ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 29/04/2018

פניות ציבור בנושא היערכות לתחבורה ציבורית בכותל המערבי בימי הרמדאן ולקחי חול המועד

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-05-13OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 135

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום ראשון, י"ד באייר התשע"ח (29 באפריל 2018), שעה 12:02
סדר היום
פניות ציבור בנושא היערכות לתחבורה ציבורית בכותל המערבי בימי הרמדאן ולקחי חול המועד
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
מורן יונה - מ"מ מנהלת תחום תח"צ, מחוז ירושלים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

נצ"ב חיים שמואלי - ממ"ר דוד, המשרד לביטחון פנים

שירי שטראוס - תחבורה ציבורית, עיריית ירושלים

עדן בן שמעון - סגן מנהל אגף תפעול, הקרן למורשת הכותל המערבי

מאיר דוד - מנהל אשכול בתח"צ, חברת אגד

עמיר קינן - מנהל תח"צ, חברת אגד

יצחק מולכו - מנהל תנועה, חברת אגד

גיל יעקב - מנכ"ל ארגון "15 דקות"
ייעוץ משפטי
ורד קירו זילברמן
מנהל/ת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

פניות ציבור בנושא היערכות לתחבורה ציבורית בכותל המערבי בימי הרמדאן ולקחי חול המועד
היו"ר ישראל אייכלר
שלום וברוכים הבאים לדיון שלנו בנושא היערכות לתחבורה הציבורית לכותל המערבי בימי הרמדאן ולקחי חול המועד.

אני שמח לארח פה את האנשים המכובדים שנמצאים איתנו בדרך כלל כמעט בכל דיון שנוגע לנושא תחבורה ציבורית. למרות שהוועדה שלנו עוסקת בפניות הציבור בכל הנושאים, התחבורה הציבורית תופסת יותר ויותר נפח בפניות הציבור. יכול להיות שזה סימן שהביטוח הלאומי וכל הדברים האחרים השתפרו או שהבעיות בתחבורה הציבורית נהיו קשות יותר. אנחנו לא הוועדה לתחבורה ציבורית בלבד, אבל כשצריך, צריך, אין ברירה.

בתחילת הדיון אני רוצה לציין שהשנה בחול המועד פסח היה שיפור מדהים בזרימה הכללית של התחבורה לכותל המערבי. זה רק מוכיח שכשמשקיעים ורוצים, אפשר, כי תמיד בכל שנה אמרו לנו, אין מה לעשות, העיר העתיקה זה מבנה מימי התורכים, הכבישים שם צרים. הבעיה הייתה שאין חניונים לאוטובוסים ולמכוניות פרטיות בעיר העתיקה, למרות שלפני כעשרים שנה, יש לי סימן מי היה סגן שר התחבורה, אני לא חושב שמישהו עוד מכיר אותו, היה חבר כנסת שהיה סגן שר התחבורה, שאפילו אני כבר לא זוכר את שמו. הצעתי לו אז שבחניון גבעתי אפשר להקים בניין בהשקעה פרטית של משקיעים, של שש קומות של חניה וזה יכול להיות עצום, אם לא לחול המועד, לימים רגילים. היו אנשים שרצו לעשות את זה. במקום זאת המדינה אמרה לא, אין רכבים פרטיים בעיר העתיקה בחניות שם, זולת תושבי העיר העתיקה, הרובע, ובוודאי לא בחול המועד סוגרים את כל העיר. ככה נוצר מצב אובייקטיבי של תלות מוחלטת של כל הבאים לכותל המערבי בתחבורה הציבורית.

חובה עלינו לדאוג לכך שהתחבורה תזרום, המשלתי את זה כבר אלף פעמים, אני אגיד את זה עוד פעם, כמו מערכת זרימת הדם בגוף האדם, שזורמים אלפי ליטרים ביום בעורקים מאוד צרים, אבל כשאין סתימה ואין חסימה, הכול זורם. זה מה שראינו בחול המועד פסח ברוב הימים בכותל המערבי. אנשים טרחו ופנו אלי ואמרו לי, אנחנו מתלוננים כל הזמן, עכשיו אנחנו רוצים להגיד שיש זרימה והיא בסדר גמור.

נוצרה בעיה אחרת וזה מה שמביא אותנו לנושא של הרמדאן. ירושלים היא לא רק עתיקה ולא רק כבישים צרים ומבנים עתיקים, היא גם בעיות עתיקות ורבות של האוכלוסיות. ירושלים היא עיר יהודית, ערבית, חרדית, חילונית. כל מה שרוצים, נמצא בירושלים.

לפי חוקי הדמוקרטיה יש כלל שגם בתל אביב זה קורה בזמן האחרון הרבה פעמים, שסוגרים כבישים. כל מיני אירועים וכל מיני הפגנות וכל מיני דברים. ברמדאן זה עוד יותר מקובל בגלל העלייה ההמונית להר הבית של האוכלוסייה הערבית מכל רחבי הארץ, ואני יודע שהמשטרה נערכת. נשמע עכשיו יותר פרטים איך אתם נערכים גם השנה, בקושיים גדולים מאוד, כי מעבירים את התנועה דרך הר ציון גם בהלוך וגם בחזור. זה כמעט בלתי אפשרי, אבל עושים את זה, כי העיקרון מאז ששת הימים, שהכותל המערבי צריך להיות פתוח, בתפילה ייקרא לכל העמים 24 שעות ביממה, כל ימות השנה, כולל יום כיפור. תמיד הכותל צריך להיות פתוח.

היו לנו עדויות ותלונות קשות מאוד בפסח הזה בי"ט ניסן, ד' חול המועד פסח, ב-4 באפריל. נוסעים רבים נתקעו גם בכותל המערבי וגם בדרך, וגם לילה שלפני כן המתינו נוסעים רבים בתחנות לאוטובוסים במשך שעות בדרכם אל הכותל וממנו. המצב נגרם בגלל הפגנות ברחובות מסוימים, בשעות מסוימות, ותמיד אנחנו יודעים, גם ברמדאן וגם במקרים אחרים, שאגד ומשרד התחבורה יודעים לעשות כבישים עוקפים. למשל, מסלול של קו 3 עובר דרך רמת אשכול וקו 1 עובר דרך רחוב הנביאים, רחוב אגריפס. הירושלמים יודעים על מה אני מדבר, אבל בכל מקרה דואגים, וברמדאן דרך הר ציון.

תמיד דואגים שלא יהיה מצב שאדם לא יוכל להגיע אל הכותל המערבי. מה שקרה השנה, שלא היו אוטובוסים. אנחנו פנינו למשרד לביטחון פנים כי היה שלב שבאגד טענו שהמשטרה חסמה את הדרך לכותל המערבי, ואז המשטרה אמרה, אנחנו לא חסמנו את הדרך לכותל המערבי, והתשובה הייתה, כי הגורם הרלוונטי לתלונה, משרד התחבורה וחברות האוטובוסים, כי משטרת ישראל אינה קובעת את מסלולי הקווים ואינה מודיעה על כך לציבור. המשטרה מודיעה רק על חסימות כבישים שמתבצעות על מהלך התנועה המשטרתי במקומות מסוימים. ניקח לדוגמא את העיר העתיקה. אם יש בסלאח א-דין הפגנה או עצרת או מצעד, אז על משרד התחבורה ואגד למצוא את הדרך החלופית דרך הר ציון. אותו דבר כשיש הפגנה נניח בצומת שמואל הנביא או בכיכר השבת, זה לא אומר שבכותל המערבי צריך להיות חסום, כי אפשר לנסוע גם דרך רמת אשכול וגם דרך אגריפס, הנביאים ודרכים אחרות.

לצערי קיימנו שתי ישיבות היערכות לפני פסח, ב-ל' בניסן התשע"ז כתוצאה מלקחי הפסח שעבר שהיו הרבה בעיות, ובי"ח באדר, שזה ה-5.3.2018. זה נושא אחר. זה נושא של הדיון שלנו. אנחנו גם נעשה הקבלה בין מירון לבין הכותל המערבי. גם במירון אני דוגל באותה החלטה ובאותה צורה. כל אדם שרוצה לנסוע למירון או לכותל המערבי, שאגב מירון, הוא המקום המתוייר מספר 2 במדינת ישראל אחרי הכותל המערבי, של מיליון בני אדם בשנה. אנשים לא כל כך מודעים לזה. ישנם ציבורים שלמים שלא יודעים שמירון הוא כל כך, אבל אלה שעוסקים בתחבורה יודעים שכל ימות השנה יש תחבורה פרטית וציבורית למירון. בל"ג בעומר מדובר על מאות אלפים. אני לא רוצה להגזים כמו אלה שאומרים שיש חצי מיליון.

שבוע שעבר התבשרנו, שוב אותו סיפור, כאילו המשטרה הורתה לא למכור כרטיסים מעבר לסכום מסוימים. אנחנו עשינו בלגאן. באה המשטרה ואמרה, אנחנו לא עשינו את ההוראה הזאת, משרד התחבורה. בא משרד התחבורה ואמר, אנחנו לא עשינו את הדבר הזה. בסוף השבוע התבשרנו בעיתונים שבטלה הגזירה, מוכרים כרטיסים לכל מי שרוצה, אבל לא בטוח שיוכלו להגיע, כי אם יהיו פקקים, יצטרכו לעצור. גם פה אני אומר, וזה מה שאמרה פה המנהלת, שהיו לנו שני דיונים. בדיונים הסכימו גם משרד התחבורה, גם המשטרה, חלק מהאנשים שנמצאים פה גם היו בדיונים, שחייבים להרחיב את החניונים במקום. אני חושב שזו שרלטנות ועוול גדול מאוד לציבור שבאזור כל כך פתוח כמו הגליל עדיין אין חניונים מספיקים לאוטובוסים. יש שם שטח ללא גבול.

נפגשתי עם שר האוצר לפני שנה. הוא נתן הוראה למנהל מקרקעי ישראל, רמ"י, שנמצא תחת סמכותו, להכין תוכניות לחניונים לא רק מרוחקים אלא גם במעגל שליד מירון. אפילו המשפטנים כבר ניסחו מי צריך לתת את הבקשה לעשות אפילו הפקעה זמנית של אותם מקומות ששתלו שם חרולים ומעקשים. הם קוראים לזה כרמים, אבל ליין לא תמצא שם הרבה, בשביל לפנות את זה, להפקיע את זה לפחות לשבוע ימים. יש מושג של הפקעה זמנית. כל זה לא נעשה. עכשיו באים לאנשים ואומרים להם, אין מקום לנסוע למירון.

אנחנו נדון עכשיו בדיון הזה, סליחה על הפתיח הארוך, אני עושה את זה לטובת אותם צופים היות וזה משודר בערוץ הכנסת ולא כולם יודעים מה שכולכם יודעים, על כל הבעיות הקבועות בתחבורה.

אנחנו נבקש תשובות בעיקר על מה יהיה ברמדאן וגם מה היה בפסח ומי אחראי לזה שבמשך שעות לא הייתה תחבורה ציבורית לא לכותל המערבי, ויש לנו עוד פנייה אחת של יהודי ירושלמי שלא רצה לנסוע לכותל בכלל, והוא לא שייך לא למפגינים ולא להפגנות. הוא רצה לנסוע מירושלים לשפלה. הוא כותב ככה: "ביום ג', י"ט ניסן, ב-3.4 נסגר הציר המרכזי בר אילן לצורך קיום הפגנה, ובאותן שעות ביטלו את כל הנסיעות העירוניות והבין-עירוניות לכל הערב. ההפגנה הסתיימה והציר נפתח לגמרי כבר בשעה 22:00, ואף במוקד המשטרה אמרו שההפגנה הסתיימה והציר פתוח לתנועה, אבל התחבורה הציבורית לא נפתחה". זאת אומרת, אם אני בעל רכב פרטי, יכולתי לנסוע. התחבורה הציבורית לא. כששאלו את המשטרה, איימו עליהם, אל צלצלו לפה יותר, רק לחברות התחבורה ומשרד התחבורה. עד חצות הלילה המתינו ברחובות האלה מאות אנשים לתחבורה, לרמות, לרמת שלמה, בתוך העיר ומחוץ לעיר ואין אוטובוסים, ויש שילוט דיגיטלי שמתעתע ואומר, בעוד שלוש דקות יגיע אוטובוס לתחנה. לא עדכנו אפילו את תחנות האוטובוס שהמכשיר הזה יגיד, אין עכשיו אוטובוסים. הוא מעיד פה שהוא פנה לאגד ואמרו, מצטערים אבל אין עכשיו אוטובוסים, וזאת בהוראת המשטרה. "פניתי הלוך ושוב למשטרה, למה עונים מאגד לנסוע דרך הציר הפתוח? והתשובה הייתה, בענייני תחבורה ציבורית אנחנו לא רוצים לענות", ובאזהרה שלא לבלבל להם את המוח. תיפנו רק לאגד, לא למשטרה, והציבור שבוי בין המשטרה לאגד ומאות אנשים ממתינים בתחנות בכל ירושלים, אולי תגיע הישועה וכו'. הוא פונה לכל מי שיכול לחקור את המחדל החמור הזה באותו יום ג, י"ח בניסן, 3.4.18, ואני מוסיף את הימים של הכותל המערבי.

עכשיו אנחנו נאפשר לפתוח את הדיון. באופן טבעי, היות ואני עוסק בכותל המערבי וזה הראשון, אז יהיה ניצב משנה חיים שמואלי, מפקד מרחב דוד. דוד זה הכותל המערבי, נכון?
חיים שמואלי
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה לא קשור לאזורים הצפוניים, אז בוא תתמקד.
חיים שמואלי
קודם כול צהריים טובים. אנחנו בימים אלה ערוכים כמובן בעבודת מטה מתקדמת לקראת חודש הרמדאן. כמובן שסיכמנו והפקנו את הלקחים גם מחול המועד. אני חייב לציין שהיו לנו לצד הפניות שכרגע ציינת, היו לנו הרבה מאוד פניות שהתחבורה הציבורית בחול המועד זרמה בצורה טובה מאוד לכותל המערבי. כמעט ולא קיבלנו פניות בזמן אמת. רוב הפניות התקבלו רק בדיעבד. לחלקן גם התייחסנו. עיקר הבעיה הייתה באזור הכותל המערבי, זה עליית האוטובוסים לכיכר גורן. לאו דווקא הגעה לכותל המערבי אלא יותר בעלייה לכיכר גורן.
היו"ר ישראל אייכלר
בחול המועד אתם מכניסים לכיכר גורן?
חיים שמואלי
תלוי. ברוב הזמן כן, בחלק מהזמן לא.
היו"ר ישראל אייכלר
גם בחול המועד?
חיים שמואלי
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
חשבתי שחול המועד סגור.
מאיר דוד
בתקופה של ברכת הכוהנים כל האזור לא נכנס.
חיים שמואלי
כל חול המועד, למעט ברכת הכוהנים או באירועים גדולים שיש כמות קהל שלא מאפשרת עלייה מבחינה בטיחותית, אנחנו מורידים את האנשים לשער האשפות ומשם יש איסוף של תחבורה ציבורית. זה נכון שיש צירים שנסגרים בחגים, כמו סולטן סולימאן כשיש היערכות מוגברת בימי שישי או בכל ערב שמתקיימות תפילות ולאחר מכן רוב האנשים יוצאים החוצה לצירים עצמם ואז אנחנו נאלצים להפנות את התחבורה הציבורית וכל זה נעשה בתאום עם חברת אגד, להעביר אותם דרך הר ציון לכיוון הכותל המערבי.

נקודת המוצא שהתחבורה הציבורית חייבת להגיע לכותל המערבי, מובנת לנו. זה דבר שנעשה ביום-יום בשגרה. אני יכול לציין שזה נעשה לא רק בחגים. במקרים חריגים שישנם אירועים שהצירים נחסמים מסיבה אחרת דווקא, של תאונה או קרה משהו ואנחנו צריכים לווסת לכיוון אחר, אנחנו עושים את זה ומתאמים באותו רגע עם סדרן של אגד.

היום אנחנו מקיימים ישיבה ראשונה ברשות מפקד המחוז לקראת הרמדאן ולקראת כל האירועים שיש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אגב, באיזה יום זה מתחיל ומתי מסתיים? התאריך העברי.
חיים שמואלי
16-17 הרמדאן אמור להתחיל. תאריך עברי זה יוצא א'.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שחג השבועות ייפול לך בתוך הרמדאן?
חיים שמואלי
כן, זה בוודאות.
היו"ר ישראל אייכלר
זה סיפור, כי חג השבועות זה גם זמן שאלפים הולכים לכותל. מה תעשו?
חיים שמואלי
אנחנו נצטרך לווסת את האנשים דרך שער יפו, להפנות אותם דרך שער יפו, כי בתוך שער שכם יהיה לנו חיכוך גדול מדי וזה פשוט לא שווה את המחיר. אנחנו נצטרך לעשות הסתה של האנשים לכיוון שער יפו כמו שנעשה בשנים קודמות.
היו"ר ישראל אייכלר
נפל פעם רמדאן בחג השבועות?
קריאה
לפני שנתיים.
חיים שמואלי
יכול להיות שבעוד שנה או שנתיים גם פסח ייפול ברמדאן.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, לפעמים זה בחורף, כי הספירה של הרמדאן זה הולך לפי הירח ולא לפי השמש. גם היהודים סופרים לפי הירח אבל עושים שנה מעוברת כדי שפסח יהיה בחודש האביב, אז כל כמה שנים יש אדר שני. אצל המוסלמים אין חודש נוסף.

אמרת שמעבירים את זה דרך הר ציון, אבל נראה לי שזו בעיה קשה מאוד תחבורתית, לא?
חיים שמואלי
לא, זו לא בעיה קשה.
היו"ר ישראל אייכלר
איך מסתובבים האוטובוסים שם?
החיים שמואלי
האוטובוסים יורדים עד השער. חלקם נכנסים פנימה. לרוב אנחנו מבקשים שלא יבואו רכבים ארוכים, מפרקיות, כדי שרכבים קטנים יוכלו, אבל אנחנו מעבירים אותם.
היו"ר ישראל אייכלר
בכיכר גורן עושים את העיגול.
חיים שמואלי
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
בחג השבועות לא תוכל להכניס.
חיים שמואלי
בחגים, בשבתות הכותל סגור. שער האשפות לא נכנסים בחגים.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אבל ערב ואחרי - --
חיים שמואלי
אנחנו עושים את זה. גם בערבי חג, בפסח עשינו את זה, בתשרי עשינו את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
היו לנו הרבה פעמים תלונות על העניין הזה שמורידים את המפרקיות בגלל הבעיה האובייקטיבית של המקום, אבל אתם לא מוסיפים מספיק אוטובוסים קטנים. אתם זוכרים את כל הבעיות האלה?
חיים שמואלי
כעיקרון אנחנו מאפשרים עלייה עד גבול מסוים שכמות האנשים שיוצאת מהכותל היא גדולה ואז בשער האשפות יש סכנה בגלל המעבר של האוטובוסים להולכי רגל.

קצת על התחבורה הציבורית שמגיעה מכיוון השכונות החרדיות לכותל המערבי. הפעמים שבהם היו הפרות סדר קשות ונאלצנו לסגור את הצירים וההסתה מול אגד יחד עם קצין האת"ן המחוזי להפנות את האוטובוסים לצירים חלופיים. מכאן אני חושב שגם חשוב גם לעדכן את הציבור לאיפה אנחנו מפנים את התחבורה הציבורית. לפעמים אין ברירה וצריך להבין את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
זה ברור אבל השאלה למה לא אומרים את זה בתחנות?
חיים שמואלי
אם זה בזמן אמת אז אנחנו משתדלים גם בדוברות אצלנו, אבל גם אני חושב שברמה של אגד אני מניח שהם עושים את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
מי מפעיל את הדובר בתחנות, המכשירים האלה שמדברים?
חיים שמואלי
המכשירים שמדברים זה מה שקורה בכיכר גורן.
מורן יונה
השילוט האלקטרוני זה שילוט שמופעל על ידי משרד התחבורה. בדרך כלל כשאנחנו יודעים שיש אירוע, לדוגמא מרתון, דבר שאנחנו יודעים איפה הוא אמור לקרות ויכול לשבש את התנועה, אז בזמנים כאלה אנחנו משהים את השילוט כדי שזה לא יבלבל אנשים.
חיים שמואלי
לא אומרים שסגור?
מורן יונה
בפסח ההפגנות היו לא מתואמות, סתם אנשים יצאו לרחוב בלי להודיע מראש.
חיים שמואלי
אבל אי אפשר כשהמשטרה מודיעה למשרד התחבורה שמפסיקים את התנועה, להודיע בתחנות, התנועה עכשיו לא פועלת?
מורן יונה
בדרך כלל זה הפסקות שגם אנחנו לא יודעים מתי הן יסתיימו. יש הפסקות ארוכות.
חיים שמואלי
הנה, אני רואה שההפגנה הסתיימה ב-22:00 ואתם עד 24:00 לא הזרמתם אוטובוסים.
מורן יונה
יש הפסקות ארוכות ויש הפסקות שהן לסירוגין, שהם בשלבים מסוימים כן מאפשרים לאוטובוסים להיכנס.
היו"ר ישראל אייכלר
מי מתאם ביניכם לבין המשטרה?
מורן יונה
בעיקרון זה תיאום שלנו, של המשטרה ושל המפעיל. במקרה הזה זה של אגד.
היו"ר ישראל אייכלר
איך זה עובד?
מורן יונה
התאומים האלה קורים בזמן אמת. פה במקרה הזה זה היה חול המועד. בחול המועד אני לא נמצאת בשטח. אנחנו לא אמורים.
היו"ר ישראל אייכלר
את אמורה להיות מתאמת?
מורן יונה
המפעיל נמצא בשטח, המפעיל מעדכן ואז לפי זה אנחנו מחליטים מה לעשות.
עמיר קינן
אני דווקא רוצה להגיד לך שאם אנחנו מדברים על תאום, אז אפשר דווקא להתגאות בירושלים. אני עובד בכל הארץ. המקום היחיד שמתואם, משרד התחבורה, עירייה ומשטרה ברמה הכי סבירה, לא הייתי אומר מעולה, אבל הכי סבירה, זה ירושלים. שאר הערים בכל הארץ זה לא קיים ופה התאום הוא ברמה של קשר ישיר בין המשטרה לבין אגד לבין משרד התחבורה לבין עירייה. יש פה קשר שלא קיים באף עירייה בארץ.
היו"ר ישראל אייכלר
תראה, בחיפה, איפה שהיית, כך היו אומרים פעם, שב-20:00 בערב כולם הולכים לישון, אז יודעים. פה בירושלים כל שעה הדברים משתנים.
עמיר קינן
בגלל זה התאום פה הוא שונה.
חיים שמואלי
אני יכול לתת דוגמא. רק בחודש הרמדאן בשעות הערב בימי חול, מה שקורה, אנחנו מתואמים לפעמים על הדקות. סדרן נמצא בשטח ואנחנו מחליטים מתי אנחנו סוגרים את ציר סולטן סולימאן ומתי אנחנו מפנים את התנועה לאזור הר ציון, כי זה עניין של דקות שאתה צריך לקבת את ההחלטה.
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה שאני נכנס לעניין האישי בשביל לדעת מיהם האנשים. מורן, את בקשר איתם ישירות?
מורן יונה
כן, מתקשרים, מודיעים לי. בחול המועד דיברנו כל יום, כמה פעמים ביום.
היו"ר ישראל אייכלר
מי מטעם אגד מדבר איתך?
עמיר קינן
אצלנו יש מה שנקרא תנועה. בדרך כלל כל מבצע, יש לו מנהל מבצע. מנהל המבצע בקשר מול מורן, מול המשטרה.
היו"ר ישראל אייכלר
מי זה המנהל אצלכם?
עמיר קינן
במקרה עד עכשיו זה היה אופיר.
היו"ר ישראל אייכלר
אופי עכשיו עזב.
עמיר קינן
הוא לא עזב, הוא עבר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הוא עבר לחלק אחד של העיר.
עמיר קינן
נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מי עכשיו?
עמיר קינן
מאיר דוד בחלק השני של העיר. עכשיו אנחנו פשוט לקחנו את העיר וחילקנו לשניים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מאיר ומורן, ומטעם המשטרה, מי אצלכם?
עמיר קינן
תלוי מי ובאיזה אזור.
היו"ר ישראל אייכלר
לגבי הכותל אני מדבר עכשיו.
קריאה
בעיקרון בכותל המערבי זה או אנחנו ישירות או דרך קצין האת"ן המחוזי.
קריאה
בדרך כלל קצין האת"ן בקשר ישיר עם אנשי השטח.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא מתחלף הקצין הזה?
קריאה
לא, קצין את"ן מחוזי זה ארז תבור. יש לו כמובן את המפקדים שלו בשטח.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אגיד לכם למה אני שואל את השמות, כי המנהלת שלנו תרשום לנו את השמות. מה שאנחנו צריכים, שהציבור צריך להיות מעודכן. מורן וארז וכל אלה, לא יכולים לפנות אל הציבור, אבל אנחנו נוכל לבקש, אנא להודיע בכל התחנות שאין תחבורה.
שלומית אבינח
אבל מי צריך להודיע?
מורן יונה
אנחנו מעדכנים את זה במוקדי המידע.
שלומית אבינח
מוקד שלכם?
מורן יונה
גם במוקד, ב-8787*, גם במוקדים של המפעילים ובאתר של המפעילים.
שלומית אבינח
כל הפניות שם זה בן אדם שמחכה לאוטובוס והאוטובוס לא הגיע.
היו"ר ישראל אייכלר
אגב, באתרים, במקומות האלו לא קיבלו שום תשובה לפי הפניה.
שלומית אבינח
לפי צריכים לפנות?
מורן יונה
8787* תמיד מעודכנים.
שלומית אבינח
מי זה 8787*?
מורן יונה
מוקד המידע הארצי לתחבורה הציבורית.
היו"ר ישראל אייכלר
אחת הפניות יש לנו, שהוא פנה לזה ולא קיבל שם תשובה.
שלומית אבינח
יש שם מענה כל הזמן?
מורן יונה
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
את צודקת. "כל הפניות למוקד 2800" - - - . לא אמרת את זה.
מורן יונה
8787*.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל 2800 של אגד, נענו, מצטערים, כל הנסיעות בוטלו בהוראת המשטרה. אגב, זה לא משהו שהיה נכון לפי טענת המשטרה. 8787* יהיה מעודכן תמיד, גם ברמדאן.
מורן יונה
כשיש שינויים, כל מיני הסתות בגלל דברים כאלה, אנחנו דואגים שמוקד המידע יעודכן, ככה שאם יש נוסעים שנמצאים בתחנות או בדרך לתחנות, יכולים להתקשר ולקבל את המידע.
היו"ר ישראל אייכלר
מצוין. ניצב משנה חיים שמואל, אתה רוצה להוסיף עוד משהו?
חיים שמואלי
בסופו של דבר אני חושב שרק התאום בשטח עושה את שלו. הוא עשה את זה בחגים הקודמים. אני חושב שהפניות הן מזעריות לעומת מה שהיה בעבר.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, כן, אני ציינתי את זה בפתיחת הדברים, אם שמעת.
חיים שמואלי
צריך להגיד גם מילה טובה. זה לא מובן מאליו שהצלחנו להביא כל כך הרבה אוטובוסים ועם מספר מועט של פניות. יכול להיות שאנשים נתקעו או בשכונות או בצירים שהם באמת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
טוב שאתה אומר את זה וטוב שאני אמרתי את זה, למרות שאני תמיד אומר, מה לעשות שהוועדה לפניות הציבור עוסקת בבעיות. הפעם אין לנו דיון על מיליוני אנשים שזורמים בצורה מסודרת וכל בתי הספר, אנשים הולכים לבית הספר ואנשים רצו לעבודה. אין דיון אצלנו. אנחנו עוסקים בבעיות. למרות זה ציינתי בהתחלה שהשנה היה שיפור מדהים.

קרן מורשת הכותל, עדן בן שמעון, בבקשה.
עדן בן שמעון
מבחינתנו אנחנו מצטרפים למה שהממ"ר אמר. ראינו שיפור גדול מאוד בחול המועד. זה הורגש. יכול להיות שגם בגלל שחול המועד היה שבוע, אז זה התפרס על פני יותר ימים. מבחינתנו היה בסדר גמור.
היו"ר ישראל אייכלר
מה שעדיין מציק לי זה עדיין הרמדאן, זה האוטובוסים הקטנים. יש לך תשובה לעניין הזה? אולי תפנה לאגד. יש לנו פה את אמיר קינן, מנהל התחבורה הציבורית.

כל השנים ברמדאן הפתרון היה דרך הר ציון. אין פתרון אחר, כי חוסמים. כמו שאמר חיים שמואלי, אוטובוס ארוך לא יכול להיכנס. אתם צריכים לשלוח בדיוק כפול מספר אוטובוסים. איך אתם נערכים לזה?

עמיר קינן

אני מציע שמי שייתן לך את התשובה, מי שמנהל את זה בעצמו. יצחק מולכו, הוא מנהל את זה בעצמו. הוא גם בונה את לוחות הזמנים וגם ממיר בעצמו את כל התהליך הזה בין המפרקיות לרכב העירוני הקצר. אתה צודק, אי אפשר להסתובב ולכן ממירים את כל האוטובוסים.
היו"ר ישראל אייכלר
בקשה, יצחק.
יצחק מולכו
תקופת הרמדאן, אפשר בעצם לחלק אותה לכמה נושאים. אנחנו מדברים על ימים א'-ה', ששם בסביבות שעה 20:00 בערב נסגר בגלל התאוויח' ושם אנחנו עובדים בתאום עם המשטרה כל שנה.
היו"ר ישראל אייכלר
אמנם הערבית היא שפה רשמית בכנסת, אבל אולי תתרגם לי את המילה.
יצחק מולכו
תאוויח' זו תפילת הערב של המוסלמים.
היו"ר ישראל אייכלר
תפילת הערב כמו הערבית.
יצחק מולכו
כן. זה הזמן שנסגר סולטן סולימאן.
היו"ר ישראל אייכלר
כל ערב, לא רק בימי שישי.
יצחק מולכו
כל ערב. זה הימים שהם באמת לא בעייתיים, שהכמות היא לא גדולה, ואנחנו גם בפיקוח על הנושא הזה. במידה וצריך, מוסיפים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אתם סוגרים ומתחילים להגיע דרך הר ציון.
יצחק מולכו
אנחנו נוסעים דרך הר ציון. יש כמות גדולה של אוטובוסים. אין שם בעיה בדרך כלל. גם אם יש בעיה, אנחנו מוסיפים מה שצריך.
היו"ר ישראל אייכלר
אז קחו כבר בחשבון שהיות וזה א' סיוון, כמו שאמר עמיר - - -
יצחק מולכו
רגע, אני אגע תיכף במוצאי החג.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק. תצטרך המון אוטובוסים.
מאיר דוד
מוצאי חג זו אופרציה אחרת.
יצחק מולכו
משהו בעייתי. אני חושב שזו גם בעיה להיכנס בכמויות האלה מהר ציון. אני חושב שתהיה בעיה. יש לנו דיונים על זה עם המשטרה, עם את"ן, מחר. אנחנו נמצא לזה פתרונות, אני מקווה. להכפיל את הכמות של האוטובוסים זה לא פתרון, כי מניסיון של 25 שנה בדבר הזה, אי אפשר להכניס כמות כזאת דרך הר ציון, גם של אוטובוסים צרים.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לי שאלה שאין עליה תשובה. אם אתם תורידו את כל האוטובוסים בחזרה דרך ואדי ג'וז, לא דרך סולטן סולימאן - - -
יצחק מולכו
אנחנו יכולים לעבוד עם מפרקיות.
היו"ר ישראל אייכלר
מבחינה ביטחונית זה בסדר? אפשר יהיה לעשות את זה, להעלות אותם להר הצופים ומשם לעיר?
חיים שמואלי
אפשר. אני לא בטוח שזה דבר הכי נכון. אפשר הכול, השאלה אם זה באמת הדבר הנכון. גם בוואדי ג'וז יש לא מעט אנשים. כמו סולטן סולימאן, גם שם יכול להיחסם.
היו"ר ישראל אייכלר
יש שם מאפיה.
חיים שמואלי
המון צעירים. אני לא בטוח שזה הדבר הכי נכון. זה אפשרי, אני לא שולל את זה. אני חושב שעדיף לנו גם מבחינה ביטחונית להעביר אותם דרך הר ציון.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל הר ציון, הוא אמר שלא שייך - - -
יצחק מולכו
זו תהיה בעיה.
מורן יונה
במוצאי שבועות לפני שנתיים זרקו אבנים על נהגים. זה מאוד בעייתי.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לספר לכם שהיה פעם, אני לא זוכר מתי, המשטרה כיוונה את כל התנועה של הרכב הפרטי במקום לעלות להר ציון, היה כנראה חסום, דרך האופל הורידו אותנו לוואדי ג'וז. זה היה ברמדאן. בוואדי ג'וז יש איזו מאפיה והרבה באים לשם. עמדה שם שיירה של מכוניות פרטיות. לא היה אפילו שוטר אחד לרפואה. לא הייתה זריקת אבן אחת, אבל חוץ מלהתפלל לא יכולנו לעשות כלום, לכן השאלה שלי, מאוד צריך להגיד את זה בזהירות, אם אפשר להעביר דרך ואדי ג'וז, כי כמו שאמרת, המונים באו למאפיה הזאת. יש שם צרכנייה גדולה, מאפיה, וזה כביש צר, אז מה תעשו?
חיים שמואלי
אני ממליץ, עם כל הקושי, להעביר דרך הר ציון גם אם ההמתנה תהיה בעוד חמש דקות כדי להעביר את הכמויות.
יצחק מולכו
זה הפתרון.
חיים שמואלי
זה תיק של אולי שעתיים-שלוש, אבל עדיף שכך.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אם תקפידו שאף אחד לא יעמוד בדרך, אלא שתהיה זרימה כל הזמן מהר ציון דרך הגורן וחזרה, שאף אחד לא - - - , כי כל פעם יש איזה נאחס - - -
עמיר קינן
לא חסר המיוחדים שמקבלים את המעבר בכל זאת, וחוסמים בסוף את הבלגן.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, אסור לאפשר שום חסימה.
עמיר קינן
אנחנו תמיד אומרים, אסור, אסור, אסור, אבל אנחנו יודעים בדיוק מה קורה בפועל. גם עכשיו שהיה בפסח - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש בזמן האחרון דבר יפה בארץ. מרגיז, אבל יפה. מצלמות. אנשים פשוט יורדים וחוסמים את התנועה בכל מיני ערים, בכל מיני שכונות. למשל בשמריה שמו מצלמות. אנשים באו אלי, "מה?" אמרתי לו, מה? "מה זאת אומרת? לא היה שום שוטר, שום דבר. צילמו אותי שאני עומד באמצע." אמרתי, אני הייתי נותן לך כפול. מה אתה עומד באמצע? "כולם עומדים." אמרתי, אז כולם יקבלו. אתם פשוט חוסמים את התנועה. אנשים לא מבינים שבגלל בעל רכב אחד מפריעים למאות אנשים באוטובוסים, ובדרך כלל בעל הרכב לא יודע מה זה אוטובוס, ולכן צריך להקפיד מאוד בפרט בהר ציון בתקופה הזאת, שאף אחד לא יעמוד בדרך. כל הזמן שתהיה זרימה. אני חושב שזה הפתרון היחיד. מה ששאלתי לגבי ואדי ג'וז זה היה רק בגדר שאלה. אני לא ממליץ.
חיים שמואלי
אפשר הכול. אתה שואל את העדיפות שלי? אני חושב שזה עדיף מהר ציון.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב. גברת שירי שטראוס מעיריית ירושלים.
שירי שטראוס
אני רוצה לציין לגבי מה שאמרת. עיריית ירושלים עומדת לפרסם מכרז לאכיפה אלקטרונית שבאמת בכל רחבי העיר יוצבו כמות מצלמות נכבדות. האזור הזה הוא בהחלט אחד מהמקומות שניתנו עליו דגש. לא בלוחות זמנים הקרובים. זה משהו שרק עכשיו יוצא לפועל, אבל זה נלקח בחשבון כמובן.
היו"ר ישראל אייכלר
בציר של הר ציון יש לכם מצלמות?
שירי שטראוס
כיום אין.
חיים שמואלי
יש מצלמות אבל לא לאכיפה.
שירי שטראוס
לא לאכיפה שלנו. לא מטעם העירייה.
חיים שמואלי
מתי תעשו את זה?
שירי שטראוס
המכרז עכשיו אמור להתפרסם. אני מניחה שזה בסביבות החגים, ספטמבר-אוקטובר.
היו"ר ישראל אייכלר
אגב, בכיכר גורן כבר יש שלט?
שירי שטראוס
שילוט אלקטרוני?
היו"ר ישראל אייכלר
כן.
שירי שטראוס
כן.
מורן יונה
יש לנו כבר שנתיים.
היו"ר ישראל אייכלר
כי לקח חמש שנים לוועדה הזאת לדון - - -
יצחק מולכו
והוא לא יעיל.
שירי שטראוס
לגבי שליחת הודעות לשלט, מה ששאלת קודם. היום האופציה הזאת לא קיימת. היום ניתן לכבות את השלטים או להשאיר אותם פועלים ולשדר לוחות זמנים.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא פשוט גולם. זה ההסבר גם שאנשים אומרים לי שאומרים שבעוד שלוש דקות יש אוטובוס ופתאום אחרי שהוא כבר חיכה את השלוש דקות, הוא אומר לו, עוד תשע דקות. הוא מחכה עוד תשע דקות, אומר, עוד 13 דקות. פשוט משגעים אנשים ביום-יום.
שירי שטראוס
מי שמשדר את לוחות הזמנים זה משרד התחבורה, לשלטים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבין שזה אוטומט, שמוכן מראש.
שירי שטראוס
זה מסתמך על תכנון של לוחות הזמנים של האוטובוסים.
מורן יונה
עם כל מיני סטטיסטיקות.
שירי שטראוס
בדיוק, עם כל מיני סטטיסטיקות שמבוצעות על זה. זה לוח זמנים חזוי, זה לא באמת מה שקורה בפועל.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי כדאי לשים שלט על המכשיר הזה – דעו לכם שהמכשיר הוא בוק, הוא מדבר רק מה שהכניסו לו במחשב והוא לפי תוכניות ולפי תחזית מזג האוויר. אל תסמכו עליו. זה נראה לי השקעה כל כך גדולה שמדינת ישראל עשתה בתחנות האוטובוסים, שהיינו צריכים להיות קצת יותר מתוחכמים ולא להיות כל כך ממוחשבים. הצופה שמסתכל בנו עכשיו אומר, ממש הדיוטים, מה הם עושים? לוקחים כספי מיסים שלנו, משקיעים מיליארדים. אני מניח שפרויקט תחבורה כזה של כל הארץ זה מיליארדים, והוא יהיה בנוי על בסיס סטטיסטי או לא מדויק.

יש לי איזו בדיחה על מזג האוויר. דווקא בגלל הימים האלה אני לא רוצה לספר אותה, על איך אנשים פעם חזו שיהיה או לא יהיה מזג אוויר כזה. ככה נראה לי התחנות האלה. הוא יבוא בעוד תשע דקות לפי סבירות, זאת אומרת, אם לא יהיה איזה נהג שיעצור ואם מישהו לא יעבור ברמזור ואם לא תהיה לוויה ולא תהיה הכנסת ספר תורה ולא זה, אז הוא יגיע בעוד תשע דקות. פשוט חבל על הכסף של השלט. לפחות שהציבור ידע שהשלט הוא לא - - -
שלומית אבינח
המלצה.
היו"ר ישראל אייכלר
אפילו לא המלצה. השלט הוא חיזוי. מתי יהיו המצלמות, מה שאתם אומרים?
שירי שטראוס
המצלמות, אני אומרת, זה יהיה בסביבות ספטמבר-אוקטובר.
היו"ר ישראל אייכלר
ספטמבר-אוקטובר זה?
שירי שטראוס
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
מה יצא?
שירי שטראוס
כבר יותקנו המצלמות ברחבי העיר. המכרז מפורסם עכשיו, בימים אלו.
היו"ר ישראל אייכלר
מצוין, אז אתם יכולים לציין עדיפות לאזור משער האשפות עד הציר של הר ציון, כי הוא ממש קריטי לאלפי רבבות אנשים.
שירי שטראוס
אוקי. לגבי השילוט האלקטרוני, עכשיו אנחנו פשוט עובדים על איזושהי אפשרות להוסיף שורת הודעה בשלטים, שתהיה אפשרות למפות שלטים ברחבי העיר, נאמר באזור הכותל, ולשלוח הודעה ספציפית לשלט של הכותל, שבעקבות איזושהי חסימה, האוטובוס לא יוכל להגיע, לפי האינפורמציה שתהיה לנו. זה באופן עקרוני איזשהו פיילוט שמתחילים לעבוד עליו. ברגע שיסגרו כל הקצוות מול משרד התחבורה, כי זה כל מיני שרתים שונים וכל מיני אחריות שונה לנוסח, למה שבעצם אתה משדר לשלט. כשכל הנקודות האלה יסגרו, אז אנחנו נצא לדרך עם הפיילוט הזה ואז נוכל באמת גם לשדר לשלט ספציפי את השינוי שאמור להיות שם.
היו"ר ישראל אייכלר
יופי. אני ממש שמח. אתם צריכים כל כך הרבה בשביל שיהיה לכם בעירייה משהו ששולח לתחנות הודעה?
שירי שטראוס
היום אין לנו אפשרות לעשות את זה, דרך אגב. אין לנו שום שליטה על השלטים האלה היום. היום השליטה היא של משרד התחבורה.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, אז עכשיו התור של גיל יעקב.
גיל יעקב
תודה אדוני היושב ראש. קודם כול אני רוצה באמת לשבח על השיפור שהיה השנה. גם היה מורגש אצלנו בפניות ציבור. אנחנו מפעילים מוקד פניות ציבור ובאמת הגיעו פחות פניות השנה בנושא הזה.

אני כן רוצה להתמקד, באמת מעבר לתיאום המבורך שהגורמים עושים אחד עם השני בנושא של התאום מול הנוסע, בסופו של דבר צריך תמיד לזכור שהנוסע הוא זה שעומד בתחנה, הוא זה שמתכנן לעצמו את הנסיעה ומשם בעצם הבעיה עדיין לא נפתרה, וציינת את זה בדברי הפתיחה לגבי המידע שאנשים קיבלו לגבי הגעת אוטובוסים/אי הגעת אוטובוסים.

קודם כול, עצם העובדה שהציבור לא יודע שהוא יכול לקבל מידע ב-8787* זאת בעיה וצריך לראות איך בתחנות, גם בתחנות שאין בהן את המידע החדש, יש איזשהו מידע שאומר את זה. כל שינוי או כל מידע שאתה צריך, צריכה להופיע ההפניה הזאת ל-8787*. אגב, אני יכול להעיד גם משימוש במוקד הזה, שהרבה פעמים ההמתנה היא מאוד ארוכה, אז זה לא בהכרח האמצעי הכי יעיל לקבל את המידע.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה "מאוד"? כמה דקות בערך?
גיל יעקב
יצא לי כמה פעמים שהמספר שלי בתור היה 50 ומשהו. לא מציינים במוקד את זמן ההמתנה, כמו שאתה מתקשר למוקדים אחרים ואומרים לך, מיקומך בתור הוא איקס, אבל זמן ההמתנה הוא שתי דקות, אז אין את המידע הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אם יש 50 טלפניות, אז בתוך דקה אתה מקבל.
גיל יעקב
יפה, אבל אין את המידע הזה ואז נוצרת בעיה. אנחנו נשמח שיהיה את המידע במוקד לגבי זמן ההמתנה כדי שאנשים ידעו מה מצפה להם.

אני חושב הבעיה היותר גדולה היא באמת מה קורה בזמן אמת עם עדכונים. אני יכול לספר שבמקומות אחרים בארץ, למשל במרתונים שעושים בתל אביב, אז גם אנחנו פנינו לעיריית תל אביב וביקשנו את המעורבות שלהם במידע בלוחות האלקטרוניים, ובסוף הגיעו לאיזשהו משפט כזה שמשדרים אותו לפני אירועים: בשל מרתון, לא משנה איזה, יתכנו שינויים במסלולים. תתעדכנו בשינויים ב-8787*.
מורן יונה
זה בדיוק מה שאנחנו רוצים לעשות ברגע שתהיה לנו את האפשרות.
גיל יעקב
אוקי, אז יש את זה כבר במקומות אחרים בארץ. אני לא מבין כל כך למה בירושלים צריך לחכות הרבה זמן. אולי כדאי להתייעץ עם העמיתים בערים אחרות.
חיים שמואלי
אני חושב שההערה שלך אולי היא במקום, אבל אני לא חושב שהיא נכונה במקרים ובאירועים מתוכננים ששם אנחנו יוצאים בהודעה, הדוברות גם של עיריית ירושלים, גם של אגד, גם שלנו.
גיל יעקב
איפה ההודעה?
מורן יונה
אפילו ב-SMS.
גיל יעקב
אני מדבר אתכם על התחנות, על הלוחות האלקטרוניים. אני מדבר כרגע, בן אדם נמצא בתחנה, האוטובוסים נתקעו איפשהו או מראש הייתה איזושהי הפגנה. יש הרבה סיטואציות.
חיים שמואלי
באירועים מתוכננים יש את ההודעות האלה. אתה מדבר על אירועים שהם בלתי מתוכננים.
גיל יעקב
אני מדבר גם על אירועים מתוכננים וגם על אירועים שקצת פחות מתוכננים.
היו"ר ישראל אייכלר
בירושלים יש אירוע מתוכנן אחד, אני חושב, זה צעדת ירושלים בחג הסוכות. חוץ מזה אין שום אירועים מתוכננים.
גיל יעקב
יש הרבה ימים מיוחדים בירושלים שיודעים אותם מראש ואפשר להיערך אליהם. מעבר לתאומים שבאמת עובדים בין הגופים השונים, התאום עם הנוסע זה הדבר בעצם שכרגע הוא לוקה בחסר וצריך להחליט ולמצוא איזושהי תוכנית. אם צריך משאבים נוספים, איך עושים את הדבר הזה, כי לא יכול להיות מצב שאנשים יעמדו בתחנה והם פשוט לא ידעו מה קורה שם.

עוד דבר שהוא רלוונטי וספציפי לכותל ואולי גם למקומות אחרים. אם יש באמת מחלקת תפעול של הכותל ויש איזושהי תקלה שלא מצליחים להודיע עליה, אז זה אולי נכון לתאם גם אתכם את הנושא של הודעה. בסך הכול אפשר גם להדפיס איזה נייר ולשים בתחנה.
היו"ר ישראל אייכלר
אפשר ברדיו. יש תחנות רדיו שמשדרים - - - . רדיו מקומי.
גיל יעקב
אבל אנשים לא יודעים שלא הולכים להגיע אוטובוסים, אז אפשר למצוא את הדרכים גם להתגבר על הטכנולוגיה שמעכבת אותנו ולעשות את הדברים שעשו פעם, פשוט להודיע לאנשים בצורה מודפסת, בעזרתכם אם זה אפשרי, כדי שבאמת לא יהיו מצבים כאלה.

עוד נושא שלדעתי הוא חשוב והוא באמת נוגע לעיכובים של האוטובוסים בדרכים. אני חושב שבאירועים מיוחדים, במיוחד כאלה שידועים מראש, צריכה להיות איזושהי היערכות של משטרת ישראל כמובן בתאום עם העירייה וכל הגורמים, לאפשר נתיבי תחבורה ציבורית זמניים, זאת אומרת, העדפה לאוטובוסים שהיא תהיה זמנית לאירועים הספציפיים. צריך לחשוב על זה מראש איפה זה אפשרי, מה זה אומר, שצריך להודיע לפני, כי פשוט זה לא יכול להיות שאם רוצים להעביר מסות של אנשים למקום מסוים, אז כמה רכבים יחסמו את הדרך. צריך לחשוב על זה לא רק בראייה הנקודתית של אותו מקום שאליו מגיעים, אלא בכלל על הדרכים בעיר, האם לא צריך לייצר העדפה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה שאמרת עכשיו, אני חושב שצריך חקיקה, לא?
גיל יעקב
אם זה דורש חקיקה, אז אנחנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מעלה פה רעיון מעניין. במקום שיהיו נת"צים ריקים כל הזמן, אפשר לעשות סמכות למשטרה להכריז על כביש מסוים בשעות מסוימות שעכשיו זה רק תחבורה ציבורית.
גיל יעקב
אני חושב שזה רלוונטי לאירועים מיוחדים. זה יכול להיות גם רלוונטי להשבתות.
מורן יונה
זה קורה כבר היום במוצאי חגים. יש לנו כמה מועדים בשנה.
היו"ר ישראל אייכלר
אפשר לעשות את זה?
מורן יונה
זה התחיל בשבועות של לפני שנתיים בעקבות החסימה שהייתה בציר בר אילן לכיוון גולדה, וזה שאנשים ירדו כבר לכביש, חיכו לאוטובוסים. מאז אנחנו התחלנו להפעיל נוהל של מוקדי יציאה. שיתפנו פעולה, אגד, עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, וגם המפעילים האחרים. הכנו תוכנית של מוקדי יציאה בנקודות שונות בעיר, שמשם אנחנו מפעילים את השירות לאזורים שונים בארץ. בתאום עם המשטרה יש צירים מסוימים שמתאפשר בהם מעבר רק לתחבורה ציבורית משעות מסוימות. אנחנו עושים על זה גם איזושהי הסברה בעיתונות כדי שנוסעי - - - ידעו לא להגיע לשם. ההסברה מתקיימת לפני החגים בדרך כלל. זה מין נוהל כזה שאנחנו מפעילים אותו כמעט כל מוצאי חג ואנחנו גם רוצים לשדרג אותו.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב מאוד.
מורן יונה
גם במוצאי שבועות הזה, מין הסתם זה יהיה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לשאול אותך, מורן, שאלה ראשונה מהדברים של גיל לגבי 8787*. כמה טלפניות יושבות שם?
מורן יונה
האמת שאני לא יודעת. אני יכולה לברר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מאוד רוצה לדעת, כי אם 51 אנשים מחכים על הקו, לא אכפת לי אם זה 50 טלפניות, אבל אם זו טלפנית אחת או שתיים - - -
מורן יונה
לא, לא, לא, זו כמות הרבה יותר גדולה.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה?
מורן יונה
אני לא יודעת. אני לא רוצה להגיד סתם.
היו"ר ישראל אייכלר
מי מפעיל את זה?
עמיר קינן
זה הולך קודם כול על פי פיקים גם כן. מגיעים לפעמים ל-20 ול-30 טלפניות.
מורן יונה
באירועים מיוחדים הם גם יודעים להיערך מראש.
עמיר קינן
יש שם מסות גדולות מאוד של טלפניות.
היו"ר ישראל אייכלר
כי אדם עומד בתחנה ואומרים לו, אתה במקום 51, אז - - -
מורן יונה
אני לא מכירה מספר כזה ואני מתקשרת - - - כדי לבדוק.
גיל יעקב
מורן, מה שנשמח להעביר הלאה זה את הנושא של להגיד את הזמן, כי מקובל היום במוקדים, מיקומך בתור איקס וזמן ההמתנה הוא דקה.
קריאה
הם גם נמדדים כמוקד שלא לחרוג מ-1:50 דקה.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, אז דברי סיכום של מורן יונה.
מורן יונה
מה שכן, בתחנות עצמן כן יש הפניה ל-8787*. יש את השילוט הסטטי שתלוי בתחנה, ולמטה בצד ימין יש שם הפניה.
גיל יעקב
אבל לא בכל התחנות יש את השילוט הסטטי, זאת הבעיה.
מורן יונה
נכון. בעיקרון, לכתחילה בכל התחנות היו, אבל מה לעשות שיש ונדליזם שאנחנו מנסים להתמודד איתו גם בירושלים וגם בערים אחרות בארץ. אנשים פשוט באים ותולשים את השלט, כמו שהם באים וזורקים אבנים על השילוט האלקטרוני שעולה הרבה מאוד כסף. אנחנו מנסים להתמודד עם זה.
עמיר קינן
בקושי רב. אנחנו כל כמה חודשים מתקינים שילוט סטטי בעלות של מיליונים, ורצים חודש אחרי זה לתקן אותו שום פעם מחדש בעלות של עוד מיליונים ועוד מיליונים, והוונדליזם בירושלים הוא הקשה ביותר.
גיל יעקב
אולי מצלמות נסתרות. מה לגבי דגל התחנה במקומות שבהם אין את השילוט הסטטי?
מורן יונה
התמרורים כבר היום הם די עמוסים. אתה רואה תחנות, במיוחד בציר בר אילן בירושלים, שמותקנים עליהם שישה-שמונה תמרורים, משהו כזה.
היו"ר ישראל אייכלר
את נציגת משרד התחבורה. רצית להתייחס לשאר הדברים שדיברנו היום פה?
מורן יונה
שוב, גם השנה, גם בחג הזה, בשבועות, בחג הקרוב כמו בחגים אחרים, אנחנו נערכים גם ביחד עם אגד ועם עיריית ירושלים ועם המשטרה בנוגע להפעלה גם ברמדאן וגם בשבועות, שזה יעבור בשלום כמו שצריך.
היו"ר ישראל אייכלר
ולגבי מירון, היית הרבה בדיונים על מירון. ראיתי בעיתונים, הולכים באמת לעצור את התנועה באמצע הדרך?
מורן יונה
אני לא מכירה את הדבר הזה, לעצור את התנועה באמצע הדרך.
עמיר קינן
איפה היה כתוב דבר כזה? לא דובר על זה.
מורן יונה
למה שיעצרו את התנועה?
היו"ר ישראל אייכלר
כי אם יש עומס מדי גדול במירון, אז באמצע הדרך, במגידו, באיזשהו מקום - - -
עמיר קינן
זאת אמירה חמורה. זה לא יתבצע אף פעם.
היו"ר ישראל אייכלר
לדעתי זו אמירה חמורה מאוד, כי כאילו אנשים הם שבויים.
מורן יונה
אם צריך לווסת את התנועה, אז מווסתים, אבל לא עוצרים ומחזירים אותם הביתה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא שאלתי אם להחזיר, שאלתי אם עוצרים. זו השאלה. בעיניי זה חמור מאוד, כי במקום להסדיר ולהזרים בשטח שיהיה אפשר לנסוע, עוצרים את האנשים כאילו הם שבויים באיזה אוטובוס של כבשים.
מורן יונה
לא עוצרים אותם. אני בעצמי, יצא לי להגיע לפני כמה שנים למירון באוטובוס מירושלים. הנסיעה היא ארוכה, אז בדרך יש עצירה של התרעננות על פי התקנות. אחרי עצירת ההתרעננות ממשיכים למירון, יורדים בטרמינל 4 וזהו.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מדבר איתך על עוד עצירה, תרשמי את זה, כי את נציגת משרד התחבורה. קורה בחגים שאגד או חברות אחרות לוקחים חברות משנה, חברות בת לתגבר את הקווים ואין להם את המכשירים הטכנולוגים המתאימים לתקף את הכרטיסים ואז עוצרים את האנשים באמצע הדרך, ופקח, במקום שייסע עם האוטובוס כמו שהיה בימינו, שהפקח היה נוסע עד שהיה עובר את כל האנשים לבדוק את הכרטיסים, הוא עוצר את האוטובוס, עשר דקות-רבע שעה עד שהוא גומר לתקף את כולם ויורד, או מורידים את האנשים. את זוכרת שהיו הרבה תלונות על זה. אני רוצה לבקש עכשיו לחג השבועות שלא יהיה את הדבר הזה.
עמיר קינן
אני חושב שאתה מבקש בקשה שהיא לא ריאלית. חייבים לשמור על איזו ריאליות מסוימת.
היו"ר ישראל אייכלר
מה הבעיה שם לנסוע עם האוטובוס עד לתחנה הבאה?
עמיר קינן
אני אסביר לך איפה הבעיה. בסופו של דבר זה קורה רק בקווים שמסיעים בדרך כלל חרדים.
היו"ר ישראל אייכלר
שום אוכלוסייה אחרת לא הייתה מסכימה לזה.
עמיר קינן
לא, לא, הייתה מסכימה, אבל היא לא דורשת את אותן דרישות. בסופו של דבר בקווים האלה בין השוטף לבין חג אנחנו גדלים בדרך כלל בכמעט 1,000% עד 1,200% הפעלה. אם אנחנו מפעילים 100 אוטובוסים בשוטף ומפעילים 1,200 אוטובוסים בחג שבועות, אתה מביא שזה פערים שאף חברה לא מסוגלת לעמוד בהם.
היו"ר ישראל אייכלר
למה לא מסוגלת? היא רק צריכה לרצות.
עמיר קינן
איך מתפעלים את זה עם כל הרצון הטוב? כי השאיפה היא באמת להסיע את כולם. לא רוצים לבוא למישהו, להגיד לו, שמע, אין לך אוטובוס, אז מה שעושים, מגייסים אוטובוסים פרטיים, כי אתה לא צריך את האוטובוסים האלה במשך כל השנה, ואתה גם מכרטס את האוטובוסים האלה. נמצאה פה איזו שיטה מסוימת שמאפשרת, א', לא להגיד לאף אזרח, אין לך מקום באוטובוס. אתה לוקח את כולם, ומצד שני אתה מנסה לייצר דרך תפעולית כזו שתאפשר לך לתפעל את זה, ואז אתה מצד אחד לוקח אוטובוסים פרטיים ומצד שני אתה מכרטס אותם בדרך. שיטות הכרטוס היום דווקא מתקדמות. פעם עוד היו מורידים אותם מהאוטובוס והיו מכרטסים אותם למטה.
שלומית אבינח
גם עכשיו מגיעות תלונות כאלה שהורידו מהאוטובוס.
עמיר קינן
עכשיו כבר לא מורידים אותם. עכשיו המבקרים בעצמם עולים לאוטובוס ומכרטסים בתוך האוטובוס.
שלומית אבינח
וממשיכים לנסוע?
עמיר קינן
לא. זה לוקח חמש עד שבע דקות.
היו"ר ישראל אייכלר
איך אפשר לכרטס 50 אנשים, חמש דקות?
עמיר קינן
כי עולים זוג. אחד עולה בדלת האחורית, אחד בדלת הקדמית, מכרטסים את ה-50 אנשים בדרך כלל בחמש עד שבע דקות, אנחנו מודדים את זה, על מנת למזער את הנזק הזה. מצד שני אל תשכחו שאותם מבקרים מכרטסים בדרך כלל בסביבות ה-200-300 אוטובוסים ביום. הם מכרטסים את כל היציאה מבני ברק ואת כל היציאה מאשדוד, ומדובר באלפי אוטובוסים בימים חריגים כאלה. בפירוש זה שדרג את רמת השירות שניתנת לציבור שמשתמש באוטובוסים האלה בימי החגים. מי שבוחן את זה בצורה נכונה, רואה שהיום הציבור הוא לא מה שהיה פעם, ואתה מכיר את זה מספיק שנים. היו לנו תקופות שלא היו מספיק אוטובוסים להסיע את כולם.
היו"ר ישראל אייכלר
ברור.
עמיר קינן
היום בשיטה הזו אנחנו מסיעים את כולם. יש קצת עיכובים בדרך, אבל אתה כמעט ולא שומע ציבור, לפחות לא באגד. אני עובר על פסח. לא היו לנו מצבים שלא הסענו נוסעים, לא בבני ברק ולא באשדוד. יש עוד הרבה מקומות אחרים שאחרים נותנים שירות, אבל במקומות שאגד עובד בקווים הבינעירוניים לא הייתה סיטואציה שהשארנו נוסעים כי אין אוטובוסים.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם מובילים מירושלים לבית שמש?
עמיר קינן
בית שמש אנחנו מובילים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אני מודיע לך שכמעט כל ערב יש בלגאן של אנשים שנשארים בתחנה באוטובוס האחרון ונהגים שלא מעלים אנשים.
עמיר קינן
גם את הסיפור של האוטובוס האחרון אני מכיר, והוא משולש. אנחנו גם אותו, דרך אגב, מפעילים עם חברת תגבור ולא עם אגד. בבית שמש אנחנו מפעילים בתקופות החגים לוח זמנים שהוא כפול פי 400%-500% ואנחנו משתדלים לעמוד בזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה זוכר את הכרטיסן שהיה נוסע עם האוטובוס ובודק את הכרטיסים?
עמיר קינן
כן. הכרטיסן, דרך אגב, תפקידו היה לבדוק את הנהג ולא לבדוק את הנוסעים.
היו"ר ישראל אייכלר
ואז לא העזו לעצור אוטובוסים. הכרטיסן עבר מתחנה לתחנה והיה עומד בתחנות באמצע הדרך עד שיבוא אוטובוס אחר.
עמיר קינן
כרטיסן, התפקיד שלו היה לבדוק את הנהג - - -
היו"ר ישראל אייכלר
והכרטיסן הזה של עכשיו, שצריך לתקף את הכרטיס, אני לא רואה שום סיבה שהוא יעצור אנשים. לוקחים אותו זוג והם שולחים אותם בדרך, ובדרך הם עומדים ומחליפים אוטובוס אחר. מה הבעיה?
גיל יעקב
ואם חסרים אנשים, אפשר לשכור דיילים לתקופה מצומצמת.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה בעצמך אומר שזה בשעות מסוימות ובימים מסוימים. זה לא כל יום.
גיל יעקב
אגב, אני חייב, פשוט כי הוא הרים להנחתה, שמדי יום אגד משאירה נוסעים בתחנות כי היא מספיקה לכרטס דרך הנהג, שאנשים יעברו עם הרב קו דרך הנהג. זה קורה כל יום.
עמיר קינן
הציבור מחויב היום להגיע - - -
גיל יעקב
לא מספיקים תוך עשר דקות להעלות את כל הנוסעים, להעביר אותם בכרטוס, ואז הנהג אומר - - -
מורן יונה
אתה מתכוון מכיוון ירושלים או מכיוון תל אביב?
גיל יעקב
שני הכיוונים.
עמיר קינן
גיל נוסע המון ב-480 ועומד בתור כל יום ב-480.
גיל יעקב
לא כל יום.
עמיר קינן
ונהג שהוא נוסע, הנהג אומר עשר דקות. יש תדירות מאוד חזקה.
גיל יעקב
עשר דקות, ותוך עשר דקות הוא לא מספיק להעלות.
מורן יונה
אבל תמיד יש מכרטס.
גיל יעקב
לא, המכרטס יושב לו ונהנה לו במזגן בתחנה המרכזית - - -
עמיר קינן
אל תשכחו שהתקדמנו ואני מקווה שמה שקורה בירושלים יקרה בכל הארץ, ואנשים חייבים להגיע עם רב קו טעון, וזה כבר לא יקרה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לסכם את הדיון, ברשותכם.

הוועדה מבקשת לעדכן את הציבור על כל הסתת תנועה בגלל אירועים חריגים גם בירושלים וגם במקומות אחרים.

יש לתגבר את מוקד המידע לתחבורה ב-8787*, שיהיו מעודכנים כל הזמן.

אנחנו מבקשים להעביר לאנשים המתאמים לוועדה כדי שנוכל לעדכן אותם באופן מיידי במקום ובזמן כאשר יגיעו תלונות ציבור כפי ששמענו פה שהיו הרבה תלונות שהגיעו רק באיחור, לא בזמן.

היערכות לרמדאן – המשטרה הודיעה שהעברת התנועה בערבים של הרמדאן תהיה דרך הר ציון. אנחנו מבקשים לדאוג קודם כול שלא יהיו חסימות של רכבים פרטיים בדרך הר ציון שהיא דרך צרה, ומאגד אנחנו מבקשים להזרים אוטובוסים קטנים באופן מספיק שיכסו על הפער של המפרקיות שנוסעים בכל ימות השנה.

אנחנו מבקשים לשקול העמדת מצלמות באזור להרתעת נהגים פרטיים שחוסמים את הכבישים.

אנחנו מבקשים שילוט והכוונה לתחבורה ציבורית לכותל, שיהיה תאום בין משרד התחבורה ועיריית ירושלים בו זמנית כדי לעדכן את הציבור בזמן ולא משהו מתוכנן וממוחשב מראש.

אנחנו מציעים יותר שלטים בתחנות שניתן להתקשר ל-8787* ולהוסיף לציבור מידע על זמן ההמתנה עד למענה במוקד.

תודה רבה לכולכם. אתם מוזמנים בעוד חמש דקות. אלה ששייכים לנושא הרב קו, שיישארו איתנו.

הישיבה ננעלה בשעה 13:01.

קוד המקור של הנתונים