ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 06/02/2018

יישום התכנית הלאומית לצפון לשנים 2017-2018, הצעתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ'

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-05-09OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 946

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, כ"א בשבט התשע"ח (06 בפברואר 2018), שעה 10:00
סדר היום
יישום התכנית הלאומית לצפון לשנים 2018-2017, הצעתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ
נכחו
חברי הוועדה: עודד פורר – מ"מ היו"ר

איתן ברושי

עמר בר-לב

יצחק וקנין

מיקי לוי

מנחם אליעזר מוזס

חמד עמאר
חברי הכנסת
יעל גרמן

מרדכי יוגב

מיכאל מלכיאלי

מוסי רז

יפעת שאשא ביטון
מוזמנים
מיכל פינק - סמנכ"ל אסטרטגיה ותכנון מדיניות, משרד הכלכלה והתעשייה

אילת קארפ - מנהלת מחקר ומובילת פרויקטים, משרד הכלכלה והתעשייה

ירושלם ברוך - ענף אסטרטגיה, משרד הכלכלה והתעשייה

עידו סופר - רפרנט תעשייה ומסחר, אגף התקציבים, משרד האוצר

גדי פולק - מנהל מחוז צפון, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

מעין ארד - תקציבאית, מחוז צפון, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

אורן פרלסמן - רפרנט תחום תכנון, משרד הבריאות

סימונה טסטה - סגנית מנהל אגף בכיר תקצוב ובקרה, משרד הבינוי והשיכון

חנה עזו - מנהלת תחום בכירה תקציבים, הנהלת בתי המשפט

בוריס ברודסקי - מפקח, מחוז הצפון, משרד החינוך

יניב רייזנר - רע"ן תכנון כלכלי, המשרד לבטחון פנים

שירה דימניק - אגף התקציבים, משרד האוצר

אריאל בן עמי - מחוז צפון, המשרד להגנת הסביבה

בועז יוסף - ממונה מחוז צפון, משרד הפנים

מאיר פרי - מנהל אגף בכיר אסטרטגיה ומדיניות, רשות מקרקעי ישראל

נדב לוריא - יועץ, המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל

סיון יחיאלי - ראש מועצת כפר ורדים

שלמה בוחבוט - ראש עיריית מעלות-תרשיחא

רון שני - ראש המועצה האזורית משגב

גיורא זלץ - ראש המועצה האזורית גליל עליון

מופיד מרעי - ראש מועצה מקומית חורפיש ויו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזיות

בוריס סידלובסקי - מ"מ סגן ראש עיריית קרית שמונה

יורם מלול - חבר מועצת קרית שמונה

גבי נעמן - ראש מועצה מקומית שלומי

יורם ישראלי - ראש מועצת מטה אשר

יעל שביט - דוברת מועצה אזורית מטה אשר

יורם קרין - ראשד המועצה האזורית עמק המעיינות

שלומית פריבר - רמ"ט מעלות תרשיחא, 'יש עתיד'

משה סובין - צפורי, גליל עליון

חיים שולמן - מנהל מרכז המידע והמחקר, הרשות לפיתוח הגליל

יואב אריאל - מנהל מרחב צפון, החטיבה להתיישבות

אופיר שיק - מנכ"ל ארגון 'לב בגליל'

אביעד שמיר - ארגון 'לב בגליל'

ד"ר משה ליבוביץ - נציג הגרעינים החרדיים גליל עליון

יוסי שרייבר - מנהל אגף מפעלי פיתוח, קרן קימת לישראל

שי גוטמן - יועץ יו"ר קק"ל, קרן קימת לישראל

ד"ר ארז און - מנהל בית חולים פוריה

ד"ר סלמן זרקא - מנהל המרכז הרפואי זיו

עליזה כהן - יועצת רגולציה, מרכז רפואי זיו

ליאור אפלבאום - מנהל מרחב צפון, התאחדות התעשיינים

יותם בן שטרית - ממונה תחום מקרו תשתיות, המועצה להשכלה גבוהה

ארן לב - חבר הפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל

חובב ינאי - מקדם מדיניות, שתי"ל

גבריאל אושפיז - רמ"ט כפר ורדים, 'יש עתיד'

מירב סלע - מנהלת קשרי ממשל, התאחדות הסטודנטים הארצית

שי אילן - מנהל תכניות, התאחדות הסטודנטים הארצית

טל בנש - שדלן/ית (ריפבליק), מייצג/ת את 'לב בגליל'
ייעוץ משפטי
שיר שפר
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
סמדר לביא, חבר תרגומים

יישום התכנית הלאומית לצפון לשנים 2018-2017, הצעתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ
היו"ר עודד פורר
אני פותח את הישיבה, בוקר טוב לכולם, היום ה-6 בפברואר 2018, כ"א בשבט תשע"ח. נושא הישיבה, ישיבת ועדת הכספים, בנושא יישום התכנית הלאומית לצפון לשנים 2018-2017, הצעתו של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ, שנמצא בדיון אחר, אבל זה חלק מהמעקב שלנו אחר היישום של תכנית הצפון שעליה הכריזה הממשלה. בסוף, חברים, התכנית הזו צריכה להיות מיושמת בשטח מעבר להצהרות שניתנו עם יישום התקציב, אנחנו צריכים לראות שכל משרד מבצע את עבודתו ואת חלקו בתכנית הזו וזו המטרה שלנו בדיון הזה.

הדיון הזה קצר יחסית, גם מה שהבנתי מיושב הראש, שאני ממלא את מקומו, שב-10:45 מתחיל פה כבר דיון אחר ולכן אין פה מטרה עכשיו לנאומים חוצבי להבות על החשיבות של הגליל. אני אומר לכם, כל מי שיושב פה, הגליל חשוב לו וטוב לו, הדיון הזה הוא דיון מעקב ודיון כדי לראות איך אנחנו נוכל לפתוח ולשחרר את הפקקים, איפה שיש סתימות.

כהרגלנו בקודש אנחנו נתחיל עם חברי הכנסת, אני באמת מבקש בקצרה, כי אני רוצה לשמוע את המשרדים שנמצאים פה ואת ראשי הרשויות, ככל שירצו לדבר. חבר הכנסת איתן ברושי, בבקשה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת. כל חברי הכנסת פה הם צפוניים, נכון לרגע זה, יש פה קהל רב - - -
היו"ר עודד פורר
רחובות היא לא כזה בצפון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
היושב ראש לא נחשב. רחובות היא ממשפחת האדמה.
היו"ר עודד פורר
זה כן, אנחנו גם מושבה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כן. אבל בקיצור, לאפשר באמת לחברים שבאו מרחוק לדבר. אני חושב שהסקירה הראשונה שהייתה צריכה להינתן ביום הגליל זה על דוח האוכלוסייה, כמה אוכלוסייה נוספה ובאיזה חתך גילים מאז הישיבה האחרונה או מאז המסיבה המרשימה עם ראש הממשלה ושריו במעלות, כשהוצגה תכנית גרנדיוזית לחיזוק הצפון. על פי נתונים שאנחנו יודעים, אם אכן אפשר לקבל פה עדכונים, נמשכת תופעת ההגירה השלילית מהצפון. הצפון במובן הרחב של המילה, לא מבחן של כל רשות. אין ספק שנייר הלקמוס לשביעות הרצון, להתפתחות, לצמיחה, להתחדשות, זה המבחן של האוכלוסייה. אם יש גידול באוכלוסייה, אם המגנט של הצפון פועל והוא חזק זה סימן חיובי, סימן שיש חיים, שיש איכויות ויש פעילות שמשאירה את הבנים והיא אבן שואבת לנוספים. אם יש ירידה בתמונת האוכלוסייה הכוללת, זאת אומרת שהממשלה נכשלה בביצוע והכנסת נכשלה בפיקוח.

לפי דעתי, בסופו של יום, וזה יום שהוא יום שמעוגן ביוזמת ארגון 'לב בגליל', יחד עם השדולה בכנסת, ואופיר, ברכות, היום הזה צריך להיבחן בתוצאות ולא במילים. צריך להפוך את המילים למעשים, אדוני היושב ראש, ובסופו של יום לקבל החלטה שהמעקב הזה יימשך יום יום. אני מציע שכל יום תימסר התמונה, ודאי כל רבעון, אם האוכלוסייה גדלה התכנית פועלת, אם יש ירידה באוכלוסייה הממשלה נכשלה. נדמה לי שכרגע הממשלה נכשלה.
היו"ר עודד פורר
תודה. חבר הכנסת יצחק וקנין.
יצחק וקנין (ש"ס)
אדוני היושב ראש, אני חושב שאין ספק שנעשו הרבה דברים בממשלה הנוכחית לטובת הצפון. אנחנו קצת מכירים את הסכומים ואת התקציבים שאנחנו מאשרים פה, אבל אני דווקא הולך למה שאיתן ברושי נגע בו ואני חושב שהוא אולי הדבר החשוב ביותר, עד כמה הבנים נשארים בצפון ולא עוברים למרכז. אני לא פעם אמרתי וחזרתי על הדברים, לפחות ביישובי קו העימות, אני תושב קו העימות, גר באחד המושבים שם, פעם הממשלה נתנה הרבה יותר לטובת יישוב הבנים ביישובים.

אני נותן דוגמה פשוטה. פעם, מי שזוכר, היה מענק מקום וגם כל התשתיות של הבינוי היו בחינם. זה שהקרקע אפס ביישובי קו עימות זה לא מביא את הילדים הביתה. אם הילדים צריכים לבנות בתים ולשלם עבור התשתיות סכומים כל כך גבוהים זה לא יחזיר אותם לאזורים הללו. רבותיי, אני אומר את זה פעם אחר פעם, בכל כינוס שהיה, גם כשהייתי עם שר האוצר לפני שנתיים, עם שר הביטחון ועם שר הפנים בישיבה, אמרתי, רבותיי, להחזיר את הבנים הביתה זה לתת להם אפשרות, תמריץ שיוביל אותם ליישובים. יש כל כך הרבה תכניות עם תב"ע מאושרת, גם בקיבוצים, גם במושבים, גם ביישובים הגדולים, קרית שמונה, מעלות, כרמיאל. אם רוצים להחזיר את הילדים הביתה צריך לפתור את הבעיה של השיכון, להפחית את העומס שיש על הצעירים, זה דבר שיחזיר אותם הביתה. ולא, חבר'ה, אפשרויות העבודה הן לא אותן אפשרויות שיש במרכז הארץ ולכן החומר הטוב בורח מהצפון למרכז, כי שם האפשרויות הרבה יותר גדולות. על זה צריך לתת את הדעת יותר מכל דבר אחר וזה עונה גם למה שאמר איתן ברושי. תודה.
היו"ר עודד פורר
תודה. חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
תודה רבה, כבוד היושב ראש. האמת שלא התכוונתי לדבר, רציתי שנשמע בעיקר את האנשים שלנו מהגליל, אבל אני מוכרחה להתייחס לדברים. הנגב צומח ופורח והדרום מושקע, אני חושבת שכולנו, אם אני אשאל את השאלה, אנחנו נהנהן ונגיד שהתשובה היא כן. התכניות לפיתוח הנגב לא התחילו לפני שנה, הם התחילו לפני בערך שבע שנים, התכנית לפיתוח הצפון אושרה לפני שנה בערך, אם אנחנו נמשיך להיות בתרבות האינסטנט שלנו ונחשוב שמרגע שאושר תקציב והנה מחר כל הפרחים פורחים, לעולם נשב ונבכה כאן, אבל אם נדע לקחת את התכניות שנמצאות על השולחן ולתרגם אותן למעשים, כל אחד בגזרה שלו, משרדי הממשלה בגזרה שלהם ורשויות מקומיות בגזרה שלהם, נוכל להניב פירות שבעוד חמש שנים אנחנו נשב כאן ונגיד, הנה, גם בגליל אנחנו מצליחים לעשות שינוי. לכן אני חושבת שאנחנו צריכים להתמקד בדיון הזה באיך אנחנו מיישמים את התכנית, איך אנחנו עוזרים לרשויות המקומיות לקחת את הכספים שנמצאים בתכנית ולהפוך אותם מהלכה למעשה.

ואני מוכרחה לומר כאן משהו לחבר הכנסת וקנין. אני חושבת שהסיפא של דבריו אמרה הרבה יותר מהראשית. זה לא מספיק שיהיו דירות, הנה יש היום תנופת דיור בקרית שמונה ואפילו בגלובס אמרו שבמקום להשקיע בחו"ל עדיף להשקיע בקרית שמונה, שמו אותנו חזק על המפה, אבל אם לא תהיה תעסוקה ולא יהיה חינוך ולא תהיה תרבות, אז זה יפה שיהיו שם בתים אבל אף אחד לא ירצה לבוא לשם. לכן הראייה צריכה להיות הוליסטית ואנחנו צריכים להתייחס אל הכול כאל תכנית כוללת.
היו"ר עודד פורר
תודה. חברי הכנסת, אני רוצה לרדת בדיוק לזה, לעבור סעיף סעיף ולראות איפה יש בעיות ולכן אני שב ומבקש לקצר. חבר הכנסת מיקי לוי.
מיקי לוי (יש עתיד)
תודה רבה, אדוני היושב ראש. בשנה שעברה הוא הציב כאן איזה תכנית פיתוח על ידי הממשלה שהיא נראית בדיוק כמו תכנית סיכום של שנת 2017 ומכיוון שהייתי שם אמרתי שאספו את כל התקציבים של כל המשרדים והכניסו לאיזה שהיא תכנית אחת גדולה שממילא הייתה אמורה לבוא ולהתפתח, כספים עודפים לא ראינו שם בפרויקטים שנדרשו להם תקציבים - - - בשנה האחרונה, חבל שאיציק בדיוק הלך, מצאתי את עצמי נאבק מול קריסת בית החולים הגליל בנהריה, שעד היום הנושא לא נפתר. שיהיה ברור לחלוטין יש שם גירעון של 300 מיליון שקל, אין מגרשי חניה, אין אפשרות לקבל תורים. 300 מיליון שקלים לא הצלחנו, למרות שקיימנו כאן דיונים כמה פעמים, בגלל אותם פצועים סורים, שזה בסדר גמור, אני לא נגד העניין הזה, אני פתאום מוצא את עצמי בבית החולים פוריה בנהריה נאבק למען תקציב לחידוש ושיפוץ, למען כספים עבור מחלקה שיקומית - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
מרכז שיקום.
מיקי לוי (יש עתיד)
בכל הגליל אין מיטות שיקומיות, נוסעים למרכז. הבטיחו, אמרו למנהל בית החולים 'תביא 50 מיליון שקל, אנחנו נביא 120 מיליון שקל', לא זז כלום. אני אומר לכם את זה חד משמעית. מכינות קדם צבאיות בצפון שלא שופצו לא ראויות למגורים.

בעוד שנתיים, אדוני היושב ראש, שנה וחצי, חברים, בכל הגליל המערבי לא יהיה מים בברזים. אני התחלתי להתעסק עם זה לפני חודשיים וחצי, לא יהיו לכם מים בברזים כי בין עכו לבין איזה שהוא מקום בקריות לא מקימים מפעל להתפלת מים ולא מצאו תקציב של 100 מיליון שקל כדי לקדוח מתחת לאקוויפר הקיים ששואבים ממנו רק אוויר. וכל הבנייה המחודשת בקריות, שהיא מבורכת, לא יהיה אפשר לאכלס אותה כי לא יהיו מים. מהקריות, כל הכפרים הערביים, נהריה, עכו, עד כרמיאל, אם לא ייעשה מעשה במיידי לא יהיו מים.

הנה, איציק חזר. יחד איתו נאלצנו ללכת ולפתור את בעיות מפעל המתכת בשתולה. איציק, דיברתי על בית החולים הגליל.
היו"ר עודד פורר
תודה.
מיקי לוי (יש עתיד)
דקה וחצי אני מסיים.
היו"ר עודד פורר
אתה כבר שלוש דקות.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני יודע שאתה רוצה שהם ידברו, אבל אני אומר עוד פעם, ואני אשמח לשמוע את ידידיי מהאוצר, לקחו את כל התקציבים מכל המשרדים, התקציבים השוטפים של ההשקעות השוטפות, הכניסו את זה לבאלק אחד. חברים, אלה כספים צבועים, אין תוספות ופה מתחילה הבעיה.
היו"ר עודד פורר
חבר הכנסת מוסי רז.
מוסי רז (מרצ)
אני אדבר ממש דקה, כי אנחנו רוצים לשמוע את התושבים.
היו"ר עודד פורר
אני ממש רוצה לשמוע את המשרדים.
מוסי רז (מרצ)
אני רוצה להגיד רק דבר אחד, כל החוברות האלה זה דברים מאוד יפים וגם יותר חשוב שבכל חוברת יהיה כסף - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
את זה עשה גורם אובייקטיבי.
היו"ר עודד פורר
חבל שלא קראת את החוברת. זו חוברת מעקב בדיוק על הביצוע.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כן, את זה עשה גורם אובייקטיבי, זה לא הממשלה עשתה.
מוסי רז (מרצ)
בסדר, בסדר.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, רק לדייק.
מוסי רז (מרצ)
אני מבין את זה. מה שאני רוצה להגיד, שמעבר לתכנית שצריכה להתממש אנחנו צריכים בכל נושא על סדר היום לקחת בחשבון את הנושא של הפריפריה בכלל והצפון בפרט ולא רק תכנית אחת שמיועדת לצפון. דוגמה, אתמול דיברנו פה על סעיף 46א, שני מיליארד שקל שהולכים כמעט כולם למרכז כי זה מה שאנחנו קבענו, שאנחנו ניתן לעשירים להחליט לאן להפנות את שני המיליארד שקל האלה. וזו רק דוגמה אחת, אני יכול לפרט 1,000 דוגמאות, אבל אני רוצה לשמוע את התושבים.
היו"ר עודד פורר
תודה. אני חייב לציין לשבח את חבר הכנסת מוסי רז על הקיצור. חבר הכנסת מלכיאלי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אדוני היושב ראש, אני מתחבר לרוב הדברים של חבריי קודם, אבל אני חושב שגם צריך להגיד מילה טובה. אני חושב שמה שקורה בגליל בשנים האחרונות לא קורה הרבה שנים. אני חושב שראוי לציין את המנהלת של פיתוח הצפון, של איתן דנגוט יחד עם שלומי אטיאס. מפגישות שלי עם ראשי היישובים בצפון וראשי ערים בצפון, הם מקבלים מענה מהם, מה שלא היה בשנים האחרונות. ונכון שיש רצון ליותר והזכיר מיקי את נושא בית החולים בנהריה, שהוא נושא שחשוב לנו והיו כאן כמה וכמה דיונים, וגם צריך לומר את האמת, שפעם ראשונה שיש משרד בנושא של הגליל, משרד לפיתוח הנגב והגליל, שעכשיו בבסיס התקציב שלו יש גם תוספת תקציבית לנושא של תרבות, שעד עכשיו ערים רחוקות בצפון לא היו מקבלות ובנגב והיום כן, וראוי להעלות את זה גם ביחד עם כל הפעולות הטובות שיש במשרדים. תודה רבה.
היו"ר עודד פורר
תודה. חבר הכנסת מוזס.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
תודה, אדוני היושב ראש. אני הייתי רוצה להתייחס לעיר צפת במיוחד. זו העיר שהכי מבוקשת בציבור שמגיעים לארץ, אבל היום חוץ ממלון אחד אין לך מלונות ראויים לשמם שיוכלו להישאר ללון לילה אחד, שניים, שלושה, ארבעה, וכמובן כאשר התיירות נשארת כמה ימים ולילות אז זה מביא יותר הכנסה לעיר. העיר מאוד מוזנחת, מספיק רק לראות את שכיות החמדה, בתי הכנסת העתיקים, שכל כך הרבה שנים - - - הגיע הזמן לתת איזה טלטלה לעיר הזאת על מנת שכשבאים אורחים מכל קצווי הארץ, באים למירון ובאים לצפת ואין לך מקום להישאר שם אפילו ללילה אחד.

אני רואה כאן ביצוע מאוד יפה, אבל אני לא יודע, כשאתה בא לשטח אני לא רואה עדיין איפה הביצוע. אני מסתכל, פיתוח התיירות, נוצלו 50 מיליון ₪ ועוד 60 מיליון ₪ במלונאות, אבל כנראה שזה עדיין בתכנון. תודה רבה.
היו"ר עודד פורר
תודה. חבר הכנסת בר-לב.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אני אקשיב לצפוניים, מה יש להם לומר.
היו"ר עודד פורר
חבר הכנסת מוטי יוגב ואז ניגש למשרדי הממשלה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
בוקר טוב לכולם. כאחד מיושבי ראש של שדולת הצפון שארגנה את היום הזה, ונמצא פה גם אופיר שיק, מ'לב בגליל', שכעמותה סייעו בידינו, יחד עם כל ראשי הרשויות, אני אומר ברשותך היושב ראש, ברשות כל ראשי הרשויות, חבריי חברי הכנסת, אני אומר רק שני משפטים, כדי לאפשר לשמוע את האנשים ומזכיר שיש אחרינו ועדת כלכלה ב-11:30 באולם נגב, וועדת עבודה ורווחה, ואחרי זה באחת באולם נגב כנס מסכם.

בוועדה פה אנחנו רוצים לראות את משרד האוצר דווקא, עם כל הכספים שהושקעו או הוקצו לתכנית לפיתוח הצפון, מה מהם יוצא, מה מהם לא יוצא ולמה וכמה צריך עוד, משום שכן, יש בצפון, לא כמו שהזכיר פה חברי, חבר הכנסת מיקי לוי, יש בצפון, לצערנו, לא מספיק הגירה חיובית, קצת יותר הגירה שלילית שהיא מצביעה על כך שיש פערים. פערים גדולים עם מקומות עבודה, כמו שחברי חבר הכנסת ברושי, יושב ראש השדולה, מטפל, או כמו בבריאות שאנחנו מטפלים, או כמו בביטחון שמטפלים יחד עם חברנו איל בן ראובן, והפערים הללו צריכים להיסגר לטובת תושבי הצפון ובתכנית עבודה רב שנתית עם הרבה יותר כסף. לשם אנחנו מכוונים ולשם אנחנו דוחפים. ואני גם רוצה לשמוע את האנשים, זו מטרת היום, לדחוף ליותר ויותר.
היו"ר עודד פורר
תודה. חברים, אני רוצה לעבור למשרדים. אני אתן למשרדים להתחיל, לפחות להציג את מה שיש להם להציג, אבל הונחה בפנינו גם עבודה שעשתה עמותת 'לב בגליל', שדי מיפתה את החלטת הממשלה עם התקציבים שהוקצו שם, מה בוצע, מה לא בוצע ואפשר להתייחס, אני חושב, יותר לנקודות הבעייתיות. אני מבקש גם ממשרדי הממשלה, דווקא בגלל קוצר הזמן, עשיתם המון ונעשו המון דברים במסגרת התכנית הזו, אין פה עכשיו עניין של לצלוב מישהו לא לנזוף, זאת לא המטרה. תעברו בדיוק על הנקודות הבעייתיות ותסבירו איפה יש לכם בעיות. אני אתחיל עם משרד האוצר, הם אולי המשמעותיים.
שירה דימניק
רק אני אציין, הספר שמונח בפניכם מתבסס על דוח הביצוע החציוני שהגשנו לוועדת הכלכלה. בימים אלה אנחנו עובדים על דוח ביצוע שנתי, זאת אומרת שיש כבר התקדמות מעבר לחלק מהדברים שכתובים כאן. חלק מהדברים שתציינו שלא בוצעו כבר יש התקדמות. אנחנו מנסים בדוח ככל האפשר לציין פירוט של התקציבים, גם לאיזה יישובים התקציבים הגיעו, כדי שנוכל לקבל את התמונה הכוללת. אז הסטטוס הזה הוא סטטוס חציוני, יתפרסם סטטוס שנתי - - -
היו"ר עודד פורר
אז בואי תעדכני אותנו, תעברי איתנו על הנקודות שאת יודעת שהן בעייתיות.
שירה דימניק
אז אני אסביר. נמצאים פה גם יתר משרדי הממשלה, אנחנו כרגע בשלב של איסוף הנתונים ממשרדי הממשלה. אין לי איזה שהיא תמונת מקרו, כן אפשר לציין דברים שהתקדמו בהשוואה לדוח הביצוע הקודם. במשרד הכלכלה הרבה תכניות התקדמו, חולקו מענקים, מיכל פינק עוד מעט תפרט על זה. בדוח הביצוע החציוני עדיין לא היו ידועים, למשל, המענקים בתחום התיירות. כשנסגרה השנה ידועים המענקים. התברר שגם סך המענקים היה גבוה ממה שהוחלט בהחלטת הממשלה.

נושאים רבים, גם בתחום החינוך, שהם לפי החלטת הממשלה שבדוח הביצוע השנתי, שהוא עדיין לא פורסם ואנחנו כרגע עובדים עליו, יש התקדמות מאוד משמעותית.
היו"ר עודד פורר
אוקיי. אני אפנה למשרדים לפחות לפי הדברים שאני ראיתי ואני אבקש מהם גם התייחסות.
אופיר שיק
אם אפשר, אדוני, הערה קטנה. אני מנכ"ל ארגון 'לב בגליל', אנחנו הפקנו את הדוח. הוא לא מתבסס על סיכום חציוני של האוצר, אנחנו היינו בקשר ישיר עם משרדי הממשלה, זה בשיתוף איתם ובהדהוד חוזר מהשטח עצמו, כך שהוא נכון בערך ל-10 בדצמבר.
היו"ר עודד פורר
תודה. אני אבקש מכם התייחסות מעבר להתייחסות כללית, אם תוכל להתמקד, אחת, למה שהעלה חבר הכנסת מיקי לוי לגבי בית החולים בנהריה. אגב, סוגיה שעלתה פה לא פעם ולא פעמיים בוועדת הכספים. בנוסף, חלק מהדברים שנדרשו בהחלטת הממשלה, האחד זה השקעה רב שנתית בבריאות והקמת מרכז שיקומי בבית החולים פוריה בטבריה. לפחות לפי הנתונים שהונחו בפנינו העברתם הועברו רק 10 מיליון שקלים לתכנון בית החולים השיקומי והמשרד מתנה בעצם את ההתקדמות בגיוס תרומה על ידי בית החולים כבר בשלב הזה, זה הנתון שבפנינו, אני אשמח אם תתייחס אליו. והדבר השני זה קצב ההתקדמות של ההשקעה הרב שנתית בקיצור תורים.
אורן פרלסמן
אני אתחיל דווקא מבית חולים פוריה.
היו"ר עודד פורר
רק תגיד את שמך לפרוטוקול.
אורן פרלסמן
אורן פרלסמן. בניית בית החולים השיקומי בפוריה מתקדמת, אנחנו העברנו את התקציב רק לתכנון. הכסף לא מועבר בבת אחת, אלא לפי אבני הבניין של הפרויקט. לגבי החלק של גיוס התרומות של בית החולים אנחנו מסייעים לבית החולים יחד עם גופים נוספים למצוא תרומות.
היו"ר עודד פורר
במסגרת החלטת הממשלה, בהחלטת הממשלה זה הותנה בגיוס תרומות על ידי בית החולים?
אורן פרלסמן
לא, החלטת הממשלה קובעת שמקורות לבניית בית החולים השיקומי הם 110 מיליון שקלים מהמדינה ו-40 מיליון שקלים מתרומות כשהמשרדים, משרד הבריאות והאוצר, מסייעים לבית החולים בגיוס התרומות האלה.
היו"ר עודד פורר
מה-110 מיליון שקלים, כמה כסף העברתם עד עכשיו?
אורן פרלסמן
כרגע 10 מיליון שקלים לתכנון. אנחנו מתקדמים בהתאם לאבני הבניין.
היו"ר עודד פורר
יש התניה כרגע בהתקדמות באיסוף התרומות?
אורן פרלסמן
אין התניה, אבל אנחנו - - -
היו"ר עודד פורר
יש פה נציג של בית החולים?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש כאן את מנהל בית החולים. הוא יגיד לך שזו החלטה הזויה.
היו"ר עודד פורר
איתן, אני יודע לעשות את ההפניות. בבקשה, מנהל בית החולים פוריה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
הכול היום תלוי בתרומות, אין מדינה, אין ממשלה.
ארז און
תודה על הדיון. מרכז השיקום, צריך להגיד פה בפורום הזה, בהתאם להחלטת הממשלה הוא בשורה אדירה לצפון, גם בהיבט של טיפול רפואי, שסוף סוף תהיה יכולת של טיפול שיקומי לתושבי הצפון, כולל ילדים שיוכלו לקבל שיקום בצפון, שהיום בכלל אין שום תשתית, שום מחלקת אשפוז ושום אשפוז יום לטיפול בשיקום ילדים. הפרויקט מתוכנן להיבנות - - -
היו"ר עודד פורר
אני אשמח אם תתייחס, האם יש תקיעה בפרויקט הזה, האם יש איזה שהיא בעיה או לא? ככל שאין אנחנו נתקדם. אני ממש מתנצל שאני לא נותן פה להרחיב, הזמן קצר וכן חשוב לי שנצליח לעבור על הסוגיות ונכנסו עוד חברי כנסת שהצטרפו אלינו, חבר הכנסת חמד עמאר, חברת הכנסת גרמן וחבר הכנסת בר-לב, מגיע להם גם רשות הדיבור.
ארז און
עלות הפרויקט מוערכת בשלב הראשון, הוא ייבנה בשני שלבים, ב-207 מיליון שקל. כרגע יש החלטת ממשלה להקצות 150 מתוך זה, יש התחייבות של משרד הבריאות ומשרד האוצר לתת 110 ו-40 אנחנו כבית חולים צריכים להשיג. אנחנו מתקדמים - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
מאיפה אתם משיגים את זה?
ארז און
גיוס תרומות.
היו"ר עודד פורר
חבר'ה, תקשיבו רגע. יש החלטת ממשלה, החלטת הממשלה קבעה מה שקבעה, אנחנו לא כרגע עושים דיון על החלטת הממשלה שהתקבלה כבר. אנחנו רוצים לבדוק האם היא מיושמת והאם יש בעיות ביישום שלה. זו לא פעם ראשונה שבתי חולים אוספים תרומות ומגייסים תקציב, גם רוב התקציב, זה לא שקל מול שקל, מגיע מהמדינה. את זה גם צריך להגיד. השאלה אם המדינה, וזה אני לא סתם שואל, כי יותר קל לגייס 40 מיליון שקל כדי לסיים את הפרויקט אחרי שכבר שמנו 110, מאשר אחרי ששמו 10 מיליון ומתנים לך כל פעם בגיוס הכספים כדי להתקדם, וזאת השאלה שלי.
ארז און
כרגע אנחנו מתקדמים יחד עם משרד הבריאות לפי התכנית, בשלב התכנון, ומוקצה הכסף לטובת התכנון.
היו"ר עודד פורר
אין התניה, אין איזה תקיעה בגלל הנושא של גיוס הכספים?
ארז און
לא.
היו"ר עודד פורר
תודה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו רק נבקש ממך לעדכן אותנו אם תהיה תקלה.
היו"ר עודד פורר
כן, אני אבקש את זה בסיכום, מיקי. משרד הבריאות, תמשיך.
אורן פרלסמן
לגבי בית החולים בנהריה, בית החולים נהריה סיים שנה בהתאם ליעדי הגירעון שלו וגם הנושא הסורי נסגר ב-2017 אחורה בצורה מלאה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אתם מדברים ממש סתם.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כן, אבל מה אכפת להם? אולי זה יישמע - - -
היו"ר עודד פורר
חבר'ה, אנחנו רוצים להיות פה פרקטיים ולא לעשות - - - אני מבקש פה משהו מחברי הכנסת.
מוסי רז (מרצ)
את לא מבינה.
היו"ר עודד פורר
חבר הכנסת מוסי רז, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
תאמין לי שהיא מבינה יותר ממך, מוסי רז. מוסי, הפכת לפופוליסט.
היו"ר עודד פורר
חבר הכנסת מוטי יוגב, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה. אני לא הולך להתעסק פה בכלל עם הנושאים האלה, אני אומר לכם. זה לא יהיה דיון של צעקות והערות בשביל המצלמה, זה הולך להיות דיון פרקטי. את הזמן שנשאר לנו, את 20 הדקות שנשארו לנו, בואו ננצל כדי לשמוע ממשרדי הממשלה איפה אנחנו עומדים ומה תקוע.

משרד הבריאות, אני מבין שאת בית החולים בנהריה סגרתם את כל ה - - -
אורן פרלסמן
בית חולים נהריה סגר שנה בהתאם ליעדי הגירעון שלו והנושא הסורי הוסדר ב-2017.
היו"ר עודד פורר
ונושא התכנית לקיצור תורים?
אורן פרלסמן
התכנית לקיצור תורים מתקדמת, היא תורחב בשנים הקרובות. בגלל חלקיות שנה הועברו שלושת רבעי מהתקציבים לשנת 2017, השאר יגולגלו קדימה. חלקה של הצפון עובר, חלק עובר לבתי החולים ישירות, לפיתוח תשתיות, חדרי ניתוח, הצטיידות ורכש - - - חלק עובר לקופת החולים ש - - -
היו"ר עודד פורר
יש פה נציגים של בתי חולים או קופות חולים שיכולים להתייחס לנושא הזה?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
מנהל בית חולים זיו, ד"ר זרקא.
סלמן זרקא
תודה על הדיון, תודה על התכנית, שאני חושב שכולנו מבינים שהיא צעד אחד קטן, בינוני, בכל הצרכים של הצפון, היא לא הולכת לפתור את כל הבעיות של הצפון. אני חייב להגיד במקרו, זו תכנית חיובית, אבל הביצוע שלה מאוד מאוד איטי. דברים שנראים מירושלים הם לא נראים טוב בזיו או בבתי החולים בצפון.
היו"ר עודד פורר
מה איטי?
סלמן זרקא
בתכנית יש תקנים לבתי החולים בצפון, התקנים טרם הגיעו לבתי החולים בצפון. אני מניח שיש עבודת מטה שקורית, שאולי לוקח לה יותר מדי זמן, אבל התקנים טרם הגיעו לבתי החולים בצפון, התקציבים שאנחנו מדברים עליהם סביב 17' טרם הגיעו לבתי החולים בצפון. אמנם יש כאן תכנית טובה ואני בטוח שמשרד הבריאות וסגן השר ליצמן עושה עבודה מצוינת והוא קשוב לפריפריה, אבל התהליכים הם איטיים והסבל של האוכלוסייה הוא מיותר. אין ספק, עם כסף יותר מהיר, יש כאן שלטון מקומי חזק, יש מנהלי בתי חולים, אפשר להפוך את הכסף ליותר בריאות בצפון.

אני אומר, ברשותך, רק משפט נוסף, מנגנון קיצור התורים, לתת כסף לקופות החולים, איננו בהכרח מביא כסף לבתי החולים הממשלתיים. לקופת החולים יש עוד דרכים בשביל להביא את הכסף הזה, בין אם בסקטור הפרטי, דרך טופס 17, ולאו דווקא הכסף מגיע בקיצור תורים, לא לנהריה, לא לפוריה ולא זיו. גם את זה צריך להגיד.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
בגלל שזה בצפון? בגלל שזה פריפריה?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני רוצה לחדד משהו.
סלמן זרקא
חלק מזה נוגע לפריפריה וחלק מזה נובע ממרכיבים כלכליים של קופות החולים, לגיטימיים, אבל זה לא מגיע לבתי החולים.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני רוצה להמחיש את האבסורד, שמצד אחד באמת במשרד הבריאות משקיעים כסף ויש משאבים חדשים, מקצועיים מאוד, בבתי החולים ומצד שני הקופות שולחות למקומות מרוחקים בתורים ארוכים במקום להשתמש במשאבים בצפון שהם יכולים לקבל את זה - - - חייבים לטפל בזה.
היו"ר עודד פורר
תודה. חבר הכנסת עמר בר-לב.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
תודה רבה. אני מסתכל על החוברת הזאת של סטטוס יישום תכנית הצפון, אז ראשית אני מברך שיש תכנית ואני גם מברך שיש כסף, אבל כשאני מסתכל על הפירוט כאן, עולים לי סימני שאלה עד כמה זה יעיל. לדוגמה, הסעיף הראשון, עידוד מעבר חברות לצפון - - -
היו"ר עודד פורר
חבר הכנסת בר-לב, רשות הדיבור שלך.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אני פשוט רוצה לתת כמה דוגמאות מהדוח שקראתי וסימני השאלה שזה מעורר לי. אז סעיף אחד, עידוד מעבר חברות לצפון, הושקעו 90 מיליון שקל וכתוב שהתקבלו 90 משרות. זאת אומרת כל משרה עלתה מיליון שקל. די הרבה. בסעיף השני, הושקעו 60 מיליון בייצור מקומות תעסוקה, 476 מקומות עבודה ו-126,000 שקל שעלתה משרה. לעומת זאת תיקון לחוק עידוד השקעות הון, סעיף 3, אז אנחנו רואים, ששם מדובר באוכלוסייה הקשה, אשכולות 1 עד 4, לא נוצל בכלל שקל אחד. ויש כאן עוד הרבה דוגמאות, למשל סעיף 11, משיכת משקיעים זרים - - -
היו"ר עודד פורר
כן, זה מה שאנחנו מנסים לעבור, עמר, בדיוק על הסעיפים האלה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
בסדר, הלוא לא יהיה לנו זמן, יש לי כאן שאלה, משיכת משקיעים זרים, אז אני מבין ש-30 מיליון שקל הושקעו בזה, השאלה כמה משקיעים זרים הגיעו בעקבות זה.
היו"ר עודד פורר
הנקודה ברורה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
וכן הלאה וכן הלאה. לכן השאלה לראשי המועצות, המצב הכי גרוע זה שיושקע כסף והממשלה תבזבז אותו, המשרדים יבזבזו אותו בלי שאתם תראו את התוצאות. לכן השאלה שלי אליכם, האם אתם מרגישים באמת שהשקעות הכספים כאן, ונעשות השקעות כספים, הן מביאות את התוצר שאתם הייתם רוצים.
היו"ר עודד פורר
תודה. חברת הכנסת גרמן וחבר הכנסת עמאר, אני אתן אחד אחד כדי לשמוע התייחסויות לרוחב או שאתם רוצים - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
לא, אין בעיה.
היו"ר עודד פורר
אז אני רוצה שמשרד הכלכלה יגיב לדברים וגם להתייחס לדוח בקצרה ואחריהם אני אבקש התייחסות של משרד התשתיות. משרד התשתיות פה? לא. אז אני אבקש התייחסות של משרד האוצר לסעיפים שנוגעים לחיבור הגז, מה שעולה פה מהדוח בנושא הזה. כן, משרד הכלכלה.
מיכל פינק
אני אתייחס באופן כללי. משרד הכלכלה נמצא באמת בתהליך הזה עוד בהיוולדו וממשיך להתייחס אליו בשיא הרצינות עכשיו דרך ייצור מקומות עבודה בדגש על תעסוקה איכותית בשכר גבוה, עידוד השקעות הון, קידום חדשנות וכן הלאה, כשאנחנו באמת מסתכלים על התכנית כמכלול. בשנתיים על הפרק מעל 900 מיליון שקלים שהולכים להיות מושקעים, חלקם כבר יצאו.

אני אפרט במהרה כמה דוגמאות. חוק עידוד השקעות הון, שהגדלנו את המענק ל-30% במה שנקרא פריפריה רחוקה 1 עד 4. הושקעו 250 מיליון שקלים במענקים, 48 מפעלים, זו השקעה של 1.2 מיליארד, מביא למעלה מ-900 עובדים רק בתקופה של 2017 בלבד, כאשר הושקעו - - -
היו"ר עודד פורר
אני שב ואומר למשרדי הממשלה, אני ממש מתנצל, אל תספרו לי עכשיו את כל מה שעשיתם. זה בסדר, זה מצוין, הבקשה שלי, תתייחסי נקודתית, אמרו שיש פה השקעת יתר מבחינה תקציבית לעומת משרות, תני התייחסות לנושא הזה ואם יש נושאים שתקועים אצלכם. אגב, גם אם פה, גם אם ועדת הכספים היא פקטור שתוקע משהו, תגידו לנו. אין בעיה, זה לא עכשיו - - -
מיכל פינק
אני אתייחס. אני לא אתן את כל הדוגמאות, אנחנו בשיא הביצוע של כל - - -
היו"ר עודד פורר
לא, איפה את בחסר?
מיכל פינק
איפה בחסר, ראשית, יש לנו מספר תשתיות שצריכות עוד לקום, הן בעבודה, אם זה - - -
היו"ר עודד פורר
אני אשמע את הרשויות ככל שאפשר. ראשית הרשויות, יש לי בקשה אליכם, יש פה שתי אפשרויות, מבחינת לוחות הזמנים של הדיון, או שנשמע את משרדי הממשלה ונבין איפה העניינים תקועים או שעכשיו אני אתן עשר דקות לראשי הרשויות לדבר, אתם תדברו והדיון יסתיים ונעבור לסדר היום לדיון הבא. יש סדר יום צפוף מאוד היום בוועדת הכספים, אנחנו כפופים ללוחות הזמנים האלה. לכן אני מבקש מכם, בלי לפגוע בכם במובן הזה, ככל שיש לכם משהו רלוונטי שאתם חושבים שהוא יותר חשוב כרגע מלהתעדכן איפה הדברים תקועים אני אתן לכם לדבר. אתם בעדיפות במובן הזה.
סיון יחיאלי
אנחנו בספק אם משרדי הממשלה יודעים איפה הדברים תקועים. בסופו של דבר הם בונים תכנית מתוך ראייה שלהם - - -
היו"ר עודד פורר
לא, איך הם בנו את התכנית, זה חלק מהדיון, אבל בגלל קוצר הזמן זה המצב. אני אנסה לאפשר לכם את חמש הדקות האחרונות להתייחסויות לפני הסיכום.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
כדאי לשמוע אותם, הם באו מרחוק. אנחנו הלקוחות שלהם.
מיכל פינק
אני אתייחס למספר דברים ספורים בתכנית שטרם יצאו והם נמצאים בעבודה כאשר תגברנו את התקציב שלהם יחד עם משרד האוצר בנטו תעשייה וגם בתקופה האחרונה. מדובר על מכון לייצור מתקדם שנמצא בשלבים מכרזיים עכשיו - - -
היו"ר עודד פורר
מה תקוע, מה תקוע ויש לך בעיה כלשהי?
מיכל פינק
זה לא תקוע.
היו"ר עודד פורר
אצלכם לא תקוע שום דבר?
מיכל פינק
הדבר היחיד שעוד לא יצא ונמצא אצלכם על השולחן בוועדת הכספים, החממה הביו טכנולוגית של הרשות לחדשנות צריכה לעבור אישור ועדת כספים ואז היא תצא לאור. שלושת הדברים שאנחנו מחויבים להם ברמה המכרזית הם בעבודה.
היו"ר עודד פורר
תודה. אני מבקש ממשרד האוצר, יש פה בנושא של הגז. אז יש אחד שקשור גם באישור ועדת הכספים לגבי איך שאתם הבאתם את הבלו, שלא מקובל עלינו, לפחות בצורה שבה אתם הבאתם את זה, אבל יש דברים שלא קשורים בעניין הזה, תסבירו למה זה לא יושם.
יעל גרמן (יש עתיד)
יש לי גם שאלה למשרד האוצר. אני ארצה לדעת את התקנות הספציפיות שמיועדות לתכנית ובמיוחד שמיועדות לפוריה ולדעת כמה הרשאה להתחייב יש.
היו"ר עודד פורר
על פוריה דיברנו כבר.
יעל גרמן (יש עתיד)
הם אמרו איזה תקנה וכמה יש הרשאה להתחייב?
היו"ר עודד פורר
לא, לא צריך מספר התקנה, דיברו על הסכומים בדיוק ומה עבר ומה לא עבר.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אנחנו נעסוק בזה במפורט בוועדת העבודה והרווחה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל כשאני רואה שבהרשאה להתחייב יש אפס אני רוצה לדעת אם באמת יש כסף. זה שאומרים זה יופי - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
יש דיון על הנושא הזה, חבל למחזר.
היו"ר עודד פורר
בבקשה, משרד האוצר.
עידו סופר
עידו סופר, אגף התקציבים, משרד האוצר. לחברת הכנסת גרמן, בדיווח החציוני פירטנו את התקנות וגם בדיווח שיסכם את שנת 2017, גם שם יש את התקנות, את הסכומים. ככל שאנחנו יכולים לרדת לפירוט יותר רב כך אנחנו עושים.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז אני רואה אפס בהרשאה להתחייב. האם מה שאני רואה זה נכון או שאני טועה?
עידו סופר
קודם כל הייתה התייחסות של נציג משרד הבריאות, אפשר להביא אותו שיתייחס שוב, אבל נראה לי שיו"ר ה - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
לא, אבל מה שהיא אומרת, זה לוקח אותי לכל תקציב 2019 שהוא לא מופיע בכלל.
יעל גרמן (יש עתיד)
מה קורה לכם? כתוב אפס בהרשאה להתחייב. מה קורה פה?
היו"ר עודד פורר
תקציב 19' עוד לא הונח.
יצחק וקנין (ש"ס)
לא משנה, חבר'ה, הוא כבר בא לממשלה ואנחנו יודעים מה יש בו.
עידו סופר
לעניין הגז הטבעי, אל"ף, אנחנו גם מוטרדים מהביצוע הזה, אני חושב שזו נקודה - - -
היו"ר עודד פורר
לא, אני לא רוצה שתהיו מוטרדים, צריך שתבצעו.
עידו סופר
אנחנו מוטרדים וביקשנו את ההתייחסות של משרד האנרגיה לעניין הזה. בדוח שנגיש, נגיש את זה יחד עם כל הנקודות, היותר טובות והפחות טובות.
היו"ר עודד פורר
יש התייחסות ספציפית למשרד בסיכום.
עידו סופר
יש גם סוגיות סטטוטוריות, חלקן אמורות להיפתר ולתת איזה שהיא תאוצה בשנת 2018.
היו"ר עודד פורר
מה הכוונה שלכם מבחינת התקציב שלא ינוצל ב-18', להעביר אותו ל-19'? במובנים האלה.
עידו סופר
אנחנו כרגע עובדים על יישום מלא של התכנית. קודם כל צריך גם להבין, תכנית שהיא דו שנתית, גם במשרד הכלכלה, אגב, שהביצוע שם הוא מאוד יפה, במהלך 2017 נדרש להכין תכנית, לאשר אותה, אלה תהליכים בירוקרטיים שלוקחים לא מעט זמן ולכן צפוי ביצוע מוגבר ב-2018.
היו"ר עודד פורר
מה שלא יצליחו לבצע ב-18', האם בכוונתכם לשמור את התקציב הזה כתקציב ייעודי שיועבר גם לתקציב 19'?
עידו סופר
כוונתנו היא לבצע הכול בשנת 2018.
סיון יחיאלי
התשובה היא לא, במילים אחרות.
היו"ר עודד פורר
ראשי הרשויות. גיורא זלץ.
גיורא זלץ
בוקר טוב, תודה רבה, אני אשתדל להיות קצר. אני אתחיל באמירה שחשוב לי מאוד שהיא תיאמר פה, לפני שאני אדבר על התכנית עצמה, שיש בצפון הרבה מאוד דברים טובים. יש הרבה מאוד מוקדי מצוינות, בתעשייה, בחקלאות, בתיירות, בחינוך, ברווחה, יש הרבה מאוד דברים טובים. אני אומר את זה כי הרבה יותר קשה לחבר אנשים לתקווה ולחזון ויותר קל לחבר אנשים לתסכול ולכעס, אבל מי שחושב שאם הוא יבכה ויראה תסכול אנשים ירצו לבוא לגור ברשות שלו, הוא טועה. מי שרוצה לקלוט אנשים צריך להראות תקווה וחזון וצריך להצביע על הדברים הטובים, לצד ההתמודדות עם האתגרים. יש הרבה מאוד רשויות בצפון שעושות את זה ופועלות ככה והן גדלות וצומחות ויש שם הגירה חיובית.

לגבי התכנית עצמה. חשוב לי לומר שזה לא מה שרצינו בדיוק ויש דברים שלא קיבלנו, אבל יש בה בהחלט דברים שישנם. מה המשמעות בתכנית? וזה גם לעמר וגם לחברים ממשרד הכלכלה, שאני לא חושב שאת מבינה בדיוק עד הסוף מה התכנית הזאת אומרת. התכנית הזו, מה שבעיניי יפה בה וטוב בה, זאת תכנית מאתגרת, זאת אומרת זה לא תקציב שאתה מקבל ואחר כך אף אחד לא יודע מה קורה איתו. אתה צריך להגיש תכניות, אתה צריך להגיש פרויקטים ואז יש כסף ויש כסף בתכנית הזאת. אני אומר לכם, גם בכלכלה, גם בחינוך, אתה מגיש תכניות ואתה מקבל כסף.

למה אני אומר את זה? וזה מה שהכי חשוב לי פה בפורום הזה, כי זה בעיניי מה שחשוב, וכרגע דיבר על זה חבר הכנסת. המשימה העיקרית שלכם היום, את המעקב ואת הדרישות אנחנו נמשיך לעשות, ראשי הרשויות, המשימה שאתם צריכים לעשות בוועדת הכספים זה לוודא שב-2019 בתקציב שיאושר, כי בהצעת התקציב זה לא קיים - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
לא סתם אמרתי.
גיורא זלץ
רגע, אני רוצה להגיד בטוב. המשימה העיקרית של הוועדה הזאת, לטעמי, זה לוודאי שבתקציב 19' ייכנס שוב עוד פעם תקציב תוספתי ייעודי לצפון. אם תעשו את זה הצלחתם.
היו"ר עודד פורר
תודה. מופיד מרעי, ראש מועצת חורפיש.
מופיד מרעי
וגם יושב ראש פורום ראשי הרשויות הדרוזיות. קודם כל תבורכו, גם על הדיון, גם על הרעיון של יום הגליל, מוטי ושאר חברי הכנסת, חמד עמאר, ברושי וכל החברים. באמת תבורכו, גם על הרעיון וגם על הדיון עצמו ועל המעקב.

אני רוצה נקודה אחת שהיא שייכת, לדעתי, והיא בחצר של ועדת הכספים והיא הגדרות. מגדירים תכנית לצפון, מגדירים תכנית חומש למגזר הדרוזי, מגדירים תכנית למגזר הלא יהודי ובתכניות האלה מעמיסים את כל השוטף על התכנית. מתוך ה-20 מיליארד דולר, שקל - - -
היו"ר עודד פורר
אם יעשו את זה דולר אז אין בעיה.
מופיד מרעי
הלוואי. מה שאני רוצה להגיד שבסופו של דבר מההר הזה נשאר מעט כסף תוספתי. אתם רוצים להגדיר תכנית תגדירו אותה ככסף תוספתי לרשויות. בגליל, חברים, יושבים פה גם ראשי רשויות, יש גם רשויות שהן לא רשויות יהודיות, יש גם מהמגזר הדרוזי, כל היישובים של המגזר הדרוזי נמצאים בגליל. יש גם חלק מהמגזר הערבי שהיישובים שלהם בגליל וכשבאים לבדוק את התכנית ואת החלוקה בתכנית לכל המגזרים ולכל מי שגר בצפון רואים שבעצם לא סופרים את המגזר הדרוזי ואת הלא יהודי, למה? הייתה טענה שיש לכם תכנית חומש. תכנית החומש באה לגשר על פערים, מה שנשאר ממנה, היא באה לגשר על פערים, איפה? בתוך היישובים, לא באזור, היא לא באה לפתור בעיות תעסוקה, לא באה לפתור בעיות דיור, בעיות תברואה וכן הלאה וכן הלאה.

המשפט האחרון. אני מציע ללכת על תכנון. דיבר ידידי על תכנון, ללכת לתכנן את כל הגליל, על יישוביו, על הבעיות שלו, על הבריאות, על התברואה, על התחבורה, על הכול תכנית אחת ייחודית ולשים אותה ולקבל עליה תקציבים ומה שאתם לא יכולים לנצל תנו לרשויות, חבריי ראשי הרשויות יודעים לנצל את התקציב. תודה רבה.
היו"ר עודד פורר
תודה. סיון יחיאלי.
סיון יחיאלי
אדוני היושב ראש, קודם כל תודה לאופיר ולחברי שדולת הגליל ולך, כמובן, ולכל החברים שנמצאים כאן. אני מצטרף לדברים של גיורא, המצב בצפון נהדר והיישובים יוצאים מן הכלל ויש פריחה גדולה, אבל אנחנו לא מדברים על הצפון עכשיו, אנחנו מדברים על התכנית של הממשלה וכאן הדברים לא כל כך נהדרים. אז אני רוצה לגעת בדברים האלה דווקא.

ראשית אני רוצה להתחיל מנושא הגז, כי זה נושא עקרוני ברמה הלאומית. חברים, זה כישלון בכל הרמות. זה כישלון תפיסתי. אני לא מבין ממתי ואיפה למדו בכלכלה שתשתיות גז, שזה מונופול אחד גדול, מפריטים אותם לגופים פרטיים שעושים את זה על פי הסכמים, כל התשתית הזאת לא מתבצעת. הם מחפשים לקבל חוזים, לא יהיו חוזים גם כי החברות לא רואות את הגז, אלה שבאים להניח את התשתית לא רואים את החוזים. זה המקום שבו הממשלה צריכה להשקיע, זה לב העניין. בדיוק במקום שבו הממשלה צריכה להיות מונופול ולנהל אותו כמו שצריך היא הפריטה אותו לגופים פרטיים, כמה שיותר רחוק בקצוות, כמו במחלות, את הקצוות קטענו. זה לא מגיע לקצה וזה לא יגיע לקצה. קחו למשל את חברת ישקר שיושבת בתפן, אני לא רואה מתי היא תקבל גז. וכשיביאו לה גז יביאו לה בדיוק את מה שהיא צריכה והמפעל על יד שיבקש לא יקבל, למה הוא לא יקבל? כי הספק עושה את המינימום שהוא נדרש, כי הוא עובד על פי הכללים. במילים אחרות יש כאן כשל תפיסתי של האוצר ומשרד התשתיות וראוי לעשות על זה חשיבה חדשה וכמה שיותר מוקדם כי כל נושא הגז כרגע מתבזבז במדינת ישראל. זו נקודה ראשונה.

נקודה שנייה, משרד הכלכלה. משרד הכלכלה, בשיא הרצינות, אני רוצה לתת לו ציון לשבח מצד אחד, הוא באמת המשרד שמהתחלה הבין את העסק ולקח אותו והנושא של הכלכלה והשגשוג הוא לב העניין, אבל הצד השני של המטבע זה שבסוף כשבאים ליישם את זה עושים תקנות, מנכ"ל 4.17, 4.18, שעם כל הכבוד זה כמו מספנה שבונה ספינות שלא יגיעו לעולם לשום נמל. הכללים האלה צריכים להיות מנוהלים אחרת, לא בצורה של קול קורא, אלא בצורה עתית, כמו שגיורא אמר, שמגיעה חברה ואומרת 'אני עכשיו הולכת לקבל עובדים', עכשיו אני יכול לקבל עובדים, עכשיו אני אגש לקבל את הכסף ולא שאומרים לו 'ב-1 בינואר, אם אתה תגיש את הקול קורא תקבל, אם לא תגיש לך תחפש'. זה לא עובד ככה, לחברות כלכליות יש את לוח הזמנים שלהם וכל הגישה הזאת של שני חוזרי המנכ"ל האלה חייבת להשתנות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הממשלה תמיד נותנת אגוזים למי שאין שיניים.
היו"ר עודד פורר
חוזרי המנכ"ל של איזה משרד?
סיון יחיאלי
משרד הכלכלה. הנקודה האחרונה, אני רוצה לדבר על נושא הבריאות ואני אעשה את זה בקצרה, בשתי נקודות בלבד. אחת, המצב בבית החולים נהריה נראה אחרת לגמרי למי ששוכב במיטות בבית החולים ואתם יודעים מה? הוא נראה אחרת לגמרי גם למנתחים. מדבר איתי מנתח בבית החולים נהריה והוא אומר לי 'תשמע, חסרות לנו תרופות, אנחנו לא נותנים את התרופות הנכונות עכשיו'. זו אמירה שאני לא יכולתי לשאת אותה. תשמעו, בעסק הזה יש הרבה פוליטיקה, בסוף יש כאן שר, או היום סגן שר, ויש משרד ויש מערכת ממשלתית שלמה, יש שר ומנכ"ל וכולם והם אנשים טובים ורוצים ובקצה למטה יש מנתח ואם מנתח בא אליי ואומר לי דבר כזה אז אני אומר לכם אני לא ישן טוב בלילה.

נקודה אחרונה בבריאות והיא חשובה לכל הצפון. כל מערכת הבריאות בצפון מתנהגת כמו מערכת עם הסדר כובל. דיברתי על זה בוועדה אחרת, אבל אני אומר את זה כאן, כל הסיפור של התורים והטרטור של אנשים, צריך לטפל בו בכלים של הגבלים עסקיים כי בסוף קופת החולים הכללית, שהיא הגוף החזק שם, מחזיקה שם שוק ורטיקלי. היא גם פוגשת את החולה, היא גם שולחת אותו לבחינה, בסוף את זה חייבים לתקן. חברים, אם לא נתקן זה לא יהיה טוב.
היו"ר עודד פורר
הנושא ברור.
מיקי לוי (יש עתיד)
מילה אחת בנושא הגז, יש 300 מיליון שקל שהאוצר נתן, 60 מיליון שקל רק התשתיות ניצלו לחיבור מפעלים בארץ. כאן צריך לבדוק מה קרה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
הגוף המבצע זה התשתיות, צריך לדעת איפה לשים את האצבע.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני ביקשתי דיון מהיר על זה.
היו"ר עודד פורר
אני רוצה לסכם את הדיון הזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני לא דיברתי.
היו"ר עודד פורר
אני מצטער, אין לנו זמן.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני אדבר בקיצור, אבל אני אדבר. יש שתי הערות שאני רוצה להעיר.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
יש שעה וחצי על הבריאות.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ב-11:30 דיון על הבריאות באולם נגב.
יעל גרמן (יש עתיד)
עודד, אני מבקשת לומר הערה אחת בקצרה.
היו"ר עודד פורר
אז אני לא נותן כרגע, אני מצטער. יש לי את הזכות לא לתת ואני לא נותן כרגע.
יעל גרמן (יש עתיד)
יש לך בהחלט את הזכות, אני עדיין מבקשת.
היו"ר עודד פורר
אז אני לא נותן כרגע, אני מתנצל. חברים, לסיכום הדיון, מה שאנחנו מבקשים, שגם יהיה בפרוטוקול, אנחנו מבקשים שמשרד הבריאות יעביר בכתב עדכון לוועדה לגבי ההתקדמות של הביצוע של מה שמתוכנן בבית החולים פוריה, כולל התקדמות התקצוב והתקדמות איסוף התרומות. פעם אחת.

פעם שנייה, אנחנו רוצים כל רבעון לגבי תקנים לבתי החולים בצפון בהתאם לתכנית, אנחנו רוצים שתמיד ישימו לנו במכתב - -
יעל גרמן (יש עתיד)
לא לתת לדבר לחבר כנסת זו בושה וחרפה.
היו"ר עודד פורר
- - במכתב לוועדה, גם במאי, גם בספטמבר, כמה תקנים הוקצו וכמה תקנים בוצעו. הוועדה קוראת לתקצב את בתי החולים ולא את קופות החולים. בהקשר הזה קופות החולים זה שוק אחר, זה שוק של קפיטציה - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
נכון, חד משמעית.
היו"ר עודד פורר
לא סוגרים עכשיו את הגירעון של קופות החולים דרך תכנית הצפון, התקצוב צריך להיות תקצוב לבתי החולים, קופות החולים, טפלו בזה בנפרד.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
תקצוב 2019.
היו"ר עודד פורר
הוועדה רואה בחומרה את העובדה שמשרד התשתיות לא שלח נציג לעניין הזה, אנחנו מבקשים לקבל תוך שבועיים התייחסות בכתב להערות שעלו פה לגבי החיבור לתשתיות גז ומדוע זה לא מתקדם. ככל שזה לא יעבוד, חברי הכנסת שפה יבקשו דיון ספציפית על הנושא של חיבור הגז ותשתיות הגז.

בלי שום קשר, מבחינת משרד האוצר, אנחנו חושבים שיש מקום להאריך את תוקפה של התכנית ולאשר את העובדה שמה שלא ינוצל ב-18' יועבר ל-19'. הכסף הזה לא יחזור לאוצר, זה כסף שניתן לטובת תכנית הצפון ואנחנו מבקשים מהממשלה לפעול ולגבש תכנית המשך והשלמה לשנים 2019 עד 2021 להמשך פיתוח הצפון, עם הדגשים גם על הנושאים הכלכליים והפיתוח התעסוקתי, התחבורה, החינוך והעצמת הרשויות המקומיות, וגם תכנית חדשה ומשלימה שתעסוק גם בנושא החקלאות והדיור בצפון שנעדרים לגמרי מהתכנית הנוכחית, וכמובן בתחום הבריאות, גם איזה שהיא תכנית נפרדת שתיתן מענה.

תודה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:50.

קוד המקור של הנתונים