ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 25/03/2018

הגברת האכיפה וחיזוק הביטחון האישי בירוחם והסכנה הנובעת מהתפרעויות בכביש דימונה-ירוחם (204)

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-04-15OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 599

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום ראשון, ט' בניסן התשע"ח (25 במרץ 2018), שעה 12:30
סדר היום
הגברת האכיפה וחיזוק הביטחון האישי בירוחם והסכנה הנובעת מהתפרעויות בכביש דימונה-ירוחם (204)
נכחו
חברי הוועדה: יואב קיש – היו"ר
מוזמנים
סנ"צ אילן שושן - מפקד תחנת דימונה, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

סנ"צ יעקב אבקין - ראש אגף חקירות ומודיעין, מחוז דרום, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק אורן מוניטין - ס' מפקד מתנ"א דרום, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

איתמר שוורץ - מנהל תחום אכיפה ועיר ללא אלימות, המשרד לביטחון פנים

עמיחי דוד - רפרנט ביטחון פנים באגף התקציבים, משרד האוצר

ענבר נוי אליאסי - מנהלת תחום קשרי ממשל, משרד הפנים

נתנאל ניסים - רכז תקציבי פיתוח וכלכלה, אגף תשתיות, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אבי אזולאי - מנהל מרחב, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

שמעון שטרית - חבר מועצת העיר, עיריית דימונה

ביאטה קרנץ - ראש מטה, ערוץ הכנסת החדש

נילי אהרון - תושבת ירוחם, יוזמת הדיון

חי צלח - תושב ירוחם, משפחתו נפגעה לאחרונה מאלימות

מאיר בטיטו - תושב ירוחם, נפגע לאחרונה מאלימות

שלומי בטיטו - תושב ירוחם

ארד דנינו - תושב ירוחם, פרצו לאחרונה לביתו

אמנון אהרון - תושב ירוחם

דן קידרון - עוזר של משה בר, תנו יד לחירש ונכים למען נכים
רכזת תחום פרלמנטרי בוועדה
ליאת סעדון
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת

הגברת האכיפה וחיזוק הביטחון האישי בירוחם והסכנה הנובעת מהתפרעויות בכביש דימונה–ירוחם (204)
היו"ר יואב קיש
צהרים טובים. אני פותח את ישיבת הוועדה. הנושא על סדר היום הוא הגברת האכיפה וחיזוק הביטחון האישי בירוחם והסכנה הנובעת מהתפרעויות בכביש דימונה–ירוחם.

נמצאים פה נציגים מן המשרד לביטחון פנים. מי אתם רוצים שיתייחס בהמשך ויוביל את הדיון? סגן ניצב אילן שושן, מפקד תחנת דימונה. מירוחם גם יש מישהו? משרד האוצר – עמיחי דוד, רפרנט. משרד הפנים – ענבר נוי אליאסי. משרד התחבורה – נתנאל ניסים.

קיבלתי פניות רבות בעניין והן נמצאות פה. אתן לנציגים שבאו מן הציבור להציג. נילי אהרון, בבקשה, ואחרי כן שמעון שטרית ואחריו כל מי שירצה.
נילי אהרון
קודם כול, אני רוצה להודות לך, אדוני היושב-ראש. פנינו אליך לאור בקשות רבות של התושבים. אנחנו חווים חוסר ביטחון בתקופה האחרונה. אני מודה גם לנציגים שהגיעו. אנחנו ערב חג הפסח אז תודה רבה לכם שהגעתם. הדיון היה אמור להתקיים אחרי פסח ואני מודה לך שהקדמת אותו.

אני רק רוצה לסבר את האוזן – שמעון שטרית סיפר לי שאתמול בצהרים שדדו תחנת דלק בבאר שבע ואתמול בערב היה ניסיון שוד נוסף בירוחם של רכב, עוד משפחה שסבלה.
היו"ר יואב קיש
הבעיה היא בצירים בעיקר?
נילי אהרון
הבעיה היא בישוב וגם בכבישים. אנחנו מדברים פה על שתי בעיות: בעיה אחת היא הפריצות והגניבות בתוך ירוחם, אם זה בתים, בתי עסקים, תחנת הדלק, ושמעון שטרית ירחיב על כך, וגם נושא כבישי הגישה לירוחם, אם זה בציר באר שבע–ירוחם ואם זה בציר דימונה–ירוחם, ששם יש התפרעות בכבישים, לא מעט מקרים שמנסים להוריד רכבים מן הכביש וזה מסכן מאוד את הציבור.

אדוני היושב-ראש, ירוחם הוא ישוב מאוד שקט, מאוד חם ומאוד בטוח. בשנה האחרונה אנחנו חווים התעצמות של האלימות ושל הפשיעה. אנחנו גרים בשלום ביחד עם שכנינו, תמיד ידענו יחסי שכנות טובים.

ירוחם צפויה לגדול, וכך גם דימונה. בדימונה חתמו על הסכם גג. בנקודת ירוחם השוטרים עושים את מיטב העשייה בשביל לשמור על ביטחוננו, אבל אין מה לעשות, כשיש פחות תקנים, כשאין מספיק תקנים, כשאנחנו שייכים לתחנת דימונה – וירחיב על זה גם מפקד התחנה – שחולשת על שטח גדול מאוד, על הרבה מאוד ישובים, אז יש בעיה, שישוב כזה קטן מועד לפורענות, שאין אפשרות בסופו של דבר לשמור על ביטחונם של התושבים. אנחנו מדברים על פריצות גם בצהרי היום וגם בערב, כלומר בשעות שאנשים מסתובבים ברחובות.

אני מבקשת בכל לשון של בקשה שמן הוועדה הזאת נשמע הצעות או פתרונות כדי להחזיר את ביטחון התושבים. אנחנו ישוב קטן ואנחנו חייבים לתת את הדבר הבסיסי ביותר לתושבים, שהוא הביטחון האישי שלהם.
היו"ר יואב קיש
אמרת שזה התגבר בשנה האחרונה. את יכולה לחבר את זה למשהו?
נילי אהרון
יציגו לך פה כמה דוגמאות.
היו"ר יואב קיש
אז בואו נשמע. שמעון שטרית, חבר מועצת עיריית דימונה, בבקשה.
שמעון שטרית
שלום לכולם. אני בשני כובעים פה. כפי שאמרת, אני גם חבר מועצת עיריית דימונה ואני גם זכיין של חברת "סונול" ומפעיל תחנות דלק גם באזור הזה, גם במודיעין ובמיוחד בדרום.

בשנה האחרונה יש הרגשה של מערב פרוע בכל הקשור לביטחון בתחנות הדלק בדרום, ולא רק בדרום. לפני כחודשיים העברנו מכתב לשר לביטחון פנים: בכל הארץ שדדו לחברת "סונול" עד לפני כחודשיים 22 תחנות בתקופה של כחצי שנה. בחודשיים האחרונים נשדדו עוד 14 תחנות רק בדרום. כלומר, היקף מקרי השוד בתחנות הדלק הכפיל את עצמו והגיע לממדים מטורפים. בירוחם כבר ברצף במשך חודשיים היה שוד אחד אלים של כספת ועוד שוד של סיגריות ושל כל הבא ליד, בהיקף של קרוב ל-64,000 שקל. אני זכיין, אני לא חברה – דבר כזה ממוטט עסקים, שני מקרי שוד כאלה. על כסף מזומן אין ביטוח, גם על כסף שנשדד מכספת אין שום ביטוח.
היו"ר יואב קיש
אתה יודע לחבר את זה למשהו?
שמעון שטרית
כן. קודם כול, אני מאמין – שוחחתי הבוקר עם כל הקב"טים של חברות הדלק, של "דלק", "פז", "סונול". יש איזו הערה קטנה: הייתי שמח אם היית מזמין אותם, את הקב"טים האלה.
היו"ר יואב קיש
אני הבנתי שהבעיה הייתה בכביש, בצירים. לא הבנתי שהייתה בעיה ספציפית גם בתחנות דלק.
שמעון שטרית
הם כמעט חודשיים מנסים להשיג את קצין אג"מ בבאר שבע לפגישה ולא מצליחים. הוא התחלף לא מזמן והם לא מצליחים להשיג את קצין אג"מ החדש, לשבת אתו לפגישת עבודה. יש כאן נתונים, יש להם דברים. אי אפשר לדבר אתו בכלל. זה דבר אחד שאמרו לי הבוקר.

אתמול נשדדה עוד תחנה של "אלון דור" בבאר שבע. ב"ביג", במקום הכי הומה בבאר שבע נשדדה תחנת דלק.
היו"ר יואב קיש
באיזו שעה?
שמעון שטרית
בשעה 3 אחר הצהרים. זה דבר מטורף.
היו"ר יואב קיש
אין צילומים?
שמעון שטרית
אני מדבר אתך בעקבות שיחה שלי עם הקב"ט שם.
היו"ר יואב קיש
על כך נשאל אחרי כן את המשטרה.
שמעון שטרית
בחברת "דלק" בבאר שבע – אשתמש במילה הזאת – "אכלו" 7 מקרי שוד בשבועיים האחרונים, חברה אחת. זה דבר מטורף. כלומר, החבורה הזאת מבינה שהמשטרה, עם כל הכבוד לה – ואני מהשוד האחרון בירוחם, מה שמפקד התחנה שיושב כאן מולי הבטיח לי הוא עושה. אני רואה את הניידת יושבת על הצומת בירוחם, קרובה אליי, ויש איזשהו ביטחון לעובד שלי שם, כי אנחנו על הציר. העובדים שלי כבר מפחדים לעבוד בלילות. צריך להבין, בשעה 3 בלילה או בשעה 5 בבוקר מגיעים שלושה רעולי פנים, מאיימים, שוברים. יש לי תמונות של הרס של תחנה שבנינו ב-5.5 מיליון שקל, הרס מוחלט במקום. מבחינת ביטוח – אני מבטח את הסחורה שלי שם ואני צריך לשלם 8,000 דולר השתתפות עצמית על במבה וביסלי, לא על כסף.

אין לנו ביטחון. יש שם עסקים ולאנשים אין ביטחון. החבורה הזאת הבינה – יש לי סיפור של הקב"ט של "דלק"- - -
היו"ר יואב קיש
אתה חושב שזה אותה חבורה?
שמעון שטרית
אותה חבורה, אותו רכב שדד במשאבי שדה, שדד בבאר שבע שתי תחנות דלק, באותו ציר זמן, עשה את הכול. לצערי המשטרה תמיד מגיעה אחרי הזמן. או שאין מספיק שוטרים, ואני מבין – דיברתי עם ראש המועצה בירוחם, הוא ביקש שני תקנים וכבר לפני שנה וחצי המפכ"ל הבטיח לו ועד היום זה לא מומש, אין לו תקנים.

נקודת ירוחם – יושב פה מפקד תחנת דימונה. אין כאן את מפקד תחנת ירוחם אלא יש פה את מפקד תחנת דימונה. יש לו נקודה בירוחם והיא סגורה בלילה. אתה יודע מה עשיתי כדי לחבר? הרי לכל עובד שלנו, המתדלקים בלילות, יש לחצן מצוקה על הגוף. אותו עובד ברגע שהגנבים הגיעו אליו לחץ בכיס על לחצן המצוקה. הלחצן הזה מופעל לשני מקומות: הוא מגיע אליי ומגיע למוקד 100. מה קורה עם מוקד 100? עד שמוקד 100 משגר הודעה לשוטרים, יש להם עוד שלב של שיגור, עד שהמוקד מעביר לשיגור, ומהשיגור צריכים לאתר את השוטר, לוקח להם 5–6 דקות להגיע לשוטר הקרוב. הם הגיעו לתחנה שלי רק לאחר 9 דקות. במשך 9 דקות לא הגיעו מהמשטרה. אני יצאתי מהמיטה והגעתי שתי דקות אחרי המשטרה מדימונה. אז אתה מבין שאין פה מספיק כוח אדם, אין פה שוטרים, אין פה ביטחון. לא יכול להיות שבכל יום–יומיים נשדדות תחנות דלק וכולם שותקים, כאילו הכול בסדר.

אני יודע שזאת ועדה שלא עוסקת בפוליטיקה ובדברים כאלה אבל אני ניזון מתקשורת, זה מה שאנחנו יודעים. התקשורת מפמפמת לנו שהמשטרה השקיעה 100 מיליון שקל בחקירות של ראש הממשלה. זה לא יכול להיות. תשקיעו 10% בתקנים של שוטרים, שיהיה לנו בכל תחנת דלק עוד שוטר. מה זה הדבר הזה? הם עושים מה שהם רוצים, זה מערב פרוע. אין לנו תשובות. אז לבוא ולהגיד לי: תגייס עוד עובד או תביא שומר – אני צריך לסגור את התחנה.
היו"ר יואב קיש
תודה. דוברים נוספים – מישהו רוצה? בבקשה.
חי צלח
שלום רב, אדוני, שלום מכובדי. אני תושב ירוחם.

קודם כול אתחיל ואומר שהעליתי את הבעיות בצורה מסודרת בכמה פורומים, והעליתי את זה למודעוּת גם בפייסבוק של המשטרה וכולי. אני רוצה להגיד לכם בתחום הבעיות מה מצאתי כרגע.

נכון לעכשיו, השוטרים היחידים שבפועל מסיירים בירוחם, יש להם הכשרה של תנועה ולא הכשרה שאמונה על הסדר הציבורי. זה דבר ראשון. לפחות זה מה שניכר עבור התושבים. הוקצו שתי ניידות במבנה שבפועל לא מאויש, גם לפי מקורות שקשורים למשטרה וגם לפי מקורות בעירייה וגם אם אתה גר שם אתה רואה בדיוק כמה ניידות יש. רשמתי שהמענה המשטרתי אינו מהיר בצורה מספקת ומספיקה מכיוון שבין היתר נאלצים להביא ניידות מדימונה. אני לא יודע מה מכובדי פה דיברו על משך הזמן אבל מהנתונים שאספתי, לוקח לניידת 15 דקות בממוצע להגיע לאירוע בירוחם, אם נשאר בכלל אירוע להגיע אליו. יצא לי לגור בשני מקומות שונים בירוחם, גם בשכונת שקד וגם בשכונת הגבעה, וזמני ההגעה לשכונות האלה שונים, בשל הסיבה שציינתי. ניכר שאם אתה גר בשכונה רחוקה יותר מן הכניסה מכביש דימונה–ירוחם אז הסבירות שהמשטרה תיתן לך מענה מהיר יותר נמוכה באופן ניכר.

על כן רשמתי כל מיני פתרונות. דבר ראשון, צריך להכיר בירוחם כרשות מוניציפלית גם ברמה המשטרתית. מפקד דימונה-ירוחם הוא מפקד מאוד-מאוד מוערך. צריך מישהו שיהיה ממונה מטעם ירוחם, אולי תחת מפקד משטרת דימונה, ומפקד משטרת דימונה אולי ינחה אותו, אבל מפקד מירוחם שיהיה אחראי על צוות. צריך לדאוג גם לצוות שיורכב בחלקו הגדול בהעדפה מירוחמים, שיוכל לתת מענה מהיר לבעיות השוטפות בעיר. הצוות הזה גם יאייש את הניידות שמוקצות לירוחם נכון להיום, מה שהרבה פעמים לא קורה, ואת נקודת המשטרה, שעליה דיברו חבריי פה. דגש על לפחות ארבע ניידות משטרה בגלל הצרכים המשתנים של ירוחם.
היו"ר יואב קיש
לגבי המספרים – נשמע את המשטרה. לא צריך לעשות להם את העבודה. בואו נדבר על הצורך ועל החוסר והבעיות שאתה רואה.
חי צלח
בכל מקרה, גם התחום השני, שהוא כביש הגישה של ירוחם מדימונה, יותר מעשרים שנים הוא לא מטופל. יש בעיות שעוד אפשר לפתור אותן בנקל, של בורות בכביש וכולי, מבחינת בעיות בטיחות, אבל גם בגלל שהכביש הזה מאפשר באמת מערב פרוע, כפי שדיברו פה חבריי ויש יכולת לברוח גם לשטחים של שבט אל עזאזמה מכיוון אחד וגם לשטחים של החברים השניים מהצד השני.

אני רוצה לסיים בדוגמה קרובה. לבית של ההורים שלי ולשכונה שלי פרצו כבר כמה פעמים. מה שמפריע זה אפילו לא זה שפורצים לך הביתה אלא הזילות הזאת, שאתה כבר מתקשר למשטרה ולוקח להם 30 דקות לבוא. כמובן אנחנו לא אנשי מקצוע ואנחנו לא יכולים לתפוס את הגנב, את השודד, את הפורץ. עד שהמשטרה באה אין כבר פורץ, הוא ברח, ולך תמצא ולך תוכיח.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. עוד דוברים? כן, בבקשה.
ארד דנינו
אני תושב ירוחם. אליי פרצו הביתה בחודש פברואר. אני הייתי בבאר שבע וההורים שלי היו בבית. ב-7:39, לפי הצילומים שראינו, ההורים שלי יצאו מן הבית ונסעו לדימונה לקניות. ברגע שהם יצאו ב-7:40 בערב הפורצים נכנסו לבית. רואים את הרכב מכניס אותם. הם הפכו את כל הבית, לקחו כל דבר שרק יכלו לקחת. הם יצאו בשעה 8:05 מן הביתה. אני הגעתי שתי דקות לאחר מכן, הגעתי ב-8:07 הביתה. נכנסתי וראיתי את כל הבית הפוך. דבר ראשון אתה מקבל הלם, אתה בשוֹק. לא ידעתי מה לעשות.
היו"ר יואב קיש
היו לכם צילומים של הבית? רואים פנים?
ארד דנינו
יש צילומים אבל לא רואים פנים. הם באו עם קפוצ'ונים על הראש. את מספר הרכב לא מזהים כי יש מנורות. כל הבית היה הפוך. נכנסתי להלם, לא ידעתי מה לעשות.
היו"ר יואב קיש
הייתה אצלכם פריצה אחת או כמה פריצות?
ארד דנינו
אצלי בבית זו פריצה ראשונה, ואני מקווה גם שאחרונה. הפכו את כל הבית. התקשרתי להורים שלי ושאלתי אותם איפה הם. הם אמרו לי שהם בדימונה. אמרתי להם לחזור לבית. לא רציתי להלחיץ יותר מדי. אמרתי שפרצו לבית. הם הגיעו. מייד כשהגעתי הביתה עשיתי סיבוב קטן, בתוך 3 דקות כבר התקשרתי למשטרה, ב-8:10 כבר התקשרתי למשטרה. ההורים שלי היו בדימונה והגיעו הביתה ב-8:20. המשטרה הגיעה רק ב-8:50 ואז גם כמה שתחפש לא תמצא את הפושעים עכשיו. יכול להיות שהם היו עדיין קרובים לבית. איך אפשר להתמודד כשלוקח כל כך הרבה זמן עד שהמשטרה מגיעה? ולפני זה גם ניסו לפרוץ לעוד בית בשכונה אחרת בשעה מוקדמת יותר. יומיים לאחר מכן פרצו לעוד שלושה בתים באותן שעות.
מאיר בטיטו
שלום. אני תושב ירוחם מ-1963. ביום חמישי לפני שבועיים בשעה 02:00 קיבלתי טלפון מאיתורן. הוא שאל אותי אם אני ברכב. אמרתי לו: עוד לא, אני במיטה. אז הוא אמר לי: תצא לרכב, תראה מה קורה שם. יצאתי וראיתי שלושה רעולי פנים, אחד היה בתוך האוטו, השני עמד על ידו והשלישי עומד ליד רכב שהגיע לשם. התחלתי לצעוק: "גנבים, גנבים". הם לא שמו לב אליי. אחרי 5-7 דקות קיבלתי פטישון לראש, פצעו לי את המצח. מזל שלא יצאה לי עין. המשכתי לצעוק. לקחתי את הסוודר שלי, חסמתי את הדם.
היו"ר יואב קיש
התקשרת למשטרה?
מאיר בטיטו
האיתורן התקשר למשטרה. מייד התקשרתי למד"א שהגיעו אחרי 7-8 דקות ואז פינו אותי לבית החולים.
היו"ר יואב קיש
יש תחנת מד"א בירוחם?
מאיר בטיטו
כן.
היו"ר יואב קיש
מתי המשטרה הגיעה?
מאיר בטיטו
אחרי שנסעתי לבית חולים, אני לא יודע מתי הם הגיעו.

ירוחם התפתחה וגדלה והיא זקוקה לאמצעים. מפקד התחנה בירוחם ומפקד התחנה בדימונה, אין להם מספיק אמצעים, לפחות לפי מה שאנחנו רואים. אנחנו כתושבים חושבים שבאמת צריך לתת למשטרה את האמצעים הדרושים על מנת שיגיעו בזמן. בני המיעוטים עושים להם גם הטעיות. הם גרמו לשריפה ואז הלכו ופרצו את תחנת הדלק. יודעים שיש ניידת אחת. אז זו באמת בעיה. הבן של החבר שלי לפני חודשיים בא מבאר שבע לכיוון ירוחם. לפני הפנייה לרמת חובב פתאום רכב של בני מיעוטים נצמד אליו על מנת שהוא ייכנס בפס הבטון. למזלו הוא נתן גז וברח מהם. אנחנו פשוט מרגישים חסרי ביטחון. אני חייב לציין לגבי המשטרה, הם התקשרו אליי, גם מפקד תחנת דימונה וגם החוקרים, ולקחו את זה באופן קשה. הם הגדירו את זה כשוד, זה לא דבר פשוט.

צריך להחזיר לנו את הביטחון שהיה לנו. היו תקופות בירוחם שהיה ביטחון. אם הכוחות לא מספיקים – צריך להביא להם אנשי מג"ב, או לחלק לנו נשקים על מנת שנירה על מנת להרוג, אולי זה גם שיטה.
שלומי בטיטו
אומר כמה מילים כי אנחנו קצת אחראים למהלך שקורה כאן, ואני מודה לחברתי נילי אהרון. קודם כול, אני מודה לכל הגורמים.
בואו נתחיל מלמעלה
ברמת ביטחון אנחנו דורשים קודם כול מממשלת ישראל, ולכן באנו ליושב-ראש הוועדה, שיכול בהחלט להפעיל אמצעים, כפי שדוד שלי אמר. ירוחם היא כרגע סימפטום אבל בנגב בכללותו, בגלל הגודל שלו, הם מזהים נקודת חולשה, הן בסד"כ והן בדברים נוספים, והם כרגע תוקפים. לכן ממשלת ישראל צריכה לעשות משהו – אולי לתגבר את כוחות המשטרה עם עוד כוח חיצוני. טוב שהמשרד לביטחון פנים נמצא כאן כי מג"ב נמצא תחת אחריותו.
ברמה המקומית
חסרים לי פה שני נציגים, שזה קב"ט המועצה, שאמנם לא מתפקידו לתפוס את הגנבים אבל בטח יש פה תשובות ברמה של תושבים, וראש המועצה, שנמצא כרגע בקליבלנד. בדוח שלו ב-2017 הוא כתב: "בירוחם חובה שתהיה קפיצת מדרגה בתחום הביטחון, גייסנו קב"ץ נמרץ" – אני לא יודע מי הוא; "שיטור קהילתי" – אני לא יודע מה הכמות. הכמות כנראה מועטה מאוד לפי התוצאות; "ומשטרת תנועה". חשוב מאוד להעביר לו את המסר, שכפי שהוא אמר בראיון, הוא ביקש תוכנית עבודה ממפכ"ל המשטרה. הוא היה בבה"ד 1, שם יש דבר שנקרא אחריות. הוא מטיל את האחריות על מישהו אחר. ביטחון שונה מדברים אחרים, כמו למשל חינוך. ביטחון זה דבר שצריך אותו עכשיו. תושבי ירוחם מופקרים.
ברמת המשטרה
כפי שאנחנו מבינים פה, אין ספק שהסד"כ במשטרה לא מספיק. אין ספק שירוחם, כפי שציינו, לא גדלה בקצב של דימונה, לצערי, אבל יש בה כבר כמעט 10,500 תושבים. הגיע הזמן שתהיה תחנה בירוחם, עם מפקד תחנה שהוא קצין ולא נגד. לא שאני מזלזל באנשים. אני פשוט חושב שהמשטרה צריכה לתת מענה לתושבי ירוחם ולדאוג שיהיה סד"כ מתאים, גם בכמות וגם באיכות הפיקוד המרחבי.

דבר אחרון, והוא לא פחות חשוב, שכל המערכות צריכות להסתנכרן ביחד וכולם צריכים לדאוג לתקציבים. אם זה משרד הפנים – צריך לתקצב את הרשות המקומית כדי שתוכל להקים שיטור קהילתי; אם זה לעשות אולי את מה שעשו בראשון לציון לפני 10 שנים, ועושים את זה בערים רבות בארץ, לצלם את הישוב, לגרום למצב שאולי תהיה איזו מוקדנית במועצה, שתראה מי נכנס לישוב. הרכב הזה ששמעון שטרית הזכיר – יהיה מישהו שיעביר את המידע, אם זה קצין אג"מ שיושב בדימונה, שייתן משהו שכל המערכות יסתנכרנו, אז התוצאה תהיה טובה יותר. זה ברמה של ירוחם.

ברמה של הנגב – הנגב נמצא כרגע במתקפה. נכון, עושים צמצום פערים, אבל משהו אחד שלא היה חסר בנגב הוא ביטחון, כי גם הגנבים לא רצו לבוא לשם. עכשיו כשאנשים באים לנגב ורוצים לבנות בו את ביתם אז בואו נדאג שיהיה להם ביטחון בנגב בכלל, ובירוחם בפרט. תודה רבה.
היו"ר יואב קיש
תודה. אגיד לכם מה הבנתי. אבקש מסגן ניצב אילן שושן, מפקד תחנת דימונה, להתייחס ולייצג את המשטרה ואת המשרד לביטחון פנים בעניין.

ראשית, אשמח לשמוע התייחסות לגבי נקודת משטרה בירוחם. זה עלה בצורה ברורה מכל העניין הזה.

שנית, טיפול נקודתי בתחנות הדלק, שגם נשמע שהמצב הולך ומקצין.

אני מבקש לשמוע את הניתוח שלכם. האם אתם רואים גידול בפשיעה בחצי שנה או השנה האחרונה בכל אזור הדרום?

דבר נוסף, האם אנחנו מדברים על אותה חבורת פשע שמנצלת את המופע הזה שהרשויות לא מצליחות להתמודד אתו ואז המצב הולך ומקצין את עצמו? האם אתה מזהה שזה אותה קבוצה או שזה משהו חדש בכל פעם?

אשמח לשמוע את ההתייחסות. בואו נתחיל מהדברים האלה. בבקשה.
אילן שושן
צהרים טובים לכולם. ראשית, אני מכיר פה כמעט את כל נציגי ירוחם. יש פה אנשים טובים, יש פה אזרחים טובים.

אתן סקירה כדי שנבין על מה מדובר מבחינת תחנת דימונה. לאחר מכן אצלול לכיוון נושא הפשיעה ואז יהיה קל יותר להבין.

תחנת דימונה חולשת בשטח הטריטוריאלי שלה על 23% משטח מדינת ישראל. בתחנה יש 130 שוטרים. בתחומי התחנה יש את נקודת ירוחם, את מצפה רמון, רמת הנגב, הערבה התיכונה עד כושי רימון, גבול ישראל–מצרים, גבול ישראל–ירדן. שטח באמת גדול.

בירוחם יש נקודה עם 7 שוטרים ומש"ק. בסך הכול 8 שוטרים. המפקד שם הוא נגד, לא קצין.
היו"ר יואב קיש
כמה זמן היא מאוישת? באילו שעות היא מאוישת?
אילן שושן
בעיקרון מבחינתי היא מאוישת 24/7.
היו"ר יואב קיש
תמיד יש שוטר פעיל עם ניידת בתחנה?
אילן שושן
בירוחם יש ניידת 24/7. תיכף אגע בשיאים, בזמנים שבהם ייתכן שלא תהיה ניידת. זה לגבי הנקודה.

ציינתם שבשנה האחרונה יש בעיה מבחינת תחושת הביטחון או העבירות שמתבצעות. אני לא מתווכח עם תחושות, באמת שלא, אבל אם כבר מציינים עובדות – ואני לא נכנס לחלק הפוליטי של כל הנושא הזה, אני מדבר על עובדות ועל מה שאני עושה בשטח שלי – ב-2017 הישוב ירוחם היה הישוב הכי בטוח באזור הדרום. אי אפשר להתווכח על זה. אתם יכולים להתווכח אבל נוציא נתונים ותראו. הדבר שהכי מפריע לתושבים, ובצדק, זה כל עבירות ההתפרצות – התפרצות לרכב, גניבת רכב, התפרצות לעסק והתפרצות לדירה. אלה ארבע העבירות, שאנחנו מכנים אותן עבירות הפע"ר (פשיעה עבריינית), שמפריעות באמת לתושבים. ב-2017 בירוחם היו 48 אירועים של התפרצויות.
היו"ר יואב קיש
אתה סופר את זה פר תושב? או שאתה אומר: 48 זה הכי מעט? כי החישוב צריך להיות פר תושב. בבאר שבע למשל בוודאי היו יותר מ-48 עבירות, אבל אם נכמת את זה פר תושב, יכול להיות שתגלה שבירוחם סובלים יותר.
אילן שושן
אציג דוגמה. למשל הישוב עומר סגור כולו, יש שתי כניסות, שאחת מהן סגורה בלילה והשנייה פתוחה. יש שם שיטור אזרחי ושתי ניידות שמסיירות. ב-2017 היו שם 100 עבירות פע"ר, 100 עבירות של התפרצויות. יש שם 10,000 תושבים, בדיוק כמו בירוחם. בירוחם בשנת 2017 היו 48 עבירות של התפרצויות. אני אומר את זה פה עובדתית: ב-2017 ירוחם הייתה המקום הכי בטוח בנגב. מאז שהתחילה המדידה של עבירות התפרצויות, מ-2004, זה המספר הכי נמוך שהיה אי פעם בירוחם. לא נתווכח על הנתונים.
היו"ר יואב קיש
סליחה, אני מבקש לא להתפרץ. מי שרוצה לדבר, ירים יד. בבקשה תמשיך.
אילן שושן
אענה תשובות על הכול. אחד הדברים שלא אעשה פה, לא אגיד משהו שהוא לא עובדה. אלה המספרים. אם אנשים צריכים להגיש תלונה כדי לקבל כסף מהביטוח – יש עובדות.
היו"ר יואב קיש
עבירות התפרצות בדרך כלל מדווחות, שיעור הדיווח גבוה. אתה אומר שמ-2004, כאשר אתה מסתכל על רמת העבירות המדווחות, כי זה מה שאנחנו יודעים, יש ירידה עד 2017.
אילן שושן
זה המספר הכי נמוך מאז שהתחילו למדוד.
היו"ר יואב קיש
ומה לגבי החודשים הראשונים של שנת 2018?
אילן שושן
עד כה דיברתי על שנת 2017. ב-2018 יש עלייה בעבירות ההתפרצות. היו עד כה 17 מקרים, מול 7 מקרים ב-2017 באותה תקופה.
היו"ר יואב קיש
כלומר, פי שתיים בשלושה החודשים האחרונים.
אילן שושן
כלומר, עובדתית תחושת אי-הביטחון שיש כאן נכונה מ-1 בינואר ועד היום. למה אני מציין את זה? לא כדי לתרץ משהו.
היו"ר יואב קיש
כלומר זה לא בעיה שהייתה לאורך השנים אלא יש התפרצות בחודשים האחרונים.
אילן שושן
אני מעלה את זה כי יש פה עבודה קשה מאוד ומאומצת. אם אני מתמודד עם תחנה של 130 שוטרים, ש-60 מהם צריכים לעבוד בערב ליל הסדר במשמרת מ-6:30 בערב ועד 6:30 בבוקר – עובדים מאוד-מאוד קשה, וחשוב שתדעו את זה. ב-2018 יש עלייה במספר המקרים. אנחנו מתמודדים עם תופעה של התפרצות אדירה: שודים בתחנות דלק וגניבות רכב, בכלל במרחב הנגב ובפרט ביישוב ירוחם. יש פה עשייה מאוד-מאוד גדולה. במקרה של שמעון שטרית אני מקווה מאוד שבימים הקרובים, תוך שבוע–שבועיים נוכל לפרסם. יש פה עבודה מאוד-מאוד מאומצת כללית סביב תחנות הדלק.

יש כמה הרכבים של כנופיות, זה לא הרכב אחד, מספר רכבים גנובים שמחליפים מספרים. אלה כנופיות שמתנהלות בעיקר בנסיעה בשטח, עולות לכביש, עושות התפרצות ויוצאות משם.
היו"ר יואב קיש
ויורדות לשטח בחזרה. זה מגיע מאזור אחר או מהאזור שלכם?
אילן שושן
הרוב מאזור הנגב. אנחנו בעיקרון יודעים מי הדמויות, יודעים מי ההרכבים. אמרתי, יש פה עבודה גדולה מאוד. לדעתי זה קרוב מאוד לפרסום, אבל נמתין קצת.

יש כמה נתונים לא מדויקים. מבחינת הדיווחים ולחצן המצוקה – אין כאן ויכוח. אני מסכים לחלוטין עם מה שאתם אומרים, עם התחושות שלכם. היום אפגש עם חברי מועצת ירוחם ועם התושבים. מבחינתי אני עושה כל מה שאני יכול כדי להחזיר את תחושת הביטחון. בישוב ירוחם יש ניידת אחת. אני מסתמך על מתנדבים כדי להפעיל אותה 24/7.
היו"ר יואב קיש
מה לגבי שיטור קהילתי?
אילן שושן
יש שיטור קהילתי אבל זה מש"ק שעובד במודלים קהילתיים חברתיים במהלך היום. במהלך משמרות צהרים ולילה אני מפעיל ניידת עם שוטר ומתנדב לרוב. פה חשוב להבין, מ-1 בינואר, או מ-14 בינואר כאשר זה התחיל להתעצם שם, יש שתי ניידות שהצבתי בירוחם. בתחנת הדלק יש דברים שראית אבל יש גם דברים שלא ראית. אנחנו כתחנה באמת-באמת משקיעים את כל מה שאנחנו יכולים. האירוע של השוד של הרכב לי מאוד-מאוד הפריע, מאוד הפריע ברמה האישית. לי זה מציק ברמה האישית, אני לא ישן טוב בלילה. כמה פעמים הייתי בירוחם בלילה.
היו"ר יואב קיש
אם כאשר הוא היה יוצא וצועק "גנבים" הם היו בורחים – זה סיטואציה שאתה מכיר. זה שהם נשארים והם אלימים – זה סיטואציה מסוכנת.
אילן שושן
כן, זה היה אירוע חריג, אירוע מסוכן קצת. הכול מצולם. דרך אגב, אם ניידת לא הגיעה לבית לפעמים לא צריך לחשוב שניידת איחרה להגיע. אם יש דיווח על רכב שיצא במהירות מכיוון ירוחם לכביש 204 אז ניידת פשוט "טסה" לכיוון אחר. היום העידן הטכנולוגי מפותח מאוד. יש לנו צוות של זירה טכנולוגית בתחנה: מורידים תמונות, מעכנים מספרי טלפון בתוך הזירה, עושים כל מיני פעולות שלאו דווקא ניידת צריכה להגיע. ההגעה הפיזית המיידית לבית היא לא תמיד הפתרון. זה דבר אחד.

דבר שני, לגבי הניידת – יכול להיות מצב, וזה קורה, אם יש אירוע חריג בגזרת ירוחם, והגזרה גדולה, לפחות 15 קילומטרים מירוחם, אז ניידת של ירוחם תצא לטפל באירוע ואם במקרה באותו זמן יהיה אירוע בירוחם אז ייקח לה 25 דקות להגיב, זה יכול לקרות.
היו"ר יואב קיש
איך מבחינת סדרי גודל? ישוב של 10,000 תושבים – מה ההגדרה לפתיחת תחנה?
אילן שושן
בדרך כלל זה מאפיין כולל, זה אומר אירועי פשיעה, אירועי מוקד, התפרצויות. כלומר זה סל גדול. ברעננה למשל אין תחנת משטרה, יש נקודת משטרה. זה תלוי בתמונה הגדולה. כרגע ירוחם לא בתוך הסל הזה.
היו"ר יואב קיש
היא רחוקה מאוד מן הסל או שהיא "מתנדנדת"?
אילן שושן
לא ניכנס לפוליטיקה. בנתון שיש לי, בעובדות שיש לי, 7 שוטרים, עם המש"ק 8 שוטרים, אני עושה את המקסימום, באמת את המקסימום.
היו"ר יואב קיש
לגבי סיכול בשטח – אני האחרון שאלמד אותך. יש סיכול בשטח כשדברים קורים, ויש פעילות מודיעינית נרחבת, שלא ניכנס לזה, מן הסתם, זה בוודאי לא המקום לדון בה. אני מבין שזה מטופל באספקט הזה. בסופו של דבר, באספקט של אווירת הביטחון של האנשים, כפי שאמרת, שאתה שם ניידת ליד תחנת הדלק ושיש שתי ניידות וכן הלאה, האם שם צריך לתגבר משאבים, מעבר לנושא הנקודתי לחודשיים–שלושה האחרונים שהתחילו בינואר? אם כן, בואו נראה אם זה משהו שדורש הפניית משאבים או דברים כיוצא בזה.
אילן שושן
נכון לשיא הנוכחי שיש כרגע, אני כתחנה מתוגבר מן המרחב ומן המחוז. אנחנו מתוגברים.
היו"ר יואב קיש
כלומר, אתה מקבל תגבור בעקבות האירועים שקרו בחודשיים–שלושה האחרונים.
אילן שושן
אני מקבל תגבור. לצורך העניין, לסבר את האוזן, בגזרה שלי בכל יום בחודשיים האחרונים יש פעילות על שלוש תחנות דלק, ויש לזה מחיר. שתי ניידות – מבחינתי זה מכפיל כוח מבחינת התחנה. כלומר, זה קיים. יש המון מתנדבים בירוחם, יש המון רצון לעזור ולסייע. אני באמת פתוח לכל מי שרוצה לדבר, לייעץ, כל מה שצריך.

לגבי כביש 204, מבחינת התנועה, מבחינת האירועים והתאונות על כביש 204: ב-2017 היו 3 תאונות דרכים. יש ריבוי של אירועים של בעלי חיים שמסתובבים על הכביש.
היו"ר יואב קיש
ומה לגבי שוד של רכבים, שחוסמים את הכביש ומוציאים אנשים מן הרכב שלהם? זה תופעה שאתם לא מכירים?
אילן שושן
בגזרה שלי אירוע כזה לא היה. אני כבר שנה וחצי מפקד התחנה. אם למישהו קרה אירוע כזה, אני מוכן לשמוע. לא היה אירוע כזה. יש המון אירועים על הצירים של בעלי חיים משוטטים, של רכבים שמתפרעים ומשתוללים – 84 אירועים בכל שנת 2017, כאשר הרוב המוחלט זה בעלי חיים משוטטים. היו כמה תאונות קשות מאוד ב-2018 באזור מצפה רמון.
היו"ר יואב קיש
דרך אגב, כמה תושבים יש במצפה רמון?
אילן שושן
5,000.
היו"ר יואב קיש
ומה היקף הפריצות במצפה רמון?
אילן שושן
במצפה רמון היו 37 אירועים ב-2017.
היו"ר יואב קיש
שם אין עלייה ב-2018? כלומר, זה נקודתי לאזור ירוחם?
אילן שושן
אם אקח גרף רב שנתי, הוא שומר על איזון. מצפה רמון זה אזור מרוחק והבריחה ממנו בעייתית. כאשר בורחים מירוחם אפשר להתחבא מהר מאוד באחד הישובים. במצפה רמון זה לוקח זמן, יש דרך אחת, הסיכוי שיתפסו אותך גדול ולכן שם לאורך זמן רב מי שמבצע זה אנשים מקומיים. בירוחם רוב האנשים שמבצעים הם אנשים שמגיעים מבחוץ.
היו"ר יואב קיש
תיכף אתן לכם להתייחס. אני רק רוצה לשמוע, מישהו ממשרדי הממשלה רוצה להתייחס? מישהו רוצה להוסיף? משרד התחבורה, משרד האוצר, מישהו? לא.
שמעון שטרית
אין לי טענה לאילן שושן, מפקד תחנת דימונה. אמרתי לך, שיתוף הפעולה הוא באמת הדדי, עד כדי כך שאני מכיר את שוטרי המודיעין שלו ומדבר איתם. אין לנו טענה אליהם בירוחם או בדימונה. אבל אין ביטחון בנגב.
היו"ר יואב קיש
האם אתה מרגיש שזה משהו ספציפי בחודשים האחרונים או שאתה אומר שבכל שנת 2017 כך היה?
שמעון שטרית
ההיקף עולה. בירוחם אין מצלמות כמו בדימונה או בבאר שבע. האם נשמע לך הגיוני בעידן שלנו, כשהכול דיגיטלי ויש מצלמות בכל מקום, שאותם אנשים שודדים שלוש תחנות דלק אחת אחר השנייה ושום שוטר לא בודק במצלמות ורואה? ויש להם מוקד.
היו"ר יואב קיש
הוא אומר שהם עשו עבודה.
שמעון שטרית
אילן שושן בשוד הראשון הגיע אליי ואמר לי: אנחנו עובדים. אני מאמין לכל מילה שהוא אומר כי אני רואה את זה בשטח. אבל זה לא מספיק. זו חבורת שודדים שיודעת לעבוד.
היו"ר יואב קיש
כמה חבורות, כנראה.
שמעון שטרית
הם יודעים לעבוד, הם קלטו את העניין. הם לא באים עם טלפונים, הם לא באים עם כלום. הם זורקים את הטלפונים בטח בתל אביב ואז מגיעים לשדוד. הם מתוחכמים מאוד. אם לא יגיעו 2–3 יס"מניקים לשטח ויעשו סדר – לא יהיה.

אספר לך את מה שהיה לי עם מפקד ימ"ר באר שבע, יוסי, שפורש בימים אלה. אספר לך סיפור. כבר 14 שנים יש לי תחנת דלק בירוחם. לפני 12 שנים בירוחם לא הייתה חנות, היה רק דלק. בני הדודים שלנו היו באים למתדלק. בפעם הראשונה, נותנים לו כסף מזויף ואומרים: תביא 100 שקל. בפעם השנייה, בלי לתת לו כסף, אומרים: תביא 100 שקל. בפעם השלישית הם קשרו עובד שלי לעמוד של התחנה – בירוחם הכול מת משעה 6 בערב ביום שישי. קשרו אותו לעמוד ועד שלא הגיע המחליף שלו לא ידענו בכלל שהוא קשור. הגעתי ליוסי שהיה מפקד הימ"ר בבאר שבע, הגעתי אליו דרך חבר משותף. כאשר הוא שמע את הדבר הזה, הוא הוריד אליי 4 שוטרי ימ"ר לדימונה. הלבשתי אותם במדים של מתדלקים, הם היו המתדלקים שלי במשך שבועיים וחצי בירוחם. הם עשו שם סדר.

פה אין משהו שהם עושים – מודיעין וכולי. הם לא תופסים כלום.
היו"ר יואב קיש
הוא אומר שבעוד כמה ימים יהיה פרסום.
שמעון שטרית
אני אומר לך בהתחייבות, אדוני היושב-ראש, בכל הארץ יש יותר מ-50 מקרי שוד מזוין בתחנות דלק. אם תראה לי שהם תפסו חבורה אחת – וואלה, אין בעיה, אני זורם. הם לא תפסו אף אחד. צריך פה לעשות מעשה, להביא יס"מניקים ושיראו ביטחון בשטח.
נילי אהרון
מעבר לתחושת הביטחון, זה גם בעיה כלכלית. בערב אחד לפני חודשיים פרצו 5 חנויות בירוחם על הכביש הראשי. באותה חנות פרצו פעמיים.
היו"ר יואב קיש
מתי זה היה?
אילן שושן
ב-3 בינואר.
היו"ר יואב קיש
זה חלק מ-17 המקרים שציינת?
אילן שושן
פרצו לשלושה עסקים.
נילי אהרון
באותה חנות פרצו פעמיים. היום הם הולכים לסגור את החנות הזו. שמעון שטרית הודיע לנו שאם עוד פעם אחת יפרצו לו לתחנה הוא יסגור את חנות הנוחות בירוחם. זה ימוטט כלכלית את כל העסקים הקטנים בירוחם.

אין לנו שום טענה חלילה וחס למפקד תחנת דימונה. אני חושבת שזה ברמות הגבוהות יותר של תיקנון, של להבין את הבעיה שיש בנגב ולתת תשובות, לספק פה תקנים, להביא עוד ניידת ותקצוב, לא לשבוע–שבועיים כדי שננסה לפתור את הבעיה הנקודתית אלא כדי שזה לא יהיה מערב פרוע. זו הבקשה שלנו.
היו"ר יואב קיש
בהמשך למה שאמרת, אני חושב שאי אפשר להתעלם מן הקפיצה שקרתה בחודשים האחרונים. אני רואה שאתם לא מתעלמים אבל יכול להיות שהמשמעות היא כן להתארגן תקציבית לתחנה קבועה בירוחם עם שתי ניידות, לפחות עד שיעבור זעם. אני לא יודע אם אתם יכולים להיערך לזה, אם התגבור שאתה מקבל מספיק ונותן מענה לדבר הזה. האם זה אמור להיות במסגרת התקצוב הרגיל או שמשרד האוצר אמור להוסיף תקצוב לדבר הזה? אם אני אומר לך עכשיו שכפי שזה נראה, וגם מהבעיות שאתה מתאר, צריך להיערך לפתיחת נקודת משטרה קבועה בירוחם עם שתי ניידות. מה המשמעות? האם אתה מסוגל להבטיח את זה ל-6 החודשים הקרובים עד שתראה תוצאות שיבואו לידי ביטוי?
אילן שושן
יש לי פה מפקדים, אדבר איתם. כל 10 שוטרים זה ניידת. זה אומר שאם יש 7 שוטרים ואנחנו רוצים שתי ניידות קבועות, זה 20 שוטרים.
היו"ר יואב קיש
לפחות לתקופה של כמה חודשים עד שנראה שינוי. מה שאתה שומע פה – אתה מכיר את זה טוב יותר ממני. השאלה איך זה מתנהל עם משרד האוצר בסיטואציה כזאת.
עמיחי דוד
בסיטואציה מן הסוג הזה, זה פנימי. המשטרה לא מגיעה אלינו. זה במסגרת סדרי העדיפויות של המשטרה והיא מסוגלת לבצע הסבות.
אילן שושן
זה משטרתי פנימי.
היו"ר יואב קיש
אני מבקש לומר כסיכום לדיון הזה:

בסך הכול, כפי שאמרת, יש פה תושבים איכותיים שאכפת להם. אני רוצה להודות לכם כולכם שבאתם ודיברתם והעליתם את הנושא.

אני מבין שזו תופעה שהחריפה בחודשים האחרונים, בעצם מתחילת השנה. היא כנראה נוגעת לאיזו נקודת כשל שזיהו אותם שודדים, פושעים, אני לא יודע איך אתה רוצה לקרוא להם, שנכנסים לירוחם מהשטח, עושים מעשה פשע וצ'יק צ'ק יוצאים ובעצם אין מענה אמיתי בשטח. אתם מסתמכים אולי יותר על מודיעין, כפי שאתה אומר, אתם עושים מאמץ.

לכן הייתי מבקש שתעבירו לנו תשובה, אחרי שתערכו דיון בבקשה, האם אפשר להגדיר למשך 6 חודשים נקודה פתוחה עם שתי ניידות, עד שתראו שאתם מביאים תוצאתית ומודיעינית פתרון לבעיה בשטח. אשמח לקבל תשובות לוועדה.

מבחינת התושבים, יש פה כנראה שינוי מההתנהלות הרגילה. מודעים לזה במשטרה. אנחנו נעדכן אתכם על התשובות. אני מבין שהיום ממילא, סגן ניצב אילן שושן, אתה נמצא בירוחם, אז אני חושב שזה פעילות מבורכת, באמת להיות בקשר עם האנשים, כי בסופו של דבר זה חלק מהרגשת הביטחון.

תודה רבה לכולם. אני נועל את הישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:30.

קוד המקור של הנתונים