ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/02/2018

חוק הבוררות (תיקון מס' 3), התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-02-28OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 568

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שלישי, י"ב באדר התשע"ח (27 בפברואר 2018), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק הבוררות (תיקון מס' 3) (ערעור לפני בורר), התשע"ח-2018
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר
חברי הכנסת
דב חנין
מוזמנים
לירון בנית ששון - עו"ד יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

יהודית קורן - פורום ישוב סכסוכים, לשכת עורכי הדין

פנחס מיכאלי - לשכת עורכי הדין
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהל/ת הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
לאה קיקיון

הצעת חוק הבוררות (תיקון מס' 3) (ערעור לפני בורר), התשע"ח-2018, פ/2139/20 כ/758, הצעת ח"כ ניסן סלומינסקי
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוקר טוב לאנשי הממלכה, לנציגי לשכת עורכי הדין ובוקר טוב לחברים. אני רוצה לתזכר שזה חוק שהוא לא פוליטי, זה חוק שבא לתקן נקודה מסוימת שנמצא בה לאקונה בכל הנושא שאנחנו קובעים בורר שיהיה, זמנים וכו' – מצאנו שבשלב מסוים זה לא סגור עד הסוף וכתוצאה מזה – זה שהפסיד בבוררות יש לו את היכולת למשוך ולמשוך את הדיון וכל זמן שהוא מושך והדיון לא נסגר סופית על ידי הבורר הנוסף אז הוא למעשה לא צריך לממש את הפסיקה. אז זה דבר שלא טוב ולא נכון ולכן הצעת החוק הזו באה לסגור את אותה פרצה ולתת את מגבלות הזמן גם לדבר החסר. ואז יש לנו כאן הליך בוררות בין שניים, כולל היכולת לערער ולקחת בורר על הערעור, שיהיה סגור, מסודר, לרווחת שני הצדדים.

אני מבקש מהיועץ המשפטי שיסביר.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אני אזכיר את הפרטים שהוועדה סיכמה בדיון הקודם – מצד אחד הוועדה קבעה שהזמן להגשת הערעור בבוררות יורחב מ-30 יום ל-45 ימים ומצד שני יש לוח זמנים יחסית ברור שבתוך 45 ימים אם הצדדים לא מגיעים להסכמה על זהות הבורר כל אחד מהם רשאי להגיש לבית המשפט בקשה למינוי בורר לפי סעיף 8, בתוך אותם 45 ימים, ומהרגע שבית המשפט ימנה את הבורר יהיו עוד 15 ימים להגיש את ה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו מדברים על בורר על הערעור.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
ברור בערעור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, זאת אומרת, לא מדובר על הבורר הראשון שלגביו המערכת סגורה. אנחנו מדברים שאם מראש הם הסכימו ביניהם שברגע שתהיה החלטה של הבורר תהיה אפשרות גם לערער, שם היה לנו איזו לאקונה מסוימת ואותה אנחנו סוגרים עכשיו.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
נכון. אז זו בעצם הנקודה המרכזית. יש עוד שתי נקודות יותר צדדיות שהוועדה תיקנה, גם לגבי הלו"ז להגשת פסק הבוררות בערעור. הוועדה קבעה נקודה אחרונה יחסית ברורה וגם איזושהי קביעה כללית שאומרת שכל ההוראות שהצדדים קבעו בהסכם הבוררות יחולו גם בהסכם הבוררות בערעור אלא אם כן הם הסכימו אחרת, כברירת מחדל שזה יחול.

אני רק רוצה להעיר שבנוסח שהנחנו עכשיו לדיון הזה הוספנו עוד נקודה טכנית שלא התייחסנו אליה בדיון הקודם שזה הנושא של תחולה – כל ההסדר שהוועדה קובעת יחול רק על הסכמי בוררות שייחתמו אחרי שהחוק ייכנס לתוקף. אנחנו לא מחילים את זה על בוררויות שכרגע תלויות ועומדות. זו נקודה אחת שהוספנו.
לירון בנית ששון
הכל מקובל והכל תואם.
יהודית קורן
אני רציתי להוסיף נקודה קטנה שעליה דיברתי עם נציגת משרד המשפטים. נראה היה שאנחנו מתכנסים בנקודה הזו. קודם כל נראה בעיניי מאוד התיקון, הוא השתפר עוד מעבר למה שהוא היה והיה טוב, גם בישיבה הקודמת. ישנה רק נקודה אחת שהתיקון מדבר על כך שתוך 30 יום אם לא יסכימו הצדדים על זהות הבורר אז - - -, ואני מבקשת להוסיף את הסיטואציה שבה הצדדים כן הסכימו אבל הבורר לא נתן את הסכמתו כי כפי שדיברנו בדיון הקודם, בלי בית משפט הבורר לא קיים. יכולים הצדדים להסכים ביניהם, לבוא לבורר והוא יגיד – סליחה, אני עמוס מדי, אני לא יכול לקבל על עצמי תיק נוסף. לכן אני מציעה להוסיף את המילים: "...או לא נתן הבורר שעליו הוסכם את הסכמתו לשבת בדין".
היו"ר ניסן סלומינסקי
נותנים לו זמן תוך כמה זמן הוא צריך לתת תשובה? נניח פונים אליו והוא אומר – אני אעשה בדיקה. הוא יכול לתת תשובה תוך שבוע, תוך חצי שנה, או לא לתת תשובה ובינתיים המפסיד נהנה.
יהודית קורן
לכן אני נוקטת בניסוח הנגטיבי: "לא נתן את תשובתו". וגם – לא נתן את תשובתו כלול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל כמה זמן אני מחכה עד - - -
קריאה
45 יום.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
התקופה היא 45 יום. הכל זה 45 יום. אני חושב שזו הצעה טובה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז זה בסדר.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
ובלבד, באמת, שזה תוך אותם 45 יום.
לירון בנית ששון
אמרתי גם קודם לד"ר קורן, אני לא רואה בזה קושי אני רק חושבת שגם הנוסח הקיים היה יכול לפתור את זה כי בכל מקרה אם הוא לא נתן את הסכמתו, הבורר, עדיין נדרשים הצדדים להגיע להסכמה מחודשת על זהות של בורר, אז עדיין התיבה הזו כן מספיקה. אבל אני לא רואה קושי בהבהרה הזאת. זה לא - - - אם זה יוצר ספק אז אין שום- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כדאי להבהיר את זה. אני מניח גם שהיא מדברת מניסיון, שזה קורה, הרבה פעמים, ואז שלא יהיה פתח, מה שנקרא. נוסיף את זה.

אז נצביע לקריאה השנייה והשלישית, לפני כן נשמע את הנוסח.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אני אקרא. הוספנו את סעיף 2 שאומר:

תחילה ותחולה

2.

(א) תחילתו של חוק זה 30 ימים מיום פרסומו (להלן – יום התחילה).

(ב) פרטים ב, ה ו-ז לתוספת השנייה לחוק העיקרי, כנוסחם בחוק זה, יחולו על הסכמי בוררות שנכרתו מיום התחילה ואילך.

ההערה תיכנס לתוך התיקון לפרט 2.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז את זה תעשו ביניכם. אז מי בעד לאשר את הצעת החוק לקריאה השנייה והשלישית, עם התוספת של התיקון? ירים את ידו.

הצבעה

בעד – 1

נגד – אין

נמנעים – אין

הצעת חוק הבוררות (תיקון מס' 3) (ערעור לפני בורר), התשע"ח-2018, אושרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הצעת החוק אושרה פה אחד.

אנחנו רוצים לשבח את משרד המשפטים, את לירון, ייעוץ וחקיקה. נשבח את לשכת עורכי הדין שבאמת היתה שותפה ותרמה לנושא הזה, ולשבח את מגיש ההצעה. זה באמת חשוב כשמגלים לאקונות כאלה לסתום אותן, זה חשוב, כי כשמישהו מגיע לסיטואציה הזו ושם זה נמשך ונמשך ונשמך – למעשה זה פוגע בהליך כולו של הבוררות. אנחנו כן רוצים שאנשים ילכו לבוררות וכן ישחררו את בתי המשפט מהרבה לחץ שיש עליהם. הרבה פעמים יש לבוררות גם יש - - - בהלכה מופיע שלפני שהולכים לבית משפט פותחים קודם כל הליך של פשרה, שזה די דומה לזה. בפשרה יש סיכוי ששני הצדדים בסוף ילחצו יד, ישמעו את טענותיהם, יתחשבו. זה מביא גם שלום, מה שנקרא. אז הישיבה נעולה. אנחנו מקווים שהחוק יאושר עוד המושב הזה.

אני מודה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:12.

קוד המקור של הנתונים