיות. מותר לו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני מעלה תהיות. אני מסכים, איתן. אני רוצה שיהיה פה כלל ברזל בין כל החברים כאן – אם אנחנו מעבירים את הצעת החוק בדורסנות ובכוח שיש בה כל מה שמזיק לבריאות צריך לעמוד על השולחן הזה לדיון. יש לי כמה רעיונות: עשן רכבים אצלי במגזר או דחיפת אשראי שממוטטת עסקים שלמים - -
קריאה
אין מוצר אחר שהורג חצי - - -
היו"ר איתן כבל
גברתי, גברתי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
חברים, אני לא מתנגד להצעת החוק.
היו"ר איתן כבל
הוא לא שמע את מה שאמר חבר הכנסת חאג' יחיא.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני לא מתנגד. אני רוצה שתהיה לנו הזדמנות. אם אנחנו אומרים שזה מזיק לבריאות אז שזה יהיה עקבי כי יש לי כמה רעיונות.
יעל גרמן (יש עתיד)
למה לא. נתחיל בזה ונמשיך הלאה.
קריאות
- - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אנחנו רוצים לדבר על זה. אנחנו מעלים את כל - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
- - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני יודע שזה לא פופולרי - -
יעל גרמן (יש עתיד)
מה לא פופולרי?
עיסאווי פריג' (מרצ)
- - אבל אני רוצה שתהיה לנו הזדמנות בדיון הזה לדברים אחרים.
היו"ר איתן כבל
תודה, חבר הכנסת עיסאווי פריג' חברי. אני רק יכול לומר לך שזאת קבירה מתוחכמת מדי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
למה?
היו"ר איתן כבל
היא כל כך מתוחכמת שהיא שקופה מדי. המשמעות היא שאסור לי לצאת לכביש כי אולי ידרוס אותי אוטו. אין לדבר סוף.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל אנחנו נלך איתו – גם בבז"ן ובמפרץ חיפה. יאללה, לדרך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בדיוק. לזה אני מתכוון. האנטנות שמסרטנות אצלנו במגזר – אני רוצה את עזרתכם.
יעל גרמן (יש עתיד)
אין הוכחות.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה כן.
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, סיימת? אני מציע שתכין את כל הצעות החוק. אנחנו נחתום עליהן.
קריאה
תתמוך בהצעת הזאת.
היו"ר איתן כבל
סליחה, ד"ר אביטל פאטו ולאחר מכן חברת הכנסת שולי מועלם רפאלי.
אביטל פאטו בן-ארי
שלום. אני מהאגודה למלחמה בסרטן. קודם כול אני רוצה להגיב לחבר הכנסת עיסאווי - -
היו"ר איתן כבל
לא, לא. ברשותך, תני את ההרצאה שהתכוננת לה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תגידי מה שאת רוצה, זה בסדר.
היו"ר איתן כבל
אין לי בעיה, רק אני אחתוך אותך באמצע ולא תגידי מה שאת רוצה. חבל.
אביטל פאטו בן-ארי
בסדר. את עמדת הארגונים שעוסקים במניעת עישון בישראל אנחנו שלחנו לחברי הוועדה, ואתם ראיתם את זה.
היו"ר איתן כבל
נכון.
אביטל פאטו בן-ארי
אני רוצה לומר כמה נקודות קצרות: אנחנו מדברים על נושא של איסור פרסום מוחלט באמצעי התקשורת. אנחנו יודעים שארגון הבריאות העולמי הדגיש שאיסור פרסום מוחלט, כולל מתן חסויות לקידום מכירות עשוי להפחית שימוש בטבק ב-7% בממוצע. במדינות מסוימות זה אפילו גורם לצריכה של עד 16%.

כשאנחנו מדברים על איסור פרסום מוחלט אנחנו מדברים גם על העיתונות הכתובה. איסור פרסום והצגת מוצרי טבק בנקודות מכירה. זה אומר שילד הולך לקנות קרמבו או ארטיק, והוא לא צריך לראות סיגריות מול הפנים. אנחנו מדברים על איסור מתן חסויות. אנחנו יודעים שיש חסויות שחברות הטבק מספקות לאירועי ספורט, בידור ופסטיבלים ומביאות לעלייה במודעות למותגים של החברה ומנרמלות את הנושא של השימוש במוצרים האלה, ובעיקר בקרב בני נוער וצעירים.

אחד הדברים החשובים שעלו כאן כבר זה נושא של חפיסות עם אזהרות גרפיות, ואנחנו רוצים לחדד גם את הנושא של חפיסות אחידות. אנחנו יודעים שמקובל בהרבה ארצות בעולם שהלוגו של החברה והצבעים האופייניים למוצרי הטבק מוסווים בחפיסות אחידות; החפיסות נראות אחידות כמעט בכל החברות, וזה מפחית את השימוש במוצרי הטבק.
היו"ר איתן כבל
את לא צריכה לפרט את זה, העניין ברור. תני את זה ככותרת.
אביטל פאטו בן-ארי
אוקיי. אחד הדברים הכי חשובים שחייבים להכליל אותם זה נושא הפיקוח והאכיפה. חייבים להגביר את הפיקוח והאכיפה כי חוק שלא אוכפים, אנחנו למעשה יודעים שהוא חוק בלי שיניים.
היו"ר איתן כבל
תודה לך, גברתי. חברת הכנסת שולי מועלם רפאלי, בבקשה. לאחר מכן עו"ד עמוס האוזנר.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לדעתי, אנחנו נמצאים בסוג של תהליך. עמדתי האישית נאמרה פה יותר מפעם אחת גם בכנסת הקודמת וגם בכנסת הזאת. לדעתי, השאיפה היא מניעה מקסימלית של עישון. בעיניי, הדבר הנכון הוא להתייחס לקבוצת הנוער והצעירים. שמעתי קודם את מיקי אומר שהוא התחיל לעשן בגיל 11. אני יודעת שזה קורה גם היום. אנחנו נחשפים שוב ושוב בכל מיני אירועים שאנחנו מתבקשים לתת עליהם את הדעת, אבל עדיין קבוצת הנוער והצעירים.

אני רוצה להתחבר לעבודה משותפת שצריכה להיעשות גם בנושאים אחרים שאני מסכימה עם חבר הכנסת עיסאווי פריג', שברור שיש הרבה מאוד גורמים מזיקים. הם יכולים להזיק לבריאות גופנית, הם יכולים להזיק לבריאות נפשית, הם יכולים להוביל את החברה שלנו לאבדון מוסרי שהוא נזק גם גם גופני, גם נפשי וגם בכלל. אבל הניסיון להגיד, בואו נתפוס מרובה הוא מביא ל"לא תפסת". לכן כשאנחנו מתייחסים עכשיו לעישון אי אפשר יהיה לחשוב שאפשר יהיה לעשות את זה רק בתהליכי חקיקה שידברו על הפרסום בלי להמשיך לתגבר את הנושא של אורח חיים בריא במערכת החינוך, לדוגמה, שפעלנו בשבילה ואנחנו פועלים בשבילה בחדר הסמוך, כמובן - -
היו"ר איתן כבל
גם פה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
ברור. הדבר הנוסף והכי חשוב – נהייה פה סוג של תפיסה שיש פה זכות בחירה שמולה כולנו נהיים עיוורים. הוא בחר, היא בחרה, הם מבוגרים – עד גיל מסוים, בסדר, מגיל מסוים זה מה שהם בוחרים. בעיניי, לא. בעיניי, למשל, במקום כמו הצבא שאומר כל כך הרבה דברים שכל אחד יכול היה לבחור אותם אחרת, ועדיין מכניסים אנשים למסגרת – גם בצבא כל הנושא הזה של מניעת עישון צריך להיכנס בכל הכוח - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
נכנס, אגב.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
נכנס אבל לא מספיק. כל ההצגות של סיגריות, למשל, ופרסום של סיגריות ומתן חסויות שזאת הזיה בעיני שסיגריות נותנות חסויות לאירועי ספורט – זה קצת לירות לעצמך ברגל. אבל צריכה להיות עבודה משותפת של כל החלקים – פרסום מצד אחד, חינוך מצד נוסף, ההבנה איך זה צריך להיות בתוך אזורי המכירה.

דבר אחרון שדרכו אני רוצה להתחבר לדבריה של ד"ר בן ארי – הסיפור של האכיפה. שוב ושוב אנחנו עלולים, חלילה, ליפול בדבר הזה. גם אם נביא בסופו של דבר חקיקה מעולה שלא תהיה אכיפה מאוד ברורה בצדה – וכמו תמיד היא עם עלויות כלכליות - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
יש לי רעיון – חוק יסוד האכיפה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אל תעלי פה רעיונות שהימין המשיחי עלול לאמץ.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
נראה לי פשוט עדיף על פסקת ההתגברות.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כן, ידעתי שלא תוכלו לעמוד בזה.

בזה גם בתהליך הזה של החקיקה שבו אנחנו עושים עוד צעד במניעת איזון, צמצום איזון ומיגור עישון חייבים להתייחס לעניין האכיפה והפיקוח על יישומו של החוק שבסופו של דבר הוועדה תוציא תחת ידיה.
היו"ר איתן כבל
תודה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני רק מבקש נתונים – כל התהליך שהיה בשנים האחרונות בהגבלת העישון – מקומות ציבוריים והפרסום על החשיפה הבריאותית – האם כל הדבר הזה גרם לירידה בעישון?
עמוס האוזנר
היה 40%, ועכשיו 20%.
היו"ר איתן כבל
אתה כבר מדבר על הזמן שלך. אנחנו לא נצא בסוף בלי שאבקש נתונים כדי להעיר את עיניהם של חברינו וחברותינו.

עו"ד עמוס האוזנר, יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון, ואחריו חבר הכנסת מוסי רז.
עמוס האוזנר
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, מוזמנים משני הצדדים. אני רוצה לעשות את מה שעדיין לא נעשה – לקשר בין חוק שאנחנו מציעים כאן לבין נושא העישון והתמותה מעישון. למה אני מתכוון? אני מתכוון לכך שכאשר הצעיר והצעירה ניגשים לפיצוצייה הם לא אומרים, תן לי עישון. הם מבקשים, תן לי "פקט של" – זה יכול להיות פקט של "מרלבורו", פקט של "טיים", של "פרלמנט". פה הקשר הישיר בין החוק שלנו לבין נושא העישון והתמותה מעישון.

איך נגרמת התמותה מעישון, אדוני היושב-ראש? כאשר יש לנו מחלות וירליות, מחלות זיהומיות – אלה נגרמות מווירוסים ומחיידקים. מחלות העישון מתפשטות באמצעות הפרסומת לסיגריות. כלומר כאשר אנחנו פועלים למניעת המחלות הזיהומיות, ואנחנו נותנים לחולה אנטיביוטיקה אז אנחנו פוגעים לפעמים, לצערנו, גם בחיידקים חיוביים שנמצאים בגוף. אבל אנחנו רוצים להציל את החולה, לכן אנחנו נותנים את האנטיביוטיקה גם אם זה מזיק לאינטרסים חיוביים שנמצאים בגוף החולה. לגבי העיתונות הכתובה הפתרון, לדעתי, צריך להיות כפי שנמצא בארצות-הברית; העיתונים צריכים להפסיק מרצון לפרסם סיגריות. זה מה שעשה ה"ניו-יורק טיימס" כבר לפני 22 שנה.
היו"ר איתן כבל
יש מכון גמילה?
עמוס האוזנר
העיתון לא צריך גמילה מפרסומות לעישון. ה"ניו יורק טיימס" עבר תהליך של גמילה מהכסף של הפרסומות.
קריאה
בפירוש העמותה מוכנה לממן.
עמוס האוזנר
ה"ניו-יורק טיימס" בפירוש עבר את הגמילה הזאת מהפרסומת לסיגריות. בעקבותיו הלכו "לוסס אנג'לס טיימס" ו"בוסטון גלוב" – העיתונים האמריקניים הגדולים לא מקבלים פרסומות לסיגריות ולא מפני שיש חוק. "ניו יורק טיימס כתב ב-1996 כשהפסיק לפרסם סיגריות כתב, אנחנו לא מוכנים לפרסם משהו שיחד איתו תופיע אזהרה.
היו"ר איתן כבל
תודה.
עמוס האוזנר
מאחר שיש כאן טענות בכיוון הזה יש טענה – וזאת ההצעה שחבר הכנסת גליק העביר בשמי לאדוני לפני זה, שכל פרסומת – לאו דווקא הפרסומים בעיתונים, אלא גם על פרסומות שיהיו מותרות גם אחרי החוק הזה, לצערנו – בוודאי שניכוי ממס כהוצאה לא צריך להינתן לפרסומות האלה.
היו"ר איתן כבל
תודה לך. כמובן, כשנגיע לסעיפים הרלוונטיים נתעמק בעניין. חבר הכנסת מוסי רז ואחריו שבי גטניו.
מוסי רז (מרצ)
ראשית, אני כמובן תומך בהצעת החוק הזאת שאתה הגשת, אדוני היושב-ראש, יחד עם חברי כנסת נוספים. אבל אני שואל לגבי הנושא של ההחרגה של הפרסום בעיתונות הכתובה. העיתונות בכלל והעיתונות הכתובה היא נשמת אפנו. אנחנו חייבים אותה בשביל הדמוקרטיה, והיא צריכה הכנסות – הכול נכון. אני אציין שכבר הגשתי הצעת חוק לאיסור פרסום בעיתונות הכתובה לפני 17 שנה. אז התנאי של יושב-ראש ועדת הכלכלה אז אברהם פורז לקידום ההצעה - -
היו"ר איתן כבל
אני השתתפתי בדיון.
מוסי רז (מרצ)
היית, וכיוון שאתה צדיק גמור כולם יכולים להבין איך הצבעת אז.
היו"ר איתן כבל
אני התנגדתי. במקום שבו עומדים בעלי תשובה גם צדיקים גמורים.
מוסי רז (מרצ)
בעל תשובה, אין ספק.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
מאז התבגרת.
מוסי רז (מרצ)
זה בסדר גמור.

התנאי שלו לקידום הצעת החוק היה שנביא מחקר מארגון הבריאות העולמי שהוכיח שבאמת יש הפחתה בעישון כתוצאה מאיסור על פרסום. אכן הבאנו מחקר כזה של ארגון הבריאות העולמי. עכשיו נשמעו פה מספרים, ואז דיברו על מספרים קצת אחרים. אבל בפירוש – ירידה ניכרת בעישון וזה אומר ירידה בהרוגים.

המאבק בעישון שהצליח במשך הרבה שנים והוריד את שיעור המעשנים בארץ מ-40% ל-20% נעצר בשנים האחרונות, ויש עלייה בשנתיים האחרונות. זה אומר שאנחנו צריכים לנקוט צעדים שלא נקטנו אותם עד עכשיו כי אחרת אנחנו הולכים אחורה חזרה. לא רק בערבית יש שלושת המ"מים. גם אצלנו המשורר הלאומי הגדיר סיגריה – בצד אש, בצד שני טיפש. אנחנו חייבים למנוע את הנגע הזה שממנו 9,000-8,00 אנשים בארץ מתים בשנה.
היו"ר איתן כבל
בשעה שישבנו פה מתו עוד אלף, לפי דעתך.
מוסי רז (מרצ)
אני יכול לעשות את החלוקה – כ-25 ביום. זאת אומרת אחד בשעה זה הרבה. עם הדבר הזה אנחנו צריכים להתמודד. לא כל זה אפשר למנוע על-ידי איסור פרסום. אנחנו לא באים להתל פה באף אחד. אבל אם מצילים אחד, אם מצילים עשרה, אם מצילים מאה – זה חשוב ביותר.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
מוסי, אל תדליק אותנו בסיגריה.
מוסי רז (מרצ)
עצם זה שישבת פה שעה זה כבר הישג בשבילך, אז עזרנו לבריאות שלך.

אם אפשר לעזור בדבר הזה אנחנו כאן בשביל זה.
היו"ר איתן כבל
תודה למוסי. שבי, בבקשה. אחריו חבר הכנסת דב חנין.
שבי גטניו
אני מהעמותה לדמוקרטיה מתקדמת. עיקר העיסוק שלנו הוא בתחלואי הון-שלטון-עיתונות. עברו ארבע שנים מהדיונים המזעזעים שהיו פה ב-2014, ואני מברך על החצי צעד שהתקדמנו בחוק הזה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה היה ב-2014?
שבי גטניו
הטיוטות של החוק השלם שיעל גרמן ניסתה לקדם כשהייתה שרת בריאות, וטורפד על-ידי גורמים מטעם סיעת הטבק והעיתונות.
קריאה
- - - קואליציה.
שבי גטניו
אני לא ארחיב בנושא הזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
הייתה גם חברת קואליציה שהצטרפה לזה.
שבי גטניו
החוק ההוא טורפד על-ידי מה שאני מכנה "קשרי מו"ל-שלטון-טבק". סטטיסטית הם קשרים קטלניים ביותר בתולדות מדינת ישראל. הנתונים היבשים – ואתם מוזמנים לסתור אותי – גורסים שלמעשה מאז הצורר הנאצי מסוף מלחמת העולם השנייה לא היה גורם אחראי להמתה של יותר יהודים מאשר חברות הטבק רק ב-30 השנים האחרונות ורק במדינת ישראל - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
למה אתה - - -
היו"ר איתן כבל
הוא אמר. עיסאווי, תן לו.
שבי גטניו
250 אלף ישראלים – תשמעו את המספר – קיפחו את חייהם בגלל המוצר הזה. שלא כמו רכב הוא לא מביא אותך ממקום למקום; שלא כמו אוכל הוא לא משביע אותך; שלא כמו שתייה הוא לא מרווה אותך. הוא לא עושה כלום מלבד למכר אותך, לספק רווחים לאנשים תאבי בצע שמקריבים את חייהם של אחיהם, שכניהם, ילדיהם בשביל תאוות בצע.

אני גם אקדיש מילה לסייענים שלהם: עורכי הדין שלהם שעוד מעט יעבירו דיווחים למטה שלהם בארצות-הברית מה קורה פה בוועדה; או הלוביסטים שלהם ששומרים להם פה מקומות לפני הישיבה ודואגים לטרפד ולהפעיל לחצים. ואנחנו יכולים להוכיח את זה; או המו"לים. יושב פה מו"ל, ואני מאוד מכבד אותו על כך שהוא מגיע לפה. אני גם מכבד אותו כי הוא הדוגמה היחידה למו"ל שמתנגד לאיסור פרסום מוצרי טבק בעיתונות הכתובה, אבל בא לפה בעצמו ומרשה לכל עיתונאי שלו – אתם יכולים לקרוא היום ב-"The Marker" – יש ביקורת קטלנית על הנושא, והוא היחיד שמרשה ביקורת כזאת. אז מצד אחד אני מאוד לא מסכים איתך על עמדתך, קורא לך לאמץ עמדה חדשה; ועם זאת אני מאוד מכבד אותך על חופש העיתונות שאתה מאפשר בעיתונך. זה משהו חריג בניגוד למי שיושב לשמאלך, שבעיתונות שלו אין חופש עיתונות כזה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
על מי דיברת? הבנתי שזה שוקן. ומצד שני?
שבי גטניו
"ידיעות אחרונות". הייתי קורא למוזס להגיע לפה להגן על הנושא הזה בגופו ובשפתו כדי שנוכל לדבר איתו ולהבין איתו איך הוא עושה דבר כזה; איך יש לו מדורי בריאות שאמורים להגן על הבריאות של הציבור, ובאותו עיתון הוא מפרסם פרסומות של צוררי הטבק. איך? איך אפשר להבין דבר כזה? פלצות כזאת במשך 40-30 שנה. הגיע הזמן לעשות לזה סוף, חבר'ה.

אמרנו גם בוועדה שהתקיימה ב-2014 שאנחנו מוכנים לפצות. אנחנו מכירים בחשיבות של הכסף הזה לעיתונות ולחופש שלה. היו כבר הצעות – בואו, אנחנו הציבור, נפצה אתכם. בואו נפדה את הנשמות של המתים שלנו מהפרסומות האלה, ובואו נשחרר אתכם מהצורך לפרסם את זה.
היו"ר איתן כבל
שני משפטים אחרונים, שבי.
שבי גטניו
אנחנו נעתור לבית המשפט העליון אם הסעיף במתכונתו הנוכחית יעבור – לחזק אותם פי שניים. הרי לא הצלחתם מול הכוח שלהם כרגע כשהם מקבלים איקס כסף על הפרסום. אתם חושבים שאתם תצליחו בנגלה הבאה כשתהיה להם מוטיבציה כפולה של כסף לטרפד את החוק הבא? הרי עכשיו נכשלתם בנושא כשהמוטיבציה שלהם פחותה בחצי. אני קורא לכם שלא להעביר את הסעיף המסוים הזה. אם הוא יעבור בגלל ניגוד העניינים שאנחנו מזהים עם ליצמן, שהוא שר שממנה ועדה שאם יש לה בסל המזון אנשים שיש להם ניגוד עניינים כי הבן דוד שלהם עובד בחברת התרופות, הם פוסלים עצמם מלדון, ואשתו עובדת בעיתון, והוא לא פוסל עצמו מלדון בעניינים שנוגעים בעקיפין לעיתון הזה זה, אנחנו נעתור נגד זה. הגענו ליועץ המשפטי בנושא הזה. רק - - - ואני מברך אותך על עצם החוק.
היו"ר איתן כבל
תודה, שבי.

חבר הכנסת דב חנין, בבקשה. לאחר מכן יורם שפירא.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה, אדוני היושב-ראש, אני מברך על הצעת החוק הזאת שאתה מוביל. אני גאה להיות אחד היוזמים של ההצעה הזאת יחד עם חברי כנסת נוספים. זה מהלך חשוב, ואני קורא לך ולכולנו לעשות כל מאמץ כדי להעביר את הצעת החוק הזאת בתקופת הזמן הלא ארוכה שיש לנו בכנס הזה. אני זוכר היטב את הסיבוב הקודם של המאבק הקשה שהתנהל כאן בוועדה כאשר השרה גרמן דאז ניסתה לקדם את החקיקה להגבלת העישון ופרסומות העישון, ואני מציעה שנלמד לקחים ונהיה מאוד ממוקדים כדי להעביר את ההצעה הזאת למעשה.

לפניי אמרו – ואני מצטרף לאמירה הזאת – שההתמודדות נגד העישון היא רב-ממדית – היא כוללת הרבה מרכיבים. אבל אני לא מקבל את האמירה שהמערכה נגד הפרסומת היא מערכה צדדית. זאת מערכה מאוד מרכזית. מאחורי התעשייה של המוות יש מנוע כלכלי. הפרסומת היא מרכיב חיוני במנוע הכלכלי הזה. אם אנחנו רוצים לבלום את הרכבת הזאת שדורסת בני אדם והורגת אותם אנחנו צריכים לפגוע במנוע. הצעת החוק הזאת עושה בדיוק את זה – היא פוגעת במנוע. אנחנו לא מדברים היום על הפרטים של הצעת החוק, אבל אם תקראו את הצעת החוק אתם תראו פה שורה של הצעות מאוד ממוקדות שנועדו לייעל ולחזק את המלחמה שלנו נגד הפרסומת להריגת בני אדם באמצעות עישון.

כמו קודמי אני לא אוהב את ההחרגה של העיתונות הכתובה. היא מאוד בעייתית. אני חייב לומר שלי יש ספק אם היא יכולה לעבור את המבחן החוקתי בהנחה שעדיין יהיה בית המשפט עליון כשנסיים את הכנס הזה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
לפני פסקת ההתגברות או אחרי כן.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לפני פסקת ההתגברות.

לי יש ספק כי לא כל כך ברור לי איך אפשר להצדיק אמירה שבכלי תקשורת אחד אסור ובכלי תקשורת אחר מותר. זה בעייתי מאוד מבחינה חוקתית, אבל אנחנו צריכים להעביר את החוק הזה. יכול להיות שהסעיף הזה בסופו של דבר ייפסל בבג"ץ – שוב, אם עדיין יהיה בג"ץ. אבל גם אם הוא לא ייפסל, לדעתי, בסופו של דבר לא תהיה פרסומת גם בעיתונות הכתובה, ובכך אני חולק עליך, שבי, כי אני חושב שזה מהלך שאנחנו כבר נמצאים בו באפיק נכון.

אני שותף לגמרי, מר שוקן, והנציגים האחרים של העיתונות הכתובה, לדאגה האמיתית והמוצדקת שלכם ממצבה של העיתונות הכתובה ומהצורך לחזק אותה. אני בעד לעשות שני דברים: א', אם אנחנו מצליחים להוריד את הסעיף הזה, לקבוע מנגנון פיצוי שלפיו, המדינה תיקח על בסיס פרמטר שנקבע אותו, עלויות פרסום בשנה מסוימת –תקופת מעבר, הוראות מעבר – המדינה תממן את אותו סכום שייחסך בפרסומות האסורות בעיתונות הכתובה.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה תקדים להרבה מאוד חוקים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני בעד התקדים הזה.
מוסי רז (מרצ)
- - -
היו"ר איתן כבל
זה לא הדיון. נגיע לדיון ונדבר.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
- - - למה לא לעשן.
יעל גרמן (יש עתיד)
- - - במשרד הבריאות דנו באפשרות שמשרד הבריאות יעביר פרסום מוגבל לנושאי בריאות. אני לא יודעת אם זה יהיה בדיוק באותו סכום, אבל זאת הייתה הכוונה שלנו – שנעביר פרסום שיפצה במידת מה על היעדר הפרסום לסיגריות. זה לא יהיה אותו דבר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני חושב שזה כיוון נכון.
היו"ר איתן כבל
דב, סיים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני מסיים. משפט אחרון: זה מנדט של הוועדה הזאת. אנחנו עוסקים לא מעט בתחום התקשורת, והגיע הזמן שאנחנו נעסוק גם בשאלה איך אנחנו מחזקים את העיתונות הכתובה, איך אנחנו מחזקים את הבסיס הכלכלי של העיתונות הכתובה. יש לי כל מיני רעיונות בעניין הזה. אבל זה לא צריך להיות באמצעות הריגת בני אדם.
היו"ר איתן כבל
תודה רבה. יורם שפירא, סמנכ"ל מסחר ופיתוח עסקי ברשות שדות התעופה; אחרי כן חברת הכנסת לאה פדידה, שירה כסליו, דוד קינן, דן פרידמן, רחלי הכהן וצבי הרצוג – האחרון. בוודאי אם עמוס ירצה לדבר אני אאפשר.
קריאה
- - -
היו"ר איתן כבל
כן, כן, אני אאפשר. מעולם לא מנעתי מעמוס את זכות הדיבור. כשנשאלתי אפילו אמרתי שחשוב שיגיע לכאן ויביע את עמדתנו.
יורם שפירא
בוקר טוב לכולם. קודם כול כאבא וכסבא שגם עישן בעבר בצעירותו, החוק הזה חשוב מאוד. אבל החוכמה היא לא לשפוך את התינוק עם המים כמו בכל דבר. דובר פה על שני דברים מאוד מרכזיים: א', למנוע מהקטינים את היכולת להיחשף, והדבר השני שדובר עליו – איך אוכפים. אלה שני הדברים שם שני הקצוות – לא ליצור את המוטב לעשן, ומצד שני אם כבר יצרת את זה – בוא נמנע את זה.

אין מקום במדינת ישראל יותר ממתקני חנויות ה"דיוטי פרי" בישראל. למה?

לא צריך לצחוק. לא צחקתי כשאתה דיברת.
שבי גטניו
מותר לי לחייך.
עמוס האוזנר
- - -
היו"ר איתן כבל
סליחה. גם נגיב על מימיקות?
יורם שפירא
אתה צודק.

בחנויות ה"דיוטי פרי" קטינים לא רשאים לקנות; בחנויות ה"דיוטי פרי" קטינים לא רשאים להביא. יש מגבלה גם בור גם ביכולת הקנייה וגם באכיפה. אין אפשרות לקנות – נקודה.

שנית, המחוקק כבר דאג להביא או לא יכול להכניס סיגריות, טבק או אלכוהול למדינת ישראל? זה כתוב בחוק, ומצד אחד זה נאכף על-ידי המפעילים שלא מכרים, ומצד שני יש גורמי החוק שמשתדלים למנוע את זה. יש בדרך איזשהו פער. איפה הפער? הפער זה חו"ל, חברות התעופה והמדינות האחרות שאתה טס עליהם. עליהם אין אכיפה. אין יכולת של שליטה מה נמכר, כמה נמכר ואיפה קונים - -
עמוס האוזנר
גם על העישון שם לא הייתה שליטה, ובכל זאת הצלחנו לדאוג לכך שלא יעשנו בטיסות לחו"ל בלי שתהיה אכיפה.
היו"ר איתן כבל
עמוס, סליחה.

בבקשה, יורם.
יורם שפירא
לכן אני אולי קצת מרגיש לא נוח כי אני המדינה בסופו של דבר, ואמור לתמוך גם בגוף שהוא של המדינה וגם ברמה האישית.
היו"ר איתן כבל
אני מציע לך להפסיק את ההתנצלות ולהציג את עמדתך.
יורם שפירא
אני אומר את דעתי האישית.
היו"ר איתן כבל
זה בסדר.
יורם שפירא
גם מותר לי להתנגד. לא כל דבר צריך להסכים לו.
היו"ר איתן כבל
זה בסדר גמור. הוא רוצה שימשיכו למכור ב"דיוטי פרי" סיגריות. אמרתי את כל ההרצאה שלו במשפט.
יעל גרמן (יש עתיד)
- - - נאפשר.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
החוק מתייחס למכירה?
היו"ר איתן כבל
כן. יש מקומות בהצעה שעוסקים בשאלות מה יוחרג, מה לא יוחרג.
יורם שפירא
במסגרת החריגה במסגרת החוק של 2014 חנויות ה"דיוטי פרי", חברות התעופה ונמלי הים הוחרגו מסיבות הגיוניות שאת חלקן אמרתי, ויש עוד. בתיקון לחוק הזה השאירו את חברות התעופה כי אי אפשר לשלוט על מה שהן עושות באוויר, וגם את נמלי הים בטענה שזה לא פתוח לציבור; וגם אנחנו מוגבלים כמו נמלי הים – אין שום הבדל; והוציאו את חנויות ה"דיוטי פרי". כלומר המקום היחיד בישראל שמגביל את הקנייה ואוכף אותו – הגבילו אותו. מה יקרה? יקנו את זה בחו"ל, יקנו את זה במטוסים, יקנו את זה בחנויות בחו"ל וגם לא תהיה לנו שליטה על מה שנכנס לארץ. כשמשאירים היום ב"דיוטי פרי" יש מגבלה - -
היו"ר איתן כבל
יורם, אני עוצר אותך פה מסיבה פשוטה: לכשנגיע לסעיף הרלוונטי, כמובן, אאפשר לך אז להציג את עמדתכם בצורה ממוקדת. העניין ברור – אתם מבקשים להחריג את ה"דיוטי פרי".
יורם שפירא
כמו היום.
היו"ר איתן כבל
כן, כמו היום, בסדר. חברים, אנחנו מדברים עכשיו מלמעלה. כל אמירה פה היא סעיף שנצטרך לדון בו באופן מעמיק. תודה. כמובן, נאפשר לכם להציג את הדברים יותר לעומק.

חברת הכנסת לאה פדידה, בבקשה. לאחר מכן שירה כסלו.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
תודה, יושב-ראש הוועדה, חבר הכנסת איתן כבל. עיסאווי, כמעשנים אנחנו יודעים שהמחיר הוא לא זה שהשפיע. כל המחקרים מראים שבהתחלה ירדה כמות הסיגריות, ולאחר מכן הטבק המגולגל השלים את כמות הסיגריות הנמכרת. לכן אני מברכת על הצעת החוק הזאת. אם כולם מתעקשים שיהיה אפשר לפרסם בעיתונות ובכל מקום אחר – הפרסום יעיל - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
כמה שנים את מעשנת?
לאה פדידה (המחנה הציוני)
- - פרסום מעצב דעת קהל ובעיקר את דעת הקהל של אלה שעדיין נמצאים על הגדר אם לעשן או לא, ואני מדברת על בני הנוער. אז אולי עליי זה כבר לא ישפיע כמעשנת ותיקה, אבל אנחנו חייבים לדעת שהחוק הזה בא להגיד במיוחד לנוער שמושפע מפרסומת כתובה ומפרסומת במדיה ומושפעים מכל פרסומת אחרת שמעצבת. כשאנחנו רואים על המצב את הגלידה החדשה הילדים מכריחים אותנו לקנות את זה. לכן אני בטוחה שהעיתונות רוצה שהפרסומת תישאר. אבל אחרי שקראתי וגם הקשבתי אני לא מצליחה להבין איך אפשר להסביר את ההחרגה הזאת. פרסום זה פרסום, נקודה. הרי העיתון הוא כלי פרסום. ואם החוק הזה עוסק בהגבלת הפרסום לא ייתכן שהעיתונות תצא מתוך זה ותהיה החרגה. לכן שווה לשקול שוב להעלות את הצעת החוק ללא החרגה. אם כן, ויש איזשהו עיוות כלכלי אז כן לפרסם מוצרי בריאות שם וכן הלאה. אנחנו לא רוצים לפתור בעיה וליצור בעיה, אנחנו רוצים לפתור בעיה. העלאת מחיר הסיגריות לא עזרה. לדעתי, לצד הפרסום אנחנו חייבים להכניס מערכת הסברה למערכת החינוך. גיל המעשנים יורד ויורד. להגיע לצבא ולטפל בזה? It's to late. בוא נעשה מעשה שהם לא יהיו כמוני. אולי כבר אבד עליי הכלח בתור מעשנת, אבל ילדיי לא מעשנים - -
היו"ר איתן כבל
תאמיני לי, אם אני הפסקתי הרבה יכולים. לא אמרתי "כולם".
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אני מקווה מאוד שהפרסומת הזאת תמנע מהאנשים לעשות את הצעד הזה להתחיל לעשן. תודה.
היו"ר איתן כבל
תודה, חברתי. שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון. זאת הזדמנות נוספת להודות לך ולחברייך על העבודה שהשקעתם בעזרה שנתתם לנו בניסוח הצעת החוק. בבקשה.
שירה כסלו
תודה רבה ותודה רבה על כך שזה הדיון הראשון שבו אנחנו פותחים את המושב. בעיניי, זה בדיוק מסמל את מה שאנחנו רוצים. כמו שאמרו פה, בשונה מהעולם המערבי שבו יש ירידה בשיעורי העישון בישראל יש מגמה הפוכה. בשנים האחרונות יש מגמת עלייה. צריך לקחת בחשבון שמה שמתחזק את המצב זה זה בדיוק הפרסומת בצורה בלתי מוגבלת גם בעיתונות הכתובה, גם באינטרנט וברשתות החברתיות וגם בחנויות. כל מה שאתם רואים עם הצבעים והכול זה פרסומת. צריך להביא בחשבון שילד בן 13 במדינת ישראל כבר נחשף לפרסומות למוצר שמשרד הבריאות עצמו מגדיר אותו כמוצר ממכר ומזיק לבריאות. כשהוא צריך לקבל את ההחלטה הוא עושה אותה בעצמו לבד אחרי שהוא ראה ונחשף למוצר הזה.

אני רוצה להדגיש פה שלושה דברים: א', שתי הצעות החוק האלה – המטרה שלהן היא מניעה של חשיפה והתנסות של 1.5 מיליון בני נוער בישראל למוצרים האלה; שנית, אין בעולם תחום שקשור כל-כך לקשר בין החשיפה לפרסומת לבין נזק הבריאותי ולתמותה. הקשר הזה בל יינתק. אנחנו הולכים לדון פה בכל מיני פרטים וכסף, אבל חשוב להבין את זה. כל חשיפה כזאת תוביל בסוף למחצית מהאנשים שיעשנו וימותו מזה.

דבר שלישי, בעולם מדברים על כך שאיסור הפרסום חייב להיות גורף, ובמקום הזה אין מקום להחרגות. יחד עם זאת הצעת החוק שנדונה כרגע, יש בה ההחרגה הזאת, ואנחנו נצטרך לראות איך אנחנו יכולים לבטל אותה, לשנות אותה בהמשך. ועדיין אני אומרת – המיזם למיגור העישון תומך בהצעת החוק הזאת כי אנחנו רוצים להקדם קדימה ולא להישאר מאחור.
היו"ר איתן כבל
תודה. אני מאוד מעריך את הדברים שלך.

עכשיו ידבר ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור ואחריו עורך דין דן פרידמן מ"דובק".
חגי לוין
תודה. אני מייצג פה גם את החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בישראל ואת איגודי רופאים אחרים בהסתדרות הרפואית. ריגשת אותנו בבוקר, יושב-ראש הוועדה, עם השיר. ובאמת, צריך לזכור שאנחנו מדברים כאן על חיי אדם.

אני רוצה למקד בנקודה אחת שמבחינתנו זאת אבן הבוחן לרצינות שלנו: תמונה אחת שווה אלף מילים. אין שום סיבה בעולם מדוע מדינת ישראל לא תצטרף ל-3.5 מיליארד איש בעולם שחשופים לאזהרות גרפיות. אני קורא לעורכי העיתונים, למוציאים לאור, לתמוך בהצעה הזאת של האזהרות הגרפיות. אני יכול לספר שכמנחה סדנת גמילה מעישון אחד המטופלים שלי נסע לחו"ל, נשבר, רצה לחזור לעשן, בא לקנות סיגריות, ראה את האזהרה הגרפית, ואמר, אני זוכר למה אני לא רוצה לעשן, ולא חזר לעשן ונשאר גמול מעישון. זה עוזר גם לצעירים לא להתחיל לעשן וגם למעשנים לא להתחיל לעשן. זה בנפשנו. אין שום סיבה בעולם; כל מי שאומר אחרת צריך לבדוק היטב את המניעים שלו להתנגד להצעה הזאת. חברי חבר הכנסת פריג', זאת אחת הדוגמאות לדברים שהם מבוססי ראיות. הדברים שאנחנו מציעים מבוססים על ידע, על ניסיון ועל הוכחות בעולם. הם לא דברים בעלמא.

צריך להזכיר שיש בהצעת החוק הזאת מרכיב חשוב ביותר: היא מגדירה מחדש מהם מוצרי טבק, עישון וניקוטין בישראל. ראינו את הקמפיין המלוכלך, האגרסיבי, המרושע של חברת "פיליפ מוריס" שהכניסה מוצר טבק חדש לישראל במסווה. אנחנו חייבים לעצור את המוצרים הבאים. לכן ההצעה מאוד חשוב כי היא מתייחסת גם לסיגריות אלקטרוניות וגם מוצרים, ככל שימציאו רעלים חדשים – גם הם צריכים להיות תחת אותן הגבלות.

אני קורא לעורכי העיתונים – מדובר פה בכסף מזוהם צריך לאסור קבלת חסויות מכל סוג שהוא. זה מפתה, זה יכול לפתות את כולנו. צריך לדעת שזה כסף מזוהם.

אנחנו הארגונים נעמוד על המשמר, נלווה ונעזור לך ולחברי הוועדה במושב הקרוב להעביר את ההצעה החשובה הזאת.
היו"ר איתן כבל
תודה לך.

עורך דין דן פרידמן, בבקשה.
דן פרידמן
אני מייצג את חברת "דובק". אנחנו מודים על הזמנתנו לכאן. "דובק" תומכת באופן מלא בהצעת החוק. אני כאן מסיבה אחת ויחידה – לוודא ולבקש מהוועדה הנכבדה, מכבוד היושב-ראש, לשמור על התעשייה הישראלית ולא לתת יתרון במסגרת הצעת החוק למותגים הזרים. "דובק" נאבקת על קיומה. "דובק" מעסיקה עובדים ישראלים, רובם בני למעלה מ-55 - -
קריאה
גם החולים נאבקים על קיומם.
דן פרידמן
- - אם הם יאבדו את פרנסתם ואת מקום עבודתם לא יהיה להם מקום עבודה אחר. לכן אין לנו שום בקשה אחרת לבד מכך שתקפידו שלא יינתן יתרון למותגים הזרים. אם "דובק" ייסגר לא יעשנו פחות, אלא פשוט יעשנו מותגים אחרים. גם כך נתח חשוב של "דובק" הולך ופוחת בצורה דרמטית. אני אתייחס לדברים בסעיפים הספציפיים.
היו"ר איתן כבל
תודה לך, דן.

רחלי הכהן, המועצה לשלום הילד, בבקשה. לאחר מכן צבי הרצוג, דוד קינן ונקנח בעמוס שוקן. אם מי שמימינו ירצה להתייחס גם כן אני אאפשר.
יעל גרמן (יש עתיד)
משרד הבריאות לא נמצא פה?
קריאה
נמצא ומקשיב.
היו"ר איתן כבל
משרד הבריאות יצטרך להתייחס לכל סעיף וסעיף. אני לא בטוח שתפקידו לענות על דברים שהופנו כלפי סגן השר, וזה גם לא נכון.
יעל גרמן (יש עתיד)
ודאי שלא.
היו"ר איתן כבל
ברמה המקצועית הם בוודאי פה, ואני אאפשר להם לדבר.
יעל גרמן (יש עתיד)
רק ברמה המקצועית.
רחלי הכהן
אני רוצה להזכיר שכשאנחנו מדברים על בני נוער ועל צעירים שלפי סקר של ארגון הבריאות העולמי שגם פורסם במחקר מאוד מקיף של משרד הבריאות ב-2016 יחסית למדינות העולם ישראל נמצאת במקום לא טוב בשכיחות העישון על בסיס שבועי של קטינים בגיל 11, 13 ו-15 – במקום ה-12 מתוך 42 מדינות שנבחנו.
היו"ר איתן כבל
אתם בדקתם גם פילוח של החברה הישראלית?
רחלי הכהן
כן. זה נעשה במחקר של משרד הבריאות. זה לא מחקר שאנחנו ערכנו, אבל יש בו גם פילוח. אולי עדיף שמשרד הבריאות יפרטו על זה יותר.
היו"ר איתן כבל
רק עניין אותי לדעת.
רחלי הכהן
קיים פילוח גם במגזרים.
היו"ר איתן כבל
תודה. אני אשמח לקבל את זה.
רחלי הכהן
בהקשר הזה אני רוצה להגיד שאנחנו בהחלט מזהים את הבעיה שצריך להתמודד איתה ומברכים על הצעת החוק גם בהקשר של הרחבה למוצרי עישון נוספים כדוגמת הסיגריה האלקטרונית שגם לה יש סכנות ברורות אף על פי שהיא לא מכילה טבק וגם על הרחבת אופן הפרסום.

יחד עם זאת חשוב לי לציין שאנחנו מתנגדים נחרצות להחרגה של העיתונות הכתובה. זה כבר נאמר פה. אנחנו סבורים שזה יותיר בני נוער רבים חשופים לבעיות ואף על פי שהפלטפורמות הן ברובן דיגיטליות עדיין יש בני נוער רבים שחשופים לאמצעים האלה וצריך להתייחס לזה.
היו"ר איתן כבל
תודה, גברתי. חברת הכנסת נורית קורן, בבקשה.
נורית קורן (הליכוד)
תודה, אדוני היושב-ראש. זה דיון חשוב. אני לא מעשנת. מעולם לא החזקתי סיגריה, ואני גם לא חושבת שאני אחזיק סיגריה בעתיד. רק הריח שלה - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
את מסתכלת עליי?
נורית קורן (הליכוד)
אני פשוט אומרת לך מה אני חווה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אני רק בתשעה ירחי לידה. אולי אם הייתי בהיריון כל הזמן היה טוב.
נורית קורן (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, לדעתי, צריך לכלול פה את כל סוגי הטבק – גם את הטבק המגולגל. צריך להתייחס לכל מוצרי העישון, כולל נרגילה. אנשים חושבים שנרגילה זה שום דבר - -
היו"ר איתן כבל
את פותחת חוזה עם התימנים.
נורית קורן (הליכוד)
לא אכפת לי. זה מזיק לבריאות. כשאני רואה ילדים בני 13-12 שיושבים עם בני המשפחה המבוגרים יותר ומעבירים את הנרגילה בין אחד לאחר כאילו לא קרה שום דבר - -
קריאה
- - - בחוק אחר.
נורית קורן (הליכוד)
בסדר. אבל אנחנו צריכים לשים לב לכול. אם לא נצליח לשנות לאנשים מבוגרים אז לפחות לבני הנוער. בני הנוער הם החשובים ביותר. יש לי הצעת חוק שלפיה, על הסיגריות עצמם צריך יהיה לשים איור גרפי. בזמנו סגן השר הנגד ובגלל זה לא העליתי את ההצעה. אני אשמח שהיא תיכנס לפה או שאני אנסה להעביר אותה כדי שהיא תיכנס כי זה גם חשוב, זה משפיע.

לגבי הפרסום – פרסום בכל אמצעי התקשורת, כולל פרסומת סמויה בסרטים שרואים בהם סיגריות – לפחות בהפקות מקור שאנחנו עושים פה בארץ. צריך שלא יהיה. זה מאוד בעייתי. החוק הזה הוא חוק חשוב.
היו"ר איתן כבל
תודה לך.

צבי הרציג ממכון "ובחרת בחיים", בבקשה. אחריו דוד קינן.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יש סיגריה כשרה?
צבי הרציג
על זה אני מדבר.

אני הייתי חלק ממתנגדי העישון לפני שלוש-ארבע שנים כשזה לא היה אופנתי בפוליטיקה להיות נגד עישון, וכמעט זרקו אותי מהוועדה אז.
היו"ר איתן כבל
אז תשתדל שלא נזרוק אותך גם.
צבי הרציג
מצד אחד אני מאוד שמח על ההגבלות החדשות על הטבק, ומצד שני לדעתי הצעת החוק בנוסחה הנוכחי תגרום ליותר ישראלים מתים מאשר לולא תהיה. זה מכיוון שאנחנו יודעים שאנשים מעשנים בגלל הניקוטין, אבל הם מתים בגלל כימיקלים אחרים שקיימים בעשן הטבק. מנהל מחלקת הטבק של T.A אומר שאנשים מעשנים בגלל ניקוטין ומתים בגלל הזפת. יש אלפי חומרים בעשן הטבק, והחשיבה של הרבה מומחים בעולם היא למצוא דרכים לספק למעשנים ניקוטין בלי עשן בצורה שהם ייהנו מזה. זה יציל הרבה אנשים, אפילו יותר מחקיקה נגד עישון.
היו"ר איתן כבל
ולכן?
צבי הרציג
ולכן החוק הזה מכליל לראשונה את הסיגריות האלקטרוניות שזה מוצר שמשרד הבריאות באנגליה קבע שרמת הסרטון מעישון שלה נמוכה בחצי אחוז מהרמה של סיגריות רגילות - -
היו"ר איתן כבל
אתה מעשן סיגריה אלקטרונית?
צבי הרציג
לא.
היו"ר איתן כבל
אתה לא מסתכן גם בחצי אחוז.
צבי הרציג
לא. גם בחצי אחוז לא. אני מתנגד לכל מקרה של ילד שמתחיל עם זה. לדעתי, עדיף להיגמל לחלוטין. אבל פה אנשים כל כך מכורים לעישון, ואחוזי הגמילה מאוד נמוכים. ידוע לנו שמוצר שהוא מסורתי שתקוע בשוק, הפרסום משפיע עליו אבל לא כל כך. אם אנחנו עושים פרסום זה משפיע הרבה יותר על מוצר חדשני. לכן בשווקים כמו בארצות-הברית ובריטניה אנחנו רואים ירידה חריגה מאוד בשיעור העישון. לכן לא מפתיע ש"דובק" תומכת בחוק הזה. הם מבינים שהסיכון שלהם הם המוצרים החדשים והסיגריות האלקטרוניות שהן 95% פחות - - - ולכן יש להתנגד לזה.
היו"ר איתן כבל
אני מודה לך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
- - - הסיגריות האלקטרוניות נכנסו לשוק.
היו"ר איתן כבל
נגיע לזה. אני לא רוצה לפתוח על זה את הדיון. יש לנו רבע שעה.
צבי הרציג
לא מדובר כאן ב-I qoss - - -
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, לא עכשיו. אנחנו נגיע לזה.

דוד קינן, בקצרה, כי ביקשת את רשות הדיבור אחרי שהורדתי והחזרתי.
דוד קינן
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני היועץ המשפטי ומנהל את ענייני התאגיד של "פיליפ מוריס" בישראל.

רק להמשיך את דבריו של מר הרציג – מומחי בריאות ציבור ורגולטורים רבים ברוב העולם רואים היום במוצרים שלא כוללים הליך של שריפה של טבק תחליפים בעלי פוטנציאל להפחית את הנזק מסיגריות. מדינות רבות היום בעולם מתייחסות למוצרים האלה באופן שונה לחלוטין מסיגריות וממוצרים אחרים ששורפים טבק. בניגוד גמור למה שקורה בעולם הצעת החוק הזאת מתעלמת מהעובדה שגישת הפחתת הנזק שעליה דיברנו מהווה נדבך מרכזי ברגולציה. היא גם מתעלמת מקיומם של החלופות האלה ומתייחסת אליהם באותו אופן כמו סיגריה. ההתייחסות הזאת מונעת מאותם מעשנים בגירים שלא יכולים להפסיק – ואנחנו צריכים גם לחשוב עליהם – לקבל מידע שעשוי להציל את החיים שלהם ועשוי לאפשר להם לעבור למוצר מזיק פחות מאשר המשך עישון סיגריות. חשוב לי להגיד – הזמינות של החלופות המציגות סיכון מופחת הובילה היום רגולטורים לאמץ את מדיניות הפחתת הנזק - -
היו"ר איתן כבל
דוד, ברשותך.
שבי גטניו
- - -
דוד קינן
עוד דקה.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה לסיים. דוד, אני אאפשר לך כשנגיע לזה.
דוד קינן
ממש משפט אחד.
היו"ר איתן כבל
אי אפשר להגיד שכל אחד מסדר לעצמו את הדמוקרטיה שלו - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני מקשיב - -
היו"ר איתן כבל
עזוב. עד עכשיו - -
דוד קינן
עוד משפט אחד, ברשותך, אדוני. חשוב לנו להדגיש שהבחירה הטובה ביותר לבריאות כדי לצמצם את נזקי העישון היא להפסיק את השימוש במוצרי טבק לחלוטין- -
שבי גטניו
- - -
היו"ר איתן כבל
שבי, בבקשה, עד עכשיו היה בסדר.
שבי גטניו
- - - להשפיע על מדיניות - -
היו"ר איתן כבל
שבי, אתה לא רוצה שאני אוציא אותך.
שבי גטניו
- - -
היו"ר איתן כבל
שבי, החוק יותר חשוב מאשר נתווכח עכשיו.
שבי גטניו
- - - המסגרת שאנחנו מחויבים לה אוסרת - -
היו"ר איתן כבל
סליחה.
קריאה
תוציאו אותו.
דוד קינן
מעשנים רבים עדיין מתכוונים להמשיך לעשן, אדוני. להם צריך להציע אלטרנטיבה מסוכנת פחות. לכן מדיניות הפחתת הנזק הזאת היא משלימה לאמצעים שאנחנו מדברים עליהם שבהם אנחנו תומכים. אבל בלעדי אותה מדיניות הפחתת נזק החוק שאנחנו מציעים לא יעשה את העבודה. בד בבד עם החמרת ההגבלות על פרסום ושיווק של מוצרי טבק אנחנו צריכים לאפשר לאותם מעשנים - -
היו"ר איתן כבל
תודה.
דוד קינן
- - שימשיכו לעשן, לקבל מידע.
היו"ר איתן כבל
תודה, דוד. אני אאפשר לך כשנגיע לפרק הזה. זה פרק בפני עצמו.

עמוס שוקן, בבקשה.
עמוס שוקן
תודה רבה. כבר בדיון הקודם לפני כמה שנים העלינו את הרעיון שיתירו את המשך פרסום הסיגריות והטבק בעיתונות, וכנגד זה העיתונות תעמיד למשרד הבריאות שטח מקביל לצורך פרסום לגבי המשמעויות הבריאותיות של העישון באיזושהי צורה שמשרד הבריאות יחליט עליה.

צריך להביא בחשבון שההצעה הזאת מועילה יותר להפסקת העישון ולהקטנת העישון אף על פי שיהיה פרסום לעישון בעיתונות מאשר ההצעה לא לעשות אותה. קודם אמר פה חבר הכנסת בן ראובן שהבעיה לא נוגעת לו, אלא לילדים שלו. הגילאים של קובעי העיתונות המודפסת גבוהים. החלק של אנשים צעירים שקוראים את העיתון המודפס הוא די קטן. אצלנו אני רואה שאם אנשים צעירים יעשו מינוי על "הארץ" החל בגיל 24 זה רק בדיגיטל. אבל ההרגל של קריאת העיתון המודפס עדיין קיים ומושרש בקרב אוכלוסייה מבוגרת. האוכלוסייה הזאת, לא נשפיע עליה להתחיל לעשן. יכול להיות שאפשר להשפיע עליה להחליף סוג למשהו יותר זול וכדומה, אבל בטח אפשר להשפיע עליה בפרסום נוסח המודעות שיביאו חומר שאני רואה אותו לפעמים באריזות של סיגריות בחו"ל, על הנזק שהסיגריות גורמות. אנחנו נמצאים פה כדי להאריך את הזמן שהעיתונות המודפסת קיימת. קשה לדעת כמה זמן זה יהיה, ולכן מול ירידה מתמשכת בהכנסות העיתונות מפרסום - -
שבי גטניו
ותמותה שעולה מעישון - -
היו"ר איתן כבל
חברים, מי שיפריע עכשיו אני אוציא אותו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
עמוס, אתה יכול להגיד לנו באחוזים מה שיעור ההכנסות? כי בסוף זה סיגריות מסך ההכנסות של העיתונות.
יעל גרמן (יש עתיד)
תוריד את ה-I qoss.
עמוס שוקן
הוא לא גדול. הרי פה מתנהל דיון על נזק של פרסום בעיתונות כאילו יש באמת פרסום משמעותי בעיתונות של סיגריות. אין. הפרסום המשמעותי של סיגריות הוא ברשתות החברתיות - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אז למה אתם מתנגדים?
עמוס שוקן
מכיוון שבעולם שלנו כל שקל חשוב. זאת אומרת שבי דיבר קודם על הכתבה של רוני לינדר-גנץ. היא כתבה את מה שהיא כתבה, ואני לדאוג למשכורת שלה. המאבק של מו"ל של עיתון הוא לעשות את המאמץ להביא כל שקל שאפשר - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אם משרד הבריאות הוא שיפצה על כך שהוא יפרסם?
עמוס שוקן
כסף הוא כסף. אני לא יכול - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אז למה לא להיכנס למשא ומתן - - - על זה?
עמוס שוקן
אני לא חושב שזה דבר רצוי שממשלה תשלם באופן ישיר - -
יעל גרמן (יש עתיד)
למה? היא תפרסם על בריאות הציבור. תהיה לה במה לפרסם מה בריא ומה רצוי. זה יכול להיות win-win.
עמוס שוקן
אני לא אפסול את זה.
דוד קינן
או שלא יהיה פרסום ממשלתי בעיתון שמפרסם מוצרי טבק.
היו"ר איתן כבל
הוא כמו במערכות של הגשש – כמה ביד?
עמוס שוקן
יפה.

לדעתי, אפשר לעלות בחוק עוד שלב ולא בהכרח נעמוד בעוד שנתיים-שלוש, ונראה שהחוק לא השיג את מטרתו גם אם הפרסום בעיתונות יישאר, ובפרט אם נעשה מה שהצענו הוא יכול לגרום לאנשים מבוגרים יותר שמנויים על עיתונים ומעשנים, לשקול מחדש.
היו"ר איתן כבל
תודה, עמוס.

ינון אנגל, מנכ"ל "ידיעות אחרונות", בבקשה, אתה רוצה לומר כמה מילים?
ינון אנגל
היו פה הרבה דיבורים על סגן השר ליצמן ועל השר ליצמן. אני רוצה לומר לכם שהרעיון שאנחנו ניתן שטח חינם שבו משרד הבריאות יכתוב את התוכן ויחליט מה הוא רוצה כנגד העישון בא מהעיתונים, לא בא מליצמן. לפני שש שנים זאת הייתה ההצעה של העיתונים לליצמן. אני לא צריך להגן עליו – הוא לא זקוק להגנה שלנו – אבל למען הצדק ההיסטורי, לאור מה שנאמר פה בפתיחה אני רוצה לומר שהרעיון בא מהעיתונים. בסיבוב הקודם הבנו את הבעייתיות, ואמרנו, בוא ניתן למשרד הבריאות את האפשרות לפרסם כנגד פרסום של חברות הסיגריות. מה שחברות הסיגריות מפרסמות זה לא בהכרח מעודד עישון. במודעות האחרונות הם מדברים יותר על מחירים מאשר על עידוד עישון. הצעת החוק אומרת שמשרד הבריאות יחליט על התוכן שיהיה במודעה הנגדית. זה לא חברות הסיגריות ולא העיתונים, אלא משרד הבריאות יחליט.
היו"ר איתן כבל
תודה, ינון.
ינון אנגל
אני רוצה לומר עוד משפט אחד לחברת הכנסת גרמן - -
יעל גרמן (יש עתיד)
- - -
ינון אנגל
אני אומר עוד משפט אחד, ובזה אני אסיים. חברת הכנסת גרמן הייתה שרת הבריאות ולא ראינו שמשרד הבריאות הוציא שקל אחד כדי להסביר לציבור מה רע בעישון.
היו"ר איתן כבל
תודה, ינון.
קריאה
- - -
יעל גרמן (יש עתיד)
חבל. שקוף מאוד.
היו"ר איתן כבל
גברתי פרופ' לוין, ברשותך, הבטחתי לך לדבר, אבל אני חייב לסיים. בדיון הבא אתן לך לפתוח.

יהודה, בבקשה, ברוך הבא.
יהודה גליק (הליכוד)
תודה רבה לך. אני מתנצל שלא הייתי בחלק הראשון. היה לי עניין אישי דחוף. אני מבקש להודות לך, איתן, שהגשת את הצעת החוק לפני שהפעלנו את הלחץ הפוליטי בנחישותך. אני מעריך את זה מאוד ואני גם מעריך את כל שאר השותפים שהצטרפו והשתתפו בעניין הזה.

אני גם רוצה להודות בהזדמנות זאת לשלושה כתבים: רוני לינדר שעושה עבודת קודש - -
היו"ר איתן כבל
עושה עבודה מדהימה.
יהודה גליק (הליכוד)
- - חיים ריבלין, ג'ודי סיגל מ"ג'רוזלם פוסט" ששמעתי שיש איום לפטר אותה מ"ג'רוזלם פוסט", ואני מאוד מצרף את דעתי לאלה שמתנגדים. אלה עיתונאים שתורמים למאבק הנכון והחשוב הזה.

אני מתנצל שאני אקח את זה למקום הזה, אבל כולנו בשבוע האחרון היינו מוטרדים – איך יכול להיות? היו התרעות, כולם ידעו שבנחל הזה יש שיטפון וזאת סכנה לילדים. חברים, כולנו יודעים – כל יום עשרה אנשים מתים מסיגריות.
קריאות
22.
יהודה גליק (הליכוד)
כל יום 20 אנשים מתים מסיגריות. הדבר הזה מתחיל בילדים ומתחיל בנגישות. אני נכנס לסופרמרקט ובכניסה המדף הראשון הכי בולט והכי חשוב, הכי מרתק והכי מושך הוא של הסיגריות. עכשיו חזרתי משוויצריה. גם בתוך שדה התעופה כדי לקנות טבק אתה צריך להיכנס לחדר אחורי שכתוב עליו Tobacco. אין כלום בחוץ. כשאתה סוף סוף מחזיק את קופסת הסיגריות ביד זועקות לך המילים – לא משרד הבריאות חושב שזה לא בריא וכדאי לך להימנע, אלא: smoking kills. אתה לא יכול להתעלם מזה. אתה מחזיק קופת סיגריות והיד רועדת. הדבר הזה משפיע.
היו"ר איתן כבל
ראיתי את זה עכשיו בחו"ל. זה עולם תוכן אחר מבחינת התחושה.
יהודה גליק (הליכוד)
אנחנו כמדינה וכחברה לא יכולים להתעלם מהדבר הזה. הוא פוגע בראש ובראשונה בילדים שלנו. לכן החשיבות של החוק הזה – ואני מקווה שנצליח עם עוד כמה חוקים להגביל את הגיל. הצונאמי שיש עם טבק לגלגול – אני לא יודע אם אתם יודעים את המספרים. לפני חמש שנים הובאו לישראל 60 טון בשנה. ב-2017 הובאו לישראל 760 טון. אנחנו מתקרבים בצעדי ענק לאלף טון בשנה, והכול זה ילדים. ב"תיכונט" בתל-אביב שהילדים שם הם high society המנהל בא אליי ואמר לי, תעשה לי טובה, הטבק הזה לגלגול – הילדים רצים למכולת וקונים יותר ממנו מאשר מבמבה.

לכן החשיבות של החוק הזה היא קריטית. אני מודה לך, איתן, שאמרת שאתה הולך לדאוג שהחוק הזה יעבור במושב הזה. אני גם מסכים עם כל הדברים שנאמרו כאן במשך שעתיים. כל מילה היא קודש. אבל מחובתנו, גם אם יהיה פה משהו שהוא לא הכי מעולה – חובתנו לדאוג שהדבר הזה יעבור, ויועבר מסר.
יעל גרמן (יש עתיד)
למה לא להוריד את ההחרגה?
היו"ר איתן כבל
לא עכשיו.
יהודה גליק (הליכוד)
התשובה היא פשוטה: כי שר הבריאות - - -
היו"ר איתן כבל
אני הצגתי את הדברים.
יהודה גליק (הליכוד)
אנחנו יודעים את הפוליטיקה.

לי בראש ובראשונה חשובים לי חיי אדם, ולאחר מכן החשיבות של העיתונות הכתובה – אם היא תיפול או לא תיפול. אני מאוד אשמח שהיא תתחזק. אבל דבר ראשון הכי חשוב שהחוק הזה יעבור. האויב הכי גדול של הטוב הוא הטוב מאוד. לכן אני מודה לכל השותפים ומאחל לכולנו שלא ניכנס לקטנוניות ונעשה הכול כדי שאכן, איתן, תוכל לעמוד בדברך - -
היו"ר איתן כבל
בכנס הזה בעזרת ה'.
יהודה גליק (הליכוד)
- - שהחוק הזה יעבור בכנס הזה, ואני בהחלט אברך "שהחיינו" בהתרגשות גדולה.
היו"ר איתן כבל
תודה. אני מבקש מהיועץ המשפטי להציג את הדברים.
יעל גרמן (יש עתיד)
מה עם משרד הבריאות?
היו"ר איתן כבל
לא. תני לי. בתחילת הדיון הבא אנחנו נתחיל הקראה. אחרי שאני אאפשר לפרופ' לוין להציג את הדברים שלא הספיקה אני אאפשר למשרד הבריאות לעשות שני דברים: א', פתיח של ההתייחסות הכוללת שלו להצעת החוק, ואני בוודאי אאפשר לך לעשות את הבדיקות שלך בעניין ההחרגה של העיתונות הכתובה כפי שהמשרד מתייחס אליה. אם סגן השר ירצה לבוא ולהציג את עמדתו בעניין אני יותר מאשמח. אני מעביר את הבקשה הנוספת ליועץ המשפטי כדי שכבר ייגע בתכנים עצמם.
איתי עצמון
בהמשך לדברים שאמר היושב-ראש ובהתחשב בכך שבכוונת היושב-ראש והוועדה לקדם בלוח זמנים קצר את הצעת החוק אני מבקש שמשרד הבריאות ובכלל נציגי הממשלה הרלוונטיים יעבירו לוועדה או הערות פרטניות לסעיפי הצעת החוק או הצעת נוסח שתונח על שולחן הוועדה כדי שניתן יהיה להתקדם בהליך החקיקה.
היו"ר איתן כבל
אני כבר מודיע שאבוא בדברים עם מנהלת הוועדה. הדיון הבא יהיה ממש בקרוב, זה לא שבועות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מה אמרת, לפני שבועות?
היו"ר איתן כבל
לא שבועות. זה בגלל הגובה – עבר לך מעל הראש. זה לא עניין של שבועות. זה לא יהיה "שתו לי, אכלו לי". זה יהיה כאן מונח. כפי שאמרתי בתחילת הדברים אני אעשה כל אשר לאל ידיי כדי להעביר את הצעת החוק הזאת במקסימום שלה עוד בכנס הזה. תודה רבה לכם על הדיון המכובד מאוד. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30.

קוד המקור של הנתונים