ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 25/02/2018

פרק ב' (רשות שדות התעופה), סעיף 2, מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-03-25OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 970

מישיבת ועדת הכספים

יום ראשון, י' באדר התשע"ח (25 בפברואר 2018), שעה 12:45
סדר היום
פרק ב' (רשות שדות התעופה), סעיף 2, מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018

תיקון חוק רשות שדות התעופה
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מיקי רוזנטל – מ"מ היו"ר

דוד ביטן

איתן ברושי

עמר בר-לב

מיקי לוי

רועי פולקמן

עודד פורר

מוסי רז
חברי הכנסת
יעקב אשר
מוזמנים
דפנה עין דור - מנהלת אגף כלכלה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

ניסים נעים נאור - ממונה כלכלה ותכנון, משרד הפנים

ששון דקל - מנהל תחום בקרה ותקצוב, משרד הפנים

גלית כהן - ממונה מיסוי עירוני, משרד הפנים

עדי חכמון - סגנית הממונה על התקציבים, משרד האוצר

דור בלוך - משרד האוצר

אלי מורגנשטרן - אגף התקציבים, משרד האוצר

שחר פרלמוטר - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הפנים

דודי קופל - עו"ד, המחלקה המשפטית, משרד האוצר

יעקב גנות - מנכ"ל רשות שדות התעופה

צחי חבושה - סמנכ"ל כלכלה וכספים, רשות שדות התעופה

נועם אברהמי - עוזר סמנכ"ל רשות שדות התעופה

יאיר רביבו - ראש עיריית לוד, מרכז השלטון המקומי

משה אלון - עוזר ראש עיריית לוד

יעלה מקליס - ראשת העיר יהוד מונוסון, מרכז השלטון המקומי

גיל ליבנה - ראש עיריית שוהם, מרכז השלטון המקומי

דוד יפרח - ראש מועצת עמק לוד, מרכז השלטון המקומי

מירה סלומון - עו"ד, מנהלת המחלקה המשפטית, מרכז השלטון המקומי

ליאת שוחט - ראשת עיריית אור יהודה
ייעוץ משפטי
שיר שפר

אייל לב ארי
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים

פרק ב' (רשות שדות התעופה), סעיף 2, מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018
היו"ר מיקי רוזנטל
שלום לכם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. חבר הכנסת גפני, יושב ראש ועדת הכספים, מיד יגיע. הוא נאלץ לצאת להלוויה והוא בדרכו לכאן. אנחנו נתחיל את הדיון כדי לא לעכב את הנוכחים.

האוצר, תציגו לנו את כוונת האוצר, מה אנחנו רוצים להשיג בחוק הזה וכולי.
דור בלוך
משרד האוצר. עמדת הממשלה היא שעודפים צבורים כתוצאה מהפעילות המסחרית של הרשות, נכון שיחזרו לציבור באמצעות תקציב המדינה. בהתאם לאמור הממשלה מבקשת להחליט על העברת 1.2 מיליארד שקלים בשנת 2019.

זאת הפעם השלישית שאנחנו מגיעים לוועדה על מנת לתקן את החוק בנושא הזה ולאור זאת במטרה לייצב מנגנון יציב עבור הרשות, כדי שהיא תוכל לבצע את הפעולות החשובות שלה בצורה יציבה וברורה, מוצע לקבוע כי בעתיד 50 אחוזים מהעודפים שיצטברו ברשות מדי שנה, יועברו למדינה כתמלוג, כמובן בהנחה שהסכום הזה לא יעלה על ההכנסות המסחריות.

בהמשך למטרה זו ומאותה מטרה של יצירת ודאות ויציבות לרשות בהתנהלותה הפיננסית, מוצע לקבוע כי המצב הקיים היום, לפיו הרשות לא משלמת ארנונה בהיותה שטח גלילי, ישומר וייקבע כך בחוק.

לבסוף, על מנת לאפשר את העברת התמלוג כאמור, מוצע לקבוע כי השרים ימנו לרשות רואה חשבון מבקר ויינתנו לו כל הסמכויות לדרוש כל מידע שרלוונטי על מנת לעמוד על מצבה הפיננסי של הרשות.

זאת הצעת הממשלה.
היו"ר מיקי רוזנטל
היו כל מיני תהליכים בו זמנית. הייתה ועדה במשרד הפנים, למיטב זיכרוני, והייתה גם פנייה לבית המשפט. האם הדברים נעשו בהסכמה? מה אתה יכול לדווח לנו על זה?
דור בלוך
הנושא הזה אושר בממשלה והוא בהסכמה עם משרד הפנים וכלל הגורמים בממשלה כמו כל הצעה אחרת שמובאת במסגרת התקציב.
היו"ר מיקי רוזנטל
תודה לך. רשות שדות התעופה, אתם רוצים להגיב על כך שלוקחים לכם את הכסף? או שאתם מאושרים מזה?
יעקב גנות
אדוני, אנחנו חברה ממשלתית. אני רוצה להציג את העובדות כפי שהן. בקופת רשות שדות התעופה כ-2,6 מיליארד שקלים, מזה 1,2 מיליארד שקלים – למעל הדיוק, מיליארד ו-190 מיליון שקלים – שייכים למשרד האוצר ובשנה הזאת, ביוני, במחצית השנייה של השנה, זו היתרה. היתרה, זה הכסף שאנחנו מדברים עליו, 1,2 מיליארד שקלים.

נכון להיום אנחנו נבצע מה שמשרד האוצר ומשרד התחבורה החליטו. אנחנו נבצע אבל אנחנו נמצאים כיום במצב שיש לנו תכניות פיתוח בעלות של 4,6 מיליארד שקלים. תקציבים לתכנית פיתוח שאושרה כדי לתת מענה לגידול הלא צפוי של 17 אחוזים בשלוש השנים האחרונות. כמעט 40 אחוזים בשלוש שנים. כדי לעמוד בכל תכניות הפיתוח שהן תכניות הכרחיות, כי אחרת נצטרך להגביל. במה שסוכם, אנחנו נעמוד ובזה למעשה אני מבקש לעבור לשנים הבאות. זה מה שאנחנו מסוגלים. זאת אומרת, הגענו היום למצב שבקופה יש כיום סכום מסוים מינימלי לניהול הרשות. לא יכולים להוסיף. לראיה משרד האוצר קיבל את עמדתנו ולאור עמדתנו הנחושה שאנחנו לא מסוגלים לעמוד בתכניות הפיתוח שהן תכניות הכרחיות להמשך גידול או לפחות לשמירת המצב הזה, הוריד מעל הפרק את כל נושא הארנונה ונאמר לנו שהנושא הזה יועבר לטיפולנו, לטיפול משרד האוצר. עד כאן.
מיקי לוי (יש עתיד)
אדוני המנכ"ל, לגבי תכניות הפיתוח. אני מבקש פירוט יתר, וזה מה שמטריד אותי. זה נחמד להגיד שיש לנו תכניות פיתוח של 4,5 מיליארד שקלים או 4 נקודה משהו, איני זוכר מה אמרת, אבל לכמה שנים? איזה כסף? מה אתה אמור לפתח ומה יקרה אם לא תקבל את הכסף כי אתה מעביר אותו עכשיו לאוצר?
יעקב גנות
אני עונה. לא. זה לא הכסף הזה. שאלת אותי ואני אענה לך בצורה הכי ברורה. בשלושה תחומים – בטיחות, ביטחון וקיבולת – יש איסור של משרדי הממשלה לעשות שינוי. למה? אלה נושאים שבליבת העשייה ואנחנו לא יכולים, לא השאירו לנו, ובצדק, את האפשרות לעשות שינוי, להקפיא או להזיז. כמה שנים? כארבע עד חמש שנים, אני לא זוכר במדויק. עלויות פרויקטי הפיתוח, החיים היום יומיים, זאת אומרת, משכורות ותכניות התפעול היום יומיות, הן בדיוק ההכנסות שלנו בהנחה שהתנועה תישאר כפי שהיא היום או קצת פחות.
היו"ר מיקי רוזנטל
גם לי יש שאלה, ברשותך. מגיעים למדינת ישראל כשלושה מיליון תיירים ואנחנו מצפים ומקווים שיגיעו הרבה יותר. גם תנועת הישראלים בגלל הוזלת מחירי הטיסות הולכת וגוברת כל הזמן. אני באמת לא מבין את הסיפא ואת הרישא. ברישא אתה אומר שזה בהסכמה של הממשלה ובסיפא אתה אומר שיש לכם תכניות פיתוח. האם תכניות הפיתוח הללו עונות על הגידול בתיירות? על הגידול בנסיעות הישראלים? יש בכל סוגיה שלמה של הקמת שדה תעופה נוסף או שזה לא בתקציב. שדה התעופה הנוסף שיקום, לא חשוב היכן הוא יקום, הוא בכלל לא בתקציב.
יעקב גנות
אני עונה לך מהסוף להתחלה. שדה התעופה החדש שאמור לקום לא קשור לרשות שדות התעופה בשלב זה. שנית, תכניות הפיתוח שלנו, של 4,6 מיליארד שקלים, אלה תכניות הפיתוח שנבנו על הנחה שהגידול יהיה 4,5 עד 5 אחוזים. אנחנו היום מכינים תכנית. כלומר, יש תכנית של מגרשי חניה ב-1,2 מיליארד שקלים, יב"ר – יחידת בקרה מרכזית – לאור העובדה שרשות שדות התעופה, יחידות הבקרה של הרשות, אינן יכולות לתת מענה משתי הבקרות החיצוניות שאנחנו יושבים יחד עם חיל האוויר, בקרה מרכזית בנתב"ג, ואנחנו חייבים , וזה ייקח לפחות ארבע שנים. השלב הזה של מגרשי החניה, של יב"ר, של 300 מיליון שקלים להפוך את המבנה הקרקעי שאנחנו מתוקצבים לתוספת קיבולת ולהפוך אותו לעצמאי מול טרמינל 3, והעברת טיסות פנים ארציות למיקום החדש – כל הדברים האלה לא מתוקצבים. זה אנחנו עושים במסגרת שלב א' של שלב ב'. זה לא מתוקצב ואת זה אנחנו עושים בימים אלה.

מבחינת תקציבים, מה שסוכם עם משרד האוצר ומשרד התחבורה, אנחנו עומדים בזה.
היו"ר מיקי רוזנטל
יש לי עוד שאלה אחת. אתם משלמים ארנונה בכל המתקנים להוציא נתב"ג. זה נכון או לא נכון?
יעקב גנות
לא.
היו"ר מיקי רוזנטל
בשדה דב שאתם מפעילים, אתם משלמים ארנונה?
יעקב גנות
אנחנו משלמים סך הכול 25 מיליון שקלים לרשויות הביטחון על הזכות של השימוש, ראשית, בשתי הבקרות, כולל ישיבה שם, כולל השימוש שלנו – שירותים, לא שימוש – של הבקרה העצמאית בשדה דב.
קריאה
ארנונה לעיריית הרצליה אתם משלמים או לא משלמים?
יעקב גנות
כן.

(היו"ר משה גפני)
היו"ר משה גפני
אני מבקש לא לנהל דיאלוג.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
השאלה הייתה האם אתם משלמים ארנונה במקומות אחרים, כן או לא. יכול להיות שלו, אז גם טוב. באילת?
יעקב גנות
באילת עוד לא.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתם לא משלמים ארנונה?
יעקב גנות
משלמים היום.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני שואל האם אתם משלמים ארנונה במתקנים אחרים של הרשות.
יעקב גנות
כן.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
התשובה היא כן.
יעקב גנות
כן. יתר המתקנים שלנו הם לא שטחים גליליים מאז תקופת הבריטים. אבל, רגע, רק שנייה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני חייב להגיד שהוא היה המפקד שלי ואני מפחד ממנו.
יעקב גנות
הוא רצה להדגיש שאני מבוגר ממנו.

אדוני, אנחנו ביתר המקומות מקבלים ניקיון, תאורה, כל יתר השירותים. כאן, בנתב"ג, אף אחד לא מעלה על דעתו להיכנס או לעשות או לתת שירות.
היו"ר משה גפני
תכף נשאל אותם אם הם מוכנים, כן או לא.
יעקב גנות
הם יכולים להיות מוכנים. אנחנו לא מוכנים.
היו"ר משה גפני
נצטרך לעשות סדר.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני חייב אדוני לפתוח במחמאות וזה לא דבר שאני עושה כל יום. אתה מכיר אותי. מר גנות, אני חייב לפתוח במחמאות וזה לא קורה כל יום. אחרי שניהלתי שנה שלמה מאבק עם מר גנות וטענתי שהנוסעים בנתב"ג הם נוסעים שבויים, אתה לא יכול לקחת מהנוסעים האלה 23 שקלים עבור קפה ו-18 שקלים עבור עוגייה ו-14 שקלים עבור מים. אחרי שהם החליפו את הזכיין, רשות שדות התעופה עמדה בהבטחה שלה ויש חמישה מוצרים מוזלים לטובת אזרחי מדינת ישראל. היום בנתב"ג לא משלמים מחירים מופקעים ועל כך תודה רבה. הנה, מגיעה לכם גם מחמאה.
יעקב גנות
עכשיו נראה מה תאמר.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל. העברה של כסף לאוצר, אני בעד. לפני חמש שנים אני הייתי הראשון שאמר שאנחנו בגירעון של 39 מיליארד שקלים, רשות שדות התעופה, בואו ניקח ממנה כסף. אני הייתי הראשון שאמר את המשפט הזה. ראש אגף התקציבים קפץ על זה כמוצא שלל רב. אבל מה שהביא האוצר היום, דעתי לא נוחה וזה בלשון המעטה.

אני קודם כל מצהיר שלא נפגשתי עם אף ראש רשות ולא שוחחתי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
למה? זה לא חוקי? מותר להיפגש עם כולם.
מיקי לוי (יש עתיד)
נכון, אבל גיבשתי דעה עצמאית. הפטור מארנונה, חברים, עד קץ הדורות – דעתי לא נוחה מכך בלשון המעטה. מר גנות, זה נחמד שהם לא נותנים לך שירותים אבל כאשר מגיעים אליכם לשדה התעופה, עוברים דרכם, שוחקים אותם, זורקים את הלכלוך מהחלון של הרכב אצלם, משתמשים בפנסי הרחוב שלהם, המטוסים מזהמים את האזור וגורמים לצמחייה למות והם צריכים להשקות אותה. מה זה לא נותנים שירותים? אני לא בא בטענות אלייך אלא בא בטענות לאוצר. זה שיש להם נזקים סביבתיים רציניים, עזבו, אני כבר לא מדבר על הרעש שהתושבים חווים ועל הזיהום שהתושבים חווים.

לכן אני חושב שהולכים לדפוק – אין לי מילה אחרת, אני מתנצל – את הרשויות המקומיות.
היו"ר משה גפני
תסכם.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מסכם. מי קבע, למה 100 מיליון שקלים לתת לרשויות ולא 300 מיליון שקלים? מי יחלק את הכסף? הנה, אני אומר לכם שאני לא מאמין לשר הפנים. סליחה, לא בגלל שהוא אריה דרעי, אלא גם מחר, אם יהיה מישהו ממפלגת יש עתיד. 100 מיליון שקלים שמעבירים לשר הפנים כדי שיבצע חלוקה.
קריאה
זה לא בחקיקה.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא בחוק. לא רק שזה לא בחקיקה כי אפשר לשים בחקיקה סעיף כזה, אז מחרתיים הוא עלול להשתנות. אם אתם מביאים הצעה כמו שצריך, בואו נכניס לחקיקה. אתם תקבעו על פי מפתח שמגיע לרשויות המוניציפאליות מה מגיע להן מתוך התקציב ואז דעתי תהיה נוחה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. עמר בר-לב.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
תודה רבה אדוני היושב ראש. גם אני בעד זה שכסף לא סתם ישב ולא ייעשה אתו כלום, בוודאי שלא ישב סתם ברשות שדות התעופה ובוודאי שלא ישב סתם באוצר. זה ידוע שגם חברות כלכליות, ברגע שמצטברים להן מזומנים גדולים, יש להן בעיה.

אני שואל את מר גנות. אמרת שיש לכם תכנית ויש דברים שהם בתכנית של 4 ומשהו מיליארד שקלים ויש דברים נוספים. אם כך, איך זה שהצטברו לכם 2.6 מיליארד שקלים? זה לא טוב. זה אומר שהכסף שנמצא, לא משתמשים בו. הוא לא משועבד ולא משתמשים בו.

מהצד השני, לקבוע שבאופן קבוע, נדמה לי 50 אחוזים מהרווח השנתי, יעבור – גם זאת בעיה כי יתכן שישנן שנים שלאור זה שאין התכנית פיתוח אפשר להעביר 75 אחוזים ולעומת זאת יש שנים שיש תכנית פיתוח, נתב"ג 2050, וצריך הרבה פחות מזה להעביר.

לסיכום, מה שמאוד מטריד אותי זה שהצטברו כספים., זה אומר שלא השתמשתם בהם. ושנית, ההחלטה השרירותית יעבירו מעכשיו 50 אחוזים מהרווחים ויכול להיות שבשנים מסוימות זה יתאים ובשנים אחרות זה לא יתאים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אהיה מאוד קצר. אני רוצה להגיד את הדברים הבאים. הדיון הוא לא על הרשות עכשיו אלא לטעמי הדיון היחידי המשמעותי – והממשלה, זכותה למשוך כסף מהרשות, אין שאלה ואני אפילו לא רוצה להתווכח על גובה הסכום אלא רק על העיקרון.

מה שקרה כאן זה שהייתה ועדה במשרד הפנים שפיזרו אותה. היו צריכים להגיש את ההמלצות וההמלצות ש הוועדה הזאת אמרו שצריך לפצות את הרשויות המקומיות הגובלות, חמש רשויות, בנתב"ג. למה צריך לפצות אותן? הרי זה שטח גלילי כמו שנאמר. ובכן, מהטעם הפשוט שיש להן הוצאות אחרות או נזקים אחרים שנגרמים כתוצאה מנתב"ג. למשל הן לא יכולות לבנות לגובה, בניגוד לרשויות אחרות, בגלל תנועת המטוסים. או למשל נושא הזיהום. אבל זה הרבה יותר חמור מזה, אדוני. לרשות שדות התעופה יש תכניות פיתוח ויבורכו על כך. הם הולכים לעשות קניון, בית מלון, הם הולכים לעשות אזור תעשיה, יש להם כל מיני תכניות פיתוח אבל הדבר הנורא פשוט הוא, אדוני, אתה יודע שתחנת הדלק שנמצאת בכניסה לנתב"ג לא משלמת ארנונה? האם ידעת את זה? בעוד שתחנת דלק שנמצאת ביהוד, משלמת ארנונה. למה? ככה. בגלל שזה שטח גלילי. בית הקפה שייפתח ביהוד או בנווה מונוסון או בלוד, הוא משלם ארנונה, ובית קפה שנמצא בשטח הגלילי משלם רק זיכיון לרשות שדות התעופה. יש כאן עיוות מטורף ובלתי נסבל.

לכן אני מציע, הסתייגות, ואני חושב שזה על דעת כל חברי הכנסת.
היו"ר משה גפני
לא. עוד אין הסתייגויות. נראה לאן נגיע.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני חושב שמה שצריך לעשות זה להקצות חלק מהכסף בחוק לרשויות הגובלות. שנית, לקבוע קריטריונים ברורים. לא שר הפנים יקבע למי הוא יחלק את הכסף הזה אלא לקבוע קריטריונים ברורים. באזור הזה יש 250,000 תושבים, הם צריכים ליהנות כי הם משלמים בעקיפין בגין קיום נתב"ג וכולנו משתמשים בנתב"ג. אנחנו רוצים שדות תעופה אבל בחוק צריך להיות כתוב מי יחלק את הכסף, כיצד יחולק הכסף וכל חלוקה עתידית של הכסף, איך הוא יגיע לרשויות ולנו יש רעיונות בעניין.
היו"ר משה גפני
תודה. דיבר אתי שר הפנים. הוא רצה שהישיבה תידחה כי הוא אומר שיש להם תכנית שהם רוצים להביא אותה לכאן. הוא גם יהיה כאן ביום שלישי ואנחנו נשמע מה הוא אומר.

אם אפשר להתייחס בקצרה כי נמצאים כאן חמישה ראשי רשויות ואני רוצה לשמוע אותם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
היינו תכליתיים.
היו"ר משה גפני
הכול בסדר.
מוסי רז (מרצ)
אני רוצה לסייג את דבריי ולומר גילוי נאות. אני גר באחת משש הרשויות.
היו"ר משה גפני
אתה לא יכול לדבר. עוברים לדובר הבא.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני דיברתי בשמך.
מוסי רז (מרצ)
מיקי דיבר בשמי. אגב, אני לא אצביע, אם תהיה הצבעה על כך בהמשך, אבל אני מבין שהיום לא תהיה הצבעה.
היו"ר משה גפני
למה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הוא בניגוד עניינים.
מוסי רז (מרצ)
עדיף שלא אצביע. בכל מקרה, אני כמובן מצטרף לדעה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה חייב להצביע.
היו"ר משה גפני
אולי לא נצביע על שום דבר כי אנחנו תושבי מדינת ישראל? בסדר, תעשו מה שאתם רוצים. אם אני הייתי תושב אחת הרשויות האלה, הייתי מצביע.
מוסי רז (מרצ)
אני גם מאמין שיהיה פה אחד. אני רק רוצה להוסיף לדברי קודמיי שאמרו את זה מאוד יפה ומאוד נכון. הרשויות בסופו של דבר משלמות בעיקר בתחום הגבלות הבנייה, זיהום אוויר ורעש. מיקי רוזנטל דיבר יפה על הבדלי ארנונה אבל יש יותר מזה. שם יש פטור בכלל ממס בדיוטי פרי, שזאת תולדה של דברים אחרים שרק מחמירים את המצב הזה. זהו. לא אוסיף.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני אהיה קצר. ברמה העקרונית, הרי ברור לחלוטין שזה כסף ציבורי ואין שום בעיה. משרד האוצר יכול לקחת את הכסף הזה ולעשות אתו מה שצריך. לדעתי גם היה מקום להוזיל חלק מהעלויות שנתב"ג גובה על אגרות למשל. עדיין הקפה שם יקר.
דוד ביטן (הליכוד)
כמה עולה קפה?
יעקב גנות
שבעה שקלים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בכל מקרה, זה לא הדיון.
היו"ר משה גפני
אני הייתי אצלכם וקיבלתי קפה בחינם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אוי ואבוי. אל תגיד את זה.
היו"ר משה גפני
אבל לא שתיתי אותו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הסיפור הוא לאן ילך הכסף הזה והאם הוא יוקצה לרשויות הסמוכות או לא. מניסיון, אנחנו ישבנו כאן לפני קצת יותר משנה וחוקקנו גם את הנושא של עיר קולטת עלייה ומנגנון ההקצאה לרשויות המקומיות. עשו כאן פעולה מאוד פשוטה. רימו אותנו. פשוט רימו אותנו.
היו"ר משה גפני
לא. הם באים לכאן מחרתיים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מה שכתוב בחוק, זה לא מה שקורה בחלוקה לרשויות. זה פשוט לא יאומן. יעידו על כך ראשי הרשויות שנמצאים כאן.

בשורה התחתונה, גם בעניין הזה, אם אנחנו לא נפתור ברחל בתך הקטנה שהרשויות הסמוכות מקבלות פיצוי, איזה פיצוי ואיך הוא יהיה, בסוף ימרחו אותנו.
דוד ביטן (הליכוד)
אני רוצה להתייחס לנושא של סעיף 47(א). הסעיף הזה לא יכול לעבור. אני מסכים עם מיקי ומסכים עם כולם. זה לא צריך להיות על חשבון הרשות, על חשבון הכספים שגם כך אתם מעבירים למדינה. צריך להיות איזשהו סכום שיועבר לרשויות. זה סעיף אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להעביר אותו. קחו את זה בחשבון. קח את זה בחשבון כשאתה מגיש את הנתונים, לפני שמצביעים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש לנו הסכמה של קואליציה-אופוזיציה בעניין.
דוד ביטן (הליכוד)
את סעיף 47(א) צריך לבטל.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, אין מציאות כזאת שיהיה בחוק שכל תשלום אגרה, כל מה שנלווה לעניין הזה, לשלם לרשויות המקומיות שיהיו פטורים מזה – למחוק.
דוד ביטן (הליכוד)
לא לתת לרשויות. לקבוע מקסימום סכום.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו רוצים לקבוע סכום שיעבור לרשויות האלה הספציפיות. לא למשרד הפנים.
דוד ביטן (הליכוד)
לקבוע סכום אבל מהכספים שגם כך הרשות מעבירה ולא בנוסף לכספים האלה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לשם הגילוי הנאות, אני לפעמים כן נוסע במטוס. אני רוצה להתייחס לא לעצם העניין כי עצם העניין נמצא בצורה כזו או אחרת בהחלטה של מי שהיה צריך להחליט, אבל ההסתכלות לגבי הנושא של ראשי הרשויות צריכה להיות באמת הסתכלות מקצועית שבאה עם קריטריונים נכונים. הרי אנחנו יודעים היום כמה מקומות עושים כל מיני שינויי גבולות, כמה ערים מתרחבות וכמה הארנונה מתרחבת וכמה עסקים גדלים בזכות הדבר הזה. לעשות את החישוב הנכון ולראות, אותם אלה שנמצאים מסביב, לפי ההיגיון ולפי הדבר הנכון, את הפיצוי שהם צריכים לקבל ולא לזרוק להם את המילה פיצוי כזה או אחר. זה לא על חשבונך.

בימים אלה יש רשויות שמתרחבות, יש רשויות שאין להן הגבלה על גובה בניינים, אין להן הגבלה על אזורי תעסוקה.
קריאה
גם לרשויות האלה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יאיר רביבו, ראש עיריית לוד.
יאיר רביבו
צהרים טובים. אני אדבר ארבע-חמש דקות. אני וליאת מייצגים את ראשי הרשויות ומדברים בשם שש ראשי הרשויות שנמצאים כאן. אם ירצו להוסיף, בסדר, אבל בגדול את עיקר הדברים אנחנו נאמר.
היו"ר משה גפני
כל חמשת ראשי הרשויות ידברו.
יאיר רביבו
בסדר. אני רוצה להשתתף בצער עולם התורה והעולם היהודי על לכתו של הרב אורבך. אבדה גדולה מאוד.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
יאיר רביבו
גם לזה יהיה קשר בהמשך דבריי כי אני עיר קולטת אוכלוסייה חרדית היום ואדבר על זה בהמשך.

משפט אחד שמתעלמים ממנו. שדה התעופה הוקם ב-1937 על ידי הבריטים ובמשך 40 שנים נקרא שדה התעופה לוד. הם יכחישו את זה ואולי זאת ההזדמנות להוציא מהארכיונים כי אני הייתי בן שנתיים ב-1977, מה קרה עד שהוקם חוק רשות שדות התעופה. אני חושב שהם שילמו ללוד. הם טוענים שלא שילמו לאף אחד. משהו קרה עת חוקק החוק הזה. להיסטוריה יש כאן חשיבות.

מה קרה מאז. מאז יש כאן מפעל שאין חולק על כך שהוא מפעל מצליח. יש כאן מפעל מצליח ואני אומר קודם כל שאפו. יש כאן אנשים יקרים שאני מכיר אותם באופן אישי. יש כאן מפעל מצליח. שלוש בעיות יש עם המפעל הזה. האחד, הוא לא משלם ארנונה. שנית, הוא מזיק לסביבה שלו, ורעש הוא החלק הקטן. שלישית, הוא כל הזמן מתחרה בנו בהקמה של שטחי מסחר, בתי מלון וכל הזמן אתה מרגיש שהוא נאבק בגוף ענק שהוא לא סופר אותך. הוא לא קורא לך לדיונים בוועדות המחוזיות. הוא מדינה בפני עצמה ואתה פתאום שומע שמקימים מלון, פתאום אתה שומע שמקימים קניון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תקימו את בית המלון בלוד.
יאיר רביבו
אני מאוד רוצה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני מכיר אותו. יש לו אופי סוער אבל הוא איש טוב. לכן אני אומר לך שלא תעשה את זה אישי. זה לא אישי.
היו"ר משה גפני
כאן אומרים כל מה שרוצים. בכניסה בפולומבו אין שלט האומר מדבר שקר תרחק. אין.
מיקי לוי (יש עתיד)
אולי הגיע הזמן.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אתה חושב שאם יהיה שלט, זה יעזור?
יאיר רביבו
אני רוצה להודות לכל שישה או שבעה חברי הכנסת שדיברו. מעולם לא הייתי בדיון בו כולם תומכים בעמדה שאני בא לייצג, אבל אני רוצה לצנן את ההתלהבות ולומר בהערה טכנית שכל עוד הסעיף הזה לא יוחרג מחוק ההסדרים, תהיה כאן משמעת קואליציונית והקואליציה לצערי תצטרך להצביע בעד החוק הזה. לכן אני מבקש קודם כל, בראש ובראשונה, שהחוק הזה יושם בצד כמו שעשינו לגבי עיר עולים בשנה שעברה. החוק יוחרג ונדון בו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
עיר עולים עבר בחוק ההסדרים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם זה יוצא, זה לא יהיה. אם הוא יוציא את הארנונה וייעלמו 1,2 מיליארד, נגמר הסיפור.
דוד ביטן (הליכוד)
אני אומר להוריד את הסעיף הזה וזהו.
יאיר רביבו
לגופם של דברים. יושב ראש הוועדה, עוד כמה נתונים שחשובים לדיון. כאשר רשות שדות התעופה התעצמה ופיתחה את עצמה כל הזמן, ישבנו בצד ולא הפרענו. ב-2006 עברו בשדה תשעה מיליון נוסעים, ב-2016 עברו 20 מיליון נוסעים וב-2022 יעברו 25-23 מיליון נוסעים. לפני שבוע חנך שר התחבורה וראש הממשלה את השרוול הרביעי. אולי ראיתם ידיעה בעיתון. היו שלושה שרוולים ובכל שרוול שמונה מטוסים זה 24 מטוסים בו זמנית. עכשיו יש עוד שמונה מטוסים. כלומר, גדל בשליש. עכשיו יכולים להמריא מהשדה 32 מטוסים. זה אומר שאם חמש רשויות רואות היום מטוס כל שלוש דקות מעל הראש, מחר הן יראו כל דקה וחצי. אבל מה שבאמתך חשוב זה שמדיון לדיון בתכניות בנייה מגדילים את הרדיוס שלי. אם פעם האזור הצפוני בלוד או האזור הדרומי באור יהודה היה מוגבל, עכשיו נכנסים פנימה. איך אני אבצע התחדשות עירונית בעיר שאני לא יכול לבנות לגובה? איך אני יכול לעשות דבר כזה? לכן האובדן מהנזק הוא יותר גדול. הארנונה היא חלק חשוב אבל אובדן ההכנסות שלנו הוא יותר גדול.

בשעה 2:00 בלילה הודיעו לנו שהממשלה החליטה שיזרקו לנו 100 מיליון. אנחנו לא רוצים שיזרקו לנו 100 מיליון. אנחנו מבקשים שתהיה כאן נוסחה.
היו"ר משה גפני
מה זה 2:00 בלילה?
יאיר רביבו
היה דיון בממשלה. אני רוצה להודות לשר הפנים שהתחיל אתנו את המאבק, אבל אני רוצה לחזק כדי שלא יקרה מצב שעכשיו יאמרו לו שהוא קיבל 100 מיליון, לך אחורה. שר הפנים הקים ועדה. הוא זה שיזם את הקמת הוועדה אחרי פנייה שלנו. יש רשויות שהן בתוך הוועדה. מה כתוב במכתב שהפיץ השר דרעי? בין היתר לרשויות שגובלות בנתב"ג. בין היתר, זה עוד עשרים רשויות שנמצאים כנראה במרחב הזה. היינו בסרט הזה בעיר עולים כאשר פתאום מחלקים את זה איך שנוח. אנחנו רוצים שהדברים יהיו ברורים. כאשר יצאנו למאבק הזה, אני אומר לך מה הייתה הציפייה של פשרה – 300 מיליון לחלוקה לשש הרשויות על פי מפתח של סוציו אקונומי, גודל רשות וכולי. עכשיו הם אומרים 100 מיליון ואנחנו נחלק את זה ל-30-20 רשויות כראות עינינו.
היו"ר משה גפני
מה זה 30-20 רשויות?
יאיר רביבו
הם אומרים שיחולק בין היתר לרשויות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כמו שהם עשו עם עיר עולים.
קריאה
צריכים להיות בחוק קריטריונים ברורים.
יאיר רביבו
דיברתי עם מרדכי כהן והוא אמר שעכשיו עובר מטוס גם מעל אזור, מעל בני ברק, צריך לחלק לכולם. בסוף זאת היה עוד קופה קטנה של משרד הפנים ואנחנו לא נראה מזה כלום.

אני אומר שיש לנו כאן הזדמנות. ידברו ראשי הרשויות האחרים אבל אני מדבר על עיר מוחלשת שהולכת להכפיל את עצמה. זה מכעיס אותי כי נמצא כאן דור בלוך נציג האוצר והוא יודע ששנה וחצי לא רציתי לחתום על הסכם הגג כי אמרתי שיום אחרי שאני אחתום, הממשלה – כפי שאומרים בשפת העם – תעקוץ אותי. באמת לקח חודש והביאו לי כפר לא חוקי ואחרי חודשיים אמרו לי שיש כאן את הנושא הזה של המועד. כלומר, הם אומרים לך לקחת את התושבים כי אין להם היכן לשים אותם, תביא עוד 80-70 אלף תושבים חרדי, זוגות צעירים, משפחות. הרשות שלי רוצה לעמוד על הרגליים. אני לא רוצה לבוא לשולחן הזה, ולומר כמו שהייתה כאן ועדה קרואה, תביאו לי 100 מיליון, 200 מיליון להבריא את העיר. היום העיר לוד מאוזנת, מקבלת פרס על ניהול תקין, זכתה בפרס חינוך ארצי. כלומר, העיר מאוזנת אבל אני צריך להתמודד כאן עם קליטה של אוכלוסייה עם משבר הדיור ואומרים לי שלא תהיה לי החכה להתמודד בעצמי. אני רוצה שהרשויות האלה, שהן רשויות טובות – נמצאים כאן רוב ראשי הערים באזור וכולם ראשי ערים טובים – שיקבלו את האמצעים.

לכן בהקשר הזה אין לנו מאבק עם הרשות. אנחנו גם הודענו מהרגע הראשון שאנחנו רוצים רק מהרווח. לא רוצים לפגוע לא בבטיחות, לא בעובדים, לא בנוסעים אלא רוצים מהרווח. יש רווח, במקום שילך לאוצר, שיבוא חלקו אלינו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודה. לאחר מכן יעלה מקליס, ראש עיריית יהוד.
ליאת שוחט
צהרים טובים לכולם. קודם כל, תודה על ההזדמנות ותודה לכל חברי הכנסת שתומכים בהצעה אבל אנחנו רוצים לחדד.

כל החוק הזה הוא בניגוד למינהל תקין. אם נצטרך להגיע לבג"ץ, אנחנו נגיע לבג"ץ.
היו"ר משה גפני
לא. לא. כאן אי אפשר להגיע לבג"ץ.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גם לא מאיימים עם בג"ץ.
ליאת שוחט
זה לא איום.
היו"ר משה גפני
אם בג"ץ, אפשר ללכת לכתחילה לבג"ץ.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לכי לכיוון אחר.
ליאת שוחט
אני משנה כיוון.
היו"ר משה גפני
לא אומרים דבר כזה כשאני היושב ראש. אני רוצה שתדעו גם ראשי הרשויות. הסדר במדינה, במשטר דמוקרטי, הוא שאנחנו מחליטים. אנחנו גם מצביעים, לא הממשלה ולא בג"ץ. אנחנו צריכים לקבל החלטה. לבוא אלינו ולהגיד שתלכו לממשלה או לבג"ץ, מבחינתנו הסתיים הדיון. אנחנו בעלי הבית. זה המשטר שאנחנו חיים בו. הממשלה לא מצביעה על חוקים ובג"ץ לא מצביע על חוקים. מי שמצביע על חוקים, זאת הכנסת ובמקרה הזה ועדת הכספים. לכן אמירה של בג"ץ לא רלוונטית מבחינתנו כי אז אנחנו לא נושאים באחריות. יש שופטים חדשים, אפשר ללכת אליהם. כאן לא אומרים בג"ץ.
ליאת שוחט
קודם כל, באמת תודה על ההזדמנות. אני רוצה לסבר את האוזן. מיקי הזכיר את זה אבל אנחנו היינו בעיצומה של ועדה גיאוגרפית כאשר שש רשויות נכנסו לתוך הוועדה הזאת שהמנדט שלה היה באמת בדיקה של סיפוח שטח גלילי לאחד הישובים וחלוקה. צדק חלוקתי. מהפה אל הפועל. כל הנושא של צדק חלוקתי ואת זה הרים גם שר האוצר וגם שר הפנים.

לצערנו במשא ומתן על התקציב החל מהלך של האוצר מול רשות שדות התעופה. אני לא יודעת אם מול ההנהלה או מול ועד העובדים אבל נסגר הסיפור של החלוקה ובעקבות זאת קיבלנו הודעה על הקפאה של ועדה גיאוגרפית שאנחנו בשלבים הסופיים שלה. הוגש לוועדה דוח של פרופסור ירון זליכה על הפגיעה הכלכלית. אנחנו חוזרים ואומרים שהפגיעה היא כלכלית. לא רעש ולא זיהום. אני באור יהודה, יש לי שכונות דרומיות, 2,300 יחידות דיור, שהמדינה שלחה לשם בשנות ה-50 תושבים בדיור הציבורי והיום אני לא יכולה לקדם שם התחדשות עירונית ולפתח בגלל מגבלות הגובה. אין כדאיות כלכלית. אותו הדבר בנושא המסחר והתעסוקה. אותו דבר לעניין פיתוח מסחר ותעסוקה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גנות, מה אכפת לך לאן הולך הכסף? אתה נותן את הכסף ומה אכפת לך לאן הוא הולך?
מיקי לוי (יש עתיד)
זאת לא בעיה שלו. זאת בעיה של האוצר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
האוצר, ניחא, הם רוצים לקחת את הכסף. אנחנו רוצים לצבוע אותו.
דוד ביטן (הליכוד)
תפנו 200 מיליון שקלים.
ליאת שוחט
אנחנו בתקציב.
דוד ביטן (הליכוד)
שלא יהיה בתקציב. תפנו 200 מיליון שקלים. לא יקרה לכם כלום בעניין הזה.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא יעבור. אנחנו מאוחדים.
דוד ביטן (הליכוד)
200 מיליון ניתן לרשויות.
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו מאוחדים. תגידו לנו איזה רשויות.
דוד ביטן (הליכוד)
100 מיליון כבר חילקתם. אז עוד 100 מיליון.
היו"ר משה גפני
החלק הזה הסתיים. עכשיו נחזור לרצינות.
ליאת שוחט
בדרום העיר יש לי אזור מסחר ותעסוקה. מגבלת הגובה שלי היא ארבע קומות כאשר תל אביב ובני ברק עולים ל-30 ו-40 קומות במסחר ותעסוקה. כל אחד מבין שהארנונה מתעסוקה ומסחר היא זו שמחזיקה עיר ומנהלת. מצד אחד רוצים שאני אפתח דירות ויחידות דיור, אבל מצד שני לא נותנים לי את הכלים להחזיק את זה.

דבר נוסף הוא כל התחרות המסחרית והעסקית עם נתב"ג. אמרו חברי הוועדה ואני רוצה לחדד. לא יכול להיות שבונים בית מלון בתוך נתב"ג ואני לא יכולה לבנות באור יהודה כך שהם יהוו מתחרה. זאת בכלל לא תחרות. לא תחנות דלק, לא בתי קפה, אפילו לא בית לשירותי קייטרינג או כל ההסעדה שבתוך נתב"ג פועלת. הם יכלו לצאת מעבר לכביש לאזור התעשייה באור יהודה והיינו מרוויחים מזה.

רשות שדות התעופה משלמת ארנונה כל הערים שנמצאות בה, חוץ מנתב"ג שהוא האתרוג של המדינה. זו רשות שיש לה מדינה ולא מדינה שיש לה רשות שדות תעופה. לצערי כך זה מתנהל. הם גם הגורם היחיד שמקבל פטור מארנונה. היום יש ועדה גיאוגרפית על בז"ן שהם האחרונים שעדיין לא משלמים ארנונה. בז"ן בחיפה. לוועדה הגיאוגרפית יש מנדט להגיע לשפרעם, לחיפה ולכל האזור. גם שם נגמר הסיפור של פטור מארנונה. רק את נתב"ג מבודדים על חשבון 250,000 תושבים בעוטף נתב"ג.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יעלה מקליס, ראש עיריית יהוד מונוסון.
יעלה מקליס
צהרים טובים. אני מבקשת להצטרף לתודות לחברי הוועדה היקרים על התמיכה ועל ההבנה למצבנו כישובים עוטפי נתב"ג. אני כמובן מצטרפת לדברי חברתי ואני לא אחזור עליהם. אני רק רוצה לספר בכמה משפטים על מצבה של העיר יהוד מונוסון והמשמעות של נתב"ג והנזקים שנגרמים לה. לכן הפיצוי שאנחנו מבקשים.

יהוד מונוסון עוברת תהליך של התחדשות עירונית מאוד מאוד מסיבי והכפלת כמות יחידות הדיור במרכז העיר. כתוצאה מכך אנחנו צריכים גב כלכלי כי ידוע שמגורים יוצרים עומס על התקציב העירוני והרשות מאזנת את זה על ידי תעסוקה. לצורך קיום ההתחדשות העירונית ושמירה על התקציב העירוני מאוזן כמו שאנחנו עושים מאמץ במשך השנים האחרונות, אנחנו חייבים לפתח את אזור התעסוקה שנמצא בצמוד לגדר עם נתב"ג. מה שקורה זה שמעבר לעובדה שבעצם היכולת שלנו לממש את השטח הזה היא מוגבלת, כי השטח הזה קרוב לשדה, ולכן מוגבל במספר הקומות, החל משתיים עד ארבע קומות, ובמקומות מסוימים קצת יותר.

מדינת ישראל רוצה להעביר שם כביש ולהעתיק את הכביש שהיה אמור להיות בתוך נתב"ג לתוך לב אזור התעסוקה שלנו.
היו"ר משה גפני
תשמעו מה היא אומרת. אם זה נכון, אנחנו בחגיגה.
יעקב גנות
אין בעיה. זה לא נכון.
היו"ר משה גפני
תכף אתה תדבר.
היו"ר משה גפני
את אמרת שרוצים להעביר כביש ובמקום להעביר בשדה התעופה, מעבירים אותו במרכז התעסוקה של יהוד מונוסון.
יעלה מקליס
כדי להסביר, תמ"א 4, מופיע שם כביש בין-עירוני. כרגע המועצה הארצית רוצה להעביר את הכביש בתוך לב אזור התעסוקה שלנו, כך שבמקום 650 אלף מטרים תעסוקה, אנחנו יורדים למשהו כמו 80 עד 100 אלף מטרים. מדובר בנזק שמוערך בקיבולת מלאה בין 63 מיליון שקלים לשנה ארנונה ל-103 מיליון שקלים בשנה ארנונה. כלומר, הפיתוח של העיר שלנו ושמירה על איזון תקציבי, נגרע ונפגע כתוצאה מהשותפות הזו.

ברור לנו שאנחנו צריכים להתקדם ולהתפתח אבל אנחנו רוצים את מה שאנחנו מבקשים, שהשותפות הזאת גם תשלם את הנזקים שהיא גורמת. אנחנו גם לא המצאנו את הגלגל. מעבר לדוגמאות שנתנה חברתי מאור יהודה, כל אחד שבונה בעיר ומשביח את הנכס שלו, משלם נזקים לשכנים שלו, לפי סעיף 197 בחוק התכנון והבנייה. לפי אותו עיקרון. לכן אנחנו מבקשים כאן משהו מוכר וידוע. מי שגורם את הנזק, שישלם גם את הפיצוי ויאפשר לנו להמשיך לפתח ולקדם את העיר.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. דוד יפרח, ראש המועצה האזורית עמק לוד.
דוד יפרח
צהרים טובים לכולם. אדוני היושב ראש, חברי הוועדה. האמת היא שהוויכוח הוא לא עם גרנות. אני חושב שלכתחילה הסכמתם על 1.190 מיליארד שקלים ושם זה הוויכוח. על מה שנותר בקופה – תפתח, תעשה מה שאתה רוצה ואף אחד לא מדבר על זה.
היו"ר משה גפני
לא שמעתי כי דיברתי עם דוד ביטן. רבתם?
דוד יפרח
לא. חלילה וחס. אני לא רב עם אף אחד.
היו"ר משה גפני
אתה לא רב עם אף אחד? כך אתה רוצה להיות ראש מועצה?
דוד יפרח
אני חושב שבאמצע הדיון הלכנו לאיבוד כי מדובר ב-1.190 מיליארד ולא ב-2 נקודה, מה שיש להם בקופה. הם כבר הסכימו להעביר לאוצר ואנחנו מדברים על הכסף הזה, כך שאנחנו מול האוצר ולא מול רשות שדות התעופה.

אני חושב שכל מילה שנוסיף, שמענו כאן מחברי הוועדה, מיותרת ואני לא רוצה להוסיף על מה שאמרו חבריי. אני ראש מועצה שגובל, שלפחות 30 אחוזים מנמל התעופה יושב על האדמות שהופקעו מהאזור שלי, מהמועצה שלי. לא שאני לא יכול לבנות לגובה, אני גם קומה אחת לא יכול לבנות. יש לי קטע שמשתרע על כמה אלפי דונם שאני לא יכול לבנות עליו ולו רק יחידה אחת.
היו"ר משה גפני
למה?
דוד יפרח
כי אסור. כי זה תחום טיסה, זה גובה הטיסה.
היו"ר משה גפני
גם בגלל שדה התעופה?
דוד יפרח
רק בגלל שדה התעופה. שלא תהיה אי הבנה, אנחנו לא מדברים על רעש, לא מדברים על זיהום, אלא אנחנו פשוט מדברים על משהו אחר.

אני אומר עוד דבר. ברגע שאנחנו פוטרים את נמל התעופה, מחר-מחרתיים זה יחול על כל מתקן אחר ועל כל גוף אחר. אני חושב שפעם אחת ולתמיד צריך לעשות סדר ולא חלילה וחס שיש לנו נגד הרשות אלא אנחנו מול האוצר.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יש לנו עוד ראש מועצה אחד, ראש מועצת שוהם, גיל ליבנה.
גיל ליבנה
אדוני אולי שכח, אבל אנחנו עסקנו בלא מעט עניינים במהלך 15 השנים שאני בתפקיד ובמהלך השנים הארוכות האלה היו שתי ועדות חלוקת הכנסות אליהן היו שותפות הרשויות הללו – ועדת גיבשטיין וועדת מימון. באמת הגיעה העת שהדיונים האלו יגיעו לכלל - - -
היו"ר משה גפני
שתי ועדות של משרד הפנים?
גיל ליבנה
שתי ועדות שמינה משרד הפנים. אני מספיק ותיק כדי להיות שותף ולהשתתף בוועדות הללו. במסגרת כל הוועדות הללו, כל הרשויות נדרשות ופורסות את ההפסדים שנגרמים להן, לקופת הרשות המקומית עצמה, מעבר למטרדים ולמפגעים בתושבים כמובן. ידידי גנות זוכר איך לפני שנים אחדות התנחלתי אצלו בלשכה כאשר במשך שלוש שנים עשו שיפוצים ומדינת ישראל תפקדה עם מסלול אחד. כל ההמראות וכל הנחיתות על הראש של שוהם.

מעבר לעניין של המפגעים שזה עניין משמעותי ומהותי, צריך לזכור שכאשר מדברים כאן על הפסדים מתוקף מגבלות שנקבעו בתב"עות, מדובר במגבלות שחלות על התב"עות הקיימות. גם אם היום יבואו ויאמרו שהפשירו את הגבהים, לך תגיד עכשיו למפעל שהגבלת אותו מראש לגובה של ארבע קומות, תגיד לו שעכשיו הוא יכול להוסיף עוד ארבע-חמש קומות כי הפשירו את הגבהים. לכן הדבר הזה הוא חסר משמעות, גם אם היום יבואו ויאמרו שניתן לבנות לגבהים קצת יותר גבוהים לעומת ההגבלה שהייתה קיימת בעבר. עובדתית, בתב"עות של שוהם, הואיל ושוהם היא בגובה של 100-80 מטרים מעל פני הקרקע, מעל פני הים, מלכתחילה אנחנו יותר גבוהים ומלכתחילה בכל התב"עות של שוהם היו מגבלות של גובה, גם בתעשייה, גם במגורים וגם אם היום יאמרו שיכולים להפשיר ולבנות יותר לגובה, זה חסר נפקות וחסר משמעות.

כאשר דנים בעניין נתב"ג, זה לא רק העניין של הטרמינל שכולכם בוודאי ביקרתם בו, אולי לא אדוני היושב ראש אבל היתר.
היו"ר משה גפני
איך אתה יודע שלא ביקרתי בו?
גיל ליבנה
לא יודע. אמרו שאתה לא טס.
היו"ר משה גפני
אבל אני הולך לראות את כל המסכנים האלה שטסים.
גיל ליבנה
אחוז גדול מנמל התעופה הבינלאומי של מדינת ישראל מתפקד כאזור לוגיסטי, אזור תעסוקה לכל דבר ועניין. פועלים שם מרכזים לוגיסטיים אולי מהגדולים ביותר במדינת ישראל, של חברות בינלאומיות, והן נהנות רק מתוקף העובדה שהן נמצאות בתוך השטח הגלילי, נהנות מתנאי תחרות לא הוגנים, עם התעשייה והלוגיסטיקה והמסחר שפועל ברשויות מסביב לכן, כאשר יש לחברה אפשרות להרחיב את המחסנים שלה בשטח אזור התעשייה לעומת להקים באזור התעשייה לוד או להקים באזור התעשייה אור יהודה – ברור לחלוטין מה תהיה הברירה. לנתב"ג יש – מאחר ואני חבר ועדה מחוזית, אני מכיר את תכנית הפיתוח של נתב"ג על בוריה – תכנית להרחיב את כל טווח המחסנים הואיל וכל המסחר במדינת ישראל הופך להיות למסחר אלקטרוני. זאת אומרת שכל החברות של המסחר האלקטרוני יעברו כולן דרך נתב"ג ומשם יצאו ישירות לבית הלקוח. לא יצטרכו בכלל שטחי תעסוקה ברשויות המקומיות. צריך להכיר בהפסדים האלה של כל הרשויות שנמצאות בטווח הרדיוס של שלושה-חמישה קילומטרים מנתב"ג.
יאיר רביבו
בדבריי שכחתי לתת תשובה לגנות. שכחתי לציין נקודה אחת. על פי החוק לא צריכה להיות הלימה בין מתן הארנונה למתן השירות. הכור בדימונה, עיריית דימונה שעכשיו קיבלה 20 מיליון שקלים בשנה, לא נותנת שירות ואפילו לא אומרת שלום. יש לי קריית בנקים בלוד, אסור לי להיכנס אליהם חוץ מאשר לשים פנס בחוץ. זה אומר שלא חייבת להיות הלימה. אגב, אם כן רוצים, ניתן שירותים אבל זה בכלל לא חייב להיות חלק מזה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני רוצה שתבין שמה מדברים כאן על רשות שדות התעופה, זאת מעלה בשבילך. זה אומר שרשות שדות התעופה מתפתחת. עשיתם שדה תעופה בעבדה וכמה ששאלתי למה לא עושים שרוולים, לא קיבלתי תשובה. זה הפך להיות שדה תעופה בינלאומי. לא חשוב, הכול בסדר. אתה לא צד בעניין אלא יש כאן צד אחר שזה התפקיד של הוועדה. באה הממשלה ואומרת שרשות שדות התעופה נותנת סכום מסוים לקופת המדינה. אני מבקש לדעת מהממשלה, לא מרשות שדות התעופה, למה לא נותנים לרשויות שצריכות לקבל כסף. צריכות לקבל ארנונה. אני לא מדבר על הכביש של יהוד מונוסון כי הכביש צריך להידון בוועדת הפנים, אבל נניח לעניין. היות וזה הולך לרשות שדות התעופה, אני רוצה לקבל תשובה למה הרשויות לא מקבלות - מה שכל חברי הוועדה אמרו – מזה כסף. למה אתם לוקחים את כל הכסף? הדבר הזה לא הוגן. הממשלה תענה. לא רשות שדות התעופה.
יעקב גנות
אני מבקש לענות לחלק מהדברים.
היו"ר משה גפני
אני אתן לך. אני לא הולך הביתה בלי שאתה מדבר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
למה אתה צריך את זה?
היו"ר משה גפני
כן, אתה מכניס את עצמך כאן לוויכוח אבל לא חשוב. אני אאפשר לך.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה נותן את הכסף. מה אכפת לך מה עושים אתו?
היו"ר משה גפני
מי משיב על השאלה המעצבנת הזאת?
עדי חכמון
אני משיבה. סגנית הממונה על התקציבים, משרד האוצר. הייתה שאלה למה לוקחים את הכסף מהרשויות המקומיות. אי אפשר לקחת את מה שלא קיים. מאז תקופת המנדט, הרשויות המקומיות האלה לא משלמות ארנונה, וכמו שנאמר היו כאן כל מיני ועדות ובסופו של דבר הוועדות האלה לא הסתיימו בכך שרשות שדות התעופה משלמת ארנונה. זאת אומרת, החוק כרגע מבקש לתת ודאות לרשות שדות התעופה.
יאיר רביבו
זה לא ודאי? יופי.
עדי חכמון
ובסך הכול לקבע את המצב הקיים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מהי הוועדה של זליכה בעניין הזה?
עדי חכמון
זליכה הוא לא איש ממשלה בפעם האחרונה שבדקתי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אמרת שלא היו ועדות.
עדי חכמון
זליכה מגיש הרבה דוחות.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לשמוע את מה שהיא אומרת. נצטרך להתמודד עם זה, או להסכים כחברי קואליציה, ולהצביע בעד, או לא להסכים כחברי קואליציה ולהתמודד עם זה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הם אומרים שכל הוועדות לא המליצו על זה.
היו"ר משה גפני
לא חשוב. בסדר. תמשיכי.
עדי חכמון
אמרתי. דבר ראשון, לא נלקח שום דבר כי הוא לא קיים היום. הרשויות המקומיות האלה לא מקבלות ארנונה מרש"ת, לדעתי מאז תקופת המנדט הבריטי. מאז שהשדה הזה הוקם, הוא לא משלם ארנונה לרשויות המקומיות.
מוסי רז (מרצ)
בתקופת המנדט הוא כן קיבל?
עדי חכמון
אני לא יודעת. לא בדקתי. אפשר לשאול. אפשר לשלוח שאילתה ללונדון.
היו"ר משה גפני
את רוצה להתבדח עם חברי הוועדה? אני נותן לזה עכשיו שעה.
עדי חכמון
לא. עוד משפט.
היו"ר משה גפני
במשרד האוצר, באגף התקציבים, הם עושים סדנה איך להסביר לכנסת מה שבלתי ניתן להסבר ואני רוצה לשמוע. קודם כל, אמרת שזה אף פעם לא היה. אגב, אני לא בטוח שכל הרשויות האלה היו קיימות בזמן המנדט.
יאיר רביבו
לוד הייתה קיימת.
עדי חכמון
אבל זה לא משנה. מאז שכל רשות מקומית הוקמה, מאז שהיא הוקמה – לא

בנוגע לכסף.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בנוגע לפיצוי אחר שמגיע להם.
היו"ר משה גפני
את יודעת שחברי הוועדה מבינים יותר ממני ואת צריכה להסביר גם לי. אני לא דיברתי ואני שואל אותך שאלה. יש רשויות שעוטפות את שדה התעופה בלוד. למשל לוד את נתב"ג.
יאיר רביבו
בבקשה, תמשיך. טוב מאוד.
היו"ר משה גפני
אני לא נכנס לעניין הזה. יש להן בעיות, גם לתושבים וגם לרשויות. יש להן בעיות. אם אין כסף, אין כסף. יש אמרה בגמרא שאם אין כסף, אין כסף. להם יש טענות ויש כסף. רשות שדות התעופה מתבקשת עכשיו על ידי חקיקה שאתם הבאתם לכאן להעביר מיליארד ו-200 מיליון שקלים. אני לא מתנגד. אני חושב שזה בסדר. אפילו עם קק"ל העברנו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אף אחד כאן לא מתנגד.
היו"ר משה גפני
נכון. אף אחד לא מתנגד, אבל למה לא לקחת מהכסף הזה 300 מיליון שקלים ולתת לרשויות? למה 300 מיליון שקלים? אני אתן לך את הרשימה.
עדי חכמון
אני אתייחס לכסף.
היו"ר משה גפני
בבקשה. זה שזה לא היה בזמן המנדט הבריטי, יש עוד כמה דברים שלא היו בזמן המנדט הבריטי ואנחנו משנים את זה. מה דעתך?
עדי חכמון
כל מה שרציתי לומר זה שהחקיקה הזאת לא משנה ולא מחסירה כסף מהרשויות המקומיות האלה כי היום הרשויות המקומיות האלה לא מקבלות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל היא מקבעת שלא תשולם ארנונה. כתוב בחוק.
יאיר רביבו
לא היה כלום ולא יהיה כלום.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
את המשפט הזה אל תגיד כי אנחנו יודעים מה היה. אנחנו יודעים בדיוק מה היה והיה.
היו"ר משה גפני
אני כבר מחקתי את הסעיף האחרון בחוק שלכם כי זה לא היה. אז לא היה. מה שהיה, את הסעיף הזה נוריד. אתם מסכימים?
עדי חכמון
לא, אנחנו לא מסכימים.
היו"ר משה גפני
למה אתם לא מסכימים? אמרת שמה שהיה הוא שיהיה.
עדי חכמון
אתם לא נותנים לי לדבר.
היו"ר משה גפני
זה לא בסדר שלא נותנים לך. זה לא בסדר. אני אגן על זכותך לומר את הכול. מי שיפריע לה יצא החוצה. מיקי, אתה מפריע לה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
איך מפריע? אתה הפסקת אותה.
היו"ר משה גפני
גם אותי צריך להוציא.
עדי חכמון
בנוגע לכסף. במסגרת תקציב 2019 סוכם עם משרד הפנים ש-100 מיליון שקלים יוקצו בין היתר גם לרשויות האלה.
היו"ר משה גפני
מה זה בין היתר?
עדי חכמון
אני סגנית הממונה על התקציבים לענייני תשתיות. אני לא מטפלת בענייני פנים. אמרת שדיברת עם שר הפנים. משרד הפנים לא יכול היה להגיע לכאן. אני מציעה שהם יתייחסו.
קריאה
משרד הפנים כאן.
עדי חכמון
התכוונתי לומר שר הפנים. סליחה. הוא ביקש לבוא ולהסביר.
היו"ר משה גפני
אני רוצה שתבינו דבר אחד. אנחנו בקדנציה הזאת חברי כנסת. אני באופן זמני יושב ראש הוועדה ואני נוהג לעשות שיעורי בית ואני יודע על מה מדובר. מה לעשות, היה יותר טוב אם לא הייתי יודע. תאמינו לי.
עדי חכמון
בעניין הזה, להסביר איך יחולק הכסף ועל מה מדובר, אני מציעה - - -
היו"ר משה גפני
100 מיליון שקלים, אבל תגידי דברים ברורים ולא רמזים.
עדי חכמון
אמרתי.
היו"ר משה גפני
100 מיליון שקלים לא יינתנו רק לששת הרשויות הללו.
עדי חכמון
נכון.
היו"ר משה גפני
אלא יינתן לעוד רשויות.
עדי חכמון
נכון.
היו"ר משה גפני
שהן רחוקות משדה התעופה מרחק גדול.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא יקום ולא יהיה.
עדי חכמון
חבר הכנסת גפני, על זה אני לא יודעת לענות. אני לא יודעת לומר לך מה הכוונה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל יש דברים שאת כן יודעת לענות. למה זה לא נכנס לחוק? למה ה-100 מיליון שקלים לא נכנסו לחוק? נאמר שאנחנו לא מסכימים שזה יחולק לכל הרשויות אלא אנחנו רוצים שזה יהיה רק לרשויות האלה וה-100 מיליון זה מעט מדי. למה לא להכניס את זה לחוק? זה בסמכותכם. למה לא צבעתם?
דור בלוך
אין דרך לקחת את זה אלא בדרך של חוק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
למה לא צבעתם את הכסף בחוק?
היו"ר משה גפני
דור בלוך, תאמין לי, בסדנה של אגף התקציבים, אתה למדת עשר. את המיליארד ו-200 מיליון שקלים אי אפשר להעביר רק בחוק ואת ה-100 מיליון, לא צריך חוק. זה מה שאמרת.
דור בלוך
שאל חבר הכנסת מיקי לוי למה 1.2 מיליארד בחוק. עניתי על השאלה הזאת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ולמה ה-100 מיליון לא בחוק?
מיקי לוי (יש עתיד)
לא עניתם על השאלה למה הארנונה או החלוקה לא בחוק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רוצה תשובה למה הם לא בחוק.
עדי חכמון
כי אנחנו לא נוהגים להכניס דברים כאלה לחקיקה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל אנחנו נוהגים.
היו"ר משה גפני
מיקי, תשמע דבר תורה. היא אומרת שהם לא נוהגים לשים את זה בחוק ומנהג ישראל תורה היא. הם לא נוהגים. בסדר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו כן נוהגים וזה ייכנס לחוק ואפילו יותר מזה.
היו"ר משה גפני
לא הסכום הזה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יותר ממנו.
היו"ר משה גפני
ברוח טובה.
עדי חכמון
הכול ברוח טובה. תמיד כשבאים לוועדה הזאת, הכול תמיד ברוח טובה. עניתי על השאלה?
היו"ר משה גפני
לא.
היו"ר משה גפני
למה זה לא בחוק?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
התחמקת.
היו"ר משה גפני
בגלל המנהג?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
את לא רצינית. אנחנו מחבבים אותך.
עדי חכמון
זה לא עוזר לי כרגע.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, זה עוזר לך. יש כאלה שאנחנו מתייחסים אליהם בחומרת יתר. אליך אנחנו מתייחסים בחביבות.
היו"ר משה גפני
הבנתי. יעקב גנות, בבקשה. אני רוצה שתדע שמה שמעניין אותי כוועדה לא מה אתה מעביר למשרד האוצר, שזה בסדר, זה הסכם ביניכם ואני לא מתערב בעניין, להפך, אני גם משבח את העבודה שלך ברשות שדות התעופה. השאלה שעומדת על סדר היום היא למה מהכסף הזה האוצר לוקח מיליארד ו-100 מיליון שקלים ולמה הוא לא לוקח רק 900 מיליון ונותן לרשויות 300 מיליון וכותב את זה בחוק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ולמה זה עניינך.
יעקב גנות
אני רוצה קצת רקע. רבותיי, אני – ויש לי מספיק ותק בוועדות האלה – בחיים לא עמדתי במצב שמדברים כל כך הרבה על נושאים שהם כל כך רחוקים, אני לא רוצה לומר אמת, מהמציאות. בדקתי. לכן הוצאתי את ראש המטה שילך לעשות בדיקה. לא הגברת ולא האדון, פעם אחת לא הגישו בקשה לאפשר להם במסגרת הסמכות שיש לנו לבנות לגובה מעבר למה שאישרנו באופן אוטומטי. נכון שאני פקיד ממשלתי אבל גם לי מותר לדבר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גנות, תרגיע.
היו"ר משה גפני
אני אשמור על זכותך לדבר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה יודע שאני כבר הדחתי מנכ"ל אחד של הרשות.
יעקב גנות
אין לי בעיה. אני מוכן ללכת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אחד הלך בגללי. אתה זוכר.
יעקב גנות
אני מוכן ללכת בלי פנסיה. אף אחד מאלה שיושבים כאן, בדקתי, לא הגישו בקשה. שר התחבורה קיים דיון לפני שלוש שנים ובאתי אליו עם רשימה, הנה אדוני השר רשימה של אפשרויות של מאות אישורים שאנחנו עומדים לרשות הרשויות המקומיות הגובלות בנתב"ג. שיבנו לגובה. יגישו בקשה. הוא לא הסתפק בזה. גם שר האוצר, אביגדור יצחקי קרא להם, נתנו להם ובקשה אחת לא אושרה לא על ידי לוד, לא על ידי אור יהודה ולא על ידי מישהו אחר.

באו וכל הזמן אמרו שהם לא יכולים לבנות ומונעים את ההתפתחות שלהם. גם אני הלכתי לעשות בדיקה. בכל הישובים האלו לא בנו מבנה אחד. למה? זה לא היה. בלוד, בית המשפט גלגל אותם בחזרה לגבי בניית בית המלון. בית המשפט, לא אני. אמרו, איפה הייתם עד עכשיו? מה אתם מתעוררים? מזל שאני לא חושב בקול רם כי מחר בבוקר הם יאמרו שיש לי עוד איזשהו רעיון. כמעט ואין שדה תעופה בעולם, אולי במדגסקר, שאין בו מלון כדי לתת שירות. זה שירות שאני צריך. בשלוש-ארבע השנים האחרונות ירדנו במתן שירות לאזרחים בגלל הגידול הבלתי רגיל שקיים בתנועת הנוסעים.
היו"ר משה גפני
מה עם הכסף?
יעקב גנות
לגבי הכסף. פעם אחת ולתמיד, אין לנו כרגע יכולת לתת מענה אם לוקחים לנו מעבר למה שלקחו עד עכשיו.
קריאה
שקל לא ייקחו יותר.
יעקב גנות
אני אומר למה אין.
היו"ר משה גפני
אתה מתלהב כמו גפני. רגע.
יעקב גנות
לפחות משווים אותי למישהו טוב.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אף אחד מחברי הוועדה לא דיבר על הוספת עוד כסף שתתנו לממשלה. מה שעומד כאן לדיון, מתוך ה-1.2 מיליארד שקלים שאתה בכל מקרה מעביר על פי החוק לאוצר, 300 מיליון ילכו לרשויות.
יעקב גנות
אדוני, כדי לתת מענה לשירות לציבור, ומיקי לוי, רציתי לומר בשפה משפטית אבל חזרתי בי, אחד הגורמים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אחד החשודים הטובים.
יעקב גנות
אחד הגורמים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הוא חבר שלי. אל תטיל בו דופי.
יעקב גנות
אנחנו בירידה דרמטית בהכנסות ממסחר. ירידה דרמטית. אנחנו הורדנו את העלויות כדי לתת מענה - - -
קריאה
אנחנו מוכנים - - -
היו"ר משה גפני
לא, לא. תאמיני לי, אנחנו מיצינו את הדיון אני עכשיו נותן לו בגלל שהוא חייב לומר את הדברים האלה. מיצינו את הדיון.
יעקב גנות
כדי לתת מענה לא רק לשש הישובים מסביבנו. אנחנו נתנו מענה לכל עם ישראל שהכסף בא ממנו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה הולך לכיוון לא טוב.
היו"ר משה גפני
כל עם ישראל. אני בעד עם ישראל, אז זה בסדר.
יעקב גנות
אני אומר שהורדנו בצורה דרמטית את ההצמדה לכל הזכיינים כדי להוריד מחירים, כולל לא רק חמשת התחומים. ריצ'רדסון עמדו במצב גרוע כשהורדנו. זאת אחת ההכנסות המרכזיות בתחום המסחר. אנחנו במצב שכדי לתת מענה לגידול, אנחנו חייבים להתפתח וכדי להתפתח חייבים כסף. המון. בעוד כמה חודשים יתחילו לפעול - - -
היו"ר משה גפני
שרוולים אין לכם שם.
יעקב גנות
נכון. אנחנו ביטלנו את האגרות ואנחנו באים לבטל אגרות בחיפה. זה המצב.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני חושב שמר גנות צריך לבדוק את עצמו מחדש. יש מגבלות גובה מפורשות באזור התעשייה בלוד. תבדוק את הנושא. אדוני, בבקשה תבדוק את עצמך. אני הרי לא אומר שאתה לא אומר אמת.
יעקב גנות
בדקנו כל מבנה. אתה צודק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני יודע שאני צודק. תאמין לי, אני רק מדבר נתונים. באזור התעשייה בלוד.
יאיר רביבו
זו הסיבה שלה"ב עם ארבע קומות. הוא רצה יותר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אפשר היה לבנות שם יותר מארבע קומות. הם היו יכולים להכפיל את אזור התעשייה.
היו"ר משה גפני
מיצינו את הדיון. ליאת, בבקשה ואחרי כן יעלה.
ליאת שוחט
אני רוצה להתייחס לדברים של עדי. ועדת מימון שמונתה לבדוק כוועדה גיאוגרפית הופסקה באמצע בגלל ההסכם של ה-100 מיליון. היא לא נתנה המלצות וההמלצות היו ברורות לאיזה כיוון הם הולכים.
יעקב גנות
סליחה. לא נכון. לא מדויק. זה לא נכון.
היו"ר משה גפני
מותר לה להגיד דברים לא נכונים. מותר לה. אני מרשה לה. אנחנו בסוף נברר מה נכון.
ליאת שוחט
אני שמחה שמר גנות שלח את ראש המטה לבדוק לפני שלוש שנים. אני מכהנת בתפקיד שנתיים וחצי. מה לעשות, כשהגעתי לתפקיד, ראיתי מה קורה לרשות שדות התעופה באור יהודה ומה המגבלות. לא דיברתי על מגבלות בנייה. יש לי אזור שבכלל אסור לבנות בו כמו שאמר ידידי מר דוד יפרח.
יעקב גנות
את מערבבת דברים.
ליאת שוחט
לכן כל הנושא של בית מלון ושל פיתוח אזור התעשייה בא עכשיו לידי ביטוי בתכנית המתאר ובהסכם הגג שאור יהודה חתמה עליו.
יעלה מקליס
אני רוצה לומר שני דברים בקצרה. האחד, כן ביקשנו אבל מה שקורה זה שבמגורים יוצר בעיה נוספת. אנחנו מדברים על חוסר בתעסוקה ולכן תוספת מגורים לא תעזור לנו. חוץ מזה, אני רואה כאן את ההסכמה שבעצם אין לנו מחלוקת עם מר גנות למרות שהוא פועל. בסופו של דבר אנחנו רואים שיש כאן הסכמה ולא מחלוקת עם אדון גנות שישובים עוטפי נתב"ג צריכים לקבל פיצוי.
יאיר רביבו
משפט אחד. צודק חבר הכנסת רוזנטל. אני אתן דוגמה שתסביר את העניין. בנק מזרחי טפחות החליט לחזק ולהעביר את ההנהלה שלו ממגדל משה אביב ברמת גן ללוד. יש לו בניין של שמונה קומות. היה מאוד מאוד רוצה לבנות עוד שמונה קומות אבל הוא לא יכול ולכן הוא קנה אדמה בעשרות מיליוני שקלים מגד זאבי ובונה עוד בניין של שמונה קומות.. כלומר, במקום לנצל את השטח על מגדל אחד של 20 קומות או כמו שידידי יעקב אשר עשה בבטר בצורה יפה, לכן תשובה אחת לא קיבלנו כאן.

אנחנו לא רוצים לקחת כסף מהרשות. רק מהעודפים שהולכים למדינה, משם נתחלק. אנחנו לא רוצים מסחר כמו סחר סוסים אלא רוצים שתהיה כאן נוסחה אחוזית. פעם אמרו לי מה יקרה אם חלילה יהיה כאן כמו צוק איתן שלא ינחתו מטוסים. לא רוצה באותה שנה שקל אבל אם יש רווח, מהרווח הזה אנחנו רוצים להתחלק בנוסחה שתפצה אותנו.
היו"ר משה גפני
אני מבין שאתם ראשי הרשויות באתם לכאן עם דעות מוקדמות על חברי הכנסת, שצריך להסביר להם 16 פעמים כי אחרת הם לא יבינו. אני יודע. זה בסדר. זה כתוב בעיתונים ואתם ניזונים מהם.
קריאה
חס ושלום.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להגיד לכם שחוץ ממני יש כאן חברים בוועדה שעוד לפני שהתחלתם לדבר, הם כבר ידעו. לא סיכמו כי עכשיו אנחנו הולכים לזה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו נלך הביתה ונחשוב על נוסחה איך לפצות אותם ולא על חשבונך.
היו"ר משה גפני
עדי וכל החברים האחרים מהממשלה. אנחנו נקריא עכשיו את החוק. אני מודיע לכם שיהיה בחוק כסף שהולך לרשויות האלה, אפילו שהמנהג שלכם הוא לא לכתוב. מעניין שהמנהגים שלכם הם כאלה שהיכן שאתם מקבלים, כותבים, ואיפה שאתם נותנים, לא כותבים. אני מבין את זה. זה בסדר. זה המנהג. אנחנו את המנהג הזה הולכים לשבור.
קריאה
זה לשבור מסורת.
היו"ר משה גפני
לא. את זה כבר שברנו במקומות אחרים. כל פעם זה כך. המנהג הזה הוא מנהג שאין לו הסבר. זה מנהג בלי הסבר.
עדי חכמון
יש הסברים.
היו"ר משה גפני
ברור, ההסברים הם שאתם רוצים כסף ולא רוצים לתת. זה הסבר מצוין.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
היא תכף תגיד לך פלט ונומרטור.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להגיד לכם כדלהלן. אנחנו את הסעיף הזה לא נשאיר בחוק. עם כל הכבוד, אין מציאות של עוד רשויות מקומיות. אתם רוצים לתת כסף לבני ברק, תנו מאיזשהו מקום אחר שאתם נותנים. יעקב אשר היה ראש עיר והוא בנה שם את ה-BBC, בנה שם מגדלים עד לשמים. לבוא ולהגיד שהם יכולים לבנות גבוה, זה באמת להחשיב אותנו שאנחנו אנשים שלא מבינים כלום. איך אפשר לבנות באור יהודה בתים גבוהים? איך אפשר לבנות בלוד בתים גבוהים? איך אפשר כאשר המטוסים טסים שם? אי אפשר. אני לא למדתי הנדסה אבל אני יודע שאי אפשר. אם אפשר, אז אמרתי דבר שיש עליו חילוקי דעות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אם את אומרת שאין להם נזק, למה נותנים להם 100 מיליון שקלים? למה הסכימו לתת להם?
היו"ר משה גפני
לא נותנים רק להם. עם כל הכבוד, זה לא נושא הדיון. נושא הדיון הוא שהרשויות הללו נפגעות וברור גם למה. הן נפגעות. יש ויכוח רק על כמה לתת להן. אתם אומרים 100 מיליון ואנחנו אומרים 300 מיליון. זה ויכוח על כמה כסף צריך לתת להן. אתם מודים בעובדה שצריך לפצות אותם. אתם לא תורמים כסף לרשויות האלה או לרשויות אחרות כשאין נזק. יש נזק וצריך לפצות אותן.
עדי חכמון
אנחנו לא אמרנו שיש נזק. ציינו עובדה.
היו"ר משה גפני
אני אמרתי שאמרתם?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אמרתי.
היו"ר משה גפני
כך השתמע ממני?
עדי חכמון
כן.
היו"ר משה גפני
אתם לא נותנים כסף סתם. אתם נותנים כסף כשיש טענות צודקות. אני אומר לכם שיהיה כאן שר הפנים ביום שלישי ויהיה כאן מנכ"ל משרד הפנים לדיון על קרן הארנונה. יהיה כאן דיון בנושא הזה. אנחנו נשנה את החוק הזה. נשנה. אם אתם רוצים לשתף פעולה אתנו, הנה מה טוב. אני אוהב תמיד שהשינויים יהיו בסיכום אתכם. תמיד. אבל לפעמים אם זה לא בשיתוף פעולה אתכם, אז זה יעבור בניגוד לדעתכם. כאשר אין מחלוקת של קואליציה ואופוזיציה, כאשר ההיגיון אומר חד משמעית שזה המצב, אני מבקש שתחזרו הביתה ותעשו עוד הפעם חשבון. תבואו ותגידו שאתם מסכימים להתפשר, שאתם מסכימים לתת כאן יותר וכאן פחות, אבל לא יכול להיות, זה לא הגיון ואני לא נוגע ברשות שדות התעופה ואני לא נוגע בכל הדברים האחרים. יש לכם את הכסף לתת להם במיוחד שאם יבוא לכאן שר הפנים ויבוא מנכ"ל משרד הפנים, בעוד יומיים, והוא יגיד כך שיצא שאתם הרעים והם הטובים. למה אתם צריכים את זה? תהיו גם אתם הטובים.
עדי חכמון
זה לא הולם אותנו.
היו"ר משה גפני
זה נכון.
קריאה
זה מקלקל את המוניטין.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
את לא רוצה להרוס את הדימוי. את זה אני מבין.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה המנהג.
היו"ר משה גפני
מי מקריא את החוק?
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה רוצה שאת כל ההסתייגויות נציג באמצע או מה ששלחנו?
היו"ר משה גפני
לא. קודם כל, שלחת אבל עוד לא סיימנו. הם צריכים לחזור.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה לא רוצה שנגיש עכשיו הסתייגויות.
היו"ר משה גפני
כן. הם צריכים לחזור. לפי דעתי מהחיוך של עדי אני מבין שהם הולכים להתפשר ואז ההסתייגויות משתנות. אם אתם לא הולכים להתפשר, ההסתייגויות שלהן הולכות לעבור. האיום היה ברור?
עדי חכמון
ראשית, היה ברור כשמש. שנית, אני מרבה לחייך.
היו"ר משה גפני
זה בסדר גמור. את צודקת. דבר שני, נראה מה יגיד שר הפנים. הרי הם שלחו, בצדק, למשרד הפנים. נראה מה הם אומרים. יהיה כאן גם המנכ"ל וגם השר.
דודי קופל
פרק ב': רשות שדות התעופה

2. תיקון חוק רשות שדות התעופה

בחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977 –

בסעיף 19 -

בסעיף קטן (א), אחרי "שר התחבורה" יבוא "או שר האוצר" ובסופו יבוא "או לפי סעיף 38ב(ז)".

במקום סעיף קטן (ד) יבוא:

"(ד) החלטות המועצה יובאו לידיעת שרי התחבורה והאוצר ללא דיחוי".

סעיף 19 לחוק רשות שדות התעופה מדבר על מתי נערכות ישיבות המועצה. מוצע לחייב עריכת ישיבת מועצת רשות שדות התעופה גם לפי דרישה של שר האוצר.

בסעיף 38 -

בפסקה (1), המלים "מאזן שנתי לרבות" – יימחקו.

בפסקה (2), במקום "הכנסות והוצאות, כולל" יבוא "בעניין".

אחרי פסקה (2) יבוא:

"(2א) דוחות כספיים כאמור בסעיף 38א".

כאן מדובר על התאמות נוכח ההוראה שאנחנו נקרא בהמשך לגבי הגשת דוחות כספיים והתאמה בסעיף שעוסק כיום בהגשת דוחות שונים בידי רשות שדות התעופה.
אייל לב ארי
שאלה לגבי (1)(ב). סעיף קטן 19(ד) היום מדבר רק על מתן דיווח על החלטות מועצה שהתקבלו רק בעקבות דרישה חריגה לכינוס המועצה. זה לכל החלטה של המועצה ולא רק דרישות חריגות ששר התחבורה, שר האוצר ושלושה מחברי המועצה העלו ממצאים של רואה החשבון. זה על כל דבר. כל החלטה של המועצה תצטרך להיות מובאת לידיעת השרים.
דודי קופל
נכון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כל החלטה גם אם היא לא קשורה לעניין הזה.
אייל לב ארי
כל החלטה.
דודי קופל
כל החלטה תובא לידיעת השרים. רק לידיעה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
למה? אני מנסה להבין את הרציונל. אין שום בעיה שהם ידעו אבל מה הרציונל? שלא יתקבלו החלטות שלא ידעו עליהן?
דודי קופל
לשרים הממונים תהיה ידיעה על מה שמתקבל במועצה. זה מאוד סביר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אין לי בעיה עם זה אבל למה צריך לכתוב את זה בחוק? הרי לשר האוצר ולשר התחבורה יש נציגים במועצת רשות שדות התעופה. יש לו רגל בפנים, אז מה?
עדי חכמון
בסך הכול מבקשים להביא לידיעת השרים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אין לי בעיה עם זה. אני מנסה להבין את הרציונל. הרי יש לו אנשים שם, הוא לא יודע?
עדי חכמון
לא תמיד הנציג נמצא. לפעמים לוקח זמן עד שממנים נציג.
היו"ר משה גפני
הבנתי. בסדר. אנחנו מוחקים את זה. לא עושים צחוק מהחקיקה. עם כל הכבוד, שהנציג שלו יהיה.
עדי חכמון
אנחנו לא עושים צחוק מהחקיקה.
היו"ר משה גפני
זה לעשות צחוק. יובא לידיעת שרי התחבורה והאוצר? לא יהיה.
דודי קופל
זה קיים כבר כיום.
היו"ר משה גפני
אם קיים, נמחק גם שם. אנחנו מדברים על חקיקה ראשית. חקיקה ראשית, יובא לידיעת שר האוצר ושר התחבורה? זה יהיה כתוב? לא יהיה כתוב. חבל על הזמן
מיקי לוי (יש עתיד)
עדי, גם אם לא יהיה כתוב, אתם לא יכולים להביא לידיעתם? מה זה צריך להיות כתוב בחוק?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אפילו בתקנות לא כותבים דבר כזה.
עדי חכמון
אבל זה נמצא בהרבה חוקים.
היו"ר משה גפני
רבותיי וגברתי, אני מבקש, עם כל הכבוד, זה נמחק מהחוק. אפשר לעבור הלאה?
דודי קופל
עובר הלאה.
היו"ר משה גפני
אתם יכולים למשוך את החוק. זה מה שתעשו בסוף.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תנסו לשכנע אתכם.
עדי חכמון
אנחנו מנסים לשכנע אבל לא נותנים לי אפשרות. חבר הכנסת גפני, זה נמצא בהרבה מאוד חוקים. זה לא החוק היחיד שזה נמצא בו. זה בסך הכול חובה להבאה לידיעה לשני השרים שהם השרים המפקחים הרלוונטיים. עכשיו אנחנו גם מקבלים בשגרה כספים מהרשות ורוצים שתהיה אפשרות לעקוב אחרי מה שקורה שם. זה רק הבאה לידיעה וזה משהו מאוד רגיל שקורה בהרבה מאוד חוקים ואין כאן שום כוונה לעשות צחוק מהחקיקה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. תמשיך. זה נמחק. אני מבקש למחוק את הסעיף הזה.
דודי קופל
אחרי סעיף 38 יבוא:

"38ג. דוחות כספיים

המועצה אחראית לעריכת הדוחות הכספיים המפורטים של הרשות ולאישורם. הדוחות הכספיים ייערכו בהתאם לנדרש לפי כללי חשבונאות מקובלים.
היו"ר משה גפני
למה צריך לכתוב את זה, לפי כללי החשבונאות המקובלים? זה לא ברור?
דודי קופל
לא.
אייל לב ארי
דווקא את זה צריך.
היו"ר משה גפני
בסדר. לכו תתנגדו לחוקים שלי בוועדת שרים ואחרי כן תבואו לכאן. חוקים טובים לעם ישראל. תתנגדו. תבואו לכאן ותקבלו אישורים. הכול הדדי.
דודי קופל
הוראות סעיפים 171 ו-172 לחוק החברות, התשנ"ט-1999 (להלן – חוק החברות) לעניין עריכת דוחות כספיים, החלות על חברה שאינה תאגיד מדווח, יחולו בשינויים המחויבים על הרשות, בכפוף להוראות חוק זה.

הדוחות הכספיים של הרשות יאושרו בידי המועצה, ייחתמו בשמה ויוגשו לשר התחבורה ולשר האוצר, לא יאוחר מהמועד הקבוע בסעיף 38.

38ב. רואה חשבון מבקר

שרי התחבורה והאוצר ימנו לרשות רואה חשבון מבקר (להלן – רואה החשבון המבקר) לפי המלצת הוועדה שמונתה לפי סעיף 44(ג) לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 (להלן – חוק החברות הממשלתיות), ככל שתמליץ, שיבקר את הדוחות הכספיים כאמור בסעיף 38א ויחווה את דעתו עליהם (בסעיף זה – פעולות ביקורת). על מינוי רואה החשבון המבקר ועל שכרו יחולו כללים לפי סעיף 44(ג) לחוק החברות הממשלתיות, בשינויים המחויבים. הרשות תישא בעלות שכרו של רואה החשבון המבקר.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני רוצה לומר משהו באופן כללי. אנחנו ועדת כספים וזה לא חשוב מה יקרה בעתיד, או הכנסת, מהרגע שהצבענו – זהו. אין כאן מילה אחת על דיווח לוועדת הכספים ועל אישור ועדת הכספים. אין מילה אחת. הכול זה שני שרים. מחרתיים ממשלה מתחלפת או לא מתחלפת, זה לא משנה כלום. לכו הביתה ותראו איך הכנסת מפקחת על הממשלה. זה תפקידנו. אין כאן מילה אחת ואני קראתי את זה בבית פעמיים.
היו"ר משה גפני
צודק. יהיה. תחשבו באיזה סעיף לשים את זה בגלל שזה יהיה. צודק במאה אחוזים.
דודי קופל
רואה החשבון המבקר רשאי לעיין בכל עת במסמכי הרשות הדרושים לו לשם מילוי תפקידו ולקבל הסברים לגביהם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני שוב חוזר ושואל למה כל הפרטים האלה צריכים להיות בחוק ראשי.
מיקי לוי (יש עתיד)
וועדת כספים לא בחוק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אניח באמת שואל.
יעקב גנות
יש לנו רואה חשבון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה לא נוגע אליך.
עדי חכמון
זה קיים בהרבה חוקים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
באיזה חוק למשל? תני לי דוגמה.
דור בלוך
חוקים של תאגידים סטטוטוריים אחרים, ברשות לחדשנות וחוקים אחרים, יש סעיפים כאלה שעוסקים בשאלה.
היו"ר משה גפני
אבל למה הקדוש ברוך הוא נתן לנו שכל? אם אתה תבוא ותגיד כל הזמן שזה מה שהיה פעם, אז היה פעם. אנחנו שואלים אותך שאלה הגיונית.
קריאה
כי אחרת לא תהיה לו סמכות.
היו"ר משה גפני
למה זה צריך להיות בחוק? תסביר לי. אל תגיד לי שזה היה פעם. היה פעם, אני תכף מגיש הצעת חוק לבטל בכל המקומות האלה. למה צריך את זה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני מחדד עוד דבר ברשותך. עד היום רשו שדות התעופה העבירה כסף למדינה. לא היו טענות שהם מרמים במאזנים שלהם.
דור בלוך
אבל לא היה לפי אחוז מהמאזן.
עדי חכמון
עכשיו נקבע מנגנון של ה-50 אחוזים שהוא אמור להיגבות מתוך דוחות כספיים. בגלל שזה נגזר מתוך דוחות כספיים, אנחנו צריכים להיות בטוחים שהדוחות הכספיים נכונים כדי שלא יהיו לנו אחר כך ויכוחים עם הרשות. אנחנו צריכים שיהיה רואה חשבון מבקר שיוכל לעבור על זה ולעדכן את הממשלה בדברים האלה. מבחינת הנוסח, למה זה כאן? כי אם לא נכתוב את זה כאן, לא תהיה לנו אפשרות לעשות את זה.
היו"ר משה גפני
למה? רואה חשבון שמונה, שהוא צריך להביא דוחות מסודרים ואמיתיים, אם זה לא יהיה כתוב, הוא לא יכול לעשות את זה?
דור בלוך
לא.
יעקב גנות
זה מקובל עלינו.
דודי קופל
בסופו של דבר, רק אם יהיה קבוע בחוק ותהיה מחלוקת, למבקר תהיה סמכות לפי החוק. אם לא תהיה מחלוקת, הכול בסדר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה נראה קצת מוזר. אני אומר לכם, ואני לא מאתמול כאן, לא ראיתי פירוט כזה. יש כאן עיקרון, צריכים להעביר כסף, יש מנגנון איך מעבירים את הכסף, רואה חשבון, והוא ייקח והוא יחזיר.
היו"ר משה גפני
מה שהיה צריך לכתוב זה ששרי התחבורה והאוצר ימנו לרשות רואה חשבון מבקר וכולי, כל מה שכתוב בהתחלה, והוא צריך למסור דוחות מבוקרים והוא צריך להודיע לממונים עליו – שאלה שרי האוצר והתחבורה – אם יש בעיות עם הדוח הזה. זה הכול.
דודי קופל
הוא חייב את הסמכויות.
היו"ר משה גפני
לכתוב את זה.
דודי קופל
זה מה שכתוב.
היו"ר משה גפני
לא. לכתוב בשני משפטים.
דודי קופל
לא כתוב הרבה יותר מזה.
היו"ר משה גפני
כתוב בשבע סעיפים. תבדקו את זה. אנחנו מציעים למחוק את כל הדברים. אם הממונים עליכם אמרו לכם שזה החוק ותעבירו אותו כמות שהוא, מהמילה הראשונה עד המילה האחרונה – אין לי טענות. אבל אם מאפשרים לכם גם לחשוב, אז תחשבו על מה שאנחנו אומרים. אפשר לעשות את זה בקטע אחד משפטי נקודה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בשתי פסקאות. זה נראה כמו תקנות מהמאה הקודמת.
היו"ר משה גפני
מימי המנדט.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא. מימי התורכים.
עדי חכמון
דווקא במנדט הדברים היו מאוד קצרים.
היו"ר משה גפני
אנחנו מבקשים שתחזרו למנדט.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לגבי מקור הסמכות לפיה יהיה פיקוח, מקובל. הפירוט הזה הוא נראה מגוחך.
היו"ר משה גפני
לנו אין עניין לכאן או לכאן. תבדקו את זה שוב.
דודי קופל
רואה החשבון המבקר רשאי להשתתף בכל ישיבת מועצה או ועדה מוועדותיה הדנה בדוחות הכספיים שלגביהם ביצע פעולות ביקורת או בישיבת מועצה המתכנסת לפי סעיף קטן (ז).
היו"ר משה גפני
תעבור ישר לסעיף (4). תבואו אחרי כן ותגידו שהחלטתם כך, אז נקרא את הסעיפים. רשאי להשתתף בכל ישיבת המועצה וועדה מוועדותיה.

אני מציע גם לכתוב את מגילת אסתר. מה רע במגילת אסתר? צריך לכתוב את זה בקטע אחד. צריך לשים את זה בקטע אחד. אל תעשו צחוק.
עדי חכמון
אנחנו ננסה לקצר.
היו"ר משה גפני
תקצרו את זה. זאת חקיקה שיקראו אותה תלמידי תיכון, אם יעברו על החוקים שעשתה ועדת הכספים, יגידו שבוועדת הכספים היו כאלה שלא למדו ליבה.
עדי חכמון
אנחנו נדאג שלא יקרה. נראה לי שמבין החוקים זה לא החוק הכי מרתק.
היו"ר משה גפני
אלה חוקים מיותרים. תעבור לסעיף (4).
דודי קופל
בסעיף 39 -

בכותרת השוליים, אחר "שר התחבורה" יבוא "או שר האוצר".

במקום "שר התחבורה רשאי" יבוא "שר התחבורה או שר האוצר רשאים".
היו"ר משה גפני
מה זה?
עקב גנות
השתלטות משרד האוצר.
דודי קופל
קבלת דינים וחשבונות ומידע מהרשות. התוספת כאן היא שלא רק שר התחבורה יהיה רשאי לקבל אלא גם שר האוצר.
היו"ר משה גפני
הבנתי. אתם עשיתם באריכות כדי שנתעייף ועכשיו לא נשים לב שאתם מכניסים גם את שר האוצר.
דודי קופל
הכול בפירוט. לא מסתירים כלום.
היו"ר משה גפני
למה שר האוצר נכנס פתאום? מה עד היום לא היה טוב?
עדי חכמון
משרד האוצר מקבל באופן קבוע עכשיו 50 אחוזים מהרווח של רשות שדות התעופה.
היו"ר משה גפני
משרד האוצר? הממשלה מקבלת.
עדי חכמון
משרד האוצר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בשם הכללי הוא אחראי על הנכסים שלנו. הוא לוקח את הכסף. כך זה בחוק. אגב, כמה הרווח המוערך בשנה?
יעקב גנות
בשנה הזאת 90 מיליון.
עדי חכמון
אבל אחרי שלקחנו את הכסף.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא. אני שואל על לפני שהם לקחו את הכסף. כמה היה הרווח השנה?
צחי חבושה
הרווח שלנו לפני שלוקחים את הכסף, כ-600 מיליון שקלים וגם לפני הוצאות פיתוח שהם מעל מיליארד שקלים.
יעקב גנות
אני לא רוצה לדבר על המינוסים.
צחי חבושה
זה לפני ההשקעות בפיתוח שהיו מעל מיליארד שקלים.
היו"ר משה גפני
אז איך אתם מעבירים 1.2 מיליארד שקלים?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
למה אתם מסכימים לתת כסף? בתחילת הדיון שאלתי אותך.
היו"ר משה גפני
איך אתם מעבירים 1.2 מיליארד שקלים כשאתם מרוויחים רק 600 מיליון?
עדי חכמון
אלה עודפים שהצטברו.
יעקב גנות
זה מה שיש כרגע בקופה.
היו"ר משה גפני
רק שתדעו, חברי הכנסת, ששר האוצר נכנס לעניין. שלא יחשבו שהתעייפנו. אנחנו יודעים שהכניסו את שר האוצר אחרי שהביאו לנו שבעה סעיפים כדי לעייף אותנו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בכל התיקון.
עדי חכמון
בסעיפים החדשים שר האוצר נכנס. בסעיף קיים הכנסנו גם את שר האוצר. לא הסתרנו את זה.
דודי קופל
אחרי סעיף 40א יבוא:

"40א1 תמלוגים מהרווח הנקי

נוסף על התשלום לפי סעיף 40א(ב), תשלם הרשות למדינה בעבור כל שנה החל משנת 2020, תמלוגים בשיעור של 50 אחוזים מהרווח השנתי הנקי, ובלבד שסכום התמלוגים לא יעלה על סכום ההכנסה החייבת השנתית.

תמלוגים כאמור בסעיף קטן (א) יועברו עד יום 31 ביולי של כל שנה, בעד השנה הקודמת.

סברה המועצה בשנה מסוימת, כי קיים חשש סביר שתשלום התמלוגים כאמור בסעיף קטן (א) ימנע מהרשות לעמוד בהתחייבויותיה הקיימות או הצפויות, תפנה המועצה לשרי התחבורה והאוצר, עד יום 30 ביוני של אותה שנה, בבקשה להפחית את שיעור התמלוגים הקבוע בסעיף קטן (א). פנתה המועצה כאמור, רשאים שרי התחבורה והאוצר להורות על הפחתת שיעור התמלוגים האמור, אם שוכנעו כי קיים חשש כאמור. ניתנה הוראה כאמור, יפרסמו שרי התחבורה והאוצר הודעה ברשומות בדבר שיעור התמלוגים המופחת.
היו"ר משה גפני
תסבירו את העניין הזה. אתם מדברים עכשיו על 50 אחוזים. אז מה פירוש פתאום סברו שיהיה פחות? אם יהיה פחות, יהיה פחות. זה החוק.
עדי חכמון
מדובר כאן על פחות מ-50 אחוזים. מדובר כאן על לקחת פחות מ-50 אחוזים.
היו"ר משה גפני
למה?
עדי חכמון
ניתנו כאן כל מיני דוגמאות. אם פתאום יש איזו תכנית פיתוח מאוד גדולה, אם יש איזשהו שינוי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רוצה לשאול שתי שאלות. שאלה אחת את גנות. אם אלה לא היו רווחים מצטברים, אני מנסה להבין את סדרי הגודל. הרווחים בניכוי ההשקעות. כמה היו לכם השנה או בשנים קודמות? אתה יכול לסבר את האוזן כדי שנבין מה אנחנו עושים כאן?
יעקב גנות
כל הרווחים שלנו מחויבים לתכניות הפיתוח.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כל הרווחים?
יעקב גנות
כל הרווחים שלנו מחויבים לתכניות הפיתוח ואם אנחנו לא נבצע את תכניות הפיתוח, אני מכריז כאן שלא נוכל לתת מענה לגידול בתנועת הנוסעים.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה עניין שלנו מול האוצר. אם לוקחים לכם את הכסף ואתם לא תוכלו לתת מענה, אתם תסגרו את מדינת ישראל.
יעקב גנות
לא כך אמרנו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אשאל אחרת. מה הרווח הנקי ומה הרווח התפעולי? תגיד לי את המספרים. אפשר לקבל אותם? בלי ההשקעות העתידיות והפיתוח. תן לי מספרים. מה היה ב-2016, מה היה ב-2017.
צחי חבושה
הרווח הנקי שהיה לנו לפני התמלוגים הוא כ-600 מיליון שקלים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בשנה.
צחי חבושה
בשנה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה נכון ל-2016 ו-2017?
צחי חבושה
ל-2017 עדיין לא סגרנו דוחות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כמה זה היה ב-2015?
צחי חבושה
370.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
וב-2016 זה גדל ל-600.
צחי חבושה
אלה סדרי הגודל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
והשנה אתה מעריך שאלה יהיו אותם סדרי גודל? בערך.
צחי חבושה
קצת פחות. יש לנו עוד פרויקטים שנכנסים לשוטף.
יעקב גנות
זאת אומרת, תכנית הפיתוח שלנו והמשך ביצוע, מציאת מקורות תקציביים.
היו"ר משה גפני
ברגע שיש מצב כזה, אתם צריכים גם להודיע על כך לוועדת הכספים. לא רק לשרי האוצר והתחבורה אלא גם לוועדת הכספים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
באישור ועדת הכספים. זאת הייתה ההערה שלי.
עדי חכמון
אמרת להודיע.
היו"ר משה גפני
כן. תכף נדבר על אישור. בינתיים הודעה. אחרי כן נדבר על אישור. בהמשך.
היו"ר משה גפני
אני הייתי מת לדעת מה אתה אומר לה בסוד.
עדי חכמון
אתה יודע כמה פעמים אתה מסתודד ואני מתה לדעת מה אתה אומר?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תשאלי אותי, אני יודע. אני יודע כל מה שהוא אומר. אנחנו מתואמים.

עכשיו, ברצינות. התמלוגים בשיעור 50 אחוזים, על סמך מה הם נקבעו? למה לא קבעתם 60 או למה לא 40? למה דווקא 50?
עדי חכמון
50 אחוזים היה נראה לנו סכום סביר שמשאיר עדיין כספים ברשות ונותן לה תמריץ להתייעל ולא שהיא יודעת שכל כסף שהיא מרוויחה, נלקח ממנה. מצד שני, מעביר לקופת המדינה סכום שלדעתנו שייך לכלל האזרחים. זה היה נראה לנו האיזון הנכון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בסדר. רציתי לדעת.
דודי קופל
בסעיף זה -

"ההכנסה החייבת השנתית" – סך כל ההכנסות השנתיות של הרשות, ובכלל זה הכנסות מהשכרת שטחים לצרכים מסחריים, ולמעט הכנסה מאגרות ושירותים למטוסים ומאגרות ושירותים לנוסעים.

"הרווח השנתי הנקי" – הרווח אחרי מיסים על ההכנסה, כפי שנקבע בדוחות הכספיים כאמור בסעיף 38א".
היו"ר משה גפני
יעקב, אתם עוקבים אחרי מה שכתוב בסעיפים האלה? זה נוגע אליכם.
דודי קופל
בסעיף 40ג -

בכותרת השוליים, במקום "בשנים 2017 ו-2018" יבוא "בשנים 2017 עד 2019".

ברישה, במקום "בשנים 2017 ו-2018" יבוא "בשנים 2017 עד 2019".

בפסקה (2) -

ברישה, במקום "1.190" יבוא "940".

בפסקת משנה (א), במקום "595" יבוא "470".

בפסקת משנה (ב), במקום "595" יבוא "470".

אחרי פסקה (2) יבוא:

"(3) בשנת 2019 – סכום של 1,200 מיליון שקלים חדשים אשר ישולם באופן הזה:

עד יום כ"ז בסיון התשע"ט (30 ביוני 2019) – סכום של 600 מיליון שקלים חדשים.

עד יום ג' בטבת התש"פ (31 בדצמבר 2019) – סכום של 600 מיליון שקלים חדשים.
היו"ר משה גפני
תסביר.
דודי קופל
כאן יש לנו תיקון של הסכומים שהרשות תעביר לקופת המדינה בשנת 2018, הפחתה מ-1,190 ל-940 והוספה שבשנת 2019 הרשות תעביר סכום נוסף של 1.2 מיליארד לקופת המדינה.
היו"ר משה גפני
רשות שדות התעופה, אני מבקש את ההתייחסות שלכם לסעיפים האלה. תדעו שעל פי תקנון הכנסת, בניגוד למה שאומרים לכם כל הזמן, אתם חייבים להגיד אמת מקצועית לוועדות. אנחנו ועדה של הכנסת. אני יודע שלכם יש הסכמים עם משרד האוצר. אני יודע. לנו אתם חייבים להגיד את האמת. אני שואל האם הנתונים הללו הם נכונים, הם על דעתכם, זה יאפשר לכם להמשיך את הפעילות. אני מבקש לא להסתכל עכשיו על אנשי האוצר אלא רק עלי.
יעקב גנות
אדוני, אני כבר עברתי כמה שנים כאן בפרוזדורים. קודם כל, ברגע שבאנו לכאן, הנושא הזה נדון. ישבנו עם משרד האוצר יש הבנה בינינו לבין משרד האוצר לגבי הכספים הללו. אין בינינו ויכוח.
היו"ר משה גפני
אני אבל שואל שאלה. אני יודע שזה לא נוח לכם מכיוון שלוקחים מכם כסף. אני שואל האם לאחר שהחוק הזה יאושר וייקחו מכם את הכסף הזה, כפי שמופיע בסעיפים האלה, האם זה יאפשר לכם להמשיך את הפיתוח של רשות שדות התעופה, את הטיפול השוטף. אל תסתכל עליהם, תעשה לי טובה.
יעקב גנות
אדוני, יש לי עין אחת. אני לא רואה טוב. אני מסתכל עליך.
היו"ר משה גפני
אני יודע. אני מבקש שעם העין הזאת תסתכל עלי. אני רוצה לדעת האם זה יאפשר לכם את המשך הטיפול השוטף ואת הפיתוח.
יעקב גנות
בתנאים שקיימים היום עם סיכומים שסיכמנו עם משרד האוצר על כל מיני דברים ללא שום שינויים. אם יהיו לנו שינויים בהמשך, אני אמרתי שאם יהיו שינויים, לדוגמה, על ה-50 אחוזים, אם 50 אחוזים אני בא ואני אומר רבותיי משרד האוצר, 50 אחוזים אני מבקש להקטין אותם למצב של כמעט כלום כיוון שאנחנו זקוקים לכסף לפיתוח. אם מחר יגידו שלא מעניין פיתוח, תביא 50 אחוזים, 300 מיליון. נתתי את הדוגמה.
היו"ר משה גפני
נתת תשובה. לגבי הנושא הזה של ההפחתה של ה-50 אחוזים או שאתם לא יכולים בשנה הזאת להעביר, אתם תצטרכו בכל מקרה לבוא לוועדת הכספים ואנחנו נעזור לכם. זאת אומרת, נעזור למשרד האוצר ונעזור לרשות שדות התעופה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שאלה. לפני התיקון, בסעיף הרלוונטי, בסעיף (6), הסכום היה 1.2 מיליארד שחולקו 600 ו-600. עכשיו בתיקון הבאתם 900.
עדי חכמון
השינוי שנעשה בסכומים הוא שינוי לשנת 2018 כשאת הסכום בשנת 2018 אנחנו מקטינים ב-250 מיליון כדי לאפשר לרשות שדות התעופה לעמוד בהפחתה ב-2019.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
האם התחייבתם לרשות שדות התעופה לממן משהו אחר בתמורה להסכמתם? משהו שהוא לא בתקציב השוטף.
עדי חכמון
לא הבנתי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
האם התחייבתם לרשות שדות התעופה לתקצב פרויקטים שלהם כאלה או אחרים במסגרת ההסכמות שלהם לקבל את הכסף.
עדי חכמון
אנחנו התחייבנו שבמידה ובעוד כמה שנים לא יהיה לרשות שדות התעופה תקציב לעשות כביש מסוים.
היו"ר משה גפני
ביהוד.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רק הכביש?
עדי חכמון
כן.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ושום פיתוח אחר לא. שדה התעופה החדש יהיה מתקציב המדינה בכל מקרה.
עדי חכמון
עוד חזון למועד. נראה איך יהיה שדה התעופה החדש.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא היה דיון על הדבר הזה.
עדי חכמון
לא.
היו"ר משה גפני
עוד חזון למועד, זאת תשובה טובה.
אייל לב ארי
לגבי סעיף 40ג(3), אם יהיה צורך להפחית תמלוגים של 2019, תצטרכו לעשות על זה תיקון חקיקה.
דודי קופל
ודאי.
היו"ר משה גפני
זה ברור.

אני לא מוצא משהו אחר ולכן מה שהוצע כאן לגבי הפחתת התמלוגים, תצטרכו אישור של ועדת הכספים ולא רק הודעה. צריך אישור של ועדת הכספים. ועדת הכספים צריכה לאשר שיש בקשה להעלות תמלוגים, להוריד תמלוגים, כל מה שנלווה לעניין הזה. זה נושא ציבורי ממדרגה ראשונה. יצטרכו את האישור של ועדת הכספים.
עדי חכמון
טוב. כמו כל הדברים שביקשת מאתנו לחשוב עליהם, נחשוב עליהם.
היו"ר משה גפני
אחרי סעיף 47 יבוא, אני מבקש לא להקריא את זה. אנחנו לא נאשר את זה. בינתיים אנחנו גם נשמע את שר הפנים ואני אבקש מכם להתחיל לדבר או על פשרה או לקבל את העמדה שלנו.
דודי קופל
את פסקה (7) החדשה לא קראנו.

אחרי סעיף 40ג יבוא:

"40ד ניכוי של תגמול או תשלום לעניין פקודת מס הכנסה

בחישוב ההכנסה החייבת כמשמעותה בפקודת מס הכנסה, לשם תשלום המס, תמלוג או תשלום ששילמה הרשות למדינה לפי סעיפים 40א עד 40ג לחוק זה, יותר בניכוי בשנת המס שבה שולם".

מדובר בהוצאה מוכרת.
היו"ר משה גפני
עכשיו אני רוצה לומר לכם משהו. שני דברים. קודם כל, לגבי הרשויות, דיברנו. אנחנו מדברים על שש רשויות.
יאיר רביבו
שישה ישובים. שש רשויות.
היו"ר משה גפני
לגבי שש הרשויות האלה, יש כאן בוועדה קונצנזוס שצריך למצוא לעניין הזה פתרון. הרשויות הללו ואזרחיהן, גם הרשויות וגם האזרחים, סובלים מהעניין שהם סמוכים לרשות שדות התעופה, לנמל התעופה - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שעושה דברים טובים.
היו"ר משה גפני
לקחת לי את המשפט. שכולנו מברכים על מה שהם עושים אבל צריך להיות נורמלי. אנחנו מדינה מתורבתת. אנחנו רוצים את שדה התעופה ואנחנו מברכים על ההגדלה של ההמראות והנחיתות, אנחנו מדינה שרוצה להיות בעולם הגדול, הכול בסדר, אבל צריך לדעת לא להזניח את הרשויות שגובלות שם בתוך רשות שדות התעופה.

דבר שני. אתם יכולים להתנגד לאישור ועדת הכספים אבל תדעו שבסוף אתם צריכים את האישור שלנו בכל מקרה. כאשר יגדילו את המספר בשנה הבאה, אתם תצטרכו לבוא עם חקיקה לכאן. אתם תהיו חייבים להגיע. עדיף שכאשר יש את הדיון הזה ואתם מגיעים להסכמה עם רשות שדות התעופה, להביא את זה לאישור ועדת הכספים ואז אתם חוסכים לעצמכם את הוויכוחים שמתנהלים אחרי כן. אנחנו בסוף אנשים נורמליים. זאת עובדה. עם כל הכבוד, אנחנו בוועדת הכספים אישרנו 130 חוקים בתהליך הדיון כאן בוועדה מאז תחילת הקדנציה. יותר מכל ועדה אחרת שלא לדבר על לחבר כמה ועדות יחד. בסוף אישרנו בקשות שלכם. אישרנו כי לפעמים היו אנשים נורמליים שבאו לכאן מאגף התקציבים וידעו להסתדר אתנו ולפעמים באו כאלה שהם לא נורמליים ונשארו בלי חוק. את רוצה שאני אביא דוגמאות?
עדי חכמון
לא.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. סיימנו.

שתי דקות הפסקה וממשיכים בישיבה הבאה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:34.

קוד המקור של הנתונים