ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 11/03/2018

סיור וישיבה בעיריית קריית שמונה לבחינת קליטת העלייה בעיר

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-04-26OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 281

מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום ראשון, כ"ד באדר התשע"ח (11 במרץ 2018), שעה 11:00
סדר היום
סיור וישיבה בעיריית קריית שמונה לבחינת קליטת העלייה בעיר
נכחו
חברי הוועדה: אברהם נגוסה – היו"ר

מרדכי יוגב
מוזמנים
מלכה אליאס - מפקחת כוללת קרית שמונה, משרד החינוך

דיאנה ארליך - מדריכה מחוזית באגף חינוך מבוגרים, משרד החינוך

אינה ויניצקי - מנהלת מרחב גליל עליון, משרד העלייה והקליטה

נסים מלכה - ראש עיריית קרית שמונה

בוריס סידלובסקי - סגן ראש העיר, עיריית קרית שמונה

אהובה סירוגין - ממונה אגף הקליטה, עיריית קרית שמונה

סיגל כהן - מנהלת אגף החינוך, עיריית קרית שמונה

שלומית פחימה - מנהלת אגף הרווחה, עיריית קרית שמונה

אורן ירמיהו - מבקר הרשות, קרית שמונה

דוד נבון - מנהל מרכז 'תקוותנו', קרית שמונה

לילך סיסו - מוזמן/ת
ראש תחום פרלמנטרי בכירה
ציפי גלעדי
רישום פרלמנטרי
סמדר לביא, חבר תרגומים

סיור וישיבה בעיריית קריית שמונה לבחינת קליטת העלייה בעיר
נסים מלכה
שלום לכולם וברוכים הבאים. אנחנו מקבלים בברכה את יושב ראש ועדת העלייה והקליטה וחברי הוועדה. אני חושב שזה לא דבר ברור מאליו שטרחתם והגעתם עד לקרית שמונה, זה רק מעיד שהנושא חשוב לכם וחשוב שהנושא של הקליטה בקרית שמונה יתבצע כמו שצריך.

זה לא מספיק, אנחנו רוצים עוד קליטה נוספת, בפרט שאנחנו עכשיו מסיימים שיווק של שכונה חדשה. גמרנו שיווק של 917 יחידות, שכבר שווקו כולן, השלב האחרון זה של דיור למשתכן, מה שנשאר, והולכים ישר אחרי זה לשווק עוד שכונה נוספת של 500 יחידות. אחרי זה, נמצא כבר בהפקדה בוועדה המחוזית, לאישור, חלקה נוספת של 2,100 יחידות. זאת אומרת אנחנו הולכים לכמעט 4,000 יחידות, שהמשמעות של זה, ממוצע של ארבע נפשות, זה עוד 16,000 תושבים חדשים ונוספים לעיר .
היו"ר אברהם נגוסה
רק, ברשותך, לפני שממשיכים בעדכונים, בגלל שיש פרוטוקול של הכנסת, של הוועדה, אז אני אפתח את זה, למען הסדר של הפרוטוקול. קודם כל תודה, אדוני ראש העיר, הרב נסים מלכה, והצוות של העירייה שקיבלתם אותנו. יחד איתי חבר הכנסת מוטי יוגב, חבר ועדה, וגם ציפי גלעדי, ראש תחום פרלמנטרי בוועדה, היא מחליפה את מנהלת הוועדה בדיון הזה. באמת יש משהו מיוחד אצלה, כי היא במקור מקרית שמונה, היא נולדה פה וגדלה פה, לאחר מכן עברה לירושלים. אז זו סגירת מעגל.

נמצאים גם יועצים פרלמנטריים, גבי וורקו ויוהנס אסנקה ונמצאים פה גם משרדי הממשלה, משרד הקליטה, משרד החינוך. אני אתן לכם להציג, אני רק אסקור את המשרדים. הסוכנות היהודית בדרך. משרד הרווחה?
שלומית פחימה
אני שלומית, מנהלת הרווחה ביישוב. אני מתנצלת בשם גדי פולק, מנהל המחוז, ואני אייצג גם את המשרד.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר גמור, את נציגה של המשרד.
שלומית פחימה
כן.
היו"ר אברהם נגוסה
טוב שהגעת. כמובן רשמת הפרוטוקול של הכנסת, עאידה טוויל. אני מאוד שמח שהגענו לפה. כמובן קליטת העלייה ושילובם לתוך החברה הישראלית, זה מה שהוועדה באמת מקדמת ורוצה לשמוע ממך, אדוני ראש העיר, וגם מהצוות פה, איך קליטת העלייה פה בקרית שמונה, השתלבותם, בהמשך לדיון בנוכחותך שקיימנו בכנסת. הבטחנו שאנחנו נגיע לקרית שמונה, נבקר, והנה אנחנו מקיימים את ההבטחה שלנו ואנחנו נשמח לשמוע ממך ומהצוות ולאחר מכן גם נצא לסיור. תודה.

עכשיו רשות הדיבור לכבוד ראש העיר.
נסים מלכה
אז כמו שאמרתי לפני כן, אני מקדם בברכה את חברי הוועדה. אנחנו מאוד מאוד מעוניינים בקליטת עולים. הרבה זמן כבר אין קליטה בקרית שמונה, להוציא את העלייה הגדולה שהייתה בשנות ה-90, שהייתה כאן עלייה גדולה מאוד, של כמעט 4,500 תושבים עולים שהגיעו לעיר. מאז יש רק בטיפין טיפין, כל פעם בודדים, אבל אין מסה של עלייה. אנחנו מאוד רוצים ולכן גם אהובה נשלחה ל - - -
אהובה סירוגין
לסיביר.
נסים מלכה
היא הייתה שם מטעם המשרד, שלחנו אותה עם עובדת נוספת, הן נסעו לשם. הנושא של העלייה לא מתקדם, הייתה לנו ישיבה עם מנכ"ל משרד הקליטה לפני פחות מחודש, שביקשנו את הפגישה כאן אצלי כדי להתריע ולומר למה מדלגים על קרית שמונה, כלומר לא רואים בקרית שמונה כעדיפות, כעיר שיכולה לקלוט עלייה. כמובן היה שם שיח לא נעים, כי באנו בביקורת קשה מאוד על המשרד שהוא בעצם מכוון לערים מסוימות ויש ערים שבכלל לא בכיוון, לא מגיעים אלינו, אנחנו לא יודעים בכלל על כנסים שמתקיימים, שהמשרד מקיים בחוץ לארץ, כנסים כדי לעודד ולהיפגש עם עולים.

המנכ"ל הבין את העניין ואמר שהוא לוקח את זה עליו, 'אני לוקח את זה עליי, מרגע זה לא הפקידות תעדכן אתכם, אלא אני לוקח את קרית שמונה ואני מטפל באופן אישי בקרית שמונה ובשבילי זו העיר שאני רוצה לגרום לכך שתגיע עלייה מכמה מקומות בעולם'. אני אמרתי שאני מוכן, גם אני וגם ד"ר בוריס וגם אהובה, מוכנים לנסוע לכל מקום שאנחנו חושבים שאפשר להגיע לשם ולשכנע ולהסביר ולהציג את קרית שמונה, להציג את מה שעושים בעיר, מוכנים להגיע לשם כדי להראות את זה.

העלייה. כשקלטנו את בני מנשה, בקליטה של בני מנשה, כשהדבר בא אליי, לשולחני, ואהובה באה אליי ודיברה איתי, היא אמרה שהרב דיבר איתה, אמרתי שכדי לקלוט את העלייה של בני מנשה, קודם כל תן לי לדבר עם ראשי הרשויות שקולטים בני מנשה. התקשרתי לחבר טוב שלי בקרית ארבע, דיברתי איתו והוא הסביר לי את הקושי שבקליטה של העלייה של בני מנשה ואם אנחנו לא ניערך נכון יקרה לנו מה שקורה בקרית ארבע. זה מה שעשינו, גייסנו לצורך העניין את ישיבת ההסדר בקרית שמונה ואמרנו שאם רק ישיבת ההסדר יתגייסו לזה ויירתמו לאמץ משפחות, רק כך נוכל להצליח בנחיתה הראשונה שלהם.

כמובן שדאגנו גם שתהיה פעילות רצופה, שכל הזמן תהיה פעילות ולא יתבטלו, הרי בטלה מביאה לשעמום ושעמום מביא לדברים אחרים שאני לא רוצה להזכיר אותם. בסופו של דבר זה הצליח מאוד בגלל הפעילות, אתם תראו את זה היום בסיור, כשתגיעו ל'תקוותנו', איזה פעילות נעשית עד היום הזה. בנוסף היה חשוב מאוד לגייס את כל המעסיקים בעיר כדי שיתגייסו לקליטת העובדים, שלכולם יהיה מקום תעסוקה. שוב, תהיה תעסוקה, תהיה פרנסה, הרי זה יכול לעזור.

אז עבדנו בכמה מישורים. קודם כל גייסנו את משרד השיכון ואת עמידר, שיעמידו להם דירות, את כל המעסיקים, כולם התגייסו לטובת העניין, אפילו אחד המעסיקים אמר 'אני רוצה לשלוח אותם לקורס ללמוד CNC', שלחנו 12 חבר'ה לקורס, ליווינו אותם בזמן הקורס, הם הצליחו מאוד. היום הם עובדים ולא רק שעובדים, אלא אפילו המעסיק לא מוכן לוותר עליהם, הם כל כך מסורים ועובדים טוב שהוא לא מוכן לוותר עליהם. במפגש האחרון שאלתי 'מי כאן לא עובד?' אף אחד לא הצביע. שאלתי 'למישהו חסר עבודה?' אף אחד לא הצביע. זו הצלחה.

שם זה בסיס טוב. הבסיס הוא בסיס מעולה שאפשר לקלוט עוד קבוצה נוספת מבני מנשה, כי יש בסיס שיכול לקלוט אותם, יש מי שיכול לקבל אותם, לעזור להם ולהיות התומכים שלהם ולאמץ אותם כדי שיוכלו להשתלב בתוך הקהילה בעיר.

זה באופן כללי מה שקורה היום, מה שיש ומה הציפיות שלנו ומה אנחנו רוצים שיהיה בעתיד. אני בקשר עם גם קרן הידידות, זימנתי לכאן את המנכ"ל של קרן הידידות, הוא היה פה ודיברנו איתו שאנחנו רוצים להיות מגויסים לכל מה שקשור לקליטת עלייה מדרום אמריקה ומצרפת. אמרתי שאני מוכן לעזור בזה גם. היות שהייתי בשליחות בדרום אמריקה אני מכיר את המנטליות בדרום אמריקה ואני יכול לעזור כדי להביא עולים לקרית שמונה. אז מבחינת מוכנות אנחנו מוכנים, אפילו העמדנו לטובת העניין שתי דירות לקליטה, שהן ריקות, בשביל לקלוט את הראשונים שמגיעים כדי שיהיה להם בשלב הראשון להיות באיזה דירה, עד שיקבלו את הדיור הציבורי.
היו"ר אברהם נגוסה
כמה בני מנשה וכמה לא בני מנשה עולים נקלטו?
אהובה סירוגין
בני מנשה, אנחנו קלטנו 25 משפחות, זה 125 איש, אבל עוד הגיעו עוד ארבע-חמש משפחות בנוסף, ממעלות וערים אחרות, מכיוון שהם הזמינו. אז ארבע משפחות, חמישה אנשים, אז זה יוצא בערך 140 איש. ועוד נולדו תוך כדי 30.
נסים מלכה
בתוך הבוגרים שלהם יש לנו שניים קצינים.
אהובה סירוגין
כן, שניים בצבא ובחורה אחת התקבלה ללמוד - - -
נסים מלכה
הבחורה התקבלה לבית ספר לרפואה. יש פה איזה תהליך שנעשה, תהליך נכון.
אהובה סירוגין
לקחנו אותם למכללת תל חי, לקחנו אותם לאוניברסיטה בצפת. הבחורה הזאת לקחה אותם באוטו, אנשים תרמו ובהתנדבות נתנו את המכוניות שלהם ולקחנו אותם לכל המשרדים שאפשר ללמוד וגם למרכז הצעירים שיש אצלנו, בארתור פוקס, שנתן להם ייעוץ, מי שרוצה ללמוד, מי שרוצה לעבוד. עשינו יריד תעסוקתי בלשכת התעסוקה שהגיעו לשם כל המעבידים ואישית כל אחד נלקח לצורך עזרה למקום עבודה וכולם עובדים.

הפעילות שלהם, מעבירים אותם במרכז 'תקוותנו', הם באים לשם אפילו בימי שישי ושבת לסעודה, ברגל כמובן, אתם תראו שם את בית הכנסת. לילדים יש מענים, הם באים למעון. לא מזמן התקשרה לכאן בחורה שיש לה ילדים, ארבעה בני מנשה במעון והיא מזמינה אותי למעשים טובים. אז כל אחד מהתושבים משתדל לקחת חלק מכיוון שבקרית שמונה מזמן לא היו עולים חדשים וכולם רוצים שעולים יגיעו. רובם גרים בשכונת אילת, כך שזה נוח לכולם, אחד תומך בשני.

בעצם הם לא באו אישית עם טענות, כל פעם שאנחנו באים לבדוק הם אומרים תודה רבה לראש העיר. הפעם הראשונה, ראש העיר הגיע ואמר 'אני לא רוצה לשמוע תודה רבה, אני רוצה שאחד ירים את היד שהוא לא עובד, שהוא צריך עזרה', אף אחד לא הרים יד.

זה חלוקת תרומות. גם קיבוצים נותנים לנו עזרה בכסף ותומכים. פעם אחת נתנו שוברים שחילקו אנשים 100 שקל - - -
נסים מלכה
הם יותר נותנים לעובדים שלהם, עובדים שעובדים אצלם במפעלים, אז הם גם מעבירים להם תלושים.
אהובה סירוגין
כן. עושים כזה טקס חגיגי, משהו כזה. בקיצור כל אחד, מי שרוצה לעזור להם, יש מקום איפה לעזור וכיצד לעזור ובעצם ככה לא היו, בעינינו, לא היו בעיות בעיר. אני לא שמעתי. אפילו זה עולים חדשים לשעבר, דוברי רוסית, נמצאים שם באילת והם אומרים שכשכנים הם בסדר ורואים שהם חזקים, כי אם קורה משהו למישהו, בשפה שלהם, הם - - -
נסים מלכה
שיבינו מה שאת אומרת. בשכונה, זה נקרא רחוב אילת, יש שם גם עולים מברית המועצות שגרים שם, אז גם גרים שם עכשיו בני מנשה והם מסתדרים ביניהם.
אהובה סירוגין
כן, הם מסתדרים, אין תלונות, הכול טוב ובסדר, אף אחד לא נגד שיבואו עוד. בקיצור, ילדים מאוד חמודים.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
האנשים של ברית המועצות הם כבר ותיקים, מתי פעם אחרונה עלו?
אהובה סירוגין
כן. יש אלה שעולים, אז עכשיו זה מה שראש העיר, אנחנו עומדים בנושא - - -
נסים מלכה
יש עולים ב-2017.
אהובה סירוגין
יש בודדים, אבל אנחנו רוצים, אנחנו עיר שיכולה לקבל המון עולים, יש לנו בתי ספר, גני ילדים, יש לנו מקומות עבודה, יש מסביבנו קיבוצים שגם בהם יש מקומות עבודה, יש מפעלים שזה הרבה עבודה בריתוך ומסגרות, כל מיני, יש תפירה. אנחנו לא ירושלים, אנחנו לא תל אביב, אבל בצפת מקבלים עולים, בקצרין מקבלים עולים ואנחנו עיר יותר גדולה מהם. למרות שהיינו בשליחות בסוכנות היהודית ורשמנו שם רשימות, לצערי הרב, האנשים האלה שרשמנו רוצים לעלות לארץ, אבל אין להם זכות. אני לא אגיד שזה היה נסיעה סתמית, אנחנו למדנו משהו.

לא מזמן היה פה מנכ"ל משרד הקליטה, הוא הציע לנו פרויקט חדש, תעסוקתי, עכשיו לפרויקט הזה, ירדן ארליך הוא האחראי, הוא צריך לעשות הסכמים, נשאר לו רק לעשות הסכמים עם העובדים ולכנס פה את ועדת העלייה והקליטה המקומית בנוכחות של עובדי העירייה. גם מינה, גם אולגה, גם לילה תמיד עוזרים לנו והם גם עובדים מול בני המנשה והפרויקטור, ולא רק הפרויקטור, כל בני מנשה באים ומוצאים שפה משותפת. העובדה שכל מי שרצה לקבל מידע וזה כל כך הרבה פרוצדורה שצריך לכתוב ולרשום ולפנות, היא מטופלת, ורובם על ידי הפרויקטורית שהייתה וגם על ידי העובדים המקומיים בקליטה.

אז בעצם לא יודעת איך, אני חושבת שאנחנו הצלחנו לקבל את העלייה ואני אישית, מה שלא יגידו, מה זה משנה מה יגידו? אתה יודע, יכולים 100 אנשים להגיד שאני מכוערת, אבל כשאני רואה במראה שאני סימפטית זה לא משנה מה יגידו אחרים. אותו דבר, אני יודעת שיש לי הרגשה, אומרים לי שלום, הילדים שמחים, אף אחד לא חולה, מרים התקבלה לאוניברסיטה, מתקשרת אליי אומרת לי 'תודה', שירה, שעובדת עם ילדים, מתקשרת 'תודה', אני פוגשת את הגברים רימוני פלסט, הם יודעים את השם שלי. אז אני אומרת תגידו מה שאתם רוצים, להם יש - - -
היו"ר אברהם נגוסה
תודה.
נסים מלכה
ד"ר בוריס, אתה רוצה להוסיף משהו?
היו"ר אברהם נגוסה
אתה רוצה להוסיף או שנעבור למשרדים?
בוריס סידלובסקי
אני הגעתי לכאן ב-93', אני יודע שהגיעו העולים החדשים הראשונים לכאן ב-89' וקיבלו אותם בחום וגם כל העליות אחרי 89', את כולם קיבלו בחום בעיר קרית שמונה. אני חושב שכשהיה חבר המועצה הראשון במדינת ישראל, היה פרופ' נודלמן, הוא היה חבר מועצה של קרית שמונה. עד 2009 הוא היה בכנסת והיום הוא מסתובב באוסטרליה. כל פעם היו חברי המועצה כאן, שניים נכנסו כאן, אז אני חושב שהקליטה כאן בקרית שמונה של עולים משנת 1989 היא די מוצלחת. היום כולם עובדים ויש את אלה שכבר הגיעו לרמות של מנהלי מחלקות וגם יש עסקים פרטיים מאוד מוצלחים, יש חנויות כאן של העולים הוותיקים, או הישראלים החדשים, מה שנוח להגיד. אז אני חושב שהעיר קרית שמונה קיבלה את העלייה בחום ובאהבה ובעזרה גדולה ובגלל זה אנחנו לא שומעים כאן איזה שהן טענות, למרות שיש אוכלוסייה גם מבוגרת של עולים כאן בקרית שמונה, אבל גם הם מקבלים בכל הדרכים האפשריות את העזרה.
נסים מלכה
אחד המבחנים הוא שיש אחוז קטן מאוד מאוד מאוד של הגירה שלילית מקרב העולים, זה כמעט שלא. זה מעיד שטוב להם להיות פה.
היו"ר אברהם נגוסה
ואין בעיה של תעסוקה.
נסים מלכה
אין בעיה של תעסוקה. אין לנו בעיה של תעסוקה, גם אין לנו בעיה של מקצועות איכותיים, כמו מהנדסים, אין בעיה, חסר לנו עובדים כאלה.
אהובה סירוגין
אפילו רופאים עכשיו חסר. אפשר לאסוף את כולם, אנשי משרד הבריאות, משרד הכלכלה, המשרד לאיכות הסביבה ולשבץ את כל מי שהגיעו, זה אפשרי, רק שיגיעו.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. חבר הכנסת מוטי יוגב, אתה רוצה לדבר בשלב הזה או שנשמע עוד משרדים?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
לא, נקשיב לאנשים, אחרי זה.
היו"ר אברהם נגוסה
אז אנחנו נשמע את משרד העלייה והקליטה, בבקשה.
אינה ויניצקי
אני יכולה רק להצטרף למה שנאמר פה. אני תושבת קרית שמונה, אז לי מאוד קל לדבר על זה.
היו"ר אברהם נגוסה
אולי תציגי את שמך ואת תפקידך לפרוטוקול.
אינה ויניצקי
אינה ויניצקי, מנהלת מרחב גליל עליון, משרד העלייה והקליטה. מה שחשוב לי לציין, רק דבר אחד, לאחר השיחה עם המנכ"ל של משרד העלייה והקליטה אנחנו סיכמנו שאנחנו נעשה שיעורי בית, ניקח את המעסיקים, נבדוק איזה מעסיקים יכולים לקלוט את העולים החדשים במספר שחשוב לנו כי אנחנו עושים תכנית פרויקט תעסוקתי שהוא בנוי מראש. הסוכנות היהודית גם חתומה על כרטיס הפרויקט וגם הרשות המקומית, גם משרד הקליטה וגם המעסיקים, או משרד הכלכלה, או משרד אחר, והסוכנות היהודית, לצורך העניין, מגייסת את העולים לפי המקצועות שאנחנו צריכים בעיר. זה יעזור לנו גם בגיוס העולים, אנחנו נקלוט אותם והם יסיימו אולפן א', טרמינולוגיה, במפעל הם יקבלו את ההכשרה, אנחנו נשלם תוך כדי את דמי הקיום ואם צריך נסיעות אז גם נסיעות, גם מענק 2000, ככה זה נקרא, למי שנכנס לפרויקט תעסוקתי.

העולה שהוא יושב שם בסיביר או באוקראינה או בכל מקום אחר, הוא יודע מראש שאחרי השלבים האלה יש לו מקום עבודה מובטח, וגם יש פה דיור. העיר קרית שמונה נותנת דיור למקצוע נדרש, אז יש לנו גם אפשרות לא רק למקרים סוציאליים לתת דיור ציבורי, גם לעולים בעלי מקצועות נדרשים, הם זכאים לקבל דיור ציבורי. אני לא יודעת כמה זה משתלם, אבל כל משפחה בודקת בסופו של דבר את הנוחות שלה. אז אנחנו בשלבי התארגנות עכשיו. זה היה לפני שבועיים, אנחנו צריכים לשבת עם המעסיקים, לסגור את העניין, להזמין לפה את אנשי הסוכנות ואגף התעסוקה שלנו ופשוט להתחיל לכתוב פרויקט ולצאת לדרך.
היו"ר אברהם נגוסה
הבנתי. ב-2017 עלו 29,000 עולים למדינת ישראל. אנחנו שומעים פה שהעירייה אומרת 'תשלחו לנו, אנחנו רוצים עולים', אני לא שומע אתגרים, יש תעסוקה, אפשר לחבק את העולים. משרד הקליטה לא יכול לשלוח כמה עולים לפה?
אינה ויניצקי
משרד הקליטה לא שולח עולים. עולה זכאי וזכותו לבחור איפה הוא יגור.
היו"ר אברהם נגוסה
אז בהסברה שאתם עושים, לפני העלייה, גם אחרי העלייה, אבל בעיקר לפני העלייה, במאמצים שעושים בהסברה, האם לא מסבירים שקרית שמונה זה מקום שיש בו תעסוקה, יש פה את כל האפשרויות להשתלב? כמובן אם העולה מחליט, אתם לא מכריחים אותו, השאלה אם משרד הקליטה עושה את העבודה שלו כדי להסביר בדיוק איפה יש אפשרות להשתלב.
אינה ויניצקי
המנדט של משרד הקליטה זה לקלוט את העולים, הסוכנות היהודית היא שמשווקת. מה שכן, הנציגים של משרד הקליטה שמתלווים לסמינרים - - -
נסים מלכה
הבעיה זה הסוכנות.
אהובה סירוגין
הסוכנות וקרן הידידות.
נסים מלכה
הסוכנות, שהיא לא מכוונת.
היו"ר אברהם נגוסה
אני אגיד לך למה אני שואל את משרד הקליטה, יש פה פרויקט שנקרא אופק, זה פרויקט משותף לסוכנות היהודית, למשרד הקליטה וגם משרדים אחרים כמו תפוצות וההסתדרות הציונית. אני שואל כמשרד הקליטה, במקרה כזה משרד הקליטה הוא המשרד שמייצג את מדינת ישראל, משרד ממשלתי שעומד בראש העלייה והקליטה, ולכן אני אומר שפה אם יש ידע על מקום מסוים שיש את האפשרות לשלב אותם וכל זה, אולי לדחוף את הנושא הזה, להסביר לעולים. אתם לא תחליטו במקומם, אבל לפחות שעולה יבין איפה יש אפשרות.
אינה ויניצקי
זה שיווק אגרסיבי שאנחנו צריכים לעשות, אני מסכימה איתך, אבל, עוד פעם, 24 שעות נמצאים שם שליחים של הסוכנות היהודית, אנחנו כעובדי משרד הקליטה לפעמים נוסעים לשם ולא פעם אנחנו מתלווים עם הנציגויות של הרשויות או של המעסיקים. היה עכשיו יריד בחרקוב, אנחנו לא הספקנו להתארגן בעירייה, אבל יש בחודש אפריל, אני חושבת, עוד איזה שהוא יריד שאני חושבת שהעירייה תשלח נציגים ונעשה את זה. בגלל זה אנחנו הולכים במקביל, גם השתתפות בירידים וגם לעשות את הפרויקטים התעסוקתיים כי את הפירות שם אפשר לקטוף יותר מהר.
אהובה סירוגין
זה פרויקט תעסוקתי שהם חייבים להתחיל לעבוד. אנחנו היינו במסגרת הפרויקט, שאת אמרת, במקום, אבל זו הסוכנות היהודית המקומית ויש שם אנשים שאין להם זכות לעלות לארץ. אני ועוד בחורה אחת - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לא, אנחנו מדברים על מי שיש לו זכות לעלות.
אהובה סירוגין
אבל זה צריך לדבר מול הסוכנות היהודית או קרן הידידות, שאני אישית דיברתי איתם והיום אפשר לדבר בסקייפ ובווטסאפ והם אומרים שמי שקובע זה בן אדם פה והבן אדם פה אומר לסוכנות היהודית או לקרן לידידות שמי שקובע זה האנשים שם. בזה היה צריך לעשות איזה שהוא סדר. אותי לא מעניין מה קובע, מי קובע, אותנו מעניין שלקרית שמונה ייתנו אור ירוק.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
מול מי אתם עובדים בסוכנות היהודית?
אהובה סירוגין
בסוכנות היהודית זה המחלקה ובקרן לידידות זה המנהל שלהם.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
מי?
אהובה סירוגין
בסוכנות היהודית ילנה פרגמנט ואני דיברתי עם שלמה, ובקרן הידידות פלדמן יונתן.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
מה התפקיד של ילנה בסוכנות?
אהובה סירוגין
אני לא יודעת תפקידים בדיוק.
קריאה
מנהלת המחלקה.
אהובה סירוגין
מה הבעיה? אני לא נוסעת מהכיס שלי. אנחנו נסענו, הייתה פה ישיבת מועצת העיר שכולם הצביעו לתת לנו כסף שניסע. אני נסעתי, אני חוזרת, אני עובדת שם, עוברת מעיר לעיר וחוזרת כמעט בלי פירות, רק - - -
נסים מלכה
חזרת קפואה.
אהובה סירוגין
כן, חזרתי קפואה. אבל לנסוע עוד פעם כשאין תוצאות לנסיעה ראשונה? מה אני צריכה להסביר לאנשים? שאני מטיילת?
היו"ר אברהם נגוסה
בואו נשמע את משרד החינוך. שתפו אותנו בקליטת העלייה בקרית שמונה, האם אתם רואים אתגר במערכת החינוך?
מלכה אליאס
אין ספק שלקלוט עולים בכל מערכת, בטח ובטח במערכת החינוך, זה אתגר, אבל אני יכולה להעיד בקרית שמונה שהם עומדים בכבוד באתגר הזה. קודם כל אני רוצה להגיד לך שאני כתושבת חוץ, לא מתוך קרית שמונה, אני מרגישה כאילו שאני בבית. יש כאן חום אנושי שמאוד מאוד עוטף את כולם. אני יודעת מרשמים שאני שומעת ממנהלים שהאנשים, תושבי קרית שמונה, עוטפים את שבט בני המנשה. כל סיוע אפשרי שהם יכולים לסייע הם מסייעים להם.

בנושא מערכת החינוך אני יודעת שבני המנשה משובצים לסקטור הממלכתי דתי ושם יש את שעות הקליטה שיש להם. אני מסרתי עכשיו למנהלת מחלקת החינוך, שהייתה בשבוע שעבר פגישה עם ועדת הקליטה ונתנו שעות נוספות לתגבור תלמידים בבתי הספר היסודיים. יש מערך מסייע.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כמה שעות תגבור יש?
מלכה אליאס
אני לא יכולה להגיד לך על שעות תגבור, אבל אין חוסר - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
מתי נתנו? עכשיו נתנו?
מלכה אליאס
לפני שבוע התקבלה - - -
נסים מלכה
זה בעקבות הפנייה שלכם, של הוועדה.
אינה ויניצקי
קודם כל יש תכנית יע"ל. דרך התכנית יע"ל שמופעלת על ידי משרד החינוך ומשרד הקליטה נותנים - - -
מלכה אליאס
שאישרו עכשיו שוב שעות לתגבור תלמידים.
נסים מלכה
עכשיו הוסיפו תגבור, אבל התגבור בעקבות הישיבה של הוועדה שהייתה בכנסת.
אינה ויניצקי
גם וגם, מה שאנחנו אז דיברנו בכנסת בקשר למגשר.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני שואל את עצמי, את מחוז צפון?
מלכה אליאס
כן.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
הרי יש לכם סריקה של כל התלמידים העולים, יודעים שלבית ספר כזה נכנסו ככה, לבית ספר בכרמל ככה, לבית ספר עוזיאל, מה שיש פה, רמב"ם, לא יודע לאיפה, אז אתם יודעים את זה מספרית במחשב, למה אתם נזכרים רק כעבור שנתיים ולא עושים פעולה אקטיבית? זה אחת. שתיים, אם אינני טועה, ואני לא יודע אם זה קליטה או חינוך, בדרך כלל בקהילות האלה נתנו משרה לליווי בני הנוער.
מלכה אליאס
אני רוצה להגיד לך שעם כל הכבוד למשרד העלייה והקליטה בתי הספר לא מחכים לשעות התגבור כדי לסייע. הטיפול בפרט בבתי הספר, גם ביסודיים וגם בחטיבות הביניים, הוא טיפול בפרט שנעשה עבור תלמידים כי הם נזקקים. כשיש את השעות של תגבור, תכנית יע"ל וכדומה, זו תוספת לקיים. כלומר יש מערך מסייע מאוד מאוד משמעותי בבתי הספר. כל תוספת אפשרית של תכנית כזו או אחרת זה משדרג את העשייה, אבל בהחלט לא מחכים לשעות האלה כדי לטפל בילדים, זה נעשה באוטומט.
אינה ויניצקי
סליחה, אבל שנה ראשונה כל תלמיד עולה מקבל שעות תגבור.
מלכה אליאס
מעבר למה שהוא מקבל ב - - -
אינה ויניצקי
בבית ספר יסודי זה שעתיים שבועיות. אבל אם יש מספר ילדים בקבוצה זה יותר שעות. למה עכשיו יע"ל? יע"ל עכשיו רק נכנסה ליסודי, היה לנו פל"א, אבל הילדים - - -
מלכה אליאס
הם קיבלו מענים בבתי הספר.
אינה ויניצקי
בוודאי, בית הספר נותן את המענה לפי כל תלמיד.
נסים מלכה
אנחנו העלינו בישיבה הקודמת בכנסת שזה לא מספיק שעות, לא מקבלים מספיק שעות ואז היושב ראש ביקש מהנציגה של משרד החינוך שהייתה שתעשה בדיקה למה לא מקבלים מספיק שעות. אז עכשיו הוסיפו שעות, כנראה בעקבות הפנייה של הוועדה.
היו"ר אברהם נגוסה
כן, אבל אני רוצה גם לעדכן אתכם, גם חבר הכנסת מוטי יוגב, היינו לפני שבועיים או שלושה בצפון, בסיור בצפת, היינו באולפנת מירון, שם אמרו לנו שלבני המנשה, למרות שקיבלנו החלטה בוועדה להשוות את התנאים של הקליטה לעניין שעות הלימודים, שעות במשרד החינוך, וגם תנאים אחרים, להשוות לתנאים שיוצאי אתיופיה מקבלים, אני ביררתי ובני מנשה לא מקבלים.
מלכה אליאס
את השעות שעולי אתיופיה מקבלים?
היו"ר אברהם נגוסה
כן. זה מה שאני עכשיו רוצה לברר אצלך, כי שם אמרו לי שהם לא מקבלים. אני דיברתי עם מאיה שריר, מנהלת אגף קליטת עולים במשרד החינוך, ושאלתי איך דבר כזה יכול לקרות. אתם הייתם בהחלטה וידעתם שקיבלנו החלטה ומשרד הקליטה דיווח לנו שהוא השווה את התנאים האלה, אבל משרד החינוך לא. אז עכשיו אני רוצה לדעת אם בקרית שמונה, מה שאת אומרת עכשיו שהוספנו, האם זה בעקבות ההחלטה שאתם מיישמים אותה?
מלכה אליאס
יכול להיות שיש קשר לזה, אבל אני שוב חוזרת ואומרת, בתי הספר מבחינת מחויבות של מנהל לקלוט את העולים ולתת להם את המענים המתאימים, מעבר לזה יש את שעות ה - - - אני משערת שאם עכשיו התווספה תכנית יע"ל לצורך העניין הזה אולי הסיפור של שדרוג השעות האלה הוא בהשוואה לעולי אתיופיה. אני לא יכולה להגיד לך בוודאות, אבל אני שוב חוזרת ואומרת לך שמבחינת מחויבות אנשי החינוך ביישוב, זה לתת את המענים המתאימים ביותר.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אבל אם את לא תגידי לנו בוודאות מי יגיד לנו?
מלכה אליאס
אני יכולה לבדוק ולהגיד לך, כי מי שאחראי על - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אבל באנו לכאן כדי שתיתני לנו נתונים, לא בשביל שתספרי לנו סיפורים. סליחה שאני מתבטא לא יפה.
מלכה אליאס
לא, סליחה, חבר הכנסת יוגב, אני לא מספרת סיפורים, אני מספרת עובדות. אם אתה רוצה לדעת מספרים, אני יכולה לבדוק עם המדריך לקליטה, ברוך מיכאלי שנבצר ממנו להגיע, ולומר לך. אתה רוצה ממני תשובה מה במקום מה? את זה אני לא יכולה להגיד אם לא בדקתי.
היו"ר אברהם נגוסה
מאיה שריר אמרה לי חד משמעית, משרד החינוך לא חייב ליישם את ההחלטה. זה מה שהיא אמרה.
מלכה אליאס
אני חושבת שסיגל יודעת.
היו"ר אברהם נגוסה
ולכן אנחנו צריכים להגיע לשר ולמנכ"ל. לדעתי פה יש משרד החינוך, היא אמרה לי - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ברוך מיכאלי הוא המדריך האחראי לקליטת תלמידים עולים מחוז צפון?
מלכה אליאס
כן.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני שואל שאלה פרקטית, מתי בפעם האחרונה הוא היה בקרית שמונה? אולי אני שואל שאלה גסה מדי, לא יודע, אולי זה רחוק, אולי אין לו רכב?
אינה ויניצקי
קודם כל הוא היה לפני שבוע וחצי בצוותי ההיגוי בצפת והוא יודע את התמונה של קרית שמונה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אל תמרחו אותנו, די, זה קשה לנו עם זה. אני שואל מתי היה בקרית שמונה.
בוריס סידלובסקי
אני חושב שתיתנו לנו כמה דקות, אנחנו נעשה בדיקה ואתם תקבלו את התשובות. בוא נמשיך, יש את המשרדים כאן.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר.
נסים מלכה
יש לי מכתב שנשלח לכבודו מהשר בנט שהוא מפרט על השעות שניתנו. אני שלחתי לבדיקה, אני מחכה לתשובה אם זה נכון. זה קצת מוזר לנו, המכתב הזה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לדעת אם זה יוצא לפועל, האם יש יישום. המכתבים יש, גם בהחלטה - - - אני בדקתי, במירון אין יישום.
מלכה אליאס
ברוך מיכאלי עכשיו בטלפון, הוא פשוט חולה, לכן הוא לא הגיע.
נסים מלכה
(מדבר בטלפון): סיגל, את יכולה להגיד לנו אם יש שעות שהגיעו לקרית שמונה בנושא בני מנשה?
אינה ויניצקי
פשוט תכנית יע"ל. היא הייתה בצוות ההיגוי.
מלכה אליאס
זה מה שאמרנו, תכנית יע"ל, אבל הוא רוצה לדעת מספרים. תיכף אני בודקת עם ברוך מיכאלי. אבל השאלה שלי, חבר הכנסת יוגב, האם אתה שואל את השאלות מתוך ספקנות?
היו"ר אברהם נגוסה
לא, אנחנו קיבלנו החלטה בוועדה ואנחנו רוצים לבדוק אם מיישמים את ההחלטה. זה הכול.
נסים מלכה
זה רק יע"ל, מה שקיבלנו עכשיו חדש. לגבי שאר הדברים, למשל כל התשלומים, הזנה, אנחנו פותרים אותם, העירייה לוקחת את זה עליה ואנחנו משלמים במקומם, כדי שיוכלו להיקלט בתוך מערכת החינוך נכון. אז הם גם בהזנה לא משלמים וגם בנושא של דמי שכלול, הם לא משלמים, הכול הם מקבלים מהעירייה. לגבי מענק ממשרד החינוך או שעות, לא קיבלנו כלום.
היו"ר אברהם נגוסה
זה כל מה שאנחנו רצינו לבדוק. אז עד שמלכה מבררת נפנה למשרד הרווחה, כי הזמן שלנו - - -
שלומית פחימה
כן. החיבור איתנו, עם המינהל לשירותים חברתיים, היה מאוד נקודתי. אני חושבת שזה ראי שמשקף הצלחה של קליטת בני המנשה ביישוב ברמה הסוציואקונומית כאשר ישיבת ההסדר באמת נתנה מעטפת קהילתית. החיבור גם היום עם שתי משפחות באופן מאוד נקודתי. בנוסף נעשו דוחות סוציאליים בנושא של קבלת דיור, יש פה עובדת סוציאלית שליוותה את המשפחות, היא יכולה לפרט ברמת המיקרו מה הדגשים שניתנו עזרות. נעשה ניסיון, גם קבוצתי, של האזרחים הוותיקים בקרב בני המנשה, אבל אני יכולה להגיד שבסך הכול החיבור היה מאוד מצומצם. זה מאוד מבורך, כי זה אומר שהקהילה נתנה מעטפת קהילתית בלי תיוג של המחלקה לשירותים חברתיים ביישוב והמענים שאנחנו נתנו היו מאוד מאוד נקודתיים כאשר התמיכה בקהילה הייתה מאוד חשובה ונתנה פה מענים רחבים. אם תרצו לשמוע אז - - -
היו"ר אברהם נגוסה
כן, בבקשה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
תציגי את עצמך.
בת שבע - עו"ס
בת שבע. אני לא יודעת למה שמו אותי, כי אני מהודו, אז אמרו שאני אהיה שם רכזת הקליטה שלהם, אבל זה שונה, כי הם אחרים ואנחנו אחרים.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
זה הכי קרוב שיש.
בת שבע - עו"ס
כן, אבל זה רחוק.
היו"ר אברהם נגוסה
דרך אגב, גם ההשוואה זה לעולי הודו ותימן.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
השפה שלהם זה משהו דומה?
בת שבע - עו"ס
הם מדברים בשפה הקוקית ובתוך השפה הקוקית יש שישה ניבים. אני גם יוצאת הודו, באתי כתינוקת לארץ, אבל זה שונה.
היו"ר אברהם נגוסה
מאיפה?
בת שבע - עו"ס
מבומביי. אז זה שונה. דווקא - - - שבני אתיופיה היו פה, כשהיו פה בשנת 90'-91', אבל הם כולם עזבו את קרית שמונה, לצערנו.

לגבי שבט מנשה. אוכלוסייה מאוד מאוד סגורה, מופנמת, כמו ששלומית אמרה, האוכלוסייה קיבלה באמת את כל הליווי. כל משפחה קיבלה משפחה ישראלית ותיקה מישיבת ההסדר שלוותה על ידי המשפחות הוותיקות. כולם אוכלוסייה דתית, הם מאוד מאוד מסורתיים, כל הילדים לומדים בבתי ספר דתיים והם מאוד מופנמים. שקטים, מתביישים, מאוד מתביישים אפילו להציג את הבעיות וגם כשהיו בעיות הם מאוד מאוד ניסו להתחמק.

אלינו הגיעו שלוש משפחות שמתוכן זו משפחה אחת, בחורה עם צרכים מיוחדים, שהיא שובצה במע"ש, מרכז עבודה שיקומי, כבר כמעט שנתיים, אוטוטו זה שנתיים והיא מאוד מרוצה. היא הצליחה מאוד יפה ושם היא עשתה את האולפן, את ההיכרות עם התרבות הישראלית, את כל מה שמשתמע מכך. באותה משפחה היה ילד עם קצת בעיות חריגות, של עבריינות קלה, הוא לומד עכשיו בישיבת הסדר באביר יעקב בנהריה והכול בסדר, לעת עתה. אוטוטו הוא יתגייס אז אני מקווה שזה יהיה בסדר. ועוד משפחה אחת עם שישה ילדים קטנים. הם משפחות ברוכות ילדים והיו שם קצת בעיות, אבל ברוך ה' כבר שנה וחצי הכול מתנהל על מי מנוחות.

היו פה ושם בקשות לאולגה, כתבתי מכתבים לקבלת דיור בדיור הציבורי, הסתדרו. יש שם חבר'ה, הצעירים מדברים אנגלית כך שרואים שהם מפלסים לעצמם את הדרך בצורה מאוד קלה ומהירה, משתלבים הרבה, כמו שאהובה אמרה, שחלק הגיעו ללימודים, לצבא. מרביתם, כל הבנים כמעט, לומדים בישיבות הסדר כך שבאמת לרווחה הם נמנעים מלהגיע.

היה ניסיון שלי, גם כעו"ס קשישים, יש פה שבעה קשישים, לשלב אותם במרכז יום לקשיש שיש לנו פה בקרית שמונה, ליצור קבוצה שלהם שגם ילמדו עברית וגם יקבלו פעילות פנאי. אבל הסגירות, אולי זה היה מאוד סמוך לעלייה שלהם, בשנה הראשונה, הם דחו, אמרו 'בינתיים אנחנו לא מעוניינים', ואני בודקת - - -
נסים מלכה
ניסיתם השנה עוד שוב לפנות אליהם?
בת שבע - עו"ס
בשנה שעברה ניסיתי.
נסים מלכה
לא, השנה ניסיתם שוב?
בת שבע - עו"ס
השנה זה לא יצא.
נסים מלכה
אז תבדקו את זה, זה מאוד חשוב.
בת שבע - עו"ס
אבל אנחנו כן נבדוק.
נסים מלכה
מאוד חשוב שהם יהיו שמה, גם חברתית.
בת שבע - עו"ס
עכשיו הם כבר שנתיים וחצי בארץ ואני מקווה שהם קצת - - -
נסים מלכה
אז תבדקו את זה.
בת שבע - עו"ס
אני רוצה לחזור לשם ובאמת לבדוק לשלב אותם בפעילות.
אהובה סירוגין
הם מעדיפים לעזור לנכדים. הם רוצים לשבת עם הנכד, לא - - -
היו"ר אברהם נגוסה
תודה, משרד הרווחה. אז נחזור למשרד החינוך.
מלכה אליאס
אז ככה, ראשית אני יודעת שמשרד החינוך הקצה משרה עבור מגשר לשבט בני המנשה. זאת הייתה ההקצאה של משרד החינוך לרשות בקרית שמונה ואני משערת שיש מגשר כזה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
של משרד החינוך?
מלכה אליאס
משרד החינוך הקצה משרה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אנחנו לא מכירים.
אהובה סירוגין
לא, לא היה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
הנה, אז יש לך תקן.
מלכה אליאס
אני יודעת שמשרד החינוך מבחינת המשרד הקצה תקן למגשר.
קריאה
זה כל מה שאתם אז מילאתם.
נסים מלכה
אז עוד לא קיבלנו תשובה.
מלכה אליאס
אני לא יודעת, הנה, עובדה.
היו"ר אברהם נגוסה
המגשר זה חצי משרה או מלאה?
מלכה אליאס
משרה מלאה. ככה נמסר לי. אני משערת שיש איזה שהוא מצ'ינג עם הרשות כמו כל דבר אחר וצריך לבדוק את זה.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, זה משהו אחר. זה משרד הקליטה.
אהובה סירוגין
זה משהו אחר. זה משרד אחר. משרד החינוך, אני זוכרת שזו הייתה הבעיה, שדרשו שזה יהיה השכלה גבוהה - - -
אינה ויניצקי
משרד החינוך. כשאנחנו דיברנו, היא אמרה שיש קול קורא שיצא ועל פי המספרים הם היו גבוליים.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, רגע. אני הבנתי מהישיבה בכנסת, משרד הקליטה נתן 70% - - -
אינה ויניצקי
זה משהו אחר.
היו"ר אברהם נגוסה
אז המגשר לא חצי משרד החינוך, חצי מהעירייה?
אהובה סירוגין
לא.
היו"ר אברהם נגוסה
אז הכול משרד החינוך?
מלכה אליאס
משרד החינוך.
אהובה סירוגין
זה הכול משרד הקליטה.
מלכה אליאס
לא, שנייה, אהובה, אל תעשי סלט.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה להבין, מי המגשר, מה השם שלו.
נסים מלכה
אז אין לנו מגשר. כי מלכה אומרת שאושר לנו מגשר.
היו"ר אברהם נגוסה
משרה מלאה.
נסים מלכה
משרה מלאה.
אהובה סירוגין
אז אם מאושר למה לא נתנו? סיגל אז מילאה את הטפסים האלה. מה שהיא אמרה זה ש - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי, מבחינת שעות לימודים.
מלכה אליאס
האחראי על העולים אמר שכן, ישנה השוואה ליהדות אתיופיה, עולי אתיופיה, והחלוקה היא כזאת, שמעבר לתכנית יע"ל ולשעות שהם מקבלים עכשיו תגבורים ב'מתמיד', בישיבה, יש ארבעה תלמידים, הם מקבלים 12 שעות, בעוזיאל, שזה יסודי, יש תשעה ילדים, הם מקבלים 16 שעות בנוסף לשעות משעולים. ברמב"ם יש שישה תלמידים, הם מקבלים 16 שעות ויש גם את שעות משעולים. באולפנה יש שמונה בנות והם מקבלים 21 שעות. מעבר לכל זה יש שעות של שע"ל ועוגן.
נסים מלכה
הם כבר מקבלים?
מלכה אליאס
כן.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
מה אנחנו צריכים לעשות בכדי לחבר שיהיה מגשר?
מלכה אליאס
אני אבדוק את זה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
מי זה פה מהחינוך של המועצה?
נסים מלכה
עכשיו היא לא נמצאת פה, אבל דברי עם סיגל, תעדכני את סיגל.
מלכה אליאס
אני אבדוק את זה עם ברוך מיכאלי.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר גמור.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני מבין שאנחנו נוסעים עכשיו ל'תקוותנו', אז המגשר הזה שם, בכמה הוא מועסק?
נסים מלכה
אני חושב שהוא - - -
אהובה סירוגין
לפי התכנית שנותן משרד הקליטה, לפי קול קורא, לא יותר מ-60% מהתכנית.
היו"ר אברהם נגוסה
מה שחשוב, מה שמשרד החינוך - - -
נסים מלכה
רגע, הוא מועסק אצלנו?
אינה ויניצקי
כן. חלק דרך 'תקוותנו'. בחלק משלים הוא עובד גם דרך 'תקוותנו'. לא כל ה - - - במשרה מלאה, גם וגם.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, מה שאנחנו הבנו, חצי משרה מ'תקוותנו', חצי ממשרד הקליטה.
אינה ויניצקי
דרך הרשות. משרד הקליטה לא מעסיק.
היו"ר אברהם נגוסה
אני יודע, אבל העברתם את הכספים.
אינה ויניצקי
ודאי.
מלכה אליאס
את דיברת קודם על קול קורא, אז זה בדיוק הקול קורא של המגשר.
אינה ויניצקי
אבל לא המגשר הזה.
מלכה אליאס
אבל לא במשרה מלאה, כלומר המצ'ינג הוא - - -
אהובה סירוגין
לא, של משרד החינוך אנחנו לא מימשנו את הקול קורא, כי אני זוכרת שסיגל מילאה אותו ונתנו לנו תשובה שהוא בלי השכלה גבוהה. אין שם לאף אחד השכלה גבוהה. אז איך אנחנו נעשה את זה?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אבל התבחין הראשון הוא לא השכלה גבוהה, התבחין הראשון הוא השפה.
אהובה סירוגין
בסדר, אני מסכימה, אנחנו היינו שמחים לקבל, אבל מי שמאשר זה משרד החינוך.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
בתבחין שלכם, מלכה, צריך השכלה גבוהה?
נסים מלכה
הוא מועסק אצלנו 50%.
מלכה אליאס
כנראה. היה קול קורא שהתקבל ואז אחוז המשרה הוא בהיקף העולים או אחוז האוכלוסייה ואם זה חצי משרה אז הרשות אמורה להשלים במצ'ינג של חצי משרה, אם זה שלושת רבעי משרה אז - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
יש פה איזה עשר רשויות בצפון שקלטו בני מנשה, איפה יש?
מלכה אליאס
אני לא אחראית עולים, לכן אני לא יכולה לענות לך על השאלות שאתה שואל. אחראי העולים חולה ולא הגיע. ספציפית לשעות יכולתי לשאול אותו עכשיו ולענות לך וקיבלת תשובה. לגבי שאר הדברים, אני מנועה מלענות היות שאני לא רוצה לטעות. בעניין של הקול קורא, חד משמעית היה פה אישור לקול קורא.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה.
מלכה אליאס
היקף המשרה תלוי בהיקף האוכלוסייה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. נצא לשטח. נסכם. יש איזה שהוא משרד שדילגנו עליו?
דיאנה ארליך
משרד החינוך, אבל חינוך מבוגרים.
היו"ר אברהם נגוסה
אתם עושים פה אולפן?
דיאנה ארליך
אין כבר. אין קליטה של עולים חדשים, אז אין לנו כאן כיתות. הם קיבלו כבר, דיווחתי בכנסת את מה שהיה. חינוך מבוגרים גם אחראי על השכלת מבוגרים, אבל לא של עולי בני המנשה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אנחנו בתקווה שיהיו עולים חדשים, אז בסיור הבא תציגו לנו בתקווה שיגיעו עולים חדשים.
דיאנה ארליך
נכון, שיהיו לנו כאן קליטות. כולנו רוצים.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לסכם פה את החלק של הדיון ואז אנחנו נמשיך לסיור. קודם כל אנחנו קיבלנו את הסקירה מכבוד ראש העיר וגם מהצוות פה, אני חושב שיישר כוח למאמצים שאתם עושים. משרדי הממשלה, גם קיבלנו את העדכון, יש כמה דברים לברר, אני בטוח שתבררו את זה בין העירייה למשרד החינוך בנושא המגשר, שלא תהיה פה בריחת תקציבים, שלא יהיה נושא שייפול בין הכיסאות. מאוד חשוב שתתאמו ונעשה לטובת קידום העולים החדשים.

אנחנו נצא לשטח, נתרשם מהשטח. את השלב הראשון של הדיון אנחנו סוגרים.

(בסיור)
היו"ר אברהם נגוסה
נפתח. אנחנו עכשיו מתחילים את החלק השני, זה החלק של הסיור בהמשך לחלק הראשון שקיימנו דיון בעירייה, יחד עם ראש העיר והצוות. עכשיו ממשיכים את זה פה במרכז 'תקוותנו' בהשתתפות סגן ראש העיר, כמובן מנהל המרכז, האחראית לקליטת עלייה והמגשר יהודה וגם משרדי הממשלה, הקליטה, רווחה, אני רואה שנמצאים פה, גם החינוך. רשות הדיבור לחבר הכנסת יוגב, בבקשה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
צהריים טובים. אני מבין שהעולים פה לא כל כך יודעים עברית, למרות שהם שנתיים. יש עוד אולפן?
דוד נבון
לא.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אי אפשר לבקש עוד פעם אולפן? למה האנשים פה של הקליטה לא יודעים? הם לא יודעים עברית. דיווחתם לנו שהם יודעים עברית. שאלה שנייה, כמה לא עובדים?
אהובה סירוגין
הנה, אלה לא עובדים, בגלל זה הם פה, כל השאר עובדים.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אבל אמרו לנו בעירייה ש-100% עובדים.
אהובה סירוגין
אבל זה קשישים.
בוריס סידלובסקי
מוטי, רק רגע. הגברים עובדים, בגלל זה הם לא כאן. גם הנשים עובדות, אתה רואה כאן, תשאל באיזה גילאים האנשים כאן. יהודה, באיזה גיל האנשים שיושבים כאן? בני כמה הם?
יהודה-מגשר
מגיל 60.
אהובה סירוגין
מגיל 60 ומעלה, עד 120.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
טוב. כמה לא עובדים?
היו"ר אברהם נגוסה
בגיל עבודה.
יהודה-מגשר
רובם עובדים.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
עכשיו אני שואל, בני הנוער, כולם בסדר? הילדים במעונות, בתי ספר?
יהודה-מגשר
כן.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
יש בעיות של ילדים לא בסדר? שותים, סמים, אלכוהול?
יהודה-מגשר
לא, ברוך ה'. הבעיה שהייתה קצת זה תקשורת עם ההורים כי הם עובדים, הייתי גם בפגישה בבית ספר רמב"ם.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אז אתה הולך לכל בית ספר ובודק בעיות של ילדים?
יהודה-מגשר
כן.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
העבודה שלך, בכמה אתה מועסק?
יהודה-מגשר
ב-60%.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
של מי? מאיפה אתה מקבל כסף?
יהודה-מגשר
מהעירייה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כמה זה בסוף? כמה אתה מקבל?
בוריס סידלובסקי
באחוזים אתה מתכוון?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
לא, כסף.
אינה ויניצקי
סליחה? למה - - -
בוריס סידלובסקי
לא, אל תיכנס לזה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אם הוא רוצה הוא יגיד.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, רגע, רגע.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני שואל אותו.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, תנו לי. אני היושב ראש. לחבר כנסת יש זכות לשאול, זכותו לא לענות, זכותו לענות.
אינה ויניצקי
פעם אחת שישאל, אבל לא לחקור אותו.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אינה, את מחביאה פה סודות? סליחה. אז עכשיו את לא מדברת כי זו ועדה של הכנסת, ברור לך?
אינה ויניצקי
למה אתה מרים את הקול?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ככה אני מרים קול. כי עד עכשיו שתקתי. כמה המשכורת שלך?
יהודה-מגשר
3,100 ומשהו.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
זה 60%. אתה מועסק עוד על ידי עוד גורם? יש לך עוד משכורת?
יהודה-מגשר
כן.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ברוך ה'.
יהודה-מגשר
אני מלווה חוגים אחרי הצהריים.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
זה פה, ב'תקוותנו'?
יהודה-מגשר
כן.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אז כמה זה?
דוד נבון
זה מסתכם לו ביחד במשרה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
שזה בערך חמש?
דוד נבון
חמש ומשהו, כן.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כמה שעות ביום אתה עובד עם העולים?
יהודה-מגשר
מותר לי לעשות 21 שעות שבועי.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אם זה 60%, מה עושים עם ה-100%? הרי היא מקבלת 100%. אינה מהמחוז נותנת לגברת פה בעירייה 100%, איפה עוד 40%?
יהודה-מגשר
אני לא יודע.
דוד נבון
רגע, אתם מביאים נתונים לא נכונים. משרד הקליטה מתקצב אותו ב-50% משרה בלבד ואנחנו פה מתגברים אותו בגלל המצב. התקציב של מרכז הקליטה הוא בדיוק 50%.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
למה?
דוד נבון
זה התקציב שלהם לפעילויות. אם המשכורת, כל ה-100% יעבור אליו, לא יהיה כסף לפעילויות.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אבל אנחנו ראינו במשרד העלייה והקליטה שעד 70% אפשר לתקצב אותו, ככה אמרתם לנו, ו-30% פעילות. אתה מקבל את יתר הכסף לפעילות?
אהובה סירוגין
אתם מוזמנים לראות את הפעילות, זה פה מוצג על המצגת.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
לא, אבל מי מקבל את הכסף?
אהובה סירוגין
עם כל הכבוד לך שאתה חבר כנסת - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני שואל. אל תעני, תעני לשאלות.
היו"ר אברהם נגוסה
חבר הכנסת יוגב, בוא נעזוב את הכסף.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
לא, לא, אני שואל. עבודה הוא מקבל רק 50%, נאמר, ועוד 10% מתגבר אותו הבן אדם, מנהל ה - - -
אהובה סירוגין
כן, וזה באמת - - - אתם יכולים לראות אותה. פשוט לא נעים לי, שאני יודעת את החוקים, לדבר על המשכורת - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אז לא בכסף. גברת, אני שואל אותך, אתם מעבירים כסף לפעילות ל'תקוותנו' עבור בני מנשה?
אהובה סירוגין
כן, בטח.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אבל הוא אומר שהוא לא מקבל.
דוד נבון
לא, עבור פעילות אני מקבל, המשכורת שלו עוברת ישירות לעירייה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
וכמה אתה מקבל בחודש עבור פעילות?
דוד נבון
זה לא לחודש, זה מגיע בכל רבעון, לפי הביצוע.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
נאמר שאם משכורת של 60% זה 3,000, זאת אומרת שמשרד העלייה וקליטה מעביר בערך 5,000, שזה 100%.
דוד נבון
אבל זה עלות מעביד.
היו"ר אברהם נגוסה
חבר הכנסת יוגב, בוא לא ניכנס לכסף.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כי אני רוצה להבין מה עושה עיריית קרית שמונה.
היו"ר אברהם נגוסה
אז אם אתה מעוניין להיכנס בעניין הכסף אולי עדיף לשבת לא לפני אנשים, אז אולי לשבת עם האנשים המקצועיים, אם אתה רוצה לדעת על כל אגורה. אבל בוא נדבר כללי על השעות שהוא משקיע.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
עד שלא לחצנו לא היה פה ולא ידעתם, משרד העלייה והקליטה, לא היה פה מגשר דובר קוקית, הייתה פה מגשרת דוברת רוסית והנה הם אפילו לא יודעים עברית.
אינה ויניצקי
למה אתה חוזר עוד פעם על זה? אני לא מבינה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני חוזר לזה, כי שיקרתם אותנו שנה ועכשיו אתם ממשיכים לבלף אותנו.
אהובה סירוגין
חבל, אין לך זכות לדבר ככה.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, רגע.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
את תצאי החוצה עוד רגע, על ידי היושב ראש ואני יודע שאת כן עושה טוב.
אהובה סירוגין
אבל זה לא צריך לדבר - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
באנו אליכם לעירייה, אחד לא ידע לתת נתון של בן אדם מספרית. מספרית לא ידעתם לתת כלום.
אהובה סירוגין
אני שקרנית? בוא נבדוק מה עשה - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
לא, אבל משרד העלייה והקליטה נתן לנו שנה דוחות שקר.
אהובה סירוגין
ילנה, אני מבקשת את הבחורה שהייתה פה פרויקטורית, לצאת. אני יושבת ראש ועדת עלייה וקליטה, ממונה על תיק עלייה וקליטה פה בקרית שמונה, יש לי זכות. ילנה, אני מבקשת ממך לעמוד ליד יהודה.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, רגע.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אדוני היושב ראש, תעשה סדר עם הגברת.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, בואו.
אהובה סירוגין
יהודה, אתה נפגעת פה אחת פה?
יהודה-מגשר
לא, לא.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני לא ביקשתי, אני לא מכיר אותו.
אהובה סירוגין
אתה לא עזרת לאירנה ל - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
סליחה, אני לא מכיר אותו בכלל. לא ידעתי מיהו. נכנסתי, שאלתי אם זה הוא, הוא אמר לי, אמרתי ש - - - ממש לא מכיר אותו, לא יודע מיהו.
אהובה סירוגין
- - - אתה נכנס לעניינים פרטיים ועוד מאשים בשקר.
היו"ר אברהם נגוסה
סליחה, סליחה.
אהובה סירוגין
אני לא שקרנית.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
את לא שקרנית, אני לא אמרתי שאת שקרנית. אהובה, אני אמרתי שאת בסדר.
אהובה סירוגין
אני מבקשת מכם, מאנשים מבוגרים ומכובדים - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני אמרתי שאת בסדר, לא אמרתי כאן על אף אחד שהוא לא בסדר חוץ ממשרד הקליטה.
אהובה סירוגין
אני מבקשת ממך, מאוד מבקשת - - -
היו"ר אברהם נגוסה
הוא דווקא אמר שאת בסדר.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אהובה, אני אמרתי שאת בסדר.
היו"ר אברהם נגוסה
הוא מעריך את העבודה שלך.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
מעריך את העבודה שלך, אמרתי לך.
אהובה סירוגין
אבל אני רוצה שכולם יהיו בסדר, לא רק אני. אנשים התכוננו, יהודה התכונן, היה שמח שמגיעים, כולם התכוננו, שמחים - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ואני משבית את השמחה.
אהובה סירוגין
אנשים שמחים שאתם באים, למה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר. אנחנו עכשיו רוצים לשמוע מהעולם.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אהובה, אני מסכם את דבריי, כי אני צריך ללכת.
אהובה סירוגין
אבל אתה לא רוצה לראות מה עושים פה?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
לכן אני אומר, אם אנחנו לא נדע שפה יושקע כל הכסף שמגיע, כולל המגשרים הנוספים של החינוך, אני אומר לך שאני אהיה אחראי לזה שאף עולה נוסף לא יגיע לקרית שמונה. ואני מת על זה שיגיעו הרבה עולים לקרית שמונה, עוד בני מנשה ועוד מכל המקומות, ומרוסיה ומאוקראינה, מצרפת, מכל מקום, אבל - - -
אהובה סירוגין
אז בסדר, אבל העניין הזה לא יעזור ברגע שאתה אומר - - -
דוד נבון
אני רוצה לומר לך, מר יוגב - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אבל אם לא תקלטו נכון את עולי בני המנשה עד הסוף - - -
אהובה סירוגין
אבל בוא תסתכל איך קלטו אותם, אתה אפילו לא רוצה לראות. אתה רק רוצה לשמוע את מה ש - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ואם לא תדאגו לקול הקורא של משרד החינוך, אם יש דבר כזה, ואם שנה תבלפו אותנו ולא תמנו ותיתנו את התקציב למי שצריך, כדובר הקוקית, וזו לא הישיבה שהתחילה, זה 'שבי ישראל' שעוד התחילו והם אלה שמימנו בהתחלה את הדברים, לא הזכרתם בכלל - - -
דוד נבון
אבל סליחה - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
דוד, 'שבי ישראל' מינו, אנחנו יודעים.
היו"ר אברהם נגוסה
אני אתן לך לדבר.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני יודע מ'שבי ישראל', האמן לי. וללחוץ שיהיה פה איש דובר קוקית לקח לנו למעלה משנה. את העירייה שבילפה ובילפה ובילפה. יש גבול לסיפור.
בוריס סידלובסקי
מוטי, בוא נחזור - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כולל משרד העלייה והקליטה שאפילו לא ידעה להגיד מי - - -
בוריס סידלובסקי
בואו נחזור למסלול חיובי.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני אומר לכם, בוריס, אני איתך, אני סומך עליך וסומך עלייך, אבל אני גם אהיה עם עין לציון פקוחה. אם תהיה קליטה כמו שצריך ואם המשכורת של מי שצריך לטפל בזה תהיה כמו שצריך, ואם כסף הפעילות יועבר ל'תקוותנו' כמו שצריך נדע לעודד גם את העלייה והקליטה, שיבואו אלינו עוד ועוד ועוד. כשאנחנו באים כוועדת העלייה והקליטה אי אפשר להניח בפנינו שום מסמך מסודר, כמה נפשות, זה רק כמה נפשות יש בני מנשה.
דוד נבון
129.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
לא יודע, לא ידעו להגיד לנו.
דוד נבון
מי לא ידעו?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ועוד הגיעו כמה ועוד נולדו כמה, הכול בכמה, לא במספרים.
אהובה סירוגין
אתה רוצה לקבל מדויק?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כן, אני רוצה לקבל דוח מדויק.
היו"ר אברהם נגוסה
עכשיו, אני רוצה - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כל דבר דוח מדויק.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, אהובה תציג לנו.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כשאנחנו באים לבאר שבע, על 2,000 נקלטים, הכול מדויק. דוברי ספרדית ככה, דוברי זה ככה, נפגשים כל המגשרים ככה.
אהובה סירוגין
הדוח המדויק, אני אשלח לך במייל. תן לי מייל שלך ואני אשלח.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
לא מסתירים את הדברים.
אהובה סירוגין
אני לא מסתירה, למה אני צריכה להסתיר?
היו"ר אברהם נגוסה
אהובה, זהו. לפני שמנהל המרכז מציג לנו מצגת אני רוצה לשאול את משרד החינוך, לחינוך מבוגרים, את רואה שהאנשים האלה לא עובדים - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
וגם לא יודעים עברית.
היו"ר אברהם נגוסה
תן לי, חבר הכנסת יוגב, עכשיו זה התור שלי. אז אני שואל אותך, מה הבעיה שלכם לעשות אולפן עברית?
דיאנה ארליך
אין לנו שום בעיה. אף אחד לא פנה.
אהובה סירוגין
אבל הם לא יבואו.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כי לעירייה לא אכפת, היא לא יודעת בכלל מה קורה למטה. חוץ מאהובה, שיודעת. היא יודעת. אינה לא יודעת כלום, היא במחוז, היא לא פגשה בהם מעולם.
היו"ר אברהם נגוסה
אבל היא העירייה, מה אתה מדבר? היא האחראית.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
היא גרה פה לידם.
אינה ויניצקי
אני מצטערת, יושב ראש ועדת הקליטה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לא, חבר הכנסת יוגב, היא העירייה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
היא אחראית קליטת עלייה.
אינה ויניצקי
גם היא אחראית וגם אני אחראית, אנחנו עובדים ביחד. אם אתה חושב שאני - - - יהודה, אני מאוד מצטערת, גם אתה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לכן אני פניתי לחינוך.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני משאיר אותך ואני סומך עליך.
אינה ויניצקי
זה לא יילך ככה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אברהם, אני משאיר אותך ואני סומך עליך. והעירייה יכולה להוציא אחרי זה איזה עיתונות שהיא רוצה. מה שאתם רוצים, 'מוטי יוגב מתנגד לקרית שמונה', 'מוטי יוגב שונא את קרית שמונה'. כמות המשפחות שהבאנו לקרית שמונה, ברוך ה', בשנה האחרונה יותר גדולה ממה שהביא כל אחד אחר, ובזכות הישיבה ועם הישיבה. אז אל תספרו.
קריאה
הבאנו?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
הבאנו, כן. כן, כן.
אינה ויניצקי
ואתה חושב שאני לא מכירה אותם ולא הייתי פה?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אז אם את יודעת שהם לא יודעים עברית למה את לא מבקשת שיהיה להם עוד קורס עברית? למי את דואגת?
אהובה סירוגין
איפה יהודה? יהודה אמר שהם לא רוצים.
אינה ויניצקי
מתי פגשת את יהודה פעם אחרונה?
אינה ויניצקי
באנו לפני שבוע והזמנתי אותו ל - - -
היו"ר אברהם נגוסה
יהודה, האנשים האלה לא רוצים עברית? הם לא רוצים אולפן, ללמוד עברית?
אינה ויניצקי
הם לא ילמדו אולפן כי יש להם ילדים קטנים - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לא, לאלה שלא עובדים.
אינה ויניצקי
הם עובדים.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
הזמנת אותו לברכה? איפה, בכרמיאל? מתי?
אינה ויניצקי
לפני שבוע.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני יודע שהוא לא היה בכרמיאל, מבן אדם מכרמיאל. 'למה הוא לא היה?' שאלתי אותו, הוא שאל ואמרו לו 'הודיעו לי יום קודם'.
אינה ויניצקי
לא נכון. אני לא מבינה, אתה מדבר איתו ישירות?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני לא מכיר אותו.
אינה ויניצקי
לא, אתה כן מכיר אותו.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
לא מכיר אותו. ראיתי אותו היום פעם ראשונה, לא ידעתי שזה הוא. לא יודע מיהו.
אינה ויניצקי
קודם כל שלחו לו מייל, לכולם.
היו"ר אברהם נגוסה
היום נפגשו בפעם הראשונה.
בוריס סידלובסקי
מוטי, אנחנו סיכמנו שאנחנו נוריד את כל הלחץ.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
בוריס, אתה מבין על מה אני מדבר?
בוריס סידלובסקי
לא, לא.
אינה ויניצקי
אתה יודע מה? אל תלמד אותי איך קולטים עולים.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
עשר שנים כבר לא קלטת בקרית שמונה אף אחד מברית המועצות.
היו"ר אברהם נגוסה
אינה - - -
אינה ויניצקי
מה?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
שתי משפחות, עשר משפחות?
אינה ויניצקי
לא נכון. הנה המספרים.
בוריס סידלובסקי
50 איש. כ-50 איש.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
מה אתה מדבר?
אינה ויניצקי
אני עכשיו נותנת את המספרים מהמחשב.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
תביאי לי בדוח, שנדע לקבל דוח. ועדת העלייה והקליטה עולה לקרית שמונה - - -
אינה ויניצקי
אתה ביקשת את הדוח?
היו"ר אברהם נגוסה
אינה, בואו, אנחנו מבקשים - - - חבר הכנסת יוגב. אני מבקש דוח מפורט בכתב לוועדת העלייה והקליטה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כמה עולים נקלטו בעשור האחרון, מכל ארץ.
היו"ר אברהם נגוסה
הם ידווחו לנו בכתב.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
וכמה עובדים במחלקת עלייה וקליטה בעירייה, באיזה משרות.
אינה ויניצקי
אין. אין. אין מחלקת קליטה. הנה, אתה בכלל לא מעודכן.
אהובה סירוגין
אם אתה יכול לעזור לנו להקים אותה אני - - -
היו"ר אברהם נגוסה
תדווחו לנו בכתב, אבל בואו עכשיו, מנהל המרכז הכין לנו מצגת של פעילות המרכז. בבקשה.
דוד נבון
אבל לפני שאני אתחיל אני קודם כל מברך אתכם בברכה שבאתם, חבל שהתלהמתם בצורה כזו - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אבל לטובת העניין.
דוד נבון
אני מתאר לעצמי, אבל אני רוצה לומר לך שאני ביקרתי בכמה מקומות עם בני מנשה והמקום היחיד שהם נקלטו בצורה הטובה ביותר זה דווקא בקרית שמונה. עם כל הרעש שעשיתם מסביב, שעשו מסביב, אבל הקליטה הטובה, שהם נשארו מאוחדים ודתיים ועם מסורת זה כאן בקרית שמונה. אנחנו עבדנו עם ילדים מחיספין וכשהם היו באים לפה ראינו באיזה צורה הם באים. פה אנחנו נותנים להם פעילות, יהודה צמוד אליי, עובד צמוד, אנחנו יד ביד עם אהובה, אנחנו עובדים בצורה מסודרת, כל בקשה של יהודה נענית במהירות. אנחנו עושים להם ראשי חודשים פה, מסיבות חגים, אפילו סעודת פורים עשינו להם פה כיד המלך. אז כך שאנחנו לא מונעים מהם כלום, אנחנו נותנים להם את העזרה הטובה ביותר.

יש לנו כאן בית כנסת, רוב הקהילה באה להתפלל כאן אצלנו. זאת אומרת שאנחנו נמצאים איתם 24 שעות כמעט. יהודה עושה עבודת קודש. אמנם הוא עובד, לפי אחוז המשרה הוא חצי משרה, אבל הוא נותן משרה וחצי מהזמן שלו. והוא לא עושה חשבון, גם כשהוא לא עבד עם משכורת הוא עשה את העבודה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אז למה לא לתת לו 70% כמו שהתקשי"ר מאפשר?
דוד נבון
אני לא יודע מה התקשי"ר מאפשר, אנחנו נבדוק את זה. אני מבטיח לך - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
במקומות אחרים זה 70%, במעלות, בנצרת עלית.
דוד נבון
אולי זה תלוי במספר האנשים.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני עכשיו נוסע מפה לנצרת עלית.
דוד נבון
אולי נבדוק את מספר העולים, הכול תלוי.
בוריס סידלובסקי
אולי כמות בני המנשה קובעת.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אולי. אם אתה צודק, אני מקבל, עניינית. לא בטוח. אתה יכול להחליט, העירייה מחליטה.
דוד נבון
חבר הכנסת יוגב, אני רוצה להראות לכם פעילות של המבוגרים. כמה דקות מצגת.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני כבר אומר לכם שלום ולא אפריע.
בוריס סידלובסקי
אולי כמה דקות - - -
דוד נבון
שתי דקות. אתה אורח חשוב פה ו - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני נוסע להלוויה, אז אני לא יכול - - -
היו"ר אברהם נגוסה
כמה זמן המצגת?
דוד נבון
חמש דקות. אתה אורח חשוב פה ו - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני יודע, ואם מה שאמרתי יתרום לכך שפה הכנסתי איזה סיכה למישהו קצת ככה, אז אני מקווה שנשמע פה על עוד גל של בני מנשה ונצא עם זה שאנחנו מתחילים להמליץ גם ל'שבי ישראל' וגם לגופים האחרים להביא עוד קבוצה. אני אשמע מאברהם, מה שאברהם יגיד, אני אשתדל לתמרץ אותם. זה גם אומר שהם יידעו עברית ושהמערכות יידעו שהם לא יודעים ושייתנו להם עוד, שהעובדת הסוציאלית תדע יותר למי צריך לעזור.
היו"ר אברהם נגוסה
עכשיו תפנו את זה למשרד החינוך.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ועוד דברים. הרבה יותר מעורבות של העירייה במה שנעשה עם בני מנשה ולתגמל ולסייע. כי בשנה הראשונה לא יכלו בכלל לדבר איתם, כי המגשרת ידעה רוסית, אבל לא ידעה קוקית, שמעתם ממנה שיש שישה ניבים ואפילו העובדת הסוציאלית מהודו אומרת כמה שזה מורכב. אז פשוט שזה התבחין הראשון.
אהובה סירוגין
ואני גם יודעת רוסית, אז מה, אז אני - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אז את לא יכולה להיות מגשרת לבני מנשה.
אהובה סירוגין
יהודה, אתה לא מבין מה אני מדברת?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אבל, אהובה, זה אומר שאת לא יכולה להיות מגשרת לבני מנשה. גם אני לא יכול להיות.
אהובה סירוגין
מוטי, אני אגיד לך. אני טוב טוב למדתי את החוקים, ברגע שהם היו צריכים להגיע לא היה לנו דובר קוקית ואנחנו ביקשנו אישור וקיבלנו אותו - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
'שבי ישראל' היו מוכנים לתת שם מהתחלה.
היו"ר אברהם נגוסה
בואו, זה מאחורינו.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני אדבר עם 'שבי ישראל'.
היו"ר אברהם נגוסה
זה מאחורינו עכשיו.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כל טוב.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה רבה.
בוריס סידלובסקי
נסיעה טובה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ותודה וקליטה טובה לכל בני מנשה. כל מה שצעקנו היה בשבילכם.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה, אמן.
אהובה סירוגין
זה לא ממש היה משמח.
היו"ר אברהם נגוסה
תתרגם להם. תגיד להם שכל המאבק, כל הוויכוח פה זה כדי - - - כולם רוצים לטובתם.
יהודה-מגשר
(מדבר בקוקית).
היו"ר אברהם נגוסה
עכשיו נשמע על הפעילות, בבקשה.
דוד נבון
זה טיול במסגרת הקייטנות.
בוריס סידלובסקי
אולי תתחיל - - -
אהובה סירוגין
מהתחלה.
דוד נבון
חג חנוכה, הדלקת נרות חנוכה עם הקהילה. בני מנשה בקורס CNC שעשו להם בחצור כדי שיוכלו לעבוד, שישתלבו בעבודה בכל המפעלים. פה זה חוג מוזיקה לילדים, חוג לאמנות, קייטנת קיץ. חוץ מהקייטנה שהייתה להם עם כולם עשינו להם קייטנה באוגוסט לבד. חוץ מהקייטנה שהם השתלבו בה ביחד.
אהובה סירוגין
אז תספר באיזה תקציב אתה עשית את הקייטנה, שיהיה מובן. תגיד להם את זה, ברגע שאתה דיברת על כמה - - -
דוד נבון
בסוף.
אהובה סירוגין
אתה צריך לדעת שזה תקציב של ה-30% שנשאר.
היו"ר אברהם נגוסה
אהובה, זה בסוף. עכשיו, הוא באמצע המצגת, לא להפריע.
דוד נבון
במסגרת הקייטנה עשינו להם גם טיול במנרה, לשלב אותם קצת, שיכירו את הארץ. כן עשינו להם סדנת שוקולד בקיבוץ דפנה. מוזיאון שולמן - - -
אהובה סירוגין
במוזיאון שולמן נתנו להם תלבושת, עשו להם שם סדנא.
דוד נבון
הם עשו פעילות יפה, ממש סדנא יפה.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו רואים.
אהובה סירוגין
זה מפעל שטראוס, גם לקחנו אותם לשם, להראות איך עושים חלב. זה עדיין מפעל שטראוס, עשו להם ממש משהו, זה הכול עולה כסף.
דוד נבון
יום פעילות רציני. ממש.
אהובה סירוגין
זה מפל הבניאס שגם צריך לשלם עבור הכניסה.
דוד נבון
טיול במפלי הבניאס.
אהובה סירוגין
זה טיול לרמת הגולן, שהאוטובוס לא בא מהאוויר.
בוריס סידלובסקי
פעילות בטבע שלנו, היפה.
אהובה סירוגין
זה חוג מוזיקה.
דוד נבון
זה כל מיני פעילויות, יש להם תגבורים לימודיים פה.
אהובה סירוגין
אמנות קצת, השתוללות, משחקים.
דוד נבון
הכול כמובן במסגרת יום כיף, עשינו יריד לחוגים והכול כמובן - - -
אהובה סירוגין
זה חוג מחשבים, היה לכל הילדים שבאו, היו להם מחשבים. גם זה לא נופל משמים, נכון?
דוד נבון
חוג בישול לבנות. פה לקחנו אותם למרכז קנדה, להחלקה על הקרח.
אהובה סירוגין
החלקה על הקרח זה גם כניסה 70 שקל.
דוד נבון
ברור, הכול עולה כסף, שום דבר לא ללא כסף.
אהובה סירוגין
זה הכול חוג בישול. זה מה שהם הכינו, זה חוג בישול לאוכל ישראלי וכשר בשביל הבנות שבגיל - - -
בוריס סידלובסקי
רגע, שם היה חוג תגבור בשפה?
דוד נבון
פה עשו להם טיול בירושלים.
אהובה סירוגין
זה טקס בירושלים.
היו"ר אברהם נגוסה
כל הכבוד.
אהובה סירוגין
לא מזמן הם נסעו לחרמון.
דוד נבון
עשינו להם טיול בחרמון לפני שבועיים. עוד לא הספקנו לצלם. חוג בלט. יש חוגים שהם לבד, יש חוגים שהם משולבים עם שאר הילדים הוותיקים.
בוריס סידלובסקי
פה זה חלוקת המתנות.
דוד נבון
כן, הדלקת נרות חנוכה עם ראש העיר. הייתה מסיבה, חילקנו להם מתנות תווי קנייה.
אהובה סירוגין
זה יריד תעסוקתי, אתה רואה? זה בלשכת התעסוקה, הגיעו כל המעסיקים, לא רק מקרית שמונה. אנשים עובדים באלביט, ברימוני פלסט, במפעלים טובים עם תנאים טובים.
דוד נבון
כל הפעילות שראית זה כמובן מתוקצב על ידי משרד הקליטה, בשילוב.
אהובה סירוגין
משרד הקליטה לעירייה והעירייה לדוד.
דוד נבון
כן, זה התקציב של הקליטה נשאר כאן, לא הולך לשום מקום. כל הפעילות שראיתם, זה בהנחייתו של - - - מה שהוא מבקש לטובת הילדים, הוא מדבר איתם, אנחנו עושים הכול ביחד.
אהובה סירוגין
פשוט להביא עוד עולים. אם עוד עולים באים אז התקציב עולה, אם התקציב עולה גם המשכורת שלו עולה.
היו"ר אברהם נגוסה
סיימת?
דוד נבון
כן, כל הפעילות. אם יש לך שאלות.
אהובה סירוגין
אני אומרת לך שזה פוגע בפעילות. ברגע שזה כמו שמוטי - - - אני מכבדת את - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לא, אני מבקש, אל תדברי כשהוא לא נמצא.
אהובה סירוגין
נכון, הוא לא נמצא, אבל המעשים נשארו.
היו"ר אברהם נגוסה
זה תפקידו. הוא חבר כנסת, תפקידו, הוא העלה שאלה לטובת העולים, זה הכול. זה לא עניין אישי, זה פשוט לטובת ה - - -
אהובה סירוגין
ברגע שמדברים על גובה של משכורת אני אישית אשת פיננסים ואני יודעת שזה אסור.
היו"ר אברהם נגוסה
זה לא משנה. הוא לא פה אז אנחנו נתקדם.
אהובה סירוגין
כן. יהודה, אני לא רוצה שהדברים יהיו מעוותים. ביום שהעולים הגיעו פגשנו אותם ויש לנו פה בית כנסת שהם יכולים להתפלל - - - כל האנשים שדוד גייס לתרומה תרמו. זו פעילות. היינו צריכים שילדים יגיעו ממדינה אחרת למקום חדש, מה הם צריכים לקבל? שמחה. במקום שבוע קייטנה היה שבועיים וחצי וזה כסף. כניסה לכל מקום, גם עכשיו אנחנו עושים קייטנה, גם בפסח נעשה להם קייטנה.
היו"ר אברהם נגוסה
בואו, אנחנו צריכים לקצר.
אהובה סירוגין
אני אגיד לך מה אני אומרת. אני גם יודעת חוקים, יש חוק של קול קורא. אנחנו, קהיליית קרית שמונה מקבלים קול קורא ממשרד הקליטה ולפי קריטריונים מעבירים לוועדות. מה שהוועדה מאשרת זה עובר - - -
היו"ר אברהם נגוסה
זה מאחורינו. היה מאמץ שיהיה להם מתורגמן שמדבר את השפה שלהם.
אהובה סירוגין
שלושה מתורגמנים.
היו"ר אברהם נגוסה
אהובה, זה גם טוב לעולים וגם טוב למערכת.
אהובה סירוגין
אנחנו לא מתווכחים.
היו"ר אברהם נגוסה
הוא מגשר ביניהם.
אהובה סירוגין
אנחנו לא מתווכחים, אבל להגיד שזה לא היה בסדר - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אהובה, אני אומר שזה כבר מאחורינו. יהודה כבר פה, מועסק ועכשיו אנחנו צריכים להמשיך איך אנחנו משפרים את התנאים של העולים. נגיד למשל אמרתם שכל אלה שבגיל עבודה, כולם עובדים.
אהובה סירוגין
כן.
היו"ר אברהם נגוסה
עכשיו, אלה לא עובדים, אני חושב שהם לא צריכים כל יום להעביר את הזמן בלי פעילות. אז אני שאלתי את משרד החינוך, לחינוך מבוגרים, שאם הם יכולים לקחת מורה לעברית שהם יכולים ללמוד עברית. זה אחת. אני רק מציע הצעה. שיידעו עברית. זה אחת. שתיים, גם אלה שעובדים, אפשר לפתוח להם אולפן ערב. משרד החינוך.
דיאנה ארליך
אני מקשיבה, השאלה אם הם קיבלו, הם כבר מיצו את הזכויות שלהם - - -
היו"ר אברהם נגוסה
בוודאי, אני בטוח שהם מיצו את הזכויות שלהם - - -
בוריס סידלובסקי
אבל מה זה משנה? יש כאן שאלה, מה שיושב ראש הוועדה לעלייה וקליטה שואל, יש אפשרות לעזור לאנשים שעדיין לא יודעים את השפה העברית? אולי לפתוח אולפן ערב או אולפן בוקר? זהו.
דיאנה ארליך
אז ההצעה - - -
בוריס סידלובסקי
אז תבדקו את זה. לא צריך לענות, תבדקו.
דיאנה ארליך
רגע, אבל תן לי לענות בכל זאת. אני אומרת, שמעתי, אני אעביר את זה הלאה ונעביר לכם את התשובה. אני רק רציתי לפני שאני שואלת, אני רוצה לדעת אם הם היו באולפן והם מיצו, כי יש גם חוק, אתה יודע, זה לא - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני יודע, אבל - - -
דיאנה ארליך
אתה יודע בעצמך שיש זכויות ו - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני בטוח שהם היו באולפן, אבל - - -
דיאנה ארליך
אני לא יודעת, אולי לא.
קריאה
כן הם היו, כולם היו.
אינה ויניצקי
כולם היו באולפן, היה אולפן - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי, כולם היו באולפן, אני מניח, עכשיו אני רוצה להגיד לך - - - אני רוצה לעזור בעניין הזה, אם זה בעיה של תקציב, תבדקי, אם זה בעיה של תקציב אז תכתבי לנו מה הבעיה בדיוק, אנחנו נדבר עם האגף לחינוך מבוגרים במשרד החינוך, אני חושב שיש בשעות הערב ואחרי צהריים אולפנים גם ליוצאי אתיופיה שהם גם קיבלו אולפן א' ו-ב'. בדיורי קבע יש.
אהובה סירוגין
עברית תעסוקתית, 150 שעות.
היו"ר אברהם נגוסה
אז אני חושב שזה - - -
דיאנה ארליך
אוקיי, אנחנו נבדוק. חבל שאני אגיד תשובות שאין לי עליהן אסמכתא.
היו"ר אברהם נגוסה
טוב, בסדר גמור. אני רוצה לסכם את ה - - - אלא אם כן אתה רוצה להגיד משהו? אין לנו זמן, כי אני רוצה לסכם. אני אתן לך אם יש לך מה להגיד.
בוריס סידלובסקי
אני אגיד לך, כמו שאנחנו דיברנו שם בנוכחות ראש העיר, אני חושב שקרית שמונה עשתה את כל המאמצים לעזור לבני מנשה להיקלט כאן בארץ וגם אם יש איזה שהם דברים שאנחנו צריכים, אז אולי ביחד איתכם אנחנו באמת נעשה, כי הרצון שלנו לקלוט את האנשים האלה, שהם ירגישו שהם מדינה שלהם, כמו שאנחנו מרגישים שהמדינה שלנו, שאנחנו כאן לא על גוף זר, אנחנו חלק אינטגרלי של המדינה. גם אני רוצה ואני חושב שגם תפקידכם זה שהם ירגישו את זה שהם חלק אינטגרלי של מדינת ישראל, גם ילדים, גם נכדים שיש היום, יש באמת משפחות של שישה וחמישה ילדים, אני חושב שזה תפקידנו לתת להם את כל האפשרויות להיקלט כאן בארץ ולהרגיש כמו בבית.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אני מסכם את החלק השני, גם של הסיור והדיון פה. קודם כל אני אגיד תודה למנהל המרכז, דוד, ויהודה, מגשר במרכז 'תקוותנו', כמובן לסגן ראש העיר, לראש העיר, לאהובה, לכל המשרדים. קליטת עלייה היא מערכתית ולכן כל המשרדים שותפים, זה לא רק משרד אחד, כולם שותפים כי זה מערכתי. לכן זה חשוב מאוד שכולנו עובדים בשיתוף פעולה על מנת לקדם את העולים החדשים, לשלב אותם בתוך החברה הישראלית.

מה שאני הבנתי פה בקרית שמונה, העולים החדשים השתלבו בתעסוקה ולא מצאנו מישהו שבגיל עבודה שהוא לא מצא עבודה. אני רואה את זה כהישג גדול. הדבר השני זה בתחום החינוך. אנחנו קיבלנו דיווח שכל הילדים משולבים בבתי ספר, לא שמענו איזה שהיא בעיה בתחום החינוך. בתחום הרווחה, שמענו שהאנשים, מי שצריך לקבל טיפול, עזרה, סיוע, מקבל. לכן אני אומר יישר כוח על הקליטה פה, לראש העיר ולצוות פה, לאהובה, ראשת הקליטה, וזה מאוד חשוב.

אני מציע שלאנשים שהם לא בגיל העבודה, שהם יושבים, רק מעבירים את הזמן ללא מסגרת, כדאי לפתוח להם אולפן עברית, שהם ילמדו עברית. אני בטוח שהם יכולים ללמוד את זה, לא להתייאש, לתת להם הזדמנות ללמוד עברית. זה אחת. שתיים, לאלה שעובדים אני בטוח שעדיין חסר להם העברית, אז בתיאום איתם, כמובן לפי רצונם, למצוא דרך, אגב משרד החינוך, לדעתי בשיתוף פעולה עם העירייה, לפתוח אולפן ערב לאלה שעובדים. אלה דברים שאני מציע על מנת לקדם יותר את העולים החדשים.

תודה לכל המשתתפים, תודה למנהל המרכז ולסגן ראש העיר וראשת הקליטה והעלייה בעיריית קרית שמונה, אהובה. תודה רבה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:30.

קוד המקור של הנתונים