ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 06/02/2018

במסגרת ציון יום הגליל בכנסת על סדר היום: קידום שירותי הבריאות בפריפריה בצפון

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-02-15OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 701

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, כ"א בשבט התשע"ח (06 בפברואר 2018), שעה 11:30
סדר היום
במסגרת ציון יום הגליל בכנסת על סדר היום: קידום שירותי הבריאות בפריפריה בצפון
נכחו
חברי הוועדה: מרדכי יוגב – מ"מ היו"ר
חברי הכנסת
יפעת שאשא ביטון

מסעוד גנאים

יעל גרמן

דב חנין

שולי מועלם

סאלח סעד

לאה פדידה

אלעזר שטרן
מוזמנים
פרופ' איתמר גרוטו - משנה למנכ"ל משרד הבריאות

ד"ר מיכל כהן דר - רופאה מחוזית, מחוז הצפון, משרד הבריאות

יאנה דובינסקי פרץ - עוזרת רמ"ד רפואה ראשונית, צה"ל, משרד הביטחון

אלעד מסאסא - רפרנט בריאות, אגף תקציבים, משרד האוצר

רועי רייכר - אגף תקציבים, משרד האוצר

שלמה בוחבוט - ראש עיריית מעלות תרשיחא

בוריס סידלקובסקי - סגן ראש העיר קריית שמונה

דוב וולפה - מ"מ וסגן ראש המועצה האזורית גליל תחתון

אלי מלכה - ראש המועצה האזורית גולן

סיון יחיאלי - ראש מועצת כפר ורדים

איל רייז - סגן ראש המועצה האזורית מטה אשר

סלמאן זרקא - מנהל בית החולים ע"ש רבקה זיו, צפת

עליזה כהן - יועצת רגולציה ואסטרטגיה, בית החולים ע"ש רבקה זיו, צפת

ארז און - מנהל המרכז הרפואי "פדה-פוריה"

אלון ארז - שירותי בריאות "כללית"

ד"ר יוסף לחוד - "מכבי" שירותי בריאות

אלעד גודינגר - הסתדרות הרופאים בישראל

אופיר שיק - מנכ"ל ארגון "לב בגליל"

אבי צ'פניק - מכון "מנדל" - תכנית מנהיגות בצפון

יעל בן מויאל - מכון "מנדל" - תכנית מנהיגות בצפון

תהלה קארו - מכון "מנדל" - תכנית מנהיגות בצפון

גיל גן מור - האגודה לזכויות האזרח בישראל

חובב ינאי - ארגון "שתיל" מיסודה של הקרן החדשה לישראל

יהושע שלמה זוהר - שדלן (גורן עמיר יועצים בע"מ) מייצג את שירותי בריאות "הכללית"

מבשרת נבו - שדלן (ריפבליק יועצים בע"מ) מייצג את "לב בגליל 2050"
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר תרגומים

במסגרת ציון יום הגליל בכנסת על סדר היום: קידום שירותי הבריאות בפריפריה בצפון
היו"ר מרדכי יוגב
שלום לכולם. אנחנו כאן היום כחלק מיום הגליל, יום הצפון מבחינתי, שנערך גם על ידי שדולת הצפון, שאני כיושב ראש ואיתי גם חבר הכנסת איתן ברושי, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', חבר הכנסת איל בן ראובן, הם נמצאים כרגע בוועדה מקבילה של ועדת הכלכלה, וגם ביוזמות ושיתוף פעולה של עמותת "לב בגליל" שסייעה בידינו לאגום את הנושאים והתחומים. יש פה עוד עמותות שתרמו לעניין, יעלו אחרי זה ויבואו וידברו. נמצאים פה איתנו ראשי משרד הבריאות, מנהלי בתי חולים מהצפון, יצטרפו אלינו פה מיד ראשי רשויות ואני רוצה לפתוח את הנושא באופן מאוד מאוד קונקרטי.

הנושא שלנו הוא הפערים בשירות הרפואי, בשירותי הבריאות בצפון ואיך מצמצמים אותם. זו מטרת הוועדה, לצמצם את הפערים בשירותי הבריאות בפריפריה, מגיע לכל אזרח ואזרח שוויון בפערים הללו. אנחנו יודעים שיצאה תכנית גדולה לפיתוח הצפון ובחלק מהנושאים משרדי ממשלה מסוימים שמו לתוכה את הכסף, משרד הבריאות גם הוא שם כסף, אבל הוא עוד לא יצא מספיק טוב לביצוע. יותר מזה, אנחנו יכולים להודות על מה שכבר קורה, אנחנו יכולים להודות לפחות לפרופ' איתמר גרוטו, שהוא היה זה שכתב את הדוח ועכשיו הוא בצד השני, זה שצריך לבצע, יחד עם יתר החברים.

אנחנו כן רוצים לומר שהאוכלוסייה בצפון היא ברובד סוציואקונומי מעט יותר נמוך מהממוצע ועם שיעורי תחלואה גבוהים יותר. במסגרת ועדת המשנה, פה איתי מנהלת הוועדה, ענת, הסתובבנו בצפון בכל בתי החולים ונדברנו עם כל מנהלי קופות החולים, עם ראשי משרד הבריאות ומצאנו שלאוכלוסייה שקרובה למיליון וחצי נפש, יש מחסור ופערים של רופאים, רק 2.2 ל-1,000 נפש, כשבתל אביב יש 4.4, כפול. פער באחיות, יותר קטן אבל יש. פער במיטות, כ-40% פחות מיטות ל-2,000 נפש. שיקום ילדים כנושא שאין בצפון ואם ניקח מהמאקרו למיקרו אז אם אֵם או אב צריכים לשקם את ילדם או לנסוע לשיקום, יכול להיות שהם צריכים לנסוע יומיומית לחיפה או לרעננה אפילו, אם הם עשירים, או אפילו לתל אביב. אם הם צריכים טיפול כימותרפי יומי אז הם צריכים לנסוע שעתיים ושלוש, עם אותו ילד שנדרש להקרנות, עם אותו מבוגר שנדרש להקרנות, והדברים הללו הם פערים כבדים וקשים ויושבים על האוכלוסייה בצורה כזאת שמשפיעה על הגירה שלילית מהצפון.

אין ספק שהצפון הוא אזור נהדר, הערים והיישובים בו נהדרים, על כל האוכלוסיות שנמצאות בו ויש את הצד הזה של הפערים בבריאות. יושבת פה לידי שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן, שגם היא חפרה בנושא במובן החיובי, אין ספק שאנחנו צריכים לטפל בכמה נושאים.

אני רוצה לגעת במטרות של היום הזה. באנו לדיון הזה עם ארבע עד חמש מטרות בגדול, זו הייתה העצה של האוצר, של שירה מהאוצר, לטפל במה שיש לו כסף כדבר ראשוני ולראות איך הוא יוצא לפועל, בתוך זה בניית בית חולים שיקומי לצפון ב"פדה-פוריה". יושב פה מנהל בית החולים, ד"ר ארז און. תכניות עבודה, תכניות עבודה לא רק במובן של מה חסר מה לא, עשרה מיליון שקל שהוקצו כבר לתכנון, אלא מתי גמר תכנון פרטני, מתי יוצא למכרז, מתי בנייה, מתי צוברים כוח אדם שצריך לאמן אותו בצפון ולצבור אותו בצפון, מתי צוברים ציוד, מתי גוזרים סרט.

כך גם נושא של קיצור תורים, שהוא נשאר בכותרת, איתמר, שעוד לא יצאנו ראש ממנה, וכך גם איחוד שירותים, דבר שראיתי שגם אתה המלצת עליו רבות, איתמר, זה צריך לצאת אל הפועל. ובסוף בסוף, איך מעודדים רופאים, כמה הצלחנו ואם לא, מהן הסיבות ואיך נצליח. אמורים להיות פה גם נציגים ממכון "מנדל", יש פה כאלה?
קריאה
כן.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקיי, נפגשנו איתם. הם אמורים לתקף את הדברים. אני ביקשתי להעביר אליכם גם היום דוח של "שתיל", שגם הם עסקו בנושא.

מכיוון שהזמן הוא קצר, אנחנו נתחיל במצגת של משרד הבריאות ואחרי כן בפינג פונג, חברי כנסת, אוצר, איש ציבור, אוצר. פרופ' איתמר גרוטו, בבקשה.
איתמר גרוטו
קודם כל אני מודה לוועדה על המעקב. אני גם יכול לציין שבעצם הוועדה הראשונה מונתה, מוניתי על ידי חברת הכנסת גרמן, כשהייתה שרת הבריאות, לעמוד בראשה, אז היא בעצם אחראית שאני נמצא על הנושא הזה. אנחנו כרגע עוסקים - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אתה רואה שיש פה קואליציה אופוזיציה, נשתדל לשמור רציפות מול נושא שחשוב כנראה לכולנו.
יעל גרמן (יש עתיד)
בנושא הזה יש שיתוף פעולה מלא.
איתמר גרוטו
ואנחנו באמת מנסים לא רק לכתוב את הדוח אלא גם לעקוב אחרי היישום שלו ולדחוף, להסיר את החסמים שהיו במהלך היישום. אנחנו נפיק - - -
היו"ר מרדכי יוגב
קרב אליך את המיקרופון.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא שומעים אותך.
איתמר גרוטו
אני אדבר גם יותר חזק. נתחיל בהצגת הסטטוס. נחזור קצת על נושא פערי הבריאות בצפון, נושא בית החולים השיקומי ב"פוריה", מענקי רופאים שמטרתם לשמר את הרופאים בצפון, קיצור תורים, קהילה, MRI ו-PET-CT, תכניות המניעה ונדבר קצת גם על בתי חולים של נצרת, שגם בזה אנחנו עוסקים, לפעמים הוא נמצא על סדר היום.

בקצרה, פערי הבריאות, חלק מהדברים כבר הוצגו בפעמים קודמות, לכן אני אעבור על זה די במהירות. בסך הכול אנחנו יכולים לראות שאם מסתכלים על נתונים לפי נפה אז בסך הכול, אולי קצת קשה לראות כי הצבעים פה פחות טובים, אבל הנפות הצפוניות הן הנפות שמסומנות פה בצבע אדום, למעט נפת צפת שלא נמצאת מתחת לממוצע, אבל בסך הכול אנחנו מוצאים שהתמותה הכללית יותר גבוהה במחוז צפון ובמחוזות הפריפריה, זאת אומרת, במחוז הדרום גם כן וגם תוחלת החיים קצרה יותר.

אני עשיתי איזשהו מיפוי לאורך שנים והסתכלנו על נתונים, בסיוע של הלמ"ס, הפער בין הצפון והדרום לעומת הממוצע הארצי של תוחלת החיים ואפשר לראות שפחות או יותר, בנפות שאנחנו עוסקים בהן, הפער נשמר די קבוע, כשהדרום הוא יותר רחוק מהממוצע, אבל גם הצפון רחוק מהממוצע, בסדר גודל של בערך משהו כמו שנה בממוצע, שנה עד שנה וחצי בממוצע, מבחינת הפער של תוחלת החיים. זאת אומרת, קטן יותר לעומת מה שאנחנו רואים בממוצע הארצי. זה נע בין שנה לשנה וחצי.
היו"ר מרדכי יוגב
תמשיך, גם לנו יש את המצגת.
איתמר גרוטו
נתון בריאות נוסף שמקובל להתייחס אליו, תמותת תינוקות. תמותת התינוקות, לא רואים פה, אבל שוב פעם, לעומת הממוצע הארצי, אנחנו נמצאים בתמותת תינוקות מעט יותר גבוהה בצפון, 3.8 לפי הנתון הממוצע של שלוש השנים האחרונות. היות שהצלחנו, לשמחתנו, מדובר במספרים קטנים, אנחנו עושים ממוצע של כמה שנים ביחד, 3.8 לעומת למשל, באזור המרכז, בתל אביב, זה באזור 2, כך שיש לנו פה פער גם בנושא של תמותת תינוקות.

יש פער כמובן בתשתיות, בתשתיות הבריאות. שיעור המיטות בסך הכול, שיעור המיטות ל-1,000 נפש, אנחנו רואים שבצפון הוא נמוך יותר, הוא עומד בממוצע על 2.3 לעומת הממוצע הארצי, שנמצא על 3.5. זה ב-2013-2015. זאת אומרת שזה פחות מהממוצע ונמוך יותר כמובן מאשר תל אביב, שזה המקום עם הכי הרבה מיטות. שיעור הרופאים המועסקים הוא 5.1 ל-1,000 נפש, אז יש לנו פחות רופאים בצפון וגם פחות מיטות. אפשר לראות את זה גם בנושא של אחיות, אולי הפער פחות בולט. גם במקצועות הפרא רפואיים, שזה השקף הבא, אנחנו יכולים לראות שיש לנו שיעור נמוך ביותר של מקצועות פרה רפואיים, שזה גם בדרום וגם בצפון. אנחנו יודעים שאלה שעוסקים בתחומים של מתן פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וקלינאות תקשורת. אלה הפערים.

ננסה לראות מהם הפתרונות שאנחנו מדברים עליהם. הנושא הראשון שנתייחס אליו הוא נושא כוח האדם. אחת ההמלצות של ועדה שעמדתי בראשה הייתה לחזק את המומחים במטרה להביא מומחים טובים לאזור הצפון, שהם ימשכו אחריהם גם את המתמחים, כך זה בדרך כלל עובד. יש לנו מענקים שניתנו לאורך השנים. אחרי זה אני אציג נתונים מלאים, אבל בעצם, זה היה גם ב-17', גם ב-18' וגם ב-19' זה יישמר, המענקים האלה ממשיכים להינתן. מִנהלת המחקר הביו רפואי, יש לנו פה גם הובלה של פרופ' איתמר שליט, גם כאן המטרה היא למשוך ולעודד חוקרים שיעשו מחקר ואחר כך גם יישארו בצפון. דבר שלישי, מימון הרשות לפיתוח הגליל, כל הנושא של מצוינות רופאים, שכבר - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
איתמר, אתה יכול לומר לנו כמה כסף באמת הועבר בסופו של דבר?
היו"ר מרדכי יוגב
הכסף נמצא בדוח. השאלה היא כמה רופאים הגיעו לצפון ונשארו שם, מתמחים ומומחים? זאת השאלה, מהי התוצאה?
קריאה
יש על זה שקופית בהמשך.
איתמר גרוטו
יש לנו נתונים מדויקים על הכסף, נראה את זה אחר כך. לגבי הנושא של הרופאים, קשה לכמת מי הגיע בגלל המענקים ומי הגיע באופן כללי. בסך הכול אני חושב שהנתונים העיקריים שצריך להסתכל עליהם הם איפה התחומים שנותרו בהם פערים בתחומים מסוימים של מומחיות, שבשבילם צריך לנסוע למרכז, כגון, אני יודע שלמשל בצפת הנושא של כירורגיית כלי דם וגם כמובן כל הנושא של השיקום ב"פוריה", שאנחנו נתייחס אליו בנפרד. אין לי מספרים מדויקים כמה בדיוק הגיעו, אבל אנחנו יכולים כמובן להביא את זה.
היו"ר מרדכי יוגב
יש חשיבות, איתמר, כדי שלא נגיד רק בסוף, יש לזה חשיבות, ומנהלי בתי החולים פה יודעים ועוסקים בזה ביומיום, הם פוגשים את המתמחים שעולים או את המומחים שעולים ואולי גם לפעמים יורדים, אנחנו עדים למישהי כזאת בדימות בצפת, עדים אולי לאחרים, ששכר הדירה לא הספיק להם, או לא מצאו את עצמם בשנה הראשונה. יש חשיבות למחקר שכזה, שיגיד אם זה עובד או לא עובד ואם זה לא עובד איך נעשה שזה יעבוד. זה קריטי, אחרת מושקע כסף והתוצאה לא מגיעה. לכן זה יהיה אחד היעדים. פתחת בו וזה יהיה אחד היעדים החשובים שאנחנו נבקש בו תשובות.
איתמר גרוטו
מאה אחוז. אני כן רוצה לציין, אני חושב שחלק מהתכנית הוא גם, לפחות אנחנו עכשיו מנסים לעבוד כך עם "פוריה", לתת לו תקן של מישהו שיתמחה בכירורגיית כלי דם במרכז ואחר כך מתוך התחייבות הוא יבוא לעבוד אחר כך בצפון. גם אלה דברים שאנחנו מנסים כדי למשוך כוח אדם.

נעבור ל"פוריה", בית החולים השיקומי. פה אתם יכולים לראות באופן כללי, לפני שאנחנו עוברים ל"פוריה", תקציבים שמיועדים לצפון לעומת המרכז מבחינת הפיתוח. אפשר לראות שב-2018 צפויה תוספת משמעותית של מעל 1.4 מיליארד שקל, שהולך לכיוון הצפון, גם לנושא של מיגון וגם לתשתיות נוספות. בהחלט יש פה השקעה ממשלתית יותר גבוהה בנושא של פיתוח. לגבי מרכז השיקום, השקף הבא, בסך הכול המרכז נמצא בשלבי תכנון של הפרוגרמה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אבל לא הובטח כסף כבר בתחילת 17'?
היו"ר מרדכי יוגב
רגע, תני לו לגמור, אנחנו בקיאים בפרטים.
איתמר גרוטו
יש בשקף פירוט. קודם כל אנחנו מדברים על סדר גודל שמגיע ל-22,000 מ"ר, בהחלט משהו שייתן מענה רחב. כרגע הוקצו כ-10 מיליון שקל בשלב הזה לשלבי התכנון, לכל הנושא של התכנון, נכתבו חוזים עם מתכננים בעלות של כ-10 מיליון שקל. הכוונה היא עד סוף 2018 להשלים את התכנון, תכנון של דבר כזה הוא ארוך ומפורט, ואז לצאת למכרז, כאשר יהיו שני שלבים, השלב הראשון יהיה חלק מה-22,000 מטר האלה, שהם יהיו בהיקף של 207 מיליון שקל, זה יימשך כשלוש שנים, זו בעצם הערכה. נקודה נוספת לציין, נכון להיום - - -
היו"ר מרדכי יוגב
בואו שבו פה. אלי ושלמה הם שני ראשי אשכולות שמייצגים אשכול מזרחי, אלי מלכה, את הגליל ורמת הגולן ושלמה בוחבוט אשכול מערבי, גליל מערבי.
איתמר גרוטו
התכנון המקורי היה 150 מיליון ₪, כרגע העלות - - -
היו"ר מרדכי יוגב
תרשה לי לשאול, אנחנו רואים יציאה למכרז בינואר 19'? מנהל בית החולים, כן.
קריאה
יש את טקס הנחת אבן הפינה.
איתמר גרוטו
דבר נוסף שצריך לעבוד עליו ואנחנו פועלים כרגע, הוא להשיג את הנושא של כוח האדם שצריך להכשיר. בסופו של דבר יצטרכו לעבוד שם. כרגע עדיין אין לנו פתרון לזה, אבל בהחלט פועלים שיהיו תקנים של מתמחים בשיקום, אנשים שיבואו והם בעצם ינהלו בסופו של יום את המרכז.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
צריך כוח אדם בארץ בכלל, חשוב לומר, אבל אפשר להכשיר. חייבים, לא אפשר, חייבים.
איתמר גרוטו
הנושא הבא הוא מענקי רופאים.
היו"ר מרדכי יוגב
עוד דקה, עברת בין שני נושאים. לגבי "פוריה", אנחנו נבקש בישיבת המעקב הבאה, שהיא תהיה, זה יסוכם עם ראש הוועדה ואני פה משתדל לדבר בשמו לפי מה שסיכמתי איתו, עם אלי אללוף, כנראה בתחילת המושב הבא, לא לפני כן, אנחנו כן נבקש שם תכנית עבודה יותר יציבה, שמשמעותה היא מכרז בינואר 2019, מתי גמר בנייה ובמקביל, מתי צבירת כוח האדם הרפואי ובמקביל, מתי צבירת המכשור הרפואי ומתי גוזרים סרט. כשיש לוח זמנים כזה, והוא אומר 21', או הוא אומר מה שהוא אומר, אז יודעים שנלחצים ויודעים שיש. כנ"ל משרד האוצר צריך להיות בהלימה של כמה כסף יש. לא רק 110 ועוד 40, כי זה לא בונה, בסוף צריך שם 200, כי כך הוברר לפי התכנון האדריכלי, וגם אתם אמרתם שכדאי להיצמד אליו, אז לשים את זה כפתרון, כדבר שנפתר כבר ולא כדבר שנשאר באוויר, כבעיה, כי עם הבעיה הזאת לא יוכלו לצאת למכרז. זה צריך להיפתר עכשיו עם תקציב 2019 ולהיות בתוכו, כדי שבית החולים השיקומי היחידי בצפון, היחיד, אין שיקום בצפון, אכן ייבנה.
איתמר גרוטו
מענקי רופאים, סדר הגודל של הסכום במשך השנים 2016 עד 2019, 35 מיליון שקלים למענקים. גובה המענקים למתמחים הוא 216,000 שקל ב-2016, 331,000 ב-2015 וב-16'-17' היה 500,000 למענק.

בסך הכול, הביצוע, שוב פעם בסופו של יום משתנה כי הוא יכול להיות במאבק בין שרים ולכן אין לי נתון מדויק על כמה כל שנה יצא, אבל זה הגובה, סך הכול הסכום הכולל הוא 35 מיליון שקל.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו צריכים, מעבר לכסף הגדול הזה, אולי בוועדת המשנה הבאה, שתהיה אולי קטנה יותר, אבל נציגי ציבור בוודאי יהיו בה, וגם - - - לדעת לכמה רופאים זה עזר, כמה כתוצאה מזה נשארו, כמה מהם אנחנו מצליחים שהם בצפון ושלא ירדו חזרה. אני חושב שהם לא באו לצפון כדי לנצל כסף לשנה, לא רוצה לחשוד בהם, אבל אנחנו רוצים לראות תוצאות של רופאים בצפון. זו הרגולציה של משרד הבריאות.
איתמר גרוטו
מצאתי אצלי, בשקף זה לא היה כאן, ב-2015 ניתנו 26 מענקים בעלות כוללת של 8.6 מיליון, ב-2016 כבר 39 מענקים וב-2017, זה מדווח לנו עד מרץ 2018 כמה בדיוק נקלטו.
קריאה
זה מומחים או מתמחים?
פרופ' איתמר גרוטו
זה מומחים.
קריאה
זה רק מומחים.
היו"ר מרדכי יוגב
חשוב לנו להבין מכם מי זה, האם זה רופא נשים, זה אונקולוג, זה רופא ילדים, לראות את זה ואני אומר לך, מיכל, זה צריך להיות אצלך בחלוקה של הרופא והשם שלו, מיהו ואת מי הוא משרת.
סיון יחיאלי
יש כאן עוד שאלה. צריך לשאול כמה מתוכם זה נטו לבית החולים בצפת, לבית הספר לרפואה, שזה מייחד קבוצה מאוד מסוימת וכמה הולך לשאר המרחב.
היו"ר מרדכי יוגב
בואו נמשיך את כל המצגת ונעבור אחרי זה לכל השאלות שיש לאנשים. תרשמו לכם שאלות, אנחנו נשתדל לאפשר את כל השאלות, כמה שנצליח. איתמר, אתה עובר לנושא של קיצור תורים?
איתמר גרוטו
כן, קיצור תורים. אלה בעצם הנתונים שאנחנו יכולים לראות, כמה קיבלו. התכנית לקיצור תורים, יש לה שלושה מרכיבים. המרכיב הראשון שלה הוא מענק לבתי החולים תמורת העלאת פעילות. הדרך השנייה היא שעיקר הכסף הולך לקופות החולים כדי שיקנו יותר שירותים מבתי החולים ואז יעלו את הפעילות - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זאת התקלה וזה לא ישנה כלום.
קריאה
שהם לא קונים מבתי החולים בצפון.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
נכון.
איתמר גרוטו
הנושא השלישי הוא הנושא של פולטיימרים, שזה עדיין לא יצא אל הפועל. סך הכול, עד היום, בתכנית מתוכננים לצאת, לפי הפריסה שמופיעה פה, בשקף הזה אפשר לראות את הפריסה לאורך השנים, בתי חולים - - -
שלמה בוחבוט
אני מבין שזה שוטף, אתם נותנים שוטף, זה לא תוספתי.
קריאה
זו התכנית שלהם הרגילה.
שלמה בוחבוט
זה שנתי.
איתמר גרוטו
זו תכנית קיצור תורים של משרד הבריאות, בעלות של - - -
היו"ר מרדכי יוגב
רגע אחד, בואו נשמע אותו. בעלות של?
איתמר גרוטו
העלות הכוללת, כמו שאנחנו רואים פה, מגיעה לחצי מיליארד לאורך חמש שנים, שש שנים.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו שמענו פעמיים, גם בעכו וגם במעלות, שזה היה כבר משהו יותר סדור, על 520 מיליון ₪. זה גם מה ששמענו בוועדת המשנה הקודמת לפני כחודשיים, כשעשינו פה הכנה.
איתמר גרוטו
אני אתייחס. ה-520 מיליון ₪, אני בדקתי את המקור שלו, דרך אגב, פה לא מדובר על הנושא, הנושא הזה לדעתי מתחבר לנושא של מענקים, זאת אומרת זה הסכום הכולל של התוספת שניתנת לרופא. היום, כל רופא, לפי ההסכם עם הרופאים, שעובד בפריפריה, מקבל תוספת שכר באופן מובנה, בלי שצריך לתת לו מענקים ודברים מסוימים. זאת אומרת, באופן מובנה, רופא שעובד בצפון או בדרום מקבל יותר כסף מאותו רופא שעובד במרכז. זה ההסכם שנחתם עם ההסתדרות הרפואית ושם התוספת שנמצאת שם מסתכמת באותו הסכום שדובר עליו.
היו"ר מרדכי יוגב
לא, אבל זה לא הסכום. סליחה, אנחנו מדברים לגבי קיצור תורים. איך עושים בצפון קיצור תורים?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני אגיד לך, כבוד היושב ראש. אני מוכרחה לומר את זה דווקא כאן. גם אם ישלשו את הסכום זה לא רלבנטי, כי עד שלא ישנו את השיטה ויתקצבו את בתי החולים בצפון אנחנו לא באמת נצליח לקצר תורים. מה שקורה היום דה פקטו כשאנחנו יושבים כאן, בעיקר בקופת חולים "כללית", שיש לה מעל 70% מכלל האוכלוסייה שמבוטחת בצפון, היא שולחת את המטופלים לתל אביב, לעפולה, לניידות, לניידות של MRI, כשבבית החולים "זיו" בצפת יש את המכשור הכי חדיש, הכי מתקדם עם תור לא לעוד חצי שנה-שמונה חודשים-שנה, אלא לעוד שבועיים ולפעמים גם פחות - - -
היו"ר מרדכי יוגב
תור להיום.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
ואז יוצא, אני רוצה רגע לחדד את האבסורד, יוצא שמדינת ישראל משקיעה כסף בבתי החולים, משקיעה במשאבים, אבל המטופלים לא נהנים מהם.
היו"ר מרדכי יוגב
ברור.
קריאה
אנחנו התייחסנו לזה, זה בדיוק ההסדר הכובל שעליו מדובר ואותו צריך לפרק. הם לא יכולים לשלוח למתקן שלהם.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
השיטה חייבת להשתנות.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו מבקשים לא לנהל את זה כמו ועדת כספים אלא שכן נצליח. אני יודע להגיד לאיתמר ואנחנו, פעם אחת, הזאת משבחים אותו, כי הוא זה שעשה את הדוח, פעם שנייה אנחנו תובעים ממנו, אז אני מניח שיש לו את המוטיבציה גם ליישם. אנחנו באמת צריכים, ואני כבר ציינתי את זה גם אצלך בדיון ואני אומר את זה כאחד שלא מבין, לכן גם ביקשתי פה ממכון "מנדל", על הנושא הזה במיוחד, איך עושים קיצור תורים. יש פה כסף והמון כסף, 520 מיליון, איך עושים עם זה קיצור תורים הכי טוב? אני לא יודע להגיד האם קיצור התורים, שכשהוא ילך למרפאות ולרפואה קהילתית, אז הוא יחסוך לאנשים שהולכים לבתי החולים, האם קיצור התורים זה רגולציה של המכשור, ב-MRI ובדברים אחרים, כפי שהזכירה חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון.

קיצור התורים הוא בהרבה מובנים, אולי צריך יותר רופאים, אולי צריך לאחד מרפאות, צריך הרבה דברים שעל ידם יהיה - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא צריך כלום, צריך שקופת חולים "כללית" תשתמש במשאבים שיש בצפון.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
צריך ש"כללית" תעשה שינוי תפיסה באיזה - - - זה לא רק קיצור תורים, גם מרחק ולא לשלוח אנשים ל"בילינסון", כפר סבא.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
קופת חולים "הכללית" שולחת לבתי החולים שלה, יש לה אינטרס, לעפולה, לתל אביב.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו יודעים, אנחנו יודעים. צריך רגולציה על הקופות, על המחירים בבתי החולים, רגולציה על המחירים, כל זה ביקשנו לראות תכנית עבודה - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אדוני, יש פה מישהו מקופת חולים "כללית"?
היו"ר מרדכי יוגב
יהיה.
קריאה
תהיה אפשרות להתייחס?
היו"ר מרדכי יוגב
עוד מעט. רגע, אנחנו רוצים לגמור את המצגת. אנחנו רוצים לומר פערים בתוך המצגת שהם ברורים לנו, שהם לא יוצרים לנו בסוף את ההבנה שבסוף הקליינט, התושב בצפון, לא יצטרך לחכות שלושה חודשים לאבחון או יותר מזה, או לטיפול או לכל דבר אחר.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לנסוע למרכז הארץ.
היו"ר מרדכי יוגב
או לנסוע לחיפה, או לנסוע לרעננה או ל"אסותא" בתל אביב, אלא להעלות את השירות בצפון. את כל הרגולציה הזאת אנחנו מבקשים ממשרד הבריאות, בסיוע משרד האוצר, שיאפשר לו, אחרי שיהיה ברור שזה מה שעושה רגולציה וזה מה שמביא בסוף לזה שיש ללקוח בצפון את השירות - - -
אלעד מסאסא
אני מחכה לתור שלי ואני אתייחס.
היו"ר מרדכי יוגב
בוא נמשיך, נשלים את המצגת ונאפשר את הדיבור.
איתמר גרוטו
בעקבות הסיורים שערכתי בצפון, גם בבתי החולים, בנושא של ה-MRI לפחות, שישנם MRI שעומדים לפעמים ריקים ושולחים אנשים למקומות אחרים, שם אני יזמתי בזמנו דיון אצל השר ליצמן, כשהיה אז שר, ועכשיו אנחנו חוזרים להניע את הדיון הזה בהיבט של איך אפשר להתערב פה רגולטורית, כי יש, לפחות בתחום הזה של MRI ומכשירים רפואיים, למשרד יש כלים רגולטורים בהיבט של הרישוי של המכשירים וכו'. לגבי הסכמים וקיצור תורים, זה יותר מורכב.

זו השיטה של החלוקה של הכסף לקיצור תורים, אני אדלג על זה ונעבור הלאה גם מפאת קוצר הזמן.

מבחינת הקהילה, אחד הנושאים ואתה גם ציינת את זה, חבר הכנסת יוגב, הנושא של איחוד תשתיות, ישנן תקנות וכללים שקובעים מתי אנחנו אמורים לתת שירות, מתי קופה אחת אמורה לתת שירות למבוטחים אחרים אבל זה לא נותן מענה ופתרונות, התקנות האלו. אני חושב שבהחלט בתחום הזה ההמלצה שלנו הייתה, אחת ההמלצות המרכזיות בדוח, בנושא של איגום משאבים, אני אומר שוב פעם, מעבר לנושאים של הרפואה הראשונית, אני חושב שאנחנו צריכים גם לעשות פורום ואנחנו יושבים עם הקופות ומנסים לראות איך אנחנו יכולים להביא לזה. אין לי לזה עדיין מענה.

גם בדרום, דרך אגב, אנחנו עם אותה בעיה ושם כבר התחלנו ניצנים של שיתופי פעולה בהיבטים מסוימים ואני מקווה שנוכל ליישם את זה גם בצפון.
היו"ר מרדכי יוגב
זה לא רק תשתיות. אני מבקש, אם תוכלו להוסיף לכותרת התשתיות והשירותים, כי לזה אתה מתכוון למעשה.
איתמר גרוטו
כן, כן.
היו"ר מרדכי יוגב
וזה קורה גם בחירום, אם אני מנסה להביא פה לשפה משותפת את כולם. לצורך העניין, אם ל"מכבי" במקרה אין רופא ילדים בקרית שמונה אז היא תוכל להיעזר בשירותי "כללית" לצורך העניין ותהיה מרפאה מאוחדת של רופאים - - -
איתמר גרוטו
בדרום זה קורה.
היו"ר מרדכי יוגב
אתה הגשת את זה בדוח שלך, אני קורא מהדוח שלך, אני לומד את זה מהדוח שלך. בואו ונעשה את זה בפריפריה, במקומות שיש מחסור ונאגם את השירותים, בין במכשור ובתשתיות ובין בשירותים של רופאים.
איתמר גרוטו
הנושא של המכשירים, זו הפריסה של מכשירי MRI באזור הצפון. אתם יכולים לראות, גם הוספנו כוח אדם והכשרה, כדי להכשיר שם את הרופאים ואת הסגל שיעסקו. MRI זה לא רק מכשיר, זה גם כוח אדם מסביב.

מבחינת ה- PET-CT, זה נושא שהיום נמצא בכותרות. יש היום ברמב"ם. ב"זיו", יש PET-CT שיתחיל לפעול במרס. אנחנו מתוכננים לייעד עוד מכשיר אחד לאזור הצפון, עדיין לא הוחלט לאיזה בית חולים ויש בסיכום עם משרד האוצר להוסיף עוד מכשירים של PET-CT, מה שמאפשר לנו בתקנות ואז אפשר יהיה להוסיף עוד.
היו"ר מרדכי יוגב
אני אומר גם למנהלת הוועדה ולעצמנו, בכל דבר שנדרש מאיתנו אישור, על מנת שלא נעכב, נעשה ועדה ונאשר. הבנתי שיש מכשור שצריך לעבור דרך הוועדה את האישור. אני אומר מבחינת העולם של משרד הבריאות - - -
ענת כהן שמואל
איזה תקנות?
איתמר גרוטו
התקנות של מספר מכשירים שמותר לפי גודל אוכלוסייה, צריך לעדכן אותו כדי להוסיף מכשירים. התקנות של חוק ביטוח בריאות ממלכתי.
ענת כהן שמואל
והם אצלנו?
היו"ר מרדכי יוגב
כן. יש דבר כזה, לא ידעתי, אבל הבנתי. ואני אומר דבר נוסף, אני אומר לך, איתמר, אתה לא אשם, אני לא מאשים, אני רק אומר את המציאות העגומה, שבכל הצפון היה PET-CT אחד, עדיין אין בו, רק במרס הוא ייכנס לפעולה ועדיין אין בו וראוי היה, מבחינת מספרים, שיהיו שם שניים, מצדי שלושה, אחד במזרח ואחד במערב. השירות הזה של אבחון אונקולוגי, שאני נכנסתי אליו רק בפעם הראשונה שסיירנו, בבית החולים הראשון בנהריה, שבמשרד טענו שאין שם אחד במחלקה אונקולוגית. יש מחלקה אונקולוגית בנהריה, אבל בשביל האבחון נוסעים לרמב"ם ונוסעים לאזורים יותר דרומיים, כאשר גם לאזרח בצפון מגיע.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כשיתחילו לעסוק במה שיש ולא במה שאין כל הזמן, אז התושבים ירוויחו יותר.
היו"ר מרדכי יוגב
אז ממילא יש מקום גם להשלמה עודפת - - -
איתמר גרוטו
יש לנו עכשיו, כמו שאמרה חברת הכנסת שאשא ביטון, בצפת יהיה לנו ואנחנו ניתן עוד מכשיר אחד בצפון.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו נזדרז קצת.
איתמר גרוטו
נושא אחרון של בריאות הציבור הוא מניעה. החל משנת הלימודים הנוכחית הצלחנו להעביר את שירותי הבריאות לתלמיד והם ניתנים על ידי המדינה, שזה שינוי. היום, בפריפריה, גם בדרום וגם בצפון, שירותי הבריאות לתלמיד ניתנים על ידי המדינה ישירות וזה מבחינתנו תוספת של תקנים. קיבלנו לטובת העניין הזה מעל 100 משרות ובהחלט אנחנו חושבים שיש פה שיפור.

גם בתכנית ההפעלה שיזם מחוז הצפון של משרד הבריאות, ד"ר מיכל כהן דר, שנמצאת פה, שכבר אנחנו בעצם עושים תהליך חדש, כשהכוונה היא להרחיב לכלל הארץ, שבו יש הכנה לקראת עלייה לכיתה א' כבר בטיפת חלב בגיל 5-6.

יש משרות נוספות שאוישו מבחינת בריאות הציבור בנושא של פיקוח על מזון, יש לא מעט מפעלי מזון בצפון - - -
שלמה בוחבוט
פרופ' גרוטו - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו מיד נגיע אליכם.
שלמה בוחבוט
מוטי, אני רוצה להגיד לך רק דבר אחד. סלאח שבתי אמר, 'תנו לי את - - -', אני חוזר לגליל, מה אני אגיד עכשיו לתושבים של הגליל המערבי שבית החולים מתפרסם בצורה לא יפה, בית חולים שזקוק להשקעות של מיליונים רבים. תגיד לי בבקשה מה אני צריך להגיד לציבור שלי? אתה עכשיו מדווח כל מה שקורה במשרד הבריאות.
היו"ר מרדכי יוגב
שלמה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
מהי הבשורה, אתה שואל, מה הבשורה?
היו"ר מרדכי יוגב
שאלה מצוינת. שלמה, השאלה מצוינת. עוד שאלה אחת של אלי ואנחנו נעבור לסיום הדוח ולחברי הכנסת. אחרי כן גם אתם, ודאי.
אלי מלכה
אני רוצה להשלים את שלמה. מרוב הנתונים מישהו עוד יכול פה להתבלבל ולחשוב שבאמת קורה משהו ואני אומר לכם באחריות מלאה: לא קורה כלום. כל הנתונים האלה, שגם ישבתי עליהם כולל עם פרופ' גרוטו, זה לנסות להדביק את השוטף. שום דבר הוא לא לכסות את הגירעון הכול כך קשה במערכת הבריאות בצפון. על זה אנחנו צריכים לדבר, על הגירעון הענק הזה, שהוא שנות דור. כדי להדביק אותו צריך להזרים מיליארדים, לא מיליונים ולא חצי תקן למזון וחצי תקן לכיתה א' וארבע מיטות לבית חולים. זה מה שהם נותנים בכל תכנית צפון שהם נמצאים עכשיו.
היו"ר מרדכי יוגב
תודה, אלי, ברור לגמרי.
אלי מלכה
לכן אני חושב שאנחנו חייבים לנצל את הזמן, תסלח לי שאני מוציא את התסכול, כי בשני הדיונים הקודמים, ואני לא כזה, אני בדרך כלל אופטימי, זה נראה לי כל כך רע שכבר אין חשק לבוא לבניין הזה.
היו"ר מרדכי יוגב
ברור.
אלי מלכה
גם בדיונים הקודמים זה ברברת אינסופית של נתונים - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אתה תבוא אליי אחרי זה בפרטי ונדבר.
אלי מלכה
נדבר על זה בפרטי, ואני אומר לך שאנחנו חייבים לוודא שבית החולים השיקומי ב"פוריה" יהיה לא רק בטקס הנחת פינה, אלא שתהיה החלטה להשלים לו את ה-90 מיליון שקל שחסר לו, ובנהריה וב"זיו" ועוד כמה דברים, אני אגיד אותם בתורי.
היו"ר מרדכי יוגב
מאה אחוז. איתמר, תרוץ במהירות על בריאות הציבור, מניעה.
פרופ' איתמר גרוטו
זה. זהו.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו נקצר כרגע את תכניות המניעה כי הן תכניות שוטפות, לכן נעצור אותן, כולל איחוד בתי החולים בנצרת, שאני אומר לכם פה כדיון, כדוח, אין כוונה לאחד אותם, יש שם דברים שקשה לאחד. הכוונה לאחד שירותים, כדי שמישהו שיש לו יתרון יחסי ביולדות אז יהיה ביולדות ומי שיש לו יתרון יחסי בדבר אחר יהיה בדבר אחר. לא ניכנס לדיון הזה, היה דיון אצל אלי אללוף, אצל יושב ראש הוועדה, ואם יהיה צורך להיכנס אליו אז ניכנס בנפרד. הייתה, אני לא זוכר אם אורלי ויינשטיין או מישהו אחר שהיה שם וייצג את משרד הבריאות, לא ניכנס לכך.

אני כן רוצה לתת כרגע במה לאנשים לדבר כי זה חשוב ביותר. נתחיל עם חבר כנסת ואחד מנציגי הציבור או ממנהלי בתי החולים. נעשה בדילוג. לאה הייתה ראשונה, יעל אחריה, יפעת ומי שיהיה פה עוד.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
ראשית תודה לחבר הכנסת מוטי יוגב על הנושא ואני ממש מצטרפת אליך, אלי, כי לרגע חשבתי שאנחנו נמצאים במציאות אחרת ולא עוסקים בחודשים האחרונים ובשבועות האחרונים בדיונים למה אין מרפאת שיקום, למה אין טיפולי פרקינסון בצפון, למה חולי אפילפסיה נשלחים לפתח תקווה ולרגע חשבתי שאנחנו נמצאים במקום אחר, בזמן נתון, בארץ שאין לה שם. אז אני חושבת שהגיע הזמן שבמקום מספרים, נתונים, הצהרות, שכבר אמרתם, אמרתם לפני מספר שנים שמגיעים מיליארדים לצפון, להפסיק להתייחס אלינו כאל חצר אחורית, בואו נעשה מעשה. בואו נעשה את הדברים שמתבקשים ויש כמה דברים שגם אפשר לעשות בקלות, בקלות.

בחוק בריאות ממלכתי כתוב שכל חולה וחולה, צריכים לקבל במרחק סביר ובזמן סביר. כנראה שמישהו שכח - - -
שלמה בוחבוט
ושוויוני.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
ושוויוני. אבל למה אני מתייחסת רגע, בכבודך, שלמה, למרחק סביר? כי מישהו שכח שיהודי יודע לתרגם מרחק סביר גם מקרית שמונה לפתח תקוה או לשיבא. לכן אנחנו מרשים פה לקופת חולים "כללית", למרות שיש לה מרפאה צמודה או כובע לאותו חולה וחולה, לשלוח את אותו אדם רחוק מאוד מביתו, צריך להפסיד ימי עבודה, לא נוח. אני מקבלת כל כך הרבה פניות מתושבי הצפון והפריפריה ומראים לי את המחדל, שיש מרפאה צמודה אליהם לביתם, לא רק ששולחים אותם רחוק מהבית, הם גם מחכים חודשים.

זה כמו שאני התקשרתי ואני אמרתי לרופא שאני לא מרגישה טוב והוא אומר לי, "אין בעיה, תתקשרי למספר כזה מסוים", כי פעם היה רופא שמדבר איתך. אני מתקשרת והוא אומר, "עוד חודש", אז עוד חודש, חברים, או שאני בריאה או שאני כבר לא צריכה באמת את התור.

אני רוצה להגיד עוד דבר קטן. גם כשנותנים תקציב צריך לדעת לצבוע אותו. לפני כמה שנים נתן משרד הבריאות העדפה למי שבפריפריה, אבל, ופה החלמאות, שכחו לצבוע את זה. זאת אומרת שקופת החולים לא חייבת להעביר את הכסף הזה לפריפריה.

אני אסיים בעוד דבר אחד. יושב כאן מבית החולים "פוריה", הוא מנסה להיות אופטימי כי היום הכתבה שפורסמה היא לא אופטימית.
היו"ר מרדכי יוגב
תיכף הוא ידבר.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אני רוצה לסיים בקריאה שאין פה אופוזיציה וקואליציה, יש פה מחדל, שאל הצפון מתייחסים כאל חצר אחורית של המדינה. אנחנו משלמים אותו מס בריאות ומגיע לנו טיפול שווה, בלי שום קשר למי נולדנו ואיפה גרנו. תודה.
היו"ר מרדכי יוגב
תודה. אנחנו כמו שאמרנו, עושים פינג פונג. סיון יחיאלי, ראש מועצת כפר ורדים, אחריו יעל, אחריה מי ממנהלי בתי החולים שיושבים פה ואחר כך חברי כנסת.
סיון יחיאלי
אדוני היושב ראש, תודה על הדיון, חברי הכנסת וכל הרופאים המכובדים ממערכת הבריאות, שאני חושב שאתם לב הדיון.

תראו, אנחנו מדברים על הכשל הזה ואם תרשו לי אני רוצה רגע לעשות zoom out קטן על זה ולהגיד: יש כאן כשל, כי כשמנסים לנהל מערכת בצורה קומוניסטית-סוציאליסטית, שבה הרגולציה מנסה לקבוע גם את המחיר וגם את הכמות, מקבלים כשל לכל אורך הדרך. אי אפשר לעשות את זה, זה לא יכול להצליח. המדינה צריכה להחליט איך היא רוצה לנהל את הסיפור הזה. בעיניי, התשובות הן מאוד קלות. תחליטו שאין רגולציה בצפון. מנהל בית חולים רוצה לקנות ויכול להרשות לעצמו לקנות היום MRI או PET-CT או לא יודע מה, לא צריך רגולציה. לא פקיד במשרד האוצר יודע יותר טוב ממנו ולא פקיד במשרד הבריאות יודע יותר טוב ממנו, מנהל בית החולים יודע. הוא עושה תכנית עסקית ואם הוא עומד בתכנית העסקית הזאת היא גם תחזיק. אין שום סיבה בעולם היום שמנהל בית חולים לא יוכל לרכוש לעצמו ציוד. אני יכול לתת לכם דוגמאות ואנחנו רואים איך מערכת הרישוי של המדינה עוצרת וחונקת ומונעת מהמערכת להתפתח בכוחות עצמה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אין להם כסף לקנות MRI אם המדינה לא תיתן להם.
סיון יחיאלי
אני רוצה להגיד לך משהו, יפעת. אני רוצה לתת לך דוגמה. אנחנו ראינו "סכין גמא", זו מערכת לניתוח מוח, משהו משוכלל מאוד, הייתי בארצות ברית בסיור, הייתי עם שלמה בוחבוט בסיור של האשכול, ראינו בבתי חולים את הדבר הזה עובד. זה מרפא, זה מוציא בן אדם מניתוח מוח, שבישראל הוא יוצא מקומט לגמרי, זה מוציא אותו כמו חדש, הולך הביתה, אין אשפוז, אין כלום. המערכת הזאת עולה 5 מיליון דולר להתקין אותה. אנחנו באים ואומרים, "יש לנו 5 מיליון דולר לשים את זה", משרד הבריאות אומר "אסור". אל תגידו לי שמשרד הבריאות לא מונע. משרד הבריאות היום, הרגולציה שלו חונקת ומונעת פעילות. זה דבר אחד.
היו"ר מרדכי יוגב
תקצר בבקשה.
סיון יחיאלי
אני מקצר ואני רוצה לגעת בעניין. דבר שני, נושא של תורים. אדוני היושב ראש, אתה מחפש דרך לקצר תורים? הנה הדרך. כשרופא קובע שחולה זכאי לקבל הפניה מסוימת, החולה צריך לקבל קופון. שיילך ויממש את הקופון הזה איפה שהוא רוצה. הכי קרוב לבית, הכי רחוק מהבית, הכי מהר, הכי לאט, תן לו את החופש. מה אתה שולח אותו? אתה שולח אותו בתוך קופת חולים למקום של קופת החולים הזאת וקופת החולים הזאת וכל אחד לפי ההסדר שהוא מרוויח בו הכי טוב. כאשר האופטימיזציה היא אופטימיזציה של קופות החולים ולא של האזרח, האזרח מפסיד. וזה מה שקורה במדינת ישראל.

אני מצטרף בסיפא של דבריי, לכל מה שאמרו חבריי, אלי ושלמה. בסופו של דבר אנחנו כרגע מדברים על מערכת טקטית ואנחנו דורשים שינוי אסטרטגי. מה שנעשה כרגע זה עוד קצת מאותו הדבר. קצת יותר כסף, קצת יותר השקעות, זה לא העניין, העניין הוא שינוי אסטרטגי שאחריו מה שהיה הוא לא מה שיהיה.
היו"ר מרדכי יוגב
חברת הכנסת יעל גרמן, ואחריה אני אבקש ממישהו ממנהלי בתי החולים, אתם תחליטו מי. איתמר, תרשום את השאלות, בסוף אני אתן לכם גם התייחסות, משרד הבריאות, זה חשוב. ואני מבקש מכולם לקצר כדי שנוכל לשמוע - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
להגיד לכם, צופים בנו כרגע ואני מקבלת בווטסאפ הודעות "קיבלתי רופא עיניים ל-2019", "קיבלתי - - -
היו"ר מרדכי יוגב
לאה, אנחנו יודעים, מכירים את הקשיים. מכירים את הקשיים, שלחתי ילדה בצפון שתגיד לי כמה זמן לוקח לה לרופא שיניים, שלושה ארבעה חודשים.
יעל גרמן (יש עתיד)
תודה רבה לך, אדוני היושב ראש. קודם כל אני רוצה לברך שלקחת את הנושא הזה. זה נושא חשוב וזה התפקיד שלנו בכנסת, לפקח על הממשלה, ואני בטוחה שאתה תעשה את זה טוב ואנחנו נהיה לידך ובאמת לפקח ולראות שכל מה שמספרים לנו פה אכן יתממש, אבל בוא נתחיל קודם כל, מהעובדות שהציגו לנו.

הציגו לנו כאן עובדה או מספר שמדבר על כך שבשנים, איתמר, 2017-2016 עברו כמעט 100 מיליון שקל לצפון, לבתי החולים בצפון, לקיצור תורים. אני מאוד מאוד אשמח שמנהלי בתי החולים יספרו לנו כמה מתוך ה-100 מיליון הגיע אליהם וספק אם בכלל ובוודאי שלא 100,לא מחצית ולא רבע. אז בוא נתחיל קודם מזה שכאשר מציגים נתונים, בבקשה, שאנחנו נדע שהנתונים האלה יש להם משמעות, אלא אם כן בדרך זה נעלם בכל מיני מקומות כמו שדיברנו על זה.

כנ"ל לגבי המתמחים או המומחים, ואני בהחלט מקבלת את זה שצריך לתת למומחים. הובטח לנו, גם בוועדת בריאות וגם בוועדת כספים, ש-70 מיליון שקל של התמריצים שניתנים לרופאים יילכו לפריפריה ולא כך. לא הגיעו בכלל 70 מיליון. אז עכשיו מדברים על 35 מיליון ועדיין לא שמעתי שבאמת כולם הגיעו ישירות לאותם מומחים שאנחנו מצפים.

אני רוצה לדבר על הנושא, שהקדשנו לו לפני שבוע את יום הבריאות, וזה קיצור תורים. מסתבר שבמחקר שעשתה הר"י, הסתדרות הרופאים הישראלית, ישנם תורים מאוד מאוד ארוכים לניתוחים אלקטיביים שמזמינים מראש, ואני אתן רק דוגמה אחת, אני אתן את החלפת המפרקים, גם מפרק הירך, גם מפרק הברך. מסתבר שכאן במרכז, התורים להחלפת מפרקים הם מ-12 חודשים ומעלה, אבל הפלא ופלא, דווקא בפריפריה, דווקא בצפון, אנחנו מצאנו תורים של חמישה חודשים ושישה חודשים. אם זה המצב הרי כל מה שמשרד הבריאות צריך לעשות, ואני כמובן דיברתי על זה כבר לפני ארבע שנים, זה להקים מערכת מקוונת. קודם כל לפרסם את התורים ולבוא ולומר לכל קופות החולים שבמידה שיש בית חולים שלא עומד באורך תור שאתם תקבעו, משרד הבריאות, תקבעו איזו פרוצדורה צריכה לעמוד באיזה זמן תור שהוא סביר, אם קופת החולים לא מסוגלת לתת בבית החולים שעמו יש לה הסכם, היא לא מסוגלת לתת את התור הזה, בבקשה להעביר אותו לפריפריה. אנחנו נשיג שני דברים. קודם כל נשיג באמת קיצור תורים אמתי, אבל שנית, אנחנו נעצים את הפריפריה. תארו לכם שאנשים מפה יגיעו ל"פוריה", ל"זיו" או ל"עמק", שלא מיוצג כאן, אבל מבחינתי הוא חלק בהחלט מהפריפריה - - -
קריאה
ברור.
יעל גרמן (יש עתיד)
מרחק של שעה ורבע נסיעה. מה זה שעה ורבע אם אני רוצה להחליף את מפרק הירך או את המפרק שלי בברך – זה כלום. אנשים מכאן יגיעו לשם, אבל בעיקר הרופאים הטובים יגיעו לבתי החולים בפריפריה ואז נקבל העצמת פריפריה והם אפילו לא יזדקקו לתוספות של כספי. כי אם קופות החולים באמת יתנו את מה שמגיע להם הם יעמדו, יעצימו את עצמם ויהיו חזקים ממש כמו בתי החולים במרכז.
היו"ר מרדכי יוגב
תודה רבה. אנחנו נעשה כך. שני מנהלי בתי החולים, כל אחד יקצר את דבריו, הם יודעים לקצר את דבריהם, שניהם יודעים לדבר קצר, אחריהם חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון, אחרי זה קופת החולים ואחרי זה חברת הכנסת שולי מועלם ואוצר..
יעל גרמן (יש עתיד)
שישיבו לנו כמה כסף הגיע מה-100 מיליון.
היו"ר מרדכי יוגב
פרופ' סלמאן זרקא, מנהל בית החולים "זיו", צפת.
סלמאן זרקא
אדוני היושב ראש, תודה רבה על היום. אני רוצה להגיד את זה בכל הכבוד וחלילה לא בציניות, בטח לא במשכן הזה, אני רוצה לקוות שאחרי היום הזה נבקש שבכנסת יהיו עוד ימי גליל, מתוך תקווה שהדברים באמת יזוזו וישתפרו.

אני חייב להגיד לפתיח שהשיח עם משרד הבריאות מצוין ובטח עם פרופ' איתמר גרוטו, ידידי הרבה שנים, השוטף מול משרד הבריאות מתנהל, מנוהל, ואני חושב שזה לא הדיון. הדיון שבאנו אליו וכולנו תקווה, הוא על הסתכלות ארוכת טווח, שאותם פערים שקיימים בצפון ימצאו את הפתרונות שלהם. אני בכל זאת רוצה להחזיק את האופטימיות. אני חושב שבהסתכלות של אולי שבע שנים אחורה, לפני כשבע שנים שימשתי כעוזר מנכ"ל משרד הבריאות, המצב בצפון משתפר, המצב בצפון יותר טוב, אנחנו בכיוון מאוד חיובי, אם כי, לצערי, הקצב הוא אטי והתקציב ממאן להגיע. על זה לא מעט מתושבי הצפון משלמים בבריאות שלהם וחבל. ונכון שעה אחת קודם לנסות ולפתור את זה.

יש לי הרבה מה להגיד, אבל בשביל לקצר, רוצה להתחבר לדברים שאמרת, אדוני היושב ראש. נגעת בתכנון ארוך טווח לשיקום ב"פוריה". ואני מברך את הקמת השיקום ב"פוריה", אדוני היושב ראש, הוא בא לפתור עוד בעיות. לפני כארבע שנים הייתי מפקד שירותי הרפואה של צה"ל ובמבצע "צוק איתן" חיילים מהצפון, אשפזנו אותם במרכז הארץ לשיקום, אחרי פציעה, כי אין שיקום בצפון. הוא גם לחיילים, גם לילדים וגם לחולי השבץ המוחי, שמגיעים ומקבלים טיפול מצוין, אבל אחר כך אין שיקום בצפון.

אני רוצה להתחבר לתכנון הרב שנתי שדיברת עליו כי אכן, אם כרגע לא ייווצר, כולל תקנים, בעוד כמה שנים ב"פוריה" ייפתח השיקום, אבל לא יהיו רופאים. לצערי, זה המצב ב"זיו". פתחנו את הרדיו תרפיה, מכון ההקרנות ב"זיו", זה בהחלט שיפור לצפון, עובד ועובד מצוין, אם כי כל העובדים במכון ההקרנות של "זיו" עובדים בתאגיד, קרי, חברה קבלנית, ואף תקן לא נמצא, מבחינתי באוצר, לטובת הפעלת מכון הקרנות בצפון.

כך מענקים. מצוין, אבל צריך מיטות, צריך תקנים ואני חושב שבחלק הזה, לצערי, אני הולך לפתוח בחודש הבא PET-CT וגם בזה אין לי תקנים. אני משכנע אנשים לעבור צפונה ולעבוד בתאגיד הבריאות, בלי קביעות ובלי תנאים כנדרש, כי לא תכננו לפני שבע שנים את כל היריעה. לא רק את הבניין, בעיקר את כוח האדם שהוא המרכיב הכי חשוב במערכת הבריאות.
היו"ר מרדכי יוגב
תודה רבה ולהתייחסות הזאת כמובן אנחנו נבקש את התייחסות נציג האוצר. יכול להיות שטוב שדחיתי את התייחסותך, יהיו לך הרבה דברים להשיב עליהם. ד"ר ארז און, כן, ואחרי זה את, יפעת. כן.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
הבריאות צריך להגיב.
היו"ר מרדכי יוגב
גם בריאות וגם אוצר, ביחד.
ארז און
אקצר בדבריי. מרכז השיקום בהחלט צריך לצאת בינואר 2019 למכרז. זה מחר, זה מחר. ינואר 2019 זה מחר. אנחנו מתקדמים בתכנון, המכרז לא ייצא אם לא תהיה הקצאה של כל הסכום שצריך להינתן להקמת השלב הראשון של מרכז השיקום, קרי, 207 מיליון שקל. חשוב בשנת 2018 למצוא את המקורות לתקציב הזה, כדי שנוכל לצאת למכרז.
היו"ר מרדכי יוגב
אני אשאל שאלה. 110, מדינה, המדינה התחייבה, 40 שאתם תגייסו, זה 150, חסרים לנו כרגע 57 מיליון.
קריאה
פרוס על חמש שנים, הוא אמר.
ארז און
גם ההקצאה של המדינה, של 110, פרוסה על פני חמש שנים.
היו"ר מרדכי יוגב
אז אנחנו נצטרך לשמוע ממך, אלעד, על היכולת של הרשאה להתחייב והיכולת של ה - - -
ארז און
מתחבר לידידי ד"ר זרקא. תקנים, אנחנו צריכים אותם היום, כי כדי לאייש את מרכז השיקום ברור לנו שאנחנו לא נוכל להביא את הרופאים האלה מהמרכז. אנחנו צריכים להכשיר אותם בעצמנו, על בסיס כוח האדם הקיים אצלנו. התמחות בשיקום – ארבע שנים. הווה אומר אני צריך אתמול להתחיל את ההתמחויות של הרופאים כדי שכשייפתח מרכז השיקום הם יהיו כדי להפעיל אותו, אחרת יהיה פיל לבן שלא נוכל להפעיל אותו. לכן אנחנו צריכים את התקנים האלה כבר עכשיו, כדי להכשיר את כוח האדם.

זה מביא אותי ליכולת שלנו להביא מהמרכז רופאים מומחים, שדובר על כך. נכון, יש היום מענקים של 500,000 שקל, זה לא מספק כדי להביא את הרופאים הטובים מהמרכז לצפון. זאת משימה שלנו, להביא אותם, כדי שנוכל לתת את השירות הכי טוב בצפון. וכרגע, נכון לעכשיו, המענק הזה, שהוא בהחלט יפה, הוא לא מספק וצריך לחשוב, ב-2018, איך מוצאים חבילת קליטה, אני קורא לזה, לרופאים מומחים, כדי לשכנע אותם לבוא לצפון.
היו"ר מרדכי יוגב
עוד אתגר שביקשתי ממכון "מנדל", הם קיבלו דף משימה עם שלוש משימות, גם את זה ביקשתי, שיחתרו אל הנושא הזה ויביאו גם הם במקביל למשרד הבריאות ואחרים. לא נסתמך רק עליהם, מי שמקבל משכורות על זה שיקבל, הם עושים את זה כעבודה סמינריונית, בקורס למנהיגות של "מנדל".
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תגיד שנקבל תקנים.
היו"ר מרדכי יוגב
אלעזר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני רק רוצה לשמוע - - -
קריאה
שולחים אותם להתמחות במרכז.
ארז און
אני שולח אותם להתמחות במרכז - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
איפה הם עכשיו?
היו"ר מרדכי יוגב
הם לא נמצאים, אין כאלה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
זה מה שאני שואל.
ארז און
אני אומר, ברגע שיש לי תקן אני מגייס את הרופא, אני שולח אותו להתמחות במרכז, עם התחייבות שלו שכשהוא מסיים את ההתמחות, הוא חתום על חוזה, שהוא חוזר אליי ויעבוד כרופא אצלי.
היו"ר מרדכי יוגב
תודה רבה. חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון, כן.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
תודה רבה, כבוד היושב ראש. אני רוצה דווקא במילות ברכה, גם לאופיר שיק וגם ל"לב בגליל" שנמצאים על הסיפור של הבריאות באופן שוטף. אנחנו מתכנסים כאן מדי פעם, אבל הם באמת איתנו בקשר באופן שוטף.

אני רוצה להתחיל דווקא ממה שלא מדובר בשיח, כי אנחנו תמיד נשאבים למקומות של האתגרים ושל החסר. ואנחנו צריכים להודות שמערכת הבריאות בצפון היום היא לא דומה למה שהיה לפני חמש שנים ועשר שנים ויש תהליכים טובים שקורים וצריך לומר את זה. צריך לומר את זה מהסיבה הפשוטה, שמרוב שאנחנו מציירים כל הזמן תמונה שחורה אז התושבים, האזרחים בצפון, אפילו לא יודעים מה יש להם כדי שהם יוכלו לקבל את זה ליד הבית שלהם והם ישר מחפשים את זה במקומות אחרים, כי ברור להם שבצפון הם לא ימצאו את התשובה.

הדבר הנוסף, חברת הכנסת יעל גרמן, אני מוכרחה לומר שעם התדמית והדימוי שמייצרים כל הזמן למערכת הבריאות בצפון, יש אנשים שגם בוחרים לא להגיע כי בתפיסה הם יקבלו יותר טוב במקום אחר.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל תראי מה קרה עם מחלקת ניתוחי לב וחזה ב"פוריה", היא היום אחת הטובות ביותר בארץ.
היו"ר מרדכי יוגב
יעל, יעל. אנחנו לא באנו - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
בתוך עמי אני חיה - - -
היו"ר מרדכי יוגב
הצפון זה המקום הכי טוב שיש בעולם, אבל אנחנו רוצים שיהיה שם עוד יותר טוב.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני מכירה את השיח ברמה היומיומית ואני אומרת לך שבהצגת התמונה כפי שאנחנו מציגים אותה היום, לא אנחנו אלא בכלל בשיח שקורה, אנשים לא מודעים לדברים הטובים שקורים בשני בתי החולים שנמצאים כאן, וגם בבית החולים נהריה, אז חשוב שגם הדברים האלה ייאמרו.

לצד זה, יש הרבה מאוד אתגרים, ואמר את זה נכון אלי מלכה, יש פה פערים שנבנו לאורך עשורים שלמים ופערים כאלה אי אפשר לצמצם בשנה. אנחנו צריכים לדעת שמערכת הבריאות, בהרבה מאוד תחומים, גם אלה שאנחנו מדברים עליהם כאן, נמצאת במצוקות בכל הארץ, אבל היא צריכה לזכור שכשהיא באה לפתור את המצוקות האלו, כל מצוקה במרכז בולטת שבעתיים בצפון. זה אומר שבחלוקה התקציבית, אם באים לצורך העניין לטפל במצוקה מסוימת, מלכתחילה צריך לדעת שתקציב יותר גדול by far ממה שמוקצב במרכז צריך להיות מוקצב לטובת הצפון. אחרת לעולם אנחנו נשמור על הפערים, גם אם ייתנו לצורך העניין את מה שצריך לאותם בתי החולים - - -
היו"ר מרדכי יוגב
תודה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, זה חשוב שזה ייאמר, ואני אומר לך למה, חבר הכנסת מוטי יוגב, כי זה ענין של מדיניות ואם אנחנו אומרים שהצפון במרכז אז הצפון במרכז גם במחיר של במרכאות אפליה מתקנת. ואם עכשיו מכניסים חמישה, כמו ששר האוצר אמר, מכשירי PET-CT אז שלושה יילכו לצפון. לא יחלקו באופן שוויוני בכל הארץ, כי השוויוני הזה מייצר חוסר שוויון באופן מובנה, אלא יתנו נתח יותר גדול לצפון אם אנחנו באמת רוצים לצמצם פערים שנבנו כאן לאורך השנים. תודה רבה.
היו"ר מרדכי יוגב
בחדר הזה יש לך רוב מוצק.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
תודה רבה.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו נעשה עכשיו ייצוגיות של קופות החולים ואחריהן חברת הכנסת שולי מועלם. אחר כך נראה מי עוד מנציגי הציבור המקצועניים ונעבור לחברי הכנסת הנוספים.

אני מברך את חבר הכנסת אלעזר שטרן, חבר הכנסת סלאח סעד, חבר הכנסת מסעוד גנאים שהצטרפו אלינו. אני מניח שכל מי שהצטרף אכפת לו מהבריאות בצפון.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
נכון.
היו"ר מרדכי יוגב
כן.
אלון ארז
שמי ד"ר אלון ארז, אני נציג "כללית" כאן בדיון. אני רוצה להתייחס לכמה דברים. אל"ף, אני שמח על הדברים שאמרתְ בדקות האחרונות לגבי התמונה, כי נכון לראות את התמונה בצורה מאוזנת, בלי לברוח מזה שיש פער עצום והפער הזה הולך וגדל, לטעמי, וכל הניסיונות שמדברים פה על להוסיף פה 20 מיליון ופה 100 מיליון, זה פלסטר על בעיה הרבה יותר משמעותית ושינוי התפיסה צריך להיות הרבה יותר עמוק.

למה אני שמח על מה שאמרת? גם מכיוון שבהתחלה היה רושם, מכל מיני דוברים כאן, שלכאורה, מי שאחראי לזה שהמצב של הפריפריה הוא לא טוב זה הקופות ו"כללית". אני הרגשתי איזה חוסר הגינות מוחלט אחרי שאנחנו מחזיקים מאות מרפאות בכל היישובים הכי קטנים בכל מקום בצפון, מעל מאה שנה, ואנחנו הנמלים החרוצות של המערכת.

אמרו פה שהקופות, תיאורטית, יכולות לשלוח את המבוטחים שלהן לאן שהן רוצות וזה ממש לא נכון. אנחנו עובדים לפי חוק ביטוח בריאות ואנחנו עובדים לפי הסכמים עם בתי החולים. יש דבר שנקרא חובת רכש בבתי החולים הממשלתיים. הקופות לא יכולות היום במרכאות לייבש את בתי החולים, אנחנו מחויבים לקנות אצלם בהיקף שהוא היקף גדול מאוד והיקף שעולה משנה לשנה. לטעמי, בסך הכול היחסים שלנו עם "פוריה", עם צפת, עם נהריה, הם יחסים טובים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה לא נכון.
אלון ארז
רגע - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה לא נכון. יושבים פה מנהלי בתי החולים, אומרים דברים הפוכים ממה שאתה אומר. יש לך 70% מבוטחים בצפון שהם שלך ואתה יושב פה ואומר דברים בלתי נסבלים.
אלון ארז
אני מבקש לתת לי לסיים.
יעל גרמן (יש עתיד)
היא צודקת, היא צודקת, הם לא נותנים להעלות את הפעילות בבתי החולים בצפון.
אלון ארז
בתי החולים כאן, הם יוכלו לאשר והאוצר יוכל לאשר שיש דבר שנקרא חובת רכש. תעשה עם הראש ותגיד את זה גם אחר כך - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
מדברים על מֵעֵבֶר לחובת הרכש, אתם חונקים אותם.
אלון ארז
גם אנחנו כמערכת, אנחנו מערכת שיש לה אחריות ציבורית ואנחנו צריכים להתנהל עם המשאבים שלנו. אנחנו מדברים על השאלה איפה הקשיים הגדולים. דיברו על מכשירים ועל דברים כאלה, דיברו על גיוס רופאים ודיברו על איזה דברים צריך לעשות. ההסתכלות היא על מעטפת שלמה והרבה יותר גדולה. זאת אומרת לא מספיק שתיתן מענק לרופא, אתה צריך להבטיח את האופק גם למשפחה שלו, גם לאשה שלו, גם לילדים שלו. זה תעסוקה, זה חינוך, זה מגורים. מסתכלים רק על המענקים שבסוף מורידים מהם מס אז לא נשאר מזה הרבה.

עוד מילה אחת לגבי חובת הרכש. באה "כללית" למשרד הבריאות ואמרה לו: תקשיב, אנחנו משלמים היום לכל בתי החולים במדינה איקס כסף, קחו את האיקס כסף הזה, חלקו אותו אַתם. אנחנו נבטל את הנושא של הסדרי בחירה. כל מבוטח של "כללית" בכל מקום בארץ יוכל ללכת לכל בית חולים בארץ.
יעל גרמן (יש עתיד)
פנטסטי.
אלון ארז
לא, למה זה לא פנטסטי? למה משרד הבריאות נעמד על הרגליים? כי אם באמת, וזה מתחבר למה שאת אמרת, אם באמת אנשים תהיה להם האופציה ללכת לכל מקום, תהיה סכנה גדולה שאם אנחנו לא נתמוך מהצד, אנחנו כמדינה, בבתי החולים הממשלתיים בצפון, בתי החולים - - -
קריאה
אנחנו מוכנים, לא נכון.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
פשוט לא יאומן עיוות המציאות שאתה יוצר פה.
היו"ר מרדכי יוגב
שולי, חכי, עוד רגע זכות הדיבור שלך.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
להיפך, אני לא אמרתי - - - הוא אומר שאמרתי משהו שאני לא אמרתי. אני לא אמרתי לשלוח כל אחד לאן שהוא רוצה, להיפך, אני אמרתי שצריך הכי קרוב לבית.
סיון יחיאלי
אני אמרתי ואני עומד על זה.
היו"ר מרדכי יוגב
סיון אמר רגולציות שוק חופשי. אמר, "תחליטו, רק שיהיה". זה מה שסיון אמר בהתחלה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני חושבת שצריך לשאול את בתי החולים, הם יודעים הכי טוב מה טוב להם. להערכתי בתי החולים לא מפחדים מפתיחת אזורי האשפוז, בדיוק להיפך, הם רוצים את זה.
קריאה
נכון.
אלון ארז
גם ה"כללית" לא פחדה ואמרה את זה למשרד הבריאות.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז בבקשה, אני לא יודעת מה מונע את זה. זאת הייתה הצעה מלפני ארבע שנים.
היו"ר מרדכי יוגב
יעל, רגע.
אלון ארז
ההצעה שעמדה עכשיו - - -
היו"ר מרדכי יוגב
גם זה אתגר, אלון.
אלון ארז
אני רק רוצה לסיים אם אפשר, אני לא רוצה לקחת יותר מדי זמן. במשך השנים נפתח פער בלתי סביר בין התקצוב של מערכת הבריאות לצרכים של האוכלוסייה. האוכלוסייה גדלה, אני חושב שבסדר גודל של 1.7%, 1.8% בשנה, תקציבי הבריאות לא גדלו בהתאמה. נוצר פער שהוא בלתי סביר ואנחנו היום מתמודדים איתו. ואמרתם, מה שרע במרכז רע מאוד בפריפריה.

אגב, רפואת עור במרכז, אורך תור לרופא עור במערכות הציבוריות במרכז עומד היום על סדר גודל של 35 יום, בצפון הוא עומד על 30, אז צריך לראות איפה הדברים עומדים. 90% מהפעילות של הבריאות היא לאו דווקא בבתי החולים, היא בקהילה.
היו"ר מרדכי יוגב
תודה רבה, אלון, הנה, נשמע תזה הפוכה כנראה מחברת הכנסת שולי מועלם, שהייתה חברה פה ויש לה רציפות גם בעשייה הבריאותית אז בואו נשמע.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
תודה, תודה רבה. מוטי, ברכות על כל היום הזה והדיון הספציפי הזה, גם ל"לב בגליל", לאופיר, למנהלי בתי החולים שפה ושאינם פה ולראשי הרשויות.

אני רוצה להתחיל מאותו שינוי שמוסכם על כולם שצריך להתבצע וזה להפסיק לראות את הבריאות בעיניים, לא של בתי החולים, לא של הקופות, לא של משרד הבריאות, אפילו לא של משרד האוצר, הגיע הזמן לראות את הבריאות של תושבי הצפון דרך העיניים של תושבי הצפון. לכן כשאתה יושב פה ואומר דברים שהם רחוקים מהמציאות, הם פשוט לא נכונים, על סמך מה אתה אומר אותם? אתם מבטחים יותר מ-60% מתושבי הצפון ואתם שולחים את תושבי הצפון, לא אל בתי החולים שקרובים לבית שלהם. איך יכול להיות שקופת חולים "כללית", הקופה הגדולה במדינה, שכל מה שאמרת על הפער הבלתי נסבל בתקצוב מערכת הבריאות, הרי אני מסכימה איתך, והפער הבלתי נסבל שנופל שוב ושוב על כתפי הקופות, אני גם מסכימה איתך, אבל זה לא מאפשר לכם לעשות את התרגילים הבלתי נסבלים שאתם עושים על גב המטופלים. זה אתה וזה אחרים, אבל כיוון שאתה המבטח המרכזי בצפון, עיקר התרגילים הוא שלך. בוא נאפשר קודם כל לתושבי הצפון ללכת לבתי החולים שקרובים אליהם. לא לעמק ולא לכרמל, כי מי שגר ובית חולים "זיו" הוא קרוב אליו אז תשלח אותו "לזיו".
יעל גרמן (יש עתיד)
מנהריה שולחים לכרמל.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה דבר אחד.
אלון ארז
לניתוח הרניה, כשמישהו צריך בצפת הוא לא מגיע לצפת? צנתור לב - - -
שלמה בוחבוט
יש הנחיה של "כללית" לפנות לבתי החולים של ה"כללית".
סלמאן זרקא
אתם שולחים מבית ג'אן - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
הסיפור הוא יותר ממה שהצגת אותו ובזה אני מתקדמת. שאלת מה יהיה עתיד הרפואה בצפון לא יכולה להיות מנותקת משאלת התקצוב, שחייב להיות עם אפליה מתקנת. לא יכולה להיות מציאות שבה מקובל על כל מובילי מערכת הבריאות ומשרד האוצר, שצריך בית חולים שיקומי בצפון ואז אומרים למנהל בית החולי, "עליך להשיג 40 מיליון שקל". מאיפה הוא בדיוק ישיג את זה? מה, יש לו איזו חצר אחורית פרטית שהוא אמור להשיג את זה? ואז בכלל אנחנו מגלים שההערכה שניתנה, של 150 מיליון שמתוכם הוא אמור להשיג 40 מיליון - - -
היו"ר מרדכי יוגב
207.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
207, אז בכלל נוצר פער על הפער. הקלות - - -
היו"ר מרדכי יוגב
שולי, אנחנו צריכים לקצר.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
עוד שני דברים בבקשה. הקלות הבלתי נסבלת שבה שולחים את האחריות של משרד הבריאות ומשרד האוצר אל מנהלי בתי החולים גם היא חייבת להיפסק.

דבר שלישי, כל שאלת השיקום, כבר היינו בסיפור הזה עם השיקום בדרום. הרי ברור שאם יהיה בית חולים יפה, מפואר, משמעותי, עם כל האלמנטים של השיקום, אבל לא נעשה איזושהי עבודה על המומחים בשיקום - - - מישהו צריך לראות את זה. מי רואה את זה במשרד הבריאות, פרופ' גרוטו? מי בודק כמה מתמחים בשיקום יש היום ולאן הם יגיעו בעוד איקס שנים, כשייגמר מרכז השיקום בצפון?

והדבר האחרון שאני מבקשת להגיד. תראו, יש במדינת ישראל, קירות הבית הזה שומעים אותי אומרת את זה בממוצע פעמיים בשבוע, מערכת בריאות מצוינת, היא מצוינת בזכות האנשים שנמצאים בה, רופאים, אחיות, אנשי מנהלה, רנטגן וכו' וכו' וכו'. המציאות שבה בתוך מערכת הבריאות מתחילים להעסיק עובדי מערכת בריאות בתור עובדי קבלן, באיגודי בריאות, היא מציאות של בכייה לדורות. היינו עם הסיפור הזה במערכת החינוך. מה אנחנו רוצים, שבעוד עשר שנים נצטרך לבדוק איך מכניסים את עובדי הקבלן במערכת הבריאות להיות עובדים קבועים במערכת? מאיפה הבאנו בכלל את האופציה הזאת, של עובדים שהם לא עובדים של מערכת הבריאות? למה שמישהו יישאר בסיטואציה הזאת?
היו"ר מרדכי יוגב
שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות, אחריו האוצר ואחריו אם יש עוד חברי כנסת שרוצים אז אנא, תירשמו פה אצל ענת. אז שלמה ואוצר ואחרי כן חברי כנסת נוספים ואחרי כן הארגונים, אם נספיק לשמוע גם אותם אני נשמח מאוד.
שלמה בוחבוט
מוטי, שאשא, הגברת מועלם, חברי הכנסת. אני שמח לשמוע אתכם ואני בטוח שאנשי הציבור פה נהנים מכל מילה שאתם אומרים, אבל מחובתכם, כאנשי קואליציה, בתקציב 2019, ואני עשיתי את זה ליצחק רבין ואמרתי לו, "אני לא אצביע לתקציב אם לא ייכנס", את יודעת מה? נושא התרבות, בעיקר התרבות המזרחית בערי הפיתוח וכו'. יש לכם את האפשרות הזאת. תעשו את זה, בבקשה.

אני רוצה להגיד לכם, אנחנו עושים עוול, נכון, בתי חולים, יש אנשים מצוינים, מנהלים פנטסטיים, אבל זה לא מספיק. לא יכול להיות שבית חולים נהריה, הבטיחו לו לתת לו 40 מיליון שקל לשפץ את חדרים הפנימיים, את המחלקות הפנימיות, ולא רואים את הכסף. בושה וחרפה. אני אומר לכם, אני כראש עיר ותיק, כשאני בא לבית חולים בתל אביב - - -
היו"ר מרדכי יוגב
שלמה, לקצר.
שלמה בוחבוט
אני מקצר, מקצר. אם אני בא לתל אביב אני רואה בתי חולים מושקעים וכו' ולכן, אתם צריכים, בלעדינו, לכנס - - - גם קופת חולים, גם כן אשמה. האנשים בצפון הם אנשים נהדרים, אבל חלשים, הם היו צריכים ללכת לבג"צים נגד המדינה כי בחוק בריאות ממלכתי כתוב בהתחלה "שוויוני", איזה שוויון? ואני אומר לכם, אנחנו לא בסדר, אנחנו פושעים - - -
היו"ר מרדכי יוגב
שלמה, משפט אחרון.
שלמה בוחבוט
אני מסיים, במילה. אנחנו פושעים. אם היינו יודעים ממש להעניש את אותן מפלגות שמגיעות לשלטון והן מתנהגות כפי שהן מתנהגות ולא אכפת להן ולא מעניין אותן, תאמינו לי שהכול היה נראה אחרת.
היו"ר מרדכי יוגב
תודה רבה. אנחנו נרצה עכשיו את תגובת האוצר ואחריה חבר הכנסת סלאח סעד. ואחרי כן, נראה אם יהיה עוד זמן לשמוע, כי אני רוצה תשובות גם של איתמר גרוטו ולסכם. יש פה עוד דיון בעוד רבע שעה בדיוק.
יעל גרמן (יש עתיד)
ברשותך, שמשרד האוצר גם יענה על השאלה כמה כסף הגיע לבתי החולים מה-100 מיליון שהציגו בפנינו.
היו"ר מרדכי יוגב
נשמע פה את אלעד, כן.
אלעד מסאסא
טוב, אז אני רוצה להתייחס להרבה דברים, אני אעשה את זה בקצרה. אני אתחיל מ"פוריה".
היו"ר מרדכי יוגב
הצג את עצמך.
אלעד מסאסא
אלעד מסאסא מאגף תקציבים באוצר, אני אמון על תחום הבריאות. כמה דברים, נתחיל עם "פוריה". קודם כל בנוגע לנושא של פרויקט הפיתוח של "פוריה" באופן כללי, אני רוצה להגיד שמשרד הבריאות, גם בשנים האחרונות וגם קדימה, הוא מתעדף את הפריפריה. רואים את זה בתקציב שהוא מקצה לפריפריה לעומת המרכז ו"פוריה" מבחינתנו כמובן הוא חלק מהדבר הזה. המרכז השיקומי ב"פוריה", איך שאנחנו רואים את זה וכמו שזה השתקף בהחלטת הממשלה, זה בשורה לצפון, זה אמור לאפשר לאנשים - - -
היו"ר מרדכי יוגב
דבר איתנו בכסף ובלוחות זמנים.
אלעד מסאסא
שניה, אוקיי, אוקיי,
היו"ר מרדכי יוגב
כל היתר, אל תיתן לנו ברכות, יש מספיק פוליטיקאים בשביל לתת ברכות. דבר איתנו בכסף ולוחות זמנים.
אלעד מסאסא
אין בעיה. זה מגה פרויקט במונחי בית החולים ועכשיו לעניין הכסף. התקציב, כמו שאמרתי, מפורט בהחלטת הממשלה והוא בהתאם לקצב הביצוע. כמו שאני יודע כרגע קצב הביצוע, ויתקנו אותי ממשרד הבריאות אם אני טועה, הוא בהתאם למתוכנן. התקצוב יהיה בהתאם לקצב הביצוע - - -
היו"ר מרדכי יוגב
מה עם הפער של 57 מיליון שהפריפריה מתקשה לממש והשוויוניות מתחייבת?
אלעד מסאסא
שני דברים, גם בנוגע לפער וגם בנוגע לנושא התרומות והמצ'ינג - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
ואיך יצאו למכרז בלי שיש את כל הכסף?
אלעד מסאסא
אני אתייחס. לגבי המצ'ינג, קודם כל, כל מה שנאמר כאן היה מצוין במפורש בהחלטת המשלה, הממשלה הצביעה על זה, מראש ידענו שיוצאים לפרויקט של 150 מיליון ₪ שמתוך זה 40 מיליון ₪ מתרומות - - -
היו"ר מרדכי יוגב
ידוע. דבר על הפער.
אלעד מסאסא
קודם כל זה היה ידוע מראש. דבר שני, מבחינת מצ'ינג - - -
קריאה
עזוב את המצ'ינג.
אלעד מסאסא
שנייה, אני נוגע בכול, בסדר? מבחינת המצ'ינג זה לא משהו שהוא חריג, אפילו נמוך ביחס לבתי חולים אחרים, גם בצפון. בנוגע לפער, ה-150 מיליון ₪ הללו, זה נכתב בהחלטת ממשלה בעקבות עבודה שנעשתה ביחד עם משרד הבריאות ובית החולים, וזה היה הסכום שהיה ידוע בזמנו. בנוגע לסגירת הפער, אני יכול להגיד שזה כרגע בדיונים בין המשרדים לראות איך מְכנסים את הדבר הזה וכינוס של הדבר הזה יכול להתבצע במספר דרכים, לא ניכנס כאן לפירוט, אבל הבעיה ידועה ומנסים למצוא דרכי - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אחר כך נבקש תשובות, כן.
אלעד מסאסא
בסדר, עכשיו כך. בנוגע לקיצור התורים. עלו פה כמה דברים, גם טענות מול קופת החולים, שבחלק מן הדברים הסכמתי למעט הסיפא. קיצור תורים, צריך לזכור מהי המטרה העיקרית שלו. המטרה העיקרית של תכנית קיצור תורים היא לקצר תורים לחולים. המטרה היא לא תקצוב ישיר של בתי החולים ולא תקצוב ישיר של קופות חולים. המטרה היא לקצר תורים לחולים, שלא יחכו לפרוצדורה מסוג איקס, זו המטרה העיקרית. לכן, כל הפתרונות שהועלו לגבי תקצוב ישיר של בית החולים או לתת, לא יודע אם על בסיס תפוקות או לא בסיס תפוקות, הוא לא נכון והוא בניגוד להסכמה מקצועית בינינו לבין משרד הבריאות לגבי איך שהמערכת עובדת. איך שזה עובד, קופת חולים "כללית", כמו שאר קופות החולים האחרות, חלה עליהן האחריות הביטוחית למבוטחים שלהן והן צריכות להחליט איפה הן רוכשות את הטיפולים ואיך הן מגיעות לזה - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אבל אין הסתכלות על טובת המטופל? מבחינתכם "כללית" יכולה לשלח מטופל לכל מקום שהיא מחליטה?
יעל גרמן (יש עתיד)
איך תקצר תורים כאשר התורים הם ארוכים ולשם שולחים את האנשים? תשלח את האנשים שלמקום שבו התורים קצרים, גם אם אין הסכם עם קופת חולים.
אלעד מסאסא
אני מתייחס, אני מתייחס. התקציב שמיועד לקופות החולים זה לא סכום שהוא לא מותנה בפעילות, הוא מותנה בכך שהן יקצרו את התורים. לשם זה הולך. אנחנו לא נכנסים, משרד האוצר וגם משרד הבריאות לא אמורים להיכנס לניהול הכלכלי והתפעולי של קופת החולים, זה לא התפקיד שלנו, אנחנו רגולטורים. אנחנו לא מנהלים בפועל. אנחנו מייצרים - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אתם רגולטור, בואו נשמע - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
גם קופות החולים ובתי החולים שלכם - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אלעד, אני לא בא לפגוע בך, אבל בפעם הבאה אנחנו נבקש פה את המנכ"ל כמינימום, כי אתה נכנס פה לשאלות שהן לא מעניינך. זו שאלה למשרד הבריאות. היא צריכה להיות ברגולציה, איך בסוף, היא אמונה על השירות לחולה והיא צריכה לדעת איך היא מקצרת. אתה צריך לקבל את המלצתה, כעיקרון, לא הייתי אומר 'על עיוור', אבל לאשר לה. אם אתה רואה שיש תקלה, שהיא מקציבה לבתי החולים או לקופות החולים, כמו שאתה אומר, וזה לא מביא בסוף לקיצור התורים אז אתה אמון על כך - - -
אלעד מסאסא
ברור, זה ברור ואני אומר - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אל תיכנס כרגע לפילוסופיה.
אלעד מסאסא
לא בפילוסופיה, בפן התפעולי. הכסף הזה מותנה בכך שקופות החולים יקצרו את התורים למבוטחים שלהן. ואם הן עושות את זה בבית חולים איקס - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
בעובדה הם לא עושים את זה.
קריאה
אם יגדילו את הפעילות.
אלעד מסאסא
מגדילים פעילות. ואם הם עושים את זה בבית חולים איקס או בבית חולים וויי, זה לא ענייני. המטרה שלי ושל התכנית הזו היא לקצר את התורים.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
בפועל זה לא קורה, סליחה, ואתם מתעלמים פה מנתון חשוב, שקופות החולים שולחות לבתי חולים שלהם.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו לא נצליח, זו שאלה פתוחה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
- - - להביא את הכסף.
היו"ר מרדכי יוגב
לא הבנתי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
זה מה שהוא אומר - - - להביא את הכסף.
אלעד מסאסא
לא, זה לא מה שאמרתי. אמרתי שאם זה לא קורה הם לא מקבלים את הכסף.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
קיוויתי שאמרת.
היו"ר מרדכי יוגב
אני חייב לעצור פה. תתקדם בבקשה עם הסעיפים. ברור לי שבסיפור הזה של קיצור תורים לא פתרנו פה את הבעיה, אנחנו נבקש על זה דיון נוסף.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל לפחות לקבל תשובה, כמה מתוך ה-100 מיליון הגיע בסופו של דבר לבתי החולים? הרי קיצור תורים של ניתוחים בתי החולים עושים, אז כמה הגיע אליהם כדי שיוכלו לעשות קיצור תורים?
היו"ר מרדכי יוגב
שאלה מצוינת. כמה תקציב - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
ב-16'-17'.
היו"ר מרדכי יוגב
כמה תקציב מוצה עד עכשיו מה-520 מיליון לקיצור תורים?
אלעד מסאסא
אין לי - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
100 מיליון מציגים פה.
אלעד מסאסא
אין לי את המספר כאן ואת הפירוט, אני מתנצל - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אני רוצה לומר לך, אלעד, סליחה, תעצור את תשובותיך, סליחה. אני לא אוהב לכעוס, כי אז - - - היום שום דבר יותר. אתם נתתם תשובות גרועות והאוצר פה עומד במערומיו. אם אין לו סכומים, אתה בא לתת פה סכומים, לא לתת פה אידיאולוגיות, סליחה.
אלעד מסאסא
לא - - -
היו"ר מרדכי יוגב
סכומים. כמה תוקצב השנה קיצור תורים, לאן הוא הלך ומהי התוצאה שלו בקיצור תורים, זו צריכה להיות ה - - - ואם אין לך את 17' אז תביא את 16' או את 15'. אם אין לך את זה בתשובות של כסף, אתה בסוף עושה 2=1+1, אני זה שמבולבל ומדבר אידיאולוגיות. אתה צריך להיות מדויק.
אלעד מסאסא
ה-100 מיליון ₪ - - -
היו"ר מרדכי יוגב
100 ועוד 9 אני כבר לא יודע לחשב, אתה יודע לחשב הרבה מעבר לזה.
אלעד מסאסא
יש את ה-100 מיליון ₪, אני לא יודע להגיד את הפירוט לגבי מה הלך לכל בית חולים.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו קיבלנו פה, גם בישיבות הסגורות שאתה היית איתנו לפני כחודשיים, תשובה של 17, תשובה של 35 מיליון, לאן זה הלך? אומר לך מנהל בית חולים "אני לא ראיתי שקל". אני לא יודע, אתם קיבלתם? קיבלתם לקיצור תורים משהו השנה?
קריאה
השנה לא.
היו"ר מרדכי יוגב
אתם ראיתם קיצור תורים השנה, בתי חולים? אז לאן הלך?
סלמאן זרקא
בודדים. בסוף השנה, בסגירה.
היו"ר מרדכי יוגב
אז אין. יש בסוף את מי לשאול, תבינו. גם אנחנו יודעים לתחקר ולהיות רגולטורים, אנחנו שליחי הציבור במובן הזה.
אלעד מסאסא
אין לי ברמת בית חולים, יש לי ברמת המאקרו. ברמת בית החולים אין בעיה, נמציא את הנתונים ונביא את הנתונים.
היו"ר מרדכי יוגב
אז תביאו בבקשה את הנתונים.
יעל גרמן (יש עתיד)
גם קופות חולים אומרות שלא ראו את הכסף.
היו"ר מרדכי יוגב
בסוף גם משרד הבריאות אומר ולא יודע בדיוק. קיצור תורים 17 או 35. נמצאים פה אנשי "מנדל", אמרתי להם, זו השאלה הכי קשה שאני לא יודע לפתור אותה. אם האוצר לא יודע לפתור אותה האוצר במערומיו. סליחה, אם האוצר לא יודע להגיד, הרי אצלכם הכול בשורה, שורה תקציבית של 1.8, לא של ה'עגול', עם שלוש ספרות אחרי זה, ומה בהרשאה להתחייב ומה באפשרות. אם אתם לא יודעים לתת תשובות טובות, אני מצטער, אנחנו רוצים פה - - -
אופיר שיק
אדוני היושב ראש, אם אפשר, יש לנו את הנתונים. בדוח שאנחנו הכנו, לפחות בהרשאות, לא כסף שעבר, אלא בהרשאות - - -
היו"ר מרדכי יוגב
תציג את עצמך, אופיר.
אופיר שיק
אופיר שיק, מנכ"ל ארגון "לב בגליל", יחד עם שדולת הגליל.
היו"ר מרדכי יוגב
אחרון הדוברים, חוץ מעוד חבר כנסת, כן.
אופיר שיק
אנחנו קיבלנו נתונים כאלה. ב-2017 38 מיליון ₪ לקופות החולים, פלוס קרוב ל-11 מיליון שקלים לבתי חולים.
קריאה
זה ישירות לבתי החולים, זה לא לקהילה.
אופיר שיף
אבל בהרשאות, שוב, מנהלי בתי החולים כאן אומרים.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא הגיע אליהם.
היו"ר מרדכי יוגב
משפטים קצרים של חברי כנסת שלא התבטאו פה. סאלח סעדה.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
סעד.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
יש לך בעיה עם סעד.
היו"ר מרדכי יוגב
לא, אין לי בעיה עם סעד. אמי מורתי, שהיום יום ה-30 שלה ולכן אני אסתלק יותר מוקדם, היא הקימה את קיבוץ סעד. אבי היה מנהל שירות המבחן לנוער בחיפה והצפון במשרד הסעד, אז אין לי בעיה עם סעד, כולם סעד.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
שלום, אדוני היושב ראש, שלום לכולם. הדיון הזה מאוד חשוב בעיניי, מכמה טעמים. הסיבה העיקרית היא שאני גר בצפון, אני גר בפריפריה, אני גר בבית ג'אן ותאמינו לי, אני מודע היטב למה שקורה בצפון, במיוחד בבתי חולים, מכיוון שאני מוביל כמה הצעות חוק בעניין בתי החולים, גם בעניין הזיהומים שקורים במערכת הבריאות ובבתי החולים, בין 4,000-6,000 מתים לנו בשנה מזיהומים בבתי החולים. תבינו מהי המשמעות, 16 חולים ביום מתים כתוצאה מזיהומים.

כאן מדובר לא בניירת ובטופסולוגיה או בתקציב כזה או אחר, שעבר או לא עבר, מדובר כאן בחיי אדם. זו משימה לאומית של כולנו, שאנחנו חייבים להוביל - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אומרת לי מנהלת הוועדה שיהיה דיון מהיר על הזיהומים.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
אני יודע.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
דווקא בתי החולים בצפון נמצאים במקום טיפה - - - בדוח שהיה.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
תאמינו לי, אני יודע בדיוק - - -
היו"ר מרדכי יוגב
בקיצור שלכם כי אנחנו צריכים לפנות - - -
סאלח סעד (המחנה הציוני)
דקה אחת.
סלמאן זרקא
"פוריה" ו"זיו" יצאו במקומות הראשונים - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זה מה שאני אומרת, אתם דווקא במקום טוב אז - - -
היו"ר מרדכי יוגב
גם "העמק".
יעל גרמן (יש עתיד)
עוד סיבה להעביר אליכם את הניתוחים.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
תגידו את זה, זה חשוב.
היו"ר מרדכי יוגב
יפעת, תני לו לסיים.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
תאמיני לי, אני יודע על מה אני מדבר.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו גם יודעים.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
אני הובלתי חקירה פרלמנטרית בתוך המליאה שאושרה בעניין הזיהומים בבתי החולים ואני יודע שזה מועבר לוועדה והכול בסדר, אבל אני מדבר גם על שני בתי חולים שהם צמודים אליי, שאני כל כך מתקומם על זה שקופת חולים "כללית", דוגמה ומופת, שאדם בכיר יושב כאן, שחולה שגר בבית ג'אן או בראמה או בפקיעין, לא יכול לעבור לקבל טיפול בנהריה או בצפת, הוא צריך ללכת לקבל טיפול ב"העמק" בעפולה, למה? כי אין להם הסדר. אני אומר לכם, זה פשוט לא יכול להיות. זו קטסטרופה שאני מבחינתי לא מוכן לעבור לסדר היום.

אני הגשתי הצעת חוק ואני מאוד מקווה שאתם, בקואליציה, תעזרו לנו להעביר אותה, שכל אדם יכול לקבל את השירות שלו בכל בית חולים. זו הצעה, לדעתי, לגיטימית ביותר, שתיתן לנו טיפול הולם לכולם.
היו"ר מרדכי יוגב
תודה רבה. פרופ' איתמר גרוטו, תשובות משרד הבריאות. אני מניח שחלק תוכל לתת לנו פה וחלק אנחנו נבקש לדון בהן שוב.
איתמר גרוטו
אני רוצה להתייחס לחלק מהדברים שעלו. קודם כל, נאמר פה שיש השקעה בצפון שהיא לא מספקת בהיבט הזה, נאמר על ידי אלי מלכה, ואני חושב שבנקודה הזאת יש מחסורים בכל המקומות. האוכלוסייה גדלה והיא מזדקנת, יותר חולים ובסוף צריך להקצות משאבים. כל המשאבים שיש, גם בקיצור התורים, גם בנושא של מספר מיטות, ניתנה עדיפות לצפון במטרה לצמצם את הפער. אז אי אפשר להגיד שבכלל אין שום התייחסות לעניין של צמצום פערים.

מצד שני, אני רוצה להתייחס גם לאמירה בנושא של הרגולציה וההצעה פה וגם כשציינו את הנושא של מערכת הבריאות בארצות הברית, יש לי רק שני דברים להגיד על זה. שם אין כמעט רגולציה ולכן, התוצאה של זה, שאם מסתכלים על כל 50 המדינות בארצות הברית, בכולן יש תוחלת חיים קצרה יותר מאשר מחוז הצפון בישראל. אז כך שבאמת - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אבל לא משווים את מחוז הצפון לארצות הברית, משווים את מחוז הצפון למרכז והדוחות הנוראים של ה-OECD טופחים על פנינו שנה אחרי שנה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אנחנו לא רוצים מערכת בריאות כמו בארצות ברית, שרק מי שיש לו יכול להרשות לעצמו.
איתמר גרוטו
המערכת שלנו היא טובה והיא יעילה. חלק מהעניין זה בזכות הרגולציה שנעשית וגם, אין מה לעשות, הבקרה על המשאבים שהם מצומצמים.

לגבי המענקים, שאלת לגבי הנושא הזה, לא כל המענקים הולכים לפריפריה, יש עוד מענקים שהולכים למקצועות במצוקה. יש מקצועות במצוקה שקשה מאוד לגייס שם אנשים וחלק מהמענקים הולכים לעניין הזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז זה בניגוד להבטחה מפורשת שנאמרה.
פרופ' איתמר גרוטו
נעשים מדי פעם ניסיונות להגדיר זמנים לקיצור תורים, זה לא משהו שבינתיים הגענו להסכמה עליו בסופו של יום עם משרד האוצר. כן אני רוצה לומר שבהקשר של קיצור התורים, כמו שנאמר פה, 10.5 מיליון ₪ הועברו לבתי החולים ולקופות 28 מיליון, זה הכול באמצעות מבחני תמיכה. השיטה במבחני תמיכה זה שרק תמורת ביצוע אפשר לקבל. קיצור התורים, חשוב לציין, נעשה מחוץ לקאפ, זאת אומרת הוא לא מוגבל במחיר מצומצם וגם יש פה מרכיב של בונוס בפריפריה, שגם פה המטרה שמקום בפריפריה יקבל יותר אם הוא מצליח לקצר את התורים. התכנית הזאת למעשה הופעלה בשנה שעברה שנה ראשונה, כך שאנחנו צריכים לראות איך אנחנו רואים את ההשפעה שלה בשנת 2018.
היו"ר מרדכי יוגב
תודה רבה, אנחנו נאלצים לסכם. משפט, אלעזר, בתור איש צפון.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בתור איש צפון וגם קצת בתור איש אופוזיציה. לא נעים לי, אבל מה שבוחבוט אמר, הוא צודק באלף אחוז. אני, להבדיל מבוחבוט, רואה את המלחמות על דברים אחרים, איך הקואליציה יודעת להילחם, ואם הקואליציה - - -
היו"ר מרדכי יוגב
תודה רבה, אנחנו לעניין כרגע.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מוטי, אז מה אם זה לא נעים?
היו"ר מרדכי יוגב
כי אנחנו צריכים לסיים. חבר הכנסת מסעוד גנאים. אנחנו צריכים לסיים. אלעזר, צא בבקשה החוצה, אתה מפריע לגופו של דיון.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כאיש אופוזיציה, אם היית בקואליציה היית אומר משהו אחר?
היו"ר מרדכי יוגב
צא בבקשה החוצה. כן, מסעוד.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני מצטרף לחבריי. מדובר בהצלת חיי אדם. אנחנו כולנו בצפון ואני מצטרף לקריאתו של חבר הכנסת סעד, במיוחד בקשר לחופש של המטופל, שהוא יפנה. השוויוניות של שלמה והחופש של סעד, אני עם שניהם. שוויוניות בזה שראש הממשלה אומר שצריכים את הפריפריה במרכז, זה לא רק בכבישים, אלא בשירותים החיוניים והם הבריאות והצלת חיי אדם וגם, החופש של כל בן אדם להיות מטופל באיזה מקום שהוא רוצה, במיוחד - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אני מבקש לסכם את הדברים, ברשותך.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה.
היו"ר מרדכי יוגב
אני אפילו אסכם בדבריך שלך. אני מצטרף לחברי חבר הכנסת מסעוד גנאים, באמת מדובר בהצלת חיי אדם ואני אומר את זה בראש ובראשונה לשלושה משרדים, למשרד הבריאות, למשרד האוצר ולמשרד ראש הממשלה, שמכהן כרגע כשר הבריאות.

הוועדה שמעה ממשרד הבריאות על פעילותו לצמצום הפערים בשירותי הבריאות בפריפריה הצפונית ואני מודה למשרד הבריאות ומודה גם למשרד האוצר, שמתחילים להבין את צרכי הבריאות בפריפריה הצפונית. את זה קיבלתי משירה ומאחרים, אבל אני עדיין חושב שלא מבינים את הפערים הגדולים מאוד שמגיעים לצפון. הביקור שלנו בבית החולים נהריה, והוא פרויקט בפני עצמו, הוא באמת היה מאוד חריג, גם ביחס למקומות אחרים שראינו בצפון ועברנו את כל בתי החולים.

כמו שאמרו פה, גם הסיסמה אצלכם, איתמר, על המצגת שלך "שמים את הצפון במרכז", אז הדבר הזה מחייב והוא באמת מחייב שינוי יותר אסטרטגי. אני אומר את זה לפעמים על כבישים, לא של קרצוף וריבוד, אלא כמו שפרצו דרכים חדשות בגליל, הוא מחייב לפרוץ דרכים חדשות. הוא מחייב, אני אומר לאוצר, לשים שם כסף הרבה יותר גדול, גם בעוד צרכים של הצפון, את זה נגיד פה בעוד שתי דקות.

אם פתחנו בעידוד רופאים לצפון, צריך לראות תוצאות, ואנחנו נבקש בדיון הבא לראות תכנית, שמית, מיכל, את זה נבקש ממך, כי את אמונה על הצפון, שמית, איזה רופאים באו, ד"ר שמעון או ד"ר יפה או פרופסור ואם היא נשארה וכמה היא נשארה ובאילו מקצועות חסר, כדי לדעת איך בונים. כמה רופאים מומחים וכמה מתמחים ניצלו את התכנית של משרד הבריאות וכמה נטשו, כמו שאמרו פה מנהלי בתי החולים, האם זה מספיק או לא מספיק. אני לא יודע לדבר בכסף, אני יודע לדבר במה משאיר בסוף רופא מומחה או רופא מתמחה בצפון. גם התכניות למשפחה שלא טיפלתם בהן, קשה לממש, את אמרת לי, כי אין מספיק רופאי שיניים, אין מספיק רופאי ילדים, כדי לממש את האחריות שלכם על הטיפול בתלמידים.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
נכון, רופאי שיניים דווקא יש.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו בסיכום, סליחה, אני מבקש כרגע לא להתערב. יפעת, אנחנו בסיכום.

נושא מרכז שיקום "פדה-פוריה". אנחנו מבקשים אתכם לבוא עם האוצר ולבוא בהזדמנות הראשונה שיושב ראש הוועדה ייתן לי, אם באפריל, אם במאי, לראות תכנית עבודה שכוללת גם את הבינוי וגם את צבירת כוח האדם הרפואי וגם את צבירת המכשור הרפואי, כדי שבתאריך שאתם מדברים על גזירת סרט, ב-21', או מתי שזה לא יהיה, אז הדברים אכן יהיו. אנחנו מבקשים לראות את זה בתכנית עבודה מתוקצבת.

קיצור התורים הוא הדבר היותר קשה. אנא, שימו בבקשה במשרד, איתמר, איך עושים את זה ברגולציה יותר נכונה והאוצר חייב להיות בפנים, כדי לראות שהדברים באמת מגיעים בסוף אל אותו אחד שמקצר תורים. גם להביא את הבחינה של הבקרה, גם לקופות החולים ולגורם המרכזי, קופת חולים "כללית" אבל גם האחרות, איך זה מביא בסוף קיצור תור למשתמש. יכול להיות שצריך להוציא סקר, שייצא על ידי האשכולות גם - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
חבר הכנסת, לא צריך לבזבז זמן על סקר, אנחנו פוגשים את זה כל יום, צריך פשוט לטפל בזה.
היו"ר מרדכי יוגב
נכון, אבל אני רוצה להבין מה גורם ומה מביא לקיצור תור. איפה שהכסף מושקע הוא בסוף מביא לידי כך שהילד, אם בסכנין או אם בקרית שמונה או אם ברמת הגולן, בסוף לא צריך לחכות, לא ארבעה חודשים ולא חמישה חודשים ולא חצי שנה, אלא יכול להגיע לתורו. הדבר הזה מחייב גם את הדיון ברגולציה של איחוד שירותים ואיחוד תשתיות.

אנא, את כל זה אנחנו נבקש מכם בישיבה הבאה שנעשה. היא תהיה קטנה יותר, היא תהיה עניינית יותר ואנחנו נבקש גם ייצוג של גורמים בכירים יותר, כדי שבסוף נביא ליותר חיי אדם. אני מצטרף פה לאמירה הראשונה, להצלת חיי אדם ולתוחלת חיים שוויונית באזור הנהדר הזה שנקרא הצפון, כמו במרכז. זה נקרא לשים את הצפון במרכז. את זה נבקש מכל משרדי הממשלה שאמונים על זה ונרצה לראות שבתקציב 2019 זה כבר מובנה. פחות ממיליארד שקל לבריאות בצפון, כל שנה לחמש שנים, זה עדיין לא מספק את מה שצריך שם באמת.

הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:06.

קוד המקור של הנתונים