פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-04-10OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 703

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שני, י"א באדר התשע"ח (26 בפברואר 2018), שעה 9:05
סדר היום
ייצוא קנאביס מישראל

בהשתתפות שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר

דב חנין

לאה פדידה
חברי הכנסת
איתן ברושי

יהודה גליק

שרן השכל

תמר זנדברג

חיים ילין

עודד פורר
מוזמנים
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל

ד"ר חיננית קולטאי - מכון וולקני, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

חנן בזק - מנהל שרות ההדרכה והמקצוע, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

טל שמחה - מנהל לשכת מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר

ד"ר טל לביא - מינהל אגף רוקחות, משרד הבריאות

שרונה עבר הדני - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הבריאות

תמר לוי בונה - רפרנטית חקלאות, אגף התקציבים, משרד האוצר

אהוד אור-טל - מנהל תחום מבצעים, רשות המסים, משרד האוצר

ירון כהן - ממונה על חוקיות היצוא, רשות המסים, משרד האוצר

איתן קופרשטוך - מנהל תחום בכיר, מדיניות יצוא, מינהל סחר חוץ, משרד הכלכלה והתעשייה

איתן גולדפלם - ראש חטיבת תקציבים, המשרד לביטחון פנים

יואל הדר - עו"ד, היועץ המשפטי, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק קרן לרנר - ראש חטיבת מחקר סמים, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

פקד מורן אלבוכר - קצין מדור תיאום והפעלה, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק אמיר ליפשיץ - קצין מדור תכנון, אגף התקציבים, המשרד לביטחון פנים

חגי ברוש - ראש אגף טיפול ושיקום, הרשות למלחמה בסמים, המשרד לביטחון פנים

שבתי גרברצ'יק - דוברות, המשרד לביטחון פנים

יפעת רווה - עו"ד, משרד המשפטים

תמר ארז - מרכזת בכירה, כלכלה, אגף התקשורת

מאיר צור
גלית חזקיה


-

יו"ר התאחדות החקלאים ומזכ"ל תנועת המושבים
התאחדות האיכרים והחקלאים בישראל

הגר יהב - התאחדות האיכרים והחקלאים בישראל

נדב שטילמן
ניר קנטור


-

התאחדות האיכרים והחקלאים בישראל
התאחדות התעשיינים בישראל

דנה בר-און - מנכ"לית עמותת הקנאביס הרפואי

רן גורליק - מנכ"ל קרונוס ישראל

אורן רון - עו"ד יועץ משפטי, סאיקי מדיקל

אורן סקוט - מנהל כספים, חברת גן שמואל

חגי הילמן - יו"ר ובעלים, חברת שאיפה לחיים

מתן וונונו - סמנכ"ל חברת שאיפה לחיים

איתי הכט - מנכ"ל היי פארמה

אליעזר גריידי - משקיע בחברה לגידול קנביס רפואי

איתמר בורוכוב - מנכ"ל קנאביקס

אלון בלק - סמנכ"ל תפעול, ארץ פארמאסוטיקלס בע"מ

יהונתן טיירי - סמנכ"ל שיווק, ארץ פארמאסוטיקלס בע"מ

לארה פרנזיסקה מירטנס - יועצת, ארץ פארמסוטיקלס בע"מ

מנחם כהן - מנכ"ל מדיוי תראפיוטיק בע"מ

גיל דור-חי - בעל רישיון לחוות גידול ומפעל לקנאביס בשיתוף קיבוץ ברקאי

תום דן - מנכ"ל פרויקט קורנוס ישראל

משה דן אזוגי - דירקטור, חברת קרונוס ישראל

משה בנימין ז"ק - מתווך בין חברות לייצור קנאביס לבין מגדלים

סיון יוסף סלמה - עו"ד, משקיע בקרקעות חממות לגידול קנאביס

אדם שוסטר - בעל חברות בתחום בארץ ובחו"ל

חיים חבלין - מנהל מחלקת חקלאות, התנועה הקיבוצית

נועה בראל - חקלאית בערבה

דנה מלצר - חקלאית בערבה

אסף מוסט - מגדל

אילן גרזי - עו"ד, מייצג את גלובוס לאיכות הסביבה בע"מ

מידד גיסין - נשיא צב"י, צרכני בריאות ישראל

נדב ליקוורניק - מוזמן/ת

זואי להב - מוזמן/ת

אלי גרשנקרוין - מוזמן/ת

גל רותם גולן - שדלן/ית (עצמאי/ת) אינו/ה מייצג/ת לקוחות בדיון זה (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: זהבי ושות', משרד עורכי דין)
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים

ייצוא קנאביס מישראל

בהשתתפות שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
היו"ר איתן כבל
בוקר טוב. גברתי מנהלת הוועדה, הרשמת, הדובר, אורחים נכבדים, חבריי וחברותיי חברי הכנסת, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה. תכף יגיע שר החקלאות שביקש את הדיון הזה ונאותי בשמחה לקיים אותו.

כמדי יום, אנחנו פותחים את ועדת הכלכלה בהקראה של שיר. היום יום שני, י"א באדר התשע"ח, שבת נקרא את פרשת כי תיסע ולפני כן, מי שלא זוכר, נחגוג ביום חמישי ושישי את חג הפורים.

בוקר טוב אדוני השר.

היום נקרא שיר של רונית בכר-שחר. רונית זכתה בציון לשבח על אסופה של 40 משיריה, בפרס סח מיילין. שיריה התפרסמו בבמות רבות של שירה עברית, באתרי אינטרנט ומגזינים. סיפוריה הקצרים פורסמו בידיעות אחרונות אמריקה, ספר שיריה הראשון יצא לאור בהוצאת עם עובד בינואר 2017 וזכה למימון של מפעל הפיס. אוסף משיריה המתורגמים לאנגלית מופיע במגזין מנטיס, מגזין הספרות והשירה של אוניברסיטת סטנפורד. רונית היא דור שני לשואה וחלק גדול מכתביה עוסק בחוויית הדור השני.

השיר הוא צעדי מחול.

כשסבא פאפו היה פורץ במחול על רחבת אולם האירועים בחולון

קהל האנשים הצטופף סביבו, מחא לו כפיים והריע.

פאפו היה מנופף לקהל בתרבוש שעל ראשו,

אדמדם עם סלסולי רקמה מזהיבים שהביא מאיסטנבול

באנייה בריטית שידעה כיבושים רבים.

סבא נתן מגבעתו האפורה תואמת ככפפה לחליפתו המפוספסת

לא רקד אף פעם למעט המחול שעל שפתיו ביום שבו נולדתי.

אבדו לו צעדיו במחילה בגטו של לבוב

כשראה מקרוב איך אחרים רוקדים שם על הדם.

בוקר טוב לכם. אנחנו מתחילים את היום שלנו. כפי שפתחתי ואמרתי, כותרת הדיון היא יצוא קנאביס מישראל. שר החקלאות ביקש ממני לקיים את הדיון, כיוון שזה גם הבית של משרד החקלאות. לפחות אני מתכוון להוביל כך שגם תצא הודעה. אני מניע את הסוף אל ההתחלה כדי שיבינו כל מי שנמצא כאן את מה שלפחות אני מתכוון להוביל. הכוונה שלי היא – וזאת גם הכוונה של הדיון – לגרום לכך שיצוא הקנאביס יהפוך לעובדה.
יהודה גליק (הליכוד)
הקנאביס הרפואי.
היו"ר איתן כבל
אני מדבר על קנאביס רפואי. רק קנאביס רפואי. אני רוצה להזכיר שהייתה לי זכות. מוסי רז היה חבר הכנסת הראשון בקדנציה הראשונה שלו שהגיש את הצעת החוק ואני חתמתי לצדו. זה היה הצעד הראשון ומאז אנחנו, אדוני השר, נמצאים כאן. כל הדיבור הזה על ישראל, יצוא קנאביס רפואי, קנאביס, כל הניסיונות כל הזמן לייצר את אותו חיבור בין קנאביס לדברים אחרים, אני לא מקבל אותו ואני אומר את זה בצורה ברורה. מעבר לעובדה שזה יכול להיות עניין דרמטי לחקלאות הישראלית, ואם אנחנו לא נעשה את זה, אל תטעו, מישהו אחר כבר יעשה את זה. אין כאן איזה ואקום בעניין הזה. אם קנאביס רפואי הוא הליך חוקי ואם קנאביס רפואי מסייע לעשרות מיליונים ברחבי העולם, אם לא מעבר לכך, ואם קנאביס רפואי יכול גם להציל בדרך הזו גם את החקלאות הישראלית שממוצע הגיל שם הוא כבר מעל 60, ואם זאת תהיה דרך שתכניס פנימה חבר'ה צעירים – הרווחנו מכל הכיוונים. גם עזרנו בארץ ובעולם לאנשים חולים שזה המזור לעתים כמעט יחיד שלהם ומצד שני יסייע לחקלאות הישראלית לפרוח ומצד שלישי יכניס כוחות חדשים וצעירים – וואו. לעתים נדירות אתה מוצא חיבור כזה.

ברשותכם, אני אאפשר לשר קודם כל לפתוח את הדברים. אנחנו נפתח את הדיון וגם נוציא הודעת סיכום. בבקשה אדוני.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
תודה רבה ליושב ראש הוועדה איתן. חבריי חברי הכנסת, מנהלת הוועדה, עובדי משרד החקלאות, מכון וולקני וכל החברים האחרים שנוכחים כאן.

אני מודה ליושב ראש הוועדה על הנכונות ועל הזריזות בקיום הדיון הזה. למה צריך זריזות כאן? תמיד אנחנו רוצים לעשות דברים מהר ולקבל החלטות. אני מתחיל מזה כי אחרת אולי אפשר היה לדחות את זה ונדון עוד פעם ונבדוק ונראה. הבעיה היא שמועד השתילה לקנאביס הנכון, הטוב, האופטימלי, הוא עכשיו. אם אנחנו מפסידים את החודשיים-שלושה האלה, אנחנו בעצם כמעט דוחים בשנה. זאת המשמעות. נכון, אפשר לשתול גם בקיץ אבל זה לא באמת עושה את העניין. זה רק יתפוס את החממה. לכן יש כאן צורך להזדרז בהחלטה ותעשה טוב הוועדה, בעיני, אם אכן, כפי שאתה אמרת, תביא להחלטה שלה, אני מעריך שזה יהיה פה אחד, שקוראת לראש הממשלה – אני מדגיש כי עכשיו הוא הכתובת, הוא זימן אליו אותנו בעקבות דיון על משרד החקלאות שהיה בממשלה והעלינו את הנושא והוא שאל מה קרה. אמרנו שזה מה שקורה והוא אמר שנבוא בבקשה אליו.

היה דיון אחד ובדיון הזה עלו מספר בעיות שאני מבקש להתייחס אליהן. האחת, מה הצורך. אתה נגעת בזה ותרשה לי לחזור על הדברים. יש עשרות מיליוני אנשים בעולם, אולי יותר, אני מנסה להיות זהיר והולך תמיד לנתונים היותר מבוססים, היותר שמרניים, אבל יש לפחות עשרות מיליוני אנשים בעולם שזה המרפא האחרון. המורפיום לא עובד וזה לא עובד וזה לא עובד, את הכול כבר ניסו וזה בהחלט תפקידנו, גם כעם, גם כיהודים, אם אפשר לתת מזור לכל כך הרבה אנשים ולא רק בישראל כי בישראל עשו את השינוי, עשו את המהפכה הזאת על ידי משרד הבריאות, שאני רוצה להודות לו. שר הבריאות עשה את השינוי. זה עדיין לא גמור, אבל זה קורה.

ישראל במובן הזה עוזרת נדמה לי שמ-3,000 המספר עולה לעשרות אלפי אנשים שזקוקים לזה והם יכולים לקבל את זה יחסית בסדר. אני יודע שעדיין לא גמור, אני מדגיש, אבל בהחלט יש מגמה ויש כיוון. זה עובד.

בעולם, כל מדינה לפי דרכה. ישראל הפכה להיות מספר אחת בעולם בתחום המחקרי הרפואי. צריך להדגיש. לא מדברים כאן על שום סוג של סם, שום דבר שדומה לזה. מי שקורא לזה סם, זה סימן, מבחינתי, שהוא נגד והוא לא רוצה. בסדר, אני מכבד את דעתו. אני לא שם. מדובר על תרופה לכל דבר. ישראל לא אמורה לייצא שום דבר גולמי אלא רק תרופות. היא מגדלת, היא מפיקה והיא עושה מזה תרופה לפי מחקרים שנעשו כאן על ידי חיננית ממכון וולקני ואחרים שיצרו את זה כתרופות מדויקות כמו כל תרופה אחרת. אחרי כן ישווקו את זה ולא לפני כן בשום צורה שהיא. אנחנו רוצים להביא את זה למקום הזה שישראל יכולה לייצא.

מה הבעיה, מה הצורך בהחלטת ממשלה. בחוק קנאביס מוגדר כסם כמו עוד צמחים אחרים ולפי החוק צריך אישור ממשלה כדי לייצא אותו. אנחנו ביקשנו והכנו יחד עם משרדים אחרים – המשרד לביטחון פנים, משרד האוצר ומשרד הבריאות, הבנתי שאמור להיות כאן מנכ"ל האוצר שהוביל את הוועדה.
היו"ר איתן כבל
הוא הוזמן והוא אישר את הגעתו.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
יש ועדה ואני רוצה לתת להם את הקרדיט. האוצר בראשותו של שי באבד הוביל כאן את העבודה, לקח כאן אחריות ונתן את הדחיפה לעניין הזה. זה בהחלט בא מהם ואנחנו יחד אתם. הגדיר את זה נכון וטוב היושב ראש, יש כאן גידול שמבחינת החקלאות הוא אחד מהגידולים העתידיים. יש לנו כל כמה שנים גידול חדש. אנחנו חושבים שהגידול הזה יכול לתת תעסוקה למאות, ואולי אלפי אנשים, תלוי בצרכים שיהיו. זה גידול שיש בו הכנסה טובה. בלי להגזים, אבל היא טובה. בישראל יש עדיפות מבחינת תנאי אקלים ודברים אחרים לגידולו, דבר שנותן לנו יכולת לרוץ יחסית קדימה לפני מדינות אחרות.

הדיון נגע בכמה דברים. האחד, עלה על ידי המשטרה כאילו יש בעיה בניהול של החוות הקיימות, ואני אסביר במילה. אושרו לפני כשנתיים שמונה חוות לצורך הצריכה בישראל. רק בישראל ולא יצוא.
קריאה
לפני עשר שנים.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
לא חשוב. לפני מספר שנים. אם זה לא תיקון הכרחי, תנו לי לדבר ברצף. לפני מספר שנים אושרו בישראל על ידי הרפורמה שדיברנו שהייתה במשרד הבריאות וניתנו מספר רישיונות בתיאום עם המשטרה וכל הגורמים כדי שלא תהיה זליגה של חומרים שהם סמים או שהם אופציה לסמים. פתאום שמענו בישיבה, פעם ראשונה, לא היה לנו שום רמז על כך, שום ידיעה על כך, שום קצה קצהו של בדל של משהו, פתאום שמענו שיש בעיות חמורות מאוד ברמה הפלילית בחוות האלה. הסתכלנו אחד על השני, כל אחד חשב שאולי השני שמע, אבל כולם עשו תנועות כמו שאני עושה עכשיו – אין דבר כזה, לא מכירים, לא שמענו. שאלנו האם יש איזו חקירה על מישהו – לא. יש כתב אישום נגד מישהו? לא. יש משהו שאתם יכולים להגיד לנו? לא, אנחנו לא יכולים בפורום הזה. הפורום הוא ראש הממשלה, ארבעה שרים וארבעה מנכ"לים והם לא יכולים לדבר בנוכחותנו. אנחנו מכבדים את זה אבל אנא, תואילו בטובכם לעדכן אותנו ונלמד. אם יש בעיה, בואו נראה איך פותרים אותה. אנחנו לא מתעלמים מהבעיה. אין כאן אף אחד, ודאי לא בדיון אצל ראש הממשלה וגם כאן, בלי להכיר את היושבים, שחושב שאפשר שזה יזלוג חופשי לכל מקום. אין דבר כזה. לא מבחינתי.

אנחנו מחכים לפגישה הזאת כדי לשמוע את הדברים הקשים כפי שהצטיירו בממשלה בפרטים שלהם ולראות איך להתמודד. צריך עוד ביטחון – נעשה עוד ביטחון, צריך עוד שמירה – נעשה עוד שמירה. אנחנו ערים לעניין ומבינים את הצורך ככל שיש אבל לא מסכימים שזה יעצור את העגלה. העגלה הזאת מבחינתנו יצאה לדרך אלא שעכשיו צריך לראות את הקצב שלה כדי שלא נפסיד את השוק. אם אנחנו לא נעשה, אחרים יעשו. עד שאנחנו נזוז עכשיו בגלל התקלות האלה, בעיני אלה תקלות, ייכנסו אחרים ויעשו את זה ואז, כשנרצה לחתום חוזים, יגידו לנו תודה רבה, אנחנו מודים לכם מאוד.
קריאה
כבר עושים את זה.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
יש כבר התחלות. אנחנו כבר מפסידים חלק מהשווקים ואנחנו נפסיד עוד שווקים.
היו"ר איתן כבל
ראה הפרחים בעבר. ראה הדרים בעבר.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
ואז למי נשווק? ואז מה כל הסיפור? אחרים יעשו את זה וחבל.

הדבר השני. העלה השר לביטחון פנים, אני מקווה שאני מייצג את האנשים נכונה, ואמר שלא יכול להיות שאנחנו נייצא את זה לכל מדינה. מיד התשובה הייתה, בסדר, רק מדינות שחתומות על האמנה הבינלאומית.
היו"ר איתן כבל
כמו נשק.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
אני מבקש מכבודו, יש כאן אנשים שמיד מתעוררים. לא כמו נשק. אמרנו שהוא צודק כי יש מדינות שחתומות וזה מעניין בערך את הסבתא שלהם על מה הן חתמו והן מתעסקות בזה בצורה שהיא לא מתקבלת על דעתנו. לכן אמרנו, בסדר גמור, אנחנו נמפה ביחד. אין ספק שהמשטרה תוביל – ואם צריך, עוד גופים שייתנו עצה – בסדר גמור. נגיד שאלה המדינות בהן מתחילים. אנחנו מתחילים. אנחנו לא צריכים לאכול את כל העולם ביום אחד וזה גם לא יקרה. זה הפתרון לדבר הזה.

אחר כך עלה העניין הכלכלי. כמה זה כלכלי. חברים יקרים, זה לא דיון מבחינתי. יש שוק חופשי. מי מהחקלאים שחושב, מי מבעלי מפעלי התרופות או מישהו בשרשרת מערכת הייצור שזה כלכלי – שיעשה. אם הוא חושב שזה לא כלכלי – שלא יעשה. מה העניין שעכשיו פרופסור אבי שמחון צריך לבדוק את הצד הכלכלי? בעיני עצם הבדיקה היא לא דבר נכון. עצם הבדיקה היא לא נכונה. בבית הזה דנים על תקנות חלב ועל תקנות ביצים אבל זה לא נכון לשאר הדברים. מי שחושב שזה כלכלי, שיבוא ויעשה מה שהוא רוצה.

אלה פחות או יותר הדברים שעמדו בדיון הזה. הוא סוכם בכך שבעוד שבועיים תעשו את כל ההכנות, את כל השאלות שנשאלו בדיון ותביאו לכדי מיצוי ותבואו בעוד שבועיים. העניין שאם אני לא טועה עברו כבר חמישה שבועות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אין לו זמן. יש לו הרבה חקירות.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
ציפיתי לזה. לא אכזבת. זה בסדר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
תכף תשמע מה שיש לי לומר.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
אני אשמע אבל לא את כולם כי אני צריך ללכת אבל אני אשתדל.

בכל אופן, לא נקבע דיון. לא בכל מקום שאומרים בעוד שבועיים זה בדיוק בעוד שבועיים. גם בכנסת אפשר לומר את זה כך אבל לא זה העניין. העניין הוא שצריך להגיע לדיון ולסכם. אני חושב שהסיכום, מבחינתי חייב להיות חיובי וצריך להביא החלטה לממשלה ממש בשבועות הקרובים שמאפשרת יצוא. אם יהיו בזה הגבלות על מדינות מסוימות, בתנאים מסוימים, ביטחון מסוים – בסדר גמור. זה יכול להביא אותנו לפריצת דרך יחד עם עבודה של היק"ר שמקדם את הצד הרפואי יותר והרגולטורי יחד עם מכון וולקני שצריך לומר ששר החקלאות "התחרפן" ונתן שמונה מיליון שקלים כדי להמשיך את המחקר והפיתוח שחיננית מרכזת אותו ועשה זאת משום שאנחנו רואים בזאת חשיבות. אין עוד הרבה דברים שמקבלים היקף כספי כזה וזה מתוך הכרה של היכולות כאן.

אנחנו כמשרד החקלאות מאוד מאוד רוצים לקדם את זה בתיאום עם התאחדות חקלאי ישראל, ויושב כאן מאיר צור, יחד עם החקלאים שהם חלק חשוב בדחיפות העניין. אני מדבר על לפני שנה ושנתיים, אז הייתה פחות הבנה לעניין. אני רוצה להודות לחקלאים על כך.

אני מסיים בעניין הזה של צורך דחוף בעיקר בגלל האנשים החולים. נזכור, אנחנו מדברים על ההכנסות למדינה. מדובר על הכנסות לפי האוצר בין מיליארד לארבעה מיליארד שקלים בשנה. ככל שנזדרז, יהיו לנו יותר חוזים. ככל שנאחר, יהיו לנו פחות חוזים ויהיו פחות הכנסות. נאבד שווקים כאשר החוזים כאן נעשים לשנים רבות. זה לא חוזה לחצי שנה ואז עוד פעם בודקים אלא החוזה הוא לכמה שנים טובות. אנחנו יכולים לתת מזור ומרפא להרבה אנשים ולתת להם עזרה כי אנשים סובלים כאשר שום חומר כבר לא עוזר להם. אנחנו יכולים גם להרוויח הרבה כסף למדינה שילך לכל מה שתחליט המדינה. כמובן אחרונים חביבים אלה הם החקלאים. אנחנו מביאים ענף חדש שנותן הרבה תעסוקה והכנסה.

אנחנו מקווים מאוד שנצליח יחד אתך ויחד אתכם לקדם את זה להביא את זה להחלטה לה מחכים כבר כמה חודשים. זה לא איזה דבר של שנים אבל בינתיים אנחנו מפסידים זמן. תודה רבה.
היו"ר איתן כבל
תודה אדוני השר גם למאמץ וגם לדחיפות שאדוני נותן לעניין. ברשותכם, אנחנו נפתח את הדיון. אני מבקש מראש, חברים, בלי הרצאות. ממש להיות ממוקדים ולתת את השורה התחתונה של הדברים. אנחנו נלך בצורה כזאת שידבר חבר כנסת ואחריו מי מהאורחים המכובדים שמכבדים אותנו בהגעתם.

ראשון הדוברים יהיה איתן ברושי ואחריו ידבר דנה בראון שהיא מנכ"לית עמותת הקנאביס הרפואי. לאחר מכן חבר הכנסת יהודה גליק ואחריו מאיר צור.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני יושב ראש הוועדה חברי איתן כבל, שר החקלאות ופיתוח הכפר וכל השותפים לדיון. אני רוצה הערה אחת מקדימה. אני מציע, בוודאי לא ברגע הזה, לומר שזה התנאי לחקלאות בישראל. יש בישראל חקלאות חשובה ומתקדמת. היא במשבר וצריך לטפל בה, אבל זה לא הדיון. שלא ניצור עוד אשליה שאם יהיה קנאביס רפואי, אנחנו מצילים את החקלאות. החקלאות זקוקה להרבה אבל לא להפוך את זה כתנאי כך שאם עכשיו לא יהיה, אין חקלאות בישראל.

הערה שנייה. קודם כל, אני מברך על היוזמה והייתי שותף מאז אני בכנסת, לא הרבה זמן, ליוזמות גם מהצד של החקלאים וגם מהצד של גורמי משרד הבריאות ואחרים. אני רוצה לומר בצער רב שמזמן לא הייתה הונאה כל כך גדולה כפי שיש כאן הונאה עם הקנאביס הרפואי. מוליכים שולל את המדינה, את החקלאים וגם את מי שמקדם את זה כבר מעל שנתיים ושר החקלאות לא ויתר על שום הזדמנות לומר שיש כאן בשורה גדולה והנה עכשיו יש כאן ממש כישלון שלא מובן של איך מתנהלת הממשלה. עם כל הכבוד לדיון, והגעתי אליו, אני לא מבין מה רוצים מאתנו. יש כאן החלטה ממשלתית, יש כאן שר חקלאות ממפלגת הבית היהודי שטוענת שהיא השתלטה על הממשלה והיא מעבירה את כל מה שהיא רוצה, ויש כאן הזדמנות לעשות משבר ממשלתי ולא רק על עמונה - - -
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
כבודו לקח משהו הבוקר?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אל תדאג לכבוד שלי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הוא מסיעת הבית היהודי. הוא ממפלגת תקומה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני לא יודע איזו תקומה עכשיו אנחנו צריכים. אני רק רוצה לומר ששמונת המנדטים של הבית היהודי ידעו לעשות משברים ולהשפיע על הממשלה ופתאום עכשיו זקוקים לנו כדי לעשות תיאום בין משרדי הממשלה. אני לא מקבל את זה. כשאמרו שגלעד ארדן צריך, אז אמרו שייתנו לו כמה תקנים כי הוא רוצה גם ליהנות מהפירות של המהלך הזה.

אני חושב שיש חקלאים רבים, אני בעצמי נפגשתי עם גורמי משרד הבריאות וקיבלתי הרצאות ביק"ר. נמצא כאן חברי היקר עוד מקורס הקצינים חנן. עשו כאן מאמץ גדול, פיזרו אשליה ועכשיו זה מתנפץ בפרצוף על תיאום בתוך הממשלה כאשר הנימוקים של הביטחון הם לא רלוונטיים. אני לא חושב שיש כאן בעיה. ביקרתי באתרים. יש לנו גם בתנועה ההתיישבותית הקיבוצית אתרים של גידול ואין בעיה של צורכי רפואה בישראל. יש כאן פוטנציאל גדול, יש כאן יכולת גדולה. פיזרו אשליה. הוציאו על זה הרבה כסף. שר החקלאות, תדע שחקלאים הוציאו כסף שאין להם על אשליה שאתה חילקת להם בחינם אבל הם שילמו ביוקר על האשליה. צריך לסיים את זה בחיוב ועכשיו.
היו"ר איתן כבל
תודה. איתן ברושי חברי, מה היה קורה אם הממשלה הייתה מסכימה על הכול? לא הייתה לי עבודה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
היינו ממציאים משהו.
היו"ר איתן כבל
אנחנו יוזמים משהו, אז תן לנו לעשות את העבודה שלנו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני מבקש להתייחס. אני צריך לעזוב כי יש לי חוק בוועדת העבודה והרווחה. אני רוצה לברך את שר החקלאות ובכלל את הממשלה בעניין הזה של קידום הנושא. בכל זאת זה משהו חלוצי. צריך לזכור - במשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל צריכים לזכור – שגם חברות הפארמה האחרות הקונבנציונאליות משתמשות בסמים סינתטיים שהמשמעות שלהן היא הרבה יותר קשה. לכן אני לא מצליח להבין את העיכוב הזה. אני אומר לך השר, יש כאן כמה נושאים שהם קריטיים. האחד, החקלאים שקיבלו רישיון והשקיעו ואי אפשר לזרוק אתז זה לפח, והשני, כפי שאתה ציינת, החלוציות.

אנחנו מתגייסים לעניין באופן מלא ואנחנו לשירותך במה שתצטרך.

אני מתנצל. אני יוצא לוועדת העבודה.
היו"ר איתן כבל
תודה. דנה בר-און. בקצרה, ממוקדת כמו שאת יודעת.
דנה בר-און
תודה כבוד היושב ראש. אני אעשה את זה הכי ממוקד שרק אפשר. הדיון הזה הוא לא על אם אנחנו נקדם את השוק או נישאר כמו שאנחנו. הדיון הזה הוא על להיות או לחדול. יושב כאן ראש חברת שאיפה לחיים, אחד משמונה ספקיות הקנאביס הרפואי במדינת ישראל, והוא לפני שבוע, בישיבה של ועדת הסמים, אמר מפורשות שאם היצוא לא יתאפשר, אין לחברה שלו את היכולת להמשיך לספק כאן בארץ את השירות במחיר הקיים. משמע, בלי חוק היצוא, גם שמונת החברות שפועלות כרגע, נמצאות במצב שבו הן צריכות לשאול את עצמן אם הן יכולות בכלל להמשיך לעבוד בארץ או לקחת את העסקים שלהן לחוץ לארץ או להתחיל לגבות מאתנו החולים מחיר שלא נגיש לאף אחד מאתנו. כלומר, שיהיה כאן ברור שמי שנפגע דבר ראשון אלה הם החולים ואני אישית יכולה לבוא ולומר שבשבילי להיפגע בצורה ישירה, המשמעות היא חזרה לכיסא גלגלים ויש כאן חברי כנסת שכבר ראו אותי בכיסא גלגלים ויודעים את זה.

כל אחד ואחד מ-30,000 המטופלים כרגע תלוי באופן ישיר בחוק הזה. למה? כי אם החוק הזה לא עובר, הספק שמטפל בו עוזב את הארץ או מעלה את המחירים והוא לא יכול לקנות את התרופה. אם אני אמצא את עצמי כמנכ"ל עמותת הקנאביס הרפואי בעוד חודש או בעוד חודשיים או בעוד שנה או בעוד שנתיים עם חברה שסגרה את שעריה ו-5,000 מטופלים שמחזיקה בהם כל חברה פתאום נשארים בלי טיפול – קודם כל הפרוטוקול הזה שנכתב עכשיו יעיד על כך שאתם ידעתם, ויעיד שאני באתי והתרעתי.

אני שלחתי לך כבוד היושב ראש מכתב לפני שבוע והמכתב הזה הגיע לכל משרדי הממשלה הרלוונטיים. הם יודעים. כולכם יודעים. כבוד השר אריאל, גם אתה קיבלת את המכתב הזה. כולכם יודעים ואני מתריעה בזאת שאם חוק היצוא לא יעבור, מה שיקרה זה מצב שחולים יישארו בלי התרופה שלהם כאן בארץ ואני אישית אדאג שכל אחד ואחד מהם יבוא לדרוש את הדין מהאחראים דרך העמותה.
היו"ר איתן כבל
תודה יקירה. במה שתלוי בי, אנחנו נעשה הכול כדי להוציא את זה מן הכוח אל הפועל.
דנה בר-און
אני מאוד מעריכה את הדיון הזה, כבוד היושב ראש.
היו"ר איתן כבל
תודה. חבר הכנסת יהודה גליק ולאחר מכן מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים.
יהודה גליק (הליכוד)
בוקר טוב אדוני השר, בוקר טוב אדוני היושב ראש, חבריי חברי הכנסת המתוקים והמתוקות כולם, איש כפי מתיקותו. ברוח התקופה אנחנו צריכים להתנהג כאילו אנחנו מופתעים.

תראו, הנושא הזה מסתובב כאן בוועדות כבר למעלה משנה. עם כל הכבוד, ואני מאוד אוהב את החקלאים ואני מאוד מאוד אוהב את החקלאים אבל אני סומך גם על שר החקלאות וגם על איתן ברושי שדואגים לחקלאים. מדובר כאן בנושא שהוא בחיי אדם. בעבר חשבו שכאב זה משהו צדדי אבל התרופה למחלה היא הכי חשובה. היום מערכת הבריאות העולמית מכירה בעובדה שטיפול בכאב הוא טיפול רפואי לכל דבר ועניין.

אני לא יודע למה השר הופתע בישיבת הממשלה. אני שמעתי במהלך השנה ניסיונות של כל מיני משרדים לקבל אולי עוד איזה תקציב לפיקוח וכל מיני דברים. חברים, יש הסכמה כללית שהדבר הזה צריך להתבצע ואם צריך קצת כסף לפה ומישהו רוצה להשיג את זה, בגלל זה מעכבים את זה. זה פשע. פשע לאומי.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
זה לא בגלל זה.
יהודה גליק (הליכוד)
נכון. אני לא אומר. אני אומר אם. אם יש כאן משרד לביטחון פנים שרוצה להרוויח כמה שקלים כדי לעשות, צריך לקבל החלטה. הבעיה היא אחרת. בתקשורת התפרסם כאילו יש איזו פנייה של טראמפ שמעכב את הדבר הזה. אני רוצה שתגידו לנו את האמת ותשימו אותה על השולחן. אי אפשר לרמות אותנו, אי אפשר לסבן אותנו. יש כאן חקלאים שנערכו לדבר הזה, הייתה להם הבטחה ממשלתית, הבטחה של הכנסת, הבטחה של כולנו והדבר הזה מחייב אותנו כמדינה. גם יש כאן מסר – וכאן אני מתחבר למה שנאמר – עולמי שעם ישראל מייצר רפואה לעולם.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
אין פנייה של הנשיא טראמפ, ככל שאני יודע. יש אמירות של הנשיא טראמפ בארצות הברית בהתייחס לכל מיני חוקים שנוגעים בעניין שהם נגד השימוש הפרטי. ככל שבדקנו וביקשנו תמלילים ולא מה היה כתוב בעיתון. זה מה שאני יודע לומר לך.
תמר זנדברג (מרצ)
היו אליך פניות של גורמים אחרים? לא טראמפ אלא גורמים אחרים.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
לא.
יהודה גליק (הליכוד)
כרגע זה מעוכב בגלל המשרד לביטחון פנים?
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
רגע. אני רוצה לענות. המשרד לביטחון פנים הוא לא הגורם המעכב. יש דברים שאנחנו צריכים לשבת אתם. אמרתי שעם המשטרה צריך לשבת ולשמוע מה הבעיות ולפתור אותן. מבחינת השר לביטחון פנים, השר גלעד ארדן, אחרי שדיברתי אתו לפני הישיבה אצל ראש הממשלה ואחריה, יש הסכמה רק עם המדינות.
יהודה גליק (הליכוד)
אם כן, במה זה תלוי? למה כרגע זה מעוכב? אחרי כל הנאום תסביר למה זה מעוכב כרגע.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
אני אענה. לא הייתה הבטחה ממשלתית ואני אומר את זה גם לך וגם לחבר הכנסת ברושי. מעולם לא הייתה הבטחה ממשלתית. הייתה אמירה שלי וגם של אחרים שאנחנו מקדמים את זה ואנחנו נפעל שזה יקרה, וזה מה שאנחנו עושים.
יהודה גליק (הליכוד)
הייתה הבטחה ממשלתית של שר החקלאות ושר הבריאות.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
תראה לי היכן זה. אני אומר גם לגבי שר הבריאות. שר הבריאות כשציטטו אותו שהוא אמר שהוא בעד ואחרי כן אמרו שהוא נגד - הוא בעד. סימן קריאה. אין שאלה על זה.

למה זה נעצר? כי ... ביקש מעוזרו אבי שמחון להביא נתונים כלכליים. שנית, שנשב עם המשטרה ונגמור את הבעיות שהם מציינים שבעיניהם אלה הן בעיות. נראה. עוד לא שמענו.
היו"ר איתן כבל
תודה. אני רוצה להבהיר. זה לא רק עניין של האם ניתנה הבטחה או לא ניתנה הבטחה לחקלאים שהיא עניין חשוב לכשעצמו. יש כאן נושא שהוא הרבה מעבר לעניין הזה ואתו פתחנו.
מאיר צור
כמו שביקשתם, אהיה קצר. אני מנצל את ההזדמנות להודות לכל מי שדוחף את העניין, בראשם שר החקלאות שבאמת זיהה כאן את הפוטנציאל הרב שיש בדבר הזה.

איתן, אין הבטחה משפטית אבל כן היה כאן תהליך שהכניסו אנשים אליו. הם נכנסו בעיניים פקוחות. המדינה עשתה כאן את התהליך ונתנה את הרישיונות, אמנם בקצב, הנפיקה רישיונות ואי אפשר להתעלם מזה.

אני מעולם לא הייתי בעד כאלה שעוברים על החוק, בכל הפרמטרים. אני מזכיר לכם את הדיונים שהיו כאן גם על העובדים הזרים וגם על עוד הרבה דברים וכאשר באנו, אמרו לנו שיש מישהו שם שהעלים עובדים בצורה לא חוקית או מישהו עשה שם. אנחנו אומרים שבכל מה שצריך לעשות, כדי לשמור על הביטחון, כדי שהקנאביס לא יזלוג למקומות שהוא לא צריך להיות בהם, אנחנו מוכנים בכל תקנה כזאת לעמוד ולעשות. אנחנו עם החוק. אנחנו רוצים את זה, אנחנו לא בעד הברדק, אבל כן, יש כאן הזדמנות. מדינת ישראל השקיעה הרבה מאוד כסף במשך שנים והיא גם הצליחה. מדינת ישראל השקיעה והצליחה כך שאי אפשר לפספס את זה. חלון ההזדמנויות הוא קצר כי את הפער ידביקו וידביקו את הפער כי הישראלים יצאו החוצה.

אני מודה לך איתן על הדיון הזה ואני מבקש יחד עם השר ויחד עם כל מי שיכול לעזור, לדחוף את זה כדי שבזמן הקרוב ביותר נחזור למסלול של הייצור ועוד חקלאים יוכלו להיכנס לזה ולשרת גם את החולים וגם את הכלכלה.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
אני מתנצל שאני צריך לצאת. באתי כי אני חושב שזה באמת נושא מאוד חשוב, אותו יזמנו. בעזרת השם אנחנו נעשה את זה.
היו"ר איתן כבל
תודה.
חיננית קולטאי
משפט אחד. בלי יצוא, אין חקלאות ובלי חקלאות אין מחקר. אני באה מהכיוון המחקרי. אין מחקר בלי חקלאות.
היו"ר איתן כבל
תודה. לאה פדידה.

יש כאן נציג של המגדלים?
חגי הילמן
כן.
היו"ר איתן כבל
אתה רשום. אני אאפשר לך. רציתי רק לוודא כי יש כאן הרבה חממות. רציתי להתמקד באחד שיוכל להציג בפנינו.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
תודה כבוד היושב ראש. אני חושבת שממשלת ישראל הפגינה כאן יצירתיות, שילוב של מחקר יחד עם תנאי אקלים ופיתוח חקלאי חדש כאשר אנחנו יודעים שהחקלאות שלנו מדי פעם סובלת. עד שהגענו למקום הזה שבעצם יש מחקר, יש כבר גידול ונתנו אישור וחקלאים באו וגידלו, אנחנו מאבדים את הטיימינג. חברים וחברות יקרים, אם אנחנו לא נחליט עכשיו, בסופו של דבר אולי נשתמש בזה לסכך. זה מה שקורה כי אחר כך המגדלים יישארו יחד עם זה ולא יהיה מה שנקרא הצדקה ליצוא.

אנחנו מתקדמים, אנחנו מביאים בשורה בשלושה מישורים. מישור אחד הוא לחולים שהנה, אנחנו מסוגלים לייצא את זה ברמה כזאת שזה יגיע לכל חולה וזה יהיה זמין. במישור השני, לחקלאים שהנה ענף חקלאות נוסף שיכול להכניס. במישור השלישי, כלכלת מדינת ישראל.

יושב כאן שר, יושבים כאן אנשים שהתחילו את התהליך זמן רב לפני שאני נכנסתי לזה ולא מסוגלים להגיד למה מישהו שם את המעצור ולא מסוגלים לגעת בנקודה. הדבר היחיד כאן הוא שחבל שלא גילינו את ה-SMS שהחליפו ביניהם כי אז אולי היינו מגלים למה זה נעצר. אין כאן סיבה ממשית, אין כאן שקיפות למה זה נעצר ואני באמת מבקשת ממך כבוד היושב ראש שלא נרפה מזה על מנת שלא נבכה על משהו שאי אפשר אחר כך לתקן אותו כי טיימינג הוא דבר חשוב.
היו"ר איתן כבל
תודה יקירה.
חיים ילין (יש עתיד)
אגב, יש קשר בין מחיקת ההודעות להזמנת קנאביס אלא שעדיין לא מבינים את זה.
היו"ר איתן כבל
זה במקום זכות הדיבור שלך?
חיים ילין (יש עתיד)
לא.
היו"ר איתן כבל
חגי הילמן, בבקשה, בשם המגדלים. לאחר מכן חברת הכנסת תמר זנדברג, חיים חבלין וחבר הכנסת חיים ילין.
חגי הילמן
תודה רבה. קודם כל, אני רוצה לחזק את העניין הזה של חלון ההזדמנויות הקצר. הענף הזה של הקנאביס הרפואי קיים בישראל בערך 11 שנים, פעילות מאוד מסיבית וזה כבר הגיע לקצת יותר מ-30,000 מטופלים. אנחנו נמצאים ברמת בשלות מאוד גבוהה כמו גם העולם להיכנס לנושא של המסחר הבינלאומי. חלון ההזדמנויות הוא קצר היות שהמסחר הבינלאומי כבר קיים. יש מדינות ששולחות ואנחנו לא הראשונים במסחר בינלאומי מאוד ערני. גודל השוק מוערך ב-55 מיליארד דולר ואני מניח שזה מספר שהוא מאוד מאוד יפה.
היו"ר איתן כבל
זה הפוטנציאל.
קריאה
היקף השוק.
קריאה
זה הרבה יותר גדול מכל מספר שייאמר כאן.
חגי הילמן
הבעיה היחידה היא שלעומת הדרישה הזאת, אין יכולת אספקה. לכן מגיעות לכאן הרבה מאוד חברות שבאמת מנסות לראות אולי אפשר לרכוש קנאביס מתוצרת ישראל אבל לצערי הן הפסיקו להגיע החל מלפני חודש בערך, עת נודע הדבר הזה. כולן משכו ידיהן והפסיקו להגיע.

המסחר הזה, גם אם ניקח אחוז מאוד קטן ממנו, אני מניח שזה קצת יותר מאשר בין מיליארד לארבעה מיליארד שקלים שאמרו שיהיה גודל השוק שלנו.

ההזדמנות היא הזדמנות אדירה גם לכלכלה וגם לחקלאות. החקלאות הישראלית שנאלצת להמציא את עצמה מחדש כל מספר שנים, מעשה חווה איזשהו פוטנציאל מאוד מאוד גדול שאולי קורה פעם ב-50 שנים.
היו"ר איתן כבל
דרך אגב, אם לא יתאפשר יצוא אתם תמשיכו לגדל?
חגי הילמן
אני לא חושב ואני אסביר גם למה. הסדרה חדשה של השוק הישראלי היא הסדרה שהקפיצה את הסטנדרטים של הייצור הרבה מאוד רמות למעלה. למעשה אותו קנאביס שבעבר היה נארז בשדה, עכשיו צריך להיארז במפעל תרופות. יש לזה עלויות מאוד מאוד גדולות. אין אפשרות לקיים את ההסדרה הישנה בסטנדרטים שהושתו על הענף כרגע. לכן אני מניח שיהיו פשיטות רגל גם בקרב החקלאים הקיימים, קל וחומר המחיר יעלה בצורה מאוד דרמטית. כמו שאמרה קודם דנה, זה לא משהו שהוא יהיה בהישג יד.

ההזדמנות לכלכלה היא אפילו יותר גדולה מזה כי הבשלות שדיברתי עליה קודם, כיום יש לנו יכולת לפתח תרופות של ממש שמבוססות על החומרים הפעילים של הצמח. לפי הרגולציה העולמית, ואני מדבר על ה-FDA, כל תרופה שתצא ממדינת ישראל, היא תרופה שיצטרכו להמשיך לייצר אותה במדינת ישראל. אי אפשר להחליף את השדה בדרך הזאת. למעשה אם יש כרגע 1,000 חברות שרשומות ב-FDA שרוצות לפתח תרופות ממקור קנבידואידי, אנחנו נביא אותן לכאן, גם אם 100 מתוכן יצליחו, זה 100 חברות, 100 תרופות שיצאו ממדינת ישראל למשך כל תקופת המסחור של הפטנט. זה פי 100 יותר גדול מטבע. רק שתבינו את הפוטנציאל של הכלכלה. לא לעשות את זה, לא לאשר את היצוא, אף אחד מהם לא רוצה לבוא. היו לנו מגעים עם חמש חברות שרצו לחתום כאן על הסכם לביצוע של ניסוי קליני שמדינת ישראל מאפשרת את התהליך הזה של ניסוי קליני, אבל הן ניתקו מגע. המשמעות היא אדירה גם בקטע הזה.
היו"ר איתן כבל
משפט אחרון אם יש לך?
חגי הילמן
אפשר עוד שניים?
היו"ר איתן כבל
שניים. בסדר.
חגי הילמן
בנושא של הזליגה עליו דיבר השר אורי אריאל. 11 שנים אני נמצא בענף ואני לא ראיתי אף אחד שהוקיעו אותו כתוצאה מזה שהוא מזליג. אני חושב שאם יש דבר כזה, קודם כל צריך לעשות את זה. התפקיד של המשטרה הוא לאכוף את החוק ואנחנו בעד אכיפת החוק, ואולי זה גם יוריד את כל הטענות שקשורות לדברים האלה.

הדבר האחרון שאני רוצה לומר. מעבר לזה שהושקע הרבה כסף שירד לטמיון, אני מלין וקובל על סביבת רגולציה לא יציבה במדינת ישראל. זה משהו שהוא בעוכרינו.
היו"ר איתן כבל
תסביר.
חגי הילמן
אי אפשר לפרסם את האפשרות להוציא עוסק בתחום, לקבל רישיון לעסוק בתחום הקנאביס, כשיש כמה מאות אנשים שניגשו וגם קיבלו את זה, וברגע האחרון, כאשר כבר הכול מאוד מאוד בשל, פתאום לומר: לא, זה לא קורה. זאת לא הזירה היחידה שיש חוסר יציבות רגולטורית בישראל.
היו"ר איתן כבל
תודה. חברת הכנסת תמר זנדברג.
תמר זנדברג (מרצ)
תודה רבה ותודה על ההירתמות לנושא החשוב הזה. ועדת הסמים והאלכוהול של הכנסת שאני עומדת בראשה עוקבת אחרי הנושא הזה לאורך זמן. אני חושבת שעצם זה שזה מגיע לכאן, לוועדת הכלכלה, זאת דחיפה מאוד מאוד משמעותית לתחום.

אנחנו מלווים את הנושא הזה מהרגע שבו היו שרים במדינת ישראל, לא בממשלה הזאת, שאמרו שלא רוצים שישראל תהיה יצואנית נשק וסמים. כך הייתה ההתייחסות לכל הנושא הזה. את הנשק, אגב, אנחנו ממשיכים לייצא וזה בסדר, אבל מראיית התחום הזה כסמים, לשמחתי התבגרנו והתגברנו אלא שאנחנו כל פעם, לצערי, מוצאים את עצמנו – ואני חושבת שהנכים במדינת ישראל יכולים מאוד להזדהות עם מה שקורה כאן עכשיו – כאשר רצו להעלות את הקצבה, הלכו למהלך כלכלי, פתאום ברגע האחרון. גם כאן הקימו ועדה, חמישה מתוך שישה משרדי ממשלה לא תומכים אלא תומכים נלהבים. שמענו כאן את השר שביקש לבוא,. לפני שבועיים קיימנו דיון אצלי בוועדה והשר התקשר במיוחד במהלך הוועדה וביקש שאמסור שהוא ושרת המשפטים תומכים. שר הבריאות תומך. שר האוצר שלח את מנכ"ל המשרד יחד עם מנכ"ל משרד הבריאות להוביל את הוועדה הזו. באמת, הכול נראה טוב. הקימו ועדה. חצי שנה, שזה זמן קצר במדינת ישראל כמו שאתם יודעים, קיימו דיונים בוועדה ועשו את כל הבדיקות הכלכליות, הכול קרה בצורה יפה ומרשימה ופתאום, בדיוק כמו שקרה עם קצבאות הנכים, זה נעצר באותו המקום, אצל ראש הממשלה שהטיל על אותו אדם, אבי שמחון, לבדוק מחדש את מה שכבר נבדק.

אנחנו שמענו בוועדה מה אבי שמחון התכוון לעשות. לאותם אנשים שהציגו את הנתונים שלהם בפני ועדת באבד ובר סימן טוב, פנה אליהם עוד פעם, פנייה שנייה, אבי שמחון. מה, הם ימציאו נתונים חדשים? משרד הכלכלה פתאום לא יגיד ש-200 מיליון שקלים כבר הושקעו? פתאום הפוטנציאל הכלכלי של אותם מיליארד עד ארבעה מיליארד שקלים שמופיעים במצגת של מנכ"ל משרד האוצר ישתנו כי אבי שמחון שואל ולא שי באבד? מה אנחנו מצפים שיקרה.

אני מאוד מאוד רוצה לקוות – איתן, אני אומרת את זה בזהירות – שבאמת יש כאן איזו זהירות עודפת ולא שיקולים זרים שזיהמו את התהליך הזה. אני ממש רוצה לקוות. אנחנו רגע לפני ויש עוד הזדמנות לתקן. יושבים כאן נציגים של התעשייה, של החקלאות, ואני מכירה את כולם מוועדת הסמים.
היו"ר איתן כבל
נוביל את התיקון. נוביל.
תמר זנדברג (מרצ)
כולם נושאים עיניים. יש גורמים בממשלה שכבר אמרו לי שזה הלך לפח הזבל של ההיסטוריה. אני לא רוצה להאמין בזה. אני רוצה להאמין שמכאן אנחנו נוביל בחזרה לפסים וזה הרגע האחרון. זה חלון הזדמנויות שאו שישראל תעלה עליו או שהיא תפספס אותו. אני רוצה להאמין שמכאן אנחנו נוביל אותו, נחזיר אותו לפסים ונלך בדרך הישר ולא נעיף את הקרונות האלה שיפגעו גם בכלכלה וגם בחקלאות בישראל.
היו"ר איתן כבל
תודה. ברשותכם, הדובר הבא חיים חבלין, מנהל מחלקת החקלאות בתנועה הקיבוצית. לאחר מכן חבר הכנסת חיים ילין. לאחר מכן איתן קופרשטוך ממשרד הכלכלה והתעשייה ואחריו מנחם כהן.
חיים חבלין
בוקר טוב ותודה על ההזדמנות. הממשלה שמה בראש שמחתה את הצרכן הישראלי. את הוד מעלתו הצרכן וזה בסדר אבל היחידים שמשלמים את המחיר על הדבר הזה יום אחרי יום ושעה אחרי שעה, אלה החקלאים. כל המחיר משולם מאתנו. דוגמה. היום מייבאים כמויות אדירות של ירקות קפואים. אין היום במדינת ישראל במרחבים הפתוחים, כמעט ואין מה לגדל. חלומו הרטוב של אבי שמחון לעשות חורשות במקום שדות הולך ומתגשם לנגד עינינו. יש כאן הזדמנות חד פעמית – אני אומר חד פעמית ואולי תבוא בעוד עשר שנים עוד הזדמנות אבל כנראה לא יהיה למה. יש היום הרבה חקלאים. אני מייצג 285 קיבוצים, אני חבר בהתאחדות חקלאי ישראל שמייצגת 97 אחוזים מהחקלאים במדינת ישראל ומאיר צור הוא יושב ראש התאחדות חקלאי ישראל ואני קורא היום לממשלה לא לזנוח את הדבר הזה. יש כאן הזדמנות חד פעמית להחזיר את החקלאות, להחזיר את שיווי המשקל הכלכלי שיאפשר לחקלאים להתפרנס כבוד. אני לא אחזור על הדברים הנהדרים שנאמרו כאן על ייצור תרופות וכן הלאה. תבינו, המידע שיש היום במדינת ישראל לקנאביס רפואי הוא מידע יקר מפז ואם לא יהיה כאן יצוא, אנחנו נמצא אתך עצמנו מייבאים את המידע הזה, את הייצור שאנחנו נייצא החוצה.
היו"ר איתן כבל
תודה. חיים ילין.
חיים ילין (יש עתיד)
כבוד היושב ראש, תודה. אני שמח על הדיון הזה. הדיון הזה בא בעקבות עצירת תהליך מסוים שהתחיל לפני כשנה וחצי-שנתיים. אני חייב להודות שהעצירה הזאת לא מריחה טוב. הרי כבר נעשו כל הבדיקות. כל המשרדים תומכים, ותכף אני אדבר על הזליגה, ומישהו עצר את התהליך.

תסלחו לי על שאני פרנואיד, אבל מה לעשות, בכנסת אני כל הזמן מפחד שמשהו יקרה לי מאחורי הגב. אני חושב שעצירת התהליך, לבדוק את מה שכבר נבדק, זה מריח לא טוב.

לגבי הזליגה. מה הטענה של המשרד לביטחון פנים? שהצרכן האחרון הוא זה שמוכר. זאת אמירה. זאת אומרת, הזליגה לא מגיעה מהיצוא אלא היא מגיעה למי שצורך. אז אני שואל, בסדר, אז לא יהיה כאן ייצור, יהיה עכשיו יבוא, הצרכן הסופי, אין לו את האפשרות להמשיך למכור את הסחורה שלו? מה הטיעון הזה? אין לו בכלל בסיס והוא לא הגיוני. במקום שאנחנו נייצר, ואני מתנגד - ואני אומר את זה בגלוי בדיוק כמו שנעשה במפעל ים המלח - שחומר גלם יצא החוצה. חומר הגלם יישאר כאן בארץ ואנחנו נפתח את התעשייה הרפואית כך שעל כל עובד חקלאי, יהיו לפחות עשרה בתעשייה הרפואית ומה שמסביב. יהיו לנו מקומות עבודה נוספים.

יש היום שני זרועות להתפתחות משרד החקלאות, האחד הוא האצות שאתם שומעים עליהם אבל אתם לא יודעים שאלה תוספי מזון וקוסמטיקה, והשני, הקנאביס. אלה מנועי הצמיחה של החקלאות. כך אני רואה את זה בעשור הבא. אנחנו נמשיך לגדל ולפתח את החקלאות שלנו ויהיו מו"פים אבל זה ייתן את הכוח לצמיחה.

איתן, אתה מטפל במשרד שלך גם בתאונות דרכים ובתשתיות. הרי אם ה-50 מיליארד שקלים של הבלו ושל המיסוי היו מגיעים בחזרה לתשתיות, הכול היה נראה אחרת. אתה מסכים אתי. אותי דבר כאן. אני חושש שזה לא יגיע. אם ההכנסות של הקנאביס, חלקם ילכו לביטחון פנים כדי שאותה זליגה שמפחדים ממנה ועוצרת את כל התהליך לא תקרה, אנחנו יודעים איך זה עובד. עוד מעט נאשר את תקציב 2019 והכול נכנס לאותו בור ועושים חלוקה. זה כמו הקיבוץ השיתופי כאשר הכול נכנס לאותו בור ומחלקים מחדש. חבר'ה, זה לא עובד. זה פשוט לא עובד. אנחנו במו ידינו הולכים להרוס ענף שהוא ענף צמיחה ואם אנחנו לא נהיה שם, מדינה אחרת תהיה שם.

החומר הפעיל שהמו"פ במדינת ישראל הצליח להוציא, כמעט ואין לו אח ורע בעולם. אנחנו באמת מובילים בתחום הזה, אז בואו נעשה את זה. דרך אגב, אני חייב לומר לך שכל מי שהגיע מארצות הברית או כל מי שהגיע מהעולם בסופו של דבר יחפש את אותו גרם ולא 10 גרם, את אותו גרם של חומר פעיל אינטנסיבי מאשר במקומות אחרים משהו שהוא מדולל ולא יוצא ממנו כלום. בסוף אנשים משלמים על איכות ואת זה אנחנו יודעים. גם הם ישלמו על איכות.
היו"ר איתן כבל
תודה. איתן קופרשטוך ממשרד הכלכלה והתעשייה.

אני מקריא את רשימת הדוברים. חבר הכנסת דב חנין, מנחם כהן, עורך דין אילן גרזי, עורכת דין סיון יוסף, ניר קנטור, אדם שוסטר.
קריאה
אני מבקש לומר משפט מטעם משרד החקלאות.
איתן קופרשטוך
מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה. הייתי חבר בוועדה שהמליצה לממשלת ישראל לאשר את ייצור הקנאביס.

אני רוצה לומר כמה מלים בכלל על סחר בינלאומי ועל ההשפעות - או על אי הסדרה ברגולציה – שהן השפעות רוחב לענפים אחרים.

קודם כל אני אתחיל בסחר בינלאומי. סחר בינלאומי מורכב מפאזל אחד גדול של הרבה חלקים וצומח לו ענף חדש, ענף של קנאביס רפואי. ישראל מובילה בנושא ואפשר לומר שישראל כמעט המציאה את הנושא. הענף הזה חוצה גבולות. הוא כולל אגרו-ביו, כולל ביוטכנולוגיה, כולל חקלאות כמובן, כולל מדעי החיים, פארמה, קוסמטיקה, תחליפי אופיאטים שזו מחלה אמריקאית ידועה. אנשים מחפשים תחליפים לתרופות שמבוססות אופיום.

יש כאן השפעה למשיכת השקעות זרות. אין כמעט השקעות זרות בענפים שנוגעים לחקלאות. יש משיכה של יזמים. יזמים ישראלים יוצאים החוצה.

דיברו כאן הרבה על התחרות הבינלאומית. אני מודיע לכם שכבר עכשיו אנחנו יודעים שהתחרות הבינלאומית היא תחרות של זליגה של ידע ישראלי.
חיים ילין (יש עתיד)
תמיד זה היה כך. אחד מתעשר במקום שהמדינה תתעשר.
איתן קופרשטוך
בסדר. על אחת כמה וכמה צריכים להדגיש את זה. גם באוסטרליה אנחנו יודעים שהידע הוא ישראלי. לאחרונה נכנסת קולומביה וזאת לא קולומביה של פעם אלא קולומביה חדשה עם השקעות ענק בתחום.
היו"ר איתן כבל
ראינו את הסדרה.
איתן קופרשטוך
אני רוצה להוסיף עוד דבר. לא יתקיים כאן ענף כזה ללא אפשרות לייצא. השוק הישראלי הוא חשוב, הוא בסדר אבל הוא שוק קטן.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה אדוני היושב ראש. אני מצטרף לברכות על הדיון החשוב הזה ואני מקווה שאנחנו נצליח לחלץ את העגלה הזאת מהמקום בו היא נתקעה.

לדיון הזה יש ארבע צלעות.

הצלע הראשונה היא הצלע של החקלאות. אני מצטרף לדברים המלומדים שנאמרו כאן על ידי קודמיי, בין היתר על ידי חבר הכנסת חיים ילין, על החשיבות של התחום הזה כתחום של פיתוח החקלאות שלנו. ענף החקלאות במדינת ישראל נמצא במשבר מאוד מאוד רציני ומאוד קשה. אם אנחנו רוצים חקלאות במדינת ישראל, אנחנו צריכים לחשוב על המקומות בהם לחקלאות הישראלית יש יתרונות יחסיים ולתת את כל התמיכה למקומות בהם יש את היתרונות היחסיים האלה.

צלע שנייה של הדיון היא הצלע של הבריאות. בצלע של הבריאות אנחנו נמצאים באיזשהו שינוי תפיסתי שהוא לא פשוט והוא לא קל. חברת הכנסת זנדברג שנמצאת אתנו עושה עבודה מאוד מאוד חשובה וברוכה בוועדה שהיא עומדת בראשה. לא קל לשנות את התפיסה ביחס לקנאביס רפואי אבל נעשה שינוי. לאט לאט אנשים מבינים שקנאביס רפואי הוא לא חלק מהבעיה אלא הוא חלק מפתרונות, ממגוון מאוד גדול של בעיות וקשיים רפואיים.

הצלע השלישית היא הצלע של הכלכלה. בצלע של הכלכלה התמונה מאוד מאוד ברורה. מדינת ישראל נמצאת בפני חלון הזדמנויות היסטורי. אם אנחנו לא נמצה את חלון ההזדמנויות הזה, אחרים ימצו אותו. העולם שאנחנו חיים בו הוא עולם מאוד דינאמי. אין פרסים למאחרים. מי שלא ייכנס לתחום הזה במהירות, ימצא אחרים שנכנסים לתחום הזה במהירות כי השינוי מתרחש לא רק במדינת ישראל אלא השינוי מתרחש בכל המקומות האחרים בעולם.

הצלע הרביעית היא הצלע של הביטחון. הצלע הזו היא הצלע היותר מורכבת והיא מתחלקת מבחינתי לשתי חוליות. החוליה הראשונה היא האם אנחנו עוסקים כאן ביצוא מסוכן התשובה הפשוטה לשאלה הזאת, יש המון סוגי יצוא הרבה יותר מסוכן שמדינת ישראל עושה. הזכירה חברת הכנסת זנדברג את יצוא הנשק שזה הרבה יותר מסוכן. יכול גם לזלוג לכל מיני גורמים רעים שאנחנו לא מעוניינים בהם.
חיים ילין (יש עתיד)
זה זולג. אל תדאג.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
גם בתחום התרופות אני רוצה לומר לכם, אנחנו כולנו גאים בתעשיית התרופות הישראלית, אבל צריך לומר כאן בצורה גלויה שמדינת ישראל מייצאת, מבחינת תרופות, דברים הרבה יותר מורכבים ומסוכנים מאשר קנאביס רפואי. אנחנו מייצאים באופן לגיטימי ולגלי. תרופות הן לא דבר פשוט ולפעמים יש תרופות שאם הן יזלגו החוצה, יגרמו נזק ולפעמים הן גורמות נזק גם כשהן לא זולגות החוצה. לכן שאלת היצוא המסוכן היא לא שאלה אמיתית.

שאלה אחרת בצלע הזאת של הביטחון היא השאלה של הזליגה. לשאלת הזליגה יש פתרונות מאוד מאוד טובים, מאוד פשוטים ולא מסובכים.

הנקודה האחרונה שמטרידה אותי היא שהרי כל מה שאני אמרתי כאן, אמרו גם גורמי המקצוע ואומרים גם גורמי המקצוע ואז למה אנחנו גם בסוגיה הזו, כמו בסוגיות אחרות, המדינה, הממשלה, בוחרת להתעלם מעמדה של גורמים מקצועיים. בנושאים אחרים בדרך כלל התעלמות מעמדה של גורמים מקצועיים, בסוף מביאה לחקירה של היחידה הארצית לחקירות הונאה. אני מקווה שזה לא המצב אצלנו אבל אני אומר ברמה העקרונית, אני עכשיו אפילו לא מגיע למישור של חקירות ופליליות, אני אומר למה. יש לנו גורמי פיתוח במדינה, יש להם המלצות, עשו עבודות, למה כל פעם לזרוק לפח ולהתחיל מחדש דברים שלא צריך?
חיים ילין (יש עתיד)
יש דבר אחד שהחקלאים לא מגדלים, פשפשים. זה כנראה מגדלים במקום אחר.
מנחם כהן
בעל שליטה בחברה ציבורית שנקראת מדיוי. יש לנו 200 דונם בצפון שאנחנו אמורים להתחיל לגדל בקרוב. יש לנו שם מפעל על שטח של כשבעה דונם.
היו"ר איתן כבל
כמה השקעתם בזה?
מנחם כהן
אנחנו משקיעים בשלבים אלה 14 מיליון שקלים. אנחנו נמצאים במשא ומתן עם חברות גדולות בעולם. חברה אולי שלישית בגודלה בעולם הייתה אתנו במשא ומתן מתקדם עד לפני ארבעה שבועות.
היו"ר איתן כבל
על איזה סדרי גודל, אם מותר לך להגיד?
מנחם כהן
על 25 מיליון דולר השקעה בנו שתיתן כ-100 דונם גידול, כ-160 טון יצוא, כ-200 מיליון דולר רווח בשנה, שזה בערך 900-800 מיליון שקלים בשנה רק לחברה הקטנה והצנועה שלנו. מדברים אתנו היום גורמים שרוצים להתקדם אתנו בתחומים נוספים של תרופות ושל דברים אחרים, רואים בנו כוח, רואים בנו עוצמה. הפרט הקטן והשולי שאנחנו פספסנו בו הוא שכל הזמן דיברנו עם העולם ואמרנו להם שיש יצוא, יהיה יצוא מישראל, זה רק עניין של זמן, אבל פתאום שפכו את התינוק עם המים. גם כשהוציאו את ההודעה, הוציאו אותה לא נכון. כשאתם רוצים לבוא ולומר שאנחנו רוצים לבדוק זליגה, אנחנו רוצים לבדוק כלכלה, אנחנו רוצים לבדוק דברים נוספים, תעשו את זה באחריות אבל תודיעו את זה בצורה נכונה. אל תגידו עצרנו את היצוא אלא תגידו שאתם רוצים לבדוק עוד פרטים. אל תגידו שיש זליגה אלא יש דרכים נוספות.

לגבי הזליגה. זליגה היום יש לא כתוצאה מזה ששיפרו את התקנים. התקן החדש או התקנים החדשים משפרים את נושא הזליגה ונותנים לו מענה. בכל תהליך של צמיחה של ענף יש דברים שמתוקנים על הדרך.
אילן גרזי
תודה רבה לכם על האפשרות להופיע כאן. אני עורך דין שמייצג מספר חברות בתחום הקנאביס ומייצג יזמים. הלקוחות האלה הם צד להסכמים מחייבים. זה לא איזה פוטנציאל כללי בתחום הקנאביס אלא הסכמים מחייבים למכירה של היקפים משמעותיים של קנאביס בהיקפים של עשרות מיליוני דולרים ברמת רווחיות. אנחנו מייצגים חברות, חלקן הן חברות ציבוריות שנסחרות בבורסה בתל אביב, הסכמים למכירה של קנאביס רפואי, הסכמים מחייבים עם חברות זרות בקנדה ובגרמניה, הסכמים שהם שנתיים. יש כאן אלמנט של חזרה. אותם גורמים זרים שהתרגלו לאותו מוצר רפואי שהם מקבלים אותו בסטנדרט שהחברות הישראליות יודעות להנפיק, הם ימשיכו ויקנו את המוצרים האלה. אלה הסכמים שמחכים להיתרי יצוא.

היינו במגעים עם מספר מאוד גדול של גורמים על יצוא נוסף של קנאביס בהיקפים מאוד מאוד משמעותיים. ישראל נתפסת בעולם כגורם מוביל בתחום הקנאביס הרפואי. יש כאן הרבה מאוד בעלי מקצוע. אנחנו מדברים על חקלאים אבל לצד החקלאים יש גורמים שביצעו השקעות כאשר מדובר בהקמת מפעלים כי לא ניתן לייצא את התפרחת עצמה אלא צריך להפוך אותה למוצר שניתן לייצא אותו. מדובר בהקמת מפעלים בטכנולוגיה שכרוכה במפעלים ובמוצרים שמיוצאים. יש הרבה מאוד גורמים שהשקיעו עשרות מיליוני שקלים בהקמה של החוות.

צריך לזכור שהמדינה הנפיקה את ההיתרים האלה. אנחנו נפגשנו עם משרדי הכלכלה ועם מכון היצוא והסבירו על המענקים שהם יקבלו על המיתוג. יש חשיבות. אם לא יימצא לעניין הזה פתרון בטווח הזמן הקצר, אותם גורמים בינלאומיים יחפשו את החלופה באירופה.
סיון יוסף סלמה
אנחנו משרד עורכי דין שמייצג כ-70 חקלאים ובנוסף אליהם עשרה משקיעים גדולים. עסקנו בשנה האחרונה בעיקר בנושא עזרה לחקלאים לקבלת רישיונות עוסק.

אני לא אחזור על כל מה שנאמר כאן כי הדברים נטחנו עד דק אבל אני רואה שהחקלאים הוותיקים בראייה שלי הם כבר לא במשחק. מה שקורה כאן, אם זה לא יאושר, כל הנושא של החקלאות והיצוא – הדור החדש של החקלאים, שאלה בעצם דוחפים היום את נושא הקנאביס הרפואי, כבר לא יהיה. זאת אומרת, היום הילדים של אותם חקלאים שאנחנו מייצגים, הם אלה שבעצם דוחפים את ההורים ודוחפים קדימה את כל נושא הקנאביס הרפואי והגידול. בראייה שלי, כל התיקים, 3,000, 4,000, 5,000, אני כבר לא יודע כמה, התיק הזה הוא תיק 10,000 ושלא יהיה ספק בזה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
יש תחרות קשה בכנסת על 10,000. תגיע למספרים יותר גבוהים.
סיון יוסף סלמה
מאחר שיש הרבה תחרות, אני אחכה ל-10,000. אני אומר שזאת לחלוטין רעידת אדמה ושלא יהיה כאן ספק בכך. יש כאן אנשים שהשקיעו כספים. לי יש שני משקיעים שכבר השקיעו 10 מיליון שקלים במקום הזה, התקשרו עם חממות, קנו קרקעות לנושא הזה ויש עוד המון חקלאים שפשוט לקחו מהיכן שאין. יש לי אפילו כמה חקלאים שמכרו דברים כדי להיכנס לתחום הזה וזה היה בעידוד הדור הצעיר. מה שכאן מפספסים זה שאם לא יהיה יצוא, הדור הוותיק לא ימשיך עם זה והדור הצעיר גם לא ימשיך עם זה. זה סוג של הכחדה של החקלאים שלא מגדלים גידולים בקנה מידה גדול. זה תיק שאני, אחרי מה שאני שומע כאן, אין לי שום ספק שמישהו שלחץ כאן על הכפתור, זה יכול להיות בצורה של לוביסט או מישהו שדאג שהדבר הזה לא יתקדם. אין לי בכלל ספק. הרי זה לא הנשיא טראמפ וכל ההדלפות האלה שאנחנו שומעים עליהן. בתוך עמנו אנחנו יושבים ואנחנו מבינים שלחלוטין זה לא שם.

יש כאן עניין שהוא קרדינאלי. הענף הזה של החקלאות שנקרא קנאביס רפואי, משוועים לו גם חולים, גם חקלאים ובכלל גם מבחינת הכלכלה במדינת ישראל לחלוטין מבינים שאנחנו הולכים לשם. זה ברור שזה יקרה. לעשות את כל הפוילעשטיקים האלה, שזה נעצר אצל טראמפ או אצל ראש הממשלה, צריכים לבדוק את זה לעומק וכמו שנאמר כבר כאן על ידי אחרים, אולי עדיף שדווקא לא ניכנס לזה יותר מדי לעומק כי אי אפשר לדעת לאן זה יוביל. העצירה הזאת היא חד משמעית לא תיתכן, בטח לגבי כל האנשים שיושבים כאן. אני רואה ועדות, אני רואה כמה אנשים נמצאים כאן ואני מבין שהאנשים מדברים כאן מדם ליבם.

אני שם בצד לרגע את נושא המשקיעים. יש כאן ענף חקלאי שמשווע לעבודה. יש כאן המון שטחים חקלאיים. כשהתחלנו את התהליך הזה, המון חקלאים היו עם שטחים שלא עשו בהם כלום במשך שנים, והיום הם הכינו את השטחים לנושא של הקנאביס הרפואי, השקיעו בזה לא מעט כסף, ואלה אנשים שאין להם. אני לא מדבר על המשקיעים, על המיליונים ועל הקרנות אלא אני מדבר על האנשים כאן, על החקלאים שיום יום קמים כדי לעבד את האדמה ואין להם מה לעבד כבר שנים. החקלאים פשוט משוועים לענף הזה וזה הדור הצעיר של החקלאים כי הדור הוותיק כבר שבע מהבטחות, מכיר את כל המשחקים אבל הדור הצעיר שהוא העתיד של המדינה הזאת יודע שהעתיד של החקלאות הוא הקנאביס. אני לא רואה חבר'ה צעירים שחוזרים אחורה ומתחילים לגדל ירקות כאשר את זה אנחנו מבינים שמייבאים ממקומות אחרים, לצערי. תודה לכם.
ניר קנטור
התאחדות התעשיינים. אני אמשיך את הדברים שנאמרו רק לפני רגע כדי לתת דגש על המשקיעים עליהם דובר. יש כאן בעצירה הזו גם בשורה רעה למשקיעים ולתעשייה בכללותה. אנחנו רואים כאן פגיעה כמובן בשמונה החברות שקיימות היום אבל זו בשורה משקיעים. משקיעים שבאו ואמרו שהם רוצים להאמין למדינה שתבוא ותסייע להם, בסופו של דבר הם שמו את הכסף שלהם והכסף הזה יורד לטמיון. מה המסר עבור כלל התעשייה ועבור כלל המשקיעים במשק הישראלי? בסופו של דבר יבוא המשקיע השקול האחר ויסתכל מה קרה כאן בבדיקת המציאות בישראל והוא יבין שיש כאן חוסר יציבות, יבין שזה לא מקום לבוא ולהשקיע את השקל הנוסף שלו ופשוט לא יבחר את המשק שלנו אלא יבחר מדינות אחרות.

לכן זו בשורה שיכולה להיות רעה מאוד לכל התעשייה ולא רק לשמונה החברות האלה וכמובן למגדלים וכל שאר הסקטור.

נקודה נוספת היא כמובן הפגיעה המאוד משמעותית שיכולה להיות להמשך התהליך של המו"פ הישראלי. אנחנו מדברים בעיקר כרגע על ההווה, על המגדלים, על התעשייה הקיימת אבל יש הרבה מאוד מו"פ שנעשה, יש הרבה מאוד מחקרים שנמצאים היום ויזמויות קטנות שמתבצעות מדי יום ביומו בישראל. ברגע שלא יהיה את שרשרת הערך עד לתהליך המו"פ הזה, גם המו"פ לא יקרה ולא יתקיים כאן. אנחנו נראה כאן הרבה בעלי תואר שני, דוקטורנטים, פוסט דוקטורנטים שיעזבו את הארץ, יגיעו למקומות אחרים לעשות את המו"פ, במקומות ש תהיה להם מדינה שקצת יותר מעודדת את הפעילות הזאת וזה יהיה חבל לכולם.
גלית חזקיה
לא אחזור על דברים שנאמרו שהם מובנים. אני רוצה חדד שתי נקודות. האחת, הקנאביס הרפואי הוא אחד מענפי הגידול היחידים שבענפי החקלאות יש לנו יתרון. מלבד ידע, שיש לנו אותו בכל התחומים, ומלבד האיכות שיש לנו, אלה עלויות הגידול. עלויות הגידול של הקנאביס הרפואי ביחס לעולם הן מאוד נמוכות ולכן העניין של חלון ההזדמנויות שכולם מדברים עליו הוא אחד היתרונות שלנו.
לאה ורון
בכמה עלויות הגידול בארץ של הקנאביס הרפואי נמוכות יותר?
גלית חזקיה
אנחנו מדברים על משהו כמו ייצור בעלות של בין יורו ליורו וחצי לגרם לעומת עלות ייצור של ארבעה עד חמישה יורו לגרם בשאר המדינות המגדלות. אצלנו בכל ענפי החקלאות, עלויות הגידול הן מאוד גבוהות תמיד בשל עלויות עבודה, מים וכולי, אבל כאן יש יתרון לסוג הצמח הזה גם בגלל שאין עובדים זרים בענף הזה וגם בגלל העלויות של המים וכל הדברים מסביב. יש לנו יתרון בזה וזה אחד הדברים החשובים בחלון ההזדמנויות הזה שאסור לפספס אותו.

בשאר הנקודות נגעו אבל אני אתייחס שוב לסיפור של הזליגה. שנתיים וחצי חילקו כאן רישיונות ומה קרה שהתעוררו דווקא בדיון אצל ראש הממשלה שם דיברו על הזליגה? אם אכן זה קיים, למה לא מטפלים בזה? אנחנו בעד לטפל בכל דבר בו אנשים פועלים מעבר לחוק. אפשר מעשה להגיד את זה על כל מעבדה של חברת תרופות. בחברות תרופות יש גם חומרים כימיים שיכולים להיות בהם זליגות ואף אחד לא ראה שזה קורה. אם זה קורה, צריך לאכוף את זה ולעשות כל מה שצריך.

יש כאן הזדמנות אמיתית למאות חקלאים ולתעשייה ורובם בפריפריה וחשוב לא לפספס את ההזדמנות הזאת בה באמת יש לנו המון יתרונות.
חנן בזק
הייתי חבר בוועדה הבין-משרדית מתחילת דרכה. הוכן כאן מתווה שהוא פארמה אגרו היי-טק. מתווה ברמת מדיקל והוכן כאן מנגנון רגולטורי שמתאים למניעת זליגה, גם באישור המשרד לביטחון פנים שהיה שותף בכל המתווה הזה. יש כאן היתכנות כלכלית שלא נחזור עליה.

אני רוצה לחדש כאן ולומר שאחרי שהוחלט במשרד ראש הממשלה שאבי שמחון יבדוק עוד פעם את מה שבעצם הוועדה הבין-משרדית, כמו שנאמר, הביאה דוח מצוין כלכלי, ישבנו אתו שלושה אנשים – מנהל היק"ר, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ואנכי – ובעצם מה שאמר אבי שמחון, הוא אמר שני דברים. הוא אמר שכל זמן שאתם לא מביאים את הנושא לפרסום בחוץ לארץ במגזינים, בשלושה העיקריים, הוא לא חושב שאנחנו צריכים לייצא. דבר שני, הוא ביקש שנבטיח לו שיקנו.

בנושא כלכלי, אף פעם לא מבטיחים. גם בנושא כלכלי של פלפל וענבים לא מבטיחים כלום, אבל אני רוצה לומר ליושב ראש שהוזרם חומר רב ואנחנו אספנו חומר של עסקאות שנחתמו כבר והזרמנו לאבי שמחון חומר עם עסקאות ברורות של משקיעים ממדינות כמו קנדה, הולנד, גרמניה, אוסטרליה. אנחנו משוכנעים שיש כאן משהו יוצא דופן עם היתרון שלנו כמובן.
אדם שוסטר
אני אוהב להגדיר את עצמי מנוסה מאוד בתעשייה ואני עומד מהצד השני של המתרס ובא עם הזמנות מחוץ לארץ למוצר.

תודה רבה על ההזדמנות לדבר. אנחנו רואים ואנחנו יכולים ללמוד מה קורה במקומות אחרים בעולם כאשר הכסף מניע פתרונות בשביל הלקוח. זה מה שקורה. אם אין כסף בתעשייה, קשה מאוד להשקיע במחקר ופיתוח. בואו נלמד ממדינות אחרות שעושות את זה ומצליחות. שם התגברו על הנושא של רגולציה ויש להם את הנושא של הפיקוח. נלמד מהן איך עושים את זה בצורה נכונה. הלקוח כאן בראש אבל הכלכלה דוחפת את זה.

בשנה האחרונה 60,000 קילו של חומר CBD נמכר. נחתם חוזה בין קנדה לאירופה. CBD, לא ה-THC. יושבים כאן אנשים שאני במגע אתם לספק את הסחורה. אלה 330 מיליון דולר בשנה. חוזה בדרך כלל הוא לחמש שנים ועוד חמש שנים, שלא קיים אצלנו ואין להם מספיק לייצר.

חברות ההשקעה אתן אני יושב מעוניינות. ברגע שיש שמועה שאומרת שמשהו עם ארצות הברית או לא עם ארצות הברית, אני יכול להעיד כאן על אנשים שישבו בצד השני של השולחן שאני עובד אתם שאמרו שישימו ברקס על הכול ולא נשקיע.

הפעילות הכלכלית. הפעילות הכלכלית הישירה מעבר למכירות היא בערך 2.2 ממה שקיים במחזור המכירות. מקומות עבודה. אנחנו רואים במדינות אחרות שזה מייצר מעל 200-150 אלף מקומות עבודה בתעשייה, מה שנקרא הפעילות הכלכלית מסביב.

הפחד מההפסד יותר גדול מהרצון להצליח. כאן אני מודה לכם על קיום הדיון באופן דחוף. אני מאמין וסומך על המשטרה שתמצא את הפתרון הנכון לפקח על זליגה אבל אנחנו לא חיים בוואקום. החוזים האלה קיימים. תודה.
היו"ר איתן כבל
המשרד לביטחון פנים. יש לך מה לומר? שמו של המשרד לביטחון פנים עלה בהתייחסויות כאלה ואחרות. אני אשמח לדעת מה עמדת המשרד שלכם נכון לרגע זה.
יואל הדר
עמדת השר. לא עמדת המשרד.
היו"ר איתן כבל
עמדת השר.
יואל הדר
השר לא מתנגד והוא תומך ביצוא בתנאי שיקבל את כל האמצעים והמשאבים, לא רק את הזליגה אלא גם השתלטות עבריינים על השוק. בכל מה שקורה בעולם, יש חשש רב מהעניין הזה. לכן יש הצדקה למניעת הדבר הזה.

השר בהחלט אמר שהוא רוצה לוודא לאיזה מדינות ישראל תייצא.
היו"ר איתן כבל
תגיד לו שזה לא יהיה למדינות שאנחנו מייצאים להן נשק.
גלית חזקיה
כבוד היושב ראש, החומרים שיש בקנאביס הרפואי, אלה לא החומרים שהעבריינים מחפשים. אין כאן כל סוגיה של עבריינות.
היו"ר איתן כבל
בואי לא ניקח את הדיון עכשיו מהמקום שלו למקום שאנחנו לא שם.
יואל הדר
השר סבור שיש להגביל את מספר החוות שיגדלו את הקנאביס כדי שיהיה פיקוח כמו שצריך ולא תהיה אינפלציה של חוות שיגדלו את הקנאביס.
היו"ר איתן כבל
תודה. חברת הכנסת שרן השכל.
שרן השכל (הליכוד)
תודה. כמה דברים. קודם כל, אני חושבת שדיברו כאן מספיק על העניין של ההשקעות. אני נפגשתי עם הרבה מאוד מהיזמים, מהחקלאים, חוקרים שיושבים כאן מסביב לשולחן ואיתן, המצב הוא לא טוב. זה לא רק שמאיימים לבוא ולמשוך את ההשקעות אלא כבר משכו את ההשקעות. חברות כבר עוברות למדינות אחרות כמו צ'כיה וקנדה, מקומות שרוצים לבוא ולפתח את המחקר שם וזאת אומרת שמייצאים את המדענים שלנו למדינות אחרות, מייצאים את החקלאים שלנו למדינות אחרות, במקום שהאנשים הנהדרים שיושבים כאן מסביב לשולחן שבנו שם עולמי למדינת ישראל בתחום של קנאביס רפואי ומחקר רפואי, במקום שאנחנו נמשיך להוביל את זה, אנחנו למעשה עוד הפעם מייצאים את המוחות הטובים בעולם החוצה. ההשקעות, זה כבר משהו שולי לחלוטין כי אנחנו מבינים שהכסף הגדול הזה, שאחד ייכנס גם לקופה הציבורית, למעשה הולך ונעלם. ולמה?

אנחנו מבינים שגם להם כנראה תהיה סיבה טובה לתבוע את המדינה שהבטיחה להם מתווה ובאים עכשיו ובעצם מערערים את היציבות הכלכלית שמבריחה את המשקיעים החוצה אבל אנחנו כבר לא מהיום מתמודדים עם זה אלא מעל שנה, נדמה לי, שהמתווה הזה נמצא תלוי באוויר וכל פעם אני אומרת גם מבחינת משרד המשפטים שבא והביע תמיכה חיובית, משרד החקלאות שבאמת מנסה לדחוף בכל הכוח, משרד הבריאות שהבין את היתרונות שיש אחרי כל מיני דיונים, ובאמת הבינו את היתרונות ומנסים לדחוף, וכל פעם אנחנו שומעים את העמדה של המשטרה, של המשרד לביטחון פנים, וכל פעם זה עניין תקציבי. אנחנו רוצים עוד תקציב בשביל דבר כזה, בשביל דבר אחר, וזה למעשה תוקע כבר מעל לשנה רפורמה שאמורה להכניס הכנסות אדירות למדינת ישראל ואמורה להשאיר את המוחות הטובים בעולם כאן במדינה שלנו כדי להמשיך לקדם את המחקר.

אני לא יודעת, ואני מקווה מאוד שהעניין התקציבי הוא לא תירוץ. למה? כי ממה שנאמר לי גם מהאוצר, כל פעם, הם כבר העבירו את התקציבים וכל פעם באים ומבקשים תקציב נוסף.

אני שמעתי שהשר לביטחון פנים לא מעוניין שמדינת ישראל תהיה ממותגת כמדינה שמייצאת נשק וסמים החוצה. שמעתי אותו אומר שהוא לא מעוניין שמדינת ישראל תהיה ממותגת כמדינת היצוא של נשק וסמים. אני מצטערת אבל הדבר הזה לא נתון לשיקול דעתו של שר אחד והסטיגמה הזו שמנסים להדביק לקנאביס רפואי? זאת תרופה. זה מציל חיים. יש מסביב לזה מחקר. ילדים שהחיים שלהם ניצלים על ידי התרופה הזאת. צריך קודם כל להפסיק למתג את זה כאיזשהו עולם פשע ועולם תחתון ושזה כל כך שונה ממורפיום שהוא כל כך יותר מסוכן ועליו צריכה להיות למשל אכיפה. למה על זה יש פחות אכיפה מאשר על תרופה שלמעשה טרם מת ממנת יתר איזשהו חולה או מטופל? ממורפיום מתו ומשתמשים בזה יום יום בבתי החולים. הדבר הזה לא נתון לפתחו של אדם אחד בממשלה. יש כאן משרדים רבים שכבר הסכימו. הגיע הזמן שנתקדם ונתחיל להתקדם ביחד עם כל האנשים והמחקר שנעשה.
היו"ר איתן כבל
תודה. ברשותך, אני חייב לסיים. יש לי דיון בעוד שבע דקות. ברשותכם, אני רוצה לסכם את הדיון. קודם כל, אני רוצה להזכיר שהדיון הזה הוא לא במסגרת דיון מהיר אלא הוא דיון שאני יזמתי כיושב ראש ועדת הכלכלה, כדי לקדם את הנושא.

אני רוצה ברשותכם להתחיל מהסוף. קודם כל, בתוקף תפקידי כיושב ראש ועדת הכלכלה, אני אעשה את כל אשר נדרש כדי שהפרויקט הזה יצא לדרך. אני גם מודיע כאן שאם אנחנו נראה שהעניין לא מתקדם, אנחנו נזמן לכאן את ראש הממשלה כדי שיבוא וייתן את ההסבר. אני מקווה שלא נידרש לכך, אבל אם הנושא מונח לפתחו, אנחנו לא נהסס להזמין את ראש הממשלה כדי שיבוא וייתן את ההסברים למה העניין לא יקודם. אני מאוד מקווה שדוקטור אבי שמחון לא הופך את עצמו לאותו סל כאשר רוצים לקבור נושא.
קריאה
למה הוא לא זומן לדיון היום?
לאה ורון
הוא זומן. משרד ראש הממשלה והמועצה לכלכלה.
קריאה
הם היו צריכים להיות כאן. אנחנו מאוד חוששים. אנחנו חוששים כי אנחנו יודעים מה השאלות שנשאלות.
היו"ר איתן כבל
ברשותך, אנחנו מבינים את העניין ולא לחינם אני אומר שאני מאוד מקווה שדוקטור אבי שמחון לא הופך להיות הקברן הלאומי. זאת אומרת, כשרוצים לקבור איזה נושא משתמשים בכותרת שלו לעניין הזה. אני אומר בצורה מפורשת. אני אומר לכם שרוב הכנסת תדע – אני לא רוצה לדבר בשם כל הכנסת אבל אני אומר את זה גם לחברותיי כאן – ואין לי ספק שרוב חברי הכנסת מכל סיעות הבית, ללא הבדל, ידעו לעמוד מאחורי העניין הזה.

ברשותכם, אני רוצה להקריא את הסיכום שאנחנו כוועדה חשבנו לנכון להוציא.

הוועדה רואה חשיבות רבה ועליונה בגידול הקנאביס הרפואי שייתן מזור למאות אלפי חולים בארץ ולעשרות מיליונים, אם לא מעבר לכך, בעולם כפי שהוכח במחקרים.

הוועדה רשמה לפניה את דברי שר החקלאות ודבר המלצות הצוות הבין-משרדי בנושא גידול ויצוא הקנאביס ועל חשיבות הקנאביס לענף החקלאות כגידול עתידי ולתעסוקה לחקלאים, בעיקר חקלאים צעירים שירצו להיכנס לתוך התחום.

הוועדה תומכת בעמדת שר החקלאות להעמיד תקציבים לשם מחקרים נוספים בנושא הקנאביס.

הוועדה דורשת מיושב ראש המועצה הלאומית לכלכלה כי המועצה בראשותו תסיים לאלתר את הבדיקה. אני אומר לאלתר כיוון שהדברים כבר נבדקו ועברו את כל הבדיקות. אלא אם כן הוא מזהה משהו שאף אחד לא חשב עדיין על הנקודה הזאת.
לאה ורון
בראש הוועדה הבין-משרדית עמד מנכ"ל משרד האוצר.
היו"ר איתן כבל
נכון.

הוועדה פונה לראש הממשלה לקדם במהירות את ההחלטה לייצא תרופות מקנאביס רפואי שיסייעו לחולים שאין להם מרפא אחר ובוודאי גם באופן הזה נרוויח בכך שנסייע לחולים ובדרך הזו נסייע לכלכלה הישראלית.

הוועדה ממליצה כי ישראל תייצא את התרופות והמוצרים מגידולי הקנאביס ולא תייצא את הגידולים. זאת אומרת, לשמור כאן אצלנו. זה אחד הדברים היותר חשובים. גם לזה יש מועד תפוגה. שאף אחד לא יתבלבל בעניין הזה. ככל שנמהר בעניין הזה, כן ייטב כי כל יום שעובר – אני מכיר את זה, עסקתי בעבר בחקלאות – הסיכוי שמישהו בעולם יצליח לפתח משהו דומה או קרוב, הוא על השעון. הוא ממש על השעון.

הוועדה תובעת מראש הממשלה לקדם את קבלת ההחלטה בממשלה שתאפשר את היצוא.

הוועדה תזמן את ראש הממשלה לוועדה ותקיים מעקב מקרוב במידה והנושא הזה לא יקודם.

תודה רבה לכם. אני מתחייב שאנחנו נעקוב מקרוב אחר ההתקדמות של הנושא החשוב הזה.

תודה רבה לכם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30.

קוד המקור של הנתונים