ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 18/02/2018

חוק רואי חשבון (תיקון מס' 9), התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-02-19OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 557

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום ראשון, ג' באדר התשע"ח (18 בפברואר 2018), שעה 10:30
סדר היום
הצעת חוק רואי חשבון (תיקון מס' 9), התשע"ז-2017
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר

אורי מקלב
מוזמנים
היועצת המשפטית, משרד המשפטים - לאה רקובר

עו"ד בלשכה המשפטית, משרד המשפטים, משרד המשפטים - אסף נועם

מזכירת מועצת רואי חשבון, משרד המשפטים - ורד הראל

משפטנית במחלקת יעוץ, משרד המשפטים - רוני טלמור

סטודנטית, משרד המשפטים - אביטל קפלן

נשיא, לשכת רואי חשבון - יזהר קנה

סגן נשיא, לשכת רואי החשבון בישראל - מנחם רהב

עוזר נשיא, לשכת רואי החשבון בישראל - אייל זשצקי
ייעוץ משפטי
ורד קירו-זילברמן
מנהל/ת הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט

הצעת חוק רואי חשבון (תיקון מס' 9), התשע"ז-2017, מ/1128
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. לשכת רואי החשבון מתייצבת כאן במלוא תפארתה, כמו שנקרא, ברוך השם. אני גם מברך אתכם, שיהיה לכם כנס מוצלח, תגיעו להחלטות טובות ולשלום בית ולהבנות וכו'. אני מניח שזה לא יהיה על רקע הבחירות המשמשות ובאות אצלכם אלא הכול בשמחה ובטוב לבב.

בלי קשר, אבל יצא שיש לנו חוק לשכת רואי החשבון. החוק הזה הוא חוק שהלשכה רוצה אותו?
יזהר קנה
זה חוק שהמדינה אמרה שחייבים לשנות את השיפוט המשמעתי לאור המצב הקיים בגופים אחרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה אני יודע. לכן שאלתי, אחרי הכול, זה משהו שאתם רוצים?
יזהר קנה
אנחנו חושבים שזה מהלך נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר אם נזכיר את זה, נקבל מחיאות כפיים, או יגידו בוז?
יזהר קנה
היינו ממשיכים לחיות עם המצב הקיים, אבל לאור מה שאמר משרד המשפטים, אנחנו נרתמנו למשימה, ואנחנו אתם יחד, ואנחנו חושבים שהתוצאה הסופית היא ראויה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כי אני חושב שהוא עושה סדר בלשכה גם, כי היום גם תפקידי המועצה לא כל כך מוגדרים, וגם יש המון ניגודי אינטרסים ודברים שאתם עצמכם היה לכם קשה להתקדם, ופה הופכים אתכם להליך מסודר – בעיקר הנושא של ההליך המשמעתי, שהוא הליך מאוד מיוחד, מסודר גם, שאחרי תלונה יש תובע, יש חוקר, והחוקר – ממש בדין פלילי - חוקר, ואם מגיעים למסקנות שכן, יש תובע, יש בית משפט משמעתי נפרד, שאתם חברים בו גם. הוא עושה את זה מסודר. לא משהו כזה. אבל זה חוק שמן. יש בו הרבה דברים. בואו נתקדם. איפה אנחנו נמצאים?
ורד קירו-זילברמן
למעשה היתה הקראה ודיון בישיבה הקודמת עד מה שהוא כרגע בנוסח שלכם סעף 25 להצעת החוק, שזה דן בהחלפת סעיף 12, כל מה שקשור בהקמת ועדת המשמעת. אנחנו בעמ'- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי בוקר טוב לחבריי, בוקר טוב לאנשי הממלכה. שלא נזניח אתכם חלילה.
ורד קירו-זילברמן
אנחנו בעמ' 8 למטה.
יזהר קנה
לאה ואסף, כמדומני, היו כמה נקודות שרציתם לתקן. רוצים להמשיך?
לאה רקובר
כן, כדי שנוכל לראות שאנחנו מתקדמים.
אסף נועם
בוקר טוב לאדוני. עו"ד אסף נועם, משרד המשפטים. נמשיך מתיקון סעיף 12 לחוק.

החלפת סעיף 12 והוספת סעיפים 12א עד 12לב. 25. במקום סעיף 12 לחוק העיקרי יבוא: עבירות משמעת. 12. רואה חשבון שעשה אחד מאלה עבר עבירת משמעת: (1) התנהג בדרך שאינה הולמת את המקצוע; (2) הפר כלל מכללי האתיקה המקצועית או הוראה אחרת מההוראות לפי חוק זה, או הפר הוראת דין אחר המטילה עליו איסור או חובה בקשר לביצוע תפקידו; (3) השיג את רישיונו במצג שווא; (4) גילה חוסר אחריות או רשלנות חמורה בעת עיסוקו במקצוע; (5) הורשע בפסק דין סופי, בין בישראל ובין מחוץ לישראל, בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לעסוק בראיית חשבון; (6) לא נקט אמצעים לתיקון פגיעה באי-תלות שעליהם הורתה ועדת המשמעת לפי הוראות סעיף 12כא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מ-(2) הכול ברור. מה זה (1) – התנהג בדרך שאינה הולמת את המקצוע? אתה יכול לומר שהפירוט שלו זה (2) עד (5). למשל, אם מישהו יופיע בלי עניבה, זה נקרא שזה לא הולם את המקצוע? מה ההגדרה של לא הולם את המקצוע?
יזהר קנה
יש תקנות התנגדות שאינה הולמת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שלא קשורות למה שמופיע ב-(2) עד (5)?
לאה רקובר
זה סעיף סל שמופיע הרבה פעמים בהגדרות של גופי משמעת, וזה דווקא משום הסיבה- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה בדיוק הבעייתי, שהרבה פעמים את לא יודעת להגדיר מה.
לאה רקובר
לכן מפעילים שיקול דעת. יש התובע, יש ערעור. אבל באופן כללי- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח, אם מאשימים מישהו, למשל, סתם, עורך דין, אם הוא לא בא לבית המשפט עם הגלימה, יכול להיות שזו התנהגות שלא הולמת. אולי. אבל זה כולם יודעים כבר. אבל שאר הדברים, אם זה לא ברור, שיקול דעת של הוועדה. יבוא איש ויגיד: זה שיקול הדעת שלכם - בסדר, אבל אני בכלל לא העליתי על דעתי שצריך להיות. השאלה אם יש משהו קצת יותר בשר.
אסף נועם
נראה את זה בהמשך, אבל התובע יוכל לפתוח בהליך משמעתי, ולהגיש קובלנה רק אם יש עניין לציבור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הכנסת עוד אלמנט שלא ברור. תעשה סקר בציבור לגבי אותו רואה חשבון, תמצא ש-99% מהציבור בכלל לא יודעים את רואי החשבון. מי זה הציבור? ציבור רואי החשבון? או הציבור הכללי, שזה לא מעניין? מה ההגדרה?
יזהר קנה
אנסה לסייע. בשנת 1965 הותקנו תקנות התנהגות שאינה הולמת את כבוד המקצוע. זה תקנות מפורטות שמדברות על נושאים שונים: על פרסומת, על מתן שירות מקצועי שלא בהקפדה על הגינות, על גילוי שלא בהסכמת הלקוח של דברים שבאו לידיעתנו, במתן דוח שלא על סמך בדיקתו האישית, עיסוק בראיית חשבון שלא בשמו, מתן הרשאה למישהו שאינו רואה חשבון לפעול- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה פחות או יותר מה שכתוב בהמשך.
יזהר קנה
מתן תשלום או טובת הנאה במישרין או בעקיפין, שיתוף בהכנסות מהמקצוע למי שאינו רואה חשבון. מתן שירות עסקי ללקוח, נושא של הלבנת הון גם נכנס לאחרונה, הכניסו את זה גם לפה. כלומר יש תקנות מפורטות. אני חושב שנכון שחלק מהדברים שמופיעים בהמשך, מופיעים גם בהתנהגות שאינה הולמת- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
התקנות האלה ימשיכו עם החוק הזה?
יזהר קנה
כן. תקנות מתוקף החוק.
מנחם רהב
אסף, יכול להיות שצריך לכרוך בהוראת סעיף 12, לגבי מהן עבירות משמעת, תקנות, ולהפנות לתקנות, ולקבוע שהשר מוסמך. זה הרי תקנות שהן דינמיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מנחם רהב, סגן נשיא לשכת רואי החשבון.
מנחם רהב
ומזכיר כבוד.
לאה רקובר
בעצם הסעיף מניח אמון מסוים לגבי התובע המשמעתי ולגבי הוועדה, וגם יש אחר כך ערכאות ערעור, אבל צריך להיות מנגנון שמאפשר – מאחר שאנחנו לא יכולים לצפות את כל ההתנהגויות, ומאחר שאנחנו רוצים להסדיר את המקצוע הזה, ולשמור על המכובדות שלו בהמשך, אז נדרש סעיף סל כזה. זה גם התובע, גם הוועדה, גם אפשר לערער וגם יש התקנות, כפי שאסף החל לומר.
יזהר קנה
תפני לתקנות אז.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם יש תקנות, וכל רואה חשבון יכול לעיין בהן ולדעת, זה בסדר. אז הוא מראש הוא מוזהר ועומד. אבל אם אין דבר כזה, יחליטו פתאום שבלי עניבה זה נקרא אינו הולם את המקצוע – איש יגיד: פעם ראשונה שאני שומע דבר כזה, או דברים אחרים. סעיף סל כזה הוא מסוכן אלא אם כן יש תקנות שמזהירות – אני לא אומר על שיקול הדעת רק של הוועדה אלא רואה החשבון עצמו, שעליו באים בתלונה, שהוא היה צריך לדעת מראש שזו התנהגות בלתי-הולמת. צריכה להיות אזהרה. בסדר.
מנחם רהב
הערה - השאלה שאדוני מעלה היא שאלה טובה, כי מי שקורא פה את 12(1) – התנהג בדרך שאינה הולמת, תמיד תעלה השאלה, מהי התנהגות שאינה הולמת. נכון שיש שיקול דעת, אבל אנחנו רוצים לפחות לאפשר את אכיפת הנחיות המשמעת כך שאם יבוא נילון ויטען מי קבע מהי התנהגות שאינה הולמת, צריכה להיות פה בכל זאת איזושהי הפניה.

הדוגמה בחוק איסור הלבנת הון, שהוא חוק חדש יחסית, והצו שעוסק במתן שירות עסקי, היה צורך כחלק מאכיפת ההוראות של חוק איסור הלבנת הון, היה צריך להוסיף תקנה נוספת שקובעת שעבירה על אותם איסורים שיש בצו של איסור הלבנת הון, היא עבירה, התנהגות שאינה הולמת. זו דרק דוגמה לדינמיות שיש בהוספה או בגריעה בתקנות של מהי התנהגות שאינה הולמת. כלומר זה צריך להישאר משהו דינמי, אבל צריכה להיות הפניה שתגדיר שהתנהגות שאינה הולמת – לעניין הזה יש תקנות, הן הקובעות, והשר רשאי- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם יש תקנות, הן קיימות משנת 65', יחולו גם פה, אם הן לא משתנות, זה בסדר. אם כי ראינו שרוב הדברים בתקנות יכולות להיכנס בסעיפים שמפורטים ב(2) עד (5) – מצג שווא וכו'. אבל יש תקנות – זהו. רואה החשבון צריך לדעת להתארגן לקראת כזה, ואם הוא עובר על אחד מהם, אפשר לומר שהוא לא מתנהג בהתאם למקצוע.
יזהר קנה
אני מבקש שתוסיפו את המילה: את כבוד המקצוע. חסרה המילה כבוד, ואז מישהו יכול לחשוב, שזה לא מה שבתקנות. כיוון שבתקנות המילה כבוד היא חשובה – יתנהג בדרך שאינה הולמת את כבוד המקצוע, כדי שנשתמש באותו מונח. אחרת יגידו אנשים שזה משהו שונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בתקנות מופיע כבוד?
יזהר קנה
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ב-65' עוד היה כבוד.
אסף נועם
וגם בהסמכה שקיימת בסעיף 11 לחוק.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה הגדרה מצומצמת יותר, כבוד המקצוע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הגדרה מכובדת יותר. כשעוד היה כבוד. נאמר כך. בסדר. נתקדם עם זה.
יזהר קנה
לפני שממשיכים לסעיף 12, עלתה נקודה ואני רוצה לקבל את האסמכתא - עלה הדיון במועצת רואי חשבון גם, האם עבירות המשמעת האלה חלות על מי שהודיע שהוא לא במקצוע. במדינת ישראל יש כמעט 31,000 בעלי רשיונות; מתוכם 19,000 משלמים את הרשיון. 5,000 לפחות הודיעו שהם לא במקצוע – כלומר אדם אומר: איני עוסק במקצוע, אני לא משלם את האגרה. האם הדין המשמעתי חל עליו או לא? יש לנו פלוגתאות בעניין הזה. אני חושב שזה המקום להגדיר- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא לא רשאי לפעול כרואה חשבון. אז למה יחול עליו?
מנחם רהב
הוא רשאי לפעול כרואה חשבון, אבל מנוע מעיסוק בראיית חשבון. הוא לא עושה ביקורת, אבל יכול להיות מנהל כספים או מנכ"ל טבע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כל אחד, גם אם אין לו תואר של רואה חשבון.
מנחם רהב
אבל אני מזכיר לאדוני, למשל, שבדיון בחדלות פירעון אמרנו שאנחנו יכולים לשמש כבעלי תפקיד בגלל אחריותנו כבעלי רשיון בראיית חשבון, למרות שהעיסוק כבעל תפקיד בחדלות פירעון הוא לא ראיית חשבון כהגדרתה בחוק. זה לא ביקורת של ספרים. זה כולל גם ביקורת, אבל זה הרבה מאוד דברים אחרים. כלומר יש לנו מנעד מאוד רחב של עיסוקים נלווים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר בניגוד לעורכי דין, שמי שלא חבר, אסור לו לעסוק בכלל במקצוע הזה - שם מי שלא משלם, נניח, את האגרה או המסים או לא יודע איך אתם קוראים לזה, אגרה, הוא לא עורך דין פעיל, מה שנקרא. רואה חשבון, אם אינו משלם, הוא עדיין רואה חשבון, לא?
לאה רקובר
יזהר שואל על משהו אחר – על מצב שהודיע שהוא לא עוסק במקצוע, והוא גם לא משלם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למי הודיע?
לאה רקובר
למועצה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
באחד החוקים שנראה או שקיים, איך יוצאים מלהיות רואה חשבון?
יזהר קנה
הוא לא יוצא מלהיות רואה חשבון. הוא יוצא מהעיסוק. הוא מודיע למועצה: איני עוסק בראיית חשבון, והמועצה רושמת אותו רואה חשבון בלתי-פעיל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר יכול לכתוב ליד שמו רואה חשבון?
לאה רקובר
לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
והוא לא יכול לעסוק בשום פעולה שדורשת רואה חשבון.
לאה רקובר
לפי החוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו רואים שיש שטח מת, נניח, כמו שאם, נניח, נאמן, שאמרנו – אתם רוצים לפרט יותר, שצריך להיות לו כמובן הכשרה של עורך דין, ואמרנו גם רואה חשבון. רואה חשבון, הכוונה, זה צריך להיות רואה חשבון פעיל, או הכשרת רואה חשבון?
מנחם רהב
זה מעט יותר מורכב. אני חושש שנעשה טעות. בחוק עצמו מוגדרת ראיית חשבון – ביקורתם ובדיקתם של ספרים. הא ותו לא. זו ההגדרה בחוק. דא עקא, שבהרבה מאוד שנים של המקצוע מחציתנו, אפילו יותר, לא עוסקים בראיית חשבון כהגדרתה בחוק, אלא במה שאנחנו בלשכה מכנים עיסוקים נלווים. אז הלשכה אימצה רשימה של עיסוקים נלווים, שזה בעלי תפקיד מטעם בית משפט, מבקרים פנימיים, חשבים – הרבה מאוד תפקידים שדורשים את ההכשרה בראיית חשבון, אבל הם לא עוסקים בראיית חשבון כהגדרתה בחוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
והם עדיין נקראים רואי חשבון?
מנחם רהב
הם רואי חשבון לכל דבר ועניין.
לאה רקובר
כל עוד הם משלמים את הרשיון, ומצהירים על עצמם שהם מחויבים. ברגע שהם לא משלמים, והם לא מזכירים בשום מקום שהם רואי חשבון, זה באותה מידה יכול להיות כלכלן או מישהו שלמד חשבונאות ולא ניגש למבחנים- - -
יזהר קנה
לאה, אני מתנצל שאנחנו מעלים את זה עכשיו. זה מסוג הדברים שכפי שאמרתי לך, עלה בדיון המועצה. אביא מקרה היפותטי, ונבין למה אנחנו רוצים להגיע. נניח שמי שאחראי על הכספים בבנק הפועלים ומי שאחראי על הכספים בבנק לאומי, האיש הבכיר פה והאיש הבכיר פה – סתם אני מביא כדוגמה בנק – הם בעלי רשיון רואי חשבון. אחד שילם את רשיונו – השני לא שילם את הרשיון. הודיע שהוא לא עוסק במקצוע. הוא רשאי, כי הוא לא עוסק בראיית חשבון. כלומר אחד הוא מנהל הכספים של הבנק וחותם רואה חשבון, והשני הוא מנהל הכספים של הבנק – לא שילם את האגרה, אמר שהוא לא רוצה להיות במקצוע, וגם לא חותם כרואה חשבון. נניח חלילה – כמובן זה לא יכול לקרות בשני הבנקים – שניהם עשו עבירת מעילה גדולה. גנבו הרבה כספים. זה שהוא רואה חשבון, יגיע לדין המשמעתי אצלנו, והשני לא יגיע לדין המשמעתי אצלנו. נניח ששניהם עזבו את הבנק. זה שלא הגיע לדין המשמעתי אצלנו, יכול להגיע בעוד שנה, לשלם את האגרה, ולהיות רואה חישבון.
לאה רקובר
לא, כי יש לו עבירה פלילית.
יזהר קנה
אז מה? הוא לא יגיע אלינו לדין המשמעתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל יכול להיות מישהו שיש לו עבירה פלילית, נניח, של מעילה וכו', והוא יכול לקבל אצלכם רשיוו כרואה חשבון?
יזהר קנה
הוא קיבל את הרשיון קודם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל זה הופסק. הוא צריך לחדש אותו.
יזהר קנה
לא. לפי החוק, כפי שאנחנו קוראים אותו היום, ואין ספק בעניין - פלוני אלמוני היה לו רשיוו רואה חשבון, אמר: איני עוסק בראיית חשבון. שם את הרשיון בצד, שנה, שנתיים, שלוש. בשנה הרביעית עשה עשר עבירות פליליות – כל אחת יותר נוראה מהשנייה. נשפט בפלילי, ישב שלוש שנים בכלא, כל מה שאנחנו רק רוצים. יצא מהכלא, בבוקר שילם את האגרה למשרד המשפטים, והרי הוא רואה חשבון, והוא לא עומד לדין משמעתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם זה קיים, צריך להוסיף בחוק, חידוש - שמי שהפסיק מיוזמתו – לא חשוב באיזו דרך – מלהיות רואה חשבון פעיל, כפי שאתה אומר, כשהוא בא לחדש את זה, צריכה להיות בדיקה כלשהי, הליך מסוים. למשל, אם הוא צבר עבירות פליליות, שמי שהוא רואה חשבון, זה פוסל אותו מלהיות רואה חשבון, לא יכול להיות שהוא כן- - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
מי שהוא רואה חשבון, והורשע בעבירה שלא קשורה לראיית החשבון שלו, בנושא אחר, ובא לחדש את הרשיון – האגרה מתחדשת כל שנה? בעל רשיון רואה חשבון, והעבירות שהוא ביצע, בכלל לא קשורות למקצוע, והוא הורשע בהן. כשהוא בא עכשיו לשלם את האגרה, בוועדת המשמעת יש לכם האפשרות למנוע ממנו, או הוא צריך? אתם יוזמים פעולה בעניין הזה?
יזהר קנה
בעיקרון כאשר אדם עמד לדין פלילי, אחרי זה הפרקליטות מחליטה, האם היא מעבירה את הנושא הזה למועצת רואי חשבון. אם היא מחליטה להעביר את זה למועצה, המועצה דנה, יכולה להחליט שזה בליבת המקצוע, והיא דנה, או להחליט שזה לא.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא בליבת המקצוע. גם מישהו עם עבר פלילי או הורשע בעבירה שיש עמה קלון, יכול להמשיך להיות רואה חשבון?
יזהר קנה
אם זו עבירה שיש עמה קלון, לא.
מנחם רהב
החוק קובע שעבירה שיש עמה קלון היא התנהגות שאינה הולמת, ופה בכלל מקרה יש עבירת משמעת, אבל גם עבירות שאין עמן קלון, החוק מנוסח כך שאומר שהובא לידיעת המועצה שרואה חשבון עבר עבירה – לאו דווקא במקצוע - זה עולה בפני המועצה. היום, לפי החוק החדש, זה יעלה בפני ועדת המשמעת. אם החוקר או התובע יחליטו שזה עניין שיכול להעיד על אופיו או קשור קשר איזשהו לעיסוקו של הנילון בראיית חשבון, וזה יעלה- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ואם זה לא ראיית חשבון בכלל?
יזהר קנה
היו דברים מעולם. למשל, עבירות בנייה הרבה פעמים הופיעו אצלנו, והמועצה בדרך של קבע החליטה שהיא לא מתעסקת עם זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ילדים. פדופיל, נניח. תיאורטית אני שואל. לו יצויר. יש לכם סטטוס בנושא?
אסף נועם
אם יורשה לי, הדברים האלה עולים. גם שינינו את הנוסח. היום זה לא עבירה שיש עמה קלון כומ שיש בתיקון. אנחנו מציעים מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, כלומר גם במקרים מאוד קיצוניים, אם אין קשר למקצוע, ויש חומרה יתרה בעבירה - זה יידון בפני ועדת המשמעת. זה הרציונל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה הכלים של ועדת המשמעת?
אסף נועם
גם להתלות את הרשיון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הגיע מצב כזה. מה עושים?
אסף נועם
העניין הזה מתנהל כהליך משמעתי לכל דבר. גם אם הדבר הזה התגלה בחלוף מספר שנים, כאשר אותו רואה חשבון הקפיא את הרשיון שלו- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. אנחנו שואלים - רואה חשבון מסודר ורגיל – נניח, נתפס בנושא של עבירות מין עם קטינים, נניח. נשפט, נכנס לבית סוהר. עכשיו הוא יוצא מבית סוהר, ורוצה להמשיך, לחדש את רשיונו ולהמשיך לכהן כרואה חשבון. יש איזה – זה שמגיע לוועדת משמעת, זה לא אומר לי כלום.
אסף נועם
אין פרוצדורה של חידוש רשיון. צריך להעביר את זה. זו הנקודה הראשונה שהיתה בתיקון, שיורד העניין של רשיון בר תוקף. אין בהגדרה של רואה חשבון היום, לפי החוק הקיים, רואה חשבון זה מי שבידיו רשיןו בר תוקף. המילים בר תוקף יורדת, ולמעשה מספיק שהוסמך כרואה חשבון. גם אם לא שילם את האגרה או לא עסק וכו', הוא לא צריך לפנות למועצה לחדש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הובא לידיעתה של ועדת המשמעת.
לאה רקובר
היא יכולה לנקוט בהליך משמעתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה, יכולה?
אסף נועם
התובע נוקט בהליך משמעתי. הוא מקבל את תגובתו, התובע- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה החוק אומר בדבר כזה? שזה פוסל אותו? שזה לא פוסל אותו? זה לא שיקול דעת, שלאחד יגידו כן, ולאחד לא. שיקול דעת על מה? שוב, לא קשור למקצוע. הוא נתפס על עבירת מין עם ילד.
לאה רקובר
תסתכלו בעמ' 9, סעיף קטן (5), שאתם אומרים.
אסף נועם
שזה לא התנהגות שאינה הולמת או עבירה של התקנות. כאן נכנס שיקול הדעת של התובע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שוב - שיקול דעת התובע – קח מקרה שלא קשור לראיית חשבון בכלל, עם קטינים. מה זה שיקול דעת של התובע? התובע צריך להיות מונחה על-ידי דברים מסוימים. מצד אחד, האיש הזה צריך להמשיך להתפרנס, צריך להמשיך לחיות. מצד שני, זה מקצוע שיכול להיות שהם אומרים: אולי זה לא מכבד את המקצוע, אולי כן. מישהו צריך להנחות, שיקול דעת של התובע.
אסף נועם
המקום לזה הוא בדרך כלל לא חקיקה. זה ממש סעיף סטנדרטי של חקיקה, ובדרך כלל אם יש הנחיות, כיצד לפעול, באילו מצבים וכיוצא בזה, זה לא נכנס לחוק עצמו. החוק עצמו מתייחס להרשעה, וקובע סעיף כללי שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר שבמקרה שאין קשר לראיית חשבון, הוא יכול להמשיך. יכול להיות שזה בסדר. כי אתה יכול לומר: האיש צריך להתפרנס אחרי שריצה את עונשו. השאלה, אם זה מה שקיים. איני יודע.
יזהר קנה
אתן תשובה חלקית. בדרך כלל, כשזה עומד לדין המשמעתי, בוחנים, אם הדברים היו ידועים, לצורך העניין, לפני מתן הרשיון. בדרך כלל זה המשקלות שמפעילים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נאמר לפני כן. אם הוא עוד לא קיבל את הרשיון, דבר כזה יכול למנוע ממנו לקבל רשיון של רואה חשבון?
יזהר קנה
בהיסטוריה אני לא מכיר מקרה שפסלנו אותו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר שלא. אם הוא כבר רואה חשבון, ודאי זה לא יגרום לו להפסיק. אז קיבלנו תשובה.
יזהר קנה
זה עניין של פרקטיקה של המועצה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם כך, הדוגמה שאתם הבאתם, אינה נכונה. אתם אמרתם: שני אנשים, שניהם כיהנו בתפקיד מקביל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, נושא של מעילה – זה קשור.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ודאי, אבל הוא הביא דוגמה – אחד, היה לו רשיון בתוקף, כלומר כן שילם את האגרה, והשני לא שילם את האגרה. זה ששילם את האגרה, יועמד לבין משמעתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
צריך גם הודעה. לא רק לא שילם. זה לא כמו עורכי דין.
אורי מקלב (יהדות התורה)
התפקיד שהיה לו בבנק, לא היה בתור רואה חשבון; היה מנהל כספים, לא בתור רואה חשבון. שניהם עברו אותה עבירה, באותו סדר גודל. אמר, אחד יבוא לוועדת המשמעת, ותהיה לי הסמכות לפעול בעניינו. לשני לא תהיה סמכות, כי באותו זמן לא היה בתוקף, רואה החשבון הפעיל, ולא השתמש בשם, גם אם הוא לא בפועל, אבל היה לו תואר, ואז אני לא יכול. לכאורה סעיף 5 מכסה. אני מניח שמה שאתה אומר, לא יכול להיות בעבירות שישב עליהן שלוש שנים, שאני חושב שסעיף 5 מברר את זה. על אף שסעיף 5, בתוך הקונטקסט שהוא נמצא, זה משמע יותר שהוא עסק בעבירות שקשורות לראיית חשבון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, שאין הוא ראוי לעסוק. מי שמועל בכספים, אני לא חושב שהוא ראוי לעסוק בראיית חשבון.
יזהר קנה
אין ספק, אבל אני חלוק עליכם. אותו מנהל כספים בבנק, שמעל ולא היה לו באותו זמן רשיון, ישב בכלא. קלון מפה ועד הודעה חדשה – ייצא אחרי חמש שנים מהכלא, ישלם את הרשיון ויהיה רואה חשבון. אסף, איפה אתה עוצר אותו?
אסף נועם
אין התיישנות בדין המשמעתי. מבחינתך, הוא היה רואה חשבון.
יזהר קנה
זה לא מה שאמרנו במועצה. זה בסדר גמור מבחינתי. אני רוצה רק לדעת.
אסף נועם
גם במועצה זה לא היה דיון נפרד, בכל אופן כדאי להבהיר את הדברים לפרוטוקול. בכל אופן, מכיוון שהעניין של רשיון בר תוקף יורד, גם אם הוא לא שילם את האגרות, הוא עדיין כפוף לדין המשמעתי, והכול בכפוף לשיקול הדעת של התובע, האם ראוי או לא ראוי. בכל מקרה, גם אם זה מתגלה בדיעבד, כלומר הוא ביטל את ההקפאה, אין פה התיישנות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
למה הדברים האלה לא בניסוח, באופן מפורש?
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מעניין – אדם שהוא רואה חשבון, וכתוצאה מזה יש לו כל מיני חיובים, סוג התנהגות מסוימת. הוא לא רוצה את החובות האלה, הוא מוותר על הזכות. רות להשתחרר מהכול. לפי מה שנאמר פה, הוא לא יכול.
לאה רקובר
ברגע שהוא מחדש, הוא נתפס בחזרה. זה מה שאסף אמר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח, שלא רוצה לחדש.
לאה רקובר
האדם, נניח, רוצה להיות צייר. אז הוא יהיה אחוז במקצוע? לא הגיוני. הוא יכול להשתחרר, אבל אם הוא רוצה לחזור למקצוע- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
על זה אמרתי קודם, שצריכה להיות הוראה, שאם מישהו כזה רוצה לחזור למקצוע, אז הוא יכול להיתפס בזה, אבל אם הוא לא רוצה – לא מטובך ולא מעוקצך; לא רוצה את החומרות של ההתנהגות המכובדת ולא רוצה את הזכויות של רואה חשבון. רוצה להיות צייר. אז לא אומרים לו: אדוני, זה לא עוזר – היית רואה חשבון, יביאו אותך לוועדת המשפט של רואה החשבון.
לאה רקובר
אבל ברגע שתרצה לחזור, נרצה לראות מה היה בעברך - זה כן. זאת המשמעות של המחיקה של הבר תוקף.
אסף נועם
לכן יש קושי לציין את זה בחקיקה, כי לא כולם רוצים להיות ציירים – הרבה עוסקים כרואי חשבון, למעט ייחוד העיסוק שהוא ביקורת, עוסקים בעיסוקים נלווים. אמנם לא משתמשים בחתימה רואה חשבון, אבל משתמשים בעצם בטייטל של רואה חשבון. לכן במצבים כאלה, בהתאם לשיקול דעת, יכול להיות שגם אם הוא הקפיא את הרשיון, היו מצבים שמצדיקים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה שמופיע בהגדרת החוק, וכל זמן שהוא לא, והוא רוצה לחזור לזה – אין לנו בעיה. יש לנו כיסוי. אם הוא לא רוצה לחזור לאותם דברים שכתובים – צייר וכל זה – גם כן, ברור לנו, הוא לא רוצה לחזור וכו'.

יש לנו רק תחום לא ברור – זה אותם דברים שהחוק לא מגדיר כהגדרה של רואה החשבון, אבל מועצת רואי חשבון ציבור את זה כחלק מהתפקידים הלא רשמיים של רואה החשבון. נניח, מנהל כספים או דברים כאלה. נניח, האיש הזה עבר עבירה. עכשיו, הוא לא רוצה לחזור להיות רואה חשבון, אבל הוא רוצה להיות מנהל כספים. האם זה חל עליו? ועדת משמעת של רואי החשבון, ועדת המשמעת שאנחנו מקימים, והם יחליטו אם אתה ראוי או לא, או הוא לא קשור - כמו שאם הוא רוצה להיות צייר, הוא לא צריך להופיע, גם מנהל כספים, גם לא צריך להופיע. מדובר על הדברים שהם הרחיבו מכוח עצמם, שלא מופיע בחוק, אבל עדיין מקובל שזה חלק שהם בעצמם הוסיפו את זה כחלק מהמקצוע.
לאה רקובר
אבל המחוקק הגדיר רק את הביקורת- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז השאלה לא נכונה. שני מנהלי כספים – אחד רואה חשבון, ואחד לא רואה חשבון, כלומר שהוא השתחרר מזה, אבל הוא עוסק בדבר שלפי ההרחבה שלהם, זה גם חלק מהתפקידים של רואה חשבון, ושניהם מעלו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
קודם דיברתם - נגדיר מה תקופת הביניים, מה המחויבות שלו ומה הפטורים שלו. בתקופת הביניים הזו, שלאדם יש תואר של רואה חשבון, אבל כרגע לא עוסק במקצוע שלו. ממה הוא פטור ומה הוא חייב?
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה ברור. נניח, הלך להיות צייר - אין לו שום מחויבות, אם הוא לא שילם, והודיע שהוא עוזב. הבעיה שלי, שמועצת רואי החשבון לקחה והגדירה את התפקיד של רואה חשבון – הרחיבה אותו על דעת עצמה לדברים נוספים, שלא כתובים במפורש בחוק – נניח, ניהול כספים וכל הדברים האלה. ההגדרה הזאת, עליה, שהיא לא בחוק, אבל אתה לא יכול לומר שהוא הולך להיות צייר. מה קורה אז?
אורי מקלב (יהדות התורה)
כל הנוהל של ועדת המשמעת לא לפנינו כרגע, אבל אני מניח שיש שם מדרג של סוגי עבירות, סוגי סייגים. אני מניח שדבר שקשור לכבוד המקצוע. כרגע הוא לא עוטה עליו את הכובע של רואה החשבון. הוא גם אולי לא מחויב בנושא אתי. בנושא אתי של מקצוע – כל מה שהוא עושה – ולא משנה אם הוא צייר; יכול להיות שגם מתעסק בכספים, אבל לא קשורים במסגרת מה שחל על המחויבות, חובות, בסמכות שיש לרואה חשבון.

מה זה מהות – מהות של האדם או של המקצוע? אתה רוצה לומר שבתקופה הזאת, בתקופה שכרגע יש עליו התואר, אבל בלי הרשיון, הוא פטור ואין עליו שום דבר? כולנו מבינים, וחלוקים עליכם כאן בעניין הזה, בכל אופן משרד המשפטים, שעבר שעבירה מהותית, זה נכנס לסעיף 5, זה חל גם עליו, ו-וועדת המשמעת, יש בסמכותה לדון.
יזהר קנה
אני רוצה לחדד. בדיון נאמר אחרת. אני מסכים אתך ב-100%.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני גם חושב לא רק בדבר מהותי, שאדם נפסל. יש משהו שנפסל במהותו, בתור מנהל חשבונות. הוא התעסק בנאמנות בכספים, באחריות בכספים, שגם אם זה לא הגיע למדרג של עונש חמור, השאלה, האם סמכותה של ועדת המשמעת לדון בעניין שלו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
סעיף 5 עונה על זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני לא בטוח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא לא יענה על דברים שלא קשורים לעיסוק בראיית חשבון, אבל ניהול כספים ודברים כאלה - כן.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מהותו של האיש או של המקצוע?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא רק מהותה. חומרתה או נסיבותיה. זה לא רק מהות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה מקרים קשים.
מנחם רהב
אדוני, אני מבקש להעיר הערה לדברים של חבר הכנסת מקלב. השאלה היא שאלה כבדת משקל. הואיל, ומכיוון שקבענו בחוק, שראיית חשבון זה רק ביקורת, כל העיסוקים הנלווים הם עיסוקים שלא יוחדו רק לרואי חשבון, כך שאנחנו לא יכולים להפלות מנהל כספים שהוא כלכלן למנהל כספים שהוא לא רואה חשבון, אם אותו מנהל כספים שהוא רואה חשבון אמר: אני כרגע מוחל על הרואה חשבון שלי, ואני לא רואה חשבון ולא משלם אגרה. זה רק מחייב אותנו, מתחדש - ברגע שהוא עובר את הסף וחוזר להיות רואה חשבון, כי עד אז אנחנו לא יכולים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה קורה אז?
מנחם רהב
אז אנחנו צריכים להניח את דעתנו. אז מחדש יש נקודת הנדידה. לחלוטין כן.
לאה רקובר
ברגע שהוא רוצה לחזור, בוחנים את העבר שלו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם הוא לא התנהג יפה ללקוח, ברור שהוא לא יוכל, אבל שהוא לא היה רואה חשבון. דברים של תחום האתיקה של רואה החשבון, אתם לא יכולים לדון אותו, וזה לא על חשבון היעד.
מנחם רהב
אבל אם הוא מבקש להיות רואה חשבון, החוק קובע, שמי שמבקש, כל מה שמעיד על אופיו או דברים שעשה, שעשויים להעיד על אופיו ועל יכולתו להיות רואה חשבון, אלה דברים שכן בשיקול דעת המועצה, לקבל אותו או לא. אני מניח שהדברים האלה יעמדו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כדי שנסיים את זה, כשאדם מבקש לחזור להיות רואה חשבון, מה שם הדרישות או מה הבדיקה שם? אם שם ייכנס הנושא שחל עליו לפחות אז מה שחל על מי שמכהן כרואה חשבון, פתרנו את הבעיה.
אסף נועם
שני מישורים: ראשית, כפי שציינו, אין התיישנות בדין המשמעתי, כלומר אם התגלו עובדות - לא רק הרשעה פלילית, שהתקיימו בתקופת ההתליה של הרשיון, ההקפאה, עדיין ניתן יהיה לפתוח בכל שלב, להבדיל מהדין הפלילי. הדבר השני הוא הורדת רשיון בר תוקף. כלומר גם אם הקפיא את הרשיון, ויש עבירה שמפאת חומרתה או נסיבותיה או מהותה הוא לא ראוי לעסוק בראיית חשבון, והוא נותן שירותים נלווים כאלה ואחרים, שמשיקים לראיית חשבון – גם, אגב, אם הוא עוסק בביקורת, הוא עדיין רשאי לעסוק בביקורת. אם אנחנו מורידים את עניין בר התוקף, זה יהיה עבירה משמעית, אבל הוא יכול לעסוק. במקרים האלה, גם אם הוא הקפיא את הרשיון והודיעו שהוא לא מתכוון לעסוק, יהיה ניתן לפתוח בהליך משמעתי. לכן אנחנו סבורים שהנוסח של סעיף קטן (5) נותן מענה לאותם מצבים.
מנחם רהב
עוד הערה. החקיקה החדשה תגרום לכך, שמי שמעסיקים רואי חשבון, או מבקשים להשתמש בשירותי רואי חשבון בגלל שהם רואי חשבון, ונכון להיום זה לא בהכרח עיסוק בראיית חשבון – הם יהיו כאלה שהם בתקופת הדמדומים שביל רשיון בר תוקף או בלי רשיון משולם, אם הם יצטרכו להצהיר שהם רואי חשבון, ויש להם רשיון של רואי חשבון, הם יצטרכו לעמוד בקריטריון של לחזור ולשלם את האגרה, ולהיות רואי חשבון שכפופים לדין המשמעתי. זו שאלה. יהיו רואי חשבון שעוסקים בנושא, וכאלה שלא עוסקים בנושא. אלה שלא עוסקים בנושא, לא כפופים לדין המשמעתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו רק מסתבכים. יוצא שמי שקיבל פעם תואר רואה חשבון, תקוע לכל החיים ולא יכול להשתחרר מזה. גם אם הוא מודיע: לא משלם, לא רוצה להיות רואה חשבון, לא כליו - נניח, כעבור חמש שנים הוא נתפס במעילה, נניח. שזה משהו שעונה על סעיף 5. אפשר יהיה לתבוע אותו על זה לפני ועדת המשמעת? הוא לא רוצה. מאחר שהורידו את הנושא של רשיון בר תוקף – לא צריך להיות, עצם זה שהוא רואה חשבון, היה פעם- - -
אסף נועם
התכלית של הדין המשמעתי, יש לזכור – היא לא עונשית. זה לא הליך פלילי כאן. תכלית שנועדה להגן על הציבור, והציבור מסתמכים על הדוחות. לכאורה אמירה שזה כובל אותו לכל החיים, ברגע שהוא קיבל רשיון – אל"ף, זה בהתאם לנסיבות, בי"ת, בהתאם לשיקול הדעת של התובע, וגימ"ל, הסנקציה שיכולה להיות בסוף, אם יהיה הליך משמעתי - בסך הכול שהוא לא יוכל לעסוק במקצוע. אם גם ככה הוא לא עוסק במקצוע, זה לא משנה לו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אין להם סמכות לבטל.
אסף נועם
יש גם סמכות לבטל רשיון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות שהתשובה היא שהתובע יחליט: או יעבירו אותו לוועדת המשמעת, יתבע אותו לפני ועדת המשמעת של רואי החשבון, או יתבע אותו בהליך פלילי רגיל בבית המשפט.
רוני טלמור
זה הוא לא יכול. זאת אכיפה פלילית שכבר היתה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. אם עכשיו תפסו אותו – הוא עשה מעילה בבנק.
רוני טלמור
זו חקירה משטרתית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אדם עשה מעילה בבנק. אם הוא רואה חשבון תקף, מה קורה אתו אז?
רוני טלמור
הליך משמעתי נגרר אחרי ההליך הפלילי. הוא לא בא במקומו. המיצוי של האינטרס הציבורי בהליך הפלילי הוא מיצוי האינטרס הציבורי הרחב - כלל הציבור. כפי שעו"ד נועם הסביר בצורה ברורה – התכלית של ההליך המשמעתי היא בסופו של דבר תכלית שונה, ובמידה מסוימת יותר מצומצמת, כי היא מתייחסת רק לשאלה, איך זה משפיע על העיסוק במקצוע, על היכולת של המשתמשים בדוחות להסתמך על דוחות מהימנים. חשוב לנו שהתוצרים המקצועיים יהיו מהימנים. לכן, אם ההליך הפלילי, שהתנהל נגד אדם, התברר שהוא מעל בכספי בנק, או מה שזה לא יהיה, ומתברר שהוא גם בעל חשבון בראיית חשבון, אם הוא ימשיך לעסוק בראיית חשבון, יש חשש שזה יפגע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז תסבירי לי את ההליך. נניח, רואה חשבון חלילה, נניח, מעל כספים או משהו. מצד אחד, המשטרה חוקרת בהליך פלילי רגיל. מה עושה החוקר שאנחנו ממנים, שיחקור, והתובע, אם הוא ימצא שאכן האיש מעל וכו', משרד המשפטים או היועץ המשפטי צריך להחליט אם להגיש, ואז הוא ממנה תובע שיגיש נגדו קובלנה או תלונה בפני ועדת המשמעת של רואי החשבון. יש פה שני חוקרים – אחד זה המשטרה שחוקרת, ואחד – חוקר שלפי מה שאנחנו מדברים עכשיו, יחקור ויעביר לתובע? זה שני הליכים שמתנהלים במקביל?
אסף נועם
לא במקביל. הכוונה, שהתובע יפתח בהליכים רק אחרי שיש ממצאים בדין הפלילי.
רוני טלמור
הוא הורשע בפסק דין סופי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז למה צריך למנות חוקר? מה עושה החוקר? אם כבר הורשע בדין סופי, נניח, בפסק דין סופי, מה החוקר עושה?
אסף נועם
העובדות הן נוכחות. נכון, במקרה זה החוקר יכול להיות פחות רלוונטי. החוקר יכול להיות מאוד רלוונטי להתנהגות שאינה הולמת שלא על בסיס הרשעה פלילית, כלומר עניין שנופל לתקנות התנהגות שאינה הולמת של רואה החשבון. התקנות מאוד מפורטות, והן לא ברף הפלילי שהם במישור היחסים עם הלקוח, הציבור, אופן עריכת הדוחות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה חשוב מאוד, כי כאן זה לא מופיע. כאן זה מופיע באותה רשימה. לפי מה שאתה אומר, יש הבדל מהותי. אם זה בדין הפלילי, אם זה נניח, ברף הפלילי, לא צריך בכלל חוקר, כי זה הולך להליך, ויש פסק דין סופי, ואז לא צריך חוקר, כי כבר יש פסק דין סופי. אז צריך אולי תובע, שיבואו אחר כך ללשכת רואה החשבון, ויגיד: האיש הזה הורשע בפסק דין סופי – בואו גם אנחנו נבטל את הרשיון שלו כרואה חשבון או לא. לעומת זאת, אם זה בדברים שאין בהם רף פלילי, אז יש חוקר וכל הדברים. זה שני מהלכים נפרדים.
אסף נועם
הסעיף הזה מפורט בסעיף שמסדיר את עבודת החוקר. זה נוגע ברוב המקרים להתנהגות שאינה הולמת. נגיע לזה בתקווה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שם מפורטים ההבדלים האלה?
אסף נועם
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז בואו נתקדם לשם – אחרת אנחנו מתבלבלים.
אסף נועם
גם במקרה שיש הליך פלילי שמתנהל, למשל, הוגש כתב אישום בעבירה מאוד חמורה, במקרים חריגים המועצה – אפילו לא הוועדה – יכולה להתלות את הרשיון לתקופות מסוימות- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
על סמך מה? אולי האיש נקי וזך?
אסף נועם
נגיע לזה. במקרים שבאמת יש סיכון משמעותי לציבור, וגם הגבלות של תקופת הזמן שניתן להתלות את הרשיון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לפי החוק החדש, המועצה עושה את זה או ועדת המשמעת?
אסף נועם
אם יש הליך שמתנהל בפני ועדת המשמעת, הוגשה קובלנה – אז הוועדה תחליט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה קובלנה? המשטרה חוקרת, אתה אומר, את זה.
אסף נועם
אם יש הליך פלילי, זה המועצה, וזה סעיף מאוד מפורט, לקראת סוף החוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תוך כדי החקירה של המשטרה – המועצה – לא בית הדין הפלילי – המועצה יכולה להשעות.
אסף נועם
נכון, במקרים מאוד, אם מתנהלים הליכים פליליים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למרות שהאיש יכול לצאת זכאי בסוף.
אסף נועם
ובאותם מקרים חריגים – זה דיון, אבל זה בסוף התיקון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מועצה.
אסף נועם
נכון. אם זה המשטרה, המועצה מחליטה ולא ועדת המשמעת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב. נתקדם. בבקשה.
רוני טלמור
במשפט כללי אחד – יש לזכור שהרקע לכל העניין הזה, שאנחנו מדברים, אם השאלה של שילם, לא שילם, ומה המשמעות בתקופת הביניים, נובע מזה שעשינו פה צעד שמטרתו, להפחית את הפגיעה בחופש העיסוק. בעצם לומר שהתשלום הוא לא תנאי לעיסוק, אלא שהיחסים הם אחרים. יש לזה משמעויות, אבל אנחנו לא פוגעים בחופש העיסוק שלך באופן כזה שאסור לך לעסוק. החידוד הזה מעורר את כל השאלות שעולות, אבל כדאי להתקדם, כי בסופו של דבר אנחנו עוסקים פה לא בהגדרת דיני המשמעת. דיני המשמעת לא משתנים פה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב אתם אומרים שזה קיים לגבי תחומים אחרים, וזה עובד? נקבתם בכל השאלות שאנחנו שואלים פה לגבי הנושאים? באיזה תחום זה נניח, קיים? מהנדסים?
אסף נועם
כן. מהנדסים, שמאים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא התעוררו השאלות האלה?
אסף נועם
לא התעוררו בפנינו השאלות האלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם בחיים המציאותיים זה לא התעורר? איך ייתכן? זה פלא גדול.
יזהר קנה
היו לנו מספר מקרים במועצת רואי חשבון, מקרים ברורים שבהם ככל הנראה היינו צריכים לשלול רשיון, ולא שללנו כי אנשים ישבו בכלא, היו בעיות בהגעה אליהם וכדומה. לכן המועצה, אחרי שראתה כמה מקרים בודדים יוצאי דופן, שבהם היה ברור על פניו שכנראה מדובר בשלילה לתקופה ארוכה- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר היתה פסיקה של בית משפט?
אסף נועם
כן. היו לנו מקרים של אנשים שהיתה פסיקה של בית המשפט, הם ישבו בכלא, היו בעיות טכניות של להגיע אליהם, ולכאורה מהכלא יכלו לעסוק בראיית חשבון. לכן באותם דיונים במועצת רואי חשבון עלה הצורך לייצר מצב שבנסיבות מאוד-מאוד מיוחדות וחריגות ניתן יהיה לשלול לתקופה מסוימת את הרשיון כדי להגן על הציבור, אבל זה צריך להיות משהו מאוד-מאוד חריג.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אנחנו אחר כך ניתקל בדברים שיש שאלה של זמן? האם זה לכל החיים, או יש תקנת השבים במובן שאחרי זמן מסוים, האיש צריך לחיות באיזשהו שלב, אז אומרים לו – נותנים לו אפשרות לנסות לחזור לחברה ולחיים הנורמטיביים – יש כזה דבר, אחרי זמן מסוים?
אסף נועם
כן. נראה את זה בסעיף של הסנקציות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נתקדם, אבל אם לא נתקלתם במקבילות של זה בחיים המעשיים בשום דבר, אולי, אבל נראה לי קצת משונה. הלאה.
אסף נועם
ועדת המשמעת. 12א. השר ימנה ועדת משמעת שתפקידה לדון ולהחליט בעבירות משמעת (בחוק זה – ועדת משמעת).

(ב) ועדת המשמעת תהיה בת שלושה חברים והם: (1) מי שכשיר להתמנות לשופט בית משפט מחוזי, בעל ידע בתחום החשבונאות, והוא יהיה יושב ראש הוועדה; (2) רואה חשבון שהוא עובד המדינה, שעסק בראיית חשבון במשך שבע שנים לפחות, אשר ימונה לאחר התייעצות עם המועצה; (3) רואה חשבון שאינו עובד המדינה, שעסק בראיית חשבון במשך שבע שנים לפחות, שמתוכן עסק במשך חמש שנים לפחות בפעולות ביקורת דוחות כספיים, אשר ימונה לאחר התייעצות עם המועצה; בפסקה זו, "פעולת ביקורת" – כהגדרתה בסעיף 154(א) לחוק החברות.

(ג) חבר המועצה לא יכהן כחבר ועדת המשמעת.

(ד) השר ימנה ממלאי מקום לחברי ועדת המשמעת לפי הוראות סעיף זה.

(ה) הודעה על מינוי חברי ועדת המשמעת והודעה על מינוי ממלא מקום לחבר ועדת המשמעת יפורסמו ברשומות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי שכשיר להתמנות כשופט – זה לא צריך להיות שהוא שופט.
אסף נועם
לא. שבע שנים עיסוק בעריכת דין.
יזהר קנה
בסעיף הזה היו לנו כמה הערות. אני מתנצל בפני משרד המשפטים, שחלק מההערות, לא אמרנו להם קודם. זו המשמעות של מערכת דינמית.

אתחיל בהערה הכי פשוטה, לפחות לגבי סעיף (ג) – חבר המועצה לא יכהן כחבר ועדת המשמעת. צריך להיות ברור, בעת שהוא חבר המועצה. כלומר שלא ייווצר מצב, שכאילו מישהו היה פעם חבר מועצה, הוא אינו עוד חבר מועצה. הוא כן יכול להיות חבר בוועדת המשמעת. זה צריך להיות ברור מסעיף (ג). זה החלק הפשוט. אני חושב שלזו היתה הכוונה.
אסף נועם
ברור. אפשר להבהיר לפרוטוקול.
יזהר קנה
מובהר לפרוטוקול, שזה זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
צריך להחליט מה הוא מעדיף – להיות חבר מועצה או בבית הדין, או התפטר מהמועצה.
יזהר קנה
לנו היו כאן שתי הערות, ונוספה עוד הערה. אל"ף, לגבי סעיף (1), מי שכשיר להתמנות כשופט בית משפט מחוזי בעל ידע בתחום החשבונאות – ידע בתחום החשבונאות זה רמה נמוכה מדי, להבנתנו, מול הרמה הנדרשת ממישהו שצריך לשבת בדין לראיית חשבון. אני מכיר הרבה מאוד אנשים, שיש להם ידע טוב בחשבונאות, והם לא מבינים בראיית חשבון. בוא נזכור שהדין המשמעתי הוא בראיית חשבון - לא בחשבונאות. לכן קשה מאוד לקחת מישהו, שיהיה לו ידע, נרחב ככל שיהיה בחשבונאות – אני יודע לומר בתור מי שיושב במועצת רואי חשבון לא מעט שנים, 95% מהמקרים זה ראיית חשבון. חשבונאות היא החלק הקטן. זו הערה אחרת שהעברנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוא נדבר על זה. כשכתוב, מי שכשיר להתמנות לשופט בית משפט מחוזי – מה הדרישות כאן?
אסף נועם
הדרישה בחוק בתי המשפט – שבע שנים עורך דין. הסעיף הסטנדרטי הוא מי שכשיר להיות שופט שלום – זה פחות, זה חמש שנים. בהתייחס להערות של הלשכה יש לומר, שהמבנה הזה, של בעל ידע בתחום החשבונאות, עד כמה שהתנאי הזה הוא עמום, היא דרישה שלא קיימת במקצועות האחרים, גם מקצועות שהם מאוד פרופסיונליים כמו מקצועות הבריאות, הנדסאים וכו'. בוועדות המשמעת ההרכב הרגיל, שזה שלושה - שניים מהפרופסיה ואחד, היו"ר – משפטן. זו הדרישה העיקרית. לכל ככל שנוסיף פה דרישות, אל"ף, הם יגבילו את האפשרויות למלא את התפקיד הזה, ובי"ת, הדגש מבחינתנו דווקא כיו"ר זה דווקא על ההיבטים המשפטיים. עם כל הנושאים הסבוכים שעולים לא אחת, המועצה היום, כשהיא דנה בדין המשמעתי, השאלות המשפטיות הן סבוכות לא פחות, שעולות בנושא של דין משמעתי. לכן לדעתנו לא צריך להוסיף פה דרישות נוספות – זה יכול רק לפגוע בתפקיד הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם יש לו ידע בראיית חשבון, אז הוא כבר, זה או השני או השלישי. אם הוא בתחום הפרטי, יש פה שניים של תחום פרטי מול אחד שבתחום הציבורי. כלומר הרעיון פה, שיהיה אחד רואה חשבון מהתחום הפרטי, אחד רואה חשבון מהתחום הציבורי, ומישהו שהוא לא זה ולא זה, אבל הוא משפטן. לא משפטן שכל חייו עסק רק בדברים אחרים לחלוטין, נניח, אלא שיש לו גם קצת הבנה, ובעיקר, שיש לו שכל ישר, אבל אנחנו מבינים שזה בילד אין. אם נכתוב שיש לו שכל ישר – משרד המשפטים עומד על הרגליים האחוריות...
לאה רקובר
למשל, ועדת השגות של רשות מקרקעי ישראל או לפי ההפקעה, גם, בראש הוועדה יושב משפטן בעל ידע בתחום של המקרקעין, אבל יושב משפטן, שאמון על ההליך המשפטי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
קיבלנו.
יזהר קנה
יש לנו טיעון מצוין שאומר שמקצוע ראיית החשבון והקשר שלו למקצוע המשפטים נבדל מכל המקצועות האחרים. אני רואה הרבה מאוד רואי חשבון, וליד שמם לא ראיתי רואה חשבון ומהנדס או רואה חשבון ורופא אלא ראיתי המון רואי חשבון ועורך דין. כבודו מכיר את ג'ק בלנגה, שמופיע כאן, את יוסי אלישע, מלשכת עורכי הדין, ליאת נויברג.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עברתי את חדלות פירעון, אז יש לי ככה שהם גם רואי חשבון וגם עורכי דין.
יזהר קנה
משה אשר, מנהל רשות המסים. למיטב ידיעתי, החוג הנלמד ביחד עם החוג למשפטים הכי הרבה הוא החוג לראיית חשבון.
לאה רקובר
נעשה מאמץ, אבל לחייב אותנו זה בלתי אפשרי.
יזהר קנה
יש עשרות שלא לומר הרבה עשרות של אנשים שלומדים גם וגם. בכל מקרה, הנושא של לימודי חשבונאות ומשפטים הם מאוד-מאוד נפוצים, ואם פעם היו מעט אנשים שהחזיקו בשני רשיונות, היום יש הרבה מאוד. יש לזכור שהיום, כאשר הדין המשמעתי מתבצע במועצת רואה חשבון, יש לדעת שכל המשפטנים – ומשפטנים מצוינים שנמצאים אתנו במועצת רואי חשבון, הם גם עוסקים כל הזמן בהחדרת המקצוע, ולכן יש להם ידע מאוד מעמיק בראיית חשבון, אם זה רשם החברות ונושאי תפקידים אחרים בשירות המדינה. בדין המשמעתי לא יהיה אותו דבר לאותו שופט. לכן לדעתנו יהיה בחסר.
לאה רקובר
אמרנו שאנחנו נפעל, כשנבקש לאתר, את האדם הראוי עם הידע המרבי, ואם ניתן יהיה למנות מישהו שהוא גם משפטן וגם רואה חשבון, תהיה העדפה, אבל לחשק מראש בחוק זה בעייתי לנו, מתוך ניסיון. למרות שלכאורה נראה שיש המון עורכי דין שהם גם רואי חשבון.
יזהר קנה
לאור ההתחייבות של לאה, נעבור לנושא הבא.

הנקודה השלישית לפני הרביעית, שהיא הכי חשובה, זה הנושא של רואה החשבון שאינו עובד המדינה, שעסק בראיית חשבון. פה העברנו נייר כמדומני לאסף, שבו אמרנו שההגדרה צריכה להיות הרבה יותר ברורה, שזה מישהו שהגיע מהפרקטיקה. עבד במשרד רואי חשבון, עיסוקו היה במתן שירות לכול. לצורך העניין לכאורה ידידי, חבריי הפיקוח על הבנקים, למשל, אחרי שפרשו מהפיקוח על הבנקים, הוא כבר לא עובד מדינה. הוא עסק בראיית חשבון, כי אין ספק – אינן מתמחים. הוא גם עסק בפעילות ביקורת – אדם שהיה עשר שנים לצורך העניין בפיקוח על הבנקים. אנחנו רוצים שסעיף 3, יהיה ברור שזה מישהו שעסק במשרד רואי חשבון, עסק במתן שירות לכול. שהדברים יהיו ברורים מתוך ההגדרה.
אסף נועם
אנחנו מציעים להוסיף שעסק חמש שנים לפחות בניהול פעולות ביקורת.
מנחם רהב
ניהול פעולות ביקורת מבצעים גם ברשות ניירות ערך ובאגף תקציבים במשרד הביטחון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה זה שעסק בראיית חשבון משך שבע שנים?
יזהר קנה
גם במס הכנסה הוא עוסק בראיית חשבון לפי הגדרת המדינה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אז הוא עובד ציבור. אתה מדבר על עובד מדינה או על מי שאינו עובד מדינה?
יזהר קנה
אינו עובד מדינה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא רוצה שיהיה כתוב, שעובד באחד המשרדים הפרטיים.
יזהר קנה
שעבד במשרד רואי חשבון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה הכוונה, שעסק בראיית חשבון שבע שנים? איפה עסק בראיית חשבון?
יזהר קנה
שאינו עובד מדינה, זה אומר שכיום אינו עובד מדינה. יכול להיות שהיה עובד מדינה, ואז הוא עסק בראיית חשבון. אם מישהו עבד עשר שנים במס הכנסה, עכשיו הוא יצא החוצה, הוא עונה פה להגדרה. הוא אינו עובד מדינה, ועסק בראיית חשבון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הפוך. ב-2, רואה חשבון שהוא עובד מדינה - נניח, אם היה לפני כן פרטי, ועכשיו הוא עובד מדינה, זה יפסול אותו? זה שאדם שינה פוזיציה- - -
יזהר קנה
אני מתעסק בסעיף 3 ולא בסעיף 2. אני בטוח שהשרה תדאג לקחת מישהו שהוא עובד מדינה.
מנחם רהב
אולי כדי להבהיר – 90% מהבעיות שעולות, ויזהר אמר את זה – זה בעיות של פרקטיקת ביקורת. אלה העוולות האתיות המשמעותיות. בעבודת ביקורת. לכן חשבנו שבתוך השלושה האלה צריך להיות לפחות אחד שהוא פרקטישינר בעברו, עם ניסיון פרקטי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אפשר לכתוב שהוא עבד שבע שנים אחרי שהיה עובד מדינה, בראיית חשבון.
יזהר קנה
נכון להיום, עצמאי זה נחשב משרד.
מנחם רהב
אני מבקש להבהיר כדי שלא יהיה ספק, כי אחר כך נחזור לפה ותהיה בעיה – נכון להיום, החוק מאפשר – וזה משהו שהפרקטיקה עם השנים חייבה – החוק מאפשר התמחות בראיית חשבון גם במקומות שהם לא משרדים. זה מפעלים, חברות, בנקים - כל חברה שהיא טיפה יותר מורכבת וגדולה, אפשר להתמחות בה בראיית חשבון, וכמובן גם בגופי המדינה וביחידות סמך וברשויות וכו', בצבא, במשרד הביטחון. אלה כבר לא פרקטישינרס. זה אנשים שנכון שהגדרתית עוסקים בראיית חשבון – שאלמלא כן, לא יכלו לאמן, אבל הם לא פרקטישינרס. את הסוגיות המורכבות של תקינת הביקורת או עבירה על תקינת הביקורת, ספק אם הם מכירים. אז חשבנו שלפחות אחד מהשלושה יוגדר או ייאמר עליו במפורש, שזה מישהו שבא מהפרקטיקה החשבונאית, קרי ממשרד לראיית חשבון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה מתכוון שאם יש, נניח, רואה חשבון, והוא התקבל לעבודה באלביט – סתם אני אומר – והוא עובד עובד שם כרואה חשבון. אלביט זה לא עובד מדינה.
מנחם רהב
הוא עובד שם כמנהל כספים. בוא נקרא לילד בשמו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עובד שם כרואה חשבון.
לאה רקובר
רואה חשבון צריך להיות חיצוני.
יזהר קנה
הוא עונה על ההגדרה של סעיף 3. אמרנו – שעסק בראיית חשבון במתן שירות לכול. זו ההגדרה ההיסטורית.
לאה רקובר
בסדר.
רוני טלמור
ללקוחות.
יזהר קנה
זו ההגדרה שהיתה ישנה-ישנה בראיית חשבון. בנק ישראל לא נותן שירות לכול; הוא נותן שירות לבנק ישראל. במתן שירות לכול, כלומר כל פלוני אלמוני יכול לבוא אליו.
אסף נועם
זו היתה ההגדרה הקודמת של רואה חשבון, לפני ההגדרה הנוכחית. אנחנו מסכימים.
לאה רקובר
מבחינתנו בסדר.
יזהר קנה
עכשיו הנקודה המרכזית. היום בעצם מועצת רואי חשבון, שהוא הגוף השופט, בפועל לפחות לכאורה מחציתו נבחר על–ידי המדינה, ומחציתו נבחר בהמלצת לשכת רואי חשבון. יש 14 חברים, 7 נציגים בכירים של המדינה, ו-7 אנשים שהומלצו על-ידי הלשכה. כאן יש מינוי של השרה, מבלי שהיא נועצת לא במועצה ולא בלשכה. אני מדבר על 12א. השרה ממנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל יש שלושה, לא?
יזהר קנה
אבל השרה ממנה. היא לא מתייעצת. השר ימנה. אין פה היוועצות בלשכה. אני מתנצל בפני לאה – זו נקודה שעלתה אצלנו עכשיו בדיון שהיה לנו בתוך הבית. היום ועדת המשמעת מחציתה, ועדת המשמעת הקיימת היום, מחציתה מומלצת לשכת רואי חשבון בישראל, ויכולים להעיד משרד המשפטים שאנשים שם לא פעם ולא פעמיים- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ופה יש אחד מתוך שלושה. שליש.
יזהר קנה
אפילו לא אחד מתוך שלושה. היא ממנה. היא לא שואלת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כתוב: לאחר התייעצות עם המועצה. התייעצות עם המועצה בסעיף (3) – זה ודאי שלאחר התייעצות עם המועצה. גם (2).
יזהר קנה
חוזר בי. מתנצל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר.
אסף נועם
סייגים למינוי של חבר ועדת משמעת. 12ב. לא ימונה לחבר ועדת המשמעת מי שמתקיים בו אחד מאלה: (1) הוא הורשע בעבירה פלילית או בעבירת משמעת, שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לשמש חבר ועדת המשמעת או שבית המשפט קבע לגביו שביצע עבירה כאמור; (2) הוגשו נגדו כתב אישום או קובלנה בשל עבירה כאמור בפסקה (1), וטרם ניתן פסק דין סופי בעניין; (3) הוא עלול להימצא במישרין או בעקיפין, באופן תדיר, במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו כחבר ועדת המשמעת לבין עניין אישי או תפקיד אחר שלו; לעניין זה – "עניין אישי", של חבר ועדת המשמעת – לרבות עניין אישי של קרובו או של גוף שהוא או קרובו הם בעלי שליטה בו; "קרוב", של חבר ועדת המשמעת – בן זוג, הורה, הורה הורה, אח או אחות, צאצא, צאצא של בן זוג ובני זוגם של כל אחד מאלה או אדם אחר הסמוך על שולחנו, וכן שותף, מעביד או עובד של חבר כאמור; "בעל שליטה" – כל אחד מאלה: מנהל או עובד אחראי בגוף או כל מי שיש לו חלק העולה על 5% בהון או בזכות לקבל רווחים של אותו גוף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא ממנים מישהו שיהיה חבר בוועדת המשמעת – אני מדבר על (3), אם הוא נמצא בניגוד עניינים עם מי? עם עוד חבר ועדת משמעת?
אסף נועם
לא. לתפקיד שלו כחבר ועדת משמעת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עניין אישי – לא הבנתי. איזה ניגוד יש לו?
אסף נועם
אם יש לו ניגוד עניינים תדיר, שהוא יכול- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לרבות עניין אישי של קרובו – מה הכוונה? שיש לו קרוב שהוא גם רואה חשבון?
אסף נועם
לא. הכוונה בניגוד עניינים תדיר, למשל, רואה חשבון שמסוכסך באופן עקבי עם מספר רב של משרדי רואי חשבון.
לאה רקובר
מי שהוא אח של התובע, לא יכול להיות יושב-ראש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז לא ימנו תובע. ועדת המשמעת היא קבועה. התובע מתחלף כל פעם. אז מה פירוש? מראש לא ימנו מישהו כשאנחנו כבר יודעים מי יהיה התובע? צריך להיות הפוך. זה שאתה אומר שהוא מסוכסך – לא יודע לומר לך. נניח, אתה פוסל את כל אלה שאי פעם כיהנו כיושבי-ראש, כנשיאים של לשכת רואי החשבון – תמיד הם מסוכסכים עם מישהו. חוץ מיזהר, שהוא צדיק יסוד עולם...
לאה רקובר
אתן דוגמה מעולם אחר. עורך דין, שנוהג להגיש עתירות בהקשר של אחת הוועדות למינוי נושא משרה שיפוטית, באופן עקבי, על כל פעולה של הוועדה. ואז משרד המשפטים פרסם קול קורא למינוי חברי ועדות בבתי המשפט. הוא דווקא, אותו עותר פנה אלינו ואמר: אני מתכוון להמשיך להגיש עתירות נגד מערכת בתי המשפט, ואז אמרנו לו: אז אנחנו מציעים שלא תהיה חבר בוועדות האלה, שמתנהלות בבתי המשפט. יש מצבים כאלה, או למשל, איש תקשורת, שהוא גם משפטן וגם איש תקשורת. אמרנו לו: אם אתה עוסק בתקשורת, ואתה עסוק בביקורת על המערכת, תמשיך בביקורת, תהיה איש תקשורת – אל תשב כחבר ועדה.
מנחם רהב
יש גם רואה חשבון כזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה אני יודע. צריך להיות בהתייעצות עם המועצה. אם רוב במועצה חושב שהוא כן- - -
אסף נועם
זה פשוט הסעיף הסטנדרטי. כמעט כל החוקים שמסדירים בוועדות משמעת, זה פשוט הסעיף הסטנדרטי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל מה זה בעלי שליטה בו? כאילו לא רלוונטי. העתקתם את זה ממקום שלא בטוח שהוא רלוונטי לפה. חבר ועדת משמעת - נניח, בראשון, עניין אישי – על סמך מה זה פוסל אותו? קרוב של חבר ועדת משמעת. מה פירוש? והדבר השני – קרוב של חבר ועדת משמעת – הכוונה, שהשני לא יכול להיות קרוב לראשון. זה אני יכול להבין, שלא יהיה שם משפחולוגיה, אולי. אבל מה זה ענין אישי?
אסף נועם
הכוונה שלקרוב שלו יש עניין אישי בהליכים משמעתיים שמתנהלים בפני הוועדה, או לתאגיד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איך אתה יודע? יש ועדת משמעת. יכולות להגיע אליה 20 או 30. אז אם מגיע מקרה שיש לו עניין אישי בגלל שהמשרד שלו, הבן שלו או מה, ודאי שבאותו דיון יהיה ממלא הדיון שלו. זה פשיטתא. אבל פה אתה אומר שלא יוכל להתמנות.
אסף נועם
נכון. ההוראה הזאת היא דברים שנבחנים גם ככה בעת מינויים על-ידי שרים, ובודקים ניגודי עניינים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איזה ניגוד עניינים אתה יכול לזהות? אתה לא יודע מה יגיע לוועדה.
אסף נועם
קשה לצפות. אם יהיו מקרים נקודתיים, יצטרך לפסול את עצמו.
יזהר קנה
ברשותך, אביא דוגמאות מהשטח. לגבי הנושא של תובע סדרתי נגד רואי חשבון – לא צריך להביא דוגמאות. יש כאלה. יש מספר רואי חשבון שעיסוקם במתן ייעוץ למשרדי רואי חשבון. יש כמה רואי חשבון במדינת ישראל שנותנים ייעוצים למאות משרדים, וסביר להניח שאדם כזה, יענה על ההגדרה פה, שיש סיכוי לניגוד עניינים. זה דוגמה אחת. אם הוא נותן ייעוץ למאות משרדים, הוא יכול להימצא באופן תדיר בבעיה של ניגוד עניינים, או אם, למשל- - -
מנחם רהב
יכול להיות שהייעוץ ניתן על-ידי חברה בשליטתו, ומכאן הצורך להתייחס גם לתאגיד בשליטתו במקרה כזה.
יזהר קנה
גם נושא הביטוח במדינת ישראל של משרדי רואי חשבון, לפחות עד סדר גודל מסוים – לא אצל הגדולים, אבל מסדר גודל מסוים ומטה, יש ריכוז מאוד גדול בחברת ביטוח אחת, אז אם פלוני אלמוני יש לו קשר משפחתי לאותה חברת ביטוח או לאותה סוכנות ביטוח, גם כן יכול להיווצר מצב תדיר של ניגוד עניינים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל זה קשור לאותה חברת ביטוח? מי אמר שיגיעו תלונות מהכיוון? הבנקים זה יותר. יש משרדי רואי חשבון קבועים לבנקים חמישים שנה כבר, ארבעים שנה כמעט. עושים החלפות קטנות.
יזהר קנה
לא עושים החלפות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חוץ מבנק המזרחי, שהוא לא בסדרה, אבל כל האחרים – תמיד מכניסים עוד משרד. אומרים שיש הפרדה בין החדרים וכו'. דברים קצת – בסדר, לא יודע.
יזהר קנה
לענייננו, נושא של ניגוד עניינים כזה, יכול להיות מצב שייווצר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל זה לא העניין האישי. טוב, בסדר.
אסף נועם
תקופת כהונה. 12ג. חבר ועדת המשמעת יתמנה לתקופה של ארבע שנים, ורשאי השר לשוב ולמנותו לתקופת כהונה אחת נוספת, וכן, לאחר הפסקה של ארבע שנים רצופות לפחות, לשוב ולמנותו ללא יותר משתי תקופות כהונה נוספות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כאן אין בהתייעצות?
לאה רקובר
הכלל של המינוי יחול, אבל עדיין, חבר ועדת משמעת יכול לעשות – ארבע שנים – התייעצות. עוד ארבע שנים – התייעצות, הפסקה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם את אומרת כך, בסדר.
אסף נועם
הפסקת כהונה. 12ד. (א) חבר ועדת המשמעת יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו בהתקיים אחד מאלה: (1) הוא התפטר מחברותו בוועדה במסירת כתב התפטרות לשר; (2) הוא מונה לחבר המועצה.

(ב) התקיימה נסיבה מהנסיבות כמפורט להלן, יעביר השר את חבר ועדת המשמעת מכהונתו, לפני תום תקופת הכהונה ובסמוך למועד התקיימות הנסיבה, בהודעה בכתב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אלה שתי האפשרויות?
אסף נועם
אלה שתי האפשרויות שהוא יחדל, וכל האפשרויות האחרות, צריך הודעה של השר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא הבנתי.
לאה רקובר
אנחנו חושבים שזה נותן פתרון לכל המקרים שהוא יוצא מהוועדה.
אסף נועם
כל אותם מקרים שמנויים להלן, זה אותם מקרים שהשר צריך להודיע לו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח, אם הוא עשה כל מיני דברים שפוסלים אותו.
אסף נועם
(1) נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו; (2) חדל להתקיים בו תנאי מהתנאים למינויו כאמור בסעיף 12א(ב); (3) התקיים בו סייג מהסייגים המנויים בסעיף 12ב; (4) מתקיימות נסיבות מיוחדות שיפורטו שבשלהן אין הוא ראוי לכהן כחבר ועדת המשמעת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שיפורטו איפה?
אסף נועם
בהודעה של השר. גם זה סעיף שנועד למקרים חריגים.

סמכות לסיים דיון. 12ה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הכול אצל השר, נכון?
לאה רקובר
כן. הרעיון של התיקון – להפריד את בית דין המשמעת מהמועצה. המועצה היא הגוף- - - ובית הדין הוא בנפרד והוא עצמאי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם את המינוי, נניח - שני המינויים בהתייעצות, אבל המינוי של רואה החשבון הפרטי, גם שם היא לא יכולה לבקש להחליף את האיש? היא רואה שהאיש שלפער.
יזהר קנה
גם היום במועצה היא לא יכולה, גם אם היא רוצה.
לאה רקובר
זו בעיה שתמיד קיימת בהקשרים שונים. השכל הישר בסוף גובר. אם יש מקרים כאלה, מוצאים את הדרך.
אסף נועם
חבר ועדת המשמעת שהחל בדיון ותקופת כהונתו כחבר הוועדה הסתיימה לפי הוראות סעיף 12ג או נפסקה לפי הוראות סעיף 12ד(א)(1) או (ב)(2), יהיה מוסמך לסיים את הדיון שהחל בו בתוך שישה חודשים מיום שהסתיימה או נפסקה כהונתו, אלא אם כן ראה השר כי יש הצדקה לקיצור התקופה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה המשך כמו של שופטים, שהוא צריך לסיים את התיק. שם יש שלושה חודשים בעליון, הפסיקות העוצמתיות. אגב, אין אצלכם גיל של פרישה או משהו, נכון? בכלל, מהתפקיד. בגיל 90 מישהו שפעיל, יכול להיות פעיל, נכון?
יזהר קנה
כן. יכול להיות רואה חשבון בגיל 90. יש רואי חשבון בפרקטיקה מעל גיל 80.
אסף נועם
אי-תלות. 12ו. במילוי תפקידו אין על חבר ועדת המשמעת מרות זולת מרותו של הדין.

גמול. 12ז. חבר ועדת המשמעת שאינו עובד המדינה, זכאי לגמול בעבור השתתפותו בדיוניה של ועדת המשמעת, בסכומים ולפי תנאים שקבע השר, בהסכמת שר האוצר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שנייה. רגע. אז עובד מדינה עושה את זה במסגרת העבודה שלו. לפעמים, אם זה מחוץ לשעות העבודה, מה קורה?
לאה רקובר
יש לנו חוות דעת שהכנו בהקשרים אחרים, שאם הוא מדווח על שעות חופשה- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. שני חברי הוועדה האחרים יכולים רק אחר הצהריים או בערב. הם עובדים, ויכולים רק אז, והנבעך עובד המדינה, הוא מסיים ב-16:00 את העבודה שלו. זה על הזמן הפרטי שלו.
לאה רקובר
זה שעות נוספות. הוא מקבל תמורה.
יזהר קנה
גם היום ככה זה במועצה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה קיים?
לאה רקובר
זה מוסדר, כן.
אסף נועם
חוקר ותפקידיו. 12ח. (א) תלונה על עבירת משמעת של רואה חשבון תוגש למועצה ותתברר בידי עובד המדינה, שהוא רואה חשבון או בעל השכלה אקדמית בחשבונאות, שהשר הסמיכו לכך (בחוק זה – חוקר); לעניין זה, "בעל השכלה אקדמית בחשבונאות" – מי שסיים את חוק לימודיו בחוג לחשבונאות במוסד מוכר כמשמעותו בחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח–1958‏.

(ב) חוקר יפעל לפי הנחיות התובע ויגיש לו את ממצאי בירורו ואת תוצאותיו.

(ג) לצורך ביצוע סמכויותיו לפי חוק זה יהיו לחוקר הסמכויות לפי סעיף 2 לפקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות)‏, וסעיף 3 לפקודה האמורה יחול, בשינויים המחויבים, על חקירה שעשה החוקר.

(ד) לחוקר כאמור בסעיף קטן (א) יוסמך רק מי שמתקיימים בו כל אלה: (1) משטרת ישראל הודיעה, לא יאוחר משלושה חודשים מיום קבלת פרטי העובד, כי היא אינה מתנגדת להסמכתו מטעמים של ביטחון הציבור, לרבות בשל עברו הפלילי;
היו"ר ניסן סלומינסקי
שנייה. מי זה החוקר הזה? מה נדרש? אני מבין שהוא צריך להיות עובד מדינה, שהוא רואה חשבון או השכלה אקדמית.
אסף נועם
כאן הוספנו את רואי החשבון בעקבות הערת הלשכה – יש קבוצה מצומצמת שקיבלו את התואר של רואה חשבון גם בלי השכלה אקדמית, לכן רצינו לכסות כל מי שהוא רואה חשבון או בעל השכלה אקדמית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למד לבד?
אסף נועם
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין פה שום צורך בכישורים של חוקר?
אסף נועם
כן. הנוסח בחוקים אחרים הוא דומה בדרך כלל. לפעמים יש גישה של משפטן. חוקר אמור לסייע לתובע. בסעיף הבא מוגדרים התפקידים שלו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
התובע נכנס לפעולה רק אחר כך, לא?
לאה רקובר
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
קודם יש חוקר. אני שואל, החוקר צריך שיהיו לו כישורים מיוחדים של חוקר? הרי זה לא סתם. קח רואה חשבון ממוצע. לא יודע אם הוא יודע להיות חוקר.
אסף נועם
נגיע לזה בסעיף - פרט לידע שלו הוא צריך לקבל הכשרה מתאימה של חוקר, וזה נוסח שקיים במתווכים, הנדסאים, יועצי מס, רוקחים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי עושה לו את ההכשרה הזאת?
אסף נועם
זו הכשרה כפי שהורה השר בהסכמת השר לביטחון פנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש אנשים שמשרד המשפטים מכשיר אותם להיות חוקרים?
אסף נועם
זה קיים במקצועות האחרים.
לאה רקובר
לנו כרגע אין, אבל לקראת הפעלת החוק, נתייעץ הן עם המשטרה ועם הגורמים הרלוונטיים, ונייצר את ההכשרה הזאת. למשל, בחוק המקרקעין באחד התפקידים גם נדרשת הכשרה, אז משרד המשפטים מארגן את אותה הכשרה. אני לא יודעת כמה חוקרים יהיו, ואיך זה יהיה בדיוק, אבל נייצר את ההכשרה הזאת. השרה תקבע אותה, כלומר גם גורמים מקצועיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמה תלונות יש לכם בשנה בערך עד כה?
יזהר קנה
עשרות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה דורש חוקר במשרה מלאה, אפשר לומר, אם הוא יצטרך לטפל בכולם, בחוק החדש.
יזהר קנה
חלק מהתלונות, אני מניח שהחוקר יפסול אותן עד הסוף מבלי להיכנס לעובי הקורה, כי הדברים על פניו לא נכנסים להוראות הדין, ובאחרים כן - הוא צריך לעשות עבודה- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מורכבות יותר - יש לכם בשר? מורכבות יותר?
יזהר קנה
כן. כיום ועדת החקירה היא זו שעושה את החקירה הרבה פעמים. זה לפחות מה שקורה בפועל בשטח, שהמועצה ממנה. פה מי שיעשה את זה, זה החוקר. הוא יבקש כל מיני נתונים, ויבחן אותם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר אם התלונה היא במישור שרואה חשבון עבר על דברים פליליים, נניח, אז לא החוקר יתעסק אלא זה יעבור למשטרה, או החוקר גם יתעסק בזה? לא הרשעה. נאמר שמגיעה לתלונה למועצה על רואה חשבון כלשהו, שעשה דברים שגובלים ברף פלילי, שקשורים למקצוע – לא מדבר על דברים אחרים. מה קורה אז?
לאה רקובר
אנחנו מקיימים התייעצות עם הפרקליטות, ומחליטים יחד. למשל, מגיעה לנו תלונה על עובד המדינה, ולא ברור לנו אם אנחנו נמצאים ברף הפלילי או ברף המשמעתי, אז יש בתוך משרד המשפטים, בפרקליטות יחידה שעושה את הקישור הזה. אנחנו מתייעצים אתה, ומקבלים ממנה את ההנחיה. היא יודעת לפנות למשטרה. אם המשטרה מודיעה: תשאירו לי, אני חוקרת – אנחנו זזים הצידה עד שהמשטרה תחקור ותקבע את הממצאים שלה, ואם המשטרה אומרת: אין לנו עניין בדבר הזה – מחזירה את זה להליך המשמעתי, ואנחנו מעבירים את זה- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר במילים פשוטות, אם נניח מגיעה תלונה למנחם או ליזהר מתוקף תפקידם כחברי המועצה, הם יעבירו את זה לחוקר- - -
לאה רקובר
ולתובע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין תובע עדיין.
לאה רקובר
לא, יש.
לאה רקובר
יפעל לפי הנחיות התובע ויגיש לו את ממצאי החקירה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מראש ממנים תובע גם כן?
לאה רקובר
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
והם מעבירים את זה, והוא הולך ליחידה המיוחדת הזאת שאמרת, שיבדקו קודם אם זה יישאר במסגרת החלק המשמעתי, או זה יעבור למשטרה לפלילי?
לאה רקובר
באופן כללי, ברגע שמוגשת תלונה, בדרך כלל הכוונה שמדובר בהליך משמעתי, כי מי שמגיש את התלונה, אם הוא חושב שהיא פלילית, היה פונה ישירות למשטרה, אבל באותם מקרים שקיים ספק- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא בטוח. פנה אליהם.
לאה רקובר
אז מקיימים דיון, התובע והחוקר יקיימו דיון. ההחלטה בסוף תהיה של התובע, והוא יתאם אותה עם הפרקליטות. יתייעץ עם הגורמים המקצועיים. אנחנו נשתמש באותה פלטפורמה שקיימת לגבי עובדי מדינה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב.
אסף נועם
(2) הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו לפי סעיף קטן (ג), כפי שהורה השר, בהסכמת השר לביטחון הפנים;

(3) הוא עומד בתנאי כשירות נוספים כפי שהורה השר, בהתייעצות עם השר לביטחון הפנים.

(ה) חוקר לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו לפי סעיף קטן (ג) אלא בעת מילוי תפקידו ובהתקיים שניים אלה: (1) הוא עונד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תפקידו; (2) יש בידו תעודה החתומה בידי השר, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו של החוקר, שאותה יציג על פי דרישה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ואז החוקר הזה, הכול פתוח לפניו?
אסף נועם
ובהתאם לפקודת הפרוצדורה הפלילית, הוא רשאי לגבות עדויות, ולדרוש מסמכים בהתאם לסמכויות הרגילות, להביא את זה בפני התובע.

תובע ותפקידיו. 12ט. (א) התובע לפני ועדת המשמעת יהיה עורך דין, עובד המדינה, שהיועץ המשפטי לממשלה הסמיכו לכך.

(ב) ראה תובע, בין על יסוד תלונה שהתבררה בידי חוקר לפי הוראות סעיף 12ח ובין בכל דרך אחרת, כי יש ראיות לכאורה לכך שרואה חשבון עבר עבירת משמעת, יגיש נגדו קובלנה לוועדת המשמעת, אלא אם כן סבר שאין בהגשתה עניין לציבור.

(ג) הגיש תובע קובלנה כאמור בסעיף קטן (ב), יודיע על הגשתה למי שהוגשה נגדו (בחוק זה – הנקבל).

(ד) היה התובע סבור שיש צורך בכך, ינחה את החוקר לבצע בירור נוסף.

מידע למתלונן. 12י. (א).
היו"ר ניסן סלומינסקי
שנייה. אין פה האופציה של הפלילי.
לאה רקובר
אין צורך לקבוע את זה בחוק. אתן דוגמה מעולם אחר – נציב תלונות הציבור על שופטים. הגיעה אלינו תלונה, ועל פניו לא היה לנו ברור אם היא ראויה להתברר במישור המשמעתי או במישור הפלילי. אז יש נוהל עבודה, נוהל שנקבע בין היועץ המשפטי לממשלה לבין נציב תלונות הציבור על שופטים שקובע כיצד נוהגים במקרים האלה. אנחנו גם נקבע נוהל עבודה, בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה, מה קורה במקרים כאלה, כאשר יש ספק. אם יש ספק, אני מניחה שקודם כל פונים לפרקליטות ולמשטרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם אין ספק?
לאה רקובר
אז מעבירים למשטרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איפה זה כתוב? צריך שיהיה כתוב, כי יכול להיות שממה שכתוב, שהוא מנהל הכול. יש גם חוקר, יש גם תובע, יש גם בית משפט, אז יכול להיות שהם מנהלים הכול במקום המשטרה. קודם הסברתם לי שיש גוף שבודק. אם זה רף פלילי, המשטרה מטפלת. זה צריך להיות כתוב באיזה מקום.
אסף נועם
לא נכתוב את זה במפורש, כי זה בהתאם לשיקול דעת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שיקול דעת של מי?
אסף נועם
של הקובל. של התובע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה משהו אחר, של התובע. אבל צריך לכתוב שהתובע יכול להעביר לכאן או לכאן.
לאה רקובר
ההליך הפלילי לא מוציא את המשמעתי ולהפך, אבל מבחינת הסדר של הדברים, יותר נכון שקודם יתברר ההליך הפלילי, ואחר כך ההליך המשמעתי, וגם כדי שלא יהיה שיבוש של ההליך הפלילי במסגרת ההליך המשמעתי. לכן הדברים האלה מוסדרים במובן של חוק סדר הדין הפלילי, תובע משטרתי מה הוא בודק, וחוקר משטרה, וההליך המשמעתי נמצא בפני עצמו, אבל היחסים בין שני הגופים האלה, מן הראוי שיסתדרו או ייקבעו בנוהל עבודה. הרי באופן תיאורטי, יכול להיות שתובע יגיש קובלנה על עבירה שהיא גם פלילית. בהחלט הוא יכול לעשות את זה, אבל כמובן הגיוני שאם מדובר בעבירה פלילית, שהמשטרה או הפרקליטות היתה מגישה בגינה כתב אישום, כפי שקרה בדוגמה של יושב-ראש רשות המסים, אז ההליך הפלילי התמצה, ובסיומו הפרקליטות, יש כבר נוהל של הפרקליטות, שפרקליט המדינה מורה לפרקליטות כיום, להעביר את הממצאים למועצה. הנוהל הזה יתוקן - נפנה ונבקש שהנוהל הזה יתוקן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכך אני מבין ומסכים.
לאה רקובר
לא צריך להגיד את זה. זה לא נדרש, כי אחד לא מוציא את השני. גם הסדר - יכולים להיות מצבים מקבילים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם, נניח, רואה חשבון הגיש קובלנה נגד רואה חשבון אחר, זה נמצא במועצה, שהיא עכשיו, לפי החוק החדש, תקרא ותעביר את זה לתובע או לחוקר, נניח. התובע, יכול להיות שהוא בר-סמכא, אדם רציני וכו', ואומר: אני אנהל את זה, אני אקדם את זה. אומרים לו: רגע, אם זה רף פלילי – מה את מנהל? תעביר למשטרה. צריכה להיות התייחסות, שהוא צריך להחליט אם זה לכאן או לכאן, ובהתאם לזה, זה מתפתח.
לאה רקובר
התובע, ממונה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה. הוא כפוף ליועץ המשפטי לממשלה, והוא לא פועל עצמאית. התובע לא יכול להחליט עצמאית: לי יש סמכויות לפי החוק, ולכן אני מגיש הליך קובלנה, למרות שהמשטרה חוקרת או למרות שזה נמצא במסלול הפלילי. הוא מתמנה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, ומזה גם נובע שהיועץ המשפטי לממשלה מנחה אותו. אחת ההנחיות תהיה, כשיש הליך פלילי: אתה עוצר וממתין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מבין ומסכים, אבל השאלה, אם זה לא צריך להיות כתוב.
לאה רקובר
לא צריך. זה נוהל.
מנחם רהב
אולי, כמי שיושב במועצה לא מעט שנים – הדברים האלה גם עובדים היום. אין פה שום ואקום. גם היום המועצה, הואיל שהיא הפלטפורמה והיא המסלול המשמעתי, כשהיא מקבלת תלונות, ויכול שתגענה תלונות בנושא פלילי, ולפעמים הן איזוטריות – יכול להיות בניית פרגולה, ובמקרה כזה המועצה מודיעה לקובל שאין עסקינן בעניין משמעתי, ושיתכבד וילך למסלול שראוי, למסלול הפלילי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא מה שקורה כיום. כיום אנחנו הולכים לבנות משהו שיש תובע, ויש חוקר, ויהיה בית דין, בית דין משמעתי. זה לא שאתה אומר – כשאתה מקבל תלונה, השאלה אם אתה אומר לרואה החשבון, נניח, שמגיש את התלונה, או סתם אדם – לא חייב להיות רואה חשבון: להערכתי, אני כמועצה, זה גובל בפלילים – לך למשטרה.
מנחם רהב
כך נעשה היום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היום כן, כי היום אין לך משהו אחר. אין לך תובע היום. עכשיו בחוק הזה יש לך תובע, ויש לך חוקר. השאלה, אם אתה כמועצה מעביר את זה לתובע.
מנחם רהב
כשהתלונה תגיע לתובע, הואיל והתובע הוא עורך דין עובד מדינה, היועץ המשפטי של המועצה עושה את זה גם היום. כלומר יש פה עסקינן בעניין פלילי שהוא לא במישור המשמעתי בכלל. אם זה כבר עבר את המסלול הפלילי, והאיש הורשע- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה סעיף 5. להערכתי היום זה קצת שונה, כי כל תלונה שמגיעה, אתה מעביר לתובע. אתה יוצא מהתמונה כמועצה כשיקול דעת.
מנחם רהב
אמת, אבל התובע ידחה על הסף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
התובע יכול לדחות על הסף, ולומר: אל תבלבל את המוח, ויכול לומר: ואוו, זה פלילי, פלילי. יכול להיות משהו באמצע. מה שרציתי שיהיה, שלתובע יש הסמכות או החובה, למרות שהוא תובע בנושא של לשכת רואי החשבון, והוא צריך להגיש, יכול להגיד: זה אני מעביר למשטרה, לא קשור לוועדת משמעת, או לקדם את זה בעצמו. זה קצת שונה ממה שיש היום. כיום אתם מעבירים את זה ישירות לפרקליטות. פה תעבירו את זה לתובע.
לאה רקובר
יש לי תשובה חלקית לטענת היושב-ראש. היום באופן שבו המועצה פועלת – ובאמת היו עם זה קשיים, אנחנו עושים סוג של דימוי, שכאילו בתפקיד הזה, כאשר היא דנה בתלונות, אנחנו מדמים מצב של תביעה. היועץ המשפטי של המועצה, אסף, מלווה את המועצה. אם המועצה מחליטה לפי המלצתו או לפי המלצת היושב-ראש או אחד החברים, להעביר לוועדת חקירה שעושה סוג של חקירה יחד עם התובע, ואז מחליטים כיצד לפעול. כל הדבר הזה מהמועצה יוצא עכשיו ועובר לתובע. כלומר מבחינת התנהלות המועצה היום, זה אותו שיקול דעת לכאורה מופעל לגבי תלונה שהוגשה, איך להמשיך אתה – האם להעביר אותה למישהו פלילי, האם להעביר אותה למישור משמעתי- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
היום זה לא המועצה. המועצה מקבלת תלונה. היום היא לא תוכל, אחרי שהחוק יעבור, להחליט: זה לא רלוונטי, זה אני מעביר לפרקליטות. היום כל דבר שיגיע, אני מניח שהיא תעביר לתובע. התובע יצטרך לעשות את כל שיקול הדעת.
לאה רקובר
כן. אני מבינה מה שאדוני אומר, אבל אני חושבת שזה יהיה אולי קצת בעייתי מבחינתנו להסכים לומר את זה, כי כל המישור הפלילי הוא מאוד רחב. עכשיו לתת סמכות לתובע להחליט האם התלונה היא אותה תלונה פלילית, נראה לי שזה גדול מדי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל את אומרת שזה מה שהוא יצטרך בפועל לעשות.
לאה רקובר
הוא יתייעץ עם הגורמים בפרקליטות ובהתאם להנחייתם. הוא יביא את התלונה הספציפית הזאת לפרקליטות, או לאותו גורם מקשר, אלו הנסיבות לכאורה על פני הדברים – בואו נחליט יחד. בדרך כלל הפרקליטים שמומחים בדבר הזה, שעוסקים בתחום הפלילי, רואים את העובדות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא יכול לומר: זה לא רלוונטי ולמחוק את התלונה?
אסף נועם
יש לו סמכות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איפה זה כתוב?
אסף נועם
בסעיף קטן (ב) שמדבר על ראיות לכאורה, עניין לציבור. יש לומר שהמקרים האלה הם נדירים ביותר. הם כמעט לא מתעוררים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, סעיף (ב) זה משהו אחר. יש שלושה מצבים: יש מצב שזה סתם הצקה ואתה רוצה לסגור את זה, יש מצב פלילי, ויש מצב באמצע, שזה לא פלילי ולא סתם לסגור אלא משהו משמעתי. פה אתם מדברים על זה שהוא רשאי לטפל בנושא המשמעתי. השאלה, אל"ף, אם הוא יכול לסגור דברים שזה סתם הצקות - - -
אסף נועם
זה לא לסגור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לדחות את זה על הסף.
אסף נועם
אם הוא מעביר את זה לבחינת הפרקליטות- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא מעביר כל דבר? שוב: הגיעה למנחם תלונה של מישהו על רואה חשבון. מנחם היום מעביר את זה לתובע. נכון?
אסף נועם
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
התובע, סמכותו, אם זה בדין משמעתי, סמכותו לקחת חוקר – תבדוק, ולקדם. אני שואל אם סמכותו גם לומר שהתובע יגיד: שטויות, זה מישהו שמציק, למחוק את זה לגמרי, או לחילופין לומר: זה לא אנחנו, זה פלילי, המשטרה קחו את זה. להערכתי זה הסמכות. יש לו שלוש האפשרויות. רק צריך לבוא לידי ביטוי באיזה מקום.
לאה רקובר
אז זה בא לידי ביטוי, כי אם זה הצקה, אין עניין לציבור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין עניין לציבור? מה זה? היום אין עניין לציבור? אגב, אנחנו כבר שינינו את זה. אני חושב שגם בעבירות אחרות – יש החוק של רוזין, נניח, ששונה, כי אין מושג – אין עניין לציבור. מה זה, אין עניין לציבור? צריך להיות נוסח אחר.
אסף נועם
צריך לומר שהנוסח של הסעיף הזה בכללותו נוסח זהה להנדסאים, למתווכים, לחוקרים. בדין המשמעתי זה הנוסח, עניין לציבור. אפשר לכתוב זוטי דברים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב. ואם הוא חושב שזה פלילי- - -
לאה רקובר
הוא מעביר ומחכה. זה נמצא בהמתנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אות לא כתובה, ואת אומרת שהיא קיימת.
לאה רקובר
כן.
אסף נועם
בהתאם לנוהל של כל הרשעה, והמקרים האלה שמגיעות תלונות ועד שהמועצה מחליטה להעביר את זה, לפני שהוגשה תלונה למשטרה – לדעתי, מתי הפעם האחרונה שקרה שאגב תלונה הוחלט להעביר את זה?
ורד הראל
לא זכור לי שהיה מעולם. אני ורד הראל, מזכירת המועצה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה.
מנחם רהב
לאה, אם היושב-ראש חושב שחסרה פה אמירה, שבמקרה שהתלונה היא כזו שהיא לא כזו שאין עניין לציבור אלא שצריכה להתברר באינסטנציה אחרת, אולי לומר את זה. כלומר שהתובע רשאי להעביר את אותה הפניה של תלונה, אם היא במישור הפלילי, להעביר את זה למישור הפלילי, אם צריך להוסיף את זה במפורש.
אסף נועם
יש סעיף שמתייחס לוועדת המשמעת עצמה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא ועדת המשמעת. לפני כן, התובע.
אסף נועם
ועדת המשמעת עצמה – תכף, כשנגיע לסדרי הדין שלה, היא רשאית להקפיא דיון שמתנהל הליך אחר, בין אם משמעתי אחר או פלילי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל קודם כל התובע. הגיעה תלונה, עובר היום לתובע. עכשיו התובע צריך להחליט – א' , ב' או ג'.
מנחם רהב
אם הוא סבור שהיא צריכה להתברר על-ידי גורם אחר.
לאה רקובר
אבל גם אם היא עברה למשטרה, זה לא שהוא לא יטפל בה; היא תחזור אליו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא משנה, אבל הוא צריך לדעת מה הוא עושה. פה כתובות שתי אופציות: אופציה אחת – שהוא מטפל בזה בדין המשמעתי; אופציה שנייה, שאין בהגשתה עניין לציבור. מה האופציה השנייה?
לאה רקובר
האופציה השנייה לא אומרת שאין הליך משמעתי. היא אומרת: נחכה רגע. נראה מה קורה במשטרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי העביר את זה למשטרה?
לאה רקובר
התובע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איפה זה כתוב?
לאה רקובר
היא אומרת: לפי נוהל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז על זה, שזה הנושא הכי חמור, את כותבת רק נוהל, ולגבי הדברים האחרים את כותבת חוק?
לאה רקובר
אני אחראית על המשמעתי. לגבי הפלילי, יש כל חוקי העונשין בחוק סדר הדין הפלילי, שכרגע אני לא מסדירה אותם באופן ייעודי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
התובע היא מערכת שלמה שהיא כביכול אמורה היתה אולי להיות תחליף.
לאה רקובר
היא לא תחליף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כביכול. אלא אם כן תכתבי שלא.
אסף נועם
לא, כי אם העניין מספיק חמור, אפשר לפתוח בהליך משמעתי. הכול בהתאם לשיקול הדעת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא חמור.
אסף נועם
דווקא כאן אם נשווה את כל החוקים האחרים, שהם בנוסח הזה, כפי שלאה אמרה, יש לנו נוהל קיים מפרקליט המדינה, שמנחה, ודווקא עכשיו כשהתובע ממונה על-ידי היועץ המשפטי- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתם שיש נוהל, ואני שואל, למה בחוק אתם כותבים את הדברים הפשוטים, ואת הדבר הקשה יותר אתם לא כותבים?
לאה רקובר
כי הוא לא אמור להיות פה. הוא נמצא בחוקי העונשין ובסדר הדין הפלילי, והם לא ייחודיים למקצוע הזה. פה מוסדר העניין המשמעתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איפה כתוב שתובע מטעם לשכת התובע- - -
לאה רקובר
ברגע שיש עבירה פלילית- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
את לא יודעת מה יש.
לאה רקובר
אני לא יודעת. נניח שיש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הנקודה היא שהתובע לא יודע. יכול להיות שכן, יכול להיות שלא.
לאה רקובר
באותה מידה יכול להיות מצב, שמדובר בעובד המדינה, ואז יהיה נוהל כפי שאמרנו בפעם הקודמת, לעבוד מול בית הדין למשמעת של עובדי המדינה. יש פה רשויות שונות, כל אחת אחראית על תחומה. יש יחסים ביניהן. בעיניי, אני לא יכולה עכשיו בחוק רואי חשבון, להסדיר את החיובים שקשורים להליך הפלילי הגדול. הפלילי הגדול הוא מעל, והתובע הוא כפוף ליועץ. במובן הזה היועץ יגיד לו: דבר ראשון אני מבקש שתמצה את ההליך הפלילי. זה נובע מסמכויות היועץ לומר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר הוא חייב לדבר עם היועץ.
לאה רקובר
כן. בהחלט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם אני תובע, וקורא את החוק, לא כתוב לי באף מקום שאני צריך- - -
לאה רקובר
התובע מתמנה על-ידי היועץ המשפטי, מתמנה, ופועל לפי הנחיותיו. גם כל התובעים הם עובדי המדינה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז גם אם הוא רוצה שאין עניין לציבור, גם צריך להתייעץ עם היועץ לפני כן? אני שואל, אם הוא מחליט שזה זוטי דברים ולסגור, צריך להתייעץ עם היועץ קודם?
לאה רקובר
לא, כי פה בחוק הזה אמרנו- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה אתם מתעקשים שזה יהיה- - -
לאה רקובר
אני לא מתנגדת ברמה העקרונית, אבל אני חוששת שכל ההסדרה הפלילית – אני נוגעת בנקודה שעלולה להזיז בכל מיני מקומות כל מיני דברים. אני רוצה להיות זהירה. אנחנו פה בתחום המשמעתי – לא בפלילי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל את משאירה פה פתח.
לאה רקובר
הייתי רוצה להתייעץ עם משרד המשפטים, האמונים על התחום הפלילי, ולראות אם אנחנו מזיזים איזו לבנה אחת- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב. תרשמי לך שכדאי שפה, מאחר שיש שלוש אופציות, שיהיה כתוב, למרות שלך זה ברור.
לאה רקובר
אסף מעיר שהזדרזתי להסכים. הוא אומר שהנוסח הזה אושר על-ידי המחלקה הפלילית במחלקת ייעוץ וחקיקה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה משפט שלא נאמר פה בוועדה. לא רלוונטי. חברי הוועדה המכובדים העירו הערה. אם הם ירצו, הם יכניסו את זה בכוח.
לאה רקובר
מקבלת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו לא רוצים לעשות את זה. אנחנו רוצים לתת אפשרות לבדוק, כי אני חושב שהסבירות אומרת – יש לו שלוש אופציות, ואת כותבת שתיים. תכתבי גם את האופציה השלישית. רוצים למסד את מה שאת אומרת שיש נוהל.
לאה רקובר
בסדר גמור. נבדוק את זה. טוב. אני פשוט חוששת שאני מכניסה פה לבנה במקום הלא נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את לא מכניסה שום לבנה. תתייעצו. רוצים שיהיה רק יותר ברור. זה לא דבר שעליו נכפה הר כגיגית.
לאה רקובר
אגב, אולי אם נכניס את ההוראה הזו כאן, ואז יחולו כל החוקים האחרים, שמסדירים את ההליך המשמעתי, ורואי חשבון שרצו שהתובע יעביר, קבעו במפורש. לגבי כל יתר המקומות, זה אומר שהתובע אינו רשאי. אבל נתייעץ על זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תתייעצי. רצית אפילו את ההתייעצות לא לעשות.
לאה רקובר
אני מקבלת את הנחיית היושב-ראש.
אסף נועם
מידע למתלונן. 12י. (א) מתלונן זכאי לקבל מידע על השלב שבו מצוי בירור התלונה שהגיש או הקובלנה הקשורה אליה; ואולם לא ייכלל במידע לפי סעיף קטן זה מידע שמסירתו אסורה לפי כל דין או שיש במסירתו, לפי שיקול דעתו של התובע, כדי לפגוע בבדיקת התלונה או בפרטיותו או בשלומו של אדם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כתוב פה שזה שמתלוננים נגדו, הנילון, גם צריך להיות מיודע?
אסף נועם
כן. מקלך וחומר, והסעיף הבא, 12ד, מדבר על זכויות הנילון. מידע למתלונן גם היום מוסדר בתקנות – זה נועד לעגן את זה.

(ב) החליט תובע שלא להגיש קובלנה על עבירת משמעת על יסוד תלונתו של אדם, יודיע על כך למתלונן בהודעה מנומקת.

(ג) הוגשה קובלנה על עבירת משמעת על יסוד תלונתו של אדם, יודיע התובע למתלונן על הגשתה; החליטה ועדת המשמעת בקובלנה, ולא נכח המתלונן בשעת מתן ההחלטה, יודיע התובע למתלונן על ההחלטה; התובע ימציא העתק מהחלטת ועדת המשמעת למתלונן, אלא אם כן החליטה ועדת המשמעת אחרת, מטעמים שיירשמו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע, רגע. עכשיו עברתם לוועדת המשמעת.

שוב יש קצת בלבול. קודם בסעיף (ב) אתם מדברים על התובע, עוד לפני שזה בכלל הגיע לוועדת משמעת.
אסף נועם
עכשיו התחלנו את סדרי הדין של הוועדה עצמה. כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה תחת הכותרת של מידע למתלונן. אז בסעיף (ב), אם התובע החליט שלא מגיש – זה לא הוועדה אלא התובע – אז הוא מודיע לאיש: החלטנו שלא, ומסביר. מה זה (ג)? אם התובע החליט שהוא כן מגיש את הקובלנה הזו לוועדה, הוא מודיע למתלונן על הגשתה.
אסף נועם
נכון. אם הוא היה נוכח, הוא ממילא את הדברים. אם החליטה ועדת המשמעת, והוא לא היה נוכח, המתלונן- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
עוד לפני כן. לפני שוועדת המשמעת מתכנסת, הוא צריך להודיע למתלונן: החלטתי שאעשה. החליטה ועדת המשמעת בקובלנה – עברנו שלב שהחליטו. ועדת המשמעת קיימה דיון, והיא החליטה. לא נכח המתלונן בשעת מתן ההחלטה – הוא צריך להיות נוכח? הנילון ודאי צריך להיות נוכח. המתלונן לא חייב.
אסף נועם
לפי החוק וגם לפי המצב הקיים, אין לו זכות קנויה להיות נוכח בדיוני הוועדה. לרוב יידרש, כי צריכים לחקור אותו על הגרסה שלו, אבל אין לו זכות קנויה להיות נוכח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה מבין שהנוסח שכתוב פה, זה לא הנוסח הזה. פה כתוב שאם המתלונן לא נוכח, אז מודיעים לו. כלומר אם הוא רוצה, הוא יכול להיות נוכח.
אסף נועם
הסעיף הזה לא נועד להגיד את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מה שהוא אומר. אתה צריך לשנות את זה, להודיע שהמתלונן לא צריך להיות נוכח, הנילון – כן. אלא מה שכן, ארי שנגמר מודיעים לו את התוצאה.
לאה רקובר
אני מסכימה שצריך להוריד את המילים: ולא נכח המתלונן משעת מתן ההחלטה. והוא יודיע לו. בסדר גמור. אני מסכימה.
אסף נועם
אז הנוסח יהיה: החליטה ועדת המשמעת בקובלנה – יודע התובע למתלונן על ההחלטה. כלומר בכל אופן צריך להודיע לו על סטטוס הטיפול בתלונה שלו בידי הוועדה.

זכות עיון. 12יא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אגב, אותה שאלה ששאלתי קודם – אם החליט התובע להעביר את זה לחקירת משטרה – פלילי, נניח – גם צריך להודיע את זה למתלונן?
לאה רקובר
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איך את יודעת?
אסף נועם
קודם כל, לפי סעיף קטן (א) צריך להודיע בכל מקרה על השלב שבו נמצא הבירור. לכן אם זה הועבר לבדיקה של גורמים אחרים, צריך להודיע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא הייתי בטוח. הרבה פעמים המשטרה רוצה לעשות בדיקה חשאית. לא בטוח. ברגע שאתה מודיע- - -
לאה רקובר
באותם מקרים שהמשטרה- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות שזה ייכנס - עצם זה שפותחים בחקירה, זה הרבה פעמים, יש למשטרה שלב שהיא עושה חקירה חשאית. ברגע שאתה מודיע, אתה יכול לפגום בחקירה הזאת אפילו.
לאה רקובר
יכול להיות. במקרים כאלה, אם המשטרה תבקש, מקסימום יודיעו שהעניין נמצא בבירור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
השאלה מה עושים אז.
אסף נועם
באותם מקרים שזה יכול לפגוע בחקירה המשטרתית, לא חייבים לנמק. אפשר להגיד שזה נמצא בבירור. צריך להודיע על השלב. דווקא הנוסח של השלב הוא מספיק כללי כדי לא לפרט על התוכן של הבדיקה אלא לפרט רק על הסטטוס.
לאה רקובר
במקרים שזה עלול לשבש את החקירה המשטרתית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
צריך טיפה יותר כאן לסדר את זה. כאן כתוב מה קורה – אל"ף, על שלב ב'. אם הוא החליט לא להגיש, מודיעים לו, ואם הוחלט להגיש קובלנה משמעתית, גם מודיעים למתלונן. מה קורה באופציה השלישית? שם לא כתוב כלום. יכול להיות שזה בסדר, כי יכול להיות שרוצים שזו תהיה חקירה חשאית. יכול להיות שצריכים להודיע לו: זה לא בגדר שלנו – זה עובר למשטרה.
לאה רקובר
זה מופיע ב-(א): ואולם לא ייכלל במידע לפי סעיף קטן זה מידע שמסירתו אסורה לפי כל דין או שיש במסירתו, לפי שיקול דעתו של התובע, כדי לפגוע בבדיקת התלונה או בפרטיותו או בשלומו של אדם. אז בבדיקת התלונה זה גם העניין של העברה לחקירה המשטרתית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
פה זה בשלב, אבל אם התובע העביר את זה למשטרה, אז יש לך (ב) ו-(ג) שמתייחסים לשתי האופציות האחרות. אין התייחסות אחרי שהוא החליט. זה לא שלב כבר – החליט. התובע החליט, שזה ברף פלילי, ורוצה להעביר למשטרה. השאלה אם הוא מחויב להודיע לו, או לא. כי אני לא בטוח, שזה נכון שיודיע לו שהוא מעביר למשטרה, כי יכול להיות שהמשטרה רוצה את הזכות לעשות בדיקה חשאית. לא יודע לומר לך. תעשי בדיקה.
לאה רקובר
לדעתנו, זה נכנס ל-12י(א). לפי דעתנו, המתלונן זכאי לקבל מידע על השלב שבו - זה שלב בבירור העניין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות, כי זה לא שלב. זה סיכום שהתובע החליט - לסגור, להעביר לתלונה משמעתית.
לאה רקובר
הוא לא סוגר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אומר, יש שלוש אפשרויות: לסגור – אז הוא מודיע לתובע ומנמק. החליט להגיש קובלנה משמעתית – גם מודיע למתלונן. ואם מחליט להעביר למשטרה- - -
לאה רקובר
וזה סודי?
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה כבר לא שלב אלא החלטה. כי את רואה שלגבי שני המצבים של לסגור, או זה, את לא מסתמכת על שלב א'. יכולת לומר: ב' ו-ג' מיותרים – יש לי שלב א', שצריך להודיע למתלונן על השלב שבו זה מצוי. את רואה שכן יש לך ב' ו-ג'. כלומר אם יש לו החליטה, זה כבר לא שלב שמצוי. אחרת תוכלי לוותר על ב' ו-ג', ולומר: כתוב שהוא צריך לומר לו. לכן אני אומר שמאחר שכל הזמן יש אופציה שלישית, שזה לא שלב כבר. כמו שיש ב' וג', היה צריך להיות ד'. אבל תתייעצי, כי שוב - לפעמים פה יוכל להיות כן רצון של חקירה חשאית לפני שזה יוצא לגלוי, אז שווה לבדוק את זה גם. תבדקי את זה.
מנחם רהב
יכול להיות שתהיינה תלונות שהן לכאורה ברף הפלילי, אבל ההחלטה תהיה שלא להמשיך עם זה הלאה, אבל גם לא להעביר למשטרה? בדברים שהם זוטי דברים - בניית פרגולה או דברים מהסוג הזה, שאנחנו יודעים שיש היום כאלה, שמי שרוצה להתנקם בשכנו רואה החשבון, ואומר: בנה פרגולה בלי רשיון, וזה מגיע לתובע. כמובן שלתובע אין עניין בזה, כי זה ענין של סכסוך שכנים או משהו כזה. השאלה אם במקרה כזה הוא מחויב להעביר למשטרה.
לאה רקובר
לא, יש לו שיקול דעת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא יכול לומר למתלונן: זה לא במישור שלנו – לך למשטרה. אבל צריך לומר לו את זה.
לאה רקובר
בתשובה הוא יגיד לו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה גם לא כתוב פה.
לאה רקובר
הוא צריך לנמק. כתוב ב-(ב). החליט תובע שלא להגיש קובלנה על עבירת משמעת על יסוד תלונתו של אדם, יודיע על כך למתלונן בהודעה מנומקת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח. טוב. אם כי זה לא בדיוק, אבל בסדר. בדרך כלל סעיף (ב) מתייחס למי שמציק, או סתם, שאתה מודיע לו שאתה סוגר את זה. זה לא שאתה לא מטפל בזה, כי זה תחום אחר שלא קשור אלא ילך למשטרה.
לאה רקובר
זה בדיוק נכנס ל-(ב), לא להגיש קובלנה על יסוד תלונתו של אדם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל צריך לשלוח אותו למשטרה, לומר לו. טוב, אם זה נכנס ב-(ב), טוב. להערכתי, היה ראוי, אם הוא לא דן בזה לא כי הוא חושב שזה זוטי דברם אלא כי הוא חושב שזה לא התחום שלהם אלא תחום אחר, הוא צריך לומר למתלונן – אדוני, לך למשטרה. אם הוא יגיד: אני סוגר את זה – אני לא דן, שלא יחשוב המתלונן – זהו, נגמרה התלונה, אין עבירה, אין כלום.
לאה רקובר
אני חושבת שרמת הפירוט הזו לא נדרשת. נבדוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כדאי שתעשו על זה חושבים רק לטובת העניין.

זכות עיון. אם היום נגיע לשלב של הצבעה, נחשוב מה אנחנו עושים עם ההתייעצויות שלכם, אבל מאחר שאני רואה לפי הכמות – לא מדבר על האיכות – שלא נגיע היום להצבעה, יהיה לכם קצת זמן לבדוק את זה.
אסף נועם
12יא. (א) הוגשה קובלנה, רשאים הנקבל וסנגורו לעיין בכל זמן סביר בחומר הבירור שבידי התובע הנוגע לקובלנה (בסעיף זה – חומר הבירור), ולהעתיקו.

(ב) לא יגיש תובע לוועדת המשמעת כראיה את חומר הבירור, אם לא ניתנה לנקבל או לסנגורו הזדמנות סבירה לעיין בו ולהעתיקו, אלא אם כן הם ויתרו על כך בכתב.

(ג) נקבל רשאי לבקש מוועדת משמעת להורות לתובע להתיר לו עיון בחומר שלטענתו הוא חומר בירור שלא הועמד לעיונו.

(ד) בקשה כאמור בסעיף קטן (ג) תידון לפני יושב ראש ועדת המשמעת בשבתו כדן יחיד.

(ה) בעת הדיון בבקשה כאמור בסעיף קטן (ג), רשאי יושב ראש ועדת המשמעת לעיין בחומר שבמחלוקת, אם ראה צורך בכך.

(ו) על החלטת יושב ראש ועדת המשמעת לפי סעיף קטן (ד) ניתן לערער בתוך 15 ימים לפני בית המשפט המחוזי – כאן אנחנו רוצים להוסיף: שבתחום שיפוטו יושבת הוועדה - שידון בערעור בדן יחיד.

(ז) אין בהוראות סעיף זה כדי לפגוע בהוראות פרק ג' לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א–1971‏ (להלן – פקודת הראיות), או כדי לאפשר עיון בחומר כאמור בסעיף קטן (א), שאי-גילויו מותר או שגילויו אסור לפי כל דין.

(ח) השר רשאי לקבוע בתקנות הוראות לעניין דרכי העיון וההעתקה של חומר הבירור, סדרי הדיון בבקשת נקבל להתיר לו עיון בחומר שלא הועמד לעיונו או בערעור על החלטת יושב ראש ועדת המשמעת בבקשה כאמור.

כאן ההסדר של זכות העיון זה הסדר שקבוע בצורה מצומצמת כבר בתקנות היום, והוא קבוע בצורה דוגמה בדינים האחרים, בחוק המתווכים במקרקעין, למשל, יש נוסח זהה של הסעיף. הוא נובע, גם אם מקבילים את זה לדין הפלילי, יש הוראת סעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי, שקובעת הסדר דומה על זכות של נאשם וסנגורו לעיין בכל עת בחומר החקירה, אלא אם מדובר במידע חסוי. העניין הזה נדרש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
פה מדובר בשלב שהחליטו כן להגיש קובלנה משמעתית, ואז אתם אומרים שיש לו זכות. מאחר שאנחנו מדברים פה, שזה כמו הליך משפטי רגיל, שיש תובע, וממילא לנתבע יהיה סנגור שמייצג אותו – זה אומר שהם רשאים לקבל את החומר לפני כן?
אסף נועם
כן. הם רשאים, ברגע שהוגשה קובלנה, ונפתח ההליך המשמעתי בפני הוועדה, הם רשאים בכל זמן סביר, לבקש את החומר ולעיין בו.
לאה רקובר
לא צריך את שניהם ב-(ב).
יזהר קנה
15 יום זה לא זמן קצר?
היו"ר ניסן סלומינסקי
תכף נראה את ה-15 יום. עוד לא הגעתי לזה. רגע. זה כמו בהליך משפטי רגיל, שהוא חייב, שאם לא הגישו לו, אי-אפשר להגיש נגדו. מה זה, (ג) זה משהו מיותר, לא? מה זה (ג)? יכול להיות מצב שלא מסרו לו את החומר?
אסף נועם
כן. אם יש מחלוקת על חומר מסוים, הוא רשאי לבקש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מחלוקת בין מי למי?
אסף נועם
הוא פונה לתובע לקבל את חומר החקירה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה אין פה מחויבות לתובע?
אסף נועם
אם יש מחלוקת, התובע מחויב להעביר לו את החומר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמו בדין הפלילי, חייב עוד לפני שמודיעים בתקשורת.
אסף נועם
אם יש מחלוקת שחומר מסוים הוא חסוי או לא חסוי, רלוונטי או לא רלוונטי, כן הסתמך עליו בהגשת הקובלנה או לא, הוא רשאי לבקש, ובקשה כאמור – סעיף קטן (ד) - תדון כדן יחדי על-ידי יו"ר ועדת המשמעת, וגם על ההחלטה שלו לפי סעיף קטן (ו) יהיה ניתן לערער לפי בית משפט מחוזי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע. (ה) מדבר על יושב-ראש ועדת המשמעת. גם לגביו יש דיון, אם הוא רשאי או לא לראות את החומר?
לאה רקובר
הוא רואה את כל החומר ומחליט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תראי מה כתוב ב-(ה): בעת הדיון בבקשה רשאי יושב-ראש ועדת המשמעת לעיין בחומר.
לאה רקובר
שבמחלוקת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איך הוא יכול לדון – לא הבנתי. אומרים שהוא צריך להחליט אם החומר הזה יימסר.
לאה רקובר
לכן הוא יראה אותו. כתוב פה שהוא רשאי לראות אותו. זה בדיוק מה שכתוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איך יכול היה להחליט אם הוא לא רואה אותו? רשאי. טוב, לא חשוב. בטח שכן.

על החלטת יושב-ראש ועדת המשמעת לפי סעיף קטן (ד). כלומר שני הצדדים יכולים לערער? גם הנתבע וגם התובע או הקובל. אם כי עדיין הוא נשאר התובע? זה לא כמו בדין פלילי, שזה עובר למדינה, וגמרנו? והוא כבר לא תובע? בדין פלילי התובע זה המדינה – זה לא מי שהתלונן. פה אם זה עובר לוועדת משמעת, מאותו רגע שיש תובע, זה כבר המדינה.
אסף נועם
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מי זה אותו אחד שיכול?
לאה רקובר
התובע. הקובל זה מתלונן, אבל- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל מרגע שזה עבר לתובע, הוא כבר איננו. מי שיכול לערער- - -
לאה רקובר
זה התובע או הנילון, כי התובע אומר: חלק מהחומרים לא רלוונטיים. לא רוצה שיראה. אז הוא יכול לערער או הנילון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר. כמה זמן נותנים לו לעיין? פה אין התייחסות לזה?
אסף נועם
כמה זמן נותנים לו לעיין?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. היום זה אחד הנושאים האקטואליים – אם הנתבע יקבל את זה לשלושה חודשים, חמישה חודשים.
לאה רקובר
זמן סביר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תחשבו על זה, כי אנחנו צריכים לסיים ב-12:30. צריך להיות זמן סביר, שיוכל לראות על מה מתלוננים נגדו – סנגור, אם זה ארגזים, או משהו קטן.
לאה רקובר
מתי יהיה ההמשך?
היו"ר ניסן סלומינסקי
בעזר השם. בינתיים אנחנו מתקדמים יפה עם זה, ביחס לחוקים אחרים.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:40.

קוד המקור של הנתונים