ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/02/2018

יחס הרשויות המקומיות לקהילה הגאה

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-04-10OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 572

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, ה' באדר התשע"ח (20 בפברואר 2018), שעה 13:00
סדר היום
יחס הרשויות המקומיות לקהילה הגאה – במסגרת ציון יום זכויות לקהילה הגאה
נכחו
חברי הוועדה: יעל גרמן – מ"מ היו"ר
מוזמנים
ענבר נוי אליאסי - מנהלת תחום קשרי ממשל, משרד הפנים

אוריה אברהם - אגף תכנון ומדיניות, משרד הפנים

איריס בן יעקב - מנהלת היחידה למיניות ומניעת פגיעה בילדים, שפ"י, משרד החינוך

צחי זליכה - סגן ראש העיר רמת גן

ויוי וולפסון - סגנית ראש עיריית גבעתיים

רונאן אפנר קפלן - ועדת ההיגוי לקהילה הלהט"בית, עיריית גבעתיים

דן בן טל - ראש צוות בכיר לייעוץ לאגפים, לשכת היועמ"ש, עיריית ירושלים

אחינועם כץ - יו"ר שותפה, חוש"ן - מרכז החינוך וההסברה של הקהילה הגאה

אורי קיסרי - חברת דירקטוריון, חוש"ן - מרכז החינוך וההסברה של הקהילה הגאה

ניר שוהם - חבר הפורום למדיניות ציבורית, האגודה לשמירת זכויות הפרט

שרי ירושלמי רם - האגודה לשמירת זכויות הפרט

עודד פריד - האגודה לשמירת זכויות הפרט

היידי מוזס



מוזמן/ת

אמרי קליימן - מוזמן/ת

אביב פאונץ



מוזמן/ת

ליאם יוסף וונסובר



מוזמן/ת

אדוה בודה



מוזמן/ת

אביעד פניו



מוזמן/ת

הדס מעין ליאור ברוך



מוזמן/ת

אלה קידר



מוזמן/ת

רום אוחיון



מוזמן/ת

אלעד גוטמן



מוזמן/ת

טובה בן ארי



מוזמן/ת

חן שרה מרדכי



מוזמן/ת
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר תרגומים

יחס הרשויות המקומיות לקהילה הגאה
היו"ר יעל גרמן
שלום לכולם, אני פותחת את ישיבת ועדת הפנים, הנושא על סדר היום הוא יחס הרשויות המקומיות לקהילה הגאה.

אני מתנצלת מראש שלא כל מי שרשמתי ורציתי יוכל לדבר. אני אתן דגש על השטח, למי שמכהנים בתפקידים ברשויות המקומיות, מפני שהנושא שלנו זה למעשה יחס הרשויות המקומיות לקהילה הגאה, אז אני ארצה לשמוע אותם.

כמובן שנרצה שיציגו בפנינו את הדוח ומי שיציג אותו יהיה ניר שוהם ולסיכום ארצה לשמוע את נציגת משרד החינוך. אז אנחנו נתחיל בהצגת הדוח, שאני מבינה שזו טיוטה של דוח. ניר, בבקשה. יש לרשותך שלוש דקות.
ניר שוהם
טוב, ממש בקצרה. תודה לכולם שהגיעו. אנחנו מתחילים עם סקר שאנחנו עשינו, שכמו שיעל אמרה, התוצאות המלאות שלו יוצגו בעוד כמה חודשים. אנחנו פנינו לרשויות שמייצגות ביחד 1.7 מיליון איש בישראל. סליחה, פנינו ליותר, קיבלנו תשובות כרגע מרשויות שמייצגות 1.7 מיליון איש בישראל ושאלנו אותם על הנושאים של חינוך, רווחה, יחס ללהט"בים בעירייה עצמה ותמיכות אחרות שהן נותנות ללהט"בים.

לפני זה אני אקח צעד אחד אחורה. הכול פה מאוד קצר ומזורז, אבל חשוב להגיד שהמטרה של הדיון הזה היא להמשיך בדרך שאנחנו צועדים בה, כדי שלהט"בים יוכלו לקבל את השירותים שמגיעים להם וגם מעבר לזה, לא רק דברים בסיסיים, בכל רחבי הארץ. מה שהתחיל בתל אביב ומתפשט לגוש דן ולחיפה ולירושלים ולבאר שבע, שיגיע בסופו של דבר לכל מקום בארץ. הרבה מהאנשים שנמצאים פה בחדר עובדים בדיוק על הדברים האלה.

אני רוצה להגיד גם באופן עקרוני שיש בדיון הזה איזשהו מתח מובנה במירכאות, על כך שמצד אחד אנחנו רוצים לפרגן להרבה עשייה שכן נעשית, מצד שני אנחנו גם מדברים על מה שחסר ועל מה שעוד צריך לעשות. נדבר באמת על מה שאתם עושים.
היו"ר יעל גרמן
יש לך דקה.
ניר שוהם
כנראה שאנחנו נציג את הממצאים בצורה יותר רחבה - - -
היו"ר יעל גרמן
אני מבינה שאלה גם ממצאים חלקיים ושממילא אנחנו נצטרך להציג אותם בבוא העת.
ניר שוהם
נכון, אבל כן עושים דברים, גם בתחום החינוך וגם בתחום הרווחה, צומחים בתים גאים ויש הכשרות בבתי הספר. מצד שני, אנחנו רואים שלפעמים יש חוסר עקביות אצל גורמי הטיפול בקהילה הגאה ומה שהכי חשוב הוא שיהיה גורם שיטפל בזה. תיכף ידברו פה אנשים מגבעתיים ומרמת גן. כמו בכל דבר, כשיש מישהו שזה התפקיד שלו, ועוד יותר אם בתפקיד שלו הוא מקבל כסף מהעירייה בשביל לעשות את זה, הוא יקדם את זה הרבה יותר, אין מה לעשות.

יש נושאים שמוזנחים כמו הרישום השוויוני לבתי הספר, שלא כל אחד יצטרך להסביר 20 פעם למה אין לו אימא ואבא אלא אבא ואבא או אימא ואימא. הנושא של להט"בים בגיל הזהב הוא מוזנח. רק 13 רשויות תומכות כלכלית בפעילות איג, אז באופן כללי אנחנו רוצים שהמצב יגיע לכך שאנחנו לא נהיה תלויים באיזשהו תקציב מתחלף ולא נהיה תלויים בהתנדבות, אלא בדברים שהם בבסיס התקציב של עיריות שנותנות מענה לצרכים המגוונים של הקהילה.
היו"ר יעל גרמן
יפה מאוד. אני חושבת שבשלוש הדקות וחצי האלה אתה הצגת את מרב הבעיות, שדרך אגב אני לוקחת על עצמי גם לעקוב אחריהן.

אנחנו נתחיל עם ויוי וולפסון מגבעתיים. בואי ספרי לנו.
ויוי וולפסון
שלום, אני סגנית ראש עיריית גבעתיים. אצלנו יש מודל שקודם כל התקציב של הקהילה הלהט"בית הוא בבסיס התקציב, אנחנו מתקצבים את הפעילות. הקמנו ועדת היגוי איפה ששותפים תושבים. נמצא איתי רונאן קפלן שהוא אחד התושבים המאוד מאוד פעילים בוועדה, ארגונים להט"ביים ארציים וכמובן הרשות המקומית, אם אלה מנהלי אגפים, תלוי בנושא שאנחנו רוצים לדון בו. דרך זאת אנחנו מצליחים להגיע, קודם כל לבדוק מהם הצרכים ואז לתת מענה באופן רחב. אני חושבת שאנחנו, בגבעתיים, משקיעים גם תקציבים וגם עבודה.
היו"ר יעל גרמן
כמה? מה התקציב שאתם נותנים?
ויוי וולפסון
אנחנו מדברים על בסביבות ה-100,000 שקל רק לפעולות, כאשר בעצם אני לוקחת בחשבון, אם אנחנו מדברים על תכניות לימודים במערכת החינוך, אם אנחנו מדברים על תקצוב של איגי ותכנית "ניר" שזה דרך - - -
היו"ר יעל גרמן
חוש"ן?
ויוי וולפסון
חוש"ן גם בגני ילדים, יש להם תכנית שעברה אצלנו. זאת אומרת בסופו של דבר אנחנו מדברים על תקציב גדול הרבה יותר מאשר ישירות לקהילה הלהט"בית. אני חושבת שאנחנו דוגמה טובה אבל לא דוגמה למה שקורה בארץ.

אני מתחברת למה שנאמר קודם. אני חושבת שהסיפור של הקהילה הלהט"בית לא יכול להיות תלוי בהשקפת עולם של ראש עיר או בקונסטלציה פוליטית זו או אחרת. בגבעתיים כרגע זאת אני וזה נהדר או זה טוב, אבל זה יכול להיות יותר גרוע. זה צריך להיות, הייתי אומרת או מִינהל, או יועץ או יועצת, בְּחוק, מתוקצב ברשויות מקומיות שרואים את התמונה כולה, לא תלויים - - -
היידי מוזס
מה עם מצעד בגבעתיים, למה אין מצעד בגבעתיים?
ויוי וולפסון
בגבעתיים יש לנו שבוע שלם של אירועים. המצעד שלנו זה פיקניק, אני חושבת שהוא הפך להיות אחד הפיקניקים הגדולים בארץ, המוצלחים, של הקהילה הלהט"בית. יש לנו פעילות לאוכלוסייה צעירה ואנחנו כל שנה, יחד עם הוועדה, עושים מה שהוועדה חושבת לנכון ורוצה.
היו"ר יעל גרמן
ומפרסמים את זה, דגלי גאווה ברחובות.
ויוי וולפסון
בדיוק. מאוד מאוד חשוב לנו שיהיה ביטוי חיצוני לקהילה הלהט"בית, אם זה דגלול בכל העיר. התחלנו עם הנושא של הפיקניקים בעיר - - -
היו"ר יעל גרמן
ויוי, זה בסדר, אני מבקשת, אני פשוט מקפידה על הזמן הקצר כדי שכמה שיותר יוכלו לדבר, אחרת אנשים יצאו מפה מתוסכלים.
ויוי וולפסון
אוקיי, תודה רבה.
היו"ר יעל גרמן
אנחנו נעבור לעיר השכנה והקרובה, לרמת גן, ואני מבינה שנמצא איתנו גם סגן ראש העיר, צחי זליכה.
צחי זליכה
יופי, קודם כל, יעל גרמן, תודה רבה. אני רוצה להגיד לך שאת היית ראשת עיר והבנת שצריך תמיד טריגר כדי שמשהו יקרה בעיר. לפעמים צריך שזה יקרה. וברמת גן, לצערי ולשמחתי, היה רב שהתבטא בצורה מאוד מאוד בוטה כלפי הקהילה הגאה והוא לא רצה, אמר שאסור להשכיר דירות ללסביות ועוד אמירות כאלו חשוכות, שאיך אומרים? זה לא במחוזותינו וטוב שלא ייאמרו כאלו אמירות. ואז הגיעה האגודה, שיש שם חבר'ה רציניים, אלינו, לרמת גן ואמרו, 'הלו, עד כאן, מה עושים כאן עם הדברים האלה?' רתמנו אותם אלינו, הייתה פגישה אצל ראש העיר, מיד אמרתי לראש העיר שמקימים צוות היגוי. תקצבנו במאות אלפי שקלים את הסיפור הזה.
היו"ר יעל גרמן
כמה?
היו"ר יעל גרמן
מאות אלפי שקלים.
היו"ר יעל גרמן
בכמה?
צחי זליכה
דו שנתי כמעט חצי מיליון ₪, ואמרנו שאנחנו מתחילים את הפעילות הזו בצורה הרבה יותר שורשית. זאת אומרת באו ואמרו, 'בואו נקים בית לקהילה הגאה', אמרנו, 'בית, נכון, זה התוצר הסופי, אבל לפני שמקימים את הבית צריך לעשות לו יסודות'. ואיך מייצרים יסודות? מכשירים את כל הצוותים בעיר שלנו, את מערכת החינוך מהגיל הרך, נכנסנו לבתי הספר הדתיים, לבתי הספר התיכון. עשינו פעולה כירורגית ראשונית, כדי להכשיר את כולם. הגענו לשפ"ח, לשירות הפסיכולוגי החינוכי, אני לא יודע אם יש את זה בערים, והכשרנו את הצוות של האגודה, שהם יוכלו היום לקבל את כל הפניות ולדעת להתייחס. באה הפסיכולוגית שאמרה, 'אני לא ידעתי איך, מה עושים כשבאים עם בעיות כאלו ואחרות'. היום הם יודעים לפעול, הם יודעים לתת את המענה - - -
היו"ר יעל גרמן
יש לכם גם מענה לקהילה הטרנסית?
צחי זליכה
מה שאנחנו עושים, בונים את כל התכנית הזו ואני אגיד לך יותר מזה, אנחנו הקצינו חדר מיוחד לארגון תהל"ה, שזה מאוד מאוד חשוב. הנה, יש כאן נציגה. מה שאנחנו רוצים זה לתת מענה לכל החלקים, לכל הרבדים. אני אגיד לך משהו יותר מזה - - -
היו"ר יעל גרמן
אבל זה יהיה האחרון.
צחי זליכה
משהו קטן, שזה חשוב. קנינו ספרים עכשיו לכל הגנים בעיר, שני ספרים שיעמדו ויהיו לרשות הגננות, אבא-אבא, אימא-אימא, כל מה שצריך, שזה לא חריג, יש שוויון, זה בסדר, השונה הוא אותו דבר. אני אומר, הדברים מתחילים מגיל קטן, אנחנו מאוד מאוד מאמינים בחינוך הזה. כשהם נהיים ילדים גדולים הם ילדים הרבה יותר טובים.
היו"ר יעל גרמן
צחי, תודה רבה.
צחי זליכה
תודה רבה לכם.
היו"ר יעל גרמן
נעים לשמוע. אני מקווה שלאחר מכן גם נשמע דברים שחסרים, כי לנו ברור שהתמונה היא לא ורודה - - -
צחי זליכה
עוד משהו קטן. ביום שישי האחרון עשינו ערב למשפחות הלהט"ביות, הגיעו מעל 100 אנשים. אירוע ראשון מסוגו ברמת גן והנה רמת גן על המפה.
היו"ר יעל גרמן
תפרסמו את זה שגם אחרים יראו.
צחי זליכה
פורסם הכול.
היו"ר יעל גרמן
צחי, תודה. יש לנו מרמת גן גם את אביעד פאניו, שני משפטים, רק להשלים.
אביעד פאניו
אני פעיל חברתי ברמת גן. ראשית, אני מקווה שסוף סוף השנה, בפעם הראשונה ברמת גן, אחרי שבשנה שעברה גם חולון, גבעתיים והוד השרון עשו, יהיה לנו אירוע גאווה, כי עד היום לא היה אירוע גאווה ברמת גן, אף פעם. זה אחת. שתיים, תודה רבה לעירייה כי היא תמכה בפעילות החברתית שלנו ובאירועים, אז מגיע לה שאפו. ודבר נוסף, אני מאוד מקווה שגם המרכז הגאה וגם אירוע הגאווה יהיו במרכז העיר. אנחנו אזרחים שווי זכויות ומגיע לנו להיות בטבורה של העיר, במרכזה. תודה רבה.
היו"ר יעל גרמן
תודה רבה. אורי קיסרי מאשקלון. אנחנו ממשיכים.
אורי קיסרי
נעים מאוד, אורי קיסרי, אשקלון. בעיקר מה שאני רוצה לומר, שאני גרתי בתל אביב, גדלתי באשקלון ועברתי לתל אביב, אני חוזרה כתושב חוזר לאשקלון, רצה למועצה באשקלון כי כיום, קיבלתי חלק מהשאלונים שפוזרו, קיבלתי מענה מאשקלון שאומרים, הכנסנו את חוש"ן. אני בדירקטוריון חוש"ן, הפעילות שעשינו שם אמנם קיימת, אך היא מאוד מעטה. הם אומרים: אנחנו מקימים קבוצה לתהל"ה. עכשיו פגשתי חברת תהל"ה שאומרת, 'אני מנסה כבר שנתיים ל - - -'. הרשות לא עשתה מעולם אירוע שהוא אירוע להט"בי.

אני מגיעה היום גם בכובע חוש"ן וגם בכובע של תושבת פריפריה וגם בכובע של להט"בית ואני מאוד מאוד מקווה שהרשויות יעשו משהו שהוא גורף. זאת אומרת שיהיה בכל רשות תפקיד שהוא תפקיד מוגדר, שהוא יועץ לענייני קהילה, שהוא תפקיד בתשלום מהעירייה, שגם האנשים שעובדים בעירייה יוכשרו להתנהלות מול הקהילה, העובדים הסוציאליים, כולם, שיוכשרו לעבוד עם הקהילה - - -
היו"ר יעל גרמן
יש לי בקשה. אני רוצה שבתוך חודשיים את תדווחי לנו, ליושבות ראש השדולה, את יכולה להעביר לי, אני אעביר לכולן, אני אבקש מיושב ראש ועדת הפנים שיקיים ישיבת מעקב. את מדברת על תכניות, גם רמת גן מספרת לנו שיהיה איזשהו אירוע גאווה גדול, כדי לראות האם באמת הדברים שמספרים לנו כאן יתממשו. מאוד חשוב לי לדעת. תודה רבה.
קריאה
טוב מאוד, טוב מאוד.
היו"ר יעל גרמן
האם ישנם עוד נציגים מרשויות, חוץ מרמת גן וגבעתיים?
שרי ירושלמי רם
קוראים לי שרי ירושלמי, אני מהוד השרון, אני בת 38, אני אימא לסבית ובשנה שעברה פניתי לעיריית הוד השרון במטרה לקיים פיקניק קהילתי או איזשהו אירוע לציון חודש הגאווה. הפנייה שלי מאוד סורבלה ואחרי כמה שבועות התקבל אישור. באותו הערב כבר זכיתי לטלפון מכתבת מקומון שאמרה לי, 'האירוע שלך לא ייצא לפועל. אנשים דתיים, גורמים דתיים מתנגדים בתוקף והאירוע לא ייצא'. התגובה הרשמית שלי הייתה שאני לא יודעת שמישהו מחליף פה את ראש העיר וגורמים חשוכים לא מנהלים כאן את העיר. לצערי הרב התבדיתי ובאמת העירייה התנערה מהאירוע. בסופו של דבר הוציאה איזושהי הודעה לעיתונות שאומרת שהאירוע נדחה מטעמי לחץ. ניהלתי קמפיין מאוד מאוד גדול בתמיכת האגודה ובסופו של דבר התקיים אירוע, אבל האירוע שהתקיים התקיים בפארק שגידרו אותו והייתה אבטחה כבדה ולא עשו עבורו פרסום.

הקהילה שלנו בהוד השרון, שהיא קהילה גדולה, קהילה משפחתית, עברה טלטלה מאוד מאוד גדולה וחוסר אמון מאוד מאוד גדול מהרשות. בעקבות האירוע הזה אני החלטתי שאני רצה לעירייה - - -
היו"ר יעל גרמן
לבחירות הקרובות.
שרי ירושלמי רם
לבחירות הקרובות.
היו"ר יעל גרמן
בהצלחה. יש לך לפחות עידוד כאן, בכנסת.
שרי ירושלמי רם
אני רוצה לומר שהעידוד הזה, חשוב שהוא יתבטא גם בדרכים אחרות, כי אי אפשר שכולם אומרים, 'אבל הכול בסדר, הקהילה בסדר - - -
היו"ר יעל גרמן
אף אחד לא אומר שהכול בסדר. כל מה ששמענו זה יוצא מן הכלל.
שרי ירושלמי רם
בהוד השרון אני שוב ושוב שומעת את זה. ואני חושבת שזו בושה וחרפה שחברי מועצה מכהנים יצאו במקומונים ואמרו, 'אנחנו לא נחשוף את ילדי הוד השרון לתכנים האלה', 'שייצאו לתל אביב', 'אם יהיה עירום מי ייקח את האחריות על זה?'. לא, זה מדהים. אני חושבת שצריך להבין שהכניסה של חברים וחברות להט"ב, מקהילת הלהט"ב, תעשה שירות לכולנו. אנחנו מביעים פה באמת רצון לשוויון, לדמוקרטיה, לפלורליזם וכולנו נצא נשכרות מזה.
היו"ר יעל גרמן
אז בואי תנצלי אותנו, את יושבות ראש השדולה. גם בבאר שבע אנחנו הוצאנו מכתב משותף ופנינו לראש העירייה, ניסינו להשפיע ככל יכולתנו ואנחנו נשמח לעזור גם לך וכמובן לכל אחד אחר.
ניר שוהם
אני רק רוצה להגיד משפט בהקשר הזה. בכל המקרים האלה, כשכבר זה מצליח, המאמצים האלה, פתאום העירייה מתהפכת ומתגאה בזה.
היו"ר יעל גרמן
בוודאי, כמו המדינה. המדינה מאוד מאוד גאה.
ניר שוהם
נכון, אז גם בבאר שבע, התשובה שכן קיבלנו מהם היא שהם מאוד גאים במצעד הגאווה שקרה שם ואנחנו יודעים שזה לא היה בקלות. אז רק להעביר את המסר הזה, כי כשזה קורה אז העירייה אוהבת את זה.
שרי ירושלמי רם
אני רק רוצה עוד מילה אחת.
היו"ר יעל גרמן
לא, לא, לא. אני מסתכלת על השעון וכל מילה נוספת שלך זה פחות מילה של מישהו שעדיין לא דיבר. יש לנו כאן את נציגת תהל"ה.
רחל בועז
נעים מאוד, שמי רחל בועז ואני פה בשני כובעים. אחד זה נציגת תהל"ה, שבין היתר אני פותחת קבוצות בכל רחבי הארץ. לצורך זה אני נפגשת עם עיריות ומועצות, בעיקר עם רווחה וחינוך, מצטרפים אלינו נוער בסיכון, עדיין, לצערי, ההגדרה הזאת קיימת לגבי הקהילה הלהט"בית.

לפני כשנה שנה וחצי, אני תושבת כפר סבא, פניתי לעיריית כפר סבא שאני רוצה להקים קבוצה. ניגשתי לרווחה, קיבלתי מיד פרגון ותמיכה יוצאים מן הכלל. בדרך כלל העיריות מסכימות לפתוח קבוצה של תהל"ה, אין להם בעיה, הם נותנים מקום, הכול בסדר, פגישות פעם בחודש, הבעיה היא הפרסום. לנו אין אפשרות, אין לנו משאבים כספיים לפרסם. פרסום עולה הרבה כסף. אנחנו רוצים שהעיריות יפרסמו את הקמתה של הקבוצה, אחרת הורים לא ידעו למי להתקשר, איך להגיע, שיש קבוצה, שיש מענה לאוכלוסייה שמאוד חשוב שיהיה לה את המענה הזה.
היו"ר יעל גרמן
את פנית למישהו וקיבלת תשובה לגבי הפרסום ושיתוף הפעולה?
רחל בועז
בדרך כלל אני מקבלת שיתוף פעולה מהעיריות. כפר סבא היא מודל נפלא לנושא הזה. יש לי בעיה רצינית באשקלון, שנתיים אנחנו מתדיינים איתם. אין לנו שום שיתוף - - - זאת אומרת כביכול שיתוף פעולה, פרסום אַיִן. עד עכשיו לא קמה שם קבוצה. באשדוד הייתה לנו בעיה גדולה, כרגע זנחנו את זה - - -
היו"ר יעל גרמן
אנחנו נוציא את סיכום הישיבה ואנחנו נשלח אותו לראש עירית אשקלון כדי שישמע מה נאמר כאן בכנסת.
רחל בועז
מצוין. אבל אני כן רוצה לציין את העיריות שכן מסכימות, ואני מוכרחה להגיד שיש פתיחות יותר גדולה.
היו"ר יעל גרמן
אז בואי תצייני את העיריות. אמרת כפר סבא, מי עוד?
רחל בועז
כפר סבא, פתח תקוה מפרסמת, בחדרה כרגע, ששם גם לא היה כל כך פשוט, תהיה קבוצה. עמק המעיינות, בית שאן, לב השרון, בבאר שבע נפתחה קבוצה לפני כחודשיים-שלושה, הם פרסמו בעירייה, כתבות בעיתונים, ובשבוע הבא אני נוסעת לכפר ורדים לפתוח קבוצה. במועצת הגלבוע, גם שם תיפתח קבוצה, כנראה.
היו"ר יעל גרמן
קודם כל, יישר כוח.
רחל בועז
תודה.
היו"ר יעל גרמן
זו נראית לי עבודה שלך.
רחל בועז
עבודה שלי ושל - - -
היו"ר יעל גרמן
באמת יישר כוח וכל הכבוד. מגיע, מגיע בגדול.

חברים יקרים, אני הייתי רוצה לשמוע גם את המשרדים שנמצאים כאן והייתי רוצה לדעת האם איריס בן יעקב ממשרד החינוך נמצאת כאן?
איריס בן יעקב
נמצאת.
היו"ר יעל גרמן
בואי ספרי לנו מה אתם עושים כדי להחדיר קודם כל חינוך להכרת השונה, לקבלת הקהילה, בתוך בתי הספר. בעיקר אני מבקשת דגש על טרנסג'נדר, כי זה נושא שמאוד מאוד מעיק, מכאיב ומטריד.
איריס בן יעקב
גם על זה אני אדבר. קודם כל אני מנהלת היחידה למיניות ומניעת פגיעה בילדים, בשירות הפסיכולוגי-ייעוצי. אנחנו עובדים בעיקר עם יועצות חינוכיות, אבל לא רק ולאורך שנים אנחנו מכשירים יועצות חינוכיות בנושא של הלהט"בים, כולל טרנסג'נדרים. עם הזמן הרחבנו את העשייה, גם לצוותי פיקוח, צוותי מנהלים וכל המנהיגות החינוכית. בנוסף לזה קיימנו במשך שנתיים, וגם השנה, שולחן עגול עם הארגונים הגאים, כדי לחשוב איך אנחנו מרחיבים את העשייה, שתצא מגבולות - - -
היו"ר יעל גרמן
עם איזה ארגונים אתם ישבתם?
איריס בן יעקב
עם חוש"ן, עם איגי, עם "הבית הפתוח", עם "מעברים", עם "שובל".
היו"ר יעל גרמן
יש לכם קשר עם "הלביאות"?
איריס בן יעקב
עם "הלביאות" לא.
היו"ר יעל גרמן
אז אני מבקשת מאוד לשתף גם את "הלביאות", מאוד חשוב. "הלביאות" אלה ההורים של הילדים הטרנסג'נדרים, שחווים על בשרם את כל המצוקות שעוברות על הילדים והן מאוד משתוקקות לשיתוף פעולה, אז אני מבקשת לשתף אותן.
איריס בן יעקב
בסדר גמור. אני רוצה עוד לציין שהשנה הרחבנו את העשייה בעזרת תקנה תקציבית שיצאה והזמינה בעלויות ורשויות להזמין הרצאות בנושא של להט"בים, לגננות, לבתי ספר יסודיים, לצוותים החינוכיים, בנושא של חינוך רגיש מגדר ומשפחות הקשת, ולבתי הספר העל יסודיים, לצוותים החינוכיים ולתלמידים.

אנחנו שיווקנו את הנושא מאוד בהתלהבות ואני חייבת לציין שהיו לנו מעל 2,500 בקשות לסדנאות, שלא היה דבר כזה מעולם.
היו"ר יעל גרמן
כמה פתחתם?
איריס בן יעקב
זו שאלה מצוינת. מה ששמנו לב - - -
היו"ר יעל גרמן
בדרך כלל שאלה מצוינת זה כשיש תשובה טובה.
איריס בן יעקב
הבירוקרטיה נבעה גם מהרשויות, זאת אומרת רשויות חזקות, היה שם כוח אדם שהפעיל את המרכב"ה. הרי כל התקנות התקציביות עוברות באמצעות המרכב"ה, אז ברשויות חזקות ושהייתה מודעות, אני חייבת לציין את זה, מאוד סייעו לנהל את התקנה התקציבית. בפריפריות או ברשויות שלא היה כוח אדם ולא הייתה מודעות, שם נתקלנו בקשיים מאוד מאוד גדולים.
היו"ר יעל גרמן
אז כמה בסך הכול, כמה סדנאות והיכן?
איריס בן יעקב
בסך הכול 1,700 סדנאות הועברו.
היו"ר יעל גרמן
זה המון.
איריס בן יעקב
זה מקסים, באמת זו פריצת דרך.
היו"ר יעל גרמן
באילו רשויות?
איריס בן יעקב
בכל הרשויות. בכל הרשויות, אבל אני חייבת לציין שיש רשויות, למשל, כמו ראשון לציון, כמו כפר סבא, אני מקווה שאני לא עושה עוול לעוד רשויות, ששם הייתה פעילות מדהימה והם ניהלו את זה מההתחלה עד הסוף, עזרו לנו לנהל את זה, ויש מקומות שהיה הרבה יותר קשה.
היו"ר יעל גרמן
כמו למשל? תצייני מפני שאני אשלח את הפרוטוקול לכל הרשויות שמצוינות כאן, עם מרקר על ההערות שאתם אומרים.
איריס בן יעקב
יש לי רשימה ארוכה אז אני לא - - -
היו"ר יעל גרמן
לא, תאמרי לי.
איריס בן יעקב
אני אשלח לך.
היו"ר יעל גרמן
אוקיי, תשלחי.
איריס בן יעקב
אני אשלח לך דוח של איזה רשויות נרתמו ועזרו ודאגו שבבתי הספר שלהן יזמינו את הפעילות, כי זה לא מספיק שאנחנו שיווקנו, אנחנו גם צריכים עזרה. משרד החינוך לא יכול לבד. כמובן שאנחנו צריכים כוח אדם שיהיה ברשויות ויבין את המשמעות של הזמנת הפעילויות האלו ויעזור לנו.
היו"ר יעל גרמן
תאמרי לי, איריס, את יודעת שיש, ונדמה לי שמישהי כאן ציינה, שיש היום מספר ספרים, שכתבו, דרך אגב, הומוסקסואלים וטרנסג'נדרים, ספרים מאוד מאוד יפים לגיל הרך. האם אתם מעודדים להכניס לספריות העירוניות ובכלל, לספריות של בתי הספר, את הספרים האלה?
איריס בן יעקב
אנחנו לא נוהגים להמליץ על ספרות, מטעמי הלשכה המשפטית שלנו, אבל - - -
קריאה
למה, זו עבירה על החוק?
איריס בן יעקב
יש ועדה והיא תצטרך לעבור מכרזים. זה לא כזה פשוט.
היו"ר יעל גרמן
חברים, חברים, בואו נשמע.
היידי מוזס
אבל שר החינוך המליץ - - -
היו"ר יעל גרמן
היידי, אני רוצה לשמוע את איריס, אין לנו הרבה זמן.
היידי מוזס
הוא אומר ששר החינוך המליץ על ספר וזה היה בסדר, אז אולי השר צריך - - -
היו"ר יעל גרמן
אני זוכרת ששר חינוך המליץ להוציא ספר. איריס, בואי, תסיימי.
איריס בן יעקב
מה שאני כן רוצה להגיד זה שהפעילות שנעשית בגני הילדים כן ממליצה על ספרות ילדים ועל מה שאפשר לעשות עם ילדים בכל מה שקשור לחינוך רגיש מגדר ולמשפחות הקשת.
היו"ר יעל גרמן
יופי. יוסי, אתה רוצה להוסיף משהו?
קריאה
לא.
היו"ר יעל גרמן
עודד, מכיוון שאתה יזמת את הרעיון של הכנס הזה, לפחות של הישיבה הזו, אז בוא, אתה תסיים.
עודד פריד
של הישיבה הזו ושל היום הזה וביוזמה זה נחמד, אבל היישום הוא שלכן, אז תודה רבה, לך ולכל יושבות ראש השדולה. אני רק אגיד בקצרה בהקשר של יחס הרשויות המקומיות, אמרה את זה גם איריס בהקשר של משרד החינוך ואנחנו שומעים את זה גם במשרד הרווחה, ניר ודאי הציג את הנתונים מוקדם יותר, הם כולם תמיד מתפלאים, בהקשר של הרשויות המקומיות. פתאום כשיש פנייה ותקנה תקציבית והולכים לבתי ספר, גם בפריפריה ולא רק בתל אביב, ואומרים, בואו תזמינו הרצאות וסדנאות, אז הרשויות רוצות את זה. כשמשרד הרווחה פונה בקול קורא לרשויות מקומיות ואומר, 'אנחנו יכולים לסייע ולעזור' אז פתאום נזכרים.

התפיסה שלאט לאט מתפרקת, ואני שמח על כך, שהקהילה הגאה מתרכזת בתל אביב ואולי בפריפריה של תל אביב, זו תפיסה שנעלמת מן העולם ואנחנו צריכים לעודד את זה. הרשויות המקומיות צריכות להבין שזו אחריות שלהן. גם המשרדים הממשלתיים צריכים להבין את זה. תציעו, תדגישו, תנגישו את השירותים האלה. בסופו של דבר גם הרשויות, אנחנו שומעים את זה, ואני אומר את זה הרבה, זה לא תמיד הומופוביה, תמיד קל להגיד, 'אה, הומופוביה', לא, זה לא תמיד הומופוביה, לפעמים צריך לתת את הדברים ולהנגיש אותם, גם ברמת החינוך, גם ברמת הרווחה.

יש התקדמות בשנים האחרונות, אפשר לעשות את זה בהרבה מאוד מקומות נוספים וזו צריכה, בעיניי, להיות פעולה משולבת, ממשרדי הממשלה מלמעלה כלפי מטה ומהרשויות ומהקהילה. וההתעוררות המדהימה שיש, יושבות פה סביב השולחן, רצות למועצות ובאות, 'ואנחנו באים ואנחנו מתייצבים וזו שנת בחירות ואנחנו ניכנס למועצה', היא בעיניי השלמה מדהימה לפעולה הזאת, מלמטה כלפי מעלה. אני רוצה לקוות ששני הצדדים האלה ביחד ייפגשו ונגיע למצב שלא רק במרכז הארץ ולא רק בתל אביב ולא רק בערים שעוד אפשר למנות אותן בשם, שכשנעשה את הדיון הזה בעוד שנתיים או שלוש או ארבע, כבר יהיו כל כך הרבה שלא נוכל - - -
היו"ר יעל גרמן
למה? בשנה הבאה, מה אתה כל כך מרחיק לכת? עודד, תודה רבה.
עודד פריד
אז בשנה הבאה.
היו"ר יעל גרמן
חברות וחברים מאוד מאוד מאוד יקרים - - -
קריאה
אפשר התייחסות, יעל?
היו"ר יעל גרמן
לא, יש לנו בדיוק 55 שניות ואנחנו עוברים לאירוע המרכזי. אני מקווה שכולכם תגיעו לאירוע המרכזי ואולי שם תהיה הזדמנות. הנה, אתם רואים, יושבת כבר היושבת ראש הבאה.

לפני שאתם קמים בואו רק נסכם. כראש עיר לשעבר אני יודעת כמה חשוב לקחת, להרים את הכפפה ולשים כסף. זה לא רק המודעות, זה בהחלט כסף. כשאני שומעת פה על 250,000 שקל ששמים בעירית רמת גן זה נשמע לי דבר נהדר.
צחי זליכה
חצי מיליון, אבל חצי מיליון - - -
היו"ר יעל גרמן
לשנתיים, אתה אמרת. אז אני עשיתי חישוב, לחלק לשניים, 250,000. זה גם יפה מאוד.
אמרי קליימן
זה לא רק כסף, יעל, גם הגיע הזמן שהרשויות מקומיות ייקחו לעצמן את הזכות להחליט באיזה רשויות מקומיות הלהט"בים יכולים להתחתן. בדיוק כמו שהדיון הציבורי היה בנוגע לשבת - - -
היו"ר יעל גרמן
על זה אנחנו אפילו לא - - -
אמרי קליימן
בדיוק כמו השבת, שאנחנו מבינים שרשויות מקומיות יכולות להחליט איך תיראה שבת בכל רשות מקומית, הגיע הזמן שרשויות מקומיות גם יחליטו איזה זוגות ואיך מחתנים באותה רשות מקומית, בדיוק כמו שעושים, אגב, בכל מקום בעולם.
היו"ר יעל גרמן
פנטסטי. קודם כל זה נהדר ואני כמובן מחזקת את דבריך. מבחינתנו, כמו שאמרתי, אני מתכוונת להוציא, אני כל כך קיוויתי שיגיעו לכאן ראשי רשויות, אבל היה לי ברור שהם לא יגיעו, אנחנו נגיע אליהם, אנחנו נביא אליהם - - -
אמרי קליימן
ניבחר.
היו"ר יעל גרמן
קודם כל אנחנו מקווים שבאמת ייבחרו מפה כמה, לפחות למועצות. לא, מה שאני מתכוונת זה שאני מתכוונת לקחת את הפרוטוקול ולהוציא אותו לכל ראשי הרשויות. ראשי הרשויות ברשויות שצוינו יסומנו ממש במרקר צהוב, כדי שהם יראו ויתבקשו גם להגיב. אני כן מקווה שבשנה הבאה, עודד, יהיו לנו כאן ממש ראשי רשויות ויהיו לנו כאן גם תוצאות. אני מודה לכולם מקרב לב.

הישיבה ננעלה בשעה 14:00.

קוד המקור של הנתונים