ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/04/2018

תכנית הרשות לשיקום האסיר לתמיכה וסיוע בילדי אסירים ובמשפחותיהם

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-05-13OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 1010

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, א' באייר התשע"ח (16 באפריל 2018), שעה 10:00
סדר היום
תוכנית הרשות לשיקום האסיר לתמיכה וסיוע בילדי אסירים ובמשפחותיהם.
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

איתן ברושי

יצחק וקנין

עודד פורר

מיקי רוזנטל
חברי הכנסת
ישראל אייכלר

מוסי רז
מוזמנים
נתנאל אשרי - רפרנט בטל"א רווחה ועלייה, אגף התקציבים, משרד האוצר

אייל מדן - רפרנט בטל"א רווחה ועלייה, אגף התקציבים, משרד האוצר

פקד אברהם חסדאי - ר' חוליית מקרו תקציב, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

חנן פריצקי - מנהל אגף התקציבים, משרד הרווחה

נורית יחימוביץ כהן - מרכז המחקר והמידע של הכנסת

מאיר איזנקוט - מרכז המחקר והמידע של הכנסת

בת חן רוטנברג - מרכז המחקר והמידע של הכנסת

לירן קוסמן - מרכז המחקר והמידע של הכנסת

אריה ביבי - חכ"ל, מנכ"ל, הרשות לשיקום האסיר

ד"ר רותם אפודי - מפקחת ארצית ומ"מ המנכ"ל, הרשות לשיקום האסיר

מינדל (מינדי) דאבה בוקשפן - יו"ר, עמותת דרור למשפחה
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

שיר שפר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת

תכנית הרשות לשיקום האסיר לתמיכה וסיוע בילדי אסירים ובמשפחותיהם
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. חבר הכנסת ברושי ביקש הצעה לסדר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ההצעה לסדר היא כדלקמן: בטרם היציאה לפגרה שאלתי האם זה נכון, על פי פרסומים, שמשרד האוצר מחזיק 20 מיליארד שקל באיזשהו מסתור ומשתמש בהם לצרכים לא מאושרים. אתה הנחית את משרד האוצר לתת תשובה על הדבר הזה, ולפי דעתי לא ניתנה תשובה, לא הכחישו את זה, בכל אופן.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא עקבת. הם נענו לדוח מבקר המדינה בשפה שדוח מבקר המדינה לא הבין אותה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מבקר המדינה לא התייחס למה שאני אומר. מבקר המדינה תמיד מתייחס לשנים קודמות. אני התייחסתי לעניין שקיים היום.
היו"ר משה גפני
הגשת הצעה לסדר על כך שמשרד האוצר מסתיר 20 מיליארד שקל. אמרת את דבריך. הוא לא צריך, והוא גם לא יכול, לענות לך, הוא גם לא יודע. אני מתאר לעצמי שלא כל אחד במשרד האוצר יודע את כל הדברים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לפי החיוך, הם יודעים.
היו"ר משה גפני
אם אתה רוצה להיות תכליתי בעניין הזה אתה צריך לשלוח מכתב לשר האוצר ולהעלות את זה לדיון בתחילת המושב. זה הצעה לסדר, אמרת את דבריך. יכול להיות שזה גם נכון. אתה לא יכול לבקש ממנו תשובה. אתה צריך להכין מכתב, לשלוח לשר האוצר, עם העתק אליי, ולהעלות את זה כהצעה לסדר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אולי בכל זאת מישהו מהם רוצה להגיד דבר מה.
אייל מדן
אני רפרנט רווחה וביטוח לאומי במשרד האוצר. אני לא הגורם המוסמך לענות על השאלה הזאת. יש צוותים שזה העיסוק העיקרי שלהם. נוכל להעביר, אם תהיה בקשה מסודרת, תשובה מסודרת בנושא.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
קיבלתי את דבריו של חבר הכנסת גפני.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
חצי מן הסכום נמצא אצלנו, במפלגת העבודה, להבטחת הכספים הקואליציוניים של הממשלה הבאה...
מוסי רז (מרצ)
והחצי השני במרום גולן, מתחת למחצבה...
היו"ר משה גפני
אנחנו מתחילים דיון בנושא תמיכה בילדי אסירים ואסירות. פנה אליי נשיא המדינה וכתב לי מכתב קצר: "נתבקשתי על ידי הרשות לשיקום האסיר להתייחס לתוכנית עבודה שגיבשו ושהיא להערכתי בעלת משמעות חברתית ציבורית, שניתן להגדירה כלאומית. אבקשך לקיים דיון בוועדת הכספים על ידי הזמנת הרשות ולראות כיצד יכולה הוועדה לדון בנושא א-פוליטי זה, ואף כיצד יתייחס משרד האוצר לצורך המובן מאליו לטפל במשפחות האסירים".

אני נותן לך את הבמה, אריה ביבי, שאתה היום עומד בראש הרשות לשיקום האסיר, ונפגשנו גם לדיון על נושא הרשות לשיקום האסיר, אם תוכל להציג את הבעיה. כמובן נשתדל לסייע, אך נראה אם יש אפשרות לעשות את זה.
אריה ביבי
אני קודם כול רוצה להבהיר שהבקשה שלי היא לא למשרד הרווחה, המשרד שאני שייך אליו, כי איתם יש לי יחסי עבודה תקינים ומסודרים ואין שום בעיה. הפנייה שלי לנשיא הייתה מכיוון שיש כל מיני כספים שמחולטים על ידי המדינה בכל מיני נושאים – לכספים האלה כיוונתי.

אדוני היושב-ראש, יש בעיה עם משפחת האסיר – הילדים, הנשים. אנחנו מכירים את עניין "הדלת המסתובבת", שהאסיר יוצא, החברה לא קולטת אותו, המשפחה לא קולטת. הכספים שביקשתי מיועדים לכיוון הזה, שהמשפחה תתמוך, והילדים גם כן, שהם יקבלו את מה שהם צריכים לקבל, מה שהיום לא מקבלים. לזה כיוונתי, ולא למשרד הרווחה. משרד הרווחה – עם השר ועם האנשים של משרד הרווחה אנחנו עובדים יפה מאוד ביחד ויש לנו את התקציבים. שם התקציבים מכוונים לשיקום האסיר. יש לי בעיה בנישה הזאת, של משפחת האסיר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אולי תוכל להרחיב במעט, מה התקציב של הרשות, כמה כסף לדעתך נדרש ולאילו צרכים, כמה ילדים יטופלו וכולי.
אריה ביבי
אין לי בעיה, אתן פירוט. בכל שנה במדינת ישראל היו משתחררים קרוב ל-7,500 אסירים. היום זה פחת כי יש פחות אסירים בכלא, היום משתחררים בסביבות 6,000–6,500. משתחררים בשליש כמעט 27% מכלל האסירים האלה, קרי: 1,700–1,800 אסירים משתחררים בשליש ובהם אנחנו מטפלים. אנחנו מכינים להם תוכניות. בין כל אלה שאנחנו מכינים להם תוכניות, חוזרים ב"דלת המסתובבת" כ-28%. בין אלה שאנחנו לא מכינים להם תוכניות, חוזרים לכלא ב"דלת המסתובבת" בסביבות 50%, בין 46%–50%. אדם שיושב בכלא עולה 150,000 שקל למדינת ישראל.
היו"ר משה גפני
מה המעמד שלכם, של הרשות לשיקום האסיר? הוא מעמד חוקי?
אריה ביבי
כן. יש לנו מעמד חוקי, שאנחנו מטפלים בכל אסיר שיוצא מפתח בית הכלא, אז בעצם מתחיל המעמד שלנו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מה התקציב של הרשות?
אריה ביבי
התקציב של הרשות נכון ל-2018 הוא 33.5 מיליון שקל, ויש לנו עבור הנוער עוד 5.5 מיליון שקל. כלומר בסביבות 38–38.5 מיליון שקל, זה כל התקציב. הוא כולל נוער, נשות אסירים, טיפול בעברייני מין, טיפול בתחלואה כפולה – בחלק מזה משרד הבריאות מטפל, כולל פדופילים שאנחנו בחלק מזה מטפלים, ויש לנו גם הוסטלים שאנחנו צריכים לקיים – יש לנו הוסטלים לנוער, הוסטלים יום, הוסטלים לנשים. להגיד לכם שזה מספיק – זו שמיכה קצרה מאוד. אנחנו תומכים גם בתוכנית פר"ח, שבה אנחנו נותנים לסטודנטים להיות חונכים לילדי אסירים ואנחנו נותנים להם מלגות עבור זה.
היו"ר משה גפני
התקציב גדל בשנים האחרונות?
יצחק וקנין (ש"ס)
הוא הוכפל. אגיד לך למה אני כועס, ולא סתם אני כועס. אני מכיר את הרשות ישר והפוך. הייתי ממונה על הרשות כשהייתי סגן שר לפני כמעט 17 שנים. אז התקציב שלה היה 14 מיליון שקל ואז 16 מיליון שקל. היום היא נמצאת עם תקציב כפול. דע לך, אדוני היושב-ראש, השיקום התורני הוא המוצלח ביותר על פי כל הפרמטרים, על פי מחקרים, וכל פעם אני צריך לקבץ נדבות כדי שיעשו שם משהו. אני מדבר ברצינות. אתה יודע למה אני מדבר? אני חבר טוב של ידידי אריה ביבי, אבל אני רוצה להגיד לך, אתה יודע למה אני מדבר? כי הוא לא רוצה "להתכסח" עם משרד הרווחה, אני מבין. היה למשרד מעל 80 מיליון והשר חילק אותם כפי שהוא רצה. הוא לא יכול להוסיף לרשות לשיקום האסיר? הוא ישב פה ואמר את זה. היה לו 180 מיליון שהוא קיבל כתוספת לכל מיני עניינים. הרפרנט של משרד האוצר יגיד אם זה נכון או לא. הוא חילק את זה כפי שנוח לו. אני לא ממעיט, אני הייתי נותן לו 100 מיליון שקל לרשות לשיקום האסיר. עלות החזקת אסיר למדינה היא יקרה מאוד. אם אתה משקם את האסיר, חסכת הון תועפות של כסף. עולה 14,000 שקל בחודש החזקת אסיר בבית הסוהר, ואם אתה לוקח אותו לשיקום – זה 2,500 שקל. תאמינו לי, אני מכיר את זה ישר והפוך, איך שאתם רוצים. המדינה צריכה לתת יותר כסף, אבל יש להם היום מסלול שיכול להביא יותר אנשים למציאות אחרת, זה השיקום התורני, שתוצאותיו המוכחות ביותר. לצערי הרב הוא לא מתוקצב. כל פעם אני צריך להביא כסף מן הצד כדי לתת לשיקום התורני.
היו"ר כמשה גפני
תיכף נדבר על הצד הזה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
איך זה עולה בקנה אחד עם המסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שלפחות לגבי נשים אסירות היה קיצוץ דרמטי בשנים האחרונות?
יצחק וקנין (ש"ס)
עד לפני שנתיים היה ויכוח קשה האם מעבירים את הרשות לשיקום האסיר להיות יחידת סמך בתוך משרד הרווחה, כמו כל המחלקות. היה ויכוח קשה. המשרד היה מוכן לתת יותר כסף, בתנאי שזה יהיה בפיקוח. הייתה התנגדות של חלק מן הגורמים, שביקשו להשאיר אותה כרשות בפני עצמה.
היו"ר משה גפני
הרב יצחק וקנין, יישר כוח. נקיים כאן דיון נורמלי ונעבור נושא-נושא. אריה ביבי, בינתיים הבמה לרשותך. אתה לא צריך לקצר, אנחנו לא ממהרים לשום מקום. חשוב לנו לדעת מה התקציב שלך, מה היה התקציב בשנים קודמות, מה קרה עם התקציב, ואותו דבר לגבי הנושא של נשות האסירים וילדיהם שעליהם מדובר, על כמה כסף מדובר. אני מבין שמדובר על 2.5 מיליון שקל, מנייר שלכם, אבל מה היה בעבר? בבקשה. אלה הדברים החשובים לנו.
אריה ביבי
קיבלתי את הרשות בגירעון של 12.5 מיליון שקל לפני פחות משנה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
מה זה גירעון במקרה הזה?
היו"ר משה גפני
מה זה גירעון? הוציאו יותר כסף ממה שהכניסו.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
ברשות שקיבלה בעבר 12 מיליון שקל ותקציבה גדל ל-38 מיליון שקל, מה זה גירעון?
אריה ביבי
משרד הרווחה עזר לי לכסות חלק גדול מאוד מן הגירעון. היום אני עדיין בגירעון. בשנת 2018 אני מאוזן, הבאתי את הרשות לאיזון, אבל כמובן זה על חשבון פעילויות, ואין לנו ברירה. במקום להוסיף תקנים, ירדתי בתקנים, וכמובן כל אחד שעוזב אני לא מציב אדם במקומו עד שאתאזן לגמרי. בשנת 2018 עד סוף השנה אתאזן מבחינה תקציבית.
היו"ר משה גפני
זה תקציב של 38.5 מיליון שקל שמופיע באישור של ועדת הכספים?
אריה ביבי
יש כמה גישות שאנחנו לא נוקטים בהן.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
עוד שאלה, יש לכם תקציבים נוספים שאינם ממשרד הרווחה? תפרוס את הדברים, כדי שנדע.
אריה ביבי
יש עוד תקציב אחד שלא נגענו בו: 5 מיליון שקלים שקיבלתי ממשרד האוצר לשנת 2018. אני צריך להוציא את זה ב-2018. לא אבזבז כספי מדינה. מתוך 5 מיליון שקלים, אולי אוכל להוציא מיליון שקל.
היו"ר משה גפני
למה?
אריה ביבי
כי זה נועד למיזמים. זה לא כסף שאני יכול להוציא לכל דבר. למשל לילדי פר"ח, שהכפלנו השנה, במקום 400,000 שקל נתנו 800,000 שקל. בנוסף יש לנו לתעסוקה – הרי בתוכנית השיקום אם אתה לא מכין תעסוקה לאסיר אתה לא יכול לשחרר אותו. הכנסנו עוד 4 משרות לתעסוקה, אבל אלה משרות בהתניה, רק עד סוף השנה, ובסוף השנה אוריד אותן כי זה כסף מהמיזמים. פרט לכך, האם סתם אוציא כספי מדינה? אין לי על מה להוציא. זה לא אדם שאני יכול להכניס אותו לתקן.
היו"ר משה גפני
לילדי האסירים.
אריה ביבי
אני לא יכול כי בסוף השנה אני צריך להוריד את זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה יכול להעסיק אנשים. אתה יכול לקנות שירותים.
אריה ביבי
אם זה היה בבסיס התקציב אז לא הייתה לי בעיה כי אז אני יודע שאני קולט מישהו במכרז, שהוא יעבוד אצלי והוא ימשיך הלאה, אבל זה לא בבסיס התקציב. אני לא יכול לקחת אדם ל-8 חודשים שיטפל לי בילדי אסירים, בעצם לפחות, ל-6 חודשים כי לוקח זמן עד שאני מטפל ולוקח אותו. מה אעשה בעוד 6 חודשים? אצטרך להגיד: אין. יש לי בעיה עם זה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אולי תוכל לסייע למתנדבים שעוסקים בזה.
אריה ביבי
גם לזה הקצבנו כסף, לשתי משרות מתנדבים. עד סוף השנה יהיו לי ארבע חצאי משרה. את הכסף הזה גם הוצאתי מהמיזמים. ארבעה חצאי משרה לחצי שנה זה 300,000 שקל, זה הכול.
היו"ר משה גפני
אז זה הכסף הנוסף שיש לך, 5 מיליון שקל.
אריה ביבי
זה הכסף הנוסף אבל זה לא כסף שלי, שאני יכול להשתמש בו בדברים שונים. זה לא נועד לנשות אסירים או לילדי אסירים.
היו"ר משה גפני
מה אתה מבקש מאתנו? אגב, מאיפה היה כסף לילדי האסירים קודם?
אריה ביבי
לקחנו מפר"ח, מהמיזמים, אבל בשנה הבאה, בשנת 2019 לא יהיה לי.
היו"ר משה גפני
מה היה ב-2017?
אריה ביבי
בשנת 2017 היה גירעון של 3.5 מיליון שקל.
היו"ר משה גפני
בשנת 2017 הייתה פעילות עם ילדי האסירים ונשות האסירים?
אריה ביבי
הייתה פעילות של 200,000 שקל כמעט, זה הכול. אני שילשתי את הסכום הזה.
היו"ר משה גפני
בקיצור, לא טיפלו בעניין הזה אלא בסדר גדל של 300,000 שקל, זהו.
אריה ביבי
נכון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה יכול עדיין לתת לנו מספרים, כמה ילדים של אסירים זקוקים בשנה לסיוע שלכם וכמה מקבלים סיוע בפועל? כדי שנבין את הפערים, וגם את סוגי הטיפול, מעבר לפר"ח שהוא סיוע בלימודים.
אריה ביבי
לד"ר רותם אפודי יש את המספרים.
רותם אפודי
שמי ד"ר רותם אפודי, אני המפקחת הארצית ברשות לשיקום האסיר וממלאת מקום המנכ"ל.
היו"ר משה גפני
כמה שנים את ברשות לשיקום האסיר?
רותם אפודי
עוד מעט 20 שנים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה יודע, גפני, התפקיד הזה לא נגמר.
רותם אפודי
קודם כול, אתייחס ואומר, לשאלתו של חבר הכנסת רוזנטל, שמתקציב המיזמים אנחנו מפעילים קבוצות לנשות אסירים, וכפי שמר ביבי אמר, הכפלנו את מיזם פר"ח לילדי אסירים, מכ-140 ילדי אסירים לכ-300 ילדי אסירים. אנחנו מוטרדים מאוד ממה שיקרה בשנה הבאה. נשות אסירים עד היום, כל עוד לא היה לנו את תקציב המיזמים, לא זכו אצלנו למענה בגלל היעדר משאבים. צריך לעשות תיעדוף, והתיעדוף היה לא להשקיע במשפחת האסיר.

אנחנו רואים במשפחת האסיר צורך אקוטי. היום אנחנו מבינים שלטפל באדם בלי לטפל בסביבתו, אני לא רוצה לומר שזה מזיק אבל זה לא משקם כפי שצריך.

בערך שליש מן האסירים היום נשואים ובעלי ילדים, לשאלתך. יש כ-7,500 אסירים שפוטים פליליים. הרשות לשיקום האסיר לא מטפלת באסירים ביטחוניים או במי שהוא לא תושב ישראל. כאשר מדובר על אזרחי מדינת ישראל שהם אסירים פליליים, יש כ-7,500 שפוטים, בערך שליש מהם נשואים ואבות לילדים. אין ספק שהמצב של הנשים ושל הילדים בעת המאסר ולאחריו קשה מאוד. נמצאת פה גם מינדל בוקשפן, שמתנדבת עם משפחות אסירים, שאולי תרצה לדבר אחר כך.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני לא מבין. לפי הנתונים שאת אומרת, שליש נשואים, דהיינו 2,500 מבין האסירים. אתם מטפלים ב-250. זה פחות מ-10% מבעלי המשפחות. בכל יתר ה-90% אתם לא מטפלים?
רותם אפודי
נכון. אנחנו לא מצליחים להגיע אליהם, לא בעת המאסר ולא לאחר מכן. כשדיברנו על התקציבים אז היה ברור שהרשות לשיקום האסיר עם התקציבים שיש לה לא יכולה למלא את כל הייעוד שלה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה בושה. לא אתה אשם, חס וחלילה אין לי טענות אליך. זה בושה של המדינה. איך אתם בכלל בוחרים מבין כל המשפחות?
מינדל (מינדי) דאבה בוקשפן
אני יושבת-ראש עמותת "דרור למשפחה". הקמתי את העמותה בעקבות סיפור שאני עברתי. בעלי היה בכלא והוא זוכה בסופו של דבר, אבל עברנו את מעצר הבית ואת המאסר שלו. הוא היה שנה ו-8 חודשים בכלא. פתחתי את העמותה בעקבות זה, עוד כשהוא היה בכלא. אני מסייעת למשפחות וגם לילדים.

המצב כל כך קשה, הילדים והנשים נמצאים במצבים שהם לא יודעים בכלל איך להרים את הראש מעל המים. אין להם למי לפנות, אין להם עם מי להתייעץ, כלום, כלום. גם כשפונים לביטוח הלאומי: "לכי תעבדי, לכי תחתמי". יש משפחות שמגיעות למצב שאין מה לאכול בבית, ומי כבר מדבר בכלל על טיפול רגשי לילדים שהם כל כך כל כך זקוקים לו. כשמדברים על ילדי פר"ח – ילדים חרדים כמעט כולם לא נכללים.
היו"ר משה גפני
את לא חייבת לענות לי אבל את יכולה להגיד כמה זמן בעלך היה בכלא?
מינדל (מינדי) דאבה בוקשפן
שנה ו-8 חודשים. בזמן הזה לא קיבלתי שום דבר.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
הוא ישב בשל עלילה ויצא זכאי מכל אשמה.
אריה ביבי
היום הוא גם מתנדב אצלנו.
מינדל (מינדי) דאבה בוקשפן
יש לי קשר עם הרשות לשיקום האסיר. הם עושים עבודה נפלאה. לפני 3 שנים הביאו לנו כמה מתנדבים בתחום הטיפול הרגשי. אני הבאתי את המקום, הבאתי את המצרכים, עשינו קבוצות טיפול לילדים. זה היה נפלא, זה עזר מאוד לילדים, אבל זה פעל למשך תקופה של 3 חודשים.
היו"ר משה גפני
למה רק לזמן קצר?
רותם אפודי
כך זה כשאתה סומך על מתנדבים ולא על כוח אדם יציב וקיים.
מינדל (מינדי) דאבה בוקשפן
צריך לפחות גוף שירכז את המתנדבים. הילדים נקשרו מאוד למטפלים, והמטפלים עשו עבודה נפלאה, אבל אחרי 3 חודשים, כשהילד כבר התחבר והתחיל לפרוח, הכול נסגר. כל דבר מחייב תקציב, אבל צריך גוף שירכז את הכול. גם עם המתנדבים וגם עם הנשים צריך לתת הכוונה.
אריה ביבי
הקמתי גוף כזה עם שתי משרות, ארבעה חצאי משרה, אבל זה ייפול בשנת 2019.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
קיבלתם סיוע מן המדינה לפעילות של המתנדבים האלה?
מינדל (מינדי) דאבה בוקשפן
אני לא קיבלתי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
העמותה לא מקבלת שום סיוע מן המדינה?
מינדל (מינדי) דאבה בוקשפן
לא.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
זאת הבעיה, לכן המתנדבים עזבו.
מינדל (מינדי) דאבה בוקשפן
אני רוצה מאוד לדבר גם על השיקום התורני. לחרדים אין הוסטל, וגם בכלל יש בעיה עם כל הטיפול התורני, הגם שההצלחה שלו הוכחה במחקרים.
היו"ר משה גפני
למה לא קיים שיקום תורני? בעבר הוא היה.
אריה ביבי
השיקום התורני הוא השיקום הכי טוב שקיים. מן השיקום התורני חוזרים לכלא רק 12%, הכי פחות.
היו"ר משה גפני
אז למה אתם לא מעודדים את זה?
אריה ביבי
למה אתה לא נותן לי כסף? אין לי כסף. זאת שמיכה קצרה.
היו"ר משה גפני
אז תמתח את השמיכה באופן אחר. תיכף נדבר על זה. תשלימי את דבריך. את השמיכה מותחים כפי שאפשר. אם זה טוב, דווקא את הטוב אתה משאיר בחוץ ואומר שאני אביא כסף? אני לא יודע איך מביאים כסף.
אריה ביבי
את מי אני אפטר כדי לעשות את זה?
היו"ר משה גפני
לא אמרתי לפטר. לא נכנסתי לפרטים.
אריה ביבי
זה מה שנדרש.
היו"ר משה גפני
בבקשה, תשלימי את דבריך.
מינדל (מינדי) דאבה בוקשפן
זה דבר חשוב מאוד כי כאשר ראש המשפחה משתקם – כל המשפחה משתקמת. כאשר מזניחים את השיקום של האבא – המשפחה לא משתקמת לעולם. אני מלווה משפחות, יש לי כ-500 משפחות שאני מלווה אותן ממש ברמה האישית. יכול להיות שהאבא ישב בכלא במשך שנה אבל הוא לא קיבל שיקום, גם אם הוא בבית כבר 3 שנים הוא נשאר בדיוק באותו מצב.
היו"ר משה גפני
אז הכול מתפרק. את צודקת.
מינדל (מינדי) דאבה בוקשפן
אני רוצה להדגיש שהרשות לשיקום האסיר עושה עבודה נפלאה.
היו"ר משה גפני
אני רואה שהיא אישה רצינית, כל הכבוד.
אריה ביבי
היא אישה רצינית מאוד אצלנו, אנחנו מכירים אותה ומעריכים מאוד, גם אותה וגם את בעלה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני חושב שהיא צודקת. בבקשה, הרב אייכלר.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, אני רוצה לומר לך שבוועדה לפניות הציבור דנו בנושא כבר ב-13 בדצמבר 2016, כבר היו לנו כמה וכמה דיונים עם הרשות לשיקום האסיר, עוד לפני שאריה ביבי התמנה.

קודם כול, נכון שהרשות לשיקום האסיר היא גוף חשוב מאוד והם עושים עבודה חשובה מאוד, ואריה ביבי אפילו עוזר באופן אישי, בלי כסף, אבל הוא תומך ומגיע עם גברת בוקשפן, שהיא מתנדבת, והוא מנסה לעזור.

יש דבר אחד נורא שקרה ברשות לשיקום האסיר, עוד לפני שאריה ביבי הגיע: ההוסטל התורני היחיד – לא חרדי, רוב האנשים שנקלטים בתורני הם לאו דווקא חרדים – נשרף לפני כמה שנים ולא בנו מאז הוסטל. בוועדת הרווחה היה דיון על הוסטל לאוכלוסייה הערבית בנצרת, שגם אמור היה להיסגר, ועזרתי לחבר הכנסת אלאלוף לעמוד בכל תוקף על כך שההוסטל הערבי לא ייסגר, הפכנו עולמות שהוא לא ייסגר. דיברתי עם חבר הכנסת אלאלוף, שכאשר אנחנו אומרים שההוסטל הערבי לא ייסגר, אין גם שום סיבה שההוסטל התורני ייסגר, כי דווקא המיעוטים אין להם שום זכויות.

בימים אלה הנשיא ומשרד המשפטים מדברים על חנינות. כל מי שלא עובר מסלול שיקום לא נכלל בכלל באפשרות לקבל חנינה ולהשתחרר. השיקום התורני בתוך בתי הסוהר לא קיים כי אין להם הוסטל שאליו יכולים ללכת וגם אין מסלול שיקום תורני בתוך בתי הסוהר, זה סיפור שידוע לך בוודאי וזה עוול גדול. זה עוול שיוצר עוול: ברגע שאין לאסיר תהליך שיקום הוא לא יכול לבקש חנינה או חופשה וברגע שהוא כבר משתחרר אין לו לאן ללכת כי אין הוסטל.

מה שמרגיז אותי מכל הדברים שעושה הרשות לשיקום האסיר, כולל אריה ביבי, שכאשר מגיעים לעניין ההוסטל התורני אומרים: "שחברי הכנסת החרדים יביאו כסף", כאילו שיש לנו איזה משרד אוצר פרטי ואנחנו צריכים לתת כסף. בתקציב של 38 מיליון שקל צריך להיות הוסטל, ואריה ביבי בעצמו וכולם מעידים שהשיקום התורני יעיל. אז למה דווקא בגלל שנשרף הוסטל תורני לא בונים אותו ואומרים שאין כסף, אומרים "תביאו כסף"? אני לא יודע מאיפה אפשר להביא כסף. הנה, יש פה יושב-ראש ועדת כספים חרדי והוא יעיד בפניך שאין לו אוצר פרטי. יש לך אוצר פרטי?
היו"ר משה גפני
לא.
אריה ביבי
צריך לציין שסגרו באותה עת שישה הוסטלים.
היו"ר משה גפני
תיכף נדבר על זה, ניכנס לפרטים.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אם באמת לרשות לשיקום האסיר אין מספיק כסף, חבר הכנסת רוזנטל הזדעזע כששמע שמטופלים אולי 300 ילדים מתוך 10,000 ילדים לפחות, לפי החשבון שלי, שצריכים את זה, אז צריך לארגן גופים ועמותות של מתנדבים ולסייע בידם. לא תקציב של ג'וב נוסף למישהו שיושב שם ואני לא יודע מה עושה אלא לאותן עמותות שאתה יודע שפועלות, תסייע להן מתקציב הרשות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. איך הגעתם לנשיא? אני מאוד בעד שהנשיא מעורב פה, זה חשוב מאוד. יש הרי את קרן בית הנשיא.
אריה ביבי
קודם כול, יש את קרן בית הנשיא.
היו"ר משה גפני
קרן בית הנשיא עוזרת לכם?
אריה ביבי
חשבתי שתעזור, ורציתי גם שיפנו אותי לקרן עיזבונות. רציתי לקבל סיוע מאחת הקרנות. אני מכיר את הנשיא. קבעתי אתו פגישה.
היו"ר משה גפני
המנכ"ל דיבר אתך? אני חושב שהקרן של בית הנשיא היא לא הפתרון.
אריה ביבי
על הפתרון הזה הלכתי. אמרתי לנשיא: יש לך את הקרן שלך, יש קרנות של עיזבונות וכן הלאה. אז הוא, מה שהוא עשה אתכם הוא עשה גם איתם ובינתיים לא קיבלתי כלום. עוד פעם אני מדגיש שעם משרד הרווחה אין לי בעיה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל לי יש בעיה. מה בקשת התקציב שהגשת בדיוני התקציב?
היו"ר משה גפני
בואו נשמע את הפרטים. חנן פריצקי, אני מבקש שתתייחס.
חנן פריצקי
דבר ראשון, תקציבי הרווחה, כפי שאתם יודעים, אכן נמצאים בעלייה מתמדת כל הזמן, אבל צרכי עם ישראל מרובים. אין לנו נקודה אחת – וזה במיוחד בשבילך, חבר הכנסת רוזנטל – תחום אחד שקשור לרווחה שהוא לא חסר ולא ראוי להוסיף לו יותר. צרכי עם ישראל מרובים. בכל הנושאים יש לנו, למרות העלייה הגדולה מאוד בתקציב בשנים האחרונות, אם יוכפל תקציב הרווחה תאמין לי שאדע טוב מאוד איפה לשים את הכסף, ועדיין לא כל הצרכים של עם ישראל יקבלו מענה.

מן הבחינה הזאת, תקציב הרשות לשיקום האסיר עד לפני כ-3 שנים היה 14 מיליון שקל. העלינו אותו ל-30 מיליון שקל, והיום הוא עומד על 38.5 מיליון שקל, תוספת תקציבית של 2 מיליון שקלים רק בשנת 2018. אנחנו מגדילים את תקציב הרשות לשיקום האסיר באופן עקבי, אבל בדיוק בהתאם ליכולות שלנו. אנחנו מחלקים את העוגה כפי שאנחנו יכולים. אני חוזר ואומר, יש לנו צרכים מרובים בכל התחומים ועם זה אנחנו מנסים להתמודד. הוספנו גם 2 מיליון שקל השנה. כיסינו בשנה שעברה כמיטב יכולתנו בסוף השנה את הגירעון של הרשות לשיקום האסיר.
היו"ר משה גפני
מה זה "הוספתם 2 מיליון שקלים"? התווסף לכל המשרד.
חנן פריצקי
2 מיליון שקלים לטובת הרשות לשיקום האסיר בבסיס התקציב מתוך התוספת התקציבית.
היו"ר משה גפני
אתה מדבר יפה, אבל היות ואנחנו מכירים את זה, בכמה גדל תקציב משרד הרווחה? אנחנו מברכים על זה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
400–500 מיליון שקל.
חנן פריצקי
הוא גדל ב-420 מיליון שקל, שזה 3%-4%.
היו"ר משה גפני
האם זה היקף הגידול של התקציב שניתן לרשות לשיקום האסיר או פחות?
חנן פריצקי
אנחנו הגדלנו את תקציב הרשות לשיקום האסיר ב-2 מיליון שקלים, מ-34 מיליון שקל העלינו ל-36 מיליון שקל. זה סדר גודל די דומה.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, לא הגדלתם את תקציב הרשות לשיקום האסיר. גדל התקציב הכולל וגדל גם זה.
חנן פריצקי
אנחנו לא מגדילים את התקציב בשוליים. אנחנו מפתחים תחומים חדשים.
היו"ר משה גפני
אני יודע. אני חושב שאתם אנשים טובים, אתם לא אנשים רעים.
חנן פריצקי
יש צרכים רבים. אנחנו קובעים סדרי עדיפויות. גם אנחנו חושבים שהרשות לשיקום האסיר היא גוף חשוב, ועובדה שהתקציב שלה גדל מ-14 מיליון שקל ל-38 מיליון שקל במשך זמן לא רב.
היו"ר משה גפני
אנחנו לא מדברים על תקציב הרשות לשיקום האסיר.
חנן פריצקי
אבל בכל זאת, התקציב שלה עלה.
היו"ר משה גפני
אנחנו מדברים על ילדי האסירים. אני שואל האם מתוך 5 מיליון השקלים של הפרויקטים אפשר לקחת 2.5 מיליון שקל ב-2019 לנושא הזה של ילדי האסירים.
חנן פריצקי
התשובה היא שזה מחייב בדיקה כי זה לא תקציב שלי.
אריה ביבי
זה תקציב של המשרד לביטחון פנים.
חנן פריצקי
קיבלתי תקציב תוספתי בהעברה בין גגות, מתקציב המשרד לביטחון פנים, מעבר ל-38.5 מיליון שקל, לטובת מיזמים. כאשר תקציב מועבר על ידי משרד אחר, התקציב מסומן כולו, יש לו יעדים קבועים מאוד ובכל שינוי צריך לשאול את מי שהביא את הכסף. אני לא יכול לשלוט על כסף שהגיע ממשרד אחר.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
יש לי שאלה למר פריצקי. בדיונים קודמים בנושאים אחרים אמרת שמשרד הרווחה נותן שירותים ולא נותן תקציבים. שירות כמו הוסטל לאסיר משוקם הוא השירות הכי בסיסי שיש. איך ייתכן שמ-2014 ועד היום לא פתחתם את ההוסטל שנשרף?
היו"ר משה גפני
השאלה הזאת נשאלה. תיכף נגיע לזה. משרד האוצר, בבקשה.
אייל מדן
אין לי הרבה להוסיף.
היו"ר משה גפני
מה זה "אין לך הרבה להוסיף"? אז על מה אתה מקבל משכורת? יש פה שאלה.
אייל מדן
חנן פריצקי אמר את רוב הדברים.
היו"ר משה גפני
רק רגע, אבל על זה הדיון. עם כל הכבוד, שאגף התקציבים ישלח מישהו שיודע לענות. מדובר על פרויקט שאותו הציג אריה ביבי וכתב עליו נשיא המדינה, אתם יודעים את זה. מדובר על ילדי האסירים, על סכום של כ-2.5 מיליון שקל. אני רוצה לדעת האם אתם מסכימים, מאחר ואתם הוספתם את הכסף הזה כאשר העבירו אותו למשרד הרווחה, האם אפשר לקחת חצי מן הסכום הזה כדי לשקם את ילדי האסירים? מה התשובה?
אייל מדן
התשובה היא שהכסף נוסף, כפי שחנן פריצקי אמר, לכל צרכי המשרד והתחלק לפי סדרי העדיפויות של המשרד. הכסף הנוסף, 5 מיליון השקלים, נוסף למיזמים בסיכום תקציבי של המשרד לביטחון פנים עם הרשות לשיקום האסיר והוא צבוע לדברים ספציפיים. על כן בסיכום שהיה איתם, גם בחתימה שלהם, הדבר הזה מיועד לצרכים שהם חשבו והוסכם עליהם שהם הצרכים החשובים שעליהם רוצים לשים דגש. ככל שיש דרישות נוספות ודברים נוספים, תמיד יהיו דרישות נוספות ותמיד אפשר לשפר, כפי שנאמר, אבל זה דורש מקורות נוספים מעבר למקורות הקיימים.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אמרתם שיש עוד 100 מיליון שקל שנתתם לרווחה מעבר ל-420 מיליון שקל, לצרכים מיוחדים. אפשר לקחת משם?
אריה ביבי
5 מיליון שקל שנועדו למיזמים – שייתנו לי אותם גם לשנה הבאה.
מוסי רז (מרצ)
רציתי לשאול שאלות על נתונים. כמה אסירים יש במדינת ישראל?
אריה ביבי
פרט לאסירים הביטחוניים, יש בסביבות 7,000 אסירים.
רותם אפודי
7,500 זה שפוטים בלבד. מלבדם יש גם עצורים שהרשות לשיקום האסיר לא מטפלת בהם.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בוועדת הכספים ככל שהסכום קטן יותר הדיון ארוך יותר. פה בשביל הגרושים האלה אתה עושה דיון כאילו זה תקציב המדינה. אנשים מחכים שם.
היו"ר משה גפני
כולנו באנו לכאן במיוחד, לא היינו חייבים לבוא.
אריה ביבי
יש בין 7,000–7,500 אסירים. יש גם עצירים לימים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל העצורים לא מטופלים, הם בכלל לא נכללים בדיון.
אריה ביבי
7,000 אסירים פרט לאסירים הביטחוניים.
מוסי רז (מרצ)
עוד שאלה, אני מנצל את העובדה שאתם פה: כמה מהם אסירות?
אריה ביבי
מעט מאוד.
רותם אפודי
בין 120-150 אסירות נמצאות בנווה תרצה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
חשבתי שאנחנו בעד שוויון בין המינים.
אריה ביבי
ויש לנו גם הוסטל לאסירות משוחררות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני מבין לפי הנתונים ששליש מן האסירות הן אימהות לילדים.
רותם אפודי
יותר משליש.
נורית יחימוביץ כהן
70% לפחות.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
והילדים שלהן לא מטופלים?
אריה ביבי
לגבי נשים, היד של השופטים כבדה על ההדק, לכן אין הרבה נשים. בדרך כלל אלה נשים שהן עברייניות זנות, סמים ודברים כאלה ואז יש לנו הוסטל לדבר הזה. ההוסטל הזה עולה לנו לא מעט כסף, הוא ההוסטל הכי יקר שיש לנו כי זה דורש טיפול מיוחד. רובן אפילו כשמשתחררות לא יכולות לחזור למשפחה, ואם זו משפחה לא יהודית זה סיפור לגמרי אחר. זה דורש אופרציה.
מוסי רז (מרצ)
כמה מהן לא יהודיות?
אריה ביבי
רוב הנשים לא יהודיות, יותר מ-60% מהן.
רותם אפודי
לגבי גברים – שיעור הערבים הפליליים בבתי הכלא הוא כ-44%, שזה יותר מפי שתיים מחלקם באוכלוסייה. לגבי נשים – זה פחות, אבל זה בגלל גורמים שהם יותר חברתיים סוציולוגיים. סליחה, יש גם את הנשים שעלו מברית המועצות לשעבר, שלגביהן היהדות מוטלת בספק.
מוסי רז (מרצ)
נשים גם מטופלות ברשות לשיקום האסיר?
אריה ביבי
התשובה על מה ששאלת היא כן.
היו"ר משה גפני
מרכז המחקר והמידע של הכנסת אומר שהייתה ירידה בתקציב של ההוסטל לנשים. הם אומרים שזה ירד מ-3.5 מיליון שקל. בשנת 2016 התקציב ירד ל-2.5 מיליון שקל.
רותם אפודי
ועדיין, אדוני, ראוי לציין שהרשות לשיקום האסיר משקיעה באישה אסירה משוחררת בערך פי שבע יותר מאשר בגבר אסיר משוחרר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זאת גם הייתה השאלה שלי, איך זה יכול להיות. אני לא מבין את שיטת התקצוב שלכם. יכול להיות שצריך לערוך דיון נרחב יותר. היום אנחנו עוסקים בעניין הילדים והנשים של אסירים, אבל אני לא מבין, הנתון הזה, שאתם לא מכחישים אותו, איך יכול להיות ש-70% מהנשים האסירות יש להן ילדים, שהשיקום שלהם הוא הפרויקט הכי משמעותי, והתקציב קוצץ. אני לא מבין איך אתם מתקצבים ולמה אין לך טענות למשרד הרווחה בעניין הזה, אני באמת לא מבין.
היו"ר משה גפני
תרשמו את השאלה הזאת, שהיא שאלה נוקבת. צריך לדעת איך קורה דבר כזה. אם אתם אומרים שפי שבע מספק אתכם, ואישה שיש לה ילדים והיא נמצאת בכלא והטיפול בה יורד, מפני שב-2015 היה מיליון שקל נוסף ואילו ב-2016 יש מיליון שקל פחות, איך אתם עושים את הדבר הזה?

נציג משרד האוצר, לא תצא ממני נקי מכיוון שאתה הכתובת. אמר אריה ביבי שיש 5 מיליון שקל לפרויקטים בשנת 2018, שמזה הוא מחזיק את נושא ילדי האסירים. נכון?
אייל מדן
5 מיליון שקל לפי סיכום תקציבי למיזמים כפי שהרשות לשיקום האסיר ביקשה בעת הסיכום. יש מיזמים ספציפיים שהם חשבו שיש לתקצב אותם.
היו"ר משה גפני
אולי נלך הביתה, ניסע לשווייץ. בשביל מה אנחנו בכלל באים לפה? באמת, עם כל הכבוד, לא שמעת אפילו מה אני שואל. ב-2018 הוא מסתדר עם הכסף הזה, כך הוא אמר קודם, אבל זה מסתיים בסוף שנת 2018. אתם באתם לפה לאשר תקציב. לא אמרתם לנו – אני שומע את זה עכשיו לראשונה – שהכסף הזה לא יהיה בשנת 2019. אם הכסף הזה לא יהיה ב-2019 אז הנשיא צודק. פתאום יש כסף, שאתו משתמשים עכשיו לילדי האסירים ולנשות האסירים, והכסף הזה בשנת 2019 לא יהיה. למה? אל תגיד לי שיש סיכום. אז מה? בכל מה שתביאו עכשיו אתחיל להגיד "יש סיכום". יש ילדי אסירים שב-1 בינואר 2019 אין תקציב בשבילם. אומר לי הנשיא: זה דבר לאומי. נכון. אתה אפילו לא מנסה להגיד "אני אבדוק", לפחות "למרוח" אותנו, גם את זה אתה לא עושה. באילו סדנאות אתם לומדים את זה?
אייל מדן
אני חלילה לא רוצה.
היו"ר משה גפני
איזה חלילה? אתם פשוט שיקרתם לנו בעת אישור התקציב, שיקרתם. אם הייתם אומרים לנו כאשר אישרנו את התקציב שב-2019 לא יינתן יותר התקציב של 5 מיליון השקלים האלה, לא היינו מאשרים, פשוט. זה תקציב שאושר בשקר. אם לא תביאו 5 מיליון שקלים ב-2019 אקיים דיון מחודש על כל העניין הזה. תגידו איפה להוריד מתקציב משרד הרווחה. תביאו כסף מ"נטו משפחה".
אייל מדן
אני יכול להתייחס? כבוד היושב-ראש, הכספים שניתנו, אותם 5 מיליון שקלים נועדו למיזמים שהם פיילוט.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הפיילוט הצליח?
אייל מדן
הפיילוטים עדיין לא יצאו כולם אל הפועל.
היו"ר משה גפני
הוא רוצה להשתמש בזה לילדים.
אייל מדן
מכיוון שזה פיילוטים שהרשות לשיקום האסיר עתידה לבצע, כמובן שזה עדיין לא נכנס לבסיס. ככל שהפיילוטים האלה בעתיד יהיו באמת מוצלחים, הדברים ייבחנו בדיוני התקציב הבאים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מה-5 מיליון שקל כמה בוצע?
רותם אפודי
פרויקט ילדי האסירים מבוצע.
אייל מדן
זה אמור לעבור באישור התקציבי הבא.
חנן פריצקי
התקציב עדיין לא עבר. הוא אמור לעבור באישור התקציבי הראשון של שנת 2018, שטרם עבר.
אריה ביבי
זה לא טוב.
חנן פריצקי
זה תיאור העובדה.
היו"ר משה גפני
תגיד עוד פעם, אני רוצה לדעת במדויק.
חנן פריצקי
ראשית, זה 4.5 מיליון שקל ולא 5 מיליון שקל. זה הסכום. כנראה עיגלו אותו.
היו"ר משה גפני
ד"ר רותם אפודי אומרת שזה 5 מיליון שקל.
חנן פריצקי
מכיוון שלא מדובר בתקציב שלי אלא בתקציב שאני מקבל מגורמי חוץ, אני קיבלתי אישור ל-4.5 מיליון שקל באישור התקציבי הראשון של השנה, שעדיין לא הגיע לשולחן של ועדת הכספים. אני מקווה מאוד שהוא יגיע במהרה בימינו, אמן. ברגע שהוא יגיע, הכסף יהיה לטובת הרשות לשיקום האסיר שתוכל להתחיל להתמודד אתו ולעשות אתו כטוב בעיניה, בהתאם לסיכום התקציבי שיש לה עם המשרד לביטחון פנים.
היו"ר משה גפני
מתי זה אמור להגיע?
אייל מדן
בשבועות הקרובים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בואו נעשה את הדיון הבא של ועדת הכספים בנושא הזה בנווה תרצה. אני רציני, אני לא צוחק עכשיו.
אריה ביבי
שיתנו לי אישור להשתמש בכסף הזה ב-2019.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שיבואו לראות על מה הם מדברים, כי אצלם אסיר זה תיאוריה, הם לא מבינים על מה מדובר. אם אתה לא מטפל בילד של האסיר – אני לא רוצה עכשיו לומר את הטקסט על מה שקורה.
אריה ביבי
יש מחקרים על מה שאתה רוצה להגיד.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אומר לך, בואו נערוך את הדיון שם, שיבואו לראות פעם איך זה נראה.
מינדל (מינדי) דאבה בוקשפן
ילדים שלא מטופלים מתגלגלים לכלא.
היו"ר משה גפני
אנחנו מבינים את זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הם יהיו אסירים, הם אסירים בפוטנציה, האימא מגדלת אותם להיות אסירים.
מינדל (מינדי) דאבה בוקשפן
אזמין אתכם למסיבה שאני עורכת לילדים, תבואו ותראו אותם. אני עושה את זה הרבה.
היו"ר משה גפני
אייל מדן, יש לך משהו לבדוק או שהכול בסדר?
אייל מדן
לא ברורה לי השאלה.
היו"ר משה גפני
היא באמת לא ברורה. האמן לי, גם לי לא ברורה השאלה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
התשובה יותר ברורה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש הרבה דברים חשובים ואין מספיק כסף, אנחנו יודעים את זה. אבל פה לא מדובר בסכומי עתק. יש רזרבות ואני יכול להפנות אותך, אם אתה רוצה, לסעיפים שבהם נמצא הכסף.
חנן פריצקי
אפילו במשרד הרווחה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה עניין ספציפי קונקרטי, שאתם מבינים את חשיבותו.
היו"ר משה גפני
לא שמת לב, זה לא עניין של כסף. צריך אישור שלהם שה-5 מיליון שקל ימשיכו גם בתקציב 2019.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כשהוא אומר שהוא עכשיו מביא את ה-5 מיליון שקל, הוא יודע שהתקנה צריכה להיות קבועה, אי אפשר להפסיק את זה, הוא יודע את זה. אבל זה 5 מיליון שקל.
אריה ביבי
הם נמצאים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
5 מיליון שקל שנותנים לרשות. חלק הם לא יוכלו לבצע ואז יחזרו למשרד האוצר עוד 2.5–3 מיליון שקל ואז אפשר יהיה לעשות עם זה משהו בקופה הכללית.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני מבקש – ואני לא מבקש בכל יום – אני אומר לכם, זה נושא קונקרטי, זה סכום פעוט. אנחנו מבקשים רק שיאפשרו להשתמש בכסף הזה לצרכים המיוחדים האלה. זה חשוב מאוד. אני לא צריך לשכנע אתכם שזה חשוב.
אייל מדן
אבדוק את זה.
היו"ר משה גפני
עלו כאן בדיון שני נושאים. הדבר הראשון הוא נושא נשות האסירים וילדיהם. אני מבקש תשובה על זה בתוך שבועיים. תלך לבדוק במשרד. אל תחזור ותגיד לי: "היה סיכום, חתמו, או לא חתמו". אם התוצאה תהיה כזאת שאנחנו נישאר עם המצב הזה, אני פשוט מתבייש מהנשיא, זאת אומרת, אנחנו לא מסוגלים לדאוג לנושא הומאני מן המדרגה הראשונה. אני מקבל את ההצעה של מיקי רוזנטל. אחרי שבועיים אבקש לקבוע ישיבה של הוועדה. נראה אם נעשה את זה בנווה תרצה או בשירות בתי הסוהר, אבל נעשה את זה שם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
נביא אליה גם את הילדים ונסתכל לילדים בעיניים.
היו"ר משה גפני
אבקש ממך, מינדי בוקשפן, אם אכן זה יהיה, שאת תבואי, בבקשה, לישיבה הזאת.

אני לא מתכוון להרפות מן העניין הזה. עדיף שנעשה את זה בהסכמה אתכם, בגלל שאם נעשה את זה שם – זה יעלה לכם יותר, האמן לי. יש לנו כלים להכריח אתכם שזה יעלה יותר, ואני מאיים. אני אומר את זה בפירוש. אני חושב שזה דבר הומאני מן המדרגה הראשונה. הבקשה בעניין הזה נכונה. לא לקחתי בחשבון, עם מילים כאלה "מכובסות", שב-2019 זה לא נמצא בתקציב, ואז בא אריה ביבי עם ד"ר רותם אפודי, עם האנשים מהרשות לשיקום האסיר, בצדק, והם אומרים: "אנחנו לא יכולים להמשיך את זה בגלל שבסוף דצמבר זה מסתיים". אני מבקש את האישור שלכם לעניין הזה.

אני מבקש מאריה ביבי ומן ההנהלה שלכם, לגבי השיקום התורני – לי אין כסף. אני חבר כנסת, אני ברשות המפקחת, ברשות המחוקקת, אני לא ברשות המבצעת. אני יכול לעשות את מה שאני עושה עכשיו. אני יכול לבקש שיביאו עוד כסף. אני יכול לבקש רק אם יש את הוועדה, ואם אין את הוועדה אני לא יכול לבקש. הוועדה מאוחדת בעניין הזה, שצריך להעביר את הכסף הנוסף בכדי שיטפלו בנשות האסירים ובילדיהן. אני מקווה מאוד שמשרד האוצר יבין את העניין הזה.
אריה ביבי
יש 2 מיליון שקל- - -
היו"ר משה גפני
רגע, אני לא מקבץ נדבות. אני הממלכה, אני המדינה. לגבי נושא השיקום התורני, אני לא מסכים שבמשמרת שלנו, שלך ושלי ושל כל האחרים, השיקום שהוא הטוב ביותר, ששם אתה אומר שרק 12% חוזרים לכלא, בשעה שבסוגי שיקום אחרים שעושים השיעור לפעמים כפול, לפעמים אפילו קצת יותר, לא יכול להיות שזה לא יהיה. לא יכול להיות, אנחנו לא נסכים לדבר הזה. אני מבקש שתעשו תוכנית עבודה אחרת.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני רוצה להגיד לך משהו, תשמע היטב: כמה שנים אתה מכיר אותי פה בוועדה? לא סתם אני אומר. אף פעם לא ביקשתי כסף ייחודי, מעולם לא. ביקשתי 2 מיליון שקל לרשות לשיקום האסיר, לשיקום התורני. קיבלתי אותם, הם צריכים להיות מועברים בימים הקרובים בהעברות, זה מסודר, מיליון שקל ועוד מיליון שקל, "סגור". לא סתם אני אומר, לצערי הרב תמיד כשזה מגיע לעניין השיקום התורני אומרים: "לך תביא כסף", כאילו יש פה איזו קופה שמטפלת בכולם. תבין, זה המסלול המוצלח ביותר שיש להם, כך עולה מתוך מחקרים, לא מתוך מידע שלי.
מינדל (מינדי) דאבה בוקשפן
הנה מחקר של אוניברסיטת בר אילן.
יצחק וקנין (ש"ס)
הם "מוכרים" את זה בחוץ לארץ כבר.
היו"ר משה גפני
אני מסכם את הדיון.

ראשית, לגבי הנושא הזה, אני מבקש תשובה בתוך שבועיים האם פותרים את הבעיה הזאת, כדי שאוכל לענות לנשיא.

קיימנו דיון, היינו ביחד עם משרד האוצר ועם משרד הרווחה ועם הרשות לשיקום האסיר, שבו הציגו את העניין הזה, והבעיה נפתרה. נפתרה לא כל כך טוב אבל נפתרה, כלומר הילדים לא זרוקים, הילדים מטופלים. המשמעות של העניין היא קריטית מבחינה הומאנית. זה דבר נורא ואיום. אני מבקש לקבל תשובה בתוך שבועיים.

אם לא, אני מקבל את ההצעה של מיקי רוזנטל, נקיים את הישיבה שם ואתם תוזמנו. נזמין את כולם ויהיה מזה רעש תקשורתי גדול. אנחנו גם נאשים את הקואליציה, אותי אני אאשים, ואל תגרמו למצב הזה. אני מבקש לפתור את הבעיה. בידיכם לפתור את הבעיה.

מאריה ביבי אני מבקש לעשות חישוב מסלול מחדש ולראות שכולם יהיו בפנים. אני לא אומר שצריך לסגור משהו, אבל אני אומר שצריך לחלק את התקציב של ההוסטלים, שיהיה גם להוסטל התורני. אני לא מנהל את הרשות לשיקום האסיר אבל אני לא יכול להסכים לזה. שמעת גם את הדברים. זה לא קרה בזמנך, זה קרה קודם. זה לא בסדר. הרשות לשיקום האסיר צריכה לדאוג להוסטלים כולם, ובוודאי גם להוסטל התורני, שמשם לא חוזרים לכלא כי השיקום הזה מצוין. גם אתם תנו לנו תשובה בתוך שבועיים, האם אתם יודעים לעשות עם זה משהו. אם לא – נחשוב מה עושים.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:02.

קוד המקור של הנתונים