ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 04/03/2018

פרק ד' כולו (ספורט), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-04-15OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 163

מישיבת הוועדה המיוחדת לדיון בהצ"ח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הצ"ח התכנון והבנייה (הוראת שעה) ובהצ"ח שירותים פיננסיים חוץ מוסדיים

יום ראשון, י"ז באדר התשע"ח (04 במרץ 2018), שעה 11:00
סדר היום
פרק ד' כולו (ספורט), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018
נכחו
חברי הוועדה: רחל עזריה – היו"ר

רועי פולקמן
חברי הכנסת
עיסאווי פריג'

יואל רזבוזוב
מוזמנים
יוסי שרעבי - מנכ"ל, משרד התרבות והספורט

גיא אטיאס - מנהל אגף תקציבים, משרד התרבות והספורט

הדס פרבר - יועמ"ש, משרד התרבות והספורט

חביב קטן - מרכז אגף תקציבים, משרד התרבות והספורט

ניצן בן נתן - רכז המועצה למניעת אלימות בספורט, משרד התרבות והספורט

עופר בוסתן - ראש מנהל הספורט, משרד התרבות והספורט

יואב רם - מנהל תחום מנהל הספורט, משרד התרבות והספורט

ראובן חביב - מנהל אגף בכיר מו"פ, משרד התרבות והספורט

לימור תוסייה כהן - ממונה בכיר ייעוץ וחקיקה משפט כלכלי, משרד המשפטים

ערן עסיס - מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

נירית איבי - יועצת מנכ"ל משרד האוצר

איליה כץ - אגף התקציבים, משרד האוצר

תמיר כהן - רפרנט מאקרו תקציב ותרבות, אגף התקציבים, משרד האוצר

שקד כסלו - לשכה משפטית, משרד האוצר

רות דיין מדר - מנהלת מחלקת חברה, מרכז השלטון המקומי

הילה זהבי - כלכלנית, מרכז השלטון המקומי

יאיר רביבו - ראש עיריית לוד, מרכז השלטון המקומי

איציק לארי - מנכ"ל, המועצה להסדר ההימורים בספורט

יאיר שילה - יועמ"ש, המועצה להסדר ההימורים בספורט

אהרון יונה - סמנכ"ל מוצרים, המועצה להסדר ההימורים בספורט

יוסי פילוס - יו"ר, המועצה להסדר ההימורים בספורט

נטליה סטרחוב - יועמ"ש, המועצה להסדר ההימורים בספורט

קובי זליכה - רו"ח, המועצה להסדר ההימורים בספורט

מאיר ברדוגו - מנהל רגולציה, המועצה להסדר ההימורים בספורט

איילת דרורי - סמנכ"ל כספים, המועצה להסדר ההימורים בספורט

אנדרי אוזן - יו"ר המועצה הלאומית לספורט

גלעד לוסטיג - מנכ"ל, הוועד האולימפי בישראל

יורם אורנשטיין - מנכ"ל הפועל, הוועד האולימפי בישראל

אריק קפלן - נשיא התאחדות אילת

נאור גלילי - מנכ"ל מכבי ישראל

דניאל פרידריך - יועץ משפטי, מכבי ישראל

סמדר פינטוב - מנכ"לית איגוד השיט

מירי שלו - מנכ"לית מרכז עצמה

אלון גרנות - יו"ר איגוד הגולף

אמיר נבון - מנהל האגף המשפטי, ההתאחדות לכדורגל

עומר שושני - מנכ"ל ההתאחדות לספורט מוטורי

אהוד שרון - איגוד הפוטבול

דפנה כהן איוניר - שדלן/ית (כהן-רימון-כהן), מייצג/ת את הוועד האולימפי בישראל

טל נחום - שדלן/ית (כהן-רימון-כהן), מייצג/ת את הוועד האולימפי בישראל
ייעוץ משפטי
ורד קירו-זילברמן
מנהל/ת הוועדה
אריאלה מלכה
רישום פרלמנטרי
סמדר לביא, חבר תרגומים

פרק ד' כולו (ספורט), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018
היו"ר רחל עזריה
צהריים טובים. אני שמחה לפתוח את הדיון הרביעי בהצעת חוק התכנית להתייעלות כלכלית התשע"ח-2019, הצעת חוק להסדר ההימורים בספורט וכפי שנדברנו בישיבה הקודמת, קיימנו פגישה, ישבתי עם מנכ"ל משרד האוצר וקיימנו פגישה רחבה עם כל הגורמים הנוגעים בדבר, עם הנציגויות של ההתאחדויות ומשרד האוצר ומשרד הספורט והגענו להסכמות שהן בעיניי טובות, אבל אנחנו נקריא אותן ונסביר אותן ונבהיר אותן. אני אבקש ממשרד הספורט להסביר ולהבהיר.

אחרי שההסכמות יובהרו אנחנו נעבור לקרוא את התיקונים בהצעת החוק שמסבירים את כל השינויים. במהלך הקראת התיקונים, אנחנו נעבור סעיף סעיף, את זה ורד תעשה.
ורד קירו-זילברמן
אני ומשרד האוצר.
היו"ר רחל עזריה
הלשכה המשפטית של משרד האוצר והיועצת המשפטית של הוועדה. במהלך התיקונים כל הערה שתהיה, אני אעצור אחרי כל סעיף או שניים ואני אאפשר לכם להתייחס כשבעצם זה התייחסויות לשינויים שסוכמו ולכל העבודה שנעשתה פה בוועדה, לכן גם לא היה טעם קודם כי זה השלב הפורמלי של ההקראה כי ההקראה לא הייתה מה שאנחנו באמת בסוף מסכמים. אז, בבקשה.
גיא אטיאס
בוקר טוב, גיא אטיאס, משרד התרבות והספורט. קודם כל אני רוצה להודות לך, יושבת ראש הוועדה, על העבודה שעשית, אני חושב שהעבודה הייתה מבורכת והגענו לתוצאות. אנחנו נציג את הסיכומים שהתקבלו בינינו לבין גופי הרוחב כפי שאנחנו מגדירים אותם, זה ועד אולימפי, פרא אולימפי ואילת. לגבי המועצה, כל הסוגיה האחרונה שנדונה בוועדה לגבי המועצה מוועדה קובעת לוועדה מייעצת, היה חשש גדול מצד גופי הרוחב בסוגיה הזאת. אנחנו הגענו לפתרון שנציג אותו עכשיו.

הפתרון אומר שהמועצה תהיה מועצה מייעצת, אבל במסגרת המועצה נקים ארבעה מדורים כאשר מדור אחד זה מדור תקציבים, מדור מתקנים, מדור מבחני תמיכה ומדור אסטרטגיה. ארבעת המדורים האלה יוטבעו, אנחנו לא יכולים לחייב את המועצה העליונה להקים מדורים, אנחנו רק מתחייבים שנציגי המדינה ונציגי הגופים יצביעו בעד הקמת ארבעת המדורים. המדורים יורכבו מבין שלושה לארבעה נציגים מכל צד - - -
קריאה
בין שניים לשלושה.
גיא אטיאס
בין שניים לשלושה, סליחה, תודה על התיקון. בין ארבעה לשישה נציגים כאשר מחצית מהנציגים בכל מדור יהיו נציגי מדינה ומחצית נציגי גופי הספורט כאשר את נציגי המדינה תקבע המדינה ואת נציגי גופי הספורט נציגי גופי הספורט יקבעו. המדורים האלה יהיו אותם מדורים מקצועיים שיביאו את החומר ויכינו את החומר למועצה והמועצה תקבל את ההחלטה.

עוד סוגיה שנדונה זה בעצם תהיה היוועצות מוגברת, כך אנחנו מגדירים את זה. ההיוועצות תהיה שכל החלטה שתקבל המועצה והמשרד יחשוב שאין צורך ליישם את ההחלטה, צריך לפרסם את זה באתר המשרד ולתת מכתב מנומק לאותם דברים שכאשר המשרד חושב שהוא לא רוצה לקבל את המלצת המועצה, בנוסף לזה שאנחנו נבוא עם הסוגיה הזאת למשרד המשפטים וזה יהיה עוד תחנה לפני המעבר למשרד המשפטים.

אנחנו בונים פה הסכם לחמש שנים כאשר הרצון של כל הצדדים שבתום חמש השנים כולנו נרצה להמשיך את אותו מתווה, אבל כמובן שלהסכם יש כניסה לתוקף עכשיו ויציאה בחמש שנים. צריך סיבות מיוחדות לצאת מההסכם. לנו לא יהיה רצון לצאת מההסכם, אלה ההבנות שהגענו אליהן.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
ההסכם בין מי, בין המועצה למשרד?
גיא אטיאס
בין המשרד, משרד האוצר וגופי הרוחב, כל השחקנים ביחד. זה ההסכם, זה המתווה, אני מקווה שנתנו מענה לכלל החששות שהועלו פה בוועדה. ההסכם הזה נכתב ומסוכם גם עם משרד האוצר, כמו שאמרתי, גם עם המשרד שלנו וגם עם גופי הרוחב. תודה רבה.
היו"ר רחל עזריה
תעשו את ההקראה, נקרא את השינויים. תעקבו, זה השלב של התכלס.
ורד קירו-זילברמן
אני רק אסביר. את ההקראה סיימנו ומה שמונח כרגע על שולחן הוועדה זה נוסח מוצע לדיון מעודכן ליום 1.3.18 שבאדום, בעקוב אחרי שינויים, מאגם את כלל השינויים שהוכנסו בנוסח בעקבות הערות שעלו, בעקבות דברים שעלו. את רוב השינויים אני אבקש מעורכת דין שקד כסלו ממשרד האוצר להציג ואת התיקון שהוכנס בעקבות הבקשה של הייעוץ המשפטי של הכנסת אני אציג ואני אציג את הרציונל.
שקד כסלו
בסעיף 9(4)(א), במקום 'בתום שלושה חודשים מתום כל שנת כספים' יבוא 'עד תום שלושה חודשים'.
קריאה
אפשר להעיר תוך כדי?
היו"ר רחל עזריה
היא תציג ואנחנו נעשה הפסקה כל כמה סעיפים ותוכלו להתייחס.
שקד כסלו
אז שוב, בתיקון לחוק להסדר ההימורים בספורט, בעמוד 1, סעיף 9(4)(א)(1), במקום 'בתום שלושה חודשים' יבוא 'עד תום שלושה חודשים', כך שאם הדוח הרבעוני יהיה מוכן לפני תום שלושה חודשים ניתן יהיה להגיש אותו.

אותו דבר ב-(2), במקום 'בתום 60 ימים מתום כל אחד משלושת הרבעונים' יבוא 'עד תום' ובמקום '30' יבוא '60 ימים'.

בסעיף 5 'לאחר שניתן לשר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים פרק זמן של 21 ימים להעביר את עמדתו בעניין תכנית ההימורים' יבוא 'ובאישור ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת'.
ורד קירו-זילברמן
אני אסביר. זה תיקון שהוכנס על ידי הייעוץ המשפטי של הכנסת. מכיוון שעכשיו הכספים של הטוטו עוברים לתקציב המדינה אנחנו ביקשנו שיהיה פיקוח פרלמנטרי על נושא ההימורים באישור של תכנית הימורים, ביקשנו שיבוא לאישור של ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת על מנת באמת לפקח שלא תהיה הגדלה של תכניות הימורים נוספות. ביקשנו ונענינו בחיוב.
שקד כסלו
בסעיף 9, (7)(ג)(2), הכספים יועברו לאחר שיינתן הדוח הרבעוני, 15 ימים לאחר שיוגש הדוח הרבעוני. זה בסעיף (2), 'לא יאוחר מ-15 ימים מחלוף המועדים הקבועים בסעיף 7(ד)(2) להגשת כל דוח כספי רבעוני.

ונוסף סעיף קטן (3) שאומר שהמועצה להסדר ההימורים בספורט תוכל לפנות לממונה על התקציבים במשרד האוצר ולבקש לדחות העברה של חלק מסכומי הכסף שהם צריכים להעביר ככל שהיא תמצא צורך, בכפוף לאישור מראש ובכתב של הממונה על התקציבים ניתן יהיה לדחות למועד ההעברה הבא, כלומר במועד הגשת הדוח הרבעוני הבא או הדוח הכספי המבוקר, להעביר את אותם כספים.
קריאה
אפשר להתייחס לסעיפים האלה?
היו"ר רחל עזריה
כן, בבקשה.
יאיר שילה
אני יאיר שילה, היועץ המשפטי של הטוטו. יש לנו שתי שאלות והערות שאולי תרצו לשקול. באותו סעיף 9(ג), שמדבר על מועדי העברת הכספים, בסעיף קטן (2) אתם הכנסתם עד 15 יום אחרי הדוח הרבעוני. לא הוכנס תיקון כזה ביחס לדוח הכספי השנתי והטוטו מבקש גם את ה-15 יום האלה ביחס לדוח הכספי השנתי.
יואב רם
זה גם מה שסוכם.
תמיר כהן
לא.
יואב רם
למה? מרגע שסיכמנו את הדוח 15 יום להעברת הכסף. לגבי כל דוח, ללא יוצא מן הכלל. גם השנתי הוא רבעוני.
תמיר כהן
זה לא היה הסיכום. הסיכום היה על הרבעוני, אבל אני לא רוצה לפתוח את זה.
יואב רם
זה קריטי? זה פשוט עניין טכני, מה זה משנה? זה עניין טכני. אנחנו סיכמנו שהכספים יעברו מרגע שסיכמנו את הדוחות הכספיים והם נתנו לנו זמן להיערך לזה, 60 יום מתקופת כל דוח והדוח השנתי עד סוף מרץ, נותנים לנו עד 15 יום להעביר את הכספים, אנחנו מבקשים את ה-15 יום האלה להחיל גם על השנתי.
תמיר כהן
זה לא היה הסיכום.
תמיר כהן
לגופו של עניין הסיכום שבינינו, המועצה העלתה טענה מקצועית שמספר הימים שנתנו בשלושת המועדים של הגשת הדוחות הרבעוניים, שבעקבות מה שיהיה כתוב בהם הם יצטרכו להעביר את יתרת ההכנסות בהכנסות המדינה ושזה לא מספיק זמן ולכן הארכנו את זה בכל אחד משלושת הרבעונים, לא בדוח השנתי, אלא בכל אחד משלושת הרבעונים ב-30 יום נוספים. כך שזה כמו ששקד הקריאה, יהיו 60 ימים רק להגשת הדוח ורק אחרי ה-60 ימים האלה, 15 יום לאחר מכן, רק אז יצטרכו לעבור יתרת ההכנסות, כלומר בשלושת הרבעונים יש 75 יום. לגבי הדוח המבוקר, הסיכום היה שהוא נשאר במועד הרגיל מכיוון שבין כה וכה יש די והותר זמן, לפי דעתנו.
יואב רם
כן, אבל הוא דוח שנתי, נתתם עד סוף מרץ.
היו"ר רחל עזריה
בואו נשאיר את זה לסוף. הבנתי.
יואב רם
אנחנו מדברים על פער טכני נטו.
היו"ר רחל עזריה
אני מבינה, נשאיר את הפער הטכני - - - בואו נתקדם. שמעתי, רשמנו, בואו נמשיך הלאה.
יאיר שילה
יש עוד בקשה. בסעיף קטן (3) יש אפשרות של המועצה לבקש לא להעביר 20 מיליון שקלים באישור מראש של ראש אגף התקציבים, או הממונה על התקציבים. אנחנו סבורים שאין סיבה להגביל את זה רק ל-20 מיליון ₪. מצד הפיקוח של האוצר, ממילא נדרש פיקוח של האוצר לכל סכום. הרי אנחנו קובעים פה חוק ארוך טווח שרץ שנים, מצד המציאות למועצה לפעמים יש השקעות שעשויות לחייב יותר מ-20 מיליון שקלים, כמו למשל מערכות המחשוב של המועצה של 30 מיליון דולר העלות במכרזים האחרונים. אז אנחנו חושבים שאין סיבה להשאיר את ההגבלה הזאת. ראש אגף התקציבים ישתכנע שיש הצדקה מעל 20 מיליון, ישתכנע, לא ישתכנע לא יאשר.
תמיר כהן
כשישבנו עם המועצה הגענו להבנות, ההבנות היו עד 20 מיליון. החשבונאי הראשי, שהוא מכיר דוחות כספיים של כל החברות חושב שזה סכום די והותר ביחד עם הגדלת מספר הימים ב-75 ימים והעמדה המקצועית שלנו שזה צריך להישאר כך.
היו"ר רחל עזריה
כן, אבל זה באותו רבעון.
יואב רם
לא, אנחנו מדברים על השקעות חד פעמיות כשצריך פעם ב-.
תמיר כהן
נכון. אני אתייחס. בסעיף של יתרת ההכנסות בחוק יש בין כה וכה למועצה בעת הגשת התקציב אפשרות להחריג אחוז מסוים מיתרת ההכנסות שלא יעבור ליתרת ההכנסות, אלא יילך להוצאה חד פעמית באותה השנה ולכן אנחנו סבורים שגם הסעיף הזה - - -
היו"ר רחל עזריה
אז מה הבעיה מבחינתכם?
יואב רם
אנחנו אומרים למה להגביל ל-20 מיליון, בכל מקרה צריך את אישור ראש אגף התקציבים וזה נכון.
היו"ר רחל עזריה
אני אגיד לך מה הבעיה. נניח נעלה ל-30 מיליון אז ישאלו למה הגבלנו ל-30 מיליון.
יואב רם
נכון, אני אומר לא צריך להגביל.
היו"ר רחל עזריה
לא, בסדר.
יואב רם
לא, בגלל שזה חוק ארוך טווח לא צריך להגביל בסכום, כי יש את אישור הממונה על אגף התקציבים. אם הוא ישתכנע מחר שצריך 45 מיליון - - -
היו"ר רחל עזריה
אבל אתה יכול לתכנן את זה בתקציב השנתי שלך, יש את האחוזים שאתה יכול להחליט עליהם, זה מה שאומר תמיר.
יואב רם
נכון, וגם אז אני צריך את אישורם. אני יכול לתכנן את זה, אבל זה לא יעזור לי, כי זו השקעה חד פעמית, אני צריך פה להשאיר את הכסף ברשות המועצה, ברשות הטוטו, כדי להתחייב על השקעות, כי זה לא נכנס לדוח רווח והפסד.
היו"ר רחל עזריה
אבל יש אחוזים מסוימים שאתה יכול להשאיר מחוץ לתקציב.
יואב רם
לא.
היו"ר רחל עזריה
מה לא? תסביר, בבקשה, תמיר.
יואב רם
איזה אחוזים אני יכול להשאיר - - -
תמיר כהן
יש לך במסגרת המודל, בסעיף, לפי דעתי, 8(ג), אתה יכול הוצאה חד פעמית של עד 1% מ - - -
יואב רם
חצי אחוז.
תמיר כהן
עד 0.7% ממחזור המועצה השנתית, להכיר בה כהוצאה חד פעמית, כפי שעשיתם השנה בהצעת התקציב של 2017, והיא לא תיחשב לעניין חישוב יתרת ההכנסות. ולכן זה יחד עם התקרה של ה-20 מיליון, יחד עם 75 ימים, נותנים לכם לפי דעתנו מענה מקצועי לכל הדברים.
יואב רם
אני אומר, נכון להיום זה נותן מענה, אין ויכוח, אנחנו מסתכלים לטווח ארוך. אם מחר יצטרכו יותר מ-20 מיליון זו ההערה שלנו. נכון להיום זה נותן מענה.
יאיר שילה
לא ברור למה זה צריך להפריע? אנחנו מדברים על שיקול דעת של ראש אגף התקציבים, לא על שיקול הדעת שלנו.
היו"ר רחל עזריה
טוב, שמענו. אני חייבת לומר שכל סכום שנגיד יהיה 'למה לא יותר?', אבל זה נראה לי הרבה כסף. לא נראה לי שיתקטננו איתכם פה על המספרים הקטנים.
יואב רם
את צודקת, את מדברת על גוף שמגלגל יותר מ-3 מיליארד שקל ומרוויח יותר כ-600 מיליון שקל, זה לא סכומים, עוד פעם - - -
היו"ר רחל עזריה
בסדר, אבל 20 מיליון שקל זה המון כסף.
יואב רם
אין ויכוח, זה הרבה כסף.
היו"ר רחל עזריה
זה מה ששילמו על שני מתחמים בקרקעות הכנסייה. סתם.
איליה כץ
היושבת ראש, בסוף מדובר פה בהכנסות מדינה שהן חלק מכספי מסים, אני חושב שבמקרה הזה זה כן נכון להגביל את שיקול הדעת - - -
היו"ר רחל עזריה
לא, אני שומעת שיש גם את ה-20 מיליון וגם את ה-0.75% ויש זה, בסדר, אבל לגבי ה-15 יום בדוח השנתי, אני רוצה שתבדקו את זה.
שקד כסלו
בסעיף 11. הוראת השעה להסדר ההימורים בספורט, 11(א), יימחק כל הסיפא של המשפט 'וכן את כל הכנסות המימון שהתקבלו במועצה מהשקעת יתרות המזומנים', כי מצאנו - - -
קריאה
מה עם הסעיפים, מה עם סעיף תיקון התקרה, סעיף 10. יש פה איזה שהוא תיקון.
שקד כסלו
אין פה תיקון.
יורם אורנשטיין
אבל יש לנו שאלה. אני לא הבנתי, יש פה את ההוראות על סעיף 9(ב1) שבעצם מדברים פה בסעיפים (ב)(1) ו-(2), לדוגמה בסעיף (ב)(2) כתוב 'פסקאות (1), (2), (3) ו-(7) לחוק המועצה להסדר הימורים, בכל מקום שכתוב 'שתקבע המועצה' יבוא 'שיקבעו השרים'. אני רואה פה איזה שהיא בעיה, יש פה איזה שהוא קונטרס עם המלצה שאמורה לתת המועצה הלאומית.
היו"ר רחל עזריה
כי?
יורם אורנשטיין
תיישרו לי את העניין.
שקד כסלו
הסעיף הזה מתייחס רק למצב שהתחילה של 9(ב1), של הביטול, נדחה בשלושה חודשים או פחות לפי החלטת השרים. באותו מועד הכספים כבר עוברים לתקציב המדינה.
יורם אורנשטיין
כלומר מדובר רק על תקופת הזכייה?
שקד כסלו
בדיוק.
יורם אורנשטיין
תקופת הזכייה תישאר שלושה חודשים?
שקד כסלו
לכל היותר.
יורם אורנשטיין
אולי כדאי שאנחנו נרחיב לשישה חודשים?
אריק קפלן
לשנה, את 10(א), במקום 'שלא תעלה על שלושה חודשים' שיהיה עד שנה.
שקד כסלו
אני רוצה להזכיר שכבר עכשיו יש תקופה ארוכה להיערך.
אריק קפלן
זה כתוב, לא יצטרך יהיה אפס. אבל שתהיה אפשרות - - -
שקד כסלו
לכן נתנו עוד שלושה חודשים ליתר ביטחון. אנחנו לא חושבים שיש צורך ביותר זמן.
אריק קפלן
בדיוק, עכשיו מדברים אולי - - -
קריאה
מה, תכריח אותם לשלושה חודשים?
אריק קפלן
יש כאלה שכן רוצים, יהיו בחירות? זה יכול להידחות? שיהיה כתוב, לא ירצה, לא ישתמשו בזה, הנייר סופג הכול. זה לא מחייב לעשות את ה - - - זה רק נותן ביטחון.
היו"ר רחל עזריה
רגע, סליחה, אי אפשר לנהל ככה דיון. בבקשה.
אריק קפלן
שיהיה כתוב - - -
היו"ר רחל עזריה
רגע, בואי תסבירי את העניין ותיכף אתה תדבר.
שקד כסלו
יש זמן היערכות ממילא ארוך עד ה-1.1.19, אז כל החוק הזה נכנס לתוקף. בכל זאת ניתנה עוד תקופה של שלושה חודשים לשני השרים יחד, שר האוצר ושרת התרבות והספורט, לקבוע דחייה נוספת של שלושה חודשים לעניין סעיף 9(ב1), חלוקת הכספים שנעשית מתקציב הטוטו. בעצם לא מתקציב הטוטו, זה כבר מתקציב המדינה, כי הכספים כבר נכנסים לתקציב המדינה. ובכל זאת, אם יהיה צורך וימצאו שלא ניתן כבר להתחיל לתמוך לפי מערך התמיכות הממשלתי יוכלו השרים לדחות את זה בשלושה חודשים נוספים. באותם שלושה חודשים השרים יקבעו, ולא המועצה כפי שהיה בעבר, כיוון שכבר מדובר בתקציב מדינה - - -
קריאה
אבל - - -
היו"ר רחל עזריה
לא, אי אפשר ככה. זה לא לעניין. תנו לה לסיים לדבר, אני מבטיחה שאתם תוכלו להתייחס.
שקד כסלו
השרים יקבעו את חלוקת הכספים בין המטרות של התמיכה, כפי שהן מפורטות היום בסעיף 9(ב1).
היו"ר רחל עזריה
אוקיי, מה ההסתייגות שלכם? מה הבעיה?
אריק קפלן
ההסתייגות שאנחנו, מניסיון שלנו, גם בגלל - - -
היו"ר רחל עזריה
שם מלא לפרוטוקול ותפקיד.
אריק קפלן
אריק קפלן, התאחדות אילת. סעיף 9(א) כותב 'חוק זה - - - לתקופה שלא תעלה על שלושה חודשים. מניסיון שלנו, רק של שבוע שעבר, ביקשו לדחות את חוק יישום מכון וינגייט, שהוא לא פחות מסובך, בעוד חצי שנה. המערכת פה מאוד מאוד מסובכת. אין על זה עוררין, גם המשרד יודה שהוא עדיין לא ערוך. זה לא כטענה, הוא עוד לא ערוך לזה אפילו. תשעה חודשים זה ממש לא הרבה זמן להחליף מערכת שעובדת 30 שנה, 50 שנה. אנחנו מבקשים שיהיה רשום שנה. אם לא יצטרכו לא יפעילו את זה.
תמיר כהן
חמישה ימים לאחר החלטת הממשלה הוקם צוות יישום, צוות היישום שוקד על המדוכה בדיוק בשביל שב-1 בינואר 2019 יהיה אפשר להחיל את זה בצורה המקצועית ביותר. המחוקק וגורמי המקצוע, אנחנו אומרים שנכון שזה יהיה שלושה חודשים. זאת העמדה המקצועית שלנו ואנחנו חושבים שהמשרד וכל הגורמים הרלוונטיים והממשלתיים בשיתוף פעולה עם הטוטו יוכלו לעמוד בזה.
היו"ר רחל עזריה
מה מטריד אותך?
אריק קפלן
שזה לא יהיה מוכן. ואז? מה עושים אז?
היו"ר רחל עזריה
יש תשובה מה עושים אז.
אריק קפלן
מה עושים אז?
תמיר כהן
יש אפשרות לדחות בשלושה חודשים.
אריק קפלן
ואם זה לא יהיה מוכן בשלושה חודשים האלה? בתרחיש הכי גרוע אנחנו הולכים לבחירות עוד מעט.
תמיר כהן
בסדר - - - אותו דבר, אין פה - - -
היו"ר רחל עזריה
אבל אני אגיד לך, אתה כאילו אומר, 'אנחנו מגדירים תוך כמה זמן צריך לעשות ומה אם לא נספיק?', אז הגדרנו הארכה, 'ומה אם לא נספיק גם הארכה?' אז עזוב, נו.
אריק קפלן
לכן לקחנו טווח הארכה ארוך, הלוא אם זה יהיה מוכן - - -
היו"ר רחל עזריה
אז יעשו תיקון.
אריק קפלן
אם זה לא יהיה מוכן לא יצטרכו את השלושה חודשים.
היו"ר רחל עזריה
אתה מראש מגדיר, אתם כאילו מראש מגדירים ש - - -
אריק קפלן
לא ברור למה ההתנגדות.
היו"ר רחל עזריה
כי הם רוצים לגרום לזה לקרות.
אריק קפלן
גם אנחנו.
היו"ר רחל עזריה
נו, מעולה, אז מה הבעיה?
גיא אטיאס
אריק, רק מסגרות זמן תוחמות וגורמות לכל הצדדים להתכנס.
היו"ר רחל עזריה
אתה מגדיר לו"ז צפוף - - -
גיא אטיאס
אם אין תהליך מכנס - - -
אריק קפלן
אז אתה לא מנצל את זה, אתה לא חייב.
היו"ר רחל עזריה
אני לא מכירה מישהו שלא מנצל הארכת זמן ובטח במדינה שלנו. הגזמת. להיפך, ברוב החוקים אני מנסה לצמצם את טווח הזמן עד שהם יוצאים לפועל. לחוקים להאריך את טווח הזמן? יופי, אז זה ייקח עכשיו, כל פעם תהיה הארכה, ולא, ממש לא. אני גם לא מבינה למה זה מפריע לך, אתה אומר 'לא יספיקו', אומרים לך משרדי הממשלה 'נספיק', עוד יותר טוב. עכשיו לא יספיקו, נעשה פה חקיקת בזק להארכת הזמן, אבל עדיף לך שזה יקרה. זה עדיף שזה יקרה מאשר שלא יקרה. חוסר הוודאות בסוף זה האויב הכי גדול, אתם נכנסים עכשיו לתקופה של חוסר ודאות, אתם לא רוצים את חוסר הוודאות, עדיף לסגור את הדברים, שדברים יהיו ברורים, שיהיו נעולים. לכל אחד יהיה לו אינטרס לעשות את הסחבת הזאת. בניוד בנקים, שזה החוק שאני בעזרת ה' סוגרת מחר, אנחנו עושים בדיוק הפוך, אני מבקשת מהבנקים לעשות את הדברים מהר יותר, לא לאט יותר. חוסר הוודאות היא אויב מאוד גדול, בכלכלה ובכול.
יורם אורנשטיין
לא קיבלתי תשובה לשאלה שלי. מה הסיבה שנותנים לשרים לתקופת שלושה חודשים - - -
היו"ר רחל עזריה
רק שם מלא ותפקיד לפרוטוקול.
יורם אורנשטיין
יורם אורנשטיין, מנכ"ל מרכז הפועל. מה הסיבה שנותנים לשרים את האפשרות לשנות את אמות המידה בשלושה חודשים האלה, בתקופת ביניים.
הדס פרבר
יורם, אתם מתלוננים על - - -
יורם אורנשטיין
אני לא מתלונן, אני שואל שאלה.
היו"ר רחל עזריה
לא, תעני. בבקשה, הוא שאל.
הדס פרבר
חלק ההתארגנות היא להמיר את מבחני התמיכה של הטוטו - - - אנחנו צריכים את זה גם בתקופת ביניים.
שקד כסלו
זה לא לשנות את אמות המידה, זה רק הכספים, זה הקצאה של הכספים לתוך כל סעיף קטן. זה הכול, זה לא לשנות את אמות המידה. האוצר מחלק לפי סעיפי - - -
יורם אורנשטיין
סעיפים 9(ב1), (2) ו-(3), סעיפים של חלוקת כסף לאגודות ולאיגודים. מה אומר התיקון? שבתקופת הביניים לא ימשיכו להתנהל כפי שאנחנו מתנהלים לאורך 2018, אלא מ-1 בינואר, ואני מאמין שעד אז המועצה הלאומית החדשה, המייעצת, על מדוריה, כנראה לא תספיק לתת המלצות לאמות מידה, אז מה שאת אומרת זה שמי שיקבע באותה תקופת ביניים, השרים יקבעו את אמות המידה. ככה זה כתוב.
שקד כסלו
אני רוצה להזכיר שהתיקון לחוק נכנס לתוקף מיידי עם פרסום החוק, הוא לא מחכה עד 1.1.19, לכן למועצה כבר אין סמכות בעניין הזה.
יורם אורנשטיין
מה זה?
שקד כסלו
התיקון של חוק הספורט לא נכנס לתוקף רק ב-1.1.19.
יורם אורנשטיין
כלומר בעצם המועצה הלאומית, החל מה-15 או 16 במרץ מתחילה בעבודתה כמועצה מייעצת?
שקד כסלו
נכון.
יורם אורנשטיין
זאת אומרת אם החוק לא ייכנס לתוקפו ותבקשו הארכה, המועצה עובדת כביכול תשעה חודשים או שנה?
שקד כסלו
מייעצת.
היו"ר רחל עזריה
תודה רבה, נמשיך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני רוצה להתבטא בעניין הזה. חברים, רחל, אמנם אני נכנסתי באיחור לדיון, יש עבודה - - -
היו"ר רחל עזריה
גם יצאת באיזה דרמה בפעם שעברה. אחר כך הבנו למה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
רחל, אני רוצה להיכנס פחות או יותר, עדיין הדברים לא מסודרים לי בראש, אבל בגדול החשיבה שלי, אני עם הספורט, על עיוור, מה שטוב לספורט טוב לי. זה המוטו שמנחה אותי, אני לא חושב על האוצר ולא חושב על משרד התרבות, חושב על הספורט. לפי דעתי, שאני אבין את הפרינציפ שמדברים עליו, עכשיו מרכזי הספורט מבקשים דחייה, החוק, הרפורמה, במידה שתאושר, היישום של אמות המידה והחלוקה יתחיל מאיזה שנה?
תמיר כהן
חלוקת התקציב תתחיל מ-1.1.2019, אמות המידה, לפי דעתי, הם יכולים כבר מרגע שהחוק יפורסם.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
נכון להיום יש אמות מידה שקיימות היום.
תמיר כהן
נכון.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אם אנחנו רוצים לשנות את זה - - -
קריאה
לפי מסמך ההבנות?
גיא אטיאס
כן.
תמיר כהן
כן, הכול בהתאם למזכר ההבנות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז בואו, חברים, מרכזי הספורט, אני רוצה שנחשוב ביחד, שנתקדם. החלוקה תתחיל מ-1.1.2019 על פי הרפורמה המוצעת כאן.
תמיר כהן
נכון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אמות המידה, גופי הספורט ומשרד התרבות וכל מי שקשור לזה, יתחילו עם אישור הרפורמה להתחיל לבנות אמות מידה חדשות.
תמיר כהן
הכול לפי מזכר ההבנות. זו תהיה פררוגטיבה של המשרד בשיתוף פעולה עם המועצה הלאומית לספורט - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, חברים, מרכזי הספורט, יורם, אני מבקש, שאני אבין את המחלוקות. החלוקה על פי המתכונת המוצעת תתחיל מ-1.1.2019, אמות המידה יתחילו להיקבע מיידית עם פרסום החוק.
יורם אורנשטיין
לא, זה לא מה שנמסר על ידי משרד המשפטים. אני מצטער.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יפה, אני רוצה להבין.
יורם אורנשטיין
משרד המשפטים אומר כך, שכל התיקונים בחוק המועצה להסדר הימורים ייכנסו ב-1 בינואר 2019 והשאלה שלי באה ומצביעה על שינוי שנעשה ב-1 בינואר 2019 ורק החל מסעיף 12 פה להצעת החוק, זה חוק הספורט שנכנס מיידית, מהרגע שיצביעו על קריאה שנייה ושלישית.
שקד כסלו
יורם, אתה מתייחס - - -
יורם אורנשטיין
רגע, תני לי רק להשלים את המשפט ואחרי זה נתקדם. אז עכשיו בעצם אם חוק המועצה להסדר ההימורים נכנס ב-1 בינואר 19', כלומר נותנים פריבילגיה, וזה מה שאמרת לי, לשרים רק החל מינואר 2019 עד שלושה חודשים - - -
שקד כסלו
לא.
יורם אורנשטיין
אז תסבירו.
שקד כסלו
קודם כל אתה מתייחס לתקופה שהיא אחרי 1.1.19 - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
שקד, תכניסי אותנו לעניינים. תדברי ברמה של סיפור יום, שנבין את זה טוב.
היו"ר רחל עזריה
אבל אני חייבת לומר, עיסאווי, הרבה מהדברים דיברנו, חבל, גם לא היית בשלב שהציגו את כל ההסכמות שהגיעו אליהן.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני שומע, אבל מה זה קשור?
היו"ר רחל עזריה
זה כן קשור.
שקד כסלו
אני רק אפתח ואומר ואז הדס תשלים את הדברים. יורם מתייחס לצו שבו אמרנו שהשרים יוכלו יחד, בהסכמה משותפת, לדחות את התחולה מה-1.1.19 לכל היותר לשלושה חודשים אם יראו שהמתווה אינו מוכן שאי אפשר עדיין להפעיל מערך של תמיכות ממשלתיות. באותה תקופה, אחרי 1.1.19, כמובן שהכול כבר נכנס לתוקף, הכספים כבר הועברו למדינה, המדינה מחזירה לטוטו חלק מהכספים כדי שתוכל להעביר אותם לתקופה של אותם שלושה חודשים לכל היותר ולכן השרים יקבעו כמה ייכנס לכל מטרת תמיכה.

מה שאני התייחסתי, לחוק הספורט שנכנס לתוקף מוקדם יותר, הדס תוכל להתייחס לזה, זה נועד בעצם לתת אפשרות ליישם את כל המתווה בזמן. על זה הדס תוכל להרחיב.
הדס פרבר
במסגרת ההיערכות שלנו, אנחנו עשינו מיפוי איזה נושאים משפטיים אנחנו צריכים לעשות כדי שההחלטה הזאת, כל המבנה הזה ייכנס לתוקף ב-1.1.19. אחד הדברים שצריך לעשות זה לקחת את אמות המידה של הטוטו ולהמיר אותן לאמות מידה ממשלתיות, זה לא בהכרח שינוי מהותי, אבל חלק מזה זה שינויים טכניים. למשל תקנת איגודים ואגודות, איגודים ואגודות מגיעים בטוטו במבחן תמיכה אחד, בממשלה רוב הסיכויים שיהיו להם שתי תקנות נפרדות, מה שאומר שני מבחני תמיכה. אז צריך לעשות את העבודה הטכנית ולעשות את הפיצול. אנחנו ביקשנו שכל המבנה המשפטי שמאפשר לשרה לכתוב מבחני תמיכה בעצם על מה שהיום הוא כספי הטוטו, ייכנס לתוקף באופן מיידי כדי שנוכל להתארגן לכך באופן מיידי כדי שב-1 בינואר יהיו כל מבחני התמיכה שצריך בשביל לבצע את ההחלטה הזאת.
עיסאווי פריג' (מרצ)
וכל זה תחת מועצה לאומית מייעצת?
הדס פרבר
נכון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
הבנתי. יעני מה שהיה הוא מה שיהיה.
היו"ר רחל עזריה
בבקשה.
נאור גלילי
נאור גלילי, מנכ"ל מכבי ישראל. אני מתייחס לעמוד 3, סעיף 8. אנחנו סבורים שכל ההסכמים שאמורים להיחתם יהיו מעוגנים גם בחוק, זאת אומרת במקום הסעיפים שבוטלו ייכתב ויירשם שם בחוק שייחתמו הסכמים במקום הסעיפים שבוטלו. זה מאוד משמעותי להמשך ובכלל.
הדס פרבר
מה זה אומר?
תמיר כהן
מה זה הסכמים?
נאור גלילי
הסכמים שיש לגבי המועצה והסכמים לגבי מרכזי הספורט, כל מה שסוכם.
קריאה
לא צריך לרשום את זה.
גיא אטיאס
איך אתה רושם את זה פה?
היו"ר רחל עזריה
אתם רוצים להתייחס?
גיא אטיאס
הסכמים לא נכנסים לחוק.
יאיר שילה
השאלה מה גובר מחר, סתם אני אומר, אין לי מושג, רוב הגידול לא - - - להסכם, אנחנו עובדים לפי החוק.
גיא אטיאס
קודם כל ברמה העקרונית החוק גובר תמיד על הכול. זה נכון.
יאיר שילה
אז בוא נכניס את זה לחוק.
הדס פרבר
אבל החוק מאפשר לך את זה גם היום.
שקד כסלו
החוק לא נוגד את ההסכם.
היו"ר רחל עזריה
משרד האוצר, אתם רוצים להתייחס?
איליה כץ
אנחנו לא כל כך מבינים את הכוונה. החוק מגדיר מסגרת חוקית לעבוד במסגרתה, אנחנו עובדים במסגרת החוק, יש סיכומים - - -
היו"ר רחל עזריה
זה מקובל. תסביר מה החשש שלך.
נאור גלילי
החשש שלי, עכשיו כמובן שהסעיף הזה בוטל, שבעוד מספר שנים ההסכמים יסתיימו להם ואז אנשים יגידו 'טוב, הסתיים ההסכם, נגמר, לא צריך יותר לעשות שום הסכם, לא כזה או אחר'. ברגע שמעגנים פה בחוק ואומרים שייחתמו הסכמים, ולא משנה המשמעות והתוכן שלהם כרגע, בין הצדדים, הווה אומר המועצה הלאומית ומרכזי הספורט, כל אחד וסעיפו הוא, אני חושב שזה ייתן לזה איזה שהוא עיגון ולעתיד להבא, אני לא יודע מי יהיו שר האוצר ושר הספורט, שזה ייתן איזה שהוא עיגון משפטי או חוקתי לנושא הזה.
שקד כסלו
לא, אבל גם חוק הממשלה יכולה לשנות.
גיא אטיאס
אני חושב שדווקא בנושא הזה של המרכזים, אני רוצה להתחיל, החשש הזה עלה בסיכומים בינינו ולכן הגענו להסכמה שההסכם איתכם יהיה לשמונה שנים. אני חושב ההסכמה לשמונה שנים הייתה תחת הידיעה שזה לא יהיה בשום עיגון תחת החוק.
נאור גלילי
לא.
גיא אטיאס
כן, אחרת אין הסכם לשמונה שנים.
היו"ר רחל עזריה
לא, אבל תענה לו עניינית.
גיא אטיאס
אז אני אומר.
היו"ר רחל עזריה
לא, מה היה בדיון זה לא - - -
גיא אטיאס
לא, עניינית אמרנו שעשינו הסכם ארוך טווח בדיוק כדי לעגן את החשש שההסכם ייגמר ואז החוק גובר.
שקד כסלו
לא, גם לגופו של עניין, הממשלה יכולה לשנות את החוק מתי שעולה על רוחה. הסכם הוא הרבה יותר מחייב, שכן כתוב, יש בו דד ליין.
היו"ר רחל עזריה
בסדר, בואו נמשיך הלאה. אני חייבת לומר, זה לא משהו שמקובל להכניס הסכם לתוך החוק.
נאור גלילי
לא להכניס את ההסכם, את המילים 'ייחתם הסכם'. זה לא סתם שייחתם הסכם, זה משהו אחר לגמרי.
היו"ר רחל עזריה
בבקשה.
שקד כסלו
להמשיך?
היו"ר רחל עזריה
כן.
שקד כסלו
בהוראת השעה לחוק להסדר ההימורים בספורט, בסעיף 11(א), יימחק כל הסיפא של המשפט כי מצאנו שיש בזה כבר חזרה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
איפה את קוראת?
שקד כסלו
עמוד 4, 11(א). כל הסיפא 'וכן את כל ההכנסות המימון שהתקבלו במועצה מהשקעת יתרות המזומנים'. זה יימחק, מצאנו שזה כבר קיים בהגדרה של יתרת ההכנסות אז אין בזה צורך למעשה.

בסעיף (ב) הוספה התייחסות למה יקרה אם כן השרים יסכימו על הכנסת הצו לתוקף לדחיית המועד של חלק מסעיפי 9(ב)(1) בשלושה חודשים או פחות, ובסעיף קטן 11(ב)(3), (4) ו-(5), ההתחייבויות הכספיות מטעם המועצה אשר רואה החשבון יידרש לחתום עליהן מתייחסות כרגע רק לתכנית המתקנים. זה אותו תיקון ב-(3), (4) ו-(5).
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה זאת אומרת?
יוסי שרעבי
אבל יש עוד חידוד. קודם כל הסיכום שלנו עם האוצר, כמו שנאמר כאן, שההתחייבות של רואי החשבון תהיה רק לסוגיית המתקנים ולא סוגיית השוטף, כאילו התמיכות השוטפות בגופים, האיגודים ובמועדונים. מצאנו שאין לזה הצדקה ולכן אנחנו מדברים אך ורק לקרן המתקנים. אז בקרן המתקנים אנחנו עושים הבחנה בין שניים, בין התחייבויות ישנות להתחייבויות חדשות. לגבי ההתחייבויות החדשות רואה החשבון יחתום על ההתחייבויות החדשות, בלי החתימה שלו להתחייבות אין שום תוקף, המדינה לא לוקחת עליה אחריה. לגבי ההתחייבויות הישנות הסיכום הוא שוועדת התמיכות של המשרד מאשרת אותן ולא רואה חשבון. זה הסיכום וצריך לתת לזה ביטוי בכתב.
קריאה
זה שינוי של מה שנאמר - - -
קריאה
לא, זה התנהלות של הטוטו מול ה - - - לא נוגע - - -
יוסי שרעבי
לא קשור אליכם, זה קשור להתנהלות שלנו. הכניסו את תמיר, הוא שותף לסיכום.
היו"ר רחל עזריה
טוב, תטפלו בעניין הזה, בינתיים בואו נמשיך הלאה.
יוסי שרעבי
זה סגור עם תמיר.
היו"ר רחל עזריה
בסדר. הלאה.
יאיר שילה
יש לי עוד הערה. יוסי, ועדת המשנה של המועצה הלאומית או ועדת התמיכות?
יוסי שרעבי
שלנו, של המשרד.
יאיר שילה
למה לא ועדת המשנה של המועצה?
יוסי שרעבי
כי אין לה סמכות סטטוטורית, המשרד חותם.
היו"ר רחל עזריה
אתם תבינו את העניין, אנחנו נתקדם, אנחנו מדברים על ההסכמות.
איליה כץ
מבחינתנו זה מקובל, לעשות שוועדת התמיכות של המשרד תאשר - - -
היו"ר רחל עזריה
אוקיי, איתכם מסוכם?
שקד כסלו
אבל הכוונה היא שככל שרואה החשבון לא חתם על ההתחייבות הכספית בגלל איזה שהיא מחלוקת - - -
יוסי שרעבי
לא, לא, רואה החשבון לא עוסק בהרשאות ישנות, רואה החשבון עוסק רק בהרשאות חדשות, כל ההרשאות הישנות באות לאישור ועדת התמיכות של המשרד.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אז אני חושבת שנחכה רגע לתמיר.
היו"ר רחל עזריה
אתם תחכו, בסדר, בואו נתקדם.
קריאה
אז רגע, הערה טכנית, לגבי העניין, פשוט כדי לנסח את זה משפטית היטב, שמדובר על המתקנים.
איליה כץ
היושבת ראש, אני רק רוצה לחדד. בסוף יש פה מבחינת משרד האוצר אנחנו לוקחים למעשה תקציב מדינה, כספי ציבור, לוקחים את החסות על כל ההתחייבויות שנעשו על ידי הטוטו בהקשר למתקנים. אנחנו רוצים שיהיה רואה חשבון גם על העבר וגם על העתיד, רק במקרים שבהם יש מחלוקת בין הטוטו לבין רואה החשבון זה יעלה למשרד, כי אחרת אנחנו לא יכולים לקחת על עצמנו את המחויבות הזאת.
יוסי שרעבי
טוב, תשאירו את זה לשיחה שלי איתם כי כאן אנחנו חלוקים.
היו"ר רחל עזריה
בואו נתקדם, אני משאירה את זה לשיחתכם, אבל אתם תצטרכו לפתור את זה.
קריאה
רגע, אז נדון בנוסח הזה כולו? כי כרגע - - -
היו"ר רחל עזריה
סליחה, אדוני, בואו נתקדם. אמרתי, בואו נתקדם, אין לך מה לשאול אותם, הם לא יודעים לענות לך.
קריאה
לא, יש מחלוקת לגבי הניסוח. גם בנוסח הקודם שלו, שזה רק לגבי מתקנים, פשוט לנסח את זה בהתאם.
היו"ר רחל עזריה
הכול בסדר, תהיה עבודה עכשיו משותפת. בבקשה, שקד.
שקד כסלו
בתיקון לחוק הספורט סעיף 12(ד) בנוסח הקודם זה היה שני נציגים של התאחדויות או איגודים שאינם מיוצגים על ידי נציגים אחרים במועצה, שהשרים ימנו אותם. כעת זה נציג אחד שהשרים ימנו. נציג שני, הוסף סעיף קטן (15), נציג של התאחדות או איגוד שאינם מיוצגים על ידי נציגים אחרים במועצה שימונה בהסכמת הוועד האולימפי, הוועד הפרה אולימפי ואילת ובהיעדר הסכמה ימליץ כל אחד מהגופים לשרים והשרים יקבעו את זהות הנציג שימונה.
יאיר שילה
רק שאלה, מה זה אינם מיוצגים על ידי נציגים אחרים? כשיושב ועד אולימפי הוא מייצג בעצם את כל הענפים, כשאני יושב אני מייצג את כל הענפים בוועד האולימפי, אז את מי אנחנו יכולים לשים שם?
הדס פרבר
לא, חלק מהאנשים במועצה הם חברים גם באיגודי ספורט אחרים. נגיד גילי אמיר הוא גם חבר באיגוד השיט, אז לא יהיה עוד נציג מאיגוד השיט גם אם גילי אמיר ייצג גם את הוועד האולימפי.
יאיר שילה
אז אולי צריך לא על ידי נציגים אחרים, על ידי איגודים אחרים. כי אני כנציג - - -
שקד כסלו
לא, ברור שהכוונה היא להתאחדות או לאיגוד. אז נחדד את זה בנסחות אם יהיה צורך, זו הכוונה, להתאחדות או לאיגוד שאינם מיוצגים.
יאיר שילה
צריך לחדד את זה, כי גם הוועד האולימפי וגם זה מייצגים בעצם את כולם ואז יגידו, 'סליחה, יביאו לנו מישהו שאנחנו לא רוצים בכלל'. לכן הכוונה שאני מקבל לחלוטין שאי אפשר להביא עוד אחד מאיגוד השיט. מקובל לחלוטין. אבל כן אפשר יהיה לצורך העניין עוד מישהו מהוועד האולימפי או מישהו - - -
קריאה
לא, זה נציג האיגודים.
שקד כסלו
לא, נציג של התאחדות או איגוד.
קריאה
אנחנו רוצים שיהיו נציגים של איגודים.
יאיר שילה
אבל זה איגודים אחרים, לא נציגים אחרים.
שקד כסלו
נציג של התאחדות או איגוד.
היו"ר רחל עזריה
שמה?
יאיר שילה
לא, שמה הכוונה נציגים? אני מתכוון 'לא איגודים אחרים', האיגודים שהם לא מיוצגים.
רות דיין מדר
יש לנו בקשה שמוסכמת על ידי משרד הספורט, על ידי מנכ"ל משרד הספורט, לעניין פסקה (ג), שבמקום - - -
היו"ר רחל עזריה
רק שם מלא לפרוטוקול.
רות דיין מדר
עורכת דין רות דיין מדר, ממונה על תחום הספורט במרכז שלטון מקומי. לעניין הפסקה שבמקום 'או נבחריהן' יבוא 'שהוא מנהל מחלקת ספורט ברשות המקומית', שהנוסח יהיה, אני אקריא את זה, 'נציג מבין עובדי הרשויות המקומיות או נבחריהן, בעל זיקה משמעותית לספורט'.
היו"ר רחל עזריה
שיהיה אפשר גם נבחרי ציבור, זה העניין.
רות דיין מדר
נכון. וזה היה בנוסח הקודם, שזה היה גם - - -
היו"ר רחל עזריה
שזה הוסכם על מי?
רות דיין מדר
מנכ"ל משרד הספורט.
היו"ר רחל עזריה
והשאר?
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
זה יכול להיות ראש עיר? מה?
רות דיין מדר
כן, זה יכול להיות - - -
שקד כסלו
מה המשמעות של בעל זיקה משמעותית לספורט? מה זה אומר?
רות דיין מדר
למשל - - -
קריאה
סגן ראש העיר לענייני ספורט, את רוצה לצורך העניין שהוא יהיה שם, למה?
רות דיין מדר
אני רוצה לענות.
היו"ר רחל עזריה
אבל למה להכניס דמות פוליטית?
שקד כסלו
למה לא את הבן אדם הכי מקצועי שקיים ברשות המקומית לעניין הזה?
רות דיין מדר
אני יכולה לענות? קודם כל גם בחוק הקודם זה היה הנוסח, שיש שתי אופציות, או לנבחר ציבור או לעובד רשות מקומית. אנחנו חושבים שמי שבעצם מנהל את הספורט ברשות המקומית זה ראש הרשות ולא רק עובד - - -
היו"ר רחל עזריה
לא, לא, לא.
רות דיין מדר
רגע, תני לי להסביר.
היו"ר רחל עזריה
לא, מה?
רות דיין מדר
אני יכולה להשלים שני משפטים?
היו"ר רחל עזריה
סליחה, גברת, את דיברת יותר מאשר שני משפטים.
רות דיין מדר
אני עוד לא התחלתי להסביר, ביקשו שאני אסביר, אני רוצה להסביר.
היו"ר רחל עזריה
אז תסבירי עד הסוף. רק חשוב לי לומר שאחד המהלכים שאנחנו עושים פה זה אנחנו משנים - - -
רות דיין מדר
אני - - -
היו"ר רחל עזריה
אני אתן לך להתייחס. אנחנו משנים פה את השיטה והעניין של להכניס ראש עיר, הטענה שלך - - -
רות דיין מדר
אבל אני אסביר.
היו"ר רחל עזריה
בסדר. הטענה שלך - - - סליחה, גברתי, תקשיבי. אם את רוצה להתנהל לפי כללי הוועדה את תתנהלי לפי כללי הוועדה ואני אתן לך לדבר. אני לא יודעת מה יש לכם שם במרכז השלטון המקומי בזמן האחרון בדיונים - -
רות דיין מדר
נתנו לי להתחיל לדבר - - -
היו"ר רחל עזריה
- - זה לא מתאים לכם, אני - - -
רות דיין מדר
לא, נתנו לי להתחיל לדבר ואז הפסיקו אותי באמצע.
היו"ר רחל עזריה
תשלחו את איך קוראים לה, מירה, היא - - -
רות דיין מדר
נתנו לי להתחיל לדבר.
היו"ר רחל עזריה
את מירה, מירה משתפת פעולה. אבל בסדר, בבקשה, דברי.
רות דיין מדר
מה שקורה זה ככה, אנחנו חושבים שראש רשות או מחזיק תיק ספורט או עובד רשות מקומית שאחראי על תחום הספורט, אלה הפונקציות שמתאימות לשבת במועצה הלאומית לספורט כוועדה המייעצת. לדוגמה, יש לנו את ראש העיר רן קוניק, שהוא יושב ראש ועדת הספורט במרכז השלטון המקומי, כל חייו עוסק בספורט, מחויב לתחום הספורט גם במטרייה של מרכז השלטון המקומי ואנחנו חושבים שלפעמים יש אנשים טובים שיש להם באמת זיקה משמעותית לספורט שיכולים לתרום לספורט. אז אנחנו אומרים, לשים את שתי האופציות, מי שיחליט בסוף זה השרים, אבל מראש לאפשר את שתי האופציות, השר יחליט אם ללכת על עובד רשות מקומית או ללכת על נבחר ציבור. חשוב שהוא יהיה בעל זיקה משמעותית לספורט, לא אמרנו רק זיקה לספורט, אלא זיקה משמעותית לספורט. אנחנו חושבים שזה חשוב.
קריאה
אני רוצה להסכים ולא להסכים, ברשותכם. אני מסכים, היא נתנה דוגמה של רן קוניק, ואם הוא היה יושב במועצה אני חושב שהוא איש נהדר, אבל מצד שני - - -
רות דיין מדר
אבל הוא לא יושב במועצה, מי שיושב היום במועצה זה נבחר ציבור שהוא לא בהכרח - - -
קריאה
לא, אבל אנחנו כן נתנגד שרק יבחרו ראש עיר כי אז אנחנו יודעים איזה ראש עיר יישב שם. וזו לא המטרה. לכן צריך להגדיר מראש שראש עיר, או יו"ר ועדת ספורט או משהו כזה.
רות דיין מדר
אמרנו.
קריאה
ואז אני חושב שזה נכון. כי היום יו"ר ועדת הספורט שלהם הוא איש ראוי.
רות דיין מדר
אמרנו, עם זיקה משמעותית לספורט.
קריאה
זיקה זה לא אומר כלום.
קריאה
אנחנו היינו מעדיפים שזה יהיה - - -
קריאה
שלא ישימו שם ראש עיר שמקורב ל-.
איליה כץ
אנחנו היינו מעדיפים שזה יהיה גורם מקצוע, אבל אם הכנסת רוצה לקבל את עמדת ה - - - אין לנו התנגדות.
היו"ר רחל עזריה
משרד המשפטים?
ערן עסיס
בנוסח המקורי של החוק, הצעת החוק כפי שהיא הועלתה, הכוונה הייתה כן לשנות את האיזון שקיים היום שאפשר את כל סוגי הנציגים של הרשות המקומית והכוונה היא כן למקד את זה לגורם מקצועי, לדמות ספציפית. עכשיו, נכון, יכול להיות שמרכז השלטון המקומי, יש כרגע איזה שהיא דמות שהוא רואה לנגד עיניו שאולי יש לה גם את המאפיינים המקצועיים וגם את היכולת להוביל ולקדם מהלכים בתחום הספורט, מה שעומד על הפרק כרגע זה קביעת המנגנון החוקי שבו השרים קובעים. אני לא בטוח שזה עוזר הרבה שיש מישהו שהוא יכול להיות שבמקרה עונה על כל הדרישות, שהוא גם נבחר ציבור והוא גם מקובל על כל הצדדים, החשש שלנו שכאן יהיה פתח לאיזה שהיא פוליטיזציה, ששרים יבחרו גורמים שהם לאו דווקא הכי מתאימים או הכי - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
כל החוק פוליטיזציה, מה?
היו"ר רחל עזריה
שמעתי, בואו נשאיר את זה ב'צריך עיון'. הלאה, נמשיך. זהו? זה כל השינויים? עוד הערות? התייחסויות? מתקדמים? נשארו לנו שלושה דברים ב'צריך עיון'.
הילה זהבי
הילה זהבי הדר, מרכז שלטון מקומי. לגבי כל הנושא של לוח הזמנים אני ניסיתי להגיד אגב הסעיף הזה שלא דובר שם על תזרים הגופים הנתמכים, שהאוצר הבטיח שיהיה שם במהלך חודש ינואר 50% תזרים ואולי אפשר במסגרת הוראת מעבר להכניס את זה לחוק.
שקד כסלו
מה את רוצה להבטיח? לא שמעתי.
הילה זהבי
את ה-50% במהלך ינואר שהובטח שיועברו לגופים הנתמכים. זה המצב החדש שהוצג כבר במצגת של משרד האוצר.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אז שזה יהיה בחוק? לא הבנתי.
הילה זהבי
תמיר הסביר שזה במקום תשלום כל רבעון.
איליה כץ
המנכ"ל הסביר את זה.
הילה זהבי
המנכ"ל או תמיר.
שקד כסלו
הכוונה היא למקדמות? אני לא לחלוטין מבינה את הכוונה. המקדמות, זה כבר מוסדר היום בנוהל, אין צורך לעגן את זה כאן בחקיקה. הדרך לתת מקדמות זה כבר היום מוסדר בנוהל שר אוצר.
הילה זהבי
איזה נוהל? איך זה נקרא?
שקד כסלו
נוהל שר אוצר. שמו המלא? נוהל לדיון - - -
איליה כץ
נוהל הגשת בקשות מתקציב המדינה ולדיון בהם על פי סעיף - - -
שקד כסלו
כן, יש שם הוראות לגבי איך אפשר לתת מקדמות.
הילה זהבי
זה לא מקדמות, זה תשלום ראשון.
שקד כסלו
בסדר, אני אומרת, גם תשלום שאפשר לתת, שלא לפי ביצוע, יש לזה גם התייחסות היום בנוהל שר אוצר.
איליה כץ
הוא הוגדר כמקדמה לפי הנוהל.
היו"ר רחל עזריה
אז נשארו לנו כמה דברים. יש את העניין של 15 יום בדוח השנתי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יש לי כמה מילים, רחל, להגיד.
היו"ר רחל עזריה
נתייחס לכמה מילים, אחר כך צריך לסגור את הקצוות. בבקשה.
יורם אורנשטיין
גברתי יושבת הראש, סליחה רגע, אני לא יודע אם אתם עברתם, אני מתנצל, הייתי בחוץ, יש - - - בסעיף 17יד לחוק הספורט. אני הערתי גם בישיבה הקודמת לגבי הנושא של התשתיות והמתקנים, זה מאוד מאוד חשוב, כי אני חושב שזה לב לבו של הספורט, פיתוח המתקנים במדינת ישראל, וכתוב פה, גם עכשיו, הגרסה של היום, 'לעניין זה רשאים השרים להביא בחשבון בין השאר את העניינים האלה'. אני חשבתי וסברתי גם בישיבה הקודמת ואני סובר גם עכשיו, שזה לא ראוי מכיוון שהשרים, על פי הסעיף הזה יכולים לשוט עם המתקנים ככל שנפשם חפצה. ביקשתי שזה לא יהיה.
קריאה
זה משפטי, אנחנו נסביר.
יורם אורנשטיין
חבר'ה, לא משפטי, אני מדבר על דברים מהותיים. בעצם אם אנחנו קובעים מועצה, נותנים פה לשרים פריבילגיה להחליט כל מיני החלטות שלא מן העניין, הייתי אומר בלשון המעטה לא מסודרות, במרכאות.
איליה כץ
רק לחדד, אדוני מבקש להוריד את הסעיף שמדבר על מצב סוציו כלכלי של היישובים?
יורם אורנשטיין
לא, זה אומר שהשרים לא רשאים.
איליה כץ
זה מה שאדוני מבקש, להוריד את הסעיף ששרים רשאים להתייחס לסוציו - - -
יורם אורנשטיין
כמו שהייתה לכם האופציה לנושא המתקנים, בהחלטה האחרונה שלי כדירקטור לעניין מתקנים במועצה להסדר הימורים בספורט ביקשנו את המילה 'רשאים להחליט' ואז אמרו 'ישולמו', במקום 'רשאים לשלם', ואז אמרנו שאנחנו לא מוכנים שאי הוודאות הזו תימשך ורק אז אחרי ששינו את הנוסח בעצם הסכמנו לאשר את המתקנים ואת השינוי שהשרים או המשרדים יעמדו מה שנקרא מאחורינו בהחלטות. עכשיו בעצם גם לעניין המתקנים, אני אומר את זה גם לחברי הוועדה שיושבים כאן וגם לאלה שאינם יושבים כאן, לתת לשרים להחליט בעניין המתקנים כאוות נפשם ולא על פי קריטריונים מסודרים - - -
הדס פרבר
אבל יש פה קריטריונים.
קריאה
כתוב 'או מדד אחר שנראה לשרים הולם'. מה זה או מדד אחר שנראה לשרים הולם?
איליה כץ
לעניין מדד חברתי כלכלי.
יורם אורנשטיין
חבר'ה, יש לי ניסיון, אני יודע שאת העניין הזה צריך לשנות ואם השרים רשאים, אני אומר לכם שזה פתח לכולנו, פתח להחלטות שכביכול ולכאורה לא ראויות.
היו"ר רחל עזריה
תמיר, אני מבקשת שתתייחס לטענה.
שקד כסלו
הרעיון כאן היה שהשרים יקבעו יחד עקרונות על שלפיהם יפרטו את מבחני התמיכה לעניין תכנית המתקנים. עקרונות על, למשל מצב סוציו אקונומי, למשל אזור גיאוגרפי, לוחות זמנים וכל דבר אחר שהוא מספיק חשוב כדי שייקבע על ידי שני השרים, יפורסם ברשומות ומהם ייגזרו מבחני התמיכה.
קריאה
למה השרים ולא המועצה?
שקד כסלו
המועצה כבר אינה מועצה קובעת, היא מועצה מייעצת. גם כאן היא מייעצת. זה לא שונה לעניין הזה. היא מייעצת פה כמו שהיא מייעצת לעניין כל אמות המידה.
יורם אורנשטיין
זה בסדר, אין לנו שום טענה שהשרים - - - הרי הוציאו את נושא המתקנים והעבירו אותם לשליטתם של השרים, וזה בסדר - - -
היו"ר רחל עזריה
טוב, אני מבקשת - - - תקשיבו - - -
יורם אורנשטיין
את לא רוצה שאני אסיים?
היו"ר רחל עזריה
אני כן רוצה, אבל תן לי רגע. אני מבינה שלכאורה הכול הובא כאילו סגור, אני מבינה שיש פה איזה שהוא פער שצריך לפתור אותו. בואו ניקח הפסקה עשר דקות, תשבו איתו, בואו נבין בדיוק מה הפער ונחזור עוד עשר דקות.
תמיר כהן
אני אסביר לפרוטוקול.
היו"ר רחל עזריה
אז בוא תנסה להסביר לפרוטוקול, אם לא אז אנחנו ניקח את עשר הדקות האלה. בבקשה.
תמיר כהן
בסדר. קודם כל תכנית המתקנים, כפי שהבהרנו בישיבות האחרונות מועתקת כמות שהיא, הרשאות, זכאויות וכל ההתחייבויות שניתנו, נכנסת כמו שהיא, עם מבחני התמיכה ועם אמות המידה שקיימים היום והזכאויות לתוך תקציב משרד התרבות והספורט, אין פגיעה. זה דבר ראשון.

דבר שני, לעניין העקרונות, לשאלתך, יורם, כפי ששקד הסבירה, זה איזה שהן אמות מידה, גם לפני כן השרים יכלו לקבוע אותן, היום בראי ההסכם ובמזכר ההבנות שהוצג פה בוועדה אחד מהמדורים המקצועיים זה מדור מתקנים וגם לעניין הזה יש שיתוף פעולה ובסופו של דבר אנחנו כן רואים לנכון מקצועית שיהיו אמות מידה שיכתיבו ממה ייגזרו מבחני התמיכה. לעניין הזה, אגב, זה דומה במפעל הפיס למורי הדרך, שהם אומרים עקרונות שלפיהם נקבעת החלוקה. זה הכול.
עיסאווי פריג' (מרצ)
רחל, רק לפני ההפסקה.
היו"ר רחל עזריה
רק שנייה, איפה זה שהשרים יכולים להחליט?
יורם אורנשטיין
מדובר בעמוד 7 בהתחלה. מדובר על תיקון 17יד לחוק הספורט. התיקון הזה נכנס לאלתר, כפי שאמרו כולם, ברגע שיבואו בקריאה שנייה ושלישית. ברישא, בסעיף (א) כתוב שמי שיקבע את תכנית המתקנים אלה השרים, מכללא כתוב שהם קובעים את אמות המידה במקום המועצה הלאומית. בעמוד 7 סעיף (8)(א).
שקד כסלו
יורם, זה לא שינה את המצב הקיים חוץ מזה שהמועצה הפכה להיות מייעצת. גם היום עקרונות העל נקבעו בתכנית המתקנים. הסיבה לשינוי - - -
יורם אורנשטיין
אבל, סליחה, רק להזכיר לך, מכיוון שאנחנו בתוך עמנו יושבים ואנחנו רואים את ההתנהלות בנושא המתקנים, בייחוד באחרונה, אז אנחנו יודעים שיש אמות מידה והכול בסדר והמועצה הלאומית תהיה מייעצת והשרים יעשו ואז בעצם יאשרו קריטריונים שאושרו במועצה הלאומית, מסכימים, ואז תוך כדי תנועה הם רשאים גם לשנות את זה. זאת אומרת אחרי חודש, חודשיים, שלושה, מסיבות כאלה ואחרות, השרים יכולים לבוא ולומר 'אנחנו רוצים משהו אחר'. אני טוען שזו בעיה ולכן אני אומר ש - - -
היו"ר רחל עזריה
זה נכון? היועצת המשפטית.
ורד קירו-זילברמן
לא, אני לא - - -
תמיר כהן
זה תיאור פשוט לא נכון של המצב.
היו"ר רחל עזריה
אני חייבת לומר, יורם, אנחנו שוב ושוב כאילו לא מצליחים להבין בדיוק מה האירוע. אנחנו קוראים את זה אחרת. תאיר את עינינו.
יוסי שרעבי
אני רק רוצה לחדד עוד דבר אחד לפרוטוקול. הפסקה שרוצים להוסיף, פסקה (4) אחרי פסקה (3), היא חלק מסעיף קטן (ב). בסעיף קטן (ב) כתוב 'תכנית המתקנים הלאומית תכלול בין השאר', אלה הרכיבים של תכנית המתקנים הלאומית. הרכיבים האלה, כמו כל תכנית המתקנים הלאומית, יהיו בהתייעצות עם המועצה. אי אפשר יהיה לשנות אותם בגלל גחמה כזו או אחרת של השרים. זה חלק מתכנית המתקנים הלאומית.
יורם אורנשטיין
בסופו של דבר, אם השרים מאשרים תכנית שהמועצה מייעצת, היא תכנית שעובדת ועומדת לחלוקה ולבנייה ולשדרוג של מתקנים עד שהמועצה ממליצה מחדש על אמות מידה אחרות. אלא מאי? כותבים פה ונותנים פה, רבותיי, אני אומר לכם מתוך ההתנהלות וההתנהגות, אני אומר לכם שיש פה חשש שבעצם תוך כדי אותו לופ, אם זה טיקט של ארבע שנים או חמש שנים, בהתאם למה שכתוב בחוק הספורט, תוך כדי זה שרים יכולים גם לבנות מתקנים בהתאם לאמות מידה אחרות, נקודה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יעני כמה קיבל הליכוד בפורודיס, לפי זה ניתן לו מגרש?
קריאה
ממש לא.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז תגיד לי. כמה קיבל באום אל פחם, לפי זה ניתן לו מגרש?
היו"ר רחל עזריה
עיסאווי, רגע.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני רוצה להבין. אני ביקשתי לפני חצי שעה להגיד כמה מילים.
היו"ר רחל עזריה
בסדר, אבל אנחנו מנסים לפתור את האירוע הזה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני מחכה בסבלנות.
יוסי שרעבי
אני רוצה להסביר לכם איך אנחנו מתנהלים ודווקא להביא את הדוגמה של תכנית המתקנים הנוכחית, 2027 ולהראות - - -
היו"ר רחל עזריה
לא, אני רוצה תשובה להערה הספציפית הזאת.
יוסי שרעבי
לא, תקבלי תשובה על זה. תכנית המתקנים בשונה מאמות המידה השוטפות היא תכנית שיש לה אסטרטגיה, נקבעים בה עקרונות, את העקרונות קובעים השרים. עיקרון למשל שרוצים לתת עדיפות ללמ"סים ב-1-6, לא אומרים שרוצים לתת ליישוב כזה או ליישוב כזה, כן אומרים שיש כאן יישובים חדשים שרוצים לתת להם עדיפות. יכולים להיאמר שם עקרונות לגבי לתת תעדופים לפריפריה, יכולים להגיד לעקרונות שלא יהיה אישור מעל 5,000 תושבים, יכולים לקבוע שם גם קריטריונים למצ'ינג ללמ"סים. כלומר אלה עקרונות שהם עקרונות של תכנית, מתוך העקרונות האלה נקבעים גם אמות המידה. אמות המידה הן שוויוניות, העקרונות זה אסטרטגיה, זו מדיניות. לכן מדובר - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
יוסי, זאת לא מדיניות, זו מערכת צ'ופרים. מדיניות זה משהו אחר.
יוסי שרעבי
לא, זו מדיניות, איזה צ'ופרים? אני רוצה לספר לך כשהשרה הזאת החליטה להוריד חסמים, אתה יודע מי נהנה מזה בעיקר, שלא הצליח להקים מתקנים עד היום? היישובים הערביים. כשהשרה הזאת החליטה שמאגמים משאבים כעקרונות, אתה יודע מי נהנה מזה בעיקר? הפריפריה. אלה עקרונות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תמיר, איליה, חברים, בואו נאחד את הדיון. אני אמרתי לכם בתחילת דבריי, אני רוצה להבטיח את העתיד של הספורט ברמה התקציבית, זה לא סוכרייה מה שנתתם, אלא אני מקבע את זה ואני רוצה בחוק. שנית, אני נגד פוליטיזציה ורוצה לקבע את ההשפעה של המועצה ולהקטין את ההשפעה של השרים, שלא יחליטו לפי מצב פוליטי אחד או שניים. דעתי לא נחה לגבי הדברים האלה. גברתי, אני מבקש, כל התוספות, אני רואה בהם נושא חדש ואני מבקש לקיים דיון של נושא חדש ואחרי זה אנחנו נדבר. אני טוען לנושא חדש לכל התוספות. לא ספרתם אותי, לא ישבתם איתי, אין שום ה - - - זה לשבת על חמש דקות בבית קפה, לא שמעתם אותי, יש לי דברים ל - - -
היו"ר רחל עזריה
אני הצעתי קודם, למה לא תשבו איתו?
קריאה
אפשר להוסיף את מה שאלון ביקש?
קריאה
כיוון שמדובר לא במבחני תמיכה, אלא בסכומי כסף, זה מה שמדבר הסעיף, בהתייעצות עם המועצה - - -
קריאה
זה כבר קיים בחוק.
היו"ר רחל עזריה
בסדר, זה לא האירוע. חבר הכנסת פריג', מה מבחינתך נושא חדש? מה הדברים שמטרידים אותך?
עיסאווי פריג' (מרצ)
אמרתי, דעתי לא נחה, יש שתי סוגיות, אל"ף, סוגיית להבטיח את עתיד הכספים שמגיעים מהטוטו לקופה, אני רוצה מנגנון חוקי. הדבר השני, מה שיורם העלה, אני לא רוצה לתת את כל הכוח לשרים.
היו"ר רחל עזריה
בסדר, עשר דקות הפסקה, אנחנו נחזור בשעה אחת. אני מבקשת לקרוא לאגף התקציבים ולעיסאווי, בואו נשב.

(הישיבה נפסקה בשעה 12:45 ונתחדשה בשעה 13:00.)
היו"ר רחל עזריה
אני מבקשת שתסיר את הנושא חדש ואת ההסתייגויות ואז נגיד את הדברים שסיכמנו עליהם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני מסיר את הבקשה שלי לנושא חדש בקשר לכל זה.
היו"ר רחל עזריה
את ההסתייגויות תשאיר לסוף, הבנתי. אחת, הנושא הראשון זה לגבי הוראת השעה, אתה רוצה לומר לאיזה הסכמה הגענו?
עיסאווי פריג' (מרצ)
כן, אני מבקש מנציגי האוצר וממך, יושבת ראש הוועדה, ביסוד האמונה שלי אני רוצה להבטיח שהספורט ימשיך להתקיים ויהיו עוד תקציבים ועוד תקציבים. לשם כך הגענו להבנות עם האוצר ואני רוצה לשמוע את זה גם, שאנחנו בהוראת שעה שזה לא 2019, הסכם שלא עד 2019, אלא עד 2021. אנחנו מבטיחים שתקציב הספורט לא יפחת מתקציב השיא שהיה לספורט, שזה ב-2016. תקציב הספורט ב-2016 היה שנת השיא, שזה 727 מיליון וזה יהיה הרף המינימלי לשנים 2021-2010 - - -
קריאה
2019 ו-2020.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ב-19' יש לנו 800, 2021-2020.
קריאה
עוד עשר שנים קדימה - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
הלוואי שיסכימו.
היו"ר רחל עזריה
אתם מסכימים?
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני רוצה לשמוע מהאוצר.
תמיר כהן
אנחנו מסכימים לזה, אנחנו נתכנס עם חברי הכנסת הרלוונטיים ויושבת ראש הוועדה ונסכם את הדברים מול משרד הספורט - - -
היו"ר רחל עזריה
מצוין.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה נכתב בפרוטוקול? אריאלה, כל מה שדיברנו כתוב בפרוטוקול?
אריאלה מלכה
זה בסדר? זה בפרוטוקול? מעולה.
אריק קפלן
הובטח לנו בהתחלה שיהיה מיליארד פחות זה. לפי מה שאתה אומר יהיה פחות עכשיו.
תמיר כהן
אז סיכמנו את הכול.
איליה כץ
לחדד, רבותיי, נחדד. חבר הכנסת עיסאווי ביקש להבטיח שבגלל המהלך הזה תקציב הספורט לא ייפגע - - -
היו"ר רחל עזריה
לא יקטן.
איליה כץ
בהתאם אנחנו מתחייבים שהתקציב בשנים 2019 עד 21' לא יפחת מתקציב השיא שהיה בשנת 2016. אני מדגיש עוד פעם, לא יפחת.
עיסאווי פריג' (מרצ)
איליה, 2019 כבר סיכמנו. תחזור על המשפט, ב-2020 ו-2021 לא יפחת. כי 19' ו-18' סוכם.
היו"ר רחל עזריה
נכון.
איליה כץ
מאשרים 2021-2020, אתה צודק.
היו"ר רחל עזריה
כמובן שהצפי שזה יהיה ב-800 ויותר, אבל, יוסי, כמו שאמרנו, עליך אנחנו סומכים, על איליה אנחנו סומכים, על תמיר - - -
קריאה
על תמיר סומכים.
היו"ר רחל עזריה
סומכים, יפה. על כחלון, על מירי, על כולם סומכים, אבל אנחנו לא יודעים מי יבוא אחר כך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
727 מיליון שקל זה הרף התחתון של תקציב הספורט החל מ-2020, 18' ו-19', את הסוכרייה כבר נתתם.
היו"ר רחל עזריה
מעולה, יישר כוח. נושא נוסף זה שלנשים יש העדפה של 1.2 בתמיכה באגודות נשים.
קריאה
לא.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מקדם התמיכה. שנייה, יושבת ראש הוועדה מדברת, היא בעלת הבית.
היו"ר רחל עזריה
מי אמר לא?
קריאה
סליחה, סליחה.
היו"ר רחל עזריה
בקיצור, אני מנחה את גורמי המקצוע להחיל נוהל דומה גם ב - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
במגזר הלא יהודי.
היו"ר רחל עזריה
יש לזה שם אחר. איך קוראים לזה?
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
רגע, אבל אנחנו לא יכולים לקבוע פה עובדות מקצועיות.
היו"ר רחל עזריה
אני מנחה. זה לא בחוק, זו הנחיה.
יוסי שרעבי
אמות מידה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
באמות המידה ייבחן - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא תיבחן, קבענו.
היו"ר רחל עזריה
בסדר, אני מבקשת, אני מנחה, להחיל, העדות הלא יהודיות, ככה זה נקרא.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תמיר, איליה, אני מבקש, הדבר השני, אגודות הספורט מהמגזר הלא יהודי יתוקצבו לפי אמות מידה, לפי מקדם, כמו האגודות של ספורט נשים, שזה 1.2. זה מה שסוכם, נכון?
איליה כץ
כאמור, אין לנו אפשרות לקבוע את זה בחוק והמדיניות היא של משרד התרבות, של המועצה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
ברור, זה משהו מקצועי. אני לא אתן - - -
היו"ר רחל עזריה
רגע, תן לו.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
זה אמות מידה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה, יש לך בעיה עם זה?
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אין לי שום בעיה, לא נתערב באמות מידה, אנחנו פוליטיקאים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אם אין לך בעיה עם זה, אז תקציב.
יוסי שרעבי
אין בעיה שאתם תבקשו או תגידו שאתם מבקשים שמשרד התרבות והספורט בכלים המקצועיים שלו יבחן את הבקשה של יושבת ראש הוועדה ושל חברי הכנסת. אנחנו נבחן את זה ונבוא עם תשובה, אבל זה אמות מידה, זה עבודה מקצועית, יש לזה השלכות, חוות דעת משפטיות, ממד השוואתי. יש כאן עבודה מקצועית, זה לא - - -
גיא אטיאס
יש את המועצה.
יוסי שרעבי
יש מועצה, היא צריכה לאשר את זה, יש לזה השלכות רוחב.
היו"ר רחל עזריה
בסדר, אז אני מבקשת שתדווחו לי, אנחנו נקבע מועד.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני לא מבין למה אתם עושים מזה דרמה, חברים. אנחנו רוצים לעזור לאגודות החלשות ואומרים נשווה אותן לנשים. מה זה צריך להיות דרמה?
יוסי שרעבי
אבל, חבר הכנסת, יש עוד כמה אגודות חלשות, צריכים לעשות חשיבה, בכמה אגודות מדובר, איזה השלכות רוחב יש לזה, איזה משמעויות נוספות, מה הדלתא התקציבית, יש כאן הרבה מאוד שאלות. זה בדיוק התפקיד של המועצה, זו ראייה של מדיניות, יש כאן אמות מידה מקצועיות, צריכים לבחון אותם. אני אומר את זה דווקא מהמקום שהמשרד הזה עשה כל כך הרבה למען המגזר הערבי אז ידינו לא רק נקיות, ידינו מלאות בעשייה למען המגזר הערבי. זו סוגיה מקצועית מובהקת, מבקשים להעביר. אתם רוצים שאנחנו נבחן את זה? נשמח לבחון את ה - - -
היו"ר רחל עזריה
כן, נשמח שתבחנו ותבואו ותעדכנו. אני חושבת שגם יש בזה איזה שהוא היגיון, בטח גם בהקשר של פריפריה. זאת אומרת יש סיבות לעניין הזה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני מוכן להכניס את הפריפריה לזה, אין לי שום בעיה.
היו"ר רחל עזריה
בסדר, אתם תדונו - - -
קריאה
ברגע שמעדיפים מגזר כלשהו - - -
קריאה
יש מקדם בפריפריה גם היום.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אם יש מקדם פריפריה, אז למה אין מקדם למגזר?
גיא אטיאס
אבל באגודות אין מקדם - - -
קריאה
אני חושב שזה לא המקום לנהל את מבחני התמיכה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה אבסורד. יש מקדם לפריפריה, מבקשים שיהיה מקדם למגזר הלא יהודי אתם קופצים?
היו"ר רחל עזריה
אני רוצה לומר משהו. אולי אחד הדברים הכי חשובים בעיניי, אני הגעתי לספורט, אמרתי לכם, די במקרה, דרך הפועל קטמון, אבל אני חושבת שבלי קשר, כל מי שעוסק בחינוך, כל מי שעסק בחינוך אי פעם בחיים, חינוך פורמלי, חינוך בלתי פורמלי, יודע מה החשיבות של הספורט ואנחנו יודעים מה החשיבות של הספורט דווקא במקומות שבהם אין ודווקא במקומות שבהם מאוד מאוד יש ענייני זהות מורכבים, סיטואציות של התנגשות חזיתית שאנחנו לא רוצים להגיע אליה, אני הייתי מאוד שמחה אם הייתם בוחנים את זה כמו שצריך ותבואו בנפש חפצה ו - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
רחל, אני שואל שאלה פשוטה. אני קיבלתי עכשיו הרצאה על המקצועיות של הראייה.
היו"ר רחל עזריה
ממי קיבלת?
עיסאווי פריג' (מרצ)
מיוסי. אני עכשיו שואל שאלה, אם יש מקדם לפריפריה מה הבעיה לקבל את ההחלטה - - -
גיא אטיאס
באגודות אין.
עיסאווי פריג' (מרצ)
באגודות.
גיא אטיאס
אין באגודות.
היו"ר רחל עזריה
אז איפה יש מקדם לפריפריה?
קריאה
לא, סליחה, יש מקדם לפריפריה באגודות, זה דרך מועצת ההימורים. אבל אם יש מקדם לפריפריה - - - מקדם כפול?
היו"ר רחל עזריה
לא, אז לא יהיה מקדם כפול - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני רוצה - - - אני לא רוצה כפול.
היו"ר רחל עזריה
לא כפול.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כן, נכון, לא כפול.
יוסי שרעבי
אני חושב שזה לא המקום לנהל את כל הפרמטרים של מבחני התמיכה.
היו"ר רחל עזריה
זה בסדר, אנחנו - - -
יוסי שרעבי
הם יהיו מורכבים מ - - -
היו"ר רחל עזריה
רגע, אנחנו דנים. לא כפול, יוסי.
יוסי שרעבי
ביקשת לבחון, נבחן את זה.
היו"ר רחל עזריה
יפה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה זה ההחלטה, מה זה לבחון?
היו"ר רחל עזריה
הם יצטרכו לדווח לי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לפני שמאשרים? אז מה יעשו? לא יעשו.
היו"ר רחל עזריה
הנושא האחרון, נושא של ייצוג הולם. כמה חברים יש במועצה?
גיא אטיאס
20 אחרי התיקון.
היו"ר רחל עזריה
אז כמה זה ייצוג הולם של המגזר הערבי?
עיסאווי פריג' (מרצ)
ארבעה נציגים.
היו"ר רחל עזריה
כמה יש היום?
עיסאווי פריג' (מרצ)
אפס, אני לא יודע.
קריאה
חייבים אחד על פי חוק.
היו"ר רחל עזריה
יש אחד על פי חוק.
קריאה
בהתאם לכללים המקובלים ב - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
הייצוג ההולם, יש ייצוג הולם שמחייב, בסדר גמור, אין לי בעיה, אז נכתוב בחוק. אתה מבין? הרי ייצוג הולם זה מחפה, מה הבעיה? אז נלך על שניים.
היו"ר רחל עזריה
משרד האוצר, אני רוצה לשמוע, מי מכם רוצה לדבר?
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז יהיה שניים.
אלון גרנות
גברתי, אני מבין לגמרי את הבקשה של חבר הכנסת פריג', אבל זה יכול לבוא רק מנציגי המדינה, זה ברור, אני מקווה, ולא מנציגי ציבור.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אי אפשר לדעת.
היו"ר רחל עזריה
נציגי המדינה?
עיסאווי פריג' (מרצ)
מאיפה אני יודע?
אלון גרנות
לא, אתם לא יכולים לחייב את איגודי הספורט שנתתם להם לבחור מראש להגיד שזה - - - רק את המדינה אפשר לחייב.
היו"ר רחל עזריה
טוב, שמעתי את ההערה. בבקשה, שקד.
קריאה
יכול להיות גם נציג שלטון המקומי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
נכון, יכול להיות שלטון מקומי. יוסי אמר שמגיע לי ארבעה, ייצוג הולם, אני משחרר אותו, שניים מספיק.
אלון גרנות
אבל - - - מנציגי המדינה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
על מה הדיון? לא רוצים?
אלון גרנות
רוצים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז על מה הדיון?
אלון גרנות
זה שלהם, לא שלנו. הם לידך ואתה שואל אותנו?
היו"ר רחל עזריה
הפסקה לפרוטוקול, חמש דקות. בבקשה.

(הישיבה נפסקה בשעה 13:12 ונתחדשה בשעה 13:17.)
היו"ר רחל עזריה
מה הסיכום?
יוסי שרעבי
חשבנו שיהיו שניים, אחד מתוך נציגי הממשלה, שהאוצר - - - שזה יבוא מתוכו והשני יבוא מתוך הנציגים האחרים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כמה סך הכול החלוקה?
איליה כץ
שישה נציגי ממשלה ו-14 נציגים מגופים אחרים שהם לא הממשלה, גופי הספורט ורשויות מקומיות.
היו"ר רחל עזריה
ואני רוצה לומר שהרשויות המקומיות התנדבו לעזור.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בסדר, הם אחד מהאחרים.
אריק קפלן
מה זה נציגים אחרים?
קריאה
כל מי שלא ממשלה.
קריאה
כל מי שהוא לא משפטים, אוצר, תרבות וספורט.
אריק קפלן
ומי יחליט?
עיסאווי פריג' (מרצ)
הוא צודק.
אריק קפלן
אם מחר אנחנו, לצורך העניין הספורט, ימנו, השרה תודיע לנו 'סליחה, אתה לא יכול למנות, אתה חייב להביא לי מישהו מ - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
כמה שלטון מקומי?
איליה כץ
גם המדינה זה אותו דבר - - -
אריק קפלן
לא, אבל כשאתה אומר כללי.
קריאה
יש ועדת מינויים - - -
היו"ר רחל עזריה
בסדר, יש ועדת מינויים.
קריאה
זה ממנים להרבה גופים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כמה לשלטון המקומי?
אריק קפלן
לא, אבל - - -
היו"ר רחל עזריה
מי זורק עליכם? אחד עליכם, אחד עלינו. מה הבעיה? אחד לממשלה. זה 14 ו-6, מה, אין ערבי אחד מה-14? אני סומכת עליכם, הגדלנו פה הרבה, הגדלנו להתאחדויות, הגדלנו, הכול בסדר. אני סומכת עליכם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתם רק שישה?
היו"ר רחל עזריה
אנחנו מתקדמים. נשארו כמה נושאים - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
בקשר להסכם עם המועצה, שזה מחודש אחרי חמש שנים. תיקנתם את זה? תקופה נוספת.
היו"ר רחל עזריה
רגע, סליחה, אני צריכה שתסיר את ההסתייגויות שלך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כן, אני מסיר.
היו"ר רחל עזריה
אין הסתייגויות, מעולה. יש עוד כמה דברים שאמרנו, אחד זה ה-15 יום. רגע, חברים, תקשיבו, יום ארוך, אנחנו רוצים לסיים, זה הפינאלה. קדימה, תיכף נתחיל לשיר פה שירי הפועל אם לא יהיה פה שקט.
עיסאווי פריג' (מרצ)
רחל, סיכמנו לגבי ההסכם בין המשרד לבין גופי הרוחב, שבתום חמש שנים תהיה תוספת דומה לאחר משא ומתן.
איליה כץ
הסכמנו להוסיף למזכר ההבנות שבמסגרת סעיף הצהרת הכוונות על חידוש היחסים וחידוש פעילות המועצה עם מדורים כלכליים יתווספו המילים 'תקופה נוספת'.
יורם אורנשטיין
דומה.
היו"ר רחל עזריה
בסדר? עוד כמה נקודות שעלו.
גיא אטיאס
יורם, 'תקופה נוספת דומה'.
עיסאווי פריג' (מרצ)
קיבל.
יורם אורנשטיין
גם לרוחב וגם למרכזי.
היו"ר רחל עזריה
טוב. 15 יום דוח שנתי.
איליה כץ
לבקשת המועצה, הם העלו טענות מקצועיות, בחנו את הטענות המקצועיות. לגבי הסכום של ה-20 מיליון אנחנו חושבים שעם המנגנונים - - -
היו"ר רחל עזריה
לא, 20 מיליון, כבר אמרנו - - -
איליה כץ
קיים בחוק, אין טעם מקצועי מבחינתנו. לגבי ה-15 יום בדוח המבוקר, בדוח השנתי, אין לנו בעיה להוסיף את זה.
היו"ר רחל עזריה
מצוין. היה עוד, היה אתכם, השלטון המקומי.
רות דיין מדר
יש נוסח שמוסכם עם משרד הספורט.
היו"ר רחל עזריה
משרד האוצר, אתם בסדר עם הנוסח?
איליה כץ
אנחנו בסדר עם הנוסח.
היו"ר רחל עזריה
משרד המשפטים?
קריאה
מה הנוסח?
היו"ר רחל עזריה
הנוסח, 'נציג מבין הרשויות המקומיות שהוא מנהל מחלקת ספורט או נבחר ציבור בעל זיקה משמעותית לספורט, בהמלצת מרכז השלטון המקומי'. משרד המשפטים, אתם בסדר עם זה?
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
לא, אבל עדיף עוד - - - יו"ר ועדת הספורט - - -
אריק קפלן
זיקה משמעותית, יגידו שהוא שיחק כדורגל.
רות דיין מדר
אז מה אתה רוצה?
אריק קפלן
יו"ר ועדת הספורט. שיהיה יו"ר ועדת הספורט בשלטון המקומי.
היו"ר רחל עזריה
חברים, אני רוצה לסגור את ה - - -
אריק קפלן
יו"ר ועדת הספורט של השלטון המקומי או נציג מנהל מחלקות הספורט, אחד מהשניים. אין ויכוח.
קריאה
יש זיקה אחר כך - - -
אריק קפלן
זיקה זה משהו שימצאו מה שרוצים.
היו"ר רחל עזריה
משרד המשפטים, מה אתם אומרים?
ערן עסיס
הנוסח האידיאלי הוצע במקור, מבחינתנו זה נוסח שמדבר על - - -
היו"ר רחל עזריה
של העובדים.
ערן עסיס
זה הסיכום שהושג.
היו"ר רחל עזריה
רגע, אבל מה מבחינתכם?
ערן עסיס
אני אומר, אם זה הסיכום שהושג ומרכז השלטון המקומי יודע להמליץ והמינוי ייעשה בהמלצתו, אין לי התנגדות.
עופר בוסתן
אבל אני לא מקבל את העניין של היו"ר, כי היו"ר היום זה מישהו אחר ובפעם הבאה זה מישהו אחר. מרכז השלטון המקומי יחליט. אני גם לא רוצה להחליט, אני גם לא אומר לו היו"ר, יכול להיות שיש להם ראש רשות שיותר מתאים מהיו"ר. אני לא רוצה לכבול אותם, הם יחליטו מי הנציג שלהם.
אריק קפלן
לא הם יחליטו, זה בדיוק העניין. השר יחליט בסוף וזה מה שאנחנו לא רוצים.
יוסי שרעבי
לא, זו המלצה של מרכז השלטון המקומי ו - - - זה בדיוק כמו שאתם מקבלים את ההחלטה אצלכם על נציג אילת.
יורם אורנשטיין
בהמלצת מרכז השלטון המקומי, זה בסדר.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
גם מנהל מחלקת ספורט הוא יבוא מטעם ראש העיר.
היו"ר רחל עזריה
בסדר? אנחנו סוגרים את הנוסח הזה? זה הנוסח שאני הקראתי. עוד משהו נשאר פתוח? אתה סגרת, הפועל?
יורם אורנשטיין
אני לא יודע.
איליה כץ
כן, אנחנו מתקנים את הנוסח.
יורם אורנשטיין
צריך להוסיף לפרוטוקול - - -
קריאה
יורם, אנחנו נוסיף.
היו"ר רחל עזריה
בסדר, בואו נוסיף את זה. עוד משהו?
קריאה
יש את כל הסעיף של החשב המלווה.
היו"ר רחל עזריה
מה? תסבירו. רגע, שנייה. עכשיו אנחנו צריכים את ה - - - בבקשה.
יאיר שילה
סעיף 11(ב) מאוד שונה ממה שמנכ"ל משרד התרבות והספורט הציג היום. מה שהוא הציג היום, יוסי, תקן אותי אם אני טועה, מה שאתה הצגת לגבי החשב זה שאישורו נדרש ליצירת התחייבויות חדשות בקרן המתקנים, אישורו לא יידרש בשום דבר שקשור לתשלום ההקצבות השוטפות - - -
יוסי שרעבי
נכון.
יאיר שילה
ולגבי התחייבויות ישנות של קרן המתקנים זה לא אישור שלו אלא אישור - - -
יוסי שרעבי
נכון, אישור של המשרד, כשרואה החשבון יהיה חבר בצוות.
יאיר שילה
זה שונה לחלוטין ממה שכתוב היום. צריך לנסח את הסעיף.
תמיר כהן
זה הסעיף שאנחנו באים ל - - -
היו"ר רחל עזריה
את מבינה מה צריך לעשות?
קריאה
תמיר, המהות מוסכמת, רק צריך ל - - -
תמיר כהן
כן, אני רוצה להסביר.
היו"ר רחל עזריה
שנייה, אנחנו צריכים שהיועצת המשפטית - - - בואו נוודא שהכול סגור. בבקשה.
ורד קירו-זילברמן
תמיר, מה סוכם ומה מקובל ומה ייכתב שהוא שונה ממה שכתוב עכשיו בנוסח?
תמיר כהן
לגבי רואה החשבון, מה שסוכם זה ככה, לרואה החשבון תהיה את כל הגישה למערכות המידע, לכל המידע שהוא צריך לגבי הכול הכול הכול בשביל לבצע את המעבר כמו שצריך. עוד הוסכם, כפי שהיועץ המשפטי של הטוטו ציין, שלא תידרש חתימה שלו לשחרור תשלומים של תמיכות שוטפות. לגבי כל התמיכות של מתקנים, לגבי מתן הרשאות חדשות, רואה החשבון יצטרך לאשר כל הרשאה. לגבי שחרור ותשלומים בגין הרשאות שניתנו כבר אך טרם שולמו, יוקם צוות אד הוק שרואה החשבון יהיה שותף לו, יחד עם אגף התקציבים של משרד התרבות והספורט, חשב משרד התרבות והספורט - - -
עופר בוסתן
ועדת תמיכות.
תמיר כהן
אני חוזר עוד פעם, אגף התקציבים של מינהל הספורט, רואה החשבון, חשב המשרד והייעוץ המשפטי של משרד התרבות והספורט וראש מינהל הספורט.
יוסי שרעבי
הצוות יהיה בראשות ראש מינהל הספורט.
תמיר כהן
מי שיעמוד בראש הצוות זה ראש מינהל הספורט שהוא גם ראש צוות היישום. אנחנו נעשה את ההתאמות.
היו"ר רחל עזריה
בסדר?
קריאה
מתי ננסח את זה?
ורד קירו-זילברמן
זה לא משנה. אני אסביר. ככל שהעיקרון ברור ומוסכם אנחנו, היועצים המשפטיים, אחר כך נעשה את התיקונים בנוסח, אבל אנחנו נשמור על זה שהעיקרון יהיה כפי שהוכרז - - -
יואב רם
אפשר לבקש שהיועץ המשפטי שלנו יהיה שותף לנוסח?
ורד קירו-זילברמן
לא. הוא יכול להציע נוסח. מי שבסופו של דבר זה היועצים המשפטיים של הכנסת.
היו"ר רחל עזריה
זה כנסת, אין מה לעשות. אבל אתה יכול להציע נוסח ואז - - -
יואב רם
בסדר. המהות מוסכמת, רק כדי שלא יהיו סתירות.
היו"ר רחל עזריה
אין בעיה. הוא יציע נוסח, זה בסדר גמור. זהו, אנחנו סגורים. בבקשה, אתה רוצה להגיד כמה מילים?
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא נצביע, צריך נוסח חדש, לא?
היו"ר רחל עזריה
לא, אין בעיה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
כמה מילים לפני ההצבעה. חשוב לי לפרוטוקול, כמובן שאנחנו עומדים בפני רפורמה מאוד גדולה בספורט ובאמת יושבים כאן כל הגופים שמנהלים את הספורט במדינה ואני חושב שכולם חוששים, כולם, יש חששות, אבל מצד שני הרפורמה יכולה להיות בשורה. יש כאן סיכוי להעלות את תקציב הספורט משמעותית. באמת, כמו שאמרתי, כואב לי על מיליארד ₪ שהלך לקופת האוצר מקרן המתקנים, אבל עדיין אני רוצה להאמין שאנחנו כן נמשיך לבנות את המתקנים וכן ידאגו לעובדים של קרן המתקנים שייקלטו כמו שצריך וימשיכו כי הם אלה שיודעים לעשות את העבודה.

אני חושב שדיברנו כאן על הכול, על כל הבלמים ועל כל האיזונים. עוד פעם, זה לא חתונה קתולית, אם נצטרך שינויים כאלה ואחרים אז אנחנו תמיד נוכל לשנות דברים בתקנות, בחקיקה. מה שחשוב סביב השולחן הזה זה לקדם את הספורט במדינה שלנו. ואני, כמו שאמרתי, אני לא מתנהג כאן כאופוזיציה כי אני חושב שבאמת יש כאן אמירה, מנתקים את הספורט מהימורים, שמים את הספורט בבסיס התקציב וכמובן שמכאן אנחנו יכולים רק לגדול במשאבים שהמדינה, לא אף גוף אחר, המדינה מקצה לספורט ואני מאוד מאמין שכל הגופים שיושבים כאן סביב השולחן יעמדו בסיכומים שלהם ואנחנו נוכל להוביל את הספורט קדימה. תודה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
רחל, גורם אי הוודאות הוא גדול בכל רפורמה שעושים ואני בן אדם שלא תמיד רץ עם החדש, לא תמיד החדש יותר טוב מהישן כי בחדש יש אי ודאות והרפורמה שמוצעת כאן היא בעיניי מין חרב פיפיות, היא יכולה להיות לשני כיוונים והכול תלוי בפרסונות שאמורים לנהל את כל השינויים. הכול עניין עתיד, איך ננטרל את הפוליטיקה מהספורט. עכשיו אנחנו נתנו כלים ברפורמה ליותר מעורבות פוליטית בענף הספורט, נתנו את זה, לא יעזור בית דין - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
תמיד היא הייתה ותמיד תהיה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, אנחנו עומדים לאשר יותר פוליטיקה בספורט, נרצה או לא נרצה. עצם העובדה ששרים, בטענה שזה מדיניות, נכנסים לאיפה יהיה מגרש ואיפה לא יהיה מגרש וכמה יוצב, זה פוליטיקה. אני לא חלמתי ולא רוצה להיות שם, אבל מה לעשות? השיירה נוסעת, אנחנו משתדלים לתקן כמה שיותר את המסלול. אני רק מבקש מכם, ואתם בעלי הבתים, בעיניי אתם בעלי הבתים, אתם נציגי האוצר, אני מסתכל על העתיד, לא מסתכל על השנה הקרובה. השנה הקרובה, כולה עכשיו מסיבת פורים וכל אחד משחק את המשחק שלו ואנחנו על סף בחירות, אז כל השרים ישתנו ואתם תישארו שם. אתם תישארו שם. אתם צריכים להיות באמת, נכון שזה קשה לכם, הדאגה הציבורית וזה, אבל לפחות כל מילה שנאמרת כאן, כל התחייבות, אם זה בהסכם, אם זה בהבנות שאתם אומרים, תדאגו למסד את זה. זה מה שאני מבקש.

ואני מאוד מקווה שההיסטוריה לא תשפוט אותנו לרעה על זה שאנחנו שותפים בקבלת החלטה כזו. זה מאוד מדאיג אותי, אבל נשאיר לתקווה דלת קטנטונת, יכול להיות שהיא תבשר טובות.
היו"ר רחל עזריה
יש נקודה אחת שלא סגרנו כמו שצריך.
שקד כסלו
כן, בהמשך לבקשה של רוב גופי הספורט, בסעיף של תכנית המתקנים, סעיף 17יד, יובהר שאישור השרים ייעשה לאחר התייעצות, השרים יקבעו את עקרונות העל לאחר התייעצות עם המועצה.
נאור גלילי
עוד משהו. אני רוצה שיירשם לפרוטוקול, כי מרכזי הספורט הגיעו להבנות עם פקידי האוצר והספורט, מאחר שאנחנו מאמינים בהם, אבל זה לא מעוגן בהסכם, אני מבקש ש - - -
גיא אטיאס
זה גם בהסכם.
נאור גלילי
לא, ההבנות לא מעוגנות בהסכם, אני רוצה שיירשם בפרוטוקול - - -
קריאה
זה של המרכזים, גופי הרוחב, היום זה ייחתם.
נאור גלילי
אני מבקש שיירשם לפרוטוקול שההסכם מדבר על שמונה שנים, על 25 מיליון ועם סעיף שאומר שתיבחן אפשרות להמשך ה - - -
היו"ר רחל עזריה
בסדר גמור.
נאור גלילי
יוארך לתקופה נוספת.
יורם אורנשטיין
דומה, תקופה נוספת דומה.
נאור גלילי
תקופה נוספת דומה.
היו"ר רחל עזריה
גופי הרוחב, אתה רוצה להתייחס?
נאור גלילי
ואני רוצה לסיים לפני, כי אני מניח שכבר לא תהיה לי רשות הדיבור, אני רוצה להודות ליושבת ראש הוועדה על דיון ענייני, למנכ"לים של המשרדים, לפקידי הספורט והאוצר שהיו קשובים, זה לא מובן מאליו, אנחנו ניהלנו פה, עיסאווי יודע, ב-2015, מאבק אחר מול משרד הספורט וזה היה נראה רע מאוד. אני רוצה להודות לכולכם על ההבנה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ואין תודה לי?
נאור גלילי
אמרתי, כולם, חברי הכנסת.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
לא, ל-2015.
נאור גלילי
ב-2015 לא, הוא היה נגדנו. אז תודה רבה לכולם. תודה רבה.
היו"ר רחל עזריה
כן, בבקשה.
איליה כץ
רק בגלל שכולם מדברים פה לפרוטוקול ולפרוטוקול ולפרוטוקול, אז הסיכום היה שמונה שנים וכמובן שבסוף שמונה שנים ייבחן המשך אבל הסיכום הוא לגבי שמונה שנים.
היו"ר רחל עזריה
אז אני אגיד, הסיכום הוא שמונה שנים ואני מנחה את משרדי הממשלה להאריך בעוד שמונה שנים. בסדר?
יורם אורנשטיין
תקופה נוספת דומה.
היו"ר רחל עזריה
הפעם אני לא אבקש דיווח. זה יותר מדי. עוד מישהו? אנחנו יכולים לסגור? יוסי, אתה רוצה לומר משהו? אתה בסדר?
גלעד לוסטיג
גילי לוסטיג, מנכ"ל הוועד האולימפי. אני לא אחזור על כל דבריו של נאור, אנחנו בהחלט מודים לכל הנציגים של משרד האוצר ומשרד התרבות והספורט ולחברי הכנסת, גם עיסאווי וגם רזבוזוב, שהיו פה בכל הישיבות, רועי, שנכנס עכשיו, אבל במיוחד ליושבת ראש הוועדה. ההסכם שעשינו יחד עם האוצר והספורט הוא מקובל עלינו, היום אנחנו נעביר את זה בישיבת ההנהלה שלנו בוועד האולימפי ואנחנו מקווים לעתיד טוב לספורט הישראלי. תודה לכם.
היו"ר רחל עזריה
תודה. אני אעבור עכשיו להצבעה ועכשיו אני רוצה לעבור לסיכום.
יוסי שרעבי
רחל, ביקשת ממני, אני אגיד רק סיכום של המשרד.
היו"ר רחל עזריה
אז תעשה אחרי ההצבעה, שיהיה פינאלה.
יוסי שרעבי
אוקיי, שיהיה משהו טקסי, חגיגי.
היו"ר רחל עזריה
חבר הכנסת פולקמן, אתה רוצה לומר משהו?
רועי פולקמן (כולנו)
נאלצתי להיות במקביל בדיונים בכלכלה, אבל אני שמח שזה הושלם, אני עקבתי - - -
היו"ר רחל עזריה
כן, זה התקדם יפה, ברוך ה'. טוב.
רועי פולקמן (כולנו)
זה גם קשור אליכם, היה דיון על ערוצי הספורט קודם.
היו"ר רחל עזריה
אני מעמידה להצבעה את כל פרק ד' בנושא הספורט בחוק ההתייעלות הכלכלית, תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019, התשע"ח-2018, כולל התיקונים שהוסברו והוקראו והתקבלו בוועדה. מי בעד?
עיסאווי פריג' (מרצ)
שנייה. שנייה.
היו"ר רחל עזריה
עיסאווי, בחיאת דינק.
רועי פולקמן (כולנו)
היא אמרה, יחד עם התיקונים שהוקראו, זה מקובל.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תקשיבו, חברים. ורד, חברים, כל התיקונים שלא קיבלו ביטוי בנוסח שמוצג לפנינו יקבלו ביטוי בנוסח. זה חשוב מאוד. שלא יהיו הטיות פה ושם.
היו"ר רחל עזריה
חס וחלילה. מי בעד? כולם בעד. איזה רגע היסטורי יפה. מי נגד? אין. מי נמנע? אין. התקבל פה אחד. תודה רבה.

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

פרק ד' בנושא הספורט בחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה) כולל התיקונים

שהוקראו והתקבלו בוועדה – אושר פה אחד.
היו"ר רחל עזריה
ועכשיו כמה מילים. בבקשה, יוסי.
יוסי שרעבי
אני חושב שעברנו כאן חקיקה מלאת מהמורות, הרבה מאוד חוסר אמון, הרבה חוסר ודאות, שינויים מרחיקי לכת, מדובר כאן במהפכה, לא פחות מאשר במהפכה עם שינויים מאוד דרמטיים, גם בדרכי העבודה, דרכי החשיבה, זה חייב הרבה מאוד אמון בין הגופים השונים. אני שמח לומר שאני מרגיש, אם מותר לי, שמערכת העבודה שמשרד הספורט יצר בשנתיים-שלוש האחרונות, גם עם האוצר וגם עם המרכזים וגם עם הוועד האולימפי, כל הגופים שאנחנו עובדים איתם בשוטף. מערכת יחסי האמון הזאת, מערכת יחסי העבודה הטובים, עמדה לזכותנו במשא ומתן הזה כי הייתה כאן היכרות אישית ואמונה שעזרה לנו לעבור את המהמורות, את החששות, את הפחדים והגענו בסוף לתוצאה שאני חושב שכולנו חיים איתה בשלום.

כולנו מבינים שיש כאן הזדמנות גדולה שאם היא לא תיעשה כמו שצריך היא תהפוך, כמו שאמר חבר הכנסת עיסאווי, לסוג של החמצה. אנחנו מחויבים לתהליך הזה, לטובת הספורט הישראלי, יהיה אשר יהיה השר, המנכ"ל, ראש המינהל וכן הלאה. מדובר כאן במהלך לדורות ואני מודה לכולם על זה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אפשר להתחיל לחלום שבמונדיאל הבא ניקח חלק יותר גדול.
היו"ר רחל עזריה
אמן. כמה מילים. אני הצבעתי לפני דברי הסיכום שלי כדי לא לעשות עין הרע. כמו במשחקים, שמי שעושה את המנחוס, שלא יבוא.

אז רק כמה דברים יש לי לומר ואז אני משחררת את כולם. קודם כל אני חושבת שזה מהלך מאוד חשוב ואני מאוד שמחה וממש גאה במאמץ המשותף לנתק בין ההימורים לבין הספורט. לא היה צריך את זה, אני חושבת שאנחנו כמדינה יכולים לממן את הספורט. אנחנו, ברוך ה', מדינה עם כלכלה יציבה וטובה ולא צריך שאנשים יהמרו כדי שיהיה כסף לספורט.

כשנכנסנו היו הרבה לחצים ואני רק אזכיר מה עשינו. כל הנושא של הפלאט, טיפלנו, שיהיה גידול תקציבי, העניין של האגודות הקטנות, טיפלנו, דאגנו שיהיה להם את כל השיטה, גם הבירוקרטית, גם הכול, הן יהיו מוגנות. העניין של תזרים המזומנים, שעשינו את ה-50-50, זה היה מהלך מאוד חשוב. כל הנושא של הפוליטיזציה או החשש מהפוליטיזציה, הצלחנו להגיע להסכמות באמת מאוד מרשימות, גם עם גופי הרוחב, גם כמובן עם המרכזים. היה פה מאמץ מאוד מאוד גדול.

ואני רוצה לומר תודה. תקשיבו, כשנכנסתי לחדר פעם ראשונה זה היה כאילו כל החדר פה כמרקחה, דרמות, והנה אנחנו סוגרים והכול יפה. אז רק כמה תודות שמאוד חשוב לי לומר. לאוצר, לתמיר ואיליה ושקד, באמת נתתם את הנשמה וכל הכבוד. במשרד הספורט, להדס, לגיא, לחביב וכמובן ליוסי שרעבי, באמת שאפו. אני גם רוצה לומר לשי באב"ד שנתן פה עבודה מאוד משמעותית ולנירית, שהיא לא פה. משרד המשפטים, ללימור ולערן, ולוורד היועצת המשפטית של הוועדה ולאריאלה, לצוות שלי. ולחברי הכנסת.

הייתה פה הרבה עבודה, אני חושבת שהגענו להסכמות מאוד יפות, גם הטוטו, גם הגופים, גם האגודות, ושאפו, היה כיף לעבוד ביחד. אני מקווה שיהיו לנו עוד הזדמנויות. תודה רבה, בהצלחה גדולה ושנביא יתרון גדול לספורט בישראל.

הישיבה ננעלה בשעה 13:40.

קוד המקור של הנתונים