ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 12/03/2018

חדשנות טכנולוגית בשירות תהליכי הוראה-למידה פורצי דרך, בבתי הספר היסודיים

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-04-11OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 169

מישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה

יום שני, כ"ה באדר התשע"ח (12 במרץ 2018), שעה 10:00
סדר היום
חדשנות טכנולוגית בשירות תהליכי הוראה-למידה פורצי דרך, בבתי הספר היסודיים
נכחו
חברי הוועדה: אורי מקלב – היו"ר
חברי הכנסת
יעקב מרגי

ואיל יונס
מוזמנים
רונית אלוש - מדריכה מרכזת מינהל מדע וטכנולוגיה, משרד החינוך

נתן שוברט - מנהל אגף ספקטרום, משרד התקשורת

אסצ'אלאו אמבאו - רכז סדרנים, עובדי הכנסת

רפיק חלבי - ראש מועצת דלית אל כרמל

רפאל בן שטרית - ראש עירית בית שאן

הרב מנחם פרל - ראש מכון צומת, מכון צומת

מרים ששי - מנהלת אגף החינוך, שדרות

מרב ששון אמויאל - סגנית מנהל אגף החינוך, עיריית נצרת עילית

ארנה פישר - ראש מינהל חינוך וקהילה, עיריית נצרת עילית

אמין ענבתאוי - ראש עירית שפרעם

אבירם דהרי - ראש עירית קרית גת

ד"ר כמאל שופנייה - מנכ"ל, עירית שפרעם

מגי אסייג - מנכ"לית, סיסמה לכל תלמיד

יוסף רוזן - נשיא XT

רני לובנשטיין - חי"ל

אודי בוך - מיזם סיסמה לכל תלמיד

אהובה ינאי - מתן - משקיעים בקהילה

יואל מסיקה - סמנכ"ל, נס מט"ח

מירי עיני - מנהלת בית ספר "גלבוע" בית שאן

לילי נודל - מנהלת בי"ס נופים, מגדל העמק

רחל אוזן - מנהלת בית ספר נווה עמרם, דימונה

רוזקי אבו הלאל - מנהל בית הספר אלדהראת, ערערה

זבאל גורן - מורה למדעים, בית הספר אלעין, שפרעם

זינה עליאן - מנהלת בית ספר אלעין

מרים כהן - מנהלת ביה"ס נטופה, נצרת עלית

אושרת ויצמן - מחנכת, רכזת תקשוב בית הספר "גלבוע" בית שאן

טטיאנה דרפקין - רכזת תקשוב, בית ספר נווה עמרם

ליזט זאנה - מורה, בית ספר "אלון" שדרות

מוראד כרמי - תלמיד, מדגים

הדר עזריאל - תלמידה

רוני ביטון - תלמידה, בית הספר גלבוע

איתי סבג - תלמיד, בית ספר נטופה נצרת עלית

סהר דויטש - תלמידה, בית הספר נטופה נצרת עלית

גיל פרן - תלמידה, בית הספר נטופה נצרת עלית

שירה ארפי - תלמידה, בית הספר מדעים, אלון שדרות

אילי מאירוביץ - בית ספר נטופה, נצרת עלית

יונתן בן דוד - תלמיד, נווה עמרם

אלחי תמיר - תלמיד, בית ספר מגדל העמק

שושי שטוב - שדלן/ית (גלעד יחסי ממשל ולובינג), מייצג/ת את מכון פוירשטיין
מנהלת הוועדה
ענת לוי
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס - חבר תרגומים

חדשנות טכנולוגית בשירות תהליכי הוראה-למידה פורצי דרך, בבתי הספר היסודיים
היו"ר אורי מקלב
בוקר טוב לכולם אני מתכבד לפתוח את הישיבה באופן פורמלי לפרוטוקול אחרי זה נתחיל עם דברי התנצלות. אני פותח את הישיבה של ועדת המדע והטכנולוגיה, היום יום שני כ"ה באדר תשע"ח ה-12.3.2018. על סדר יומנו חדשנות טכנולוגית בשירות תהליכי הוראה- למידה פורצי דרך בבתי הספר היסודיים, הצעה לדיון של חבר הכנסת יעקב מרגי ביוזמת חבר הכנסת יעקב מרגי. תיכף חבר הכנסת מרגי יגיע ואנחנו גם נוקיר לו את הפעילות והיום הזה המיחד שהוא מקיים בכנסת. ברשותכם קודם כל אני מתנצל על האיחור בישיבה ויכול להיות שיהיו הפסקות בישיבה, נכנסנו לשבוע האחרון של מושב החורף והוא שבוע די סוער בכנסת. שבוע כזה עם ניסיון לדלג על משברים קואליציוניים כאלה ואחרים שאנחנו מקווים שאנחנו כבר אחרי זה, יהיה לנו המשך של מושב קיץ פורה ויעיל ומועיל ומושב של עשיה, אבל מעבר לזה זה גם השבוע האחרון של מושב החורף וגם שבוע של תקציב, מתכנסים להרבה הצבעות ויש הצבעה בוועדת חוקה שהיא על חודו של קול שהאופוזיציה גורמת לנו להיטלטל, אז יכול להיות שגם באמצע אני אצטרך לעשות עוד משהו, אבל זה לא ימנע מאתנו לתת את כל תשומת הלב לדיון החשוב הזה ביום החשוב הזה. בתחילת דבריי אני רוצה להודות לחברה לישראל וקבוצת XT.

חי"ל, החברה לישראל וקבוצת XT, שהם הפילנתרופיה שעומדת מאחורי המיזם "סיסמה לכל תלמיד".
היו"ר אורי מקלב
הנושא שלכם כפי שהתרשמתי גם בחומר שהגשתם, מאוד משתלב לצרכים ולדרישה ולתרומה הגדולה מאוד שיש בפרויקט שלכם בתחום הלימודים הטכנולוגיים. בוועדת המדע והטכנולוגיה, כמה שאולי נראה למי שלא מכיר את הדיונים שדנים אולי באוניברסיטאות ובמכוני המדע, אנחנו דנים רבות בעתיד המדע והטכנולוגיה, ההשפעה של הטכנולוגיה ואנחנו עוסקים גם רבות בתחום החינוך. אני מקבל בברכה גם אתכם ראשי הערים שנמצאים כאן, שפיניתם מהימים העמוסים שלכם לבוא לכאן ולחזק את הפעילות הטכנולוגית החינוכית שהיא באמת פעילות פורצת דרך וחדשנות בנושא זה, מתוך הכרה והבנה לצרכים של היום. התאמה של היום עם ראייה עתידית, השילוב הזה, לראות מה אנחנו צריכים היום ולא רק להיות המשכיות שהיא מאוד טובה, אבל סדר היום קצת משתנה וצריך לעמוד נכוחה ולראות להקדים את המאוחר. אנחנו כל הזמן חוששים שנוצרים פערים מאוד גדולים והפערים האלה שלא ייווצרו, בכל התחומים. הוועדה הזאת עסוקה רבות בכלל בתחום של פערים בתוך החברה הישראלית, יש התקדמות טכנולוגית מואצת מאוד ואנחנו מעצמה טכנולוגית, אבל מצד שני יכולים להיות פערים מאוד גדולים בנושא הזה, וכשיש פערים זה משפיע על הכלל. אנחנו רוצים להתקדם ושאנחנו משאירים שובל מאוד גדול. זה דבר שאנחנו משקיעים בו הרבה.

יחד עם זאת, אנחנו גם רואים את תחום החינוך בכמה היבטים. קודם כל אנחנו רוצים שדור העתיד ישולב, שיהיו לנו מדענים בעלי יכולות כשהמקצוע הזה הוא מקצוע שאנחנו רוצים לתת לו באמת עדיפות, גם אצל בנים, גם בדגש על בנות, עם השקעת משאבים נכונה. החידוש בעשייה שלכם קודם כל להנגיש את החינוך הטכנולוגי בכל מדינת ישראל ולגשר על פערים סוציאליים וגיאוגרפיים באופן כללי וגם לכאלה שמתקשים ולקדם את כל הנושא הזה קדימה, לסחוב את זה קדימה, לחדש בנושא, לראות באמת איך אנחנו מתאימים את ההווה ואת העתיד.

אני רוצה להפתיע אתכם, אולי אתם גם יודעים, שיש רצון עז גם מרשויות, גם מבתי ספר, גם מהילדים וגם מההורים לראות את זה באמת ככה, לצאת מקיבעון מסוים ולראות את העתיד בצורה נכונה. יש שיתוף פעולה במיזמים שאני מכיר בין ההורים לבין בתי הספר. בבתי הספר חסרים משאבים אבל גם בהחלט שיתוף הפעולה בין משרד החינוך לבין עוד משרדים אחרים ששותפים, אני חושב שזה דבר מאוד מבורך ונשמח לשמוע מכם את התכניות שלכם, מה אתם עושים, מה התכניות לעתיד. נתחיל עם מצגת.
מגי אסייג
מנכ"לית סיסמה לכל תלמיד. באמת כמו שציינת, היכולת של חברת חי"ל, החברה לישראל XT, התורמים המדהימים בעשור האחרון אפשרו לנו להגיע ליום כזה שהוא יום חג מבחינתנו שבה הנהגה הצעירה שהגיעה הבוקר משפרעם, מבית שאן, מדימונה, מכל רחבי הפריפריה של מדינת ישראל. ילדים בשש בבוקר עלו ואמרו "אנחנו רוצים לקחת חלק במה שקורה במדינת ישראל" גם אנחנו התורמים רוצים לקחת חלק בחינוך אבל גם, יותר מזה, מה שאתה רואה פה, ראשי הערים שהגיעו, מנהלי בתי הספר שהגיעו, מורות שהגיעו והמקסימים האלה הילדים שנמצאים פה ואומרים "אנחנו יודעים לקבל אבל אנחנו יותר מזה יודעים לתת" והנתינה הזאת היא נתינה של חדשנות פורצת דרך, לא כי הם פריפריה אלא נהפוך הוא, הם רק קיבלו הזדמנות שווה והם יראו לך בשעה הקרובה איזה יכולות מדהימות יש להם.
היו"ר אורי מקלב
הפסקה ואני חוזר. אין לי אפילו מחליף מקום.
קריאה
לילדים זו הזדמנות לראות איך הכנסת מתנהלת, הצבעות חשובות.
רפיק חלבי
איך הכנסת לא צריכה להתנהל.
מגי אסייג
רפיק, זו הדמוקרטיה והיכולת שלנו לחנך להצבעות להיות שותף, להיות חבר כנסת משמעותי כי אם הוא לא יצביע לא יעבור החוק, ותגדלו ותלמדו.

(הישיבה נפסקה בשעה 10:25 ונתחדשה בשעה 10:30.)
היו"ר אורי מקלב
עכשיו אנחנו רגועים, אפשר בנוחות ובלי הפסקה להמשיך את הדיון. אני מתנצל מאוד אבל הנה, הילדים, בשבילכם זה תהליך של חקיקה ועבודה בכנסת שהיא לפעמים מדקה לדקה וההחלטות וההצבעות הן דרמטיות. החלטה כזאת, הצבעה, יש לה השלכות מאוד גדולות. זה חקיקה, זה יעלה למליאה השבוע וזה ייכנס לספר החוקים של מדינת ישראל כך שיש הרבה משמעויות להצבעות כאלה בגודל האחריות גם כן. אני מתנצל.
מגי אסייג
אני אחזור, אני מבקשת להודות על ההזדמנות לשים את זה בסדר היום. אנחנו כמיזם פילנתרופי מביאים לפריפריה את האפשרות וההזדמנות בדגש על חדשנות טכנולוגית ואת היום הזה והשעה הזו אנחנו רוצים להקדיש למנהיגות הצעירה, למנהלים, למורים לראשי העיר שמבינים שעם חדשנות טכנולוגית מעבר לפדגוגיה, אפשר לייצר את החזון של המיזם הזה שבעצם מכין את הבוגרים לאתגרי המאה ה-21. מתמטיקה חשוב, אנגלית חשוב, אבל המשמעות האמתית שאנחנו רוצים להעניק לילדים זה את היכולת ללמוד בחשיבה הנדרשת למה שהמאה הזו מאתגרת אותנו. אנחנו מאפשרים להם את ההזדמנות. אז עלינו נדבר פחות ונרצה לשמוע את המורים ואת התלמידים. כדי למקד את היום חילקנו את הנושאים לכל נושא החקר ונחלק את זה על פי נושאים, על פי ישובים, על פי ראשי ערים, אם תרצה להוביל, תרצה שנסייע בהפניה.
היו"ר אורי מקלב
בבקשה.
מגי אסייג
אנחנו נתחיל עם בית שאן, עם ראש עירית בית שאן רפי בן שטרית.
היו"ר אורי מקלב
בית שאן היא רחוקה אבל קרובה ללב. אנחנו זוכים גם לראות נציגים מבית שאן, היא עיר מובילה, אפשר להגיד שהיא כמעט עיר בירה של הצפון. מדברים על הצפון, מדברים על פריפריה, עיר שמשנה את עצמה. אנחנו עוברים דרך בית שאן ורואים את החידושים, רואים את התנופה, רואים באמת את העיר פורחת, מאירה פנים, מסבירה פנים ואנחנו מודים על כל הפעילות הזאת והנה אתם פתוחים לחדשנות ולחינוך טוב שאתם נותנים בעיר, לא סתם הציבור עוד נמצא ובית שאן מתפתחת.
רפאל בן שטרית
רק בשביל הדברים של יושב הראש היה שווה לעשות את כל הדרך.
היו"ר אורי מקלב
מכל הלב.
רפאל בן שטרית
תודה רבה. בית שאן גם על מפת התקשוב והחדשנות והטכנולוגיה. נמצאים פה תלמידים של בתי הספר הממלכתיים שלנו גלבוע ותומר, המנהלות מירי עיני ויפעת עזוז, אנחנו שותפים מלאים לפרויקט נפלא, פרויקט שמביא גם צמצום של פערים דיגיטליים, גם את הנושא של תקשוב ואנחנו גם יודעים למנף את זה מעבר לכלי עצמו שהוא כלי חשוב מאוד, בעידן של המחר. הצלחנו ויחד כמובן עם המטמיעים של סיסמה לכל תלמיד ועם התלמידים והמורים, לפתח אפליקציה ייחודית ומיוחדת שנוגעת בגן הלאומי של העיר בית שאן, העיר הרומית ביזנטית העתיקה שיש לה גם שרידים מהתקופה המקראית ותקופות קדומות יותר ובאמצעות האפליקציה הזאת בעצם תלמידים, תיירים, מבקרים יכולים להגיע לגן הלאומי ולהגיע למקומות מסוימים, אתרים מסוימים, נקודות מסוימות בתוך הגן הלאומי של בית שאן ודרך זה ללמוד על ההיסטוריה המופלאה של העיר, היסטוריה אדירה של אחת מהערים החשובות ביותר בארץ ישראל בתקופות הקדומות אבל גם בתקופה הזאת.

קיימנו יום שיא בהשתתפות תלמידי בית ספר מכל אזור הצפון שהגיעו ליום הזה ובאמצעות אותה אפליקציה שפיתחו אנשי סיסמה לכל תלמיד נחשפו לעושר ההיסטורי, הארכיאולוגי וגם תלמידי העיר בית שאן מגבשים לעצמם את הזהות המקומית, הגאווה המקומית, את ההיכרות שלהם עם האתר ההיסטורי והארכיאולוגי של העיר בית שאן ואני חושב שזה מיזם יוצא מן הכלל, מיזם נפלא שגם, כפי שאמרתי, מסייע בצמצום פערים דיגיטליים אבל גם נותן לתלמידים שלנו כלים ומיומנויות להתמודד עם העולם הטכנולוגי של המחר.

יש לנו מערכת חינוך נפלאה, מנהלות מצוינות ותלמידים שאנחנו גאים בהם ואני חושב שצריך לחזק את הנושא הזה של החדשנות הטכנולוגית בפריפריה, להמשיך ולהנגיש אותה ולתת לה את העדיפויות ואת כל המשאבים הנדרשים. יישר כח גדול אני רוצה לומר לגברת מגי אסייג המנכ"לית, הרוח החיה מאחורי כל המפעל האדיר והגדול הזה וכמובן להנהלה של המיזם ובהצלחה לכולם. תודה רבה שהזמנתם אותנו.
היו"ר אורי מקלב
תודה רפי. היום אפשר להגיד שלכל ילד בבית שאן, לכל משפחה יש מחשב בבית.
רפאל בן שטרית
אפשר לומר שבכל בית יש לפחות מחשב אחד. אנחנו גם שותפים לפרויקטים נוספים בתחום של תקשוב כמו מחשב לכל ילד ואחרים, אבל יש בכל בית לפחות מחשב אחד אם לא יותר.
היו"ר אורי מקלב
כיתות מחשב בבתי ספר פועלות במלוא התפוקה שלהן.
רפאל בן שטרית
גם בסיוע הנדיב של - - -
מגי אסייג
חלק מהמיזם זה גם תרומת אמצעי קצה. גם מחשבים גם הדרכה וגם הסביבה הדיגיטלית.
היו"ר אורי מקלב
יפה מאוד.
מגי אסייג
אנחנו נשמח לשמוע מורה, את המורה אושרת ויצמן מבית הספר גלבוע מבית שאן.
אושרת ויצמן
אני קצת אספר על החשיבה שמאחורי האפליקציה, תוכלו בזמן שאני מספרת להיכנס למכונת הזמן ולהתרשם. מתוך תכנית הלימודים של כיתות ד', כי את התהליך התחלנו ממש בראשית כיתה ד', יש נושא "הישוב שלי" שחשבנו יחד עם המדריכים של סיסמה איך אנחנו הופכים את זה למשהו אחר, לא למידה, לא רק חקר, לא רק עבודות שהם מגישים בסופו של דבר. אז החלטנו שאנחנו רוצים שהתלמידים עצמם יתרמו משהו לקהילה, שייקחו משהו מתוך המחויבות והאחריות האישית שלהם לקהילה עצמה. כך נוצרה האפליקציה שהיא מכונת זמן, כך זה נקרא, היא מחזירה לאחור את תלמידי העיר להיסטוריה המרשימה של בית שאן. המטרה של זה הייתה שתלמידים לא רק מבית שאן, תלמידים מרחבי הארץ יגיעו לישוב וישתמשו - - -
מגי אסייג
זה לא רעש, אתם שומעים את הילדים החמודים שלנו שמנסים להדגים לכם את האפליקציה. אתם יכולים להנמיך ולעבור בין מי שלא מכיר.
אושרת ויצמן
בנוסף לזה לא רק תושבי בית שאן ילדי בית הספר מבית שאן זכו להכיר את האפליקציה אלא גם ילדים מבתי ספר אחרים באזור, שהם בעצם נחשפו, הכירו, העמיקו את הידע שלהם. התלמידים שלי פה יחד איתי מסתובבים ומראים את האפליקציה, אלה תלמידים שמכיתה א' מקבלים תמיכה ועזרה ממדריכי סיסמה לכל תלמיד. בכיתה ד' הם קיבלו את אמצעי הקצה שזה המחשב ההיברידי שאיתו הם לומדים ביום יום בבית הספר.

אני מחנכת שמלווה אותם ארבע שנים בלמידה ניידת, עם אמצעי קצה, בלמידה היום יומית שלנו, יכולה לומר שגם התלמידים וגם אני כמורה מתוקשבת וכתלמידים מתוקשבים רכשנו לא מעט מיומנויות בעזרת המדריכים של סיסמה ועל כך אנחנו מוקירים לכם את כל התודה.
מגי אסייג
תודה רבה. רוני התלמידה נמצאת איתנו? את רוצה להגיד לנו מה זה עשה לך כתלמידה?
רוני ביטון
זה הרחיב את הידע.
היו"ר אורי מקלב
רוני באיזו כיתה את?
רוני ביטון
כיתה ו'. בשנה שעברה סיימנו לפתח את אפליקציית מכונת הזמן. את האפליקציה פיתחנו באמצעות כלים טכנולוגיים שאותם רכשנו במהלך שש השנים בהן אנחנו נמצאים ולומדים בבית הספר. בכיתה ג' קיבלנו מסיסמה לכל תלמיד מחשבים היברידיים, שבעצם איתם פיתחנו את האפליקציה. מטרת האפליקציה היא ללמוד על ההיסטוריה של בית שאן בצורה חווייתית ושונה ולא כמו לימודים רגילים ביום יום.
מגי אסייג
תודה רוני.
היו"ר אורי מקלב
אני גם מקבל בברכה את חבר הכנסת יונס ואיל שמכבד אותנו בהשתתפותו. גם את ראש עירית קרית גת אבירם דהרי. בהמשך יצטרף אלינו חבר הכנסת מרגי.
מגי אסייג
הילדים מסתובבים בין המשתתפים ומראים את האפליקציה, המצגת מלווה עם קצת תמונות שתרגישו אבל ההבדל בין מחשב היברידי, זה הרעיון שאנחנו בעצם מחנכים, זה לא רק ללמידת טאבלט אלא שכל עולם הידע של התלמידים יהיה בעצם במחשב, כאשר הוא הולך ללמידת חקר הוא מפרק את המכשיר ויוצא איתו לשטח לחקור, לחזור, כאשר כל עולם התוכן שלו נשאר פה והסביבה שלו בין אם חברתית, פדגוגית, נשארת במקום אחד.
היו"ר אורי מקלב
אני לא יודע אם מספיק הדגשתם את זה אבל איך שאני מתרשם, החלק הזה של הלימודים עם היישום, הלימוד עם היישום ביחד הוא החלק המרכזי בעניין הזה, כמו בהרבה דברים. כמו בשפה וכמו בעוד דברים. החלק הלימודי הוא חלק מאוד חשוב. החלק היישומי הוא בעצם מעצים ומשריש ומפנים את הלימודים האלה והאפשרות הזאת על משהו מעשי ליישם את הלימודים, זה מה שמקנה ארגז הכלים את ההפנמה ואת הידע הרב ואת האפשרות להתקדם. זה שלב אחר שלב שמתקדמים בנושא הטכנולוגי וזה באמת חשוב מאוד, בשביל זה צריך פרויקט, בשביל זה צריך הכוונה ולא רק לימודים. אני חושב שכאן הערך המוסף המיוחד שיש לכם גם כן בעניין הזה. מגי, את מכוונת את הדוברים.
מגי אסייג
אני בחלק הזה באמת אנסה לעזור לך בגלל שאנחנו רוצים לשמור על השילוב של ילדים יחד עם מורים.
היו"ר אורי מקלב
בינתיים אתם עוברים את זה בהצלחה. זה מגוון, מרתק, זה בסדר גמור.
מגי אסייג
כדי לסכם את הנושא שכיוונת אליו בערך המוסף והייחודיות אני באמת אבקש ממנהלת בית הספר תומר בבית שאן לתת את הדגש על ייחודיות ה-PBL של למידה.
מירי עיני
יום נפלא לכולם. אני מנהלת בית הספר תומר בבית שאן. אני אתחיל ואומר, פריפריה אנחנו כבר לא. כי המקום של פריפריה אנחנו נשמעים, השפה הגבוהה, הביטחון העצמי, המקום שאני מאמין בעצמי. אלה הדברים שאנחנו משתדלים להקנות לתלמידינו מכיתה א' אבל במקרה הזה מכיתה ב' ובכלל, בנושא ה-PBL.

מה זה בדיוק ה-PBL? הייחודיות שלנו זה דיאלוג וחינוך אישי. כשאנחנו מתחברים לשעה בתוך מהלך יום הלימודים ונכנסים לכיתה עם מספר מורים שהם מנטורים למעשה ואנחנו מובילים תהליכים של עבודת חקר שבסופו של דבר התלמידים עומדים, מייצגים, מדברים, מדברים שפה דבורה, אנחנו מאוד מדגישים את השפה הדבורה. מן הסתם השפה הדבורה מאוד משמעותית, ילד שעולה לכיתה א' במרכז הארץ הוא עולה עם 3,000 מילים, בפריפריה 1,000 מילים אז אנחנו משתדלים להדביק את הפער הזה, והגולם הזה שאנחנו משתמשים בו, הכלים הטכנולוגיים למעשה הם הכלי שנותן לנו את הלמידה האחרת.

הלמידה האחרת היא הלמידה המשמעותית. אתה אמרת בדבריך שהלמידה המשמעותית היא למעשה הדבר שמטמיע למידה עצמית אצל התלמיד. ומה זה בכלל? אם אני לומד מתוך ניסיון אז אני יודע שזה הופך להיות לחלק שלי. מה עשה פה כל נושא הסיסמה? חברנו לתהליך פורץ דרך. יצאנו לשטח עם מחשבים היברידיים. יצאנו לשטח, הילדים יוצאים וחוקרים. מגי אמרה שכל המידע והידע נמצא זמין כל רגע נתון. הילד במשך שנה שלמה, אנחנו עובדים על אסטרטגיות למידה, מיומנויות למידה שמשליכים את זה לתהליך היום יומי. זה לא הופך להיות למשהו רגעי. זה הופך לכלי עבודה, מיומנויות למידה ואנחנו הולכים לראות בוגר, איך אנחנו רוצים לראות את הבוגר שלנו אדם שיודע להסתדר בסביבה, מתנהל בפסיפס האנושי, יודע לכבד את הזולת וכבוד האדם בראש ובראשונה. איך אנחנו אומרים? כולנו שונים אבל שווים.

המקום הזה שהילדים מקבלים על ידי הדרכה של הסיסמה, המדריכים, וחברנו עם המורים שלנו, זאת אני חושבת מתנה, מגי. צריכים לרדת ולראות את זה במציאות. הלמידה הופכת ללמידה משמעותית כי אנחנו מתחברים גם לחוזקות של הילדים והלמידה הכי אמיתית זה החוזקה. כשאנחנו אומרים חוזקה, אין יותר טוב מזה, כי אתה בא ממקום הכי חזק שלך.

בתוך הישוב שלנו, וראש העיר יושב כאן, אנחנו מאוד משתדלים לתת את כל המענה בחינוך הזה. אנחנו התחברנו השנה לכיתות הגבוהות אצלנו ויוצרים אפליקציה, שורשן. הילדים חוקרים על בית שאן ומדינת ישראל. חילקו לעשורים, אתם תראו את זה במיצג בחוץ, וכל מיצג הם יצאו, חקרו, ראיינו, שאלו, התעניינו והם רוצים כרגע להטמיע את זה כמקום קבוע לעוד שנים רבות, שמי שיבוא לבית שאן אורח ולא משנה מי, משתדלים שזה יהיה גם בשפות זרות, שידע ויכיר את בית שאן, ואני מתחברת לראש העיר שלי מר רפי בן שטרית בנושא בית שאן שהייתה עיר מאוד משמעותית ואנחנו רוצים לשגרר אותה. אנחנו רוצים להיות, איך אומרים, מגי, על המפה. לא עוד פריפריה. הכלי הזה הוא למעשה עוזר. תודה רבה ויישר כח.
היו"ר אורי מקלב
כמו שאמר נפוליאון למי שיש עבר יש לו גם עתיד. כשמתחברים לעבר ויש קשר, זה נותן גם לדעת את השורשים, הוא מתכבד במה שהוא נמצא, באמת יש לזה כמה וכמה יתרונות, הרעיון הוא נפלא.
מירי עיני
זה הכלי הפשוט, הפשטני כל כך.
היו"ר אורי מקלב
באמת רעיון נפלא. לקחת טכנולוגיה למקום ישן, אלה חיבורים רבים שאפשר לעשות וזה באמת יפה. איך שלא הופכים אותו, רואים רק את המעלה שלו, מכל הסיבות שבעולם.
מגי אסייג
תודה. אני ארצה לעבור לנושא נוסף.
היו"ר אורי מקלב
את שמה לב שיש פה ראשי ערים וחברי כנסת.
מגי אסייג
יש פה ראשי ערים וחברי כנסת והם נהנים.
היו"ר אורי מקלב
כאן אני מתערב, יש כאן חבר כנסת שרוצה לברך, כנראה שיש לו עוד מחויבות אז משהו קצר ונמשיך הלאה.
ואיל יונס
אדוני היושב ראש, חבריי, סוף סוף אני רואה ועדה מעניינת וטובה.
קריאה
עוד לא התחלת. אתה בסך הכל חודש.
ואיל יונס
טוב, אבל בחודש הזה הייתי והשתתפתי בהרבה ועדות. אבל באמת חינוך, אמרתי לשר החינוך בנט באיזו שהיא ועדה, בלי חינוך אין כלום. יש אלימות, יש הרבה דברים מעבר לאלימות, בתי הספר חוגגים בגלל האלימות שאנחנו נלחמים בה ובאמת חינוך טוב זה דורות טובים וזה עתיד טוב והעתיד לפנינו, לפניכם הילדים פה.

אני מברך את ראש מועצת ערערה שאני בא משם, יוניס מודר, וגם בתי הספר שמשתתפים - - - וגם כבהא, שניהם הגיעו להישגים מאוד מאוד טובים. זה מראה לכם כמה אנחנו דואגים שבאמת יחנכו את הילדים שלנו כמו שצריך, חינוך זה לא רק מדע. אני גם ביקשתי ואבקש הרבה ממש שיעורי חינוך, לחנך את הילדים, לא רק מתמטיקה ואנגלית ומדע. גם צריכים לחנך את הילדים ולהשיג ככה בחינוך את המטרה שלנו. הרי אם אני רופא או מהנדס או עורך דין וחי בחברה שכולה אלימות ופשע ורצח, לא שווה כל הלימודים האלה. אז חינוך זה דרגה ראשונה.

אני מברך עוד פעם מי שעמד על הדבר הזה והגיע לפה לכנסת. סיסמה לכל ילד, סוף סוף אני יודע מה הילדים שלי יעשו אחר כך ואני אעקוב אחריהם מהבית. זה מצוין, תבורכו ובהצלחה.
היו"ר אורי מקלב
תודה על הדברים ועל הברכות. באמת צריך לציין שאנחנו רואים מכל המגזרים כפי שאמרת בדבריך, נמצאים כאן מהמגזר הכללי, המגזר הממלכתי דתי והמגזר הערבי.
מגי אסייג
מכל המגזרים, יש לנו דרוזים, בעבודה נראה גם צ'רקסים, דרוזים, בדואים, יהודים, ערבים, דתיים חילוניים, לכולם מגיעה הזדמנות שווה והמיזם הזה בראשותו של אודי אנג'ל הוא במגמה לתת לכל ילד במדינת ישראל.
היו"ר אורי מקלב
תראה את ההתנהלות וההתנהגות היפה של הילדים, באמת יושבים פה ומשתפים פעולה, מאוד מאוד מרשים. זה מחזק אותנו מאוד, באמת יש לנו נוער טוב, ילדים טובים, אנחנו רק צריכים להוציא מהם את זה. מה זה חינוך? מאיפה המילה חינוך? זה להוציא את הפנימה שיש החוצה, או לפתוח את מה שיש בפנים. חונכים בית. מה זה לחנוך בית? בפנים הבית יש את הכל, אנחנו רק פותחים אותו. קוראים לחניכיים שזה המקום היחיד שבעצם השיניים נמצאות. הן צריכות לצאת, זה לא שהן לא - - - אנחנו פשוט מוציאים את מה שיש בכל אחד פנימה. לכל אחד יש את זה רק צריך לתת את המפתח הנכון. את האפשרות לתת לכל אחד להתבטא. זה בא לידי ביטוי בהרבה דיונים שיש פה, אנחנו חושבים שהחינוך הטכנולוגי צריך להגיע אפילו מגן הילדים. יש כאלה שלא יודעים שיש להם את זה. אנחנו לא מגרים אותם לראות.

בסופו של דבר, כשהם ילמדו את הפיזיקה והמתמטיקה, מקצועות שמביאים אותם לכל המקצועות שאנחנו מאוד חושבים שהם מקצועות נחוצים שמביאים אותם בסוף למדע וטכנולוגיה. זה צריך לבוא ממשיכה מגיל צעיר. היום גם משרד החינוך בטח גם יגיד את זה. מגיל הגנים אנחנו כבר עושים את זה, משרד המדע והטכנולוגיה שם דגש היום למשל על קייטנות טכנולוגיות, הכל כדי שתהיה המשיכה ולגרות ולהראות שיש לך את הנטייה, את הכישורים ואתה יכול, אתה רק לא נפתח אליהם.

נפתח להם שיש להם את האפשרויות, זה גם יביא אותם מתוך זה והוא אומר "זה מעניין, אז באמת כדאי לי - - - אני רוצה להגיע למיזמים ולעוד דבירם חשובים ובשביל זה אני צריך ללמוד את המקצועות המתאימים וללכת לכיוונים האלה".

אני ארצה שנציג עכשיו עוד פרויקט מיוחד שנעשה שאנחנו מאפשרים את הפלטפורמה. הפרויקט הוא חקר החלל. חקר החלל המיוחד הזה שאני אזמין את ראש עירית שפרעם אמין ענבתאוי להתחיל להסביר איך ילדים משפרעם יחד עם ילדים משדרות חוקרים על החלל בסביבה טכנולוגית ובסוף גם מגיעים למפגשים פיזיים. משהו מדהים שאני אבקש אותם להסביר לכם ולהציג מה הם עשו.
היו"ר אורי מקלב
אתה יודע שאנחנו ועדת המדע והטכנולוגיה והיה לזה שם בעבר ועדת המדע והטכנולוגיה והחלל. גם משרד המדע נקרא משרד המדע הטכנולוגיה והחלל, אבל קיצרו את זה כדי לא להקשות על האנשים, אבל אתה נמצא במקום הנכון.
אמין ענבתאוי
אוקיי. בוקר טוב לכולם, תודה מגי. כבוד היושב ראש, בואי לירושלים ביום הזה כמובן, היו מאחוריו כמה מניעים / מטרות ויעדים. אחד מהם כמובן להגיד תודה ראשית כל ברשותך היו"ר והוועדה, תודה ליו"ר המיזם, ראשית כל אני מתחיל ולא מסיים בזה דווקא, כי בלעדיו לא היינו יושבים פה היום, יו"ר המיזם היקר אודי אנג'ל, למנכ"לית המיזם מגי אסייג ולך כבוד היושב ראש והוועדה על ההזדמנות למפגש שאין חשוב ממנו שמאגד בתוכו ראשי ערים, מנהלים, תלמידים בעיקר.

מה גם שאנחנו מדברים על נושא שהוא נשגב ממש, וזה לא רק חינוך אלא חינוך איך שאני הבנתי ואני אומר כמה מילים בכללי על הפרויקט של סיסמה לכל תלמיד, חינוך, חינוך לערכים, חינוך לשיתוף פעולה בין מגזרי, בין לאומי, אנחנו מדברים על פרויקט משותף ערבים ויהודים, מגי אמרה שפרעם ושדרות, לפני זה היו ישובים אחרים, אחרי זה יהיו עוד ישובים אחרים. אז חינוך, חינוך לערכים, לשיתוף, ליצירתיות, לחדשנות, לפריצת דרך.

הרי כולנו מסכימים ואין חולק על כך שמדע בכלל, לא רק חדשנות טכנולוגית אלא מדע בכלל, ידע ומידע זה מקור ומשאב כוח אדיר. הסיסמה לכל תלמיד מספקת פלטפורמה כדוגמה ומודל לחיקוי איך כוח כזה יכול להיות באמת מנוף לשינוי לטובה, לשינוי חיובי. כי אי אפשר לחלום היום על חינוך לערכים וחינוך ליצירתיות ופריצת דרך ומנהיגות צעירה שתוביל בלי טכנולוגיה כמובן. הפרויקט הזה לא יודע אם התכוונו מראש, מאגם ומאגד את הכל במכלול אחד. לכן אנחנו על זה מודים.

אני באתי להגיד כאן שאני מאוד גאה בישוב שלי שפרעם, שהיה אחד מהישובים הראשונים והמובילים בלקלוט ולהפעיל את הפרויקט הכה חשוב כמו סיסמה לכל תלמיד וכל בתי הספר היסודיים שותפים בו. אני כבר מלכתחילה אמרתי "חבר'ה, יש מקום כמובן להרחיב את היריעה, לשתף גם תלמידים יותר מבוגרים, שכבות יותר מתקדמות ולשתף גם את הקהילה" אפרופו אפליקציות ושיתוף, אנחנו כמובן עשינו צעדים מאוד חשובים ועל זה אני רוצה להגיד תודה כמובן למנהלים הנמצאים ושלא נמצאים כאן, שגם כן מובילים את זה בהצלחה רבה.

אמירה למקבלי ההחלטות, הרי אם נשנה בכל תחום כל שינוי חיובי זה ישרת את כולנו יחד. את היקום כולו. לכן הגדולה בשימת פוקוס ודגש על לעשות את זה במשותף, ואני מדבר פה על ערבים ויהודים כאחד כי אנחנו אזרחים באותה מדינה. כל שינוי בלי יוצא מהכלל במדע בכלל, באיכות סביבה, בביטחון לכולנו, בשיתופי פעולה תרבותיים, הרי בסוף הכלל שחייב להנחות את כולנו, לא יעזור בית דין, אם טוב לך טוב לי. חייב להיות חוצה גבולות של ישוב, לאום, דת גזע מין ועדה.

עוד פעם, סיסמה לכל תלמיד איך שאני עד לזה, מהווה את הפלטפורמה האידיאלית, האופטימלית כמובן לזה. על כן אני אסיים במשפט אחד לתלמידות והתלמידים היקרים מכל שפרעם, מכל בתי הספר ומכל הישובים כמובן, הרי בסוף מדברים שזה אינטרס אחד של כולנו כאזרחי אותה מדינה, מעבר לכך אפילו כבני אדם, לשלב ידיים לאגם משאבים, להפיק מלמידת עמיתים ולהתקדם הלאה. אז תלמידי היקרים משפרעם ובכלל, תודה לכם ובהצלחה. אתם הרי אלה שתקבלו את השרביט מאתנו בעתיד, לכך תתייחסו.
היו"ר אורי מקלב
רק שנקבל פרופורציה, כמה בתי ספר יסודיים יש בשפרעם, או כמה כיתות?
אמין ענבתאוי
בסך הכל 23 בתי ספר יש לנו בישוב.
היו"ר אורי מקלב
של יסודי?
אמין ענבתאוי
לא, בכלל. 12 בתי ספר יסודיים.
מגי אסייג
מתוכם 12 יסודיים, בכולם נמצאת סיסמה לכל ילד.
אמין ענבתאוי
כולם בפרויקט.
היו"ר אורי מקלב
יפה מאוד.
מגי אסייג
נבקש ממנהלת בית הספר - - - להסביר על פרויקט החלל.
זינה עליאן
שלום לכולכם. אני מנהלת בית הספר היסודי אלעין בשפרעם, בית ספר למדע וטכנולוגיה. בבית ספרנו הצבנו כמה מטרות חשובות - - -
היו"ר אורי מקלב
כמה כיתות יש? כיתה אחת מכל שכבה או יש כיתות מקבילות?
זינה עליאן
14 כיתות בבית הספר. הצבנו לעצמנו כמה מטרות מרכזיות וחשובות. התחלנו בשילוב הטכנולוגיה בלמידת החקר ובחיים המשותפים, הדו קיום. אני לא יודעת אם כולכם יודעים ויש לכם מידע על העיר שפרעם, שפרעם היא עיר מאוד מיוחדת במרקם שלה. יש בשפרעם דרוזים, מוסלמים, נוצרים, יש בית כנסת בשפרעם ומכאן ראינו שבאמת החובה שלנו, אני מרשה לעצמי להגיד שנהיה השגרירים של הצפון של החיים המשותפים. התחלנו בחקר עם בית ספר למדע בשדרות, זאת השנה הרביעית שאנחנו בשיתוף פעולה מלא, על מנת באמת להצליח להגיע ללמידה חשובה טובה ואיכותית, אנחנו חייבים תקשורת טובה. אנחנו מדברים על הצפון והדרום. תקשורת טובה מתאפשרת לנו דרך הטכנולוגיה החדשנית שבאמת מספקים לנו ומדריכים ומלווים אותנו באמת בעבודה יסודית ומעמיקה, המטמיעים של סיסמה לכל תלמיד ומיזם הסיסמה.

אנחנו בשפרעם תמיד שמחים באמת ופתוחים תמיד לארח וזו לא הפעם הראשונה שאנחנו מארחים. בשבוע שעבר חגגנו פורים בבית הספר, שזה היה דרך המטמיעים של הסיסמה, האמצעים הטכנולוגיים שהם נותנים לנו ועוזרים לנו לקדם ולהשיג מטרות. בשם ראש העיר כולכם מוזמנים לבקר בעיר שפרעם בשמחה רבה.
היו"ר אורי מקלב
ההורים משתפים פעולה?
זינה עליאן
מאוד.
היו"ר אורי מקלב
מרוצים בגלל שהם גם רואים עין בעין.
זינה עליאן
בטח. כן.
היו"ר אורי מקלב
יש היום בכל כיתה מחשב?
זינה עליאן
בכל כיתה מחשב, מקרן. בכל כיתה, גם לתלמידים בבית.
היו"ר אורי מקלב
הכל זה דרך סיסמה לכל תלמיד?
מגי אסייג
לא. יש פה את נציגת משרד החינוך, יש את תכנית התקשוב הלאומית שבחלק מהתכנית יהיו גם אמצעי קצה שהתכנית נתנה לבית הספר. מדינת ישראל, בבית ספר של 300-400 תלמידים מייצרת כיתת מחשבים במקרה הטוב. אנחנו עוזרים מאוד עם כל מה שצריך להוסיף.
היו"ר אורי מקלב
תיכף נשמע מה היום ההנחיות להורים, איך לשלב את הלמידה יחד עם המחשוב, אבל זה יהיה כשמשרד החינוך יקבל את רשות הדיבור.
מגי אסייג
כן. אני רוצה את המורה משדרות, את ליזט, שתסביר את שיתוף הפעולה.
ליזט זאנה
אני מורה למדעים משדרות. לפני שלוש שנים יצרנו קשר דרך סיסמה עם בית ספר בשפרעם לבצע איזה שהוא תהליך סקר שיתופי.
היו"ר אורי מקלב
בית הספר בשדרות הוא בית ספר למדע וטכנולוגיה או בית ספר יסודי רגיל?
ליזט זאנה
עכשיו אנחנו לקראת מדע וטכנולוגיה יצירתית. כרגע הוא היה בית ספר למדעים. התחלנו מפרויקט חקר כמו שכל כיתות ה', ו' עושים, תהליכי חקר בנושא חלל, לקחנו את הנושא של פסולת בחלל, ביחד עם המטמיע בשדרות ושפרעם יצרנו באתר איזה שהוא פורמט של תהליך חקר בעברית ובערבית, זאת אומרת שבהתחלה תלמידים לא ראו אחד את השני פיזית כי זה צפון ודרום, אז הם התכתבו דרך מסמכים שיתופיים. זאת אומרת אם הקרנו סרטון, אז התלמידים התכתבו סינכרונית במסמך שיתופי והם ראו את התשובות האחד של השני.

בשפרעם היו תלמידים שכתבו בערבית ואצלנו כתבו בעברית וכדי להבין אחד את השני היה גוגל טרנסלייט וכך הם יצרו תקשורת אחד עם השני. הצגנו את הפרויקט הזה בכנס חינוך וחלל על שם אילן ואסף רמון ז"ל, גם בשנה השנייה הצגנו את המאדים, ביתה השני של האנושות. כמו שאמרו כאן, שחובה על כל בני האדם לשמור על הכבוד שלנו ועל הרצון לחיות. חשבנו ופיתחנו כל מיני אפשרויות איך לחיות במאדים. בשנה השלישית החלטנו שאנחנו נפגשים פיזית, יצאנו לטיול שנתי של כיתות ה'-ו', וכאן אנחנו רואים בתמונה את הסיור שהם עשו לנו בשפרעם ואני רוצה לציין שהם לקחו אותנו לבית הספר בשפרעם והם מאוד כיבדו את ההחלטה של ההורים ושלנו לא להיכנס לכנסיה, באמת מרצון טוב. כי הסברנו להם את הדעה שלנו למה אסור לנו, כיבדו אותנו, ביקשנו אוכל כשר, הם היו פתוחים להצעות, אירחו אותנו, ביצעו לנו פעילויות מתוקשבות, הילדים מאוד נהנו והשנה המשכנו את זה עם תהליך של ייצור אפליקציה. הם ייצרו אפליקציה איך האסטרונאוט יחיה במאדים, איזו תזונה, איזה כושר גופני עליו לספק, הם עשו את זה גם דרך המסמכים השיתופיים.

אני רוצה לסכם במשפט אחד, השמיים הם הגבול והדרך דרך ארץ.
היו"ר אורי מקלב
אתם מראים שהשמיים לא הגבול, אתם מגיעים עד החלל.
ליזט זאנה
יש הרבה ערכים שנתרמנו מהם כי באמת אנחנו באים ממקום, כשהתחלתי את התהליך ואמרתי להם "שפרעם" אמרו לי "ליזט, לכי לבית ספר דתי, לכי לבית ספר ממלכתי, חסרים בתי ספר שתעשי איתם תהליכי חקר שיתופיים" אמרתי "לא, אני רוצה לשבור את המוסכמות, אני רוצה מגזר אחר, אני רוצה שהם יראו שהם בני אדם כמונו, אנחנו לא שונים מאף אחד. אני מברכת אותה בחגים, פתאום אנחנו מגלים שיתרו, אנחנו גם חוגגים, יש עדה מסוימת שחוגגת את חג יתרו וגם הם חוגגים. אנחנו מאחלים אחד לשני חג שמח ואנחנו מתעדכנים ויצרנו קשר מאוד טוב.
היו"ר אורי מקלב
יפה. זו באמת פעילות, ללמוד ערכים מוספים בנוסף לטכנולוגיה וזה יפה מאוד, השילוב הזה.
מגי אסייג
זו החוזקה האמיתית של המיזם הזה מעבר לטכנולוגיה.
היו"ר אורי מקלב
טוב שאתם נמצאים. לפעמים מערכת גדולה לא יכולה לעשות את זה. אבל כשיש מערכת שעומדת בצד והיא קומפקטית וצריך להניע דבר כזה, הרי צריך מישהו שיניע - - -
מגי אסייג
אנחנו מאוד רוצים להניע, נשמח אם המערכת הגדולה והחוקים יאפשרו לעוד משאבים לעוד ילדים. אנחנו אבל רוצים לשמוע את התלמידה הדר עזריאלי משדרות שתסביר לנו מה האפליקציה עושה.
הדר עזריאל
במהלך פיתוח האפליקציה אנחנו חקרנו בעזרת אתר סיסמה לכל תלמיד, דרך כל מיני אתרים שהמורה והמטמיע הקצו לנו, אנחנו בעצם עיצבנו את כל האפליקציה במצגת והמטמיע ואתר סיסמה לכל תלמיד עזרו לנו לפתח את האפליקציה הזאת. האפליקציה מראה לאסטרונאוטים איזה אוכל הם צריכים לאכול, למה הם צריכים לאכול ספציפית את האוכל הזה וגם נתנו להם כל מיני אופציות של ארוחות ערב, צהריים בוקר וביניים. נתנו שם תפריט מפורט שיש בו כמה אופציות ולא רק אחת. באפליקציה משולב גם איזו פעילות גופנית הם צריכים לעשות וכמה זמן הם צריכים לעשות ולמה.
היו"ר אורי מקלב
תני לנו דוגמה אחת במה הם שונים מאתנו, באוכל למשל או בפעילות גופנית יותר. מה הם צריכים לעשות שכאן בארץ הם לא יכולים לעשות או בדיוק הפוך?
הדר עזריאל
מאוד חשוב להקפיד על פעילות גופנית בחלל מכיוון שזה יכול לגרום לתופעות לוואי בגוף של האסטרונאוטים והתזונה שונה בחלל מכיוון שכאשר אסטרונאוט אוכל את הארוחה שלו, היא צריכה לספק לו את כל הוויטמינים הדרושים לו לכוח ולחלבונים שמסייעים לגוף.
היו"ר אורי מקלב
אתגרתי אותך ועמדת באמת בכבוד. שלא מישהו יחשוב שאולי נתנו לך לדקלם משהו אבל שאלתי שאלה שלא חשבו שתישאל, ועמדת וראינו שאתם מבינים ושוחים ויודעים את החומר. מאוד יפה. מחיאות כפיים.
מגי אסייג
ניתן גם לתלמיד משפרעם כרמי מוראד להגיד משהו על האפליקציה.
מוראד כרמי
שלום. השנה לקחנו חלק בפרויקט חקר חלל שמתקיים השנה הרביעית בית ספרנו מול תלמידי בית ספר אלון למדעים בשדרות.
היו"ר אורי מקלב
חבר הכנסת מרגי, אתה רוצה לשמוע את הילד ואחר כך לדבר?
יעקב מרגי (ש"ס)
אני רוצה רק להיות נוכח.
היו"ר אורי מקלב
זה ילד משפרעם שביחד בשיתוף פעולה עם בתי ספר בשדרות יש להם מיזם משותף בנושא החלל, פעילות בחלל, תזונה בחלל.
יעקב מרגי (ש"ס)
אני אציג את עצמי. חבר הכנסת יעקב מרגי, יו"ר ועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת, הכבוד הוא לי לארח אתכם היום ואני אלווה אתכם במשך כל היום.
היו"ר אורי מקלב
הוא הציג את עצמו, אני לא אוותר לו במקרה הזה. הוא הציג את עצמו מאוד בצניעות. אז באמת חבר הכנסת יעקב מרגי יו"ר ועדת החינוך פועל רבות למען החינוך בישראל על כל שלוחותיו, בין בחינוך המיוחד, בחינוך הרגיל, החינוך היסודי והעל יסודי, מעבר לנושא של האקדמיה. מותר לי להגיד לך בהזדמנות, אנחנו גם יושבים אחד ליד השני בכנסת אז אנחנו גם מתוודעים יותר לעבודה המשותפת, חבר הכנסת יעקב מרגי היה בקדנציה הקודמת בכנסת ה-19 שר במדינת ישראל. אני לא הבנתי, אמרתי איך שר במדינת ישראל הולך להיות חבר כנסת, גם כיושב ראש ועדה, זה נראה לי משהו שקשה להתרגל אליו ולעשות את העבודה המשותפת, הסיזיפית שיש בכנסת כיו"ר ועדה שהיא תובענית מאוד, על ציר זמן של פתיחת שנת הלימודים, חופשים, בעיות גדולות במערכת החינוך. הוא השכיל לעשות את שיתוף הפעולה בין המשרד לביננו כגוף מפקח ולהגיע לשיתוף פעולה בלתי רגיל עם מערכת יחסים שרק מקדמת את החינוך בישראל, מעמיקה אותו משביחה אותו ולא עסוקים כל היום בוויכוחים על העבר אלא הפוך, רק רואים את פני העתיד. מאוד טבעי, מי שעוקב אחרי הפעילות שלך, שאתה יוזם יום מיוחד כזה, אתה רואה את הצרכים של מדינת ישראל, אתה רואה את פני העתיד, אתה רואה איפה צריך לשים את הדגשים, אבל אני לא יכול להגיד שמעבודת שר שמוכיח, מה שנקרא סופו גם מוכיח את תחילתו. עבודת שר לא תמיד קרובה אלינו, אבל כשאנחנו רואים את העבודה המתמידה, הצמודה, העיקשת שלך אבל בנועם באופן מיוחד, בכל דבר, ולהגיע להישגים גדולים, אז כאן המקום לברך אותך.
יעקב מרגי (ש"ס)
עד לפני שנה הייתי מסמיק, בשנה האחרונה - - -
היו"ר אורי מקלב
התחשלת בעניין הזה. לא, אתה מסמיק כשזה לא דברי אמת. ואלה דברי אמת, אי אפשר להתכחש לזה.
יעקב מרגי (ש"ס)
הסכמתי, לא בגלל שזה יעקב מרגי, שתבינו שהכנסת היא לא כפי שהיא נתפסת, לא במסך ולא בתקשורת. יש באמת את מה שמציגים, אבל זה חלק קטן ממה שקורה באמת. הדיונים האיכותיים, השינויים המשמעותיים הם באולמות האלה, בוועדות. חברי הכנסת יושבים, חבר הכנסת אורי מקלב מוביל כבר כמה שנים בנוכחות, בהתמדה שלו בכנסת יותר מכל חברי הכנסת האחרים. אנחנו משקיעים כאן לטובת הכלל. לא תמיד רואים, מעדיפים לשדר את אותן התכתשויות מילוליות בין חברי הכנסת. לכן הסכמתי שהוא ירחיב, אבל מעבר לזה עד כאן, עכשיו הבמה שלהם.
מגי אסייג
עצרנו את כרמי מוראד. אנחנו מדברים כרגע על תחום חקר החלל בין שפרעם לשדרות והתלמיד משפרעם יסביר לנו על האפליקציה שהוא עשה.
מוראד כרמי
שלום. אני כרמי מוראד מבית ספר בשפרעם. השנה לקחתי חלק בפרויקט חקר חלל שמתקיים השנה הרביעית בית ספרנו מול תלמידי בית ספר אלון למדעים בשדרות. במסגרת הפרויקט חקרנו ולמדנו את אפשרות החיים על פני המאדים, ביתה השני של האנושות. יצרנו אפליקציה שיכולה לעזור לאסטרונאוטים בחלל ששומרת על הכושר שלהם ועל תזונה נכונה. היינו צריכים לחקור מהי תזונה נכונה בכלל ולהתאים אותה לצרכים המיוחדים בחלל. את האפליקציה אפשר להתקין על השעונים של האסטרונאוטים והוא - - - כשצריך.

נושא החקר היה מאוד מעניין. בנוסף, רכשנו במהלכו מגוון כלים טכנולוגיים חדשניים, למדנו איך ליצור אפליקציות, מצגות אינטראקטיביות חידונים ועוד. תוכלו להתרשם כאן בפוסטר ולהתנסות באפליקציה שפיתחנו.
מגי אסייג
יש אפליקציה ביניכם פה, בגלל שהתחלנו באיחור אנחנו מנסים לקצר לכם. מה שלא תספיקו לראות ועוד תרצו לשמוע יש בחוץ בוועדות, ומורד, היית מקסים. העברית שלך יפה מאוד.
יעקב מרגי (ש"ס)
יש תערוכה יפהפייה בקומות הכנסת.
היו"ר אורי ־מקלב
במקום לבקש מהאסטרונאוטים שיבואו לבקר, בעתיד הלא רחוק אתם תעלו לחלל לראות אם הם מיישמים את האפליקציה שלכם ואם הם משתמשים. זה לא משהו בדיוני.
מגי אסייג
אחרי ששפרעם ושדרות יצרו את התהליך, אז בנצרת עלית הגביהו ואמרו "רגע, אם אתם חוקרים על החלל" יש פה את מנהלת בית הספר נצרת עלית שלקחה את הנושא, אנחנו נחלק לכולם. איך אפשר ללמוד על החלל בצורה עוד יותר מתקדמת.
קריאה
מחיאות כפיים גם למוראד.
מגי אסייג
ברור.
היו"ר אורי מקלב
יפה מאוד. באמת יפה מאוד.
מגי אסייג
אני מזכירה לפורום פה שאלה ילדים בני עשר בכיתות ה'-ו' בבתי ספר יסודיים. זה לא אקדמיה.
היו"ר אורי מקלב
יש לציין את ההתבטאות שלהם ואת ההבנה שלהם ולראות שהם נמצאים בתוך העניין הזה חזק מאוד. בבקשה המנהלת.
מרים כהן
בוקר טוב, תודה על הכבוד וההזדמנות להשתתף בפורום המכובד הזה. אני מנהלת היסודי קהילתי למדעים ומצוינות נטופה נצרת עלית. בית הספר נטופה חרט על דגלו קידום חדשנות טכנולוגית בתחום החינוך. בהמשך לדברים הנפלאים ששמענו קודם - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
ועדת החינוך ביקרה בו בשנה שעברה.
מרים כהן
נכון.
היו"ר אורי מקלב
זה נכון שיש חלק גדול מהתלמידים שלא גרים דווקא בנצרת? כל התלמידים הם מנצרת עלית?
מרים כהן
התלמידים בבית הספר שלי הם מהעיר נצרת עלית.
היו"ר אורי מקלב
כמה כיתות יש?
מרים כהן
שמונה כיתות. אנחנו בית ספר קטן יחסית, אבל אנחנו מדברים על איכות. משתדלים לפחות. אנחנו בחרנו להתמקד בפן נוסף של לימודי אסטרונומיה בבית הספר על ידי פיתוח אפליקציה ייחודית המדמה למעשה מסע תלת ממדי במערכת השמש. התלמידים עבדו כאן עם חברת הייטק, התהליך חשוב מאוד, פתחנו צוהר, אימוץ והטמעה של טכנולוגיה מתקדמת מהווה למעשה את הפעילות הקיימת בבית הספר בפלנטריום שהקימו התלמידים והם בעצמם מפעילים ומלמדים בו תלמידים אחרים מבית הספר ומהעיר נצרת עלית. כמובן שכבר נוצרו כאן איזה שהם קשרים ויוזמנו גם תלמידים מחוץ לעיר בשמחה רבה.

על ידי כך אנחנו למעשה מפתחים אצל התלמידים מעורבות, יצירתיות, חשיבה מקורית לצד מוטיבציה מוגברת, עניין, משמעות בתהליך הלמידה, ושל יצירת רלבנטיות בסנכרון עם ההתקדמות הטכנולוגית המואצת בכל העולם.

כלל התפיסה של למידה אחרת, פריצת גבולות הכיתה, שיתופי פעולה מדהימים עם בתי ספר אחרים, מתאפשר בשל ביסוס סביבות למידה חדשניות, ליווי ותמיכה מקצועי מכל הלב, מסיבי מאוד, של אנשי סיסמה לכל תלמיד, מנכ"לית המיזם היא שותפה אמיתית לדרך, לכבוד הוא לנו.

נמצאים איתנו כאן חלק מחברי צוות פס"ח, הקמנו צוות מיוחד בבית הספר, הוא נקרא צוות פס"ח, פיתוח סביבת חלל. נמצאים כאן עילאי, גיל, סהר ואיתי סבג, תלמיד כיתה ו' שיסביר לכם. בבקשה איתי.
איתי סבג
אנחנו בעצם בית הספר הראשון בארץ שהצליח לפתח בעצמו אפליקציית מציאות מדומה בנושא החלל, שזה מהש אתם רואים פה.
מגי אסייג
אתם יכולים לחלק לחברי הכנסת שהם יראו תוך כדי? בואו תחלקו.
איתי סבג
התחלנו מהרעיון של מירי שבעצם התפתח אחרי זה למשהו מדהים. בהתחלה חקרנו על מערכת השמש והשארנו את הידע שלנו וכתבנו תסריט שנשלח לחברת ההייטק ספרטנס, וסיסמה לכל תלמיד. לאחר מכן בחרנו את הקריינית וניהלנו בינינו משוב לאורך כל הדרך עד להגעת התוצר. אנחנו מאמינים שהתוצר שלנו יכול בעצם לפתח את המוטיבציה ללמידה ולפיתוח אפליקציות נוספות בתחומים אחרים.

במשך תהליך פיתוח התוצר נחשפנו באמצעות סיסמה לכל תלמיד לפרויקט החלל השיתופי בין שפרעם לשדרות ששמעתם לפני רגע, וחשבנו איך אפשר לעזור להם עם הנושא הטכנולוגי. התוצר שלנו יכול בעצם לדמות לאסטרונאוט מסע במערכת השמש כשהוא עוד על פני כדור הארץ וכך הוא יכול לחקור על כל הפלנטות וכל האזור שם.
מגי אסייג
תלמידים תעזרו להם להסביר איך לוחצים פה, כל הכבוד לך.
איתי סבג
אני מזמין את חברי הצוות לעשות לכם את ההדגמה.
מגי אסייג
תדגימו כדי שנראה מה אתם רואים בדיוק, איך אנחנו יכולים לראות שיעור בחלל. ככה לומדים בעצם כאשר יש יזמות, מוטיבציה, חדשנות, מנהלים, תלמידים, ראשי עיר שנותנים לזה את המקום של חדשנות ופריצת דרך וכל הכבוד לכולם.
היו"ר אורי מקלב
מרשים מאוד. מאוד יפה.
יעקב מרגי (ש"ס)
אני לא רציתי לחזור למציאות.
היו"ר אורי מקלב
450 מעלות צלזיוס נשמע לי קצת קשה, אבל החום פה מחשל אותך לאט לאט.
איתי סבג
מי שעם משקפיים גם יכול לשים לב, אתם יכולים להסתכל מאחורה ולראות את הפנים של החללית. זה בעצם 360 מעלות.
היו"ר אורי מקלב
אלה לוחות השעונים.
איתי סבג
כן.
היו"ר אורי מקלב
יפה מאוד.
מגי אסייג
מהחלל הזה המדהים שכמובן הילדים פה, כל מה שאני יכולה זה להצטער על כך שאני מקצרת כי יש נושא נוסף מיוחד רגיש במינו.
היו"ר אורי מקלב
אתה רוצה להגיע לחלל? היית רוצה לנסוע?
איתי סבג
מאוד.
מגי אסייג
הם עוד יכולים.
היו"ר אורי מקלב
לא רחוק היום.
מגי אסייג
נושא נוסף, לא חדש, אבל הוא בליבנו יותר מכל טכנולוגיה, שנקרא הנגשה. אנחנו במיזם הבנו שזה שאנחנו נותנים את ההזדמנות השווה זה לא מספיק ואנחנו רוצים להיות שווה בין שווים כשאנחנו מאפשרים להנגיש, זאת אומרת שהילדים שלנו מייצרים חשיבה איך אפשר להנגיש את הטכנולוגיה גם לכאלה בעלי צרכים מיוחדים. לחלק הזה אבקש מראש העיר קרית גת שהיה שותף פעיל בעיר שלו ליום שיא של הנגשה, ואם הוא ירצה לשתף אותנו מה זה הנגשה, אחרי זה גם הרכזת תסביר והילדים יגידו מה הם עשו. יש לנו פה ילדים שהמציאו אפליקציות לטובת ילדים בעלי מוגבלויות.
היו"ר אורי מקלב
עם מוגבלויות.
מגי אסייג
עם מוגבלויות. תודה על התיקון. ברשותכם נשמע אותם.
אבירם דהרי
קודם כל ברשות שני יושבי ראש הוועדות - - -
היו"ר אורי מקלב
זו הזדמנות לברך אותך על הפעילות, אבירם. קרית גת מתפתחת, עיר שתתפתח בעתיד, עיר עם הרבה עתיד, אנחנו היום שותפים למאבק שלכם בתחנת הכח, אנחנו ראינו את העבודה הטובה, העלינו את זה על סדר היום גם בדיונים, ציינתי אצלנו בישיבה שהייתה פה, ההכנה המקצועית והאמתית שבאמת נתנה תשובה לכל טענה או בקשה שהייתה, הבאתם את הדברים נכוחה וכולנו מזדהים עם המאבקים שלכם ועם הצרכים שלכם.
יעקב מרגי (ש"ס)
אם תרשו לי נימה אישית, הוא למד מתחנת הרכבת. הוא קטר. הוא אפילו שרים לא רואה בדרך. מי שעומד מולו, הוא נוסע כמו קטר ומתקדם.
היו"ר אורי מקלב
הוא הביא את קרית גת להישגים גדולים. זה כבר לא פריפריה.
אבירם דהרי
אז באמת גם חבר הכנסת אורי מקלב יו"ר הועדה למדע וטכנולוגיה, תראו, ועדות הכנסת הן כמו שאמר חבר הכנסת יעקב מרגי, הן הלב הפועם של הכנסת. פה מתקבלות ההחלטות שאחר כך מתורגמות ליישום בשטח. במליאה יש את ההצבעות בסוף ואת התקשורת, אבל כאן זה המקום.

אז באמת, גם המדע והטכנולוגיה שזה על המפה היום, באמת חבר הכנסת מקלב, זה על המפה. אתם שמים את זה על המפה וגם החינוך, התרבות והספורט. ברוך השם, אנחנו חווים, אנחנו אישית לא רוצים בחירות. רוצים להמשיך ככה.
יעקב מרגי (ש"ס)
גם אנחנו לא. גם אורי לא רוצה וגם אני.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו גם לא רוצים שיהיו בחירות בקרית גת. אתה יכול להמשיך ככה. צריך להגיע להבנה ואנחנו נסדר את זה.
אבירם דהרי
יש אוירה טובה ואנחנו רוצים להמשיך כך. ידידיי, עמיתי, ראשי העיר, ראיתי פה את הלוי פה, רפי, יוניס, עושים איש-איש עבודה - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
יש פה את חבר הכנסת יונס.
אבירם דהרי
כן. אני לא מכיר אותו עדיין.
היו"ר אורי מקלב
הוא חדש חדש. יש לו התחלה מצוינת.
אבירם דהרי
אני כמי שבא מהטכנולוגיה במקור, עוד לפני התפקיד הזה כראש עיר, איש של סטרטאפים וכן הלאה, אני תמיד אוהב טכנולוגיה ולכן כשבאו אודי אנג'ל ומגי להכניס את הנושא הזה, סיסמה לכל תלמיד, קפצנו על המציאה ואנחנו שמחים שהזדמן לנו גם, אני לא יודע אם אתם יודעים, אנחנו העיר הכי מפותחת בנושא טיפול באוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, אנחנו כבר שנה שניה - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
הם לא בעלי. עם צרכים מיוחדים.
אבירם דהרי
כולנו יש לנו צרכים מיוחדים. אבל כל אחד בתחומו.
היו"ר אורי מקלב
לכולנו יש מגבלות. ודאי. אנחנו לא כל יכולים.
אבירם דהרי
יש לנו פעילות ענפה בתחום זה ואנחנו כבר שנה שניה מקבלים את אות העיר הנגישה. לא רק העיר הנגישה, הארגון הנגיש. גם מתחרים בו ערים וגופים וכן הלאה, וזו כבר השנה השנייה. אנחנו כבר שבע שנים, בכל פעילות שלנו יש גברת שמתרגמת לשפת סימנים וכן הלאה, לא צריך בשביל זה חוקים.

המיזם המדהים הזה שפועל כבר שנים אצלנו בהצלחה רבה ורק הולך ומתרחב ואנחנו מאחלים לכל מדינת ישראל שיזכו לזה, זכינו לארח את תחרות הממציאים הצעירים. לראות ילדים בכיתה ד' שנותנים להם, כמו שאמרת, הלכה למעשה. דרך אגב, אנחנו חייבים לפתוח בדבר תורה, קצר. כתוב "לכו בנים שמעו לי יראת השם אלמדכם" דוד המלך אמר. לכו בנים שמעו לי, אם אתה רוצה להגיד למישהו משהו, אתה אומר לו "בוא שניה, בוא לשמוע" אבל דוד המלך אומר "לכו בנים שמעו לי". מה זאת אומרת לכו בנים?
היו"ר אורי מקלב
סתירה לכאורה.
אבירם דהרי
אומרים המפרשים, אתה רוצה לדעת אם הבנים למדו, שמעו? לכו הבנים, צאו, צאו לחיים ונראה מה אתם יודעים לעשות.
היו"ר אורי מקלב
תיישמו את מה שלמדתם.
אבירם דהרי
ישמו, בואו נראה אתכם מיישמים. לכו הבנים שמעו לי. אז אנחנו זכינו לראות יישומים, זה פשוט מדהים. את זוכרת מגי, עברנו שם ולא רצינו לעזוב. בבתי ספר בכל הדרום ילדים בכיתה ד' מציגים פתרונות לאוכלוסיות עם המגבלות בכל התחומים. פשוט מדהים. יושב לידי יונתן מדימונה, שזכו במקום ראשון. נתנו פרגון לדימונה, אבל בכלל כל מי שעבר וראה את ההמצאות האלה, זה הזכיר לי את ימי באוניברסיטה שעשיתי תואר שני באינטליגנציה מלאכותית, היה לי פרופסור בשם סם ברגמן שהיה יועץ ל-CIA, הוא אמר שכל שנה הם עושים קייטנות לילדים ולוקחים מההמצאות של הילדים, כי הם עדיין לא מקובעים, לא מרובעים, אין להם את המגבלה של "אי אפשר" וזה היה פשוט חוויה מדהימה לכל מי שהשתתף. יישר כח לכל העוסקים במלאכה.
יעקב מרגי (ש"ס)
משפט ברשותך אדוני היושב ראש. צמצום פערים הוא הדגל שאנחנו נושאים בכל התחומים. צמצום פערים דיגיטאליים היום זה דבר הכרחי, מדברים על צמצום פערים והמיזמים האלה שנעשים בפריפריה זה דבר גדול ואני חושב שיש להודות ליו"ר ועדת המדע שיזם - - -
היו"ר אורי מקלב
היום הוא היום שלך. אנחנו רק שותפים.
יעקב מרגי (ש"ס)
אני מודה לכם, אני פורש לעיסוקיי. ניפגש עוד כמה דקות בוועדה אצלי.
אבירם דהרי
רק עוד נתון אחד שתדעי, קרית גת בעקבות הסיסמה לכל תלמיד שזה ביסודי, אנחנו בתיכונים הפעלנו תכנית "סודקות את תקרת הזכוכית", בנות, יש לנו למעלה מ-400 תלמידות לחמש יחידות במתמטיקה.
היו"ר אורי מקלב
מאוד יפה. זה באמת היעד שלנו וזה באמת מפעים ומרשים לשמוע את זה. מחר נקיים כאן בכנסת טקס הענקת פרסים לזוכים בתחרות מדענים צעירים על יסודי ותיכון, פיתוחים והמצאות שבעצם הופכות ליישומיות, שחברות הייטק בינלאומיות לוקחות ומפתחות הלאה, חברת אינטל מארחת אותם, גם מחזקת אותם ולוקחת אותם לחוץ לארץ לתחרויות, מאוד יוקרתיות, הכל כדי לתת את האתגרים, לתת להם תמריצים שייקחו אותם למעלה בעניין הזה, לגלות את הכישרונות ולתת להם את החיזוקים בעניין. כל הכבוד, זה צריך להתחיל ביסודי.
מגי אסייג
בגיל הרך. יונתן בן דוד הוא מדימונה והוא והחברים שלו בנו אפליקציה שנותנת פתרון, הוא יסביר לנו מה הם עשו.
יונתן בן דוד
שלום שמי יונתן בן דוד, באתי מבית הספר נווה עמרם מדימונה. לפני שאני מתחיל, בית הספר שלי הוא בית ספר מקדם חשיבה יזמית ועקב כך השכבה שלי שהיא שכבה ד' השתתפה בפרויקט "מנגישים לך עתיד" ששייך לפורטל סיסמה לכל תלמיד.

בפרויקט הזה היית צריך להמציא אפליקציה שיכולה לעזור לילדים בעלי צרכים מיוחדים בעזרת טכנולוגיה מתקדמת. בעצם אתם מוזמנים להיכנס לפעילות הרביעית מנגישים עתיד ובה תוכלו לראות את כל התהליך שעברנו. מהו בעצם מקום מונגש, מהו מקום לא מונגש, איך אפשר לעזור לנכים ולילדים בעלי צרכים מיוחדים.

ערכנו סקרים בקרב הקהילה וראינו שרוב העונים אמרו "כן, אני מוכן לעזור לילדי וראייטי ולעזור להם" ועקב כך גם המצאנו את האפליקציה "המזמינון". המזמינון היא בעצם אפליקציה שהמטרה שלה היא לגשר בין מתנדבים לבין ילדי וראייטי. האפליקציה מציגה מערכת שעות שכל ילד וראייטי מבקש עזרה, אני יכול להיפגש איתו. בוא נגיד אם דני מבקש עזרה בשעה 17:30 ואני בתור מתנדב פנוי בשעות האלה, אני יכול לבוא אליו, לשחק איתו במשחקי קופסה, לעשות איתו שיעורי בית, לטייל איתו ולעשות איתו עוד המון פעילויות.

בנימה אישית, לי זה מאוד חשוב לשמח ילדי וראייטי ואני מבין כמה האפליקציה הזאת היא דרך טובה ואף מעולה לגשר בין אנו המתנדבים לבין ילדי וראייטי. ביום שיא שלנו, בפרויקט מנגישים לך עתיד, אפילו זכינו במקום הראשון מבין 45 בתי ספר בדרום ו-300 תלמידים.
היו"ר אורי מקלב
יפה מאוד. באמת כל הכבוד.
אבירם דהרי
זה לא חבר כנסת, זה כבר יושב ראש.
היו"ר אורי מקלב
באמת יפה. אנחנו נמסור להורים שהוא עשה את זה בצורה מיוחדת.
מגי אסייג
מנהלת בית הספר שלו פה, המורה שלו. באמת. דימונה, אנחנו מודים - - -
היו"ר אורי מקלב
דימונה - - - מיוחדים.
מגי אסייג
הפרויקט נעשה גם בצפון ויש לנו את אלחי ממגדל העמק שהוא בנה אפליקציה נוספת שהיא גם לטובת הנושא ואנחנו נזמין את אלחי לדבר על האפליקציה בבקשה.
אלחי תמיר
שלום תודה רבה על האירוח כאן בכנסת ועל ההזדמנות שניתנה לי להראות את ההמצאה שלי. ברשותכם אני אתחיל. אני אלחי תמיר, תלמיד כיתה ה' מבית הספר נופים במגדל העמק. אני רוצה לשתף אתכם בפרויקט בו השתתפתי שנקרא "מנגישים לך עתיד". במהלך הפרויקט חקרנו על אנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים.

אני ילד חולה דושן, שזה בעצם ניוון שרירים שרופאיי עוזרים לי וחוקרים את מחלתי ומנסים לעזור לי, לכן בחרתי לחקור את מחלת הסוכרת ולנסות לעזור לילדים סוכרתיים כי זו המחלה שצריך לעצור. אני וחבריי חשבנו איך נוכל לעזור להם וכך נולד הרעיון של המצאה חדשנית, את התוצר שלנו הצגנו ביום שיא ארצי של אזור הצפון, בו זכינו במקום השני. מטרת האפליקציה לעזור לחולי סכרת להתמודד עם המוצרים המותאמים להם. החולה יזין את ערכי הסוכר שלו ויסרוק ברקוד של המוצר אותו הוא רוצה לצרוך. האפליקציה תנתח נתונים ותגיד לו כמה הוא יכול לאכול מהמוצר, ואם לא היא תיתן לו תחליפים מופחתי סוכר.

בנוסף הפרויקט הזה העצים אותי וממש נהניתי ממנו והכנו להמצאה שלנו חוברת עסקית, אפשר להעביר אותה וכל אחד יכול לראות ולהתנסות איך זה עבד.
היו"ר אורי מקלב
הפכת את הדיון מדיון מקצועי ומרשים לדיון מרגש מאוד. אתה רואה איזה הישגים יש לך, עם מגבלה, עם מחלה. אנחנו מאחלים לך רפואה שלמה במהרה. בלי שום דבר תגיע להישגים גדולים מאוד ואנחנו מאחלים לך שיהיו לך את היכולות האלה ואת האפשרויות. ריגשת אותנו. בהצלחה. באמת פשוט ביטוי נהדר. חיברת אותנו לעניין.
מגי אסייג
התחלנו בימים עמוסים של - - - אבל זה נותן את הנחמה שדור העתיד פה איתנו, יש על מי לסמוך, אנחנו בידיים טובות, הילדים האלה מקסימים.
היו"ר אורי מקלב
זה מחייב אותנו כבר היום.
מגי אסייג
נכון. לסיום נושא ההנגשה אני אבקש מהדובר האחרון, מנהל בית הספר אלדהראת, רוזקי אבו הלאל בבקשה.
רוזקי אבו הלאל
צהריים טובים. אדוני היושב ראש, אורחים נכבדים. קודם כל אני רוצה להודות למנהל המיזם מר אודי אנג'ל והמנכ"לית מגי אסייג, שאת האמת, בבית הספר שלנו היו חמישה מחשבים על המדף עם אבק עליהם. המילה "מחשב" היה מכניס אותם לדיכאון טוטאלי ופחד וחרדה. לא אגדיר את זה פחד, אלא חרדה, כי לא ידענו מה זה מחשב וקניתי הרבה השתלמויות, גם בעזרת משרד החינוך, השתלמויות למורים, וזה גם לא עזר. כי צריך כל הזמן לעבוד עם המחשב על מנת לתרגל ולהיכנס למוח שלו, או שהוא ייכנס למוח שלך.

ביום בהיר כזה באו הגברת מגי ואודי לכפר ערערה, הם היו אורחים במועצה המקומית והזמינו אותנו שם לאירוע שיסביר לנו את המיזם שלהם "סיסמה לכל תלמיד" לא ידענו מה זה המיזם ולא שמענו עליו גם. את האמת אני מהר קפצתי על המציאה הזאת, אמרתי שאני חושב שזו הזדמנות אחרונה בשבילנו להיכנס לעולם ההייטק והטכנולוגיה ואנחנו יודעים שהעולם דוהר בטכנולוגיה ובמדעים, במיוחד במדינת ישראל. ידעתי שזה רק עניין של זמן וכמה שנים שגם ההוראה תיכנס לטכנולוגיה. לפני עשר שנים זה לא היה. לפני שש שנים נכנסה אלינו הגברת אסייג ונתנה לנו מחשבים ומה שהיה חשוב יותר, המטמיעים. יש לנו מטמיע ולפעמים שניים שהם צמודים לבית הספר וזה מאות ואלפי שעות ומאות אלפי שקלים השקיעו בבית הספר שלנו ואני מודה לכם. כל הזמן אנחנו לומדים ומלמדים את התלמידים שלנו ויש לנו קבוצת נאמני מחשב, שהסיפור שלנו, היינו בטיול, יש לנו תלמיד לבקן שבכה בטיול לגן החיות ברמת גן שהוא לא ראה טוב. הוא נגע ללב התלמידים נאמני המחשב, הם עשו ישיבה בבית הספר ואמרו "אנחנו רוצים לעזור לתלמיד הזה" ולא ידענו איך לעזור לו כי הוא לא רואה טוב בכלל. למזלנו בערך לפני שנה היה פרויקט של הנגשת העתיד לתלמידים ולבעלי צרכים מיוחדים בנהריה ואנחנו השתתפנו בו והתחלנו לפתח מוצר, משקפיים שנשלטים על ידי שעון שהשעון מכוון את המשקפיים והמשקפיים נותן בכל מזג אויר ובכל מרחק יכול לכוון אותו כל תלמיד שזקוק לראייה ולפעמים במזג אויר כשיש ערפל או משהו גם רואים בזה.

הכנסנו אפליקציה וכרטיס זיכרון וכל מיני דברים, אנחנו באמצע הפיתוח ואנחנו רוצים לתרום את זה לכל תלמיד ואנחנו רוצים להחזיר, לא רק לקבל. אנחנו למדנו גם לקבל וגם להחזיר ולתרום למדינה ולאודי, בכסף של אודי, שהשתמשנו בו, אנחנו רוצים להחזיר לחברה את המיזם הזה, אנחנו רוצים לעזור לכל תלמיד שזקוק, בלי כסף, בלי שום דבר, אם אנחנו נצליח לעשות את הפרויקט הזה ולמכור אותו ונתרום את כל הכסף לקהילה ולמדינה ולחברה היהודית והערבית.

אני לא רוצה לחזור על הדברים שאמר עמיתי משפרעם על דו הקיום, אנחנו ממש גם יש לנו עם קציר שהם שכנים שלנו, שיתוף פעולה. היום אנחנו מאמינים בטכנולוגיה ומאמינים שאנחנו יכולים להתקדם בטכנולוגיה, להכניס אותה להוראה. למדו גם בשיטות חקר לראייה, המטמיעים ונאמני המחשב ישבו ביחד ונכנסו למחקרים מדעיים והיום אנחנו בשלבי סיום למיזם שלנו ולפרויקט. הצגנו את הפרויקט שלנו וקיבלנו גם מקום ראשון בנהריה על הפרויקט הזה. אני רוצה להודות לסיסמה לכל תלמיד מכל הלב. אנחנו לא נחזיר לכם 2% ממה שנתתם לנו, תגידי לי "תיסע לכל העולם", אני אעשה בשבילכם, אני מגויס יום ולילה לפרויקט סיסמה לכל תלמיד, אתם הנשמה שלנו. אני באמת לא יכול לבטא את התודה.
היו"ר אורי מקלב
מרגישים את ההתרגשות, זה משהו מתוך הלב. תודה רבה גדולה.
מגי אסייג
תודה. יוסי אתה רוצה לומר משהו?
יוסף רוזן
אני סגן יו"ר המיזם, יו"ר המיזם הוא אודי אנג'ל שנבצר ממנו להיות כאן היום. משפט אחד, היות ואנחנו באיחור של זמן ואני אדבר מאוחר יותר. אני רוצה להודות ליושב הראש ולחברי הוועדה על האירוח, על הזמן ועל תשומת הלב. רק במשפט אחד אומר, כל מה שראיתם מתבצע ב-200 בתי ספר ומשתתפים בו 100,000 תלמידים. כדי לכסות את כל בתי הספר בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, אנחנו צריכים להגיע ל-1,000 בתי ספר וכל מה שחסר זה מעט תקציב. אם הכנסת הזו, הוועדות של הכנסת והכנסת עצמה יאפשרו להקצות את התקציב, לא מדובר במיליארדים, מדובר בסכומים לא גדולים, לדעתי תהיה המהפכה הגדולה ביותר במדינת ישראל וזה תלוי בכם, חברי הכנסת.

אני רוצה לנצל את ההזדמנות להגיד תודה למנהלת אגף החינוך שלנו זהבה שכל פרויקט כזה - - -
היו"ר אורי מקלב
זה ראש עיר שיודע להודות לעובדים שלו ומכבד את העובדים שלו. אני מסיים את הדיון. קודם כל לכם תודה רבה, אני מודה לחברי הוועדה, לחבר הכנסת ואיל שנמצא איתנו ולחבר הכנסת מרגי שיזם את היום הזה, ולכם, באמת המיזם, הפרויקט סיסמה לכל תלמיד, עם כל הנלווים וכל המטמיעים, מנהלי בתי הספר, תלמידים, משרד החינוך, כל מי ששותף בעניין, באמת התרשמנו באופן בלתי רגיל, זו עליית מדרגה בחינוך הטכנולוגי, אין ספק. זה לא רק הפרויקטים והאפליקציות, זה עצם ההכנסה, אמצעי החינוך להגיע לפרויקט כזה. אבל כל החשיפה שלכם וההטמעה שלכם ובעצם להביא את זה למקום מתקדם יותר, יש לכם הרבה זכויות והחלק אולי שאנחנו פחות מרוצים, זה באמת שזה לא מקיף את כולם. אנחנו רואים שזה מחייב, כשרואים את ההצלחה והיכולות רואים כמה שזה באמת מועיל, כמה שזה משפיע, כמה שזה מקדם, אנחנו רואים שכולם צריכים לקבל את זה. נעשה הכל, אנחנו נעשה דיון, גם לא הספקנו לשמוע את משרד החינוך. נעשה את הכל ביום הזה בשיתוף הפעולה של חברי כנסת שעומדים, במיוחד בהובלה של חבר הכנסת מרגי, אנחנו נהיה שותפים שהפרויקט הזה יהיה באמת לכל תלמיד. סיסמה לכל תלמיד לא יהיה מיזם, יהיה תכנית של כולם. שיהיה לכם יום טוב והמשך דיונים פורים ומהנים.
מגי אסייג
תודה רבה. מי שלא מגיע לוועדת החינוך מוזמן להסתובב בתערוכה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:40.

קוד המקור של הנתונים