ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/02/2018

פרק ג' (מסים), סעיפים 3 ו-8(א) (הקלות במס למשרתי מילואים), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018 , הצעת חוק שירות המילואים (תיקון - הפחתת שיעור המס שחל על תגמולים למשרתי מילואים), התשע"ז-2017

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-07-04OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 233

מישיבת ועדת החוץ והביטחון

יום שלישי, י"ב באדר התשע"ח (27 בפברואר 2018), שעה 11:19
סדר היום
1. הצעת חוק שירות המילואים (תיקון - הפחתת שיעור המס שחל על תגמולים למשרתי מילואים), התשע"ז-2017, של חה"כ עודד פורר, חמד עמאר, רוברט אילטוב, יוליה מלינובסקי

2. פרק ג' (מסים), סעיפים 3 ו-8(א) (הקלות במס למשרתי מילואים), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018
נכחו
חברי הוועדה: אבי דיכטר – היו"ר

מירב בן ארי

איל בן ראובן

יחיאל חיליק בר

עמר בר-לב

ענת ברקו

שרן השכל

עליזה לביא

איילת נחמיאס ורבין

עפר שלח
חברי הכנסת
עודד פורר
מוזמנים
סא"ל אייל פסקו - ראש ענף תכנון כוח אדם מילואים, אכ"א, צה"ל, משרד הביטחון

עומר בבלי - עו"ד, משרד הביטחון

שי מרנס - את"ק, רמ"ד תקציבי כוח אדם, משרד הביטחון

עלי בינג - רכז ביטחון, אגף התקציבים, משרד האוצר

גיל אבירם - רפרנט ביטחון, אגף התקציבים, משרד האוצר

ישי פרלמן - עו"ד, עוזר ראשי, הלשכה המשפטית, רשות המסים, משרד האוצר

גיא גולדמן - עוד, ממונה חקיקה, רשות המסים, משרד האוצר

ציפי יוסף - מנהלת אגף א' גבייה מסים ישירים, רשות המסים, משרד האוצר

נור תאיר - עו"ד, הלשכה המשפטית, רשות המסים, משרד האוצר

חנן ארליך - עו"ד, משרד המשפטים

אל"מ (מיל) אבי סייג - יו"ר העמותה למען משרתי המילואים

שלמה פרל - חייל מילואים, העמותה למען משרתי המילואים
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל-שור

עידו בן יצחק
מנהל/ת הוועדה
שמואל לטקו
ראש תחום בכיר לביטחון
דפנה סידס כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים

הצעת חוק שירות המילואים (תיקון - הפחתת שיעור המס שחל על תגמולים למשרתי מילואים), התשע"ז-2017

הצעתם של חברי הכנסת עודד פורר, חמד עמאר, רוברט אילטוב, יוליה מלינובסקי

פרק ג' (מסים), סעיפים 3 ו-8(א) (הקלות במס למשרתי מילואים), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018
היו"ר אבי דיכטר
אני פותח את ישיבת הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון. מעניין לעניין באותו עניין, אנחנו בדיון ראשון לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018 והצעת חוק שירות המילואים (תיקון – הפחתת שיעור המס שחל על תגמולים למשרתי מילואים), התשע"ז-2017.

עידו, בבקשה.
עידו בן יצחק
יש לנו כאן שתי הצעות חוק, האחת היא חלק מחוק ההתייעלות הכלכלית שיציג אתה משרד האוצר ואחת של חבר הכנסת פורר שיציג אותה.
עלי בינג
במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית הצענו, והממשלה תמכה, לבטל את המס המוטל על התגמול המיוחד. המס המוטל על התגמול המיוחד קבוע בחוק והוא 25 אחוזים. התגמול המיוחד הוא התגמול שנקבע בפקודות המטכ"ל והוא כיום תגמול שניתן למשרתי מילואים ששירתו מעל 32 ימים בהתאם למספר הימים שהם שירתו בפועל. זה התיקון. הקטע הטכני הוא שצריך לתקן גם את סעיף 18 וגם את סעיף 19 לחוק שבעצם יהיה תגמול נוסף עליו נשאר המס.

ועדת השרים לחקיקה דנה בהצעת החוק הפרטית שהיא מצורפת והיא קבעה שהצעת החוק הפרטית הזאת תצורף לממשלתית ותוכפף אליה. לכן אנחנו דנים היום בממשלתית שהיא כאמור ביטול המס על התגמול המיוחד.
היו"ר אבי דיכטר
אבל הצעת החוק הפרטית עוסקת גם בנושא של מס על התגמול הנוסף.
עלי בינג
נכון, אבל ההחלטה של ועדת שרים לחקיקה הייתה שהיא בעצם תוצמד לממשלתית ותוכפף אליה.
היו"ר אבי דיכטר
תוצמד, אני מבין. תוכפף, האם אתה מתכוון להיות כפוף?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני אף פעם לא כפוף.
היו"ר אבי דיכטר
תשובה טובה.
עלי בינג
אני רק אגיד עוד שני משפטים ברשותך חבר הכנסת פורר. חשוב להגיד שזה נכנס לתכנית הכלכלית וזה אושר בישיבת הממשלה גם על התקציב ולכן המקור התקציבי בגין ההפחתה הממשלתית, מה שפורסם בתזכיר, הוא נכנס לתוך תקציב המדינה וכן הנומרטור לשנים הבאות. להצעת החוק הנוספת, לפטור ממס על התגמול הנוסף, אין לזה כרגע מקור ולכן אנחנו גם נהיה יותר בבעיה לעשות את זה. אני חושב שצריך לברך על הצעד הזה ולהמשיך לדון בהמשך בצעדים נוספים. אגב, הצעה הממשלתית קצת שונה מההצעה של חבר הכנסת פורר במובן הזה שהיא מבטלת לגמרי את המס השולי. היא לא אומרת שהוא ירד מה-25 אחוזים ל-10 אחוזים אלא היא אומרת שהתגמול המיוחד יורד מ-25 אחוזים ובעצם בטל כך שהאנשים האלה לא ישלמו מס.

התגמול המיוחד כאמור ניתן למי שמשרת מעל 32 ימים. זאת אוכלוסייה מצומצמת שתורמת הרבה יותר, שבעצם עושה שירות מילואים הרבה יותר משמעותי מדי שנה ולהם אנחנו רוצים כרגע לסייע. התגמול הנוסף בעצם ניתן החל מהיום העשירי של המילואים. זו אוכלוסייה הרבה יותר רחבה שכרגע החלטנו ביחד, בתיאום עם כלל משרדי הממשלה, שאנחנו מתמקדים באוכלוסייה שבעצם תורמת יותר, שעושה יותר ימי מילואים ולאוכלוסייה הזאת אנחנו רוצים לתת פטור ממס.
היו"ר אבי דיכטר
אני רוצה להבין. התגמול המיוחד ניתן מאיזה יום?
עלי בינג
מהיום ה-32.
קריאה
זה לא רק. יש כל מיני קריטריונים. זה אחד הקריטריונים.
היו"ר אבי דיכטר
אלה לא הנתונים שאנחנו מכירים.
עידו בן יצחק
אני אתן נתונים שהעביר משרד הביטחון בהתאם לחובת הדיווח השנתית שלו. הוא העביר לוועדה נתונים אודות תגמולי מילואים שניתנו בשנת 2016 עבור המילואים של 2015. 18 אחוזים מחיילי המילואים קיבלו תגמול מיוחד עבור שירות מילואים רצוף של חמישה עד תשעה ימים שלא ניתן להם תגמול נוסף. ארבעה אחוזים על שירות מילואים של למעלה מ-32 ימים. פחות מאחוז על שירות מילואים של למעלה מ-60 ימים. שני אחוזים למשרתי מילואים שהם חריגי גיל.
היו"ר אבי דיכטר
שאין להם מגבלת ימים.
עידו בן יצחק
הם מקבלים מהיום הראשון אבל הם חריגי גיל כי הם משרתים מעל גיל 40 או על גיל 45 אם הם קצינים. אלה הנתונים שנמסרו על ידי משרד הביטחון.
שי מרנס
רמ"ח תקציבי כוח אדם, משרד הביטחון. אנחנו מעבירים אליכם כל שנה בהתאם לחובת הדיווח את הפילוח של משרתי המילואים שמקבלים את התגמול המיוחד. ארבעת האוכלוסיות שאמרת בעצם מרכיבות את סך התגמול שבאמת מגיע לסכום שאנחנו מכירים שהוא ה-30 מיליון שקלים בשנה. כל המדרגות האלה תואם את מה שמשרד האוצר מכיר ועל זה גם עשינו את החישובים שלנו. אלה תת-אוכלוסיות.
היו"ר אבי דיכטר
עדיין 20 אחוזים מקבלים את התוספת המיוחדת גם אם הם לא היו 32 ימים במילואים. זאת בעצם המשמעות.
שי מרנס
בסוף, כן. יש את החזר ההוצאות ומי שמגיע למילואים, עשרה ימים זה התגמול הנוסף. בתגמול המיוחד באמת יש את ארבעת האוכלוסיות כפי שציינת בדיווח. יש את מי שמקבל החזר הוצאות. מספיק שהוא יגיע בין חמישה לתשעה ימים, הוא עדיין מקבל את החזר ההוצאות. מי שמשרת מעל 32 ימים – שאת זה ציין עלי ממשרד האוצר – מקבל תוספת יותר משמעותית בתגמול המיוחד. זה פשוט חישוב קצת שונה. מפקדים במילואים שמשרתים, רק מפקדים שמשרתים מעבר ל-60 ימים, מקבלים גם 132 וגם יש להם עוד תוספת מעבר ל-60 ימים. עוד תגמול לאוכלוסיות שמשרתות יותר. כל אוכלוסייה שאנחנו רואים שהיא משרתת יותר והתרומה שלה עולה, אנחנו גם רוצים לתת את התגמול בהתאם. חריגי הגיל, הם בנוסף.
היו"ר אבי דיכטר
בהצעת החוק הממשלתית, כמה מדובר בשנה מבחינת ויתור? עלות תקציבית? כמה זה יוצא?
עלי בינג
כ-7.5 מיליון שקלים. התגמול המיוחד הוא כ-30 מיליון שקלים, מזה מקבל התגמול, שהוא משרת המילואים, משלם 25 אחוזים מס. זה בערך יוצא 7.5 מיליון שקלים. שוב, זה קצת משתנה משנה לשנה כי זה תלוי במספר המשרתים.
היו"ר אבי דיכטר
אני אומר רק לטובת חברי הכנסת. אנחנו בעצם מדברים על ויתור על 7.5 מיליון שקלים בהכנסות המדינה.
עלי בינג
בדיוק.
היו"ר אבי דיכטר
תודה רבה. חבר הכנסת פורר, בבקשה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תודה רבה. ראשית אני אקדים ואומר שאני התחייבתי לוועדת השרים שככל שתגיע הצעת חוק שאני אצמד אליה, הצעת החוק שלי תעמוד בתנאים של הצעת החוק הממשלתית. אבל אני כן מבקש מאדוני דווקא לנצל את ההזדמנות הזאת כדי לפתוח קצת את הדיון. נמצאים כאן נציגי האוצר. ראשית, על איזה סכומים אנחנו מדברים וגם מה הדבר הנכון לעשות? הרי לא בהכרח, לפחות אני לא ביקשתי, להוריד לאפס את האחוז לגבי מי שמקבלים את התגמול המיוחד אלא ביקשתי לכל מי שמקבל להוריד ל-10 אחוזים. יש מאחורי זה הגיון. ההיגיון אומר דבר מאוד פשוט. בסוף אלה שמשרתים את רוב ימי המילואים, אלה אנשים שנמצאים בתחילת הקריירה שלהם. רובם לא מגיעים לרף המס של 25 אחוזים ואז בעצם הם משלמים בתגמולים האלה יותר מס ממה שהם היו צריכים לשלם על העבודה שלהם מבחינת ההכנסות שלהם. לכן אמרתי שמי שעושה את אותם ימי מילואים, בואו נוריד להם, לא לאפס, ישלמו מס, ישלמו מס של 10 אחוזים וזה הגיוני וראוי אבל גם לא ישלמו 25 אחוזים מס. תאר לך בן אדם שהוא נמצא ברמת הכנסה של שכר מינימום, עושה הרבה ימי מילואים ולוקחים מהתגמול הנוסף שהוא מקבל 25 אחוזים.

לכן אני אומר שלדעתי אם האוצר יגלה קצת גמישות בנושא הזה, אנחנו לא מדברים כאן על פריצת מסגרת תקציבית בלתי אפשרית, לדעתי אפשר להגיע להסכמה.
היו"ר אבי דיכטר
כמה המסגרת התקציבית בכל זאת לפי החישוב שלך?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
על פי החישוב שלי אנחנו מדברים על סדר גודל של 30 עד 40 מיליון שקלים.
היו"ר אבי דיכטר
בנוסף ל-7.5?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא. כולל. בתוך זה כלול כבר זה שמי שמקבל תגמול מיוחד, הורדנו מ-25 אחוזים ל-10 אחוזים. אצלי זה עולה בין 30 ל-40 מיליון שקלים ושם זה עולה כ-7.5 מיליון שקלים. אפילו בוא נדרג את זה קצת יותר.
קריאה
זה ה-10 אחוזים וכמה זה אפס?
עלי בינג
אני אתן את המספרים.

התגמול הנוסף הוא כ-300 מיליון שקלים בשנה והתגמול המיוחד הוא כ-30 מיליון שקלים בשנה. על כל אחד מהם משרת המילואים משלם 25 אחוזים מס. לכן, אם אנחנו מדברים רק על התגמול המיוחד, שזאת הצעת החוק הממשלתית, זה אומר 30 מיליון שקלים בשנה, מזה 25 אחוזים מס, זה 7.5 מיליון עליהם דיברנו קודם. אם אנחנו מדברים על 330 מיליון שקלים, לפי הצעת החוק הפרטית, 15 אחוזים.
עידו בן יצחק
בסקירה שחילקנו לכם יש טבלה שמפרטת את הסכומים האלה. לפי הצעת החוק של חבר הכנסת פורר הסכום מגיע ל-49.5 מיליון שקלים שמתחלקים 45 מיליון מהתגמול הנוסף ו-4.5 מיליון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
השאלה היא אם היום היחידות מבצעות את אותו מספר ימי מילואים כפי שהן ביצעו באותה תקופה כי היום אני גם יודע שחלק מהיחידות חוסכות על ימי המילואים כי העבירו ליחידות עצמן לקבוע כמה ימי מילואים לזמן.
עידו בן יצחק
לזה צריך להתייחס אבל דווקא בשנה הקרובה, בגלל שינוי מודל האימונים, לא צפויה ירידה.
היו"ר אבי דיכטר
משרד האוצר דיבר, משרד הביטחון דיבר. צה"ל, אתם רוצים לומר משהו נוסף?
אייל פסקו
הצעה להפחתות מס היא הטבה, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין. אנחנו כמובן מצטרפים.
היו"ר אבי דיכטר
מצטרפים למה? יש כאן שתי אסכולות.
אייל פסקו
למה שהציג עלי בסוגיה הראשונה. אני לא יודע לענות כאן על סוגיית - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אם האוצר ייתן את התקציב, אתם לא תתנגדו להצעה שלי.
עומר בבלי
אנחנו כמובן כפופים לעמדת הממשלה. לכן גם צה"ל וגם אנחנו תומכים בהצעה הממשלתית.
היו"ר אבי דיכטר
המילואימניקים. אבי סייג.
אבי סייג
יושב ראש העמותה למען משרתי המילואים. ראשית, אנחנו מברכים על כל יוזמה. אנחנו קודם כל מקבלים, אם רוצים לתת לנו פטור של 25 אחוזים, אנחנו מקבלים את זה משתי סיבות. אנחנו מדברים רק על התגמול המיוחד. דרך אגב, התגמול המיוחד הוא משנת 1998 והנוסף הוא מ-2008 בחוק המילואים. קודם כל, אנחנו מברכים, משתי סיבות. האחת, תודה רבה. השנייה, סוף סוף האוצר אומר שהוא יכול לוותר על מס. אנחנו כבר שנים מבקשים להפחית או לבטל את המס והאוצר אומר שהוא לא יכול אבל הנה עכשיו האוצר בא ואומר שהוא מוותר על המס. מבחינתנו זה מאוד חשוב לדיונים הבאים.

אנחנו העלינו את הטיעון הזה יחד עם חבר הכנסת פורר כי רוב משרתי המילואים הם חבר'ה צעירים, עבודה שלהם, מובטלים, סטודנטים. בואו נלך לקראתם. אנחנו מדברים עם חיילי מילואים, אני ביום יום מדבר אתם, והם בכלל לא יודעים שמורידים להם את זה. הם אומרים מה זאת אומרת, הם קיבלו 3,000 שקלים. אמרתי שזה צריך להיות 4,000 שקלים. הם לא יודעים. לא רשום בשום מקום שזה היה ברוטו וזה הנטו שלהם. אם כן, ראשית, אנחנו מברכים.

אני הבנתי, מאחר וההצעה של חבר הכנסת פורר עברה טרומית, דובר על איחודה ושתהיה איזושהי גמישות. בסך הכול לא מדובר כאן בתקציב גדול. כמות ימי המילואים כמו שאני מכיר הולכת ויורדת ביחס למה שהיה בשנות ה-90. זימנתם לכאן גם את מר פרל בהקשר למה שעושים היום עם התגמולים בצה"ל ואני מקווה שנצליח לשמוע אותו. אתה זימנת אותו אדוני היושב ראש. נראה לאן זה הולך מכאן להבא.

אני בעד למצוא את הנוסחה. דרך אגב, אני משתכר המון, אישית, ולא אכפת לי לשלם 50 אחוזים אבל בואו נדאג לסטודנטים. זאת מהות חוק המילואים, לדאוג לאוכלוסייה שעושה הרבה מילואים. אני מוכן לשלם 50 אחוזים אבל שהם לא ישלמו יותר.
עפר שלח (יש עתיד)
המספר של 330 על התגמול הנוסף, מהיכן הוא לקוח? אני לא יודע אם אנחנו כאן בפורום להגיד כמה שילמו בביטוח לאומי למילואים בשנה שעברה או כמה מתוקצב בתקציב 2019. איכשהו נראית לי פרופורציה לא סבירה ש-330 מיליון מזה הוא תגמול נוסף.
אבי סייג
התגמול הנוסף במהלך השנים נע בין 300 ל-400 מיליון שקלים. אנחנו חשבנו שזה קצת ירד. אחת הבעיות שלנו למשל בצוק איתן עת גייסנו המון חיילים, כל אחד מהם קיבל פחות 1,000 ו-20,000 שקלים והם התרעמו על כך.
היו"ר אבי דיכטר
כי הסכום הוא סכום נתון.
אבי סייג
כן.
היו"ר אבי דיכטר
לא הבנתי אם כך מהו הנומרטור עליו עלי דיבר. נומרטור לפי מיטב הבנתי הוא לא סכום חלוט שלא משתנה עם השנים אלא הוא סכום שעולה עם השנים על פי מדד ועל פי דברים אחרים. אם אני זוכר נכון, התשלום המיוחד הוא -1998. מ-1998 ועד היום, אני מניח שבמדד זה צריך להיות - - -
עידו בן יצחק
43 מיליון שקלים לפי החישוב שלי. הסכום של 30 מיליון שקלים, כאשר נחקק החוק בשנת 1998 הוא היה קבוע בחוק והיה מוצמד למדד. כשנחקק חוק המילואים הסכום הזה לא נקבע יותר בחוק. ממשיכים לשלם אותו. הוא נשאר קבוע אבל גם אין הצמדה למדד. אם הייתה נשארת המסגרת התקציבית הזאת מוצמדת למדד, היינו היום מדברים על 43 מיליון שקלים. התגמול הנוסף מ-2008 נקבע על כ-300 מיליון שקלים לא בחוק אלא בהחלטות של השרים. גם הוא לא מוצמד למדד. אם היה מוצמד למדד, היינו מדברים היום על 345 מיליון שקלים.
היו"ר אבי דיכטר
אם כן, לא הבנתי כשאתה אומר נומרטור כדי להצדיק את ההחלטה או את הצעת החוק, לא הבנתי באיזה מובן של נומרטור אתה מדבר.
עלי בינג
אני אתייחס. קודם שתי נקודות. הסכום המצרפי של ה-300 וה-30, זה תלות של כמה משרתי מילואים עושים מילואים וכיוצא בזה. זה לא איזה סכום חלוט שחייבים לשלם 300 ואת זה מצמידים. אתה אומר אולי שהתגמול עצמו לא הוצמד אבל קודם כל התגמול לפי החוק הוא נקבע בפקודת הרמטכ"ל וכך הוא נקבע ואלה הסכומים שנקבעו.
עידו בן יצחק
אני מתקשר לראות מקריות שגם בשנה מסוימת הגיעו בדיוק ל-300 מיליון וגם בשנה אחריה הגיעו בדיוק ל-300 מיליון. זה לא מקרי.
עלי בינג
זה אף פעם לא בדיוק.
היו"ר אבי דיכטר
אומר אבי שבצוק איתן היו לא איקס מילואים אלא שני איקס מילואים. התשלום עצמו של ה-300 מיליון או 30 מיליון חולק בין השני איקס כמו שהוא חולק בין האיקס.
עידו בן יצחק
כי פשוט הם עשו פחות ימים. התגמול הוא בעצם ביחס למספר הימים עשית. לצורך התגמול המיוחד זה 100 שקלים ליום החל מהיום ה-32. אם הבנתי נכון את אבי, מה שהוא ניסה לומר זה שהגיעו הרבה אנשים אבל לפחות ימים. אם היו מגיעים חצי ממספר האנשים והיו עושים פי שניים ימים, היה את אותו תגמול.
היו"ר אבי דיכטר
אף אחד לא הגיע. גויסו.
עידו בן יצחק
חלקם גם הגיעו.
עלי בינג
בהיבט של הנומרטור ותקציב המדינה. לא התייחסתי לנקודה של התגמול כשדיברתי על הנומרטור אלא דיברתי על הנקודה של אובדן ההכנסות ממסים. אובדן ההכנסות ממסים, אנחנו הרי מחשבים במסגרת הנומרטור את תחזית ההכנסות ועכשיו בתחזית ההכנסות בעצם לא יהיו ה-25 אחוזים האלה.
היו"ר אבי דיכטר
רשות המסים, רוצים להתייחס?
ציפי יוסף
אני מרשות המסים. רציתי לדייק. דווקא בצוק איתן שולמו 478 מיליון שקלים ולא 300 מיליון שקלים. זה משתנה משנה לשנה.
אבי סייג
אני מצטער, אני מדבר על עמוד ענן. בעמוד ענן שילמו 30 מיליון. יש לי כאן את כל העיתונים של אותה תקופה שכל המילואימניקים זועמים ואתם תראו את זה. צה"ל הוריד, פשוט לקח את הסכום חילק אותו בהתאם לימים. אין לי טענה אבל שנדע שמדובר בבין 300 ל-400 מיליון שקלים ובסך הכול ההפרש הוא לא גדול. אם באמת רוצים להיטיב עם חיילי המילואים, בואו ניטיב אתם.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אני חושב שאנחנו צריכים לעודד שירות מילואים ולעודד שירות מילואים זאת לא סתם אמירה. אני לא יודע כמה מהאנשים כאן יודעים, סך הכול מכלל אלה שצריכים ויכולים לשרת במילואים, נדמה לי רק שמונה אחוזים משרתים במילואים. צריך שיהיה כדאי להם לשרת במילואים ובוודאי הצעירים, כמו שאבי אמר, שאצלם זה אפילו מקור הכנסה. אני הייתי שלוש שנים סטודנט לתואר ראשון, אני התפרנסתי מימי המילואים שעשיתי. לכן הסיפור שאם בסוף זה 49 מיליון שקלים מס או משהו כזה, זאת פשוט בושה וחרפה.

אני חושב שההצעה של עודד פורר היא הצעה נכונה. חובתנו לעודד את אותם שמונה אחוזים, וזה לא משנה אם אלה שמונה אחוזים או עשרה אחוזים. זה המיעוט שבמיעוט שעדיין משרתים במילואים. צריך לעודד אותם, לתמוך בהם וזה שהמדינה גם מזה לוקחת סדר גודל של 50 מיליון, זה ממש נראה לי כבשת הרש.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
שאלה קטנה. אם כל אחד מהמילואימניקים האלה היה הולך ועושה תיאום מס בעצמו, הסכום לא היה יורד?
קריאה
אסור. כתוב בחוק שזה לא ניתן לקיזוז. הוא לא יכול לקבל החזר.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אם היה אפשר, בוודאי שהסכום היה יורד כי רובם סטודנטים ולא מרוויחים כלום. את צודקת. לכן זה חטא על פשע.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה כמעט לפקוע בזכות קניין של אנשים. אני לא יודעת איך זה אושר בזמנו אבל כך אושר. אני חושבת שזה פשוט לא מתקבל על הדעת. אני אומרת את זה גם מניסיון אבל זה בכלל לא חשוב. אני חושבת שהצעת החוק של פורר היא הדבר אותו צריך לקדם ולראות איך פוגשים את האוצר באמצע גם אם זה דורש מאמץ. אני אומרת לכם שבסוף אתם תקימו לכם את המילואימניקים כי הם בצדק ידרשו את שינוי הסעיף שאסור להם לעשות תיאום מס. איזה מין דבר זה? האנשים האלה, זאת המשימה השלישית בחיים שלהם. איך הם יכולים? זה פשוט לא הגיוני.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני רוצה להציע עוד איזשהו משהו שיכול טיפה לקרב אותנו בנושא הסכומים. לי אין שום התנגדות שנקבע איזשהו רף הכנסות שאנחנו אמרים שאם הבן אדם מרוויח מעל איקס, ותקבע רשות המסים, מעל סכום מסוים בשנה, מי שהכנסתו השנתית היא סדר גודל של חצי מיליון שקלים, בוודאי אין שום בעיה שייקחו לו 25 אחוזים מס מתגמול המילואים. מס הכנסה יודע. זה לא כזה מסובך.
עלי בינג
רשות המסים אולי תתייחס לזה אבל אני אומר משהו. חשוב להבין שהתגמול הזה, התגמול שהוא נוסף, שהוא בעצם מעל לשכר - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
גם ימי המילואים עושים הם מעבר.
עלי בינג
כן. זה קודם כל חשוב להבין.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
זה מעבר למה שכל האחרים לא עושים.
עלי בינג
החוק, כשהוא קבע את התגמול הנוסף ואת התגמול המיוחד, הוא גם קבע שיהיה מס אחיד לכולם, לשם הפשטות - יש לזה כל מיני רציונלים. אולי רשות המסים גם תפרט – של 25 אחוזים מס ללא תלות ברמת ההכנסה של אותו פרט. זה הופך את זה להרבה יותר פשוט וזה גם לא מתייחס כחלק ממס הכנסה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הכנסת הזאת ביטלה מס על מלגות. אני רוצה להגיד לך מס. בצדק ביטלו. על מלגות נדמה לי מחוץ לארץ. ביטלו את זה בצדק. אני אומרת לכם שזה עוד פי אלף.
עלי בינג
אנחנו יושבים כאן כרגע בשולחן הזה כי משרד האוצר ביחד עם משרדי הממשלה האחרים הכניס לתכנית הכלכלית את הרצון לבטל מס. פשוט כרגע רצינו לבטל מס על התגמול המיוחד. זה מה שאושר בממשלה, זה מה שסגרנו בין משרדי הממשלה השונים ואנחנו כאן בשביל לבטל מס. זאת אומרת, אני חושב שבמובן הזה, על הצעד הזה, אנחנו צריכים לברך. אפשר לבוא ולומר שיש צעדים נוספים שצריך לנקוט בהם בהמשך, בוודאי אנחנו נשקול את זה. גם שר האוצר וגם שר הביטחון הראו את הנכונות שלהם ואת הרצון שלהם לפעול למען משרתי המילואים. יש עוד הרבה צעדים לעשות ואנחנו פועלים כדי לעזור למשרתי המילואים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הקצה העליון של משרתי המילואים שבאמת מאוד מאוד חשובים ולא לבטל את המס למי שמקבל את ה-300 מיליון שקלים. זה לא לגעת בלב לבה של הבעיה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
והפער הוא לא גדול. אנחנו לא מדברים על עלויות של מאות מיליונים בהכנסות המדינה.
היו"ר אבי דיכטר
תודה רבה עודד פורר. חברת הכנסת ענת ברקו.
ענת ברקו (הליכוד)
תודה אדוני היושב ראש. אני חושבת שהגיע הזמן, אלה שעושים – מגיע להם יותר לעומת אלה שלא עושים. אין בכלל שאלה. אני חשבתי שגם תשלומי ביטוח לאומי למילואימניקים מובטלים צריך לבטל או לראות ביום מילואים אחד כמו שרואים בעבודה מי שהוא סטודנט, שהולך למלצר יום אחד בחודש, לא משלם ביטוח לאומי. מילואימניק או מילואימניקית כן צריכים לשלם. אני חושבת שגם את זה צריך לבטל וגם את זה צריך לשים על השולחן. זה לא שונה. למה יום עבודה אחד בחודש בכל מקום שהוא פוטר מתשלום ביטוח לאומי ואילו יום מילואים לא פוטר? במיוחד האוכלוסייה שאבי ציין ושאנחנו מדברים עליה שהיא אוכלוסייה צעירה ואוכלוסייה שבחלק מהמקרים לא מתפרנסת ובאמת כל אגורה חשובה להם. צריך להקל עליהם.

יש עוד נושא. אני לא יודעת כמה בא לידי ביטוי הנושא של דרגות במילואים אבל תדעו לכם שמילואימניקים, אפילו את הדרגות לא טורחים לתת להם. זה גם מראה את היחס של הצבא. אני פניתי בעניין הזה לשר הביטחון ואמרו לי, נכון, את צודקת. פשוט דרך המכתבים שהבן שלי מקבל, פתאום אני שמה לב שהדרגה שלו משתנה. מישהו העניק לך? לא מעניין אותם בכלל. או קצינה במילואים שיש לי במשרד, היא אומרת לי שנודע לה שהיא קיבלה דרגת סרן. אפילו את הדבר הכול כך מינימלי הזה לא טורחים לעשות למען אנשי המילואים.

אני בהחלט תומכת בהצעה של עודד. אני לא תומכת בהפיכת העניין הזה לסוג של מס הכנסה. חייבת להישמר האחידות. יש בכך מסר מאוד מאוד ברור. האחידות חייבת להישמר. צריך להקל עליהם וצריך למצוא עוד כיוונים. זה גם בביטוח לאומי, גם בתגמול וגם אם אפשר יהיה להגדיל, במיוחד לאנשים שלא עובדים. החד יומי הוא 250 שקלים ועוד 40 שקלים לדלק, זה לא מכסה להם שום דבר והרבה אנשים משלמים כדי להגיע למילואים. זה לא בסדר. מגילאים מסוימים, כשיש אנשים שעושים מילואים, ואני רואה את זה בגילאים מאוד מאוד מבוגרים, אני לא יודעת אם זה תגמול, זה לאו דווקא תגמול כספי במקרה הזה אבל חבר'ה, יש אנשים שעושים מילואים בגיל 50, 60 ואפילו נתקלתי באמ"ן בבן 70. צריך לעשות להם משהו. צריך לתת להם משהו, לפחות הערכה. אם לא צריכים את הדרגות אבל הם צריכים משהו מצה"ל וצה"ל צריך לשנות את הראש בכיוון הזה ולא להתייחס לאנשים האלה כאל מובנים מאליהם. אנחנו רואים שהמספרים יורדים ולפחות את מה שנשאר, כדאי לטפח את אנשי המילואים ולתת להם את התגמולים הללו.
היו"ר אבי דיכטר
תודה. חבר הכנסת איל בן ראובן, אלוף במילואים.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
בוקר טוב. אנשי המילואים הם עוגן של צה"ל ואנשי המילואים הם עוגן של החברה הישראלית. כך אנחנו צריכים להסתכל עליהם. המדד הזה, בעצם אנשי המילואים כולם, בגדול, אני רואה אותם כמתנדבים. בגדול אנשי מילואים הם מתנדבים. אנחנו יודעים את זה כי מי שלא רוצה לעשות מילואים היום במדינת ישראל, לא יעשה מילואים. הוא ימצא את הדרך לצאת מהדבר הזה. הבעיה שלנו היא איך למשוך. אני כבר אומר שגם ההצעה של עודד, שיהיה ברור לכולנו שהיא מדרגה שבעוד חמש שנים אנחנו נדון בעלייה שלה. מה לעשות, בחברה הישראלית המדרון הוא לכיוון של פחות מילואים, מסיבות כאלה ואחרות, ואנחנו צריכים להתמודד עם התופעה הזאת ביום יום שלנו.

המדד העיקרי בסופו של דבר הוא ימי מילואים. כמות ימי המילואים שאנשים עושים. מי שעושה 32 ומעלה ימי מילואים, יש פה הרבה אנשים שעושים את זה, יודע בדיוק מה המשמעות של הדבר הזה של 32 ימי מילואים בשנה. זה עומס אדיר על המשפחה, על החיים שלו, תסכים אתי שאלה עושים את ה-32 ימי מילואים, זה מה שרשום אבל בדרך כלל אלה הם המפקדים שהם בשבתות ובימי ששי מתעסקים בלי סוף עם העיסוק הזה המאוד לא פשוט.

אני תומך כרגע בהצעה של עודד, אני אצביע בשבילה ואני חושב שהיא נכונה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה לא או או. נצביע על זה יחד.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
בסדר. אני חושב שמי שעושה 32 ימי מילואים ומעלה, זה אבסורד שמדינת ישראל לוקחת לו מס מהתשלום הנוסף שאנחנו נותנים לו.
עלי בינג
בדיוק את זה אנחנו מציעים לבטל.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
ומה עם סטודנט שעושה שמונה ימי מילואים לעומת כל היתר בכיתה שיושבים ולא יוצאים למילואים?
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
מי שעושה מתחת למספר הזה, להוריד מ-25 אחוזים.
עלי בינג
בשלב זה אנחנו לא מציעים לגעת במיסוי התשלום הנוסף. חשוב להדגיש דבר נוסף. המיסוי הזה, ה-25 אחוזים, הוא כלל המיסוי. זאת אומרת, הוא לא משלם על זה עוד ביטוח לאומי או ביטוח בריאות כי התגמול פטור לפי פקודת מס הכנסה מביטוח לאומי ומביטוח בריאות. אם היינו מוציאים את זה החוצה, למס השולי, זאת הייתה גם הכנסה, גם ביטוח לאומי, גם ביטוח בריאות.
עידו בן יצחק
צריך לדייק כאן. כשמדברים על חיילי מילואים שהם משרתים 32 ימים ומעלה, הם לא מקבלים רק את התגמול המיוחד אלא הם מקבלים גם את התגמול הנוסף שהוא תגמול יותר משמעותי.
עלי בינג
אנחנו כרגע מדברים על התגמול המיוחד שניתן.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
התגמול המיוחד בטל ממס בכלל.
עלי בינג
זו ההצעה שלנו. ההצעה הממשלתית.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
ההצעה הזאת נראית לי נכונה. ההצעה שלך היא הצעה נכונה וצריך להצמיד אותה לסגירת המעגל.
היו"ר אבי דיכטר
תודה רבה. חבר הכנסת עפר שלח, רב סרן במילואים?
עפר שלח (יש עתיד)
סרן.
היו"ר אבי דיכטר
יכול להיות שאתה רב סרן ואתה לא יודע?
עפר שלח (יש עתיד)
אם יש לך סמכות, אני אשמח לקבל.

עודד, אני לא חושב שצריך להפוך את זה למבחן הכנסות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני לא רוצה להפוך את זה למבחן הכנסות.
עפר שלח (יש עתיד)
אתה אמרת מעל הכנסה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
לא, לא אמרתי את זה. אני חושב שאסור לעשות את זה. המבחן הזה הוא רע מאוד. גם במקומות אחרים הוא רע.
עפר שלח (יש עתיד)
אני אומר את זה מנימוק נוסף. רוב האנשים שעושים יותר מילואים הם המפקדים ואנחנו מכירים את המציאות בה זה משפיע על סיכויי התעסוקה שלהם. יש משפט שנאמר לי על ידי אחר הקמל"רים הקודמים ואני חושב שהוא נכון גם היום, ששיעור התעסוקה אצל מפקדי מילואים בדרגות מ"פ ומג"ד, הוא יותר נמוך מאשר הממוצע במשק כי במציאות שבה מעט עושים מילואים, זה הופך להיות פקטור בסיכויי התעסוקה שלהם. התופעה הזאת שהיא גם משפיעה על מי הולך להיות היום, אפרופו המצאי והיכולת של המערכת לבחור, כשזה נהיה שיקול, אנחנו צריכים לעשות את המקסימום כדי שהשיקול הזה יהיה נמוך ככל האפשר כי אחרת גם לא נקבל את הטובים בתוך מערך המילואים אלא נקבל את מי שיכול לעשות את זה ויכול להרשות לעצמו.

גם בדרגות היותר נמוכות, כמו שעמר אמר, זה חלק יותר גדול מההכנסה. אני חושב שצריך לבוא כאן בגישה פתוחה ועלי, כמובן לא אמירה אישית, לבוא ולומר שאנחנו בעד משהו שעולה לנו 4 מיליון שקלים, מערך המילואים שבעיני עוד נגיע למצב שאנחנו נצטרך לערוך אותו מהתחלה כי בקונסטלציה הנוכחית היא פשוט מתרסק לנו מול העיניים. אם אנחנו יכולים לעשות את הדבר הזה, אנחנו צריכים לעשות אותו עכשיו ובמתכונת המלאה שכוללת גם את התגמול הנוסף. העלות הזאת היא לא עלות שאי אפשר לעמוד בה.
היו"ר אבי דיכטר
חברי הכנסת התייחסו. מר שלמה פרל, בבקשה.
שלמה פרל
שלום. אני גר בישוב נריה, אבא ל-13, נכה צהל וסמג"ד במילואים בפיקוד העורף, גדוד רפואה של פיקוד העורף. בצוק איתן היינו 56 ימים רצוף בפעילות. עד לכאן זאת ההצגה שלי.

מה שהביא אותי לוועדה זה שבשנה האחרונה ביצעתי תשעה ימי מילואים שהיו קשורים לתעסוקת בתי הסוהר כשהייתה שביתת האסירים. גויסתי לטפל ועוד יומיים הייתי אמור לעשות ניהול יחידה. אני אומר את זה באבסורד, כי כשריכזתי את כל הימים שעשיתי ואת השעות ואת הפגישות, היו לי עוד 24 ימים. עשיתי בשבוע האחרון רישום של כמה ימים. ביום התשיעי, כשהגעתי לפיקוד, אומר לי קצין, צועק עלי: מה הגעת? אמרתי לו, ניהול. אתה לא מבין, אין לי בעיה שתבוא לימי מילואים, לא אכפת לי ימי המילואים שלך, תבוא לכמה ימי מילואים שאתה רוצה, אכפת לי המענק שיוצא מכיסי.

אני שמעתי את זה ורעדו לי הידיים. יש לי 13 ילדים, אני הולך ועושה ימים, עושה פגישות, מנהל יחידה, אני אמור לקבל את היחידה וכבר שנתיים אני מחכה לקבל אותה – אם לא ידיחו אותי אחרי מה שאני אומר עכשיו, אולי אני גם אקבל בעזרת השם את היחידה – וכשהתחלתי לברר מה זה "מכספי", ביררתי, ניסיתי לברר, ואז כמה קצינים אמרו לי: כן, נתנו לנו את התקציב למחלקות וכל מה שחוסכים הולך לנו לשוטף. כך נאמר לי על ידי קצינים ואני ישבתי ורעדתי. אמרתי, ריבונו של עולם, אני מצטיין קרפ"ר בצוק איתן, אני בא לתת אבל התקציב הזה הוא לא של היחידה, הוא תקציב של ניהול.

בקיצור, אני לא יודע איך להוסיף את זה. אנחנו צריכים לנהל יחידות. הקצינים מגיעים לשנתיים-שלוש, מעניין אותם הכסף הקטן שלהם. אותנו מעניינת המלחמה שהלוואי שלא תהיה אבל כולנו יודעים שזה מה שאנחנו הולכים אליו ולזה אנחנו מתייעדים. אני מסתכל בטווח של 10-12 שנים ואני אומר, ריבונו של עולם, איך בונים כך יחידה. זה מה שהביא אותי לכאן, מקום הזה.
אבי סייג
העמותה גילתה את הנושא הזה. הוא אמר לי 13 ילדים, ישר רשמתי בטלפון איך מסתדרים עם זה בלי קשר למילואים. אני לא יודע. אנחנו עלינו על הנושא הזה. יש קצינים שמפחדים לבוא לדבר כאן בכנסת. האומץ שלו הוא מדהים. עלינו על הנושא הזה לפני ארבעה חודשים. כתבנו מכתב לראש אכ"א ולכל החבר'ה באכ"א ועד היום לא קיבלנו התייחסות. הקטע הזה שפתאום צה"ל בא ואומר, תראו, זה תקציב שאני מקבל ממשרד הביטחון, עכשיו, אם היחידה חוסכת, אנחנו נוכל לעשות בתקציב הזה. חוסכת, לא נשלם מילואימניקים, המילואימניקים יבואו – וכמו שאמר חבר הכנסת בן ראובן אנחנו באים גם מעבר לימי המילואים. אנחנו לא רושמים מילואים ועכשיו מבקשים מאתנו להגיע בהתנדבות לגמרי כי היחידה חוסכת ומה היא עושה אחר כך עם הכסף, אני לא יודע.

מה שאנחנו ביקשנו, ואנחנו נקבל את התשובה. כבוד היושב ראש, צריך לזמן רק על זה דיון. אנחנו ביקשנו לצבוע את תקציב המילואים. ועדת חוץ וביטחון מקבלת מצה"ל, ממשרד הביטחון, פרמטרים להכשרה של חיילי מילואים שאנחנו חייבים להכשיר אותם בהתאם. לפני שבוע דנתם בתוספת תעסוקה מבצעית פעם בשש שנים. לא יכול להיות שהתקציב לא צבוע ולא יכול להיות שפתאום לוקחים לנו את התקציב של אנשי המילואים לטובת יחידה. מה זה אומר? יקנו יותר תחמושת? יקנו יותר דלק? מה יעשו עם הכסף שלנו? אני מבקש להורות לצבא.
היו"ר אבי דיכטר
האם אפשר לקבל התייחסות של צה"ל לסוגיה הזאת?
אייל פסקו
אני אגע בסוגיית הביזור של התגמול כפי שהוצגה כאן. אני אתחיל מהסוף. הפרטים שנמסרו לשלמה ביחידה שלו הם לא נכונים. אבל מדובר במהלך שטרם מומש הלכה למעשה אלא אנחנו נתנו הנחיה פנים צה"לית תקופת בדיקה כדי לעבור לשליטה וניהול. המהות היא שני דברים. האחד, יצאנו בהנחת יסוד שמשימות ליבה בגרף הפעילות הצה"לית לא יושפעו ולכן מדובר בשליטה במשאבים והפניה לצורך הנכון על ידי הזרועות. כאן המקום להצביע על כך ששירות מילואים הוא לא עבור התגמולים אלא התגמולים הם עבור המילואים ואני בטח לא חושד במישהו שבא למילואים בשביל התגמול.

הדבר השני. היכולת להפנות ימי מילואים למשרתים נוספים דרך השליטה היא תביא ליותר משרתי מילואים שמבצעים ימים, כמו גם הפחתת העומס על המשרתים. המהלך הזה עדיין לא הושת על הגופים אלא אנחנו עשינו לעצמנו כדור ביקורת כדי לבחון את ההתנהלות וגם אם הוא יצא לפועל, יהיה לנו ניהול של האירוע הזה כדי שהזרועות לא באמת יחוו את הפגיעה אם תהיה. לכן זה עוד לא קורה.

אני מציין שהיו מקרים בודדים שמוכרים לנו, הובאו לידיעת קצין המילואים הראשי וגם אצלנו באכ"א, של תחושת משרת מילואים שמנעו ממנו שירות מילואים כמו שציין כאן שלמה בשם החיסכון. אנחנו הבהרנו מחדש לגופים את המטרות.
ענת ברקו (הליכוד)
איזה שליטה יש לכם על זה?
אייל פסקו
מה זאת אומרת?
ענת ברקו (הליכוד)
איזו שליטה יש לכם שהם לא עושים את זה? גם אם הבהרתם, אתם בודקים את זה בביקורות אכ"א? אתם עושים שיחות חתך עם אנשי מילואים ובודקים שלא מפעילים עליהם לחץ לבוא למילואים אפילו לא פורמלית? זה גם קורה. אנחנו מכירים את זה.
אייל פסקו
אני אענה.
מירב בן ארי (כולנו)
למי הוא מתלונן כשיש אירוע כזה? יש איזה נציב תלונות מילואימניקים? אולי המצאתי כאן עכשיו תפקיד אבל יש לו לאן להתקשר? זה אירוע חמור מאוד מה שהוא סיפר כאן. אתה אומר, ואני נותנת בך אמון, שזה לא קורה ברוב היחידות ואלה מקרים בודדים, אבל עם מי הוא מדבר חוץ מוועדת החוץ והביטחון?
אייל פסקו
אני אענה קודם על השאלה הראשונה. בסוגיית ביקורת אכ"א זה ייבדק ברגע שהמהלך הזה באמת יושת על הזרועות. הדרך לבדוק את זה היא כמעט בלתי אפשרית כי מפקד, כשהוא בא ומסמן את משימות הליבה שלו, אם הוא רוצה לדייק את המשאבים, אני כנראה לא אוכל להתערב לו במכסת השיקולים. זה לא ילך לדלק כמו ששמעתי כאן אלא זה ילך לימי מילואים למשרתים אחרים שיהיו יותר משרתי מילואים שיפגשו את המילואים.
עפר שלח (יש עתיד)
הוא לא צריך להתנדב למילואים. נקודה. גם כך הוא מתנדב כי זה לוקח כל כך הרבה זמן מהזמן החופשי שלו. או שימי המילואים שלו לא צריכים להיות שיקול אחד ואם צריך אותו במילואים, זה השיקול המבצעי.
אייל פסקו
הוא שאמרתי. בסוגיית משימות הליבה, והיה והוא נדרש להגיע למילואים, שיקול החיסכון במשאבים הוא לא שיקול.
עפר שלח (יש עתיד)
אני לא יודע מה זה משימות הליבה. כל פעם שקוראים לו למילואים, זה אמור לקדם או את הפעילות המבצעית של צה"ל או את מוכנותו למלחמה. אם לא, אל תזמינו אותו. אבל אם הם מזמינים אותו, בכלל השיקול כמה כסף זה עולה לא יכול להיות.
אייל פסקו
אני חושב שהדעות כאן הן הסכמה בטון של ויכוח.
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו שומעים את הדברים וחשוב לנו להבין בצורה חדה. קודם כל, האם התגמול הנוסף הוא בר המרה או שהוא לתכלית אחת ויחידה?
עלי בינג
בר המרה.
אייל פסקו
סוגיית ההמרה היא סוגיה טכנית. סוגיית ההמרה לא קורית.
היו"ר אבי דיכטר
אני לא יודע מה זה סוגיה טכנית. מה שניתן לעשות מבחינה טכנית, ייעשה. אולי לא במינון שאתה חושב או שאנחנו חושבים אבל הוא ייעשה. השאלה למה הוא בר המרה. אם הוא ניתן לתכלית מאוד מאוד מסוימת, למה הוא הופך להיות בר המרה.
אייל פסקו
לא התכוונו להמיר אותו. התכוונו שאג"ת ינהל תחקיר בסוף 2018 ויגיד, והיה ועכשיו הסתכלתם על ימי המילואים ושלטתם בהם, מה אתם עושים עם היתרות. מעבר לזה שאני נציג הצבא כאן, אני נציג המילואים בצבא. זה תפקידי. נראה לי שמקובל על כולם שאני קם בבוקר וזה מה שאני רוצה לעשות, מילואים יותר טובים.
היו"ר אבי דיכטר
מה שאומר שלמה, אני מתרגם אותו כי הוא לא אמר במלים האלה, שבעצם יש תחכום. כדי לא לשלם את הכסף הזה, תיאורטית, אולי גם מעשית, אתה יכול להביא מישהו ל-31 ימי מילואים ולהביא עוד מישהו ל-31 ימי מילואים, לא זה זכאי ולא זה זכאי, ובסוף נשאר סכום בקופה. אם הסכום הזה בקופה מנוצל למשהו אחר, חשוב שהוועדה תשמע למה הוא יכול להיות מנוצל. אם הוא לא מנוצל לשום דבר אחר, מה קורה אתו? הוא מתאדה או מה בדיוק התכלית שלו?
שי מרנס
אני אשמח להוסיף ואולי גם להבהיר קצת את המצב. אנחנו באמת רק כרגע הבנו שיש את הבעייתיות הזאת במוקד ספציפי ואנחנו נבחן את זה בתוך הבית. חשוב לי לציין שגם צה"ל וגם משרד הביטחון עושים מאמצים מאוד מאוד גדולים רק להיטיב ולתגמל את כל אוכלוסיית משרתי המילואים הפעילים. אנחנו יודעים כמה הם תורמים וכמה זה עולה להם בחיים האישיים. אני גם הייתי קצינת קישור ואני עדיין בקשר עם המג"דים שלי והמפ"ים שלי שלפני שבוע היו בתעסוקה. זה באמת מאוד חשוב לנו.

אני רוצה לעשות קצת סדר. כרגע ה-32 ימים עליהם דיברנו, זה התגמול המיוחד. התגמול שבוזר, מה שציין ראש ענף תכנון מילואים וגם מה ששלמה מדבר עליו, זה בעצם התגמול הנוסף שאמרנו שזה מספר יותר גדול של חיילים שבאמת מקבלים את התגמול מעל היום העשירי. אלה שני תגמולים שונים. חשוב לי להסביר שכל המטרה הזאת נועדה לעשות סדר גם בתוך גופי צה"ל וגם אל מול חיילי המילואים. זאת אומרת, המטרה היא לא להסיט את תקציב המילואים לצרכים אחרים אלא באמת להיטיב עם התקציב הקיים למילואים ולעשות אתו יותר. לזמן אולי שלושה אנשים במקום בן אדם אחד לשבוע שלם. באמת לאפשר לבן אדם להיות יותר בבית ולעשות משימה לשלושה ימים ועוד שלושה אנשים, כל אחד לשלושה ימים, במקום אחד לתשעה ימים. זאת אומרת, להקל, כמו שנאמר גם קודם על ידי ראש עתכ"א מילואים, על חיילי המילואים. לווסת את העומס.

תמונת המצב שנוצרה אצל שלמה, אני באמת מתנצלת, באמת, גם אישית, אני חושבת שהייתה אי הבנה מאוד מאוד עצובה.
שלמה פרל
ברשותך, אני רוצה להסביר. זה לא מקרה יחיד אלא אלה גם מקרים של חיילים שלי. יש לי חייל, זה מקרה של חייל שלי שאמרו לו: תגיע והוא אמר שהוא יגיע בכל אופן מחר, ואמרו לו שייתנו לו רק חצי יום.
קריאה
צריך לציין שמול הוועדה יש כמה תלונות כאלה.
שלמה פרל
אם הכסף הזה חס ושלום יעבור בצורה כלשהי ליחידות, בצורה כלשהי, אני מדבר על כל הסכומים, יהיו קומבינות. אני אומר לכם שאני כסמג"ד, עשרה ימים לנהל יחידה כשאלה לא עשרה ימים כי תשעה ימים הייתי בבתי הכלא, ניהלתי תעסוקה, וכשלא נותנים לי וצועקים עלי, וזה לא המקרה היחידי אלא קצין אחר הסביר לי עד כמה זה גאוני המהלך הזה. אצלי בפיקוד. הסביר לי עד כמה זה גאוני.
שי מרנס
זה בעצם הפוך. כל המטרה הייתה למנוע, שלא יהיו קומבינות כמו שאמרת ושלא יהיה עכשיו זימון כדי לקבל עוד תשלום על עוד יום ועל עוד יומיים, שלא תהיה באמת איזושהי העדפה. להפך.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני מציע שנחזור לעניין. זה נושא אחר לגמרי.
עליזה לביא (יש עתיד)
זה כפי שהוא מתאר, גם אצל החבר'ה הצעירים. גם במוצאי שבת כשיש להם פתאום צו 8 כמו שקרה לפני שלושה שבועות. זה שיבש את כל מה שקורה במשפחות הצעירות, ימי עבודה וכולי. מה התגמול שהם קיבלו? פתאום הוציאו אותם במוצאי שבת בצו 8. אפשר לדעת מה הם קיבלו? חבר'ה שיצאו בצו 8 לפני שלושה שבועות, במוצאי שבת.
אייל פסקו
אני לא מכיר צו 8 לפני שלושה שבועות. אולי חריג התרעה.
עליזה לביא (יש עתיד)
צו 8 לפני שלושה שבועות.
היו"ר אבי דיכטר
זה דיון פתוח ואני לא רוצה להיכנס.
אייל פסקו
צו 8 היה מגיע לאישורנו. אם היה, זה כנראה היה חריג התרעה. יש עניין של התרעה יותר קצרה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני מציע שנחזור לעניין.
אבי סייג
אני מצטער, אבל אני כאן זיכרון היסטורי בכנסת. אנחנו עובדים כאן משנת 1995, פורום מג"דים, מח"טים, טייסים. העמותה. לטובת הזיכרון ההיסטורי, מה קרה כשנתנו לצבא לנהל את הדברים? אני אלוף משנה במילואים, כואב לי להגיד את מה שאני אומר אבל אין ברירה. בשנת 1995 בערך, פלוס-מינוס שנה, המדינה החליטה שתקציב המילואים עובר למשרד הביטחון. עד אז קראו למילואים כמה שרצו, המדינה שילמה ולא הייתה התחשבנות בין הביטוח הלאומי למשרד הביטחון. מה קרה לנו במהלך השנים? היו שנים שהגענו ל-10 מיליון ימי מילואים בשנה. מה קרה אחר כך? אנחנו נמצאים בשני מיליון ימי מילואים. אני לא יודע כמה זקנים יש כאן באולם, אבל ביום כיפור היה ברור מה עשו המילואים. מי הציל את המדינה? ירדנו. אנחנו היום נמצאים בימים כל כך בודדים של ימי מילואים והתקציב עבר לצבא. אומרים לי בצבא שהם לא יכולים לצבוע את תקציב המילואים כי זה התקציב בין היחידים שנשאר להם. איקס מיליונים לכיפת ברזל, כך וכך מיליארדים לשם. זה אחד התקציבים הבודדים שהם יכולים לשחק אתו.

קודם כל, אנחנו לא מבצעים מספיק מילואים. מקצצים ימי מילואים ואומרים, בסדר, במקום 150 אחוזים ליחידה, נרד ל-120 אחוזים. כל הדברים האלה מתכנסים לכסף מבחינתי.

צוק איתן. אנחנו דרשנו וביקשנו מראש הממשלה ומכם לפצות את העצמאים ואת הסטודנטים בצוק איתן. העסקים נפגעו, סטודנטים קרסו. ביקשנו לפצות אותם. קיבלנו פיצוי בסך 30 מיליון שקלים. 30 מיליון שקלים הוקצו לנו. 30 מיליון עברו או לא עברו למת"ש, אני לא יודע מה, אבל כמה קיבלנו? אנשי המילואים קיבלו 13,7 מיליון שקלים ומתוך הסכום הזה הורידו לנו 25 אחוזים. היו חיילי מילואים שהגישו בקשות, קיבלו, אחד מהם יש לנו כדוגמה והוא קיבל 49 שקלים. עצמאי. חזרנו לצבא ואמרנו, זה בסדר, הקשיתם – זה בסדר, נותר לכם כסף, תקראו למי שהורדתם ולמי שפסלתם ובואו תנו לו. המדינה אישרה לנו. עסקים קורסים. הם לא מבינים בצבא מה זה עסקים פרטיים. אני אומר לכם. אני מצטער. הצבא הוא חממה. לא עשו את הדבר הזה.

אני אומר כאן בוועדה שהוועדה צריכה, אולי לא בדיון הזה, לקרוא לצה"ל, לקרוא למשרד הביטחון ולעצור את כל הדברים האלה. לעצור את הכול. אין כאן תרגילים. אני מודיע לכם שאני ביחידה שאומרת לי המפקדת שם: אני מביאה חייל מהצפון לדרום, אנחנו לא משלמים לו נסיעות - זה היה לפני 2013 והיום משלמים נסיעות – אז היא תרשום לו יומיים מילואים. חבר'ה, כל הדברים האלה, אסור לתת לשטח כל מיני פתחים כאלה ואחרים. משרד הביטחון וצה"ל, אסור שייגע בתקציב הזה. זה לא שלו. אסור שהוא ייגע בו ואל תעשו כאן כל מיני תרגילים.

בחוק המילואים קבענו שיהיה פיקוח פרלמנטרי על משרד הביטחון וצה"ל. חבר'ה, תראו מה נעשה כאן. אין שום פיקוח.

אני מבקש מהוועדה הזאת אולי בדיון הבא לעצור, אולי לבקש מהצבא לשמוע וללמוד, אבל לעצור את הדבר הזה, כן, כדי ששלמה יבוא למילואים. גם אני לא רושם הרבה מימי המילואים, אני מתנדב, יש לי אבל יש אנשים שאין להם ואתה מכריח אותם לבוא למילואים ואחרי כן, טוב, בוא נראה, אי אפשר לשלם לך, לא קיבלנו הקצאה ודברים כאלה. חבר'ה, צריך לעצור את זה. על מה אנחנו מדברים? מעט מאוד אנשים עושים מילואים, בואו נלך לקראתם. כבר סוף סוף החבר'ה, צעירי האוצר האלה, בנו איזו תכנית, בואו נקיים אותה. תעזרו, אל תגעו לנו בשום דבר. זאת הבקשה שלי.
גיא גולדמן
רשות המסים. רק להבהיר בקשר לחלק הקודם של הדיון. אפשר להתווכח עם המס על תגמול המילואים צריך להיות 25 אחוזים או 10 אחוזים או אפס אבל הרעיון של להפוך אותו כחלק מההכנסה, לפי הכנסה של חייל המילואים, זה משהו שפשוט יטיל חובת דיווח על כל חייל מילואים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא. זה לא יהיה. אסור לעשות את זה.
גיא גולדמן
לצבא אין מידע על ההכנסה.
עידו בן יצחק
זה לא מופיע בהצעה. זה עלה בדיון.
ענת ברקו (הליכוד)
זה עלה בדיון ואמרנו שאנחנו לא רוצים את זה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
עלה וירד.
מירב בן ארי (כולנו)
לא קיבלתי תשובה לשאלה ששאלתי.
היו"ר אבי דיכטר
יכול להיות שלא שאלת בצורה מסודרת. תשאלי.
מירב בן ארי (כולנו)
שאלתי מסודר.
היו"ר אבי דיכטר
לא שמענו מסודר.
אייל פסקו
אנחנו מחזיקים מוקד מילואים. זה לא חדש.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מוקד בנושא התשלומים.
אייל פסקו
בכל הנושאים. הוא מספק מענה והכוונה. הוא יודע להכווין גם למי שמטפל אצלנו בפניות ציבור, הוא יודע להפנות למוקדים שלנו של מופת, של מינהל התשלומים של הצבא, וכמובן ששום דבר הוא לא חליף לפיקוד טוב. במקומות בהם יש מפקדים טובים, אנחנו נתקלים בפחות בעיות.
עידו בן יצחק
יש את נציב קבילות החיילים.
חנן ארליך
משרד המשפטים. אני רוצה לחזור תחילת הדיון לגבי שתי ההצעות בהן אנחנו דנים. חבר הכנסת פורר הבהיר בתחילת הדיון שיש את ההסכמות ויש את ההחלטה של ועדת שרים שמקובלת עליו. ככל שהוועדה תבקש לקדם את ההצעה של חבר הכנסת פורר בנפרד, הממשלה לא תוכל לתמוך בה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא. אני לא רוצה. אני ביקשתי להצמיד.
חנן ארליך
רק רציתי לוודא שזה כך.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני ביקשתי להצמיד ואני גם נצמד להסכמות אליהן הגענו. אני עומד בהן. אני רק רוצה שיהיה ברור כאן, ואני שוב פונה לנציגי האוצר. בסוף הפער שאנחנו מדברים עליו - ומי שיושב כאן בדיוני תקציב כאלה ואחרים מבין מה המשמעות של פערים גדולים ופערים קטנים - הוא פער של כ-30 מיליון שקלים שאפשר גם כאן למצוא כל מיני פתרונות כאלה ואחרים. אפשר את ההצעה שלי להפוך, את התגמול הראשון, כצעד ראשון ל-15 אחוזים נניח. יש כל מיני תנודות שהוועדה יכולה לעשות כדי לצמצם את הפער הזה לרמה כזו שהאוצר יגיד שבתוך תקציב המדינה, יכול להיות שיש לאוצר את המקור התקציבי הזה.

האוצר גם יכול לעמוד על הרגליים האחוריות ולהגיד כזה ראה וקדש, מה שהביאה הממשלה – אנחנו לא זזים מזה מילימטר. אני יכול להגיד שבדיונים אחרים שאנחנו מנהלים בוועדת הכספים, האוצר מגלה גמישות בהרבה מאוד מקרים, בטח בסכומים כאלה.

אני פונה כאן למשרד האוצר שיכול להיות שהוא כן יכול לגלות את הגמישות הזאת. אם הוא לא יכול, הוא לא יכול. אני ביקשתי להיצמד ואני עומד בבקשה הזו אבל אני גם מבקש ממשרד האוצר.
ענת ברקו (הליכוד)
אני רוצה לשאול שאלה. באותה הזדמנות שאנחנו מדברים על אנשי המילואים, 30-10 ישירות לביטוח הלאומי בלי צורך במעורבות אנשי המילואים אלא רק עדכון מהביטוח הלאומי שקיבלו את התלושים 10, לדעתי זה גם יעשה חסד עם אנשי המילואים.
אייל פסקו
זה מתקיים.
ענת ברקו (הליכוד)
זה מתקיים אבל אני רואה שלא עד הסוף. הצבא נותן את ה-30-10 לאיש המילואים ואיש המילואים צריך לעשות איזשהו אקט של הזנה. אני מבינה שלא תמיד עושים את זה. הרבה אנשים לא עושים את זה. אז הם לא מקבלים את המינימום הזה שמכסה להם את הדלק לפחות. אתם צריכים לדעתי לא לחכות שיהיה משהו, שהפעילות תהיה ישירות מצה"ל לביטוח לאומי.
אייל פסקו
אני אשלח לך את הנוהל המעודכן כי הוא לא אצלי. אנחנו בסיכום שזה קורה בצורה כפויה ולא על ידי הגשת תביעה בביטוח הלאומי.
ענת ברקו (הליכוד)
אם איש המילואים לא יגיש כלום, עדיין הוא יקבל את כספי הביטוח הלאומי?
אייל פסקו
כן.
ענת ברקו (הליכוד)
על ימי המילואים? לא. תבדוק.
אייל פסקו
אני אבדוק.
היו"ר אבי דיכטר
עוד התייחסויות?
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
רציתי להתייחס לגבי הנקודה שעלתה כאן. אני מציע לקיים דיון על הנושא הזה, על מה שעלה כאן על ידי שלמה. אני מציע שנקיים על זה דיון. זה נושא שהוא לא חדש אלא הוא לאורך השנים כל פעם עולה ויורד בצורות כאלה ואחרות לגבי איך משתמשים באנשי המילואים. בסוף מה שבהיר וברור זה שמי שהכי טוב יודע להשתמש באנשי המילואים נכון, זה המג"ד שלהם, המג"ד בשטח. הוא זה שיודע איך לחלק את הכסף, את מה שיש לו מבחינת ימי מילואים. מה שברור זה שאסור להשתמש בכסף הזה לכל מיני דברים אחרים. על שתי הקצוות האלה צריך לוודא. מה שעלה כאן ואמרה את זה נציגת משרד הביטחון, לכו ותעשו שיעורי בית ובירור רציני מאוד, בדיקה טובה מאוד האם קיימות עוד תופעות כאלה. קודם כל, להפסיק את זה.
היו"ר אבי דיכטר
אבל אם אין תופעות הפוכות של זימון יתר של אנשי מילואים בין במספר, בין במשך הזמן, זה לא בשוליים.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
התשובה היא שיש רצון של מפקדים מתוך הרבה מאוד אמביציות לזמן אנשי מילואים ויש גם אנשי מילואים ואנחנו מכירים אנשי מילואים שבאים ואומרים מראש שהם באים, אל תדאגו. יש גם את התופעות האלה. יש הכול. בעניין הזה צריך לראות שיש נהלים מאוד מאוד ברורים מה אסור ומה מותר.
היו"ר אבי דיכטר
היה אירוע של פקע"ר, של זימון אנשי מילואים באינפלציה במספר האנשים ובמשך הזמן שהם נקראו אליו, עד שבסופו של דבר זה הגיע, - אני לא יודע אם המילה פיצוץ היא נכונה – לבעיה שהיה צריך אחר כך להתחיל לעבוד בצורה אחרת.
אבי סייג
תופעה משמעתית, שיטפלו בה אבל שלא יהיה פרס.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
שלא יהיה מצב שמפקד חושב שאם הוא ייתן חצי יום, אז הוא יחסוך ואת הכסף הזה הוא ייקח למשהו אחר. זה הס מלהזכיר כי זה אבי אבות הטומאה לגבי זה.
היו"ר אבי דיכטר
אי אפשר לנהל את זימון המילואים בלי מגבלת משאבים.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
נכון. אין בעיה.
היו"ר אבי דיכטר
זה משאב. צודק אבי. השאלה מה אתה עושה בחיסכון הזה שלא הזמנת אנשים מעבר ליום ה-32.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
מג"ד לא עושה את החשבון של ה-32 ימים, מענה נוסף או לא. מג"ד עושה את החשבון של איך להשתמש הכי נכון וחלוקה הכי נכונה בין הסטודנטים לבין האבות. אלה הדברים שלו. כמובן בין מימוש המשימה שלו. אלה המשתנים שלו. בזה צריך להשאיר את המקום למג"דים לעשות את העבודה. הוא כן יכול להחליט שאלה לא 32 ימים אלא אלה 28 ימים כדי לגייס מישהו אחר. זאת זכותו של מג"ד וזה בסדר גמור. עדיין יש לו מסגרת שהוא לא יכול לחרוג ממנה. לא קומבינות.
אבי סייג
אתם מאשרים פעם בשנה, הצבא מגיע אליהם פעם בשנה ומציג לכם את המדרגות של משרתי המילואים, כמה ימי מילואים צריך לבצע טנקיסט בשלוש שנים, לטובת אימונים. מה גרף האימונים? והם מציגים לכם לוועדה. אז אין לחרוג מזה. על מה אנחנו מדברים? על עבירת משמעת של איזה קצין מילואים שמחליט לגייס את החברים שלו? אנחנו לא מדברים כאן על עבירות משמעת ואם כן, אז יטפלו בעבירות משמעת. זה לא הנושא.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
ובכל זאת אני מציע שנקיים דיון ממוקד לנושא הזה והצבא יציג את ההנחיות, מה מותר ומה אסור. נראה שאנחנו יושבים על כיסא בטוח בעניין הזה כי בכל זאת עולה כאן טענה.

יש כאן נקודה. אני מבין שההצעה של עודד מדברת גם על 10 אחוזים בתגמול הנוסף.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בתגמול הנוסף.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
כאן יש הבדל בין הממשלתית לבין ההצעה שלך.
היו"ר אבי דיכטר
ההבדל הוא בשני סוגי התגמולים.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
הביטול של ה-25 אחוזים מקובל על כולם.
היו"ר אבי דיכטר
לא. זה לא מקובל על עודד. הוא רצה 10 אחוזים.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
על המיוחד, אין בעיה. אני כמובן מציע לרדת ל-10 אחוזים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
נצטרך להצביע על ההצמדה.
היו"ר אבי דיכטר
הפצתי איזשהו כיוון. בצדק אמר אבי, נדמה לי שאתה אמרת בהתחלה, שאנשי המילואים מברכים על עצם החשיבה בכיוון הזה. לכן על ביטול ה-25 אחוזים שחלים על התשלום המיוחד שאני מניח שלא חכמה, אלה 7.5 מיליון שקלים חיסכון לעומת 49 מיליון חיסכון, אם היו מחילים את זה על השני. למרות שלכאורה אלה שתי אוכלוסיות שונות ושתי תכליות שונות, אבל בכל אופן. ברור לחלוטין שההקלה המשמעותית נמצאת בסעיף שנשאר ולא מבוטל או מקוזז. הקו שאני חושב שהיה משותף לכלל חברי הכנסת ללא קשר לקואליציה-אופוזיציה הוא הבנה ברורה שהסיפור הזה של אנשי המילואים, המדרגות, במעלה המדרגות היורדות. אנחנו רוצים לעלות מדרגה ולרדת במס. אבל אנחנו גם רוצים להיות פרקטיים. אנחנו מבינים שהמשרדים מגיעים עם מנדט מסוים. לא בכדי איל השתמש במילה להצמיד ולכופף. להכפיף. השורש היה אותו שורש אלא שהבניין היה שונה.

אני חושב שגם אתם יוצאים מכאן בהבנה מלאה למה הכנסת מתכווננת. לכן מה שאני מציע לעצמנו, כדי שנוכל להצביע היום להמשיך לעסוק בזה ב-2018, ראשית, לאשר את הצעת החוק הממשלתית ולשכנע את חבר הכנסת פורר להסכים לביטול מלא ולא להשאיר 10 אחוזים של המס המיוחד.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
השתכנעתי.
היו"ר אבי דיכטר
בחור עם אופי אבל חלש.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אומרים שרק חמור לא משנה את דעתו.
היו"ר אבי דיכטר
אבל יחד עם זאת, להבהיר למשרדים הרלוונטיים – ביטחון ואוצר – שחברי הוועדה באמת תמימי דעים לגבי הנכונות של הצעת החוק שלך, עודד פורר, להקל משמעותית במס על אנשי המילואים הרלוונטיים לקבלת התגמול הנוסף. אנחנו ממתינים להצעת חוק ממשלתית שתיזמו אותה ברוח הדברים שסוכמו כאן עוד במהלך 2018 כדי שנוכל לדון בה ולאשר אותה לקראת 2019.

אני אומר את זה כי אני חושב שזה בריא יותר לקבל את הכיוון מלמעלה והצעת החוק של עודד קיימת ממילא והיא משדרת את הכיוון ובסוף זה יחובר ביחד, אבל תצטרכו לעשות את שיעורי הבית, להביא את ההצעה. אם זה מקובל על חבריי חברי הכנסת.
ענת ברקו (הליכוד)
אפשר להגדיל קצת את הלו"ז?
היו"ר אבי דיכטר
2018. אני רוצה להיות פרקטי.
ענת ברקו (הליכוד)
אנחנו עכשיו בתחילת השנה.
היו"ר אבי דיכטר
אבל אנחנו מבינים שאנחנו לא נוגעים בזה בפגרה ויש את מושב הקיץ בין מאי ליולי.
אבי סייג
יום המילואים ביולי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
האויב של הטוב הוא עוד יותר טוב.
היו"ר האבי דיכטר
הערה של אבי היא נכונה. יום המילואים ביולי, יש לכם תאריך התייחסות. אתה רוצה להשביע מישהו, תשביע אותו, אתה רוצה להכאיב לו, תכאיב לו, אבל אנחנו כאן בקטע של להשביע. הבנתם את המסר, הבנתם את הקו. אני לא חושב שיש ויכוח בינינו לגבי הכיוון והקו. אני כבר שמעתי את עלי מתבטא בכמה הזדמנויות. תאמין לי, היום הקול היה חלש יותר בהתנגדות. תרשה לי לתרגם את שפת הגוף שלך או את הטונציה.

אם זה מקובל על חבריי חברי הכנסת, אנחנו נצביע על הצעת החוק הממשלתית.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לדעתי לפני כן צריך להצביע על המיזוג.
עידו בן יצחק
כן. קודם כל נצביע על מיזוג הצעת החוק של חבר הכנסת עודד פורר לתוך הצעת החוק הממשלתית.
היו"ר אבי דיכטר
מי בעד המיזוג של הצעת החוק של עודד פורר עם הצעת החוק הממשלתית?

הצבעה

בעד – פה אחד

מיזוג הצעת החוק של חבר הכנסת עודד פורר עם הצעת החוק הממשלתית נתקבלה.
היו"ר אבי דיכטר
המיזוג אושר פה אחד. אין התנגדות ואין נמנעים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לי אסור להצביע כאן מאחר ואני אפילו לא ממלא מקום.
עידו בן יצחק
ההחלטה תעבור לוועדת הכנסת אבל אני מניח שהיא תאושר גם שם.

עכשיו אנחנו צריכים לקרוא את הצעת החוק. לפני שאני קורא, אני אסביר מה נעשה כאן. אנחנו מתקנים שני סעיפים בחוק שירות המילואים. סעיף 18 הוא הסעיף של התגמול המיוחד בו קבועה ההוראה לגבי מס הכנסה. אנחנו מוחקים אותה. מאחר שההוראה הזאת חלה גם על התגמול הנוסף, אנחנו בעצם מעתיקים אותה לתוך סעיף 19 של התגמול הנוסף. אנחנו לא יוצרים משהו חדש אלא פשוט מעתיקים את זה ממקום למקום.
היו"ר אבי דיכטר
אגב, לולא היה הצורך הזה, היינו מצביעים רק על הסעיף הראשון.
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר אבי דיכטר
נא להקריא.
עידו בן יצחק
תיקון חוק שירות המילואים

בחוק שירות המילואים התשס"ח-2008 –

בסעיף 18ג(2) עד (5) – יימחקו.

בסעיף 19, אחרי סעיף קטן (ד), יבוא:

"(ה) (1) מקבל התגמול הנוסף חייב במס הכנסה בשיעור של 25 אחוזים (בסעיף זה – המס המיוחד) בלא זכות לניכוי, לקיזוז, לפטור או להפחתה כלשהי.

(2) המשלם ינכה מתשלום התגמול הנוסף את המס המיוחד וישלמו לפקיד השומה כהגדרתו בפקודת מס הכנסה בצירוף דין וחשבון שיגיש באותו מועד.

(3) יראו את המס המיוחד כמס הכנסה לעניין שומה, קביעה ועונשין לפי פקודת מס הכנסה. על ניכוי המס המיוחד יחולו הוראות לפי סעיף 164 לפקודה כאילו היה ניכוי מס שהמשלם חייב בו.

(4) שר האוצר רשאי, בהסמכת השר, להתקין תקנות בכל הנוגע לביצוע סעיף קטן זה.

אני אקרא את סעיף 8 ואחר כך אני אציע תיקון.

סעיף 8, פרק ג' – תחילה והוראות מעבר.

תחילתם של סעיפים 3 עד 5 – סעיפים אחרים נדונים בוועדת הכספים – ביום פרסומו של חוק זה.

אני סברתי שמאחר שהבנתי שכוונת הממשלה היא לתת את הפטור ממס הזה גם על התגמולים שישולמו השנה בגין המילואים של 2017, לכן הצעתי היא לקבוע את הסעיף באופן דומה לכך שקבענו בזמנו בחוק המילואים כאשר נחקק התגמול הנוסף לראשונה.

"הוראות סעיף 18 לחוק שירות המילואים כנוסחו בסעיף 3 לחוק זה, יחולו על מי ששירת במילואים החל ביום 1 בינואר 2017".
קריאה
אדוני, מאחר שמדובר בחוק מס, חשוב מתי ההכנסה הופקה והיא הופקה בשנת 2018.
קריאה
לא. שולמה ב-2018.
קריאה
שולמה. נכון. אבל שם אירוע המס.
עלי בינג
אירוע המס הוא בשנת 2018.
עידו בן יצחק
אם אני כותב עכשיו תחילתו ביום פרסומו, עלול להתפרש מזה שרק חייל מילואים ששירת החל מאותו יום. אני לא רוצה להגיע למצב הזה.

"הוראות סעיף 18 לחוק שירות המילואים כנוסחו בסעיף 3 לחוק זה, יחולו על מי ששירת במילואים החל ביום 1 בינואר 2017".
היו"ר אבי דיכטר
החל מ-.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה ברור שהמס חל על סעיף 19. בסדר.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אני רוצה להגיש הסתייגות לגבי התגמול הנוסף, שאלה יהיו 10 אחוזים לפי ההצעה של עודד פורר במקור.
עידו בן יצחק
צריך להצביע על ההסתייגות.
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו מצביעים על ההסתייגות של חבר הכנסת עמר בר-לב.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
זה מאפשר לדבר על זה במליאה.
עפר שלח (יש עתיד)
אתה רוצה שאני אצביע נגד ההסתייגות שלך?
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
בדיוק. זו בעיה.
עפר שלח (יש עתיד)
אנחנו סיכמנו בינינו שאנחנו תומכים בממשלתית ומבקשים ממשלתית אחרת. עכשיו אתה שם הסתייגות שכולנו מאמינים בה אבל סיכמנו בינינו.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
לא סוכם אתי. אני אמרתי ליועץ המשפטי כבר לפני רבע שעה שאני רוצה להגיש על זה הסתייגות.
היו"ר אבי דיכטר
אין ברירה, תצביעו נגד ההסתייגות או אל תצביעו.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
השאלה אם עמר לא מקבל את הרעיון שנלך - - -
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
עזוב, זה לא יהיה. אתה לא מכיר את הכנסת? אתה חושב שמישהו יביא את החוק הזה ב-2018?
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אני רוצה לקוות שכן.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אנחנו נהיה כאן ב-2018. נראה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אנחנו גם יכולים להכין הצעה לנושא הזה של ה-10 אחוזים.
היו"ר אבי דיכטר
ודאי.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אנחנו יכולים להכין הצעה ל-10 אחוזים. לדעתי זה יותר יעיל.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אני לא הסכמתי לזה.
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו מצביעים על ההסתייגות של עמר בר-לב. מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד – מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת עמר בר-לב לא נתקבלה.
היו"ר אבי דיכטר
תודה. ההסתייגות לא התקבלה.
עפר שלח (יש עתיד)
אני לא מצביע.
היו"ר אבי דיכטר
לא מצביע, זה לא נמנע. זה לא קיים. סליחה. קודם העלינו אותך לרב סרן ועכשיו אתה לא קיים.

אנחנו דחינו את ההסתייגות. אנחנו מצביעים על החוק.
גיא גולדמן
אדוני, הערה לנוסח שהוקרא. אני מבקש שייכתב שמדובר על תגמולי מילואים ששולמו בשנת 2018 בגין שירות מילואים של 2017. צריך להדגיש.
עידו בן יצחק
אני נצמד לנוסח קיים. ידעתם לעבוד אתו ב-2008 ותדעו לעבוד אתו גם ב-2018.
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו לא יכולים לעשות חוק לשנה.
גיא גולדמן
זו ממילא הכוונה. התוצאה ביישום היא כפי שהוקראה.
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו לא יכולים לעשות חוק לשנה. אני לא רואה בזה בעיה.
עידו בן יצחק
אנחנו נסגור את זה אתם.
היו"ר אבי דיכטר
יש לך דרך הרבה יותר אפקטיבית להשפיע, להתמודד, להיכנס, להיות בצד הזה ואז אתה זכאי להצביע.
עלי בינג
כבוד היושב ראש, הערה לפרוטוקול. חשוב להדגיש שההסתייגות היא הסתייגות תקציבית. חשוב שזה יירשם בפרוטוקול.
היו"ר אבי דיכטר
אכן. הערה נכונה.

אנחנו עוברים להצביע על החוק כפי שקרא אותו היועץ המשפטי של הוועדה. מי בעד הצעת החוק? מי נגד?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

הצעת החוק נתקבלה.
היו"ר אבי דיכטר
הצעת החוק התקבלה פה אחד והיא תובא למליאה לקריאה שנייה ושלישית במהרה בימינו אמן.

תודה רבה.

זה לגבי החוק. אני רוצה לעשות הבחנה. לגבי הסיפור שעלה כאן בשולי הצעת החוק אבל הוא לגמרי לא סיפור שולי. הדברים שעלו כאן לגבי הניהול של מי המילואים, זימון המילואים וכיוצא בזה. מאחר שהוועדה כבר מכירה את זה מכל מיני פניות שהיו אליה לאורך שנה או שנתיים או שנים אחרונות, בוודאי בשנה האחרונה, וגם התייחסויות שהיו כאן במליאה, אני חושב שזה סיפור שצריך לרדת טופ דאון, ממש לרדת מהרמטכ"ל לראשי הזרועות ומראשי הזרועות למטה כי זו החמצה מאוד בעייתית של התכלית לשמה אנחנו עוסקים כאן בתהליכי החקיקה או מכוונים בתהליך החקיקה. בכל מקרה, אנחנו נבדוק מבחינתנו לצרף את הנושא הכבד הזה וסוגיות נוספות שיש לנו בנושא המילואים ונעשה על זה ישיבה מיוחדת וזה יהיה חלק מהישיבה. נקבע את העיתוי שמתאים לנו לסוגיה הזאת אבל הסוגיה הזאת היא מאוד משמעותית ואני חושב שמה שאמר כאן שלמה שמתחבר לכמה דברים אחרים שעלו כאן ושאנחנו קיבלנו בוועדה, הוא סיבה לדאגה.

מילואים, אני מסכים לחלוטין עם האמירה, זו התנדבות. מי שלא רוצה לעשות מילואים, חזקה עליו שימצא את הדרך להתחמק ממילואים או לפטור את עצמו ממילואים. אני לא בטוח שהצבא לא ימצא את הדרך להיפטר ממנו באותה מידה שהוא רוצה לפטור את עצמו. לכן הסוגיה הזו של מתנדבים, כמו שמטופל במתנדבים, קל וחומר אם אלה מתנדבים כמו המילואים ואני לא צריך דוגמאות של מלחמת יום הכיפורים למרות שהיא באמת הדוגמה שחרותה בזיכרון כולנו, של מי שסביב השולחן עם השערות הלבנות או כבר בלי השערות. יש לנו גם לא מעט דוגמאות לאחר מכן ואני מניח שעוד לא מיצינו את הדוגמאות האלה.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:34.

קוד המקור של הנתונים