ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 19/02/2018

ישיבת ועדה משותפת של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות וועדת החינוך, התרבות והספורט בנושא: מעקב אחר יישום חוק המועצה לגיל הרך, התשע"ז-2017

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-03-05OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 710

מישיבת הוועדה המשותפת של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות וועדת החינוך, התרבות והספורט
בנושא
מעקב אחר יישום חוק המועצה לגיל הרך, התשע"ז-2017

יום שני, ד' באדר התשע"ח (19 בפברואר 2018), שעה 13:09
סדר היום
ישיבת ועדה משותפת של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות וועדת החינוך, התרבות והספורט בנושא: מעקב אחר יישום חוק המועצה לגיל הרך, התשע"ז-2017.

בהשתתפות שר החינוך נפתלי בנט
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יעקב מרגי – יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט

חנין זועבי

מרדכי יוגב
מוזמנים
שר החינוך נפתלי בנט

אמיר מדינה - מנהל אגף מעונות יום, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

אביגדור קפלן - מנכ"ל משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

נדב כץ - ראש מטה מנכ"ל משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

חגי פורגס - מנהל תחום מטה, אגף מעונות יום ומשפחתונים, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

מיכל כרמל - ממונה הכשרה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

סימה חדד - מנהלת אגף חינוך קדם יסודי, משרד החינוך

תמי ויצמן - מנהלת תחום תקציב, חינוך לא פורמלי, משרד החינוך

אילת כהן מלקמן - סגנית בכירה ליועמ"ש, משרד החינוך

מיכל חורין - ממונה ייעוץ משפטי, משרד החינוך

קרן שנורמן - מרכזת בכירה משאבי אנוש, מבני ארגוני תקינה, משרד החינוך

דניאל לורברבוים - רפרנט חינוך, אגף התקציבים, משרד האוצר

חלי גיא אלדר - מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

הדר ירדני - מנהלת המחלקה להתפתחות הילד ושיקומו, משרד הבריאות

ליזה רובין - מנהלת המחלקה לאם וילד, משרד הבריאות

אבישג מויאל - רפרנטית משרדי ממשלה, נציבות שירות המדינה

צאלה דיוק - מרכזת בכירה הון אנושי, נציבות שירות המדינה

אמיתי שוחט - מנהל תחום בכיר שילוב בחינוך, נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות

מנואל טרכטנברג - חבר כנסת לשעבר, מיוזמי החוק

מרים סלומון - יועמ"ש, מרכז השלטון המקומי

דנה דקו-מדנס - מנהלת המחלקה המוניציפלית, מרכז השלטון המקומי

שרה דורות - עוזרת מנהלת המח' לגננות, הסתדרות המורים

שמחה קצין - גננות, הסתדרות המורים

זאב גולדבלט - מנהל פורום ועדי ההורים היישוביים

פז כהן - יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים

אחז אגם - יו"ר ועד הגנים הארצי, פורום ועדי ההורים היישוביים

דנית ברביבאי - יו"ר גנים קדימה צורן, ועד הורים ארצי

ענת דייגי - נציגות ההורים

מיראל בר-עוז גיא - יו"ר אגודת הסטודנטים, מכללת לוינסקי, אגודת הסטודנטים

יולי הלל נחמד - יו"ר אגודת הסטודנטים בסמינר הקיבוצים, אגודת הסטודנטים

מרים זלקינד - מקדמת מדיניות וחקיקה, שדולת הנשים בישראל

מאירה בסוק - הלשכה המשפטית, נעמ"ת

קרן איוס - יו"ר חיבה-האיגוד הארצי לגני ילדים פרטיים

שמחה סחר - חברה, האגודה הישראלית למען הילד בגיל הרך

נועה בן דוד ג'ריסי - מנהלת יחידת הגיל הרך, ג'וינט ישראל

לילך בר - עו"ס קהילתית, בית איזי שפירא

יואב קריים - מנהל מחלקה קהילתית, בית איזי שפירא

איאד ראבי - יחידת מידע ומיצוי זכויות, ארגון קשר-משפחות עם צרכים מיוחדים

ליאת גלנץ - רכזת הקואליציה לחינוך מלידה, אנו, יוזמות ושינוי למען החברה

אהוד עוזיאל - מנהל פרויקטים, צוות חדשנות עירונית בירושלים

טל ברונשטיין - שדלן/ית (מאיר אסרף משרד עו"ד), מייצג/ת את הסתדרות המורים
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים

ישיבת ועדה משותפת של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות וועדת החינוך, התרבות והספורט בנושא: מעקב אחר יישום חוק המועצה לגיל הרך, התשע"ז-2017
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח ישיבה משותפת של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות וועדת החינוך, התרבות והספורט בנושא מעקב אחר יישום חוק המועצה לגיל הרך, התשע"ז-2017. אנחנו היום 19 בפברואר 2018, ד' באדר תשע"ח. אמרו לי להגיד את זה, אז אני אומר, זה יום הולדת, התאריך העברי שלי.
שר החינוך נפתלי בנט
אתה כבר בן 40?
היו"ר אלי אלאלוף
בערך. השעה 13:09. אנחנו היום מקיימים ישיבת המשך לאחד הנושאים, לדעתי, הכי חשובים שיש בכנסת הזאת, חוק המועצה לגיל הרך, ביוזמה ובהובלה אדירה של ידידי הנוכח כאן, ואני מודה שהייתי אחריו וזה היה תענוג לעבוד ביחד על החוק הזה, שהוא נתמך על ידי הרבה מאוד חברי כנסת ובעיקר על ידי הציבור. אנחנו שמחים שהחוק הזה הגיע לפתחו של משרד החינוך ולאחריותו של משרד החינוך כי לטווח ארוך חינוך הוא קודם כל אחריות של המשרד הזה ובשיתוף פעולה עם משרד העבודה והרווחה, כי היום המערכת הכי גדולה שמשרתת את הגיל הרך, במספרים לפחות, זה המערכת של משרד העבודה. זה פחות אבסורד כשזה היה במשרד הכלכלה, אבל זו אותה הכתובת הסופית, אני מקווה, והנכונה.

החוק שהוחלט עליו היה ב-8 ביולי 2017, בעצם לפני מספר ימים הוא היה צריך להיות ביישום והייתה צריכה לקום מועצה. זכותכם להגיש עכשיו ולבקש בצו שנדחה את היישום, אבל פחות מעניינת הפרוצדורה הפרלמנטרית, יותר חשוב התוכן. שנבין שהגיל הרך, גם בדוח של פרופ' מנו טרכטנברג וגם בדוח העוני, בשני המקרים אנחנו רצינו לקדם את הנושא של הגיל הרך. הדוח של פרופ' טרכטנברג דיבר על הגיל הרך מגיל שלוש ואנחנו מגיל לידה, כי זה ככה. הילד מתפתח לא רק מיום הולדתו, אלא בכלל, גם בהתפתחות שלו כבר כעובר ולכן זה חשוב לעשות את זה. מצאנו לנכון להמליץ על כך שתהיה כתובת אחת מרכזית, אבל שנבין שהיום וגם בעתיד הילד, התינוק הזה, מטופל בארבעה עד חמישה משרדים שונים. הטיפול הזה, המפצל את השירות שהילדים אמורים לקבל הוא פגיעה בהתפתחות של הילד ובמיוחד כשמדברים על ילדים עם צרכים מיוחדים, כי הגילוי המוקדם הוא אולי הסיבה או הזכות המרכזית להתמודד ולהוציא את הילדים מהמצוקה שלהם ולצערנו אנחנו לא נמצאים במקום הזה. במשרד הבריאות יצא דוח שעוד לא נדון, של טיפות החלב, אני לא יודע למה עוד לא הגענו לדון בזה גם בוועדה הזו.

אדוני השר, אני רוצה להגיד לך. הייתה לנו זכות בוועדת העבודה והרווחה לקדם את החוק ולהביא לאישורו, אבל הכתובת האמיתית היא אצל חברי וידידי יעקב מרגי בוועדת החינוך. לא כדי להתפטר מזה, אלא כדי למקם בצורה נכונה את הפורום הדרוש לטיפול בנושא של הגיל הרך. היה לנו, יחד עם פרופ' טרכטנברג, מאבק כדי לשכנע את הרווחה ואת העבודה. אני שמח שהוא, גם אם הוא לא פה, כבודו פה, של שר הרווחה, שהסכים למהלך הזה ותודה למנכ"ל שנמצא פה, מפני שהמערכת המרכזית של התפתחות הילד, כולנו יודעים אותה, זה לא חידוש, ודאי לא שלי, שזה החינוך.

לכן אנחנו מודים לך, השר, שמצאת לנכון לבוא לישיבה הזאת, שזה מן העברת המקל מהרווחה והעבודה למשרד החינוך. מאוד חשוב לנו שמשרד החינוך ייקח את זה. נכון שטכנית היינו רוצים להיות כבר עם הרכב המועצה, שצריכה להיות של 22 חברים, עם סגן היושב ראש, שהוא היה אמור להיות המפעיל את זה, אבל לצערי אנחנו יודעים שהתשובות התמהמהו להגיע וגם לוות"ת, שלא מצא עוד זמן כבר שבעה חודשים, כדי למנות את הנציג שלהם, למצוא את הזמן בדיונים שהתקיימו, אני בטוח שיותר מאחד התקיים בשישה-שבעה חודשים האחרונים.

המערכת מחכה לזה. זה מאוד חשוב. המערכת צריכה להתפתח. אני שמח שמצאתם את המערכת התקציבית המנהלית כדי לכסות את המהלך הזה, זה ביטוי לרצינות של משרד החינוך בנושא הזה. ברשות היושב ראש בישיבה המשותפת, אני מבקש ממך לפתוח. תודה, אדוני השר.
שר החינוך נפתלי בנט
צהריים טובים לכולם. תודה ליושב ראש הוועדה, חבר הכנסת אלי אלאלוף וליושב ראש ועדת החינוך, ידידי, חבר הכנסת יעקב מרגי, לחבר הכנסת לשעבר מנו טרכטנברג, שבאמת היה פה רוח חיה בעניין הזה, לחברי הכנסת מוטי יוגב ולחברת הכנסת זועבי, למנכ"ל משרד הרווחה ואני גם רוצה לציין את מנהלת אגף הגיל הרך, סימה חדד.

הגיל הרך הוא ליבתי. היום אנחנו יודעים שמה שאתה משקיע בשלב המוקדם, אחר כך אתה מקבל החזר לאין ערוך יותר גדול מאוחר יותר. לכן לא בכדי אחד מארבעת היעדים שהצבתי למשרד החינוך מוקדש בצורה בלעדית לגיל הרך ולכן גם הפעולות הראשונות שעשיתי, עם כניסתי לתפקיד, הם באמת המהפך בגני הילדים בגילאי שלוש וארבע, שיצרו דרמה של ממש וזינוק, לא בירוקרטי, אלא מעשי, למאות אלפי ילדים ועיקרם הוספת 5,112 סייעות לגני הילדים. המשמעות היא דרמטית, זה הפך את גני הילדים מבייביסיטר לבית, ממקום שבקושי מרימים את הראש מעל המים למקום שנותן יחס חם ואנושי ואישי לכל ילד וילד.

תיקחו בחשבון שילד שנכנס בגיל שלוש יכול להיות גם בן שנתיים ושמונה חודשים בספטמבר עם תחילת שנת הלימודים, לפעמים לא גמולים. דמיינו, לא צריך לדמיין, אני זוכר, מה שפקח את עיניי בעניין הזה היה סיור שעשיתי בשטח בקרית יובל, גננת באה ובכתה, אמרה לי 'תקשיב, אני מסיימת את היום ופתאום אני שמה לב שחמישה-שישה ילדים לא הגעתי אליהם בכלל, כי הם היותר שקטים והאחרים עושים את הבכי ואת הרעש, אז אני רצה, מחליפה חיתולים'. הם קרסו. זאת מהפכה שאני לא יכול להפריז בחשיבותה. אנחנו מדברים המון על מתמטיקה והכול, זאת מהפכה דרמטית.

הדבר השני, שהוא דרמטי לא פחות ומקבל פחות תהודה תקשורתית מטבע הדברים, לראשונה הכנסנו ברמה לאומית לכל הגננות במדינת ישראל מנטורית, זה נקרא גננת מובילה. על כל 15 גננות, יצרנו אשכול של 15 גננות, הגננת המנוסה יותר, המוכשרת יותר, ממונה, היא ממשיכה להיות גננת, אבל היא מקבלת תגמול מיוחד ויום בשבוע היא מסתובבת בין הגנים, חונכת גננות. היא לא מפקחת, אז הן לא פוחדות ממנה, מה שקורה ביניהן נשאר ביניהן. זה זינוק ממשי באיכות של הגננות, כי הגננות, בשונה מהמורות, אין להן חדר מורים, הן לבד. עבודה, מהקשות במדינת ישראל, אתה לבד, היא לבד. וכבר לא, הן נפגשות פעם בחודש, יש להן ווטסאפ. פתאום גננת אחת, היא לא לבד, היא שומעת שככה קורה, וואו, אפשר מכניקה כזאת, מתודה כזאת.

הדבר השלישי שלא מומש במלואו, אבל מומש בהחלט חלקית, זה תקצוב לפעולות לגננות, שהעברנו כדי שיוכלו לעשות פינת מנוחה, מה שהן רוצות, כי אנחנו מאמינים בגננות שלנו. אלה דרמות ששינו בצורה דרסטית לטובה את איכות גני הילדים.

המהלך הנוסף, יחד עם חבריי פה, זה נושא המועצה. אני חושב שהזמן יוכיח אם זה מצליח ואם זה דבר באמת אפקטיבי, או חלילה גוף בירוקרטי נוסף. אני אעשה הכול שזה יצליח. הקונספט שעומד מאחורי העניין הזה זה שילד הוא ילד הוא ילד. זה אותו ילד כשהוא מבקר אצל הרופא ואותו ילד כשהוא במעון של משרד התמ"ת ואותו ילד שכמה חודשים אחר כך הולך לגן ילדים ואי אפשר לייצר הפרדה. אנחנו מאמינים בזה. אבל אני חייב לומר שהדבר הנכון, ופה אני אגיד את זה עוד פעם, כמו קאטו הזקן, באמת הדבר הנכון, שמלידה ילדים יהיו תחת משרד החינוך. זה מה שצריך להיות, זה הדבר הטבעי. מה פתאום שהם יהיו ברווחה? מה פתאום שהם יהיו בן חורג - - -
היו"ר אלי אלאלוף
בעבודה.
שר החינוך נפתלי בנט
בעבודה, סליחה. הנה, גם, מה הקשר? בעבר ראו במעונות מעין פתרון ליציאה לעבודה, היום זה הרבה מעבר. מה, אנחנו שמים אותם באיזה מתקן? מה זה? אני יכול להגיד, נדמה לי שאני השר היחיד, בוודאי בשנים האחרונות, אולי בתולדות המדינה, שהייתי גם פה וגם פה ואפילו ברצף, אז יש לי את כל הזוויות ואני לא מחפש עוד כוח. תאמינו לי, מבחינת אחריות זה רק עוד כאב ראש, אני לא מחפש להגדיל את משרד החינוך, זה המשרד הגדול במדינה, זה לא מה שמעניין אותי, מעניין אותי ילדי ישראל. היום אני יכול לקבוע, כמי שראה את שתי המערכות לעומק, שמשרד החינוך בהקשר הזה הוא הרבה יותר מתאים, הוא מותאם פדגוגית, הוא מותאם בנוהלי עבודה, הוא יודע לבנות בתי ספר וגני ילדים הרבה יותר מהר ממשרד העבודה. יודעים לעבוד, זה המקצוע שלנו. אנחנו לא מומחים להכשרות או לתחום בטיחות בעבודה, יש אלף ואחד דברים שבמשרד העבודה זו המומחיות, ואני מכבד את זה, אבל בזה אנחנו מומחים.

סטטוס המועצה. יש לנו כבר 20 מתוך 22 חברים. לצערי קיבלנו רק לפני כמה ימים ממשרד העבודה את השמות, אבל קיבלנו. חסר לנו מהאוצר, ואני בתהליך כרגע של סגן היושב ראש, שזו הפונקציה הקריטית, כי בסוף הרי אני עסוק באלף ואחד דברים, זה בן אדם שיהיה ייעודי לדבר הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לך הגדרה איזה סוג סגן יושב ראש יהיה לך? אתה היושב ראש.
שר החינוך נפתלי בנט
נכון, אבל תדעו לכם, זה כמו קצת במל"ג, אני יושב ראש מל"ג, תפקיד סגן היושב ראש הוא בעצם הדבר המשמעותי, כי אני מפוזר על המון המון דברים, גם ראש מפלגה, גם שר חינוך, גם יושב ראש מל"ג, גם חבר קבינט, זה מאפשר מיקוד. אז כן, אני מחפש גם בן אדם שיודע ניהול, יודע לעבוד בצורה מתוכללת מול כמה וכמה גופים. תראו כמה מסובך זה רק להביא את השמות ולנג'ס ולהתחנן שיביאו לנו את השמות, תארו לכם מה זה בסוף לחולל. גם בן אדם עם הבנה חינוכית. אלה בעצם שני אבות ה - - - רצוי גם הבנה בתחום הזה, אבל בסוף, אתם מכירים, מחפשים אדם איכותי.

אנחנו נערכים כמשרד, אנחנו מביאים עכשיו כמובן את הצו שמופיע בסעיף 21(ב) להארכה, לתת לנו את השהות להשלים את זה. אנחנו נערכים גם להקמת המטה של המועצה בתוך המשרד, גם מירי נבון, איפה מירי? סימה תעשה את זה.

זהו. אני רוצה להודות לכם, באמת. זה לא מובן מאליו, זה לא נושא שהוא ימין או שמאל, זה חוצה מפלגות. לא מובן מאליו שכל כך הרבה אנשים מתכנסים כדי לדאוג לילדים בתחילת חייהם בשנים המעצבות ופה רק באמת לומר תודה. אני מרגיש תחושה טובה כשאני רואה את האכפתיות ואת ההגעה של כולם.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה רוצה, יעקב מרגי? יושב ראש ועדת החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, אלי, יושב ראש הוועדה. אני חושב שברגע ששמת את זה על השולחן, מכאן זה רק נוסע. אני שמחתי לשמוע גם את הצהרת הכוונות מהשר, כי ברגע שזה לא נעשה היו חששות שמא זה לא הולך לקום. אנחנו אחרי המסקנות, אנחנו יודעים שהיפוך הפירמידה הזה חיוני והכרחי. אני, שוב, מודה גם למנו, שדחף את זה כשהיה חבר כנסת במשרה מלאה, היום הוא במשרה חלקית, הוא לא רגוע עד שלא נעמיד את זה על הרגליים.

אני אומר לכם ככה בכנות, אלי הצהיר הצהרה שכביכול זה עובר ועדה, הוא אפילו לא שאל אותי. הוא קבע, אבל אנחנו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לטובת העניין.
היו"ר יעקב מרגי
נכון, אני מאמין. לא חינכו אותנו לסרב ולא עלינו המלאכה לגמור, אנחנו ניקח את זה בשתי ידיים ונרים זאת. אני שמח ושמחתי, אני חוזר על זה, שהשר הצהיר שהוא מחויב לזה, אנחנו כמובן נשב לך קצת מאחורה - - -
שר החינוך נפתלי בנט
יעקב, אם יהיה בוקר שאתה לא תשב לי על הצוואר אני אתחיל לדאוג.
היו"ר יעקב מרגי
אז אנחנו נשב מאחורה ונדחף את זה כדי שזה יקום. אין ספק שנצטרך פה שיתופי פעולה של כל המשרדים הנוגעים בדבר, זה לא מובן מאליו. כאן המקום לברך את השרים כי בדרך כלל משרדי ממשלה והשרים, הם לא אוהבים להעביר סמכויות או לתת לאחרים ופה יש שיתוף פעולה ורצון כן של כל הצדדים להצליח והכול הכול לטובת הילד. אני חושב שזה גם נכון, גם צודק, ותסלחו לי שאני אומר, זה גם אפילו יותר כלכלי להתחיל להשקיע בגיל הרך. בעוד עשור, שני עשורים, אנחנו נתמודד פחות עם דברים שאנחנו מתמודדים איתם היום. חבל על הזמן, כל יום זה מאוחר יותר ואנחנו, שוב, מוכנים ומזומנים לעבודה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. בבקשה, מר קפלן, מנכ"ל משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.
אביגדור קפלן
אני לא אתווכח עם השר על המקום של הטיפול בפעוטות בגיל אפס עד שלוש, הוא מכיר את זה, בינתיים רצינו להעביר אליך את הצהרונים ולא הצלחנו להעביר, אז נקווה שפה עיקר תשומת הלב של שני המשרדים, ומשרד הבריאות כמובן, תהיה בילד. אנחנו שלחנו לך את המומלצים של המשרד למועצת הגיל הרך, הצענו גם שם לסגן יושב ראש המועצה, אני יכול להגיד את זה כאן, פרופ' אבי שגיא. אם תמצא לנכון למנותו אז תבורך.

אנחנו עשינו עבודת הכנה בתוך המשרד לקראת כניסת החוק לתוקף, היה צוות שעבד והקיף את כל הגופים שעוסקים במשרד שלנו בילד בגיל הרך, אם זה אגף המעונות, אם זה השירות לילד ונוער בזרוע הרווחה ואם זה במינהל מוגבלויות, יש גם ילדים, לצערנו, שהם מוגבלים, צריכים גם לטפל בהם. עבודת ההכנה נעשתה כך שאנחנו מוכנים ברגע שתתכנס המועצה להציג את הכול בפני המועצה ולהתניע את התהליך.

דבר נוסף שאנחנו מתניעים אותו ביתר שאת זה עדכון או חקיקת חוק פיקוח על מעונות לפעוטות. אני חושב שהחוק הקיים לא כל כך מתאים בפיקוח על המעונות האלה. זה נמצא בתהליך מתקדם, אני מקווה שזה יעבור את כל שלבי החקיקה, כך שיהיה לנו גם חוק טרי ועדכני בנושא הזה.

אנחנו כמובן נעזור, נסייע, נעשה את הכול כדי שהטיפול בגיל הרך יהיה המיטבי. אני חושב שכמו שאתה אמרת, ככל שמשקיעים בגיל הרך יותר אכן התוצאות מדברות בעד עצמן בהמשך הדרך וכמובן שאנחנו גם מייחסים לכך חשיבות עליונה. לא חשוב טריטוריות ובלבד שהילד יקבל את הטיפול הכי טוב.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. בסוף, מנו, אתה סוגר, זה מה שרשמו לי להגיד. אז, בבקשה, מוטי.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
טוב, תודה רבה, ברשות השר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
רציתי להתחיל בחברת הכנסת, לתת כבוד לאישה, אבל היא אמרה לי שכרגע - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אין בעיה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לא, אני אשמע את ה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, בבקשה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
בזכות יושבי הראש, ברשות השר והמנכ"ל, מנואל וכל המכובדים, חברתי חברת הכנסת, אני חושב ש-70 שנה מדינת ישראל חיכתה לדבר הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל זה כתוב כבר לפני ארבע שנים.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ואני מברך באמת את חברי, חבר הכנסת מנואל טרכטנברג, שהולך פה בחוכמה. הוא הסביר לי פעם את החוכמה, כי אני משוכנע שמקומו של הטיפול בילד הוא במקום החינוכי ולא במקום שבו פעם במחשבה אחרת הוא היה, סליחה שאני אגזים, זה ודאי לא שם, מעין אכסניה או מחסן כדי שהאמא תוכל לעבוד. אז כל המטפלות ומנהלות המעון - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לצערנו יש עוד מחסנים.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
נכון, המטפלות ומנהלות המעון בדרך כלל מסורות מאוד ונהדרות, אבל הן לפעמים גם נעדרות את המענה החינוכי שכמו שאמרת, מגיל אפס ועד שלוש, ואני חושב שראוי לה למדינת ישראל שיהיה רצף חינוכי מאפס עד שלוש.
היו"ר אלי אלאלוף
אנשי המקצוע יתקנו אותך, לא אומרים מגיל אפס, מלידה עד שלוש.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
מלידה ועד שלוש ומשם לגנים, וברי לי שהאוצר חשוב פה מאוד בהבנה שאנחנו לא רוצים שירחק היום שבו זה גם בתכנית רב שנתית יתחיל להיות מתוקצב בתעדוף של, אם אזורי הפיתוח או אם האזורים שהמדינה תחליט איפה היא נותנת את המענה הזה קודם. צריך לזכור עוד דבר, היום המסגרת, אותם ארגונים גדולים שמטפלים בגיל הרך, אמונה, נעמ"ת, ויצ"ו, משפחתונים והכול בקושי נוגעים ב-30% מהילדים, יתר הילדים אינם במענה ולעתים זה אפילו משפיע על כך אם ללדת או לא ללדת, יכולת או לא יכולת. המון בירוקרטיה שמודדת את האמא ואת הכנסותיה ולעתים האמא איננה מסוגלת להביא את הכנסותיה ואז היא איננה מסוגלת לשים את הילד והיא איננה מסוגלת, והכול בבירוקרטיות שבינן לבין המוסר והיושר ולטפח - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אתה קראת את הדוח של העוני? יש שם את הטופס להרשמה לקבלת הסבסוד של מעון יום, גם אתה וגם אני לא מסוגלים למלא אותו.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני מציע לך לנסות. אני חי ומלווה כמה משפחות כאלה ולכן טוב שהדבר ייכנס לאחריות מדינה ולאחריות משרד החינוך מתוך תפיסת עולם ומטרה שיקיף את כל ילדי ישראל, בכל המגזרים, בתכנית רב שנתית, לשם אנחנו צריכים ללכת. ותודה על תחילת הדרך.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה, בשמחה. ביקשו ועדי הורים לבקש מענת דייגי לדבר. בבקשה, מי זו ענת?
ענת דייגי
אני אספר שזה גם יום ההולדת שלי היום. זה לא תאריך שמח בשבילי, אני אספר שזה תאריך אבל מבחינתי. בדיוק לפני שנה אני קמתי מהשבעה על הבן שלי, תינוק בן שמונה וחצי חודשים. אולי נתקלתם ככה בסיפור, לאחרונה היה הרבה בתקשורת, גם בפייסבוק פרסמנו. לפני שנה בדיוק קמנו מהשבעה ולפני שנה ושבוע זה היה הזמן שבאתי לקחת אותו מהגן וגיליתי שלמעלה כבר היו כוחות הצלה ומשטרה, הוא כבר בעצם נלקח לבית החולים, שם הכריזו על מותו.

אנחנו לא בדיוק יודעים מה קרה לו, אנחנו רק יודעים שזה לא חד משמעי ואנחנו מאמינים שהיה פה איזה סוג של רשלנות. אנחנו יודעים שהגננת באותו יום הייתה לבד עם שמונה ילדים, ארבעה מהם תינוקות רכים. היא לא ידעה החייאה, היא גם לא התקשרה ישירות למד"א, היא התקשרה קודם לבעלה. אליי עד היום היא לא התקשרה, לא שמעתי ממנה. וכשאנחנו אמרנו איך זה יכול להיות, זה הרי בטוח רשלנות, גילינו שבעצם אין חוק שמגדיר רשלנות בגיל הזה, כי מבחינת החוק לטפל בשמונה ילדים זה בסדר, לא משנה שלי היא התחייבה למשהו אחר, היא התחייבה שהיא יודעת החייאה.

אנחנו נרתמנו ככה למאבק של חוק הפיקוח ואנחנו מספרים את הסיפור שלנו במטרה להעלות את המודעות כי אני חושבת שהרבה הורים לא כל כך יודעים שאין פיקוח על גילאי לידה עד שלוש. אנחנו בעצם שואלים את עצמנו למה לוקח כל כך הרבה זמן להעביר את החוק הזה. אני יודעת שהוא כבר עשור בכנסת, בכל סיעה כולם מסכימים שצריך אותו.

אני פה מדברת, אני מניחה, כדי לפנות לליבכם ולהגיד לכם, אני מבקשת מכל מי שנמצא כאן, לקדם את העניינים כמה שיותר מהר. זו הבטיחות של הילדים שלנו, זה דור העתיד שלנו. אני יודעת שכולם פה רוצים את הכי טוב בשבילם, אבל כשמגיעים לקבל החלטות ומגיעים לדבר בוועדות הרבה פעמים, אני מניחה, חושבים, אבל 'רגע, המשרד שלי לא יכול ככה' וזה. אני מבקשת מכם, אל תחשבו על מה המשרד יכול או לא יכול, תפנטזו הכי שאפשר, תחלמו את הכי טוב לילדים שלנו, למצוא את הדרך איך תמיד יש, ואני בטוחה שכולם פה רוצים. זהו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
משתתפים בצערך ונקווה לעשות דברים טובים לזכר הבן.
ענת דייגי
תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
הנציגה של משרד החינוך, סימה. ואחר כך, אם רוצים, נציג נוסף של משרד הרווחה, העבודה.
סימה חדד
אני חושבת שאין לי הרבה מה להוסיף למה שהשר סיכם כאן. אנחנו נמצאים כרגע בהיערכות לקראת הקמת המועצה, בניית המטה, התפקידים הנדרשים. כפי שאמר השר, חסרים עדיין כמה מינויים ואנחנו נמשיך ל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. עוד מישהו מנציגי המשרדים רוצה להתבטא?
היו"ר יעקב מרגי
משרד הבריאות.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, ודאי. למשרד הבריאות יש נציג?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
שאלה לי למשרד החינוך. גב' סימה, שאלה עניינית, האם לאור זה שזה התהליך והמועצה תקום אצלכם, בראשות השר, האם כבר התחלתם לאסוף נתונים על כמות הילדים במגזרים השונים והחשיבה המערכתית על המענה, כולל הערכות. אמנם המועצה צריכה לעשות, אבל משימה לפניכם בכדי שנראה אותה מתחילה לקרום עור וגידים ב-2020 ולא ב-2030.
סימה חדד
אני חושבת שכפי שנאמר, כרגע נבנה המטה, חלק מבעלי התפקידים בתוך המועצה זה איש מחקר ואיש נתונים שידאג לנושא הזה. אני לא חושבת שאנחנו צריכים כרגע להתחיל לאסוף מכאן ומשם. ברגע שהמטה יקום אז אנחנו נגבש גם את הצעדים, יהיו בעלי תפקידים. מדובר פה על תכנית שהיא אסטרטגית, שצריך לחשוב עליה לטווח ארוך, אחר כך לשתף את השותפים, אנחנו לא מתחילים לבנות טלאי על טלאי.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אוקיי. אז שאלה לי, בתור חבר בשתי הוועדות במקרה, גם חינוך וגם עבודה ורווחה, האם אנחנו תוך חצי שנה, אני לא רוצה להילחץ, נשב בוועדת החינוך, בראשות יעקב מרגי, כשלידו יושב חבר הכנסת אלי אלאלוף, ואני מעריך אותו לא פחות ושאתם - - -
היו"ר יעקב מרגי
חצי שנה זה הרבה זמן.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
שלושה חודשים, שאתם נותנים דוח.
היו"ר יעקב מרגי
למה? ישיבת מעקב 30 יום, לראות שהם מוכנים לקראת - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זה כבר כתוב.
היו"ר יעקב מרגי
ככה אנחנו נעבוד, אנחנו לא נחכה לראות ש'לא עשינו', 'לא הספקנו'. בעוד חודש נבדוק מה עשינו כדי שנדע שבשלושה חודשים סיימנו.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
שום בעיה. אני איתך לגמרי, סגור. אוקיי, אז אתם אמורים לבוא ולדווח בוועדת חינוך.
סימה חדד
אני מניחה שאנחנו נזומן לוועדת חינוך.
היו"ר אלי אלאלוף
נציג משרד הבריאות.
הדר ירדני
שמי ד"ר הדר ירדני, נציגת משרד הבריאות, יחד עם ד"ר ליזה רובין. שתינו מונינו למועצה. משרד הבריאות ערוך, משרד הבריאות עושה לאחרונה הרבה שינויים בתחום הגיל הרך, יש לנו גם ועדה מיוחדת לשנות החיים הראשונות, ישנה חשיבה על טיפות חלב, ישנה חשיבה על התפתחות הילד.
היו"ר אלי אלאלוף
מתי דנים בדוח של טיפות חלב? הדוח שנכתב על ידי פרופ' - - -
הדר ירדני
מתי דנים בדוח, אני לא יודעת.
היו"ר אלי אלאלוף
לא? אתם לא מתכוונים לדון בדוח הזה?
הדר ירדני
אנחנו בתוך המשרד?
היו"ר אלי אלאלוף
כן. כדאי שתבדקו את זה, כתבתם דוח, הוצאתם דוח לפני שלושה-ארבעה חודשים.
הדר ירדני
אתה מדבר על הדוח שלנו?
היו"ר אלי אלאלוף
של פרופ' - - -
ליזה רובין
של פרופ' אלי סומך?
היו"ר אלי אלאלוף
כן.
הדר ירדני
אה, בוודאי.
ליזה רובין
אני חושבת שחלק ממה שקורה במשרד הבריאות הוא - - -
היו"ר אלי אלאלוף
תגידי את שמך.
ליזה רובין
ד"ר ליזה רובין, ממשרד הבריאות. יש ועדה שדנה באסטרטגיה לגיל הרך במשרד הבריאות ודנים בתכניות מעשיות לחזק את טיפות החלב, מה הדברים שאנחנו צריכים וגם תכניות אחרות לגבי צרכים אחרים בילדים בגיל הרך וגם לפעמים בילדים קצת יותר גדולים ויש נייר שמסתובב עכשיו בקרב חברי הוועדה במשרד הבריאות שדנים באלה מהצעדים צריכים לנקוט ומה צריכים לעשות בכדי ליישם אותם ומה האפשרויות. ובנוסף אנחנו רואים בזה אחד מעמודי התווך או עמודי האש, מה שאנחנו קוראים לזה במשרד הבריאות, שהגיל הרך הופך להיות אחד מהדברים ששמים עליו זרקור. אז אנחנו בהחלט מברכים על הקמת המועצה, איך אנחנו משתלבים וידונו במה צריכה להיות האסטרטגיה הכללית, אבל במשרד עצמו אנחנו דנים במה הן האסטרטגיות שלנו.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. מנו, ואני אסכם אחריך, חוץ מאשר אם חברת הכנסת חנין זועבי, אני שומר לך את הזכות להשתתף מתי שתמצאי לנכון.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
תודה.
מנואל טרכטנברג
אדוני היושב ראש, אני מאוד שמח שכינסת את הישיבה הזאת ביחד עם יושב ראש ועדת החינוך.
היו"ר אלי אלאלוף
שמע, זה נס, הוא ממקנס ואני מפס וזה הולך ביחד.
מנואל טרכטנברג
כן. ושמחתי עוד יותר לשמוע משר החינוך שאכן העבודה לקראת הקמת הוועדה נמצאת בעיצומה ושהדבר אכן יקרה, המועצה קום תקום ואני מאוד מקווה שהיא תקום לפני פסח. אמנם טכנית, לפי הסעיף הזה בחוק, אפשר לדחות שלושה חודשים, אבל אני רוצה להגיד משהו ואמרתי את זה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
עוד לא קיבלנו בקשה לצו, אז אנשי משרד החינוך, תביאו את זה עם תאריך קצר.
היו"ר יעקב מרגי
וכדאי שתבדקו מבחינה משפטית אם בכלל יש לו תוקף, כי החוק כבר נכנס לתוקף.
קריאה
אמור היה להיכנס.
מנואל טרכטנברג
אבל בחוק יש את הסעיף הזה.
היו"ר יעקב מרגי
כן, אבל צריך לעשות את זה לפני. אני לא יודע אם אפשר לדחות את החוק בצו, אם הוא נכנס לתוקף.
היו"ר אלי אלאלוף
רק את המועד אולי.
היו"ר יעקב מרגי
תבדקו. זה לא היה צריך לקרות, זה היה צריך לקרות עוד לפני כן.
מנואל טרכטנברג
בכל אופן אני אמרתי לשר בחוץ ואני חוזר על הדברים כאן, יש חשיבות לתזמון, לעיתוי. בחודשים האחרונים יש בשטח, מה שנקרא, כל מי שנוגע לגיל הרך, כל הארגונים, בין אם זה ארגונים וולונטריים, בין אם זה ארגוני מורות, גננות ומה לא, ובתוך המשרדים הממשלתיים הנוגעים בדבר נעשתה עבודה, יש התקדמות, יש ציפייה דרוכה להקמת הוועדה. אמרתי את זה לשר, הייתה אכזבה גדולה כשהמועד חלף לפני כשבועיים והמועצה עדיין לא קמה. צריך להבין את זה, התחושה הציבורית היא חשובה. אילולא אותה רוח גבית שאלי ואני ומרגי וכו' קיבלנו מהשטח ומהעובדות והעובדים הבכירים במשרדים השונים שנרתמו למהלך הזה זה לא היה קורה. לכן אסור לאכזב.

אז אני אומר את זה, אמרתי לשר, אני אומר את זה גם לכם, במשרד החינוך. אני מאוד מעריך את מה שאתם עושים, ואת יודעת את זאת, סימה. אנא, עשו את זה בהקדם, שהתחושה תהיה שזה לא הולך להתמסמס, שזה הולך לקרות, ולא רק שזה הולך לקרות, אלא הולך לקרות בגדול. נכון אמר השר שרק הזמן יוכיח אם המהלך הזה מצליח או לא מצליח. זה תמיד נכון בכל עניין שאנחנו עוסקים בו, אבל זה מהלך שיש לו את הפוטנציאל לחולל שינוי מהותי ואת זה צריך להבין. יש דברים שהם אינקרמנטליים, יש דברים שאתה מוסיף עוד תקציב פה ועוד גננת שם, ואני לא מזלזל כהוא זה, כי זו המציאות היומיומית, אבל מעת לעת לעתים רחוקות יש מה שנקרא שינוי פרדיגמטי ומה שהולך לקרות כאן, עם הקמת המועצה, זה שינוי פרדיגמה ואמר את זה מאוד יפה השר עצמו. הוא אמר, הילד הוא ילד הוא ילד, הוא לא מתחלק לזרוע למשרד החינוך וזרוע למשרד הרווחה ורגל למשרד החינוך וכו' וכו'. זה השינוי הפרדיגמטי.

לכן אני אומר, זה לא עוד חוק וזה לא עוד מהלך ועוד פעולה ארגונית שצריך לעשות והתזמון הוא נורא חשוב. אני גם מקווה, אני פשוט לא יודע את העובדות, שהתקציב שעבר בקריאה ראשונה משקף זאת. אם לא, אז אנחנו בצרה גדולה. זה עבר רק בקריאה ראשונה, חבר הכנסת מרגי, זה יהיה אצלך, הדבר הזה בוועדת החינוך - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה להאמין שהם התייחסו, שהם קראו את החוק ואת הסעיפים שלו.
מנואל טרכטנברג
אז אני אומר, זה משהו שצריך לבדוק כי אתה יודע שתקציב ובתהליך אישור התקציב קורים דברים באמצע הדרך וצריך לוודא שהתקנה הזאת הספציפית תצא.
היו"ר יעקב מרגי
יש פה מישהו ממשרד החינוך שיכול לומר לנו? יש מישהו ממשרד החינוך שיכול להתייחס לסוגיה התקציבית?
תמי ויצמן
אני יכולה להגיד שבפנייה הראשונה אנחנו נכניס את ה-6 מיליון.
היו"ר יעקב מרגי
תציגי את עצמך.
תמי ויצמן
תמי ויצמן, מתקציבים, חינוך. בפנייה הראשונה אנחנו נכניס את ה-6 מיליון. נמצא כאן איש האוצר, הוא יעביר לנו את התקציב ולא תהיה בעיה.
מנואל טרכטנברג
מה שחשוב, שתהיה תקנה תקציבית לעניין הזה, שהיא ייעודית לעניין הזה, זה מה שחשוב, כי אם לא אנחנו לא נראה את התוצאות בהמשך.

באמירה, בדברי סיכום, אני רוצה קודם כל להודות לכל מי שעשה במלאכה. החדר הזה, האולם הזה, אנחנו ישבנו הרבה שעות ולא היה קל, כי זה לא עניין קל לאף אחד. זה יפה מאוד להגיד תיאום ונשב ביחד, לא, כשזה מגיע לתכלס זה לא פשוט והיה פה, מה שאלי ואני חווינו זה את הרצון הטוב של כל אחד שישב כאן, גם אם היו ויכוחים לא פשוטים. אז אני מודה לכל אחד ואחת מכם, וכמובן לחבר הכנסת אלי אלאלוף, לחבר הכנסת יעקב מרגי, שבאמת נרתמו לעניין.

אני רוצה להגיד גם על שר החינוך נפתלי בנט. אני דיברתי איתו בתחילת הקדנציה על העניין הזה. שר החינוך, כמו שהוא אמר, יש לו הרבה על הראש, הרבה מאוד, והשר הזה, למזלנו, הוא לא טריטוריאלי, הוא לא מחפש להגביר או לשנות את גבולות האימפריה שלו, יש לו מספיק. באיזה שהוא מקום הנושא הזה, מבחינתו היה יכול להיתפס כאיזה כאב ראש מיותר, למה הוא צריך את זה? למה הוא צריך, הרי יש את משרד החינוך גופו, את המנגנון הזה, יש את הזרוע שהתווספה לא מזמן, של שלוש-ארבע, הנה, כן, גם עם תקציבים מאוד משמעותיים, למה? זה לא דבר מובן מאליו. והוא הבין את זה, נרתם לזה ואני בטוח שגם בסופו של דבר זה יקרה ויקרה בין היתר כי בסוף צריך את השכנוע הפנימי של מקבלי ההחלטות והעושים במלאכה.

ומילה אחרונה, אני אישית אמנם לא יושב פה בתור חבר כנסת, אבל תאמינו לי שאני מחויב לנושא הזה יותר מאי פעם בעבר, אני עוסק בזה, אני כותב על זה. אתם תראו, אני מקווה שתוך חודש, אני לא רוצה להקדים את המאוחר, איזה שהיא תוצרת מהעבודה שאני עושה כיום ואני מקווה שבעתיד נוכל לא מעט פעמים לשבת כאן ולברך על המוגמר, גם על התקדמויות אחרות.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. שדולת הנשים, עורכת דין מרים.
מרים זלקינד
שלום. אני מרים זלקינד, עורכת דין משדולת הנשים בישראל. אנחנו העברנו נייר עמדה לוועדה בנושא ורציתי להגיד שאנחנו אמנם מברכות על כך שהחוק עבר והמועצה תקום, זה דבר חשוב וחיוני, אבל אנחנו מצרות מאוד, גם על הדחייה וגם על כך שבאמת אין בתקציב התייחסות לכספים הייעודיים שצריכים לעבור כדי שהמועצה תקום. זה מעורר בליבנו חשש כבד שאין כוונה אמיתית וכנה להקים את המועצה בצורה רצינית. חבל לי שהשר בנט כבר איננו כאן, מכיוון שהוא דיבר על כך שבין הגילים שלוש לארבע - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנשיו כאן, הם יעבירו לו.
מרים זלקינד
מצוין. בין הגילים שלוש וארבע. הוא דיבר על השינוי הדרמטי שהתרחש מכך שמחסני ילדים הפכו להיות בית ומקום חשוב, השינוי הזה עדיין לא התרחש לגבי גילאי לידה עד שלוש.
היו"ר אלי אלאלוף
לצערי אני משתמש במושג מחסן ילדים למקומות מסוימים בדרום תל אביב, אל תערבבי.
מרים זלקינד
בסדר, אבל אני מדברת על כך שאין פיקוח, מדובר על כחצי מיליון ילדים בישראל שנמצאים בגילים האלה ומתוכם כ-80% ההורים לא יודעים - - -
היו"ר יעקב מרגי
מילה טובה לשר הנוכחי, שר הרווחה, שמקדם את חוק הפיקוח על המעונות.
מרים זלקינד
נכון, אבל הדברים שלובים זה בזה.
היו"ר יעקב מרגי
אז צריך גם לומר מילה, כי נעשית עבודה.
מרים זלקינד
נכון, אבל לנו, ברגע שלמועצה אין כספים ייעודיים ואנחנו, שוב, חוששות שהיא לא תוקם, אז הילדים האלה, שוב, מופקרים לגורלם בלי מסגרת מתאימה שתיתן להם את המענים שהם צריכים.

ומילה אחרונה, בסופו של דבר מי שמשלמות את המחירים הכבדים ביותר על כך שלילדים אין מסגרות זה כמובן הנשים, שהן עדיין המטפלות העיקריות בילדים ואם לילדים אין את המסגרת המתאימה שבה הם יכולים להיות אז הנשים הן אלה שהקידום שלהן בעבודה נפגע והמעמד שלהן והיכולת להשתכר. ורק להגיד, אישה בישראל, ככל שיש לה יותר ילדים שכרה הולך ויורד, בעוד גברים, יש להם את ההתקדמות הרגילה בעבודה ובדרך כלל השכר עולה. הדברים האלה, אי אפשר לנתק אותם זה מזה. אני אשמח לדעת מה תכניות התקציב לדבר הזה, כי אנחנו מלאות דאגה, כאמור. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. יואב קריים מאיזי שפירא.
יואב קריים
קודם כל אני מאוד רוצה לברך על הדברים שכן קורים ואני מאוד מאוד רוצה לברך על זה שילדים עם מוגבלות נכנסים לחוק הזה בדרך המלך ובפעם הראשונה לא עושים חוק מיוחד לילדים עם מוגבלות, אלא מכניסים ילדים עם מוגבלות כחלק מהמדיניות הכללית. בהקשר הזה זאת מהפכה לא רק בנושא הגיל הרך, והייתי שמח שזה יהווה סמן לשאר דברי החקיקה במדינת ישראל בהקשר של אנשים עם מוגבלות. אז תבואו על הברכה.

אני אגיד חשש קטן אחד בכל זאת. זה לא מקרה שהמשרד שעדיין מחכים למוצא פיו הוא משרד האוצר. זה טריק ידוע שעובר בממשלות ישראל לדורותיהן, בלי קשר לממשלה זו או אחרת, שמשרד האוצר בעצם אי השתתפותו גורר מצבים של תקיעוּת וזאת ממש אסטרטגיה אוצרית ידועה. גם בחלק מהישיבות פה הם לא תמיד טורחים להגיע ולכן חשוב לדאוג מאוד - - -
היו"ר אלי אלאלוף
גרמת לו לקום.
היו"ר יעקב מרגי
הוא תפס את מקומו.
יואב קריים
זאת עדיין אסטרטגיה אוצרית ידועה. רצוי שהשם יגיע למשרד החינוך בהקדם, ובעיקר שהתקציבים יהיו מובטחים כי זה עוד אחד מהנושאים שאין עליהם מחלוקת, שמקיר לקיר, מכל המגזרים, מכל העמדות וכו', חושבים אותו דבר ובסוף זה לא קורה, כי אין בצד המילים שטר שמכסה אותם וצריך פה לדאוג גם לשטר.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה, נציג האוצר. אתה הוזמנת.
דניאל לורברבוים
כן, דניאל לורברבוים, רפרנט חינוך באגף התקציבים. אין לי רק להגיד את מה שתמי אמרה, שברגע שתהיה פנייה ראשונה לשנת 2018 אנחנו נתקצב את פעילות המועצה וזהו.
היו"ר יעקב מרגי
עדיין היא מוטרדת.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה להגיד, כי - - -
מנואל טרכטנברג
מה עם מינוי של המועצה?
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה להגיד לגבי משרד האוצר. במקרה שר האוצר הוא מהמפלגה שלי, אתם יכולים לתאר שהחוק הזה לא היה מתקדם לולא התמיכה האישית שלו, למרות שאנחנו אוהבים לעשות את זה בצורה שקטה, במקרה הזה ספציפית ללא פרסום גדול. מנו, שיודע את זה, הוא יודע שהיה משא ומתן שלי, לא צריך להביא את כל העולם, אבל משרד האוצר תמך במהלך הזה, מה גם, ואני מזכיר לכם, זאת המלצה של דוח העוני ודוח העוני אומץ על ידי הממשלה, בהתחלה כהסכם קואליציוני בין הסיעות ואחר כך כהחלטת ממשלה מיוחדת, שכל הסעיפים כלולים. רק היום, על הדיון של הסיעוד, נכללו עוד שני סעיפים הקשורים לדוח העוני. אני לא אוהב, כמו שאמרת, יואב, בצדק, אני לא אוהב שעושים תקציב לעוני, אני רוצה שכל תקצוב שייעשה ייקח בחשבון את האוכלוסיות בעוני.

לפני מספר שבועות קיבלנו החלטה לגבי תרומות ביציות. אנחנו חייבנו את משרד הבריאות לכלול שם סעיפים לאוכלוסיות שבהבטחת הכנסה, אבל בחוק הכולל וכל החלטה שמקבלים בוועדה הזאת, לפחות אני מרשה לעצמי להגיד, לא יהיה חוק שלא לוקח כחלק אינטגרלי של החברה הישראלית, את האוכלוסיות כולן ועניים במיוחד.

אני רוצה להגיד, שזה יהיה ברור, השר תמך והמשרדים מחויבים בגלל שיש הסכם קואליציוני והחלטת ממשלה, בעיקר בגלל החלטת הממשלה. ושיהיה ברור, זה התפקיד שלנו, לכן גם אני מרשה לעצמי להגיד את ההתרגשות האישית שלי. כשיחד עם 40 חברים כתבנו את דוח העוני, הרבה מאוד אנשים אמרו, 'לא נתנו לך תקציב, לא יהיה לך כלום', אז מחר דוח העוני יפורסם ותראו כמה מיליארדים יתווספו ספציפית לנושא הזה.

אני לא מודאג מזה שכרגע אין תקצוב ספציפי, אני סומך על המשרדים השונים, במיוחד משרד החינוך שקיבל תוספת תקציבית מאוד משמעותית בתקציב של 19' בזכות הפעילות של השר, ואני בטוח שכך. אני ניסיתי לשכנע אותו כשר הכלכלה, הוא לא שם לב למה שביקשתי, האמת, לא הייתי חבר כנסת, הייתי רק יושב ראש ועדה, אז הוא אמר 'זה לא הדאגה שלי'. אני שמח שהיום הוא מכור לנושא הזה כי הוא הבין שזה חלק אינטגרלי של החוק. אני לא מאמין שזה יישאר ככה.

אני מקווה ליום שלא רחוק יהיה שיהיו בתי ספר לגיל הרך, כמו שיש בצרפת וכמו שיש במדינות אירופה. אמר השר בעצמו, 'גננת לבד, מסכנה, איך היא יכולה להתמודד?', אבל אם היא הייתה במסגרת של בית ספר לגיל הרך, שמגיל שישה חודשים הילד יכול להימצא שם והפיקוח היה טוב יותר, אולי היינו מונעים גם את האסון שקרה לחברתנו. לא יכול להיות שנישאר עם שתי כיתות גן בטיז אנאבי ושתיים בטיז אנאבי אחר. חייבים לשנות את המבנה הארגוני של מערכת החינוך שמתחילה עכשיו ולכן אני גם מצפה לשיתוף פעולה, לא רק בבניית התקציב המנהלי, אלא בשיתוף פעולה, כבר עכשיו תשבו עם המערכת של הגיל הרך במשרד הרווחה לעבודה כדי להתחיל לראות איך בונים תכניות משולבות.

שיהיה ברור, המהלך הזה, מנו אמר את זה טוב מאוד, זה לא שינוי קטן, זה שינוי מהותי במערכת החינוך של המדינה. אבל לא לשכוח, מה שאמר השר היום, שבונים מהר טוב וטוב יותר. בתקופה שזה היה במשרד הכלכלה לא בנו את המעונות. אני שמח שהוא הבין את היתרונות שיש היום במשרד החינוך. וסליחה, אנחנו עזרים של המערכות, שהמלצנו. כשמנו עמד בראש הוועדה שלו אני הבאתי לו מסמך 'של מי הילד הזה', מפני שהילד הזה הוא של כולנו, אבל עם אחריות אחת, מובילה.

אני לא אוהב, אני אימפריאליסט מטורף, אתם לא יודעים כמה, לוותר לחבר שלי, שהוא חבר אמיתי וגם מפני שזה הוא, אלא מפני שזה העתיד של מערכת הגיל הרך. אני אומר שאני מודה לשר הרווחה במיוחד על זה שהוא ויתר בשלב זה על החלק המנהלי, ניהולי, ציבורי בזה שהוא הסכים שהמועצה לגיל הרך תהיה במשרד החינוך. אבל תבינו, זה צריך להיות שינוי תפיסתי של כולנו ביחד. זה לא אומר שמשרד הבריאות לא ירוץ לראות אם חס וחלילה יש בעיה בריאותית בגן זה או בבית ספר זה, ודאי שצריכים אותו.

אתם יודעים, מי שמתעסק בגיל הרך, יש היום מסגרת מדהימה שהתפתחה על בסיס ההתנדבות של הפילנתרופיה, זה המרכזים לגיל הרך שעושים עבודה אדירה. פה אני חייב להגיד, מי שלקח על עצמו, כמעט לא ברצון, אבל בעובדה, זה השלטון המקומי שהוא חייב היום להשלים כל הזמן לבד, לחפש מפה ומשם את התקציבים הנדרשים, אבל איזה שירות זה נתן לילדים.

לכן תרשו לי לסכם ולהגיד, זו התחלה מדהימה, אבל לא מספיקה, והזמן, לא נפחד מהזמן, הוא יעזור לקדם את הנושא הזה בצורה מאוד משמעותית.

אני רוצה להודות לכולם. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:00.

קוד המקור של הנתונים