ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/03/2018

היערכות להילולת הרשב"י במירון תשע"ח - 2018

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-04-26OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 131

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, י"ח באדר התשע"ח (5 במרץ 2018), שעה 12:30
סדר היום
היערכות להילולת הרשב"י במירון תשע"ח - 2018
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר

מנחם אליעזר מוזס
חברי הכנסת
דן סיידא
מוזמנים
רות רוטנשטרייך - יועצת אדריכלות, משרד האוצר

יובל טלר - רכז בינוי ושיכון באגף תקציבים, משרד האוצר

יוסף שוינגר - מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, המשרד לשירותי דת

רפ"ק מיכה טובול - ראש ענף רישוי ואבטחה, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

סנ"צ אייל רצון - רמ"ד מבצעים, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

סנ"צ עמיר ג'יבלי - ס' מפקד מתנ"א, המשרד לביטחון פנים

פקד ניב ידיד - קמב"צ את"ן, המשרד לביטחון פנים

דרור גונן - מנהל אגף תכנון ותפעול תחבורה ציבורית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

נתנאל נסים - רפרנט תקציב, אגף תשתיות, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אייל דמרי - סגן ראש המועצה האזורית מרום הגליל

עידית הוברמן - מתכננת, מחוז צפון, רשות מקרקעי ישראל

מיכאל ריסקין - מנהל מרחב צפון, "נתיבי ישראל"

ארז לבחר - "אגד"

עמי דריי - "אגד"

מיכאל רסקין - מנהל מרחב צפון, "נתיבי ישראל"

גל ויסמן - "נתיבי ישראל"

שי סעדו זדה - מנהל בקרה תפעולית, "אפיקים"

שגיב מועלם - אחראי על קשרי קהילה, "דן בדרום"

עופר שניר - אגף מבצעים, "מגן דוד אדום"

זאב פרוינד - "עזר מציון"

בנימין דז'ילובסקי - "עזר מציון"

חיים וינגרטן - ראש אגף מבצעים, זק"א

דוד קריספיל - מנהל אגף מבצעים, "איחוד הצלה"

דובי מייזל - מנהל מטה מבצעים, "איחוד הצלה"

אלון בסקר - מנהל אגף רפואה, "איחוד הצלה"
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר תרגומים

היערכות להילולת הרשב"י במירון תשע"ח - 2018
היו"ר ישראל אייכלר
שלום, ברוכים הבאים לישיבת הוועדה לפניות הציבור. כולם אומרים בבניין הזה ששום דבר אי אפשר לדעת, מה יהיה עוד שעה, מה יהיה מחר, דבר אחד אנחנו יודעים, של"ג בעומר יהיה בעזרת השם בי"ח באייר תשע"ח, כך שזה דבר בטוח בע"ה. מר שוינגר, הפסדת את הבשורה ואת הסקופ שנתתי. אמרתי, אומרים ששום דבר לא ברור, לא יודעים מה יהיה בעוד שעה אבל של"ג בעומר יהיה בי"ח באייר תשע"ח, זה אני קובע.
יוסף שוינגר
לא ברור שר' שמעון לא יקום עד אז לתחייה, לא ברור.
היו"ר ישראל אייכלר
אינשאללה. הוועדה מתכנסת בנושא לפחות פעמיים בשנים האחרונות, פעמיים בשנה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
שלום.
היו"ר ישראל אייכלר
הרב מוזס. הניסיון של השנים האחרונות הוכיח לנו שהיערכות מוקדמת, כולל הוועדה הזאת, זאת אומרת, שומרי הסף, לא בגתן ותרש, שומרי הסף הם הנבחרים של הציבור ששומרים על האזרח שיוכל לקבל את השירותים הממשלתיים. זה עוזר ומסייע ואין דבר טוב יותר מאשר "מי שטרח בערב שבת הוא יאכל בשבת". זה מה שאנחנו רואים. הפעם השנייה שאנחנו עושים היא לאחר ההילולה, מפיקים לקחים.

אני חייב לומר שבשנים האחרונות, מהשנה הראשונה, המצב משתפר עם כל הבעיות. כולנו זוכרים את הקריסות הגדולות וכל הדברים האלה ומדי שנה כמות המשתתפים בהילולה עולה במספרים משמעותיים והשנה אני מבין, ר' שמעון יגיד לנו, השנה זה אמצע השבוע, יום חמישי?
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
יום חמישי, כן.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, עד שבת אפשר למנוע - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אין תירוץ של ערב שבת, מוצאי שבת.
היו"ר ישראל אייכלר
זה יכול להימשך כמעט שלושה ימים והכול יכול לבוא על מקומו בשלום. אני רוצה לציין דבר שידוע לכולנו פה, לכל היושבים פה, שקבר ר' שמעון בר יוחאי הוא האתר התיירותי מספר שתיים במדינת ישראל, אחרי הכותל המערבי. למעלה ממיליון מבקרים בשנה. אותי זה עדיין מרגש. כשאני הגעתי למירון בל"ג בעומר, עוד היה מקום להכניס את המכונית בתוך החצר, לא רק ליד החצר. זה היה ב-1958, שעשו לי "פאייס" עם פאות במירון. והיום, ברוך השם, אנחנו רואים למעלה ממיליון מבקרים בשנה. יש הערכה ש-5,000 שוטרים מגויסים להילולה מדי שנה ויש כמה קצינים ושוטרים שיש להם ניסיון רב בזה, במשך השנים האחרונות, שזכו להעביר את המהלך הזה.

בשנה שעברה הוקצו 2,500 אוטובוסים, וכשמדברים פה על אוטובוסים בחדר הזה אני רוצה להגיד לכם, רק לפני שעתיים ישבנו עם מנכל"ית משרד התחבורה כאן, לא בעניין מירון בכלל אלא בעניין של 34,000 תלונות ציבור על מערך האוטובוסים. חלק על הרכבת, 2,000 תלונות, אבל 34,000 תלונות על אוטובוסים ברחבי הארץ במשך השנה האחרונה. הנה, הרגע מדברים, דרור היה פה.
קריאה
תחזור על הדברים.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, דרור, אמרתי שאנחנו מתכנסים פה היום פעם שנייה, איתך לפחות, אף אחד מאלה שיושבים חוץ ממך לא היה פה, וחוץ משלומית המנהלת, דיברנו היום על שיש בשנה 34,000 תלונות ציבור על מערך האוטובוסים בכל הארץ, אבל אנחנו עכשיו מדברים על מירון.

בשנה שעברה הוקצו 2,500 אוטובוסים. לפני שאני פותח את הדיון אני כבר אומר, שכבר בשנה שעברה דיברנו, ובזה אני בצד של חברות המפעילים, שחייבים להכין חניונים. אנחנו נדבר על זה. מקווה שנמצאים פה האנשים שמטפלים בחניונים. הובטח לנו אז על ידי שר האוצר, בישיבה יחד עם סגן שר האוצר, שיכינו חניונים נוספים, אבל עדיין חסרה תשתית שתאפשר לקלוט את האוטובוסים. אני לא מדבר על חניונים מרוחקים לרכב הפרטי, אני מדבר על חניונים לרכבים בתוך השטח, אלה שטחים ששייכים למועצה אזורית וצריך חשיבה ותכנית מערכתית של כל משרדי הממשלה הקשורים לנושאי בטחון פנים – אוצר, תחבורה, דתות ונגב וגליל ואפשר לעשות את זה. מהיום עד ל"ג בעומר יש מספיק זמן להכין כל מה שצריך, שלא יהיה נהג אוטובוס שלא יהיה לו איפה לחנות, לא יהיה שוטר שלא יהיה לו לאן להפנות. אי אפשר להגיד לשוטר "תסדר את התנועה" כשעומדים לידו אוטובוסים ואין להם איפה לחנות והכול פקוק.

אני מדלג על דברי הפתיחה, אבל בעניין של החניונים אני חייב לומר שלוועדה הגיע מידע כי באזור מעגל מירון מנוצלים רק 15% מהשטחים לטובת חניונים, כאשר בשאר השטח קיימים מטעים שנשתלו כדי למנוע חניה. זה דבר חמור ביותר שבשום מדינה בעולם לא יכול להתקיים. עיקר הצורך בהסדרת החניונים קיים בימי ההילולה, אבל גם היום, בשאר ימי השנה, אפשר לומר היום שכל השנה צריך חניונים לאוטובוסים. מגיעים נהגים מכל העולם ומכל הארץ, אין להם איפה להתרענן, אין להם איזושהי תשתית. וצריך לעשות את זה כבר עכשיו. בדיונים הקודמים טענו נציגי משטרת ישראל, משרד התחבורה והמתפללים, כי רק הקצאת שטחים נוספים לטובת חניונים באזור ההר תהיה פתרון עבור מעמסת התנועה. מר תמיר ברקין, נמצא פה?
עידית הוברמן
אני אהיה במקומו.
היו"ר ישראל אייכלר
את במקומו. מנהל מרחב צפון ברשות מקרקעי ישראל ציין בדיון האחרון בוועדה שכשעשו את התכנית של החניונים הרחוקים לא זיהו את הצורך בחניונים במעגל הפנימי, וקיימת החלטה על תוספת חניה בשטחים היותר רחוקים. סוכם להירתם לנושא ולהתיר לרשות מקרקעי ישראל להכין את החניון במירון. זאת אומרת במעגל הזה. בדיון הקודם שהתקיים בנושא ב-13 בפברואר, בי"ז בשבט, כבר דיברו על פגישות מקצועיות. אנחנו רוצים לשמוע איפה אנחנו עומדים עכשיו, על ההיבטים הכספיים והפקת לקחים וכל הדברים האלה. אנחנו נדבר על שילוט, על כל הדברים האלה נדבר בהמשך.

אני רוצה את הסכמת כל החברים, הייתי עושה הצבעה, אבל אני רוצה פה אחד, שזכות ראשונים, דיבור ראשון, לרב מנחם אליעזר מוזס, בגלל שהוא ר' שמעון בר יוחאי, אבל הוא גם חבר הוועדה לפניות הציבור, בבקשה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
תודה רבה, אדוני היושב ראש. אני מלווה את מירון מאז שעשו לי חלאקה במירון, לא רחוק מ-70 שנה. אני רוצה רק שתבינו מה שפעם היה. רק לפני 20 שנה עוד היו צריכים לתרום - - - אספלט בשביל לסגור בורות ומהמורות בעלייה לכביש. כך היה המצב. היום הכול השתנה ללא הכר ותודות לכל המשתתפים כאן. באמת כולם רוצים להרים את הנטל הלא פשוט הזה וכולם רוצים את הזכות הזאת באמת להצליח. אנחנו לא יכולים להסכים למצב הזה שהכינוס הזה יהיה בלשון "נו, אמרנו לכם הרי שזה בלתי אפשרי". כשבאים לישיבה של הפקת לקחים, אז שמענו רק לפני שנה שנתיים "אמרנו לכם שלא יהיו מספיק אוטובוסים בגלל שיש לימודים רגילים ואין חופשה", "אמרנו לכם שאין מספיק נהגים", "אמרנו לכם שאין מספיק חניונים". בשביל לקבל את התירוצים של "אמרנו לכם" אנחנו לא צריכים להתכנס. אנחנו באים לשמוע מה אפשר באמת לעשות בכל התחומים שדיברנו.

אני רוצה לומר לכם, ואני רק אגיד לכם דוגמה, מה שראינו גם בשנה שעברה וגם לפני שנתיים, שר התחבורה לבד בשנה שעברה היה תקוע שעתיים בדרך מכפר שמאי למירון. כן, ישראל כץ, הוא מספר את זה, היה תקוע שעתיים. למה? כי בחניונים למעלה המעגל לא פעל בשעות מסוימות כמו שצריך והיה פתאום עומס של רכבים, היה מוצאי-שבת ואז הגיעו כולם במכה אחת לקראת 12 בלילה.

היום זה לא מוצאי שבת, זה יום חמישי, יום רביעי בערב, אפשר להתפרס, מספיק שעות. השאלה אם יש מספיק אוטובוסים, אם יש מספיק תחבורה ואם המשטרה מספיק מסונכרנת עם כל המערכת הזו, עם כל המערך. לדוגמה רק נזכיר את הסיפור של היולדת, והוא מחייך כבר, שהגיעה יולדת, הייתה צריכה לצאת מהמעגל הזה ולברוח. היו צריכים להפוך עולמות שהיא תוכל לצאת. הסנכרון הזה, הקשר, לדעת איפה הנקודה, איפה המוקד. גם לא יכול להיות שאם יהודי זקן נפל בירידה מהאוטו מתעכבת כל התנועה. צריכים להכניס אמבולנס עם אפשרות להכניס את האמבולנס לשטח.

כל הדברים האלה, אני סומך שאתם יודעים איך לעשות אבל כשבאה שעת האפס, שעת הלחץ, אז זה רגע המבחן, זה רגע המבחן. וזה מתחיל בזה, הרב אייכלר דיבר על חניונים, אבל אם אין אוטובוסים בשביל מה צריכים חניונים? האם יש אוטובוסים או לא? האם יש נהגים או לא? תודה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
זה רק על החשבון, טוב, אדוני היושב ראש?
היו"ר ישראל אייכלר
המיקרופון פתוח בשביל הרב כל הזמן, אבל אני ממשיך מאיפה שאתה סיימת, העניין של החניונים. יושבת פה עידית, שמייצגת את מנהל מרחב צפון בעניין החניונים, כי זה נושא שבקונצנזוס. כל מי שיושב פה יגיד לי את המילה חניונים, אז אנחנו רוצים לשמוע מה נעשה ומה אפשר לעשות. יובל, גם לך יהיה תפקיד בעניין הזה, להכשיר את החניונים במעגל הפנימי כדי שיהיה מקום לאוטובוסים.
עידית הוברמן
קיימנו ישיבה עם משרד התחבורה, אצל הראל דמתי. הם לקחו על עצמם את כל הטיפול הכולל, גם של החניון במעגל הקרוב, גם של החניונים במעגל הרחוק יותר. קיימנו ביולי ישיבה. הם שכרו את צוות העבודה שאנחנו השתמשנו בחלקו ואנחנו מחלקים את העבודה בינינו. משרד התחבורה הציג השבוע אצלו את המצגת שלהם לכיוון העבודה ולאיתור עצמו. כרגע אנחנו מחכים מהם לאישור הסופי ונתקדם יחד עם זה קדימה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה הבנתי, שמשרד התחבורה צריך לתת לכם תשובה?
עידית הוברמן
לא, רשות מקרקעי ישראל יזמה ובחנה איתורים לארבעה מוקדים של חניונים. ארבעת החניונים האלה מקודמים בתכניות מפורטות.
היו"ר ישראל אייכלר
הרחוקים?
עידית הוברמן
הרחוקים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני מדבר על המעגל.
עידית הוברמן
משרד התחבורה לקח את החומר הזה ועשה בחינה כוללת, גם של הרחוקים וגם של הקרובים, מה הוא נדרש בנוסף לרחוקים, מה בקרובים. לקחו עובדות של - - - אדריכל, הוא הציג מצגת, יש לי כאן מצגת שהוא הציג, באמת, אחד הסעיפים הראשונים של התכנון, צומת מושב מירון. זה היה השבוע אצל הראל דמתי וכרגע אנחנו מחכים לישיבה נוספת שתתקיים באפריל, כדי שנוכל לקדם את התכנון שם.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
בשנה הזאת זה לא יהיה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, למה? אפשר לעשות את זה היום.
עידית הוברמן
לא נראה שזה יהיה לשנה. זה יכול להיות רק בדרך של תכנון מפורט.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שהדיון מיותר, כי כל מי שיושב פה יאמר, "תשמע, אין לי את החניונים האלה, אין לי לאן להביא אוטובוסים".
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
השאלה אם יש אוטובוסים.
שלומית אבינח
אבל למה מפברואר 2017 עד עכשיו מחליטים לעשות את הישיבה שבוע לפני?
עידית הוברמן
כי משרד התחבורה, הוא מארגן את כל הדברים, הוא אמר שהוא חייב לארגן את הדברים אצלו. אנחנו נותנים את ההיבט הקנייני.
שלומית אבינח
מ-2017?
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו ניתן לדרור את הדרור לפתוח את לשונו. תגיד מה אתה אומר על העניין של החניונים.
דרור גונן
קודם כל עשינו עבודה, למרות שזה לא התפקיד שלנו במקור כי אנחנו בסך הכול מטפלים בתחבורה הציבורית, אבל לאור המצוקה שיש בנושא של החניונים וזה שיש שם שטחים חקלאיים, שכמו שנאמר כאן, כנראה, לכאורה, שותלים בהם חודש לפני האירוע, בוצרים וגוזרים יומיים אחרי האירוע, הבנו שמבחינת הצורך הציבורי של המקום והחשיבות שלו והעובדה שיש בו מספר רב של מבקרים והוא הפך להיות אתר תיירותי/רוחני, לדעתי השני בגודלו במדינת ישראל אחרי הכותל, אנחנו מנסים לקדם תכנית של חניונים, שבמסגרתה גם נפקיע שטחים. אנחנו נעבור סטטוטורית תהליך של שינוי ייעוד, שבו, אני מקווה, נקבל את התמיכה של הוועדה המחוזית, של מנהל מקרקעי ישראל וכל הגורמים האחרים.

פה אני פונה גם אליכם, כי צריך כנראה הליך חקיקתי, שיתמוך ויקצר את התהליך, כמו שעשו עכשיו למשל, ב"מקווה ישראל", בשביל הרכבת, להגדיל את כמות המסילות. אם יש הצדק לאומי לשטח, אפשר גם לייצר הליך מקוצר, מוזס, אם זה באמת חשוב. אני חושב שכדאי שתחשבו על זה גם אתם.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
לחודשיים האלה? כשיוצאים לפגרה?
דרור גונן
תקשיב, מירון יש כל השנים, גם לפנינו היה וגם יהיה אחרינו, מירון לא מסתיים השנה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני ישבתי עם שר האוצר וסגנו בלשכתו, עם תמיר ברקין, עם ראש מינהל מקרקעי ישראל, לפני שנה בדיוק והוא נתן הוראה, יובל, נתן הוראה "אני רוצה שזה יבוצע". ואז אמר ברקין שיש להם כבר תכנית של חניונים רחוקים, אז אמר שר האוצר שצריך לעדכן את זה, כי שר האוצר מאוד חם על העניין של ר' שמעון בר יוחאי. הוא אמר שצריך לעדכן את זה ולא הייתה שאלה של תקציב, הוא אפילו הוסיף תקציב לשנה הקודמת, אז, באותה ישיבה - - -
דרור גונן
אנחנו לא מקדמים את התכנית של החניונים המרוחקים, מקדם את זה משרד התיירות - - -
עידית הוברמן
זה אנחנו, אנחנו והמועצה.
היו"ר ישראל אייכלר
יש להם כבר תכנית מוכנה.
דרור גונן
אני מדבר על החניונים בתוך ההר, על ההר עצמו.
היו"ר ישראל אייכלר
יש כבר שנה. יש כבר שנה מאז. אני מבקש, אם אפשר, גם אתה כמשרד התחבורה, בוא לא נהיה כל כך ממוסדים. לפני שנים רבות, מתי שהיו צריכים, כשאבא שלי ז"ל היה שם, חודשיים לפני ל"ג בעומר היו מביאים כמה טרקטורים, מיישרים חניונים לאוטובוסים שקיימים, היו עושים את זה בלי אספלט ובלי שום דבר, עד היום אני מרגיש את החול.
דרור גונן
גם היום, רוב החניונים מכשירים אותם עכשיו.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, ככה. אז אני רוצה שהשנה, יש לנו עוד חודשיים, אני רוצה שזה ייעשה.
דרור גונן
זה לא אני כבר, זה "המקומות הקדושים" או מי שמנהל את האירוע. אנחנו לא מתעסקים בכל מה שקשור להכשרה בתוך ההר ובכל המרכיבים האלה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אם זו תהיה דרישה שלכם כמשרד התחבורה שאומר: אני רוצה להביא לפה אוטובוסים, תכינו לי מקום, יבוא שווינגר אל יובל ממשרד האוצר, יגיד: הבוס שלך - - -
דרור גונן
- - - קשור ליובל. זה לא עניין רק תקציבי, זה ענין סטטוטורי.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אם זה תקציבי. לחודש? ליום יומיים לא צריך שינויים סטטוטוריים כדי לפתוח את כל זה.
דרור גונן
אולי הרב שווינגר יוכל להתייחס לזה. לא בטוח שהוא יכול לקחת את השטח ולעשות את זה. אולי כדאי שהוא יתייחס לזה.
שלומית אבינח
יש פה גם את מינהל התכנון.
דרור גונן
אי אפשר לקחת שטח ולעשות מה שרוצים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני רק רוצה לשמוע אם אפשר לקחת זמנית שטח פנוי, להכשיר אותו לשלושה ימים.
שלומית אבינח
תהליך של שימוש חורג.
היו"ר ישראל אייכלר
שימוש חורג לשבוע ימים.
היו"ר ישראל אייכלר
מה השם שלך, גבירתי?
רות רוטנשטרייך
רות רוטנשטרייך.
היו"ר ישראל אייכלר
רות רוטנשטרייך, יועצת אדריכלית ממשרד האוצר. נו, את הכתובת. האם אפשר לעשות שימוש חורג לשבוע ימים, להכשיר שם את השטח?
רות רוטנשטרייך
אפשר לעשות שימוש חורג, אני יודעת שיש הליכים לשימוש חורג, דובר על זה בוועדה המקומית, אבל אני לא חושבת שחניונים, ביקשו דברים אחרים. ביקשו טריבונות, ביקשו הסדרות של דברים אחרים. אני יודעת שבוועדה המקומית הוגשו בקשות לשימוש חורג, זה כבר בהליך של רישוי. למיטב ידיעתי אין שם חניונים. אם ביקשו אפשר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מי מוסמך לבקש את השימוש החורג, משרד התחבורה?
רות רוטנשטרייך
לא, לא, לא.
דרור גונן
מי שמארגן את האירוע.
רות רוטנשטרייך
"המקומות הקדושים".
דרור גונן
מי שמארגן את האירוע מבקש מה שצריך.
היו"ר ישראל אייכלר
משרד הדתות ומשרד התחבורה? אפשר להרכיב את שניהם כמו החיגר והפיסח.
רות רוטנשטרייך
אבל יש את "המקומות הקדושים", שהם ביקשו עד היום שימוש חורג ואם משרד התחבורה מעוניין - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא הבנתי את התנועה הזאת, מעוניין?
דרור גונן
לא, אני דיברתי עם משרד האוצר. שבסוף כל הנושא של - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כי אם אתה לא מעוניין אז לא יהיה שום דבר.
דרור גונן
אני מעוניין, אבל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז זהו, תרשמי.
רות רוטנשטרייך
מישהו צריך לאתר את המקום קודם - - -
דרור גונן
מי שהגיש את הבקשה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
נו, ומי עושה את זה, לא האדריכלית? מי מתאם את העבודות?
רות רוטנשטרייך
אני לא האדריכלית, אני עובדת בלשכת התכנון ועדה מחוזית. אם יגישו אלינו בקשה אנחנו נשמח לדון בזה. אני לא מאתרת בשטח - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מי צריך לאתר את זה?
רות רוטנשטרייך
אנשי התחבורה, מי שמבין בתחבורה. המשטרה יודעת, לדעתי, בדיוק מה הם רוצים ומה הם צריכים ואיפה הם צריכים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
המשטרה מוסמכת לבקש מכם?
רות רוטנשטרייך
בהחלט, דרך הוועדה המחוזית.
היו"ר ישראל אייכלר
אז יש לנו את מיכה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אולי נביא את הוועדה המקומית כאן?
היו"ר ישראל אייכלר
יש, יש, כולם הוזמנו וכל אחד ידבר. אתה מעדיף שמיכה ידבר או שאתה תדבר? בבקשה, תסגור לי את הקצוות האלה.
יוסף שוינגר
על החניונים?
היו"ר ישראל אייכלר
על החניונים. נגמור את החניונים, נלך הלאה.
יוסף שוינגר
לקראת הדיון בוועדה עשינו, איך אומרים? רענון ושוחחתי עם תמיר ברקין, הממונה על המחוז מטעם מנהל מקרקעי ישראל. הוא טען שהגוף הסטטוטורי שאמור לפנות אליו הוא משרד התחבורה, שהוא זה שאמון על הפנייה. אנחנו הגוף המבצע. במידה ומינהל מקרקעי ישראל, שבא בלב פתוח ונפש חפצה לעזור, אנחנו נבצע בכל שטח שנקבל. הרי זה הטירוף שאנחנו אוחזים בו כל שנה. הבעיה כרגע, חוץ מהקטע התקציבי שהוא לא רלבנטי כרגע כי נפתור אותו, שאנחנו לא יכולים לעלות לשטח לפני שיש פנייה רשמית של משרד התחבורה למינהל. המינהל טוען שהוא מחכה, אני חושב שאני מדייק?
קריאה
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא רוצה לשחרר את משרד ה - - -
יוסף שוינגר
גם המועצה הייתה צריכה, כגוף שהוא הבעלים הכללי של ה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
איפה המועצה? מי זה, אייל?
אייל דמרי
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
האם המועצה יכולה להגיש בקשה לשימוש חורג בחניונים?
אייל דמרי
המועצה יכולה להגיש בקשה ואני חושב שמי שפעל בעניין הזה זה דווקא המשטרה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אבל למה שאתם לא תשתתפו עם המשטרה, עם משרד התחבורה ועם משרד הדתות? בואו תעשו מסמך מוסכם על כולכם ותגישו את זה. אני מבקש שזה יהיה תוך שבוע כדי שיהיה לנו טעם להמשך את הדיון. משרד התחבורה הוא הראשון המעוניין בזה כי אם אין לו חניונים אין לו תחבורה.
שלומית אבינח
בקשה לוועדת התכנון?
היו"ר ישראל אייכלר
הוועדה המקומית שזה מועצה אזורית מרום הגליל, בשיתוף עם משרד הדתות ומשטרת ישראל. אנחנו רוצים לבקש לקבל העתק של הפניות האלו. אנחנו נעשה לכם את הדיוור, נדאג לכך שזה יגיע לשר התחבורה, לשר המשטרה. כל אלה יבואו למירון, אז אני רוצה שהם יבואו עכשיו, שהם יהיו מוכנים, שיהיו חניונים.
עידית הוברמן
אבל חשוב שזה יעבור דרך בעל הקרקע, שגם אנחנו נקבל עותק, שנוכל לעשות את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
בעל הקרקע הוא המדינה.
מיכה טובול
רק ברשותך הערה הקטנה. השטחים שאנחנו מדברים עליהם במעגל התנועה, כך אנחנו קוראים להם, מגדירים את החניון הזה, זה בעצם לא חניון לכלי רכב, זה חניון טרמינל לתחבורה, אך ורק לתחבורה ציבורית. אין ספק שהכשרה של המעגל הזה כן תעזור לתחבורה וגם לכלי רכב פרטיים בכל ימות השנה. יחד עם זאת, כשמצביעים על שינוי ייעוד שם, בתוך השטח, לטעמי, יש איזושהי בעיה כי מדובר שם בכרמים. אי אפשר לבוא ולהוריד כרמים, להגיד נשתמש שבוע ונחזיר את הכרמים. אם זה היה שטח של חקלאות שהיא עונתית, אני מאמין שלא הייתה בעיה, אבל כשמדובר בכרמים אז לטעמי, יש פה איזושהי בעיה ובטח תהיה בעיה להרים את זה, לייעד את זה כשימוש חריג ובטח להילולה הקרובה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא יהיה לנו יין לפורים הבא אם נוציא את הכרמים האלה. חשבתי שרק ביהודה ושומרון יש בעיה עם עקירת עצי זית, במירון זו בעיה להוציא כרמים ולהחזיר אותם אחרי שבועיים-שלושה? או להעביר מקום? הרי אנחנו יודעים מהי מטרת הכרמים, זה צריך להניב הרבה יין, אבל - - -
יוסף שוינגר
אני חושב שאם היו נותנים לנו את השטח במקום כרמים זה היה יכול להניב יותר כסף לבעלים.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נעבור לנושא היותר כללי. לגבי הנושא של החניונים אני שואל את המנהלת, אנחנו סגרנו, אפשר ללכת הלאה עם העניין של החניונים?

נמשיך הלאה. מיכה, עכשיו אתה רשום, אתה רוצה לדבר על רישוי ואבטחה?
מיכה טובול
כמה מלים. קודם כל, אנחנו כמשטרה, כמו שאתם יודעים, פועלים כל השנה, נערכים לאירוע הזה. אנחנו מתחילים לעבוד ונערכים. אנחנו תמיד אומרים, לפני שמתחילה ההילולה הזאת אנחנו כבר נערכים לשנה הבאה, איך לשפר דברים שאנחנו לא מצליחים לקראת השנה. אנחנו עובדים על פי - - - מסודר. אנחנו ממש מרכזים לקחים מכל המערכים שעובדים ועל בסיס הלקחים האלה אנחנו נערכים לעשות את ההילולה הרבה יותר טובה, הרבה יותר בטוחה לשלום הציבור וכך אנחנו גם עושים השנה. כמובן שכל הלקחים שלנו מתורגמים להנחיות ל"מקומות הקדושים" ובעצם הם אלה שאמורים לתת את המענה לכלל הדרישות שלנו.

אנחנו כמשטרה אומרים שכל הדרישות שאנחנו מעלים הן דרישות חשובות, ענייניות ומבצעיות. ישנן דרישות שלפעמים נראות חריגות, אבל אנחנו תמיד, תמיד כשאנחנו עושים את החשיבה קדימה, אנחנו חושבים חס וחלילה על מצב קיצון, שכן נוכל לתת מענה. אז אם לפעמים, אם הדרישות נראות קיצוניות ל"מקומות הקדושים", אז אנחנו תמיד אומרים, אם אנחנו חס וחלילה נגיע ליום שנצטרך לתת פתרון, אז אנחנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הנה, יש לי סעיף אחד, דוגמה למה שאמרת. הקשר בין דרך בורמה ב' ל-א', כדי שאם יש חלילה משהו, שכוחות הביטחון וההצלה יוכלו - - -
מיכה טובול
כן, זה לדוגמה, זה היה איזה חיבור. יש לנו שני צירים שמשמשים את משטרת ישראל למקרי חירום. זה ציר בורמה א', זה ציר שהכניסה שלו היא ממושב מירון, זה ציר שמטפס לַציוּן. ציר בורמה ב' זה ציר משני שמגיע, למי שמכיר את האזור, מפיתול נחל מירון וגם עולה לציון. שתי הדרכים האלו מבחינתנו, משמשות בחירום להעלאת והורדת כלי רכב שאנחנו אמורים להשתמש בהם במצב קיצון.

יחד עם זאת, הייתה לנו בעיה מספר שנים בחשיבה המבצעית שלנו, חשבנו איך אנחנו מחברים אותן ואני רוצה להגיד באמת מילה טובה לרשות שמורות הטבע, שבשנה הקודמת כן באו לקראתנו וכן אפשרו לנו לחבר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רק שמישהו לא ישים שם כמה כרמים בדרך.
מיכה טובול
לחבר את שני הצירים האלה, לשים אותם בסלילה קשיחה וזו סלילה שמסייעת לנו לחבר את בורמה א' עם בורמה ב' ולעשות איזה ציר מעגלי שאפשר להיכנס אליו ממקום אחד ולצאת מהנקודה השנייה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
גם השנה?
מיכה טובול
גם השנה הוא יפעל, בהחלט.
היו"ר ישראל אייכלר
יש בקשה לשקול למנוע נסיעת משאיות בימים האלה ולהזרים את התנועה מצומת גולני לצומת קדרים, שלא יהיו שם משאיות, ובקשה כללית יותר למשטרה, שלא יתבצעו עבודות בכביש בליל ל"ג בעומר ובלילה שאחריו, בכל הארץ. קורה מצב שעושים עבודות בכביש בהנחה שבלילה התנועה דלילה ובסוף כל הנוסעים והחוזרים ממירון נוסעים בלילות, אז נהיים פקקים של שעות ארוכות. מי ממונה על הדבר הזה?
קריאה
"נתיבי ישראל".
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, זה תלוי במשטרה. מי ממשטרת התנועה פה? ג'יבלי.
עמיר ג'יבלי
קודם כל אנחנו בטח ובטח - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה כבר שנים במירון, לא?
עמיר ג'יבלי
כן. קודם כל במחוז הצפוני, בטח ובטח במחוז הצפוני שהוא מכיל את האירוע, לא יהיו שום עבודות או קיצורי נתיבים בשביל שבאמת התנועה תיסע בצורה חופשית ותקינה. עם זאת, לגבי המשאיות, תראו, משאיות, אנחנו לא יכולים למנוע ממשאיות לנסוע במחוז הצפוני, אבל בכל המעגל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מצומת קדרים.
עמיר ג'יבלי
זה לא מה שאתם מכירים. כביש 65 היום הוא דו נתיבי, לשני הכיוונים. זה לא הצירים שאתם מכירים, שהיה נתיב אחד ומשאית אחת יכלה לעשות טור של כלי רכב ארוך מאוד. אין את זה כבר. כביש 65 הוא דו נתיבי לכל האורך, התנועה, כולל כביש 90, כל המעטפת, נוסעת בחופשיות ובכלל, כל המעגל של 89 והעלייה של צומת 7, אין בכלל משאיות אלא רק כאלו שקשורות לאירוע ואספקה של תושבים וכדומה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זאת הכוונה.
עמיר ג'יבלי
והכל בתיאום ובצורה מדויקת.
היו"ר ישראל אייכלר
יש עוד בעיה של תאורה בכבישים 89 ו-866. כבר גבו קרבנות הכבישים האלה. מי ממונה על זה, זה "נתיבי ישראל"? אתה?
מיכאל רסקין
אני מיכאל רסקין, אני מנהל מרחב צפון.
היו"ר ישראל אייכלר
היית פה גם בשנה שעברה, נכון?
מיכאל רסקין
גם לפני שנתיים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני זוכר אותך מהשלט בצומת גולני לקבר הרשב"י.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אבל זה עדיין לא התקיים, עד עכשיו.
מיכאל רסקין
קודם כל היה, אנחנו שמנו והורדנו.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
למה?
מיכאל רסקין
כי להילולה אנחנו שמים, זה שלט זמני.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
כל שנה צריכים לדעת. נוסעים מיליון איש במשך השנה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני בעצמי טועה כל פעם, מגיע או לעפולה או לטבריה.
מיכאל רסקין
סע לקריית שמונה ואתה לא תטעה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אבל צריך שלט שם.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
את מי מעניין איפה כרמיאל? מעניין איפה זה מירון.
מיכאל רסקין
אל תכניס אותי לפוליטיקה, אני לא שם.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
למה אתה מוריד את זה, למה? מה זה מפריע לך?
היו"ר ישראל אייכלר
מי צריך לאשר לך לשים?
מיכאל רסקין
אנחנו נשׂים, נשׂים. קודם כל, בואו נתחיל מהשילוט. כל השילוט שהיה בשנה שעברה חוזר. בגלל שהייתה הנחיה של ממונה בטיחות שלא נטעה את הנהגים, אנחנו מחזירים אותו בדיוק באותה מתכונת, לפי תכנון של חברת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שלט גדול?
מיכאל רסקין
כל השלטים שהיו. אני לא מדבר רק על שלט במחלף גולני, כל השלטים שהיו, כל המערך של השלטים חוזר. זה דבר ראשון. דבר שני - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אלה הגדולים ששמתם?
מיכאל רסקין
כן, כן, הכול יהיה, כל מה שהיה חוזר. בדיוק כמו שמשרד הדתות תכננו, זה מה שאנחנו מיישמים.
יוסף שוינגר
הם מדברים בעיקר על הסיבוב בצומת גולני - - -
מיכאל רסקין
אני מבין. יוסי, יוסי, אני מכיר את זה. זה דבר ראשון.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא יודע, הוא מכיר את זה. תמיד השלט הזה הזכיר לי נר נשמה של ר' שמעון.
מיכאל ריסקין
דבר שני, בקשר לתאורה, אנחנו גם מתכוננים באותה מתכונת, גם ב-89, מה שעשינו שנה שעברה זה מה שאנחנו מוכנים לבצע.
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא קבוע?
מיכאל ריסקין
זה לא קבוע כרגע. אנחנו מכינים בקשה למשרד התחבורה לבצע הרחבת שול ותאורה בין ספסופה לצבעון, כרגע זה בקנה אבל עדיין לא אושר. כרגע יהיה אותו מערך תאורה כמו שהיה בשנה שעברה. זאת אומרת עד לצבעון, עד לחושה המרוקאית וגם עד נחל מירון. זה מה שאנחנו מתכננים לעשות. בגלל החניונים, אני חייב לציין, המשטרה הוציאה דרישות חדשות. אני עדיין לא קיבלתי תכניות. אני ממתין.
מיכה טובול
איזה תכניות, מיכאל?
מיכאל רסקין
אני אספר. תדעו לכם, אנחנו היום ב-5 למרץ, אין לי תכניות, אין לי תקציב, אני עדיין לא יודע בדיוק מה לעשות. אני ממתין לתכניות בשביל לתמחר את זה ולהביא לאישור תקצוב, אין לי כרגע. מדובר על הרחבת שול בין אור הגנוז למירון, פלוס שביל להולכי רגל. מדובר על הוספת נתיב שלישי במעגל של החניונים למעלה, אין לי כלום.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה "אין לך תקציב"?
מיכאל ריסקין
אין לי תקציב.
קריאה
זו לא עבודה שלו במעגל.
מיכאל ריסקין
זה גם לא שטח שלי אבל לא משנה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל השול, בין המסוכנים שהוא דיבר.
דרור גונן
כביש 89 שהוא דיבר עליו, אנחנו נעשה בתוך הבית, נראה אם אפשר לייצר תקציב כזה או אחר, נבחן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה "כזה או אחר"? ממש כזה אני רוצה, מה זה "כזה או אחר"? בשביל מה אני צריך את משרד התחבורה, כמה, 40 מיליארד יש לכם?
דרור גונן
אין קשר. כל שקל מחויב לפרויקט, זה לא שיש לנו איזו קופה שאנחנו יכולים לקחת ממנה כסף. אין לנו כסף, הכול מחויב. אם אנחנו רוצים לעשות את הפרויקט, אנחנו יושבים בישיבה שבוע הבא, אנחנו גם נעדכן את הרב אייכלר במשמעות של העלות של זה. אנחנו גם נגיש את הבקשה מיידית ואני מקווה שנמצא פתרון. אם לא, אנחנו נציג.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
השאלה היא בין צומת מירון לספסופה, איפה שנהרג כבר בחור ביום שישי לפני שלוש שנים, שם אין שול, עד היום אין.
מיכאל ריסקין
יש שול, כרגע יש.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אין.
מיכאל רסקין
שני מטר.
דרור גונן
יש שול.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
בצד אחד.
מיכאל ריסקין
בצד אחד זה מה - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
תודה רבה, הוא נהרג בצד הזה, שם לא רואים. שם זה חושך.
מיכאל ריסקין
חכה שנייה, קודם כל, יש תאורה. יש תאורה, בין ספסופה למירון יש תאורה. אני חייב לציין ואתה מוזמן לראות. יש גם שביל להולכי רגל שאתה יכול ללכת מאחורי מעקה, אם אתה רוצה. אם אתה רוצה ללכת בצד השני אז אתה לוקח את החיים שלך - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש מעבר תת קרקעי?
מיכאל ריסקין
לא, אתה יכול להגיע מספסופה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בצד הזה, אבל מי שבאור הגנוז?
מיכאל ריסקין
הוא יכול לחצות את הכביש וללכת בצד השני.
היו"ר ישראל אייכלר
צריך לחצות את הכביש?
מיכאל ריסקין
כן, ויש תאורה, רק צריכים קצת לחשוב איפה ללכת.
היו"ר ישראל אייכלר
למה אין שם מעבר חציה?
מיכאל ריסקין
מעבר חציה בכבישים בינעירוניים שמים אך ורק כשיש רמזור או מעגל תנועה. אסור לסמן מעבר חציה, לפי החוק, במקומות שאין רמזור או מעגל תנועה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אבל אלה שיוצאים מאור הגנוז?
מיכאל ריסקין
זה בכל הכבישים. אתה לא צריך לבוא אליי בטענות. תשמע טוב, לא מסמנים מעברי חציה בכבישים בינעירוניים, אתה יכול לבדוק אותי.
היו"ר ישראל אייכלר
למה אין שם מעגל תנועה?
מיכאל רסקין
בצומת מירון, מיד אחרי ההילולה, פשוט אי אפשר לגמור את זה, מיד מתחילים מעגל תנועה בצומת מירון.
היו"ר ישראל אייכלר
השנה?
מיכאל ריסקין
כן. לא רצו להתחיל כי פחדו לא להספיק לסיים. זאת האמת.
היו"ר ישראל אייכלר
זו כבר בשורה, שיהיה לפחות במשך השנה ואז יהיו מעברי חציה בצומת.
מיכאל ריסקין
בדיוק, תהיה גם תאורה וגם מעגל תנועה.
קריאה
בשנה הבאה זה ייראה הרבה יותר טוב.
מיכאל רסקין
בדיוק.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
בצומת של אור הגנוז?
מיכאל ריסקין
לא מתוכנן.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
מקום מסוכן ביותר, מסוכן.
מיכאל רסקין
לצערי, יש כל כך הרבה מקומות מסוכנים.
מיכה טובול
רק, ברשותך, אני אוסיף משהו על ההערה שלך. אתמול היינו בישיבה עם ראש את"ן וגם דיברו על התכניות, היה נציב שלכם.
מיכאל ריסקין
אני יודע.
מיכה טובול
מחר אנחנו כולם, כולם כולם נפגשים במירון וכולם יקבלו תכניות ביד.
מיכאל ריסקין
בסדר, אני אומר מה שנכון להיום.
מיכה טובול
אתה צודק.
מיכאל רסקין
היום אין? זה מה שאמרתי.
היו"ר ישראל אייכלר
מחר יהיה? זה כבר בשורה.
מיכאל ריסקין
הלוואי.
היו"ר ישראל אייכלר
התכלית שלנו היא שבל"ג בעומר הכול יהיה מסודר ולא נהיה מופתעים.
מיכאל ריסקין
גם שלנו.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אפשר לעשות משהו זמני באור הגנוז?
מיכאל ריסקין
איזה זמני?
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
משהו זמני.
מיכאל ריסקין
לא.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
למה?
מיכאל ריסקין
לא. קודם כל, זמני יפריע לך בזמן ההילולה, זה דבר ראשון.
היו"ר ישראל אייכלר
נדמה לי שהמועצה האזורית שם, נכון? המשרדים שלכם שם?
מיכאל ריסקין
כן.
אייל דמרי
אנחנו - - - את זה כל בוקר, לא במירון. כבר היום, מחר בבוקר תבוא תיסע - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל בדרך כלל אומרים: העיריה שם מסתדרת בשביל עצמה, רק לנו לא דואגת, אתם לא דואגים גם למועצה?
אייל דמרי
אנחנו מודאגים מזה מאוד, לא פחות. תאמין לי, כל הזמן. היינו בטוחים שהשנה זה כבר יהיה מוכן.
היו"ר ישראל אייכלר
נו, הוא אומר לך שלא. למה אתם לא עומדים? תלחצו, אנחנו נעזור לך.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
הוא אומר לך שהוא לא רואה בתכנון אפילו.
אייל דמרי
לא, צומת מירון בוודאי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, הצומת שלך.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
הצומת שלך. היציאה מהאור הגנוז, מרום הגליל.
היו"ר ישראל אייכלר
בוא נשמע את נציג המשטרה, מיכה טובול. רבותיי, הפרוטוקול לא שומע שני אנשים.
מיכה טובול
יש איזה תכנון של - - - על דרך חדשה שאמורה לצאת מצומת נחל מירון להילולה. זו דרך שאמורה להחליף את בורמה א' הבעייתית והצרה. זה משהו שאם אני לא טועה אמור לעבור את כל האישורים בתקופה הקרובה ובכלל, כל הצומת שם הולך לעבור שינוי, אם אני מבין נכון, כי התכנית מופקדת.
רות רוטנשטרייך
התכנית מופקדת, נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה זמן היא כבר מופקדת?
רות רוטנשטרייך
היא מופקדת הרבה זמן, יש התנגדויות - - -
רפ"ק מיכה טובול
על מה אנחנו מדברים, על הכיכר?
היו"ר ישראל אייכלר
לא, יש שם תכנית מופקדת. כשאני שומע "תכנית מופקדת" אני חושב על שלוש-חמש שנים.
רות רוטנשטרייך
לא שלוש-חמש שנים אבל אמור להיות הגשה של התנגדויות בסוף החודש, ב-29 בחודש ואם זה יעבור בשלום - - -
מיכה טובול
אז תהיה לנו דרך מצוינת לרשב"י.
רות רוטנשטרייך
בדיוק.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי זה יהיה?
רות רוטנשטרייך
אם התכנית תאושר אז צריך לעבור דרך תקציבים - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
תקציב של חצי מיליארד.
מיכה טובול
זאת בעצם דרך שכל מי שיגיע לרשב"י לא יהיה חייב לעבור בתוך המושב.
היו"ר ישראל אייכלר
נו, זה דבר גדול מאוד.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
לא יצטרך את הסיבוב של נחל מירון?
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם תאריך, תחזית של שנה, באיזו שנה? מי יהיה ראש ממשלה, אני יכול להעריך.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אל תגלה לי.
היו"ר ישראל אייכלר
על מה את מדברת, על שלוש שנים?
רות רוטנשטרייך
מתי התכנית תאושר? אם והיה ובאמת - - - יוגש עכשיו, יש דיון ב-29 בחודש, ויתקבל ולא יהיה שום ערר אז התכנית יכולה להתאשר תוך כמה חודשים, אבל אני לא יודעת איזה עוד הפתעות יהיו לנו בדרך - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
את יכולה להסביר לנו מה אומרת התכנית? מכפר שמאי, לדוגמה - - -
רות רוטנשטרייך
התכנית אמורה להסדיר את כל מתחם קבר הרשב"י. אחד מהחלקים של התכנית הוא כביש שיעקוף את מירון ותהיה כניסה ישירה לקבר מדרום.
מיכה טובול
אני אסביר. זה הציר הזה. זו צומת המועצה. יעלו בלי להיכנס למושב וזו בורמה א'.
רות רוטנשטרייך
בדיוק. זה התוואי.
מיכה טובול
כרגע אתם הפקדתם רק את החלק הראשון, נכון?
רות רוטנשטרייך
לא, הכול מופקד. כל התכנית. התכנית הזו היא תכנית גדולה והיא מופקדת ועד שהיא תאושר, אבל כדי לרוץ כמה שיותר מהר קדימה לקחו קטע, רק את הקטע מהצומת של המועצה עד קבר הרשב"י, זה כביש שקיים היום בשטח, אנחנו רוצים לשפר אותו, להגדיל אותו בעשרה מטרים ולהסדיר את כל הצומת.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
ואז יסדירו גם את הצומת?
רות רוטנשטרייך
ואז יסדירו גם את הצומת. גזרו תכנית קטנה כדי שיהיה אפשר אחר כך לרוץ איתה יותר מהר.
היו"ר ישראל אייכלר
על זה אומרים "שייבנה בית המקדש במהרה בימינו אמן". כי אני ראיתי פה במפה מי התנגד.
רות רוטנשטרייך
לכן גזרו את התכנית הקטנה של הכביש, שגם אם יתנגדו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
גם אם יתנגדו שם לפחות לא יוכלו למנוע - - -
רות רוטנשטרייך
הכביש ירוץ קדימה.
היו"ר ישראל אייכלר
יופי. עכשיו אנחנו הולכים לפי סדר הדוברים. משרד האוצר, יש לך להגיד משהו, יובל? הכול בסדר?

אוה, דני סיידא. הנה חבר הכנסת. יש פתגם בערבית, מאוד מפורסם, שאומר "אם מוחמד לא בא אל ההר, ההר בא אל מוחמד", נכון? אם אנחנו לא באים למירון מירון מגיע לכנסת. דני סיידא, ראש המועצה הדתית במרום הגליל שנים רבות, לשעבר, איש מירון, אני שמח לקבל אתך בברכה, לא רק בכנסת, שנכנסת אליה בשבוע שעבר, אלא גם לוועדה ותוכל הרבה לעזור לנו.

עכשיו חברת "אגד", נרד לפרטים. "אגד", "נתיב אקספרס".
שלומית אבינח
רגע, עברת לחברות תחבורה?
היו"ר ישראל אייכלר
שאלתי את יובל אם יש לו מה להגיד, הוא אמר שלא. כנראה שאין תקציב.
יובל טלר
יובל טלר חסון, אגף תקציבים, משרד האוצר. אנחנו, עם משרד הדתות, ניהלנו דיון תקציבי לפני שנה וחצי, יש סכום ראשוני לתחילת פעילות ההילולה. אנחנו ממשיכים בדיונים איתם בשבועות הקרובים להמשך ההצגה של הצרכים התקציביים.
היו"ר ישראל אייכלר
מהו הסכום שסוכם?
יובל טלר
הסכום שסוכם הוא סכום ראשוני. כסכום ראשוני, בשביל שתהיה תחילת פעילות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כמה?
יובל טלר
סוכם על 5.6. 2.6 מיליון שקל שנמצאים בבסיס התקציב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, בשנה שעברה זה היה 17, לא? 15 מיליון?
יובל טלר
שים לב, לא אמרתי מה הסך הכולל של מה שיסוכם, אני אומר מה סוכם בינתיים לגבי התחלה של תחילת עבודות. כרגע מבחינתי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה אין בבסיס התקציב, כמו שהיה בשנה שעברה 15, גם השנה 15?
יובל טלר
אל"ף, בשנה שעברה בבסיס התקציב לא היו 15. בשנה שעברה בבסיס התקציב היו 2.6. התקציב הנוכחי הוא תקציב דו שנתי ולכן מה שהיה בשנה שעברה בבסיס זה מה שיש השנה בבסיס, לא משהו אחר. בסופו של דבר, כשהמשרד לשירותי דת ניהל את הדיונים התקציביים מול משרד האוצר, הוא תעדף דברים אחרים להכניס לבסיס התקציב לעומת הנושא של ההילולה. לכן הנושא הזה לא תועדף. אני לא אומר שהוא לא מטופל, הוא מטופל במסגרת הפעילות השוטפת שלנו מול המשרד. אנחנו יושבים איתם. ישבנו בעבר, אנחנו נשב איתם עוד בשבועות הקרובים, באמת בשביל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא מדבר על התקציב של 2019. אתה מבין שאנחנו לא בתקציב של 2019, אני מדבר על 2018.
יובל טלר
כן, 2018.
היו"ר ישראל אייכלר
אז 2018, אנחנו חודשיים לפני ההילולה, מתי אתם הולכים לסגור את זה?
יובל טלר
זה תלוי במשרד לשירותי דת.
היו"ר ישראל אייכלר
המשרד לשירותי דת צריך לפנות אליכם.
יוסף שוינגר
לא, יהיה בשבוע הבא דיון אצל סגן שר האוצר, ביום שני, עם כל הגורמים. הבעיה זה בסיס התקציב, שכל שנה אנחנו צריכים לחזור למשא ומתן, במקום שנדע מראש פחות או יותר כמה יש לנו ואנחנו - - -
יובל טלר
אני רק אחדד את מה שמנכ"ל המרכז למקומות הקדושים אמר, הוא אמר שהבעיה היא שהמשרד לשירותי דת מתעדף דברים אחרים על פני הנושא הזה בעניין בסיס התקציב. הוא מעדיף להוסיף דברים אחרים לבסיס התקציב ולא את הנושא הזה. כך אני רואה את הבעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
חבל שאני שומע את זה כשר' דוד אזולאי, שיהיה בריא, לשעבר יושב ראש הוועדה לפניות הציבור והוא שר הדתות והוא איש יקר ומירון יקר לו, אם הוא היה שומע מה שאתה אומר, הייתי שואל אותו: ר' דוד, איך יכול להיות שמשרד הדתות לא מכניס לבסיס התקציב בהעדפה ראשונית את ר' שמעון בר יוחאי?
יובל טלר
צרכי עמך ישראל מרובים, זה נמצא במשרד לשירותי דת. יש לו הרבה סוגיות שנמצאות על שולחנו, בין היתר נושאים של מועצות דתיות, תקציב המועצות הדתיות, שכר הרבנים. אני לא סנגור של המשרד לשירותי דת, בסופו של דבר זה תעדוף שעושה כל משרד ממשלתי, משרד ממשלתי - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אז מה יש בבסיס התקציבי? אני לא יודע.
היו"ר ישראל אייכלר
הנה, הוא אומר לך, 5 מיליון.
יובל טלר
לא, יש 2.6 ועוד 3 מיליון שקל בסיכום התקציבי, שמתווספים, שכבר יש - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אני זוכר שלפני עשר שנים זה גם היה כך.
היו"ר ישראל אייכלר
מה שאני מבקש בפועל, היות שאומר המנכ"ל שבשבוע הבא יש דיון עם סגן שר האוצר, אתה בטח גם תהיה שם, אז נרצה לקבל לוועדה מכתב מכם על מה שסוכם, גם אם יהיה סיכום ביניים.
יובל טלר
אני רק מבקש, יו"ר הוועדה, מי שמנהל את האירוע מבחינתי זה מנכ"ל המשרד לשירותי דת. בסופו של דבר מי שגם צריך להגיד אילו מקורות הוא מקצה לטובת האירוע זה המנכ"ל המשרד לשירותי דת. לכן מי שצריך להיות הפָּנים פה, אני כמובן אתמוך בכל דבר ואני אגיע להסכמות עם המשרד לשירותי דת, אבל זו בקשה שצריכה להיות מופנית אל המשרד ולא אל משרד האוצר.
היו"ר ישראל אייכלר
סתם אומרים בעל המאה הוא בעל הדעה, זה לא נכון.
יובל טלר
אני בוודאות לא בעל המאה כי אני מחזיק לא בכסף שלי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל את הכול צריכים ל"מראה דחיטה", כולם צריכים את בעל החיטים, בלי החיטה אין לחם ואין שום דבר.
יוסף שוינגר
ברשותך אדוני היושב ראש, רק משפט להשלמה. אני פה על תקן של נציג המשרד לשירותי דת, אבל חייבים לדעת איך הדינמיקה של הנושא הזה עובדת. אנחנו מקבלים, אני כל שנה חוזר על זה וחשוב שנבין, רשימת דרישות מהמשטרה ואז אנחנו נכנסים למשא ומתן מאוד קשה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת אתה מייקר את כל - - -
יוסף שוינגר
כן, בצדק. יש כאן שני נציגים, יש את משטרת מחוז צפון, שהיא המפקדת של האירוע, ויש את נציגי אגף התנועה של משטרת ישראל. האירוע למעשה מתחיל בירושלים, בני ברק, חצור, ערד ואשדוד, זה אירוע כלל ארצי.
שלומית אבינח
דוד אזולאי אולי יגיע.
היו"ר ישראל אייכלר
אם הוא יגיע זו תהיה בשורה טובה בשבילי, אני אחכה לו כמה זמן שייקח. ר' דוד אזולאי הודיע שיכול להיות שהוא יגיע לדיון. התפלאתי שהוא לא שלח מישהו, כמובן שהרב שוינגר - - -
יוסף שוינגר
הדובר שלו היה פה, אבי רוזן. אנחנו מקבלים רשימת דרישות ואז אנחנו נמצאים פה בין הפטיש לסדן. מצד אחד אנחנו צריכים להיענות לכל דרישות המשטרה, שכל הדרישות הן בטיחותיות, דרישות של תעבורה, דרישות של נוחות, שורה של דרישות. מצד שני משרד הדתות אומר: תקשיב, זה הסד שיש לנו ואנחנו אמורים לגייס תקציבים, או ממקורות אחרים, או לנסות - - - וכל שנה אני בלית ברירה, והכל ברוח ידידותית, מגיע לעימות מול המשטרה, כי אני אומר להם שאני לא יכול למלא את כל הדרישות. יש לי תקציב סגור, תקציב ספציפי, וגם אם בשנה שעברה, בגלל השבת, בגלל מוצ"ש וכל האירועים וההכנות שהתחילו כבר בחמישי, זה עלה לנו 15.5. השנה באים מפקדים שרוצים כל הזמן לשפר, כי יש התגברות של ההגעה למירון. ככל שאתה משפר תשתיות, ככל שהכול משתפר מגיעים יותר אנשים ואז הדרישות של המשטרה בהתאם. למשל, השנה, אם כימתנו את הדרישות המשטרתיות ואנחנו עומדים היום באזור 16.5-17, אני יושב מול מיכאל, יושב מול האת"ן וממש מתחילים להתמקח, זה לא, זה כן, זה לא, זה כן. אנחנו מגיעים בסוף לעמק השווה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אל תוותרו להם על שום דבר שנוגע לבטיחות.
יוסף שוינגר
אבל שנבין את הסיטואציה.
היו"ר ישראל אייכלר
אם צריך ביטחון ובטיחות ציבור צריך לשלם את זה. מי שצריך לשלם את זה זה אנחנו, אנחנו זה באמצעות האוצר. זאת אומרת, דווקא אני בצד שלהם בעניין הזה.
יוסף שוינגר
בסדר גמור. אין לנו ויכוח. רק האוצר כל הזמן אומר לי: תבקש מהח"כים קצת מהכספים הקואליציוניים אבל זה לא רלבנטי.
היו"ר ישראל אייכלר
את כל הכספים הקואליציוניים של כולנו אני תורם בשביל מירון.
יובל טלר
שוינגר.
יוסף שוינגר
אני אומר את זה בחיוך.
יובל טלר
אני מעולם לא אמרתי דבר כזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כל הכבוד, יובל. טוב שיובל אמר את זה לפרוטוקול. לא, הוא חושב שהוא בתכנית רדיו. אנחנו משדרים לפעמים ברדיו.
יובל טלר
אני רק רוצה לחדד בפני יו"ר הוועדה שבסופו של דבר יש פה סוגיה, בעיניי, סוגיה מורכבת. סוגיה של בטיחות היא סוגיה שבסופו של דבר אפשר לשים אינסוף הגבלות לטובת בטיחות ויש ניהול סיכונים שכולם מנהלים בכל מקום. כולנו, בסופו של דבר, לא כולנו, אבל רובנו הגדול, עולים על הכביש. לעלות על הכביש זה סיכון. זה סיכון לתאונות דרכים, אנשים נפגעים, לצערנו, בכל יום. בסופו של דבר יש פה איזשהו ניהול סיכונים שצריך לעשות. כמובן שהמשטרה היא הגורם הרגולטורי לעניין הזה, אבל צריך שכל השותפים לשולחן יבינו את זה שהעלות במירון, אין אירוע שהתקציב שלו עולה בכל שנה בצורה כל כך חדה כמו האירוע במירון.

אם אנחנו מסתכלים, לפני ארבע שנים זה היה איקס וכל שנה אנחנו גדלים בעוד מיליון שקל, ברמה של 10% כל שנה. באיזשהו מקום, אם מספר המגיעים היה מכפיל את עצמו בכל שנה בהיקפים כאלה אז זה היה אולי סביר, אבל זה לא המצב. זה גם לא המצב כי יש יותר פיזור של האנשים, מבחינת זמנים שבהם מגיעים, את שנה שעברה אני שם בצד כי בשנה שעברה היה מוצאי שבת, ולכן חשובה התגייסות של כולם והבנה שבסופו של דבר צריך לנהל סיכונים ולראות איך אנחנו עושים את זה בצורה סבירה.
מיכה טובול
ברשותך, תרשה לי לענות לך. אתה צריך להבין דבר מאוד פשוט. כל שנה ההילולה גדלה, מספר המשתתפים הולך וגדל. אנחנו, כמשטרה, אמורים לתת פתרון, פתרון שהוא יש מאין, איך אנחנו מכניסים כל כך הרבה אנשים לשטח. השטח הוא שטח, הוא לא גדל. כשאני הייתי צריך להסביר את הסכנות ואת ניהול הסיכונים שאנחנו עושים ואנחנו עושים, כי אם לא היינו עושים ניהול סיכונים אז אני לא יודע אם האירוע הזה יכול היה להתקיים, אז קודמתך בתפקיד, כשישבתי איתה בשנה שעברה וניסיתי להסביר לה, אמרתי לה, אין טוב ממראה עיניים והזמנתי אותה להילולה בשנה שעברה, והיא באה. אתה יודע מה היא אמרה לי אחרי שהיא עזבה? היא אומרת לי, "אחרי שראיתי את זה אני מבינה טוב מאוד למה אתה מתכוון". אנחנו כמשטרה עושים - - -
יובל טלר
אני מבין ש - - - אבל היא אמרה לי דברים אחרים.
מיכה טובול
ותאמין לי, היא בקושי הגיעה לאיפה שהיא רצתה להגיע. אתה מוזמן, אני מוכן להזמין אותך ולארח אותך השנה, תבין בדיוק על מה אנחנו מדברים.
יובל טלר
אני לא מטיל ספק בזה שיש פה איזושהי רמה מסוימת של ניהול סיכונים, אני חושב שכולם צריכים להתגייס לעניין הזה. בסופו של דבר, אין פה איזה כיס עמוק שכל עלות שתושת על האירוע הזה תוכל להתממש.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אני ואתה מסכימים, כאזרחים, שהם צריכים לדאוג לכך שכולם יבואו בשלום ויחזרו בשלום. אנחנו, לא אני ולא אתה, מומחים להבין אם כביש זה צריך להיות פתוח בשעה זו או כביש אחר. אני רק יכול לכעוס שלא נותנים לי להיכנס, אבל חוץ מזה אני רוצה שהם ידאגו לזה. העניין הכספי, אתה צודק שיש גבול לדרישות ואתה צודק קצת יותר שאתה צריך להגן עלינו ועל כל הבאים לשם.

אנחנו נעבור לחברות התחבורה. את השם שלך תגיד לפרוטוקול .
ארז לבחר
ארז לִבחר. אנחנו נערכים בדומה לשנת 2017. כמובן פועלים על פי המסקנות משנה שעברה ומשנים עברו. השנה זה דומה לשנת 2016 בימים, יש דמיון. כמובן שאנחנו פועלים על פי ההנחיות של משרד התחבורה. ההוראות שאנחנו מקבלים, כך אנחנו פועלים. הקופות ייפתחו כשבועיים לפני המועד וזהו, זה בגדול.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
יש מספיק אוטובוסים?
דרור גונן
לא.
ארז לבחר
בשלב זה אין מספיק אוטובוסים. בשלב זה אנחנו לא מצליחים לגייס את הכמות הנדרשת.
דרור גונן
אנחנו כל שנה מגייסים אוטובוסים כמה שאפשר, ואתם יודעים את זה. אנחנו גם מוגבלים במקומות שיש ובאפשרות לנייד, אנחנו נביא - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
מה עם התכנית להביא מירדן אוטובוסים?
דרור גונן
אני לא מכיר את התכנית הזו, אבל אם אתה תגלה לנו אותה אנחנו נשמח לשמוע.
היו"ר ישראל אייכלר
הרבה יותר קרוב מלבנון.
דרור גונן
אני מעריך שהשנה אנחנו נגייס לפחות כמו שגייסנו בשנה שעברה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
האם הרכבת עוזרת לך?
דרור גונן
לא. הרכבת לא עוזרת לנו, אבל היא קיימת ברקע והיא תביא, אני מעריך, מטבע הדברים, לכרמיאל, הרבה אנשים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתם מכינים שאטלים מכרמיאל?
דרור גונן
תהיה הגדלה של אוטובוסים, אבל חשוב להבין שבשביל לנהל תהליך ברכבת צריך להביא את האדם מהבית אל תחנת הרכבת, מתחנת הרכבת צריך להעלות אותו להר, לתזמן לו את הירידה לרכבת ולחזור להר. באמצע הלילה זה לא פשוט לעשות את זה, גם בערי לוויין. לכן הרכבת קיימת, אנחנו ניתן שרות טוב, אנחנו ניתן גם שאטלים לרכבת בהר, אבל אנחנו לא רואים את הרכבת כפתרון האמיתי פה.
היו"ר ישראל אייכלר
אחד הדברים המתסכלים אותי כאזרח או כיושב ראש ועדה, הוא שמצד אחד המדינה באה ואומרת לבעלי הרכבים הפרטיים: אין לי מקום בשבילכם, תיסעו באוטובוסים. מצד שני אומר לי משרד התחבורה: אין לי בשבילך אוטובוסים. יש לי בשביל כך וכך אנשים, 2,500 אוטובוסים, זה מה שיש - - -
דרור גונן
זה מה שיש במדינה, הרב אייכלר, זה מה שיש בשוק. היינו שמחים להביא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
המסקנה שלי, שאסור לי לבוא עם רכב פרטי ואין לי מקום באוטובוס, שאני אשב בבית.
דרור גונן
אבל הרב אייכלר, בוא נעשה הפרדה, סליחה. קודם כל הצעד של מניעת הגעת רכבים פרטיים הוא מבורך משתי סיבות. סיבה אחת בטיחותית, הרב מוזס מדבר גם על תאונה שהייתה מחרידה ברכב. סיבה שניה היא שזה גם מקל על כל התנועה של כלל הציבור. בסוף, 2,500 מביאים 200,000. אם אתה תיקח 200,000 מכוניות אתה לא תדע איך להתנהל באירוע. חשוב להבין שאנחנו גם הפרדנו ועשינו שני מעגלים. יש את המעגל של החניונים, בסוף יש חניונים ענקיים עם מלא כלי רכב. מגיעים לשם המון כלי רכב. יש תחלופה ויש קרוב ל-300 אוטובוסים עירוניים שמסתובבים בתוך המעגל, שעסוקים כל הזמן בלהעלות ולהוריד בעלי רכבים פרטיים, אז בוא נסתכל על זה כך, שהעובדה שמנעה את העלייה של הרכבים למעלה רק הגדילה את כמות המשתמשים, כי עדיין יש כאלה שמעדיפים להגיע ברכב.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מסכים עם כל מילה שאתה אומר בתנאי שאתה מציב לי מספיק אוטובוסים.
דרור גונן
אז אני מציב את אותה כמות שאני ידעתי לגייס שנה שעברה. אנחנו מגייסים מהשוק את כל מה שאפשר, את כל האוטובוסים שקיימים ושאפשר להשתמש בהם אנחנו מגייסים. חשוב להבין שהשנה האירוע הוא ברביעי-חמישי, שזה יותר פשוט, בשנה שעברה זה היה במוצ"ש, זה היה יותר מורכב, גם היערכות, גם הגעה - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
יש חופשה מבתי הספר אז אין לך בעיה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אין לו בעיה.
דרור גונן
זה לא קשור לחופשה. גם בשנה שעברה לא התייחסנו. הרב מוזס, בשנה שעברה שר התחבורה נתן הנחיה לא להתייחס לקווי תלמידים ביום של החופש כי הודיעו לנו על החופש דקה לפני האירוע. אנחנו יודעים לגייס את האוטובוסים, נגייס את המקסימום שאפשר.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה. בסדר. חברת "נתיב אקספרס" לא הגיעו?
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אפשר לשאול משהו לגבי הרכבת, אדון ג'יבלי? אתה רואה את הרכבת שהיא יכולה לתרום לעניין הזה, עם הקשר בין הרכב למירון?
עמיר ג'יבלי
כמו שנאמר פה, יש יתרונות ויש חסרונות. יתרונות זה ש-20 אוטובוסים שמגיעים מרחוק מביאים 1,000 איש במכה אחת, אבל כשה-1,000 איש מגיעים לכרמיאל יש לזה הרבה משמעויות. אבטחה, טרמינלים, ואני מזכיר לכם שהטרמינל בכרמיאל הוא לא הבעיה, הבעיה היא שאין מקום לעשות תחנה אחת במירון. כל השיחות פה זה בשביל לאפשר עוד טרמינלים של אוטובוסים. איפה נמקם עוד תחנת אוטובוס כדי להוריד את כל האנשים שבאים ברכבת? אין מקום להכניס סיכה במירון, אין. יש יתרון ויש חיסרון. לדעתי יש פה יותר חיסרון מאשר יתרון.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
למה?
היו"ר ישראל אייכלר
אני מוחה על הדבר שלא יקראו לתחנה תחנת מוזס.
עמיר ג'יבלי
אני אסביר. הגיעה רכבת עם 1,000 אנשים לכרמיאל. אותם 1,000 אנשים עוברים ל-20 אוטובוסים. 20 אוטובוסים הם 1,000 אנשים.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
יש לך 20 אוטובוסים?
היו"ר ישראל אייכלר
יש לו, נניח שיש לו. השאלה שהוא שואל, איפה הוא מוריד אותם.
אייל דמרי
אני רוצה לומר משהו. יש לדעתי כמות של מאות אוטובוסים, או 100 אוטובוסים לפחות, במועצות האזוריות, הצהובים. הם לא בשימוש, הילדים בחופשה, צריך לתכנן אותם שהם יגיעו לרכבת או למקום מסוים, שישתמשו בהם. צריך להפעיל קצת את המערכות שיתאמו ביניהן ויעשו ביחד.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה להוריד אותם, אתה אומר? אם יש מעגל אתה יכול להוריד מיליון אנשים. בסין הם מורידים בכל מקום - - -
עמיר ג'יבלי
בשנה שעברה הגיע שר התחבורה בכבודו ובעצמו עם פמליה לא קטנה, ברכבת לכרמיאל והגיע - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
שעתיים היה תקוע - - -
עמיר ג'יבלי
אוקיי, שעתיים היה תקוע. אני רק אומר שגם בשביל ההגעה והמיקום של הרכבת היינו צריכים לאלתר איזשהו טרמינל, בשביל שהוא יוכל לרדת. כל מירון זה משהו שכל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה, טרמינל בכרמיאל עשיתם קטן?
קריאה
לא, לא קשור, אני אומר עוד פעם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא ידעתם שכרמיאל תהיה התחנה כמעט המרכזית עד צומת חנניה?
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
עד צומת חנניה.
היו"ר ישראל אייכלר
בצומת חנניה יש - - -
דני סיידא (ש"ס)
אם הוא יורד בצומת 7 ועולה בשאטל ויורד ברציף שם, לבין כרמיאל, שיירדו באותו רציף, מה ההבדל?
סנ"צ עמיר ג'יבלי
רוב התחנות בתוך מירון הן לא הגעה רחוקה, כי כל הגעה רחוקה מגיעה לחניונים הרחוקים ומשם עושים שאטלים. זה לא שעכשיו כל האוטובוסים מערד, מבאר שבע ומאשדוד נכנסים למירון, ממש לא. הטרמינל הירוק, לצורך העניין, הוא לאנשים שבאים מרחוק, עוצרים בספסופא ובספסופא אוספים שאטלים לטרמינל הירוק. אנשים באים מרחוק, מגיעים לפארוד, עולים על שאטלים ומגיעים. לא יהיו עכשיו אוטובוסים מרחוק שנכנסים לתוך מירון ואז כל השאטלים מהחניונים הרחוקים, יש להם תחנות בתוך המעגל של מירון ואין מקום.

תראו, העובדה שאתה או חלק מהאנשים קצת התעכבו, המעגל נתקע, זה בגלל שבסוף בסוף, כמו שאמרתם, זה עולה, יש עלייה דרמטית בכמות האנשים. למשל, חצור, היא מקום שבאים ממנו כמויות אדירות. אנשים באים לחצור, עושים שבת בחצור, בסוף חצור הופכת להיות תחנה מרכזית של אנשים שמגיעים, אז הביקוש ליציאה הוא הרבה יותר מכמות האוטובוסים שהוקצו לצורך העניין. ואז יש הרבה אנשים, אין אוטובוסים, נוצר פקק והמעגל נתקע. זה הדבר האחרון שאנחנו רוצים שיקרה, אנחנו רוצים שכולם יגיעו במהירות וייצאו במהירות. יש לנו מטרה משותפת, אבל צריך לקחת בחשבון, רכבת אחת שמגיעה עם 1,000 אנשים במכה אחת, יוצרת לנו לא מעט בעיות.
מיכה טובול
אני, ברשותך, דיבר על זה נציג של נת"י, כל הרעיון שלנו של מעגל התנועה, הוא מדבר על הרחבת הציר במעגל התנועה, שתהיה לנו יכולת, כמשטרה, להכיל כמה שיותר אוטובוסים בתוך המעגל, לבנות כמה שיותר תחנות העלאה והורדה, כמה שיותר מקומות חניה לאוטובוסים בהמתנה ולמקרה הצורך גם להעמיד אוטובוסים לחירום אם קורה משהו. כרגע אנחנו מסתדרים עם מה שיש ועם מה שיש מכניסים את המקסימום, כמובן שהכול בוויסות. הוא דיבר על השאטלים, כל השאטלים שמגיעים למעגל התנועה, מווסתים אותם תח"צ של משרד התחבורה מווסת אותם בצורה נכונה, כי אם לא אז בכל רגע נתון המעגל הזה יפסיק לעבוד. ברגע שהמעגל מתמלא באוטובוסים הכול עוצר. וכל הרעיון שלנו, כמשטרה, זה לגרום לכך שהמעגל כל הזמן יסתובב, כל הזמן יילך - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
ואז יש מקום לאלה שבאים מהרכבת?
היו"ר ישראל אייכלר
בטח, אם יש זרימה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אם יש זרימה אז יש?
מיכה טובול
ככל שיהיה יותר מקום - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בטח. זה כמו זרימת דם בגוף.
דני סיידא (ש"ס)
כל מי שעלה לרכבת ירד ממקום אחר, הוא לא נולד מחדש, הוא ירד ממקום אחר, מתחנה אחרת, אז הוא עובר לרכבת. זה לא בדיוק שכל אלה שבאים לרכבת זה עומס חדש, אלה אנשים שהחליפו תחנות.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להגיד ששר הדתות הודיע לי עכשיו שהוא לא יספיק להגיע עד לשעה 14:00 והיות שאנחנו סוגרים את הישיבה אז אנחנו מצטערים, אז אתה תצטרך לייצג אותו.

ועכשיו חבר הכנסת דני סיידא על כל הנושא של מירון. יש לך עשרות שנים של ניסיון, תגיד לנו איזשהן תובנות שלא נאמרו פה.
דני סיידא (ש"ס)
אני לא יודע מה נאמר, הגעתי מאוחר, אבל כל מי שנמצא פה הוא די ותיק. התחלתי עם אבא שלך והרב מוזס, הרב שויגר והוותיק הנוסף. אני חושב שיש שינוי מבורך שהייתה לי נגיעה בו וזה העניין של ציר העלייה החדש, שהוא יהיה מוכן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה שחסום עכשיו.
דני סיידא (ש"ס)
זה שחסום עכשיו, הוא יהיה פתוח בל"ג בעומר.
היו"ר ישראל אייכלר
עד ל"ג בעומר זה יהיה סגור?
דני סיידא (ש"ס)
לא, פתוח. עולים ויורדים אליו אבל הוא יהיה מוכן. פרויקט גדול של המשרד לשירותי דת והמשרד לפיתוח הנגב והגליל, שאני חושב שייתן לזה ממש - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
כולל הכיכר?
דני סיידא (ש"ס)
כולל הכול.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
גם הכיכר?
דני סיידא (ש"ס)
כן. חוץ מהלופ של ההתחברות למעלה, שאנחנו לא לוקחים את הסיכון לחבר אותו, כי זה עדין ועלול להגיע בנקודת זמן כזאת שאם יתחילו לעבוד יכול להיות שיישאר משהו פתוח, לא רוצים לקחת את הסיכון. חוץ מהסיבוב הכול יהיה גמור. כמובן שכל האלמנטים, כמו הפרגולות והמים והעצים, אנחנו נדחה את השתילה שלהם לאחרי ל"ג בעומר כדי שיהיה מספיק זמן לבטון להתייבש ולעצים להיקלט, אז הנוי יישאר. לא תראו את העניין של הנוי, זה יהיה אחר כך, אבל בכל מקרה, מבחינת בטיחות הולכי רגל, יש שדרוג של הנתיבים, יהיו מדרגות, מה שלא היה, ספסלים, פינות ישיבה - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
עד שיבואו סיקריקים ויחתכו את זה.
דני סיידא (ש"ס)
אנחנו למדנו לעבוד גם עם הסיקריקים. אחת הבעיות שלנו שזה התעכב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תגיד לי, דני, עד שלא סגרו את ירושלים ביומיים האחרונים, אני לא מכיר עוד מקרה שכביש יהיה סגור כל כך הרבה זמן ולא יוכלו - - - זה כמעט שנה שלמה.
דני סיידא (ש"ס)
הירושה הזאת קיבלנו אותה מירושלים, זה אנשי ירושלים ובית שמש השנויים מחלוקת, שפשוט הפסיקו את העבודות פעם אחר פעם, הפגנות, אני לא רוצה לתאר פה, שנה שלמה בוזבזה גם כן על ידי משאים ומתנים, שלא יהיה חשש שנוגעים חלילה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז איך תפתח את זה אחרי ל"ג בעומר?
דני סיידא (ש"ס)
זה כבר עבר את השלב. השלב הקשה שלהם היה חפירות, שלא היו, כמובן, השתדלנו לא לחפור בכלל. השלב הזה אחרינו. עדיין ממשיכים, אבל למדנו לעבוד. אלה ימים מועדים לפורענות, יודעים כבר איך להתנהל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רבותיי, אנחנו מתכנסים לסיום. תודה רבה.
אייל דמרי
הרב אייכלר אני רוצה רק לומר בעניין אמצעי תחבורה. עד השנה עבדנו עם הסיפור של המדבקות. אני רוצה לנסות אולי בצורה קצת אחרת. אלפי רכבים של תושבי האזור, אני מדבר על היישובים במעגל סביב מירון, בר יוחאי, אור הגנוז, ספסופה, כפר שמאי והסביבה, נוסעים שם והשוטרים שעומדים בכניסות ובצדק, מונעים כניסה של רכבים זמנית, מייצרים לצערי פקקים איומים. אני חושב שאם אפשר היה לעבור לשיטה של הברקוד, פשוט עם סוג של מצלמה שמצלמת מדבקה ומאפשרת מעבר לכל מכונית כזאת, היא תפתור לחץ גדול של מכוניות שהיום יושב על ערוצי התנועה שם ופשוט הופך את הסיפור לסיוט. זה הגיע למצב שאפילו ראש המועצה שלנו, לא נתנו לו לעבור ולנסוע ולעבור במצבים שהוא היה חייב לנסוע. זה הגיע למצב של אלימות עם שוטר בשנה שעברה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
מה דעתך על רעיון כזה? זה רעיון, לא?
אייל דמרי
ברקוד למכונית, זו מדבקה קטנה וזה עובר. זה קצת כסף אבל זה יפתור בעיה, לדעתי, לשנים רבות.
היו"ר ישראל אייכלר
תפנה את זה למשטרה עם העתק אלינו, אנחנו נראה האם זה אפשרי. אני מציע גם שחברי כנסת ישימו ברקוד כזה.

אני רוצה לתת לארגוני ההצלה. מי מייצג פה את מגן דוד אדום? בבקשה. עכשיו כל אחד דקה, בבקשה.
עופר שניר
צהריים טובים, שמי עופר מאגף המבצעים של מד"א. בעיקרון אנחנו שותפים לכל עבודת המטה של המשטרה ו"המקומות הקדושים". בסך הכול, מעבר להשתתפות בעבודה המטה אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם כל ארגוני ההצלה, עם "עזר מציון", עם זק"א וזה יהיה גם במהלך השנה הזאת. לגבי השנה הקרובה, צריך לאגם תקציב כדי להבטיח את הפעילות ואני מעריך שבמהלך השבוע הבא אנחנו גם נגיש הצעת מחיר מסודרת לצורך תקצוב הפעילות.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. "עזר מציון", מה השם?
זאב פרוינד
זאביק פרוינד, "עזר מציון". קודם כל אני רוצה להודות על שיתוף פעולה עם כל הגורמים, גם עם יושב ראש הוועדה, וכמובן עם הרב שוויגר, מיכה וכולם באמת שותפים. אנחנו רואים במהלך השנים סוג של דבר שמתקדם בתודעה הציבורית, זה ציבור הנכים, משנה לשנה ציבור הנכים מבין שהוא יכול להגיע, אם בשנת 2015- - -
היו"ר ישראל אייכלר
בשנה שעברה הייתה איזו בעיה בשעות מסוימות בין "עזר מציון" למשטרה. השנה אתם ערוכים שלא יקרה?
זאב פרוינד
אני אגע בזה. ב-2015 היו 700 נכים, 2016 כבר 1,200, בשנה שעברה כבר ראינו קרוב ל-1,500 נכים וחולים. זו כמות מאוד מאוד גדולה. מבחינת הכמות של - - - אנחנו מכסים את זה. במידה ואנחנו נוכל יותר לנוע בכבישים, כשאנחנו מבינים שיש קושי מסוים. אני מקווה שהשנה אנחנו הולכים לשבת עם מתנ"א ואנחנו ניצור איזה שיח, שקיים כל השנה, אבל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתם צריכים לעשות סימון, שיידעו שזה "עזר מציון", עם הנכים. הייתה איזו בעיה.
זאב פרוינד
יש דבר אחד, הרב אייכלר, שאולי אני אסב את תשומת לבכם אליה, אולי של מתנ"א, לנושא הזה. בשנה שעברה הייתה נקודת זמן או היו כמה נקודות זמן כאלו, שאפשרו לאוטובוסים לעבור בזמני לחץ ולשאר כלי התחבורה לא נתנו לעבור, כי כנראה היה לחץ או משהו כזה. מה שלא הבינו זה שבעצם יש לנכים תחבורה ציבורית מסוג אחד וזה "עזר מציון" ולא יכול להיות שכל האנשים, במשך שעה שעתיים, יהיה להם ציר פתוח לאוטובוסים ולתחבורה הציבורית של הנכים זה יהיה סגור. אז רק לקחת את זה בחשבון.
היו"ר ישראל אייכלר
תתאמו את זה מראש, שלא יהיה עוד פעם. תכתבי את זה בבקשה.
זאב פרוינד
תודה רבה.
היו"ר ישראל אייכלר
"איחוד הצלה", בבקשה.
דוד קריספיל
דוד מאגף מבצעים. ההיערכות שלנו מיום רביעי עד מוצאי שבת. השנה כמו בכל שנה, אנחנו מפעילים כ-550 מתנדבים. השנה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רק תגיד שם לפרוטוקול.
דוד קריספיל
דוד קריספיל, אגף מבצעים. השנה אנחנו מוסיפים מרפאה אחת באזור החניונים. עוד בודקים איפה נוכל למקם אותה. אנחנו מפעילים מרפאה גם במהלך השבת והדגש שלנו השנה שאנחנו משפרים יכולת טיפול בתוך המרפאות, כדי שאנשים לא יצטרכו להתפנות ויוכלו להמשיך בהילולה. מיפוי אזורי, התכנית של המיפוי עבדה מאוד יפה בשנה שעברה, ביחד עם מיכה וכמובן במימון של "המקומות הקדושים", בהובלה שלהם וכמעט ואנחנו לא צריכים לעשות שינויים השנה.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת אם אני זוכר את הצבעים משנה שעברה אני יכול להשתמש בזה גם השנה, אבל אני לא זוכר אותם.
דוד קריספיל
זה הרעיון הזה, של המפות, שבעצם יש לכל הצוותים ומשתמשים בזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מתכוון שתחלקו את זה לציבור. אל תניח שהציבור כבר יודע את הצבעים.
דוד קריספיל
הן לא נועדות לציבור, המפות עצמן. הציבור רואה שלטים. זה כבר יהיה במקום, מעל 700 שלטים בשטח.

נקודה אחרונה מבחינת תקציב. "המקומות הקדושים" הרב דרעי והרב שוינגר עושים מאמצים אדירים כדי לעזור לנו. ההוצאות שלנו מאוד גבוהות. אני לא מדבר על המתנדבים עצמם כי הם לא מקבלים שכר והשנה הודיעו לנו שיש בעיה בתקציב. אני גם מחזק את הנושא של פערי התקציב שיש ל"מקומות הקדושים" וזה יעזור לנו לקיים את הפעילות.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. "דן בדרום", מי זה? בבקשה.
שגיב מועלם
אנחנו מוציאים אוטובוסים מאזור הדרום, קריית גת, נתיבות, אופקים. כמובן שאנחנו נוכל לעדכן את משרד התחבורה.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם מספיק אוטובוסים לציבור מהדרום?
שגיב מועלם
התשובה נאמרה מקודם.
היו"ר ישראל אייכלר
חשבתי שלפחות בדרום, חברה חדשה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
האוטובוסים הצהובים, אתה לוקח, דרור?
דרור גונן
לא, כי חלק מהם מסיעים את האנשים שלהם למירון. הם גם נוסעים למירון. כל המועצות האזוריות. מטה יהודה לוקח - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הכול עולים למירון. אולי נמצא איזה אופק ב"אפיקים". מי "אפיקים"?
שי סעדו זדה
שי סעדו. אנחנו נפעל, כמו בשנה שעברה, בהתאם להנחיות משרד התחבורה.
היו"ר ישראל אייכלר
מאיזה מקומות אתם מביאים?
שי סעדו זדה
בשנה שעברה היינו פעילים כקבלן משנה, לא כמפעיל רישיון קו.
היו"ר ישראל אייכלר
של "אגד"?
שי סעדו זדה
של "נתיב אקספרס". יש לנו דיונים עם משרד התחבורה.
דרור גונן
השנה הם יעבדו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה "השנה הם יעבדו"?
דרור גונן
אנחנו מחלקים את האחריות קצת אחרת.
היו"ר ישראל אייכלר
לא הכול "אגד" השנה?
דרור גונן
לא הכול "נתיב אקספרס". "אגד" היה גם קבלן, הרישיונות לא שייכים ל"אגד".
היו"ר ישראל אייכלר
עוד פעם, "אגד" תהיה קבלן של נתיב אקספרס ואפיקים?
דרור גונן
היה שנה שעברה. השנה אנחנו כנראה נשנה את זה. אנחנו בודקים את אפשרות לעשות התקשרות ישירה עם המפעילים, שלא דרך נתיב אקספרס, וכך נייצר אחריות של כל מפעיל נקודתית - - -
היו"ר ישראל אייכלר
באזורים מסוימים.
דרור גונן
נכון, גם בשביל להגדיל את היכולת וגם למכסם את התועלת של הפיקוח והבקרה.
היו"ר ישראל אייכלר
שיישאו גם באחריות של החאפרים למיניהם שברחו להם באמצע.
דרור גונן
זו המטרה. החאפרים הם לא אנחנו.
היו"ר ישראל אייכלר
היו כאלה שהם שכרו ובמקום לבוא לקו הם ברחו.

טוב, אני רוצה לסכם את הישיבה. אני רוצה קודם כל להודות לכולכם. אני רוצה להגיד לכם שמעט מאוד ישיבות בכנסת היו כל כך ענייניות כמו הישיבה הזאת, ממש. נושא אחר נושא, נושא אחר נושא. אני מודה לכם על זה.

הוועדה מבקשת מהמועצה "מרום הגליל" להגיש בקשה לשימוש חורג לוועדת התכנון, יחד עם משרד התחבורה והמשטרה ומשרד הדתות, כך שעוד השנה תוכשר רחבת חניון הטרמינל לתחבורה ציבורית לפי דרישות המשטרה, לכל אורכה ורוחבה, לפי הצורך. הוועדה מבקשת לקבל העתק הבקשה ואנחנו נעביר את זה גם לשרים שנוגעים בדבר.

אנחנו מבקשים לא לבצע עבודות בכביש ורשמנו את הודעת המשטרה שלא יבוצעו עבודות באזור הצפון בלילות ההם. אנחנו נבקש גם ממשטרת התנועה, שגם בדרך מירושלים, למשל, ועוד מקומות שמהם באים הנוסעים, שגם שם בלילות האלה יתחשבו בזה.

אנחנו מבקשים ממינהל מקרקעי ישראל להיות לא רק שותף אלא גם לתכנן ולבצע את הרחבת החניונים על פי הבקשות שיוגשו על ידי כל הגורמים המתאימים.

אנחנו מבקשים לאסור תנועת משאיות בימי ההילולה. בעצם, לא צריך לבקש, ביקשנו קודם, אמרת שלא יעלו מצומת חנניה והלאה משאיות, אלא אלו שנוגעות למקום.

לגבי השילוט לקבר הרשב"י, רשמנו את הודעתך, "נתיבי ישראל", שיהיה שילוט גדול לקבר הרשב"י. ואנחנו מבקשים שהשלטים הגדולים יישארו במשך כל ימות השנה ותתאימו את זה בירוק, לא בצהוב בלבד, שזה זמני, כי כל השנה אנשים נוסעים לשם. אותו הדבר לגבי התאורה. כל הסדרי התאורה שאתם עושים בכבישים, אנחנו מבקשים שזו תהיה תאורה קבועה. אם לא היום אז מחר, אבל צריך להכין את זה שתהיה תאורה קבועה.

הוועדה רשמה את כל ההודעות של החברים מהמשרדים שהיו פה בפרוטוקול. אנחנו נסכם את זה ונשלח לשרים את הדברים.

לגבי תקצוב העבודות שדרושות לביצוע על ידי "נתיבי ישראל", הרחבת השול מאור הגנוז למירון להולכי רגל וכל הדברים האלה, אנחנו מקווים שהדברים יתוקצבו. אנחנו רשמנו לעצמנו שאחרי ההילולה יהיה מעגל תנועה בצומת מירון, כולל תאורה.

לגבי הבקשה של "עזר מציון", לאפשר מעבר נכים בכל שעות ההילולה, כי זו התחבורה הציבורית של הנכים, אנחנו רשמנו בסיפוק את הסכמת משטרת התנועה להיות בתיאום עם "עזר מציון", שלא יהיו שום עיכובים לנכים.

במידת הצורך נעדכן ונקיים ישיבה נוספת סמוך להילולה, אני מקווה שלא נצטרך אלא רק לאחר ההילולה, שנוכל להודות לכם על כל הפעילות שלכם. שיהיה בהצלחה. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:48.

קוד המקור של הנתונים