ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 19/03/2018

פתרון דיור לעולים קשישים ממלון דיפלומט בירושלים לקראת מכירתו

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-04-11OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 297

מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום שני, ג' בניסן התשע"ח (19 במרץ 2018), שעה 13:00
סדר היום
פתרון דיור לעולים קשישים ממלון דיפלומט בירושלים לקראת מכירתו
נכחו
חברי הוועדה: אברהם נגוסה – היו"ר

קסניה סבטלובה
מוזמנים
מנכ"ל משרד העלייה והקליטה - אלכס קושניר

יועצת למנכ"ל, משרד העלייה והקליטה - אלונה שמיר

רפרנט ביטוח לאומי באג"ת, משרד האוצר - אייל מדן

רח"ט צפ"א, משרד החוץ - יהושע זרקא

מנהל רשות הקליטה, עיריית ירושלים - פיני גלינקביץ

מחזיקת תיק עלייה וגמלאים, עיריית ירושלים - Marina Kontsevaya

יו"ר מטה למען עובדי קבלן - אלכסנדר טנצר

נציג/ת הדיירים במלון דיפלומט - יעקב כריס

נציג/ת הדיירים במלון דיפלומט - אריאל גולדברג

נציג/ת הדיירים במלון דיפלומט - פולינה קמפינסקי

נציג/ת הדיירים במלון דיפלומט - מיכאל פלדמן

נציג/ת הדיירים במלון דיפלומט - יוסף דמסקר

נציג/ת הדיירים במלון דיפלומט - גנריך לוין

נציג/ת הדיירים במלון דיפלומט - ולנטינה ליבנסקי

נציג/ת הדיירים במלון דיפלומט - נינה פילצקי

נציג/ת הדיירים במלון דיפלומט - ורה מלקוניאן

יושבת-ראש התאחדות הווטרנים - מאיה דובוב
מנהלת הוועדה
דנה גורדון שושני
רישום פרלמנטרי
הילה לוי

פתרון דיור לעולים קשישים ממלון דיפלומט בירושלים לקראת מכירתו
היו"ר אברהם נגוסה
שלום לכולם, ברוכים הבאים לוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות. שלום גם לצופים בבית. אנחנו היום מקיימים דיון במציאת פתרון לעולים החדשים שמתגוררים במלון דיפלומט. בחודש דצמבר קיימנו דיון בנושא הזה, מתוך דאגה מה יהיה עם העולים שמתגוררים במלון דיפלומט לקראת מכירתו.

בדיון נכח מנכ"ל משרד הקליטה, שנמצא איתנו, והוא התקיים ביוזמת חברת הכנסת קסניה סבטלובה, שגם נמצאת איתנו. נמצאים פה גם נציגי הדיירים במלון דיפלומט ונציגי משרדי הממשלה.

באותו דיון בדצמבר קיבלנו הבטחה ממנכ"ל משרד הקליטה לעדכן אותנו על התהליך. אני צריך להזכיר, כמובן, שנציגי עיריית ירושלים גם נמצאים פה והיו גם באותו דיון. נציגי משרד הקליטה הבטיחו להיות בקשר עם כל המשרדים הרלוונטיים, כולל עיריית ירושלים, ולדווח לנו מה הפתרון שמשרד הקליטה מציע יחד עם המשרדים האחרים לדיירים במלון דיפלומט.

כמו שהבטחנו באותו דיון, אנחנו עושים דיון מעקב והמשך. היום אנחנו נמצאים פה לשמוע ממנכ"ל משרד הקליטה, מעיריית ירושלים וגם מנציגי משרד החוץ והאוצר אחת ולתמיד מה יהיה הגורל של הדיירים במלון דיפלומט. אנחנו לא צריכים להשאיר אותם כל הזמן במתח ובדאגה איפה הם יהיו.

אני פונה קודם כל לחברת הכנסת קסניה סבטלובה, יוזמת הדיון, ולאחר מכן נשמע ממנכ"ל משרד העלייה והקליטה, מר קושניר. בבקשה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
תודה לך, כבוד היושב-ראש, אני מברכת את כל מי שהגיע, גם הדיירים של מלון דיפלומט וכמובן את נציגי משרדי הממשלה ואת אלכס.

היינו צריכים להיפגש לפני שבועיים ומסיבות טכניות זה לא הסתייע. בלי שום קשר לזה שהכנסת יצאה לפגרה, אנחנו הרי ממשיכים בעבודה שלנו למען הציבור. הציבור רוצה לשמוע מאיתנו תשובות בנוגע לעתידו הקרוב ביותר. מה יותר חשוב לבן אדם מאשר קורת גג? מה יותר חשוב מבית? מה יותר חשוב מיציבות, במיוחד אם אנחנו מדברים על אנשים שנמצאים בגיל השלישי ואין להם איזשהו אופק של מציאת פתרונות דיור בקלות.

אני אזכיר את השתלשלות העניינים בנוגע למה שקורה במלון דיפלומט. למי שלא יודע, זה היה הבית הראשון שלי במדינת ישראל. אני גרתי בדיפלומט יחד עם אימא שלי ועם סבתא שלי כשרק עלינו, בשנת 1991. עוד ב-2014 השטח של אותו מקום, שבו מתגוררים כ-500 קשישים, נמכר לשגרירות ארצות הברית, בעצם לממשלת ארצות הברית. באותו מועד קיבלו הדיירים הודעה על כך שחוזה השכירות של המקום מסתיים בקיץ 2020. מאז עברו כמה שנים ועכשיו אנחנו נמצאים כבר בשנת 2018 כך שבעצם נשארו לנו שנתיים עד לאותו מועד שבו המקום יפונה, ככל הנראה.

אנחנו שומעים בעת האחרונה על כך שיכול להיות ששגרירות ארצות הברית תעבור לשם. כבר יש קונסוליה שנמצאת ממש בסמוך למלון דיפלומט ולא מן הנמנע שאותו שטח שהיה מלון דיפלומט והיום יש בו את המלון הזה, יהפוך לשטח בלתי נפרד משגרירות ארצות הברית.

בדיון הקודם שקיימנו בוועדת העלייה והקליטה, באו אליי אנשים וביקשו שאני אברר בנוגע לדבר הזה – מה קורה איתם, מה העתיד שלהם ומה צפוי להם בעוד שנתיים. ביקשתי קודם כל בהליכים הפרלמנטריים הזמינים לי, בשאילתות לשרת העלייה והקליטה, סופה לנדבר, וניסיתי לקבל תשובות ממנה. לאחר מכן כינסנו את הדיון בוועדת העלייה והקליטה וניסינו לקבל תשובות ממשרד העלייה. הבהירו לנו שבהחלט עובדים על פתרונות, שהיה כמובן טוב לשמוע את זה, וככה נאמר גם לדיירים. אלא מה? לא פירטו מהם הפתרונות.

אנחנו, כאנשים שהם הגיוניים, מסתכלים על פתרונות דיור בירושלים. היו נציגים של עיריית ירושלים בדיון הקודם ואני שמחה על כך שהם נמצאים כאן גם עכשיו. נאמר לנו בפירוש שבעיריית ירושלים רואים קושי מסוים במציאת פתרונות דיור לקבוצה גדולה של אנשים, כ-450 איש, כדי לא להוריד מהרמה שלהם ולא לפגוע בהם ולהעניק להם את אותה יציבות שמדינת ישראל מחויבת להעניק להם על פי כל דין.

ממה שהובהר לנו, בדיון הנוכחי אנחנו מתכנסים פה עכשיו כדי לשמוע ממשרד העלייה והקליטה באלו פתרונות מדובר. אני רוצה להדגיש שבכל העת הזאת, הדיירים לא שומעים מספיק תשובות. הסיפור הזה נמצא בכותרות כבר לא מעט זמן והסיבה מדוע הם פנו אליי היא מכיוון שהם לא שומעים מספיק תשובות. הם חשים חוסר ביטחון והם חיים איתו ומתמודדים איתו בגיל מאוד מאוד מתקדם. כן, אפשר להפיג את החששות שלהם, אפשר לגרום להם להיות בטוחים ביום המחר ואני מאוד מקווה שאנחנו אכן נשמע עכשיו תשובות מפורטות בנוגע למה שיקרה לאותם דיירים ומה מצפה להם.

במקביל אני רוצה לספר על כך שיחד עם יושב-ראש האופוזיציה, יצחק בוז'י הרצוג, אנחנו מקדמים הצעת חוק שמסדירה את עניין הפינוי של בתי דיור מוגן והוסטלים. אם יש מקרה ומפנים אותם בגלל שהבית רעוע או מכיוון שחוזה השכירות מסתיים או מסיבות אחרות, החל מיום ההודעה ובמהלך שנתיים הממשלה תהיה מחויבת להעניק פתרונות דיור באותה עיר בה נמצא ההוסטל כדי לא להוריד ברמת החיים שלהם, לא לפגוע ביציבות שלהם ולענות על הצרכים שלהם בקורת גג ובבית חם.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה, חברת הכנסת קסניה סבטלובה. נשמע עכשיו את מנכ"ל משרד הקליטה ולאחר מכן נשמע את נציגי הדיירים. בבקשה, מנכ"ל משרד העלייה והקליטה, מר קושניר.
אלכס קושניר
קודם כל, כבוד היושב-ראש, אני מבקש לנצל את ההזדמנות הזאת ולברך את נתן שרנסקי על קבלת פרס ישראל בנושא עלייה וקליטה. אני חושב שזה לא רק פרס למר שרנסקי עצמו, זה פרס לכולנו, לכל מי שעוסק בתחום של עלייה וקליטה. זה לא מובן מאליו שבכלל יש פרס ישראל בנושא הזה. ממני ומכל עובדי המשרד ברכות ואני יכול להגיד שאנחנו כמשרד גאים מאוד בשיתוף הפעולה שלנו עם הסוכנות היהודית.

לעניין עצמו, אני יכול לעדכן אתכם שאנחנו מקיימים דיונים גם עם עיריית ירושלים וגם עם משרד ראש הממשלה וגם עם משרד החוץ, כולל מנכ"ל משרד החוץ. אני אישית דיברתי איתו, שוחחתי איתו בטלפון על הנושא הזה כמה פעמים. במהלך הימים הקרובים אני אישית נפגש עם נציגות של שגרירות ארצות הברית בישראל על מנת למצוא פתרונות.

יש כמה סוגים של מתווים שעליהם אנחנו עובדים. אני לא יכול להתחייב מה מהם יעבוד, אבל אני יכול להגיד לכם מה הכיוונים ובסוף אני אגיד לכם מה התוצאה הרצויה.
הכיוונים הם אלה
יש אופציה שנבדקת עכשיו, של הקמת בניין חדש בתחומי העיר ירושלים, שיספק מגורים לאותם אנשים שמתגוררים כרגע במלון דיפלומט. אופציה נוספת שנבדקת היא אופציה על בסיס פתרונות קיימים ואופציה שלישית שנבדקת – אני אומר את זה מבלי שקיבלתי לזה איזשהו אישור מהצד האמריקני – היא הארכת החוזה. אלה שלוש האופציות שנבדקות.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
האם אתה יכול לחזור על האופציה השנייה?
אלכס קושניר
האופציה הראשונה היא הקמת בניין. אופציה שנייה היא פתרונות קיימים בתוך תחומי ירושלים. כמובן, אנחנו מבינים שכנראה לא לכולם יהיה מקום בפתרונות קיימים ובגלל זה אנחנו בודקים מה גודל הבניין שייבנה. מנסים לראות ולהתאים את עצמנו לצרכים של הדיירים, שמתגוררים במלון דיפלומט. האופציה השלישית, כפי שאמרתי, היא אופציה שנבדקת כרגע ואני מדגיש שוב שלא קיבלנו לזה שום אישור.
היו"ר אברהם נגוסה
הפתרון הראשון והשני לא ברורים.
אלכס קושניר
מה לא ברור? או שמקימים בניין חדש - - -
היו"ר אברהם נגוסה
מה זה פתרונות קיימים?
אלכס קושניר
יש היום בתחומי עיריית ירושלים מקבצי דיור, הוסטלים ודירות עמידר ועמיגור. אנחנו בודקים עם כל השותפים את הצפי להתפנות הדירות האלה, התפנות הפתרונות האלה. אחרי זה נוכל לראות כמה פתרונות חדשים אנחנו צריכים להקים כדי לספק את הפתרונות.

כפי שאמרתי בדיון הקודם ואני אומר את זה גם היום, אף דייר שמתגורר היום במלון דיפלומט לא ימצא את עצמו מחוץ לתחומי העיר ירושלים. זו התחייבות של השרה, זו גם התחייבות של הממשלה וזו גם התחייבות של המשרד. אני מתנצל מראש וכפי שאמרתי בדיון הקודם, אני לא יכול להיכנס לפרטי המשא ומתן כי ככל שאנחנו נכנסים לפרטי המשא ומתן, הדבר יכול להזיק ולפגוע במשא ומתן. כפי שאמרתי, ויושבים פה נציגי הדיירים, אני יכול להרגיע אתכם ולהתחייב לכם כאן שלא יהיה שום מצב שבו אחד מכם אפילו ימצא את עצמו מחוץ לירושלים ומחוץ לפתרון דיור ציבורי שמשרד העלייה והקליטה נותן. אם אתם לא מבינים, אני יכול להגיד את זה גם ברוסית.
היו"ר אברהם נגוסה
כן, כדאי.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
יש לי כמה שאלות לאלכס. נכון שהבטחתם ב-2014 והבטחתם שוב ב-2017 לדיירים שאף אחד לא ימצא את עצמו מחוץ לירושלים והדברים היו ברורים וידועים ב-2014. מדוע עכשיו, ברגע האחרון – אנחנו כן מדברים על הרגע האחרון. בסך הכול נשארו לנו שנתיים עד אותו מועד בו הם צריכים להיות בחוץ. זה בהנחה שלא יוארך החוזה, ואני לא יודעת מה הסיכויים של ההארכה. אני כרגע מתייחסת לתאריך של סיום החוזה ומבחינתי זה הדד-ליין. זה גם הדד-ליין לאותם אנשים.

מדוע לא נעשו ניסיונות – אם אתם מדברים על בנייה של בניין, בנייה של בניין, לדעתי, ואני לא מומחית לבניין, לא נעשית תוך שנה וגם לא תוך שנה וחצי. במיוחד אם מדובר במשהו שמותאם לצרכים של אנשים מבוגרים וכולי. אם אנחנו מדברים על מציאת פתרונות בתוך העיר ירושלים, יכול להיות שנשמע עכשיו משהו חדש חוץ ממה שכבר שמענו. תעדכנו אותנו האם יש פתרונות ל-500 אנשים? ל-300 אנשים? ל-400 אנשים? לכמה אנשים יש פתרונות כרגע? ואם אין, מה האפשרות ליצור את הפתרונות האלה במהלך השנתיים האלה? ומהו הדד-ליין לאחר שאתם אומרים שהארכה של השכירות לא תתאפשר ואנחנו הולכים על פתרונות פרקטיים בתחום כזה או אחר?

הכול טוב ויפה ובהחלט אנחנו סומכים גם על השרה לנדבר וגם עליך שאתם עושים את עבודתכם נאמנה, אלא מה? הזמן פועל לרעתנו. זה בצורה חד-משמעית. נשארו לנו שנתיים בלבד. שנתיים עוברות בצ'יק-צ'ק, כמו שעברו ארבע השנים שלפניהן. מ-2014 ועד 2018 עברו ארבע שנים, שלי שגובשו פתרונות פרקטיים.
אלכס קושניר
קודם כל, להגיד שלא נעשו ניסיונות לייצר יחידות דיור ציבורי בירושלים זה לא נכון. הניסיונות האלה נעשו לא פעם ולא פעמיים. בכל שנה משרד העלייה והקליטה מפרסם מכרז לבנייה על קרקע חומה לדיור ציבורי לקשישים, ולצערי הרב יש מצוקה של קרקע חומה בתוך ירושלים.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
מה הדד-ליין, אלכס? שנה וחצי? שנה? כמה זמן אתה נותן לזה?
אלכס קושניר
זה בדיוק מה שאמרתי. אני תרגמתי את עצמי.
היו"ר אברהם נגוסה
בשביל הפרוטוקול, אולי תגיד את זה בעברית.
אלכס קושניר
אמרתי בעברית. אני מסודר.
היו"ר אברהם נגוסה
שלא נפספס בפרוטוקול. מה השאלה שלך?
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
איזה דד-ליין אנחנו מציבים כי אנחנו עוד פעם תחת מגבלות של זמן.
אלכס קושניר
אני מציע לא לקבוע דד-ליין כי משא ומתן זה תהליך קשה וגם הרבה פעמים בלתי צפוי. אני מציע שנתכנס בכל תקופת זמן ואני אשמח לעדכן אתכם איך אנחנו מתקדמים ומה אנחנו עושים.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אני לא חושבת שזה פתרון מעשי.
היו"ר אברהם נגוסה
נציג האוצר כבר הלך? כשהוא ייכנס נשאל אותו שאלה. הנה, הוא נכנס. אמרת שאתה עוזב בשעה אחת וחצי. אני רוצה לתת לנציג האוצר את רשות הדיבור, אייל מדן. שמעת את הפתרונות שמנכ"ל משרד העלייה והקליטה, אלכס קושניר, נתן לנו. האם הפתרונות האלה מוכרים באוצר והאם האוצר ערוך מבחינת התקציב?
אייל מדן
עד כה, הנושא נמצא ככל הידוע לי בבחינה ובמשא ומתן. על כן, לא הגיעה דרישה למשרד האוצר לאיזשהן תוספות, דרישות לתוספות תקציביות. ככל שדבר כזה יעלה, אנחנו נדון ונבחן אותו. מכיוון שהנושא עדיין נדון ולא הוחלט, זה לא הגיע לשולחננו עד כה. כשזה יגיע נבחן אותו כמו כל דרישה תקציבית שהמשרדים מעלים.
היו"ר אברהם נגוסה
העברנו את התקציב ל-2019. בהנחה שלא יאריכו את החוזה לעוד כמה שנים, וצריך לפנות את המקום בעוד שנתיים, אנחנו עדיין בתקציב הנוכחי, אם צריך לבנות או להעביר אותם למבנים קיימים. האם משרד הקליטה התייחס לנושא הזה בהגשת התקציב ל-2019?
אייל מדן
אולי משרד הקליטה יכול יותר לפרט בשאלה הזאת. אני לא מכיר דרישה תקציבית בנושא הזה בתקציב של 2019. כמו שאמרתי, זה משהו שעדיין לא נסגר ולכן זה הגיוני שהם גם לא יגישו שום דרישה בנושא הזה כי עדיין לא יודעים לאן זה הולך. ככל ומשהו יוחלט והנסיבות יהיו שונות, נצטרך לשבת ולדון בזה. אין לי תשובה טובה יותר.
היו"ר אברהם נגוסה
נניח שבעוד כמה חודשים הם מסיימים את המשא ומתן והם פונים, אתם לא תהיו המכשול.
אייל מדן
אני אומר שאנחנו נדון ונבחן את זה כמו כל דרישה תקציבית.
אלכס קושניר
למשרד העלייה והקליטה יש הרשאה להתחייב לבנייה של דיור ציבורי והכסף הזה אמור להספיק לפתרון הדיור בירושלים.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אנחנו פונים עכשיו לעיריית ירושלים. נשמע את חברת המועצה בעיריית ירושלים.
מרינה קונצביה
אני מחזיקת תיק הקליטה והעלייה. אני אתרגם כל מה שאני אגיד וקודם אני אדבר בעברית. אנחנו עושים עבודה משותפת ואני מאוד שמחה. הייתה פגישה של ראש אגף הרווחה שלנו אצל שרת הקליטה עם המנכ"ל אלכס.
אלכס קושניר
הייתה פגישה עם המנכ"ל שלכם.
מרינה קונצביה
כן, עם המנכ"ל של עיריית ירושלים. אני מאוד שמחה על שיתוף הפעולה ואני גם מעודכנת. אני הייתי בשיחה עם ראש העיר ואני רוצה לעדכן אתכם דווקא על הפתרון השלישי. ראש העיר אמר לי שיש הרגשה מאוד טובה – זאת עדיין הרגשה, אני לא מדברת על פתרון מוחלט – שהאמריקנים אף פעם לא יעשו לנו נגד האנשים הוותיקים שחיים במלון דיפלומט, עד שלא נמצא פתרון אמיתי, ריאלי ומציאותי. זה אחד הדברים שאני חושבת שהכי מרגיע את כל הציבור הזה.

דבר שני, יש עוד חיפוש של קרקע חומה בכמה מקומות בעיר – פסגת זאב וארנונה. בודקים את זה ומנכ"ל עיריית ירושלים בודק בדיוק עכשיו את העניין הזה. אני בטוחה שאנחנו נמצא פתרון ואני חושבת שבאמת הפתרון השלישי יכול להיות מאוד ריאלי. אפשר לבקש אחר כך הארכת חוזה עד שנמצא פתרון, אם האמריקנים מאוד ירצו באמת לקבל את מלון דיפלומט בחזרה. יכול להיות שהם בכלל יעשו משהו חדש ויש להם את האפשרויות, אחרי שהם קיבלו את הערבות של מר אידלסון – כולנו קראנו את זה בעיתונות – שהוא נותן את התרומות לשגרירות האמריקנית בירושלים.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
זה נושא שאנחנו לא מתערבים בו ולא נכנסים אליו, מה הוא יעשה ומה לא. אני פשוט שואלת מהו הדד-ליין שאנחנו מציבים לפנינו בצורה קונקרטית. אפשר לחכות גם עד יום לפני סיום החוזה ואז להגיד: בסדר, זה לא קרה.
מרינה קונצביה
עד שלא נמצא פתרון, אפשר להאריך את החוזה. זה מה שאני קיבלתי כתשובה מראש העיר.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אפשר להאריך את החוזה עד שהם מוכנים.
מרינה קונצביה
עד שלא נמצא פתרון, האמריקנים יהיו מוכנים וילכו לקראתנו, כמו שאומרים.
אלכס קושניר
זאת הייתה רוח הדברים בפגישה לפני ארבעה חודשים בין ראש עיריית ירושלים לשרת העלייה והקליטה, סופה לנדבר. שוב, אני מסייג כי אני חושב שאנחנו צריכים לקבל לזה את הגושפנקה של ממשלת ארצות הברית.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
משם לא שמענו עדיין ציוץ אחד בנוגע לזה.
מרינה קונצביה
יושב פה מנהל רשות העלייה והקליטה. אנחנו מנסים לקדם את העניין ויש לנו צוות מקצועי שעוסק בזה באופן מאוד מאוד רציני. אם יש משהו, אפשר לעדכן את זה. מר פיני גלינקביץ ידבר אחריי ויעדכן.
היו"ר אברהם נגוסה
אולי פיני יתייחס לאחר שיעלו שאלות מצד הנציגים.
מרינה קונצביה
אני אתרגם לרוסית את מה שאמרתי.
היו"ר אברהם נגוסה
כן, בבקשה.
מרינה קונצביה
יש לי פרוטוקול מהשיחה שנערכה על מלון דיפלומט, וזה בעצם מה שאמר ראש העיר. אני יכולה לתת את זה. על סמך מה שהוא אמר יש הבטחה שלא יהיה משהו יותר מדי דרמטי.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
ברקת הזכיר בשיחות שלו שיש התייחסות לזה שלא יגדעו את החוזה הזה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אולי בנקודה הזאת נשמע את משרד החוץ שיעדכן אותנו. כן, בבקשה, נציג משרד החוץ, מר יהושע זרקא.
יהושע זרקא
אני לא רוצה לצנן את הרוחות אבל אני מאוד אופתע אם האמריקנים יוכלו לחיות עם הארכת החוזה. הדברים שנאמרו לפני ארבעה חודשים היו לפני שהחליטה ממשלת ארצות הברית להכיר בירושלים ולהעביר את השגרירות שלה לירושלים, לאזור מלון דיפלומט.
היו"ר אברהם נגוסה
הם הכריזו שהם יעבירו במאי.
יהושע זרקא
כן, כן, נכון.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
השיחה הזאת התקיימה לפני שהם הכריזו.
אלכס קושניר
זה לא מדויק. השיחה התקיימה אחר כך.
היו"ר אברהם נגוסה
אם אמרת ארבעה חודשים, זה לא יכול להיות.
אלכס קושניר
אני לא יודע בדיוק זמנים, אני יודע שהשיחה התקיימה אחר כך. כפי שאני אמרתי, האופציה השלישית היא לא אופציה שכבר אושרה על ידי האמריקנים. זה משהו שנמצא בבדיקה ואני מבקש לא לטחון את זה יותר מדי כי זה רק יכול לגרום נזק במקום תועלת. זה הכול.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. כן, בבקשה.
יהושע זרקא
אני לא מכיר את האופציה הזאת, של הארכת החוזה, אבל בסופו של דבר זה בין משרד הקליטה לבין האמריקנים והם צריכים להגיע להסכמה ביניהם. אני אופתע. זה מה שיש לי לומר.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
זה החשש שלנו, בדיוק זה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. נשמע עכשיו את אלכס, בבקשה. תציג את עצמך.
אלכסנדר טנצר
אני בן אדם שמגיע כדי לעשות צרות. אני מכיר מצוין את מלון דיפלומט. את ההפגנה הראשונה למען מלון דיפלומט אני ארגנתי באוגוסט 1992. כשאנחנו מדברים על מלון דיפלומט, זה בעצם שכירות שנמשכת שלושים שנה. העלות במשך שלושים שנה היא כמעט מיליארד שקלים לכל התקופה. יחידות הדיור הן 18 מטר כאשר הגודל המינימלי מבחינת משרד הקליטה צריך להיות לפחות 25 מטר.

בשנת 2009, בעקבות תלונה שאני הגשתי, היה דוח מבקר המדינה. בדוח כתב המבקר: מלון דיפלומט הכי יקר בין כל מקבצי הדיור. משרד הקליטה, שידע מראש שצריכים באיזשהו שלב לפנות וכל הזמן האריך את החוזה ברגע האחרון, צריך להיות ערוך לפנות את מלון דיפלומט כמה שיותר מוקדם ולמצוא פתרון אחר. זה מדוח מבקר המדינה מ-2009. זה 11 לפני הפינוי שאנחנו מדברים עליו. מדברים על כך שיכלו לחסוך המון כסף.

משרד הקליטה כל הזמן דחה את הפתרון שעלה המון המון כסף לקופת המדינה. עכשיו אנחנו נמצאים שנתיים לפני פינוי ויש שלושה פתרונות: הפתרון הראשון שהציע משרד הקליטה הוא בנייה. צריכים קודם כל לקבל אישורים ועוד אלף ואחד דברים. זה לוקח כמה שנים.
היו"ר אברהם נגוסה
עוד לא מצאו את האדמה. את הקרקע החומה עוד לא מצאו בירושלים.
אלכסנדר טנצר
זה לא רלוונטי. הכי מעניין זה הפתרון השני. למה התעקשתי על האופציה השנייה? על מה בעצם מדברים? שיכניסו את הדיירים, 500 איש, למקבצי דיור או כל מיני דברים שקיימים היום. זאת אומרת שלא יכניסו אנשים אחרים, אבל מה שיכול להיות עוד יותר חמור הוא שיכניסו אותם לשוק החופשי. מה זאת אומרת שוק חופשי? זה אומר שאם האנשים האלה יוצאים לשוק החופשי בסבסוד ממשלה, שוק הנדל"ן בירושלים יקפוץ למעלה. זה ידפוק את הזוגות הצעירים ואלף ואחד דברים. אנחנו נמצאים עכשיו בבעיה מאוד מאוד רצינית.
היו"ר אברהם נגוסה
הוא מדבר על דיור פרזות או עמידר. לזה הוא מתכוון.
אלכסנדר טנצר
זה בדיוק מה שאני אומר.
אלכס קושניר
אדוני היושב-ראש, אני מבקש להתייחס לפתרונות ריאליים ולא לתיאוריות על שוק חופשי.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
רגע, הוא לא סיים. סליחה, הוא לא סיים.
אלכס קושניר
נזרקים פה מספרים לאוויר.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אלה דברים אמיתיים מדוח מבקר המדינה. אלה דברים מדוח מבקר המדינה.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, רגע, יש פה סילוף עובדות.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אלה דברים מתוך דוח מבקר המדינה, שציטטנו גם בדיון הקודם.
היו"ר אברהם נגוסה
בואו ניתן לו לסיים ונתמקד במלון דיפלומט.
אלכסנדר טנצר
אני מדבר על עוד שתי סכנות נוספות, שאני קורא להן פוליטיות. מה זה סכנות פוליטיות? מי שמכיר את מערכת הבחירות יודע שהדבר הכי החשוב הוא "אחרי המבול". באוקטובר 2018 יש בחירות בעיריית ירושלים. מי שיטפל בפתרון לדיירי מלון דיפלומט הוא ראש העיר הבא.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, לא, לא. לנו יש כתובת אחת – משרד הקליטה.
אלכסנדר טנצר
עכשיו אני מדבר על משרד הקליטה. אנחנו מדברים על בחירות לכנסת, אצלך. אנחנו מדברים על בחירות לכנסת ב-2018 או ב-2019, לפני פינוי מלון דיפלומט. שוב, מי שיהיה אחראי על כל הפינוי, על כל האכלוס, על כל הבעיות הוא שר הקליטה, ראש הממשלה ושר האוצר בממשלה הבאה. ואז אנחנו אומרים שאנחנו נמצאים, לצערי, בברוך מאוד רציני. בגלל זה אני אומר שהפתרונות צריכים להיות לגבי מלון דיפלומט מיידיים, שגם יחסכו לקופת המדינה הרבה כסף כי כל עיכוב יעלה בנזק לקשישים. אני יודע שדיברו עם מלון דיפלומט בשעתו על פינוי תוך כמה חודשים בפני כמה קשישים, ותוך שבוע שני קשישים קיבלו התקף לב.
אלכס קושניר
אפשר להתייחס, אדוני היושב-ראש?
היו"ר אברהם נגוסה
כן, אבל אולי ניתן לעוד כמה נציגים לדבר.
אלכס קושניר
לא, אני רוצה להתייחס. נאמרו פה אמירות קשות אז אני מבקש להתייחס אליהן.

ראשית, יש פה סילוף עובדות. הדברים שנאמרו פה הם לא נכונים. חוץ מזה שהיה דוח מבקר המדינה, כל השאר בפנים לא נכון.
אלכסנדר טנצר
תקרא את דוח מבקר המדינה.
היו"ר אברהם נגוסה
תתייחס גם למה שהוא אומר – בנובמבר 2018 יש בחירות מקומיות; בנובמבר 2019 יש בחירות לכנסת.
אלכס קושניר
בסדר, אני אתייחס גם לזה. כפי שאמרתי, מה שנאמר על דוח מבקר המדינה לא נכון. דבר שני, הועלתה פה אופציה שאף גורם מקצוע לא אמר וזאת גם אופציה לא מקובלת, והיא להעביר את האנשים האלה לשוק הפרטי בסובסידיה. זה לא נאמר על ידי אף אחד. כשהוא דיבר על זה שאנשים קיבלו התקפי לב, בדיוק אמירות כאלה, חסרות אחריות, גורמות להתקפי לב אצל האנשים האלה.
אלכסנדר טנצר
זה ככה בדיוק. אני יכול להביא לך את הכתבות.
אלכס קושניר
אני מבקש לא לקטוע אותי.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אם אלה היו סבא וסבתא שלך לא היית מחכה לרגע האחרון כדי לפתור להם את בעיית הדיור. לא היית ככה מתייחס אליהם.
אלכס קושניר
אני מבקש לא לקטוע אותי.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
סליחה, לי יש זכות מלאה לקטוע אותך. בדיוק לי יש.
אלכס קושניר
אז אם באת להשמיע ולא לשמוע, זאת בעיה שלך.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אתה אמרת את מה שיש לך לומר וזה לא מספיק, אלכס. זה לא מספיק, זה לא מספיק. לסבא וסבתא שלך לא היית מתייחס ככה.
היו"ר אברהם נגוסה
אפשר לתרגם את מה שנאמר?
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
הוא אומר שאף אחד לא מגרש אף אחד מהדיור הציבורי. לפרוטוקול חשוב שיירשם שנציג של משרד ממשלתי מדבר נגד שקיפות.
אלכס קושניר
אני דיברתי נגד שקיפות?
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
כן, אם זה יהיה בלי יותר מדי בלגן ובלי יותר מדי עניין סביב זה – סליחה, אבל אם לא היה עניין סביב זה, אתם הייתם מושכים אותם עד הרגע האחרון. אלכס, אתה לא בזכות דיבור עכשיו.
אלכס קושניר
אני בזכות דיבור מתי שאני חושב לנכון.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אתה לא בזכות דיבור עכשיו, אתה לא בזכות דיבור עכשיו. אני לא סיימתי את הדברים שלי. הוא לא בזכות דיבור.
היו"ר אברהם נגוסה
סליחה, סליחה, אלכס קושניר, בבקשה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אתה לא בזכות דיבור, אתה לא בזכות דיבור.
היו"ר אברהם נגוסה
תתרגם לנו את מה שאמרת לפרוטוקול.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
הוא אמר את מה שהוא אמר קודם.
אלכס קושניר
אמרתי דבר מאוד פשוט, שמעולם לא היה מצב שבו היה עולה חדש שמתגורר בדיור ציבורי והוא פונה שלא מרצונו למקום שלא מספק את רצונו. וזאת תשובה לשאלה למי להאמין.
היו"ר אברהם נגוסה
אני יודע עובדה אחת, שדיירי מבשרת ציון פונו ללא רצונם, בכוח, וזאת עובדה.
אלכס קושניר
הייתה החלטת בג"ץ.
היו"ר אברהם נגוסה
גם החלטת בג"ץ זה בניגוד לרצונם.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
תמיד יש פעם ראשונה. אנחנו לא רוצים שתהיה פעם ראשונה.
היו"ר אברהם נגוסה
מבחינה עובדתית אמרתי לך.
אלכס קושניר
אז אני עונה לך מאוד ענייני – מבשרת ציון זה מרכז קליטה למגורים זמניים, עד שנתיים. אנשים גרו שם עשר שנים. אנחנו כמשרד ממשלתי מחויבים - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לא נתתם פתרון מה יהיה.
קאלכס קושניר
קודם כל כן.
היו"ר אברהם נגוסה
תהיו באוויר? ברחוב? גם איתם יהיה אותו דבר אם אתם לא מוצאים - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אני יכולה לדבר על 23,000 איש שעומדים בתור לדיור ציבורי ולא מקבלים עד היום שום דיור ציבורי. יותר מדי כישלונות וזה לא יכול להיות דו-שיח. זה לא יכול להיות דו-שיח עם אדם שבאופן סיסטמתי לא נותן תשובות.
אלכס קושניר
אדוני, אני באתי לדווח ודיווחתי לך על התהליכים.
היו"ר אברהם נגוסה
כן, שמענו.
אלכס קושניר
כרגע אני לא יכול לתת דד-ליין כי אנחנו תוך כדי משא ומתן. כל הניסיונות להסית את הקשישים המסכנים האלה ולהוציא אותם משווי משקל. זה פוגע בבריאותם.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
כבוד היושב-ראש, אנחנו צריכים לדרוש דד-ליין מדויק. אנחנו צריכים לדרוש דד-ליין. לא יכול להיות שנציג של רשות ממשלתית יבוא לפה, יסית.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, רגע, תודה. לא, תענה, עוד לא שמעתם אותם.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
הוא אמר את דברו והוא הולך. זה ביזיון, זה ביזיון. סליחה, זה ביזיון.
היו"ר אברהם נגוסה
קסניה, מה קרה לך?
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אני אומרת לך מה.
היו"ר אברהם נגוסה
תני לי לנהל את העניין.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אבל אתה נותן לו, פשוט, לברבר את עצמו לדעת.
אלכס קושניר
מי שמברבר את עצמו לדעת.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אנחנו באנו לפה לשמוע תשובות, ותשובות אנחנו לא מקבלים עדיין.
היו"ר אברהם נגוסה
עכשיו רשות הדיבור לנציגת הדיירים, בבקשה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
לא, לא, לא. זה לא שאלות כרגע. יש לה שאלות ואני רוצה שקודם יתבטאו.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, זה מה שאני אומר.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
מי הנציג שלכם?
היו"ר אברהם נגוסה
גברת, את יכולה לשבת ולדבר. קסניה סבטלובה, או שאת תנהלי או שאני אנהל. מה קורה פה?
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
בסדר. בינתיים אתה מנהל שחוזרים על אותם דברים ולא מקבלים תשובות.
היו"ר אברהם נגוסה
מי שלא מבין, תתרגמו להם. עכשיו נשמע מנציגי הדיירים. בבקשה, אתם תדברו ואני מבין שהגברת היא נציגת הדיירים. בבקשה, תמשיכי את מה שהתחלת.
נינה פילצקי
(מדברת בשפה הרוסית).
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. קודם כל תתרגם לנו לפרוטוקול וגם אנחנו נבין מה השאלה. שאני אתרגם?
אלכס קושניר
היא שאלה שתי שאלות. שאלה אחת: האם אפשר להסב מבנה של בית מלון לפתרונות? דבר שני, יש בנייה נוספת שמתקיימת כרגע במתחם חן, האם זה רלוונטי אליהם?

אני יכול לענות?
היו"ר אברהם נגוסה
כן, בבקשה.
אלכס קושניר
תודה. (מדבר בשפה הרוסית).
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
הוא אומר: אני אתן לכם מידע כשתהיה לי תמונה מלאה.
היו"ר אברהם נגוסה
מה התשובה שלו?
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
כשתהיה לו תמונה מלאה, הוא ייתן להם מידע.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי, בסדר. אדוני, אתה יכול לשבת, אל תעמוד. תגיד את השם שלך.
יוסף דמסקר
(מדבר בשפה הרוסית).
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אני אתרגם לפרוטוקול בקצרה, כמובן לא מילה במילה. אנחנו מתגוררים במלון דיפלומט. אנחנו לא אנשים צעירים, אבל יחד עם זאת אנחנו מייחלים לחיות עד 120 שנה. אנחנו מאחלים לעצמנו אריכות חיים. אנחנו חיים כקבוצה מלוכדת. יש לנו תחומי עניין משותפים ויש לנו חיים משותפים במהלך הרבה זמן, וחשוב לנו להישאר ביחד. אם אנחנו חייבים לעבור מדיפלומט, אנחנו רוצים להישאר בקבוצות גדולות של אנשים, שיימצא להם פתרון של חיים ביחד, חיים משותפים ולא כל אחד לחוד. ולא שיפרידו בינינו ואז נתמודד עם קשיים גדולים של הסתגלות ובאמת מצב מורכב, במיוחד בגיל כזה. אנחנו רוצים שהפתרון הזה יהיה ידוע מבעוד מועד. קשה לנו עם זה שפרטים לא ידועים ומצב של אי-יציבות. אנחנו רוצים לדעת מה הפתרון.

אנחנו סומכים עליכם, חברי הוועדה, שאתם תמצאו את הפתרון הראוי ותחשבו גם על זה שצריך לבנות בניין – להסב מלון למרכז כזה או לבנות מחדש. הרי יהיה שימוש בבניין הזה ממילא כי כל הזמן מגיעים לכאן עולים. אנחנו נהיה שם, אחרי זה ייכנסו לשם עולים חדשים שמגיעים ובכל מקרה, הבניין הזה לא יעמוד נטוש ולא יהיה בניין ריק. יימצא לו שימוש ואנחנו רוצים שאתם תחשבו על הדברים האלה, על בנייה או על הסבה, וגם על זה שאנחנו הרי ממשיכים לחיות. החיים שלנו נמשכים.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. בבקשה, גברתי, תאמרי את השם.
מאיה דובוב
(מדברת בשפה הרוסית).
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
(מתרגמת) אני חוזרת עכשיו למאות אנשים שמחכים לי, ומה לדעתכם אני צריכה לומר להם? מה אני מעבירה להם?
היו"ר אברהם נגוסה
זו השאלה? אוקיי. יש עוד מישהו שרוצה להוסיף, לפני שהמנכ"ל יענה על הכול יחד? את רוצה להוסיף? אם כך, בבקשה, תענה לכל הנציגים.
אלכס קושניר
(מדבר בשפה הרוסית).
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
הם אמרו לו שהוא חייב לעדכן אותם. הם עודכנו, לא? תשאל אותו אם הם עודכנו. הוא חוזר על הדברים, לא אומר משהו חדש.
היו"ר אברהם נגוסה
אלכס, אחרי הדיון לא עדכנת אותם?
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
האם עדכנתם את הדיירים לפני הדיון בוועדה? האם עדכנתם אותם על פי מה שהוחלט על ידי הוועדה?
אלכס קושניר
עוד לא הוחלט שום דבר.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
הוחלט שאתם חייבים לעדכן אותם במה שמתרחש. אני אפריע לך כי אתה חוזר על אותם דברים ולא נותן שום תשובות. זה מה שאתה עושה. בדיוק, הוא חוזר על אותם הדברים.
היו"ר אברהם נגוסה
רק רגע, אנחנו רוצים גם להבין. תודה. המנכ"ל, אתה יכול לתרגם לעברית את מה שענית להם כדי שיירשם בפרוטוקול? בדצמבר החלטנו והעברנו להם את מסקנות הדיון בוועדה. בסעיף 5 דרשנו במפורש: "הוועדה קוראת למנכ"ל משרד הקליטה לעדכן את דיירי מלון דיפלומט חדשות לבקרים, בדבר המאמץ המתקיים למציאת פתרון כדי להוריד את סף הדאגה שלהם". האם אתם עדכנתם אותם?
אלכס קושניר
אני אתייחס לסעיף המעניין הזה.
היו"ר אברהם נגוסה
הוא לא מעניין. זה סיכום הדיון.
אלכס קושניר
קודם אני אתרגם לעברית את מה שאמרתי.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
זאת החלטת הוועדה.
אלכס קושניר
זה סעיף בסיכום.
היו"ר אברהם נגוסה
ושלחנו לכם את זה.
אלכס קושניר
כן, קיבלנו את זה. קודם כל, לגבי השאלה שנשאלה, אני חוזר למה שאמרתי בתחילת הדיון. אני חושב שיותר קונקרטי מזה לא יכול להיות בשלב הזה לפחות. יש שלוש אופציות שנבדקות: אופציה ראשונה היא הארכת חוזה, שכרגע לא אושרה על ידי האמריקנים. אופציה שנייה היא המצאת פתרון חדש, כלומר מבנה חדש, בין אם זה בבנייה ובין אם זה בהסבה של בניין כזה או אחר. אופציה שלישית, הקמת בניין שיכול להיות קטן יותר לכל מי שלא ייכנס בפתרונות הקיימים שיש היום במלאי בעיריית ירושלים. אנחנו ממשיכים לעבוד עם כל הגורמים הרלוונטיים – משרד החוץ, משרד האוצר, משרד ראש הממשלה, עיריית ירושלים בדרגים הכי גבוהים, כולל ראש ממשלת ישראל. לכן אני מאוד מאמין שהפתרון יימצא בסופו של דבר.

לבוא ולתת לכם דד-ליין אני לא אתן, כי זה לא אחראי. אני לא אוכל לקחת אחריות על דד-ליין מסיבה מאוד פשוטה: משא ומתן יכול לקחת זמן. הדבר היחיד שברור לכולנו הוא שאנחנו צריכים התראה מוקדמת מספיק כדי שאנשים יוכלו להתארגן וזה מה שיהיה.

לגבי סעיף 5 בסיכום הדיון של הוועדה – מה זה "חדשות לבקרים"? אני לא יודע. לכן אני אתייחס ואני אעדכן את הדיירים ברגע שיהיה לי מה לעדכן אותם. לבוא ולהגיד להם משהו שרק ידאיג אותם יותר? לזה אני לא מוכן. לכן אני חושב שכל התערבות היא מיותרת בחיים של הדיירים האלה. היא רק פוגעת בבריאות שלהם.
היו"ר מאברהם נגוסה
מה זה "התערבות"? אנחנו עושים את העבודה שלנו.
אלכס קושניר
תניחו, תניחו.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
הפיקוח על עבודת הממשלה – זאת אחריותם הישירה של חברי הכנסת.
אלכס קושניר
אתם עושים את העבודה שלכם נאמנה, אני מאוד מעריך את זה. אני רק אומר לכם ומבקש מכם לא להעלות את סף הלחץ אצל האנשים. מדובר באנשים קשישים.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אנחנו שליחים של האנשים האלה. הדיון הזה מתקיים לדרישתם ולא לדרישתנו.
אלכס קושניר
אני מאוד שמח שאת שליחה של הדיירים האלה ואת לא לבד. יש עוד שליחים של הדיירים האלה. מה שאני מנסה להגיד שוב זה שככל שהנושא הזה עולה אצלם יותר ויותר, ככה זה פוגע להם בבריאות. לכן אני מבקש, כשיהיה לי משהו קונקרטי, אני אשמח לבוא ולעדכן גם אתכם וגם את הדיירים, אבל אל תהפכו את זה לדיון חסר תכלית וחסר תוחלת, שהתוצאה היחידה שלו היא העלאת סף הלחץ אצל הקשישים ושתיים וחצי כותרות בעיתון. די עם זה, באמת. מספיק. בואו ניתן לרשויות החוק ולרשויות הממשלה לעבוד כדי למצוא פתרון. אנחנו מבינים לא פחות טוב מכם או אפילו יותר טוב מכם את המורכבות של הסוגיות האלה, כי אנחנו מעורבים בפרטים. תנו לנו לפתור את זה ותאמינו לי שאנחנו נפתור. אתם רוצים דיווח? אני אשמח לעדכן אתכם, אבל אני מבקש שהדיונים יהיו ענייניים. אתה יודע מה? אני מציע לך, אדוני היושב-ראש, שפעם בזמן מסוים – אתה תגדיר כמה זמן – אני אעדכן את הוועדה בכתב על ההתקדמות בתהליך.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
דרשנו שיעדכנו את הדיירים בכתב.
אלכס קושניר
את הדיירים אני גם אעדכן. אבל לא חדשות לבקרים, תגדיר לי זמן. תגיד לי תוך כמה זמן אתה רוצה שאני אעדכן את הדיירים ואנחנו נעדכן אותם.
היו"ר אברהם נגוסה
וגם את הוועדה.
אלכס קושניר
חדשות לבקרים, עם כל הכבוד, זה הגדרה לא מדויקת.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אני אתרגם את מה שאמרה נציגת הדיירים: אתה מדבר בצורה מעורפלת ולא קונקרטית. אלכס ענה שאם הוא ייתן להם תאריך, זה לא יהיה דבר שהוא יכול להתחייב עליו. הוא מבטיח שתוך כמה חודשים הוא יעדכן.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אנחנו נשמע עכשיו את נציבג משרד החוץ.
יהושע זרקא
אני רוצה לחדד את הדברים שאמרתי קודם לכן, לגבי הנכונות לכאורה של האמריקנים להאריך את החוזה. אני חייב לומר שהאמריקנים העבירו לנו מסר מאוד ברור, שאומר שהם מצפים שהנכס יפונה עד יוני 2020.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
מתי עדכנו אתכם בפעם האחרונה?
יהושע זרקא
בשבוע שעבר.
היו"ר אברהם נגוסה
אז האופציה השלישית לא באה בחשבון. היא לא רלוונטית. חייבים להגיד את האמת.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
חבל שאין תיאום בין משרדי הממשלה. זה לא מפתיע.
היו"ר אברהם נגוסה
חברים, אני חושב שזה מספיק. דיברנו הרבה ואנחנו לקראת סיכום, אלא אם כן יש שאלה שלא העליתם שאתם רוצים לשאול. אני לא רוצה למנוע מכם, אבל לא לחזור על אותם דברים. אנחנו רוצים התייחסות של פיני, מרשות הקליטה בעיריית ירושלים, אם יש לך מה להוסיף על מה שאמרה חברת מועצת העירייה, מחזיקת תיק הקליטה בעיריית ירושלים. אני רוצה לשמוע אותך ברמה המקצועית.
פיני גלינקביץ
אני אתייחס לכמה דברים שנאמרו כאן, ונאמרו כאן דברים על רציפות שלטונית. אני רוצה דווקא לחזק את העניין של הרציפות השלטונית והמקצועית והתחייבות של המערכת המקצועית שקיימת ויציבה לפני בחירות ואחרי בחירות. זה לא אמור לשנות את המתן של התוצאה, את הליווי ואת הטיפול, ואת ההיערכות של העירייה ושל משרד העלייה והקליטה לנושא הזה.

אני רוצה לחדד את מה שאמר מנכ"ל משרד העלייה והקליטה ולחזק את דבריו, כי בשלושת השבועות האחרונים היו מפגשים בכמה רמות של עבודה עם משרד העלייה והקליטה, שמוביל את המהלך הזה בעבודת מטה מקצועית. התקיימה ישיבה גדולה ברמות הכי גבוהות בעיריית ירושלים, כמו שאלכס אמר, כולל מנכ"ל העירייה, מנהל המינהל, מנהל אגף מבני ציבור, מנהל נושא כל התכנון ואפילו נציגים של מינהל מקרקעי ישראל. הכול על הנושא של חיפוש ואיתור קרקעות והיערכות לשלוש האופציות שעלו כאן. אגף תכנון העיר נערך לנושא של איתור קרקע חומה זו או אחרת למהלך מסוים, ואנחנו גם נערכים למהלכים נוספים לקראת אופציות נוספות, כולל ליווי ותמיכה לדיירים בכל מהלך שיהיה. אני מחזק את הקטע של שיתוף פעולה ורק ככה יגיע פתרון.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. קודם כל, אני רוצה להגיד שההתקדמות בנושא מאז הדיון שקיימנו פה בדצמבר 2017, אני שומע הן ממנכ"ל משרד הקליטה והן מעיריית ירושלים שיש התקדמות בחיפוש פתרון. זה לא היה לפני הדיון ולכן אנחנו מברכים על כך. עם זאת, אני רוצה להבהיר ששלוש האופציות שהוגדרו פה על ידי המנכ"ל, התברר לנו שהפתרון השלישי כבר לא רלוונטי, כי האמריקנים הודיעו שהם לא יתעסקו בעוד חידוש חוזה. הגורם המוסמך בעניין הוא משרד החוץ שלנו. נציג משרד החוץ דיבר חד-משמעית בנושא הזה. לכן אני קורא למשרד הקליטה, לעיריית ירושלים ולכל השותפים – הפתרון השלישי לא רלוונטי. אתם צריכים להתמקד בהקמת מבנה או במבנים קיימים.

כמו שאמרתי, אנחנו מברכים בוועדה על ההתקדמות, אבל אין לנו התקדמות קונקרטית. אין לוח זמנים או התחלה בחיפוש קרקע חומה. גם בנייה היא לא מהיום למחר וזה לוקח זמן עד שיש תכנון, עד אישור התכנון, עד התקציב, עד האדריכל והבנייה. אנחנו יודעים שזה מעבר לשנתיים להקים מבנה, אלא אם כן יש שיטה של בנייה מהירה. הפתרון הראשון גם נראה לי דמיוני, אלא אם כן יש משהו מבחינה טכנולוגית שאתם יכולים לבנות ממש במהירות.

הפתרון שיכול להיות רלוונטי הוא במבנים קיימים. הוועדה רוצה לקבל ממשרד העלייה והקליטה עד חודש מאי מה הפתרון הקונקרטי של המשרד. בבקשה. לכן, ההחלטה שלנו היא שאנחנו נקיים דיון לאחר שנקבל בכתב פתרון קונקרטי ממשרד העלייה והקליטה בחודש מאי. לאחר מכן נקבע דיון, אם צריך או לא צריך. תודה לכל המשתתפים. חברת הכנסת קסניה סבטלובה, בבקשה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
קודם כל, אני בהחלט מודעת לכך שבעקבות הדיון הראשון שיזמנו יש התקדמות מסוימת, אפילו כשמדובר בשיתוף פעולה בין משרד העלייה לבין עיריית ירושלים. התבשרנו בדיון הקודם שלא היה שיתוף פעולה כזה. אנחנו שמחים שיש הידברות וככה זה צריך להיות, כי אנחנו כולנו מעוניינים לפתור את הבעיה, לא להעצים אותה, לא להשאיר אותה לרגע האחרון ולספק פתרונות הולמים לדיירים של מלון דיפלומט.

הזלזול במוסדות הכנסת לא ראוי, כמובן.
אלכס קושניר
הזלזול הוא לא במוסדות הכנסת.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
כן, אלה דברים שקורים פה לעתים קרובות מאוד ואנחנו מנסים למנוע אותם. הנציגים של הממשלה צריכים להיות פה מתחילת הדיון ועד סוף הדיון, מן הסתם, אם הם מעורבים בדברים האלה. לא שמענו עדיין אף פתרון קונקרטי. לא שמענו שום דבר שיכול להיות ישים במהלך זמן של שנתיים מהיום. אנחנו בונים על זה שבקיץ 2020 הבניין הזה יימסר לידי ממשלת ארצות הברית. על זה אנחנו בונים. אין לנו איזשהו יסוד ובטח לא הבטחות של גורמים כאלה ואחרים שאומרים: דיברנו ושמענו. כל עוד זה לא בכתב, כל עוד אין אישור מגורם מוסמך בממשלת ארצות הברית שיגיד לנו: ייתכן שאנחנו נשקול את זה, ייתכן שאנחנו נדחה את זה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני מבקש שתתרגמי להם את הסיכום שלי, שעד חודש מאי אנחנו רוצים לקבל פתרון קונקרטי בכתב ממשרד הקליטה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אנחנו שליחי ציבור, כבוד היושב-ראש ואנוכי. אנחנו חברי כנסת, אנחנו מייצגים את הציבור. לפני שנתיים פנו אליי הדיירים של מלון דיפלומט. לא חלמתי את הדברים האלה, לא פתאום קראתי עליהם בעיתון ואמרתי: וואוו, אפשר לקבל כותרת. לא. פנו אליי כחברת כנסת אנשים שבמהלך ארבע שנים מאותו רגע שנמכר המלון, לא מקבלים אף תשובה. לא הגיעו אליהם שרים, לא הגיעו אליהם מנכ"לים, לא קיבלו תשובות. בעצם לא היה למי להפנות את זה ולכן הם הפנו את זה אליי. לכן הבאתי את זה לשולחן הוועדה. כל הדיבורים על זה שלא צריך שקיפות ותנו לנו לעבוד בשקט – סליחה, לא בבית ספרנו. אנחנו נמצאים בכנסת ישראל. אני אתרגם את עיקרי הדברים לרוסית.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה לחברת הכנסת קסניה סבטלובה שתרגמה את הסיכום, תודה לכל המשתתפים. לאחר שנקבל פתרון קונקרטי בכתב ממשרד הקליטה בחודש מאי, נקבע המשך דיון. תודה לכל המשתתפים, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:30.

קוד המקור של הנתונים