ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/02/2018

הצגת מערכת מאו"ר - מניעת אלימות ופגיעת רשת

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-02-15OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 547

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שני, כ' בשבט התשע"ח (05 בפברואר 2018), שעה 11:00
סדר היום
הצגת מערכת מאו"ר - מניעת אלימות ופגיעת רשת
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

יוסף ג'בארין

מסעוד גנאים

מרדכי יוגב

סאלח סעד
חברי הכנסת
טלב אבו עראר

מיקי לוי

רויטל סויד

יעקב פרי
מוזמנים
השר לביטחון פנים גלעד ארדן

ניצב גדי סיסו - ראש אגף החקירות והמודיעין, משטרת ישראל

תמי אומנסקי - מנהלת אגף חינוך במערך הלאומי להגנה על ילדים ונוער ברשת, משרד החינוך

רוני דיין - מנהל אגף טכנולוגיית מידע, משרד החינוך

הילה פאר סיקרון - מנהלת תחום, משרד החינוך

אדי וייס - עורך דין, סגן יועמ"ש, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

יפעת רווה - עורכת דין, משרד המשפטים

נאוה כהן אביגדור - ראש תחום בכיר, מערך מאו"ר, המשרד לביטחון פנים

יעל מיטלמן - סגנית ראש מטה מערך מאו"ר, המשרד לביטחון פנים

אתי בצר - ראש יחידת מאו"ר, משטרת ישראל

איילת אלישר - יועצת משפטית, משטרת ישראל

שירה ביבי - משטרת ישראל

רועית עמראן גולדנר - משטרת ישראל

פנחס קבלו - קשרי כנסת, שלטון מקומי

מירה מוריה - מנהלת תחום ילדים, ויצו

איילת רזין בית-אור - עורכת דין, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית

משה אבן - מזכיר סניף ירושלים, ארגון המורים העל-יסודיים

עודד פריד - נציג, האגודה לשמירת זכויות הפרט

זאב גולדבלט - מנכ"ל, פורום ועדי ההורים היישוביים

צביקה כספי - פורום ועדי ההורים היישוביים
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

הצגת מערכת מאו"ר - מניעת אלימות ופגיעת רשת
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, 5 בפברואר 2018, כ' בשבט התשע"ח. הנושא: הצגת מערכת מאו"ר למניעת אלימות. אנחנו לא ניגע מייד בנושא. קודם כול אנחנו מקדמים בברכה את משטרת ישראל ביום חגה כאן בכנסת. קצת חיכינו לכם כי דחו לנו את זה כמעט בחודש. פחדתי שיהיו עוד אירועים שייאלצו אותנו לדחות את זה בעוד חודש, אז ברוך השם שלא. למרות שהיו אירועים וברוך השם שלא נדחה ולא צריך להידחות. אנחנו כאן היום, הכנסת מצדיעה לכם על עבודתכם המסורה והנאמנה, וזו לא אמירה רק לפרוטוקול בגלל שיש יום בכנסת, כי אנחנו באמת מכירים, מוקירים ומעריכים את העשייה היום-יומית בתחומים רבים שהמשטרה עסוקה בהם, בין אלה הידועים, בין אלה שלא ידועים. אני חושב שזה אך נדרש שהכנסת תביע זאת ביום מיוחד.

נמצא איתנו היום אורח חשוב שבדרך כלל אוהב לפקוד ועדת כספים, אבל היום הוא פוקד את ועדת החינוך, ניצב בדימוס, חבר הכנסת מיקי לוי שעושה עבודה חשובה בכנסת, פרלמנטר מסור, מוכשר. נמצא איתנו גם ראש השב"כ לשעבר, חבר הכנסת יעקב פרי, הצגתי ניצב בדימוס. נמצא איתנו גדי סיסו. אתה רואה, אני לא מכיר אנשי משטרה. כשאומרים לי, מה, אתה חבר כנסת? לא מכירים אותך 15 שנה. אני אומר, עוד לא עשיתי את הפדיחה של החיים שלי. אני מקווה שלא אעשה. נמצא איתנו גם חבר הכנסת מוטי יוגב, שגם הוא אלוף משנה במילואים. כל אחד לפי כבודו ומעלתו, אצלנו נוהגים לומר בבית המדרש, אז לא נזכיר את כל השמות. ברוכים הבאים.

מיקי לוי, יוזם היום המיוחד הזה, הבמה שלך בדברי הפתיחה לפני שנציג את תוכנית מאו"ר.
מיקי לוי (יש עתיד)
תודה רבה אדוני היושב ראש. אני רוצה להודות לך אדוני, יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת, חברי יעקב מרגי, חברי כנסת נכבדים, חבריי לספה, כי אני כל כך מתרגש להגיד את זה, ואני מתרגש מול כל השוטרים והקצינים שנמצאים כאן ביום חגה של משטרת ישראל. כנסת ישראל מצדיעה לכם כי אתם ראויים, כי אתם נמצאים שם בשבילנו, כי אתם גוף אוכף חוק, כי אתם שומרי הסף, כי אתם מסתערים מול פני הטרור וגם מתמודדים מול ארגוני הפשיעה. אני רוצה להודות לכם בהזדמנות חגיגית זו על כל מה שאתם עושים. אני גאה בכך בהחלט. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
יעקב פרי (יש עתיד)
רק להגיד ברוכות וברוכים הבאים. מצטרף כמובן לידידי מיקי לוי בהערכה הרבה שאני יודע שלפעמים אתם לא זוכים בה במנות גדושות בציבור. דעו לכם שלמרות שלפעמים נשמעות מהבית הזה קולות, צרחות, יללות, טענות והצעות שהן בוודאי לא לרוחם של אלה שבאים מהמערך הביטחוני - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא רק. גם לא לרוחי.
יעקב פרי (יש עתיד)
אנחנו מאוד מעריכים את העבודה הסיזיפית השוטפת וגם את ההישגים. אנחנו יודעים שזה לא קל, אז היום אנחנו מצדיעים לכם ומקווים שבסופו של דבר גם מערכת היחסים וההבנה בין בית המחוקקים לבין משטרת ישראל ישתפרו בהתאם.
היו"ר יעקב מרגי
מוטי.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
גם אני מבקש לברך ובקצרה כדי שייכנס לגופם של דברים, ולומר שלא צריך להיות רק יום של הוקרה והבעת תודה. הם עושים כל מאמץ, ואני מקווה שחבריי גם יצטרפו כדי ששוטרי מזרח ירושלים, ואני מדבר על מרחב קדם ותחנת דוד, יזכו למינימום של השוואת שכרם לשוטרי מחוז ש"י. הם בקו הראשון, הם לא עלינו גם נפגעים לעיתים ומתמודדים עם שוטרי ש"י בקו שני בדרך כלל, והדבר הזה הוא כל כך מתבקש. לצערי יש כרגע עיכוב של האוצר. אשמח שכל חבריי נתמקד, בין אם זה יהיה בחוק, בין אם לא צריך חוק.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נקרא בסיכום לממונה על השכר באוצר לסיים את הסאגה הזו עם השוואת התנאים כמו שהובטח.
מיקי לוי (יש עתיד)
ביטחון תעסוקתי שמגיע להם בדין. אנחנו נילחם.
היו"ר יעקב מרגי
אפרופו, לפני שתציג, ניתן לניצב סיסו לומר כמה דברים. אתה אומר "מביעים". אני אומר לכם גילוי נאות, הייתי נשוי צעיר, ערב חג סוכות על הגג של הסטיישן היו דלתות לסוכה. מה לעשות, מי שמכיר בבאר שבע, יש דרך מצדה. זו ירידה. תמיד אנחנו מאשימים את הירידה. נתפסתי על מהירות. ערב חג בא השוטר, מתנצל, אומר לי, שמע, נסעת, מותר 50, 55. עברת. אמרתי לו, תפד'ל, תעשה מה שמותר לך. אני מאוד מודה לך, אתה עושה את העבודה שלך. בירכתי אותו שיהיה לו חג שמח. לא ידעתי, הוא כתב את זה בדוח, שהנהג בירך אותי והודה לי. אז יש לי ראיה שאני מברך את השוטרים על מילוי תפקידם.

ניצב סיסו, בבקשה.
גדי סיסו
אני אומר קודם כול תודה רבה. באמת מחמם את הלב לשמוע גם את חברי הכנסת, את היושב ראש, על האירוח שאנחנו זוכים לו ואנחנו באמת מעריכים את זה ומודים לכם מקרב לב.

נמצאת איתי איילת אלישר שהיא היועמ"ש של המשטרה. יושבים איתנו כאן מסביב לשולחן עמיתנו למערך. אתם תיכף תקבלו סקירה, אבל זה מערך משולב ולמעשה זו לא פעילות משטרתית כחולה טהורה, אלא זו מערכת של שילוב ידיים שבה שותפים משרדי ממשלה נוספים שנמצאים איתנו בתוך הפרויקט הזה. מאחור, החבר'ה המבטיחים האלו, זה חבר'ה מקורס צוערים של המשטרה שאני שמח מאוד שהם חלק מתוך היום המלמד והחשוב הזה.

מערך המאו"ר הוא מערך שמביא לידי ביטוי את אחד מהפרויקטים החשובים שהמשטרה עושה בשנה או בשנתיים האחרונות. למעשה שלא במקרה, מחר אנחנו אמורים לחנוך את המוקד של המערך הזה בפעם הראשונה. יוצאים איתו לאיזושהי תקופת הרצה. מה שחשוב להגיד בהקשר של המאו"ר, שזה מענה ראשוני מאוד מבטיח כדי לתת מענה למרחב הדיגיטלי בו רוב בני הנוער נמצאים היום ולמעשה מנהלים את מה שאנחנו פעם היינו עושים ברחובות, הם עושים אותו במרחב הוירטואלי, והיכולת לתת לא רק שירות ביחס לאכיפה, אלא גם הסברה וגם הכוונה, כולל בנושאים שבוודאי משפיעים על עבירות נלוות שהן מחוץ לרשת. אני לא אשאיר אתכם במתח. ניתן לראש היחידה, אתי בצר, לתת את ההרצאה.
היו"ר יעקב מרגי
יחד עם המצגת?
גדי סיסו
כן.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
אתי בצר
כפי שגדי הציג אותי, שמי אתי בצר, אני עוד מעט כ-30 שנה במשטרה. עסקתי בכל תפקידי השטח, מסמויה לימ"ר, לתחנה, כל התפקידים. לפני כשנה קיבלנו פרויקט, להרים את מערך מאו"ר.

קודם כול אני רוצה לברך על ההזדמנות שניתנה לנו להגיע הנה בפני ועדת החינוך ולהציג את המערך החשוב הזה.
היו"ר יעקב מרגי
ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת.
אתי בצר
ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. אני רוצה להגיד לכבוד יושב ראש הוועדה שאני הייתי ספורטאית מצטיינת ושיחקתי כדוריד בהפועל פתח תקווה ונבחרת ישראל.
היו"ר יעקב מרגי
כבוד הוא לנו.
אתי בצר
זה גם לספורט. אני רוצה גם לברך את כל השוטרים והשוטרות שנמצאים פה, והשוטרות, שזה כייף לי לראות אותן, קצינות לעתיד במשטרת ישראל, אני מקווה שבתפקידים ייעודיים, מהשטח, ולברך את השותפים האמיתיים שלי לדרך, את משרד החינוך, את תמי ואת רוני ואת נאוה ואת יעל, והשוטרים שלי נמצאים כאן, וונדי ורועית ושירה ואת כל שנמצא פה, שהם שותפים אמיתיים לדרך.

לפני שאני אציג את המערך עצמו, אני רוצה להראות לכם גם דברים מהשטח. אני רוצה לפתוח בסרט קצרצר שידבר ויסביר לקראת מה אנחנו הולכים ומה קורה היום בעולם הרשת.

(הקרנת סרטון)
אתי בצר
אני חוזרת שוב על דבריי. אני אומרת שמבחינתי זו זכות גדולה לפעול במערך הזה, כמו שבן גוריון אמר, שאחד המשאבים העיקריים של המדינה הזאת זה הנוער והילדים שלה. כדי שיהיה עתיד טוב למדינה שלנו אנחנו צריכים לפעול עכשיו ולדעת מה הסכנות ולפעול מולם.

(הצגת מצגת)

אני אתחיל בהצגה של המערך. אנחנו יחידה 105 בלהב 433. זה מערך לאומי להגנה על ילדים ונוער ברשת.

הרקע ליוזמת הקמת המערך, אנחנו מצאנו שיש עלייה דרמטית בנוכחות ופעילות של קטינים ברשת, התפתחות מואצת מאוד של אפליקציה וטכנולוגיה. יש היום את האינסטגרם ואת הוואטסאפ ואת המיוזיקלי ואת הסנאפצ'ט שהילדים שלנו כל הזמן נמצאים בהם, ולא רק הילדים, גם מי שרוצה ללכוד אותם ולתפוס אותם ברשת שלו, נמצא יחד איתם שם. יש פעילות אינטנסיבית של עבריינים במרחב המקוון, לא רק עבריינים פדופילים כמו שראינו, אלא גם עבריינים מסוגים אחרים וכאלו, וגם עבירות שתיכף נראה, כמו עבירות סמים, שמציעים סמים לילדים ברשת. אנחנו גם על זה נעבור. ניכרת פגיעה רחבה מאוד בקטינים ברשת. אנחנו רואים שהמספרים מאוד עולים באירועים האלו. יש מודעות מוגבלת לסכנות ברשת.

אני רוצה אפילו כאן להגיד ברמה הפרטנית שכל אחד מאיתנו שרוצה להוריד איזושהי אפליקציה והאפליקציה מבקשת ממנו להתיר, 'תתיר לי לדעת איפה אתה נמצא', 'התר לי להתחבר לאנשי קשר שלך', וכולנו כל כך רוצים את האפליקציה, שאנחנו נותנים לו את האפשרות ובעצם הוא יודע עלינו כבר הכול, מה אנחנו אוהבים לאכול, מה אנחנו אוהבים להזמין, באיזה שעות איפה אנחנו נמצאים, מתי אנחנו חוזרים מבית ספר, איפה אנחנו כל היום מסתובבים, אז הרשת מכירה עלינו הכול. ריבוי שחקנים – יש הרבה מאוד שחקנים בתוך המרחב המקוון, ודיווח מוגבל לרשויות. תיכף אנחנו נראה את הסקר שידבר על זה.

אני רוצה קצת לתת תמונה קצרה על המחקרים שנעשים. בני נוער שנולדו לעידן הדיגיטלי מפתחים תלות ברשת, מסכנים את עצמם, חושפים פרטים אישיים. קודם דיברנו על זה. אחד מכל שישה בני נוער בישראל חוו "שיימינג" ברשת. אם אתם רואים, המחקרים הם מ-2016. יש איתנו כאן את נאוה שהיא מהמשרד לביטחון פנים. היא תעסוק בכל הנושא של המחקר בתוך המערך הזה. היא תשב על הפלטפורמה של המידע ותייצר לנו מחקרים חדשים שנוכל ללמוד מתוכם.

יש לנו קרוב למחצית מבני הנוער בישראל, שיתפו, תמכו בפוסטים פוגעניים.

שאלה, אם אתה מרשה לי לשאול כאן את הקהל מי מההורים בכלל מפקח על הילדים שלהם ועל הגלישה שלהם באינטרנט?
היו"ר יעקב מרגי
שאלי אותי, אני אענה לך.
אתי בצר
אני שואלת אותך.
היו"ר יעקב מרגי
אני כל כך רוצה לפקח. אני לא מעז אפילו.
אתי בצר
מה זאת אומרת?
היו"ר יעקב מרגי
לא מעז. תראי, הבן שלי אמנם כבר בגיל 18 עוד מעט.
אתי בצר
כשהילדים שלך היו קטנים יותר.
היו"ר יעקב מרגי
לא העזנו. אני בכוונה אומר את זה בצורה הכי ברורה. מצד אחד אנחנו רוצים לתת להם את התחושה שסומכים עליהם.
אתי בצר
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו לא רוצים להיות הבלשים והשוטרים שעוקבים. מצד שני, אנחנו דואגים כהורים. אם את שואלת אותי איפה אני נמצא בסקלה בין להרגיש חסר אחריות כאב או אב נאור, אני בצד של חסר אחריות יותר מאשר אב נאור.

סליחה שדיברתי בשמכם. מי שרוצה לומר תזה אחרת, שיאמר אותה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני למשל פיקחתי. יש לי ארבעה ילדים.
אתי בצר
בני כמה הם?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בנים. 22,23 - - -
אתי בצר
קטנים?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
יש לי 16 ו-15 גם. הפיקוח שלנו או שלי הוא הפיקוח הסטנדרטי. אם הוא נכנס לסרטי פורנו, משהו כזה, אבל העולם הזה מתוחכם והם מגיעים לדרגה שאפילו אני לא יכול לעקוב אחריהם.
אתי בצר
נכון.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אין לי את המודעות. יש להם את בני הגיל שלהם, בני 15, 12, 13 אפילו. יש להם את המידע שאין לי ואת התחכום ואין הכלים שאין לי.
יעקב פרי (יש עתיד)
בדיוק. רוב רובם של הנוער מבינים אלפי מונים מאשר הוריהם. זה פשוט חוסר ידע, חוסר הבנה.
אתי בצר
נכון, זה הפער הדיגיטלי בין הדורות.

בבקשה, מירה.
מירה מוריה
מירה מוריה, נציגה של ויצו. לצערי את צודקת. המידע הוא מאוד מדויק. ההורים היום בשנת 2018, רובם, כמעט 80%, אין להם את הכלים. הם לא יודעים. הם אומרים לנו, בואו תראו לנו מה אנחנו יכולים לעשות בשביל "לוודא", "לעקוב" אחרי מה שהילדים שלנו עושים ברשת.
היו"ר יעקב מרגי
וכשיש לנו את הכלים אנחנו מעיזים לעשות זאת?
מירה מוריה
אז הם אומרים שהשלב הראשון הם רוצים לדעת מה לעשות ואחרי זה שילמדו אותנו איך לעשות את זה, שלא יגלו שאנחנו עוקבים אחריהם.
אתי בצר
יושב ראש הוועדה, אני רוצה להגיד, זה בשביל לעורר עניין ונורא חשוב שמי שירצה אחרי זה כלים, שיבוא אלי. אני אתן לו אפליקציה שנקראת "קיפרס", שכל מה שקורה בטלפון של הילד שלו, הוא יוכל לעקוב אחריו מבלי שהילד יודע שההורים שלו נמצאים שם. זה בהמשך, תגיעו אלי.

אם מחצית מבני הנוער היום גולשים כבר שש שעות, לא ארבע שעות, הילדים שלנו נמצאים, מגרש המשחקים שלהם כבר מזמן לא בחוץ. הוא נמצא בתוך המערכת הרשתית. גיל שמותר לפתוח פייסבוק ואינסטגרם זה מגיל 13 כשבעצם אנחנו מוצאים ילדים היום מבני 6 עד 9 שכבר פותחים חשבונות אינסטגרם ופייסבוק. 50% מתלמידי כיתות ג' עד ט' בישראל סיפרו ושיתפו שהם חוו הצקות ברשת. שליש מהם היו קורבן לאלימות.
קריאה
סליחה שאני קוטע אותך. יש לכם מעקב על זה שילדים פחות מ-13 פותחים פייסבוק?
אתי בצר
אנחנו לא יכולים, אני אסביר לך גם למה, כי ההורים משתפים איתם פעולה. כשילד רוצה לפתוח חשבון פייסבוק, הוא חייב להכניס תעודת זהות וההורים משתפים פעולה, הם נותנים את האפשרות להיכנס בשם הילדים בצורה פיקטיבית.
קריאה
כלומר, הוא נחסם אם הוא מתחת ל-13.
אתי בצר
כן, חד משמעית. אז ההורים משתפים פעולה.

אני רוצה לשתף אתכם בעוד נתון מאוד מדאיג על דפי אינטרנט שעוסקים בנושא הפדופיליה. ב-2016 נצפו 65,000 דפי אינטרנט שעוסקים עם חומרים פדופילים. רק בארץ אצלנו, 16,000 דפים כאלו. יש כל מיני רמות, אני לא אכנס לזה. מי שפעם ירצה לבוא אלינו ולשמוע הרצאה יותר מקצועית בנושא, אנחנו נדבר על זה.

זה שקף שנורא חשוב לי שתראו אותו. הוא סקר שנעשה עבור המשרד לביטחון פנים ב-2015 שבעצם מדבר על אחוזי דיווח של בני הנוער שנפגעו ברשת. שימו לב ש-40% סיפרו לחבר, 40% כמעט לא סיפרו לאף אחד. כל השאר סיפרו להורה, מורה, ורק 2.1% סיפרו למשטרה. אני מאמינה ומקווה שבעצם ההקמה של המערך הלאומי הזה שהוא לא רק משטרתי, זה לא רק שהם פונים למשטרה, הם פונים גם למשרד החינוך, גם למשרד הרווחה, גם לכל שאר השותפים שלנו. העמודה האדומה הזאת בין המשטרה ל"לא סיפרתי לאף אחד", תתחלף, ואחרי שנפתח את המאו"ר בעזרת השם, תוך שנה אנחנו נהיה ב-40% ו"לא סיפרתי לאף אחד" אולי יהיה ב-2%.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נחשף למאו"ר, רק השאלה היא כזו: בשיחות, גם בדיונים שקיימנו כאן, ילד שנפגע, ההורים שלו, לא יודע אם הוא כרגע נמצא במערך שיקול דעת נכון, ההורים שלו גם לא רוצים שבעתיד הבן שלהם יתויג כנפגע, כי אחר כך המערכות מתחילות לזהות, הכול בגלל - - -
אתי בצר
עוד מעט אני אגיע בדיוק למקום הזה.
היו"ר יעקב מרגי
אז איך אנחנו פותרים את הדילמות האלה?
אתי בצר
אני מסבירה לך ומראה לך.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
את הקשר עם משרד החינוך, עם משרדים.
אתי בצר
אני אראה את זה בהמשך.
היו"ר יעקב מרגי
גם משרד החינוך יתייחס.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אלה האנשים שכבר הגיעו? מה זה "לא סיפרתי לאף אחד"?
היו"ר יעקב מרגי
סקר.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל איך הגעתם לאנשים אם הם לא סיפרו לאף אחד?
אתי בצר
נעשה סקר עבור המשרד לביטחון פנים. לקחו אנשים שנפגעו ברשת, ילדים ונוער עד גיל 18 ושאלו אותם - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
איך הגיעו לאנשים שנפגעו?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אחד מכל שלושה בני נוער הוא קורבן של אלימות ברשת וזה נתון שאנחנו יודעים אותו. מספיק שפונים לבני הנוער ושואלים אותם, וזה הממצאים המדאיגים.
נאוה כהן אביגדור
אני מהמשרד לביטחון פנים, ממערך מאו"ר. נאוה כהן אביגדור. במערך מאו"ר אני ראש תחום בכיר, מידע, מחקר ושיתופי פעולה. אני רק רוצה לציין שבמסגרת הסקרים העיתיים שמחלקת המחקר במשרד לביטחון הפנים מקיימת, פונים לילדים כפי שפונים בסקרים לפי פנייה שהיא לאו דווקא למי שנפגע אלא פונים לילדים ושואלים אותם האם הם נפגעו. אפשר להגיד שאם לפני שנתיים הפגיעה הייתה 1 מתוך 4, עברה שנה וזה 1 מתוך 3, זאת אומרת, העלייה היא תלולה ואז את הילדים שנפגעו שואלים האם נפגעת, ואם כן, למי דיווחת? זאת אומרת, מקרב הילדים בסקר שאומרים שהם נפגעו, שואלים למי הם דיווחו.
היו"ר יעקב מרגי
רויטל מובילה בכנסת את הסיפור של כל האלימות ברשת והפוגענות.
נאוה כהן אביגדור
מוכרת וידועה פעילותה ושיתוף פעילותה עם מערך המאו"ר.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
האם יש פילוח מגזרי בעיקר בין ערבים-יהודים למשל?
נאוה כהן אביגדור
אנחנו בדיוק עכשיו עם פתיחת המערך רוצים לבצע סקר מקיף שמתייחס גם לסוגיה הזאת. אנחנו יודעים שיש פגיעות במגזר הערבי. אנחנו יודעים שגם הפגיעות הן שונות. אותה פגיעה, השפעתה יכולה להיות שונה במגזרים שונים. אנחנו יודעים שסוג מסוים של פגיעה במגזר מסוים עלול להוות כמעט סכנת חיים.
היו"ר יעקב מרגי
היום כמעט אין סקר שלא מפריד, מה שנקרא מגזרי, אם זה חרדי, ערבי, כי כפי שאמרת, המשמעויות הן שונות.
נאוה כהן אביגדור
אז בהחלט אנחנו מתייחסים לזה ובסקר החדש אנחנו רוצים לצאת עם פתיחת המערך - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
זה כולל את כל המגזרים, הסקר הזה?
נאוה כהן אביגדור
מה שאנחנו נעשה?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לא, עכשיו.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
מה שהוצג.
נאוה כהן אביגדור
אין פילוח מגזרי בממצאים של הסקר אבל הפנייה היא פנייה כוללת לאוכלוסייה, כן, באופן שוויוני.
היו"ר יעקב מרגי
מוטי.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני אומר לך קודם כול כל הכבוד. התוצאות הללו של דיווח לחבר, זו המציאות. אני רוצה לומר, יכול להיות שגם כשתפתחו את המאו"ר ואני בעדו, אז נציגי משרד החינוך שפה, הפתרונות דווקא צריכים להיות בהסברה לחברים, כי ככה זה גם בנפגעי תקיפה. הראשונים שיודעים זה לא ההורים, זה אולי חבר הכי טוב או חברה הכי טובה, לעיתים מייד, לעיתים הרבה אחרי. זאת המציאות של גובה העיניים של החבר והחברה, ולכן אני אומר, תוצאתית מהסקר הזה, אפילו שייפתח מאו"ר, תוצאתית זו הסברה במערכת החינוך, לילדים. ראית את החבר שלך, הוא פתאום הוריד עיניים, הוא פתאום מפוזר, הוא פתאום לא במקום, פתאום השתנה אצלו, סימנים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, מוטי.

אני מציע, יכול להיות שכולנו הולכים לדבר על מה שאת תיגעי בהמשך, לכן חברי הכנסת, בואו ניתן למצגת להיות מושלמת, רק נאפשר לחבר הכנסת סאלח סעד שרוצה לברך, כי הוא צריך לגשת לוועדה אחרת.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
שלום לכולם. א', מברכים אתכם על בואכם לכנסת ביום ההצדעה למשטרת ישראל. באמת אנחנו צריכים להצדיע לכם כי אתם עושים עבודה נהדרת, עבודה למען כל אזרחי ישראל. פשוט אתם שומרי הסף של מדינת ישראל. אתם עושים עבודת קודש יחד כמובן עם המשטרה, מג"ב, כל כוחות הביטחון למיניהם, אם זה בשטחים, אם זה במשימות מיוחדות, אם זה בכבישים כמניעת הקטל בדרכים וכמובן כנגד הגניבות למיניהם.

אני יכול להגיד דבר אחד, אזרחי ישראל חייבים להצדיע לכם במיוחד ביום הזה, כי אתם האנשים האלה ששומרים על אזרחי ישראל יום ולילה. תהיו ברוכים. אנחנו כאן בכנסת לרשותכם לא רק ביום הזה. ככל שנידרש להיות לידכם, אנחנו לידכם.

אני רוצה לספר לכם סוד. אני מוביל יחד עם כמה ח"כים בשלב זה תוספת עם ביטחון תעסוקתי שלכם. זה מגיע לכם בזכות, כי אתם באמת ראויים לתוספת הזאת.
אתי בצר
תודה רבה.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
סליחה שאני צריך לעזוב, כי יש לי ועדה אחרת בעניין הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
אתי בצר
אלו שחקנים שנמצאים איתנו בזירה. נורא חשוב להכיר אותם. זו החלטת הממשלה שהייתה בינואר, ההחלטה להקים במשרד לביטחון פנים. אני חייבת לציין שכל האירוע הזה בהובלת השר לביטחון פנים, מר גלעד ארדן.
היו"ר יעקב מרגי
אומרים לנו שאולי הוא יצטרף אלינו בהמשך הדיון.
אתי בצר
מעולה, אני אשמח מאוד. השר, אתמול הייתי אצלו בדיון. הוא עוקב מקרוב מאוד אחרי ההתפתחות של המערך הזה ובשיתוף משרד החינוך, משרד הרווחה והשירותים החברתיים, משרד המשפטים, להקים מערך משולב משטרתי ואזרחי שיפעל לטובת אכיפה ומניעה של תופעות אלימות ופשיעה ברשת.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אני קודם כול חושבת שהשר ארדן הוא אחד השרים היחידים שבאמת נרתם להתמודדות עם הנושא ממש מתחילת העיסוק שלו, ונאוה גם נמצאת בכינוסי השדולה כבר עוד מעט שלוש שנים. למה עד עכשיו זה לא?
אתי בצר
לא, זה כן. אני רוצה להראות לכם איזה יופי - - -
היו"ר יעקב מרגי
רויטל, אני בדיון הקודם אמרתי על נושא אחר שרק עכשיו מכינים אותו, יש לי תחושה ששנת ה-70', יש לה איזו תכונה. יש לי תחושה שכאילו זו מחזוריות שעכשיו מקימים. טוב מאוחר מאשר בכלל לא. אני יכול לומר לך שבקדנציה הראשונה לי ב-2003 הייתי בוועדת המדע ואז כל מערך הסייבר בכלל של משטרת ישראל מנה שני שוטרים. בסוף הקדנציה בירכנו והתלהבנו, 11 שוטרים. היום זה הפך להיות - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, אנחנו היינו בהשקה לפני שנה.
אתי בצר
אני כבר מראה. אם יש לכם קצת סבלנות, אני מראה לכם.
היו"ר יעקב מרגי
בואי ניתן לה לסיים את המצגת.
אתי בצר
מראה לכם עשייה שלה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
אתי בצר
מערך מאו"ר, יש לנו מטה במערך ויש לנו יחידה אופרטיבית. מטה המערך, מוביל אותו ניצב משנה מאיר חיון שלא נמצא איתנו היום. נמצאת איתו הסגנית שלו, יעל מיטלמן פה, ויש אותנו, היחידה, שאנחנו כפופים לראש להב, ניצב רוני ריטמן. בואו נתקדם.

זה המבנה של המטה. שימו לב לשילוביות וזה נורא חשוב. כל הקוביות שהן בצבעים של חום זהב, יש כאלו אולי שלא רואים טוב, אז יש לנו את ראש המטה, הם אנשי משטרה. יש לנו קצין טכנולוגיות, קצין מתנדבים, תו"ל והכשרה. נמצאת איתנו כאן רועית שהיא אחראית על כל הנושא של ההכשרה.
היו"ר יעקב מרגי
אני הייתי מציע להיכנס למהות. עזבי אותנו מהמבנה ההיררכי.
אתי בצר
זה לא היררכי, זה להראות את השילוביות של האזרחים עם השוטרים בתוך המערך, נציגים בכירים של משרד החינוך, משרד הרווחה, הפרקליטות ומשרד הבריאות שיושבים איתנו ומתווים את הדרך.
גדי סיסו
אתי, שנייה רגע. אם תסתכלו רגע על הקובייה למעלה, יש את קצין המתנדבים. חשוב להדגיש את המתנדבים כיוון שהמערך אמור להיות בנוי גם כן על אוכלוסיית מתנדבים שיכולים לתרום למימוש המערך בגלל כישוריהם גם בעולם הדיגיטלי, ולכן השילוביות פה היא לא רק באחריות של אכיפה, הסברה ומה שהוסבר כאן בהקשר של המערך, אלא גם בשילוב של אזרחים שהם חלק מתוך האכיפה וחלק מתוך - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
שהם אמורים להביא אינפורמציה?
גדי סיסו
לא, לא, בעיקר ידע, טכנולוגיה, אקטונים ופריצה, מה שנקרא, לשדות או למקומות שבהם ייקח לנו זמן, מה שנקרא, להתפתח שם.
אתי בצר
אני רוצה להגיד שביחידה יש מספר זרועות ונורא חשוב שתכירו אותם. רויטל, זה במיוחד בשבילך. יש לנו מספר זרועות: זרוע אחת זו זרוע החקירות, תיכף נדבר עליה, היא זרוע המודיעין, ויש את מוקד 105, כשיש לנו כל מיני יכולות מודיעיניות בהמשך. נורא חשוב להגיד שבזרועות האלו בחקירות יש לנו מחלק שעוסק רק בפשעי פדופיליה כנגד קטינים ומחלק נוסף שיעסוק בכל נושא הפשיעה ברשת שהם לא פדופיליה, בין אם זה זנות קטינים ברשת, בין אם זה סמים ברשת, סחיטות דמי חסות, הימורים ברשת, חוק הסרטונים, כל הדברים האלו שנכנסים לתוך הפשיעה ברשת, שהם לא פדופיליה. בואו נתקדם.

אני רוצה להכיר לכם את מוקד 105, אבל לפי זה, רויטל, אני רוצה לספר לכם שלושה דברים שעשינו אנחנו בשנה האחרונה מעבר לזה שבנינו את היחידה והרמנו אותה וגייסנו אנשים והכשרנו אותם. אני רוצה לספר לכבוד היושב ראש ולכולם על שלושה אירועים שטיפלנו בהם כדי ללמד את האנשים שלנו איך אנחנו אמורים לעבוד.

קיבלנו חומרים על בחור בשם גיא שבו. עלו חומרים שלו שהוא מוכר באינטרנט ל-19 מדינות, תמונות פדופיליות של הילדה שלו בת ה-4.
היו"ר יעקב מרגי
זה מקרה שפורסם, אני חושב.
אתי בצר
נכון. הגענו לבחור, חקרנו אותו, התחלנו להגיע לחומרים ובסופו של דבר אני חייבת להגיד שהוא קיבל עד תום ההליכים. הבחור הזה שלח חומרים מזעזעים שלו מבצע בבת שלו בת ה-4, מעשים פדופילים, וסחר בחומרים האלו. הוא קיבל תום הליכים וכרגע הוא עצור.

אני יכולה לספר על חברת הכנסת שאשא ביטון שהעבירה שאילתה לשר ארדן וביקשה שנבדוק מה קורה באתר של 247, וווצ'מי שהיה באילת. אנחנו קיבלנו את השאילתה הזאת, התחלנו להפעיל תכנים מודיעיניים. רכשנו מנוי, נכנסנו והתחלנו לצפות בחומרים שעלו ברשת. אחרי שהבנו שמדובר בכמה אנשי עסקים מאילת ששילמו כסף למשפחות קשות יום על מנת שיציבו מצלמות בבתים שלהן, ומה שבאמת הכעיס אותנו זה ששמו מצלמות בחדרים של הילדים. ילדה בת 11 הייתה שם וילדים בני 14.5 שבמהלך הצילומים ראינו גם מעשים מגונים בילדה בת 11, גם את ההורים משדלים את הילדה שבאים להסריט אותה לסרטים פורנוגרפיים, את הילדה שלהם. גם ראינו התעללות מינית מאוד קשה ואז החלטנו שאנחנו עוצרים הכול. אני ירדתי עם כל היחידה שלי. רויטל לא מקשיבה לי בחלק הכי חשוב. ירדנו כל היחידה, יחידה 105, לאילת. ביצענו מעצרים, עצרנו את האנשים, לקחנו את האנשים. הרווחה הייתה שותפה איתנו, החינוך היה שותף איתנו. החינוך בא ועשה בתוך בית הספר עשייה. הרווחה חקרה את הילדים. הוצאנו את הילדים למשפחות קלט. הילדים היום נמצאים בטיפול.

אנחנו עובדים. יש עוד הרבה אירועים שאני לא אשתף אתכם כאן, שלא מגיעים לפתחיכם אבל אנחנו עושים ועובדים.
היו"ר יעקב מרגי
יש פעולות אקטיביות.
אתי בצר
כן, פעולות אקטיביות לצד הבניה וההקמה. עכשיו אני אגיע לדבר המרכזי שכולם מחכים לו, למוקד 105 שהולך להיפתח מחר בעזרת השם, ואני אסביר קצת על המערך הזה של המוקד. למוקד יש מפקדת. בתוך המוקד הזה, כמו שאתם רואים, גם כאן כל המשבצות החומות זה אנשי משטרה וכל המשבצות הלבנות זה השותפים, הדסק שותפויות, השותפים שלנו. יש לנו בתוך המוקד כמו בכל משל"ט במשטרת ישראל, מפקדי יחידות. זה יעבוד במתכונת של 24/7 לא בתחילת דרכו, אלא בהמשך. כרגע אנחנו מוקד בהרצה עם ניסוי וטעייה, תיכף אנחנו נדבר על זה, כשלצד המוקד אני אראה לכם איך הוא נראה. הנה, ככה הוא נראה. אני אפילו שרטטתי לכם את זה כדי שתראו איך זה יראה. אם אתם יכולים לראות, זה לא מצביע, אבל יש את המוקדנים, אנשי המשטרה, כשמאחוריהם יש דסק שותפויות של משרדי הממשלה, משרד הרווחה, משרד החינוך, משרד לביטחון פנים, משרד המשפטים ומשרד הבריאות. יש שולט ויש אנשי מודיעין.

אני חוזרת חזרה ואני רוצה להסביר לכם איך המוקד הזה הולך לפעול. הפעילות שלו בהמשך תהיה 24/7. הוא יקבל דיווח, מידע, טיפול וסיוע בדגש על רב תרבותיות. אני חייבת לציין שבגיוסים שלנו יש לי שוטרים מהמגזר הערבי, יש לי שוטרים אתיופים דוברי אמהרית, צרפתית, רוסית, ספרדית, אנגלית וכל מה שאתם רוצים. אין לי את כל היכולות של האנשים האלו - - -
היו"ר יעקב מרגי
יש לך שוטרים יוצאי העדה האתיופית. הם לא אתיופים.
אתי בצר
יוצאי העדה האתיופית. אני יודעת, כבודו, שאתה הרצת את חג הסיגד בכנסת. כבוד גדול.
היו"ר יעקב מרגי
יחד עם השר אורי אריאל.
אתי בצר
יש לי כאן אתיופי שהביא לנו מהמטעמים של העדה שלו ביום הזה, אז כבוד גדול.

יש לנו רב תרבותיות ורב מגזריות בתוך המוקד שלנו. אנחנו בשת"פ ובתיאום בין-משרדי. אנחנו גם מתאמנים. אני חייבת להגיד שאנשי משרד החינוך, יושבת כאן תמי שהיא הנציגה הבכירה של משרד החינוך, והאנשים שלה היו שותפים איתנו בקורסים המשטרתיים שהכנו במיוחד לטובת המערך הזה. רועית כאן הכינה הכשרה.
היו"ר יעקב מרגי
מי אמר שמשרדי הממשלה לא יודעים לדבר בינם לבין עצמם?
אתי בצר
יודעים. הם היו שותפים איתנו ועברו איתנו והם עוברים איתנו את אימוני ההקמה וכל מה שצריך.

אנחנו ניתן מענה קו ראשון, דיברתי על זה, על ידי השוטרים שעברו הכשרה. אנחנו נקבל פניות במגוון אמצעים באופן מדורג, לצערי בתחילה, למרות שהקטינים היום הם רק מי שיודע/יודעים לטפל בצורת צ'ט, לתקשר. כרגע מבחינה טכנולוגית אנחנו נקבל רק ב-105 ואני מאמינה שבמהרה נשודרג ליכולת גם לטפל בהם דרך, אפליקציות, אתר אינטרנט שעומלים עליו עכשיו, דואר אלקטרוני ורשתות חברתיות.
היו"ר יעקב מרגי
צריך להגיע למצב של כפתור אדום, זמין.
אתי בצר
נכון. גם על זה עובדים. יש את המטה שעומל על כך, עובד על אופציה טכנולוגית שתהיה לנו ביחידה.
היו"ר יעקב מרגי
ברגע שיהיה כפתור אדום זמין, תאמיני לי שייקום המחוקק שישים את זה כחובה ברוב האפליקציות.
אתי בצר
הלוואי. עובדים גם על אפליקציה שתהיה זמינה להורים וילדים להוריד בסמרטפון. כרגע מנ"ט עובדים על זה במשטרה. כשילד נפגע והוא רוצה לדווח, הוא יוכל להיכנס דרך האפליקציה, למלא טופס קצר עם כמה שדות ולשגר את זה אלינו. זה ייקח קצת זמן, אבל גם עומלים על זה במשטרה. בואו נתקדם.

זה המבנה כמו שהראיתי לכם. אני מזמינה את כולכם לבוא ולבקר אצלנו כדי שתחוו את האירוע האמיתי.

אנחנו מצפים לקבל שלושה צירים מרכזיים של פניות: פניות חירום שיהיו בנושא אובדנות ופניות חירומיות שקורים עכשיו לילדים, פניות משולבות משטרתיות-אזרחיות ופניות אזרחיות. זה מה שחדש במוקד הזה.

בואו נתחיל מפניות החירום. פניית החירום זה כשילד יביע רצון אובדני והוא יעלה את זה דרך הרשת. הוא יגיע אלינו למוקד, יקלוט אותו מוקדן. המוקדנים האלו קיבלו הכשרה של הכלה ויכולת מו"מ. נמצא כאן איתי עמרי מיחידת המו"מ המשטרתית.
היו"ר יעקב מרגי
אתם אומרים ראשי תיבות. אמרת מנ"ט קודם.
אתי בצר
מנ"ט זה מרכז טכנולוגי של המשטרה. מו"מ זה משא ומתן. אנשים שמביעים רצון אובדני, אז המו"מ, הוא מכשיר את האנשים האלו. המוקדנים שלנו קיבלו הכשרה ייעודית ליכולת לנהל מו"מ למשל אם ילד יוצר קשר, לא משנה אם בצ'ט או שהוא - - -
היו"ר יעקב מרגי
התוכנית הלאומית למניעת אובדנות, אתם מחוברים אליה ?
אתי בצר
כן, גם אליה אנחנו מחוברים.
היו"ר יעקב מרגי
עבדכם הוא יו"ר השדולה של - - -
אתי בצר
מעולה. הוא מביע רצון אובדני, המוקדן שלנו צריך להכיל את האירוע, להתחיל לנסות להניא את הילד מהביצוע. במקביל אנחנו מעלים לאותה שיחה את משרד הרווחה, את משרד החינוך ואת כל האנשים הרלוונטיים על מנת לאתר את המיקום של אותו קטין ולהגיע אליו במהרה ולבצע קודם כול הצלת חיים של אותו קטין, כשאחרי זה אנחנו לא סיימנו את הטיפול. הוא יועבר לטיפול גם על ידי הרווחה, גם בשיתוף הורי הקטין וגם על ידי משרד החינוך, כי זה דברים שחשובים לדעת.

הטיפול הפלילי המשולב, נורא חשוב לדעת שאין טיפול פלילי שהוא לא משולב גם אזרחית. אם ילדה באה ויוצרת איתנו קשר ואומרת שהחבר שלה בעקבות זה שהיא אמרה שהיא רוצה לעזוב אותו, מאיים עליה שהוא ישלח לאינסטגרם, יעלה איזשהו סרטון ל-story ובו הוא יעלה תמונות אינטימיות שלה ושלו, והילדה מדווחת או באה להתלונן אצלנו, אז ברור לנו שזה לא רק אירוע פלילי שאנחנו נחקור את הילד ונבקש הסרת תכנים של האירוע הזה, אלא גם נצטרך לערב את המשרדים השותפים, כי הילדה הזאת בקלות יכולה גם להגיע למקומות אחרים וצריכים לעשות פעילות בית ספרית בתוך האירוע.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
את יכולה לחדד? כי בסוף באמת הפלח של החירום הוא מאוד חשוב ולא צריך אפילו להרחיב על זה.
אתי בצר
על האירוע המשולב.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
בדיוק. בואי נדבר על המקרים שבאמת אנחנו יודעים שבהם בני הנוער נתקלים כשהם פוגעים אחד בשני, בין במודע, בין בלא מודע, בין אם זו עבירה על חוק הסרטונים, בין אם לא.
אתי בצר
אני אפרט.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
איך מתנהלים במקרה הזה להיכנס ממש לנוהל עבודה יעיל ומהיר?
אתי בצר
אני אפילו אראה לכם את זה, איך אני מאמנת את האנשים שלי ועושה אימון הקמה לעשות את זה.

מקבל המוקדן את האירוע. מתקשרת אליו ילדה ואומרת לו, אני חייבת עזרה, פגעו בי, בין אם זו עבירה חברתית סו קולד, "שיימינג" או booling, פתחו קבוצת וואטסאפ או בין אם זו עבירה כרגע שהיא גם פלילית. אותו מוקדן מכיל את האירוע. נניח שמדובר כרגע באירוע "שיימינג" שפתחו על הילדה הזאת קבוצת וואטסאפ והם מקללים אותה ומגדפים אותה בתוך הקבוצה הזאת ועושים כל מיני מעשים לא נעימים. אותו מוקדן מתחיל לתשאל את הילדה, הוא קיבל הכשרה, האם ההורים יודעים, האם מישהו מבית הספר יודע, מה השם שלך, מה הטלפונים, באיזו קבוצה, מי אחראי בקבוצה, כדי לקבל את כל היכולות - - - ואז הוא מקבל את כל האירוע, לוקח את כל הפרטים ואז מעביר את האירוע במערכת משותפת שיש לנו, לכל המשרדים. אתם רואים את הדסק מאחור, של משרדי הממשלה. יש לנו מערכת משותפת שכולנו שותפים בה. האירוע הזה נצבע בצבע צהוב, הוא עובר לדסק של משרדי הממשלה. יש לנו בחורה בשם אביטל לייבה שהיא מנהלת את כל דסק השותפויות. היא באה מהמשרד לביטחון פנים. הבנות של החבר'ה של משרד החינוך, של תמי, מקבלות את האירוע ובעצם הן צריכות ליצור קשר דרך המפקחות שלהן לתוך בית הספר שבו בוצע האירוע ולהתחיל טיפול חינוכי.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
הצבתם יעדים של זמנים למשרד החינוך לטיפול?
אתי בצר
לגמרי כן. גם אירועים שהם פליליים משולבים וגם אירועים שהם אזרחיים, אנחנו נותנים להם מענה. אנחנו עובדים על נוהל הפעלה. אני חייבת לציין כאן שהכול חדש. זה ניסוי וטעייה. אנחנו נעבוד, נראה איך הדברים עובדים. אנחנו נעשה fine tuning ונתאם את עצמנו בהתאם לטובת הקטין. טובת הקטין עומדת בראש מעייננו וזה מה שאנחנו רוצים לעשות.

עוד משפט אחד שנורא חשוב, כי אני מסתכלת על העתיד. אני רוצה לדעת מה היעדים והאתגרים, שאחרי שאני אעזוב להקים את היחידה הזאת, מה אני אוריש לבא בתור אחריי, אז הבא בתור אחריי יצטרך לדעת שהוא צריך להכין שיתוף מידע בין הרשויות.
היו"ר יעקב מרגי
נמצא איתנו השר כפי שהודעתי. אנחנו מקדמים בברכה כמובן את השר ומודים לו על שראה חשיבות ובא לדיון. באת בשלב הכי נכון, כי הם עומדים לקבל את חוות הדעת שלי על תוכנית מאו"ר.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
באתי להודיע להם שכבר לא קוראים לה מאו"ר.
אתי בצר
אנחנו יודעים. אנחנו לא רצינו לגלות.

האתגרים שעומדים בפני המערך הזה, שחשוב שנשים גם אתגרים שנכבוש אותם בעתיד, זה שיתוף המידע בין הרשויות, פעילות מול כלל המגזרים, המגדרים ורב תרבותיות, למצב את המערך הזה כגורם מקצועי לאומי שייפנו אלינו, שהדבר הבא יהיה מערך מאו"ר. ממשקים עם המערך הפרוס המשטרתי, תאום ושילוביות עם כל הגורמים, וכמובן שאי אפשר להתעלם מהחדשנות הטכנולוגית שבאה עלינו כל יום. עד כאן דבריי. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה לומר, קודם כול תודה רבה על הסקירה, אני חושב המעמיקה, מקיפה. אני חושב שזה עונה לאתגרים שבאמת מציבה לנו הטכנולוגיה המתפתחת. דרכם של זרועות הביטחון, שהם תוך כדי הליכה, ואני מאמין שזה משחק שוטרים וגנבים, מצאתם פתרון עכשיו, יכול להיות שהחכמים כבר יעקפו גם את זה ואנחנו צריכים להיות ערוכים. אני חושב שזה מערך הגנה חשוב מאוד. הרשת הפכה להיות קו קדמי בנושא הזה של הפשיעה, עם כל היתרונות שיש לה, ואני שמח שמשטרת ישראל לקחה את זה קדימה ויושבת על זה.

הרבה דיונים קיימנו כאן בשנים האחרונות, גם בוועדת החינוך וקודם בקדנציות אחרות. הזכרתי שב-2003 בקדנציה הראשונה שלי, כל סוגיית הרשת והסייבר, היחידה הכילה שני שוטרים. בסוף הקדנציה באו והשתבחנו בוועדת מדע שהגענו ל-11 שוטרים. היום זה מאות, וטוב שכך, וגם מחקר, פיתוח, היחידה שעושה סקרים, אני חושב שזה דבר נכון. טוב מאוד וחשוב שהציבור ידע שזה קיים. אני חושב שאתם צריכים לעבוד גם כמו שעושים זאת, גם עם הסברה ולוחמה פסיכולוגית גם בקטע הזה. ברגע שעברייני הרשת ידעו שנעשית עבודה, זה יהיה גורם מרתיע ואני חושב שכמה שנציל, זה דבר חשוב.

מכובדי השר, אני אתן ליעקב פרי שהתאפק כל הדיון.

מנהלת הוועדה שלי, יש לה סף רגישות גבוה לעברית. שילוביות, תשנו את המילה, קחו את המילה שילוב. בצבא, אמרתי לה, היא שכחה איך היא הייתה חיילת, אבל לצבא ולמשטרה יש שפה מיוחדת משלה.

בבקשה, יעקב פרי.
יעקב פרי (יש עתיד)
אני מבקש קודם כול בהחלט לשבח אותך. המצגת הייתה בהירת עיניים ואני רוצה כמובן לאחל לך, למשטרה, לכולנו, הצלחה.

ברשותך או ברשותכם שתי שאלות או שתי הערות. אני אעשה את זה מאוד קצר. אחת, כבר התחלת להתייחס, ניצב סיסו, לעניין של המיומנויות הטכנולוגיות. אנחנו יודעים שמערך כזה, כמה שהוא לא יהיה פרוס, כמה שהוא לא יהיה מאורגן, אם אין אנשים שיכולים להתגבר על התחכום היום ברשתות החברתיות, בטוויטר, בסטורי, בפייסבוק, בכל המעשיות האלה, ולדלות משם באופן יזום חומרים, אז חלק מהאפקטיביות של המערך הזה לא יהיה ממש אפקטיבי.

אני רוצה לשאול עד כמה אתם מתגברים על הקשיים הטכניים. השאלה השנייה היא שאלה שאולי תעלה פה בדיון, אבל היא הייתה לטעמי חסרה אפילו באזכור במצגת שלך. אני רוצה לשאול כחבר כנסת האם אתם מצוידים בארגז כלים חוקתי או תקנותי שמאפשר לכם לפעול לאכיפה? אין לי בכלל ספק שחסרים דברים, אבל האם הכלים שעומדים היום לרשותכם כמשטרה כגוף אוכף, כגוף שומר חוק - - -
היו"ר יעקב מרגי
בכלל המשטרה, לאו דווקא למערך מאו"ר. כמחוקקים, נתנו להם.
יעקב פרי (יש עתיד)
אנחנו מדברים פה על מאו"ר. האם יש לכם ארגז כלים מספק או שאתם צריכים עוד חקיקה, אתם צריכים עוד תקנות או אתם צריכים עוד ארגז כלים שיאפשר לכם להיות יותר אפקטיביים? תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. כבוד השר.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
תודה אדוני היושב ראש. היה חשוב לי להגיע לכאן רק בשביל באמת לתאר לחברי הוועדה ולך במספר מילים קצר, ואני בטוח שהדברים הוצגו כאן בהרחבה, אבל באמת לדבר קצת על הזווית הציבורית. בסופו של דבר אמון הציבור הוא המבחן המרכזי, לא כותרת כזו או אחרת, כי באופן טבעי תקשורת יכולה לתת רק תמונה מאוד שטחית, אולי מעוותת של המציאות, בעיקר בארגון כמו משטרה שמונה עשרות אלפי שוטרות ושוטרים שכל אחד מהם מקבל החלטות רבות בכל יום. בעשרות אלפי ההחלטות הללו ביממה קורים המון דברים טובים למען הציבור. ניצלים חיים ואנשים חסרי הגנה מקבלים הגנה, אבל הציבור לא יודע משום אחת מהפעולות הללו, וכשיש איזושהי טעות או תקלה, הפוקוס כמובן התקשורתי הוא על אותה טעות ותקלה, לכן אנחנו צריכים להתעלם מהשיח הזה או מהשיח השטחי הזה ולנסות לחפש איפה המשטרה לא נותנת מענה אמיתי באמת לבעיות שמעסיקות את הציבור. זה מה שמנחה אותי כשר לביטחון פנים מהיום הראשון ולכן החלטתי להתמקד בכמה תחומים מרכזיים שגיליתי שהמענה שלנו כמשרד, כמשטרה, לבעיות שבאמת מעסיקות את הציבור ואת הביטחון האישי שלו, אין מענה מספיק טוב, אז עסקנו בחיזוק ירושלים, לא ארחיב פה, ועסקנו בנושא של החברה הערבית, דיברתי על זה עכשיו בוועדת הפנים.

נושא שלישי שבלט בכל הסקרים שהמשרד עשה, ואני לא יודע אם הנתון הזה נמסר כאן, הבריונות והאלימות ברשת והסכנות שהנוער והצעירים שלנו והילדים נחשפים, זה אחד משלושת הנושאים המרכזיים שמעסיקים היום את הציבור בישראל. אנחנו הרי שומעים כל הזמן על הפרשיות והמקרים הנוראיים של ניצול מיני, של ניצול לרעה של קטינים, ופה כפי שאתה אמרת, זה כמובן לא שייך רק לנושא של קטינים או ילדים ונוער. כל המעבר של פשיעה מהמרחב הפיזי למרחב הקיברנטי זאת תופעה כלל עולמית, אבל במדינת ישראל שבה אחוז החדירה של המכשיר הזה, עם כל יתרונותיו וחסרונותיו, אחוז החדירה הוא הכי גבוה בעולם, ואנחנו גם קראנו, לאחרונה ראיתי מחקרים על כמה שעות הילדים שלנו נמצאים מול מסכים. לי יש מאבק יום-יומי גם כן כמו רוב הורים במדינת ישראל על ההגבלה של זה. יש יתרונות וכמובן יש גם הרבה מאוד סכנות, אבל למעשה הילדים שלנו נמצאים היום שעות ארוכות ביממה במרחב שהוא לא מספיק מוגן. הוא פשוט לא מספיק מוגן אל מול הסכנות לנפש הרכה שלהם, לא רק לנפש, אלא בסוף זה עלול להגיע גם לגוף שלהם ופה היה צורך לעשות מעשה ולא בהיקפים קטנים, לא עוד איזשהו משהו קטן. דרך אגב, זה עוד הוצף לי בזמנו על ידי אגף החקירות והמודיעין, הבעיה הזו שמתגלגלת מקדנציה לקדנציה ולא מקבלת מענה מיטבי.

פה כפי שאמרת, היחידה הזו יחד עם המערך שהוא מערך בהובלת המשרד לביטחון פנים, אבל כולל בתוכו גם את השותפים שלנו, את משרדי הממשלה האחרים, משרד המשפטים, משרד החינוך, משרד הרווחה, משרד הבריאות, השלטון המקומי, הוא מערך באמת, אני חושב, היסטורי בהיקפים שלו.
היו"ר יעקב מרגי
בדרך כלל אנחנו בוועדות מלינים על כך שמשרדי ממשלה לא יודעים לדבר אחד עם השני ופה ציינתי שהשיח הזה מתקיים.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אפשר עוד להאיץ את תהליכי הקליטה. במשרד הרווחה עוד לא נקלטו העובדים שצריכים לשבת במערך, וחינוך כבר מתקדם. אני עושה כל הזמן דיוני סטטוס, אבל באמת חשוב לי שחברי הוועדה יבינו שכוועדה שעוסקת בחינוך בגיל הצעיר, יש פה מהפכה בהיבט הזה שגם משרדי הממשלה שותפים יחד לתת פתרון הוליסטי בעצם לכל הבעיות שמעסיקות את הילדים, הנוער וההורים בהקשרים הללו. לא כל דבר צריך להיגמר בחקיקה פלילית ולכן זו לא רק יחידה משטרתית מובילה שמחוברת לכל היכולות המתקדמות של משטרת ישראל של להב, היא יושבת הרי בתוך להב תחת אגף החקירות והמודיעין, אלא היא גם מקבלת את הידע ואת התשומות ממשרדי הממשלה השותפים, כל אחד עם הידע המקצועי שלו ועם היכולת שלו לתת מענה לבעיה הזו.

המוקד יתחיל הרצה מסוימת מחר למעשה, רק בחלק משעות היממה, אבל השאיפה היא כבר לפני פסח או מייד אחרי פסח להשיק את כל המערך הזה עם מספר חירום שהוא למעשה אותו דבר כמו מוקד 100, רק 105- 24 שעות ביממה. אנחנו מכינים, והקצאתי לזה גם תקציב לקמפיין ארצי בכל המדיות וכלי התקשורת כדי שהציבור כולו ייחשף. תודה רבה. בבקשה, חברת הכנסת.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אני חייבת לצאת לנשיאות. אני רוצה לומר משהו שאמרתי עוד לפני שנכנסת.
היו"ר יעקב מרגי
ציינתי לו זאת.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
השר היחיד, ואני אומרת את זה, אמרתי לך את זה כבר בעבר, אמרתי לך את זה כבר גם בהשקה ואני אומרת את זה עכשיו שוב. השר היחיד שהבין את המשמעות של אלימות, בריונות, "שיימינג" ברשת ובאמת נקט יוזמה מ-day one של הממשלה הזו, זה אתה, השר. כל הכבוד על זה. זה חולש על עוד משרדים. אתה הובלת את זה ויש לברך על כך.

הרי השקנו את זה לפני שנה, ונאוה מגיעה באמת בשם המערך לכל דיוני השדולה כבר שלוש שנים. הייתי קצת מופתעת שזה עוד לא יצא לפועל.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
תעשו פעם דיון מעקב בכנסת, למה נושאים של הממשלה לא מתקדמים מספיק מהר, אתם תהיו המומים. למשל, אני אתן לך דוגמא. לקח פה כמה חודשים עד שהחשב הכללי אישר לנו לחתום על חוזה שכירות למשרדים החדשים של היחידה, בגלל פער של שישה שקלים למטר, שהוא לא הסכים. לא ביקשנו תקציב. התקציב הוא שלנו, שיהיה ברור, אבל כיוון שמינהל הדיור הממשלתי לא שחרר את המשטרה מהאישורים שלו, בשונה מצה"ל, שב"כ, שעוסקים בביטחון והם לא צריכים את זה לדיור הממשלתי, אז אני נותן לך דוגמא איך משרדי ממשלה תוקעים אחד את השני ביישום של דברים, ואם לא הייתי עושה על זה דיוני סטטוס עם המפכ"ל, עד היום גם לא היה את העניין.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
טוב, בסדר, כבר שיבחנו אותך.
היו"ר יעקב מרגי
זו נחלתם של כל השרים.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לא, זה נורא, כי אתם כל כך פעילים ומדברים על המערך. אני הייתי בשוק עכשיו שהבנתי.
נאוה כהן אביגדור
זה גם מאוד מורכב ונעשית פה פעולה באמת בהובלת השר מיום כניסתו לתפקיד, בצורה מעוררת השתאות על ידי כולם. זה מורכב, זה משרדים, זה משפטי.
היו"ר יעקב מרגי
זה תקנים. הכול ביחד.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אחת הנקודות, כי בסוף כל מי שיושב פה בשולחן עוסק בנושא הזה ומבין את המורכבות גם של לרוץ אחרי הטכנולוגיה. התחלנו את זה בפייסבוק, היום אנחנו כבר צריכים להיכנס לקבוצות ווטאסאפ שהן כל כך לא נגישות והן לא מול מעצמות התקשורת שעוד איכשהו מתקשרות היום עם משרד המשפטים, עם המשרד לביטחון פנים, אבל אני חושבת שהדבר החשוב ביותר להבין זה איך אנחנו מעבירים גם לקורבנות, גם למקרבנים, שזה בעיקר ילדים ובני נוער, את העובדה שהכתיבה הזו היא כתיבה פסולה, פוגענית. הם לא מבינים את זה. מה שאנחנו כמבוגרים מבינים, הם היום לא מבינים. לצערי הרב אתם כמשרד לביטחון פנים ומשטרה צריכים לשלב פה זרועות, להיכנס במקומות שהם ממש לא פליליים, להבין שזה לא פלילי ולהיכנס עם משרד החינוך.

ישבתי גם עם השר בנט לפני שנתיים כדי שיכין מערך לאומי, וגם אתכם לפני שנה, עם המנכ"ל אבוהב. לצערי הרב הדברים קצת פחות הולכים מהר במשרד החינוך, אבל התובנה היא שבכל בית ספר מכיתה א' צריכה להיות הבנה גם לעובדה שיש את מערך מאו"ר שייתן היום נגישות ובאמת לא לדברים פליליים, אלא לדברים של מה שנקרא, בין אדם לחברו וגם במובן בזה.

אני מתנצלת שאני צריכה ללכת, יש לנו נשיאות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. עורכת דין איילת, בבקשה.
איילת רזין בית-אור
צהריים טובים, איילת רזין בית-אור, היועצת המשפטית של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקינה מינית.
היו"ר יעקב מרגי
ברשותך, ניצב סיסו והשר, אני רוצה לומר לכם, יש עוד פרויקט אחד שלא קשור לאלימות ברשת, עם הפנים לקהילה, שכחתי את השם של המיזם הזה, שזה נערים עם עבירה פלילית.
גדי סיסו
אי הפללה.
היו"ר יעקב מרגי
הם מגיעים אלינו לכאן. הפכתי להיות הח"כ המבוקש שלהם שמדבר איתם בגובה העיניים ומחדיר בהם תקווה. זה פרויקט שאני חושב שהוא אדיר, לקחת את אותם נערים ולתת להם הזדמנות ולדחוף אותם כלפי מעלה. פרויקט מיל"ה. בבקשה.
איילת רזין בית-אור
אני רוצה להתייחס לנתונים של הדוח של איגוד מרכזי הסיוע בהקשר הזה. ב-2016 מתוך 48,000 פניות שהגיעו למרכזי הסיוע, כ-10,600 מהן הן פניות חדשות. מתוך כלל הדיווחים החדשים שהגיעו, 5% מהבגירים דיווחו על עבירות מחשב ברשת, שזה כולל פרסום תמונות, מידע וחשיפה לפורנוגרפיה. מתוך בני הנוער כמעט 10% דיווחו כי הם נפגעו מעבירות של פרסום תמונות ומידע. זה אומר שבעצם המגרש הזה הוא מופקר. אני מתייחסת לנתונים משנת 2016. אני מקווה שהדוח שלנו שיתייחס לנתונים של 2018, דהיינו עוד שנתיים, ישקף תמונה אחרת לגמרי.

השר אמר שהוא יכריז על שם חדש, אז פספסתי?
קריאה
לא, הוא עוד לא הכריז.
קריאה
המערך הלאומי להגנה על ילדים ובני נוער ברשת, כרגע.
איילת רזין בית-אור
המערך שאת בראשו הוא מערך חשוב, מבורך ומשמעותי. הזירה הזו פרוצה.

ניסיתי לחשוב למה בני נוער היום חשופים כל כך לעומת מה שאנחנו, אני הייתי. ההבדל המשמעותי הוא שאם פעם אנחנו היינו מצליחים להציץ לעולם המבוגרים, ידענו שאנחנו בעולם המבוגרים, מקום שאנחנו לא אמורים להיות בו, יכולנו לסגת אחורה. כאן המידע, אין לי דרך אחרת להגדיר את זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו המבוגרים לא מצליחים להיכנס לעולמם של הילדים.
איילת רזין בית-אור
נכון, אבל המידע הזה פשוט מופיע להם, תוקף אותם. אי אפשר לחמוק ממנו. הוא בכל מקום ואנחנו חייבים לתת להם כלים, לילדים, לבני הנוער, לדעת לחסום את זה, לדעת לזהות שיש בעיה. זה רק טריגר כמו שאנחנו אומרים. זה החלק באמת של החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
איילת רזין בית-אור
רגע, רק את השאלה. קודם התפרצתי, אז עכשיו אני אשאל על דרך המלך. השאלה הייתה, ואני חושבת שזה מאוד משמעותי בפרט שמדובר בבני נוער וילדים, האם יש אפשרות פנייה ודיווח אנונימי? אני חושבת שחלק משמעותי מהפונים עלול להירתע מחשיפת הפרטים. השאלה, אם למשל יש אפשרות רק לדווח שאני מבית ספר, נניח תלמה ילין, ושאתם תיכנסו לתוך - - -
אתי בצר
כן. קודם כול, יש אפשרות כזאת למרות שאת במשטרה, אצלנו במוקד יש את החשיפה של הפרטים של מי שפונה, אבל אם מישהו יבקש רק להתייעץ - - -
גדי סיסו
החשיפה אוטומטית.
אתי בצר
החשיפה אוטומטית. חייבים לשים את זה על השולחן כדי לא להתעלם מזה, אבל מי שיבקש להישאר בעילום שם ורק להתייעץ באיזושהי בעיה, אנחנו נוכל לסייע לו ולתת לו את כל הפלטפורמה גם כשוטרים וגם כאנשי מקצוע, חינוך, רווחה וכדומה.

נורא חשוב להגיד שאם מתוך הדיווח שלו יעלה שיש פגיעה רצינית בקטין, אנחנו לא נוכל להתעלם ממנה ובתוך חובת הדיווח אנחנו ניכנס לפעולה, אז את זה חייבים לשים על השולחן.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. משרד החינוך.
רוני דיין
רוני דיין, מנהל אגף טכנולוגיית מידע, משרד החינוך. אני אחראי על תוכנית תקשוב במערכת ובין היתר על חלק מהתוכנית הפדגוגית שאנחנו מנהלים אותה בכל הנושא של גלישה בטוחה, בעיקר בהיבטים של כל הנושאים של סייבר, טכנולוגיה, הגנה בפני המערכות השונות, ומצד שני כל הנושא - - - למיניו ולסוגיו.

כמובן אני רוצה לברך את המשטרה ביום חגה ואת הצוות הגדול של המערך הלאומי החדש שהוקם, שאנחנו שותפים לו. זו הזדמנות פז לומר לשר תודה רבה באמת על כל שיתוף הפעולה הזה ובאמת היכולת שאפשרת לנו להשתלב ולהיות חלק מהמהלך הזה שמוקם.

אנחנו רואים במערך הזה תוספת לפעילות החינוכית שנעשית בבתי הספר ואנחנו לא רואים אותה כמשהו שבא להחליף, אלא להיפך, להעצים הרבה יותר ממה שאנחנו בעצם עושים היום, ולתת גם פתרונות בדברים שאנחנו כמשרד לא היינו יכולים לטפל בהם ולעסוק בהם. זו הזדמנות לבשר שמאתמול התחלנו את השבוע הלאומי לגלישה בטוחה. יש עשרות אלפי תלמידים, בכל רגע ורגע נמצאים בשיעורים ובקורסים ובשידורים כאלו או אחרים שאנחנו מעבירים בנושאים שונים עם שוטרים מהמשטרה, עם פרקליטים, עם אנשי תעשייה והייטק שמגיעים לבתי הספר, תוכנית ענפה שמקבלת במהלך השבוע הזה את כל ההיבטים שקשורים להגנת ילדים ברשת. אנחנו רק נשמח להמשיך ולהיות להעצים את היכולות שלנו.

הזדמנות זאת לברך את תמי שמונתה כמנהלת אגף והיא שותפה שלנו בתוך המערך.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, תמי. אנחנו מצטרפים לברכות.
תמי אומנסקי
תודה רבה. שמי תמי אומנסקי ואני מנהלת את תחום החינוך במערך הלאומי.

ראשית, לומר שזו זכות גדולה להצטרף למהלך היסטורי. זה באמת מהלך היסטורי. אני שנים במערכת החינוך. אני נציגה של השירות הפסיכולוגי הייעוצי. אנחנו עובדים תמיד באופן מאוד הדוק גם עם המשטרה, גם עם הרווחה, גם עם הבריאות, אבל זו פעם ראשונה שמוקם גוף בין-משרדי במהות שלו. זה מאוד מורכב. אני רוצה לומר שחוויית החיבור ואפילו שמירה על זהות וטשטוש הזהויות שבסופו של דבר אולי לא נדע מי השוטר ומי האזרח, אבל שכולנו נפעל למען הגנה על ילדים ברשת, זאת משימה לאומית מאוד חשובה.

אני רוצה לומר שהאתגר הוא מאוד גדול כיוון שכל גוף יודע לעשות עבודה נפלאה, אבל לעשות את העבודה בצורה משותפת, מאוד מורכב, מה גם שאנחנו מדברים על אירועים שהם לא רק אירועים של פשע. אנחנו מדברים לא רק על פדופיליה ולא רק על חירום ולא רק על אובדנות, אנחנו מדברים גם על אירועים אזרחיים. אנחנו מדברים על חרמות, אנחנו מדברים על שפה, אנחנו מדברים על תרבות, וכשעוסקים בתרבות וכשעוסקים בחינוך, אז תהליכים הם ארוכי טווח והם לא פתרון מיידי והם לא בהכרח רק אפליקציה שמסייעת למעקב ולפיקוח על ילדים. יש צורך בדיאלוג עם ילדים.

אני רוצה לומר שבמסגרת השבוע הלאומי לגלישה בטוחה, הסלוגן שלנו הוא "לפני כל share חושבים על החבר", וזה בדיוק זה, זאת אומרת, המודעות הזאת שכשאני נמצא ברשת, אני צריך לחשוב מי נמצא מולי ומי עומד מולי.

בהזדמנות הזאת אני רוצה לומר שנמצאים איתנו גם נציגי ההורים ששותפים איתנו באופן מלא גם בפעילות בתוך משרד החינוך והולכים להיות לנו שותפים באופן מלא גם בפעילות שלנו בתוך המערך הלאומי. האתגר הוא גדול מאוד בפנינו. יש עדיין כל מיני מורכבויות טכניות ואני מקווה שנצליח לצלוח אותן ושנצא לדרך בצורה מיטבית. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. נציגות ההורים. מר כספי.
צביקה כספי
בוקר טוב לכולם. קודם כול אני אגיד את זה, איך אומרים, בשפת אמי, "ברקום שהוד".

אני חושב שאחרי ארבע וחצי שנים שאנחנו קצת נלחמים והופכים הרבה שולחנות בממשלה - - -
היו"ר יעקב מרגי
מי שלא הבין, הוא אמר "בשעה טובה". זה לא בתרגום מילולי אחד לאחד. המשמעות של מה שהוא אמר, זה בשעה טובה.

אפרופו שפות, ועדת החינוך קיימה כאן מספר מפגשים בשפה היהודית הערבית מרוקאית, באידיש. עכשיו מתקיימת סדרה בשפת הלאדינו ואנחנו התחייבנו לערבית וגם לעברית תקינה.
צביקה כספי
אני שמח שאחרי ארבע וחצי שנים שאנחנו באמת נאבקים כדי שמשרדי הממשלה יתחילו לדבר בינם לבין עצמם, בא שר שבאמת, איך אומרים, דפק טוב על השולחן והרעיד כנראה הרבה מקומות, והמהלך הזה באמת הולך ומבשיל. אני מכיר רבים מהאנשים שמנהלים אותו ומצטרפים אליו, ואני ממש שמח שהוא לא עלה. קודם אמרה חברתנו, למה הוא לא עלה לפני שנה. אני חושב שגם עכשיו הם עושים תיקונים, ותיקונים נכונים לפני שהדבר הזה החשוב עולה לאוויר. הם ילמדו את תוך כדי.

המשבצת של ההורים מאוד חשובה כאן. אני חושב שגם השותפים שלנו במשרד החינוך, עשינו תהליך ארוך של שלוש וחצי שנים, של הבנה ותקשורת והם מבינים כמה אנחנו באמת מנסים והופכים עולמות כדי לשנות תובנות וגם לסייע במקומות שלא תמיד המערכת יכולה לעזור.
היו"ר יעקב מרגי
כל עוד זה יהיה מבחינת מעורבים ולא מתערבים, הכול יהיה בסדר.
צביקה כספי
אני רק מעורב, אני לא מתערב. כשאני צריך להתערב, אני מגיע לבג"צ, אבל אני משתדל שלא, דרך אגב.

אני כן חושב שדווקא השר צריך לתת את הכלים ובאמת את הגיבוי המלא לצוות, חיון, סיסו, אתי, את החברים, את נאוה שעושה עבודת קודש.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
ראית שר שלא ייתן לסיסו גיבוי?
צביקה כספי
איך אמר כבוד היושב ראש? לא מהצד הזה שאתה מתכוון.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
סתם.
היו"ר יעקב מרגי
יש לו צדדים נוספים חיוביים.
צביקה כספי
אני חושב שיש כאן צוות שבאמת המעורבות והעבודה הקשה שלהם עד 22:00 ו-23:00 בלילה נושאת פרי.

משפט אחד שאני יכול להגיד בשם כל הפורום, בשם כל המדינה, שכולנו רוצים בהצלחתכם. שיהיה מוצלח הלאה וגם מחר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. רצית להעיר הערה?
יעל מיטלמן
שמי יעל מיטלמן, אני סגנית ראש מטה המערך, עובדת במשרד לביטחון פנים.

עלה פה, גם מפה, וגם הגברת שיצאה, הנושא של מה אתם עושים עם אירוע שהוא לא פלילי, והסברה וחינוך, אז אני אגיד שבתוך מטה המערך שלושת תחומי הליבה שלנו זה הסברה, מניעה וקהילה ומחקר ושיתופי פעולה. המטרה היא באמת ליצור כאן רצף, מענה הוליסטי שלא מתחיל ומסתיים בטיפול באירוע הפלילי אלא עובד קודם כל בעזרת משרד החינוך שיושב פה ובעזרת השותפים האחרים שלנו, שזה רווחה, בריאות ופרקליטות שתעזור גם לקדם חקיקה כדי לפנות לקהילה בכל האמצעים, אם זה דרך מחקרים שיתפרסמו ויהיו שופר, אם זה דרך עבודה בתוך מערכת החינוך ואם זה בכלים אחרים הסברתיים, ובאמת להפוך את השיח גם על דברים שהם לא פליליים, כמו הדברים שאת העלית.
איילת רזין בית-אור
אני דיברתי גם על פלילי.
יעל מיטלמן
אז אני אומרת, את דיברת גם על ביוש, דברים מהסוג הזה, להפוך את השיח לרלוונטי ולכזה שיש לו כתובת.
נאוה כהן אביגדור
וגם באמצעות גופי המניעה של המשרד לביטחון הפנים שפרוסים ברוב הרשויות בארץ ועושים יום-יום עבודת מניעה בשיתוף כל המשרדים הרלוונטיים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אתה רוצה שאני אברך?
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בקצרה, באמת. העניין חשוב מאוד לפי דעתי, כהורה וכאיש חינוך לשעבר גם וכמי שרואה מה שקורה בשטח. זאת מכה. זה הצלת חיי אדם. יש בני נוער שאיבדו את חייהם בגלל גלישה וצלילה לא נכונה בעולם הזה שהם לא יודעים וגם אנחנו לא יודעים אותו.

אני הצגתי את הבעיה כהורה, שהילדים שלי מתוחכמים, משודרגים יותר ממני בעולם הזה, לכן צריך להתקדם ובמהירות כדי להציל גם את בני הנוער שלנו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה חבר הכנסת מסעוד גנאים.

הוועדה מודה לשר גלעד ארדן על השתתפותו בדיון ועל החשיבות הרבה שהוא מייחס לתוכנית מאו"ר בפרט ובכלל לעבודת המשטרה.

הוועדה מברכת את קציני משטרת ישראל ובראשה ניצב גדי סיסו על נוכחותם בדיון ותרומתם לדיון.

הוועדה מודה לחבר הכנסת מיקי לוי על הובלת היום הזה בכנסת.

הוועדה מוקירה ומעריכה את עבודת משטרת ישראל על כל אגפיה, על עשייתם הרבה ותרומתם לביטחון האישי ושמירת הסדר בחברה הישראלית.

הוועדה מברכת את שיתופי הפעולה של משרד החינוך עם המשרד לביטחון פנים בהקמת מערך מאו"ר 105.

הוועדה מברכת קודם כול על הקמת המערך. אני אומר לכם בנימה אישית כמי שזו קדנציה חמישית ודיונים רבים סביב הסוגיה הזאת. כפי שאמרתי לכם עוד כשזה רק התחיל, כל ההתמודדות עם הרשת, לי בכל אופן נתתם תחושה שיש פה משהו מעבר לעשייה הכללית בסייבר. אני רואה פה דמויות שהיו איתנו בדיונים. זה סוגר לי מעגל של חלק מהנושאים שדנו בהם. אין לי אלא רק לברך. אם אפשר לברך על זה יום חג, אז שיהיה לכם חג שמח בכנסת.

דעו לכם, מעבר לאמירה פה ואמירה שם, החברה הישראלית, הציבור מכיר, מוקיר ומעריך את עבודתכם. שאו ברכה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:25.

קוד המקור של הנתונים