ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 18/02/2018

סטאטוס תשתיות המים באיו"ש

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-03-05OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 57

מישיבת ועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון לענייני איו"ש

יום ראשון, ג' באדר התשע"ח (18 בפברואר 2018), שעה 11:00
סדר היום
סטאטוס תשתיות המים באיו"ש
נכחו
חברי הוועדה: מרדכי יוגב – היו"ר
מוזמנים
אל"מ אורי מנדס - סגן רמ"א, משרד הביטחון

סעיד קאסם - קמ"ט חשמל ואנרגיה, משרד הביטחון

בני אלבז - קמ"ט איכה"ס, משרד הביטחון

רס"ן להט שמש - רמ"ד מקרקעין, צה"ל, משרד הביטחון

איתמר יעקובוביץ - משרד הביטחון

שירה עמיאל - רפרנטית שירותים מיוחדים באגף תקציבים, משרד האוצר

נצ"מ דוד אוסמו - קצין חקירות, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

תמרה לב - משרד המשפטים

ליאת ספאר - דוברת המינהל האזרחי

מתניה שפירא - החברה לפיתוח גוש עציון

שלמה ועקנין - קב"ט מועצת יש"ע

אורי ברטפלד - יו"ר פורום היישובים הצעירים

רונית סלע - האגודה לזכויות האזרח

יגאל ליבנה - נגוהות
מנהל הוועדה
אסף דורון
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

סטאטוס תשתיות המים באיו"ש
היו"ר מרדכי יוגב
בוקר טוב. יש תקלה עם רשות המים ואני רוצה לציין את זה לפרוטוקול.

בוקר טוב לכולם, אנחנו פותחים את הישיבה עם מי שנמצא עמנו, מי שלא נמצא עמנו – בהערה חריפה לשר התשתיות והאנרגיה ולראש רשות המים, שמאז שהוא מונה לתפקידו אני אינני יודע מה הוא עושה, למרות שהוא אמר לי פה במסדרונות. הוא בסך הכל בסדר. קודמו, ראינו אצלו קידום, ממלא המקום והוא מזלזל בוועדת החוץ והביטחון ולא הופיעו פה נציגיו מתירוצים שונים ששלחו במייל ב-10:25. אז אני גם מבקש את הוועדה להוציא מכתב חריף לשר וגם לקיים תוך חודש, לכל המאוחר בפגרה של המושב הזה, ישיבה חוזרת שתיתן מענה לבעיות המים, כי בעיות המים הן חריפות גם בקיץ הקודם, יותר טוב מהקיץ שעבר.

אני מודה פה לאנשי רשות המים ומקורות – שלא נמצאים פה משום מה – ומינהל אזרחי, שעמלו רבות והגמ"ר יו"ש הגמ"ר פיקוד מרכז שעמלו רבות לספק מים, אבל גם במכליות וגם בשקיות כמעט הייתי אומר, במענים שונים ובמכלים זמניים ולא זמניים, לתת מענה לטווח הקצר והבינוני, אבל הטווח הארוך שכן ראינו בו התקדמות וכן ראינו עם קודמו שהיה ממלא מקום, משה לירזי, ראינו מישיבה לישיבה איזו שהיא התקדמות וגם הצגה של קווים ותכניות ספציפיות, קונקרטיות ופה אנחנו – סליחה שאני אומר, שמעתי ממנו, ממי שמונה שם – הבטחות גבוהה-גבוהה, אבל אני רואה שכאן הוא לא מופיע וזה זלזול בוועדה.

כבר הארכתי, אין מה למסור יותר, חוץ ממה שאנחנו מבקשים שהוועדה תוציא מכתב חריף ונקיים ישיבה איתו.

נוכל להתייחס כאן, כי מטרות הישיבה, מעבר לתכנית אב למים לכלל האוכלוסיות ביהודה ושומרון, בהתייחס גם לשנים – ואני מונה כאן כרגע. הם אז דיברו על 2040, הם דיברו והערנו להם על אומדן אוכלוסייה של כ-4.5 מיליון פלסטינים ו-560,000 יהודים. הערנו להם אז, בפתח הישיבה, לא רלבנטי 560,000 יהודים בשנה הבאה, 4.5 מיליון פלסטינים, יכול להיות. 1.5 מיליון יהודים לערך, אם הם מעריכים ל-2040.

דיברנו על סטאטוס קידום התכניות לטווח הקצר והבינוני, שמתבקשות לזמנים הקרובים, לשנים הקרובות ולקיץ הקרוב ודיברנו על סטאטוס קידום התכניות לאיגום הנחלים, מנתוני אכיפה גניבות המים. לישיבה הזאת ביקשנו וגם את התשובות צריך לקבל מרשות המים, לנקודה קריטית בבקעה, שיצא לי גם לסייר בה באזור הברדלה, צפון הבקעה, שמייבשת ב-50% כמעט את המים לבקעת הירדן. תוצאה מגניבות קווים, מקידוחי ברדלה 1 ו-2 שנמצאים במעלה הנחל ולמעשה עוברים מתחת לכל בתי הכפר, בית ספר הכפר וכל אחד לוקח את חלקו בתוך הכפר וגם מפתח את החקלאות, אבל חלוקת המים הסטאטוטורית איננה מתאפשרת.

רשות המים הבטיחה קו עוקף. אינני בטוח אם היא עומדת בהבטחתה. ככל שידוע לי ממשרד החקלאות היא לא עומדת בהבטחתה וגם על כך אנחנו נתשאל אותה ונבדוק מה ואם מישהו מכם יודע מה לומר בעניין, אז שיאמר.

דברים נוספים שנאמרו בישיבה הקודמת, כדי לשמור רציפות לישיבה הקודמת, הם הצגה של רשות המים, מקורות והמינהל האזרחי על גבי מצגת, בעותק קשיח, את הפרויקטים שבוצעו, שבביצוע, כמענה לתגבור המים בטווח הקצר והבינוני. כנ"ל מכת גניבות המים, לא אפרט, כבר פרטתי קודם ואני מניח שניצב משנה דוד יפרט; וכפי שאמרתי איגום הנחלים ביו"ש – תמ"א 62 – מה הסטאטוס לביצוע ומים לבקעת הירדן.

אז מי יפתח? אנחנו נפתח אם כך במינהל האזרחי.
בני אלבז
קודם כל יום טוב, שבוע טוב, חודש טוב.
היו"ר מרדכי יוגב
חודש טוב.
בני אלבז
אני חושב שמנהל רשות המים הזה הוא מנהל רשות מים מעולה מבחינתנו. הוא יודע לקדם פרויקטים והוא מחליט החלטות ואני אציין פה – אני לא יודע למה הוא לא הגיע היום, אני לא נכנס לזה – אבל אני יודע שאנחנו עובדים איתו טוב, שוטף - - -
היו"ר מרדכי יוגב
מה שמו?
בני אלבז
גיורא.
היו"ר מרדכי יוגב
גיורא מה?
בני אלבז
שחם. הוא עושה עבודה טובה.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקיי, יכול להיות.
בני אלבז
ורק שבוע שעבר עשינו דיון על היערכות קיץ איתו ועם רמ"א והוא באמת פתח פרויקטים והתקדם. אני אגיע גם למה הוא החליט ומה הוא אמר. אנחנו רואים בו שותף טוב לעבודה והוא גם מוכיח את זה, בואו נגיד ככה. אני לא נכנס לזה שהוא לא הגיע היום. אגב, גם השר עושה היערכות קיץ ביום רביעי הזה, שר התשתיות, שכולם מחוברים גם לדיון הזה וזה מתקדם.

אני אגיע למה שאנחנו כמינהל אזרחי מקדם ונערך לקיץ הזה, לקיץ 2018. אחר כך אני אגיע לתכניות האב, איך הן מתקדמות בצורה רצינית מאד ואני אגיע גם לנושא של מה שעשינו בשנת 2017, כולל את הפתרון לטווח קצר ופיתרון לטווח ארוך. מי כמוך יודע את הפעילות שנעשתה בסוף שנת 2017 בנושא עמק שילה וכמה סבלנו כולנו ביחד שם, שלא היה בימי שישי, ב-2016 וב-2017 שיפרנו.

אני אתחיל דווקא בנושא האכיפה, בנושא מגדלים. קודם כל אושרו שני קווים עוקפים. עוקף אחד כביש עוקף מגדלים אושר, אנחנו בהליכי תכנון- - -
אורי מנדס
קו מים, לא כביש.
בני אלבז
סליחה, קו מים עוקף מגדלים דרך עמק שילה. אנחנו שם בשלבי עמ"ט מתקדם מאד, כי שינינו. הייתה שם תכנית מסוימת שלא עמדה בציפיות שלנו ומבוצע עמ"ט עכשיו כמה שיותר מהר כדי לקדם. מנהל רשות המים אגב אישר את הפרויקט הזה, צאו לדרך. אנחנו בשלבי עמ"ט. במקביל פעילות האכיפה - - -
היו"ר מרדכי יוגב
רגע, מה לוח הזמנים?
בני אלבז
זהו, הערכה שלנו שנה ל-2019 לקו הזה. אחרי סיום עמ"ט, אחרי בנייה ואחרי תכנון. יש כבר אישור של מנהל רשות המים לקו הזה ובמקביל - - -
היו"ר מרדכי יוגב
סיום ביצוע מאי 2018?
בני אלבז
אני מאמין מאי 2019. בנושא מגדלים קוסרה, אתה יודע שאנחנו כמינהל אזרחי עצרנו את המים ואת המכליות שנה שעברה גם לקוסרה ולקראת סוף הקיץ ביצענו פעילות אכיפה מאסיבית על ידי יחידת הפיקוח והגורמים שלנו, של המינהל האזרחי, קציני התשתיות. גם בשבתות עבדו, כי הבנו את מצוקת המים. אפשר להגיד שבמגדלים לא הגיעו יותר מכליות בעקבות הפעילות שלנו, כי אנחנו גם לא נתנו מים לפלסטינאים, למרות שהם מקבלים את המים גם מאזור אחר וזה התגלה לנו אז.

אנחנו נמשיך את פעילות האכיפה המאסיבית בשטח B - גם ראש המינהל האזרחי הנחה את זה - באזור קוסרה, מגדלים – כדי שגם השנה לא נצטרך להשתמש במכליות, כמו ששנה שעברה הצטרכנו להגיע להישג הזה במגדלים.

בברדלה, מנהל רשות המים בסיור במקום איתנו, אישר את קו עוקף ברדלה. אנחנו מצפים שאישור עמ"ט כבר יצא לדרך מטעמנו. גם פה הייתה קצת בעיה מבחינת הקרקע. היה לנו שם קידוח אופקי ובסוף הגענו להחלטה ואנחנו יוצאים לעמ"ט, שגם הוא מאושר תקציבית על ידי מנהל רשות המים.

אני רק רוצה לציין שבברדלה הפלסטינאים היו אמורים לקבל 4.2 מיליון קוב ומי כמוך יודע. בפועל הם לקחו כמעט 6 מיליון – 5.5. מיליון קוב נגנבו בקו הפנימי הזה. הישראלים היו אמורים לקבל 2.2 מיליון קוב, אבל בפועל הם מקבלים מאיתנו 3.5 מיליון קוב במקום. המטרה היא בהמשך פעילות האכיפה גם השנה הזאת, כדי ליצור מצב שלא יהיה חוסר לחקלאות בבקעת הירדן וזה מה שאנחנו עושים.
היו"ר מרדכי יוגב
רגע, עברת לברדלה עכשיו? אני איבדתי אותך, כי ירדת למקרים הפרטיים.
בני אלבז
אמרתי ברדלה – מנהל רשות המים בסיור באזור ברדלה אישר גם את תקצוב הקו עוקף ברדלה. הוא רואה את החקלאות והבקעה כאחד מהאובייקטים הראשונים. גם ראש המינהל וגם סגן ראש המינהל רואים את הטיפול בכל האוכלוסיות באזור באופן שווה ואני מתאר לי שגם אתה. כאשר המטרה היא בגדול לעשות את הקו עוקף ברדלה, שבכלל לא ייכנס לברדלה ואת ה-4.5 מיליון קוב שהיום מקבלים באופן רשמי, אמורים לקבל 4.5 מיליון קוב והישראלים היו אמורים לקבל 2.2 מיליון קוב מים, אבל בכל זאת הישראלים גם השנה – כן, בהסכם. השנה אנחנו נתנו 3.5 מיליון קוב לישראלים והפלסטינים גנבו כ-1.3 מיליון קוב, 1.4 מיליון קוב, גנבו בשנה מהקו הזה.

הקו הזה יוצא לדרך, יש כבר עמ"ט. כבר התחלנו להתקדם איתו בצורה מהירה, כאשר המטרה שבמאי 2019 הקו הזה יעמוד. הוא כבר מתוקצב על ידי רשות המים, הוא יעמוד וייצא לדרך. עד אז אנחנו כמינהל אזרחי נמשיך לבצע פעילות אכיפה עם יחידות הפיקוח וגורמי הפיקוח שלנו ביחד עם מת"ק יריחו שמלווה את כל הפרויקט הזה באופן צמוד. אנחנו בעצם נמשיך את הפעילות של האכיפה שם, כדי לתת גם השנה מים לבקעה וליישובים.

יש משהו אחר - - -
היו"ר מרדכי יוגב
נגיד שלום לילדים מירושלים.
קריאה
אנחנו מהר חומה, גן דקלה.
היו"ר מרדכי יוגב
טוב, ברוכים הבאים חמודים. אין לנו פה סוכריות לתת לכם. אפילו מים אין לנו לתת לכם. אז מילה אחת לילדים החמודים:

אנחנו פה בישיבה של ועדת משנה של ועדת חוץ וביטחון, שעוסקת בתשתיות אזרחיות שונות ליהודה ושומרון ומטפלת כרגע בבעיית המים. נכון שמים זה דבר חשוב? נכון? מים זה דבר חשוב. הכי קשה להיות צמא ולא לשתות. אז אנחנו דואגים עכשיו לכל האוכלוסיות ביהודה ושומרון, שיהיה להם גם מים בשביל לשתות וגם מים בשביל חקלאות או בשביל בעלי החיים. אז בזה אנחנו עוסקים, זהו. אז שיהיה לכם יום טוב ובכיף ואנחנו נמשיך בדיונים של המבוגרים.
אורי מנדס
אתה לא רוצה שנשיר כולם ביחד שאבתם מים בששון?
היו"ר מרדכי יוגב
בסדר, אם אתה תארגן את זה, אז בסדר.
בני אלבז
מוטי, אני ממשיך. הפרויקט הבא, ברדלה. אני רוצה להרחיב בדיוק על הבקעה. אני מבין את המשמעות של חקלאי הבקעה ואני מבין את צוואר הבקבוק, אז אני ממשיך. המובל המזרחי אושר. עשינו עמ"ט מטורף וקצר כדי לאשר העברה בגדול של 40 מיליון קוב מים מליחים לעצי התמר בבקעה. העבודות הן כבר בשלבי התחלה.
היו"ר מרדכי יוגב
מה זה מובל מזרחי? מנביא מוסא לתרצה?
בני אלבז
לא, לא, מעמק בית שאן, לא מעמק בית שאן, מבית שאן עד בערך בכיוון תרצה, ממש ליד תרצה. זה בערך 22 קילומטרים.
אורי מנדס
במסגרת פתרונות המים לבקעה היו מספר שלבים. אחת הנקודות הכואבות, כמו שציינת ודיברת עליה זה ברדלה. אחת, בברלדה בוצעו בקיץ האחרון כמה פעולות אכיפה כדי למנוע את העניין של הגניבות וכדי לגדוע את הגניבות שיש ולתת לזה מענה נכון וראוי. הרי לא צינור המים יעבור דרך בתי הכפר, אז בני ציין את אותו אמת לצינור עוקף ברדלה. אבל בעיית המים בבקעה היא הרבה יותר רחבה והצורך בעיקר למטעי התמרים הוא לכמות מים גדולה הרבה יותר.

התכנית שהובילה רשות המים היא מענה באמצעות מים מליחים מאזור בית שאן ועל זה בני מדבר, על העניין של מובל מזרחי להבאת מים מאזור בית שאן, שיספק מים לתמרים בבקעה.
בני אלבז
וקוזניצוב כבר קיבל בזה אישור עבודה.
היו"ר מרדכי יוגב
מה לוחות הזמנים? מה התקציב?
בני אלבז
זה כבר אצל קוזניצוב בפעולה. זה כבר האינטרס שלו לעשות כמה שיותר מהר.
היו"ר מרדכי יוגב
לו"ז סיום ביצוע.
בני אלבז
בזה אני לא רוצה להתערב בעבודה שלו, אבל המטרה היא כמה שיותר מהר.
היו"ר מרדכי יוגב
אז מה התקציב?
היו"ר מרדכי יוגב
אבל אצלו זה חייב להיות עם תקציב. אם הוא מוציא מכרז - - -
בני אלבז
הוא הציג את הכל. הוא כבר יוצא לדרך, קיבל צו קמ"ט מים. הוא מתרגש מזה, אמר תודה לכל העולם ויוצא לדרך.
היו"ר מרדכי יוגב
באיזה תקציב?
בני אלבז
תקציב רשות המים.
היו"ר מרדכי יוגב
כמה כסף?
בני אלבז
אני לא זוכר כבר כמה. אני לא יכול להגיד לך כמה.
היו"ר מרדכי יוגב
אם אין כסף ואין לו"ז לביצוע, אז - - -
בני אלבז
יש כסף ויש חוזה ביצוע ויש צו קמ"ט מים ויוצאים לדרך עם 40 מיליון קוב נוספים של - - -
היו"ר מרדכי יוגב
מי זה קמ"ט מים?
אורי מנדס
קמ"ט מים זה בני. בני הוא ממלא מקום קמ"ט.
היו"ר מרדכי יוגב
אני יודע מצוין שהוא קמ"ט מים, נו מה?
אורי מנדס
בני הוא קמ"ט איכות הסביבה וממלא מקום קמ"ט מים.
היו"ר מרדכי יוגב
בסדר, אני יודע. אני מכיר את זה. אני שואל בחיוך, כי בשביל לדעת אז חייב לדעת כמה תקציב. אז תגיד X מיליון, Y מיליון, לוחות זמנים לביצוע.
בני אלבז
זה לא אצלי.
אורי מנדס
לא, זה לא דברים שמתוקצבים דרך תקציב מינהל אזרחי, אלא תקציבי ביצוע - - -
היו"ר מרדכי יוגב
רשות המים.
אורי מנדס
תקציבי ביצוע הם אך ורק רשות המים.
היו"ר מרדכי יוגב
ואתם רק חתמתם על התכנית לאשרר אותה סטטוטורית.
בני אלבז
אנחנו אישרנו וקוזניצוב יוצא לדרך. אז זה בעצם הפינה של הבקשה. שם בבקעה עשינו עוד מספר דברים, שתדע בכלל באזור הבקעה. אני עוד מעט ארחיב עליהם ברקע שאני נותן.

במסגרת הרד-דד, קודם כל חשוב ח"כ מוטי, שהשנה חידשנו את פעילות הוועדה המשותפת – ישראלית פלסטינאית. השנה זה חודש וזה פעם ראשונה משנת 2010 שהוועדה הזאת אושרה. המטרה שלנו היא ללחוץ. בעקבות שהוועדה הזאת אושרה, אז ראש המינהל האזרחי, סגנו ומנהל רשות המים ומתאים פעולות הממשלה בשטחים, קידמנו את פרויקט הקדרון שבעצם הפלסטינאים הסכימו ללכת על הפרויקט הזה. יהיה צוות שאנחנו חברים בו וכל המערכות בנושא קידום הקדרון, לפתור את הבעיה גם באזור שטח B.
היו"ר מרדכי יוגב
קדרון זה טיהור שפכים.
בני אלבז
שפכים, שאתה יודע ש"-16 מיליון מהם עוברים לבקעת הירדן. זאת אומרת זה שפכים, זה משאב אדיר לבקעת הירדן.
היו"ר מרדכי יוגב
ברור.
בני אלבז
כאשר המטרה ואנחנו גם התקדמנו שם, שזה גם הישג של מנהל רשות המים הזה. התחלנו באזור השומרון למעלה, אפשר להגיד שכבר התחלנו את הקו של 10 קילומטרים בערך, של קו מים חוצה שומרון, עוקף עזון-עתמה, שבעצם יעשה לי את עוקף עזון, שמשם נגנבו כל שנה כמיליון קוב מים לשומרון. אנחנו מאמינים שהקו הזה יסתיים ביולי הזה. אנחנו לוחצים לכיוון יוני, גם עם איזה בונוסים, מנהל רשות המים דיבר שם, אבל המטרה לסיים אותו ובעצם למנוע. הוא לא יוסיף לי מים, אבל הוא לא יגרע לי מיליון קוב שגנבו לי בתוך עזון, כשזה עבר עזון-עתמה. הוא יעשה אותו עוקף וזה קו שכבר ייעשה על הדרך. אישרנו גם את הצו וכבר עובדים עליו. המטרה שלנו היא לסיים את - - -
היו"ר מרדכי יוגב
עד היכן הוא מגיע, עד קרני שומרון קדומים?
בני אלבז
עד בריכת אלקנה.
קריאה
מאיפה הקו מתחיל?
בני אלבז
מישראל, מהמוביל - - -
היו"ר מרדכי יוגב
משער מנשה? מאיפה?
בני אלבז
מקסם.
קריאה
מאזור מחלף קסם, מקביל לציר 5, מזרחה.
היו"ר מרדכי יוגב
אז זה לא עזון. בלבלת אותי, עזון זה ציר 55.
בני אלבז
זה עזון עתמה. יש עוד קו אחד - - -
קריאה
זה לא עזון, זה עזון-עתמה. היא צמודה לשערי תקווה.
בני אלבז
נכון מאד. שזה קו של 48 אינץ', קו כבד שבעצם ישנה לנו את כל המערכות האלה בתוך זה. סיימנו את מעקף עג'יב. היה קו ענק שיצרנו מצב של חוסר בקיץ האחרון, של 3,000 קוב שלא יכולנו לספק אותם לאזור רמאללה ואותו גם סיימנו והמינהל האזרחי לקח את הפרויקט הזה והוביל אותו מול רשות המים ומקורות והיום בעצם פתחנו עוד צוואר בקבוק גדול. יש ביצוע בפועל של קו המים שיבטין 5, חוצ"ש, שאנחנו מקווים שגם הוא יסתיים בקיץ הזה, שהוא נותן לנו עוד 3,000 קוב, שזה כבד מאד. קוב ביום.

קו דיר שער. 10,000 קוב נוספים נוסעים לדיר שער, לאזור הר חברון, שזה כבר בפועל מתבצע וקיים. ביצוע קו מים לבית חגי. בזמנו העלית את הנושא של מצלמות, חיישנים, גם שם כבר סיימנו אותו ואנחנו בשלבי ניסיון של הקו והגניבות וכל הנושא הזה.

שדרנו את הקידוחים באריאל 1 ובשבטין 5. אריאל 1 נתן לנו מיליון וחצי קוב, שינה לנו את כל עמק שילה ואת כל המערך הזה של המים; ואנחנו ממשיכים בפעילות האכיפה בשטחי ברדלה וקוסרה.

עכשיו אני אגיד לך את סך כל התוספות שהיו לנו ומה יהיה לנו במסגרת הרד-דד. אז ככה, קידוח אריאל 1 נתן לנו 5,000 קוב ליום. קו המים מצפה יריחו 5 נתן לנו 2,000 קוב ביום והוא הסתיים כבר בספטמבר. ראש קו ג'נין 500 קוב ליום.
היו"ר מרדכי יוגב
גמרתם שם את כל בעיות הקרקע? זאת אומרת אזור מגידו מקבל, לא מגידו, עין גדי, מועצה אזורית - - -
בני אלבז
לא עין גדי, מגילות.
היו"ר מרדכי יוגב
מגילות, סליחה, כן.
בני אלבז
בוסטר נעלה נתן לנו אישור על השנה הזאת, עד סוף השנה הזאת כדי להעביר את הקיץ. עד אז הם צריכים לעמוד ולפתור את הבעיה. רמ"א נתן פה משהו מעבר. גם עם היועצים המשפטיים עשו שם עבודה, אבל אנחנו לא נוכל לתת את זה יותר מהקיץ הזה, כי הם חייבים להזיז את הבוסטר או לטפל בו; אבל הקיץ הזה אנחנו נעביר את ה - - -
היו"ר מרדכי יוגב
זו בעצם בעיה שיושבת לפתחו של קמ"ט חשמל ואנרגיה.
בני אלבז
לא.
היו"ר מרדכי יוגב
זה גנראטור, לא?
בני אלבז
יש שם גנראטור דיזל שעובד.
היו"ר מרדכי יוגב
זאת הבעיה, תחנת שאיבה.
בני אלבז
לא, הבעיה היא שהמיקום שלו - - -
אורי מנדס
לא, הבעיה היא שהמיקום הוא בלתי חוקי.
בני אלבז
בלתי חוקי.
סעיד קאסם
זה נושא שלא הגיע בכלל לרמה של לבדוק את תכנית החשמל או שיש שם תכנון לחשמל.
היו"ר מרדכי יוגב
כן, זה משפיע על המשך הקו לבריכת טלמון, אם אני לא טועה.
בני אלבז
איפה?
היו"ר מרדכי יוגב
שם, בבוסטר נעלה. אם אני לא טועה זה הקו.
בני אלבז
זה גוש טלמונים.
היו"ר מרדכי יוגב
שעוד לא מקודם ואני לא יודע אם אתה יודע לקדם מצומת הפרסה לכיוון נריה, לכיוון טלמון.
בני אלבז
זה בעצם מספק לכל גוש טלמונים. זה בערך 30% ישראלים.
היו"ר מרדכי יוגב
אבל מקורות דיברה על המשך. היא חסרה לי פה יחד עם מע"ץ בפרויקט המשך לכיוון נריה, זית רענן, של בסיס דרך סטטוטורית.
בני אלבז
ברגע שזה יגיע אלינו כמינהל אזורי, אנחנו רואים את נושא המים.
היו"ר מרדכי יוגב
הם חסרים לי פה.
בני אלבז
גם ראש המינהל, גם מנהל רשות המים רואה את זה כאובייקטים ראשונים והוא שם את זה בתעדוף עליון - נושא מצוקת המים. במסגרת הרד-דד – שתדע בהסכם – אז אמרתי שכבר עוד 5,000 מועברים בדיר שער, 1,000 מועברים בחיבור עין יברוד. זה עבודה שלנו כמינהל אזרחי, אנחנו עשינו את הפרויקט הזה – עין יברוד-עפרה – זה עבודה שלנו כמינהל אזרחי, עשינו את הפרויקט הזה, אנחנו – עין יברוד-עפרה. 1,000 קוב ליום תוספת לקיץ הזה וגם קיץ שעבר בסוף. 5,000 מועברים בדיר שער אמרתי, 1,000 בחיבור צוריף ו-1,000 מחוברים בחיבור דיר אל ת- - -.

עכשיו בקשר לנושא האכיפה. אנחנו השנה ביצענו ניתוקים כמינהל אזרחי, כיחידות המינהל האזרחי, בערך השנה הזאת, אם - - -
אורי מנדס
מעל 1,500.
בני אלבז
אם בשנת 2016 עשינו 1,365, אז פה אורי צודק, עשינו 1,562 ניתוקים של גניבות. זה ללא יחידת הפיקוח שעשתה עשרות. ואתה יודע מה זה ואולי אורי ירחיב על הנושא של צנרת, מה זה פעילות של יחידת פיקוח שלוקחת צינורות השקיה במאות מטרים.

אז אני ממשיך.
היו"ר מרדכי יוגב
טוב, אתה ממשיך? ביקשנו את זה גם במצגת קשיחה ושתעביר לנו את כל זה.
בני אלבז
יש לך.
היו"ר מרדכי יוגב
אתה מעביר לנו? איפה? אין לי מול עיני. אני רושם. תעבירו לנו.
בני אלבז
אני אתן לך את זה. אנחנו עומדים בדיוק במה שאתה מבקש בדרך כלל.
היו"ר מרדכי יוגב
אין בעיה, אז רק תעביר לי. מה שאין לי אני לא יודע עליו. כמו ברשות המים, שאני לא יודע עליו.
בני אלבז
עכשיו אני ממשיך עם ההליכים הסטטוטוריים לאישור מתקני מים. מוטי, אני פשוט נותן לך רקע על הכל. אני יודע שבסוף אתה תשאל, אז בשביל זה אני עונה על הכל, כולל אני אגיע לתכניות האב, בסדר?
היו"ר מרדכי יוגב
כן.
בני אלבז
אז ככה, הליכים סטטוטוריים, תמ"א למים: המנה"ז מקדם תמ"א למים, תמ"א 60/1 למי מערכת. משמעות אישור התמ"א היא ביטול הצורך בתב"ע לרוב מתקני מקורות בדומה לישראל. יקוצר משמעותית התהליך. תמ"א זו עוסקת בהסדרת מתקנים קיימים עד 2010, מתקנים חדשים, קווי מים, איכות מים. עד סוף ינואר - - -
היו"ר מרדכי יוגב
מה אומר על זה נציג היועץ המשפטי?
בני אלבז
הוא מקדם את זה ביחד איתנו.
היו"ר מרדכי יוגב
אני לא יודע, אני שואל אותו.
קריאה
מקדמים את זה איתו.
היו"ר מרדכי יוגב
אתה איתו? עין בעין אתה רואה את העניין?
בני אלבז
כל דבר אצלנו עובר יועץ משפטי. כל דבר עובר דרכם עם בקרה ועם דחיפה קדימה, כי גם הם מבינים את מצוקת המים ביהודה ושומרון בקיץ.
היו"ר מרדכי יוגב
מה לוחות הזמנים?
בני אלבז
לתמ"א הזאת? הערכה שלנו – בסוף פברואר הזה אני מקווה שהיא תעבור את ה- - -
היו"ר מרדכי יוגב
זהו, שכתוב סוף פברואר. רצית לדעת, 2018?
בני אלבז
אנחנו רוצים בסוף שנת 2018 לסיים.
היו"ר מרדכי יוגב
אתה יודע מה זה סוף פברואר? עוד שבוע, שבועיים.
להט שמש
אם אני אוכל לתת הרחבה, אני לגמרי מצטרף למה שקמ"ט מים אמר כאן. אנחנו והיועץ המשפטי פועלים בהתאם לדירקטיבות של ראש המינהל האזרחי, שנוכל לקדם את הפרויקטים שנוגעים למים לפני כל פרויקט אחר, לפחות בכל מה שנוגע להפקעה.

כדי לסבר את האוזן, במסגרת התייחסות משפטית אנחנו נדרשים בעצם לחלופות. מתוך החמישה פרויקטים שאדוני רואה במסמך, הוא יכול לעדכן שמקורות, שלצערי לא נמצאים כאן, העבירו אלינו את הנתונים הנדרשים רק ביום רביעי האחרון, ביחס לחלק מהפרויקטים. אני יכול להגיד שכבר היום בבוקר הופצו שתי חוות דעת משפטיות בעניין הזה. זאת אומרת זו הדחיפות שאנחנו גם רואים בנושא הזה, כפי שגם ראש המינהל האזרחי - - - אותנו בעניין.
בני אלבז
יש לנו פה בעיה שאנחנו עובדים עליה בעקבות התמ"א וכל זה. אי הימצאות דרכי גישה סטטוטוריות מונעת קידום תכניות לדיון בהפקדה. יש למצוא פתרון דחוף וקבוע לבעיה הזאת. מדובר במתקנים שמגיעים אליהם פעם בחודש. למשל בישראל, אם מתקן כזה מגיעים אליו פעם בחודש, איך שהוא אפשר לסדר אותו.
היו"ר מרדכי יוגב
שבישראל לא נוהגים לדרוש דרך גישה סטטוטורית, על מנת לא לפגוע בשטח. זאת אומרת שיכול להיות מתקן ללא דרך גישה סטטוטורית.
בני אלבז
נכון מאד.
היו"ר מרדכי יוגב
נו? יש לנו משהו ללמוד מהקו הירוק.
בני אלבז
אנחנו עכשיו עובדים על זה. דוגמאות הועברו לתחום תשתית. נדרשת החלטת רמ"א למול רת"ח תשתית. אני מקווה שנושא התב"ע של בריכת שילה 2 ייפתר בגלל הנושא הזה ואז נתקדם.

קיימים שלושה פרויקטים שממתינים לתכנון והליכי תכנון. בשבילנו זה אינו עומד בקצב של תהליכים בקנה מידה אחד עם הדחיפות וגודל השעה. העליתי את הנושא גם לראש המינהל. הוא גם דוחף בכיוון וגם מנהל רשות המים. אנחנו בודקים גם נושא ההקלה בדרישה של שר הביטחון, שכן אתה יודע, מדובר בתשתיות לכל האוכלוסיות באזור.

עכשיו אני לא יודע אם אני אתן לך את כל הסטאטוס של כל הבריכות. העברתי לך אותו. אני אקח את הזמן מכולם.
היו"ר מרדכי יוגב
אני רואה.
בני אלבז
תחנת אלקנה, שער שומרון, תפוח.
היו"ר מרדכי יוגב
גם דיברת על זה.
בני אלבז
אני לא אדבר על זה, אבל נתתי פה ממש במדויק את ההליך הסטטוטורי שנעשה פה. יש פה בעיה של חשמל בתחנת ברקן, אולי סעיד ירחיב. תחנת שאיבה כחלק ממערכת חוצה שומרון, שדרוג והגדלה של תחנה קיימת לתחנת אין הפקעה ותב"ע. לאחר חוות דעת יועץ משפטי יינתן אור ירוק להגשת תב"ע ללשכת תכנון. הוגשה בקשה לחח"י להגדלת חיבור החשמל ב-16 בינואר 2018. הועברו למקורות דרישות והשלמות לתוכנית, אולי על זה דיברת היום?
להט שמש
גם וגם. יש חמישה פרויקטים.
היו"ר מרדכי יוגב
מה השם של נציג אמ"ש?
להט שמש
להט.
היו"ר מרדכי יוגב
להט, אני אומר שכמעט על כל פרויקט פה, בעיקר אלה שביקשנו מהם אז התייחסות ספציפית, כי ראש מועצת מגילות היה בישיבה הקודמת ודיבר על מצפה יריחו 7 ודיבר על התייבשות חבל הארץ שלו. אז בהכל טרם ניתנה חוות דעת יועץ משפטי.
להט שמש
לא, הסטאטוס, שאדוני מסתכל עליו לא מעודכן.
היו"ר מרדכי יוגב
זה לא אני הצגתי את זה, זה אתם. זה המינהל האזרחי.
בני אלבז
אז בגלל זה אמרתי שאני אדבר על זה.
היו"ר מרדכי יוגב
אז לכן אני שואל וכל פעם מסתכל עליך, אם מה שהוא מדבר זה באוויר או שגם אתם הסרתם את החסם המשפטי, או טיפלתם בו.
להט שמש
אז אני אומר, נכון ליום רביעי - - -
היו"ר מרדכי יוגב
פעם הייתי מסתכל על האוצר, היום אני מסתכל על - - -
בני אלבז
ביום רביעי זה השתנה. השבוע הזה השתנה, מוטי.
להט שמש
נכון ליום רביעי האחרון, מבחינתנו ממתין לחוות דעת משפטית. הוא אפילו סטאטוס שהשתנה, מאחר שבעת כתיבת חוות הדעת התברר שמקורות לא העבירו את כל החומרים הנדרשים למינהל האזרחי. טיעונים משפטיים. אתה יודע, אני כותב חוות דעת, אני צריך להסתמך על נתונים מסוימים. למה דווקא שם למשל, הידרולוגית, סתם. נכון ליום רביעי קיבלנו השלמות ביחס לחמישה פרויקטים ואני אומר, לפחות ביחס לשניים מהם, אחד מהם אגב הוא הפרויקט שאדוני ציין, כבר היום בבוקר יצאו חוות דעת.
היו"ר מרדכי יוגב
והיא בסדר?
להט שמש
לגבי השניים. יש עוד שלושה פרויקטים שאנחנו בוחנים.
היו"ר מרדכי יוגב
מי זה, צפון ים המלח ו-?
להט שמש
ואריאל 1.
בני אלבז
מצפה, יריחו 2 ו-7.
להט שמש
ומצפה, נכון. אני אומר, אפילו קמ"ט מים שיושב כאן לידי, קודם הספיק ל - - - מאחר ש - - -
בני אלבז
נכון, לא ראיתי את זה.
להט שמש
על חוות הדעת - - - - בשים לב לדחיפות.
בני אלבז
זה בעקבות הפגישה אצל מנהל רשות המים ועם ראש המינהל האזרחי והיה שם סגן היועץ המשפטי, שישב בפגישה הזאת כדי לקדם את זה בעדיפות ראשונה, נושא מצוקת מים.
איתמר יעקובוביץ
אני רק אעיר שאם מגילות דיברו על קידוח מצפה יריחו בפגישה הקודמת ובה דובר על קידוח מצפה יריחו 5 שקרס בזמנו, לקידוח הזה אפשר - - -
היו"ר מרדכי יוגב
בוא שב איתנו ותגיד גם את השם, שהיא תוכל לרשום.
איתמר יעקובוביץ
איתמר יעקובוביץ', סגן קמ"ט מים. אל קידוח מצפה יריחו 5 אושר קו טרומי אפשר להגיד, עילי, כדי למלא את החלל שהקידוח ההוא הותיר. בינתיים בזמן הזה הספיקו לתקן את הקידוח הזה. מה שאומר שיש גם את הקידוח הזה פעיל וגם את התוספת של ה-3,000 קוב שהקו הזמני ניתן, שהוא כרגע נשאר, עד שיבצעו קו קבוע שמחבר את המערכת של ירושלים לצפון ים המלח, שזה גם נמצא אצלנו בעבודת מטה. הצפי, כרגע שלב א' של זה נמצא אצלנו, עד שיתכננו גם את שלב ב'. עד שהמערכת תתחיל ותעבוד זה לפחות שנתיים-שלוש. פשוט עדיין חלקו בתכנון.
היו"ר מרדכי יוגב
אבל הקידוחים של מצפה יריחו 5 מזרימים את המים למגילות.
איתמר יעקובוביץ
כן, כן, הוא חזר לפעילות.
בני אלבז
הוא חזר לעבודה, הוא עובד.
איתמר יעקובוביץ
הוא חזר לפעילות. אם אני זוכר נכון, 300 קוב שעה, בנוסף לקו הזמני שנועד לתגבר אותו. קידוח מצפה יריחו 7 זה קידוח חדש לגמרי, שאגב כבר נקדח על מנת לאפשר ביצוע בהליכים מקבילים. נקדח על ידי אישור של צו קמ"ט וכרגע מתנהלת ההסדרה הסטטוטורית שלו.
היו"ר מרדכי יוגב
טוב. כן.
בני אלבז
אגב, פקעות 1 – יצא כבר צו קמ"ט מים ותחילת ביצוע מיידי.
איתמר יעקובוביץ
המכונה מקידוח מצפה יריחו 7 עברה.
בני אלבז
שתדע שזה כבר יוצא לדרך.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקיי. יש פה שאלה, כן.
מתניה שפירא
האם במסגרת העמ"טים וחוות הדעת אתם מתכננים הקטנה של הכתרים, של הקוטר של הצינורות בחלק מהקווים?
בני אלבז
אנחנו כעיקרון, וראש המינהל מוביל וגם סגן ראש המינהל בזמנו ישב על הנושא הזה, אנחנו בעד כמה שיותר כתרים גדולים, כי יש פה גידול באוכלוסייה, בכל האוכלוסיות באזור. זה מה שחבר הכנסת מוטי אמר בהתחלה, כשהוא ביקש לדעת את השאלות. אנחנו בעד הגדלת כמה שיותר כתרים.
מתניה שפירא
לא, אני שואל אם במסגרת העמט"ים של היועץ המשפטי יש כוונה להקטין, בגלל - - -
איתמר יעקובוביץ
לא, אין קשר.
להט שמש
אנחנו לא נדרשים לרזולוציות כאלה. אני לא מתערב בשיקולים מקצועיים.
בני אלבז
טכניים.
איתמר יעקובוביץ
צריך להפריד, סליחה. הקביעה של הכתרים זה ועדות שיפוט ברשות המים, ועדות כלכליות והן לא ועדות משפטיות.
בני אלבז
אני אדבר על הנושא הזה.
מתניה שפירא
אין משוכה משפטית שאומרת שבגלל שזה יגרור הפקעות יותר גדולות או משהו כזה, לכן נקטין כתרים?
בני אלבז
אני אתן לך דוגמא. הלכנו על צו שעכשיו ביצע מינהל אזרחי בהובלתו של סגן רמ"א ורמ"א. עשינו קו שנקרא קו עג'יב-גבעת זאב, שהיה בקו גודל מסוים. הכפלנו אותו בלי שום בעיה על אותו קו, על אותו - - -
היו"ר מרדכי יוגב
כי זה קו מים לערבים.
בני אלבז
לא לערבים. אל תגיד לערבים, זה לא ערבים בכלל, מוטי.
היו"ר מרדכי יוגב
זה רמאללה.
בני אלבז
לא.
היו"ר מרדכי יוגב
קו עג'יב הוא לרמאללה.
בני אלבז
זה לא רמאללה, לא. זה קודם כל גבעת זאב. הכמות הגדולה של גבעת זאב היא הרבה יותר מאשר של עג'יב וביר נבאללה. הנה, יגיד לך פה הקב"ט איזה מפגעים כבדים מצאנו, של ביוב ויתושים ושמנו את זה עבור גבעת זאב, כ-4 מיליון שקלים כדי לפתור את הבעיה של הפרויקט הזה ונשאר לנו עוד קילומטר אחד לסיים אותו. אנחנו עושים את זה באופן אישי. אנחנו כמינהל אזרחי.
מתניה שפירא
בחמשת הפרויקטים שעכשיו נדונים – שניים שוחררו ואני מבין שיש עוד שלושה. אין הקטנת כתרים?
להט שמש
אני אפילו לא מבין את השאלה. אתה מפנה את השאלה אלי ואני לא יודע להשיב, כי אני לא מבין אותה בכלל.
מתניה שפירא
נאמר לנו שיש דבר כזה, לכן אני - - -
להט שמש
לא, אז אני אומר שאני לא מבין את השאלה.
בני אלבז
הייתה בעיה עם הקו הגדול אולי, שדובר על 54 - - -
מתניה שפירא
שאלה - - -
היו"ר מרדכי יוגב
רגע אחד.
להט שמש
יש לך בעיה, אני לא מבין את השאלה שלך.
היו"ר מרדכי יוגב
בואו נראה אם - - -
אורי מנדס
אני אנסה לעזור. מתניה מפנה לאירוע אחר והוא שבמסגרת הרצון להגברת המים ואספקת המים לאוכלוסיית האזור הצפויה ב-2040, יש צורך בקווי מים בקוטר הרבה יותר גדול שיגיעו מכיוון ישראל. קוטר המים שכרגע מתוכנן, ממונח, הוא בקוטר של 48 אינץ' בתחומי מדינת ישראל. ברגע שאתה עולה מעל 48 אינץ' זה מחייב אישורים מסוימים של ועדות סטטוטוריות מכיוון אחר והרצון הוא להגדיל שם - - -
מתניה שפירא
באיו"ש או בישראל?
אורי מנדס
בישראל. באיו"ש ההסתמכות היא על צווים של קמ"ט מים ואין משמעות לקוטר הקו. לכן הדברים שאתה מערבב אותם – סליחה, אני חושב - - -
מתניה שפירא
אני שואל.
אורי מנדס
אני אהיה זהיר בדבריי. אני חושב שבעניין מה ששמעת, שהרצון היה שהקווים שיגיעו ליו"ש מכיוון ישראל, יהיו בקוטר של 54 אינץ' או של 62 אינץ' ולא בקוטר 48. ברגע שזה בתחומי מדינת ישראל, ברגע שאתה עולה מעל קוטר של 48 אינץ', זה מחייב תב"עות - - -
היו"ר מרדכי יוגב
כאילו ביו"ש זה מסתפק באישור של קמ"ט מים בעניין.
אורי מנדס
נכון.
היו"ר מרדכי יוגב
טוב.
בני אלבז
קמ"ט מים זה בעצם ראש מינהל, זה בעצם אג'נדה לספק כמה שיותר מים לאוכלוסיות, עקב שהן גדולות פה.
היו"ר מרדכי יוגב
ברור. בסדר הדברים הובהרו. תמשיך בסקירה.
בני אלבז
טוב, אני אגיע לתכניות האב.
מתניה שפירא
לא תמיד טוב להשוות את ה - - -
היו"ר מרדכי יוגב
לא, לא, יתרונות, חסרונות, בסדר.
בני אלבז
תכניות אב: עדכון בפועל של תכניות האב על פי החלטת שר התשתיות מתבצע על ידי שיפוטי התכניות הכלליות האזוריות ועל פי אמות המידה המרחיבות – שים לב – ובהתחשב בכלל אוכלוסיית היו"ש. התכניות מובאות לשיפוט על פי דחיפות הביצוע של המערכות האזוריות. אגב, כבר השבוע יהיו עוד שתי תכניות. זה עובד בקצב. אנחנו שותפים שם. הם התנצלו השבוע בפני שלא - - -
היו"ר מרדכי יוגב
מי הנציג שלך ב-JWC.
בני אלבז
לא, זה לא JWC. ועדות שיפוט שלנו.
היו"ר מרדכי יוגב
של המינהל?
בני אלבז
לא, של רשות המים.
אורי מנדס
הוראות של רשות המים.
בני אלבז
מילת"ב.
היו"ר מרדכי יוגב
הבנתי. מילת"ב זה הביוב, כן.
בני אלבז
זה גם. בסופו של דבר הם ביחד. זו אותה מערכת. ושם הן מתקדמות ויש ועדות שיפוט וגם השבוע הם התנצלו, כי הם לא הזמינו אותי לוועדת שיפוט מסוימת והם אמרו שאיך שהוא לא הגיע פידבק. זה אחד.

עכשיו התכנית הכללית לציר חוצה שומרון אושרה בשיפוט בתאריך 18/10/2017, שאת זה מאד כבד לאשר. זה בעצם תכנית שמערכות המשנה שלה, גב ההר הצפוני, אושרה ב-6 בנובמבר, גב ההר הדרומי אושרה בתאריך 6 בנובמבר 2017. זאת אומרת נערכות שם, תכנית האב הזאת מתקדמת ומאושרות התכניות שיפוט לפי האורך.
היו"ר מרדכי יוגב
אתה מדבר על רשות המים, שהיא חסרה לי פה כרגע ואני רוצה ממנה מצגת עם מפות, עם קווים, בצורה סדורה, תקצוב.
בני אלבז
אני אומר לך מה שאנחנו. אנחנו שותפים ומובילים ודוחפים.
היו"ר מרדכי יוגב
לוחות זמנים, ביצוע, גמר. אתם בסדר, אין בעיה.
בני אלבז
זה כן. לזה אני לא נכנס. תכנית כללית לציר 55 - נווה ימין קדומים אושרה גם היא ב-19 בנובמבר 2017 בוועדת השיפוט. תכנית לציר 35 – נחושה - קריית ארבע, ששם יש לי גנבות עצומות – הועברה בקשת קמ"ט מים להתחלת תכנון לאור הצרכים באזור תעשייה תרקומיא, יש לנו שם אזור תעשייה. התקדמנו שם עם הדבר הזה.

תכנית אב לבקעת הירדן – שים לב – זה משמעותי – טרם אושרה סופית, אבל אנחנו כבר אישרנו את הנושא של עינות צוקים, שזה מה שעיכב את התכנית. אישרנו את זה במפגש האחרון של מנהל רשות המים ביחד עם ראש המינהל האזרחי, את ה-2 מיליון קוב שיעברו למגילות, תוך הגבלות ונתונים מסוימים של קמ"ט שמורות טבע וקמ"ט איכות סביבה, ומשם אנחנו מתקדמים. בעצם זה מה שעיכב ואנחנו גם שם נצא לדרך.
היו"ר מרדכי יוגב
על מה עוד אתה רוצה לדבר?
בני אלבז
אספקת מים בבקעת הירדן – דיברנו. אני רק רוצה להגיד משהו בגדול. במרכז בקעת הירדן קיימת בעיה של קריסת קידוחים וירידת מפלסי האקוויפר. ישנם חמישה קידוחים שנדרשים לקידוח חלופי. בקעות 1, אמרתי, צו ההפקעה עודכן, יצא צו קמ"ט מים. תחילת ביצוע מיידי. פצאל 3 – הוגשה בקשה על ידי מקורות, מצוי על אדמות פרטיות ללא מעמד סטטוטורי. מקורות הונחו להגיש בקשה לעמ"ט יתכנות להפקעה. במקביל נדרשת החלטת רמ"א ויועמ"ש איו"ש כיצד ניתן לקדם במקביל את קדיחת הקידוח. הוגשו למנה"ז מסמכים לעמ"ט יתכנות להפקעה.

פקעות 2 טרם תוכנן על ידי מקורות. מצוי על אדמות פרטיות, ללא מעמד סטטוטורי. עטרה 2 – למעלה בעטרה, טרם תוכנן על ידי מקורות. מצוי על אדמות מדינה, טאבו ללא מעמד סטטוטורי.

גיתית 1 – טרם תוכנן על ידי מקורות. מצוי על אדמות מדינה, טאבו, ללא מעמד סטטוטורי. יריחו 5 – טרם תוכנן על ידי מקורות. מצוי על אדמות מדינה, טאבו, ללא מעמד סטטוטורי.

אנחנו לחצנו - וגם בדיון הזה - על חברת מקורות להיערך ולהשלים את כל הבדיקות הנדרשות עבור המתקנים המתוכננים במהלך חמש השנים הקרובות, על מנת לא להגיע כל פעם לדרישות מקלות ברגע האחרון.
היו"ר מרדכי יוגב
בקיצור בקעת הירדן – ואני רואה פה גם בהערה נוספת שאתה כתבת – שיש פער במים גם שפירים, לא רק במים מליחים. יש פער במים שפירים וכנראה שהפער הזה הוא לשתי האוכלוסיות. למרות שאני אומר לכם, מהסיור שערכתי שם אז יש גם חוסר אכיפה במעמד קרקעי. אינני יודע מי נותן בין שני הגדרות ועל המערכת, בכל מקום, כתוצאה מגנבות המים. אז יש מים באוכלוסייה הפלסטינית והיא מאבדת שטחים חקלאיים בכל מקום ומקום, בלי חשבון וכל כמה שיש מים, שמחה וסבבה. אז זה צריך להיות עם שעון סטטוטורי ועם תשלום.
בני אלבז
אני אמרתי במפורש שנגנבים כ-6 מיליון קוב מים בשנה ביהודה ושומרון.
היו"ר מרדכי יוגב
נו בסדר, על זה אנחנו מדברים.
בני אלבז
ואני מציין ומחדד, אנחנו עושים פעילות אכיפה ואחת מהן - - -
היו"ר מרדכי יוגב
כן, בני, אני אמרתי פה בישיבה הקודמת, אתה גורם ביצועי. סגן רמ"א, רמ"א - גורם ביצועי. אני פה לא גורם ביצועי לצערי, או גורם ביצועי עד מקום שידי מגעת. באקדמיה אמרתי, יש מחקר ויש אחד שמבין מה זה מוח ויש אחד שיודע לקחת אזמל ולעבוד במוח. זה שני סוגי התמחות שונים. לזה נותנים PHD, הוא הפילוסוף הגדול שיוון קבעה וזה מקבל רק MD. אם אני זוכר נכון זה פחות, אבל הוא יודע בסוף להיות רופא. ואתה רופא, אתה צריך לבצע, לעשות. אתה קמ"ט ביצוע.
בני אלבז
אני אומר שאתה חידדת לנו הרבה הרבה דברים במסגרת הוועדות והתקדמנו הרבה בעקבות החידודים שלך, בהרבה הרבה תחומים, כאחד שמכיר את השטח, בוא נגיד.
היו"ר מרדכי יוגב
בסדר. אז א' אני אומר לך שאני מודה לכם שבאתם ואני מודה לך על הסקירה המפורטת ואני אלמד ממנה. אני לא ארד כרגע לפרטים, כי הם לא נמצאים פה בפני כולם במצגת, אלא אני אקח ממנה ככל שאני אוכל כדי לעסוק בה. כפי שאמרתי גם בהתחלה, אנחנו נזמן לפה ועוד בחודש הקרוב מבחינתי בתוך השבוע הראשון של הפגרה, כי עד הפגרה ועדת חוץ וביטחון בעיקר מוטרפת מתקציב הביטחון. אפילו כדי שיהיה, ולצערי לא נותנים לנו לגעת תקציב 17. אני אומר לכם פה, אתם מכירים את הבעיה. לא הצלחנו גם השנה להביא למצב שאנחנו מסייעים לתקציב 2017 להיות גבוה יותר. והיות והמלחמה שלנו על תקציב 2015, כמה שהיא כן סייעה פה עוד בתקופת בוגי ואחרי זה, לפרוץ את תקרת הזכוכית כדי להכין את צה"ל.

זה בעיני פער שתקציב 2017 נמצא בוועדת הכספים ומה שנותנים לה היא מעבירה, בלי להבין את הצרכים ולהבין את הצורך הגבוה יותר. אנחנו כן ניגע, אם נצליח, בלי נדר, בתקני מינהל גם אנחנו נדחף מהכיוון שלנו. בנושא התקציב אנחנו לא מצליחים עוד להשפיע מפה, אני אומר לכם, סוגר סוגריים, לדברים שאנחנו יודעים שהם נדרשים. אבל צורך המים, גם מכיוון שהקיץ הקרוב לקראתנו וגם מכיוון שהובא לידיעתי במהלך וגם הלכתי לסייר בבקעת הירדן בפינה מסוימת, שהיא פינה שמצביעה על הכלל, כבור – אולי השיא של גניבות המים וחוסר השליטה של הוואקום השלטוני בעניין הזה ושל חוסר המענה הראוי, ולא אתם, אלא רשות המים. אני לא אומרת את זה כביקורת אצלכם. אתם תצטרכו לתת את המענה הסטטוטורי. אני מקווה שתתנו.
בני אלבז
אני אומר לך שאני רואה רוח אחרת ברשות המים, לא סתם אני אומר את זה.
היו"ר מרדכי יוגב
זה פשוט קורה שם כתוצאה מזה. אני לא ראיתי את הרוח הזאת. היא לא הופיעה פה, אז לכן - - -
בני אלבז
אני רואה, אני מוכיח לך את זה במה הוא מאשר.
היו"ר מרדכי יוגב
אז מבחינתי היא רוח. עד שהיא לא תבוא לפה ותגיד אני מבצע בתקציב ובלוחות זמנים – היא רוח. היא רוח, היא לא ביצוע. ומעבר למה שנוציא באופן חריף לשר ולראש רשות המים ולמקורות לצורך העניין, אז נראה את הדברים פה לביצוע ולא ברוחם של דברים. ברוחם של דברים יש הרבה רעיונות.
בני אלבז
לא, לא, אתה רואה כאן ביצוע. יש פה הרבה ביצועים של - - -
היו"ר מרדכי יוגב
בסדר. כל מה דיווחת – בסדר.
בני אלבז
יש ביצועים מוטי, תאמין לי.
היו"ר מרדכי יוגב
אני מקווה.
בני אלבז
אם לא, אני הייתי בא ואומר אין ביצועים. יש פה ביצועים.
היו"ר מרדכי יוגב
יבוא ראש רשות המים כמו קודמו וידווח, אז אני אדע שיש התקדמות ונדע לדווח על התקדמות.
בני אלבז
דרזי הוא היה ממלא מקום שלו.
היו"ר מרדכי יוגב
בסדר, אבל הוא בא ודיווח.
בני אלבז
- - - אלכס קושניר.
היו"ר מרדכי יוגב
בסדר. אני זוכר את זה. אני מכיר את הדורות הקודמים, כולל שהוא היה במילתא ואת הסיבוב הזה אני מכיר. לפני כן אני לא מכיר ולא נגעתי בנושא הזה עד לפני 10 שנים. מהרגע שנגעתי בו אז אני מכיר את האנשים. לגבי היהודי היקר הזה, גיורא שחם, אני לא מכיר אותו אישית. הוא הבטיח לי פה על המדרגות שהכל בסדר, אבל סגרנו שתהיה ישיבה ושהוא ידווח. הכל בסדר זה פתח לדאגות, זה לא פתח לביצוע.

חקלאי בקעת הירדן, מכל סיבה שהיא, גם מזה ש-50% מהמים שלהם נגנבים, גם מזה שבמקביל נעשה טרור חקלאי עם ה-50% של המים שנגנבים ונתפסות להם אדמות, כולל באדמות מדינה וזו מצוקה שם בפינה ההיא. שמנו אותה פה כנושא לטיפול ונעקוב אחריו. אני לא יודע אם יש פה נציג מהבקעה, יש פה מישהו? אין פה. בסדר, אז אנחנו פה.

כן, בני, מה עוד?
בני אלבז
אני רק רוצה להגיד שהמטרה שלנו בשנת 2018 להיות יותר טובים מ-2017 וזה מה שעשינו בפועל בפרויקטים שהתקדמנו ולחצנו את כל המערכות. מאד מאד חשוב שכולם יידעו שזה יהיה הרבה יותר טוב ממה שהיה בשנת 2017. כמובן אנחנו לא ישנים על שמרינו ואנחנו יודעים שאנחנו צריכים לבצע ולהמשיך בפעילויות אכיפה בשטחי B, להמשיך את הלחץ המאסיבי, להגיע לכך שבימי שישי יהיו לאנשים מים בברזים ולא שנרד לשם, אני אישית ועוד גורמים שלי, לפתור ולהביא מכליות לאזור.

אני מקווה שבשנת 2018 אנחנו נהיה הרבה יותר טובים וגם בשנת 2019.
היו"ר מרדכי יוגב
מאה אחוז. אז א' אני מודה לך על הסקירה. מישהו מגורמי המינהל רוצה להוסיף? אורי או היועץ המשפטי?

אנחנו נעבור לנושא הבא ואחר כך לפניות של אנשים שהגיעו לכאן. מה שהיה לנו לומר על מה שהיה צריך לומר קודם כבר אמרנו. אנחנו נדבר על האכיפה ולאחריה על איגום נושא הנחלים.

דוד, בבקשה.
דוד אוסמו
בוקר טוב אדוני יושב הראש. ראשית אני רוצה לציין שבתחומי הקו הירוק בדרך כלל כל מה שקשור בגנבות מים מטופל על ידי תאגידי המים ו/או הרשויות המקומיות. ככל שמדובר ברצידיביסטים או בכאלה שגורמים נזק ממשי, המשטרה מטפלת. לא כך הדבר באיו"ש. בטריטוריה של איו"ש אנחנו מתייחסים כמובן בחומרה לכל מה שקשור לפגיעה במתקן תשתיות של המדינה ומטפלים באופן נחרץ וככל שאנחנו יכולים בנחשיות המקסימאלית האפשרית בנושא, על מנת להגיע למעורבים, לחשודים ולהגיש כתבי אישום.

אני מוכרח לומר שיש עלייה בין שנת 2017 לשנת 2016 באירועים.
היו"ר מרדכי יוגב
יש לך חומר להגיש לנו בטבלה?
דוד אוסמו
כן, יש לי. אני אומר את זה כבר בעל פה ואני גם יכול להגיש את זה. בשנת 2017 מבחינתנו היו כ-13 אירועים של תיקים שמטופלים בעניין גנבות מים. רובם באזור השומרון. מתוך ה-13 – 10 אירועים הם באזור השומרון. בשנת 2016 – 9 אירועים, מתוכם 5 באזור השומרון, היתר בחברון ובטריטוריה של מעלה אדומים. גם בשנת 2016, גם בשנת 2017 היה מיעוט כתבי אישום. הוגש כתב אישום אחד נגד כאלה שגנבו מים. אני מוכרח לומר שיש עלייה של קרוב ל-44% בין שנת 2016 לשנת 2017 באירועים.

בהיבט של הנושא בברדלה, אז היה לנו אירוע, זאת אומרת נפתחו שני תיקים, אחד מיום 7 בספטמבר 2019, שם הייתה התחברות למתקני מקורות. תושבי ברדלה התחברו בצורה לא חוקית לפי התלונה שקיבלנו בשלוש נקודות. חמישה חיבורים פיראטיים. כוח צה"ל ניתק את ההתחברות. הערך כרגע לא ידוע. אנחנו הפעלנו את כל האמצעים, כולל ניסיון לפעול ברמה הפורנזית וכולל מודיעין, ככל שיכולנו. לא היה מוביל מודיעיני. החקירה בשלב זה ללא חשודים ומעורבים. כל מקרה, אני הנחיתי לפתוח את החקירה ולבדוק. זאת אומרת לבצע בדיקות נוספות ובדיקות מחודשות כדי להגיע למעורבים.

יש לנו עוד אירוע בברדלה ספציפית מ-16 באוקטובר 2017. גם כאן התלונן עובד מקורות על גרימת נזק לצנרת, גניבת מים. שם הוא הבחין כי ארגזי המיגון שמותקנים על חיבורי צרכן בכפר נפרצו על מנת להגדיל את אספקת המים למקומיים וכשביקרנו במקום אכן זיהינו חתך של המיגון. גם כאן לא היה מוביל מודיעיני ונעשו רוב המאמצים. גם כאן אנחנו עדיין - - -
היו"ר מרדכי יוגב
מי זה מפקד תחנה הבקעה ואיפה הוא יושב?
דוד אוסמו
זה טופל אדוני - - -
היו"ר מרדכי יוגב
הוא במועצה?
דוד אוסמו
הוא במעלה אפרים, אבל זה טופל - - -
היו"ר מרדכי יוגב
כמה שוטרים יש בתחנת הבקעה?
דוד אוסמו
לא, אבל בלי שום קשר זה מטופל במרחב שומרון עצמו. מפקד המרחב מכיר את האירועים. אנחנו מגיעים לאירועים, מנסים להגיע לחשודים.
היו"ר מרדכי יוגב
אני מעריך אותך, אבל אם אין לי כמה פריצות וגניבות מים בוצעו בשנתיים האחרונות ואתה אומר לי רק 22 - --
דוד אוסמו
לא, אז זה התלונות שיש לנו.
היו"ר מרדכי יוגב
222, אם לא 2,022.
דוד אוסמו
לא, אז אנחנו מדברים על תלונות. מדובר בעשרות. מבחינתנו - - -
היו"ר מרדכי יוגב
גם תלונות, למה שבכלל ימשיכו להתלונן אם יש כתב אישום אחד לכל זה? מתי תגיעו לשטח או מתי יהיה טיפול כאשר - יהודי יפגע בפלסטיני. אז מיד נראה שם חקירה שנפתחת – אני אומר את זה גם לכם – ונראה עיתונות ותקשורת ונראה טיפול. זה פשיטת רגל.
דוד אוסמו
לא, אז קודם כל אנחנו אכן מגיעים - - -
היו"ר מרדכי יוגב
וכך גם הפרקליטות שצריך שתופיע פה בפעם הבאה.
דוד אוסמו
אנחנו מגיעים לכל אירוע. אנחנו עושים את מירב המאמצים. יש קושי בדרך כלל בזירה עצמה. אנחנו אפילו מפעילים גששים ובודקים עקבות. באמת עושים את כל המאמצים.
היו"ר מרדכי יוגב
מה הבעיה בזירה עצמה?
דוד אוסמו
בזירה עצמה זאת זירה בדרך כלל בעייתית. בדרך כלל האירוע מתגלה אחרי פרק זמן. קשה בהיבט פורנזי להגיע כאן - - -
היו"ר מרדכי יוגב
בברדלה כל הגניבות בשטח. אתה נכנס לכפר – אתה רואה חיבורים, חיבורים, חיבורים.
דוד אוסמו
כן, אבל קשה להוציא משם ממצאים בגלל שעד שמגיעים נוגעים בזה הרבה אנשים. זה לא פשוט. אדוני יושב הראש, אנחנו עושים, אני יכול להבטיח באמת שאנחנו עושים - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אין לכם מודיעין בברדלה?
דוד אוסמו
המודיעין הוא קשה. האמת היא שהמודיעין הוא קשה ויש לנו קושי במודיעין, אבל אנחנו בהחלט עושים מאמצים ואנחנו על הדבר הזה בהיבט של ריכוז מאמץ. כל תלונה נבדקת. כל תלונה נחקרת. זה התלונות שקיבלנו וזה מה שמדווח לנו. גם בלי תלונה אנחנו מגיעים, כשמדווח לנו על אירוע, אבל הדיווחים לצורך העניין הם לא רבים בעניין הזה, אבל אני אומר יש עלייה בדיווחים.

אדוני, אני מוכרח לציין שגם בהיבט של ענישה, הענישה היא בדרך כלל קנסות, ללא אכיפה של שהייה בבית סוהר. בדרך כלל זה קנסות שמקבלים. מהניסיון וממה שקורה - - -
היו"ר מרדכי יוגב
האם ניתן כפי שביקשנו, ואני פונה פה לנציג היועמ"ש ואליך, אורי, כפי שדובר פה בישיבה של איכות הסביבה של פגיעה באתרי טבע או בדברים אחרים, דיווח מרקו בן שבת, ראש קו כחול על החרמה ודיבר על כך שמעלים את משך ימי ההחרמה לטרקטורים או דברים אחרים, או לבאגרים שעשו בנחל ערוגות או במקומות אחרים. כי 48 שעות, אז הוא משחרר את הטרקטור שלו ורק נהנה מהעניין וחוזר לעבודה. פה נמצאים גנראטורים, פה נמצאים מכונות שאיבה. באותה מידה להחרים את מכונות השאיבה, להחרים את הגנראטור, שבת שלום. החמרת אותו לשנתיים, נגמר אירוע. שתי החרמות – גרמת אירוע.
דוד אוסמו
אז גם בדבר הזה אנחנו מטפלים. אנחנו קוראים לזה אכיפה במסגרת אכיפה כלכלית. אני רק רוצה לציין אדוני, מדובר פה רק במים.
היו"ר מרדכי יוגב
אז כמה אכיפות כלכליות כאלה ביצעתם?
דוד אוסמו
בהיבט של אכיפה כלכלית בכל תיק אנחנו משתדלים לבצע את זה. זאת אומרת לוקחים, מחרימים, תופסים.
היו"ר מרדכי יוגב
כמה משאבות פיראטיות הוחרמו בברדלה? אני בכוונה עולה על מקום נתון, ולכמה זמן. כמה גנראטורים פיראטיים הוחרמו בברדלה ולכמה זמן?
בני אלבז
מה שתפסנו, את כל הציוד שהיה שם, שראינו ותפסנו – זה הוחרם. שים לב, זה שטח B. מאד חשוב.
היו"ר מרדכי יוגב
בסדר גמור, נו מה הבעיה? רמ"א יכול להרשות לפעול בשטח B.
בני אלבז
נכון, אז פעלנו.
היו"ר מרדכי יוגב
שטח A הוא ערבים, שטח C הוא שלנו ושטח B הוא בלגן. מה שתחליט, הוא שלך. ככה הוחלט בהסכמי אוסלו.
דוד אוסמו
אדוני, אני מוכרח לציין שאנחנו פועלים באמת בעצה אחת עם - - - מקרקעין ואיכות הסביבה. אני חושב שאין להם איזה שהן טענות לעניין האכיפה, אבל אנחנו בהחלט יכולים ועשויים להשתפר, אבל אנחנו באמת נותנים קשב משמעותי לכל אירוע. אגב, אני מדבר רק על מים. הנתונים האלה לא כוללים חשמל, תשתיות, דברים אחרים, אלא רק נקודתית על מים. אם אני מדבר על מתקני תשתית נוספים זה יכול להיות של חברות התקשורת הקוויות והלא קוויות ולכל אירוע של מתקן תשתית, חשמל כמובן, אנחנו נותנים קשב משמעותי מאד מאד מאד. פה אדוני, אני מדבר רק על מים נטו. גניבות מים.
היו"ר מרדכי יוגב
ברור, ברור.
דוד אוסמו
על אירועים של גניבת מים. אני חושב שאנחנו פועלים בעצה אחת עם המינהל. גם מה שכרגע לא בא לידי נתון של תיק פלילי, אז אנחנו סמוכים ובטוחים שמתבצעת אכיפה בדרך אחרת, אם זה על ידי תביעות אזרחיות, אם זה על ידי אכיפה כלכלית, כמו שאומר אדוני החרמות כאלה ואחרות. כאן אני מדבר נטו על הליך פלילי, משמעותי. ניסיון להגיע לעבריין, לתפוס אותו ולהעמיד אותו לדין כדי שהוא יישב בבית סוהר או שהוא ישלם קנס משמעותי.

לכאן מכוון כמובן התהליך, כדי למנוע את העבירות הבאות ואנחנו בהחלט קשובים ונותנים לזה קשב, אבל שוב אני אומר, זה בניגוד לתחומי הקו הירוק, ששם לטעמי פחות ניתן קשב לנושאים של גניבות מים, שבהם אנחנו בדרך מפנים לרשויות אחרות.
היו"ר מרדכי יוגב
גניבות מים בהיקפים כאלה, בוודאי שהולכות למשטרה.
דוד אוסמו
כן, אז אני אומר, גניבות מים - - -
היו"ר מרדכי יוגב
זה שוד לאור היום מה שנקרא בהיקפים של מיליוני קוב. איך להגיד – פושעים יוצאים נשכרים בתא השטח הזה אם הדבר לא מטופל, ומי שרוצה לשמור חוק, נמצא ללא הגנה על עצמו. בוודאי שחייבים לטפל בכך ואני אומר שאם חסר כוח אדם לעניין, תעלו כלפי מעלה.
דוד אוסמו
בסדר גמור.
היו"ר מרדכי יוגב
רק אתמול ניהלתי על זה שיחה עם ראש אג"ת במשטרה, על הצורך בתגבור כוח אדם ביו"ש, כמו גם מזרח ירושלים, כדי לאכוף ואקום שלטוני במקומות האלה. אגב, הוא אמר שזה גם עכשיו, אבל בלוחות זמנים אני עוד לא רואה את זה.
דוד אוסמו
יש לו עוד תכניות לשנת 2019, עד כמה שאני יודע.
היו"ר מרדכי יוגב
זה מה שהושב לי. צודק. מישהו עוד רוצה להוסיף? נעשה כרגע סבב. הגורמים הסטטוטוריים פה דיברו. משרד המשפטים, משרד האוצר?

אם אני אשאל אותך על תכניות המים של רשות המים בקו עוקף ברדלה, אין לך את זה בשורה תקציבית, או שזה לא מעניין אותך, כי הם עושים את זה באיזה תקציב פנימי.
שירה עמיאל
הם אמרו שזה תקציב של רשות המים.
היו"ר מרדכי יוגב
כן, אז את לא מתעסקת בזה?
דוד אוסמו
שירה היא רפרנטית מטעם האוצר למתפ"ש.
שירה עמיאל
אני הבנתי שהמתפ"ש כן ותיאמנו גם עם החברה מהמים. כמו שאנחנו מכירים כל מה שרשות המים תמיד אומרים, משק המים הוא משק סגור, זה בתעריף המים ולפי תעדוף של רשות המים.
היו"ר מרדכי יוגב
טוב. אז אני אקבל את בקשתך, שירה ותודה רבה על השתתפותך. אם את צריכה לצאת, אנחנו נמשיך פה ונסיים את הדברים.
שירה עמיאל
תודה רבה.
היו"ר מרדכי יוגב
כל מי מהנוכחים פה שרוצה לומר את דברו, בבקשה. תציג את עצמך.
יגאל ליבנה
אני יגאל מהר חברון. לגבי נושא תלונות, ציינת שהיו רק 22 תלונות. השנה, אני יודע שלידינו, באזור הדוריים, יש שאיבות מאסיביות מהאקוויפר. מייבשים אותו. זה אקוויפר גבוה. האם אין אכיפה, זאת אומרת רק אם אני אבוא ואתלונן והאם יש פעולות אכיפה עצמאית?
היו"ר מרדכי יוגב
תתלונן, תתלונן. יש מחסור בשוטרים, בכוח.
יגאל ליבנה
כי יש שם משאבה מאסיבית של הכל. אתה רואה הכל חממות, אז ברוך השם שקמ"ט כבישים הזיז אותם משולי הכביש 70 מטרים, אבל הכל פקפקים ששואבים ממי תהום.
דוד אוסמו
אדוני תראה, רצוי מאד מאד לבוא ולהגיש תלונה, כי אנחנו בונים תיק פלילי. תיק פלילי דורש ראיות, אז אם יש תלונה מפורטת, אז קודם כל אפשר לבוא ולצלם את האירוע, לאמוד את הנזקים. אנחנו חייבים גורם מקצועי שיעבוד איתנו כדי לבנות את התיק ואנחנו במקביל משתדלים להגיע לעבריין.
היו"ר מרדכי יוגב
בוא, אני אקצר את הדברים. אדוני מכיר את ניצב משנה מוריס חן, מפקד מרחב חברון? איש שאיכפת לו מאד.
דוד אוסמו
כן, מאד.
היו"ר מרדכי יוגב
אנא מכם, עם המועצה, לקבוע איתו ישיבה ולהתלונן ולהתלונן ולהתלונן. להתלונן ולא להפסיק להתלונן ושיהיה גורם גם במועצה שיתלונן, כי האזרח הקטן נוסע לעבודה, אז שיהיה גורם שיטפל בהגשת עוד תלונות ועוד תלונות, עד סטטיסטיקה שתביא את המשטרה בסוף להתעסק בזה. אני אומר פה תשובה ככה בשביל הסיפור, תשובת משטרת בנימין לצורך העניין לאי טיפול באבנים. ביטחון. אנחנו מטפלים בזה בוועדת משנה אחרת.

תל ציון גדלה, קריית ספר גדלה. בלי לפגוע באף אחד, אבא שאנס את בתו או סבא שאנס את נכדותיו, תיק לטיפול המשטרה לפני שהיא מגיעה לאבנים והיא לא מגיעה. זה התירוץ ששמעתי אותו בשלושה ימים האחרונים. לא אשרוף יותר כלום, ממקורותיי. עד כדי כך, בהבנה של תקנים או של טיפול, לא יודע. אז זה לתשומת הלב, הערה. כולל התקנים של משטרת בנימין ומה היא מספיקה לטפל, אבל אנחנו נשתדל פה בישיבה לראות איך זה כן מובא, ושוב, כמה תלונות כי האזרח כבר מתייאש ומתלונן, כי אין מענה. כמה מטופלות, כמה הגיעו עצורים, כמה נשפטו ולכמה נשפטו והאם יש בכלל שליטה. יש ואקום שלטוני.
דוד אוסמו
תודה אדוני על המענה.
היו"ר מרדכי יוגב
כן.
אורי ברטפלד
בוקר טוב. אורי ברטפלד, יושב ראש פורום היישובים הצעירים. ראשית כל אנחנו מודעים לזה שיש מקומות שיש צוותים מיוחדים שהרשויות לקחו לנושא של אכיפה וסתימת פרצות ופיצוצים וכל מיני גניבות מהצינורות בצורה פרטית. בהר חברון לדוגמא לא קיים צוות כזה, ככה שגניבות המים שם, במיוחד בקיץ, מגיעות למצוקות מאד גדולות, במיוחד במקומות הפחות מוסדרים, בגלל בעיות כאלה ואחרות. גם בחוות גלעד עכשיו, שנמצאת בתהליך של הסדרה, אנחנו יודעים לא התקדמו. עדיין קיימים בצנרות בדרך לשם. אם הפלסטינאים מרשים לעצמם לגנוב את המים ולספק לעצמם את המים במקורות שלהם, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו כאלה דברים ואנחנו נמצאים במצוקה גדולה מאד.
בני אלבז
יש צוות עובדים של המינהל האזרחי שעובד שם באופן שוטף על כל הקווים ועושה ניתוקים יום יום. יום יום, שים לב, יום יום, עובדים שלנו, שהם פלסטינאים וצמוד אליהם מאבטחי מקורות וקצין תשתיות. יום יום.
אורי ברטפלד
גם בהר חברון או בגוש עציון?
בני אלבז
בהר חברון.
אורי ברטפלד
בהר חברון יש את זה ליד בית חגי, ליד צומת הכבשים ואני עובר שם יום יום ואני שואל את עצמי שאלה. אני עובר יום יום, אני רואה את הצוות הזה עם JCB, עומד, מסדר, שני מאבטחים עומדים למעלה.
בני אלבז
נכון, זה הצוות שלנו.
אורי ברטפלד
אתה שואל עצמך, הרי זה הון עתק. מדינת ישראל משקיעה הון עתק. הרי הדבר הזה כמו כלום עולה 7,000, 8,000 שקלים ביום ואני ממעט. הרי הצינור מוביל לרפת, הרי זה הכל הולך לצינור רפתות מאחורה. אי אפשר לעשות את הלינג' זה, חבל על הכסף של המדינה. חבל על כוח האדם שעובד על זה. אני מתאר לעצמי שהמאבטחים והאנשים מתוסכלים מהעניין. הם כל יום, כמו שאתה אומר.
בני אלבז
נכון.
אורי ברטפלד
יום יום. זה נראה אבסורד. זה תיאטרון אבסורד. הם מפרקים את זה, מרתכים שם, למחרת עוד פעם, על אותה נקודה. אני לא חושב שאני צריך להגיש תלונה במשטרה שיש בעיה, הרי אתה בעצמך אומר יום יום מגיעים לאותה נקודה. זה תיאטרון אבסורד, אין לי מילה אחרת, כאילו?
היו"ר מרדכי יוגב
הבנו. זה מחייב הרבה יותר אכיפה והרבה יותר שילוביות גם לצורך העניין. למשל לשלב בצוות שלך שוטר שבמקום יוכל לאסוף ראיות, או כל דבר אחר ולהביא.
דוד אוסמו
ואם מדובר בתופעה, אז אנחנו יודעים גם לפעול מודיעינית ובאופן סמוי כדי - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אבל דוד, ודאי שמדובר בתופעה. אנחנו מדברים פה על מכת מדינה של גניבות מים בהיקפים שהוא סיפר לך פה. כמה אמרת? 6 מיליון קוב. אז מה עוד צריך לעשות, אלא להביא לפה גם את סמנכ"ל המשרד לביטחון הפנים בפעם הבאה, או גורם בכיר יותר מהמשטרה, כדי שמשטרת ישראל או אני לא יודע עוד מי, נחשוב, גורם רלבנטי. אני לא רוצה לדבר סתם.

נעבור לנושא הבא כדי לא לבזבז את זמננו, כי אני מרגיש שאני קצת מבזבז פה את זמני ללא רשות המים ואני לא רוצה לבזבז גם את זמנכם. נידרש למסדר נוסף.
דוד אוסמו
בכל מקרה אדוני, אנחנו כמשטרה נגביר את הטיפול שלנו בתחום הזה ונעלה את זה בפני הגורמים הרלבנטיים, הגורמים הביצועיים אצלנו ואנחנו נאסוף יותר מודיעין ונשתדל להיות יותר אפקטיביים בתחום הזה, אדוני.
היו"ר מרדכי יוגב
בהחלט. זה בהיקפים גדולים מאד. ממה שאני התרשמתי בבדרלה, זה היקף של 50% מכמות המים. דיברת על 4.2. אני לא בקיא.
בני אלבז
4.2 מיליון מוקצב לפלסטינאים.
היו"ר מרדכי יוגב
כמה ברדלה 1 ו-2 מפיקים בשנה?
בני אלבז
8 מיליון קוב, אבל בפועל הוציאו 9.5 שנה שעברה.
היו"ר מרדכי יוגב
ומתוך זה, מחצית מזה, כ-2 או אינני יודע מה, עוד נגנבים גם ולא מותירים לצד השני.
בני אלבז
1.5 בפועל נגנבים שם.
היו"ר מרדכי יוגב
בסדר. אני בעד להקצות לשתי האוכלוסיות, להקצות לכולם, הכל בסדר, אבל להקצות בצורה סדורה. יש שעון ויש אכיפה.

אנחנו מגיעים לנושא האחרון שאנחנו פה אמרנו על סדר יומנו – איגום הנחלים ביו"ש, תמ"א 62. מי משיב מה קורה עם זה? אנחנו עוקבים אחרי זה מדי פעם וככל הידוע לי כבר מזמן זה היה צריך לקבל תב"ע בתוקף. איגום נחלים.
בני אלבז
אנחנו עובדים על התכנית הזאת.
היו"ר מרדכי יוגב
מה זה עובדים?
בני אלבז
עובדים. זה מה שאני יודע ממה ששמעתי. אני לא נכנסתי לזה, אבל אני יודע שעובדים על התכנית הזאת של תב"ע איגום הנחלים.
היו"ר מרדכי יוגב
מה יודע להגיד היועץ המשפטי?
להט שמש
לא יכול להגיד. גם אני לא בקיא.
היו"ר מרדכי יוגב
מה אתם יודעים להגיד עליה?
להט שמש
אני לא בקיא בנושא אדוני, אני אצטרך לבדוק.
היו"ר מרדכי יוגב
טוב, אז רמ"א יצטרך לתת על זה תשובות. רמ"א יזומן לישיבה הקרובה בנושא המים ולו בגלל נושא איגום הנחלים. פשוט אנחנו מתבזים פה ישיבה אחרי ישיבה. אם אינני טועה, אינני זוכר מתי הופקדה התכנית, אבל כבר מזמן. יש לי פה טופס שלכם, אני צריך לראות את התאריך. זה היה לפני אוגוסט, עוד בתקופות האלה ואולי הוגשה מאז התנגדות, לקבל כל דבר. התכנית פורסמה באוגוסט להפקדה.
בני אלבז
זה בסדר, סביר אם זה אוגוסט.
היו"ר מרדכי יוגב
הנה, אתה תקבל אותה עכשיו.
בני אלבז
זה בסדר גמור, מוטי.
היו"ר מרדכי יוגב
קמ"ט מים, אתה תקבל אותה עכשיו. לא סביר שמאז כלום לא קרה.
אורי מנדס
- - - בה. בסדר.
היו"ר מרדכי יוגב
תכנית שתעזור למים בכל יהודה ושומרון ותעזור למדינת ישראל, אין ספק.
בני אלבז
זה פיילוט.
היו"ר מרדכי יוגב
פיילוט, נכון.
בני אלבז
שיהיה ברור.
היו"ר מרדכי יוגב
ודאי, פיילוט. מהפיילוט הזה יהנו הפלסטינים, יהנו אחרים. אין שם שטחים נטועים אלא רק לפלסטינים והמים יחלחלו לאקוויפר וישאירו את האקוויפר, אולי תהיינה מזה גם תועלות נוספות, אני לא יודע. יש תועלות נוספות של לבלום הצפות של איילון במקרים קיצוניים. בסדר גמור.

טוב, עוד מישהו פה רוצה להתייחס? האגודה לזכויות האזרח, את שותקת כל הזמן.
ליאת ספאר
אני מקשיבה.
היו"ר מרדכי יוגב
מאה אחוז. בסדר גמור. אני אסכם בקצרה ויותר מאשר בקצרה, אולי בכמה מילים עוד אחרי זה בכתב, שבאמת המטרה של הישיבה היא גם תכנית אב למים לכלל האוכלוסיות ולא נרחיב כרגע במה יותר ולמתי וגם להתגבר על בעיות המים לטווחים הקצרים, לשתייה ולחקלאות בכל האוכלוסיות, גם בצרכים של האוכלוסייה היהודית, גם הפלסטינית.

דיברנו על דברים נוספים וזה נתוני אכיפה על מכת מדינה. דוד, באמת תעלו את זה גם במטה למפקד המחוז וגם כלפי מעלה.
דוד אוסמו
ברור.
היו"ר מרדכי יוגב
יש לכם יותר צרכים. אם היה שיתוף פעולה עם הרשות הפלסטינית ויכול להיות שיש גם בשיטור שגובל בין סמכויות וסטאטוס קידום התכניות האלה. דרך אגב, אורי, גם בתקצוב, כפי שדיברנו על תקצוב כבישים לתכניות אב, שיש מקום גם לקחת מהרשות הפלסטינית לתקצוב כבישים משותפים, גם בתקצוב המים יכול להיות שיש מקום לאימפוט של הכנסה של פרויקטים משותפים למים ולביוב. גם בהם, כשם שיש ועדה JWC משותפת, אז בכל מה שמשרת את שתי האוכלוסיות, לקחת גם נתח ולהגיע לסיכומים שלוקחים גם נתח תקציבי מהרשות הפלסטינאית, אם הפרויקט משרת את שתי האוכלוסיות. אז זה גם דבר שצריך לדבר עליו.

מעבר לנתוני האכיפה, אנחנו נבקש את הדגש על בקעת הירדן, צפון בקעת הירדן מדי פעם לדבר שהוא יותר בפוקוס או יותר בבעיה; וכנ"ל את נושא קידום התכנית לאיגום הנחלים.

אנחנו נקבע ישיבה נוספת שנשאף שכולם יהיו בה, בתיאום. אני לא רוצה לומר את הכל אנחנו עושים בתיאום, לא רוצה לומר מה. אנחנו נבקש שרמ"א יציג את נושא תכנית האב הזאת למים, מכיוון שמראש רשות המים אין לי ציפיות. מרמ"א יש לי ציפיות. אני אומר שהוא הבטיח פה הבטחות ואני לא ראיתי אותו. אתם אומרים שיש ישיבות, אז יכול להיות שאתם צודקים. אם אנחנו לא יודעים, כנציגי הציבור, אז אני לא יודע. מה שאני יודע אני יודע, מה שאני לא יודע, אני לא יודע להשיב.

גם משום שנראה לי שהקיץ הקרוב, אינני יודע אם יהיה חם מקודמיו או לא יהיה חם מקודמיו, דיברתם פה על כמה דברים שעשיתם ואני אומר תודה ויישר כוח על העוקף למגדלים, יהיה רק במאי 2019. זאת אומרת קיץ 2018 רק בצד של האכיפה, לא בצד של התוספת.
בני אלבז
שנה שעברה הצלחנו ולא נתנו שם מכליות בכלל.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקיי. כך גם גב ההר. היו מקומות נוספים, גם בגב ההר לאורך כל שדרת ההר, מאלון מורה, דרך עילי שילה, דרך גושים אחרים שעמדו בשבתות ללא מים או שעמדו בימים ללא מים.
בני אלבז
אמרו לי שכשפתחנו את אריאל וסיפקנו את ה-1.5 מיליון קוב, גם בשילה הבעיה נפתרה.
היו"ר מרדכי יוגב
כנ"ל באוכלוסייה הפלסטינית במקומות מסוימים בגב ההר וכנ"ל אני אומר לגורם המשפטי בכל הדברים הללו, אנא מכם תעברו על הפרויקטים למים, כי זו התשתית הכי בסיסית. אני אומר את זה אפילו בעדיפות לחשמל ולסלולר ואני יודע, נטפל גם בהם, אבל בסוף אנשים צריכים לשתות מים כתשתית בסיסית ובה יש מקום, ביחס לכך שזה משרת גם את שתי האוכלוסיות לבוא בהכרה כזו או אחרת או בהתחשבות כזו ואחרת.

לא נאריך יותר, אבל כשאנחנו מדברים על דו"ח, דוד, אז צריך לדעת כמה פריצות וגניבות בוצעו, כמה תלונות הוגשו. אתה אומר רק 22, אני אומר לכם, שלמה, תעודדו כלפי מטה בכל מקום להתלונן, להתלונן, להתלונן ולהגיש תלונות. בלעדי זה אין תשתית ראייתית. זה קורה לנו גם בגופים נוספים כמו שב"כ. אם אין תשתית ראייתית במשטרה, על מה אני יודע ללכת? ולא רק בקו ירוק. אני אומר לכם את זה פה, ישיבה פתוחה, אבל גם בשביל ששב"כ ייכנס יש - - -
קריאה
- - - מהשטח יש 917.
היו"ר מרדכי יוגב
גם בשביל שיטופל לצורך העניין ביפו או ברמלה או בלוד, בלא תלונה אי אפשר לגשת לתשתית ראייתית ולפעול עליה ולעשות איתה דבר. זה קשה, זה מעייף, אני יודע את זה, אבל צריך לתת לזה אפילו גורם מהמועצה, שידרבן ושידחוף תושבים לעשות או יסייע או יסביר איך, כדי שנוכל להתקדם ונוכל גם לדחוף באופן חיובי את משטרת ישראל לייצר בזה יותר אכיפה.

אז תודה רבה לכולם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:25.

קוד המקור של הנתונים