ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 18/03/2018

פניות ציבור לגבי השלכות הקדמת הרישום למסגרות לשנה"ל תשע"ט, על קבוצת התינוקות שיוולדו לאחר מועד הרישום

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-03-21OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 133

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום ראשון, ב' בניסן התשע"ח (18 במרץ 2018), שעה 12:30
סדר היום
פניות ציבור לגבי השלכות הקדמת הרישום למסגרות לשנה"ל תשע"ט, על קבוצת התינוקות שיוולדו לאחר מועד הרישום
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
מנהל מטה אגף מעונות יום, משרד הרווחה - חגי ראובן פורגס

רכזת בכירה ארצי משפחתונים, משרד הרווחה והשירותים החברתיים - אורית בוגנים

מוזמן/ת - רויטל סולוביי

מוזמן/ת - אהרון כהן

מוזמן/ת - אברהם פלק

מוזמן/ת - ברוך לוי
ייעוץ משפטי
ורד קירו-זילברמן
מנהל/ת הוועדה
שלומית אבינוח-קואולמן
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט

פניות ציבור לגבי השלכות הקדמת הרישום למסגרות לשנה"ל תשע"ט, על קבוצת התינוקות שיוולדו לאחר מועד הרישום
היו"ר ישראל אייכלר
שלום רב. אנחנו סיימנו את הדיון הקודם בתקווה, שעוד היום עד מחר האוצר ומשרד הרווחה יגיעו לסיכום בעניין קמחא דפסחא, שיוכלו לחלק לעניי ישראל לחג, ועכשיו אנחנו הולכים למשהו שלא בוער לערב פסח, ולמרות זאת - בגלל התינוקות שאנחנו הולכים לדבר עליהם, טוב שאנחנו עושים דיון בפגרה – מדובר בפניות ציבור לגבי השלכות הקדמת הרישום למסגרות לשנה"ל תשע"ט, על קבוצת התינוקות שייוולדו לאחר מועד הרישום.

ישנם הורים מודאגים, שלא יוכלו לרשום את הילדים למסגרות הלימודים בשנת הלימודים הבאה. הוועדה טיפלה בנושא דרגות הסבסוד עוד משנת 2010, והיו הרבה שינויים ושיפורים שנעשו בנושא. עדיין ממשיכות להגיע לוועדה פניות בנושאים שדורשים תיקון. אני רוצה לציין, חגי, נציג משרד העבודה, שלעומת הערימות שהיינו מקבלים בגלגול הקודם של משרד העבודה, משרד הכלכלה, היום אנחנו יכולים להפנות זמן גם לבעיות ספציפיות, שהן חשובות מאוד. אבל זה רק מראה שיש שיפור אדיר בעניין דרגות הסבסוד שאנשים מקבלים בצורה יותר מסודרת מאשר שנים קודמות.

באוגוסט 2017 קיימנו דיון חירום לפני תחילת שנת הלימודים, שהיו הרבה הורים, שילדיהם נותרו ללא מסגרת, כי לא היו מספיק מקומות במקומות מבוקשים ליד מקום המגורים. לקראת שנת הלימודים הבאה, התשע"ט, משרד העבודה והרווחה שינה את מועדי הרישום והקדים אותם בחודשיים; במקום סיום הרישום בחודשי אפריל ומאי, כפי שהיה נהוג עד כה, הסתיים מועד הרישום ב-22 בפברואר 2018, כתחילת הרישום החל ב-4 בפברואר, כלומר היה להורים פחות מעשרים יום לרישום.

ועדות הקבלה במקומות שיש צורך לקיים במקרים שבהם מספר הילדים הנרשמים עולה על התפוסה, תתכנסנה מ-23 בפברואר 2018 עד 12 במרס 2018. לאחר ועדות קבלה המשפחות יקבלו הודעה עד קבלה על המסגרת.

אנחנו עכשיו עומדים אחרי כל התאריכים האלה. בשנים קודמות ועדות קבלה התקיימו בחודש אוגוסט, ולכן חיו ההורים באי-ודאות, והיה נורא ואיום, כפי שכולנו זוכרים. הקדמתם את זה, ויש לזה ברכה גדולה, שהחל מחודש מאי יכולים ההורים להגיש בקשות להשתתפות בשכר לימוד בדרגות סבסוד. לגבי משפחות וילדים שממשיכים במסגרות הלימוד, מדובר בצעד חשוב ומבורך של הקדמת הרישום. לגבי ילדים חדשים או תינוקות שטרם נולדו במועד סגירת הרישום, מדובר בבעיה אמתית שמשרד הרווחה צריך לתת עליה את הדעת. בעצם זה לב הדיון שלנו כעת. תכף נדבר על התייחסות משרד העבודה והרווחה שקיבלנו, ושתציג אותם. לפני כן נפנה לפונה, לגב' רויטל סולוביי, שתציג את הבעיה של המשפחות הללו. תמקדי בבקשה את הבעיה.
רויטל סולוביי
אני אם שבעצם במועד ההרשמה הייתי בהיריון. כאשר הגעתי למעונות היום כדי לרשום את הילד שטרם נולד – יש אבסורד מאוד גדול, אבל בשל המועד להרשמה, זה המועד, ולכן כשהגעתי, נאמר לי באופן מובהק, שניתנה החלטה ממשרד הרווחה באופן פוזיטיבי לכל המעונות, שלא ניתן לרשום ילדים שטרם נולדו, ובצדק, בהבנה לגמרי נכונה, אבל- - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש סוגיות בגמרא, בהלכה ובתלמוד, פרקים שלמים על מי שמוכר דבר שלא בא לעולם – פירות על עצים שיגדלו או שדות- - -
חגי פורגס
אני זוכר שקידושין לא תופסים על דבר שלא בעולם.
היו"ר ישראל אייכלר
נכון. וגם במלווה יש שאלה. אבל פה, ברוך השם, יש משהו שבא לעולם - רק התאריך עבר מן העולם. הבעיה בתאריך – לא בילד.
רויטל סולוביי
אגב, יש גם הלכות, אם הוא קיים או לא קיים.
היו"ר ישראל אייכלר
נכון. הוא קיים.
רויטל סולוביי
קיים, ובמיוחד בגילאים כאלה, שאנחנו כבר מתקדמים. אנחנו מדברים על ילדים שנולדו ועתידים להיוולד עד חודש מאי, שביום פתיחת השנה, כפי שמשרד הרווחה פרסם, זה 2.9, הם יהיו בני שלושה חודשים ומעלה. בעצם מעונות היום מיועדים וגם מפרסמים את עצמם כמיועדים לשלושה חודשים ומעלה, כשבעצם הם נועדו למי שמסיים חופשת לידה, לאשה העובדת שמסיימת חופשת לידה, ונכנסת למעגל העבודה. בפועל, דה פקטו, שנה הבאה כל מעונות היום המסובסדים כולם, יחלו ויפתחו את שעריהם אך ורק לילדים בני שבעה חודשים ומעלה. לא יהיה השנה במעונות היום ילדים בני שלושה חודשים עד שבעה חודשים.
חגי פורגס
צריך לדייק את המשפט הזה. הוא משפט חשוב, ואשמח ברשותך לדייק אותו. יש בכל הארץ 20% מהמעונות שצריכים ועדות קבלה. 80% מהמעונות, כל מי שנרשם, יש לו מקום.
שלומית אבינוח-קואולמן
המבוקשים צריכים ועדות קבלה. זה ברור.
חגי פורגס
זה רק 20%. כלומר ב-80% מהמעונות ילד על פניו יכול להיכנס גם באמצע שנה למעון. לכן זה לא מדויק. אני לא מתחמק פה מהעיסוק בבעיה – רק לתקן את המשפט שבכל המעונות בארץ אין ילדים בגילאים שלושה עד שבעה חודשים - זה רק במעונות שבהם יש עודף ביקוש. ביתר 80% המעונות ילד יוכל להיכנס ולהירשם מתי שירצה.
רויטל סולוביי
אני גרה ברמת גן. אני מול ועד תל-אביב ומול ועד גבעתיים. אנחנו מספיק גדולים כדי לומר, שב-100% מהמעונות שפנינו אליהם יש תפוסה מלאה.
שלומית אבינוח-קואולמן
זה מה שאמרתי, שכל המבוקשים נתפסים. לא צריך לייפות את המציאות.
חגי פורגס
לא מתחמק מהנושא. רק לדיין שזה לא בכל המעונות בארץ.
היו"ר ישראל אייכלר
כשאתה אומר 80%, זה כמו מחיר למשתכן. הוא זכה בבאר-שבע, כשהוא כר בחיפה. הוא זכה בירכא, כשהוא גר באופקים. איפה שהילד צריך להיות, ליד הבית שהוא גר, השאלה שם, הבעיה הספציפית לאזורים הצפוצים, כך שהסטטיסטיקה של האחוזים לא רלוונטית.

אני יודע מזיכרון, שמהחודש החמישי, בכל מיני רישומים, כשמביאים מסמך מרופא, מקבלים כל מיני רישומים. כך אני זוכר, כשהיו לי ילדים קטנים. למה אתם לא יכולים לעשות שמהחודש החמישי אפשר להירשם?
חגי פורגס
קודם כל אתייחס לסוגיה בכלל וגם לשאלה הזו. יש פה שני דברים שמשפיעים על כך. אחת, לצערנו אנו במציאות שאין חוק חינוך חובה מגיל לידה אלא רק מגיל 3. לכן אין חובה על הרשות המקומית או על המשרד, למצוא מקום לכל ילד. כל הסיפור הזה – סליחה על המילה – זה וולונטרי. אם רשות מקומית רוצה לדאוג לרווחת התושבים, היא תקים מעונות. אם יש ארגון, שרוצה לדאוג לרווחת אוכלוסייה מסוימת, הוא יפתח מעונות.
היו"ר ישראל אייכלר
כל הסיפור הזה של המעונות, כל המהפכה של טרכטנברג, שבנו מעונות, כל זה, זה וולונטרי? מדינת ישראל בונה.
חגי פורגס
היא בונה, אבל אין חובה. כמו שהמדינה או הרשות המקומית מחויבת לתת מסגרת לכל ילד מגיל 3 ומעלה, הרשות המקומית לא מחויבת לתת מסגרת לילד בגיל שנה או שנתיים או 3. עד גיל 3 אין חוק חינוך חובה.
היו"ר ישראל אייכלר
זה כל הילדים. מה שאתה אומר נכון לגבי כל הילדים שנמצאים במעונות – זה גם וולונטרי. כל הילדים שנמצאים, נמצאים מתוך רצון טוב. השאלה, אם אין פה אפליה בין ילד שנולד אחרי פברואר לילד שנולד לפני.
חגי פורגס
אני אגע בזה. אני רק נותן את התמונה הרחבה. יש פה שני דברים שהמציאות בעייתית פה: אחת, שאין חוק חינוך חובה, ושתיים, שאין מספיק מסגרות. היצע המסגרות נמוך, ויהיו ילדים שלא יהיה להם מקום במסגרות. אנחנו אומרים את זה בכאב גדול ובצער רב, ואנחנו עושים מאמצים לפתוח כמה שיותר מסגרות, אם במימון בנייה שהמשרד מממן אותה, ואם בכל מיני יוזמות פרטיות, שאנחנו מכירים במבנים כבעלי סמל.
אברהם פלק
אתם מגדילים את הבעיה. בזה שאין רישום מוקדם, הבעיה גדלה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מכיר מקרים נוספים כאלה כמו שלה? למה אתה אומר שמגדילים את הבעיה? במה מגדילים?
אברהם פלק
כי אשה שצריכה לחזור מחופשת לידה חודש אחרי תחילת שנת הלימודים, לא יהיה לה מקום לילד שלה, כי הרישום נעשה בפברואר- - -
חגי פורגס
הבעיה לא תגדל. המקום לא יישאר ריק.
אברהם פלק
הבעיה של המקום, לא היא הבעיה. הבעיה היא שהמיקום לגילאים המתאימים לא נמצאים.
היו"ר ישראל אייכלר
זה מה שהיא הציגה. הבעיה עצמה הוצגה.
רויטל סולוביי
זה נכון, כי לא רק שאין מספיק מעונות, כלומר אין מספיק מבנים, יש ביקוש יותר מהיצע, אלא כרגע גם מצמצמים את הגילאים למעונות יום. אם עד היום זה היה 3 חודשים ומעלה עד גיל 3, היום זה שבעה חודשים עד גיל 3, למרות שאותה יד שהחליטה שמעונות היום המפוקחים ייפתחו לשלושה חודשים ומעלה, היא אותה יד שלקחה את האפשרות דה פקטו הטכנית, להירשם בפועל.
היו"ר ישראל אייכלר
תציג לי פתרון אפשרי. את הבעיה הצגת. ברור לנו, שכשיש עומס, אתה אומר שהילדים שנמצאים בעולם, קודמים לילדים שייוולדו מחר. בסדר. אני לא עוסק בפילוסופיה.
חגי פורגס
ברשותך, אזכיר עוד נקודה, שהזכרת אותה בפתיח. בשנים קודמות התכנסנו פה באוגוסט לדיוני חירום, שהיה לי קשה מאוד והובכתי להסביר כאן שבאמצע אוגוסט עדיין אין תשובות להורים. זה מצב שהוא לא סביר, בלתי נסבל. לכן אנחנו עושים לו עכשיו צעד מאוד מבורך, כפי שאמרת. אנחנו מרגישים אותו. נעשה פה צעד משמעותי מאוד. חלק מההורים כבר יודעים שיש להם מקום במעונות לא מבוקשים. במעונות המבוקשים הם יידעו באמצע מאי, ויהיה להם מספיק זמן להתארגן ולהגיש בקשות לדרגות. זה צעד שהוא מבורך לעשרות-אלפי הורים.

בבדיקות שאנחנו עשינו היו בשנים הקודמות מאות בודדות של ילדים שנולדו בחודשים האלה, שהקדמנו את תקופת הרישום – מרס, אפריל, אולי מחצי מאי. אלה הילדים שנפגעו מהתהליך המאוד טוב הזה, והילדים האלה נפגעו – כשאתה עושה תהליך גדול, שנותן מענה- - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה הפתרון שלא ייפגעו?
חגי פורגס
הפתרון שלנו הוא לא פתרון ישיר להורה; אנחנו קודם כל נוקטים גמישות, וזה משהו שאני יושב בצמתים. במקרים שבהם הורה פספס את תקופת הרישום, כשנולד מאוחר, או נולד אפילו בשבוע שעבר, ויש נסיבות לא חריגות, אנחנו באים לקראת הורים.
שלומית אבינוח-קואולמן
איך?
חגי פורגס
מאפשרים להם- - -
שלומית אבינוח-קואולמן
פרסמתם?
חגי פורגס
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
מדובר במקרים בספציפיים.
שלומית אבינוח-קואולמן
מאות ילדים נולדים מסוף פברואר עד יוני.
רויטל סולוביי
בכל חודש נתון נולדים בין 10,000 ל-15,000. ניקח 50%.
חגי פורגס
דיברתי על ילדים במסגרות שלך.
היו"ר ישראל אייכלר
אין סתירה בין מה שאת אומרת למה שהוא מדבר, כי הוא מדבר על כך שלא כולם רוצים לשלוח אחרי שלושה חודשים למעון.
רויטל סולוביי
אנחנו מדברים גם על ילדים בני חצי שנה.
היו"ר ישראל אייכלר
אותנו החזיקו עד גיל 3 בבית.
רויטל סולוביי
הלוואי שיכולתי להישאר בבית עם הילד שלי עד גיל 3. זה היה מבורך.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לומר הצעה – תאמר לי אם זה סביר. עכשיו אני נזכר מאיפה אני זוכר את זה. במשרד השיכון הזכאות, כשהיינו זוגות צעירים, מי שהביא פתק מרופא, מבית חולים, שהאשה בהיריון בחודש החמישי, נחשב הילד, כילד במשפחה לגבי הזיכוי. מה הבעיה שלכם לקבוע שמהחודש החמישי – צמצמת את כל הבעיה הזאת בלפחות 50%, אפילו יותר אולי, שמי שבאה עם אישור מהחודש החמישי, יכולה לרשום את התינוק.
שלומית אבינוח-קואולמן
ומה עם אלה שנולדו עכשיו ואין להם פתרון?
היו"ר ישראל אייכלר
רגע. קודם כל נשאל אם יכול לקבוע את הקריטריון הזה.
חגי פורגס
קודם כל, זו פעם ראשונה שאנחנו מבצעים את התהליך הזה, ואנחנו מפיקים לקחים. כרגע הכמות האדירה של ההורים שמברכים, והארגונים- - -
היו"ר ישראל אייכלר
נכון. אמרת את זה, ואני אמרתי את זה. אני לא מדבר על אלה שנולדו. אני מדבר על אלה שלא נולדו עדיין.
חגי פורגס
קודם כל, שנה הבאה נפתח את הדבר הזה שוב.
היו"ר ישראל אייכלר
אז תבחנו אפשרות לרשום מהחודש החמישי, כי לגברת אמרו: את לא יכולה להירשם עד יום הלידה.
חגי פורגס
קודם כל, זה לא רק חודש חמישי אלא ילד שב-1 בספטמבר יהיה בן לפחות 3.5 חודשים, אז צריך לשאול, באיזה שבוע הילד?
היו"ר ישראל אייכלר
תעשה לי את החשבון בבקשה. אם אני רוצה שבחודש אלול, ספטמבר יוכל להיכנס, עד מתי?
שלומית אבינוח-קואולמן
התינוק צריך להיות בן שלושה חודשים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז ממתי אתה צריך להתחיל להכיר בהיריון? בערך מהחודש החמישי. אז יש לך שלושה-ארבעה חודשים.
רויטל סולוביי
עד 1 ביוני.
שלומית אבינוח-קואולמן
לא, מאי 18' שהוא נולד, אבל אם אתה רוצה חודש חמישי, אתה צריך במועד הרישום. זה בפברואר, כפי שאתה אומר.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב מאוד. אז אם אתה מכיר בהיריון, פתרת את הבעיה בכמעט 100%. אני מדבר על העיקרון.
שלומית אבינוח-קואולמן
אבל יש מקרים שאין להם פתרון.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע. אנחנו מדברים על מקרים של הבוקר. אני מדבר על מקרה של שנה הבאה, על עיקרון.
חגי פורגס
אתה אומר שבמשרד השיכון יש את זה? נלמד את זה ממשרד השיכון. אם זה יעבוד, אפשר להשוות. אבל בסוף צריך לזכור, שהתהליך הזה הוא סוג של משפט שלמה. ילד אחד בפנים ואחד בחוץ - מתישהו הקו ייחתך.
היו"ר ישראל אייכלר
מה עושים עם הילדים שכבר נולדו השנה, שלא הכרתם? איך אפשר לעזור להם באופן ספציפי?
חגי פורגס
זה כמו שאי-אפשר לעזור לילד שלא התקבל למעון – ילד שכבר נולד ולא התקבל למעון. יש לנו מחסור במעונות. אנחנו הרבה פעמים יש דינמיות, יש מקום שמתפנה, ילד שמבטל רישום. בכל שנה אנחנו אוספים מידע מהארגונים ומפרסמים אותו, איפה שיש מקומות פנויים, והורים יכולים ללכת ולבדוק ולכתת רגליים, וכשמגיעות פניות, אנחנו מסייעים ובודקים, אולי יש מקומות פנויים.
היו"ר ישראל אייכלר
באופקים או בכרמיאל.
חגי פורגס
לפעמים גם במעונות באזורי ביקוש, בגלל שאנשים פוחדים שלא יהיה להם מקום, הם נרשמים לעשרה מעונות, מתקבלים לששה.
היו"ר ישראל אייכלר
דובר בשעתו שאתם- - -
חגי פורגס
כן. אנחנו עושים. מתקבלים לששה מקומות, ויש הרבה דינמיות. היו מקרים.
היו"ר ישראל אייכלר
כלומר יש סיכוי שהגברת הזאת תקבל מעון לשנה הבאה?
חגי פורגס
כן. אני לא יכול להבטיח, אבל שוב – יש הרבה דינמיות. ילדים מבטלים רישום.
היו"ר ישראל אייכלר
אני זוכר שמאות מקומות מתפנים, כי אם מישהו נרשם לארבעה גנים- - -
רויטל סולוביי
גם המעונות שאני הגעתי אליהם, שזה תל-אביב, אם זה ויצמן וויצו וכל אלה, הם גם כותבים בטופס ההרשמה שההורים יידעו שיש תפוסה מלאה, ויש הרשמות הרבה יותר גבוהות מאשר התפוסה. הסיכוי הוא קלוש למצוא.
חגי פורגס
הסיכוי קלוש למצוא גם למי שנולד בזמן.
רויטל סולוביי
העניין הוא שבוועדת קבלה מסתכלים על קריטריונים מסוימים, וייתכן שמי שהוצאתם מגדר האפשרות להירשם, יכול להיות שהם נכנסו לקריטריונים - אמרות חד-הורית, עובדות, אנשים במצב סוציו אקונומי נמוך. זה אנשים שיכול להיות שדווקא בשלושה או שבעה חודשים, שטרם נולדו, הם אלה שיהיו זכאים להיכנס אלמלא נתתם להם להירשם. לכן דבר ראשון, גם אני שלחתי ניסיונות לפתרון. אני יודעת שיש גם עורכת דין בשם גיתית שרמן, שהיא גם שלחה מכתב, וגם נתנה פתרון יצירתי אחר. אני נותנת עוד רעיון.
חגי פורגס
הפתרון שהיא העלתה הוא לשמור 10% מהמקרים. זה פתרון מאוד בעייתי.
רויטל סולוביי
יכול להיות. אבל הפתרון שלי, שבעצם בהרשמות אנחנו מדברים על שלוש שכבות גיל: תינוקייה, פעוטות וגדולים. בעצם יש שני-שלישים מהכיתות האלה, אנחנו לא צריכים לדון לגביהם, והם יכולים לקבל את התשובות לפי הנוהל ולפי התאריכים, כי זה לא נוגע אליהם. אנחנו מדברים רק על התינוקייה. התינוקייה היום תיפתח רק לגיל שבעה חודשים עד שנה ושלוש. לכן אנחנו מדרים על קבוצת גיל לא כזאת גדולה, שלגביהם אולי כן לאפשר את הארכת ההרשמה או כן לתת לנו סד זמנים שאנחנו כן – מי שרוצה להירשם, יוכל להירשם ספציפית לתינוקייה. אגב, אם אני זוכרת נכון, תקנו אותי אם אני טועה, לגני עירייה יש מועדים שונים לכל גיל.
חגי פורגס
אני גר בירושלים, וזה תקופה לכל הגילאים. אבל שם זה לא בעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חייב לסיים את הדיון, אז נשאל, מה תשובתך להצעתה לגבי הארכת מועד הרישום לאלה שנולדו לאחר הזמן?
חגי פורגס
הבשורה שלנו להורים ולארגונים היא לתת זמן סביר להורים.
שלומית אבינוח-קואולמן
זה לקיימים. לא לחדשים.
חגי פורגס
הם יוכלו להתארגן בזמן כזה על מציאת פתרונות חלופיים. הארגונים יוכלו למצוא הורים שימלאו מקומות פנויים. להאריך את תקופת הרישום רק לגיל התינוקות, זה בעייתי, כי 40% מהמערכת שלנו היא בגיל תינוקות. 40% מהילדים.
שלומית אבינוח-קואולמן
תקופת התינוקות שנולדו לאחר מועד הרישום. תדייק. אתה מצמצם.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני שאלתי אם תוכל להאריך- - -
חגי פורגס
אז שוב נתכנס באוגוסט, והורים לא יידעו.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני לא מסכים, אבל למה שלא תעשה לרישום לאלה שנולדו אחרי מאי?
חגי פורגס
ובינתיים אני עושה רישום לילדים שכבר נולדו?
היו"ר ישראל אייכלר
כן.
חגי פורגס
ואם הם יתפסו את כל המקומות במעון?
היו"ר ישראל אייכלר
אז יתפסו.
חגי פורגס
זה מה שקורה היום. אחרי מאי, אם נשאר מקום פנוי- - -
היו"ר ישראל אייכלר
בכל רישום, אם יש הרבה ילדים יותר - גם במחיר למשתכן אם יש זוגות צעירים יותר מהדירות, מישהו נשאר בחוץ. לזה אין לך פתרון. אבל לעשות שוויון בין הילדים שנולדו היום לבין אלה שנולדו מחר, אתה כן יכול לעשות.
חגי פורגס
אם אני מאריך את תקופת הרישום- - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא לכולם.
חגי פורגס
אם אתם אומרים: סיים את רישום התינוקות עכשיו, ובמאי אתה נותן תשובות לכולם, ואם לא נשארו מקומות בכיתות- - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז לא נשארו. מה תעשה?
חגי פורגס
אבל זה המצב היום. אחרי מאי יכולים להירשם גם עכשיו.
שלומית אבינוח-קואולמן
אני חושבת לאפשר רק לתינוקות שנולדו לאחר מועד הרישום. הרי התינוק נולד במרס. נולד היום. למה האמא הזאת לא יכולה לרשום את התינוק? אתה מונע ממנה את רישום התינוק. למה?
חגי פורגס
אבל אז הקדמת הרישום- - -
שלומית אבינוח-קואולמן
הקדמת הרישום טובה למי שכבר במסגרת - להורים ממשיכים, לאחים. אני מכירה את הנושא. אנחנו מדברים רק על תינוק שנולד היום.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מכניס אותו לסל הכללי.
חגי פורגס
כיום יש תקופת רישום, אחר כך הרישום נגמר, ואז יש כחודשיים וחצי של תהליך ועדות קבלה. בתקופה הזאת נולדים תינוקות, ומערכת הרישום מוקפאת. אי-אפשר לרשום. אחרי החודשיים וחצי – הורים מקבלים תשובות אם התקבלו או לא התקבלו, והרישום חוזר להיפתח. כל מי שרוצה יכול להירשם, ולהתקבל על בסיס מקום פנוי.
היו"ר ישראל אייכלר
מה אם תאפשר לתינוקות כאלה שנולדו אחר כך, רק לאלה, להוסיף אותם לסל הכללי?
חגי פורגס
אבל באמצע מאי- - -
היו"ר ישראל אייכלר
במאי אתה נותן את התשובות. מי שנולד עד מאי, אתה מכניס אותו.
חגי פורגס
אבל המערכת נסגרת- - -
היו"ר ישראל אייכלר
ואתה משאיר חלון לאלה שייוולדו, ואתה מגדיל את הסל.
חגי פורגס
אז אני משאיר מקומות בצד?
היו"ר ישראל אייכלר
לא. לא משאיר כלום. אתה מכניס אותם לסל הכולל, ובמאי, כשאתה משבץ, אתה משבץ אותם כמו כל האחרים.
חגי פורגס
אבל השיבוץ הוא לפי מסמכים ולפי תלושים. לוקח להם זמן.
שלומית אבינוח-קואולמן
תן להם אפשרות. אתה מונע מהם את האפשרות לגמרי.
חגי פורגס
אז ילד נולד באפריל. אני עוצר את כל הדירוג- - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה לא עוצר. אתה ממשיך לתת דירוגים לאחרים.
חגי פורגס
אבל זה לא מבטיח- - -
היו"ר ישראל אייכלר
מי ביקש ממך להבטיח? אתה גם לא מבטיח לאלף הילדים שנולדים, שנרשמו.
חגי פורגס
אז אתה אומר: תאפשרו למעונות לנהל רשימת סל במהלך התהליך. רק בסוף תהליך ועדות הקבלה, אם יהיה מקום, תיכנסו.
היו"ר ישראל אייכלר
נכון. פשוט מאוד. צריך פשוט גמישות.
שלומית אבינוח-קואולמן
אתה מאפשר להם להירשם. תן פתרון לאחרים. אתה מונע מהם את האפשרות לגמרי להירשם.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מונע את האפליה בין הילדים, ונותן לכולם אותו סיכוי.
חגי פורגס
אני שומע. נבדוק את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
שיהיה בהצלחה. אני רוצה לסכם את זה.
שלומית אבינוח-קואולמן
ולמה המנהל החדש לא הגיע לדיון?
רויטל סולוביי
בנושא של כיתות התינוקות, עכשיו אתם מתחילים דיונים, וזה יהיה מצב ניסוי.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, הפתרון הוא שהוא מאפשר לכולם להירשם, רק לאלה שנולדו.
חגי פורגס
זה לא רישום שיכניס אותם לדירוג שאנחנו מבצעים. אנחנו עכשיו מבצעים דירוג לפי מבחני הכנסה ותעסוקה להורים שנרשמו.
היו"ר ישראל אייכלר
הם גם יגישו מסמכים, וגם אותם תדרג.

אולי לא הבנתי נכון – יש לך X ילדים, שנולדו בתקופה הזאת. אתה פשוט מצרף אותם לסל הכולל. אתה נותן לכל ילד את הדירוג שלו. נשאר מקום – נשאר מקום. לא נשאר מקום – אז לא נשאר מקום. זה עניין של המעון.
חגי פורגס
אתן לכם את הלו"ז. יום למחרת פסח, ב-29 במרס השנה ערב פסח, עד אז הורים יכולים להגיש מסמכים, ואז יש חופשת פסח, ולמחרת פסח יוצא דירוג ראשוני.
היו"ר ישראל אייכלר
מי שנולד עד פסח, תכניס אותו. שנה הבאה תיתן מחודש החמישי להירשם, ופתרת את הבעיה.
שלומית אבינוח-קואולמן
מה זה 22 בפברואר שסגרתם את הרישום?
חגי פורגס
עד תאריך זה הורים יכולים לבוא למעון ולהירשם. במעונות שיש בהם עודף ביקוש- - -
שלומית אבינוח-קואולמן
ילד שנולד היום, מה קורה אתו?
חגי פורגס
לא יכול.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אני מבקש שגם ילד שנולד היום יוכל להגיש מסמכים, וכאשר אתה עושה את הדירוג מייד אחרי פסח, אתה מכניס אתו בסל הכול. זכה – זכה. לא זכה – לא זכה. מה נעשה?
חגי פורגס
צריך לזכור שתהליך הגשת המסמכים הוא לא יומיים.
שלומית אבינוח-קואולמן
זה כבר אחריות ההורים.
רויטל סולוביי
זה לא נכון. אתה שולח מסמכים באינטרנט.
חגי פורגס
אבל אז אנחנו פוגעים בהורה הזה, כי לשאר ההורים אנחנו נותנים חודש להשלים מסמכים- - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז נולד הילד מאוחר – אני לא יכול לעזור לו השנה. מי שייוולד בשנה הבאה, תרשום אותו מהחודש החמישי, ואז יהיו לו אותן זכויות. זה פתרון זמני, וזה פתרון קבוע. זה מה שאני מציע לך.
חגי פורגס
אני יכול לבדוק את זה. אני לא מבטיח.
היו"ר ישראל אייכלר
הכול תבדוק. יודעת מה, אני סומך עליו יותר מאשר השר, אם מותר לי לומר את זה. כי הם אנשים בשטח, הם עושים את זה. השר ישמע מה שאני אומר, ואחר כך ישיב לי תשובה אחרי פורים של השנה הבאה. כך עובדת הבירוקרטיה. אף אחד לא אשם פה.

אני רוצה לסכם את הדיון. אנחנו מבקשים שמשרד הרווחה יאפשר רישום לתינוקות שנולדו לאחר סגירת מועד הרישום עד תוצאות הוועדות הראשוניות לילדים שנולדו השנה. לשנה הבאה אנחנו מבקשים לשקול אישור היריון החל מהחודש החמישי שיזכה את האמא לרשום למסגרת לימודים- - -
שלומית אבינוח-קואולמן
את ההורים.
היו"ר ישראל אייכלר
למה? גברים יולדים פתאום? פה מדובר מאמא שעוד אין לה ילד, אבל היא מגישה שהיא בחודש החמישי, שתהיה זכאית לקבל. אם הגבר ילד, שהוא יבוא. זה לא שאלה – לא עוסקים פה בפילוסופיה אלא במעשה. למעשה ההורה יוכל לבוא ולרשום מהחודש החמישי, יהיה זכאי להיות רשום בין הילדים והתינוקות שנולדו. לשנה הזאת הוצע לפתוח את הרישום לאותם תינוקות שנולדו לאחר מועד הרישום ועד למתן התשובות הראשוניות להורים.

אנו מודים לחגי פורגס נציג משרד הרווחה ולגב' רויטל, שהציגה את הבעיה. שיהיה בהצלחה ובמזל טוב. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:10.

קוד המקור של הנתונים