ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 25/03/2018

צו המועצות המקומיות (עבירות קנס)(תיקון), התשע"ח-2017 (מועצה מקומית סביון), צו העיריות (עבירות קנס)(תיקון), התשע"ח-2017 (עיריית דימונה), צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון מס' ), התשע"ח-2017 - עיריית גבעת שמואל, צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ח-2018 - מועצה מקומית קדימה צורן

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-05-13OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 585

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום ראשון, ט' בניסן התשע"ח (25 במרץ 2018), שעה 10:30
סדר היום
1. צו העיריות (עבירות קנס)(תיקון), התשע"ח-2018 – מועצה מקומית קדימה צורן

2. צו העיריות (עבירות קנס)(תיקון מס' ), התשע"ח-2017 – עיריית גבעת שמואל

3. צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ח-2017 –מועצה מקומית סביון

4. צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ח-2017 – עיריית דימונה
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר

ענת ברקו
מוזמנים
נאוה אושר - לשכה משפטית, משרד הפנים

שרה ברוכים - משרד הפנים

שושי סומך - מתמחה, משרד המשפטים

שביט מס - ראש המועצה קדימה צורן

מושיקו ארז - מנכ"ל קדימה צורן, עיריות ומועצות מקומיות

אילנה תמם - יועמ"ש העיריה גבעת שמואל, עיריות ומועצות מקומיות

אורון אלוני - יועמ"ש סביון, עיריות ומועצות מקומיות

גבי חדד - מנכ"ל העיר גבעת שמואל, עיריות ומועצות מקומיות

מנחם בן טובים - יועץ משפטי, עיריית דימונה
ייעוץ משפטי
אפרת חקאק
מנהל/ת הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם

1. צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ח-2018 – מועצה מקומית קדימה צורן
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוקר טוב, אנחנו כאן בצווי מועצות מקומיות, נושא של עבירות קנס. סוכם שיתחילו עם המועצה המקומית קדימה צורן. ראש המועצה קדימה צורן, שביט מס.
שביט מס
צו המועצות המקומיות איכות הסביבה, החוק העירוני הזה אושר ופורסם ברשומות במרץ 2016, אחרי שהחקיקה המקומית התחילה בשנת 2012. לקח הרבה מאוד זמן עד שאושר חוק העזר. הרשות היא רשות מאוחדת של קדימה וצורן, שאוחדה בסוף שנת 2003. לראשונה, למעשה, יש חוק עזר של איכות הסביבה, שמאחד בין שני חלקי היישוב. לאחר שסיימנו את החקיקה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מתי שני החלקים האלה צורפו ביחד?
שביט מס
בסוף שנת 2003. לקח הרבה מאוד שנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאז הכל הסתדר.
שביט מס
אנחנו נמצאים הרבה מאוד שנים בלי אפשרות לאכוף את הסדר הציבורי בכל מה שקשור לאיכות הסביבה. חוק העזר, למעשה, וההשלמה שלו בצו ברירות הקנס, מאפשר לרשות המקומית, לראשונה מזה הרבה מאוד שנים, לאכוף את הסדר הציבורי. העבודה הזו היא עבודה של שנתיים, של אישור צו המועצות, בסיוע של כל המשרדים. משרד המשפטים שנרתם לזה עשה עבודה מאוד מאומצת יחד עם היועצים המשפטים, יחד עם משרד הפנים והמשרד להגנת הסביבה. אנחנו מבקשים לאשר את זה. אנחנו מאוד נשמח שזה יפורסם ברשומות כמה שיותר מהר, על מנת שנוכל להתחיל לעשות סדר ברשות המקומית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי. זה טוב. אולי תרגיזו חלק מהתושבים לפני בחירות.
ענת ברקו (הליכוד)
הסכומים גבוהים.
שביט מס
התפקיד של הרשות המקומית הוא לעשות סדר ציבורי. על כל תושב אחד שאתה מרגיז, יש תשעה אחרים שיהיו שמחים שיהיה סוף סוף סדר ציבורי. מי שמתנהל בניגוד להיגיון, בניגוד למה שאנחנו מצפים שתושב יתנהל כלפי תושב אחר, מגיע לו שישלם.
ענת ברקו (הליכוד)
שביט, יש תהליך של אזהרה טרם מתן קנס, שהיד לא תהיה קלה מידי על ההדק?
שביט מס
אנחנו בשלב א'. אחרי שהצו יאושר בעזרת השם היום פה בוועדה, נצא עם פרסום לתושבים. נפרסם את הצו, כדי שאנשים ידעו, כדי שיוכלו לאכוף. בתקופה הראשונה הפקחים של הרשות המקומית יונחו לתת אזהרות לתושבים. אחרי תקופה מסוימת נתחיל עם קנסות. במקרים קיצוניים, אם פונים לתושב ואומרים לו: "תקשיב, תרים את מה שלכלכת", אבל הוא אומר: "תחפשו אותי", אז מחפשים אותו דרך הכיס.
ענת ברקו (הליכוד)
זאת אומרת, הגישה היא קודם כל לאפשר לו לתקן את המעוות, רק לאחר מכן - -
שביט מס
אמת, אלא במקרים קיצוניים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הסכומים שכתובים פה הם הסכומים שקיימים, או אלה סכומים חדשים?
שביט מס
הכל חדש, אין לנו כלום. אנחנו נמצאים ברשות המקומית שאין לה שום יכולת בשנים האחרונות לאכוף. אין לנו שום בסיס חוקי לתת קנסות למי שמפר את החוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה שאתם הייתם עושים זה רק תביעה לבית משפט?
שביט מס
לא פונים לבית משפט כי ההוצאות יותר גדולות. מה שאנחנו עושים זה מבקשים יפה. אם זה לא עוזר, אנחנו מנקים בעצמנו. בעיה מאוד מאוד קשה כשלרשות מקומית אין צו עבירות קנס. זה מאוד חשוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עשינו את זה כבר לרוב הרשויות. עכשיו, את הסכומים שקבעתם לקחתם מאיזה שהוא מקום, השוויתם לאיזה שהוא מקום, או סתם בגלל שהיה לכם חור בתקציב אז אמרתם "בוא נמלא אותו", מה שעושים אולי בתקציב של המדינה?
שביט מס
הנטייה שלי כראש רשות היא לא להיכנס לכיס של התושבים שלא בצדק. בחמש השנים האחרונות לא העלינו ארנונה גם, ניסינו איפה שאפשר להקל. גם היטל השמירה הוזיל לרוב התושבים את ההוצאה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לכם חברת שמירה שעובדת?
שביט מס
יש לנו חברת שמירה שעובדת. הסכומים שנקבעו פה נקבעו בהתייעצות עם משרד המשפטים. הסכומים לפי העבירות, לפי חומרת העבירות מקובלים בארץ.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אפרת, יש לך הערות?
אפרת חקאק
אני אשמח שאתם או שמשרד הפנים יציגו בגדול את הקטגוריות של העבירות שאתם מבקשים להפוך לעבירות קנס, כאשר תוך כדי נעבור לשאלות שהפניתי למשרד הפנים ולמשרד המשפטים יחד איתכם. נאוה, את רוצה, המועצה רוצה?
נאוה אושר
אז ככה, יש לנו מספר חוקי עזר שאותם הם מבקשים להפוך לעבירות קנס. הראשון הוא שמירה על איכות הסביבה או מניעת מפגעים, מה שראש המועצה הדגיש את החשיבות של זה.
אפרת חקאק
תדברי על הסוגים.
נאוה אושר
חוקי העזר בנושא הזה עוסקים בהוראות הנוגעות למניעת מפגעים, זאת אומרת, אם זה בנכס הפרטי שלך שהפגיעות יכולות להיות כלפי הציבור, אם זה כל מה שנוגע לשמירה על איכות הסביבה - ניקיון של רחוב, איסור על פריקה של עצים, אם אני לא טועה, ודברים כאלה. הרבה פעמים, ועל זה כבר שוחחנו, בגלל שיש פער של זמן ופער של חשיבה בין המועד של חקיקת חוק העזר לבין המועד של התקנת צו העבירות, וגם מאחר ופה יש כבר איזה שהוא היבט פלילי שאנחנו מטילים עבירות קנס מבלי שנעשה בירור כמו בכתב אישום, אנחנו רואים לנכון להוסיף הערות או לעשות כל מיני חידודים. באמת בסעיף 2 יש חלוקה לפי דרגות קנס. מפגעים קשים יותר, דרגת הקנס עבורם גבוהה יותר, ומפגעים קלים יותר, דרגת הקנס פחותה יותר. אתם רואים את זה בעמוד הראשון. פעם זה דרגת מס א', פעם ב' ופעם ג'.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה משהו שהוא אחיד בכל המועצות?
נאוה אושר
יש גם ד'.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה משהו שהוא אחיד בכל המועצות, או שלכל מועצה יש את הדירוגים שלה?
נאוה אושר
קודם כל, זה מתחיל מזה שכל מועצה, כל רשות אומרת מה הצורך שלה. משם זה מתחיל. חשוב לנו שהדברים כן יהיו אחידים, שיהיה להם איזה שהוא רציונל רוחבי מסוים. כמו שנראה בהמשך, סביון בחרה רק ג', כאשר מבחינתנו זה מקובל. פה יש הפרדה. ההפרדה הזאת מקובלת, היא בסדר. בהמשך אנחנו נראה שבדימונה אין את ההפרדה הזאת. אנחנו אמרנו שאנחנו, משרד הפנים, לא שמנו לב, לכן בדימונה אנחנו כן נהיה מעוניינים לעשות את ההפרדה הזאת. קיבלנו כבר את אישור הרשות לכך. ההערה לעניין קדימה צורן, וזה בהמשך להערה של אפרת, אומרת שמאחר ובסעיף 3, כשמדובר על הפרה, לא נעשתה אבחנה - - כלומר, יש פה שתי הוראות. סעיף 2 מדבר על לא יגרום מפגע, סעיף 3 מדבר על יסיר מפגע. מאחר ובסעיף 3 לא נעשתה הפרדה לעניין החומרה של סוגי המפגעים, ראינו לנכון שבסעיף 3, ונראה לי שלפני רגע שוחחנו על זה, תתווסף הערה: ובלבד שנשלחה הודעה. למה בסעיף 2 אנחנו לא עושים את זה? בגלל שיש הבדל בין לא יגרום מפגע - -
ענת ברקו (הליכוד)
זה בדיוק מה שאמרתי. אני חושבת שצריך להזהיר קודם על-מנת לתת אפשרות לתקן.
נאוה אושר
בסדר גמור. פה זה באמת בא לידי ביטוי. אני רק אחדד ואומר שמאחר וסעיף 2 דן בלא יגרום מפגע, שם זה לא רלוונטי לשלוח הודעה. היכן שאפשרי ונכון זה בסדר מבחינתנו.
ענת ברקו (הליכוד)
ברור שמראש צריך להגיד "לא יגרום", כי מראש לא היינו רוצים שיגרמו מפגעים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה הנושא של סעיף 3, נושא של קליטת שפכים מבניין? אנשים צריכים לאסוף את הביובים או את הדברים בעצמם?
שביט מס
קודם כל, אם כל מה שקשור לביוב נמצא בתוך חצר פרטית, מי שאחראי לתיקון זה בעל הנכס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה מדבר על בתים פרטיים?
שביט מס
בתים פרטיים וגם בתים משותפים. ועד הבית אמור לתקן את כל מה שקשור לביוב בתוך החצר שלו. מחוץ לחצר זו המועצה, שבמקרה הזה זה תאגיד המים והביוב. הבעיה פה, וזה מעבר לאסתטיקה, היא בעיה בריאותית, דבר שצריך לטפל בו באופן מיידי. במידה ולא מטפלים בו יש בעיה של ריח, בעיה של מניעת מחלות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כשזה מחוץ לגבולות המגרש זה אתם.
שביט מס
מחוץ לגבולות המגרש זה תאגיד המים והביוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כל בור כזה שנמצא בחצר משמש רק את אותו בית, או שבגלל שיפועים בתים אחרים גם כן מזרימים לאותו בור ואז זה כבר אחריות של כמה בתים?
שביט מס
מערכות הביוב בנויות ככה שתא הביוב המשותף, מה שנקרא, נמצא מחוץ לגבולות המגרש. בתוך גבולות המגרש יש אך ורק תאי ביוב שקשורים לבניין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרבה פעמים השיפועים לא מאפשרים, אלא אם כן הוא עובר דרך החצר של הבית השני כך שיש להם בריכות משותפות.
שביט מס
אני לא מכיר מקרים כאלה בקדימה צורן. בקדימה צורן מי שמניח את התשתיות של הביוב זה או הרשות המקומית שביצעה בעבר את הפיקוח, או תאגיד המים והביוב. אסור לנו להיכנס לתוך חצרות פרטיות, לכן כל מה שקשור בתוך חצר פרטית שייך לבעל הנכס. אין לנו מקרים כמו שאדוני תיאר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מהרגע שיוצא מגבול המגרש זו אחריות שלכם.
שביט מס
אחריות שלנו, נכון. במקרים קיצונים מאוד, כשאנחנו יודעים, וזה מה שעשינו עד היום, שמדובר בבתים משותפים של משפחות שקשה להם, גם הרשות וגם התאגיד מנסים לסייע, אבל זו לא האחריות שלנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבתים ותיקים?
שביט מס
יש לנו במרכז קדימה בתים ותיקים משנות ה-50.
היו"ר ניסן סלומינסקי
התקנים של הביובים שם, של הצנרת והכל, עומדים בתקנים, או שהם נסתמים כל הזמן?
שביט מס
אנחנו מנסים לסייע. האחריות היא לא שלנו, האחריות היא של ועד הבית.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל אם יש אוכלוסייה חלשה - דיברנו על זה כשהייתי אצלכם בביקור - וועד הבית לא יכול להרים את הסיפור הזה, מה אנחנו עושים?
שביט מס
כפי שאמרתי, לא אחת הרשות המקומית מסייעת וגם תאגיד המים והביוב מסייע. אנחנו מסייעים במקרים שאנחנו יודעים שאם אנחנו לא נטפל בזה אף אחד לא יטפל בזה.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל עכשיו עם קנסות כאלו - -
שביט מס
יש שיקול דעת בכל דבר.
ענת ברקו (הליכוד)
אני יודעת, שביט, שאתה תעשה את זה כי באמת אכפת לך ואתה מאוד מחובר לתושבים, אבל ברגע שאנחנו מטילים כאלה חוקים, תקנות על אנשים שהם בקבוצה מוחלשת, שגם ככה הם קשיי יום, הם לא יוכלו, לא יהיה להם כסף לתקן את המפגע, האם אתה משאיר איזו שהיא שורה של שיקול דעת כך שהרשות תוכל לסייע במקרה הצורך?
שביט מס
אני לא יועץ משפטי. יש פה מספר יועצים משפטיים. הסוגיה היא סוגיה שלא בטוח שהחוק בכלל יכול להתייחס אליה. כשאתה נותן קנס למישהו, אתה לא בודק אם יש לו אפשרות לשלם או לא. זה בדיוק כמו ששוטר שעוצר מישהו שעשה עבירת תנועה לא שואל אותו אם יש לו כסף או אין לו כסף.
ענת ברקו (הליכוד)
אתה מזהיר מפני המפגע. מה אם יש לך אוכלוסייה מאוד מאוד מוחלשת שלא יכולה לתקן את המפגע כי כל התקלות האלו מאוד יקרות בגלל תשתית ישנה?
שביט מס
כמו שאמרתי, שיקול הדעת תמיד קיים. זה לא רק אני, זה גם ראשי המועצה לפניי, גם אלה שיהיו אחריי בעוד 30 שנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
האם לכל הבתים המשותפים יש ועד שאפשר לדבר איתו? הרי כל דייר יגיד שהוא לא אשם, שהדייר למטה שיש לו ילדים קטנים זרק את החיתולים שגרמו לסתימה. מול מי אתם מתמודדים כשיש בית שהוא לא בית פרטי, הוא בית עם הרבה דיירים? מול מי אתם מתמודדים? יש שם ועד?
ענת ברקו (הליכוד)
זה אפילו לא החיתולים. זה בתים כל כך ישנים. זה שורשים של עצים, זה דברים שהם פגעי הזמן. זה 40,50,60,70 שנה בית. מדובר באנשים מאוד מאוד מבוגרים. הייתי אצלם בביקור. יש פערים בין האוכלוסיות. זה מאוד מטריד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם יש שם עצים, תמיד השורשים ייכנסו פנימה. הם ימצאו את הדרך. הם תמיד יסתמו. השאלה אל מול מי אתם מתמודדים.
שביט מס
קודם כל, אני חושב ש-95% מהבתים בקדימה צורן הם בתים פרטיים. שם הבעיה הרבה יותר פשוטה. את הבתים המשותפים צריך לחלק לבתים יותר חדשים ולבתים יותר ישנים. אמרתי, ואני אחזור על זה אם זה לא היה ברור, שבמרכז קדימה בעיקר, ששם יש אוכלוסייה מוחלשת, איפה שצריך אנחנו עוזרים, עזרנו ונמשיך לעזור. יש שיקול דעת גם לפקחים וגם לרשות המקומית. אנחנו נמשיך לעזור. אני לא רואה איך אפשר לעשות חקיקה שמתייחסת - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הייתי 21 שנה ראש רשות, אני מכיר. אנחנו חיים את המציאות.
ענת ברקו (הליכוד)
השאלה אם זה יכול לבוא לידי ביטוי באיזו שהיא צורה כדי באמת - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם בכל בית יש ועד בית - -
ענת ברקו (הליכוד)
אבל אין בכל בית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבתים פרטים לא צריך, אתה מתמודד מול בעל הבית. הוא יעשה את זה מיוזמתו, אחרת הכל אצלו יתחיל לצוף ויהיה ריח. אם זה בית של שכנים, אז קידרא דבי שותפי לא חמימא ולא קרירא. בדירה של שותפים כל אחד חושב שאולי השני, ואז מתחילה להיות בעיה. אם היום, שזה מה שצריך להיות, לכל בית יש ועד בית שאמור לטפל בחשמל של חדר המדרגות, בחשמל של המקלט, אם יש שם מקלט, בגינון, או בדברים כאלה, אז יש לך לפחות אל מול מי להתמודד. לוועד בית יש גם קצת כסף שהוא גובה. אם אין ועד בית, מול מי אתה מתמודד? אם תדפוק בדלת של השכן הראשון, הוא יגיד שזה ההוא מלמעלה. ככה אתה מסתובב ולא יודע מה לעשות.
שביט מס
הפעלת שיקול דעת ולב רחב. אצלנו, ברוך השם, יש גם לב רחב, גם שיקול דעת. רובם מאוד מאוד מאוד עוזרים.
ענת ברקו (הליכוד)
אתה יודע, כשאנחנו מאשרים דברים כאלה אנחנו לא סומכים על שיקול דעת או על לב רחב. אנחנו צריכים לדעת שאנשים מתחלפים. אתם באמת עושים את זה. צריך לתת את הפתח הזה גם לשיקול דעת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, יהיה איזה פתח בחוק.
אפרת חקאק
שיקול דעת קיים בכל מקרה. אני אגיד שרוב הסעיפים פה הם סעיפים די סטנדרטים. אני כן חושבת שחשוב שהוועדה תנהל דיוני פיקוח ומעקב. הייתי מציעה לוועדה לעשות כל שנה או כל חצי שנה דיון מעקב, כל פעם בנושא ספציפי. גם לשמוע את הבעיות מצד הרשויות, גם לשמוע את הבעיות שמעלים התושבים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
השיקולים אצלכם הם גדולים?
שביט מס
אישורים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא פשוט. מצד אחד זה פשוט, מצד אחד זה לא פשוט.
שביט מס
אנחנו בסדר. רוב המערכות בקדימה צורן מבחינת תחזוקה הן טובות מאוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הביוב הציבורי יוצא לאיזה שהוא מקום? יש לכם מתקן בסוף?
שביט מס
יש מתקן משותף של קולחי השרון. הוא משותף לרשויות באזור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה הוא מוציא את זה, לאיזו רמה?
שביט מס
הם עוברים עכשיו שדרוג. הם אמורים להביא את זה לרמה של כמעט מי שתייה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אל תשתו את זה. יש לכם יכולת להחזיר את המים, להשתמש בזה לגינון הציבורי?
שביט מס
לצערנו, לקדימה צורן אין. המים המושבים הם מים שמשמשים את החקלאים באזור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתם מפנים פסולת?
שביט מס
חקלאית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, חוץ מהפסולת החקלאית.
שביט מס
גם גזם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לכם פינוי של פעם, פעמיים בשבוע?
שביט מס
כל אזור בישוב מקבל פינוי של גזם ושל פסולת פעם בשבוע. מידי יום יש רכב של המועצה שעובר ואוסף אם יש שאריות מתושבים שלא נשמעים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לכם מקום שבו אתם זורקים את הגזם?
שביט מס
לא, זה עובר לחברה שעובדת איתנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שמה היא עושה עם זה? מישהו בדק את החברה שהיא באמת עושה את מה שהיא צריכה לעשות?
שביט מס
קודם כל, אנחנו ביקרנו שם, כל המטה שלנו ביקר שם, לראות מה הם עושים. את הגזם אם צריך לנקות אז מנקים. אחרי זה גורסים את הגזם. כל שאר הפסולת הגושית מפונה לאיפה שצריך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה יקר מאוד.
שביט מס
הכנסת מחוקקת חוקים, אנחנו משלמים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה יקר. אתה רואה שבהרבה מקומות לא עושים את זה. זה לא פשוט. אתה רואה אחר כך מה קורה שם.
שביט מס
אנחנו היינו מאוד מעוניינים שיהיה אצלנו שטח שבו נוכל לטפל בגזם, לגרוס את הגזם. מנכ"ל המועצה, מושיקו ארז, טיפל בזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נגיד לזכותו שהוא כבר היה אצלי בנושא הזה.
שביט מס
זה יחסוך לנו וגם לרשויות אחרות אם תהיה לנו אפשרות לרכז את הגזם, לטפל בו באופן עצמאי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ממי אתם צריכים לקבל אישור לדבר כזה? ממשרד הפנים?
שביט מס
מהמשרד לאיכות הסביבה, ממשרד הפנים, מהוועדה המחוזית, מהוועדה המקומית. אני חושב שיש בעיית חקיקה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה כמו להעביר את השגרירות של ארצות הברית, שכולם צריכים לחתום ולאשר.
אפרת חקאק
אנחנו נוסיף בסעיף 3 את המילים "ובלבד שנשלחה התראה". רק תשימו לב שבתוכן הסעיף, בסוף כתוב "ובלבד שתיקון המפגע או הסרתו הם בשליטתו ובאחריותו". שימו לב שזה לא מופיע בסעיף עצמו, זו טעות כתיב.
מושיקו ארז
לגבי ההתראה, זה צריך להיות נמסרה, נשלחה או ניתנה. היום יום שלנו הוא כזה שאם אנחנו עכשיו נחכה שזה יישלח בדואר רשום תוך 14 יום, כנראה שהמפגעים ימשיכו לזרום. אנחנו צריכים שלא תינתן התראה בדואר רשום.
אפרת חקאק
נאוה תכתוב לנו את התיקונים.
נאוה אושר
ניתנה הודעה.
מושיקו ארז
ניתנה בעל-פה או בכתב, רק לא בדואר רשום. צריך שזה ייכתב בצורה שזה יהיה ברור.
נאוה אושר
לפני שאני אתקן אני אשלח שתאשרו לי את הנוסח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתם גם ודאי שמים לב שלפעמים הסתימה בציבורי נכנסת פנימה לחצרות. אתם עדים ומודעים לזה.
מושיקו ארז
אנחנו כרשות, הגם שזה לא בתחום האחריות שלנו, לא אומרים לכל תושב שפונה למוקד לפנות לתאגיד, או דברים כאלה. אני באופן אישי, וגם ראש המועצה באופן אישי, פונים למנכ"ל תאגיד המים והביוב. יש לנו יחסים יום יומיים איתם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את מי הוא מקיף התאגיד?
מושיקו ארז
הוא מקיף כמה רשויות מקומיות באזור שלנו.
שביט מס
התאגיד משותף לאבן יהודה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה מאושר מהתאגיד?
שביט מס
מכיוון שרמת התשתיות בקדימה צורן היא רמה גבוהה, היינו יותר שמחים אם היו מאפשרים לנו לטפל בכל הנושא של אספקת מים וביוב, אבל אנחנו פועלים לפי החקיקה בכנסת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
התאגיד זה תהליך הפוך. פעם לא היו תאגידים וכל רשות הייתה צריכה להקציב מתקציבה סכומים שאמורים היו לתחזק את התשתיות. זה היה משק סגור שאסור היה לגעת בו. כשהתברר שהרשויות מעבירות את זה לשוטף, אמרנו שצריך לעשות את ההפרדה, להקים את התאגידים, שהם יקבלו את הכסף ויטפלו בתחזוקה ובכל הדברים האלה. אז נוצר מתח בין ראש העיר לתאגיד. אחר כך התברר שחלק גדול מהתאגידים מנופחים מאוד מאוד. 75 תאגידים זה monster שקם על עצמו, זה כבר לא טוב. עכשיו יש הצעת חוק לצמצם את זה בשלב הראשון מ-75 ל-15 תאגידים, אולי אחר כך לפחות, כדי להחזיר בחזרה את הסמכויות לראש העיר, וזה בתנאי שהוא ישמור על זה כמשק סגור, שזה יהיה מיועד למערכת תחזוקה, לא שישתמש בזה לשוטף כשצריך. זה מן תהליך כזה. היום יש מתחים לא פשוטים. יש מקומות שזה הולך טוב, יש מקומות שזה לא פשוט.
שביט מס
תיקון עוול אחד על ידי יצירת עוול אחר או תקלה אחרת. לא בטוח שהצמצום של התאגידים הוא נכון. כנראה שצריך רגולציה הרבה יותר נוקשה איתם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
או לבטל ולהחזיר את הסמכויות לראשי ערים.
שביט מס
או לבטל ולעשות רגולציה.
גבי חדד
רק ביזור.
אפרת חקאק
נעבור לעמוד 4, סעיף 31. סעיף 31(ב) מופיע בתוכן הסעיף, הוא לא מופיע בטבלה.
נאוה אושר
זו טעות סופר, אם אני לא טועה. שאלתי את ארז, זו טעות סופר, זה צריך להופיע.
אפרת חקאק
זה אומר שאנחנו מחייבים פה את התושבים למחזר.
מושיקו ארז
נעשתה תכנית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
באיזה סוג מיחזור מדובר פה? אני יודע שפעם בשבוע אני צריך למחזר סוגים שונים של דברים. ב-24:00 בלילה אני יוצא עם חבילות, מה שנקרא.
מושיקו ארז
אנחנו עדים כבר תקופה ממושכת לגבי הצורך במיחזור, לגבי המיקומים של תחנות המיחזור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מיחזור של מה? האם עיתונים, נייר, בקבוקים?
מושיקו ארז
פסולת רגילה. יש פחים למיחזור נייר, שזה ירוק-כחול. אנחנו ממש בימים אלה יוצאים למכרז לפחים כתומים, שזה לאריזות שאינן בקבוקים. יש את הסלים לבקבוקים, שאלה אותם מתקנים פחות או יותר בכל המקומות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה אתם עושים עם בקבוקי זכוכית, אתם גם אוספים?
מושיקו ארז
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לאן הולך הכסף הזה? יש לכם איזה קרן או משהו של צדקה שזה הולך?
מושיקו ארז
אנחנו היום מכניסים שני זרמים חדישים שלגביהם יש התייחסות חברתית. אנחנו לא הולכים להרוויח כסף מהמיחזור האלקטרו-מגנטי. אנחנו רוצים שזה יהיה יותר מונגש לציבור. יש גם אפשרות שיאספו לך את זה מהבית. יש איזו שהיא עלות סמלית. אל מי שלא יכול להגיע עד למתקן - יש עלות לא מבוטלת לתחזק את המתקנים האלה - ניגשים ואוספים את זה. זה משהו שאנחנו עכשיו משיגים אותו. יש שני תאגידים מאושרים בישראל. יש שני תאגידים יחידים בארץ שמאושרים. יש כמה עשרות בודדות של רשויות שבכלל התקשרו בנושא פסולת אלקטרו-מגנטית. יצאנו למכרז לגבי הפחים הכתומים. המטרה היא לאזן בין הרצון מצד אחד שיהיה לכל אחד פח מיחזור הכי קרוב ליעד, ומצד שני שהמרחב הציבורי לא ייראה כמו ערימה של פחים. אני מדגיש את הקיצוני א' ואת הקיצוני ב'. האיזון הוא מרכזי מיחזור. עשינו לפני שנה תחנה ברוחב 12 מטר שבה יש את כל הפחים. גם חינוכית יש איזו שהיא הסברה. ב-10 באפריל יש לנו ישיבה לגבי תכנית הסברה. יעלה קמפיין בחודש יוני יחד עם תאגיד תמיר, שזה כמובן במצ'ינג של הרשות, ויחד עם עיר ללא אלימות. כולם ידברו על החתול הג'ינג'י הזה שמכירים מהטלוויזיה, על כל האפשרויות, מה זה עושה ולא עושה טוב. הפנייה הראשונה היא בראש וראשונה לתלמידי בתי הספר. זה חוזר לכיס של התושב, זה יפחית לו בעלות. במכרז הבא שנצא אליו, בעזרת השם, לא נצטרך לעשות מכרז אשפה חדש כי נוריד את הכמויות. כמובן שצריך לראות שזה עובד, שהציבור מתחבר לזה. התושב מרוויח פעמיים: הוא מרוויח סביב ההרכבה, שקשה לכמת אותה בכסף, והוא מקבל את זה במחיר נמוך יותר שהוא ישלם דרך הארנונה לאותו גוף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דרך אגב, המיחזורים האלה עולים לתושבים כסף?
מושיקו ארז
המיחזור לא עולה לנו גרוש, לא לנו ולא לתושבים. ברגע שאתם מוציא את האריזות שיש להן המון נפח מתוך הפסולת הרגילה, אתה מצמצם את הפסולת הרגילה שצריכה לקבל טיפול מיוחד, הסעה, הטמנה וכו'. בדרך העקיפית הזאת אנחנו נצמצם את האשפה באזור המרכזי. שם זה בוודאי עולה הרבה כסף לתושב ולרשות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שני דברים. קודם כל, לגבי בקבוקים לא מפלסטיק, בקבוקים שיש עליהם החזר. רוב האנשים לא הולכים להחזיר. אתם אוספים אותם במקום מסוים?
מושיקו ארז
בתי הספר - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה הרבה כסף. אם אוספים את זה, אפשר לפתוח קרן לסיוע לאנשים חלשים ברשות או כל מיני דברים כאלה.
מושיקו ארז
אנחנו השארנו את זה לטובת בתי הספר, מוסדות החינוך ובתי החינוך שיעשו את זה. לא לקחנו מהם את האפשרות הזאת. אנחנו לא לוקחים את הכסף הזה מהם. יש כמה גופים חברתיים שעושים את האיסופים האלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח שיש אנשים שממלאים את הפחים בעיתונים וכו'. החברה שצריכה לקחת את זה, לרוקן את זה או את בקבוקי הפלסטיק וכו', מגיעה בזמן, או שיש הרבה פעמים שהכל מפוצץ שם, אין כבר איפה לזרוק?
שביט מס
בעיקר לפני פסח מרכזי המיחזור, לשמחתנו, מפוצצים תמיד. אנחנו משתדלים תמיד לתגבר את הפינויים שלהם, לבדוק את זה בתקופות לפני חגים. יש פינוי שוטף של כל המיחזוריות. אם צריך, עושים סבבים נוספים. סך הכל רמת המיחזור בקדימה צורן, ההיענות של הציבור גבוהה מאוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי שעושה את זה אלו חברות חיצוניות, זה לא אתם. הם צריכים לאסוף. יש להם הסכמים עם המדינה, שזו גם בעיה בפני עצמה. עולם אחר השתלט.
מושיקו ארז
היתרון בחברות חיצוניות זה שאפשר לבוא ולתת להן מיד קנס אם הן לא פינו. להבדיל מעובדי רשות שאתה מוגבל במשאבים, אתה לא יכול להשיג משאבים, מחברות חיצוניות אתה יכול לדרוש את זה.
אפרת חקאק
אני רק אציין שהקנס שנוצר פה לגבי סעיף קטן (ב) הוא קנס די גבוה בהשוואה למועצות האחרות.
מושיקו ארז
באיזה סעיף?
אפרת חקאק
ב-31.
מושיקו ארז
לפחים הכתומים?
אפרת חקאק
על מי שמשליך פסולת - -
מושיקו ארז
קודם כל, התבססנו על מקומות אחרים. לקחנו ממקומות אחרים, אבל עשינו התאמות במקומות שלנו זה עולה יותר. זה אומר שבסוף תושב א' משלם עבור העבודה של תושב ב'. רצינו לעשות פה איזה שהוא איזון. בפחים הכתומים, וזה חקיקה ארצית, זה לא תלוי בנו בכלל, תאגיד תמיר הוא הזכיין היחיד של המדינה, לפי מיטב ידיעתי, לעוד 5 שנים. לפי המשרד להגנת הסביבה - לא אני קבעתי את הסכומים - אם תושב ממלא פח כתום בפסולת שהיא אסורה, אני כרשות סופג קנס.
אפרת חקאק
זה לא הסעיף הזה. סעיף (ב) אומר משהו אחר. אני מסכימה איתך לגבי (א). (א) זה משהו אחר. לגבי (ב), הסכומים יותר נמוכים בעיריות אחרות.
מושיקו ארז
לכל עירייה יש את העלות שלה. אצלי, לצורך העניין, עד שפח מגיע לאתר הטמנה זה עניין של 10 קילומטר. הוא משלם על זה בהתאם לעלויות המכרז שלי. יכול להיות שיש מישהו אחר. הרשות מקדמת תכנית ברמה הארצית על-מנת לראות איך מקרבים את האתרים לטיפול. אצלנו זה מאוד רחוק, העלויות מאוד גבוהות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אלה דברים שניתן לממש? נניח שאני בא ב-24:00 בלילה - -
מושיקו ארז
היכולת להגיע לאכיפה של זה היא מאוד נמוכה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איך אתם רואים מה אני שם?
מושיקו ארז
המטרה היא גם להרתיע. יכולת המימוש היא נמוכה. אנחנו לא חוקרים כל פח, זה ברור מאליו. הקנס הוא בעיקר כדי להרתיע. אם הוא היה נמוך, בכלל - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מקווה שאין לכם מצלמות מעל כל הפחים.
מושיקו ארז
בשלב הזה לא, אבל בעתיד על אזורים מסוימים בוודאי שיהיו מצלמות, כי אזורי מיחזור מבחינת ונדליזם הם מקור. תחשוב שילדים או נערים מסתובבים עם בקבוקי זכוכית בלילות. כדאי שיהיה שם גם פיקוח מהסוג הזה. מרכזי המיחזור הם באזורים נגישים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה תעשה את זה עוד מעט בגני משחקים?
מושיקו ארז
בגני משחקים כבר יש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לאט לאט תהיה עיר שכולה מצולמת, מה שנקרא. לא תהיה פרטיות לאדם. כשאתה היית צעיר, תנסה להיזכר, אני לא בטוח שהיית רוצה שכשאתה יוצא עם מישהי המצלמות יצלמו אותך. יש איזה פרטיות שרוצים לתת לבני אדם. נכון שצילום אולי מונע, יכול לעזור בפשע, אבל מצד שני, איזה חיים יש לבן אדם, לצעירים?
שביט מס
אני לא חושב שכולנו כחברה צריכים להיות תחת העין הפקוחה של האח הגדול, אבל כל אחד שמסתובב עם סמארטפון, ואף אחד לא דרש מאיתנו להסתובב עם סמארטפון, האח הגדול שולט עליו. אנחנו מתעסקים, לפחות ברשויות המקומיות, בשמירה על איכות החיים של התושבים. איכות החיים באה לידי ביטוי: אל"ף, בשמירה על איכות הסביבה, ובי"ת, בלתת לאנשים תחושת מוגנות. אם אתה רוצה אני אראה לך תמונות מסוף השבוע של ונדליזם שעושים בגני משחקים בני נוער משועממים. זה עולה לנו אלפי שקלים כל הזמן. כמעט מידי יום יש ונדליזם. השאלה איפה האיזון הנכון. חייב להיות איזון בין הרצון שלנו והצורך שלנו לשמור על החופש ובין הצורך לשמור על רכוש הציבור. אם נער משועמם שובר מגלשה שעולה 10,000 - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אל"ף, אתה צודק, אבל במאבק הזה בין הפרטיות של הצעירים, של הנער שרוצה לצאת ולא רוצה שכולם ידעו, או כל מיני דברים כאלה, לבין הוונדליזם שיש, הפתרון הקל הוא לשים מצלמה. אז אתה אולי תמנע קצת את הוונדליזם, אלא אם כן יבואו עם מסכות ולא תוכל לזהות, אבל פגעת מאוד בפרטיות. יש אפשרות אחרת, והיא שאת הכסף שצריכים להשקיע במצלמות וכו' ישקיעו בחינוך. צריך לחנך את הילדים מגיל קטן מאוד, לחנך אותם שלא יהיה ונדליזם, ואז לא יהיה ונדליזם, יהיה כסף ותהיה פרטיות. אני חושב שזה פתרון יותר נכון מאשר הדרכים הקלות שעושים היום, שאין פרטיות בשום דבר. טוב, זה כבר נושא אחר. אתה צודק, גם כשהפלאפון סגור מקליטים אותך. עשינו ניסיונות ב"לילה כלכלי", ראינו. זה היה סגור, דיברנו. אני דיברתי בשידור ישיר על כך שאני רוצה לנסוע לאיזה מקום. תוך זמן קצר הופיעה על המסך אינפורמציה על אותו מקום. הטלפונים היו סגורים. שלא נדבר על הווייז שאומר בדיוק בכל רגע נתון איפה אתה.
אפרת חקאק
אני כן רוצה להבין איך אתם מפרשים את הביטוי "סמוך למקום מגוריו של אדם". או אתם, או משרד הפנים. שוב, אני עדיין מתעכבת על 31(ב).
שביט מס
אני אגיד לך בדיוק מה הבעיה. אני חושב שמושיקו אמר את זה, אבל אני אבהיר את זה שוב. במידה ותושבים שמים פסולת ביתית ולא פסולת שאמורה להיות בפח הכתום, עד 20% אשפה שהיא לא שייכת לפח תאגיד תמיר סופג, מעבר ל20% הרשות המקומית מקבלת קנס על זה. המשמעות כשהרשות המקומית מקבלת קנס על זה שיש פסולת ביתית בתוך פח כתום, היא שהתושב משלם על זה, כי זה בא תמיד על חשבון דברים אחרים. זו המשמעות.
אפרת חקאק
אין לכם את הסעיף הזה מול העיניים. הסעיף הזה מדבר על משהו אחר.
מושיקו ארז
הוא מדבר על כך שאם יש לי פח מיחזור באזור מגוריי, אני חייב לשים את זה בפח המיחזור.
אפרת חקאק
בדיוק. זה שונה ממה שאתה אומר.
מושיקו ארז
מה ההצעה או הרצון?
אפרת חקאק
אני רוצה להבין מתי אתם מחייבים את התושבים להשליך פסולת בתוך פח המיחזור ומה נחשב סמוך למקום מגוריו. שנית, ברוב הרשויות שאישרנו להם את הסעיף הזה, בהתחלה לפחות ביקשנו שהקנס יהיה יותר נמוך.
מושיקו ארז
אני יכול להגיד שבמקום לשנות את הצו, כמו שאמר ראש המועצה, גם ביצענו את זה בנושא של אכיפת חנייה, אנחנו בשלב הראשון נהיה מאוד מאוד טולרנטיים. עד שנגיע לאכיפה של זה, לדעתי תעבור שנה. לא הייתי מציע עכשיו לגעת בצו, כי לשנות אותו זה כבר לא יקרה. כן חשוב לנו שהדברים האלה יהיו, כי אנחנו רוצים בסוף לחנך. אנחנו לא הולכים לאכוף מיד, בטח לא בטווח הקרוב, אבל אנחנו רוצים שהדברים האלה כן יהיו כתובים, שכן תהיה האפשרות אם אנחנו רואים שיש מישהו שמשתמש בזה לרעה. אנחנו היום בתוך תקופה ארוכה של ואקום שבה הדברים לא באים לידי ביטוי על ידי התושבים. אנחנו רוצים כן להביא את התושבים למקום הנכון. זה נעשה בחינוך. כפי שאמרתי קודם, בתחילת אפריל יש לנו כנס הסברה. אנחנו מתכננים כנס, קמפיין. אנחנו מתחילים מהחינוך. זה לא אכיפה. אכיפה זה עניין שאנחנו משאירים לנו למקרים בעייתיים. המטרה היא לעודד את האנשים לעשות את הדברים מרצון פנימי, לא מאכיפה.
אפרת חקאק
איך אתה מפרש את הסעיף? מתקן במרחק של כמה רחובות?
מושיקו ארז
בבתים משותפים, אנחנו מתכוונים לשים בכל חדר אשפה. בבתים פרטיים, כיוון שאנחנו לא רוצים להטריד את התושבים, אנחנו עושים את זה לסירוגין, אנחנו שמים על המדרכות. אנחנו מדברים על פריסה מאוד מאוד רחבה. גם משיקולי תפעול וגם מהדרישה של תאגיד תמיר תהיה פה פריסה מאוד רחבה של פחים. לא ייווצר מצב שמישהו יצטרך ללכת 300 מטר כדי למצוא פח. זאת לא הסיטואציה. יהיה משהו מאזן בין לשים את זה כל חמישה מטרים ואז כל הרחוב נראה לא טוב, לבין לשים את זה מאוד רחוק כך שאתה לא מגיע לזה. אנחנו גם דורשים מהתושב לפעול בסבירות וגם אנחנו נפעל בסבירות.
אפרת חקאק
למשרד המשפטים או למשרד הפנים יש עמדה לגבי הסעיף הזה?
נאוה אושר
מבחינתנו זה מקובל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בין כה וכה לא יצליחו לממש את זה, יהיה קשה מאוד. אם יתחילו עם מצלמות, זה ייהפך להיות בעייתי. גם המשטרה שמה מצלמות רק כדי להרתיע. העלויות להתחיל לפענח את זה, לרוץ - -
מושיקו ארז
אנחנו מכירים את האכיפה של עבירות סביבתיות. אני אתן דוגמה של אדם מבוגר ששוכר בית עם משק והביאו לו עדר של עיזים. במשך שנה וחצי, לא משנה כמה היה תובע עירוני, כמה חקירות, זה לא עזר. אילו הייתה חקיקה מאוד ברורה זה היה נגמר ביום. בגלל שאין חקיקה, אז מישהו שרוצה, אם בשם אהבת סכסוך שכנים, בשם אגו או אני לא יודע, יכול לעשות מה שהוא רוצה. ברגע שיש חקיקה זה מצמצם את האפשרות.
אפרת חקאק
אני חושבת שהנושא הזה קצת שונה. ענייני מיחזור זה משהו שצריכים להרגיל את התושבים. זה לא כמו עיזים, שאני מקווה שכולם מבינים.
נאוה אושר
האם כניסה לתוקף של הסעיף הזה שהיא קצת מאוחרת יותר מיתר הסעיפים זה משהו שיכול להיות מקובל?
מושיקו ארז
אין לי בעיה עם זה שתהיה עוד שישה חודשים הכניסה לתוקף.
נאוה אושר
אפרת, זה יכול לתת איזה שהוא מענה?
אפרת חקאק
האמת שזה יותר חשוב ש- -
מושיקו ארז
האמירה שלנו יותר חשובה מאשר הכניסה לתוקף.
אפרת חקאק
כי גם שישה חודשים, אני לא חושבת - -
מושיקו ארז
בתחילת ספטמבר עבר העניין של החניות. בפועל היו הרבה מאוד מדרגים, פרסומים, שלטי חוצות.
אפרת חקאק
זה מה שחשוב.
מושיקו ארז
אנחנו לא באים מיד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ההסתגלות והחינוך לדברים הם הדברים החשובים.
אפרת חקאק
אני לא בטוחה שחצי שנה - -
מושיקו ארז
אני חושב שאפשר לוותר על זה. אני חושב שאנחנו נוהגים בצורה מאוד מידתית. הראינו את זה עם החניות. אנחנו היום בחודש מרץ. מספטמבר האכיפה היא עם אזהרה, הפקח יותר עושה סדר מאשר נותן דוחות. לאט לאט. מקפידים באדום-לבן, במדרכות, בחניות פרטיות.
אפרת חקאק
אם הוועדה רוצה לאשר את הסכום, אני חושבת שהתחייבות שלהם היא חשובה.
נאוה אושר
רק הערה אחת לגבי 32. ההערה היא לגבי סעיף 32 ולגבי סעיף 28. המדיניות של משרד הפנים היא לחייב בגין הצבת כלי ראשון בלבד, וזה בשביל לאזן קצת בין החובות של הרשות מכוח הארנונה לבין החובות שיש לתושב. אני רואה שבסעיף 28(א), ואני שנייה מקפיצה אתכם לעמוד 11, בעל או מחזיק נכס חייב להתקין על חשבונו בנכס או בחצרו כלי אצירה לפי הוראות. באמת כתבנו פה "ולמעט לעניין תיקון או החלפת כלי אצירה". זה בא מתוך המדיניות של כלי ראשון בלבד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה הכוונה "כלי אצירה"?
נאוה אושר
כלי אצירה זה פשוט הכלי שלתוכו משליכים את הפסולת. בעל נכס חייב להתקין את הכלי. אנחנו מבקשים שיהיה כתוב שזה לעניין כלי ראשון בלבד. את אותה הערה אנחנו מבקשים גם לעניין תיקון או החלפת כלי אצירה.
מושיקו ארז
האם הכוונה שאם הוא פגם בפח שלו באופן שהוא שם בו חומרי בנייה הוא צריך לתקן אותו?
נאוה אושר
לא, הוא לא יצטרך לתקן אותו. אם הוא פגם, הוא עבר על איזו שהיא הוראה אחרת ואפשר להטיל עליו קנס מכוח אותה הוראה. העניין שהוא יתקין או יחליף זה יותר בעייתי, כי אנחנו לא יודעים למה הוא נפגם.
שביט מס
על כל פח מוטבע תאריך. יש אחריות של שנה או שנתיים שנותנת החברה שמפנה את האשפה. אם הפח מתיישן, אם הוא עבר את תקופת האחריות, בעל הנכס חייב להחליף אותו. הדרישה שרשות מקומית תחליף על חשבונה את הפחים, היא משהו שהרשויות המקומיות לא מסוגלות לעמוד בזה. עלות של פח היא 220 שקל. אם אני צריך לעשות את זה לכל 6,000 בתי האב אצלי, אני יכול לסגור את הרשות עכשיו.
נאוה אושר
תראה, אני מדברת מהמקום של המדיניות של משרד הפנים. פינוי פסולת, למעט פסולת עודפת, שזה כל מה שקורה לאחרונה אחרי פסק דין חולון, זה באחריות הרשות המקומית מכוח תשלומי הארנונה. ברגע שפינוי הפסולת זו האחריות של הרשות המקומית, למעשה גם התקנת כלי האצירה.
שביט מס
גם שקיות אני צריך לספק?
נאוה אושר
שקיות זה משהו אחר, זה יוצא - -
שביט מס
למה?
נאוה אושר
זה יוצא מתוך הרשות הפרטית שלו. המדיניות היא שלעניין כלי ראשון, וזה מה שהוחלט, התושב משלם. אחרי הכלי הראשון האחריות היא של הרשות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה צריך כלי שני? לא הבנתי למה צריך את הכלי השני. את מדברת על בית פרטי?
נאוה אושר
לא משנה אם זה בית פרטי או בית משותף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה משנה מאוד.
שביט מס
זה לא הגיוני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם זה בית פרטי, יש לו מתקן. כמה פעמים אתם מפנים? 3 פעמים בשבוע אתם מפנים?
שביט מס
פעמיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בדרך כלל צריך. אם לא, בעל הבית יקנה מתקן ירוק גדול יותר.
נאוה אושר
זאת המדיניות כרגע. אין לי בעיה ללכת ולברר את זה, אבל אני לא יכולה לחרוג ממה שאני יודעת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שמה?
נאוה אושר
שזה לעניין כלי ראשון בלבד. אם זה כלים נוספים, זו עלות שהרשות צריכה לשאת.
מושיקו ארז
יש לי הצעה לפתרון. יש פחים בקיבולות של עד 1,000 ליטר. אפשר לכתוב שאותו בעל נכס יתקין את הכלי בהתאם לנפח שהוא זקוק לו.
נאוה אושר
בסדר, אבל פה זה לעניין הכלים הנוספים.
מושיקו ארז
לא יהיה צורך בכלים נוספים.
נאוה אושר
לגבי הגודל אין מניעה. אני לא אומרת להשמיט פה את המילה "גודל", זה בסדר שיישאר. ההערה מתייחסת למילה "מספר". אנחנו פה מדברים, כמו שכבר אמרתי, לעניין כלי ראשון בלבד. עדיין הפקח יכול לתת הוראות לעניין הגודל.
מושיקו ארז
אנחנו לא רוצים לעכב את זה, אבל אני חושב שזה לא נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא הצלחתי להבין. יש לי בית שאני גר בו. הם מפנים את האשפה פעמיים בשבוע. נניח מתברר לי שהפח שקניתי הוא קטן כך שאחרי יום הוא כבר סתום, אין לי איפה לזרוק למחרת. האם הרשות תצטרך לתת לי פח נוסף, או שאני אצטרך לקנות פח גדול יותר שיוכל לספק את הצרכים שלי? לא הבנתי, להטיל את זה על הרשות?
נאוה אושר
כן. המדיניות היא לעניין הכלי הראשון בלבד. אם הכלי הזה ספציפי - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם אני אקנה דלי קטן, שזה בוודאי לא יספיק, הם יצטרכו לקנות לי את הכלי הרציני?
נאוה אושר
אם את הדלי קנית לא לפי הוראה של הרשות, אלא לפי שיקול דעת עצמאי שלך - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה "לפי הוראה של הרשות"? הרשות תוציא הוראה לקנות את המתקנים הגדולים הירוקים. יש אנשים שלא צריכים את המתקנים הגדולים האלה. למה לעירייה לקחת סיכון, היא תגיד לכל אחד לקנות משהו ענק. אנשים יוציאו סתם כספים.
נאוה אושר
מבחינתנו זה נושא עקרוני. אני מבקשת שהוועדה לא תכריע בנושא הזה בלי שנקיים דיון במשרד הפנים בנושא הזה. זה לא נושא כל כך פשוט שאפשר לבוא ולהגיד שזה לא משהו שמקובל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה זה לא נושא כל כך פשוט?
נאוה אושר
השאלה מה נכנס להגדרה של כלי ראשון. אם אותו בעל בית הציב דלי, זה בסדר, זה משהו שהוא החליט, זה לא שהפקח הורה לו. פה הסעיף מתייחס להוראה שבעל הנכס קיבל מהרשות להתקין כלי. בסדר? הדלי שהוא התקין זה לא מכוח הוראה שהוא קיבל. הכוונה פה היא שפעם אחת הרשות יכולה להורות לבעל הנכס להציב כלי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא יודע בדיוק מה ההיכרות שלך עם החיים היום-יומיים, אבל אם הייתי במקומו של שביט, או אם כשהייתי ראש רשות הייתי שומע את הדבר הזה, הייתי מוציא הנחיה לכל הבתים הפרטיים לקנות את הירוק הענק הזה. זה יעלה כפליים. יש הרבה בתים שלא צריכים את זה, מספיק להם פח קטן. למה אני אחייב את כולם? ליתר ביטחון. אם אני אחייב אותם בדבר שלא יספיק, אני אצטרך לקנות מכספי. מראש יוציאו הוראה על משהו ענק בכל בית, שזה משוגע לגמרי.
נאוה אושר
זה לא מתייחס לכלים הנוספים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מראש הוא ידאג שלא יצטרכו כלי נוסף. הוא ייתן הוראה לכולם.
נאוה אושר
בזה אני באמת לא בקיאה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אף פעם לא שמעתי שהפקח נותן הנחיות לכל בית איזה גודל לקנות.
נאוה אושר
זה בדיוק מה שהסעיף אומר. הסעיף בא ואומר כך: "או המפקח לעניין הצורה, הגודל, החומר, המספר ושאר התנאים". זה בדיוק מה שהסעיף אומר. הוא מתייחס גם לזה. לעניין ההערה שלך, יכול להיות שיש פה באמת איזו שהיא בעיה. אני לא בטוחה שהפתרון שלה הוא לסטות מהמדיניות של כלי ראשון בלבד. כלומר, גם אם יש פה בעיה, כנראה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
איזו מדיניות זאת? ממתי המדיניות הזאת קיימת?
נאוה אושר
זאת מדיניות, לפי מה שאני יודעת, רבת שנים. מה המשמעות שלה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אף פעם לא שמעתי על דבר כזה.
אפרת חקאק
הם העירו את זה בוועדה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ואני שתקתי? לא יכול להיות. אולי לא שמעתי.
נאוה אושר
זה בסדר, גם אני שותקת לגבי דברים מסוימים ומתעוררת אליהם אחר כך. אנחנו יודעים שלרשות יש חובות. אחת מהחובות זה פינוי פסולת. נשאלת השאלה אם הצבת הכלי זה במסגרת פינוי פסולת או לא. כדי לאזן בין שני הדברים שעולים פה במסגרת השאלה הזאת, הוחלט שלעניין כלי ראשון כן ניתן, לא כלים נוספים. זה לא מופרך. זה משהו שאני יכולה להגיד לך שנעשה עד היום. אנחנו מחריגים את זה. לפעמים אנחנו שוכחים להחריג את זה בחוקי עזר. ככל שתרצו, אני אעשה איזה בדק בית ונבדוק את הנושא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה פירוש שתבדקי? אני לא אוכל לאשר להם?
נאוה אושר
אני מבקשת שללא החריג הזה זה לא יאושר. המדיניות של המשרד שלנו לא נקבעה סתם. כן הייתה איזו שהיא חשיבה, כן היה איזה שהוא איזון. כמו שאמרת שאנחנו מאזנים בין פרטיות לבין עוד דברים, גם פה נעשה איזה שהוא איזון. אולי הוא לא נכון, אולי הוא לא מדויק, אבל הוא כן לקח בחשבון את השיקולים של שני הצדדים.
שביט מס
מדינת ישראל החליטה לאפשר פיצול יחידות דיור. זו ההחלטה. אני לא שמח מזה, אבל זו ההחלטה. לפני פיצול יחידות דיור, בית איקס היה מחויב לקנות פח של 240 ליטר בקדימה צורן. מדינת ישראל נתנה את האפשרות להוסיף יחידת דיור. במקום לתת שירותים למשפחה אחת היום, פתאום אני נותן שירותים לשתי משפחות. זה לא רק שאני נותן שירותי חינוך לשתי משפחות על חשבוני, על חשבון משלם המיסים, גם את נושא פינוי האשפה שבעבר שילמתי פר יחידה שבה חיה משפחה אחת, עכשיו אני עושה לשתי משפחות. עכשיו את אומרת לי: "לא מספיק ככה, עכשיו מדינת ישראל מחייבת אותך גם על הכלי לשלם". זה לא הגיוני. מצטער, יש גבול.
נאוה אושר
מאחר ומדובר פה בפיצול, אז יש פה שני בעלי נכסים.
שביט מס
לא, יש בעל נכס אחד.
נאוה אושר
בואו נבחין בין מקרים פרטיים לבין הכלל עצמו. מאוד יכול להיות שבמקרה הספציפי הזה צריך לפרש אחרת. אם שם תבואו לבית המשפט, יכול להיות שהפרשנות תהיה שלעניין זה יש לראות את הפיצול של בעל נכס לעניין סעיף זה. יכול מאוד להיות. אני אומרת, בגלל מקרה ספציפי אנחנו - -
שביט מס
זה לא ספציפי. תבואי לקדימה צורן, תראי מה קורה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הנושא שאתה מעלה זה נושא שהוא בעייתי, של אנשים שמשכירים בתוך הבית שהם בנו.
שביט מס
היום זה חוקי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הם בנו דירות שהם משכירים. זה מטיל עומס עצום, כי אין מספיק חניות, הכבישים לא בנויים לזה. אם התשתיות של המים והביוב בנויות ל-100 יחידות, פתאום אתה מוצא את עצמך עם 200 יחידות כי כל אחד משכיר. זה מעמיס על הרשויות. גם התשתיות שהוכנו מראש לא מתאימות, כי הן מתאימות ל-100 יחידות, לא ל-200. זו בעיה נפרדת.
גבי חדד
מה שאמרה פה נציגת משרד הפנים זו גזירה שהרשויות המקומיות לא יודעות עליה. המשמעות של זה היא 800 אלף שקל הוצאה. אני לא מדבר על החלפת פחים, אני מדבר על בלאי. פח מחזיק שנה או שנתיים בממוצע. אם כל שנתיים צריך להחליף 50% מהפחים, אז 4,000 יחידות דיור זה 800 אלף שקל על רשות קטנה. אני לא מדבר על רשויות כמו ראשון לציון, תל-אביב. זה מיליונים. משרד הפנים לא יכול לקבוע את זה ככה, הוא צריך להעביר את זה לסמכות השלטון המקומי.
נאוה אושר
יש בכל זאת תשלום ארנונה.
גבי חדד
הוא על הסדרת פינויי אשפה, זה מה שכתוב בחוק.
נאוה אושר
בסדר, אבל הסדרת פינוי - -
שביט מס
הארנונה מכסה בקושי 30%, על מה אתם מדברים?
היו"ר ניסן סלומינסקי
בואו נמשיך הלאה. אני אמצא את הדרך איך לאשר את זה כאן. אני לא אשאיר אותם בלי צו. אולי לתת לכם שבוע, שבועיים לעשות חושבים עוד פעם, אבל אנחנו נאשר את זה.
נאוה אושר
למה הכוונה? לאשר את זה בלי החריג?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אאשר את זה לא לפי איך שאתם כותבים. אני אגיש רביזיה, על-מנת לתת לכם שבועיים זמן לעשות חושבים עם עצמכם.
אפרת חקאק
לא הבנתי מה אתה מאשר. אתה מאשר את מה שנאוה אומרת?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא את מה שנאוה אומרת.
נאוה אושר
היושב-ראש, צריך להבין, זה לא הדיון הראשון פה. ההערה הזאת בכל זאת עלתה בדיונים קודמים.
שביט מס
אחרי שנתיים אנחנו מגיעים לזה שכל היועצים המשפטיים - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אפרת אומרת שאכן זה עלה. אני לא זוכר. אם הייתי שם לב, אז את מה שאני אומר היום הייתי אומר אז. גם אז לא הייתי נותן. אם אני אעבור סעיף סעיף, ייקח לנו יומיים, אנחנו לא נגמור עם זה. אני יוצא מתוך הנחה שישבו כאן כל היועצים והם מביאים לנו תבשיל שהוא פחות או יותר - -
נאוה אושר
זה התבשיל שכרגע יש. יש פה משהו שאני צריכה לבדוק, זה לא פשוט. אני מבקשת שלא יאושר משהו שנוגד מדיניות שהיא ממה שאני יודעת מדיניות של שנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שנים?
נאוה אושר
יכול להיות שהצדק לא איתי במאה אחוז, אני מקבלת את זה, אני רק צריכה לבדוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הפרוצדורה יותר פשוטה. אני אאשר את הסעיף הזה לא בדרך שאת רוצה. אני אגיש רביזיה. המשמעות של רביזיה היא שכל עוד לא דנו ברביזיה ההחלטה לא התקבלה. ברגע שאני מוריד את הרביזיה, אוטומטית האישור קיים, הם לא צריכים לבוא לכאן עוד פעם, הם לא צריכים לטרוח.
נאוה אושר
ואם הרביזיה לא תוסר?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם תצליחו לשכנע אותי בשבועיים האלה שזהו, אני יכול לפתוח. הכוונה ברביזיה היא שאני פותח את זה מחדש, רק את הסעיף הזה מתקן. לפחות אני לא צריך להטריח את כולם ולעשות דיון מחדש. משרד הפנים, תתחילו לחשוב קצת לצאת מהמסגרת.
נאוה אושר
זה לא בדיוק לצאת מהמסגרת. כמו שאמרתי קודם, יש את האיזון בין זה שהתושב משלם לבין השירות שהוא צריך לקבל. הדברים הם לא חד מימדיים כמו שאולי הם נשמעים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה שתביני, הרשות עושה את פינוי האשפה.
נאוה אושר
אני מבינה את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את אומרת שפקח העירייה מודיע לכל רשות מה הגודל של הכלי שצריך להיות. אני לא זוכר את זה. גם כראש רשות וגם כתושב קניתי מה שאני חושב. כשהיו הרבה ילדים, היה משהו גדול יותר, אחר כך לא. הפח לא נמצא סתם. אם זה בית פרטי, בונים איזה מתקן שיהיה יפה וכו'. כל אחד עושה את זה. לא שמעתי אף פעם שאם מתברר שצריך יותר, הרשות קונה לו מתקן שני. אני חושב שזה לא טוב. אם זה מה שיקרה, אז אני כראש רשות הייתי מנחה את כל התושבים לקנות משהו ענק.
נאוה אושר
זה מקרה פרטי. אולי הרשות טעתה בחישוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זאת אומרת "טעתה בחישוב"? מה, היא עושה חשבון כמה ילדים יש לכל משפחה?
נאוה אושר
השאלה מה נכנס להגדרה של כלי ראשון. יש הבדל בין איך אנחנו מגדירים כלי ראשון, אם הרשות אמרה כלי בגודל מסוים והתכונה לגודל אחר, שזה מקרה אחד, לבין המדיניות באופן כללי, של אחרי שנתיים מי מחליף או מי מציב עוד פעם. אלה שני דברים שונים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
משהו פה חדש. את אומרת שלכל אחד יש פח שלשם הוא זורק את השקיות, כשפעמיים בשבוע עוברת המכונית ואוספת. את אומרת שכל שנתיים - נניח שפח כזה מחזיק מעמד שנתיים - הרשות צריכה לקנות לבתים?
נאוה אושר
כן.
גבי חדד
זה מה שהיא אומרת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא שמעתי אף פעם דבר כזה.
שביט מס
אני מבקש לסיים את התהליך שכולנו מתים שיקרה, וזה סל שירותים מוניציפאלי. כשאתם תקבעו סל שירותים מוניציפאלי באחריות הרשות המקומית ומימון משרדי הממשלה והארנונה, נדע בדיוק מה החובה שלנו. הדרישה הזאת היא בלתי אפשרית בעליל. זה לא הגיוני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה תקבל במקסימום 75% מזה. אתה תצטרך להשלים 25%.
שביט מס
אני מוכן היום. זה לא קורה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה שאמרת שלא רק צריכים על הכלי השני, שצריכים גם על ההחלפה, וואלה, אמריקה.
אפרת חקאק
אני רק אציין שעניין ההחלפה כתוב במה שהגיע היום.
מושיקו ארז
מי חייב? בעל הנכס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היא אומרת שאתם, הרשות.
נאוה אושר
זה אנחנו ביקשנו שיתווסף. הרשות הסכימה בגלל המדיניות שלנו.
מושיקו ארז
29(א) קובע ש"בעל נכס ישמור על ניקיון ותקינות כלי האצירה להנחת דעתו של ראש המועצה או המפקח, וידאג לתיקונו, החלפתו, צביעתו או נקיטת כל אמצעי אחר הנדרש לשם אחזקתו התקינה".
נאוה אושר
אני מפנה אותך לסעיף 28, ששם כתוב "ולמעט לעניין תיקון או החלפת כלי אצירה". למה זה נכתב? בגלל המדיניות שלנו לעניין כלי ראשון בלבד.
מושיקו ארז
אבל זו סתירה לסעיף 29(א). הלמעט גם מתייחס לנושא של קנס, לא לנושא - -
נאוה אושר
לא. תשים לב שגם ב-29 כתוב "לעניין שמירה על הניקיון ושמירה על תקינות". כלומר, יש הבדל בין שמירה על תקינות - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי שידאג לתיקונו זה בעל הנכס.
נאוה אושר
נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
החלפתו, צביעתו.
נאוה אושר
ברגע שב-29 כתוב לעניין שמירה על תקינות, היינו שזה לא כולל החלפה.
אפרת חקאק
זה מופיע גם ב-32.
נאוה אושר
זאת הייתה הכוונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל כתוב גם החלפתו.
נאוה אושר
נכון, אבל בהערה כתוב לעניין תקינות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי כתב את זה?
נאוה אושר
אנחנו ביקשנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתם ביקשתם, אבל בהערה עצמה לא כתוב את זה.
שביט מס
גם בתוך הסעיף זה לא מופיע.
נאוה אושר
ב-29 באנו והסברנו את המדיניות שלנו לעניין כלי ראשון. יכול להיות שהניסוח לא מדויק, לא טוב. ב-29 כתוב "לעניין שמירה על תקינות". ברגע שזה לעניין איקס, זה לא לעניין ווי. הווי בסעיף זה ההחלפה, זאת הייתה הכוונה. בסדר, לא משנה, הנושא עלה פה כרגע עוד פעם. אני רק אומר שזה משהו שכן הוסכם לגביו.
שביט מס
בבניין משותף אנחנו מחייבים לשים פח טמון קרקע. העלות של פח טמון קרקע היא סדר גודל של 30 אלף שקל. ברגע שהפח טמון קרקע מתקלקל, או המיצים אוכלים את המיכל הפנימי, המשמעות של מה שאת אומרת היא שהרשות המקומית צריכה לממן את זה. הרשויות המקומיות בכל הארץ לא מסוגלות לעמוד בזה. אין בזה שום היגיון בסיסי. מה שקורה, וזה לפי מה שאת אומרת, זה שאם תושב מחליט שהוא רוצה פח חדש, הוא ילך, ישבור את הפח, יגיד: אדוני ראש המועצה, בוא תחליף.
נאוה אושר
אני שוב מבקשת שנפריד בין מקרים פרטיים שצריך לטפל בהם באופן - -
גבי חדד
את לא תדעי את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, בואו נתקדם הלאה.
אפרת חקאק
נאוה, אולי תעברי מאוד מהר על התיקונים הנוספים, על שאלות נוספות לגבי קדימה צורן, כדי שנוכל להספיק את כולם היום.
נאוה אושר
לגבי ההערות החדשות שהתווספו?
אפרת חקאק
כן, לגבי התיקונים או ההערות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
האם בסיכומים שהיו לכם, משרד הפנים, עם הרשויות שמגיעות היום, יש דברים שהם שונים ממה שכתוב פה?
נאוה אושר
לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה שקורה זה שב-29 כתוב כולל החלפתו, כאשר בצד הוצאתם את זה. זה לא יכול להיות. זה דבר שסותר דבר, מה שנקרא.
נאוה אושר
נכון.
אפרת חקאק
את זה אנחנו עושים כל הזמן בצווים האלה. זה גם היה כנראה בהסכמת - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא מאמין שהם הסכימו.
אפרת חקאק
אולי הם לא הבינו עד הסוף.
נאוה אושר
בסדר, יכול להיות שהם לא הבינו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות שהם לא הבינו כמו שאנחנו.
אפרת חקאק
ההערות בצד שאנחנו קצת משנים את - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה לא לשנות - -?
אפרת חקאק
לנו אין שום סמכות לתקן את חוק העזר עצמו.
שביט מס
חוק העזר הזה לא בעייתי, הפירוש הוא בעייתי. חוק העזר מאוד ברור.
אפרת חקאק
יש לנו הרבה מאוד מקרים שאנחנו כותבים שעבירת הקנס היא רק בתנאי איקס, או רק חלק מאותו סעיף כי יש בעיה בחלק אחר של הסעיף. עד היום המדיניות הזאת של משרד הפנים לעניין הזה לא - -
נאוה אושר
כל פעם שהעלינו את ההערה הזאת היא התקבלה. אני בכל זאת מבקשת שזה יירשם בפרוטוקול. חשוב לי רק לומר את זה. זה לא איזה משהו חדש שצץ יש מאין.
אפרת חקאק
ראשי הרשויות הסכימו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כנראה שאורי מקלב היה במקומי. אני לא הייתי כאן. קשה לי להאמין שהוא הסכים. הייתי פעם אחת רק. כשראיתי מה זה, ביקשתי מאורי שיעשה את זה במקומי. קשה לי להאמין שזה עבר אותי, כי את מה שעכשיו אני אומר הייתי אומר גם בפעם ההיא.
אפרת חקאק
אני חושבת שעד היום הרשויות עצמן לא התנגד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הן לא שמו את זה, כי אף אחד לא מממש את זה.
אפרת חקאק
אולי לא הבינו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא רק לא הבינו, גם אף אחד לא מממש את זה בכלל. רבותיי, הלאה. יש עוד הערות?
אפרת חקאק
בעמוד 5, סעיף 45, כתוב "למעט לעניין לפקודת היערות וחוק הגנים הלאומיים".
שושי סומך
העניין של המיעוט פה הוא בהקשר של הדברים שאנחנו כותבים בחקיקה ראשית לעומת דברים שאנחנו לא כותבים בחקיקה ראשית.
אפרת חקאק
את יכולה להגיד לפרוטוקול את הכלל? בכל מיני מקומות משרד המשפטים הוסיף הערה: הסמכות היא להטיל קנס, למעט לעניין משהו שהוסדר ברמה הארצית. אני לא בטוחה שבכל סעיף התוצאה היא ברורה.
שושי סומך
יש כמה הוראות ארציות שהמדיניות של המשרד היא שהן צריכות להיאכף ברמה הארצית, לא ברמה המקומית. מה שמוסדר דרך פקודת היערות ודרך חוק הגנים הלאומיים לא ייאכף על ידי הפקחים של הרשות המקומית אלא על ידי פקחי היערות. הפקחים שמגיעים מהכיוון הזה הם מהמשרד להגנת הסביבה או מהמשרד הרלוונטי בכל אחד - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמה פקחים של היערות מסתובבים בקדימה או בגבעת שמואל?
שושי סומך
זה עניין של המדיניות שלהם, לא שלנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מדיניות של מי? של המשרד?
שושי סומך
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
המשרד לאיכות הסביבה מסוגל לשלוח פקחים לכל הערים עצמן כדי לעבור ולראות אם מישהו פגע באילן מוגן או לא? יש הגדרה?
שושי סומך
יש הגדרה בפקודת היערות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל מגיע פקח של איכות הסביבה?
שושי סומך
זה תפקידו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תפקידו להסתובב בכל הערים ולבדוק את זה?
שושי סומך
תפקידו לאכוף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמה פקחים יש להם?
גבי חדד
חמישה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חמישה בכל הארץ. אני לא מבין, כאן יש רשות שיש לה פקחים. הם יכולים תוך כדי זה שהם עושים בקרה ועושים את הכל גם לעשות את הדבר הזה.
שושי סומך
הם לא הוכשרו לדבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי הוכשר, מי שלא נמצא? יש חמישה פקחים בכל המדינה שבחיים אני לא חושב נכנסו אפילו פעם אחת לערים, בטח לא בזמנים סבירים, כדי לראות אם מישהו פוגע בזה.
מושיקו ארז
אנחנו רוצים לעזור ולתת את פתרון הוותק והקרבה, לא לתת להם לעבוד לבד.
אפרת חקאק
אני גם לא עד הסוף מבינה מה ההערה הזאת אומרת. האם ההערה אומרת שהפקחים של העירייה אינם רשאים?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אינם רשאים.
שושי סומך
הם רשאים לאכוף את פקודת היערות, לא את הסעיף הזה.
אפרת חקאק
את הסעיף שלכם הם כן יכולים.
שושי סומך
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה אילן מוגן, יש לכם מושג?
שושי סומך
עדיין הוא לא יכול לשבור עץ מוגן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה עץ מוגן? מישהו יכול להגיד לי מה זה עץ מוגן?
שושי סומך
צריך להסתכל בהגדרה. אנחנו מפנים פה להגדרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תנו לי דוגמאות.
שביט מס
אלון הוא עץ מוגן, עץ זית הוא עץ מוגן. גם כריתה יכולה להיעשות רק באישור קק"ל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם גוזמים אותו, או דברים כאלה - -
גבי חדד
עד שליש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את זה אסור לפקחים האלה לאכוף.
שושי סומך
תלוי מה כתוב בחוק העזר של הרשות המקומית. אם בחוק העזר מופיע כריתת ענפים, אין בעיה. הבעיה שלנו היא שהפקחים של הרשויות המקומיות לא יאכפו את פקודת היערות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי מפקח על פקודת היערות? אם זה הפקחים של המשרד לאיכות הסביבה - אומרים שיש חמישה פקחים כאלה בכל הארץ - המשמעות שאין פיקוח. פה הרשות עצמה מוכנה לתת לעזור ולעשות את הפיקוח.
שושי סומך
אז שתקבע הרשות בחוק העזר את ההוראות הספציפיות, לא תנסה לאכוף את - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כתוב כאן "בלי לגרוע מהאמור בסעיף זה, לא יעקור אדם... עץ מוגן כשמשמעו אילן מוגן בסעיף 2". כתוב פה שזה מותר להם, אבל מישהו הסתייג ואמר שזה למעט לעניין פקודת היערות.
נאוה אושר
אני פשוט הייתי בדיונים האלה. היו לנו דיונים ואי הסכמות עם משרד המשפטים. אני אגיד את העמדה של משרד המשפטים. אם משרד המשפטים היה מעוניין שהסעיף יהיה אחרת, הוא היה פשוט מוריד אותו. לא זו הייתה הכוונה של משרד המשפטים, לכן הוא הכניס חריג. החשש של משרד המשפטים בעניין הזה היה שהרשות תאכוף הוראות נוספות בחקיקה הארצית, שהיא תיקח על עצמה סמכויות שהן לא לה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה שכתוב בסעיף 45, בתוכן הסעיף, זה בסדר? זה מותר להם לעשות?
נאוה אושר
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה שכתוב פה זה שבסמכות הערים לפקח שאדם, תושב לא יפגע, לא ישחית עץ מוגן כמשמעו אילן מוגן. כתוב שאם יהיו בפקודת היערות או בחוק הגנים דברים נוספים שלא כתובים פה, אותם אל תאכפו.
אפרת חקאק
הכלל ברור. יכול להיות שנתקן את הנוסח.
מושיקו ארז
לא באנו להתווכח. כמות הדיונים היא הזויה בכל קנה מידה. העובדה שהתחלנו ב-2011 לתקן חוק שנותן לנו סמכויות אכיפה, היא עובדה הזויה. כל עיכוב או ניסיון, גם אם מרומז, מבחינתנו זה לוותר על הכל. זה לא נכון לפעול כך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה אתם עושים עם הזיתים עצמם? כשזה נופל על הרצפה, אתה יודע איזה לכלוך זה עושה? לכלוך עצום. אם אנשים באים לקטוף ברשות הרבים, זה סיפור, יכולים להרוס את העץ. טוב, לא חשוב.
אפרת חקאק
עוד הערה קטנה. עמוד 6, סעיף 16. מה שכתוב בדרגת הקנס לגבי סעיף 16 הוא משהו די חריג לעניין עבירה נמשכת. אני אשמח לשמוע את עמדת משרד המשפטים בעניין הזה.
שושי סומך
לרשות היה חשוב מאוד בהקשר הזה שתהיה אפשרות לאכוף כלפי אנשים שהעבירות שלהם חוזרות ונשנות. אנחנו חשבנו שיש מקום לבקשה של הרשות, לכן קבענו מנגנון של עבירה נמשכת. זה מנגנון שקיים, בדרך כלל לא משתמשים בו.
מושיקו ארז
יש מצב שבאים לאדם מסוים - אנחנו נתקלים בזה, אלה דברים שעולים מהשטח – ואז הוא אומר ששווה לי לעבור את העבירה בשביל כמה גרושים, או שהוא אומר שלא איכפת לו שיקנסו אותו, הוא בלאו הכי לא ישלם אפילו שירדפו אחריו. יש משמעות. המטרה היא להעניש את העבריינים, לא להעניש את הציבור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הגג לא מסודר, אתם יכולים לבוא לשם, לבדוק ולקנוס אותו?
שושי סומך
רק אם זה שטח פרטי שמשפיע על השטח המשותף.
שביט מס
אני רוצה לחדד. יש, לצערנו, בכל הארץ אנשים שאוגרים פסולת בצורה כפייתית. יש לנו מקרה של תושבת שגרמה לשריפה של דירה בבניין משותף. היא הולכת כל יום ברחוב ואוגרת פסולת. בלי חוק עזר שמאפשר לנו לחייב אותה או את בעל הנכס לנקות את הבית אנחנו לא יכולים לעשות שום דבר. הבית בשלב מסוים פשוט נשרף. זה נגמר במקרה הזה בנזק לדירה עצמה, אבל כל הבניין היה יכול להישרף. במקרים קיצוניים שקיימים, לצערנו, לא רק בקדימה צורן אלא גם במקומות אחרים הרשות המקומית חייבת שיהיה לה איזה שהוא כלי על-מנת לחייב את האנשים בניקיון של השטח. אין ספק שהדברים האלה משפיעים על החיים של כל השכנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם כי זה לא מוגדר כאן כל כך. אם אתה מדבר על השטח הפרטי של בית פרטי או בית אחר, איך אתה מגיע לגג שלו בכלל? איך אתה נכנס לבית?
שביט מס
יש לא מעט בתים שהם צמודים אחד לשני. אם בעל נכס אחד לא מטפל בגג שלו ובעקבות זה יש נזילה שנכנסת בין שני הבתים, זה אוטומטית משפיע גם על השכן שלו. אם אין שום כלי לחייב את בעל הנזק לטפל בגג שלו, המשמעות שזה מתחיל סכסוך שכנים שלאף אחד אין לו פתרון. ברגע שיש לרשות אפשרות לחייב מישהו לטפל בגג שלו, בטח בבניינים משותפים, אז אתה יכול לשמור על השכנים, על שכנות טובה.
אפרת חקאק
למה דווקא פה אתם צריכים קנס יומי, כאשר בעבירות אחרות - -?
שביט מס
צריכים להבין, יש אנשים שאתה פונה אליהם והם אומרים שהם לא מטפלים בזה. אנשים שמזלזלים בשכנים שלהם, בסופו של דבר מישהו צריך לטפל בהם. הדרך היחידה היא על ידי מתן כלים, על ידי מתן שיקול דעת לרשות המקומית לטפל בזה. זו האפשרות, אין אפשרות אחרת, לצערי. צריך להבין את זה. יש מקרי קיצון. הסעיף הזה הוא חיוני רק במקרים קיצוניים.
שושי סומך
הרשות העלתה את הנקודה הזאת כנקודה שדווקא איתה יש בעיה יותר קשה להתמודד. אנחנו מקבלים את זה.
אפרת חקאק
מבחינת המהות אני מסכימה. אני חושבת שמשרד המשפטים צריכים לראות אם יש סכום מקסימום שהעירייה לא יכולה לעבור אותו.
מושיקו ארז
אם אדם עובר עבירה של דיבור בפלאפון שש פעמים ביום, אז הוא יקבל שש פעמים קנס של אלף שקל, לא יגידו לו, "תשמע, כבר קיבלת היום, לא נורא, תבוא מחר". אותו דבר פה. מדובר פה בעשירית.
שושי סומך
אתה מדבר על עבירה שכל פעם עברו אותה מחדש, עבירה חוזרת. פה מדובר בעבירה מתמשכת.
מושיקו ארז
הוא כל יום עובר אותה מחדש.
אפרת חקאק
אנחנו פה בעבירה נמשכת, לא בעבירה חוזרת, בגלל זה ביקשתם את התוספת. יש לנו קנס מקסימום לעבירות קנס.
מושיקו ארז
פר עבירה, לכל עבירה בודדת.
אפרת חקאק
בגלל זה אני רוצה שתתייעצו עם יפעת רווה, שהיא המומחית במשרד המשפטים לעניין עבירה חוזרת ועבירה נמשכת, כדי לראות מה הסכום הכולל שאתם כן תוכלו.
מושיקו ארז
כל נושא ההתייעצות הוא חשוב מאוד, אין לזלזל בו, אבל נושא הזמן והיכולת שלנו לצאת הוא הכי חשוב.
שושי סומך
זה לא מעכב בכלום את האישור.
מושיקו ארז
אם זה לא מעכב אז הכל בסדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כשיש חצר, אתם בודקים אם החצר נקייה או לא?
שביט מס
זה מיועד למקרי קיצון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מחר אתה יכול להשתמש בזה גם לא למקרה קיצון.
שביט מס
אף אחד לא משתמש בחוקי עזר - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הייתי מבין אם היה כתוב משהו שמבטא מקרה קיצון, אבל ככה סתם תתחילו לבדוק את החצר אם היא נקייה או לא נקייה? אחר כך תגידו גם שיכול להיות שהגינון צריך להיות סוג מסוים.
שביט מס
הסעיף הזה מיועד למקרים שהם מקרי קיצון. לצערנו, ואני אומר עוד פעם לצערנו, יש לא מעט מקרי קיצון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש דרך שיודגש שזה רק במקרי קיצון?
אפרת חקאק
אני חוזרת על ההצעה שלי מלפני כן, והיא שהוועדה צריכה לעשות דיוני מעקב ופיקוח. בכל חוקי העזר שלנו אנחנו מאפשרים סמכות מאוד מאוד רחבה, זאת מתוך הבנה שהפקחים ישתמשו בזה רק במקרי קיצון. הייתי ממליצה לעשות דיוני מעקב.
מושיקו ארז
יחד עם הפקחים, כדי לראות איך החוק הזה מתבטא בשטח. צריך לשאול את הפקחים איך הם מבצעים.
שביט מס
אני אתן לך דוגמה מהיום בבוקר. אם צמחייה פולשת לשטח הרבים, לפקח יש אפשרות להוציא מכתב לתושב. אחרי תקופה מסוימת, נניח כמה ימים, הוא מגיע ובודק אם זה טופל או לא. זה מהיום בבוקר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם זה הפוך, שהציבורי פולש לפרטי, כמה זמן לוקח לך לטפל?
שביט מס
אנחנו שולחים את הגננים כמה שיותר מהר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מיידית?
שביט מס
לוקח לנו יומיים, לא יותר מזה בדרך כלל. פקח הלך לבית לפני שבועיים, ביקש שיטפלו בעץ. היום בבוקר הוא הסתכל על העץ ואמר שזה לא נורא. הוא שלח לי הודעה: הייתי שם, אני חושב שלא צריך לעשות שום דבר, הם רק לא טיפלו בעץ. במקרה הזה לא עושים כלום. זה איזה שיקול דעת. מפעילים שיקול דעת. אנחנו צריכים לזכור שבסופו של דבר גם הפקחים שלנו גרים ביישוב, הם מבינים, הם מקבלים הנחיות להפעיל שיקול דעת בכל דבר. זה מה שאנחנו עושים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אולי הפקחים אצלכם. לא בכל המקומות הפקחים גרים במקום.
שביט מס
עדיין יש שיקול דעת. צריך לזכור שמעל הפקחים יש תובע עירוני.
אפרת חקאק
צריך לציין שבכל חוקי העזר הסעיפים כתובים בצורה מאוד מאוד רחבה. אולי כיו"ר ועדת חוקה לא היית מסכים בחוק העונשין לאשר את הנוסח ככה. השאלה איך הפקחים - -
שביט מס
אני מוכן שמדינת ישראל תשים את הפקחים שלה על חשבונה, שהם יפעילו את שיקול הדעת. אולי שר הפנים ייתן להם את הכלים הנכונים ואת ההנחיה. זה יחסוך מאיתנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא כדאי לך, כי מה שיעשו זה שבמקום לשים פקח על פקחים, ישימו פקח על ראש העיר.
נאוה אושר
הרבה פעמים המדד זה אם הגיעו תלונות באיזה שהוא עניין מסוים. אם עד עכשיו אין תלונות בנושא הזה, כשאני לא שמעתי על תלונות - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
עד עכשיו הם לא עשו. לא היה להם חוק עזר, הם לא יכלו.
נאוה אושר
אלה סעיפים סטנדרטיים שמופיעים בהמון חוקי עזר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל יום אחד צריך לבדוק את זה. זה שאנחנו אומרים שזה סטנדרטי, זה עוד לא אומר כלום. זה שראש עיר צריך להיות נבון ולדעת איך לעשות, זה גם נכון.
נאוה אושר
זה בטוח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לעניין ניקיונם של החצר הוא מדבר על מקרה קיצון, שזה בסדר, אבל בחוק לא כתוב מקרה קיצון.
נאוה אושר
זה בסדר גמור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות ראש עיר שייכנס, בפרט לכאלה שהוא יודע שלא מצביעים בשבילו –זו סתם הערה, זה לא קשור – ויתחיל להגיד: זה לא נקי –קנס, זה לא נקי – קנס.
נאוה אושר
אני מבינה. יכול להיות שהעבירה לא מצוינת באופן שהיא הייתה צריכה להיות. אני רק אומרת שמדובר פה בניסוח שהוא סטנדרטי כבר שנים בהמון רשויות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כשכולם מגיעים לאותו מקור, אומרים להם כל הזמן שזה הנוסח. יכול להיות שפעם אחת צריך לשבת, לעבור על כל החוקים, להתאים אותם יותר למציאות.
נאוה אושר
מאוד יכול להיות. אני רק מעירה שלא ידוע לי על איזה שהן תלונות שהגיעו מתושבים בעניין הזה. יכול להיות שהמערכת בדברים מסוימת עובדת כמו שצריך. אלו ההוראות כבר המון המון שנים. כנראה שמדיניות האכיפה נעשית הרבה פעמים בצורה טובה.
אפרת חקאק
אם כבר, אז לחלק מהתושבים יש תלונה הפוכה, והיא שהרשויות לא אוכפות מספיק.
נאוה אושר
הבעיה שלנו זה שהתלונות הן על תת אכיפה, לא על אכיפת יתר. יכול להיות שאין פה איזה שהוא קושי אמיתי שצריכים לתת לו מענה.
אפרת חקאק
סעיף 57 בעמוד 8 יחזור על עצמו ברשויות אחרות. בתקופה האחרונה אנחנו מדברים על איסור רחיצה במתקנים של העירייה. בסעיף עצמו כתוב "אלא אם כן הוצגה במקום הודעה המתירה את הדבר". ברשויות אחרות ברירת המחדל הייתה הפוכה, לפחות בעבירת קנס. ברירת המחדל הייתה שהרשות צריכה להציב שלט שאסור להתרחץ בבריכה.
מושיקו ארז
אנחנו חושבים שאיך שכתבנו את זה כרגע זה הנוסח הנכון. הייתי מציע לרשויות אחרות לאמץ אותו.
אפרת חקאק
אני חושבת שיש פה שאלה. אני חושבת שלא כל האזרחים יודעים.
שביט מס
מה, שאסור לכבס כביסה במזרקה או לרחוץ את הכלבים?
אפרת חקאק
זה אולי.
שביט מס
זה מה שכתוב.
אפרת חקאק
השאלה אם אפשר להיכנס, האם אפשר להתרחץ.
שביט מס
אין לנו בעיה של מעיין, אפשר למחוק את המעיין. בקדימה צורן אין מעיין. לרחוץ כביסה בגן ציבורי, שזה מה שכתוב, או לרחוץ את הכלבים בשטח ציבורי - -
אפרת חקאק
את זה אני חושבת שרוב האזרחים יודעים. השאלה אם מותר לילדים קטנים להיכנס או לא.
מושיקו ארז
אנחנו לא רוצים שילדים קטנים ייכנסו. אנחנו לא רוצים שאם לא כתבתי, או שאם מישהו השחית את השלט, מחר מישהו יגיד שהוא יכול - -
אפרת חקאק
השאלה מה החובה שלכם אל מול החובה של האזרח להיות מודע אליה.
שביט מס
בשלב זה אין לנו מזרקות פעילות, לכן זה פחות רלוונטי. אין ספק שאם תושב יבוא וישתמש במים בגינה ציבורית כדי לרחוץ את הכלב שלו, כדי לרחוץ את הרכב שלו, או כדי לעשות כביסה, יש בזה איזה שהוא טעם לפגם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איפה כתוב שזה ציבורי? כתוב "לא יתרחץ אדם בבריכה".
שביט מס
או מזרקה בגן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איפה כתוב בכלל שזה ציבורי? נניח אם לי יש בריכה בחצר - -
שביט מס
אין שום בעיה עם זה - -
נאוה אושר
זה תנאי מכלל של הסעיף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מחר יגידו שגם את זה לא, שהפקח יכול גם על זה לפקח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה הכוונה ב"לא יקיים אדם בגן עינוג ציבורי"? מה זה נקרא עינוג ציבורי?
שביט מס
אם אתה עושה אירוע בגן ציבורי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח שבאה משפחה ועושה פיקניק.
שביט מס
פיקניק זו לא הבעיה. אני יכול להראות תמונות מיום שישי האחרון, שלפני כניסת שבת עשתה משפחה אירוע עם הגברה, עם הפעלות. זה עושה רעש לכל התושבים. הכוונה למנוע את זה.
מושיקו ארז
אלה מקרים שקרו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם באה משפחה ועושה פיקניק, שזה דבר שאנחנו רוצים לאפשר, יכול לבוא ראש העיר ולהגיד: חבר'ה, אסור.
שביט מס
פיקניק זו לא הבעיה.
נאוה אושר
יש הגדרה לעינוג ציבורי. פה זה יותר כהגדרתו בסעיף 3(ב) לחוק רישוי עסקים. פשוט צריך לפתוח את חוק רשות עסקים ולראות מה ההגדרה שם.
אפרת חקאק
לעניין סעיף 57 אני כן אבקש, במיוחד כשאין לכם מזרקות, לכתוב שברירת המחדל פה היא הפוכה. ככה הוועדה ביקשה ברשויות אחרות. אם אין לכם מזרקה - -
שביט מס
בשלב זה. אם מחר בבוקר - -
אפרת חקאק
תשים שלט.
מושיקו ארז
אני אשאל אותך שאלה. בכל חורף יש באזור השרון שלולית ענקית של גשם שאפשר לטבוע בה. אם הגשם יקדים את השלטים, אני אראה שם אנשים מתרחצים? זה יכול לגרום לאסון. אני לא רוצה לרדוף אחרי השלט, לפני הבריכה.
אפרת חקאק
אנחנו פה מדברים על עבירות קנס, אנחנו לא מדברים על האחריות שלך כלפי האזרחים. אנחנו מדברים רק על עבירות קנס, אם אתה יכול לתת לאותו בן אדם קנס או לא. האם המשפחות יודעות שהן לא יכולות לאפשר לילדים שלהן להיכנס לבריכה?
מושיקו ארז
יש דיפרנציאציה בין משפחות. יש אנשים שקופצים מ-20 מטר לתוך מפל, יש כאלה שמבינים שזה מסוכן. המטרה שלי היא לייצר - -
שביט מס
נשים שלט.
אפרת חקאק
אין לכם את הבעיה הזאת?
שביט מס
אין בעיה.
אפרת חקאק
סעיף 69, שזה עניין של הכנסת בקבוקי זכוכית. ברוב הרשויות אנחנו מבקשים שיהיה שלט בנושא הזה.
שביט מס
אין בעיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם יש תעלה פתוחה ברשות הרבים, אז מה, אסור לאדם לעשות את זה?
שביט מס
מדובר בניקוזים. ברגע שאנשים חוסמים ניקוזים, בעיקר בגשם, זה מביא להצפות. זו הכוונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ניקוז זה משהו אחד. כאן כתוב " או לחסום תעלה". אם נוצרה תעלה ברשות הרבים, ההיפך, מי שיכסה אותה יבורך, אחרת יכולים ליפול שם. אתה מסתכל על הניקוז. אם נוצרה תעלה כתוצאה מהגשמים, או אם משהו התמוטט ויש - -
שביט מס
הרשות המקומית מטפלת בזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוודאי, אבל בינתיים.
שביט מס
עדיף שהתושבים לא יטפלו בזה, עדיף שהם יתקשרו למוקד העירוני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח שאדם מפחד שעד שאתם תגיעו ילדים ייפלו ולכן הוא מכסה את זה. אתם תתנו לו קנס?
שביט מס
כשיש התמוטטות או קריסה של מערכות תשתיות ומישהו חוסם את זה, זה יכול להביא לאיזה מצב שאנחנו לא נדע מזה.
אפרת חקאק
בעמוד 14 יש כמה וכמה סעיפים לעניין מניעת רעש. אני רוצה להבהיר את המדיניות של משרד המשפטים בנושא הזה. יש פה הרבה סעיפים שיש לגביהם גם הסדרה ארצית. ככל שהקנס יותר נמוך - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש אצלכם מסגדים?
מושיקו ארז
בשלב זה לא.
שביט מס
עוד לא.
אפרת חקאק
ככל שהקנס שהרשות מבקשת הוא קנס יותר נמוך מההסדרה הארצית, משרד המשפטים מאשר. אנחנו לא בדקנו כל סעיף וסעיף בהסדר הארצי, אבל לפרוטוקול נגיד שאם הקנס הוא איכשהו יותר גבוה, אתם לא אמורים לאכוף אותו. זו המדיניות. אני מקווה שאני משקפת נכון את המדיניות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה עניין של דציבלים? "לא יפעיל אדם באזור מגורים מגביר קול או כל מכשיר אחר ממנו בוקע קול רם". באיזו רמת דציבל?
גבי חדד
מעל 90 דציבלים
היו"ר ניסן סלומינסקי
פה לא כתוב.
אפרת חקאק
יש סעיפים שונים.
מושיקו ארז
בחוק הרעש זה כתוב.
אפרת חקאק
בחוק הרעש, לעניין סעיפים מסוימים.
מושיקו ארז
כל ההתייחסות היא אם זה הפך להיות מטרד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא נוסע במכונית והרמקול פתוח.
מושיקו ארז
הגיעה סיטואציה שבה התושב קרא לעירייה, העירייה כבר הגיעה. הפקח ראה, התרשם שכן, אבל התושב עדיין לא הנמיך. זאת הסיטואציה, צריך להבין. זה לא שיש פה איזה משהו אוטומטי שפתאום הוא מקבל דוח ממצלמה כמו במהירות. זה רק במצב שכבר הגיע פקח. יש לנו כיום ברשות שני פקחים. הסיטואציה היא חד פעמית. כשזה נמצא, אפשר לעשות עם זה משהו. כשזה לא נמצא, אי אפשר לעשות כלום, ולכן כתבנו את זה בצורה כזאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מסיבות ודברים כאלה נכנסים לפה, או שיש לזה סעיף נפרד?
מושיקו ארז
החרגנו את ל"ג בעומר, את יום העצמאות, את שמחת תורה. החרגנו את כל החגים האלה. ממש יצאנו מעבר לחוק, כדי שלא ייווצר הרושם שאנחנו משביתי מסיבות. הכוונה ליום יום, כשמישהו בא בימי מנוחה, מפגין ומרעיש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה אם הוא עושה בר מצווה?
שביט מס
לבר מצווה נאשר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
השאלה אם בדציבלים יש. בדרך כלל מכניסים עד איזה - -
שביט מס
זה עבירות איכות חיים.
אפרת חקאק
אני חייבת להגיד שהבעיה קיימת גם בהסדר הארצי.
מושיקו ארז
יש בעיה בהסדר הארצי, לכן באנו לפתור את הבעיה ברמה המקומית. היכולת למדוד דציבל ברגע נתון היא בלתי אפשרית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז איך תפעל?
שביט מס
אם זה גורם למטרד רעש.
מושיקו ארז
אם הפקח התרשם שזה מטרד, יש את האפשרות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הפקחים שלכם עובדים גם בלילה? אם ב-22:00, ב-23:00 בלילה יזמינו אותם, הם יבואו?
מושיקו ארז
הם עובדים בכוננות. מקפיצים אותם.
שביט מס
אם שוטר מגיע, הוא סוגר את האירוע באופן מידי. אם מגיע פקח, הוא מדבר, הוא מבקש להנמיך. יש הבדל. ברירת המחדל היא להביא את המשטרה ולסגור את כל האירוע. אני לא בטוח שזו בדיוק הכוונה.
אפרת חקאק
עמוד 16, סעיף 83. יש פה הערה של נוסח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה לגבי כריזה של שבת, שמודיעים?
שביט מס
אצלנו יש מנהג מאוד מאוד יפה, אף אחד לא יבטל אותו. לפני כניסת שבת יש שיר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
10 דקות לפני כן מישהו שם שיר, מישהו שם צפירה.
שביט מס
אני עם המועצה הדתית. אנחנו מאוד אוהבים את זה. זה מאוד יפה.
אפרת חקאק
יש הרבה בעיות בהסדר הארצי שצריכים לטפל בהם, אבל לא נעשה את זה דרך חוק העזר. עמוד 16, סעף 83(ג). לא צריך את מה שכתוב פה בצד, אבל זה עניין של נוסח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ב-91 יש על זיקוקים. אתה מחריג ככה את פורים.
מושיקו ארז
אנחנו השנה עשינו שיתוף פעולה מדהים עם כל גבאי בתי הכנסת והמשטרה בנושא זיקוקים, כולל פסק הלכה. כשזורקים לך חזיז, הנזק שזה גורם לך הוא הרבה יותר גדול מאשר התועלת. היום זה הגיע למצב שזה חזיזים. לפני שנה, לא עלינו, במרחק של כמה קילומטרים מאיתנו התפוצץ מפעל לזיקוקים. נהרגו שם שניים או שלושה אנשים.
אפרת חקאק
למשרד הפנים או למשרד המשפטים יש עוד הערות לקדימה צורן?
מושיקו ארז
אני רק אציין שהתכתבנו תוך כדי הישיבה עם מנכ"ל מרכז השלטון המקומי. הוא אמר שהוא חלוק עם משרד הפנים בנושא, שהוא מבקש אורכה, אבל לא לעכב את הצו. מרכז שלטון מקומי כולו, כמו שאמר מנכ"ל גבעת שמואל - -
נאוה אושר
ברור לך שמשרד הפנים הוא לא המרכז לשלטון המקומי. זה שאנחנו חלוקים זה בסדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא שייך.
אפרת חקאק
אני גם מזכירה שזה צו של שר הפנים.
נאוה אושר
זה בכל זאת צו של שר הפנים. אני לא אומרת שאני לא אבדוק אותו. יכול להיות שאני טועה, יכול להיות שאני לא מבינה את העניין לאשורו, בסדר גמור, הנושא ייבדק, אבל בהתחשב בזה שמדובר בצו של משרד הפנים ואנחנו מאשרים משהו שאני לפחות כרגע יודעת שהוא מנוגד למדיניות שלנו, זה נראה לי בעייתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אל"ף, זה בעייתי. מותר שיהיה בעייתי, הרי אנחנו לא חותמת גומי, אחרת בשביל מה צריכים אותנו. יש היגיון, יש שכל, יש ניסיון. אני לא יודע אם חשבו על זה במשרד הפנים, אבל אני אתן לכם את הזמן לחשוב. אני לא רוצה להטריד אותם עוד פעם בלעשות את כל הדיון מחדש. אנחנו נעשה את זה בדרך שכן תאלץ אתכם לחשוב. אם אני אלך בדרך שלך, שום דבר לא ייאלץ אותך לחשוב, זה יישאר ככה. אם אני אלך בדרך השנייה עליה אני חושב, זה כן ייאלץ אתכם. אנחנו נאשר את הצו הזה. בסעיפים שדיברנו על כלי אצירה - -
נאוה אושר
כל הסעיפים שנוגעים להתקנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו לא נקבל את עמדתכם, אנחנו לא נוסיף את זה. כלי שני הם לא יצטרכו לקנות. אני אאשר את הצו, כאשר מיד אחרי זה אני אבקש רביזיה. המשמעות של רביזיה זה שכל עוד הרביזיה קיימת החוק לא נכנס לתוקפו. מה הפלוס בזה? שהרביזיה תלויה בי, אני יכול להחליט שאני יורד מהרביזיה ואז אוטומטית החוק מאושר. אני יכול להחליט שפותחים את הרביזיה בנושא הזה, שמקיימים על הנושא הזה דיון. אני אתן לכם זמן של שבועיים, חודש, מה שנקרא, אבל לא יותר מזה.
נאוה אושר
אם אפשר רק זמן יותר ארוך משבועיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא יותר מזה, כי בינתיים חוק העזר לא נכנס.
נאוה אושר
אני מצטערת, אבל אם היה רק את זה במשרד, בשמחה, אבל אנחנו נכנסים עכשיו לפסח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לכם עוד דברים? לימי עבודה הכוונה.
נאוה אושר
פשוט צריך להבין, יש לנו עוד הרבה דברים. כמובן שאני לא יכולה להסתפק רק בעצמי, אני צריכה לבדוק את זה מול עוד גורמים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו ניתן לכם את הזמן.
נאוה אושר
אני מבקשת כן זמן סביר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מתום פגרת הפסח יהיו לכם שלושה שבועות בהם תוכלו לשבת.
נאוה אושר
בסדר, תודה.
שביט מס
אני רוצה להודות לכל מי שנכח. אני רוצה להודות בהזדמנות זאת גם למשרד הפנים, גם למשרד המשפטים, גם למשרד להגנת הסביבה, לכל מי שעבד מאוד מאוד קשה כדי שהצו הזה יאושר, וכמובן ליושב ראש הוועדה וליועצת המשפטית. לגבי לוחות הזמנים, קדימה צורן מאז שאוחדה נמצאת ללא צו ברירות קנס באיכות הסביבה. החשיבות היא קריטית לאיכות החיים של התושבים שלנו, לכן אני מבקש לעשות את כל הבירורים - אני יודע שיש לכם הרבה מאוד עבודה - בלוח זמנים מאוד מאוד קצר עד כמה שאפשר, כדי לאשר את הצו של ברירות הקנס ופרסומו ברשומות כמה שיותר מהר. זו הבקשה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבקשה של ראש הרשות היא בקשה נכונה. גם הצורך שלכם הוא בסדר. אני אעלה את הצו להצבעה בתיקון שדיברנו עליו. אני אומר שוב, אחרי שנאשר אותו, אני אגיש רביזיה שבה אני אתן לכם זמן של שלושה שבועות אחרי פסח כדי לטפל בזה. אם תקבלו את עמדתי, מצוין, אני אבטל את הרביזיה, הכל בסדר. אם לא תקבלו ותרצו שנפתח את זה, אז בנושא הספציפי הזה נקיים דיון נוסף. מי בעד לאשר את צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) לגבי קדימה צורן עם התיקונים שדיברנו עליהם, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ח-2018 – מועצה מקומית קדימה צורן אושר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מגיש על זה רביזיה. אני מבקש ממשרד הפנים או מהמשרדים האחרים לקיים דיון עד שלושה שבועות מקסימום לאחר הפסח.
שביט מס
באיזה סעיף?
היו"ר ניסן סלומינסקי
על הנושא של כלי אצירה. לא משנה, כרגע הגשתי רביזיה, לכן הצו עוד לא מאושר. אני אומר שוב, אני מקווה שהם יעברו על זה עוד פעם, שהכל יסתדר, שאני אוכל לוותר על הרביזיה וממילא זה יאושר. אם יהיה צורך, נקיים דיון על הסעיפים האלה עוד פעם.
שביט מס
אני מבקש רק לקבל גם את ההתייחסות של המרכז לשלטון המקומי לנושא הזה, כי ההשפעה היא השפעת רוחב על כל הרשויות המקומיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הם ידברו איתם, זה בסדר גמור. אם אתם תדברו, זה גם בסדר. במקרה ולא נגיע להבנה ואני אצטרך לפתוח את הרביזיה, לא לבטל אותה, אני מציע שיבוא מרכז השלטון המקומי ותהיה כאן עמדה אחידה של הרשות. זה יהיה הרבה יותר טוב מאשר רק לגביכם.
שביט מס
תודה רבה. חג שמח וכשר לכולם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חג שמח. שיהיו רק בשורות טובות, שיהיה בהצלחה והחג יעבור בסדר.

2. צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון מס' ), התשע"ח-2017 – עיריית גבעת שמואל
היו"ר ניסן סלומינסקי
עברנו לגבעת שמואל.
אפרת חקאק
חלק מהשאלות חוזרות על עצמן. אני אשמח אם תציגו בגדול מה הן סוגי העבירות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה הגדרת את עצמכם כישוב קטן?
גבי חדד
27 אלף תושבים זה קטן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בינתיים. אתם האופציה הכמעט יחידה שיש להרחבות. אני זוכר שפעם אף אחד לא רצה להגיע לשם. עכשיו זה הלהיט.
אילנה תמם
בשנה שעברה אושר לנו חוק עזר לאיכות סביבה. זה חוק עזר שאיגד 15 חוקי עזר ישנים משנות ה-50 וה-60. אנחנו יצרנו חוק עזר אחד שנתן מענה בנושא הזה באופן רוחבי. הוא מסנכרן את כל ההוראות האחרות שהיו בחוקי העזר הבודדים שהיו. למעשה, יש לנו חוק עזר אחד שמאגד את כל ההוראות בנושא של איכות סביבה. חוקקנו את צו עבירות הקנס הזה שמגדיר את עבירות הקנס הרלוונטיות. צו העבירות שלנו כולל שני חוקי עזר: חוק העזר לאיכות סביבה, שזה חוק העזר המאגד, וחוק עזר לשילוט. רוב העבירות שאנחנו נתקלים בהן ביום יום זה בנושא של השלכת פסולת, גזם, כלי אצירה כמו שדובר פה. לגבי השילוט, כל מה שקשור גם לפגיעה בשטחים הציבוריים כתוצאה מהשילוט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הצו הזה דומה לצו שהיה לנו עכשיו עם קדימה?
אילנה תמם
יש לנו כמה הוראות שאנחנו, לנוכח ההערות שעלו פה, נבקש את ההתייחסות. למעט כמה תיקונים שעכשיו ככה עשינו, אנחנו נבקש לאשר אותו כפי שהוא, כפי שהומלץ על ידי שני המשרדים, משרד המשפטים ומשרד הפנים.
אפרת חקאק
עד היום לא היו לכם עבירות קנס בכלל?
אילנה תמם
לא, היו לנו עבירות קנס לפי חוקי עזר ישנים. היו לנו 15 חוקי עזר ישנים משנות ה-50 וה-60 שהתעסקו בכל מה שקשור לניקיון. היה חוק עזר נפרד לניקיון, חוק עזר נפרד לנושא של כריתת עצים, חוק עזר נפרד לגבי כלבים. חוק העזר הזה הוא חוק שמאגד את כולם.
אפרת חקאק
הבנתי שהיו לכם חוקי עזר, אבל עבירות קנס היו לכם?
אילנה תמם
היו לנו עבירות קנס.
אפרת חקאק
אז למה זה חלק חדש בצו העיריות?
אילנה תמם
כי זה ביטל את עבירות הקנס הישנות.
אפרת חקאק
צריך להיות פה מבחינה פורמאלית ביטול של חלק שכבר קיים.
אילנה תמם
נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ביטול, או שזה נכנס פנימה? זה שונה?
אילנה תמם
אמור להיות ביטול.
אפרת חקאק
את זה אפשר לבדוק.
אילנה תמם
יש ביטול.
אפרת חקאק
בגבעת שמואל אין ביטול, אבל את זה אפשר לבדוק.
אילנה תמם
אני אסביר. אנחנו היינו פעם מועצה מקומית. הצו הופיע בצו המועצות המקומיות. מאז, המועצה כוננה כעיר. עכשיו הצו שלנו מתווסף כפרק חדש בצו העיריות.
אפרת חקאק
ביטלתם את הצו ההוא?
אילנה תמם
את ההוא צריך לבטל. צריך לעשות את זה במקביל. ברגע שזה יתוקן, ההוא יבוטל. מליאת המועצה אישרה את התיקון.
אפרת חקאק
חשוב, נאוה, לבטל את הפרק של המועצות המקומיות.
נאוה אושר
זה לא בוטל כבר?
אילנה תמם
לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הם לא יכלו לבטל, כי אחרת היינו נשארים בלי כלום.
אילנה תמם
ביקשתם שנעשה את זה בד בבד.
אפרת חקאק
ההערה הראשונה היא לעניין המפגעים.
נאוה אושר
לעניין המפגעים, גם פה זה חולק לפי חומרת המפגע. אמרנו שלגבי סעיף 3 נוסיף כמו שעשינו בקדימה צורן.
אפרת חקאק
ובלבד שניתנה הודעה.
נאוה אושר
שנשלחה הודעה.
אפרת חקאק
לא נשלחה, אלא ניתנה.
נאוה אושר
בסדר. בסעיף 7 אילנה הפנתה את תשומת ליבי לכך שבחריגים, בהערות כתוב "למעט פסולת ביתית, פסולת אסבסט ופסולת גזם".
שושי סומך
צריכה להיות פסולת ביתית.
נאוה אושר
אני מתנצלת, כנראה שפסולת ביתית זה פסולת גזם.
שושי סומך
לא, רק ביתית.
נאוה אושר
הבנתי.
שושי סומך
אסבסט מוגדר בחקיקה ראשית, גזם - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אסבסט זו ממש עבירה - -
גבי חדד
בחקיקה ארצית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אסור בכלל - -
נאוה אושר
אני יכולה להגיד לך שאני יודעת, ממדיניות המשרד להגנת הסביבה, שהם מבקשים - אנחנו התחלנו להטמיע את זה כי לא היינו מודעים לזה פעם - שכבר בחוקי העזר החדשים שמגיעים אלינו נחריג פסולת אסבסט. הם לא מעוניינים שהרשויות יאכפו את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ודאי. מישהו כן צריך להודיע, כי זה מסוכן.
נאוה אושר
אני מניחה שהמשרד להגנת הסביבה מבין את זה. ברגע שהוא חושב שנכון יותר שזה יהיה ארצי - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם היום ככה זה צריך להיות. יש לזה מקומות פינוי מיוחדים, לכן הם לא רוצים שאנשים יתעסקו עם זה.
נאוה אושר
כן, הם מעוניינים שההסדרה תהיה שם ארצית בלבד, לא מקומית.
אילנה תמם
לגבי הגזם יש הסדרה בהמשך. יש סעיף נפרד לגבי הגזם. יש לו דרגת קנס אחרת.
אפרת חקאק
שושי, את יכולה להסביר לגבי סעיף 15?
שושי סומך
אחרי דיון עם אפרת, סיכמנו - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה זה שונה ממה שהיה קודם? גם שם היה.
אפרת חקאק
אלה סעיפים קצת שונים, לכן ההערות לא בדיוק מתואמות בנוסח הסעיף, זה יכול ליצור בלבול.
שושי סומך
יש פה עבירה על הבערת קוצים, עצים, צמחים, פסולת ביתית וכו' וכו' וכו', אלא לפי היתר בכתב מאת ראש העיריה. לגבי הסיפא שאומרת "לא ישרוף אדם פסולת מכל מין וסוג שהוא אלא בכפוף לכל דין", אנחנו מסתייגים מהערות חוק כלליות שמאפשרות אכיפה לפי הוראות כל דין, לכן ביקשנו למעט את שריפת הפסולת שבסיפא ושהרשות תאכוף רק לפי הרישא.
נאוה אושר
אפשר רק להוסיף, אם זה מקובל מבחינתה של שושי, למעט שריפת פסולת הנזכרת בסיפא?
אפרת חקאק
בוא נגיד שהכלל הוא ברור. הכלל הוא מה שדיברנו עליו לפני כן. אנחנו נסגור את הנוסח אחרי זה.
גבי חדד
אין לנו כמעט שדות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש אצלכם פינוי אשפה? כמה פעמים בשבוע היא מפונה?
גבי חדד
3 פעמים בשבוע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
וגזם?
גבי חדד
פעם בשבוע, למעט בחגים שזה יותר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את הגזם לאן אתם מפנים?
גבי חדד
לחירייה. הכל הולך לחירייה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתם מעבירים, או שיש חברה?
גבי חדד
החברה הקבלנית מפנה לחירייה. אני חבר באיגוד בחירייה. יש להם גזם, יש להם פסולת רטובה, מיונים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את מה שקורה שם אנחנו כבר יודעים. זה השם ישמור וירחם. יש לכם עוד הרבה שטחים ריקים, או לאט לאט זה נסגר?
גבי חדד
כמעט הכל נסגר בבנייה, למעט הרצועה השלישית שהולכת לכיוון פתח תקווה. אם אתה מכיר את כיוון רבין, זו הרצועה השלישית שמתוכננת לעוד 10 שנים. כל השאר זה בבנייה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה רחוב שצד אחד זה שלכם, צד אחד זה פתח תקווה. זה רחוב זלוטניק.
גבי חדד
כן. עכשיו אנחנו גם בונים אותו על הכביש הזה. יש לנו הרבה מקטעים מחוברים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ובר-אילן עדיין לא אצלכם.
גבי חדד
בר-אילן עדיין לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל החניות שלהם כן.
גבי חדד
לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מגרשי החנייה בחוץ לא שלכם, לא אתם נותנים את הדוחות?
גבי חדד
לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרו לי שאתם כן נותנים את הדוחות.
גבי חדד
אנחנו עושים את העבודות בשכונה. מגרשי החניה שייכים לבר-אילן. הכביש שייך לבר-אילן.
אפרת חקאק
זה שייך ממש לאוניברסיטה?
גבי חדד
שייך לרמת-גן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי שהיה קונה מגרשים בגבעת שמואל בימים ההם, היום היה יכול לנוח בשקט.
אפרת חקאק
לעניין כלי אצירה ראשון, אני חייבת להגיד שאצלכם - -
גבי חדד
חייבו אותנו לעשות את זה. הבנתי עכשיו מהדיון שהלמעט הזה פוגע בנו, כי אני צריך להחליף אותם. אם אתה קורא את הסעיף, האחריות היא על הדייר להחליף. הלמעט אומר שזה לא.
נאוה אושר
אנחנו לא נחליט משהו רק לגבי אחד.
גבי חדד
אני כבר לא יודע. אם מעבירים את זה בחקיקה פה, לא בחקיקה ראשית - -
נאוה אושר
זה צריך להיות אחיד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נעשה אותו דבר.
אפרת חקאק
אם אתם מחליטים אחרת, יכול להיות שתצטרכו לעשות את אותו תיקון על הרשויות האחרות.
נאוה אושר
זה כבר השלכות אחרות.
אילנה תמם
יש לנו את זה בשני סעיפים, נאוה.
נאוה אושר
כן, זה תיקון רוחבי.
אפרת חקאק
שוב, אותה הערה שאמרתי לגבי רעש נכונה גם פה.
גבי חדד
90 דציבל זה רעש לא סביר, אבל זה מה שכתוב בחוק הארצי.
אפרת חקאק
יש סעיף בעמוד 16 לגבי בעל - -
גבי חדד
איזה סעיף?
אפרת חקאק
93.
גבי חדד
איך אמר קדימה צורן? אנחנו פונים למשטרה. לפקח אין כזו סמכות. זו בעיה, כי השוטר לא מגיע בגלל רעש. הוא אומר שזה בעיות מקומיות של הרשות המקומית. לנו אין סמכות. אנחנו רוצים לתת שיקול דעת לפקח להחליט אם זה רעש סביר או לא סביר.
אילנה תמם
במיוחד בבתי עסק. אנחנו מדברם בעיקר על 94.
אפרת חקאק
ואין לכם סעיף של מיחזור?
גבי חדד
אנחנו מחלקים פחי מיחזור לתוך הבתים של האנשים, לא במרכזים. אצלנו המיחזור הוא בתוך חדר האשפה של התושב. גילינו שככה ממחזרים הרבה יותר, לא צריך ללכת. אנחנו ממחזרים כמעט שמונה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה מדבר על הבתים הגבוהים, לא על הבתים הפרטיים.
גבי חדד
לבתים הפרטיים יש ברחוב, אבל זה מעט מאוד. כמו שאתה יודע, הכל זה מגדלים כמעט. יש לך היום אריזות, יש לך היום ביגוד, זכוכית, בקבוקים, כמעט כל סוג. אנחנו מפנים את זה על חשבון הרשות המקומית, זה לא עולה לתושב. שם אני מספק את כלי האצירה. אני נותן אחריות של שנתיים על הפח. רוב הבעיות, דרך אגב , הן אחרי שנתיים. הפח נשבר, הפח מתפוצץ. אם הרשות תתחיל להתעסק עם זה, היא לא תגמור.
אפרת חקאק
לעניין סעיף 68 בעמוד 19, לגבי הרחיצה בבריכה, גם פה כמו אצל קדימה צורן הייתי מבקשת שנוסיף שלט.
גבי חדד
אין בעיה. אצלנו יש שלט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לכם מתקן לשפכים?
גבי חדד
אנחנו מחוברים לשפד"ן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתם מקבלים חזרה מים?
גבי חדד
לא, השפד"ן מוכר את זה הלאה. על פי חוק המים הם שלו. אין לנו תאגיד. שני עובדים מטפלים בזה לבד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
משמרים את זה?
גבי חדד
אנחנו מחזיקים את כל הצנרת לבד. כמעט בכל גבעת שמואל יש צנרת חדשה, כך שאין לנו כמעט תקלות. אנחנו מחזיקים את זה עם שני עובדים, בלי גזבר, בלי מנכ"ל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה חשוב, זה טוב מאוד. אני רואה שכתוב "לא ישתמש אדם ולא יאשר לאחר להשתמש במי שופכין להשקיה".
מנחם בן טובים
מי שפכים זה לא קולחין. שפכים זה משהו אחר.
גבי חדד
גם קולחין אין לי.
מנחם בן טובים
החוק מדבר על "לא ישקה בשפכים".
גבי חדד
במי קולחין צריך גם היום אישור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה לגבי אירועים שנעשים? אין לכם מקום גדול. רק בבר-אילן יש.
גבי חדד
לאירועים יש לנו בית תרבות, יש את מרכז וולף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין לכם מקום גדול שיכול להכיל?
גבי חדד
יש לנו פארק גדול מאוד שבנינו. הוא פארק פתוח לציבור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
פתוח, לא סגור. אמרתי שאי אפשר להביא מישהו. אם הוא לא סגור, אי אפשר יהיה לגבות דמי כניסה.
גבי חדד
עד 400 איש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש רעש מהאמפי הפתוח בבר-אילן?
גבי חדד
מהאמפי הפתוח יש רעש. האמפי הסגור מכיל עד 800 איש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
המרכז הסגור לא משפיע. הפתוח לא משפיע עליכם, אין לכם צרות איתו?
גבי חדד
עם הפתוח של בר-אילן יש בעיות.
אילנה תמם
זו בדיוק הבעיה, יש צרות. השכונה שגובלת מאוד סובלת, אבל זה לא שלנו, זה של רמת-גן. רמת- גן לא אוכפת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא חשוב. השכונה היא כן שלכם.
אילנה תמם
אבל הרעש הוא מבר-אילן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרעש שם עובר את השעה 23:00?
גבי חדד
יום הסטודנט לא מתחיל לפני 23:00.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יום הסטודנט זה אולי פעם בשנה.
גבי חדד
זה אירוע גדול פעם בשנה שמפריע לתושבים. זה עד לפנות בוקר. זה אחד הסיוטים. הושענה רבא גם, זה אלפים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה גם עושה רעש החוצה?
גבי חדד
עזוב שאין איפה לחנות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה כל הזמן.
גבי חדד
התושבים סובלים.
אילנה תמם
הכניסה לשכונה נחסמת.
גבי חדד
ובחורים צעירים שמסתובבים עד 04:00 לפנות בוקר. בסדר, אנחנו לוקחים את זה בהבנה. פעמיים בשנה הורגים את התושבים, אין מה לעשות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אצלכם יש עוד אתרי בנייה. הרעש שם בפיקוח שלכם?
גבי חדד
העבודה מתחילה לפני 06:00 בבוקר, מסתיימת עד כמעט 19:00 בערב. יציקות מקבלות אישור מיוחד. מי שעושה יציקה מקבל גם ב-02:00 בלילה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
"לא ישיר אדם, לא יקים צעקה".
גבי חדד
חלק מהסעיפים לא רלוונטיים. חלק היו רלוונטיים, היום כבר לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
צריכים מידי פעם לפעם להוריד כאלה שלא רלוונטיים, להכניס כאלה שהם כן רלוונטיים.
גבי חדד
זה לוקח הרבה שנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בשבת אין אצלכם בעיה בכניסה, נכון?
גבי חדד
הכניסה סגורה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, ההודעה על כניסת השבת.
גבי חדד
לא מודיעים בגבעת שמואל, מודיעים בבני ברק. שומעים את זה עד פה. שמים סבב מנגינות. כל חסידות פותחת מנגינה אחרת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בפתח תקווה יש כאלה שהולכים לפי ירושלים. זה לא מבלבל אתכם? בירושלים זה 20 דקות לפני. טוב, אנחנו נצביע עם אותה רביזיה. את אותו דבר אנחנו נעשה גם פה.
נאוה אושר
יכול להיות שצריך להבחין בין הפחים הקטנים לבין הצפרדעים הגדולים יותר בערים. אני לא יודעת. אני אף פעם לא שמעתי שלמישהו הגיעה דרישת תשלום על - -
גבי חדד
על הצפרדעים אף אחד לא ביקש.
אילנה תמם
לא מדברים על זה, מדברים על הפחים בתוך הבניין.
אפרת חקאק
מקסימום נעשה דיון.
גבי חדד
לא בחלק המשותף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מדובר בעיקר על הבתים הבודדים.
אילנה תמם
בתים משותפים ובתים צמודי קרקע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבתים הגבוהים אתם מכניסים - -
גבי חדד
בתוך חדר האשפה של הבניין הגבוה הוועד של הבניין קונה. אם הוא צריך לתחזק פעם בשנתיים, הוא מתחזק. רק במה שנמצא ברחוב, כמו הצפרדעים, כמו המכולות, אנחנו מטפלים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לכם כאלה שמפוזרים כדי שיוכלו לזרוק לשם?
נאוה אושר
אני רק שבה ומדגישה שמה שאני יודעת, ואמרתי את המשפט הזה מיליון פעם, זה שזה לעניין כלי ראשון בלבד. אנחנו נבדוק.
גבי חדד
תפרידו בין השטח הפרטי לשטח הציבורי.
אפרת חקאק
פה השאלה מה אתה מאשר, האם אתה מאשר את הנוסח כפי שהוא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמו שהיה בקדימה צורן.
אפרת חקאק
פה העניין של כלי ראשון כבר מופיע בנוסח.
גבי חדד
אנחנו מוחקים את הכלי ראשון, רוצים כמו בקדימה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, כמו בקדימה. מי בעד לאשר עם מה שאמרנו?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון מס' ), התשע"ח-2017 – עיריית גבעת שמואל אושר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אושר פה אחד. אני מגיש גם על זה רביזיה. כשאתם דנים, תדונו על שני המקומות, לא על כל אחד בנפרד.

3. צו המועצות המקומיות (עבירות קנס)(תיקון), התשע"ח-2017 – מועצה מקומית סביון
נאוה אושר
יש לנו פה הוראה אחת. יחסית זה יותר קצר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה, בגלל שכבר יש להם, או בגלל שהם לא רוצים?
נאוה אושר
הם יעילים.
אורון אלוני
הצו הנוכחי של סביון אושר לפני די הרבה זמן, לפני איזה 30 שנה. שינוי מהותי שקרה מאז זה אישור חוק עזר של איכות סביבה, שמירת סדר וניקיון ומניעת מפגעים. המהלך שאנחנו עושים בתיקון לצו הזה, זה מכניסים את הסעיפים של חוק איכות הסביבה, שגם הוא כבר לא חדש כל כך, הוא מלפני 20 שנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין אצלכם עדיין בנייה לגובה, נכון?
אורון אלוני
לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה לא עושים חוק יותר מודרני? לא יודע, אולי הוא מספיק. אני לא שואל רק אותך, אני שואל אותך ואת משרד הפנים. לקחת , לעבור, לראות, לנפות דברים שהם כבר לא רלוונטיים, להכניס דברים שפעם לא היו רלוונטיים והיום הן כן משמעותיים.
נאוה אושר
צריך קודם כל לזכור שהמחוקקים של חוקי העזר הם הרשויות המקומיות. משנת 1988 הסמכות שלנו היא סמכות עיכוב, היא כבר לא סמכות אישור. זאת אומרת, כן נוצרה איזו שהיא הגדרה קצת יותר מצומצמת לעניין ההתערבות של השלטון המרכזי בשלטון המקומי בעניין של חוקי העזר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
צו המרכולים לא חל על כל חוקי העזר?
נאוה אושר
לא. הנושא של חוק המרכולים דורש הסכמה במקרים מסוימים. ביתר חוקי העזר, ברובם, למעט כמו מניעת רעש ששם יש צורך בסמכות אישור, יש סמכות עיכוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש כאן בעיות?
אפרת חקאק
אולי הבעיה היחידה זה סעיף 27.
נאוה אושר
זה גם עם כלי אצירה.
אפרת חקאק
גם להם יש כלי אצירה. אם אתם לא רוצים רביזיה, אתם רוצים לאשר את זה ככה, אתם יכולים.
אורון אלוני
אנחנו אוהבים את התיקון כפי שהוא, לא סתם הגענו לפה. אם יש איזו שהיא מניעה מטעמכם או מטעם משרד הפנים, אנחנו נתיישר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה שהם רוצים זה מה שכתוב פה.
אפרת חקאק
הם מסכימים לזה. אין להם בעיה עם זה. היה עדיף לקבל החלטה רוחבית לגבי כל הרשויות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתם מחליפים את מכל האשפה או את כלי האצירה לאנשים?
אורון אלוני
לא.
אפרת חקאק
היית פה כשעשינו את הדיון עם קדימה צורן על הנושא הזה?
אורון אלוני
כן. הקשב שלי, אני מודה, היה חלקי. צריך לזכור, ונראה לי שזה רלוונטי לעניין הזה, שסביון היא לא רשות מקומית רגילה, במובן הזה שיש תושבים יחסית חזקים ורשות חזקה. בוא נגיד שזה לא מצב רגיל. התושבים שם נדרשים להסדיר את הנושא של פחי האשפה הפרטיים שלהם. אלה בתים פרטיים שם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אתה כן מצטרף.
אפרת חקאק
אז אתה לא מסכים למה שכתוב שם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה מסכים למה שכתוב פה, לא למה שכתוב בצו, מה שנקרא. זה מה שהיה לגבי כולם. משרד הפנים רוצה שאם יהיה צורך בכל חצר להוסיף עוד כלי כי מכל האשפה שקיים היום לא מספיק, אז אתם, הרשות, תצטרכו להוסיף. אם הכלי שקיים, המכל שקיים מתקלקל אחרי שנה, שנתיים, שלוש, אז אתם, הרשות, תצטרכו לקנות לו חדש. אתם מסכימים לזה?
אורון אלוני
לא.
נאוה אושר
ההחלטה צריכה להיות רוחבית.
אפרת חקאק
אני אציין שלגבי סביון חלק מדרגות הקנס נמוכות יותר מאשר ברשויות אחרות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נעשה את אותו דבר שעשינו לאחרים, אנחנו נאשר את זה עם זה. אני אגיש אחר כך רביזיה. מי בעד לאשר את הצו, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

צו המועצות המקומיות (עבירות קנס)(תיקון), התשע"ח-2017 – מועצה מקומית סביון אושר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אושר. אני מגיש רביזיה. אותו זמן יש לכם. יש לכם 3 רשויות. אני מציע שתדברו על כל הרשויות.

4. צו העיריות (עבירות קנס)(תיקון), התשע"ח-2017 – עיריית דימונה
היו"ר ניסן סלומינסקי
דימונה.
נאוה אושר
רק פה הערה אחת. באמת בקדימה צורן ובגבעת שמואל זה חולק לנושא המפגעים. ההוראות לגבי דרגות הקנס חולקו לפי סוגי המפגעים השונים, לפי החומרה שלהם. דיברתי עם הנציג של דימונה ואמרתי לו שכנראה זו טעות שלא שמתי לב אליה לעניין דימונה ואם מקובל עליהם שנעשה את אותה חלוקה גם בדימונה. הוא הסכים לכך. אנחנו נתקן, נעשה את אותה חלוקה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה הכוונה? יש כאן את (א).
נאוה אושר
לגבי סעיף 2 בעמוד הראשון אין פה חלוקה. זאת אומרת, בכל סוגי המפגעים דרגת הקנס היא א', אין פה חלוקה.
אפרת חקאק
אני אבהיר שבחוק העזר יש רשימה של שלושים ומשהו סוגים של מפגעים. ברשויות אחרות הם עושים אבחנה בין דרגים שונים של מפגעים. הם נותנים דרגת קנס בהתאם. הם מבקשים לתת סמכות לוועדה לעשות את האבחנה כמו שעשו ברשויות אחרות, אם זה מקובל עליך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בכל המקומות היה כתוב ששרת המשפטים נתנה הסכמה?
אפרת חקאק
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כולם עוסקים באותם נושאים, נכון, של איכות סביבה? אין כאן משהו חריג. יש הוראות מיוחדות פרט לכלי אצירה?
נאוה אושר
כתבנו בהערה לעניין סעיף 3(א) "ובלבד שתינתן הודעה בהתאם לאמור בסעיף 4(א)". אני לא יודעת אם ה-4(א) זה כמו בסעיפים בחוקי העזר האחרים. יכול להיות שפשוט גם פה צריך לכתוב "ובלבד שתינתן הודעה", כמו שעשינו בחריגים האחרים.
אפרת חקאק
זה נראה לי אותו דבר, אבל אפשר לדבר על זה אחר כך. אני כן אציין שבסעיף 9 אתם מבקשים קנס של 730 שקלים על אי אסיפת גללים של כלבים. אני יודעת שזה נושא שמטריד את הוועדה כמה וכמה פעמים. זה דרגת קנס די גבוהה, אבל היא כבר מקובלת אצלנו בוועדה לגבי רשויות אחרות. בסעיף 24 יש לנו את אותה בעיה של כלי אצירה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את מדברת עכשיו דווקא על דימונה? היה צריך לדבר על זה כשדיברנו על סביון. כשדיברנו על סביון, היה צריך לדבר על הנושא הזה. יש סעיף כזה בסביון?
אפרת חקאק
אם יש להם, אז זה בדרגת קנס מאוד נמוכה.
אורון אלוני
על איזה סעיף אנחנו מדברים?
אפרת חקאק
על אי אסיפת גללים.
אורון אלוני
קודם כל, אין לנו דרגת קנס לפי דרגת א' בתיקון הצו. לגבי גללים - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
של כלבים בעיקר.
אורון אלוני
לא זכור לי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אצלכם זה יותר מתאים, יש לכם יותר - -
אפרת חקאק
כמו שאמרתי, סביון החליטו ללכת על דרגות קנס יותר נמוכות באופן כללי. אני חושבת שאם חבר הכנסת מקלב היה פה, הוא היה משבח אתכם, הוא היה אומר שעדיף אכיפה עם קנס נמוך מאשר קנס גבוה ופחות אכיפה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אצלכם בדימונה יש לכם את הנושא הזה של כלבים?
מנחם בן טובים
יש כלבים, ודאי. עוד לא אכפנו, אבל עכשיו אנחנו רוצים לאכוף את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
צריך להביא את זה למודעות של הציבור. את זה. אולי עוד סעיפים.
מנחם בן טובים
עשינו כבר דגימות לכלבים, אבל אכיפה חייבת להיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אכיפה ודאי שצריכה להיות, רק אני אומר שכדאי להזהיר. אין מענישים אלא אם כן מזהירים. שתהיה הסברה קצת לציבור, שיבינו, שידעו מה מותר ומה אסור, ובי"ת, שעכשיו הולכים לאכוף את זה, בלי קשר לבחירות.
אפרת חקאק
עם קנס גבוה.
מנחם בן טובים
אנחנו נעשה את זה - -
אורון אלוני
אצלנו קבענו סעיף כזה, אבל בדרגה ד'.
אפרת חקאק
בסעיף 24, שזה בעמוד 5, יש לכם את אותו עניין של כלי אצירה.
נאוה אושר
אז גם פה.
מנחם בן טובים
לא ראיתי שיש הערה שזה כפוף למספר.
נאוה אושר
אז גם פה, כפי שהיה באחרים, להשמיט, להגיש רביזיה ונבדוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
המעיין הגדול זה בירוחם, לא אצלך, נכון?
מנחם בן טובים
גם אצלנו יש אגם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא יתרחץ אדם בבריכה, באגם, במעיין. מתרחצים שם אנשים?
מנחם בן טובים
לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה רק לתיירות? זה מאגר של מים?
מנחם בן טובים
בשלב הראשון זה מים שפירים, אבל יש לנו כוונה להכניס מים מטוהרים.
אפרת חקאק
יש לי עוד הערה בעמוד 7, בסעיף 56. כמו שביקשנו ברשויות אחרות - -
מנחם בן טובים
שלט?
אפרת חקאק
שלט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הערות נוספות יש למשרד הפנים?
נאוה אושר
בסעיף 57(א) להציב שלט?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, 56.
אפרת חקאק
יש שאלה. לא שאני מתנגדת, אבל בעמוד 10 יש את סעיף 77, שלא יקשור אדם כל חפץ. אני יודעת שזה סעיף שקיים בהרבה מאוד רשויות. האם אתם אוכפים את זה? האם יש לכם מתקנים לאופניים?
מנחם בן טובים
רק למוסדות ציבור יש מתקנים לאופניים, לא בכל הרחובות. עמודי תאורה נמצאים לאורך כל הרחוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
סוסים אין אצלכם, מה שהיה נהוג שקושרים אותם.
מנחם בן טובים
יש, אבל לא קושרים אותם בתוך העיר.
אפרת חקאק
אסור לקשור אופניים לעמודי תאורה אצלכם?
מנחם בן טובים
כן. גם בסעיף של אופניים. עכשיו החלפנו את עמודי התאורה ללדים, אז כולם חדשים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עכשיו יש אצלכם הרחבות, יש פעילות, בנייה, רעש?
מנחם בן טובים
לצערי לא אישרו לנו להכניס פרק רעש, הורידו לנו את פרק הרעש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה פירוש, לא אישרו לכם להכניס?
מנחם בן טובים
לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה אצל אחרים יש?
מנחם בן טובים
כנראה ששונתה המדיניות. היה פרק רעש, החליטו להוריד אותו. בסופו של דבר אנחנו חיים עם זה עכשיו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הולכים לעשות שם הרחבה?
מנחם בן טובים
יש פעילות מאוד גדולה.
אפרת חקאק
לא הבנתי. אין לכם חוקי עזר לעניין רעש?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הם ביקשו, אבל לא נתנו להם להכניס.
מנחם בן טובים
היה בתוך חוק העזר פרק רעש. משום מה זה ירד.
אפרת חקאק
אה, בחוק העזר עצמו.
מנחם בן טובים
כן.
נאוה אושר
אני לא זוכרת למה. אתה זוכר למה זה ירד?
אפרת חקאק
בכל מקרה אין לנו מה לעשות עם זה, זה לא מופיע בחוק העזר. אני אשמח אם תבררו את הנושא הזה.
מנחם בן טובים
נחוקק חוק מתאים.
אפרת חקאק
היו כמה סעיפים שכתבתי לכם שאני חושבת שההערה שלכם לא נדרשת בגלל שזה כתוב בתוך הסעיף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
קודם כל, אנחנו נעשה את השינוי בדירוגים. בי"ת, אותה הסתייגות שהייתה לנו על שלוש הרשויות הקודמות תהיה גם פה. ככה נאשר את זה. נגיש רביזיה וכו'. מי בעד לאשר את צו העיריות עבור עיריית דימונה בשינוים שדיברנו עליהם, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

צו העיריות (עבירות קנס)(תיקון), התשע"ח-2017 – עיריית דימונה אושר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה אושר. אני מבקש רביזיה באותם זמנים. תודה. תמסור דרישת שלום לבני ובהצלחה.
אפרת חקאק
נאוה, אני אשמח אם תשלחי לנו את התיקונים.
נאוה אושר
אני אשלח.

הישיבה ננעלה בשעה 13:05.

קוד המקור של הנתונים