ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/02/2018

חוק השיפוט הצבאי (תיקון מס' 75), התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-02-14OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 223

מישיבת ועדת החוץ והביטחון

יום שני, כ' בשבט התשע"ח (05 בפברואר 2018), שעה 8:35
סדר היום
הצעת חוק השיפוט הצבאי (תיקון - השוואת הענישה בעבירות מין לדין האזרחי), התשע"ז-2017

הצעתם של חברי הכנסת מרב מיכאלי, דוד ביטן, עמר בר-לב, שולי מועלם-רפאלי, רחל עזריה
נכחו
חברי הוועדה: אבי דיכטר – היו"ר

ענת ברקו

מרב מיכאלי
מוזמנים
סא"ל רוית דנינו מויאל - ראש ענף חקיקה, פרקליטות צבאית, משרד הביטחון

אל"מ שרון זגגי - פצ"ר, התובעת הצבאית הראשית, משרד הביטחון

ענת גולן - מ"מ רע"ן מאקרו, אגף התקציבים, משרד הביטחון

ספיר איפרגן - רפרנטית ביטחון, אגף התקציבים, משרד האוצר

לילך וגנר - עו"ד, משרד המשפטים

איילת רזין בית אור - עו"ד, יועצת משפטית, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית

משה בן יקר - עו"ד, לשכת עורכי הדין

יצחק אליהו - פעיל חברתי
ייעוץ משפטי
עידו בן יצחק
מנהל/ת הוועדה
שמואל לטקו
ראש תחום בכיר לביטחון
דפנה סידס כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים

הצעת חוק השיפוט הצבאי (תיקון - השוואת הענישה בעבירות מין לדין האזרחי), התשע"ז-2017

הצעתם של חברי הכנסת מרב מיכאלי, דוד ביטן, עמר בר-לב, שולי מועלם-רפאלי, רחל עזריה
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו פותחים דיון בוועדת חוץ וביטחון בנושא הצעת חוק השיפוט הצבאי (תיקון - השוואת הענישה בעבירות מין לדין האזרחי), התשע"ז-2017, הכנה לקריאה ראשונה.

מרב, בבקשה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
תודה רבה אדוני היושב ראש. אני קודם כל רוצה לומר לך תודה בכלל כי יש לך יד ורגל בעובדה שהגענו עד הלום. זה באמת אירוע מאוד משמח בו הצלחנו להבנתי להגיע להסכמות בין משרד האוצר למשרד הביטחון ולבין צה"ל ויימצאו המעות הנדרשות ליישום החוק הזה וגם נעביר אותו.

מאוד מאוד בקצרה. הצעת החוק באה לתקן את העיוות על שני חלקיו. האחד, שהיו הוראות שונות הנוגעות להגדרות של עבירות מין ולענישה של עבירות מין בחוק השיפוט הצבאי בשונה מהדין האזרחי, דבר שהוא בלתי סביר ובלתי מתקבל על הדעת בזה שאנחנו זוכרות וזוכרים שגם חיילות וחיילים הם קודם כל אזרחים ואזרחיות לפני שהן חיילות וחיילים ועבירת מין היא עבירת מין היא עבירת מין גם אם היא התבצעה בתוך הצבא. הדבר השני שמתבסס בדיוק על אותו עיקרון שחיילות וחיילים הם קודם כל אזרחים, זה לתקן את התקלה שקרתה בזה שחוק זכויות נפגעות ונפגעי עבירה לא חל על הצבא עד היום. אנחנו נתקן את העוול הזה ונחיל אותו גם על הצבא.

אני שמחה שהגענו למצב שאנחנו יכולות להכין את החוק לקריאה ראשונה ותבוא לציון גואלת אחת בקרוב.

רק לומר תודה לך כי באמת הדברים הנחרצים והחד משמעיים שאמרת כאן למשרדים הם בלי ספק גרמו לכך שהם הגיעו להסכמות. תודה נוספת גדולה לעידו, היועץ המשפטי, על העבודה שהוא עושה על החוק הזה שהיא באמת יסודית ומופלאה. תודה.
היו"ר אבי דיכטר
תודה רבה.
עידו בן יצחק
אני מציע שתציגו את הסכום.
ענת גולן
אגף תקציבים, משרד הביטחון. בהמשך לדיונים שהיו בנושא, אנחנו ומשרד האוצר הגענו להסכמות בדבר מימון משותף של העלויות של המערכת בפריסה רב שנתית. הנוסח שכאן הוצג בפניכם כבר מגלם את הנושא הזה מבחינת המועד של ההחלה. אנחנו עושים את זה בהתאם למנגנונים המוסכמים בינינו. מבחינתנו אין מניעה תקציבית להמשך תהליך החקיקה והיישום של החוק.
עידו בן יצחק
מה העלויות הצפויות?
ענת גולן
מבחינת העלויות, מדובר בפריסה לשלוש שנים עד התחולה, כמו שכתוב בסעיף 3.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
עד התחולה המלאה.
ענת גולן
כן. עד התחולה המלאה. בשלוש השנים האלה יש את הנושא של הקמת המערכת וההסכמות אליהן הגענו של מימון משותף של כשבעה מיליון שקלים ומשנת 2021 בהפעלה מלאה כשלושה וחצי מיליון שקלים.
עידו בן יצחק
בשנה.
ענת גולן
כן.
היו"ר אבי דיכטר
לפני ההקראה, יש התייחסויות נוספות ברמה העקרונית?
שרון זגגי
אני אומר ברמה העקרונית, מה שאמרתי גם בדיון הקודם. אני התובעת הצבאית הראשית. אנחנו נכבד את זכויות נפגעי העבירה וחשים מחויבות מלאה. למעשה לאורך השנים התביעה הצבאית פועלת ברוח החוק והחילה באופן וולנטרי במגבלות התקציב את ההנחיות שהן בהתאם לחוק. אנחנו כמובן מברכים על המערך המשלים שיאפשר את ההחלה המלאה.
היו"ר אבי דיכטר
ניסוח עדין מאוד. באופן וולנטרי, במגבלות התקציב.
ספיר איפרגן
אני רק אוסיף שבאמת מדובר כאן בצעד חשוב לשני המשרדים. נאחל שבאמת המערכת הזו תגשים את הייעוד שלה לרווחת נפגעי ונפגעות תקיפה בצבא, ובהמשך לדבריך חברת הכנסת, להחלת סטנדרט אחיד בין כלל האזרחים והאזרחיות תושבי המדינה שלנו.
איילת רזין בית אור
אני היועצת המשפטית של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית. אני רק רוצה לציין שמדובר בעוד מהפכה של ממש, עוד צעד בדרך למתן הכרה ותוקף לנפגעי ונפגעות עבירות בכלל ונפגעי ונפגעות עבירות מין, עוד צעד בדרך, אחד מהרבה צעדים שהכנסת הזו עקב בצד אגודל מצליחה לקדם, זוה מרגש להיות במעמד הזה.
היו"ר אבי דיכטר
תודה רבה. אנחנו עוברים להקראה.
עידו בן יצחק
הצעת חוק השיפוט הצבאי (תיקון - השוואת הענישה בעבירות מין לדין האזרחי), התשע"ז-2017

ביטול סעיף 75

בחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955 (להלן – החוק העיקרי), סעיף 75 – בטל.

הסעיף הזה הוא ביטול עבירה צבאית של אינוס, כך שתחול בכל מקרה במערכת השיפוט הצבאית עבירת האונס האזרחית כפי שהיא מוגדרת בחוק העונשין.
שלוש המשמעויות העיקריות שלזה
האחת, התאמות לגבי גם חומרת העונש, גם לגבי תקופת ההתיישנות וגם לגבי עונשי מינימום שיש באזרחות ובצבא אין.

הוספת סעיף 541ב

אחרי סעיף 541א לחוק העיקרי יבוא:

"541ב. תחולת חוק זכויות נפגעי עבירה

הוראות חוק זכויות נפגעי עבירה, התשס"א-2001 יחולו, בשינוים המחויבים, על נפגע עבירה שהחשוד בביצועה נחקר בידי שוטר צבאי או שהנאשם בביצועה

הועמד לדין בבית דין צבאי, לפי העניין".

אני רק אעיר בהקשר הזה שכרגע מופיע בנוסח בשינויים המחויבים. לקראת הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית, אני אבוא בדברים עם משרד המשפטים מאחר שיש שינויים שלא מספיק לומר לגביהם שינויים מחויבים אלא יש צורך ממש לפרט מה הם השינויים כי הדברים יכולים להתפרש בדרכים שאנחנו לא בהכרח רוצים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כדי לוודא את האופן שבו אנחנו רוצות ורוצים שזה יתפרש.
עידו בן יצחק
כן.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
יש דברים שלא צריך להשאיר לפרשנות חופשית.
עידו בן יצחק
נכון.
היו"ר אבי דיכטר
לסעיף הזה הייתה הערה למישהו?
עידו בן יצחק
לא.

תחילה

הוראות חוק זכויות נפגעי עבירה, התשס"א-2001 (להלן – חוק זכויות נפגעי עבירה) יחולו כאמור בסעיף 541ב לחוק העיקרי כנוסחו בסעיף 2 לחוק זה (להלן – סעיף ההחלה) החל מיום י"ז בטבת התשפ"א (1 בינואר 2021).

על אף האמור בסעיף קטן (א), הוראות סעיפים 3,4, 5, 9, 11 עד 15 ו-22 לחוק זכויות נפגעי עבירה יחולו כאמור בסעיף ההחלה בתוך שלושה חודשים מיום פרסומו של חוק זה.

הסעיפים המדוברים שתחילתם תהיה יותר קרובה, חלקם הם סעיפים שקובעים עקרונות, סעיף של מתן זכויות לנפגעי עבירה ייעשה תוך התחשבות בו ובצרכיו, סעיף של התאמה לנפגעי עבירה שהם קטינים, נפגעי עבירה שהם אנשים עם מוגבלויות והתאמות לשוניות. זה סעיף עקרוני של הבטחת זכויות. יתר הסעיפים הם סעיפים יותר מהותיים של מתן זכות טיעון בכתב אישום שזה סעיף 9. סעיף 11, עניינו זכות לקבל מידע על שירותי סיוע. ניהול הליכים בזמן סביר, חקירה של גוף חוקר בדבר עבר מיני, הוראות שאוסרות בעצם על גוף חוקר לחקור לגבי עבר מיני למעט בחריגים שקבועים בחוק, זכות לנוכחות מלווה בחקירה, זכות של נפגע עבירת מין לבחור את מין החוקר, זכות לנוכחות בדיון הנערך בדלתיים סגורות והמעמד של בני המשפחה במקרה שנפגע העבירה הלך לעולמו.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
צריך להגיד שאלה סעיפים שהם לא תלויי תקציב אבל חד משמעית מוודאים שהכוונה בעצם של החוק שאנחנו מעבירות ומעבירים ממומשת אפילו לא מהיום הראשון. גם לזה ניתנת היערכות של שלושה חודשים אבל באמת מוקדם ככל האפשר. לכן חשבנו שלא רק שאין מניעה אלא שחשב להחיל אותם מוקדם ככל האפשר, בלי תלות בתהליכים של קבלת תקציב היערכות פיזית ומערכתית וכולי.
לילך וגנר
משרד המשפטים. לסעיף קטן (ב). המלים "כאמור בסעיף ההחלה" מבלבלות. הכוונה היא להחיל את ההוראות האלה, לפי מה שהבנתי, שלושה חודשים מיום הפרסום. כשכתוב כאמור בסעיף ההחלה, זה קצת מבלבל. אם אפשר אולי להשמיט את המלים האלה.
עידו בן יצחק
סעיף ההחלה הוא סעיף 2.
לילך וגנר
לא. סעיף 3(א) הוא סעיף ההחלה.
עידו בן יצחק
סעיף ההחלה הוא סעיף 541א. זה באמת עניין של נוסח.
איילת רזין בית אור
אתה מוסיף את השינויים המחויבים, כי אחרת מדובר בהחלה מלאה.
לילך וגנר
אולי צריך לכתוב את זה מפורשות כי זה קצת מבלבל. בסעיף ההחלה אנחנו אומרים שהוא יחול רק בשנה מסוימת.
עידו בן יצחק
רציתי להימנע מלחזור על כל סעיף 541 עוד פעם בהוראות המעבר כי אלה לא רק השינויים המחויבים אלא גם שנפגע העבירה הוא חשוד בביצוען ונחקר בידי שוטר צבאי.
לילך וגנר
אולי נדבר על זה אחר כך. הכוונה ברורה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
מה שצריך להגיד לפרוטוקול זה שאין לך בעיה עקרונית.
לילך וגנר
כן. אמרתי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אין לך בעיה מהותית אלא רק נוסח. אתם תתקנו.
היו"ר אבי דיכטר
עוד הערות לנוסח שהוקרא כאן על ידי היועץ המשפטי?
ענת ברקו (הליכוד)
יש לי שאלה שאולי מתייחסת לעניין הזה ולא באופן ישיר. ללא קשר לחוק הזה, האם ימשיכו לשפוט על עבירות קלות באופן רגיל 133, פגיעה במשמעת גם על הנושא של הטרדות? זאת אומרת, זה לא פוגם במערכת המקבילה של הדמ"ש. לא מתקשר, לא נוגע, לא אומר שום דבר לגבי זה.
שרון זגגי
נכון.
ענת ברקו (הליכוד)
השאלה שלי היא לגבי זכויות נפגעי העבירה. הצבא יצא בטענה שאי אפשר להחיל את הזכויות של נפגעי העבירה גם על אנשים שהם קורבנות של אנשים שנשפטים בבתי משפט צבאיים. את מכירה את הצעת החוק שלי בעניין הזה. למה בעצם זה לא דומה?
שרון זגגי
ראשית, אני לא מכירה אמירה כזאת שהצבא אמר את זה. אני אמרתי גם בדיון הקודם שאנחנו עושים ככל שביכולתנו והחלנו על עצמנו גם הנחיות כפי שסוכם אז כדי לאפשר זכויות נפגעי עבירה גם לנפגעי פעולות איבה באיו"ש. עוד אמרתי שמרגע שמנ"ע תחובר למערכות הצבאיות, אפשר יהיה לספק את כל נפגעי העבירה למעשה לכל נפגעי עבירה ובכלל זה גם לנפגעי עבירה באיו"ש.
ענת ברקו (הליכוד)
זאת אומרת, אין שום מניעה. זה סתם תקוע.
שרון זגגי
אני לא מכירה שיש משהו שהוא תקוע. אני מכירה שאנחנו מכבדים את זה והמהלך הזה אמור לסייע במתן זכויות לכל נפגעי העבירה.
ענת ברקו (הליכוד)
זה צריך להיות לכל נפגעי העבירה. אנחנו נבדוק את זה. תודה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זאת בדיוק תכלית החוק. חוק נפגעי עבירה, בגלל שהוא לא חל על הצבא, בגלל שהם לא קיבלו את הכלים לעשות את המהלך המלא שהמערכת האזרחית עושה, אז כל הרעיון הוא לתת להם עכשיו את הכלים האלה.
ענת ברקו (הליכוד)
ברור, אבל הם טענו שזה עולה להם מיליונים והם לא יכולים לעשות את זה בבתי המשפט הצבאיים, שזה לא כל כך נוגע להטרדות מיניות אלא נוגע לקורבנות טרור שהם מטופלים כנפגעי עבירה אבל לא מוכנים להכיר בהם כנפגעי עבירה בהיבט - -
שרון זגגי
זאת לא הייתה הטענה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כך או כך, העניין נפתר.
שרון זגגי
יש מחויבות מלאה לכלל נפגעי העבירה ובכלל זה וכמובן לנפגעי עבירה בפעולות איבה באיו"ש. מרגע שיחברו גם את מנ"ע ובעצם כל המהלך שמותנה באמצעות התיקון הזה, יהיה מענה לכלל נפגעי העבירה.
ענת ברקו (הליכוד)
מתי זה יקרה?
שרון זגגי
אני לא יכולה לומר מועד מדויק אבל אני מניחה שסעיף התחולה הרלוונטי כאן, יכול להיות גם רלוונטי בהיבט הזה.
היו"ר אבי דיכטר
תודה רבה. יש הערות נוספות? אין.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה שמח ומרגש.
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו מצביעים. מי בעד אישור הצעת חוק השיפוט הצבאי (תיקון - השוואת הענישה בעבירות מין לדין האזרחי), התשע"ז-2017 לפי הנוסח שהוקרא על ידי היועץ המשפטי? מי נגד?

הצבעה

בעד –פה אחד

הצעת חוק השיפוט הצבאי (תיקון - השוואת הענישה בעבירות מין לדין האזרחי), התשע"ז-2017, נתקבלה.
היו"ר אבי דיכטר
הצעת החוק אושרה פה אחד להכנה לקריאה ראשונה.

אני מסב את תשומת לבכם לשני דברים שעלו כאן בנוסח שמחייבים את הליבון לקראת קריאה שנייה ושלישית. האחד, הנושא בסעיף 2 שיחולו בשינויים המחויבים, מה זה השינויים המחויבים. השנייה, הערתה של לילך בנושא של סעיף ההחלה. לראות שהמושג הזה הוא באמת ברור וחד. בכל אופן, זאת חקיקה לקריאה שנייה ושלישית ואנחנו לא יכולים להיות עם משהו פחות מחד.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 08:50.

קוד המקור של הנתונים