ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/03/2018

צו הגנת הפרטיות (קביעת גופים ציבוריים) (תיקון), התשע״ח-2018

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-12-02OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 575

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שני, י"ח באדר התשע"ח (05 במרץ 2018), שעה 12:15
סדר היום
צו הגנת הפרטיות (קביעת גופים ציבוריים) (תיקון), התשע"ח-2018 - ועידת התביעות החומריות של יהודים נגד גרמניה
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר
מוזמנים
עו"ד, מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - מיכל אברהם

ראש תחום משפט, מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - מיכאל ויגודה

סגן נשיא, ועידת התביעות - שלמה גור

מנהל מחלקת הקצבות ישראל, ועידת התביעות - ירון מרקוס

עו"ד בלשכה משפטית, משרד האוצר - עמיחי פישמן

מוזמן/ת - אריאל אד אדרי

מוזמן/ת - יונה לקס

מוזמן/ת - אלישי בן יצחק

מוזמן/ת - בני פורת

מוזמן/ת - יצחק נטוביץ

שדלן/ית - שגיא צבי אהרן
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
רכזת תחום פרלמנטרי
חופית עלפי
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון

צו הגנת הפרטיות (קביעת גופים ציבוריים) (תיקון), התשע"ח-2018 – ועידת התביעות החומריות של יהודים נגד גרמניה
היו"ר ניסן סלומינסקי
צוהריים טובים, אני פותח את ישיבת ועדת החוקה בנושא צו הגנת הפרטיות (קביעת גופים ציבוריים) (תיקון), התשע"ח-2018 – ועידת התביעות החומריות של יהודים נגד גרמניה. מיכל, בבקשה, המיקרופון לרשותך.
מיכל אברהם
תודה. אנחנו שמחים להביא את הצו המוצע בפני הוועדה. זה תיקון שיתקן את צו הגנת הפרטיות ויאפשר להעביר מידע מהמוסד לביטוח לאומי והרשות לזכויות ניצולי שואה אל ועידת התביעות החומריות של יהודים נגד גרמניה.

כידוע לפי חוק הגנת הפרטיות חל איסור על גוף ציבורי למסור מידע, זולת המקרים שמנויים בחוק. צו הגנת הפרטיות הוא בעצם אחד החריגים לאיסור הזה ומאפשר להעביר מידע לגופים פרטיים מגוף ציבורי לצורך תכלית מקצועית מסוימת.

כמובן לנוכח הפגיעה בזכות החוקתית לפרטיות אנחנו פועלים לתיקון הצו וממליצים לתקן אותו רק במקרים המתאימים, כאשר אנחנו חושבים שיש צורך להעביר מידע מגוף ציבורי לגוף פרטי, לתכלית מוגדרת, ייחודית, וכאשר אותם פרטי מידע הכרחיים ונדרשים, ויש קושי משמעותי לקבל אותם בדרך סבירה אחרת.

לגבי התיקון הספציפי שמובא כאן בפני הוועדה, שכמובן מקובל ומתואם על חבריי כאן מהרשות, מוועידת התביעות ומהביטוח הלאומי, הוא מאפשר להעביר לוועידת התביעות מידע שדרוש לה לצורך בחינת הזכאות של ניצולי השואה לקבלת תוספת של תשע שעות סיעוד שבועיות נוספות.

חשוב להבין בהקשר הזה, שהמימון של תוספת שעות הסיעוד מתחלק בין המדינה, באמצעות הרשות לזכויות ניצולי שואה, לבין כספים שמגיעים מגרמניה באמצעות ועידת התביעות. לכן המידע המבוקש שמפורט בצו נדרש מכיוון שהכספים של ממשלת גרמניה מותנים בתהליך של פיקוח ובקרה מצד ועדת התביעות.

במצב החוקי שקיים היום, במסגרת בחינת הזכאות של ניצול השואה, ניצול השואה נדרש למלא טופס של הקרן לרווחה לנפגעי השואה, שכולל פרטים אישיים. בנוסף, כתב הסכמה שבו הוא מסכים להעביר מידע אודותיו ומסכים לכך שהזכאות שלו תיבחן.

במסגרת עבודה של צוות שרים, בראשות ראש הממשלה, הוחלט שצריך למצוא את הדרך האפקטיבית ביותר לצמצם את הבירוקרטיה כך שמיצוי הזכויות של ניצולי השואה יהיה כמה שיותר באופן אוטומטי, ולכן הרשות לזכויות ניצולי שואה פנו אלינו לתיקון הצו, וכאמור אנחנו ממליצים לתקן אותו.
כמובן לאור חוק-יסוד
כבוד האדם וחירותו והפגיעה בפרטיות, העברת המידע מתבצעת בשים לב למבחני המידתיות והסבירות, בהתאם לשיקול דעת של ועדות להעברות מידע, תוך בחינה של הוועדות האם באמת יש צורך בהעברת פריט המידע הספציפי, ופה מדובר על תוספת שעות סיעוד. אם יש שאלות, אחרי שנקרא את הצו כמובן נוכל להשיב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
האם יש מישהו שמתנגד לזה?
עמיחי פישמן
קודם כול, אנחנו רוצים להודות לוועדה על הדיון, אנחנו יודעים שהוא נקבע באופן מאוד מאוד מהיר. הרשות כבר תקופה ארוכה פועלת לצמצום ואיתור של ביורוקרטיה ככל הניתן, יש לנו מענקים לפליטי שואה, לאלמנות ולנזקקים בצורה ממש אוטומטית. יש פה פרויקט משותף עם ועידת התביעות של מימון שעת הסיעוד, ופה פנינו למשרד המשפטים וגם פה קיבלנו שיתוף פעולה מהיר ומלא, ואנחנו באמת מודים לכולם על ההירתמות ולוועידת התביעות שנאותה לוותר על הטופס, וכך הניצולים יוכלו לקבל באופן אוטומטי את שעות הסיעוד.
שלמה גור
אני נשיא ועידת התביעות לישראל. היום ועידת התביעות משקיעה בתוספת שעות סיעוד כ-400 מיליון שקלים בשנה. באופן טבעי היום ניצול שואה שמבקש לקבל את התוספת חייב למלא טופס ובו יש את כל הפרטים, המוגש אלינו לצורך בדיקת זכאותו והאפשרות לקבל את שעות הסיעוד.

הממשלה, ועדת השרים, ביקשה להקל על ניצולי השואה ולוותר בכלל על קיומו של הטופס ושההעברה תהיה אוטומטית, וגם העברת הזכויות, שתאפשר מיצוי זכויות יעיל יותר לניצולי השואה.

אנחנו פועלים בכל העולם. למרות שבמקומות אחרים נדרשים אותם טפסים, נענינו לפנייתם של גורמי הממשלה והסכמנו לוותר על הטפסים, בתנאי שנקבל את הפרטים ההכרחיים לצורך בדיקת הזכאות והענקת שעות הסיעוד, ואני שמח שהתהליך הזה עבד מהר מאוד תוך שיתוף פעולה קודם כול של כל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, כמובן יחד איתנו. תודה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה. עוד מישהו רוצה לומר משהו? אם לא, אלעזר, תקריא את הצו, כי זה כל כך פשוט וכל כך ברור, שאני מתפלא שזה לא היה לפני כן.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
"צו הגנת הפרטיות (קביעת גופים ציבוריים) (תיקון), התשע"ח-2018

בתוקף סמכותי לפי פסקה (2), בגדרה "גוף ציבורי" שבסעיף 23 לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981, ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת אני מצווה לאמור:

תיקון סעיף 1

בסעיף 1 לצו הגנת הפרטיות (קביעת גופים ציבוריים), התשמ"ו-1986, בפסקה (14) האמור בטור ב' יסומן א ואחריו יבוא:

"ב. לגבי מי שזכאי או עשוי להיות זכאי לקבלת סיוע למימון תוספת שעות סיעוד הניתן לניצולי שואה או למי שחי בתקופת מלחמת העולם השנייה לצורך מתן סיוע כאמור.

עכשיו הפרטים שאותם ניתן למסור.

האם זכאי לקבלת גמלת סיעוד בשיעורים כאמור בסעיף 224(א) או(ב) לחוק הביטוח הלאומי, והאם מקבל גמלה זו בעין או בכסף;

אם זכאי לקבל גמלה כאמור בפסקת משנה (1) – שיעור הזכאות ומועד תחילת הזכאות;

אם הופסקה זכאותו לקבלת גמלה כאמור בפסקת משנה (1) – מועד הפסקת הזכאות, וכן האם נפטר ומועד הפטירה;

האם אין בידו היתר או שההיתר הותלה והוא אינו מעסיק עובד זר בענף הסיעוד, בהתאם לאמור בסעיף 224(א) לחוק הביטוח הלאומי;

אם זכאי לקבלת גמלה כאמור בפסקת משנה(1) בכסף – מספר חשבון הבנק שאליו מועברים התשלומים לפי סעיף 224(ב) לחוק הביטוח הלאומי;

שמו של בן משפחתו או אפוטרופסו, ומספר הטלפון של בן משפחה או אפוטרופוס כאמור, כפי שנמסרו למוסד לביטוח לאומי במסגרת תביעה לגמלת סיעוד לפי סעיף 224 לחוק הביטוח הלאומי;

שם פרטי ושם משפחה, ארץ מוצא, מין תאריך לידה, מספר תעודת זהות, מען מגורים, מספר טלפון;

האם הוכר כניצול שואה לפי חוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957 או לפי חוק ההטבות לניצולי שואה, התשס"ז-2007;

שם ספק הסיעוד לטיפול אישי בבית."
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי בעד לאשר את הצו, ירים את ידו.

הצבעה

בעד הצו – פה אחד

צו הגנת הפרטיות (קביעת גופים ציבוריים) (תיקון), התשע"ח-2018 - ועידת התביעות החומריות של יהודים נגד גרמניה, אושר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אושר פה אחד.

אני חושב שעשינו כאן עוד צעד חשוב לסייע לניצולי השואה שנותרו. אנחנו מקווים שזה יקל מאוד על הפרוצדורה, וגם יביא לתוצאות המקוות.

תודה רבה לכולם, לכל העמלים בנושא. יישר כוח גדול. נמשיך הלאה, נעמוד לצדכם לאורך כל הדרך. הישיבה נעולה בנושא הזה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:35.

קוד המקור של הנתונים